1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Als 1 van je panelen problemen gaat geven dan zie je dat direct en welke.Waah schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:26:
[...]
Vind jijik neem zonnepanelen vanwege het financiële aspect. Niet om over getallen te kwijlen
![]()
Ik snap dat het voor velen een hobby is. Maar ik heb al genoeg hobby's
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
Klopt. Maar als 1 van de panelen nu problemen geeft zie ik dat ook (dan gaan ze allemaal) en bel ik de Energiegroep/Essent.WoudseHoeve schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:24:
[...]
Als 1 van je panelen problemen gaat geven dan zie je dat direct en welke.
Ik snap je punt wel hoor ;-) maar persoonlijk heb ik daar geen extra 1000 euro voor over. Maar het is zeker een mooi stukje tech.
Of zoietsDJKroon schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:24:
Niet proberen, zoals Gasschuif het zegt, waar moet de (te veel) opgewekte energie naartoe?
Ik denk dat je spanning omhoog vliegt en mogelijk wat apperatuur sloopt.
Voor dit soort dingen heb je een Victron Multiplus of quattro nodig.
(Zijn tevens erg leuke apparaten, duur maar de mogelijkheden zijn praktisch eindeloos in huis/boot)
Die kunnen dan batterijen laden en als hij de stroom niet kwijt kan verschuift hij zijn sinus waardoor de omvormer uitschakelt.
Sommige leden hebben allergie voor SE![]()

https://www.oeko-energie.de/downloads/stecafronius.pdf
Ligt hier al een jaartje of 2 niks te doen tot ik eens tijd heb.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ook interessant, ik zou hem snel installeren danRol-Co schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:38:
[...]
Of zoiets![]()
https://www.oeko-energie.de/downloads/stecafronius.pdf
Ligt hier al een jaartje of 2 niks te doen tot ik eens tijd heb.

Alleen een Victron Multiplus kan vermoedelijk meer dan die steca fronius.
Met de Vircton kan je off grid eilandbedrijf, als back up of als power assistent.
Alle pv omvormers kunnen er op, dus geheel merk onafhankelijk!
Als je duurzaam wil doen maar voor weinig on grid wil blijven, kan je de Victron op een 1x 10A aansluiten en zoveel mogelijk uit je pv halen.
Met een 5000VA kan je alsnog een (gemiddeld) huishouden op draaien.
Dan kost je aansluiting minder dan 100 euro per jaar en je krijgt de energiebelasting op terug.
Maar wordt pas echt interresant als salderen sterk versobert wordt.
[Voor 3% gewijzigd door DJKroon op 30-05-2017 20:49]
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Geen high tech apparaat nee en slechts 550W met een tijdelijke max van 1650W.DJKroon schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:47:
[...]
Ook interessant, ik zou hem snel installeren dan
Alleen een Victron Multiplus kan vermoedelijk meer dan die steca fronius.
Met de Vircton kan je off grid eilandbedrijf, als back up of als power assistent.
Alle pv omvormers kunnen er op, dus geheel merk onafhankelijk!
Als je duurzaam wil doen maar voor weinig on grid wil blijven, kan je de Victron op een 1x 10A aansluiten en zoveel mogelijk uit je pv halen.
Met een 5000VA kan je alsnog een (gemiddeld) huishouden op draaien.
Dan kost je aansluiting minder dan 100 euro per jaar en je krijgt de energiebelasting op terug.
Maar wordt pas echt interresant als salderen sterk versobert wordt.
Je kan er direct panele op aansluiten die de accu laden en als de stroom weg valt kan je eilandbedrijf draaien.
Bijv nachtstroom verhuizen naar de dag

Maar goed, voor 110,- kan je ook weinig verwachten.

YouTube: Test controllo Inverter Aurora Power One Pvi 3.6 usando un regolator...
Edit:
Volgens mij heeft dit meer te maken met het direct energie vanaf de panelen naar bijvoorbeeld een boiler te sturen, om zo omvormverlies te voorkomen. Hij kan dus beter een warmtepomp kopen

[Voor 31% gewijzigd door Skipper-93 op 30-05-2017 21:26]
PVoutput: One / Two / Three / Wind One <- YouTube / Wind Two
Dat is niet veel geld!Rol-Co schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:09:
[...]
Geen high tech apparaat nee en slechts 550W met een tijdelijke max van 1650W.
Je kan er direct panele op aansluiten die de accu laden en als de stroom weg valt kan je eilandbedrijf draaien.
Bijv nachtstroom verhuizen naar de dag![]()
Maar goed, voor 110,- kan je ook weinig verwachten.
Een multiplus is 20x zo duur

Maar dit past alleen op Steca Fronius omvormers?
Inderdaad je nachtstroom verhuizen kan best interresant zijn.
Immers wat je niet verbruikt hoef je ook niet te salderen

Maar hoe regelt dat ding (veilig) Eilandbedrijf?
Ik neem aan dat je deze niet na je elektrameter installeert maar bij je omvormer?
Werkt als een ups maar dan 1 waar je zonnepanelen op aan kan sluiten. Dus om nachtstroom te omzeilen om 23:00 van het net af met een relais en 7:00 weer inschakelen.DJKroon schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:23:
[...]
Dat is niet veel geld!
Een multiplus is 20x zo duur![]()
Maar dit past alleen op Steca Fronius omvormers?
Inderdaad je nachtstroom verhuizen kan best interresant zijn.
Immers wat je niet verbruikt hoef je ook niet te salderen
Maar hoe regelt dat ding (veilig) Eilandbedrijf?
Ik neem aan dat je deze niet na je elektrameter installeert maar bij je omvormer?
De aangesloten panelen laden de accu's weer op.
Ik heb hier ook 24x 24Ah gel batterij staan voor dit ding.
De UPS laadt bij, het vermogen gaat dus de accu in.
Ik heb niet afgewacht wat er gebeurt als de accu vol is.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, maar wel met XMG bios voor undervolting, een 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Ligt er misschien aan waar je woont en hoeveel in het zicht ze liggen.Tijgert schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:48:
Zijn panelen erg diefstalgevoelig? Ik zou ze wel op mijn platdak van de garage willen installeren, maar dat is maar iets van 2.40m hoog... straks word ik wakker en zijn mijn panelen weg...
Hier liggen ze al 2 jaar (los) op dak en nog geen problemen gehad.
Hier liggen er 22 op de garage.Tijgert schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:48:
Zijn panelen erg diefstalgevoelig? Ik zou ze wel op mijn platdak van de garage willen installeren, maar dat is maar iets van 2.40m hoog... straks word ik wakker en zijn mijn panelen weg...
De hele zelfgemaakte constructie zit "verankerd" aan een aantal 60x40 tegels.
Laat ik het zo zeggen, daar zijn ze even zoet mee al willen ze die eraf halen

Het is niet 'even een paar klemmen losdraaien en klaar' zeg maar

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ik heb in 7 jaar nog nooit gehoord dat gemonteerde panelen zijn verdwenen, wel panelen op pallet tijdens / voor de plaatsing.Tijgert schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:48:
Er zijn voor sommige montage systemen ook speciale schroeven te verkrijgen, die net als voor en stuurslot van een auto voor een deel afbreken (de 6 kantige kop breekt af, en er blijft een ronde, bolle kop over).
maar dat kan niet op elk systeem.
[Voor 22% gewijzigd door Andre1973 op 30-05-2017 23:53]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
http://www.akraboot.com/
Die klem je onder de rand van de panelen, vastschroeven aan de alu frames van het Clickfit systeem en lange bout erdoorheen.
Als je ze op een (schuin) plat dak hebt liggen, dus vlak boven je dak, dan moet je eigenlijk wel een haakse bithouder gebruiken om ze vast te maken.
Zoiets dus (nog geen tientje bij de Lidl/Banggood/Aliexpress)
Na afloop sla je er een kogeltje in zodat 'ie niet meer open kan. (dat laatste heb ik niet gedaan, was al lastig zat ze vast te maken)
Bij mij liggen ze op een afdakje in de tuin, bereikbaar vanaf een paadje achterom en overdag goed zichtbaar voor iedereen, behalve de bewoners. Dus 's nachts zal niemand iets merken als ze weg zouden worden gehaald.
[Voor 10% gewijzigd door TD-er op 31-05-2017 07:04]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
In dit geval niet meer en niet minderWoudseHoeve schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:38:
[...]
Ja in Almereof wordt het Alminder .......

Maar het geeft wel aan dat ze het soms proberen, het valt en staat met de vraag er naar natuurlijk, dat is met alles.
Voor dieven natuurlijk niet heel interessant, je rent harder met 10 mobieltjes dan met 250W panelen.

Ik woon in Almere.. En nee ik was het niet die ze eraf haalde.
[Voor 40% gewijzigd door jacovn op 31-05-2017 08:47]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
"De supermarkt blijkt in totaal maar liefst 221 zonnepanelen op het dak te hebben liggen."
Alsof ze "opeens" hebben ontdekt dat de supermarkt zonnepanelen heeft.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.
Als een dronken student kiezelstenen tegen je ramen gooit heb je hetzelfde.kmf schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:01:
Naast diefstal vraag ik me eigenlijk af hoe vandalismegevoelig zonnepanelen zijn. Als ze op een schuin dak zijn geplaatst beginnend bij de 1e verdieping. Als een dronken student nu besluit om wat kiezelstenen te gooien (een stoeptegel richting 1e verdieping zal niet zo lukken), gaat er dan iets kapot?
Hoe vaak overkomt je dat?
Nou zijn mijn ramen HR+++, dus redelijk dik glas. Hoe stevig het glas van een zonnepaneel is weet ik dus niet .Wolly schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:05:
[...]
Als een dronken student kiezelstenen tegen je ramen gooit heb je hetzelfde.
Hoe vaak overkomt je dat?
Het is dan ook een theoretische vraag.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.
Ook heb ik al wel eens een paneel omgewaaid gezien die los tegen de muur stond met net iets meer wind als gedacht. Ook daar kon ie tegen.
Het glas wordt vrij goed ondersteund door de lagen erachter - dus het kan wel een stootje hebben,
Ik heb een set van 64 panelen van een basisschool gehaald. 4 ervan waren stuk duidelijk door stenen. Vonden ze leuk zeker. Moet nog gaan kijken of ze nog wat doen maar ik denk het niet.kmf schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:01:
Naast diefstal vraag ik me eigenlijk af hoe vandalismegevoelig zonnepanelen zijn. Als ze op een schuin dak zijn geplaatst beginnend bij de 1e verdieping. Als een dronken student nu besluit om wat kiezelstenen te gooien (een stoeptegel richting 1e verdieping zal niet zo lukken), gaat er dan iets kapot?
Het glas kan nog heel zijn maar de silicium cellen achter het glas niet. Als ze breken kan er geen stroom meer door lopen.
De schokgolf wordt door het glas doorgegeven naar de achter liggende silicium cellen.
Bij die grote hagel buien waren de panelen die visueel ok waren toch defect wanneer je ze met Elektro lumisentie bekijkt.
Glas/glas panelen kunnen het waarschijnlijk beter hebben omdat de schokgolf weer wordt doorgegeven aan het achter liggende glas.
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
overigens is het voorbeeld van woudsehoeve het 1e voorbeeld wat ik hoor over vandalisme
18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2
Ja lag ook best laag op de eerste verdieping en schuin zodat ze goed zichtbaar waren en dus een makkelijk doelwit. Schoolpleinen trekken nu eenmaal ook veel "hang jongeren" die stoer moeten doen.swapevent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:39:
oftewel altijd even checken na een hagelbui of eventueel vandalisme.
overigens is het voorbeeld van woudsehoeve het 1e voorbeeld wat ik hoor over vandalisme
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
plat dak van 6,3 m lang
6 panelen van 100 br
Material: poly
Module Area: 1.65 m²
Peak Power: 260 W
MPP Voltage: 30.92 V
MPP Current: 8.43 A
Allowed Voltage: 1000 V
Efficiency: 15.98 %
Open Circuit Voltage: 38 V
Short Circuit Current: 9.01 A
Temp Coefficient Uoc: -0.3 %/℃
Temp Coefficient Isc: -0.42 %/℃
Wil deze oost west leggen en iedere paneel onder een hellingshoek van 25 graden,
om en om - oost west oost west oost west - zuid is ook niet alles
/ \ / \ / \
=======
De oost west combinatie/set zitten aan elkaar gemonteerd. Dat dus drie keer.
De onderlinge afstand van de drie sets is ongeveer 45 cm en geeft een start zonlicht hoek van 18º.
Acceptabel.
Zou beter zijn als iedere oost gerichte paneel 250 cm uit elkaar liggen, maar dat gaat dus niet, dak te klein.
25º hellingshoek is natuurlijk wat weinig in de winter, en een beetje veel in de zomer.
Vragen
Wat voor omvormer zou ik kunnen nemen.
Een met twee string ingangen,
of twee losse omvormers
of de 2 x 3 paralel zetten en dan op een omvormer?
Ben bang bij 2 rijen paralel de stroom te hoog wordt in de zomer.
Ben bang bij alles in serie dat de spanning te hoog wordt, maar stroom in de ochtend/avond te laag.
Suggesties?
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
Gebruikte sf op marktplaats ? Nou dat zijn er niet veel geweest denk ik. Nieuw bieden ze wel aan maar ze worden al wat minder op de nieuwe 175Wp versie na.Sneezzer schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:07:
hmmmm. vorig jaar zag ik regelmatig 2e hands solar frontier panelen op marktplaats. Nu heb ik eindelijk tijd en zie ik ze er niet meer op staan (al een maand of twee aan het kijken)...
Gebruikt kan je vergeten, maar koop een pallet, neem ik er 5 van je over.

Dat niet, maar niet veel breder en vanwege de 45º regel wil ik naar de brandgang toch wat afstand houden.AUijtdehaag schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 18:32:
@Lord Anubis
Dus je schuur is 6m30 lang en 1m65 breed?
Smal schuurtje?
Wel smal schuurtje.
Vlamboog storing om c.a. 11.00h opgetreden. Heb ik een week of twee geleden op "enabel" met manual reset ingesteld.
(Staat default op disable.) Was om 17.00h weer thuis anders had ik het wel eerder ontdekt.
Geprobeerd weer op te starten na een kleine DC controle in de garage. Ik heb 2 gescheiden strings komen samen op op de omvormer, elk voorzien van analoge amp. meters.
Start niet op, weer vlamboog detectie.
Vervolgens de vlamboog detectie op "disable" ingesteld, gelijk 3,2 kW vermogen, geen fluctuatie op de amp meters, dus geen vlamboog.
Ga morgen even het dak op voor een visuele inspectie (gasschuif heeft ontzag voor DC vlambogen...)
maar verwacht geen problemen aan te treffen. Morgen meer, wordt vervolgd. Graag commentaar van ervarings deskundigen.
[Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 31-05-2017 21:06]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Haha, ik heb helaas geen ruimte voor zoveel panelen en de vrouw wil ook nog geld overhouden voor andere belangrijke dingen (vakantie en kinderen), vandaar dat ik onze panelen zo cheap mogelijk probeer te krijgen.Rol-Co schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:02:
[...]
Gebruikte sf op marktplaats ? Nou dat zijn er niet veel geweest denk ik. Nieuw bieden ze wel aan maar ze worden al wat minder op de nieuwe 175Wp versie na.
Gebruikt kan je vergeten, maar koop een pallet, neem ik er 5 van je over.
Balen maar wel interresante materie.Gasschuif schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 20:51:
Vanmiddag toch weer een raar (tot nu toe onbegrepen) fenomeen op mijn SE 5k HD Wave. Nu bijna een maand in bedrijf, daarvoor dik 2,5 jaar met een SE 4000 gedraaid (geen problemen hiermee behalve een kapotte optimizer.)
Vlamboog storing om c.a. 11.00h opgetreden. Heb ik een week of twee geleden op enabel met manual reset ingesteld.
(Staat default op disable.) Was om 17.00h weer thuis anders had ik het wel eerder ontdekt.
Geprobeerd weer op te starten na een kleine DC controle in de garage. Ik heb 2 gescheiden strings komen samen op op de omvormer, elk voorzien van analoge amp. meters.
Start niet op, weer vlamboog detectie.
Vervolgens de vlamboog detectie op disabel ingesteld, gelijk 3,2 kW vermogen, geen fluctuatie op de amp meters, dus geen vlamboog.
Ga morgen even het dak op voor een visuele inspectie (gasschuif heeft ontzag voor DC vlambogen...)
maar verwacht geen problemen aan te treffen. Morgen meer, wordt vervolgd.
Ik ben benieuwd of je iets kan vinden, die detectie zal niet zomaar aanslaan lijkt me.
Is dit tevens je eerste inspectie na aanleg/reparatie optimizer?
controleer ook of je bekabeling geen scheuren heeft.
DC vlambogen zijn wel spectaculair om te zien, maar minder fijn op het dak

En dan zoek je naar sf?Sneezzer schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 20:58:
[...]
Haha, ik heb helaas geen ruimte voor zoveel panelen en de vrouw wil ook nog geld overhouden voor andere belangrijke dingen (vakantie en kinderen), vandaar dat ik onze panelen zo cheap mogelijk probeer te krijgen.

En tuurlijk, we zijn allemaal nederlander, dacht je dat ik er veel voor wil betalen.

Reset 15:45
Iemand een idee, het is een power-one pvi 2000
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Heb je ook stroom/spanning log?
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Het betreft een school uit begin jaren '70 (?), tussendoor nog wat gepimpt, begane grond en 1e verdieping plat dak, redelijk vrijstaand. Probleem: op de eerste verdieping is het, vooral aan ze zonzijde nu al erg heet. Ventilatie is ook slecht geregeld (er wordt niet voldaan aan de nieuwe wetgeving die 1 maart ingegaan is). Zo hangen er boven een trapgat gewoon 2 verschillende ventilatoren. Waarschijnlijk was dit ooit iets van: 1 werkt niet voldoende, zet er een 2e naast. Daarnaast zijn ze slecht bereikbaar voor onderhoud. Uiteraard moet er een totaalplan komen om e.e.a. op orde te brengen, inclusief onderhoud. Maar: zonnepanelen lijken mij geen slechte oplossing:
- plat dak, nauwelijks schaduw: panelen zijn pal zuid te plaatsen en leveren zo optimaal rendement
- naast elektrisch rendement warmt het niet/slecht geïsoleerde dak veel minder op.
- nu laat men op de heetste dagen 's nachts de ventilatoren gewoon draaien met een enorme elektriciteitsrekening tot gevolg.
- doordat ze op de eerste verdieping komen te liggen minder kans op vandalisme?
- scholenstichting heeft veel financiële reserves waar zeer matig rendement op gehaald wordt omdat er terecht conservatief belegd wordt.Investeren in zonnepanelen levert meer op.
- dak is maximaal 10 jaar geleden vernieuwd en zal dus op korte termijn niet weer vernieuwd hoeven te worden (was een van de argumenten waarom het niet zou kunnen)
- gemeente wil ook milieuvriendelijker worden en subsidieert het e.e.a. (ik moet nog uitzoeken of dat ook voor dit soort dingen geld).
Is dit zinvol? Tips, suggesties en ervaringen zijn welkom.
TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Als het in provincie Groningen is, niet doen, want dan gaat die school geheid plat de komende 5 jaar. (alle scholen gaan plat en echt heel veel huizen zullen versterkt moeten worden)
En als het je gaat om een goedkope investering om eerst het comfort te verhogen in de school, zorg dan eerst dat het niet te warm is in de klassen en de ventilatie goed op orde is.
Dit klinkt namelijk als een best wel dure investering met best wel lange terugverdientijd (tarieven voor grootverbruikers zijn anders dan thuis) en zonder aanpassing van het gedrag is het eigenlijk weggegooid geld.
Wat je namelijk niet verbruikt, hoef je ook niet op te wekken.
Ik heb zelf van die folie voor onder laminaatvloeren (dat dunne glimmende spul) voor de ramen van mijn dochter gehangen (met tacker aan twee latjes gespijkerd en die latjes hangen met een haakje zodat het makkelijk weg te halen is en op te rollen)
Dat haalt de warmte weer uit de ruimte en scheelt zo'n 5 graden met de kamers aan dezelfde kant die dat niet voor de ruiten hebben.
Nu is dat natuurlijk geen porem en best wel donker, maar wat ik ermee wil zeggen is dat je met het buiten houden van de warmte al een hoop comfort kunt halen en energie besparen.
Dus kijk eerst eens naar wat daar mogelijk is.
En zaken als een "groen dak" is vaak ook nog wel mogelijk en scheelt ook een hoop in het energieverbruik. Zowel 's zomers als 's winters. En er is vaak ook nog wel subsidie op te krijgen
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Kijk eens bij :
https://greencrowd.nl/projecten/
https://greencrowd.nl/nie...-energieproducent-geworde
Die doen veel van dit soort projecten. Je kunt iig bij Jan-Willem Zwang eens informeren. Je hoeft er geen gebruik van te maken. Maar hij kent wel alle ins en outs en de wegen om de SDE en andere subsidies makkelijk aan te vragen. Je weet dan iig wel traject je moet bewandelen.
En sowieso gewoon eens met de gemeente om tafel. Vaak zijn die wel bereidt je te helpen met het hele subsidie traject.
4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L
Het is er afhankelijk van gemeente, wij zijn nu bezig met meerdere scholen in de Amsterdam regio.Videopac schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:35:
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van zonnepanelen op een basisschool en het omgaan met schoolbesturen en onderhoudsstichtingen met het motto kan-niet, wil-niet, wat-is-het-toch-fijn-om-iets-niet-te-doen etc? Onderhoudsstichting heeft budget dat net genoeg is om te voorkomen dat de scholen net niet instorten.
Het betreft een school uit begin jaren '70 (?), tussendoor nog wat gepimpt, begane grond en 1e verdieping plat dak, redelijk vrijstaand. Probleem: op de eerste verdieping is het, vooral aan ze zonzijde nu al erg heet. Ventilatie is ook slecht geregeld (er wordt niet voldaan aan de nieuwe wetgeving die 1 maart ingegaan is). Zo hangen er boven een trapgat gewoon 2 verschillende ventilatoren. Waarschijnlijk was dit ooit iets van: 1 werkt niet voldoende, zet er een 2e naast. Daarnaast zijn ze slecht bereikbaar voor onderhoud. Uiteraard moet er een totaalplan komen om e.e.a. op orde te brengen, inclusief onderhoud. Maar: zonnepanelen lijken mij geen slechte oplossing:
- plat dak, nauwelijks schaduw: panelen zijn pal zuid te plaatsen en leveren zo optimaal rendement
- naast elektrisch rendement warmt het niet/slecht geïsoleerde dak veel minder op.
- nu laat men op de heetste dagen 's nachts de ventilatoren gewoon draaien met een enorme elektriciteitsrekening tot gevolg.
- doordat ze op de eerste verdieping komen te liggen minder kans op vandalisme?
- scholenstichting heeft veel financiële reserves waar zeer matig rendement op gehaald wordt omdat er terecht conservatief belegd wordt.Investeren in zonnepanelen levert meer op.
- dak is maximaal 10 jaar geleden vernieuwd en zal dus op korte termijn niet weer vernieuwd hoeven te worden (was een van de argumenten waarom het niet zou kunnen)
- gemeente wil ook milieuvriendelijker worden en subsidieert het e.e.a. (ik moet nog uitzoeken of dat ook voor dit soort dingen geld).
Is dit zinvol? Tips, suggesties en ervaringen zijn welkom.
Heb net van een school in Castricum 64 panelen afgehaald, deze zijn rond 2003 geplaatst, en waren nu aan vervanging toe, ook omdat het dak eronder aan vervanging toe was.
Komende zomervakantie gaan we nieuw plaatsen, nadat de dakdekker geweest is.
Bij de school in Amsterdam werd gelijk ook nog geklust aan het nieuwe grote ventilatie systeem, in Castricum heeft elke klas al zijn eigen voorziening voor frisse lucht (duidelijk later aangebracht)
Die Frisse lucht lijkt me belangrijk, maar ook zaken als dubbel glas, die school in Amsterdam heeft nu wel PV, maar ook nog heel veel enkel glas!

Het is ook mogelijk tussen en deels onder de panelen sedum te plaatsen, dat is zeer isolerend (kan 5 graden binnen schelen), zowel tegen warmte als koude, en daardoor gaat er veel minder regenwater het riool in (is de zuivering blij mee)
Er zijn (of waren recent i.i.g.) subsidies om scholen te voorzien van PV.
Zoek even op subsidie provincie [jou provincie] zonnepanelen, in N-H is er een mogelijkheid van 20% subsidie met een min en max van E5.000 -25.000.
Welke regio gaat het om?
Op een platdak word tegenwoordig meest Oost - West geplaatst.
Voor SDE+ moet t al een flinke school zijn (groter dan 3x80A aansluiting)
Zoek welke wethouder duurzaamheid in de portefeuille heeft, mag die op de foto eerste laatste paneel plaatsen / schakelaar om draaien, i.i.g. met zijn kop in de krant. kan best een een beetje helpen.
[Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 31-05-2017 23:35]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik mis vooral een integraal, afgestemd beleid.
Goede suggestie van dat groene dak ook.
School staat in Noord-Brabant, redelijk groot voor een basisschool. Ik denk zo'n 9 klaslokalen per verdieping.
TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Het probleem is dat een school uit 1970 waarschijnlijk end of life is.Videopac schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 23:34:
Dank voor de reacties zover! Glas is wel overal dubbel.
Ik mis vooral een integraal, afgestemd beleid.
Goede suggestie van dat groene dak ook.
School staat in Noord-Brabant, redelijk groot voor een basisschool. Ik denk zo'n 9 klaslokalen per verdieping.
De gemeente zal al bezig zijn met een vervanging/concentratie van de schoolgebouwen.
Om er dan nog voor een korte termijn panelen op te leggen is een beetje jammer.
Ga eens met de wethouder praten.....

Dit ding heb ik gisteren nog in mijn handen gehad bij de Lidl, voor diegenen die geen geduld hebben.TD-er schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 06:59:
Ik heb zelf de onderste rij panelen voorzien van Akraboot sloten.
http://www.akraboot.com/
Die klem je onder de rand van de panelen, vastschroeven aan de alu frames van het Clickfit systeem en lange bout erdoorheen.
Als je ze op een (schuin) plat dak hebt liggen, dus vlak boven je dak, dan moet je eigenlijk wel een haakse bithouder gebruiken om ze vast te maken.
Zoiets dus (nog geen tientje bij de Lidl/Banggood/Aliexpress) [afbeelding]
Na afloop sla je er een kogeltje in zodat 'ie niet meer open kan. (dat laatste heb ik niet gedaan, was al lastig zat ze vast te maken)
Bij mij liggen ze op een afdakje in de tuin, bereikbaar vanaf een paadje achterom en overdag goed zichtbaar voor iedereen, behalve de bewoners. Dus 's nachts zal niemand iets merken als ze weg zouden worden gehaald.
Snel geleverd voor een goede prijs via Winkelman.
sebastiaan3 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 11:38:
Dank voor de feedback, ik ga het gewoon zo (30x) op het dak knallen.
Had inderdaad de Euro's (0,18) nog in de berekening staan, maar het antwoord (480 kWh) is wel correct. Als het meezit gaat de boel in juni nog het dak op, dus een halve zomer opbrengst kan dan ik nog net meepikken.
Leg ze gewoon even uit op je grasveld, is groot zatsebastiaan3 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:16:
Gisteren geleverd, 30x280Wp all-black. Ik hoop ze voor het eind van de zomer op het (nog te renoveren) dak te hebben.
[afbeelding]
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb helaas nog wel wat anders te doen (dak dat waar ze op moeten...) dus de doos blijft nu gewoon nog even dicht.reneeke1970 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:30:
[...]
Leg ze gewoon even uit op je grasveld, is groot zat
Goed bezig !sebastiaan3 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:16:
Gisteren geleverd, 30x280Wp all-black. Ik hoop ze voor het eind van de zomer op het (nog te renoveren) dak te hebben.
[afbeelding]
[...]
Thanks, de twee panasonic monoblock warmtepompen draaien ook al een paar weken. Veel kennis gebruikt van het forum hier en ik hoop elektrisch "nul op de meter" uit te komen met <1000m^3 gas voor tapwater en Wp ondersteuning.
Maar, ik vind dat toch nog niet echt makkelijk. Eindafrekening loopt van juni - juni.
Via de eindafrekening kan ik precies mijn "salderings" opbrengst zien, het verbruik is beschreven en de opwek dus aantal kWh * kWh prijs = "winst". (stel 1000kWh * 0,20 = €200)
Via de "export CSV" optie van PVOutput kan in precies de periode van mijn jaarafrekening krijgen en weet ik wat ik daadwerkelijk heb opgewekt. (stel 1500kWh).
Dus, als ik 1500kWh heb opgewekt en maar 1000kWh heb teruggeleverd dan blijft er 500kWh over wat ik direct heb gebruikt. Ook dit bedrag kan ik vermeningvuldingen met mijn kWh prijs (500 * 0,20 = €100)
Klopt het dan dat ik €300 heb bespaard? De kWh prijs is incl belastingen maar excl netbeheerders kosten etc.
In bovenstaand voorbeeld ga ik er wel vanuit dat ik meer verbruik dan opwek, ik moet even mijn afrekening afwachten om te zien of ik ook tegen kolenfooi "verkocht heb"
Tenzij je minder terug krijgt voor de geleverde kWh's dan wat je moet betalen voor de kWh's de andere kant op, is de berekening heel simpel.
Die 20 ct per kWh is trouwens naar huidige tarieven erg optimistisch. 18 ct is realistischer.
Dus als jouw panelen 1000 kWh opgeleverd hebben, heb je 180 euro 'verdiend', of eigenlijk minder uitgegeven.
Als je totaal verbruik lager is dan je opwek, is de berekening wat lastiger, omdat je bij negatief verbruik minder terug krijgt voor de geleverde kWh's.
1 PVoutput . Dongen NB
Je zou iets kunnen gaan rommelen met de opstart spanning, en indien aanwezig met de mppt sweepcrazyharrie schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 21:37:
Nee, de netspanning ligt netjes tussen de 232V en 335V gedurende de dag, ook de spanning van de panelen ligt tussen de parameters. Voorgaande 2 jaren nooit problemen ondervonden, en er niets veranderd aan de config.
maar weet niet of deze ook op de kleine powerone zit, anders even zoeken of er ook fout codes
zijn te achter halen.
https://www.dropbox.com/s...djustment%20procedure.pdf
Anders heeft Power-one kenner @migjes nog wel een paar ideeën voor jou.

Ik heb geen idee welk beest er over mijn panelen heen is gevlogen maar het moet volgens mij iets prehistorisch zijn geweest (of Disney's Dombo de vliegende olifant...).
Ik ben geen held op hoogte en wil dus een set aanschaffen om de panelen te kunnen reinigen. In principe heb ik genoeg aan 6 meter steel en ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met het merk Unger
De set die ik wil aanschaffen
Op zich wil ik de panelen tijdens een klein regenbuitje schoonmaken zodat ik geen kalkaanslag van het normale kraanwater op de panelen krijg.
Zin of onzin?

RiederZon Totaal: 4720 Wp | PVoutput: Team Barendrecht NL zipcode 2990 - 2994
Het zal heel lang duren voordat je dat terugverdiend hebt, maar zoiets kan ook handig zijn om andere dingen op hoogte schoon te krijgenA3-D schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:42:
Ik ben geen held op hoogte en wil dus een set aanschaffen om de panelen te kunnen reinigen. In principe heb ik genoeg aan 6 meter steel en ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met het merk Unger

Zelf heb de 60cm versie van Unger (Gele versie). Met ook maar twee sproeiers gemonteerd, dat werkt prima. Dus bij de 27cm versie moet dat helemaal lukken.
Ik heb er panelen op onze Melkveestal mee schoongemaakt, waar na één jaar alweer echt een enorme drablaag oplag. Een combinatie van stof/ammoniak/stikstof en fosfaat

Die panelen liggen op 17,5.
Hier zijn ook panelen op 22 graden die niet op een stal liggen, die spoelen na een regenbui gewoon brandschoon. Daar ga ik niet met de borstel overheen.
Onzin, mijn zwarte sf waren bruin van stof gemengd met stront, heb ze schoon gemaakt omdat het gewoon niet uit zag, maar het scheelde geen 100 watt voor of na het wassen van de 16 panelenA3-D schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:42:
Mijn panelen ligger er nu vanaf september 2016 en vandaag zag ik een behoorlijk grote (stront)vlek op één van de minst bereikbare panelen.![]()
Ik heb geen idee welk beest er over mijn panelen heen is gevlogen maar het moet volgens mij iets prehistorisch zijn geweest (of Disney's Dombo de vliegende olifant...).
Op zich wil ik de panelen tijdens een klein regenbuitje schoonmaken zodat ik geen kalkaanslag van het normale kraanwater op de panelen krijg.
Zin of onzin?
1 PVoutput . Dongen NB
Dan waren ze gelukkig niet smerig genoegreneeke1970 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:23:
[...]
Onzin, mijn zwarte sf waren bruin van stof gemengd met stront, heb ze schoon gemaakt omdat het gewoon niet uit zag, maar het scheelde geen 100 watt voor of na het wassen van de 16 panelen

Kijk maar eens naar de Maximale pieken:
april 2016:
https://pvoutput.org/list...=44793&t=m&est=1&gs=0&v=0
april 2017:
Van in april 2016 bijna dagelijks 19+ naar geen enkele keer april 2017. Op 5 mei zijn ze gewassen, daarna weer meteen 19+
Onzin.A3-D schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:42:
Mijn panelen ligger er nu vanaf september 2016 en vandaag zag ik een behoorlijk grote (stront)vlek op één van de minst bereikbare panelen.![]()
Zin of onzin?
Ik heb die zelfde UNGER set ( met extra 3 meter en een gele PV borstel), schitterend spul trouwens .....
Maar schoonmaken heeft geen zin, ik heb het 1x gedaan en kon het verschil niet duiden.
Verdien je daar dus niet mee terug.
Kalkaanslag wordt pas zichtbaar bij iedere dag wassen een jaar lang of zo....
Wel gemakkelijk voor de ramen op hoogte waar je normaal een glazen wasser voor inhuurt. dat wel.
Maar wil je ook de tijd er in stoppen? Plak dan nog ergens een paneeltje op een micro omvormer in een vergeten hoekje, dat scheelt wel en voor het zelfde geld

Je kan hem ook huren voor 30 euro voor een weekend

Skipper-93 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:31:
[...]
Dan waren ze gelukkig niet smerig genoeg
april 2016:
april 2017:
Van in april 2016 bijna dagelijks 19+ naar geen enkele keer april 2017. Op 5 mei zijn ze gewassen, daarna weer meteen 19+
Bij mij zonder schoonmaken:
April 2017: 580 kWh
April 2016: 599 kWh
Vorig jaar april zat ik met mijn verjaardag buiten, onder de parasol . Dit jaar zat ik binnen. Dit jaar was april niet zo mooiSkipper-93 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:31:
[...]
Dan waren ze gelukkig niet smerig genoeg
april 2016:
april 2017:

Dat kan, maar dat zegt verder niets over de dagelijkse piekwaarde. die zouden juist hoger moeten zijn bij slecht weer.Waah schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:52:
[...]
Vorig jaar april zat ik met mijn verjaardag buiten, onder de parasol . Dit jaar zat ik binnen. Dit jaar was april niet zo mooi
Tevens zag ik de doorlopende jaaropbrengst kelderen, dat gaf dus ook genoeg reden om schoon te maken

Jij kijkt paar dagen later, ik deed het op een stralende dag toen ik toevallig slang vast had, dus ik keek naar vermogen voor en half uur later na het wassen. Maar misschien is sf ongevoeliger dan polySkipper-93 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:59:
[...]
Dat kan, maar dat zegt verder niets over de dagelijkse piekwaarde. die zouden juist hoger moeten zijn bij slecht weer.
Tevens zag ik de doorlopende jaaropbrengst kelderen, dat gaf dus ook genoeg reden om schoon te maken
1 PVoutput . Dongen NB
Dat lijkt me vrij professioneel glazenwassersspul.
Van huishoud merk leifheit krijg je niets langer dan 4 meter, ik zoek ook iets er tussen in om direct ook de sommige ramen te kunnen wassen zonder glazenwasser.
Ik heb hier een gardena, maar dat is idd ook maar 2 meter 65, maar voor onze serre en panelen op de schuur (onder een boom met bladluis; die laten plakkerig spul los) net voldoende.exroosje schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:36:
Terug naar de vraag kent iemand een goedkoper alternatief voor de setjes van Unger.
Dat lijkt me vrij professioneel glazenwassersspul.
Van huishoud merk leifheit krijg je niets langer dan 4 meter, ik zoek ook iets er tussen in om direct ook de sommige ramen te kunnen wassen zonder glazenwasser.
ff voorbeeldje via google gevonden
https://glazenwasserswink...rderby=prijs/#breadcrumbs
off topic uit
[Voor 26% gewijzigd door swapevent op 02-06-2017 11:52]
18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2
Mij lijkt schroeven een stuk degelijker.
9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA
Alle nederlandse daken worden gemaakt met stoflatten en panlatten en daarachter haak je. In bv duitsland hebben ze vaak panlatten rechtstreeks op dakbeschot, dan schroef je dus.roy77 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:26:
Wij hebben nu een aantal offertes liggen en ik zit met een vraag: is het beter de dak haken achter de panlatten te laten haken of om deze vast te schroeven.
Mij lijkt schroeven een stuk degelijker.
Heeft niks met stevigheid te maken, gewoon hoe je dak opgebouwd is.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Daarom vind ik het vreemd dat de een komt met een offerte die ze erachter haakt en de ander schroeft ze vast.No Hands schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:25:
[...]
Alle nederlandse daken worden gemaakt met stoflatten en panlatten en daarachter haak je. In bv duitsland hebben ze vaak panlatten rechtstreeks op dakbeschot, dan schroef je dus.
Heeft niks met stevigheid te maken, gewoon hoe je dak opgebouwd is.
De installateur die ik gisteren over de vloer had beweerde zelfs dat erachter haken niet goed is omdat het los kan raken. Maar dat lijkt me dan ook weer erg overdreven.
9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA
Wees niet bang, gehaakt raken heus niet los.roy77 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:37:
[...]
Daarom vind ik het vreemd dat de een komt met een offerte die ze erachter haakt en de ander schroeft ze vast.
De installateur die ik gisteren over de vloer had beweerde zelfs dat erachter haken niet goed is omdat het los kan raken. Maar dat lijkt me dan ook weer erg overdreven.
De haken hebben weerhaken en zijn best lastig los te maken als dat moet (moet af en toe als er een pan breekt).
Wel moet je de goede haakmaat toepassen, van Clickfit hebben ze 3 maten.
Sommige installateurs hebben om wat voor reden dan ook voor een bepaald systeem gekozen en dan is het handig om daar mee te blijven werken (voorraad / gereedschap), en bevelen je dan dat aan.
Alleen als de panlatten erg slecht zijn dan is schroeven vaak een betere optie, maar heb je spaanplaten dak, met waterschade dan trek je daar een geschroefde haak weer zo uit.
Er zijn zelfs fabrikanten geweest die eerst geschroefde haken aanboden en over de gehaakte allemaal verhalen de wereld in hielpen, en vervolgens zelf overstapte op gehaakte haken, omdat dat sneller plaatst, en dus verkoopt.
[Voor 18% gewijzigd door Andre1973 op 02-06-2017 14:27]
Die zin die je aanhaalt hebben ze inmiddels herschrevenTWyk schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:33:
CBS cijfers over 2016
[...]
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...ergie-5-9-procent-in-2016
edit:
Taalkundig was vermoedelijk het iets handiger geweest als er "van 1500 MW naar 2000 MW" had gestaan.

pvXchange tekent op dat de prijzen van met name Full Black panelen de afgelopen maanden weer iets zijn gestegen door de aantrekkende vraag. De prijsdaling van 2016 lijkt daarmee af te vlakken. Ik gok (en hoop een beetje

Blijkbaar leest er iemand bij het CBS ook ons tweakers forumJerrythafast schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:10:
[...]
Die zin die je aanhaalt hebben ze inmiddels herschreven
[Voor 44% gewijzigd door TWyk op 02-06-2017 15:14]
Of de link van tweakers naar cbs website valt op in analyses...TWyk schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:14:
[...]
Blijkbaar leest er iemand bij het CBS ook ons tweakers forum
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
1527 MW zon op 1 jun rond ene uur of 15:00
Zie: http://energieopwek.nl/

Er is ook een witvlekje aan het linkerpaneel maar dat is vogelschijt.

[Voor 27% gewijzigd door albert04 op 02-06-2017 17:03]
waterstofbromide flowbatterij
http://www.elestor.nl/technology/the-elestor-solution/
Het meest interesant is:
As a result, Elestor presents an innovative HBr – based storage system, showing a cost of as low as € 0,05 per kWh. With this cost-level, the Elestor HBr storage system has become the new benchmark in electricity storage technology.
[Voor 51% gewijzigd door jacovn op 04-06-2017 16:52]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Hmmm.. eerst proberen om schoon te maken? Wie weet is het inderdaad gewoon wat vettigheidalbert04 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 16:33:
Kan iemand mij vertellen wat de lichtblauwe vlekken op een allblack zonnepaneel zijn? Op iedere paneel in het midden 1 redelijke vlek. Mijn gevoel zegt dat ze erger worden naarmate het paneel warmer wordt. Er is niets op het Internet te vinden
[afbeelding]
Er is ook een witvlekje aan het linkerpaneel maar dat is vogelschijt.gaat om de vlekken exact in het midden van het paneeel.

Model Y -P, Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Poetsen gaat mij helaas niet lukken, iets te ver weg. Ik wacht wel op de goeie plensbui.
Ik had/heb precies dezelfde vlekken op mijn panelen zitten, de installateur heeft inderdaad aangegeven dat dit zweet/vet/vuil van het vastpakken.albert04 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 19:24:
Het zou best eens kunnen idd. Zijn geen vlekken door de zuignappen maar die zie ik wel in de buurt van die vlekken. Waarschijnlijk heeft hij het paneel als het ware gesteund met zijn hoofd of arm bij het traplopen. Als dit geen bekende vlekken voor jullie zijn, zou dat eigenlijk wel moeten. Het waren ook warme dagen.
Poetsen gaat mij helaas niet lukken, iets te ver weg. Ik wacht wel op de goeie plensbui.
Ik heb zelf zo'n vlek proberen schoon te maken met wat water uit de vijver, even met een borstel aan een steel poetsen, schooonwissen en weg vlek.
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput
Oké top bedankt. Dit bevestigd genoeg. Ik wacht af op een bui en anders idd even een lange stok met borstel kopen.weasel schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:23:
[...]
Ik had/heb precies dezelfde vlekken op mijn panelen zitten, de installateur heeft inderdaad aangegeven dat dit zweet/vet/vuil van het vastpakken.
Ik heb zelf zo'n vlek proberen schoon te maken met wat water uit de vijver, even met een borstel aan een steel poetsen, schooonwissen en weg vlek.
Ik zeg het er altijd even bij, als ik de bewoner nog spreek op dat moment.

Even handig om te weten voor ons nieuwe huis, elektra meerwerk is niet zo heel goedkoop en als 1 loze leiding volstaat scheelt dat toch lekker.
Hangt af van de internet verbinding, ik zou er een 2e naast laten leggen voor een Cat.5 kabeltje, als de router tenminste ook in de MK komt te staan. Anders kan je voor WiFi kiezen, maar dat zit niet (gratis) in alle omvormers.Cpt.Chaos schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 21:52:
Even een vraagje, als ik een omvormer op zolder hang, heb ik dan genoeg aan een loze leiding naar de meterkast of heeft een omvormer ook nog een extra stopcontact nodig?
Even handig om te weten voor ons nieuwe huis, elektra meerwerk is niet zo heel goedkoop en als 1 loze leiding volstaat scheelt dat toch lekker.
En voor de AC een 19 mm met een trekdraad. dat trekt en stuk makkelijker, en kost nauwelijks meer.
AC en data mag niet in dezelfde buis.
[Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 02-06-2017 22:02]
Het valt me op dat je nog veel lege pannen hebt.Aegle schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 21:35:
Zie hier het luie zweet van @Andre1973 tijdens de montage van de panelen bij mij:
[afbeelding]
Niets om je zorgen over te maken...
Misschien had 20 x SF (nu) ook wel gepast (3500 Wp Science Fiction)
4 rijtjes van 5 panelen. 5028 x 4885

Maar misschien ook "net" niet. (beetje noksmokkelen)
Is de andere kant nog steeds leeg?

[Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-06-2017 22:46]
Hierbij mijn eerste legplan. Mag je zelf uitrekenen of het past...AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:24:
[...]
Het valt me op dat je nog veel lege pannen hebt.
Misschien had 20 x SF (nu) ook wel gepast (3500 Wp Science Fiction)
4 rijtjes van 5 panelen. 5028 x 4885
Maar misschien ook "net" niet. (beetje noksmokkelen)
Is de andere kant nog steeds leeg?

De panelen kon ik toentertijd zeer goedkoop bemachtigen. Het bedrijf heeft bij de nieuwbouw van het bedrijfspand gekozen om het dak vol te leggen met zonnepanelen. Iets van 6200 stuks. Het personeel kon meeliften voor dezelfde prijs per paneel

Dit is de andere kant van het huis.
De bedoeling is dat daar nog wel wat gaat gebeuren. In iedergeval de dakkapel.
[Voor 10% gewijzigd door Aegle op 02-06-2017 23:02]
10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge
Oh ja.
Ik herken de fotos nu...

Ben je er al aan uit?

(alles past op je zuiddak, maar het wordt niet fraai... SF gelijke hoogte met de nok, maar ipv 2700 kWh, levert dat minimaal 4000 kWh op)
Maar 4x 5 SF op zuid kan je weer combineren op een 2e hands SMA xxxx TL-21 stringomvormer icm de toekomstige SF op je dakkapel+schuindak, parallele gelijke strings...

Edit: ECsolar 275, 1580x1060, 4125 Wp kon je er 15 van kwijt. 4740 x 5400
(maar niet meer verkrijgbaar, dacht ik)
[Voor 103% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2017 10:27]
Is dat alleen zijn zweet, of zie ik daar ook @Andre1973 zelf?Aegle schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 21:35:
Zie hier het luie zweet van @Andre1973 tijdens de montage van de panelen bij mij:
[afbeelding]
Niets om je zorgen over te maken...
een tijdje geleden vroeg ik jullie om jullie mening voor wat betreft mijn platte en schuine daken opstelling oost-west. Ik heb veel gehad aan jullie mening en heb iemand gevonden die gewoon installeert op mijn dak.
Nu zit ik echter met een dilemma. SunPower of JA Solar?
SunPower is duurder, maar claimt beter te presteren dan andere panelen en heeft dan ook 25 jaar productgarantie tegenover 12 van de JA Solar.
Ik kan 4 JA Solar meer panelen dan SunPower op mijn dak kwijt.
De meerprijs voor de SunPower panelen zou het waard kunnen zijn, maar ik ben er nog niet helemaal uit.
De totale WP van het SunPower systeem is 5232 tegenover JA Solar met 6000.
Mensen, help mij aub!
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??