Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 107 Laatste
Acties:
  • 559.605 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-06 09:57
Bigg Balls schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:37:
De installateur van mijn aannemer installeert REC panelen op het plat dak van onze woning icm een ABB omvormer.

Ik probeer te achterhalen of dit goede panelen zijn of dat ik een alternatief moet voorstellen.

Vind het lastig om testen te vinden en vergelijkingen.

Heeft iemand ervaringen of adviezen waar ik ze wel kan vergelijken.

Thanks.
Waarom zelf uitzoeken? Vraag aan de installateur waarom hij hiervoor heeft gekozen, heb je inzicht in de prijsopbouw van de offerte? Zo nee, dan zal het vast voordelig zijn voor de installateur. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:51

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Kwam onderstaand nieuws tegen over LG panelen. 365Wp komt er aan... De NeOn R

https://www.installatiepr...panelen-met-hoog-vermogen

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gasschuif schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:11:

Oooh. ook in het zwart verkrijgbaar..... :9
Das toch een 120 Wp meer per paneel dan mijn 14 paneeltjes van 245Wp van 4 jaar oud... Interessant.
(als de prijs dat ook is)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2017 11:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
No Hands schreef op zondag 28 mei 2017 @ 08:47:
[...]

Die accu's zijn alemaal 48v, geen 12v. En het formaat van bv een Tesla Powerwall vind ik meevallen, wij hebben daar in ons huis prima de ruimte voor. Als het zover komt dat salderen niet handig meer is zullen accu's ook kleiner zijn en goedkoper zijn geworden.
Voltage maakt natuurlijk niet zoveel uit. Dat is maar net of je de cellen in serie of paralell plaatst. Die mooie Tesla powerwall kost slechts 6850 euro voor 14 kW opslag (+ installatie kosten). Dan was mijn inschatting van 1500 euro voor 4 kWh dus nog aan de lage kant. De prijzen moeten echt heel ver zakken voordat het voordeliger is.

Maar als mensen deze techniek vooruit willen helpen door erin te investeren vind ik dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-06 22:46

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Elsandre schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:14:
[...]

Hier is er bijna geen bewolking, soms wat dunne sluierbewolking.
Geeft dat zo veel verschil?
Dus ik hoef mij geen zorgen te maken?
Ik vermoed van niet nee, een sluier kan het al 1/3 naar beneden halen. Gisteren was een prima dag maar in de middag wat bewolking, dus vandaar.

Vanmorgen zat nagenoeg heel nederland in de bewolking, kijk af en toe eens op sat24 als je het beter wilt zien.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-10-2024
Rol-Co schreef op zondag 28 mei 2017 @ 12:16:
[...]

Ik vermoed van niet nee, een sluier kan het al 1/3 naar beneden halen. Goisteren was een prima dag maar in de middag wat bewolking, dus vandaar.

Vanmorgen zat nagenoeg heel nederland in de bewolking, kijk af en toe eens op sat24 als je het beter wilt zien.
Dank je wel, nu is het alweer opgeklaard en ziet er nu net zo goed uit als de eerste dag.
reneeke1970 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:23:
[...]

Je moet even op de omvormer zelf kijken wat er gebeurt met vermogen en spanning per string.
Dit is de info die ik op de omvormer kan aflezen

Time: 12:31
Status: Normal
PGrid: 1752W
EDay: 4.6kWh
ETotal: 37.8kWh
HTotal(h): 42h
Error Message: N/A
Vpv: 222.4/0.0V
Ipv: 6.9/0.0A
Vac: 227.5/0.0/0.0V
Iac: 7.0/0.0/0.0A
Fac: 49.97/0.00/0.00Hz
Temperature(℃): 50.9℃

[ Voor 35% gewijzigd door Elsandre op 28-05-2017 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Elsandre schreef op zondag 28 mei 2017 @ 12:29:

Ik weet niet welke omvormer je hebt, maar volgens mij is je pv voltage aan de lage kant.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
Gezien de temperaturen van de laatste tijd wil ik graag mijn beide strings samenvoegen en parralell aansluiten op beide trackers op de omvormer. Voltage komt dan dichter bij ideaal. Splitters heb ik inmiddels binnen.

Hoe kan ik het beste te werk gaan?
AC-automaat uit, DC schakelaar uit en dan loskoppelen, of toch beter wachten tot het donker genoeg is?

[ Voor 5% gewijzigd door BertusB404 op 28-05-2017 13:43 ]

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

BertusB404 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:40:
Gezien de temperaturen van de laatste tijd wil ik graag mijn beide strings samenvoegen en parralell aansluiten op beide trackers op de omvormer. Voltage komt dan dichter bij ideaal. Splitters heb ik inmiddels binnen.

Hoe kan ik het beste te werk gaan?
AC-automaat uit, DC schakelaar uit en dan loskoppelen, of toch beter wachten tot het donker genoeg is?
Bij parallel aansluiten zal het voltage niet veranderen. Of bedoel je dat je ze in serie wilt zetten?

Als je de volgorde aanhoudt die je aangeeft, moet het geen probleem zijn om overdag te doen. Er blijft uiteraard wel spanning op de strings staan, maar de connectoren zijn aanrakingsveilig. Moet je alleen snel werken om zo weinig mogelijk opbrengst te missen. 8)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
antonboonstra schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:56:
[...]

Bij parallel aansluiten zal het voltage niet veranderen. Of bedoel je dat je ze in serie wilt zetten?

Als je de volgorde aanhoudt die je aangeeft, moet het geen probleem zijn om overdag te doen. Er blijft uiteraard wel spanning op de strings staan, maar de connectoren zijn aanrakingsveilig. Moet je alleen snel werken om zo weinig mogelijk opbrengst te missen. 8)
Dus er zouden geen vonken moeten komen bij het loshalen van de stekkers?
De strings gaan in serie inderdaad, en dan vervolgens parallel over de mppt's, voltage gaat omhoog, stroom word weer netjes verdeeld.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:24
Elsandre schreef op zondag 28 mei 2017 @ 12:29:
[...]

Dank je wel, nu is het alweer opgeklaard en ziet er nu net zo goed uit als de eerste dag.

[...]

Ziet er normaal uit, voltage niet hoog maar je hebt maar zeven panelen of zo?
Je moet kijken op het moment dat hij dus zon dip heeft, of alles dan nog normaal blijft. Maar hij zegt tevens dat er geen fout meldingen aanwezig zijn dus oorzaak zal wel bewolking zijn.
Je kunt tenslotte niet na drie dagen al alles snappen natuurlijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
reneeke1970 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 14:28:
[...]

Ziet er normaal uit, voltage niet hoog maar je hebt maar zeven panelen of zo?
Je moet kijken op het moment dat hij dus zon dip heeft, of alles dan nog normaal blijft. Maar hij zegt tevens dat er geen fout meldingen aanwezig zijn dus oorzaak zal wel bewolking zijn.
Je kunt tenslotte niet na drie dagen al alles snappen natuurlijk
Ik heb 8x 290 Trina Honey plus met een Goodwe GW 2000NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Elsandre schreef op zondag 28 mei 2017 @ 14:31:
[...]

Ik heb 8x 290 Trina Honey plus met een Goodwe GW 2000NS
Net even gekeken, mijne zijn nu ook maar 28 volt (door warmte )maal 8 is 224 volt, dus dat klopt toch wel. Als het koeler word lopen ze naar 32×8=256 volt als goed is .

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gasschuif schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:11:

Is dat bijzonder? Heb nu Sunpreme GxB-370 (380 ook verkrijgbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Vaevictis_ schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:42:
[...]

Is dat bijzonder? Heb nu Sunpreme GxB-370 (380 ook verkrijgbaar).
ja, die van jou zijn 2 meter lang die LG 1,7.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:23:
[...]

Oooh. ook in het zwart verkrijgbaar..... :9
Das toch een 120 Wp meer per paneel dan mijn 14 paneeltjes van 245Wp van 4 jaar oud... Interessant.
(als de prijs dat ook is)
Zie in onderstaande link 375 Wp staan.
http://www.lg-solar.com/d...G300N1T-G4-NL-08.2016.pdf

Zal echter niet goedkoop zijn schat ik zo in. ;)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

BertusB404 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 14:01:
[...]
Dus er zouden geen vonken moeten komen bij het loshalen van de stekkers?
De strings gaan in serie inderdaad, en dan vervolgens parallel over de mppt's, voltage gaat omhoog, stroom word weer netjes verdeeld.
Als je de AC kant spanningsloos maakt, zal de omvormer geen stroom kunnen terugleveren en dus zal de stroom aan DC kant ook nul worden. Als er geen stroom loopt, trek je ook geen vonken/vlambogen meer. Op de connectoren staat meestal ook "Do not disconnect under load". Maak je de AC kant spanningsloos en/of bedien je de DC schakelaar, dan is er geen 'load' meer, dus kun je de connectoren veilig loshalen.

NB. Als je de volledige string vervolgens kortsluit, door de plus en min aan elkaar te koppelen, loopt er wel weer stroom. Dan kun je ze dus niet meer lostrekken zonder vlambogen te krijgen en moet je wachten tot het donker is.

[ Voor 13% gewijzigd door antonboonstra op 28-05-2017 18:56 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gasschuif schreef op zondag 28 mei 2017 @ 17:46:
[...]

Zie in onderstaande link 375 Wp staan.
http://www.lg-solar.com/d...G300N1T-G4-NL-08.2016.pdf

Zal echter niet goedkoop zijn schat ik zo in. ;)
Het gaat om de Neon-R
https://www.lgenergy.com..../solar-panels/lg-neon-r-r

Oeps... niet te betalen inderdaad. :X
https://zaanzon.nl/shop/l...en-kopen/lg-neon-r-black/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Elsandre schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:05:
Snapt iemand hier iets van?

Mijn PV heeft steeds onderbrekeningen en dat is gistermiddag begonnen, eerste dag wat het nog super stabiel, zie plaatje:

[afbeelding]
Dingen die je met een (nieuwe) omvormer altijd even moet controleren zijn:
  • Netspanning bij de omvormer.
  • Aansluitingen
  • Alle schroeven in de groepenkast (!!!)
Vooral die laatste is echt iets wat je even moet nalopen, want ik heb nu al meerdere keren gezien dat de schroeven na een tijdje toch nog weer een flink stuk aangedraaid kunnen worden. (alles nalopen, ook andere groepen, zeker als je een nieuwe groepenkast hebt)
En ik heb zelf al gehad dat de kabel in de sockets van de S0-DINrail kWh-meter niet in de klemmen zat, maar erachter. Dan kun je draaien wat je wilt, maar goed contact krijg je niet en de omvormer klapt er dan steeds uit als de stroom piekt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 12-06 08:12
Tot dat je het kapot draait. Koper is zacht en als je morgen probeert kun je ze weer aantrekken.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
snameroc schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:48:
Tot dat je het kapot draait. Koper is zacht en als je morgen probeert kun je ze weer aantrekken.
Goed punt, je moet het niet vaak doen, maar na een tijdje na installatie kan geen kwaad.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 21:32
In de industrie is het soms gebruikelijk dat alle aansluitingen één keer per jaar worden nagetrokken. Dat doe ik bij mijn PV-installatie dus ook :) .

Per slot van rekening kunnen op zonnige dagen uren lang behoorlijk wat stroom lopen... Zowel aan de DC-zijde als AC-zijde tot en met de PV-groep in de groepenkastjes controleer ik de aansluitingen. Dat moet je wel met beleid doen. Niet blijven aandraaien totdat het sap er uit stroomt, maar vast is vast.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 12-06 08:12
Warmtebeeld foto op een zonnige dag. In de industrie gebruiken ze een moment sleutel. Je zult er van schrikken hoe snel je het te vast draait.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Voor de PV'ers in 't zuiden van 't land en de Belgen; Er is een onweer op komst waar je "U" tegen zegt.
Elektriciteit: Check
Goed voor PV: Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 08:22

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Zit bij de prijs in van de aannemer om binnen de EPC te blijven. Zou fijn zijn als je een soort van ranking had van panelen waarop je kunt vergelijken, of populariteit zoals in de pricewatch
Vaevictis_ schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:40:
[...]

Waarom zelf uitzoeken? Vraag aan de installateur waarom hij hiervoor heeft gekozen, heb je inzicht in de prijsopbouw van de offerte? Zo nee, dan zal het vast voordelig zijn voor de installateur. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Bigg Balls schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:04:
Zit bij de prijs in van de aannemer om binnen de EPC te blijven. Zou fijn zijn als je een soort van ranking had van panelen waarop je kunt vergelijken, of populariteit zoals in de pricewatch

[...]
Ah nieuwbouw. Doen ze hier ook in het project ik noem dat een sjoemelwoning :(

Over 3 jaar komen ze hier niet mee weg, want dat moet het energieneutraal worden gebouwd. Isoleren is blijkbaar duurder dan een klein PV systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:56
Momenteel ook zo goed als klaar om de knoop door te hakken. Alleen zit ik nog wat met schaduw en de effecten daarvan te prutsen. Misschien hier mensen ervaring?

Dak is West/Oost (~+80/-100 graden). De schoorsteen staat op de westkant en creëert een schaduw . Vandaar dat men nu Solaredge+optimizers aanraad. Echter hoor ik ook goede verhalen over Solar Frontier mbt schaduw. Ik heb dus nog een offerte opgevraagd met Solar Frontier-panelen.

Het legplan van de JA Solar-panelen (16x280wp)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D9ltmtbgVHyONVXwY1coInk8/full.png

Alleen nu heb ik in Sketchup mijn huis nagebouwd om de locatie van de schaduw te kunnen inzien. Ik heb gekeken naar April t/m September omdat dit toch de belangrijkste maanden zijn. Een kort voorbeeld:

Ik heb even een animatie gemaakt van de schaduwval op ons huis. De grootte van het dakraam klopt nog niet, en ik moet de hoogte van de schoorsteen nog zien te achterhalen.... maar ik heb hem even geschat waar die zit en hoe hoog.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=v3abCzmGHgI]
De 1e doorloop is van 1 maart
De 2e van 1 mei
De 3e van 1 juli
De 4e van 1 september
de 5e van 1 november.

Nu valt het mij op dat op het oostdak nauwelijks schaduw van de schoorsteen valt. En als die er is, dan is de zon al zo laag dat die kant van het dak eigenlijk sowieso al in de schaduw valt. Dus waarom daar aan schaduw-optimalisatie doen? waarom daar optimizers? Sowieso worden volgens het legplan de panelen aan die kant zo gelegd dat er geen schaduw op de panelen valt.

voor de westkant is het anders (zie video) dus daar lijke Optimizers mij geen slecht plan. Al kreeg ik dus de tip om voor Solar Frontier te kiezen ipv Solaredge+optimizers, maar dan heb ik (lijkt mij) ook last van die schaduw?

Zonder die schaduw was ik er wel snel uitgeweest denk ik... Maar met schaduw maakt het zo nodeloos ingewikkeld en ben al geen held in knopen doorhakken :+
Er is trouwens al een offertetopic, maar dit leek mij meer een vraag over het opwekken dan over offertes vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
TD-er schreef op zondag 28 mei 2017 @ 20:48:
[...]

Dingen die je met een (nieuwe) omvormer altijd even moet controleren zijn:
  • Netspanning bij de omvormer.
  • Aansluitingen
  • Alle schroeven in de groepenkast (!!!)
Vooral die laatste is echt iets wat je even moet nalopen, want ik heb nu al meerdere keren gezien dat de schroeven na een tijdje toch nog weer een flink stuk aangedraaid kunnen worden. (alles nalopen, ook andere groepen, zeker als je een nieuwe groepenkast hebt)
En ik heb zelf al gehad dat de kabel in de sockets van de S0-DINrail kWh-meter niet in de klemmen zat, maar erachter. Dan kun je draaien wat je wilt, maar goed contact krijg je niet en de omvormer klapt er dan steeds uit als de stroom piekt.
De groepenkast had ik bij het aansluiten al nagelopen maar zal het voor de zekerheid nogmaals doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Waah schreef op maandag 29 mei 2017 @ 08:44:
Momenteel ook zo goed als klaar om de knoop door te hakken. Alleen zit ik nog wat met schaduw en de effecten daarvan te prutsen. Misschien hier mensen ervaring?

Dak is West/Oost (~+80/-100 graden). De schoorsteen staat op de westkant en creëert een schaduw . Vandaar dat men nu Solaredge+optimizers aanraad. Echter hoor ik ook goede verhalen over Solar Frontier mbt schaduw. Ik heb dus nog een offerte opgevraagd met Solar Frontier-panelen.

[afbeelding]

Alleen nu heb ik in Sketchup mijn huis nagebouwd om de locatie van de schaduw te kunnen inzien. Ik heb gekeken naar April t/m September omdat dit toch de belangrijkste maanden zijn. Een kort voorbeeld:

Ik heb even een animatie gemaakt van de schaduwval op ons huis. De grootte van het dakraam klopt nog niet, en ik moet de hoogte van de schoorsteen nog zien te achterhalen.... maar ik heb hem even geschat waar die zit en hoe hoog.

[video]
De 2e van 1 mei
De 3e van 1 juli
De 4e van 1 september
de 5e van 1 november.

Nu valt het mij op dat op het oostdak nauwelijks schaduw van de schoorsteen valt. En als die er is, dan is de zon al zo laag dat die kant van het dak eigenlijk sowieso al in de schaduw valt. Dus waarom daar aan schaduw-optimalisatie doen? waarom daar optimizers? Sowieso worden volgens het legplan de panelen aan die kant zo gelegd dat er geen schaduw op de panelen valt.

voor de westkant is het anders (zie video) dus daar lijke Optimizers mij geen slecht plan. Al kreeg ik dus de tip om voor Solar Frontier te kiezen ipv Solaredge+optimizers, maar dan heb ik (lijkt mij) ook last van die schaduw?

Zonder die schaduw was ik er wel snel uitgeweest denk ik... Maar met schaduw maakt het zo nodeloos ingewikkeld en ben al geen held in knopen doorhakken :+
Er is trouwens al een offertetopic, maar dit leek mij meer een vraag over het opwekken dan over offertes vergelijken
De grootte van de schoorsteen is hier toch wel heel belangrijk. Kan toch best vervelend ding zijn, ook voor sf panelen.
Met se zit je in winter met jou oost west met laag rendement.
Ik zou eens een offerte vragen voor aps micro omvormers. Zal niet eens zoveel duurder zijn tenzij je de logging per paneel erbij wilt. Maar voor de schaduw en het rendement kun je niet beter hebben. Google maar eens naar de aps500i

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
reneeke1970 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 09:55:
[...]

De grootte van de schoorsteen is hier toch wel heel belangrijk. Kan toch best vervelend ding zijn, ook voor sf panelen.
Met se zit je in winter met jou oost west met laag rendement.
Ik zou eens een offerte vragen voor aps micro omvormers. Zal niet eens zoveel duurder zijn tenzij je de logging per paneel erbij wilt. Maar voor de schaduw en het rendement kun je niet beter hebben. Google maar eens naar de aps500i
In de winter wek je toch sowieso heel weinig op? (januari-februari zelfs maar 3% van je jaartotaal las ik ergens) dus dat lijkt me geen goede reden?

De extra opbrengst van de SF-panelen zijn natuurlijk wel een goede reden. Die aps-500i lijkt inderdaad een goedkopere optie dan SolarEdge+optimizers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

tfhfony heeft ook APS micro-omvormers. Hij is er erg tevreden over.
Vraag hem anders naar ervaringen etc.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Waah schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:36:
[...]

In de winter wek je toch sowieso heel weinig op? (januari-februari zelfs maar 3% van je jaartotaal las ik ergens) dus dat lijkt me geen goede reden?

De extra opbrengst van de SF-panelen zijn natuurlijk wel een goede reden. Die aps-500i lijkt inderdaad een goedkopere optie dan SolarEdge+optimizers
Nou goedkoper dat betwijfel ik, komen nogal wat kabeltjes en stekkers bij, en als ik het persoonlijk zou gebruiken dan haalde ik alle kabels van panelen naar binnen om daar de aps aan te sluiten. Is allemaal extra werk en kosten als je installateur daar misbruik van maakt. Wel heel makkelijk controleren welke kapot is om te vervangen. Nooit het dak meer op
Voordeel is ook makkelijk uitbreiden.
Nadeel is max 275 watt maar dat halen jou panelen nooit door oost west.
Ik heb er zelf een paar en tfhfony een complete set met logging en ze werken in praktijk beter dan je in theorie zou denken, dat kan ik je garanderen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:17

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:20:
[...]

Nou goedkoper dat betwijfel ik, komen nogal wat kabeltjes en stekkers bij, en als ik het persoonlijk zou gebruiken dan haalde ik alle kabels van panelen naar binnen om daar de aps aan te sluiten. Is allemaal extra werk en kosten als je installateur daar misbruik van maakt. Wel heel makkelijk controleren welke kapot is om te vervangen. Nooit het dak meer op
Voordeel is ook makkelijk uitbreiden.
Nadeel is max 275 watt maar dat halen jou panelen nooit door oost west.
Ik heb er zelf een paar en tfhfony een complete set met logging en ze werken in praktijk beter dan je in theorie zou denken, dat kan ik je garanderen
Nou, zo ingewikkeld is het gelukkig allemaal niet. Je hebt 1 trunkkabel waar je ze allemaal aan hangt (tot max 7 stuks). De communicatie geschied over de stroomdraden, dus daar hoef je niets voor te regelen. Hier kan je zien hoe de boel wordt aangesloten:

http://www.apsmicroinvert...0i-zonnepanelen-apsystems

Extra werk valt dus wel mee. Maar een echt goedkope oplossing is het niet. De ECU (voor de logging) komt gewoon in de meterkast en die haalt zijn data via zijn voedingsstekker binnen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik bedoel veel extra werk als je alles naar binnen haalt. Als alles op dak blijft zoals bedoelt is dan valt het wel mee ja.

Oh meneer waah,ook nog voordeel is dat je het makkelijk kunt verdelen over verschillende fases eventueel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

iemand enig idee wat de kosten zijn van dummy panelen? Op mijn (toekomstige) dak richting straat wil ik een strakkere vertoning hebben. En langs de dakraam en hoeken (met pijpopening) zal een paar dummy-panelen een veel mooier beeld vormen.

Er wordt op internet wel daarover gesproken, maar nergens met een prijs. En de enige "site" gemaakt voor dummypanelen werkt niet meer (hoster landingpage nu)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:35:
Ik bedoel veel extra werk als je alles naar binnen haalt. Als alles op dak blijft zoals bedoelt is dan valt het wel mee ja.

Oh meneer waah,ook nog voordeel is dat je het makkelijk kunt verdelen over verschillende fases eventueel
Waarom zou je al die bekabeling naar binnen willen halen?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

kmf schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:42:
iemand enig idee wat de kosten zijn van dummy panelen? Op mijn (toekomstige) dak richting straat wil ik een strakkere vertoning hebben. En langs de dakraam en hoeken (met pijpopening) zal een paar dummy-panelen een veel mooier beeld vormen.

Er wordt op internet wel daarover gesproken, maar nergens met een prijs. En de enige "site" gemaakt voor dummypanelen werkt niet meer (hoster landingpage nu)
Kun je beter je installateur vragen, misschien heeft die een paar x breuk/defect staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TFHfony schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:50:
[...]

Waarom zou je al die bekabeling naar binnen willen halen?
Als je een moeilijk of hoog dak hebt hoef je er nooit meer op mocht er eentje defect gaan. Garantie geeft iedereen maar de kosten van steiger huren is maar de vraag of je toch geen extra rekening krijgt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Atomic2005 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:52:
[...]

Kun je beter je installateur vragen, misschien heeft die een paar x breuk/defect staan.
Zelfs bij een breuk/defect kan je toch niet een hoek of stuk in zagen? :?

Maar ik zal het zeker meenemen als ik offertes aanvraag. Ik wou gewoon een prijsindicatie hebben zodat ik weet wat ik kan verwachten.

(ik vroeg me vooral af waarom dit niet vaker toegepast wordt op daken die vol in het zicht zijn. Je wilt toch ook een strak beeld als je thuis komt? :|
Vandaar dat ik dacht dat de kosten niet opwegen tegen de esthetische gewaarwording)

Wat zijn de meningen eigenlijk hier over zonnepanelen die vanaf de 1e verdieping beginnen? dus 2-3 meter van de stoep. Moet er rekening gehouden worden met bv vandalisme? (geen idee hoeveel mensen een stuk steen willen gooien op een zonnepaneel of zo)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:54:
[...]

Als je een moeilijk of hoog dak hebt hoef je er nooit meer op mocht er eentje defect gaan. Garantie geeft iedereen maar de kosten van steiger huren is maar de vraag of je toch geen extra rekening krijgt.
Bij gebruik van een trunkkabel blijft de boel ook gewoon doorwerken als er eentje uitvalt of je deze er uit trekt. Alleen in het geval van sluiting zal het vermoedelijk fout gaan, maar bij een goed ontwerp zou dat niet zo maar mogen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239170

kmf schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:42:

Is het niet handiger gewoon een paar van dezelfde panelen erbij te halen en niet aan te sluiten? Dummy panelen zullen niet gek veel goedkoper zijn mocht je ze al kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-06 16:58
Ik heb de afgelopen weken een installatie geplaatste op mijn platte dak bestaande uit 8 stuks Trina Honey 265Wp Poly met Goodwe 1-fase Omvormer GW2000-NS. Dus 2120Wp qua panelen en 2000Wp voor de omvormer. Keuze gemaakt omdat die het meeste Wp voor het geld leverde.
Ik ben niet nieuw met zonnepanelen, in mijn vorige huis had ik 9 235W panelen op het platte dak met een Omnik2000 richting zuid zuid west.

Opstelling is nu pal zuid. Voor de panelen montage heb ik valkbox 3 gebruikt, dus 20 graden. Ik had al een sedum dak, dus daar heb ik het bovenop gezet met de juiste hoeveelheid ballast.
Leek mij een ideale combi omdat het dak zo relatief koel blijft.

Omdat tijdens de randen van de dag een paar schoorsteenpijpjes schaduw geven heb ik 3 panelen preventief van een hosola optimizer plus350 voorzien.

Ik ben begonnen met de eerste rij van 4 en heb die op bevrijdingsdag neergezet. Toen heb ik op 9 mei al een opbrengst gehaald van 7.6 KWh met een fraaie bell curve en een top van 950W.. 7.16W/Wh dus. Maar het was nog maar begin mei. Op meer bewolkte dagen heb ik pieken van ruim boven de 1000W gezien

Nu heb ik inmiddels de andere 4 ook geplaatst (2 rijen van 2). Het was echter telkens wisselend weer, zodat ik wel korte pieken zag van tot de 2000w (eigenlijk nauwelijks eroverheen - de hosoloa kapt dan duidelijk af)
De afgelopen donderdag eindelijk weer een dag helemaal mooi weer en haalde ik weer een mooie curve, echter opbrengst was 14.9KWh met een top van 1800W. Vooral die top viel me wat tegen. Ik heb de Hosola's er maar uitgehaald en vrijdag haalde ik wederom 14.9KWh en een top van 1830W. Ik zie de curve aan de randen van de dag wel iets meer afvallen door de schaduw, maar niet dramatisch slechter.

Ik had eigenlijk een curve afgevlakt door de omvormer verwacht en zonder hosola's een totale ineenstorting aan het eind vd dag (na 1700u). Geen van beide treedt op. En is de opbrengst (7W/Wp) had ik wat hoger verwacht, ik zou aan de kust wel 7.5W/Wp verwachten.

Ik zie Vpv idle ruim 250v, bij levering begint die bij ca 230V en hij zakt naar ruim 220V bij vol vermogen.. Ipv is tegen de 8A op de top en heeft een fraaie bell curve net als vermogen. Temperatuur blijft onder de 45 graden

Omdat ik de hosola's al uitgesloten heb, zou 1 paneel wat minder zijn?(en hoe kom ik daar achter) Is goedkoop toch duurkoop?.
In mijn herinnering zag ik op mijn vorige installatie in mei altijd fraaie curves richting het max en werd dat pas in juni minder.

En de andere vraag die bij me opkomt is waarom zie ik zo weinig effect van de Hosola's?

De gegevens zijn te raadplegen via
http://www.goodwe-power.c...adf8-f82688cc8fae&type=NA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@exroosje
Bij een beetje schaduw op de panelen merk ik ook geen verschil, wel als
1 of meerdere panelen voor meer dan een derde tot totaal in de schaduw komen
Je top vermogen ziet er trouwens prima uit, zeker met de huldige temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Waah schreef op maandag 29 mei 2017 @ 08:44:

[afbeelding]

[video]
De 2e van 1 mei
De 3e van 1 juli
De 4e van 1 september
de 5e van 1 november.

Met de trial versie van PV*sol kun je het precies uitrekenen. Daarin zit een DB van alle PV leveranciers en houd rekening met schaduw! Dus ook met verschillende panelen/omvormers

Op YouTube zijn voorbeelden te vinden hoe het programma werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekvloer
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13-12-2020
@TFHfony Een tijdje gelden (2015) postte jij de efficiency curve van de YC500-EU. Weet jij ook waar de andere efficiency curves van die APS kan vinden? Ik zat b.v. te kijken naar die 3-fase YC1000-3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
dekvloer schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:27:
@TFHfony Een tijdje gelden (2015) postte jij de efficiency curve van de YC500-EU. Weet jij ook waar de andere efficiency curves van die APS kan vinden? Ik zat b.v. te kijken naar die 3-fase YC1000-3.
Ik ben wel even aan het zoeken geweest, maar niet kunnen vinden helaas...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Vandaag zijn eindelijk de panelen geplaatst, nadat de levering een aantal keren was uitgesteld. In de offerte stond JA Solar, maar uiteindelijk zijn er Canadian Solar panelen geleverd:
  1. 8x Zuid-Oost, black 275, dak van huis
  2. 7x Noord-West, black 275, dak van huis
  3. 6x Zuid-West, blauw 270, dak van garage
In combinatie met 21x SE P300 optimizers en een SE HD Wave 5000. Een 8e paneel op het NW dak had gekund, maar deze zou als enige landscape ipv portrait worden gelegd en achter een pijpje terechtkomen, dat zag er echt niet uit. Voor de opbrengst en efficiency beter, maar het oog wil ook wat. Het ZW garagedak had helaas geen ruimte voor nog een rij met 2 panelen om tot de gewenste 8 te komen. Door de oriëntatie van de daken en nu achteraf met 1 paneel minder had de HD Wave 4000 misschien ook volstaan, maar ik heb nog wel wat ruimte op de andere kant van het garagedak voor toekomstige uitbreiding.

Op dit moment wekt het geheel nog rond de 1.800 Watt op en vanaf 17:00 toch al 1 kWh meer teruggeleverd dan verbruikt vandaag :)

Foto's (er worden nog zwarte afdekkapjes op de rails geplaatst):

NW Dak:
Afbeeldingslocatie: https://www.marklanphen.nl/zonnepanelen/5-2017/zonnepanelen_nw.jpg

NW & ZW Dak:
Afbeeldingslocatie: https://www.marklanphen.nl/zonnepanelen/5-2017/zonnepanelen_zw_nw.jpg

ZW Dak:
Afbeeldingslocatie: https://www.marklanphen.nl/zonnepanelen/5-2017/zonnepanelen_zw.jpg

ZO Dak:
Afbeeldingslocatie: https://www.marklanphen.nl/zonnepanelen/5-2017/zonnepanelen_zo.jpg

HD Wave 5000:
Afbeeldingslocatie: https://www.marklanphen.nl/zonnepanelen/5-2017/zonnepanelen_sehdwave5000.jpg

Met dank aan alle adviezen in dit topic (en helaas heb ik er een aantal moeten negeren :))

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 337884

Panelen liggen nu 1 week, en tot nog toe 147,19kHw opgewekt.
Gisteren 23kHw, en afgelopen vrijdag en zaterdag net boven de 24kHw.

Ik merk dat ik nog inzicht moet krijgen in de opbrengst (wat is goed, slecht, matig?), en ook het verbruik. Wel fijn om de meter te zien terug draaien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Over inzicht gesproken, ik heb al jaar of 6 een plasma tv hangen van 50inch, en dacht dat die niet heel veel meer verbruikten dan een LED. Maar daar heb ik het toch mis. Is toch rond de 450-500kHw per jaar. En ik woon alleen, geen wonder dat ik tegen de 2900kHw zit.

Daar kan ik dus ook nog op bezuinigen. Maar het mooie beeld is me momenteel toch net even iets meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Anoniem: 337884 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 08:48:
Over inzicht gesproken, ik heb al jaar of 6 een plasma tv hangen van 50inch, en dacht dat die niet heel veel meer verbruikten dan een LED. Maar daar heb ik het toch mis. Is toch rond de 450-500kHw per jaar. En ik woon alleen, geen wonder dat ik tegen de 2900kHw zit.

Daar kan ik dus ook nog op bezuinigen. Maar het mooie beeld is me momenteel toch net even iets meer waard.
Comfort en genot zijn ook wat waard. 2 tips:

* Het is kWh
* Je kan ook OLED kopen, ook schitterend beeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uiteraard kWh, mijn foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ga voor de gein eens in naarden buurten, het zal je verbazen hoe snel dat veranderd is.

Huize rol-co had ook altijd plasma i.v.m het beeld, nu een 55" die bij donkere kamer 48W doet. >:)
De 42 plasma (neo pdp)zat op 350-450W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah

Hoeveel jaar zou je een OLED terugverdienen? :+ Had het rekensommetje graag voor je gedaan maar dat kan niet met enkel deze info.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Waah schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:13:
[...]

Hoeveel jaar zou je een OLED terugverdienen? :+ Had het rekensommetje graag voor je gedaan maar dat kan niet met enkel deze info.
Moet alles terugverdiend worden dan? Ik vind dat die tv's eens in de 3 jaar zo ver gekrompen zijn dat je weer eens iets in de goede maat moet kopen. :+

De rekensom was hier simpel, alle apparaten die een hoog verbruik hadden t.o.v nieuwe vervangen en ging al van 8000 kWh naar 3000 kWh in 2013.
Totaal incl de 3100Wp aan zonnepanelen koste 10K euro en scheelt me ruim 2500,- op jaarbasis......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 20:32

databeestje

Von PrutsHausen

Waah schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:13:
[...]

Los van het terugverdienen krijg je wel gewoon een erg mooi beeld, net als bij de oudere Plasma. Als deze een jaar of 5-7 is het evengoed wel een idee om naar een vervanger te kijken.

Veel van de spullen zoals een TV kan je ook prima rechtvaardigen zonder een terugverdientijd, het is mooi dat Plasma -> OLed uberhaupt een TVT heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-06 19:30

thido

Tilburg

Hier van alles geneten met een plugwise set. Zo'n beetje alles behalve de plasma :-)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Tuurlijk hoef je niet alles terug te verdienen :D Het oog wil ook wat ofcourse en dat mag best wat kosten.

Maar ik weet wel dat het erg kan helpen om iets nieuws te kopen. Onzichtbare kosten boven water krijgen kan erg interessant zijn.

Zo ben ik destijds van een benzine-autootje naar een diesel gegaan. Ik dacht dat het omslagpunt rond mijn aantal km zat... maar na het allemaal na te rekenen (aantal km's, verbruik, aanschafwaarde) bleek ik 2000 euro per jaar te kunnen besparen met een andere, lichte diesel.

Die andere auto reed prima, maar dan ga je wel even heel rap op zoek naar een andere auto :+ Als je een zelfde auto kan rijden voor zoveel minder.

Dus misschien als die het narekent dat die mooie plasma na X jaar wel duurder is dan OLED. En dan is de stap om een grote uitgave te doen voor een OLED ook minder groot :D
heb zelf een beamer en die lust ook wel wat sap. En dat heb ik er prima voor over. Niet alles hoeft ultra-low-voltage :P

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 30-05-2017 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Plasma is niet meer tekoop, word niet meer gemaakt, ze waren er in hoofdzaak voor grote maten en de snelheid van de refresh rate maar dat is al aardig ingehaald.
Geen zorgen over ingebrande logo's is ook wel relaxed moet ik zeggen. :)

Maar goed, we dwalen af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het mooie beeld vind ik wel fijn hoor, als filmliefhebber :-) Het is een Samsung PS50C6500 uit 2010, dus kun je nagaan hoe zuinig een nieuw toestel zou zijn.

Zojuist ook al gekeken voor een nieuwe koelkast. Ik heb een kleine Ikea koelkast die zuinig is, maar nu voor de Lente/Zomer heb ik een oude koel/vriescombinatie aanstaan in de bijkeuken. Dat ding is zeker 20-25 jaar oud. Die wil ik gaan vervangen voor een A+++

Verder heb ik een 15 jaar oude Sony tv op mijn slaapkamer staan, ook die kan vervangen worden voor een kleine LED-Smart tv.

Komend weekend LED lampen indraaien in alle kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 337884 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:29:
Het mooie beeld vind ik wel fijn hoor, als filmliefhebber :-) Het is een Samsung PS50C6500 uit 2010, dus kun je nagaan hoe zuinig een nieuw toestel zou zijn.

Zojuist ook al gekeken voor een nieuwe koelkast. Ik heb een kleine Ikea koelkast die zuinig is, maar nu voor de Lente/Zomer heb ik een oude koel/vriescombinatie aanstaan in de bijkeuken. Dat ding is zeker 20-25 jaar oud. Die wil ik gaan vervangen voor een A+++

Verder heb ik een 15 jaar oude Sony tv op mijn slaapkamer staan, ook die kan vervangen worden voor een kleine LED-Smart tv.

Komend weekend LED lampen indraaien in alle kamers.
Zoals ik al riep, er is veel veranderd in 7 jaar. ;)

Koelkasten en vriezers kan je het beste naar een ++ kijken in plaats van een +++, dat verschil is in verbruik nagenoeg niets maar in prijs wel.

Sony bakbeest vervangen voor een 42-48 inch kost je hooguit 3-400, als je de aanbiedingen in de gaten houd. Ik had een 48 inch samsung voor 350,- nieuw en thuis. Hang je aan de muur en voila, ruimte op je kastje en hoge WAF. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-06 13:00
Rol-Co schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:34:
[...]
Zoals ik al riep, er is veel veranderd in 7 jaar. ;)

Koelkasten en vriezers kan je het beste naar een ++ kijken in plaats van een +++, dat verschil is in verbruik nagenoeg niets maar in prijs wel.

Sony bakbeest vervangen voor een 42-48 inch kost je hooguit 3-400, als je de aanbiedingen in de gaten houd. Ik had een 48 inch samsung voor 350,- nieuw en thuis. Hang je aan de muur en voila, ruimte op je kastje en hoge WAF. ;)
Het eindelijk vervangen van mijn oude 38" glasbak had eerst wel een hoge WAF maar toen ze zag hoe groot de nieuwe was :) 65" LCD (niet alles wordt democratisch besloten ....) moesten we de hele kamer indeling omgooien HAHA. Maar het verbruik is wel gedaald .... blijft het in de zomer ook koeler in de woonkamer ..... Ook is de woonkamer nu leger, wel ze prettig.

EDIT: Lijkt de kroeg hier wel....
Heb gister 64 oude panelen "gescoord" eens kijken hoeveel het nog doen! (120Wp en 75x146x5 @Andre1973 ) voor het schuurdak van mijn dochter ....

[ Voor 9% gewijzigd door WoudseHoeve op 30-05-2017 10:01 . Reden: kroeg ]

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

WoudseHoeve schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:59:
[...]

Het eindelijk vervangen van mijn oude 38" glasbak had eerst wel een hoge WAF maar toen ze zag hoe groot de nieuwe was :) 65" LCD (niet alles wordt democratisch besloten ....) moesten we de hele kamer indeling omgooien HAHA. Maar het verbruik is wel gedaald .... blijft het in de zomer ook koeler in de woonkamer ..... Ook is de woonkamer nu leger, wel ze prettig.

EDIT: Lijkt de kroeg hier wel....
Heb gister 64 oude panelen "gescoord" eens kijken hoeveel het nog doen! (120Wp en 75x146x5 @Andre1973 ) voor het schuurdak van mijn dochter ....
Haha, slechts 65 inch :) , dat riepen de kids hier ook maar past slecht op het meubel, we gingen al van 42 met rand naar 55 zonder rand. Eerst wow, maar het went snel.

Ik dacht even dat je deze gescoord had, ook cheap!

https://link.marktplaats.nl/m1169510173

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:35

Ik weet niet of je ook 40 uur per week werkt maar anders zou je eens kunnen onderzoeken wat er allemaal "standby" staat in de nacht en als je niet thuis bent. Ik ben ook alleen, heb een Plasma 55 inch tv en kook elektrisch, en heb een jaarverbruik van 1200 kWh per jaar.

Ik denk dat er nog wel wat winst te behalen is, ongeacht wat de TV aan verbruik heeft..;)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
adjego schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:57:
[...]

Ik weet niet of je ook 40 uur per week werkt maar anders zou je eens kunnen onderzoeken wat er allemaal "standby" staat in de nacht en als je niet thuis bent. Ik ben ook alleen, heb een Plasma 55 inch tv en kook elektrisch, en heb een jaarverbruik van 1200 kWh per jaar.

Ik denk dat er nog wel wat winst te behalen is, ongeacht wat de TV aan verbruik heeft..;)
Met hedendaagse apparatuur valt dat best volgens mij.

* Mijn TV 0,3W
* Mijn versterker 0,2W
* TV van mijn dochter 0,2W
* Subwoofer 0,2W

Voor het geld wat ik daar mee kan uitsparen ga ik echt niet 2 keer per dag al die aan/uit knoppen langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
Maar dus niet bij de apparatuur waar @Anoniem: 337884 het over heeft. Die zijn ouder waardoor er waarschijnlijk toch wel wat sluipverbruik is.

Ik heb zelf 4 jaar geleden mijn huis betrokken met alles nieuw, maar ik heb toch ook mijn verbruik van 150 Watt bij niet thuis zijn terug kunnen brengen naar 50 Watt. En nee ik hoef nooit aan/uit knoppen langs omdat ik het heb geintegreerd met mijn domotica systeem ism geofancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

TFHfony schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:10:
[...]

* Mijn TV 0,3W
* Mijn versterker 0,2W
* Subwoofer 0,2W

Voor het geld wat ik daar mee kan uitsparen ga ik echt niet 2 keer per dag al die aan/uit knoppen langs.
Vergeet die decoders niet die erg (vaak) aan hangen. Mijn "tv meubel" trekt in standby meer dan 30W. Die zet ik dus minimaal 18uur per dag gewoon uit. En alleen savonds een paar uur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
Dat dus @Atomic2005 8) Of meerdere switches die gebruiken bij elkaar toch ook wel wat.
TFHfony schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:10:
[...]

* Mijn TV 0,3W
* Mijn versterker 0,2W
* Subwoofer 0,2W

Maar wat ik ook vaak zie is dat mensen bijvoorbeeld een trafo gebruiken voor lampen, maar deze schakelen na de trafo. Dus er staat continue spanning op de trafo, en als het een wat ouder systeem is sta je gewoon geld te verspillen.

[ Voor 134% gewijzigd door adjego op 30-05-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik werk idd 40 uur per week.

De Plasma trek ik de stekker uit, staat nooit stand-by (er zit geen aan-uit knop op).
Verder heb ik wel een Nespresso, blender en sinasappelpers constant ingestoken.

Wel heb ik constant een router en modem in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
We gaan een beetje offtopic maar kijk anders een keer hier: Serieus elektriciteit besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Atomic2005 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:18:
[...]

Vergeet die decoders niet die erg (vaak) aan hangen. Mijn "tv meubel" trekt in standby meer dan 30W. Die zet ik dus minimaal 18uur per dag gewoon uit. En alleen savonds een paar uur aan.
Alles d.m.v. CI+. Geen decoders hier in huis.
adjego schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:19:
[...]
Maar wat ik ook vaak zie is dat mensen bijvoorbeeld een trafo gebruiken voor lampen, maar deze schakelen na de trafo. Dus er staat continue spanning op de trafo, en als het een wat ouder systeem is sta je gewoon geld te verspillen.
Yup. Maar ook daar voor geldt dat als je een beetje recente voeding hebt, de standby power vaak <0,5W is.
Uitschakelen kan zinvol zijn, maar vaak alleen maar bij oude apparatuur. Recente apparatuur heeft over het algemeen een zeer laag standby verbruik.

[ Voor 46% gewijzigd door TFHfony op 30-05-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
Mijn grootste winst was het vervangen van mijn mechanische ventielatie. Van wisselstroom naar gelijkstroom motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Ik heb zo'n OWL electricity monitor bij amazon gekocht en daarmee een live display in de kamer . Valt toch op dat je altijd wel een rustverbruik hebt van 50-100W . Dat komt door een koelkast die constant draait (++ modellen), maar ook bv de wekkerradio's die op alle kamers staan hakken er aardig in. En je CV ketel is ook een aardige electra slurper die in de winter veel draaiuren maakt.

Zodra de uitlezing omhoog gaat kijken wat dat dan weer veroorzaakt en of er wat aan te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
exroosje schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:12:
Ik heb zo'n OWL electricity monitor bij amazon gekocht en daarmee een live display in de kamer . Valt toch op dat je altijd wel een rustverbruik hebt van 50-100W . Dat komt door een koelkast die constant draait (++ modellen), maar ook bv de wekkerradio's die op alle kamers staan hakken er aardig in. En je CV ketel is ook een aardige electra slurper die in de winter veel draaiuren maakt.

Zodra de uitlezing omhoog gaat kijken wat dat dan weer veroorzaakt en of er wat aan te doen is.
Als de koelkast continue draait moet je hem snel vervangen. Die hoort niet continue actief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Rol-Co schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:27:
[...]
Haha, slechts 65 inch :) , dat riepen de kids hier ook maar past slecht op het meubel, we gingen al van 42 met rand naar 55 zonder rand. Eerst wow, maar het went snel.
Ik dacht even dat je deze gescoord had, ook cheap!
https://link.marktplaats.nl/m1169510173
ow die heb ik gemist, had ook heel leuk geweest.
Hadden er nog wel wat bij gekund, op de boerderij bij mijn dochter is het verbruik 10MWh per jaar. Daar maakt die 7200Wp wel een flinke deuk in maar ze hebben nog zat ruimte.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Het is een samsung++ amerikaanse koelkast van 2 jaar oud en die draait heel langdurig op laag vermogen, zeg 30W-50W of zo.

Heb er mijn kwh meter op aangesloten en totaalverbruik was redelijk conform label (wel wat meer als spec, maar ja ook die energie labels zijn aan sjoemel onderhavig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:25
Zit ik nou al 2 paginas over televisies te lezen? Kan dat ergens anders?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:54
No Hands schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:26:
Zit ik nou al 2 paginas over televisies te lezen? Kan dat ergens anders?
Jawel, hier een aantal topics :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

WoudseHoeve schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:04:
[...]

ow die heb ik gemist, had ook heel leuk geweest.
Hadden er nog wel wat bij gekund, op de boerderij bij mijn dochter is het verbruik 10MWh per jaar. Daar maakt die 7200Wp wel een flinke deuk in maar ze hebben nog zat ruimte.
Ja als je een boerenschuur hebt is het leuk wegleggen voor die prijs, TVT in weken :)

Zo, kunnen we het nu weer over tv hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Vaevictis_ schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:52:
[...]

Met de trial versie van PV*sol kun je het precies uitrekenen. Daarin zit een DB van alle PV leveranciers en houd rekening met schaduw! Dus ook met verschillende panelen/omvormers

Op YouTube zijn voorbeelden te vinden hoe het programma werkt.
Supertip! mooi programma (al is het even priegelen om te snappen hoe alles werkt :+ )

Resultaat:

JA Solar + Omnik 4.0 : 3703 kWh/jaar (16*280wp)
JA Solar met SE optimizers: 3840 kWh/jaar (16x280wp)
Solar Frontier + SMA Sunny Boy 4000: 3867 kWh/jaar (28x170wp)

Verschil tussen wel of geen optimizers is zo'n 26 euro per jaar. Dus ik verwacht ook zonder te kunnen. Maar dat ligt natuurlijk wat alles kost zonder SolarEdge Optimizers... Op zich verbaasd me dit niet zo. Omdat ik het dak niet vol leg kan ik makkelijk de schaduw ontwijken. Met Solar Frontier lukt dat iets minder goed. Plus dat SF het voordeel heeft dat ik 1 paneel meer leg dan nodig. Omdat 27 panelen aansluiten lastig blijkt.

(volledige uiteenzetting: Waah in "Offertevergelijking Zonnepanelen. Optimizers of niet?" )

Denk dat het dan toch JA Solar + Omnik omvormer word. Voor de 26 euro per jaar ga ik geen optimizers kunnen betalen.... En SF neemt veel meer ruimte in (en vol leggen ga ik niet doen, enkel eigen verbruik) waardoor ik meer in de schaduw ga komen.

Of ziet iemand een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-06 09:09

Pathogen

Shoop Da Whoop

Is er iets met Sun-Solar? Ik krijg geen enkel antwoord op mijn mail (week geleden) of contactformulier (gisteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Pathogen schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:29:
Is er iets met Sun-Solar? Ik krijg geen enkel antwoord op mijn mail (week geleden) of contactformulier (gisteren).
telefoon al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 14:14
Afgelopen vrijdag heeft Daniel nog gepost in dit forum.

Heb je 'm al geprobeerd te bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Waah schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:56:
[...]

Supertip! mooi programma (al is het even priegelen om te snappen hoe alles werkt :+ )

Resultaat:

JA Solar + Omnik 4.0 : 3703 kWh/jaar (16*280wp)
JA Solar met SE optimizers: 3840 kWh/jaar (16x280wp)
Solar Frontier + SMA Sunny Boy 4000: 3867 kWh/jaar (28x170wp)

Verschil tussen wel of geen optimizers is zo'n 26 euro per jaar. Dus ik verwacht ook zonder te kunnen. Maar dat ligt natuurlijk wat alles kost zonder SolarEdge Optimizers... Op zich verbaasd me dit niet zo. Omdat ik het dak niet vol leg kan ik makkelijk de schaduw ontwijken. Met Solar Frontier lukt dat iets minder goed. Plus dat SF het voordeel heeft dat ik 1 paneel meer leg dan nodig. Omdat 27 panelen aansluiten lastig blijkt.

(volledige uiteenzetting: Waah in "Offertevergelijking Zonnepanelen. Optimizers of niet?" )

Denk dat het dan toch JA Solar + Omnik omvormer word. Voor de 26 euro per jaar ga ik geen optimizers kunnen betalen.... En SF neemt veel meer ruimte in (en vol leggen ga ik niet doen, enkel eigen verbruik) waardoor ik meer in de schaduw ga komen.

zet de prijzen er eens naast elkaar ;). denk dat je dat je doorslag moet wezen.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:53
Met dergelijke dagen is het hoogtij bij deze mannen. Telefoon is de beste kans om hem te pakken te krijgen. Mail of contactformulier glippen er zeer gemakkelijk tussendoor met die tientallen, zo niet honderden per dag (als de zon schijnt wil opeens iedereen een offerte of heeft een vraag). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
wetsteyn schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:34:
[...]

zet de prijzen er eens naast elkaar ;). denk dat je dat je doorslag moet wezen.
Dat denk ik ook. Zeker omdat het vrij dicht bij elkaar zit (zowel in kWh als prijs). het ligt er nu vooral aan wat de prijs is zonder optimizers. Die moet ik even opvragen

* Waah pakt de telefoon

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Er is niks mis met ons, alleen erg druk en meer emails dan we aankunnen. Sinds kort zijn we ook ouders geworden van een gezonde dochter wat het nog drukker maakt. (minder slaap)
Bel me even en dan zoeken we de mail terug of ik kan je zo antwoord geven.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 14:14
SolarKing schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:08:
[...]

...... Sinds kort zijn we ook ouders geworden van een gezonde dochter wat het nog drukker maakt. (minder slaap)
....
Proficiat! *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-06 09:09

Pathogen

Shoop Da Whoop

SolarKing schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:08:
[...]

Er is niks mis met ons, alleen erg druk en meer emails dan we aankunnen. Sinds kort zijn we ook ouders geworden van een gezonde dochter wat het nog drukker maakt. (minder slaap)
Bel me even en dan zoeken we de mail terug of ik kan je zo antwoord geven.
Oh, gefeliciteerd! (heel erg veel met de kleine en ook een beetje met de hoeveelheid klandizie :) )
Ik neem binnenkort dan even telefonisch contact op. Bedankt!

Dochters rule! #2 op komst hier, hoop dat dat ook een dochter wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Waah schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:56:
[...]
Als je omnik en Solaredge gaat vergelijken op kosten ja,
- omnik = chinees.....
- garantie periode?
- Logging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
WoudseHoeve schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 17:03:
[...]

Als je omnik en Solaredge gaat vergelijken op kosten ja,
- omnik = chinees.....
- garantie periode?
- Logging?
10 jaar garantie
Logging via wifi/ethernet

Maar 1000 euro meer betalen is wel fors voor een solaredfe natuurlijk. Zeker als het maar 26 euro per jaar oplevert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Waah schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 17:32:
[...]

10 jaar garantie
Logging via wifi/ethernet

Maar 1000 euro meer betalen is wel fors voor een solaredfe natuurlijk. Zeker als het maar 26 euro per jaar oplevert
SolarEdge: Logging per paneel is superieur! Ook als het op garantie van panelen aankomt, mag wat kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
WoudseHoeve schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:25:
[...]

SolarEdge: Logging per paneel is superieur! Ook als het op garantie van panelen aankomt, mag wat kosten.
Vind jij :+ ik neem zonnepanelen vanwege het financiële aspect. Niet om over getallen te kwijlen :9

Ik snap dat het voor velen een hobby is. Maar ik heb al genoeg hobby's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
CBS cijfers over 2016
De opgestelde capaciteit van zonnepanelen steeg met een recordhoeveelheid van 500 naar 2000 MW.
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...ergie-5-9-procent-in-2016

edit:
Taalkundig was vermoedelijk het iets handiger geweest als er "van 1500 MW naar 2000 MW" had gestaan.

[ Voor 23% gewijzigd door TWyk op 30-05-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-06 23:15
Ik vroeg mijzelf af of je in het geval van langdurige elektriciteitsuitval je omvormer weer tot leven kan brengen met een 12v naar 220v omvormer. Heeft de omvormer een zuivere sinus nodig of volgt deze gewoon maar een beetje wat er binnenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Altijdgriep schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:56:
Ik vroeg mijzelf af of je in het geval van langdurige elektriciteitsuitval je omvormer weer tot leven kan brengen met een 12v naar 220v omvormer. Heeft de omvormer een zuivere sinus nodig of volgt deze gewoon maar een beetje wat er binnenkomt?
Of gewoon een UPS tussen planten? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
TFHfony schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:59:
[...]

Of gewoon een UPS tussen planten? ;-)
Ik denk niet dat dat kan, je ups schakelt immers weer af wanneer de netspanning terug komt, in dit geval geleverd door de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Altijdgriep schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:02:
[...]

Ik denk niet dat dat kan, je ups schakelt immers weer af wanneer de netspanning terug komt, in dit geval geleverd door de zonnepanelen.
Hangt er van het type UPS. Als je een online UPS (double conversion) neemt, voedt deze altijd vanuit de accu's. Daarmee zorg je er ook voor dat er totaal geen onderbreking is in de stroomvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
TFHfony schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:10:
[...]

Hangt er van het type UPS. Als je een online UPS (double conversion) neemt, voedt deze altijd vanuit de accu's. Daarmee zorg je er ook voor dat er totaal geen onderbreking is in de stroomvoorziening.
Zijn er ook mensen die dit geprobeerd hebben?

Je moet dan wel goed oppassen dat je niet terug gaat leveren aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
Altijdgriep schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:56:
Je krijgt hem heel kort tot leven, daarna gaat hij in storing. Hij kan z'n vermogen immers niet kwijt.
Een normale PV inverter is ontworpen om aan een oneindig sterk net te draaien, en alle beschikbare PV vermogen op het net te zetten.

Er zijn wel speciale die ook in eiland bedrijf kunnen draaien maar weet dat niet precies.

Pagina: 1 ... 104 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??