Offertevergelijking Zonnepanelen. Optimizers of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:00
Momenteel ben ik druk op zoek naar de beste optie voor ons dak. Even voor de informatie:
  • Verbruik: 3800 kWh/jaar (verwacht geen stijging of daling)
  • Dak: West/Oost. 30 graden, 5,20 totale breedte en 1 dakdeel is 5,30 (binnenkant gemeten tot de nok 4,60m , daarna stelling pythagoras) Totaal dus ~ 55m2 oppervlak.
  • 1 groot dakraam op oost van 1m bij 1,30m
  • Schaduw van de schoorsteen op het dak van de buurman
Dit is de voorkant van het huis. het zuiden is rechts op de foto (en de dakgoot is dus ~5,20)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d0VTwM9FkgdhkIh5R64RTtoJ/full.png

En de achterkant (dakraam is nu groter)
Achterkant

Nu heb ik offertes gekregen met optimizers en zonder optimizers. Alle offertes staan hier (globaal) en in detail
https://docs.google.com/s...taRpDAR4/edit?usp=sharing

De beste offertes:
Optie 1
  • JA Solar 16x280Wp (totaal 4480Wp)
  • SolarEdge 4000H
  • 300P optimizers
  • Verwachte opbrengst: 3668 (~82% efficientie)
  • Prijs/Wp: 1,15
  • Prijs/verwachte wp: 1,49
  • Prijs ex btw: € 5.165,93
  • Terugverdientijd: 7,3 jaar
Optie 2
  • 18x Bisol 280Wp (totaal 5040Wp)
  • Omnik Omniksol 5.0 TL2 Wifi
  • 2 strings (1x oost en 1x west verwacht ik)
  • Verwachte opbrengst: 3770 (~75% efficientie)
  • Prijs/Wp: 1,05
  • Prijs/verwachte wp: 1,40
  • Prijs ex btw: € € 5.283,77
  • Terugverdientijd: 7,26 jaar
Optie 3
  • 18x Bisol 280Wp (totaal 5040Wp)
  • Micro-omvormers Enphase M250
  • Verwachte opbrengst: 3770 (~75% efficientie)
  • Prijs/Wp: 1,30
  • Prijs/verwachte wp: 1,74
  • Prijs ex btw: € € 6.571,25
  • Terugverdientijd: 9 jaar

De eerste optie lijkt mij niet gek. Omvormers per paneel ivm de schaduw van de schoorsteen. Maar de vraag is of dat nu echt veel scheelt, die schaduw van de schoorsteen? Voordeel is dat er later nog panelen bij zouden kunnen, al vind ik dat ivm terugleveringsprijzen nog niet zo interessant.

De tweede optie is met 2 strings, dus dan kan de schoorsteen wel invloed hebben. Het is ook goedkoper. Vreemd genoeg rekent deze aanbieder met 75% efficientie ipv 82% efficientie. Ik verwachtte dat dit was omdat er geen optimizers zijn gebruikt, maar bij optie 3 zitten deze er wel bij en gaan ze nog steeds uit van de 75% efficientie.

Wat zeggen jullie? :+

Beste antwoord (via Waah op 03-01-2019 15:30)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:53
Waah schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:34:
[...]

Waterpomp en electrische auto gaat er hier nog niet komen. Ik geef namelijk nooit meer dan ~2500 euro aan een auto uit omdat dat niet rendabel is. (laatste auto is 999, goedkoopste manier van rijden voor mij). Warmtepomp ga ik ook niet aan beginnen.

SF is voor mij wel duurder. minimaal(!) 4700 euro ex btw en dan ga ik niet uit van het volleggen van het dak. Alles moet ik dan zelf doen (leggen etc). Nu ben ik voor 4300 euro klaar inclusief alles (leggen, btw terugvragen, 10 jaar garantie op omvormer etc). Dus SF is wel degelijk duurder voor mij.
Wedden dat wij binnen jaar tegen je zeggen zie je wel......

1 PVoutput . Dongen NB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Ik heb zelf een met optie 3 vergelijkbare oplossing gekozen.
Het is inderdaad duurder in aanschaf, maar voor mij waren de doorslaggevende factoren:
- de veel langere garantie op de omvormers (10 jaar Omnik versus 20 jaar Enphase - dat is nogal een verschil)
- het perfect om kunnen gaan met schaduw veroorzaakt van mijn dakkapel
-in mijn geval: makkelijk toevoegen meer zonnepanelen

Beperkende factor bij Enphase is met name de micro omvormer. De M250 doet +/- max 250W, ik piek met mijn 10 290WP panelen op ~2550W. Denk dat daar de efficiente vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpjes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 12:37
Als je het legplan weet zou ik uitzoeken welke panelen schaduw krijgen. Je kan kan voor optie twee gaan en de panelen met schaduw een (hosola) optimizer geven. Je bent dan met een paar optimizers al klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Carpjes schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 15:16:
Als je het legplan weet zou ik uitzoeken welke panelen schaduw krijgen. Je kan kan voor optie twee gaan en de panelen met schaduw een (hosola) optimizer geven. Je bent dan met een paar optimizers al klaar
En hoe is dat het makkelijkst uit te zoeken? Is daar een formule voor? Of gewoon een dag in de gaten houden ?

Optie 1 trekt mij nog het meest, aangezien dat het snelst terug te verdienen is. Dit is ook parralel. Waarom optie 3 als optie 1 hetzelfde doet, minder ruimte in beslag neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Je kan ook andere panelen nemen en er voor meer uithalen.
Is zelf doen geen optie?
enige schaduw zal van je schoorsteen komen?

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
wetsteyn schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 15:31:
Je kan ook andere panelen nemen en er voor meer uithalen.
Is zelf doen geen optie?
enige schaduw zal van je schoorsteen komen?
Vergeten te melden, maar zelf doen is eigenlijk geen optie. Ik zie mezelf niet het dak op gaan namelijk, zeker niet icm zonnepanelen en dan. Of goed monteren. Ik kan wel wat klussen maar niet zoveel. Sowieso zelf de electra doen wordt hem niet.

Als het nu echt heel veel scheelt wil ik er best over nadenken. Maar voor circa de 800 euro die het nu kost VS zelf doen heb ik wel veel extra garantie.

De schoorsteen is de enige schaduw. De enige hoge boom die er was is weg. Verder enkel huizen aan de overkant die even hoog zijn. Dus echt veel schaduwval lijkt er niet te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 13-05-2017 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
Waah schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 15:41:
[...]

Vergeten te melden, maar zelf doen is eigenlijk geen optie. Ik zie mezelf niet het dak op gaan namelijk, zeker niet icm zonnepanelen en dan. Of goed monteren. Ik kan wel wat klussen maar niet zoveel. Sowieso zelf de electra doen wordt hem niet.

Als het nu echt heel veel scheelt wil ik er best over nadenken. Maar voor circa de 800 euro die het nu kost VS zelf doen heb ik wel veel extra garantie.

De schoorsteen is de enige schaduw. De enige hoge boom die er was is weg. Verder enkel huizen aan de overkant die even hoog zijn. Dus echt veel schaduwval lijkt er niet te zijn.
Dan heb je geen optimizer nodig, maar heb je genoeg aan de omnik, tuurlijk heb je met die andere meer garantie maar na 10 jaar gaan ze ongeveer "kapot" maar dan kan je hem vast laten maken via iemand voor 1/5 van de aanschafprijs als niet minder is al :).
Ik zou een offerte vragen zonder optimizers en met andere panelen. want vind het best prijzig.

Sonnw
Is ook zonder optimizers maar in 2 strings :). waardoor ik bij de meest rechter 6 pas rond 12:30 volledig opwekking heb :).

[ Voor 1% gewijzigd door wetsteyn op 13-05-2017 16:07 . Reden: Foutje : ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Dit is het legplan van Optie 1
legplan

Van de andere opties geen legplan gehad nog.
Optie 3 betekend dus nog 2 extra panelen ergens kwijt moeten. Dat zal vast wel lukken maar wel meer kans op schaduw.

Ik zal morgen eens kijken hoe hoog de schoorsteen ongeveer is.

[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 13-05-2017 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou het volleggen met SF-175S en de SE optimizers of micro omvormers achterwege laten (met bijbehorende kosten)

Op 5m30 x 5m10 passen 4x5 panelen landscape of portrait.
4 stringen van 5 op mppt1

Op de andere kant zal je even moeten puzzelen, maar dakraam 1 mtr x 1m30 heb ik ook.
(de panelen zijn 977 x 1257)
Die verdeel je dan ook in 3 of 4 stringen van 5 of 3 of 4 stringen van 4 of 3 of 4 stringen van 3 op mppt 2

Uiteraard alles volleggen. Dat pijpje is ook geen probleem met SF.

Op een SMA 5000 TL-21 of de nieuwere SMA 5.0 AV-40

Je verbruikt 3800 kWh per jaar, en zegt geen hoger verbruik te gaan hebben.
Heb je nog wel een gasaansluiting?
Je kan ook gewoon All-electric gaan met l/w warmtepomp, Grohe red en inductiekookplaat.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ltqekqz86yyoc.jpg

Mijn noord dak met SF.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2017 06:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
AUijtdehaag schreef op zondag 14 mei 2017 @ 06:20:

Je kan ook gewoon All-electric gaan met l/w warmtepomp, Grohe red en inductiekookplaat.
Hoe ga je dan douchen? :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
wetsteyn schreef op zondag 14 mei 2017 @ 06:38:
[...]

Hoe ga je dan douchen? :P.
Met een buffervat icm l/w warmtepomp en douchewtw (vat op 55 graden)
Met een e-doorstromer en hygienespiraal icm met bovenstaande (vat op 35 graden)
Met een e-boiler van een paar honderd euro met een cop=1 (nou voorruit dan)

Het blijft niet bij zonnepanelen meestal, als je verslaafd bent en energierekening nul hebt >:)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2017 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Waah schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 22:37:
Dit is het legplan van Optie 1
[afbeelding]

Van de andere opties geen legplan gehad nog.
Optie 3 betekend dus nog 2 extra panelen ergens kwijt moeten. Dat zal vast wel lukken maar wel meer kans op schaduw.

Ik zal morgen eens kijken hoe hoog de schoorsteen ongeveer is.
Als je nu op het westdak de paneel rechtsonder verplaatst naar het oostdak heb je
a) evenveel panelen op het west en oost dak, waardoor je een betere opbrengstverdeling door de dag hebt
b) je door de betere opbrengstverdeling een (iets) kleinere omvormer kunt gebruiken (of iets meer opbrengst hebt doordat er minder afgekapt wordt)
c) je vrijwel geen last meer hebt van de schoorsteen van je buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
AUijtdehaag schreef op zondag 14 mei 2017 @ 06:20:
Ik zou het volleggen met SF-175S en de SE optimizers of micro omvormers achterwege laten (met bijbehorende kosten)

Op 5m30 x 5m10 passen 4x5 panelen landscape of portrait.
4 stringen van 5 op mppt1

Op de andere kant zal je even moeten puzzelen, maar dakraam 1 mtr x 1m30 heb ik ook.
(de panelen zijn 977 x 1257)
Die verdeel je dan ook in 3 of 4 stringen van 5 of 3 of 4 stringen van 4 of 3 of 4 stringen van 3 op mppt 2

Uiteraard alles volleggen. Dat pijpje is ook geen probleem met SF.

Op een SMA 5000 TL-21 of de nieuwere SMA 5.0 AV-40

Je verbruikt 3800 kWh per jaar, en zegt geen hoger verbruik te gaan hebben.
Heb je nog wel een gasaansluiting?

[afbeelding]

Mijn noord dak met SF.
Dat ga ik sowieso even onderzoeken en kijken wat ik dan kwijt kan. Klinkt goed in ieder geval. Heb alleen nog geen plek gezien waar ze deze Inc installatie aanbieden maar zal nog even op zoek.

All Electric zie ik nu nog niet zitten, maar misschien in de toekomst wel.
Skyaero schreef op zondag 14 mei 2017 @ 07:58:
[...]

Als je nu op het westdak de paneel rechtsonder verplaatst naar het oostdak heb je
a) evenveel panelen op het west en oost dak, waardoor je een betere opbrengstverdeling door de dag hebt
b) je door de betere opbrengstverdeling een (iets) kleinere omvormer kunt gebruiken (of iets meer opbrengst hebt doordat er minder afgekapt wordt)
c) je vrijwel geen last meer hebt van de schoorsteen van je buurman.
Zo zat ik zelf ook al wat te denken. Van mij hoeft het niet heel esthetisch verantwoord. Ik woon toch aan de binnenkant en om het dak goed te bekijken moet ik in de tuin van de overburen gaan staan.

[ Voor 18% gewijzigd door Waah op 14-05-2017 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Zoals ik heb begrepen heb is schaduw echt funest voor opbrengst als alles onder 1 omvormer ligt. Project waar bij mijn werk tot na voren is gekomen bij een bosrand waar een deel van de onderste rij in de schaduw kwam te staan en deze woningen hebben maar 70% van de opbrengst. Want alle panelen leveren gelijk minder op. En het was op lange termijn ook zo dat je omvormers mee gaan maar durf dit niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Axente
Dat begrijp je dan niet zo goed. (no offence)
Je hebt stringomvormers met schaduwmanagement icm poly of mono.
Je hebt SF met meerdere stringen parallel, wat ook schaduwmanagement is op paneel nivo.
Je hebt hosola optimizers voor enkel op de probleem panelen icm poly en mono.

Uiteraard heb je met schaduw verlies, maar het hoeft niet zo te zijn dat alles inzakt.
Het is maar net wat en hoe je het toepast op een stringomvormer.

Topicstarter heeft geen lastige situatie, maar wel een om "rekening" te houden met.
Maar om nu meteen alles te voorzien van optimizers of micro omvormers....?
Ik steek liever die extra kosten in meer panelen. Levert meer opbrengst op dan optimizers of micro omvormers goed kunnen maken met schaduwbeperking.

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2017 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Klopt afhankelijk van je omvormer natuurlijk maar het is mogelijk met schaduw op 1 paneel dat alle panelen lagere opbrengst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je domweg een stringomvormer zonder management neemt, dan klopt dat (mono of poly in 1 string).

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2017 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
@Waah

deze ben ik al meer tegen gekomen. ;)

hier een vergelijking tussen mijn oost-west en van een andere tweaker ook oost-west met een zelfde schaduw soort.
zelfde dag (rood = zonder schaduw, blauw is dus met.):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/Nicowico.jpg
oke de omvormer was een omnik, niet echt een toffe logging dus was lastig gelijk te krijgen. ;)
(de logging van de omnik verloopt elke 5 minuten een paar seconde. :-( )
ook heeft deze omvormer geen bescherming van naam tegen schaduw.

maar dan nog, geen echt verlies, wat er echt toe doet.
neem een omvormer met iets van optitrack/pvsweep/mppscanning (dat zijn wel de iets duurdere modellen) en je hebt al bijna geen last meer van die schaduw. ;)

SF of optimizers, het werkt wel iets , maar schaduw blijft schaduw.
daar hoef je het niet voor te doen. ;)
(geen problemen mee om met parallel stringen te gaan werken, en SF is dan een weg, maar er zijn er meer.
parallel stringen met andere panelen mogenlijk, maar is wel een heel stuk goedkoper als optimizers)

edit:
maar je wil oost-west, dus dit vind je ook vast leuk om te weten.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
deze dag was met: 7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
dus een 5660Wp op een 3000W omvormer. >:)
dit was wel een warme na zomer dag, dus dan leveren de panelen wat minder W. ;)
(ik heb nu een 4000W omvormer en dat is wel een stukje prettiger, vooral in de lente, lol.
maar het kan dus ook met een 3000W omvormer, verlies was maar een 250kWh per jaar ik deed toch nog 3900kWh per jaar.)

maar zoizo, de top van oost en de top van west zijn niet op het zelfde moment.
daar kun je gebruik van maken. ;)
meer Wp als W omvormer is dan veel minder een probleem. *O*

[ Voor 37% gewijzigd door migjes op 14-05-2017 10:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyhattem
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-03 21:28
Ik ben me ook aan het orienteren, maar vind de terugverdientijd nog steeds erg lang. De techniek stopt niet. Tegen de tijd dat we de panelen terug verdient hebben, kunnen we denk ik gelijk weer in iets anders investeren :(. Ook de Tesla roof staat momenteel te trappelen, lijkt me ook een mooi systeem, met 30 jaar garantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:27
Ook de Tesla roof staat momenteel te trappelen, lijkt me ook een mooi systeem, met 30 jaar garantie...
en een bijbehorend prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

De schoorsteen kan best roet in het eten gooien, ik zpu dat niet onderschatten.
Dan komt optie 1 qua prijs/kwaliteit denk ik wel het beste uit van de 3.

Bij hoge zonnestand zal je niet veel schaduw hebben, maar bij een lage zonnestand kan die schaduw nog wel is vies lang zijn.
Dan kan een 'normale omvormer' best inkaklen.

Hoewel een omvormer met schaduwmanagment er best wat van kan maken, ben ikzelf voorstander van Solaredge.
De optimizers erbij maken het relatief duurder, maar daar krijg je nog wel wat info voor terug.
Monitoring per paneel is wel erg leuk.
Ook eventuele defecten worden aangegegeven in de portal.
Je kan ongelijke strings maken en je bent veel vrijer om panelen anders te leggen of eventueel uit te breiden.
Ook heeft Solaredge een goede garantieregeling, mocht een optimizer het begeven.

Je weet zelf wat je budget is en of je het er voor over hebt.

Voor het goedkoopste zou ik niet gaan, anders moet je ook een Lada als auto aanschaffen, maar een BMW/Tesla is ook leuk :P :o _/-\o_ :+ (geintje jongens!)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DJKroon
Ik ben het zo ontzettend niet eens met je argumenten.
Maar laat maar... ;) O+
(het gaat ook een erg lange reactie worden als ik erop reageer, waarbij ik mensen tegen de schenen schop, en dat is niet de bedoeling van een forum)

[ Voor 96% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Dat mag, gelukkig heeft ieder een eigen kijk erop!
Zou zo eentonig zijn als we allemaal dezelfde mening hebben of niet? ;)
Gelukkig is het forum er juist voor om dit te bespreken, dat houd tweakers eenmaal interresant.

Elk systeem heeft zijn voor en na delen.
Heb je geen schaduw en je kan je (gelijke) strings makkelijk kwijt, dan heeft een string omvormer zeker de voorkeur.

Maar heb je een dak zoals ik, met dakkapellen, schoorstenen en het niet makkelijk kwijt kunnen van gelijke strings dan heeft solaredge wel zijn voordeel.
En tuurlijk betaal je daar (meer) voor.

Daarom is het ook belangerijk of iemand daar zijn budget voor over heeft en wat je daarvoor kan.

Ik vindt het wel jammer dat op het forum Solaredge (vaak) meteen in de schaduw wordt gezet als zijnde duur en nutteloos.
Het is een duurder systeem, maar je kan er wel meer mee.
Als ik zie hoe jerrythefast de solardege kan uitlezen geeft dat wel een mooie wouw factor.

Ach laat ik de forumidiooot maar zijn met me SE en SF panelen, ik ben er erg blij mee en is het dubbel en dwars waard.

Dus laat je mening horen, het forum is er voor discussie, maar het hoeft geen slagveld te worden.

(tevens zou ik nooit een bmw of tesla kopen voor de funfactor. Dan zou ik een Lancer Evo 9 mr of fq willen, heeft een hele leuke funfactor :9 !)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DJKroon
Nou toch een kleine reactie.

Waarom zou je op een stringomvormer gelijke stringen moeten maken?
Je hebt toch 2 ingangen?
AUijtdehaag in "Offertevergelijking Zonnepanelen. Optimizers of niet?"
Mijn voorstel kan prima op een goedkopere chinese omvormer. Maar ik weet niet wat er past op zijn dak qua panelen, dus geef ik een "veilig" advies.

En mede dankzij Jerry blijkt dat de efficientie niet best is van SE, bij lage lichtcondities.
Dat komt in nederland ook best weleens voor.

En een persoonlijke noot: elektronica gaat kapot in hoge temperatuuromgevingen.
Dat zou jij als techneut toch ook moeten weten.

En dan nog de prijs.....
Koop er dan wat panelen meer bij en geen SE, als je dak niet vol is.
Levert meer op voor hetzelfde geld.

Als je iets koopt omdat de garantie zo geweldig is, ben je verkeerd bezig.
Als SE failliet is, hoe los je het dan op bij defect? Even wat anders ophangen?
SE systeem is uniek, wat dus een nadeel is, maar er zijn meer dan genoeg stringomvormer fabrikanten.

Logging per paneel is leuk, maar overbodig. Bovendien geeft het een vertekend beeld. Wie zegt dat er niet iets mis is met de optimizer ipv het paneel?
Ik heb voor 4 jaar data (en sinds 2 jaar data per mppt ingang)
Ik zie echt wel of er iets mis is.

Ieder dak is uiteraard verschillend, daar moet (apart) naar gekeken worden om tot een goede configuratie te komen.
Maar met SF, kan het eigenlijk al niet meer fout gaan en daar heb je SE niet voor nodig.
Ik kan me situaties bedenken dat SE wel nut heeft, maar dat is niet dit dak.

Dit dak heeft maar een beetje deelschaduw, wat prima op te lossen is met wat anders dan SE.
Als er schaduw valt op de panelen afkomstig van de schoorstenen, dan doen die panelen maar een beetje om dat de zon er niet mooi opstaat. Dat is dus weinig verlies. Uiteraard moet je zorgen dat de string niet inkakt.
En dat kan prima met een paar hosola optimizers, SMA optitrac, of gewoon SF panelen zonder optimalisatie

[ Voor 70% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearreth
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-05-2023
SF is absoluut een aanrader bij oost-west op stellingen. Bij schaduw problemen is Ondersteuning met SE is een technisch zinvolle zij het dure oplossing. Twee panelen extra is goedkoper. Ik heb de oplossing met Tigo Energy nog niet gelezen. Zelf zou ik kiezen voor dak vol Solar Frontier. Maar goed alternatief is mono panelen (285 tot 300wp) van Trina/JA/CanadianS/Denim. En dan optimalisatie op de probleem panelen met Tigo Energy. Als omvormer een Hosola Omnik of Solax.
N.B. ik heb nog niet eerder gehoord van optimizers van Hosola. Heb ik wat gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearreth
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-05-2023
Duidelijk iets gemist Hosola Optimizers. Toch meer vertrouwen in Tigo bewezen technologie, en nog een stuk goedkoper koper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

AUijtdehaag schreef op zondag 14 mei 2017 @ 14:30:
@DJKroon
Nou toch een kleine reactie.

Waarom zou je op een stringomvormer gelijke stringen moeten maken?
Je hebt toch 2 ingangen?
AUijtdehaag in "Offertevergelijking Zonnepanelen. Optimizers of niet?"
Mijn voorstel kan prima op een goedkopere chinese omvormer. Maar ik weet niet wat er past op zijn dak qua panelen, dus geef ik een "veilig" advies.
In dit geval kan je als je met SF werkt inderdaad mooie stringen maken en die verdelen op de 2 mppt ingangen.
Maar mocht hij geen SF nemen dan wordt het meer een uitdaging.
In dat geval zal schaduw wel een rol spelen.
En mede dankzij Jerry blijkt dat de efficientie niet best is van SE, bij lage lichtcondities.
Dat komt in nederland ook best weleens voor.

En een persoonlijke noot: elektronica gaat kapot in hoge temperatuuromgevingen.
Dat zou jij als techneut toch ook moeten weten.
Het klopt dat bij lagere lichtconditie SE achter loopt.
Maar bij mooi weer maakt hij het ruimschoots goed, zeker als er ook schaduw meespeelt.
En dan nog de prijs.....
Koop er dan wat panelen meer bij en geen SE, als je dak niet vol is.
Levert meer op voor hetzelfde geld.

Als je iets koopt omdat de garantie zo geweldig is, ben je verkeerd bezig.
Als SE failliet is, hoe los je het dan op bij defect? Even wat anders ophangen?
SE systeem is uniek, wat dus een nadeel is, maar er zijn meer dan genoeg stringomvormer fabrikanten.
Als je meer panelen kan leggen om zo de opbrengst goed te maken is dat een mogelijkheid.
Alleen heb je in nederland over het algemeen niet hele grote daken.
Als je dak dan beperkt is en je hebt schaduw dan is het fijn dat je toch het maximale eruit kan halen.

En dat SE langere garantie geeft betekent wel dat hun achter het product staan die ze maken.
Je hoopt nooit beroep te doen op garantie, dat is immers vervelend.
Maar de gedachte dat je lang garantie hebt is wel erg geruststellend.
Ik had 1 optimizer die na 1 dag stuk was, jammer maar was gewoon garantie en heb een nieuwe gekregen zonder gezeur.
Zoals je van een bedrijf mag verwachten.
Er zijn ook andere ervaringen op het forum helaas.
En als een bedrijf failliet gaat heb je inderdaad niks aan je garantie.
Maar hoe groot is die kans?
Vele zonneakkers zijn immers uitgerust met SE, daar komt zeker wel een oplossing voor.
Logging per paneel is leuk, maar overbodig. Bovendien geeft het een vertekend beeld. Wie zegt dat er niet iets mis is met de optimizer ipv het paneel?
Ik heb voor 4 jaar data (en sinds 2 jaar data per mppt ingang)
Ik zie echt wel of er iets mis is.
Dat kan beide inderdaad.
Nu is het bij een kleine string pv systeem makkelijk zoeken wat er defect is.
Bij grote dakvlakken is dat wel lastiger.
Door de SE portaal kan je zo zien welke optimizer of paneel de storing geeft.
In een string mag je elk paneel door gaan meten, dit is een beste klus, alles lostrekken en nameten op die hoogte.
Als je dat niet zelf kan, heb je na 1 bezoek van een bedrijf de meerprijs van een optimizer eruit.
Niet iedereen is even handig als ons hier op het forum, daar moet naar mij inziens wel rekening mee gehouden worden.
Het moet toch 25 jaar meegaan (en dat zal vast niet altijd probleemloos gaan)
Ieder dak is uiteraard verschillend, daar moet (apart) naar gekeken worden om tot een goede configuratie te komen.
Maar met SF, kan het eigenlijk al niet meer fout gaan en daar heb je SE niet voor nodig.
Ik kan me situaties bedenken dat SE wel nut heeft, maar dat is niet dit dak.

Dit dak heeft maar een beetje deelschaduw, wat prima op te lossen is met wat anders dan SE.
Als er schaduw valt op de panelen afkomstig van de schoorstenen, dan doen die panelen maar een beetje om dat de zon er niet mooi opstaat. Dat is dus weinig verlies. Uiteraard moet je zorgen dat de string niet inkakt.
En dat kan prima met een paar hosola optimizers, SMA optitrac, of gewoon SF panelen zonder optimalisatie
Dat SF het goed doet in deze situatie ben ik het zeker met je eens.
Alleen het is wel wat de topicstarter uiteindelijk gaat nemen.
Als dat geen SF is, dan speelt schaduw wel een bepaalde rol waar hij rekening mee moet houden.
Daarom zijn deze discussie's leuk om te voeren en ook voor mij leerzaam.

Wat ik nog wel mis is een stukje veiligheid en het bewustzijn van hoge DC spanningen en stromen op het dak van je huis.
Mocht daar toch door isolatiefouten of andere beschadigingen door optreden dan heeft dat serieuze gevolgen.
Hier geeft SE tot andere omvormers wel een groot voordeel.
Mocht het fout gaan en er ontstaat een vlamboog die aanhoud, dan heeft dat best nare gevolgen.
Ook daarbij is het fijn dat SE ingrijpt en de installatie uitschakelt naar SafeDC.
Ook dat als er aan de installatie gewerkt wordt er veilige spanningen zijn. Immers bij een schok schrik je en lig je waarschijnlijk van 2 hoog in de achtertuin.

Ik kan me herinneren dat iemand op het forum met een inspectie aan zijn panelen een aan elkaar gesmolten mc4 stekker had gevonden door een slecht contact.
Dat is een potentieel brandrisico.
Youtube anders is op PV fire, misschien interresant voor de mensen die denken dat het wel mee zal vallen.

Als je dan alles tegen elkaar afweegt heeft elk systeem zijn voor en tegens.
SE is niet een product om dan maar links te laten liggen en daarom vindt ik dat het wel benoemt mag worden.
Voor mensen die het budget ervoor over hebben, vindt ik het een aanrader.
En zo mag ieder een mening en gedachte hebben toch?
Even goede vrienden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgets
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 14:06
*knip*, doe eens niet topickapen :/ Gewoon je eigen topic starten voor dit soort installatie besprekingen

[ Voor 135% gewijzigd door ThinkPad op 14-05-2017 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Even een update:
Prijs is voor mij doorslaggevend. Het uitlezen per paneel is leuk, maar ik heb daar geen extra geld voor over. Dus als er SE + optimizers komen, is dat puur voor de opbrengst. Ik zie het puur als investering die ik zsm wil terugverdienen.

Ik heb even een animatie gemaakt van de schaduwval op ons huis. De grootte van het dakraam klopt nog niet, en ik moet de hoogte van de schoorsteen nog zien te achterhalen.... maar ik heb hem even geschat waar die zit en hoe hoog.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=v3abCzmGHgI]
De 1e doorloop is van 1 maart
De 2e van 1 mei
De 3e van 1 juli
De 4e van 1 september
de 5e van 1 november.

Als ik dit zie, valt mij vooral op dat niet alle maanden echt last van schaduw heb, en dat is vooral als de zon niet mooi op het dak schijnt. Als de zon s'ochtends in oost/zuid aan de hemel staat, heb ik op het westen in de lente wel schaduw. Maar hoeveel scheelt dat? de zon staat er namelijk niet heel direct op? of maakt dat weinig uit?

Het oostdak lijkt vrijwel geen last te hebben van schaduw, omdat de schoorsteen op het westdak staat, en niet in het midden van het dak. Daardoor heb je enkel last van de schaduw als de zon echt laag staat, en dan staat de zon vaak al lager als de dakhelling, waardoor het effect sowieso al weinig is.

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 18-05-2017 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik blijf erbij.
Ik zou er gewoon SF wegleggen...op een goedkope chinese omvormer met 2x mppt ingang
Goedkoop en goed.

Met mono panelen zul je moeten "optimizen" met de schaduw van de schoorsteen. En dat kost geld.
En de vraag is, hoeveel % winst maak je daarmee... tov SF panelen. Schaduw is schaduw.

Heb je al exacte maten van beide dakvlakken incl dakraam?
Om de hoeveelheid SF panelen uit te rekenen en de stringverdeling?
Je kan ook een paar dakpannen opmeten en dakpannen tellen.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2017 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@AUijtdehaag Ben nu druk bezig alle info te vergaren en een legplan te maken met de verschillende panelen. Zodra ik meer info heb plaats ik even een update (wss dit weekend wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Nou heb het uitgezocht allemaal met behulp van PV*SOL. De resultaten:

JA Solar + Omnik 4.0 : 3703 kWh/jaar (16x280wp)
JA Solar met SE optimizers: 3840 kWh/jaar (16x280wp)
Solar Frontier + SMA Sunny Boy 4000: 3867 kWh/jaar (28x170wp)

Solar Frontier levert dus het meeste op. Maar dat is ook logisch want ik moet dan een paneel extra leggen om een even aantal te krijgen.

het verschil tussen wel of geen optimizers lijkt minimaal. Op zich niet vreemd omdat ik met het legplan heb geprobeerd de zonnepanelen zoveel mogelijk uit de schaduw te halen.

Legplan JA Solar:
JA solar
SE west
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YERVgVfznBQwiiTvhbNz5jrL/full.jpg

Eventueel zou 1 paneel van west nog naar oost kunnen in Portrait....

Legplan Solar Frontier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gJGq3Szs1F4EwhFnQFYuTS6c/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lcwERg40yQqvtsd0TLzgdFzT/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eaAaFe19k0oOdDA5kdt0WlDw/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ben het met AUijtdehaag eens.
Gewoon vol met SF leggen. Al je euro's van Optimizers etc in je zak houden en aan (extra) panelen besteden.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Atomic2005 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:50:
Ben het met AUijtdehaag eens.
Gewoon vol met SF leggen. Al je euro's van Optimizers etc in je zak houden en aan (extra) panelen besteden.
Maar SF is niet goedkoper, en dan moet ik SF in de schaduwstukken gaan leggen? dat lijkt mij niet bevorderlijk voor de opbrengst als de schaduwpanelen de rest gaan ophouden?

Sowieso ga ik niet meer opwekken dan ik verbruik (3800 kWh) dus volleggen ga ik sowieso niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
28x 175 levert wel meer op dan 3867 KWh per jaar.
Dat is niet te vergelijken met Wp van mono.
Even grofweg:
28x175 = 4900 Wp
4900 x 0,85 = 4165 (oost/west)
4165 x 1,15 = 4789 kWH per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@AUijtdehaag Ik kijk puur naar wat de software aangeeft aan opbrengst. Die houd namelijk wel rekening met schaduwval en dergelijke. Net als alle verliezen door kabels, inverters etc.

Let wel: ik heb 170wp panelen gekozen want 175 was niet beschikbaar. 26*175 kan natuurlijk ook (is ook een even aantal). Maar ik heb nog geen offerte terug voor Solar Frontier panelen. En als ik het los koop ben ik ongeveer hetzelfde kwijt als JA Solar + optimizers. En zonder optimizers gaat die prijs nog omlaag (hoeveel zal ik even navragen)

Hoe kom je trouwens aan die 1,15 waarmee je vermenigvuldigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 09:20

AMDFreak

Intel is zo..

En wat nou als over 3 jaar je buren besluiten een dakkapel te plaatsen? Of nog leuker een dakuitbouw/opbouw?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
AMDFreak schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:34:
En wat nou als over 3 jaar je buren besluiten een dakkapel te plaatsen? Of nog leuker een dakuitbouw/opbouw?
Ik heb enkel buren aan de zuidzijde, door de panelen zo veel mogelijk aan de noordzijde te leggen van het dak heb ik weinig last van de buurman.

Daarnaast is die single, werkt in het leger en verwacht ik niet dat die binnen een aantal jaar voor 3 kinderen gaat zorgen... Maar ik kan natuurlijk even navragen wat zijn plannen zijn. Maar wel een goede reden om de boel zo aan te leggen dat dat niet direct een probleem vormt!

goede tip _/-\o_ even met de buurman in overleg.

Heb de offerte binnen ex btw:

JA Solar + optimizers: €5165,93
JA Solar + Omnik 4000: €4343,08
Solar Frontier + SMA 4.0: ~€4600,-

De JA Solar + Omnik 4000 is het goedkoopste met €0,97/wp. Dit is inclusief alles (leggen, meterkast-aanpassingen, btw terugvragen). De Solar Frontier komt dichtbij, maar daar moet ik alles zelf doen.....

Dus als ik dat zo bekijk ga ik toch voor de JA Solar + Omnik. Kwa prijs is dat gewoon de beste optie. Ze geven aan dat ze een opbrengst van 2751 kWh verwachten (tegen 3668 met optimizer). Dat is exact (toevallig) driekwart minder opbrengst. Lijkt mij sterk aangezien ik niet zo heel veel schaduw heb en het bijna volledig kan vermijden (op 2 maanden na misschien in de vroege ochtend niet voor west).

Bedankt voor het meedenken en alle tips mbt Solar Frontier. Zeker veel aan gehad en aangezet tot nadenken. Maar de familiekorting die ik krijg scheelt gewoon teveel om te laten liggen.

[ Voor 42% gewijzigd door Waah op 30-05-2017 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:15:
Hoe kom je trouwens aan die 1,15 waarmee je vermenigvuldigd?
Door te kijken naar echte cijfers en geen cijfertjes uit een (teken)programma

https://pvoutput.org/aggr...d=42717&sid=39024&v=0&t=y
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=34731&sid=31811&t=y
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=32998&sid=30243&t=y
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=46229&sid=42168&t=y
:/

Maar proficiat met de goedkoopste keuze.
Mijn energierekening is nu -570 euro... en het dak ligt vol aan beide kanten en met schoorstenen en dakkapelen en maar amper zon op noord. Helaas had ik daar ook niet meteen de financiele middelen voor, dus dat is gegroeid. Maar heeft me een langere tvt gekost door 3x een omvormer te moeten kopen en verkopen.
(je krijgt wss spijt wanneer de verslaving is toegetreden, maar hee, ieder zijn keuze, alles is beter dan lege dakpannen ;) )
Edit: en de meesten zijn niet zo gek als ik. 8)

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2017 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Behalve ik dan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Waah schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:36:
[...]

Ik heb enkel buren aan de zuidzijde, door de panelen zo veel mogelijk aan de noordzijde te leggen van het dak heb ik weinig last van de buurman.

Daarnaast is die single, werkt in het leger en verwacht ik niet dat die binnen een aantal jaar voor 3 kinderen gaat zorgen... Maar ik kan natuurlijk even navragen wat zijn plannen zijn. Maar wel een goede reden om de boel zo aan te leggen dat dat niet direct een probleem vormt!

goede tip _/-\o_ even met de buurman in overleg.

Heb de offerte binnen ex btw:

JA Solar + optimizers: €5165,93
JA Solar + Omnik 4000: €4343,08
Solar Frontier + SMA 4.0: ~€4600,-

De JA Solar + Omnik 4000 is het goedkoopste met €0,97/wp. Dit is inclusief alles (leggen, meterkast-aanpassingen, btw terugvragen). De Solar Frontier komt dichtbij, maar daar moet ik alles zelf doen.....

Dus als ik dat zo bekijk ga ik toch voor de JA Solar + Omnik. Kwa prijs is dat gewoon de beste optie. Ze geven aan dat ze een opbrengst van 2751 kWh verwachten (tegen 3668 met optimizer). Dat is exact (toevallig) driekwart minder opbrengst. Lijkt mij sterk aangezien ik niet zo heel veel schaduw heb en het bijna volledig kan vermijden (op 2 maanden na misschien in de vroege ochtend niet voor west).

Bedankt voor het meedenken en alle tips mbt Solar Frontier. Zeker veel aan gehad en aangezet tot nadenken. Maar de familiekorting die ik krijg scheelt gewoon teveel om te laten liggen.
Ja solar zonder optimiser is beetje dom, met de schaduw zakt alles in. Voordeel van sf is dat alleen de korte string in de schaduw wat minder gaat doen, de overige strings hebben daar geen last van.
Je hebt nog niet door dat sf veel korte string heeeft die parallel komen. Met de gewone ja solar maak je slechts één string die volledig weg zakt met schaduw. Wil je dat beetje opvangen heb je daar de veel duurdere sma omvormer voor nodig.
Met sf heb je juist weer voldoende aan de veel goedkopere omnik.

En zoals Alfons ook zegt, compleet vol dat dak het kan maar één keer goed.
Zelfs waar schaduw komt gewoon leggen, helft van het jaar is er geen schaduw maar diffuus licht en doen ze volledig mee

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@reneeke1970 Wat je dus zegt is volledig volleggen met SF, zodat ik dus teveel opwek en daar "slechts" 7 cent voor krijg (en in de toekomst misschien wel minder of niks). En dat is economisch goedkoper?

Lijkt me niet helemaal het geval toch? Wat moet ik met al die overcapiciteit. Ik ben niet van plan om dat in andere apparatuur te gaan steken, plus dat de investering dan enorm veel hoger wordt als nu het geval is.

Ik weet dat met JA Solar alles inzakt bij schaduw. maar de schaduw komt nauwelijks voor, en als het voor komt staat de zon helemaal niet goed voor die panelen. Dus het effect is minimaal (zoals wel blijkt uit de berekening). Waarom dan SF nemen wat duurder is, en al een langere terugverdientijd heeft bij evenveel panelen, laat staan een overschot aan electra bij volleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Sf is niet duurder, de sma omvormer is 600 duurder dan de omnik ,dus als je die nou eens neemt.
Overschot is geen 7 maar 11 cent ex bij mij.
Als salderen weg valt heb je juist meer opwek dus meer gelegenheid om eigen stroom te gebruiken wat dus automatisch saladeert. En voor je het weet heb je een warmtepomp of elektrische auto.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
reneeke1970 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:31:
Sf is niet duurder, de sma omvormer is 600 duurder dan de omnik ,dus als je die nou eens neemt.
Overschot is geen 7 maar 11 cent ex bij mij.
Als salderen weg valt heb je juist meer opwek dus meer gelegenheid om eigen stroom te gebruiken wat dus automatisch saladeert. En voor je het weet heb je een warmtepomp of elektrische auto.....
Waterpomp en electrische auto gaat er hier nog niet komen. Ik geef namelijk nooit meer dan ~2500 euro aan een auto uit omdat dat niet rendabel is. (laatste auto is 999, goedkoopste manier van rijden voor mij). Warmtepomp ga ik ook niet aan beginnen.

SF is voor mij wel duurder. minimaal(!) 4700 euro ex btw en dan ga ik niet uit van het volleggen van het dak. Alles moet ik dan zelf doen (leggen etc). Nu ben ik voor 4300 euro klaar inclusief alles (leggen, btw terugvragen, 10 jaar garantie op omvormer etc). Dus SF is wel degelijk duurder voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Je zegt schaduw nauwelijks, ik kan je garanderen dat je west dak door die forse schoorsteen zeker een halve dag niks doet, tenzij je daar een dure sma aan hangt met optitrack.
Mijn pauze is voorbij, weer even paar honderd km rijden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
reneeke1970 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:34:
Je zegt schaduw nauwelijks, ik kan je garanderen dat je west dak door die forse schoorsteen zeker een halve dag niks doet, tenzij je daar een dure sma aan hangt met optitrack.
Mijn pauze is voorbij, weer even paar honderd km rijden
Zie de animatie die eerder gemaakt is, en zie het legplan met daar de procentuele tijd van schaduw. De hoeveelheid schaduw is gering (en vaak voor de zon hoog genoeg is om het dak te verlichten) en tegen de tijd dat de zon echt invloed krijg is de schaduw daar al weg.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Waah schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:34:
[...]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
reneeke1970 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:36:
[...]

Worst case is dat de panelen een uur lang in de schaduw liggen (1 maart, van 11 tot 12) voor 11 uur schijnt de zon dan nog niet op het westdak. En vanaf 12 uur zijn ze uit de schaduw.

In mei is dat van 10 tot half 12 het geval. Alle andere uren liggen ze gewoon in de zon

In Juli is dat nog geen uurtje dat er 2 panelen in de schaduw liggen (maar goed dan brengen ze nu allemaal minder op)

Als je dan nog kijkt welk deel ik mis....
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/2a17e913545711cad7cfd8f3fe866426c5805fb4/?url=http%3A%2F%2Fmembers.home.nl%2Fvreeburg%2Fimglang%2Ftweakers%2F19-07-2016%2520%28beetje%2520aftopping%29.jpg

Dit is juli. Het opwekken start voor west pas rond half 11. Maar is nog niet echt significant. Ik mis dus het stukje van half 11 tot half 12. Dat is helemaal niet zo heel veel.

Juist omdat de schaduw van de schoorsteen er enkel is als de zon in het oosten staat... maakt dat voor de westkant dus een stuk minder uit lijkt mij :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 10:38
String(s) lang genoeg maken en op de schaduw panelen Hosola/Tigo Optimisers. Vervolgens rammen maar met die Omnik!

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Als jou leg plan in de juiste wind richting staat ga je je ernstig vergissen in de schaduw. Zeker met een omnik omvormer die ook maar slechts 8 panelen aangesloten krijgt terwijl twaalf het optimum is. Één of twee panelen streepje schaduw en alles stort in.

Ps meer dan 2800 watt gaat dit niet leveren dus een 3 kW omvormer is voldoende

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

En die APS micro omvormers van TFHfony dan? Is dat een optie voor dit systeem?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dat is zelfs het perfectste,maar daar wil ie niet aan, ik had hem er al op gewezen.
Zijn omnik kost maar 800 en aps 1600

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hebben we het al over de combinatie omnik + SF gehad?
Ook goedkoper dan een SMA. Schaduwmanagement is niet van belang en ook niet mogelijk met parallele strings SF op een stringomvormer.

(seriously, we hebben alles onderhand wel gehad. I rest my case ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2017 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Heb even je opbrengst berekening bekeken maar alleen van sf klopt, zonder optimiser zit 500 te hoog en dat is zonder schaduw. Je gaat niet over 3000 heen komen als het al niet op 2500 blijft hangen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Skipper-93 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:37:
String(s) lang genoeg maken en op de schaduw panelen Hosola/Tigo Optimisers. Vervolgens rammen maar met die Omnik!
Dat zouden dan 3/5 panelen zijn op de westkant die daar echt last van hebben. Dus dat zou eventueel nog een optie zijn. Alleen moet ik dat dan wel bespreken met het installatiebedrijf (Energiegroep/Essent) of die mogelijkheid bestaat. Maar dat moet vast mogelijk zijn....
reneeke1970 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:39:
Als jou leg plan in de juiste wind richting staat ga je je ernstig vergissen in de schaduw. Zeker met een omnik omvormer die ook maar slechts 8 panelen aangesloten krijgt terwijl twaalf het optimum is. Één of twee panelen streepje schaduw en alles stort in.

Ps meer dan 2800 watt gaat dit niet leveren dus een 3 kW omvormer is voldoende
Zoals eerder aangegeven is de schaduw elke dag ongeveer een uurtje aanwezig, en dan ook op een moment dat de panelen nog weinig zouden opbrengen (zon op zuid-oost, schaduw op westpanelen). Tenminste dat is wat ik zie in de animatie, schaduwberekening en de bell-curve van een andere west-oost opstelling. Kwa opwekking zal ik even zien of een andere omvormer niet beter is (3kW omvormer). De leverancier verwacht zonder optimizers ~2700 kWh, en met optimizers ~3700kwh. Het verschil was exact 33% en had daarom het idee dat het wat simplistisch berekend was.....
Atomic2005 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:49:
En die APS micro omvormers van TFHfony dan? Is dat een optie voor dit systeem?
Ik kan vragen wat het prijsverschil is bij de schouw voor zo'n systeem. Al had ik al (met software van pv*sol) berekent dat het verschil 26 euro per jaar is met SolarEdge optimizers. Dus dat zou ik voor een micro-omvormer-systeem dan ook verwachten. Maar het solaredge-systeem is 900 euro duurder dan de huidige setup. En dan ga ik het niet terug verdienen.
AUijtdehaag schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:00:
Hebben we het al over de combinatie omnik + SF gehad?
Ook goedkoper dan een SMA. Schaduwmanagement is niet van belang met parallele strings SF.

(seriously, we hebben alles onderhand wel gehad. I rest my case
En de optie is zeker meegenomen in het hele verhaal. Maar de meerprijs in mijn geval weegt niet op tegen de baten die ik kan zien. Volgens de test die zonnepanelen.net doet is SF wel heel goed (nr 1 deze maand, nr 2 op jaarbasis) maar doet JA Solar het "slechts" 3,9% minder. en aangezien ik al 10% korting krijg op de hele offerte met JA Solar scheelt dat best veel. Die korting is uniek en daardoor is mijn situatie wat anders. En zij leveren geen SF-panelen. Los van het feit dat ik nu de schaduw grotendeels kan ontwijken (oost geen echte schaduw, west voor een uurtje bij niet-optimaal licht), waarbij ik bij SF veel meer in het schaduwgedeelte moet gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
reneeke1970 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:04:
Heb even je opbrengst berekening bekeken maar alleen van sf klopt, zonder optimiser zit 500 te hoog en dat is zonder schaduw. Je gaat niet over 3000 heen komen als het al niet op 2500 blijft hangen
Waarmee heb je dat berekend? zelf gebruik is PV*SOL premium om de schaduwberekening te doen (en die komt op 4% verlies. totaal 4480Wp aan panelen levert * 0,84 Preformance Ratio komt op ~3700 kWh.

Voor wie interesse heeft en PV*SOL premium heeft (trial versie) kan ik het bestand wel delen.

Het volledige rapport uit PV*SOL:
https://drive.google.com/...FfTFTzWyvJeTZJNjQyRF8zcWM

[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 31-05-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik geef het op, als jij theorie van website en info van die prutsers gelooft van essent dan gooi ik handdoek in de ring. Succes

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
reneeke1970 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 16:48:
Ik geef het op, als jij theorie van website en info van die prutsers gelooft van essent dan gooi ik handdoek in de ring. Succes
Dat is wel wat kort door de bocht. Ik geloof niet de "prutsers van essent" of "theorie van een website". Dan had ik al lang SolarEdge+optimizers aangeschaft. Maar het enige wat ik krijg is "dat gaat nog geen 3000kWh opleveren" waarbij ik vraag hoe je dat uitgerekend hebt. Ken je daar een voorbeeld van? of is het puur een rekensommetje? Want Essent kan ook zo rekenen (oost-west met optimizers is 85%, geen optimizers en wat schaduw? doe er maar 25% vanaf) en dat soort rekensommetjes zijn nattevingerwerk. Vandaar dat ik bij PV*SOL uitkwam.

Zonnepanelen.net heeft gewoon een (uitgebreid) testcenter waar ze allerlei zonnepanelen hebben staan. Deze staan op dezelfde locatie onder dezelfde omstandigheden. Heel anders dus dan vergelijkingen tussen personen die een PV op het dak hebben. (ik heb al vergelijkingen gekregen tussen SolarEdge en SF waar SF heel goed uitkomt. Maar dat is ook pal zuid vs niet helemaal zuid, plus geen schaduw VS enige schaduw....). Daar komt mijn 4% verschil tussen JA Solar panelen en SF panelen ook vandaan. Bij andere vergelijkingen zijn er zoveel verschillende invloeden anders (dakhoek, schaduw, windrichting, locatie) dat dit veel lastiger is om een conclusie uit te trekken.

Het rapport dat ik heb ingevoegd is niet van Essent of wie dan ook. Dat heb ik zelf gemaakt met de PV*SOL simulatie software. Een pakket waarin je in 3D je huis + zonnepanelen kan zetten. Daarmee kan je alle obstakels intekenen (schoorstenen, bomen, dakkapel etc) waarna de software een simulatie maakt van de schaduwval en de verwachtte opbrengt van de panelen. Deze houd rekening met het weer van de laatste 14 jaar. Je kan zelfs simulaties zien van de opbrengt op basis van die gegevens, van een zelf gekozen weerstation.

Is dat echt zo'n slechte bron dan? Ik ben best over te halen (micro-omvormers als optie van TFHfony bijvoorbeeld) maar ik zie graag harde cijfers. Als ik kijk naar wanneer de schaduw is (s'ochtends op west, dus weinig opwekking nog) dan verwacht ik weinig verlies daardoor, zoals ook blijkt uit de PV*SOL simulatie.

Als iemand uit ervaring weet dat dit anders is hoor ik het graag. Maar tot nu toe ben ik nog niet direct om. SF leek heel interessant en heb ik ook echt naar gekeken. Maar is gewoon te duur en moet teveel in de schaduw. Omvormer is puur wat Essent levert, maar ook daar is meer mogelijk dan enkel deze optie. Zij hebben puur gekeken naar kosten/baten.

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 31-05-2017 17:04 ]

Pagina: 1