Momenteel ben ik druk op zoek naar de beste optie voor ons dak. Even voor de informatie:

En de achterkant (dakraam is nu groter)

Nu heb ik offertes gekregen met optimizers en zonder optimizers. Alle offertes staan hier (globaal) en in detail
https://docs.google.com/s...taRpDAR4/edit?usp=sharing
De beste offertes:
Optie 1
De eerste optie lijkt mij niet gek. Omvormers per paneel ivm de schaduw van de schoorsteen. Maar de vraag is of dat nu echt veel scheelt, die schaduw van de schoorsteen? Voordeel is dat er later nog panelen bij zouden kunnen, al vind ik dat ivm terugleveringsprijzen nog niet zo interessant.
De tweede optie is met 2 strings, dus dan kan de schoorsteen wel invloed hebben. Het is ook goedkoper. Vreemd genoeg rekent deze aanbieder met 75% efficientie ipv 82% efficientie. Ik verwachtte dat dit was omdat er geen optimizers zijn gebruikt, maar bij optie 3 zitten deze er wel bij en gaan ze nog steeds uit van de 75% efficientie.
Wat zeggen jullie?
- Verbruik: 3800 kWh/jaar (verwacht geen stijging of daling)
- Dak: West/Oost. 30 graden, 5,20 totale breedte en 1 dakdeel is 5,30 (binnenkant gemeten tot de nok 4,60m , daarna stelling pythagoras) Totaal dus ~ 55m2 oppervlak.
- 1 groot dakraam op oost van 1m bij 1,30m
- Schaduw van de schoorsteen op het dak van de buurman

En de achterkant (dakraam is nu groter)

Nu heb ik offertes gekregen met optimizers en zonder optimizers. Alle offertes staan hier (globaal) en in detail
https://docs.google.com/s...taRpDAR4/edit?usp=sharing
De beste offertes:
Optie 1
- JA Solar 16x280Wp (totaal 4480Wp)
- SolarEdge 4000H
- 300P optimizers
- Verwachte opbrengst: 3668 (~82% efficientie)
- Prijs/Wp: 1,15
- Prijs/verwachte wp: 1,49
- Prijs ex btw: € 5.165,93
- Terugverdientijd: 7,3 jaar
- 18x Bisol 280Wp (totaal 5040Wp)
- Omnik Omniksol 5.0 TL2 Wifi
- 2 strings (1x oost en 1x west verwacht ik)
- Verwachte opbrengst: 3770 (~75% efficientie)
- Prijs/Wp: 1,05
- Prijs/verwachte wp: 1,40
- Prijs ex btw: € € 5.283,77
- Terugverdientijd: 7,26 jaar
- 18x Bisol 280Wp (totaal 5040Wp)
- Micro-omvormers Enphase M250
- Verwachte opbrengst: 3770 (~75% efficientie)
- Prijs/Wp: 1,30
- Prijs/verwachte wp: 1,74
- Prijs ex btw: € € 6.571,25
- Terugverdientijd: 9 jaar
De eerste optie lijkt mij niet gek. Omvormers per paneel ivm de schaduw van de schoorsteen. Maar de vraag is of dat nu echt veel scheelt, die schaduw van de schoorsteen? Voordeel is dat er later nog panelen bij zouden kunnen, al vind ik dat ivm terugleveringsprijzen nog niet zo interessant.
De tweede optie is met 2 strings, dus dan kan de schoorsteen wel invloed hebben. Het is ook goedkoper. Vreemd genoeg rekent deze aanbieder met 75% efficientie ipv 82% efficientie. Ik verwachtte dat dit was omdat er geen optimizers zijn gebruikt, maar bij optie 3 zitten deze er wel bij en gaan ze nog steeds uit van de 75% efficientie.
Wat zeggen jullie?