Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.390 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:43

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Vaevictis_ schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:09:
Even wat positief nieuws van mij: vandaag de eerste dag volledige opbrengst. 15x 370Wp panelen op het zuiden en 5 op oost/west. Totaal vandaag 48.3 kWh opgewekt. Panelen zitten nog wel onder het bouw stof.

Is dit een goede opbrengst?
Redelijk, maar niet bijzonder. Ik heb vandaag met 5720Wp zo'n 43kWh gedaan, wat neer komt op zijn 7,5Wh/Wp. Jouw opstelling heeft zijn 6,5Wh/Wp gedaan.
Zeker niet slecht, maar ook niet bijzonder.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Vaevictis_ schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 18:24:
Gisteren heeft de installateur eindelijk de installatie opgeleverd, 21x Sunpreme 370Wp panelen met SolarEdge 17K inverter + optimizers.

Probleem is alleen dat er maar 20 worden gezien na het pairen, heb dit al 2x opnieuw uitgevoerd maar blijft bij 20 steken. Zijn wel allemaal aangesloten. Helaas heeft de installateur niet netjes de barcodes gescand dus ik weet niet welk optimizer nu waar ligt.

Iemand een idee om snel uit te vinden welk paneel / optimizer er niet goed werkt?
Maar heb je nog veel uitbreidings plannen? 21 x 370 is nog lang geen 17K.
Heb je nagemeten? er zou 1V per optimizer op moeten staan als je ze los van de omvormer meet.
En er moet enig vermogen worden opgewekt door die de panelen. Ook een niet aangesloten paneel zorgt ervoor dat ie m niet ziet.

Welke optimizers hangen eraan? P405? die hebben een reputatie dat ze nog al eens de geest geven en dat vaak ook vrij vlot doen na installatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 26-05-2017 01:05 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Jerrythafast schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:15:
@Vaevictis_ ik weet niet wat ik moet zeggen... :o Ik heb eerder van @SolarKing begrepen dat je als installateur op cursus moet bij SolarEdge om hun spullen te mogen installeren. Blijkbaar is er bij jou installateur iets niet helemaal in de haak :?
Iedere installateur mag SolarEdge installeren hoor. Je krijgt alleen geen vergoeding voor het vervangen van een defecte optimizer of omvormer van SolarEdge als je geen cursus hebt gevolgd. De geldigheid van de certificaat is tevens maar 2 jaar en dan mag je weer op cursus.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Vaevictis_ schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:54:
Platte dak 5 stuks Oost/West, 1 stuk Zuid
Als je optimizers verdeelt over 5 stuks oost/west en 1 op zuid dan geeft dat toch een hoop yield verliezen op een 3-fase omvormer.
Je moet een minimaal aantal optimizers naar een richting hebben staan om de maximale opbrengst eruit te halen. Op zo'n SolarEdge verdiepingscursus leren ze je ook dat via hun design programma.

Mochten die installateurs terug het dak opgaan zou je ze kunnen vragen om die stukken rails links af te zagen.. ziet er maar lelijk uit zulke lange uitstekende stukken rails.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:46
Andre1973 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:29:
[...]

Heb je nagemeten? er zou 1V per optimizer op moeten staan als je ze los van de omvormer meet.
En er moet enig vermogen worden opgewekt door die de panelen. Ook een niet aangesloten paneel zorgt ervoor dat ie m niet ziet.

Welke optimizers hangen eraan? P405? die hebben een reputatie dat ze nog al eens de geest geven en dat vaak ook vrij vlot doen na installatie.
Heb hier de P500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
TFHfony schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:25:
[...]

Redelijk, maar niet bijzonder. Ik heb vandaag met 5720Wp zo'n 43kWh gedaan, wat neer komt op zijn 7,5Wh/Wp. Jouw opstelling heeft zijn 6,5Wh/Wp gedaan.
Zeker niet slecht, maar ook niet bijzonder.
Hoe komt het dat jouw panelen 1,0 Wh/Wp meer produceren? Welke panelen + optimizers en welke opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Andre1973 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:29:
[...]

Kan nog max 3 stuks in zuid erbij en 2 stuks oost/west erbij. 17K is gekozen i.v.m. de verwachtte levensduur van het apparaat. Als die maar op de helft van zijn capaciteit hoeft te werken gaan de componenten (hopelijk) langer mee. De meerprijs was iets van 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
SolarKing schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 01:26:
[...]

Als je optimizers verdeelt over 5 stuks oost/west en 1 op zuid dan geeft dat toch een hoop yield verliezen op een 3-fase omvormer.
Je moet een minimaal aantal optimizers naar een richting hebben staan om de maximale opbrengst eruit te halen. Op zo'n SolarEdge verdiepingscursus leren ze je ook dat via hun design programma.

Mochten die installateurs terug het dak opgaan zou je ze kunnen vragen om die stukken rails links af te zagen.. ziet er maar lelijk uit zulke lange uitstekende stukken rails.
Deze snap ik niet, het is allemaal aangesloten op 1 string. 15 Zuid, 5 Oost/West, 1 Zuid. Met optimizers zou dat toch niet uit moeten mogen maken?

Dus dat ene paneel Zuid zou ik dan beter West kunnen zetten? Kan het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 10:02
Vaevictis_ schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 07:14:
[...]

Kan nog max 3 stuks in zuid erbij en 2 stuks oost/west erbij. 17K is gekozen i.v.m. de verwachtte levensduur van het apparaat. Als die maar op de helft van zijn capaciteit hoeft te werken gaan de componenten (hopelijk) langer mee. De meerprijs was iets van 200 euro.
De efficiëntie van een inverter is veel hoger dicht bij de piek van het apparaat dan zo laag. Daarnaast hebben SE inverters een lange garantie en zijn qua componenten eigenlijk altijd flink over bemeten.

Ik zou alleen voor een flink hogere bemeting gaan als je nog flinke uitbreidings plannen hebt, want het kan zo maar 5 a 10% schelen qua opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
OverSoft schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 07:55:
[...]

De efficiëntie van een inverter is veel hoger dicht bij de piek van het apparaat dan zo laag. Daarnaast hebben SE inverters een lange garantie en zijn qua componenten eigenlijk altijd flink over bemeten.

Ik zou alleen voor een flink hogere bemeting gaan als je nog flinke uitbreidings plannen hebt, want het kan zo maar 5 a 10% schelen qua opbrengst.
De inverter hangt er helaas al en is ook al betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Is een Solaredge omvormer ook zonder optimizers te gebruiken?
Dus als gewone stringomvormer....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
paulv1973 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:14:
Is een Solaredge omvormer ook zonder optimizers te gebruiken?
Dus als gewone stringomvormer....
Nee volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:26
@OverSoft als ik het me goed herinner, zit een 17K bij minder dan 50% belasting al op zijn max efficiency (98% dacht ik). Dus op de dagen dat het er echt toe doet gaat dat wel prima. Op bewolkte dagen ga je natuurlijk wel wat efficiency verliezen (en op die dagen is de efficiency van SolarEdge sowieso al lager dan met een simpele stringomvormer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

meeste omvormers van SE zitten al op hun max efficiency als ze meer dan 1 kW doen.
De grote van de omvormer maakt dan niet heel veel uit.

Ook de lagere efficiency is te verklaren, de optimizers hebben max 1% verlies en de oude SE omvormers circa 2,5%.
Maar als het zonnetje schijnt, veegt die de omzetverliezen van de kaart.

Echter 1 paneel in de schaduw over de breedte kakt verder in.
Me schuurtje heeft van de 3 panelen 1 last van harde schaduw, dan doet de soladin 50 watt. Als de schaduw weg is topt hij af op 498 watt.
Sindsdien ben k allergies met stringomvormers en schaduw :P
Ook hosola optimizers werken niet goed met de soladin, daar lijkt ze mpp te bevriezen.

Enigste oplossing is een van der valk schans voor 2 of 3 panelen, echter is dat een beste investering. Mocht ik 2 panelen doen dan gaat 1 paneel op het dakkapel aan een P405

[ Voor 11% gewijzigd door DJKroon op 26-05-2017 08:49 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
DJKroon schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:45:
Ook de lagere efficiency is te verklaren, de optimizers hebben max 1% verlies en de oude SE omvormers circa 2,5%.
Maar als het zonnetje schijnt, veegt die de omzetverliezen van de kaart.
Maar wat maakt die 1% dan uit als je zon bedekt is door wolken ?

Stel een 100 wp paneel dat op 10% draait bij diffuus licht dan zou je geen 10 maar 9.9 watt overhouden als ik nog kan rekenen. Als daar dan nog 2.5% omzet verlies af gaat het naar 9.65 toe.
Is een string omzetter in die situatie zo veel meer efficient ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Vaevictis_ schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 07:10:
[...]

Hoe komt het dat jouw panelen 1,0 Wh/Wp meer produceren? Welke panelen + optimizers en welke opstelling?
Je kan het op zich ook zien door op de PVoutput link in mijn sig te klikken, maar:

16 JASolar Percium 285W
4 Suntech Hypro 290W
10 x APS YC500 Micro Inverter
Opstelling: zuid (170 graden), hoek: 13 graden.
De Hypro panelen schuiven na zo'n 16 uur stuk voor stuk in de schaduw. De andere 16 liggen vrijwel Schaduwvrij.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Heb net alle gepairede SE optimizers opgeschreven, ik zie dat 1 s/n afwijkt. Weet iemand waarom dat is?

<knip>
203d9b98-90
203d9299-88
203d9c8f-88
<knip>
2017b0c2-a9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
@DJKroon 'max 1% verlies' klopt natuurlijk niet. De optimizers hebben minimaal 0,5% verlies, want hun max efficiency is 99,5%. ;) Bij 'gewoon bewolkt' weer (dus niet super donker) heb je het over ongeveer 50 Watt per paneel (gecheckt met onze 270 Wp panelen) en dan zit de efficiency van de optimizers al onder de 98%, dus 2% verlies. Dat komt stiekem nog best vaak voor.

Het minimale verlies van 2,5% voor de 'oude' SolarEdge 1-fase omvormers geldt zoals @DJKroon hierboven al zei boven grofweg 1000 Watt. Als je onder de 1000 Watt zakt, gaat de efficiency snel omlaag. Tezamen met de verliezen in de optimizers zorgt dat ervoor dat SolarEdge behoorlijk teleurstellende cijfers neerzet in bewolkt weer. Als je geen schaduw op je panelen hebt, levert SolarEdge je bij zonnig weer ook niets extra's op t.o.v. een stringomvormer, dus zul je op jaarbasis een hogere efficiency halen met een normale stringomvormer. Alleen als je schaduwval hebt, heb je kans dat SolarEdge het op jaarbasis wint van een normale stringomvormer. Als je SolarEdge puur neemt voor de grafiekjes per paneel kost je dat dus wel iets opbrengst. Het verkoopargument "haal het maximale uit ieder paneel" gaat alléén op bij schaduw; als er geen schaduw is en je panelen gelijk zijn haalt een simpeler systeem er meer energie uit.

@Vaevictis_, dat zou een oudere optimizer kunnen zijn die wat langer op de plank heeft gelegen dan de andere. In theorie zou het ook een ander model optimizer kunnen zijn (weet niet of je dat aan de serienummers kunt aflezen), maar dat zou vast wel opgevallen zijn bij het plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Laatst online: 22:35

Lief Adje

Love is in the air

Heeft er iemand nog een steca 300/500 over? ik zoek er een voor 6x60w parallel thin film als dak voor een schuurtje :)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

jacovn schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:00:
[...]

Maar wat maakt die 1% dan uit als je zon bedekt is door wolken ?

Stel een 100 wp paneel dat op 10% draait bij diffuus licht dan zou je geen 10 maar 9.9 watt overhouden als ik nog kan rekenen. Als daar dan nog 2.5% omzet verlies af gaat het naar 9.65 toe.
Is een string omzetter in die situatie zo veel meer efficient ?
Die 1% verlies van de optimizer is denk ik in vol vermogen.
Zoals jij het beschrijft heeft dat niet veel effect.
Maar, er zal een ondergrens zijn wat de optimizer verbruikt voor zijn elektronica.
Immers er gebeurt heel wat in dat printje.
Ik denk dat die 1% verlies op 250wp panelen zijn in volle zon, dan zou een optimizer 2,5 watt verbruiken (lijkt me wel reëel).
Als je 100wp paneel dan 10% doet, dan zou hij 10 watt opbrengen.
Als je hier de 2,5 watt vanaf haalt kom je boven de 1% uit en hou je 7,5 watt over.
Dan dondert je efficiency flink in elkaar.

Zeker als je 10 of meer panelen hebt wordt dat verlies groter, dan zou je 25 watt verliezen aan de optimizers.
Dan is een stringomvormer zeker efficiënter.

Alleen als je volle zon of licht bewolkte dagen hebt, komen de voordelen van SE naar voren.
Ik heb regelmatig pieken van 200 watt op een SF 170 gezien. Hoogste piek was 245 watt.
Ook als je een minder paneel hebt heeft dit geen invloed op een SE en haal je het maximale eruit.
Hierdoor is dat verlies te verwaarlozen.
Doordat de optimizers altijd de juiste stringspanning levert ongeacht temperatuur, kan de SE omvormer dat met het hoogste efficientie doen.

Bij een stringomvormer heb je geen optimizer verliezen. Echter is je string zo sterk als het slechte paneel waardoor je niets extra eruit kan halen.
Wel moet je bij een stringomvormer je voltage's berekenen om je omvormer efficienty goed te houden en temperaruur heeft daar invloed op.
Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.

Elk systeem heeft zo zijn voor en nadelen.

Edit: Jerrythafast
Perfect verbeterd, ik kan hierop niks aanvullen.
Jij zit er meer in dan ik, maar ik zit redelijk op de goede gedachte volgens mij
Je zet netjes de puntjes op de i ;)

Alleen op de datasheet van de optimizers staat de P405 niet vermeld, of valt die in de P400 serie?

Echter haal ik met me SF en SE combo toch best hoge efficiencie vergeleken met installaties uit me buurt. Dus daar zit zeker wel winst in.

[ Voor 8% gewijzigd door DJKroon op 26-05-2017 10:31 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Vaevictis_ schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:52:
Heb net alle gepairede SE optimizers opgeschreven, ik zie dat 1 s/n afwijkt. Weet iemand waarom dat is?

<knip>
203d9b98-90
203d9299-88
203d9c8f-88
<knip>
2017b0c2-a9
Die optimizers komen in dozen van 10 uit de fabriek, jij hebt er 21 hangen, waarschinlijk waren het 2 dichte dozen en 1 lossen uit n andere doos / serie, en heeft deze een andere productie nummer gekregen.
Als ik door mijn foto's kijk dan zie ik ook allemaal optimizers die met (0)203 beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 26-05-2017 10:25 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Ik zal de rendement grafieken van de SE optimizers maar eens posten. Spreken voor zich.
Zoals @Jerrythafast al zegt, het rendement onder de 30 a 40 W stort behoorlijk in.
Ik neem aan dat met de Vmpp de paneelspanning bedoeld wordt, maar weet dat niet zeker.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uItZUoS.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X2nGaST.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Llt7Qxv.png

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
@Gasschuif Vmpp is inderdaad de spanning van het paneel. Ik vind het trouwens wel lollig dat ze er niet bij zetten wat de spanning is waar de optimizer naartoe converteerde bij het maken van deze grafiekjes. Ik zou verwachten dat dat ook nog uitmaakt :?

[ Voor 7% gewijzigd door Jerrythafast op 26-05-2017 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Laatst online: 22-03 18:58
Jerrythafast schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 10:41:
@Gasschuif Vmpp is inderdaad de spanning van het paneel. Ik vind het trouwens wel lollig dat ze er niet bij zetten wat de spanning is waar de optimizer naartoe converteerde bij het maken van deze grafiekjes. Ik zou verwachten dat dat ook nog uitmaakt :?
Spanning is toch vast (rond de 385V in mijn geval)?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
weasel schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 10:42:
[...]

Spanning is toch vast (rond de 385V in mijn geval)?
De spanning van alle optimizers in de string bij elkaar opgeteld is inderdaad vast. Maar hoe die spanning is verdeeld over de optimizers verschilt. Dit is hoe het optimizen werkt: de panelen die meer vermogen kunnen leveren krijgen een hogere spanning.

Bij de 'oude' 1-fase SolarEdge omvormers is het trouwens de verhouding tussen de DC en AC spanning die vast is. Deze omvormers regelen behoorlijk strak op Vdc = Vac * 1,51. De DC spanning varieert dus mee met de AC spanning. Bij de nieuwe HD Wave omvormers is de DC spanning wel strak 370 Volt. Zie bijvoorbeeld het DC voltage in deze grafiek van de dag dat @Gasschuif zijn SE4000 verving door een SE5000H. Wanneer een HD Wave omvormer moet aftoppen gaat de DC spanning omhoog.

[ Voor 50% gewijzigd door Jerrythafast op 26-05-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Is er ook een grafiek mbt de P405???
Ik zoek me af en toe rot op het internet naar dit soort gegevens, maar kan daar weinig van vinden.
Ik wil namelijk 1 255wp poly paneel van me schuur naar me dakkapel verhuizen en moet dan op een P405 optimizer in de string.
Als het goed is moet dat werken (vmp 30,90v en imp 8,28a).
Maar nu ben ik wel benieuwd hie dat uitpakt

[ Voor 6% gewijzigd door DJKroon op 26-05-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Jerrythafast schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 10:41:
Ik vermoed ook dat de DC overzetverhouding een rol speelt in het rendement. Hoe dat precies zit weet ik niet, SE geeft er geen info over. Gevoelsmatig zou je zeggen dat bij 1:1 overzetting het rendement het hoogst is, maar heb echter geen idee. :? Wellicht iemand die daar iets over kan zeggen?

Ben wel blij dat er uit mijn Pana's HIT met 72 cellen een dikke 42 V MPP komt met dus een "weighted efficiency" van 99,1% (de groene lijn voor de P350)
Met 60 cel panelen en een beetje warm weer zoals nu zakt de vmpp behoorlijk in (de blauwe lijn) zeker met -0,4 % temp coëfficiënt op vermogen (De pana's zitten op -0,29 % en dat zie je op warme dagen. :))

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
dekvloer schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:33:
[...]

Afgezien van de problemen die je nog hebt met de installatie ben ik reuze benieuwd naar hoe goed die sunpreme het doen. Ik kon niemand anders vinden op dit forum die sunpreme heeft. Ben benieuwd of je binnenkort ook iets van grafiekjes kan laten zien hoe de spreiding is van die opbrengst. Enig idee op dit moment hoe vroeg jouw systeem al voldoende opbrengst heeft om in te schakelen en hoe laat deze pas er weer mee ophoudt? Ben ook erg benieuwd hoe het eruit ziet (fototjes?). Hoe liggen die sunpreme op het platte dak? Enige ruimte tussen de pannelen en het witte dak?
@dekvloer Net toegang tot SE portal. Installatie gaat dus al om 3:45 aan en om 19:30 uit. Komt natuurlijk door 4x panelen in oost opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vaevictis_
Apart die panelen.
En ook heel dun..
Ben je niet bang voor stevige hagelbuien en vuurpijlen?
Heb je de boel verzekerd? (in zoverre dat mogelijk is, met "natuur-rampen")

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2017 12:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 12:55:
@Vaevictis_
Apart die panelen.
En ook heel dun..
Ben je niet bang voor stevige hagelbuien en vuurpijlen?
Heb je de boel verzekerd? (in zoverre dat mogelijk is, met "natuur-rampen")
Hoe bedoel je heel dun? Het is gelaagd glas van 8mm, dat overleeft wel hagelbuien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 12:59:
[...]

Hoe bedoel je heel dun? Het is gelaagd glas van 8mm, dat overleeft wel hagelbuien...
Zo op het oog leek het heel dun, maar dan valt het mee inderdaad.

Dit was toen ook wel heel extreem:
https://solarmagazine.nl/...roffen-zonnepanelen-kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
DJKroon schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 11:18:
Ik wil namelijk 1 255wp poly paneel van me schuur naar me dakkapel verhuizen en moet dan op een P405 optimizer in de string.
Als het goed is moet dat werken (vmp 30,90v en imp 8,28a).
Waarom moet het dan op een P405? De P405 is specifiek bedoelt voor dunne film panelen. Voor poly-panelen in dezelfde string als SF-panelen met andere P405-optimizers kun je ook de P404 gebruiken.
Die is ook nog een stukje dunner (4,3cm ipv 5), dus past makkelijker onder de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 12:48:
Net toegang tot SE portal. Installatie gaat dus al om 3:45 aan en om 19:30 uit. Komt natuurlijk door 4x panelen in oost opstelling.
Dat lijkt me meer een gevalletje verkeerde tijdzone of UTC ipv localtime. Tel er eens 2 uur bij op en dan lijkt het beter te kloppen.
Mijn omvormer met Oost+West ging gisteren om 05:55 aan en om 21:20 uit. Begin en einde van de dag heb ik een beetje schaduw, stel dat scheelt 10 minuten, dan zit je precies op jouw tijden (als je ze 2 uur verschuift)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

ocaj schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:19:
[...]

Waarom moet het dan op een P405? De P405 is specifiek bedoelt voor dunne film panelen. Voor poly-panelen in dezelfde string als SF-panelen met andere P405-optimizers kun je ook de P404 gebruiken.
Die is ook nog een stukje dunner (4,3cm ipv 5), dus past makkelijker onder de panelen.
Weet je dat zeker??
Volgens mij mag er in een p405 string alleen p405 optimizers bevatten.
Ik zie nergens staan dat er een p404 tussen mag.
Ik heb nog een p405 liggen, dus die kan ik mooi gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:06
Uit de datasheet:
(4) It is not allowed to mix P404/P405 with P300/P350/P370/P500/P600/P700 in one string.
P404 en P405 mag dus wel samen in een string, maar aangezien je nog een P405 over hebt, die lekker gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:59
Naar onze technische ruimte is een 2,5 mm ymvk kabel beschikbaar.

We willen 18 of 20 panelen a 270 watt plaatsen in een oost - west opstelling.

Is het mogelijk om middels de huidige ymvk kabel een 3 fase omvormer aan te sluiten?
Op dit moment is ons de growatt 4200 aangeraden.

Is het mogelijk een 2,5 mm ymvk kabel met 20x270=5400 maximaal te belasten. Lees oost-west opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
ocaj schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:23:
[...]

Dat lijkt me meer een gevalletje verkeerde tijdzone of UTC ipv localtime. Tel er eens 2 uur bij op en dan lijkt het beter te kloppen.
Mijn omvormer met Oost+West ging gisteren om 05:55 aan en om 21:20 uit. Begin en einde van de dag heb ik een beetje schaduw, stel dat scheelt 10 minuten, dan zit je precies op jouw tijden (als je ze 2 uur verschuift)...
Ah dat kan kloppen, staat het verkeerd op de inverter. Gisteren nog een factory reset gedaan ivm 1 missende optimizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

midget schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:42:

Is het mogelijk om middels de huidige ymvk kabel een 3 fase omvormer aan te sluiten?

Is het mogelijk een 2,5 mm ymvk kabel met 20x270=5400 maximaal te belasten. Lees oost-west opstelling.
Is dat 3x2,5 of 5x2,5?
Op een 5 x 2,5 (of 4x2,5 + AS) kan je een 3 fasen omvormer aansluiten tot 10kW (als het niet een heel eind kabel hoeft te zijn)
op een 3x 2,5 (of 2x2,5 + AS) kan je ongeveer 3600 W aansluiten.
Soms is het handig een 4kW omvormer te kiezen die dan terug geregeld is dat ie max 16A AC kan leveren.
Dat is dan vanwege in ingangs specs. Ik ga er vanuit dat dit een woonhuis betreft.

Is je O-W opstelling een platdak of een schuin dak? op een platdak heb je vaak dan een hellingshoek van 13 graden, bij een schuin dak vaak 35 of meer.
hoe steiler de panelen, hoe minder vermogen tegelijk je hebt, en dus hoe minder stroom tegelijk, wel meer verspreid over de dag.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 26-05-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
midget schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:42:

Mijn elektricien zei dat voor mijn installatie (8000Wp, 3 fase) 4.0mm2 minimaal vereist was. Hij wilde liever nog een dikker omdat er totaal 9000Wp aan kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Vaevictis_ schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:22:
[...]

Mijn elektricien zei dat voor mijn installatie (8000Wp, 3 fase) 4.0mm2 minimaal vereist was. Hij wilde liever nog een dikker omdat er totaal 9000Wp aan kan hangen.
Jij hebt er een 17K omvormer aan hangen, als je gaat uitbreiden dan zal je die nodig hebben.
Ook de afstand is bepalend, als het gaat over een grote lengte kabel (19+ meter) dan kan het zijn dat ie dikker moet.

Ooit toen PV nog heeeeeel duur was, werd er gerekend met 1% leiding verlies, ook voor de AC.
De gewone AC regels zijn wat anders.
Dat kon toen uit omdat t verlies in de kabels tijdens de levensduur meer kostte dan dat extra koper.

[ Voor 19% gewijzigd door Andre1973 op 26-05-2017 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Net bericht van Solaredge...

Een Solaredge omvormer werkt niet als stringomvormer.
Er dienen ten alle tijde het minimaal aantal voorgeschreven optimizers aangesloten te worden.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
TFHfony schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:46:
[...]

Je kan het op zich ook zien door op de PVoutput link in mijn sig te klikken, maar:

16 JASolar Percium 285W
4 Suntech Hypro 290W
10 x APS YC500 Micro Inverter
Opstelling: zuid (170 graden), hoek: 13 graden.
De Hypro panelen schuiven na zo'n 16 uur stuk voor stuk in de schaduw. De andere 16 liggen vrijwel Schaduwvrij.
@TFHfony Bij SE portal zie ik wel 13.71 kWh/Wp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Vaevictis_ schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:37:
[...]

@TFHfony Bij SE portal zie ik wel 13.71 kWh/Wp ?
Dat lijkt mij het totaal sinds installatie en niet per dag. In NL is een ruime 8 het maximum was je kan halen.

43112Wh / 5620Wp = 7,537Wh/Wp
48200Wh / 7400Wp = 6,513Wh/Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paulv1973 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:37:

Er dienen ten alle tijde het minimaal aantal voorgeschreven optimizers aangesloten te worden.
Wat een gedoe dan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@antonboonstra

Jou zonneparkje Vierverlaten topt wel akelig veel af, is dat de planning
of wordt er binnenkort nog een 15/20K SMA bij geschakeld. :?
De logging loopt ook niet lekker door, gisteren ook al niet.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=58760&sid=52301
In ons team, NL-Groningen
,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

paulv1973 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:37:

_O- _O- _O- _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dekvloer
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13-12-2020
Vaevictis_ schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 12:48:
[...]

Net toegang tot SE portal. Installatie gaat dus al om 3:45 aan en om 19:30 uit. Komt natuurlijk door 4x panelen in oost opstelling.
Zijn dat NL tijden? Misschien UTC? (Dus NL 4h45-20h30)?

Ik was bijzonder geinteresseerd hoe je die sunpreme heb toegepast, maar ik zie in de foto's dat er weinig ruimte zit tussen de panelen en het dak. Ik kan ook zien idd waarom.

Ik wilde voor mijn huis helemaal boven op het platte dak dat in de lengte bijna oost-west ligt, de sunpreme (GxB310) in zo'n soort achtige ligging hebben:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/acqpkpy6fp6tt.png

Het dak wilde ik dan ook strak wit maken en 1 set van 12 panelen dat richting oost ligt en de andere set van 12 richting west. In de ruimte tussen deze twee sets, midden op het dak, is dan net voldoende ruimte om de warmtepomp te plaatsen die dan wellicht net laag genoeg uitkomt om geen schaduw op de panelen te werpen. Het albedo zou dan ook goed tot z'n recht moeten kunnen komen onder de panelen zodat b.v. als de zon pal zuid staat, ze goed van onder kunnen worden bijgelicht. Ik weet alleen nog niet hoe ik zo'n constructie goed kan krijgen tegen hoge windbelasting.

Waar ik naar toe wil met mijn all-electric woning is om zo vroeg mogelijk en nog zo laat mogelijk PV opwekking te hebben. Het gaat mij niet om de piek, maar om de spreiding, liefst zo ver mogelijk. Om het zo maar te zeggen, de opwekking verder overdag geloof ik wel.

Ik vermoed dat een dergelijke opzet zowel een goede als een goed gespreide opbrengst zou moeten kunnen leveren.

Ik maak ook uit het voorgaande op dat als ik geen last heb (in deze opzet iig niet) van schaduw en de efficiency vooral bij weinig licht is voor mij belangrijk, ik niet voor SE met optimizers kan gaan (was wel eerst mijn bedoeling).

Wat is een goede 3-fase omvormer (7KW) die bij weinig opwek (bewolkt, vroeg of laat op de dag) een goede efficientie behaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
dekvloer schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 18:22:
[...]

Ik was bijzonder geinteresseerd hoe je die sunpreme heb toegepast, maar ik zie in de foto's dat er weinig ruimte zit tussen de panelen en het dak. Ik kan ook zien idd waarom.

Ik wilde voor mijn huis helemaal boven op het platte dak dat in de lengte bijna oost-west ligt, de sunpreme (GxB310) in zo'n soort achtige ligging hebben:

[afbeelding]

Het dak wilde ik dan ook strak wit maken en 1 set van 12 panelen dat richting oost ligt en de andere set van 12 richting west. In de ruimte tussen deze twee sets, midden op het dak, is dan net voldoende ruimte om de warmtepomp te plaatsen die dan wellicht net laag genoeg uitkomt om geen schaduw op de panelen te werpen. Het albedo zou dan ook goed tot z'n recht moeten kunnen komen onder de panelen zodat b.v. als de zon pal zuid staat, ze goed van onder kunnen worden bijgelicht. Ik weet alleen nog niet hoe ik zo'n constructie goed kan krijgen tegen hoge windbelasting.

Waar ik naar toe wil met mijn all-electric woning is om zo vroeg mogelijk en nog zo laat mogelijk PV opwekking te hebben. Het gaat mij niet om de piek, maar om de spreiding, liefst zo ver mogelijk. Om het zo maar te zeggen, de opwekking verder overdag geloof ik wel.

Ik vermoed dat een dergelijke opzet zowel een goede als een goed gespreide opbrengst zou moeten kunnen leveren.

Ik maak ook uit het voorgaande op dat als ik geen last heb (in deze opzet iig niet) van schaduw en de efficiency vooral bij weinig licht is voor mij belangrijk, ik niet voor SE met optimizers kan gaan (was wel eerst mijn bedoeling).

Wat is een goede 3-fase omvormer (7KW) die bij weinig opwek (bewolkt, vroeg of laat op de dag) een goede efficientie behaalt?
Heel goed, hier een grondwarmte pomp en mijn doel was ook zoveel mogelijk zelf opwekken gedurende de dag. Dus zuid en oost/west. Kijk eens naar https://www.thermoshield....oshieldtopshield-kopie-2/ die heb ik er ook op zitten. Reflecteert EN isoleert.

Die hoge windbelasting is niet zo'n punt, gewoon voldoende ballast erop leggen. Staat bij de handleinding van de schansen. Er worden nu ook speciale witte beton tegels gemaakt. Die zou je er goed onder kunnen leggen. Iets van 3,50 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
dekvloer schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 18:22:
[...]

[afbeelding]

Als je écht lange dag wilt hebben dan adviseer ik zijgevel panelen, rendement 50 procent maar de eerste of laatste uren gewoon dubbel vermogen tov onder 15 graden oost of west

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekvloer
Vaevictis_ schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 18:46:
[...]

Kijk eens naar https://www.thermoshield....oshieldtopshield-kopie-2/ die heb ik er ook op zitten. Reflecteert EN isoleert.

Die hoge windbelasting is niet zo'n punt, gewoon voldoende ballast erop leggen. Staat bij de handleinding van de schansen. Er worden nu ook speciale witte beton tegels gemaakt. Die zou je er goed onder kunnen leggen. Iets van 3,50 euro per stuk.
Ik ga er eens naar kijken. Voor wat betreft de wind, er zal een opstaande rand zijn aan de rand van het dak, van ongeveer 30 cm hoogte waar een en ander aan vast gezet zou kunnen worden. Aan de ene kant moet ik daar rekening mee houden vanwege schaduw, maar doordat de zonnepanelen daardoor ietsje hoger uit mogen komen in die buurt komt de zon (maar ook de wind) beter onder de panelen.
reneeke1970 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 19:07:
[...]

Als je écht lange dag wilt hebben dan adviseer ik zijgevel panelen, rendement 50 procent maar de eerste of laatste uren gewoon dubbel vermogen tov onder 15 graden oost of west
Tja, het idee is mij ook wel eens door het hoofd geschoten... Het huis moet nog gebouwd worden en is een tussenwoning van een rij huizen (moet heel mooi worden). Ik vermoed dat dat er een beetje te opzichtig uit gaat springen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dekvloer schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 19:17:
[...]

Ik ga er eens naar kijken. Voor wat betreft de wind, er zal een opstaande rand zijn aan de rand van het dak, van ongeveer 30 cm hoogte waar een en ander aan vast gezet zou kunnen worden. Aan de ene kant moet ik daar rekening mee houden vanwege schaduw, maar doordat de zonnepanelen daardoor ietsje hoger uit mogen komen in die buurt komt de zon (maar ook de wind) beter onder de panelen.

[...]

Tja, het idee is mij ook wel eens door het hoofd geschoten... Het huis moet nog gebouwd worden en is een tussenwoning van een rij huizen (moet heel mooi worden). Ik vermoed dat dat er een beetje te opzichtig uit gaat springen...
Tja opzichtig..... Kwestie van de combi wand bekleding en dakpannen of waar het dan ook naast komt. Doe maar eens google gebruiken naar afbeeldingen, zijn toch mooie dingen van te maken. Alleen rekening houden met reflectie, ik heb ze daarom onder 75 graden ongeveer, gaat net goed.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Weet iemand wellicht de maat van de solarstel beugels oost/west 13 graden voor panasonic ?
http://www.solarstell.nl/paneelsteun-13-oost-west-panasonic

Ik heb ze uiteraard gemailed, maar doorverwezen naar importeur.
Die kon me vertellen dat ze 1998 mm lang zijn, later kwam er een and mail met 1600-1700 mm..
1e maat van 1998 ,, zou het kunnen zijn voor de N195/N325/N330 panelen, en de 1600 a 1700 mm voor de N245 denk ik.

Alleen kreeg ik te horen dat ze niet echt goed meer leverbaar zijn en maar via een dealer verder moest informeren.

Ik zoek namelink oost/west frames die niet langer dan 2 meter zijn

[ Voor 0% gewijzigd door jacovn op 26-05-2017 21:42 . Reden: Spelling ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
dekvloer schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 19:17:
[...]

[...]

Wat je ook kunt doen is panelen tegen je schutting hangen. Moet je niet te veel schaduw hebben :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
jacovn schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 19:56:
Weet iemand wellicht de maat van de solarstel beugels oost/west 13 graden voor panasonic ?

Die kon me vertellen dat ze 1998 mm lang zijn, later kwam er een and mail met 1600-1700 mm..
1e maat van 1998 ,, zou het kunnen zijn voor de N195/N325/N330 panelen, en de 1600 a 1700 mm voor de N245 denk ik.

Alleen kreeg ik te horen dat ze niet echt goed meer leverbaar zijn en maar via een dealer verder moest informeren.

Ikmzoek namelijo oost/west frames die niet langer dan 2 meter zijn
Solarstell is zelf producent van die handel, hoe kunnen ze je dan naar de importeur sturen? Wij hebben solarstell in ons assortiment maar ik heb nog een week vrij dus ik kan het niet voor je navragen.
Fusion is volgens mij 2 meter als ze strak tegen elkaar aan staan. Als je ze een beetje zou laten verspringen zelfs nog smaller denk ik, dan kunnen de uitstekende voeten onder de panelen geschoven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ja dat was raar, ik vroeg niet om een prijs, maar alleen de maat.
Fusion zou een panasonic hit paneel niet in landscape op passen omdat het 105.3 cm is.
Staat in de handleiding dat een paneel tussen de 980 en 1000 mm breed moet zijn.

Heb ongeveer 460 cm tussen de nokvorsten.
Als de schans 20 cm hoog is moet ik toch 20 cm uit de rand blijven (en wat is de rand met een ronde nokvorst ? Binnenkant, midden, buitenkant)
Dus er blijft zeg maar 440 cm over.als een oost/west beugel dan in 200 cm past zou ik 40 cm loopruimte in midden houden Of iets minder.

[ Voor 57% gewijzigd door jacovn op 26-05-2017 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ikmzoek namelijo oost/west frames die niet langer dan 2 meter zijn
Westlandsolar kan ze in alu op maat voor je maken. Kost rond de 30euro per paneel inc btw bij een oost/west opstelling.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekvloer
Vaevictis_ schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 20:01:
[...]

Wat je ook kunt doen is panelen tegen je schutting hangen. Moet je niet te veel schaduw hebben :-).
Ik begin mij eigenlijk wel af te vragen, als het creiterium is dat de omvormer zo vroeg mogelijk aan moet gaan en zo laat mogelijk uit, of verticaal oost-west wel de ideale hoek is. Ik vermoed dat op dat tijdstip alleen nog maar diffuus licht speelt en dat je met een (kleine) hoek iets omhoog kijkend (wel oost en west) nog net ietsjes meer van dat difuus licht uit de hemelkoepel oppikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik zoek namelink oost/west frames die niet langer dan 2 meter zijn
Je zou http://sunstruction.nl/plat-dak-systemen/ deze kunnen gebruiken en dan de Koppelflex Oost-West
Hierbij zijn reeds gaten geboord, maar dat zijn gewoon gaatjes 6 in allu koker, daar zou je zelf mee kunnen schuiven.
Je bent dan wel je mogelijkheid tot er tussen te lopen kwijt.
misschien moet je dan ook nog ergens op andere plekken gleufjes maken voor de ballast hoeklijn, maar ook dat is niet heel moeilijk.

Dat is het merk van Solar NRG, maken ze ook zelf in NL, misschien dat je daar ook precies kan bestellen wat je wilt hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 26-05-2017 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Andre1973 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 23:32:
[...]

Je zou http://sunstruction.nl/plat-dak-systemen/ deze kunnen gebruiken en dan de Koppelflex Oost-West
Hierbij zijn reeds gaten geboord, maar dat zijn gewoon gaatjes 6 in allu koker, daar zou je zelf mee kunnen schuiven.
Je bent dan wel je mogelijkheid tot er tussen te lopen kwijt.
misschien moet je dan ook nog ergens op andere plekken gleufjes maken voor de ballast hoeklijn, maar ook dat is niet heel moeilijk.

Dat is het merk van Solar NRG, maken ze ook zelf in NL, misschien dat je daar ook precies kan bestellen wat je wilt hebben.
Bedoel je de flex of de fix versie ?

De flex lijkt een profiel te zijn wat de kortste kant compleet ondersteund. Ik heb maar een mail gestuurd of 1053 mm passen gaat.

De fix versie zijn de staande beugels die steun punten zijn. Ik neem aan dat je die bedoeld en dat die steun punten natuurlijk ook wel iets verschoven op de rails gezet kunnen worden. Dan creeer je ruimte voor iets langer/breder paneel.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 27-05-2017 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:45

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

dekvloer schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 21:28:
[...]
Ik begin mij eigenlijk wel af te vragen, als het creiterium is dat de omvormer zo vroeg mogelijk aan moet gaan en zo laat mogelijk uit, of verticaal oost-west wel de ideale hoek is. Ik vermoed dat op dat tijdstip alleen nog maar diffuus licht speelt en dat je met een (kleine) hoek iets omhoog kijkend (wel oost en west) nog net ietsjes meer van dat difuus licht uit de hemelkoepel oppikt.
Waarom is het criterium: de omvormer moet zo vroeg mogelijk aan en zo laat mogelijk uit? Die 5...15 minuten meer waarbij je misschien tot 20 W piekt, zetten geen zoden aan de dijk.
Op die momenten is je opbrengst zeer laag, zie de resultaten op bv. pvoutput. Theoretisch is het mooi dat er zo lang mogelijk geproduceerd wordt, maar ik zou mijn keuze liever van andere zaken af laten hangen (bv. rendement, robuustheid, e.d.).

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Joepla schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 10:15:
[...]

Waarom is het criterium: de omvormer moet zo vroeg mogelijk aan en zo laat mogelijk uit? Die 5...15 minuten meer waarbij je misschien tot 20 W piekt, zetten geen zoden aan de dijk.
Op die momenten is je opbrengst zeer laag, zie de resultaten op bv. pvoutput. Theoretisch is het mooi dat er zo lang mogelijk geproduceerd wordt, maar ik zou mijn keuze liever van andere zaken af laten hangen (bv. rendement, robuustheid, e.d.).
Omdat er mensen zijn die écht duurzaam willen zijn en zoveel mogelijk hun eigen stroom willen gebruiken. Tussen zeven uur s'morgens en acht uur savonds zit ik bv altijd boven de 1000 watt, is toch fijne gedachte.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
reneeke1970 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 11:30:
[...]

Omdat er mensen zijn die écht duurzaam willen zijn en zoveel mogelijk hun eigen stroom willen gebruiken. Tussen zeven uur s'morgens en acht uur savonds zit ik bv altijd boven de 1000 watt, is toch fijne gedachte.
In het saldeertijdperk boeit het niet zoveel hoe opbrengst over de dag (of jaar) is verdeeld. Als straks de saldering eraf gaat en er komt een accu in het systeem dan maakt het wel uit. De vraag is juist in de ochtend en avond terwijl het aanbod (zon) vooral overdag is.

Heb hier zelf al rekening mee gehouden, dus voor nu is het alleen een fijne gedachte dat er al in de ochtend/avond ook nog wordt opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:45

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Edit: dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Joepla op 27-05-2017 14:44 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Mijn SE5K omvormer is voor het eerst warmer dan 50 graden op het display, terwijl ik minder vermogen draai dan de weken hiervoor toen het nog kouder was. Nja, het zal er tegen kunnen toch? Anders gaan de ventilatoren wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

PClop schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 17:26:
@antonboonstra
Jou zonneparkje Vierverlaten topt wel akelig veel af, is dat de planning
of wordt er binnenkort nog een 15/20K SMA bij geschakeld. :?
De logging loopt ook niet lekker door, gisteren ook al niet.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=58760&sid=52301
In ons team, NL-Groningen
,
Deze dimensionering is meegenomen in het ontwerp, maar het is inderdaad best een redelijke aftopping. Toch doet ie het vrij goed, ook in vergelijking met mijn eigen installatie.

Het zonnepark heeft een eigen logging. De upload naar PVOutput is een handmatige export door mijzelf, vandaar dat ie niet continu doorloopt. Ik kan ook alleen het vermogen uploaden, want als ik de energiewaarden mee stuur, krijg ik een foutmelding, omdat PVOutput een maximum van 200 kWh per dag heeft. Stuur ik alleen het vermogen, dan berekent PVOutput zelf de energie en dan kan het blijkbaar wel meer dan 200 kWh aan.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekvloer
Vaevictis_ schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 14:40:
[...]

In het saldeertijdperk boeit het niet zoveel hoe opbrengst over de dag (of jaar) is verdeeld. Als straks de saldering eraf gaat en er komt een accu in het systeem dan maakt het wel uit. De vraag is juist in de ochtend en avond terwijl het aanbod (zon) vooral overdag is.

Heb hier zelf al rekening mee gehouden, dus voor nu is het alleen een fijne gedachte dat er al in de ochtend/avond ook nog wordt opgewekt.
Precies, aan het saldeertijdperk gaat een eind komen. Een van de dingen die ik mij op dit moment dan ook afvraag is, in de maanden dat je vaak voldoende KWh per dag opwekt om je 24h verbruik in principe mee af te kunnen - hoeveel KWh opslag zou je nodig hebben om de benodigde dag-opwek naar het benodigde nacht-verbruik te tillen. Dat hangt er natuurlijk van af hoeveel je in de eerste plaats opwekt en hoeveel je zelf verbruikt, maar ook de verdeling ervan over de dag. Sommige verbruikers kun je redelijk verplaatsen naar de dag, andere weer niet. En welke voorbereiding kun je het beste treffen aan je PV systeem als je de opslag nu nog niet wilt doen maar later makkelijk wilt kunnen invoegen in je PV systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
dekvloer schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:12:
[...]

Precies, aan het saldeertijdperk gaat een eind komen. Een van de dingen die ik mij op dit moment dan ook afvraag is, in de maanden dat je vaak voldoende KWh per dag opwekt om je 24h verbruik in principe mee af te kunnen - hoeveel KWh opslag zou je nodig hebben om de benodigde dag-opwek naar het benodigde nacht-verbruik te tillen. Dat hangt er natuurlijk van af hoeveel je in de eerste plaats opwekt en hoeveel je zelf verbruikt, maar ook de verdeling ervan over de dag. Sommige verbruikers kun je redelijk verplaatsen naar de dag, andere weer niet. En welke voorbereiding kun je het beste treffen aan je PV systeem als je de opslag nu nog niet wilt doen maar later makkelijk wilt kunnen invoegen in je PV systeem.
Waarom opslaan? Bedenk mogelijkheden om de duurzame energie elders te benutten. Hier een e-car nu in bezit, die mn produktie mooi inzet voor duurzame kilometers woon-werkverkeer.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
[...]

Ik ga er nu mijn hoofd nog niet over breken, zeker nu het afschaffen weer 2 jaar verder vooruitgeschoven is. Ik heb nu nog geen idee welke techniek er tegen die tijd tegen welke prijs beschikbaar is. Voor de komende ruim 5 jaar wordt er nog gesaldeerd dus is de hoogste opbrengst qua Wh gewoon het meest interessant. Daarna eerst maar eens kijken wat de nieuwe regeling dan wordt en welke techniek dan betaalbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Onze PV-terugverdientijd is ongeveer 17 jaar (vanaf 17-11-2010).
Dan helpt ook een extra van 2 jaar niet echt.
Het terug ontvangen van de BTW is ook pas sinds een aantal jaren mogelijk.

Ik ga er nog steeds van uit dat idealisme onbetaalbaar is ;)
(en een hoop lol ook)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Schinnen-groen schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:29:

(en een hoop lol ook)
Zo, dat is flink! Dan is er veel gebeurd op dit vlak in 5 jaar. Wij hebben onze panelen laten leggen in 2015 en ik zit op zo'n 6,5 tor 7 jaar (omdat ik zo nodig graag een dure oplossing wilde). Voor een buurman aan het rekenen geweest laatst en die zou (wel met zelf leggen) rond een ruime 5 jaar uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Die sunstruction die Andre1973 postte lijken wel een optie.

Echter het komt allemaal nog erg krap uit.

Wat is eigenlijk de dakrand bij dit type dak:

wat is de dakrand

Is het de binnenkant van de nokvorst, midden nokvorst of buitenkant nokvorst.

Ik kom met een 15 graden hoek op 25 cm hoog uit boven de nokvorst. Ergo moet ik 25 cm van de kant af blijven.
Met 2.05 meter voor een oost/west (1 cm tussen panelen aan bovenkant) heb ik dus 2 x 2.05 + 2 x 0.25 is 460cm nodig.
Op de 0 cm die ik dan overhoud kan ik moeilijk lopen.

Als ik de buitenkant nokvorst aan kan houden heb ik 20 cm loopruimte en dat is wellicht wel te doen voor keer schoonmaken.
Ik kan overigens naast 2 landscape panelen gewoon staan waar er 90 cm vrije ruimte komt omdat er een dakluik tussen komt te staan. Voor schoonmaken van de panelen met een lange steel met borstel en wat water zonder kalk.

De panelen moeten ook vastgemaakt worden en dan is iets ruimte wel noodzakelijk of de installateur moet complexe stelling neerzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 27-05-2017 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
antonboonstra schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 15:44:
[...]

Deze dimensionering is meegenomen in het ontwerp, maar het is inderdaad best een redelijke aftopping. Toch doet ie het vrij goed, ook in vergelijking met mijn eigen installatie.

Het zonnepark heeft een eigen logging. De upload naar PVOutput is een handmatige export door mijzelf, vandaar dat ie niet continu doorloopt. Ik kan ook alleen het vermogen uploaden, want als ik de energiewaarden mee stuur, krijg ik een foutmelding, omdat PVOutput een maximum van 200 kWh per dag heeft. Stuur ik alleen het vermogen, dan berekent PVOutput zelf de energie en dan kan het blijkbaar wel meer dan 200 kWh aan.
Ontwerp dus, zo te zien is het verlies ook maar +/- 50 kWh tijdens het aftoppen in deze periode
valt nog wel mee op 550 kWh dag opbrengst, het klinkt veel en de meesten hier halen dat niet
op 1 dag wat Vierverlaten aan "verlies" draait door deze setup, maar een dikkere kost vast meer
dan een paar honderd d,r bij en die 60kW omvormer is vast beter voor de T.V.T. ;)

Als ik het uiterlijk van die 60kW SMA zo bekijk, dan zat er vroeger een Danfoss stikker op?
gezien de bedienings-knoppen bij het display.
Danfoss MLX

[ Voor 9% gewijzigd door PClop op 27-05-2017 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Idd, veel veranderd in die jaren!
Mijn 2013 set thuis (laten leggen) heeft 1,20 per Wp gekost. En mijn 2017 set op de zaak, alles zelf gedaan, en jong gebruikt gekocht koste me 69cent ex per Wp.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
[...]

Volgens mij is je dagverbruik in kWh een hele mooie maatstaf.
Misschien nog ettelijke tientallen procenten meer om een keer een zwaar bewolkte dag te compenseren met een zonnige dag ervoor.
Maar meer dan 1 max. dagopbrengst zal niet nodig zijn.
Stel dat je nu ongeveer quitte speelt op jaarbasis. Bijv. 4000 Wp tegenover 3650 kWh jaarverbruik. (wat ongeveer gemiddeld verbruik is en een mooie veelvoud van 365 dagen :) ), dan zit je op zo'n 22 - 25 kWh max. opbrengst op een dag als vandaag en een gemiddeld dagverbruik van ongeveer 10 kWh.
Dus ergens tussen 10 en 25 kWh opslag zal het optimum liggen. Misschien nog iets meer, om te diep ontladen van de accu's te voorkomen.

De kunst is dan om je levering vanuit de accu's zo te coördineren dat je zo vaak mogelijk op 0 Watt verbruik zit. Alles wat je meer opwekt dan er in de accu's past, lever je dan maar aan de buren.
En dan valt er nog wel wat te spelen met teruglevermomenten op de dag om tegen maximale prijs te leveren of voldoende capaciteit te reserveren voor aankomende bewolkte dagen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

Ik verbruik in deze maanden ca 4kWh per nacht, dat is dus vanaf dat mijn omvormer uitgaat tot het weer aangaat de volgende dag. Dat is dus maar een heel simpel klein accuutje.
In de winter is dat veel meer omdat dan mijn WP ook in de nacht draait im te stoken, dat zou ik uit kunnen zetten dat het alleen overdag draait, als de stroom wellicht goedkoper is.
Wasmachine draait overdag, warm water wordt overdag opgewarmd en anti legionella is ook overdag. Vaatwasser draait overdag en verder is er niks wat 'veel' stroom gebruikt dus is er niet veel meer te verplaatsen in verbruik.

Je kunt altijd een apparaat toevoegen dat een accu laadt of nu al een omvormer kopen die accu's kan laden.

[ Voor 11% gewijzigd door No Hands op 27-05-2017 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17
Korte vraag,

Ben met nieuwbouwhuis bezig en verdiep me thans in de opties. Bedoelkng is dat ik straks rond de 30 pv panelen op het dag leg.

Vragen:
1 is het noodzakelijk om de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen te hebben? In dat geval op zolder onder schuine dak of kan ik deze ook in technische ruimte in garage hangen?
2 in zal een drie dasen omvormer moeten aanschaffen. Wil extra froepen aanschaffen via de optielijst aannemer. Moet ik in dat geval drie extra groepen nemen en deze alle drie uit laten komen op de plaats waar ik de omvormer hang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@borgoe72
Een koel plekkie voor de omvormer is altijd beter.
Als je in de mogelijkheid bent, zou ik hem in de garage hangen.
DC verliezen zijn minimaal, dus afstand van omvormer naar zonnepanelen is meestal geen probleem.
Wel zorgen voor een aparte leiding, of zelfs 2 leidingen met 30 panelen (2x 15 PV) naar de garage.

Je hebt maar 1, 3-fase groep/kabel/automaat nodig van 5x 2,5 mm2 of 5x 4 mm2 naar de omvormer.

Via optielijst aannemer is duur.... Wellicht kan je het naderhand door een elektricien laten doen.
Maar de loze leidingen zou ik wel meenemen/laten leggen... (19 mm gladde buis met weinig bochten/flauwe bochten)
Een ymvk kabel 5x 4mm2 is het makkelijkste aansluiten op de omvormer. (maar die krijg je naderhand misschien niet meer door een elektrabuis)

Een paar extra loze leidingen naar de garage is ook altijd mooi meegenomen.
Denk aan elektrische auto lader en toekomstige opslag van zonne energie met batterijen en eventueel een warmtepomp.
Netwerk kabel om de omvormer uit te kunnen lezen.

Ligt eraan waar alles komt natuurlijk...

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2017 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

PClop schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:36:
[...]
Ontwerp dus, zo te zien is het verlies ook maar +/- 50 kWh tijdens het aftoppen in deze periode
valt nog wel mee op 550 kWh dag opbrengst, het klinkt veel en de meesten hier halen dat niet
op 1 dag wat Vierverlaten aan "verlies" draait door deze setup, maar een dikkere kost vast meer
dan een paar honderd d,r bij en die 60kW omvormer is vast beter voor de T.V.T. ;)
De netaansluiting kan ook niet veel meer vermogen kwijt. Die 50 kWh verlies is trouwens wel erg hoog ingeschat. Op basis van extrapolatie kom ik op 10,3 kWh piekverlies. Dat is nog geen 2% van de totale dagopbrengst.
Piekverliezen PV omvormer
Als ik het uiterlijk van die 60kW SMA zo bekijk, dan zat er vroeger een Danfoss stikker op?
gezien de bedienings-knoppen bij het display.
Danfoss MLX
Die lijkt er verdacht veel op ja. Dat zal dus vast een omgestickerde Danfoss zijn.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

(en een hoop lol ook)
Mijn 12kWp aan panelen uit zomer 2012 hebben een TvT van 7 jaar gebaseerd op 18 cent / kWh dit omdat een deel van het verbruik boven de 10.000kWh lag. (wel zelf gelegd) Is er dan zoveel veranderd in die 2 jaar?. Ik heb er na 3 jaar wel nog eens 2kWp bij gelegd met een 2de hands omvormer. Dus de TvT is iets opgeschoven, of eigenlijk bijna hetzelfde gebleven omdat de nieuw panelen en omvormer veel goedkoper waren.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

Het gaat niet alleen om zo veel en op de juiste tijdstippen op te wekken en/of op te slaan, maar juist om de energievraag te verminderen (isoleren, gedrag aanpassen, zuinigere apparatuur etc). Daarnaast is er nog een wereld te winnen met ECHT slimme apparatuur die op basis van aanbod gaan werken. B.v. een wasmachine of een elektrische laadpaal. Niet alles komt natuurlijk uit, als ik koffie wil dan ga ik niet wachten. :9

[ Voor 10% gewijzigd door Vaevictis_ op 27-05-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:18
Een vraag van een beginner hier.... Op mijn systeempje van 2650 kWh (opgeleverd maart dit jaar) haalde ik in de maand april met gemak piekwaarden van 2500 tot 2600 Watt.
Het valt mij nu met deze warme dagen met strakblauwe hemel echter op, dat die waarde zo'n beetje rond de 2200 schommelt, maximaal. Natuurlijk is de opbrengst per dag wel aanzienlijk hoger, maar in het max. wattage niet meer van die uitschieters.
Klopt dat en hoe is dat te verklaren? Ik weet dat warmte op zich niets zegt, maar is de zon krachtiger als ie zo af en toe door de wolken breekt? Van schaduw is geen sprake hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Koude panelen zijn beter, het is tot september gewoon te warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
rowicom schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 21:57:
Een vraag van een beginner hier.... Op mijn systeempje van 2650 kWh (opgeleverd maart dit jaar) haalde ik in de maand april met gemak piekwaarden van 2500 tot 2600 Watt.
Het valt mij nu met deze warme dagen met strakblauwe hemel echter op, dat die waarde zo'n beetje rond de 2200 schommelt, maximaal. Natuurlijk is de opbrengst per dag wel aanzienlijk hoger, maar in het max. wattage niet meer van die uitschieters.
Klopt dat en hoe is dat te verklaren? Ik weet dat warmte op zich niets zegt, maar is de zon krachtiger als ie zo af en toe door de wolken breekt? Van schaduw is geen sprake hier.
Kan van alles zijn, welke panelen in welke opstelling en hoe aangesloten met welke omvormer?
Kun je de opbrengst per dag en/of per paneel zien?

Is het syteem 2650Wp of heb je 2650 kWh op jaarbasis nodig?

Als de zon door de wolken breekt geeft dat vaak wel een flinke piek. Hangt wel van type panelen af, als ze heel erg pieken dan is vaak de opbrengst bij diffuus licht ook wat minder (is mijn ervaring).

2200W is een moment opname, nu de dagen langer worden en de zon iets hoger staat zou dat wel meer moeten opleveren dus je kunt beter over een hele dag, week of maand kijken naar het aantal kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Laatst online: 14-09 21:03
Mensen hebben echt een veel te optimistisch beeld van accu opslag. Het is duur, gaat niet lang mee en inefficiënt. Veel meer dan een paar dagen opslag zal het niet worden, zeker geen stroom van de zomer meenemen naar de winter.
4 kWh opslaan in een accu, daar heb je bij 12V al. 333 Ah voor nodig. Je kan de accu niet geheel ontladen dus reken op een 666Ah. Dat is geen klein accuutje. Een 1500 euro aan accu's ben je zo kwijt.
En dat om 6 maanden per jaar 4 kWh /dag op te slaan = 730 kWh = 146 euro (730*0,20 euro) . Zelfs als je niets terugkrijgt voor de stroom zijn de accu's al vervangen voordat je het hebt terugverdient.

Op dit snelle sommetje kan best wel wat worden afgedongen, maar denk niet dat je met de oude accu uit je auto wel even je stroom overschot gaat opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
@rowicom, dat heeft juist alles met de temperatuur te maken. Juist omdat het nu zo warm is, is de maximale opbrengst van de panelen minder. Op een frisse dag met een fris windje heb je met hetzelfde zonnetje misschien wel 200 Watt extra.

De hoogste pieken krijg je wanneer de zon tussen stapelwolken door prikt. Combinatie van het afkoelen van de panelen wanneer er een wolkje voorlangs trekt plus extra licht dat via de zijkant van de stapelwolken naar je panelen wordt weerkaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
Jerrythafast schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:49:
@rowicom, dat heeft juist alles met de temperatuur te maken. Juist omdat het nu zo warm is, is de maximale opbrengst van de panelen minder. Op een frisse dag met een fris windje heb je met hetzelfde zonnetje misschien wel 200 Watt extra.

De hoogste pieken krijg je wanneer de zon tussen stapelwolken door prikt. Combinatie van het afkoelen van de panelen wanneer er een wolkje voorlangs trekt plus extra licht dat via de zijkant van de stapelwolken naar je panelen wordt weerkaatst.
Dank voor je reactie! Hiermee lijkt het mij wel verklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
TFHfony schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:19:
[...]

Ik ga er nu mijn hoofd nog niet over breken, zeker nu het afschaffen weer 2 jaar verder vooruitgeschoven is. Ik heb nu nog geen idee welke techniek er tegen die tijd tegen welke prijs beschikbaar is. Voor de komende ruim 5 jaar wordt er nog gesaldeerd dus is de hoogste opbrengst qua Wh gewoon het meest interessant. Daarna eerst maar eens kijken wat de nieuwe regeling dan wordt en welke techniek dan betaalbaar is.
Waar kunnen wij lezen dat die regeling nog tot 2022 blijft? Ik ben heel erg gebrand op berichtgeving hierover, maar ben nog niet tegengekomen dat 2020 wordt doorgeschoven naar 2022....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
rowicom schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 23:01:
[...]

Waar kunnen wij lezen dat die regeling nog tot 2022 blijft? Ik ben heel erg gebrand op berichtgeving hierover, maar ben nog niet tegengekomen dat 2020 wordt doorgeschoven naar 2022....
Dit stond enige weken geleden hier op het forum. Maar ook Google geeft als eerste hit:

https://www.energielevera...ing-zonnepanelen-tot-2023

[ Voor 18% gewijzigd door TFHfony op 27-05-2017 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
TFHfony schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 23:03:
[...]

Dit stond enige weken geleden hier op het forum. Maar ook Google geeft als eerste hit:

https://www.energielevera...ing-zonnepanelen-tot-2023
Gefopt door Google.. Het was slechts een motie en die is door de tweede kamer aangenomen. Maar daarmee is het nog niet definitief. Het kabinet (lees demissionair minister Kamp) moest er nog wat van vinden. Dat zou hij dit voorjaar doen, maar schuift om begrijpelijke redenen op. Zeker is het nog allerminst.
Lees http://www.energieoverhei...en-en-salderingsregeling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
antonboonstra schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 20:03:
[...]

De netaansluiting kan ook niet veel meer vermogen kwijt. Die 50 kWh verlies is trouwens wel erg hoog ingeschat. Op basis van extrapolatie kom ik op 10,3 kWh piekverlies. Dat is nog geen 2% van de totale dagopbrengst.
[afbeelding]

[...]

Die lijkt er verdacht veel op ja. Dat zal dus vast een omgestickerde Danfoss zijn.
Dat was ook iets te kort door de bocht. ik had snel even 3uur x 17kW gepakt = 51 kWh :+
maar als ik dat door 2 deel, is het toch eerder ~ 25 kWh ipv jouw 10 kWh.
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

(en een hoop lol ook)
Er is zeker veel veranderd:
heb een jaar geleden ofzo wat paneeltjes mogen weghalen met omvormer, daar hingen de aanschaf papieren uit 1999 nog aan. Die hadden terug gerekend een TVT van 57 jaar!
In 2009 toen ik voor een werkgever inde PV ging werken kostte panelen nog zo 3,50 / Wp.
Tijdens een project van ruim n half jaar waren de laatste panelen die werden ingekocht toen (begin 2010) E100,00 per stuk goedkoper dan aan het begin (half 2009) van het project.
Een palletje panelen was toen E 20.000,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MeTooPV schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:41:
Mensen hebben echt een veel te optimistisch beeld van accu opslag. Het is duur, gaat niet lang mee en inefficiënt. Veel meer dan een paar dagen opslag zal het niet worden, zeker geen stroom van de zomer meenemen naar de winter.
4 kWh opslaan in een accu, daar heb je bij 12V al. 333 Ah voor nodig. Je kan de accu niet geheel ontladen dus reken op een 666Ah. Dat is geen klein accuutje. Een 1500 euro aan accu's ben je zo kwijt.
En dat om 6 maanden per jaar 4 kWh /dag op te slaan = 730 kWh = 146 euro (730*0,20 euro) . Zelfs als je niets terugkrijgt voor de stroom zijn de accu's al vervangen voordat je het hebt terugverdient.

Op dit snelle sommetje kan best wel wat worden afgedongen, maar denk niet dat je met de oude accu uit je auto wel even je stroom overschot gaat opslaan.
Het hangt allemaal af van de prijs of iets rendabel is of niet.
4 kWh hoeft ook geen 1000 euro te kosten, dus dan heb je over een terugverdientijd van 7 jaar, als je niks terugkrijgt voor je teruggeleverde stroom en je het volledig kunt gebruiken. Terugverdientijd van zonnepanelen was ook ooit 7 jaar.
Het klopt inderdaad dat het voor particulieren is het op dit moment financiëel niet interessant is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Maasluip schreef op zondag 28 mei 2017 @ 07:48:
[...]

Het hangt allemaal af van de prijs of iets rendabel is of niet.
4 kWh hoeft ook geen 1000 euro te kosten, dus dan heb je over een terugverdientijd van 7 jaar, als je niks terugkrijgt voor je teruggeleverde stroom en je het volledig kunt gebruiken. Terugverdientijd van zonnepanelen was ook ooit 7 jaar.
Het klopt inderdaad dat het voor particulieren is het op dit moment financiëel niet interessant is.
Is nog steeds intressant maar niet meer dan je verbruik. elk jaar geen stroom betalen is win win :).

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
MeTooPV schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:41:

Die accu's zijn alemaal 48v, geen 12v. En het formaat van bv een Tesla Powerwall vind ik meevallen, wij hebben daar in ons huis prima de ruimte imte voor. Als het zover komt dat salderen niet handig meer is zullen accu's ook kleiner zijn en goedkoper zijn geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-08 23:14
Snapt iemand hier iets van?

Mijn PV heeft steeds onderbrekeningen en dat is gistermiddag begonnen, eerste dag wat het nog super stabiel, zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CcvkubU.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Elsandre schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:05:
Snapt iemand hier iets van?

Mijn PV heeft steeds onderbrekeningen en dat is gistermiddag begonnen, eerste dag wat het nog super stabiel, zie plaatje:

[afbeelding]
Ja, wat dacht je van bewolking? Kijk naar buiten!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-08 23:14
Rol-Co schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:10:
[...]

Ja, wat dacht je van bewolking? Kijk naar buiten!
Hier is er bijna geen bewolking, soms wat dunne sluierbewolking.
Geeft dat zo veel verschil?
Dus ik hoef mij geen zorgen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Elsandre schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:14:
[...]

Hier is er bijna geen bewolking, soms wat dunne sluierbewolking.
Geeft dat zo veel verschil?
Dus ik hoef mij geen zorgen te maken?
Je moet even op de omvormer zelf kijken wat er gebeurt met vermogen en spanning per string. Waarschijnlijk inderdaad bewolking maar kan ook zijn dat je omvormer aan en uit schakelt. Dit was bij mij niet te zien omdat de logging een gemiddelde laat zien over paar min

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
No Hands schreef op zondag 28 mei 2017 @ 08:47:
[...]

Die accu's zijn alemaal 48v, geen 12v. En het formaat van bv een Tesla Powerwall vind ik meevallen, wij hebben daar in ons huis prima de ruimte imte voor. Als het zover komt dat salderen niet handig meer is zullen accu's ook kleiner zijn en goedkoper zijn geworden.
Goed punt, als salderen eraf gaat misschien over 4 jaar? dan is er ook weer 4 jaar aan innovatie geweest. De vraag neemt toch al explosief toe, want volgens mij zijn we uniek in de wereld met het salderen. M.a.w. de kosten zullen nog enorm dalen met het opschalen. In andere landen waar hoog/laag tarief erg verschilt is het NU al rendabel. Ook in landen waar de elektrische infrastructuur niet betrouwbaar is is een accu een deel van de oplossing. Wij moeten nog even wachten tot einde salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:11

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

De installateur van mijn aannemer installeert REC panelen op het plat dak van onze woning icm een ABB omvormer.

Ik probeer te achterhalen of dit goede panelen zijn of dat ik een alternatief moet voorstellen.

Vind het lastig om testen te vinden en vergelijkingen.

Heeft iemand ervaringen of adviezen waar ik ze wel kan vergelijken.

Thanks.
Pagina: 1 ... 103 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??