Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.565 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:14
Andre1973 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 23:43:
[...]

<KNIP>

Het is ook wel op TV geweest bij een dakkapellen boer, geen idee of die dat nog doet.
Edit: dat was bij De Ruiter, die heeft nu als enige er op staan dat je dakkapel steviger moet zijn als je daar later PV op wil gaan plaatsen! https://www.ruiterdakkape.../de-dakkapel/zonnepanelen helemaal mee eens!
T probleem is dat je als PV man bij zoiets ook dakdekker word, of een dakdekker moet pv / E man worden.
Dat combineert erg slecht in de praktijk. En is DUUR in arbeid.

Door montage systemen te gebruiken met een lange ligger haaks op de constructie balken van het dak, waardoor een aaneengesloten veld ontstaat, kun je met heel weinig ballast af die je bovendien kunt plaatsen boven die balken, je moet er wel even tijd en aandacht aan besteden.
Wij hebben wel dit soort systemen geplaatst op daken waar je je collega op 5 meter voorbij voelt lopen doordat het dak mee golft. :+ Je kan niet zomaar simpel wat neergooien dan. verder geen punt.
In 2015, een jaar na het plaatsen van de zonnepanelen op de zuidkant, is aan de noordzijde een dakkapel op ons huis gebouwd. In tegenstelling tot De Ruiter is onze dakkapel "in het werk" gemaakt. De aannemer heeft al rekening gehouden dat wij er zonnepanelen op willen plaatsen. Hij heeft de ruimte tussen de dwars balken kleiner gemaakt, zodat de belasting wat sterker is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vx14QuxlInHW11G3RJUJwOiP/full.jpg
Tevens heb ik een hostaliet-pijpje onder de dakpannen naar zolder gelegd voor de DC-bekabeling.

Toch een oppervlakte van 4,95 x 2,10 meter :) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/egn0tKSrMbVJ1zwIPm78NepG/full.jpg
Ik moet nog steeds uitzoeken wat er op kan... en in welke richting... :? .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
@Aegle

Da's toch niet zo'n moeilijke?
3 * 2 panelen van 1,66 * 1 m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet nog steeds uitzoeken wat er op kan... en in welke richting
kleine schans met 6 panelen
dan hou je rondom 10cm over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-10 18:35

paulv1973

16.730Wattpiek

3x1,65= 4.95...
Zonder de eindklemmen...
Gaat oversteken.

Kleinere panelen nemen van 1,58 of.....
SF???? :X

[ Voor 31% gewijzigd door paulv1973 op 23-05-2017 11:53 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:30
Aegle schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:00:
[...]

In 2015, een jaar na het plaatsen van de zonnepanelen op de zuidkant, is aan de noordzijde een dakkapel op ons huis gebouwd. In tegenstelling tot De Ruiter is onze dakkapel "in het werk" gemaakt. De aannemer heeft al rekening gehouden dat wij er zonnepanelen op willen plaatsen. Hij heeft de ruimte tussen de dwars balken kleiner gemaakt, zodat de belasting wat sterker is.

[afbeelding]
Tevens heb ik een hostaliet-pijpje onder de dakpannen naar zolder gelegd voor de DC-bekabeling.

Toch een oppervlakte van 4,95 x 2,10 meter :) .

[afbeelding]
Ik moet nog steeds uitzoeken wat er op kan... en in welke richting... :? .
Ik heb exact hetzelde en dat op twee plekken. Liggen 8 sf op onder vijf graden. Frame is volledig ondersteunt dus ik loop over het frame. Panelen liggen gelijk met zijkant kappel, met aluminium strips naar zijkant vast geschroefd dus ik heb geen ballast verder

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
De dakkapel ligt met name in het najaar en winter in de schaduw. Het dak zelf (hoek van 45°) steekt nog, om precies te zijn, 4,66 meter boven de dakkapel uit. De dakkapel kijkt uit in de richting NNW, 338°.

Maar wat geeft nu effectief de meeste opbrengst? Inderdaad een schans met als gevolg dat er in de winterperiode nagenoeg geen zon op valt? Of een oost-west opstelling? In oostelijke richting is er 's winters wel schaduw van de uitbouw van de buren (niet zichtbaar op de foto).

Iemand opperde hier ook al eerder om een schans te plaatsen met 8 SF-panelen of 4 of 6 mono panelen. Dit wordt wel erg vol. Om in zuidelijk richting te kijken zal de hoge zijde van de schans aan de rand van de dakkapel komen. De wind heeft hier vrij spel. Er is binnen een kilometer geen verdere bebouwing aan deze kant van het huis. Aan balast geen gebrek. We gaan de tuin verbouwen en binnenkort zit ik met 10-tallen grinttegels van 30 x 60 opgescheept...

Monopanelen hebben wel mijn voorkeur. Ik kan ze middels OP300 optimizers makkelijk koppelen aan de huidige SE3000 omvormer. Welke? geen idee. hoe ze er uit zien maak me niet uit. Ze zijn alleen zichtbaar vanaf de zolder...

Zelf zat ik te denken aan een oost-west opstelling. Maar ik vermoed dat dat minder opbrengt dan een zuid-opstelling, ondanks het stuk dak wat nog boven de dakkapel uitsteekt.

EDIT:
@reneeke1970 : Hoe ga je met de schaduw om? Wat geeft nou de hoogste opbrengst? Mijn doel is uiteindelijk om een zo hoog mogelijk opbrengst te realiseren.

Overigens, ik wil het zelf aanleggen. De dakkapel is makkelijk toegankelijk. De zuidzijde heb ik grotendeels ook zelf "ontworpen" en aangelegd. Behalve het plaatsen van de panelen zelf. @Andre1973 heeft dit toen op uitstekende wijze voor mij uit handen genomen :+ .

[ Voor 13% gewijzigd door Aegle op 23-05-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-10 08:19
Nog even de laatste dingen voordat ik de zonnepanelen aansluit op de omvormer>meterkast.

Ik heb een Goodwe GW2000-NS die ik op zolder heb geplaatst aan de muur naar de buren met voldoende ruimte aan alle kanten (dozen aan de zijkanten worden verplaatst). en een brandmelder erboven.
Hier is geen ventilatie maar wel een dakraam die op een kier kan worden gezet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VKeDNnE.jpg

Het is niet echt duidelijk in het boekje maar het lijkt mij dat ik het beste eerst de omvormer kan aansluiten op de meterkast en daarna pas de panelen aansluiten?

Ook ik zie dat sommige mensen een zekeringskast tussen de omvormer en de meterkast plaatsen, is dit nodig?

Kan iemand misschien een laatste oog erop werpen zodat ik niet iets ongelooflijk stoms doe? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markkl
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 09:01
Ik ben van plan om 9 panalen op mijn dak(50m2) te plaatsen, helaas staat er midden op mijn dak een schoorsteen van 1m(h). Nou kan ik al mijn panelen zo neerleggen dat ze er geen last van hebben, maar weet ik niet zeker of dit in de winter ook gaat lukken.
Nou was mijn idee om de Solar Edge(2200) omvormer te kopen zonder optimizers, zodat ik in de winter kan beslissen om er alsnog optimizers tussen te zetten.

Helaas heeft mijn leverancier mij net verteld dat het niet mogelijk is om een SolarEdge omvormer te gebruiken zonder optimizers, maar klopt deze informatie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:41

databeestje

Von PrutsHausen

Elsandre schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:39:
Nog even de laatste dingen voordat ik de zonnepanelen aansluit op de omvormer>meterkast.

Ik heb een Goodwe GW2000-NS die ik op zolder heb geplaatst aan de muur naar de buren met voldoende ruimte aan alle kanten (dozen aan de zijkanten worden verplaatst). en een brandmelder erboven.
Hier is geen ventilatie maar wel een dakraam die op een kier kan worden gezet.
Prima!
Het is niet echt duidelijk in het boekje maar het lijkt mij dat ik het beste eerst de omvormer kan aansluiten op de meterkast en daarna pas de panelen aansluiten?
Maakt niet echt veel uit, maar wel zo handig voor de aarding.
Ook ik zie dat sommige mensen een zekeringskast tussen de omvormer en de meterkast plaatsen, is dit nodig?
Dat is in de meeste gevallen omdat de groep van de wasmachine of CV gebruikt wordt om in te voeden, dan moeten deze apart afgezekerd worden. Echter, een werkschakelaar is nooit overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
databeestje schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:55:
[...]

Dat is in de meeste gevallen omdat de groep van de wasmachine of CV gebruikt wordt om in te voeden, dan moeten deze apart afgezekerd worden. Echter, een werkschakelaar is nooit overbodig.
Dank je wel!

Hij krijgt een aparte groep, maar zo duur is het niet dus misschien is het wel handig om aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:20
markkl schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:50:
Nou was mijn idee om de Solar Edge(2200) omvormer te kopen zonder optimizers, zodat ik in de winter kan beslissen om er alsnog optimizers tussen te zetten.

Helaas heeft mijn leverancier mij net verteld dat het niet mogelijk is om een SolarEdge omvormer te gebruiken zonder optimizers, maar klopt deze informatie wel?
SolarEdge vereist idd het gebruik van optimizers. Anders gaat de omvormer niet aan 't werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
markkl schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:50:
Ik ben van plan om 9 panalen op mijn dak(50m2) te plaatsen, helaas staat er midden op mijn dak een schoorsteen van 1m(h). Nou kan ik al mijn panelen zo neerleggen dat ze er geen last van hebben, maar weet ik niet zeker of dit in de winter ook gaat lukken.

Lees hier ook eens over de Hosola Optimisers waarbij je alleen op panelen die het nodig hebben kunt plaatsen, scheelt weer in de kosten van optimisers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@markkl
Ga je met maar 9 paneeltjes op 50m2 uberhaupt wel schaduw van betekenis krijgen, of is het een verkooppraatje?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Aegle schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 12:22:
De dakkapel ligt met name in het najaar en winter in de schaduw. Het dak zelf (hoek van 45°) steekt nog, om precies te zijn, 4,66 meter boven de dakkapel uit. De dakkapel kijkt uit in de richting NNW, 338°.

Maar wat geeft nu effectief de meeste opbrengst? Inderdaad een schans met als gevolg dat er in de winterperiode nagenoeg geen zon op valt? Of een oost-west opstelling? In oostelijke richting is er 's winters wel schaduw van de uitbouw van de buren (niet zichtbaar op de foto).

Iemand opperde hier ook al eerder om een schans te plaatsen met 8 SF-panelen of 4 of 6 mono panelen. Dit wordt wel erg vol. Om in zuidelijk richting te kijken zal de hoge zijde van de schans aan de rand van de dakkapel komen. De wind heeft hier vrij spel. Er is binnen een kilometer geen verdere bebouwing aan deze kant van het huis. Aan balast geen gebrek. We gaan de tuin verbouwen en binnenkort zit ik met 10-tallen grinttegels van 30 x 60 opgescheept...

Monopanelen hebben wel mijn voorkeur. Ik kan ze middels OP300 optimizers makkelijk koppelen aan de huidige SE3000 omvormer. Welke? geen idee. hoe ze er uit zien maak me niet uit. Ze zijn alleen zichtbaar vanaf de zolder...

Zelf zat ik te denken aan een oost-west opstelling. Maar ik vermoed dat dat minder opbrengt dan een zuid-opstelling, ondanks het stuk dak wat nog boven de dakkapel uitsteekt.

EDIT:
@reneeke1970 : Hoe ga je met de schaduw om? Wat geeft nou de hoogste opbrengst? Mijn doel is uiteindelijk om een zo hoog mogelijk opbrengst te realiseren.

Overigens, ik wil het zelf aanleggen. De dakkapel is makkelijk toegankelijk. De zuidzijde heb ik grotendeels ook zelf "ontworpen" en aangelegd. Behalve het plaatsen van de panelen zelf. @Andre1973 heeft dit toen op uitstekende wijze voor mij uit handen genomen :+ .
Het probleem van de schaduw laat ik aan sf over, ik heb hele winter schaduw van eigen nok en dak van de buren. Bij mij liggen ze richting west maar slechts onder vijf graden, soort schans die tegen schuine dak aan loopt dus komt nooit wind achter. Als alles in schaduw ligt maakt optimiser dit niet goed, zonde van investering. Ik heb opbrengst van ongeveer 700 kWh per kwp, zelfs in zomer één vlak tot half negen in schaduw eigen nok, en andere ligt lager komt pas half twaalf in het licht

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Aegle schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 12:22:
Gewoon invullen ergens.

hopen dat de dakkapel er tegen kan....
Je kan niet alle optimizers mixen, staat een tabel op de solaredge website. OOk is er een maximum aan optimizers per omvormer. Daarnaast mag het vermogen niet boven de 150% van het omvormer vermogen komen.
Je moet de verschillende oriëntaties en hoeken gewoon invullen, dan wordt het wel duidelijk.
EDIT:

@Andre1973 is "the best" (bij mij ook) 2012 en 2015

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-10 20:20
Ik ben misschien van plan zonnepanelen te plaatsen. Het moet een goedkoop systeem worden (panelen a 260/270 Wp) dat ik zelf plaats. Nu kan ik 4 panelen zuid kwijt (geen schaduw) en 5 zuid (met bijna altijd schaduw)
Nu kom ik er kwa omvormer alleen niet helemaal uit. Als ik een omvormer met twee MMPT trackers wil (om te compenseren voor de schaduw), is het vermogen met te groot, als ik een omvormer doe a 2.0kW, heb ik maar één MMPT tracker.

Iemand ervaring met deze situatie? Toch alles maar op een omvormer met één MMPT tracker aansluiten, of gaat me dat teveel verlies opleveren? Optimizers vind ik wat aan de dure kant, dan begin ik wel met alleen 4 panelen en spaar ik nog even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tromp.et
Verdiep je eerst eens in de theorie.
4 panelen van 31 V = 124 V
Je hebt kans dat de string omvormer niet eens start met zo een lage spanning. En als die al start is het rendement ook behoorlijk slecht. (meeste willen 350 Vmpp)

Je opties:
- alle 9 in 1 string met stringomvormer met schaduwmanagement
- alle 9 in 1 string met stringomvormer zonder schaduwmanagement maar wel met hosola optimizers op de schaduwpanelen
- Solaredge systeem met 9 panelen en optimizers
- micro omvormers bijv. APS
- SF-175 S panelen nemen. 3x SF is al voldoende spanning voor een stringomvormer. Vanwege parallele strings minder last van schaduw.
- een paar steca500 van markplaats scoren, maar dan nog heb je niks/weinig met de schaduwpanelen.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Mocht ik voor 4 panelen gaan, dan wordt het een simpele omvormer van 1kW, een Omniksol 1.0K-TL-M (TL3) bijvoorbeeld. Lijkt me dat dat prima moet werken, ook met maar 124V.

Die andere optie ga ik nog even over nadenken. Denk je dat 9 panelen (met 5 schaduw) genoeg spanning leveren voor een Omniksol 2.0K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tromp.et
Kun je linkjes in je tekst plaatsen? Dan controleert wat makkelijker.
Wil je goedkoop uit zijn kies je gewoon SF-175 S op een goedkope chinees.(omnik, hosola)

Heb je continue schaduw op die 5 panelen? Hoe verloopt die schaduw?
9 gewone panelen met 5 in de schaduw, zal ook niet lekker werken op een omnik. Die heeft geen schaduwmanagement en kakt dus in.
Goodwe heeft (denk) ik wel iets van schaduwmanagement (maar pin me er niet op vast)
Er staan maar zat SMA's xxxx TL-21 op markplaats die het ook hebben, maar ook daar zal je voldoende spanning voor moeten creeren.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2017 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Tromp.et schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 18:44:
Mocht ik voor 4 panelen gaan, dan wordt het een simpele omvormer van 1kW, een Omniksol 1.0K-TL-M (TL3) bijvoorbeeld. Lijkt me dat dat prima moet werken, ook met maar 124V.

Die andere optie ga ik nog even over nadenken. Denk je dat 9 panelen (met 5 schaduw) genoeg spanning leveren voor een Omniksol 2.0K?
Raad je het af om een Omnik te nemen.
Heb zelf ervaring met een omnik met schaduw en je string doet nagenoeg zeer weinig.

Zoals je kan het verschil kan zien:

https://i.imgur.com/6YXZlVr.png

Vanaf 1 uur komt de andere string beter op :).

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Pak dan 4 panelen van rond de 50 volt op een Omniksol1.0 om te beginnen aan een verslaving.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klump4u schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 18:53:
Pak dan 4 panelen van rond de 50 volt op een Omniksol1.0 om te beginnen aan een verslaving.
Het moest "goedkoop"
Welke 50 Vmpp panelen bedoel je?
Ik ken alleen nog maar de Benq's en de Panasonic Hit's.
(ECsolar 275 Wp is niet meer :'( Edit: toch nog 5 stuks)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2017 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ik heb ze dit weekend nog gezien bij gebruiktezonnepanelen.com maar die zijn niet meer leverbaar nu.
Ik heb er 12 op het dak liggen, dacht dat die gangbaar waren.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klump4u schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 19:11:
Ik heb ze dit weekend nog gezien bij gebruiktezonnepanelen.com maar die zijn niet meer leverbaar nu.
Ik heb er 12 op het dak liggen, dacht dat die gangbaar waren.
Deze bedoel je denk ik:
https://www.gebruiktezonn...60wp-monokristallijn.html

(maar ik durf die niet meer aan te raden.... @Atomic2005 :'( )

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2017 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tromp.et schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 18:19:
Ik ben misschien van plan zonnepanelen te plaatsen. Het moet een goedkoop systeem worden (panelen a 260/270 Wp) dat ik zelf plaats. Nu kan ik 4 panelen zuid kwijt (geen schaduw) en 5 zuid (met bijna altijd schaduw)
Nu kom ik er kwa omvormer alleen niet helemaal uit. Als ik een omvormer met twee MMPT trackers wil (om te compenseren voor de schaduw), is het vermogen met te groot, als ik een omvormer doe a 2.0kW, heb ik maar één MMPT tracker.

Iemand ervaring met deze situatie? Toch alles maar op een omvormer met één MMPT tracker aansluiten, of gaat me dat teveel verlies opleveren? Optimizers vind ik wat aan de dure kant, dan begin ik wel met alleen 4 panelen en spaar ik nog even door.
Ik vermoed dat als je wat foto plaatst betreffende de schaduw dat je hier goede adviezen gaat krijgen. Liefst met foto van je dak met afmetingen en wind richting. Er is echt veel meer mogelijk dan je denkt. Zeker met gebruikt materiaal mits je weet wat voor materiaal je moet hebben

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 19:14:
[...]

Deze bedoel je denk ik:

Ja die bedoelde ik, kwaliteit weet ik niks van.
Ik heb 12 HJSolars 96 cellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 07:47

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 19:14:
[...]

Deze bedoel je denk ik:

Opzich wel aan te raden, alleen vooraf _duidelijk_ contacten met leverancier. En de pakbon pas tekenen voor (correct) ontvangst nadat je zelf handmatig _ieder_ paneel hebt gecontroleerd.

DAARNA dus pas tekenen voor ontvangst >:)

Maar optisch zagen ze er niet top uit. Aantal met krassen, aantal met licht verbogen frames. Technisch gezien werken ze goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Atomic2005 op 23-05-2017 19:56 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 19:52:
[...]

Opzich wel aan te raden, alleen vooraf _duidelijk_ contacten met leverancier. En de pakbon pas tekenen voor (correct) ontvangst nadat je zelf handmatig _ieder_ paneel hebt gecontroleerd.

DAARNA dus pas tekenen voor ontvangst >:)

Maar optisch zagen ze er niet top uit. Aantal met krassen, aantal met licht verbogen frames. Technisch gezien werken ze goed.
Waarschijnlijk worden ze ook maar als oud ijzer gekocht uit Duitsland en gewoon uit de vrachtwagen gekiept .alleen slordig dat ze de kromme niet weg gooien.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
reneeke1970 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 19:29:
[...]

Ik vermoed dat als je wat foto plaatst betreffende de schaduw dat je hier goede adviezen gaat krijgen. Liefst met foto van je dak met afmetingen en wind richting. Er is echt veel meer mogelijk dan je denkt. Zeker met gebruikt materiaal mits je weet wat voor materiaal je moet hebben
Done, ik heb even een nieuw topic geopend omdat het dan wel erg richting aankoopadvies gaat...
Goedkoop zonnepanelen systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:28
Tromp.et schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 18:44:

Ik heb nog geen Omnik gezien die met 4 60cells panelen aangaat, de TL3 zeg jij?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
WoudseHoeve schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 17:13:
[...]

Gewoon invullen ergens.

[...]

hopen dat de dakkapel er tegen kan....
In mijn vorige bericht had ik al aangegeven dat de dakkapel voorbereid is op extra gewicht.
En daarbij, niet alle 50+ grinttegels hoeven het dak op... :+ .
[...]

Je kan niet alle optimizers mixen, staat een tabel op de solaredge website. OOk is er een maximum aan optimizers per omvormer. Daarnaast mag het vermogen niet boven de 150% van het omvormer vermogen komen.
Nu heb ik 10 x 260Wp aan even zoveel OP300 optimizers. 2600Wp op een een SE3000. Dat geeft een behoorlijke reserve. 600Wp extra moet kunnen, toch?
[...]

Je moet de verschillende oriëntaties en hoeken gewoon invullen, dan wordt het wel duidelijk.
Ja, maar er zijn zoveel variabelen. welke panelen, welke oriëntatie en hoek. SF valt af als ik ze wil combineren met m'n huidige omvormer. Anders moet er een aparte omvormer komen. Dat vindt ok wel zonde.
Misschien moet ik maar eens extra tijd vrijmaken om meerdere scenario's te maken in de SE-tool.
[...]
@Andre1973 is "the best" (bij mij ook) 2012 en 2015
Ik heb geen ervaring met anderen, maar hij was professioneel bezig d:)b . zelf heb ik een technische achtergrond en kon dat best beoordelen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Aegle schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 21:17:
[...]
In mijn vorige bericht had ik al aangegeven dat de dakkapel voorbereid is op extra gewicht.
En daarbij, niet alle 50+ grinttegels hoeven het dak op... :+ .
gemist ....
[...]
Nu heb ik 10 x 260Wp aan even zoveel OP300 optimizers. 2600Wp op een een SE3000. Dat geeft een behoorlijke reserve. 600Wp extra moet kunnen, toch?
Zeker wel, gewoon wat axitec's scoren op de BVA voor weinig .... nu 0.20 euro/Wp
[...]
Ja, maar er zijn zoveel variabelen. welke panelen, welke oriëntatie en hoek. SF valt af als ik ze wil combineren met m'n huidige omvormer. Anders moet er een aparte omvormer komen. Dat vindt ok wel zonde.
Misschien moet ik maar eens extra tijd vrijmaken om meerdere scenario's te maken in de SE-tool.
[...]
Ja dat kost tijd maar de verschillen zullen niet groot zijn.
[...]
Ik heb geen ervaring met anderen, maar hij was professioneel bezig d:)b . zelf heb ik een technische achtergrond en kon dat best beoordelen :+ .
Ik ken hem al een tijdje ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:00:
[...]

gemist ....

[...]

Zeker wel, gewoon wat axitec's scoren op de BVA voor weinig .... nu 0.20 euro/Wp

[...]

Ja dat kost tijd maar de verschillen zullen niet groot zijn.

[...]

Ik ken hem al een tijdje ......
leuk die bva veilingen maar aan het einde van de rit kan je beter gewoon een nieuw paneel kopen voor die paar cent per wp verschil. er komt namelijk nog opgeld en veilingkosten bij. er staan nu axitec voor 5 panelen 300 euro nou laten wij ervan uitgaan dat die voor 500 euro weggaan dan komt daar nog zeker 100 euro bij. begin gewoon niet aan die onbekende merken. klinkt leuk duitse panelen maar die zullen hoogst waarschijnlijk in china zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:01
Beste Allemaal,

Misschien dat iemand mij kan helpen.
Ik heb een SMA SB1600TL met firmware 4.22 terwijl ik voor mijn Webconnect piggyback minstens firmware 4.30 nodig heb. De EEPROM (chip) is eenvoudig te vervangen alleen lukt het mij niet er 1 te bemachtigen.
SMA wil niet aan mij leveren ondanks dat ik een persoonlijke installateurs code heb. Als ik het via een distributeur probeer betaal ik de hoofdprijs en dat is het mij net niet waard, d.w.z. staat niet in verhouding met wat ik er uiteindelijk aan functionaliteiten extra voor krijg.

Is er iemand die een mogelijkheid ziet?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 00:37:
[...]
leuk die bva veilingen maar aan het einde van de rit kan je beter gewoon een nieuw paneel kopen voor die paar cent per wp verschil. er komt namelijk nog opgeld en veilingkosten bij. er staan nu axitec voor 5 panelen 300 euro nou laten wij ervan uitgaan dat die voor 500 euro weggaan dan komt daar nog zeker 100 euro bij. begin gewoon niet aan die onbekende merken. klinkt leuk duitse panelen maar die zullen hoogst waarschijnlijk in china zijn gemaakt.
Ik ken die panelen ook niet.
Ik heb een veiling genomen en daar het volgende bod genomen en de btw en veiling kosten bij genomen.
Maar inderdaad koop maar gewoon bij een goede handelaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/kn8p0v5tj/IMG_5633.jpg

De panelen liggen, erg blij mee. Erg tevreden over de montage en werkwijze. De bedoeling was dat de onderste 4 apart/lager kwamen te liggen, maar we hebben ter plekke besloten om een klein zolderraampje te verwijderen, en dicht gelegd met dakpannen. De panelen sluiten zo beter aan, en het oogt ook wat mooier.

Krijg binnenkort een app, kan ik alles zelf monitoren. Slimme meter krijg ik ook nog, via Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 08:38:
[afbeelding]
De panelen liggen, erg blij mee. Erg tevreden over de montage en werkwijze. De bedoeling was dat de onderste 4 apart/lager kwamen te liggen, maar we hebben ter plekke besloten om een klein zolderraampje te verwijderen, en dicht gelegd met dakpannen. De panelen sluiten zo beter aan, en het oogt ook wat mooier.
Krijg binnenkort een app, kan ik alles zelf monitoren. Slimme meter krijg ik ook nog, via Enexis.
Ziet er netjes uit zo, goed besluit ( de panelen en het dakraampje) hadden er nu nog wel 3 bij gekund ....
Slimme meter ?? bestaat die al dan ? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens, kwam deze site tegen in een ander topic: http://www.solarmanpv.com/portal/LoginPage.aspx

Kan iemand me uitleggen wat ik hiermee kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 08:45:
Trouwens, kwam deze site tegen in een ander topic: http://www.solarmanpv.com/portal/LoginPage.aspx

Kan iemand me uitleggen wat ik hiermee kan?
Als je een omvormer hebt die logt naar solarman kun je daar inloggen en je gegevens inzien die de omvormer daarheen stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd solarman logging is onderandere voor omnik,goodwe etc dat soort omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Goeiedag,

Ik wil graag 28 panelen op een schuin schuurdak, bijna pal zuid, laten leggen. Installateur biedt het volgende aan :
- 28 JA Solar panelen 275
- Fronius Symo 7.0-3-M
Op tweakers en elders vond ik echter dat die veel lawaai kunnen maken en gevraag of ze iets anders aan kunnen raden, kreeg toen:
- Omnik 8k-TL2
Iets goedkoper en hij zou veel stiller moeten zijn. Deze heeft echter geen UTP-aansluiting waardoor ik aan een Wifi-module vastzit en dan via wifi-versterker(s) bij router moet zien te komen. Of eventueel gprs-module, maar daar kan ik niets over vinden en ik weet ook niet hoe dat qua maandelijkse kosten zit.

Wat is wijsheid? Is Fronius echt zo lawaaiig? Hoofdbewoonster is zeer allergisch voor dit soort geluiden. Is Omnik echt stiller? Wat kan je verwachten van deze nieuwe serie, net zo storingsgevoelig als de oude serie? Of viel dat ook wel mee? Nog andere concurrerende omvormers?

dank, blauwemac

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
blauwemac schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 13:34:
Goeiedag,

Ik wil graag 28 panelen op een schuin schuurdak, bijna pal zuid, laten leggen. Installateur biedt het volgende aan :
- Fronius Symo 7.0-3-M
Op tweakers en elders vond ik echter dat die veel lawaai kunnen maken en gevraag of ze iets anders aan kunnen raden, kreeg toen:
- Omnik 8k-TL2
Iets goedkoper en hij zou veel stiller moeten zijn. Deze heeft echter geen UTP-aansluiting waardoor ik aan een Wifi-module vastzit en dan via wifi-versterker(s) bij router moet zien te komen. Of eventueel gprs-module, maar daar kan ik niets over vinden en ik weet ook niet hoe dat qua maandelijkse kosten zit.

Wat is wijsheid? Is Fronius echt zo lawaaiig? Hoofdbewoonster is zeer allergisch voor dit soort geluiden. Is Omnik echt stiller? Wat kan je verwachten van deze nieuwe serie, net zo storingsgevoelig als de oude serie? Of viel dat ook wel mee? Nog andere concurrerende omvormers?

dank, blauwemac
Ik zou nooit een Fronius (Oostenrijk) omruilen voor een Omnik(China).
Mooie logging site trouwens bij Fronius.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Goeiedag,

- Fronius Symo 7.0-3-M
- Omnik 8k-TL2

dank, blauwemac
Ik hoop dat de nieuwe Omniks dan minder lawaai maken. Want ik heb een 3jaar oude 4.0TL en die sist en bromt behoorlijk.
Sinds deze week ook een gebruikte SMA tripower5.0 ophangen, en die is fluisterstil. Wat een mooi robuust apparaat, nooit meer anders!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:25

Nhz

Mijn ouders hebben een Omnik8KTL2 en die is super stil, maar qua logging is het inderdaad niet echt prettig. Ik ga zelf niet snel voor een Omnik.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Voor ons nieuwe huis zijn we ook aan het kijken naar een PV installatie voor +/- 5000KWh.
Ik heb gezocht naar een lokale partij die levert en installeert, maar krijg nog niet echt resultaten terug waar ik een warm gevoel bij krijg, voornamelijk ook een gebrek aan recensies.

Hoe kies je een betrouwbare partij?

Of weten jullie partijen die betrouwbaar zijn en kwaliteit leveren in de buurt van Alphen aan den Rijn? Mogen ook niet uit de buurt komen als ze maar daar leveren en installeren ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 16:28

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Hier hebben ze een paar verschillende zonnepanelen bij elkaar liggen op hetzelfde dak. Kan je ze leuk vergelijken:

http://www.triplesol.nl/testopstellingzonnepanelen/

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wenmaar
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

wenmaar

6xSF-170 op hosola 1ktl O-NO

TFHfony schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:39:
Hier hebben ze een paar verschillende zonnepanelen bij elkaar liggen op hetzelfde dak. Kan je ze leuk vergelijken:

Hoe heb je die SF er op aangesloten?
Volgens SolarEdge mag je geen combi maken van dunne film en Si panelen?

Ik had het bij mij zelf namelijk ook willen doen om mijn 6XSF bij de 12X JA-Solar op 1 omvormer te zetten.

12 X 285W JA-solar op Solar-edge 3000HD ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
@blauwemac Voor Omnik is een UTP module te koop. Omniks zijn hartstikke stil, vooral de TL2, de TL was soms weleens rumoerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
wenmaar schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 15:52:
[...]

Ik had het bij mij zelf namelijk ook willen doen om mijn 6XSF bij de 12X JA-Solar op 1 omvormer te zetten.
Ze != ik

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

TFHfony schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:39:

Waar alleen geen rekening mee gehouden wordt is dat optimizers geen geijkte meters zijn. Ze kunnen onderling 5% van elkaar afwijken in het uiterste geval.

SF panelen met Si panelen vergelijken met optimizers geeft nog grotere foutmarges want de P405 optimizer met een dikke koelblok achterop moet veel meer spanning/stroom aanpassen dan een Si paneel. De P405 produceert dus ook meer warmte en dus meer verlies. Vandaar dat ze ook een koelblok achterop hebben zitten en de P300/P350/P500 optimizers niet.
Nadeel van die koelblok is dat de optimizers meer dan 5cm dik zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door SolarKing op 24-05-2017 16:57 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

[...]

Je kan gerust 6 x SF en 12 x Ja solar op 1 omvormer zetten als je het op de juiste manier doet door bijvoorbeeld P405 (SF) en P404 (JA-solar) optimizers te gebruiken in 1 string of 2 strings toepassen met 1 string alleen P405 (SF)en andere string alleen P300 (Ja-Solar) optimizers.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
SolarKing schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 16:47:
[...]

Je kan gerust 6 x SF en 12 x Ja solar op 1 omvormer zetten als je het op de juiste manier doet door bijvoorbeeld P405 (SF) en P404 (JA-solar) optimizers te gebruiken in 1 string of 2 strings toepassen met 1 string alleen P405 (SF)en andere string alleen P300 (Ja-Solar) optimizers.
Interessant. In eerste instantie wilde ik dit ook. Er hangen hier 10 stuks Yingli 260Wp Panda panelen met P300 optimizers aan een SE3000 omvormer. Zoals ik eerder in dit topic schreef wil ik nu de dakkapel voorzien van panelen. Gezien de vermogensreserve die ik op de omvormer heb en de schaduw op het dak van de dakkapel lijken mij SF-panelen hiervoor zeer geschikt. Echter, volgens SE kan ik geen verschillende optimizers combineren. Logisch ook, gezien de verschillen in spanning.

Mijn probleem is dat mijn SE3000 maar één string heeft. Dat worden dus óf kristallijne panelen met extra P300's óf SF op een separate omvormer. Mijn sterke voorkeur gaat echter uit naar extra optimizers. Scheelt me een omvormer...

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Aegle schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:11:
[...]

Interessant. In eerste instantie wilde ik dit ook. Er hangen hier 10 stuks Yingli 260Wp Panda panelen met P300 optimizers aan een SE3000 omvormer. Zoals ik eerder in dit topic schreef wil ik nu de dakkapel voorzien van panelen. Gezien de vermogensreserve die ik op de omvormer heb en de schaduw op het dak van de dakkapel lijken mij SF-panelen hiervoor zeer geschikt. Echter, volgens SE kan ik geen verschillende optimizers combineren. Logisch ook, gezien de verschillen in spanning.

Mijn probleem is dat mijn SE3000 maar één string heeft. Dat worden dus óf kristallijne panelen met extra P300's óf SF op een separate omvormer. Mijn sterke voorkeur gaat echter uit naar extra optimizers. Scheelt me een omvormer...

Of zie ik iets over het hoofd?
Dat je SE3000 maar 1 ingang heeft wil niet zeggen dat je maar 1 string mag gebruiken. Je mag gewoon verdeelstekkers toepassen. Je dient wel in de seperate string minimaal 6x P405 optimizer toe te passen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Aha. maar dan krijg ik stringen met twee verschillende DC-spanningen aan m'n omvormer. Dat kan toch niet goed gaan? Of praten de P300 en P405 onderling elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Goeiedag,

- Fronius Symo 7.0-3-M
- Omnik 8k-TL2

dank, blauwemac
Mijn oude tl model kan ik op vijf meter afstand beoordelen hoeveel vermogen hij levert dus.....
Maar mijn oude model voor wifi, niet intern maar extern heeft ook een vaste kabel aansluiting, misschien kun je die ook nog toepassen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goeiedag,

- Fronius Symo 7.0-3-M
- Omnik 8k-TL2

dank, blauwemac
Hier kost een SMA hetzelfde... en stiller. (ventilator slaat pas even aan bij 84 graden, weet ik uit ervaring, dan zal de hoofdbewoonster toch wel wakker zijn op het midden van de dag?)
http://www.mg-solar-shop....Fronius-Symo-7-0-3-M.html
http://www.mg-solar-shop....ipower-STP-7000TL-20.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:41

databeestje

Von PrutsHausen

AUijtdehaag schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 18:23:
[...]

Hier kost een SMA hetzelfde... en stiller. (ventilator slaat pas even aan bij 84 graden, weet ik uit ervaring, dan zal de hoofdbewoonster toch wel wakker zijn op het midden van de dag?)
http://www.mg-solar-shop....Fronius-Symo-7-0-3-M.html
http://www.mg-solar-shop....ipower-STP-7000TL-20.html
Nachtdienst komt wel redelijk vaak voor, als kanttekening dat de 3.0TL-21 onhoorbaar is maar de 2000HF duidelijk HF geluid maakt (al dan niet vanwege de HF trafo). Het is ook duidelijker waarneembaar bij hogere MPP spanningen in dit geval (~500 Volt)

Niet alles wat SMA gemaakt heeft is fluisterstil en superkoel, de oude SB1600 en 2100 waren niet wat je koel noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

Dat kan wel als je het in 2 strings doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Aegle schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:44:
Aha. maar dan krijg ik stringen met twee verschillende DC-spanningen aan m'n omvormer. Dat kan toch niet goed gaan? Of praten de P300 en P405 onderling elkaar?
Je bent er zelf vast al over uit..... maar ten overvloede, die 10x P300 leveren 350V aan op de omvormer
en die 6x P405 leveren die zelfde 350V voor de SE omvormer, en dan ben ik geen SE kenner. :P
En die 2 strings staan parallel, dus geen probleem bij 2x 350V klem spanning.
Maar klopt, als je de gebruikshandleiding leest is dat niet direct zo duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Aegle schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:44:
Nee, De optimizers per string zorgen ervoor ze op de optimale spanning van de omvormer zitten. De string met 6 x P405 zal dezelfde spanning geven als de string met 10 x P300 bijvoorbeeld. De stroom is wel verschillend en die worden gewoon bij elkaar opgeteld.

Het is ook toegestaan om ongelijke strings van optimizers te maken.

Je kan eens met SolarEdge Site Designer spelen wat er allemaal mogelijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door SolarKing op 24-05-2017 23:42 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Ik ben aan vakantie toe... :+ . Natuurlijk zijn van beide type optimizers de spanning hetzelfde 8)7 .
Deze dagen maar eens tijd vrij maken om de verschillende scenario's door te rekenen met de designer tool.

[ Voor 3% gewijzigd door Aegle op 24-05-2017 23:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Ik heb logging aan mijn mini philips paneel :)

Philips zonnepaneel

Philips test opstelling

Met 2.1 mm naar usb verloopjes een usb tester ertussen gezet.

Wel 1.2 watt opbrengst :)
En een piek van wel 1,5 watt even later.

Edit: nu wel op andere unit nu 2.5 watt en de andere nog wel weer 1.2 watt op dit moment 16:30 op vrijdag 26-5

[ Voor 37% gewijzigd door jacovn op 26-05-2017 16:46 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
Kan beter, als je de optimale hellingshoek gebruikt. Daar zijn tabellen voor. :D :D

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Zonnevis schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:20:
Kan beter, als je de optimale hellingshoek gebruikt. Daar zijn tabellen voor. :D :D
Ja de kleinst mogelijke schaduw, alleen bleef hij niet staan voor de foto :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
weet iemand hoe ik dit weer los krijg?
In mijn ijverigheid heb ik ze zo erin geduwd zonder bij na te denken dat het kapje eromheen moest...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/94WrWlW.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Elsandre
Met een platte schroevedraaier(tje) in het gaatje boven de draad en dan beetje wippen?

Ik zou de draden ook maar wat inkorten, er komt nog een wartel om de ymvk kabel?

RTFM
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/scbvbdaungqlu.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2017 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 16:18:
@Elsandre
Met een platte schroevedraaier(tje) in het gaatje boven de draad en dan beetje wippen?

Ik zou de draden ook maar wat inkorten, er komt nog een wartel om de ymvk kabel?

RTFM
[afbeelding]
Moet hij dan klikken of zoiets, want lijkt het niet te lukken als ik een spanningszoeker erin duw :(
had ik ook gelezen en geprobeerd, maar wilde niet.

Het gebeurde doordat ik zeker wilde weten dat ik de draden goed had zitten, toen had ik ze per ongeluk al erin gestopt voordat ik de andere spullen eromheen deed.

[ Voor 22% gewijzigd door Elsandre op 25-05-2017 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Elsandre
De schroevendraaier er goed induwen.
Zodra je de schroevedraaier "wipt", dus beweegd in de andere richting dan dat je hem erin duwt,
Druk je daarmee de klem weer open en is het draadje los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 16:28:
@Elsandre
De schroevendraaier er goed induwen.
Zodra je de schroevedraaier "wipt", dus beweegd in de andere richting dan dat je hem erin duwt,
Druk je daarmee de klem weer open en is het draadje los.
Ok, ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een soort hefboompje systeem (geen idee hoe ik dat makkelijk uitleg)

(als dat niet lukt, de wartel over het andere einde van de ymvk kabel schuiven.
Moet de kabel er weer ff helemaal uit 8) )

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2017 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets andere vraag die er indirect heeft te maken als iemand er verstand van heeft: Weet iemand of de gemeente moeilijk doet als je zonnepanelen op je plat dak wilt neerzetten als je pand onder beschermd monument (oid) valt? En wie het niet weet of geen ervaring mee heeft. Waar moet je dan zijn om dit uit te vinden?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2017 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elsandre
gelukt!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xm3Ef7o.jpg

Je moet je spanningszoeker erin steken en dan naar rechts draaien, dat is de enige manier waarop hij los raakt. moet je ook maar net weten...

Om 17:28 leverde hij 1350w, is dit een redelijke opbrengst voor 2320wap?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cWQ4DFe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Elsandre
Met een PHP scriptje kun je gaan vergelijken op PVoutput...
antonboonstra in "Datalogging: PV systemen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:39
Gisteren heeft de installateur eindelijk de installatie opgeleverd, 21x Sunpreme 370Wp panelen met SolarEdge 17K inverter + optimizers.

Probleem is alleen dat er maar 20 worden gezien na het pairen, heb dit al 2x opnieuw uitgevoerd maar blijft bij 20 steken. Zijn wel allemaal aangesloten. Helaas heeft de installateur niet netjes de barcodes gescand dus ik weet niet welk optimizer nu waar ligt.

Iemand een idee om snel uit te vinden welk paneel / optimizer er niet goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vaevictis_
Dekentje eroverheen leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Vaevictis_ schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 18:24:
Gisteren heeft de installateur eindelijk de installatie opgeleverd, 21x Sunpreme 370Wp panelen met SolarEdge 17K inverter + optimizers.

Probleem is alleen dat er maar 20 worden gezien na het pairen, heb dit al 2x opnieuw uitgevoerd maar blijft bij 20 steken. Zijn wel allemaal aangesloten. Helaas heeft de installateur niet netjes de barcodes gescand dus ik weet niet welk optimizer nu waar ligt.

Iemand een idee om snel uit te vinden welk paneel / optimizer er niet goed werkt?
De installateurs zelf het dak opsturen om het uit te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Op het schuine dak kom ik er niet zo bij... Op het platte dak is dat geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
TFHfony schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 18:30:
[...]

De installateurs zelf het dak opsturen om het uit te zoeken?
Ja dat ga ik ook vragen. Morgen direct bellen, want er staat ook nog een schade open...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 16:38:
Iets andere vraag die er indirect heeft te maken als iemand er verstand van heeft: Weet iemand of de gemeente moeilijk doet als je zonnepanelen op je plat dak wilt neerzetten als je pand onder beschermd monument (oid) valt? En wie het niet weet of geen ervaring mee heeft. Waar moet je dan zijn om dit uit te vinden?
Gewoon bij de gemeente zelf, daar zijn gewoon afsoraken voor wat wel en niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Vaevictis_ schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 18:24:

Dat is jouw probleem toch niet? Jij hebt betaald of moet betalen voor een werkende installatie. Dat is het nu niet, dus dat lossen ze zelf maar op, net als de layout van die panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Anders even hier de vergunningcheck doen: https://www.omgevingsloket.nl/
Maar ga er maar vanuit dat je minimaal een vergunning moet aanvragen als het al mag om zonnepanelen op een monument te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:21
Het lijkt mij heel sterk dat de installateur de QR stickers heeft laten zitten... dat zou echt een enorme blunder zijn en moet alles er weer af :/ Zonder serienummers van de optimizers kunnen ze namelijk de layout van de monitoring website niet instellen. Hier was er ook één exemplaar dat het eerst niet deed, maar op de website was dan gelijk te zien welke. Wij hebben trouwens pas betaald toen het was opgelost (just in case, achteraf gezien was dit bij onze installateur niet nodig, het is een betrouwbare club gebleken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
SolarKing schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 16:47:
[...]

Zojuist even met de designer tool gespeeld, maar zodra ik SF170 selecteer zegt ie dat er geen passende optimizers voor zijn: Een rood kruis is mijn deel.... :? .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vOX5sJ1Gp3tzMhMUG07Lzu6v/full.jpg

Nu begrijp ik dat ik uit een post van een tijd terug dat je per optimizer twee SF-panelen parallel moet aansluiten. Maar ook daar laat de designer tool geen mogelijkheden zien. How can?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-10 19:01
@Aegle Ik krijg in de SE design tool 2.3.6 wel resultaat, alles met P405 optimizers, 1 string voor de 6x SF en 1 string voor de 12x JA-solar (of 2 strings met elke 6x JA wordt ook getoond als optie).

De opties die @SolarKing noemt zijn niet mogelijk in de tool, zodra SF gekozen is, wordt de optimizer keuze bij het Arry met de JA aangepast en blijft alleen de P405 over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Typisch. Ik gebruik ook versie 2.3.6. Wat ik gedaan heb is een tweede array (string) toegevoegd aan de bestaande configuratie. Array #1 bestaat uit 10 x OP300's. Ik zal later eens een nieuw "project" aanmaken en eens kijken of ie het dan wel accepteert. De combinatie P300 en 405 is blijkbaar een lastige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Jerrythafast schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 19:01:
Het lijkt mij heel sterk dat de installateur de QR stickers heeft laten zitten... dat zou echt een enorme blunder zijn en moet alles er weer af :/ Zonder serienummers van de optimizers kunnen ze namelijk de layout van de monitoring website niet instellen. Hier was er ook één exemplaar dat het eerst niet deed, maar op de website was dan gelijk te zien welke. Wij hebben trouwens pas betaald toen het was opgelost (just in case, achteraf gezien was dit bij onze installateur niet nodig, het is een betrouwbare club gebleken).
Nou ik vrees het ergste, want ik heb voor hun de inverter moeten instellen. Ze wisten niet hoe het ding werkte, ik heb ook de handleiding erbij gepakt fluitje van een cent. Zag later pas dat er in het scherm dat er ergens P_OK 20/20 stond.

Daarvoor ook al zelf een legplan moeten maken. Betaal je dan nog 3000 euro voor ook incl. montage materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Even wat positief nieuws van mij: vandaag de eerste dag volledige opbrengst. 15x 370Wp panelen op het zuiden en 5 op oost/west. Totaal vandaag 48.3 kWh opgewekt. Panelen zitten nog wel onder het bouw stof.

Is dit een goede opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
@Vaevictis_ ik weet niet wat ik moet zeggen... :o Ik heb eerder van @SolarKing begrepen dat je als installateur op cursus moet bij SolarEdge om hun spullen te mogen installeren. Blijkbaar is er bij jou installateur iets niet helemaal in de haak :?

Maar goed, even praktisch. Teken even het legplan voor ze op een stukje papier en stuur ze dan maar gewoon het dak weer op en laat ze de stickertjes op de juiste plek op het legplan plakken. Daarna samen dan maar de monitoring website instellen en kijken welk paneel dienst weigerr. (En uiteraard geen cent extra betalen voor de extra tijd die hun dit kost. Als ze het cheap-ass willen doen moeten ze ook zelf op de blaren zitten.)

Je opbrengst is trouwens prima. Maar 15x zuid + 5x oost/west is 20 panelen. Dan klopt de teller op je omvormer toch gewoon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Je kunt gewoon bij een groothandel SE materaail kopen en installeren, dat kan elke installateur dus doen. Maar als je als installateur een beetje wil weten wat je doet ga je iig de meest eenvoudige SE cursus even doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Jerrythafast schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:15:
@Vaevictis_ ik weet niet wat ik moet zeggen... :o Ik heb eerder van @SolarKing begrepen dat je als installateur op cursus moet bij SolarEdge om hun spullen te mogen installeren. Blijkbaar is er bij jou installateur iets niet helemaal in de haak :?

Maar goed, even praktisch. Teken even het legplan voor ze op een stukje papier en stuur ze dan maar gewoon het dak weer op en laat ze de stickertjes op de juiste plek op het legplan plakken. Daarna samen dan maar de monitoring website instellen en kijken welk paneel dienst weigerr. (En uiteraard geen cent extra betalen voor de extra tijd die hun dit kost. Als ze het cheap-ass willen doen moeten ze ook zelf op de blaren zitten.)

Je opbrengst is trouwens prima. Maar 15x zuid + 5x oost/west is 20 panelen. Dan klopt de teller op je omvormer toch gewoon :?
Heb zelf een legplan (3D model) gemaakt. Met PV*Sol, erg mooi pakket.

Bij SolarEdge vond ik de layout staan, die heb ik nu uitgeprint. Ik zie op de optimizers geen stickers. Morgen maar even bellen of ze de installatie incl. layout aanmelden.

Nee er staat nog 1 los paneel op het zuid op een ander deel van het platte dak. Overigens heb ik op inverter in het menu Diagnostics de serienummers van alle optimizers opgeschreven dus als ze de layout goed hebben ingevuld weten ze welke er onbreekt. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekvloer
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13-12-2020
Vaevictis_ schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:09:
Even wat positief nieuws van mij: vandaag de eerste dag volledige opbrengst. 15x 370Wp panelen op het zuiden en 5 op oost/west. Totaal vandaag 48.3 kWh opgewekt. Panelen zitten nog wel onder het bouw stof.

Is dit een goede opbrengst?
Afgezien van de problemen die je nog hebt met de installatie ben ik reuze benieuwd naar hoe goed die sunpreme het doen. Ik kon niemand anders vinden op dit forum die sunpreme heeft. Ben benieuwd of je binnenkort ook iets van grafiekjes kan laten zien hoe de spreiding is van die opbrengst. Enig idee op dit moment hoe vroeg jouw systeem al voldoende opbrengst heeft om in te schakelen en hoe laat deze pas er weer mee ophoudt? Ben ook erg benieuwd hoe het eruit ziet (fototjes?). Hoe liggen die sunpreme op het platte dak? Enige ruimte tussen de pannelen en het witte dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Okee, hopen dat ze dat dan toch hebben gedaan inderdaad. Dan hoeft er niet zoveel aan de hand te zijn... houd ons op de hoogte ;)

En net zoals hierboven ben ik ook wel benieuwd naar fotootjes :9~ En had je deze al gezien? O-)

[ Voor 39% gewijzigd door Jerrythafast op 25-05-2017 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
dekvloer schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:33:
[...]

Afgezien van de problemen die je nog hebt met de installatie ben ik reuze benieuwd naar hoe goed die sunpreme het doen. Ik kon niemand anders vinden op dit forum die sunpreme heeft. Ben benieuwd of je binnenkort ook iets van grafiekjes kan laten zien hoe de spreiding is van die opbrengst. Enig idee op dit moment hoe vroeg jouw systeem al voldoende opbrengst heeft om in te schakelen en hoe laat deze pas er weer mee ophoudt? Ben ook erg benieuwd hoe het eruit ziet (fototjes?). Hoe liggen die sunpreme op het platte dak? Enige ruimte tussen de pannelen en het witte dak?
Omdat ik nog niet bij de monitoring site van SE kan, weet ik niet hoe laat ze aan/uit gaan. Wel 72.3 kWh in 1,5 dag.

Er is inderdaad ruimte open gelaten tussen de rijen. Zal zo foto's plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Jerrythafast schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:33:
Okee, hopen dat ze dat dan toch hebben gedaan inderdaad. Dan hoeft er niet zoveel aan de hand te zijn... houd ons op de hoogte ;)

En net zoals hierboven ben ik ook wel benieuwd naar fotootjes :9~ En had je deze al gezien? O-)
Ja al gevonden. Zeker handig voor in Domoticz, zodra ik die API key heb _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
@Vaevictis_, de methode in dat topic maakt geen gebruik van de API. Via de API kun je geen cijfers per paneel opvragen, dus had ik dat topic geopend om een methode te beschrijven waarmee je buiten de monitoring website om je omvormer kunt uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Jerrythafast schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:46:
@Vaevictis_, de methode in dat topic maakt geen gebruik van de API. Via de API kun je geen cijfers per paneel opvragen, dus had ik dat topic geopend om een methode te beschrijven waarmee je buiten de monitoring website om je omvormer kunt uitlezen.
Ga deze gebruiken (methode 2). Als ik de output per paneel wil weten dan log in wel in op de App of via de SE portal. Voor mij is dat goed genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
Platte dak 5 stuks Oost/West, 1 stuk Zuid
Afbeeldingslocatie: https://uu1sta-db3pap001.files.1drv.com/y4mRi9lHU2w7AaS0uMhrjaTEwdEojJHcfu7lNQQMJIQh9TuGHz_1UC00tvmnKCvOXco3N3_gJivHQV7qQpDurgXmG690hFEEcMV8EcR0sBqj6a6C-J5gABelLu9cxBW_QJofwN4gFdP-lvemJNrREMiew1FZ7lPPVC8LQzRvffb0sQJATENVGp1j4GSOJqadpZnnWFJSNroa9Hp_wTRagHoag?width=1024&height=926&cropmode=none

[ Voor 79% gewijzigd door Vaevictis_ op 25-05-2017 21:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
:o Schuine dak 15 stuks Zuid
Afbeeldingslocatie: https://xo0hkq-db3pap001.files.1drv.com/y4m9bRWjtl_SfhG2wGjT34J_5qxsFY4mOI-up4FM5JwP3FkE00uKFU8HNz8cU2MuzjJH5-YsWsVtcvfbVzv8bVPPTW6jnv40e7Atuj5QZ4Krdgj1N-RC0yPHjtIZGMTS7iOKIy7r-NBQY7IdJeA50M3-XVG6yJDNFw9wB8YOVVY0xEmq64QndLO13S4DGsjzQLVT0eVHR4GzFUa2WC3hvZG1w?width=1024&height=610&cropmode=none

Onder de panelen zit Thermoshield Topshield isolerende / reflecterende witte coating, zodat de achterkant ook wat produceert. Dat zie je dus een beetje bij de randen terug.

De sunpreme GxB 370 zijn dus helemaal van glas voor en achter. 2m x 1m en behoorlijk zwaar.

@dekvloer

[ Voor 115% gewijzigd door Vaevictis_ op 25-05-2017 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Vaak mag het vanaf de openbare weg dan niet zichtbaar zijn. Dus een oost/west onder hele lage hoek is dan het meest verstandig. Ik heb hier me te maken gehad; Platdak van een Gemeentelijk Monument.

Tip: Eerst zelf uitzoeken voor je de gemeente belt. Zodra je bij hun in beeld bent kun je niets meer >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Atomic2005 op 25-05-2017 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Er zijn verschillende loketten waar je kunt vragen, zoek eerst de wethouder uit die duurzaamheid in de portefeuille heeft. Die is in principe op jouw hand.
Van Haarlem weet ik dat je vanaf de straat met een hoek kleiner dan 45 graden ze niet mag zien, dat gaat dus al snel.
Maar Haarlem loopt erg voor met groen beleid t.o.v. veel andere gemeentes.
Je hoeft natuurlijk niet je naam en adres te vermelden als je belt, is misschien wat omslachtiger vragen stellen, maar je komt er wel.
Schuin dak is bijna altijd een probleem. Kan wel (ervaring in Amsterdam), maar zorg wel dat je goed gemeten hebt, als de montage afwijkt van de tekening dan kan dat problemen geven, maakt niet uit of het fraaier is geworden dan op de tekening, of minder, de tekening die goedgekeurd is, is leidend.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Pagina: 1 ... 102 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??