Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:34
Om niet het hele topic over zonnepanelen te kapen heb ik even een nieuw topic gestart.
Ik ben op zoek naar een goedkoop zonnepaneel systeem.
Het dak ziet er als volgt uit (vanaf de voorkant gezien):

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/hgrAAv/Dak.png

Links en recht zijn buren. Links is drie verdiepingen hoog, rechts twee.
Totale lengte van het huis is ruim 9 meter, maar op het hoogste platte dak is een flink stuk niet bruikbaar als gevolg van een schoorsteen van de CV ketel en de open haard. Voor de schoorstenen zit ongeveer 5,5 meter, na de schoorstenen 2 meter.

Mijn gedacht was om op het hoge stuk 4 panelen te plaatsen (20 graden, zuid gericht). Eventueel ook nog panelen 5 op het lage stuk (wel schaduw, zeker als de zon niet hoog staat).

Wat zijn jullie ideeën hierover?
Ik twijfel over 4 of 9 panelen en de bijbehorende omvormer.
Deze panelen lijken mij goedkoop: http://shop.winkelman-zon...ina-honey-265wp-poly.html
Als omvormer dacht ik aan deze voor 4 panelen: http://www.jenm-zonnepane...k-tl-m-tl3-incl-wifi.html
Of de 2.0k voor bij 9 panelen: http://www.jenm-zonnepane...-incl-wifi-dc-switch.html

Zijn dit goede configuraties? Ik heb zo twijfels over de 9 panelen omdat 5 daarvan, zeker bij een lage zon, veel in de schaduw zitten. Daarnaast is het de vraag of bij 4 panelen er genoeg spanning wordt geproduceerd.

Prijs: hoe lager hoe beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
Lijkt me vrij simpel, zowel boven als beneden passen zeven solar frontier panelen. Omvormer van 2.5 of 3 kW met twee mpp nemen, op de ene 2×3 en de andere 2×4

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als de prijs je grootste punt is kun je ook naar tweedehands panelen kijken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
7 SF 175 panelen boven (portrait richting zuid) lijkt me ook het beste.

Daarnaast 7 SF 175 panelen (landscape richting zuid) of 6 panelen (Oost-west) onder is een optie.
De opbrengst daarvan is lager maar de relatieve extra kosten van een iets grotere omvormer zijn laag en de installatie van een tweede set van 7 is misschien ook goedkoop als extra naast die andere 7 panelen.
Dan moet je die bovenste misschien wel vrij vlak leggen op 10% of zo om niet het zonlicht naar beneden nog meer te blokkeren?!

[ Voor 3% gewijzigd door TWyk op 24-05-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Bedankt, die SF panelen zijn inderdaad fijn doordat ze wat kleiner zijn. Om de prijs niet te hoog te maken lijkt het me goed te starten 7 panelen, zuid.
Ik ben dan wel op zoek naar een montage systeem om de panelen portrait te plaatsen onder een kleine hoek.
Ik kwam deze tegen, maar voor 7 panelen vind ik het aardig aan de prijs: http://www.solarchamp.eu/...e-frame-zonnepanelen.html

Iemand een idee?
En ze koppelen aan deze omvormer zou oke zijn? http://www.jenm-zonnepane...ormer-dc-switch-wifi.html

Heeft wifi, voldoende vermogen en redelijk geprijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
CodeIT in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Betonvoeten van sun-solar kan ook, maar wel ietsjes duurder. (icm panelen)
http://www.sun-solar.nl/i...f-15-graden-hellingshoek/

Op die goodwe kun je 1x 3 doen en 1x4 doen op 2x mppt ingang.
Oh nee. Die heeft maar 1 mppt ingang. dus kan niet.

Kun je geen 8 panelen doen? dan kan het wel met 2x 4 en 2 y-connectoren
(wel alle 4 in 1 string dezelfde kant op kijken en dezelfde helling)

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2017 19:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
Je wilt beginnen met 7 panelen, maar waar eindig je? Koop gelijk een wat grotere met 2 aansluitingen dan hoef je met uitbreiding niet gelijk andere omvormer te kopen. Je schuine dak kan ook vol hè ook al kijkt die naar noord.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Bedankt voor de tips. Ik heb zonnekompasshop benaderd, even afwachten wat daar uitkomt.

Een nieuwe meting op het dak levert op dat er inderdaad 8 panelen kwijt kunnen. De afstand tussen de twee schoorstenen is 1,15 m. Dan heeft het paneel bij de zon in het westen en oosten wel wat last van schaduw, maar daar schijnen SF panelen vrij goed mee om te gaan.

Kwa omvormer vindt ik het goed om dan voor die 8 panelen te beginnen. Mocht ik in de toekomst gaan uitbreiden weet ik toch niet hoeveel er bij komen en waar (schuur is ook vrij geschikt), dus daar ga ik me dan wel mee bezig houden. Wie weet wat er dan weer verder ontwikkeld is.

Bij 8 panelen kan ik twee keer 4 panelen is serie schakelen en beide strings parallel aansluiten via een twee y-connectoren klinkt als een goed plan.

Ik heb gelinkt naar een Goodwe omvormer. Op internet komt deze vrij aardig uit tests. Maakt het veel uit t.o.v. bijvoorbeeld een omnik, of een ander merk? Hebben jullie bijvoorbeeld een bepaalde voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je 2x 4 kan doen met SF, kan iedere string omvormer die 350 Vmpp wil hebben.

( er zijn er bij die nog lager zitten qua ideale Vmpp en dus ook de max Voc, dus even opletten en datasheets bekijken)

Mijn voorkeur is een SMA xxxx TL-21 van markplaats ;)
Maar omnik, hosola, goodwe, sofar solar, het kan allemaal. (let wel op de Vmpp in de datasheets)

Zoals Reneeke al zei, waar eindigt het?
Kan je niet beter een SMA xxxx TL-21 van markplaats trekken, dan bespaar je op de kosten van een grotere omvormer naderhand kopen of een 2e omvormer erbij kopen.

Je kan hier prima aflezen wat een (SF) paneel gaat doen op jaarbasis op noord bijvoorbeeld
Klik

[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2017 12:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Inmiddels bijna een jaar verder, maar er ligt nog niks op het dak... :X

Zonnekompas benaderd, maar deze gaven aan de situatie met hun platdak systeem niet te vertrouwen op deze manier. Heb het er toen wegens drukte bij laten zitten.

Inmiddels ben ik opnieuw aan het kijken voor zonnepanelen op het hoge en het lage stuk. Dakhelling nog een keer nagekeken, maar deze is ruim 50 graden. Op Noord ligt het rendement dan relatief laag dat ik dat denk ik achterwege laat.

Mijn idee is nu om negen panelen te plaatsen richting zuid. Vier boven en vijf beneden. De onderste panelen liggen in de winter geheel in de schaduw, pas vanaf maart begint er een gedeelte van de dag zon op te vallen. Ik twijfel nog over de omvormers. Ik dacht eerst aan APS 600 omvormers (icm 8 panelen), maar ik zou ook twee Solax mini omvormers kunnen nemen en de 4 panelen boven in een string aansluiten, en de 5 panelen beneden. De panelen en kleur maakt me niks uit. Ze zijn niet zichtbaar.

Wat vinden jullie? Of nog een andere optie doen?
Pagina: 1