7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
@ThinkPad heeft er net een filmpje over online gezet.Waah schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:01:
Zo'n gevoel had ik al -_-. Als het zo moet koop ik ze sowieso niet bij hun.
Daarom heb ik ook zo'n hekel aan offertes opvragen ed. je hebt toch altijd het gevoel dat je genaaid word. En helaas acht ik mezelf niet capabel genoeg om ze te plaatsen.
Maar goed, misschien toch maar eens wat youtube-video's opzoeken hoe het hele installeren nu precies werkt. En dan alleen de electra laten doen.
geeft wel een aardig idee hoe het dak werk gaat.
ThinkPadd in "Offertes zonnepanelen op behoorlijk schuin dak op zuid"
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Met een Goodwe GW6000-DT ben je ook wel geholpen, hier op kun je zowel 2x12Erhamyri schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:23:
@migjes
Bedankt voor de uitleg. Ook het grafiekje is erg duidelijk. Het geeft prima aan wat de verschillende strings doen.
De Omniksol-8k-TL2 kan maximaal 5000W per MPP aan dus die valt af. In de spec van de Fronius SYMO 8.2-3-M kon ik dit niet terug vinden maar schijnbaar is het 8000W in totaal met geen beperking hoe dit verdeeld is per MPP. Dus het ene moment kan er de verdeling 3000 om 5000 zijn en op een ander moment 7000 om 1000.
Maar aangezien ik het idee had dat de verkoper die ik belde zoiets had van wat stel je een gekke vraag heb ik voor de zekerheid ook gebeld met Fronius-UK. Situatie uitgelegd en Fronius zal een uitgebreide antwoord sturen per mail.
panelen aansluiten op de 2 afzonderlijke mppt als ook alle 24 in serie met de 2 mppt parallel
geschakeld, dus dan wordt het als het ware een omvormer met een enkele mppt maar wel
voor het volle vermogen van de gehele omvormer.
Info
Heb het idee dat je de klok wel hoort luiden, maar nog opzoek bent naar de klepel.
jep klok en klepel. lol.PClop schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 17:38:
[...]
Met een Goodwe GW6000-DT ben je ook wel geholpen, hier op kun je zowel 2x12
panelen aansluiten op de 2 afzonderlijke mppt als ook alle 24 in serie met de 2 mppt parallel
geschakeld, dus dan wordt het als het ware een omvormer met een enkele mppt maar wel
voor het volle vermogen van de gehele omvormer.
Info
Heb het idee dat je de klok wel hoort luiden, maar nog opzoek bent naar de klepel.
het gaat over 2x24 panelen in oost-west achtige stand.
niet 24 panelen.
ik quote @Erhamyri :
waarschijnlijk worden het 270Wp poly panelen (maar dat weet ik niet zeker.)In mijn situatie heb ik een 45gr zadeldak OZ en WN waar ik aan elke zijde 24 panelen kwijt kan
dat is stiekem een 13kWp aan panelen op een 6kW omvormer.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 19-05-2017 17:47 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
lol, dat kan ook.
maar 1x http://shop.winkelman-zon...n--lan-en-webserver-.html
kan ook natuurlijk, is iets goedkoper. (en nog vele andere mogelijkheden natuurlijk.)
maar ik snap ook nog niet alles van zijn project, dus helemaal begrijpen doe ik het nog niet.
(mis ook wel wat info, dus ik hoop dat hij alles door heeft?)
Denk toch dat het wel kan met 1x die Goodwe 6000 DT. het is wel een lekker steil dak met 45 gr hoekmigjes schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 17:50:
@PClop
lol, dat kan ook.
maar 1x http://shop.winkelman-zon...n--lan-en-webserver-.html
kan ook natuurlijk, is iets goedkoper. (en nog vele andere mogelijkheden natuurlijk.)
maar ik snap ook nog niet alles van zijn project, dus helemaal begrijpen doe ik het nog niet.
(mis ook wel wat info, dus ik hoop dat hij alles door heeft?)
en de trackers parallel schakelen, en daar op 2x 24 panelen parallel, oost west, max dc stroom 22A.

Misschien een hele noob-vraag: waar vind ik dat blokje extended data?AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:41:
Klik op het blokje extended data....
(mischien eerst een pvoutput accountje maken, voordat je het kan zien.
Ik zie 'm nergens, hoewel ik wel ingelogd ben op pvoutput.org
jep daar heb je gelijk in, het zou best kunnen met een 6kW omvormer.
(als je wil kan het ook met een 4kW verzie.)
no problemo, maar dan is de vraag wat wil hij eigenlijk bereiken, en daar heb ik nog geen idee van?
nog dat hij er iets van heeft los gelaten, dus dan is het gokken.
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 19-05-2017 18:27 ]
Dat vind je hier:Cranberry schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:17:
[...]
Misschien een hele noob-vraag: waar vind ik dat blokje extended data?
Ik zie 'm nergens, hoewel ik wel ingelogd ben op pvoutput.org
https://www.mupload.nl/img/uyqzpdqculb2y.jpg
De installateur levert het volgende:
Rec 280Wp twinpeak 2 blk2
ABB omvormer, type nog niet bekend.
Binnenkort wil ik graag met hen in gesprek om eventueel alternatieven te bespreken. Wat ik belangrijk vind is goede opbrengst en stilte, dus de omvormer moet zo stil mogelijk zijn.
Op een lager gelegen dak (we hebben twee platte daken) wil ik graag ook de mogelijkheid hebben om later panelen bij te plaatsen. De lichtinval en schaduw zal daar dus anders zijn.
Wat adviseren jullie als merken voor de panelen & omvormer in ons geval?

Normaal ben ik niet de moeilijkste om zelf wat in elkaar te klussen maar ik wil voor op de festivalcamping geen gedoe en andere mensen moeten het ook makkelijk kunnen gebruiken. Het enige wat ik vind zijn te kleine powerbanks of 20W sets die hetzelfde of meer kosten. 50W is genoeg om het bier overdag drinkbaar koel te houden en telefoons ed op te laden. Dus als iemand wat weet hoor ik het graag

Ik denk niet dat ik last heb van schaduw van nokvorst op zonnepanelen.
Alleen liggen ze wel vol in de wind. Zal wel een platte oost/west beugel moeten hebben.
Of ben ik beter uit als ik om een contructie verandering vraag zodat de daklaag iets lager ligt dan nokvorst.
Qua uiterlijk is het wellicht niet alles als de hele opstelling in zicht ligt..
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Het zijn idd Poly panelen die ik heb uitgezocht, Canadian Solar CS6P-270. Maar ik heb ook gekeken naar Hanwha Q CELLS QPLUS BFR-G4.1 280Wp panelen. Al zie ik heel wienig beschreven van deze Hanwha panelen op internet wat natuurlijk niet zegt dat ze slecht zijn.
In eerste instantie leg ik 1 dakvlak vol met panelen. Maar ik bedacht me dat het mischien wel verstandig kan zijn om een omvormer te gaan gebruiken die toekomst vast is zodat ik niet een tweede omvormer nodig heb wil ik na enkele maanden het 2e dakvlak ook vol leggen.
@PClop Quote: "..en de trackers parallel schakelen, en daar op 2x 24 panelen parallel" Dit gaat toch alleen werken als beide strings dezelfde panelen zijn of niet? Er is wel een behoorlijk prijsverschil tussen een Fronius SYMO 8.2-3-M en een Goodwe 6000DT.
98WoudseHoeve schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 21:57:
[...]
Dat spanningen dalen komt door de hoge temperatuur (negatieve temp coëfficiënt)... maar ook door kortsluiten (belasten).
Ik neem aan dat je flink wat strings parallel hebt staan.
De diodes zitten er in, en zijn in december nog op hun werking gecontroleerd.WoudseHoeve schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 21:57:
[...]
Vormen die 0V strings dan een belasting op de andere goede strings?? Wat kan is dat ze aan elkaar leveren bij grote verschillen, daarom moet je in de string boxen diodes hebben zitten.
De zonnepanelen worden als waterkerende laag gebruikt. Daarmee is de zolder onder het Zuiddak even warm als die onder het Noorddak. 60 graden kunnen ze inderdaad zo maar worden. Een paar dagen terug was de luchttemperatuur op die zolder (onder de panelen) 55 ºC.WoudseHoeve schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 21:57:
[...]
Noorddak is natuurlijk veel kouder. De zuid panelen kunnen zo maar 60 graden + worden.
1 string = 4 x Auria M115000 (soms met M120000).WoudseHoeve schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 21:57:
[...]
Eigenlijk zijn de strings dan net niet lang genoeg voor het mooie.
Dus STC MPP = 93,3 V van Voc = 127,3 V @25ºC => Vmpp op 73,3% van OC.
Stel MPP is ook op 73,3% bij 70ºC en Temp.coeff. van Voc = -0,30%,
dan 70 - 25 = 45ºC => 127,3 x ( 45 x - 0,3)% = 127,3 x (1-0,135) = 0,865 x 127,3 = 110,11 V x 4 x 0,733 = MPP string = 322 VDC.
Ja, die stringlengte is krap.
Maar, Vmax = 650 V. Bij -17ºC is de Voc initial van 4 x M120000 = 130,5 V x 4 x 1,126 = 587,7 V
en bij 5 modules in 1 string is die Voc initial al 734,7 V.
Zelfs met 5 x M115000 is de Voc bij -17ºC al 716,7 V.
Beide openklemspanningen zijn ruimschoots hoger dan het maximum wat de omvormer (volgens spec) mag verdragen. Dus de string langer maken is geen optie.
Dus ben ik dan gedwongen om te koelen op warme/zonnige dagen.
Vergeet de gehoorbescherming niet als de GT100e omvormer gaat ventileren.WoudseHoeve schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 21:57:
[...]
Wat een beest die "Xantrex GT100e omvormer" (100kW) 300m2 DC aansluiting voor max 347 ADCen hij weegt 870kg .....
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Zaanzon heeft veel voor de mobiele markt.Erasmo schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:21:
Lichtelijk off topic maar niet een eigen topic waard, weet iemand waar je een vergelijkbaar iets als dit kan krijgen?
[afbeelding]
Normaal ben ik niet de moeilijkste om zelf wat in elkaar te klussen maar ik wil voor op de festivalcamping geen gedoe en andere mensen moeten het ook makkelijk kunnen gebruiken. Het enige wat ik vind zijn te kleine powerbanks of 20W sets die hetzelfde of meer kosten. 50W is genoeg om het bier overdag drinkbaar koel te houden en telefoons ed op te laden. Dus als iemand wat weet hoor ik het graag
https://zaanzon.nl/shop/b...aneel-laadregelaar-kabel/
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
50Wp levert onder festivalomstandigheden hooguit de helft, gedurende de helft van de dag.Erasmo schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:21:
Lichtelijk off topic maar niet een eigen topic waard, weet iemand waar je een vergelijkbaar iets als dit kan krijgen?
[afbeelding]
Lang niet genoeg om meer dan een blikje koel te houden.
Voor mobieltjes/tablets/lampjes is dit wel een heel leuke set.
Als je zelf wat klust neem je beter een MPPT laadregelaar met een gewoon paneel (SF is nog een beetje handzaam).
Dan heb je meer vermogen voor een vergelijkbare prijs.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Helemaal begrepen, maar voor de betere configuratie is toch wel max 20 panelen
per string aan te bevelen, met 24 panelen in serie loopt het toch te vaak uit
de range van het mppt regel bereik, dat geld voor bijna alle 3 fase omvormers.
De openklemspanning is bij 24 polypanelen al boven de 900V en dus
al buiten de mppt range, onder belasting zal de spanning dan wel dalen
tot een 750V, maar dat is ook nog ver van de ideale spanning van ~600V?
Denk dat je het ook wel red met 40 panelen op je dak i.p.v. 48.
Edit;
En mocht je toch graag 24 panelen op een dakvlak willen hebben voor de look
dan zul je toch moeten kiezen voor een 1 fase omvormer voor het beter rendement
en dan dus een die 2x12 panelen aankan, en dat wordt best wel een zoek klusje.
[ Voor 18% gewijzigd door PClop op 20-05-2017 09:28 ]
tja als je parallel wil werken, dan is het wel aan te raden alles in 1x te leggen.Erhamyri schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 22:01:
@migjes @PClop @AUijtdehaag
Het zijn idd Poly panelen die ik heb uitgezocht, Canadian Solar CS6P-270. Maar ik heb ook gekeken naar Hanwha Q CELLS QPLUS BFR-G4.1 280Wp panelen. Al zie ik heel wienig beschreven van deze Hanwha panelen op internet wat natuurlijk niet zegt dat ze slecht zijn.
In eerste instantie leg ik 1 dakvlak vol met panelen. Maar ik bedacht me dat het mischien wel verstandig kan zijn om een omvormer te gaan gebruiken die toekomst vast is zodat ik niet een tweede omvormer nodig heb wil ik na enkele maanden het 2e dakvlak ook vol leggen.
@PClop Quote: "..en de trackers parallel schakelen, en daar op 2x 24 panelen parallel" Dit gaat toch alleen werken als beide strings dezelfde panelen zijn of niet? Er is wel een behoorlijk prijsverschil tussen een Fronius SYMO 8.2-3-M en een Goodwe 6000DT.
(het kan erg lastig zijn om de zelfde panelen nog te kunnen kopen na een jaar of zo.
maar dit is geen vast getal, het kan zoveel wisselen.
ik zelf heb de 2de set 3 maanden later gekocht en toen waren de 190Wp al niet meer te krijgen en heb ik 195Wp gekregen. en dat had ook parallel gekunt zo groot was het verschil niet maar 1 jaar later kon ik ze al helemaal niet meer krijgen. PV is nog niet echt een heel volwassen markt, merken komen en gaan.
het is jammer dat goodwe een groot gat heeft tussen de 6kW en de 10kW omvormers, een tussen modeletje was leuker geweest voor jouw. (die is er wel. zie hier beneden. maar heb ik niet uitgezocht.)
en het hoeft zeker geen fronius te zijn. (hoewel dat zeker goede omvormer zijn, maar kwaliteit kost geld. en dit mag je zelf beslissen.)
oke de Canadian Solar CS6P-270
dat zijn poly panelen, en als ik daar 24 van in serie zet.
kom ik uit op een 691Vmpp, en dat is netjes voor vrijwel elke 3 fase omvormer.
ook de Voc komt op 998V en dat is netjes, de omvormer met een 1000V zal vrijwel altijd starten.
(oke het is knal op de grens, maar dit is geen probleem.
ik reken met een ruime marge die 998V haal je echt vrij wel nooit in Nederland.
dus 24X dat soort paneel geen probleem om die serieel te zetten op een 3-fase 1000V omvormer.
dus de techniek geeft geen enkel probleem om een fronius (van het aantal kW dat je wil) of goodwe te gebruiken.
maar er zijn meer merken waar je naar zou kunnen kijken.
nu het volgende, maak jij ook een 10.000kWh op per jaar?
ook een 5000kWh gebruik hebben en 5000kWh verkopen voor kolenfooi.
ik zie er geen enkel probleem in, maakt je TVT wel iets langer, maar ik weet ook dat het een erg goedkope installatie gaat worden. dus zelfs met kolenfooi verdien je makkelijk het systeem terug.
(zelf opmaken is wel beter, warmtepomp in plaats van gas en elektrisch gaan rijden etc etc..
en alle mogelijkheden die je maar kunt verzinnen.)
prijs van de panelen zit op +/- 0,40€/Wp
hier komt nog een 0,13€/Wp aan bevestegings spul bij.
en een fronius (duur en 8kW) komt een 0,12€/Wp bij. (met 6kw goodwe kom je op 0,08€/Wp uit)
(alles ex BTW)
dus dat maakt een 0,65€/Wp ex BTW(die vraag je terug) en ex installatie (moet je zelf schatten en offertes vragen)
hellaas met 48 panelen is het wel een 8500€ aan materiaal kosten, en dat is een flinke investering.
het is eigenlijk simpel, hoe groter je laat aanleggen, de goedkoper de prijs in €/Wp word.
dus zelfs met een dure omvormer kom je op een vrij laag bedrag uit.
maar goed dat moet je verder allemaal zelf beslissen.
(ik zelf zou niet al te moeilijk doen, en eens rond kijken of er geen andere te vinden is als een fronius.
maar vind je dat niet, geen probleem is toch nog een leuk ding voor niet te gek veel geld.
deze zou ook nog kunnen:
http://shop.winkelman-zon...mppt-inclusief-wifi-.html
en ik zou zeker beide kanten vol gooien op een 8kW omvormer, no prob.
persoonlijk zou ik eerder 290-300Wp(0,55€/Wp) panelen pakken en dan maar 22-23x per kant en een 9kW omvormer gebruiken, ik ben niet zo bang voor een investering het verdiend toch wel terug.)
De fronius kan wel rechtstreeks naar pvoutput pushen, dat vind ik wel een groot voordeel, scheelt zo weer 150,- logging en kan iedereen zelf.
De losse prijs voor een fronius word vaak in een systeem een heel andere prijs, dan is het maar iets duurder.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
eigenlijk zou het mij geen bal uit maken of het een fronius word of een goodwe. (of nog iets anders)
maar dat is zeker een leuk voordeeltje voor fronius.
belangrijker vind ik dat het wel iets word van een +/-8kW omvormer en dan 2x24 panelen.
(een 6kW is net zonde van toch wel wat leuke lente opbrengst, ik top nu nog steeds af met mijn 4kW.
gewoon in 1x lekker goed doen (is altijd het goedkoopst) en er veel lol van hebben.
er is dak ruimte genoeg voor goedkope panelen, dus:
zelf kolenfooi doet het leuk als je groot genoeg kunt leggen tegenwoordig.
zeker als je de helft kunt salderen
[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 20-05-2017 11:37 ]
Yepmigjes schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:31:
@Rol-Co
eigenlijk zou het mij geen bal uit maken of het een fronius word of een goodwe. (of nog iets anders)
belangrijker vind ik dat het wel iets word van een +/-8kW omvormer en dan 2x24 panelen.
gewoon in 1x lekker goed doen (is altijd het goedkoopst) en er veel lol van hebben.
er is dak ruimte genoeg voor goedkope panelen, dus:
zelf kolenfooi doet het leuk als je groot genoeg kunt leggen tegenwoordig.
zeker als je de helft kunt salderen
6000 of 8000 goodwe scheelt nog geen 100,- dus lijkt me peanuts, de 8kW fronius die bij familie van me hangt koste ook iets van 1100 uiteindelijk in de hele set.
Los zie ik prijzen van 2100,-

jep.prijzen zijn lastig.Rol-Co schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:37:
[...]
Yep
6000 of 8000 goodwe scheelt nog geen 100,- dus lijkt me peanuts, de 8kW fronius die bij familie van me hangt koste ook iets van 1100 uiteindelijk in de hele set.
Los zie ik prijzen van 2100,-
lossen prijzen zijn geen goed voorbeeld, maar geen goed voorbeeld is altijd nog beter als geen voorbeeld.
(zover ik begrijp gaat hij het laten aanleggen, dus worden het toch offertes vragen.
en dan weet je nooit waarop je uit komt.)
bij zelf leggen zou ik ook eens gaan kijken bij:
https://www.gebruiktezonnepanelen.com/29-3-fase-omvormers
of marktplaats etc etc.....
(staat helaas even niks op site.)
We zijn eerst eens naar SF wezen kijken voor de grap, maar deze vielen al snel al. Te duur, te weinig Wp, etc.... Commentaar van de buurman: Eigenlijk presteert de SF gewoon slecht qua STC, waardoor het lijkt alsof hij het goed doet per Wp. Maar als je het gewoon aflegt tegen Euro/Wp/vierkante meter dak dan is het het gewoon niet. Stof tot nadenken.
Anyway, na wat zoeken kwamen we hier op uit als optie:
24 x Trina Honey 265Wp = 24 x 114,88 Euro = 2757,12 Euro
1 x Goodwe GW5000-DT (3 fase) = 875,21 Euro
Flatfix voor 24 panelen Oost/West landscape = 1181,16 Euro
De 3 fase is een bewuste keuze, omdat het huis voorzien is van een 3-fase aansluiting waarbij elke fase is afgezekerd op 25A, maar elke groep op 16A. De buurman vindt zichzelf handig genoeg om de boel zelf aan te sluiten en te bouwen. Verder geen schaduw aanwezig op zijn dak (beschikbare ruimte zo'n 7,5m x 7,5m maar er moet wat ruimte overblijven om rond te kunnen lopen/bouwen)
Verder verwachten we aan kabels (5 aderig, 4mm2), buisjes, automaten, stekkers, etc... nog zo'n 300 a 400 euro kwijt te zijn. Dit zou het totaalplaatje op ruim 5200 Ex. BTW brengen voor 6600Wp, nog geen 80ct/Wp.
Redelijk ons huiswerk gedaan?
Ik moet overigens nog zien of hij het doet... Hij loopt er al over te praten sinds ik mijn panelen heb. Maar daarom de boel maar eens wat concreter gemaakt met dit voorbeeld.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ik vind het een ietswat vreemde conclusie...TFHfony schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:52:
Hij wilde graag zo min mogelijk kwijt zijn, maar wel zo veel mogelijk Wp op zijn dak en zo veel mogelijk opbrengst.
We zijn eerst eens naar SF wezen kijken voor de grap, maar deze vielen al snel al. Te duur, te weinig Wp, etc.... Commentaar van de buurman: Eigenlijk presteert de SF gewoon slecht qua STC, waardoor het lijkt alsof hij het goed doet per Wp. Maar als je het gewoon aflegt tegen Euro/Wp/vierkante meter dak dan is het het gewoon niet. Stof tot nadenken.
Heb je jouw systeem al vergeleken met Bossink?
En wat is het verschil in aanschafkosten tussen hosola en APS?
Maar uiteraard, als dak vol is met polypanelen, dan legt SF het af qua prijs. Oa vanwege het bevestigingsmateriaal wat benodigd is.
SF VS trina, tja als ik naar opbrengst kijk is het verschil tussen die 2 wel erg klein.
de trina is ook niet veel Wp/m2 en SF heeft iets meer kWh/Wp.
+/- zie ik dus niet veel verschil.
(laat het zijn dat prijzen aan het schuiven zijn en dat pakt niet goed uit voor SF helaas.)
3fase goodwe, daar zou je ook nog een 1 fase van kunnen maken, geen probleem.
als het perse moet, kan zelfs een aantal 4kW omvormers op een 16A groep.
(maar je goodwe plan vind ik zeker ook oke, en eigenlijk beter.)
flatfix, oei die is duur, daar kun je nog wel zakken daar kan een +/-40% nog wel van af.
(zelf zou ik iets zwaardere panelen gebruiken op de zelfde omvormer.
is iets duurder, maar geeft meer plezier.
gebruik de besparing van de flatfix vervanging voor betere panelen en het plaatje word wat leuker.
de €/Wp zakt dan een aardig stukje.
en dat is belangrijker als de totaal prijs want Wp = opbrengst.
soms is 2x11 doen dan ook mogenlijk en niet duurder. )
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 20-05-2017 12:16 ]
Nou, eigenlijk bevestig je op het einde de conclusie van mijn buurman ;-) Maar goed, hou er rekening mee dat de buurman een hele andere Invalhoek dan ik heb.AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:04:
[...]
Ik vind het een ietswat vreemde conclusie...
Heb je jouw systeem al vergeleken met Bossink?
En wat is het verschil in aanschafkosten tussen hosola en APS?
Maar uiteraard, als dak vol is met polypanelen, dan legt SF het af qua prijs. Oa vanwege het bevestigingsmateriaal wat benodigd is.
* Ik heb schaduw aan de westzijde, hij niet.
* Ik wilde geen omvormer hier in huis, hij wel.
* Ik hou van grafiekjes, cijfers en statistieken. Hem interesseert dat niets. Hij kijkt puur naar kosten/baten.
Mijn oplossing heeft een veel hogere prijs per Wp, maar ja... Dat is mijn keuze geweest en ik ben er nog steeds blij mee.
Als je puur gaat voor zo veel mogelijk Wp cq opbrengst per vierkante meter dak tegen zo laag mogelijke kosten, dan zal SF gewoon niet de oplossing zijn. Voor vele andere gevallen wel.
@Migjes, wat zou je aanraden als montage materiaal voor een oost/west opstelling wat ook nog een beetje handig in elkaar te zetten is? Dan stuur ik dat nog even naar de buurman door.
Eens kijken of ik hem zo ver kan krijgen...
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Met 24 polypanelen in 1 string zit je wel op het "randje" qua max Voc van een 3-fase omvormer.
Toch zonde dat de omvormer "heel misschien" niet start in de winter. (daar gaat je winst)
en met 2x 12 polypanelen heb je veel te weinig spanning voor een goed rendement.
Je moet dus ook kijken naar het totaalplaatje.
Laat dat nou met SF veel beter/makkelijker te bepalen zijn...
Maar ik weet geen afmetingen van het dak. Soms is de "een" beter dan de "ander"
Er komt zoveel meer bij kijken...
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2017 12:35 ]
Afmeting heb ik gewoon vermeld hoor ;-)AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:28:
@TFHfony
Met 24 polypanelen in 1 string zit je wel op het "randje" qua max Voc van een 3-fase omvormer.
Toch zonde dat de omvormer "heel misschien" niet start in de winter. (daar gaat je winst)
en met 2x 12 polypanelen heb je veel te weinig spanning voor een goed rendement.
Oh ja, ik zie het..
Op 7,5 x 7,5 kan je 42 SF panelen kwijt in zuid/noord of oost/west. Dat is 7350 Wp.
Jammer dat je wilt rondlopen op het dak
Voor de rest ga ik er niet aan rekenen... wil nog wat klussen vandaag, dus geen tijd
(nou ja, 1tje dan. 6 of 7 SF in een string is een bijna ideale stringspanning voor een 3-fase omvormert)
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2017 12:49 ]
De Voc in de winter loopt meestal los, moet wel heel uitzonderlijk weer zijn namelijk. Bij bewolkt weer is de spanning iets lager door minder licht en hakt de MPP er vroeg genoeg in. Bij zonnig weer warmen de panelen meestal genoeg op dat de spanning ook inzakt.AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:28:
@TFHfony
De schuur met 6xSF in een string komt theoretisch wel in de buurt, maar afgelopen winter in de praktijk niet. Het huis met Mono laat een vergelijkbaar beeld zien.
Dat lopen en monteren gooit inderdaad roet in het eten. Anders had er ook nog wel een rij Poly's achter gepast ;-)AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:42:
[...]
Oh ja, ik zie het..
Op 7,5 x 7,5 kan je 42 SF panelen kwijt in zuid/noord of oost/west. Dat is 7350 Wp.
Jammer dat je wilt rondlopen op het dak![]()
Voor de rest ga ik er niet aan rekenen... wil nog wat klussen vandaag, dus geen tijd
(nou ja, 1tje dan. 6 of 7 SF in een string is een bijna ideale stringspanning voor een 3-fase omvormert)
Maargoed, blijkbaar is er ook nog wat te winnen qua montage materiaal, dus we gaan samen maar eens kijken naar hoe of wat en dan maar eens kijken of de buurman de daad bij het woord gaat voegen of dat het weer bij ideeën blijft ;-)
Jammer dat zonnekompasshop uit de lucht is.
Dat waren nog best betaalbare platdak bevestigingen.
Volgens mij weet hij er wel raad mee:
thido in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2017 13:29 ]
De site van zonnekompas is uit de lucht, maar hij levert het montagemateriaal nog steeds. Daar heb ik die van mij ook vandaan (de rest ook trouwens). Ik betaalde 20 euro per paneel aan montagemateriaal voor een O/W opstelling. Dit scheelde rond de 50% met FlatFix. Ik heb het zelf geïnstalleerd en het werkt makkelijk en snel.AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:22:
@TFHfony
Jammer dat zonnekompasshop uit de lucht is.
Dat waren nog best betaalbare platdak bevestigingen.
Volgens mij weet hij er wel raad mee:
thido in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Ik wilde bij hem alleen het montagemateriaal kopen, maar kreeg ook een offerte voor alle materialen die lager was dan alle andere offertes die ik heb gehad. Uiteindelijke kosten waren 0,65 cent per Wp.
[ Voor 13% gewijzigd door CodeIT op 20-05-2017 14:15 ]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2017 21:50 ]
Verwijderd
daar kan jij je nog flink in vergissen. ik heb nu twee jaar een goal zero yeti 450, zeer handig apparaat. er zijn veel flamers op internet die het overpriced spul noemen en dat je het ook zelf kunt bouwen voor de helft.echter is de afwerking dan echt honkytonky te noemen. het mooie van dit systeem is dat je de goal zero lampjes kunt gebruiken. ik was eerst schocked toen ik de prijs zag maar naar enig onderzoek tot de conclusie gekomen dat dit toch wel een redelijk bruikbaar apparaat is(pure sine wave rond de 300watt.) ik heb een tijdje een 48cells sharp paneel erop gehad(160wp en die gaf ongeveer 100-130watt aan laadvermogen aan de yeti. er zijn twee kleine zwarten ec solar 100wp panelen waarbij je er twee geschakeld aan de yeti kunt zetten. ik denk eerlijk gezegd dat je met 50watt weinig doet hou er rekening mee dat die 50watt bij optimale hoek en genoeg zon is even minder zon en je zit zo op 30watt., als je nagaat dat een snelle lader van samsung al 24watt trekt. het budget is waarschijnlijk te laag wat ik uit het verhaal opmaak. 20w sets die hetzelfde of meer kosten. wat is het budget 50-250 euro?te laag voor wat je wilt kan ik nu al zeggen. nog een tip staar je niet blind op mah, kijk naar Wh. dat hele gebeuren met een zonnepaneel met je mee dragen kan je beter laten varen op een festival de stroom die je van een klein paneeltje kan halen is dusdanig laag dat het zowat onbruikbaar is. solarpowersupply heeft een xtorm in de aanbieding de ap175 solar kit is nu 175 euro voor 55wh. oh nog een tip laat wakawaka links liggen dat is echt flauwekul. een 10watt paneel daar doe je vrijwel niks mee.Erasmo schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:21:
[afbeelding]
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2017 22:15 ]
Hoe oud kan de info van Google maps zijn? En kan ik dat ergens aan zien? soms staan er wel data bij, maar soms ook niet of klopt dat dus niet.
Op bing.com zijn ze wel weer te zien.. gebruiken die toch andere data.
En sommige andere zaken zijn weer ouder op Bing.com...
[ Voor 27% gewijzigd door Andre1973 op 20-05-2017 22:42 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
De straat waar ik woon is bij Google uit 2009, bij Bing 2016 oid...Andre1973 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 22:35:
Misschien een klein beetje off-topic, maar ik zocht net een zonnepanelen systeem op dat ik ergens in 2010 opgebouwd heb, maar dat is niet te vinden op google maps in Amsterdam, terwijl hier bij mij in de staart er dingen op staan die er nog geen 2 jaar liggen.
Hoe oud kan de info van Google maps zijn? En kan ik dat ergens aan zien? soms staan er wel data bij, maar soms ook niet of klopt dat dus niet.
Op bing.com zijn ze wel weer te zien.. gebruiken die toch andere data.
En sommige andere zaken zijn weer ouder op Bing.com...
Maar niet alle paneeltjes zijn vanaf de weg te zien natuurlijk. Die van ons niet bijvoorbeeld
- Google Maps satellietfoto's: te oud
- Google Maps Street View: te oud (en anders op flinke afstand)
- Bing Maps satellietfoto's: te oud
- Bing Maps vogelvlucht: te oud
- BAG Viewer luchtfoto's: te oud
- PDOK Viewer luchtfoto's: staan ze op!
Wel in beperkte resolutie, maar het is een begin...
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
yeah! bij Pdok staan mijn paneeltjes er ook opJerrythafast schreef op zondag 21 mei 2017 @ 09:13:
Bingo! Toch ergens te zienHeb wel gelijk alle mij bekende bronnen van foto's moeten aanspreken.
- Google Maps satellietfoto's: te oud
- Google Maps Street View: te oud (en anders op flinke afstand)
- Bing Maps satellietfoto's: te oud
- Bing Maps vogelvlucht: te oud
- BAG Viewer luchtfoto's: te oud
- PDOK Viewer luchtfoto's: staan ze op!
Wel in beperkte resolutie, maar het is een begin...Nu de andere services nog.
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Als ik er 24 in serie zet wordt dit 739Vmpp en 909,6Voc totaal of gerbuik jij andere waardens?
Het idee van PClop om 2x24 panelen parallel aan te sluiten vind ik zelf niet zo slim idee als je niet tegelijkertijd alle panelen gaat monteren. Mijn idee is daarom elke string op zijn eigen MPP.
Aangezien ik 6 rijen van 4 panelen landscape kan leggen kan ik ook besluiten om aan elke kant 20 panelen te leggen (5400W / 616Vmpp / 758Voc). Wat ik voor wil zijn is dat ik nu een verkeerde omvormer koop. Of dit nou een Fronius of een Goodwe is maakt mij niet uit. Zolang het uiteindelijk maar mogelijk is om om beide dakvlakken op 1 omvormer aan te sluiten.
En je hebt voor mij eigenlijk ook al het antwoord gegeven. Als ik de 8kW omvormer van Goodwe neem dan kan ik daar 24 panelen op aansluiten. Als ik aan de veilige kant ga zitten kan ik het ook op 20 panelen houden. Mocht ik later op het andere dakvlak ook panelen willen leggen en de panelen die ik al heb zijn niet meer beschikbaar dan zal ik voor andere panelen kiezen die in de opbrengst bijna gelijkwaardig zijn.
Jouw vraag naar ervaringen met het wassen van zonnepanelen komt uit 2014. Desondanks wil ik de ervaring van mijn oom hier delen.
Locatie: nieuwbouwwoning uit circa 2007 aan de rand van een dorp in de gemeente Boxmeer
PV installatie #1: 9 x Sunkit à 200 Wp met een SMA stringomvormer, bouwdatum 31.8.2012; 4 stuks op hellend dak, 5 stuks op plat dak; nagenoeg schaduwvrij; totaal 1800Wp
PV installatie #2: 7 x onbekend à 295 Wp met Solaredge micro omvormers, bouwdatum 29.10.2016; 6 stuks op hellend dak en 1 zonnepaneel op plat dak; deels beschaduwd in de namiddag; totaal 2065Wp
Beide installaties liggen op hetzelfde dak.
Uitrichting dak [orientation]: -2º op het zuiden, licht neigend naar het oosten
Hellingshoek dak [inclination]: 40º (±5º)
In januari was de dagproductie (in kWh) van de nieuwe installatie #2 steeds hoger dan van de oude installatie #1. Ik ben toen op het dak geklommen en zag dat er redelijk wat zand en viezigheid aan de onderrand van het frame zich had opgehoopt. Toen vroeg ik aan mijn oom of hij de oude panelen ooit gewassen heeft gehad. Antwoord: Nee ik heb mijn zonnepanelen nog nooit gewassen.
Op 25 februari 2017 werden de oude 1800Wp zonnepanelen gewassen en sindsdien levert de oude installatie #1 weer een hogere kWh opbrengst per dag.
Voor wassen, 29.10.2016, 31 dagen; oud: 70,10 kWh; nieuw: 88,98 kWh
Wassen van de oude zonnepanelen op 25.2.2017
Na wassen, 26.2.2017, 31 dagen; oud: 194,1 kWh; nieuw: 185,63 kWh
Na wassen, 29.3.2017, 31 dagen; oud: 236,5 kWh; nieuw: 223,9 kWh
Met uitzondering van de dagen met erg weinig instraling, zoals afgelopen donderdag 18.5.2017 [instraling 809 J/cm2 in Volkel], levert de oude gewassen 1800Wp installatie meer kWh per dag dan de nieuwe 2065Wp. Oud: 3,9 kWh, Nieuw: 5,4 kWh. Wel wordt het verschil tussen "oud" (gewassen) en "nieuw" steeds kleiner naarmate de zon hoger aan de hemel komt, zie het resultaat van gisteren 20.5.2017: 9,2 kWh (nieuw) versus 9,5 kWh (oud) [2010 J/cm2 bij KNMI weerstation Volkel].
Daarom weet ik nog niet of het wassen nut heeft gehad, of dat de hogere productie komt doordat de oude installatie slecht presteert bij zwak licht.
[ Voor 0% gewijzigd door cj1 op 21-05-2017 13:25 . Reden: #2: 1 paneel op plat dak ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
WinkelmanErhamyri schreef op zondag 21 mei 2017 @ 11:58:
@TFHfony Kan je mij vertellen waar je die Trina Honey 265Wp voor die prijs hebt gezien? Mooie prijs.
http://shop.winkelman-zon...rie/1572/trina-solar.html
[ Voor 13% gewijzigd door TFHfony op 21-05-2017 13:09 ]
jep, dat had ik ook al gezegd.Erhamyri schreef op zondag 21 mei 2017 @ 12:39:
@migjes Goodwe heeft ook een 8 en 9 kW omvormer dus dat gat is er dan niet meer.
maar check of hij ook kan heb ik niet gedaan.
(en check ook altijd andere omvormers, er is zoveel meer onder de zon.)
dat is niet zo vreemd, zijn gewoon verschillende types van te vinden en dan heb je hele kleine verschillen.De Canadian Solar CS6P-270 heeft een Vmp van 30,8V en Voc van 37,9V. Op een ander datablad vond ik echter Vmp 30,7V en Voc 37.8.
(check de databladen alleen van de fabrikant en negeer leveranciers, die maken fouten)
nop, dat zijn ook de waardes die ik gebruik.Als ik er 24 in serie zet wordt dit 739Vmpp en 909,6Voc totaal of gerbuik jij andere waardens?
maar je moet ook nog de temperstuur coëfficiënt berekenen.
(hoe kouder het paneel de hoger de Vmpp en Voc, de warmer de lager.)
jep, je hebt gewoon geen idee wat voor panelen je de volgende keer te pakken krijgt.Het idee van PClop om 2x24 panelen parallel aan te sluiten vind ik zelf niet zo slim idee als je niet tegelijkertijd alle panelen gaat monteren. Mijn idee is daarom elke string op zijn eigen MPP.
en dan is 2x mpp geen fout idee.
ik persoonlijk zou zelfs voor een fronius gaan van rond de 9kW.Aangezien ik 6 rijen van 4 panelen landscape kan leggen kan ik ook besluiten om aan elke kant 20 panelen te leggen (5400W / 616Vmpp / 758Voc). Wat ik voor wil zijn is dat ik nu een verkeerde omvormer koop. Of dit nou een Fronius of een Goodwe is maakt mij niet uit. Zolang het uiteindelijk maar mogelijk is om om beide dakvlakken op 1 omvormer aan te sluiten.
En je hebt voor mij eigenlijk ook al het antwoord gegeven. Als ik de 8kW omvormer van Goodwe neem dan kan ik daar 24 panelen op aansluiten. Als ik aan de veilige kant ga zitten kan ik het ook op 20 panelen houden. Mocht ik later op het andere dakvlak ook panelen willen leggen en de panelen die ik al heb zijn niet meer beschikbaar dan zal ik voor andere panelen kiezen die in de opbrengst bijna gelijkwaardig zijn.
en dan ook gewoon 2x24X295Wp mono leggen.
(misschien zou ik 1x24x270Wp poly doen op het "slechte dak" en 1x24x320Wp op het "goede dak".
1 kant van het dak is gewoon net iets beter met de richting
ik heb liever een fronius als een goodwe. en liever mono als poly.
maar goed dat ben ik dan weer, dus je mag dit ook negeren.
(maar ga gewoon voor 24X, dat moet lukken.)
de panelen:
(maar winkelman is niet speciaal goedkoop met losse onderdelen.
dus het is goedkoper te krijgen.

De opnemer links meet achter op de koelribben en de opnemer rechts meet intern aan de bovenkant.
Als ik die waarde vergelijk met wat er op het display staat dan denk ik dat die waarde ergens uit een component wordt gelezen.
Dit maakte me wel wat nieuwsgierig om te zien om welk onderdeel het nu gaat dus een ir-camera gehaald en eens kijken waar de warmtebronnen nu echt zitten in de kast.

De echte warme plekken zitten waarschijnlijk achter de printplaat waar ik niet bij kan helaas.
Ik ben nu echter wel in de veronderstelling dat het geen kwaad kan de koeling een handje te helpen.
12 X 285W JA-solar op Solar-edge 3000HD ZW
Hier een "analoge problematiek"wenmaar schreef op zondag 21 mei 2017 @ 15:37:
Ik had gister even wat temperaturen gemeten op mijn SolarEdge HD-Wave en dit vergeleken met wat er op het display stond.
[afbeelding]
De opnemer links meet achter op de koelribben en de opnemer rechts meet intern aan de bovenkant.
Als ik die waarde vergelijk met wat er op het display staat dan denk ik dat die waarde ergens uit een component wordt gelezen.
Dit maakte me wel wat nieuwsgierig om te zien om welk onderdeel het nu gaat dus een ir-camera gehaald en eens kijken waar de warmtebronnen nu echt zitten in de kast.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De echte warme plekken zitten waarschijnlijk achter de printplaat waar ik niet bij kan helaas.
Ik ben nu echter wel in de veronderstelling dat het geen kwaad kan de koeling een handje te helpen.
Mijn huidige 5000 HD Wave wordt veel warmer al mijn oude SE 4000. Solar Edge heeft hier meegekeken en volgens hun is er niets aan de hand. Op vol vermogen een dikke 50 C, echter wel met een koelblokje eronder van 4 stuks 60X60X25 mm fans. Zit precies klem tussen de DC connectoren en de muur.
Als ik met mijn IR fluke de heatsink meet is de display waarde wel ca. 15 C hoger (op een matzwart stukje tape) Ook stijgt en daalt de temperatuur snel onder belasting verandering. Zie b.v. gister op PV output.
@No Hands had het ook al gezien, de ferriet kraal op de AC kabel mis ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 21-05-2017 16:30 . Reden: afbeeldingen toegevoegd ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Die ronde groene ring die om je DC zit, moet die niet om je AC?wenmaar schreef op zondag 21 mei 2017 @ 15:37:
Ik had gister even wat temperaturen gemeten op mijn SolarEdge HD-Wave en dit vergeleken met wat er op het display stond.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Denk dat de smoorspoel op het PCB vlak boven de 220v aansluiting voor het AC gedeelte is.No Hands schreef op zondag 21 mei 2017 @ 16:22:
[...]
Die ronde groene ring die om je DC zit, moet die niet om je AC?
En de ring voor de eventueel opgevangen Hf-signalen vanuit de panelen, deze zat er verder bij levering al dus lijkt me standaard.
De vermogenselektronica die door de heatsink wordt gekoeld kan dat soort temperaturen goed aan maar ik zag dat mijn PCB al een 60+ graden had van de componenten die er achter zitten en dat lijkt me minder goed.Gasschuif schreef op zondag 21 mei 2017 @ 16:12:
[...]
Hier een "analoge problematiek"
Mijn huidige 5000 HD Wave wordt veel warmer al mijn oude SE 4000. Solar Edge heeft hier meegekeken en volgens hun is er niets aan de hand. Op vol vermogen een dikke 50 C, echter wel met een koelblokje eronder van 4 stuks 60X60X25 mm fans. Zit precies klem tussen de DC connectoren en de muur.
Als ik met mijn IR fluke de heatsink meet is de display waarde wel ca. 15 C hoger (op een matzwart stukje tape) Ook stijgt en daalt de temperatuur snel onder belasting verandering. Zie b.v. gister op PV output.
Als er al een klein beetje airflow over de koelribben gaat zie ik de temperatuur flink afnemen op het display.
Ik hoop zo ook de binnenkant wat van warmte te kunnen ontzien.
Ik heb verder door mijn eigen beelden de interne meting op een andere plaats gelegd deze lag eerst links bovenin maar ik zag dat de temperatuur net iets rechts van het midden warmer was.
Nu lijkt deze meting redelijk overeen te komen met de meting op het display.
Erhamyri schreef op zondag 21 mei 2017 @ 12:39:
@migjes Goodwe heeft ook een 8 en 9 kW omvormer dus dat gat is er dan niet meer. De Canadian Solar CS6P-270 heeft een Vmp van 30,8V en Voc van 37,9V. Op een ander datablad vond ik echter Vmp 30,7V en Voc 37.8.
Als ik er 24 in serie zet wordt dit 739Vmpp en 909,6Voc totaal of gerbuik jij andere waardens?
Het idee van PClop om 2x24 panelen parallel aan te sluiten vind ik zelf niet zo slim idee als je niet tegelijkertijd alle panelen gaat monteren. Mijn idee is daarom elke string op zijn eigen MPP.
Maar migjes, welke omvormer adviseer jij dan met die goed bedoelde hersenspinselsmigjes schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:11:
[...]
jep, je hebt gewoon geen idee wat voor panelen je de volgende keer te pakken krijgt.
en dan is 2x mpp geen fout idee.![]()
[...]
ik persoonlijk zou zelfs voor een fronius gaan van rond de 9kW.
(misschien zou ik 1x24x270Wp poly doen op het "slechte dak" en 1x24x320Wp op het "goede dak".
1 kant van het dak is gewoon net iets beter met de richting)
maar goed dat ben ik dan weer, dus je mag dit ook negeren.![]()
van jou, bedoel, welke omvormer anders dan een SMA, kan die vermogens die jij uitspuugt
per mppt tracker aan resp. 6480Wp, 7200Wp en, is een hele mooie, 24x320Wp= 76080Wp.

Jij schud vast zo tien omvormers die dat op 1 mppt aan kunnen uit je mouw.
Waarschijnlijk niet dus, wordt het ( tenzij het een SMA is ) dus een 10+++ Kw omvormer
wil je niet de hele handel oost + west wel parallel op 2 parallel geschakelde mppt', moeten schakelen.
Vermoed dat het toch ook max 20 paneeltjes per string gaat worden voor als @Erhamyri het
laat uitvoeren door een installateur, die geeft echt geen garantie af voor die 24 in een string.
PClop schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:40:
@Erhamyri
Helemaal begrepen, maar voor de betere configuratie is toch wel max 20 panelen
per string aan te bevelen, met 24 panelen in serie loopt het toch te vaak uit
de range van het mppt regel bereik, dat geld voor bijna alle 3 fase omvormers.
De openklemspanning is bij 24 polypanelen al boven de 900V en dus
al buiten de mppt range, onder belasting zal de spanning dan wel dalen
tot een 750V, maar dat is ook nog ver van de ideale spanning van ~600V?
Denk dat je het ook wel red met 40 panelen op je dak i.p.v. 48.
Edit;
En mocht je toch graag 24 panelen op een dakvlak willen hebben voor de look
dan zul je toch moeten kiezen voor een 1 fase omvormer voor het beter rendement
en dan dus een die 2x12 panelen aankan, en dat wordt best wel een zoek klusje.
Mooi speelgoed hoor
Wel aan de grote kant... (ach ja, meer koeloppervlak)
https://www.mupload.nl/img/n64cgmprzuxuj.jpg
https://www.mupload.nl/img/kwbfstwla3bc1.jpg
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2017 18:08 ]
Jammer dat het er 1 is zonder display.AUijtdehaag schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:06:
Pas nog een SMA 15000 TL-30 opgehangen aangesloten.
Mooi speelgoed hoor![]()
Wel aan de grote kant... (ach ja, meer koeloppervlak)
https://www.mupload.nl/img/n64cgmprzuxuj.jpg
https://www.mupload.nl/img/kwbfstwla3bc1.jpg
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Nu heb je mijn interesse gewekt; wat zijn de goedkopere shops?migjes schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:11:
[...]
jep, dat had ik ook al gezegd.
maar check of hij ook kan heb ik niet gedaan.![]()
(en check ook altijd andere omvormers, er is zoveel meer onder de zon.)
[...]
dat is niet zo vreemd, zijn gewoon verschillende types van te vinden en dan heb je hele kleine verschillen.
(check de databladen alleen van de fabrikant en negeer leveranciers, die maken fouten)
[...]
nop, dat zijn ook de waardes die ik gebruik.
maar je moet ook nog de temperstuur coëfficiënt berekenen.
(hoe kouder het paneel de hoger de Vmpp en Voc, de warmer de lager.)
[...]
jep, je hebt gewoon geen idee wat voor panelen je de volgende keer te pakken krijgt.
en dan is 2x mpp geen fout idee.![]()
[...]
ik persoonlijk zou zelfs voor een fronius gaan van rond de 9kW.
1 kant van het dak is gewoon net iets beter met de richting)
maar goed dat ben ik dan weer, dus je mag dit ook negeren.![]()
de panelen:
(maar winkelman is niet speciaal goedkoop met losse onderdelen.
dus het is goedkoper te krijgen.)
migjes zegt al fronius.PClop schreef op zondag 21 mei 2017 @ 17:42:
Maar migjes, welke omvormer adviseer jij dan met die goed bedoelde hersenspinsels
van jou, bedoel, welke omvormer anders dan een SMA, kan die vermogens die jij uitspuugt
per mppt tracker aan resp. 6480Wp, 7200Wp en, is een hele mooie, 24x320Wp= 76080Wp.![]()
Jij schud vast zo tien omvormers die dat op 1 mppt aan kunnen uit je mouw.
[...]
De Symo serie van 3.0 tot 8.2 kW kan 16A@800V per tracker aan - dat is bijna 13 kW, en ze hebben er twee.
De volgende stap is 10 kW, die lust 27+16A.
Afgezien daarvan is meer dan 1 kV Voc-10 af te raden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Niet volgens de Fronius configuratietool.Proton_ schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:54:
[...]
migjes zegt al fronius.
De Symo serie van 3.0 tot 8.2 kW kan 16A@800V per tracker aan - dat is bijna 13 kW, en ze hebben er twee.
De volgende stap is 10 kW, die lust 27+16A.
Afgezien daarvan is meer dan 1 kV Voc-10 af te raden.

Je hebt voldoende "op afstand" uitleesmogelijkheden.
Ik kijk ook nooit meer op mijn schermpje van de SMA.
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2017 20:04 ]
Laten we niet in een welles-nietes verzanden.

Als je de configurator kietelt om de panelen op 180% te dimensioneren op een Fronius Symo 8.2 is dit een van zijn voorstellen (duidelijk niet de eerste keus).
Let op de kolom IR (inverter ratio): MPPT B heeft 11 kWp op een 8.2 kW omvormer.
Welke tool heb jij gebruikt?
Of bedoelde je 24 panelen? Dat is gewoon buiten de specs, ook van SMA
Als je de configurator belooft dat je de panelen altijd opstookt tot 10 graden wil hij nog een stringlengte van 21 maken (desnoods parallel op 1 mppt), meer niet.
De HD-Wave heeft zo te zien geen elektrolytische condensatoren. Deze elco's zijn vaak het kwetsbaarst voor veroudering door temperatuur in vermogenselektronica. Vermogenshalfgeleiders mogen intern (=junctie) veelal 150 tot 175° worden. Een hogere temperatuur ten opzichte van de SE 4000 lijkt me dan ook geen probleem.Gasschuif schreef op zondag 21 mei 2017 @ 16:12:
[...]
Hier een "analoge problematiek"
@No Hands had het ook al gezien, de ferriet kraal op de AC kabel mis ik.
[afbeelding]
[afbeelding]
Heeft iemand trouwens wel eens gemeten aan de rimpelstroom van de HD-Wave op de DC-zijde? De energieopslag lijkt me aan de kleine kant gezien de energiedichtheid van elco's versus film. Maar veel rimpelstroom zal er niet op kunnen staat vanwege de IV-curve
Er hoort op die AC bekabeling een groene ring te zitten.(zelfde als op de DC kabels) Deze zit in een aparte zakje in de doos met een handleiding erbij en moet diegene die het aansluit er zelf tussen zetten.wenmaar schreef op zondag 21 mei 2017 @ 15:37:
[afbeelding]
D
[afbeelding]
Waar gaat die aparte aardingskabel heen links via de internetkabel uitgang? De voedingskabelaardedraad is 2,5mm2 maar die erbij is gemonteerd lijkt 6mm2. Als die toevallig naar de zonnepanelen gaat dan hebben ze het verkeerd aangelegd.
[ Voor 12% gewijzigd door SolarKing op 21-05-2017 21:38 ]
www.sunsolar.nl
Kijk eens bij Weslandsolar. daar heb ik vorig jaar oost/west schansen van alu laten maken voor omgerekend 30euro per paneel. (was volgens mij ex btw) Was ook voor 24panelen, 720euro.TFHfony schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:52:
Flatfix voor 24 panelen Oost/West landscape = 1181,16 Euro
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Bij SE klooien ze wat aan met die Ferrietten, soms zitten ze er wel bij, soms weer niet.SolarKing schreef op zondag 21 mei 2017 @ 21:31:
[...]
Er hoort op die AC bekabeling een groene ring te zitten.(zelfde als op de DC kabels) Deze zit in een aparte zakje in de doos met een handleiding erbij en moet diegene die het aansluit er zelf tussen zetten.
Waar gaat die aparte aardingskabel heen links via de internetkabel uitgang? De voedingskabelaardedraad is 2,5mm2 maar die erbij is gemonteerd lijkt 6mm2. Als die toevallig naar de zonnepanelen gaat dan hebben ze het verkeerd aangelegd.
Hoe dan ook is de prijs wat hoog. Hier kom je maximaal op 880 euro:Atomic2005 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 22:02:
[...]
Kijk eens bij Weslandsolar. daar heb ik vorig jaar oost/west schansen van alu laten maken voor omgerekend 30euro per paneel. (was volgens mij ex btw) Was ook voor 24panelen, 720euro.
http://www.jenm-zonnepane...ity=1&custom%5B609453%5D=
Goal Zero heeft inderdaad mooi spul maar het is mij nog net te duur, zo vaak zal hier niet gebruikt worden per jaar. Bovendien heb je nu ook de Anker Powerhouse en daar zit geen loodaccu in, scheelt flink in gewicht. Lampjes enzo hoeven er niet aan, de hele opstelling heeft één doel en dat is bier koel houden. Nu vertrekken we met koud bier en kan er onderweg in de auto ook via de sigarettenaansteker gekoeld worden.Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 22:01:
[...]
daar kan jij je nog flink in vergissen. ik heb nu twee jaar een goal zero yeti 450, zeer handig apparaat. er zijn veel flamers op internet die het overpriced spul noemen en dat je het ook zelf kunt bouwen voor de helft.echter is de afwerking dan echt honkytonky te noemen. het mooie van dit systeem is dat je de goal zero lampjes kunt gebruiken. ik was eerst schocked toen ik de prijs zag maar naar enig onderzoek tot de conclusie gekomen dat dit toch wel een redelijk bruikbaar apparaat is(pure sine wave rond de 300watt.) ik heb een tijdje een 48cells sharp paneel erop gehad(160wp en die gaf ongeveer 100-130watt aan laadvermogen aan de yeti. er zijn twee kleine zwarten ec solar 100wp panelen waarbij je er twee geschakeld aan de yeti kunt zetten. ik denk eerlijk gezegd dat je met 50watt weinig doet hou er rekening mee dat die 50watt bij optimale hoek en genoeg zon is even minder zon en je zit zo op 30watt., als je nagaat dat een snelle lader van samsung al 24watt trekt. het budget is waarschijnlijk te laag wat ik uit het verhaal opmaak. 20w sets die hetzelfde of meer kosten. wat is het budget 50-250 euro?te laag voor wat je wilt kan ik nu al zeggen. nog een tip staar je niet blind op mah, kijk naar Wh. dat hele gebeuren met een zonnepaneel met je mee dragen kan je beter laten varen op een festival de stroom die je van een klein paneeltje kan halen is dusdanig laag dat het zowat onbruikbaar is. heeft een xtorm in de aanbieding de ap175 solar kit is nu 175 euro voor 55wh. oh nog een tip laat wakawaka links liggen dat is echt flauwekul. een 10watt paneel daar doe je vrijwel niks mee.
Uiteindelijk dit 80W ding besteld samen met een losse 12V plug:

Daar zit de laadregelaar al achter op het paneel gebout met krokodillenbekjes voor de accu, en als je via de laadregelaar ook nog eens je verbruikers aansluit zit er ook een onderspanningsbeveiliging op.
En dit zit je later ook iets makkelijker op het dak van de bijkeuken, toch weer 80W erbij
Tot nu toe zaten ze er bij mij altijd bij en ik plaats elke week wel een SolarEdge systeem.Andre1973 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 22:19:
[...]
Bij SE klooien ze wat aan met die Ferrietten, soms zitten ze er wel bij, soms weer niet.
Dat ze bij de HD wave modellen los geleverd worden en niet ingebouwd zijn in de omvormer is mij een vraagteken.
Bij sommige omvormers kreeg ik die displaysticker er met geen mogelijkheid af. Te goede lijm gebruikt.
www.sunsolar.nl
Het is het volgende geworden die we zelf hebben geïnstalleerd (met veligheidsharnas van een liftmonteur aan de draagbalk van het dak, veiligheid voor alles

Goodwe 1-fase Omvormer GW2000-NS
8x Trina Honey Plus TSM-290 DD05A.08 (II) 290Wp Percium (2320 Wp totaal)
Totaal was ik -/+€ 1950 ex btw kwijt (dit is dus exclusief montage) en heb een terugverdientijd van 4.5 jaar.

De opbrengst per jaar zal ongeveer 2100 KWh p.j. moeten zijn (Buren met 2385 Wp hebben een gemiddelde opbrengst van 2300 kWh de laatse 2 jaar, dus zal wel iets hoger liggen.)
Dit is hun opstelling:
Goodwe 1-fase Omvormer GW2000-NS
9x A Solar JAM6-60-265-BK+SE Full Black

[ Voor 40% gewijzigd door Elsandre op 22-05-2017 09:56 ]
Ik heb 2 keer de ring er niet bij gehad, toen heeft SE er 1 nagestuurd. Die lijm is nog wel eens een dingetje ja.SolarKing schreef op maandag 22 mei 2017 @ 00:27:
[...]
Tot nu toe zaten ze er bij mij altijd bij en ik plaats elke week wel een SolarEdge systeem.
Dat ze bij de HD wave modellen los geleverd worden en niet ingebouwd zijn in de omvormer is mij een vraagteken.
Bij sommige omvormers kreeg ik die displaysticker er met geen mogelijkheid af. Te goede lijm gebruikt.
Zou een van jullie mij kunnen vertellen wat die ring nog meer weg filtert gezien er een compleet netfilter op de print zit.No Hands schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:35:
[...]
Ik heb 2 keer de ring er niet bij gehad, toen heeft SE er 1 nagestuurd. Die lijm is nog wel eens een dingetje ja.
Ik zou niet weten wat zo'n ring meer filtert dan een ring met meerdere wikkelingen en nog een paar ontstoor condensatoren.
Dit geld overigens ook voor de DC bekabeling.
Wat me ook opvalt is dat de DC aders netjes tegenovergesteld door de ring heen gaan en de AC aders volgens de beschrijving op dezelfde manier door de ring gaan.
Over de aarddraad die had 4mm kunnen zijn net als de DC-bekabeling.
Ik neem aan dat dat een vereffenings-aarde is, deze had in principe ook aan de buitenkant op het metaal bevestigd kunnen worden maar daar zit geen aansluiting voor.
Dat ze het zo aansluiten komt doordat de omvormer ook vlakbij de panelen had kunnen staan en dan moet je twee vreemd geleidende delen (de metalen buitenkanten) met elkaar vereffenen.
En dat dit 6mm is komt waarschijnlijk dat men maximaal 6mm in de MC4-connector kan gebruiken als dat nodig is.
Een netfilter filtert eventuele oneffenheden die in het 230V-net voor kunnen komen ("spurious").
Een ferrietkraal filtert HF-storing van externe bronnen als nabij gelegen zenders e.d. De DC-bekabeling van de zonnepanelen fungeren dan onbedoeld als antenne. Dit soort storing kan onvoorspelbaar gedrag vertonen aan elektronica.
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Allemaal samen een printer kopen en onze daken volleggen?
Zou wel wat zijn voor het dak van onze garage (veel schaduw aan de ZO kant).No Hands schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:58:
http://mashable.com/2017/...-All-Partial#0_I5DXKfDqqA
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik wil duurzaam investeren, dwz dat de panelen het gewoon 25-30 jaar moeten doen. Natuurlijk kun je schade verzekeren, maar dan moet er nog steeds een nieuw paneel worden gemaakt voor mijn energiebehoefte, en dat zou ik graag gewoon voorkomen.
Is het dan zinnig om alléén naar glas-glas te kijken, of zijn er andere panelen die qua bouwkwaliteit, stevigheid en (daardoor) goede opbrengst op de lange termijn écht goed zijn? Ik ben bang dat ik oogkleppen opgezet heb gekregen
Laat iedereen binnenkort zijn elektrische auto wrappen ?No Hands schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:58:
Ff serieus: Zo te zien weegt het niks, dus wel ideaal voor bovenop koelopleggers, zodat ze elektrisch kunnen koelen in plaats van op diesel. En waarschijnlijk nog een groter succes op die miljoenen m2's fabrieks- en magazijndaken die te licht ontworpen zijn om zonnepanelen+ballast te dragen en waar je dan gewoon folie op uit kunt rollen...
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Ja ik heb ook die online tool gebruikt, en denk dat die 8.2 prima werkt met 20 panelen oostProton_ schreef op zondag 21 mei 2017 @ 20:47:
[...]
Laten we niet in een welles-nietes verzanden.
[afbeelding]
Als je de configurator kietelt om de panelen op 180% te dimensioneren op een Fronius Symo 8.2 is dit een van zijn voorstellen (duidelijk niet de eerste keus).
Let op de kolom IR (inverter ratio): MPPT B heeft 11 kWp op een 8.2 kW omvormer.
Welke tool heb jij gebruikt?
Of bedoelde je 24 panelen? Dat is gewoon buiten de specs, ook van SMA
Als je de configurator belooft dat je de panelen altijd opstookt tot 10 graden wil hij nog een stringlengte van 21 maken (desnoods parallel op 1 mppt), meer niet.
op tracker A met dan ook nog 20 op B ( of zelfs 22 om 22 )
Maar wat is nu dat welles nietes waar je het over hebt, denk dat we gewoon de vragensteller
bedienen met opties, en ieder daar zo zijn eigen visie op heeft, toch.
Panelen aarden is toch iets anders dan vereffenen. Panelenaarding dient met minimaal 6mm2 rechtstreeks aangesloten te worden op de aardpen en niet op de omvormer die maar met 2,5mm2 verbonden is.wenmaar schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:40:
[...]
Over de aarddraad die had 4mm kunnen zijn net als de DC-bekabeling.
Ik neem aan dat dat een vereffenings-aarde is, deze had in principe ook aan de buitenkant op het metaal bevestigd kunnen worden maar daar zit geen aansluiting voor.
Dat ze het zo aansluiten komt doordat de omvormer ook vlakbij de panelen had kunnen staan en dan moet je twee vreemd geleidende delen (de metalen buitenkanten) met elkaar vereffenen.
En dat dit 6mm is komt waarschijnlijk dat men maximaal 6mm in de MC4-connector kan gebruiken als dat nodig is.
Je kan er handleidingen over lezen op internet. In België bijvoorbeeld is het verplicht. In Nederland is het niet verplicht en wordt het vaak achterwege gelaten vanwege kostenbesparing.
Nu weet ik niet of het hier om panelenaarding gaat of dat de omvormer vereffent is aan een metalen paal of andere metalen objecten bijvoorbeeld.
www.sunsolar.nl
Die SolarEdge heeft toch ook nogal wat communicatie met eventueel aangebrachte optimizers in de keten.wenmaar schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:40:
[...]
Zou een van jullie mij kunnen vertellen wat die ring nog meer weg filtert gezien er een compleet netfilter op de print zit.
Ik zou niet weten wat zo'n ring meer filtert dan een ring met meerdere wikkelingen en nog een paar ontstoor condensatoren.
Dit geld overigens ook voor de DC bekabeling.
Wat me ook opvalt is dat de DC aders netjes tegenovergesteld door de ring heen gaan en de AC aders volgens de beschrijving op dezelfde manier door de ring gaan.
[...]
Dus dat daar filtering wenselijk is, lijkt me op zich wel logisch.
Waarom de richting/oriëntatie bij DC en AC verschillend is, zou ik niet weten. Ben er wel benieuwd naar
Wat ik mij kan voorstellen is dat er bij de DC-kant alleen sprake is van een data-stroom die je wilt bewaren en bij de AC-kant wil je echt alleen een 50Hz sinus overhouden. Maar of je dat daarmee bereikt zou ik niet durven zeggen. (de DC-stroom zelf doet niets in zo'n ring)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Qua degellijkheid en embedded energie scoort Solar Frontier erg goed. Omdat er geen silicium gesmolten hoeft te worden (want dunne film) is er maar 60% van de energie nodig volgens marketing.Pathogen schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:57:
Gezien mijn offertebespreking terecht is afgesplitst, toch hier wel even de kernvraag waar ik nu mee zit:
Ik wil duurzaam investeren, dwz dat de panelen het gewoon 25-30 jaar moeten doen. Natuurlijk kun je schade verzekeren, maar dan moet er nog steeds een nieuw paneel worden gemaakt voor mijn energiebehoefte, en dat zou ik graag gewoon voorkomen.
Is het dan zinnig om alléén naar glas-glas te kijken, of zijn er andere panelen die qua bouwkwaliteit, stevigheid en (daardoor) goede opbrengst op de lange termijn écht goed zijn? Ik ben bang dat ik oogkleppen opgezet heb gekregen
De panelen zijn ook kleiner (dus kleinere krachten).
(geen aandelen)
Vooralsnog lijkt EVA ook erg duurzaam en is vroegtijdige degradatie meer pech dan een bewijs van brakke kwaliteit.
www.sunsolar.nl
Source: https://www.123groepenkast.nl/Aansluiten-Aarden-PV-panelen
// In de recente NEN1010 geldt de metalen constructie van een PV installatie als een “vreemd geleidend deel”, en moet dus geaard worden. De metalen constructie moet worden geaard door middel van een potentiaalvereffeningsleiding die met de DC kabel mee naar de omvormer moet worden geleid. Nabij de omvormer moet de vereffeningsleiding op een aardrail worden aangesloten. Ook de omvormer moet met een potentiaalvereffeningsleiding op deze aardrail worden aangesloten. Deze aardrail moet vervolgens weer worden aangesloten op de hoofdaardrail van het pand.
De zonnepanelen zelf zijn vaak dubbel geïsoleerde PV panelen en deze hoeven dus niet geaard te worden. Het gaat om de aarding van de metalen draagconstructie waarop ook vaak de DC bekabeling is bevestigd. //
Source:http://www.dgem.nl/nl/zonne-energie/de-electrotechnische-installatie
// De (frames van de) PV zonnepanelen en draagconstructie dienen geaard te worden om een spanningsopbouw te laten wegvloeien zonder dat er meetbare stromen ontstaan. De frames van de zonnepanelen dienen hierbij geleidend contact te maken met het montage systeem. Belangrijk is de geanodiseerde laag op de omlijsting van de zonnepanelen te penetreren voor een goede geleiding. Ga uit van een aarding (draad) van minimaal 4 mm². Aarding dient rechtstreeks van de panelen naar de vereffeningsrail (in de meterkast) plaasts te vinden, niet via de omvormer. //
Zoals je ziet wordt bij de 2e source wel aangegeven dat het zonnepaneel fram zelf ook geaard moet worden. Hoe het exact in de nieuwe NEN1010 staat weet ik niet.
Ik vraag me wel af wat er gebeurd met je huisinstallatie als je blikseminslag krijgt.
http://nos.nl/artikel/217...holland-zonnepanelen.html
Het filmpje is net op het 20.00h NOS journaal te zien geweest
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Grappig dit stukje in het artikel.Gasschuif schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:46:
Hand made in Holland...
http://nos.nl/artikel/217...holland-zonnepanelen.html
Het filmpje is net op het 20.00h NOS journaal te zien geweest
"Elwin Ter Horst van Powerfield is op zoek naar een geschikte locatie voor de fabriek, ergens langs de Groningse kust. Ter Horst is ervan overtuigd dat er een markt is voor 'made in Holland' zonnepanelen. Zonnepanelen zijn een flinke investering en productie dicht bij huis vermindert de kans op schade. Bovendien is het voor mensen aantrekkelijk om dicht bij huis verhaal te kunnen halen als er iets mis is."
Doet me aan Scheutensolar denken waar het flink mis ging.
www.sunsolar.nl
Eigenlijk moeten vreemd geleidende delen altijd al aan je potentiaal vereffening liggen, er wordt vaak misbruik gemaakt dat je draagframe buiten handbereik is. Kan wel zijn maar de dakdekker op je dak zeker niet. Bliksem inslag een directe maakt weinig uit, ga er maar vanuit dat alles van de muur vliegt. Bij buren inslag is vaak ook defecte elektronica.Erhamyri schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:41:
@SolarKing Ik heb dan wel geen toegang tot de laatste uitgave van de NEN1010 maar in de nieuwe NEN1010 is er schijnbaar meer duidelijkheid gekomen over het aarden van PV installaties.
Source: https://www.123groepenkast.nl/Aansluiten-Aarden-PV-panelen
// In de recente NEN1010 geldt de metalen constructie van een PV installatie als een “vreemd geleidend deel”, en moet dus geaard worden. De metalen constructie moet worden geaard door middel van een potentiaalvereffeningsleiding die met de DC kabel mee naar de omvormer moet worden geleid. Nabij de omvormer moet de vereffeningsleiding op een aardrail worden aangesloten. Ook de omvormer moet met een potentiaalvereffeningsleiding op deze aardrail worden aangesloten. Deze aardrail moet vervolgens weer worden aangesloten op de hoofdaardrail van het pand.
De zonnepanelen zelf zijn vaak dubbel geïsoleerde PV panelen en deze hoeven dus niet geaard te worden. Het gaat om de aarding van de metalen draagconstructie waarop ook vaak de DC bekabeling is bevestigd. //
Source:http://www.dgem.nl/nl/zonne-energie/de-electrotechnische-installatie
// De (frames van de) PV zonnepanelen en draagconstructie dienen geaard te worden om een spanningsopbouw te laten wegvloeien zonder dat er meetbare stromen ontstaan. De frames van de zonnepanelen dienen hierbij geleidend contact te maken met het montage systeem. Belangrijk is de geanodiseerde laag op de omlijsting van de zonnepanelen te penetreren voor een goede geleiding. Ga uit van een aarding (draad) van minimaal 4 mm². Aarding dient rechtstreeks van de panelen naar de vereffeningsrail (in de meterkast) plaasts te vinden, niet via de omvormer. //
Zoals je ziet wordt bij de 2e source wel aangegeven dat het zonnepaneel fram zelf ook geaard moet worden. Hoe het exact in de nieuwe NEN1010 staat weet ik niet.
Ik vraag me wel af wat er gebeurd met je huisinstallatie als je blikseminslag krijgt.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
De vlamboog detectie staat daar standaard uitgeschakeld.
Ik heb net de mijne via het menu "maintenance" ingeschakeld (AFCI) en op "manual" re-conect ingesteld.
Je wilt bij een vlamboog detectie immers niet dat er "auto" reconnect plaats vindt.
De tweekers hier die wel eens wat paneeltjes hebben kortgesloten en de vlambogen zien die bij het lostrekken van de draden ontstaan snappen waarom.
[ Voor 34% gewijzigd door Gasschuif op 22-05-2017 22:55 ]
Ik zit er vergelijkbaar in als jij: Liefst één keer goed doen en bij voorkeur ben ik er dan voor 25+ jaar van af.Pathogen schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:57:
Gezien mijn offertebespreking terecht is afgesplitst, toch hier wel even de kernvraag waar ik nu mee zit:
Dat is één van de redenen waarom ik op Sunpower-panelen uit ben gekomen.
Sunpower geeft 25 jaar garantie en beargumenteert een "usefull life" van 40 jaar:
https://us.sunpower.com/s...e-40-year-useful-life.pdf
Zie ook voor een (uitgebreid) technisch verhaal over de ontwerpprincipes die ze in hun panelen hebben gekozen om veroudering tegen te gaan:
https://us.sunpower.com/s...dule-degradation-rate.pdf
(Voor wat het waard is, dit is natuurlijk informatie van de leverancier. Echter ook in onafhankelijke test komt Sunpower er erg goed uit. Mijn 16 Sunpower-paneeltjes liggen er nog geen jaar, dus of het reclame-bla-bla is, of echt gewoon 25 jaar blijft werken, daar zal ik - als ik er aan denk - over 24 jaar over terugmelden
Het bestaat al jaren (i.i.g. sinds 2009) alleen was toen het rendement nog schrikbarend laag. (3 tot 4 x zo laag als huidige panelen)No Hands schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:58:
Weet niet hoe dat nu is.
Verwijderd
ik ga zelf een koffer maken van zwarte ec solar 100wp 2x. voor het laden van mijn phantom 4 batterijen onderweg.Erasmo schreef op zondag 21 mei 2017 @ 23:07:
[...]
Goal Zero heeft inderdaad mooi spul maar het is mij nog net te duur, zo vaak zal hier niet gebruikt worden per jaar. Bovendien heb je nu ook de Anker Powerhouse en daar zit geen loodaccu in, scheelt flink in gewicht. Lampjes enzo hoeven er niet aan, de hele opstelling heeft één doel en dat is bier koel houden. Nu vertrekken we met koud bier en kan er onderweg in de auto ook via de sigarettenaansteker gekoeld worden.
Uiteindelijk dit 80W ding besteld samen met een losse 12V plug:
[afbeelding]
Daar zit de laadregelaar al achter op het paneel gebout met krokodillenbekjes voor de accu, en als je via de laadregelaar ook nog eens je verbruikers aansluit zit er ook een onderspanningsbeveiliging op.
En dit zit je later ook iets makkelijker op het dak van de bijkeuken, toch weer 80W erbij
Maar ? Zo lang het licht is (Licht qua gewicht bedoel ik, niet qua daglicht) zijn er nog heel veel, heel grote daken die op dit moment geen zonnepanelen kunnen hebben. Daar is nog een heel groot potentieel te halen... Liever 4x een beetjje, als 3 keer niks...Andre1973 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 23:22:
[...]
Het bestaat al jaren (i.i.g. sinds 2009) alleen was toen het rendement nog schrikbarend laag. (3 tot 4 x zo laag als huidige panelen)
Weet niet hoe dat nu is.
Bij Scheuten ging het mis op het aansluitkastje, iets waar wij als monteurs toen al het installerende bedrijf (een van dé 2 in NL) voor hebben gewaarschuwd dat er daar iets mis was.SolarKing schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:52:
[...]
Grappig dit stukje in het artikel.
"Elwin Ter Horst van Powerfield is op zoek naar een geschikte locatie voor de fabriek, ergens langs de Groningse kust. Ter Horst is ervan overtuigd dat er een markt is voor 'made in Holland' zonnepanelen. Zonnepanelen zijn een flinke investering en productie dicht bij huis vermindert de kans op schade. Bovendien is het voor mensen aantrekkelijk om dicht bij huis verhaal te kunnen halen als er iets mis is."
Doet me aan Scheutensolar denken waar het flink mis ging.
Helaas luisteren sommige mensen niet naar andere mensen die dagelijks een product in handen hebben.
Waarom zo je op een dak 1000 Wp leggen als er 4000 Wp op kan?Oekiejoekie schreef op maandag 22 mei 2017 @ 23:35:
[...]
Maar ? Zo lang het licht is (Licht qua gewicht bedoel ik, niet qua daglicht) zijn er nog heel veel, heel grote daken die op dit moment geen zonnepanelen kunnen hebben. Daar is nog een heel groot potentieel te halen... Liever 4x een beetjje, als 3 keer niks...
Toen werd het gepresenteerd als een dakbedekking vervanger die ook nog elektriciteit op wekt.
Het is veel handiger (dat geld naar mijn idee voor ALLE indak systemen) om eerst een dak te maken en dan daar PV op te leggen. Is in veel gevallen nog goedkoper en betrouwbaarder ook.
Er ligt (lag?) een stukje op het stadhuis van Den Haag. Bijna geen opwek en lekkage! Dat was de demo waarna het storm zou moeten gaan lopen. het werd echter wind stil. Daarna nooit meer toegepast, door dat bedrijf voor zover ik weet.
T zal net als de aardlek discussie (wat zeg ik nou?) hier wel af en de de kop op steken.
Het is ook wel op TV geweest bij een dakkapellen boer, geen idee of die dat nog doet.
Edit: dat was bij De Ruiter, die heeft nu als enige er op staan dat je dakkapel steviger moet zijn als je daar later PV op wil gaan plaatsen! https://www.ruiterdakkape.../de-dakkapel/zonnepanelen helemaal mee eens!
T probleem is dat je als PV man bij zoiets ook dakdekker word, of een dakdekker moet pv / E man worden.
Dat combineert erg slecht in de praktijk. En is DUUR in arbeid.
Door montage systemen te gebruiken met een lange ligger haaks op de constructie balken van het dak, waardoor een aaneengesloten veld ontstaat, kun je met heel weinig ballast af die je bovendien kunt plaatsen boven die balken, je moet er wel even tijd en aandacht aan besteden.
Wij hebben wel dit soort systemen geplaatst op daken waar je je collega op 5 meter voorbij voelt lopen doordat het dak mee golft.
[ Voor 25% gewijzigd door Andre1973 op 23-05-2017 00:14 ]
Als je wilt kan ik wel een stukje over de gebruikservaring schrijven van met name de constructie als ik terug ben.Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 23:28:
[...]
ik ga zelf een koffer maken van zwarte ec solar 100wp 2x. voor het laden van mijn phantom 4 batterijen onderweg.
Omdat bepaalde daken in het verleden gebouwd zijn ? Toen berekend zijn op een maximale belasting, misschien te optimistisch gerekend ?Andre1973 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 23:43:
[...]
Waarom zo je op een dak 1000 Wp leggen als er 4000 Wp op kan?
Toen werd het gepresenteerd als een dakbedekking vervanger die ook nog elektriciteit op wekt.
Het is veel handiger (dat geld naar min idee oor ALLE indak systemen) om eerst eend dak te maken en dan daar PV op te leggen. Is in veel gevallen nog goedkoper en betrouwbaarder ook.
Er ligt (lag?) een stukje op het stadhuis van Den Haag. Bijna geen opwek en lekkage! Dat was de demo waarna het storm zou moeten gaan lopen. het werd echter wind stil. Daarna nooit meer toegepast.
Het is ook wel op TV geweest bij een dakkapellen boer, geen idee of die dat nog doet.
T probleem is dat je als PV man bij zoiets ook dakdekker word, of een dakdekker moet pv / E man worden.
Dat combineert erg slecht in de praktijk. En is DUUR in arbeid.
Ik kan me herrinneren dat bij de laatste serieuze sneeuwbui de Appie in Tilburg ontruimd werd. Omdat er op dat moment alleen maar sneeuw op lag, niet eens zonnepanelen met ballast. Maar als de sneeuw al te veel is, dan zou ik het ook niet aandurven om er ook nog eens zonnepanelen met ballast op te leggen. Maar als je dit kunt printen op HDPE dakbedekking/dakleer, dan heb je toch nog een kwart te pakken (rendementen worden helaas nergens genoemd, dus ik reken conservatief)
Als je nieuw bouwt dan ben ik het met je eens, hou dan rekening met zonnepanelen...
De hal waarop dat gekoppelde systeem ligt waar het dak zo lekker golf was juist een niet zo oude bedrijfshal (plat dak, om de 5 meter een balk, daar tussen staalplaat, met daarop los liggende (geschroefd, niet verlijmd zoals sandwich) isolatie met daarop bitumen.) volgens mij mogen ze de laatst tijd juist steeds krapper belastingen berekenen. maar ik ben geen bouwkundige.Oekiejoekie schreef op maandag 22 mei 2017 @ 23:50:
[...]
Omdat bepaalde daken in het verleden gebouwd zijn ? Toen berekend zijn op een maximale belasting, misschien te optimistisch gerekend ?
Ik kan me herrinneren dat bij de laatste serieuze sneeuwbui de Appie in Tilburg ontruimd werd. Omdat er op dat moment alleen maar sneeuw op lag, niet eens zonnepanelen met ballast. Maar als de sneeuw al te veel is, dan zou ik het ook niet aandurven om er ook nog eens zonnepanelen met ballast op te leggen. Maar als je dit kunt printen op HDPE dakbedekking/dakleer, dan heb je toch nog een kwart te pakken (rendementen worden helaas nergens genoemd, dus ik reken conservatief)
Als je nieuw bouwt dan ben ik het met je eens, hou dan rekening met zonnepanelen...
Als het maar een kwart oplevert, dan moet de rest ook heel erg goedkoop worden, en dan komt je TVT in gevaar gezien de relatief dure arbeid, je zou 4 x zoveel m2 moeten plaatsen t.o.v. gewone panelen.
Investeren... Dat is vaak helaas nog korte termijn. 't Mag nks kosten. En dus zo licht mogelijk bouwen. Zonnepanelen er op, maatschappelijk verantwoord ondernemen, dat is pas iets van de laatste jaren. Gebouwen staan er vaak langer. En dan blijf ik er bij, 4 x 25 % rendement, is beter als 4 daken waar zonnepanelen niet op kunnen.Andre1973 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 00:01:
[...]
De hal waarop dat gekoppelde systeem ligt waar het dak zo lekker golf was juist een niet zo oude bedrijfshal (plat dak, om de 5 meter een balk, daar tussen staalplaat, met daarop los liggende (geschroefd, niet verlijmd zoals sandwich) isolatie met daarop bitumen.) volgens mij mogen ze de laatst tijd juist steeds krapper belastingen berekenen. maar ik ben geen bouwkundige.
Als het maar een kwart oplevert, dan moet de rest ook heel erg goedkoop worden, en dan komt je TVT in gevaar gezien de relatief dure arbeid, je zou 4 x zoveel m2 moeten plaatsen t.o.v. gewone panelen.
Gewone poly panelen zijn er ook al 30 jaar en die oudjes doen het nog steeds. Ik verkoop een jaar of zes panelen en heb nog maar 1 keer een defecte gehad en dat was directbij installatie duidelijk.Pathogen schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:57:
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??