Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.407 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:25

thido

Tilburg

Hier nog de situatie op het dak, de schaduwlijn loopt op 221 graden ZW.
De panelen komen precies in die richting te staan.
Ik heb de schaduwval een aantal maal bekeken vanaf het moment dat we hier zijn komen wonen.
Halverwege maart: om 12:00 uur twee meter schaduw vrij, om 13:00 uur drie meter.
Op 5 mei: om 11:00 uur twee meter schaduwvrij, om 12:00 uur ruim drie meter (3,2).

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/schaduw/foto2.JPG

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
thido schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 16:59:
Hier nog de situatie op het dak, de schaduwlijn loopt op 221 graden ZW.
De panelen komen precies in die richting te staan.
Ik heb de schaduwval een aantal maal bekeken vanaf het moment dat we hier zijn komen wonen.
Halverwege maart: om 12:00 uur twee meter schaduw vrij, om 13:00 uur drie meter.
Op 5 mei: om 11:00 uur twee meter schaduwvrij, om 12:00 uur ruim drie meter (3,2).

[afbeelding]
Zelfde probleem heb ik ook, liggen op plat dak in schaduw van mijn eigen dakkapel tot half twaalf. Met solarfrontier valt schade wel mee. En gelukkig schijnt niet op alle dagen de zon, met bewolkt weer maakt het niks uit.

Weet niet wat voor iets daar staat van die houten wand?
Maar je hebt in feite een west set, zou je niet een wat steile schans kunnen maken tegen die wand, dan heb je in de middag een betere positie naar de zon toe

[ Voor 12% gewijzigd door reneeke1970 op 05-08-2016 17:13 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet over nadenken.
Dak volgooien met SF.

Dit is mijn noord (beetje west) dak en ziet ook heel veel schaduw en soms helemaal geen zon.
(op een SMA)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gbtcpbepu5gz5.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2016 17:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 17:09:
[...]

Zelfde probleem heb ik ook, liggen op plat dak in schaduw van mijn eigen dakkapel tot half twaalf. Met solarfrontier valt schade wel mee. En gelukkig schijnt niet op alle dagen de zon, met bewolkt weer maakt het niks uit.

Weet niet wat voor iets daar staat van die houten wand?
Maar je hebt in feite een west set, zou je niet een wat steile schans kunnen maken tegen die wand, dan heb je in de middag een betere positie naar de zon toe
Ik heb er ook aan gedacht om het dak vol te gooien met alles met de rug naar die opbouw (geen houten wand maar een volwaardige verdieping). Maar dan praten we niet meer over een west set maar een noord-west. Dat lijkt me niet echt rendabel... In ieder geval niet met normale panelen

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Ik heb trouwens ook nog een stuk laagbouw dak over :-)
Als ik richting midden blijf heb ik ook nauwelijks last van de schaduw van mijn eigen huis (alleen in de ochtend) Aan de voorkant kunnen er wel vier staan en dan een staart eraan van nog een vier o.i.d.

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/schaduw/IMG_6454.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je plaatje even gefixt met https://www.mupload.nl/

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7pxayjnxnb8ct.jpg

Gewoon overal panelen plaatsen, ook daar waar "even" schaduw is.
Volgens mij heb je ruimte zat voor SF. :)

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2016 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thido schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 17:19:
[...]

Ik heb er ook aan gedacht om het dak vol te gooien met alles met de rug naar die opbouw (geen houten wand maar een volwaardige verdieping). Maar dan praten we niet meer over een west set maar een noord-west. Dat lijkt me niet echt rendabel... In ieder geval niet met normale panelen
Als het Noord west is klopt je tijd schema met schaduw niet. Ieder west dak komt pas in middag in de zon, en in die paar uur doen ze het in verhouding goed omdat de steilheid dan in het voordeel is. Zulke daken doen altijd nog 70 procent, de wat plattere zelfs 80 . Je moet echt niet te bang voor schaduw zijn, zeker niet met sf ,setjes van vier parallel zetten met eenvoudige omvormer. Je hebt ruimte zat om zat binnen te harken. Boven die grind daken liggen toch ook nog platte daken van je eigen huis?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:10:
[...]

Als het Noord west is klopt je tijd schema met schaduw niet. Ieder west dak komt pas in middag in de zon, en in die paar uur doen ze het in verhouding goed omdat de steilheid dan in het voordeel is. Zulke daken doen altijd nog 70 procent, de wat plattere zelfs 80 . Je moet echt niet te bang voor schaduw zijn, zeker niet met sf ,setjes van vier parallel zetten met eenvoudige omvormer. Je hebt ruimte zat om zat binnen te harken. Boven die grind daken liggen toch ook nog platte daken van je eigen huis?
Als je met je rug tegen die zilverkleurige wand gaat staan kijk je naar het noord-westen.
Die schaduwlijn loopt op 221 graden (zuid-west). Wellicht niet duidelijk genoeg omschreven in een eerdere post...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 12:45
Ivm de aanschaf van een warmtepompboiler ga ik waarschijnlijkbtoch voor 24 ipv 20 sf-panelen. Mijn voorkeur gaat uit naar een blok van 6x4. Afmeting dak is 6 hoog en 6,15 breed. Het dak is groter maar in het midden zit een dakkapel. Breedte is gemeten tot aan de regenwaterafvoer. Deze steekt nog een cm of 10 uit het boeideel van de dakkapel. Wat denken jullie is dit te krap bemeten? Uieraard is het qua schaduw beter om ze boven de dakkapel te plaatsen maar de schaduw is vanaf mei al vanaf 11.30 niet meer hinderlijk voor de panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Sjors81 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:06:
Ivm de aanschaf van een warmtepompboiler ga ik waarschijnlijkbtoch voor 24 ipv 20 sf-panelen. Mijn voorkeur gaat uit naar een blok van 6x4. Afmeting dak is 6 hoog en 6,15 breed. Het dak is groter maar in het midden zit een dakkapel. Breedte is gemeten tot aan de regenwaterafvoer. Deze steekt nog een cm of 10 uit het boeideel van de dakkapel. Wat denken jullie is dit te krap bemeten? Uieraard is het qua schaduw beter om ze boven de dakkapel te plaatsen maar de schaduw is vanaf mei al vanaf 11.30 niet meer hinderlijk voor de panelen
Heb je wellicht een foto van het dak ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2pq5ee1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:35

Milmoor

Footsteps and pictures.

Rare vraag, maar waarom heb je alleen bij de rand van je dak mos? Is het daar vochtiger of koeler?
Milmoor schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:58:
In ons nieuwbouwhuis verwacht ik van begin af aan meer opbrengst dan gebruik. Kunnen de nieuwere meters daar tegen? Want de standen worden dus negatief. Ik ga voor wel digitaal, maar niet slim. Ik verwacht naar Greenchoice als leverancier te gaan, dat hoort goed te gaan.
Heeft iemand hier nog antwoord op? Ik ben tot nu toe vooral horror stories over door nul heen gaan heen gekomen, maar dat betrof dan Ferraris meters.
Grappig, ik ga er mee spelen.
Proton_ schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 16:46:
Dit is afhankelijk van je breedtegraad :)
Een random plaatje van internet hoeft dus niet te kloppen.
Met Sketchup (voorheen van Google) kan je dit zo simpel of nauwkeurig simuleren als je zelf wil.
Zet een paaltje in je wijk en laat de zon maar draaien.
Maakt dat zoveel uit binnen Nederland? Ik had verwacht dat het daar stabiel zou zijn, en dat iemand al een keer zoiets gemaakt zou hebben ;). Maar random van internet zal inderdaad fout gaan. Ik probeer Sketchup nog even te vermijden, ik heb nog geen zin in de basisinvestering qua tijd.

Met dank aan advies hier mijn nieuwe opzet (plat dak):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9510756/huizen%20en%20GOT/Zonnepanelen%20V2.gif
  • 6x Trina Solar type 270WP Full Black, op een Mastervolt Soladin 1500 Web (5 van verplicht met huis meegeleverd EPC setje, 1 bij te kopen)
  • 24x Solar Frontier, bijv. SF170-S op een driefasen-omvormer met 2x8+1x8
De verleiding is groot om wat panelen in het gat aan de noordkant te proppen. Deze is voor het opvangen van de schaduw van de dakdoorvoeren (ontluchting riool en afvoer mechanische ventilatie), plus over een jaar een LW-warmtepomp.

[ Voor 71% gewijzigd door Milmoor op 05-08-2016 21:41 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Milmoor schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:58:
In ons nieuwbouwhuis verwacht ik van begin af aan meer opbrengst dan gebruik. Kunnen de nieuwere meters daar tegen? Want de standen worden dus negatief. Ik ga voor wel digitaal, maar niet slim. Ik verwacht naar Greenchoice als leverancier te gaan, dat hoort goed te gaan.
Is het niet zo dat je voor terug leveren met een digitale meter altijd een meter met teruglever-telwerk moet hebben? Je gaat dan niet negatief maar de teruggeleverde kWh's worden apart geteld.
Digitale meters zonder teruglever-telwerk draaien volgens mij niet terug als je gaat leveren. Daarom zijn Ferraries zo gewild hier.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik wil op een plat dak van de garage panelen gaan plaatsen maar ik kan niet achterhalen hoever de panelen van elkaar verwijderd moeten zijn. Hoe groot moet de afstand zijn tussen de voorste rij en de daar op volgende? Is daar een ideale afstand voor?

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Derby schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:58:
Ik wil op een plat dak van de garage panelen gaan plaatsen maar ik kan niet achterhalen hoever de panelen van elkaar verwijderd moeten zijn. Hoe groot moet de afstand zijn tussen de voorste rij en de daar op volgende? Is daar een ideale afstand voor?
Voor een Zuid opstelling: https://www.zonnepanelen....nelen-berekenen-plat-dak/. Bij een Oost-West opstelling liggen ze tegen elkaar aan.
jaari schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:45:
Is het niet zo dat je voor terug leveren met een digitale meter altijd een meter met teruglever-telwerk moet hebben? Je gaat dan niet negatief maar de teruggeleverde kWh's worden apart geteld.
Digitale meters zonder teruglever-telwerk draaien volgens mij niet terug als je gaat leveren. Daarom zijn Ferraries zo gewild hier.
Duh, je hebt gelijk. Dat had ik zelf kunnen verzinnen. Ik krijg EPC-panelen bij het huis, dus de meter zal teruglevering ondersteunen.

[ Voor 35% gewijzigd door Milmoor op 05-08-2016 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

loyske schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:31:
[...]

Ook in portrait? Want zie voornamelijk in landscape!

@migjes: dank je, heb ze eens gemaild of SF in portrait ook mogelijk is. Volgens de leverancier is de producent van Flatfix Fusion gestopt met maken van deze oplossing. Gaat dus niet zo zeer over op voorraad hebben.
volgens mij heb je gewoon dit ding nodig:
http://www.esdec.com/Comp...tFix-Fusion-Opzetstuk.htm
Als ze echt niet meer gemaakt worden (kan ik me niet voorstellen) dan zijn er vast nog ergens wat te vinden hier of daar. Gewoon even Esdec bellen, nummer is goed te vinden en dan netjes vragen. (zeggen dat je heel graag hun product wil gebruiken bijvoorbeeld)
ff googelen op: fusion 100-7035 en je komt er wat tegen in o.a. webwinkels.

[ Voor 13% gewijzigd door Andre1973 op 05-08-2016 22:15 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Milmoor schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:21:
knip
Maakt dat zoveel uit binnen Nederland?
Knip
http://www.e2energie.nl/jaaroverzicht-zonuren-2013
Ja dus, als je bijvoorbeeld op Terschelling kijkt (daar hebben wij ook wat staan), en dat in combinatie met altijd koele wind, dus lage paneel temperatuur scheelt dat een hoop.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:23

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Panelen er af ?

@ milmoor
Omdat mos alleen naast de panelen groeit. Er onder gaat het dood en krijg je schone dakpannen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Rol-Co schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 22:18:
Panelen er af ?
@ milmoor
Omdat mos alleen naast de panelen groeit. Er onder gaat het dood en krijg je schone dakpannen.
Ik had niet door dat hij eerder wel panelen had. Dan is het wel logisch.
Andre1973 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 22:14:
http://www.e2energie.nl/jaaroverzicht-zonuren-2013
Ja dus, als je bijvoorbeeld op Terschelling kijkt (daar hebben wij ook wat staan), en dat in combinatie met altijd koele wind, dus lage paneel temperatuur scheelt dat een hoop.
Voor de hoeveelheid zon i.v.m. bewolking en de wind snap ik het. Ik verwacht alleen dat het in de lengte van de schaduw niet echt uit zal maken. Nederland is maar een klein landje.

[ Voor 46% gewijzigd door Milmoor op 05-08-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Milmoor schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 22:20:
[...]

Ik had niet door dat hij eerder wel panelen had. Dan is het wel logisch.

[...]

Voor de hoeveelheid zon i.v.m. bewolking en de wind snap ik het. Ik verwacht alleen dat het in de lengte van de schaduw niet echt uit zal maken. Nederland is maar een klein landje.
Volgens mij heb ik dat ook nergens gepost toch? Geen idee hoe die mosvorming daar alleen ontstaat, het dak steekt over wellicht is dat de oorzaak. Maar goed dat was niet mijn vraag! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Sjors81 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 22:24:
Maar goed dat was niet mijn vraag! :-)
SF kan verhoudingsgewijs goed tegen schaduw, maar geen schaduw is altijd beter. Ik zou ze zoveel mogelijk tegen de buitenrand willen aanleggen. Jammer voor dat rustieke korstmos ;). Wel opletten op de windbelasting, mogelijk vind een installateur dat terecht geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:31
Lijkt mij prima. Paneel is 97.7 x6. Heb je ook nog marge voor de ruimte tussen de platen.
[...]

Volgens mij heb ik dat ook nergens gepost toch? Geen idee hoe die mosvorming daar alleen ontstaat, het dak steekt over wellicht is dat de oorzaak. Maar goed dat was niet mijn vraag! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Milmoor schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 22:32:
[...]

SF kan verhoudingsgewijs goed tegen schaduw, maar geen schaduw is altijd beter. Ik zou ze zoveel mogelijk tegen de buitenrand willen aanleggen. Jammer voor dat rustieke korstmos ;). Wel opletten op de windbelasting, mogelijk vind een installateur dat terecht geen goed idee.
Dat was precies waar ik info over zoek, hanteren installateurs een minimale afstand van de dakrand?

Paneel is toch 99,7? Hoeveel mm zit er tussen de panelen?

[ Voor 5% gewijzigd door Sjors81 op 05-08-2016 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Sjors81 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 22:36:
[...]

Dat was precies waar ik info over zoek, hanteren installateurs een minimale afstand van de dakrand?

977mm.

Weet ik niet precies maar niet meer dan 10mm

[ Voor 7% gewijzigd door Pakhaas op 05-08-2016 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Op zuid is dat 3x het hoogte verschil. tussen waar t glas begint onderaan tot de bovenste rand verticaal gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Sjors81 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 22:36:
[...]

Is per systeem afhankelijk is tussen de 7 en 20 mm. Clickfit is 7 mm, en van de valk tegen de 20. soms zijn er voor n systeem ook extra smalle beugels te koop, maar die zijn dan vaak net wat meer werk om te plaatsen.
Als de boutkop tussen de panelen valt en er ook zijwanden naast zitten en de bout met een 6mm imbus moet worden aangedraaid ga dan maar uit van 20 mm.

[ Voor 13% gewijzigd door Andre1973 op 05-08-2016 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:23

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Hebben daar nog nooit panelen gelegen?
Zo zag mijn dak er ook uit toen de panelen er even af waren

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Andre1973 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 22:50:
[...]

Is per systeem afhankelijk is tussen de 7 en 20 mm. Clickfit is 7 mm, en van de valk tegen de 20. soms zijn er voor n systeem ook extra smalle beugels te koop, maar die zijn dan vaak net wat meer werk om te plaatsen.
Ok bedankt, maar is er ook een minimale afstand vanaf waar zonnepanelen geplaatst mogen worden zonder dat wind een groot risico gaat vormen?

In de offerte is vdvalk meegenomen. Nog meer opties die rond de 7mm zitten?

[ Voor 7% gewijzigd door Sjors81 op 05-08-2016 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Sjors81 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 22:52:
[...]

Ok bedankt, maar is er ook een minimale afstand vanaf waar zonnepanelen geplaatst mogen worden zonder dat wind een groot risico gaat vormen?
Ik houd altijd 1 dakpan aan vanaf de nok (ook afhankelijk of het gemetseld of n gehaakte nok is, en paneel formaat, waar kan je de eerste haak plaatsen zonder de boel te slopen) en 1 vanaf de zijkant, vooral als er ook onder geslapen word, (i.v.m. fluiten).
En omdat er bij jou kantpannen op liggen zou ik daar sowieo geen panelen op plaatsen, mocht je de windveren moeten schilderen dan ben je de klos, breek je een kant pan ben je ook de klos, omdat die vaak niet voor handen zijn en vaak zit ook de hele boel geschroefd, en gaat het er onregelmatig uit zien als je daar haken onder zet, waardoor je "lekkage" = inwaaien van fijne regen / sneeuw (erg slecht voor de WAF, zeker achteraf)

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 05-08-2016 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Ok, ik hoef de windveren alleen schoon te maken, is keralit :-). Maar goed wil geen haken aan de buitenkant zien. Conclusie: eerste pan na de kantpan beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Sjors81 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 23:04:
Ok, ik hoef de windveren alleen schoon te maken, is keralit :-). Maar goed wil geen haken aan de buitenkant zien. Conclusie: eerste pan na de kantpan beginnen?
Yep, rail zou je iets over de kant pan kunnen laten steken, daar zit eerst een stukje loze rail, voor de uitlijning, dan de eindklem, en dan pas het paneel.
http://www.solarstell.nl/...oplossingen/paneelklemmen
heeft ook smalle tussenklemmen ff doorscrollen naar beneden. staat er bij in de omschrijving. daarboven zie je ook meteen de typische "brede" tussenklem.

[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 05-08-2016 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Ik heb even de montage rails op het dak gezet (voor 2 panelen naast elkaar in portrait).
Foto is genomen om ca. 11:50uur en je ziet de schaduw mooi lopen.
Ben wel tot de ontdekking gekomen dat met deze wat lagere helling hoek (en daarmee minder tussenruimte) er nog twee panelen extra op kunnen ;-)

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/schaduw/IMG_6460.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thido schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:05:
Ik heb even de montage rails op het dak gezet (voor 2 panelen naast elkaar in portrait).
Foto is genomen om ca. 11:50uur en je ziet de schaduw mooi lopen.
Ben wel tot de ontdekking gekomen dat met deze wat lagere helling hoek (en daarmee minder tussenruimte) er nog twee panelen extra op kunnen ;-)

[afbeelding]
Mooie rails, beugels kunnen schuiven neem ik aan? Rails kan ook nog meter langer haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:39:
[...]

Mooie rails, beugels kunnen schuiven neem ik aan? Rails kan ook nog meter langer haha
Aan de voorzijde ligt de rails een meter van de opstaande rand af (40cm hoog), ik hoop dat dat genoeg is.
Aan de achterzijde ligt hij er 1.7mtr vanaf, daar kan nog wel een paneel tussen ;-)
Beugels kunnen schuiven inderdaad.

Het plan is nu geworden 10x 250wp met een Hosola bright 2500MTL (2x MPPT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Heb je meer ruimte dan alleen je garage dak? Nee? Dan (schaduwvrij) oost west volleggen. Dan heb je de meeste opbrengst. Meeste opbrengst heeft zowiezo mijn voorkeur. Met gelijkmatiger opbrengst over de dag.
Milmoor schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:21:
[...]Heeft iemand hier nog antwoord op? Ik ben tot nu toe vooral horror stories over door nul heen gaan heen gekomen, maar dat betrof dan Ferraris meters.
[...]
Met dank aan advies hier mijn nieuwe opzet (plat dak):
[afbeelding]
  • 6x Trina Solar type 270WP Full Black, op een Mastervolt Soladin 1500 Web (5 van verplicht met huis meegeleverd EPC setje, 1 bij te kopen)
  • 24x Solar Frontier, bijv. SF170-S op een driefasen-omvormer met 2x8+1x8
De verleiding is groot om wat panelen in het gat aan de noordkant te proppen. Deze is voor het opvangen van de schaduw van de dakdoorvoeren (ontluchting riool en afvoer mechanische ventilatie), plus over een jaar een LW-warmtepomp.
Ferraris ja, en bij digitaal aparte telwerken, maar dat had je al begrepen geloof ik.

Ik begrijp je 2x8 + 1x8 niet. Ik verwacht eerder 4x 6.
Ik verwacht 2 "schuine daken" van panelen, maar dan zou je bij een string lengte van 8 niet alle panelen in de zelfde oriëntatie hebben staan. Big no-no. En hoe gaat dat met de Trina's?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thido schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:49:
[...]

Aan de voorzijde ligt de rails een meter van de opstaande rand af (40cm hoog), ik hoop dat dat genoeg is.
Aan de achterzijde ligt hij er 1.7mtr vanaf, daar kan nog wel een paneel tussen ;-)
Beugels kunnen schuiven inderdaad.

Het plan is nu geworden 10x 250wp met een Hosola bright 2500MTL (2x MPPT).
Hoe gaat hosola met de schaduw om?
http://pvoutput.org/intra...460&sid=31559&dt=20160719
Eind van de dag, schaduw van eigen dakkapel op de panelen die eronder liggen...
Er liggen nog 4 panelen OP de dakkapel, anders kakte het helemaal in.

Je gaat 5 panelen op 2 mppt schakelen?
Dan heb je veel te weinig spanning met panelen van 31 Vmpp.

(mits je deze neemt met 48,5 Vmpp, kom je nog enigszins aan de spanning met 5 panelen)

Kies dan een power-one of een SMA met schaduw....
Of hosola met SF.... ;) Dat lijkt me een veel wijzere keuze.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-08-2016 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
Of 2 x een omnik 1.0 mini

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Of alle tien (of twaalf)op één mpp en de vijf (of zes )schaduw gevallen een optimiser geven, kan toch geen kwaad in die situatie geloof ik

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 06-08-2016 18:07 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

onetime schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:58:
[...]
Ik begrijp je 2x8 + 1x8 niet. Ik verwacht eerder 4x 6.
Ik verwacht 2 "schuine daken" van panelen, maar dan zou je bij een string lengte van 8 niet alle panelen in de zelfde oriëntatie hebben staan. Big no-no. En hoe gaat dat met de Trina's?
Ik heb begrepen dat bij een oost-west configuratie met Solar Frontier 8 panelen het ideale aantal is. Ik ben uitgegaan van twee trackers, dus daarom 2x8 + 1x8. 3x8 op drie tracks, en per fase is eigenlijk mooier.
Ook de Trina's mixen op dit moment oriëntaties. Ik zou verwachten dat meerdere oriëntaties in een string geen probleem is, omdat het om de optelsom van voltages gaat. Dat wordt pas een probleem met parallelle strings. Of zie ik dat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Milmoor schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 18:23:
[...]

Ik heb begrepen dat bij een oost-west configuratie met Solar Frontier 8 panelen het ideale aantal is. Ik ben uitgegaan van twee trackers, dus daarom 2x8 + 1x8. 3x8 op drie tracks, en per fase is eigenlijk mooier.
Ook de Trina's mixen op dit moment oriëntaties. Ik zou verwachten dat meerdere oriëntaties in een string geen probleem is, omdat het om de optelsom van voltages gaat. Dat wordt pas een probleem met parallelle strings. Of zie ik dat fout?
Dat zie je fout, één string moet uit dezelfde richting en hellingshoek bestaan, de string die je parallel zet mag wel andere kant op kijken maar ook voor die string geld allemaal neus zelfde kant op. Acht panelen in één string is alleen voor drie fase omvormer, die heeft graag de hoge 720 volt. Gewone één fase wil string van vier, sma of stecagrid lust er wel vijf of zes in een string

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Milmoor schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 18:23:
[...]
Het gaat juist niet om de optel som van de spanningen per paneel, die is als er maar licht op valt ongeveer gelijk.
Wat juist erg varieert is de stroom, die is ~evenredig met het opvallende licht. En als er één (stukje) paneel minder licht krijgt, dan stort de hele string in principe in. Dat is dus ook het geval bij gemixte oriëntaties.

Gezien je plaatje denk ik dat 2x 6 op één MPPT moet zetten. Totaal 24 SF.
En je Trina's een kwart slag draaien, zodat die ook alle 6 dezelfde oriëntatie hebben.
Of als 2 parallelle strings van 3. Of toch maar 5 stuks in dezelfde richting.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Stroomopwekkers zijn veel ingewikkelder dan stroomverbruikers. Ik snap het met jullie uitleg steeds beter, maar ben er nog niet helemaal.
reneeke1970 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 18:33:
[...]

Dat zie je fout, één string moet uit dezelfde richting en hellingshoek bestaan, de string die je parallel zet mag wel andere kant op kijken maar ook voor die string geld allemaal neus zelfde kant op. Acht panelen in één string is alleen voor drie fase omvormer, die heeft graag de hoge 720 volt. Gewone één fase wil string van vier, sma of stecagrid lust er wel vijf of zes in een string
Dus tussen strings mag de oriëntatie verschillen, ook al zitten ze parallel op een tracker, maar binnen een string moet het overal gekijk zijn. Duidelijk. dat kan ook prima met de SF panelen op een drie fasen omvormer. Maar de Trina Solar zijn in onderstaande opzet dus niet blij, tenzij ik ze dezelfde kant op laat kijken. Dan zijn ze wel blij qua oriëntatie, maar met teveel of juist te weinig voor een string of twee strings.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9510756/huizen%20en%20GOT/Zonnepanelen%20V2.gif
onetime schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 18:37:
Het gaat juist niet om de optel som van de spanningen per paneel, die is als er maar licht op valt ongeveer gelijk.
Wat juist erg varieert is de stroom, die is ~evenredig met het opvallende licht. En als er één (stukje) paneel minder licht krijgt, dan stort de hele string in principe in. Dat is dus ook het geval bij gemixte oriëntaties.
Ok, dat helpt voor mijn begrip.
Gezien je plaatje denk ik dat 2x 6 op één MPPT moet zetten. Totaal 24 SF.
Dus 2x6 + 2x6 indien 2 MPPT. 2x8 + 1x8 uit meerdere rijen zodat ze allemaal binnen een string dezelfde kant op kijken werkt ook en heeft als voordeel een hoger voltage per string. Bij 3 MPPT worden het: 1x6 + 1x6 + 2x6 of beter 1x8 + 1x8 + 1x8.
En je Trina's een kwart slag draaien, zodat die ook alle 6 dezelfde oriëntatie hebben.
Of als 2 parallelle strings van 3. Of toch maar 5 stuks in dezelfde richting.
Ga ik mee puzzelen.

[ Voor 36% gewijzigd door Milmoor op 06-08-2016 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Milmoor schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 18:42:
Stroomopwekkers zijn veel ingewikkelder dan stroomverbruikers. Ik snap het met jullie uitleg steeds beter, maar ben er nog niet helemaal.

[...]

Dus tussen strings mag de oriëntatie verschillen, ook al zitten ze parallel op een tracker, maar binnen een string moet het overal gekijk zijn. Duidelijk. dat kan ook prima met de SF panelen op een drie fasen omvormer. Maar de Trina Solar zijn in onderstaande opzet dus niet blij, tenzij ik ze dezelfde kant op laat kijken. Dan zijn ze wel blij qua oriëntatie, maar met teveel of juist te weinig voor een string of twee strings.
[afbeelding]
Ik weet ook niet van alle omvormer de gegevens, ik vermoed dat je alleen met een sma uit de voeten kunt, die kan de zes sf op één mpp hebben (4×6) en als die zes trina bij elkaar genoeg spanning geven voor op de andere mpp dan lukt het, maar dan moeten die zes wel dezelfde kant op kijken.
Waarom sma zul je denken, die kan alle vermogen op één mpp verdragen, andere merken maar vaak zon 60/70 procent van het vermogen van de omvormer

Ps je kunt ook die drie trina vervangen voor vier sf op één schans, wat langere kabels erbij en je kunt dan vier string van acht maken, twee naar Oost en twee naar west

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 06-08-2016 19:00 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

reneeke1970 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 18:55:
[...]

Ik weet ook niet van alle omvormer de gegevens, ik vermoed dat je alleen met een sma uit de voeten kunt, die kan de zes sf op één mpp hebben (4×6) en als die zes trina bij elkaar genoeg spanning geven voor op de andere mpp dan lukt het, maar dan moeten die zes wel dezelfde kant op kijken.
Waarom sma zul je denken, die kan alle vermogen op één mpp verdragen, andere merken maar vaak zon 60/70 procent van het vermogen van de omvormer

Ps je kunt ook die drie trina vervangen voor vier sf op één schans, wat langere kabels erbij en je kunt dan vier string van acht maken, twee naar Oost en twee naar west
Ik krijg vijf Trina's van de projectontwikkelaar, anders was ik direct volledig SF gegaan. Ik ga er een nachtje over slapen, mijn inzicht is op voor vandaag ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Milmoor schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:06:
[...]

Ik krijg vijf Trina's van de projectontwikkelaar, anders was ik direct volledig SF gegaan. Ik ga er een nachtje over slapen, mijn inzicht is op voor vandaag ;).
Als je die dan toch krijgt zit er toch ook omvormer bij, dan moet je alleen voor die sf omvormer nemen, is stuk eenvoudiger

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bedankt een ieder voor de antwoorden op mijn vraag.
onetime schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:58:
[...]
Heb je meer ruimte dan alleen je garage dak? Nee? Dan (schaduwvrij) oost west volleggen. Dan heb je de meeste opbrengst. Meeste opbrengst heeft zowiezo mijn voorkeur. Met gelijkmatiger opbrengst over de dag.
Ik heb zeker meer ruimte. Deze vraag was bedoelt om te achterhalen hoeveel rijen ik kan plaatsen op de garage. Op het huis zelf komt ook wat te liggen.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

reneeke1970 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:20:
[...]

Als je die dan toch krijgt zit er toch ook omvormer bij, dan moet je alleen voor die sf omvormer nemen, is stuk eenvoudiger
Helaas, zij leveren een Zuid georiënteerde opstelling (5x Trina Solar type 270WP Full Black, op een Mastervolt Soladin 1500 Web). En dan blijft er te weinig ruimte voor de SF panelen over. Dus die opstelling moet verbouwd worden naar oost-west, of de panelen elders geplaatst/verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
thido schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:05:
Ik heb even de montage rails op het dak gezet
Welk type montagerails is dit? Ik zoek ook nog iets voor een zeer lage hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Milmoor schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:33:
[...]Helaas, zij leveren een Zuid georiënteerde opstelling (5x Trina Solar type 270WP Full Black, op een Mastervolt Soladin 1500 Web). En dan blijft er te weinig ruimte voor de SF panelen over. Dus die opstelling moet verbouwd worden naar oost-west, of de panelen elders geplaatst/verkocht.
2 Soladins600 of Steca500's? En Soladin 1500 verkopen. Tenzij je de Trina's naar "beneden" kunt plaatsen.
5 of 6 stuks. Kan je misschien ook wel naar 4x 7 = 28 SF.
Derby schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:25:
Bedankt een ieder voor de antwoorden op mijn vraag.
[...]
Ik heb zeker meer ruimte. Deze vraag was bedoelt om te achterhalen hoeveel rijen ik kan plaatsen op de garage. Op het huis zelf komt ook wat te liggen.
Als je je totale jaarverbruik, (inclusief warmtepomp, E-auto enz...) kunt dekken dan gaan voor prijs optimalisatie. Als dat niet lukt, dan gaan voor opbrengst maximalisatie. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

edit: verkeerd geplaatst

[ Voor 86% gewijzigd door thido op 06-08-2016 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-01 09:53
Een laatste vraag voor ik een systeem ga aanschaffen en ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk kan verwoorden.
Ik ga 12 panelen op een schaduwloos zuiddak (helling 40 graden) leggen.
Ik ga daarnaast 6 panelen op een plat dak leggen (richting zuid) en iig 4 hiervan hebben last van schaduw. Een beetje in de zomer, wat meer in de winter.

Nu komt het. Ik heb een offerte met 270wp panelen en solaredge, duidelijke zaak mbt de schaduw.
Ik heb ook een offerte gevraagd (omdat iemand hier zij dat je bij schaduw niet altijd gelijk naar Solaredge moet grijpen) met een Fronius 5.0.

Zoals ik het zie;
18 x 270wp (solaredge) = 4860 x 0,9 = 4150

12 x 290wp (schaduwloos) = 3480 x 0.9 =3132
6 x 290wp (schaduw) = 1740 x ????? =

Welke rekenfactor zal ik voor deze schaduw nemen, waarbij ik weet dat dit een schatting moet zijn gezien het feit dat ik niet veel meer info kan geven.
Hoe goed zou een Fronius omgaan met een string die schaduw heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 06:31
CDarwin schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 21:20:
Zoals ik het zie;

Ik ben het niet eens met je rekenfactor voor 12x schaduwloos. Als 18 panelen waarvan 6 met schaduw een 0,9 scoren, dan moeten 12 panelen in de volle zon méér dan 0,9 kunnen scoren. Zeg 0,95 of zo.

Dan die 6 op het platte. Met wat voor factor je rekening zou moeten houden hangt heel erg af van hoeveel schaduw er precies op die panelen valt. Wat je zou kunnen proberen als je het serieus onderbouwd wilt hebben is die 6 panelen op PVGIS in te vullen (1.74kWp free standing, optimize slope, 0° azimut). Dit doe je een aantal keer waarbij je de 'Estimated system losses' zo tweakt dat je ongeveer uitkomt op een factor 0,95 voor je jaaropbrengst (dit lijkt me een reële opbrengst als de panelen geen schaduw zouden hebben). Daarna (!) voeg je een Horizon bestand toe waarin je kunt aangeven hoe jouw panelen uitzicht hebben op schaduw veroorzakende objecten (hiervoor zul je even de Help moeten lezen). Met het horizon bestand toegevoegd krijg je dan de precieze opbrengst te zien in jouw situatie. Dankzij de 'optimize slope' functie weet je gelijk ook welke helling je beugels het beste kunnen hebben :)

Is even een klusje, maar dan heb je ook wat >:) Ik zou hiermee je SolarEdge systeem dan ook herberekenen als (12 x 270 x 0,95) + (6 x 270 x [gevonden factor])

[ Voor 4% gewijzigd door Jerrythafast op 06-08-2016 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik zit voor mijn panelen eens te zoeken wat ze minder opleveren bij een temperatuur boven de 25 graden (Coefficient).

Nu zie ik het volgende in de manual staan:

code:
1
2
3
4
Temperature Coefficient (Pmax)                    - 0.43%/ºC   
Temperature Coefficient (Voc)                     - 0.34%/ºC
Temperature Coefficient (Isc)                     - 0.065%/ºC
Nominal Operating Cell Temperature                  45±2ºC

Kan iemand mij vertellen hoe je dit moet lezen ?

[ Voor 11% gewijzigd door MdO82 op 06-08-2016 22:40 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
MdO82 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 22:39:
Ik zit voor mijn panelen eens te zoeken wat ze minder opleveren bij een temperatuur boven de 25 graden (Coefficient).

Nu zie ik het volgende in de manual staan:

code:
1
2
3
4
Temperature Coefficient (Pmax)                    - 0.43%/ºC   
Temperature Coefficient (Voc)                     - 0.34%/ºC
Temperature Coefficient (Isc)                     - 0.065%/ºC
Nominal Operating Cell Temperature                  45±2ºC

Kan iemand mij vertellen hoe je dit moet lezen ?
Cellen in de zon geen 25 maar 50oC. => 25x .43% = -10,75% minder P -> opbrengst nog 89,25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
onetime schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 22:44:
[...]

Cellen in de zon geen 25 maar 50oC. => 25x .43% = -10,75% minder P -> opbrengst nog 89,25%.
Dus als ik je antwoord goed begrijp dan wordt de opbrengst .43% per graad minder ?
Of sla ik hem nu helemaal mis ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
MdO82 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 22:47:
[...] Dus als ik je antwoord goed begrijp dan wordt de opbrengst .43% per graad minder ?
Of sla ik hem nu helemaal mis ;)
Dat is wat er staat, ik heb het alleen uitgerekend. Gaat net zo voor de V en I.

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 06-08-2016 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Maar hoe zou je dat nou correct uitrekenen?

P = Opgegeven STC vermogen in W (250)
C = Temperatuurcoëfficiënt (0,0043)
T = Temperatuur in °C

Methode 1: P * (1 - C * (T - 25))
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
°C  W       Wpct
25  250,00  100,00%
26  248,93  99,57%
27  247,85  99,14%
28  246,78  98,71%
29  245,70  98,28%
30  244,63  97,85%
31  243,55  97,42%
32  242,48  96,99%
33  241,40  96,56%
34  240,33  96,13%
35  239,25  95,70%
36  238,18  95,27%
37  237,10  94,84%
38  236,03  94,41%
39  234,95  93,98%
40  233,88  93,55%
41  232,80  93,12%
42  231,73  92,69%
43  230,65  92,26%
44  229,58  91,83%
45  228,50  91,40%
46  227,43  90,97%
47  226,35  90,54%
48  225,28  90,11%
49  224,20  89,68%
50  223,13  89,25%

Methode 2: P * (1 - C)(T - 25)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
°C  W       Wpct
25  250,00  100,00%
26  248,93  99,57%
27  247,85  99,14%
28  246,79  98,72%
29  245,73  98,29%
30  244,67  97,87%
31  243,62  97,45%
32  242,57  97,03%
33  241,53  96,61%
34  240,49  96,20%
35  239,46  95,78%
36  238,43  95,37%
37  237,40  94,96%
38  236,38  94,55%
39  235,36  94,15%
40  234,35  93,74%
41  233,34  93,34%
42  232,34  92,94%
43  231,34  92,54%
44  230,35  92,14%
45  229,36  91,74%
46  228,37  91,35%
47  227,39  90,96%
48  226,41  90,56%
49  225,44  90,17%
50  224,47  89,79%

Maakt met de panelen van MdO82 niet zo'n groot verschil, maar het gaat om het principe: hoe reken je dit nou uit? Ik gok zelf methode 2, anders hadden ze de temperatuurcoëfficiënt net zo goed in W/°C kunnen uitdrukken in plaats van %/°C.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerrythafast op 07-08-2016 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Jerrythafast schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 01:05:

T = Temperatuur in °C

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
°C  W       Wpct
25  250,00  100,00%
26  248,93  99,57%
27  247,85  99,14%
28  246,78  98,71%
29  245,70  98,28%
30  244,63  97,85%
31  243,55  97,42%
32  242,48  96,99%
33  241,40  96,56%
34  240,33  96,13%
35  239,25  95,70%
36  238,18  95,27%
37  237,10  94,84%
38  236,03  94,41%
39  234,95  93,98%
40  233,88  93,55%
41  232,80  93,12%
42  231,73  92,69%
43  230,65  92,26%
44  229,58  91,83%
45  228,50  91,40%
46  227,43  90,97%
47  226,35  90,54%
48  225,28  90,11%
49  224,20  89,68%
50  223,13  89,25%

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
°C  W       Wpct
25  250,00  100,00%
26  248,93  99,57%
27  247,85  99,14%
28  246,79  98,72%
29  245,73  98,29%
30  244,67  97,87%
31  243,62  97,45%
32  242,57  97,03%
33  241,53  96,61%
34  240,49  96,20%
35  239,46  95,78%
36  238,43  95,37%
37  237,40  94,96%
38  236,38  94,55%
39  235,36  94,15%
40  234,35  93,74%
41  233,34  93,34%
42  232,34  92,94%
43  231,34  92,54%
44  230,35  92,14%
45  229,36  91,74%
46  228,37  91,35%
47  227,39  90,96%
48  226,41  90,56%
49  225,44  90,17%
50  224,47  89,79%

Maakt met de panelen van MdO82 niet zo'n groot verschil, maar het gaat om het principe: hoe reken je dit nou uit? Ik gok zelf methode 2, anders hadden ze de temperatuurcoëfficiënt net zo goed in W/°C kunnen uitdrukken in plaats van %/°C.
Je wil het alle twee weten, omdat een omvormer uitvalt onder een bepaalde spanning, en dan is het in een keer 0%.... dat kan gebeuren als je bij 25 graden net in het werkbereik zit, maar als de 60 graden zijn net daaronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CDarwin schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 21:20:
Een laatste vraag voor ik een systeem ga aanschaffen en ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk kan verwoorden.
Ik ga 12 panelen op een schaduwloos zuiddak (helling 40 graden) leggen.
Ik ga daarnaast 6 panelen op een plat dak leggen (richting zuid) en iig 4 hiervan hebben last van schaduw. Een beetje in de zomer, wat meer in de winter.

Nu komt het. Ik heb een offerte met 270wp panelen en solaredge, duidelijke zaak mbt de schaduw.
Ik heb ook een offerte gevraagd (omdat iemand hier zij dat je bij schaduw niet altijd gelijk naar Solaredge moet grijpen) met een Fronius 5.0.

Zoals ik het zie;

Welke rekenfactor zal ik voor deze schaduw nemen, waarbij ik weet dat dit een schatting moet zijn gezien het feit dat ik niet veel meer info kan geven.
Hoe goed zou een Fronius omgaan met een string die schaduw heeft?
Ik zelf volg mijn panelen ook met schaduw, in winter veel en lange schaduw geeft twintig procent verlies van opbrengst bijna niks, in zomer is verlies vier procent omdat de schaduw dan veel korter is. Dus gemiddeld zeg ik tien procent verlies. Is het alleen de vraag in welke richting en hoek staan ze bij jou?
Bij mij staan ze Oost west wat in optimaal geval al maar tachtig procent is, en dan weer tien procent eraf van schaduw.
Weet niet wat het prijs verschil is maar se is in jouw geval toch wel beter vind ik persoonlijk. Die 0.9 kun je wel 1.1 van maken als het echt schaduw vrij op zuid is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Milmoor schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:33:
[...]

Helaas, zij leveren een Zuid georiënteerde opstelling (5x Trina Solar type 270WP Full Black, op een Mastervolt Soladin 1500 Web). En dan blijft er te weinig ruimte voor de SF panelen over. Dus die opstelling moet verbouwd worden naar oost-west, of de panelen elders geplaatst/verkocht.
Zitten ze star vast aan het leveren van deze panelen/omvormer ?
Zal toch een installateur bij betrokken zijn, is daar niet iets te regelen ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Jerrythafast schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 01:05:

T = Temperatuur in °C

code:
1
2
3
4
°C  W       Wpct
25  250,00  100,00%
[...]
50  223,13  89,25%

code:
1
2
3
4
°C  W       Wpct
25  250,00  100,00%
[...]
50  224,47  89,79%

Ik kom op methode 1 uit door de eenheden. Maakt in ieder geval zo weinig uit dat het verschil verdwijnt in de ruis van de verschillen tussen de individuele panelen. Hoe schrijf je de eenheden bij methode 2?

Maar dat uitdrukken in W/°C maakt vergelijken tussen verschillende groottes (en soorten) panelen weer moeilijk. Dus dat wil je niet. (Bovendien verschilt dat dan dus tussen de individuele panelen!)
Andre1973 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 01:15:
[...]
Je wil het alle twee weten, omdat een omvormer uitvalt onder een bepaalde spanning, en dan is het in een keer 0%.... dat kan gebeuren als je bij 25 graden net in het werkbereik zit, maar als de 60 graden zijn net daaronder.
Je bedoeld dat je net zo de Voc en de Isc moet uitrekenen. Dat klopt in principe. Maar Jerrythafast vraagt zich hier af wat nu precies de formule is om het uit te rekenen.
En je omvormer zal niet direct uitvallen, maar meestal gewoon minder efficiënt gaan werken.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 07-08-2016 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
onetime schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 09:09:
[...]

Ik kom op methode 1 uit door de eenheden. Maakt in ieder geval zo weinig uit dat het verschil verdwijnt in de ruis van de verschillen tussen de individuele panelen. Hoe schrijf je de eenheden bij methode 2?

Maar dat uitdrukken in W/°C maakt vergelijken tussen verschillende groottes (en soorten) panelen weer moeilijk. Dus dat wil je niet. (Bovendien verschilt dat dan dus tussen de individuele panelen!)

[...]

Je bedoeld dat je net zo de Voc en de Isc moet uitrekenen. Dat klopt in principe. Maar Jerrythafast vraagt zich hier af wat nu precies de formule is om het uit te rekenen.
En je omvormer zal niet direct uitvallen, maar meestal gewoon minder efficiënt gaan werken.
Methode 2 zou ook %/°C zijn. Het verschil zit hem erin: Procent van wat? Methode 1 is procent van het STC vermogen, methode 2 is procent van het vermogen bij 1 °C lagere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 19:18
Jerrythafast schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 09:26:
[...]

Methode 2 zou ook %/°C zijn. Het verschil zit hem erin: Procent van wat? Methode 1 is procent van het STC vermogen, methode 2 is procent van het vermogen bij 1 °C lagere temperatuur.
Ik verwacht inderdaad methode 2, omdat maar weinig materialen een mooi rechte curve hebben qua temperatuurcoëfficiënt.
Let alleen wel op dat het vermogen van de panelen bepaald is bij 20 graden C en niet 25.

Maar gezien de kleine verschillen, rekent het gewoon makkelijker door te stellen:
20 °C = 100%
21 °C = (100 - 0.43)%
....
N °C = (100 - 0.43(N-20))%

En het gaat hierbij om de temperatuur van de cellen, niet de omgevingstemperatuur. Die celtemperatuur is heel lastig te meten. (optisch misschien?)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
TD-er schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 09:54:
[...]

Ik verwacht inderdaad methode 2, omdat maar weinig materialen een mooi rechte curve hebben qua temperatuurcoëfficiënt.
Let alleen wel op dat het vermogen van de panelen bepaald is bij 20 graden C en niet 25.

Maar gezien de kleine verschillen, rekent het gewoon makkelijker door te stellen:
20 °C = 100%
21 °C = (100 - 0.43)%
....

En het gaat hierbij om de temperatuur van de cellen, niet de omgevingstemperatuur. Die celtemperatuur is heel lastig te meten. (optisch misschien?)
ik zelf ben eigenlijk nooit op zoek naar hoeveel W er uit de panelen komt.
dat is zo verschillend door het jaar heen, en daar doe je toch niks aan, de natuur doet wat hij wil. ;)
ik heb mijn 190Wp's naar de 220W zien gaan voor lagere tijd.
maar ook naar de 120W zien gaan voor lagere tijd.
(zijn ook heel veel factoren die je dan mee moet nemen.
een onbekende is b.v. ijs kristallen hoger in de atmosfeer, die merk je wel vaker met een oost-west set als met een zuid set.)

voor mij is het eigenlijk belangrijker, hoe hoog word de Voc als het echt koud is.
(dat is waar de omvormer mee start in de koudere maanden of juist niet start.)

als 2de punt is hoe hoog word de Vmpp als het echt warm is.
met een simpele 1 fase TL omvormer wil je graag 350Vmpp.
en als het warm is dan heb je wel dat je er het liefst zo dicht bij mogelijk zit.
dat zijn de momenten dat de buit binnen moet komen. >:)

temperatuur meten van de panelen (of eigenlijk de cellen.).
dat is erg lastig, vele meten vlak onder de panelen, en daar is het toch snel een 10 graden lager.
ik zelf meet wel eens op het frame, dat vangt net zoveel zon, maar die koelt allen wat makkelijker af (niet in glas verpakt.).
daar meet ik wel een temperaturen van 60-70 (in extremen zelfs 80 - 100 ) graden.
in ieder geval temperaturen die ik niet meer zonder handschoenen vast kan pakken. >:)
(de pijn grens is bij de meeste mensen rond de 50-60 graden.)

dus voor mij, is berekenen wat Voc en Vmpp doet leuk, de W is een te grote variabelen en kijk ik niet naar.
de W blijft dan gokken. (en ik doe niet graag onder dimensioneren.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
TD-er schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 09:54:
[...]

20 °C = 100%
21 °C = (100 - 0.43)%
....

Nog even voor de zekerheid nagekeken;
*Under Standard Test Conditions (STC) of
irradiance of 1000W/m ,spectrum AM 1.5 and cell temperature of 25 °C

*Under Nominal Operating Cell Temperature(NOCT),
irradiance of 800 W/m , spectrum AM 1.5, ambient temperature 20°C,
wind speed 1 m/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
onetime schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 10:33:
[...]

Nog even voor de zekerheid nagekeken;

wind speed 1 m/s
Ah! Weer wat geleerd :)
migjes schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 10:09:
[...]

ik zelf ben eigenlijk nooit op zoek naar hoeveel W er uit de panelen komt.
[...]
temperatuur meten van de panelen (of eigenlijk de cellen.).
dat is erg lastig, vele meten vlak onder de panelen, en daar is het toch snel een 10 graden lager.
ik zelf meet wel eens op het frame, dat vangt net zoveel zon, maar die koelt allen wat makkelijker af (niet in glas verpakt.).
daar meet ik wel een temperaturen van 60-70 (in extremen zelfs 80 - 100 ) graden.
in ieder geval temperaturen die ik niet meer zonder handschoenen vast kan pakken. >:)
(de pijn grens is bij de meeste mensen rond de 50-60 graden.)

dus voor mij, is berekenen wat Voc en Vmpp doet leuk, de W is een te grote variabelen en kijk ik niet naar.
de W blijft dan gokken. (en ik doe niet graag onder dimensioneren.)
Temperatuur van het frame kan inderdaad sneller afkoelen (in tijd), maar kan ook minder makkelijk z'n opgevangen warmte kwijt, dus best kans dat de temperatuur hoger piekt dan dat van de cellen.
Evengoed, als je dat frame niet meer vast kunt pakken, zullen de cellen ook wel goed warm zijn. :)
Voc, en Isc zijn ook gegeven als temperatuur-afhankelijk, dus daarvoor is die discussie over het begrip ervan ook van belang :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Genoeg reacties in ieder geval :P
Bedankt allemaal, ik was even benieuwd hoe ik dit moest bereken, het maakt verder niet uit wat eruit komt als het maar eruit komt ;)

Maar dan weten we hoe de panelen reageren bij bepaalde temperaturen.
En (wellicht blindelings) ik ging er vanuit dat ze het hadden over de termperaturen buiten (niet lachen) maar het heeft natuurlijk te maken hoe warm de panelen zelf worden :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
Hallo,

Ik ben me voor mijn nieuwe huis aan het oriënteren op een zonnepaneel installatie.
Voor mijn huidige huis heb ik 4 jaar geleden hier op dit forum erg veel hulp gekregen om de juiste afweging te maken. Ik heb me inmiddels weer een klein beetje zitten inlezen maar heb nog wel wat vragen.

Een aanbod wat ik heb gekregen is gebaseerd op 2 mogelijkheden, 1 met 6 panelen en 1 met 9 panelen. Met daarbij nog de keus tussen volledig zwarte panelen (meerprijs).

De 6 panelen liggen op een vrij stuk plat dak, geen schaduw. Bij de keuze voor 9 panelen komen deze extra 3 panelen na 10:30 in de zon te staan, deze liggen op een ander plat dakoppervlak namelijk.

Nu heb ik wat vragen:
1. Het type panelen dat aangeboden wordt is Canadian Solar (CS6P-265P) wanneer ik voor 6 panelen kies, en JA Solar JAP6(SE) 60/265 wanneer ik voor 9 panelen kies.Zijn dit bij jullie bekende panelen? en zijn er noemenswaardige verschillen in bv kwaliteit en levensduur tussen deze twee?

2. Het type omvormer wat men aanbied is de GroWatt 1500S voor het 6 panelen systeem, en bij het 9 panelen systeem wordt de SolerEdge SE2200 aangeboden, dit zijn denk omvormers per paneel.
Zal men met een bepaalde reden voor deze losse omvormers hebben gekozen ipv 1 omvormer met de mogelijkheid om 2 strings te hebben. Mijn huidige systeem heeft een SMA 3600 met 2 strings.

Is de GroWatt een goede keuze qua omvormer? Is dit vergelijkbaar met SMA ?

3. het dakoppervlak voor de 6 panelen bedraagt 6m75 bij 4.30, wat men nu opvult met 3x2 panelen. Is daar niet meer ruimte op om bv 4x2 panelen op kwijt te kunnen? (panelen zijn 100x165cm)

4. Voor het 6 panelen pakket is de prijs per Wp (met de btw terug gave verrekend) eur 1,62 p/Wp
Voor het 9 panelen pakket is de prijs per Wp (met de btw terug gave verrekend) eur 1,65 p/Wp
Zijn deze prijzen redelijk (prijs is inclusief plaatsen/transport, en normale (niet zwarte panelen)) ?

Mochten er nog wat aanvullende gegevens nodig zijn, laat het dan weten.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MdO82 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 11:11:
Genoeg reacties in ieder geval :P
Bedankt allemaal, ik was even benieuwd hoe ik dit moest bereken, het maakt verder niet uit wat eruit komt als het maar eruit komt ;)

Maar dan weten we hoe de panelen reageren bij bepaalde temperaturen.
En (wellicht blindelings) ik ging er vanuit dat ze het hadden over de termperaturen buiten (niet lachen) maar het heeft natuurlijk te maken hoe warm de panelen zelf worden :P
nog iets preciezer, het heeft te maken hoe warm de cellen worden.
de berekening voor de Vmpp en de Voc werken dan perfect.
(en ja ze worden echt knellende warm, vraag maar aan zonnecollector bezitters hoe extreem dat kan zijn. >:) )

het berekenen van de W is helaas nog veel lastiger, b.v. is er een wolk in de vorm van ijs in de hogere lucht lagen van de atmosfeer.
(die zie je niet met het blote oog, je kunt het wel zien dat schaduw op de grond minder hard is als dat de lucht perfect open is.)
dan is de A uit de panelen helaas niet het zelfde als waarmee de gegevens van STC en NOCT worden gemaakt.
op het hoogte punt is het dan iets lager als normaal, maar in de gebieden daar weer buiten is het weer hoger. ;)

vooral als je panelen in de schaduw hebt liggen zoals je vaak hebt met oost-west, dan zie je met dat soort omstandigheden dat de schaduw panelen het beter doen.
scheelt soms wel een 2x de W. ;)
1900Wp is met perfect open lucht is het maar 120W op oost, iets van ijs of andere wolken schiet het snel naar 250W.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Chris12 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 11:20:
Hallo,

Ik ben me voor mijn nieuwe huis aan het oriënteren op een zonnepaneel installatie.
Voor mijn huidige huis heb ik 4 jaar geleden hier op dit forum erg veel hulp gekregen om de juiste afweging te maken. Ik heb me inmiddels weer een klein beetje zitten inlezen maar heb nog wel wat vragen.

Een aanbod wat ik heb gekregen is gebaseerd op 2 mogelijkheden, 1 met 6 panelen en 1 met 9 panelen. Met daarbij nog de keus tussen volledig zwarte panelen (meerprijs).

De 6 panelen liggen op een vrij stuk plat dak, geen schaduw. Bij de keuze voor 9 panelen komen deze extra 3 panelen na 10:30 in de zon te staan, deze liggen op een ander plat dakoppervlak namelijk.

Nu heb ik wat vragen:
1. Het type panelen dat aangeboden wordt is Canadian Solar (CS6P-265P) wanneer ik voor 6 panelen kies, en JA Solar JAP6(SE) 60/265 wanneer ik voor 9 panelen kies.Zijn dit bij jullie bekende panelen? en zijn er noemenswaardige verschillen in bv kwaliteit en levensduur tussen deze twee?

2. Het type omvormer wat men aanbied is de GroWatt 1500S voor het 6 panelen systeem, en bij het 9 panelen systeem wordt de SolerEdge SE2200 aangeboden, dit zijn denk omvormers per paneel.
Zal men met een bepaalde reden voor deze losse omvormers hebben gekozen ipv 1 omvormer met de mogelijkheid om 2 strings te hebben. Mijn huidige systeem heeft een SMA 3600 met 2 strings.

3. het dakoppervlak voor de 6 panelen bedraagt 6m75 bij 4.30, wat men nu opvult met 3x2 panelen. Is daar niet meer ruimte op om bv 4x2 panelen op kwijt te kunnen? (panelen zijn 100x165cm)

4. Voor het 6 panelen pakket is de prijs per Wp (met de btw terug gave verrekend) eur 1,62 p/Wp
Voor het 9 panelen pakket is de prijs per Wp (met de btw terug gave verrekend) eur 1,65 p/Wp
Zijn deze prijzen redelijk (prijs is inclusief plaatsen/transport, en normale (niet zwarte panelen)) ?

de Canadian Solar (CS6P-265P) VS JA Solar JAP6(SE) 60/265
is eigenlijk niet te vergelijken, normaal gaat mijn voorkeur uit naar de canadian's, maar dat is zo klein dat het eigelijk niet uit maakt. ;)
groot verschil is er wel, de JA heeft de SE in de specs staan, dus die moeten op een SolarEdge oplossing aangesloten worden anders doen ze het niet. ;)
(speciaal gemaakt voor solaredge dus.)

GroWatt VS SMA.
verschil is vooral de prijs.
SMA is duur, maar wel goed, en erg flexibel om mee te plannen, maar alleen als je dat echt nodig hebt is het een grote plus. ;)
dus daar is het snel een persoonlijke keuze.

ik zou ook zeggen, waarom niet meer panelen op het kleine dakje?
lijkt mij ook met deze gegevens dat 8x wel gaat lukken?
(misschien een lastige rand of zo die in de weg zit?)
zelfs 12x vind ik nog wel mogelijk, rijen komen dan wel erg dicht op elkaar dus iets verlies, maar nog altijd meer kWh per jaar. ;)

eigenlijk het je het liefste alles op 1 omvormer, liever een lange kabel als 2 omvormers.
(moet wel kunnen natuurlijk?)
mocht de oriëntatie tussen de 2 daken iets afwijken, de 1 meer naar west en de andere meer naar oost.
dan zou je zelfs 9x270Wp + 8x270Wp = 4590Wp op een sma3600tl-21 kunnen zetten, zonder problemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Hallo,

Nu heb ik wat vragen:

0. Neem geen zwarte panelen als ze toch geen grote invloed hebben op het aangezicht van je woning, ze worden warmer dan de andere panelen en brengen daardoor iets minder op.

1. Dat is het verschil tussen een kaal paneel en een paneel met "ingebouwde" optimizer.

2. Optimizers zorgen ervoor dat de 3 panelen in de schaduw de 6 anderen niet onderuit halen.

3. Zag eerder deze langskomen. Pas op met die website, hij heeft het niet altijd bij het rechte eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Hallo,

Nu heb ik wat vragen:

4000 euro ex BTW voor 9 poly panelen, dat moet goedkoper kunnen. Toch zeker onder de 3500 ex BTW voor SolarEdge. Met SolarEdge heb je trouwens wel één omvormer, maar daarnaast hebben alle panelen een optimizer. Bij de JAP6(SE) zitten die achterop het paneel ingebouwd. Die zorgen ervoor dat wanneer sommige panelen in de schaduw liggen, de andere panelen nog volle output blijven leveren. Andere oplossingen voor schaduw zijn: twee strings (maar dat wordt wat lastig met zo weinig panelen) of het gebruiken van Solar Frontier panelen (zijn ook wat kleiner, dus passen er misschien wel makkelijker meer op).

Op plat dak is er trouwens weinig meerwaarde voor zwarte panelen, vanaf de straat zie je ze doorgaans toch niet. Zoals onetime ook zegt is het rendement van poly's ook iets hoger. Op plat zou ik lekker poly's leggen tenzij je blauw echt een spuuglelijke kleur vindt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
migjes schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 11:32:
[...]
nog iets preciezer, het heeft te maken hoe warm de cellen worden.
de berekening voor de Vmpp en de Voc werken dan perfect.
(en ja ze worden echt knellende warm, vraag maar aan zonnecollector bezitters hoe extreem dat kan zijn. >:) )

het berekenen van de W is helaas nog veel lastiger, b.v. is er een wolk in de vorm van ijs in de hogere lucht lagen van de atmosfeer.
(die zie je niet met het blote oog, je kunt het wel zien dat schaduw op de grond minder hard is als dat de lucht perfect open is.)
dan is de A uit de panelen helaas niet het zelfde als waarmee de gegevens van STC en NOCT worden gemaakt.
op het hoogte punt is het dan iets lager als normaal, maar in de gebieden daar weer buiten is het weer hoger. ;)

vooral als je panelen in de schaduw hebt liggen zoals je vaak hebt met oost-west, dan zie je met dat soort omstandigheden dat de schaduw panelen het beter doen.
scheelt soms wel een 2x de W. ;)
1900Wp is met perfect open lucht is het maar 120W op oost, iets van ijs of andere wolken schiet het snel naar 250W.
Ik krijg de indruk dat je oorzaak en gevolg niet helemaal helder hebt.
Wat je beschrijft als invloed op vermogen is eigenlijk invloed op instraling. Afwijkingen t.o.v. STC en NOCT.
En dat is gewoon heel erg logisch. Al realiseert niet iedereen zich dat.
En het verband tussen instraling en vermogen is op de temperatuur coëfficiënt na nagenoeg lineair.
(als je nauwkeuriger gaat kijken ga je meer factoren zien, zoals kabel verliezen, ...)
Jerrythafast schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 12:09:
[...]
Op plat dak is er trouwens weinig meerwaarde voor zwarte panelen, vanaf de straat zie je ze doorgaans toch niet. Zoals onetime ook zegt is het rendement van poly's ook iets hoger. Op plat zou ik lekker poly's leggen tenzij je blauw echt een spuuglelijke kleur vindt :9
Ik zeg niet dat poly beter is dan mono. Ik heb het over de gewone of de zwarte versie van hetzelfde paneel. De achtergrond van de cellen, op wit of zwarte folie, en de rand aluminium of zwart.

Ik dacht eigenlijk dat mono een fractie hogere opbrengst had dan poly, maar vooral dat er een eveneens klein verschil in de opbrengst -verdeling- (de grafiek) zat. Dat ze iets anders op de omstandigheden reageren.

[ Voor 50% gewijzigd door onetime op 07-08-2016 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
onetime schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 12:34:
[...]

Ik krijg de indruk dat je oorzaak en gevolg niet helemaal helder hebt.
Wat je beschrijft als invloed op vermogen is eigenlijk invloed op instraling. Afwijkingen t.o.v. STC en NOCT.
En dat is gewoon heel erg logisch. Al realiseert niet iedereen zich dat.
En het verband tussen instraling en vermogen is op de temperatuur coëfficiënt na nagenoeg lineair.
(als je nauwkeuriger gaat kijken ga je meer factoren zien, zoals kabel verliezen, ...)
nop, hij is helder.
voor Vmpp en Voc kun je het perfect berekenen.
voor de A heb je buiten de temperatuur ook de instraling nodig en die is onbekend, dus berekenen naar W is niet mogelijk, helaas.
nu kun je uit gaan van 1000W/m voor STC (maar er zijn genoeg momenten dat het stiekem meer is.)
of 800W/m voor NOCT.
dan kun je nog berekenen hoe schuin de instraling is. (die is wel lineair, maar heeft invloed op de temperatuur.)
maar je ziet dat wel afwijkingen met bepaalde atmosfeer types of lucht vervuiling(denk aan smog, bewolking ,ijs.).
en dan zie je toch afwijkingen in de berekening en het resultaat.

lang geprobeerd zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te komen, maar conclusie is helaas, de natuur heeft vreemde effecten.
check de setjes die langs de kust streken hangen, hele andere effecten dan die in het binnen land. ;)
Ik zeg niet dat poly beter is dan mono. Ik heb het over de gewone of de zwarte versie van hetzelfde paneel. De achtergrond van de cellen, op wit of zwarte folie, en de rand aluminium of zwart.

Ik dacht eigenlijk dat mono een fractie hogere opbrengst had dan poly, maar vooral dat er een eveneens klein verschil in de opbrengst -verdeling- (de grafiek) zat. Dat ze iets anders op de omstandigheden reageren.
ik vind dat eigenlijk moeilijk te vergelijken zonder er een waarde aan te koppelen.
grof weg:
een 250Wp mono vs een 250Wp poly, dan komt de poly er een fractie beter van af.
maar de max Wp poly zit nu rond de 270Wp vs een 315Wp mono in de zelfde paneel formaat, en dan komt mono er weer een stuk beter van af met 45Wp meer.

(speciale exoten buiten het verhaal houdend, dus alleen 6"cellen vergeleken, 5"cellen zijn duurder maar kunnen wel een stuk zuiverder gemaakt worden. check sunpower cellen b.v.
ook niet iets als dunne film mee genomen of hybride cellen.
heb nog maar weinig vergelijkings-materiaal voor verschillen tussen 3 of meer busbars zoals de LG met zijn cello techniek.)

eigenlijk vind ik de verschillen niet groot genoeg om het in de praktijk goed te kunnen zien.
het dak waar het hangt is belangrijker.
(zelfs op het zelfde dak, maar dan een 2 meter lager is al een groter verschil. ;) )

ik hou het op Wp = Wp.
en meer is beter, de rest is vaak maar speculatie en toevalligheden.
dit is niet alleen een technische keuze, maar ook een politieke keuze. >:)
gewoon omdat het grootste probleem is, dat als je een goede vergelijking voor een lang genoegen periode hebt gedaan, al het spul al lang niet meer te krijgen is of beter is geworden.

(ben wel erg nieuwsgierig hoe het verder gaat met de panasonic vs kingsun van gasschuif.
het leuke van SE is dan wel meten wat het verschil is tussen mono VS mono/dunnefilm hybride.
9,5% per Wp meer is flink, maar test tijd is eigenlijk nog te kort.
het is dan wel jammer dat hij geen pure dunne film aan de mix kan toevoegen.
maar misschien wil hij nog een keer een LG neonX/JA precium of vergelijkbaars aan zijn setup toevoegen.
dan zien we ook nog het verschil tussen 5"en 6" (6" heeft een theoretische hogere opbrengst, maar hoe groter de cel de meer foutjes er in kunnen zitten. ik zit te wachten op de eerste 8"cellen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
migjes schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 13:46:
[...]nop, hij is helder.
voor Vmpp en Voc kun je het perfect berekenen.
voor de A heb je buiten de temperatuur ook de instraling nodig en die is onbekend, dus berekenen naar W is niet mogelijk, helaas.
nu kun je uit gaan van 1000W/m voor STC (maar er zijn genoeg momenten dat het stiekem meer is.)
of 800W/m voor NOCT.
dan kun je nog berekenen hoe schuin de instraling is. (die is wel lineair, maar heeft invloed op de temperatuur.)
maar je ziet dat wel afwijkingen met bepaalde atmosfeer types of lucht vervuiling(denk aan smog, bewolking ,ijs.).
en dan zie je toch afwijkingen in de berekening en het resultaat.

lang geprobeerd zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te komen, maar conclusie is helaas, de natuur heeft vreemde effecten.
check de setjes die langs de kust streken hangen, hele andere effecten dan die in het binnen land. ;)
[...]

ik vind dat eigenlijk moeilijk te vergelijken zonder er een waarde aan te koppelen.
grof weg:
een 250Wp mono vs een 250Wp poly, dan komt de poly er een fractie beter van af.
maar de max Wp poly zit nu rond de 270Wp vs een 315Wp mono in de zelfde paneel formaat, en dan komt mono er weer een stuk beter van af met 45Wp meer.

(speciale exoten buiten het verhaal houdend, dus alleen 6"cellen vergeleken, 5"cellen zijn duurder maar kunnen wel een stuk zuiverder gemaakt worden. check sunpower cellen b.v.
ook niet iets als dunne film mee genomen of hybride cellen.
heb nog maar weinig vergelijkings-materiaal voor verschillen tussen 3 of meer busbars zoals de LG met zijn cello techniek.)

eigenlijk vind ik de verschillen niet groot genoeg om het in de praktijk goed te kunnen zien.
het dak waar het hangt is belangrijker.
(zelfs op het zelfde dak, maar dan een 2 meter lager is al een groter verschil. ;) )

ik hou het op Wp = Wp.
en meer is beter, de rest is vaak maar speculatie en toevalligheden.
dit is niet alleen een technische keuze, maar ook een politieke keuze. >:)
gewoon omdat het grootste probleem is, dat als je een goede vergelijking voor een lang genoegen periode hebt gedaan, al het spul al lang niet meer te krijgen is of beter is geworden.

(ben wel erg nieuwsgierig hoe het verder gaat met de panasonic vs kingsun van gasschuif.
het leuke van SE is dan wel meten wat het verschil is tussen mono VS mono/dunnefilm hybride.
9,5% per Wp meer is flink, maar test tijd is eigenlijk nog te kort.
het is dan wel jammer dat hij geen pure dunne film aan de mix kan toevoegen.
maar misschien wil hij nog een keer een LG neonX/JA precium of vergelijkbaars aan zijn setup toevoegen.
dan zien we ook nog het verschil tussen 5"en 6" (6" heeft een theoretische hogere opbrengst, maar hoe groter de cel de meer foutjes er in kunnen zitten. ik zit te wachten op de eerste 8"cellen. ;) )
Ik denk dat je toch nog wat vergeet:
onetime schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 10:33:
[...]Nog even voor de zekerheid nagekeken;

wind speed 1 m/s
het spectrum wordt beïnvloed door de atmosfeer, en is onderdeel van de instraling. Instraling op het paneel zelf dus. Niet de zonne-uit-straling. Dat deel wordt dus beïnvloed door "afwijkingen met bepaalde atmosfeer types of lucht vervuiling(denk aan smog, bewolking ,ijs.)."
Het is voor -ons- niet mogelijk om dat te bepalen, maar minder blauw in het licht geeft een iets lagere spanning bijvoorbeeld. Dat heeft te maken met de valentieband waar de vrij te maken elektronen zich in bevinden. En als ze vrij gemaakt zijn moet er nog voldoende energie zijn om ze de "goede" kant op te laten stromen. Maar dit gaat te diep en ik ga er geen uren aan besteden om alle details goed te krijgen.

Verder helemaal eens met je mooie post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

onetime schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 09:09:
[...]

[...]

Hij kan ook gewoon uitvallen hoor, er is iemand hier op het forum, waarbij de panelen s'morgens netjes opstartten en in de middag als de temperatuur stijgt, de boel uitvalt. Was een restant panelen in combi met een reserve omvormer. Ligt nu een extra paneel bij en nu blijft t netjes draaien.

Je moet ze alle 3 uitrekenen, zowel Vmpp als Voc als de stroom. De MPP omdat dit bereik vaak word aangegeven omdat daar het beste rendement ligt van de omvormer en de Voc. omdat als met koud helder weer de spanning van het net wegvalt deze op de omvormer komt te staan, en dan kan het zijn dat ie daar niet tegen kan. Soms liggen de bovenkant van de Vmpp en de Voc van een omvormer zeer dicht bij elkaar. En bij de panelen zit daar meestal zo'n 30% tussen.
De stroom kan voor problemen zorgen als de ze boven de maximale stroom van de mpp van de omvormer, maar die factor is wel er klein.

[ Voor 20% gewijzigd door Andre1973 op 07-08-2016 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Andre1973 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 15:38:
[...]
Hij kan ook gewoon uitvallen hoor, er is iemand hier op het forum, waarbij de panelen s'morgens netjes opstartten en in de middag als de temperatuur stijgt, de boel uitvalt. Was een restant panelen in combi met een reserve omvormer. Ligt nu een extra paneel bij en nu blijft t netjes draaien.

Je moet ze alle 2 uitrekenen, zowel Vmpp als Voc. De MPP omdat dit bereik vaak word aangegeven omdat daar het beste rendement ligt van de omvormer en de Voc. omdat als met koud helder weer de spanning van het net wegvalt deze op de omvormer komt te staan, en dan kan het zijn dat ie daar niet tegen kan. Soms liggen de bovenkant van de Vmpp en de Voc van een omvormer zeer dicht bij elkaar. En bij de panelen zit daar meestal zo'n 30% tussen
Je schrijft er wat bij tussen mijn lezen en het quoten, verrassing! (je hebt nu 3e versie staan...)

En als je met een niet goed afgestemd setje begint kan het inderdaad ook helemaal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

[b][message=47878535,noline]Jerrythafast schreef op zondag 07 augustus 2016 @

Andere oplossingen voor schaduw zijn: twee strings (maar dat wordt wat lastig met zo weinig panelen) of het gebruiken van Solar Frontier panelen (zijn ook wat kleiner, dus passen er misschien wel makkelijker meer op).

De omvormers die panelen met de MPP tracker bypassen (Door middel van Optitrac/MPP Sweep) zijn er tegenwoordig ook genoeg in verschillende prijsklassen. Zoals de SMA SB1.5/2.5 en Mastervolt Soladin, maar ook PowerOne Aurora (Nu ABB?) heeft dit. Nadeel is wel dat de minimale stringspanning hoog genoeg moet zijn. Dan heb je geen optimizers of micro omvormers per paneel, het werkt dan met alle panelen maar de omvormer is wel iets duurder ten opzichte van een GoodWe/Omnik. Voordeel is ook dat het bij bestaande installaties achteraf gerealiseerd kan worden. (Als blijkt dat er en shaduw bron midden op de dag problemen geeft). Bij string omvormers zonder Optimizers hoef je het dak niet op om dit toe te passen.

Let Wel. De opbrengst van deze methode (MPP sweep) is minder dan micro omvormers en optimizers, maar meer dan goedkopere string omvormers. De prijs is er ook naar, je betaalt verhoudingsgewijs minder dan de optimizer/micro oplossing, maar meer dan de goedkoopste string omvormer.

Ook bij Solar Frontier spelen dezelfde problemen met schaduw als met mono of poly. Ik heb met de schuur 1x6 en 2x3 geprobeerd, maar 1x6 met schaduw management van de SMA 2000hf gaf meer opbrengst. Langere tijd liggen er maar respectievelijk 3, 4 en 5 panelen vrij. Bij de 2x3 configuratie waar 4 panelen in de zon lagen kon de SMA niet laag genoeg voor de 2 paneel serie stringspanning van 160 Volt. Het is opzich ongebruikelijk, maar dan wel weer gebruikelijk voor erg kleine installaties.

Meerdere gebruikers op het forum zijn tevreden over de werking, los van het merk, dat het naar behoren werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door databeestje op 08-08-2016 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het wordt me wel wat duidelijker, maar..

Solaredge lijkt wel een mooi systeem te hebben.

Als ik 22 panelen op mijn platte dak op 2 hoog zou kunnen plaatsen (solar frontier sf170) dan zou ik een SE 4000 moeten hebben om veilig te zitten denk ik.
Die is ongeveer net zo duur als een stecagrid 3600

Wil ik naar een 3 fase unit toe dan is het bij steca niet veel duurder door naar een 3203 te gaan.
Een solaredge SE5K is dan iets duurder.

Wel moet ik bij solaredge er 11 stuks SolarEdge Optimizer P405 bij zetten (1 per 2 panelen)
Dan kost het ruwweg €750 meer voor 3 fase unit.

Ik zie de voordelen van solaredge wel (wat videos gekeken) maar of ik met solar frontier panelen wel veel voordeel haal ?
En terugverientijd wordt wel veel langer vrees ik.

Er is geen schaduw, behalve noord-west een rij huizen die ook bg en 2 verdiepingen hebben en de zon daarachter neerzakt. Maar die staan iets van 50 meter weg. De buren aan de zuid kant zitten maar 6-10
meter weg maar hebben ook geen hoger huis.

Dus ik ga er maar vanuit dat ik geen schaduw heb (alles moet nog gebouwd worden) Ligging dak is van zuid-Oost naar Noord-West.
Dus de panelen hebben een zuid-west orientatie, (of een noord-Oost)

Ik vrees dat ik dus €750 euro bij moet leggen voor "nice to have's" die me weinig extra rendement gaan brengen (dat was ook de strekking van dee thread toen ik hem door las)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
jacovn schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 21:47:

Als ik 22 panelen op mijn platte dak op 2 hoog zou kunnen plaatsen (solar frontier sf170) dan zou ik een SE 4000 moeten hebben om veilig te zitten denk ik.

Wil ik naar een 3 fase unit toe dan is het bij steca niet veel duurder door naar een 3203 te gaan.

Wel moet ik bij solaredge er 11 stuks SolarEdge Optimizer P405 bij zetten (1 per 2 panelen)

Ik zie de voordelen van solaredge wel (wat videos gekeken) maar of ik met solar frontier panelen wel veel voordeel haal ?

Er is geen schaduw, behalve noord-west een rij huizen die ook bg en 2 verdiepingen hebben en de zon daarachter neerzakt. Maar die staan iets van 50 meter weg. De buren aan de zuid kant zitten maar 6-10

Dus ik ga er maar vanuit dat ik geen schaduw heb (alles moet nog gebouwd worden) Ligging dak is van zuid-Oost naar Noord-West.

Ik vrees dat ik dus €750 euro bij moet leggen voor "nice to have's" die me weinig extra rendement gaan brengen (dat was ook de strekking van dee thread toen ik hem door las)
Je conclusie is inderdaad correct. Als je geen schaduw hebt, is Solar Edge een leuke "nice to have", maar totaal niet nodig. Zeker niet als je SF panelen gaat gebruiken. Dus even nadenken of je die 750 euro wil uitgeven aan de mogelijkheid om per paneel te monitoren, want dat zal je enige "winst" zijn.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij bestaan er geen "power-sets" van 22 panelen?
http://shop.solar-frontier.eu/de/powerset.html

Dan maar 1 paneeltje op een steca 500 >:)
Hier ook gedaan met het 16e SF paneeltje, omdat het kan. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-08-2016 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Laatst online: 09-09 00:25
jacovn schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 21:47:

Ik zit in bijna dezelfde situatie en heb ervoor gekozen om het wél te doen. Dus Solaredge SE5k met (in mijn geval) 28 SF170 + 14 optimizers.

Ook met weinig, of zelfs zonder schaduw van objecten presteren panelen beter met Solaredge + optimizers. Zoals je al zegt, het verlengt je totale terugverdientijd echter wel wat. Maar dat pak je na een x aantal jaar ook wel weer terug. En de jaren daarna is het natuurlijk pure winst, en die kan best oplopen omdat de prestaties van je panelen niet gelijk afnemen over de jaren. Dus stel dat je slechtste paneel 10% minder is gaan presteren, maar het gemiddelde verlies slechts 5% is, presteert je systeem tegen die tijd dus nog eens een stuk beter.

Ook krijg je een volgens mij een langere garantie op een Solaredge omvormer. En natuurlijk een hartstikke leuke gadget om al je panelen in de gaten te kunnen houden. Dat zal de meeste tweakers ook wel aanspreken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Laatst online: 09-09 00:25
TFHfony schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 22:00:
[...]

Je conclusie is inderdaad correct. Als je geen schaduw hebt, is Solar Edge een leuke "nice to have", maar totaal niet nodig. Zeker niet als je SF panelen gaat gebruiken. Dus even nadenken of je die 750 euro wil uitgeven aan de mogelijkheid om per paneel te monitoren, want dat zal je enige "winst" zijn.
Dat is niet waar. Lees dit maar eens: https://www.bespaarbazaar...nbod/solaredge-omvormers/

Hier wordt over 6% extra rendement op een schaduwvrij dak gesproken. Misschien is dat wat overdreven, maar zelfs bij een iets lager extra rendement bij aanvang verdient het zich wel terug omdat het verschil tussen de panelen alleen maar toe zal nemen in de jaren.

Daarnaast vertegenwoordigd de langere garantie natuurlijk ook een waarde.

Ieder zijn keuze, maar ik vond het de meerprijs wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Leolinedance schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 23:16:
[...]

Dat is niet waar. Lees dit maar eens: https://www.bespaarbazaar...nbod/solaredge-omvormers/

Hier wordt over 6% extra rendement op een schaduwvrij dak gesproken. Misschien is dat wat overdreven, maar zelfs bij een iets lager extra rendement bij aanvang verdient het zich wel terug omdat het verschil tussen de panelen alleen maar toe zal nemen in de jaren.

Daarnaast vertegenwoordigd de langere garantie natuurlijk ook een waarde.

Ieder zijn keuze, maar ik vond het de meerprijs wel waard.
Die 6% komt gewoon van de reclamefolders van SolarEdge zelf en wordt overgenomen door de verkopende parijten. Laat mij eens real-life cijfers zien waarbij niet SolarEdge de bron is, zeker in combinatie met dunne film panelen.
Daarnaast zouden de verschillen pas na "jaren" gaan ontstaan, dus die extra kosten, ga je dus pas over jaren beetje bij beetje terugverdienen, ALS je panelen heel verschillend gaan presteren. Waarbij ook nog maar de vraag is of dat prestatie verschil zo groot is dat je die 6% ook haalt.

Het is prima om meer geld uit te geven als je het leuk vind om extra monitoring te hebben. Sterker nog: Dat heb ik zelf ook gedaan. Maar op een plat dak zonder schaduw en dan SolarEdge, zeker in combinatie met SF... onzin. Financieel & technisch gezien.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30

timovd

Voorsprong door techniek

De bovenste rij van mijn dak zijn vier identieke panelen vrijwel de zelfde schaduw (bijna niet) en schelen soms tot bijna 10% van de minste en de beste. Dit zijn niet altijd de zelfde panelen.
Op de andere rijen is het verhaal anders. Ik heb bewust voor SE gekozen omdat de overige panelen echt last van schaduw krijgen (bomen en dakkapel).
De bovenste panelen presteren het best en daar is dus een onderling verschil te zien weet ik uit eigen ervaring. Als ik alleen de bovenste rij zou hebben, had ik vooraf niet voor SE gekozen, maar achteraf ben ik er wel blij mee.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:22
Even wat hulp nodig en ik gok er zo maar op dat er in dit topic wel een aantal personen zijn die mee kunnen/willen denken :)
Sinds een paar weken de sleutel van ons nieuwe huis en ook daar moeten natuurlijk zonnepanelen op komen. Het dak van de woning is helaas geen optie, gelukkig is er nog een aantal m2 plat dak beschikbaar. Op de foto hieronder een overzicht, het gaat om het deel dat het verst weg ligt, dat deel van het dak is stevig genoeg (berekend) om panelen te dragen. Vanaf het punt waar het dak over de gehele breedte van de tuin ligt is het draagvermogen minder. Het deel dat dus wel beschikbaar is voor de panelen is 4,6m breed en 10,2m lang. 's Middags valt er een klein beetje schaduw op het dak door de schuur van de buren.
Panelen

De breedte van 4,6m zorgt ervoor dat er helaas net geen 3 panalen (van 1,6m breed) in landschape naast elkaar geplaatst kunnen worden. Als ik SF panelen van 1,26m breed gebruik kan ik er wel 3 naast elkaar kwijt. Met 6 rijen en dan in totaal 18 panelen van 170Wp zou ik jaarlijks rond de 3000kWh moeten uitkomen, ik kan dan een tussenruimte van 1,5m tussen de rijen aanhouden als ik goed gerekend heb.

Andere optie is een oost-west opstelling. 4 rijen in oost-west zouden tussen de 4,6m moeten passen. Met 2 rijen van 5 en 2 rijen van 4 panelen kom ik ook op de 18 panelen uit.

Ik twijdel echter over de schaduw van het schuurtje van de buren. Wat is dan handiger? panelen op het zuiden richten of de oost-west opstelling?

Mogelijk dat er nog andere factoren of mogelijkheden zijn die ik over het hoofd zie, dan hoor ik het natuurlijk graag :)

|:( Orientatie van het dak vergeten te vermelden... Ligging van de tuin is pal zuid, het schuurtje van de buren staat dus aan de westzijde van het dak.

[ Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 08-08-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
timovd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:42:
De bovenste rij van mijn dak zijn vier identieke panelen vrijwel de zelfde schaduw (bijna niet) en schelen soms tot bijna 10% van de minste en de beste. Dit zijn niet altijd de zelfde panelen.
Op de andere rijen is het verhaal anders. Ik heb bewust voor SE gekozen omdat de overige panelen echt last van schaduw krijgen (bomen en dakkapel).
De bovenste panelen presteren het best en daar is dus een onderling verschil te zien weet ik uit eigen ervaring. Als ik alleen de bovenste rij zou hebben, had ik vooraf niet voor SE gekozen, maar achteraf ben ik er wel blij mee.
Krijg net een mailtje o.a. over "Jinko met Maxim integrated 270 Wp P-60-J4", heeft per 2 kolommen van 10 cellen een mppt chip van Maxim erin zitten. Nog lager nivo optimalisatie. Als het niet te duur is en bij een defect gewoon uit de junctionbox te verwijderen of te vervangen is, vind ik het een goed idee. Maar geen communicatie en informatie per 2 rijen cellen. Eigenlijk zou ik dat dan wel willen. (>€1 / Wp)
Maar is een extra point-of-failure, en geeft natuurlijk ook klein verlies. Doe mij maar gewoon simpel.
Niek_ schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:04:
Even wat hulp nodig en ik gok er zo maar op dat er in dit topic wel een aantal personen zijn die mee kunnen/willen denken :)
Sinds een paar weken de sleutel van ons nieuwe huis en ook daar moeten natuurlijk zonnepanelen op komen. Het dak van de woning is helaas geen optie, gelukkig is er nog een aantal m2 plat dak beschikbaar. Op de foto hieronder een overzicht, het gaat om het deel dat het verst weg ligt, dat deel van het dak is stevig genoeg (berekend) om panelen te dragen. Vanaf het punt waar het dak over de gehele breedte van de tuin ligt is het draagvermogen minder. Het deel dat dus wel beschikbaar is voor de panelen is 4,6m breed en 10,2m lang. 's Middags valt er een klein beetje schaduw op het dak door de schuur van de buren.
[afbeelding]

De breedte van 4,6m zorgt ervoor dat er helaas net geen 3 panalen (van 1,6m breed) in landschape naast elkaar geplaatst kunnen worden. Als ik SF panelen van 1,26m breed gebruik kan ik er wel 3 naast elkaar kwijt. Met 6 rijen en dan in totaal 18 panelen van 170Wp zou ik jaarlijks rond de 3000kWh moeten uitkomen, ik kan dan een tussenruimte van 1,5m tussen de rijen aanhouden als ik goed gerekend heb.

Andere optie is een oost-west opstelling. 4 rijen in oost-west zouden tussen de 4,6m moeten passen. Met 2 rijen van 5 en 2 rijen van 4 panelen kom ik ook op de 18 panelen uit.

Ik twijdel echter over de schaduw van het schuurtje van de buren. Wat is dan handiger? panelen op het zuiden richten of de oost-west opstelling?

Mogelijk dat er nog andere factoren of mogelijkheden zijn die ik over het hoofd zie, dan hoor ik het natuurlijk graag :)
Hoezo kunnen er in oost-west maar 18 panelen op? Dat kunnen er toch meer zijn? Dat is juist een van de grote voordelen van een oost-west opstelling. Naast betere spreiding van de opbrengst, meer windbestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leolinedance schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 23:16:
maar zelfs bij een iets lager extra rendement bij aanvang verdient het zich wel terug omdat het verschil tussen de panelen alleen maar toe zal nemen in de jaren.
Deze discussie is natuurlijk al vaker gevoerd en eigenlijk moet je gewoon doen wat je zelf leuk en goed acht maar financieel kan SE bijna niet uit als je geen schaduw probleem hebt. Neem het besproken systeem hierboven van 22x SF170, ga uit van de grootte van het systeem 3740Wp en het toegenomen rendement van 6% maakt een theoretische opbrengst van 3964,4kWh en dus een goede 224,4kWh meer. Tegen een prijs van €0,20 per kWh en een meerprijs van €750 ligt de tvt op bijna 17 jaar. In werkelijkheid zal dit nog een stuk langer zijn.

Financieel kan het eigenlijk bijna nooit uit maar wil je het maximale uit je beschikbare oppervlakte trekken en vind je de monitoring leuk dan is het natuurlijk een optie. ;)
Op de foto hieronder een overzicht, het gaat om het deel dat het verst weg ligt, dat deel van het dak is stevig genoeg (berekend) om panelen te dragen.
Het leuke van O/W opstellingen is dat je doorgaans ook met minder ballast toe kan. Is het wellicht handig om toch nog eens naar het draagvermogen van het hele dak te kijken? Als het gaat om puntbelasting dan zijn er genoeg creatieve manieren om eea goed te verdelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[afbeelding]

Ik heb ook zo een dak, alleen jij kunt 4×6 kwijt en ik 6×6 .als jij 4×6 hebt zijn dat twaalf panelen per mpp en dus ideaal, echter die schuur gaat je nekken vrees is, weet niet precies wat richting is?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het is een huis met schuin dak rondom en een stuk plat bovenop. De dakhoek is iets van 30-40 graden dus dat is wellicht niet zo optimaal.

Dus er kunnen eventueel ook panelen op het schuine dak, maar ik denk dat ze op het platte stuk beter liggen.

Huis is 8x12 en de orientatie is nog niet bekend. Verder denk ik dat mijn vrouw liever de panalen op het vlakke dak uit zicht heeft zitten, dan op de pannen in zicht.

Het gaat me er nu om om de zaak duidelijk te hebben qua wensen/eisen voordat ik een bouwer selecteer.
Als ze gelijk weten wat ik wil, dan verwacht ik minder gezeur dan dat ik tijdens het process van alles aan wil pakken. Heb toch al van paar mensen gelezen en gehoord dat midden in het proces wat willen wijzigen op weerstand bij bouwers en installateurs stuit.

Moet ik bijvoorbeeld als voorbereiding maar een dakdoorvoer laten plaatsen in het pannendak op zuid/oost en de zuid/west kant van het schuine dak. Als de lengte van de kabels niet veel uit maakt zouden die ook naar boven over de nok kunnen lopen en door een platdak doorvoer naar binnen.

Als ik met solaredge ook beter uit ben met een combinatie van plat dak en 2 verschillende schuine daken is dat ook een optie. Alleen moet het dan weer zo oversized zijn om mee te beginnen dat het ook niet verstandig is.

Zit een 3 fase aansluting met een stekker (perilex) of is dat een direct bedrade aanluiting ?
Als het vast gemonteerd zit zal ik er maar direct 2 aan laten leggen voor eventuele uitbreiding. Later aan laten leggen heb ik geen goede ervaring mee.
Zo moet er ook maar een 3 fase leiding naar de garage voor een eventuele electrische auto ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:21
Ik schijn er maar niet uit te komen. Voor het plat dak van de garage ben ik vanwege geringe afmetingen (3m bij 7m) uitgegaan van een SF Powerset met 2x7 panelen O-W opstelling in portret. Nu heb ik wat problemen om een betaalbare montage oplossing te vinden. En zie ik dat veel O-W opstellingen in landscape zijn.

Kan ik nu beter kiezen voor O-W met:

2x7 SF170 Powerset: 2380 Wp (portrait)
2x4 JA Solar 290wP: 2320 Wp (landscape)

Qua prijs zit er nauwelijks verschil in. Maar ik krijg de indruk dat SF beter zou presteren, zeker op een plat dak in O-W.

Wat zeggen de experts hier? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Wij hebben nog een plat dak waar ik later panelen bij wil (ja de eersten liggen nog niet eens). Nu dacht ik..is er geen systeem die zorgt dat de panelen meedraaien met de zonstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:16
Pakhaas schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:22:
Wij hebben nog een plat dak waar ik later panelen bij wil (ja de eersten liggen nog niet eens). Nu dacht ik..is er geen systeem die zorgt dat de panelen meedraaien met de zonstand?
ja hoor..http://www.sun4life.be/zonnetrackers/?lang=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ik zat meer aan een platte installatie te denken, dus zoals ze op het platte dak normaal liggen (in een hoek) en dan met een onderstel eronder die draait. Of is dit zo prijzig dat het niet meer aantrekkelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
Pakhaas schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:50:
[...]

Ik zat meer aan een platte installatie te denken, dus zoals ze op het platte dak normaal liggen (in een hoek) en dan met een onderstel eronder die draait. Of is dit zo prijzig dat het niet meer aantrekkelijk is?
Dat wordt dan wel een zware constructie, kan je dak dat wel hebben?
Elke paar maanden komt deze vraag langs, een echte oplossing is nog niet voor handen. Het wordt dan ook onderhoudsgevoelig en dat was nou net niet de bedoeling bij zonnepanelen op je huis.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
drielp schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:00:
[...]

Dat wordt dan wel een zware constructie, kan je dak dat wel hebben?
Elke paar maanden komt deze vraag langs, een echte oplossing is nog niet voor handen. Het wordt dan ook onderhoudsgevoelig en dat was nou net niet de bedoeling bij zonnepanelen op je huis.
Oke, niet echt haalbaar dus. Bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:17:
[...]

Oke, niet echt haalbaar dus. Bedankt :)
Jij bent wel één van de eerste die het zo snel opgeeft.
Hoe zou het met hajeetje zijn automatisch opblaas matrassen zijn om de wip wap te bedienen voor Oost west???

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
reneeke1970 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:30:
[...]

Jij bent wel één van de eerste die het zo snel opgeeft.
Hoe zou het met hajeetje zijn automatisch opblaas matrassen zijn om de wip wap te bedienen voor Oost west???
Jullie kennende is dit systeem al tig keer uitgedacht en als dit systeem gemeengoed was, had ik daar al wat over gevonden..dus ga er niet teveel tijd in steken ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
*DING DONG*
* TFHfony loopt naar de voordeur en doet open....
Meneer met een mapje in de hand "Mag ik samen met u eens kijken en uitrekenen wat zonnepanelen voor u kunnen betekenen."
* TFHfony "Nee dank u, die heb ik al."
Meneer met een mapje in de hand "Oh, ik zag er geen liggen.
* TFHfony "Klopt, ze zijn dan ook netjes gelegd".
* TFHfony doet de deur dicht....

Komen ze hier voor tegenwoordig al langs de deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
U
Pakhaas schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:56:
[...]

Jullie kennende is dit systeem al tig keer uitgedacht en als dit systeem gemeengoed was, had ik daar al wat over gevonden..dus ga er niet teveel tijd in steken ;)
Ik denk dat een systeem waar je de hellingshoek kan verstellen nog enigszins te doen is met een plat dak opstelling op zuid: http://www.solarchamp.eu/...e-frame-zonnepanelen.html . Met een oost-west opstelling heeft dat niet zoveel zin. Van Hajeetjes idee is hier idd weinig meer vernomen. Maar misschien werkt hij aan een geheim project en verrast ons binnenkort met een mooi en goedwerkende systeem. gelukkig heb ik een schuin dak systeem en hoef ik me daar niet druk over te maken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door drielp op 08-08-2016 13:26 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Pagina: 1 ... 28 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??