Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.404 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
MdO82 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:11:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar geen idee hoe het heet :+
Maar was een nieuwe kabel niet makkelijk geweest of was dat onmogelijk om te doen ?
dwars door mijn zelf betegelde tuin heen waar ik een week lang op heb lopen ploeteren. :-(
(weliswaar met 2 bakken bier.)

kunnen was het probleem niet, willen wel.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
zonoskar schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:36:
[...]

Panelen voor campers (12V output) enzo zijn echt veel te duur (500 euro voor 260Wp).
Iets goedkoper, en vrij veel keuze in afmetingen:
http://www.kleinezonnepan...hval=panelen#.V59gINaivTl

Edit: niet the meest super deluxe mppt controllers voor een accu, maar wel goedkoop:
http://www.ebay.com/sch/i...adis=&LH_CAds=&rmvSB=true

12V LEDs zijn er in alle maten, en een buck-converter voor een Arduino is ook nog wel te doen.

[ Voor 32% gewijzigd door HenkS_ op 01-08-2016 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
loyske schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:05:
Aangezien ik op het punt sta om een SF Powerset 2.4 (2380 kWh) te bestellen voor op het dak van de garage, ben ik aan het kijken om de bestaande kabel te vervangen en meteen utp te trekken.
Omvormer komt in de garage te hangen. Lengte zal ongeveer 25m zijn tot aan de meterkast (door de tuin en kruipruimte). Welke kabel kan ik het beste pakken? 4mm2 of toch maar 6mm2 ?
Bij nieuw aanleg ben ik voorstander van meteen goed. (4mm2) Vooral als je eventueel nog meer gaat aansluiten. Maar als je een bestaande kabel kunt gebruiken zou ik me voor ~10A max niet druk maken en gewoon de bestaande kabel van 2,5mm2 gebruiken. Het is toch al een eigen groep? :?
Heb hier vandaag bij een verschil van 10A tov het volgende logging punt 4V netspannings verschil gezien. Maar dat is inclusief het verschil doordat de buren ook dat verschil in zon hadden. (heb hier ~10m 5mm2 voor bijna 5kWp op een ~4kW omvormer)
Vooral als je het laat doen is de meerprijs van 4mm2 best te overzien.
edit: (een nieuwe kabel komt erbij, toch? niet in de plaats van.)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:50
zonoskar schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:22:
[...]

De fabrikant van het dak geeft alleen garantie op roesten als ik hun speciale dakhaken gebruik.
Garantie tegen roesten mag ik hopen? Anders had ik andere haken gekocht als ik jou was..

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:50

mb1

[b]migjes schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:46
ik ken geen accu omvormers die met Sf over weg kunnen.
binnen een redelijke prijs.
kun jij die wel vinden laat maar weten.
wil je absolute niet van SF af praten, dat interesseert mij niet, je kiest dan ben ik bang voor geen accu's dat is alles.
zoek eerst maar een accu omvormer,
Ik wel ;) namelijk alle standaard Steca omvormers die al jaren bij de powersets geleverd worden!

FAQ > ENDKUNDEN > FAQ ENDKUNDEN SUCHERGEBNISSE
FAQ Suchergebnisse
1 Ergebnisse für "Storage"

Bietet Solar Frontier eine Batteriespeicherlösung an?
Ja, die Speicherlösung PowerStorage ist verfügbar für alle PowerSets. PowerStorage kann auch bei bestehenden PowerSets nachgerüstet werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-09 08:54
Hoi

https://www.victronenergy...0-45-up-to-150-100-NL.pdf

Ik heb model 150/60 model.

Ik heb vandaag mijn nieuwe Victron MPPT laad regelaar binnen gekregen en aangesloten een zware jongen die 1770 watt aan kan bij maxiaal 150 volt DC. Zie PDF

Deze word gebruikt om een grote accubank op te laden 24 volt 675 AH.

Ik heb 6 ST. Solar 260w 96 cell zonnepanelen parallel aangesloten, de maximale paneel spanning die ik van middag had gezien was +/- 55 volt.

In de handleiding van de controller staat dat ik een hogere Efficiëntie kan bereiken als ik de paneel spanning verhoog dus twee panelen in serie koppelen de spanning zal dan oplopen richting de 110/120 volt DC maximaal.

Ik heb 6 panelen dus zou ik het in 3 sets van 2 panelen kunnen aansluiten.

Mijn vraag is of ik inderdaad een hogere Efficiëntie behaal?

[ Voor 22% gewijzigd door LEX63 op 02-08-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
LEX63 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:43:
Hoi

Ik heb vandaag mijn nieuwe Victron MPPT laad regelaar binnen gekregen en aangesloten een zware jongen die 1770 watt aan kan bij maxiaal 150 volt DC. Zie PDF

Ik heb 6 zonnepanelen ST. Solar 260w 96 cellen parallel aangesloten De maximale paneel spanning die ik van middag had gezien was +/- 55 volt.

In de handleiding van de controller staat dat ik een hogere Efficiëntie kan bereiken als ik de paneel spanning verhoog dus twee panelen in serie koppelen de spanning zal dan oplopen richting de 110/120 volt DC maximaal.

Ik heb 6 panelen dus dat word dan 3 sets van 2 panelen.

Mijn vraag is of het de moeite waard is, of het verschil inderdaad meetbaar is?
Hangt een beetje af van de kabellengte en doorsnede. Maar ook de Victron heeft aan de panelen kant een lagere stroom. En zolang je binnen het spanning bereik blijft is lagere stroom minder warmteontwikkeling en daarmee minder verlies maar ook minder veroudering. (voornamelijk voor El(ectrolitische)co(ndensatoren), die drogen uit.) En minder kabel verlies dus tot aan de Victron. Als je er een beetje bij kunt hou je alleen een paar splitters over.
Edit: bedenk me net dat mc4 connectoren vaak tot 30A mogen. Ik zie panelen met het zelfde soort cellen als in die 96cells panelen op goede momenten over de 6A gaan, x6 = 36A. Dus halveren die stroom en verdubbelen die spanning.

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 01-08-2016 21:32 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:28

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

HenkS_ schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:52:
[...]
Edit: niet the meest super deluxe mppt controllers voor een accu, maar wel goedkoop:
http://www.ebay.com/sch/i...adis=&LH_CAds=&rmvSB=true
Nee dat kun je wel stellen. Die dingen doen over het algemeen alleen de meest basale dingen. Leuk display, USB poortjes, maar zaken die er toe doen (MPPT, PWM) kun je vergeten, ondanks dat het schreeuwend op de doos staat. Ik heb er 2 uitgebreid getest (was er snel klaar mee overigens) en snap nu waarom de gerenommeerde merken een veelvoud kosten.

Je kunt best spullen in China kopen, maar hier loop je beter in een grote boog omheen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Even een vraag:
Als de huisbouwer er 4x PV panelen bij levert moet hij er een extra groep voor aanleggen als het netjes is neem ik aan ?

Ik vermoed half dat het anders zo op een groep erbij gezet wordt die op de 2e verdieping aanwezig is. Dan wordt uitbreiden of vervangen alsnog een probleem.
Nu ben ik wel vanplan een paar loze buizen naar de 2e verdieping te brengen, dus in geval kan een groep erbij aanleggen altijd nog. In de bouwbeschrijving staat een minimaal aantal groepen, best wel weinig voor de maat huis die ik op het oog heb.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

jacovn schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:57:
Even een vraag:
Als de huisbouwer er 4x PV panelen bij levert moet hij er een extra groep voor aanleggen als het netjes is neem ik aan ?

Ik vermoed half dat het anders zo op een groep erbij gezet wordt die op de 2e verdieping aanwezig is. Dan wordt uitbreiden of vervangen alsnog een probleem.
Nu ben ik wel vanplan een paar loze buizen naar de 2e verdieping te brengen, dus in geval kan een groep erbij aanleggen altijd nog. In de bouwbeschrijving staat een minimaal aantal groepen, best wel weinig voor de maat huis die ik op het oog heb.
4xSF kan nog net op een Soladin 600, en die gaat gewoon met een stekker in een WCD.
Maar andere panelen (tot 2kW 9A AC) mogen vast op een bestaande groep worden aangesloten sinds kort (dus met een schakelaar en niet met een WCD)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
LEX63 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:43:
Hoi

Ik heb 6 zonnepanelen ST. Solar 260w 96 cellen parallel aangesloten De maximale paneel spanning die ik van middag had gezien was +/- 55 volt.

Ik heb 6 panelen dus dat word dan 3 sets van 2 panelen.

Mijn vraag is of het de moeite waard is, of het verschil inderdaad meetbaar is?
Ja, gaat eerder aan, blijft langer aan en je haalt meer uit je panelen. De mppt van victron werkt dan heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Andre1973 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:46:
[...]

4xSF kan nog net op een Soladin 600, en die gaat gewoon met een stekker in een WCD.
Maar andere panelen (tot 2kW 9A AC) mogen vast op een bestaande groep worden aangesloten sinds kort (dus met een schakelaar en niet met een WCD)
Ik kan afhankelijk van orientatie van huis 14 of 22 panelen op het schuine dak op 2 hoog kwijt.
Dan zit er op2 hoog ook een plat dak in het midden, en daar kunnen denk ik 22-24 panelen op.
Meest aannemelijk dat ik er dus 14+22 kan gaan doen (wil ook dak op kunnen via een dakraam/luik en er zullen wel pijpen uit het dak moeten steken)

Dan kom ik rond 6 KW met SF-170 lijkt me. Dus daar moet de zaak maar op bedraad worden, anders ben ik 2 keer bezig.

Met een powerset 2.4 heb ik 14 panelen (1fase 2 strings van 7)
Met een powerset 3.6 heb ik 21 panelen (1 fase, 3 strings van 7)

Met een powerset 6.0 heb ik 35 panelen (3 fase, 5 strings van 7)

Qua prijs maakt het niet eens veel uit, maar voor 2 losse sets kan ik met 2x een dedicated groep uit, en voor de 3 fase moet er een 3 fase stroom aansluiting boven komen.

[ Voor 18% gewijzigd door jacovn op 02-08-2016 08:29 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Is 1x driefase niet makkelijker dan 2x eenfase?
Heb je al 3x25A?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb nog niets, alleen optie op kavel, maar wil graag goed voorbereid de onderhandelingenn met de bouwer in. De net aansluiting wordt wel 3x25 uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:21
onetime schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:01:
[...]

Bij nieuw aanleg ben ik voorstander van meteen goed. (4mm2) Vooral als je eventueel nog meer gaat aansluiten. Maar als je een bestaande kabel kunt gebruiken zou ik me voor ~10A max niet druk maken en gewoon de bestaande kabel van 2,5mm2 gebruiken. Het is toch al een eigen groep? :?
Heb hier vandaag bij een verschil van 10A tov het volgende logging punt 4V netspannings verschil gezien. Maar dat is inclusief het verschil doordat de buren ook dat verschil in zon hadden. (heb hier ~10m 5mm2 voor bijna 5kWp op een ~4kW omvormer)
Vooral als je het laat doen is de meerprijs van 4mm2 best te overzien.
edit: (een nieuwe kabel komt erbij, toch? niet in de plaats van.)
Er ligt al een oude kabel door de grond naar de garage, deze zit op de woonkamergroep maar ik vermoed dat ik hem net als migjes makkelijk naar buiten kan trekken en dan in de kruipruimte verlengen. De tuin gaan we volgend jaar doen, dan kan ik het meteen goed aanpakken en een nieuwe kabel en utp trekken.
Nu mis ik dan wel utp, maar eens kijken of ik dat tijdelijk via wifi kan regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
loyske schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:02:
[...]Er ligt al een oude kabel door de grond naar de garage, deze zit op de woonkamergroep maar ik vermoed dat ik hem net als migjes makkelijk naar buiten kan trekken en dan in de kruipruimte verlengen. De tuin gaan we volgend jaar doen, dan kan ik het meteen goed aanpakken en een nieuwe kabel en utp trekken.
Nu mis ik dan wel utp, maar eens kijken of ik dat tijdelijk via wifi kan regelen.
Laat de bestaande kabel lekker onaangeroerd. Maar dan wel echt volgend jaar die nieuwe kabel doen.
In één keer goed, zonder onderbreking naar de meterkast. In de tuin idd door een pijp, kan je eventueel makkelijk dingen veranderen of toevoegen. Wel aan beide kanten goed afsluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:41
jacovn schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 08:18:
[...]

Ik kan afhankelijk van orientatie van huis 14 of 22 panelen op het schuine dak op 2 hoog kwijt.
Dan zit er op2 hoog ook een plat dak in het midden, en daar kunnen denk ik 22-24 panelen op.
Meest aannemelijk dat ik er dus 14+22 kan gaan doen (wil ook dak op kunnen via een dakraam/luik en er zullen wel pijpen uit het dak moeten steken)

Dan kom ik rond 6 KW met SF-170 lijkt me. Dus daar moet de zaak maar op bedraad worden, anders ben ik 2 keer bezig.

Met een powerset 2.4 heb ik 14 panelen (1fase 2 strings van 7)
Met een powerset 3.6 heb ik 21 panelen (1 fase, 3 strings van 7)

Met een powerset 6.0 heb ik 35 panelen (3 fase, 5 strings van 7)

Qua prijs maakt het niet eens veel uit, maar voor 2 losse sets kan ik met 2x een dedicated groep uit, en voor de 3 fase moet er een 3 fase stroom aansluiting boven komen.
Als prijs niet uit maakt nam ik twee omvormers maar wel drie fase aansluiting om te verdelen. Bij defect houd je altijd omvormer over en hartje winter alles op één omvormer voor iets beter rendement

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 12:21
Rol-Co schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 05:42:
Erg netjes! Past mooi bij het huis.
En zo te zien kan je nog heel wat meer kwijt mocht je dat willen.
onetime schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:00:
[...]

Héél mooi gedaan! :9~ :9~ :9~
(maar in je post van maart had je het over O-W, wat heb je nu op oost gedaan?
En op west ontbreken er nog 8 O-) 8) Wel al van 24 naar 30 _/-\o_ )
Heb je nog gas verbruik? Al een een warmtepomp gedacht? Electrische boiler? >:) :*)
Thnx allemaal. Ben ook erg blij met het resultaat :9~
De oost-west opstelling kostte relatief gezien meer omdat er maar een beperkt aantal (dure) omvormers zijn die ongelijke mppt verdeling aan kunnen.
Ik ben vervolgens afgestapt van het idee om alleen de achterzijde van het dak panelen te leggen.
Vervolgens gekeken wat het beste kan als set i.c.m. 3-fasen aansluiting in huis (max 3680W invoer of 2 omvormers of een 3-fasen omvormer). Onder het motto van: "als je het doet moet je het gelijk goed doen" toen maar gelijk voor de 30 panelen PowerSet 5.1 gegaan. De PowerSet 5.2 kwam met 35 panelen niet symetrisch uit en de grootste set van 42 panelen past niet ;) .

Het voordeel is nu dat ik nog een oost-west uitbreiding van 8+10 panelen er bij kan leggen. Deze krijgt dan wel een gelijke mppt verdeling en kan ik met een goedkopere omvormer af. Ook qua selectief afzekeren en invoeden op een 25A fase gaat dat goed omdat de Steca nu max 5300W/23A invoedt, verdeeld over 3-fasen. Dat is maximaal 7,7A per fase. Daar kan dus nog mooi een 1-fase 16A omvormer bij op en zit ik nog onder de 25A.
Al is dat nog toekomstmuziek voor als er een EV voor de deur staat :9

Een warmtepomp staat wel op mijn lijstje. Echter gebruiken wij maar 800m3 gas voor verwarmen dus is financieel gezien de besparing niet heel groot (€300) op jaarbasis. Financieel gezien. Een lucht-lucht warmtepomp is hierbij financieel het meest aantrekkelijk maar stuit op weerstand over de plek waar deze moet komen :> . Hier wacht ik dus nog even mee. De overcapaciteit van 1200kWh gaat komend winter eerst in een elektrische kachel. O.a. om te kijken wat dit met het gasverbruik doet (mindergas account) want ik vermoed dat de CV niet zo'n hoog rendemt heeft met de krap bemeten radiatoren (geen 8kWh warmte uit 1m3 gas).

[ Voor 7% gewijzigd door pieter87 op 02-08-2016 22:54 ]

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jacovn schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:01:
Ik heb nog niets, alleen optie op kavel, maar wil graag goed voorbereid de onderhandelingenn met de bouwer in. De net aansluiting wordt wel 3x25 uiteraard
Gewoon aan een 3 fase omvormer hangen en dan daarnaast via marktplaats oid op jacht gaan naar een reserve unit, en die mooi in doos wegleggen tot je m nodig hebt.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

pieter87 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 22:40:
[...]

[...]

[...]

Thnx allemaal. Ben ook erg blij met het resultaat :9~
De oost-west opstelling kostte relatief gezien meer omdat er maar een beperkt aantal (dure) omvormers zijn die ongelijke mppt verdeling aan kunnen.
Ik ben vervolgens afgestapt van het idee om alleen de achterzijde van het dak panelen te leggen.
Vervolgens gekeken wat het beste kan als set i.c.m. 3-fasen aansluiting in huis (max 3680W invoer of 2 omvormers of een 3-fasen omvormer). Onder het motto van: "als je het doet moet je het gelijk goed doen" toen maar gelijk voor de 30 panelen PowerSet 5.1 gegaan. De PowerSet 5.2 kwam met 35 panelen niet symetrisch uit en de grootste set van 42 panelen past niet ;) .

Het voordeel is nu dat ik nog een oost-west uitbreiding van 8+10 panelen er bij kan leggen. Deze krijgt dan wel een gelijke mppt verdeling en kan ik met een goedkopere omvormer af. Ook qua selectief afzekeren en invoeden op een 25A fase gaat dat goed omdat de Steca nu max 5300W/23A invoedt, verdeeld over 3-fasen. Dat is maximaal 7,7A per fase. Daar kan dus nog mooi een 1-fase 16A omvormer bij op en zit ik nog onder de 25A.
Al is dat nog toekomstmuziek voor als er een EV voor de deur staat :9

Een warmtepomp staat wel op mijn lijstje. Echter gebruiken wij maar 800m3 gas voor verwarmen dus is financieel gezien de besparing niet heel groot (€300) op jaarbasis. Financieel gezien. Een lucht-lucht warmtepomp is hierbij financieel het meest aantrekkelijk maar stuit op weerstand over de plek waar deze moet komen :> . Hier wacht ik dus nog even mee. De overcapaciteit van 1200kWh gaat komend winter eerst in een elektrische kachel. O.a. om te kijken wat dit met het gasverbruik doet (mindergas account) want ik vermoed dat de CV niet zo'n hoog rendemt heeft met de krap bemeten radiatoren (geen 8kWh warmte uit 1m3 gas).
Aha.....
verhaaltje stroom affakkelen...

Geloof me. Die 1200kWh ben je in een goede wintermaand zo kwijg aan een electrische kachel.

Ik kan het weten... doe het ook al 2 jaar...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
paulv1973 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 01:15:
[...]

Aha.....
verhaaltje stroom affakkelen...

Geloof me. Die 1200kWh ben je in een goede wintermaand zo kwijg aan een electrische kachel.

Ik kan het weten... doe het ook al 2 jaar...
Ik heb vorig jaar zo'n 500 kwh met een electrische ventilatortje afgefakkeld werd me sterk afgeraden op dit forum omdat gas dit bijna 1 op 3 gunstiger doet en dus je beter die 7 a 8 cent teruglever vergoeding van je energie leverancier kunt ontvangen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Snarfie31 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:04:
[...]Ik heb vorig jaar zo'n 500 kwh met een electrische ventilatortje afgefakkeld werd me sterk afgeraden op dit forum omdat gas dit bijna 1 op 3 gunstiger doet en dus je beter die 7 a 8 cent teruglever vergoeding van je energie leverancier kunt ontvangen.
Bij 60ct per kuub gas en 7,5ct perkWh mag je 8kWh per uitgespaarde kuub gas gebruiken....
Heb hier 900m3 gas uitgespaard door de 50L boiler van de combi-cv met opplak elementjes te verwarmen. Vooral het op temperatuur houden zal erg onzuinig zijn geweest. Het komplete warmwater wordt nu met minder dan 1800kWh verzorgt. Minder dan 2kWh per kuub. Ik weet wel hoe ik het hier doe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
24V/36V/48V/60V/72V LCD MPPT 7210A Solar Regulator Charge Controller DC-DC Boost

Over deze regelaar word positief gesproken op Youtube zie deze link
Joepla schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:32:
[...]

Nee dat kun je wel stellen. Die dingen doen over het algemeen alleen de meest basale dingen. Leuk display, USB poortjes, maar zaken die er toe doen (MPPT, PWM) kun je vergeten, ondanks dat het schreeuwend op de doos staat. Ik heb er 2 uitgebreid getest (was er snel klaar mee overigens) en snap nu waarom de gerenommeerde merken een veelvoud kosten.

Je kunt best spullen in China kopen, maar hier loop je beter in een grote boog omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:22
Ik heb in de schuur waar de zonnepanelen op moeten komen 3 fases beschikbaar. Ik verwacht echter (voorlopig) niet meer dan 3000Wp op het dak te leggen. Nu zie ik dat de meeste 3-fasen omvormers beginnen vanaf zo'n 4000W en duurder (logisch) zijn dan 3000W omvormers. Is er nog een andere reden om toch voor een 3-fasen omvormer te kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Snarfie31 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:04:
[...]

Ik heb vorig jaar zo'n 500 kwh met een electrische ventilatortje afgefakkeld werd me sterk afgeraden op dit forum omdat gas dit bijna 1 op 3 gunstiger doet en dus je beter die 7 a 8 cent teruglever vergoeding van je energie leverancier kunt ontvangen.
afraden is niet het juiste woord, het is gewoon niet aan te raden om het te doen.
1m3 gas is theoretiesch 9,2kWh, maar een gas ketel heeft wat verlies en dan is het rond de 1m3=8kWh.

krijg je er 7ct voor is het dus 7*8=56ct per m3 gas vervangen.
en ja je kunt een contract hebben dat gas maar 55ct kost.
dan zit je rond de zelfde prijs, maar:
je duwt dan je TVT van de panelen naar langer en je bespaart amper gas.

je kunt beter een airco(lucht/lucht warmtepomp) aanschaffen en dan de 500kWh + 600kWh bijkopen.
je bespaart dan een goede 600m3 gas (+/-330€ ) met een 180€ aan kosten voor de elektra die je moet kopen en dan nog een 90€ van je eigen opgewekte stroom.
je TVT van de panelen blijft dan beter en word niet langer, kunt gewoon 0,18ct blijven rekenen in plaats van 0,07ct. ;)
(ander leuk voordeel, je kunt bij gaan leggen op het schuurtje of zo.)
je gas en elektra rekening word dan echt een schijntje. >:)
(probeer maar eens op www.gaslicht.com , een 600kWh + een 200m3 gas, lol.
als je dan ook nog een welkoms premie kunt vangen, dan vraag je je af of je wel een maandelijks bedrag zou moeten betalen. >:) )

of je gaat gewoon veer een echte warmte pomp met wat meer luxe. (een lucht/water of water/water)
is wat duurder maar zeker ook leuk.
ondanks dat een warmte pomp (maakt niet welke manier hij verwarmt) gevoed word met 0,18ct per kWh, je verdiend die ook wel terug. ;)
onetime schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:37:
[...]

Bij 60ct per kuub gas en 7,5ct perkWh mag je 8kWh per uitgespaarde kuub gas gebruiken....
Heb hier 900m3 gas uitgespaard door de 50L boiler van de combi-cv met opplak elementjes te verwarmen. Vooral het op temperatuur houden zal erg onzuinig zijn geweest. Het komplete warmwater wordt nu met minder dan 1800kWh verzorgt. Minder dan 2kWh per kuub. Ik weet wel hoe ik het hier doe...
geen idee hoe je dit berekend?
of doet, maar zijn er geen externe factoren die ook mee spelen?
Niek_ schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:13:
Ik heb in de schuur waar de zonnepanelen op moeten komen 3 fases beschikbaar. Ik verwacht echter (voorlopig) niet meer dan 3000Wp op het dak te leggen. Nu zie ik dat de meeste 3-fasen omvormers beginnen vanaf zo'n 4000W en duurder (logisch) zijn dan 3000W omvormers. Is er nog een andere reden om toch voor een 3-fasen omvormer te kiezen?
niet echt een hele goede reden te geven.
er zijn erg kleine voordelen, maar zeer klein.

het leukste voordeel is wel dat als je een 3fase gebruikt.
de kans een stuk groter is dat je een groter gedeelte ook echt zelf gebruikt en saldeert.
maar het doet verder niks met de rekening, dus eigenlijk alleen maar leuk voor het idee.

(hou rekening mee dat PV verslavend is.
koop je omvormer op de groei, zodat je later makkelijk kunt uitbreiden. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:22
migjes schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:21:
[...]

niet echt een hele goede reden te geven.
er zijn erg kleine voordelen, maar zeer klein.

het leukste voordeel is wel dat als je een 3fase gebruikt.
de kans een stuk groter is dat je een groter gedeelte ook echt zelf gebruikt en saldeert.
maar het doet verder niks met de rekening, dus eigenlijk alleen maar leuk voor het idee.

Ben helaas al verslaafd. Vorige woning 3000Wp op het dak en in het jaar daarna bij m'n ouders, zusje en oom het dak zelf volgelegd :)
Ik ga eens kijken hoe de karakteristieken van de omvormers zijn die ik gevonden heb. Als het rendement niet te hard in elkaar zakt als er minder Wp op aangesloten wordt dan is het, met oog op de toekomst (meer Wp leggen + afschaffen saldering), wellicht toch een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
Voordeel van zo'n klein simpel mini kacheltje is dat ze spotgoedkoop zijn t.o.v. een airco en makkelijk verplaatsbaar.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Niek_ schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:31:
[...]

Ben helaas al verslaafd. Vorige woning 3000Wp op het dak en in het jaar daarna bij m'n ouders, zusje en oom het dak zelf volgelegd :)
Ik ga eens kijken hoe de karakteristieken van de omvormers zijn die ik gevonden heb. Als het rendement niet te hard in elkaar zakt als er minder Wp op aangesloten wordt dan is het, met oog op de toekomst (meer Wp leggen + afschaffen saldering), wellicht toch een betere keuze.
lol, het is dan maar,

het rendement zakt wel iets met flink te weinig Wp.
ik heb een tijdje gedraaid met maar 1710Wp op een 3300W omvormer.
ongeveer een 25kWh/kWp , maar dit was echt wel extreem te weinig Wp voor een oost-west. >:)
(flink is niet voor niks vet + onderlijnd.)
dus gewoon doen, bespaart straks een extra omvormer kopen. ;)

maar het leuke van een 3fase omvormer is dat als hij te weinig W van de panelen krijgt veel modellen over gaan om op maar 1 fase te leveren, dus hij word dan een 3x zo kleine omvormer. >:)
en heb je niet zoveel last van dat probleem als ik wel had. ;)
PASware schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:39:
Voordeel van zo'n klein simpel mini kacheltje is dat ze spotgoedkoop zijn t.o.v. een airco en makkelijk verplaatsbaar.
je kunt al airco's krijgen die kunnen verwarmen voor 800€.
(vind ik wel een erg lage prijs en dan hebben we het niet over kwaliteit.
maar ook die dingen kunnen met gemak 2kW doen, net zo als een goedkope elektra kachel.)
die kun je geheel zelf installeren met speciale snelkoppeling. (geen stec handeling nodig)

en dan heb je wel maar 2kWh per m3 gas nodig in plaats van 8kWh per m3.
dat is op de lange duur toch nog een stuk voordeliger.
leuk die mini kachels maar is erg duur stoken.
8x0,18ct=1,44€ om 1 m3 gas te vervangen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
[quote]migjes schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:21:
[...]

afraden is niet het juiste woord, het is gewoon niet aan te raden om het te doen.
1m3 gas is theoretiesch 9,2kWh, maar een gas ketel heeft wat verlies en dan is het rond de 1m3=8kWh.

dan zit je rond de zelfde prijs, maar:
je duwt dan je TVT van de panelen naar langer en je bespaart amper gas.

je kunt beter een airco(lucht/lucht warmtepomp) aanschaffen en dan de 500kWh + 600kWh bijkopen.
je bespaart dan een goede 600m3 gas (+/-330€ ) met een 180€ aan kosten voor de elektra die je moet kopen en dan nog een 90€ van je eigen opgewekte stroom.
je TVT van de panelen blijft dan beter en word niet langer, kunt gewoon 0,18ct blijven rekenen in plaats van 0,07ct. ;)

Ok maar er zijn Tweakers die geen investering meer willen doen in bijvoorbeeld een airco(lucht/lucht warmtepomp) teveel gedoe gaten maken, geld uitgeven, langere tvt, etc etc..
Wat is dan de beste optie afvakkelen middels een hete luchtventilator of laten uitbetalen. Ik kreeg de indruk dat je het beter dan kan laten uitbetalen a 7 a 8 cent.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

LEX63 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:06:
24V/36V/48V/60V/72V LCD MPPT 7210A Solar Regulator Charge Controller DC-DC Boost

Over deze regelaar word positief gesproken op Youtube zie deze link
[...]
Ik kan die link hier (op 't werk) niet openen, maar er zijn ongetwijfeld wel goede laders.

Ik zou letten op:
  • echte MPPT (om de max. stroom uit je panelen te halen)
  • PWM
  • Ontlaad/overlaadbeveiliging (incl. druppellaadfunctie)
De laatste 2 zijn puur voor het behoud van je accu. Je kunt een accu eenvoudig (en definitief) verzieken door hem eens flink diep te ontladen. Daartegenover staat dat als je de accu bv. altijd min. 40% geladen houdt, je de levensduur drastisch verlengt. Je benut de capaciteit veel minder, maar hebt er een stuk langer plezier van.

Er zijn allerlei theorieën over en de meningen zijn ook nog eens verdeeld, maar als je bovenstaande als vuistregels aanhoudt, helpt dat zeker. Gezien de prijs van een goede (en grote) accu, is het besparen op een lader niet handig, imho.

Edit: De laatste lader die ik getest heb, stopte met laden op basis van de accu-klemspanning. Zodra deze weer inzakte (dat gebeurd direct zodra je stopt met laden), startte het laadproces weer volle bak. Het ideale recept om je snel van je accu af te zijn ;w

[ Voor 9% gewijzigd door Joepla op 03-08-2016 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Snarfie31 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:34:
Ok maar er zijn Tweakers die geen investering meer willen doen in bijvoorbeeld een airco(lucht/lucht warmtepomp) teveel gedoe gaten maken, geld uitgeven, langere tvt, etc etc..
Wat is dan de beste optie afvakkelen middels een hete luchtventilator of laten uitbetalen. Ik kreeg de indruk dat je het beter dan kan laten uitbetalen a 7 a 8 cent.
hangt weer af of je een slimme meter heb of een feraris.
slimme meter kun je het wel laten uitbetalen tegen een ct of 10-11.
feraris is het beter affakkelen. (lastiger om ook een ct of 10-11 te krijgen)

maar omdat het om zulke kleine bedragen gaat is het er om en om.
je moet ook oppassen met de belofte wij betalen meer uit per overige kWh, veel van die partijen hebben weer een hoog vast recht en betaal je het eigenlijk weer zelf. :-(
dus pas op met marketing geblaat. ;)

wil je echt op de cent leuk uit komen, elk jaar switchen van leverancier + airco is de weg om te gaan.
het is dan handig om wel elk jaar een beetje kWh af te rekenen om niet teveel gedonder te krijgen bij het switchen. (zou eigenlijk niet moeten zijn, maar is vaak wel zo. :-( )
maar alles is zo persoonlijk en wisselend per situatie.
zoveel meer wegen die naar Rome lijden. ;)

voorbeeld:
warmtepomp voor verwarming + tap water. (geen airco)
met 25m3 kookgas.
en een 500kWh extra afname.
+ welkomst premie
betaal je ongeveer 15€ per jaar.

(maar je gas vastrecht behoord dan minder te worden,
<500m3 gebruik is minder vast recht.
een ramp om dat recht te halen maar dat terzijde.
dan valt die 15€ ook nog weg.)

ik hoop over een paar jaar op deze getallen te zitten.
(ben al over de helft, nu de pv is uitgebreid.
warmte pomp hopelijk nog dit jaar.
en dan is het nog even kijken hoeveel pv ik extra nodig ga hebben, maar dat zal niet veel zijn denk ik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
migjes schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:01:
[...]

Dat van dat vast recht wist ik niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Snarfie31 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:51:
[...]

Dat van dat vast recht wist ik niet interessant.
Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

of te wel, succes niet gegarandeerd met een enkel belletje. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:35

Milmoor

Footsteps and pictures.

In ons nieuwbouwhuis verwacht ik van begin af aan meer opbrengst dan gebruik. Kunnen de nieuwere meters daar tegen? Want de standen worden dus negatief. Ik ga voor wel digitaal, maar niet slim. Ik verwacht naar Greenchoice als leverancier te gaan, dat hoort goed te gaan.

Heeft iemand een bovenaanzicht van dit plaatje? Dit om snel te kunnen zien wat de schaduw van de ontluchting etc. terecht komt.
Afbeeldingslocatie: https://nanceninjas.weebly.com/uploads/3/1/8/9/31891825/173471_orig.png

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:33
ff verwijderd.

[ Voor 117% gewijzigd door Pakhaas op 03-08-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Is één euro per wattpiek, all in ( zo te zien ) netjes, gewoon doen.
Prima omvormer en prima glaswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
toch mooi dat leveranciers die BTW teruggave zien als iets om een klant te paaien, er is geen leverancier die dat zelf kan/mag. Je betaald er gewoon voor en ze laten het gewoon door een belastingkantoor of zoiets doen. terwijl als je het zelf doet het 3 formulieren en een half uur werkt kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
No Hands schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:56:
toch mooi dat leveranciers die BTW teruggave zien als iets om een klant te paaien, er is geen leverancier die dat zelf kan/mag. Je betaald er gewoon voor en ze laten het gewoon door een belastingkantoor of zoiets doen. terwijl als je het zelf doet het 3 formulieren en een half uur werkt kost.
Klopt, een accountskantoor hier uit de buurt verzorgd dit voor ze. Het is idd leuk paaien, maar hij is gewoon scherp met zijn offerte en ik zou zelf best die btw terug willen vragen, echter nu scheelt het mij gewoon werk en tijd. Kost mij niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Hoi

Ik heb bijna alles van Victron ook mijn, omvormers zijn van Victron, jammer dat het bedrijf steeds minder producten zelf maakt, steeds vaker producten inkoopt vanuit china waar ze ook hun naam er op laten drukken.

Ik ben zeer tevreden oven mijn nieuwe MPPT charge controller. er zit een VE.Direct aansluiting op waar ik een bluetooth dongle aan heb hangen met een App kan alles digitaal op mijn smartphone volgen.

De MPPT charge controller Fangpusun 150/60 die ik heb gekocht kostte inclusief verzenkosten +/- 200,- Dit is exact dezelfde regelaar
Met als enig verschil dat er Victron is erop gedrukt in plaats van Fangpusun.

https://www.bluepowershop...r-12v-24v-36v48v-60a.html

De Victron BlueSolar 150/60 MPPT charge controller die hier in nederland word verkocht kost €605,-

100% dezelfde regelaar sterker nog zodra ik de VE.Direct dongle er op aansloot kwam het programma Victron connect met een nieuwe update voor mijn Fangpusun 150/60 MPPT charge controller.
Joepla schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:41:
[...]

Ik kan die link hier (op 't werk) niet openen, maar er zijn ongetwijfeld wel goede laders.

Ik zou letten op:
  • echte MPPT (om de max. stroom uit je panelen te halen)
  • PWM
  • Ontlaad/overlaadbeveiliging (incl. druppellaadfunctie)
De laatste 2 zijn puur voor het behoud van je accu. Je kunt een accu eenvoudig (en definitief) verzieken door hem eens flink diep te ontladen. Daartegenover staat dat als je de accu bv. altijd min. 40% geladen houdt, je de levensduur drastisch verlengt. Je benut de capaciteit veel minder, maar hebt er een stuk langer plezier van.

Er zijn allerlei theorieën over en de meningen zijn ook nog eens verdeeld, maar als je bovenstaande als vuistregels aanhoudt, helpt dat zeker. Gezien de prijs van een goede (en grote) accu, is het besparen op een lader niet handig, imho.

Edit: De laatste lader die ik getest heb, stopte met laden op basis van de accu-klemspanning. Zodra deze weer inzakte (dat gebeurd direct zodra je stopt met laden), startte het laadproces weer volle bak. Het ideale recept om je snel van je accu af te zijn ;w

[ Voor 17% gewijzigd door LEX63 op 03-08-2016 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Even een vraag aan de kenners hier. Wij willen 20 SF op een schuin zuid dak zonder schaduw. 20SF is 3400WP.

Nu krijgen wij er een SMA 3600TL bij, maar dit kan ook een SMA 4000TL zijn (waarschijnlijk kleine meerprijs). Nu heb ik begrepen dat een zwaardere omvormer er voor zorgt dat bij lage wattages (ofzo) hij minder snel opstart.

Wat zouden jullie doen? Een 3600TL (die voor deze opzet wel voldoende is) of een 4000TL en mogelijkheid tot uitbreiding. We gebruiken nu 2200Kwh (2 personen) dus uitbreiding hoeft eerst niet, maar je weet nooit wat de toekomst brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Pakhaas schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:51: Nu heb ik begrepen dat een zwaardere omvormer er voor zorgt dat bij lage wattages (ofzo) hij minder snel opstart.
Dit zou ik dus absoluut niet in je selectie meenemen. Als een omvormer een kwartiertje eerder opstart en langer doorgaat, praat je over minimale meeropbrengst. Dit zijn nl. de periodes waarbij er nauwelijks vermogen geleverd wordt. Maar voor sommigen telt alles mee, ook die paar kwartjes op jaarbasis waar je hier over praat.

Wat betreft het overdimensioneren, dat laat ik graag aan de stamgasten hier over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Oke dus jij zegt beter 4000. Zodat ik later op platdak nog bij kan leggen op dezelfde omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Pakhaas schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:51:
Wat zouden jullie doen? Een 3600TL (die voor deze opzet wel voldoende is) of een 4000TL en mogelijkheid tot uitbreiding. We gebruiken nu 2200Kwh (2 personen) dus uitbreiding hoeft eerst niet, maar je weet nooit wat de toekomst brengt.
Ik zou even realistisch bekijken wat een latere uitbreiding zou inhouden. Als je zou gaan uitbreiden dan doe je waarschijnlijk niet 1 of 2 panelen maar meer. Reken eens uit hoeveel je piekvermogen op dat moment zou zijn. Misschien wel een stuk meer dan 4000W als je nu al 3400W hebt en je gaat later nog panelen toevoegen (tenzij die compleet aan de andere kant van het huis zitten misschien).

Als je een klein beetje wilt kunnen toevoegen dan is die 4000TL leuk maar voor serieuzere uitbreiding kun je nu beter gewoon de 3600 nemen zou ik denken.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Pakhaas schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 16:16:
Oke dus jij zegt beter 4000. Zodat ik later op platdak nog bij kan leggen op dezelfde omvormer?
Nee, ik zeg dat het al dan niet eerder opstarten niet echt belangrijk is bij de keuze voor je inverter. Maar da's mijn mening, gebaseerd op mijn ervaring en wat rekenwerk aan de logfiles van mijn systemen. Als je leverancier -of iemand anders hier- kan onderbouwen waarom dat niet zo is, sta ik daarvoor open.

Op zich is een wat zwaardere inverter handig, als je verwacht dat je nog wel eens wat wil uitbreiden. Maar dit moet wel realistisch zijn: heb je nog dakoppervlak (bij je panelen die je nu gaat plaatsen), zijn de panelen over x jaar nog beschikbaar etc.

In de praktijk zul je ooit wellicht een ander deel van je huis/garage/schuur volleggen met een ander merk/type panelen en dan zul je een inverter op een andere plaats nodig hebben, of een veel zwaardere dan de 4000.
Dan heeft de keuze voor een 4000 niet heel veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ik dacht uitbreiding misschien later op garage en uitbouw naar oost/west voor meer spreiding. Ik denk dat 3600 dan ook wel voldoende is.

Met een beetje uitbreiding ga ik al snel over de 4000 idd.

[ Voor 18% gewijzigd door Pakhaas op 03-08-2016 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
migjes schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:57:

je kunt al airco's krijgen die kunnen verwarmen voor 800€.
(vind ik wel een erg lage prijs en dan hebben we het niet over kwaliteit.
maar ook die dingen kunnen met gemak 2kW doen, net zo als een goedkope elektra kachel.)
die kun je geheel zelf installeren met speciale snelkoppeling. (geen stec handeling nodig)

en dan heb je wel maar 2kWh per m3 gas nodig in plaats van 8kWh per m3.
dat is op de lange duur toch nog een stuk voordeliger.
leuk die mini kachels maar is erg duur stoken.
8x0,18ct=1,44€ om 1 m3 gas te vervangen. :-(
En een klein mnikacheltje koop je voor minder dan 30 euro, makkelijk verplaatsbaar, voordat je die 770 euro verschil eruit hebt....

desalniettemin...beter een wp airco ;)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
:Y
Pakhaas schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 16:33:
Ik dacht uitbreiding misschien later op garage en uitbouw naar oost/west voor meer spreiding. Ik denk dat 3600 dan ook wel voldoende is.

Met een beetje uitbreiding ga ik al snel over de 4000 idd.
Als ik zo kijk voor wat je nu al zo zit te bekokstoven ........ SMA TL 5000
Het grootste gros hier heeft na een half jaar al spijt van een passende dus voor
uitbreiding te kleine omvormer.

En dat noemen we hier het ongeneeselijke PV Virus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Milmoor schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:58:
In ons nieuwbouwhuis verwacht ik van begin af aan meer opbrengst dan gebruik. Kunnen de nieuwere meters daar tegen? Want de standen worden dus negatief. Ik ga voor wel digitaal, maar niet slim. Ik verwacht naar Greenchoice als leverancier te gaan, dat hoort goed te gaan.

Heeft iemand een bovenaanzicht van dit plaatje? Dit om snel te kunnen zien wat de schaduw van de ontluchting etc. terecht komt.
[afbeelding]
Wellicht dit eens proberen ?
http://www.wijzerweb.be/schaduwgebouw.html

Als je het gebouw 100x groter maakt dan je lucht pijp dan krijg je wellicht inzicht in wat er gebeurd.
Bij een schuin dak klopt het niet meer vrees ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Milmoor schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:58:
[afbeelding]
Dit is afhankelijk van je breedtegraad :)
Een random plaatje van internet hoeft dus niet te kloppen.
Met Sketchup (voorheen van Google) kan je dit zo simpel of nauwkeurig simuleren als je zelf wil.
Zet een paaltje in je wijk en laat de zon maar draaien.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:31
[...]

Waarom zou je het met een ferraris niet kunnen laten uitbetalen tegen 10-11 cent? Vandebron heeft ons nooit gevraagd wat voor soort meter wij hebben. Ik verwacht niet dat ze moeilijk gaan doen straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jerrythafast schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 19:07:
[...]

Waarom zou je het met een ferraris niet kunnen laten uitbetalen tegen 10-11 cent? Vandebron heeft ons nooit gevraagd wat voor soort meter wij hebben. Ik verwacht niet dat ze moeilijk gaan doen straks.
Ging hier ook prima hoor met de ferrari. 1e jaar vandebron zonnecollectief.
Netjes 1111 kWh overschot afgerekend.

(enig minpuntje was, dat ze om mijn meterstand bleven vragen. Na een mailtje wilde ze de gasmeterstand hebben. Ik terugmailen: die heb ik niet meer! ow ok... :X ;) )
PClop schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 16:43:
:Y
[...]
En dat noemen we hier het ongeneeselijke PV Virus
Inderdaad niet meer te genezen. Maar het geeft wel wat rust, als alle dakpannen niet meer te zien zijn. ;)
AUijtdehaag gluurt naar de lege dakpannen van de buren.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-08-2016 19:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Pakhaas schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:59:
[...]

Klopt, een accountskantoor hier uit de buurt verzorgd dit voor ze. Het is idd leuk paaien, maar hij is gewoon scherp met zijn offerte en ik zou zelf best die btw terug willen vragen, echter nu scheelt het mij gewoon werk en tijd. Kost mij niets meer.
Natuurlijk betaal jij ervoor, dat accountantskantoor werkt toch niet voor niks? Je offerte had nog 100 euro lager gekund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
No Hands schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:58:
[...]

Natuurlijk betaal jij ervoor, dat accountantskantoor werkt toch niet voor niks? Je offerte had nog 100 euro lager gekund.
Alles kan goedkoper. Kan zelfs mijn eigen haar knippen als ik wil. Maar ik wil ook betaald worden voor waar ik goed in ben. Dus gun ik een ander ook mijn geld voor een dienst. Goed voor de economie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

migjes schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:05:
[...]

(weet zo snel even niet hoe die dingen heten?)
kabelmof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Een SMA 4000 gaat mij 70 euro meer kosten tov een 3000 en 5000 170 euro meer.

Wat zouden jullie doen? Er komen 20 SF. Goed voor 3400WP. We verbruiken nu met zijn 2en 2200kwh, maar dit zal wel wat groeien (met kids meer wassen, droger en quooker willen aanschaffen, misschien een eboiler erbij) verder weet ik niet of we meer stroomslurpers gaan nemen.

Wat is het nadeel, los van de extra kosten, van een te grote omvormer? Ik heb ruimte voor uitbouw pv mocht dat nodig zijn.

Is het de extra 170 waard?

[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 04-08-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 09:30:
Een SMA 4000 gaat mij 70 euro meer kosten tov een 3000 en 5000 170 euro meer.

Wat zouden jullie doen? Er komen 20 SF. Goed voor 3400WP. We verbruiken nu met zijn 2en 2200kwh, maar dit zal wel wat groeien (met kids meer wassen, droger en quooker willen aanschaffen, misschien een eboiler erbij) verder weet ik niet of we meer stroomslurpers gaan nemen.

Wat is het nadeel, los van de extra kosten, van een te grote omvormer? Ik heb ruimte voor uitbouw pv mocht dat nodig zijn.

Is het de extra 170 waard?
Ik vind het dat wel waard, mits je uitbreiding uit string bestaat die zo bij te koppelen is natuurlijk. Als je toch ruimte hebt plaats gelijk bij joh

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
reneeke1970 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:10:
[...]

Ik vind het dat wel waard, mits je uitbreiding uit string bestaat die zo bij te koppelen is natuurlijk. Als je toch ruimte hebt plaats gelijk bij joh
Op dit moment wel genoeg ruimte maar niet genoeg ruimte in mijn portemonnee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:22:
[...]

Tja dan even sparen, maar nadelen heeft het niet echt, pas onder twintig procent belasting word rendement wat lager, bij tien procent nog wat harder onderuit en onder vijf procent echt dramatisch. Maar tien procent van een 3 of een 5 kW omvormer is verschil tussen 300 en 500 watt, dus kun je stellen dat het niet veel uitmaakt. Wel zorgen dat je met string spanning in goede gebied zit, maar dat geld eigenlijk altijd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Pakhaas schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:22:
[...]

Het is duurder om je, misschien dan te kleine omvormer weer op bv marktplaats
te dumpen tegen 3, 4 of 500 euro verlies, of er ééntje ( kleintje ) bij te kopen
van zeg eens 1500W, die koop je nergens voor die nu, 170 pleuro (. =5% van je budget )

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:11
Ik wil graag een kWh-meter in mijn meterkast plaatsen en de s0 uitgang op de solarlog koppelen. Hiervoor heb ik een pulskabel nodig van ca. 15 meter. Ik kan eigenlijk niet iets vinden wat hier op lijkt. Ik kom wel luidspekersnoer tegen van 0,35mm². Wie heeft de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

StecaGrid schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:18:
Ik wil graag een kWh-meter in mijn meterkast plaatsen en de s0 uitgang op de solarlog koppelen. Hiervoor heb ik een pulskabel nodig van ca. 15 meter. Ik kan eigenlijk niet iets vinden wat hier op lijkt. Ik kom wel luidspekersnoer tegen van 0,35mm². Wie heeft de gouden tip?
Netwerk kabel (utp)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Jerrythafast schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 19:07:
[...]

ik zeg ook niet dat het niet kan. ;)

alleen om de hogere bedragen ook te kunnen krijgen word het iets lastiger.
of anders gezegd minder keuze aan leveranciers die dat nog doen.
(en minder keuze is altijd slechter voor de portemonnee. ;) )

het verschilletje zit dan in de GvO.
om GvO's te kunnen rekenen moet je een digitale of slimme meter hebben.
je moet namelijk kunnen zien hoeveel kWh je huis verlaat en per 1000kWh heb je 1 GvO.
GvO's leveren op dit moment niet veel op, maar ik heb een vermoeden dat het wel gaat veranderen in de toekomst. ;)

Wikipedia: Regeling garanties van oorsprong voor duurzame elektriciteit

http://www.certiq.nl/

uitleg
https://wisenederland.nl/...anties-van-oorsprong-gvos

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 04-08-2016 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
StecaGrid schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:18:
Belkabel, is dik genoeg. ( massieve kern )
https://www.google.nl/sea...DTI8Pk-gai3IW4Aw&safe=vss
https://www.karwei.nl/ass...x0-6mm-wit-20-m/p/B469605 20m, 7 euro.

UTP is te dun

[ Voor 8% gewijzigd door PClop op 04-08-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:25

AMDFreak

Intel is zo..

migjes schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:25:
[...]

ik zeg ook niet dat het niet kan. ;)

alleen om de hogere bedragen ook te kunnen krijgen word het iets lastiger.
of anders gezegd minder keuze aan leveranciers die dat nog doen.
(en minder keuze is altijd slechter voor de portemonnee. ;) )

het verschilletje zit dan in de GVO.
om GVO's te kunnen rekenen moet je een digitale of slimme meter hebben.
je moet namelijk kunnen zien hoeveel kWh je huis verlaat en per 1000kWh heb je 1 GVO.
GVO's leveren op dit moment niet veel op, maar ik heb een vermoeden dat het wel gaat veranderen in de toekomst. ;)
Ik ben niet zo thuis in de afkortingen.. GVO? 8)7

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
AMDFreak schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:32:
[...]

Ik ben niet zo thuis in de afkortingen.. GVO? 8)7
sorrie, zal hem aan passen.
Garantie van Oorsprong ;)

voor meer uitleg.
https://wisenederland.nl/...anties-van-oorsprong-gvos

maar ik was nog even op zoek naar de 2 hoofd spellers die ik wou linken.
had even geduld nodig, kan niet alles zo snel. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 04-08-2016 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Dankje, ik dacht dat 0,35mm2 te dik was. Zal hier eens naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
StecaGrid schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:59:
[...]

Dankje, ik dacht dat 0,35mm2 te dik was. Zal hier eens naar kijken
Gebruik het zelf op m,n solarlog 200 va de omvormer, en ook van de kwhmeters/S0 aansluitingen
naar de twee youlessen die ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
PClop schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:35:
[...]

Gebruik het zelf op m,n solarlog 200 va de omvormer, en ook van de kwhmeters/S0 aansluitingen
naar de twee youlessen die ik gebruik.
Oké, dan ga ik daarvoor.

Hoe zou jij een DIN-kwh meting aansluiten? dit is mijn meterkast
https://www.dropbox.com/s...2016-01-09%2009.13.47.jpg
Links 2 aardlekschakelaars voor de verbruikers, rechts de aardlek/automaat voor de zonnepanelen. Ik wil enkel de afname (Excl) zonnepanelen meten.

Moet ik dan zowel voor blauw als bruin (nul en fase) op een nieuw aansluitblok aansluiten voor de afnemende groepen en hier tussen de kWh meter plaatsen?

dus voor de nul:
Hoofdzekering --> aansluitblok --> afsplitsing zonPV aardlek en afnemende groepen --> nul-draad afnemende groep op n1-in van de kWh meter--> n2-uit naar aansluitblok --> naar beide aardlekken afnemende groepen

en voor de fase idem:
Hoofdzekering --> aansluitblok --> afsplitsing zonPV aardlek en afnemende groepen --> fase-draad afnemende groep op f1-in van de kWh meter--> f2-uit naar aansluitblok --> naar beide aardlekken afnemende groepen

vervolgens de s0 naar de solarlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Of ik je goed begrijp, je wilt niet de opbrengst van de zonnepanelen meten, maar het eigen verbruik
van de door de zonnepanelen opgewekt stroom ( energie ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
StecaGrid schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:07:
[...]

Oké, dan ga ik daarvoor.

Hoe zou jij een DIN-kwh meting aansluiten? dit is mijn meterkast
https://www.dropbox.com/s...2016-01-09%2009.13.47.jpg
Links 2 aardlekschakelaars voor de verbruikers, rechts de aardlek/automaat voor de zonnepanelen. Ik wil enkel de afname (Excl) zonnepanelen meten.

Moet ik dan zowel voor blauw als bruin (nul en fase) op een nieuw aansluitblok aansluiten voor de afnemende groepen en hier tussen de kWh meter plaatsen?

dus voor de nul:
Hoofdzekering --> aansluitblok --> afsplitsing zonPV aardlek en afnemende groepen --> nul-draad afnemende groep op n1-in van de kWh meter--> n2-uit naar aansluitblok --> naar beide aardlekken afnemende groepen

en voor de fase idem:
Hoofdzekering --> aansluitblok --> afsplitsing zonPV aardlek en afnemende groepen --> fase-draad afnemende groep op f1-in van de kWh meter--> f2-uit naar aansluitblok --> naar beide aardlekken afnemende groepen

vervolgens de s0 naar de solarlog.
De aardlek automaten lus je door naar elkaar toe. (6 mm2 soepele draad!)
Dan blijft er 1 blauw en 1 bruine draad over naar het aansluitblok.

Tussen aansluitblok en aardlekautomaat plaats je een kWh meter voor verbruik.
Tussen aansluitblok en zekeringautomaat zonnepanelen plaats je een kWh meter voor opwek.

Dan is alles gescheiden. (heb het hier zelf ook, maar dan finders met 2 youlessen erop)

Vreemd dat er geen hoofdschakelaar op zit, die is verplicht voor nieuwe kasten.
Is de ABB Haf bushboard groepen kast niet onlangs nieuw geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
AUijtdehaag schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:08:
[...]

De aardlek automaten lus je door naar elkaar toe. (6 mm2 soepele draad!)
Dan blijft er 1 blauw en 1 bruine draad over naar het aansluitblok.

Tussen aansluitblok en aardlekautomaat plaats je een kWh meter voor verbruik.
Tussen aansluitblok en zekeringautomaat zonnepanelen plaats je een kWh meter voor opwek.

Dan is alles gescheiden. (heb het hier zelf ook, maar dan finders met 2 youlessen erop)

Vreemd dat er geen hoofdschakelaar op zit, die is verplicht voor nieuwe kasten.
Is de ABB Haf bushboard groepen kast niet onlangs nieuw geplaatst?
PClop schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 14:54:
Of ik je goed begrijp, je wilt niet de opbrengst van de zonnepanelen meten, maar het eigen verbruik
van de door de zonnepanelen opgewekt stroom ( energie ) ?
Ik wil inderdaad alleen de afname van de afnemende groepen meten. De solar-log krijgt de opwek al van de omvormer.

Wat bedoel je met het doorlussen? Ik dacht om twee aansluitblokken bij te plaatsen om van beide aardleks naar 1 kabel te gaan en tussen deze aansluitblokken en de bestaande aansluitblokken de kWh meter te plaatsen. Maar klopt het dat zowel de nul als de fase door de kWh meting moet?

De hoofdschakelaar zit trouwens voor de meter:
https://www.dropbox.com/s...08-04%2016.41.02.jpg?dl=0

Alleen de zon PV groep is nieuw

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zoals je voorstelt kan natuurlijk ook.

Kijk eens goed naar de onderkant van de aardlekschakelaars.
Daar kun je 2 kabeltjes in kwijt (2 aansluitingen achter elkaar) als het goed is.
Dus gewoon doorlussen naar elkaar kan ook. Wordt vaak gedaan. (is al vaak ook gedaan door ABB)

Maar wel met 6 mm2 soepele draad.
Je hebt nu "stijve" VD draad 6 mm2 zitten als ik het goed zie.
Dat vind ik net wat linker, (stug) dan soepele draad met adereindhulsjes.
Met het gevaar dat het kontaktoppervlak niet helemaal lekker is met de aardlekschakelaars
Ook in de kWh meter is soepele draad wat beter aan te sluiten.

Je sluit vaak de blauwe nul draad ook aan op de kWh meter. (als je dat niet doet, zal de kWh meter het ook niet doen, heeft zelf ook een beetje spanning nodig)

(maar dient niet werkelijk voor de meting volgens mij)
De bruine fase draad wel, en is stromings richtings gevoelig kwa aansluiten.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2016 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 12:21
[...]

maar omdat het om zulke kleine bedragen gaat is het er om en om.
je moet ook oppassen met de belofte wij betalen meer uit per overige kWh, veel van die partijen hebben weer een hoog vast recht en betaal je het eigenlijk weer zelf. :-(
dus pas op met marketing geblaat. ;)

wil je echt op de cent leuk uit komen, elk jaar switchen van leverancier + airco is de weg om te gaan.
het is dan handig om wel elk jaar een beetje kWh af te rekenen om niet teveel gedonder te krijgen bij het switchen. (zou eigenlijk niet moeten zijn, maar is vaak wel zo. :-( )
maar alles is zo persoonlijk en wisselend per situatie.
zoveel meer wegen die naar Rome lijden. ;)

voorbeeld:
warmtepomp voor verwarming + tap water. (geen airco)
met 25m3 kookgas.
en een 500kWh extra afname.
+ welkomst premie
betaal je ongeveer 15€ per jaar.

ik hoop over een paar jaar op deze getallen te zitten.
(ben al over de helft, nu de pv is uitgebreid.
warmte pomp hopelijk nog dit jaar.
en dan is het nog even kijken hoeveel pv ik extra nodig ga hebben, maar dat zal niet veel zijn denk ik.)
Ik ben het absoluut met jullie eens dat een warmtepomp dé manier is om de overcapaciteit in te gaan zetten. Als ik 1800kWh daarmee verbruik (als vervanging van 800m3 gas) komt de energierekening heel erg leuk uit! (600kWh en 120 m3 verbruik) :*)
Dat laatste beetje gasgebruik is erg moeilijk weg te krijgen en schieten we financieel gezien bijna niets mee op (met dank aan de jaarlijkse welkomspremies).

De reden dat ik eerst voor een elektrische kachel ga is omdat het voor nu wel even klaar is qua investeringen. ;)
Deze winter eerst maar eens kijken hoeveel gas er bespaart gaat worden (ik vertrouw het ketelrendement niet want die stookt met deellast minimaal 8kW terwijl er maar 4kW aan radiatoren beneden hangt. Hoop dat ik minder dan 8kWh per bespaarde m3 gas kwijt ben.) en testen of een enkele warmtebron in de keuken ook verwarming genoeg in de kamer brengt.

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
pieter87 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:57:
[...]

Ik ben het absoluut met jullie eens dat een warmtepomp dé manier is om de overcapaciteit in te gaan zetten. Als ik 1800kWh daarmee verbruik (als vervanging van 800m3 gas) komt de energierekening heel erg leuk uit! (600kWh en 120 m3 verbruik) :*)
Dat laatste beetje gasgebruik is erg moeilijk weg te krijgen en schieten we financieel gezien bijna niets mee op (met dank aan de jaarlijkse welkomspremies).

De reden dat ik eerst voor een elektrische kachel ga is omdat het voor nu wel even klaar is qua investeringen. ;)
Deze winter eerst maar eens kijken hoeveel gas er bespaart gaat worden (ik vertrouw het ketelrendement niet want die stookt met deellast minimaal 8kW terwijl er maar 4kW aan radiatoren beneden hangt. Hoop dat ik minder dan 8kWh per bespaarde m3 gas kwijt ben.) en testen of een enkele warmtebron in de keuken ook verwarming genoeg in de kamer brengt.
jep, kost een hoop geld, wat je niet altijd hebt.

een elektrisch kacheltje is lekker goedkoop, en ook goed om een paar jaartjes wat overschot te affakkelen. ;)
no, prob.

ik heb zelf eens een kapotte gas ketel gehad.
had toen voor 8 dagen maar een elektrisch kacheltje gebruik.
met jas aan in de huiskamer zitten, en nog steeds geen 17 graden in huis, buiten vroor het.
ging hard omhoog dat dag gebruik. pffff....
(en ik zat vrijwel elke avond in de kroeg, thuis was het niet te harden.
de kroeg is ook niet goedkoop, lol)

hier mijn standen van mijn feraris meter per week voor meerdere jaren.
mag je gokken welke week mijn cv ketel kapot was. ;)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/energie%204%20jaar.jpg

(ik voorspel dat je gaat kijken naar een warmte pomp.
misschien nog niet dit jaar, maar dat komt nog wel. >:) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
StecaGrid schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:47:
[...]

[...]

Ik wil inderdaad alleen de afname van de afnemende groepen meten. De solar-log krijgt de opwek al van de omvormer.

Wat bedoel je met het doorlussen? Ik dacht om twee aansluitblokken bij te plaatsen om van beide aardleks naar 1 kabel te gaan en tussen deze aansluitblokken en de bestaande aansluitblokken de kWh meter te plaatsen. Maar klopt het dat zowel de nul als de fase door de kWh meting moet?

De hoofdschakelaar zit trouwens voor de meter:
https://www.dropbox.com/s...08-04%2016.41.02.jpg?dl=0

Alleen de zon PV groep is nieuw
Ik zou de twee aadleks naar mekaar toe schuiven en doorverbinden met een railkam NN en LL
( aan de onderkant ) en daar vanaf takken met L en N naar de bovenkant van
de nog te plaatsen Kwh meter met S0 contact, en dan vanaf de onderkant van de Kwh meter
naar de hoofd voeding toe ( hoofd aansluitblok ) let wel op, er zijn rails Kwh meters met
LL boven, en NN onder.

En als je geen geschikte railkammen voor kunt vinden, kun je ook, zoals AUijtdehaag al aangaf
kijken of je ook veilig twee draden onder één klem mag plaatsen, om op die manier door te lussen.

Alles in 6mm²

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
AUijtdehaag schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:53:
Zoals je voorstelt kan natuurlijk ook.

Kijk eens goed naar de onderkant van de aardlekschakelaars.
Daar kun je 2 kabeltjes in kwijt (2 aansluitingen achter elkaar) als het goed is.
Dus gewoon doorlussen naar elkaar kan ook. Wordt vaak gedaan. (is al vaak ook gedaan door ABB)

Maar wel met 6 mm2 soepele draad.
Je hebt nu "stijve" VD draad 6 mm2 zitten als ik het goed zie.
Dat vind ik net wat linker, (stug) dan soepele draad met adereindhulsjes.
Met het gevaar dat het kontaktoppervlak niet helemaal lekker is met de aardlekschakelaars
Ook in de kWh meter is soepele draad wat beter aan te sluiten.

Je sluit vaak de blauwe nul draad ook aan op de kWh meter. (als je dat niet doet, zal de kWh meter het ook niet doen, heeft zelf ook een beetje spanning nodig)

(maar dient niet werkelijk voor de meting volgens mij)
De bruine fase draad wel, en is stromings richtings gevoelig kwa aansluiten.
Op die manier, dat is natuurlijk een optie. Waarom is stug minder goed maar wordt het wel verkocht en toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
  • Laatst online: 30-01 09:53
Hoi allemaal,

Dankzij de hulp van een paar erg aardige tweakers (lees Migjes en Gasschuif, many thx!) heb ik eindelijk een beslissing genomen voor mijn configuratie.
Ik ga 18 290wp panelen plaatsen. 12 op een schuin dak pal zuid en 6 op een plat dak (ook zuid natuurlijk). Nu hebben de 6 panelen op het platte dak last van schaduw. Mijn budget laat geen Solaredge toe naast het feit dat iemand zei dat dit voor newbies was ;) .
Mijn idee is op een omvormer te nemen met 2 mppt`s en de 12 panelen op een tracker te zetten en de 6 panelen op de ander.
Welk merk omvormer kan in jullie mening het beste omgaan met een string die best wat schaduw te verduren krijgt? Het zuiddak is volledig schaduw vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CDarwin schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:53:
Hoi allemaal,

Dankzij de hulp van een paar erg aardige tweakers (lees Migjes en Gasschuif, many thx!) heb ik eindelijk een beslissing genomen voor mijn configuratie.
Ik ga 18 290wp panelen plaatsen. 12 op een schuin dak pal zuid en 6 op een plat dak (ook zuid natuurlijk). Nu hebben de 6 panelen op het platte dak last van schaduw. Mijn budget laat geen Solaredge toe naast het feit dat iemand zei dat dit voor newbies was ;) .
Mijn idee is op een omvormer te nemen met 2 mppt`s en de 12 panelen op een tracker te zetten en de 6 panelen op de ander.
Welk merk omvormer kan in jullie mening het beste omgaan met een string die best wat schaduw te verduren krijgt? Het zuiddak is volledig schaduw vrij.
Als die zes onder andere helling hoek liggen is het lastig want het voltage van die zes is aan lage kant, of zijn het toevallig hoge voltage panelen?. Denk dat je anders voor die zes richting solarfrontier moet want dan is de spanning geen punt.
Maar migjes is beter op de hoogte van je situatie vermoed ik....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Hoi allemaal,

Indien je een omvormer zoekt die met schaduw kan omgaan kom je al blug bij een SMA of ABB POWERONE uit.

Ik weet uit ervaring dat een SMA SB4000TL20/21 of 5000tl20/21 minimaal 5 panelen, 60 cells, nodig heeft per string. 6 is dus geen probleem.

Hij zal dan misschien niet op zijn beste rendement presteren maar functioneren doet het prima. Niet vergeten optitrack in te schakelen...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Welk merk omvormer kan in jullie mening het beste omgaan met een string die best wat schaduw te verduren krijgt?
5220Wp => wordt een 3fase omvormer?
SMA, ABB zijn al genoemd; er blijven nog genoeg merken over ;)

Fronius Symo (3fase 5kW) doet het vanaf 150V (5 panelen onbeschaduwd), Fronius Primo (éénfase 5kW) vanaf 80V (3 panelen onbeschaduwd).

Ik heb geen aandelen (maar ook geen SMA handeltje ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

PClop schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 17:42:
[...]

Ik zou de twee aadleks naar mekaar toe schuiven en doorverbinden met een railkam NN en LL
( aan de onderkant ) en daar vanaf takken met L en N naar de bovenkant van
de nog te plaatsen Kwh meter met S0 contact, en dan vanaf de onderkant van de Kwh meter
naar de hoofd voeding toe ( hoofd aansluitblok ) let wel op, er zijn rails Kwh meters met
LL boven, en NN onder.

En als je geen geschikte railkammen voor kunt vinden, kun je ook, zoals AUijtdehaag al aangaf
kijken of je ook veilig twee draden onder één klem mag plaatsen, om op die manier door te lussen.

Alles in 6mm²
Je mag 2 soepele draden onder één klem plaatsen, maar dan wel adereidhulsjes gebruiken die daarvoor zijn. Er worden ook nog steeds voorbedraade kasten geleverd waarbij er 2 soepele draden onder 1 klem zitten, maar schijnbaar mag dat niet meer volgens de NEN 1010.

http://www.allekabels.nl/...draden-gesoleerd-6mm.html

Er zijn ook speciale klemmen om dubbel aan te sluiten met massieve draad:
http://www.sas-electronics.com/products.php?category_id=176

Maar echt mooi is anders. We handig als de draad die reeds aankomt lang is en massief, dan kan je niet veel anders. Dus bij mij altijd een paar in de auto.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 04-08-2016 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:21:
[...]afraden is niet het juiste woord, het is gewoon niet aan te raden om het te doen.

[...]
je gas en elektra rekening word dan echt een schijntje. >:)
(probeer maar eens op www.gaslicht.com , een 600kWh + een 200m3 gas, lol.
als je dan ook nog een welkoms premie kunt vangen, dan vraag je je af of je wel een maandelijks bedrag zou moeten betalen. >:) )

of je gaat gewoon veer een echte warmte pomp met wat meer luxe. (een lucht/water of water/water)
is wat duurder maar zeker ook leuk.

ondanks dat een warmte pomp (maakt niet welke manier hij verwarmt) gevoed word met 0,18ct per kWh, je verdiend die ook wel terug. ;)
[...]

geen idee hoe je dit berekend?
of doet, maar zijn er geen externe factoren die ook mee spelen?

[...]
Ik bereken dat net als jij; 7,5 cent per kWh x 8kWh / m3 = 60ct / m3

Externe factoren? Ik weet dat het gasverbruik 900m3 was, en dat er nu nog geen 200W bijna continu warmwater staat te maken, met de gaskraan al maanden dicht. (0,2 x 24 ~ 5, x 365 ~ 1800...)

Nu is het wel zo dat de gasketel die 50L altijd op temperatuur hield. Voordat ik me ermee bemoeide was dat 90oC. Dat destijds eerst verlaagd naar net-niet-meer-vast-te-houden. Toen het 1e 65W plakkertje, leuke verlaging gasverbruik, 2e, etc, 3e. En door 1x in de ochtend en 1x in de avond te douchen is dat genoeg.

on-topic: En al dat extra electra verbruik liggen de extra paneeltjes voor. Afgelopen weekend eindelijk de 2e klik-fit montage rail op maat gemaakt en geplaatst. Nu nog bedenken hoe, eigenlijk meer waar, ik de extra panelen ga aansluiten. Op het dak op een splitter, of binnen. Nee, het moet apart naar binnen. Kan het desnoods op zijn eigen omvormer. Wat me laat twijfelen is dat ik eraan denk de strings in de toekomst te halveren, zodat het hele zooitje parallel zou kunnen op zoiets als een soladin. Op zo'n dag dat je blij mag zijn met een paar kWh-tjes, het vermogen laag blijft, en dan 6kWp op een soladin. Fasinerend idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Proton_ schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 22:14:
[...]

5220Wp => wordt een 3fase omvormer?
SMA, ABB zijn al genoemd; er blijven nog genoeg merken over ;)

Fronius Symo (3fase 5kW) doet het vanaf 150V (5 panelen onbeschaduwd), Fronius Primo (éénfase 5kW) vanaf 80V (3 panelen onbeschaduwd).

Ik heb geen aandelen (maar ook geen SMA handeltje ;)).
Ik heb ook geen aandelen...
wel een duidelijke voorkeur net zoals Auitdehaag... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Hoi allemaal,

je hoort de bekende merken al. (sma/power-one/fronius etc etc
en nop, heb geen aandelen of handeltje in 1 van de merken. >:) ).

en ook dat 6x een krappe string is.
op zich zelf is dat geen probleem, kost alleen maar een klein beetje opbrengst. (nog niet eens zo heel erg veel.)
voor dat dak een solarfrontier gebruiken is een oplossing.
maar dit is ook nog een alternatief:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-215-euro-sunsolar/
deze panelen hebben geen 6"cellen maar 5" dus geen 60 cellen maar 96 cellen.
door een hogere V ben je iets beter bestand tegen schaduw.

(ik zelf zou eerder dit soort panelen gebruiken op het platte dak.
http://shop.winkelman-zon...-N325%20SJ47%20325Wp.html
prijzig maar leuk. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Ben bezig met de offerte voor een SF Powerset 2.4 incl montage-materiaal voor platdak. Dacht dat ik er helemaal uit was, maar uiteraard zit het weer tegen ;)

De gewenste Flatfix Fusion O-W in portret is niet meer leverbaar, deze werd voor ongeveer 400 euro geleverd. Ik denk dat is een mooi bedrag zodat ik niet zelf aan de slag moet om iets te maken, want daar heb ik geen zin meer in na bijna 1 jaar verbouwen.

Ik kan nu kiezen uit 2 losse schansen tegen elkaar aan of een van der valk oplossing, maar beiden zijn meer dan 700 euro zowat bijna het dubbele van de flatfix fusion....

Iemand een idee of er nog andere "betaalbare" opties zijn!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

loyske schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:01:
Ben bezig met de offerte voor een SF Powerset 2.4 incl montage-materiaal voor platdak. Dacht dat ik er helemaal uit was, maar uiteraard zit het weer tegen ;)

De gewenste Flatfix Fusion O-W in portret is niet meer leverbaar, deze werd voor ongeveer 400 euro geleverd. Ik denk dat is een mooi bedrag zodat ik niet zelf aan de slag moet om iets te maken, want daar heb ik geen zin meer in na bijna 1 jaar verbouwen.

Ik kan nu kiezen uit 2 losse schansen tegen elkaar aan of een van der valk oplossing, maar beiden zijn meer dan 700 euro zowat bijna het dubbele van de flatfix fusion....

Iemand een idee of er nog andere "betaalbare" opties zijn!?
Waarom is de Fusion niet meer leverbaar?? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
paulv1973 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:06:
[...]

Waarom is de Fusion niet meer leverbaar?? 8)7
Volgens de leverancier is de O-W in portret voor SF niet meer leverbaar. De overige versies uiteraard wel nog.
Althans, die info krijg ik door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
loyske schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:07:
[...]

Volgens de leverancier is de O-W in portret voor SF niet meer leverbaar. De overige versies uiteraard wel nog.
het is voor een leverancier soms lastig om heel veel verschillende sytemen op voorraad te moeten hebben.
dus soms moeten ze schrappen, helaas. :-(

check eens:
http://www.zonnekompassho...platdak-montage-grid.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
loyske schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:07:
[...]

solar frontier kan gewoon in de reguliere FF Fusion oost west hoor. Geen enkel probleem

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
looyenss schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:27:
[...]

solar frontier kan gewoon in de reguliere FF Fusion oost west hoor. Geen enkel probleem
Ook in portrait? Want zie voornamelijk in landscape!

@migjes: dank je, heb ze eens gemaild of SF in portrait ook mogelijk is. Volgens de leverancier is de producent van Flatfix Fusion gestopt met maken van deze oplossing. Gaat dus niet zo zeer over op voorraad hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door loyske op 05-08-2016 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:01

thido

Tilburg

Zo, de kogel is door de kerk. Het blijft kriebelen dus we gaan toch weer voor zonnepanelen!
Te leuk om mee bezig te zijn ;-)
Ik weet dat ik op mijn dak geen maximale opbrengsten ga krijgen, dat is dus ook niet de insteek.
Het plan is op op het platte dak 8 panelen te zetten (4 rijen van 2).
Nu is het zo dat er een schaduwlijn loodrecht hier overheen loopt door de dakopbouw van de buren.
Voorbeeld: om 12:00 uur staan de linker 4 in de zon en de rechter 4 in de schaduw.
Mijn vraag: welke omvormer vorm zou hier het beste geschikt kunnen zijn (en betaalbaar blijven ;-))
Ik zelf neig naar een 2 MPPT oplossing in de vorm van een Hosola bright 2000mtl.
Ik hoop alleen dat 4 panelen per string voldoende is om de boel draaiende te houden.
Of zou gewoon alles ook blijven draaien met ene normale omvormer en de panelen in 1 string?
(verlies daarbij voor lief nemen)
Iemand suggesties?

[ Voor 7% gewijzigd door thido op 05-08-2016 11:55 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
loyske schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:31:
[...]

Ook in portrait? Want zie voornamelijk in landscape!

@migjes: dank je, heb ze eens gemaild of SF in portrait ook mogelijk is. Volgens de leverancier is de producent van Flatfix Fusion gestopt met maken van deze oplossing. Gaat dus niet zo zeer over op voorraad hebben.
Deze lui maken alles voor jou naar wens opmaat.
http://www.aluminiumshop....lar-bevestigingsmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
thido schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:51:
Zo, de kogel is door de kerk. Het blijft kriebelen dus we gaan toch weer voor zonnepanelen!
Ik weet dat ik op mijn dak geen maximale opbrengsten ga krijgen, dat is dus ook niet de insteek.
Nu is het zo dat er een schaduwlijn loodrecht hier overheen loopt door de dakopbouw van de buren.
Voorbeeld: om 12:00 uur staan de linker 4 in de zon en de rechter 4 in de schaduw.
Mijn vraag: welke omvormer vorm zou hier het beste geschikt kunnen zijn (en betaalbaar blijven ;-))
Ik zelf neig naar een 2 MPPT oplossing in de vorm van een Hosola bright 2000mtl.
Ik hoop alleen dat 4 panelen per string voldoende is om de boel draaiende te houden.
Iemand suggesties?
oei.
4x32Vmpp = 128Vmpp, en dat is erg laag.
als de panelen dan warm worden zakt de Vmpp nog een stuk.
en ook met schaduw en reagerende diodes zakt het nog een stuk.

mijn power-one PVI 3.0 kan de start V verlagen naar 90V.
maar dat is wel de Voc, de mpp zelf gaat nog wel een stuk lager.
maar het rendement zakt dan wel onder de 92% of erger. :-(
dat kan ik je niet aanraden.
(de hosola zal niet heel erg ver van de specs van mijn power-one af zitten, maar wel ietsjes hoger.)

oplossingen zijn:
panelen gebruiken die 5" cellen hebben.
of solarfrontier panelen (dunne film)
die hebben een hogere V per paneel.
(maar die hebben ook een andere maat, dus hoeveel kun je er dan leggen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 11:15
N
thido schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:51:
Voorbeeld: om 12:00 uur staan de linker 4 in de zon en de rechter 4 in de schaduw. Is in dit geval
Of zou gewoon alles ook blijven draaien met ene normale omvormer en de panelen in 1 string?
(verlies daarbij voor lief nemen)
Iemand suggesties?
Ik zou in dit geval voor micro omvormers kiezen, Involar of iets soortgelijks.
Ik zou wel de micro omvormers binnen plaatsen, dan gaan ze waarschijnlijk wat langer mee.
Schaduw is in dit geval wel een ding om rekening mee te houden, om 12:00 uur moet je voluit kunnen gaan. Misschien is dit ook een leuke oplossing, iets goedkoper dan een aparte micro per paneel: http://shop.winkelman-zon...tems-micro-omvormers.html

[ Voor 10% gewijzigd door drielp op 05-08-2016 12:21 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

migjes schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:57:
[...]
oei.
4x32Vmpp = 128Vmpp, en dat is erg laag.
als de panelen dan warm worden zakt de Vmpp nog een stuk.
en ook met schaduw en reagerende diodes zakt het nog een stuk.

mijn power-one PVI 3.0 kan de start V verlagen naar 90V.
maar dat is wel de Voc, de mpp zelf gaat nog wel een stuk lager.
maar het rendement zakt dan wel onder de 92% of erger. :-(
dat kan ik je niet aanraden.
(de hosola zal niet heel erg ver van de specs van mijn power-one af zitten, maar wel ietsjes hoger.)

oplossingen zijn:
panelen gebruiken die 5" cellen hebben.
of solarfrontier panelen (dunne film)
die hebben een hogere V per paneel.
(maar die hebben ook een andere maat, dus hoeveel kun je er dan leggen?)
Wellicht inderdaad de moeite om eens naar panelen met 5" cellen te kijken.
En dan met een dubbele MPPT omvormer bedoel je neem ik aan?

[ Voor 44% gewijzigd door thido op 05-08-2016 14:45 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

drielp schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 12:09:
N
[...]
Ik zou in dit geval voor micro omvormers kiezen, Involar of iets soortgelijks.
Ik zou wel de micro omvormers binnen plaatsen, dan gaan ze waarschijnlijk wat langer mee.
Schaduw is in dit geval wel een ding om rekening mee te houden, om 12:00 uur moet je voluit kunnen gaan. Misschien is dit ook een leuke oplossing, iets goedkoper dan een aparte micro per paneel: http://shop.winkelman-zon...tems-micro-omvormers.html
Zat er ook al naar te kijken inderdaad. Hiervan valt de prijs dan weer goed mee, bij de meeste micro omvormers loopt het aardig in de papieren.

Dank voor jullie reacties overigens d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
thido schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:42:
[...]

Wellicht inderdaad de moeite om eens naar panelen met 5" cellen te kijken.
En dan met een dubbele MPPT omvormer bedoel je neem ik aan?
je kunt ook kiezen voor 8x 6"cellen paneel op 1 mpp.
maar dan wel een omvormer met optitrack/mppscanning/pvsweep.

of met 2x4 5"cellen op 2 mpp's.
(maar 8x 270Wp van deze panelen is ook leuk op 1 mpp zoals hier boven.)

heb ook geen problemen met drielp zijn oplossing.
zeker ook leuk en misschien wel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Twee kleine omvormers (1000wp) met gangbare 6" cellen panelen zou natuurlijk ook nog kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:51

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
thido schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:44:
[...]

Zat er ook al naar te kijken inderdaad. Hiervan valt de prijs dan weer goed mee, bij de meeste micro omvormers loopt het aardig in de papieren.

Dank voor jullie reacties overigens d:)b
Hou er wel rekening mee dat als je iets uit wil kunnen lezen van de APS MicroInverters, je dus ook de ECU moet kopen? Die moet je dus nog wel even bij de kosten tellen. Je HOEFT de ECU natuurlijk niet te plaatsen/gebruiken, maar handig is het wel.
Overigens ben ik behoorlijk tevreden met mijn YC500's en ECU ;-)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thido schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:29:
Twee kleine omvormers (1000wp) met gangbare 6" cellen panelen zou natuurlijk ook nog kunnen...
Kun je niet iets leuks maken met betonvoeten?
4x SF is al 348 Vmpp. Ideaal voor in een string, en je kan strings parallel schakelen (max 4 strings per mppt ingang).
Dan is je schaduwprobleem ook meteen opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/okvht0x7r26vj.jpg

Gewoon oost/west of zelfs zuid/noord ;)
Mag gewoon op een omvormer met 1 mppt eventueel.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2016 16:31 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??