Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.401 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
tsjoender schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:23:
[...]

Vanavond zal ik het exacte type wel achterhalen. Ik lees in jouw link dat type AC niet meer gebruikt mag worden sinds 1996. De installatie is nieuw geplaatst in 2015, dus zal het wel een type A of B zijn. Mocht het een type A zijn, dan zou vervanging met een type B aan te raden zijn?

Heb je een voorbeeld van een netfilter welke toegepast kan worden? Een nieuwe ALS is ook niet gratis, dus als blijkt dat iets dergelijks toch gedaan moet worden, dan meteen maar alle opties vergelijken.
In dit stadium is het natuurlijk "gis werk" een andere mogelijkheid is, dat jou installatie al de hele tijd
tegen de wip aan zat kwa (aard) lek stromen, en dat de Soladin de schuld krijgt, maar dan enkel de druppel
was die, enz ;)
( trouwens kan door gemis van een aarde draad,de Soladin geen normale aardlek stroom geven, wel een gelijkstroom fout)
Daarnaast kan een aardlek beveiliging ( ook een nieuwe ) dus ook gewoon brak zijn, we zullen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:22
Yes, sleutel van het nieuwe huis is binnen en de meeste lampen hangen. Op naar het volgende project want ook hier moeten weer zonnepanelen op komen :)
Zoals het er nu naar uitziet ga ik op het garagedak een oost-west opstelling neerleggen. In totaal 8.40 x 4.50m dakoppervlakte beschikbaar en met oost-west kan ik hier het meeste uithalen. Nu nog de constructie. Ik ben onder andere de ValkPro+ East West en de ValkFlat East West - Landscape tegengekomen. Iemand verder nog goede suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:29

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Niek_ schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:03:
Yes, sleutel van het nieuwe huis is binnen en de meeste lampen hangen. Op naar het volgende project want ook hier moeten weer zonnepanelen op komen :)
Zoals het er nu naar uitziet ga ik op het garagedak een oost-west opstelling neerleggen. In totaal 8.40 x 4.50m dakoppervlakte beschikbaar en met oost-west kan ik hier het meeste uithalen. Nu nog de constructie. Ik ben onder andere de ValkPro+ East West en de ValkFlat East West - Landscape tegengekomen. Iemand verder nog goede suggesties?
Is dit wat?? Lage ballast en RVS en Alu combi. 15 graden helling.

http://www.zonnekompassho...platdak-montage-grid.html

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:52
PClop schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:09:
Maar geef anders even hier het juiste type door, of voer die gegevens even in je goegeltje, dan kom je er zelf wel achter of het een oud model aardlek is, of niet.
Het betreft de ABB FH204 A:

http://www.abb.com/produc...04102R1250&cid=9AAC100505

Type A dus. Ondertussen ook eens kijken of iemand de aardlek en achterliggende installatie door kan meten om uit te sluiten of vast te stellen of daar nog iets aan schort en dat de omvormer het laatste zetje geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
tsjoender schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:34:
[...]

Het betreft de ABB FH204 A:

http://www.abb.com/produc...04102R1250&cid=9AAC100505

Type A dus. Ondertussen ook eens kijken of iemand de aardlek en achterliggende installatie door kan meten om uit te sluiten of vast te stellen of daar nog iets aan schort en dat de omvormer het laatste zetje geeft.
Goed plan, laat die installateur dan meteen een B type meenemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Niek_ schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:03:
Flatfix fusion, ideaal spul. Staat zo inmekaar, kunststof en aluminium, allemaal koppelbaar en weinig ballast nodig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 15:19

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Gasschuif schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 11:16:
Ook hier al een week of wat een ventilatie projectje draaien voor koeling.
Ben er wel tevreden over. Gemiddeld een graad of 8 temperatuur daling. Nagenoeg onhoorbaar, dus er kan nog een klappie bij. :)
Voor details zie hier: Solar Edge 4000 omvormer met ventilatie voor koeling
[afbeelding]

Heb even een vermogens grafiekje gemaakt en ingetekend in de SE 4000 grafiek.
Op max. toch even 100 W dissiperen. Om deze 100 W geforceerd af te voeren investeer ik c.a. 2 W fan vermogen. Peanuts dus.
[afbeelding]
Nice!

Ook op m`n oude Hosola zat al koeling dus het regelcircuit etc had ik al. Temperatuurverschil is nu zo`n 8 graden, maar misschien dat ik hem nog wat gevoeliger afstel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 15:19

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:20:
[...]

Zitten de 11x 315 nu over 2 strings verdeeld ivm de hosola?
Die kunnen makkelijk op 1 mppt ingang in 1 string van de SMA-5000 TL, is beter voor je rendement.
Op de andere mppt ingang, kan je weer gemakkelijk combineren met SF. 4 of 5 panelen per string. max 4 strings op 1 mppt ingang.

Je hebt het over 6 grote (Mono?) panelen of 9 kleinere (mono)
6 grote haalt niet de juiste mpp spanning. 9 kleinere misschien (net) wel, maar ook niet optimal.
4x SF is al optimaal, maar 5x mag ook.

Ik zou ze gewoon er nu al op leggen, zolang de zon schijnt. ;)

Edit: Ik zie nu dat je ze op hetzelfde vlak wil leggen. Dan is het mooiste dezelfde panelen uiteraard.
Dus even kijken hoeveel panelen je nog bij kan leggen, maar Vmpp spanning is ook belangrijk.
AUijtdehaag heeft 15x SF op noord gelegd. Zuid is al vol met mono.
Het was 1 string op de Hosola. Was ideaal omdat het voltage mooi rond de 360V zat en het zit nu idd weer op 1 ingang.

Het is me gelukt om budget voor volgend jaar vrij te spelen maar ik denk niet dat de directie het leuk gaat vinden als ik nu al fase 2 deploy ;)

De bedoeling is idd panelen die er hetzelfde uitzien maar het wordt iig iets van consessie doen. Ik heb nu een rij van 8 bovenin de nok liggen waar de 3 van de garage onder komen. Helaas komen 2 panelen dan niet precies uit onder een ander. Het voordeel is wel weer dat er hier van die pensionada`s wonen die niks anders te doen hebben dan gluren. En laten die nou net een hekel aan die panelen hebben :o .

Ik snap het niet, ik zie gewoon geld op het dak liggen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

tsjoender schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:05:
Gisteren heb ik drie panelen (Ulica Solar - UL-240P-60) op een Soladin 600 aangesloten. Na ongeveer vier uur "gedraaid" te hebben klapte de aardlekschakelaar eruit. Ik heb de set toen weer losgehaald van het net en na een drie kwartier weer aangesloten (na alle aansluitingen nagelopen te hebben) en toen draaide het weer prima verder en klapte de aardlek er niet weer uit.

Gisteravond eens gezocht op dit fenomeen en ik zie voorbeelden dat sommige omvormers "ruis/verstoring" op het net geven waar sommige aardlekschakelaars extra gevoelig voor zijn. In ons geval is het een ABB 3 fasen 0,03A aardlek met daarachter vier 16A groepen. De omvormer is op een van de 16A groepen ingeprikt.

Klinkt het jullie bekend dat sommige combinaties van omvormers en aardlekschakelaars dit gedrag kan geven? Ik zou naar een andere aardlekschakelaar kunnen kijken, maar weet iemand waar ik dan op moet letten bij de selectie om te voorkomen dat die ook extra gevoelig is? Helaas kan ik niet eenvoudig een nieuwe groep aanleggen, anders kon ik die een eigen aardlek geven. Een andere omvormer zou natuurlijk ook nog kunnen, maar zou wel jammer zijn (en moet dan ook wel zeker weten dat de aardlekschakelaar daar geen problemen mee heeft).

Omdat er vandaag niemand thuis is en de koelkast ook uitvalt als die aardlek eruit klapt heb ik de omvormer eerst maar weer van het net losgekoppeld, maar dat is natuurlijk zonde...
Ik heb hier 6! soladin 600's draaien, 5 van de 6 ook al meerdere jaren, tot afgelopen week (net een nieuwe 3 fasenkast opgehangen i.v.m. de komst van een warmtepomp) allemaal op één heul oude 30 mA ALS. En nooit is de ALS eruit gegaan op de soladins.

Die Soladin heeft een euro stekker en een compleet kunststof behuizing. Als daardoor de ALS eruit gaat, is er echt iets heel goed mis.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Andre1973 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 23:39:
[...]

Die Soladin heeft een euro stekker en een compleet kunststof behuizing. Als daardoor de ALS eruit gaat, is er echt iets heel goed mis.
zoals al vaker aangegeven, kunnen sommige (vaak oudere) ALS ook triggeren op een niet helemaal sinus-vormige spanning/stroom of waarbij spanning en stroom hierdoor wat uit fase lopen.
Oftewel precies dat wat er bij PV-omvormers kan optreden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:52
Andre1973 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 23:39:
[...]

Ik heb hier 6! soladin 600's draaien, 5 van de 6 ook al meerdere jaren, tot afgelopen week (net een nieuwe 3 fasenkast opgehangen i.v.m. de komst van een warmtepomp) allemaal op één heul oude 30 mA ALS. En nooit is de ALS eruit gegaan op de soladins.

Interessant om te zien dat het bij Soladin 600 dus niet typisch gedrag is dat de ALS eruit gaat. Want dat vroeg ik me ook af.

Een ALS heeft zelf ook geen aansluiting met aarde en meet het stroomverschil tussen de fase en nul. Dus dat een apparaat wat niet geaard is een ALS laat trippen, betekent niet zondermeer dat de installatie niet deugt (al blijft het goed om toch kritisch te bekijken of daar een fout te vinden is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

PeaceNlove schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:07:
Ik heb ze al gemaild, maar tot nu toe nog geen reactie ontvangen. Alternatief is rechtstreeks even met SolarEdge contacten en anders zet ik in mijn router alle dns verwijzingen naar Solaredge om naar mijn RPi en ga ik de logging via poort 2222 doen in Domoticz.
Zo eindelijk de Key gekregen van ze :) Was alleen ff vergeten mijn geolocatie in Domoticz in te stellen, dus het wilde eerst nog ff niet, gelukkig is Google een onuitputtelijke bron van mensen die het probleem eerder al opgelost hebben :Y) en dat ook posten d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Wij hebben hier nu stroom onderhoud in de wijk. Was ik nu met zonnepanalen standaard nog geholpen ?
Of stopt de omzetter ermee als die geen net spanning meer heeft ?

En als je meer opwekt dan je gebruikt, hoe gaat een systeem daar me om ?
Denkt de netbeheerder de zaak spanningsloos te hebben leverne al die zonnepanelen nog weer aan..

(Mijn meterkast heeft een ups en heeft 3 uur backup op de 27 watt die de experia, glas modem switch en access point gebruiken dus ik heb nog internet via de tablet :) )

[ Voor 20% gewijzigd door jacovn op 29-07-2016 09:09 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

jacovn schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:04:
Wij hebben hier nu stroom onderhoud in de wijk. Was ik nu met zonnepanalen standaard nog geholpen ?

Denkt de netbeheerder de zaak spanningsloos te hebben leverne al die zonnepanelen nog weer aan..
Omvormer schakeld volgens mij gewoon uit als er geen netspanning meer is, dus geen opbrengst/verbruik.

iStockphoto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
jacovn schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:04:
de omvormer stopt met werken.
de anti-island functie. ;)
stel de anti-island zou niet werken, en de netbeheerder heeft de wijk centrale uit gezet.
dan staan er nog heel veel apparaten aan in de wijk, en die trekken zoveel dat kan je omvormer niet leveren.
de V zakt dan onder zijn minimum waardes en ook dan stopt hij.
(Mijn meterkast heeft een ups en heeft 3 uur backup op de 27 watt die de experia, glas modem switch en access point gebruiken dus ik heb nog internet via de tablet :) )
ja, met een ups tussen de meter kast en omvormer kun je de omvormer wel een momentje foppen.
maar als er dan niet genoeg W word afgenomen door apparaten zal de V heel snel boven zijn max waarde komen en stopt de omvormer ook.

natuurlijk zijn daar wel oplossingen voor, check SMA, nadap etc etc...
http://www.powerrouter.com/nl/powerrouter-nederland.html
maar het Nederlandse net is eigenlijk zo stabiel, dat het eigenlijk een erg dure kosten is voor vrijwel geen verlies.
sterker gezegd:
het net gebruiken als accu is gratis, (of eigenlijk krijg je er een beetje geld voor ;) )
v.s accus kosten geld en veel ook.

edit:
en het net als accu gebruiken is vrijwel voor 99% effectief.(of zelfs meer.)
een accu heeft een laad verlies en een gebruik verlies, dus je mag erg blij zijn als je nog 90% overhoud van je opbrengst. (getallen kunnen wel wat afwijken van hoe ik het nu schrijf, zonder goed voorbeeld kun je er ook geen getallen aan koppelen, maar je zit zo aan deze hoeveelheden.)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 29-07-2016 10:55 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:27:
[...]

sterker gezegd:
het net gebruiken als accu is gratis, (of eigenlijk krijg je er een beetje geld voor ;) )
v.s accus kosten geld en veel ook.
Het lijkt gratis, maar is het niet. Er worden netwerkkosten/(onze voordelige accu) in rekening gebracht van in totaal 230.69.
Vervolgens is er een belastingmaatregel, welke via de energieleveranciers verrekend word, van -376.08. Hierdoor lijkt het alsof het gratis is cq. geld toekrijgt, je krijgt ook wel geld terug dus klopt wel, maar voor het gebruik van het netwerk/accu wordt gewoon 230,69 in rekening gebracht. Ik kan daar overigens wel mee leven ;)
Via gaslicht.com kun je voor 0,17 op jaarbasis 922kWh krijgen. De teruggave/korting was/is bedoeld om de minst draagkrachtigen zonder kosten ongeveer 1000kWh ter beschikking te stellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2016 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 15:35

Milmoor

Footsteps and pictures.

Klopt mijn redenatie?
Met genoeg ruimte op het dak en geld op de bank is het altijd interessant om voor maximale zonnepanelen te gaan. Dus ook als dat meer is dan wat je zelf verbruikt.

Voorbeeld:
3900 kWh voor zo'n 3800 euro (grofweg ons eigen verbruik)
of
5800 kWh voor zo'n 5300 euro (teveel voor ons eigen verbruik)

Extra opbrengst: (5800 - 3900) x € 0,10 € = € 190 per jaar
Extra investering: (5300 - 3800) = € 1500

Geen rekening houdend met onderhoud en afschrijving op de apparatuur is dat 12,6 % rente per jaar. Grootste risico lijkt een verlaging van de terugleververgoeding.

Prijzen zijn van Twentezon omdat die een mooi lijstje hebben.

edit:

Zoeken is een kunst:
[quote]T-MOB schreef op maandag 09 mei 2016 @ 15:20:
Je kunt het ook andersom berekenen. Als je uitgaat van de cijfers die je nu aanlevert: over 20 jaar gezien ongeveer 7000 euro aan kosten om 7.8MWh op te wekken. Dat geeft een kostprijs van iets minder dan 10ct/kWh. Zolang stroom duurder blijft (en de terugleververgoeding gelijk of hoger) is het een gunstige investering.
[/quote]

[ Voor 25% gewijzigd door Milmoor op 29-07-2016 19:01 . Reden: Antwoord gevonden ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Milmoor schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:57:
Klopt mijn redenatie?
Met genoeg ruimte op het dak en geld op de bank is het altijd interessant om voor maximale zonnepanelen te gaan. Dus ook als dat meer is dan wat je zelf verbruikt.

Voorbeeld:
of

Geen rekening houdend met onderhoud en afschrijving op de apparatuur is dat 12,6 % rente per jaar. Grootste risico lijkt een verlaging van de terugleververgoeding.

Je redenatie klopt.
Als je een warmtepomp die 1900kWh laat verstoken, wat overeenkomt met de warmte welke een CV-ketel opwekt met 950m3 gas ben je helemaal spekkoper. Niet gemaakte kosten voor gas 950*.66 = 627.00
Nog veel beter dan die 190.00

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2016 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt mijn redenatie?

Voorbeeld:
of

Of 5300,00 levert 20jaar 5800kWh=116.000 is allemaal te kort door de bocht uiteraard, resulterend in een kostprijs van 0,045 per kWh. Gemiddeld 10% degradatie in die periode maakt dat een kWh ongeveer 0,05 gaat kosten. Dan produceren ze na die 20 jaar vrolijk door hoor, er zal onderweg waarschijnlijk wel een keer een omvormer vervangen dienen te worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2016 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-01 09:53
korte vraag. Hoe betrouwbaar zijn de schattingen van PVGIS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CDarwin schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 19:19:
korte vraag. Hoe betrouwbaar zijn de schattingen van PVGIS?
Ik heb de berekening vergeleken met de online-opbrengst gegevens welke op zonnepanelen.net worden gepubliceerd en dan klopt het prima, de standaard instelling voor systeem verliezen is zelfs pessimistisch ingesteld. M.a.w. het valt in ieder geval niet tegen. Dit is wat ik geconstateerd heb, zelf controleren aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Omnik vraag....

Indien ik een 2e hands omnik op een nieuw adres installeer.... moet dan de vorige eigenaar deze vrijgeven in de omnik portal?
ik kan nl geen verbinding maken omdat er al een verbinding is. Ik neem aan de 1e verbinding van de 1e eigenaar....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
paulv1973 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:24:
Omnik vraag....

Indien ik een 2e hands omnik op een nieuw adres installeer.... moet dan de vorige eigenaar deze vrijgeven in de omnik portal?
ik kan nl geen verbinding maken omdat er al een verbinding is. Ik neem aan de 1e verbinding van de 1e eigenaar....
Hij is gekoppeld aan het account van de vorige eigenaar dus deze zal hem moeten verwijderen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

MdO82 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:29:
[...]

Hij is gekoppeld aan het account van de vorige eigenaar dus deze zal hem moeten verwijderen :)
En als ik van de vorige eigenaar geen gegevens meer heb... wat dan?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
paulv1973 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:33:
[...]

Dat is een goeie vraag ;)
Weet niet of omnik zelf iets voor je zou kunnen betekenen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
paulv1973 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:33:
[...]

Factory hard reset? ( gokje )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Klopt mijn redenatie?
Vermoedelijk is het vooral eerst gunstig om te gaan voor de laagste Wp prijs zoals die van CIGS panelen ipv voor de beste efficientie per vierkante meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
PClop schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 23:12:
[...]

Factory hard reset? ( gokje )
Nee helaas, het serienummer van de omvormer is bekend bij een ander account bij Omnik zodoende kan je het systeem niet onder een ander account registeren.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
paulv1973 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:24:
Omnik vraag....

Ik heb zelfde probleem gehad met een Hosola. Hosola en Omnik gebruikken dezelfde porta (met dank aan AUijtdehaag).
Ik heb een mail gestuurd aan Hosola en die reageerden. Wel moet je wat serienummers opgeven. In mijn geval die van de WIFi module in de omvormer. Ik neem aan dat hetzelfde lukt bij Omnik

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:41
Als het alleen om de logging gaat snap ik het niet want ik heb twee account waar dezelfde omnik op gelogd word met zijn apxxxxx

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
Hoi allemaal, ik ben opzoek naar een actuele prijzenlijst van een groothandel zoals Antec of ESTG. Wie heeft deze en zou mij deze willen opsturen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Grr, of ik kan niet zoeken, of sets tussen de 30 en 35 SF panelen zijn zeldzaam/afwezig. Ik wil ons platte dak van 5,96 x 10,2 m geheel voorleggen met SF panelen. Dat betekent 9 x 4 in een oost-west portrait opstelling, of 5 x 7 in oost-west landscape. Ik raak een paar posities kwijt aan beluchting van de riolering, de MV afvoer en reservering van een plek voor een warmtepomp. Ook is het wel handig om die lege ruimte zonder te springen te kunnen bereiken ;). Wie heeft een goede tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Milmoor schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:14:
Grr, of ik kan niet zoeken, of sets tussen de 30 en 35 SF panelen zijn zeldzaam/afwezig. Ik wil ons platte dak van 5,96 x 10,2 m geheel voorleggen met SF panelen. Dat betekent 9 x 4 in een oost-west portrait opstelling, of 5 x 7 in oost-west landscape. Ik raak een paar posities kwijt aan beluchting van de riolering, de MV afvoer en reservering van een plek voor een warmtepomp. Ook is het wel handig om die lege ruimte zonder te springen te kunnen bereiken ;). Wie heeft een goede tip?
Ze zijn er wel, maar omdat het oost/west is zul je zelf moeten samenstellen.
Vooral met ongelijk aantal panelen op oost en west op 2x mppt omvormer.
http://shop.solar-frontie...erset/powersets-maxi.html
http://www.photovoltaik4a...lagen/solar-frontier/?p=2

Maak eens een correcte tekening met de posities die je vrij wilt houden.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2016 13:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:21:
[...]
Ze zijn er wel, maar omdat het oost/west is zul je zelf moeten samenstellen.
Vooral met ongelijk aantal panelen op oost en west op 2x mppt omvormer.
http://shop.solar-frontie...erset/powersets-maxi.html
http://www.photovoltaik4a...lagen/solar-frontier/?p=2

Maak eens een correcte tekening met de posities die je vrij wilt houden.
Zoeken op internet levert op dat ik vanwege de oost-west configuratie de omvormer op zo'n 80% van de maximale Wp wil dimensioneren.

De tekening is wat psychedelischer geworden dan mijn bedoeling was. In paars de portrait, en in oranje de landscape variant. Ik heb letters/cijfers bij de panelen opgenomen zodat we daar geen misverstanden hebben als we er een proberen te duiden. Kolommen in letters, rijen in cijfers. De grens met de buren is in groen. Het dak loopt daar zover mij bekend plat door. In rood de plekken waar ik dakdoorvoeren verwacht: boven de leidingschacht en boven de Mechanische Ventilatie. De achtertuin, aan de bovenkant van de plattegrond, zit op ZZO.

De plaatsing van de panelen is natuurlijk te verschuiven. Ik heb ze nu grofweg evenver van elke rand gezet.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9510756/huizen%20en%20GOT/Zonnepanelen.png

[ Voor 13% gewijzigd door Milmoor op 30-07-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Milmoor
Heb je 3-fase of 1-fase aansluiting in je huis?
Op de plaats van de afvoeren (rood) komt dus geen paneel?

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2016 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 18:05:
@Milmoor
Heb je 3-fase of 1-fase aansluiting in je huis?
Op de plaats van de afvoeren (rood) komt dus geen paneel?
Oeps, dat had ik er bij willen zetten: 3 x 25A, en CW6 equivalent stadsverwarming. We koken straks met inductie. Op lange termijn hoop/verwacht ik naar een L/W warmtepomp over te stappen. Het eerste jaar zeker nog niet, eerst even uitstabiliseren en de financiën weer wat op peil krijgen.
Bij B8 en B9 oranje of C6 en C7 paars komt inderdaad geen paneel wegens omhoogstekende zaken. Mogelijk is het verstandig de panel(en) linksonder ook weg te laten zodat ik niet vlak langs de rand hoef te lopen om bij de dakdoorvoeren te komen (A9 oranje of A7 en B7 paars).

[ Voor 26% gewijzigd door Milmoor op 30-07-2016 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 18:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je bij de pijpjes moet zijn, zet je daar de ladder. Dan zijn de panelen juist fijn als houvast :)
Extra panelen weglaten lijkt me dus niet nodig.
Dan kom je op 33 panelen (19 oost, 14 west) of 34 panelen (18 oost, 16 west).
Dan is een omvormer met 2 hele MPPTs genoeg (de verdeling kan niet 50/50).
3x7 + 2x6 of 4x6 + 2x5.

[edit] Als je het geheel wat naar beneden verplaatst hoef je alleen paneel C6/B8 weg te laten.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 30-07-2016 19:28 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Milmoor schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 18:10:
[...]

Oeps, dat had ik er bij willen zetten: 3 x 25A, en CW6 equivalent stadsverwarming. We koken straks met inductie. Op lange termijn hoop/verwacht ik naar een L/W warmtepomp over te stappen. Het eerste jaar zeker nog niet, eerst even uitstabiliseren en de financiën weer wat op peil krijgen.
Bij B8 en B9 oranje of C6 en C7 paars komt inderdaad geen paneel wegens omhoogstekende zaken. Mogelijk is het verstandig de panel(en) linksonder ook weg te laten zodat ik niet vlak langs de rand hoef te lopen om bij de dakdoorvoeren te komen (A9 oranje of A7 en B7 paars).
Het wordt dus een 2-stappenplan, met L/W warmtepomp als 2e-stap tzt. Mag ik vragen hoeveel je voor je verwarming betaald ? Dan heb ik wellicht een alternatief 2-stappenplan voor je. Oh ja, HT radiatoren of LTV/ZLTV radiatoren of vloerverwarming ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Proton_ schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 19:02:
Als je bij de pijpjes moet zijn, zet je daar de ladder. Dan zijn de panelen juist fijn als houvast :)
Extra panelen weglaten lijkt me dus niet nodig.
Dan kom je op 33 panelen (19 oost, 14 west) of 34 panelen (18 oost, 16 west).
Dan is een omvormer met 2 hele MPPTs genoeg (de verdeling kan niet 50/50).
3x7 + 2x6 of 4x6 + 2x5.
Als je het geheel wat naar beneden verplaatst hoef je alleen paneel C6/B8 weg te laten.
Aangezien de oost panelen de meeste zon krijgen leek het me logisch om of:
  • Paars A/C/E op oost (7+5+7) en B/E op west (7+7) voor 33 panelen
  • Oranje A/C op oost (9+9) en B/D op west (7+9) voor 34 panelen
Jij komt op dezelfde aantallen, maar telt totaal anders. Ik tel in kolommen, ik snap nog niet hoe jij telt.

Met wat verschuiven lukt B8 oranje, maar bij alleen C6 paars komt het geheel te dicht bij de rand en is het niet meer vergunningsvrij. Dit lijkt net wel te kunnen: https://dl.dropboxusercon...GOT/Zonnepanelen%20V2.png.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 19:20:
[...]
Het wordt dus een 2-stappenplan, met L/W warmtepomp als 2e-stap tzt. Mag ik vragen hoeveel je voor je verwarming betaald ? Dan heb ik wellicht een alternatief 2-stappenplan voor je. Oh ja, HT radiatoren of LTV/ZLTV radiatoren of vloerverwarming ?
Het is projectbouw, met een all in prijs. De stadsverwarming moet er bij oplevering in zitten. Later opzeggen kan wel (meer info). Vloerverwarming op de begane grond, lage temperatuur radiatoren op eerste en tweede.

[ Voor 34% gewijzigd door Milmoor op 30-07-2016 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 23:42
Zijn er hier ook mensen die panelen vertikaal hebben? Ik heb er vandaag 3 sf 170 op een soladin600 geplaatst op de achtergevel bijna pal zuid van mijn tuinhuis. Maar bet weer is niet best vandaag. Het is mijn 3e set. De eeste set is3x240 w op het garage dak 15 graden pal zuid op een soladin600 de 2e set zijn 7 panelen op enecsys 3 graden pal zuid maar schaduw van bomen na 4 uur.

Nu nog iets vinden om de soladins te loggen, nu doe ik dat met kwh stekker.

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Milmoor schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 19:31:
[...]

Aangezien de oost panelen de meeste zon krijgen leek het me logisch om of:
  • Paars A/C/E op oost (7+5+7) en B/E op west (7+7) voor 33 panelen
  • Oranje A/C op oost (9+9) en B/D op west (7+9) voor 34 panelen
Jij komt op dezelfde aantallen, maar telt totaal anders. Ik tel in kolommen, ik snap nog niet hoe jij telt.
Je vraagt je af wat ik bedoel met 3x7 + 2x6 of 4x6 + 2x5?
Dat is de stringindeling op de hypothetische omvormer met 2 mppts.
Met dit aantal panelen (en je 3x25A aansluiting) neem je een 3fase omvormer die strings van maximaal 8 SF toelaat.
Daarbij kan je oost-strings met west-strings mengen, als ze maar evenveel panelen hebben.
Met 3x7 + 2x6 bedoel ik dus dat je de landscape rij A, B en D parallel zet op MPP1 en C en E splitst in 2x6 en die parallel zet op MPP2. Je kunt ook 4x7 + 1x5 doen; is waarschijnlijk makkelijker.

4x6 + 2x5 is voor het portrait scenario; 3 panelen van rij A worden bij 3 panelen van rij C genomen. A en C worden zo 3 strings van 6 panelen. De eerste 6 panelen van rij B worden hier ook bij genomen. Zo heb je 4x6 panelen voor MPP1. De overige 10 panelen gaan als 2x5 op MPP2.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Behoorlijk off topic, maar erg blij met onze L-W warmtepomp die gisteren geplaatst is. Nu zijn we helemaal aardgasvrij!
Nu nog wat panelen vervangen (ligt nu 2x 615Wp op, 1x 615 gaat dan naar het huis,o.a. waar de CV pijp stond, en dan nog 12 x 170 Wp SF met SE) op de schuur (heeft grillige schaduw van een boom) voor wat meer PV vermogen en de huidige 1 fase ferraris laten vervangen door een 3 fasen waarschijnlijk slimme meter :-(. Dan kunnen we ook bij serieuze koude helemaal op de warmtepomp draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door Andre1973 op 30-07-2016 20:02 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Proton_ schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 19:54:
[...]
Je vraagt je af wat ik bedoel met 3x7 + 2x6 of 4x6 + 2x5?
Inderdaad. Ik ga je antwoord even laten bezinken. Ik had verwacht dat de belasting grofweg symetrisch moest zijn, of anders oost bij oost en west bij west. Gezien jouw antwoord hoeft beide niet.

Is aan een rand met "de verkeerde kant" beginnen een probleem? Want bij oneven aantallen oost-west banen is er altijd een rand die niet oplopend begint.

Als ik maar een paneel ruimte voor dakdoorvoeren/ontluchting/warmtepomp reserveer is de kans groot dat er schaduw op de achter-/naastliggende panelen valt. SF kan daar redelijk goed tegen, maar een string omvormer niet. Kan ik dan alleen op die betreffende panelen een optimiser zetten? Want anders valt de hele string terug in opbrengst. De rest van het dak is schaduwvrij.
offtopic:
Slimme meter hoeft niet, digitaal moet wel. Ze (Enexis) wilden bij ons laatst de meter vervangen, van hun site: "U wilt geen slimme meter? Of u bent het er niet mee eens dat wij uw meterstanden elke 2 maanden via de slimme meter op afstand uitlezen? Geef dat dan ter plekke aan onze monteur door. Onze monteur vervangt uw meter dan door een meter die wij niet op afstand kunnen uitlezen.".
Dat is trouwens wat anders dan administratief uitzetten. Dan beloven zij niet op afstand uit te lezen, maar ze doen wel firmware updates etc. Ik heb aangegeven dat ik prima digitaal wil (waren we al), maar graag dom bleef. Hij heeft mij genoteerd als principieel weigeraar en de huidige digitale meter laten hangen. Vervangen vond hij niet nodig indien ik niet naar slim wilde. Ik wil graag inzicht in mijn verbruik, maar dat hoeft niet via internet. Mijn huis hoeft niet always connected te zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door Milmoor op 30-07-2016 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Milmoor schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 20:04:
[...]
Ik had verwacht dat de belasting grofweg symetrisch moest zijn, of anders oost bij oost en west bij west. Gezien jouw antwoord hoeft beide niet.
Maar let op dat niet elke omvormer deze asymmetrie toelaat.
Is aan een rand met "de verkeerde kant" beginnen een probleem? Want bij oneven aantallen oost-west banen is er altijd een rand die niet oplopend begint.
Het beïnvloedt de vergunningsvrij-grens en de hoeveelheid ballast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:49

vanDaal

-ismeereentje

vanDaal schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 12:05:
Daardoor levert een oost-west opstelling in mijn geval relatief minder op. Hij stelt een zuidopstelling van 14 285Wp panelen voor.
Uiteindelijk toch gekozen voor de zuidopstelling in die is gisteren aangelegd 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TONqXj0ZL61vEQqVbtyP2s9b/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UaZwk9prxwYq2MPA2f1ifkvn/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mwJWFbaY4JX6DNK8HQX3PVE2/medium.jpg

Specs: 14x AEG AS-M602-285Wp panelen (3990Wp), Goodwe 3600 DS omvormer. Gelegd in 2 strings van 7 stuks.

Thanks iedereen voor de hulp en afwegingen _/-\o_

Nu nog even uitvogelen hoe we al die mooie statistiekjes (PVoutput, etc) voor elkaar gaan krijgen...

[ Voor 9% gewijzigd door vanDaal op 31-07-2016 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:51

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

snameroc schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 19:54:
Zijn er hier ook mensen die panelen vertikaal hebben? Ik heb er vandaag 3 sf 170 op een soladin600 geplaatst op de achtergevel bijna pal zuid van mijn tuinhuis. Maar bet weer is niet best vandaag. Het is mijn 3e set. De eeste set is3x240 w op het garage dak 15 graden pal zuid op een soladin600 de 2e set zijn 7 panelen op enecsys 3 graden pal zuid maar schaduw van bomen na 4 uur.

Nu nog iets vinden om de soladins te loggen, nu doe ik dat met kwh stekker.

Johan
Bedoel je zo? :+
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CoPRSH4WAAA0GOm.jpg:large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
@ vanDaal,

14x AEG AS-M602-285Wp = 3990 Wp ? ipv 3920 Wp
Of zijn het wel 280 Wp panelen
:P

Inmiddels aangepast. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door PClop op 31-07-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vandaal
Proficiat!
Script van zonoskar?
zonoskar in "Datalogging: PV systemen"

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-07-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/10y2ww8.jpg

Ik bedoel zo

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik weet niet of het jouw huis is maar dat verdient echt geen schoonheidsprijs. Wat is er mis met dat schuine dak erboven? Dat brengt toch veel en veel meer op?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:51

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Foto kwam hier ooit langs, geen idee van wie het is. Efficiënt is het niet. Ik gok dat het een huurwoning is en het dak niet mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Niet mijn huis.

De laatste foto is van ons tuinhuis. De planken branden weg in de zon in de zomer samen met de regen heeft het hout het erg te verduren. Zo word het hout ook beschermt en levert het nog wat op. Het ging mij of iemand ervaring heeft met vertikale panelen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
Heeft iemand ervaring met de LG BiFacial zonnepaneel 300Wp? Er wordt beweerd dat deze panelen tot 75wp meer kunnen leveren. Hoe staat LG uberhaupt bekend qua kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
snameroc schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:13:
Niet mijn huis.

De laatste foto is van ons tuinhuis. De planken branden weg in de zon in de zomer samen met de regen heeft het hout het erg te verduren. Zo word het hout ook beschermt en levert het nog wat op. Het ging mij of iemand ervaring heeft met vertikale panelen.
Is onder 75 graden ook goed? (Op Oost en west )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Niet mijn huis.

er zijn wat flats waar verticale panelen tegen de gevel hangen, is mijn voormalig werkgever mee bezig geweest toen ik er niet meer bij was. misschien is daar wat over te vinden. Voor de rest staat t gewoon in de zonneroos hoeveel het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Ik zoek een KWH meter met ethernet voor de panelen Kan even niets vinden Iemand ervaring?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WoudseHoeve schreef op zondag 31 juli 2016 @ 16:53:
Ik zoek een KWH meter met ethernet voor de panelen Kan even niets vinden Iemand ervaring?
Youless? (en kwh meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 20:04:
[...]
Als ik maar een paneel ruimte voor dakdoorvoeren/ontluchting/warmtepomp reserveer is de kans groot dat er schaduw op de achter-/naastliggende panelen valt. SF kan daar redelijk goed tegen, maar een string omvormer niet. Kan ik dan alleen op die betreffende panelen een optimiser zetten? Want anders valt de hele string terug in opbrengst. De rest van het dak is schaduwvrij.
Hier ben ik nog nieuwsgierig naar. Iemand enig idee?

Wat tekenwerk later kom ik op 38 of 39 SF170 panelen in een OZO-WNW configuratie (plaatje):
  • Op hoeveel procent dimensioneer ik die? Zo'n 80%?
  • 3 fasen lijkt me hier ruim wenselijk (3 fasen 25A aansluiting in meterkast).
  • Hoeveel kWh opbrengst kan ik verwachten? Uit de grafiek, zo'n 93% van maximaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Milmoor op 31-07-2016 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Milmoor schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:00:
[...]

Hier ben ik nog nieuwsgierig naar. Iemand enig idee?

Wat tekenwerk later kom ik op 38 of 39 SF170 panelen in een OZO-WNW configuratie (plaatje):
  • Op hoeveel procent dimensioneer ik die? Zo'n 80%?
  • 3 fasen lijkt me hier ruim wenselijk (3 fasen 25A aansluiting in meterkast).
  • Hoeveel kWh opbrengst kan ik verwachten? Uit de grafiek, zo'n 93% van maximaal.
Volgens mij word het zooitje met aansluiten op omvormer of problemen met monteren zo alles door elkaar. Maak van die twee keer negen gewoon twee keer acht, heb je misschien op de plaats van die twee weggelaten panelen plek voor ontluchting of wat dan ook. En van die rij van drie keer zes maak je dezelfde twee keer acht. Kun je mooi loop ruimte tussen laten en perfect op iedere drie fase aan te sluiten met acht panelen. Bevordert wel het rendement van omvormer. Als je dan toch die laatste vijf of zes wil puzzelen doe dat dan met kleine soladin omvormer of iets in die geest

Als je aan die drie keer zes vast wel houden zet er dan twee achter elkaar op schans zeg maar en ga met derde rij weer naar beneden, staat hij ook geen wind te scheppen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

reneeke1970 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:01:
[...]

Volgens mij word het zooitje met aansluiten op omvormer of problemen met monteren zo alles door elkaar. Maak van die twee keer negen gewoon twee keer acht, heb je misschien op de plaats van die twee weggelaten panelen plek voor ontluchting of wat dan ook. En van die rij van drie keer zes maak je dezelfde twee keer acht. Kun je mooi loop ruimte tussen laten en perfect op iedere drie fase aan te sluiten met acht panelen. Bevordert wel het rendement van omvormer. Als je dan toch die laatste vijf of zes wil puzzelen doe dat dan met kleine soladin omvormer of iets in die geest
Goede punten, ik was niet aan het optimaliseren op acht panelen per string. Ik ga wat aanpassingen doen.
Als je aan die drie keer zes vast wel houden zet er dan twee achter elkaar op schans zeg maar en ga met derde rij weer naar beneden, staat hij ook geen wind te scheppen
Op schans wil niet lekker omdat er dan wat afstand tussen moet en die is er waarschijnlijk niet meer. Ik heb mijn best gedaan het dak vol te proppen :P. Mijn buurman wil mogelijk op mijn panelen aansluiten. Dan is dat probleem vanzelf weg. Ik puzzel nog wat, want zeker is dat niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 31-07-2016 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
Milmoor schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:21:
[...]

Mijn buurman wil mogelijk op mijn panelen aansluiten. Dan is dat probleem vanzelf weg.
Als hij zijn panelen op die van jouw kan aansluiten heb je nog meer voordeel in de opwekking :+
Maar ik snap wat je bedoelt ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

MdO82 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:05:
[...]
Als hij zijn panelen op die van jouw kan aansluiten heb je nog meer voordeel in de opwekking :+
Maar ik snap wat je bedoelt ;)
Zijn dak is plat, leeg en direct naast ons. We kennen elkaar goed. De verleiding is groot om er een paar van mijn panelen neer te zetten. Ik heb nog een paar mooie Trina Solar 270WP van de EPC set die nog een goed plekje zoeken. Maar het schijnt verzekeringtechnisch niet zo'n goed idee te zijn.

[Edit]
Volgens mij begin ik de omvormers een beetje te snappen. Klopt het dat als ik onze EPC set ombouw naar een oost-west configuratie, dat ik dan met de huidige omvormer een probleem heb? 5 zonnepanelen, Trina Solar type 270WP Full Black, op een Mastervolt Soladin 1500 Web. Hij lijkt wat ruim bemeten.

Hoe strak kunnen panelen tegen elkaar gelegd worden? Als er staat dat het paneel 977 mm breed is, heb je dan in de praktijk 1 M nodig, of is er geen speling?. Ik ga deze set gebruiken verwacht ik: link. Als ik het plaatje goed bekijk zit er ruimte tussen de panelen, ik gok op zo'n 5 mm.

[ Voor 37% gewijzigd door Milmoor op 31-07-2016 21:19 . Reden: Vraag over EPC set toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
Aan het eind van deze maand een overzicht van een (hybride setup) paneel vergelijk.

Het gaat hier om 12 Panasonic HIT 245 Wp panelen en 8 stuks Kingsun JMY 175 Wp (panelen hebben de zelfde maat en de Kingsuns zijn gewone mono's) Pal zuid op 30 graden. De Kingsuns zijn c.a. 7 jaar oud, de Panasonics een paar maanden.
Leeftijdverschil zal ietsje uitmaken maar niet veel schat ik zo in.

Als ik het goed heb uitgerekend zijn de 12 Panasonic opgeteld 446,53/12=37.21 kWh gemiddeld per paneel
De 8 Kingsuns komen op 193,62/8=24,2 kWh

Normeren levert :37,21/245=0,1519 kWh/Wp/maand.
en de JMY 175 :24,20/175=0,1383 kWh/Wp/maand.

Dit is een verschil van 9,81% meer voor de Panasonic panelen, een zeer goed resultaat. :) en daar ben ik heel blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2zhnOqpl.png

Ze zijn niet goedkoop die Panasonic's maar scoren zeer goed wat betreft de kWh/m2 (paneel rendement 19,4%) De panasonic HIT is een combi van hoog rendement mono cellen (72 stuks 5 inch) met aan de achterzijde dunne film.
Zet ik daar b.v de hier populaire SF 170 tegenover met 13,56% paneel rendement, (1,253 m2 en 170 Wp) dan praat je over een verschil van 43 % meer, geen kattenpis.

Ik overweeg om in het voorjaar er nog 4 Kingsuns te wisselen voor de Panasonic's.
Ken net op de SE 4000 >:) Die gaan dan weer voor een leuk prijsje naar de overbuurman.

Wat opvalt is dat de opbrengst van de inverter 635,99 afwijkt van de optimizer som: 640,15 kWh
Toch 0,65 % afwijking. Maar overal niet slecht voor 20 + 1 apparaten.

[ Voor 38% gewijzigd door Gasschuif op 31-07-2016 21:59 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gasschuif schreef op zondag 31 juli 2016 @ 21:16:
Aan het eind van deze maand een overzicht van een (hybride setup) paneel vergelijk.

Het gaat hier om 12 Panasonic HIT 245 Wp panelen en 8 stuks Kingsun JMY 175 Wp (panelen hebben de zelfde maat) Pal zuid op 30 graden. De Kingsuns zijn c.a. 7 jaar oud, de Panasonics een paar maanden.
Zal ietsje uitmaken maar niet veel schat ik zo in.

Als ik het goed heb uitgerekend zijn de 12 Panasonic opgeteld 446,53/12=37.21 kWh gemiddeld per paneel
De 8 Kingsuns komen op 193,62/8=24,2 kWh

Normeren levert :37,21/245=0,1519 kWh/Wp/maand.
en de JMY 175 :24,20/175=0,1383 kWh/Wp/maand.

Dit is een verschil van 9,81% meer voor de Panasonic panelen, een zeer goed resultaat. :)

[afbeelding]

Ze zijn niet goedkoop die Panasonic's maar scoren zeer goed wat betreft de kWh/m2 (paneel rendement 19,4%)
Zet ik daar b.v de SF 170 tegenover met 13,56% paneel rendement, (1,253 m2 en 170 Wp) dan praat je over een verschil van 43 % meer, geen kattenpis.

Ik overweeg om in het voorjaar er nog 4 Kingsuns te wisselen voor de Panasonic's.
Ken net op de SE 4000 >:) Die gaan dan weer voor een leuk prijsje naar de overbuurman.

Wat opvalt is dat de opbrengst van de inverter 635,99 afwijkt van de optimizer som: 640,15 kWh
Toch 0,65 % afwijking. Maar niet slecht voor 20 + 1 apparaten.
Maar voor de prijs van 1x 245 hit paneel, kan je al ruim 2x SF kopen en heb je 340 Wp vs 245 Wp.
Dus als ruimte geen issue is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 31 juli 2016 @ 21:58:
[...]

Maar voor de prijs van 1x 245 hit paneel, kan je al ruim 2x SF kopen en heb je 340 Wp vs 245 Wp.
Dus als ruimte geen issue is...
De meeste Tweekers die ik ken hebben een te klein dak..... 8)
Dat blijkt echter vrijwel altijd na en paar maandjes..
En mijn inkoop prijs is met aftrek van de Kingsuns niet 2 SF!

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 31-07-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik denk dat de JA solar percium paneeltjes het zeker zo goed en zo niet beter doen dan de pana hit versie, kosten ook een stuk minder.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 22:43

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:20:
Ik denk dat de JA solar percium paneeltjes het zeker zo goed en zo niet beter doen dan de pana hit versie, kosten ook een stuk minder.
Ik zeg niets! ;-)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:20:
Vergelijken op PV output kan niet goed, er liggen immers nog 8 Kingsuns op het dak, ook is het dak plat, scoort altijd ietsje lager, en dan heb ik ook nog wat last van schaduw door twee schoorstenen, speelt echter meer mee in de wintertijd.

Jouw bewering is alleen met een goede vergelijkbare meting waar te maken. Meten is weten.
Ik denk dat er niet zoveel hybride setups zijn waarin je op een dak dit soort vergelijkingen kan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 31-07-2016 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:45:
[...]

Vergelijken op PV output kan niet goed, er liggen immers nog 8 Kingsuns op het dak, ook is het dak plat, scoort altijd ietsje lager, en dan heb ik ook nog wat last van schaduw door twee schoorstenen, speelt echter meer mee in de wintertijd.

Jouw bewering is alleen met een goede vergelijkbare meting waar te maken. Meten is weten.
Ik denk dat er niet zoveel hybride setups zijn waarin je op een dak dit soort vergelijkingen kan doen.
Klopt, meten is weten.
Echter er zijn meer setjes met hit panelen en meer setjes met de perciums, beide zitten met regelmaat in de top van de lijsten tussen de sf jes.
Het zijn zeker 1 van de betere kristalline panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Niet mijn huis.

Dit is de enige Tweaker die ik ken met vertikale zonnepanelen:
SunshineCompany in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
Geen idee of het vergunningsvrij is trouwens die panelen aan de gevel.

[ Voor 6% gewijzigd door Jack op 31-07-2016 22:57 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
Niet mijn huis.

Hier wel een jaartje ervaring met een EC solar 310 Wp op een muurtje.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SZtz1yMl.jpg

Is vanwege te lage opbrengst verhuist naar een nieuwe locatie. Meet gegevens echter niet meer beschikbaar, hangt aan een Enesys 360, vandaar.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RxDZRVDl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik ga het een jaartje proberen. Al wat er af komt is meegenomen.

snameroc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 12:21
Sinds mijn laatste berichtje hier op dit forum (en veel gelezen te hebben), heb ik hier sinds 2 juli 30 Solar Frontier SF-170-S liggen op 86 graden west 45 graden helling.
Het is een Solar Frontier PowerSet 5.1 met 3-fasen Steca omvormer. Het geheel is bevestigd met Van der Valk montagemateriaal.

We hebben de panelen zelf gelegd in twee weken tijd (veel regen tussendoor gehad, had in een week gekund).
De panelen liggen nu 30 dagen en hebben tot nu toe (met veel bewolking in juli) 590kWh opgewekt. De verwachting is 4200kWh per jaar (ik woon in Twente).

Zie hier het resultaat:
panelen_1 panelen_2 panelen_3

Wat vinden jullie er van?

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Erg netjes! Past mooi bij het huis.
En zo te zien kan je nog heel wat meer kwijt mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Zeeer netjes gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
pieter87 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 00:15:
Sinds mijn laatste berichtje hier op dit forum (en veel gelezen te hebben), heb ik hier sinds 2 juli 30 Solar Frontier SF-170-S liggen op 86 graden west 45 graden helling.
Het is een Solar Frontier PowerSet 5.1 met 3-fasen Steca omvormer. Het geheel is bevestigd met Van der Valk montagemateriaal.

We hebben de panelen zelf gelegd in twee weken tijd (veel regen tussendoor gehad, had in een week gekund).
De panelen liggen nu 30 dagen en hebben tot nu toe (met veel bewolking in juli) 590kWh opgewekt. De verwachting is 4200kWh per jaar (ik woon in Twente).

Zie hier het resultaat:
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Wat vinden jullie er van?
Héél mooi gedaan! :9~ :9~ :9~
(maar in je post van maart had je het over O-W, wat heb je nu op oost gedaan?
En op west ontbreken er nog 8 O-) 8) Wel al van 24 naar 30 _/-\o_ )
Heb je nog gas verbruik? Al een een warmtepomp gedacht? Electrische boiler? >:) :*)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Jeuh! Na een aantal installaties met/voor anderen gedaan te hebben, heb ik gisteren ook ein-de-lijk ons eigen 'dakje' aangesloten op het net. Officieel zijn we pas per 1 oktober eigenaar van de woning, maar omdat we het overnemen van mijn ouders kon ik vast aan de gang. :)

Heb een oost-west installatie (2x20 260Wp panelen) op een Omniksol 8k. Afgelopen vrijdag de west-string gemonteerd met van der Valk materiaal en gisteren aangesloten. De eerste kWh is binnen! De oost-string moet het dak nog op. Ook het monitoring verhaal moet nog ingericht worden.

Natuurlijk direct even alles uit gezet in de woning en het oude ferraris metertje mooi achteruit zien lopen, blijft leuk. ;)

Beetje matige foto:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/352gark.jpg

Ik weet het, er is nog een heleboel dakruimte vrij, maar voor nu is dit voldoende. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Nhz op 01-08-2016 11:53 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:53:
[...]

Klopt, meten is weten.
Echter er zijn meer setjes met hit panelen en meer setjes met de perciums, beide zitten met regelmaat in de top van de lijsten tussen de sf jes.
Het zijn zeker 1 van de betere kristalline panelen.
als je naar kWh/kWp kijkt zul je niet veel verschil zien tussen een JA precium/LG neonx of panasonic HIT/solarfrontier.
de LG neonx en de JA preciums houden lekker hun waardes vast, ik merk het goed met de LG's op mijn dak.
maar een kleine 10% extra voor dunne film is er wel, dus de Panasonic en SolarFrontier hebben daar een voordeel. (vind de 10% wel erg hoog en een beetje marketing taal, als je het vergelijkt met een "slecht" paneel dan lukt dat wel, maar tegen over LG en JA is het een stuk kleiner.)
het is beide dunne film, alleen Panasonic heeft er ook nog mono bij dus ook nog eens veel Wp/m2.
zeg maar het beste van beide werelden. (helaas wel een kosten post. :-( )

maar goed fabrikanten weten echt wel een heel stuk beter als de tweakers wat dat waard is.
goedkoop spul is gewoon minder van kwaliteit. en duurder spul is gewoon beter.
wat niet hoeft te betekenen dat mindere kwaliteit slecht is, levert gewoon minder op per m2.
of dat een probleem is, is persoonlijk en of er genoeg dak ruimte is.
het project bepaalt wat handiger is.
een grote boeren schuur vol gooien met goedkope poly's, een klein rijtjes huis liever een pansonic/sunpower.
en van alles natuurlijk daar tussen in, we hebben veel verschillende huizen. ;)

maar als je dan kijkt naar de mensen die mindere kwaliteit op hun dak leggen.
en dit alleen omdat ze zo gebrand waren op een TVT van zo kort mogelijk.
die proberen dan binnen een jaar allerlei setjes op schuurtjes te vrotten omdat ze toch te kort komen, die hadden dus het beter in 1x goed kunnen doen. ;)
ik snap dat wel, je hebt de angst dat salderen weg valt, of nog onbekend met het mariaal of de opbrengst etc etc..
als je gewoon langer al PV op het dak hebt veranderd die gedachten en gaat de angst weg.
en wat ook zeker niet helpt, is de lastige manier waarop we de meesten panelen moeten kopen.
het is lastig vergelijken tussen offertes die allemaal een andere winst marge hebben. ;) )

het is eigenlijk simpel, heb je de ruimte voor 12X LG/JA nice.(10X kan ook wel, maar 8x word krap),
maar met minder ruimte is een 8X sunpower/panasonic beter. (6x kan ook wel)
het kan allemaal op de zelfde type goedkope omvormer om dat de Vmpp dan nog steeds leuk is.(simpele TL omvormer met variabel W-out)
en solarfrontier heeft dan weer zijn speciale oplossing, die er tussen door loopt.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 16:53

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb een Finse Kota in de achtertuin en ik zit er over te denken om daar 4x SF 170's met een soladin 600 op te leggen. Het is echter een zeshoek en het huisje staat van 14:00 tot 17:00 in de schaduw van mijn huis. Zou dat toch nog interessant zijn? Of kan ik beter panelen bij leggen op mijn dak. Er is nog ruimte voor 20 a 30 panelen op mijn dak :) Maar de dakhaken zijn nogal duur voor mijn dak (ik was 1400 euro kwijt om 30 TSMC panelen te monteren aan dakhaken alleen).

Met de panelen op het tuinhuisje zou ik dan wellicht wat kunnen experimenteren met opslag in accu's ofzo om de tuinverlichting op te laten draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 01-08-2016 12:52 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:21
Aangezien ik op het punt sta om een SF Powerset 2.4 (2380 kWh) te bestellen voor op het dak van de garage, ben ik aan het kijken om de bestaande kabel te vervangen en meteen utp te trekken.
Omvormer komt in de garage te hangen. Lengte zal ongeveer 25m zijn tot aan de meterkast (door de tuin en kruipruimte). Welke kabel kan ik het beste pakken? 4mm2 of toch maar 6mm2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonoskar schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:47:
Ik heb een Finse Kota in de achtertuin en ik zit er over te denken om daar 4x SF 170's met een soladin 600 op te leggen. Het is echter een zeshoek en het huisje staat van 14:00 tot 17:00 in de schaduw van mijn huis. Zou dat toch nog interessant zijn? Of kan ik beter panelen bij leggen op mijn dak. Er is nog ruimte voor 20 a 30 panelen op mijn dak :) Maar de dakhaken zijn nogal duur voor mijn dak (ik was 1400 euro kwijt om 30 TSMC panelen te monteren aan dakhaken alleen).

Met de panelen op het tuinhuisje zou ik dan wellicht wat kunnen experimenteren met opslag in accu's ofzo om de tuinverlichting op te laten draaien.
om te experimenteren met accus, lijkt mij een SF paneel niet geschikt.
zijn niet veel omvormers te vinden die met een hoge V werken en accus kunnen vullen. ;)

die schaduw klinkt zo wel heftig, zijn flink wat uren minder zon, en het gaat over het aantal uren.
(de h van kWh)

maar 1400€, pfff dat is duur.
ik kom op 850€ totaal uit voor mijn 5,66kWp en dan heb ik geen goedkoop spul gebruikt en ook nog in 3x besteld (met 3x verzend kosten, en dat is niet goedkoop als je stangen nodig hebt van 6m ;) )
vraag me af wat je daar voor hebt gebruikt eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
loyske schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:05:
Aangezien ik op het punt sta om een SF Powerset 2.4 (2380 kWh) te bestellen voor op het dak van de garage, ben ik aan het kijken om de bestaande kabel te vervangen en meteen utp te trekken.
Omvormer komt in de garage te hangen. Lengte zal ongeveer 25m zijn tot aan de meterkast (door de tuin en kruipruimte). Welke kabel kan ik het beste pakken? 4mm2 of toch maar 6mm2 ?
Dat kan je hiermee uitrekenen.
woudsehoeve.nl/content/pverlies.xlsx

2380 Watt bij piek geeft een verlies van :
2.5 mm2 = 18.5 Watt
4.0 mm2 = 11.5 Watt
6.0 mm2 = 7.8 Watt

En dit is alleen tijden het piek vermogen wat mogelijk slechts 5 tot 10% van de tijd voor komt.
Aan jou de keuze, ik zou iig een 3 fase kabel ( 4 polig + aardscherm) trekken.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:12:
vraag me af wat je daar voor hebt gebruikt eigenlijk?
Ik heb een speciaal dak van stalen platen. Dus een normale dakhaak werkt niet. De fabrikant van het dak geeft alleen garantie op roesten als ik hun speciale dakhaken gebruik. Kosten 29 euro per stuk. Ex BTW dus.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/9ac15738bf1029c54ff2dcde448b420c25b62c58/?url=http%3A%2F%2F2.bp.blogspot.com%2F-3-QFuWe6x18%2FVdysUWkcjBI%2FAAAAAAAAFCc%2F-Col-8a61kM%2Fs700%2F_MG_4391.jpg

Ik heb niet perse meer panelen nodig om mijn verbruik af te dekken, maar het lijkt me een leuk hobby projectje. Ik kan makkelijk bij het dak en misschien is er 2dehands nog wel wat te vinden qua SF en soladin.

[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 01-08-2016 13:24 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

2e hands sf nog niet gespot. Wel eens iemand die er 2 over hebt van een set maar die vragen winkelprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
door tuin en kruip ruimte, gebruik een ymvk_as kabel.
(mocht je per ongeluk een schop door de kabel steken zal je de as (aarde scherm) tegen de kabels drukken en reageert de aardlek schakelaar.
dus dat is een goede aanrader. ;)
dit mag dan een 2x2,5mm as zijn. (maar 3x2,5mm mag ook zolang de as maar aangesloten is.)

25m tja het zal in theorie wel lukken met een 2,5mm kabel. ;)
maar wat is het probleem:
een omvormer zal meer Vac moeten geven als in de meter kast, om het verlies in de kabel op te vangen.
bij de meter kast kun je soms 242V hebben en de omvormer stopt met werken als hij 253V meet.
dus je hebt maar een 11V marge voor kabel verlies.
dus vandaar dat we snel een 4mm aanraden (en zeker geen probleem heb met 6mm).
(een keer een weekje meten hoeveel V je van de netbeheerder krijgt geeft wel beter cijfers om over te beslissen, maar gewoon safe spelen is ook goed met een 4mm of meer ;) )

hier een grafiekje van de Vac gemeten door mijn omvormer.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/de%20V%20over%20de%20dag.jpg
14m kabel van 2,5mm.
ik heb ruimte genoeg, komt zelden over de 245Vac, en je ziet dat het niet helemaal een stabiel getal is. ;)

wat woudsehoeven verteld is ook zo, maar eigenlijk vind ik dat niet interessant.
dat verschil is zo klein tegen over een hoge V waardoor de omvormer misschien soms uit valt. ;)
(heb alleen geen getallen dus hoeveel "misschien en soms" is, geen idee.
dat hangt af van hoe goed je net is van de netbeheerder.)
zonoskar schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:22:
[...]

Ik heb een speciaal dak van stalen platen. Dus een normale dakhaak werkt niet. De fabrikant van het dak geeft alleen garantie op roesten als ik hun speciale dakhaken gebruik. Kosten 29 euro per stuk. Ex BTW dus.

[afbeelding]

Ik heb niet perse meer panelen nodig om mijn verbruik af te dekken, maar het lijkt me een leuk hobby projectje. Ik kan makkelijk bij het dak en misschien is er 2dehands nog wel wat te vinden qua SF en soladin.
lol, ja dat is iets duurder.
nu snap ik hem.

wil je met accu gaan werken, dan moet je iets zoeken voor de accu omvormers.
kleine kans dat je dan op SF uit komt. ;)

goedkoop kan zijn:
accu omvormer een accu laten vullen, en vaak hebben die dingen ook een functie om verlichting aan te laten gaan als het donker word.
in plaats van verlichting kun je er mischien ook wel een micro omvormer aan hangen waarmee je een paar uur in de avond op eigen kracht door kunt gaan.
of verzin iets leuks in die trant. (en rapporteer dat hier. altijd leuk dat soort projectjes.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 01-08-2016 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
WoudseHoeve schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:18:
[...]
Dat kan je hiermee uitrekenen.

2380 Watt bij piek geeft een verlies van :
2.5 mm2 = 18.5 Watt
4.0 mm2 = 11.5 Watt
6.0 mm2 = 7.8 Watt

En dit is alleen tijden het piek vermogen wat mogelijk slechts 5 tot 10% van de tijd voor komt.
Aan jou de keuze, ik zou iig een 3 fase kabel ( 4 polig + aardscherm) trekken.
Staat nu een nieuwe versie klaar waar het spannings verlies ook bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WoudseHoeve schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:17:
[...]

[...]

Staat nu een nieuwe versie klaar waar het spannings verlies ook bij staat.
helemaal toppie. d:)b

handig zou dan ook nog zijn om er 230V (meest voorkomend in Nederland.)
met de +6%/-10% marge die de netbeheerder aan hoort te houden zijn.
komt op een 206 tot 243.6 Vac uit, met daar weer op het verlies van de kabel.

(kom je buiten die waardes dan mag je gaan klagen bij de netbeheerder.
https://www.consuwijzer.n...ng-mag-aansluiting-hebben
maar ja dat is ook zo een leuk verhaaltje, lol.)

als ik dan jouw berekening pak, klopt mijn gemeten max van 245V vrij aardig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:36:
wil je met accu gaan werken, dan moet je iets zoeken voor de accu omvormers.
kleine kans dat je dan op SF uit komt. ;)
Even snel uitgerekend, maar SF is het enige main-stream paneel dat past (1.13x1.0m). Het dak bestaat uit 6 gelijkbenige driehoeken van 2m breed en 3m langs de schuine zijde. Panelen die 0.66 breed zijn passen als ze slechts 1.42m lang zijn. Panelen voor campers (12V output) enzo zijn echt veel te duur (500 euro voor 260Wp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonoskar schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:36:
[...]

Even snel uitgerekend, maar SF is het enige main-stream paneel dat past (1.13x1.0m). Het dak bestaat uit 6 gelijkbenige driehoeken van 2m breed en 3m langs de schuine zijde. Panelen die 0.66 breed zijn passen als ze slechts 1.42m lang zijn. Panelen voor campers (12V output) enzo zijn echt veel te duur (500 euro voor 260Wp).
panelen voor campers zijn erg duur, klopt.
maar het zelfde type paneel hoeft helemaal niet duur te zijn b.v.:
http://www.sun-solar.nl/i...u-prijs-99-euro-sunsolar/
3x en dat is ook meer als 260Wp en goedkoper als 500€.
maar op ebay-alibaba etc... vind je veel meer voor leuke prijzen en maten. ;)

ik ken geen accu omvormers die met Sf over weg kunnen.
binnen een redelijke prijs.
kun jij die wel vinden laat maar weten.
wil je absolute niet van SF af praten, dat interesseert mij niet, je kiest dan ben ik bang voor geen accu's dat is alles.
zoek eerst maar een accu omvormer, en dan kies je het paneel wat past. ;)
(je probeert teveel dingen in 1x te doen, breek het in kleine stapjes anders ben je lang aan het zoeken. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
migjes schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:36:
[...]

door tuin en kruip ruimte, gebruik een ymvk_as kabel.
(mocht je per ongeluk een schop door de kabel steken zal je de as (aarde scherm) tegen de kabels drukken en reageert de aardlek schakelaar.
dus dat is een goede aanrader. ;)
dit mag dan een 2x2,5mm as zijn. (maar 3x2,5mm mag ook zolang de as maar aangesloten is.)

25m tja het zal in theorie wel lukken met een 2,5mm kabel. ;)
maar wat is het probleem:
een omvormer zal meer Vac moeten geven als in de meter kast, om het verlies in de kabel op te vangen.
bij de meter kast kun je soms 242V hebben en de omvormer stopt met werken als hij 253V meet.
dus je hebt maar een 11V marge voor kabel verlies.
dus vandaar dat we snel een 4mm aanraden (en zeker geen probleem heb met 6mm).
(een keer een weekje meten hoeveel V je van de netbeheerder krijgt geeft wel beter cijfers om over te beslissen, maar gewoon safe spelen is ook goed met een 4mm of meer ;) )

hier een grafiekje van de Vac gemeten door mijn omvormer.
[afbeelding]
14m kabel van 2,5mm.
ik heb ruimte genoeg, komt zelden over de 245Vac, en je ziet dat het niet helemaal een stabiel getal is. ;)

wat woudsehoeven verteld is ook zo, maar eigenlijk vind ik dat niet interessant.
dat verschil is zo klein tegen over een hoge V waardoor de omvormer misschien soms uit valt. ;)
(heb alleen geen getallen dus hoeveel "misschien en soms" is, geen idee.
dat hangt af van hoe goed je net is van de netbeheerder.)
Dus om het samen te vatten wat je nu eigenlijk zegt, is dat ik aan 4mm2 ook al voldoende heb!?

Wil sowieso een grotere pvc buis oid aanleggen in de tuin tot aan kruipruimte en daar dan de kabels doortrekken, hoef ik niet steeds de tuin open te gooien als ik iets wil vervangen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
loyske schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:50:
[...]

Dus om het samen te vatten wat je nu eigenlijk zegt, is dat ik aan 4mm2 ook al voldoende heb!?

Wil sowieso een grotere pvc buis oid aanleggen in de tuin tot aan kruipruimte en daar dan de kabels doortrekken, hoef ik niet steeds de tuin open te gooien als ik iets wil vervangen ;)
nop, je hebt genoeg aan 2x2,5mm ymvk_as kabel ;)
zie laatste (en ik hoop op een uitbreiding) pretscheetje van woudsehoeven.
als echte minimum. (zelfs 2x1,5mm ymvk_as kan nog wel maar dan vind ook ik de W verlies wel wat veel. :-( )

alleen de rest kunnen wij niet over zien. (geef je geen gegevens over.)
geen idee of je een fatsoenlijke aansluiting hebt van de netbeheerder.
dat wil wel eens wisselen. (in mijn stad zelfs wisselend per wijk, oud noord komt er slecht van af. :-(
staat al meer als 20 jaar op de lijst van word aangepast door de netbeheerder, maar nog niks gedaan.)
een persoonlijke blik is ook van toepassing op dit verhaal:
"vind je het een ramp als je PV 1x in de 3 jaar misschien een keer uit valt."
of:
"wil je echt de laatste Wtje uit het systeem persen."
dit tegen over de kosten van 2x4mm ymvk_as, vind ik dat geen probleem, maar dat moet je zelf bepalen.
geeft alleen maar zekerheid, niet meer, niet minder. ;)

persoonlijk: voor die paar 10tjes, gewoon lekker voor 2x4mm ymvk_as gaan.
buis wel 50cm diep in de grond graag, en het liefst riool buis gebruiken in plaats van regenpijp.
kosten is 1 ding, iets prettigs voor de toekomst is het 2de. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Thanks, die persoonlijke noot kan ik wat mee. Meestal ga ik niet voor het halve werk en doe ik het meteen goed.

Er ligt al een kabel, maar geen idee wat het is en waarschijnlijk is ie net zo oud als het huis zelf, dus vervang ik hem liever ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
loyske schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:12:
Thanks, die persoonlijke noot kan ik wat mee. Meestal ga ik niet voor het halve werk en doe ik het meteen goed.

Er ligt al een kabel, maar geen idee wat het is en waarschijnlijk is ie net zo oud als het huis zelf, dus vervang ik hem liever ;)
zo heb ik het nu met de schuur gedaan. ;)

mijn schuur had een 2x2,5mm ymvk_as naar de huiskamer groep.
in de huiskamer heb ik hem los gehaald, en doorgetrokken naar de meter kast op een eigen 16A groep.

in de schuur zelf heb ik hem weer gesplitst naar 2x16A.
1x voor de schuur en 1x voor wat omvormers om te kunnen testen.

uiteindelijk dus niet hoeven te graven en toch omvormers van 16A in de schuur kunnen hangen. >:)
(niet dat mijn schuurdak groot genoeg is voor 16A omvormer te kunnen vullen. :-( )

dit is eigenlijk de zelfde truc als de wasmachine groep splitsen.
misschien wel een leuke tussen oplossing voor je.
vervangen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
migjes schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:17:
[...]

zo heb ik het nu met de schuur gedaan. ;)

mijn schuur had een 2x2,5mm ymvk_as naar de huiskamer groep.
in de huiskamer heb ik hem los gehaald, en doorgetrokken naar de meter kast op een eigen 16A groep.

in de schuur zelf heb ik hem weer gesplitst naar 2x16A.
1x voor de schuur en 1x voor wat omvormers om te kunnen testen.

uiteindelijk dus niet hoeven te graven en toch omvormers van 16A in de schuur kunnen hangen. >:)
(niet dat mijn schuurdak groot genoeg is voor 16A omvormer te kunnen vullen. :-( )

dit is eigenlijk de zelfde truc als de wasmachine groep splitsen.
misschien wel een leuke tussen oplossing voor je.
vervangen kan altijd nog.
Even of-topic, maar hoe heb je dat voor elkaar gekregen.
Bij ons zit de schuur ook op de woonkamer groep, maar ik zou absoluut niet weten waar de splitsing gemaakt is, of zou je dat kunnen achterhalen?
Of kan dat alleen maar als je een bouwtekening hebt?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Lasdozen opentrekken en uitsluiten/inklemmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MdO82 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:44:
[...]
Even of-topic, maar hoe heb je dat voor elkaar gekregen.
Bij ons zit de schuur ook op de woonkamer groep, maar ik zou absoluut niet weten waar de splitsing gemaakt is, of zou je dat kunnen achterhalen?
Of kan dat alleen maar als je een bouwtekening hebt?
was ook even zoeken voor mij.
uiteindelijk met de hulp van de buurman gevonden.

bij de achter deur zat aan de binnen kant een verbindings-doos in de muur gebouwd.
die was echter onder een laag stuc verdwenen, maar niet bij de buren. *O*
dus op gecalculeerd goed geluk gaan hakken in de muur en gevonden.

(met het openen van alle dak en muur dozen, van vind je hem meestal wel.
over het algemeen gebruiken ze de kortste weg, dus die eerst proberen.)
Proton_ schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:48:
Lasdozen opentrekken en uitsluiten/inklemmen ;)
zou ik ook zeggen, maar was toch iets lastiger als de lasdoos weg gestuckt is. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Hier is de boel ook achter een laag stuc weggewerkt :P
Maar modernere huizen gebruiken een centraal dozensysteem dus hij zal wellicht ergens bij het plafond vertakt worden.

Onjuistheden daargelaten :+

[ Voor 11% gewijzigd door MdO82 op 01-08-2016 15:57 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
migjes schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:53:
[...]

was ook even zoeken voor mij.
uiteindelijk met de hulp van de buurman gevonden.

bij de achter deur zat aan de binnen kant een verbindings-doos in de muur gebouwd.
die was echter onder een laag stuc verdwenen, maar niet bij de buren. *O*
dus op gecalculeerd goed geluk gaan hakken in de muur en gevonden.

(met het openen van alle dak en muur dozen, van vind je hem meestal wel.
over het algemeen gebruiken ze de kortste weg, dus die eerst proberen.)

[...]

zou ik ook zeggen, maar was toch iets lastiger als de lasdoos weg gestuckt is. :-(
Was de kabel lang zat om naar de meterkast te leggen, of heb je er een stuk kabel aan gemaakt via een lasdoos oid?
Ik weet dat ie bij mij ook naast de achterdeur binnenkomt en daar op de woonkamergroep zit :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
MdO82 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:57:
Hier is de boel ook achter een laag stuc weggewerkt :P
Maar modernere huizen gebruiken een centraal dozensysteem dus hij zal wellicht ergens bij het plafond vertakt worden.

Onjuistheden daargelaten :+
ik ook modern systeem hebben.

toch aftakking bij achter deur, met aparte buis naar het plafon en niet de buis gebruikt van de licht schakelaars. :?
(zal wel te maken hebben met de max aantal aftakkingen, maar nog nooit uitgezocht voor mijn huis, vond ik niet zo heel interessant om eerlijk te zijn..)
loyske schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:00:
[...]
Was de kabel lang zat om naar de meterkast te leggen, of heb je er een stuk kabel aan gemaakt via een lasdoos oid?
Ik weet dat ie bij mij ook naast de achterdeur binnenkomt en daar op de woonkamergroep zit :D
kabel was wel iets te kort, +/- een meter of 8, lol.

maar lang genoeg om hem helemaal uit de buis te trekken de tuin in.
vandaar met een gat naar de kruip ruimte. (gat was origineel bedoeld voor een regen pijp, maar die hangt er niet.)
dus +/-30cm de kruipruimte in.
omdat het wel een vochtige plek was, heb ik wel een verlenging koppeling gebruikt en vol gegoten met 2 componenten hars.

(weet zo snel even niet hoe die dingen heten?)
jep dat was hem.
om iets preciezer te zijn heb ik een gietmof gebruikt.
http://www.elektroproduct...KNfLDgv9cRPeJYBoCivnw_wcB

thanks, kon er even niet opkomen. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 04-08-2016 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
migjes schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:05:
[...]

kabel was wel iets te kort, +/- een meter of 8, lol.

maar lang genoeg om hem helemaal uit de buis te trekken de tuin in.
vandaar met een gat naar de kruip ruimte. (gat was origineel bedoeld voor een regen pijp, maar die hangt er niet.)
dus +/-30cm de kruipruimte in.
omdat het wel een vochtige plek was, heb ik wel een verlenging koppeling gebruikt en vol gegoten met 2 componenten hars.

(weet zo snel even niet hoe die dingen heten?)
Ik snap wat je bedoelt, maar geen idee hoe het heet :+
Maar was een nieuwe kabel niet makkelijk geweest of was dat onmogelijk om te doen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Pagina: 1 ... 26 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??