Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Of heb je nog geen vollast momenten gehad?
23.685 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler
Met een grotere toeren geregelde blower fan onder de omvormer heb ik vorige week al wat geëxperimenteerd.mightym schreef op maandag 13 juni 2016 @ 19:34:
Nice! Hoe hoog is de interne temperatuur nu met actieve koeling?
Of heb je nog geen vollast momenten gehad?
Een graad of 8 er af was toen makkelijk haalbaar. Vandaag slechts een korte piek van 5,2 kW. Niet goed te vergelijken.
Er heeft nu (voorafgaand) een weekje een 120x120 schakelkast fan onder gehangen, je ziet duidelijk de in en uitschakel momenten op 09-06. De temp. komt niet hoger als 31 C met toch 3,7 kW vermogen.
Ik heb 32 jaar ervaring met vermogens elektronica, als het echt heet wordt gaat het sneller kapot.
http://pvoutput.org/intra...ax=50&vmin=0&vmax=375&m=1
[Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 13-06-2016 20:45]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Met de wat hogere temperaturen nu zie ik dat het koelprojectje goed werkt, heb wel de voeding spanning vandaag van 5 v naar 6 V geklikt. (Dik 2 W ac vermogen voor alle 4)
Mijn collega opwekker Fishtail vandaag
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=50644&sid=46066 Zit op 800 meter bij mij vandaan, SE 4000 ook in de garage, nagenoeg even veel vermogen.
Gasschuif http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=42162&sid=38497
Scheelt toch c.a. 7 graden kouder. De 4 fans kunnen tot 12 V maar dan hoor je ze goed, dus ik laat het zo.
In jouw berekening geef je aan dat de fans 1,44 Watt verbruiken, maar daarbij heb je niet het rendement van de adapter berekend. Als je uit gaat van een rendemetn van 80%, kom je uit op 1,8W. Ook niet verkeerd.
Ik lees de temperatuur uit in Domoticz (via WebAPI). Als je de Plugwise daar aan koppelt, zou je de fans aan kunnen zetten wanneer de temperatuur boven de 45C uitkomt.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Weet je dat zeker? Mijn inverter werd 53 graden (SE 17k op 6kW). Heb de kap eraf gehaald scheelt 5 graden.No Hands schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:59:
Er draait volgens mij altijd maar 1 fan, als ik die ander nou mee laat draaien, zou ie dan kouder worden of laat de temp. sensor het sneller weer afslaan?
Be fast .... Be furious....
Vaak is de temperatuur zichtbaar in je logging of op het display van de omvormerBl4ckviper schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:56:
Waar vinden jullie de temperatuur terug? Of meet je dat zelf?
4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl
hogere temperaturen is grotere kans op vervroegde uitval van de vermogenselektronica, hij noemt het ook ergens in zijn post.bonzz.netninja schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 07:36:
Omdat ik het nergens terugleeswaarom koel je de omvormer extra?
euhmmmm
5k staat voor 5000No Hands schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 07:31:
@Gasschuif een 5k hd-wave? Een 5000w hd-wave dan toch? 5k zou 3 fase zijn en daar is bij mijn weten geen hd wave van.

Be fast .... Be furious....
In deze post heb ik een oplossing gezien, maar die is voor 230 volt:
leon0013 in "Omvormer Koelen met ventilatoren"
Anders zou een tijdschakelaar ook kunnen maar met temperatuursensor werkt het automatisch.
zoiets bedoel je?Johan-1986 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:18:
Netjes gemaakt, op deze manier zou ik ook een koeling willen maken. Is het mogelijk om een temperatuursensor toe te voegen, welke je tegen de omvormer plaatst? Zodat bij bijvoorbeeld 40 graden de ventilatoren aangaan?
In deze post heb ik een oplossing gezien, maar die is voor 230 volt:
leon0013 in "Omvormer Koelen met ventilatoren"
Anders zou een tijdschakelaar ook kunnen maar met temperatuursensor werkt het automatisch.
https://www.hlhv.nl/Webwi...ar-Controller-Module.html
bij onze vrienden van ali kan je e.e.a. nog wel wat goedkoper krijgen
"P-1: Koelregeling: Wanneer de gemeten real-time temperatuur lager is dan T1, is het relais gesloten en is het relais losgekoppeld boven T2"
Hier een 12v voeding bij en ventilators en dan zou het moeten werken.
Vraag me alleen af of deze sensor ook (goed) werkt als contact sensor of meer als omgevingssensor.
Hierna nog even gezocht met nieuwe zoekwoorden van die site.
https://www.amazon.nl/RUI...s=home-improvement&sr=1-1
Dit lijkt me vergelijkbaar qua functionaliteit, waar dan een stekkervoeding in kan. Wel weer de vraag of de sensor het goed doet als contactsensor.
Regelaar van Amazon werkt op 12v en heeft een potentiaal vrij contact.
Ik voed de fans met een stappen voeding kan, dus de snelheid/het geluid niveau regelen.
De regelaar heeft een bedrade sensor die met alu tape achter op de omvormer is geplakt.
Je kan de uitschakel temperatuur instellen en de inschakeltemperatuur regel je door het verschil in te stellen. Dus: uitschakelen bij 34 graden delta 4 graden = aan bij 38 graden.
Werkt erg leuk en kost geen drol

Gebruik nu 2 stuks 120mm fans, temperatuur blijft een stuk lager

De blauwe lijn is de gekoelde omvormer

De grafiek is van vandaag dus niet helemaal eerlijk, het wordt een van de beste dagen ooit.
Helaas een wat kleine warme plek uitgekozen voor de omvormer......
Heb ook m`n bedenkingen of de waardes die de omvormers afgeven kloppen gezien het grote verschil in start temperatuur

[Voor 11% gewijzigd door DeHollander op 14-06-2022 21:33]
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Welke controller is dat om de fans aan te sturen? Ik vind alleen losse componenten, een kit in box zou beter zijn.DeHollander schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:22:
Geen Solar Edge maar wel actieve koeling.
[Afbeelding]
Regelaar van Amazon werkt op 12v en heeft een potentiaal vrij contact.
Ik voed de fans met een stappen voeding kan, dus de snelheid/het geluid niveau regelen.
De regelaar heeft een bedrade sensor die met alu tape achter op de omvormer is geplakt.
Je kan de uitschakel temperatuur instellen en de inschakeltemperatuur regel je door het verschil in te stellen. Dus: uitschakelen bij 34 graden delta 4 graden = aan bij 38 graden.
Werkt erg leuk en kost geen drolklik Nu zelfs met wifimodule en app
![]()
Gebruik nu 2 stuks 120mm fans, temperatuur blijft een stuk lager![]()
[Afbeelding]
De blauwe lijn is de gekoelde omvormernog warm maar een stuk minder dan dat het was.
De grafiek is van vandaag dus niet helemaal eerlijk, het wordt een van de beste dagen ooit.
Helaas een wat kleine warme plek uitgekozen voor de omvormer......
Heb ook m`n bedenkingen of de waardes die de omvormers afgeven kloppen gezien het grote verschil in start temperatuur
Dat kastje heb ik zelf gemaakt, een simpele box van Amazon. Zn soort regelaar, gat in het deksel zagen en dr in klikken.comfix schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:15:
[...]
Welke controller is dat om de fans aan te sturen? Ik vind alleen losse componenten, een kit in box zou beter zijn.
Kastjes zijn er in verschillende maten.
[Voor 21% gewijzigd door DeHollander op 18-03-2023 13:35]
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Thanks..DeHollander schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:34:
[...]
Dat kastje heb ik zelf gemaakt, een simpele box van Amazon. Zn soort regelaar, gat in het deksel zagen en dr in klikken.
Kastjes zijn er in verschillende maten.
Vraag me af of deze interessanter is daar die de fan snelheid regelt. https://www.amazon.nl/War...+fan%2Caps%2C111&sr=8-126