Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.394 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
paulv1973 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:03:
[...]

SMA SB3600 OF 4000TL-21....
Wij van "wc eend" :P ;)

@Sneezer
Even in de gaten houden, of dit panelen zijn die geaard MOETEN worden.
Dan zijn ze van het oude type, dunne film panelen.
Vaak werken die enkel op een omvormer MET transformator goed. (SMA HF bijvoorbeeld)
Als de aarding niet gedaan wordt, heb je kans dat ze stuk gaan.
Volgens mij heb je veeel meer oppervlak nodig dan met SF?

Bamboe48 heeft ervaring met Auria M112 van secondsol. Is dat wat?

[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2016 13:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Sneezzer schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:05:
Heeft er iemand ervaring met de dunne film panelen van Qcells die op marktplaats worden aangeboden? 29,- voor 85W panelen.

Ik heb op dit moment het plan om 10 solar frontier panelen op het dak van mijn schuur bij te plaatsen waar er nu reeds 2 op liggen, echter kan ik voor zo'n 700,- euro 24 van de qcells kopen en op hetzelfde hoeveelheid Watt uitkomen (2040), de 2 huidige frontiers kan ik dan verplaatsen naar mijn afdak (samen met de steca).
Voor het monteren heb ik dezelfde hoeveelheid aan rails en haken nodig nodig, alleen wat meer kabels en schroeven.
De omvormer is een delta solivia 2.0, deze kan volgens mij ook met de aarding overweg.

Dubbele vraag:
-Hoe verhouden deze panelen zich tov. de solar frontiers?
-Wat is de kwaliteit van de panelen?
-En zien jullie een reden om het niet te doen (het is mooi dakvullend in beide gevallen)?
op zich maakt het niet zoveel uit welke dunne film je gebruikt.
alleen SF gebruikt een dikke dunne film techniek, waardoor de aardig niet nodig is.

(jij zegt dat de solivia het kan, de aardig van dit soort panelen, dus ik ga er van uit dat je dat ook al zeker weet. ik dacht dat de solivia deze aardig niet kon :? . mag je zelf verder uit zoeken.)

maar het zijn wel glas op glas panelen, en dat doe je dus niet met de zelfde klemmen als een SF paneel.
dus die kan ik niet helemaal volgen.
glas-glas klemmen zijn vaak wel wat duurder. :-(

een ander klein puntje, de kabels aan de panelen zelf zijn maar 1,5mm. (+/- 140cm x 24 panelen = 33m.)
dat is wel wat dunnetjes in vergelijking met SF met zijn 4mm kabel.
dus er is een grens aan de grote die je met die panelen kunt doen.
(heb alleen nog nooit uit gezocht waar die grens dan zit. sorrie.
2000Wp geen idee. :? )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
'vereffening' niet aarding.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat is het verschil? Is volgens mij het zelfde.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:26
Vandaag doet de SE3000 omvormer weer op dezelfde manier raar als op 9 juli. Heb er nu ook een filmpje van gemaakt, zie hier. Tevens staat in dat mapje een foto die ik op 7 juni heb gemaakt toen de zon onder was. Op de foto is te zien dat de status LEDs en de verlichting van het display continu branden, verder deed de omvormer niks als ik op het knopje drukte.

Ik weet 99% zeker dat het gedrag wat op het filmpje te zien is hetzelfde probleem is, maar dan met zon op de panelen. Op het filmpje zie je dat het display en de LEDs uit zijn (normaal gesproken brandt het 'Power production' lampje de hele dag). De LEDs voor 'Power production' en 'Module communication' lichten periodiek even op. Een druk op de knop aan de onderkant van de omvormer doet wel het licht van het scherm aan gaan, maar er komt geen tekst op tevoorschijn. Produceert verder wel gewoon netjes zijn elektriciteit en ook de logging gaat gewoon onverstoord verder.

Heeft iemand dit gedrag eerder mee gemaakt bij een SolarEdge omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Nee nooit, heb je alerts in je portal ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
No Hands schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:20:
Nee nooit, heb je alerts in je portal ook?
Nop, in de Portal lijkt alles helemaal in orde.

Heb trouwens uiteraard het probleem ook even bij de installateur neergelegd. Kijken wat die ervan zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Update: Net bericht terug van de installateur. Zij weten het ook niet. Ze hebben aan SolarEdge tech support gevraagd wat ze met dit gedrag aan moeten. Ik krijg een seintje zodra ze daar reactie van hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Jerrythafast op 22-07-2016 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

migjes schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:25:
[...]
een ander klein puntje, de kabels aan de panelen zelf zijn maar 1,5mm. (+/- 140cm x 24 panelen = 33m.)
dat is wel wat dunnetjes in vergelijking met SF met zijn 4mm kabel.
dus er is een grens aan de grote die je met die panelen kunt doen.
De kabels aan de panelen geleiden nooit meer dan Isc of Ir. Voor deze panelen is dat dus 6.5 A worst case en 1.3 A nominaal, 1.5 mm² is dus plenty genoeg. De 33 meter kabel haal je trouwens niet omdat je nooit meer dan 12 panelen in serie zet :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:15:
[...]

Wij van "wc eend" :P ;)

@Sneezer
Even in de gaten houden, of dit panelen zijn die geaard MOETEN worden.
Dan zijn ze van het oude type, dunne film panelen.
Vaak werken die enkel op een omvormer MET transformator goed. (SMA HF bijvoorbeeld)
Als de aarding niet gedaan wordt, heb je kans dat ze stuk gaan.
Volgens mij heb je veeel meer oppervlak nodig dan met SF?

Bamboe48 heeft ervaring met Auria M112 van secondsol. Is dat wat?
In de eerste plaats : als je Delta Solivia de toevoeging TR heeft is het een trafo-omvormer en kan dan met alle panelen overweg. Ten tweede : er zijn als je echt voor goedkoop gaat zijn er wel betere deals, kijk op secondsol, eBay.de met zoekterm dunnschicht of op gebruiktezonnepanelen.nl. succes!

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 10:56
Inderdaad een tr. Bedankt! Ik zoek verder naar nog betere deals. Net gemeten en zou net 12cm te kort komen voor de laatste 6 panelen, dus solar frontier blijft bovenaan op mijn lijst vooralsnog.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 08:09:
[...]

Ik zou het touw nergens aan kunnen bevestigen, geen schoorstenen e.d.

Platen zijn met een zuignap geplaatst overigens, vandaar mijn idee :)
Touw over de nok gooien (vandaar die 20 meter) en aan een boom, raampost oid bevestigen, Er zijn ook speciale deurbalken in de handel vast ook te huur, om in de deuropening te klemmen. Bij voorkeur niet aan een auto vast maken...
Er gaan van die verhalen rond, ga jij ff een paar schroeven o.i.d. halen ...

De kwaliteit van zuignappen loopt erg sterk uiteen. Ik heb ze wel, maar gebruik ze zelden, en dan meestal als een extra steunpunt om een eindklem o.i.d. te plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 23-07-2016 01:02 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

onetime schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 08:22:
[...]

Ik prefereer bewegingsvrijheid boven continu gehinderd worden door een touw...
Maar ieder zijn eigen afweging.
Ben met je eens dat touw vaak hinderlijk is, maar dan maar wat langzamer en veilig. Ik heb ondertussen genoeg foto's gezien van collega's in het vak waarbij het net "goed" ging met touw, en goed fout zonder.
Het verschil tussen een half uur slappe knieën en een half jaar revalideren.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

2 spanbandjes gekruist om het paneel werkt ook.
Maar veiligheid voor alles.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:12

DjVe

Hatsaflats!

Bouw gewoon een steiger op als permanente valbeveiliging (zo hoort het ook). Valbeveiliging is eigenlijk alleen toegestaan als er echt geen andere mogelijkheid is. Val je met een touw om je middel van het dak, dan is de kans nog steeds zeer groot dat je kapot gaat (tenzij je echt weet wat je doet en het juiste materiaal kiest). Vaak gebruikt men gebiedsbeperkings materiaal als valbeveiliging wat echt levensgevaarlijk is (die touwen absorberen de val in één keer, dus je breekt alsnog alle botten in je lichaam). Je moet een systeem hebben waarbij je lijn automatisch strak gehouden wordt (en dus de impact bij vallen klein is), of je moet een touw op maat hebben met een absorber (als je dan valt doet het nog steeds behoorlijk pijn)

Steigertje huren is niet duur en je hebt hem met z'n tweeën zo staan. Of je moet op zoek gaan naar een RSS (Roof Savety System) wat je in de goot hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

DjVe schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 08:44:
Bouw gewoon een steiger op als permanente valbeveiliging (zo hoort het ook). Hijs de panelen vervolgens met spanbandjes naar boven (via de buitenkant). Valbeveiliging is eigenlijk alleen toegestaan als er echt geen andere mogelijkheid is. Val je met een touw om je middel van het dak, dan is de kans nog steeds zeer groot dat je kapot gaat (tenzij je echt weet wat je doet en het juiste materiaal kiest). Vaak gebruikt men gebiedsbeperkings materiaal als valbeveiliging wat echt levensgevaarlijk is (die touwen absorberen de val in één keer, dus je breekt alsnog alle botten in je lichaam). Je moet een systeem hebben waarbij je lijn automatisch strak gehouden wordt (en dus de impact bij vallen klein is), of je moet een touw op maat hebben met een absorber (als je dan valt doet het nog steeds behoorlijk pijn)

Steigertje huren is niet duur en je hebt hem met z'n tweeën zo staan. Of je moet op zoek gaan naar een RSS (Roof Savety System) wat je in de goot hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DjVe schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 08:44:
Bouw gewoon een steiger op als permanente valbeveiliging (zo hoort het ook). Valbeveiliging is eigenlijk alleen toegestaan als er echt geen andere mogelijkheid is. Val je met een touw om je middel van het dak, dan is de kans nog steeds zeer groot dat je kapot gaat (tenzij je echt weet wat je doet en het juiste materiaal kiest). Vaak gebruikt men gebiedsbeperkings materiaal als valbeveiliging wat echt levensgevaarlijk is (die touwen absorberen de val in één keer, dus je breekt alsnog alle botten in je lichaam). Je moet een systeem hebben waarbij je lijn automatisch strak gehouden wordt (en dus de impact bij vallen klein is), of je moet een touw op maat hebben met een absorber (als je dan valt doet het nog steeds behoorlijk pijn)

Lijkt me wat overdreven om een steiger te gaan bouwen voor een hoogte van 2 meter 20..... Want dat is de hoogte van mijn dakgoot. Al kieper ik van het dak, dan heb ik een beetje pijn en dat is het wel.

Als ik het zelf doe is het met 2 man omhoog, trappetje maken van de dakpannen en dan 2 man om de panelen beneden aan te pakken.

Het plaatsen daarentegen is een ander verhaal, dat is dan op een huis waar het dak een stuk hoger begint. Daar ga ik mij niet aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 09:56:
[...]

Lijkt me wat overdreven om een steiger te gaan bouwen voor een hoogte van 2 meter 20..... Want dat is de hoogte van mijn dakgoot. Al kieper ik van het dak, dan heb ik een beetje pijn en dat is het wel.

Als ik het zelf doe is het met 2 man omhoog, trappetje maken van de dakpannen en dan 2 man om de panelen beneden aan te pakken.

Het plaatsen daarentegen is een ander verhaal, dat is dan op een huis waar het dak een stuk hoger begint. Daar ga ik mij niet aan wagen.
vergis je niet, hier in de wijk is vorig jaar een schilder van ca 2 meter gevallen, is niet meer onder ons.
bij mijn vorige werkgever hadden we ook een soort alpinisten systeem, touw over het dak, schuif systeem er aan en je viel nooit meer dan een 1/2 meter. Nu hebben we ook van die valbeveiligingen met 2,5 en 5 meter koord. als je daarmee valt ben je ook gecastreerd denk ik

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

habbekrats schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 10:45:
[...]

vergis je niet, hier in de wijk is vorig jaar een schilder van ca 2 meter gevallen, is niet meer onder ons.
bij mijn vorige werkgever hadden we ook een soort alpinisten systeem, touw over het dak, schuif systeem er aan en je viel nooit meer dan een 1/2 meter. Nu hebben we ook van die valbeveiligingen met 2,5 en 5 meter koord. als je daarmee valt ben je ook gecastreerd denk ik
Met vallen is het een beetje geluk hebben inderdaad, collega van me valt van 1m60 hoog omdat zijn ladder onderuit zakt en heeft zijn been gebroken, maanden mee zoet.
Die had dus aardig pech, maar dat kan jij ook hebben.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik zet juist vaak een steiger neer als het maar 2 meter nog wat is, staat zo, en kan je lekker alles daar neer gooien, maar ik heb dan ook en eigen steiger op een aanhanger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik had even gemist dat het onder de 2,5 meter is. Officieel hoeft het dan niet, maar ik zou het wel doen. Een steiger van 2/3 meter kost geen drol en het is zoveel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Die RRS gootbeveiligers zijn ook niet altijd handig. Als je laag bij de goot moet plaatsen bv, en de kwaliteit van de meeste goten laat ook wel te wensen over. Gewoon steigertje is toch wel veiliger en zo eenvoudig op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Jerrythafast schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:17:
Vandaag doet de SE3000 omvormer weer op dezelfde manier raar als op 9 juli. Heb er nu ook een filmpje van gemaakt, zie hier. Tevens staat in dat mapje een foto die ik op 7 juni heb gemaakt toen de zon onder was. Op de foto is te zien dat de status LEDs en de verlichting van het display continu branden, verder deed de omvormer niks als ik op het knopje drukte.

Ik weet 99% zeker dat het gedrag wat op het filmpje te zien is hetzelfde probleem is, maar dan met zon op de panelen. Op het filmpje zie je dat het display en de LEDs uit zijn (normaal gesproken brandt het 'Power production' lampje de hele dag). De LEDs voor 'Power production' en 'Module communication' lichten periodiek even op. Een druk op de knop aan de onderkant van de omvormer doet wel het licht van het scherm aan gaan, maar er komt geen tekst op tevoorschijn. Produceert verder wel gewoon netjes zijn elektriciteit en ook de logging gaat gewoon onverstoord verder.

Heeft iemand dit gedrag eerder mee gemaakt bij een SolarEdge omvormer?
Voor de geïnteresseerden even een update. De omvormer deed gisteravond toen ik naar bed ging weer normaal. Vandaag doet hij ook weer normaal. Ik heb nog even in het gelogde netwerkverkeer van gisteren rondgeneusd en het enige interessante wat ik kon vinden was het moment dat de installateur via de Admin pagina van het monitoring portaal probeerde op het LCD van mijn omvormer te kijken. Normaal gesproken krijg je dan gewoon dezelfde tekst te zien als op het LCD scherm van de omvormer, maar zoals gezegd kreeg ik geen tekst op het LCD tevoorschijn door op de knop op de onderkant van de omvormer te drukken. Dus wat krijg je dan op het monitoring portaal te zien?
€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€
ÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀ
””””””””””””””””””””
ÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔ

Dat dus :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:28
migjes schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:53:
[...]

er zijn zelf meer dingen die sunnydesign je niet vertellen helaas.
het is soms een iets te zonnig programmaatje.

de SB3600 tl21 is eigenlijk een heel normale TL omvormer.
en dat design wil het liefste 350Vmpp hebben, en kom je uit op vrijwel de zelfde rendements-grafiek.
(sma zegt 400Vmpp maar die calculeren al de daling van de Vmpp voor je in.)
[afbeelding]
(voorbeeld van ander merk, maar het zal echt niet veel uit maken.)
het belangrijkste stukje van de grafiek is eigenlijk op het moment dat je 20% vermogen hebt (dat is met bewolking) wat kan je omvormer als rendement weg zetten. ;)
dus met SF kun je beter 4x6 doen als 6x4. ;)
(gewoon breakoutbox gebruiken met diodes.)

maar begrijp wel, ik schrijf niet voor niets in mijn onder schrift: "doe mij maar niet na" ;)
jij gaat dan een flink stuk meer doen als ik. >:)
dit word flink aftoppen.

Sf vs mono is al zo vaak geschreven.
SF minder Wp per m2 maar iets meer kWh per Wp.
maar er is ook nog panasonic, dat is mono met sf in 1 paneel.
dat is duur maar geeft wel 24x170Wp vs 24x285Wp. ;)
gewoon dan een extra omvormer gebruiken >:)
Ok dat had ik niet van SMA verwacht, ik dacht dat een dergelijke fabrikant wel op safe zou spelen.
4x6 was ook de bedoeling, echter brengt/bracht auitdehaag mij aan het twijfelen :9

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/CFV0723_030617237E7.png
Ik heb geen idee hoeveel ik af ga toppen, als ik zie hoe vaak ik tegen de max aan zit qua DC vermogen dan valt dat mij vies tegen. Echter is de jaaropbrengst wel ver boven verwachting. Bovenstaand plaatje is van de beste dag van dit jaar. 5 Juni met een dikke 21kWh

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

habbekrats schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 10:45:
[...]

Volledig offtopic maar mocht je vallen ben je niet direct gecastreerd. Je moet alleen binnen 10 tot max 15 minuten gered worden anders ben je alsnog heel waarschijnlijk dood. Je slagaders bij je liezen sluit je af.
Hoort in je vca boekje te staan maar helaas...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:53:
[...]het belangrijkste stukje van de grafiek is eigenlijk op het moment dat je 20% vermogen hebt (dat is met bewolking) wat kan je omvormer als rendement weg zetten. ;)
dus met SF kun je beter 4x6 doen als 6x4. ;)
(gewoon breakoutbox gebruiken met diodes.)

maar begrijp wel, ik schrijf niet voor niets in mijn onder schrift: "doe mij maar niet na" ;)
jij gaat dan een flink stuk meer doen als ik. >:)
dit word flink aftoppen.

Sf vs mono is al zo vaak geschreven.
SF minder Wp per m2 maar iets meer kWh per Wp.
maar er is ook nog panasonic, dat is mono met sf in 1 paneel.
dat is duur maar geeft wel 24x170Wp vs 24x285Wp. ;)
gewoon dan een extra omvormer gebruiken >:)
Naar aanleiding van het opnieuw zien bij Appie Heijn zijn reactie:
Zijn er ergens getallen die aangeven hoeveel kWh per kWp er bij de diverse soorten panelen vanaf komen?
Dan zou je via die getallen ook de kWh per m2 kunnen uitrekenen.
En dus de mogelijke opbrengst van je "dak" ed., bij de verschillende panelen.
Of wil ik nu te nauwkeurig gaan voorspellen? (Ik ben voor vol leggen...)

Overigens ben ik jou klaarblijkelijk aan het nadoen met straks 2x 14x 190W op 2k2W MPPT op een 4k2 omvormer. Ben wel aan het denken over een "losse koppeling" tussen de 2 MPPT's, wil ze nog niet hard koppelen. (heb ook uitschieters gezien tot 2k4, maar meestal aftopping bij 2k2)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
onetime schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 16:57:
[...]

Zijn er ergens getallen die aangeven hoeveel kWh per kWp er bij de diverse soorten panelen vanaf komen?

Overigens ben ik jou klaarblijkelijk aan het nadoen met straks 2x 14x 190W op 2k2W MPPT op een 4k2 omvormer. Ben wel aan het denken over een "losse koppeling" tussen de 2 MPPT's, wil ze nog niet hard koppelen. (heb ook uitschieters gezien tot 2k4, maar meestal aftopping bij 2k2)
PVOutput lijkt mij de enige reële bron voor cijfers over jaaropbrengst per Wp voor veel verschillende soorten panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:37
Zoals ik hier heb aangegeven ga ik voor een setje van 20 SF op een schuin zuiddak zonder schaduw.
Totaal is dit 3400WP. Nu ben ik er ook over uit dat ik voor een Sofar Solar ga maar nog niet welke. Wij zijn nu nog met zijn 2en en deze set geeft ons ongeveer 1000kwh overcapaciteit maar bij gezinsuitbreiding zullen we dit in de toekomst wel nodig hebben. Wellicht willen we dan nog uitbreiden naar het garagedak. Dus een omvormer die een uitbreiding kan opvangen is wel handig.

Nu kan ik kiezen uit de Sofar 3680, 4000 en 4600. Ik heb begrepen dat een te zware omvormer invloed heeft op de efficiency bij lagere wattages. Heeft een 4600 daar al in vloed op of zijn die verschillen minimaal? Wat voor formaat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Zo vaak zit omvormer niet onder tien procent van zijn vermogen(dan gaat hard onderuit ), en zodra hij het wel doet is opbrengst toch drie keer niks, dus pak dan de grootste maar want als die in toekomst te klein blijkt te zijn kost misschien meer om te vervangen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Volgens een groothandel die ook aan particulieren levert is het wel ongeveer goed als de op de omvormer aangesloten panelen tussen de 80 en 130% van het omvormer vermogen zijn.
Bekijk anders de post van anton boonstra die in de openingspost gelinkt staat, geeft een goede indruk.
(bij 80% "nooit" aftopping, bij 130% valt de aftopping niet meer weg tegen het hogere rendement bij lage opbrengst, zo ongeveer. Afhankelijk van plaatsings richting etc... Als je verschillende richtingen van de panelen op één omvormer combineert, vallen de maxima niet meer samen en kan je nog meer panelen op dezelfde omvormer kwijt zonder echt aftoppingsverlies te krijgen. Hier nu O-W met ~5kWp op een 4kW omvormer, ik kan soms net zien dat-ie net iets aftopt. Maar nog totaal niet significant)

[ Voor 49% gewijzigd door onetime op 23-07-2016 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:49
onetime schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 18:29:
Volgens een groothandel die ook aan particulieren levert
Welke groothandel is dit?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:37
Jerrythafast schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 14:38:
[...]

Voor de geïnteresseerden even een update. De omvormer deed gisteravond toen ik naar bed ging weer normaal. Vandaag doet hij ook weer normaal. Ik heb nog even in het gelogde netwerkverkeer van gisteren rondgeneusd en het enige interessante wat ik kon vinden was het moment dat de installateur via de Admin pagina van het monitoring portaal probeerde op het LCD van mijn omvormer te kijken. Normaal gesproken krijg je dan gewoon dezelfde tekst te zien als op het LCD scherm van de omvormer, maar zoals gezegd kreeg ik geen tekst op het LCD tevoorschijn door op de knop op de onderkant van de omvormer te drukken. Dus wat krijg je dan op het monitoring portaal te zien?
€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€
ÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀ
””””””””””””””””””””
ÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔ

Dat dus :X
Gevalletje garantie...?

Overigens, je hebt geen admin/installateurs rechten nodig om dat LCD-display via de portal uit te lezen hoor. Als je in het lay-out scherm op de inverter klikt, verschijnt er een button met "i" rechtsboven in het scherm. Dit geeft een schermpje met twee tabs: systeemgegevens en Apparaat LCD scherm. Je raad het al: de tweede tab geeft een grafische weergave van het LCD van je omvormer.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:59
DRuw schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 16:36:
[...]

Volledig offtopic maar mocht je vallen ben je niet direct gecastreerd. Je moet alleen binnen 10 tot max 15 minuten gered worden anders ben je alsnog heel waarschijnlijk dood. Je slagaders bij je liezen sluit je af.
Hoort in je vca boekje te staan maar helaas...
Dit heet "suspension trauma" http://www.rope-access.nl...T_en_Schijnveiligheid.pdf
Toch werk ik op het dak liever met vallijn met valstop, harnas en valbreker omdat ik er op het dak voor kan zorgen dat ik niet over de rand val en dus geen risico loop op "suspension trauma".
Op mijn werk in de industrie houden wij er rekening mee dat mensen die op hoogte werken als ze komen te hangen zo snel mogenlijk uit hun positie bevrijd moeten worden. Ook zijn de gebruikte harnassen van betere en confortabelere kwaliteit. (bredere banden met padding zorgen dat het risico wordt verminderd en dus iets meer tijd hebt)

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Bij ons ook idd. (olie&gas industrie)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
Pakhaas schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 18:02:
Zoals ik hier heb aangegeven ga ik voor een setje van 20 SF op een schuin zuiddak zonder schaduw.
Totaal is dit 3400WP. Nu ben ik er ook over uit dat ik voor een Sofar Solar ga maar nog niet welke. Wij zijn nu nog met zijn 2en en deze set geeft ons ongeveer 1000kwh overcapaciteit maar bij gezinsuitbreiding zullen we dit in de toekomst wel nodig hebben. Wellicht willen we dan nog uitbreiden naar het garagedak. Dus een omvormer die een uitbreiding kan opvangen is wel handig.

Nu kan ik kiezen uit de Sofar 3680, 4000 en 4600. Ik heb begrepen dat een te zware omvormer invloed heeft op de efficiency bij lagere wattages. Heeft een 4600 daar al in vloed op of zijn die verschillen minimaal? Wat voor formaat zouden jullie adviseren?
ik heb ook 20 sf op pal zuid, mijn omvormer is omnik 4ktl2, gelukkig maar in de lente levert dit urenlang 3600 watt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Aegle schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 19:40:
[...]

Gevalletje garantie...?

Overigens, je hebt geen admin/installateurs rechten nodig om dat LCD-display via de portal uit te lezen hoor. Als je in het lay-out scherm op de inverter klikt, verschijnt er een button met "i" rechtsboven in het scherm. Dit geeft een schermpje met twee tabs: systeemgegevens en Apparaat LCD scherm. Je raad het al: de tweede tab geeft een grafische weergave van het LCD van je omvormer.
Ik heb in het genoemde venstertje inderdaad twee tabjes, maar bij mij heten ze Systeemgegevens en Fouten. Op dat tweede tabje heeft nog nooit iets gestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aegle
Jerrythafast schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 20:39:
[...]

Ik heb in het genoemde venstertje inderdaad twee tabjes, maar bij mij heten ze Systeemgegevens en Fouten. Op dat tweede tabje heeft nog nooit iets gestaan.
Oh. Blijkbaar is dit alleen beschikbaar in admin/installateurs mode. Dat wist ik niet. Waarom zou je als gebruiker in dit hemelsnaam niet beschikbaar hebben? Enigszins beknottend van SE... :X

Het ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LdtxYHm1GeMyaJVyKvHR6m4g/full.jpg

Inmiddels is de omvormer gaan slapen...

EDIT:

Als je nog een keer op de knop klikt komt ie tot leven :) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6yieOzURGF77alZGDkHEebOp/full.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Aegle op 23-07-2016 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Ik wist van het bestaan van deze functie af omdat ik het voorbij heb zien komen in de network captures van de afgelopen maanden, maar had het nog nooit "echt" gezien, thanks :D

Ik vind het een briljante functie. Hiermee is het in theorie ook mogelijk om veel vaker dan eens per 5 minuten te loggen :+ Enige wat je nodig hebt is iets dat continu de display data blijft opvragen om de getalletjes eraf te scrapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Ik wil binnenkort wel een .PCAP maken terwijl ik continue de schermgegevens opvraag. Heb je weer wat te analyseren :+ . Of weet je die commando's al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Aegle schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 23:09:
Ik wil binnenkort wel een .PCAP maken terwijl ik continue de schermgegevens opvraag. Heb je weer wat te analyseren :+ . Of weet je die commando's al?
Jep, ik ken ze al ;)
code:
1
2
3
4
032f  PROT_CMD_POLESTAR_WRITE_LCD
0337  PROT_CMD_POLESTAR_READ_LCD
0338  PROT_CMD_POLESTAR_SIMULATE_BUTTON_PRESSING
0398  PROT_RESP_POLESTAR_READ_LCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Maar weet je ook wat de response van de omvormer is? Misschien is dit ook wel meer iets voor het datalogging topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Aegle schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:15:
[...]

Oh. Blijkbaar is dit alleen beschikbaar in admin/installateurs mode. Dat wist ik niet. Waarom zou je als gebruiker in dit hemelsnaam niet beschikbaar hebben? Enigszins beknottend van SE... :X
Omdat je als gebruiker meestal gewoon naar je omvormer toe kan lopen om te kijken terwijl dat als installateur meestal niet gaat als je vanaf je kantoor de klant wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Appie Heijn schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 15:14:
[...]

Ok dat had ik niet van SMA verwacht, ik dacht dat een dergelijke fabrikant wel op safe zou spelen.
4x6 was ook de bedoeling, echter brengt/bracht auitdehaag mij aan het twijfelen :9

[afbeelding]
Ik heb geen idee hoeveel ik af ga toppen, als ik zie hoe vaak ik tegen de max aan zit qua DC vermogen dan valt dat mij vies tegen. Echter is de jaaropbrengst wel ver boven verwachting. Bovenstaand plaatje is van de beste dag van dit jaar. 5 Juni met een dikke 21kWh
over het algemeen doet SMA dat wel, maar het is een complex systeem en niet alles word mee genomen in de berekening.
(zo kun je wel een richting en hoek instellen bij sma, maar word dat niet gebruikt voor het berekenen van de Vmpp of Ampp alleen voor de berekening van de opbrengst doet het iets, maar ik noem dat gecalculeerd gokken.)

zodra mpp1 vol levert en mpp2 er bij komt is er een moment dat de omvormer zijn max haalt.
(meeste sma's is dat een vrij strak punt.)
om dan er voor te zorgen dat de omvormer minder W uit de panelen krijgt, gaat hij de A iets minder remmen.
en daar door gaan de panelen iets uit het optimum, met als gevolg dat de V een 10-20V stijgt.
als je dan normaal met 4x6xSF al aardig op de grens van de Vmpp zit.
dan ga je snel over de Vmpp grens heen met een flinke onder dimensionering en een 10-20V stijging.
hoe vaak dat gebeurd :?
moeilijk te voorspellen, dus ook onduidelijk of het een probleem word of niet.

als je een text file kunt aanleveren van je gebruikte grafiek, dan kan ik het wel eens met mijn logging samen voegen.
en eens kijken hoever je gaat met mijn 3000Wp (of andere berekening)
onetime schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 16:57:
[...]

je moet lekker doen wat je wil doen.
maar plan altijd een paar stapjes verder.

ik wist dat ik erg krapjes op de minimum Vmpp van de oost kant uit zou komen.
mijn omvormer doet 2000W per mpp maar met een max van 10A.
2000W/10A= 200Vmpp als minimum om het volle vermogen te halen, en daar zit ik maar net iets boven.
als alternatief wist ik dat de panelen vervangen voor Panasonic HIT mij een hogere V zullen geven.
en voor de omvormer had ik meerdere keuze's om toch nog lager als 16A te blijven en toch nog een aardig stuk meer W te hebben.

(ergens volgende maand kan ik mijn power-one PVI 3.0 gratis omruilen voor een 3.6.
heb ik een 4000W(3600W) als max met 3000W mpp's. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
migjes schreef op zondag 24 juli 2016 @ 11:23:
(ergens volgende maand kan ik mijn power-one PVI 3.0 gratis omruilen voor een 3.6.
heb ik een 4000W(3600W) als max met 3000W mpp's. >:) )
You lucky bastard :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
basterd, oke.
maar geluk heeft er niks mee te maken.
kan nu met 8kWp op 2 rekeningen salderen. >:)

waar bij rekening 2 alleen maar de 299€ + 150 € bevestigings materiaal hoef te TVTen.
(dit is zelfs inc BTW)
ik gok dat ik al over een jaar daar door de TVT heen ben. >:)
met dat vrijwel voor 99,99% perfect pak daar.
daarna zal het hard gaan op rekening 1. ;)

(en eigenlijk ben ik dan nog een kleintje, sommige hier pakken het nog groter aan.)

edit:
wat betere cijfers uit de administratie gevist. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 24-07-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
migjes schreef op zondag 24 juli 2016 @ 11:48:
[...]

basterd, oke.
maar geluk heeft er niks mee te maken.
kan nu met 8kWp op 2 rekeningen salderen. >:)

waar bij rekening 2 alleen maar de 300€ + x € bevestigings materiaal hoef te TVTen.
ik gok dat ik al over een jaar daar door de TVT heen ben. >:)
daarna zal het hard gaan op rekening 1. ;)

(en eigenlijk ben ik dan nog een kleintje, sommige hier pakken het nog groter aan.)
Aha, je ruilt je omvormer met een exemplaar dat overgedimensioneerd (of minder ondergedimensioneerd dan jouw huidige) is op de plek waar die nu hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Jerrythafast schreef op zondag 24 juli 2016 @ 11:57:
[...]

Aha, je ruilt je omvormer met een exemplaar dat overgedimensioneerd (of minder ondergedimensioneerd dan jouw huidige) is op de plek waar die nu hangt?
adres nummer 3 had de p1 3.6, met nog alleen een oost set. 12x 270Wp.
was een beetje lastig schatten daar hoe de opbrengst zou zijn. (schaduw van bomen.)
dus hadden maar voor de zekerheid de 3.6 gekozen (kost maar 60€ extra) zodat we eventueel nog een west set bij konden leggen.

en nu de zoon uit het huis is, is daar het gebruik ook nog lager geworden.
en opbrengst toch hoger uit viel omdat de bomen zijn verwijderd door de gemeente.
is hij een beetje overkill geworden.

de p1 3.0 kan ook de 3240Wp aan als je de 2 mpp's parallel zet.
en is een stukje stiller als de 3.6. ;)

maar we wachten nog even expres met het omzetten.
zodat ik wat meer kan testen met het onder dimensioneren. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 24-07-2016 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:04
Mijn Solar Edge 7k heeft 2 ingangen, zitten daar ook nog voorwaarden/voordelen aan als je 2 verschillende strings hebt?

De string voor heeft 13x optimizer en op de veranda heb ik er nu 8 liggen.

Heb de handleidingen al doorgebladerd maar kan er zo niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
alberthakvoort schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:31:
Mijn Solar Edge 7k heeft 2 ingangen, zitten daar ook nog voorwaarden/voordelen aan als je 2 verschillende strings hebt?

De string voor heeft 13x optimizer en op de veranda heb ik er nu 8 liggen.

Heb de handleidingen al doorgebladerd maar kan er zo niets over vinden.
De SolarEdge 7k (die ik ook heb) is een 3-fase apparaat en de string lengte moet minimaal 16 panelen/optimizers zijn anders werkt hij niet optimaal. Hij haalt dan moeilijk de gewenste spanning van 750 volt.
Als je 2 strings wilt aansluiten heb je dus minimaal 32 panelen/optimizers nodig.
Eigenlijk is het aan te raden om 17 panelen /optimizers per string aan te sluiten, mocht er eens eentje uitvallen heb je geen grote nadelige gevolgen.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 23:42
Iemand ervaring met 3 stuks solar frontier op een soladin 600?
Werkt dit goed,als ik naar de gegevens kijk moet het kunnen parrallel.

Ik kan de achtergevel van het tuinhuis hiermee bekleden ze staan dan vertikaal bijna pal zuid.

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
snameroc schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:51:

Ik kan de achtergevel van het tuinhuis hiermee bekleden ze staan dan vertikaal bijna pal zuid.

Johan
http://pvoutput.org/aggre...d=32152&sid=29483&v=5&t=m
Zijn er 4 van 165 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 23:42
Ziet er goed uit. Ik kan er precies 3 plaatsen het hout heeft erg te verduren van de zon dus dan heb ik 2 vliegen in een klap. Wat is je hoek?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet mijn panelen, maar ik heb het wel eens geprobeerd met 1 paneeltje op een Steca 500 :+
http://imgur.com/a/Nxqgr

(zo te zien is de pvoutputter zijn hoek 3 graden, vrij plat liggend dus)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2016 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
mgroen81 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:44:
[...]

De SolarEdge 7k (die ik ook heb) is een 3-fase apparaat en de string lengte moet minimaal 16 panelen/optimizers zijn anders werkt hij niet optimaal. Hij haalt dan moeilijk de gewenste spanning van 750 volt.
Als je 2 strings wilt aansluiten heb je dus minimaal 32 panelen/optimizers nodig.
Eigenlijk is het aan te raden om 17 panelen /optimizers per string aan te sluiten, mocht er eens eentje uitvallen heb je geen grote nadelige gevolgen.
Minimaal 16x een p300 of 13x een p405 werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Heb hier 2 stuks SF 170 S op een Steca 500 draaien c.a. 3,5 A.
Er is dus nog wat over voor een 3e paneel.

Zie vollast pieken van bijna 5 A. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 24-07-2016 21:08 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
No Hands schreef op zondag 24 juli 2016 @ 21:07:
[...]

Minimaal 16x een p300 of 13x een p405 werkt ook.
Dus de veranda gewoon doorlussen op de bestaande string

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
alberthakvoort schreef op zondag 24 juli 2016 @ 21:08:
[...]

Ja, dat is de enige goede manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
alberthakvoort schreef op zondag 24 juli 2016 @ 21:08:
[...]

Ja, dat moet sowiezo om aan je minimale voltage te komen. Het is wel zo dat als er veel verschil in dakvlakken zit er bij een gedeelte yield factor kan ontstaan. SE software kan dat voor je uitrekenen. Ik kan dat wel voor je doen als je het zeker wil weten, PM me dan even wat je precies waar wil aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
No Hands schreef op zondag 24 juli 2016 @ 21:31:
[...]

Ja, dat moet sowiezo om aan je minimale voltage te komen. Het is wel zo dat als er veel verschil in dakvlakken zit er bij een gedeelte yield factor kan ontstaan. SE software kan dat voor je uitrekenen. Ik kan dat wel voor je doen als je het zeker wil weten, PM me dan even wat je precies waar wil aansluiten.
De string van 13xP405 voor draait als sinds maart (wat toch ook het minimum is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Aegle schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:15:
[...]

Het ziet er zo uit:

[afbeelding]

Inmiddels is de omvormer gaan slapen...

EDIT:

Als je nog een keer op de knop klikt komt ie tot leven :) :

[afbeelding]
Als ik in de Portal op de knop druk dan gebeurt er niets.
Heeft iemand een iedee hoe dat kan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NLVSa4w1mqJ7qFtQGdHNwccW/full.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door mgroen81 op 24-07-2016 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
@alberthakvoort, dat werkt sowiezo goed. Je moet dan op je andere string ook p405 hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 24-07-2016 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
No Hands schreef op zondag 24 juli 2016 @ 21:44:
@alberthakvoort, dat werkt sowiezo goed. Je moet dan op je andere string ook p405 hebben.
Heb ik, moet dus goed komen.. (Morgen nog even de kabel trekken, dan kunnen ze aan de bak ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
alberthakvoort schreef op zondag 24 juli 2016 @ 21:42:
[...]

De string van 13xP405 voor draait als sinds maart (wat toch ook het minimum is?)
Als je 2 losse strings wil moet de 2e string ook 13x P405 optimizers hebben anders werkt het niet optimaal.
Ander maar 1 optie en dat is alles in 1 string.
Vergeet niet bij iedere configuratie wijziging van de optimizers/panelen de omvormer opnieuw naar optimizers te laten zoeken door de knop aan de onderzijde 10 seconden ingedrukt te houden. Maar dit staat wel in de handleiding beschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Als er een extra string gemaakt wordt kan die 13x p405 of 16x p300 hebben als minium. Als de optimizers maar niet in 1 string gemengd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de liefhebbers een alternatieve 'rangschikking' van PV-panelen, per m2, per m2 / kosten per m2.
De basis wordt gevormd door de data van zonnepanelen dot net. Het betreft de opbrengst over 2016 tot nu toe. Beschikbaar in XLS en ODS formaat.
In de 3e sheet staan een hoeveelheid nu nog 'Fake prijzen' welke je zelf eventueel aan kunt vullen. De kostprijs van het paneel wordt met 30,00 bevestigingsmateriaal verhoogt, aangezien je dat waarschijnlijk moet incalculeren. Panelen met een hoge prestatie per m2 hebben hier een relatief voordeel van.
Te downloaden https://we.tl/lsG7pyuZp9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2016 @ 22:16:
Voor de liefhebbers een alternatieve 'rangschikking' van PV-panelen, per m2, per m2 / kosten per m2.
De basis wordt gevormd door de data van zonnepanelen dot net. Het betreft de opbrengst over 2016 tot nu toe. Beschikbaar in XLS en ODS formaat.
In de 3e sheet staan een hoeveelheid nu nog 'Fake prijzen' welke je zelf eventueel aan kunt vullen. De kostprijs van het paneel wordt met 30,00 bevestigingsmateriaal verhoogt, aangezien je dat waarschijnlijk moet incalculeren. Panelen met een hoge prestatie per m2 hebben hier een relatief voordeel van.
Dit is waarschijnlijk mede een reactie op mijn vragen, dank, klinkt interessant! Ik zal zodra ik tijd heb kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

snameroc schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:51:

Johan
Gaat goed hoor tot 4 stuks zelfs, gewoon lekker alles parallel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
mgroen81 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 21:44:
[...]

Als ik in de Portal op de knop druk dan gebeurt er niets.
Heeft iemand een iedee hoe dat kan?
[afbeelding]
Vast wel, maar heb je op de knop rechts van laatste update geklikt..? Omde paar seconden refresht het display z'n waarde. Je scrolt door het display door weer te klikken op de vierkante knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Aegle schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:34:
[...]
Vast wel, maar heb je op de knop rechts van laatste update geklikt..? Omde paar seconden refresht het display z'n waarde. Je scrolt door het display door weer te klikken op de vierkante knop.
Ja, ik heb op de vierkante knop gedrukt maar er komt alleen "-N/A-" te staan.
Van Not Available gok ik.
De logging werkt verder prima. en het scherm met knop op de inverter werkt ook naar behoren.
Misschien de vraag bij de helpdesk neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 08:36
Ik ga voor t eerst overstappen van energie leverancier gedurende de zomerperiode (kwam helaas zo uit)

Zal dus een eindstand moeten opgeven aan m'n huidige leverancier en beginstand aan mijn nieuwe na enkele dagen.

Ervaring hier hoe je dat moet doen zodat iedereen tevreden is? (waaronder ikzelf zodat er geen opbrengst verloren gaat)

(Aangezien de kans bestaat dat de eindstand bij m'n huidige leverancier hoger is dan de begin stand bij m'n nieuwe leverancier..dankzij m'n elftal panelen op t dak O-) )

[ Voor 11% gewijzigd door NIK0 op 25-07-2016 12:10 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:07

PeaceNlove

Deugleuter

Het is vrij simpel, de eindstand bij je huidige leverancier is de beginstand van je nieuwe leverancier, dan kan er niets misgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
PeaceNlove schreef op maandag 25 juli 2016 @ 12:10:
Het is vrij simpel, de eindstand bij je huidige leverancier is de beginstand van je nieuwe leverancier, dan kan er niets misgaan
Geen gemekker dan dat de beginstand mogelijk lager ligt dan bij m'n vorige leverancier? Heb al verhalen gelezen van mensen die foto's van de meter moesten nemen met de krant erbij en dat soort gekkigheid..

[ Voor 15% gewijzigd door NIK0 op 25-07-2016 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

NIK0 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 12:11:
[...]

Geen gemekker dan dat de beginstand mogelijk lager ligt dan bij m'n vorige leverancier? Heb al verhalen gelezen van mensen die foto's van de meter moesten nemen met de krant erbij en dat soort gekkigheid..
Als je bijvoorbeeld 10kWh doorgeeft aan de oude en 9kWh aan de nieuwe wel, dat verschil ga je nooit terugkrijgen. Maar als je gewoon 10kWh doorgeeft aan beiden en je hebt volgend jaar 0kWh op de meter staan gaat de nieuwe je 10kWh vergoeden.
Een wat? er bij? Ik krijg die dingen niet meer in de brievenbus 8)7

[ Voor 45% gewijzigd door PeaceNlove op 25-07-2016 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Thank you Sir!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

De nieuwe leverancier geeft de door jou aangeleverde meterstanden door aan je oude leverancier, dus er kan niets mis gaan.(ik stap al 10 jaar lang ieder jaar over)

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NIK0 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 12:07:
Ik ga voor t eerst overstappen van energie leverancier gedurende de zomerperiode (kwam helaas zo uit)

Zal dus een eindstand moeten opgeven aan m'n huidige leverancier en beginstand aan mijn nieuwe na enkele dagen.

Ervaring hier hoe je dat moet doen zodat iedereen tevreden is? (waaronder ikzelf zodat er geen opbrengst verloren gaat)

(Aangezien de kans bestaat dat de eindstand bij m'n huidige leverancier hoger is dan de begin stand bij m'n nieuwe leverancier..dankzij m'n elftal panelen op t dak O-) )
je krijgt allerlei verhalen, maar eigenlijk heb je er niet veel aan. ;)

je vraagt: "waaronder ikzelf zodat er geen opbrengst verloren gaat"
opbrengst gaat nooit verloren, maar verrekening kan wel anders zijn als gehoopt.

wat je hoopt is even onduidelijk, die gegevens geef je niet.
wil je weten wat er gaat gebeuren, zijn de volgende gegevens nodig:
1. meter type (feraris of "slim variant")
2. stand + datum van laatste jaar afrekening.
3. stand + datum van overstappen. (weet je die niet precies, is een gecalculeerde gok ook goed.)
4. oude en nieuwe leverancier. (niet heel belangrijk, maar maakt het verhaal iets preciezer.)

ergste geval:
afhankelijk van de gegevens kan het zijn dat een gedeelte van de opbrengst uitbetaalt word in kolenfooi.
(wat kolenfooi is wisselt per leverancier, kort door de bocht is het altijd minimaal 70% van de elektra prijs + BTW, maar geen belasting van 10,5ct per kWh.)
met pv kan het vaak wel handiger zijn om op het juiste moment over te stappen, soms is wachten goedkoper. ;)
sommige mensen vinden kolenfooi al een gruwel verhaal, maar dat is erg persoonlijk.
ik probeer het toch zo veel mogelijk te vermeiden, en stap daar door alleen in maart over.

(gruwel verhalen vallen wel mee, maar een verrekening die het interessants is voor de klant is wel wat lastiger.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 25-07-2016 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Feraris, what else :)
huidige contract loopt tot 31-07-2016, laatste afrekening was nog van de vorige leverancier: 1 oktober 2015
Heb nog geen verzoek gehad van Nuon voor eindstanden..

3. stand + datum van overstappen. (weet je die niet precies, is een gecalculeerde gok ook goed.)
stand weet ik nog niet, is de future :) , ingangdatum is 3 augustus 2016

4. oude en nieuwe leverancier. (niet heel belangrijk, maar maakt het verhaal iets preciezer.)
van Nuon - > Engie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

NIK0 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:27:
huidige contract loopt tot 31-07-2016, laatste afrekening was nog van de vorige leverancier: 1 oktober 2015

van Nuon - > Engie
Loopt je contract bij Nuon dan niet stilzwijgend door tot 3 augustus, dat is immers het moment van overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Dat hoop ik idd wel...alles na 31-07 zou dan variabel tarief moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NIK0 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:27:

van Nuon - > Engie
1. feraris, cool.
(je kunt nu gewoon liegen als het moet :? , niet denken dat het fout is, maar hou het wel een beetje "real"
geef een stand door die minimaal 1 kWh hoger is als je laatste jaar afrekening.
wat je dan over hebt mag je dan rustig op maken onder de nieuwe leverancier. ;)
dit zien ze je het liefste doen, levert hun geen problemen op en jouw ook niet.
onder het moto: spreken is zilver, zwijgen is goud.
geef in ieder geval niet precies de zelfde stand door, sommige automatische systemen maken dan een fout. ;) )

2. 1 oktober 2015 jaarstand van feraris.
deze moet je weten, zijn ze verplicht je te geven. (en heb je waarschijnlijk ook gehad, zit dus ergens in je administratie als het goed is. ;) )
ga er achter aan!

3. die is nodig, om samen met punt 2 uit te rekenen wat je moet gaan af rekenen.
zonder kan ik niks berekenen en word alles gissen. ;)
(aangezien de datum vrij snel is, is de huidige stand van de feraris ook goed. ;)
maar zonder stand van 1 oktober 2015 kan ik niks berekenen.)

4. oke, duidelijk, nu de rest dan weten we waar over we praten.
nuon contract?
is die al ouder als een jaar?
NIK0 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:29:
Dat hoop ik idd wel...alles na 31-07 zou dan variabel tarief moeten zijn
oei, laten we die er even buiten houden graag.
met een feraris word het dus schatten in moeilijker verhalen.
dit word dan gaan rekenen in tabelen van een 15 minuten, en de tabelen geven ze niet vrij.
(dus het word gewoon slikken of stikken, heb ik al een keer eerder gehad.
maar heb van dat verhaal er ook een keer goed misbruik van gemaakt, gewoon om ze terug te pakken.
wel binnen alle regeltjes. ;) )

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 25-07-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
migjes je hebt PM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
via PM ontvangen.

oke de gegevens waar het om gaat:

enkel tarief, met dubbel tarief meter.

1 okt 2015 daltarief 32.969
1 okt 2015 normaaltaref 35.747

25 juni 2016 daltarief 34096
25 juni 2016 normaaltaref 36153

word berekend als:
("25 juni 2016 daltarief 34096" - "1 okt 2015 daltarief 32.969") + ("25 juni 2016 normaaltaref 36153" - "1 okt 2015 normaaltaref 35.747")

korter gescheven krijg je dan:
(34096 - 32.969) + (36153 - 35.747)

en dan heb je
(1127) + (406) = 1533kWh.

dus je mag gewoon een 1533kWh afrekenen.
je krijgt daar door geen problemen met overstappen, omdat je netjes je stroom in de winter maanden hebt gebruikt en geen overschot hebt.
succes met de volgende leverancier. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Hoop niet dat ie overschot heeft bij engie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2016 @ 22:16:
Erg handig, bedankt.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 15:19

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Avond!

Vorige week heb ik op Marktplaats een SMA 5000TL-21 gescored. Mooi spul! En komt zeer van pas voor m`n uitbreiding van het voorjaar :).

Om de inverter zo lang mogelijk mee te laten gaan heb ik er een fan ingezet. Deze klemt tussen de achterplaat en de omvormer. Om ervoor te zorgen dat er geen trillingen worden doorgegeven even een framepje erom gebouwd met wat foam. Helaas is er niet echt veel ruimte over dus moest alles zo dun mogelijk.

Afbeeldingslocatie: http://remcohobo.nl/Fan1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://remcohobo.nl/Fan2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://remcohobo.nl/Fan3.JPG

Het regelcircuit heb ik van Ebay, op advies van een mede Tweaker eerder in dit topic. Zijn er anderen met een SMA die gekoeld wordt? Show je setup :).

En als er nog iemand een Hosola Smart 3000TL-S zoekt, die staat nu op Marktplaats.

[ Voor 3% gewijzigd door Rempage0611 op 25-07-2016 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de sma ook gekoeld maar dan met een dubbele fan. Die past er ook mooi tussen.
http://www.ebay.de/itm/li...=106&chn=ps&ul_noapp=true
Heb wel zelf een hoekbeugeltje gemaakt, zodat het geluid minimaal is. (geen contact met de omvormer)

De fan wordt aangestuurd door een z-wave tussenstekker op basis van de interne temperatuur van de SMA. Uitgelezen en aangestuurd door een blockly in domoticz, sbspot en een Pi.

Wat komt er voor uitbreiding op de SMA? SF'jes?

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2016 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 15:19

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

AUijtdehaag schreef op maandag 25 juli 2016 @ 22:32:
Ik heb de sma ook gekoeld maar dan met een dubbele fan. Die past er ook mooi tussen.
http://www.ebay.de/itm/li...=106&chn=ps&ul_noapp=true
Heb wel zelf een hoekbeugeltje gemaakt, zodat het geluid minimaal is. (geen contact met de omvormer)

De fan wordt aangestuurd door een z-wave tussenstekker op basis van de interne temperatuur van de SMA. Uitgelezen en aangestuurd door een blockly in domoticz, sbspot en een Pi.

Wat komt er voor uitbreiding op de SMA? SF'jes?
Dank, da`s ook een goed idee. Ik kijk even hoe ie zo wil koelen en anders is dat zeker een optie.

Wat voor panelen het worden weet ik nog niet. Het worden of 6 grote panelen of 9 kleinere. Verder ben ik er nog niet uit. Ook wil ik even een jaar volmaken om te bekijken hoe m`n verbruik nu is (veel gedaan aan besparing en dus het eerste jaar met een 3.5KW set). Kortom, alles is nog mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand tips voor een los 120 Watt paneel voor op de camper? Zie vooral 100 Watt, en Das net jammer, gezien de maximale capaciteit van de omvormer die al aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

MikeyMan schreef op maandag 25 juli 2016 @ 23:09:
Iemand tips voor een los 120 Watt paneel voor op de camper? Zie vooral 100 Watt, en Das net jammer, gezien de maximale capaciteit van de omvormer die al aanwezig is.
Alleen compleet
http://www.ebay.de/itm/Wo...30dd66:g:71oAAOSwgQ9VnOIF

Oh nee, toch niet
http://www.ebay.de/sch/i....armodul+120w&_sacat=59025

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 26-07-2016 00:12 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

MikeyMan schreef op maandag 25 juli 2016 @ 23:09:
Hier:
https://zaanzon.nl/produc...huisje/klein-zonnepaneel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thanks, die van eBay is zeker een optie. Zaanzon heeft zo te zien ook geen 120 Watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Rempage0611 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 22:15:
Zijn er anderen met een SMA die gekoeld wordt? Show je setup :).

.
Is wel leuk om te zien dat die koeling activiteiten rond de zomer altijd weer opbloeien goeie Actie:
Bijgaand mijn setup (is wel een Omnik) ik maak gebruik van actievevering (F1 technology natuurlijk) maar dan om mn overgebleven geluid te reduceren.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t4GbEy1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aRZO4wm.jpg
Tussen 10 a 12 graden koelen zo.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rempage0611 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 23:05:
[...]

Dank, da`s ook een goed idee. Ik kijk even hoe ie zo wil koelen en anders is dat zeker een optie.

Wat voor panelen het worden weet ik nog niet. Het worden of 6 grote panelen of 9 kleinere. Verder ben ik er nog niet uit. Ook wil ik even een jaar volmaken om te bekijken hoe m`n verbruik nu is (veel gedaan aan besparing en dus het eerste jaar met een 3.5KW set). Kortom, alles is nog mogelijk!
Zitten de 11x 315 nu over 2 strings verdeeld ivm de hosola?
Die kunnen makkelijk op 1 mppt ingang in 1 string van de SMA-5000 TL, is beter voor je rendement.
Op de andere mppt ingang, kan je weer gemakkelijk combineren met SF. 4 of 5 panelen per string. max 4 strings op 1 mppt ingang.

Je hebt het over 6 grote (Mono?) panelen of 9 kleinere (mono)
6 grote haalt niet de juiste mpp spanning. 9 kleinere misschien (net) wel, maar ook niet optimal.
4x SF is al optimaal, maar 5x mag ook.

Ik zou ze gewoon er nu al op leggen, zolang de zon schijnt. ;)

Edit: Ik zie nu dat je ze op hetzelfde vlak wil leggen. Dan is het mooiste dezelfde panelen uiteraard.
Dus even kijken hoeveel panelen je nog bij kan leggen, maar Vmpp spanning is ook belangrijk.
AUijtdehaag heeft 15x SF op noord gelegd. Zuid is al vol met mono.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-07-2016 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Ook hier al een week of wat een ventilatie projectje draaien voor koeling.
Ben er wel tevreden over. Gemiddeld een graad of 8 temperatuur daling. Nagenoeg onhoorbaar, dus er kan nog een klappie bij. :)
Voor details zie hier: Solar Edge 4000 omvormer met ventilatie voor koeling
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hmZvCeAl.jpg

Heb even een vermogens grafiekje gemaakt en ingetekend in de SE 4000 grafiek.
Op max. toch even 100 W dissiperen. Om deze 100 W geforceerd af te voeren investeer ik c.a. 2 W fan vermogen. Peanuts dus.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wBVyIY9l.png

[ Voor 47% gewijzigd door Gasschuif op 26-07-2016 13:17 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alberthakvoort
Gisteravond de laatste kabels aangesloten... Zowel de voorkant als de veranda op 1 string. Nu alleen nog even wachten op wat minder bewolking, maar de 1e cijfers zijn positief :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8TZgGNi.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

MikeyMan schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 07:35:
Thanks, die van eBay is zeker een optie. Zaanzon heeft zo te zien ook geen 120 Watt.
Wil je exact 120 Wp hebben? is het niet handiger om naar de spanning en stroom te kijken? Zaanzon heeft wel 130 Wp, dan lijkt te gewoon of de zon wat harder schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andre1973 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:31:
[...]

Wil je exact 120 Wp hebben? is het niet handiger om naar de spanning en stroom te kijken? Zaanzon heeft wel 130 Wp, dan lijkt te gewoon of de zon wat harder schijnt.
Ja, nouja, er zit een ingebouwde omvormer voor zonnepanelen in de laadunit voor de camper. Is een sargent 328. Hier staat expliciet max 120watt bij. Dus ik weet niet hoe handig het is om hier overheen te gaan. 130 Watt lijkt inderdaad beter verkrijgbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:37
Gisteren heb ik drie panelen (Ulica Solar - UL-240P-60) op een Soladin 600 aangesloten. Na ongeveer vier uur "gedraaid" te hebben klapte de aardlekschakelaar eruit. Ik heb de set toen weer losgehaald van het net en na een drie kwartier weer aangesloten (na alle aansluitingen nagelopen te hebben) en toen draaide het weer prima verder en klapte de aardlek er niet weer uit.

Gisteravond eens gezocht op dit fenomeen en ik zie voorbeelden dat sommige omvormers "ruis/verstoring" op het net geven waar sommige aardlekschakelaars extra gevoelig voor zijn. In ons geval is het een ABB 3 fasen 0,03A aardlek met daarachter vier 16A groepen. De omvormer is op een van de 16A groepen ingeprikt.

Klinkt het jullie bekend dat sommige combinaties van omvormers en aardlekschakelaars dit gedrag kan geven? Ik zou naar een andere aardlekschakelaar kunnen kijken, maar weet iemand waar ik dan op moet letten bij de selectie om te voorkomen dat die ook extra gevoelig is? Helaas kan ik niet eenvoudig een nieuwe groep aanleggen, anders kon ik die een eigen aardlek geven. Een andere omvormer zou natuurlijk ook nog kunnen, maar zou wel jammer zijn (en moet dan ook wel zeker weten dat de aardlekschakelaar daar geen problemen mee heeft).

Omdat er vandaag niemand thuis is en de koelkast ook uitvalt als die aardlek eruit klapt heb ik de omvormer eerst maar weer van het net losgekoppeld, maar dat is natuurlijk zonde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De oorzaak kan zijn dat de aardlek geen B klasse type is maar een oude A/C of A klasse model is
deze laatste oude modellen zijn nogal gevoelig voor een grillige sinus spanning die een omvormer geeft
zeker een simpel model zoals een Soladin 600.
Maar geef anders even hier het juiste type door, of voer die gegevens even in je goegeltje, dan kom je
er zelf wel achter of het een oud model aardlek is, of niet.
( je zou nog kunnen proberen om er een netfilter tussen te plaatsen ( maar is ook niet gratis )
http://advies-elektrotech...dt-volledige-bescherming/

[ Voor 11% gewijzigd door PClop op 27-07-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:37
PClop schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:09:
De oorzaak kan zijn dat de aardlek geen B klasse type is maar een oude A/C of A klasse model is
deze laatste oude modellen zijn nogal gevoelig voor een grillige sinus spanning die een omvormer geeft
zeker een simpel model zoals een Soladin 600.
Maar geef anders even hier het juiste type door, of voer die gegevens even in je goegeltje, dan kom je
er zelf wel achter of het een oud model aardlek is, of niet.
( je zou nog kunnen proberen om er een netfilter tussen te plaatsen ( maar is ook niet gratis )
http://advies-elektrotech...dt-volledige-bescherming/
Vanavond zal ik het exacte type wel achterhalen. Ik lees in jouw link dat type AC niet meer gebruikt mag worden sinds 1996. De installatie is nieuw geplaatst in 2015, dus zal het wel een type A of B zijn. Mocht het een type A zijn, dan zou vervanging met een type B aan te raden zijn?

Heb je een voorbeeld van een netfilter welke toegepast kan worden? Een nieuwe ALS is ook niet gratis, dus als blijkt dat iets dergelijks toch gedaan moet worden, dan meteen maar alle opties vergelijken.

[ Voor 9% gewijzigd door tsjoender op 27-07-2016 11:25 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??