Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.390 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
reneeke1970 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:40:
Migjes, Heb je al een mooie platte grafiek voor ons om mee te genieten?
het was mooi weer gisteren, dus heb een leuke logging voor je. ;)

helaas was het wel zo heet dat aftopping eigenlijk maar minimaal was.
de oost set is 7x190Wp met 15 graden + 7x190Wp met 45 graden.
dus een totaal van 2660Wp en de mpp topt af op 2000W (maar gaat wel een beetje richting de 2100W)
met die set helaas geen aftopping gehad die dag. :-(
(die afwijkende hoek doet best veel, maar als ik had verwacht.)

in de middag is de top zelfs niet eens significant over de 3000W gekomen.
omvormer heeft een 3000W als max maar gaat naar een goede 3300W.

de west set is 10x300Wp, ja aftopping van 15:00 tot 18:00. >:)
joepie.
(in de lente zie ik al aftopping rond een uur of 12:30, dus ook hier flink wat hitte ;) )

in totaal toch nog een 28,3kWh opgewekt, kan niet echt veel verloren hebben op die erg warme dag.

en natuurlijk waar het om gaat, de grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg

(ik weet niet hoelang ik dit nog vol kan houden om onder gedimensioneerd door te draaien.
ik heb al een gratis aanbod voor een power-one 3.6. )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 12:53
migjes schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:01:
[...]

bang voor de buck is niet handig.

kijken naar hoeveel je gebruikt is al een stuk belangrijker.
(je krijgt alleen maar het volle pond van 18ct per kWh als je het zelf gebruikt, met overschot word het snel 6-11ct per kWh)

maar je gebruik bestraat niet alleen uit elektra, waarschijnlijk ook nog gas, maar dat kun je weer vervangen door eigen geproduceerde kWh's waardoor er nog meer geld te besparen valt. >:)
(etc etc, begin niet aan PV voor je het weet ben je verslaaft en wil je nog meer Wp >:) )
Leuk dat je dat zegt, ik zit er aan te denken om gas helemaal te 'bannen' uit mijn huis. Alles kan prima elektrisch tegenwoordig! Zo word mijn elektrisch verbruik automatisch hoger wat weer goed is voor mijn saldering

Ik wil in de toekomst ook accu's (en een Tesla >:) ) dus ik maak me niet zo druk om overproductie. Mijn doel is om ooit "onafhankelijk" te zijn van big oil/power. Dit is een discussie voor een ander forum/later tijdstip ;) . Tot die tijd verkoop ik al mijn overproductie graag terug aan mijn leverancier; zij het voor minder. Dat maakt me niet zoveel uit. Ik wacht met accu's kopen omdat ik denk dat de prijs/kwaliteit binnen niet al te lange tijd veel beter gaat worden (meer opslag, duurzamer en goedkoper). De reden dat ik nog geen Tesla heb is de prijs, haha! :+

Ik bouw mijn huis met duurzaam en toekomstbestendigheid op het oog. Ik denk dat daar (zo veel mogelijk) zonnepanelen bijhoren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:56
Vergeet dan niet direct heatpipes te plaatsen en een lekkere boiler erbij ;-).

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PixelJunkie schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:45:
[...]

Leuk dat je dat zegt, ik zit er aan te denken om gas helemaal te 'bannen' uit mijn huis. Alles kan prima elektrisch tegenwoordig! Zo word mijn elektrisch verbruik automatisch hoger wat weer goed is voor mijn saldering

Ik wil in de toekomst ook accu's (en een Tesla >:) ) dus ik maak me niet zo druk om overproductie. Mijn doel is om ooit "onafhankelijk" te zijn van big oil/power. Dit is een discussie voor een ander forum/later tijdstip ;) . Tot die tijd verkoop ik al mijn overproductie graag terug aan mijn leverancier; zij het voor minder. Dat maakt me niet zoveel uit. Ik wacht met accu's kopen omdat ik denk dat de prijs/kwaliteit binnen niet al te lange tijd veel beter gaat worden (meer opslag, duurzamer en goedkoper). De reden dat ik nog geen Tesla heb is de prijs, haha! :+

Ik bouw mijn huis met duurzaam en toekomstbestendigheid op het oog. Ik denk dat daar (zo veel mogelijk) zonnepanelen bijhoren :)
ik heb geen tesla ook vanwege de prijs.
(oja, ik heb ook geen rijbewijs, dat zou ook een reden kunnen zijn. >:) )

maar met verwarmen + auto rijden, dan gaat de elektra rekening wel flink worden.
ga maar kijken naar 3-fase aansluiting + omvormer, daar kom je niet onderuit. ;)
panelen zoals de sunpower(benq)/panasonic/LG neonx zijn wel snel nodig.
(welke bepaalt de dak ruimte en de omvormer )
goedkoop, nop, leuk jep. >:)
(jaloers, beetje.
je kunt het nu allemaal goed aanpakken, ik moet het steeds doen met kleine verbouwingen als ik weer een stuk heb terug verdient. ;)
was goedkoper geweest als ik het in 1x goed had gedaan. )

toekomstbestendigheid, tja die is wat laster.
zonnepanelen zijn hartstikke leuk en moet je zeker doen. :*)
maar de vergoeding daar voor zijn wel vastgesteld door de politiek. (salderen)
en dan vraag ik me af van welke planeet je komt als je daar op wil vertrouwen voor de komende 30 jaar. :S
(iets van behaalde resultaten uit het verleden zijn geen ......
maar ook zonder de politieke vergoeding is het leuk terug verdienen, duur alleen iets langer. ;) )
Sneezzer schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:56:
Vergeet dan niet direct heatpipes te plaatsen en een lekkere boiler erbij ;-).
kosten technisch iets minder, maar zeker toekomstbestendiger. ;)
niet vergeten dus.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 20-07-2016 13:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 12:53
migjes schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:59:
[...]

ik heb geen tesla ook vanwege de prijs.
(oja, ik heb ook geen rijbewijs, dat zou ook een reden kunnen zijn. >:) )

maar met verwarmen + auto rijden, dan gaat de elektra rekening wel flink worden.
ga maar kijken naar 3-fase aansluiting + omvormer, daar kom je niet onderuit. ;)
panelen zoals de sunpower(benq)/panasonic/LG neonx zijn wel snel nodig.
(welke bepaalt de dak ruimte en de omvormer )
goedkoop, nop, leuk jep. >:)
(jaloers, beetje.
je kunt het nu allemaal goed aanpakken, ik moet het steeds doen met kleine verbouwingen als ik weer een stuk heb terug verdient. ;)
was goedkoper geweest als ik het in 1x goed had gedaan. )

toekomstbestendigheid, tja die is wat laster.
zonnepanelen zijn hartstikke leuk en moet je zeker doen. :*)
maar de vergoeding daar voor zijn wel vastgesteld door de politiek. (salderen)
en dan vraag ik me af van welke planeet je komt als je daar op wil vertrouwen voor de komende 30 jaar. :S
(iets van behaalde resultaten uit het verleden zijn geen ......
maar ook zonder de politieke vergoeding is het leuk terug verdienen, duur alleen iets langer. ;) )

[...]

kosten technisch iets minder, maar zeker toekomstbestendiger. ;)
niet vergeten dus.
Juist omdat ik de politiek allemaal niet vertrouw (en de grote bedrijven erachter :( ) wil ik zo onafhankelijk mogelijk zijn. Ik denk dat zonnepanelen (en op termijn energieopslag) hieraan bijdragen. Wat ik eigenlijk wil zeggen is; het vermogen om mijn eigen energie op te wekken geeft mij een vrij - onafhankelijk gevoel! Het gaat mij niet zo zeer om de vergoeding, al is die wel leuk (zo lang het duurt!)

Wat word er bedoeld met heatpipes? Ik wil graag elektriciteit opwekken en vanuit daar eventueel omvormen naar warm water (d.m.v. elektriciteit). Is het d.m.v. heatpipes direct naar warm water? Een zonneboiler werkt toch ook op elektriciteit denk ik? Kan iemand hier kort iets over vertellen? _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door PixelJunkie op 20-07-2016 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
PixelJunkie schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 13:22:
[...]

Juist omdat ik de politiek allemaal niet vertrouw (en de grote bedrijven erachter :( ) wil ik zo onafhankelijk mogelijk zijn. Ik denk dat zonnepanelen (en op termijn energieopslag) hieraan bijdragen. Wat ik eigenlijk wil zeggen is; het vermogen om mijn eigen energie op te wekken geeft mij een vrij - onafhankelijk gevoel! Het gaat mij niet zo zeer om de vergoeding, al is die wel leuk (zo lang het duurt!)

Wat word er bedoeld met heatpipes? Ik wil graag elektriciteit opwekken en vanuit daar eventueel omvormen naar warm water (d.m.v. elektriciteit). Is het d.m.v. heatpipes direct naar warm water? Een zonneboiler werkt toch ook op elektriciteit denk ik? Kan iemand hier kort iets over vertellen? _/-\o_
Denk inderdaad aan een zonneboiler die gebruikt heatpipes voor de warmte :)

http://www.innozaam.com/zonneboiler/

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

Juist omdat ik de politiek allemaal niet vertrouw (en de grote bedrijven erachter :( ) wil ik zo onafhankelijk mogelijk zijn. Ik denk dat zonnepanelen (en op termijn energieopslag) hieraan bijdragen.

juist zonnepanelen zijn erg gekoppeld aan politieke besluiten.
de elektra kost vandaag de dag +/- 5ct per kWh, dan komt daar nor een 10,5ct aan belasting boven op.
en dan nog een 0,5ct aan ODE (andere belasting)
en over het hele geheel nog eens een 21% BTW.
maakt ongeveer een 18ct per kWh, maar meer als 66% is dus politiek, helaas. ;)

opslag, vergeet dat maar voor de komende 10 jaar, het kan wel maar is zo duur tegen over salderen.
(salderen is gratis, sterker nog je krijgt er geld voor, dus alles met opslag is te duur.)

heatpipe, is een zonnecollector.
je pompt met een klein pompje (laten we zeggen een W of 20) koud water door de collector.
en krijgt er heel veel GJ aan warmte voor terug.
nadeel is een beetje dat je die warmte bijna alleen voor de douche of bad kunt gebruiken, en dat bespaart op jaar basis niet erg veel.
het mooie is dan wel ze kunnen dit nooit belasten of afpakken. ;)
dus met heel weinig elektra heel veel warmte maken.

edit:
zonnecollector in samen werking met een warmte pomp is geniaal.
met een warmtepomp heb je al een boiler nodig, dus samen bespaar je kosten. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 20-07-2016 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
migjes schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:45:
[...]

dus een totaal van 2660Wp en de mpp topt af op 2000W (maar gaat wel een beetje richting de 2100W)

joepie.
(in de lente zie ik al aftopping rond een uur of 12:30, dus ook hier flink wat hitte ;) )

in totaal toch nog een 28,3kWh opgewekt, kan niet echt veel verloren hebben op die erg warme dag.

[afbeelding]

(ik weet niet hoelang ik dit nog vol kan houden om onder gedimensioneerd door te draaien.
Nou het is inderdaad niet eens zo extreem als ik dacht, maar de warmte doet wel veel ja. Maar om nou te zeggen dat je veel mis loopt valt reuze mee, toch handig die twee stijle daken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Wacht maar tot je een stroomstoring krijgt, dan blijkt ineens dat de omvormer stopt omdat het geen netwerk meer ziet... :|

Voor echte onafhankelijkheid heb je een netwerk onafhankelijk systeem nodig. Onder andere een accu en het vermogen door te blijven draaien onafhankelijk van het netwerk. Dat wordt over een aantal jaren steeds belangrijker, en energieopslag is ook een goede reden om wat meer te produceren dan je eigen verbruik.

Zijn er hier al mensen die een off-the-grid capable systeem hebben thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
loyske schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:44:
[...]

Iedere keer als ik denk dat ik eruit ben kom jij weer met nieuwe oplossingen haha.
Wat kost zo'n panasonic paneel?

Wil graag met PV beginnen op plat dak van de garage. 14x SF170 zou nu mijn eigen verbruik afdekken.
Later als er eens een warmtepomp oid gaat komen, wil ik het dak van het huis op zuidwesten ook nog vol leggen maar dan moet eerst de dakkapel er zijn.
Vandaar dat ik "klein en goedkoop" wil beginnen ;)
jep, ben ik goed in. ;)

panasonic gaat wel naar de 1€/Wp toe, prijzig dus.
maar als jij meer ruimtes hebt voor toekomstige uitbreidingen, dan is de lage Wp/m2 van SF niet zo een groot probleem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 13:40:
[...] Wacht maar tot je een stroomstoring krijgt, dan blijkt ineens dat de omvormer stopt omdat het geen netwerk meer ziet... :|

Voor echte onafhankelijkheid heb je een netwerk onafhankelijk systeem nodig. Onder andere een accu en het vermogen door te blijven draaien onafhankelijk van het netwerk. Dat wordt over een aantal jaren steeds belangrijker, en energieopslag is ook een goede reden om wat meer te produceren dan je eigen verbruik.

Ik heb een Nedap - PowerRouter van een mede-tweaker overgenomen. De versie zonder accu-mogelijkheden. Hij heeft nu de versie mèt accu-pack.
Als de stroom langdurig uitvalt kan ik hem, zonder accu's, gewoon inpluggen en heb dan maximaal het dan beschikbare "zonne" vermogen als 230V beschikbaar. Hij heeft betere mogelijkheden, maar dat ga ik nu nog niet betalen.
Voor de echte tweakers; je schijnt je omvormer met een UPS te kunnen bedotten, als je de vermogens voldoende balanceerd.
reneeke1970 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 13:33:
[...] Nou het is inderdaad niet eens zo extreem als ik dacht, maar de warmte doet wel veel ja. Maar om nou te zeggen dat je veel mis loopt valt reuze mee, toch handig die twee stijle daken
Hier OZO-WNW, +/- 45 graden. Met deze mooie dagen geen aftopping, ook niet per MPPT, ondanks 2695Wp op WNW op een 2200W MPPT. Kom niet echt in de buurt van de max van de 4200W omvormer. Was april wel anders, met zon afgewisseld met bewolking en veel lagere temperatuur.

[ Voor 20% gewijzigd door onetime op 20-07-2016 15:08 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:59
[...]

Wacht maar tot je een stroomstoring krijgt, dan blijkt ineens dat de omvormer stopt omdat het geen netwerk meer ziet... :|

Yes.
Heb de hybrid van beta batteries in de schuur staan.

Prima systeempje. Enige minpunt is de maximale output van 15A per fase. Heb een elektrische auto die op fase 3 met 16A laad en dat gaat nog wel eens fout. Heb nu de laadpaal lager ingesteld staan om dit op te vangen.

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:25:
[...]

Hier helpen ze je graag hoor. :)

Heb je iets van afmetingen, ligging van het dak(en), Schaduw? (met SF minder belangrijk)
Eventueel een fototje?
Hoeveel kWh verbruik je nu per jaar? (en hoeveel gas? >:) )

Never mind, had je al gepost... :O
Ik hoop dat het zo wordt.

http://pix.defcon5.biz/images/78268544358689567930.jpg

De schoorsteen gaat dan vervallen.
Onderkant dak achterste stuk is 7 meter aan de onderkant.

Verbruik 2015
Gas. 1121 M3
Electra. 5426 KW/h

[ Voor 23% gewijzigd door jacovn op 20-07-2016 19:07 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

migjes schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:45:
[...]

joepie.

[afbeelding]

5660 Wp op dak dus, met verschillende hoeken net als ik, gisteren was minder dan de dag er voor maar alsnog 33,5 kWh.
5,2 kWh verschil, dus je hebt wat verloren...... Eens ? :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
voor de mensen met solaredge 3 fase omvormers

iemand al mee gemaakt dat de fan op het koelblok draaiden tijdens bedrijf?
Ik heb een se7k met 6000wp er op
echter de interne fan draait wel de hele tijd bij +3000w
de externe fan draait alleen iedere ochtend even bij zijn zelftest
maar bij dagen als vandaag met constant 4000w+
word de omvormer 50 60c, maar de externe fan komt niet in ?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:26
Pakhaas schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:25:
[...]

De adviseur zei ook dat een solaredge niet nodig is, maar ik vond de optie voor 500 euro meer wel leuk eigenlijk. Meer inzicht in de panelen en bij degeneratie worden niet alle panelen daarin meegetrokken. De adviseur dacht wel dat die 500 euro in de looptijd wel terug wordt verdiend. Wat is jullie mening hierover?
Zonder schaduw verdient SolarEdge zich niet terug. Die situatie hebben we hier namelijk: geen schaduw (behalve aan het einde van de dag, maar dat is alles-of-niets-schaduw van bomen waar de zon achter onder gaat). Heeft ongeveer dezelfde opbrengst als vergelijkbare niet-SolarEdge systemen. Op bewolkte dagen valt wel goed te merken dat een SolarEdge systeem minder efficiënt is bij lage opbrengst dan een simpele stringomvormer.

Zoek even in dit topic naar mijn posts. De laatste paar die ik hier heb geplaatst gingen toevallig over dit onderwerp.
reneeke1970 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:59:
[...]

onzin op alle fronten al zullen de se fans gelijk gaan steigeren. Kost zelfs alleen meer geld want als je uit wilt breiden kost veel geld. Een gewone omvormer kun je zo paar panelen bij zetten ,zeker als je cigs gebruikt want die zitten meestal in groepje van vier tekens parallel dus groep van vier klik je er zo bij en die groepjes van vier mogen verschillende richtingen of hellingshoek hebben dus je kunt overal uitbreiden zoals dakkapel garage carport hout hok ,daken op Noord enz ........
Ik ben SE fan :Y Vind het echt een heel mooi systeem. Maar ik ben niet blind voor de nadelen ervan -O-

SolarFrontier met zijn mooie paneeltjes en korte strings kan ik mezelf ook wel fan van noemen. Maar ook dat heeft z'n nadelen, met name de lage Wp/m² speelt ze parten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Rol-Co schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 05:36:
[...]

7500W element enkel fase? Welk systeem is dat dan? , dat zal het totaal zijn denk ik.
Die 7,5kW is een 3 fasen en is besteld. Is vooral bedoeld om snel bij te warmen als er visite komt die blijft slapen en douchen, de boiler is maar 150 liter. Of mocht de warmtepomp in storing gaan (dan is er ook nog de houtkachel voor de warmte in huis, en kunnen we ook nog douchen).
Net de nieuwe mk groepenkast besteld. Misschien er wel dit komend weekend in zetten met een paar bruggetjes tot de 3 fasen erin zitten.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jacovn schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:52:
[...]

knip

Mijn vrouw wil verder nier op elektra koken, dus gas houden we toch al. Dan maar zo weinig mogelijk gebruiken..
Heeft ze al inductie geprobeerd? dat is heel anders dan op halogeen of van die bakplaten.
Mijn meissie heb ik ook overtuigd in de aanloop naar gasloos. Via een facebook "marktplaats" een inbouw inductie plaat gekocht voor weinig, die op een paar klossies op het bestaande gasfornuis gelegd, en om was ze.
Zitten hier ook handige tools op, zoals een ingebouwde wekker en een ingebouwde timer voor 1 pit, Vet hendig! kan ze iets nog een 1/2 uur door laten pruttelen, terwijl ze in bad gaat oid. gaat vanzelf uit na die tijd.
En kost bijna niks aan stroom lijkt t, ik zie geen verschil in de jaar standen.
In de winter gaat dat natuurlijk op de houtkachel. Da's logisch.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

mrmrmr schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:10:
@Zonnigtype

Ik denk dat de kans op schade het grootst is als de panelen onder een lage hoek liggen en de hagel onder een hoek van dicht bij 90 graden op de panelen is gestort.

Dit werkt ongeveer hetzelfde als bij "sloped armour" bij tanks. Tanks hebben schuine zijkanten waardoor de projectielen moeite hebben het pantser te penetreren. Door de hoek van het pantser is de dikte van het metaal in een recht lijn misschien wel 50% groter.

[afbeelding]
Het was een supercell hé, en die hagel is beslist niet altijd "vertikaal" naar beneden gekomen. Sterker nog, hele zijwanden waren bomvol deuken van de (bijna horizontaal / flink schuin inslaande) hagelkogels. Rukwinden kunnen zelfs zware hagelballen uit een vertikale koers hebben doen wijken. Enige wat opviel bij analyse van "inslag cases" O / ZO gerichte installaties nog geen harde bewijzen van gezien dat die (vaak) zijn getroffen. Die lagen in de luwte van de supercell koers (ZZW - NNO). Maar ik ga mijn hand niet in het vuur steken dat die helemaal niet zijn getroffen, vanwege freak wind gusts die opgetreden kunnen zijn...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:59
reneeke1970 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:59:
[...]

onzin op alle fronten al zullen de se fans gelijk gaan steigeren. Kost zelfs alleen meer geld want als je uit wilt breiden kost veel geld. Een gewone omvormer kun je zo paar panelen bij zetten ,zeker als je cigs gebruikt want die zitten meestal in groepje van vier tekens parallel dus groep van vier klik je er zo bij en die groepjes van vier mogen verschillende richtingen of hellingshoek hebben dus je kunt overal uitbreiden zoals dakkapel garage carport hout hok ,daken op Noord enz ........
Waarom kost het veel geld als je uit wil breiden?

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
PeaceNlove schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:19:
Ik kom er even niet meer uit:
Ik heb een SolarEdge omvormer en van de leverancier een aanmeldlink gekregen voor het activeren van mijn account op https://monitoring.solaredge.com, so far so good, ik krijg mooie grafiekjes. Nu wil ik diezelfde grafieken ook in mijn Domoticz hebben en daarvoor moet ik dan een site API-key hebben. Ik kan alleen nergens vinden waar ik die API key zou kunnen genereren / opvragen.
Iemand die dit al wel voor elkaar heeft?
Je moet jezelf aanmelden als installateur van je installatie, dan kan je alles zelf instellen.
https://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/p/login

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 14-09 12:04
Andre1973 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 23:30:
[...]

Heeft ze al inductie geprobeerd? dat is heel anders dan op halogeen of van die bakplaten.
Mijn meissie heb ik ook overtuigd in de aanloop naar gasloos. Via een facebook "marktplaats" een inbouw inductie plaat gekocht voor weinig, die op een paar klossies op het bestaande gasfornuis gelegd, en om was ze.
Ik ken het zelf wel, maar het is hier simpel, we gaan op gas koken..
Vastrecht is 45€ per jaar zo te zien.
Gas is 0,60 € per m3.

Het huidig verbruik zal wel 1/3 verwarmen, 1/3 warm water en 1/3 koken zijn.

Als ik met balans ventilatie met wtw dan 90% bespaar op het verwarm deel.
Dus 40 M3 voor verwarmen.
Als wtw met de douche nu ook eens 40% op warmwater kosten bespaard blijft er daar 240M3 over. (Rest bad en warm water keuken/badkamer)

Koken zal wel gelijk blijven.
Zit ik dus nog op 680M3 gas (520 M3 besparing is dan 320€ Per jaar)

Edit:

Mijn collega's vertelden me dat ik wel erg fout zat met 1/3 voor verwarmen, warm water en koken..
60% voor verwarmen, 30 % warm water en 10% koken. wellicht dan.

Dus 660 M3 voor verwarmen -> 80-90% besparen (balanced lucht wtw) is dan 132-66 M3 voor verwarmen.
Dan 330 M3 voor warmater -> 40% besparen (douche wtw) is dan 198 M3 voor warmwater
En 110 M3 voor koken -> blijft 110 M3
Dat zou dan max 450 m3 gebruik opleveren en dus romd de 390 euro besparen kunnen.

Een water/lucht warmtepomp voor de verwarming alleen zou denk ik een dwaze investering zijn.
Ik moet dan op geschat 200m3 gasverbruik voor warm water de installatie kosten terug verdienen.

Pas als er een boiler voor warm water is die ik met en energie van de zonnepanelen en warmtepomp lucht/water kan doen is het wellicht een optie.

Voor top koeling of hoe het ook heet zou ik het wellicht doen vanwege nice to have/want to have.

[ Voor 19% gewijzigd door jacovn op 21-07-2016 12:23 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
Wodan89 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 21:41:
voor de mensen met solaredge 3 fase omvormers

iemand al mee gemaakt dat de fan op het koelblok draaiden tijdens bedrijf?
Ik heb een se7k met 6000wp er op
echter de interne fan draait wel de hele tijd bij +3000w
de externe fan draait alleen iedere ochtend even bij zijn zelftest
maar bij dagen als vandaag met constant 4000w+
word de omvormer 50 60c, maar de externe fan komt niet in ?
Elke ochtend bij opstarten en elke avond bij afsluiten en overdag. Temp. Komt nooit boven 43 graden bij normaal bedrijf, dan slaat fan aan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
Jerrythafast schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 22:43:
[...]

Zonder schaduw verdient SolarEdge zich niet terug. Die situatie hebben we hier namelijk: geen schaduw (behalve aan het einde van de dag, maar dat is alles-of-niets-schaduw van bomen waar de zon achter onder gaat). Heeft ongeveer dezelfde opbrengst als vergelijkbare niet-SolarEdge systemen. Op bewolkte dagen valt wel goed te merken dat een SolarEdge systeem minder efficiënt is bij lage opbrengst dan een simpele stringomvormer.

Zoek even in dit topic naar mijn posts. De laatste paar die ik hier heb geplaatst gingen toevallig over dit onderwerp.

[...]

Ik ben SE fan :Y Vind het echt een heel mooi systeem. Maar ik ben niet blind voor de nadelen ervan -O-

SolarFrontier met zijn mooie paneeltjes en korte strings kan ik mezelf ook wel fan van noemen. Maar ook dat heeft z'n nadelen, met name de lage Wp/m² speelt ze parten.
Kun je dit wellicht wat verduidelijken? Waarom verdient men een SE systeem niet terug? Zijn er nog andere nadelen aan SE?
De reden dat ik dit vraag is dat ik nu de diverse offertes die ik heb gekregen naast elkaar aan het leggen ben. Mijn dank van circa 7x7 - dakkapel kan 14 standaard panelen kwijt, ik verbuik circa 4000Kwh per jaar.

Binnenkort zal ik een lijstje plaatsen met hetgeen mij is aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
PeaceNlove schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:19:
Ik kom er even niet meer uit:
Ik heb een SolarEdge omvormer en van de leverancier een aanmeldlink gekregen voor het activeren van mijn account op https://monitoring.solaredge.com, so far so good, ik krijg mooie grafiekjes. Nu wil ik diezelfde grafieken ook in mijn Domoticz hebben en daarvoor moet ik dan een site API-key hebben. Ik kan alleen nergens vinden waar ik die API key zou kunnen genereren / opvragen.
Iemand die dit al wel voor elkaar heeft?
Wat @mgroen81 zegt of anders even met je leverancier bellen. Die kunnen in hun 'installateurportal' een API key genereren, zo is dat voor mij gedaan door SolarNRG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:07

PeaceNlove

Deugleuter

Ik heb ze al gemaild, maar tot nu toe nog geen reactie ontvangen. Alternatief is rechtstreeks even met SolarEdge contacten en anders zet ik in mijn router alle dns verwijzingen naar Solaredge om naar mijn RPi en ga ik de logging via poort 2222 doen in Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mgroen81 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 00:51:
[...]

Waarom kost het veel geld als je uit wil breiden?
Verplicht dure panelen door de optimiser ,onder dimensioneren is er niet echt bij dan ga je technisch over limiet dus nieuwe omvormer. En niet alles is te combineren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
Mwa alles is te combineren m.u.v. de P4xx optimizers (i.e. dunne film) met andere optimizers in 1 string, dat is nog wel overkomelijk. Wat bedoel je met betrekking tot 'onder dimensioneren is er niet bij'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:05

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

reneeke1970 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:11:
[...]

Verplicht dure panelen door de optimiser ,onder dimensioneren is er niet echt bij dan ga je technisch over limiet dus nieuwe omvormer. En niet alles is te combineren
De panelen zijn even duur, de optimiser kost het geld, die moet je aanschaffen (ong. 50 e per stuk).
SE kun je prima onderdimensioneren. Mijn SE2200 kan dik 2900 WP aan panelen aan.
Dit vind ik zelf een van de voordelen: je kan supereenvoudig uitbreiden: paneeltje erbij, optimizer eraan en je hoeft niet bang te zijn dat je stringspanning te hoog wordt. als je te ver wilt uitbreiden hoef je alleen een nieuwe omvormer, die zijn een stuk goedkoper dan stringomvormers, omdat het MPPT gedeelte niet vernieuwd hoeft te worden.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Mijn zonnepanelen zijn zo gekoppeld dat ik bij een stroomuitval gebruik kan maken van 2 panelen die dan met een oplader een accu opladen, en daar heb ik dan weer een 12v naar 220v 2000w omvormer op aangesloten.
De bekabeling daarvoor komt op mijn grote zolder binnen en de accu staat nu onder een druppelaar in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Looney11 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 08:57:
[...]

Kun je dit wellicht wat verduidelijken? Waarom verdient men een SE systeem niet terug? Zijn er nog andere nadelen aan SE?
De reden dat ik dit vraag is dat ik nu de diverse offertes die ik heb gekregen naast elkaar aan het leggen ben. Mijn dank van circa 7x7 - dakkapel kan 14 standaard panelen kwijt, ik verbuik circa 4000Kwh per jaar.

Zonder de uitleg van de test van Jerry te kennen kan ik al beamen dat hij gelijk heeft ,ik vergelijk vaak de opbrengst met die van mijn collega. Heeft ook voor 5000 euro op zijn dak liggen. Maar tegenwoordig lieg ik maar beetje over mijn opbrengst want vind het beetje sneu worden, hij is zo trots op zijn blinkend systeem ........(tvt 12 jaar )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 20:32:
[...]

5660 Wp op dak dus, met verschillende hoeken net als ik, gisteren was minder dan de dag er voor maar alsnog 33,5 kWh.
5,2 kWh verschil, dus je hebt wat verloren...... Eens ? :)
ik kom zelf op 6,5 kWh verschil met lokale set uit. ;)
maar dat is dan oost-west tegen over zuid.
daar zit het grootste deel van het verlies, het aftoppen was marginaal.
terugrekenend van uit oost naar de west set zou west naar de 2300W zijn geweest in die omstandigheden.
dus 15:30-18:30 = 3 uur X +/-250W = 0,75kWh
maar dan nog rekenen dat het een parabool is dus voor het gemak de helft pakken een 0,4kWh verloren door aftoppen, de rest van het verlies is oost-west.
valt erg mee op een dag dat je dus omstandigheden hebt die meer NOCT zijn als STC.
vergelijk ik dit met een dag van de oude set van een paar jaar terug 3850Wp, dan zou ik een 19-20kWh hebben gedaan.

maar hoe anders is dat in de lente, daar topte ik al af met 10x190Wp oost + 3000Wp west om 12:00.
op de 3300W totaal en later op de dag ook nog op de 2000W west.
[...]

zo moet je het ook niet lezen. ;)
solaredge is gewoon niet goedkoop, omvormer is prijzig + een extra optimizer nodig per paneel.
dat maakt voor 14 panelen al snel een 700€ extra kosten.
dus een ruime volle jaar extra TVT, maar terug verdienen lukt altijd. ;)

ook ik zie liever dat mensen dat extra geld liever in extra veel Wp steken als in optimizer systemen.
vaak zie je mensen solaredge nemen om hele kleine schaduw probleempjes, maar dat is onervarenheid en onterechte angst voor schaduw.
maar angst is een handig verkoop middel voor een gladde prater. ;)
neemt niet weg dat solaredge/tigo soms wel heel handig is voor bepaalde daken.
en zeker een leuke logging per paneel etc etc etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Hier heb ik vanwege de opbouw van de buren dus een SolarEdge tegenaan gegooid.
Paneeltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PeaceNlove schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:29:
Hier heb ik vanwege de opbouw van de buren dus een SolarEdge tegenaan gegooid.
[afbeelding]
Als advocaat van de duivel zeg ik je hebt ruimte zat dus gewoon sf in groepjes van drie en je had niks minder opbrengst gehad ,geintje. .......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Als je de duivel dan ook zo ver kan krijgen permanent goed brandend boven die panelen te hangen zodat ik 24/7 opbrengst heb.... })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:07

Twan V

...en er stralend uitzien

migjes schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:22:
[...]

solaredge is gewoon niet goedkoop, omvormer is prijzig + een extra optimizer nodig per paneel.

ook ik zie liever dat mensen dat extra geld liever in extra veel Wp steken als in optimizer systemen.
vaak zie je mensen solaredge nemen om hele kleine schaduw probleempjes, maar dat is onervarenheid en onterechte angst voor schaduw.
...maar is het ook niet zo dat een solaredge omvormer langer meegaat? Of is dat ook een verkooppraatje (waar ik dan vierkant ingetrapt ben)

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
Er zit langer garantie op zit dan op een normale omvormer, 12 jaar itt bijvoorbeeld 5 jaar bij SMA. Of ze ook langer meegaan geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PeaceNlove schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:38:
Als je de duivel dan ook zo ver kan krijgen permanent goed brandend boven die panelen te hangen zodat ik 24/7 opbrengst heb.... })
Ik pak de panelen wel even op en leg ze bovenop die duiventil

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Twan V schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:39:
[...]
...maar is het ook niet zo dat een solaredge omvormer langer meegaat? Of is dat ook een verkooppraatje (waar ik dan vierkant ingetrapt ben)
sorrie, er is niks wat aangeeft dat solaredge langer mee gaat als een andere omvormer. :?
wij van WCeend vinden wel dat WCeend waarschijnlijk langer mee gaat. ;)

maar er is niks mis met een mooie solaredge opstelling, gewoon lol mee hebben.
alles is beter als dakpannen/bedekking, dat levert nog steeds het minste op. ;)

edit:
zie Thijs8472 hier onder een perfect voorbeeld van het mooie van solaredge.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 21-07-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
prein2 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:19:
[...]

De panelen zijn even duur, de optimiser kost het geld, die moet je aanschaffen (ong. 50 e per stuk).
SE kun je prima onderdimensioneren. Mijn SE2200 kan dik 2900 WP aan panelen aan.
Dit vind ik zelf een van de voordelen: je kan supereenvoudig uitbreiden: paneeltje erbij, optimizer eraan en je hoeft niet bang te zijn dat je stringspanning te hoog wordt. als je te ver wilt uitbreiden hoef je alleen een nieuwe omvormer, die zijn een stuk goedkoper dan stringomvormers, omdat het MPPT gedeelte niet vernieuwd hoeft te worden.
Dit. Ik heb nu 2800Wp op mijn SE2200. Ik ben ooit begonnen met 5 polys op Enecsys micro's (drama!). Door de SE2200 kon ik die polys gewoon uitbreiden met nog 2 polys van een ander merk en 3 mono's die ik uit een magazijnopruiming gehaald heb. Later heb ik er nog een 72cell mono bijgelegd die ik qua formaat kwijt kon. Een scenario wat met een string omvormer geen success was geweest. Het enige waar ik nu spijt van heb is dat ik niet voor de SE3000 ben gegaan, dan had ik nog wat meer ruimte gehad om bij te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

No Hands schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 08:05:
[...]

Elke ochtend bij opstarten en elke avond bij afsluiten en overdag. Temp. Komt nooit boven 43 graden bij normaal bedrijf, dan slaat fan aan.
Volgens mij kun je die externe fan ook testen middels het programmatje in de omvormer...
hij kan ook stuk zijn nl...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

reneeke1970 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:44:
[...]

Ik pak de panelen wel even op en leg ze bovenop die duiventil
Ff doorsparen en ik zet zelf die opbouw ook, dan vrot ik 2x3 geheel rechts voor de opbouw en
3x3 op de opbouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PeaceNlove schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:07:
[...]

Ff doorsparen en ik zet zelf die opbouw ook, dan vrot ik 2x3 geheel rechts voor de opbouw en
3x3 op de opbouw :)
als je dan toch gaat verbouwen, waarom die lelijke aftimmering gebruiken. >:)
de aftimmering kan ook gedeeltelijk uit PV panelen bestaan.
dan heb je mooi panelen erg plat voor zomer opbrengst, en een stel panelen plat op de muur voor winter opbrengst. >:)
minder effectief, maar wel heel het jaar door leuke opbrengst. ;)
(kun je ook straffeloos de omvormer iets onderdimensioneren. ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 21-07-2016 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Thijs8472 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:47:
[...]

Dit. Ik heb nu 2800Wp op mijn SE2200. Ik ben ooit begonnen met 5 polys op Enecsys micro's (drama!). Door de SE2200 kon ik die polys gewoon uitbreiden met nog 2 polys van een ander merk en 3 mono's die ik uit een magazijnopruiming gehaald heb. Later heb ik er nog een 72cell mono bijgelegd die ik qua formaat kwijt kon. Een scenario wat met een string omvormer geen success was geweest. Het enige waar ik nu spijt van heb is dat ik niet voor de SE3000 ben gegaan, dan had ik nog wat meer ruimte gehad om bij te leggen.
Zelfde hier, begon met 20 SF 170 op oost- west en zuid, er nog twee tsmc 160 C2 plat tussen gelegd en nu 3720 Wp op een SE3000.
Gaat goed, maar ook spijt geen SE4000 genomen te hebben.

Btw voor mijn systeem is SE toch een mooie oplossing en met ook nog eens veel schaduw levert mijn installatie het eerste jaar toch nog een 3720 x 0,85 kWh op.

pvoutput.org/comparelive.jsp?sid=35654&sid1=33216&dt=20160720&m=1

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:11:
[...]

als je dan toch gaat verbouwen, waarom die lelijke aftimmering gebruiken. >:)
de aftimmering kan ook gedeeltelijk uit PV panelen bestaan.
dan heb je mooi panelen erg plat voor zomer opbrengst, en een stel panelen plat op de muur voor winter opbrengst. >:)
minder effectief, maar wel heel het jaar door leuke opbrengst. ;)
(kun je ook straffeloos de omvormer iets onderdimensioneren. ;) )
Niet alleen winter, nu tot tien uur zijn mijn zij panelen (Oost )koploper!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:29:
[...]

Niet alleen winter, nu tot tien uur zijn mijn zij panelen (Oost )koploper!
jep er zijn veel meer momenten dat het toch wel prettige is om een paneel in de andere richting te hebben staan, maar wou het niet te moeilijk maken voor een beginner.
om het te begrijpen heb je eigenlijk eerst een vol jaar logging nodig.
en dan zie je pas wat er word bedoeld. ;)
(b.v. de lente begint ook zo laat als je panelen zo plat hebt liggen. ;) )

ik zit nog regelmatig te puzzelen om 3 kleine panelen aan de schoorsteen te hangen, oost-west-zuid parallel op een b.v. tigo gekoppeld aan de west set.
de schoorsteen pakt altijd het langste de meeste zon in elk moment van het jaar.
gewoon voor de fun ;)

Wp = goedkoop, de rest is noodzakelijk, maar voegt niks extra toe aan de opbrengst, dus relatief duur. ;)
(maar deze zin zal vast door veel mensen niet begrepen worden. >:) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 21-07-2016 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Ik vind het zelf een heel goed en flexibel systeem dat SE.
Ook bij mij een hybride opstelling van (nu) 8 stuks king Sun 175 en 12 stuks Panasonic HIT 245.
Gaat wellicht in de toekomst nog aangepast worden, oude Kingsuns gaan weer in de verkoop. De nieuwe Panaconic panelen blijken zeer goed te draaien tov de Kingsuns. (gemiddeld c.a. 9,5 %) meer. Teruggerekend naar Wp natuurlijk. Wel handig die logging per paneel....
Heb nu (dak en tuin) 6,14 kW liggen, daar kom ik de winter wel mee door. Hangt aan een SE 4000 met de P350 Ik ben er heel blij mee. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YzfruLil.jpg

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:43:
[...]

jep er zijn veel meer momenten dat het toch wel prettige is om een paneel in de andere richting te hebben staan, maar wou het niet te moeilijk maken voor een beginner.
om het te begrijpen heb je eigenlijk eerst een vol jaar logging nodig.
en dan zie je pas wat er word bedoeld. ;)
(b.v. de lente begint ook zo laat als je panelen zo plat hebt liggen. ;) )

ik zit nog regelmatig te puzzelen om 3 kleine panelen aan de schoorsteen te hangen, oost-west-zuid parallel op een b.v. tigo gekoppeld aan de west set.
de schoorsteen pakt altijd het langste de meeste zon in elk moment van het jaar.
gewoon voor de fun ;)

Wp = goedkoop, de rest is noodzakelijk, maar voegt niks extra toe aan de opbrengst, dus relatief duur. ;)
(maar deze zin zal vast door veel mensen niet begrepen worden. >:) )
Neem dan Noord ook mee dan heb je mooie doos om je schoorsteen staan!
Ik heb getwijfeld om zo een oude (drie poot ) antenne mast te bekleden maar ben bang voor de wind vang ,en het ziet er niet uit haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:56:
[...]

Neem dan Noord ook mee dan heb je mooie doos om je schoorsteen staan!
Ik heb getwijfeld om zo een oude (drie poot ) antenne mast te bekleden maar ben bang voor de wind vang ,en het ziet er niet uit haha
helaas is de helft van de schoorsteen niet van mij, maar van de buuf.
nu heb ik een heel aardige buur vrouw, maar ik weet niet hoe ze gaat reageren als ik het over een "mooie doos" ga hebben. :?

een 3 poot, dat zijn wel wind vangers, flink ballast gebruiken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:02:
[...]

helaas is de helft van de schoorsteen niet van mij, maar van de buuf.
nu heb ik een heel aardige buur vrouw, maar ik weet niet hoe ze gaat reageren als ik het over een "mooie doos" ga hebben. :?

een 3 poot, dat zijn wel wind vangers, flink ballast gebruiken. >:)
Ballast is 2.5 kuub beton maar de technische gegevens zeggen top belasting van slecht 150 kg dus tja....
Ik gok op een goedkoop wind molentje. Maar als je daarmee het net op wilt zijn ze toch wel duur om in bebouwde kom te gebruiken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Vanuit de WBV zijn er in oktober vorig jaar een 9-tal panelen neergelegd bij ons.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SR7QBzG.jpg

Nu zit ik er al een tijdje over te denken om 3 panelen van het systeem los te halen en deze te verhuizen naar mijn schuur.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BeECDet.jpg

Op dit schuurtje heb ik vanaf ongeveer 7.30-7.45 de zon op staan (hellingshoek +/- 6-7 graden)
Ik blijf het zonde vinden om er 's morgen geen profijt van te kunnen hebben om de zon daar te vangen.

Ik heb nog niet gekeken tot hoe laat ik de zon heb, maar het is wel een tijdje op het schuurtje.

Als ik mijn idee uit zou voeren dan zou ik 3 panelen verhuizen naar de schuur.
Heb dan nog een omvormer nodig het liefst 1 die ik gelijk kan inprikken.

Zou het een slim idee zijn volgens jullie om een kleine omvormer op de kop te tikken en 3 panelen te verhuizen (3*250Wp) naar de schuur en de rest op de huidige omvormer (Omnik2000TL2) te laten zitten (6*250Wp) ?

Of hebben jullie wellicht andere ideeën wat hier wellicht een optie is.
Helaas is budget op dit moment wel een puntje ;)

Wellicht de boel voorlopig gewoon lekker laten zitten en volgend jaar nog eens kijken vindt ik ook geen probleem vindt het alleen zonde van de zonne-energie die ongebruikt op mijn schuur brand ;)

Wellicht toch last van het virus ?? ;)

En wellicht is de vraag ook wel of het handig is om te gaan verhuizen met panelen van de WBV (maar dat is een andere discussie).
Dit was gewoon een gedachte die ik had en met jullie wil delen voor ideeën :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MdO82 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:15:
Vanuit de WBV zijn er in oktober vorig jaar een 9-tal panelen neergelegd bij ons.
[afbeelding]

Nu zit ik er al een tijdje over te denken om 3 panelen van het systeem los te halen en deze te verhuizen naar mijn schuur.

[afbeelding]

Op dit schuurtje heb ik vanaf ongeveer 7.30-7.45 de zon op staan (hellingshoek +/- 6-7 graden)
Ik blijf het zonde vinden om er 's morgen geen profijt van te kunnen hebben om de zon daar te vangen.

Ik heb nog niet gekeken tot hoe laat ik de zon heb, maar het is wel een tijdje op het schuurtje.

Zou het een slim idee zijn volgens jullie om een kleine omvormer op de kop te tikken en 3 panelen te verhuizen (3*250Wp) naar de schuur en de rest op de huidige omvormer (Omnik2000TL2) te laten zitten (6*250Wp) ?

Wellicht de boel voorlopig gewoon lekker laten zitten en volgend jaar nog eens kijken vindt ik ook geen probleem vindt het alleen zonde van de zonne-energie die ongebruikt op mijn schuur brand ;)

En wellicht is de vraag ook wel of het handig is om te gaan verhuizen met panelen van de WBV (maar dat is een andere discussie).
check eerst even of het niet eterniet platen van de oude verzie zijn. ;)
(kan asbest zijn, is dat zo laten vervangen door de WBV. ;) )

kijk of je een soladin600 of steca500 te pakken kunt krijgen.
die doen 500W, en kun je zo in pluggen en klaar.
geen extra groep nodig of kabel trekken naar de schuur. ;)

voor bevestegings materiaal kijk eens naar:
http://www.solarstell.nl/solarstell-golfclip
is wat toffer voor de WBV, je beschadigt de balken wat minder als met stok schroeven. ;)
(ik krijg in dat dunne balkje onder het dak eigenlijk geen stokschroef er fatsoenlijk in. :-( )

ik zou zelf eerder 3 nieuwe panelen scoren als verplaatsen, meer Wp is gewoon leuker.
(maar verplaatsen kan wel.)
lekker kolenfooi scoren is ook leuk. ;)

steca500, die doe je met 3x210Wp (5" cellen +/-82cm breed)
soladin600, die doe je met 3x250Wp (6"cellen +/-99cm breed)
opbrengst van die 2 zijn +/- het zelfde ondanks de hoeveelheid Wp.
(klein voordeeltje voor de soladin, maar dat komt omdat er eigenlijk 230Wp panelen op horen.
maar die kun je niet meer krijgen, dus een stukje onderdimensineren.
soladin heeft ook het voordeel dat die je huidige panelen kan gebruiken.
maar weer het nadeel dat hij niet stil te noemen is. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:22:
[...]

ik kom zelf op 6,5 kWh verschil met lokale set uit. ;)
maar dat is dan oost-west tegen over zuid.
daar zit het grootste deel van het verlies, het aftoppen was marginaal.
terugrekenend van uit oost naar de west set zou west naar de 2300W zijn geweest in die omstandigheden.
dus 15:30-18:30 = 3 uur X +/-250W = 0,75kWh
maar dan nog rekenen dat het een parabool is dus voor het gemak de helft pakken een 0,4kWh verloren door aftoppen, de rest van het verlies is oost-west.
valt erg mee op een dag dat je dus omstandigheden hebt die meer NOCT zijn als STC.
vergelijk ik dit met een dag van de oude set van een paar jaar terug 3850Wp, dan zou ik een 19-20kWh hebben gedaan.

maar hoe anders is dat in de lente, daar topte ik al af met 10x190Wp oost + 3000Wp west om 12:00.
op de 3300W totaal en later op de dag ook nog op de 2000W west.

[...]

Niet helemaal kloppende redenatie, ik vergelijk al een tijdje een oost-west met zuid en het valt me op dat de oprengst op een heldere dag tussen eind mei en aug vrijwel gelijk op gaan voor beide systemen.
Zuid heeft geen voordeel aan lange dagen, oost west wel dus komen ze naar elkaar toe.
Ik heb het puur over een opbrengst per dag, en dan is 5kWh op de 30 best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:38:
[...]

Niet helemaal kloppende redenatie, ik vergelijk al een tijdje een oost-west met zuid en het valt me op dat de oprengst op een heldere dag tussen eind mei en aug vrijwel gelijk op gaan voor beide systemen.
Zuid heeft geen voordeel aan lange dagen, oost west wel dus komen ze naar elkaar toe.
Ik heb het puur over een opbrengst per dag, en dan is 5kWh op de 30 best veel.
paar dingen, die ook mee tellen.
1. ik heb het laagste huisje als ik rond kijk op het dak.
oost heeft een grote kerk die wel 2x zo hoog is als mijn dak.
west heeft nu last van de bomen 1,5x zo hoog als mijn dak.
daardoor mis ik best een stukje in de ochtend en avond. :-(
2. ik twijfel of het wel allemaal goed gaat met de oost-panelen.
het zijn nog de oude suntech's en heb er al vaker last van gehad.
helaas nog te kort in deze setup hangen om een conclusie te trekken.
maar komt nog wel.
(ik vind de Vmpp te laag voor het type.
maar de klacht hoor je vaker bij dit type/merk paneel.
de goede panelen heb ik nu van dak gehaald en de slechte gehouden.
de goede panelen komen nu langzaam steeds meer gegevens van binnen en gaan eigenlijk wel lekker.)
3. ik zie ook veel oost-west sytemen het beter doen als die van mij, maar al die sytemen hebben wel een plattere hoek, 45 graden is gewoon iets te pittig voor oost-west. helaas pindakaas.
(vandaar ook de 15+45 graden opstelling op oost, probeerseltje.)

maar we zullen gaan zien op termijn, tot nu toe zie ik nog geen 10kWh/kWp daling ten opzichte van de vorige setup.
(ik heb al een gratis vervangende omvormer.
power-one PVI 3.6, als ik dan de opbrengst van west omhoog zie schieten, dan weet ik het probleem. ;) )

edit:
is eigenlijk ook de reden dat het erg lang duurde het ombouwen.
veel testen en proberen, koste gewoon veel tijd. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 21-07-2016 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verhuizen is veel gedoe zonder extra opbrengst. Ik zou het dus afraden :)
Panelen op je schuur kan natuurlijk best; afhankelijk van de maten kies je een optie van migjes, 4x SF160 op een Steca500 of 2x 250-300Wp op een APS YC500. Ook kan je, als de bestaande bekabeling volgens de moderne standaarden is aangelegd, een grotere omvormer hangen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[afbeelding]

[afbeelding]

Vanaf volgend jaar? komt er subsidie voor het verwijderen van asbest (verdachte) daken voor particulieren?
Ik zou het hele dakje vervangen voor een dunnefilm paneel dakje. Dat kan misschien al op een Steca 500. (MP)
En vraag meteen de buren/hele buurt ook mee.

Edit: wat migjes ook al zei dus... :>

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dat iemand hier nog een tip heeft.
September vorig jaar heb ik 12 panelen laten leggen, nu heeft de vrouw echter besloten te willen verhuizen. Dus nu wordt het of meeverkopen (voorkeur, als de prijs goed is) of verhuizen.

De originele installateur geeft aan dat dat tussen de 1500 en 2000 kost, zeker als het een ander type dak is. Volgens mij het echter een identiek dak.

Iemand nog een goed adres om dit te laten doen in het midden van het land?

Alternatief is dat ik ze er zelf af haal, moet wel lukken al zal het een rot klus zijn. Heb wel het voordeel dat ze op een dak liggen wat schuin loopt tot aan de begane grond. Maar panelen zijn een kilo of 20 dacht ik en moet ik ze met een zuignap naar beneden gaan halen. Liever laat ik het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:39
ik denk dat die prijs niet raar is. Normaal kost de installatie rond de 1000 euro. Dit moet in ieder geval gebeuren op je nieuwe woning. het verwijderen lijkt mij makkelijker dan het plaatsen dus als hij daar de helft voor rekent is m.i. niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik zou ze proberen mee te verkopen en een nieuw setje op het nieuwe dak leggen.
Kost je ook geld, net als verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezzer
Even een pluim voor Delta Solivia, afgelopen week een omvormer gekocht voor 150,- en contact opgenomen met Delta of ik misschien nog garantie kan kopen. Krijg ik gewoon gratis 2 jaar. Top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:05

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Waarom denk je dat verplaatsen beter is? Liggen ze nu in de schaduw?
[afbeelding]

[afbeelding]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat ook nog aan de optie te denken om ze er af te halen als ik ze niet goed verkocht krijg en ze dan op MP oid te verkopen. En dan inderdaad een nieuwe set en de installatiekosten voor lief nemen, die waren in mijn geval iets van 700 euro dus dat valt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
prein2 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:22:
Waarom denk je dat verplaatsen beter is? Liggen ze nu in de schaduw?

[...]
Ik heb niet gezegd dat het beter is ;)
Gezien er op het schuurtje 's morgensvroeg al zon op staat was ik benieuwd welke mogelijkheden ik tegen de minimale kosten zou kunnen doen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:28
Ik zit even wat te goochelen met sunnydesignweb(SD) daar ik een SMA SB3600 heb. Ik heb daar op dit moment 13x255Wp Mono's aan hangen op 103gr(vanaf noord) zeg maar nagenoeg oost. 3315Wp op MPP1. Volgens SD moet dat ongeveer 2734kWh opleveren.
In de praktijk blijkt dat echter iets hoger te liggen:
2014 2950kWh
2015 2850kWh

Nou wil ik graag het west dak ook gaan beleggen. Aangezien daar geen dakraam in zit zou ik 14x standaard formaat kwijt kunnen of 24x SF

Kijkende naar SF
Helaas kan ik niet meer dan 6 panelen per string kwijt ivm voltage. Is het op één of andere manier mogelijk om 4 strings(van 6 panelen p/s met allemaal dezelfde oriëntatie) aan te sluiten op de 2e MPP?

Conform SD
24x170Wp SF = 5500kWh a €3100
14x270Wp Mono Black = 5425kWh a €3000

Doel van het vullen van het westdak is om extra kWh op te wekken voor de L/W WP. Kortom dekking eigenverbruik is iets belangrijker dan leunen op de bestaande salderingsregeling.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 17:09:
Ik zit even wat te goochelen met sunnydesignweb(SD) daar ik een SMA SB3600 heb. Ik heb daar op dit moment 13x255Wp Mono's aan hangen op 103gr(vanaf noord) zeg maar nagenoeg oost. 3315Wp op MPP1. Volgens SD moet dat ongeveer 2734kWh opleveren.
In de praktijk blijkt dat echter iets hoger te liggen:
2014 2950kWh
2015 2850kWh

Nou wil ik graag het west dak ook gaan beleggen. Aangezien daar geen dakraam in zit zou ik 14x standaard formaat kwijt kunnen of 24x SF

Kijkende naar SF
Helaas kan ik niet meer dan 6 panelen per string kwijt ivm voltage. Is het op één of andere manier mogelijk om 4 strings(van 6 panelen p/s met allemaal dezelfde oriëntatie) aan te sluiten op de 2e MPP?

Conform SD
24x170Wp SF = 5500kWh a €3100
14x270Wp Mono Black = 5425kWh a €3000

Doel van het vullen van het westdak is om extra kWh op te wekken voor de L/W WP. Kortom dekking eigenverbruik is iets belangrijker dan leunen op de bestaande salderingsregeling.
Sunnydesignweb is altijd te voorzichtig in voorspellen.

Met 6x 87 V, kom je op 522 Vmpp. Dit is boven de 500 Vmpp.
Ik heb al eens met 6 panelen getest, kreeg heel snel dat de omvormer vaak uitviel en weer aansloeg aan het begin en eind van de dag.
5 panelen werkt wel goed. Ik zou dus maar max 20 SF panelen leggen (op 1mppt).
Maar je mag gerust een 8-10% meer verwachten van een SF paneel. (verkeerde stikker)

Edit: je zou diodeboxen toe kunnen passen en dan naar 6x 4 panelen in een string op 1 mppt.
Maar hier heb ik geen ervaring in/mee.

Eerlijk gezegd denk ik dat je 3600 TL-21 (behoorlijk) gaat aftoppen met 24x SF erbij al liggen ze aan de andere kant.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-07-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MdO82 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 16:29:
[...]

Ik heb niet gezegd dat het beter is ;)
Gezien er op het schuurtje 's morgensvroeg al zon op staat was ik benieuwd welke mogelijkheden ik tegen de minimale kosten zou kunnen doen ;)
Wat vind die omvormer ervan als je drie van de negen panelen weg haalt, meestal duikt het
rendement van die omvormer dan omlaag en kun je met warm weer zoals nu last krijgen van
opstart weigeringen door een te lage start spanning.

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
AUijtdehaag schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 17:14:
[...]

Sunnydesignweb is altijd te voorzichtig in voorspellen.

Met 6x 87 V, kom je op 522 Vmpp. Dit is boven de 500 Vmpp.
Ik heb al eens met 6 panelen getest, kreeg heel snel dat de omvormer vaak uitviel en weer aansloeg aan het begin en eind van de dag.
5 panelen werkt wel goed. Ik zou dus maar max 20 SF panelen leggen (op 1mppt).
Maar je mag gerust een 8-10% meer verwachten van een SF paneel. (verkeerde stikker)
Bij mijn omvormer vindt ie tot 750V lekker
4x6 is 741V
SMA kennende zit er al een veiligheidsmarge in.

Kan ik uberhaupt 4x een x aantal aansluiten? Via een diodebox dus 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 17:26:
[...]

Bij mijn omvormer vindt ie tot 750V lekker
4x6 is 741V
SMA kennende zit er al een veiligheidsmarge in.

Kan ik uberhaupt 4x een x aantal aansluiten? Via een diodebox dus 8)
Laat het resultaat even weten?
Ik voorspel je, je gaat rare dingen krijgen, als je boven de 500 Vmpp gaat komen van de omvormer.
Over de efficiëntie van de omvormer maar niet te spreken bij zo een hoge spanning.

Zoek eens terug op de plotselinge starten en stoppen van databeestje zijn omvormer enkele posten terug.
Helaas heb ik geen reactie gekregen op mijn opmerking. Maar dat heeft zeker met > 500 Vmpp te maken.
Als de omvormer start, zie je dat de spanning stevig naar beneden getrokken wordt. Optitrac spreekt dan onnodig aan en heeft plotsklaps opwek. (niet geleidelijk)

In mijn extended data, zie je dat de noordpanelen geleidelijk beginnen en stoppen.
Geen enkele spanningsdip (van noemenswaardig betekenis). En die zien ook amper zon. ;)
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=15478

Zuid wel, maar dat zijn de monopanelen met een flinke zaagtand schaduw als ze beginnen.

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-07-2016 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik zit met mijn 13 panelen ook al over de 500V heen, uiteraard bedankt voor je feedback begrijp me niet verkeerd. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat ik zo dicht op een "probleemsituatie" kan configureren. Ze zouden op z'n minst een waarschuwing geven in sunnydesign.

[ Voor 12% gewijzigd door Appie Heijn op 21-07-2016 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leg uit, want volgens mij heb je 13 x 30,15 Vmpp = 391,95 Vmpp
Als ik de goede datasheet voor me heb.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-07-2016 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@AUijtdehaag
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Sunnydesign.jpg
Hebben we het over verschillende dingen wellicht?

[ Voor 39% gewijzigd door Appie Heijn op 21-07-2016 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 18:04:
@AUijtdehaag
[afbeelding]
Hebben we het over verschillende dingen wellicht?
Nou ik zit er niet ver vanaf, 376 Vmpp geeft die aan voor je monopanelen.
Voc is wat anders de Vmpp he?
Ik heb het over Vmpp. ;)

Je zit volgens Sunnydesignweb met de SF net onder de 500 Vmpp (495), vandaar geen waarschuwing.
Maar temperatuur van de panelen wisselt heel het jaar door. Je zoekt de grens teveel op naar mijn mening.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-07-2016 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Roger :)
Je hoeft niet zoveel geks te doen in SunnyDesign en je hebt meteen een foutmelding, toch bijzonder dat ik hem niet krijg met 6x170Wp SF

Puur kijkende naar compensatie WP verbruik. Is er dan nog een voorkeur aan te duiden mbt standaard mono black vs SF?

[ Voor 29% gewijzigd door Appie Heijn op 21-07-2016 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:09:
[...]

Vanaf volgend jaar? komt er subsidie voor het verwijderen van asbest (verdachte) daken voor particulieren?
Ik zou het hele dakje vervangen voor een dunnefilm paneel dakje. Dat kan misschien al op een Steca 500. (MP)
En vraag meteen de buren/hele buurt ook mee.

Edit: wat migjes ook al zei dus... :>
Waar kan ik dat op internet vinden?
Na wat googelen niets kunnen vinden.
Mijn oom moet 60m2 verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 20:20:
[...]

Waar kan ik dat op internet vinden?
Na wat googelen niets kunnen vinden.
Mijn oom moet 60m2 verwijderen.
Het te verwijderen asbest dient minimaal 35m2 te zijn.
http://www.rvo.nl/subsidi...g-verwijderen-asbestdaken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mgroen81
Het vermogen per paneel op 19 juli. Misschien leuk om te zien hoe SolarEdge omgaat met 27 panelen in een oost/west opstelling. 12 panelen oost en 15 west samen in 1 string.
Op oost zit een dakkapel die voor schaduw zorgt. Op west zit een schoorsteen die voor schaduw zorgt.
SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Laatst online: 07-07 17:03
mgroen81 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:22:
Het vermogen per paneel op 19 juli. Misschien leuk om te zien hoe SolarEdge omgaat met 27 panelen in een oost/west opstelling. 12 panelen oost en 15 west samen in 1 string.
Op oost zit een dakkapel die voor schaduw zorgt. Op west zit een schoorsteen die voor schaduw zorgt.
[afbeelding]
Volgens mij kan je hier nu exact zien welk paneel last heeft van de schaduw en waar SE dus zijn werk goed doet. Nu is alleen de vraag wat deze set nu zou doen op een reguliere omvormer en dezelfde dag zodat je echt het verschil kan meten.Echt een topplaatje om te zien _/-\o_

Ik zie in mijn eigen NO/ZW met SF170 geen dipjes op 19-7. Alleen op het Z/W setje op de schuur kan je wel zien wanneer de zon over het huis komt en over het andere blok weer onder gaat ;)

Dak
Schuur
Samen

Compare

Gek genoeg is de efficiëntie van jouw set op dagbasis niet eens beter altijd 8)7

Mooie spreiding voor mijn warmte pomp :) Je ziet ook niet dat mijn 8x extra panelen op ZW een groot verschil in de parabool maken. Komt door de lage hoek van 5 graden :) Hier zie je ook goed dat dimensionering prima gaat op warme dagen (1360 Wp op een 1000W omvormer)

[ Voor 41% gewijzigd door Pascal Saul op 21-07-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:06:
Misschien dat iemand hier nog een tip heeft.
September vorig jaar heb ik 12 panelen laten leggen, nu heeft de vrouw echter besloten te willen verhuizen. Dus nu wordt het of meeverkopen (voorkeur, als de prijs goed is) of verhuizen.

De originele installateur geeft aan dat dat tussen de 1500 en 2000 kost, zeker als het een ander type dak is. Volgens mij het echter een identiek dak.

Iemand nog een goed adres om dit te laten doen in het midden van het land?

Alternatief is dat ik ze er zelf af haal, moet wel lukken al zal het een rot klus zijn. Heb wel het voordeel dat ze op een dak liggen wat schuin loopt tot aan de begane grond. Maar panelen zijn een kilo of 20 dacht ik en moet ik ze met een zuignap naar beneden gaan halen. Liever laat ik het doen.
met zuignappen moet je verschrikkelijk uitkijken. Er zijn panelen met glas dat een klein beetje bobbeltjes heeft, en dan laten ze opeens los. Paneel net iets eerder dan jou beneden, en jij uit je evenwicht. daarnaast kan het zijn dat de zuignappen kleine beschadigingen hebben, met hetzelfde resultaat.
Makkelijkst is een hesje met touw te huren https://www.boels.nl/hure...eidsharnas-valbeveiliging zo iets maar dan met een lijn van 20 meter.
En dan tillen en rustig afdalen. wel je ladder goed vastzetten met die klusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Pascal Saul schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:50:
[...]

Volgens mij kan je hier nu exact zien welk paneel last heeft van de schaduw en waar SE dus zijn werk goed doet. Nu is alleen de vraag wat deze set nu zou doen op een reguliere omvormer en dezelfde dag zodat je echt het verschil kan meten.Echt een topplaatje om te zien _/-\o_
Bedankt! Ja het geeft een goed inzicht in wat er gebeurd. Ook zie je dat er een paneel iets minder presteerd. Is niet erg want hij trekt de rest niet mee.
De 7k lijkt wat ruim bemeten er zouden nog wel 7 panelen bij kunnen, alleen past dat niet meer op het grote dak. Kan alleen de string nog verlengen over de garage. Maar als je daar nu al over nadenkt ben je echt wel verslaafd 8)7 .
Andre1973 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:56:
[...]

met zuignappen moet je verschrikkelijk uitkijken. Er zijn panelen met glas dat een klein beetje bobbeltjes heeft, en dan laten ze opeens los. Paneel net iets eerder dan jou beneden, en jij uit je evenwicht. daarnaast kan het zijn dat de zuignappen kleine beschadigingen hebben, met hetzelfde resultaat.
Makkelijkst is een hesje met touw te huren https://www.boels.nl/hure...eidsharnas-valbeveiliging zo iets maar dan met een lijn van 20 meter.
Ik heb deze gekocht:
https://www.valbeveiligin...liging-hellende-daken-set
En de vallijn aan de schoorsteen bevestigd.

[ Voor 34% gewijzigd door mgroen81 op 21-07-2016 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Pascal Saul schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:50:
[...]

Gek genoeg is de efficiëntie van jouw set op dagbasis niet eens beter altijd 8)7

Mooie spreiding voor mijn warmte pomp :) Je ziet ook niet dat mijn 8x extra panelen op ZW een groot verschil in de parabool maken. Komt door de lage hoek van 5 graden :) Hier zie je ook goed dat dimensionering prima gaat op warme dagen (1360 Wp op een 1000W omvormer)
Dat zou ik ook niet verwachten aangezien oost/west niet echt ideaal is.
Mooie vergelijking trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:37
Hallo,

Mijn oog is gevallen op 20 Solar Frontiers op een schuin zuiddak zonder schaduw. (paar posts geleden heb ik mijn dak wel gepost). Nu ben ik bezig met de omvormer en twijfel ik tussen deze 2:
Sofar Solar 4000TLM of Omnik Omniksol-4k-TL2.

Ik zou het leuk vinden als ik kan loggen naar pvoutput. Wat zouden jullie kiezen en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Pakhaas schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 22:50:
Hallo,

Mijn oog is gevallen op 20 Solar Frontiers op een schuin zuiddak zonder schaduw. (paar posts geleden heb ik mijn dak wel gepost). Nu ben ik bezig met de omvormer en twijfel ik tussen deze 2:

Ik zou het leuk vinden als ik kan loggen naar pvoutput. Wat zouden jullie kiezen en waarom?
Geen van beiden :D Hosola 3000MTL

20*170 = 3400WP / 2 MPPT = 1700W van 2000W per MPPT (2*5 x 2 MPPT).

Om eventueel aftoppen te voorkomen: Hosola 3680MTL

[ Voor 5% gewijzigd door Pascal Saul op 21-07-2016 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik zou het touw nergens aan kunnen bevestigen, geen schoorstenen e.d.

Platen zijn met een zuignap geplaatst overigens, vandaar mijn idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...] Makkelijkst is een hesje met touw te huren https://www.boels.nl/hure...eidsharnas-valbeveiliging zo iets maar dan met een lijn van 20 meter.
Ik prefereer bewegingsvrijheid boven continu gehinderd worden door een touw...
Maar ieder zijn eigen afweging.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hallo,

Als je 3 fase hebt een fronius symo. Die kan zonder extra kosten ook naar pv output pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Rol-Co schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 08:53:
[...]

Als je 3 fase hebt een fronius symo. Die kan zonder extra kosten ook naar pv output pushen.
Bedankt voor je reactie. Heb er zelf om gevraagd, maar ik wordt nu denk ik niet echt beter van dat ik allemaal verschillende merken en types krijg aangeprezen. Ik ben afhankelijk van een installateur dus ik weet niet of hij zo alles kan leveren.

Ik wil gewoon een degelijke chinees en als de meerwaarde het waard is een duurdere SMA of SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Pascal Saul schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 23:32:
[...]

Geen van beiden :D Hosola 3000MTL

20*170 = 3400WP / 2 MPPT = 1700W van 2000W per MPPT (2*5 x 2 MPPT).

Om eventueel aftoppen te voorkomen: Hosola 3680MTL
Waarom zou jij voor een Hosola 3680MTL kiezen? wat is de meerwaarde tov de door mij genoemde omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Appie Heijn schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 18:12:
Roger :)
Je hoeft niet zoveel geks te doen in SunnyDesign en je hebt meteen een foutmelding, toch bijzonder dat ik hem niet krijg met 6x170Wp SF

Puur kijkende naar compensatie WP verbruik. Is er dan nog een voorkeur aan te duiden mbt standaard mono black vs SF?
er zijn zelf meer dingen die sunnydesign je niet vertellen helaas.
het is soms een iets te zonnig programmaatje.

de SB3600 tl21 is eigenlijk een heel normale TL omvormer.
en dat design wil het liefste 350Vmpp hebben, en kom je uit op vrijwel de zelfde rendements-grafiek.
(sma zegt 400Vmpp maar die calculeren al de daling van de Vmpp voor je in.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
(voorbeeld van ander merk, maar het zal echt niet veel uit maken.)
het belangrijkste stukje van de grafiek is eigenlijk op het moment dat je 20% vermogen hebt (dat is met bewolking) wat kan je omvormer als rendement weg zetten. ;)
dus met SF kun je beter 4x6 doen als 6x4. ;)
(gewoon breakoutbox gebruiken met diodes.)

maar begrijp wel, ik schrijf niet voor niets in mijn onder schrift: "doe mij maar niet na" ;)
jij gaat dan een flink stuk meer doen als ik. >:)
dit word flink aftoppen.

Sf vs mono is al zo vaak geschreven.
SF minder Wp per m2 maar iets meer kWh per Wp.
maar er is ook nog panasonic, dat is mono met sf in 1 paneel.
dat is duur maar geeft wel 24x170Wp vs 24x285Wp. ;)
gewoon dan een extra omvormer gebruiken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:06:
[...]

Waarom zou jij voor een Hosola 3680MTL kiezen? wat is de meerwaarde tov de door mij genoemde omvormers?
Snufje meer rendement en zeker helemaal stil! Maar als beetje geluid niet deert is omnik prima mits tl2 versie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:54:
[...]

Snufje meer rendement en zeker helemaal stil! Maar als beetje geluid niet deert is omnik prima mits tl2 versie
Hij komt in de garage te hangen, dus beetje geluid is niet erg. Die omnik is de TL2 versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Pakhaas schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:57:
[...]

Hij komt in de garage te hangen, dus beetje geluid is niet erg. Die omnik is de TL2 versie
Dan is een 4K teveel van het goede en moet je de 3K pakken.

Strings doe je dan 3x4 + 2x4 en zit je op 100%

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Omniksol-3.0k-TL2 Check List
MPPT-1
Parameter   Value   Range
Vmpp[V] 350 150 ~ 500
Impp[A] 5.85    <12
Voc [V] 495 <590
Power[W]    1856    <2040
MPPT-2
Vmpp[V] 350 150 ~ 500
Impp[A] 3.9 <12
Voc [V] 495 <590
Power[W]    1238    <2040
Total
Max.Allowed PV Power [W]    3400
Max.Allowed AC Power [W]    3300
Total Quantity of PV-module 20
Module Area [m²]    24.56
DC input power [W]  3094
DC input power/Rated DC Power [%]   100.35

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pascal Saul schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:59:
[...]

Dan is een 4K teveel van het goede en moet je de 3K pakken.

Strings doe je dan 3x4 + 2x4 en zit je op 100%

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Omniksol-3.0k-TL2 Check List
MPPT-1
Vmpp[V] 350 150 ~ 500
Impp[A] 5.85    <12
Voc [V] 495 <590
Power[W]    1856    <2040
MPPT-2
Vmpp[V] 350 150 ~ 500
Impp[A] 3.9 <12
Voc [V] 495 <590
Power[W]    1238    <2040
Total
Max.Allowed PV Power [W]    3400
Max.Allowed AC Power [W]    3300
Total Quantity of PV-module 20
Module Area [m²]    24.56
DC input power [W]  3094
DC input power/Rated DC Power [%]   100.35
Als je aftoppen leuk vind, zou ik ook de 3k adviseren :X
http://www.pvoutput.org/i...dt=20160504&gs=0&da=1&m=0

Zou een steca 4200 wat zijn voor 20x SF in strings van 5 panelen?
Of is 5 x 87 V = 435 V te weinig voor steca 4200 en kan je beter een steca 3600 pakken?

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2016 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:12

DjVe

Hatsaflats!

Hallo,

Sowieso dus een 3680 versie pakken (is ook handiger qua afzekeren in je meterkast). Ik heb met beide omvormers gewerkt en ze zijn redelijk identiek. De Sofar heeft mijn voorkeur wegens het grote scherm, SD kaart (voor dataopslag en firmware updates). Maar het zijn beide prima omvormers uit dezelfde prijs klasse. Qua aftersales is het bij Sofar prima geregeld. Bij Hosola weet ik dat niet (heb daar nog geen problemen mee gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
DjVe schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 10:35:
[...]

Sowieso dus een 3680 versie pakken (is ook handiger qua afzekeren in je meterkast). Ik heb met beide omvormers gewerkt en ze zijn redelijk identiek. De Sofar heeft mijn voorkeur wegens het grote scherm, SD kaart (voor dataopslag en firmware updates). Maar het zijn beide prima omvormers uit dezelfde prijs klasse. Qua aftersales is het bij Sofar prima geregeld. Bij Hosola weet ik dat niet (heb daar nog geen problemen mee gehad).
Heb je wel problemen gehad met Sofar?
Is die sofar te linken aan pvoutput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:59
mgroen81 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:22:
[afbeelding]
Mooie plaatjes, solaredge doet goed zn werk!

Mijn vermogen per 2 panelen op 19 juli
De stijle lijn in de ochtend is de zon die over mijn huis heen komt en de schuur pakt.
Zit met de west-kant toch meer op het noorden dan ik dacht :D

Afbeeldingslocatie: https://i1053.photobucket.com/albums/s475/looyenss/Knipsel_zps8jfma0xz.png

[ Voor 4% gewijzigd door looyenss op 22-07-2016 11:01 ]

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:26
[...]

Wellicht een beetje spuit 11 na de reacties die je gisteren al kreeg van anderen, maar het leek me wel netjes om toch nog even zelf te antwoorden met hoe ik het bedoelde :9

Je verdient het systeem wel terug natuurlijk, maar een SE systeem zonder schaduw (met allemaal dezelfde panelen met dezelfde oriëntatie) heeft een langere terugverdientijd dan een goedkoper systeem in dezelfde situatie. Dat komt doordat SE duurder is maar zonder schaduw (of combinaties van verschillende types panelen en oriëntaties) geen voordeel voor de opbrengst heeft. (Ze claimen zelf wel een paar procent bonus door kleine verschillen in prestaties tussen de panelen, maar die bonus levert SE net zo hard weer in op bewolkte dagen omdat SE niet erg efficiënt is bij weinig opbrengst.)

In tegenstelling tot wat anderen in dit topic zeggen is SE juist wel erg goed uit te breiden. Onderdimensioneren is geen probleem (komt de efficiency zelfs ten goede), maar vooral: je kunt later zonder problemen een ander type panelen aan je systeem toevoegen, of panelen op een ander dakvlak (met andere helling/oriëntatie) leggen zonder dat je een nieuwe omvormer of ongebruikte MPPT ingang nodig hebt. Waar Thijs8472, Janesh en Gasschuif dankbaar gebruik van hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:12

DjVe

Hatsaflats!

Pakhaas schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 10:52:
[...]

Heb je wel problemen gehad met Sofar?
Is die sofar te linken aan pvoutput?
Wij hebben zo'n 200 Sofars ophangen en hebben slechts 3 echte defecte gehad, waarvan 1 door blikseminslag. Bij 2 moest er een software update gedaan worden.

Wij hebben maar een paar Hosola omvormers hangen en daar heb ik geen problemen mee gehad.

Linken aan PVoutput, heb ik geen idee van. Er zit wel een datauitgang op de Sofars naast de Wi-fi connectie (en wat relais om lampjes of zoemers aan te koppelen). Dus ik vermoed dat dit wel mogelijk is. Van de Hosola weet ik het zo niet.

Qua monitoring zijn beide omvormers 100% identiek.

[ Voor 24% gewijzigd door DjVe op 22-07-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pakhaas schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 08:59:
[...]

Bedankt voor je reactie. Heb er zelf om gevraagd, maar ik wordt nu denk ik niet echt beter van dat ik allemaal verschillende merken en types krijg aangeprezen. Ik ben afhankelijk van een installateur dus ik weet niet of hij zo alles kan leveren.

Ik wil gewoon een degelijke chinees en als de meerwaarde het waard is een duurdere SMA of SE.
Voordeel op de fronius is dat hij hoog voltage aan kan voor de solar frontiers zodat je 7 of zelfs 8 in een string kan doen en de gratis logging naar pv output, dat laatste scheelt je minimaal 100,- aan logging wat je dus aan de omvormer weer kan uitgeven.
En het is ook een betere omvormer dan de andere opties.
Laat dat nou net het apparaat zijn wat het moet omzetten naar stroom, daar moet je niet op bezuinigen met zulke mooie paneeltjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Hallo,

SMA SB3600 OF 4000TL-21....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Heeft er iemand ervaring met de dunne film panelen van Qcells die op marktplaats worden aangeboden? 29,- voor 85W panelen.

Ik heb op dit moment het plan om 10 solar frontier panelen op het dak van mijn schuur bij te plaatsen waar er nu reeds 2 op liggen, echter kan ik voor zo'n 700,- euro 24 van de qcells kopen en op hetzelfde hoeveelheid Watt uitkomen (2040), de 2 huidige frontiers kan ik dan verplaatsen naar mijn afdak (samen met de steca).
Voor het monteren heb ik dezelfde hoeveelheid aan rails en haken nodig nodig, alleen wat meer kabels en schroeven.
De omvormer is een delta solivia 2.0, deze kan volgens mij ook met de aarding overweg.

Dubbele vraag:
-Hoe verhouden deze panelen zich tov. de solar frontiers?
-Wat is de kwaliteit van de panelen?
-En zien jullie een reden om het niet te doen (het is mooi dakvullend in beide gevallen)?

Pagina: 1 ... 24 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??