Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.386 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
alberthakvoort schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 08:55:
Ik zie dat je op de P405 de dunne film panelen serieel of parallel mag aansluiten

[afbeelding]

1) Het totale vermogen van de panelen het vermogen van de P405 optimizer niet overschrijdt (405W bij STC).
2) de maximale opgetelde ingangsspanning (Voc) bij de laagste temperatuur de absolute maximum ingangsspanning van de P405 (125V) niet overschrijdt.
3) de maximale opgetelde ingangsstroom de kortsluitstroom van de P405 (10A) niet overschrijdt.

Vermogen is geen probleem. de Voc blijft er ook net onder, alleen de stroom zit serieel op 10A.

Ik lees dat parallel meestal wordt toegepast, maar wat is jullie visie hierin?
het is wel Voc + temperatuur die onder de 125V moet blijven. ;)
en dat haal je niet zo te zien als je serieel doet.
59.8VX2=119.6V + temperatuur. :-(

met gewone TL omvormer mag je wel over de 10A(en dan tot de max kort sluit A), met solaredge geen idee, doen ze moeilijk over maar of het echt een probleem is?
maar zoizo als je 2x parallel doet heb je geen 10A?
eerder iets rond de 6,08A dus geen probleem.
heel soms zal de optimizer dan de kortsluitstroom krijgen. (ja heel soms in het voor jaar gebeurd dit wel eens voor een minuutje of 5.)
en parallel heb je dan 2x3,36A = 6.72A.
ruim onder de 10A. ;)

dan is het met 2x parallel in extreem geval (wat eigenlijk vrijwel nooit gebeurd.).
59.8V X 6.08A = 363.584W dus geen probleem ruimte genoeg.

edit:
mmm, wat als je er 3x parallel op 1 p405 zou zetten?
3x3,36A= 10.08, mmm dit zou dus te veel zijn.
maar
3x3.04A = 9.12A
3x kan dus net wel of net niet.
aangezien solaredge gewoon problemen heeft zodra je gaat onderdimensioneren.
omvormer zelf kan niet snel genoeg communiceren met de mpp, weet ik niet zeker of dit kan of niet kan.
strak op de letter lezen zegt van niet, maar verschil is zo klein dat ik het toch een 99,9% van slagen geef.
alleen die 0,1% kan erg lullig zijn. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 19-07-2016 09:20 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

alberthakvoort schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 08:55:
Ik zie dat je op de P405 de dunne film panelen serieel of parallel mag aansluiten

[afbeelding]
2) de maximale opgetelde ingangsspanning (Voc) bij de laagste temperatuur de absolute maximum ingangsspanning van de P405 (125V) niet overschrijdt.
Je specs laten de spannings-tc niet zien, maar er is niet veel voor nodig om over de 125V te gaan als het kouder wordt bij 2 panelen in serie.
3) de maximale opgetelde ingangsstroom de kortsluitstroom van de P405 (10A) niet overschrijdt.
Parallel kom je op 6A, in serie op 3A.

In serie is dus af te raden vanwege de spanning, parallel kan prima.
Als je 135 Wp panelen hebt mag je ze zelfs per 3 parallel doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Proton_ schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:17:
[...]

Je specs laten de spannings-tc niet zien, maar er is niet veel voor nodig om over de 125V te gaan als het kouder wordt bij 2 panelen in serie.

[...]

Parallel kom je op 6A, in serie op 3A.

In serie is dus af te raden vanwege de spanning, parallel kan prima.
Als je 135 Wp panelen hebt mag je ze zelfs per 3 parallel doen.
zie mijn berekening boven. ;)
3x parallel, ik denk ook dat het kan, maar eigenlijk zijn er meer gegevens van solaredge nodig die ze niet geven om het echt te zeggen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
Duidelijk, de bedoeling was ook parallel (zat nog te wachten op de y stekkers) maar ik denk, gooi het maar even in de groep...

Bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:01:
[...]
dan blijft alleen een accu over. _/-\o_ Ik begrijp dan niet helmaal waar je naar toe wilt.
Een accu wou ik er nog buiten laten.
Ik "zoek" een al bestaande regelaar die bij tegenfase-stroom met bv pwm stroom naar een boiler gaat sturen.
Maar bij voldoende beschikbaar vermogen een ander apparaat inschakelt en de boiler terugregelt.
Eventueel meerdere. De vriezer hoger zet. ... Zodat het net effectief alleen een spanningsreferentie is.
paulv1973 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:06:
[...]
Heb inderdaad nog een feraris. En die geef ik niet vlug op om te verzwaren naar 3x25.
3500kwh is toch een normaal verbruik voor een gezin met 2 kinderen. !!?
isoleren heb ik de hele tent al gedaan...
denk dat ik nog een warmtepompje op ht zwembad gooi om af te fakkelen. Dat verkoelt ok lekker met dit weer... 8)7
Je hebt 8500kWh productie, 3500kWh verbruik, 5000kWh over. Ik heb 1500kWh gebruikt om de gaskraan dicht te draaien. Waar gaat jouw 3500kWh extra heen? Er gaat netto toch niks het net in?
zeegerd schreef op maandag 18 juli 2016 @ 15:55:
[...] Goed om die intro/post van Anton weer even te zien.

Toevallig heb ik een kennis die een mooi groot dak (bijna O/W) heeft en eerst W (iets meer naar zuid gekeerd & zonder schaduw) wil beleggen. Hij dacht aan 27*SF170, wat mooi past en ook hun huidige verbruik vermoedelijk zal dekken.

Ofwel: 4590Wp. Met een omvormer die binnen 1 automaat blijft zit je op een factor 0,8 ofwel opbrengst van >99%, dus echt dik in orde. (16A, rond de 3700 Wac bij ca 235V --- bijv een Hosola 3680 MTL, etc.)

Beetje verlies door aftoppen en misschien daardoor een onbetaalbaar triest gevoel die pieken te moeten missen, dat is waar. ;)

Maar als je toch (iets meer) geld uitgeeft, dan misschien niet een omvormer die bijv max 4200 Wac levert? Ik kan lastig schatten of die zodanig lang meer dan 16A piekt dat een automaat eruit vliegt. Met SF voor m'n gevoel wel riskant. Toch maar een kleinere?

Overigens piekt zo'n (bijv) Hosola 3680 ook best een tijdje >4000 Wac. Hoe lang weet ik niet. Omnik doet iets van 5 minuten de max weet ik uit ervaring, daarna gaat ie terug naar 'nominal'.

Alternatief dat ivm het nog uit te breken PV-virus misschien beter is: 3-fasenomvormer zodat ie straks door kan met de rest van z'n dak (restje West en volledig Oost). ;)

Andere ideeën/tips?
Zorg dat de bedrading 20A aankan en plaats een 20A automaat. Kan je al weer wat verder. En als alles nog moet worden aangelegd, en geen bestaande bedrading wordt gebruikt, neem je meteen 4mm2. Lagere weerstand, lagere verliezen, en dat op een vaak hoog belaste groep. De extra koperprijs verdien je terug. Extra installatie kosten voor vervangen van bestaande bedrading...
Met een ferraris meter zou ik die niet vervangen en desnoods bij 1 fase blijven. Maar als er al 3 fase is...
Dre schreef op maandag 18 juli 2016 @ 19:23:
[...] Geen ervaring mee, maar wel ideeën.

Stroomtang:
ebay: 30A-SCT-013-030-Non-invasive-AC-current-sensor-Split-Core-Current-Transformer
Brugcel erachter, om de spanning gelijk te richten. Arduino laten meten en (draadloos) apparatuur laten schakelen.

ABB C11 kan ook goed. Je zou zelfs de kWh pulsjes kunnen tellen met de Arduino/ RPI/ ESP8266.
[...]
Je maakt je druk om niks voor de 16A automaat met de O/W opstelling 4590 Wp.
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Dank voor de ebay/arduino suggestie. Zat al te denken aan stroommeetweerstanden en bij tegenfase tussen spanning en stroom de boiler gaan pwm-en. Misschien doe ik dat ooit alsnog.
Proton_ schreef op maandag 18 juli 2016 @ 19:33:
Persoonlijk zou ik voor een digitale meter (al dan niet slim) gaan en aan de hand van de P1 berichten een proportioneel relais schakelen.
Binnen een sinus de boel op 0 houden heeft alleen zin als je hele huis achter een actieve PFC hangt.
"slimmemeter" komt er niet in. Proportioneel relais? Wa's da? "Dimmer"? Mijn idee heeft PFC eigenschappen.
Andre1973 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:03:
[...] Hier komt binnenkort ook een warmtepomp te hangen, en extra panelen om die 650m3 = 1300 kWh extra op te wekken. Gelijk komt er dan ook een 3x25 aansluiting i.p.v. de 1x25. Die zal best nodig zijn als de warmtepomp en de inductieplaat tegelijk aan gaan.

Helaas moet ik dan wel afscheid gaan nemen van de ferarris meter ;( ;(
Dan doe je de warmtepomp toch uit tijdens het koken? Kan de Ferraris blijven.
Let op de mppt spanning; eigenlijk voor "12V panelen". MPPT tot 28V. Geen MC4 maar schroefklem.
Voldoet vast niet aan de Europese regels.
alberthakvoort schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:08:
De uitbreiding is bijna een feit... Y splitters waren helaas niet gekomen....
[afbeelding]
16x140Wp
Heel mooi, maar wat zie ik nu? Heb je 16 vogel badjes geplaatst? O-)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 20:23
Hoi,
Wij zijn benaderd om mee te doen aan een collectief PV project. Op een rijkswaterstaat zoutloods in een aangrenzend postcodegebied wordt een groot project gepland (~1500 panelen) waar als particulier op ingeschreven kan worden. Er zitten best wat plussen en minnen aan, dus ik was benieuwd wat de mening in de groep is over dit soort projecten.

In een notendop:
https://samenzon.org
Mijn dak is niet optimaal voor meer PV op eigen huis
375 per paneel (325 voor early birds..)
Alleen de energiebelasting komt terug als rendement (12ct/kWh)
Extra financieel rendement als je klant van E.On wordt (+8ct/kWh)

Wat me aanstaat is dat ik zo op een goede locatie extra PV kan leggen.
Voor goed financieel rendement moet ik met echter langdurig gaan verbinden met E.On, een middenmoter in de groene ranglijstjes met flink wat kolencentrales. Als ik dat niet doe geef ik de kWh min of meer weg aan ze.
En ik vond de prijs per (geinstalleerd) paneel best aan de hoge kant.

Ik ben benieuwd naar ervaringen of inzichten over dergelijke constructies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
duinsel schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:42:
Hoi,
Wij zijn benaderd om mee te doen aan een collectief PV project. Op een rijkswaterstaat zoutloods in een aangrenzend postcodegebied wordt een groot project gepland (~1500 panelen) waar als particulier op ingeschreven kan worden. Er zitten best wat plussen en minnen aan, dus ik was benieuwd wat de mening in de groep is over dit soort projecten.

In een notendop:
https://samenzon.org
Mijn dak is niet optimaal voor meer PV op eigen huis
375 per paneel (325 voor early birds..)
Alleen de energiebelasting komt terug als rendement (12ct/kWh)
Extra financieel rendement als je klant van E.On wordt (+8ct/kWh)

Wat me aanstaat is dat ik zo op een goede locatie extra PV kan leggen.
Voor goed financieel rendement moet ik met echter langdurig gaan verbinden met E.On, een middenmoter in de groene ranglijstjes met flink wat kolencentrales. Als ik dat niet doe geef ik de kWh min of meer weg aan ze.
En ik vond de prijs per (geinstalleerd) paneel best aan de hoge kant.

Ik ben benieuwd naar ervaringen of inzichten over dergelijke constructies!
a daar hebben we iemand met het postcoderoos modelletje.

ten eerste, ik wil je niet aan het twijfelen maken of het wel of niet goed is.
er is meer als geld allen, maar er zijn ook regeltjes en wensen mogelijkheden etc etc etc...
zoveel dat ik het echt niet allemaal kan over zien. ;)

325€/375€ per paneel, tja dat is wel erg duur. (ik gok even dat ze 260Wp panelen gebruiken.)
325€/260Wp= 1,25€/Wp
maar dat komt een beetje door het postcoderoos model, er zitten haken en ogen aan helaas.
een normaal paneel wat je op je eigen dak legt kom je een stuk lager uit.
(duur is relatief, maar dit soort grote installaties moeten eigenlijk lukken onder de 1€/Wp, alleen er komen nog centen boven op voor andere kosten binnen het postcoderoosmodel)

er zijn gewoon geen gouden bergen in PV land.
geld verdienen is gewoon erg relatief, iedereen hier heeft zoizo meerdere jaren nodig om nieuw spul terug te verdienen, soms komen er mensen onder de 5 jaar maar meestal zit het rond de 7 jaar.

en dan is het wel erg afhankelijk wat je zelf wil wat het handigste is.
1. zelf leggen + strak inkopen + eigen dak gebruiken.
is ondanks dat het minder leuk dak is misschien wel beter om te doen.
(ik heb zelf geen zuid, maar alles oost-west hangen, maar ik krijg wel het volle pond van de opbrengst 0,18€/kWh, die krijg je niet bij het postcoderoos model zoals geschetst. dus mijn eigen dak gaat voor op het postcoderoosmodel)
2. postcoderoosmodel gebruiken.
meer zekerheid, geen reparaties hoeven uit te voeren als het niet goed gaat. etc etc...
gewoon op je gat blijven zitten en niks er voor hoeven te doen, is ook een voordeel.
maar de nadelen zijn er ook helaas.

meer persoonlijk, al is je dak nog zo slecht.
niks doen lost niks op. ;)
dakpannen hebben de slechtste opbrengst.

wil je echt alles weten, hou je maar vast, een hogere wiskunde opleiding met een flinke portie politieke kennis is dan wel nodig. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:54
Ik sta er echt van te kijken dat de efficiency van mijn installatie (oost-west) ten opzicht met een vergelijkbare installatie bij mij in de buurt op zuid-oost toch een stuk hoger is. Op een zonige dag maar een paar % hoger, maar met bewolking lopen de verschillen op in het voordeel van oost-west.
Oost-west heeft toch een soort van risico spreiding ingebouwd. (Is het in de morgen bewolkt dan heb je in de middag misschien nog watt)
http://pvoutput.org/compa...id1=30684&dt=20160719&m=0

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

mgroen81 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:07:
Ik sta er echt van te kijken dat de efficiency van mijn installatie (oost-west) ten opzicht met een vergelijkbare installatie bij mij in de buurt op zuid-oost toch een stuk hoger is. Op een zonige dag maar een paar % hoger, maar met bewolking lopen de verschillen op in het voordeel van oost-west.
Oost-west heeft toch een soort van risico spreiding ingebouwd. (Is het in de morgen bewolkt dan heb je in de middag misschien nog watt)
Volgens mij moet je dat op termijn bekijken.
Panelen vol op zuid en 30 graden zullen bij een heledere dag meer opbrengen maar als je bijv. noord/zuig hebt en sochtends is zonnig en smiddags niet dan heb je meer gehad aan de laatste opstelling.
Op termijn moet blijken hoe dat zich verhoud.
Ik heb een oost/west opstelling op nno/zzw en ik red best goede resultaten maar wel meer gemiddeld valt me op.
Ik zie mijn rendement niet gauw over de 6.5 gaan als ik dat al haal terwijl ik cijfers boven de 7 voorbij zag komen.
Op ander dagen zijn die systemen huilen en red ik 4 a 5 alsnog....
Je zou eigelijk degene met een dubbel systeem met 180 graden verschoven panelen eens op grote schaal moeten vergelijk met enkele orientatie.
De grafiek is breder maar minder hoog... geen idee of dat op hetzelfde uitkomt of beter/slechter?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mgroen81 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:07:
jep, met bewolking meer diffuse licht en dan maakt het alleen maar uit of je veel Wp hebt.
ik met mijn 5,6kWp (oost-west) op een 3kW omvormer merk het regelmatig. >:)

mijn hoogste kWh/kWp was nog op een dag met alleen maar panelen op oost.
in de middag kwamen er wat wolken maar oost ging nog een tijdje lekker door.
diffuse licht heeft soms zijn voordeel.

alleen de winter opbrengst, die valt tegen met oost west, maar ik heb ook veel last van bomen en een kerk + flat. :-(
heb je die al eens vergeleken met een zuid?

edit:
lol, ik zie nu in je pvoutput dat je nog niet veel maanden gegevens hebt :$

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 19-07-2016 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 09:20

AMDFreak

Intel is zo..

Wat volgens mij wel zo dat panelen op zuid in de wintermaanden meer opbrengen van een oost/west opstelling. En ik gok dat je onderaan de streep hetzelfde opbrengt.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:16
Iemand ervaring met omvormers van het merk Trannergy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:26

aip

wezep schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 14:04:
Ja. En tot nu toe (15 mnd) tot volle tevredenheid. Is gewoon een van de vele Chinese gerelabelde omvormers vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
wezep schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 14:04:
ja hoor, ook rond de 15 maand ervaring. Tot nu toe tevreden (alhoewel hij wel een beetje te 'klein' is voor onze installatie....). :-)

Maar prima dingetje, en wat ik vooral heb gelezen is dat ze in Australie nogal populair waren/ zijn.

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:54
migjes schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:15:
[...]

jep, met bewolking meer diffuse licht en dan maakt het alleen maar uit of je veel Wp hebt.
ik met mijn 5,6kWp (oost-west) op een 3kW omvormer merk het regelmatig. >:)

mijn hoogste kWh/kWp was nog op een dag met alleen maar panelen op oost.
in de middag kwamen er wat wolken maar oost ging nog een tijdje lekker door.
diffuse licht heeft soms zijn voordeel.

alleen de winter opbrengst, die valt tegen met oost west, maar ik heb ook veel last van bomen en een kerk + flat. :-(
heb je die al eens vergeleken met een zuid?

edit:
lol, ik zie nu in je pvoutput dat je nog niet veel maanden gegevens hebt :$
Ja ben net weer begonnen idd. Het moet idd toch op de lange termijn bekeken worden.
Wel mooi om verschillende systemen zo te kunnen vergelijken.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

onetime schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:11:
Dank voor de ebay/arduino suggestie. Zat al te denken aan stroommeetweerstanden en bij tegenfase tussen spanning en stroom de boiler gaan pwm-en. Misschien doe ik dat ooit alsnog.

[...]

"slimmemeter" komt er niet in. Proportioneel relais? Wa's da? "Dimmer"?
http://www.crydom.com/en/...ntrol-relays/mcpc-series/ of een goedkopere variant.
Inderdaad, een 20A+ dimmer met analoge ingang :)
Mijn idee heeft PFC eigenschappen.
Éérst pfc doen, dan affikken anders verhoog je je gebruik onnodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:37
Hallo,

Ik ben nieuw hier en mij aan het oriënteren voor zonnepanelen. Ik zie dat losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes in een eigen topic horen. Waar kan ik dat topic vinden? Of moet ik hiervoor zelf een topic aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Pakhaas schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 15:44:
Hallo,

Ik ben nieuw hier en mij aan het oriënteren voor zonnepanelen. Ik zie dat losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes in een eigen topic horen. Waar kan ik dat topic vinden? Of moet ik hiervoor zelf een topic aanmaken?
Ik denk dat het ook prima (althans als je meer info over het aantal etc wilt) in dit topic past :)
Als je ons wat informatie geeft zoals ligging, oriëntatie en verbruik dan kunnen we er vast wel iets van maken :)

Of wellicht een foto van het dak/huis.

[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 19-07-2016 15:47 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
MdO82 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 15:46:
[...]

Ik denk dat het ook prima (althans als je meer info over het aantal etc wilt) in dit topic past :)
Als je ons wat informatie geeft zoals ligging, oriëntatie en verbruik dan kunnen we er vast wel iets van maken :)

Of wellicht een foto van het dak/huis.
Bedankt!

Wij hebben een dak van 650cm breed en 495cm hoog. Hoogte is +/- omdat ik die niet helemaal kon meten. Hiervoor heb ik een aantal dakpannen gemeten en dat vermenigvuldigd met het aantal dakpannen die er boven zitten 8) . Wij hebben nu een verbruik van 2100kwh (2 personen) maar verwachten dat dit wel gaat stijgen mochten wij over een paar jaar kinderen krijgen + voornemen aanschaf droger etc. Daarom willen wij graag voor 3500kwh aan panelen. Ons dak staat gericht naar het zuiden en er zijn geen schaduwvlakken. Wel een dakraam.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pfXiBlL.jpg
Ons dak loopt tot een paar centimeter voorbij het pijpje.

Volgens mij komt Solar Frontier niet helemaal goed uit qua afmetingen. Wel jammer, want dat vind ik mooie panelen en rendement schijnt wel goed te zijn.

Ik heb net de volgende offerte gekregen:
Complete zonnestroomset 3920Wp

- 14 zonnepanelen Black 280Wp zonnepaneel Recom (Europa)
- Omvormer: Trannergy SGN4000TL, met 2 onafhankelijke ingangen, ideaal bij schaduw of bij 2 dakvlakken
- Montage materiaal: schuin dak, V2
- Bekabeling solarkabel
- Gratis zonnestroomset volgen via internet (t.w.v. 60 euro)

Aanleggen extra stroomgroep en omvormer aansluiten
Installeren en in werking stellen van de zonnestroomset
Gratis btw teruggave verzorgd (normaliter 114,95 euro incl btw)

Excl btw: 4.296,41

Vanavond en morgen komen er nog 2 andere aanbieders langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
Pakhaas schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 15:53:
[...]

Bedankt!

Wij hebben een dak van 650cm breed en 495cm hoog. Hoogte is +/- omdat ik die niet helemaal kon meten. Hiervoor heb ik een aantal dakpannen gemeten en dat vermenigvuldigd met het aantal dakpannen die er boven zitten 8) . Wij hebben nu een verbruik van 2100kwh (2 personen) maar verwachten dat dit wel gaat stijgen mochten wij over een paar jaar kinderen krijgen + voornemen aanschaf droger etc. Daarom willen wij graag voor 3500kwh aan panelen. Ons dak staat gericht naar het zuiden en er zijn geen schaduwvlakken. Wel een dakraam.

[afbeelding]
Ons dak loopt tot een paar centimeter voorbij het pijpje.

Volgens mij komt Solar Frontier niet helemaal goed uit qua afmetingen. Wel jammer, want dat vind ik mooie panelen en rendement schijnt wel goed te zijn.

Ik heb net de volgende offerte gekregen:
Complete zonnestroomset 3920Wp

- 14 zonnepanelen Black 280Wp zonnepaneel Recom (Europa)
- Omvormer: Trannergy SGN4000TL, met 2 onafhankelijke ingangen, ideaal bij schaduw of bij 2 dakvlakken
- Montage materiaal: schuin dak, V2
- Bekabeling solarkabel
- Gratis zonnestroomset volgen via internet (t.w.v. 60 euro)

Aanleggen extra stroomgroep en omvormer aansluiten
Installeren en in werking stellen van de zonnestroomset
Gratis btw teruggave verzorgd (normaliter 114,95 euro incl btw)

Excl btw: 4.296,41

Vanavond en morgen komen er nog 2 andere aanbieders langs.
Let even op je omvormer, aangezien je dak op zuiden staat en de omvormer volgens mij max 3680W output geeft, kan het zijn dat je best een beetje aftopt op mooie, frisse dagen. Misschien dat je denkt dat het niet zo erg is, totdat je mee wilt doen met alle statistieken en het PV virus je te pakken heeft ;)

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Sjuppie schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:16:
[...]

Let even op je omvormer, aangezien je dak op zuiden staat en de omvormer volgens mij max 3680W output geeft, kan het zijn dat je best een beetje aftopt op mooie, frisse dagen. Misschien dat je denkt dat het niet zo erg is, totdat je mee wilt doen met alle statistieken en het PV virus je te pakken heeft ;)
Bedankt.

Ik heb begrepen dat als je een lichtere omvormer kiest, je bij mooie frisse dagen wat inlevert omdat max vermogen niet wordt gehaald, maar dat je panelen het dan beter doen op bewolkte dagen met minder zon? Klopt dit verhaal?

Offerte 2:
14 Poly panelen 260 WP (wattpiek)

Systeemvermogen: 3640 wattpiek
Paneelsoort: Solarwatt poly 260 WP
Optie: JA solar Mono Black 270 wattpiek (meerprijs per paneel € 20,00 excl. BTW)
Omvormer: Fronius Primo 3.6-1 inclusief Wifi
Installatiewijze: schuindak
Montagemateriaal: roestvaststaal en aluminium
Bekabeling: 4 mm² UV bestendig solarkabel

€ 5116,-

Nog even een vraag:
Wij verbruiken nu 2100kwh en verwachten richting de 3000-3500kwh te gaan als we over een paar jaar kinderen krijgen, droger, vrouw meer thuis is etc. Alleen sporten wij ook beide veel (avonds weg), dus weet ik niet of wij ooit 3500kwh gaan halen. Kan ook best zijn dat wij op 3000kwh blijven steken. Wat adviseren jullie ons? Een installatie voor 3000kwh of 3500kwh?

[ Voor 15% gewijzigd door Pakhaas op 19-07-2016 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:19
Gewoon vol als kan en wat financieel kan lijden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Pakhaas schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:26:
Ik heb begrepen dat als je een lichtere omvormer kiest, je bij mooie frisse dagen wat inlevert omdat max vermogen niet wordt gehaald, maar dat je panelen het dan beter doen op bewolkte dagen met minder zon? Klopt dit verhaal?
Het idee achter die opmerking is dat omvormers bij lage belastingen vaak wat minder efficient werken. Dus bijvoorbeeld als je omvormer 3000W aankan, en je panelen wekken 500W op, dan wordt van die 500 bijvoorbeeld 95% omgezet in netstroom. Terwijl als ze 2500W opwekken, dan wordt misschien wel 97% omgezet in netstroom.

Natuurlijk heb je piekmomenten (zoals vandaag) maar ook veel 'dal momenten'. Dus over het geheel genomen ben je wellicht beter af als je op de dalmomenten meer efficiëntie behaalt, dan wanneer je op de piek momenten iets hogere pieken haalt.

Uiteindelijk hangt het natuurlijk van je exacte apparatuur af hoe dit precies uitpakt. De omvormer moet in elk geval wel bij de panelen passen - dus niet heel veel groter of kleiner dan het vermogen van de panelen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

mddd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:43:
[...]

Het idee achter die opmerking is dat omvormers bij lage belastingen vaak wat minder efficient werken. Dus bijvoorbeeld als je omvormer 3000W aankan, en je panelen wekken 500W op, dan wordt van die 500 bijvoorbeeld 95% omgezet in netstroom. Terwijl als ze 2500W opwekken, dan wordt misschien wel 97% omgezet in netstroom.

Natuurlijk heb je piekmomenten (zoals vandaag) maar ook veel 'dal momenten'. Dus over het geheel genomen ben je wellicht beter af als je op de dalmomenten meer efficiëntie behaalt, dan wanneer je op de piek momenten iets hogere pieken haalt.

Uiteindelijk hangt het natuurlijk van je exacte apparatuur af hoe dit precies uitpakt. De omvormer moet in elk geval wel bij de panelen passen - dus niet heel veel groter of kleiner dan het vermogen van de panelen.
Ga er maar vanuit dat een lichtere omvormer wordt aangeboden vanwege de centen.... :X

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:37
Pakhaas schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:26:
[...]

Offerte 2:
14 Poly panelen 260 WP (wattpiek)

Systeemvermogen: 3640 wattpiek
Paneelsoort: Solarwatt poly 260 WP
Optie: JA solar Mono Black 270 wattpiek (meerprijs per paneel € 20,00 excl. BTW)
Omvormer: Fronius Primo 3.6-1 inclusief Wifi
Installatiewijze: schuindak
Montagemateriaal: roestvaststaal en aluminium
Bekabeling: 4 mm² UV bestendig solarkabel

€ 5116,-
Wat een geld joh, dat kan echt veel goedkoper, zelfs compleet geinstalleerd. Even zoek en je hebt het voor 4700 euro, nog 800 euro BTW terugvragen, dat scheelt terugverdienjaren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
No Hands schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:49:
[...]

Wat een geld joh, dat kan echt veel goedkoper, zelfs compleet geinstalleerd. Even zoek en je hebt het voor 4700 euro, nog 800 euro BTW terugvragen, dat scheelt terugverdienjaren.
Ja die vond ik ook veel te duur. Die 4700 is incl btw?

Wat vinden jullie van de 1e offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
paulv1973 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:46:
Ga er maar vanuit dat een lichtere omvormer wordt aangeboden vanwege de centen.... :X
Lichter is goedkoper idd. Dat moet je natuurlijk ook meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ja incl. btw, vandaar dat ik erbij zeg dat je nog 800 btw kunt terugvragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
reneeke1970 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:36:
Gewoon vol als kan en wat financieel kan lijden
Het kan financieel wel. Maar is dat ook aantrekkelijk, als je niet al de kwh verbruikt en misschien ooit gaat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pakhaas schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 15:53:
[...]

Wij hebben een dak van 650cm breed en 495cm hoog. Hoogte is +/- omdat ik die niet helemaal kon meten.
Mijn dak is ook 495 hoog.
Je hebt best kans dat SF gewoon past hoor.
Je kan altijd een beetje smokkelen.
http://imgur.com/LEF9yp4
http://imgur.com/DpF6VVp

Dit is mijn noord dak by the way. :)

En aan den andere kant vlnr:
http://imgur.com/iSHeXKi

ECsolar 1580 x 1060
Senersun 1640 x 992
ECsolar 1580 x 1060

(de PV verslaafde woont in het midden)

Keus genoeg dus.
Pakhaas schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:51:
[...]

Het kan financieel wel. Maar is dat ook aantrekkelijk, als je niet al de kwh verbruikt en misschien ooit gaat gebruiken?
Ik hield dit jaar 1111 kWh over. Mooie vergoeding voor verkregen bij VDB zonnecollectief
Komend jaar zit het in mijn l/w warmtepomp.

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2016 17:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Ik zou het in elk geval even uitrekenen met een Excel sheetje.

Alles tot je eigen verbruik levert je (voorlopig iig) net zoveel op als je voor je stroom betaalt, dus zeg maar 19 cent. Daarboven minder. 10 of 11 cent. Dus daardoor wordt je terugverdientijd langer.

Het is alsnog geen weggegooid geld - je verdient het wel terug. Maar wel langzamer.
En tenslotte, financiële overwegingen zijn natuurlijk niet het enige wat telt, je legt ze misschien ook wel neer uit een beetje 'groen zijn'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

mddd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:56:
[...]

Ik zou het in elk geval even uitrekenen met een Excel sheetje.

Alles tot je eigen verbruik levert je (voorlopig iig) net zoveel op als je voor je stroom betaalt, dus zeg maar 19 cent. Daarboven minder. 10 of 11 cent. Dus daardoor wordt je terugverdientijd langer.

Het is alsnog geen weggegooid geld - je verdient het wel terug. Maar wel langzamer.
En tenslotte, financiële overwegingen zijn natuurlijk niet het enige wat telt, je legt ze misschien ook wel neer uit een beetje 'groen zijn'.
:X

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Pakhaas schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:50:
[...]

Ja die vond ik ook veel te duur. Die 4700 is incl btw?

Wat vinden jullie van de 1e offerte?
Even een tegengeluid: pay peanuts, get monkeys. Die rennen zo het dak op met wat panelen, maar ondersteuning kan er niet vanaf.
Zonder steiger is goedkoper, maar zou ik echt niet aanraden.
Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, dan kan dat prima: zelf doen is goed te doen en met spul van Marktplaats houd je reserves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Proton_ schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:11:
[...]

Even een tegengeluid: pay peanuts, get monkeys. Die rennen zo het dak op met wat panelen, maar ondersteuning kan er niet vanaf.
Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, dan kan dat prima: zelf doen is goed te doen en met spul van Marktplaats houd je reserves.
Eens. Wij gaan dan ook niet voor de laagste prijs maar de combi kwaliteit voor een betaalbare en redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht wat overbodig maar omdat mijn opbrengst ernstig achter bleef bij die van vorig jaar ben ik toch eens naar mijn panelen gaan kijken, ik dacht dat door de hevige regenval alles wel enigszins schoon bleef maar de hele onderste rij cellen was bedekt met groene aanslag. :X
Weggepoetst en ik haal met 1960Wp ineens een paar kW meer op per dag... Jammer dat ik er nu pas achter kom maar door prive omstandigheden helaas niet veel eerder tijd om ernaar te kijken. (en een beetje lui :+ )

Dus mensen met platdakconstructies met geringe hellingshoek (5 tot 10 graden), schoonhouden die panelen. :P
Niet om reclame te maken maar vanaf morgen is er voor €20,56 inclusief BTW een raamwasset van Sorbo in de aanbieding bij de Makro (normale prijs €29,95) en daar kun je mooi ook de ramen op je bovenverdieping mee doen. 8)

Ben ik alleen nog op zoek naar een oplossing om water wat efficiënter af te voeren van de panelen, de aanslag lijkt veroorzaakt te zijn door de combi: zon + stilstaand water = alg. Zou het bijv. zinnig zijn om een sleufje te frezen in de omlijsting? Voor het water natuurlijk wel maar kan een paneel daarvan beschadigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
migjes schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 08:28:
[...]

ik ken de solvia niet zo goed maar ik kan wel een goede gok maken.
dit klink als een probleem op de AC kant van de omvormer.

de AC voltage en ferquency worden regelmatig te laag. :?

oplossing die je eerst moet testen:
draai alle schroeven eens een keertje goed aan tussen de omvormer en de meter kast.
een verbinding kan na een aantal jaren te slecht worden en dit soort problemen veroorzaken.
hopelijk is het dan al opgelost en hoeven we niet verder te kijken. ;)

(wees wel verstandig om de groep of zelfs het huis even stroom vrij te maken.
werkt wel zo prettig. >:) )
Probleem gevonden aan de AC kant idd, een extra geplaatste noodschakelaar zag er niet zo goed meer uit.
Het gemonteerde exemplaar is wat te licht uitgevoerd, moet soms tot 16kW doorheen.
Plaatje: http://imgur.com/gKSLC4E

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Emcee schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 19:53:
[...]

Probleem gevonden aan de AC kant idd, een extra geplaatste noodschakelaar zag er niet zo goed meer uit.
Het gemonteerde exemplaar is wat te licht uitgevoerd, moet soms tot 16kW doorheen.
Lijkt me eerder een probleem met niet goed aangedraaid en slecht kontakt.
Als ik al zie hoe ze zijn gestript.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Of op de isolatie vastgeschroefd.
Dit is de tweede anekdote hier waarbij frequentie-errors gelogd worden bij een slecht contact.
Dus als je die ziet -> alles natrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...]Het kan financieel wel. Maar is dat ook aantrekkelijk, als je niet al de kwh verbruikt en misschien ooit gaat gebruiken?
Zeker tot 2020 kan je je overschot ook gebruiken om de gasrekening te verlagen. Ik zou maximaal gaan.
Electrische fiets, auto, waterkoker, etc, all-electric. Het komt er aan.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Emcee schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 19:53:
[...]

:X

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robnieuw
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:08
Hallo,

ik heb zonnepanelen laten leggen en wil nu de belasting terug vragen.
Mag ik ook gebruik maken van de kleineondernemersregeling?

dat zou betekenen dat ik nog eens 1345 extra mag aftrekken.

Ik hoor het graag

Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staat hier niks bij?
Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robnieuw
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:08
Moet u in een jaar € 1.345 of minder btw betalen? Dan hoeft u helemaal geen btw meer te betalen. Verwacht u dit ook de komende jaren? U kunt dan ontheffing voor administratieve verplichtingen aanvragen. U hoeft dan ook geen btw-aangifte meer te doen. U leest meer daarover bij Ontheffing administratieve verplichtingen.
Vermindering verrekenen in uw aangifte.

@Auitdehaag. Ik mag het aftrekken en moet dan belasting aangifte doen als ondernemen
Dankjewel voor de link

Of niet doen en dan geen administratieve handelingen.

Robert

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik zou het niet doen, dan blijf je onbekend bij de belasting... :+

Je bent nu toch geen ondernemer?
Met de BTW aangifte (terug vragen) val je onder de klein ondernemers regeling.
Gezien je nooit meer dan 1345 euro gaat verdienen met je paneeltjes...mag je daarna vrijstelling aanvragen.
Dus ja, gewoon doen en dan vrijstelling aanvragen.

(leg ik het zo goed uit? Ik kom nog uit de subsidie tijd...)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2016 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:06:
Ik zou het niet doen, dan blijf je onbekend bij de belasting... :+

Je bent nu toch geen ondernemer?
Met de BTW aangifte (terug vragen) val je onder de klein ondernemers regeling.
Gezien je nooit meer dan 1345 euro gaat verdienen met je paneeltjes...mag je daarna vrijstelling aanvragen.
Dus ja, gewoon doen en dan vrijstelling aanvragen.

(leg ik het zo goed uit? Ik kom nog uit de subsidie tijd...)
Ik moet je als ondernemer kenbaar maken bij de belastingdienst.
Niet dat je echt ondernemer bent (al verkoop je stroom ;) ).

Je doet dan als ondernemer btw aangifte voor het terugvragen van je btw en stuurt erna een brief voor ontheffing.

Hopelijk heb ik het goed zo ;)

https://www.milieucentraa...zonnepanelen-terugvragen/

[ Voor 6% gewijzigd door MdO82 op 19-07-2016 21:22 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-dj
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 22:58
Beste tweakers, ik heb een vraag. Afgelopen week 13 Solarwatt 270 glas-glas panelen laten plaatsen. 3,51 KWP met een solaredge se3000 omvormer en optimizers. Dak is schuin ongeveer 45 graden, panelen liggen praktisch op het zuiden zonder schaduw.

Ik heb berekeningen en correcties gezien dat dit systeem 2,9 kWh zou moeten doen. (85% van 3510). Nu met deze mooie dagen heb ik maximaal 2,74 kWh (12:30 uur). In totaal heb ik vandaag 22,38 kWh opgewekt, gisteren en eergisteren ook. Zaterdag zijn ze pas laat aangezet.

Haal ik nu wel het maximale uit mijn panelen? Is dit wat ik ervan mag verwachten of zou het meer op moeten leveren. Of is dit niet te zeggen op basis van deze gegevens?

Hoe kun je berekenen wat de verwachte opbrengst op jaarbasis is? 22 kWh x 365 is ruim 8000 kWh maar dat is natuurlijk niet realistisch 😉

PSN: IS_DJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
i-dj schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:09:
Beste tweakers, ik heb een vraag. Afgelopen week 13 Solarwatt 270 glas-glas panelen laten plaatsen. 3,51 KWP met een solaredge se3000 omvormer en optimizers. Dak is schuin ongeveer 45 graden, panelen liggen praktisch op het zuiden zonder schaduw.

Ik heb berekeningen en correcties gezien dat dit systeem 2,9 kWh zou moeten doen. (85% van 3510). Nu met deze mooie dagen heb ik maximaal 2,74 kWh (12:30 uur). In totaal heb ik vandaag 22,38 kWh opgewekt, gisteren en eergisteren ook. Zaterdag zijn ze pas laat aangezet.

Haal ik nu wel het maximale uit mijn panelen? Is dit wat ik ervan mag verwachten of zou het meer op moeten leveren. Of is dit niet te zeggen op basis van deze gegevens?

Hoe kun je berekenen wat de verwachte opbrengst op jaarbasis is? 22 kWh x 365 is ruim 8000 kWh maar dat is natuurlijk niet realistisch 😉
als je echt geen schaduw heb kom je op 3500/3700 kWh, door de warmte is je piek niet zo hoog ,maak je geen zorgen .zal even kijken bij buurman ,moment....

Die heeft met 3.4kwp 18.5 kW binnen gehaald met piek van 2300 watt vandaag met zelfde dak als jij

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 19-07-2016 22:16 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De hitte is je vijand
Mijn 2400WP set doet vandaag 1860watt op 45 graden ZZW

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Proton_ schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:11:
[...]

Want jij weet over wie ik het heb? Ik wil slechts aangeven dat het slim is om goed rond te kijken omdat prijzen nogal verschillen. Je moet uiteindelijk kiezen voor de partij waarbij jij je het beste voelt, of dat nou op prijs gebaseerd is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands

Heeft je leverancier je niet voorgerekend wat het in een jaar gaat opbrengen aan kWh? Dan moet je daar het eerste jaar wat vertrouwen in hebben en niet na een paar dagen bang worden dat je het niet halen gaat :)
Als je vandaag 22kWh hebt kun je in december wel gane hebben dat je maar 500W op een dag ophaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-dj
reneeke1970 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:14:
[...]

als je echt geen schaduw heb kom je op 3500/3700 kWh, door de warmte is je piek niet zo hoog ,maak je geen zorgen .zal even kijken bij buurman ,moment....

Die heeft met 3.4kwp 18.5 kW binnen gehaald met piek van 2300 watt vandaag met zelfde dak als jij
Snelle conclusie van deze niet representatieve steekproef is dus dat mijn systeem ongeveer gelijkwaardige resultaten laat zien, ook de resultaten van revolution bekeken. Warmte is dus echt de bottleneck.

Bedankt voor de reacties. Ik ben iets geruster en in vind het ieder geval prachtig om te zien hoe mijn "domme" meter achteruit holt 😀
No Hands schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:33:
[...]

Heeft je leverancier je niet voorgerekend wat het in een jaar gaat opbrengen aan kWh? Dan moet je daar het eerste jaar wat vertrouwen in hebben en niet na een paar dagen bang worden dat je het niet halen gaat :)
Het is meer onwetenheid denk ik. Ik kan niet inschatten of het systeem naar behoren presteert. Ik ben mij bewust dat dit wel goede dagen zijn, maar blijkbaar toch niet goed genoeg (te warm). Volgens de installateur zou ik hiermee ongeveer quitte kunnen draaien (3600 kWh). Ga er dan nu maar vanuit dat het goed komt 😬

[ Voor 31% gewijzigd door i-dj op 19-07-2016 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-dj
-

[ Voor 100% gewijzigd door i-dj op 19-07-2016 22:44 . Reden: Dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Oke vanavond is een adviseur langs geweest.

Optie 1:
16 solar Frontier op schuindak + vier op platte garage dak. Setje goed voor 3500kwh. Beide naar zuiden en geen schaduw. Omvormer: Goodwe 3600.
4600 ex btw. Dit systeem kan ook met optimizers en Solar Edge. Komt er +/- 500 bij. Hij zegt GIS doen het beter bij weinig zon, dus beter als salderen eraf gaat en je de stroom direct moet gebruiken.

Andere adviseur komt morgen. Hij zegt 14 mono black 280wp op schuindak waar optimizers al in zitten. Setje goed voor 3500kwh. Op duitse omvormer. Morgen hoor ik de merken. Uitbreidbaar systeem. Hij zegt met sf is opbrengst per m2 minder dus hou je geen ruimte over voor uitbreiding.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Rol-Co schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 05:33:
[...]

Kan best, de 25A laten verzwaren naar 35A , en dan kan je best koken en een wp.
Hmm, de inductieplaat kan 7200 W trekken, en de boiler die bij de warmtepomp zit heeft ook nog een apart element van 7500W dat apart aan kan. daarnaast is de warmtepomp 2 kW.
Dus als dat allemaal ooit tegelijk aan gaat, gaat gelijk alles uit op 1 fase.
Het extra element van 7500W is om de boiler (150 liter) extra te verwarmen mocht dat nodig zijn als de warmte pomp uit staat (te koud, stuk, onderhoud), of er extra warm water nodig is (visite die blijft slapen en douchen). grotere boiler past niet hier helaas. En ik wil niet moeten kiezen tussen warm douchen en warm eten.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Pakhaas schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 23:13:

Optie 1:
16 solar Frontier op schuindak + vier op platte garage dak. Setje goed voor 3500kwh. Beide naar zuiden en geen schaduw. Omvormer: Goodwe 3600.
4600 ex btw. Dit systeem kan ook met optimizers en Solar Edge. Komt er +/- 500 bij. Hij zegt GIS doen het beter bij weinig zon, dus beter als salderen eraf gaat en je de stroom direct moet gebruiken.

Andere adviseur komt morgen. Hij zegt 14 mono black 280wp op schuindak waar optimizers al in zitten. Setje goed voor 3500kwh. Op duitse omvormer. Morgen hoor ik de merken. Uitbreidbaar systeem. Hij zegt met sf is opbrengst per m2 minder dus hou je geen ruimte over voor uitbreiding.

Tips?
Eén tip is voldoende.
Verdiep je in de materie. Lees dit topic goed door, ook de oudere versies. Kost wat tijd, maar je heb dan meer kennis van PV dan de beide genoemde adviseurs. Als je er geen tijd in wilt steken, kies dan diegene waar je zelf het beste gevoel bij heeft. Dat is dan voor jouw de beste keus.

[ Voor 15% gewijzigd door drielp op 20-07-2016 01:57 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Andre1973 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 00:09:
[...]

Hmm, de inductieplaat kan 7200 W trekken, en de boiler die bij de warmtepomp zit heeft ook nog een apart element van 7500W dat apart aan kan. daarnaast is de warmtepomp 2 kW.
Dus als dat allemaal ooit tegelijk aan gaat, gaat gelijk alles uit op 1 fase.
Het extra element van 7500W is om de boiler (150 liter) extra te verwarmen mocht dat nodig zijn als de warmte pomp uit staat (te koud, stuk, onderhoud), of er extra warm water nodig is (visite die blijft slapen en douchen). grotere boiler past niet hier helaas. En ik wil niet moeten kiezen tussen warm douchen en warm eten.
7500W element enkel fase? Welk systeem is dat dan? , dat zal het totaal zijn denk ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:45

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Optie 1:

Tips?
Als je geen schaduw hebt, dan biedt solaredge geen hogere opbrengst. Wel logging per paneel en daardoor wat handige extra's, maar daarvan moet je zelf bezien of je dat de meerprijs waard vind.

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Optie 1:

Tips?
Hoeveel mtr ligt je dakraam uit de kant? (linkerkant en bovenkant)
Met 14 panelen heb je een tetris dak?
2x 6 portrait en 2 erboven in landscape?

Neem dan panelen van 1580 hoog, dan kan je er 16 kwijt in portrait.
Heb je geld teveel dan neem je de BenQ Sunforte's.
Maar ECsolar 275 Wp is een betere keuze voor de portomonee.

Maar ook 16 panelen van 1640 hoog passen, met een beetje smokkelen. Zie mijn foto's.

Ik had je een DM gestuurd.
SE niet nodig, en SF levert niet de kWh van de 16 mono's

Neem een SMA 5000 TL-21, dan kan je daarmee in de toekomst nog verder uitbouwen op je platdak in oost/west met SF.
Maak niet dezelfde fout als ik, 12 panelen plaatsen in landscape terwijl er 14 in portrait passen.
Lege dakpannen leveren niks op. Naderhand veranderen kost altijd geld (als je dezelfde panelen überhaupt nog kan krijgen)
Je hebt enkelfase? In geval van 3-fase wordt het weer ietsjes anders.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2016 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Ik zit met een aantal vragen over een installatie voor een nieuw huis wat we willen laten bouwen.

Het wordt een punt dak met de nok lijn van Zuid/Oost (135) naar Noord/West (305), dus een van de zijkanten wijst naar Zuid/West (225) en de andere naar Noord/Oost (45) -- tussen haakjes de hoek op de kaart waar Noord 0 is.

De dakvorm is een Trapezium en onderkant is 7 meter breed.
De dakhoek is ongeveer 45 graden.
Dak begint boven 1e verdieping, dus rond de 5,50 meter hoog.

Het huis van de buren komt zoals het er nu naar uitziet iets van 10 meter van de goot af en wordt een 2 onder 1 kap die NO - ZW georienteerd is
Met wat geluk loopt de zonboog in het slechtste geval net over hun daklijn heen of is schaduw anders minimaal
De bouwer quote 3 PV panelen als een van de maatregelen om aan de EPC norm te voldoen.

Het leek mij maar handig om dan de installateur die dat moet gaan doen te polsen of hij niet gelijk meer panelen van mijn keuze wil ophangen. Dak doorvoer, extra groep etc. moet toch al allemaal gemaakt worden, en zijn kosten heb ik toch standaard heb, en dit verrekenen valt denk ik tegen.

1) ik neem aan dat alles op het dakvlak richting ZW gaat komen en ik niets te zoeken heb op NO.
2) Geen dakramen nemen aan deze kant en de schoorsteen laat ik ook maar vervallen.

Er zal wel minimal een lucht pijp moeten komen (CV aan/afvoer en Balansventilatie aan en afvoer maar wellicht zijn die te combineren en gedeeltelijk aan de NO kant (aanvoer voor koele lucht)

Aangezien we nu rond de 5000 KW verbuik zitten (4 personen) zullen zonnepanelen wel gaan helpen, maar op dit trapezium dak kan ik er niet echt veel plaatsen. Ik zal weinig te salderen hebben denk ik.

Dan levert met elke KW/h 18 cent besparing op omdat ik die niet hoeft in te kopen lijkt me ?

Er gaat ofwel een enkele of dubbele garage komen met plat dak. is daar een hoek van 30 graden aan te bevelen mocht ik er zonnepanelen op willen zetten?

Moet ik deze dan Zuid richten, of kan ik ze ook Zuid/West plaatsen ? (rendement lijkt hoger als ik Zuid neem i.p.v. Zuit/West.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
drielp schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 01:54:
[...]

Eén tip is voldoende.
Verdiep je in de materie. Lees dit topic goed door, ook de oudere versies. Kost wat tijd, maar je heb dan meer kennis van PV dan de beide genoemde adviseurs. Als je er geen tijd in wilt steken, kies dan diegene waar je zelf het beste gevoel bij heeft. Dat is dan voor jouw de beste keus.
Hallo,

Bedankt voor de tip. Ik ben bang dat ik hier niet genoeg kennis van kan krijgen aangezien ik niet zo technisch ben. Ik zal proberen de materie mij zo goed mogelijk tot mij te nemen, maar geen idee of dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jacovn schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:07:
Ik zit met een aantal vragen over een installatie voor een nieuw huis wat we willen laten bouwen.
**knipje**
epc panelen zijn niet tof, niet dat de panelen niet goed zijn, maar er word dus bezuinigt op andere delen van het huis en men behaald nog de epc normen, terwijl die andere dingen eigenlijk belangrijker zijn als de panelen. ;)

belangrijkste met het bouwen van een huis is dan je een loze leiding laat leggen naar de plaats waar de omvormer komt, de panelen zijn gewoon beter later toe te voegen aan het huis.
aan het epc excuus heb je eigenlijk helemaal niks. :-(

er zijn zelfs mensen hier die hebben hun panelen op noord liggen.
(zolang de dakhoek maar niet te stijl word gaat het niet eens slecht.)
een combi maken met 1 omvormer met 2x mpp, en dan meer Wp als W omvormer.
is ook een zeer goede mogenlijkheid, zolang je maar de 5000kWh haalt dan zit je goed. ;)

elke kWh die je opwekt, hoef je gewoon weg niet te betalen.
check je contrackt wat de prijs is, maar een 18ct/kWh klinkt wel vrij normaal.
(pas als je meer opwekt per jaar als je per jaar gebruikt, dan krijg je er kolenfooi voor, ook helemaal niet fout maar wel minder.)

je krijgt ook nog een heffingskorting, van +/-314€ ex btw, dus ook als je 0 kWh per jaar gebruikt omdat je alles zelf opwekt, blijf je die korting krijgen (letop dat je hem inc BTW krijgt) dus een elektra rekening die de - in gaat is goed mogelijk, word meestal verrekend met de gas rekening.

verder: begin niet aan PV, voor je het weet wil je meer panelen op dak en betaal je helemaal geen energie rekening meer. >:)
zeer verslavend dat spulletje. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 07:06:
[...]

Hoeveel mtr ligt je dakraam uit de kant? (linkerkant en bovenkant)
Met 14 panelen heb je een tetris dak?
2x 6 portrait en 2 erboven in landscape?

Neem dan panelen van 1580 hoog, dan kan je er 16 kwijt in portrait.
Heb je geld teveel dan neem je de BenQ Sunforte's.
Maar ECsolar 275 Wp is een betere keuze voor de portomonee.

Maar ook 16 panelen van 1640 hoog passen, met een beetje smokkelen. Zie mijn foto's.

Ik had je een DM gestuurd.
SE niet nodig, en SF levert niet de kWh van de 16 mono's

Neem een SMA 5000 TL-21, dan kan je daarmee in de toekomst nog verder uitbouwen op je platdak in oost/west met SF.
Maak niet dezelfde fout als ik, 12 panelen plaatsen in landscape terwijl er 14 in portrait passen.
Lege dakpannen leveren niks op. Naderhand veranderen kost altijd geld (als je dezelfde panelen überhaupt nog kan krijgen)
Je hebt enkelfase? In geval van 3-fase wordt het weer ietsjes anders.
Hallo,

Ik krijg vanavond de offertes van de adviseur die gisteren avond was. Hij had het over alle panelen in portrait.

Wat zouden jullie doen, alle panelen op het schuine dak en niets op het platte garagedak, of juist wel kiezen voor de GIS panelen en daardoor wat op het garagedak moeten zetten.

Ik heb je DM gelezen, dank daarvoor. Ik zag pas gisteren avond laat dat het een DM betrof :D. Helaas heb ik (nog) te weinig kennis op daar inhoudelijk wat op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
prein2 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 06:56:
[...]

Als je geen schaduw hebt, dan biedt solaredge geen hogere opbrengst. Wel logging per paneel en daardoor wat handige extra's, maar daarvan moet je zelf bezien of je dat de meerprijs waard vind.
De adviseur zei ook dat een solaredge niet nodig is, maar ik vond de optie voor 500 euro meer wel leuk eigenlijk. Meer inzicht in de panelen en bij degeneratie worden niet alle panelen daarin meegetrokken. De adviseur dacht wel dat die 500 euro in de looptijd wel terug wordt verdiend. Wat is jullie mening hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:57

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:23:
[...]

epc panelen zijn niet tof, niet dat de panelen niet goed zijn, maar er word dus bezuinigt op andere delen van het huis en men behaald nog de epc normen, terwijl die andere dingen eigenlijk belangrijker zijn als de panelen. ;)

belangrijkste met het bouwen van een huis is dan je een loze leiding laat leggen naar de plaats waar de omvormer komt, de panelen zijn gewoon beter later toe te voegen aan het huis.
aan het epc excuus heb je eigenlijk helemaal niks. :-(
Ik zie je dit op zich vaker voorstellen, maar je kan deze huizen over het algemeen niet zonder die panelen kopen. Zonder de panelen voldoen ze niet aan de EPC norm, dus mogen ze niet opgeleverd worden.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
TFHfony schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:25:
[...]

Ik zie je dit op zich vaker voorstellen, maar je kan deze huizen over het algemeen niet zonder die panelen kopen. Zonder de panelen voldoen ze niet aan de EPC norm, dus mogen ze niet opgeleverd worden.
Juist, die gedachte had ik ook al gekregen. Vandaar ook maar met de standard instalateur proberen te regelen dacht ik. Dan worden alle aanpassingen gedekt onder de totale garantie. Dus lekkage of weet ik wat heb ik dan 1 contact voor die maar alles moet regelen.

Ik moet nog met de bouwer samen alles doorspreken.
Dan komen ook de douche WTW en de balansventilatie met WFW ter sprake.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
[...]

dus ze bouwen een slecht huis en compenseren dat met wat PV.
je bent gewoon beter af met een goed huis (met wel goede isolatie) dan die paar panelen die hangen aan veranderende regels zoals salderen. :-(
en in de epc berekening wegen de panelen gewoon veel te zwaar mee. ;)

of te wel, als je een huis bouwt, zorg dan voor goede isolatie. (goede isolatie betekend niet wat de huidige norm is, maar een stuk beter als de norm.)
als je bouwt kun je dat goed doen, nader hand is tobben en nooit zo goed als bij de bouw.
dat tegen over dat je PV wel goed nader hand kunt toevoegen aan het huis.

en dan heb je ook nog de maffe regels van een bouw club, vraag maar eens na wat 1 paneel extra kost.
dat is schrikken. ;)

vaak is het interessanter om alle panelen die bij de bouw zijn gelegd weer te verwijderen en gewoon weg over nieuw te beginnen.
slechte tvt, en bezuinigt op andere zaken die niet hadden gemoeten. 8)7
jacovn schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:36:
[...]

Juist, die gedachte had ik ook al gekregen. Vandaar ook maar met de standard instalateur proberen te regelen dacht ik. Dan worden alle aanpassingen gedekt onder de totale garantie. Dus lekkage of weet ik wat heb ik dan 1 contact voor die maar alles moet regelen.

probeer gewoon je EPC te halen met de douche WTW en de balansventilatie met WTW .
desnoods wat betere kozijnen etc etc etc...
(mischien kun je wel voor een warmte pomp gaan, dus met elektra je huis verwarmen, in plaats van gas of stads verwarming :? dan kun je de gehele energie rekening op 0€ krijgen.)
je hebt dan een beter huis.

voor PV heb je alleen maar een paar loze buizen nodig waar de omvormer komt te hangen.
de Pv voeg je later wel toe.

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 20-07-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
lama... :)

[ Voor 99% gewijzigd door TFHfony op 20-07-2016 09:49 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:44
Mhh, die pvoutput krijg ik niet aan de praat. Ik had een mooie scriptje voor de synology gevonden, maar dat werkt helaas niet. Ik ga er ook niet apart een pi voor aanschaffen. Dan maar alleen stats via de homewizard.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
TFHfony schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:48:
[...]

Heel mooi, maar de meeste mensen bouwen zelf geen huis. Vrijwel alle huizen komen uit een bestaand project. Dus je koopt het huis MET panelen, of je koopt het huis NIET. Andere opties zijn er gewoon niet.
Na de koop kan je de zooi zo laten zoals het is, of overwegen de boel er af te trekken en er een fatsoenlijke set op te leggen. Daarna kan je kijken of je de oude set kan verkopen of op een andere locatie kan leggen.

Als je een bepaald huis echt wil kopen, ga je dat niet laten afketsen op een paar 1000 euro vanwege wat veel te dure panelen. Gewoon er op laten knallen zonder meerwerk en paar maanden later zelf de boel aan (laten) passen.
Ja dat is inderdaad optie 2 voor me.
Als de groep naar de omvormer en de dakdoorvoer er is, is de vervanging van de installatie minder moeilijk geworden lijkt me.

Echter als de installateur wel mee wil werken is het wellicht een optie om hem direct maar geode dingen te laten aanleggen. Desnoods de standaard 3 panelen en een betere omvormer erin regelen ook nog een optie.

Ik ga ook informeren naar 3 voudig glas gelijk. Ben het er wel mee eens dat de basis isolatie gelijk goed moet.

Het is geen project, we hebben een kavel en zijn zelf opdrachtgever.
migjes schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:39:
(mischien kun je wel voor een warmte pomp gaan, dus met elektra je huis verwarmen, in plaats van gas of stads verwarming :? dan kun je de gehele energie rekening op 0€ krijgen.)
je hebt dan een beter huis.

voor PV heb je alleen maar een paar loze buizen nodig waar de omvormer komt te hangen.
de Pv voeg je later wel toe.
Daar zit ik ook wel aan te denken. Dan maar een Lucht/water warmte pomp en vloerverwarming.
Zou me meer gaan om de geringe koeling dan gas er total uit krijgen.

Mijn vrouw wil verder nier op electra koken, dus gas houden we toch al. Dan maar zo weinig mogelijk gebruiken..

[ Voor 23% gewijzigd door jacovn op 20-07-2016 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:23:
[...]

Die andere dingen zijn wel moeilijk en duurder dan panelen. Dus vandaar dat vele nieuwbouw projecten 2 of 4 panelen op het dak hebben. Anders moet de spouw dikker, of je moet houtskelet gebruiken. Allemaal dingen dien de gemiddelde bouwer/aannemer niet snapt of niet wil snappen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
jacovn schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:52:
[...]
Mijn vrouw wil verder nier op electra koken, dus gas houden we toch al. Dan maar zo weinig mogelijk gebruiken..
Zo'n exemplaar had ik hier ook. Maar nu ze inductie heeft, wil ze nooit gas meer,.
Alle gemakken van gas, maar het ziet er mooier uit, is sneller en makkelijker schoon te maken. Ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:25:
[...]

De adviseur zei ook dat een solaredge niet nodig is, maar ik vond de optie voor 500 euro meer wel leuk eigenlijk. Meer inzicht in de panelen en bij degeneratie worden niet alle panelen daarin meegetrokken. De adviseur dacht wel dat die 500 euro in de looptijd wel terug wordt verdiend. Wat is jullie mening hierover?
onzin op alle fronten al zullen de se fans gelijk gaan steigeren. Kost zelfs alleen meer geld want als je uit wilt breiden kost veel geld. Een gewone omvormer kun je zo paar panelen bij zetten ,zeker als je cigs gebruikt want die zitten meestal in groepje van vier tekens parallel dus groep van vier klik je er zo bij en die groepjes van vier mogen verschillende richtingen of hellingshoek hebben dus je kunt overal uitbreiden zoals dakkapel garage carport hout hok ,daken op Noord enz ........

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
[...]

Terugverdienen? Nooit...
Als je het wilt doen omdat je de extra inzicht leuk vind: Prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
reneeke1970 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:59:
[...]

onzin op alle fronten al zullen de se fans gelijk gaan steigeren. Kost zelfs alleen meer geld want als je uit wilt breiden kost veel geld. Een gewone omvormer kun je zo paar panelen bij zetten ,zeker als je cigs gebruikt want die zitten meestal in groepje van vier tekens parallel dus groep van vier klik je er zo bij en die groepjes van vier mogen verschillende richtingen of hellingshoek hebben dus je kunt overal uitbreiden zoals dakkapel garage carport hout hok ,daken op Noord enz ........
Oke dus stel ik klap 16 SF op het schuine dak met GoodWe 3600 + 4 op het garagedak, dan kan ik later als het moet altijd nog uitbreiden?

Nu zitten we met zijn 2en op 2100kwh en verwachten (met uitbreiding + droger + nieuwe keuken en inductiekoken etc) naar de 3500kwh te gaan. Dus uitbreiding is eerst niet nodig, maar je weet nooit hoe het over 10 jaar is.

Ik zal even wat foto's van het dak en garagedak maken zodat jullie een beter beeld hebben van de situatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
lol, ik had wel even gelezen wat je had verwijderd.
ik snap ook wat je bedoeld (en je hebt gedeeltelijk wel gelijk, het is gewoon lullig dat het zo is.), maar je hebt dus wel de keuze.
maar dan moet je wel stevig in de schoenen staan. (die bouw clubs zijn erg machtig, en maken daar gebruik van.)
probleem is dan meestal wel, dat zonder PV de epc behalen je een +/-1000€ bespaard, maar je hebt dan wel snel een 3000€ meer kosten hebt.
dat vind een klant meestal niet leuk.
maar uiteindelijk ben je nog steeds beter af op de lange termijn. ;)
geen afhankelijkheid van salderen is daar een voorbeeld van.
als je een huis bouwt, dan is het wel de bedoeling dat die daar een +/-80 jaar staat.
hoe optimistisch je ook naar salderen kijkt, na 80 jaar is dat meerdere malen veranderd.
jacovn schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:52:
[...]

Ja dat is inderdaad optie 2 voor me.
Als de groep naar de omvormer en de dakdoorvoer er is, is de vervanging van de installatie minder moeilijk geworden lijkt me.

Echter als de installateur wel mee wil werken is het wellicht een optie om hem direct maar geode dingen te laten aanleggen. Desnoods de standaard 3 panelen en een betere omvormer erin regelen ook nog een optie.

Ik ga ook informeren naar 3 voudig glas gelijk. Ben het er wel mee eens dat de basis isolatie gelijk goed moet.
het is altijd afwachten wat ze van plan zijn.
maar is hier al meerdere keren langs gekomen en elke keer schrik ik weer van die prijzen die ze voor extra PV vragen.

maar check wat je voor elkaar kunt krijgen zonder PV, wie weet lukt het om de epc dan toch te halen.
misschien iets duurder, maar het bespaart beter op de lange termijn. ;)

edit:
op dit moment is het hebben van een gas aansluiting beter als het niet hebben van een gas aansluiting.
hoe krom het ook klinkt, maar kortingen zijn gewoon groter als kosten. 8)7
(dit zal vast niet heel lang zo blijven, kan het me gewoon niet voor stellen dat dit houdbaar is voor die bedrijven.)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 20-07-2016 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Dit is de situatie.

Idee is dus 16 SF op het schuine dak (650cm lang en 495cm hoog) en 4 op het garagedak. Daar zouden in de toekomst voor het slaapkamer raam nog wel wat bij kunnen mocht dat nodig zijn.

http://imgur.com/QglAliy
http://imgur.com/ad7swbj
http://imgur.com/a/bELQ3

Het garagedak is 9m lang en op het diepe stuk 5mdiep en op het minder diepe stuk (voor het slaapkamer raam 3m diep)

Alles gericht op het zuiden zonder schaduw van bomen of afvoerpijpjes

[ Voor 25% gewijzigd door Pakhaas op 20-07-2016 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Optie 1:
4600 ex btw. Dit systeem kan ook met optimizers en Solar Edge. Komt er +/- 500 bij.
Hij zegt GIS doen het beter bij weinig zon, dus beter als salderen eraf gaat en je de stroom direct moet gebruiken.

Tips?
GIS en en andere dunnefilm panelen hebben een relatief hoge interne weerstand, waardoor ze bij hoge stroom relatief hoge verliezen hebben. Als je het andersom bekijkt, en uitgaat van de hoge opbrengst doen ze het natuurlijk relatief goed bij lagere instraling. Tot zover over Wp vs jaaropbrengst.

Ik heb een voorkeur voor meer gelijkmatige opbrengst. Is gewoon beter. In alle opzichten. Dunnefilm panelen helpen daarbij. (ik heb ze zelf niet, wist er toen nog niet genoeg vanaf)

Oost-West is ook gelijkmatiger. Door hoe het dak is, heb ik dat wel. Kan je met of zonder optimizers niet 8 panelen O-W op je garage kwijt? De extra stroom kan je gebruiken om gas te minderen.

Wil je per paneel loggen en je vindt dat €500 waard, ok. Maar wat je hier weergeeft als "adviseur" (= verkoper) mening klopt wel ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:09

PeaceNlove

Deugleuter

Ik kom er even niet meer uit:
Ik heb een SolarEdge omvormer en van de leverancier een aanmeldlink gekregen voor het activeren van mijn account op https://monitoring.solaredge.com, so far so good, ik krijg mooie grafiekjes. Nu wil ik diezelfde grafieken ook in mijn Domoticz hebben en daarvoor moet ik dan een site API-key hebben. Ik kan alleen nergens vinden waar ik die API key zou kunnen genereren / opvragen.
Iemand die dit al wel voor elkaar heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
onetime schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:17:
[...]

GIS en en andere dunnefilm panelen hebben een relatief hoge interne weerstand, waardoor ze bij hoge stroom relatief hoge verliezen hebben. Als je het andersom bekijkt, en uitgaat van de hoge opbrengst doen ze het natuurlijk relatief goed bij lagere instraling. Tot zover over Wp vs jaaropbrengst.

Ik heb een voorkeur voor meer gelijkmatige opbrengst. Is gewoon beter. In alle opzichten. Dunnefilm panelen helpen daarbij. (ik heb ze zelf niet, wist er toen nog niet genoeg vanaf)

Oost-West is ook gelijkmatiger. Door hoe het dak is, heb ik dat wel. Kan je met of zonder optimizers niet 8 panelen O-W op je garage kwijt? De extra stroom kan je gebruiken om gas te minderen.

Wil je per paneel loggen en je vindt dat €500 waard, ok. Maar wat je hier weergeeft als "adviseur" (= verkoper) mening klopt wel ongeveer.
Ik ben ook een voorstander (denk ik) van GIS panelen door de betere spreiding van opbrengst. Vooral wanneer het salderen er in de toekomst mogelijk afgaat. Dan zit ik niet in de zomer met een overschot waar ik niets mee doe en heb ik in de winter/herfst ook nog een beetje opbrengst.

Ik heb foto's geplaatst van de situatie.

Ik zou 4 panelen op het garagedak naar het oosten kunnen richten. Dan heb ik daar vanaf zonsopkomst tot 14:00 uur volledig zon op. Vanaf een ongeveer 12:00 uur heb ik hem op de panelen gericht naar het zuiden.
Zelf ben ik ook voorstander van meer spreiding. Denk dat ik dat liever heb dan een hogere totale opbrengst, vooral omdat wij toch nog met die panelen een overschot hebben van 1500kwh. Tevens kan ik ze op het schuinedak altijd verschuiven neem ik aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Pakhaas op 20-07-2016 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 20:15

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

PeaceNlove schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:19:
Ik kom er even niet meer uit:
Ik heb een SolarEdge omvormer en van de leverancier een aanmeldlink gekregen voor het activeren van mijn account op https://monitoring.solaredge.com, so far so good, ik krijg mooie grafiekjes. Nu wil ik diezelfde grafieken ook in mijn Domoticz hebben en daarvoor moet ik dan een site API-key hebben. Ik kan alleen nergens vinden waar ik die API key zou kunnen genereren / opvragen.
Iemand die dit al wel voor elkaar heeft?
Moet je leverancier je geven...
SolarEdge API?

[ Voor 3% gewijzigd door ElMacaroni op 20-07-2016 10:22 ]

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:15:
Dit is de situatie.

Idee is dus 16 SF op het schuine dak (650cm lang en 495cm hoog) en 4 op het garagedak. Daar zouden in de toekomst voor het slaapkamer raam nog wel wat bij kunnen mocht dat nodig zijn.

http://imgur.com/QglAliy
http://imgur.com/ad7swbj
http://imgur.com/a/bELQ3

Het garagedak is 9m lang en op het diepe stuk 5mdiep en op het minder diepe stuk (voor het slaapkamer raam 3m diep)

Alles gericht op het zuiden zonder schaduw van bomen of afvoerpijpjes
Dat is wel zoals ik het zou doen ja, maar dan je plat dak alles Oost west want geeft meer opbrengst en leuke spreiding met je schuin dak op zuid. Mits het met de maten uitkomt natuurlijk .vier solar frontier geven 360 volt welke ideaal is voor bijna iedere omvormer, die vier moeten in zelfde richting kijken ,andere groepen van vier komen parallel te staan en mogen andere kanten van de hemel bekijken ,alleen bij meer dan vier parallel moet je extra diode plaatsen maar dit stelt niks voor .is er alleen de vraag neem je nu kleine omvormer of maatje groter met oog op de toekomst

Ter aanvulling als je omvormer hebt met meerdere mpp dan kun je per mpp verschillende aantallen aanhouden ,ipv groepen van vier , groepjes van drie in serie. Het is maar net wat het mooiste uitkomt op je dak

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 20-07-2016 10:42 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Ik zie bijna niemand de SF Powersets nemen, heeft dat een reden?

Wegens vorm van het plat dak is het maximale wat ik kan leggen 2x7 SF170 in O-W. Omdat het dus 7 panelen zijn in een string, wil ik dus een SF Powerset nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Ik zie je dit op zich vaker voorstellen, maar je kan deze huizen over het algemeen niet zonder die panelen kopen. Zonder de panelen voldoen ze niet aan de EPC norm, dus mogen ze niet opgeleverd worden.
Zou het niet fijn zijn als de mogelijkheid nog bestaat om het wel voor elkaar te krijgen? Betere isolatie?
jacovn schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:36:
[...]Juist, die gedachte had ik ook al gekregen. Vandaar ook maar met de standard instalateur proberen te regelen dacht ik. Dan worden alle aanpassingen gedekt onder de totale garantie. Dus lekkage of weet ik wat heb ik dan 1 contact voor die maar alles moet regelen.

Of dit. Maar geen excuus panelen bij niewbouw.

[ Voor 39% gewijzigd door onetime op 20-07-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
loyske schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:41:

Wegens vorm van het plat dak is het maximale wat ik kan leggen 2x7 SF170 in O-W. Omdat het dus 7 panelen zijn in een string, wil ik dus een SF Powerset nemen.
Zijn er maar zat die zon set hebben. Het moet met zon standaard pakket maar net uitkomen op je dak ,als je andere aantallen wilt zul je het zelf moeten samen stellen wat overigens niet veel uitmaakt in de kosten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pakhaas schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:20:
[...]

Ik ben ook een voorstander (denk ik) van GIS panelen door de betere spreiding van opbrengst. Vooral wanneer het salderen er in de toekomst mogelijk afgaat. Dan zit ik niet in de zomer met een overschot waar ik niets mee doe en heb ik in de winter/herfst ook nog een beetje opbrengst.

Ik zou 4 panelen op het garagedak naar het oosten kunnen richten. Dan heb ik daar vanaf zonsopkomst tot 14:00 uur volledig zon op. Vanaf een ongeveer 12:00 uur heb ik hem op de panelen gericht naar het zuiden.
Zelf ben ik ook voorstander van meer spreiding. Denk dat ik dat liever heb dan een hogere totale opbrengst, vooral omdat wij toch nog met die panelen een overschot hebben van 1500kwh. Tevens kan ik ze op het schuinedak altijd verschuiven neem ik aan.
Die conclusie dat je in de winter ook nog een beetje opbrengst met verschillende hellingshoeken hebt is niet geheel juist. (10x niks is nog niks)
Zowel winter als zomer levert je schuindak het meeste op tov je platdak. Ligt simpelweg meer Wp op in een ideale stand. Oke, in de zomer een overschot, maar in de winter heb je het harder nodig bij saldeerafschaffing.

Hoewel ik ook gecharmeerd ben van SF, zou ik juist monopanelen monteren op je schuindak.
Simpelweg omdat het meer kWh oplevert en je, je platdak kan gaan gebruiken in de toekomst voor uitbreiding en spreiding.
Dan zou ik op je platdak wel SF weg leggen. Bij slechte hellingshoek en invalshoek en diffuus licht, doen die het ook prima. En heb je dus meer spreiding als salderen ophoudt. Maar dat is nu niet nodig.

Maar omdat ze dus minder kWh per m2 leveren zou ik eerder kiezen voor mono op je schuindak.

Ik ben all-electric en dan is elke kWh welkom.
En hier staat een batterijtje binnen 4 jaar.

Doe gewoon wat je zelf het beste/mooiste vind, maar wees bewust dat de SF minder kWh oplevert op je schuindak dan mono.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2016 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
onetime schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:43:
[...]

Zou het niet fijn zijn als de mogelijkheid nog bestaat om het wel voor elkaar te krijgen? Betere isolatie?
Dat gaat een aannemer niet doen bij complete projecten. Dit kan wel als je in de vrije sector zelf een huis bouwt. Als een aannemer 30 - 50 min of meer dezelfde huizen gaat wegzetten, gaat hij geen nieuwe EPC berekeningen uitvoeren voor 1 woning en allerlei grote dingen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelJunkie
  • Laatst online: 12-05 12:53
Hallo allemaal,

Ik lees dit topic al even mee. Ik probeer namelijk wat wijzer te worden in de wereld van de PV zonnepanelen. De openingspost heeft daar een grote bijdrage aan geleverd, waarvoor mijn dank aan de TS :).

Mijn interesse komt voor uit het feit dat wij een nieuwbouw huis gaan zetten, en wij graag de duurzame investering willen doen om een (volledig) dakdeel van zonnepanelen te voorzien. Ons dak zit pal op het zuiden (van oost naar west noemen we dat?) dus dat is (volgens mij?) perfect. We zijn wel op zoek naar een oplossing die er "mooi" uit ziet. Ik heb gekeken naar geïntegreerde zonnepanelen maar hier schijnen toch nogal wat haken en ogen aan te zitten (lekkage, koeling). Ik denk dat we dus gaan voor naadloze panelen op het pannendak gaan. Ik wil het zo egaal/gelijk/gecentreerd mogelijk, het oog (en de vrouw ;) ) wil natuurlijk ook wat!

Ik vind het moeilijk om te bepalen wat en bij wie ik zou moeten "shoppen" voor mijn totaaloplossing. Ik wil het zo duurzaam mogelijk (natuurlijk vind ik hobbyen wel leuk, maar het moet vooral goed werken). We verwachten lang in ons nieuwe huis te blijven wonen, dus ik denk dat ik voor hoge kwaliteit wil gaan. Ik lees echter wel dat de "goedkopere Chinese" wel meer opbrengst / € hebben; kan iemand mij hier misschien meer over vertellen? Het eventueel vervangen van de panelen na x-jaar zou niet zo'n probleem zijn als het namelijk veel scheelt.

Zoals jullie begrijpen heb ik alle kans het "in één keer goed te doen" omdat wij nieuwbouw (vrijstaand) bouwen, kan ik alles doen zoals ik het zelf wil. Zoals jullie misschien ook begrijpen is de markt inmiddels zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer goed zie. Hoe zouden jullie het aanpakken in mijn situatie?

Om jullie een indicatie te geven van de afmetingen, de breedte van de woning zal ongeveer 8 meter worden en de lengte ongeveer 11. We denken een dak te nemen van 45 graden (ligt nog niet vast).

Ik hoop dat er mensen zijn die het leuk vinden om hun ideeën te delen!

Wat ik zelf heb gevonden: ik ben erg gecharmeerd van Sun Power (X21) panelen. Deze zijn alleen wel erg aan de prijs. Zou dit een goede investering zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
loyske schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:41:

nop, heeft geen enkele reden.
behalve dat de benaming powerset een marketing term is die het verhaal een beetje lastig maken.
sommige powersets zijn echt helemaal perfect en sommige zijn gewoon gemiddeld of niet speciaal.

grofweg neem een stecagrid XXXX met een aantal SF panelen en je hebt een powerset.
maar de omvormer kun je ook vervangen voor een fronius XXXX en je hebt precies het zelfde.

maar je wil dus SF met stringen van 7 panelen, dan heb je een omvormer nodig die een hoge V aan kan.
stecagrid of fronius zijn dan voorbeelden.
(daar hebben wij de powerset benaming niet voor nodig.)

(maar dat is echt niet het maximale wat je kan leggen hoor.
neem 14x panasonic
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-285/
ongeveer de zelfde maat, meer Wp, en net zo als SF meer kWh per Wp. >:)
niet goedkoop, maar kwaliteit kost gewoon geld.
veel opbrengst is altijd leuk voor de toekomst, zeker nu we een beetje geholpen worden om het huis elektrisch te verwarmen.
met dat in het hoofd, kan nu goedkoop straks eigenlijk duurkoop zijn. ;)
zeker als je weinig ruimte hebt. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Pakhaas schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:20:
[...]

Oost-West kan je ook gebruiken om meer panelen op een dak te leggen dan er anders op passen.
Leg eerst je grote dak vol. Zorg dat je wat ruimte hebt op je omvormer, en leg het platte dak later of meteen O-W vol.
Plat is makkelijker om zelf te doen.
Ik heb de grafieken van GIS en mono/poly niet op die manier bekeken, dus ik weet niet hoeveel het bijdraagt aan spreiding. Gebruik je overschot om de gasrekening aan te vallen!
PixelJunkie schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:58:
Hallo allemaal,

Ik lees dit topic al even mee. Ik probeer namelijk wat wijzer te worden in de wereld van de PV zonnepanelen. De openingspost heeft daar een grote bijdrage aan geleverd, waarvoor mijn dank aan de TS :).

Mijn interesse komt voor uit het feit dat wij een nieuwbouw huis gaan zetten, en wij graag de duurzame investering willen doen om een (volledig) dakdeel van zonnepanelen te voorzien. Ons dak zit pal op het zuiden (van oost naar west noemen we dat?) dus dat is (volgens mij?) perfect. We zijn wel op zoek naar een oplossing die er "mooi" uit ziet. Ik heb gekeken naar geïntegreerde zonnepanelen maar hier schijnen toch nogal wat haken en ogen aan te zitten (lekkage, koeling). Ik denk dat we dus gaan voor naadloze panelen op het pannendak gaan. Ik wil het zo egaal/gelijk/gecentreerd mogelijk, het oog (en de vrouw ;) ) wil natuurlijk ook wat!

Ik vind het moeilijk om te bepalen wat en bij wie ik zou moeten "shoppen" voor mijn totaaloplossing. Ik wil het zo duurzaam mogelijk (natuurlijk vind ik hobbyen wel leuk, maar het moet vooral goed werken). We verwachten lang in ons nieuwe huis te blijven wonen, dus ik denk dat ik voor hoge kwaliteit wil gaan. Ik lees echter wel dat de "goedkopere Chinese" wel meer opbrengst / € hebben; kan iemand mij hier misschien meer over vertellen? Het eventueel vervangen van de panelen na x-jaar zou niet zo'n probleem zijn als het namelijk veel scheelt.

Zoals jullie begrijpen heb ik alle kans het "in één keer goed te doen" omdat wij nieuwbouw (vrijstaand) bouwen, kan ik alles doen zoals ik het zelf wil. Zoals jullie misschien ook begrijpen is de markt inmiddels zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer goed zie. Hoe zouden jullie het aanpakken in mijn situatie?

Om jullie een indicatie te geven van de afmetingen, de breedte van de woning zal ongeveer 8 meter worden en de lengte ongeveer 11. We denken een dak te nemen van 45 graden (ligt nog niet vast).

Ik hoop dat er mensen zijn die het leuk vinden om hun ideeën te delen!

Wat ik zelf heb gevonden: ik ben erg gecharmeerd van Sun Power (X21) panelen. Deze zijn alleen wel erg aan de prijs. Zou dit een goede investering zijn?
Je bent al gecharmeerd van prijzige panelen. Kijk een naar SolarFrontier. Zijn mooi. Leg je dakvlak er helemaal mee vol.
Heb je stroom over gebruik je dat in de warmtepomp. Het wordt een energie-plus woning, toch? 8) O-)
(een dak op het zuiden is waarschijnlijk een Noord-Zuid dak, zoals een Oost-West dak vlakken heeft op Oost en West.)

[ Voor 49% gewijzigd door onetime op 20-07-2016 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
PixelJunkie schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:58:
het is mooi spul, maar wel duur, hellaas.

maar het gaat niet om de panelen eigenlijk.
het belangrijkste is de omvormer gecombineerd met de panelen. ;)

voorbeeld:
omvormer:
+/- standaard model, niks speciaals.
deze wil het liefste iets van 350Vmpp van de panelen krijgen. ;)
http://shop.winkelman-zon...a-smart-3000-tl-wifi.html

die kun je vullen met dit paneel:
http://shop.winkelman-zon...-2-black-zwart-frame.html
die levert een 32Vmpp dus wil je er een +/-12 op de omvormer hangen.
12X32=384Vmpp (dichtbij de 350Vmpp genoeg)
(is LG je nog te duur, dan kan dit ook:
http://www.zonnekompassho...merisolar-260wp-poly.html
werkt ook met een Vmpp in de buurt van de 32Vmpp.)
(12x is optimum met deze omvormer met deze panelen, maar werkt ook wel leuk met 7 tot 13X. ;)
ik heb zelf 10X op vergelijkbare omvormer.)

of je pakt dit paneel:
(dit is ook sunpower, maar dan van een ander merk)
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html
alleen die levert een 54,7Vmpp dus 12x is teveel voor de omvormer en doe je.
7x54.7=382.9Vmpp (dichtbij de 350Vmpp genoeg)
(je zou dan weer wel 2x7x327Wp kunnen doen.
maar dan wil je eigenlijk wel een zwaardere omvormer. >:) )

en dan is het kijken welke omvormer het beste past bij het dak en de ruimte die je hebt.
(en nog veel kleine andere trukjes die je hebt natuurlijk ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 20-07-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelJunkie
migjes schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:16:
[...]

het is mooi spul, maar wel duur, hellaas.

maar het gaat niet om de panelen eigenlijk.
het belangrijkste is de omvormer gecombineerd met de panelen. ;)

voorbeeld:
omvormer:
+/- standaard model, niks speciaals.
deze wil het liefste iets van 350Vmpp van de panelen krijgen. ;)
http://shop.winkelman-zon...a-smart-3000-tl-wifi.html

die kun je vullen met dit paneel:
http://shop.winkelman-zon...-2-black-zwart-frame.html
die levert een 32Vmpp dus wil je er een +/-12 op de omvormer hangen.
12X32=384Vmpp (dichtbij de 350Vmpp genoeg)
(is LG je nog te duur, dan kan dit ook:
http://www.zonnekompassho...merisolar-260wp-poly.html
werkt ook met een Vmpp in de buurt van de 32Vmpp.)
(12x is optimum met deze omvormer met deze panelen, maar werkt ook wel leuk met 7 tot 13X. ;)
ik heb zelf 10X op vergelijkbare omvormer.)

of je pakt dit paneel:
(dit is ook sunpower, maar dan van een ander merk)
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html
alleen die levert een 54,7Vmpp dus 12x is teveel voor de omvormer en doe je.
7x54.7=382.9Vmpp (dichtbij de 350Vmpp genoeg)
(je zou dan weer wel 2x7x327Wp kunnen doen.
maar dan wil je eigenlijk wel een zwaardere omvormer. >:) )

en dan is het kijken welke omvormer het beste past bij het dak en de ruimte die je hebt.
(en nog veel kleine andere trukjes die je hebt natuurlijk ;) )
Bedankt voor je reactie :)

Mocht ik voor de BENQ gaan, kan ik dan van eenzelfde kwaliteit uit gaan als Sun Power? Dan kan ik er van uit gaan dat ik er 30 jaar mee kan doen? Of is dat te gemakkelijk gezegd?

Misschien een stomme vraag maar hoe weet ik hoeveel Vmpp de omvormer kan handlen? Dat staat er namelijk niet bij op de site. Stel ik roep iets geks, ik zou 18 (volgens mij mijn hele dak) van die BENQ panelen nemen, wat voor omvormer zou er dan bij passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PixelJunkie schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:33:
[...]

Mocht ik voor de BENQ gaan, kan ik dan van eenzelfde kwaliteit uit gaan als Sun Power? Dan kan ik er van uit gaan dat ik er 30 jaar mee kan doen? Of is dat te gemakkelijk gezegd?

Misschien een stomme vraag maar hoe weet ik hoeveel Vmpp de omvormer kan handlen? Dat staat er namelijk niet bij op de site. Stel ik roep iets geks, ik zou 18 (volgens mij mijn hele dak) van die BENQ panelen nemen, wat voor omvormer zou er dan bij passen?
Even een sidenote:
Waarom zou je er 30 jaar mee willen doen?
Over 10 jaar zijn ze allang achterhaald door nieuwe.
Daarom kies ik juist niet de duurste prijsklasse. Als je het geld er voor over hebt, prima... gewoon doen.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2016 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
PixelJunkie schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:33:
[...]

30 jaar is wel een beetje kort voor de panelen, ik geef je een grote kans dat ze veel langer mee gaan.
(alleen er kan veel gebeuren in 30 jaar tijd, misschien valt er wel een kraan op het huis, lol is niet onmogenlijk in Nederland. ;) )

benQ gebruikt de cellen die door sunpower worden gemaakt. (grof gezegd)
alleen het frame er omheen is van benQ, maar is net zo goed.
(alternatief voor sunpower/benQ is panasonic hit panelen. komt ongeveer op het zelfde uit)

ik ga niet iedere berekening zo maar even doen, dat zou mijn leven hier onmogenlijk maken. ;)
ga eens spelen met het hulp programmaatje van sma:
http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/
(en je hoeft niet perse sma te gebruiken, zo speciaal zijn die dingen nu ook weer niet, wel duur.)

grof gesteld 3 soorten omvormers te verkrijgen:
1. 3-fase omvormers, willen graag 720Vmpp. en kunnen natuurlijk erg veel W doen.
(bij grof weg meer als 4kWp begint dat leuk te worden.)
2. 1-fase TL omvormer die willen rond de 350Vmpp, maar een 200 tot 400 lukt ook vaak wel.
3. 1-fase omvormers die nooit minder mogen hebben als 350Vmpp

en vele uitzonderingen natuurlijk.

(probeer ook eens te werken met solarfrontier panelen.
heel veel Vmpp weinig Ampp per paneel.
totaal ander type paneel dus.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelJunkie
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:47:
[...]

Even een sidenote:
Waarom zou je er 30 jaar mee willen doen?
Over 10 jaar zijn ze allang achterhaald door nieuwe.
Daarom kies ik juist niet de duurste prijsklasse. Als je het geld er voor over hebt, prima... gewoon doen.
Dit is dus precies waar ik een discussie/mening over wil horen. Beter (mindere) Chinese kopen om over 5-10 jaar te vervangen? Ik moet zelfs eerlijk zeggen, ik wil "zo min mogelijk" uitgeven maar ik schroom niet "zo veel als nodig" uit te geven. Haha lekker cryptisch. Wat ik wil zeggen is; ik wil er het geld voor vrijmaken maar ik ben op zoek naar de beste "bang for the buck"!! :*)

@migjes
Bedankt voor je aanvulling. Ik kan weer aan mijn huiswerk :)

[ Voor 5% gewijzigd door PixelJunkie op 20-07-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PixelJunkie schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:57:
[...]

Dit is dus precies waar ik een discussie/mening over wil horen. Beter (mindere) Chinese kopen om over 5-10 jaar te vervangen? Ik moet zelfs eerlijk zeggen, ik wil "zo min mogelijk" uitgeven maar ik schroom niet "zo veel als nodig" uit te geven. Haha lekker cryptisch. Wat ik wil zeggen is; ik wil er het geld voor vrijmaken maar ik ben op zoek naar de beste "bang for the buck"!! :*)
bang voor de buck is niet handig.

kijken naar hoeveel je gebruikt is al een stuk belangrijker.
(je krijgt alleen maar het volle pond van 18ct per kWh als je het zelf gebruikt, met overschot word het snel 6-11ct per kWh)

maar je gebruik bestraat niet alleen uit elektra, waarschijnlijk ook nog gas, maar dat kun je weer vervangen door eigen geproduceerde kWh's waardoor er nog meer geld te besparen valt. >:)
(etc etc, begin niet aan PV voor je het weet ben je verslaaft en wil je nog meer Wp >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik zit vast aan total zwarte panelen anders gaat de vrouw steigeren vrees ik.
Ze wilde nooit zonnepanelen, maar nu lijkt ze er wel aan te moeten.

Had deze gevonden op vergelijk site: Solar Frontier SF170-S
Die komt in deze thread ook wel veel voor.

En dan maar een Solar Frontier omzetter erbij of een Steca (zelfde ding voor zover ik heb gezien)

Vrees dat ik het wel duidelijk moet hebben voor ik met die bouower om tafel zit, want als ik niet precies weet wat ik wil komt het er vast niet van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:56
Even hard gaan sparen voor meer panelen.
Gisteren een "nieuw in de doos" Delta Solivia" 2.0 TR G4 binnen gekregen (voor 150,- niet gek dacht ik zo).
Kan ik mooi 12x SF170 aan hangen in 3 strings van 4 en kunnen de steca's het nieuwe (af)dak op (letterlijk ;-) met nog eens 4x SF170.

de Delta heeft overigens 3x DC in met MC4 stekkers, precies voor de 3 strings dus.

[ Voor 19% gewijzigd door Sneezzer op 20-07-2016 12:21 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:45

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

terugverdienen.. daar zijn de meningen over verdeeld. SolarEdge claimt dat ze 6% betere opbrengst hebben op een schaduwloos dak. Waar ze dat vandaan halen zegt niemand. Per paneel optimaliseren heeft echt wel wat voordeel: Het iets betere paneel zal ietsje meer produceren en hetzelfde geldt voor als een paneel iets warmer wordt dan een andere bijvoorbeeld. Maar of je daar 6% mee wint?

Monitoren per paneel is wel leuk en inderdaad zie je dan sneller mocht er ergens iets mis zijn. Het is jouw investering, dus dat voordeel moet je voor je zelf inschatten. Puur om TVT moet je het niet doen, maar er zijn vaak meer zaken dan TVT alleen.
[...]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:16:
Ik zit vast aan total zwarte panelen anders gaat de vrouw steigeren vrees ik.
Ze wilde nooit zonnepanelen, maar nu lijkt ze er wel aan te moeten.

Had deze gevonden op vergelijk site: Solar Frontier SF170-S
Die komt in deze thread ook wel veel voor.

En dan maar een Solar Frontier omzetter erbij of een Steca (zelfde ding voor zover ik heb gezien)

Vrees dat ik het wel duidelijk moet hebben voor ik met die bouower om tafel zit, want als ik niet precies weet wat ik wil komt het er vast niet van.
Hier helpen ze je graag hoor. :)

Heb je iets van afmetingen, ligging van het dak(en), Schaduw? (met SF minder belangrijk)
Eventueel een fototje?
Hoeveel kWh verbruik je nu per jaar? (en hoeveel gas? >:) )

Never mind, had je al gepost... :O

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2016 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
migjes schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:59:
[...]

nop, heeft geen enkele reden.
behalve dat de benaming powerset een marketing term is die het verhaal een beetje lastig maken.
sommige powersets zijn echt helemaal perfect en sommige zijn gewoon gemiddeld of niet speciaal.

grofweg neem een stecagrid XXXX met een aantal SF panelen en je hebt een powerset.
maar de omvormer kun je ook vervangen voor een fronius XXXX en je hebt precies het zelfde.

maar je wil dus SF met stringen van 7 panelen, dan heb je een omvormer nodig die een hoge V aan kan.
stecagrid of fronius zijn dan voorbeelden.
(daar hebben wij de powerset benaming niet voor nodig.)

(maar dat is echt niet het maximale wat je kan leggen hoor.
neem 14x panasonic
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-285/
ongeveer de zelfde maat, meer Wp, en net zo als SF meer kWh per Wp. >:)
niet goedkoop, maar kwaliteit kost gewoon geld.
veel opbrengst is altijd leuk voor de toekomst, zeker nu we een beetje geholpen worden om het huis elektrisch te verwarmen.
met dat in het hoofd, kan nu goedkoop straks eigenlijk duurkoop zijn. ;)
zeker als je weinig ruimte hebt. )
Iedere keer als ik denk dat ik eruit ben kom jij weer met nieuwe oplossingen haha.
Wat kost zo'n panasonic paneel?

Wil graag met PV beginnen op plat dak van de garage. 14x SF170 zou nu mijn eigen verbruik afdekken.
Later als er eens een warmtepomp oid gaat komen, wil ik het dak van het huis op zuidwesten ook nog vol leggen maar dan moet eerst de dakkapel er zijn.
Vandaar dat ik "klein en goedkoop" wil beginnen ;)
Pagina: 1 ... 23 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??