Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.383 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
Pinin schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 11:09:
Ik heb een kleine vraag, die ook in wat andere fora kunnen, maar ik plaats hem hier.

Voor ons vakantiehuisje in Spanje (!) wil ik een aantal uur een lampje laten branden in de avond/nacht.
Ik heb een zonnepaneel van 12V 6W max. en ben van plan om een 8Ah (20C) accu (AGM) te halen.
Een simpele charger/timer heb ik al gekocht.

Mijn vragen:
1. klopt het dat ik 20uur 0,4A kan onttrekken. en dus 2x3W lampjes geen probleem zou moeten zijn voor een uur of 6. (3W bij 12V =0,25A)
2. de laadtijd: klopt het dat het paneel (12V 6W max) laad met 0,5A en dus 16uur over doet om de accu van leeg naar vol te laden? (8A/0,5=16)

Natuurlijk zijn dit theoretische waarden, en heb ik te maken met verliezen in de lader, weerstand in kabel en zonintensiteit, maar het gaat mij vooral of mijn rekenwijze klopt.
Wat bedoel je met Charger/timer?

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Pinin schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 11:09:
Ik heb een kleine vraag, die ook in wat andere fora kunnen, maar ik plaats hem hier.

Voor ons vakantiehuisje in Spanje (!) wil ik een aantal uur een lampje laten branden in de avond/nacht.
Ik heb een zonnepaneel van 12V 6W max. en ben van plan om een 8Ah (20C) accu (AGM) te halen.
Een simpele charger/timer heb ik al gekocht.

Mijn vragen:
1. klopt het dat ik 20uur 0,4A kan onttrekken. en dus 2x3W lampjes geen probleem zou moeten zijn voor een uur of 6. (3W bij 12V =0,25A)
2. de laadtijd: klopt het dat het paneel (12V 6W max) laad met 0,5A en dus 16uur over doet om de accu van leeg naar vol te laden? (8A/0,5=16)

Natuurlijk zijn dit theoretische waarden, en heb ik te maken met verliezen in de lader, weerstand in kabel en zonintensiteit, maar het gaat mij vooral of mijn rekenwijze klopt.
Een paar vraagjes:

- is de verlichting voor binnen of buiten?
- wil je erbij kunnen lezen?
- wat is je budget?
- koop je het hier in Nederland!
- kan je het zelf aansluiten?
- ruimte om een grotere accu te plaatsen?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 15:11
Houd er in elk geval rekening mee dat als je accu 8Ah is dat je er meer dan 8Ah in moet stoppen om hem vol te krijgen. (je hebt verliezen natuurlijk). Ik heb geen idee hoeveel maar ik zou zeggen tel er mooi even 1/3 bij op voor de zekerheid.

Kijk ook in hoeverre je accu kan laden op 12v, de meeste doen dat pas vanaf iets van 13,5v (maar waarschijnlijk regelt je charger dit al)

O en heb je 16 (excl verliezen) uur "vol" zon in Spanje? Geen idee hoor maar allicht dat het handiger is om 2 van die paneeltjes neer te leggen. Wat als het een dag bewolkt is wat wil je dan?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Daarop aansluitend kan je vaak maar een deel van de capaciteit van een accu gebruiken. Dus als je 8 nodig hebt neem je een accu van zeg 3 x 8 =24+ capaciteit, dan gaan ze langer mee (dit verschilt nogal per type accu overigens, er zijn wel deep-cycle accus maar die gebruik je pas als gewicht en ruimte een probleem zijn en dat is bij een huis niet zo dus dan is het zonde van het geld).
Misschien kan je deze vraag beter stellen in bijvoorbeeld de EL kroeg, het zonnepaneel is maar een klein onderdeel van het hele systeem.

en inderdaad, een 12V systeem werkt op 13,8 volt (laadspanning kan oplopen tot iets boven de 14) moet ook nog eens uitzoeken hoe dat nu zit. 12V is dacht ik vaak de ondergrens om de accu te beschermen.

[ Voor 69% gewijzigd door franssie op 16-07-2016 17:56 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
franssie schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 17:51:
Daarop aansluitend kan je vaak maar een deel van de capaciteit van een accu gebruiken. Dus als je 8 nodig hebt neem je een accu van zeg 3 x 8 =24+ capaciteit, dan gaan ze langer mee (dit verschilt nogal per type accu overigens, er zijn wel deep-cycle accus maar die gebruik je pas als gewicht en ruimte een probleem zijn en dat is bij een huis niet zo dus dan is het zonde van het geld).
Misschien kan je deze vraag beter stellen in bijvoorbeeld de EL kroeg, het zonnepaneel is maar een klein onderdeel van het hele systeem.

en inderdaad, een 12V systeem werkt op 13,8 volt (laadspanning kan oplopen tot iets boven de 14) moet ook nog eens uitzoeken hoe dat nu zit. 12V is dacht ik vaak de ondergrens om de accu te beschermen.
Ik heb net op vakantie in Malawi een vriend geholpen met een 12 Volt systeem te installeren. Een paneel van 150 Wp op het dak, kabels rechtstreeks op de accu van 12 Volt en 70 Ah. Ook op de accu is een omvormer aangesloten met een capaciteit van max 880 Watt. Ook is een acculader op de druppellaadstand aangesloten om in de nacht de lading van de accu op peil te houden. Overdag is er vaak een power cut, geen netstroom. Het systeem is bedoeld om nog kort werkzaamheden op de computer te kunnen afronden in geval van een power cut.
Heb ik nu een fout gemaakt door geen spanningsregelaar of terugstroombeveiliging toe te passen?
Bij een kleiner systeempje om in de avond een 12 Volt led-lamp te laten branden is ook het paneeltje gewoon op de accu aangesloten.
Bij het 150 Wp paneel heb ik de aansluitbox geopend en zag 9 diodes zitten in 3 rijen van 3. Ik ging ervan uit dat hierdoor de cellen dusdanig geschakeld zijn dat er een spanning geproduceerd wordt van 17,85 Volt (=Vmpp op de sticker).

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bamboe48 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 18:36:
<>
Heb ik nu een fout gemaakt door geen spanningsregelaar of terugstroombeveiliging toe te passen?<>
Meten is weten (geen idee hoeveel volt dat systeem echt levert in die warmte dus wellicht valt het mee) maar idealiter zit er wel een regelsysteempje tussen. Dat kan een simpele zijn die het voltage aftopt of een complexere (tracker) die A en V steeds probeert te optimaliseren.
Aan de andere kant, als het werkt werkt het en als de accu niet steeds heel snel kapot gaat werkt het blijkbaar binnen de enveloppe. Maar die dingen (voor dit soort hacks) kosten op ebay niet zoveel, denk aan een tientje of twee. Misschien handig om mee te nemen als je er weer eens langs gaat, accu is veel duurder.
voorbeeld van een goedkoop prul, vast iemand hier die er een betere mening over heeft http://r.ebay.com/RKw2MQ

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:56
@bamboe48
Top, bedankt.

Hij komt hier in de garage naast de steca 500 zodra ik meer panelen koop.
Dit najaar maar eens rustig panelen shoppen en plaatsen, de omvormers hanben dan iig. klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Sneezzer op 16-07-2016 21:01 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
franssie schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 18:49:
[...]

Meten is weten (geen idee hoeveel volt dat systeem echt levert in die warmte dus wellicht valt het mee) maar idealiter zit er wel een regelsysteempje tussen. Dat kan een simpele zijn die het voltage aftopt of een complexere (tracker) die A en V steeds probeert te optimaliseren.
Aan de andere kant, als het werkt werkt het en als de accu niet steeds heel snel kapot gaat werkt het blijkbaar binnen de enveloppe. Maar die dingen (voor dit soort hacks) kosten op ebay niet zoveel, denk aan een tientje of twee. Misschien handig om mee te nemen als je er weer eens langs gaat, accu is veel duurder.
voorbeeld van een goedkoop prul, vast iemand hier die er een betere mening over heeft http://r.ebay.com/RKw2MQ
Een spanningsregelaar zorgt ervoor dat de accu niet te vol wordt geladen en niet te leeg wordt getrokken. Panelen direct op de accu kan wel, maar je hebt geen beveiliging meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:11
17 volt laadt je accu wel stuk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 10:21

databeestje

Von PrutsHausen

No Hands schreef op zondag 17 juli 2016 @ 07:14:
17 volt laadt je accu wel stuk.
Voor letterlijk 20 euro heb je een PWM laadregelaar.
http://www.diytrade.com/c...ght_use_with_12V_24V.html

Dit model heeft 3 jaar lang prima zijn werk gedaan achter in de tuin voor de verlichting met een 100Wp paneeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
databeestje schreef op zondag 17 juli 2016 @ 09:20:
[...] Voor letterlijk 20 euro heb je een PWM laadregelaar.
Dit model heeft 3 jaar lang prima zijn werk gedaan achter in de tuin voor de verlichting met een 100Wp paneeltje.
Maar wat is de meer waarde van een 20x zo duur ding? Ook nog bedoeld als nacht verlichtings- regelaar ipv algemeen accu regelaar. Allebei uit China.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Allen bedankt voor de hulp en advies!
Sneezzer schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 11:32:
Houdt er ook rekening mee dat gewone accu's het niet fijn vinden om helemaal leeg te worden getrokken.
Verder heb ik er niet veel aan toe te voegen dan dat het in theorie zou moeten kunnen zoals je beschrijft.
OK, als de berekening maar klopt. Ik ga in de praktijk wel zien hoe het gaat. De kans dat de accu leeggestrokken wordt is wel klein aangezien ik verwacht meer toe te voegen dan te ontrekken.
drielp schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 16:44:
[...]

Een paar vraagjes:

1- is de verlichting voor binnen of buiten?
2 wil je erbij kunnen lezen?
3 wat is je budget?
4 koop je het hier in Nederland!
5 kan je het zelf aansluiten?
6 ruimte om een grotere accu te plaatsen?
1. binnen
2. nee, is enkel voor als wij niet in Spanje op locatie zijn zodat het er iets meer "bewoont" uitziet.
3. weinig, het is meer een DIY dingeteje voor erbij
4. ja en nee, accu koop ik in spanje want dat mag niet mee in handbagage, controller heb ik al el-cheapo uit china.
5. ja
6. ja, maar niet interessant voor doel en zie opmerking hieronder.

FYI: ik heb als we wel aanwezig zijn in Spanje een goede opstelling met 500W panelen, dikke accu's en een 24V / 2kW Victron set. IVM diefstal als we er niet zijn wordt dit uit het zicht gehaald en opgeborgen.

[ Voor 47% gewijzigd door Pinin op 17-07-2016 11:25 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:25
Huidige situatie (klikbaar):
Panelen
Plat dak, zuid-gericht, 8 panelen op 20° helling.
Panelen: SunPower E20-327 (link naar datasheet)
Omvormer: SMA SB2.5 (link naar datasheet)

Die lege plaats tussen de acht panelen stoort mij. Keuze voor 8 panelen was dat dat voldoende was voor m'n eigen verbruik (en dat klopt ook wel), had niets met schaduw te maken of andere redenen. Destijds overwogen om toch 9 panelen te doen, maar dan zou ik ook een sterkere omvormer nodig hebben en dat maakte het behoorlijk prijzig.

Nu valt mij op in de opbrengst dat de omvormer nooit tegen z'n maximum aanloopt. Ik zie de grafiek nooit 'aftoppen', ook op een goede zomerdag niet. Dus ben ik toch aan het kijken of er - met de huidige omvormer - een negende Sunpower E20-327 paneel bij kan, gewoon 'omdat het leuk is'.

Open circuit voltage paneel: 64.9V;
Max input voltage omvormer: 600V;
9 x 64.9 = 584V, minder dan 600V, dus OK was m'n eerste gedachte.

Toen de dimensionerings-website van SMA gebruikt en alle gegevens er in gezet - dus 9 x Sunpower E20-327 op een SMA SB2.5.
Dan geeft die rekentool als waarschuwing "inverter exposed to overload", met 639V input van de panelen "open-circuit voltage of the string at set minimum cell temperature (-9°C)".

Nou kom ik er met het datasheet niet helemaal uit, maar ik gok:
  • Open-Circuit Voltage (Voc): is gespecificeerd voor 25°C? (staat wel genoemd voor conditie voor nominal power standard test conditions, maar voor Voc staat geen testconditie genoemd)
  • Voltage temp coefficient: -176,6mV/°C - dus als ik van 25°C naar -9°C ga, gaat m'n Voc dus met (-176.6mV x -34°C) 6,004V omhoog, dus de totale open circuit van 9 panelen naar 638V?
En als bovenstaande aannames kloppen, is het dus inderdaad verstandiger om GEEN negen panelen op de omvormer te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:09
vanaalten schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:17:
[afbeelding]

Die lege plaats tussen de acht panelen stoort mij. Keuze voor 8 panelen was dat dat voldoende was voor m'n eigen verbruik (en dat klopt ook wel), had niets met schaduw te maken of andere redenen. Destijds overwogen om toch 9 panelen te doen, maar dan zou ik ook een sterkere omvormer nodig hebben en dat maakte het behoorlijk prijzig.

Nu valt mij op in de opbrengst dat de omvormer nooit tegen z'n maximum aanloopt. Ik zie de grafiek nooit 'aftoppen', ook op een goede zomerdag niet. Dus ben ik toch aan het kijken of er - met de huidige omvormer - een negende Sunpower E20-327 paneel bij kan, gewoon 'omdat het leuk is'.

Toen de dimensionerings-website van SMA gebruikt en alle gegevens er in gezet - dus 9 x Sunpower E20-327 op een SMA SB2.5.
Dan geeft die rekentool als waarschuwing "inverter exposed to overload", met 639V input van de panelen "open-circuit voltage of the string at set minimum cell temperature (-9°C)".

• Open-Circuit Voltage (Voc): is gespecificeerd voor 25°C? (staat wel genoemd voor conditie voor nominal power standard test conditions, maar voor Voc staat geen testconditie genoemd)
  • Voltage temp coefficient: -176,6mV/°C - dus als ik van 25°C naar -9°C ga, gaat m'n Voc dus met (-176.6mV x -34°C) 6,004V omhoog, dus de totale open circuit van 9 panelen naar 638V?
En als bovenstaande aannames kloppen, is het dus inderdaad verstandiger om GEEN negen panelen op de omvormer te zetten?
Nou hij zal hooguit keertje niet inschakelen bij extreme vorst, maar 2×6 Oost west kan makkelijk hoor, als het op je dak past.... Beetje aftoppen is niet erg, zelfs met 2×8 de moeite, grotere omvormer aanschaffen kan altijd nog. Kijk bv maar wat migjes doet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
vanaalten schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:17:
[afbeelding]

de omvormer kan max 600V aan.
maar dat is wel de Voc van de panelen.
het paneel geeft een 64.9Voc.
64.9 X 8 = 519.2Voc
64.9 X 9 = 584.1Voc
en dan nog de temperatuur er bij en je gaat wel over de 600V.
wat gebeurd er dan.
in de ochtend test de omvormer hoeveel Voc er uit de panelen komt is dat >600V dan start hij niet en heb je die dag geen opbrengst.
dit gebeurd vrijwel alleen in de winter dus heel erg is het niet.
(persoonlijke keuze of je dat een ramp vind of niet.
ik zou er niet voor gaan eigenlijk, vind het toch zonde.)

oplossingen:
1. kun je er ook 10 panelen van maken?
dan maak je 2x5 parallel op de omvormer.
(desnoods kun je als je de ruimte niet hebt er ook nog oost-west van maken.
misschien dan zelfs 2x6x327Wp ;) )
2. tigo optimizers gebruiken.
die hebben een speciale mode (long string) om de Voc lager te houden.
en je hebt meteen een mpp per paneel.
is wel duur te noemen, maar heeft ook voordelen bij schaduw.
3. andere omvormer.

zoals reneke zeg, maar dan zeg ik.
doe a.u.b. niet zo als ik doe. >:)
(ik ben aan het testen, en het kan wel, maar leuk is echt anders.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Migjes, Heb je al een mooie platte grafiek voor ons om mee te genieten?

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 17-07-2016 12:41 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:40:
Migjes, Heb je al een mooie platte grafiek voor ons om mee te genieten?
helaas, allemaal dagen met bewolking gehad.
dus nog niks leuks kunnen maken. :-(
(wel een aantal leuke opbrengsten gehad met 25kWh+ dagen.
tot zelfs 29kWh, niet slecht voor een 3kW omvormertje.)

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 17-07-2016 12:43 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:42:
[...]

helaas, allemaal dagen met bewolking gehad.
dus nog niks leuks kunnen maken. :-(
(wel een aantal leuke opbrengsten gehad met 25kWh+ dagen.
tot zelfs 29kWh, niet slecht voor een 3kW omvormertje.)
Beetje opbouwen en weer aflopen en daartussen dus acht uur vol vermogen ,zal hij wel gezweten hebben haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:55:
[...]

Beetje opbouwen en weer aflopen en daartussen dus acht uur vol vermogen ,zal hij wel gezweten hebben haha
temperaturen gezien op de omvormer van 68 graden, dat zal hem leren >:)
waar hij vroeger eigenlijk niet hoger kwam als 57 graden.
bij 55 graden begint de ventilator te draaien.
en bij 75 graden gaat hij zelfs deraten. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
migjes schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:34:
[...]

de omvormer kan max 600V aan.
maar dat is wel de Voc van de panelen.
het paneel geeft een 64.9Voc.
64.9 X 8 = 519.2Voc
64.9 X 9 = 584.1Voc
en dan nog de temperatuur er bij en je gaat wel over de 600V.
wat gebeurd er dan.
in de ochtend test de omvormer hoeveel Voc er uit de panelen komt is dat >600V dan start hij niet en heb je die dag geen opbrengst.
dit gebeurd vrijwel alleen in de winter dus heel erg is het niet.
(persoonlijke keuze of je dat een ramp vind of niet.
ik zou er niet voor gaan eigenlijk, vind het toch zonde.)
Da's inderdaad niet bevredigend. Ben al in competitie met m'n ouders, regelmatig kijken we wie er meer opbrengst heeft. Ik zie al gebeuren dat ik uitgelachen wordt om een nul-dag...
oplossingen:
1. kun je er ook 10 panelen van maken?
Nee. Tenminste, niet heel makkelijk, in de huidige opstelling is drie breed het maximale en drie rijen ook. Kan de rijen wel dichter bij elkaar plaatsen, maar dan ga je dus naar 12 panelen (dicht op elkaar). Of compleet andere configuraties, portrait ipv landscape, schans bouwen... het idee hier is om hooguit met een extra 20° geplaatst paneel het gat te vullen, niet om een grootse verbouwing te doen.
dan maak je 2x5 parallel op de omvormer.
SMA SB2.5 heeft slechts 1 input, dus 2 parallel zal niet kunnen, lijkt mij?
(desnoods kun je als je de ruimte niet hebt er ook nog oost-west van maken.
misschien dan zelfs 2x6x327Wp ;) )
Ah ja... maar da's dus wat ik met een grootse verbouwing bedoel: nieuwe montageframes en omvormers.
2. tigo optimizers gebruiken.
die hebben een speciale mode (long string) om de Voc lager te houden.
en je hebt meteen een mpp per paneel.
is wel duur te noemen, maar heeft ook voordelen bij schaduw.
Ga ik wat verder naar kijken. Schaduw speelt geen rol.
3. andere omvormer.
In elk geval goed om te weten dat m'n berekening in elk geval klopt, dat ik enigzins snap hoe het werkt. Ik ga nog even verder uitzoeken wat SMA er van vind, zo'n overspanning - wil geen risico's nemen met een omvormer waar nog 4,5 jaar garantie op zit.

Dank voor de adviezen (en de bijbehorende DM)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
vanaalten schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:01:
Da's inderdaad niet bevredigend. Ben al in competitie met m'n ouders, regelmatig kijken we wie er meer opbrengst heeft. Ik zie al gebeuren dat ik uitgelachen wordt om een nul-dag...
lol, ik ook.
ouders ook oost-west met 4770Wp
ik nu 5660Wp.
beide de zelfde omvormer. ;)
Nee. Tenminste, niet heel makkelijk, in de huidige opstelling is drie breed het maximale en drie rijen ook. Kan de rijen wel dichter bij elkaar plaatsen, maar dan ga je dus naar 12 panelen (dicht op elkaar). Of compleet andere configuraties, portrait ipv landscape, schans bouwen... het idee hier is om hooguit met een extra 20° geplaatst paneel het gat te vullen, niet om een grootse verbouwing te doen.
keuzes keuzes.
maar iets met oost-west parallel op 1 mpp is nog een niet te gekke verbouwing.
(en groot, ach het valt wel mee. >:) )
https://www.google.nl/sea...QsxgIIQ&biw=1920&bih=1044
>:)
Ah ja... maar da's dus wat ik met een grootse verbouwing bedoel: nieuwe montageframes en omvormers.
niet piepen, maar doen zeg ik dan. >:)
check het in ieder geval, is nog veel meer leuks mee te verzinnen.
maar heeft wel kosten.
In elk geval goed om te weten dat m'n berekening in elk geval klopt, dat ik enigzins snap hoe het werkt. Ik ga nog even verder uitzoeken wat SMA er van vind, zo'n overspanning - wil geen risico's nemen met een omvormer waar nog 4,5 jaar garantie op zit.

graag gedaan.
(zelf zou ik ook geen overspanning willen op de omvormer.
ik kies er zelfs voor om de A niet te hoog te laten komen.
omvormer heeft een max van 10A, en mijn 2x7 oost heeft dus 2x5,6A.
maar dat is niet de grens van de omvormer, er is een andere grens, een max kortsluitstroom van 12,5A (sma geeft dat niet aan hoeveel dat is.)
en mijn panelen doen dus max 6,2A x 2 = net de grens. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Misschien moet je er gewoon een dummy tussen leggen...
Is denk ik de allergoedkoopste oplossing....

Wel de minst bevredigendste.

De man wil 1 paneel erbij om een gat te vullen.
Geen overproductie 1500kWh per jaar.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:11:
[...]

lol, ik ook.
ouders ook oost-west met 4770Wp
ik nu 5660Wp.
beide de zelfde omvormer. ;)

[...]

keuzes keuzes.
maar iets met oost-west parallel op 1 mpp is nog een niet te gekke verbouwing.
(en groot, ach het valt wel mee. >:) )

[...]

https://www.google.nl/sea...QsxgIIQ&biw=1920&bih=1044
>:)

[...]

niet piepen, maar doen zeg ik dan. >:)

[...]

check het in ieder geval, is nog veel meer leuks mee te verzinnen.
maar heeft wel kosten.

[...]

graag gedaan.
(zelf zou ik ook geen overspanning willen op de omvormer.
ik kies er zelfs voor om de A niet te hoog te laten komen.
omvormer heeft een max van 10A, en mijn 2x7 oost heeft dus 2x5,6A.
maar dat is niet de grens van de omvormer, er is een andere grens, een max kortsluitstroom van 12,5A (sma geeft dat niet aan hoeveel dat is.)
en mijn panelen doen dus max 6,2A x 2 = net de grens. ;) )
Iets verteld mij dat jouw ouders geen Keuze hadden... O-)
En dat jij nog een dakvlak zocht om je verslaving op bot te vieren... _/-\o_

Die van mij willen niet (ouders)
En ik heb wel nog plek... Maar geen plek meer op mijn hoofdstop... :'(

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[...]

Op zoek naar een Steca 3600 of 4200, die kunnen meer spanning hebben.
Leuke efficiëntie ook.
(maar schaduw had je niet toch?)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Schaduw zat op de foto.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarom vraag ik het, anders heb ik het straks gedaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:14:
Misschien moet je er gewoon een dummy tussen leggen...
Is denk ik de allergoedkoopste oplossing....

Wel de minst bevredigendste.

De man wil 1 paneel erbij om een gat te vullen.
Geen overproductie 1500kWh per jaar.
he bahhhhh.
ga je mond spoelen met zeep. :N

een nutteloos paneel wat niet werkt :-(
hang er desnoods een micro omvormer op en schep kolenfooi. ;)
paulv1973 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:15:
[...]

geen keuze en een goed gevulde portemonnee. >:)
(warmte pomp hangt er ook al, maar snoepsidie nog niet binnen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Je schoonouders wel. Hij moet niet zeuren dat het niet mooi is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:59:
[...]

Je schoonouders wel. Hij moet niet zeuren dat het niet mooi is
Ach...
Mijn schoonouders wilde de kleinzoon een beetje sponsoren...
En ik heb ze geholpen... O-)

Mooi is het niet, maar ook dat werkt gewoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sinds afgelopen woensdag ook zonnepanelen. En ze werken als een trein! :)
Al merk ik wel dat de omvormer op piekmomenten de bottleneck is, da's wel jammer :-(

FYI: 8x290Wp, omvormer is 2000W, wat aan de krappe kant (installatie is 2320Wp, met factor van 85% is installatie 1972Wp).

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
anandus schreef op zondag 17 juli 2016 @ 15:08:
Al merk ik wel dat de omvormer op piekmomenten de bottleneck is, da's wel jammer :-(
Ja, maar kijk dan naar mijn post van vanochtend: omvormer heeft ruimte over, ik wil er een paneel bij! Zo blijf je bezig natuurlijk... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp

FYI: 8x290Wp, omvormer is 2000W, wat aan de krappe kant (installatie is 2320Wp, met factor van 85% is installatie 1972Wp).
2320 Wp is juist mooi op een 2k omvormer, maar waar komt de 85% factor vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
drielp schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:16:
[...]

2320 Wp is juist mooi op een 2k omvormer, maar waar komt de 85% factor vandaan?
Ik had begrepen dat in Nederland effectief ongeveer 85% van je maximale vermogen haalt.

Ik ben verder wel heel blij met mijn installatie, het werkt als een trein :)
Ik zie wel de pieken afgevlakt worden op 2000W, maar dat is verder niet erg.

[ Voor 21% gewijzigd door anandus op 17-07-2016 16:43 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-08 17:12
anandus schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:42:
[...]

Ik had begrepen dat in Nederland effectief ongeveer 85% van je maximale vermogen haalt.
Nee hoor, wees maar niet bang. Met mijn 4080 zelf wel eens op 4200 gezeten

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
migjes schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:58:
[...]
temperaturen gezien op de omvormer van 68 graden, dat zal hem leren >:)
waar hij vroeger eigenlijk niet hoger kwam als 57 graden.
bij 55 graden begint de ventilator te draaien.
en bij 75 graden gaat hij zelfs deraten. :-(
Ik heb hier eigenlijk altijd de ventilator erop staan. ipv dat hij bij 500W al meer dan handwarm word, lukt hem dat nu zelfs op 3kW niet. Ik hou er niet van dat hij dan bijna te warm om aan te raken zou worden.
(heb je mee gekregen dat elektronica voor iedere 10 graden die je het koeler houdt 2x zo lang leeft?)
[...]
[...]
[...]
[...]

- Maak er Oost-West van met 2x 2 rijen van 3. Heb je elektra over om gas te minderen. En betere spreiding over de dag, hoger direct eigen verbruik...
- Met maar één input kan het alléén parallel. Niet apart op andere MPPT.
- Op een plat dak is dat toch niet zo'n verbouwing?
- Ik zie hier nooit Voc waardes aan de omvormer (geen SMA).
Als het licht wordt komt de spanning op, de omvormer word wakker en begint. Neemt dus wat stroom af. En bij geringe stroom afname dondert de spanning al in elkaar, omdat er nog niet genoeg licht is. En zo begint de MPPT zijn werk. Alleen als het net wegvalt en de omvormer de spanning niet kan verlagen door stroom af te nemen denk ik dat je bij Voc waardes in de buurt komt. Maar ik begrijp het als je dat risico niet wilt nemen.
[...] En ik heb wel nog plek... Maar geen plek meer op mijn hoofdstop... :'(
Als je je omvormer niet verandert, dan kunnen er best panelen bij. Misschien dat er soms wat aftopping gaat komen, maar je opbrengst op mindere momenten neemt toe. En in de winter neemt zelfs de efficiency toe omdat je dan vaak in de lagere power regionen van je omvormer beland. Maar nu met meer vermogen en dus hogere efficiency.
>:) En wil je nu echt beweren dat de zekering naar je omvormer al dezelfde waarde heeft als je huis aansluiting naar het net? Je neemt altijd toch wel iets af? 8) Dat gaat dan minder door je hoofdzekering dus dat zou moeten kunnen. O-)
Alleen als je omvormer er heel erg fout mee ophoud ligt je hoofdzekering er mogelijk ook uit. ;w
Heb hier een 25A hoofdzekering met een 20A groep naar de max 18,25A omvormer. Ik zie geen probleem.
En als de hoofdzekering er een keer uit gaat wacht ik wel een uurtje op de Liander monteur met een nieuwe.

Die piek momenten een beetje verlies maak je weer goed doordat je omvormer op slechte momenten (groot deel van de winter) meer input krijgt en een beetje efficiënter en langer zijn werk kan doen.

Die 85% slaat op de verwachtte jaaropbrengst in kWh. In NL. Gemiddeld. Schaduw vrij.
Echt aan de kust schijn je met een 1kWp set zelfs 1000kWh te halen. Of soms zelfs meer.
En als er héél dunne hoge bewolking is die het licht verspreid, en je set ligt opeens onder een gat in die bewolking, dan kan je set kortstondig -RUIM- over zijn Wp opbrengst heen gaan.
Heb op de Oost-West set hier weleens 125% van het -TOTALE- Wp gezien.
Instraling toen dus om en nabij de 1500W/m2...
En geregeld (heel kort) op 100% Wp. Gaat nu niet meer gebeuren, met ~5kWp op een ~4kW omvormer.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

onetime schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:55:
[...]

Ik heb hier eigenlijk altijd de ventilator erop staan. ipv dat hij bij 500W al meer dan handwarm word, lukt hem dat nu zelfs op 3kW niet. Ik hou er niet van dat hij dan bijna te warm om aan te raken zou worden.
(heb je mee gekregen dat elektronica voor iedere 10 graden die je het koeler houdt 2x zo lang leeft?)

[...]

- Maak er Oost-West van met 2x 2 rijen van 3. Heb je elektra over om gas te minderen. En betere spreiding over de dag, hoger direct eigen verbruik...
- Met maar één input kan het alléén parallel. Niet apart op andere MPPT.
- Op een plat dak is dat toch niet zo'n verbouwing?
- Ik zie hier nooit Voc waardes aan de omvormer (geen SMA).
Als het licht wordt komt de spanning op, de omvormer word wakker en begint. Neemt dus wat stroom af. En bij geringe stroom afname dondert de spanning al in elkaar, omdat er nog niet genoeg licht is. En zo begint de MPPT zijn werk. Alleen als het net wegvalt en de omvormer de spanning niet kan verlagen door stroom af te nemen denk ik dat je bij Voc waardes in de buurt komt. Maar ik begrijp het als je dat risico niet wilt nemen.

[...]

Als je je omvormer niet verandert, dan kunnen er best panelen bij. Misschien dat er soms wat aftopping gaat komen, maar je opbrengst op mindere momenten neemt toe. En in de winter neemt zelfs de efficiency toe omdat je dan vaak in de lagere power regionen van je omvormer beland. Maar nu met meer vermogen en dus hogere efficiency.
>:) En wil je nu echt beweren dat de zekering naar je omvormer al dezelfde waarde heeft als je huis aansluiting naar het net? Je neemt altijd toch wel iets af? 8) Dat gaat dan minder door je hoofdzekering dus dat zou moeten kunnen. O-)
Alleen als je omvormer er heel erg fout mee ophoud ligt je hoofdzekering er mogelijk ook uit. ;w
Heb hier een 25A hoofdzekering met een 20A groep naar de max 18,25A omvormer. Ik zie geen probleem.
En als de hoofdzekering er een keer uit gaat wacht ik wel een uurtje op de Liander monteur met een nieuwe.

[...]

Die piek momenten een beetje verlies maak je weer goed doordat je omvormer op slechte momenten (groot deel van de winter) meer input krijgt en een beetje efficiënter en langer zijn werk kan doen.

Die 85% slaat op de verwachtte jaaropbrengst in kWh. In NL. Gemiddeld. Schaduw vrij.
Echt aan de kust schijn je met een 1kWp set zelfs 1000kWh te halen. Of soms zelfs meer.
En als er héél dunne hoge bewolking is die het licht verspreid, en je set licht opeens onder een gat in die bewolking, dan kan je set kortstondig -RUIM- over zijn Wp opbrengst heen gaan.
Heb op de Oost-West set hier weleens 125% van het -TOTALE- Wp gezien.
Instraling toen dus om en nabij de 1500W/m2...
En geregeld (heel kort) op 100% Wp. Gaat nu niet meer gebeuren, met ~5kWp op een ~4kW omvormer.
Met 2 omvormers die beide meer dan 22A kunnen terugleveren op een hoofdstop van 35A denk ik dat ik aardig vol zit...

Auidehaag heeft mij eens weten uit te leggen dat je sowieso niet meer dan 5kw faseverxchil mag hebben. Daar zit ik dus ook al 4.7kw overheen.
denk dat je het lot niet verder moet tarten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paulv1973 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 19:10:
[...]

Met 2 omvormers die beide meer dan 22A kunnen terugleveren op een hoofdstop van 35A denk ik dat ik aardig vol zit...

Auidehaag heeft mij eens weten uit te leggen dat je sowieso niet meer dan 5kw faseverxchil mag hebben. Daar zit ik dus ook al 4.7kw overheen.
denk dat je het lot niet verder moet tarten...
Huh? Was ik dat? Are you sure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op zondag 17 juli 2016 @ 19:33:
[...]

Huh? Was ik dat? Are you sure?
100%...
Toen je de SB5000TL21 bent komen ophalen...
de 2e.... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paulv1973 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 19:55:
[...]

100%...
Toen je de SB5000TL21 bent komen ophalen...
de 2e.... :Y
Goh, das alweer lang geleden. :P
Gewoon de buren ook voorzien van gratis stroom. Volgooien dat dak. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 17 juli 2016 @ 19:56:
[...]

Goh, das alweer lang geleden. :P
Gewoon de buren ook voorzien van gratis stroom. Volgooien dat dak. >:)
De buren maken mijn teruglevering op, vrijdag hadden ze weer eens de zekering er uit.
Hoezo pieken voor de netbeheerder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken.

Omgerekend vanaf een 16A zekering naar een 35A zekering zou er volgens mijn ervaring 10,5 kWp op het dak kunnen indien allemaal dezelfde oriëntatie. Jouw daken hebben een verschillende hoek, dus nog meer panelen mogelijk. En nieuwe dak is misschien ook weer een andere oriëntatie?

En je verbruikt zelf nog een beetje energie, die dus niet door je hoofdzekering gaat. De koelkast en boiler op een tijdklok >:) Het wordt helemaal leuk om de stroom door de hoofdzekering te meten en op basis daarvan verbruikers in te schakelen of zelfs strings uit te schakelen.

Technische zie ik wel mogelijkheden :9 (als je echt wilt uitbreiden)
Sterker nog, ik heb 4830 Wp aangesloten op een 16 Ampère automaat. Deze set zit op zuid met een hellinghoek van 30°. Met een jaaropbrengst van meer dan 1050 Wh/Wp doet de set het aardig qua kilowatts × uren. Het gaat bij mij al 2 3 4 jaar goed zonder problemen :)

Aangesloten op een Effekta 5000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dre schreef op zondag 17 juli 2016 @ 20:30:
[...]

Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken.

Omgerekend vanaf een 16A zekering naar een 35A zekering zou er volgens mijn ervaring 10,5 kWp op het dak kunnen indien allemaal dezelfde oriëntatie. Jouw daken hebben een verschillende hoek, dus nog meer panelen mogelijk. En nieuwe dak is misschien ook weer een andere oriëntatie?

En je verbruikt zelf nog een beetje energie, die dus niet door je hoofdzekering gaat. De koelkast en boiler op een tijdklok >:) Het wordt helemaal leuk om de stroom door de hoofdzekering te meten en op basis daarvan verbruikers in te schakelen of zelfs strings uit te schakelen.

Technische zie ik wel mogelijkheden :9 (als je echt wilt uitbreiden)

[...]
Momenteel heb ik pieken van 8400watt...
Wek per jaar een 8500kWh op. Terwijl ik een verbruik heb van 3500 per jaar. Jaja... de airco warmtepomp hangt al en de 2e is onderweg.
momenteel gaat er geen kWh op jaarbasis terug het net in. Gas is al drastisch minder daardoor.
Verder kan ik mijn verslaving goed bedwingen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Van pieken wordt de zekering niet noemenswaardig warm. Hier gaat ook wel eens 24 Ampère (5,4 kW) door de 16 Ampère automaat. Ik maak me er niet (meer) druk om. Omgerekend is dat 12 kW eventjes door de 35A hoofdzekering. No problemo.

Voor een cent of 8 is het toch al rendabel terugleveren? Ik zou het wel weten met voldoende dakruimte :9 [/PV-virus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:18

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Met Dre

Zeker de wat grotere zekering waardes zijn urenlang minstens 10 % overbelastbaar.
Voor een deel loopt de warmte weg via de 10 mm2 of grotere inkomende voedingskabel aan de voedende zijde, en afgaand naar de verdeel rail.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Sowieso kan je gewoon overdimensioneren, 15 kWp op 8 kW aan omvormers is gewoon de moeite waard. Zeker met verschillende dakvlakken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:37
Proton_ schreef op zondag 17 juli 2016 @ 21:50:
Sowieso kan je gewoon overdimensioneren, 15 kWp op 8 kW aan omvormers is gewoon de moeite waard. Zeker met verschillende dakvlakken.
Dat is dan toch onderdimensioneren? Of haal ik die termen nu door elkaar? :? Ik heb het altijd geïnterpreteerd als "onderdimensioneren = omvormer W onder panelen Wp".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Pinin schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:14:
Allen bedankt voor de hulp en advies!

[...]

OK, als de berekening maar klopt. Ik ga in de praktijk wel zien hoe het gaat. De kans dat de accu leeggestrokken wordt is wel klein aangezien ik verwacht meer toe te voegen dan te ontrekken.

[...]

1. binnen
2. nee, is enkel voor als wij niet in Spanje op locatie zijn zodat het er iets meer "bewoont" uitziet.
3. weinig, het is meer een DIY dingeteje voor erbij
4. ja en nee, accu koop ik in spanje want dat mag niet mee in handbagage, controller heb ik al el-cheapo uit china.
5. ja
6. ja, maar niet interessant voor doel en zie opmerking hieronder.

FYI: ik heb als we wel aanwezig zijn in Spanje een goede opstelling met 500W panelen, dikke accu's en een 24V / 2kW Victron set. IVM diefstal als we er niet zijn wordt dit uit het zicht gehaald en opgeborgen.
Dan zou ik het simpel houden

https://www.conrad.nl/nl/...sr302-k-zwart-807611.html

Met en zonder gebruik van de bewegingsmelder. Hangt hier al twee jaar onder de dakgoot voor verlichting van het pad naar de achtertuin. In jouw geval, paneeltje met batterijen buiten plaatsen. Kabeltje naar binnen en de drie lampen op een strategische plek. Geen gedoe met spanningsregelaars en accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Vandaag wordt een SpaceX raket de ruimte in geschoten met aan boord een test voor een CZTS (Copper-Zink-Tin) zonnecel met koolstof nanotubes (3DCNTPV) om meer licht op te kunnen vangen uit andere richtingen. CTZS wordt nog niet zo lang onderzocht, maar desondanks is 11% efficientie al bereikt. Het artikel hint dat 15-20% mogelijk moet zijn. De nadruk bij het onderzoek ligt op kosteneffectief grootschalig commercieel te produceren zonnecellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/52O0dKxKMM7lW69NKdZrslnp/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Jerrythafast schreef op zondag 17 juli 2016 @ 22:23:
[...]

Dat is dan toch onderdimensioneren? Of haal ik die termen nu door elkaar? :? Ik heb het altijd geïnterpreteerd als "onderdimensioneren = omvormer W onder panelen Wp".
Normaal kies je een omvormer bij gegeven panelen. Als je de omvormer kleiner kiest is dat inderdaad onderdimensioneren van de omvormer.
paulv1973 heeft al omvormers, en kan daar panelen bijleggen. Dat is dan overdimensioneren van de panelen ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Met 2 omvormers die beide meer dan 22A kunnen terugleveren op een hoofdstop van 35A denk ik dat ik aardig vol zit... [...] denk dat je het lot niet verder moet tarten...
Tenzij je nu nog een Ferraris meter hebt; bouw om naar 3x 25A, kan je nog zo'n omvormer aansluiten. :9~
En inderdaad meer panelen op dezelfde omvormer. Dat zou moeten kunnen, vooral meer opbrengst als de zon niet aan de max zit. Je zou tot ongeveer 130% omvormer vermogen aan panelen kunnen leggen zonder significant opbrengst mis te lopen. Zie ook de post van Anton Boonstra, in de openingspost gelinkt.
paulv1973 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 21:02:
[...] Momenteel heb ik pieken van 8400watt...
Wek per jaar een 8500kWh op. Terwijl ik een verbruik heb van 3500 per jaar. Jaja... de airco warmtepomp hangt al en de 2e is onderweg.
momenteel gaat er geen kWh op jaarbasis terug het net in. Gas is al drastisch minder daardoor.
Verder kan ik mijn verslaving goed bedwingen... :+
Ik ken jouw "landhuis" niet, en het is in dit topic misschien vloeken in de kerk, maar isoleren, isoleren, ... :X
(heb hier met ~1500kWh de gaskraan dicht gezet.) Waar gaat die extra 3500kWh van jou toch heen? :?

En als je toch aan je verslaving wilt toegeven kan je meer dan 130% op je omvormer aansluiten :X 8) :+ O-)
Geeft ook betere opbrengst verdeling over het jaar, met klein beetje aftoppen op de beste momenten.
(zit me hier af te vragen of 6kWp op een Soladin600 in de winter geen efficiency verbetering geeft... 1000%...)
Dre schreef op zondag 17 juli 2016 @ 20:30:
[...]
En je verbruikt zelf nog een beetje energie, die dus niet door je hoofdzekering gaat.
- De koelkast en boiler op een tijdklok >:)
- Het wordt helemaal leuk om de stroom door de hoofdzekering te meten en op basis daarvan verbruikers in te schakelen of zelfs strings uit te schakelen.

Technische zie ik wel mogelijkheden :9 (als je echt wilt uitbreiden) [...]
Dit. Een tijdklok is mooi en simpel om je eigen verbruik te verhogen. Gewoon tussen stekker en stopcontact. Maar houdt geen rekening met daadwerkelijk overschot.
Is er hier iemand die al een oplossing heeft om alleen eigen overschot extra te verbruiken? Graag DM. Dre?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
onetime schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:55:
[...]
ach, ik heb geen matig omvormertje. ;)
de power-one PVI 3.0 is eigenlijk gebouwd om in een open veld opstelling te gebruiken.
en dan hang je hem met 32/64 broertjes vlak onder de panelen gewoon buiten.
daar worden die dingen ook erg heet dus dat kan hij wel hebben.
(soms zie je ze dan zelfs in de volle zon hangen, lol dan word hij al zo warm zonder dat hij iets doet.)

ik zou dit ook niet doen met vele omnik/goodwe/sma's die hebben daar wel wat meer problemen mee.
het hang dan een beetje van het precieze type af, maar die hebben allemaal wat minder koeling.

maar mocht hij toch nog hoger komen als 75 graden, dan hang ik er wel een stel heatpipe's in de koel ribben.
heb een hekel aan geluid maken de ventilatoren. ;)
(op het moment doet hij een 1800W en temperatuur is nog maar 50 graden nog geen ventilator aan, pas als hij lagere tijd naar de 3000W gaat begint de temperatuur op te lopen.)
onetime schreef op maandag 18 juli 2016 @ 09:44:
zit me hier af te vragen of 6kWp op een Soladin600 in de winter geen efficiency verbetering geeft... 1000%...
het valt tegen met een soladin600, je kunt er wel wat meer Wp op hangen, maar echt veel onderdimensioneren gaat ook weer niet. :-(
als je een TL omvormer (de kleinste) pakt kun je een stuk verder gaan.
de kleinste TL omvormer van +/-1000W kan wel een 3,6kWp aan gehangen worden. (12x300Wp of 2x10x210Wp)
zo kan mijn omvormer volgens specificaties een max van +/- 8,5kWp aan met zelfs goedkope panelen, meer als 200%.
en wil je binnen de specificaties van een soladin blijven kom je maar net aan de 150%. :-(
en dan moet je ook nog dure panelen gebruiken om het te halen.
de soladin heeft geen goede bescherming tegen over productie zoals een tl omvormer heeft.
Dit. Een tijdklok is mooi en simpel om je eigen verbruik te verhogen. Gewoon tussen stekker en stopcontact. Maar houdt geen rekening met daadwerkelijk overschot.
Is er hier iemand die al een oplossing heeft om alleen eigen overschot extra te verbruiken? Graag DM. Dre?
je kunt kijken naar een ABB c11 kWh meter. (of variant, sommige omvormers kunnen dit ook)
die kun je instellen zodat: als er meer als X W door de meter gaat hij een extern apparaat aan zet.
hier mee kun je wel een boiler aan laten gaan om meer eigen gebruik te hebben, maar met een boiler kun je weer niet je hoofd groep beschermen helaas.
er is gewoon een moment dat de boiler warm is en het elektra element stopt dan met verwarmen.
en dan is je bescherming in eens weer weg. ;)

(meeste 120liter boilers is dat in +/-2,5uur, met een 2span boiler kun je dit rekken naar +/-6 uur.
maar je moet dit soms wel een week of meer achter elkaar doen, dus dat red je nooit.
of je moet de boiler weer veel te groot maken en het elektra element weer te klein.
maar dat is ook niet efficiënt ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 18-07-2016 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:51

Seafarer

XXX

[...]

http://www.solargoldsw.co.uk/solar-iboost-pv-energy/.

Op het moment van terugleveren wordt de boiler aangezet. Maar niet rambam een dik element aanschakelen. Nee ongeveer als een dimmer.
Klein beetje overschot, klein beetje de boiler in. Veel overschot meer de boiler in.
Lijkt me perfect dingetje.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 11:33:
Op ons nieuwbouwhuis, plat dak, 5,9 x 10,2 m willen wij graag én zonnepanelen én sedum. De zonnepanelen zijn goed voor milieu en portemonnee, het sedum is goed voor milieu, waterberging en de zonnepanelen (verlaagt zomers de temperatuur). Wij hebben de projectontwikkelaar om een offerte voor zo'n 4000 kWh gevraagd. Ik verwacht dat dit Trina Solar type 270WP Full Black zullen zijn, aangezien hun basisset tbv de EPC dit ook heeft.
De offerte is binnen. Ze zijn creatief geweest in het configureren:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9510756/huizen%20en%20GOT/Schuin.jpeg
Het idee is dat de betere hoek het minder aantal panelen opvangt. Recht kunnen ze er 18 plaatsen, schuin gaan ze voor 16 voor zo'n 3800 kWh. Op eerste blik lijken ze erg dicht op elkaar te staan. Wat vinden jullie van hun voorstel?
De meerprijs voor 11 extra panelen is trouwens 5220, inclusief plaatsen, omvormer, etc. Ik verwacht weer Trina Solar type 270WP Full Black met een variatie op een Mastervolt Soladin 1500 Web (dus meer of zwaarder). Nee, we hebben geen schaduw en het dak is plat.

[ Voor 9% gewijzigd door Milmoor op 18-07-2016 12:33 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Milmoor schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:29:
[...] De offerte is binnen. Ze zijn creatief geweest in het configureren:
[afbeelding]
Het idee is dat de betere hoek het minder aantal panelen opvangt. Recht kunnen ze er 18 plaatsen, schuin gaan ze voor 16 voor zo'n 3800 kWh. Op eerste blik lijken ze erg dicht op elkaar te staan. Wat vinden jullie van hun voorstel?
De meerprijs voor 11 extra panelen is trouwens 5220, inclusief plaatsen, omvormer, etc. Ik verwacht weer Trina Solar type 270WP Full Black met een variatie op een Mastervolt Soladin 1500 Web (dus meer of zwaarder). Nee, we hebben geen schaduw en het dak is plat.
Hoezo de offerte is binnen. In de offerte moeten toch merk, type, etc van alle delen staan?
Het lijkt mij nogal duur, maar je hebt wel wat bijzondere omstandigheden. (sedum)
Heb je nog een gas aansluiting? Dan zou ik het dak in de dak richting vol leggen. Niet op zuid.
Zeg maar een Oost-West opstelling iets gedraaid. Weet alleen niet hoe dat met sedum combineert.
Seafarer schreef op maandag 18 juli 2016 @ 10:33:
[...]
http://www.solargoldsw.co.uk/solar-iboost-pv-energy/.

Op het moment van terugleveren wordt de boiler aangezet. Maar niet rambam een dik element aanschakelen. Nee ongeveer als een dimmer.
Klein beetje overschot, klein beetje de boiler in. Veel overschot meer de boiler in.
Lijkt me perfect dingetje.
Dit begint in de buurt te komen van wat ik bedoel. Maar is het nog niet.
Dank voor de links, maar dit is niet wat ik bedoel. (meeste is simpel PV -> WarmWater, geen overschot regeling ) Geschikt voor Duitsland waar PV niet meer aan het net mag in sommige gevallen.
Ik bedoel om momentaan overschot weg te werken. Per halve fase of minder. Een null-netbelasting.
Een Energie-managementsysteem, lijkt het heen te gaan. Die pdf is wel interessant, maar ook niet helemaal wat ik bedoel.
http://www.powerdiverter.com/ is off-line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Heeft hier iemand ervaring met het mixen van solaredge optimizers in 1 string?

Ik heb nu een se7k 3 fase omvormer met 21x 285wp panelen op p300 optimizers
ik zou echter nog 4 of 6 panelen kunnen plaatsen.

Nu zie ik dat je al panelen hebt van 145e voor 260wp. ik zou 4 of 6 van deze panelen
per 2 in serie willen zetten op een P500 optimizer en deze in de string opnemen.

is dit mogelijk?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:45
Hebben jullie dit al gelezen?
http://www.volkskrant.nl/...ningen-niet-aan~a4340786/

Voordat jullie allemaal weer zonnepanelen gaan installeren? :+

Is daar aardig serieus, er komen hier ook pieken van 243 volt voorbij, met name tussen 1500 en 1600 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
wmeester schreef op maandag 18 juli 2016 @ 13:54:

Is daar aardig serieus, er komen hier ook pieken van 243 volt voorbij, met name tussen 1500 en 1600 uur.
meet eens voor de grap de netspanning in de groepenkast en op de omvormer. :P die paar volt verschil is vaak al voldoende dat jou omvormer er als eerste uit gaat op overspanning ;)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

onetime schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:58:
[...]

Hoezo de offerte is binnen. In de offerte moeten toch merk, type, etc van alle delen staan?
Het lijkt mij nogal duur, maar je hebt wel wat bijzondere omstandigheden. (sedum)
Heb je nog een gas aansluiting? Dan zou ik het dak in de dak richting vol leggen. Niet op zuid.
Zeg maar een Oost-West opstelling iets gedraaid. Weet alleen niet hoe dat met sedum combineert.

[...]

Dit begint in de buurt te komen van wat ik bedoel. Maar is het nog niet.

[...]

Dank voor de links, maar dit is niet wat ik bedoel. (meeste is simpel PV -> WarmWater, geen overschot regeling ) Geschikt voor Duitsland waar PV niet meer aan het net mag in sommige gevallen.
Ik bedoel om momentaan overschot weg te werken. Per halve fase of minder. Een null-netbelasting.
Een Energie-managementsysteem, lijkt het heen te gaan. Die pdf is wel interessant, maar ook niet helemaal wat ik bedoel.
http://www.powerdiverter.com/ is off-line.
dan blijft alleen een accu over. _/-\o_ Ik begrijp dan niet helmaal waar je naar toe wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

[...]

Tenzij je nu nog een Ferraris meter hebt; bouw om naar 3x 25A, kan je nog zo'n omvormer aansluiten. :9~
En inderdaad meer panelen op dezelfde omvormer. Dat zou moeten kunnen, vooral meer opbrengst als de zon niet aan de max zit. Je zou tot ongeveer 130% omvormer vermogen aan panelen kunnen leggen zonder significant opbrengst mis te lopen. Zie ook de post van Anton Boonstra, in de openingspost gelinkt.

[...]

Ik ken jouw "landhuis" niet, en het is in dit topic misschien vloeken in de kerk, maar isoleren, isoleren, ... :X
(heb hier met ~1500kWh de gaskraan dicht gezet.) Waar gaat die extra 3500kWh van jou toch heen? :?

En als je toch aan je verslaving wilt toegeven kan je meer dan 130% op je omvormer aansluiten :X 8) :+ O-)
Geeft ook betere opbrengst verdeling over het jaar, met klein beetje aftoppen op de beste momenten.
(zit me hier af te vragen of 6kWp op een Soladin600 in de winter geen efficiency verbetering geeft... 1000%...)

[...]

Heb inderdaad nog een feraris. En die geef ik niet vlug op om te verzwaren naar 3x25.
3500kwh is toch een normaal verbruik voor een gezin met 2 kinderen. !!?
isoleren heb ik de hele tent al gedaan...
denk dat ik nog een warmtepompje op ht zwembad gooi om af te fakkelen. Dat verkoelt ok lekker met dit weer... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Op een SMA SB3000TL21 kun je theoretisch 2 strings kwijt met elk 18 60 cells panelen. Oftewel 36x 300wp (LG NEON van Migjes). Elke tracker kan nog eens 15A hebben... dus elke string 2x18 parallel... volgens mij heb je dan 21.600wp op een 3kw omvormer hangen... O-) 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Dat pvoutput verhaal is mij niet helemaal duidelijk. Ik heb wel wat voorbeelden gevonden van bijv. youless. Dan is het invullen van een api key voldoende, maar dit werkt volgens mij niet met de Omnik omvormer die ik heb.

Ik heb wel een synology draaien en een ubuntu systeempje. Kan ik daar iets mee icm pvoutput?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

rimave schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:38:
Dat pvoutput verhaal is mij niet helemaal duidelijk. Ik heb wel wat voorbeelden gevonden van bijv. youless. Dan is het invullen van een api key voldoende, maar dit werkt volgens mij niet met de Omnik omvormer die ik heb.

Ik heb wel een synology draaien en een ubuntu systeempje. Kan ik daar iets mee icm pvoutput?
moet kunnen (al eens een kwartje in de gogle machine gegooid?)
Ik zie en python scriptje wat ik met mijn Pi voor een Goodwe ook prima aan de praat heb zonder echt programmeerskills te hebben.
Ik zou het even posten in het PVoutput datalogging topic hier op tweakers ;)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

onetime schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:58:
[...]
De projectontwikkelaar is van het type grote halen snel thuis ;). Ik kan op de opties meer details krijgen, maar daar moet ik er echt naar vragen. Blijkbaar is de beperkte omschrijving voor hun klanten normaal gesproken voldoende. Het is nieuwbouw, ik krijg er verplicht stadsverwarming, dus geen gas. Op de lange termijn overweeg ik over te stappen naar een warmtepomp, maar ik wil eerst zien hoe ons verbruik uitpakt in het nieuw huis. De projectontwikkelaar houdt geen rekening met het Sedum, dus daar zitten geen kosten in.

In de voorgestelde configuratie zou ik zelfs 17 i.p.v. de voorgestelde 16 panelen kwijt kunnen. Mogelijk wil men een even aantal panelen, dat soort details zouden uit de achterliggende offerte af te leiden zijn. Ik ga deze opvragen als wij besluiten dat het interessant genoeg is om het hier over te hebben. Het alternatief is hun de vijf voor EPC verplichte panelen te laten plaatsen, en de rest door een derde partij te laten doen. Voor een paar 100 euro laat ik het liever aan de huidige partij over, voor een paar 1000 is dat wel interessant. Ik ga wat terugzoeken in dit topic om te zien om een globale vergelijking qua kosten te maken tov andere offertes.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Milmoor schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:46:
[...]

De projectontwikkelaar is van het type grote halen snel thuis ;). Ik kan op de opties meer details krijgen, maar daar moet ik er echt naar vragen. Blijkbaar is de beperkte omschrijving voor hun klanten normaal gesproken voldoende. Het is nieuwbouw, ik krijg er verplicht stadsverwarming, dus geen gas. Op de lange termijn overweeg ik over te stappen naar een warmtepomp, maar ik wil eerst zien hoe ons verbruik uitpakt in het nieuw huis. De projectontwikkelaar houdt geen rekening met het Sedum, dus daar zitten geen kosten in.

In de voorgestelde configuratie zou ik zelfs 17 i.p.v. de voorgestelde 16 panelen kwijt kunnen. Mogelijk wil men een even aantal panelen, dat soort details zouden uit de achterliggende offerte af te leiden zijn. Ik ga deze opvragen als wij besluiten dat het interessant genoeg is om het hier over te hebben. Het alternatief is hun de vijf voor EPC verplichte panelen te laten plaatsen, en de rest door een derde partij te laten doen. Voor een paar 100 euro laat ik het liever aan de huidige partij over, voor een paar 1000 is dat wel interessant. Ik ga wat terugzoeken in dit topic om te zien om een globale vergelijking qua kosten te maken tov andere offertes.
Ik snap deze indeling helemaal niet. Ik zou ze oost-west opstellen zodat er zoveel mogelijk op kunnen. Ik denk dat het sedum dan niets word maar dan plaats je maar een regenton. Het gaat om een woonhuis nietwaar met twee woonlagen. Op 6 meter waait het al wat steviger en zou ik dit niet willen.
En informeer gelijk naar het afsluiten van stadsverwarming ivm leeglopen op vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:13
[...]
[...]
Goed om die intro/post van Anton weer even te zien.

Toevallig heb ik een kennis die een mooi groot dak (bijna O/W) heeft en eerst W (iets meer naar zuid gekeerd & zonder schaduw) wil beleggen. Hij dacht aan 27*SF170, wat mooi past en ook hun huidige verbruik vermoedelijk zal dekken.

Ofwel: 4590Wp. Met een omvormer die binnen 1 automaat blijft zit je op een factor 0,8 ofwel opbrengst van >99%, dus echt dik in orde. (16A, rond de 3700 Wac bij ca 235V --- bijv een Hosola 3680 MTL, etc.)

Beetje verlies door aftoppen en misschien daardoor een onbetaalbaar triest gevoel die pieken te moeten missen, dat is waar. ;)

Maar als je toch (iets meer) geld uitgeeft, dan misschien niet een omvormer die bijv max 4200 Wac levert? Ik kan lastig schatten of die zodanig lang meer dan 16A piekt dat een automaat eruit vliegt. Met SF voor m'n gevoel wel riskant. Toch maar een kleinere?

Overigens piekt zo'n (bijv) Hosola 3680 ook best een tijdje >4000 Wac. Hoe lang weet ik niet. Omnik doet iets van 5 minuten de max weet ik uit ervaring, daarna gaat ie terug naar 'nominal'.

Alternatief dat ivm het nog uit te breken PV-virus misschien beter is: 3-fasenomvormer zodat ie straks door kan met de rest van z'n dak (restje West en volledig Oost). ;)

Andere ideeën/tips?

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
zeegerd schreef op maandag 18 juli 2016 @ 15:55:
[...]

Goed om die intro/post van Anton weer even te zien.

Toevallig heb ik een kennis die een mooi groot dak (bijna O/W) heeft en eerst W (iets meer naar zuid gekeerd & zonder schaduw) wil beleggen. Hij dacht aan 27*SF170, wat mooi past en ook hun huidige verbruik vermoedelijk zal dekken.

Ofwel: 4590Wp. Met een omvormer die binnen 1 automaat blijft zit je op een factor 0,8 ofwel opbrengst van >99%, dus echt dik in orde. (16A, rond de 3700 Wac bij ca 235V --- bijv een Hosola 3680 MTL, etc.)

Beetje verlies door aftoppen en misschien daardoor een onbetaalbaar triest gevoel die pieken te moeten missen, dat is waar. ;)

Maar als je toch (iets meer) geld uitgeeft, dan misschien niet een omvormer die bijv max 4200 Wac levert? Ik kan lastig schatten of die zodanig lang meer dan 16A piekt dat een automaat eruit vliegt. Met SF voor m'n gevoel wel riskant. Toch maar een kleinere?

Overigens piekt zo'n (bijv) Hosola 3680 ook best een tijdje >4000 Wac. Hoe lang weet ik niet. Omnik doet iets van 5 minuten de max weet ik uit ervaring, daarna gaat ie terug naar 'nominal'.

Alternatief dat ivm het nog uit te breken PV-virus misschien beter is: 3-fasenomvormer zodat ie straks door kan met de rest van z'n dak (restje West en volledig Oost). ;)

Andere ideeën/tips?
Karakteristiek van een b-automaat geeft aan dat ie 10000 seconden een load van 1,13x de nominale stroom doet. 1.13*3680 = 4158 watt bij 235 volt.
Of 40 seconden 1.5 x nominale stroom.
Ik weet niet hoe lang de pieken duren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
De uitbreiding is bijna een feit... Y splitters waren helaas niet gekomen....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QUfsIC1.jpg

16x140Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:06:
[...]

Heb inderdaad nog een feraris. En die geef ik niet vlug op om te verzwaren naar 3x25.
3500kwh is toch een normaal verbruik voor een gezin met 2 kinderen. !!?
isoleren heb ik de hele tent al gedaan...
denk dat ik nog een warmtepompje op ht zwembad gooi om af te fakkelen. Dat verkoelt ok lekker met dit weer... 8)7
Als je de unit dan naar binnen laat blazen heb je airco EN een warm bad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:56
Toch jammer, altijd klagen in Groningen, teveel gas en nu ook teveel zonnepanelen.
Ik wil wel als vrijwilliger helpen bij het ophalen van het panelen overschot.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:42

DjVe

Hatsaflats!

Milmoor schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:29:
[...]

De offerte is binnen. Ze zijn creatief geweest in het configureren:
[afbeelding]
Panelen staan veel te dicht op elkaar. Op deze manier moet er ook veel ballast geplaatst worden, want het Flat-Fix-Fusion materiaal kan alleen in de kolommen gekoppeld worden als alles netjes achter elkaar staat.

Trina Full Black op een plat dak? Ik zou een normale Mono of zelfs een poly pakken en ze inderdaad oost-west laten leggen. Wat voor een omvormer gaan ze gebruiken? Bij dit soort aantallen kom je meestal wel uit op een 3-fase model.

Qua prijs, die is behoorlijk stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vandaag de 6 Solar Frontier 145 van de schuur in 2x3 in plaats van 1x6 om te zien of de omvormer bij volle zon met de harde schaduw van de bomen dan wel inschakelt.

Nope. Harde schaduw met 870Wp Solar Frontier op een SMA SB2000HF schakelt gewoon niet in, geen 30 Watt, niets. Pas om 12:00 gaat ie aan met 45 Watt. Op bewolkte dagen van enig soort gaat het allemaal wel prima overigens :)

Het nadeel van de 2x3 is dat de vermogensopbouw nu een stuk hakkeliger is, met de 1x6 en Optitrac schakelt deze paneeltje voor paneeltje bij. Met 2x3 parallel gaat de spanning af en toe verder naar beneden tot een volt of 180 wat iets van 2,5 paneel is, 240 Volt is de MPP spanning met 3 in serie. Er gaat dus een flink deel vermogen verloren op die wijze. En dat is geen fout van optitrac/mppsweep of SMA, dat is een eigenschap van een MPP tracker.

Met de 1x6 werkte de omvormer ook op een hogere efficientie, zodra de spanning boven de 400 Volt komt gaat de DC/DC boost converter in Bypass en komt er een paar procent bij.

Mocht het terrasoverkapping deel erbij komen dan ga ik wel over op de 3x4 waardoor ik in ieder geval boven de 300 Volt uitkom en de rijen in de lengterichting van zuid 1 voor 1 vrij komen. Morgen in ieder geval de string maar weer terugbouwen, wel lekker makkelijk toegankelijk in de schuur op 2,20 hoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Geen ervaring mee, maar wel ideeën.

Stroomtang:
www.ebay.com/itm/30A-SCT-...Transformer-/281272305250
Brugcel erachter, om de spanning gelijk te richten. Arduino laten meten en (draadloos) apparatuur laten schakelen.

ABB C11 kan ook goed. Je zou zelfs de kWh pulsjes kunnen tellen met de Arduino/ RPI/ ESP8266.
zeegerd schreef op maandag 18 juli 2016 @ 15:55:
[...]
[...]
Andere ideeën/tips?
Je maakt je druk om niks voor de 16A automaat met de O/W opstelling 4590 Wp.
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

[ Voor 26% gewijzigd door Dre op 18-07-2016 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Persoonlijk zou ik voor een digitale meter (al dan niet slim) gaan en aan de hand van de P1 berichten een proportioneel relais schakelen.
Binnen een sinus de boel op 0 houden heeft alleen zin als je hele huis achter een actieve PFC hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

databeestje schreef op maandag 18 juli 2016 @ 19:04:
Vandaag de 6 Solar Frontier 145 van de schuur in 2x3 in plaats van 1x6 om te zien of de omvormer bij volle zon met de harde schaduw van de bomen dan wel inschakelt.

Nope. Harde schaduw met 870Wp Solar Frontier op een SMA SB2000HF schakelt gewoon niet in, geen 30 Watt, niets. Pas om 12:00 gaat ie aan met 45 Watt. Op bewolkte dagen van enig soort gaat het allemaal wel prima overigens :)

Het nadeel van de 2x3 is dat de vermogensopbouw nu een stuk hakkeliger is, met de 1x6 en Optitrac schakelt deze paneeltje voor paneeltje bij. Met 2x3 parallel gaat de spanning af en toe verder naar beneden tot een volt of 180 wat iets van 2,5 paneel is, 240 Volt is de MPP spanning met 3 in serie. Er gaat dus een flink deel vermogen verloren op die wijze. En dat is geen fout van optitrac/mppsweep of SMA, dat is een eigenschap van een MPP tracker.

Met de 1x6 werkte de omvormer ook op een hogere efficientie, zodra de spanning boven de 400 Volt komt gaat de DC/DC boost converter in Bypass en komt er een paar procent bij.

Mocht het terrasoverkapping deel erbij komen dan ga ik wel over op de 3x4 waardoor ik in ieder geval boven de 300 Volt uitkom en de rijen in de lengterichting van zuid 1 voor 1 vrij komen. Morgen in ieder geval de string maar weer terugbouwen, wel lekker makkelijk toegankelijk in de schuur op 2,20 hoog :)
Mooi experiment. Het bevestigt de theorie dat de meerwaarde van optitrac nihil is bij parallelle strings, al helemaal als de MPP startspanning boven de spanning met een diode ligt. Dan valt er niks te optimaliseren :)
Ik vermoed dat het met een omvormer met een lagere MPPmin spanning al beter (maar niet top) zou gaan. Een Growatt 1500TL(strings van 1 of 2) bijvoorbeeld. Of een SMA 3000 TL :) (strings van 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Proton_ schreef op maandag 18 juli 2016 @ 08:36:
[...]

Normaal kies je een omvormer bij gegeven panelen. Als je de omvormer kleiner kiest is dat inderdaad onderdimensioneren van de omvormer.
paulv1973 heeft al omvormers, en kan daar panelen bijleggen. Dat is dan overdimensioneren van de panelen ;)
Vooruit, daar heb je je dan mooi uit geluld op deze manier. :Y)
Wodan89 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 13:52:

Nu zie ik dat je al panelen hebt van 145e voor 260wp. ik zou 4 of 6 van deze panelen
per 2 in serie willen zetten op een P500 optimizer en deze in de string opnemen.

is dit mogelijk?
Ja hoor, dat gaat prima. Je mag alleen in een string met 300/P350/P500/P600/P700 optimizers geen P404/P405 toepassen. De P404 en P405 zijn specialo's die niet met de andere soorten samen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Proton_ schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:05:
[...]

Mooi experiment. Het bevestigt de theorie dat de meerwaarde van optitrac nihil is bij parallelle strings, al helemaal als de MPP startspanning boven de spanning met een diode ligt. Dan valt er niks te optimaliseren :)
Ik vermoed dat het met een omvormer met een lagere MPPmin spanning al beter (maar niet top) zou gaan. Een Growatt 1500TL(strings van 1 of 2) bijvoorbeeld. Of een SMA 3000 TL :) (strings van 3).
Een SMA SB1.5 zou zat zijn voor dat stukje achtertuin met schaduw, maar ik heb een 2000HF dus die gebruiken we gewoon. Ook lekker makkelijk dat de bluetooth vanaf de zolder genoeg bereik heeft om hem leeg te lezen, makkelijk.

Ik zag in de SB1.5 datasheet dat ook daar de MPP pas begint op 160 Volt, dus dat is maar iets van 20 volt lager, meh. Helaas kom ik met 4 in serie ook maar tot een Volt of 300-320. Dat is niet genoeg voor bypass van de boost converter, dat is gewoon een algemeen ding bij omvormers, daar kan je niet veel aan veranderen. Zelfs een Enecsys micro omvormer heeft een interne bus spanning van ~520 Volt na de boost converter van de paneelspanning voordat het weer naar AC gaat.

Dat de SMA 3000TL tot 125 (4X72 cel) gaat had ik al gezien, die komt kortstondig voorbij als de panelen voor de dakkapel op west vrij komen, dat is een tijdsbestek van een uur of anderhalf. (11:55 13:20)
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12447&sid=37211

De extended data van de schuur ziet hier:
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12447&sid=46397
N.b. Om 11:00 de strings parallel gezet, in de middag een knappe AC kabel naar de schuur aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
wmeester schreef op maandag 18 juli 2016 @ 13:54:

"Problemen bestaan echter nog steeds, zegt ook Rolf van der Tuuk, zonnespecialist bij installatiebedrijf Vaatstra in Bedum. 'Niet alleen bij ons maar ook in Winsum staat regelmatig een te hoge spanning op het net waardoor omvormers zichzelf uitschakelen. We monitoren veel van die installaties op afstand, en zien dat ze zichzelf soms honderden keren per dag uit- en aanzetten. In een straat in Stedum met allemaal daken op het zuiden, vlogen zelfs de hoofdstoppen eruit.'"

Dat is wel de eerste keer dat ik hoor/lees dat stoppen eruit kunnen vliegen door een te hoge spanning :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Jerrythafast schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:54:
[...]

"Problemen bestaan echter nog steeds, zegt ook Rolf van der Tuuk, zonnespecialist bij installatiebedrijf Vaatstra in Bedum. 'Niet alleen bij ons maar ook in Winsum staat regelmatig een te hoge spanning op het net waardoor omvormers zichzelf uitschakelen. We monitoren veel van die installaties op afstand, en zien dat ze zichzelf soms honderden keren per dag uit- en aanzetten. In een straat in Stedum met allemaal daken op het zuiden, vlogen zelfs de hoofdstoppen eruit.'"

Dat is wel de eerste keer dat ik hoor/lees dat stoppen eruit kunnen vliegen door een te hoge spanning :?
Ze refereren hier naar de stoppen van de wijkverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En de oplossing is zo simpel.........

Meer verbruiken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerrythafast
databeestje schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:57:
[...]

Ze refereren hier naar de stoppen van de wijkverdeler.
Dat begrijp ik. Maar hier staat dat ze eruit gingen doordat de spanning te hoog was. Ik heb echter altijd geleerd dat "een stop eruit vliegt" wanneer de stroom te lang boven X Ampère komt. De spanning zal vast hoog geweest zijn (omvormers verhogen immers de spanning om te kunnen leveren), maar voor zover ik weet zijn die stoppen eruit gegaan omdat de stroom te hoog was.
Rol-Co schreef op maandag 18 juli 2016 @ 21:01:
En de oplossing is zo simpel.........

Meer verbruiken!
Inderdaad! Zouden die gaspompen van de NAM op elektriciteit werken? Dan moeten ze die misschien maar weer een tandje harder zetten >:)

[ Voor 21% gewijzigd door Jerrythafast op 18-07-2016 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jerrythafast schreef op maandag 18 juli 2016 @ 21:02:
[...]

Inderdaad! Zouden die gaspompen van de NAM op elektriciteit werken? Dan moeten ze die misschien maar weer een tandje harder zetten >:)
Kunnen ze met die elektriciteit geen gas maken op 1 of andere manier en dat terug pompen, scheelt weer een bevingkje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
databeestje schreef op maandag 18 juli 2016 @ 19:04:
Mini omvormertje?
http://www.ebay.com/itm/P...m:m7CEpnlJsXiTj__5w_mATYQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 22:40

Veritas

concedo nulli

Vandaag mijn handtekening gezet onder een offerte voor mijn eigen PV setje. Zo'n 3500 wP, op west-zuid-west met SolarEdge i.v.m. dakkapel. Hopelijk kan er snel worden gelegd, vandaag was een mooie dag voor panelen. :) Ben er wel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Laatst online: 00:00
Bij m'n broer leveren de zonnepanelen opeens bijna geen kwh's meer op sinds een tijdje.
Ik heb het vermoeden dat de omvormer niet goed meer is, de panelen leveren wel elke dag spanning volgens de grafieken maar geen stroom en ook (bijna) geen vermogen meer.

Screenshot van het logboek:
http://imgur.com/26zUOi7

Hoe moet ik de meldingen van 'under voltage range' en 'under frequency range' interpreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Jerrythafast schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 22:18:
[...]

Hoeveel het precies scheelt voor winterdagen vind ik nog wat moeilijk te zeggen. Ik vergelijk mijn systeem wel eens met dat van Mattie112. Die zit hier 10 km vandaan, nog wat dichter bij de kust dan ik, ook met panelen op zuidwest. Zijn systeem presteert praktisch altijd beter dan dat van ons, gemeten in Wh/Wp (kan uiteraard aan schaduw van bomen en dergelijke liggen, maar gedurende de dag hebben wij geen schaduw).

Mattie112: tilt 35°; 18x EC Solar 210 Wp; Hosola Bright 3680MTL (2,7% onderdimensionering)
Hoogenzon: tilt 45°; 9x JA Solar 265 Wp + 2x JA Solar 270 Wp; SE3000 (2,5% overdimensionering)

Beste dagen:
3 juli 4% slechter
9 juni 6% slechter
1 mei 2% slechter
20 april 1% slechter

Slechtste dagen:
1 juli 14% slechter
2 juni 20% slechter
10 mei 12% slechter
25 april 12% slechter

Ik zou dus nu gokken op zo'n 10% lagere opbrengst dat je met SolarEdge hebt op een bewolkte dag tegenover een Hosola. Het zal vast ook niet meehelpen dat die van ons ietsjes is overgedimensioneerd en die van hem juist ondergedimensioneerd.

[...]

Dat wordt een legplan met boeren en klaveren en zo }:O Maar zoals anderen al zeiden wordt 2x13 met SF een beetje lastig ;)
Om even terug te komen op de vergelijking tussen ons SolarEdge systeem en het Hosola systeem van Mattie112. Vandaag was de perfectst denkbare dag met totaal 0,0 wolken in onze omgeving.

http://pvoutput.org/compa...48&sid1=41772&dt=20160718

Verschil is vandaag iets minder dan 4%. Ook is heel duidelijk te zien dat zijn systeem ondanks de gelijke oriëntatie eerder op de maximale output komt doordat zijn panelen een lagere hellingshoek hebben, wat gunstig is bij de hogere stand van de zon. Tot slot is ook heel duidelijk te zien wanneer hier de zon achter de bomen zakt: rond 20:35. Al met al denk ik dat die 4% ongeveer is wat wij verliezen doordat de parabool in de avond wordt afgeknipt door de panelen.

Op de meest recente volledig bewolkte dag, 1 juli, draaide het systeem van Mattie112 zo'n 14% beter dan dat van ons. Onze beide omvormers zaten toen veelal op ongeveer 10% van hun stickervermogen. Dus het lijkt me reëel om te stellen dat bij een belasting van 10% van de rated output de SE3000 het zo'n 10% slechter doet dan de Hosola Bright 3680MTL.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:07

Twan V

...en er stralend uitzien

Na lang meelezen, twijfelen en offertes doorploegen mag ik eindelijk meepraten in dit topic :)

Vanaf vrijdag liggen er 13 JA-Solar 290WP mono panelen op de daken (oriëntatie WZW), voorzien van power optimizer, aangesloten op een SolarEdge SE3500.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/njINiBG.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gMC5yDT.jpg

Er waren binnen ons budget ongetwijfeld betere opties te leggen, maar we zagen op een gegeven moment door de adviseursbomen het bos niet meer. We hebben gekozen voor een partij waar we een goed gevoel bij hadden. En ze helpen netjes mee met de btw-teruggave :)

Volgens het Solaredge dashboard hebben we sinds vrijdagmiddag al 62,09 kWh opgewekt en daarmee al 0,08 bomen geplant 8)7

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Jerrythafast schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:04:
[...]

Om even terug te komen op de vergelijking tussen ons SolarEdge systeem en het Hosola systeem van Mattie112. Vandaag was de perfectst denkbare dag met totaal 0,0 wolken in onze omgeving.

http://pvoutput.org/compa...48&sid1=41772&dt=20160718

Verschil is vandaag iets minder dan 4%. Ook is heel duidelijk te zien dat zijn systeem ondanks de gelijke oriëntatie eerder op de maximale output komt doordat zijn panelen een lagere hellingshoek hebben, wat gunstig is bij de hogere stand van de zon. Tot slot is ook heel duidelijk te zien wanneer hier de zon achter de bomen zakt: rond 20:35. Al met al denk ik dat die 4% ongeveer is wat wij verliezen doordat de parabool in de avond wordt afgeknipt door de panelen.

Op de meest recente volledig bewolkte dag, 1 juli, draaide het systeem van Mattie112 zo'n 14% beter dan dat van ons. Onze beide omvormers zaten toen veelal op ongeveer 10% van hun stickervermogen. Dus het lijkt me reëel om te stellen dat bij een belasting van 10% van de rated output de SE3000 het zo'n 10% slechter doet dan de Hosola Bright 3680MTL.
Hmmm jullie hebben wel een prima orientatie op zuidwest.
Jouw 2925 Wp JA solar set op 45 graden doet het nog redelijk beter dan mijn 2900 Wp JA solar set (10x290) op pal zuid (50 graden helling)
Ik zie dat jouw set bijvoorbeeld ruim een half uur langer tussen de 1000W en 2000W hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Rol-Co schreef op maandag 18 juli 2016 @ 21:11:
[...]

Kunnen ze met die elektriciteit geen gas maken op 1 of andere manier en dat terug pompen, scheelt weer een bevingkje. :)
Is wel off topic, maar dat kan.
Het is mogelijk om tot 18% Waterstof toe te voegen aan aardgas zonder dat er een gebruiker last van heeft. En als je zat elektriciteit hebt, dan kan je ook makkelijk waterstof produceren.
Nu nog iemand die dat gaat doen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

En er word natuurlijk niet teveel elektriciteit geproduceerd in sommige plaatsen in Groningen, Het net is gewoon te licht.
Gezien de gaskraan dichter moet en we allemaal subsidie kunnen krijgen voor warmtepompen, moet het net daar ook mee in de pas gaan lopen.

Hier komt binnenkort ook een warmtepomp te hangen, en extra panelen om die 650m3 = 1300 kWh extra op te wekken. Gelijk komt er dan ook een 3x25 aansluiting i.p.v. de 1x25. Die zal best nodig zijn als de warmtepomp en de inductieplaat tegelijk aan gaan.

Helaas moet ik dan wel afscheid gaan nemen van de ferarris meter ;( ;(

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 20:24
Wodan89 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 13:52:

is dit mogelijk?
Ja er zijn veel verschillende optimizers te combineren. Zie: http://www.solaredge.com/...e_power_optimizers_na.pdf

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
TWyk schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:44:
[...]

Hmmm jullie hebben wel een prima orientatie op zuidwest.
Jouw 2925 Wp JA solar set op 45 graden doet het nog redelijk beter dan mijn 2900 Wp JA solar set (10x290) op pal zuid (50 graden helling)
Ik zie dat jouw set bijvoorbeeld ruim een half uur langer tussen de 1000W en 2000W hangt
Jouw helling is wat minder gunstig inderdaad. Pal zuid betekent dat de zon op zijn hoogste punt staat als hij in het verlengde van je panelen staat. Tegelijkertijd staan jouw panelen juist steiler dan die van ons, waardoor de zon er meer van bovenaf op schijnt dan recht van voren.

Wanneer de zon in het zuidwesten staat, dus in het verlengde van onze panelen, staat hij alweer wat lager. Samen met de wat mindere helling van onze panelen schijnt hij er dan meer recht van voren op.

Straks in de winter gok ik dat jij in het voordeel bent. De zon staat dan rond het middaguur keurig op je panelen te schijnen terwijl hij hier al achter de bomen verdwijnt voordat hij het zuidwesten heeft bereikt. Als je systeem te volgen is via PVOutput kunnen we onze grafieken mooi over elkaar heen leggen (zoals Aegle bijvoorbeeld doet in deze post van vandaag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Jerrythafast schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:25:
[...]

Jouw helling is wat minder gunstig inderdaad. Pal zuid betekent dat de zon op zijn hoogste punt staat als hij in het verlengde van je panelen staat. Tegelijkertijd staan jouw panelen juist steiler dan die van ons, waardoor de zon er meer van bovenaf op schijnt dan recht van voren.

Wanneer de zon in het zuidwesten staat, dus in het verlengde van onze panelen, staat hij alweer wat lager. Samen met de wat mindere helling van onze panelen schijnt hij er dan meer recht van voren op.

Straks in de winter gok ik dat jij in het voordeel bent. De zon staat dan rond het middaguur keurig op je panelen te schijnen terwijl hij hier al achter de bomen verdwijnt voordat hij het zuidwesten heeft bereikt. Als je systeem te volgen is via PVOutput kunnen we onze grafieken mooi over elkaar heen leggen (zoals Aegle bijvoorbeeld doet in deze post van vandaag).
Ik heb nog geen werkend script voor mijn omvormer maar ik ben aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:03:
En er word natuurlijk niet teveel elektriciteit geproduceerd in sommige plaatsen in Groningen, Het net is gewoon te licht.
Gezien de gaskraan dichter moet en we allemaal subsidie kunnen krijgen voor warmtepompen, moet het net daar ook mee in de pas gaan lopen.

Hier komt binnenkort ook een warmtepomp te hangen, en extra panelen om die 650m3 = 1300 kWh extra op te wekken. Gelijk komt er dan ook een 3x25 aansluiting i.p.v. de 1x25. Die zal best nodig zijn als de warmtepomp en de inductieplaat tegelijk aan gaan.

Helaas moet ik dan wel afscheid gaan nemen van de ferarris meter ;( ;(
Kan best, de 25A laten verzwaren naar 35A , en dan kan je best koken en een wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Zo een soort apparaat heb ik al :) Deze heeft mux maar uitelkaar gehaald, hij gaat nog een efficiency test doen.

Overigens is het aantal omvormers die met de 80-120 Volt van de Solar Frontier panelen om kan gaan op een hand te tellen. De meeste zijn gewoon gemaakt voor de 60 en 72 cel panelen.

Let wel, alleen bij volle slag schaduw van een strak blauwe lucht valt de omvormer uit, als je met ~560 Volt geen 30 Watt eruit kan purren houdt het gewoon op, dat ligt niet aan de omvormer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 07:00:
[...]

..
Let wel, alleen bij volle slag schaduw van een strak blauwe lucht valt de omvormer uit, als je met ~560 Volt geen 30 Watt eruit kan purren houdt het gewoon op, dat ligt niet aan de omvormer 8)
Ik heb eens een testje gedaan met 6 SF panelen op een SMA 5000 TL-21.
De Vmpp van de omvormer gaat toch maar tot 500 V?
Het viel me op dat bij het begin van de dag en aan het eind, de omvormer veel start en stops maakte.
Dat voltage van 6 panelen SF is gewoonweg te hoog volgens mij, om de SMA nog lekker te laten werken.

Ik heb 3x 5 panelen SF op noord liggen, dat werkt prima. Lopen lekker mee in de schaduw tov zuid.
Voltage is ook redelijk constant. (en optitrac staat ook aan)

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=15478
Zie ook mijn extended data.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2016 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:13
Dre schreef op maandag 18 juli 2016 @ 19:23:
Je maakt je druk om niks voor de 16A automaat met de O/W opstelling 4590 Wp.
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Zoals gezegd, hij begint met alles op West eerst. Had hem al aanbevolen O/W te doen zodat ie meer kan leggen, sterker nog, ik zou het zelf zo doen. Wel is daar sprake van nogal wat schaduw meen ik. Vermoedelijk moet ie eerst een boom rooien, voor zover hij dat wil/mag. Plus het is de straatkant, plus WAF. ;)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Emcee schreef op maandag 18 juli 2016 @ 21:41:
Bij m'n broer leveren de zonnepanelen opeens bijna geen kwh's meer op sinds een tijdje.
Ik heb het vermoeden dat de omvormer niet goed meer is, de panelen leveren wel elke dag spanning volgens de grafieken maar geen stroom en ook (bijna) geen vermogen meer.

Screenshot van het logboek:
http://imgur.com/26zUOi7

Hoe moet ik de meldingen van 'under voltage range' en 'under frequency range' interpreteren?
ik ken de solvia niet zo goed maar ik kan wel een goede gok maken.
dit klink als een probleem op de AC kant van de omvormer.

de AC voltage en ferquency worden regelmatig te laag. :?

oplossing die je eerst moet testen:
draai alle schroeven eens een keertje goed aan tussen de omvormer en de meter kast.
een verbinding kan na een aantal jaren te slecht worden en dit soort problemen veroorzaken.
hopelijk is het dan al opgelost en hoeven we niet verder te kijken. ;)

(wees wel verstandig om de groep of zelfs het huis even stroom vrij te maken.
werkt wel zo prettig. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
Ik zie dat je op de P405 de dunne film panelen serieel of parallel mag aansluiten

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OLRv53d.png

1) Het totale vermogen van de panelen het vermogen van de P405 optimizer niet overschrijdt (405W bij STC).
2) de maximale opgetelde ingangsspanning (Voc) bij de laagste temperatuur de absolute maximum ingangsspanning van de P405 (125V) niet overschrijdt.
3) de maximale opgetelde ingangsstroom de kortsluitstroom van de P405 (10A) niet overschrijdt.

Vermogen is geen probleem. de Voc blijft er ook net onder, alleen de stroom zit serieel op 10A.

Ik lees dat parallel meestal wordt toegepast, maar wat is jullie visie hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paulv1973 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:55:
[...]

Duur snap ik..
Maar ik zoek toch een leverancier met de meest schappelijke prijzen...
Een paneeltje extra is goedkoper ;)
Pagina: 1 ... 22 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??