onetime schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:55:
[...]
Ik heb hier eigenlijk altijd de ventilator erop staan. ipv dat hij bij 500W al meer dan handwarm word, lukt hem dat nu zelfs op 3kW niet. Ik hou er niet van dat hij dan bijna te warm om aan te raken zou worden.
(heb je mee gekregen dat elektronica voor iedere 10 graden die je het koeler houdt 2x zo lang leeft?)
ach, ik heb geen matig omvormertje.
de power-one PVI 3.0 is eigenlijk gebouwd om in een open veld opstelling te gebruiken.
en dan hang je hem met 32/64 broertjes vlak onder de panelen gewoon buiten.
daar worden die dingen ook erg heet dus dat kan hij wel hebben.
(soms zie je ze dan zelfs in de volle zon hangen, lol dan word hij al zo warm zonder dat hij iets doet.)
ik zou dit ook niet doen met vele omnik/goodwe/sma's die hebben daar wel wat meer problemen mee.
het hang dan een beetje van het precieze type af, maar die hebben allemaal wat minder koeling.
maar mocht hij toch nog hoger komen als 75 graden, dan hang ik er wel een stel heatpipe's in de koel ribben.
heb een hekel aan geluid maken de ventilatoren.
(op het moment doet hij een 1800W en temperatuur is nog maar 50 graden nog geen ventilator aan, pas als hij lagere tijd naar de 3000W gaat begint de temperatuur op te lopen.)
het valt tegen met een soladin600, je kunt er wel wat meer Wp op hangen, maar echt veel onderdimensioneren gaat ook weer niet.
als je een TL omvormer (de kleinste) pakt kun je een stuk verder gaan.
de kleinste TL omvormer van +/-1000W kan wel een 3,6kWp aan gehangen worden. (12x300Wp of 2x10x210Wp)
zo kan mijn omvormer volgens specificaties een max van +/- 8,5kWp aan met zelfs goedkope panelen, meer als 200%.
en wil je binnen de specificaties van een soladin blijven kom je maar net aan de 150%.
en dan moet je ook nog dure panelen gebruiken om het te halen.
de soladin heeft geen goede bescherming tegen over productie zoals een tl omvormer heeft.
Dit. Een tijdklok is mooi en simpel om je eigen verbruik te verhogen. Gewoon tussen stekker en stopcontact. Maar houdt geen rekening met daadwerkelijk overschot.
Is er hier iemand die al een oplossing heeft om alleen eigen overschot extra te verbruiken? Graag DM. Dre?
je kunt kijken naar een ABB c11 kWh meter. (of variant, sommige omvormers kunnen dit ook)
die kun je instellen zodat: als er meer als X W door de meter gaat hij een extern apparaat aan zet.
hier mee kun je wel een boiler aan laten gaan om meer eigen gebruik te hebben, maar met een boiler kun je weer niet je hoofd groep beschermen helaas.
er is gewoon een moment dat de boiler warm is en het elektra element stopt dan met verwarmen.
en dan is je bescherming in eens weer weg.
(meeste 120liter boilers is dat in +/-2,5uur, met een 2span boiler kun je dit rekken naar +/-6 uur.
maar je moet dit soms wel een week of meer achter elkaar doen, dus dat red je nooit.
of je moet de boiler weer veel te groot maken en het elektra element weer te klein.
maar dat is ook niet efficiënt

)
[
Voor 7% gewijzigd door
migjes op 18-07-2016 10:37
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)