Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.381 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 14:29
Hmm, wellicht dat de opmerking over het niet opstarten van de 3 panelen op het platte dak wel hout snijdt, afhankelijk van de gebruikte omvormer. De aangeboden Goodwe omvormer heeft een start voltage van 125V, dat ga je met 3 panelen van 38,5 OC VDC niet redden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarom 4x SF-170 S (1257 x 977)
Dat is 4x 87 V mpp = 348 Vmpp

Laat dat nou de ideale spanning zijn voor een stringomvormer van 350 Vmpp

En omdat SMA geen beperkte ingangen heeft, plaats je die 14 (of 15) mono panelen op mppt1 en 4x SF op mppt2
In de toekomst nog stringen van 4xSF op noord op dezelfde mppt ingang. Mag allemaal.
Op noord mag je dan maximaal 3 stringen van 4 panelen bij leggen. (de max. is 4 stringen van 4 panelen SF op 1 mppt)

Makkelijke keuze toch? :)

( ik heb zelf 14 x 245 wp (1 string) mono op zuid en 3x 5 SF (3 stringen) op noord op een SMA 5000 TL-21, de SMA is ook 2e hands met nog weinig kWh op de teller toen ik hem kochtte)

[ Voor 76% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2016 22:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
ApC_IcE schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 07:54:
[...]

Dan liggen iig genoeg optimizers in het licht om de se4000 op te laten starten
Hoeveel zouden er in de zon moeten liggen om aan te gaan?

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:37
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 09:38:
Dit baart me wel wat zorgen:
Jerrythafast in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Juist in de wintertijd wil je een zo hoog mogelijke opwek. (ivm mogelijke saldering afschaffing)
Of gaat het hier ook maar om enkele procentjes?
Hoeveel het precies scheelt voor winterdagen vind ik nog wat moeilijk te zeggen. Ik vergelijk mijn systeem wel eens met dat van Mattie112. Die zit hier 10 km vandaan, nog wat dichter bij de kust dan ik, ook met panelen op zuidwest. Zijn systeem presteert praktisch altijd beter dan dat van ons, gemeten in Wh/Wp (kan uiteraard aan schaduw van bomen en dergelijke liggen, maar gedurende de dag hebben wij geen schaduw).

Mattie112: tilt 35°; 18x EC Solar 210 Wp; Hosola Bright 3680MTL (2,7% onderdimensionering)
Hoogenzon: tilt 45°; 9x JA Solar 265 Wp + 2x JA Solar 270 Wp; SE3000 (2,5% overdimensionering)

Beste dagen:
3 juli 4% slechter
9 juni 6% slechter
1 mei 2% slechter
20 april 1% slechter

Slechtste dagen:
1 juli 14% slechter
2 juni 20% slechter
10 mei 12% slechter
25 april 12% slechter

Ik zou dus nu gokken op zo'n 10% lagere opbrengst dat je met SolarEdge hebt op een bewolkte dag tegenover een Hosola. Het zal vast ook niet meehelpen dat die van ons ietsjes is overgedimensioneerd en die van hem juist ondergedimensioneerd.
jjonkie schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:26:
Totaal 52 panelen, 2x13 oost en 2x13 west in portrait.
Dat wordt een legplan met boeren en klaveren en zo }:O Maar zoals anderen al zeiden wordt 2x13 met SF een beetje lastig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jerrythafast schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 22:18:
[...]

Hoeveel het precies scheelt voor winterdagen vind ik nog wat moeilijk te zeggen. Ik vergelijk mijn systeem wel eens met dat van Mattie112. Die zit hier 10 km vandaan, nog wat dichter bij de kust dan ik, ook met panelen op zuidwest. Zijn systeem presteert praktisch altijd beter dan dat van ons, gemeten in Wh/Wp (kan uiteraard aan schaduw van bomen en dergelijke liggen, maar gedurende de dag hebben wij geen schaduw).

Mattie112: tilt 35°; 18x EC Solar 210 Wp; Hosola Bright 3680MTL (2,7% onderdimensionering)
Hoogenzon: tilt 45°; 9x JA Solar 265 Wp + 2x JA Solar 270 Wp; SE3000 (2,5% overdimensionering)

Beste dagen:
3 juli 4% slechter
9 juni 6% slechter
1 mei 2% slechter
20 april 1% slechter

Slechtste dagen:
1 juli 14% slechter
2 juni 20% slechter
10 mei 12% slechter
25 april 12% slechter

Ik zou dus nu gokken op zo'n 10% lagere opbrengst dat je met SolarEdge hebt op een bewolkte dag tegenover een Hosola. Het zal vast ook niet meehelpen dat die van ons ietsjes is overgedimensioneerd en die van hem juist ondergedimensioneerd.

[...]

Dat wordt een legplan met boeren en klaveren en zo }:O Maar zoals anderen al zeiden wordt 2x13 met SF een beetje lastig ;)
Mattie heeft natuurlijk met 9x 38,6 Vmpp = 347 Vmpp, wel redelijk de ideale stringspanning te pakken van 360 Vmpp (96,7% Euro rendement) van zijn Hosola.
Misschien heeft dat er ook mee te maken op een stringomvormer...

Met een stijler dak, zal je het in het najaar en voorjaar beter (moeten) doen.
Bedankt voor je info in ieder geval, het is allemaal leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:09

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

wetsteyn schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 22:13:
[...]

Hoeveel zouden er in de zon moeten liggen om aan te gaan?
Niet zon maar licht.
En met 5/6 optimizers zou die moeten opstarten. Ligt ook aan hoe zwaar de omvormer is.
Vandaar dat wanneer er een west en een zuid kant is dat je deze in 1 string moet leggen in geval van kleine aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Snarfie31 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 07:37:
[...]

Bedankt voor de info wat een ellende op die daken.
Alstu. Moest gezegd en inhoudelijk gerapporteerd worden, want het komt toch naar buiten.

Als er meer duidelijke beelden zijn bij Brabanders (en Noord-Limburgers?) alhier, en/of nuttige info, houd ik me aanbevolen. De branche houdt zich angstvallig stil...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:04
[...]

Beste dagen:
3 juli 4% slechter
9 juni 6% slechter
1 mei 2% slechter
20 april 1% slechter

Slechtste dagen:
1 juli 14% slechter
2 juni 20% slechter
10 mei 12% slechter
25 april 12% slechter

[...]

Misschien is die Chinese rommel gewoon beter als iedereen denkt ,Duitse testen liegen misschien toch niet.
En se word vanwege naam hemel in geprezen maar toch niet helemaal zo goed als iedereen denkt ,heb je ook de drie als vier procent afwijking van de se mee genomen ?
Mijn hosola geeft overigens 0.7 procent te weinig aan ....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt zo niet alles generaliseren in goed of slecht of betrouwbaar of niet.

Iedere situatie is anders en daar past weer een geschikte omvormer bij.

Als ik het heb over de stringomvormers:
Steca staat bij mij boven aan de lijst met efficiëntie, mits onder de goede condities toegepast (Vmpp, geen schaduw bij monopanelen, bij SF van minder belang) Soms het nadeel is de 1x mppt ingang.

Hosola doet het ook wel aardig qua rendement, maar heeft beperkte ingangen en schaduw kakt die ook in.
Ook daar is Vmpp belangrijk.

SMA is ook niet zo heel byzonder qua rendement, maar goed toepasbaar door zijn niet beperkte vermogen op de mppt ingangen. Bovendien optitrac wat (uit mijn ervaring) uitstekend werkt.
Maar ook hier geldt de ideale Vmpp

En zo zijn er nog vele andere merken.

En dan de kwaliteit...
Zoek even terug in het forum en je hebt (nog steeds geen goed) reeel beeld welk merk er vaker stuk gaat dan de ander.
En zo kunnen we wel even doorgaan, doen we niet, dan was ik wel een vergelijkingsite begonnen.
En efficiëntie vind ik niet zo heel erg belangrijk, dat gaat vaak om procentjes, ik zie liever veel kWh...dakje vol dus :)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2016 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
zonnigtype schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 01:42:
[...]

Alstu. Moest gezegd en inhoudelijk gerapporteerd worden, want het komt toch naar buiten.

Als er meer duidelijke beelden zijn bij Brabanders (en Noord-Limburgers?) alhier, en/of nuttige info, houd ik me aanbevolen. De branche houdt zich angstvallig stil...
Ik ben benieuwd of die verzekering maatshappijen over de brug komen of bijvoorbeeld opeens beginnen te zeuren of je zelf je installatie hebt gedaan of een gecertiviseerde installateur hebt laten doen. Ook hoeveel ze vergoeden panelen en kosten installatie/deinstallatie. Laat het ons weten zodat er toekomstige goede keuzes mbt inboedel verzekeringen gemaakt kan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Snarfie31 op 13-07-2016 08:00 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:09

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 17:44:
[...]

14x "normale panelen" op zuidwest - Mppt1 (15 zou ik ook nog wel aandurven bij Vmpp = 31 V)
4x SF-170 S op platdak - Mppt 2
? x4 SF-170 S op noordoost - Mppt 2
1x SMA 5000 TL-21 (MP)

Lijkt mijn dak wel... ;) (zonder platdak gedeelte dan)

Zelfmontage altijd goed.
Dus je kijkt naar de centen en wil geen optimizers want je hebt geen "echte" schaduw.
Enige schaduw van het pijpje vangt optitrac prima op.
Die laatste adviseur kan thuis blijven...
Doe dan enkel SF panelen. Anders heb je weer 2 typen op je dak liggen. Is minder mooi..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prein2 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:07:
[...]

Doe dan enkel SF panelen. Anders heb je weer 2 typen op je dak liggen. Is minder mooi..
SF haalt niet de kWh van de mono in zijn geval.
SF op platdak zie je niet (wel zonde, mooie paneeltjes)
Hoe wil je alles verdelen in stringen van 4 panelen? Dat is het uitgangspunt door zijn platdak.
Max 4 stringen op 1 mppt is de regel. (maar daar begin ik niet eens aan, minder kWh met de SF)
En kom nu niet mee SE, want dat is niet nodig.

Kom eens met een SF voorstel?

(side note: Met 15x 270/275/280/285/290 Wp panelen haalt hij al de 4000 kWh die hij aangaf, dan is SF leuk voor de uitbreiding en verspreiding van opbrengst over de dag)

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2016 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:09

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

AUijtdehaag schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:09:
[...]

En kom nu niet mee SE, want dat is niet nodig.
Ik kom echt alleen met SE als het zin heeft hoor :9

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:52
[...]

[...]

Ik snap dat 2x13 niet kan ivm te hoge spanning maar ik heb geen ervaring met SF panels. Hoe kun je dat dan wel doen ?

Stel dat we 48 panels nemen. 24 oost 24 west.

2x12 kan niet want te hoge klemspanning dus dan moet je naar 4x6 ofzo ?

[ Voor 30% gewijzigd door jjonkie op 13-07-2016 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
jjonkie schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 19:26:
[...]

Wellicht is de RPI M8A de betere keuze inderdaad. Daar staat dat het vermogen voor beide ingangen gelijk is.

[afbeelding]
het zou kunnen, maar het maakt mij niet veel uit of je SF gebruikt of poly.
omvormer moet aansluiten op je dak, en eigenlijk heb je veel meer ruimte.

wat ik je probeer te vertellen is dat je met zo een groot dak niet als kleine gebruiker moet denken.
(proberen je eigen gebruik te dekken)
maar het meer zien als economische activiteit.
kies de spullen goed en handig en je kunt een TVT van <10jaar maken met kolenfooi alleen.
dat je dan toevallig een 7000-8000kWh zelf gebruikt doet de TVT alleen maar korter maken en is mooi mee genomen. ;)

dus bekijk het gewoon zakelijk en zonder emoties.
hou niet perse vast aan SF als poly je een betere deal geeft of anders om.
neem niet een 2 mpp omvormer als 3x mpp ook goed kan.
zolang je de 3x25A nog niet vol hebt groter plannen, hoe groter je plant de lager de kosten in €/Wp en de sneller de TVT. ;)

voorbeelden zijn wat moeilijk te maken, maar reken eens anders om.
je wil een TVT van 10 jaar.
met 7000kWh zelf gebruiken.
7000X0,18€X10 = 12600€ om te besteden.
dan kun je ook een 14000kWh opwekken en 7000kwh tegen kolenfooi verkopen.
(handig kiezen van verhandelaar geeft een 6 tot 11ct per kWh, maar je kunt ook voor de GVO's gaan, maar dat is een apart verhaal)
7000X 0,06-0,11€ x 10 = 4200€ - 7700€
dus totaal budget = 12600€+ (4200€ of 7700€) = +/- 16.000€ tot 20.000€
daarvoor gaan die grote setjes wel lukken.
(aankoop kan makkelijk onder de 1€ per Wp komen. ;) )

je bent dan geen afnemer meer, maar leverancier.
en dan heb je helaas niet veel aan het forum (hier zijn we eigenlijk bijna allemaal afnemer.).
je moet dan gaan praten met partijen zoals vandebron of de duurzameunie etc etc....
jjonkie schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 09:09:
[...]

Ik snap dat 2x13 niet kan ivm te hoge spanning maar ik heb geen ervaring met SF panels. Hoe kun je dat dan wel doen ?

Stel dat we 48 panels nemen. 24 oost 24 west.

2x12 kan niet want te hoge klemspanning dus dan moet je naar 4x6 ofzo ?
met SF panelen kun je maar maximaal 4 stringen parallel maken.
(meer kan wel, maar dat wil je voorkomen, maakt het iets wat ingewikkelder.)
gekozen omvormer heeft een max van 1000V (en de panelen hebben ook een max van 1000V)
maar dat is dan wel de Voc.
een solarfrontier heeft een Voc van 112.0 V, maar daar moet nog een stukje temperatuur bij.
ik doe dit even uit het hooft en zeg dat het 130Voc is.
1000v/130Voc= 7,6 dus af ronde naar beneden = 7 panelen serieel.
4 parallel x 7 serieel x 170Wp = 4760Wp als max met SF op die omvormer per mpp.
(ik schat een beetje, en er zijn wel haken en ogen aan het verhaal.
zie dit dus niet als waarheid maar als uitleg van de zaken.
ik zou in jouw geval nooit de 170Wp SF kiezen, die zijn eigenlijk al te duur.)

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 13-07-2016 09:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:42

DjVe

Hatsaflats!

zonnigtype schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:27:
[...]

Ik ken een installateur die claimt dat z'n klanten "uitgekeerd" gaan krijgen, kennelijk zonder problemen. Maar dat zijn de eerste gevallen. We moeten nog zien of dat "het klassieke beeld" gaat worden bij de verzekeraars.

Ondertussen in Someren (ga ff zitten)...

http://www.polderpv.nl/Hagelschade_PV_ZO_Nederland.htm

(let s.v.p. op copyright waarschuwing, er is eerder door iemand een foto op dit forum gepost die van een vakfotograaf was, wat beslist niet is toegestaan. NIET kopiëren dus, waarvoor dank!)
Wij hebben een aantal klanten in die omgeving die in hetzelfde schuitje zitten. Uiteraard gewoon netjes een advies uitgewerkt naar de verzekeraar betreffende voor en nadelen van aanpassen/doormeten tegenover compleet vervangen. Ik heb nog niets vernomen van de klanten en of verzekering en. Ik kan uit ervaring zeggen dat dit traject enkele maanden kan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

migjes schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 09:22:
[...]
met SF panelen kun je maar maximaal 4 stringen parallel maken.
(meer kan wel, maar dat wil je voorkomen, maakt het iets wat ingewikkelder.)
Goeie tips, kleine kanttekeningen:
8 panelen gaat ook bij 1kV. SF heeft een lage temperatuurcoëfficiënt :)
Meer parallel maakt de boel naar mijn mening niet ingewikkelder: klemmenstrook+diodes is goedkoper en makkelijker monteren dan een zwik MC4 stekkers + splitters. En dan kan je een omvormer met 1 MPPT gebruiken, wat de keus groter maakt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 15:11
[...]

Beste dagen:
3 juli 4% slechter
9 juni 6% slechter
1 mei 2% slechter
20 april 1% slechter

Slechtste dagen:
1 juli 14% slechter
2 juni 20% slechter
10 mei 12% slechter
25 april 12% slechter

[...]

Even ter referentie: ik heb 0,0 schaduw op mijn dak.

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/59951-2016-05-12_20.11.39.jpg

Foto genomen op 12-05-2016 20:11
Hier zie je (bijna) schaduw van de huizen aan de overkant komen maar dan is de zon al praktisch onder.

edit:
Is inderdaad 9 panelen met mppt (2x aanwezig op de omvormer)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Zonnigtype

Ik denk dat de kans op schade het grootst is als de panelen onder een lage hoek liggen en de hagel onder een hoek van dicht bij 90 graden op de panelen is gestort.

Dit werkt ongeveer hetzelfde als bij "sloped armour" bij tanks. Tanks hebben schuine zijkanten waardoor de projectielen moeite hebben het pantser te penetreren. Door de hoek van het pantser is de dikte van het metaal in een recht lijn misschien wel 50% groter.

Afbeeldingslocatie: https://worldoftanks.com/dcont/fb/imagesforarticles/chieftains_hatch/stratguide/armorangles.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Bestaat er een tussenmeter die zowel levering als teruglevering registreert?
Ik wil deze in de technische ruimte ophangen.
Meten wil ik dan wat alle verbruikers in deze ruimte verbruiken en wat de zonnepanelen terugleveren...

Eigenlijk heb ik een soort van slimme meter nodig... maar dan als tussenmeter

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:42

DjVe

Hatsaflats!

paulv1973 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 15:32:
Meten wil ik dan wat alle verbruikers in deze ruimte verbruiken en wat de zonnepanelen terugleveren...

Yep, ik heb dezelfde vraag gesteld een tijdje terug:

1-fase: Eastron SDM220 Modbus MID
3-fase: Eastron SDM 630 DC MID

Werken goed (kan ik zeggen uit praktijkervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

nop kan gewoon weg niet.
een slimme meter kan dit namelijk ook niet. ;)
een gedeelte van de opwekking word rechtstreeks gebruikt en komt niet langs de meter en word niet geregistreerd. (in een gewoon woonhuis heb je het al snel over een 20% van de opbrengst die een slimme meter niet registreert.)
(of je stelt de vraag niet helemaal juist.
het kan zijn dat je iets anders bedoeld.)

maar er zijn wel kWh meters die 1 kant op registreren. ;)
zoals de abb c11.
zet die 2x c11 tussen je hoofd aansluiting en de technische ruimte met PV.
en dan nog 1x c11 voor alleen de PV nodig.
en je kunt uit rekenen hoeveel er de technische ruimte uit/in gaat en wat de opbrengst is.
je hebt dan een slimmere slimme meter >:)
(zijn ook wel andere methodes te verzinnen, maar dat hangt af van het precieze probleem en wat je wil oplossen. ;) )

DjVe is ook een oplossing die bruikbaar is voor de 2x losse meter die ik geef, maar ook daar heb je een extra meter nodig om het eigen gebruik op te vangen en uit te rekenen.

het hangt af hoe je de bekabeling hebt lopen voor de juiste methode. ;)
(je zou ook de opbrengst meter van de omvormer kunnen gebruiken als extra meter.
niet elk merk wijkt erg veel af.)

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 13-07-2016 16:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57

Je bedoelt een slimmere slimme meter >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Verkeerd topic :P

[ Voor 117% gewijzigd door MdO82 op 13-07-2016 16:25 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, je had al panelen toch? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
AUijtdehaag schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 16:41:
[...]

Ja, je had al panelen toch? :+
nee hoor :+

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

mrmrmr schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:10:
@Zonnigtype

Ik denk dat de kans op schade het grootst is als de panelen onder een lage hoek liggen en de hagel onder een hoek van dicht bij 90 graden op de panelen is gestort.

Dit werkt ongeveer hetzelfde als bij "sloped armour" bij tanks. Tanks hebben schuine zijkanten waardoor de projectielen moeite hebben het pantser te penetreren. Door de hoek van het pantser is de dikte van het metaal in een recht lijn misschien wel 50% groter.

[afbeelding]
Hangt wel van de hoek van het inkomende projectiel af he... Bij tanks gaan ze uit van horizontaal, zonnepanelen verticaal maar gaat hij haaks op het paneel ben je alsnog f#cked

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik geloof dat rond Someren de hoek geen rol speelde, daar kwamen geen tennisballen van hagel naar beneden maar basketballen :o

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 15:44:
[...]

nop kan gewoon weg niet.
een slimme meter kan dit namelijk ook niet. ;)
een gedeelte van de opwekking word rechtstreeks gebruikt en komt niet langs de meter en word niet geregistreerd. (in een gewoon woonhuis heb je het al snel over een 20% van de opbrengst die een slimme meter niet registreert.)
(of je stelt de vraag niet helemaal juist.
het kan zijn dat je iets anders bedoeld.)

maar er zijn wel kWh meters die 1 kant op registreren. ;)
zoals de abb c11.
zet die 2x c11 tussen je hoofd aansluiting en de technische ruimte met PV.
en dan nog 1x c11 voor alleen de PV nodig.
en je kunt uit rekenen hoeveel er de technische ruimte uit/in gaat en wat de opbrengst is.
je hebt dan een slimmere slimme meter >:)
(zijn ook wel andere methodes te verzinnen, maar dat hangt af van het precieze probleem en wat je wil oplossen. ;) )

DjVe is ook een oplossing die bruikbaar is voor de 2x losse meter die ik geef, maar ook daar heb je een extra meter nodig om het eigen gebruik op te vangen en uit te rekenen.

het hangt af hoe je de bekabeling hebt lopen voor de juiste methode. ;)
(je zou ook de opbrengst meter van de omvormer kunnen gebruiken als extra meter.
Ik wil gewoon weten wat er over de groep van de technische ruimte verbruikt en teruggeleverd wordt. Ik kan op de SMA zien wat hij totaal opwekt. Dus het directe verbruik kan ik dan wel bepalen.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 18:25:
[...]

Ik wil gewoon weten wat er over de groep van de technische ruimte verbruikt en teruggeleverd wordt. Ik kan op de SMA zien wat hij totaal opwekt. Dus het directe verbruik kan ik dan wel bepalen.
dat schrijf ik ook. ;)
zie:
dus 2x een abb c11 gebruiken (of een ander merk die maar 1 kant op meet.), en die tegen over elkaar zetten.
of de optie van DjVe gebruiken met 1 meter. (maar die kosten wel een paar centen)

welke handiger is maakt weer uit hoe je het gerapporteerd wil hebben.
(we zitten op tweakers, sommige willen modbus anderen youless of gewoon visueel ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 05:43:
[...]

Misschien is die Chinese rommel gewoon beter als iedereen denkt ,Duitse testen liegen misschien toch niet.
En se word vanwege naam hemel in geprezen maar toch niet helemaal zo goed als iedereen denkt ,heb je ook de drie als vier procent afwijking van de se mee genomen ?
Mijn hosola geeft overigens 0.7 procent te weinig aan ....
Drie procent afwijking? Bron?
Mattie112 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:54:
[...]

Even ter referentie: ik heb 0,0 schaduw op mijn dak.

[afbeelding]

Foto genomen op 12-05-2016 20:11
Hier zie je (bijna) schaduw van de huizen aan de overkant komen maar dan is de zon al praktisch onder.

edit:
Is inderdaad 9 panelen met mppt (2x aanwezig op de omvormer)
Aha, da's wel even andere koek dan hier. Zou je misschien morgen rond dezelfde tijd een foto kunnen maken? Dan kunnen we eens serieus vergelijken :D

Hier is een foto van vandaag (13 juli 2016) om 20:38. Je ziet dat de schaduw van de bomen rond deze tijd de panelen bedekt.
Afbeeldingslocatie: http://jerweb.nl/zooi/pvdak/installatie-fotos/WP_20160713_002-50pct.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 18:33:
[...]

dat schrijf ik ook. ;)
zie:

[...]

dus 2x een abb c11 gebruiken (of een ander merk die maar 1 kant op meet.), en die tegen over elkaar zetten.
of de optie van DjVe gebruiken met 1 meter. (maar die kosten wel een paar centen)

welke handiger is maakt weer uit hoe je het gerapporteerd wil hebben.
(we zitten op tweakers, sommige willen modbus anderen youless of gewoon visueel ;) )
En dit??
http://link.marktplaats.nl/m1061045265

Heeft ook 4 telwerken staat er...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Jerrythafast schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:53:
[...]

[...]

Aha, da's wel even andere koek dan hier. Zou je misschien morgen rond dezelfde tijd een foto kunnen maken? Dan kunnen we eens serieus vergelijken :D

Hier is een foto van vandaag (13 juli 2016) om 20:38. Je ziet dat de schaduw van de bomen rond deze tijd de panelen bedekt.
[afbeelding]
Om 20.38uur is schaduw toch niet meer interessant...
Dan is de buit al lang binnen.
Verschil tussen schaduw en geen schaduw op dat tijdstip is een enkele kWh per dag.
MET MOOI WEER...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
paulv1973 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 21:11:
[...]

Om 20.38uur is schaduw toch niet meer interessant...
Dan is de buit al lang binnen.
Verschil tussen schaduw en geen schaduw op dat tijdstip is een enkele kWh per dag.
MET MOOI WEER...
Tja, ik rende naar buiten zodra ik zijn post zag :9 Ik zou eigenlijk eens moeten kijken hoe laat de schaduw hier op de panelen begint te vallen. Vanaf die tijd zou Mattie112 dan echt in het voordeel moeten komen. En deze dagen heeft hij in de middagzon natuurlijk de hoogte van de zon mee met z'n lagere hoek.

En mooi weer, tja... dat is hier aan de kust deze dagen een stuk minder moeilijk dan elders in het land, als ik Het grote "jouw productie" topic - Deel 2 mag geloven

[ Voor 15% gewijzigd door Jerrythafast op 13-07-2016 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:32
[...]

[...]

[afbeelding]
Gamma / Praxis verkopen boomzagen , weg met die dingen. Anders kom je nooit boven in PVoutput :+

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
habbekrats schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 21:22:
[...]

Gamma / Praxis verkopen boomzagen , weg met die dingen. Anders kom je nooit boven in PVoutput :+
We zitten het met zijn allen (hele rijtje zo ongeveer) serieus te overwegen want de gemeente heeft er al 10 jaar niks aan gedaan. Het waren ooit gewoon struiken van max 2 meter hoog. Nu zijn het bomen van een meter of 5, met takken die over de achtertuinen hangen :X

Gemeente Wassenaar heeft geen geld meer over denk ik na al die wilde feestjes van de gemeenteraad ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

zonoskar schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 17:07:
Sinds kort log ik in PVoutput ook de efficiëntie van mijn omvormer. Maar ik zie dat deze vaak boven de 100% uitkomt. Dat is natuurlijk een beetje vreemd. Is mijn berekening wel goed? Ik bereken het DC vermogen via Pdc= Udc * Idc en deel dat door het AC vermogen wat ik uit de omvormer lees (de DC waarden komen overigens ook uit de omvormer).

Ik kom niet super veel hoger uit dan 100%, maar 107% heb ik al wel gezien. Ik zie wel dat mijn setup 's morgens en 's avonds een lage efficiëntie heeft, maar dat had ik wel verwacht.
je komt dan boven de 100% uit van het aantal Wp bij 1000W/m2 instraling bij een cel temp. van 25 gaden C.
als de omstandigheden gunstiger zijn dan dat kan je boven de 100% van je aangegeven Wp komen.

Daarnaast kan het zijn dat er panelen op liggen die meer Wp hebben dan aangegeven.
Bij SF krijgen we momenteel steevast panelen met 3-4 Wp meer dan op de grote sticker staat. zeker bij de 165 Wp panelen.

Voorheen waren er wel een acties met daarin een specifiek paneel vermeld, als het dan wat lang duurde en de actie een succes was dan kon het ook wel in dat je meer sticker WP kreeg as waar je je aanvankelijk voor had ingeschreven.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

habbekrats schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 21:22:
[...]

off topic:

Gamma, Gamma? voor de echte bomenzaagert bestaat er natuurlijk maar een merk....

http://www.stihl.nl/STIHL-Producten/0100/Kettingzagen.aspx

Er zijn trouwens genoeg PV bezitters met een houtkachel.

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 14-07-2016 00:09 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:56
Even een snelle vraag.
Er is mij een tweede hands delta solivia 2.0 aangeboden.
Wat mag zo'n omvormer kosten, en nog belangrijker, heeft iemand er ervaring mee, en zijn ze goed?
Ik wil er uiteindelijk 12x sf170 aan hangen.

Ik heb google al wel er op uit gestuurd voor reviews en vind weinig negatieve dingen behalve dat ze niet makkelijk uit te lezen zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Sneezzer op 14-07-2016 09:09 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
eeh ja en eeh nee.
hij lijkt wel oke, maar de verkoop methode, pfffff word er nu al moe van.
(ad van marktplaats is ook al weer weg?)

een handleiding zou ook wel handig zijn, al is het maar om te zien hoe hij over schakelt van hoog naar laag tarief.

dus het is gokken of het echt leuk is of een kat in de zak.
geen garanties van mijn kant, maar het hoeft niet fout te zijn. :?

edit:
geen idee of deze maar 1 richting in meet?
https://www.sandervunderi...-din-rail-1-fase-30a.html
maar je zou er 2 kunnen bestellen en proberen, werkt het niet dan kun je het terug sturen. ;)
maar misschien weet je zelf nog wel een betere te vinden.
(of zoek je echt 3 fase?)

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 14-07-2016 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
Sneezzer schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 08:55:
Even een snelle vraag.
Wat mag zo'n omvormer kosten, en nog belangrijker, heeft iemand er ervaring mee, en zijn ze goed?

Ik heb google al wel er op uit gestuurd voor reviews en vind weinig negatieve dingen behalve dat ze niet makkelijk uit te lezen zijn.
ik heb er 2 hangen. een 2.6 (2 jaar) en een 3.0 (3 jaar). werken perfect, schaduwmanagement weinig verschil te merken bij ingeschakeld of niet. Op de 3.0 heb ik sinds maart panelen met Hosola optimizers hangen en die werken perfect samen.
Er is een rs485 interface, dus het uitlezen zal niet zo gek moeilijk zijn. Ik heb zelf een delta Solivia gateway er aan hangen, dus geen ervaring met uitlezen

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Andre1973 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 00:04:
je komt dan boven de 100% uit van het aantal Wp bij 1000W/m2 instraling bij een cel temp. van 25 gaden C.
als de omstandigheden gunstiger zijn dan dat kan je boven de 100% van je aangegeven Wp komen.
Maar dat bedoelde ik niet met efficiëntie :) De omvormer maakt van de DC stroom/spanning van de panelen, een AC stroom/spanning die we kunnen leveren aan het net. Daar gaat meestal wat verloren, aangezien een omzetting nooit 100% efficiënt kan zijn. Maar ik meet dus efficiënties hoger dan 100%; de omvormer zou dan dus energie uit het niets maken. Dat kan volgens Einstein niet, dus daarom vond ik dat vreemd. Maar zoals al geopperd zijn de meet momenten van AC en DC waarschijnlijk niet helemaal gelijk en dan zit je dus als het ware appels met peren te vergelijken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Even een snelle vraag.

Hier hangt een 2.5 G3 en een 2.0 G4.
Beiden worden uitgelezen met een raspberri.
Op MP staan de 2.0 voor €200 nieuw

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
klump4u schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:25:
[...]

Hier hangt een 2.5 G3 en een 2.0 G4.
Beiden worden uitgelezen met een raspberri.
Op MP staan de 2.0 voor €200 nieuw
Top, ook meteen even een mail gestuurd.

Welk script gebruik je op de raspberry? En hoe heb je hem op de rs485 aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Sneezzer schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:54:
[...]

Top, ook meteen even een mail gestuurd.

Welk script gebruik je op de raspberry? En hoe heb je hem op de rs485 aangesloten?
Met zo een :http://www.ebay.com/itm/C...10669?hash=item2a6b15b32d
En dit script : https://github.com/rsltrifork/DeltaPVOutput

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
zonoskar schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:56:
[...]

Maar dat bedoelde ik niet met efficiëntie :) De omvormer maakt van de DC stroom/spanning van de panelen, een AC stroom/spanning die we kunnen leveren aan het net. Daar gaat meestal wat verloren, aangezien een omzetting nooit 100% efficiënt kan zijn. Maar ik meet dus inefficiënties hoger dan 100%; de omvormer zou dan dus energie uit het niets maken. Dat kan volgens Einstein niet, dus daarom vond ik dat vreemd. Maar zoals al geopperd zijn de meet momenten van AC en DC waarschijnlijk niet helemaal gelijk en dan zit je dus als het ware appels met peren te vergelijken.
a, ja die bedoel je.
ik snap hem, maar is lastig uit te leggen. ;)
het ziet er vreemd uit, maar is heel normaal gedrag.
veel mensen hier gebruiken de standaard software van de omvormer en die filteren dat weg.
als je een niet standaard stukje software gebruikt dan moet je dat zelf nog even weg filteren. ;)

wat gebeurd er in de (meeste) omvormer:
er komt een DC binnen via de mpp en daar word dan 350V van gemaakt (720V voor 3fase).
die DC gaat dan naar de DC/AC converter, die bestaat uit een aantal flinke condensatoren.
het word even opgeslagen in die condensatoren tot het genoeg is en word dan als AC afgegeven.
nu kan het gebeuren dat je een micro seconde voor dat je logde een moment had dat het niet genoeg was om een AC te maken, op dat moment had je dus een efficiëntie die een stuk lager was, maar de condensatoren zijn toch wel half gevuld.
het volgende moment dat je logde waren de condensatoren al half vol en daar door lijkt het als of er meer stroom werd omgezet en schiet de efficiëntie omhoog tot over de 100%.

ik heb zelf een logging die logt sneller als 1x per seconde. (zo snel als ik data gepompt krijg over de rs485 brug)
voor al op momenten als de zon achter een wolk gaat of er net uit komt zie ik de efficiëntie heen en weer gaan.
het systeem heeft even tijd nodig om te kunnen reageren op de nieuwe situatie. ;)

ik los het op door snel te loggen(sneller als een seconde) en dan het gemiddelde uit te rekenen voor ik het de database in schrijf(per 15 minuten). ;)
(en ik log ook de max en de min voor alle waardes als extratje. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:44:
[...]

eeh ja en eeh nee.
hij lijkt wel oke, maar de verkoop methode, pfffff word er nu al moe van.
(ad van marktplaats is ook al weer weg?)

een handleiding zou ook wel handig zijn, al is het maar om te zien hoe hij over schakelt van hoog naar laag tarief.

dus het is gokken of het echt leuk is of een kat in de zak.
geen garanties van mijn kant, maar het hoeft niet fout te zijn. :?

edit:
geen idee of deze maar 1 richting in meet?
https://www.sandervunderi...-din-rail-1-fase-30a.html
maar je zou er 2 kunnen bestellen en proberen, werkt het niet dan kun je het terug sturen. ;)
maar misschien weet je zelf nog wel een betere te vinden.
(of zoek je echt 3 fase?)
Idd. Advertentie is verwijderd... heb ook geen reactie gehad op mijn vraag...
ik heb idd een 3-fase nodig.
Denk dat die digitale din rail meters alleen verbruik meten. Hoe die reageren op teruggeleverde stroom.... geen idee....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 13:14:
[...]

Idd. Advertentie is verwijderd... heb ook geen reactie gehad op mijn vraag...
ik heb idd een 3-fase nodig.
Denk dat die digitale din rail meters alleen verbruik meten. Hoe die reageren op teruggeleverde stroom.... geen idee....
oke 3-fase dat wist ik niet.

geen enkele digitale (of analoge) din rail meter heeft problemen met teruggeleverde stroom.
stroom is stroom, en dat meten ze.

het vraagstukje is: welke kant op meten ze de stroom. ;)
je hebt 3 mogelijkheden:
1. hij meet de stroom die geleverd word + hij meet de stroom die gebruikt word en telt alles bij elkaar op.
(deze wil je dus absolute niet hebben. ook niet om een omvormer te meten, gebruik van omvormer word dan bij de opbrengst geteld geeft een aardige afwijking op jaar basis. ;) )
2. hij meet maar 1 kant op (geleverd of gebruikt) en telt dit op, de rest word genegeerd.
(deze wil je dan 2x hebben, 1x gewoon gemonteerd en 1x op zijn kop.)
3. hij meet 2 kanten op en rapporteert die met 2 verschillende standen.
(over het algemeen zijn dit de dure varianten, helaas.
die jij aangeeft lijkt wel of hij onder deze catogorie valt, maar ik weet het niet zonder duidelijke uitleg, gokken :? )

doen ze dit maar 1 kant op, dan kun je hem gewoon "op zijn kop" installeren en zal hij maar 1 kant op meten.
en dan nog 1x gewoon monteren voor de stroom die gebruikt word.
(dit combineren met de meter van de omvormer of nog een extra meter, en je weet alles.)
en dan heb je wat jij wil. ;)
(maar is wel een duur geintje als je dat 2x moet doen voor een 3fase lijn ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:22
migjes schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 13:29:
[...]
het vraagstukje is: welke kant op meten ze de stroom. ;)
je hebt 3 mogelijkheden:
1. hij meet de stroom die geleverd word + hij meet de stroom die gebruikt word en telt alles bij elkaar op.
(deze wil je dus absolute niet hebben. ook niet om een omvormer te meten, gebruik van omvormer word dan bij de opbrengst geteld geeft een aardige afwijking op jaar basis. ;) )
2. hij meet maar 1 kant op (geleverd of gebruikt) en telt dit op, de rest word genegeerd.
(deze wil je dan 2x hebben, 1x gewoon gemonteerd en 1x op zijn kop.)
3. hij meet 2 kanten op en rapporteert die met 2 verschillende standen.
(over het algemeen zijn dit de dure varianten, helaas.
die jij aangeeft lijkt wel of hij onder deze catogorie valt, maar ik weet het niet zonder duidelijke uitleg, gokken :? )
Hoe kun je in de specificaties zien dat ze een kant op meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
tsjoender schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 14:05:
[...]

Hoe kun je in de specificaties zien dat ze een kant op meten?
simpele vraag, minder leuk antwoord. ;)

zeldzaam dat het er in staat. :-(

edit:
als consument heb je retour recht, gewoon proberen met een test opstelling.
werkt het niet zoals je wil, dan terug sturen. ;)
zal ze leren, moeten ze maar eens fatsoenlijke specs uitgeven >:)

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 14-07-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De finders die ik heb geven geen pulsen af via S0, de verkeerde kant uit.
Ook blijft de teller gewoon stilstaan, bij de verkeerde kant uit.
Wat weer wel leuk is, dat ze een negatief wattage aangeven, bij de verkeerde kant uit.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2016 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
migjes schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 14:06:
[...]

simpele vraag, minder leuk antwoord. ;)

zeldzaam dat het er in staat. :-(
Toevallig had ik net vanochtend een kWh meter besteld en zag net deze post. In de specs bij de verkoper zie ik niets staan over richting, maar als ik google op het type (XTM18SA), dan kom ik dit wel tegen bij een andere verkoper:

"Single direction measurement single phase two wire active power consumption. It is nothing with direction of the trend of load current. Complying with standard IEC 62053-21."

Dus dat klinkt hoopgevend volgens mij. Wat ze met "It is nothing with direction of the trend of load current." bedoelen snap ik dan weer niet. Iets in de vertaling van Chinees, naar Engels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Een simpele 3 fase meter die alleen het verbruik telt en de terug geleverde stroom negeert is voor mij voldoende.
Opgewekte stroom kan ik op de omvormer aflezen.

Als ik de tussen meter dan boven de hoofdschakelaar aansluit voor de verbruikers, en de omvormer onder de hoofdschakelaar weet ik genoeg.
Het totale verbruik van de technische ruimte gaat dan allemaal door de tussenmeter. Ook het directe verbruik door zonnepanelen opgewekt. dit wordt dan ingevoed voor de hoofdschakelaar. Indien er rechtstreeks verbruik is gaat dit ook door de tussenmeter. (samen met de gekochte stroom)
Enige nadeel van deze opstelling is dat de hoofdschakelaar van de technische ruimte niet de zonnepaneleninstallatie in of uitschakelt.
Dat moet dan weer gebeuren in de hoofd stoppenkast...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tsjoender schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 14:34:
[...]

Toevallig had ik net vanochtend een kWh meter besteld en zag net deze post. In de specs bij de verkoper zie ik niets staan over richting, maar als ik google op het type (XTM18SA), dan kom ik dit wel tegen bij een andere verkoper:

"Single direction measurement single phase two wire active power consumption. It is nothing with direction of the trend of load current. Complying with standard IEC 62053-21."

Dus dat klinkt hoopgevend volgens mij. Wat ze met "It is nothing with direction of the trend of load current." bedoelen snap ik dan weer niet. Iets in de vertaling van Chinees, naar Engels?
Dat lijkt erg op deze:
https://www.amazon.co.uk/...8&*Version*=1&*entries*=0

Als ik een geheimpje mag verklappen. Die telt ook de verkeerde kant op met S0 pulsen...
Let maar eens op de opwek wanneer de zon weg is.
http://pvoutput.org/intra...868&sid=40067&dt=20160714

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
tsjoender schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 14:34:
[...]

lol, leuke vertaling.
(ik heb ooit eens een TV gehad waar in consequent in de handleiding werd geschreven "kloeren televisie" >:) )

google gaf mij deze link:
https://www.google.nl/url...hOs2zLQfrHdE8qm0g&cad=rja
ik ben gestopt met lezen van deze zin:
"Under normal conditions your product should give you years of benefit and pleasure."
werd ik al helemaal blij van >:)
wat AUijtdehaag zegt maakt mij minder blij. :-(
paulv1973 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 14:36:
Een simpele 3 fase meter die alleen het verbruik telt en de terug geleverde stroom negeert is voor mij voldoende.
Opgewekte stroom kan ik op de omvormer aflezen.

Als ik de tussen meter dan boven de hoofdschakelaar aansluit voor de verbruikers, en de omvormer onder de hoofdschakelaar weet ik genoeg.
Het totale verbruik van de technische ruimte gaat dan allemaal door de tussenmeter. Ook het directe verbruik door zonnepanelen opgewekt. dit wordt dan ingevoed voor de hoofdschakelaar. Indien er rechtstreeks verbruik is gaat dit ook door de tussenmeter. (samen met de gekochte stroom)
Enige nadeel van deze opstelling is dat de hoofdschakelaar van de technische ruimte niet de zonnepaneleninstallatie in of uitschakelt.
Dat moet dan weer gebeuren in de hoofd stoppenkast...
is een optie. ;)
maar of je alles juist hebt weet ik niet.
het lijkt mij juist de bedoeling dat de hoofd schakelaar van de technische ruimte niet de zonnepaneleninstallatie in of uit kan schakelen?
(maar het kan zijn dat ik nu een stukje niet kan volgen, ik zie niet alles wat jij ziet, moet het doen met alleen wat je schrijft.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
migjes schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:00:
[...]
wat AUijtdehaag zegt maakt mij minder blij. :-(
[...]
Ik hou mijn mond voortaan wel. :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Nou,

Kan me voorstellen dat als iemand de hoofdschakelaar in de technische ruimte op nul wipt, hij ervan uitgaat dat dan alles in die meterkast van de stroom af is.
Dat is in dit geval dan niet zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 14:51:
[...]

Dat lijkt erg op deze:
https://www.amazon.co.uk/...8&*Version*=1&*entries*=0

Als ik een geheimpje mag verklappen. Die telt ook de verkeerde kant op met S0 pulsen...
Let maar eens op de opwek wanneer de zon weg is.
http://pvoutput.org/intra...868&sid=40067&dt=20160714
Dat is inderdaad dezelfde. Doh! Ik zie nog niet meteen hoe ik dit kan herkennen bij de PVoutput statistieken. Bedoel je de 0.001 kWh waarden bij een 0 volt (paneelspanning?) in de tabel 's nachts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tsjoender schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:05:
[...]

Dat is inderdaad dezelfde. Doh! Ik zie nog niet meteen hoe ik dit kan herkennen bij de PVoutput statistieken. Bedoel je de 0.001 kWh waarden bij een 0 volt (paneelspanning?) in de tabel 's nachts?
Kolommetje "Power" 04.00 'snachts "2W"
En om 6:45 al 0.018kWh opgewekt, terwijl om 6:50 de omvormer pas aanging.

Had ik maar zulke goeie maanpanelen. :+
Is dus standbyverbruik van de omvormer.

Een Finder heeft dit gedrag niet. Geeft dus geen pulsen bij negatieve richting.
Mooi dagje, weinig verbruik ;)
http://imgur.com/ztOBVmT

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2016 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:08:
[...]

Kolommetje "Power" 04.00 'snachts "2W"

Had ik maar zulke goeie maanpanelen. :+
Is dus standbyverbruik van de omvormer.
Misschien de nieuwste uitvinding.
Panelen die ook met maanlicht werken :+

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MdO82 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:10:
[...]

Misschien de nieuwste uitvinding.
Panelen die ook met maanlicht werken :+
die bestaan al >:)
dat is het type met organische cellen, werken ook bij kunst- en maan licht.
maar een beetje Wp kun je wel schudden met die dingen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik heb een mooie....

http://www.rakuten.de/pro..._DE&portaldv=6&cid=idealo

Even klikken op Volle Beschreibung...

Als je dan helemaal naar beneden scrollt zie je de verschillende varianten...
Daar staat ook het kenmerk "Rucklaufsperre" ...
Type B en BC hebben GEEN rucklaufsperre...
Dus dan tellen die ook terug ga ik even vanuit...

[ Voor 4% gewijzigd door paulv1973 op 14-07-2016 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
[...]

[...]

[afbeelding]
Zal ik doen als ik het niet vergeet :) Wel leuk ter referentie allicht :p
(moet het natuurlijk wel een beetje zonnig zijn vanavond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Dit lijkt wel een interessante meter met een nette prijs (€60 inclusief verzending):

https://www.kwhmeter.nl/F...512V902W1wbP085j60214.pdf

Als ik het allemaal juist interpreteer dan zou deze keurig het verbruik van de omvormer (import) en de opbrengst terug naar het net (export) los van elkaar in S0 pulsen weergeven (zelfs serieel).

EDIT: Bij Aliexpress is er een andere variant (Pulse ipv Standard) van dezelfde fabrikant voor plm €20 inclusief verzending te krijgen(!). Het is niet helemaal duidelijk wat de verschillen tussen die twee zijn. Wat me wel opvalt is dat alleen S0 uitgang 1 configureerbaar is voor ofwel totaal/import/export en S0 uitgang 2 blijkbaar alleen totaal weergeeft.

EDIT2: Er is ook een modbus variant voor plm €30 inclusief verzending bij Aliexpress. Hiermee kun je met een seriele verbinding allerhande data uitlezen. Voorbeeld hier:

http://vogelchr.blogspot....-modbus-python-rs485.html

Deze wordt het denk ik voor mij.

[ Voor 47% gewijzigd door tsjoender op 14-07-2016 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Jammer dat het een 1-fase meter is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 19:38
@tsjoender
Waarom zo ingewikkeld?
2x kWh meter nemen.
1x de ingaande netspanning aansluiting meten en 1x de ingaande PV meten.
Verbruik van alles achter de beide kWh meters is het totale verbruik.
Doe je er nog een 3e kWh meter bij welke je andersom aansluit dan kan je ook nog de teruglevering registreren (en weet je het verbruik als er meer opgewekt wordt dan verbruikt).

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
MichielFRL schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 17:55:
@tsjoender
Waarom zo ingewikkeld?
2x kWh meter nemen.
1x de ingaande netspanning aansluiting meten en 1x de ingaande PV meten.
Verbruik van alles achter de beide kWh meters is het totale verbruik.
Doe je er nog een 3e kWh meter bij welke je andersom aansluit dan kan je ook nog de teruglevering registreren (en weet je het verbruik als er meer opgewekt wordt dan verbruikt).
Volgens mij is dat wat de meter welke ik nu op het oog heb toch ook doet? Bovendien is deze best wel goed geprijsd als je het vergelijkt met twee of meerdere losse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 19:38
tsjoender schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 18:02:
[...]

Volgens mij is dat wat de meter welke ik nu op het oog heb toch ook doet? Bovendien is deze best wel goed geprijsd als je het vergelijkt met twee of meerdere losse.
Die meter kan alleen meten wat er in OF uit gaat.
Stel je monteert deze na de hoofdschakelaar dan registreert deze meter hoeveel er uit het net wordt gebruikt OF hoeveel er teruggeleverd wordt aan het net.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
MichielFRL schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 18:41:
[...]

Die meter kan alleen meten wat er in OF uit gaat.
Stel je monteert deze na de hoofdschakelaar dan registreert deze meter hoeveel er uit het net wordt gebruikt OF hoeveel er teruggeleverd wordt aan het net.
Heb je ervaring met deze meter? Alle beschrijvingen die ik zie geven aan dat die beide doet. mocht je uit ervaring weten (of een review van iemand) dat dit in de praktijk niet (goed) werkt, dan hoor ik het graag voor ik geld uitgeef aan iets wat niet de verwachtingen waarmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
tsjoender schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 18:56:
[...]

Heb je ervaring met deze meter? Alle beschrijvingen die ik zie geven aan dat die beide doet. mocht je uit ervaring weten (of een review van iemand) dat dit in de praktijk niet (goed) werkt, dan hoor ik het graag voor ik geld uitgeef aan iets wat niet de verwachtingen waarmaakt.
Hij kan het ook wel beide doen maar kijk he:

Stel:
1000w opwek
0w verbruik
== 1000w teruglevering (dit registreert je meter)

Stel2:
0w opwek
1000w verbruik
== 1000w verbruik (dit registreert je meter)

Stel3:
500w opwek
500w verbruik
== 0w (je meter registreert dus "0" watt, maw je hebt geen idee hoe of wat, is er 0 opwek en 0 verbruik, is er 100 opwek en 100 verbruik etc)

Daar heb je toch echt 3 meters voor nodig
1. wat verbruik ik
2. wat lever ik terug
3. wat wek ik op

verbruik/teruglever kan in 1 (bijv je slimme meter) maar voor de opwek heb je dan nog een device nodig (of uitlezen uit je omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
[...]

[...]

[afbeelding]
20:20

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/35326-2016-07-14_20.20.37.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En een vogelnestje?
Of een verdwaalde dakduif? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2016 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Zo, dat is toch wel echt een serieus verschil. Bij jou is er echt gewoon totale afwezigheid van schaduw :9 Ik zal dit weekend eens kijken hoe laat de schaduw er precies op begint te vallen. En dan kijken hoe het zit met de relatieve opbrengst tussen onze systemen vóór dat moment.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 08-09 01:18
Helaas ligt dak van mijn huis vol panelen, daar kan niets meer bij. Gelukkig heb ik een andere plekje gevonden waar ik honger naar nog meer PV kan stillen. Best lastig zo'n verslaving :)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/28iolso.jpg

Dit betreft een projectje op de moestuin van mijn vader. Ik vond het niet echt meer veilig dat hij water voor de planten in de kas met een gieter uit de, achter de kas gelegen, sloot schepte. (glad steigertje en suikerziekte...)
Dus daarom twee 35 Wp paneeltjes (Braas SRT 35) met een spanningsregelaar voor €50.- van marktplaats gekocht. Een gebruikte accu van een bevriende automonteur voor nop. Een 12 volts pompje dat 10 liter/minuut opbrengst en wat kabeltjes en een schakelaar maken het systeem compleet.
De bevestigingstrippen op de kasprofielen zijn van kunststof gemaakt met hierop aluminium H-profielen. Dit zit goed windvast maar met toch een genoeg speling om het bewegen van de kas te compenseren.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/s3o9b7.jpg

De accu en spanningregelaar staan droog in het gereedschapsschuurtje. Hopelijk houdt de spanningsregelaar het een tijdje vol.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2rww6xe.jpg

De pomp ligt in de sloot met een groot zuigfilter.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

drielp schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 23:13:
Helaas ligt dak van mijn huis vol panelen, daar kan niets meer bij. Gelukkig heb ik een andere plekje gevonden waar ik honger naar nog meer PV kan stillen. Best lastig zo'n verslaving :)

[afbeelding]

Dit betreft een projectje op de moestuin van mijn vader. Ik vond het niet echt meer veilig dat hij water voor de planten in de kas met een gieter uit de, achter de kas gelegen, sloot schepte. (glad steigertje en suikerziekte...)
Dus daarom twee 35 Wp paneeltjes (Braas SRT 35) met een spanningsregelaar voor €50.- van marktplaats gekocht. Een gebruikte accu van een bevriende automonteur voor nop. Een 12 volts pompje dat 10 liter/minuut opbrengst en wat kabeltjes en een schakelaar maken het systeem compleet.
De bevestigingstrippen op de kasprofielen zijn van kunststof gemaakt met hierop aluminium H-profielen. Dit zit goed windvast maar met toch een genoeg speling om het bewegen van de kas te compenseren.

[afbeelding]

De accu en spanningregelaar staan droog in het gereedschapsschuurtje. Hopelijk houdt de spanningsregelaar het een tijdje vol.
[afbeelding]

De pomp ligt in de sloot met een groot zuigfilter.
Nice, ik heb ook zo'n vader die ik hiermee wel kan helpen! :P

Binnenkort maar eens een projectje van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 21:00:
[...]

En een vogelnestje?
Of een verdwaalde dakduif? ;)
Zal wel een verdwaalde duif zijn :p
Jerrythafast schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 22:29:
[...]

Zo, dat is toch wel echt een serieus verschil. Bij jou is er echt gewoon totale afwezigheid van schaduw :9 Ik zal dit weekend eens kijken hoe laat de schaduw er precies op begint te vallen. En dan kijken hoe het zit met de relatieve opbrengst tussen onze systemen vóór dat moment.
Ja enige schaduw die ik heb is als de zon bijna "onder" is , als er geen huizen achter mijn huis hadden gestaan miss nog 15 min extra zon maar ik ben zeker niet ontevreden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 08-09 01:18
Beekforel schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 08:42:
[...]

Nice, ik heb ook zo'n vader die ik hiermee wel kan helpen! :P

Binnenkort maar eens een projectje van maken.
Gewoon doen, de kosten zijn het niet. Een 60 Ah accu blijft gemakkelijk op spanning met 2 x 35 Wp. en ze zien er gewoon leuk uit. Ze laten elfs wat licht door, daarom mochten ze ook op de kas. Hoelang de spanningsregelaar meegaat weet ik niet, maar ze zijn nieuw rond de €10,-. Bij Banggood.com heb ik een reserve regelaar besteld, eentje waar je ook het voltage van de accu kunt aflezen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
Ja dat boezemt vertrouwen in zo'n adviseur. Meneer, u kunt 3 panelen op het platte dak kwijt en deze op de tweede MMP tracker aansluiten, geen probleem!

In twee offertes komt dit geval voor, beide offertes offreren dezelfde Goodwe omvormer met een startvoltage van 125V, dat ga je met 3 panelen niet redden.

De ene adviseur duizend maal excuus en de andere adviseur heeft nog niet geantwoord.... Lekker dan als je zo'n systeem besteld en het werkt simpelweg niet...

Enfin, er zijn nog offertes over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:37
3x SF kan makkelijk :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Looney11 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 15:09:
Ja dat boezemt vertrouwen in zo'n adviseur.
...
Je kan er misschien hier 4 van kwijt, deze zijn 1580 x 1040 en 48,5 Vmpp
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-219-euro-sunsolar/

10 graden:
http://imgur.com/UcLAd7a
4,5 graden: (niet aan te bevelen, worden zeer snel vuil, water blijft er op liggen, etc)
http://imgur.com/5TDDSYd

Hoewel 4 mono panelen meer Wp hebben dan 4x SF, zou ik toch SF kiezen, vanwege toekomstige uitbreiding op je noord dak en de lage invalshoek van de dakkapel.
Dan kunnen alle SF op 1 mppt ingang, dakkapel en noorddak.

Maar neem een omvormer die niet beperkt is in vermogen op de mppt ingangen.
Je kan het beter zelf verzinnen...

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-07-2016 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Looney11 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 15:09:
Ja dat boezemt vertrouwen in zo'n adviseur. Meneer, u kunt 3 panelen op het platte dak kwijt en deze op de tweede MMP tracker aansluiten, geen probleem!

In twee offertes komt dit geval voor, beide offertes offreren dezelfde Goodwe omvormer met een startvoltage van 125V, dat ga je met 3 panelen niet redden.

De ene adviseur duizend maal excuus en de andere adviseur heeft nog niet geantwoord.... Lekker dan als je zo'n systeem besteld en het werkt simpelweg niet...

lastig omdat iedere omvormer het net iets anders doet.
maar de meeste omvormer hebben een Voc nodig om te starten. (ik vermoed met goodwe dat het ook zo is.)
125/3 = 41-42Voc en hij start waarschijnlijk wel. ;)

niet dat ik aanraad om te doen, de conversie van 3x32V is gewoon flink naar 350V toe en dat kost flink rendement.
beter een panasonic/solarfrontier/5" mono paneel gebruiken als een 6"mono/poly. ;)

edit:
ik raad de panasonic aan, omdat je dan ook nog een redelijk aantal Wp haalt.
en in verschillende maten te krijgen.
en doet het beter als solarfrontier. niet goedkoop wel gaaf. ;)
http://natec.nl/zonnepanelen/

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 15-07-2016 15:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:58
Afgelopen woensdag heb ik dan ook eindelijk panelen op mijn huis gekregen. De wens was er al heel lang, maar dan wilde ik weer op vakantie en dan wilde ik weer iets aan het huis verbouwen. Ze liggen er nu twee dagen op en ik heb al flink kunnen profiteren van de zon. In totaal is er al iets van 21 Kwh opgewekt met 8 Bisol 280 black panelen. Er zit een Omnik omvormer bij de panelen.

Afbeeldingslocatie: http://www.rimave.nl/wp-content/uploads/2016/07/IMG_2464-740x619.jpg

De bedoeling was om de panelen in twee rijtjes van 4 onder en boven het dakraam te leggen, maar in overleg hebben we besloten ze op deze manier neer te leggen om zo de meeste zon te pakken en zo min mogelijk last van schaduw van het huis van de buren te hebben. Op deze manier kunnen er ooit nog 9 panelen naast. >:)

Hier kun je de set live in action zien. :*)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 15:30:
[...]

Je kan er misschien hier 4 van kwijt, deze zijn 1580 x 1040 en 48,5 Vmpp
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-219-euro-sunsolar/

10 graden:
http://imgur.com/UcLAd7a
4,5 graden: (niet aan te bevelen, worden zeer snel vuil, water blijft er op liggen, etc)
http://imgur.com/5TDDSYd

Hoewel 4 mono panelen meer Wp hebben dan 4x SF, zou ik toch SF kiezen, vanwege toekomstige uitbreiding op je noord dak en de lage invalshoek van de dakkapel.
Dan kunnen alle SF op 1 mppt ingang, dakkapel en noorddak.

Maar neem een omvormer die niet beperkt is in vermogen op de mppt ingangen.
Je kan het beter zelf verzinnen...
Zoals het er nu voor staat, acht ik de kans op een uitbreiding op het noorden als erg klein. Eerst maar eens het zuidwesten volleggen en dan een aantal jaren genieten voordat ik aan uitbreiding begin. Wie weet wat er dan allemaal te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
migjes schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 15:46:
[...]

maar de meeste omvormer hebben een Voc nodig om te starten. (ik vermoed met goodwe dat het ook zo is.)

niet dat ik aanraad om te doen, de conversie van 3x32V is gewoon flink naar 350V toe en dat kost flink rendement.
beter een panasonic/solarfrontier/5" mono paneel gebruiken als een 6"mono/poly. ;)

edit:
Bedankt voor de tip, ik kan echter niet zien hoe groot de Panasonic panelen zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 15:46:
[...]

edit:
Startvoltage van 125 Volt ga je met 3 panelen nooit redden...
Misschien het startvoltage ansich wel... Alleen daarna kukelt je voltage onder de 100Volt.
En dan gaatie mooi weer uit.
5 is minimaal met een 60cells paneel en een startvoltage van 125volt.
Zo geeft ook Sunny design het aan.
En met 5 panelen heb je dan een werkspanning van ongeveer 140-145 Volt. Niet ideaal,
maar het werkt zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
rimave schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 15:48:
Afgelopen woensdag heb ik dan ook eindelijk panelen op mijn huis gekregen. De wens was er al heel lang, maar dan wilde ik weer op vakantie en dan wilde ik weer iets aan het huis verbouwen. Ze liggen er nu twee dagen op en ik heb al flink kunnen profiteren van de zon. In totaal is er al iets van 21 Kwh opgewekt met 8 Bisol 280 black panelen. Er zit een Omnik omvormer bij de panelen.

[afbeelding]

De bedoeling was om de panelen in twee rijtjes van 4 onder en boven het dakraam te leggen, maar in overleg hebben we besloten ze op deze manier neer te leggen om zo de meeste zon te pakken en zo min mogelijk last van schaduw van het huis van de buren te hebben. Op deze manier kunnen er ooit nog 9 panelen naast. >:)

Hier kun je de set live in action zien. :*)
Weet je zeker dat het een Omnik omvormer is, de site lijkt verdacht veel op die van Hosola? Of zijn Omink en Hosola hezelfde?
Ik heb zelf een Hosola 1000TL omvormer met 6x SF 170S draaien (nog geen maand).

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zonnevis schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 17:27:
[...]

Weet je zeker dat het een Omnik omvormer is, de site lijkt verdacht veel op die van Hosola? Of zijn Omink en Hosola hezelfde?
Ik heb zelf een Hosola 1000TL omvormer met 6x SF 170S draaien (nog geen maand).
Beide omvormers werken met solarmanpv website. (of waarschijnlijk een mirror)
Veel leuker is naar PVoutput...
En je dan aanmelden bij het Tweakers PVoutput team.

Hosola: https://github.com/Mattie112/hosola-data-logger
Omnik: https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-07-2016 17:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Sinds gisteren ook een setje zonnepaneeltjes liggen.
Beetje vreemde configuratie in een puntdak maar het werkt pirma.
Op deze 1e toch enigzins bewolkte dag toch een opbrengst van 5,3 Wu/Wp

ZonnepanelenDag 1 opbrengst

10*290 JA Solar

[ Voor 22% gewijzigd door TWyk op 15-07-2016 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

TWyk schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 19:38:
Sinds gisteren ook een setje zonnepaneeltjes liggen.
Beetje vreemde configuratie in een puntdak maar het werkt pirma.
Op deze 1e toch enigzins bewolkte dag toch een opbrengst van 5,3 Wu/Wp

[afbeelding][afbeelding]
Lijkt wel of er niet veel over het legplan nagedacht is maar gewoon een stapel panelen gepakt en begonnen. Ik vermoed dat je met landscape leggen alleen al een mooier/rustiger beeld op het dak had gekregen en met een ander formaat paneel misschien zelfs meer Wp.

Maar goed, het ligt er op, have fun with it.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
Rol-Co schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 20:45:
[...]

Lijkt wel of er niet veel over het legplan nagedacht is maar gewoon een stapel panelen gepakt en begonnen. Ik vermoed dat je met landscape leggen alleen al een mooier/rustiger beeld op het dak had gekregen en met een ander formaat paneel misschien zelfs meer Wp.

Maar goed, het ligt er op, have fun with it.
Sowieso is een dak met schuine zijden heel lastig voor een legplan. Het legplan was overigens iets anders maar de schuine nokken zijn vastgemetseld waardoor de pannen daarnaast muurvast bleken te liggen en er dus ook geen klemmen onder pasten. En de nokpannen losbikken of de pannen loswrikken is geen optie met 70 jaar oude pannen.
Met landscape leggen had ik overigens maar 7 of misschien net 8 van tien panelen kwijtgekunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 20:24
Vorige week heb ik mijn panelen op het dak geplaatst. Oost/west. Het was een leuke klus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7DBXYAuYHbbq602H6ttebHj2/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FNzlx7OhMAVFb8SV7ZxP0TXo/medium.jpg
PV van boven
De buren hadden net een paar dagen eerder 24 panelen erop gelegd. (dezelfde panelen en omvormer)
Daarna ik met 27x JA Solar en SolarEdge 7k. Ik had eerst een 5k besteld met 21 panelen toch maar besloten om het helemaal vol te gooien. Omdat het niet zo eenvoudig is om later nog wat bij te plaatsen.
Ik ben er blij mee en met een verwacht verbruik van 2000 kWh heb ik waarschijnlijk nog wel wat overschot. :o
Kom maar op met die warmtepomp!
Zit ook alweer in Team Tweakers.net op PVoutput.
http://pvoutput.org/list.jsp?userid=17021

[ Voor 30% gewijzigd door mgroen81 op 15-07-2016 22:12 . Reden: Plaatjes werkten niet ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
mgroen81 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 22:05:
Vorige week heb ik mijn panelen op het dak geplaatst. Oost/west. Het was een leuke klus.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De buren hadden net een paar dagen eerder 24 panelen erop gelegd. (dezelfde panelen en omvormer)
Daarna ik met 27x JA Solar en SolarEdge 7k. Ik had eerst een 5k besteld met 21 panelen toch maar besloten om het helemaal vol te gooien. Omdat het niet zo eenvoudig is om later nog wat bij te plaatsen.
Ik ben er blij mee en met een verwacht verbruik van 2000 kWh heb ik waarschijnlijk nog wel wat overschot. :o
Kom maar op met die warmtepomp!
Zit ook alweer in Team Tweakers.net op PVoutput.
http://pvoutput.org/list.jsp?userid=17021
Wauw, ziet er strak uit. Dat is ook gelijk een flinke hoeveelheid :D Ziet er een beetje uit als een hele grote versie van het systeem dat hier op het dak ligt :9

[ Voor 195% gewijzigd door Jerrythafast op 15-07-2016 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
edit: aangepast

[ Voor 77% gewijzigd door mgroen81 op 15-07-2016 23:34 . Reden: overbodig ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
TWyk schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 22:18:
[...]

Een paar zwarte clips te kort ? >:)
Ja, klopt en deze had ik gelukkig nog liggen. Ik had ze eigenlijk aansluitend willen leggen, maar het laatste paneel ligt nu precies boven de ventilatie afvoer van de badkamer en anders regent het in. Als ik de ventilatie verlegd heb kan ik de panelen wel weer aansluiten.
Jerrythafast schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 22:11:
[...]

Wauw, ziet er strak uit. Dat is ook gelijk een flinke hoeveelheid :D Ziet er een beetje uit als een hele grote versie van het systeem dat hier op het dak ligt :9
Bedankt! Het is idd wat veel maar als PV verslaafde kon ik het niet laten.

[ Voor 30% gewijzigd door mgroen81 op 15-07-2016 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik heb een kleine vraag, die ook in wat andere fora kunnen, maar ik plaats hem hier.

Voor ons vakantiehuisje in Spanje (!) wil ik een aantal uur een lampje laten branden in de avond/nacht.
Ik heb een zonnepaneel van 12V 6W max. en ben van plan om een 8Ah (20C) accu (AGM) te halen.
Een simpele charger/timer heb ik al gekocht.

Mijn vragen:
1. klopt het dat ik 20uur 0,4A kan onttrekken. en dus 2x3W lampjes geen probleem zou moeten zijn voor een uur of 6. (3W bij 12V =0,25A)
2. de laadtijd: klopt het dat het paneel (12V 6W max) laad met 0,5A en dus 16uur over doet om de accu van leeg naar vol te laden? (8A/0,5=16)

Natuurlijk zijn dit theoretische waarden, en heb ik te maken met verliezen in de lader, weerstand in kabel en zonintensiteit, maar het gaat mij vooral of mijn rekenwijze klopt.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezzer
Houdt er ook rekening mee dat gewone accu's het niet fijn vinden om helemaal leeg te worden getrokken.
Verder heb ik er niet veel aan toe te voegen dan dat het in theorie zou moeten kunnen zoals je beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat het (poly?) paneeltje minder gaat leveren door de warmte en dat hij niet de hele dag door 6W haalt.
Misschien kan je wat ervaringen vinden op een camper forum waar dit actueel is :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Pinin schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 11:09:
Ik heb een kleine vraag, die ook in wat andere fora kunnen, maar ik plaats hem hier.

Voor ons vakantiehuisje in Spanje (!) wil ik een aantal uur een lampje laten branden in de avond/nacht.
Ik heb een zonnepaneel van 12V 6W max. en ben van plan om een 8Ah (20C) accu (AGM) te halen.
Een simpele charger/timer heb ik al gekocht.

Mijn vragen:
1. klopt het dat ik 20uur 0,4A kan onttrekken. en dus 2x3W lampjes geen probleem zou moeten zijn voor een uur of 6. (3W bij 12V =0,25A)
2. de laadtijd: klopt het dat het paneel (12V 6W max) laad met 0,5A en dus 16uur over doet om de accu van leeg naar vol te laden? (8A/0,5=16)

Natuurlijk zijn dit theoretische waarden, en heb ik te maken met verliezen in de lader, weerstand in kabel en zonintensiteit, maar het gaat mij vooral of mijn rekenwijze klopt.
Het kan ook simpel, https://www.conrad.nl/nl/...leman-sol9-wit-84724.html of, https://www.conrad.nl/nl/...?sc.ref=Product%20Details , is in vele uitvoeringen ( ook met timer ) te vinden via google ed

[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 16-07-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
Even een snelle vraag.

Voor een overjarige en nieuwe Solivia 3.3 heb ik in 2014 ca 400 euro betaald via secondsol , een jaar later ( virus) voor een overjarige en nieuwe Solivia 5.0 450 euro via marktplaats. De eerste draait vanaf het begin probleemloos, de tweede schakelde eerst af zodra hij meer dan 240 Volt moest leveren. Na een pincode gekregen te hebben van Delta, kon ik de landcode op Duitsland zetten en was het probleem opgelost. Als de 5.0 veel vermogen moet verwerken is wel een forse brom te horen, maar ja, deze hangt in mijn werkhok en ik heb er geen last van. De 3.3 is opvallend stiller, haast niet te horen zelfs. Ik hoop dat je iets aan deze info hebt.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Pagina: 1 ... 21 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??