Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.378 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Waterpower schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 19:52:
[...]
Hier wil ik ook wel even op reageren, maar dit is dan het laatste wat ik hierover zeg op dit forum.
[...]
- Ik had van de adviseur meer verwacht. Misschien wel te veel.
[...]
Misschien is mijn grootste ergernis wel dat de adviseur na mijn melding over de haken nooit een keer heeft gezegd "wat vervelend ik ga kijken wat ik kan doen" maar alleen (na navraag) "we zijn er mee bezig" om vervolgens een extra bedrag te vragen. Voordat de koop rond was werd ik altijd binnen een aantal uren beantwoord, daarna wat minder snel en bij problemen zitten er een aantal dagen tussen. Dat is ook de rede, dat ik de kennis van dit forum heb aangesproken.

Uiteindelijk lijkt het allemaal opgelost te zijn, maar iets soepeler had prettig geweest.
[...]
Marcva schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 22:39:
[...]Mijn ervaring WAS ook wat ambivalent:
  1. legplan van adviseur bleek bij mij ook niet te passen, maar door monteurs is ter plekke en alternatief bedacht en heb ik mijn best gedaan voor de de WAF ;-)
  2. [...]
  3. van de adviseur taal noch teken, ondanks cc-tjes van de discussie. Dat is dom, want hij weet dat deze set pas het begin is.
.
Kortom: deskundig bedrijf, goede prijs, maar communicatie kan beter. Ambivalentie is nu weg bij mij, maar ze moeten oppassen geen "panelenschuiver" te worden.
ApC_IcE schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 22:49:
Dat is ook de reden dat dit soort dingen moeten worden opgelost.
Adviseurs maken fouten. Je verwacht expertise en ieder dak is anders.
[...]
Ze lezen blijkbaar mee dus dat is al goed!

De adviseur had juist even moeten reageren vind ik. Dat is toch het gezicht wat bekend is bij je.
Zijn verlies 8)
Ik vertrouw verkopers niet. Voordat ik ze geloof moet ik het zelf eerst beter weten.
Als bedrijven (in het algemeen) anticiperen op dit soort wantrouwen tegen verkopers door de verkopers adviseur te noemen scheppen ze extra verwachtingen die ze wel moeten waar maken natuurlijk.
PClop schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 11:24:
Gaan we nu weer over tot de orde van de dag?

:z

Zonnepanelen e.d. *O*

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:49
Milmoor schreef op zondag 10 juli 2016 @ 12:46:

[...]

Alternatief is natuurlijk later zelf bij plaatsen en de EPC panelen dicht bij de rand te laten zetten tbv meer ruimte voor de eigen set.

[...]
Je kunt de boel toch laten opleveren met die EPC eis set en dan direct na oplevering die epc set op MP zetten en zelf een mooie nieuwe set naar eigen wens kopen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
radial schreef op zondag 10 juli 2016 @ 15:34:
Nav post https://gathering.tweaker...message/46101957#46101957 zit ik er hard over te denken om de andere kant van het dak ook vol te leggen met panelen, alleen wil ik toch even wat meer advies/tips voordat ik hiermee verder ga.

Situatie:
- Ligging, west
- Veel schaduw na 15.00 uur (zie foto van de bomen achter het huis)
- Hellingshoek ca. 35 graden

Wat zo het beste zijn om hier op te leggen, heb al offerte voor 12x SF + optimizers + vervanging van de huidige omvormer naar de SE4000

[afbeelding]

[afbeelding]

En hieronder, de andere kant met de 20 paneeltjes druk aan het werk..

[afbeelding]
Zo dat is snel, na 3 maanden al uitbreiding? :9

Verkoop je optimizers en huidige SE omvormer en hang er een SMA 5000 TL-21 aan.
Staat er nog een goedkoop op marktplaats.
Op oost 4x 5 panelen SF en op west 3x 4 panelen.
SE en SF nergens voor nodig. (heb je überhaupt wel schaduw op oost?)

Ik begrijp dat je dit antwoord niet wil horen, maar het is het beste voor je portomonee :)
(en je huidige tvt word weer een stukje korter)
En monteer het lekker zelf met een steigertje... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2016 17:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op zondag 10 juli 2016 @ 17:38:
[...]

Verkoop je optimizers en huidige SE omvormer en hang er een SMA 5000 TL-21 aan.
Staat er nog een goedkoop op marktplaats.
Op oost 4x 5 panelen SF en op west 3x 4 panelen.
SE en SF nergens voor nodig. (heb je überhaupt wel schaduw op oost?)

Ik begrijp dat je dit antwoord niet wil horen, maar het is het beste voor je portomonee :)
(en je huidige tvt word weer een stukje korter)
En monteer het lekker zelf met een steigertje... ;)
Je maakt weer vrienden :+

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu nog niet, maar aan het eind van iedere maand waarschijnlijk wel. ;)
(en 5 minuten logging op pvoutput is veel leuker dan de 15 minuten die hij nu heeft)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2016 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op zondag 10 juli 2016 @ 17:58:
[...]

Eensch O-)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe staat het trouwens met jou daken?
Zijn ze al gevuld/of staan de plannen (nog even) in de ijskast? :>

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2016 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

Jerrythafast schreef op zondag 10 juli 2016 @ 13:49:
Volgens mij geldt het alleen voor de fysieke randen van het dak. Heeft dacht ik met windbelasting en zichtbaarheid vanaf de grond te maken.
Dat zou fijn zijn. Heb je toevallig een bron? Ik interpreteer het ook zo: bij een plat dak moet de afstand tot de dakrand minimaal de hoogte van de panelen zijn, en een doorlopend dak telt niet als dakrand. Maar ik wil het graag zeker weten.

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 10-07-2016 19:00 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Het gaat voornamelijk om wervelingen bij je dakrand waar je vandaan moet blijven maar iedere installateur gaat daar anders mee om.
Als je dak doorloopt is er niets aan de hand. Ook als je een opstaande rand hebt met een laag plat dak (mijn garage van 3 meter hoog bijvoorbeeld) hoef je er ook niet ver vanaf te blijven (zie fotos in mijn topicje bijvoorbeeld).
Zichtbaarheid kan installateurs niets schelen... Dat is aan jou wat je accepteerd/mooi vind

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:37
AUijtdehaag schreef op zondag 10 juli 2016 @ 17:38:
[...]

Da's toch 50% langer dan hier.
AUijtdehaag schreef op zondag 10 juli 2016 @ 17:58:
[...]

(en 5 minuten logging op pvoutput is veel leuker dan de 15 minuten die hij nu heeft)
Upgraden naar 5 minuten logging kost 10 Australische dollars (en een paar dagen om een PayPal account te maken). Zeker een aanrader wat mij betreft :)
Milmoor schreef op zondag 10 juli 2016 @ 18:52:
[...]

Dat zou fijn zijn. Heb je toevallig een bron? Ik interpreteer het ook zo: bij een plat dak moet de afstand tot de dakrand minimaal de hoogte van de panelen zijn, en een doorlopend dak telt niet als dakrand. Maar ik wil het graag zeker weten.
Heb helaas geen duidelijke bron hiervoor, maar dat is hoe ik het destijds bij het inlezen over PV telkens heb opgevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 15:06
Crazy- schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 16:44:
[...]

In 4 uur tijd, 3 man, 18 panelen? Dat is redelijk rap! Inclusief het electrawerk binnen alsin nieuwe groep enzo?
Ja, alles, inclusief met de hoogwerker de boel het dak op krijgen, kabelgootjes aanleggen (zie foto's, is gewoon heel strak gedaan), extra groep en aardlek, gaatjes boren, etc. Ik begreep van ze dat dat vrij standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 07:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

DRuw schreef op zondag 10 juli 2016 @ 19:03:
Het gaat voornamelijk om wervelingen bij je dakrand waar je vandaan moet blijven maar iedere installateur gaat daar anders mee om.
Als je dak doorloopt is er niets aan de hand. Ook als je een opstaande rand hebt met een laag plat dak (mijn garage van 3 meter hoog bijvoorbeeld) hoef je er ook niet ver vanaf te blijven (zie fotos in mijn topicje bijvoorbeeld).
Zichtbaarheid kan installateurs niets schelen... Dat is aan jou wat je accepteerd/mooi vind
De installateur heeft geen mening, alleen een prijskaartje ;). Maar de overheid heeft dat wel. Als je vergunningsaanvraag wilt bouwen moet je je aan de spelregels houden. En die probeert ik duidelijk te krijgen. Zie ook hier: https://www.rijksoverheid...anelen-20november2012.pdf

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Ha, ben benieuwd welke controleur het dak op gaat om te meten;)
Dakrand is je buitengevel. Anders bij een dikke rand zou je nog verder naar binnen moeten en dat slaat nergens op...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Milmoor schreef op zondag 10 juli 2016 @ 20:10:
[...]

De installateur heeft geen mening, alleen een prijskaartje ;). Maar de overheid heeft dat wel. Als je vergunningsaanvraag wilt bouwen moet je je aan de spelregels houden. En die probeert ik duidelijk te krijgen. Zie ook hier: https://www.rijksoverheid...anelen-20november2012.pdf
dat zijn ook de regels voor vergunning vrij bouwen.
jij laat een huis bouwen en hebt toch al een vergunning nodig,
dus die regels zijn dan niet toepasbaar. ;)
(maar een hoop andere regels weer wel.)

als je de vergunning goed aan vraagt kun je zelfs over de dak rand gaan, of de gevel vol hangen etc etc etc..
maar ook daar veel regeltjes met haakjes en oogjes.
wat we vroeger de schoonheids-commissie noemde. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radial
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 21:35

radial

Watch out

Dank je AUijtdehaag, zelf installeren etc gaat hem niet worden, dat gaat me net een stapje te ver om zelf te doen, maar optie met SMA eens gaan bekijken, of dat voor een schappelijk tarief gedaan kan worden.

En ja, stom, had beter alles gelijk vol kunnen laten leggen, maar ja daar kom je altijd te laat achter helaas (had toch weer extra kosten gescheeld)

20xSF170s - ozo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
radial schreef op zondag 10 juli 2016 @ 20:32:
Dank je AUijtdehaag, zelf installeren etc gaat hem niet worden, dat gaat me net een stapje te ver om zelf te doen, maar optie met SMA eens gaan bekijken, of dat voor een schappelijk tarief gedaan kan worden.

En ja, stom, had beter alles gelijk vol kunnen laten leggen, maar ja daar kom je altijd te laat achter helaas (had toch weer extra kosten gescheeld)
Niks stom aan hoor.
Hier ook net zo lang doorgegaan tot er geen dakpan te zien meer was.
In 3 jaar tijd 3x uitgebreid en 3 omvormers verder (te klein telkens, maar wel steeds een sma, en weer een nieuwe mooie bestemming voor gevonden bij blije mensen :> )
Een nieuwe SMA gaat niet goedkoper worden dan een SE. Dus vandaar marktplaats. Staan soms erg leuke dealtjes op.
1 dingetje niet vergeten. Je groep van de omvormer moet wel worden voorzien van een nieuwe zekering(automaat en/of aardlek) en 3x 4 mm2 ipv 3x 2,5 mm2 bij meer dan 3680 watt invoeden.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2016 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 14-09 22:29
... Of je moet kijken naar een 3-fasen omvormer, als je al 3 fasen hebt.
Dan moet er nog steeds wel wat aangepast worden, maar als je toch al aan het upgraden bent... ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 21:55

JayPe

Ondertitel

Ik weet niet of er een apart draadje voor is ( btw + teruggave + zonnepanelen geeft heeeeeel veeeeel hits ).

Maar ik wil dus voor het 2e kwartaal m'n nihl aangifte doen (in 1e kwartaal de BTW op de panelen teruggevraagd, heb brief over vrijstelling binnen: per 1-1-2017,.. dus ik zal 2e , 3e en 4e kwartaal toch echt een (nihil) aangifte moeten doen toch?

Ik zie alleen géén nieuwe aangifte mogelijkheid. sins 1-7-2016 aan het checken aangezien het 2e kwartaal afgelopen is, en ik vóór 1 Augustus aangifte moet doen,.. lijkt mij één maand al krap qua speling,.. als ik niet vlot de aangifte kan doen, moet ik t straks in een schimmig internet cafe op vakantie doen dan?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Milmoor schreef op zondag 10 juli 2016 @ 18:52:
[...]

standaard is minimaal het hoogte punt van het paneel weg blijven bij de rand of 10% van de hoogte van de dakrand naar de grond of wat er daar onder bevind, net wat groter is. daarna moet je nog even kijken naar byzondere windbelasting.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
JayPe schreef op zondag 10 juli 2016 @ 22:34:
Ik weet niet of er een apart draadje voor is ( btw + teruggave + zonnepanelen geeft heeeeeel veeeeel hits ).

Maar ik wil dus voor het 2e kwartaal m'n nihl aangifte doen (in 1e kwartaal de BTW op de panelen teruggevraagd, heb brief over vrijstelling binnen: per 1-1-2017,.. dus ik zal 2e , 3e en 4e kwartaal toch echt een (nihil) aangifte moeten doen toch?

Ik zie alleen géén nieuwe aangifte mogelijkheid. sins 1-7-2016 aan het checken aangezien het 2e kwartaal afgelopen is, en ik vóór 1 Augustus aangifte moet doen,.. lijkt mij één maand al krap qua speling,.. als ik niet vlot de aangifte kan doen, moet ik t straks in een schimmig internet cafe op vakantie doen dan?
BTW en zonnepanelen topic Staat ook in de openingspost gelinkt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:09

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

radial schreef op zondag 10 juli 2016 @ 20:32:

Of je neemt gewoon wel SE.. Zonde van al die optimizers op Oost die je dan moet weggooien en alle panelen er weer af (laten) halen. Kan nog wel duurder invallen dan West met optimizers opstellen. Meer opbrengst met SMA is onzin, klopt inderdaad dat SE met dunne film een beetje dubbelop is, maar 't werkt echt prima.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@prein2, je geeft zelf al aan dat er geen meerwaarde is, en toch adviseer je onzinnig geld uit te geven aan nog meer optimizers.
Er is nergens gesproken over meer opbrengst met SMA, de opbrengst zal simpelweg niet meer zijn met SE optimizers en SF tov SMA.

Laten we eens een rekensommetje maken:
Huidige installatie:
20x SF + SE3500 + optimizers + bevestiging= 4776,-
+ uitbreiding:
16x SF: 16 x 127 = 2032,-
8x optimizers P405: 8 x 59 = 472,-
Montage materiaal (geschat): 800 ,-
Nieuwe omvormer: SE 5000: 1049,-
Verkoop SE3500 zonder optimizers: -500,-
Totaal: 8629,- totaal gekost.

Nu alle optimizers eraf en een 2e hands sma op markplaats (alles gewoon zelf doen, scheelt al veel geld)
+ uitbreiding:
SMA omvormer (MP) 5000 TL-21: 650,-
Verkoop SE3500 met optimizers: -900,-
Totaal: 7358,- totaal gekost.

Laten we er 100 euro bijrekenen voor bekabeling en y-connectoren:
Totaal: 7458 euro.

Verschil: 8629 - 7458 = 1171 euro verdient (niet uitgegeven)

Gewoon alles zelf doen en je bespaart nog eens ruim 1000 euro. Daar kun je heel lang een steiger van huren. Wil je ooit andere panelen over 5/10 jaar als SF met de SF-250 uitkomt, dan kan dat gewoon zonder weer de kosten van optimizers wijzigen.

Ik vind dat er veel te snel naar SE wordt gegrepen en ik ben niet van onder de indruk van SE.
Enkel bij monopanelen en hele moeilijke schaduwen.
zuid SE versus zuid mono+ noord SF en SMA

Maar ach ieder zijn keuze (en centen)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Is er al iemand die storm schade aan zn dak panelen en installatie vergoed heeft gekregen van zn opstal verzekering ben benieuwd hoeveel % van de nieuwwaarde neem aan installatie kosten en schade aan dak 100% (of niet?)

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

AUijtdehaag schreef op maandag 11 juli 2016 @ 08:36:
@prein2, je geeft zelf al aan dat er geen meerwaarde is, en toch adviseer je onzinnig geld uit te geven aan nog meer optimizers.
Er is nergens gesproken over meer opbrengst met SMA, de opbrengst zal simpelweg niet meer zijn met SE optimizers en SF tov SMA.

Huidige installatie:
+ uitbreiding:

Nu alle optimizers eraf en een 2e hands sma op markplaats (alles gewoon zelf doen, scheelt al veel geld)
+ uitbreiding:

Gewoon alles zelf doen en je bespaart nog eens ruim 1000 euro. Daar kun je heel lang een steiger van huren. Wil je ooit andere panelen over 5/10 jaar als SF met de SF-250 uitkomt, dan kan dat gewoon zonder weer de kosten van optimizers wijzigen.

Ik vind dat er veel te snel naar SE wordt gegrepen en ik ben niet van onder de indruk van SE.

SF met SMA het zelfde noemen als SF met SE lijkt me beetje vergezocht niet?
- Tussen elk paneel zit verschil. Ook al liggen ze strak naast elkaar zonder schaduw.
- Solar Edge laat je per paneel monitoren
- Wat als er een paar panelen sneller of langzamer degraderen? Met SMA bepaalt het slechtste paneel in die string.
- 12/25 jaar garantie bij SolarEdge
- Mocht er in de toekomst iets zijn met een paneel kan je het zo uitlezen.
- Ook minder onderzoekskosten aangezien je het zelfs in de app al ziet wat er mis is.

Nu vergeet ik vast nog wat maar om iemand te adviseren zijn optimizers en omvormer te verkopen en vervangen door een 2e hands SMA vind ik wel echt apart.

Natuurlijk doet SF veel met schaduw verminderen. Maar wanneer 1 SF paneel voor 80% in de schaduw ligt (of welk percentage) neemt die de overige panelen in die string mee.
Met Solar edge dus niet.

Ik zou die 1000 euro priisverschil lachend betalen dan te gaan vergelijken met 2e hands spul van een ander!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

AUijtdehaag schreef op maandag 11 juli 2016 @ 08:36:

Huidige installatie:
+ uitbreiding:

+ uitbreiding:

In jouw rekensommetje ga je uit van nieuw vs marktplaats. Dat is al een oneerlijke vergelijking. Dan moet je ook rekenen met nieuw vs. nieuw. Tevens reken je met zelf doen. Er zijn zat mensen die niet zelf willen doen.
Het enige dat ik aangeef is dat het helemaal niet zo'n financieel ongunstige keus hoeft te zijn om voor SE te kiezen. Mijn advies: maak een eerlijke rekensom met de voorwaarden die voor jezelf gelden (laten monteren/zelf monteren nieuw/marktplaats etc.) en bekijk het dan goed. Ik denk met die gigantische bomen dat SE echt wel een voordeel(tje) biedt. Dan is het voor de rest kijken wat je er zelf voor overhebt.

Ander rekensommetje:
nieuwe SMA5000: 1429 euro
SE4000: 952
8 optimisers: 472 euro.
Dus als je puur kijkt naar de extra investering dan is het praktisch even duur.

T is maar hoe je rekent.. vandaar: reken uit welke situatie voor jezelf geldt!!!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben heel simpel:
- SF Japanse kwaliteit staat mij hoger in het vaandel dat USA kwaliteit, dus meer vertrouwen in het paneel dan de optimizer
- Als er iets kapot gaat is het de elektronica achter het paneel. Lekker dan 25 jaar garantie en gratis de installateur (als die dan nog bestaat) telkens op je dak te hebben.
- Je monitort per 2 panelen met SF niet per een.
- 25 jaar garantie is wassen neus. Er ligt hier over 10 jaar wat beters dan wat er nu ligt.

Jullie missen denk ik mijn punt. Het gaat om de centen die je uitgeeft om hetzelfde resultaat te verkrijgen.
en dan is SE niet mijn keuze maar een 2e hands SMA.

Ik ben over 3 jaar klaar met mijn TVT (en heb er al 3 opzitten)
En jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Nu online

ApC_IcE

radial schreef op zondag 10 juli 2016 @ 15:34:
Nav post https://gathering.tweaker...message/46101957#46101957 zit ik er hard over te denken om de andere kant van het dak ook vol te leggen met panelen, alleen wil ik toch even wat meer advies/tips voordat ik hiermee verder ga.

Situatie:
- Ligging, west
- Veel schaduw na 15.00 uur (zie foto van de bomen achter het huis)
- Hellingshoek ca. 35 graden

Wat zo het beste zijn om hier op te leggen, heb al offerte voor 12x SF + optimizers + vervanging van de huidige omvormer naar de SE4000

[afbeelding]

[afbeelding]

En hieronder, de andere kant met de 20 paneeltjes druk aan het werk..

[afbeelding]
Op je OZO kant heb je dus 20x170x1,05x0.9= 3212 kWh.
Op west krijg je nog 12x170x1,05x0,85=1820 kWh.

Ik denk dat een 3500 dit nog wel red zelfs ook omdat de dakvlakken nooit 100% tegelijk draaien.
Nu zijn je hellingshoeken wel optimaal.
Scheelt weer geld
Klein beetje onderdimensioneren.
Wat zijn de pieken van je omvormer nu?
En op welk tijdstip?

Mocht die namelijk echt tegen ze max aanzitten kan je altijd nog een 4000 nemen.

Omdat je op je West dak vormen van schaduw hebt na 15.00 is het juist interressant SE te houden.

Sorry dat ik het zeg maar om je goede se spul te verkopen (mits het lukt en voor die prijs) vind ik echt kansloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Nu online

ApC_IcE

AUijtdehaag schreef op maandag 11 juli 2016 @ 10:12:
Ik ben heel simpel:
- SF Japanse kwaliteit staat mij hoger in het vaandel dat USA kwaliteit, dus meer vertrouwen in het paneel dan de optimizer
- Als er iets kapot gaat is het de elektronica achter het paneel. Lekker dan 25 jaar garantie en gratis de installateur (als die dan nog bestaat) telkens op je dak te hebben.
- 25 jaar garantie is wassen neus. Er ligt hier over 10 jaar wat beters dan wat er nu ligt.

Jullie missen denk ik mijn punt. Het gaat om de centen die je uitgeeft om hetzelfde resultaat te verkrijgen.

En jullie?
As je eerst je feiten correct hebt:
-Solar Edge komt niet uit de USA.
-Je monitort per 2 panelen dus? Scheelt geld. Kan ook per stuk.
-telkens je installateur op je dak slaat nergens op. Dat is puur speculeren dat alles stuk gaat in jouw ogen
- over 10 jaar werkt mijn systeem hopelijk nog prima voor mijn verbruik dus waarom nieuwe leggen? Scheelt ook geld
- mijn installateur is lid van het garantie fonds. Als die er niet meer is komt een ander lid.
- ons punt is meer:
Garantie mag wat kosten.
2e hands spul vertrouw ik niet 100%
Kost misschien wat meer maar ik ben niet iemand die zelf constant op het dak wil.
Spul moet gewoon werken en zo lang mogelijk

Over de terugverdien tijd:
Ik heb een pal zuid dak en doe er 7,5 jaar over.
Whooo 1,5 jaar langer. Maar wel alles solar edge en werkt perfect. Als ik al zie dat er tussen sommige panelen al een redelijk verschil zit. Sommige panelen draaien 110% en dat neemt Solar edge dus mooi mee.

Zullen we de discussie stoppen en verder gaan.
Ik ben me bewust dat jij meer zelf doet en handiger bent en misschien ook met 2e hands producten etc.
Ik heb liever alles nieuw en met garanties.

[ Voor 14% gewijzigd door ApC_IcE op 11-07-2016 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

En jullie?
Ik heb er pas een paar maanden opzitten (ze liggen sinds november). Maar ik lig voor op mijn TVT schema van 6,3 jaar. En dat is zonder verkooptrucjes dat de energieprijs nog gaat stijgen.

SE is echt niet zoveel duurder als je denkt. Ik heb goed onderhandeld en in totaal 200 euro meer betaald.
Toegegeven: Ik heb wel complexe schaduw, dus ben nog steeds overtuigd van het feit dat het mij meer oplevert.

Maar als er aangegeven wordt dat zelf montage geen optie is, dan moet je ook advies geven inclusief montage (en demontage). Anders helpen we elkaar nog niet.. Als we dat op het forum al niet kunnen, dan kunnen we beter naar de verkopers (of adviseurs :)) gaan luisteren.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prein2 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 10:25:
[...]

Ik heb er pas een paar maanden opzitten (ze liggen sinds november). Maar ik lig voor op mijn TVT schema van 6,3 jaar. En dat is zonder verkooptrucjes dat de energieprijs nog gaat stijgen.

SE is echt niet zoveel duurder als je denkt. Ik heb goed onderhandeld en in totaal 200 euro meer betaald.
Toegegeven: Ik heb wel complexe schaduw, dus ben nog steeds overtuigd van het feit dat het mij meer oplevert.

Maar als er aangegeven wordt dat zelf montage geen optie is, dan moet je ook advies geven inclusief montage (en demontage). Anders helpen we elkaar nog niet.. Als we dat op het forum al niet kunnen, dan kunnen we beter naar de verkopers (of adviseurs :)) gaan luisteren.
Kijk in jouw geval heeft het SE verhaal dan wel nut (met hooguit procenten tov SMA daar ben ik van overtuigd)
http://pvoutput.org/compare.jsp?sid=41502&sid1=17556

Mijn noord SF panelen zien ook geen zon en veel schaduw, en toch doen ze het. Geen SE voor nodig dus.
Zoals ik al aangaf SF en SE is dubbelop en zonde van de centen.

Maar toegegeven, als iemand aangeeft het niet te willen/kunnen, dan moet die maar voor de makkelijkste weg gaan en verder borduren op zijn SF en SE installatie, welke tevens de duurdere optie is.
Zelf leggen is zeer snel terugverdiend natuurlijk, als de mogelijkheid er is.
Maar genoeg hierover inderdaad, het moet geen SMA vs SE discussie gaan worden.
Ik blijf naar mijn duurverdiende centen kijken in ieder geval (en dat is gewoon zo goedkoop mogelijk, maar wel goed, in mijn opinie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 11:55
Vraag:

Word er met montage van panelen (25kg p/s incl. beugels) standaard gerekend aan de constructie van het dak waar deze op worden gemonteerd? Ik kan me zo voorstellen dat een extra belasting van 400kg (16 panelen) op 1 zijde van het dak kan leiden tot rare krachten in een constructie die daar initieel waarschijnlijk niet op berekend is. (Puntdaken / Mansardedaken)

Zijn er hier mensen die scheurvorming hebben in draagmuren onder het dak die direct te wijten zijn aan panelen? En word er bij de wat serieuzere offertes standaard gerekend aan de constructie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
B-lex schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:01:
Vraag:

Word er met montage van panelen (25kg p/s incl. beugels) standaard gerekend aan de constructie van het dak waar deze op worden gemonteerd? Ik kan me zo voorstellen dat een extra belasting van 400kg (16 panelen) op 1 zijde van het dak kan leiden tot rare krachten in een constructie die daar initieel waarschijnlijk niet op berekend is. (Puntdaken / Mansardedaken)

Zijn er hier mensen die scheurvorming hebben in draagmuren onder het dak die direct te wijten zijn aan panelen? En word er bij de wat serieuzere offertes standaard gerekend aan de constructie?
in algemeenheid kun je zeggen dat het eigenlijk nooit problemen oplevert.
ik kan b.v. een waterbed op mijn slaapkamer leggen, die al snel het dubbele van het gewicht is en nog doen de muren geen krimp geven. ;)

die 400kg het klinkt veel als je het moet tillen, maar reken eens uit hoe zwaar de verdiepings-vloer zelf is.
en dan heb ik ook nog een badkamer(extra dikke vloer) en dan zit ik al ruim over de 2000kg, bedenk dat er ook nog en bad bij komt en dat ik zeker een 10 mensen op mijn boven verdieping kan hebben etc etc etc.
en dan heb ik ook nog een 1500kg zoldervloer, etc etc etc..
(laat staan alle rotzooi die ik er ook nog heb liggen)
en reken ook eens uit hoe zwaar al die dakpannen zijn.
daar tegen over gesteld is die 400kg eigenlijk bijna niks meer. ;)
draag muren kunnen dit wel aan. (is dat niet zo dan zou ik zoizo heel snel verhuizen, dan heb je een erg gevaarlijke situatie of te wel je hebt een bouwval ;) )

er zijn wel eens problemen met dakkapellen, die zijn niet altijd goed gebouwd of zijn gewoon al half weggerot.
maar een fatsoenlijk dakkapel geeft eigenlijk ook geen problemen.

400kg het klinkt veel maar stelt niks voor bij de rest van het huis.
(bedenk je ook, over een hoe groot oppervlak dit gewicht word verdeeld.
het verhaaltje van de vrouw op naaldhakken en de olifant. ;)
het gewicht word verdeelt over 2 muren, ik ga even uit van 2 rijen panelen boven elkaar dus +/-3 meter.
dus op 6 meter muur word het gewicht verdeeld.
400/6=66kg/m muur, moet lukken dacht ik zo. ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 11-07-2016 11:38 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 11:55
Ik kwam er zo bij omdat bij mijn ouders op het dak 14 panelen liggen (jaren 80 woning, normaal puntddak), en daar is sinds de montage te zien dat de draagbalken(dwarsbalken) verdraaien in de draagmuren (overdreven gezien) vawwege het nieuwe vergrootte moment wat hier in zit. Dit resulteert in het opnieuw 'zetten' van de constructie waardoor er nu in de hoek van de balk/muur oplegging een nieuw scheurtje ontstaat bji alle dwarsbalken in het stucwerk.

De boel zal niet instorten oid maar het viel me wel op dat zo'n nieuwe belasting op 1 kant van het dak blijkbaar wel wat doet met het geheel. Vooral omdat er al zo'n groot gewicht op ligt aan dakpannen en dergelijken (Ik ben niet bekend met normen voor dakconstructies en veiligheidsfactoren die daarbij horen).

Zelf heb ik thuis een wat oudere schuur met een mansardedak(per definitie een zwakkere constructie) waar ik graag panelen op wil monteren en dit zette me aan het denken. Zal er zelf eens een berekening tegenaan gooien om te zien of mijn zorgen reëel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ik ben heel simpel:

En jullie?
SolarEdge komt uit Israel, niet USA
Hoezo 'telkens kapot'?
SolarEdge moet je juist per paneel doen, tuurlijk kun je het ook met twee panelen doen maa dan mis je juist het mooie punt van SolarEdge.
25 jaar garantie is hartstikke mooi maar in de praktijk vaak nutteloos. Maar als je nieuwe panelen koopt hang je die gewoon aan de optimizer die je al hebt. Over 10 jaar zijn niet alle panelen ineens buiten optimizer specs. gekomen.

We begrijpen je punt wel maar appels en peren zijn niet hetzelfde.
Als je pech hebt met je 2ehands SMA en de std. 5 jaar fabrieksgarantie is verlopen dan moet je weer een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
O crap, ik zie dat we de SE vs SMA discussie al gestaakt hadden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Snarfie31 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 09:27:
Is er al iemand die storm schade aan zn dak panelen en installatie vergoed heeft gekregen van zn opstal verzekering ben benieuwd hoeveel % van de nieuwwaarde neem aan installatie kosten en schade aan dak 100% (of niet?)
Ik ken een installateur die claimt dat z'n klanten "uitgekeerd" gaan krijgen, kennelijk zonder problemen. Maar dat zijn de eerste gevallen. We moeten nog zien of dat "het klassieke beeld" gaat worden bij de verzekeraars.

Ondertussen in Someren (ga ff zitten)...

http://www.polderpv.nl/Hagelschade_PV_ZO_Nederland.htm

(let s.v.p. op copyright waarschuwing, er is eerder door iemand een foto op dit forum gepost die van een vakfotograaf was, wat beslist niet is toegestaan. NIET kopiëren dus, waarvoor dank!)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Weet iemand of er een voorbeeldbrief is te vinden voor het opschorten van de aangifteverplichting aan de belastingdienst ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Nu online

ApC_IcE

MdO82 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:02:
Weet iemand of er een voorbeeldbrief is te vinden voor het opschorten van de aangifteverplichting aan de belastingdienst ?
Www.zonnepanelen.net
Onder het kopje financieel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Joepie! Vanmorgen zijn mijn panelen geplaatst.

10x JA Solar 290Wp op ZZW, met een Omnik 2.5k-TL2-S. Ondanks het bewolkte weer produceert hij momenteel toch boven de 1 kW en eerder vandaag zelfs een tijdje boven de 2 kW. Ik ben best tevreden :)

Panelen

Door de spiegeling is het hier niet zo goed te zien maar ze zijn zwart.

[ Voor 10% gewijzigd door mddd op 11-07-2016 15:23 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:04
mddd schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:21:

10x JA Solar 290Wp op ZZW, met een Omnik 2.5k-TL2-S. Ondanks het bewolkte weer produceert hij momenteel toch boven de 1 kW en eerder vandaag zelfs een tijdje boven de 2 kW. Ik ben best tevreden :)

[afbeelding]

Ziet er mooi uit, zon moet er nog recht voor komen dus komt nog wel meer vermogen uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
mddd schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:21:

[afbeelding]

Ziet er goed uit :)
Ben benieuwd wat je eruit krijgt rond half 3 dan heb je bij zzw ongeveer de zon er recht op staan.
We zien je logging verschijnen op PVOutput ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Kun je van een Omnik een API krijgen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
No Hands schreef op maandag 11 juli 2016 @ 16:14:
Dat kan niet rechtstreeks vanuit de Omnik.
Hiervoor heb je bijvoorbeeld een Raspberry nodig die de Omnik uitleest en doorstuurt naar PVOutput

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 11 juli 2016 @ 16:14:
MdO82 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 16:27:
Dat kan niet rechtstreeks vanuit de Omnik.
Hiervoor heb je bijvoorbeeld een Raspberry nodig die de Omnik uitleest en doorstuurt naar PVOutput
Ik heb inderdaad een Raspberry Pi liggen die ik daarvoor ga gebruiken. Deze komt in de meterkast, met een draadje aan de P1 poort van de meter zodat hij die kan uitlezen, en de gegevens samen met de data uit de Omnik kan uploaden naar PVOutput. Moet alleen nog even een avondje vinden om dat te installeren :)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
Wie heeft zijn SF panelen plat op zijn dak liggen? Blijft er nog veel vuil aan de rand zitten?

Ik zit nog beetje te twijfelen tussen SF of een frameless paneel (TSMC / Avancis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alberthakvoort schreef op maandag 11 juli 2016 @ 16:33:
Wie heeft zijn SF panelen plat op zijn dak liggen? Blijft er nog veel vuil aan de rand zitten?

Ik zit nog beetje te twijfelen tussen SF of een frameless paneel (TSMC / Avancis).
Is TSMC nog te krijgen dan?
Uitbreiding Albert? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
AUijtdehaag schreef op maandag 11 juli 2016 @ 16:35:
[...]

Is TSMC nog te krijgen dan?
Uitbreiding Albert? ;)
TSMC is her en der nog te verkrijgen, maar zal niet lang meer duren.
Eigenlijk geen uitbreiding, maar de installatie afmaken ;)
Veranda is klaar, en daar had ik al plannen voor..
Daar staat ochtends vanaf 11:00 uur de zon op, tot een uurtje of 8. Kunnen nog 15 paneeltjes op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Hier onder vijf graden en ja lekker vast gebakken zand , randje 1.5 cm, wat een hoosbui niet weg krijgt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
zonnigtype schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:27:
[...]

Ik ken een installateur die claimt dat z'n klanten "uitgekeerd" gaan krijgen, kennelijk zonder problemen. Maar dat zijn de eerste gevallen. We moeten nog zien of dat "het klassieke beeld" gaat worden bij de verzekeraars.

(let s.v.p. op copyright waarschuwing, er is eerder door iemand een foto op dit forum gepost die van een vakfotograaf was, wat beslist niet is toegestaan. NIET kopiëren dus, waarvoor dank!)
Hier nog een van verzekeraar Centraalbeheer, bizar. :S

Bron, https://acties.centraalbe...TYPE=email&custid=5004329

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radial
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 21:35

radial

Watch out

Oei wat een verhaal en discussie, dat was niet de bedoeling, vroeg alleen maar tips wat voor mogelijkheden er zouden zijn en wat jullie evt zouden doen.

Zal er nog eens goed over nadenken, hoe dan ook het kost altijd geld, aangezien ik het zelf niet kan doen moet ik het laten doen.

Bedankt ik elk geval voor alle info.....
ApC_IcE schreef op maandag 11 juli 2016 @ 10:14:
[...]

Op je OZO kant heb je dus 20x170x1,05x0.9= 3212 kWh.
Op west krijg je nog 12x170x1,05x0,85=1820 kWh.

Ik denk dat een 3500 dit nog wel red zelfs ook omdat de dakvlakken nooit 100% tegelijk draaien.
Nu zijn je hellingshoeken wel optimaal.
Scheelt weer geld
Klein beetje onderdimensioneren.
Wat zijn de pieken van je omvormer nu?
En op welk tijdstip?

Mocht die namelijk echt tegen ze max aanzitten kan je altijd nog een 4000 nemen.

Omdat je op je West dak vormen van schaduw hebt na 15.00 is het juist interressant SE te houden.

Sorry dat ik het zeg maar om je goede se spul te verkopen (mits het lukt en voor die prijs) vind ik echt kansloos
Pieken van de omvormer zitten regelmatig boven de 3000, dus SE4000 zou wel nodig zijn lijkt me:
Hier paar pieken van PVoutput.

Peak Power Peak Time
3.476kW 12:15PM
3.508kW 12:30PM
3.295kW 12:15PM
3.186kW 1:45PM

[ Voor 61% gewijzigd door radial op 11-07-2016 20:53 ]

20xSF170s - ozo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:37
radial schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:45:
Oei wat een verhaal en discussie, dat was niet de bedoeling, vroeg alleen maar tips wat voor mogelijkheden er zouden zijn en wat jullie evt zouden doen.

Zal er nog eens goed over nadenken, hoe dan ook het kost altijd geld, aangezien ik het zelf niet kan doen moet ik het laten doen.

[...]

Pieken van de omvormer zitten regelmatig boven de 3000, dus SE4000 zou wel nodig zijn lijkt me:

Peak Power Peak Time
Als je omvormer langere tijd (meer dan een kwartier of zo) over de 3000 W gaat op een zonnige dag dan zou ik upgraden. Anders valt het te bezien of het echt nodig is. Ik merk aan mijn SE3000 dat SolarEdge omvormers hun rendement redelijk hard laten inkakken als ze niet zo zwaar worden belast. Het is dus een afweging tussen aftoppen bij zonnig weer en lagere efficiëntie bij bewolkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Vuur is emotie! hoewel de discussie soms wat harder gaat hier wordt de kwaliteit er alleen maar beter van :)
De discussie heeft in ieder geval ertoe geleid dat de 2 verschillende opties goed doorgelicht zijn. Er is geen slechte keus voor jouw situatie, dus kies datgeen waar je jezelf het best bij voelt.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Tsmc is er nog een heel klein beetje maar met lage wattages. Avancis is lastig te monteren heb ik het idee. Er is een producent die een productielijn van tsmc heeft overgekocht dus ik hoop dat ze heel snelmgaan draaien om een vergelijkbaar product te maken want ik vond de tsmc's een erg fijn paneel om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Na een aantal dagen regen en erna droog zie je wel randen verschijnen ja, beetje donker bruin.
Echter maak het niets uit voor de opbrengst.
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1607/180343/ZWdyluXR.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 11-07-2016 22:10 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

No Hands schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:51:
Tsmc is er nog een heel klein beetje maar met lage wattages. Avancis is lastig te monteren heb ik het idee. Er is een producent die een productielijn van tsmc heeft overgekocht dus ik hoop dat ze heel snelmgaan draaien om een vergelijkbaar product te maken want ik vond de tsmc's een erg fijn paneel om mee te werken.
Tion heet deze nieuwe producent, paneelprijs is echter aan de forse kant.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Stion, Ik kon even niet op de naam komen, thnks.

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 11-07-2016 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 13:40

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Peak Power Peak Time
Volgens mij zeggen die pieken niet veel, op een bewolkte dag krijg je veel hogere pieken dan op een onbewolkte dag. Ik krijg met mijn 4950W systeem in deze condities makkelijk pieken van 6000W of meer. Maar op een zonnige dag haal ik maar net iets meer dan 4000W. Nou is mijn omvormer wat overgedimensioneerd door omstandigheden, maar ik zou best met een 4000W omvormer uit kunnen denk ik. Dan mis ik op zulke bewolkte dagen een paar Wh.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
zonnigtype schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:27:
[...]

Bedankt voor de info wat een ellende op die daken.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Heb een vraag voor de kenners.

Ik heb momenteel 7 panelen op mijn Garage (omdat de buurman niet wilt meewerken dat ik er 8 op het zuiden kan plaatsen).
Nu wil ik mijn dak ook bedekken met panelen maar merk ik dat doordat de panelen op mijn garage niet alle 7 dezelfde kant op staan verlies van rendement op bepaalde uren.

Nu zit ik aan volgende te denken.

9 panelen op het dak van 270w i.c.m. met een SE5000 en alle panelen voorzien van optimizers(heb een mini dakkapel dus helaas last van schaduw rond 9:30 tot 10:30) en dan 1 serie maken met ook de garage erbij, de bekabeling zou z'n 10-15 meter moeten afleggen naar de garage, is dat zonder consequenties?

Of denk ik te duur?

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
PClop schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:54:
[...]

Hier nog een van verzekeraar Centraalbeheer, bizar. :S

Bron, https://acties.centraalbe...TYPE=email&custid=5004329

[video]
Dan word het wel herstelt maar met de huidige weer omstandigheden kan het binnen een paar jaar weer gebeuren je schiet er dan niks mee op. Vrees dat die verz premies voor ons allen flink omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Nu online

ApC_IcE

[...]

Peak Power Peak Time
Poeh lastig.
Onder dimensioneren zou ik niet doen hier. Ik zou ook een 5000 nemen in dit geval.
Al moet je dan natuurlijk wel de 3000 verkopen.
Qua efficientie denk ik dat je 3000 te krap is in een te groot gedeelte van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Nu online

ApC_IcE

wetsteyn schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 07:43:

Ik heb momenteel 7 panelen op mijn Garage (omdat de buurman niet wilt meewerken dat ik er 8 op het zuiden kan plaatsen).
Nu wil ik mijn dak ook bedekken met panelen maar merk ik dat doordat de panelen op mijn garage niet alle 7 dezelfde kant op staan verlies van rendement op bepaalde uren.

9 panelen op het dak van 270w i.c.m. met een SE5000 en alle panelen voorzien van optimizers(heb een mini dakkapel dus helaas last van schaduw rond 9:30 tot 10:30) en dan 1 serie maken met ook de garage erbij, de bekabeling zou z'n 10-15 meter moeten afleggen naar de garage, is dat zonder consequenties?

Of denk ik te duur?
Wat brengen de 7 op de garage op?
Wat is de orientatie per paneel?
16x270x0,95 = een Solar edge 4000.
Dat is alles op zuid.
En dat ligt het niet.
De se 4000 kan wat over capaciteit hebben.

Voor die 15m solar 6mm gebruiken en in 1 string.
Dan liggen iig genoeg optimizers in het licht om de se4000 op te laten starten

[ Voor 6% gewijzigd door ApC_IcE op 12-07-2016 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:42

DjVe

Hatsaflats!

Of denk ik te duur?
En als je nu eens gaat werken met Enphase? Kan je later mooi uitbreiden. Alleen de Envoy S (metered) is duur, maar die heb je niet direct nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
ApC_IcE schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 07:54:
[...]

Wat brengen de 7 op de garage op?
Wat is de orientatie per paneel?
16x270x0,95 = een Solar edge 4000.
Dat is alles op zuid.
En dat ligt het niet.
De se 4000 kan wat over capaciteit hebben.

Voor die 15m solar 6mm gebruiken en in 1 string.
Dan liggen iig genoeg optimizers in het licht om de se4000 op te laten starten
4 panelen pal op het zuiden, 3 panelen op 210graden Zuid-West volgens IPhone kompas.
Duidelijk, en voor uitbreiding in de toekomst is een SE5000 niet nodig?
DjVe schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 08:13:
[...]

En als je nu eens gaat werken met Enphase? Kan je later mooi uitbreiden. Alleen de Envoy S (metered) is duur, maar die heb je niet direct nodig.
Zit je dan niet met de beperking dat je max panelen van 270w kan aansluiten?
Zal er eens induiken.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:42

DjVe

Hatsaflats!

wetsteyn schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 08:19:
[...]

4 panelen pal op het zuiden, 3 panelen op 210graden Zuid-West volgens IPhone kompas.

[...]

Zal er eens induiken.
Nee hoor. Op de M215 wordt geadviseerd om maximaal 270Wp panelen te gebruiken en daarboven pak je gewoon de M250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Of denk ik te duur?
of je houd huidige omvormer en plaatst hosola of tigo optimisers
Op je dak leg je compleet nieuw systeem (apart ) met sf panelen, dat uurtje schaduw doet dan helemaal niks

Of je doet als ik, grotere omvormer met twee mpp,eentje gebruik je voor je dak met sf panelen en je garage met optimiser op de andere mpp ,heb je het beste van twee werelden

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 12-07-2016 08:55 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Nu online

ApC_IcE

reneeke1970 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 08:49:
[...]

of je houd huidige omvormer en plaatst hosola of tigo optimisers
Op je dak leg je compleet nieuw systeem (apart ) met sf panelen, dat uurtje schaduw doet dan helemaal niks

Of je doet als ik, grotere omvormer met twee mpp,eentje gebruik je voor je dak met sf panelen en je garage met optimiser op de andere mpp ,heb je het beste van twee werelden
2 strings kan echter dan heb je nogsteeds schaduw naast zijn dakkapel ;)
Ik lees nu dat dat maar 1 uur per dag is. dus om daarvoor Solar Edge te nemen weet ik niet.
Aangezien je meerdere orientaties hebt op je garage alleen al lijkt het me wel het beste .
Ook wel het duurste.
Daarvoor is de Solar Edge oplossing. (en nog veel meer voordelen natuurlijk)
wetsteyn schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 08:19:
[...]

[...]

Zal er eens induiken.
Rekensom klopt dan redelijk.
Optimizers van het type P300 zullen prima werken.
Ik weet niet wat voor panelen je gaat gebruiken op het andere dak maar als dat 270wp panelen zijn moet dat prima gaan. Ook 285 moet lukken.

En als je wilt uitbreiden in de toekomst kan je beter een se 5000 nemen ja.
Al is dat lastig schatten. Heb je nog dakruimte over?

[ Voor 44% gewijzigd door ApC_IcE op 12-07-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ApC_IcE schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 07:51:
[...]

Poeh lastig.
Onder dimensioneren zou ik niet doen hier. Ik zou ook een 4000 nemen in dit geval.
Al moet je dan natuurlijk wel de 3000 verkopen.
Qua efficientie denk ik dat je 3000 te krap is in een te groot gedeelte van de tijd.
Is toch helemaal niet lastig, hang er gewoon een SE5000 neer.
Voor je het weet ligt zijn tuinhuis ook vol. Dan kan hij weer een nieuwe aanschaffen.

Hij heeft een SE3500 nu.
Als hij nu al zijn max haalt, zou ik niet eens overwegen om een SE4000 te nemen met de uitbreiding op west.
SF werkt ook goed met diffuus licht, dus het is niet zo dat er helemaal niks uit komt.

Dit baart me wel wat zorgen:
Jerrythafast in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Juist in de wintertijd wil je een zo hoog mogelijke opwek. (ivm mogelijke saldering afschaffing)
Of gaat het hier ook maar om enkele procentjes?

Lol, hang toch gewoon de sma 5000 TL-21 weg van MP dan heb je die al terugverdiend met de verkoop van je SE3500 en optimizers en een half jaar gratis stroom erbij.
Niet om weer de discussie op gang te brengen, maar ik denk er nou eenmaal zo over. Sorry guys.
AUijtdehaag heeft er ook 2 liggen, omdat het kan (was over, komende jaren maar afstoffen of iemand anders blij mee maken)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2016 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Nu online

ApC_IcE

AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 09:38:
[...]

Is toch helemaal niet lastig, hang er gewoon een SE5000 neer.
Voor je het weet ligt zijn tuinhuis ook vol. Dan kan hij weer een nieuwe aanschaffen.

Hij heeft een SE3500 nu.
Als hij nu al zijn max haalt, zou ik niet eens overwegen om een SE4000 te nemen met de uitbreiding op west.
SF werkt ook goed met diffuus licht, dus het is niet zo dat er helemaal niks uit komt.

Dit baart me wel wat zorgen:
Jerrythafast in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Juist in de wintertijd wil je een zo hoog mogelijke opwek. (ivm mogelijke saldering afschaffing)
Of gaat het hier ook maar om enkele procentjes?

Lol, hang toch gewoon de sma 5000 TL-21 weg van MP dan heb je die al terugverdiend met de verkoop van je SE3500 en optimizers en een half jaar gratis stroom erbij.
Niet om weer de discussie op gang te brengen, maar ik denk er nou eenmaal zo over. Sorry guys.
AUijtdehaag heeft er ook 2 liggen, omdat het kan (was over, komende jaren maar afstoffen of iemand anders blij mee maken)
Sorry typefout. Bedoelde dat ik ook een 5000 zou nemen. Geen 4000 dus.
Aangepast

In de winter een zo hoog mogelijke opbrengst wilt iedereen inderdaad.
Blijft lastig met de niet zo directe instraling.

[ Voor 4% gewijzigd door ApC_IcE op 12-07-2016 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
wetsteyn schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:07:
Iemand ervaring met LG BiFacial 300N1T-G4 Neon 2 cello – 300Wp. ?
Lees goeie dingen over de techniek :).
ik heb een andere verzie van de LG's.
niet de bifacial's en zo, de oudere verzie(LG300N1C-B3), maar ook 300Wp.
eerst had ik 1950Wp op een 2000W mpp(omvormer), nu heb ik 3000Wp op de zelfde omvormer.
en nog steeds wek ik +/- de zelfde hoeveelheid kWh per kWp op als met de oude set door dat het oost-west is een 750kWh/kWp.
omdat de panelen nu wel erg veel krachtiger zijn als mijn omvormer weet ik niet hoe goed ze zijn, maar ben er niet ontevreden over. ;)
(volgend jaar vervang ik de omvormer, en dan kan ik zien hoeveel meer uit de panelen komt.)

ik zou marketing taal zoals 25% meer energie wel met een korreltje zout nemen. (+/- 1 kilo)
elke marketing man kan dat voor elkaar krijgen met elk type paneel, gewoon vergelijken met iets wat heel slecht is en dan kom je wel op die 25%, lol.

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 12-07-2016 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
No Hands schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:51:
Montage lijkt me niet moeilijk als ik de filmpjes mag geloven : YouTube: Avancis PowerMax® Freiflaechenmontage
Rol-Co schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:55:
[...]

Na een aantal dagen regen en erna droog zie je wel randen verschijnen ja, beetje donker bruin.
Echter maak het niets uit voor de opbrengst.
Bij mij zouden ze helemaal plat komen te liggen, dus dan zal het nog iets erger worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
alberthakvoort schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:35:
[...]Bij mij zouden ze helemaal plat komen te liggen, dus dan zal het nog iets erger worden
Kan je ze dan niet toch iets op afschot leggen? Lijkt me als dak ook mooier.
edit: (Met een frameless paneel heb je ook aan de randen minder aanslag-opbouw.)

[ Voor 15% gewijzigd door onetime op 12-07-2016 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
alberthakvoort schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:35:
[...]

Montage lijkt me niet moeilijk als ik de filmpjes mag geloven : YouTube: Avancis PowerMax® Freiflaechenmontage

[...]

Bij mij zouden ze helemaal plat komen te liggen, dus dan zal het nog iets erger worden
probeer minimaal een 1,5cm per meter aan afschot te maken.
(dat is de maat die je aanhoud als je zelf een douchbak maakt. )
zonder een frame rollen de druppels er wel van af en zal het allemaal mee vallen.
het is eigenlijk dat het altijd blijft hangen bij het frame. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
onetime schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:41:
[...]

Kan je ze dan niet toch iets op afschot leggen? Lijkt me als dak ook mooier.
edit: (Met een frameless paneel heb je ook aan de randen minder aanslag-opbouw.)
Het dak van de veranda heeft zelf iets afschot.Ik heb zo'n 15cm "diepte" op de veranda, en vanuit de tuin moeten ze niet al te zichtbaar zijn... Iets met WAF O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
alberthakvoort schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:56:
[...] Het dak van de veranda heeft zelf iets afschot.Ik heb zo'n 15cm "diepte" op de veranda, en vanuit de tuin moeten ze niet al te zichtbaar zijn... Iets met WAF O-)
Dus niet helemaal plat, (dan denk ik aan waterpas) mooi. Je kunt de "achterkant" dus 15cm hoger leggen dan de "voorkant"? Zal ik er dan maar van uit gaan dat het "goed" komt? 8) :+ >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

vanDaal

-ismeereentje

vanDaal schreef op zondag 03 juli 2016 @ 19:44:
[...]
Met jouw laatste suggestie is dit het eindplaatje:

[afbeelding]

[...]
Volgens mij kan het aardig wat dragen. Maar dat is slechts een inschatting.
Ik heb inmiddels iemand langsgehad en hem het bovenstaande plaatje ook voorgelegd. Zijn advies is om toch niet voor deze oost-west portretopstelling met 20 panelen te gaan, vanwege:
- duurder om te plaatsen
- meer ballast nodig
- het dak is relatief "open" en dat komt met portret minder goed uit

Daardoor levert een oost-west opstelling in mijn geval relatief minder op. Hij stelt een zuidopstelling van 14 285Wp panelen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
vanDaal schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 12:05:
[...]
Ik heb inmiddels iemand langsgehad en hem het bovenstaande plaatje ook voorgelegd. Zijn advies is om toch niet voor deze oost-west portretopstelling met 20 panelen te gaan, vanwege:
- duurder om te plaatsen
- meer ballast nodig

Daardoor levert een oost-west opstelling in mijn geval relatief minder op. Hij stelt een zuidopstelling van 14 285Wp panelen voor.
Het is je hier allemaal voor gerekend. Als je de stroom niet nodig hebt moet je het niet doen.
Maar als je de stroom wel nodig hebt moet je je dak wel vol leggen. 20 stuks dus.
En door de O-W opstelling heb je juist minder ballast nodig. Omdat die minder wind vangt.
Is die persoon ook bekend met de opbrengst grafieken en tabellen zoals die ook hier in het topic staan?
En je voor gerekend wat het kost, per jaar opbrengt, over de hele levensduur? Voor beide situaties?
Nee? Niet te vertrouwen. Mijn mening. De cijfers waar ik het hier boven over heb moeten jou in staat stellen om zelf te beslissen. (dat wat het meeste oplevert, toch?)

edit: Montagehandleiding_Vlakdak_Valk_portrait is een mogelijkheid. (voor als je het niet kon vinden)
Gas en elektra hier inderdaad op nul. Bedankt voor de ondersteuning migjes.
Pas ook op voor verkopers (adviseurs?) die meer hun eigen voordeel op het oog hebben dan het jouwe.

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 12-07-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
vanDaal schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 12:05:
[...]

- duurder om te plaatsen
- meer ballast nodig

waar een zuid 1000kWh/kWp doet, doet een oost-west +/- 800kWh/kWp.
maar wel meer panelen dus meer Wp, en dat kan nog steeds met de zelfde vermogen omvormer als zuid. ;)

mischien mijn voorbeeldje gezien?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
(3850Wp op een 3000W omvormer.
wel extreem oost-west, dakhoek van 2x 45 graden.)

duurder, ja meer Wp is duurder.
maar bevestiging materiaal hoeft niet veel duurder te zijn.
voorbeeld:
http://www.zonnekompassho...platdak-montage-grid.html
juist een stuk minder gewicht nodig, want het vangt een stuk minder wind.
(ook doordat dit een starre constructie is.)
maar het kan zijn dat hij dat niet verkoopt, en dan is het natuurlijk nooit goed. ;)

je moet de stroom wel nodig hebben, anders hoeft het niet.
het is een keuze die je kunt doen, maar hoeft niet.
(maar bedenk je ook dat je het huis ook kunt verwarmen met stroom, dus niet alleen de elektra rekening kan naar 0 ook de gas rekening als je wil. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 12-07-2016 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:52
Voor familie ben ik bezig met het uitzoeken van een geschikte pv oplossing op de boerderij.

De eerste logische gedachte is het dak op de zuidkant, echter er staan flink wat bomen die in de winter weinig bladeren hebben maar wel lange schaduwen.

Ik denk zelf het beste een oost-west opstelling met Solar Frontier dunne film panelen en een drie fase omvormer.

Totaal 52 panelen, 2x13 oost en 2x13 west in portrait.

Of zijn er betere alternatieven. Gewenste opbrengst 7500-8500 kWh

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/oostwest._zpsmf2m7jbv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jjonkie schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:26:
Voor familie ben ik bezig met het uitzoeken van een geschikte pv oplossing op de boerderij.

De eerste logische gedachte is het dak op de zuidkant, echter er staan flink wat bomen die in de winter weinig bladeren hebben maar wel lange schaduwen.

Ik denk zelf het beste een oost-west opstelling met Solar Frontier dunne film panelen en een drie fase omvormer.

[afbeelding]
de schaduw van de bomen is een stuk minder als die van het dak(oost-west). ;)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
als je goed kijkt zie je dat de panelen op west pas om 10:45 uit de schaduw komen.
en de oost panelen om 16:00 in de schaduw zit. ;)

2x13 panelen in 1 string is trouwens veel te veel voor alle omvormers (zelfs voor de panelen, je komt dan boven de 1000V).
maar iets van 4x7 kan wel. ;)

aangezien je toch al parallel stringen moet gaan maken met SF.
dan kun je iedere parallel string ook een andere richting geven.
dus verzien iets van oost-zuid-west. (en dan zuid zo hoog mogelijk om minder last van de schaduw te hebben.)

edit:
al naar de piko's gekeken?
http://www.kostal-solar-e...ter%20bewaehrt/PIKO%207_0
3x mpp en 3 fase, zou wel aardig kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 12-07-2016 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

[afbeelding]
Helaas geen maten van het dak. Pas op met de schaduw van die pijpjes. (kunnen die weg?)
Misschien één rij op het zuid dak aan de nok?
In ieder geval mooie rechthoeken van 2x 13 of 3x 9 of 4x 7 panelen maken, of zoiets.
Als je strings van gelijke lengte maakt kunnen ze op de zelfde MPPT.
Als je meer strings aan de OOZO kant plaatst heb je daar net iets meer opbrengst van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Waar vind ik Sunpower 327 panelen voor een schappelijke prijs?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:47:
Waar vind ik Sunpower 327 panelen voor een schappelijke prijs?
nergens >:)
blijft erg duur.
de benQ's zijn nog wel te doen. (ander merk, maar wel de zelfde cellen. maar ook duur)

alternatief:
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-n330/
maar gaan ook naar de 1€/Wp. :-(

met een nieuwe LG neonX zit je ook erg dicht bij, en is toch een stuk betaalbaarder. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 12-07-2016 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:50:
[...]

nergens >:)
blijft erg duur.
de benQ's zijn nog wel te doen. (ander merk, maar wel de zelfde cellen. maar ook duur)

alternatief:
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-n330/
maar gaan ook naar de 1€/Wp. :-(

met een nieuwe LG neonX zit je ook erg dicht bij, en is toch een stuk betaalbaarder. ;)
Duur snap ik..
Maar ik zoek toch een leverancier met de meest schappelijke prijzen...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
onetime schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:43:
[...]

Helaas geen maten van het dak. Pas op met de schaduw van die pijpjes. (kunnen die weg?)
Misschien één rij op het zuid dak aan de nok?
In ieder geval mooie rechthoeken van 2x 13 of 3x 9 of 4x 7 panelen maken, of zoiets.
Als je strings van gelijke lengte maakt kunnen ze op de zelfde MPPT.
Als je meer strings aan de OOZO kant plaatst heb je daar net iets meer opbrengst van.
Maatvoering, globaal

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/oostwest_zpslldaedgd.jpg

De pijpjes kunnen helaas niet weg...
Het is de bedoeling inderdaad symmetrisch te werken.

De omvormer gaat waarschijnlijk deze worden: DELTA RPI M10A
2 trackers, 3 fase aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:55:
[...]

Duur snap ik..
Maar ik zoek toch een leverancier met de meest schappelijke prijzen...
ja ja, rustig aan, ik loop mijn linkjes nog even af.
maar ik zie dat vele hem gewoon niet meer leveren.
(ook die panasonic is slecht leverbaar. :-( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

[afbeelding]
zowel Oost als west 4×7 of 8 en dan haal je makkelijk 8000 kWh. Wat een geweldig dak ,gooi vol gooi vol

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
jjonkie schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:55:
[...]
Maatvoering, globaal

[afbeelding]

Is zelf doen en 2e hands een optie? Dan bestel je gewoon een paar pallets panelen en begint met 1 rij op zuid. Dan ga je op oost een bijpassend vlak leggen, dan op west. Geen probleem als je stroom over hebt, met een warmtepomp draai je de gasrekening de nek om.

Bepaal de string lengte voor de omvormer; optimale spanning gedeeld door Vmpp van de panelen.
(maar aantal panelen x Voc ruim onder de max van de omvormer)
Bepaal hoeveel strings je nodig hebt, leg er één op zuid (als er 2 aan de nok passen 2) en verdeel de rest gelijk over oost en west. Heb je eventueel een string over dan doe je die op oost.

Kijk of je zo een mooie verdeling krijgt en kijk eventueel of je speling hebt in de string lengte om een mooiere dak vulling te krijgen.

Voor SF panelen op genoemde omvormer: string lengte 5 tot 8 panelen. =>
8 panelen landscape op zuid aan de nok, of anders portrait.
verdeel de rest over oost en west en vul aan tot mooi vlak. 24 panelen in drie strings per kant.
56 totaal in dit voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jjonkie schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:55:
[...]

Maatvoering, globaal

[afbeelding]

kunt er vast rekening mee houden, maar je zou ook 3x een pallet SF kunnen kopen.
dan krijg je een korting van een paar centen per Wp. ;)
(per pallet 25 panelen van 145Wp-170Wp maakt een 10kWp tot 17kWp.)
met een iets betere omvormer kun je dan ook in over productie gaan.
(zelfs kolen fooi is een leuke winst, hoe groter de set de minder de installatie kosten per Wp.)

hou er rekening mee dat die omvormer die je aangeeft niet symmetrisch op de mpp's is.
Max. 7.0 kW for DC input 1 and 5.4 kW for DC input 2
beetje te zware omvormer dus voor een oost-west als je er maar 2x5,4kW aan hangt.
een 7kW omvormer met 2x5,4kW is beter. ;)
(of je moet er wel heel goedkoop aan kunnen komen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:59:
[...]
kunt er vast rekening mee houden, maar je zou ook 3x een pallet SF kunnen kopen.
(zelfs kolen fooi is een leuke winst, hoe groter de set de minder de installatie kosten per Wp.)

hou er rekening mee dat die omvormer die je aangeeft niet symmetrisch op de mpp's is.
beetje te zware omvormer dus voor een oost-west als je er maar 2x5,4kW aan hangt.
Inderdaad 3pallets kopen, de zuid string bij west op de zware MPPT, en je bent er.
De extra panelen als extra strings op oost en west erbij. Drie panelen reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
onetime schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 16:09:
[...]

Inderdaad 3pallets kopen, de zuid string bij west op de zware MPPT, en je bent er.
De extra panelen als extra strings op oost en west erbij. Drie panelen reserve.
komt nog wel krap op de panelen uit met maar max 4x parallel van SF.
dan heb je nog extra spullen nodig, een kostel piko met 3x mpp is een stuk goedkoper en simpeler. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 13:40

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sinds kort log ik in PVoutput ook de efficiëntie van mijn omvormer. Maar ik zie dat deze vaak boven de 100% uitkomt. Dat is natuurlijk een beetje vreemd. Is mijn berekening wel goed? Ik bereken het DC vermogen via Pdc= Udc * Idc en deel dat door het AC vermogen wat ik uit de omvormer lees (de DC waarden komen overigens ook uit de omvormer).

Ik kom niet super veel hoger uit dan 100%, maar 107% heb ik al wel gezien. Ik zie wel dat mijn setup 's morgens en 's avonds een lage efficiëntie heeft, maar dat had ik wel verwacht.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 14:29
Eeeen dat was adviseur 4, nog één te gaan, dan heb ik straks ook alle offertes binnen en kan het grote debat beginnen :).

Idee is om 14 panelen op het schuine dak te leggen en 3 panelen op het platte dak om zo het dichtst bij in de buurt van het jaarlijks verbruik van 4000Kwh te komen. De eis van de betere helft is dat er zwarte panelen op moeten komen, iets waar ik me volledig in kan vinden.
Dak is 49 graden dak op het ZW met geen schaduw, op een klein pijpje na wat in de ochtend een streepje schaduw over één paneel zal laten gaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9qw8HCO.jpg
In dit plaatje is paneel 14 nog niet geplaatst, deze wordt wel geplaatst en wel op links onderin, de rioolontluchting doorvoer die daar zit, wordt afgezaagd zodat het paneel er overheen valt.

Installatie doe ik zelf met de buren, routing van kabels, plaats van omvormer en hoe naar de meterkast te komen is allemaal bekend.

Ik kan nu kiezen uit:
JA Solar mono black 270WP met Fronius primo 4.0 omvormer
JA Solar mono black 270WP met SE 4000 ER-01 omvormer met power optimizers
Canadian Solar CS6P-265P met Growatt 4000TL, offerte nog in concept omdat het platte dak nog niet meegenomen is
Recom 275Wp Full Black, SolarEdge SE5000 omvormer met power optimizers
Panelen Aventia 285 Mono Black AVN285MMB-60, Omvormer Goodwe 4200-DS (2mpp)

Wat mij opviel was dat één adviseur mij wist te vertellen dat het aansluiten van drie panelen op de tweede MPP tracker niet goed gaat werken omdat het ingangsvoltage voor de omvormer te laag kan worden/zijn.
Verder valt het me op dat bij een opbrengst van 4590WP, er maar één adviseur de 5000 van SE aanbiedt en de rest allemaal rond de 4K WP blijft zitten.

Hoe kijken jullie tegen dat laatste stukje aan? Is het inderdaad beter om een omvormer te kiezen die daadwerkelijk het WP vermogen aan kan of is het beter of kan het zonder problemen een omvormer te kiezen die de nominale opbrengst aan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Looney11 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 17:26:
Eeeen dat was adviseur 4, nog één te gaan, dan heb ik straks ook alle offertes binnen en kan het grote debat beginnen :).

Idee is om 14 panelen op het schuine dak te leggen en 3 panelen op het platte dak om zo het dichtst bij in de buurt van het jaarlijks verbruik van 4000Kwh te komen. De eis van de betere helft is dat er zwarte panelen op moeten komen, iets waar ik me volledig in kan vinden.
Dak is 49 graden dak op het ZW met geen schaduw, op een klein pijpje na wat in de ochtend een streepje schaduw over één paneel zal laten gaan.

[afbeelding]
In dit plaatje is paneel 14 nog niet geplaatst, deze wordt wel geplaatst en wel op links onderin, de rioolontluchting doorvoer die daar zit, wordt afgezaagd zodat het paneel er overheen valt.

Installatie doe ik zelf met de buren, routing van kabels, plaats van omvormer en hoe naar de meterkast te komen is allemaal bekend.

Ik kan nu kiezen uit:
JA Solar mono black 270WP met Fronius primo 4.0 omvormer
JA Solar mono black 270WP met SE 4000 ER-01 omvormer met power optimizers
Canadian Solar CS6P-265P met Growatt 4000TL, offerte nog in concept omdat het platte dak nog niet meegenomen is
Recom 275Wp Full Black, SolarEdge SE5000 omvormer met power optimizers
Panelen Aventia 285 Mono Black AVN285MMB-60, Omvormer Goodwe 4200-DS (2mpp)

Wat mij opviel was dat één adviseur mij wist te vertellen dat het aansluiten van drie panelen op de tweede MPP tracker niet goed gaat werken omdat het ingangsvoltage voor de omvormer te laag kan worden/zijn.
Verder valt het me op dat bij een opbrengst van 4590WP, er maar één adviseur de 5000 van SE aanbiedt en de rest allemaal rond de 4K WP blijft zitten.

Hoe kijken jullie tegen dat laatste stukje aan? Is het inderdaad beter om een omvormer te kiezen die daadwerkelijk het WP vermogen aan kan of is het beter of kan het zonder problemen een omvormer te kiezen die de nominale opbrengst aan kan?
14x "normale panelen" op zuidwest - Mppt1 (15 zou ik ook nog wel aandurven bij Vmpp = 31 V)
4x SF-170 S op platdak - Mppt 2
? x4 SF-170 S op noordoost - Mppt 2
1x SMA 5000 TL-21 (MP)

Lijkt mijn dak wel... ;) (zonder platdak gedeelte dan)

Zelfmontage altijd goed.
Dus je kijkt naar de centen en wil geen optimizers want je hebt geen "echte" schaduw.
Enige schaduw van het pijpje vangt optitrac prima op.
Die laatste adviseur kan thuis blijven...

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
migjes schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:59:
[...]

Wellicht is de RPI M8A de betere keuze inderdaad. Daar staat dat het vermogen voor beide ingangen gelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/rpi%20m8a_zpslkq8cf1h.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:30

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

zonoskar schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 17:07:
Sinds kort log ik in PVoutput ook de efficiëntie van mijn omvormer. Maar ik zie dat deze vaak boven de 100% uitkomt. Dat is natuurlijk een beetje vreemd. Is mijn berekening wel goed? Ik bereken het DC vermogen via Pdc= Udc * Idc en deel dat door het AC vermogen wat ik uit de omvormer lees (de DC waarden komen overigens ook uit de omvormer).

Ik kom niet super veel hoger uit dan 100%, maar 107% heb ik al wel gezien. Ik zie wel dat mijn setup 's morgens en 's avonds een lage efficiëntie heeft, maar dat had ik wel verwacht.
Ik heb dat bij mijn vorige inverter precies zo gedaan, ook daar soms onmogelijke waardes.

Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met de manier waarop de inverter de waardes verwerkt: mogelijk leest hij de DC waardes een x aantal seconden eerder of later dan het AC vermogen. Je rekent dan eigenlijk met 2 situaties, iets verschoven in tijd. Heb je dit verschijnsel vooral bij sterk wisselende opbrengst, dus bv. een dag met veel kleine wolkjes afgewisseld met blauwe lucht?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 14:29
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 17:44:
[...]

14x "normale panelen" op zuidwest - Mppt1 (15 zou ik ook nog wel aandurven bij Vmpp = 31 V)
4x SF-170 S op platdak - Mppt 2
? x4 SF-170 S op noordoost - Mppt 2
1x SMA 5000 TL-21 (MP)

Lijkt mijn dak wel... ;) (zonder platdak gedeelte dan)

Zelfmontage altijd goed.
Dus je kijkt naar de centen en wil geen optimizers want je hebt geen "echte" schaduw.
Enige schaduw van het pijpje vangt optitrac prima op.
Die laatste adviseur kan thuis blijven...
Centen, tot op zekere hoogte, ik wil een goede kwaliteit en ga dan niet voor de laagste prijs.

Het is (verrekte) moeilijk om door alle boompjes het bos nog te zien, het is toch een beste investering dus dan wil je waar voor je geld. Voor mij komt er dan bij dat ik na 10 - 15 jaar niet van alles moet gaan vervangen, heb je het net terug verdiend, kun je er weer geld tegen aan gaan gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Looney11 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 21:17:
[...]

Centen, tot op zekere hoogte, ik wil een goede kwaliteit en ga dan niet voor de laagste prijs.

Het is (verrekte) moeilijk om door alle boompjes het bos nog te zien, het is toch een beste investering dus dan wil je waar voor je geld. Voor mij komt er dan bij dat ik na 10 - 15 jaar niet van alles moet gaan vervangen, heb je het net terug verdiend, kun je er weer geld tegen aan gaan gooien...
Wat zou je moeten vervangen dan na 10-15 jaar?
Keuze welk merk, 14 of 15 mono panelen heb je zelf in de hand.
SF doet het prima op diffuus licht en slechte invalshoeken en is Japanse kwaliteit.
Een 2e hands SMA is erg goedkoop te krijgen en is ook duitse kwaliteit.
Kom je ergens in het forum een defecte SMA tegen?
(Persoonlijk vertrouwen is daarin groter dan een chinese variant)

Natuurlijk kun je voor een nieuwe gaan, maar dan valt het voordeeltje daarmee weg.

Geen noemenswaardige schaduw -> geen onzin uitgaven doen aan iets wat je niet nodig hebt. (hint)

Geen enkele adviseur komt met het idee om nog lekker uit te breiden in de toekomst op je noord dak.
Hiermee kan het gewoon... Hoef je enkel maar SF panelen bij te kopen in series van 4 op noord. (en wat bevestiging)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2016 21:35 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??