Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.376 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Dat zijn dus 2 ingangen, met daarachter 1 MPPT.
Dan kun je dus 2 strings aansluiten, elk op 1 ingang.
Maar op deze manier aansluiten stelt wel dat beide strings min of meer gelijk zijn. Dus zelfde spanning, zelfde aantal panelen en zelfde oriëntatie.
De spanning moet gelijk zijn, omdat ze parallel gezet worden. Als dan 1 van beide strings meer spanning levert dan de andere, zal de string met de laagste spanning vrijwel niet belast worden.
En zelfde oriëntatie is nodig, omdat het via 1 MPPT aangesloten is, dus dezelfde benadering om het maximale uit de panelen te persen. Als 1 string dan minder zonlicht vangt, door bijvoorbeeld andere hellingshoek, of richting, dan zullen beide sets sub-optimaal presteren omdat de MPPT een compromis moet vinden.

Waarom wil je dit wel?
Wanneer de spanning van alle panelen te hoog is voor de MPPT, kun je het geheel in 2-en delen en zodoende 2 strings op 1 MPPT zetten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
zeegerd schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 22:10:
[...]

"Mppt's parallel schakelen", daar haak ik toch even af met m'n beperkte elektrokennis. Gezien de afbeelding, wordt bedoeld: 1 string (al dan niet bestaande uit parallelle series) input op mppt1 + een set draden... eh, die rechter lus dus, geen idee wat daar gebeurt. Het lijkt alsof er 3*2 ingangen zijn (dus 3 MPPT's?)

Wellicht heeft deze materie te maken met specs van bepaalde omvormers die ik ook niet geheel snap, zoals:

Aantal inputs/MPPT's: 4/2 (kan parallel).

Bijv 2x4 SF170 parallel in 1 string (op 1 MPPT, V rond de 350V bij STC) snap ik. Dat dit met bijv 2 van zulke strings kan, beide op een eigen 2 MPPT, duidelijk. Totaal in het voorbeeld dus 16 panelen.

Maar wat zijn (algemeen of met hetzelfde voorbeeld) dan 4 inputs ofwel 'kan parallel'? :?
zoals TD-er al zegt, en dan gaan we nog een stapje verder.

je kunt parallel meerdere stringen aan een omvormer hangen (van gelijk aantal cellen met de zelfde IV curve), maar als je een omvormer hebt met 2x een mppt kun de ook die 2x mppt parallel zetten om zo 1x een extra grote mppt te hebben.
en dan heb je het plaatje van PCIop, met 4 stringen van panelen parallel op een omvormer met 2x mppt parallel tot super 1 mppt met waarschijnlijk veel Wp. ;)

zo kan mijn omvormer met 2x een mppt van 2kW in parallel modus 3,3kW doen.
maar je hebt ook omvormers met 2x3kW mppt's die samen 6kW of meer aan kunnen op 1 fase. >:)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 05-07-2016 23:19 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

"Mppt's parallel schakelen", daar haak ik toch even af met m'n beperkte elektrokennis. Gezien de afbeelding, wordt bedoeld: 1 string (al dan niet bestaande uit parallelle series) input op mppt1 + een set draden... eh, die rechter lus dus, geen idee wat daar gebeurt. Het lijkt alsof er 3*2 ingangen zijn (dus 3 MPPT's?)

Wellicht heeft deze materie te maken met specs van bepaalde omvormers die ik ook niet geheel snap, zoals:

Bijv 2x4 SF170 parallel in 1 string (op 1 MPPT, V rond de 350V bij STC) snap ik. Dat dit met bijv 2 van zulke strings kan, beide op een eigen 2 MPPT, duidelijk. Totaal in het voorbeeld dus 16 panelen.

Maar wat zijn (algemeen of met hetzelfde voorbeeld) dan 4 inputs ofwel 'kan parallel'? :?
Kan parallel, is dan de truuuk voor als elke mppt aan zijn max tikt, in onetime z,n gevalletje
14A dan wel 2100 a 2200W maar niet op het zelfde tijdstip ( zo als bij oost / west installaties )
dan kan de andere mppt mits de omvormer zo geschakeld kan worden ( ook software matig )
dat vermogen er bij verweken, zeg maar in een master/ slave modus.
De omvormer kan dan wel op één string ( kunnen ook dus 4 parallele strings zijn )
dat hele vermogen van 4200W ( bij 28A max ) binnen hengelen.
onetime z,n Effekta 4200 heeft gewoon een dubbele aansluiting op mppt 1 en een enkele aansluiting op
mpppt 2, en dat ziet er idd uit als of dat ding 3 mppt's heeft, niet dus.
;)

ik neem het je niet kwalijk als je ook dit niet snapt, het is ook spelen met vermogen en mogelijk
en onmogelijkheden van de omvormer technieken, is heerlijke hobby :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De laatste posts gingen misschien niet direct over mijn vraag, maar mijn twijfels zie ik wel bevestigd worden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jCfuQTP76TzB6FcmZGYXKvfN/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YF3FJWOyHjL1gqdRNGbclI52/thumb.png
Zo ziet de log van 6 juni eruit.

Met 2 strings op 1 mppt krijg je een gevecht tussen 2 verschillende curves.
Misschien kan ik beter niet proberen om een extra string (noord) parallel aan zuid te zetten.
Met name bij schaduw van bomen haaks op de zuid panelen krijg je vreemde spanningen, terwijl de noord string een normale curve vertoont.
De mppt moet dan gaan middelen, bij mijn Diehl is het bereik 230-480V.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-07-2016 23:52 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 23:46:
De laatste posts gingen misschien niet direct over mijn vraag, maar mijn twijfels zie ik wel bevestigd worden :)

[afbeelding][afbeelding]

Met 2 strings op 1 mppt krijg je een gevecht tussen 2 verschillende curves.
Misschien kan ik beter niet proberen om een extra string (noord) parallel aan zuid te zetten.
Met name bij schaduw van bomen haaks op de zuid panelen krijg je vreemde spanningen, terwijl de noord string een normale curve vertoont.
De mppt moet dan gaan middelen, bij mijn Diehl is het bereik 230-480V.
Lekker duidelijk...... je hebt dus even 2x5 panelen op je Dhiel 2100H aangesloten gehad ?
dan vecht er niets om de spanning maar om de dubbele stroom die aangeboden wordt
maar niet verwekt kan worden omdat de max van de omvormer 9.5A is en de panelen
dan wel 16 / 19A kunnen leveren, daarom zwiept de spanning zo heen en weer.
Probeer in ieder geval iets duidelijker te zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

PClop schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 00:07:
[...]

Lekker duidelijk...... je hebt dus even 2x5 panelen op je Dhiel 2100H aangesloten gehad ?
dan vecht er niets om de spanning maar om de dubbele stroom die aangeboden wordt
maar niet verwekt kan worden omdat de max van de omvormer 9.5A is en de panelen
dan wel 16 / 19A kunnen leveren, daarom zwiept de spanning zo heen en weer.
Probeer in ieder geval iets duidelijker te zijn. ;)
Ik heb nog niets gedaan, het gaat over een mogelijke uitbreiding zoals ik in eerdere posts al meldde.
Optie 1 is de zuid string van 10x235Wp zo laten en een noord string toe te voegen.
Deze kan bestaan uit 8 panelen van 80cm breed (180Wp) wat 8x36V= 288V zou zijn.
In de specs heb ik 5A gezien dus zou in de zomer lastig kunnen worden.

Een andere optie is O/W, dat zou dan met 6 extra 235Wp panelen kunnen en 2 strings van 8.
Dit geeft idd het probleem van 2x 8A, al zal dat bij O/W een lagere stroom zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:45
Bedankt voor jullie tips, het wordt dan toch de platte daken!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:20
Speedy-Andre schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 00:39:
[...]

Ik heb nog niets gedaan, het gaat over een mogelijke uitbreiding zoals ik in eerdere posts al meldde.
Optie 1 is de zuid string van 10x235Wp zo laten en een noord string toe te voegen.
Deze kan bestaan uit 8 panelen van 80cm breed (180Wp) wat 8x36V= 288V zou zijn.
In de specs heb ik 5A gezien dus zou in de zomer lastig kunnen worden.

Een andere optie is O/W, dat zou dan met 6 extra 235Wp panelen kunnen en 2 strings van 8.
Dit geeft idd het probleem van 2x 8A, al zal dat bij O/W een lagere stroom zijn.
Laat die theorie toch eens vallen, alleen praktijk tel.. Zet Noord er parallel bij, sluit ze vervolgens één voor één aan (apart) om te kijken wat de spanning is ,als zuid te hoog is eentje afkoppelen en micro omvormer op zetten want voltage moet gelijk zijn ,kies voor die acht dus hoge voltage panelen . Of je neemt voor die acht omvormer apart er bi . ,keuze aan jou. Maak je niet druk om schaduw want vermogen dondert toch in elkaar of hij nu alleen of parallel aan omvormer hang..

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Speedy-Andre schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 23:46:

[afbeelding][afbeelding]
Dit is de log van je huidige systeem, ongewijzigd? Dan zie je dat de boel onder belasting tussen de 250 en 280 V is, vrij stabiel dus (~10% variatie). Het inzakken van de spanning in de middag komt voornamelijk door opwarming van de cellen, de hypothetische noordpanelen warmen ook een beetje mee op want die hangen er direct achter.
Noord en zuid volgen dus dezelfde spanningscurve. Van een gevecht blijft dan weinig over.
Wat wel een punt van aandacht is, is slagschaduw in het voor- en naseizoen. Noord heeft alleen indirect licht en zuid trekt elke keer een rij cellen vrij. Een omvormer die niet het globale MPP pakt (optitrac en vrienden) kan hier inderdaad het verkeerde MPP pakken, wat mogelijk een lagere opbrengst geeft.
Als de helling niet zo groot is (bijvoorbeeld 20 graden) is dit niet zo'n issue.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat is van het huidige systeem op zuid, 6 juni was redelijk warm en dat zie je idd aan de spanning.
Een niet optimale mpp in de winter lijkt me niet zo'n ramp, wel denk ik dat de noord panelen iets mee krijgen van de schaduw want in feite worden de bomen en pijpjes op het hele dak afgebeeld :P
Het belangrijkste vind ik dat er niets kapot gaat door de extra string op noord want dan ben ik verder van huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterpower
  • Laatst online: 11:31
Na een mail naar de klantenservice en de adviseur van EnergieWonen heeft men toch besloten andere haken gratis te leveren in plaats van de 400 euro extra die ze eerst wilden vragen. Ik ga vanmiddag eindelijk de rails plaatsen met de andere haken (van der Valk).

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 23:06

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Waterpower schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:31:
Na een mail naar de klantenservice en de adviseur van EnergieWonen heeft men toch besloten andere haken gratis te leveren in plaats van de 400 euro extra die ze eerst wilden vragen. Ik ga vanmiddag eindelijk de rails plaatsen met de andere haken (van der Valk).
Uiteindelijk correct opgelost dus! :) Binnenkort zien we de foto's wel verschijnen!

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:55:
Dat is van het huidige systeem op zuid, 6 juni was redelijk warm en dat zie je idd aan de spanning.
Een niet optimale mpp in de winter lijkt me niet zo'n ramp, wel denk ik dat de noord panelen iets mee krijgen van de schaduw want in feite worden de bomen en pijpjes op het hele dak afgebeeld :P
Het belangrijkste vind ik dat er niets kapot gaat door de extra string op noord want dan ben ik verder van huis.
een omvormer heeft bepaalde grenzen, waar sommige grenzen hard zijn en sommige soft.

voorbeeld van mijn power-one PVI 3.0.

harde grens:
max van 600V volgens de specs (buiten spec doet hij het pas bij de +/-625-630V ;) ).
dat is dan de VOC in de ochtend als hij opstart.
is die te hoog, dan error niet starten, maar hij gaat er niet kapot van. :-(
(vooral als de temperatuur laag is waardoor de V hoog is. een probleem.)

softe grens:
zodra de Vmpp boven de 530Vmpp komt, dondert het rendement naar beneden, dit gaat al snel naar 5-10% minder opbrengst. :-(

harde grens:
als de panelen meer leveren als 10A, dan stop de mpp gewoon op 10A. :-(
(mischien nog ietsjes meer, maar ik krijg vanmiddag de stekkers binnen en dan kan ik dat ook eens gaan testen.)
dit is verder niet gevaarlijk de omvormer gebruikt het alleen niet meer.
knal harde grens:
als de kortsluit stroom(pasop die is niet de A uit de panelen, staat bij betere panelen apart vermeld) boven de 12,5A komt zegt power-one(abb) dit is gevaarlijk. (deze grens heb ik zelf nog nooit geprobeerd op te zoeken. is die breekbaar, geen idee. :? )

nu ga je op noord leggen, de A zal niet altijd zo hoog worden dat het een probleem gaat geven.
hoe het dan zit met de max kortsluit A, die durf ik niet zomaar te gokken. :?
(dit is de grens van mijn kennis, helaas.)
maar heb ook in de specs van de diehl gekeken en ik mis helaas wat gegevens.
(ik denk dat het allemaal wel kan, maar ik ken die komeas panelen niet of welke techniek daar inzit.
en ik kan je logging ook niet helemaal ontcijferen, dus heb wat onzekerheden.)

met een beetje mazzel heb ik vanmiddag een 5,66kWp op mijn 3kW(3,3kVA) omvormer hangen. >:)
en hij kan nog veel meer aan, maar dak ruimte tekort om het te proberen. :-(

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Goede zaak!
Netjes opgelost zo toch?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De log is vrij toegankelijk,hier :)
Bij de details tab kan je elke meting apart wel of niet weergeven.
Kies een datum en omvormer (ik log 2 systemen) en kijkt u maar ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-07-2016 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
atlaste schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 21:15:
[...]

Ik zou inderdaad ook kijken naar de geïntegreerde systemen die ook als dakbedekking dienst doen. Het is heel lelijk als je ze verkeerd combineert met dakpannen of als je de verkeerde soort neemt, maar er zijn inmiddels best wel veel verschillende kleuren en met verschillende randen. Er zijn volgens mij zelfs PV panelen op de markt die er uitzien als normale dakpannen, zoals http://www.zepbv.nl/ . Geen idee wat de prijs / rendement is overigens.
Nadeel van in-dak is dat de panelen minder rendement halen omdat ze hun warmte minder goed kwijt kunnen. Ook is het minder makkelijk om onderhoud onder de panelen (micro-regelaars, kabels) te doen, omdat je meestal nog steeds dak-isolatie (warmte & water) nodig hebt onder je geintegreerde panelen.

Toch zie je hier in Frankrijk meestal in-dak installaties. maar dat komt omdat je hier 7ct per kWh terug krijgt als je op het dak plaatst, en 22ct als je het in je dak plaatst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Is er iemand die flexibele panelen op zijn dak heeft gelegd? Ik hoor graag over ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
EgMaf schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:56:
[...]

Nadeel van in-dak is dat de panelen minder rendement halen omdat ze hun warmte minder goed kwijt kunnen. Ook is het minder makkelijk om onderhoud onder de panelen (micro-regelaars, kabels) te doen, omdat je meestal nog steeds dak-isolatie (warmte & water) nodig hebt onder je geintegreerde panelen.

Toch zie je hier in Frankrijk meestal in-dak installaties. maar dat komt omdat je hier 7ct per kWh terug krijgt als je op het dak plaatst, en 22ct als je het in je dak plaatst...
Komt tegenwoordig geen kabel aan te pas behalve degene die naar binnen loopt, panelen schuiven zelf met contacten in elkaar, even de strip los klikken en een verticale rij van vier panelen is er in kwartier af.....
Hebben gewoon cm of 8 ruimte dus zo heel veel warmer zal ook wel mee vallen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:27:
Wij beginnen binnenkort met het bouwen van ons huis, en ook hier komen (moeten ;) ) PV panelen op.

Nu ben ik al langer aan het denken hoe ik dat ga doen, want ik blijf het niet mooi vinden op een huis.

Optie 1 is op het platte dak, nadeel is dat er wat schaduw is.
Optie 2 is achter in de tuin op een wal zetten.

Nu heeft mijn achterbuurman een hek om het weiland staan wat lijkt op onderstaand hek.

Hebben de PV panelen hier last van :?

[afbeelding]
Ik ben het met je eens dat op een nieuw huis panelen moeten. Ik vind een (nieuw) huis zonder panelen zelfs lelijk 8) :+ >:) 1 is zonder vergunning toegestaan. Voor 2 moet je een vergunning aanvragen, met het risico dat je die niet krijgt. Met extra diefstal risico. En als dat hek schaduw geeft op je panelen dan hebben die daar last van, ja.
Speedy-Andre schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 21:25:
Ik zie nog geen bruikbare antwoorden op mijn vragen betreffend een extra string (noord) parallel aan zuid of eventueel een andere opstelling die me geen vermogen aan panelen kost.
Mijn omvormer heeft nog ruimte voor meer stroom: 9,5A max en er mag 2650Wp op.
Als er een piek is bij 300V dc dan loopt er 7,3A, maar bij 252V (als het warm is) kan dat 8A zijn.
Het is dus de vraag of een extra string wel meer stroom oplevert omdat het vermogen begrensd wordt.
Bij warm weer zou het meer kunnen opleveren omdat de huidige string op zuid minder levert.

De marge is echter klein, ipv. 2kW continu kan het 2,08kW worden.
Echter zal de max wel eerder op de dag behaald worden en langer duren.
Bij noord/zuid denk ik aan 8 80cm brede panelen die 36V leveren (1440Wp)

Dan oost/west ...
Hier is denk ik meer evenwicht nodig tussen de 2 strings, ik kan niet 10x235Wp op west doen en 6x 265Wp op oost omdat de spanningen dan te ver uit elkaar liggen.
Dan zou ik nog meer 235Wp panelen moeten zoeken en bijv. 2x 8 stuks nemen (wat moeilijk fysiek past).
Waar ik bang voor ben is dat in de winter door schaduw de spanningen van de strings sterk uit elkaar liggen door veel schaduw op oost (hoge spanning) en veel minder op west (nominale spanning).
De string zonder schaduw is het sterkst, maar wat doet de mpp in zo'n situatie :?

Het liefst zou ik iemands set zien op pvoutput die een van de 2 mogelijkheden toepast :)
Ik zou op noord 8x 80cm panelen doen. (gelijke spanning tov je zuid set, toch?) Ja dat zal een enkele keer aftoppen. Maar je grootste winst zit in de grotere opbrengst bij sub-optimale omstandigheden. Bij volle zon doet je zuid-set het het best. Je noord set zit dan in de schaduw van de zuid set. Bij bewolking en diffuus licht zal je noord set het net zo goed doen als de zuid set. En dan kom je met meer opbrengst in een efficiënter gebied van je omvormer. Bekijk ook de post van Anton Boonstra die ook in de openingspost wordt gelinkt. Denk ook aan koeling van je omvormer.

Meer licht, meer stroom. De spanning is nauwelijks afhankelijk van hoeveel licht er op de panelen valt.
[...]

Aantal inputs 4; 4 aansluitingen
MPPT's 2.
Dat betekend dat je 4 strings op de omvormer aan kunt sluiten, en dat er 2 MPPT's zijn.
Waarschijnlijk twee aansluitingen per MPPT zodat je twee strings parallel op één MPPT kunt aansluiten.
Als je de MPPT's parallel zet heb je er dus feitelijk nog maar één, maar kan je dus wel het maximum van je omvormer in één keer verwerken, en ben je niet beperkt tot de bv 55% die één MPPT kan verwerken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@antonboonstra
over:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/39268294
oke theorie is mooi, nu de praktijk >:)
ben benieuwd.

omvormer power-one PVI 3.0.
max omvormer 3kW (3,3kVA) en een grens op de mpp van 2kW.
west was 1950Wp, is nu vervangen voor 10x300Wp
oost was 1900Wp en is nu 2x7x190Wp dus een 2660Wp.

hier de langlopende jaar kWh/kWp.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwh%20kwp%20langlopend%202.jpg
goed te zien dat ik een probleem had met de aarde van mijn panelen.
een flinke afname in het jaar 2015, helaas. :-(
maar dat is opgelost, en van af de herfst(+/-september) had ik 3000Wp op west met 1900Wp op oost zonder aarde probleem.
en nog deed de kWh/kWp maar niet dalen. (g.v.d.)
nu (sins 2 uurtjes.) een 5660Wp op de omvormer, nu hoop ik toch wel een daling te gaan zien op de kWh/kWp anders eet ik mijn hoed op. ;)
we zullen het gaan zien de komende maanden wat deze onder dimensionering gaat doen.
(anders heb ik een probleempje, volgende stap is 14x 245Wp sanyo/panasonic, en dat trekt de portemonnee nog even niet. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Kunnen we ergens live mee gluren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 15:18:
Kunnen we ergens live mee gluren? :P
vind je het leuk om aftopping te zien?

(logging, word nu verder naar gekeken, maar een zeer geselecteerd gezelschap kan mee kijken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

migjes schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 15:24:
[...]

vind je het leuk om aftopping te zien?
Meer het effect wanneer je niet aftopt, dat geeft me een idee hoe sterk onder-dimensioneren eruit ziet..
In feite is mijn systeem straks ook zo extreem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 15:38:
[...]

Meer het effect wanneer je niet aftopt, dat geeft me een idee hoe sterk onder-dimensioneren eruit ziet..
In feite is mijn systeem straks ook zo extreem :)
dat is een moeilijke om te zien.
dan moet je ook weten hoeveel bewolking er hangt en dat zie je niet in de logging.

maar kan je wel deze vertellen.
met fantastische blauwe lucht deed mijn oost string na 16:00 geen zon meer vangen.
de W van de 1900Wp zakt dan naar 70-110W.
is het bewolkt, dan draait de set op de zelfde tijd een 200-600W.
nu met 5660 Wp die er nu aan hangt heb ik met bewolking nog niet onder de 1200W zien komen, maar meer info is wel nodig.
(en natuurlijk heel veel max van rond de 3330W, hij gaat dan wel een beetje zwabberen, maar dat is niet erg.)

(onderdimensioneren is niet minder kWh op wekken, maar het loopt alleen opeen gegeven moment niet meer lineair mee omhoog, verder is het geen aanrader om te doen, sterke gestel is nodig om niet in tranen uit te barsten bij het zien van aftopping. ;) )

ik moet je helaas wel melden.
ik gebruik 2x7x190Wp, die leveren +/-5,6A als max met een max kortsluit A van 6,2A.
de omvormer kan een max kortsluitstroom aan van 12,5A.
dus ik blijf nog net in het gebied waar de fabrikant van zegt dat het kan. ;)
(jouw plannen als ik het goed heb zijn daar ruim over heen.
waarmee ik niet zeg dat het niet kan, maar dat ik het gewoon niet weet.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 06-07-2016 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De kortsluitstroom komt als het goed is toch nooit voor?
Wat ik interessant vind is hoeveel vermogen je met bewolking nog hebt, dat compenseert de tranen van het aftoppen aardig :P
Met name met de slagschaduw op mijn zuid panelen dondert de opbrengst in elkaar, dan is het erg welkom dat noord het stokje kan overnemen.
Dat probleem heb ik toch wel 6 maanden achtereen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 15:50:
[...], verder is het geen aanrader om te doen, sterke gestel is nodig om niet in tranen uit te barsten bij het zien van aftopping. ;) )
Ben ik niet met je eens ;-) Als je maar zorgt dat je van te voren weet wat je doet, is het helemaal niet erg.
Mijn 4560Wp heb ik hier ook aan MicroInverters hangen welke officieel 4000W kunnen doen, met een piek van 4320Wp. Tegen deze grens ben ik nu dus een paar keer aangelopen, maar hier was ik mijzelf van te voren van bewust. Theoretisch kunnen mijn panelen ruim 5kW opwekken, maar ik zal het nooit zien.
Maar ondanks dat, sta ik qua efficiency toch mooi 33e in het t.net team na de eerste 6 maanden van dit jaar. Een vrij duidelijk bewijs dat bewust onderdimensioneren tot nette resultaten kan leiden ;-)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 16:00:
De kortsluitstroom komt als het goed is toch nooit voor?
Wat ik interessant vind is hoeveel vermogen je met bewolking nog hebt, dat compenseert de tranen van het aftoppen aardig :P
Met name met de slagschaduw op mijn zuid panelen dondert de opbrengst in elkaar, dan is het erg welkom dat noord het stokje kan overnemen.
Dat probleem heb ik toch wel 6 maanden achtereen ...
als je echt zoveel last van schaduw hebt waarom geen optimisers dan in plaats van 8 panelen erbij?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TFHfony schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 16:07:
[...]

Ben ik niet met je eens ;-) Als je maar zorgt dat je van te voren weet wat je doet, is het helemaal niet erg.
Mijn 4560Wp heb ik hier ook aan MicroInverters hangen welke officieel 4000W kunnen doen, met een piek van 4320Wp. Tegen deze grens ben ik nu dus een paar keer aangelopen, maar hier was ik mijzelf van te voren van bewust. Theoretisch kunnen mijn panelen ruim 5kW opwekken, maar ik zal het nooit zien.
Maar ondanks dat, sta ik qua efficiency toch mooi 33e in het t.net team na de eerste 6 maanden van dit jaar. Een vrij duidelijk bewijs dat bewust onderdimensioneren tot nette resultaten kan leiden ;-)
De efficiency is ook maar piek gegeven ,zegt niks over goeie opbrengsten gemiddeld gezien toch ?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 17:21:
[...]

De efficiency is ook maar piek gegeven ,zegt niks over goeie opbrengsten gemiddeld gezien toch ?
Ik noem hierboven juist de efficiency over de afgelopen 6 maanden waarbij ik dus 33e ben. Dat is dus juist het gemiddelde, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TFHfony schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 18:26:
[...]

Ik noem hierboven juist de efficiency over de afgelopen 6 maanden waarbij ik dus 33e ben. Dat is dus juist het gemiddelde, toch?
Ja maar zegt niks of je gemiddeld goede opbrengst heb.. Geen maatstaf voor goed systee.. Als ik alleen tussen twaalf en drie uur ga loggen sta ik zo nummer één maar de opbrengst is dan mooi shit . Leuke cijfertjes maar je hebt er niks aan .mijn efficiency is helft van jouwe maar ik heb wel 2.5 keer zoveel opbrengst als jij, welke waarde heb je het meeste aan ?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 18:48:
[...]

Ja maar zegt niks of je gemiddeld goede opbrengst heb.. Geen maatstaf voor goed systee.. Als ik alleen tussen twaalf en drie uur ga loggen sta ik zo nummer één maar de opbrengst is dan mooi shit . Leuke cijfertjes maar je hebt er niks aan .mijn efficiency is helft van jouwe maar ik heb wel 2.5 keer zoveel opbrengst als jij, welke waarde heb je het meeste aan ?
Daarom verwees ik ook naar deze lijst:

antonboonstra in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 2"

En ik heb het over een efficiency over een periode van 6 maanden... De eerste 6 maanden van dit jaar. Natuurlijk is dat een prima maatstaf. Dan kan jij nu ineens gaan roepen over tussen twaalf en drie meten, maar dat slaat werkelijk waar als een tang op een varken.
Verder is HEEL die lijst over 6 maanden. Iedereen die er in staat wordt vergeleken over die 6 maanden, dus het is een perfecte manier om te vergelijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 17:16:
[...]

als je echt zoveel last van schaduw hebt waarom geen optimisers dan in plaats van 8 panelen erbij?
Iets met €€€ want deze set is wat ik me destijds kon veroorloven en de ervaring ontbrak toen nog.
Optimisers werken vaak met een eigen merk omvormer samen dus da's dubbel €€€ voor een beetje meer.
Een extra rij panelen levert veel meer kWh extra op en uitbreiden is momenteel het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 19:04:
[...]

Iets met €€€ want deze set is wat ik me destijds kon veroorloven en de ervaring ontbrak toen nog.
Optimisers werken vaak met een eigen merk omvormer samen dus da's dubbel €€€ voor een beetje meer.
Een extra rij panelen levert veel meer kWh extra op en uitbreiden is momenteel het doel.
Ja maar jij roept zes maanden per jaar slag schaduw, dan levert een kastje van 55 euro per paneel ook al extra op ,niet zoveel als extra panelen maar tevens ook goedkoper .de hosola optimiser kan er zo tussen hoor !

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TFHfony schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 18:55:
[...]

En ik heb het over een efficiency over een periode van 6 maanden... De eerste 6 maanden van dit jaar. Natuurlijk is dat een prima maatstaf. Dan kan jij nu ineens gaan roepen over tussen twaalf en drie meten, maar dat slaat werkelijk waar als een tang op een varken.
Verder is HEEL die lijst over 6 maanden. Iedereen die er in staat wordt vergeleken over die 6 maanden, dus het is een perfecte manier om te vergelijken...
Laat maar. ,jij hebt ander beeld dan ik van efficiency ,ik had me ook lid gemaakt voor de gein maar geloof dat ik het niet goed gedaan heb. .hoe kan je snel zien of iemand lid is?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:50
TFHfony schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 18:55:
[...]

Als ik de top van het lijstje bekijk inclusief mezelf dan is daar geen systeem ondergedimensioneerd.

Ik denk dat max efficientie die je bereiken kunt in vergelijk met anderen vooral afhangt van je montage locatie. De mijne zitten pal zuid 45,iemand met dit systeem op noord, oost, west zal dit waarschijnlijk nooit bereiken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:07:
[...]

Laat maar. ,jij hebt ander beeld dan ik van efficiency ,ik had me ook lid gemaakt voor de gein maar geloof dat ik het niet goed gedaan heb. .hoe kan je snel zien of iemand lid is?
Ik refereerde in mijn post juist hier naar deze lijst, dus onduidelijkheid daar over kon er niet echt zijn (tenzij je niet naar die lijst heb gekeken). De waardes in die lijst zijn gewoon alles efficiency's op PVoutput opgeteld voor elke gebruiker van 01-01-2016 t/t 30-06-2016.
Kortom... Lijkt mij een zeer correcte methode om te vergelijken...

En een ander idee van efficiency? Opbrengst in functie van het (piek)vermogen? Vergeleken over lange periode met veel data? Dat is mijn idee. Wat is de jouwe?

Je kan overigens op PVOutput op je eigen pagina kijken bij welke teams je zit. Gewoon even op "teams" klikken onder de grafieken.

In de door mij gelinkte lijst staan overigens maar de 375 beste, ivm de maximale berichtgrootte op t.net ;)
habbekrats schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:18:
[...]

Als ik de top van het lijstje bekijk inclusief mezelf dan is daar geen systeem ondergedimensioneerd.

Ik denk dat max efficientie die je bereiken kunt in vergelijk met anderen vooral afhangt van je montage locatie. De mijne zitten pal zuid 45,iemand met dit systeem op noord, oost, west zal dit waarschijnlijk nooit bereiken.
Mijn systeem is in principe ondergedimensioneerd. Maar het is inderdaad iets wat niet veel voorkomt...

[ Voor 43% gewijzigd door TFHfony op 06-07-2016 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het zijn de slechtste maanden van het jaar en vergeleken met de identieke installatie van m'n broer kost het ruim 100kWh per jaar op 2350kWh.
De hoek speelt ook mee, bij mij is die kleiner dan bij m'n broer en dus scoort hij in de winter beter.
Nu snap je denk ik beter dat elke investering maar weinig winst oplevert in kWh.
Een rij panelen erbij kost iets meer maar levert veel meer op :)
Die extra opbrengst is voor verwarmen met airco's en mogelijk een wp en inductie kookplaat.

Een illustratie zegt meer dan 1000 woorden :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SpFtTENjeN3ApxqFcM17Tn1f/thumb.jpg

Eens zien wat optimisers hier nog van maken ;w

[ Voor 20% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-07-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Het gaat mij meer hoeveel kWh ik in absolute zin per jaar opwek.
En dat ik dan de 1000kWh per kWh net niet ga halen..So be it..

Als ik panelen bij leg op noordwest, oost en west heb ik de opbrengst meer verdeelt over de dag en het jaar... Maar m'n Efficientie gaat naar beneden.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Atomic2005 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:39:
Het gaat mij meer hoeveel kWh ik in absolute zin per jaar opwek.
En dat ik dan de 1000kWh per kWh net niet ga halen..So be it..

Als ik panelen bij leg op noordwest, oost en west heb ik de opbrengst meer verdeelt over de dag en het jaar... Maar m'n Efficientie gaat naar beneden.
Op dit moment wil je gewoon nog zo veel mogelijk opwekken. Het verdelen over de dag en jaar kan interessant worden op het moment dat salderen wordt aangepast/afgeschaft. Maar er is nog niemand die weet hoe e.e.a. er uit komt te zien, dus daar op anticiperen is gokken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

TFHfony schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:49:
[...]

Op dit moment wil je gewoon nog zo veel mogelijk opwekken. Het verdelen over de dag en jaar kan interessant worden op het moment dat salderen wordt aangepast/afgeschaft. Maar er is nog niemand die weet hoe e.e.a. er uit komt te zien, dus daar op anticiperen is gokken ;-)
Dat klopt. Maar als Zuid vol zit, moet je de andere kanten pakken. En als dat daardoor mooier verdeelt is over de dag is het mooi meegenomen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Atomic2005 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:58:
[...]

Dat klopt. Maar als Zuid vol zit, moet je de andere kanten pakken. En als dat daardoor mooier verdeelt is over de dag is het mooi meegenomen. :X
Absoluut waar :)
Ik ga later dit jaar 4 panelen wegleggen die in de winter (en een beetje herfst/lente) in de schaduw komen te liggen. Ook dat zal ten kosten gaan van mijn efficiency, maar uiteindelijk toch geld opleveren. En dat is waar het uiteindelijk om gaat ;)

[ Voor 30% gewijzigd door TFHfony op 06-07-2016 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ik sluit me bij atomic aan ,veel binnen halen tegen zo min mogelijk kosten haha .

Op teams klikken en dan ja ja.... Staat bij mij een team wat ik niet ken ,zal nog wel eens kijken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:19:
Het zijn de slechtste maanden van het jaar en vergeleken met de identieke installatie van m'n broer kost het ruim 100kWh per jaar op 2350kWh.
De hoek speelt ook mee, bij mij is die kleiner dan bij m'n broer en dus scoort hij in de winter beter.
Nu snap je denk ik beter dat elke investering maar weinig winst oplevert in kWh.
Een rij panelen erbij kost iets meer maar levert veel meer op :)
Die extra opbrengst is voor verwarmen met airco's en mogelijk een wp en inductie kookplaat.

Een illustratie zegt meer dan 1000 woorden :P

[afbeelding]

Eens zien wat optimisers hier nog van maken ;w
Tja wat ze daar van maken is goeie vraag en hangt van geleden schade af maar soms toch meer als je denkt. Maar ik persoonlijk in jouw situatie ging alles draaien naar Oost west, dan heb je ook geen schaduw meer van je eigen panelen en gaat veel meer opleveren, zoveel werk is dat niet met jouw montage systeem toch ?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:02:
ik sluit me bij atomic aan ,veel binnen halen tegen zo min mogelijk kosten haha .
Tja, dat stukje kosten vermelde jij ook niet in je bericht hoor ;-) En ik gaf toch vrij duidelijk aan wat ik als basis gebruikte ;-)
Op teams klikken en dan ja ja.... Staat bij mij een team wat ik niet ken ,zal nog wel eens kijken
http://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426
Daar even op JOIN TEAM klikken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Ik heb twee opties ontvangen voor een legplan van zonnepanelen.

Ik heb alleen geen idee wat de beste legplan is voor zonnepanelen

Het gaat om een keuze tussen 8 of 9 stuks JASolar 290 Wp percium panelen (1650 x 991mm)
Maximaal wil ik 2400 Wp
Voorgestelde legplannen op zuid gericht dak:
Legplan panelen

Ik prefereer de 9 panelen maar ik weet niet of zo'n legplan verstandig is.
Misschien hebben julie als medetweakers daar meer zicht op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Optie 2 is vervelend monteren (en ziet er IMHO niet uit). Als optie 1 te weinig oplevert, kan je nog 5 panelen eronder kwijt (2 links van de dakkapel en 3 rechts). Voor schaduw hoef je niet bang te zijn, de panelen brengen hun opbrengst echt wel op :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een beetje een tetris dakje zo met 9 panelen.

Komen SF (solar frontier) panelen niet mooier uit? Die zijn wat kleiner.

SF zijn 1257 x 977. Dan kan je er misschien 12 van kwijt in portrait. (niet nagemeten)
12x 170 wp = 2040 wp + 10% = 2244 kWh per jaar.

Heb je nog meer dakvlakken? (prettig als salderen op zou houden, dan opbrengst meer verspreid over de dag)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2016 21:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Proton_ schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:48:
Optie 2 is vervelend monteren (en ziet er IMHO niet uit). Als optie 1 te weinig oplevert, kan je nog 5 panelen eronder kwijt (2 links van de dakkapel en 3 rechts). Voor schaduw hoef je niet bang te zijn, de panelen brengen hun opbrengst echt wel op :)
Ik heb een all-in offerte offerte gekregen inclusief monteren (€4300 voor de 9 panelen 2610Wp optie) dus ik hoef dat in ieder geval zelf niet te doen.
Het ziet er wel ongewoon uit
AUijtdehaag schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:51:
Het is een beetje een tetris dakje zo met 9 panelen.

Komen SF (solar frontier) panelen niet mooier uit? Die zijn wat kleiner.

SF zijn 1257 x 977. Dan kan je er misschien 12 van kwijt in portrait. (niet nagemeten)
12x 170 wp = 2040 wp + 10% = 2244 kWh per jaar.

Heb je nog meer dakvlakken? (prettig als salderen op zou houden, dan opbrengst meer verspreid over de dag)
Met SF panelen kan ik misschien een rijtje van 7 en 4 kwijt maar dat is krap en 11x170 is wel fors minder dan 9x290. Ik kan er wel 14-16 kwijt als ik onder in nog een rijtje van 2 en 3 leg maar dan is het helemaal een rommeltje.
Andere dakvlakken hebben meer dakkapellen en minder zonneuren

[ Voor 42% gewijzigd door TWyk op 06-07-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TFHfony schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:10:
[...]

Tja, dat stukje kosten vermelde jij ook niet in je bericht hoor ;-) En ik gaf toch vrij duidelijk aan wat ik als basis gebruikte ;-)

[...]

http://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426
Daar even op JOIN TEAM klikken ;-)
Ah dank je, dat werkt wel, ik deed via setting maar dat werkt niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TWyk schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:59:
[...]

Ik heb een all-in offerte offerte gekregen inclusief monteren (€4300 voor de 9 panelen 2610Wp optie) dus ik hoef dat in ieder geval zelf niet te doen.
Het ziet er wel ongewoon uit

[...]

Met SF panelen kan ik misschien een rijtje van 7 en 4 kwijt maar dat is krap en 11x170 is wel fors minder dan 9x290. Ik kan er wel 14-16 kwijt als ik onder in nog een rijtje van 2 en 3 leg maar dan is het helemaal een rommeltje.
Andere dakvlakken hebben meer dakkapellen en minder zonneuren
Geen probleem met SF. Ik heb ze op noord liggen. :+

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2016 22:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:10
TD-er schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 22:36:
...
Waarom wil je dit wel?
Wanneer de spanning van alle panelen te hoog is voor de MPPT, kun je het geheel in 2-en delen en zodoende 2 strings op 1 MPPT zetten.
Thanks... Maar in dit geval snap ik de meerwaarde niet, want bij gelijke strings/zelfde oriëntatie kun je die met T-stekkers ook in de string zelf parallel zetten met hetzelfde resultaat (gelijke V, houd je zo binnen bereik van de omvormer/mppt). Of is het toch anders?
PClop schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 23:39:
[...]
Kan parallel, is dan de truuuk voor als elke mppt aan zijn max tikt, in onetime z,n gevalletje
14A dan wel 2100 a 2200W maar niet op het zelfde tijdstip ( zo als bij oost / west installaties )
dan kan de andere mppt mits de omvormer zo geschakeld kan worden ( ook software matig )
dat vermogen er bij verweken, zeg maar in een master/ slave modus.
De omvormer kan dan wel op één string ( kunnen ook dus 4 parallele strings zijn )
dat hele vermogen van 4200W ( bij 28A max ) binnen hengelen.
onetime z,n Effekta 4200 heeft gewoon een dubbele aansluiting op mppt 1 en een enkele aansluiting op
mpppt 2, en dat ziet er idd uit als of dat ding 3 mppt's heeft, niet dus.
;)

ik neem het je niet kwalijk als je ook dit niet snapt, het is ook spelen met vermogen en mogelijk
en onmogelijkheden van de omvormer technieken, is heerlijke hobby :Y
Thanks en mooi dat je het me niet kwalijk neemt. :P :+ Het is me misschien iets duidelijker, iig van je afbeelding met de ingangen. :)

Het klinkt me iig vreemd in de oren (als ik je goed lees): één string (met daarbinnen eventueel meerdere parallelle strings, zoals bijv 4*4 SF170 etc.), waar dus 1 plus en 1 min vandaan komt, gaat in de plus/min van mppt1, en vervolgens twee draden van de 2e ingangen van mppt1 naar de ingangen van mppt2?! Oké...

Maar nu een omvormer met 2* mppt met bij beide 2 ingangen (totaal 4* plus/min). Wat is daar de meerwaarde van, afgezien van zo'n super-mppt-oplossing?

Misschien voor mijn beperkte kennis zo concreet mogelijk maken, bijv: een denkbeeldige omvormer die max 3680 Wac kan leveren (houden we het binnen een 16A-automaat), op elke mppt max 2200W ingangsvermogen aan te sluiten. Verder mpp-bereik tussen 150 en 500V. Stel dat we 2 dakhelften hebben, oost en west met genoeg ruimte.

Bij 2 normale (enkele ingangen) mppt's zouden we als voorbeeld erop kunnen aansluiten: elke dakhelft een mppt met 12 * SF170 in een string van 3*4 parallel geschakelde panelen (Vstc ongeveer 350V). En dus de vraag, wat kan hier de meerwaarde zijn van dubbele ingangen, als die al bestaat?

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 14-09 22:29
zeegerd schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 08:36:
[...]

Thanks... Maar in dit geval snap ik de meerwaarde niet, want bij gelijke strings/zelfde oriëntatie kun je die met T-stekkers ook in de string zelf parallel zetten met hetzelfde resultaat (gelijke V, houd je zo binnen bereik van de omvormer/mppt). Of is het toch anders?

[...]
Volgens mij zijn die T-stekkers gewoon passieve componenten, dus een stukje koper/aluminium in een plastic omhulsel.
Echter als je 2 strings op elkaar aansluit en de een levert net iets hogere spanning dan de ander, dan zou ik het liefst er een diode tussen hebben.
Ik kan mij zo voorstellen dat in de omvormer wel enige vorm van beveiliging zit.

En daarnaast heb je met een T-stuk dan daarna 1 kabel naar de omvormer gaat. Dus een hogere stroom.
En zo'n T-stuk zit meestal op een minder goed bereikbare plek, wat foutzoeken lastiger maakt.

Dat zijn alle dingen die ik zo even kon verzinnen :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 15:06
TWyk schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:34:
Hoe ziet het eruit met alles landscape? Vind de tetris optie er een beetje raar uit zien.

Je kan er ook voor kiezen daaronder nog wat panelen te plaatsen of op een ander vlak. Schaduw zijn op zich wel oplossingen voor (optimizers).

PS: Ik heb in een eerdere post al uitgelegd waarom wij het maximaal hebben laten aanleggen; omdat je het laat doen, is het misschien ook te overwegen voor jou: atlaste in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5" Als dat niet een optie is, zou ik op zijn minst de omvormer zwaarder aanschaffen dan nodig is, dan kan je er later nog panelen bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 11:44

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

TWyk schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:34:
Ik heb twee opties ontvangen voor een legplan van zonnepanelen.
...
Kun je ze niet allemaal in landscape leggen? Volgens mij passen er dan 10 op.
/euh, spuit 11....

[ Voor 30% gewijzigd door zonoskar op 07-07-2016 10:58 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
zonoskar schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 10:58:
[...]

Kun je ze niet allemaal in landscape leggen? Volgens mij passen er dan 10 op.
/euh, spuit 11....
Ik heb het net geprobeerd met gebruik van vormpjes in excel (werkt best aardig) maar het past net niet voor de standaard panelen en met de kleinere SF panelen kan ik er dan nog steeds maar 11 kwijt

Ik overweeg nu voor de 1e legplan optie van 6+2 te gaan boven de dakkapel aangevuld met 2 panelen
linksonder naast de dakkapel. Legplan panelen

Dat lijkt me iets conventioneler. Heb ik iets overschot op het eigen verbruik en zak ik terug naar van 9,5 naar 10 jaar terugverdientijd bij de huidige iets gedaalde kwh prijzen.

[ Voor 13% gewijzigd door TWyk op 07-07-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 21:55

JayPe

Ondertitel

sorry,. geen toevoeging maar tvp.. moet elke keer zoeken.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Schade PV installaties ZO Brabant (veel) groter dan gedacht. ;(

http://www.polderpv.nl/ni...V_veel_groter_dan_gedacht

Tips, foto's etc. "extent total damage" aan zonnepanelen in ramp gebied altijd welkom. Geef daarbij s.v.p. aan evt. copyright vermelding en/of anoniem. Waarvoor dank. info at polderpv punt nl (aan elkaar geschreven)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
zonnigtype schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:48:

Tips, foto's etc. "extent total damage" aan zonnepanelen in ramp gebied altijd welkom. Geef daarbij s.v.p. aan evt. copyright vermelding en/of anoniem. Waarvoor dank. info at polderpv punt nl (aan elkaar geschreven)
Een kleine suggestie, als ik zo vrij mag zijn. De eerste twee paragrafen, boven het plaatje, bestaan uit 524 woorden in 16 zinnen. Dat is zo'n 33 woorden per zin, wat extreem veel is en erg onprettig leest.

De inhoud is boeiend, maar het is lastig om te lezen. Zo'n 10 - 15 woorden per zin is een ideaal gemiddelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
zonnigtype schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:48:

heb geen klachten van uit hoge/lage mierde(+ Hilvarenbeek) en ook niks uit Valkenswaard.
heb er niks tussen in liggen, maar dit soort supercellen kunnen zo plaatselijk zijn dat ik gewoon mazzel heb gehad. d:)b

(er is wel een niet pv probleem in dat gebied.
riviertjes in dat gebied stromen gewoon weer over de weg, zoveel water er is.
en de mais staat er erg slecht bij, veel te veel vocht.
ben bang dat de boeren wel een probleem gaan hebben met de oogst.
gelukkig hebben een hoop daar nu ook pv op dak, dan oogsten ze nog iets. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Iemand ervaring met de Solaredge site designer?

Ik geef aan een 25K omvormer met 100 panelen (60cells)
Deze wil ik aansluiten per 2 panelen middels een P600 optimizer.
Dus 50 optimizers.

De site designer blijft doodleuk 100 optimizers aanbevelen.
Dus elk paneel op een P600 optimizer...

Zit er hier een fout in de designer misschien????

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
paulv1973 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:27:
Iemand ervaring met de Solaredge site designer?

Ik geef aan een 25K omvormer met 100 panelen (60cells)
Deze wil ik aansluiten per 2 panelen middels een P600 optimizer.
Dus 50 optimizers.

De site designer blijft doodleuk 100 optimizers aanbevelen.
Dus elk paneel op een P600 optimizer...

Zit er hier een fout in de designer misschien????
Dat moet haast wel want het infoblad geeft aan 30 optimisers met 60 panelen.
Ik zie zo gauw niet waarom dat niet kan. Maar die conclusie had je zelf ook al getrokken :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y37ZnTzl.png

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 07-07-2016 17:44 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Gasschuif schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:28:
[...]

Dat moet haast wel want het infoblad geeft aan 30 optimisers met 60 panelen.
Ik zie zo gauw niet waarom dat niet kan. Maar die conclusie had je zelf ook al getrokken :)

[afbeelding]
Daarom vind ik het zo vreemd dat de designer tool niet zelf ook met die oplossing komt.
Heb de vraag ook bij Solaredge geplaatst.
Maar nog geen antwoordt

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
zeegerd schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 08:36:
[...]

[...]

Thanks en mooi dat je het me niet kwalijk neemt. :P :+ Het is me misschien iets duidelijker, iig van je afbeelding met de ingangen. :)

Het klinkt me iig vreemd in de oren (als ik je goed lees): één string (met daarbinnen eventueel meerdere parallelle strings, zoals bijv 4*4 SF170 etc.), waar dus 1 plus en 1 min vandaan komt, gaat in de plus/min van mppt1, en vervolgens twee draden van de 2e ingangen van mppt1 naar de ingangen van mppt2?! Oké...

Maar nu een omvormer met 2* mppt met bij beide 2 ingangen (totaal 4* plus/min). Wat is daar de meerwaarde van, afgezien van zo'n super-mppt-oplossing?

Misschien voor mijn beperkte kennis zo concreet mogelijk maken, bijv: een denkbeeldige omvormer die max 3680 Wac kan leveren (houden we het binnen een 16A-automaat), op elke mppt max 2200W ingangsvermogen aan te sluiten. Verder mpp-bereik tussen 150 en 500V. Stel dat we 2 dakhelften hebben, oost en west met genoeg ruimte.

Bij 2 normale (enkele ingangen) mppt's zouden we als voorbeeld erop kunnen aansluiten: elke dakhelft een mppt met 12 * SF170 in een string van 3*4 parallel geschakelde panelen (Vstc ongeveer 350V). En dus de vraag, wat kan hier de meerwaarde zijn van dubbele ingangen, als die al bestaat?
Bij dat voorbeeld wat jij schetst heeft het 0,0 voordeel om twee mppt"s samen te voegen tot een 'dikke"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvieter
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-09-2024
Je moet ergens in de designer aangeven hoeveel panelen per optimizer, dan gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterpower
Nou, de uiteindelijk geleverde haken van Energiewonen passen op het dak, maar moet ze toch allemaal modificeren (buigen) om uiteindelijk de clickfit rail er op te kunnen monteren. Ik zal er maar niet meer over zeuren, maar helemaal netjes vind ik het niet.

Nu heb ik 20 Solar Frontier 170wp panelen, waarvan ik 2 strings (1 van 14 en 1 van 6) ga maken op een goodwe 3600 ds omvormer. Volgens de adviseur konden de panelen in serie geschakeld worden. Nu is mijn kennis van electra erg beperkt, maar volgens mij gaat het niet goed als ik ze in serie zet.

Als ik 14 x SF170 S à 87Volt in serie zet kom ik toch op zo'n 1200 Volt? Het mppt spanningsbereik van de omvormer is 125-550Volt. Maak ik nu een rekenfout of moet ik dit toch echt een gedeelte parallel aansluiten?

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Waterpower schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 23:48:
Nou, de uiteindelijk geleverde haken van Energiewonen passen op het dak, maar moet ze toch allemaal modificeren (buigen) om uiteindelijk de clickfit rail er op te kunnen monteren. Ik zal er maar niet meer over zeuren, maar helemaal netjes vind ik het niet.

Nu heb ik 20 Solar Frontier 170wp panelen, waarvan ik 2 strings (1 van 14 en 1 van 6) ga maken op een goodwe 3600 ds omvormer. Volgens de adviseur konden de panelen in serie geschakeld worden. Nu is mijn kennis van electra erg beperkt, maar volgens mij gaat het niet goed als ik ze in serie zet.

Als ik 14 x SF170 S à 87Volt in serie zet kom ik toch op zo'n 1200 Volt? Het mppt spanningsbereik van de omvormer is 125-550Volt. Maak ik nu een rekenfout of moet ik dit toch echt een gedeelte parallel aansluiten?
JA 8)7

MPPT voltage range 125~550 V
Max. DC voltage 580 V

Bij 20 SF170 4x een string van 5 ( 6 in een string zit op / over het randje )

edit,
Mocht het zijn dat die 6 op een apart dakvlak komen te liggen, dan deze dus weer te schakelen in 2x3 panelen, helaas.

[ Voor 12% gewijzigd door PClop op 08-07-2016 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterpower
PClop schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 23:53:
[...]

JA 8)7

MPPT voltage range 125~550 V
Max. DC voltage 580 V

Bij 20 SF170 4x een string van 5 ( 6 in een string zit op / over het randje )

edit,
Mocht het zijn dat die 6 op een apart dakvlak komen te liggen, dan deze dus weer te schakelen in 2x3 panelen, helaas.
Bedankt, inderdaad ligt die van 6 op een ander dakvlak. Maar goed dat ik het zelf dus even check, klopt mijn geleverde materiaal dus weer niet :(
Dus ik krijg 2x een string van 3 voor die 6,

Maar die 14 verdeel ik dus niet zo makkelijk? 2x5 1x4 kan toch niet?

Nóg een boze mail naar EnergieWonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Waterpower schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 00:35:
[...]

Bedankt, inderdaad ligt die van 6 op een ander dakvlak. Maar goed dat ik het zelf dus even check, klopt mijn geleverde materiaal dus weer niet :(
Dus ik krijg 2x een string van 3 voor die 6,

Maar die 14 verdeel ik dus niet zo makkelijk? 2x5 1x4 kan toch niet?

Nóg een boze mail naar EnergieWonen.
Nee, klopt, maar als die twee velden wel eenzelfde hoek en richting hebben, kun je
2x3 van de grote set bijschakelen op de kleine set van 2x3, wordt dus dan 4x3 op 1 mppt
en dan heb je nog de tweede mppt vrij voor2x4 panelen........ kom je dus weer uit op 20.
( niet ideaal, maar werkt wel )
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterpower
PClop schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 00:48:
[...]

Nee, klopt, maar als die twee velden wel eenzelfde hoek en richting hebben, kun je
2x3 van de grote set bijschakelen op de kleine set van 2x3, wordt dus dan 4x3 op 1 mppt
en dan heb je nog de tweede mppt vrij voor2x4 panelen........ kom je dus weer uit op 20.
( niet ideaal, maar werkt wel )
;)
OK, bedankt. Ga ik kijken wat ik nu extra nodig heb. Damn wat ben ik slecht voorgelicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Waterpower schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 00:55:
[...]

OK, bedankt. Ga ik kijken wat ik nu extra nodig heb. Damn wat ben ik slecht voorgelicht.
vier setjes y stekker nodig van 8 euro op mp. Ach één voordeel je hebt zo wel goed schaduw management
Maar als jij denkt zelf te gaan leggen en je weet niet dat er geen 14 in serie kunnen weet ik niet of het verstandig is dat je het zelf doet ahum.....

Een auto verkoper kan er ook niks aan doen dat je geen rijbewijs hebt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterpower
reneeke1970 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 07:30:
[...]

vier setjes y stekker nodig van 8 euro op mp. Ach één voordeel je hebt zo wel goed schaduw management
Maar als jij denkt zelf te gaan leggen en je weet niet dat er geen 14 in serie kunnen weet ik niet of het verstandig is dat je het zelf doet ahum.....

Een auto verkoper kan er ook niks aan doen dat je geen rijbewijs hebt....
Ik heb de adviseur gevraagd of ik het zo kan aansluiten in serie. Ik krijg een doe het zelf pakket zonder y stekkers. Hij vond deze opstelling een prima opstelling, maar als ik de 2x3 op 1 mppt moet aansluiten met de 2x3 op het andere dakvlak, is dit niet de meest ideale opstelling. Volgens mij heb ik 6 setjes y stekker nodig nu.

Toegegeven ik had me er meer in moeten verdiepen. Maar had op zich ook wel wat meer verwacht van de adviseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Waterpower schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 08:08:
[...]

Ik heb de adviseur gevraagd of ik het zo kan aansluiten in serie. Ik krijg een doe het zelf pakket zonder y stekkers. Hij vond deze opstelling een prima opstelling, maar als ik de 2x3 op 1 mppt moet aansluiten met de 2x3 op het andere dakvlak, is dit niet de meest ideale opstelling. Volgens mij heb ik 6 setjes y stekker nodig nu.

Toegegeven ik had me er meer in moeten verdiepen. Maar had op zich ook wel wat meer verwacht van de adviseur.
Waarom niet optimaal? Verschillende dak vlakken worden zo vaak parallel gezet ,als je nog één paneel meer kwijt kunt had je 7×3 op een één mpp omvormer kunnen doen

Of een kleine drie fase omvormer met twee mpp en dan 1×6 en 2×7 in jou geval
Kostal pico 4.2 bv

2×4 is één setje
4×3 is drie setje
Dus vier totaal

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 08-07-2016 08:53 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Waterpower schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 08:08:
[...]
eigenlijk vind ik dat ook wel een beetje.
je had je beter moeten verdiepen in de materie.
en de adviseur was dus een verkoper en geen adviseur.
(en het is allemaal aardig opgelost tot nu toe.
aardiger als eigenlijk nodig was.
nog geen echte problemen, straks lach je er om. ;) )

PCIop en reneke hebben je al aardig geholpen. ;)

maar het was mij niet duidelijk of het nu 3 fase moest zijn maar deze is wel te verkrijgen, voor niet teveel geld.:
https://www.gebruiktezonn...ct=140&controller=product
(dit kan 2x7 +1x6 aan met die panelen.
maar ik heb geen totaal overzicht van al je problemen, dus wel graag checken.
of iemand die het wel allemaal door heeft, check mij even, graag.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 08-07-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dat is leuke omvormer, één fase met mpp bereik van drie fase .
Maar hij heeft helaas al een goodwe 3600

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 10:49:
Dat is leuke omvormer, één fase met mpp bereik van drie fase .
Maar hij heeft helaas al een goodwe 3600
na al dat geklungel van de leverancier kan hij die wel terug sturen. ;)
(goede kans dat hij dan nog goedkoper uit is ook.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 10:52:
[...]

na al dat geklungel van de leverancier kan hij die wel terug sturen. ;)
(goede kans dat hij dan nog goedkoper uit is ook.)
Is zeker een optie, nou hij leest mee dus hij moet zijn plan maar trekken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

HuHu schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:26:
[...]

Een kleine suggestie, als ik zo vrij mag zijn.
Ja hoor, dat mag... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Waterpower,

Ik wil nu toch wel even reageren op alle opmerkingen die steeds op het forum gegooid worden zonder eerst contact met ons op te nemen.

De pannen bij uw huis zijn van een formaat dat we normaal nooit tegenkomen en daarom pasten de standaard haken dus niet. We hebben hier, met spoed, speciaal haken met een langere lip voor laten maken. We hebben meteen aangegeven dat dit even kon duren omdat wij natuurlijk ook niet weten hoe lang het speciaal maken van haken duurt.
Dat die dan nog iets aangepast moeten worden kan gebeuren, maar wederom hebben wij daar niets over te horen gekregen.

Het eerste legplan ging uit van 10 panelen per dakvlak en aan de adviseur is bezworen dat u een mannetje had dat al vaker dit soort systemen geplaatst heeft en die dus precies wist hoe de strings aangesloten moeten worden en de daar voor benodigde stekkers zou hebben.
Daarna is dit verandert naar 12 om 8 en daarna weer naar 14 om 6. Hierbij opmerkend dat alle panelen precies dezelfde oriëntatie hebben.
Omdat alle panelen dezelfde oriëntatie hebben kan het gewoon aangesloten worden in 2x5 per mppt. We hebben vandaag splitters op de post gedaan omdat we dan tenminste zeker weten dat er geen slechte splitters gebruikt worden en wij daar ook de schuld van krijgen.
Onze adviseur heeft over de strings geen uitspraken gedaan omdat zelfplaatsers zoals u hier zelf verantwoordelijk voor zijn tot ze het ons vragen.

Wij plaatsen zelf rond de 4.000 SF panelen per maand en weten heel goed hoe de strings parallel geschakeld moeten worden. U heeft hier geen vragen over gesteld.

Ik stel voor om vanaf nu eerst aan ons te vragen hoe het systeem geplaatst en aangesloten moet worden zodat we dat gewoon uit kunnen leggen zonder dat onze naam te grabbel gegooid wordt.

Met vriendelijke groet,

Michiel Bos
EnergieWonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Pvieter schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 23:16:
Je moet ergens in de designer aangeven hoeveel panelen per optimizer, dan gaat het goed.
Heb ik ook naar gezocht...
Maar helaas niet gevonden... :?

EDIT...
En zo zie je maar weer,...

Even met een beetje frisse moed weer een keer geprobeerd...
En voila. gelukt...
Waarom het nu wel lukt. de duvel mag het weten... O-)

[ Voor 25% gewijzigd door paulv1973 op 08-07-2016 16:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterpower
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 16:45:
Beste Waterpower,

Ik wil nu toch wel even reageren op alle opmerkingen die steeds op het forum gegooid worden zonder eerst contact met ons op te nemen.

De pannen bij uw huis zijn van een formaat dat we normaal nooit tegenkomen en daarom pasten de standaard haken dus niet. We hebben hier, met spoed, speciaal haken met een langere lip voor laten maken. We hebben meteen aangegeven dat dit even kon duren omdat wij natuurlijk ook niet weten hoe lang het speciaal maken van haken duurt.
Dat die dan nog iets aangepast moeten worden kan gebeuren, maar wederom hebben wij daar niets over te horen gekregen.
Beste Michiel,

Hier wil ik ook wel even op reageren, maar dit is dan het laatste wat ik hierover zeg op dit forum.

- Ik heb zodra ik wist wat er mis was (met de haken) GELIJK contact met jullie opgenomen. Als het dan een tijdje stil is vwb een oplossing, ga ik op zoek naar andere oplossingen (oa dit forum). Zeker als er mensen gevraagd zijn te komen helpen en er vrije dagen voor opgenomen zijn. Dan vind ik daarna €320 a €400,- extra vragen voor andere haken geen oplossing. Na een mail waarin ik aangeef niet akkoord te gaan met extra kosten, kan het dan toch gratis (omruilen).

- Als ik dan de haken op kan halen (een week later) is het toch vervelend dat je er dan achter komt dat de rails er niet op past? Als ik dan zelf snel een oplossing kan vinden dan los ik dat gelijk op, maar vervelend is het wel. Dan neem ik daar inderdaad geen contact over op, want dan had ik nu nog steeds geen rails op mijn dak gehad.

- U zegt dat hier met spoed speciale haken voor gemaakt zijn. Degene bij wie ik ze ophaalde wist mij te vertellen dat ze altijd zo'n voorraadje achter de hand houden voor speciale gevallen zoals deze (zo'n 3x per jaar). Er werd mij letterlijk verteld dat ze al een tijdje in de hoek stonden weg te stoffen omdat het inderdaad niet vaak voorkwam. Als het dan slechts 3x per jaar voorkomt, lijkt het mij dat een adviseur daar op kan letten, zeker bij zelf leggen om problemen en onvoorziene kosten te voorkomen.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 16:45:
Beste Waterpower,

Het eerste legplan ging uit van 10 panelen per dakvlak en aan de adviseur is bezworen dat u een mannetje had dat al vaker dit soort systemen geplaatst heeft en die dus precies wist hoe de strings aangesloten moeten worden en de daar voor benodigde stekkers zou hebben.
Daarna is dit verandert naar 12 om 8 en daarna weer naar 14 om 6. Hierbij opmerkend dat alle panelen precies dezelfde oriëntatie hebben.
Omdat alle panelen dezelfde oriëntatie hebben kan het gewoon aangesloten worden in 2x5 per mppt. We hebben vandaag splitters op de post gedaan omdat we dan tenminste zeker weten dat er geen slechte splitters gebruikt worden en wij daar ook de schuld van krijgen.
Onze adviseur heeft over de strings geen uitspraken gedaan omdat zelfplaatsers zoals u hier zelf verantwoordelijk voor zijn tot ze het ons vragen.
- Het originele legplan van de adviseur paste niet (schoorsteen over het hoofd gezien).Daarna heb zelf een aantal andere legopties bedacht met de vraag welke de beste was. Daarna heb ik deze 1x aangepast, naar een 14 om 6.

- Er is niks aan de adviseur bezworen. Wel heb ik laten vallen dat er iemand is die mij kan helpen, die al eerder zelf zonnepanelen gelegd heeft. Maar niet een dergelijk systeem en al helemaal niet dat hij ook stekkers zou hebben. (dat klinkt toch ook een beetje ongeloofwaardig vind u zelf ook niet?) Ik wist uberhaubt niet dat die stekkers nodig waren, dus kan ik ook niet gezegd hebben dat deze persoon deze zou hebben. Toch?

- Ik ga er van uit dat als ik een doe het zelf pakket bestel, (dit is mij wel bezworen door de adviseur), dat daar alle benodigdheden in zitten, dus ook splitters.

Samengevat:

- De fout van de beperkte kennis ligt volledig bij mij. Ik had mij beter moeten inlezen hoe de panelen aan te sluiten. Als ik er dan achter kom dat het niet zo gaat als bedacht, dan bied dit forum mij (zelfs om 12u 's nachts) gelijk een oplossing en kan ik weer lekker slapen. (PClop en Reneeke1970 bedankt :) )

- Ik had van de adviseur meer verwacht. Misschien wel te veel. Maar ook al komt het niet vaak voor, pannen hadden gecheckt kunnen worden en dan hadden beide partijen geen gezeur gehad. Dan waren de juiste haken geleverd, had ik niet hoeven modificeren en had ik nu al stroom gehad van de panelen op het dak.

Misschien is mijn grootste ergernis wel dat de adviseur na mijn melding over de haken nooit een keer heeft gezegd "wat vervelend ik ga kijken wat ik kan doen" maar alleen (na navraag) "we zijn er mee bezig" om vervolgens een extra bedrag te vragen. Voordat de koop rond was werd ik altijd binnen een aantal uren beantwoord, daarna wat minder snel en bij problemen zitten er een aantal dagen tussen. Dat is ook de rede, dat ik de kennis van dit forum heb aangesproken.

Uiteindelijk lijkt het allemaal opgelost te zijn, maar iets soepeler had prettig geweest.

Mocht u nog twijfels hebben over mijn verhaal, ik kan u de volledige mailwisseling met de adviseur doen toekomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:54

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik moet bekennen dat ik de reactie van Energiewonen erg correct vind.
Je besteld een systeem om het zelf te plaatsen.
Aan al je vragen hier op het forum zie ik dat je er weinig kaas van gegeten hebt.
Natuurlijk is het voor ieder dak en systeem maatwerk en krijg je bij een doe het zelf pakket de meest logische componenten.
De adviseur had iets met de haken kunnen zien al zie ik meteen dat je een niet veelvoorkomend dak+aparte panlatten hebt.

Wel gratis haken!! ;)

Ze denken in ieder geval met je mee om het op te lossen.
Zo leer je het wel (op de harde manier).
Al met al vind ik dat je jezelf ook goed opstelt zonder een flamewar te starten.

Nou hup aansluiten die boel en opwekken!! >:)
Vergeet pvoutput.org niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 10:03
ApC_IcE schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 22:02:
Ik moet bekennen dat ik de reactie van Energiewonen erg correct vind.
Ik heb mijn systeem ook bij Energiewonen betrokken, maar laten installeren.Mijn ervaring WAS ook wat ambivalent:
  1. legplan van adviseur bleek bij mij ook niet te passen, maar door monteurs is ter plekke en alternatief bedacht en heb ik mijn best gedaan voor de de WAF ;-)
  2. een tweetal panelen bleef om voor mij onverklaarbare redenen achter. Als ik daar een opmerking over maak reageert de service medewerker correct, maar overtuigt mij niet. Uiteindelijk heeft Michiel Bos (bobo) mij gebeld en heeft hij mij wel overtuigd (kern: ook licht van achter speelt een rol, deze 2 panelen liggen op plakdak met de rug tegen een muur).
  3. van de adviseur taal noch teken, ondanks cc-tjes van de discussie. Dat is dom, want hij weet dat deze set pas het begin is.
.
Kortom: deskundig bedrijf, goede prijs, maar communicatie kan beter. Ambivalentie is nu weg bij mij, maar ze moeten oppassen geen "panelenschuiver" te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:54

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Dat is ook de reden dat dit soort dingen moeten worden opgelost.
Adviseurs maken fouten. Je verwacht expertise en ieder dak is anders.

Ik ken jouw situatie natuurlijk niet maar zo te horen dus ook prima opgelost.

Ze lezen blijkbaar mee dus dat is al goed!

De adviseur had juist even moeten reageren vind ik. Dat is toch het gezicht wat bekend is bij je.
Zijn verlies 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Zoals anderen ook al schreven: Zo'n adviseur is geen echte adviseur maar gewoon verkoper. En verkopers laten wel vaker niets meer van zich horen zodra de deal getekend is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Gaan we nu weer over tot de orde van de dag?

:z

Zonnepanelen e.d. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 07:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

Op ons nieuwbouwhuis, plat dak, 5,9 x 10,2 m willen wij graag én zonnepanelen én sedum. De zonnepanelen zijn goed voor milieu en portemonnee, het sedum is goed voor milieu, waterberging en de zonnepanelen (verlaagt zomers de temperatuur). Wij hebben de projectontwikkelaar om een offerte voor zo'n 4000 kWh gevraagd. Ik verwacht dat dit Trina Solar type 270WP Full Black zullen zijn, aangezien hun basisset tbv de EPC dit ook heeft. Wat rekenwerk aan mijn kant aan de hand van mijn eerdere vragen hier suggereert 18 panelen in een oost-west portrait opstelling voor 3600 kWh. Meer kan, maar dan is er een tweede oost-west set nodig met de panelen in landscape.

Mijn vragen:
  • Nog opmerkingen over bovenstaand verhaal?
  • Sedum onder de panelen kan: "Voor groene daken maakt Zon&Co speciale frames. De zonnepanelen worden wat hoger geplaatst zodat het groen kan groeien zonder dat er schaduw op de panelen valt. Het groen kan doorlopen tot onder de panelen waardoor het tegelijk als ballast voor de panelen dient.". Iemand hier ervaring mee?
  • Volgens mij is het bij oost-west niet mogelijk om het sedum onder de panelen door te laten lopen, tenzij je een oost en een west opstelling maakt. Er komt anders niet genoeg licht bij de plantjes. Als je er niet onderdoor gaat blijf je op op 5 cm afstand. Klopt dit?

[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 09-07-2016 11:35 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

All black op een plat dak is wat zonde. Voor het sedum zijn glas/glas panelen misschien beter omdat daar toch zo'n 5% meer licht door komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Milmoor schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 11:33:
Op ons nieuwbouwhuis, plat dak, 5,9 x 10,2 m willen wij graag én zonnepanelen én sedum. De zonnepanelen zijn goed voor milieu en portemonnee, het sedum is goed voor milieu, waterberging en de zonnepanelen (verlaagt zomers de temperatuur). Wij hebben de projectontwikkelaar om een offerte voor zo'n 4000 kWh gevraagd. Ik verwacht dat dit Trina Solar type 270WP Full Black zullen zijn, aangezien hun basisset tbv de EPC dit ook heeft. Wat rekenwerk aan mijn kant aan de hand van mijn eerdere vragen hier suggereert 18 panelen in een oost-west portrait opstelling voor 3600 kWh. Meer kan, maar dan is er een tweede oost-west set nodig met de panelen in landscape.

Mijn vragen:
  • Sedum onder de panelen kan: "Voor groene daken maakt Zon&Co speciale frames. De zonnepanelen worden wat hoger geplaatst zodat het groen kan groeien zonder dat er schaduw op de panelen valt. Het groen kan doorlopen tot onder de panelen waardoor het tegelijk als ballast voor de panelen dient.". Iemand hier ervaring mee?
  • Volgens mij is het bij oost-west niet mogelijk om het sedum onder de panelen door te laten lopen, tenzij je een oost en een west opstelling maakt. Er komt anders niet genoeg licht bij de plantjes. Als je er niet onderdoor gaat blijf je op op 5 cm afstand. Klopt dit?
Als je toch maar helft van je dak wilt gebruiken zet ze dan zuid want dan krijgen de planten licht genoeg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 07:58

Crazy-

Best life ever

atlaste schreef op zondag 03 juli 2016 @ 16:25:
[...]
. Achteraf gezien heel blij dat ik het heb laten doen (door EnergieWonen); waren ze met 3 personen 4 uur mee bezig en erg professioneel. ZonTech maakte ook een goede indruk en is wat goedkoper; EnergieWonen is een veel groter bedrijf en kwam wat professioneler over.

Wij hebben ze 18 panelen op het plat dak laten leggen = ~6000 kWh/yr. Verschil met 3500 kWh/yr (ons verbruik) viel me in de prijs nog best wel mee overigens.
In 4 uur tijd, 3 man, 18 panelen? Dat is redelijk rap! Inclusief het electrawerk binnen alsin nieuwe groep enzo?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Crazy- schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 16:44:
[...]

In 4 uur tijd, 3 man, 18 panelen? Dat is redelijk rap! Inclusief het electrawerk binnen alsin nieuwe groep enzo?
Valt wel mee, bij mijn zwager 48x sf oost west om 9:00 beginnen en om 15:00 klaar incl omvormer, kabel naar beneden en incl automaat in de meterkast.
Ook met 3 man. :)

Die gasten doen dat de hele week joh, dat scheelt wat!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Heb hier pakumbeet bijna 7 jaar nodig gehad voor het leggen van 27 panelen. :P

En heb nog wat plannen voor de komende tien jaar, komt nooit af hier. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Rol-Co schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 17:29:
[...]
bij mijn zwager 48x sf oost west om 9:00 beginnen en om 15:00 klaar
8 kW in 9 uur, maar liefst 0,91 kW/h! Jawel, ook die eenheid heeft bestaansrecht ;)
Met grotere panelen kan je wel over de 1 kW/h grens heen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Proton_ schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 18:51:
[...]

8 kW in 9 uur, maar liefst 0,91 kW/h! Jawel, ook die eenheid heeft bestaansrecht ;)
Je moet aan die eenheid dan wel de goede dimensie eraan toevoegen kW/mu

mu=manuur ;)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Proton_ schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 18:51:
[...]

6 uur ;)
Stijlhoeve was dat, best knap.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Nhz schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:25:
Goed, korte vraag. Installatie met 2 strings van 27 panelen (oost-west, hellingshoek circa 50gr.). Een string geeft een Voc bij -10gr van 1094v. De Omniksol heeft een max van 1000v.

Kan dit of niet? Ik lees her en der verschillende dingen, dus ik twijfel. Halen die panelen (bij opstarten) gegarandeerd altijd dat Voc? Of alleen bij maximale zon en bij minimale temperatuur? En gaat in die uitzonderlijke situatie dan de omvormer kapot, niet aan, of in storing?

Goed...toch weer langere vraag dan ik dacht. ;)
zit wat tijd tussen zie ik maar:
Je kan zelf hoger uitkomen met de spanning, je gaat dan namelijk uit van 1000 W /m2 en ook die kan hoger zijn.
Ik had afgelopen maart 1000V+ op 8 SF panelen staan. is meer dan de -10 graden verwachting.
Ik zou niet over de 1000V DC gaan.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Milmoor schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 11:33:

Mijn vragen:
Er staat tot onder de panelen, volgens mij lopen ze daar niet geheel onder de panelen door.
Wij hebben wel v.d. Valk systemen geplaatst op een bestaand sedum dak, met twee grote klinkers onder elk v.d. valk blok, daardoor komt et hele systeem een goeie 20 CM omhoog.
Dat was wel een Zuid systeem. Volgens mij moet je een sedum dan ook af en toe wieden (grassen weghalen, dat deden ze daar i.i.g.) dan lijkt me een zuidopstelling waar je nog goed bij kunt de betere oplossing als je een volledig sedum dak wil hebben.

Solarsedum in A'dam is ook gespecialiseerd in deze combi.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Andre1973 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 00:29:
[...]

Er staat tot onder de panelen, volgens mij lopen ze daar niet geheel onder de panelen door.
Wij hebben wel v.d. Valk systemen geplaatst op een bestaand sedum dak, met twee grote klinkers onder elk v.d. valk blok, daardoor komt et hele systeem een goeie 20 CM omhoog.
Dat was wel een Zuid systeem. Volgens mij moet je een sedum dan ook af en toe wieden (grassen weghalen, dat deden ze daar i.i.g.) dan lijkt me een zuidopstelling waar je nog goed bij kunt de betere oplossing als je een volledig sedum dak wil hebben.

Solarsedum in A'dam is ook gespecialiseerd in deze combi.
Volgens mij kan het nog hoger. Kon er niet een juiste afbeelding van vinden.

Kwam wel deze linkjes tegen. In die loop met afbeeldingen is ook een opstelling waarbij de panelen hoger beginnen.
http://www.zinco.nl/energie-en-groendaken/

Deze lijken ook nog hoger te beginnen :
http://www.levenopdaken.nl/energiedak.php

Van deze weet ik het niet zeker.. :
http://www.ginkelgroep.nl/detaildienst/solargroendak/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 07:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

Beide posts hierboven: bedankt, interessante info.
Proton_ schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 12:22:
All black op een plat dak is wat zonde. Voor het sedum zijn glas/glas panelen misschien beter omdat daar toch zo'n 5% meer licht door komt?
Klopt, maar als we het via de projectontwikkelaar doen hebben we geen keuzevrijheid. Alternatief is natuurlijk later zelf bij plaatsen en de EPC panelen dicht bij de rand te laten zetten tbv meer ruimte voor de eigen set.
reneeke1970 schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 12:39:
Als je toch maar helft van je dak wilt gebruiken zet ze dan zuid want dan krijgen de planten licht genoeg
Goed punt. Ik dacht dat dit niet zou passen, maar na wat rekenwerk:
Ik verwacht dat ik wel kan sturen in de locatie, maar niet in de oriëntatie van de vijf EPC panelen. Er moeten drie panelen in landscape in de breedte anders past het echt niet ivm de dichtheid. 3x6=18. 6x1,65=9,95. De panelen passen dus achter elkaar, maar ook naast elkaar? Het gaat om een hoekhuis. Het dak is plat en 5,9 breed. 5,9-3x1,35=1,05. Bij een hellingshoek van 30 graden is een paneel zo'n 50 cm hoog. De afstand tot de dakrand moet minimaal de hoogte zijn. Bij 15 cm tbv het sedum heb ik dus 40 cm tot de buren. Ik kan niet vinden of die kant ook als dakrand geld, of dat er daar geen minimale afstand is omdat het dak dat niet ophoudt. De folder van de overheid definieert de term dakrand niet: https://www.rijksoverheid...anelen-20november2012.pdf. Weet iemand hier dit?
Het dak ligt dan wel helemaal vol. Goed voor de ODC, maar er is dan geen ruimte meer voor de buitenunit van een eventuele warmtepomp.

[ Voor 59% gewijzigd door Milmoor op 10-07-2016 13:21 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:37
Volgens mij geldt het alleen voor de fysieke randen van het dak. Heeft dacht ik met windbelasting en zichtbaarheid vanaf de grond te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radial
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 21:35

radial

Watch out

Nav post https://gathering.tweaker...message/46101957#46101957 zit ik er hard over te denken om de andere kant van het dak ook vol te leggen met panelen, alleen wil ik toch even wat meer advies/tips voordat ik hiermee verder ga.

Situatie:
- Ligging, west
- Veel schaduw na 15.00 uur (zie foto van de bomen achter het huis)
- Hellingshoek ca. 35 graden

Wat zo het beste zijn om hier op te leggen, heb al offerte voor 12x SF + optimizers + vervanging van de huidige omvormer naar de SE4000

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2afd4w2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/rlkzgw.jpg

En hieronder, de andere kant met de 20 paneeltjes druk aan het werk..

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/23kw9rt.jpg

20xSF170s - ozo

Pagina: 1 ... 19 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??