Naast een oost/west opstelling kun je ook de linkse rij iets hoger dan de rechtse rij leggen door er bijvoorbeeld tegels onder te leggen. Daardoor liggen de onderste cellen in de winter dan niet in de schaduw.Speedy-Andre schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:47:
[afbeelding]
Het stokje dat daar schuin ligt moet een paneel op noord voorstellen, helaas past dit stokje van 1m niet tussen de panelen![]()
Ik kom iets van 7cm te kort en als ik dit bij een aantal rijen doe dan lukt dat niet met deze opstelling.
Schuiven met de rijen betekent dat ik het dak van de buren betreed of dat de rijen dichter bij elkaar komen en meer onderlinge schaduw krijgen.
Schaduw is een probleem in de winter, hopelijk kan ik het verlies compenseren met de panelen op noord.
Aan de noord kant is er geen schaduw ironisch genoeg.:)
Ik heb alles op zuid omdat dit jaarlijks >1000kWh/kWp oplevert 
Als ik wil uitbreiden dan is een andere opstelling het overwegen waard.
De huidige set op Z/ZO leggen is volgens mij niet gunstig omdat ik daar hoge bomen heb.(okt-mrt).
Aan de andere kant haal ik weer meer uit N/NW dan zuiver noord.
Op de foto is de schaduw van pijpjes goed te zien, ook daar blijf ik mee zitten.
De lange pijp zou korter kunnen als ik geen gas meer gebruik, maar dat kost ook weer €€€ ...
Wat bedoel je met een rij hoger zetten, is dat de hoge of lage kant?
Vanwege de ballast kan ik niet te veel spelen met de hoogte.
De huidige set op Z/ZO leggen is volgens mij niet gunstig omdat ik daar hoge bomen heb.(okt-mrt).
Op de foto is de schaduw van pijpjes goed te zien, ook daar blijf ik mee zitten.
De lange pijp zou korter kunnen als ik geen gas meer gebruik, maar dat kost ook weer €€€ ...
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Denk aan een soort trap met op iedere trede een rij panelen zoals de rijen stoeltjes op een tribune.
Op mijn vraag om mee te denken is het idee geopperd om ook mijn west dak te benutten ondanks de bomen die op relatief korte afstand staan. Nu heb ik gisteren gekeken hoe laat de zon achter de bomen verdween en dat was rond 18.35. In de winter zal dit uiteraard veel eerder zijn hoewel er dan geen blad meer aan de betreffende bomen zit. Desalniettemin zal er de nodige schaduw van de takken zijn. Dan kom ik mijns inziens toch automatisch uit op het werken met optimizers (solar edge)?
Het werken met strings is mij nog relatief onbekend maar zou ik ook de geplande oost en zuid configuratie op een tracker kunnen zetten en later de uitbreiding op west op de andere tracker. Dit in het geval natuurlijk dat ik een 2 MPPT omvormer zou kiezen. In hoeverre kan een gewone omvormer met schaduw omgaan wanneer ik ook het west dak zou gaan benutten?
Het werken met strings is mij nog relatief onbekend maar zou ik ook de geplande oost en zuid configuratie op een tracker kunnen zetten en later de uitbreiding op west op de andere tracker. Dit in het geval natuurlijk dat ik een 2 MPPT omvormer zou kiezen. In hoeverre kan een gewone omvormer met schaduw omgaan wanneer ik ook het west dak zou gaan benutten?
Sinds afgelopen vrijdag hebben wij ook onze zonnepanelen op het dak laten leggen. Wij hebben het alleen een beetje anders gedaan...
Tijdens het doen van het onderzoek naar offertes e.d. kwam telkens weer de salderingsregeling naar boven, die ook in het topic staat:
Echter... Nu heb ik zelf ook best wat onderzoek gedaan en kwam ik tot een conclusie die wmb. behoorlijk onderbelicht is: als je eenmaal een installatie hebt, kan je 'm vrijwel niet meer upgraden zonder serieus kosten te maken. Je inverter is bijv. normaliter afgesteld op het aantal kWh op het dak, en de SolarEdge inverter hoort bij de SolarEdge optimizers. Maw: het is niet zo dat je over een paar jaar (als je bedenkt dat je een elektrische auto wilt en een warmtepomp) een paar panelen er zomaar bij kunt zetten. En een installatie koop je voor 25 jaar.
Ik heb daarom bij de offerteaanvragen gewoon gevraagd naar het maximaal mogelijk, in ons geval BenQ 330 WP panelen en dan het hele dak vol (18 stuks). Dat komt neer op 6000 kWh/jr.
Tot mijn verbazing was het verschil in kosten maar een paar duizend euro tov. de 'economisch beste optie zoals iedereen je die voorrekent'; als je gaat rekenen scheelt dat ook maar ongeveer 2 jaar in de terugverdientijd.
Tijdens het doen van het onderzoek naar offertes e.d. kwam telkens weer de salderingsregeling naar boven, die ook in het topic staat:
De salderingsregeling zorgt ervoor dat je voor alle opwekking <= gebruik, je een terugverdientijd hebt van +/- 7 jaar. Als je zelf energie gaat produceren is dat relatief ongunstig volgens deze regeling.Per 1 januari 2014 geldt de salderingsregeling als volgt:
Je kan onbeperkt salderen, echter tot een maximum van hetgeen dat je afneemt van de energieleverancier.
Echter... Nu heb ik zelf ook best wat onderzoek gedaan en kwam ik tot een conclusie die wmb. behoorlijk onderbelicht is: als je eenmaal een installatie hebt, kan je 'm vrijwel niet meer upgraden zonder serieus kosten te maken. Je inverter is bijv. normaliter afgesteld op het aantal kWh op het dak, en de SolarEdge inverter hoort bij de SolarEdge optimizers. Maw: het is niet zo dat je over een paar jaar (als je bedenkt dat je een elektrische auto wilt en een warmtepomp) een paar panelen er zomaar bij kunt zetten. En een installatie koop je voor 25 jaar.
Ik heb daarom bij de offerteaanvragen gewoon gevraagd naar het maximaal mogelijk, in ons geval BenQ 330 WP panelen en dan het hele dak vol (18 stuks). Dat komt neer op 6000 kWh/jr.
Tot mijn verbazing was het verschil in kosten maar een paar duizend euro tov. de 'economisch beste optie zoals iedereen je die voorrekent'; als je gaat rekenen scheelt dat ook maar ongeveer 2 jaar in de terugverdientijd.
Dat bestaat al, heet een schans, heb ik al vele jaren zo, maar dat wil i nietsjococo schreef op zondag 03 juli 2016 @ 14:35:
Denk aan een soort trap met op iedere trede een rij panelen zoals de rijen stoeltjes op een tribune.

Persoonlijk zou ik altijd voor optimizers gaan. Met optimizers zie je nl. ook welke panelen het nog goed en minder goed doen... dat is wel zo handig als er ooit nog een keer iets gebeurt met een paneel, waardoor je 'm moet vervangen. Anders kom je daar volgens mij niet achter.CDarwin schreef op zondag 03 juli 2016 @ 15:10:
Op mijn vraag om mee te denken is het idee geopperd om ook mijn west dak te benutten ondanks de bomen die op relatief korte afstand staan. Nu heb ik gisteren gekeken hoe laat de zon achter de bomen verdween en dat was rond 18.35. In de winter zal dit uiteraard veel eerder zijn hoewel er dan geen blad meer aan de betreffende bomen zit. Desalniettemin zal er de nodige schaduw van de takken zijn. Dan kom ik mijns inziens toch automatisch uit op het werken met optimizers (solar edge)?
En zeker met schaduw is er heel veel voor te zeggen... je koopt panelen voor 25 jaar, dus dat verdient zichzelf terug.
Het gaat niet (alleen) om willen, er verandert wel meer als je een schans plaatst.PClop schreef op zondag 03 juli 2016 @ 15:12:
[...]
Dat bestaat al, heet een schans, heb ik al vele jaren zo, maar dat wil i niet![]()
[afbeelding]
De hoek wordt kleiner omdat hij anders te hoog wordt en vanaf de straat zichtbaar is.
In mijn omgeving is de wind belangrijk, flatfix blijkt erg goed stormen te weerstaan.
Het dak meet 6,5x7m, dat maakt het plaatsen van een grote schans lastig.
Ik weet niet hoeveel opbrengst een lagere hoek geeft, maar met een schans zou ik wel meer panelen op zuid kwijt kunnen denk ik.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Met ZZO bedoel ik natuurlijk recht leggen dan wel haaks op de lange cq korte zijde van je dak.Speedy-Andre schreef op zondag 03 juli 2016 @ 14:30:
Ik heb alles op zuid omdat dit jaarlijks >1000kWh/kWp oplevert
En wat is jou die 1000kWh/kWp nu waard als je daar na op 150% van je huidige opbrengst uit komt

Die hogere opbrengst is helemaal geen feit, ik blijf met haakse schaduw van pijpjes en bomen op z/zo zitten.PClop schreef op zondag 03 juli 2016 @ 15:20:
[...]
Met ZZO bedoel ik natuurlijk recht leggen dan wel haaks op le lange cq korte zijd van je dak.
En wat is jou die 1000kWh/kWp nu waard als je daar na op 150% van je huidige opbrengst uit komt
Omdat ik nu een omvormer met 1 mpp heb verwacht ik minder opbrengst van de huidige set.
De uitbreiding zal dus idealiter een zelfstandige set moeten zijn als ik de kosten laag wil houden.
Als je zoals jij plat-dak tekort komt om je verbruik te dekken met eigen opbrengst als je ze op zuid zet voor de hoogste opbrengst per opgesteld vermogen, dan is het een goed idee om met oost-west, en daarmee een iets lagere opbrengst per opgesteld vermogen, je opgestelde vermogen veel te kunnen verhogen. Omdat je opwek ook beter over de dag verdeeld is zal je aandeel directe eigen verbruik, dat dus niet gesaldeerd hoeft te worden, ook stijgen. Je belast dan het net minder, en je bent beter (financieel) bestand tegen eventuele versobering van het salderen.vanDaal schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:53:
[...]
Ah... thanks. Oost-west kende ik nog niet als mogelijkheid. Als ik ze landscape zou gaan neerleggen, dan heb ik panelen van (480cm - (2x50cm afstand dakrand beide kanten) = 380cm) 380/3=126cm breed nodig. Even uitzoeken of die er zijn. Maar waarom is oost-west in mijn geval gunstig? Lijkt mij dan het geval voor alle platte daken, toch?
[...]
Ik hoef met zonnepanelen ook geen 5300Kwh gaan opwekken.
Hoef je alsnog die elektra niet te kopen, en dat is het voordeligst.
En ja, dat gaat op voor alle platte daken.
Als je alles laat doen heb je helemaal gelijk. Begrijp ik goed dat je voor maximaal bent gegaan en dat dat nu op je dak ligt? Gefeliciteerd!!!atlaste schreef op zondag 03 juli 2016 @ 15:10:
Sinds afgelopen vrijdag hebben wij ook onze zonnepanelen op het dak laten leggen. Wij hebben het alleen een beetje anders gedaan...
[...]
De salderingsregeling zorgt ervoor dat je voor alle opwekking <= gebruik, je een terugverdientijd hebt van +/- 7 jaar. Als je zelf energie gaat produceren is dat relatief ongunstig volgens deze regeling.
Ik heb zelf stap voor stap uitgebreid, maar ga iedere keer lekker zelf het dak op, Had de omvormer ook op de groei gekocht. Alleen eigenlijk niet voor wat ik er nu aan heb hangen. Maar toch is het goed.
Mag ik je aanbevelen om je stroom overschot in voor en najaar desnoods via een tosti ijzer te gebruiken om gas uit te sparen? Beter is natuurlijk via een warmtepomp, maar dat vergt weer een paar duizend euro investering, al kan je je gasrekening daar een aardige slag mee toebrengen...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Laagste kosten: panelen met 5" cellen (80 cm breed) op noord parallel zetten aan je huidige string met huidige omvormer. Splitters op het dak en je hebt niet eens extra kabel nodigSpeedy-Andre schreef op zondag 03 juli 2016 @ 15:26:
[...]
Die hogere opbrengst is helemaal geen feit, ik blijf met haakse schaduw van pijpjes en bomen op z/zo zitten.
Omdat ik nu een omvormer met 1 mpp heb verwacht ik minder opbrengst van de huidige set.
De uitbreiding zal dus idealiter een zelfstandige set moeten zijn als ik de kosten laag wil houden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb eens naar de specs gezocht, die doen nominaal 36V en dan zouden 8 stuks de boel niet enorm scheef trekken zoals bijv. 6x 265Wp wel doet (180V vs 300V van 10 panelen).Proton_ schreef op zondag 03 juli 2016 @ 15:32:
[...]
Laagste kosten: panelen met 5" cellen (80 cm breed) op noord parallel zetten aan je huidige string met huidige omvormer. Splitters op het dak en je hebt niet eens extra kabel nodig
Als ze niet recht achter de huidige panelen passen dan geven ze denk ik extra schaduw ...
Ik vraag me wel af wat de omvormer er van vindt in de zomer, hij gaat nu al op stroombegrenzing, maar bij iets hogere temperaturen kan noord misschien iets toevoegen.
In de winter zou het zeker helpen.
[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 03-07-2016 15:50 ]
Je moet zorgen dat je evenveel cellen hebt, dan is de spanning zo'n beetje gelijk. Dan kom je wel op minder panelen, inderdaad.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Yes, correct.Als je alles laat doen heb je helemaal gelijk. Begrijp ik goed dat je voor maximaal bent gegaan en dat dat nu op je dak ligt? Gefeliciteerd!!!
Het was nog best irritant om een offerte aan te vragen daarvoor, al die leveranciers blijven je vragen om je huidige verbruik...
Als je inderdaad de omvormer op de groei koopt en (indien je optimizers hebt) de optimizers van hetzelfde merk zijn en ook nog kunnen samenwerken... ja, dan kan dat ookIk heb zelf stap voor stap uitgebreid, maar ga iedere keer lekker zelf het dak op, Had de omvormer ook op de groei gekocht. Alleen eigenlijk niet voor wat ik er nu aan heb hangen. Maar toch is het goed.
Ik vermoed echter dat de meeste mensen er beter mee geholpen zijn om het gewoon in een keer helemaal vol te gooien en goed te installeren.
Wij zijn inderdaad al aan het kijken hoe we gas nog meer kunnen uitsparen.Mag ik je aanbevelen om je stroom overschot in voor en najaar desnoods via een tosti ijzer te gebruiken om gas uit te sparen? Beter is natuurlijk via een warmtepomp, maar dat vergt weer een paar duizend euro investering, al kan je je gasrekening daar een aardige slag mee toebrengen...
Vorig jaar hebben we al een EvoHome installatie aangelegd. Dat scheelt wel iets. Daarnaast is het ook best verstandig om de 'tapwater-comfort' onzin van je CV ketel uit te zetten en even heel kritisch te kijken naar tot welke temperatuur hij opwarmt. Isolatie is al top op orde. Het enige waar we hier nog echt mee kunnen winnen is een warmtepomp. Helaas is onze CV ketel echter nog niet zo oud (paar jaar) en zijn we ook helemaal geen voorstander van goede producten weggooien... Meer suggesties???
De auto is echter al een stukje ouder, dus die gaat over een paar jaar wel vervangen worden door een elektrisch auto.
Zoals ik iets eerder al beschreef: ik zou het gewoon in 1 keer volgooien met het maximale, wat wij ook hebben gedaan. Bedenk je goed dat je het systeem later (praktisch gezien) niet meer kan upgraden.vanDaal schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:15:
Nu heb ik de volgende vragen:
[list=1]
• In verband met de ligging van het dak (plat, voor niemand zichtbaar), ben ik door de goedkopere prijs aan het kijken naar poly panelen. Is dit ook de meest logische keus? Of hebben zwarte panelen toch een betere opbrengst in verhouding met de prijs?
- 18 panelen systeem van 260 WP kosten 5838,- . 5838/260/18 = 1.25 euro/wp
- 18 panelen systeem van 330 WP kosten 6522,- . 6522/330/18 = 1.10 euro/wp
Maw: volgens mij kan je het beste gewoon 330 WP SunForte panelen van BenQ nemen :-) Daarnaast een bijpassende SolarEdge inverter met optimizers en dan ben je klaar.
Waarom SE inverter + optimizers?
- Dan weet je per zonnepaneel of het werkt. Wel zo handig als er een stuk gaat, anders kom je daar praktisch gezien niet meer achter.
- Als er geen stroom op je inverter staat, dan staat er nog maar 1 VDC op je stroomdraden. Wel zo veilig.
- Als je schaduw of vogelpoep ergens hebt, is het niet een probleem voor het geheel. Zo verdient het zichzelf terug.
Ik heb 15 offertes opgevraagd. Ik zal je een lang verhaal besparen...• Qua offertes vind ik het nog een lastige zoektocht. Wat is goed? Via Zonnemarkt heb ik een offerte voor 13 Unimen Solar 260P (260Wp) en een Growatt 3000 TL omvormer voor 4438 euro incl installatie. Opbrengst is 3380. Dat lijkt meer op te leveren dan wanneer ik 17 SF-170s panelen op mijn dak leg. Maar is dat een terechte vergelijking? Als iemand overigens nog advies heeft voor een goede installateur in regio Utrecht, laat maar even weten.
Uiteindelijk zijn er 2 overgebleven om allerlei redenen (w.o. dat er gewoon fouten stonden in veel adviezen EN dat ze zelf installateurs hebben): ZonTech en EnergieWonen. Achteraf gezien heel blij dat ik het heb laten doen (door EnergieWonen); waren ze met 3 personen 4 uur mee bezig en erg professioneel. ZonTech maakte ook een goede indruk en is wat goedkoper; EnergieWonen is een veel groter bedrijf en kwam wat professioneler over.
Wij hebben ze 18 panelen op het plat dak laten leggen = ~6000 kWh/yr. Verschil met 3500 kWh/yr (ons verbruik) viel me in de prijs nog best wel mee overigens.
Dan de volgende vraag, kan ik met mijn omvormer 1000kWh extra eruit persen met 1440Wp op noord?Proton_ schreef op zondag 03 juli 2016 @ 15:48:
Je moet zorgen dat je evenveel cellen hebt, dan is de spanning zo'n beetje gelijk. Dan kom je wel op minder panelen, inderdaad.
De Diehl 2100H heeft maar 1mpp en levert max 2100W aan het net.
In de zomer zal ik een bredere en platte curve krijgen en in de winter misschien wat meer omdat noord met minder of geen schaduw de problemen van zuid compenseert.
In de winter stijgt de spanning soms tot 355V, wat doet dit met de panelen op noord die parallel staan?
Of zou dit juist niet gebeuren omdat noord normaal werkt ...
Blijkt de opbrengst tegen te vallen dan kan ik altijd nog een kleine omvormer erbij zoeken.
1000 kWh zal je niet redden met 1440 Wp op noord 30 graden, ongeacht de omvormer 
Als dat de eis is, dan kan je het beste alles naar oost/west ombouwen (ook parallel op deze omvormer) en eventueel later een andere omvormer.
Als dat de eis is, dan kan je het beste alles naar oost/west ombouwen (ook parallel op deze omvormer) en eventueel later een andere omvormer.
Duidelijkonetime schreef op zondag 03 juli 2016 @ 15:28:
[...]
Als je zoals jij plat-dak tekort komt om je verbruik te dekken met eigen opbrengst als je ze op zuid zet voor de hoogste opbrengst per opgesteld vermogen, dan is het een goed idee om met oost-west, en daarmee een iets lagere opbrengst per opgesteld vermogen, je opgestelde vermogen veel te kunnen verhogen. Omdat je opwek ook beter over de dag verdeeld is zal je aandeel directe eigen verbruik, dat dus niet gesaldeerd hoeft te worden, ook stijgen. Je belast dan het net minder, en je bent beter (financieel) bestand tegen eventuele versobering van het salderen.
Hoef je alsnog die elektra niet te kopen, en dat is het voordeligst.
Ik heb op basis van de standaardmaat van panelen (100x165cm) een oost-west legplan uitgetekend. Dan kom ik uit op een portrait opstelling. En ik ga er ook vanuit dan ik dan over dat kleine pijpje halverwege heen kan leggen. Dan kom ik nu op 20 panelen uit

Is dit iets?
- als je niet genoeg geld hebt om het in één keer te doen kan het een goede optie zijn om bijvoorbeeld één MPPT nog niet te vullen. Maar op "korte termijn" wel. In twee keer dus; als je het laat doen.atlaste schreef op zondag 03 juli 2016 @ 16:06:
[...]
Yes, correct.
Het was nog best irritant om een offerte aan te vragen daarvoor, al die leveranciers blijven je vragen om je huidige verbruik...
[...]
Als je inderdaad de omvormer op de groei koopt en (indien je optimizers hebt) de optimizers van hetzelfde merk zijn en ook nog kunnen samenwerken... ja, dan kan dat ook
Ik vermoed echter dat de meeste mensen er beter mee geholpen zijn om het gewoon in een keer helemaal vol te gooien en goed te installeren.
[...]
Wij zijn inderdaad al aan het kijken hoe we gas nog meer kunnen uitsparen.
Vorig jaar hebben we al een EvoHome installatie aangelegd. Dat scheelt wel iets. Daarnaast is het ook best verstandig om de 'tapwater-comfort' onzin van je CV ketel uit te zetten en even heel kritisch te kijken naar tot welke temperatuur hij opwarmt. Isolatie is al top op orde. Het enige waar we hier nog echt mee kunnen winnen is een warmtepomp. Helaas is onze CV ketel echter nog niet zo oud (paar jaar) en zijn we ook helemaal geen voorstander van goede producten weggooien... Meer suggesties???
De auto is echter al een stukje ouder, dus die gaat over een paar jaar wel vervangen worden door een elektrisch auto.
-als je het zelf kunt, zoals hier is gebleken, van 7 via 17, 24, 25 binnenkort naar 28. Misschien later nog door naar 30.
Hele goedkope optie: keukenboiler van 5-15 liter. Of een dure Quooker oid.
Heb hier een combi-cv met 50L boiler van opplak elektrische elementjes voorzien; ~200W continu verbruik verzorgt hier voldoende warmwater. Gas verbruik van 900m3 per jaar, via 100m3 nu eigenlijk NULL afgelopen jaar.
Die elementjes was ook proberen; eerst 1, grote daling gasverbruik, 2e, hé dat gaat goed, 3e, we komen in de buurt, zelfs bijna geen gas meer nodig als we gaan douchen, 4e, als de een 's ochtends doucht en de ander 's avonds, dan is het warme water na de afwas op. Gas hoofdkraan staat dus al maanden dicht. Precies goed. ~1800kWh per jaar dus. Als de ventilatiebox hier binnenkort vervangen moet worden stuur ik aan op een ventilatiewarmtepomp. (eventueel ooit nog douche warmteterugwinning.)
Maar hou jij maar wat over voor elektrisch vervoer, is voor jou waarschijnlijk beter.
Ben ik toch nog duidelijk met die lange zinnen, mooi zo.vanDaal schreef op zondag 03 juli 2016 @ 17:03:
[...]
Duidelijk![]()
Ik heb op basis van de standaardmaat van panelen (100x165cm) een oost-west legplan uitgetekend. Dan kom ik uit op een portrait opstelling. En ik ga er ook vanuit dan ik dan over dat kleine pijpje halverwege heen kan leggen. Dan kom ik nu op 20 panelen uit![]()
[afbeelding]
Is dit iets?
Ik zou je linker vier panelen ook in dakvorm zetten, maar dan 2 breed en tussen de pijpjes. Moet je even opletten hoe je die plaatst ivm schaduw, maar dan heb je ook geen wind vangende opstaande panelen.
edit: Eventueel zet je die niet in portrait maar daar toch in landscape.

Hier lees ik af dat je ongeveer 85% van een zuid opstelling gaat halen,
maar met 20 ipv 13 panelen wel > 1,5 x .85 = >1,3 maal wat je maximaal op zuid zou kunnen halen. > 130% dus.
[ Voor 19% gewijzigd door onetime op 04-07-2016 10:01 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Mooi gedaan alleen wel een pokkeklus om schoon te maken eventueel;)vanDaal schreef op zondag 03 juli 2016 @ 17:03:
[...]
Duidelijk![]()
Ik heb op basis van de standaardmaat van panelen (100x165cm) een oost-west legplan uitgetekend. Dan kom ik uit op een portrait opstelling. En ik ga er ook vanuit dan ik dan over dat kleine pijpje halverwege heen kan leggen. Dan kom ik nu op 20 panelen uit![]()
[afbeelding]
Is dit iets?
ik heb het ook hoor en ik neem dat voor lief voor die 1x per jaar...
Let er wel op hoe je marges zijn naar je dakrand. Volgen mij was dit 9 meter hoog en daar kan het best spoken. (dus extra ballast).
Enig idee wat je dak hebben kan aan gewicht (ik heb echt bijna niets hoeven plaatsen door mijn constructie maar mijn dak is 3 meter hoog)
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Dat laatste was ik me net aan het afvragenonetime schreef op zondag 03 juli 2016 @ 18:10:
Ik zou je linker vier panelen ook in dakvorm zetten, maar dan 2 breed en tussen de pijpjes. Moet je even opletten hoe je die plaatst ivm schaduw, maar dan heb je ook geen wind vangende opstaande panelen.
edit: Eventueel zet je die niet in portrait maar daar toch in landscape.
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier lees ik af dat je ongeveer 85% van een zuid opstelling gaat halen,
maar met 20 ipv 13 panelen wel > 1,5 x .85 = >1,3 maal wat je maximaal op zuid zou kunnen halen. > 130% dus.
Met jouw laatste suggestie is dit het eindplaatje:

Volgens mij kan het aardig wat dragen. Maar dat is slechts een inschatting.DRuw schreef op zondag 03 juli 2016 @ 18:23:
Enig idee wat je dak hebben kan aan gewicht (ik heb echt bijna niets hoeven plaatsen door mijn constructie maar mijn dak is 3 meter hoog)
Voor die opstelling moet je wel kijken hoe je het aansluit. In feite creeer je nu wel 4 verschillende hoeken.
Wil je dat N/Z opzetten of O/W.
Ik vraag me af (zeker voor plat dak) of dat uitmaakt....
Wil je dat N/Z opzetten of O/W.
Ik vraag me af (zeker voor plat dak) of dat uitmaakt....
Hoe bedoel je vier hoeken? Alle drie de "daken" staan toch hetzelfde?DRuw schreef op zondag 03 juli 2016 @ 19:49:
Voor die opstelling moet je wel kijken hoe je het aansluit. In feite creeer je nu wel 4 verschillende hoeken.
Hij bedoeld dat je op moet letten dat de hellingshoek van alle panelen identiek is, dat ze in parallel aan twee vlakken lopen. Anders krijg je kleine verliezen die je kunt benaderen met de cos van de hoek tussen de vlakken waarin de panelen van één string liggen.vanDaal schreef op zondag 03 juli 2016 @ 19:53:
[...]
Hoe bedoel je vier hoeken? Alle drie de "daken" staan toch hetzelfde?
Je zou nu de twee strings, van 10 panelen in serie, parallel op één MPPT kunnen zetten.
edit: maar dat laatste plaatje, met 3 "daken" en 20 panelen, zo zou ik het doen.
En atlaste zegt hier even hoger: "meteen volgooien, dat is het goedkoopst." Voor jou helemaal mee eens.
Zolang je meer verbruikt dan je opwekt: DOEN!!! Doe jezelf dat plezier.
[ Voor 27% gewijzigd door onetime op 03-07-2016 20:42 ]
Pcies en tenzij je optimizers gebruikt trekt de laagste je hele string naar beneden..
Was je noord/zuid van plan (top van je dakje aan de lange kant van je panelen)?
Werkt bij mij best moet ik zeggen!
Was je noord/zuid van plan (top van je dakje aan de lange kant van je panelen)?
Werkt bij mij best moet ik zeggen!
Ja, dat klinkt logisch.onetime schreef op zondag 03 juli 2016 @ 18:10:
[...]
- als je niet genoeg geld hebt om het in één keer te doen kan het een goede optie zijn om bijvoorbeeld één MPPT nog niet te vullen. Maar op "korte termijn" wel. In twee keer dus; als je het laat doen.
-als je het zelf kunt, zoals hier is gebleken, van 7 via 17, 24, 25 binnenkort naar 28. Misschien later nog door naar 30.
En als je het laat doen in een keer helemaal opvullen; de installatiekosten zijn relatief hoog als je het in meerdere keren doet.
Anyhow, het leek me gewoon een nuttige aanvulling op het topic, omdat iedereen (incl. alle installateurs) uitgaat van verbruiken=opwekken is het best financieel gezien... en dat is volgens mij behoorlijk incorrect.
Keukenboiler, check. Heb inderdaad ook al gekeken naar een Quooker op termijn. Die dingen zijn best gaaf, ik had niet verwacht dat ze zo efficiënt zijn.Hele goedkope optie: keukenboiler van 5-15 liter. Of een dure Quooker oid.
Op zich best een grappige truuk.Heb hier een combi-cv met 50L boiler van opplak elektrische elementjes voorzien; ~200W continu verbruik verzorgt hier voldoende warmwater. Gas verbruik van 900m3 per jaar, via 100m3 nu eigenlijk NULL afgelopen jaar.
Enige probleem dat ik zie is dat het alleen maar werkt via de salderingsregeling. Punt is nl. dat je in de winter vooral gas verbruikt en dat je op dat moment niet voldoende kan opwekken via PV. Financieel gezien kan het vast uit... maar ik hou principieel persoonlijk niet van inefficiënte oplossingen.
Goed idee, die combinatie kende ik nog niet. Onze ventilatiebox gaat ook nog wel een keer overlijden... Hier ga ik eens induiken, thanks!Als de ventilatiebox hier binnenkort vervangen moet worden stuur ik aan op een ventilatiewarmtepomp.
Pics!!atlaste schreef op zondag 03 juli 2016 @ 15:10:
(knip)
Hier liggen sinds februari panelen met een SolarEdge omvormer. Een flinke klodder meeuwenpoep had geen zichtbaar effect op de opbrengst van het paneel in kwestie. Maar wat ik duidelijk merk als ik vergelijk met vergelijkbare niet-SolarEdge systemen in de buurt is dat de efficiency van het SolarEdge systeem bij bewolkt weer een paar procent lager is. Dus als je geen schaduw hebt om te compenseren durf ik niet zo stellig meer te zeggen dat SolarEdge je een hogere opbrengst oplevert. SolarEdge verdient zichzelf echt alleen terug met schaduw. Of wanneer je gekke strings maakt met verschillende richtingen, hellingen en/of panelen. Of wanneer je voldoende waarde hecht aan het per paneel loggen natuurlijkatlaste schreef op zondag 03 juli 2016 @ 16:25:
- Als je schaduw of vogelpoep ergens hebt, is het niet een probleem voor het geheel. Zo verdient het zichzelf terug.
Als je kijkt naar efficientie per euro, is het onwaarschijnlijk dat je over 7 jaar de boel vervangt. Het is waarschijnlijker dat het 25 jaar blijft liggen:vanDaal schreef op zondag 03 juli 2016 @ 19:44:
[...]
Dat laatste was ik me net aan het afvragen. Het nadeel van 20 panelen is natuurlijk wel een hogere initiële investering en een langere tvt. En daarmee zit je er ook meer aan "vast"; stel dat over een jaar of zeven de panelen zo'n enorme efficiëntieslag hebben gemaakt, kost het je relatief meer om ze te vervangen.
http://blog.comparemysola...oorspelling-2013-2022.png
Vwb terugverdientijd: Stel je gebruikt 5600 kWh / jr (stond ergens iirc) en je besteed de installatie uit. Dan heeft alles van 3000 kWh-5600 kWh een terugverdientijd van 7,3 jaar. 6600 kWh is dan ongeveer het maximale wat je nog kan opwekken zonder je hele groepenkast om te gooien. Het verschil in kosten is een paar honderd euro... Dan kom je op +/- 7,6 jaar.
Ik zou er niet eens over nadenken en het gewoon volgooien als ik jou was...
Bij deze:

Zoals je zegt: of wanneer er 1 paneel stuk gaat. Of wanneer je waarde hecht aan veiligheid. Of wanneer je last hebt van dikke vogelpoep en ze niet goed zelf kan schoonmaken.[...] SolarEdge verdient zichzelf echt alleen terug met schaduw. Of wanneer je gekke strings maakt met verschillende richtingen, hellingen en/of panelen. Of wanneer je voldoende waarde hecht aan het per paneel loggen natuurlijk
In het vooronderzoek heb ik ook gekeken naar mensen in situaties zonder schaduw; mijn conclusie was dat dan de opbrengst vrijwel hetzelfde was. Als je ook maar een beetje schaduw hebt lijkt het uit te kunnen...
Mooi hoor!atlaste schreef op zondag 03 juli 2016 @ 21:56:
[...]
Bij deze:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[...]
Zoals je zegt: of wanneer er 1 paneel stuk gaat. Of wanneer je waarde hecht aan veiligheid. Of wanneer je last hebt van dikke vogelpoep en ze niet goed zelf kan schoonmaken.
In het vooronderzoek heb ik ook gekeken naar mensen in situaties zonder schaduw; mijn conclusie was dat dan de opbrengst vrijwel hetzelfde was. Als je ook maar een beetje schaduw hebt lijkt het uit te kunnen...
Ik ben het trouwens met je eens dat het per paneel monitoren en de 1V veiligheidsspanning erg goede verkoopargumenten voor SolarEdge zijn

Mooi, maar ik ben bang dat ze te dicht op elkaar staan. Heb je in de winter en bij zons-opkomst en ondergang geen last van schaduw? Kan je dat terug zien in de logging?atlaste schreef op zondag 03 juli 2016 @ 21:56:
[...] Bij deze:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[...]
Zoals je zegt: of wanneer er 1 paneel stuk gaat. Of wanneer je waarde hecht aan veiligheid. Of wanneer je last hebt van dikke vogelpoep en ze niet goed zelf kan schoonmaken.
Als je extra kosten lager zijn dan de "kolenfooi" terugleververgoeding kan het uit. Maar de investering...atlaste schreef op zondag 03 juli 2016 @ 21:34:
[...]
Ja, dat klinkt logisch.
En als je het laat doen in een keer helemaal opvullen; de installatiekosten zijn relatief hoog als je het in meerdere keren doet.
Anyhow, het leek me gewoon een nuttige aanvulling op het topic, omdat iedereen (incl. alle installateurs) uitgaat van verbruiken=opwekken is het best financieel gezien... en dat is volgens mij behoorlijk incorrect.
[...]
Keukenboiler, check. Heb inderdaad ook al gekeken naar een Quooker op termijn. Die dingen zijn best gaaf, ik had niet verwacht dat ze zo efficiënt zijn.
[...]
Op zich best een grappige truuk.
Enige probleem dat ik zie is dat het alleen maar werkt via de salderingsregeling. Punt is nl. dat je in de winter vooral gas verbruikt en dat je op dat moment niet voldoende kan opwekken via PV. Financieel gezien kan het vast uit... maar ik hou principieel persoonlijk niet van inefficiënte oplossingen.
[...]
Goed idee, die combinatie kende ik nog niet. Onze ventilatiebox gaat ook nog wel een keer overlijden... Hier ga ik eens induiken, thanks!
Ik ben het met je eens als je nog gasverbruik hebt, dat valt nog om te zetten naar elektra.
En dan nog een Tesla
Waterkoker. Airfryer. Eierkoker. -> totdat je all-electric bent.
Ja inderdaad via saldering. En zoek maar eens op Ecolution. Weet niet wat er nog meer is.
[ Voor 41% gewijzigd door onetime op 03-07-2016 23:34 ]
Ik lees telkens dat mensen denken dat als je eenmaal een systeem hebt je niet meer kunt uitbreiden en je daarom in 1 keer je dak vol moet leggen.
Je kunt als je 10 panelen hebt op een passende omvormer later weer 6 of voor mijn part 10 panelen plaatsen met een passende omvormer. Geen huis wat daar problemen mee heeft. Als je dat met een tussenperiode van een paar jaar doet heb je ook weer een nieuw type omvormer en beter panelen.
Je kunt als je 10 panelen hebt op een passende omvormer later weer 6 of voor mijn part 10 panelen plaatsen met een passende omvormer. Geen huis wat daar problemen mee heeft. Als je dat met een tussenperiode van een paar jaar doet heb je ook weer een nieuw type omvormer en beter panelen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Je hebt wel gelijk, maar het kan meestal ook met 1 omvormer, en dat is relatief goedkoop.No Hands schreef op maandag 04 juli 2016 @ 07:56:
Ik lees telkens dat mensen denken dat als je eenmaal een systeem hebt je niet meer kunt uitbreiden en je daarom in 1 keer je dak vol moet leggen.
Grotere installaties zijn relatief goedkoop. Dus 2 relatief kleine installaties zijn zeker relatief duur.
(en minder overzichtelijk / netjes) Mensen doen het vaak toch voor het geld. Jij niet?
Als je daar en tegen al met optimizers of micro-omvormers aan de slag moet door omstandigheden,
en het zelf aanlegt, dan stijgen de installatie kosten ook niet de pan uit. Heb je meer mogelijkheden.
Nee, volgens mij niet; heb zelf de rekensom ook gemaakt en moet precies kunnen. Hoe dan ook zal ik het eens in de gaten houden.onetime schreef op zondag 03 juli 2016 @ 23:20:
Heb je in de winter en bij zons-opkomst en ondergang geen last van schaduw? Kan je dat terug zien in de logging?
Niet dat het heel veel uitmaakt.. ons dak is gewoon niet groter.
Ik ben vooral op zoek naar efficiënte oplossingen, niet naar willekeurige oplossingen. Ik merk dat de werkelijkheid is dat ons leven doorzeeft is met inefficiënte manieren om warmte op te wekken, onszelf te transporteren, etc. De enige 2 criteria die ik in de toekomst nog wil hanteren is (1) hoe lang gaat het mee en (2) hoe efficiënt is het tov. de alternatieven.[...] totdat je all-electric bent.
Als voorbeeld: Waterkokers e.d. zijn bijzonder inefficiënt als je het vergelijkt met een Quooker. En eigenlijk alle manieren van warmte opwekken in huis is inefficiënt tov. een warmtepomp.
Primair heb ik mijn installatie omdat het goed is voor het milieu. Dat het financieel ook nog een zinnige investering is om het op deze manier te doen, is alleen maar een bonus. Ironisch genoeg gaan die twee vrijwel altijd samen.
Ik heb hier de apparatenlijst gevonden: http://www.rvo.nl/subsidi...ke-apparaten/warmtepompen . Misschien ook voor jou interessant.Ja inderdaad via saldering. En zoek maar eens op Ecolution. Weet niet wat er nog meer is.
[ Voor 11% gewijzigd door atlaste op 04-07-2016 08:40 ]
"Mensen doen het vaak voor het geld"onetime schreef op maandag 04 juli 2016 @ 08:32:
[...]
Je hebt wel gelijk, maar het kan meestal ook met 1 omvormer, en dat is relatief goedkoop.
Grotere installaties zijn relatief goedkoop. Dus 2 relatief kleine installaties zijn zeker relatief duur.
(en minder overzichtelijk / netjes) Mensen doen het vaak toch voor het geld. Jij niet?
Als je daar en tegen al met optimizers of micro-omvormers aan de slag moet door omstandigheden,
en het zelf aanlegt, dan stijgen de installatie kosten ook niet de pan uit. Heb je meer mogelijkheden.
Als dat het geval zou er niet voor panelen boven de 80cent per Wp worden gekozen lijkt me? (Sunforte = 1,33per Wp) En al helemaal niet voor Optimizers etc.
Prima als monitoren, max Wp opbrengst, mooi, in één keer klaar, etc je doel is. Maar niet voor het geld.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Superstrak geworden.
Eén rij extra ging niet? Die is de maximale breedte van je dak?
En ik zag die stoeptegels tegen de achterkant. Liggen die los in het frame, of zijn die nog "vastgezet"?
Alsof je niet heel erg moet zoeken voor de beste prijs. En uiterlijk telt voor de een meer dan voor de ander.Atomic2005 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 08:43:
[...]"Mensen doen het vaak voor het geld"
Als dat het geval zou er niet voor panelen boven de 80cent per Wp worden gekozen lijkt me? (Sunforte = 1,33per Wp) En al helemaal niet voor Optimizers etc.
Prima als monitoren, max Wp opbrengst, mooi, in één keer klaar, etc je doel is. Maar niet voor het geld.
Niet iedereen kan hier in de weg vinden. (zullen we het hier bij laten voor het te ver off-topic gaat?)
Eens dat uiterlijk meetelt, voor mij ook.onetime schreef op maandag 04 juli 2016 @ 09:00:
[...]
Alsof je niet heel erg moet zoeken voor de beste prijs. En uiterlijk telt voor de een meer dan voor de ander.
Niet iedereen kan hier in de weg vinden. (zullen we het hier bij laten voor het te ver off-topic gaat?)
Maar er zijn meerdere aanbieders langsgekomen die (nieuwe) panelen hebben staan tussen de 67 en 80 cent. Dus veel zoekwerk is het niet. Ook in 1.58 x 1meter.
En meer _on_ topic gaat het juist niet worden lijkt me.
Maar ik zal het hierbij laten zoals je vraagt.
[ Voor 4% gewijzigd door Atomic2005 op 04-07-2016 09:16 ]
Niet mijn setje, maar ik heb Flatfix waar ook stoeptegels in liggen.Atomic2005 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 08:51:
[...]
En ik zag die stoeptegels tegen de achterkant. Liggen die los in het frame, of zijn die nog "vastgezet"?
Nou ja liggen, het alu profiel zit vrij strak tegen de tegels aan en de tegels liggen onder een hoek.
Dat raakt niet zomaar los, een tegel verwijderen kost de nodige moeite.
Wat ik hoor om me heen is dat de meeste mensen door de bomen het bos niet meer zien en het zich laten voorrekenen obv. de adviezen die ze krijgen.Atomic2005 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 08:43:
[...]
"Mensen doen het vaak voor het geld"
Vwb. prijzen, ik heb hier div prijslijsten nog liggen.
Neem even mee dat omvormers en installatie qua opstarttarief relatief duur zijn en dan ligt het er aan... Als je net zoals @onetime zelf de installatie doet en de omvormer "op de groei" koopt, ben ik het er helemaal mee eens.
Thanks.Atomic2005 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 08:51:
[...]
Superstrak geworden.
Eén rij extra ging niet? Die is de maximale breedte van je dak?
Nee, een rij extra ging niet om 2 redenen. (1) omdat dit de maximale breedte/diepte van het dak is. (ligt echt helemaal vol zo). (2) Omdat met nog een rij zonnepanelen je komt op 24*333 = 7992 WP... en dan ga je naar een 3-fasen systeem (en ik had niet zo veel zin om alles om te gooien...)
De tegels zijn betontegels, die in het frame liggen. Ik heb er even aan gevoeld en denk eerlijk gezegd niet dat het ergens heen gaat.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Voorlopig wacht/hoop ik nog even op een eventuele oplossing van EnergieWonen. CF heeft inderdaad niets anders, die gaven slijpen als enige oplossing. Volgens een medewerker van EnergieWonen die bij mij het spul kwam brengen en die ik ook naar de haak heb laten kijken hadden ze ook van Der Valk montagesystemen bij het bedrijf. Lijkt op de Schletter haak denk ik.Andre1973 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:10:
[...]
Was ff erg druk en ook nog kermis hier.
Slijpen word je idd niet vrolijk van, is wel de manier om met dit materiaal het gemonteerd te krijgen.
Dan ander materiaal zoeken, volgens mij heeft CF / Esdec niet iets anders waarmee je het volgens de regels vast kunt zetten zonder gedoe in de toekomst.
Nu ben ik zelf iemand die heel veel CF heeft weggetimmerd de afgelopen jaren, maar deze pan ben ik ook
nog niet tegen gekomen. ben dus ook wel benieuwd naar wat voor pan het is.
Het lijkt me netjes van de leverancier als ze deze spullen gewoon retour nemen zonder gedoe, is universeel, en dat gezaagde stuk raken ze ook wel weer kwijt. De negatieve reclame zal ze meer kosten denk ik.
Schroeven met een Schletter achtige haak zal het wel worden vrees ik. is de enige goede oplossing waarbij je de komende jaren ook als het hard waait rustig kunt gaan slapen.
Is ook wat waard schijn 't.
Ik zou wel een systeem nemen waarbij je geen extra hout hoeft te plaatsen, daar heb k zelf een hekel aan omdat dan de hele rij open moet om eerst dat hout te plaatsen, en later als je omhoog klimt daar niet meer normaal kunt staan.
Edit: Dit is de betreffende pan: http://www.imerys-roof-ti...oductkiezer/pan-h-10.html
[ Voor 3% gewijzigd door Waterpower op 04-07-2016 18:14 ]
AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360
Ik ben benieuwd hoe je daar aan komt... Ik zeg niet dat het niet zo is, maar het zou me verbazen.atlaste schreef op maandag 04 juli 2016 @ 08:38:
[...]
Als voorbeeld: Waterkokers e.d. zijn bijzonder inefficiënt als je het vergelijkt met een Quooker. En eigenlijk alle manieren van warmte opwekken in huis is inefficiënt tov. een warmtepomp.
Zo'n Quooker houdt 24/7 een berg water warm (ergens rond de 110 C dacht ik zelfs), terwijl een waterkoker dit alleen doet als er vraag is en dat ook nog eens in ongeveer de juiste hoeveelheid. Ondanks dat de isolatie best goed zal zijn (en van een waterkoker natuurlijk beroerd), lijkt me je bewering energetisch niet correct.
Vergeet ook niet dat je veel moeite en kosten kunt stoppen in zaken die relatief veel besparen, maar in absolute getallen weinig voorstellen. Zo zou een waterkoker die 50% minder energie verbruikt (da's fors), mij hooguit een paar euro/jaar aan energiebesparing opleveren. Als je 50 kopjes thee per dag zet, gaat het harder natuurlijk
Het verbaasde mij ook.Joepla schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:10:
[...]
Ik ben benieuwd hoe je daar aan komt... Ik zeg niet dat het niet zo is, maar het zou me verbazen.
Zo'n Quooker houdt 24/7 een berg water warm (ergens rond de 110 C dacht ik zelfs), terwijl een waterkoker dit alleen doet als er vraag is en dat ook nog eens in ongeveer de juiste hoeveelheid. Ondanks dat de isolatie best goed zal zijn (en van een waterkoker natuurlijk beroerd), lijkt me je bewering energetisch niet correct.
Kan het rapport nu niet helemaal doorlezen (en dat ga ik later ook niet doenatlaste schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:15:
[...]
Het verbaasde mij ook.Rapport: http://www.vhk.nl/downloa...0final%20april%202010.pdf .
Maar als je je waterkoker een beetje slim vult (dus niet helemaal vol als je 1 of 2 kopjes nodig hebt), wordt het verschil alweer heel veel kleiner.
De analyse ziet er wetenschappelijk uit, maar het (in mijn ogen) overdrijven van deze "overdose factor" geeft mij een Diederik Stapel gevoel...
Edit: Zie dat de analyse gemaakt is voor -en hoogstwaarschijnlijk dus betaald door- de firma die de Quooker produceert. Nu ook WC eend smaak in de mond..
[ Voor 8% gewijzigd door Joepla op 04-07-2016 12:45 ]
Nee, ik bedoel geen schans.PClop schreef op zondag 03 juli 2016 @ 15:12:
[...]
Dat bestaat al, heet een schans, heb ik al vele jaren zo, maar dat wil i niet![]()
[afbeelding]
Nu komt hij 7 cm onderlinge afstand tekort, schreef hij. Welnu, als hij de tweede rij nu 7 cm hoger zet, dan kijkt die hele rij zonder schaduw naar de zon. Een eventuele derde rij moet dan 14 cm hoger worden geplaatst om geen schaduw meer te zien. Enzovoort.
Ik bekijk dit even, door de extra hoogte wordt de achterste rij wel beter zichtbaar vanaf de straat.sjococo schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:42:
[...]
Nee, ik bedoel geen schans.
Nu komt hij 7 cm onderlinge afstand tekort, schreef hij. Welnu, als hij de tweede rij nu 7 cm hoger zet, dan kijkt die hele rij zonder schaduw naar de zon. Een eventuele derde rij moet dan 14 cm hoger worden geplaatst om geen schaduw meer te zien. Enzovoort.
Andere optie is iets richting oost draaien zodat het recht op het dak staat en dan meer ruimte heeft.
Dit dan alleen om de extra panelen ruimte te geven.
Dan vraag ik me nog af of een extra string op de omvormer met 1 mpp wel genoeg kWh extra oplevert.
Ik kan daar mee starten om de kosten laag te houden, valt de opbrengst tegen dan kan er een kleine omvormer bij komen.
Het leuke hier van is dat ik de logging niet hoef aan te passen richting pvoutput op de nieuwe config na.
Aan de andere kant zou ik de aankoop in een keer moeten doen als ik de btw terug vraag ...
Dit waren de SolarEdge P350i optimizers. Die kan je met een "key" unlocken en gebruiken voor niet SolarEdge omvormers. Dit heb ik zelf ook gedaan. Helaas worden ze niet meer gemaakt volgens mijn leverancier.Andre1973 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 15:45:
[...]
Normaal gesproken hang je dan alles aan optimizers en deze aan de binnenkast.
Je zou het kunnen opknippen in 2 delen, een deel met optimizers daar een SE omvormer aan hangen en een deel zonder en daar n andere omvormer aan hangen. maar dan heb je dus 2 verschillende soorten omvormers
en 2 verschillende uitlezingen, of je moet dat zelf gaan organiseren m.b.v. een opbrengst meter etc. en dan naar pvoutput ofzo (zelf geen ervaring mee, ik heb tussenmeters die ik 1x per maand uitlees)
Je kunt schijnbaar ook optimizers los gebruiken en deze eenmalig instellen met een apparaatje daarvoor, schijn te zijn bedacht om te retrofitten, maar heb ik zelf nog nooit gedaan en hier ook niet(veel) over gelezen.
gebruikelijk is om te kiezen voor panelen zonder / met weinig schaduw of alles met SE.
De JA Solar 265 Wp panelen met ingebouwde optimizer kunnen ook met de key unlocked worden en op een niet SolarEdge omvormer worden aangesloten.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Bij deze ga ik wat stomme vragen stellen, want na een uur met de nederlandse energie maatschappij aan de telefoon te hebben gehangen heeft het arme meisje kokende hersenen gekregen en ben ik zelf niet verder dan toen het gesprek begon.
De vraag is simpel:
Hoe kan ik op mijn jaar afrekening zien wat ik nu aan €/kwh teruglevering heb gekregen?
Echter een antwoord hierop formuleren blijkt niet mogelijk voor NLE, ze hebben wel toegezegd het te gaan onderzoeken en me de berekening voor te leggen en ze willen me morgen terugbellen. Graag zou ik zelf beslagen ten ijs willen komen dus hierbij deel ik de jaarafrekening met jullie (minus de privacy natuurlijk)
De grote vraag is dus nu: Kan iemand mij helpen te berekenen wat ik nu als teruglever tarief krijg.
Op de rekening staat alleen de terug rekening tegen het kale tarief en daarna wordt over de rest energie belasting enz enz geheven. Ik ben zelf ingenieur van beroep dus een beetje rekenwerk ben ik niet vies van. Ik zal zelf vanavond ook een berekening maken om te kijken of het klopt maar jullie input is zeer welkom.
Hieronder de printscreens (mocht je prive informatie zien graag even doorgeven):
alvast heel erg bedankt
De vraag is simpel:
Hoe kan ik op mijn jaar afrekening zien wat ik nu aan €/kwh teruglevering heb gekregen?
Echter een antwoord hierop formuleren blijkt niet mogelijk voor NLE, ze hebben wel toegezegd het te gaan onderzoeken en me de berekening voor te leggen en ze willen me morgen terugbellen. Graag zou ik zelf beslagen ten ijs willen komen dus hierbij deel ik de jaarafrekening met jullie (minus de privacy natuurlijk)
De grote vraag is dus nu: Kan iemand mij helpen te berekenen wat ik nu als teruglever tarief krijg.
Op de rekening staat alleen de terug rekening tegen het kale tarief en daarna wordt over de rest energie belasting enz enz geheven. Ik ben zelf ingenieur van beroep dus een beetje rekenwerk ben ik niet vies van. Ik zal zelf vanavond ook een berekening maken om te kijken of het klopt maar jullie input is zeer welkom.
Hieronder de printscreens (mocht je prive informatie zien graag even doorgeven):
Members only: jaaropgave pagina 1
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Members only: jaaropgave pagina 2
Inloggen
Members only: jaaropgave pagina 3
Inloggen
alvast heel erg bedankt
[ Voor 5% gewijzigd door boombes op 04-07-2016 19:09 ]
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
Volgens mij hebben ze gewoon netjes gesaldeerd. Ze trekken de terug geleverde kWh's af tegen het tarief dat ook voor de afgenomen kWh's staat. Eigenlijk betaal je dus alsof je 2563kWh hebt afgenomen/verbruikt
Zie bijvoorbeeld ook de energiebelasting, aantal kWh is daar afname-teruglevering
Ben je op 1 maart overgegaan van dubbel tarief naar enkel tarief?
Zie bijvoorbeeld ook de energiebelasting, aantal kWh is daar afname-teruglevering
Ben je op 1 maart overgegaan van dubbel tarief naar enkel tarief?
[ Voor 17% gewijzigd door nooberke op 04-07-2016 19:19 ]
Verbruikt: 3176 kWhboombes schreef op maandag 04 juli 2016 @ 19:05:
De vraag is simpel:
Belasting en ODE betaalt over: 2563 kWh
Teruggeleverd: 613 kWh à € 0.04333
Korting Energiebelasting: à € 0.10070
Ode à € 0.00560
Totaal per teruggeleverde kWh dus: € 0,14963 excl. btw
€ 0,1810523 incl. btw
[ Voor 3% gewijzigd door Jack op 04-07-2016 19:22 ]
Je kunt het toch gewoon uitrekenen... Je hebt een teruglevertarief van 4.333ct plus energiebelasting, dit jaar 10.07ct, en dan gaat over het geheel nog 21% BTW.
Regeren is vooruitschuiven
Niet dat die nota een beetje overzichtelijk is... Ik heb betere gezien.
Dat je moet gaan rekenen om dit soort vragen te beantwoorden is toch eigenlijk van de pot gerukt?
Dat je moet gaan rekenen om dit soort vragen te beantwoorden is toch eigenlijk van de pot gerukt?
Ik vind het een vrij overzichtelijke rekening, eigenlijk 
Ze zijn natuurlijk ook wel klem gezet tussen mensen die maar één rekening per jaar willen en niet na willen denken (waardoor er 4 tarieven voor elektra op één rekening verschijnen) en mensen die het na willen kunnen rekenen (een minuscule minderheid).
Voor een duidelijke rekening moet je een afrekening krijgen bij elke tariefwijziging.
Ze zijn natuurlijk ook wel klem gezet tussen mensen die maar één rekening per jaar willen en niet na willen denken (waardoor er 4 tarieven voor elektra op één rekening verschijnen) en mensen die het na willen kunnen rekenen (een minuscule minderheid).
Voor een duidelijke rekening moet je een afrekening krijgen bij elke tariefwijziging.
Is het mogelijk om bij een omvormer met twee keer MPPT een ongelijk aantal panelen hierop te zetten? In mijn geval zou dat gaan om 1 x 4 en 1 x 14.
Ja, binnen wat grenzen. Vaak kan één MPPT maar de helft van het vermogen verwerken en zijn 4 panelen te weinig om de boel wakker te maken. Heb je typenummers?
Als ik de rekening zo lees is het netjes gesaldeerd. Alleen rekenen hun met de kale elektra prijs.
Dus dan is het verbruik - terug levering = totaal kWh * belastingen etc.
Veel energie maatschappijen rekenen met totaal tarief. Dat kan best verwarrend zijn.
Meerdere wegen leiden naar Rome
Dus dan is het verbruik - terug levering = totaal kWh * belastingen etc.
Veel energie maatschappijen rekenen met totaal tarief. Dat kan best verwarrend zijn.
Meerdere wegen leiden naar Rome
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Hangt van de omvormer en panelen af. Een solis3.0 kun je met 5 (x250/260/270wp) op de ene kant en 2 x7 op de andere kant wel laten draaien. 4 is wel echt te kort voor alle dual mppt omvormers die ik bedenken kan
Hier was ik idd naar op zoek, maar naar 12 uur werken en nog geen avond eten lukte het even niet om de logica in de rekening te vinden. Voor mijn gevoel was het wel goed maar kon het niet onderbouwen en dat vind ik altijd vervelend. Maar ben nu eerst gaan eten en kan het nu idd volgen.T-MOB schreef op maandag 04 juli 2016 @ 19:20:
Je kunt het toch gewoon uitrekenen... Je hebt een teruglevertarief van 4.333ct plus energiebelasting, dit jaar 10.07ct, en dan gaat over het geheel nog 21% BTW.
De rest van de antwoorden ook heel erg bedankt, dubbel genaaid houdt beter, en in dit geval was ik niet de gene die het zeepje liet vallen.
@nooberke: klopt op 1 maart van dubbel naar enkel gegaan ivm terugleveren zonnepanelen en overdag de was willen doen.
@onetime: dat vond ik ook, vandaar ook de vraag hier en mijn eigen rekenkunde die me in de steek liet, maar had op het verkeerde moment de btw erbij geteld.
[ Voor 15% gewijzigd door boombes op 04-07-2016 21:31 ]
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
Goed, korte vraag. Installatie met 2 strings van 27 panelen (oost-west, hellingshoek circa 50gr.). Een string geeft een Voc bij -10gr van 1094v. De Omniksol heeft een max van 1000v.
Kan dit of niet? Ik lees her en der verschillende dingen, dus ik twijfel. Halen die panelen (bij opstarten) gegarandeerd altijd dat Voc? Of alleen bij maximale zon en bij minimale temperatuur? En gaat in die uitzonderlijke situatie dan de omvormer kapot, niet aan, of in storing?
Goed...toch weer langere vraag dan ik dacht.
Kan dit of niet? Ik lees her en der verschillende dingen, dus ik twijfel. Halen die panelen (bij opstarten) gegarandeerd altijd dat Voc? Of alleen bij maximale zon en bij minimale temperatuur? En gaat in die uitzonderlijke situatie dan de omvormer kapot, niet aan, of in storing?
[ Voor 5% gewijzigd door Nhz op 04-07-2016 21:28 ]
Groetjes
De panelen zullen dat alleen onder (zeer) uitzonderlijke omstandigheden halen.
Mijn persoonlijke overtuiging is dat het net niet kan, ook omdat de isolatieafstanden in ál de componenten (DC schakelaars, MC4 stekkers, kabelisolatie, junction box, EVA folie) op 1 kV gedimensioneerd zijn.
Dus ook als er niets kapot gaat, is het niet veilig.
Trouwens, boven de 800V zal je zeker komen. En dat is de maximale MPP spanning.
Daar overheen gaan kan tot random uitvallen leiden (schade: gemiste winteropbrengst).
Mijn persoonlijke overtuiging is dat het net niet kan, ook omdat de isolatieafstanden in ál de componenten (DC schakelaars, MC4 stekkers, kabelisolatie, junction box, EVA folie) op 1 kV gedimensioneerd zijn.
Dus ook als er niets kapot gaat, is het niet veilig.
Trouwens, boven de 800V zal je zeker komen. En dat is de maximale MPP spanning.
Daar overheen gaan kan tot random uitvallen leiden (schade: gemiste winteropbrengst).
[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 04-07-2016 21:43 ]
Als het -10 wordt en er is heel veel zon dan is je omvormer stuk. Maar wat Proton idd zegt, de rest is er ook op gebaseerd dat 1 kV de grens is.
Beter 3 strings van 18 panelenNhz schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:25:
Goed, korte vraag. Installatie met 2 strings van 27 panelen (oost-west, hellingshoek circa 50gr.). Een string geeft een Voc bij -10gr van 1094v. De Omniksol heeft een max van 1000v.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Inderdaad, bouw er maar een zuiddak bij
Oeps....
overheen gelezen....
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
2x 13 en 2x 14 kan wel op ieder een eigen mpp.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Als ik de datasheet van de 13k lees heeft 1 MPPT een max van 11A, te weinig om strings parallel te doen. De andere lust wel 22A.
Ik heb het vanavond bij 1 paneel van JA Solar (JA Solar JAM6-60-265 BK(SE)) uitgeprobeerd om om SafeDC uit te schakelen en dat werkte. Het paneel kan dan dus gebruikt worden icm andere omvormers.
Dit kan interessant zijn voor mensen die ze nog (tijdelijk) met een ander merk omvormer willen combineren om dan eventueel later alsnog een SolarEdge omvormerte installeren.
Info:http://www.solaredge.com/...optimizer/smart-modules#/
Ik heb eventueel een SolarEdge key te leen om ze om te zetten.
Dit kan interessant zijn voor mensen die ze nog (tijdelijk) met een ander merk omvormer willen combineren om dan eventueel later alsnog een SolarEdge omvormerte installeren.
Info:http://www.solaredge.com/...optimizer/smart-modules#/
Ik heb eventueel een SolarEdge key te leen om ze om te zetten.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
1 ltr met een knaken waterkokerverbruikt bij mij 0.108 kWh (€ 0.0205 )Joepla schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:38:
[...]
Kan het rapport nu niet helemaal doorlezen (en dat ga ik later ook niet doen), maar ik zie zo even snel dat een waterkoker toch wat minder energie nodig heeft om 1000 L water te koken dan een Quooker? Een Quooker Combi is wel weer efficienter.
Maar als je je waterkoker een beetje slim vult (dus niet helemaal vol als je 1 of 2 kopjes nodig hebt), wordt het verschil alweer heel veel kleiner.
De analyse ziet er wetenschappelijk uit, maar het (in mijn ogen) overdrijven van deze "overdose factor" geeft mij een Diederik Stapel gevoel...
Edit: Zie dat de analyse gemaakt is voor -en hoogstwaarschijnlijk dus betaald door- de firma die de Quooker produceert. Nu ook WC eend smaak in de mond..
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Hrmmm... dat lijkt me sterk.hrt schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:56:
1 ltr met een knaken waterkokerverbruikt bij mij 0.108 kWh (€ 0.0205 )
1 kilocalorie = 4184 joule. Zoveel heb je dus theoretisch gezien minimaal nodig om 1 gram water 1 graad te verwarmen. Je verwarmt het van 10-100 graden. Omrekenen naar kWh. Het theoretische minimum aan energie dat je nodig hebt is dus 0.1046 kWh.

Dat zou betekenen dat je echt een top waterkoker hebt gevonden.
Of er is dezelfde onderzoeksmethodiek gebruikt als door de "wetenschappers" van de Quooker-analyse
(wat voor resultaat wil de opdrachtgever graag zien -> hoe rekenen we hier naartoe)
Als je de meetfout van de apparatuur van hrt mee zou nemen (waaarschijnlijk een meter van Conrad oid?), dan kan het toch aardig kloppen. Je verwarmt relatief in korte tijd, dus de verliezen zijn niet erg groot.
(wat voor resultaat wil de opdrachtgever graag zien -> hoe rekenen we hier naartoe)
Als je de meetfout van de apparatuur van hrt mee zou nemen (waaarschijnlijk een meter van Conrad oid?), dan kan het toch aardig kloppen. Je verwarmt relatief in korte tijd, dus de verliezen zijn niet erg groot.
Voordeel is ook dat er in een waterkoker vrijwel geen verlies is. Het ding zet zeer efficiënt de stroom om in warmte. Energetisch is er vrijwel geen verlies. Water uit de kraan is in NL gemiddeld 13 graden, maar het eerste beetje vaak wat warmer omdat het tijd heeft gehad om op te warmen in de leidingen binnenshuis.
Ik denk dat die 0.108kWh nog best eens kan kloppen...
Even meer ontopic... Net deze site gevonden: http://pvs.kkopv.com/
Waarschijnlijk kennen jullie hem al wel, maar toch.. Kan je signatures & banners maken van je pvoutput. Heb hem nu ook op mijn eigen site staan: http://www.file-hunter.com
Ik denk dat die 0.108kWh nog best eens kan kloppen...
Even meer ontopic... Net deze site gevonden: http://pvs.kkopv.com/
Waarschijnlijk kennen jullie hem al wel, maar toch.. Kan je signatures & banners maken van je pvoutput. Heb hem nu ook op mijn eigen site staan: http://www.file-hunter.com
[ Voor 24% gewijzigd door TFHfony op 05-07-2016 10:19 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Met een kleinere hoek kom je verder, voordeel is dat er iets meer ruimte is omdat je dan onder de panelen van 30 graden uit komt en ze er niet strak tegen aan staan.Proton_ schreef op zondag 03 juli 2016 @ 17:00:
1000 kWh zal je niet redden met 1440 Wp op noord 30 graden, ongeacht de omvormer
Met 80cm brede panelen gaat dit makkelijker dan met 100cm en de spanning is dan vergelijkbaar.
Dan vraag ik me nog af of ik de extra frames misschien aan de huidige kan vastmaken aan de onderkant, het zou leuk zijn als ik dan geen extra ballast nodig heb
Wij beginnen binnenkort met het bouwen van ons huis, en ook hier komen (moeten
) PV panelen op.
Nu ben ik al langer aan het denken hoe ik dat ga doen, want ik blijf het niet mooi vinden op een huis.
Optie 1 is op het platte dak, nadeel is dat er wat schaduw is.
Optie 2 is achter in de tuin op een wal zetten.
Nu heeft mijn achterbuurman een hek om het weiland staan wat lijkt op onderstaand hek.
Hebben de PV panelen hier last van
Nu ben ik al langer aan het denken hoe ik dat ga doen, want ik blijf het niet mooi vinden op een huis.
Nu heeft mijn achterbuurman een hek om het weiland staan wat lijkt op onderstaand hek.

Ik heb toch al bij twee huizen een indak systeem gezien, liever gezegd dakpan vervangen door volledig zonnepanele,, en dan vind ik het toch wel stoe,, ook gelijk een duidelijk standpunt van ik ben goed voor milieu. Als ik een nieuw huis zou bouwen dan wist ik het welGrolsch schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:27:
Wij beginnen binnenkort met het bouwen van ons huis, en ook hier komen (moeten) PV panelen op.
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Op een plat dak kan je ze bijna nooit zien, tenzij je boven je gedeeltelijke platte dak nog een verdieping hebt.Grolsch schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:27:
Wij beginnen binnenkort met het bouwen van ons huis, en ook hier komen (moeten) PV panelen op.
[afbeelding]
Op een plat dak staan de panelen bij ons bijv. onder een hoek van 13 graden, ik kan maar een klein stukje zien van de frames waar ze op zitten als ik de straat in rij.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik prefereer altijd een opbouw systeem. Leuk dat dat het er 15 jaar wat strakker uit ziet, maar wil je het na die periode gaan vervangen voor iets anders, dan moet je nog maar eens zien wat je terug kan plaatsen. Daarnaast is de levensduur van een pannen dak toch een stuk langer dan een bak-systeem van kunststof.
Bedankt voor het meedenken, maar ik vind het niet mooireneeke1970 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:36:
[...]
Ik heb toch al bij twee huizen een indak systeem gezien, liever gezegd dakpan vervangen door volledig zonnepanele,, en dan vind ik het toch wel stoe,, ook gelijk een duidelijk standpunt van ik ben goed voor milieu. Als ik een nieuw huis zou bouwen dan wist ik het wel
Gelukkig maar dat we niet allemaal dezelfde smaak hebben, anders liepen we allemaal met dezelfde vrouw
Dat is dus ook een afweging voor ons, maar de platte daken die ik heb, daarvan staat er 1 op oost, en 1 op zuid, maar dan weer last van schaduw van het dak.Stef87 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:46:
[...]
Op een plat dak kan je ze bijna nooit zien, tenzij je boven je gedeeltelijke platte dak nog een verdieping hebt.
Op een plat dak staan de panelen bij ons bijv. onder een hoek van 13 graden, ik kan maar een klein stukje zien van de frames waar ze op zitten als ik de straat in rij.
Ik had al eerder wat tekeningen gepost in het vorige topic, maar voor de volledigheid hier nog een keer:
Het platte dak van onze "veranda" is dus 5100x4510
Het platte dak van onze "carport" is dus 6200x7000
Zie hieronder plattegrond

Zie hieronder de aanzichten

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 05-07-2016 16:00 ]
In principe hebben panelen "last" van alle beetjes schaduw. De hoeveelheid schaduw van zo'n hek met harmonicagaas zal op zich wel meevallen. Totdat de buurman bedenkt dat hij het mooier vindt als er klimop door zijn hekwerk groeit... Als je iets in je tuin zet zou ik er voor zorgen dat het een beetje hoogte heeft. Een caport, veranda of houtopslag.Grolsch schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:27:
[afbeelding]
Op het huis is verder het meest praktisch. Als het je voornamleijk om de EPC-verplichting gaat en het je niets uitmaakt wat ze opleveren zou ik ze op het platte dak leggen.
edit: Met plaatje erbij zou ik gewoon beide platte daken volplempen onder een minimale hoek (bijna plat). Niet optimaal qua opbrengst, maar levert je waarschijnlijk genoeg op om je eigen verbruik af te dekken. Als het mooi moet, dan moet het maar wat extra kosten.
[ Voor 10% gewijzigd door T-MOB op 05-07-2016 16:04 ]
Is een oost-west in zwarte paneel (toch) op het huis wellicht een optie?
Heb geen idee welke kleur je pannen krijgen
Heb geen idee welke kleur je pannen krijgen
2250 WP Zuid PVoutput

Vanmiddag zag ik op m'n nieuwe panelen ineens dit; is dit schade aan de panelen?
Het is absoluut geen schaduw.....
Sowieso is het slecht voor m'n OCD

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 05-07-2016 16:44 ]
Het lijkt een beetje op vocht tussen het glas en de cellen ...
Lijkt op een spiegeling, of misschien een vuil gedeelte. Kruip eens op het dak
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik begrijp je gedachte over een spiegeling maar dat is het imho niet. Verder heb ik nog een foto van afgelopen zondag waar het overduidelijk niet op te zien is. Op het dak kruipen? nee dat gaat hem niet wordenzonoskar schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 17:07:
Lijkt op een spiegeling, of misschien een vuil gedeelte. Kruip eens op het dak
Klinkt plausibel lijkt me ook niet echt gunstig voor de panelen. Verder is het wel vreemd dat de rest het niet laat zien.Speedy-Andre schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 17:05:
Het lijkt een beetje op vocht tussen het glas en de cellen ...
Heb sowieso de partij die dit heeft gelegd dezelfde foto gemailed.
[ Voor 31% gewijzigd door RodeStabilo op 05-07-2016 17:12 ]
Weespiegeling van iets anders? Als het vocht is (waardoor je je paneel kan weggooien) vind ik het nogal onmogelijk dat het ook in de linker onderpunt van je bovenste paneel zit en in een mooie lijn naar het paneel eronder loopt. Die zijn gescheiden dus dat is eigelijk onmogelijk....
Het kan condens zijn dat je krijgt met een groot temperatuurverschil, maar dat hoort niet te gebeuren.
Een lekkage langs de rand kan ook.
Vocht is idd niet goed, het zorgt voor corrosie en het geleidt stroom.
Je kan kijken of het na een zonnige dag weg is, maar als het nu verschijnt dan gebeurt dat later weer.
Je kan kijken of het na een zonnige dag weg is, maar als het nu verschijnt dan gebeurt dat later weer.
Morgen zou het beter moeten zijn dan nu dus ben ik benieuwd wat er dan te zien is. Als ik in m'n monitoring kijk zie ik geen abnormale verschillen (dit zijn wel toevallig de twee panelen die het minste opleveren vanwege schaduwval aan het einde van de dag).Speedy-Andre schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 17:21:
Het kan condens zijn dat je krijgt met een groot temperatuurverschil, maar dat hoort niet te gebeuren.
Ik zou niet weten wat er op zo'n vreemde manier zou moeten spiegelen. Ook als ik in een andere hoek er naar kijk verplaatst de 'schaduw' zich niet. Het lijkt echt iets onder de panelen te zitten.DRuw schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 17:17:
Weespiegeling van iets anders? Als het vocht is (waardoor je je paneel kan weggooien) vind ik het nogal onmogelijk dat het ook in de linker onderpunt van je bovenste paneel zit en in een mooie lijn naar het paneel eronder loopt. Die zijn gescheiden dus dat is eigelijk onmogelijk....
[ Voor 29% gewijzigd door RodeStabilo op 05-07-2016 17:27 ]
In de tuin plaatsen heeft als nadeel dat je de BTW niet terug kunt vragen, die teruggaafGrolsch schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:27:
[afbeelding]
geld enkel bij op het dak geplaatste systemen ( dus ook niet bij een indak of erf plaatsing )
Plaats je ze eerst op je dak, verplaats je ze daarna naar de gewenste locatie.PClop schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 17:44:
[...]
In de tuin plaatsen heeft als nadeel dat je de BTW niet terug kunt vragen, die teruggaaf
geld enkel bij op het dak geplaatste systemen ( dus ook niet bij een indak of erf plaatsing )
Dat is niet waar. Je kunt prima BTW terugkrijgen ook als het systeem niet op je dak ligt. Het gaat er om dat je alleen op je zonneinstallatie terug kunt vragen. Vervullen de panelen ook een andere functie (bijvoorbeeld als dakbedekking) dan vervallen de mogelijkheden tot teruggave. Dat is om te voorkomen dat er een keur aan producten op de markt komt waar een beetje PV in geintegreerd is om BTW te ontduiken.
Ik zou inderdaad ook kijken naar de geïntegreerde systemen die ook als dakbedekking dienst doen. Het is heel lelijk als je ze verkeerd combineert met dakpannen of als je de verkeerde soort neemt, maar er zijn inmiddels best wel veel verschillende kleuren en met verschillende randen. Er zijn volgens mij zelfs PV panelen op de markt die er uitzien als normale dakpannen, zoals http://www.zepbv.nl/ . Geen idee wat de prijs / rendement is overigens.Grolsch schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:58:
Bedankt voor het meedenken, maar ik vind het niet mooi![]()
Gelukkig maar dat we niet allemaal dezelfde smaak hebben, anders liepen we allemaal met dezelfde vrouw
Ik zie nog geen bruikbare antwoorden op mijn vragen betreffend een extra string (noord) parallel aan zuid of eventueel een andere opstelling die me geen vermogen aan panelen kost.
Mijn omvormer heeft nog ruimte voor meer stroom: 9,5A max en er mag 2650Wp op.
Als er een piek is bij 300V dc dan loopt er 7,3A, maar bij 252V (als het warm is) kan dat 8A zijn.
Het is dus de vraag of een extra string wel meer stroom oplevert omdat het vermogen begrensd wordt.
Bij warm weer zou het meer kunnen opleveren omdat de huidige string op zuid minder levert.
De marge is echter klein, ipv. 2kW continu kan het 2,08kW worden.
Echter zal de max wel eerder op de dag behaald worden en langer duren.
Bij noord/zuid denk ik aan 8 80cm brede panelen die 36V leveren (1440Wp)
Dan oost/west ...
Hier is denk ik meer evenwicht nodig tussen de 2 strings, ik kan niet 10x235Wp op west doen en 6x 265Wp op oost omdat de spanningen dan te ver uit elkaar liggen.
Dan zou ik nog meer 235Wp panelen moeten zoeken en bijv. 2x 8 stuks nemen (wat moeilijk fysiek past).
Waar ik bang voor ben is dat in de winter door schaduw de spanningen van de strings sterk uit elkaar liggen door veel schaduw op oost (hoge spanning) en veel minder op west (nominale spanning).
De string zonder schaduw is het sterkst, maar wat doet de mpp in zo'n situatie
Het liefst zou ik iemands set zien op pvoutput die een van de 2 mogelijkheden toepast
Mijn omvormer heeft nog ruimte voor meer stroom: 9,5A max en er mag 2650Wp op.
Als er een piek is bij 300V dc dan loopt er 7,3A, maar bij 252V (als het warm is) kan dat 8A zijn.
Het is dus de vraag of een extra string wel meer stroom oplevert omdat het vermogen begrensd wordt.
Bij warm weer zou het meer kunnen opleveren omdat de huidige string op zuid minder levert.
De marge is echter klein, ipv. 2kW continu kan het 2,08kW worden.
Echter zal de max wel eerder op de dag behaald worden en langer duren.
Bij noord/zuid denk ik aan 8 80cm brede panelen die 36V leveren (1440Wp)
Dan oost/west ...
Hier is denk ik meer evenwicht nodig tussen de 2 strings, ik kan niet 10x235Wp op west doen en 6x 265Wp op oost omdat de spanningen dan te ver uit elkaar liggen.
Dan zou ik nog meer 235Wp panelen moeten zoeken en bijv. 2x 8 stuks nemen (wat moeilijk fysiek past).
Waar ik bang voor ben is dat in de winter door schaduw de spanningen van de strings sterk uit elkaar liggen door veel schaduw op oost (hoge spanning) en veel minder op west (nominale spanning).
De string zonder schaduw is het sterkst, maar wat doet de mpp in zo'n situatie
Het liefst zou ik iemands set zien op pvoutput die een van de 2 mogelijkheden toepast
Je platte daken zijn beide prima; 's zomers komt de zon er wel overheen en 's winters is het niet zo spannend.Grolsch schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:27:
Achter het hek zou ik niet doen, om al eerder genoemde redenen.
[ Voor 38% gewijzigd door Proton_ op 05-07-2016 21:36 . Reden: verkeerde gequote ]
De liter spa water op kamertemperatuur voor de avond thee heeft hier 0,24kWh verbruikt... Relatief basic Electrolux waterkokerhrt schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:56:
[...]
1 ltr met een knaken waterkokerverbruikt bij mij 0.108 kWh (€ 0.0205 )
[ Voor 3% gewijzigd door nooberke op 05-07-2016 22:07 ]
"Mppt's parallel schakelen", daar haak ik toch even af met m'n beperkte elektrokennis. Gezien de afbeelding, wordt bedoeld: 1 string (al dan niet bestaande uit parallelle series) input op mppt1 + een set draden... eh, die rechter lus dus, geen idee wat daar gebeurt. Het lijkt alsof er 3*2 ingangen zijn (dus 3 MPPT's?)PClop schreef op zondag 03 juli 2016 @ 10:16:
[...]
Ik zou in jou geval naar 4 x7 gaan en beide mppt's parallel schakelen.
Je gaf eerder al aan dat je op die andere mpp al van 11 naar 14 (2x7) kon gaan.
[...]
Wellicht heeft deze materie te maken met specs van bepaalde omvormers die ik ook niet geheel snap, zoals:
Aantal inputs/MPPT's: 4/2 (kan parallel).
Bijv 2x4 SF170 parallel in 1 string (op 1 MPPT, V rond de 350V bij STC) snap ik. Dat dit met bijv 2 van zulke strings kan, beide op een eigen 2 MPPT, duidelijk. Totaal in het voorbeeld dus 16 panelen.
Maar wat zijn (algemeen of met hetzelfde voorbeeld) dan 4 inputs ofwel 'kan parallel'?
There's nothing moister than an oyster.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??