Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.373 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:14:
Ik ben aan het bekijken of ik misschien wat extra panelen op het dak kwijt kan.
De foto geeft hopelijk een idee van de opstelling (zie ook link naar pvoutput).

[afbeelding]

Ik heb 4 rijen op zuid, 2-3-3-2 met ongeveer 80cm tussen de rijen in.
Als het past wil ik er enkele panelen op noord bij plaatsen om +- 1000kWh per jaar te produceren.
Nu heb ik geen ervaring met noord, wat zou er nodig zijn?
Mijn omvormer is ondergedimensioneerd (2100W AC met 2350Wp erop) en heeft maar 1 mpp.
Een kleine omvormer erbij (met logging) zal denk ik nodig zijn.
kijk eens of je misschien 10 panelen naar zuid kunt leggen en dan 10 panelen parallel er bij kunt hangen op noord.
dan heb je geen extra omvormer nodig, maar wel een beetje aftopping (wat geen ramp is met panelen op noord.)

maar misschien kun je het wel ombouwen naar 8 op zuid en 8 op noord?
en dat nog steeds op de zelfde omvormer.

(ik weet dat het een diehl omvormer is maar niet welke?
nog dat ik je precieze panelen weet?
ik gok nu even dat het wel kan.)

edit:
2100W omvormer met 2350Wp is niet onderdimensioneren, maar dat is een afrondings-foutje. ;)
mijn 5,66kWp op een 3,3kW omvormer is pas onderdimensioneren. >:)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 28-06-2016 14:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 09:46

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

TFHfony schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:35:
[...]
Snel de PVoutput app op je telefoon installeren. Zie je altijd op je homescreen wat je opbrengst is ;)
En de "Low output alert" instellen in pvoutput. Zet dat ding op 10W, actief tussen 10:00 en 16:00 en je loopt een paar minuten opbrengst mis ipv een paar dagen.

Je kan evt. ook "Performance alert" gebruiken. Een systeem in je buurt kun je dan aanwijzen als referentie. Zodra de afwijking te groot wordt (óók instelbaar) krijg je eveneens een email. Geen idee hoe goed dit werkt, dit gebruik ik zelf niet.

Dit zijn nu juist die kleine features die pvoutput zo'n voorsprong geeft op de fabrieksportals.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

moet je dan een abonnement afsluiten?
ik kan maar 1 widget instellen zie ik (android)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

10 panelen op noord heb ik geen ruimte voor, een rij van 2 staat tegen de dakrand aan en ik denk dat ik het dak van de buren op ga als ik ze precies tegen de andere aan zet (rijen van 2 en 3).
Het is een Diehl 2100H, er kunnen 2 strings op maar wel op dezelfde mpp.
Voordeel van noord is dat ik daar geen schaduw heb, nadeel is dat zuid het wel heeft in de winter waardoor de mpp spanning vreemd zal zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:48:
10 panelen op noord heb ik geen ruimte voor, een rij van 2 staat tegen de dakrand aan en ik denk dat ik het dak van de buren op ga als ik ze precies tegen de andere aan zet (rijen van 2 en 3).
Het is een Diehl 2100H, er kunnen 2 strings op maar wel op dezelfde mpp.
Voordeel van noord is dat ik daar geen schaduw heb, nadeel is dat zuid het wel heeft in de winter waardoor de mpp spanning vreemd zal zijn.
geen 2x10 dus, maar 2x8 dan wel lijkt mij.
(ik heb maar zeer beperkte info waar ik het mee moet doen.)

de mpp heeft er niet zoveel moeite mee als hij 2 verschillende spanningen krijgt.
is alleen verre van optimaal, maar daar heb je pas last van als hij toch al meer W heeft als hij kan verwerken.
dus niet een groot probleem.
(het is een lompe oplossing, maar ook lompe oplossingen werken.)

oke de 2100H, het is wel veel Wp voor hem, maar goed het is ook nog noord dus ik denk dat hij het wel haalt.
later nog vervangen voor een zwaardere omvormer?
en nu gewoon 6/8x 290/315Wp panelen bij hangen en gewoon op de zelfde omvormer.
het is niet een mooie technische oplossing, maar werken doet het wel.
lekker goedkoop en straks een nieuwe omvormer.

edit:
ik zou gewoon 8x315Wp scooren, en die op zuid zetten.
dan de oude panelen op noord en parallel hangen.
de 2 panelen die over blijven op het schuurtje met een duo micro omvormer of zo.
later als er weer meer geld is een omvormer scoren met 2x een mpp en volle bak scoren. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 28-06-2016 15:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

8 gangbare panelen met kabels en beugels is niet goedkoop en de schuur is te klein voor 2 panelen.
Misschien kan ik beter een restantje met beugels scoren voor noord.
Niet iedereen schudt even €2-3K uit z'n mouw :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Begint er helaas serieus uit te zien, schade aan zonnepanelen Someren, Asten, Luyksgestel etc. (NB). Heb nu al 11 cases op foto's en filmpjes, ziet er niet best uit voor andere installs in zelfde gebied. :'(

Zie links in:

http://www.polderpv.nl/zo...pers.htm#oeps_hagelballen

Komt nog bijkomende probleem bij, zelfs al is er géén visuele schade, kan er best interne schade aan cellen zijn opgetreden vanwege de enorme klappen die alle dakbedekking in dat rampgebied heeft ondervonden tijdens die supercell mega-hagelbui (denk aan microcracks).

Mocht je info hebben over andere getroffen zonnestroom installaties (wie weet, zelfs tot in N. Limburg aan toe, alleen heb ik daar nog niets van vernomen), gaarne seintje (kan naar info at polderpv punt nl aan elkaar geschreven), bij voorkeur met foto en/of details. Thx.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
mgroen81 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 21:51:
[...]

Wel interessant zijn de JA Solar panelen die de optimizers al ingebouwd hebben. Een stuk goedkoper dan een zelfde paneel en een losse optimizer.
P300 Power Optimizer. euro 39,82
JA Solar JAM6-60-270 BK. euro 207,90
JA Solar JAM6-60-265 BK(SE). euro 221,28
Jammer alleen dat zowel JAsolar als SolarEdge geen keiharde uitspraken wil doen wat er in geval van een kapotte optimizer/kapot paneel gaat gebeuren en 1 van de twee is er niet meer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 20:24
No Hands schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 18:11:
[...]

Jammer alleen dat zowel JAsolar als SolarEdge geen keiharde uitspraken wil doen wat er in geval van een kapotte optimizer/kapot paneel gaat gebeuren en 1 van de twee is er niet meer.
Ja er is altijd wel iets. Ze worden iig donderdag bezorgd. Als er al eens eentje stuk gaat draait het systeem gewoon door of vervang je hem voor een andere. Ik heb straks genoeg overcapaciteit.
Kan niet wachten om ze op het dak te leggen.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:37
mgroen81 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 19:39:
[...]

Ja er is altijd wel iets. Ze worden iig donderdag bezorgd. Als er al eens eentje stuk gaat draait het systeem gewoon door of vervang je hem voor een andere. Ik heb straks genoeg overcapaciteit.
Kan niet wachten om ze op het dak te leggen.
Waarom stellen die verrekte PV-boeren je geduld toch altijd zo op de proef hè? :+

Mocht je nog iets met custom logging van je SolarEdge omvormer willen doen, lees deze post even terwijl je wacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:28:
crap, zag sinds de 26e geen output meer op PVOutput blijkt er een schoen gevallen te zijn in de meterkast die de PV groep uitgezet heeft 8)7 |:(
Hmmmmm, zo herkenbaar, een schoenenrek in de meterkast... ;)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Dat hoort in de schuur, meterkast is voor meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 20:24
Jerrythafast schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 20:48:
[...]

Waarom stellen die verrekte PV-boeren je geduld toch altijd zo op de proef hè? :+

Mocht je nog iets met custom logging van je SolarEdge omvormer willen doen, lees deze post even terwijl je wacht ;)
Bedankt voor deze tip. als Tweaker ben ik uiteraard zeer geintersseeerd hierin.
Update: niet zo makkelijk als ik gehoopt had... :9
Maar ik ga wel proberen de key te onderscheppen. Ik zie dat je er al behoorlijk wat tijd in gestoken hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door mgroen81 op 29-06-2016 02:59 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Bij mij wordt vandaag een solaredge geinstalleerd en 10 JASolar panelen. Ik ben niet zo'n tweaker, maar wel geinteresseerd in mooie data! Wordt ergens uitgelegd hoe ik de key kan onderscheppen? Wireshark of tcpdump zeggen mij niets, ben ik bang...

beste groet, blauweaf

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Welke key wil je onderscheppen? Evt. kun je via de solaredge api je eigen data weer ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://solarmagazine.nl/...leneigenaren-bevat-fouten

Eigen Huis en Gaslicht.com: 1 op de 6 energierekeningen zonnepaneleneigenaren bevat fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Uit dit bericht:
https://gathering.tweaker...message/46824739#46824739
blijkt dat je een key moet onderscheppen om later volledig toegang te houden tot de Solaredge data. Of begrijp ik dat verkeerd? Ik inmiddels Wireshark geinstalleerd, maar daar kan zo veel mee, dat ik even de weg niet meer weet.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:33:
8 gangbare panelen met kabels en beugels is niet goedkoop en de schuur is te klein voor 2 panelen.
Misschien kan ik beter een restantje met beugels scoren voor noord.
Niet iedereen schudt even €2-3K uit z'n mouw :/
je ziet veelste veel dingen die er niet zijn.
ik haal maar met veel moeite de €2k ;)
(en je gaat die €2k zoizo betalen, zij het nu aan pv zij het aan je energie maatschappij.
het verschil is alleen maar tijd.)

zoizo als die 2 niet naar het schuurtje kunnen dan heb je maar 6 panelen nodig voor 2x8 op de diehl. ;)
is de goedkoopste oplossing die tussen de €1-3K valt.
270Wp/285Wp paneel van 215€ + 25€ plat dak montage. (inc BTW)
ik pak echt niet het goedkoopste paneel. ;)
(je kunt verschillende Wp panelen gewoon combineren, geen probleem zolang de techniek maar het zelfde is, maar ik weet niet wat je hebt dus ik gok.)

nadeel van de 6 nieuwe panelen optie tegen over de 8 is dat je dan straks niet een leuke kunt maken met 2 mpp's zonder verschillende panelen in een string te hebben.
dus ik zou de duurdere variant pakken, zodat het goed is voor nu en voor de toekomst.
niet dat je straks weer een keer moet gaan klungelen en daardoor nog duurder word.
(heb je het geld nu niet, ga dan maar sparen.
hou gewoon het geld opzij wat je nu met de huidige panelen verdiend dan gaat het snel zat. ;) )

(los van dit alles, als je een huis koopt moet je zoizo per jaar een €2-3K opzij kunnen zetten voor calamiteiten aan het huis.
anders had je het huis niet moeten kopen.
maar goed dit is maar een persoonlijke mening.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
ok, zo nauwkeurig hoef ik die data niet echt.
Op het plan staat wel nog om de Solaredge eens serieel te gaan uitlezen met een andere Pi, maar dat ligt nog op de plank. Ik heb wel alle spullen al in huis (serieel interface voor Pi en kabel voor de omvormer).

Grootste nadeel van de Api is dat die ongeveer een kwartier achterloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

migjes schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:31:
[...]

je ziet veelste veel dingen die er niet zijn.
ik haal maar met veel moeite de €2k ;)
(en je gaat die €2k zoizo betalen, zij het nu aan pv zij het aan je energie maatschappij.
het verschil is alleen maar tijd.)

(los van dit alles, als je een huis koopt moet je zoizo per jaar een €2-3K opzij kunnen zetten voor calamiteiten aan het huis.
anders had je het huis niet moeten kopen.
maar goed dit is maar een persoonlijke mening.)
Stroom wordt alleen maar goedkoper, dus elke investering haal je er steeds later uit.
Salderen duurt t/m 2020 en daarna is het onzeker wat er mee gaat gebeuren.

Ik licht het nog extra toe, die 1000kWh is wat ik nu in 2 airco's stop ipv de cv te gebruiken.
Momenteel kost 1000kWh al minder dan €200 per jaar en de huidige panelen 'terugverdienen' duurt nu al langer door de lagere stroomprijs (al denk ik dat 2020 haalbaar is).

Dat andere punt is de reden dat mijn budget klein is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Speedy-Andre schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:43:
[...]

Stroom wordt alleen maar goedkoper, dus elke investering haal je er steeds later uit.
Al haal je het er niet uit met Salderen, met je reductie van je energie rekening haal je de kosten er toch wel uit? :p.

Als ik zie wat de gemiddelde offertes doen de bedrijven is het waanzin.
Gisteren zelf een opzet gemaakt met 9 panelen van Yingli YL 275D-30B 275Wp + Growatt 3000TL kom ik op €2516 de rest is rond de 300 aangezien ik de spullen zelf kan regelen :)

Kom ik op €2816 inclusief btw ipv 3963 euro inclusief plaatsen :p.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

Ik licht het nog extra toe, die 1000kWh is wat ik nu in 2 airco's stop ipv de cv te gebruiken.
Momenteel kost 1000kWh al minder dan €200 per jaar en de huidige panelen 'terugverdienen' duurt nu al langer door de lagere stroomprijs (al denk ik dat 2020 haalbaar is).

Dat andere punt is de reden dat mijn budget klein is :P
het glas is half leeg of is half vol.
maar wat de toekomst doet is altijd onzeker.
het stoppen van salderen is een onzekere factor, maar hoeft niet eens nadelig te zijn.

de vervangende regeling is al voor 98% het zelfde, die is flink omhoog gekrikt.
en zonder salderen kan het dan wel eens leuk worden om in over productie te gaan.
dat is eigenlijk met salderen een moeilijke, maar met de nieuwe regeling een mogelijkheid. ;)
maar alles is een kristallen bol met veel onzekerheid.

tot zover het salderings-gedeelte dat gaat over het belasting stukje.
zonder de belasting hebben we nu een hele goedkope stroom prijs, hij gaat ruim onder de 5ct.
maar dat komt voor een groot gedeelte door de lage olie prijs, daardoor zijn kolen ook goedkoop.
maar de kolen centrales gaan dicht en men verwacht daardoor een stijging door voor de stroom prijs. (ik zelf heb mijn twijfels of hij wel omhoog gaat, maar goed)

en ik zie al in je logging dat je een +/-1300€ hebt gespaard (een +/-6600kWh). ;)
paneel prijs is ook nog aardig gedaald, dus niet piepen maar doen zolang het nog kan. >:)
(een nieuwe omvormer is niet nodig, en zoals je ziet komt wetsteyn nog niet aan jouw bedragen zelfs inc BTW en met omvormer en zelfs 9 panelen, je zoekt spijkers op laag water.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb al 8,2MWh opgewekt, dat export ding moet je maar niet op letten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

wetsteyn schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:53:
[...]

Al haal je het er niet uit met Salderen, met je reductie van je energie rekening haal je de kosten er toch wel uit? :p.

Als ik zie wat de gemiddelde offertes doen de bedrijven is het waanzin.
Gisteren zelf een opzet gemaakt met 9 panelen van Yingli YL 275D-30B 275Wp + Growatt 3000TL kom ik op €2516 de rest is rond de 300 aangezien ik de spullen zelf kan regelen :)

Kom ik op €2816 inclusief btw ipv 3963 euro inclusief plaatsen :p.
Dat bedrag kan ik dus niet even uit m'n mouw schudden zonder andere dingen te laten :>
Ik ga eens bekijken wat ik met een klein aantal panelen op noord kan bereiken en hoe dat de huidige prestaties gaat beïnvloeden (2 ongelijke strings op 1 mpp)..
Hoe minder panelen, hoe minder steunen en kabels er nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-01 09:53
Sry voor de late reactie maar was erg druk.
Ik dacht dat ik er wel redelijk uit was maar sla nu toch weer aan het twijfelen.

Wat ik nu besloten heb is om eerst mijn zuidak zo vol mogelijk te leggen met JA Solar 290wp of SF 170wp. Later, wanneer ik goed inzicht heb in mijn gestegen verbruik, ga ik het systeem uitbreiden. Mag ik jullie vragen om nog wat verder met mij mee te denken. Hiervoor heb ik een aantal foto`s gemaakt van mijn zuid dak en mijn platte dak welke ik later wil gebruiken voor uitbreiding (al wil ik ook de ruimte houden voor een zonneboiler.

https://www.dropbox.com/home?preview=IMG_2459.JPG
https://www.dropbox.com/home?preview=IMG_2466.JPG
https://www.dropbox.com/home?preview=IMG_2463+(1).JPG
https://www.dropbox.com/home?preview=IMG_2470.JPG

Klopt het dat een solaredge omvormer zonder efficiency verlies te groot gekocht kan worden om na enige tijd meer panelen eraan te hangen. Dit is dan mogelijk de beste optie (en kan ik lekker alle panelen monitoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:07

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
CDarwin schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 08:53:
Ik dacht dat ik er wel redelijk uit was maar sla nu toch weer aan het twijfelen.

Wat ik nu besloten heb is om eerst mijn zuidak zo vol mogelijk te leggen met JA Solar 290wp of SF 170wp. Later, wanneer ik goed inzicht heb in mijn gestegen verbruik, ga ik het systeem uitbreiden. Mag ik jullie vragen om nog wat verder met mij mee te denken. Hiervoor heb ik een aantal foto`s gemaakt van mijn zuid dak en mijn platte dak welke ik later wil gebruiken voor uitbreiding (al wil ik ook de ruimte houden voor een zonneboiler.

https://www.dropbox.com/home?preview=IMG_2459.JPG
https://www.dropbox.com/home?preview=IMG_2466.JPG
https://www.dropbox.com/home?preview=IMG_2463+(1).JPG
https://www.dropbox.com/home?preview=IMG_2470.JPG

Klopt het dat een solaredge omvormer zonder efficiency verlies te groot gekocht kan worden om na enige tijd meer panelen eraan te hangen. Dit is dan mogelijk de beste optie (en kan ik lekker alle panelen monitoren).
Kijk ff hier, kun je zelf je conclusie trekken.

http://www.solaredge.com/..._inverters_efficiency.pdf

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ligt het aan mij, maar de foto's openen in mijn eigen dropbox home folder, dus ik kan ze niet zien.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

zonoskar schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:45:
[...]

Ligt het aan mij, maar de foto's openen in mijn eigen dropbox home folder, dus ik kan ze niet zien.
Same here. Kan ook geen Dropbox dingen openen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:07

Twan V

...en er stralend uitzien

[...]

Wat ik nu besloten heb is om eerst mijn zuidak zo vol mogelijk te leggen met JA Solar 290wp of SF 170wp. [...]
Ik denk dat ik er ook uit ben.

Gisteren op de bonnefooi een kop koffie gedaan bij een zonnepanelenboer hier in de regio, goed gesprek gehad (meer informatief dan commercieel, daar houdt BillsGate wel van :) ). Vandaag al een offerte in de bus.

Ze hebben een leuke oplossing bedacht op de uitdagingen bij ons (rond dak, grote dakkapel): 6 panelen (3x2) landscape tegen de nok van het dak / op het dak van de dakkapel en 7 panelen op het platdak op de uitbouw (boven de keuken/garage). Zij kwamen ook met JA Solar 270wp of 290wp, met SE optimizers op een SE omvormer.

Nou alleen nog de WAF regelen O-)

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twan V schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:03:
[...]

Ik denk dat ik er ook uit ben.

Gisteren op de bonnefooi een kop koffie gedaan bij een zonnepanelenboer hier in de regio, goed gesprek gehad (meer informatief dan commercieel, daar houdt BillsGate wel van :) ). Vandaag al een offerte in de bus.

Ze hebben een leuke oplossing bedacht op de uitdagingen bij ons (rond dak, grote dakkapel): 6 panelen (3x2) landscape tegen de nok van het dak / op het dak van de dakkapel en 7 panelen op het platdak op de uitbouw (boven de keuken/garage). Zij kwamen ook met JA Solar 270wp of 290wp, met SE optimizers op een SE omvormer.

Nou alleen nog de WAF regelen O-)
Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien op zo een franse kap. 1 meter breed (hoog eigenlijk) is dan al vrij breed in landscape.

Helaas is TSMC niet goed meer te verkrijgen, lekker smal paneeltje was dat.
http://www.secondsol.de/h...ige,9414,TS-150C1-ARC.htm

Dan heb je deze nog, maar erg weinig wp: (wel lekker cheap)
https://www.gebruiktezonn...uct=25&controller=product
Misschien is dat toch nog een optie op de franse kap, en op je platdak gewone panelen?
Never mind, er zijn er maar een paar op voorraad. :/

Beetje zoeken levert dit op:
http://www.secondsol.de/h...bniss,2758569ed68a48d.htm

maar weinig wp per m2

Dan heb je nog 808 breed:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-172-euro-sunsolar/
of
http://shop.winkelman-zon...-N245%20SJ25%20245Wp.html
Relatief veel wp per m2

Met 4x SF heb je ook geen optimizers nodig. (5028 lang, 977 breed in landscape)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2016 20:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:40
Hier ook begonnen aan een PV avontuur, die nu al op een soap begint te lijken. Na verschillende adviseurs over de vloer gehad te hebben in zee gegaan met Energie wonen. Mooie offerte en snelle levertijd. Afgelopen maandag werd het geheel bezorgd precies na de beloofde 10 dagen (ga het zelf leggen).
- Click fit rails voor 5x 3 en 1x 5 panelen
- 20x SF170wp panelen
- Goodwe 3600 omvormer

Tot zo ver alles ok, op 1 rails na, die had 2x 3 panelen lang moeten zijn, maar bleek 1x6 gezaagd. Dit werd keurig gecorrigeerd door de volgende dag de juiste rails te leveren.
MAAR, nu blijkt dat click fit helemaal niet geschikt is voor mijn dak, of eigenlijk mijn pannen. De haak van click fit komt niet ver genoeg onder de pannenlat (slechts 1 a 2 cm) en dat is onvoldoende om te voorkomen dat mijn pv systeem komende herfst airborn gaat met een beetje wind. Veel meer dan "we zijn er mee bezig" en "verwacht niet een korte termijn" heb ik nog niet gehoord van de leverancier. Esdec (fabrikant click fit) ook gemaild met foto's, ook zij geven geen reactie.

Kortom: als je zelf gaat leggen, maar ook als je laat leggen, zorg er voor dat je zeker weet (of je adviseur) dat click fit op je dak past.

Mijn pannen/ haken:

https://www.dropbox.com/s...AACRtiv3FilIlrjwWeG4TxeRa

To be continued....

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Even ter info :
Het zal voor sommige mensen schitterend werken, maar ik kan die Dropbox linkjes niet openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:06

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Waterpower schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:45:
Hier ook begonnen aan een PV avontuur, die nu al op een soap begint te lijken. Na verschillende adviseurs over de vloer gehad te hebben in zee gegaan met Energie wonen. Mooie offerte en snelle levertijd. Afgelopen maandag werd het geheel bezorgd precies na de beloofde 10 dagen (ga het zelf leggen).
- 20x SF170wp panelen
- Goodwe 3600 omvormer

Tot zo ver alles ok, op 1 rails na, die had 2x 3 panelen lang moeten zijn, maar bleek 1x6 gezaagd. Dit werd keurig gecorrigeerd door de volgende dag de juiste rails te leveren.
MAAR, nu blijkt dat click fit helemaal niet geschikt is voor mijn dak, of eigenlijk mijn pannen. De haak van click fit komt niet ver genoeg onder de pannenlat (slechts 1 a 2 cm) en dat is onvoldoende om te voorkomen dat mijn pv systeem komende herfst airborn gaat met een beetje wind. Veel meer dan "we zijn er mee bezig" en "verwacht niet een korte termijn" heb ik nog niet gehoord van de leverancier. Esdec (fabrikant click fit) ook gemaild met foto's, ook zij geven geen reactie.

Kortom: als je zelf gaat leggen, maar ook als je laat leggen, zorg er voor dat je zeker weet (of je adviseur) dat click fit op je dak past.

Mijn pannen/ haken:

To be continued....
Ik zou in ieder geval dit weekend een aangetekende brief naar de installateur sturen waarin je hem verantwoordelijk houdt voor alle (gevolg-) schade mocht er iets gebeuren. Ook in de zomer kan het stormen...
Daarnaast zou ik hem in gebreke stellen en hem 14 dagen geven om het correct op te lossen.
Heb je alles al betaald?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denk niet dat het zozeer aan de clickfithaken ligt, maar aan de dakpannen.
Die steken nogal ver uit boven de panlat, zo te zien op de foto's
Om welke pannen gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Atomic2005 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:01:
Even ter info :
Het zal voor sommige mensen schitterend werken, maar ik kan die Dropbox linkjes niet openen.
Kan ze wel zien maar niet linken, tweakers stopt er dan mee.

Deze site werkt zo mooi
https://afbeeldinguploaden.nl

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterpower
TFHfony schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:03:
[...]

Ik zou in ieder geval dit weekend een aangetekende brief naar de installateur sturen waarin je hem verantwoordelijk houdt voor alle (gevolg-) schade mocht er iets gebeuren. Ook in de zomer kan het stormen...
Daarnaast zou ik hem in gebreke stellen en hem 14 dagen geven om het correct op te lossen.
Heb je alles al betaald?
Nog niet alles betaald nee. In hun voorwaarden staat natuurlijk dat ze niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor gevolgschade. Ik wacht tot morgenmiddag met een dergelijke brief of mail inderdaad. Jammer dat het zo moet, ik hoop nog op een mooie mail morgen, of misschien wel een belletje dat ze morgen avond een nieuw montagesysteem komen brengen :)
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:18:
Denk niet dat het zozeer aan de clickfithaken ligt, maar aan de dakpannen.
Die steken nogal ver uit boven de panlat, zo te zien op de foto's
Om welke pannen gaat het?
Ik mag toch hopen, dat een adviseur die bij je thuis komt een passend montagesysteem voor een dak adviseert en levert. Of het aan de haken of aan de pannen ligt is een kip en ei verhaal. Het gaat om imerys (huguenot) h10 pannen.
Rol-Co schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:18:
[...]

Kan ze wel zien maar niet linken, tweakers stopt er dan mee.

Deze site werkt zo mooi
https://afbeeldinguploaden.nl
Thanks! Foto's op die manier:
https://afbeelding.im/v7nqadQB
https://afbeelding.im/M25aEKDt

Die werken bij mijzelf niet trouwens op een Firefox iOS browser...

[ Voor 38% gewijzigd door Waterpower op 30-06-2016 22:40 ]

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Niets aantrekken van die algemene voorwaarden en toch aansprakelijk stellen voor eventuele gevolgschade...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterpower
TFHfony schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:43:
Niets aantrekken van die algemene voorwaarden en toch aansprakelijk stellen voor eventuele gevolgschade...
Even voor de duidelijkheid, ik heb de panelen er uiteraard niet geïnstalleerd op deze manier. Ze staan nu met z'n allen in huis te trappelen om te mogen zonnebaden, maar dan wel op een stevige constructie. Dus de enige schade die ik heb zijn de dagen dat ze in huis staan en dus niks opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
Gewoon vaste haken nemen, zo lang zijn ze er denk ik niet, dan worden ze ook veel te zwak, buigen uit op zon lengte

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[b][message=47441747,noline]Waterpower schreef op donderdag 30 juni 2016 @

Thanks! Foto's op die manier:
https://afbeelding.im/v7nqadQB
https://afbeelding.im/M25aEKDt

Die werken bij mijzelf niet trouwens op een Firefox iOS browser...
Hier werken ze ook niet, je moet de afbeelding bij afbeeldingen upload even rechtermuis en openen in nieuwe pagina, dan de link kopieeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

juni 2015 803 kwh
juni 2016 621 khw

wat een but maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Hier hetzelfde :-(
juni 2015 470
juni 2016 342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Atomic2005 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 12:01:
[...]

Same here. Kan ook geen Dropbox dingen openen.
Ik gebruik imgur.com uploaden linkje copieren (voor messages boards) in je bericht pasten thats it.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Waterpower schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:50:
[...]

Even voor de duidelijkheid, ik heb de panelen er uiteraard niet geïnstalleerd op deze manier. Ze staan nu met z'n allen in huis te trappelen om te mogen zonnebaden, maar dan wel op een stevige constructie. Dus de enige schade die ik heb zijn de dagen dat ze in huis staan en dus niks opleveren.
Aha, my bad... had ik niet begrepen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 07:45:
juni 2015 803 kwh
juni 2016 621 khw

wat een but maand
Volgens weerman 25 zon uur minder afgelopen maand. Dus dat verklaard een hoop. Kom ik nog goed weg met 1400kWh.
Heb geen vergelijk vorig jaar helaas

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
Kan iemand ff checken of deze link wel werkt? Thx

https://afbeeldinguploaden.nl/image/mMHoZxco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
[...]

Het soort dakpannen op je dak wijkt af van de gangbare dakpannen. Heeft de leverancier de dakpannen goed bekeken en/ of heb je zelf aangegeven dat dit een ongewoon pannensoort is? Dit is belangrijk voor het bepalen van de schuldvraag.
De schuld direct bij de leverancier leggen werkt vaak contra-productief. Je wilt immers zonnepanelen op je dak en dan wil je geen tegenwerkende leverancier.

Is het niet mogelijk om de clickfit haken vast te schoeven? Gaatje erin en rvs schoefje in je dakbeschot. Het bevestigingssysteem blijft niet alleen vastzitten door de panlatten, maar ook door het gewicht van je dakpannen. Het waait er niet zomaar af.
Een andere mogelijk oplossing is het aanbrengen van een extra panlat, hier kan dan de haak onder geschoven worden. Of dat gaat kan ik moeilijk uit de foto's opmaken.

[ Voor 7% gewijzigd door drielp op 01-07-2016 10:36 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Werkt hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
Oke thx, ga ik zo ff in mijn pauze de foto`s ff uploaden.
Wordt zo langzamerhand gek van alle adviezen van de verschillende zonnepanelen leveranciers dat ik graag onafhankelijke meningen wil krijgen, wordt vervolgd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 07:45:
juni 2015 803 kwh
juni 2016 621 khw

wat een but maand
janne_nl schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 08:19:
Hier hetzelfde :-(
juni 2015 470
juni 2016 342
Daar hebben we een 'mijn productie bla' topic voor :)
Het zijn idd karige opbrengsten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

kun je ook een foto maken van het dak zelf, dan zien we te minste wat voor type het is. ;)

ik ben bang dat je geen click-fit moet gebruiken maar meer zoiets:
YouTube: Dachhaken Eco G mit Unterlegplatte
(dit had de leverancier wel mogen zien, maar ik kan hem de schuld niet geven, die zit tussen jullie in. ;) )

eigenlijk zou je Andre1973 moeten hebben, dat is de vaste poster hier met de meeste ervaring met veel verschillende daken, die herkent het vast wel en weet vast welk systeem je moet pakken. ;)
ik denk dat het schroeven word, maar misschien heb jij nog een alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fua
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:54

Fua

Deze week zijn de panelen geïnstalleerd. Nog bedankt daarvoor Marco!
Ook wil ik de medetweakers bedanken voor hun input.

Het systeem bestaat uit 20 Phono Solar PS270M-20/U op een SolarEdge 5000.
SolarEdge gekozen vanwege toekomstige dakkapel van de buren (en natuurlijk voor de logging)

Foto
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2i8gjnc.jpg

Link naar PVoutput (natuurlijk team tweakers gejoined)
http://pvoutput.org/list.jsp?sid=46701

Nu alleen nog wachten op de zon :*)

Fua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 09:46

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@Fua: ziet er strak uit, complimenten! Hopelijk wordt juli beter qua zonuren dan juni.

Het enige dat het NOG mooier zou maken, is als al je buren ook besluiten om alles vol te leggen ;)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@speedy andre,
idd via mijn productie topic is dit beter te bespreken.
wilde alleen maar aankaarten dat het behoorlijk tegen valt tov vorig jaar hopelijk mooie nazomer om de boel nog recht te trekken, en zo zie je maar weer wat een verschil een paar dagen slecht weer mee brengt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
Hier dan eindelijk de foto`s van mijn bitumen dak en de maten van mijn zuid dak. De maten voor het oost dak zal ik vanavond of morgen melden.
Zoals al eerder aangegeven wil ik graag tussen de 3900 en de 4200 kWh gaan op wekken, dit is mijn huidige verbruik en een beetje meer gezien de pas geïnstalleerde airco.
Voor de volledigheid nogmaals mijn gegevens in de vorm van zuid dak = pal zuid en 40 graden. met de info die ik nu heb ga ik waarschijnlijk kiezen voor JA Solar 290wp of SF 170wp.

Ik heb al diverse offertes maar krijg steeds andere adviezen en hoop van jullie dus wat meer "onafhankelijke" adviezen te krijgen, ben benieuwd!

https://afbeeldinguploaden.nl/image/1O4iIVyx
https://afbeeldinguploaden.nl/image/DmkeM268
https://afbeeldinguploaden.nl/image/kvG6utCo
https://afbeeldinguploaden.nl/image/1GDUt5YN

Ps er staan nog wat bomen voor het zuiddak maar die zaag ik om zodra de panelen erop liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
CDarwin schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:32:
Hier dan eindelijk de foto`s van mijn bitumen dak en de maten van mijn zuid dak. De maten voor het oost dak zal ik vanavond of morgen melden.
Zoals al eerder aangegeven wil ik graag tussen de 3900 en de 4200 kWh gaan op wekken, dit is mijn huidige verbruik en een beetje meer gezien de pas geïnstalleerde airco.
Voor de volledigheid nogmaals mijn gegevens in de vorm van zuid dak = pal zuid en 40 graden. met de info die ik nu heb ga ik waarschijnlijk kiezen voor JA Solar 290wp of SF 170wp.

Ik heb al diverse offertes maar krijg steeds andere adviezen en hoop van jullie dus wat meer "onafhankelijke" adviezen te krijgen, ben benieuwd!

https://afbeeldinguploaden.nl/image/1O4iIVyx
https://afbeeldinguploaden.nl/image/DmkeM268
https://afbeeldinguploaden.nl/image/kvG6utCo
https://afbeeldinguploaden.nl/image/1GDUt5YN

Ps er staan nog wat bomen voor het zuiddak maar die zaag ik om zodra de panelen erop liggen
JA of SF, het is maar net wat het handigste uit komt. ;)
JA heeft meer Wp per m2, dus kom je krap dan is dat meer opbrengst.
SF doet iets meer per Wp, maar wel niet heel veel Wp per m2. (prijs is dan weer wel leuk)
we hebben wel meer gegevens nodig om er iets van te zeggen.
(soms is een adres en opzoeken met google earth wel eens handig.)

mijn eerste indruk is dat het veel verschillende richtingen leggen en verschillende hoeken gaan worden.
dat kan, maar per richting heb je een mpp nodig of je maakt stringen parallel.
(SF maakt zoizo stringen parallel.
andere optie is gaan werken met solaredge of tigo, dat is een mpp per paneel.)

(onze adviezen zijn soms ook een beetje tegenstrijdig hoor, er zijn gewoon meerdere wegen naar rome en een niewbie kan dan soms de bomen in het bos niet meer zien.
maar heb rustig geduld, er is geen haast het lukt vast wel. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
Hoi Migjes, dank voor je snelle reactie. Welke info mis je nog? Kan ik hier gewoon mijn adres posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
In principe wil ik eerst het zuiddak vol leggen en alleen bij SF ook misschien wat op het oostdak in verband de benodigde wp`s. Platte dak laat ik voor nu nog leeg maar wilde het laten zien voor een goed overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
CDarwin schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:48:
Hoi Migjes, dank voor je snelle reactie. Welke info mis je nog? Kan ik hier gewoon mijn adres posten?
ik zie nu een aantal foto's maar weet niet van welke kant van het huis het is.
(adres is persoonlijk en soms ook gevaarlijk, installateurs lezen hier wel eens mee, en belangen verstrengeling is er zo. dus als je het doet sta sterk in je schoenen. ;) )
een paar foto's van een afstandje naar je huis helpt ook, dan hebben we meer overvieuw. ;)
CDarwin schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:51:
In principe wil ik eerst het zuiddak vol leggen en alleen bij SF ook misschien wat op het oostdak in verband de benodigde wp`s. Platte dak laat ik voor nu nog leeg maar wilde het laten zien voor een goed overzicht.
ik vind 2 of meer richtingen gebruiken altijd een slim plan.
je kunt dan meer Wp op een kleinere omvormer hangen, zonder dat de omvormer aftopt.
de hoogste opbrengst is dan niet op het zelfde moment.
zie mijn extreme voorbeeld van mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
dit is ook zo als je panelen schuin en platter maakt, dan wisselt het een beetje voor de zomer en voor de lente herfst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
Duidelijk.
Had de foto`s de naam van de windrichting gegeven maar zie nu dat dit niet in de link weer komt.
Dak zonder dakraam = zuid
Dak met dakraam = oost

Ik zal vanavond een paar afstand oto`s maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterpower
drielp schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:28:
[...]

Het soort dakpannen op je dak wijkt af van de gangbare dakpannen. Heeft de leverancier de dakpannen goed bekeken en/ of heb je zelf aangegeven dat dit een ongewoon pannensoort is? Dit is belangrijk voor het bepalen van de schuldvraag.
De schuld direct bij de leverancier leggen werkt vaak contra-productief. Je wilt immers zonnepanelen op je dak en dan wil je geen tegenwerkende leverancier.

Is het niet mogelijk om de clickfit haken vast te schoeven? Gaatje erin en rvs schoefje in je dakbeschot. Het bevestigingssysteem blijft niet alleen vastzitten door de panlatten, maar ook door het gewicht van je dakpannen. Het waait er niet zomaar af.
Een andere mogelijk oplossing is het aanbrengen van een extra panlat, hier kan dan de haak onder geschoven worden. Of dat gaat kan ik moeilijk uit de foto's opmaken.
Ik heb inmiddels met Esdec (click fit) gesproken en zij zeggen dat ik een stuk van de pan moet slijpen om het passend te maken. 80x pan slijpen ben ik niet van plan.

Aanbrengen extra panlat heb ik bekeken, maar gaat net niet passen vanwege de vorm van de pan.

Een gaatje in de haak maken heb ik ook bekeken, maar dan komt de haak te scheef te staan, te ver omhoog. Bovendien weet ik niet wat dat met de stevigheid van de haak doet en doe ik liever niet te veel aanpassingen aan het constructiesysteem.

De leverancier heeft even kort naar het dak gekeken, maar niet naar de pannen zelf. Ik wist tot dan toe niet dat ik bijzondere pannen had, waar dit systeem niet op zou passen. Daarom laat ik mij immers adviseren door een "professioneel en deskundig adviseur" zoals hun website aangeeft.

Betrokkene adviseur heeft inmiddels andere haken gevonden en zegt dat de meerprijs daarvoor 4 a 5 euro per haak gaat zijn. Dat maal 80 is dus 320 a 400 euro. Ik heb aangegeven dat ik een offerte heb gekregen voor een compleet systeem inclusief montagesysteem en dat ik daar dus niet mee akkoord ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Waterpower schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:16:
[...]

Ik heb inmiddels met Esdec (click fit) gesproken en zij zeggen dat ik een stuk van de pan moet slijpen om het passend te maken. 80x pan slijpen ben ik niet van plan.

Aanbrengen extra panlat heb ik bekeken, maar gaat net niet passen vanwege de vorm van de pan.

Een gaatje in de haak maken heb ik ook bekeken, maar dan komt de haak te scheef te staan, te ver omhoog. Bovendien weet ik niet wat dat met de stevigheid van de haak doet en doe ik liever niet te veel aanpassingen aan het constructiesysteem.

De leverancier heeft even kort naar het dak gekeken, maar niet naar de pannen zelf. Ik wist tot dan toe niet dat ik bijzondere pannen had, waar dit systeem niet op zou passen. Daarom laat ik mij immers adviseren door een "professioneel en deskundig adviseur" zoals hun website aangeeft.

Betrokkene adviseur heeft inmiddels andere haken gevonden en zegt dat de meerprijs daarvoor 4 a 5 euro per haak gaat zijn. Dat maal 80 is dus 320 a 400 euro. Ik heb aangegeven dat ik een offerte heb gekregen voor een compleet systeem inclusief montagesysteem en dat ik daar dus niet mee akkoord ga.
Inslijpen kan niet want dan dekt bovenste pan gat niet meer af.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 15:19

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Waterpower schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:45:
- 20x SF170wp panelen
- Goodwe 3600 omvormer

Mijn pannen/ haken:

To be continued....
Is het niet mogelijk om een tweede pannelat boven de lip van je dakpan te schroeven? Die dingen zijn de hoofdprijs niet en dan kan je wel verder. EVT kosten daarvan verhalen op de leverancier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

[..]

Grappig. Zijn fuckup mag jij betalen zeker.
Joh, dan haalt hij toch alles eraf en ga je naar een andere club?
HIJ komt zijn afspraken en verplichtingen niet na...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterpower
Rempage0611 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:59:
[...]

Is het niet mogelijk om een tweede pannelat boven de lip van je dakpan te schroeven? Die dingen zijn de hoofdprijs niet en dan kan je wel verder. EVT kosten daarvan verhalen op de leverancier...
Pannenlat had ik bekeken, past niet door vorm pan.
DRuw schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 17:11:
[...]

Nou het staat zelfs nog gewoon op zolder en een gedeelte in de woonkamer. Als hij niet met haken komt die passen voor de prijs van de offerte binnen een week, dan mogen ze het hele spul weer ophalen. Na betaling van de aanbetaling uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-08 10:28
Ik heb dat ook, gewoon een blokje hout er strak achter vast gezet.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Als zonnepanelen leverancier kun je niet op alles voorberied, hoe professioneel je ook bent. Van de honderden soorten pannen kan er onverwachts 1 zijn die je nog niet kent. Dan kun jij heel dwars geen zijn en roepen dat ze het maar regelen zonder extra kosten maar dat gaat denk ik niet werken. Hele zooi op laten halen en het ergens anders kopen lost ook niks op. Je hebt nu eenmaal aparte pannen en daardoor zul je ergens niet standaard en dus duurdere haken moeten kopen. Of dat nou bij Energie Wonen of een andere zonnepanelenboer is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Yep, ondernemersrisico heet dat.
Als ze een offerte maken en het valt allenmaal mee krijg je toch ook geen geld terug of wel?
Ik snap best coulance hoor maar als er een expert langs is gekomen hpid het toch echt op.
Sterker nog, als ze daar niet de moeite voor nemen hebben ze ook pech bij mij hoor.
Nogmaals, ik kan ook niet reclameren als het kwartje hun kant op valt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
DRuw schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 17:11:
[...]

Het volgende bedrijf zou wel eens dezelfde fout kunnen maken, en dan zit je weer. Of, zeker als je het zelf meldt over je dakpannen, een mooie meerprijs rekenen voor de speciale haken. Dus door je oorlogszuchtig op te stellen win je waarschijnlijk ook niet veel, tenzij je het als bluf bedoelt en hoopt dat de oorspronkelijke leverancier door de knieen gaat. Maar dan moet je alsnog hopen dat hij dan niet op een andere manier op deze job probeert te besparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
Zoals eerder gevraagd hier twee foto`s van mijn huis/dak van een afstand. Het dak zonder dakraam is mijn zuiddak, het dak met dakraam naast het balkon is oost.

https://afbeeldinguploaden.nl/image/fWEDt95f
https://afbeeldinguploaden.nl/image/iCLNBOeo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Zonder een discussie om principes voort te zetten, je hebt hier toch van die consumentenorganisaties of dergelijke voor?
Leg hun eens uit dat je een contract bent aangegaan en dat je meerwerk gepresenteerd krijgt buiten jouw controle noch verzoek om op basis van een vooraf geinspecteerde situatie en waarzonder niet aan het contract door verkoper voldaan kan worden. Kijken of ze vinden dat je moet betalen....
Ik ben echt niet op oorlogspad hoor maar voor 4 a 500 euro extra had ik mogelijk ook naar een ander gegaan omdat de prijzen niet veel uit elkaar liggen (was bij mij iig het geval voor het merendeel van mijn offertes) en of de andere clubs wel speciale steunen hadden gerekend is koffiedik kijken...
Maargoed, dit is mijn mening. Ieder mag prima zelf doen wat hij wil.
Ik kan een euro maar 1x uitgeven....
(ps ik ga er echt wel anders mee om als ik zzp-er heb of iemand van eneco bijvoorbeeld maar het gaat mij ook om het principe. Simpel zeggen dat ik een meerprijs krijg schiet bij mij verkeerd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
CDarwin schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:00:
Zoals eerder gevraagd hier twee foto`s van mijn huis/dak van een afstand. Het dak zonder dakraam is mijn zuiddak, het dak met dakraam naast het balkon is oost.

https://afbeeldinguploaden.nl/image/fWEDt95f
https://afbeeldinguploaden.nl/image/iCLNBOeo
Het lijkt me dat je op je westdak veel meer ruimte hebt dan op oost, dus waarom gebruik je dan je westdak niet liever :? Dan hoef je minder te puzzelen en kun je het netter leggen. Enige wat ik kan bedenken is dat er net buiten de foto een paar flinke bomen staan op west. (Heb je huis wel nog even geprobeerd op te zoeken op Street View... volgens mij heb ik wel het juiste huis gevonden maar dan zijn de foto's zwaar verouderd want de beplanting is totaal anders dan op jouw foto :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ook van belang: zijn het bomen in jouw tuin die je eventueel mag snoeien of ben je afhankelijk van gemeente of buren....?

[ Voor 3% gewijzigd door DRuw op 01-07-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
Westdak niet bruikbaar aangezien er op redelijk korte afstand een aantal bomen staan waar ik geen zeggenschap over heb.
De bomen die voor het zuiddak staan zijn met mijn kettingzaag binnen een uurtje weg.

Het is een beetje een gepuzzel maar wanneer ik het zuiddak zo vol mogelijk leg levert dat met de JA Solar 290wp (14 x 290 x 0,9 =) 3654 op.
Als ik voor de SF ga kan ik er 19 op het zuiddak kwijt en misschien 5 op het oostdak. Migjes attendeerde mij erop dat verschillende richtingen misschien wel goed zou zijn omdat je dan een kleinere omvormer kan kiezen en de opbrengsten meer over de dag verspreid. Dit komt dan op 19 + 5 x 170 x 0,9 =3672
Mogelijk dat de WAF bij de SF wat hoger is gezien de volledig zwarte panelen.

Optie met JA Solar kan met een "standaard" omvormer, denk zelf aan een steca of sma
Optie met SF wordt veelal geadviseerd om met de Solaredge te werken. Dit kan echter ook met een omvormer met 2 mmps.
Aangezien ik later nog 4 a 5 panelen op het platte dak wil plaatsten is de in de SF opstelling het toch verstandig om voor Solaredge te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Met sf moet je juist geen solaredge nemen maar een gewone normale omvormer. Sf zorgt dan voor schaduw management.
Ps een west dak levert ook op als zon uit zuiden komt, dus onder die bomen geen probleem, in de avond laat zul je last hebben maar dan is opbrengst toch al ver gedaald

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CDarwin schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 07:16:
Westdak niet bruikbaar aangezien er op redelijk korte afstand een aantal bomen staan waar ik geen zeggenschap over heb.
De bomen die voor het zuiddak staan zijn met mijn kettingzaag binnen een uurtje weg.

Het is een beetje een gepuzzel maar wanneer ik het zuiddak zo vol mogelijk leg levert dat met de JA Solar 290wp (14 x 290 x 0,9 =) 3654 op.
Als ik voor de SF ga kan ik er 19 op het zuiddak kwijt en misschien 5 op het oostdak. Migjes attendeerde mij erop dat verschillende richtingen misschien wel goed zou zijn omdat je dan een kleinere omvormer kan kiezen en de opbrengsten meer over de dag verspreid. Dit komt dan op 19 + 5 x 170 x 0,9 =3672
Mogelijk dat de WAF bij de SF wat hoger is gezien de volledig zwarte panelen.

Optie met JA Solar kan met een "standaard" omvormer, denk zelf aan een steca of sma
Optie met SF wordt veelal geadviseerd om met de Solaredge te werken. Dit kan echter ook met een omvormer met 2 mmps.
Aangezien ik later nog 4 a 5 panelen op het platte dak wil plaatsten is de in de SF opstelling het toch verstandig om voor Solaredge te gaan.
Nadeel van de gewone mono panelen is dat je veel panelen in 1 string nodig hebt, en dat is op een huis als dit vrij lastig, met SF heb je strings van 4-7 stuks op meerdere merken en typen omvormers.

Bij een huis als dit zou ik gaan puzzelen om wat het mooiste uit komt in aantal strings en dan kijken welke omvormer, begin met het kleinste dakvlak.

Voorbeeld:

Oost kan je er 8 kwijt
Zuid kan je er 16 kwijt
West kan je er 12 kwijt

Dan zou je een hoog voltage omvormer met 2 mpp moeten hebben die de 3x8 op 1mpp en 2x6 op de ander kwijt kan.
Omvormer grootte maakt niet zo veel uit, gewoon in de buurt van de totaal grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Mijn advies voor welke omvormer te kiezen:
*JA Solar alles op zuid --> Gewone stringomvormer, hoeft niks speciaals te worden.
*Meerdere richtingen JA Solar --> SolarEdge of omvormer met 2 MPPT's. Dat laatste kan wat lastig worden als je kleine strings hebt met te lage spanning.
*Solar Frontier --> Omvormer die van hoge voltages houdt (Steca's geloof ik?). Meerdere kleine strings (4 á 5 panelen) maken die even lang zijn. Strings die even lang zijn kunnen parallel op één MPPT. Door een oost-string en een zuid-string parallel te zetten op één MPPT pieken ze niet gelijktijdig en kun je je omvormer wat onder dimensioneren. (Maximaal 4 strings kunnen zonder meer parallel zoals Rol-Co hieronder aangeeft. Dat valt met diodeboxen nog wat te rekken geloof ik.)

Ik zou in jouw geval voor Solar Frontier gaan. Ik verwacht dat je met de relatief kleine SF paneeltjes de maffe vorm van je dak beter op een nette manier vol kunt leggen. De mogelijkheid voor korte strings parallel is ook erg handig als je een hoekje om gaat. En ik zou ze ook gewoon op je westdak leggen als je aan de zuidkant geen bomen hebt, pas in de namiddag als de zon echt aan het zakken is gaan de bomen aan de westkant van je huis meespelen maar dan is het meeste toch al binnen. En Solar Frontier doet het ook nog heel aardig met indirect licht.

[ Voor 5% gewijzigd door Jerrythafast op 02-07-2016 12:32 . Reden: Toevoeging: maximaal 4 strings parallel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jerrythafast schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 11:28:
Mijn advies voor welke omvormer te kiezen:
*JA Solar alles op zuid --> Gewone stringomvormer, hoeft niks speciaals te worden.
*Meerdere richtingen JA Solar --> SolarEdge of omvormer met 2 MPPT's. Dat laatste kan wat lastig worden als je kleine strings hebt met te lage spanning.
*Solar Frontier --> Omvormer die van hoge voltages houdt (Steca's geloof ik?). Meerdere kleine strings (4 á 5 panelen) maken die even lang zijn. Strings die even lang zijn kunnen parallel op één MPPT. Door een oost-string en een zuid-string parallel te zetten op één MPPT pieken ze niet gelijktijdig en kun je je omvormer wat onder dimensioneren.

Ik zou in jouw geval voor Solar Frontier gaan. Ik verwacht dat je met de relatief kleine SF paneeltjes de maffe vorm van je dak beter op een nette manier vol kunt leggen. De mogelijkheid voor korte strings parallel is ook erg handig als je een hoekje om gaat. En ik zou ze ook gewoon op je westdak leggen als je aan de zuidkant geen bomen hebt, pas in de namiddag als de zon echt aan het zakken is gaan de bomen aan de westkant van je huis meespelen maar dan is het meeste toch al binnen. En Solar Frontier doet het ook nog heel aardig met indirect licht.
Je kan niet eindeloos sf strings op 1 mpp zetten, 4 is wel maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Rol-Co schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 12:21:
[...]

Goed punt, heb het er nog even bij gezet. Ik heb in dit topic ook wel eens het begrip 'diodeboxen' voorbij zien komen, waarmee je wel meer dan 4 strings parallel zou moeten kunnen zetten. Maar hoe dat precies in elkaar steekt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Rol-Co schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 12:21:
[...]

Een klemmenstrook met diodes is goedkoper dan een setje Y-splitters, dus dat valt wel mee.
Scheelt ook weer MC4 stekkers trouwens :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 12:38:
[...]

Een klemmenstrook met diodes is goedkoper dan een setje Y-splitters, dus dat valt wel mee.
Scheelt ook weer MC4 stekkers trouwens :)
Eens! Maar dan moet je ook wel de materie snappen, en dat kan vast niet iedereen. Het is gewoon veel makkelijker om een dual mpp omvormer aan te schaffen bij 4 of meer strings, dan kan je ook verschillende aantallen panelen per string kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Juni 2015: 1318kWh
Juni 2016: 934kWh

:? :? :? :'(

[ Voor 20% gewijzigd door paulv1973 op 02-07-2016 16:07 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:06:
Juni 2015: 1318kWh
Juni 2016: 934kWh

:? :? :? :'(
Ach keertje minder uit eten. Nog proficiat hè papa d:)b

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:28:
[...]

Ach keertje minder uit eten. Nog proficiat hè papa d:)b
keertje minder uit eten????....
Dacht het niet. ;)

Zeker niet nu ik korte nachtjes heb.
Dan moet je goed eten...

Dank voor de felicitaties... *; *O*

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Omdat ik zit met een omvormer die maar net iets meer dan de helft (55%) van zijn vermogen per MPPT kan verwerken zit ik er aan te denken om bij een voldoende groot spannings-verschil tussen de twee (dan) evenlange strings via een "power-zener"("diode") stroom af te tappen van de klaarblijkelijk overbelaste MPPT naar de andere.
(Bij "over-spec"' stijgt de string spanning, meer dan normale fluctuaties)

Of kan ik beter gewoon een weerstand tussen de twee MPPT's plaatsen?
Of maakt het niet uit en kan ik ze beter gewoon parallel zetten?
Het gaat om een O-W systeem dat langzaam is gegroeid naar bijna 2800Wp per 2200W MPPT.

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 03-07-2016 12:48 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
onetime schreef op zondag 03 juli 2016 @ 08:49:
Omdat ik zit met een omvormer die maar net iets meer dan de helft (55%) van zijn vermogen per MPPT kan verwerken zit ik er aan te denken om bij een voldoende groot spannings-verschil tussen de twee (dan) evenlange strings via een "power-zener"("diode") stroom af te tappen van de klaarblijkelijk overbelaste MPPT naar de andere.
(Bij "over-spec"' stijgt de string spanning, meer dan normale fluctuaties)

Of kan ik beter gewoon een weerstand tussen de twee MPPT's plaatsen?
Of maakt het niet uit en kan ik ze beter gewoon parallel zetten?
Het gaat om een O-W systeem dat langzaam is gegroeid naar bijna 2800W per 2200W MPPT.
Ik zou in jou geval naar 4 x7 gaan en beide mppt's parallel schakelen.
Je gaf eerder al aan dat je op die andere mpp al van 11 naar 14 (2x7) kon gaan.
onetime schreef op maandag 18 april 2016 @ 18:06:
Weet iemand of een Effekta4200 echt al gaat aftoppen op 2200W per MPPT? (bij totaal < 3000W)

Ik heb ze er nog niet echt boven gezien, en dat terwijl de spanning en stroom ruim binnen de spec. blijven. Wel heb ik gezien dat een string vandaag van 238V->260V ging met minder stroom en dus net binnen de 2200W bleef. (Zal ik met iets anders wat stroom aftappen voor de omvormer???)

(7x 195W en 7x 185W parallel, de andere MPPT nu met 11x 195W in serie, kan naar 2x 7 = 14 voor alles parallel op beide trackers tegelijk.) Alle panelen ~37V mpp.

OZO-WNW dak met ~40 graden helling. Zou ook naar 18x195 + 12x185 kunnen, voor 5x 6 parallel.
Toen het nog 17x195 was al eens een piek van ~3500 gezien.
Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/4x7%20op%20ES4200.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-09 16:37

vanDaal

-ismeereentje

Ik lees al een tijd in dit topic mee, maar bij deze ook een vraag. Ik overweeg om binnen korte te termijn ook ons dak vol te leggen met zonnepanelen.

Dit is de situatie:
  • Lokatie: Utrecht
  • Verbruik: 5300Kwh ( :/ )
  • Dak: Plat, bitumen, 45m2, geen schaduw, op 9 meter hoogte
  • Orientatie: 0 graden Oost van Zuid
  • Foto's: Dak 1 en dak 2
Ik heb zelf een ligplan in elkaar gesleuteld (zie hieronder). Voor grote panelen kom ik op 13 uit, voor kleine (zoals SF) op 17. Tussen de pijpen aan de onderkant kan er eventueel nog één extra.
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/qhbA0t06qPfMKyD42RSQS6yQ/medium.jpg

Nu heb ik de volgende vragen:
  1. In verband met de ligging van het dak (plat, voor niemand zichtbaar), ben ik door de goedkopere prijs aan het kijken naar poly panelen. Is dit ook de meest logische keus? Of hebben zwarte panelen toch een betere opbrengst in verhouding met de prijs?
  2. Qua offertes vind ik het nog een lastige zoektocht. Wat is goed? Via Zonnemarkt heb ik een offerte voor 13 Unimen Solar 260P (260Wp) en een Growatt 3000 TL omvormer voor 4438 euro incl installatie. Opbrengst is 3380. Dat lijkt meer op te leveren dan wanneer ik 17 SF-170s panelen op mijn dak leg. Maar is dat een terechte vergelijking? Als iemand overigens nog advies heeft voor een goede installateur in regio Utrecht, laat maar even weten.
  3. Is zelf aanleggen in mijn geval verstandig? Ik heb een beetje verstand van elektriciteit, maar niet superveel. Naar ik heb begrepen, moet ik de groep waar de omvormer op moet komen splitsen naar twee groepen.

[ Voor 4% gewijzigd door vanDaal op 03-07-2016 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Daarom is het ook verstandig om de goedkopere stroom in te zetten voor een warmtepomp.
Aangezien er een belastingverschuiving gaande is van elektra -> gas/warmte.
Op deze manier blijft de terugverdientijd van je panelen op peil. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Da's mij bekend, ik stook sinds oktober al met 2 airco's en heb nu 1000kWh ipv 650m3 op de rekening :)
Ik ben aan het kijken hoe ik die 1000kWh extra kan realiseren met een beperkte ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iCDHXjtb16GkM1lTXrdAJFUz/thumb.jpg

Het stokje dat daar schuin ligt moet een paneel op noord voorstellen, helaas past dit stokje van 1m niet tussen de panelen |:(
Ik kom iets van 7cm te kort en als ik dit bij een aantal rijen doe dan lukt dat niet met deze opstelling.
Schuiven met de rijen betekent dat ik het dak van de buren betreed of dat de rijen dichter bij elkaar komen en meer onderlinge schaduw krijgen.
Schaduw is een probleem in de winter, hopelijk kan ik het verlies compenseren met de panelen op noord.
Aan de noord kant is er geen schaduw ironisch genoeg.:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
vanDaal schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:15:
Ik lees al een tijd in dit topic mee, maar bij deze ook een vraag. Ik overweeg om binnen korte te termijn ook ons dak vol te leggen met zonnepanelen.

Dit is de situatie:
  • Lokatie: Utrecht
  • Dak: Plat, bitumen, 45m2, geen schaduw, op 9 meter hoogte
  • Orientatie: 0 graden Oost van Zuid
  • Foto's: Dak 1 en dak 2
Ik heb zelf een ligplan in elkaar gesleuteld (zie hieronder). Voor grote panelen kom ik op 13 uit, voor kleine (zoals SF) op 17. Tussen de pijpen aan de onderkant kan er eventueel nog één extra.
[afbeelding]

Nu heb ik de volgende vragen:
  1. In verband met de ligging van het dak (plat, voor niemand zichtbaar), ben ik door de goedkopere prijs aan het kijken naar poly panelen. Is dit ook de meest logische keus? Of hebben zwarte panelen toch een betere opbrengst in verhouding met de prijs?
  2. Qua offertes vind ik het nog een lastige zoektocht. Wat is goed? Via Zonnemarkt heb ik een offerte voor 13 Unimen Solar 260P (260Wp) en een Growatt 3000 TL omvormer voor 4438 euro incl installatie. Opbrengst is 3380. Dat lijkt meer op te leveren dan wanneer ik 17 SF-170s panelen op mijn dak leg. Maar is dat een terechte vergelijking? Als iemand overigens nog advies heeft voor een goede installateur in regio Utrecht, laat maar even weten.
  3. Is zelf aanleggen in mijn geval verstandig? Ik heb een beetje verstand van elektriciteit, maar niet superveel. Naar ik heb begrepen, moet ik de groep waar de omvormer op moet komen splitsen naar twee groepen.
Ik heb niet alle maten paraat, maar ik zou het dak zonder tussen ruimte Oost-West vol leggen.
Kan je veel meer panelen kwijt, dek je een groter deel van je eigen verbruik, kan de relatieve prijs per Wp iets lager, alleen wordt je relatieve opbrengst per jaar per Wp iets lager. Maar financieel is het op de lange termijn beter.
Heb je een paneel gezien waarvan er 3 achter elkaar in de breedte op je dak passen? Dan kan je ongeveer je hele verbruik afdekken. Of anders moet je ze portrait ipv landscape O-W leggen. Kan je ook gewoon over het lage pijpje midden op je dak heen leggen. Totaal zeker 20 stuks.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

[...]

Was ff erg druk en ook nog kermis hier.
Slijpen word je idd niet vrolijk van, is wel de manier om met dit materiaal het gemonteerd te krijgen.
Dan ander materiaal zoeken, volgens mij heeft CF / Esdec niet iets anders waarmee je het volgens de regels vast kunt zetten zonder gedoe in de toekomst.

Nu ben ik zelf iemand die heel veel CF heeft weggetimmerd de afgelopen jaren, maar deze pan ben ik ook
nog niet tegen gekomen. ben dus ook wel benieuwd naar wat voor pan het is.

Het lijkt me netjes van de leverancier als ze deze spullen gewoon retour nemen zonder gedoe, is universeel, en dat gezaagde stuk raken ze ook wel weer kwijt. De negatieve reclame zal ze meer kosten denk ik.

Schroeven met een Schletter achtige haak zal het wel worden vrees ik. is de enige goede oplossing waarbij je de komende jaren ook als het hard waait rustig kunt gaan slapen.
Is ook wat waard schijn 't.
Ik zou wel een systeem nemen waarbij je geen extra hout hoeft te plaatsen, daar heb k zelf een hekel aan omdat dan de hele rij open moet om eerst dat hout te plaatsen, en later als je omhoog klimt daar niet meer normaal kunt staan.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Speedy-Andre schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:47:
Da's mij bekend, ik stook sinds oktober al met 2 airco's en heb nu 1000kWh ipv 650m3 op de rekening :)
Ik ben aan het kijken hoe ik die 1000kWh extra kan realiseren met een beperkte ruimte.

[afbeelding]

Het stokje dat daar schuin ligt moet een paneel op noord voorstellen, helaas past dit stokje van 1m niet tussen de panelen |:(
Ik kom iets van 7cm te kort en als ik dit bij een aantal rijen doe dan lukt dat niet met deze opstelling.
Schuiven met de rijen betekent dat ik het dak van de buren betreed of dat de rijen dichter bij elkaar komen en meer onderlinge schaduw krijgen.
Schaduw is een probleem in de winter, hopelijk kan ik het verlies compenseren met de panelen op noord.
Aan de noord kant is er geen schaduw ironisch genoeg.:)
Je kunt 80cm brede panelen gebruiken.
Zoals deze :
https://www.gebruiktezonn...ct=108&controller=product
(ben niet zo'n Eging fan, maar dat terzijde..)

[ Voor 6% gewijzigd door Atomic2005 op 03-07-2016 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

vanDaal schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:15:
Dit is de situatie:
Kun je het verbruik voor jezelf verantwoorden (waterbed, sauna, terraria etc) of is dat er gewoon ingeslopen? In het laatste geval is het veel goedkoper om het verbruik te verminderen dan om dat te compenseren met panelen. Kom even buurten in Serieus elektriciteit besparen :)
Ontopic: zoals gezegd, een oost/west systeem met standaard blauw-wit-aluminium panelen zal voor jou een goede keus zijn. SF levert te weinig kWh/m² op.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Atomic2005 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:15:
[...]

Je kunt 80cm brede panelen gebruiken.
Zoals deze :
https://www.gebruiktezonn...ct=108&controller=product
(ben niet zo'n Eging fan, maar dat terzijde..)
Die had ik al gezien op mp.
Jammer is dat ik dan veel panelen nodig heb om 1000kWh op noord te halen want dat past niet goed.
Stel dat ik er 8 kwijt kan, dan is het 1440Wp en dat is krap.
Als ik 260Wp zou nemen, dan zijn er maar 6 nodig.
Het is dan de vraag wat ik verlies door rijen dichter bij elkaar te zetten ...
Minder panelen betekent minder frames en kabels, mijn budget is nu eenmaal beperkt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-09 16:37

vanDaal

-ismeereentje

onetime schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:07:
[...]

Ik heb niet alle maten paraat, maar ik zou het dak zonder tussen ruimte Oost-West vol leggen.
Kan je veel meer panelen kwijt, dek je een groter deel van je eigen verbruik, kan de relatieve prijs per Wp iets lager, alleen wordt je relatieve opbrengst per jaar per Wp iets lager. Maar financieel is het op de lange termijn beter.
Heb je een paneel gezien waarvan er 3 achter elkaar in de breedte op je dak passen? Dan kan je ongeveer je hele verbruik afdekken. Of anders moet je ze portrait ipv landscape O-W leggen. Kan je ook gewoon over het lage pijpje midden op je dak heen leggen. Totaal zeker 20 stuks.
Ah... thanks. Oost-west kende ik nog niet als mogelijkheid. Als ik ze landscape zou gaan neerleggen, dan heb ik panelen van (480cm - (2x50cm afstand dakrand beide kanten) = 380cm) 380/3=126cm breed nodig. Even uitzoeken of die er zijn. Maar waarom is oost-west in mijn geval gunstig? Lijkt mij dan het geval voor alle platte daken, toch?
Proton_ schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:31:
[...]

Kun je het verbruik voor jezelf verantwoorden (waterbed, sauna, terraria etc) of is dat er gewoon ingeslopen? In het laatste geval is het veel goedkoper om het verbruik te verminderen dan om dat te compenseren met panelen. Kom even buurten in Serieus elektriciteit besparen :)
Tja, enige verantwoording is dat we drie jonge kinderen hebben en daarom enerzijds veel gebruiken (min 1x wasmachine/vaatwasmachine per dag) en anderzijds ook kiezen voor snelheid en gemak ivm tijdgebrek (bv droger gebruiken ipv ophangen). Maar eigenlijk heb ik geen echte verantwoording. Ik hoef met zonnepanelen ook geen 5300Kwh gaan opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanDaal schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:53:
[...]

Ah... thanks. Oost-west kende ik nog niet als mogelijkheid. Als ik ze landscape zou gaan neerleggen, dan heb ik panelen van (480cm - (2x50cm afstand dakrand beide kanten) = 380cm) 380/3=126cm breed nodig. Even uitzoeken of die er zijn. Maar waarom is oost-west in mijn geval gunstig? Lijkt mij dan het geval voor alle platte daken, toch?

[...]
Tja, enige verantwoording is dat we drie jonge kinderen hebben en daarom enerzijds veel gebruiken (min 1x wasmachine/vaatwasmachine per dag) en anderzijds ook kiezen voor snelheid en gemak ivm tijdgebrek (bv droger gebruiken ipv ophangen). Maar eigenlijk heb ik geen echte verantwoording. Ik hoef met zonnepanelen ook geen 5300Kwh gaan opwekken.
SF is 1257 x 977.
Ik heb ze op noord liggen op het schuindak. Diffuus licht doen ze het ook prima op.
Maar minder Wp per m2, maar wel meer kWh per Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Check ff mijn opstelling. Dat is oost west gelegd maar san op zzw/nno.
Zie ook je pm;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
vanDaal schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:53:
[...]

[...]
Is die apparatuur wel een beetje recent? Oude wasdrogers kunnen bizar veel verbruiken...

5300 is best fors als er geen bijzonderheden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:36:
[...]

Die had ik al gezien op mp.
Jammer is dat ik dan veel panelen nodig heb om 1000kWh op noord te halen want dat past niet goed.
Stel dat ik er 8 kwijt kan, dan is het 1440Wp en dat is krap.
Als ik 260Wp zou nemen, dan zijn er maar 6 nodig.
Het is dan de vraag wat ik verlies door rijen dichter bij elkaar te zetten ...
Minder panelen betekent minder frames en kabels, mijn budget is nu eenmaal beperkt :/
Je moet zowiezo van die diagonale opstelling af die je nu hebt, je maakt het dak nu onnodig veel kleiner dan dat deze in werkelijkheid is, ik denk dat je nu op zuiver zuid ligt?, stap dan maar mooi over naar ZZO
en plaats de bestaande rijen maar eens ZN met de ruggen ( hogekanten ) tegen elkaar aan /\../\../\
dan zul je zien dat je ruim de ruimte hebt voor drie dubbele NZ rijen x 6 = 18 panelen, 9 op ZZO
en 9 op NNW, kost je natuurlijk een paar extra beugels maar dan heb je ook wat.
8)

NNW is nl ook een voordeel voor die noord panelen, ze krijgen dan ook nog langer de zon op hun bolletje
in de zomer in de na middag tot zonsondergang :P

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/tujAy3hmDamo9LJvkCZn2WiQ/full.jpg
Pagina: 1 ... 17 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??