Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.365 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Niemand schade van de hagelstenen? Man man wat een kogels.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Ben benieuwd hoe het inderdaad is na die buien.
Denk dat panelen het ook niet leuk vonden

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

je hoeft zelf geen rubber speeltegels aan stukken te snijden hoor, je kan gewoon tegeldrager halen bij bedrijven die ook (stoep)tegels verkopen. deze leg je onder de hoekpunten van tegels als je tegels op een plat dak gaat plaatsen ter bescherming van het dak en ook voor de waterafvoer. O.a. bouwcenter heeft ze.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Rol-Co schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 22:16:
Niemand schade van de hagelstenen? Man man wat een kogels.
MdO82 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 22:22:
Ben benieuwd hoe het inderdaad is na die buien.
Denk dat panelen het ook niet leuk vonden
Als je de beelden ziet van voetbalvelden aan verwoeste kassencomplexen en een compleet dorp waar auto's total-loss zijn en geen heel dak meer te vinden is, vermoed ik dat ook de PV panelen her en der aan scherven liggen.
Nog een wonder dat er geen slachtoffers zijn gevallen.

Zou je toch bijna gaan denken aan een soort van netten-constructie om de ergste klappen op te vangen.

[ Voor 9% gewijzigd door TD-er op 24-06-2016 23:14 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TD-er schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 23:13:
[...]

[...]

Als je de beelden ziet van voetbalvelden aan verwoeste kassencomplexen en een compleet dorp waar auto's total-loss zijn en geen heel dak meer te vinden is, vermoed ik dat ook de PV panelen her en der aan scherven liggen.
Nog een wonder dat er geen slachtoffers zijn gevallen.

Zou je toch bijna gaan denken aan een soort van netten-constructie om de ergste klappen op te vangen.
Ja zag het zelfde op tv, niet normaal zoals die huizen en auto's er uit zagen.
Daarom vroeg ik mij af of er panelen schade is, aan de ene kant denk ik dat een paneel wel eens redelijk bestand kan zijn tegen zo iets.
Al waren ze wel erg groot. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als bolle autoruiten al aan gort geslagen zijn, dan kan een vlak paneel dat helemaal niet hebben.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TD-er schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 23:36:
Als bolle autoruiten al aan gort geslagen zijn, dan kan een vlak paneel dat helemaal niet hebben.
Ja en nee
Autoruiten zijn niet verlijmd op een folie plaat die toch wel wat kan veren, verder is het beide gehard glas.
Maar misschien heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
TD-er schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 23:36:
Blijkt dus mee te vallen......

"Weinig schade aan zonnepanelen
De schade aan zonnepanelen in Zuidoost-Brabant als gevolg van het noodweer lijkt mee te vallen. RE-source Renewable Energy in Veldhoven heeft ongeveer 1500 klanten in het zuidoosten van onze provincie. Het bedrijf kreeg slechts twee meldingen uit Luyksgestel en Someren. Volgens directeur Egbert Gramsbergen is dit uniek, want ze hebben in 37 jaar tijd nooit een melding gehad van schade aan zonnepanelen vanwege hagel."

Bron;
http://www.omroepbrabant....gen+naar+de+knoppen+.aspx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Klopt, heb vandaag ijverig gespeurd naar major hail damage zonnepanelen, maar weinig gevonden. Tot nog toe. Synthese van bevindingen en achtergronden:

http://www.polderpv.nl/zo...pers.htm#oeps_hagelballen

Kaartje bliksemse ontladingen Nederland 23e van KNMI ook altijd leuk, slechts 189 duizend stuks accounted for:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Onweer_23juni2016.jpg

Cheers :>

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Sinds gister liggen hier ook zonnepanelen op het dak 8) Twee man zijn nog geen 4 uur bezig geweest om 16 SF170 panelen op het dak te leggen en alles aan te sluiten. Om 13:45 waren ze klaar en trok gelijk al 7.3kWh binnen die dag en de meter draaide keurig achteruit >:)

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/neu4hnfjl/IMG_1933.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/vydifenw1/IMG_1935.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/dwudhltv5/IMG_1936.jpg

Alles ligt op het noorden (20 graden noord / noord-oost) en onder een dakhelling van 20 graden. Helaas geen plek op het zuiden, maar ondanks dat verwacht ik nog steeds een aardig rendement. Alle panelen zijn zo neergelegd dat er zo min mogelijk schaduw 's ochtens vroeg (tot een uur of 9) op de panelen valt van de dakkapel van de buren + de schoorsteen. De rest van de dag en later op de avond heeft de zon vrij spel en heb ik geen last van schaduw.

Het geheel is aangesloten op een Growatt 2500MTL en verdeeld over 2 MPPT (2x string van 4 panelen parallel aangesloten per MPPT).

Vanmiddag nog even de energieleverancier bellen met het goede nieuws :+

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Netjes. >:) :)
Nu nog naar pvoutput, zodat we kunnen vergelijken.
(je 20 graden doet het stukken beter dan mijn 33 graden verwacht ik)

Ik zou niet bellen met een Ferraris... Die saldeert automagisch.
Bespaart je een hoop ellende... ;)

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2016 13:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Mocht je over willen stappen dan kun je bij qurrent gebruik maken van 25 euro vriendenkorting. Boombes en ik (sinds gisteren) kunnen je daar aan helpen;)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 16:32
BlizzarD schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:37:
Sinds gister liggen hier ook zonnepanelen op het dak 8) Twee man zijn nog geen 4 uur bezig geweest om 16 SF170 panelen op het dak te leggen en alles aan te sluiten. Om 13:45 waren ze klaar en trok gelijk al 7.3kWh binnen die dag en de meter draaide keurig achteruit >:)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Alles ligt op het noorden (20 graden noord / noord-oost) en onder een dakhelling van 20 graden. Helaas geen plek op het zuiden, maar ondanks dat verwacht ik nog steeds een aardig rendement. Alle panelen zijn zo neergelegd dat er zo min mogelijk schaduw 's ochtens vroeg (tot een uur of 9) op de panelen valt van de dakkapel van de buren + de schoorsteen. De rest van de dag en later op de avond heeft de zon vrij spel en heb ik geen last van schaduw.

Het geheel is aangesloten op een Growatt 2500MTL en verdeeld over 2 MPPT (2x string van 4 panelen parallel aangesloten per MPPT).

Vanmiddag nog even de energieleverancier bellen met het goede nieuws :+
Ziet er zeker niet gek uit hoor! En inderdaad, even pvoutput regelen en bij het tweakers team joinen!
http://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 14:07
Foto van hagelschade
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Clt5i37WIAAbX2W.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Opvallend dat de dakpannen vrijwel onbeschadigd lijken. Al zien we nu de rest van het dak niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

Zonde. :(
En waarschijnlijk zijn er alleen nieuwere (duurdere) types te koop.
Hoe pakt de verzekering dat nu aan? Vergoedt die ook alleen maar de dagwaarde?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 14:07
Geen idee, zijn gelukkig niet van mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 16:04
De dakgoot is ook beschadigd.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:28:
Opvallend dat de dakpannen vrijwel onbeschadigd lijken. Al zien we nu de rest van het dak niet natuurlijk.
Video still Omroep Brabant.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/Luyksgestel_schade_23juni2016_Omroep_Brabant.jpg

8 van 11 mono all-blacks rijp voor PV Cycle. Luyksgestel oorlogsgebied, waar vrijwel geen dak géén dakpannen malheur heeft.

http://www.omroepbrabant....+nieuwe+luchtbeelden.aspx

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
Maar zijn pannen zijn nog wel heel.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:07
reneeke1970 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 06:51:
En geen directe lekkage op die plaatsen. Dus maar beter je hele dak volgooien met panelen. Daarna hopen dat het 30 jaar duurt tot de volgende hagelbui.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 06:51:
Boven dat grote dakraam niet als ik het zo bekijk.

Dat hus vooraan op de foto met die grijze dakpannen, zijn dat van die RBB sneldek beton pannen zoals ik hier heb? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat die kapot gaan van grote hagelstenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:02
Rol-Co schreef op zondag 26 juni 2016 @ 08:25:
[...]

Dat hus vooraan op de foto met die grijze dakpannen, zijn dat van die RBB sneldek beton pannen zoals ik hier heb? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat die kapot gaan van grote hagelstenen.
Die betonpannen kunnen wel kapot hoor, zet je knie maar eens verkeerd (niet op het bolle, maar op het holle stuk...)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 26 juni 2016 @ 08:25:
[...]

Kan je je niet voorstellen dat jouw dakpannen kapot gaan als er een hagelsteen van 5, 10, of zelfs 15cm met 150km/h op neerkomt? Dat zijn groottes en snelheden die op het NOS journaal genoemd zijn.
(ze lieten een krater in een tuin zien met een klein hagelsteentje van minstens 7cm erin krater 15-20cm)
Heel vroeger hebben ze op televisie ook eens laten zien wat er gebeurd met een bord waar je een geweer geladen met reuzel op afschiet, dat levert ook scherven op. Massa x snelheid = impuls.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
De huidige salderings regeling stamt van 2004 hoe ging dat daarvoor dan incombinatie met een ferraris meter die daarvoor ook terug liep.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Snarfie31 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 08:52:
De huidige salderings regeling stamt van 2004 hoe ging dat daarvoor dan in combinatie met een ferraris meter die daarvoor ook terug liep.
Die liet je niet verder terug lopen dan de stand van het jaar daarvoor, dan was er geen probleem want niemand zag dat de meter ook wel eens terug liep.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

onetime schreef op zondag 26 juni 2016 @ 08:41:
[...]

Kan je je niet voorstellen dat jouw dakpannen kapot gaan als er een hagelsteen van 5, 10, of zelfs 15cm met 150km/h op neerkomt? Dat zijn groottes en snelheden die op het NOS journaal genoemd zijn.
(ze lieten een krater in een tuin zien met een klein hagelsteentje van minstens 7cm erin krater 15-20cm)
Heel vroeger hebben ze op televisie ook eens laten zien wat er gebeurd met een bord waar je een geweer geladen met reuzel op afschiet, dat levert ook scherven op. Massa x snelheid is impuls.
Slecht inderdaad, ik moest hier met een hamer flink slaan met de scherpe kant om er een stukje uit te krijgen tijdens leggen van de panelen. Die krengen zijn echt dik.
Journaal heb ik gezien ja, het zag er heftig uit inderdaad.

Wat me bij die panelen op valt is dat er panelen zijn die meerdere schades hebben en panelen zonder, dat lijkt me toch een kwaliteitsverschil, de hele hebben ook echt wel stenen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:13
zonnigtype schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 23:53:
[...]

Video still Omroep Brabant.

[afbeelding]

8 van 11 mono all-blacks rijp voor PV Cycle. Luyksgestel oorlogsgebied, waar vrijwel geen dak géén dakpannen malheur heeft.

http://www.omroepbrabant....+nieuwe+luchtbeelden.aspx
Valt zoiets eigenlijk gewoon onder je inboedelverzekering?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

onetime schreef op zondag 26 juni 2016 @ 09:09:
[...]

Die liet je niet verder terug lopen dan de stand van het jaar daarvoor, dan was er geen probleem want niemand zag dat de meter ook wel eens terug liep.
Een groot systeem in die tijd was 1000Wp en het verbruik lag een stuk hoger dan vandaag de dag, de meeste uit die tijd zijn 4 panelen van 100 of 110Wp dus je spreekt niet echt van achteruit lopen.

Dat zoals nu hele daken vol geplempt worden zag je niet, die 4 panelen met ok4 waren al nagenoeg onbetaalbaar en zijn nu nog niet terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
Maverick schreef op zondag 26 juni 2016 @ 09:15:
[...]

Opstal

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 26 juni 2016 @ 09:12:
[...]
Slecht inderdaad, ik moest hier met een hamer flink slaan met de scherpe kant om er een stukje uit te krijgen tijdens leggen van de panelen. Die krengen zijn echt dik.
Journaal heb ik gezien ja, het zag er heftig uit inderdaad.

Wat me bij die panelen op valt is dat er panelen zijn die meerdere schades hebben en panelen zonder, dat lijkt me toch een kwaliteitsverschil, de hele hebben ook echt wel stenen gehad.
Op het moment dat er een te grote hagelsteen op is gekomen die het glas heeft gebroken / versplinterd, is het zwakker geworden en zijn kleinere hagelstenen al groot genoeg om verdere schade toe te brengen. Dan hoeft niet de hele glasplaat gebroken te worden, die de kracht van de inslag gelijkmatig over het hele oppervlak kan verdelen, maar breken alleen de randjes van de glas stukjes dichtbij de plaats waar de hagelsteen inslaat. Dus geen kwaliteits-verschil, maar toeval dat er eerst een hele grote hagelsteen op is gekomen. En daarna een paar iets minder grote.
[...]
Voor een huurder wel; huurders belang.
Voor een eigenaar onder de opstalverzekering.
Rol-Co schreef op zondag 26 juni 2016 @ 09:16:
[...]
Een groot systeem in die tijd was 1000Wp en het verbruik lag een stuk hoger dan vandaag de dag, de meeste uit die tijd zijn 4 panelen van 100 of 110Wp dus je spreekt niet echt van achteruit lopen.

Dat zoals nu hele daken vol geplempt worden zag je niet, die 4 panelen met ok4 waren al nagenoeg onbetaalbaar en zijn nu nog niet terugverdiend.
Buiten wat ik al schreef heb je helemaal gelijk.
Niemand kan er toch bezwaar tegen hebben dat je minder verbruikt? Omdat je zelf ook wat opwekt?
Zie mijn nuancering hier boven. Was ik maar sneller geweest. }:O :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:56

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

[...]
De panelen met OK4 er nog op verdienen zich zeker niet terug. Die krengen zijn al jaren kapot, als ze nog buiten gemonteerd zijn. En ze zijn er nog...

Maar inderdaad: Fl 1000,- / stuk incl. OK4 als ik me goed herinner in 1998 oid. Heb er nog 4 in beheer, zijn optisch en technisch nog prima. Behalve de OK4's natuurlijk, zijn al vele jaren geleden vervangen door Gridfits.
Ook dat verdient zich niet/nooit terug, maar het was meer de fun waar je het voor deed. En heb er veel van geleerd.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:59:
Netjes. >:) :)
Nu nog naar pvoutput, zodat we kunnen vergelijken.
(je 20 graden doet het stukken beter dan mijn 33 graden verwacht ik)

Ik zou niet bellen met een Ferraris... Die saldeert automagisch.
Bespaart je een hoop ellende... ;)
Ga ik inderdaad naar kijken. Krijg als het goed is komende week de inloggegevens van de Growatt portal (regelt het bedrijf). Is dat nog eenvoudig naar PVouput te krijgen?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Snarfie31 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 08:52:
De huidige salderings regeling stamt van 2004 hoe ging dat daarvoor dan incombinatie met een ferraris meter die daarvoor ook terug liep.
Ik saldeer volautomatisch sinds maart 2000 met een ouderwetse, doch degelijke Ferrarismeter die er al hangt sinds 1988. Gaat helemaal vanzelf, nature of the beast. Enkel telwerk, een tarief. Piece of cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlizzarD schreef op zondag 26 juni 2016 @ 10:39:
[...]

Ga ik inderdaad naar kijken. Krijg als het goed is komende week de inloggegevens van de Growatt portal (regelt het bedrijf). Is dat nog eenvoudig naar PVouput te krijgen?
Beetje googlen kan geen kwaad :>
https://www.google.nl/#q=pvoutput+growatt

First hit:
http://energiecommunity.e...-automatische-upload-naar

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[...]

Moet nog blijken. Misschien strijkt verzekeringsbranche voor dit incident nog eenmalig over het hart, maar reken maar dat de premies omhoog zullen gaan, want het gaat vaker geschieden, en wordt dus onbetaalbaar in the long run. Glastuinbouw gaat het moeilijk krijgen, gezien de immense verwoesting rond Someren / Asten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[...]

Ja hoor, al lang "terug verdiend", gezien de absurde aanschaf subsidies die in 1999-2003 werden vergeven. Wij hadden al in extreem zonnig 2003 bijna nihil verbruik gesaldeerd met slechts 1 kWp (10 paneeltjes). Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/YEC2015.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
zonnigtype schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:06:
[...]

Ik saldeer volautomatisch sinds maart 2000 met een ouderwetse, doch degelijke Ferrarismeter die er al hangt sinds 1988. Gaat helemaal vanzelf, nature of the beast. Enkel telwerk, een tarief. Piece of cake.
Maar als je voor 2004 meer teruglevert dan je verbruikt gingen die energie leveranciers dan niet mauwen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Joepla schreef op zondag 26 juni 2016 @ 09:48:
[...]

De panelen met OK4 er nog op verdienen zich zeker niet terug. Die krengen zijn al jaren kapot, als ze nog buiten gemonteerd zijn. En ze zijn er nog...

Maar inderdaad: Fl 1000,- / stuk incl. OK4 als ik me goed herinner in 1998 oid. Heb er nog 4 in beheer, zijn optisch en technisch nog prima. Behalve de OK4's natuurlijk, zijn al vele jaren geleden vervangen door Gridfits.
Ook dat verdient zich niet/nooit terug, maar het was meer de fun waar je het voor deed. En heb er veel van geleerd.
Al onze (momenteel 14) oude panelen (12x Shell Solar, 2x Kyocera 50 Wp, in serie op 1 OK4) hebben OK4E-100, die sedert 2005 binnen in huis zijn opgesteld. Na wat vervangingen van zwakker presterende broeders, doen die het allemaal nog, al jaren. Hoge opbrengsten, nog steeds. Combinatie van weinig degradatie en steeds meer zonlicht... ;) (owjaa, en ik ben natuurlijk mazzelpik, 7 km. van de kust verwijderd en vrij uitzicht plat dak 4e verdieping)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
'k Lees al een tijdje mee en graag wil ik mijn gedachten over zonnepanelen checken, voordat ik offertes ga aanvragen. Ik woon in een hoekhuis in een woonwijk. Op het dak liggen dakkappelen, maar daarboven lijkt nog ruimte voor zonnepanelen te zijn (niet erop dus). Wel zijn er wat pijpjes die uitsteken uit het dak.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het rood omcirkelde huis is waar het om gaat. De groene vierkantjes zijn pijpjes. Daar heb ik een beetje weg bij proberen te blijven, maar schaduw zal niet helemaal vermijdbaar zijn.

Naar ik inschat is het het handigst de panelen in portrait te leggen. Zelf denk ik aan het volgende qua indeling:
Afbeeldingslocatie: http://www.cutis.nl/indeling2.jpg

Ons jaarlijkse stroomverbruik is bijna 4.000 Kwh en gaat ietsje dalen vanwege LED-lampen enzo.
Qua materialen denk ik aan JA Solar all black 270Wp met een Growatt 2500 MTL omvormer (met twee trackers).

Een paar vragen:
  1. Omdat het huis vrij hoog is en het dak vrij stijl, denk ik dat het niet wijs is om de boel zelf te installeren. Bij een val zijn de gevolgen te groot. Of zijn daar eenvoudige voorzorgsmaatregelen voor te treffen?
  2. Tips qua materiaalkeuze of indeling? Maakt mono of poly nog uit?
  3. Dingen om op te letten bij het aanvragen van offertes?
  4. Valt er een schatting te maken van het rendement? Zelf dacht ik aan circa 1.900 Kwh per jaar (70% x maximaal vermogen). Is dat reëel?
Feedback wordt gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Snarfie31 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:14:
[...]

Maar als je voor 2004 meer teruglevert dan je verbruikt gingen die energie leveranciers dan niet mauwen.
Dat deed ik al bijna dagelijks in de zomer, neen ze gingen niet mauwen, want wat ze toen alleen maar interesseerde was het eindresultaat, en dat lag netto boven nul. op jaarbasis. Er zijn beslist gevallen bekend met "problemen" met zowel netbeheer als leverancier in the ol' days, toen netkosten deels ook nog variabel/kWh waren (Continuon in 2008 nog 4,3 ct/kWh). Boeken vol over te schrijven, voor wie daar trek in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
van voor de edit: (never mind, verkeerd gelezen.)

De situatie: Een Oost-West dak met op beide zeiden panelen. Op een Efekta ES4200.
Destijds niet door detail kennis gehinderd heb ik deze op zich ok werkende, goedkope omvormer gekozen. Met 2 MPPT's. Laat ik nu gedacht hebben dat dat betekend dat deze MPPT's onafhankelijk van elkaar werken. Niet helemaal dus.
Bij een groot verschil in belasting (de ene zo'n 50% of meer belast bij ~225V, de ander <20% bij ~370V) stort de opbrengst van de <20% tracker in tot ~5% bij ruim 400V. Zou dit probleem verdwijnen als ik beide MPPT's ongeveer dezelfde spanning ga voeren?
(zelfde string lengte; 2x(7x 72-cells (502) in serie)parallel) 2P7S
Nu is de andere string 11 panelen in serie. 1P11S (was 10, gebeurde toen ook al)
Het lijkt er voor mij op dat de instortende string best meer zou kunnen leveren als de MPPT de spanning maar niet zou laten oplopen. Als ik de strings van MPPT wissel gebeurd het zelfde.

(hoe upload ik een plaatje op tweakers zelf?)

(Overigens gisteren weer een boom afgetopt; weg met die schaduw)

[ Voor 83% gewijzigd door onetime op 26-06-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Burgerman schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:19:
'k Lees al een tijdje mee en graag wil ik mijn gedachten over zonnepanelen checken, voordat ik offertes ga aanvragen. Ik woon in een hoekhuis in een woonwijk. Op het dak liggen dakkappelen, maar daarboven lijkt nog ruimte voor zonnepanelen te zijn (niet erop dus). Wel zijn er wat pijpjes die uitsteken uit het dak.

Members only:

Het rood omcirkelde huis is waar het om gaat. De groene vierkantjes zijn pijpjes. Daar heb ik een beetje weg bij proberen te blijven, maar schaduw zal niet helemaal vermijdbaar zijn.

Naar ik inschat is het het handigst de panelen in portrait te leggen. Zelf denk ik aan het volgende qua indeling:
[afbeelding]

Ons jaarlijkse stroomverbruik is bijna 4.000 Kwh en gaat ietsje dalen vanwege LED-lampen enzo.
Qua materialen denk ik aan JA Solar all black 270Wp met een Growatt 2500 MTL omvormer (met twee trackers).

Een paar vragen:
  1. Omdat het huis vrij hoog is en het dak vrij stijl, denk ik dat het niet wijs is om de boel zelf te installeren. Bij een val zijn de gevolgen te groot. Of zijn daar eenvoudige voorzorgsmaatregelen voor te treffen?
  4. Valt er een schatting te maken van het rendement? Zelf dacht ik aan circa 1.900 Kwh per jaar (70% x maximaal vermogen). Is dat reëel?
Dus als ik het goed begrijp wil je 6 panelen west leggen en 4 panelen oost.
Je gaat nooit aan de juiste Vmpp geraken voor de omvormer met zo weinig panelen in een string.
Dan moet je al panelen nemen met een hogere spanning.
Dus ECsolar 275 Wp of de Benq 327 wp.

Ik zou uitwijken naar Solar Frontier. Heb je ook veel minder last van schaduw.
En inderdaad kan je op de dakkapel ook panelen kwijt, zij het in een andere hoek.
Als de hoeveelheid panelen in de string maar hetzelfde blijft.

Maar als we geen maten weten, kunnen we je niet helpen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Omnik mini 1.5 aan de ene kant omnik mini 1.0 aan de andere kant, heeft iedereen hier aandelen in solar frontier ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
No Hands schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:33:
Omnik mini 1.5 aan de ene kant omnik mini 1.0 aan de andere kant, heeft iedereen hier aandelen in solar frontier ofzo?
Hoe gaan deze omvormers om met schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:33:
Nee, maar ze zien er mooi uit en zijn door hun techniek relatief goed bestand tegen schaduw. Dat heeft dus een aantal inherente voordelen. Zoals hier, korte strings en schaduw bestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:30:
Je gaat nooit aan de juiste Vmpp geraken voor de omvormer met zo weinig panelen in een string.
Dan moet je al panelen nemen met een hogere spanning. Dus ECsolar 275 Wp of de Benq 327 wp.

[...]

Maar als we geen maten weten, kunnen we je niet helpen. ;)
Yes, aantal panelen dat je noemt, dat klopt. Althans, dat was/is mijn voornemen.

Wat betreft 'de juiste Vmpp', kun je toelichten wat precies het probleem is? Omdat de stroom over twee strings loopt en de panelen niet ideaal op het zuiden staan, is de spanning niet hoog genoeg om de omvormer efficient te laten wereken? Is dat dan verholpen met panelen met een hogere opbrengst?

Hoe zou ik extra panelen op de dakkapellen kunnen leggen? Heb ik dan geen schaduw van deze panelen op de panelen die tegen het dak aan liggen? Eerder werd me dit ook afgeraden, vanwege het gewicht. Of zou het al schelen als ik op west er b.v. twee panelen bij leg, in een kleine hoek, zodat beide strings uit 6 panelen bestaan?

De maten staan genoemd in het plaatje. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Burgerman op 26-06-2016 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Een omvormer heeft een minimale hoeveelheid voltage nodig om aan te gaan. Dat redt je niet met 4 'normale' panelen, SF heeft een hoger voltage. Of je neemt een omvormer die met een lager voltage wel aangaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Een paar vragen:
zelf installeren is een keuze, maar ook niet echt heel moeilijk, maar wel op hoogte wat niet iedereen durft. ;)
(zo te zien is een stijger huren wel handig met dat dak, maar je kunt ook op het dakkapel staan en dat helpt ook een hoop.)

poly/mono(of solarfrontier/dunnefilm) het maakt niet veel uit.
is meer een kosten verhaal.
mono geeft je erg veel W/m2 en dat kan leuk zijn, maar zit wel een prijs aan.
poly is vrijwel het goedkoopst.
dunnefilm geeft minder Wp/m2 maar wel iets meer opbrengst per Wp.
(heeft ook voordelen vanwege de hoge V uit de panelen, je haalt erg snel de minimum hoeveelheid.
en je kunt met parallel stringen werken. (dat lijkt op verschillende mpp's))

als je dakhoek 45 graden is dan is 70% nog best laag geschat.
dat kan goed naar de 75%.

je plant nu 4x 270Wp panelen op 1 mpp, maar die leveren maar +/-30V.
en als ze warm worden zakken ze nog iets.
4x30V= <120V en niet veel omvormers die dat leuk vinden.
je kunt kijken naar dit soort panelen:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-219-euro-sunsolar/
die halen een hogere V (de cellen zijn geen 6"maar 5", dus meer cellen hoger V)
of zoiets (maar is duur, gelukkig wel veel Wp.)
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-n325/

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Burgerman schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:40:
[...]
De maten staan genoemd in het plaatje. :)
Je dak is dus maar 3 meter breed? en dus ook je huis?
Maten van het dak bedoel ik. (dakpannen tellen en opmeten)
En ook van je dakkapel. Ik zie in de foto ook een platdak beneden?

Migjes legt het hierboven zoals gewoonlijk weer prima uit. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2016 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:30:
[...]

Of je koopt 5 stuks YC-500 Micro Inverters in plaats van 1 normale inverter. Is het probleem ook opgelost en kan je prima met een dergelijke configuratie werken.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:59:
Je dak is dus maar 3 meter breed? en dus ook je huis?
[...]
En ook van je dakkapel. Ik zie in de foto ook een platdak beneden?
Nope, het dak is over de volle breedte 5 meter, maar vanwege de vele pijpjes (groene stippen op de plattegrond) is niet de volle breedte van het dak effectief te gebruiken.

Er is inderdaad nog een stuk platdak beneden, maar dat leek me qua richting niet erg efffecient om te gebruiken (weinig zon, ligt bijna noord-oost en pal naast het huis, dus veel schaduw).

[ Voor 18% gewijzigd door Burgerman op 26-06-2016 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Burgerman schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:01:
[...]

Nope, het dak is over de volle breedte 5 meter, maar vanwege de vele pijpjes (groene stippen op de plattegrond) is niet de volle breedte van het dak effectief te gebruiken.
Lege dakpannen brengen niets op.
Dus volleggen ook al heb je schaduw.

Dus iets met schaduwmanagement.
Een micro omvormer zoals hierboven aangegeven is al een optie.
SF met een SMA is een optie.
SolarEdge is een optie...

En je platdak is ook wel bruikbaar, al ligt dat natuurlijk vrij laag aan de grond.
Heb zelf SF op noord west liggen onder 33 graden op mijn schuindak.
Doen het ook prima vanwege diffuus licht. (50 - 60% opbrengst)
Leg je ze platter dan doen ze het iets beter.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Burgerman schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:01:
[...]

Er is inderdaad nog een stuk platdak beneden, maar dat leek me qua richting niet erg efffecient om te gebruiken (weinig zon, ligt bijna noord-oost en pal naast het huis, dus veel schaduw).
schaduw is vaak overschat, lekker vol leggen en de juiste apparatuur gebruiken. ;)

probeer eerst eens of je iets leuks verzonnen krijgt met solarfrontier.
(dan moet je stringen parallel gaan maken.
en iedere parallel string kan ook een andere hoek hebben.
dus je kunt ook op het dakkapel plaatsen.)
wie weet wat er dan verzonnen kan worden. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

onetime schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:28:
van voor de edit: (never mind, verkeerd gelezen.)

De situatie: Een Oost-West dak met op beide zeiden panelen. Op een Efekta ES4200.
Destijds niet door detail kennis gehinderd heb ik deze op zich ok werkende, goedkope omvormer gekozen. Met 2 MPPT's. Laat ik nu gedacht hebben dat dat betekend dat deze MPPT's onafhankelijk van elkaar werken. Niet helemaal dus.
Bij een groot verschil in belasting (de ene zo'n 50% of meer belast bij ~225V, de ander <20% bij ~370V) stort de opbrengst van de <20% tracker in tot ~5% bij ruim 400V. Zou dit probleem verdwijnen als ik beide MPPT's ongeveer dezelfde spanning ga voeren?
(zelfde string lengte; 2x(7x 72-cells (502) in serie)parallel) 2P7S
Nu is de andere string 11 panelen in serie. 1P11S (was 10, gebeurde toen ook al)
Het lijkt er voor mij op dat de instortende string best meer zou kunnen leveren als de MPPT de spanning maar niet zou laten oplopen. Als ik de strings van MPPT wissel gebeurd het zelfde.

(hoe upload ik een plaatje op tweakers zelf?)

(Overigens gisteren weer een boom afgetopt; weg met die schaduw)
Heb je de effekta wel goed staan en niet parallel in het menu ?

@ zonnigtype
Subsidie's helpen wel ja, maar zonder had het nu nog niet terugverdiend geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Rol-Co schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:52:
[...]
@ zonnigtype
Subsidie's helpen wel ja, maar zonder had het nu nog niet terugverdiend geweest.
Klopt. No problem. That is history... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:52:
[...]
Heb je de effekta wel goed staan en niet parallel in het menu ? [...]
Ja, die staat goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Afgelopen vrijdag zijn mijn panelen eindelijk geplaatst. (16 x Sunpower X21-335, verdeeld over 8 op Oost op een SE3000 en 8 op Oost-West op een SE2200).
Ondanks dat het vandaag en gisteren helemaal niet zo'n superweer is heb ik nu al pieken van bijna 5300 Watt gehad.

Had ik niet helemaal verwacht, en ik ben nu op mijn omvormer aan het kijken. Daar kun je per optimizer zien wat de laatste waarde is. Ik snap alleen niet helemaal wat ik op daar zie. Volgens de handleiding zou het "telemetry"-scherm de energie uit de optimizer moeten laten zien. Ik zie daar echter bij meerdere modules waardes staan bij Energy (Wh) van 600-900. Lijkt mij vrij veel voor een 335Wp-paneel. Nou weet ik wel dat Sunpower prima spul is en dat panelen meer kunnen leveren dan hun STC-waardes, maar is dat normaal met dit wisselvallige weer?

<Update: Lezen is ook een vak: Getal wat er staat is Wh, geen Watt... :*) Staan inmiddels al een paar modules met 1.1kWh op het display >

Gisteren 15kWh en vandaag tot nu toe ook al weer 13kWh. As-we-speak komt er in de stromende regen meer dan 500 Watt van mijn dak?
Ik begin me al een beetje zorgen te maken wat die dingen gaan doen als het wel mooi weer wordt....

(ik heb/wil geen koppeling met de solaredge portal of pvoutput en wil al mijn logging lokaal doen, dus het is nu nog even een beetje puzzelen. Solaredge uitlezen ga ik ook nog doen, maar aangezien de solaredge een eigen geheugen heeft wil ik nu eerst mijn logging op basis van kwh-meters helemaal goed krijgen. Logging per 5 min in een database gaat al goed, en live-waardes (nou ja, elke 3-4 sec) heb ik al in beeld, nu nog wat grafiekjes maken voor de historie)

[ Voor 4% gewijzigd door ocaj op 26-06-2016 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-01 09:53
Hoi Allemaal,

Na lange tijd is het dan eindelijk zover, er komt een pv installatie!
Nu heb ik daar een aantal vragen over die ik graag aan jullie wil voorleggen.

Allereerst wat info;

Het betreffende dakdeel ligt pal zuid, heeft geen last van schaduw en heeft een hellingshoek van 40 graden. Het is een bitumen shingles dak. Volgens mijn zelfgemaakte legplan kunnen er 15 panelen met een standaardmaat op of 21 Solar frontier (als voorbeeld qua maat) .
Mijn jaarverbruik is 3645kWh maar gaat de komende jaren stijgen. Dit in verband met een net geplaatste multi-split warmtepomp airconditioner en doordat ik zoveel mogelijk wil overstappen op het gebruik van elektriciteit.
Ik heb nog een oude meter die terug kan lopen en er is 3x een 40 A groep?? (weet niet goed hoe ik dit correct omschrijf)
Nu heb ik een aantal overwegingen waar ik niet goed raad mee weet.
Ten eerste; het lukt mij om met mijn huidige verbruik nagenoeg te dekken maar ik wil rekening houden met een stijgend verbruik. Is het verstandig om nu alvast een compleet systeem te maken met nu enige overcapaciteit? Ik kan nu ook een grotere omvormer kiezen maar kom ik dan wel aan een juiste Vmpp?

Ik heb reeds diverse offertes met SF en verschillende merken 270wp panelen.
Wat zijn volgens jullie de voordelen van een SF systeem en een systeem met "gewone" panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even op een rijtje:

3645 kWh verbruik
Dak zuid, geen schaduw, 40 graden.
Woon je aan de westkust of in het oosten van het land?
3- fase aansluiting.

15 x 270 wp (mono) = 4050 Wp - verwachte opbrengst 4050 kWh
21 x 170 wp (SF) = 3570 Wp - verwachte opbrengst 3570 kWh + (8% tot) 10% = 3927 kWh

Waarom geen 290 Wp panelen? Is waarschijnlijk dezelfde maat.

Heb je nog andere dakvlakken voor uitbreiding? Anders kom je nog te kort wanneer je meer verbruik hebt.
En dan liefst een andere richting uit, dan verdeel je het meer over de dag (en is beter voor direct verbruik)

Met 3-fase aansluiting zou ik voor een 3-fase omvormer gaan en kijken waar je nog kunt uitbreiden en dat in je keuze mee laten overwegen met de panelen die je nu neemt.

In geval van 3-fase:
15 panelen mono mag op 1 mppt (15x 31,7 Vmpp = 475 Vmpp) en de andere mppt ingang voor uitbreiding
3x 7panelen SF mag op 1 mppt (7x 87 Vmpp = 609 Vmpp) en de andere mppt ingang voor uitbreiding

Daar zoek je een SMA 3-fase bij of een Fronius symo bijvoorbeeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maykoga
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-08 17:47

Members only:

[afbeelding]

Een paar vragen:
Ik zou (wat) pijpjes laten verplaatsen door een installateur. Deze optie wordt vaak niet overwogen helaas, maar is het zeker waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
CDarwin schreef op zondag 26 juni 2016 @ 20:23:
Hoi Allemaal,

Na lange tijd is het dan eindelijk zover, er komt een pv installatie!
Nu heb ik daar een aantal vragen over die ik graag aan jullie wil voorleggen.

Allereerst wat info;

Het betreffende dakdeel ligt pal zuid, heeft geen last van schaduw en heeft een hellingshoek van 40 graden. Het is een bitumen shingles dak. Volgens mijn zelfgemaakte legplan kunnen er 15 panelen met een standaardmaat op of 21 Solar frontier (als voorbeeld qua maat) .
Mijn jaarverbruik is 3645kWh maar gaat de komende jaren stijgen. Dit in verband met een net geplaatste multi-split warmtepomp airconditioner en doordat ik zoveel mogelijk wil overstappen op het gebruik van elektriciteit.
Ik heb nog een oude meter die terug kan lopen en er is 3x een 40 A groep?? (weet niet goed hoe ik dit correct omschrijf)
Nu heb ik een aantal overwegingen waar ik niet goed raad mee weet.
Ten eerste; het lukt mij om met mijn huidige verbruik nagenoeg te dekken maar ik wil rekening houden met een stijgend verbruik. Is het verstandig om nu alvast een compleet systeem te maken met nu enige overcapaciteit? Ik kan nu ook een grotere omvormer kiezen maar kom ik dan wel aan een juiste Vmpp?

Ik heb reeds diverse offertes met SF en verschillende merken 270wp panelen.
Wat zijn volgens jullie de voordelen van een SF systeem en een systeem met "gewone" panelen.
Waarom inderdaad "slechts" 270Wp panelen? Ik (http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939) en Dunklefaser (http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=43609&sid=39833) gebruiken 285Wp JA Solar Percium panelen en verwachten hiermee ook zo'n beetje op 1050/1070kWh/kWp uit te komen.
Je zou dan op (15x285)*1,05 = bijna 4500kWh uitkomen met hetzelfde aantal panelen en inmiddels is er ook zelfs een 290Wp variant in dezelfde maat.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

ocaj schreef op zondag 26 juni 2016 @ 15:11:
Afgelopen vrijdag zijn mijn panelen eindelijk geplaatst. (16 x Sunpower X21-335, verdeeld over 8 op Oost op een SE3000 en 8 op Oost-West op een SE2200).
Ondanks dat het vandaag en gisteren helemaal niet zo'n superweer is heb ik nu al pieken van bijna 5300 Watt gehad.

Had ik niet helemaal verwacht, en ik ben nu op mijn omvormer aan het kijken. Daar kun je per optimizer zien wat de laatste waarde is. Ik snap alleen niet helemaal wat ik op daar zie. Volgens de handleiding zou het "telemetry"-scherm de energie uit de optimizer moeten laten zien. Ik zie daar echter bij meerdere modules waardes staan bij Energy (Wh) van 600-900. Lijkt mij vrij veel voor een 335Wp-paneel. Nou weet ik wel dat Sunpower prima spul is en dat panelen meer kunnen leveren dan hun STC-waardes, maar is dat normaal met dit wisselvallige weer?

<Update: Lezen is ook een vak: Getal wat er staat is Wh, geen Watt... :*) Staan inmiddels al een paar modules met 1.1kWh op het display >

Gisteren 15kWh en vandaag tot nu toe ook al weer 13kWh. As-we-speak komt er in de stromende regen meer dan 500 Watt van mijn dak?
Ik begin me al een beetje zorgen te maken wat die dingen gaan doen als het wel mooi weer wordt....

(ik heb/wil geen koppeling met de solaredge portal of pvoutput en wil al mijn logging lokaal doen, dus het is nu nog even een beetje puzzelen. Solaredge uitlezen ga ik ook nog doen, maar aangezien de solaredge een eigen geheugen heeft wil ik nu eerst mijn logging op basis van kwh-meters helemaal goed krijgen. Logging per 5 min in een database gaat al goed, en live-waardes (nou ja, elke 3-4 sec) heb ik al in beeld, nu nog wat grafiekjes maken voor de historie)
Volgens mij kan ik je een PB sturen vandaar zo:
Ik ken iemand die het heeft uit gepuzzeld hoe je de solar edge lokaal kunt uitlezen en daar iets mee doen.
Het is ook zijn vak, en was nog best een kunstje. mocht je er niet uitkomen dan kan ik jullie in contact brengen met elkaar, mij kun je als het goed is wel een PB sturen. weet niet of daar kosten aan zitten, dat zoeken jullie in dat geval zelf maar uit.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:12
Toevoeging op bovenstaande wat betreft locale logging voor SolarEdge: Mocht je zelf handig zijn met computers (met name met linux en wat programmeerwerk voor de frond-end), dan zou je ook nog kunnen kijken naar deze GitHub repository. Daar staan scripts op waarmee je je omvormer via RS232 (eventueel via USB), RS485 en ethernet (zelfs zonder verbinding met de servers van SolarEdge) kunt uitlezen. Een en ander is niet enorm goed gedocumenteerd vanwege de complexiteit ervan, maar als je een beetje gevoel hebt voor de techniek is er wel uit te komen. Ook de Issues pagina bevat een schat aan informatie (wordt in feite als een soort discussieforum gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@Andre1973 + @Jerrythafast: Dank voor de hulp. Die GitHub repository had ik inderdaad al gevonden en was ook mijn reden dat ik mijn solaredge zonder internet wel aandurfde.

Ga ik dus zeker mee aan de slag. Voor nu ben ik druk bezig met perl-scriptjes op een raspberry pi die 3 stuks sdm220c-kwh meters via modbus uitlezen, in een mysql-database gooien en daar highcharts-grafiekjes bij maken.

Solaredge ligt ook al een modbus-kabel naar toe, maar moet ik even rustig tijd voor nemen. Klinkt als een klusje voor de zomervakantie en is dus minder haast bij omdat de omvormer de historie bijhoudt.

(combinatie tweaker + getallen-freak is fijn met zoveel pv-data die binnenstroomt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:52
heb hier nog wat centjes over van de vakantie en zat te denken om dit te gaan investeren in een paar panelen.
Nu zat ik te denken om deze op de schuur en afdak te leggen.
Dit vanwege dat er een aparte groep naar de schuur ligt die zo goed als niet gebruikt word. Dus dan hoef ik elektrisch zo goed als niks te wijzigen.
Nu vraag ik me af of dat dit wel verstandig is.
Hieronder de situatie schets:
panelen
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/VWO22JSSs0nVwPlF6zB7Wqer/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/bzPlCX0c1v78BsdKMMaAYLeu/thumb.png

de pijl wijst het noorden aan.
Plat dak is zon 3x4 meter en het het schuine dak 3 bij 2 (en een beetje, nog niet opgemeten.)

Nu zat ik zelf te denken aan 3 a 4 panelen. Van elk zon 200 WP elk.
Mijn jaar verbruik ligt op zon 1200 a 1300 kWh, en hoeft niet helemaal gedekt te worden.
Iemand hier een opinie over of dat dit een goede mogelijke plek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
Dank voor jullie reactie!

Even over de rekenfactor. Aangezien ik in het oosten woon reken ik met factor 0,85 om de opbrengst. Nu zie ik dat jij (Auitdehaag) voor de SF een factor 1,08 of 1,1 gebruikt en TFHfony met mono`s een factor 1,05 gebruikt. Ben ik dan te voorzichtig geweest?

Met een opbrengst van rond de 4500kWh ben ik waarschijnlijk wel klaar (denkt ik althans, al lees ik hier dat er altijd een kans is op het oplopen van een PV-virus)

Een hogere wp is met jullie rekenfactor idd wel een heel goed plan. Ga hier weer mee aan het rekenen een verdiepen in dit soort panelen (dan is een 1 fase omvormer waarschijnlijk het beste)

Nu heb ik nog een idee. Eigenlijk wil ik de hardware zelf kopen (mogelijk bij een groothandel) en een installateur vragen om het systeem te installeren waarbij ik hand en span diensten verleen. Dit in verband met het schuin bitumendak en de zorgvuldigheid waarmee de montagebeugel (clickfit art nummer 1002060) niet alleen vastgeschroefd moeten worden maar ook het gebruik van (veel) montagekit voor het waterdicht maken. Zou hier een installateur voor te porren zijn? Weet iemand hier een bijvoorbeeld een goede zzp-er die een dag wil werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

The Fatal schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:01:
heb hier nog wat centjes over van de vakantie en zat te denken om dit te gaan investeren in een paar panelen.
Dit vanwege dat er een aparte groep naar de schuur ligt die zo goed als niet gebruikt word. Dus dan hoef ik elektrisch zo goed als niks te wijzigen.
panelen
[afbeelding][afbeelding]

Plat dak is zon 3x4 meter en het het schuine dak 3 bij 2 (en een beetje, nog niet opgemeten.)

Mijn jaar verbruik ligt op zon 1200 a 1300 kWh, en hoeft niet helemaal gedekt te worden.
Met 3 of 4 panelen kom je al snel bij Solar frontier (165 of 170 Wp maar wel ongeveer 1,2 x zoveel kWh / jaar dan kristallijn) terecht, zet je er 4 in serie dan heb je teen de 330 VDC MPP spanning.
mooi voor de meeste 1 fase omvormers. En en dan kan daarna nog heel makkelijk uitbreiden (want wees gerust gerust het VIRUS zorgt er wel voor dat er snel meer bij komen) door je weer 4 in serie parallel er bij te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
Andre1973 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:08:
[...]

Met 3 of 4 panelen kom je al snel bij Solar frontier (165 of 170 Wp maar wel ongeveer 1,2 x zoveel kWh / jaar dan kristallijn) terecht, zet je er 4 in serie dan heb je teen de 330 VDC MPP spanning.
mooi voor de meeste 1 fase omvormers. En en dan kan daarna nog heel makkelijk uitbreiden (want wees gerust gerust het VIRUS zorgt er wel voor dat er snel meer bij komen) door je weer 4 in serie parallel er bij te plaatsen.
Bij het volgende huis zullen er meer bij komen.(denk dat de panelen zullen mee verhuizen mits ze niet over gekocht worden) Daar ben ik niet bang voor.
Nu ben ik meer voor de inverstering aan het kijken. Rente is zo goed als 0. En zonepanelen leveren wel geld op.

Maar je zegt dus 3 a 4 Solar Frontier panelen in serie op een 1000wp omvormer oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
ocaj schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:00:
was ook mijn reden dat ik mijn solaredge zonder internet wel aandurfde.
SolarEdge beweert dat als je je omvormer niet online hebt ze geen 25 jaar garantie op de optimizers geven. Omdat ze zelf geen fouten kunnen zien en systeem kunnen controleren.
Nou is een optimizer niet ongelofelijk duur maar garantie is garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:18

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

The Fatal schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:01:
panelen
[afbeelding][afbeelding]

Op het platte dak kunnen al 2 rijen van 3 solar frontier portrait.
Schuine dak 2x2 is totaal 10 sf 170.
Is ook ongeveer zoveel kwh dus 1700.
Kan je zelf kiezen wat waar moet.
Ik heb niet het dak bekenen zit op mijn mobiel.

[ Voor 0% gewijzigd door ApC_IcE op 27-06-2016 22:29 . Reden: Tiepvaut ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
CDarwin schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:07:
Dank voor jullie reactie!

Even over de rekenfactor. Aangezien ik in het oosten woon reken ik met factor 0,85 om de opbrengst. Nu zie ik dat jij (Auitdehaag) voor de SF een factor 1,08 of 1,1 gebruikt en TFHfony met mono`s een factor 1,05 gebruikt. Ben ik dan te voorzichtig geweest?
De 1,08 / 1,1 die Auijtdehaag en de 1,05 welke ik gebruik zijn eigenlijk de wat hogere resultaten die de SF en mijn JA's halen t.o.v. de Wp waarmee ze verkocht worden.
Nu we weten dat je in het Oosten woont, zou je op basis van:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/G15HpCZrIPEkClaV7ZkjNLqW/full.jpg

en

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

kunnen zeggen dat je op het volgende zou uitkomen:

100% (40 graden, pal zuid, geen schaduw) en 980 (Oosten van het land) -> 98% van de Wp van je panelen. Met SF zou je hier dus volgens de ervaringen hier nog 8 a 10 procent bij mogen tellen en met de JA Solar Perciums ook zeker 5%.
Ik zou gewoon voor zoveel mogelijk Wp gaan (zonder al te gek te doen met hele dure panelen. Wel een beetje de prijs per Wp in de gaten houden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
zonnigtype schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:09:
[...]

Moet nog blijken. Misschien strijkt verzekeringsbranche voor dit incident nog eenmalig over het hart, maar reken maar dat de premies omhoog zullen gaan, want het gaat vaker geschieden, en wordt dus onbetaalbaar in the long run. Glastuinbouw gaat het moeilijk krijgen, gezien de immense verwoesting rond Someren / Asten.
Naar aanleiding van deze discussie gisteren, maar eens een e-mail naar mijn verzekeringsmaatschappij gestuurd. Vanochtend al een e-mail terug:
Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over uw geplaatste zonnepanelen. Graag reageer ik hierop.

Dekking woonhuisverzekering
Uw verzekering voor het woonhuis is afgesloten met garantie tegen onderverzekering. De waarde is vastgesteld met behulp van onze herbouwwaardemeter. Uw zonnepanelen vallen hierdoor automatisch zonder verhoging van uw verzekerde bedrag onder de dekking van uw woonhuisverzekering.

Montage zonnepanelen
U geeft aan dat uw zonnepanelen op een gangbare manier zijn geplaatst op uw platdak. Het plaatsen van zonnepanelen op een platdak met behulp van ballast is een veelvoorkomende manier. Dit is dan ook geen probleem voor de dekking van uw verzekering.
Het antwoord waar ik op gehoopt had. En nog snel ook trouwens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 27 juni 2016 @ 08:08:

SolarEdge beweert dat als je je omvormer niet online hebt ze geen 25 jaar garantie op de optimizers geven. Omdat ze zelf geen fouten kunnen zien en systeem kunnen controleren.
Nou is een optimizer niet ongelofelijk duur maar garantie is garantie.
Interessant, dat lijkt me vrij bijzonder, waar heb je dat gelezen/gehoord?
Ik heb toch een product gekocht bij solaredge, het is niet alsof ik een dienst afneem waarbij solaredge mijn installatie gaat monitoren?

Als ik de garantie-voorwaarden nalees (Warranty ) dan staat er ook geen uitsluiting als je systeem niet aan Internet hangt en er staat zelfs expliciet dat de klant initiatief moet nemen voor een garantie-aanspraak.

(nog los van het feit dat niemand weet hoe het Internet er over 25 jaar uitziet. Toen ik in 1991 - inmiddels precies 25 jaar geleden - mijn eerste stappen op het internet zette, was dat echt onvergelijkbaar met het internet van vandaag. Mijn insteek is dan ook: Als je wil dat een systeem 25 jaar zorgeloos draait, dan moet je het vooral NIET aan het internet koppelen, want dat is dan meteen de allerzwakste schakel die het waarschijnlijk geen 25 jaar volhoudt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TFHfony schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:54:
[...]

Naar aanleiding van deze discussie gisteren, maar eens een e-mail naar mijn verzekeringsmaatschappij gestuurd. Vanochtend al een e-mail terug:

[...]

Het antwoord waar ik op gehoopt had. En nog snel ook trouwens :)
Mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Welke verzekeraar is dat?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
ZLM

/offtopic/
Ik blijf me verbazen over de duidelijkheid & snelheid van deze club. Geen blah blah, maar gewoon duidelijk & snel antwoord op je vragen. Geldt trouwens voor al hun communicatie.

[ Voor 38% gewijzigd door TFHfony op 27-06-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
Helder verhaal over de rekenfactor, dank. Op basis van jullie tips heb ik een serie tweede offertes gevraagd waarin er JA Solar panelen zijn opgenomen van 290wp. Wanneer ik de panelen alleen op het zuid gerichte dak leg ga ik voor een "gewone" omvormer (liefst SMA of Steca) omdat er geen schaduw is.

Nu opperde een verkoper ook dat mijn platte dak best gebruikt kan worden wanneer ik met optimizers zou gaan werken. Hij stelde voor om dan voor 270wp panelen te gaan met als redenatie dat die prijstechnisch een betere keus zouden zijn en deze in de volledig zwarte uitvoering te krijgen zijn wat WAF verhogend is. Zijn berekening is als volgt 18 x 270wp JA Solar, opbrengst 4860wp --> verwachte opbrengst --> 4350
Dit is best een forse investering en daarom heb ik het volgende idee

Ik plaats nu 14 panelen 290wp JA Solar met een Solaredge omvormer. Ik zoek uit of ik deze omvormer zo ver kan overdimensioneren dat er later nog 4 290wp panelen op het platte dak bij gelegd kunnen worden. Dit maakt de initiële investeringskosten lager en geeft mij de tijd om mijn verwachte stijgende energieverbruik te observeren.
Ik nodig een ieder uit om op dit plan te schieten of iets anders te opperen!

Off topic; fijnste gesprek en volgens mij goede offerte (die ik tzt ter vergelijk in het daarvoor bestemde forum zal plaatsen) is van 365zon. Zonder tegenbericht ga ik ervan uit dat dit een betrouwbaar bedrijf is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
CDarwin schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:58:
Helder verhaal over de rekenfactor, dank. Op basis van jullie tips heb ik een serie tweede offertes gevraagd waarin er JA Solar panelen zijn opgenomen van 290wp. Wanneer ik de panelen alleen op het zuid gerichte dak leg ga ik voor een "gewone" omvormer (liefst SMA of Steca) omdat er geen schaduw is.

Nu opperde een verkoper ook dat mijn platte dak best gebruikt kan worden wanneer ik met optimizers zou gaan werken. Hij stelde voor om dan voor 270wp panelen te gaan met als redenatie dat die prijstechnisch een betere keus zouden zijn en deze in de volledig zwarte uitvoering te krijgen zijn wat WAF verhogend is. Zijn berekening is als volgt 18 x 270wp JA Solar, opbrengst 4860wp --> verwachte opbrengst --> 4350

Ik plaats nu 14 panelen 290wp JA Solar met een Solaredge omvormer. Ik zoek uit of ik deze omvormer zo ver kan overdimensioneren dat er later nog 4 290wp panelen op het platte dak bij gelegd kunnen worden. Dit maakt de initiële investeringskosten lager en geeft mij de tijd om mijn verwachte stijgende energieverbruik te observeren.

Off topic; fijnste gesprek en volgens mij goede offerte (die ik tzt ter vergelijk in het daarvoor bestemde forum zal plaatsen) is van 365zon. Zonder tegenbericht ga ik ervan uit dat dit een betrouwbaar bedrijf is ;-)
Ik neem aan dat je alleen voor de SolarEdge omvormer gaat en er dus geen optimizers bij neemt? Want deze heb je niet nodig. Maar het lijkt mij een prima setup. Ikzelf ben niet echt thuis in de omvormers, dus daar laat ik de rest wel zijn mening over geven. Maar het idee lijkt mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Hele lap tekst.]
Laat maar...

Dit was ook 365zon.
Ik denk dat ik wat beters en vooral goedkoper, verzonnen heb. (zonder er voor betaald te worden)
Zonnepanelen advies gevraagd, bij schaduw

[ Voor 255% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2016 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
In hoeverre heb je optimizers eigenlijk nodig?

Gisteren een begin gemaakt op mijn garage zoals je hieronder kunt zien.
Bakken voor een habbekrats kunnen overnemen.
Morgen met de buurman overleggen of ik 20cm op z'n kant nog 4 bakken mag plaatsen :p.

http://imgur.com/797nxcc

Tuin ligt op het zuiden dus weinig last van schaduw.
Omvormer is een solarmax SM2000.
Panelen zijn Eurener Zonnepaneel Poly 260 Wp

De rest is zelf lekker knutselen :).

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:24

DjVe

Hatsaflats!

Je kan een SE omvormer alleen gebruiken icm SE optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

plaatje werkt niet.
indien je geen schaduw hebt zou ik het niet doen.
Ik heb het wel en het enige wat ik ermee win is de monitoring per paneel en een paar watt maar dat is echt heeel weinig (paar letterlijk iets van 2 als ik het zo aflees... waarbij ze zelf ook iets verbruiken dus netto zal ik er niet eens op vooruitgaan gok ik:P)
Edit: en zie voorgaande;)

[ Voor 3% gewijzigd door DRuw op 27-06-2016 21:29 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:12
TFHfony schreef op maandag 27 juni 2016 @ 21:06:
[...]

Ik neem aan dat je alleen voor de SolarEdge omvormer gaat en er dus geen optimizers bij neemt? Want deze heb je niet nodig. Maar het lijkt mij een prima setup. Ikzelf ben niet echt thuis in de omvormers, dus daar laat ik de rest wel zijn mening over geven. Maar het idee lijkt mij prima.
Wat zeg je nou? Als je een SolarEdge omvormer neemt heb je de optimizers wel degelijk nodig. Die omvormers doen het namelijk niet zonder bijbehorende optimizers 8)7

Zoals hierboven ook wordt gezegd zul je zonder schaduw aan SolarEdge weinig toegevoegde waarde hebben. Wel is het zo dat je op je platte dak dan ook panelen kunt plaatsen met een andere hoek. Die kunnen dan in dezelfde string. Heeft mijn buurman ook, die heeft één string met 12 panelen met 3 verschillende hellingshoeken. Dat kan alleen met optimizers en daar is SolarEdge dus echt een uitkomst mee.

In het geval van CDarwin kun je ook prima een normale omvormer nemen met twee MPPT's.

[ Voor 30% gewijzigd door Jerrythafast op 27-06-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:24
Jerrythafast schreef op maandag 27 juni 2016 @ 21:46:
[...]

Wat zeg je nou? Als je een SolarEdge omvormer neemt heb je de optimizers wel degelijk nodig. Die omvormers doen het namelijk niet zonder bijbehorende optimizers 8)7
Wel interessant zijn de JA Solar panelen die de optimizers al ingebouwd hebben. Een stuk goedkoper dan een zelfde paneel en een losse optimizer.
P300 Power Optimizer. euro 39,82
JA Solar JAM6-60-270 BK. euro 207,90
JA Solar JAM6-60-265 BK(SE). euro 221,28

[ Voor 14% gewijzigd door mgroen81 op 27-06-2016 22:05 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Jerrythafast schreef op maandag 27 juni 2016 @ 21:46:
[...]

LOL... En daarom laat ik dat gedeelte over aan anderen!
* TFHfony houdt het lekker bij zijn Micro Omvormers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 17:00

mb1

CDarwin schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:58:

Kun je 18 (of 21) Solar Frontier kwijt op je zuid dak?
die sluit je aan als 3 stringen van 6 (of 7).
Daar kun je tzt zo 6 (of 7) Solar Frontier parallel aan leggen op je schuur de hoek maakt niet uit in dat geval!
Dan heb je minder Wp maar meer kWh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
ApC_IcE schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:12:
[...]

Op het platte dak kunnen al 2 rijen van 3 solar frontier portrait.
Schuine dak 2x2 is totaal 10 sf 170.
Is ook ongeveer zoveel kwh dus 1700.
Kan je zelf kiezen wat waar moet.
Ik heb niet de dak bekenen zit op mijn mobiel.
Vind 10 panelen nu nog wat te veel voor de portemonnee.
Begin er met 4, Maar die solar frontier zien er goed uit, lees er positieve dingen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:18

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

The Fatal schreef op maandag 27 juni 2016 @ 22:10:
[...]

Begin er met 4, Maar die solar frontier zien er goed uit, lees er positieve dingen over.
Snap ik. Dit is alleen wat er (uitgaande van de gegeven maten) op het dak past

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Fatal schreef op maandag 27 juni 2016 @ 22:10:
[...]

Een SMA 1.5 of 2.5 niks voor je?
Wifi, uploaden naar SMA sunny portal (met een raspberry pi ook naar pvoutput), optitrac schaduwmanagement, al heb je dat met SF niet echt nodig.
Kan je tot 4 strings van 4 (of 5) SF panelen allemaal aan elkaar knopen met y-connectoren.
De panelen in 1 string moet dezelfde kant uitkijken. De volgende string hoeft dat niet perse dezelfde kant zijn van de vorige string.
Als alle stringen maar dezelfde hoeveelheid panelen hebben, mag dat allemaal op 1 mppt ingang.

http://www.sma-benelux.co...-boy/sunny-boy-15-25.html

(binnen een jaar ligt je dak toch vol, PV virus alert ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2016 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
AUijtdehaag schreef op maandag 27 juni 2016 @ 22:33:
[...]

Een SMA 1.5 of 2.5 niks voor je?
Wifi, uploaden naar SMA sunny portal (met een raspberry pi ook naar pvoutput), optitrac schaduwmanagement, al heb je dat met SF niet echt nodig.
Kan je tot 4 strings van 4 (of 5) SF panelen allemaal aan elkaar knopen met y-connectoren.
De panelen in 1 string moet dezelfde kant uitkijken. De volgende string hoeft dat niet perse dezelfde kant zijn van de vorige string.
Als alle stringen maar dezelfde hoeveelheid panelen hebben, mag dat allemaal op 1 mppt ingang.

http://www.sma-benelux.co...-boy/sunny-boy-15-25.html

(binnen een jaar ligt je dak toch vol, PV virus alert ;) )
ik ga eens even lezen.
Kijken of ik er nog wat meer info over kan vinden!

Dit dak zal denk ik niet heel veel voller komen. Hoop binnen 2 jaar te verhuizen. Dan zal het sowieso meer worden. _/-\o_ alles kan dan mooi mee verhuizen (denk ik) aangezien het toch op het plat dak komt nu :)

[ Voor 89% gewijzigd door The Fatal op 27-06-2016 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Let wel op dat wanneer je nu een klein aantal panelen neemt, dat je op moet letten dat de spanning voldoende hoog is voor je omvormer.
Met 4 panelen is dat wel erg krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
TFHfony schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:50:
[...]

ZLM

/offtopic/
Ik blijf me verbazen over de duidelijkheid & snelheid van deze club. Geen blah blah, maar gewoon duidelijk & snel antwoord op je vragen. Geldt trouwens voor al hun communicatie.
Ik vraag me af wat die herbouw waarde betekent ik heb 2 jaar geleden nieuwe panelen kunnen aanschaffen tegen een fikse korting 160,- ipv 290,- stel dat de boel van het dak waait na 5 jaar wat krijg je dan terug volgens de herbouw waarde voor die panelen/installatie ik neem aan dat ze van je aankoop factuur uitgaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Snarfie31 op 28-06-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TD-er schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 07:37:
Let wel op dat wanneer je nu een klein aantal panelen neemt, dat je op moet letten dat de spanning voldoende hoog is voor je omvormer.
Met 4 panelen is dat wel erg krap.
Met SF zit je dan al aan de ideale spanning voor een stringomvormer.
4x 87V = 348 Vmpp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

In het vorige draadje was er nog een vraag hoeveel elke MPP van mijn Goodwe GW06K-DT 3 fase omvormer aan kan aangezien daar niets over in de handleiding staat. Ik heb al een tijdje alle panelen aan 1 MPP hangen, dus 4950 Wp. De laatste paar dagen laten zien dat er in ieder geval ongeveer 5400W op die ene MPP opgewekt kan worden. Aangezien er niets over een beperking in de handleiding staat, denk ik dat het veilig is om te zeggen dat het max vermogen op elke MPP gehaald kan worden. Dus ik laat de panelen lekker op die ene MPP hangen, dan is de omvormer ook wat efficiënter bij lage vermogens, want ik zag soms dat U*I van de panelen (DC) ongeveer 300W opleverde, maar dat er maar 30W het net op ging. Een efficiëntie van 10% slechts. Nu is dat 250W tegen 199W het net op, dat is toch alweer een stuk beter.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
crap, zag sinds de 26e geen output meer op PVOutput blijkt er een schoen gevallen te zijn in de meterkast die de PV groep uitgezet heeft 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:28:
crap, zag sinds de 26e geen output meer op PVOutput blijkt er een schoen gevallen te zijn in de meterkast die de PV groep uitgezet heeft 8)7 |:(
Snel de PVoutput app op je telefoon installeren. Zie je altijd op je homescreen wat je opbrengst is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
TFHfony schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:35:
[...]

Snel de PVoutput app op je telefoon installeren. Zie je altijd op je homescreen wat je opbrengst is ;)
ja al laat die ook af en toe niets zien :-) (en de widget staat een scherm naar links :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 14:13
Hier is iets meer activiteit dan: Marcva in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic".
Dus ik gooi 'm hier ook ff in de groep:

Iemand een idee waarom ik de app niet kan koppelen aan PVOutput?
Netjes de API key ingevuld, alsmede mij Personal Key. Komt met een 401 error: invalid system key.

Nieuwe API key, zelfde resultaat :?

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben aan het bekijken of ik misschien wat extra panelen op het dak kwijt kan.
De foto geeft hopelijk een idee van de opstelling (zie ook link naar pvoutput).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8bze57lwuQzS6nLjszXTMxM8/thumb.jpg

Ik heb 4 rijen op zuid, 2-3-3-2 met ongeveer 80cm tussen de rijen in.
Als het past wil ik er enkele panelen op noord bij plaatsen om +- 1000kWh per jaar te produceren.
Nu heb ik geen ervaring met noord, wat zou er nodig zijn?
Mijn omvormer is ondergedimensioneerd (2100W AC met 2350Wp erop) en heeft maar 1 mpp.
Een kleine omvormer erbij (met logging) zal denk ik nodig zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Pagina: 1 ... 16 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??