Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.364 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
onetime schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:43:
[...]

Als je strings even lang zijn kan je ze parallel zetten, zeker op een dag als vandaag kan dat. Toch een stuk minder verlies.
Strings zijn niet gelijk, dat gaat dus niet. Hoeft ook niet meer, ik heb net de Omnik 3k TL vervangen voor een Aurora Power One 3,6. Had ik nog liggen als reserve, vorig jaar op marktplaats gekocht voor €350,- nieuw in de doos.
De Power One is aangesloten, met dit weer niet echt een super vermogen maar het werkt. Het valt wel op dat de Power One niet helemaal geruisloos is. Hij tikt, net als een klok. Misschien ligt het aan het lage vermogen? Hebben meer mensen hier last van?
Morgen hopelijk een beetje zon.
Ik heb ooit gelezen dat er een speciale instelling is voor 16A, het enige wat ik tot nu toe heb gevonden is dat je het vermogen kunt begrenzen. In dit jaargetijde is dat waarschijnlijk niet nodig, warm zat. Maar bij kouder weer is dit misschien toch wel handig.

De Omnik wordt, hopelijk binnenkort vervangen, kan die als reserve blijven.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

onetime schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:43:
[...]

Als je strings even lang zijn kan je ze parallel zetten, zeker op een dag als vandaag kan dat. Toch een stuk minder verlies.
Niet even lang kan ook, niet top maar er komt wel wat uit. Ik had eens een paar dagen 31x100Wp parallel met 5x170SF op een steca 3600 met 1 mpp.
;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:04:
[...]

Niet even lang kan ook, niet top maar er komt wel wat uit. Ik had eens een paar dagen 31x100Wp parallel met 5x170SF op een steca 3600 met 1 mpp.
;)
Ik wist niet dat dit mogelijk was, je zit toch met verschillende spanningen?
Het zou alleen voor vandaag zijn, en dat was geen best dagje. De Onmik was vrij snel vervangen voor de Power One. Twee gaten boren en wat draadjes opnieuw aansluiten. Ik heb alleen nog geen logging voor de Power One.

[ Voor 7% gewijzigd door drielp op 20-06-2016 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja klopt, het scheelde een 100V of zoiets, toch ging het niet eens heel slecht.

http://pvoutput.org/intra...2038&sid=9982&dt=20150710

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 10:38
drielp schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:48:
[...]
De Power One is aangesloten, met dit weer niet echt een super vermogen maar het werkt. Het valt wel op dat de Power One niet helemaal geruisloos is. Hij tikt, net als een klok. Misschien ligt het aan het lage vermogen? Hebben meer mensen hier last van?
Ik heb geen idee hoe jouw strings ingedeeld zijn, maar geeft hij continue vermogen aan of schiet hij soms naar nul?
Het kan met het startvoltage te maken hebben. Die staat standaard waarschijnlijk op 200v ingesteld.

De sizing tool van ABB geeft trouwens aan of het verlagen van de VStart nodig is:
http://www.stringsizer.abb.com/

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@drielp zowiezo is de maand juni qua totaal opbrengst een stuk lager dan vorig jaar.
een dag of wat slechts weer scheelt je zo 15kwh per dag minder opbrengst deze maand.
ik verwacht juni 16 af te sluiten met een opbrengst van 170 kwh minder als juni 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Even een vraag over affakelen. Ik hou zo'n 4 a 500 kw/h elk jaar over wat ik eind september al kan zien. Vorig jaar vanaf 3de week october tot eind november met electrische verwarmings fannetje zitten te verwarmen. Pas begin december ging mn cv aan. Hoeveel bespaar ik nu op mn gas of is 10 cent laten uitbetalen handiger. Wat is efficienter. Ja ik weet dat een lucht lucht verwarming efficienter is maar vind de investering niet de moeite waard.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
Snarfie31 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:39:
Even een vraag over affakelen. Ik hou zo'n 4 a 500 kw/h elk jaar over wat ik eind september al kan zien. Vorig jaar vanaf 3de week october tot eind november met electrische verwarmings fannetje zitten te verwarmen. Pas begin december ging mn cv aan. Hoeveel bespaar ik nu op mn gas of is 10 cent laten uitbetalen handiger. Wat is efficienter. Ja ik weet dat een lucht lucht verwarming efficienter is maar vind de investering niet de moeite waard.
Elektrische fan is cop 1 dus uitbetalen brengt meer op. Tenzij je wilt verbergen dat je terug levert....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
drielp schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:10:
[...]

Ik wist niet dat dit mogelijk was, je zit toch met verschillende spanningen?
Het zou alleen voor vandaag zijn, en dat was geen best dagje. De Onmik was vrij snel vervangen voor de Power One. Twee gaten boren en wat draadjes opnieuw aansluiten. Ik heb alleen nog geen logging voor de Power One.
de power-one PVI 3.0 is stil (behalve een paar klikjes van het relais in de ochtend.)
de PVI 3.6 heeft een extra tikkend geluid, dat is normaal.

start voltage is standaard 200V, maar kan naar een 90V worden verlaagt.
dit is dan wel de Voc.
dus je haalt het erg gemakkelijk. ;)
(gebruik stringtool om te checken of het goed staat, of anders vraag even met de juiste gegevens)

logging: hij heeft een usb poort, en met de software kun je hem makkelijk uitlezen.
alleen de usb poort blijft regelmatig hangen, ik gebruik de rs485 poort die is wel stabiel.
de software van ABB is mij wat te simpel maar het voldoet voor even wel.
(probeer eerst maar eens de usb poort, dan merk je het vanzelf wel.
probeer het met een laptop voor de fun.)
ik gebruik deze software:
http://www.curtronics.com/Solar/
(ben wel fan van text schermen. en geen poespas er om heen)

de max verlagen van de output, het kan als het moet, maar ik geen je 99% kans dat een 16A groep gewoon werkt, je hebt zoiets als VA en W.
het is niet gevaarlijk als het fout gaat, dus gewoon proberen. ;)

komende week word het wel wat beter weer.
probeer ook eens wat schaduw op de panelen te maken,
(mppscanning dan aan zetten)
ik geef je een goede kans dat je niet meer terug gaat naar de omnik. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 21-06-2016 11:00 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Om de warmte van 1m3 gas te vervangen door elektriciteit "af te fakkelen" heb je standaard 8-9kWh nodig. Op die manier kost het vervangen van 1m3 gas jou pakweg 85ct. Een m3 gas is dus goedkoper.

Dat wordt anders als je een apparaat gebruikt wat meer warmte uit elektriciteit haalt, wat wordt uitgedrukt in de COP of sCOP. Met een COP van 2 heb je grofweg 4kWh nodig voor de warmte van 1m3. Neem je een gemiddelde lucht-lucht-warmtepomp (vrij vertaald, airco in verwarm-stand) dan is de COP al gauw 4. Dan heb je voor vervanging van 1m3 nog maar 2kWh nodig, oftewel 20ct...
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

[ Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 21-06-2016 10:03 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:52

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

aannames:
gasprijs: 60 cent
stroomprijs: 20cent afname, 11 cent terugleveren.
1m3 gas geeft ongeveer evenveel warmte als 8 Kwh met een COP van 1.
dus kostprijs van stoken op energie met een standkachel vergelijkbaar met 1m3 gas verstoken:
bij afname: 8*0,2 = 1.60
bij affakkelen (en dus weer inleveren van die 11 cent): 8*0.11 = 0.88

gas is dus goedkoper. neem je een airco, dan wordt de prijs een factor 3-4 lager en is het dus wel interessant.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
wat ze je nog niet vertellen.

probeer niet precies op 0kWh uit te komen.
met de heffings-korting die je krijgt is het geen probleem om nog een +/-1000kWh te kopen. ;)
(afhankelijk hoe je wil rekenen ergens tussen de 0 en 1717kWh, maar wil je de minste problemen met afrekenen, blijf een stukje in de plus uitkomen, helaas niet iedere leverancier dit het even netjes soms. :-( )
dan kun je 1500kWh affakkelen, doe dat met een simpele airco in verwarming stand van +/-1200€.
en dan kun je al snel een 700m3 gas vervangen. ;)
dat is een stuk beter als 60m3 met simpel affakkelen. ;)

edit:
ietsjes duurder voorbeeld maar zoiets:
http://www.degrootservice...ing/lg-de-luxe-2-5kw.html

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 21-06-2016 11:10 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-08 10:28
Ai, gisteren er achter gekomen (na het daadwerkelijk volledig lezen...) dat ik via www.ikinvesteerslim.nl geen zonnepanelen kan kopen, door de eis dat ik 25% van het geleende bedrag besteed aan een andere besparing zou de lening minimaal 25% hoger uitkomen. Dat is op zich niet zo'n probleem echter woon ik in een nieuwbouwwijk waar we stadswarmte hebben en reeds goede isolatie ed. hebben. in mijn vorige huis had ik een warmte terugwin systeem maar dit beviel mij eigenlijk zeer slecht dus dat gaat er niet komen, de overige opties vallen af.
Dus misschien moet ik het uitbreiden naar 12 panelen op de lange baan schuiven. jammer... een lening van 2,2% had het een stuk makkelijker gemaakt dan eigen geld te gebruiken wat we ook voor andere dingen willen gebruiken.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 14:13
Sneezzer schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:10:
(...) door de eis dat ik 25% van het geleende bedrag besteed aan een andere besparing zou de lening minimaal 25% hoger uitkomen. (...)
Niet gehinderd door enige kennis van de regeling :+ :
Investeer in een lucht / water warmtepomp. Daar zit op zich al subsidie op, maar kun je wellicht lenen voor de installatie? Kun je van de stadsverwarming af >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Klopt, helaas krijgen we het warme water ook via de stadswarmte dus zou het een flinke boiler moeten zijn om van zowel de verwarming als warme water af te komen. Ow, en ik ben er eigenlijk niet ontevreden over aangezien het opgewekt wordt met restwarmte van de lokale waterzuivering.

Edit: overigens heeft het ook wel weer zijn charme om alles langzaam bij elkaar te sprokkelen. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Sneezzer op 21-06-2016 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sneezzer schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:39:
Klopt, helaas krijgen we het warme water ook via de stadswarmte dus zou het een flinke boiler moeten zijn om van zowel de verwarming als warme water af te komen. Ow, en ik ben er eigenlijk niet ontevreden over aangezien het opgewekt wordt met restwarmte van de lokale waterzuivering.

Edit: overigens heeft het ook wel weer zijn charme om alles langzaam bij elkaar te sprokkelen. ;)
Blij dat je tevreden bent met stadsverarming. Geen spelfout. Je komt er waarschijnlijk niet vanaf, zegt de term kettingbeding je iets? en ik betwijfel of de lokale waterzuivering voldoende warmte oplevert.
Dat zijn de mooie verkoop praatjes om je teveel te laten betalen. Er zal wel bijgestookt moeten worden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
migjes schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:13:
[...]

wat ze je nog niet vertellen.

probeer niet precies op 0kWh uit te komen.
met de heffings-korting die je krijgt is het geen probleem om nog een +/-1000kWh te kopen. ;)
(afhankelijk hoe je wil rekenen ergens tussen de 0 en 1717kWh, maar wil je de minste problemen met afrekenen, blijf een stukje in de plus uitkomen, helaas niet iedere leverancier dit het even netjes soms. :-( )
dan kun je 1500kWh affakkelen, doe dat met een simpele airco in verwarming stand van +/-1200€.
en dan kun je al snel een 700m3 gas vervangen. ;)
dat is een stuk beter als 60m3 met simpel affakkelen. ;)

edit:
ietsjes duurder voorbeeld maar zoiets:
http://www.degrootservice...ing/lg-de-luxe-2-5kw.html
Duidelijk bedankt.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:49
sinds 2 weken heb ik ook een 8tal trina solar 270wp panelen op het dak liggen met een omnik omvormer, geen koop, maar huur via de woningbouw. Voor mij een gunstige optie (vraag mij af waarom er maar 2 in de straat ja hebben gezegd tegen deze optie vanuit de woningbouw.. Misschien zie ik wat over het hoofd?)
huur van de set is 18 euro per maand, dat moet ik er in principe toch makkelijk uithalen? geen kosten bij een storing of defect en vanaf dag 1 in principe rendement.
aangezien ik nog geen id heb hoe ik alles naar pvoutput.org krijg nu nog even via de omnikportal
http://www.omnikportal.co...rminalMain.aspx?pid=51275

[ Voor 14% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 21-06-2016 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Gh0stw4lk3r schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:26:
huur van de set is 18 euro per maand, dat moet ik er in principe toch makkelijk uithalen? geen kosten bij een storing of defect en vanaf dag 1 in principe rendement.
Volgens mij levert het je ca. 8*270*0,8*€ 0,16 = 23,= per maand op. Steek je elke maand € 5,= in je zak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
Marcva schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:54:
[...]

Volgens mij levert het je ca. 8*270*0,8*€ 0,16 = 23,= per maand op. Steek je elke maand € 5,= in je zak :)
Uiteraard wel afhankelijk of inderdaad de opbrengsten ook naar de huurder gaan en niet naar de wbv.
Anders is het gewoon huur van de set en eventuele meeropbrengst is voor verhuurder.

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:49
Alles wat ik opwek is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:52

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Sneezzer schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:39:
Ow, en ik ben er eigenlijk niet ontevreden over aangezien het opgewekt wordt met restwarmte van de lokale waterzuivering.
om welke plaats gaat dit? Culemborg?
onetime schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 14:16:
[...]
Er zal wel bijgestookt moeten worden.
In Culemborg staat een (W/W) warmtepomp. Het water van de schoon-water opslag wordt gebruikt als 'koude kant'. de COP is dus constant hoog en niet zoals bij het gebruik van een L/W warmtepomp bij vriestemperaturen.

Er staat inderdaad een gasketel naast om eventueel bij te stoken, maar die staat als t goed is niet vaak aan.

Of het financieel allemaal uitkan? die berekening waag ik me niet aan :)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
onetime schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 14:16:
[...]

Blij dat je tevreden bent met stadsverarming. Geen spelfout. Je komt er waarschijnlijk niet vanaf, zegt de term kettingbeding je iets? en ik betwijfel of de lokale waterzuivering voldoende warmte oplevert.
Dat zijn de mooie verkoop praatjes om je teveel te laten betalen. Er zal wel bijgestookt moeten worden.
Tevreden is wel direct de andere kant op, maar niet ontevreden inderdaad. We hebben in dit deel van Apeldoorn geen gas aansluitingen en daar was ik eerst wel huiverig voor maar verwarmen van het huis en het hete water uit de kraan werken naar behoren. Maar de keerzijde is dat ik inderdaad vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuppie
Sneezzer schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:33:
[...]

Tevreden is wel direct de andere kant op, maar niet ontevreden inderdaad. We hebben in dit deel van Apeldoorn geen gas aansluitingen en daar was ik eerst wel huiverig voor maar verwarmen van het huis en het hete water uit de kraan werken naar behoren. Maar de keerzijde is dat ik inderdaad vast zit.
en dat vast zitten zou nog niet eens zo erg zijn, zolang de 'vaste' kosten maar eens een beetje in de buurt zouden komen van gasaansluitingen. Dat de prijs voor een GJ stadswarmte gelijk is aan equivalent m3 gas is prima, maar die absurde kosten voor vastrecht en huur... (tenminste hier in Almere).

trouwens, voor heet water bij de keuken kun je natuurlijk ook altijd nog een heetwaterkraan aanschaffen (voor douche misschien ook wel, als maar voldoende capaciteit heeft), en dan voor de verwarming een boiler met een L/W warmtepomp. (maar meestal is de boiler voor de verwarming juist zo enorm groot, dat een extra beetje voor warm water er nog wel bij kan!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 21:12

paulv1973

16.730Wattpiek

Weet iemand wat de melding SMACOM - NC betekent in het display van een SMA STP6000TL20??

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 16:32
paulv1973 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:23:
Weet iemand wat de melding SMACOM - NC betekent in het display van een SMA STP6000TL20??
Gokje:
SMACOM (sma communicatie kabel iets?)
NC -> not connected

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paulv1973 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:23:
Een klopje op het scherm, geeft je de firmware versie, ip-adres, subnetmask EN
SMACOM A - OK en SMACOM B - N(ot) C(onnected) (of andersom)

Er zitten twee ethernetpoortjes op. Die ene zal dus niet aangesloten zijn. (en niet gebruikt)

Even Sunny explorer gebruiken dan kan je dat ook zien:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/de9x07.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2016 17:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:58
Twee vragen over zonnepanelen (nadat heel Nederland al panelen heeft liggen overweeg ik ook panelen aan te schaffen)....
1. Weten jullie welke panelen beter zijn Eurener (270pw) of AEG(285pw)? Met name over het laatste merk vind ik weinig terug, meestal is dat geen goed teken.
2. Is het zo dat na het leggen van panelen op een schuin dak de zolder in de zomer koeler zal blijven, of is dat verschil niet merkbaar? ( huis is al goed geïsoleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peter13579 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:54:
Twee vragen over zonnepanelen (nadat heel Nederland al panelen heeft liggen overweeg ik ook panelen aan te schaffen)....
1. Weten jullie welke panelen beter zijn Eurener (270pw) of AEG(285pw)? Met name over het laatste merk vind ik weinig terug, meestal is dat geen goed teken.
2. Is het zo dat na het leggen van panelen op een schuin dak de zolder in de zomer koeler zal blijven, of is dat verschil niet merkbaar? ( huis is al goed geïsoleerd)
De 285 wp zijn beter omdat ze meer wp hebben (als de maat hetzelfde is)
Ik heb (had-na google) van de eerste nog nooit gehoord trouwens.

Je panelen op zuid werken ook als een hitteschild, dus ja dat zal uitmaken.
Maar de omvormer geeft weer wat warmte af binnen, dus dat zal ook iets uitmaken.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
peter13579 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:54:
1. Geen idee welke beter is, idd gewoon de meeste Wp nemen.
2. Zolder blijft hier aanmerkelijk koeler. Het dak ligt nagenoeg vol en omvormer bevind zich een verdieping lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk, zonnepanelen liggen sinds september op het dak. En nu heeft de vrouw besloten dat we gaan verhuizen... :{

Dat wordt dus of mee verkopen of verhuizen.. *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:14:
Lijkt me anders een prima onderscheidend (ver)koopargument (aangenomen dat je een koophuis hebt).
De koper heeft niet de lasten van het uitzoeken, installeren ed, maar wel de opbrengst.
Ik zou daar best een paar centen voor over hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marcva schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:36:
[...]

Lijkt me anders een prima onderscheidend (ver)koopargument (aangenomen dat je een koophuis hebt).
De koper heeft niet de lasten van het uitzoeken, installeren ed, maar wel de opbrengst.
Ik zou daar best een paar centen voor over hebben :)
Dat hoop ik ook, hoop het bedrag wat ik betaald heb eruit te halen (dus zonder de BTW). Hopen dat ze erin trappen ;)

Inderdaad een koophuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:14:
Leuk, zonnepanelen liggen sinds september op het dak. En nu heeft de vrouw besloten dat we gaan verhuizen... :{

Kun je je vrouw niet alleen laten verhuizen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:04:
[...]

Kun je je vrouw niet alleen laten verhuizen?
Iets met kinderen.. *mompel*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Skipper-93 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 23:28:
[...]

Ik heb geen idee hoe jouw strings ingedeeld zijn, maar geeft hij continue vermogen aan of schiet hij soms naar nul?
Het kan met het startvoltage te maken hebben. Die staat standaard waarschijnlijk op 200v ingesteld.

De sizing tool van ABB geeft trouwens aan of het verlagen van de VStart nodig is:
http://www.stringsizer.abb.com/
Het vermogen is, zo te zien, constant. Het startvoltage ligt ruim boven de 200 volt. Op het dak liggen twee strings, 1 x 11 en 1 x 10 mono's van verschillend fabrikaat (Sunrupu, Kingsun en ET solar).

Bedankt voor de link, volgens de stringtool is de 200 volt instelling goed genoeg.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:02:
@drielp zowiezo is de maand juni qua totaal opbrengst een stuk lager dan vorig jaar.
een dag of wat slechts weer scheelt je zo 15kwh per dag minder opbrengst deze maand.
ik verwacht juni 16 af te sluiten met een opbrengst van 170 kwh minder als juni 15
Tja, het is niet anders. Ik ga mei zeker niet verbeteren. Juni 2015 misschien wel, want er ligt nu 800 Wp meer op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
Gh0stw4lk3r schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:26:
Voor mij een gunstige optie (vraag mij af waarom er maar 2 in de straat ja hebben gezegd tegen deze optie vanuit de woningbouw.. Misschien zie ik wat over het hoofd?)
Als je er nog 15 jaar blijft wonen heb je 3000 euro voor die set betaald, en dat wordt dan alleen maar meer als je er blijft wonen. Dan is het wel een beetje veel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

No Hands schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 22:38:
[...]
Als je er nog 15 jaar blijft wonen heb je 3000 euro voor die set betaald, en dat wordt dan alleen maar meer als je er blijft wonen. Dan is het wel een beetje veel.
Dat is voor een huurhuis ook logisch. De terugverdientijd voor de eigenaar is meestal zo'n 15 jaar. Hetzelfde heb je met het huis zelf,: als je dat zou kopen ben je op de langere termijn gunstiger uit. Maar als je er korter woont ben je juist gunstiger uit: je hoeft het niet voor te investeren en zij regelen onderhoud etc.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
Leuk videootje over de breekbaarheid van zonnecellen:
YouTube: SunPower Solar Cell vs. Multi-Crystaline Solar Cell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swolliewood
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-05 10:43

Swolliewood

18°, 212°z-zw, Zwolle 2205Wp

Ja maar je hebt er totaal geen omkijken naar. Ik zou het doen voor 18 euro per maand!
No Hands schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 22:38:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 22:23
Ik ben zojuist overgestapt naar Qurrent, die €200 welkombonus is toch een leuke extra als je bijna je volledig eigen gebruik opwerkt met zonnepanelen. mocht iemand anders over willen stappen kunnen we beide nog €25 extra korting krijgen, pm voor de code.

Rekenen jullie ook zo dat dit extra return on investment geeft ? €200 / 0.17 = 1176 kWh die je "gratis" krijgt van hun. oftewel energie die je niet hoeft te betalen / geld voor krijgt

een andere manier van rekenen zou zijn (gesteld intrek = 0) €200 minder betaald voor je zonnepanelen.

[ Voor 10% gewijzigd door boombes op 22-06-2016 14:14 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
boombes schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:10:
Ik ben zojuist overgestapt naar Qurrent, die €200 welkombonus is toch een leuke extra als je bijna je volledig eigen gebruik opwerkt met zonnepanelen. mocht iemand anders over willen stappen kunnen we beide nog €25 extra korting krijgen, pm voor de code.

Rekenen jullie ook zo dat dit extra return on investment geeft ? €200 / 0.17 = 1176 kWh die je "gratis" krijgt van hun. oftewel energie die je niet hoeft te betalen / geld voor krijgt

een andere manier van rekenen zou zijn (gesteld intrek = 0) €200 minder betaald voor je zonnepanelen.
En nou wel volhouden en ieder jaar over wippen hè _O-

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
reneeke1970 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:25:
[...]

En nou wel volhouden en ieder jaar over wippen hè _O-
Jip dat doe ik al een aantal jaar zo, vanaf mijn verhuizing. Alleen de Anna termostaat die aan de muur hangt weet ik niet wat ermee gaat gebeuren want die is eigendom van NLE.

*nvm al gevonden: Je sluit een contract af voor Anna-services. Dit is los van je energiecontract. Je krijgt Anna 5 jaar in bruikleen. Dit betekent dat je haar bij het opzeggen van je Anna-contract weer (in goede staat) bij ons inlevert. Na 5 jaar is Anna jouw eigendom en hoef je haar niet meer in te leveren bij eventuele opzegging. Je kunt dit vergelijken met de mediabox die je ontvangt van je telecomaanbieder. Voor het apparaat hoef je niks te betalen. Voor de Anna-services betaal je €3,99 per maand. Dit bedrag is inclusief btw en wordt tegelijkertijd met je termijnbedrag afgeschreven (voorwaarde is dat dit per automatische incasso moet gaan. Let op: je termijnbedrag wordt dus met €4,00 verhoogd (dit zijn de €3,99 aan Anna-services).

De kosten voor Anna-services staan op de jaarnota onder het kopje ‘overige kosten’. Het contract dat je afsluit, is voor onbepaalde tijd. Er zit dus geen opzegvergoeding aan vast als je besluit Anna weer in te leveren.

Als je besluit geen klant meer te blijven van NLE maar je wilt Anna wel blijven gebruiken, dan kan dat. Je blijft dan aan NLE de Anna-services voor het Anna-contract betalen. Zeg je op en wil je ook geen gebruik meer maken van Anna, dan zeg je ook het Anna-contract op. Je hebt Anna 5 jaar in bruikleen, daarna word je eigenaar. Zeg je binnen deze 5 jaar je Anna-contract op, dan moet je Anna terugsturen.

Op het moment dat je de eigendom van Anna hebt verkregen (na 5 jaar), mag Anna blijven hangen als het Anna-contract is beëindigd. Dit betekent wel dat Anna-services stop worden gezet: zo kun je maar beperkt gebruikmaken van haar functionaliteiten (je kunt haar bijvoorbeeld alleen handmatig bedienen. De app, updates en gebruiksprofielen zijn niet meer beschikbaar).

[ Voor 79% gewijzigd door boombes op 22-06-2016 14:32 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuppie
boombes schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:27:
[...]

Jip dat doe ik al een aantal jaar zo, vanaf mijn verhuizing. Alleen de Anna termostaat die aan de muur hangt weet ik niet wat ermee gaat gebeuren want die is eigendom van NLE.

*nvm al gevonden: Je sluit een contract af voor Anna-services. Dit is los van je energiecontract. Je krijgt Anna 5 jaar in bruikleen. Dit betekent dat je haar bij het opzeggen van je Anna-contract weer (in goede staat) bij ons inlevert. Na 5 jaar is Anna jouw eigendom en hoef je haar niet meer in te leveren bij eventuele opzegging. Je kunt dit vergelijken met de mediabox die je ontvangt van je telecomaanbieder. Voor het apparaat hoef je niks te betalen. Voor de Anna-services betaal je €3,99 per maand. Dit bedrag is inclusief btw en wordt tegelijkertijd met je termijnbedrag afgeschreven (voorwaarde is dat dit per automatische incasso moet gaan. Let op: je termijnbedrag wordt dus met €4,00 verhoogd (dit zijn de €3,99 aan Anna-services).

De kosten voor Anna-services staan op de jaarnota onder het kopje ‘overige kosten’. Het contract dat je afsluit, is voor onbepaalde tijd. Er zit dus geen opzegvergoeding aan vast als je besluit Anna weer in te leveren.

Als je besluit geen klant meer te blijven van NLE maar je wilt Anna wel blijven gebruiken, dan kan dat. Je blijft dan aan NLE de Anna-services voor het Anna-contract betalen. Zeg je op en wil je ook geen gebruik meer maken van Anna, dan zeg je ook het Anna-contract op. Je hebt Anna 5 jaar in bruikleen, daarna word je eigenaar. Zeg je binnen deze 5 jaar je Anna-contract op, dan moet je Anna terugsturen.

Op het moment dat je de eigendom van Anna hebt verkregen (na 5 jaar), mag Anna blijven hangen als het Anna-contract is beëindigd. Dit betekent wel dat Anna-services stop worden gezet: zo kun je maar beperkt gebruikmaken van haar functionaliteiten (je kunt haar bijvoorbeeld alleen handmatig bedienen. De app, updates en gebruiksprofielen zijn niet meer beschikbaar).
trouwens, de 200 euro korting alleen maar als je ook gas afneemt bij ze. Anders is het 'nog' maar 100 euro welkomstbonus en zul je ook merken dat zowel de leveringskosten van Qurrent best hoog zijn (dus sigaar uit eigen doos zeg maar die welkomstbonus) alsmede de terugleververgoeding niet het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Sjuppie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:01:
[...]

trouwens, de 200 euro korting alleen maar als je ook gas afneemt bij ze. Anders is het 'nog' maar 100 euro welkomstbonus en zul je ook merken dat zowel de leveringskosten van Qurrent best hoog zijn (dus sigaar uit eigen doos zeg maar die welkomstbonus) alsmede de terugleververgoeding niet het beste is.
Ik ben het met je eens dat het een gedeeltelijke sigaar uit eigen doos is, het is nu 6 euro per maand en op zun goedkoopst is het 2 euro per maand dus verschil is 4 euro per maand * 12 = 48 euro. 200-48=152 euro, welke nog steeds hoger is dan de 0 euro die ik "krijg" als ik de goedkoopste pak.
De terugleververgoeding is 10 cent welke ook niet tot de slechtste behoord, echter lever ik niet terug maar trek een klein beetje in (100kw).

Mocht iemand anders van mening zijn dat ik een verkeerde manier van rekenen gebruik of toch ergens anders goedkoper uit had kunnen zijn in mijn situatie hoor ik het natuurlijk graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Als je bij Qurrent terug levert krijg je ook nog korting op de maandelijkse vaste koste van elektra tot maximaal de helft.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:35
boombes schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:27:
[...]

Haar? Het is geen persoon die je na gebruik weer in kunt leveren.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Die 200 welkomstkorting is toch alleen via gaslicht.com?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuppie
boombes schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:13:
[...]

Ik ben het met je eens dat het een gedeeltelijke sigaar uit eigen doos is, het is nu 6 euro per maand en op zun goedkoopst is het 2 euro per maand dus verschil is 4 euro per maand * 12 = 48 euro. 200-48=152 euro, welke nog steeds hoger is dan de 0 euro die ik "krijg" als ik de goedkoopste pak.
De terugleververgoeding is 10 cent welke ook niet tot de slechtste behoord, echter lever ik niet terug maar trek een klein beetje in (100kw).

Mocht iemand anders van mening zijn dat ik een verkeerde manier van rekenen gebruik of toch ergens anders goedkoper uit had kunnen zijn in mijn situatie hoor ik het natuurlijk graag.

Groeten,
Benji
nou ja, het was meer dat ik geinteresseerd las, totdat ik er achter kwam dat het voor mensen met stadsverwarming dan alleen nog maar mogelijk is om 100 euro korting te krijgen. Dat en het feit dat wij wel behoorlijk terug leveren, heeft bij mij een ander resultaat opgeleverd.
Maar je manier van rekenen is op zich goed hoor, het is alleen situatie-afhankelijk! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

DRuw schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:57:
Die 200 welkomstkorting is toch alleen via gaslicht.com?
Ook via Qurrent zelf en Easyswitch.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

klump4u schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:52:
[...]

Ook via Qurrent zelf en Easyswitch.
Met alleen dan het gemak dat je bij de tussenboeren een mail krijgt als je termijn afloopt... die zal je van qurrent niet krijgen gok ik;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
DRuw schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 18:04:
[...]

Met alleen dan het gemak dat je bij de tussenboeren een mail krijgt als je termijn afloopt... die zal je van qurrent niet krijgen gok ik;)
Ja hoor, bijna twee maanden van tevoren krijg je verleng voorstel, ik kreeg 75 euro wind tegoed (150 indien ook gas ).maar ook al zijn ze doofstom, altijd maar één maand opzeggen en nooit boete

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

zat er net naar te kijken.
Ik ga ook maar eens overstappen:)
hopelijk een beetje snel geregeld dan pak ik nog wat zonnige maanden mee bij hun:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb deze genomen :)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1605/170549/80o7XS73.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Toch eindelijk overtuigd Rol-Co?

edit- Bij Energieflex moet je wel aan de slimme meter als ik hun voorwaarden voor salderen bekijk.

[ Voor 61% gewijzigd door klump4u op 22-06-2016 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 18:48:
Toch eindelijk overtuigd Rol-Co?

edit- Bij Energieflex moet je wel aan de slimme meter als ik hun voorwaarden voor salderen bekijk.
Overtuigt is nog een groot woord, ernstige twijfel is weg genomen door Dre, die heeft hem ook. :)

Tenzij hij nog geanuleerd heeft zonder het te zeggen :| :X

Edit:
Slimme meter alleen bij prepaid en die andere apparte abo vorm, gewone voorschot abo niet.
https://energieflex.nl/pd...rden-EnergieFlex-2016.pdf

6.4 ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 22-06-2016 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Hoe vul jij je teruglevering in bij die sites? Alleen bij gaslicht.com kan ik het invoeren maar zo te zien heb jij het ook bij easyswitch ingevoerd?
Gaat wel een beetje offtopic dit btw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26
Ik gebruik hier sunnyportal website voor de logging van mijn systeem. Ik heb een sunnyboy 2.5. Sinds twee dagen heb ik totaal geen data meer. Ik kan mijn omvormer wel bereiken en deze geeft ook geen fouten aan, maar ik kan niet uitlezen wat ik aan stroom heb opgewekt. Ik heb dit eerder gehad maar was na een dagje over, leek er op dat het toen aan de website lag, maar nu duurt dit al twee dagen. Meer ervaringen hier met sunnyportal?
Update:
Ik vind regelmatig de volgende foutmelding in de logs:
Webconnect-fout: Registratie van SIP-registrar niet beantwoord
Echter de laatste dateert van 15 juni.
Deze fout zie ik vaker in de logs.

[ Voor 19% gewijzigd door chippie777 op 22-06-2016 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DRuw schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 19:16:
Hoe vul jij je teruglevering in bij die sites? Alleen bij gaslicht.com kan ik het invoeren maar zo te zien heb jij het ook bij easyswitch ingevoerd?
Gaat wel een beetje offtopic dit btw...
1 hoog
1laag
200 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobcohen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 15:50
chippie777 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 19:22:
Ik gebruik hier sunnyportal website voor de logging van mijn systeem. Ik heb een sunnyboy 2.5. Sinds twee dagen heb ik totaal geen data meer. Ik kan mijn omvormer wel bereiken en deze geeft ook geen fouten aan, maar ik kan niet uitlezen wat ik aan stroom heb opgewekt. Ik heb dit eerder gehad maar was na een dagje over, leek er op dat het toen aan de website lag, maar nu duurt dit al twee dagen. Meer ervaringen hier met sunnyportal?
Toevallig een maand geleden ook gehad. Ik heb savonds de omvormer helemaal uitgezet (toen deze geen energie meer opwekte) en de volgende ochtend vroeg weer aan (op tijd zodat je geen energie mist) . Daarna geen probleem meer gehad.

De omvormer heeft een geheugen voor enkele dagen dus de ontbrekende data wordt vanzelf bijgewerkt op sunny portal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Dat is toch gewoon verbruik? Ik kan geen "-" waardes invullen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DRuw schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 19:35:
[...]

Dat is toch gewoon verbruik? Ik kan geen "-" waardes invullen....
Hoeft toch ook niet, dat kan je zelf toch wel uitrekenen wat er "over" blijft.
Hier is dat ook 0 na salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Rol-Co schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 19:37:
[...]

Hoeft toch ook niet, dat kan je zelf toch wel uitrekenen wat er "over" blijft.
Hier is dat ook 0 na salderen
Ik kom dus op -500 uit als het goed is en bij de sites moet je minimaal 1 invullen... Op gaslicht na. Die neemt dus ook de terugleververgoedingen mee:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boombes
rimave schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:25:
[...]

Haar? Het is geen persoon die je na gebruik weer in kunt leveren.
Zo laten ze het wel op de website van nle overkomen, dus vandaar dat ik hun manier overnam :), mocht iemand er onverhoops aanstoot aan nemen, dan is er in ieder geval gestoten }:O 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
boombes schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:13:
[...]

Groeten,
Benji
Holy moly.... een klein beetje :o Doe je dat 24 h dan is dat 2400 kWh, geen peanuts dus :+

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DRuw schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 19:44:
[...]

Ik kom dus op -500 uit als het goed is en bij de sites moet je minimaal 1 invullen... Op gaslicht na. Die neemt dus ook de terugleververgoedingen mee:)
-500
Reken je 50,- minder voor je terug levering, ben je er ook weer.
Ik zou het op maken, dan krijg je 18 cent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 18:54:
[...]

Overtuigt is nog een groot woord, ernstige twijfel is weg genomen door Dre, die heeft hem ook. :)

Tenzij hij nog geanuleerd heeft zonder het te zeggen :| :X

Edit:
Slimme meter alleen bij prepaid en die andere apparte abo vorm, gewone voorschot abo niet.
https://energieflex.nl/pd...rden-EnergieFlex-2016.pdf

6.4 ;)
Drie cent terug leveren.... lager heb ik nog nooit gezien Poe Poe

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 22:07:
[...]

Drie cent terug leveren.... lager heb ik nog nooit gezien Poe Poe
Is ook niet interessant, nergens! Ik zou nooit terug verkopen, dat zet geen zoden aan de dijk, 100,- per MWh.
Dan rook ik hiet liever weg aan warmte, scheelt gas.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Tja, ik heb nou eenmaal meer op mijn dak liggen dan ik verbruik... en om nou om die reden ineens meer te gaan gebruiken...
Ik zal wat nonchalanter worden vrees ik maar verder kijk ik wel hoeveel het uiteindelijk is:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DRuw schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 22:14:
Tja, ik heb nou eenmaal meer op mijn dak liggen dan ik verbruik... en om nou om die reden ineens meer te gaan gebruiken...
Ik zal wat nonchalanter worden vrees ik maar verder kijk ik wel hoeveel het uiteindelijk is:)
Ik ook, maar ga het niet verschijten :) de warmtepomp draait er goed op, de e-boiler maakt er warm water van. Resultaat: 200m3 gas pj met 5 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 22:13:
[...]

Is ook niet interessant, nergens! Ik zou nooit terug verkopen, dat zet geen zoden aan de dijk, 100,- per MWh.
;)
Dat klopt, maar als je zelfs dan nog over houd heb ik toch liever 10 dan 3 cent hoor, hoef je niks voor te doen tenslotte.
En voor 10 cent is het nog waard om pv uit te breiden, met 3 duurt tvt tot mijn dood haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 07:50:
[...]

Dat klopt, maar als je zelfs dan nog over houd heb ik toch liever 10 dan 3 cent hoor, hoef je niks voor te doen tenslotte.
En voor 10 cent is het nog waard om pv uit te breiden, met 3 duurt tvt tot mijn dood haha
Of je legt het gewoon niet neer, hoe je het ook verzint, teveel pv is nooit goed, daar ga je op lange termijn spijt van krijgen.
Gewoon voldoende voor je verbruik met een marge van 500kWh is echt niet moeilijk te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 08:54:
[...]

Of je legt het gewoon niet neer, hoe je het ook verzint, teveel pv is nooit goed, daar ga je op lange termijn spijt van krijgen.
Gewoon voldoende voor je verbruik met een marge van 500kWh is echt niet moeilijk te plannen.
Waarom zou dat niet goed zijn als ik tvt van tien jaar heb? (Goeie investering en milieu )
Zijn hier mensen die overbodig duur systeem als se neer leggen met een tvt van twaalf jaar of meer, is dat wel goed?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-08 17:12
reneeke1970 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 09:00:
[...]

Waarom zou dat niet goed zijn als ik tvt van tien jaar heb? (Goeie investering en milieu )
Zijn hier mensen die overbodig duur systeem als se neer leggen met een tvt van twaalf jaar of meer, is dat wel goed?
Overbodig duur?

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nee ook niet, overbodig is nooit goed maar het systeem is wel passend op het verbruik.

De regering gaat een keer met iets komen, daar kan je vergif op in nemen.
Laat het een regeling zijn als in belgie, waar zit je dan met je 10 cent.
Of de prijs daalt nog verder door overschot, en de leverancier geeft je geen 10 cent meer?
Te-veel is nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 09:06:
Nee ook niet, overbodig is nooit goed maar het systeem is wel passend op het verbruik.

De regering gaat een keer met iets komen, daar kan je vergif op in nemen.
Laat het een regeling zijn als in belgie, waar zit je dan met je 10 cent.
Of de prijs daalt nog verder door overschot, en de leverancier geeft je geen 10 cent meer?
Te-veel is nooit goed.
Er moet inderdaad wel beetje duidelijkheid komen van meneer kamp of opvolger. Maar die tien cent zie ik niet snel weg vallen, ondanks enorm overschot uit buitenland betalen ze dat nu ook, is vast reden voor...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 20:13
Rol-Co schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 22:13:
[...]

;)
kan dat wel makkelijk uit? Ik snap dat het nut heeft als je een warmtepomop oid gebruikt. Maar als ik nu gewoon een eletrisch kacheltje in de woonkamer bijhang om het overschot "af te fakkelen". Spaar ik dan wel genoeg gas uit om die 10cent te compenseren? Dit heeft vast wel eens iemand berekend lijkt me...

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Maverick schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 09:42:
[...]

kan dat wel makkelijk uit? Ik snap dat het nut heeft als je een warmtepomop oid gebruikt. Maar als ik nu gewoon een eletrisch kacheltje in de woonkamer bijhang om het overschot "af te fakkelen". Spaar ik dan wel genoeg gas uit om die 10cent te compenseren? Dit heeft vast wel eens iemand berekend lijkt me...
1 m3 gas is theoretisch 9,2kWh.
maar een ketel en systeem heeft een verlies dus:
1m3 gas is 8kWh.
1m3 gas is 55-60ct.
1kWh=17-20ct. (als je koop, verkoop je dan is het iets tussen de 6-11ct)
8kWhx17-20ct=137-160ct om 1m3 gas te vervangen en stroom te kopen.
8kWhx6-11ct=48-88ct om 1m3 gas te vervangen en stroom over hebben.

maar gebruik je een warmte pomp (b.v. lucht/lucht of airco met verwarming) dan kun je de kWh delen door 3 of 4, de cop van de warmte pomp. ;)
8kWh/3copx17ct=45ct om 1m3 gas te vervangen. (lage cop en stroom kopen)
of wat optimistischer gerekend:
8kWh/4copx6ct=12ct om 1m3 gas te vervangen. (hoge cop en stroom overhebben met een slecht contract)

dan kun je zelf nog rekenen of het bij verkopen(dus overschot van pv) het nog leuker is. >:)
maar het is altijd een beetje je persoonlijke visie er op.
het zijn geen gouden bergen alleen maar lage maand lasten. (wat wel erg lekker is. ;) )

maar je krijgt ook nog een heffings-korting op je elektra rekening.
daardoor kun je eigenlijk ook een stukje in de + uit komen met de elektra rekening.
beetje afhankelijk hoe je wil rekenen is een max 1717kWh in de plus niet een aanslag op de rekening.
(als je dit wil doen is het heel handig om te weten dat je deze marge hebt.)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 23-06-2016 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjuppie
tja, hier ook een veel groter systeem dan daadwerkelijk verbruik.... en toch een tvt die binnen de 8 jaar ligt (incl. installatie).
Voordeel van een wat grotere installatie is dan wel weer dat de totale kosten per Wp iets lager zijn, en dan zelfs is het met een leuke terugleververgoeding a 11ct (ex btw) leuk verdienen hoor!
En voorlopig nog altijd beter dan lege dakpannen of het geld wegzetten op je spaarrekening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 23:35
boombes schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:02:
[...]

Zo laten ze het wel op de website van nle overkomen, dus vandaar dat ik hun manier overnam :), mocht iemand er onverhoops aanstoot aan nemen, dan is er in ieder geval gestoten }:O 8)7
LOL :D

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Sjuppie schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 10:08:
tja, hier ook een veel groter systeem dan daadwerkelijk verbruik.... en toch een tvt die binnen de 8 jaar ligt (incl. installatie).
Voordeel van een wat grotere installatie is dan wel weer dat de totale kosten per Wp iets lager zijn, en dan zelfs is het met een leuke terugleververgoeding a 11ct (ex btw) leuk verdienen hoor!
En voorlopig nog altijd beter dan lege dakpannen of het geld wegzetten op je spaarrekening!
8 jaar is wel 2x zo lang als mijn tvt :)
Je had natuurlijk ook het geld van de teveel pv kunnen steken in zonneboiler, warmtepomp enz

Migjes
Klopt! Een e-boiler kan bij overschot lekker fakkelen echter financieel leverd het niet(s) op, het verplaatst echter wel gas naar stroom.
Afgelopen jaar een 5liter boilertje voor de cv en scheelt me met nog ruim een maand te gaan al meer dan 100 m3.
Toch allemaal nog binnen mijn opwek van de panelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuppie
Rol-Co schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:27:
[...]

8 jaar is wel 2x zo lang als mijn tvt :)
Je had natuurlijk ook het geld van de teveel pv kunnen steken in zonneboiler, warmtepomp enz

Migjes
Klopt! Een e-boiler kan bij overschot lekker fakkelen echter financieel leverd het niet(s) op, het verplaatst echter wel gas naar stroom.
Afgelopen jaar een 5liter boilertje voor de cv en scheelt me met nog ruim een maand te gaan al meer dan 100 m3.
Mijn eigenlijke tvt is ook net iets minder dan 6 jaar, maar om het aan de veilige kant te houden houd ik het op 8 jaar.
Plus het feit dat we inderdaad best het geld had kunnen steken in zonneboiler/ warmtepomp (echter toen was er nog geen subsidie voor deze opties en hadden we nog veel meer moeten investeren) en levert het bij ons bij lange na niet zoveel op als terugleververgoeding (maar dat komt dan weer door die verdraaide stadsverwarming incl warm tapwater).

Nu was afgelopen jaar natuurlijk extreem zonnig, maar een teruglevering van 2700+kWh is toch best leuk hoor (trouwens, helpt me wel te herinneren om eens mijn tvt opnieuw te berekenen, aangezien de regeling bij greenchoice is aangepast in mijn voordeel :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:27:
[...]
Migjes
ik heb de zaak nu klaar staan voor de eboiler. (de grote moet nog bepaalt worden, maar ik denk voor 80l te gaan, kost toch geen drol, misschien zelfs een 120l)
maar de boiler gaat wel gehotfilt worden van uit een warmtepomp. >:)
(anders heb ik te weinig op voorraad.)
dus ik denk niet dat ik mijn overschot op ga krijgen. >:)

de wasbakken op de boven verdieping gaan uit de warmte pomp komen.
die hebben niet zulk heet water nodig.
douche/bad uit de eboiler, omdat er best wel veel warm water nodig is hier in huis.
(ik krijg grote ruzie als het bad niet gevuld kan worden. :X )
keuken krijgt zijn warmwater ook uit de warmtepomp, maar krijgt een hotfill boiler.
wasmachine krijgt simpel terug gemengd water van 30 graden. (dan maar spoelen met warm water, en geen dure kosten om dat anders te doen. ik kan niks beters verzinnen met redelijke kosten.)
alleen de buis naar de keuken moet nog aangepast worden, voorde rest is alles al klaar voor de nieuwe speeltjes.
(andere projecten zoals de pv lopen hier door wel vertraging op.)

als de bank nu eens niet zo moeilijk deed met de hypotheek, waardoor ik de financien niet heb.
dan had ik alles al werkend. :-(
(het is nog hun fout ook die mij een 5,5k€ extra kost per jaar, maar je hoeft geen medelijden te hebben, over 3 jaar is de hypotheek afgelost en ik word er echt niet slechter van.
in 10 jaar je hypo aflossen is niet slecht. ;) )

zonneboiler, wat ik nu heb is wel zo slecht, ik weet het niet wat ik daar mee ga doen.
ik denk dat ik daar mee de warmtepomp maar ga hotfillen :?
(is bij elkaar geraapte zooi, te zware pomp te kleine collector, en te weinig warmtewisselaar in de boiler.
maar het heeft mij ook bijna niks gekost.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:59:
[...]

ik heb de zaak nu klaar staan voor de eboiler. (de grote moet nog bepaalt worden, maar ik denk voor 80l te gaan, kost toch geen drol, misschien zelfs een 120l)
maar de boiler gaat wel gehotfilt worden van uit een warmtepomp. >:)
(anders heb ik te weinig op voorraad.)
dus ik denk niet dat ik mijn overschot op ga krijgen. >:)

de wasbakken op de boven verdieping gaan uit de warmte pomp komen.
die hebben niet zulk heet water nodig.
douche/bad uit de eboiler, omdat er best wel veel warm water nodig is hier in huis.
(ik krijg grote ruzie als het bad niet gevuld kan worden. :X )
keuken krijgt zijn warmwater ook uit de warmtepomp, maar krijgt een hotfill boiler.
wasmachine krijgt simpel terug gemengd water van 30 graden. (dan maar spoelen met warm water, en geen dure kosten om dat anders te doen. ik kan niks beters verzinnen met redelijke kosten.)
alleen de buis naar de keuken moet nog aangepast worden, voorde rest is alles al klaar voor de nieuwe speeltjes.
(andere projecten zoals de pv lopen hier door wel vertraging op.)

als de bank nu eens niet zo moeilijk deed met de hypotheek, waardoor ik de financien niet heb.
dan had ik alles al werkend. :-(
(het is nog hun fout ook die mij een 5,5k€ extra kost per jaar, maar je hoeft geen medelijden te hebben, over 3 jaar is de hypotheek afgelost en ik word er echt niet slechter van.
in 10 jaar je hypo aflossen is niet slecht. ;) )

zonneboiler, wat ik nu heb is wel zo slecht, ik weet het niet wat ik daar mee ga doen.
ik denk dat ik daar mee de warmtepomp maar ga hotfillen :?
(is bij elkaar geraapte zooi, te zware pomp te kleine collector, en te weinig warmtewisselaar in de boiler.
maar het heeft mij ook bijna niks gekost.)
Ik heb een nieuwe daalderop duo staan, voor 150 gekocht op mp, en ga ik ook bij het vullen voorverwarmen met de 7kW inverter warmtepomp die slechts 400,- koste :)
Maar het moet er allemaal nog wel even in vallen, cv moet een andere plek naast de boiler een verdieping hoger, wp komt op de plek van de cv. Badkamer voorzien van vvw als buffer tegen pendelen en de rest van de badkamer ook nog aanpakken/vernieuwen.
Nog wel wat te doen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 21:05
Vandaag 34 stuks SF170 ontvangen. Een hele aardig vervoerder die de pallets op de straat neer zette en vervolgens zei, suc6 ermee. Dan wordt het toch even flink slepen als je eerst nog een meter of 30 moet lopen om binnen te komen.
Ik hoop de panelen, komende weekend of het weekend erop te gaan plaatsen. Mijn vraag is echter kun je de panelen gewoon ophangen en een tijdje niet aangesloten laten?
Dit klinkt wellicht raar, maar op de omvormer moeten een minimaal aantal optimiezers en de panelen komen op 2 verschillende daken, waarbij het bij 1 een stuk lastiger is en lacher gaat duren. Daarnaast is onze elektricien een 2 weekjes op vakantie waardoor het plaatsen van de extra meterkast even langer duurt.
Dus ja heeft het gevolgen als ze een week of twee vol in de zon liggen zonder dat ze zijn aangesloten op de meterkast/ omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjuppie
nimie schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 16:59:
Vandaag 34 stuks SF170 ontvangen. Een hele aardig vervoerder die de pallets op de straat neer zette en vervolgens zei, suc6 ermee. Dan wordt het toch even flink slepen als je eerst nog een meter of 30 moet lopen om binnen te komen.
Ik hoop de panelen, komende weekend of het weekend erop te gaan plaatsen. Mijn vraag is echter kun je de panelen gewoon ophangen en een tijdje niet aangesloten laten?
Dit klinkt wellicht raar, maar op de omvormer moeten een minimaal aantal optimiezers en de panelen komen op 2 verschillende daken, waarbij het bij 1 een stuk lastiger is en lacher gaat duren. Daarnaast is onze elektricien een 2 weekjes op vakantie waardoor het plaatsen van de extra meterkast even langer duurt.
Dus ja heeft het gevolgen als ze een week of twee vol in de zon liggen zonder dat ze zijn aangesloten op de meterkast/ omvormer?
gevolgen zijn volgens mij dat je opbrengst gaat missen en dat je op feestjes wanneer er gevraagd wordt hoeveel je al opgewekt hebt, je zult moeten antwoorden dat ze niet zijn aangesloten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Of je knoopt er even een snoer aan met aangegoten stekker en plugt hem in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ter info: er staat een fuckup in de formule om het maandbedrag te bepalen op de qurrent site. Verbruik en opbrengst zijn omgedraaid als je hem invult volgens mij dus ik betaalde 7xx euro voor 500 kwh teruglevering...
Gaan ze fixen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

nimie schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 16:59:
is geen probleem hoor, maar dop wel ff de stekkers af. In de SF's zitten op elke stekker een dopje waarmee je ook de gewone MC4 redelijk kunt afdoppen tegen stof / water.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Wat voor voordeel heeft die Brexit nou op het eerste oog kunnen hoeven ze nu de illegale lage btw van 5% (volgens de europesche unie) op zonnepanelen niet te hoeven verhogen naar 20%. Maar ja zonder eigen industrie is the UK een 3de wereld land pond rost onderuit en belastingen en inflatie gaan dus stijf omhoog ook voor zonnepanelen. http://www.dailymail.co.u...-panel-tax-increases.html

[ Voor 7% gewijzigd door Snarfie31 op 24-06-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjococo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-06 17:11
Snarfie31 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 09:14:
Wat voor voordeel heeft die Brexit nou op het eerste oog kunnen hoeven ze nu de illegale lage btw van 5% (volgens de europesche unie) op zonnepanelen niet te hoeven verhogen naar 20%. Maar ja zonder eigen industrie is the UK een 3de wereld land pond rost onderuit en belastingen en inflatie gaan dus stijf omhoog ook voor zonnepanelen. http://www.dailymail.co.u...-panel-tax-increases.html
Op zich kun je nu goedkoper kopen in UK dan gisteren. Maar waarom denk je dat de UK hun Engelse Pond hebben gehouden? Juist, om een belangrijke plek te zijn in de financiële wereld. Dat is nu eenmaal eenvoudiger met een eigen munt. UK heeft nog wel een maakindustrie en hun export is nu goedkoper geworden en onze export naar UK duurder voor hen.Door de Brexit is de euro t.o.v. de US dollar ook 2,5% onderuitgegaan (referentietijd 11:00 uur). Maar stel nu dat NL ook een Nexit referendum wil, zorg dan dat je je spaargeld niet in NL hebt... Scheelt je koersverlies als je gedwongen van de Euro naar waarschijnlijk dan weer de Hollandse Florijn ofwel Gulden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Iemand nog tips voor bevestiging van 2x7 SF170 in Oost-West portrait op een plat dak?
Wilde het eerst zelf met hout gaan maken, maar er blijft altijd een beetje water op het plat dak staan.
En gezien het weer van de afgelopen dagen, wil ik het goed aanpakken zonder dat het de hoofdprijs kost.
Zit te denken aan een hoek van 15 tot 30 graden.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
loyske schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:33:
Iemand nog tips voor bevestiging van 2x7 SF170 in Oost-West portrait op een plat dak?
Wilde het eerst zelf met hout gaan maken, maar er blijft altijd een beetje water op het plat dak staan.
En gezien het weer van de afgelopen dagen, wil ik het goed aanpakken zonder dat het de hoofdprijs kost.

Alvast bedankt!
neandertaler is met dit systeem bezig.
http://www.zonnekompassho...platdak-montage-grid.html
kan niet zeggen dat ik het duur vind, en veel ballast is er niet voor nodig.
maar heb het zelf nog niet in handen gehad. ;)

edit:
tweaker DRuw heeft wel meer ervaring er mee. ;)
PV offertes vastloper

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 24-06-2016 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
loyske schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:33:

Alvast bedankt!
Om het dak niet te beschadigen moet onder het hout toch rubber, dik genoeg nemen en gelijk droge voeten. Bv rubber speel tegels aan stukken snijden. Ik was voor drie euro per paneel klaar, dikke geïmpregneerde balken mp. Maar wat migjes laat zien oogt ook wel mooi en inderdaad goedkoopste wat ik ooit ben tegen gekomen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:58:
[...]

Om het dak niet te beschadigen moet onder het hout toch rubber, dik genoeg nemen en gelijk droge voeten. Bv rubber speel tegels aan stukken snijden. Ik was voor drie euro per paneel klaar, dikke geïmpregneerde balken mp. Maar wat migjes laat zien oogt ook wel mooi en inderdaad goedkoopste wat ik ooit ben tegen gekomen
Met rubber tegel zou ik het inderdaad ook kunnen oplossen.

Oplossing van migjes is inderdaad niet duur, maar wel landscape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
loyske schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:00:
[...]

ik denk dat het ook wel gedraaid kan worden, maar dat moet je vragen.
(Sf is maar een +/-25cm langer, maar wel een stevig paneel, misschien lukt het :?
het systeem is modulair dus misschien ook andere voetjes te krijgen :? )

kan ook vertellen dat de voet van dit systeem +/-96cm is als je een 99cm paneel gebruikt.
maar soms wil je wel een beetje ruimte er tussen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 24-06-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
loyske schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:00:
[...]

Ik heb balken plat liggen als een rails, daaronder rubber blokken. Balken niet verder dan meter uit elkaar, dan kun je de kleinste trottoir banden er zo op leggen als ballast. Aan panelen simpel metaal beugeltje maken wat je aan hout vast schroeft. Twee panelen aan elkaar maken ook met metalen beugel (strip uit bouw markt),dat punt til je op en ondersteun je met balk op de hoogte/schuinte die je wilt. Ik heb lange strip genomen om de werking van hout op te vangen. Echter door de ballast nog steeds kaars recht. Gebeurt in mijn ogen niet veel mee want mijn houten schutting van 15 jaar is ook nog steeds hard

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:46
Op de UvA en de HvA gaan ze nu ook eindelijk aan de zonnepanelen beginnen!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dvyozXQ.jpg]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
menzo schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 17:09:
Op de UvA en de HvA gaan ze nu ook eindelijk aan de zonnepanelen beginnen!

[afbeelding]]
Meteen even een superpack batterij ontwikkelen op de UvA. Afmeting gaarne 1 vierkante meter met 1500 kwh aan opslag.

[ Voor 9% gewijzigd door Snarfie31 op 24-06-2016 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

geef hem dan een uitdaging...
100x100x100 met 1000KWh:)

Pagina: 1 ... 15 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??