Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.362 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
Iemand nog een adres waar de MC4 Parallel goedkoop zijn te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t03bmKf.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Roekeloos schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:55:
Ik neem aan dat je de netto afname op jaarbasis bedoelt? Dus de energieleverancier levert je wel degelijk energie, maar je levert dezelfde hoeveelheid (op andere momenten) terug. Als je echt helemaal niets meer afneemt, kun je beter je aansluiting laten saneren, dan kost het € 0 i.p.v. € 120.

Toch mooi,voor € 120 ex. BTW per jaar een accu met een capaciteit ter grootte van je afname! Let wel, deze aanbieding blijft alleen geldig zolang de salderingsregeling nog bestaat.
(ik heb hem iets voor je aangepast. ;)
misschien iets duidelijker zo.)
maar het is wel -120€ ex BTW (dus ja je krijgt geld uit betaalt om een aansluiting te hebben.)

maar het is een goedkope accu, lol je krijgt er voor betaald >:)
daar kan geen andere accu tegen op.
(saneren doe je niet zo snel, ;)
heb je een speciaal leegstand tarief voor.)

dat salderen afgeschaft gaat worden is iets wat nog niet zeker is.
en al word het afgeschaft, de beoogde regeling om het te vervangen is eigenlijk voor alle posten het zelfde behalve de ODE (de ODE is nu € 0,0056, maar de planning was dat die naar de +/- € 0,02 zou gaan in 2020)
dus of de nieuwe regeling veel gaat verschillen :?
helaas koffie dik of kristallen bol werk.
en in ieder geval 1 regerings-periode verder.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 15-06-2016 14:44 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:42
migjes schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:42:
[...]

(ik heb hem iets voor je aangepast. ;)
misschien iets duidelijker zo.)
maar het is wel -120€ ex BTW (dus ja je krijgt geld uit betaalt om een aansluiting te hebben.)

maar het is een goedkope accu, lol je krijgt er voor betaald >:)
daar kan geen andere accu tegen op.
(saneren doe je niet zo snel, ;)
heb je een speciaal leegstand tarief voor.)

dat salderen afgeschaft gaat worden is iets wat nog niet zeker is.
en al word het afgeschaft, de beoogde regeling om het te vervangen is eigenlijk voor alle posten het zelfde behalve de ODE (de ODE is nu € 0,0056, maar de planning was dat die naar de +/- € 0,02 zou gaan in 2020)
dus of de nieuwe regeling veel gaat verschillen :?
helaas koffie dik of kristallen bol werk.
en in ieder geval 1 regerings-periode verder.
Als ik je goed begrijp wil je "de afname uit het net op 0 krijgen" - niet alleen netto op jaarbasis, maar gewoon helemaal niets afnemen. Als je ook niet terug wilt leveren, kun je er inderdaad voor kiezen om geen leverancier te nemen en de aansluiting dus op leegstand te zetten.

Het gevolg is dat je er zelf op de een of andere manier voor moet zorgen dat vraag en aanbod achter je meter ten alle tijden in evenwicht is, wat alleen haalbaar is met allerlei fancy sturingen en vormen van opslag (zowel warmte als elektriciteit).

Dan heb ik nog één vraag: WAAROM? Als je € 145,20 van de Belasting krijgt en de leverancier doet hier een gratis accu bij, waarom zou je deze dan niet gebruiken? Dus gewoon lekker zorgen dat opwek en verbruik op jaarbasis gelijk zijn, maar door het jaar heen gratis uitwisselen met het net...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Roekeloos schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:00:
[...]

Als ik je goed begrijp wil je "de afname uit het net op 0 krijgen" - niet alleen netto op jaarbasis, maar gewoon helemaal niets afnemen. Als je ook niet terug wilt leveren, kun je er inderdaad voor kiezen om geen leverancier te nemen en de aansluiting dus op leegstand te zetten.

Het gevolg is dat je er zelf op de een of andere manier voor moet zorgen dat vraag en aanbod achter je meter ten alle tijden in evenwicht is, wat alleen haalbaar is met allerlei fancy sturingen en vormen van opslag (zowel warmte als elektriciteit).

Dan heb ik nog één vraag: WAAROM? Als je € 145,20 van de Belasting krijgt en de leverancier doet hier een gratis accu bij, waarom zou je deze dan niet gebruiken? Dus gewoon lekker zorgen dat opwek en verbruik op jaarbasis gelijk zijn, maar door het jaar heen gratis uitwisselen met het net...
ik wil niks, maar doe het wel na salderen. ;)
ik heb geen slimme meter maar een feraris meter met maar 1 telwerk, dus nog ik nog de leverancier weet beter.
en die stand hoef ik maar 1x per jaar door te geven.
dat geeft mij over het algemeen elk jaar een 0 tot ongeveer 1000kWh op de meter.
natuurlijk meet ik zelf beter in huis, maar dat hoef ik de leverancier niet te vertellen. ;)
sterker nog dat word niet eens geaccepteerd.
ik weet echt wel hoeveel ik zelf gebruik,lever en terugneem.
hier de standen van de afgelopen 5 jaar op de feraris meter.(per week)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/energie%204%20jaar.jpg
(die hele hoge piek was een kapotte cv ketel, even een 1 week elektra kacheltje gebruikt. ;)
dat gaat hard,lol )

zodra je meer opwekt per jaar als je gebruikt per jaar, dan krijg je daar niet 18ct per kWh meer voor.
maar eerder iets wat ook wel kolenfooi word genoemd.
wisselend per leverancier is dat 6-11ct per kWh. (soms met en soms zonder GvO)
met dat soort bedragen kun je ook de zaak affakkelen in de winter om zo gas te besparen.
veel beginnelingen hier, durven het met die bedragen geen TVT meer te maken.(watjes ;) )
maar gewoon expres in flinke over productie gaan, met een warmtepomp er bij en je bent spekkoper zoals Uijtdehaag ook doet(en anderen).

nu uit gebreid van 3,85kWp naar 5,66kWp, dus ik ga het wel redden om ergens onder de 0 te komen.
restant gaan we wel affakkelen denk ik, warmtepomp zit nog even niet in het budget. :-(

een leverancier is verder wel verplicht te hebben als je een elektra kabel hebt.
maar een leverancier heeft ook verplicht een leegstand tarief. ;)
(meeste huizen hebben een elektra + gas aansluiting, met de heffings-korting is het dan zo een laag bedrag dat mag je dan per jaar afrekenen.
eigenlijk is het leegstand tarief voor mensen die net een huis hebben geërfd, maar er niet gaan wonen.
is ook een leuke optie als je PV hebt en een lage gas rekening. ;) )

dus DAAROM gebruik ik juist ook de netbeheerder als accu en krijg ik daar nog een 120€ ex BTW voor ook om dat te doen. *O*
maar het is wel 120€ ex BTW krijgen, en niet zo als jij schreef betalen. ;)
maar de netbeheerder/leverancier weten niet veel meer als dat ik maar een 0-1000kwh gebruik. >:)
en meer hoeven ze van mij ook niet te weten, dit is ruim voldoende om mij een rekening te sturen, die vrij laag is.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
alberthakvoort schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:29:

[afbeelding]
Die van mij komen van mp ,8.95 een setje en 3 euro verzenden meen ik.
Snel geleverd gewoon in envelop

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Niek_ schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 07:52:
Iemand hier ervaring met het laten berekenen van de mogelijke daklast voor een plat dak? Betreft een aardige overspanning en ik gok erop dat dit niet berekend is qua extra gewicht op 12 zonnepanelen + bijbehorende ballast. Zou dit graag laten doorrekenen (of zelf, maar kan niet erg veel info hierover vinden) + indien nodig een oplossingsrichting bedenken
- dak kan het totale gewicht aan (panelen + ballast) = prima
- dak kan enkel het gewicht van de panelen aan (panelen 'vast' aan het platte dak monteren?)
- dak kan het gewicht in z'n geheel niet aan (mogelijkheden om het dak wel voldoende draagvermogen te geven?)
Je zou een systeem kunnen toepassen dat werkt met een combinatie van doorlopende rail in O-W richting en een O-W opstelling. Is iets duurder, maar daarmee zorg je dat de ballast in het midden ook bijdraagt aan het blijven staan van de panelen aan de buitenrand en kan je mogelijk de rail doorleggen over de draagpunten op het dak. doen wij wel met extreem (sorry) slappe daken.
En idd de sneeuw last komt daar gewoon bij.
Op het dak waarop wij stonden was het net op je op zacht ijs stond, ik kon het goed voelen als mijn collega langs liep.
Was een nieuw staaldak op een staken constructie (bedrijfshal).

http://sunstruction.nl/montagematerialen/
dan het platdak filmpje. maar dat kan je volgens mij ook O-W plaatsen en (dan heb je minde ballast nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Andre1973 op 15-06-2016 17:15 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Heb een Solaredge SE3500 hangen met daarop momenteel 14*265Wp=3710Wp op zuid.
Volgens de spec zou er 4000Wp op de SE3500 aangesloten mogen worden. Gaat dit fout als ik er nog twee 265 paneeltjes bij zou leggen, dan zou m'n dak perfect vol liggen.
14*265Wp=3710Wp
15*265Wp=3975Wp
16*265Wp=4240Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:12
catchingfire schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:39:
Volgens de spec zou er 4000Wp op de SE3500 aangesloten mogen worden. Gaat dit fout als ik er nog twee 265 paneeltjes bij zou leggen, dan zou m'n dak perfect vol liggen.
14*265Wp=3710Wp
15*265Wp=3975Wp
16*265Wp=4240Wp
Ik zou niet weten waarom niet. Maar uiteraard wel met 2 optimizers erbij

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

DRuw schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:14:
[...]

Ja sneeuw is 9 van de 10 keer bepalend maar vergeet niet dat je met panelen alsnog het sneeuw gewicht erbij krijgt he..
Let ook op de constructie zelf want een plat dak kan natuurlijk bij de randen veel meer hebben en daar wordt bij een grid ook de balast geplaatst.
Ik heb voor en na plaatsing mijn doorbuiging gemeten (kon ook maar 30kg/m2 hebben volgens berekening) en deze is geen milimeter gezakt.
Een constructeur of aannemer zou het zo voor je kunnen narekenen maar daar zullen ze wel iets voor vragen....
Sterker nog door zonnepanelen op een plat dak wordt de sneeuwbelasting juist hoger door mogelijke ophoping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Sandrioni schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:51:
Ik zou niet weten waarom niet. Maar uiteraard wel met 2 optimizers erbij
Snap ik, maar we zitten dan op 4240Wp ipv de toegestane max 4000Wp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
alberthakvoort schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:29:

[afbeelding]
Die heb ik op voorraad, waar kom je vandaan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Jerrythafast schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:59:
[...]
Overigens heb je bij een SolarEdge omvormer voor alle panelen optimizers nodig. Bij Solar Frontier panelen is het gebruikelijk om steeds twee panelen aan te sluiten op één P405 optimizer. In jouw geval verwacht ik dus dat er 11 optimizers in de offerte staan. Als de installateur iets anders bedacht heeft snapt hij het niet helemaal.
Ben ik het niet helemaal mee eens, het mooie van solar edge is dat je monitoring per paneel hebt. Dan kun je met sf idd twee panelen op 1 optimizer plaatsen maar dan ben je dus je monitoring per paneel kwijt. Dat is een keuze die je als installateur aan je klant kunt geven zodat die zelf kan beslissen wat hij of zij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
catchingfire schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:00:
[...]

Snap ik, maar we zitten dan op 4240Wp ipv de toegestane max 4000Wp ?
Die 4000W is niet het max toegestane. Het is het maximum wat er uit kan komen. Wat er meer wordt aangeboden, gaat simpelweg verloren -> aftoppen. Kan verder geen kwaad :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

gakkethijs schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:55:
[...]

Sterker nog door zonnepanelen op een plat dak wordt de sneeuwbelasting juist hoger door mogelijke ophoping...
Das inderdaad de practijk maar lijkt me heeeeel stug dat daar rekentechnisch daadwerkelijk naar gekeken wordt. dan moet je namelijk ook de hoek enzo gaan meenemen,
Er zal gewoon een bepaald gewicht (lees: sneeuwlaagdikte) worden meegenomen die standaard is voor zowel een plat dak als een met zonnepanelen :X

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:00
Skipper-93 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:12:
Dacht er hier toevallig iemand dat er veel stront op zijn/haar panelen zat? Kijk eens bij de foto van dit systeem: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=32363&sid=29668 O-)
Waar zien jullie die foto?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

MichielFRL schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:03:
[...]

Waar zien jullie die foto?
Bij photo :)
Afbeeldingslocatie: http://www.kingsbridgecollege.org.uk/weatherlink/KCCollege%20Solar.jpg

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 22:07
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:54:
omnik heeft met de 1e generatie idd wat aanloop issieus gehad , periode q2 2012 tot en met q1 2013
nu inmiddels de TL2 generatie er is hoor je eigenlijk bijna geen issues meer.
aangaande het apparaat zelf.

over leveranciers die wel/niet met open verpakkingen werken of gebruikt apparaat opnieuw aanbieden is een ander verhaal maar als ze dat merk X doen doen ze dat waarschijnlijk ook met merk Y
Kan ik bevestigen. Mijn omnik q2 2013 gaf de geest, nu vervangen onder garantie voor een TL2. Die draait prima met veel minder geluid en blijft koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:57
Skipper-93 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:12:
Dacht er hier toevallig iemand dat er veel stront op zijn/haar panelen zat? Kijk eens bij de foto van dit systeem: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=32363&sid=29668 O-)
Het regent daar toch voldoende O-)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Laatst online: 09-09 10:38
MdO82 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:39:
[...]

Het regent daar toch voldoende O-)
Dat dacht ik ook ;) De hellingshoek is wel vrij laag, dat zal ook niet meehelpen voor het schoonspoelen.

Ik kreeg wel tranen in mijn ogen toen ik die kabels zo zag liggen :P

[ Voor 14% gewijzigd door Skipper-93 op 15-06-2016 20:52 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
Nooit geweten dat die optie er was.
Direct maar een foto toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Weten jullie hoe het werkt met een dubbele meter (normaal/daltarief) en zonnepanelen?
Lijkt mij dat het volledig zinloos is maar er zijn energieleveranciers die het noral creatief salderen begreep ik ergens?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:12
catchingfire schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:39:
14*265Wp=3710Wp
15*265Wp=3975Wp
16*265Wp=4240Wp
Max DC Input Power van de SE3500 is 4700Wp volgens de specs. Maar over het algemeen gaat een omvormer niet kapot van teveel panelen, zolang de spanning maar binnen de perken blijft.
DRuw schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:54:
Weten jullie hoe het werkt met een dubbele meter (normaal/daltarief) en zonnepanelen?
Lijkt mij dat het volledig zinloos is maar er zijn energieleveranciers die het noral creatief salderen begreep ik ergens?
Klopt, manier van afrekenen verschilt per energiebedrijf. Met zonnepanelen is het gebruikelijk dat je aan hoog tarief teruglevert en aan laag tarief verbruikt. Dus na 365 dagen is je hoog tarief meter gezakt en je laag tarief meter gestegen. De leukste manier van salderen is dan om eerst je hoog tarief meter aan jou uit te betalen en daarna de kosten van de stroom van de laag tarief meter van je te innen. Dat is hoe o.a. Vandebron het doet. Controleer dit goed bij je volgende energiebedrijf als je van plan bent over te stappen. (Overigens is het verschil tussen hoog en laag tarief over het algemeen niet erg groot meer... let ook goed op de vaste leveringskosten.)

[ Voor 42% gewijzigd door Jerrythafast op 15-06-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
DRuw schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:54:
Ik heb een slimmemeter maar reken enkeltarief af.
Eneco telt alles bij elkaar op maal het tarief en vervolgens nemen ze de teruglevering, tellen laag en en hoog bij elkaar op maal het tarief en dat staat met een "-" op de jaarafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:56

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

MichielFRL schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:24:
[...]
Nooit geweten dat die optie er was.
Direct maar een foto toegevoegd.
Ik heb het idee dat bij pvoutput de meeste foto's door Nederlanders zijn geplaatst. Blijkbaar zijn wij erg trots op onze installaties :)

Sowieso zijn we relatief erg goed vertegenwoordigd, provincie Noord Brabant staat direct onder Californië, dat toch meer dan 10x zo groot is als heel NL...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 14:39
Jerrythafast schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:01:
[...]

Max DC Input Power van de SE3500 is 4700Wp volgens de specs. Maar over het algemeen gaat een omvormer niet kapot van teveel panelen, zolang de spanning maar binnen de perken blijft.

[...]
Is het niet zo dat de optimizers - mocht je deze gebruiken - limiterend is. Geloof dat er max 14 optimizers gebruikt mogen worden

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Op een enkelfase se omvormer is de max stringlengte 25 optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Voor degenen die de IOS app PVOutput gebruiken: er is een update die behoorlijk wat nieuwe features toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

SE regelt zelf de spanning van de string. bij 1 fase 350 V, bij 3 fase 750 V. vooral zorgen dat er niet teveel Wp paneel op je optimizer komt. en string lengte in de gaten houden die in de zon komen. zorg er voor dat er altijd het minimale aantal meteen in de zon komt en niet 4 van de 10 op Oost en de rest op West, dan kan et langer duren voordat ie inschakelt.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Andre1973 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:45:
SE regelt zelf de spanning van de string. bij 1 fase 350 V, bij 3 fase 750 V. vooral zorgen dat er net teveel Wp paneel op je optimizer komt. en string lengte in de gaten houden die in de zon komen. zorg er voor dat er altijd het minimale aantal meteen in de zon komt en niet 4 van de 10 op Oost en de rest op West, dan kan et langer duren voordat ie inschakelt.
Goede tips :Y Wat ik er nog aan kan toevoegen: het minimum en maximum aantal optimizers per string (voor verschillende types optimizers en omvormers) staan netjes in een tabelletje onderaan de optimizer datasheet. En verder staat in de datasheet natuurlijk ook hoeveel Volt en Wp je dan aan zo'n optimizer mag hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jerrythafast op 16-06-2016 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een vraag over de dak helling, wij zijn bezig om een huis te kopen en nu hebben we een huis op het oog waar ik ook zonnepanelen op wil plaatsen.

Op de volgende link kan je een streetview foto zien van het huis en de helling van het dak:

https://www.google.nl/map...2ZACNw!2e0!7i13312!8i6656

(op deze foto is het noord-oosten achter mij)

Het dak helt richting het noord-oosten (lichte helling).

Hier zie je het vanaf bovenaf (huis met de zwarte auto ervoor geparkeert op de hoek):

https://www.google.nl/map...171398,101m/data=!3m1!1e3

Nu is mijn vraag, kunnen de zonne panelen zo geplaatst worden dat deze de helling compeseren, en dus nogsteeds naar het zuiden / zuid-westen hellen voor optimaal rendement?

Ik heb de hele intro van dit topic doorgelezen en een goed gedeelte daarna en volgens mij moet dit geen probleem zijn, maar ik heb alleen maar theoretische ervaring met zonnepanelen (veel lezen). Alleen dit onderwerp wordt maar zelden besproken.

Klopt het dat een groen dak (met sedum of gras) een verbeterend effect heeft op zonnepanelen omdat juist in warm weer het gras / sedum ervoor zorgt dat de luchtlaag erboven niet zo heet wordt als een dak met dakpannen / bitummen. dit lees ik namelijk op vrij veel sites. Kan het ook geen kwaat voor het gras / sedum?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
ronaldmathies schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:16:
Ik heb een vraag over de dak helling, wij zijn bezig om een huis te kopen en nu hebben we een huis op het oog waar ik ook zonnepanelen op wil plaatsen.

Op de volgende link kan je een streetview foto zien van het huis en de helling van het dak:

Hier zie je het vanaf bovenaf (huis met de zwarte auto ervoor geparkeert op de hoek):

Nu is mijn vraag, kunnen de zonne panelen zo geplaatst worden dat deze de helling compeseren, en dus nogsteeds naar het zuiden / zuid-westen hellen voor optimaal rendement?

Ik heb de hele intro van dit topic doorgelezen en een goed gedeelte daarna en volgens mij moet dit geen probleem zijn, maar ik heb alleen maar theoretische ervaring met zonnepanelen (veel lezen). Alleen dit onderwerp wordt maar zelden besproken.

Klopt het dat een groen dak (met sedum of gras) een verbeterend effect heeft op zonnepanelen omdat juist in warm weer het gras / sedum ervoor zorgt dat de luchtlaag erboven niet zo heet wordt als een dak met dakpannen / bitummen. dit lees ik namelijk op vrij veel sites. Kan het ook geen kwaat voor het gras / sedum?
Even off-topic: Jeetje wat een mooie luchfoto vanuit Google Maps! Als ik dat vergelijk met die van ons:

https://www.google.nl/map...199666,363m/data=!3m1!1e3

En deze zijn net bijgewerkt door Google...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Je mag niet zomaar de hoek van je dak veranderen met een frame om je zonepanelen de andere kant op te laten kijken. Daar zul je een vergunning voor moeten krijgen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:24:
Je mag niet zomaar de hoek van je dak veranderen met een frame om je zonepanelen de andere kant op te laten kijken. Daar zul je een vergunning voor moeten krijgen dan.
Dit is wel interesant, dat ben ik nog niet eerder tegengekomen, voor de duidelijkheid, ik wil het dak zelf niet aanpassen, maar meer een frame zo op het dak zetten dat de hoek gecompenseerd wordt.

De hellingshoek valt volgens mij behoorlijk mee, als ik elke paneel iets schuiner zet richting het Z / ZW dat zou toch moeten kunnen (mits ze natuurlijk geen schaduw over elkaar heen leggen).

Dus zo zeg maar:

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/59tbf6kb9/hellingshoek.png

Rood is paneel, groen (de zonne straaltjes :) )

(nog even de linkjes erbij om te zien hoe het er echt uit ziet)

[ Voor 13% gewijzigd door ronaldmathies op 17-06-2016 09:59 . Reden: linkjes gefixed ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
ronaldmathies schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:36:
[...]

Dit is wel interesant, dat ben ik nog niet eerder tegengekomen, voor de duidelijkheid, ik wil het dak zelf niet aanpassen, maar meer een frame zo op het dak zetten dat de hoek gecompenseerd wordt.

De hellingshoek valt volgens mij behoorlijk mee, als ik elke paneel iets schuiner zet richting het Z / ZW dat zou toch moeten kunnen (mits ze natuurlijk geen schaduw over elkaar heen leggen).

Dus zo zeg maar:

[afbeelding]

Leuk idee, maar dan nog steeds ongunstig zuid west. Doe ze dan gewoon plat op dak of draai je steunen richting zuid, zie je in Oostenrijk en Duitsland ook veel. Maar of het nou veel rendement geeft??? Geeft veel schaduw aan elkaar. Dak vol leggen met minder rendement maar meer meters levert meer op denk. En inderdaad geen vergunning nodig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 08-09 01:18
TFHfony schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:23:
[...]

Even off-topic: Jeetje wat een mooie luchfoto vanuit Google Maps! Als ik dat vergelijk met die van ons:

https://www.google.nl/map...199666,363m/data=!3m1!1e3

En deze zijn net bijgewerkt door Google...
Mmm, de luchtfoto is nogal oud. De Decathlon om de hoek is nog een braak liggend stuk land. Vandaar ook de slechte kwaliteit...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
drielp schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:04:
[...]

Mmm, de luchtfoto is nogal oud. De Decathlon om de hoek is nog een braak liggend stuk land. Vandaar ook de slechte kwaliteit...
Deze luchtfoto is van 2015. De zonnepanelen bij mijn buren zijn eind 2014 geplaatst en liggen er al op.
Tot 4 maanden geleden waren de huizen op deze luchtfoto's nog niet eens afgebouwd terwijl ik er al 10 jaar woon. De Decathlon hier is nog geen jaar open ;) Het terrein is op de foto's ook al wel bouwrijp, dus het is echt net voor de bouw begonnen is. De Decathlon & Mac waren er als eerste open.
Streetview mogen ze hier ook wel eens updaten: 2009... inmiddels ook al 7 jaar oud ;)

[ Voor 17% gewijzigd door TFHfony op 17-06-2016 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

Dus zo zeg maar:

[afbeelding]

Op een plat dak mag je de hoek van je zonnepanelen aanpassen, op een schuin dak niet
dat zijn de beleidsregels voor het ( vergunning vrij ) plaatsen van zonnepanelen op je dak
Je moet er dus achter zien te komen of die woning te boek staat als, met schuin of plat dak.

( Een dak met een helling tot 3% wordt als plat dak beschouwd (NEN 6702), maar vaak wordt een dakhelling van 0 tot 5 graden als "plat dak" opgevat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

Dus zo zeg maar:

[afbeelding]

het kan wel, maar is eigenlijk niet interessant om te doen.
als je zo op het dak zet moeten de panelen best een eind uit elkaar staan om geen schaduw te hebben van elkaar.
je kunt dan beter gewoon normaal leggen en dan meer Wp op dak hebben.
zo groot is het verlies van de richting nu ook weer niet, zolang het maar niet te stijl word ;)
(en dat is wel 1 van de meer zonnigere gebieden van het land, dus dat maakt ook veel goed. ;) )
Wp is eigenlijk zo goedkoop (als het moet kan het naar de 50-55ct/Wp) dus daar zitten de kosten niet.
(ik zie alleen wel iets van een groendak, en dan weet ik zoizo al snel geen leuke bevestiging methode.
maar zeg nooit nooit. ;) )

een optie is:
neem een omvormer met 2x mpp,
leg het dak vol met niet te dure panelen (poly of solarfrontier) op mpp1.
en hang tegen je boeibord een rijtje van dit soort panelen op mpp2:
http://www.sun-solar.nl/i...u-prijs-99-euro-sunsolar/
door het grote verschil in hoeken kun je best veel Wp op een "te kleine" omvormer hangen en word het niet eens te duur.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 17-06-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-08 10:28
Pfff... begin nu door de bomen het bos echt niet meer te zien.

Ik heb alles na gemeten en kan op mijn schuur met ideale zuid ligging en ongeveer 35 graden hoek precies 12 solar frontier panelen kwijt, van mei t/m september staat hier de hele dag de zon op, vanaf september komt er steeds vroeger in de middag schaduw welke aan 1 zijde van de schuur begint en dan langzaam de schuur over kruipt.

Nu wil ik mijn 2 steca's gaan gebruiken als een soort micro omvormer door aan beide 2 panelen te hangen aan de kant van de schuur waar de schaduw begint en vervolgens 8 panelen aan een 1000 of aan een 1500 oid. Mijn idee is dat in het voorjaar en winter de beide steca's dan 1 voor 1 uitschakelen maar dat de set met 8 panelen de maximale tijd een goed rendement kan halen en dat dit een betere oplossing is dan bijv. alle 12 op een omvormer waarvan dan gedurende de dag panelen in de schaduw komen te liggen.
Verder vraag ik me af of ik voor een "duurdere" omvormer zal moeten kiezen of dat bijv. een omvormer van tussen de 300 a 400 voor mij ook goed zal werken.

knipje

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 19-06-2016 15:19 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Sneezzer schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:37:
Pfff... begin nu door de bomen het bos echt niet meer te zien.

Ik heb alles na gemeten en kan op mijn schuur met ideale zuid ligging en ongeveer 35 graden hoek precies 12 solar frontier panelen kwijt, van mei t/m september staat hier de hele dag de zon op, vanaf september komt er steeds vroeger in de middag schaduw welke aan 1 zijde van de schuur begint en dan langzaam de schuur over kruipt.

Nu wil ik mijn 2 steca's gaan gebruiken als een soort micro omvormer door aan beide 2 panelen te hangen aan de kant van de schuur waar de schaduw begint en vervolgens 8 panelen aan een 1000 of aan een 1500 oid. Mijn idee is dat in het voorjaar en winter de beide steca's dan 1 voor 1 uitschakelen maar dat de set met 8 panelen de maximale tijd een goed rendement kan halen en dat dit een betere oplossing is dan bijv. alle 12 op een omvormer waarvan dan gedurende de dag panelen in de schaduw komen te liggen.
Verder vraag ik me af of ik voor een "duurdere" omvormer zal moeten kiezen of dat bijv. een omvormer van tussen de 300 a 400 voor mij ook goed zal werken.
? Je sluit 12 x SF op een "gewone omvormer" toch al aan in 3 blokken van 4 panelen, dan heb je al
het zelfde micro omvormer effect.
Ja, en dat kan lekker goedkoop op elke omvormer met 350V als ideale invoer spanning. :?

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 19-06-2016 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Vandaar ook mijn tekst dat ik de bomen en bos een beetje kwijt ben ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Sneezzer schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:53:
Zit op het paard en zoekt er naar. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:16:
[...]

het kan wel, maar is eigenlijk niet interessant om te doen.
als je zo op het dak zet moeten de panelen best een eind uit elkaar staan om geen schaduw te hebben van elkaar.
je kunt dan beter gewoon normaal leggen en dan meer Wp op dak hebben.
zo groot is het verlies van de richting nu ook weer niet, zolang het maar niet te stijl word ;)
(en dat is wel 1 van de meer zonnigere gebieden van het land, dus dat maakt ook veel goed. ;) )
Wp is eigenlijk zo goedkoop (als het moet kan het naar de 50-55ct/Wp) dus daar zitten de kosten niet.
(ik zie alleen wel iets van een groendak, en dan weet ik zoizo al snel geen leuke bevestiging methode.
maar zeg nooit nooit. ;) )

een optie is:
neem een omvormer met 2x mpp,
leg het dak vol met niet te dure panelen (poly of solarfrontier) op mpp1.
en hang tegen je boeibord een rijtje van dit soort panelen op mpp2:
http://www.sun-solar.nl/i...u-prijs-99-euro-sunsolar/
door het grote verschil in hoeken kun je best veel Wp op een "te kleine" omvormer hangen en word het niet eens te duur.
Dat laatste stukje volg ik niet helemaal maar ik ga die termen / merken een even opzoeken. Sowiezo laat ik het allemaal doen (ben niet zo'n held in electronica). Maar ik ben graag wel geinformeerd over de mogelijkheden.

Thx iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ronaldmathies schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:11:
[...]

Dat laatste stukje volg ik niet helemaal maar ik ga die termen / merken een even opzoeken. Sowiezo laat ik het allemaal doen (ben niet zo'n held in electronica). Maar ik ben graag wel geinformeerd over de mogelijkheden.

Thx iedereen!
lol, zal even helpen.

mpp:
mpp of mppt = multi point power tracker.
het gedeelte van de omvormer wat reageert op de hoeveelheid zon(of juist afwezigheid er van) om het hoogste uit de panelen te halen.
als je dus 2 verschillende stringen wil maken met 2 verschillende richtingen (of verschillende type panelen).
heb je een omvormer nodig met 2x een mpp(t).
een voorbeeld van een omvormer met 2x mpp.
http://nl.omnik-solar.com/products/omniksol-3k_4k_5k-tl2

poly/dunnefilm/mono/multi etc etc...:
zijn verschillende paneel technieken.
http://www.solar-frontier.com/eng/ is een voorbeeld van dunne film panelen.
http://www.yinglisolar.co...ine/ylm-60-cell-series-1/ is een mono paneel.
http://www.yinglisolar.co...lline/yge-60-cell-series/ is een multi paneel

maar het lastigste op jouw dak, welk bevestiging systeem?
het is een schuin dak, maar wel een groen dak, en dan weet ik het helaas ook niet zo snel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Sneezzer schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:53:
Verkoop de steca,s en koop gebruikte 2 kW terug, houd je nog geld over ook. 3×4 of met veel schaduw 4×3 en klaar. In de zomer beter rendement dan met je steca. En in winter brengt toch niet veel op als het op lage schuur staat met veel schaduw van gebouwen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 14:13
Voor de mensen die een PV overschot hebben is het initiatief https://www.powerpeers.nl/ wellicht interessant. Het is een E-leverancier met een hoge funfactor als het het mij vraagt (je kunt je eigen stroom in de aanbieding doen en een ander kan deze van jou afnemen). Sociaal geinig. Maar ze betalen € 0,11 / kWh tot een max van 5.000 kWh op je overschot. Zover ik weet is dat het hoogste bedrag in de markt.
Het sociale grapje kost je wel € 6,99 per maand aan abonnementskosten. Ff rekenen dus.
Club is onderdeel van Vattenval.
Geen aandelen overigens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Marcva schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:30:
Voor de mensen die een PV overschot hebben is het initiatief https://www.powerpeers.nl/ wellicht interessant.
Grappig concept maar het is volgens mij op dit moment feitelijk niets anders dan elke andere leverancier. Je hebt gewoon een normaal energiecontract en je krijgt terugleververgoeding. Die vergoeding is niet zo slecht inderdaad, maar je kunt elders ook 10 cent per kWh krijgen en dan zonder abonnement. Zelfs al zou je 5000 kWh terugleveren dan kun je dus nog steeds beter 5000 * 0.10 euro krijgen dan 5000 * 0.11 euro, maar 80 euro abonnementskosten betalen.

Kortom op dit moment zie ik hier nog niet zoveel in. Op het moment dat het écht uitmaakt van wie je stroom koopt (dus als mensen onderling tarieven kunnen afspreken) dan is het echt iets anders dan de huidige standaard situatie. Ik neem aan dat dat is waar ze naar toe willen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hallo allemaal, ik ben redelijk nieuw met dit onderwerp (niet nieuw op GoT BTW :) )

Omdat ik na zit te denken over zonne-panelen op het dak, volg/lees ik e.e.a. Het dak ligt vrijwel schuin op het zuiden.

Wat ik gisteren leerde, is dat in 2020 de salderingsregeling kan worden verandert. Het is koffiedik kijken wat er dan komt, maar waar kun je nu het beste voor gaan?
Ik las hier ergens dat je voor 20-50% van je eigen dagelijks gebruik zou moeten leggen? Ik kan natuurlijk mijn dagverbruik over het jaar door 365 delen, maar is dat de juiste manier?

Hoe kom ik in eerste instantie aan een goed dagverbruik?
Wat is slim om vooralsnog op in te zetten om neer te leggen? Tussen 20~50% van wat je aannemelijk verbruikt?
Waarom niet 75 of 80%?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou gewoon indien mogelijk qua financien en dakruimte je eigen gebruik proberen te compenseren
mijn vebruik is 5000 kwh mijn opwek is ook 5000 kwh
ook al zou de salerdingsregel veranderen dan nog ben je goedkoper dan uit dan bijv 50% opwek en 50% verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
mddd schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:43:
[...]

Grappig concept maar het is volgens mij op dit moment feitelijk niets anders dan elke andere leverancier. Je hebt gewoon een normaal energiecontract en je krijgt terugleververgoeding. Die vergoeding is niet zo slecht inderdaad, maar je kunt elders ook 10 cent per kWh krijgen en dan zonder abonnement. Zelfs al zou je 5000 kWh terugleveren dan kun je dus nog steeds beter 5000 * 0.10 euro krijgen dan 5000 * 0.11 euro, maar 80 euro abonnementskosten betalen.

Kortom op dit moment zie ik hier nog niet zoveel in. Op het moment dat het écht uitmaakt van wie je stroom koopt (dus als mensen onderling tarieven kunnen afspreken) dan is het echt iets anders dan de huidige standaard situatie. Ik neem aan dat dat is waar ze naar toe willen.
Dat "abonnement" waar ze het over hebben, dat is toch gewoon hun tegenhanger van "vaste leveringskosten" die je bij alle andere energiebedrijven op de rekening ziet?

Dit lijkt trouwens in alles op het systeem van Vandebron. De enige verschillen die ik zie:
1. Ze richten zich op de website voornamelijk op mensen die een overschot hebben en dat willen verkopen. Bij Vandebron ligt de focus toch meer op het afnemen van energie van mensen die zich al als bron bij hun hebben aangemeld.
2. De tarieven zijn natuurlijk iets anders. De terugleververgoeding is 1 cent per kWh hoger dan bij Vandebron. Ook het vastrecht ("abonnementskosten") is hoger (ik geloof dat wij 3 euro nogwat per maand betalen :? ). Dus alleen als je royaal teveel opwekt is dit initiatief voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 14:13
mddd schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:43:
[...]
Zelfs al zou je 5000 kWh terugleveren dan kun je dus nog steeds beter 5000 * 0.10 euro krijgen dan 5000 * 0.11 euro, maar 80 euro abonnementskosten betalen.
Dan wel, maar meesten hebben een max van 1.000 kWh overschot waarvoor ze nog een redelijke vergoeding geven. Al kan ik daar zo snel geen bron voor vinden. Greenchoice bv: dode links en chaos-site :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:23

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb in het topic meerdere keren gelezen dat dunne film panelen beter met schaduw omgaan dan gewone poly of mono panelen. Het lijkt er vooralsnog op dat dit met name te maken heeft met het parallel zetten van meerdere strings, niet zo zeer dat het niet gevoelig is.

Met de installatie van 6 panelen op de schuur zie ik de spanning door de loop van ochtend netjes stappen maken vergelijkbaar als met poly of mono panelen. Optimizers in combinatie met dunne film panelen of MPP sweep is nog steeds een effectief middel.

Nou verwacht ik niet van mensen dat ze een volledige installatie tot het middaguur in de schaduw laten liggen, maar het geeft wel aan wat voor impact het heeft.

Dat gezegd hebbende, als een gemiddelde installatie van 12 panelen in 4 strings van 3 geinstalleerd is waarbij 1 er om de dakkapel ligt gaat er aanzienlijk minder opbrengst verloren. Dat is nog steeds geldig.

In dit geval is er met slechts 6 panelen toch een knappe ingangsspanning, nog een voordeel van dunne film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:04:
ik zou gewoon indien mogelijk qua financien en dakruimte je eigen gebruik proberen te compenseren
mijn vebruik is 5000 kwh mijn opwek is ook 5000 kwh
ook al zou de salerdingsregel veranderen dan nog ben je goedkoper dan uit dan bijv 50% opwek en 50% verbruik
Ok, dus waarom niet van 100% eigen verbruik uitgaan en daar redelijk in de buurt gaan liggen?

Ik ben er nog niet helemaal achter wat in het slechtste scenario zou kunnen gebeuren. Moet je in het slechtste geval gaan betalen voor terugleveren?

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
Eusebius schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:02:
Hallo allemaal, ik ben redelijk nieuw met dit onderwerp (niet nieuw op GoT BTW :) )

Omdat ik na zit te denken over zonne-panelen op het dak, volg/lees ik e.e.a. Het dak ligt vrijwel schuin op het zuiden.

Wat ik gisteren leerde, is dat in 2020 de salderingsregeling kan worden verandert. Het is koffiedik kijken wat er dan komt, maar waar kun je nu het beste voor gaan?
Ik las hier ergens dat je voor 20-50% van je eigen dagelijks gebruik zou moeten leggen? Ik kan natuurlijk mijn dagverbruik over het jaar door 365 delen, maar is dat de juiste manier?

Hoe kom ik in eerste instantie aan een goed dagverbruik?
Wat is slim om vooralsnog op in te zetten om neer te leggen? Tussen 20~50% van wat je aannemelijk verbruikt?
Waarom niet 75 of 80%?
Zolang de salderingsregeling er nog is, bereik je de kortste terugverdientijd door precies je jaarverbruik af te dekken. Dit komt doordat een groter systeem omgerekend in euro per Watt-piek goedkoper is. Als je systeem zo groot wordt dat je meer dan je jaarverbruik produceert wordt de terugverdientijd weer langer omdat je het overschot slechts tegen lagere prijs (10 à 11 cent/kWh) kunt verkopen.

Zonnepanelen hebben als je een beetje een gunstige ligging en voordelige offerte hebt op een terugverdientijd van ongeveer 5 jaar. Dus als je nu met panelen begint ben je in 2021 klaar met terugverdienen. In 2020 willen ze weer gaan praten over wat ze met de salderingsregeling aan moeten... ik zie daar eigenlijk vóór 2021 nog niets uit komen. Mocht het tegen zitten en er toch in 2020 al een ander systeem voor in de plaats komen, dan heb je toch het overgrote deel (minimaal 75%) al terugverdiend (en waarschijnlijk de investering allang vergeten :9 ). En het zal echt niet zo zijn dat je het daarna helemaal niet meer terugverdient; je maandelijkse lasten zullen hoe dan ook lager zijn dan nu.

Als je nu een 'te klein' systeem legt, leg je jezelf juist een hogere terugverdientijd op... Dus gewoon netjes 100% van je jaarverbruik afdekken ;)
Eusebius schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:12:
[...]

Ok, dus waarom niet van 100% eigen verbruik uitgaan en daar redelijk in de buurt gaan liggen?

Ik ben er nog niet helemaal achter wat in het slechtste scenario zou kunnen gebeuren. Moet je in het slechtste geval gaan betalen voor terugleveren?
Als je moet gaan betalen voor terugleveren (wat inderdaad het slechtste geval zou zijn), dan zorg je dat je de was draait en water opwarmt in een boiler en dergelijke als de zon schijnt. Zodra je was gedaan is gaat de omvormer uit of een deken over de helft van de panelen en dan kost het je nog niks. De storm kritiek die ze in Den Haag over zich heen gaan krijgen zal er wel voor zorgen dat je dit niet lang hoeft vol te houden. :9

Het advies is dus inderdaad om wel van 100% eigen verbruik uit te gaan en daar redelijk in de buurt te gaan zitten met je opwek. Ik krijg bijna de indruk dat je deze adviezen op de websites van Nuon en Essent hebt gespot of zo, want het druist echt totaal in tegen de meest kosteneffectieve manier van zonnepanelen leggen 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Jerrythafast op 17-06-2016 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
Marcva schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:07:
[...]

Dan wel, maar meesten hebben een max van 1.000 kWh overschot waarvoor ze nog een redelijke vergoeding geven. Al kan ik daar zo snel geen bron voor vinden. Greenchoice bv: dode links en chaos-site :(
Greenchoice is al afgestapt van de margeregeling, en je krijgt nu 'gewoon' een 11ct/ kWh (ex BTW) terug, wat best netjes is. (en dat tot 10.000 kWh netto teruglevering!)
Trouwens, het staat ook gewoon netjes op de website van Greenchoice hoor, helemaal niet zo moeilijk te vinden imho.

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Eusebius schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:02:
Wat is slim om vooralsnog op in te zetten om neer te leggen? Tussen 20~50% van wat je aannemelijk verbruikt? Waarom niet 75 of 80%?
De uitleg van Jerrythafast ben ik het helemaal mee eens. Gewoon zo veel mogelijk richting je eigen verbruik gaan. Alles wat je gebruikt terwijl je produceert, is sowieso top. Alles wat je teruglevert, en later zelf weer gebruikt (dus saldeert) is voorlopig nog evenveel waard, en zul je in de toekomst echt nog wel iets voor krijgen.
Eusebius schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:12:
Zo gek zal het niet snel worden. Alleen al omdat dat technisch gezien voorlopig nog niet te doen is. Zoiets kan alleen gebeuren als je als consument per uur afgerekend zou worden én als je energiebedrijf daar dan negatieve prijzen voor zou gaan rekenen. En stel dat dat (bijvoorbeeld over 10 jaar) zo zou zijn, dan komt er ook wel simpele manier om dat te voorkomen. Simpelweg de installatie afschakelen als de prijs onder 0 gaat.

Maar, om te benadrukken: dit alles is nu nog een ver-van-mijn-bed-show. Het enige wat wél realistisch is, is dat de salderingsregeling minder uitgebreid zal worden, dus dat je voor het teruggeleverde deel een lagere vergoeding krijgt.
Jerrythafast schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:20:
Zonnepanelen hebben als je een beetje een gunstige ligging en voordelige offerte hebt op een terugverdientijd van ongeveer 5 jaar.
Dat is wel een meest-gunstige berekening waarbij je zelf de boel installeert. Inclusief installatie is volgens mij een jaar of 7 een reëlere inschatting. En als je dan een soberder saldeer-regeling meeneemt, kom je meer op 10 jaar of nog iets langer • . Maar dan nog steeds, vergelijk dit met sparen of beleggen en je financieel rendement is nog altijd prima.

• In mijn eigen berekening ben ik uitgegaan van 50% eigen gebruik tijdens productie. De overige 50% nog 4 jaar salderen, daarna teruglever-vergoeding van 10 cent. Dan kom ik op 10.5 jaar (kosten inclusief volledige installatie door een bedrijf).

[ Voor 5% gewijzigd door mddd op 17-06-2016 14:42 . Reden: typo ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
mddd schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:32:
[...]

Dat is wel een meest-gunstige berekening waarbij je zelf de boel installeert. Inclusief installatie is volgens mij een jaar of 7 een reëlere inschatting. En als je dan een soberder saldeer-regeling meeneemt, kom je meer op 10 jaar of nog iets langer • . Maar dan nog steeds, vergelijk dit met sparen of beleggen en je financieel rendement is nog altijd prima.

• In mijn eigen berekening ben ik uitgegaan van 50% eigen gebruik tijdens productie. De overige 50% nog 4 jaar salderen, daarna teruglever-vergoeding van 10 cent. Dan kom ik op 10.5 jaar (kosten inclusief volledige installatie door een bedrijf).
In het westen, met panelen pal op het zuiden en een goedkope offerte moet 5 jaar al haalbaar zijn. Wij zitten hier met panelen op het zuidwesten op een TVT die waarschijnlijk op zo'n 6 jaar gaat uitkomen. Moet wel zeggen dat ik dat berekend heb voordat de belastingverlaging op de energie van begin dit jaar was ingevoerd. Die belastingverlaging heeft de TVT wat verlengd :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Jerrythafast schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:48:
[...]

In het westen, met panelen pal op het zuiden en een goedkope offerte moet 5 jaar al haalbaar zijn. Wij zitten hier met panelen op het zuidwesten op een TVT die waarschijnlijk op zo'n 6 jaar gaat uitkomen. Moet wel zeggen dat ik dat berekend heb voordat de belastingverlaging op de energie van begin dit jaar was ingevoerd. Die belastingverlaging heeft de TVT wat verlengd :9
Stiefdochter heeft 3000 Wp op zuid. Zelf geplaatst was de nieuwprijs 3100 euro. Opbrengst ongeveer 3500 kWh, verbruikt 4000 kWh. Bij een kWh prijs van 18 ct is de tvt 5 jaar. Laten plaatst kost je een jaar tvt. Koop je tweedehands spul dan is > 3 jaar mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

ronaldmathies schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:16:

Het werd wel gedaan met stalendaken, maar ik heb het zelf nog niet gezien. dat was dan van oost of west richting het zuiden, maar gezien de ontwikkelingen gebeurd dat niet meer voor zover ik weet.
Bij een helling die ik op de foto zie zul je dan wel de boel moeten gaan verankeren, op ballast alleen zal dat niet gaan.

Plaatsen op een sedum dak geeft i.d.d. dat effect en heeft als je niet het hele dak vol zet met PV geen heel groot nadelig effect.
Er zijn zelfs bedrijven die dat aanbieden http://www.solarsedum.nl/ Maar wij hebben het ook wel geplaatst op een sedum dak, oen hebben we wel gekozen voor en systeem dat wat verder van het dak af staat. (van der valk, met massablokken op een extra straatsteen = 30 cm omhoog met de voorkant van het paneel) ook om het koelend effect van het sedum in de zomer te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
PClop schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:52:
[...]

? Je sluit 12 x SF op een "gewone omvormer" toch al aan in 3 blokken van 4 panelen, dan heb je al
het zelfde micro omvormer effect.
Ja, en dat kan lekker goedkoop op elke omvormer met 350V als ideale invoer spanning. :?
Dus 4 panelen in 1 string en dan 3 van deze strings middels een 3 ->1 connector, richting de omvormer?
Dan kan ik inderdaad de steca's elders gebruiken. Als 1 van die strings in de schaduw komt, beïnvloed dat de andere dan niet?
Dan kan ik eens kijken naar een 2000 omvormer

Sorrie voor de noob vragen....

[ Voor 5% gewijzigd door Sneezzer op 18-06-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Sneezzer schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:17:
[...]

Dus 4 panelen in 1 string en dan 3 van deze strings middels een 3 ->1 connector, richting de omvormer?
Dan kan ik inderdaad de steca's elders gebruiken. Als 1 van die strings in de schaduw komt, beïnvloed dat de andere dan niet?
Dan kan ik eens kijken naar een 2000 omvormer

Sorrie voor de noob vragen....
Ik dacht dat je je al wat ingelezen had, maar idd met 2 x ( voor + en - ) 3 ->1 connector of met
4 x een 2 ->1 connector ( splitter ) ;)

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/12.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Dankje, ik had inderdaad al veel gelezen maar dan vanuit het gebuik van de steca en niet met meerdere strings, vandaar dat het me even duizelde.

Zo'n plaatje helpt enorm!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 06:30

FFF

Gisteren de laatste hand gelegd aan mijn installatie.
Veel hulp gehad van (mensen op) het forum waarvoor dank!

Panelen 1

13x325Wp EC Solar.
Steca 4200 omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FFF schreef op zondag 19 juni 2016 @ 17:14:

[afbeelding]

13x325Wp EC Solar.
Steca 4200 omvormer.
Past precies ;)
Vul hier straks even de stand in van vandaag...
en dan: kWh / 4,225 = x,xx kWh/kWp

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het record-seizoen is afgelopen, de hoogste dagopbrengst van 7,1 Wh/Wp gaan we dit jaar niet meer halen.

Hiermee trek ik ook meteen de conclusie dat 4830 Wp op een 4600 Watt omvormer zonder problemen gaat op een 16 Ampère automaat. Al 4 jaar. Heeft iemand daar andere ervaringen mee met PV?
Sterker nog, ik heb 4830 Wp aangesloten op een 16 Ampère automaat. Deze set zit op zuid met een hellinghoek van 30°. Met een jaaropbrengst van meer dan 1050 Wh/Wp doet de set het aardig qua kilowatts × uren. Het gaat bij mij al 2 3 4 jaar goed zonder problemen :)

Aangesloten op een Effekta 5000

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dre schreef op zondag 19 juni 2016 @ 17:44:
Het record-seizoen is afgelopen, de hoogste dagopbrengst van 7,1 Wh/Wp gaan we dit jaar niet meer halen.

Hiermee trek ik ook meteen de conclusie dat 4830 Wp op een 4600 Watt omvormer zonder problemen gaat op een 16 Ampère automaat. Al 4 jaar. Heeft iemand daar andere ervaringen mee met PV?

[...]
Mijn 16 Amp abb automaat was een beetje erg bruin verkleurd aan de achterzijde met een 4000 watt omvormer na 2 jaar.
Nu een 25 Amp abb op een 5000 watt omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik moet zeggen dat ik hier wel een thermografische inspectie heb uitgevoerd, dus geen slechte contacten gezien!

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 19-06-2016 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 16:32
FFF schreef op zondag 19 juni 2016 @ 17:14:

[afbeelding]

13x325Wp EC Solar.
Steca 4200 omvormer.
Mooi hoor :) Vind het ook helemaal geen lelijke paneeltjes. Heb zelf 18x de 210Wp variant (3780Wp) gaat als een trein met een dagje als vandaag 8)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Magpie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:32:
[...]

Kan ik bevestigen. Mijn omnik q2 2013 gaf de geest, nu vervangen onder garantie voor een TL2. Die draait prima met veel minder geluid en blijft koeler.
Ik kom er net achter dat van mijn Omnik 3k TL (uit 2012) één string niet meer werkt. Helaas is het al donker en kan ik deze string niet doormeten. Morgen maar eens meten, maar ik vermoed dat de omvormer weer defect is. Dat zou de 3e zijn vanaf Juli 2012. De oudere versies van de Omniks zijn idd niet zo heel betrouwbaar.
Gelukkig heb ik nog een PowerOne 3.6 liggen, morgen maar even ophangen. Daarna eens kijken hoe het zit met de garantie. De leverancier is al een tijdje verdwenen, maar als het goed is word de garantie overgenomen door een ander bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
@ drielp,
Altijd zorgen dat je spare parts in huis hebt, heb net m,n laatste Danfoss 5.4 verkocht
via MP, was binnen een paar uurtjes rond.
Ik draai nu met een AEG PV 4600 de zonnestraaltjes er door ( plus één op reserve natuurlijk )

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
PClop schreef op zondag 19 juni 2016 @ 23:33:
@ drielp,
Altijd zorgen dat je spare parts in huis hebt, heb net m,n laatste Danfoss 5.4 verkocht
Ik draai nu met een AEG PV 4600 de zonnestraaltjes er door ( plus één op reserve natuurlijk )

;)
Jammer genoeg kom ik er nu pas achter. De 16-de is de ene string al weggevallen. Zo zie je maar weer hoe belangrijk een goede logging is. Morgenmiddag maar kijken waar de storing zit. Ik denk de omvormer, maar het kan ook op het dak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het byzondere is ook dat er geen errors staan in de logging bij omnik alsook solarman.
toevallig heb ik afgelopen dagen ook niet gekeken ivm drukte hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
drielp schreef op zondag 19 juni 2016 @ 23:14:
[...]

Ik kom er net achter dat van mijn Omnik 3k TL (uit 2012) één string niet meer werkt. Helaas is het al donker en kan ik deze string niet doormeten. Morgen maar eens meten, maar ik vermoed dat de omvormer weer defect is. Dat zou de 3e zijn vanaf Juli 2012. De oudere versies van de Omniks zijn idd niet zo heel betrouwbaar.
Gelukkig heb ik nog een PowerOne 3.6 liggen, morgen maar even ophangen. Daarna eens kijken hoe het zit met de garantie. De leverancier is al een tijdje verdwenen, maar als het goed is word de garantie overgenomen door een ander bedrijf.
Bedoel je de omnik importeur in nederland of het bedrijf die jou de omnik leverde

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan gewoon rechtstreeks met de importeur contact opnemen die sturen dan iemand langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

drielp schreef op zondag 19 juni 2016 @ 23:51:
[...]
Jammer genoeg kom ik er nu pas achter. De 16-de is de ene string al weggevallen. Zo zie je maar weer hoe belangrijk een goede logging is. Morgenmiddag maar kijken waar de storing zit. Ik denk de omvormer, maar het kan ook op het dak zijn.
Je maakt waarschijnlijk gebruik van de logging van Omnik? Kun je daar geen minimum vermogen opgeven tussen 2 tijden (bv, 10:00...16:00 uur), zoals bv. bij PVoutput mogelijk is?

Je krijgt dan direct een email dat er iets niet in orde is. Zelf heb ik een limiet ingesteld van min. 20W en max 2700W per string van 2500 Wp.

Overigens heeft een collega hier heeft ook al een vervangende Omnik, meen dat deze ook zo'n 3 tot 4 jaar oud is. Werd zonder een enkel probleem redelijk snel gewisseld (voor een ABB).

[ Voor 12% gewijzigd door Joepla op 20-06-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Joepla schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:43:
[...]

Je maakt waarschijnlijk gebruik van de logging van Omnik? Kun je daar geen minimum vermogen opgeven tussen 2 tijden (bv, 10:00...16:00 uur), zoals bv. bij PVoutput mogelijk is?

Je krijgt dan direct een email dat er iets niet in orde is. Zelf heb ik een limiet ingesteld van min. 20W en max 2700W per string van 2500 Wp.

Overigens heeft een collega hier heeft ook al een vervangende Omnik, meen dat deze ook zo'n 3 tot 4 jaar oud is. Werd zonder een enkel probleem redelijk snel gewisseld (voor een ABB).
Je kunt wel een mail adres voor alerts instellen. Maar je kunt niet instellen waardoor/wanneer/waarmee je die krijgt.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Atomic2005: Ergens moet toch gedefinieerd zijn wat de email notificatie triggert? Of is dat alleen als het hele systeem geen vermogen opwekt oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Joepla schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:52:
@Atomic2005: Ergens moet toch gedefinieerd zijn wat de email notificatie triggert? Of is dat alleen als het hele systeem geen vermogen opwekt oid?
Denk het laatste. Want heb de hele Omnik portal binnenste buiten gekeerd en hebt niets kunnen vinden.
Je kunt een mailadres instellen, dan op OK drukken. That's it. 8)7

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Atomic2005: ok, dan zou je dus geen andere (kleinere) problemen kunnen signaleren, da's wel jammer. PVoutput is erg flexibel wat dat betreft. Ben nog geen fabrikanten-portal tegengekomen dat ook maar in de buurt komt.
Maar ik snap ook dat niet iedereen zin heeft om een dergelijke koppeling op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 21:12

paulv1973

16.730Wattpiek

drielp schreef op zondag 19 juni 2016 @ 23:14:
[...]

Omnik heeft inderdaad een servicenummer op de site staan
Kun je bellen.
Kan wel zijn dat je een chinese vrouw aan de lijn krijgt die alleen engels spreekt. (en chinees denk ik 8)7 )

Ik heb mijn defecte omnik opgestuurd ter reparatie naar hun.

Van Hosola tot op heden nul reactie...
Terwijl er op die site staat binnen 2 dagen opgelost... 8)7 8)7 8)7 8)7

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 21:12

paulv1973

16.730Wattpiek

PClop schreef op zondag 19 juni 2016 @ 23:33:
@ drielp,

;)
En ik HAD nog wel een 3e voor je... 8)7

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2016 @ 07:32:
het byzondere is ook dat er geen errors staan in de logging bij omnik alsook solarman.
toevallig heb ik afgelopen dagen ook niet gekeken ivm drukte hier
Idd geen alerts gezien, maar dat was de vorige keren ook niet
Snarfie31 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 08:56:
[...]

Bedoel je de omnik importeur in nederland of het bedrijf die jou de omnik leverde
De importeur, die zijn al eerder langs geweest voor een update. Ik heb net de strings gemeten, die zijn allebei in orde. De Omnik is dus voor de helft defect.
Joepla schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:43:
[...]

Geen idee of dat kan. Nooit naar gekeken. Ik bekijk wel regelmatig mijn opbrengst. Omdat die van gisteren lager was dan de verwachting ben ik verder gaan zoeken.

Op de Aurora Power One kan een solarman wifi logger aangesloten worden. Die op de omnik is ook van Solarman. Kan ik gelijk kijken of de wifi logger ook werkt op de Power One.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
paulv1973 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:37:
[...]

En ik HAD nog wel een 3e voor je... 8)7
Twee op reserve is wel een beetje overkill dacht ik zo. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
drielp schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:59:
[...]
Ik heb net de string gemeten, die zijn allebei in orde. De Omnik is dus voor de helft defect.
[...]
Ik bekijk wel regelmatig mijn opbrengst. Omdat die van gisteren lager was dan de verwachting ben ik verder gaan zoeken. [...]
Als je strings even lang zijn kan je ze parallel zetten, zeker op een dag als vandaag kan dat. Toch een stuk minder verlies.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 20-06-2016 17:44 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Hier een vraag voor onze Solar Frontier bezitters.
Brengen deze panelen op een dag als vandaag een beetje opbrengst?
Zal zeker niet hoog zijn, maar waar kan ik aan denken? 40watt per paneel?
Is er iemand met een pv-output waar ik mee mag gleuren?

Ik ben me aan het orienteren voor een pv set (of een elga, geld kan je maar 1x uitgeven tenslotte)
Ivm schaduw van dakkapellen en schoorstenen ben ik er wel uit dat ik een Solaredge systeem wil. Dit vanwege schaduw, monitoring en het makkelijk uitbreiden van de strings, wat dan zeker nog gaat gebeuren. Daar staat wel een serieus prijskaartje tegenover, maar dan heb je ook wat.
Alleen twijfel ik enorm of ik poly/mono panelen zal nemen ivm hogere (piek)opbrengst of toch dunne film om de opbrengst over 'het jaar' uit te smeren.
Poly/mono valt wel vies tegen in schaduw en bewolkt weer.
Hoe is dat bij dunne film?
Is de opbrengst in de winter wel acceptabel?

Zelf zat ik te denken aan 8x sf170 op ZO en 4x sf170 op NW, werkt dat op solaredge?
Waar ik me een beetje druk om maak is dat er 6 p405 omvormers minimaal in een string moet zitten. Dan komen er 4 op ZO en 2 op NW, gaat dat werken of kan ik daar problemen mee verwachten?
Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen, boekjes spreken boekdelen zeg ik maar altijd ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

DJKroon schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:10:

Ik ben me aan het orienteren voor een pv set (of een elga, geld kan je maar 1x uitgeven tenslotte)
Ivm schaduw van dakkapellen en schoorstenen ben ik er wel uit dat ik een Solaredge systeem wil. Dit vanwege schaduw, monitoring en het makkelijk uitbreiden van de strings, wat dan zeker nog gaat gebeuren. Daar staat wel een serieus prijskaartje tegenover, maar dan heb je ook wat.
Alleen twijfel ik enorm of ik poly/mono panelen zal nemen ivm hogere (piek)opbrengst of toch dunne film om de opbrengst over 'het jaar' uit te smeren.

Zelf zat ik te denken aan 8x sf170 op ZO en 4x sf170 op NW, werkt dat op solaredge?
Waar ik me een beetje druk om maak is dat er 6 p405 omvormers minimaal in een string moet zitten. Dan komen er 4 op ZO en 2 op NW, gaat dat werken of kan ik daar problemen mee verwachten?
Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen, boekjes spreken boekdelen zeg ik maar altijd ;)
Je moet dan minimaal 6 stuks P405 op ZO leggen anders heb je grote kans dat ie niet opstart.
er moeten namelijk minimaal 6 optimizers een beetje vermogen leveren wil ie opstarten.

Een klant van mij had vandaag (postcode 1911) met 19x 170 Wp een opbrengst van 2600 Wh op puur Oost.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 20-06-2016 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier een SMA met 15x SF op noord. (beetje west)
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=15478
Klik op het blokje "show extended data" en dan eventueel daily. Rode lijn zijn de SF'jes. Gele lijn is mono op zuid (beetje oost)
Verder zie mijn sig. hieronder

Edit: Schaduw? Optitrac ;)

Met maar 8 paneeltjes (2x 4) en 4x op de andere kant heb je hier al genoeg aan.
http://www.sma-benelux.co...-boy/sunny-boy-15-25.html

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2016 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Met triest weer is sf niet veel, vandaag niet boven 30 watt geweest, de poly tot 40.(ook 160wp)
Jij scheert poly en mono over één kam, de ouderwetse blauwe poly zijn het beste met weinig licht.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Andre1973 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:17:
[...]

Je moet dan minimaal 6 stuks P405 op ZO leggen anders heb je grote kans dat ie niet opstart.
er moeten namelijk minimaal 6 optimizers een beetje vermogen leveren wil ie opstarten.

Een klant van mij had vandaag (postcode 1911) met 19x 170 Wp een opbrengst van 2600 Wh op puur Oost.
Daar was ik al bang voor. De gedachtegang dat SF de 2 optimizers op NW wakker maakt gaat zeker niet op? Dat zou in de winter misschien problemen geven.
Naast mijn dakkapel zou ik nog wel 4 panelen en 2 optimizers kunnen plaatsen, maar dat wou ik vrij houden voor heatpipes 15 buizen. Dat wordt overwegen dus.

Er worden 2 SF panelen op een optimizer aangesloten, maar zou 1 SF paneel ook voldoende zijn per optimizer? Dan zou ik zo aan de minimale 6 kunnen komen als dat mogelijk is, hoewel ideaal anders is.
AUijtdehaag schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:33:
[...]

Hier een SMA met 15x SF op noord. (beetje west)
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=15478
Klik op het blokje "show extended data" en dan eventueel daily. Rode lijn zijn de SF'jes. Gele lijn is mono op zuid (beetje oost)
Verder zie mijn sig. hieronder
Dat is niet echt slecht op noord met zo'n dag als vandaag.
Ik ga die link in de gaten houden ;)
reneeke1970 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:56:
[...]

Met triest weer is sf niet veel, vandaag niet boven 30 watt geweest, de poly tot 40.(ook 160wp)
Jij scheert poly en mono over één kam, de ouderwetse blauwe poly zijn het beste met weinig licht.
Klopt wel een beetje. Zelf maak ik allen verschil in zonnepanelen of daglichtpanelen. Dat zwarte (mono) panelen vaak gekocht worden is vaak voor de kleur. Zit daar qua opbrengst veel verschil in dan?
Blauwe poly panelen heb ik op me schuur liggen, maar vindt ik best wel tegenvallen bij bewolkt weer.
Je leest veel dan SF goed presteren bij bewolkt weer, daarom ben ik zeer benieued naar de ervaringen ervan.

[ Voor 20% gewijzigd door DJKroon op 20-06-2016 19:04 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJKroon schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:57:
[...]

Daar was ik al bang voor. De gedachtegang dat SF de 2 optimizers op NW wakker maakt gaat zeker niet op? Dat zou in de winter misschien problemen geven.
Naast mijn dakkapel zou ik nog wel 4 panelen en 2 optimizers kunnen plaatsen, maar dat wou ik vrij houden voor heatpipes 15 buizen. Dat wordt overwegen dus.

Er worden 2 SF panelen op een optimizer aangesloten, maar zou 1 SF paneel ook voldoende zijn per optimizer? Dan zou ik zo aan de minimale 6 kunnen komen als dat mogelijk is, hoewel ideaal anders is.

[...]

Dat is niet echt slecht op noord met zo'n dag als vandaag.
Ik ga die link in de gaten houden ;)
Met zo een kleine installatie is dat niet echt de moeite waard om SE te gebruiken. Pak dan gewoon een
SMA 1.5 of 2.5 (ik ben SMA fan, maar dat weten de meeste wel.... O-) )
Je maakt gewoon stringen van 4, die zijn onafhankelijk van elkaar.
Schaduw en SF gaat ook prima.

Ben tevreden met mijn SF op noord.
Hebben alleen maar diffuus licht nodig. (af en toe een avondzonnetje is ook wel lekker)
En in de winter is het ook niks (maar dat is met alle panelen ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2016 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

AUijtdehaag schreef op maandag 20 juni 2016 @ 19:01:
[...]

Met zo een kleine installatie is dat niet echt de moeite waard om SE te gebruiken. Pak dan gewoon een
SMA 1.5 (ik ben SMA fan, maar dat weten de meeste wel.... O-) )
Ben tevreden met mijn SF op noord.
Hebben alleen maar diffuus licht nodig. (af en toe een avondzonnetje is ook wel lekker)
En in de winter is het ook niks (maar dat is met alle panelen ;) )
Met het uitbreiden zou ik nog 16x SF op NW kunnen leggen. Maar dat vindt ik nog niet rendabel om te doen, kost een hoop extra geld :|
Daarom lijkt mij een Solaredge systeem ideaal vanwege het uitbreiden. Solarstore is bv ook leuk voor in de toekomst.

Of ik zou moeten kiezen voor 2 omvormers, 4x2 strings op ZO en 4x1 string op NW. Met dat kleine vermogen zal je zeker omvormer hebben met 2 ingangen/mppt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Al hang je ze meteen op een SMA 5000 TL-21. (marktplaats)
Dat duurt ook even voordat die vol zit.
Stringen van 4 of 5 panelen.
ik snap niet dat je daar SE voor nodig hebt.
Anyway, mijn pvoutput linkje heb je al en je toekomstige Elga heeft kWh honger

Solarstore is zeker leuk.
Er komen vast wel andere oplossingen. (ook van SMA)

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2016 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

AUijtdehaag schreef op maandag 20 juni 2016 @ 19:17:
Al hang je ze meteen op een SMA 5000 TL-21. (marktplaats)
Dat duurt ook even voordat die vol zit.
Stringen van 4 of 5 panelen.
ik snap niet dat je daar SE voor nodig hebt.
Anyway, mijn pvoutput linkje heb je al en je toekomstige Elga heeft kWh honger

Solarstore is zeker leuk (maar dan zit je weer aan een tesla vast)
Er komen vast wel andere oplossingen. (ook van SMA)
Solaredge is een net systeem. Dc safe is opzich zo gek nog niet. Het systeem heeft een hoop voordelen wat mij wel aansprak.
Dus 1 sma is voldoende? Ik begreep dat je bij een andere dakligging/hoek dit niet kan samenvoegen, vandaar de 2e omvormer.
Maar doordat die een eigen string heeft geeft dat geen probleem?
Dan zou ik 2x 4x2 kunnen doen op een simpele Sma of andere omvormer. Is simpeler en vooral goedkoper _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJKroon schreef op maandag 20 juni 2016 @ 19:29:
[...]

Solaredge is een net systeem. Dc safe is opzich zo gek nog niet. Het systeem heeft een hoop voordelen wat mij wel aansprak.
Dus 1 sma is voldoende? Ik begreep dat je bij een andere dakligging/hoek dit niet kan samenvoegen, vandaar de 2e omvormer.
Maar doordat die een eigen string heeft geeft dat geen probleem?
Dan zou ik 2x 4x2 kunnen doen, is simpeler en vooral goedkoper _/-\o_
Ik heb toch ook 14 mono panelen liggen op zuid en 3x 5 SF op noord.
2x mppt ingang op die SMA 5000, dus alles kan.

De SMA 1.5 of 2.5 heeft maar 1x mppt ingang, maar als dat allemaal SF is in dezelfde hoeveelheid in een string, zou dat ook kunnen. Dus 2x4 zuid en 1x4 noord. Het maximaal aantal parallele stringen op 1 mppt is 4.
Ga je meer stringen aansluiten heb je diodeboxen nodig

Maar als je uitbreidingsplannen hebt, neem je natuurlijk meteen een grotere.

Je PM staat volgens mij uit... misschien weet ik nog iets voor je ;)

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2016 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Store edge van SE werkt sinds vorige week ook met een LG batterij pack, dus je bent niet Tesla gebonden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 16:32
Zo ik heb mijn eindafrekening binnen hoor :)

Krijg €245 terug over afgelopen jaar (panelen sinds nov 2015). Ik denk dat daar nog een kleine €50 bovenopkomt omdat er alleen gesaldeerd is met normaal+laag tarief slimme meter en ik moet 100% betalen van het normaaltarief van de domme meter, dat klopt natuurlijk niet Eneco :)

Maargoed helemaal niet gek dus. En dan is dat puur nog de teruglevering dan heb ik het niet eens over de besparing van energie omdat ik dat terwijl het zonnig was heb gebruikt :)

Maargoed: stel het is €300 met een half jaar panelen, dan zou dat pak m beet €600 zijn over een heel jaar.

Panelen waren ~ €3600 ex btw en laat ik daar nog een groepenkast en wat overig spul bij op tellen dus laten we zeggen €4000

Nou €4000 / €600 = 6,6 jaar tvt. Helemaal niet gek! En nogmaals dit is excl "energiebesparing". Moet nog even in excel wat gaan kloten om te kijken of ik nog boven water kan krijgen hoeveel dit precies is.
(om over de gas-besparing nog maar te zwijgen....)

* Mattie112 is happy in elk geval :D

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

AUijtdehaag schreef op maandag 20 juni 2016 @ 19:30:
[...]

Ik heb toch ook 14 mono panelen liggen op zuid en 3x 5 SF op noord.
2x mppt ingang op die SMA 5000, dus alles kan.

De SMA 1.5 of 2.5 heeft maar 1x mppt ingang, maar als dat allemaal SF is in dezelfde hoeveelheid in een string, zou dat ook kunnen. Dus 2x4 zuid en 1x4 noord. Het maximaal aantal parallele stringen op 1 mppt is 4.
Ga je meer stringen aansluiten heb je diodeboxen nodig

Maar als je uitbreidingsplannen hebt, neem je natuurlijk meteen een grotere.

Je PM staat volgens mij uit... misschien weet ik nog iets voor je ;)
Als SF panelen meer opwekken als poly/mono op jaarbasis dan ga ik wel voor SF.
Zeker het formaat paneel vindt ik gunstig.
Dan zit ik er aan te denken om dan 2 strings van 4 panelen op ZO en 2 strings van 4 panelen op NW op een sma 1.5. Optitrac is wel een voordeel.

Ik ga even uitzoekem hoe die PM aan kan, ben wel benieuwd.
Als het goed is moet ie het nu doen
No Hands schreef op maandag 20 juni 2016 @ 19:31:
Store edge van SE werkt sinds vorige week ook met een LG batterij pack, dus je bent niet Tesla gebonden
Dat is wel een voordeel. Ik denk dat elke batterpack uiteindelijk wel moet lukken. Het is een interresante mogelijkheid wat nog erg nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJKroon schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:06:
[...]

Als SF panelen meer opwekken als poly/mono op jaarbasis dan ga ik wel voor SF.
Zeker het formaat paneel vindt ik gunstig.
Dan zit ik er aan te denken om dan 2 strings van 4 panelen op ZO en 2 strings van 4 panelen op NW op een sma 1.5. Optitrac is wel een voordeel.

Ik ga even uitzoekem hoe die PM aan kan, ben wel benieuwd.
Als het goed is moet ie het nu doen

[...]

Dat is wel een voordeel. Ik denk dat elke batterpack uiteindelijk wel moet lukken. Het is een interresante mogelijkheid wat nog erg nieuw is.
Met 1360 wp op iedere kant, zou ik eerder de 2.5 kiezen.
Stel dat 1360 wp, 1360 watt levert, en noord een 50%, dus 680 watt, zit je op 2040 watt, en top je af.

Ik heb niet beweerd dat SF beter is dan poly/mono.
Maar op noord werkt SF prima (en poly ook wel denk ik)

Maar SF heeft minder wp per m2, maar meer kWh per wp.
Voordeel van SF is de andere techniek, en dus minder last van schaduw.
Dakje vol leggen, levert het meeste op. Dus gewoon wat het beste past/uitkomt...

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2016 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

AUijtdehaag schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:12:
[...]

Met 1360 wp op iedere kant, zou ik eerder de 2.5 kiezen.
Stel dat 1360 wp, 1360 watt levert, en noord een 50%, dus 680 watt, zit je op 2040 watt, en top je af.

Ik heb niet beweerd dat SF beter is dan poly/mono.
Maar op noord werkt SF prima (en poly ook wel denk ik)

Maar SF heeft minder wp per m2, maar meer kWh per wp.
Voordeel van SF is de andere techniek, en dus minder last van schaduw.
Dakje vol leggen, levert het meeste op. Dus gewoon wat het beste past/uitkomt...
Dat is waar. 2.5 dan ;) wel leuk dat je met je smartphone kan inloggen op de omvormer.
Nee dat beweer je niet, maar ik zag op PV dat je SF net zoveel opwekken als je mono (eventjes). Dat zegt toch wel wat, zeker omdat ze 50% op noord doen en minder wp vergeleken met je mono. Of bem ik te snel overtuigt? :P

Weer een hoop denkvoer in ieder geval! Maakt de keuze minder makkelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJKroon schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:27:
[...]
Weer een hoop denkvoer in ieder geval! Maakt de keuze minder makkelijk :D
Op zo een sombere dag als vandaag worden die verschillen tussen zuid en noord klein.
Geeft niet, met slecht weer heb ik ook in verhouding tot zuid nog redelijk opbrengst van noord.

Staat de zon te knallen, doet zuid het natuurlijk veel beter.
Maar het geeft een mooie wisselwerking.

Een raspberry Pi en SBFspot en je kan naar pvoutput, zoals in mijn voorbeeld.
PM ontvangen?

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2016 20:46 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??