Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.360 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:23

databeestje

Von PrutsHausen

Het koste wat moeite, maar de zelfbouwschuur met 6 Solar Frontier 145 panelen als dak staat achter in de tuin. De panelen vormen het waterdichte dak, hiervoor heb ik gebruik gemaakt van Sikaflex 221, dat is hetzelfde spul waar je normaal gesproken de beugels op campers e.d. mee vast lijmt. Even goed vetvrij maken met wat alcohol en dan hecht het goed.

De tekening van de schuur staat hier: http://a360.co/21fShvB
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/schuur/Tuinschuur%20v17.png
De cad bestanden staan hier: http://iserv.nl/files/pics/schuur/

De dak constructie is uiteindelijk een stuk minder overkill geworden, het raampje is wat groter geworden en het korte schuine dak is van lichtdoorlatende plaat zodat het minder donker is. De schuur is 2,5 x 2,5 en 210 hoog zodat 11 composiet rabat delen van 19 werkende breedte er tussen passen. Uiteindelijk is het knikdak circa 40 centimeter hoog met een hoek van 10 graden. Maar, door deze constructie kon ik deze wel naar het zuiden laten wijzen.

In de toekomst gaat er nog een stuk terrasoverkapping aan vast met eenzelfde knikdak voor nog een 6 Solar Frontier panelen. De keuze voor de 145 Wp variant heeft met name met de gigantische hoeveelheid schaduw te maken van de bomen achter de schutting (oosten) en het huis aan de voorzijde (westen). De panelen kijken wel op het zuiden.

Overigens, als je de balken zaagt volgens de lengtes van de tekening dan past het ook echt. Pas het niet, dan doe je het fout. Dat is advies die ik zelf ook wel op had mogen volgen toen ik niet uit kwam met het knikdak. Ik had 3120 gelezen als 3 meter 20. Dat scheelt 8cm en kwam dus ook niet uit :+

De panelen zitten met een haakse hoek met 10mm sleuf aan de balken vast. De M8 bouten met carosserie ringen geven de nodig werkruimte waar nodig om het geheel recht te leggen, want tuinhout is dat niet. Voor de panelen met oversteek gebruik in een Aluminium 15x25x15 U profiel van 96 cm die de 2 zijden met elkaar verbind, hier zit voor de moeren een 3D geprinte moervanger die tussen het U profiel valt waardoor het wat makkelijker werkt. De bouten zijn 20mm M8 Inbus.

Een SMA 2000HF welke ik oorspronkelijk in 2012 aan de wand had hangen maar vervangen was voor een 3000TL ivm met dubbele ingang kon nu weer mooi aan het werk. De 6 panelen staan in serie voor een open klemspanning van ergens rond de 600 Volt en een werkspanning van rond de 500 Volt. Dat vindt de SMA wel zo fijn, deze houdt van hoge spanning. Extended data is ook beschikbaar op PVO. http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12447&sid=46397

Overigens moet de schuur nog wel een profi elektrische aansluiting krijgen, dit is nu een verlengsnoer vanuit huis naar de schuur toe, maar ach, voor de 700 Watt max die eruit komt loopt het wel los met 1,5mm2. Dit wordt nog wel een projectje om 10 meter kabel in te spitten door de achtertuin heen, en nog eens 7 meter onder het huis door, en nog door een schitterende buitengevel.

De foto's zijn nog wat aan de grote kant, ze komen rechtstreeks van de telefoon. Inmiddels is de gevel ook dicht maar het kozijn nog niet geplaatst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:24
databeestje schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:02:
Het koste wat moeite, maar de zelfbouwschuur met 6 Solar Frontier 145 panelen als dak staat achter in de tuin. De panelen vormen het waterdichte dak, hiervoor heb ik gebruik gemaakt van Sikaflex 221, dat is hetzelfde spul waar je normaal gesproken de beugels op campers e.d. mee vast lijmt. Even goed vetvrij maken met wat alcohol en dan hecht het goed.

[afbeelding]

De dak constructie is uiteindelijk een stuk minder overkill geworden, het raampje is wat groter geworden en het korte schuine dak is van lichtdoorlatende plaat zodat het minder donker is. De schuur is 2,5 x 2,5 en 210 hoog zodat 11 composiet rabat delen van 19 werkende breedte er tussen passen. Uiteindelijk is het knikdak circa 40 centimeter hoog met een hoek van 10 graden. Maar, door deze constructie kon ik deze wel naar het zuiden laten wijzen.

In de toekomst gaat er nog een stuk terrasoverkapping aan vast met eenzelfde knikdak voor nog een 6 Solar Frontier panelen. De keuze voor de 145 Wp variant heeft met name met de gigantische hoeveelheid schaduw te maken van de bomen achter de schutting (oosten) en het huis aan de voorzijde (westen). De panelen kijken wel op het zuiden.

Overigens, als je de balken zaagt volgens de lengtes van de tekening dan past het ook echt. Pas het niet, dan doe je het fout. Dat is advies die ik zelf ook wel op had mogen volgen toen ik niet uit kwam met het knikdak. Ik had 3120 gelezen als 3 meter 20. Dat scheelt 8cm en kwam dus ook niet uit :+

De panelen zitten met een haakse hoek met 10mm sleuf aan de balken vast. De M8 bouten met carosserie ringen geven de nodig werkruimte waar nodig om het geheel recht te leggen, want tuinhout is dat niet. Voor de panelen met oversteek gebruik in een Aluminium 15x25x15 U profiel van 96 cm die de 2 zijden met elkaar verbind, hier zit voor de moeren een 3D geprinte moervanger die tussen het U profiel valt waardoor het wat makkelijker werkt. De bouten zijn 20mm M8 Inbus.

Een SMA 2000HF welke ik oorspronkelijk in 2012 aan de wand had hangen maar vervangen was voor een 3000TL ivm met dubbele ingang kon nu weer mooi aan het werk. De 6 panelen staan in serie voor een open klemspanning van ergens rond de 600 Volt en een werkspanning van rond de 500 Volt. Dat vindt de SMA wel zo fijn, deze houdt van hoge spanning. Extended data is ook beschikbaar op PVO. http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12447&sid=46397

Overigens moet de schuur nog wel een profi elektrische aansluiting krijgen, dit is nu een verlengsnoer vanuit huis naar de schuur toe, maar ach, voor de 700 Watt max die eruit komt loopt het wel los met 1,5mm2. Dit wordt nog wel een projectje om 10 meter kabel in te spitten door de achtertuin heen, en nog eens 7 meter onder het huis door, en nog door een schitterende buitengevel.

De foto's zijn nog wat aan de grote kant, ze komen rechtstreeks van de telefoon. Inmiddels is de gevel ook dicht maar het kozijn nog niet geplaatst ;)
Mooi gedaan hoor, als je geen plek hebt gewoon creëren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh?
18x JA Solar 270 Wp panelen, dus 4860 Wp.
Geplaatst op schuin dak 45graden , oriëntatie zuidoost
Klein beetje schaduw door een boom tot halverwege het dak
En noordwest dan?
Of is het een lessenaarsdak?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:26

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
databeestje schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:02:

[afbeelding]

Geweldig gedaan! Ziet er allemaal ook erg mooi uit! Ik ben altijd best jaloers als ik zie dat mensen dit soort dingen zelf kunnen. Ik heb helaas 2 linkerhanden op dat vlak.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
mddd schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 20:49:
[...]
Verplicht weet ik niet. Maar een goede reden om het wel te doen, is dat de netbeheerders deze informatie nodig hebben om een goede inschatting te maken van de PV productie. PV productie kan immers niet aan/uit geschakeld worden - PV levert altijd (tenzij je het zelf uitzet natuurlijk). Met die informatie kan men dan ook weer betere inschattingen maken van hoeveel overige energieproductie er nodig is.
Verplicht weet ik niet, maar er is geen goede reden om het wel te doen. Ze kunnen in iedere wijkkast een meter plaatsen, als die er niet al zit. Heb paar jaar terug eens staan kijken bij een controle van zo'n ding.
Was een 900A 3-fase meter. Met GPRS modem eraan. In zo'n kleine verdeel doos van 2,5x2,5x1,5m.
Zie niet in waarom ze het nauwkeuriger dan op verdeelkast- en trafo niveau zouden moeten weten.
Ze hebben gewoon realtime inzicht in het verbruik tot op verdeelkast niveau..

Ik zie wel veel redenen om het niet te melden: ze kunnen bv. andere tarieven gaan rekenen. En zolang er geen momentane prijzen worden gerekend is dat onterecht.
AUijtdehaag schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:37:
[...] Oh? [...] En noordwest dan? Of is het een lessenaarsdak?
Idd!! Ook op 45graden? Dan past er nog best wat bij voordat je de omvormer onderdimensioneert.
En vooral op mindere momenten heb je lekker wat meer opbrengst, ook door hoger rendement.
10kWp panelen op een 7k omvormer? 8)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:22:
...
Idd!! Ook op 45graden? Dan past er nog best wat bij voordat je de omvormer onderdimensioneert.
En vooral op mindere momenten heb je lekker wat meer opbrengst, ook door hoger rendement.
10kWp panelen op een 7k omvormer? 8)
Zie topic start:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

Ik gebruik zelf 15x (+1) SF op 33 graden helling ivm diffuus licht op noord (beetje west).
Maar ach, optimizers (en dus SE) vind ik overkill in die combinatie.
(vind het zowiezo overkill, maar dat is mijn mening :+ Een SMA kan prima omgaan met schaduw met optitrac)

Hier ook ferraris, enexis en vandebron zonnecollectief. En al redelijke moeite gedaan om die te behouden, maar hij mag blijven hangen :) Geen enkel probleem gehad om 1111 kWh overschot uitbetaald te krijgen.

[ Voor 96% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-06-2016 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

reneeke1970 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:37:
[...]

Mooi gedaan hoor, als je geen plek hebt gewoon creëren.
Heh, het oost en west lag al vol, en de dakkapel, alleen voor op de schuur zou nog wat kunnen, maar dat is dan weer wat diefstal gevoelig. Ik moet toch wat doen om het jaarverbruik van iets van 5MWh dicht te lopen. De 3200Wp van oost-west is nu voor het eerst op een lopende jaaropbrengst van 2,2MWh uitgekomen. Dus als ik nog een 400-500kWh binnen kan slepen met de schuur is dat mooi meegenomen, de schaduw van de bomen en het huis is alleen jammer.

Ik ben erg benieuwd naar de jaar cijfers iig :)
TFHfony schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:58:
[...]

Geweldig gedaan! Ziet er allemaal ook erg mooi uit! Ik ben altijd best jaloers als ik zie dat mensen dit soort dingen zelf kunnen. Ik heb helaas 2 linkerhanden op dat vlak.
Eerst tekenen, en dan zo'n beetje alles. Dan kom je erachter dat als de staanders 195cm zijn de rabat delen bovenaan mooi uitkomen. De hoeken waar de verschillende wanden elkaar raken heb ik het puntje vrij gehouden door iets andere montage. Mocht er wat vocht in de hoekkier terecht komen dan kan deze ademen en drogen.

De oude schuur was met onbehandeld vuren hout gemaakt, de stickers hadden nog prijzen in florijnen, maar het was best een simpel ding. De buitenkant had ik 5 jaar geleden al moeten vervangen. Nu ging ook het frame en was het klaar. Het moest houtskeletbouw worden met een PV dak 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:31:
[...] Zie topic start:
[afbeelding]

Ik gebruik zelf 15x (+1) SF op 33 graden helling ivm diffuus licht op noord (beetje west).
Maar ach, optimizers (en dus SE) vind ik overkill in die combinatie.
(vind het zowiezo overkill, maar dat is mijn mening :+ Een SMA kan prima omgaan met schaduw met optitrac)

Hier ook ferraris, enexis en vandebron zonnecollectief. En al redelijke moeite gedaan om die te behouden, maar hij mag blijven hangen :) Geen enkel probleem gehad om 1111 kWh overschot uitbetaald te krijgen.
Sorry voor de schijnbare onduidelijkheid. Ik bedoelde de 45 graden als vraag aan Leolinedance.
We weten nog niet of hij misschien een lessenaarsdak heeft.
ik ben nu in het huis waar ik nu 11 panelen op OZO heb liggen, de dakhaken voor de volgende 3 panelen zitten al op het dak. Op WNW hier ook 14 panelen, waarvan 7 stuks pas vanaf 14:30 echt meedoen. maar het kan uit doordat er alleen meerkosten voor de panelen en montagemateriaal waren, de rest was er al. En bij bewolking en andere lage opbrengst situaties doen alle panelen gewoon mee, en verhogen ook de efficiëntie. Bij lage vermogens stort de efficiëntie van omvormers namelijk in. (en nu het dak op om de onderrand van de panelen schoon te maken en misschien de rails voor die 3 panelen te plaatsen.)

Mooi dat je uit de praktijk kan bevestigen dat de Ferrari (ferraris) meter gewoon kan blijven.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 00:25
Wat bedoel je hiermee? Er is niet meer ruimte dan 18 panelen. Of je moet voor ander formaat panelen gaan zoals Solar Frontier.
En noordwest dan?
Of is het een lessenaarsdak?
Noordwest heeft een raam en 45 graden hoek. Niet bepaald goed voor PV dus. Daarnaast wil ik er ooit een grote dakkapel gaan plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door Leolinedance op 12-06-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leolinedance schreef op zondag 12 juni 2016 @ 18:17:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Er is niet meer ruimte dan 18 panelen. Of je moet voor ander formaat panelen gaan zoals Solar Frontier.

[...]

Noordwest heeft een raam en 45 graden hoek. Niet bepaald goed voor PV dus. Daarnaast wil ik er ooit een grote dakkapel gaan plaatsen.
Ik maakte de "oh" opmerking, omdat je aangaf niet meer ruimte te hebben dan enkel op zuid oost dakhelling.
Een dak heeft meestal 2 kanten (niet altijd...)

Als je van plan bent om een dakkapel te plaatsen, kun je natuurlijk daar ook panelen leggen.
Gezien het formaat van Solar Frontier, is dat mischien niet eens een slecht idee, als uitbreiding.

Maar dat is iets om nu al rekening mee te houden in je keuze voor omvormer.

Hoeveel wp kan je nu kwijt op Zuid oost in SF? Komt dat beter uit en dakvullender?
Je mag gerust 8-10 % meer opbrengst rekenen met SF (don't shoot me ;) )

En als je op zoek bent naar een 3-fase omvormer is dan een fronius symo niets icm SF?
Dus ik zou een (prijs) afweging maken tussen solar edge en optimizers of SF met een symo. (powerset maxi)

Een voordeel van SF is dat je makkelijk strings parallel erbij kunt hangen in dezelfde lengte (=hoeveelheid panelen) Dus zuid oost stringen kunnen eventueel parallel aan je dakkapel stringen.
Dat hoeft niet perse, want je hebt 2 mppt ingangen op de symo.
En je hoeft niet te werken met SE optimizers (wat weer iets bespaart op de kosten)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-06-2016 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Leolinedance schreef op zondag 12 juni 2016 @ 18:17:
[...]

[...]

Er is altijd ruimte, alleen je ziet het niet omdat je virus nog niet hebt!
Noord west niet bepaald goed? Alles is beter dan pannen.
Ooit een dakkapel? Klinkt als wel leuk maar geen noodzaak anders stond ie er al. Dakkapel kost geld en panelen leveren geld op!!! Maar ook je dakkapel kun je precies zo maken dat er paar panelen op kunnen dus laat je elektro auto maar komen,vergeet warmtepomp niet! . Alleen goed kijken wat je kunt met soorten omvormer en soorten /maten panelen. Kleine ruimtes zoals schuur afdak houthok carport zijn allemaal bruikbaar ook al komt zon er maar twee uur per dag....
Stort je niet blind op jasolar en solar edge is mijn advies

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:26

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Gisteren en vandaag wat uurtjes besteed aan het koppelen van mijn 2e SMA inverter aan PVouput, via de RPI...

Oplossing hier.

[ Voor 85% gewijzigd door Joepla op 15-06-2016 12:30 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
onetime schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:22:
Ze kunnen in iedere wijkkast een meter plaatsen [...]
Ze hebben gewoon realtime inzicht in het verbruik tot op verdeelkast niveau..
Net als wij zelf niet op onze meter kunnen zien hoeveel we opwekken (immers, eigen verbruik is er dan al vanaf), kan het netwerkbedrijf dat ook niet meten. Natuurlijk maken ze schattingen maar in dit geval is meer inzicht in de opbouw van onze stroomvoorziening gewoon beter voor iedereen.
Ik zie wel veel redenen om het niet te melden: ze kunnen bv. andere tarieven gaan rekenen. En zolang er geen momentane prijzen worden gerekend is dat onterecht.
Ik verwacht inderdaad dat tarieven en terugleververgoedingen in de toekomst zullen veranderen. Maar niet op een manier waarbij het uitmaakt of jij hen nu vertelt dat je teruglevert of niet. Daarnaast, als je je over zulke dingen zorgen maakt: denk je dat het niet opvalt als je verbruik opeens nagenoeg 0 wordt? Daarvoor hoeven ze die teruglever-melding echt niet te hebben.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
No Hands schreef op zondag 12 juni 2016 @ 08:50:
[...]

Er is een wetstekst waarin staat dat het invoeren van stroom altijd gemeld moet worden, daaruit kun je concluderen dat het verplicht is ja.
Heb je daar ook een linkje van? Ik ben namelijk best wel nieuwsgierig wat daar precies staat, want volgens mij ben je helemaal niets verplicht. Maar ik wil altijd wel wat leren.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
mddd schreef op zondag 12 juni 2016 @ 22:01:
[...]
Net als wij zelf niet op onze meter kunnen zien hoeveel we opwekken (immers, eigen verbruik is er dan al vanaf), kan het netwerkbedrijf dat ook niet meten. Natuurlijk maken ze schattingen maar in dit geval is meer inzicht in de opbouw van onze stroomvoorziening gewoon beter voor iedereen.
[...]
Ik verwacht inderdaad dat tarieven en terugleververgoedingen in de toekomst zullen veranderen. Maar niet op een manier waarbij het uitmaakt of jij hen nu vertelt dat je teruglevert of niet. Daarnaast, als je je over zulke dingen zorgen maakt: denk je dat het niet opvalt als je verbruik opeens nagenoeg 0 wordt? Daarvoor hoeven ze die teruglever-melding echt niet te hebben.
Hoeveel we opwekken hoeven ze voorlopig ook niet te weten, ze zien gewoon voor de hele wijk een lager verbruik. En ze kunnen het verbruiks-patroon zien en daarmee de netbelasting. Het lokale net is voorlopig zwaar genoeg, en op een hoger niveau wordt het net lichter belast en zijn er dus ook minder verliezen. Voordelig voor iedereen. Genoeg informatie voor iedereen. Zeker gecombineerd met de jaar verbruiken, en de cijfers van de wel remote uitleesbare digitale meters.

Ik heb wat bedacht om teruglevering te voorkomen door het eigenverbruik op het juiste moment te verhogen. Ja daar zitten practische grenzen aan. We gaan het zien. Maar voorlopig vertel ik ze zo min mogelijk. We weten niet wat voor vreemde dingen onwetende politici nu weer gaan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:21
drielp schreef op zondag 12 juni 2016 @ 22:37:
[...]

Heb je daar ook een linkje van? Ik ben namelijk best wel nieuwsgierig wat daar precies staat, want volgens mij ben je helemaal niets verplicht. Maar ik wil altijd wel wat leren.
Is dat niet meer bedoeld om in NL bij te houden hoeveel hernieuwbare energie er opgewekt kan worden.
Of het wet is weet ik niet, maar in NL zijn wel meer tandeloze wetten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:26
drielp schreef op zondag 12 juni 2016 @ 22:37:
[...]

Die moet ik wel terug kunnen vinden als ik weer op mijn werk ben ja

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb 2 jr geleden met verschillende netbeheerrders gesproken over het wel of niet verplicht melden als je teruglevert. met een ferrrarismeter is je eindstand gewoon lager maar anders geen probleem om het niet te melden

de volgende redenen werder door stedin, liander etc toendertijds gegeven om vooral wel te meldem in blauw mijn visie hierop

<veiligheid>
onze monteurs moeten weten waar er pv systemen staan, het mag immers niet zo zijn dat ze aan een kabel aan het werk zijn terwijl er door uw pv -systeem nog spanning op deze kabel gezet word.
de woordvoerder in kwestie begreep simpelweg niet dat een omvormer ook uitschakeld als het lichtnet uitvalt

<digitale meter >
voor het gebruik van een digitale meter teller 3, 4 voor terugleveren moet u het melden.
standaart worden alle 4 de tellers uitgelezen , dus waarom apart melden

<negatief vebruik >
bij een ferrarismeter kan een negatief vebruik ontstaan op de dagtellerr
dit snijd wel houd omdan te melden hoe je aan die negatie stand komt vind ik wel begrijpelijk

<wettelijk verplicht>
u bent wettelijk verplicht dit te melden ,
op mijn vraag om welk wetsartikel dit betreft kon men geen antwoord geven, er was er een bij die zelfs beweerde dat het niet beschreven staat maar wel wetgeving is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 12:07:
[...]

Ik gok dat je internet er uit ligt of je aardlek,snel naar huis want je mist 20 kWh
installatie bleek verkeerd aangesloten te zijn, kortsluiting over aarde.... Inderdaad, stop en aardlek eruit. Een schroef maakte kortsluiting met de aardekabel :X

Maar goed inmiddels werkt het weer, alleen werkt mijn online module van Goodwe vaker niet dan wel. Hij geeft continue aan dat de installatie "offline" is. Ik zie dat mijn omvormer nog wel degelijk stroom verwerkt, alleen mis ik nu steeds statestieken. De access point werkt wel gewoon naar behoren.... Iemand nog suggesties? Of is dit een bekend probleem bij de Goodwe 3000NS?

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1606/174494/q35xFH8u.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssjaak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:57
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 10:40:
[...]

Iemand nog suggesties? Of is dit een bekend probleem bij de Goodwe 3000NS?

[afbeelding]
de service van Goodwe is zo goed dat ik na 2x problemen gehad te hebben met de wifi module, ik een zakje vol heb gekregen. de 1e keer kwamen ze langs voor reparatie. 2e keer melde ik dat dat mezelf ook wel lukt en toen kreeg ik een stuk of wat wifi modules opgestuurd.
en ja dus, soms zijn er problemen. de modules zijn echter gewoon standaard dingetjes die ook in ander omvormers zitten (omnik). Ze zijn misschien wat gevoelig voor storing op het net zoals een schroef in je aardekabel draaien. ;)
email adres: Jet apedinges goodwe.com.cn heeft het voor mij geregeld. is btw gewoon nederlander kwam ik achter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
onetime schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 09:41:
[...]

Foto; mooi, duidelijk. Ook ik ben een voorstander van O-W. Om alle redenen die je noemde.
En nog een paar: de opbrengst verdeling is gelijkmatiger over de dag, je kunt met een kleinere omvormer toe die dichter bij zijn optimale punt werkt. (theoretisch in ieder geval) Je eigen verbruik van je opbrengst is hoger en mocht salderen versoberd worden, ben hierdoor beter voorbereid.
En meestal passen er O-W meer panelen op dan met een zuid opstelling. Klopt je legplan wel?
p.s. in verband met schoonspoelen zou ik op 15 tot 30 graden leggen.
Dit is het O-W legplan wat ik in gedachten heb:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23069803/Garage%20O-W%202x7.JPG

Dus helaas past er niet meer dan 2x7 SF170 op dit dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
loyske schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:01:
[...]

[afbeelding]

Ja helaas.... maar desondanks toch goed voor 1900 kWh per jaar :)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
reneeke1970 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:04:
[...]

Ja helaas.... maar desondanks toch goed voor 1900 kWh per jaar :)
Komt in de toekomst waarschijnlijk nog een afdak naast de garage en dak van het huis kan ook nog wat op nadat er een dakkapel is gemaakt. Dus ja, voor nu kan ik een begin maken in ieder geval :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssjaak schreef op maandag 13 juni 2016 @ 10:57:
[...]

de service van Goodwe is zo goed dat ik na 2x problemen gehad te hebben met de wifi module, ik een zakje vol heb gekregen. de 1e keer kwamen ze langs voor reparatie. 2e keer melde ik dat dat mezelf ook wel lukt en toen kreeg ik een stuk of wat wifi modules opgestuurd.
en ja dus, soms zijn er problemen. de modules zijn echter gewoon standaard dingetjes die ook in ander omvormers zitten (omnik). Ze zijn misschien wat gevoelig voor storing op het net zoals een schroef in je aardekabel draaien. ;)
email adres: Jet apedinges goodwe.com.cn heeft het voor mij geregeld. is btw gewoon nederlander kwam ik achter. :)
Bedankt voor de info! Ik zal is met hem contact opnemen als mijn installateur mij met een kluitje het riet in stuurt ;)

Ik zag ook dat de Goodwe 3000NS een USB poort heeft. Kan ik er gewoon een usb-stick inzetten dat hij dan ook de data daar op zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
loyske schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:01:
[...]

[afbeelding]

Ok, klopt. En op zuid passen er maar 8 op. O-W = best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
De installateur waar ik wilde gaan bestellen zegt zojuist dat hij zijn offerte in trekt.
Hij vindt het risico op uitval van de SolarEdge optimizers te groot.

Hier negatieve ervaringen met deze optimizers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Mijn solaredge optimizers draaien nu anderhalf jaar probleemloos.
Daarnaast, er zit toch 25 jaar garantie op die optimizers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssjaak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:57
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:15:
[...]

Bedankt voor de info! Ik zal is met hem contact opnemen als mijn installateur mij met een kluitje het riet in stuurt ;)

Ik zag ook dat de Goodwe 3000NS een USB poort heeft. Kan ik er gewoon een usb-stick inzetten dat hij dan ook de data daar op zet?
nee kan niet (denk ik) je kunt "ezexplorer_1.0.1.8_setup.exe" downloaden op een laptop zetten en wat instellingen veranderen de monteur heeft een wachtwoord voor de uitgebreide instellingen.
die probeer ik zelf ook nog te krijgen.(wachtwoord.)

heb je wifi reset etc al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Laatst online: 09-09 14:29
Leolinedance schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:16:
De installateur waar ik wilde gaan bestellen zegt zojuist dat hij zijn offerte in trekt.

Hier na een jaar nog prima functionerend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/fkuxy8.png
Goed voorbeeld voor de huizen bouwers. Vanmorgen om negen uur stond het linkse huis er nog niet en rechts lagen er nog geen panelen!
Het zijn de bouw pakketten van volkerswessels ,geen gas, alleen warmtepomp met vloer en wand verwarming en 5000wp op dak.
Naam van installateur staat rechts op de bus, nooit zaken mee doen, werd op gesprongen en gestampt om passend te krijgen, ook gleden ze gewoon van boven naar beneden over panelen, goed voor coating.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

reneeke1970: worden de bakstenen muren ook compleet afgeleverd?

Wel imposant, zo'n compleet dekkend dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter

Na een dik jaar eentje kapot, van de 20 stuks P350.
Na een paar dagen een nieuwe eronder, onder garantie.
Plat dak, zelf verwisseld, 5 min werk, daarna even "pairen"

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Joepla schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:39:
reneeke1970: worden de bakstenen muren ook compleet afgeleverd?

Wel imposant, zo'n compleet dekkend dak...
Ja compleet in platen, dubbel geïsoleerd, ramen deuren badkamer alles zo compleet vanaf fabriek. De fundering balken liggen er al natuurlijk, maar rond twee uur staat er compleet huis. Iedere dag eentje
https://www.volkerwessels...jecten/detail/morgenwonen

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 13-06-2016 14:37 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Gasschuif schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:10:
[...]

Na een dik jaar eentje kapot, van de 20 stuks P350.
Na een paar dagen een nieuwe eronder, onder garantie.
Plat dak, zelf verwisseld, 5 min werk, daarna even "pairen"
Maar oh wee als 8 meter hoog steil dak is en het is de middelste van de twintig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

reneeke1970 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:30:
[...]
Ja compleet in platen, dubbel geïsoleerd, ramen deuren badkamer alles zo compleet vanaf fabriek. De fundering balken liggen er al natuurlijk, maar rond twee uur staat er compleet huis. Iedere dag eentje
https://www.volkerwessels...jecten/detail/morgenwonen
Het zal wel ouderwets zijn, maar doe mij maar een huis waar ze 6 maanden aan bouwen. Dat prefabspul zal wel aan allerlei specs voldoen en "in een gecontroleerde omgeving worden geproduceerd", maar dit is waar het woord eenheidsworst ooit voor bedacht is :)

Alleen de enorme dakoppervlakte aan zonnepanelen vind ik positief, al kun je je bedenkingen hebben bij deze manier van installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
reneeke1970 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:33:
[...]

Maar oh wee als 8 meter hoog steil dak is en het is de middelste van de twintig
Dat dus. Hier ca. 8 meter hoog, 45 graden dak vol met 3 rijen van 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Nu online
nog even jullie raad! Heb 2 offertes liggen voor een SF powerset 3.4.
Optie 1 is 4125 euro (excl. btw)
Optie 2 is 4750 euro (excl. btw)

In beide gevallen vervangen ze ook mijn huidige groepenkast voor een die ik zelf onlangs heb aangeschaft. Zoals jullie zien bedraagt het prijsverschil ruim 600 euro. Bedrijf 1 is een klein bedrijfje met hooguit 1 a 2 man in dienst die het werk uitvoeren. Bedrijf 2 is wat groter en professioneler opgezet. In beide gevallen ben ik niet 100% overtuigd van de kennis en expertise, de andere aanbieders zitten over het algemeen boven de 5000 euro excl. btw en dat prijsverschil vind ik echt te groot.

hoe kijken jullie hier tegen aan? Op dit moment denk ik toch voor de goedkoopste te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Sjors81 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:14:
In beide gevallen ben ik niet 100% overtuigd van de kennis en expertise, de andere aanbieders zitten over het algemeen boven de 5000 euro excl. btw en dat prijsverschil vind ik echt te groot.
Wat zijn het dan voor bedrijven? Geen bedrijven die dit dagelijks doen? De meerwaarde van laten aanleggen vs. zelf doen lijkt mij nu juist dat het bedrijf er ervaring mee heeft, en dus geen beginnersfouten maakt die je wellicht zelf wel zou maken.

Naast het vertrouwen wat je hebt in het installatiewerk zou je nog kunnen overwegen dat een kleiner bedrijf mogelijk minder toekomstzeker is. Wat als je over een paar jaar met kapotte onderdelen zit (omvormer is het meest waarschijnlijk). Bestaan ze dan nog om je te helpen. Ja, er is fabrieksgarantie maar je eerste aanspreekpunt is toch de leverancier dus het is handig als dat bedrijf dan nog bestaat, en hopelijk ook gezond genoeg is om niet over elk detail moeilijk te doen wanneer jij iets van ze nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

mddd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:19:
[...]

Wat zijn het dan voor bedrijven? Geen bedrijven die dit dagelijks doen? De meerwaarde van laten aanleggen vs. zelf doen lijkt mij nu juist dat het bedrijf er ervaring mee heeft, en dus geen beginnersfouten maakt die je wellicht zelf wel zou maken.

Naast het vertrouwen wat je hebt in het installatiewerk zou je nog kunnen overwegen dat een kleiner bedrijf mogelijk minder toekomstzeker is. Wat als je over een paar jaar met kapotte onderdelen zit (omvormer is het meest waarschijnlijk). Bestaan ze dan nog om je te helpen. Ja, er is fabrieksgarantie maar je eerste aanspreekpunt is toch de leverancier dus het is handig als dat bedrijf dan nog bestaat, en hopelijk ook gezond genoeg is om niet over elk detail moeilijk te doen wanneer jij iets van ze nodig hebt.
Als iedereen zo denkt zal het kleine bedrijf inderdaad niet meer bestaan over een paar jaar.... 8)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Atomic2005 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:20:
Als iedereen zo denkt zal het kleine bedrijf inderdaad niet meer bestaan over een paar jaar.... 8)
Dat zou kunnen. In dit geval zou een klein bedrijf dat vakmanschap toont, gekozen kunnen worden en op die manier kunnen groeien nietwaar?

Ik ben zelf 10 jaar zzp-er geweest dus alleszins sympathiek tegenover kleine ondernemers. Maar het is wel zo dat garantie-aanspraken lastiger kunnen zijn.

Ik weet niet hoe goed SF zelf is in garantie-zaken. Want hoe belangrijk de garantie-afhandeling door de verkoper is, hangt mede ervan af of je de fabrikant makkelijk zelf kunt aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Nu online
bedrijf 2 legt dagelijks de panelen neer, bedrijf 1 zal dit minder frequent doen, zij kwamen alleen niet zo heel professioneel over. bedrijf 2 gaf overigens aan dat steca nogal lastig is qua garantieafhandeling maar ja weet niet in hoeverre dat objectief was aangezien zij mij graag op een ander paneel wilden hebben (daar heb ik al eerder aandacht voor gevraagd in dit topic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Sjors81 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:34:
bedrijf 2 legt dagelijks de panelen neer, bedrijf 1 zal dit minder frequent doen, zij kwamen alleen niet zo heel professioneel over. bedrijf 2 gaf overigens aan dat steca nogal lastig is qua garantieafhandeling maar ja weet niet in hoeverre dat objectief was aangezien zij mij graag op een ander paneel wilden hebben (daar heb ik al eerder aandacht voor gevraagd in dit topic).
Ga voor goedkoopste, één mans bedrijven kunnen geen slechte naam riskeren, die doen hun best. Grote bedrijven raffelen juist alles af, hebben toch klanten genoeg. Als je hun kennis niet vertrouwd moet je zelf de kennis inlezen en hele dag toe kijken wat ze doen. In feite heb je alleen maar iemand nodig die dak op durft en zelf steiger heeft. Die power sets hebben aansluit schema erbij.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:11

Pathogen

Shoop Da Whoop

Sjors81 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:34:
In principe heb jij niks te maken met hoe slecht de garantieafhandeling met de fabriek is. Bedrijf 2 zal dit zelf moeten oplossen.
Overigens zou ik direct voor bedrijf 1 gaan, als ze in ieder geval een voorbeeldje hebben dat ze eerder panelen hebben neergelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Nu online
dank voor de reacties. ik zal inderdaad met de kennis van dit forum er bovenop moeten zitten :-)! maar dat zou ik sowieso al doen.... advies hier is vaak objectiever dan van de verkoper.... heeft iemand ervaring met garantieafhandeling van STECA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-08 10:28
Voor die 600,- verschil zou ik het wel weten en gewoon zelf aanwezig zijn als ze bezig gaan.
Het is nu ook weer niet zo heel ingewikkeld (als ze een installatie bedrijf hebben), als je er zelf bij bent kun je ook gewoon eea zien (ik zou er overigens altijd zelf bij willen zijn).

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 21:12

paulv1973

16.730Wattpiek

Pathogen schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:46:
[...]

In principe heb jij niks te maken met hoe slecht de garantieafhandeling met de fabriek is. Bedrijf 2 zal dit zelf moeten oplossen.
Overigens zou ik direct voor bedrijf 1 gaan, als ze in ieder geval een voorbeeldje hebben dat ze eerder panelen hebben neergelegd.
Ja... Die kennen we...
Maar als dat bedrijf niet thuis is als jij er garantie claimt, is het wel zo fijn als je zelf bij de producent terecht kan...
Vraag Metdezon maar eens..!!!
Ik geef je weinig kans dat ze reageren... ;w

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:21

In beide gevallen vervangen ze ook mijn huidige groepenkast voor een die ik zelf onlangs heb aangeschaft. Zoals jullie zien bedraagt het prijsverschil ruim 600 euro. Bedrijf 1 is een klein bedrijfje met hooguit 1 a 2 man in dienst die het werk uitvoeren. Bedrijf 2 is wat groter en professioneler opgezet. In beide gevallen ben ik niet 100% overtuigd van de kennis en expertise, de andere aanbieders zitten over het algemeen boven de 5000 euro excl. btw en dat prijsverschil vind ik echt te groot.

hoe kijken jullie hier tegen aan? Op dit moment denk ik toch voor de goedkoopste te gaan.
neem de goedkoopste
mooiste is referenties van klanten
ik heb ongeveer hetzelfde betaald voor mijn 20sf+omnik.

neem zelf een vrije dag en help mee met hand en spandiensten. koffie geven, omvormer aan de muur schroeven rommel opruimen.
kun je mooi zien hoe je het later zelf kan doen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
Leolinedance schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:53:
[...]

Dat dus. Hier ca. 8 meter hoog, 45 graden dak vol met 3 rijen van 6.
Daarom zijn bij mij de optimizers op de onderste rail gemonteerd (ik heb twee rijen van vijf panelen in portrait) :) . Per twee optimizers onder het onderste paneel.
Het ligt er bij mij nu ruim twee jaar en nog geen defecte optimizer gehad (klop klop).

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:46

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik zou nooit voor de kleine bedrijven gaan!
In tegenstelling voor wat ze hier beweren vind ik het juist risico vol.
Ik vind voor dit soort bedragen de volgende dingen het belangrijkst:
- Garantie (wat als het bedrijf omvalt?) (kijk eens naar bedrijven die aangesloten zijn bij www.sgze.nl)
- Zeker dat ienieminie bedrijfje vind ik niks, zeer grote kans (iig grotere) dat ze het opgeven na verloop van tijd. (hoeft uiteraard niet)
- Expertise (ik zie zat ZZP-ers "effe panelen op het dak knallen" met scheve systemen of net niet goed aangesloten) (uitzonderingen daargelaten)
- Wie gaat installeren? het bedrijf zelf of alsnog een onderaannemer of groepje polen?

Ik heb even voor je zitten rekenen en ik vind de 4125 een ongezonde prijs om eerlijk te zijn.
Waar heb je het beste gevoel bij ?

Wat bedoel je vervangen van de groepenkast voor een die je hebt aangeschaft? alleen een groepje bijplaatsen of bedoel je de kast ombouwen van stoppen naar schakelaars die je al hebt aangeschaft?

In het laatste geval vind ik ze best goedkoop deze prijzen.

Dit is geen flame richting ZZp-ers of mensen die een gezonde boterham willen verdienen.

Zonnepanelen plaatsen is 1, garantie en service verlenen is 2 en daar mag best wat voor betaald worden.
Ik kan niet in je portemonnee kijken hoor en spuug slechts mijn mening. ;)

Oh en ik ben erg pro Solar Frontier dus die keuze lijkt me al goed :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands

Wij installeren er een heleboel elke week en ik heb er zelden 1 stuk. Mocht er 1 stukgaan krijgt je installateur een vergoeding van SE om ze te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ApC_IcE schreef op maandag 13 juni 2016 @ 20:08:
[...]

In tegenstelling voor wat ze hier beweren vind ik het juist risico vol.
Ik vind voor dit soort bedragen de volgende dingen het belangrijkst:
- Garantie (wat als het bedrijf omvalt?) (kijk eens naar bedrijven die aangesloten zijn bij www.sgze.nl)
- Zeker dat ienieminie bedrijfje vind ik niks, zeer grote kans (iig grotere) dat ze het opgeven na verloop van tijd. (hoeft uiteraard niet)
- Expertise (ik zie zat ZZP-ers "effe panelen op het dak knallen" met scheve systemen of net niet goed aangesloten) (uitzonderingen daargelaten)
- Wie gaat installeren? het bedrijf zelf of alsnog een onderaannemer of groepje polen?

Ik heb even voor je zitten rekenen en ik vind de 4125 een ongezonde prijs om eerlijk te zijn.
Waar heb je het beste gevoel bij ?

Wat bedoel je vervangen van de groepenkast voor een die je hebt aangeschaft? alleen een groepje bijplaatsen of bedoel je de kast ombouwen van stoppen naar schakelaars die je al hebt aangeschaft?

In het laatste geval vind ik ze best goedkoop deze prijzen.

Dit is geen flame richting ZZp-ers of mensen die een gezonde boterham willen verdienen.

Zonnepanelen plaatsen is 1, garantie en service verlenen is 2 en daar mag best wat voor betaald worden.
Ik kan niet in je portemonnee kijken hoor en spuug slechts mijn mening. ;)

Oh en ik ben erg pro Solar Frontier dus die keuze lijkt me al goed :>
Hoezo ongezonde prijs, als ik 35 per paneel aan montage materiaal bij tel kom ik op 4200 als je zelf aanschaft, hun monteren voor 4900. Hele normale prijs, al wat duurder is betekent zakken vullen!! En garantie is een service/verplichting van producent en mag helemaal niks kosten!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

reneeke1970 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 20:19:
[...]

Hoezo ongezonde prijs, als ik 35 per paneel aan montage materiaal bij tel kom ik op 4200 als je zelf aanschaft, hun monteren voor 4900. Hele normale prijs, al wat duurder is betekent zakken vullen!! En garantie is een service/verplichting van producent en mag helemaal niks kosten!
Ik bedoelde ook wanneer iemand voor je monteerd 4100. Dus met montage kosten ben ik het met je eens.

Garantie ook, echter wanneer iets stuk gaat heb je garantie op de producten. Niet altijd op de montage kosten. Wanneer een paneel stuk gaat krijg je een nieuwe. Zijn ze dan ook verplicht het gratis te komen maken? En is alle hulp later ook gratis? En wat als het bedrijf het niet meer bolwerkt en failliet gaat? Komt de producent het dan gratis monteren?

Ik ben het volgens mij deels met je eens. Maar we hoeven het niet over alles eens te zijn. Ik vind wel dat bepaalde service wat extra mag kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Er sterven wel regelmatig optimizers, maar die kan je gewoon vervangen, en daar krijgt de installateur gewoon een vergoeding voor ( indien hij de gratis SE cursus heeft gevolgd).
Ik maak zo'n beetje maandelijks een rondje om optimizers te vervangen. maar we hebben er dan ook een hoop (1000+) in het veld uit staan.
meeste sterven binnen 24 hr al. en anders binnen een maand. daarna word het rustiger.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
No Hands schreef op maandag 13 juni 2016 @ 20:11:
[...]

Wij installeren er een heleboel elke week en ik heb er zelden 1 stuk. Mocht er 1 stukgaan krijgt je installateur een vergoeding van SE om ze te vervangen.
Bedankt, goed om te weten.
Andre1973 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:11:
[...]

Er sterven wel regelmatig optimizers, maar die kan je gewoon vervangen, en daar krijgt de installateur gewoon een vergoeding voor ( indien hij de gratis SE cursus heeft gevolgd).
Ik maak zo'n beetje maandelijks een rondje om optimizers te vervangen. maar we hebben er dan ook een hoop (1000+) in het veld uit staan.
meeste sterven binnen 24 hr al. en anders binnen een maand. daarna word het rustiger.
idem. Wel fijn dus om enige garantie incl. voorrijkosten / manuren te hebben. Stel dat er één kapot gaat kun je zo weer een paar 100 euro afrekenen voor de vervanging als je pech hebt (bovenste rij bijvoorbeeld).

[ Voor 55% gewijzigd door Leolinedance op 14-06-2016 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Kan iemand hier bevestigen dat de "oude" Philips Psi300 (nu de steca 300) ook is geleverd met een rood lampje?
Hij knipperde eerst rood bij de opstart en na een seconde of 20 ging hij gewoon rood branden (eigenlijk geheel conform de handleiding van de philips/steca echter wordt er geen kleur gemeld en staan op de meeste plaatjes groene lampjes (al kan ik me ook weer niet voorstellen dat het een Multi kleur ledje is)). Hij heeft overigens nog tyco connectors.

[ Voor 4% gewijzigd door Sneezzer op 14-06-2016 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Welke installateur zit er in de buurt van Ankeveen??
Graag even een DM indien interesse.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:11

Pathogen

Shoop Da Whoop

paulv1973 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:21:
[...]

Ja... Die kennen we...
Maar als dat bedrijf niet thuis is als jij er garantie claimt, is het wel zo fijn als je zelf bij de producent terecht kan...
Vraag Metdezon maar eens..!!!
Ik geef je weinig kans dat ze reageren... ;w
Met je eens, maar dan heb je dus te maken met een slecht bedrijf, niet met een slechte leverancier. Dan blijf ik nog steeds van mening dat het in principe niet uitmaakt voor jou of het bedrijf niet zo te spreken is over de leverancier, als het bedrijf zelf maar in orde is.

Maar goed, niks hiervan is exacte wetenschap. Wat voor de een een goed bedrijf is, kan voor de ander een prutser zijn, al is het maar omdat je iemand anders langs gestuurd krijgt, of dat diegene voorkeur heeft voor andere producten.
Bottom line: tenzij je alles zelf doet of de garantieafhandeling best zelf wil doen is een goed gevoel bij je installateur wel zo fijn, maar niet heilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Nu online

inmiddels nog een offerte ontvangen. Het betreft hier een grote en betrouwbare partij die ook al tientallen jaren actief is (uiteraard eerst niet met zonnepanelen maar wel als installateur aangesloten bij unito-vni). Zij leveren geen powerset maar bieden voor € 4265 20 SF-panelen + Omniksol 4.0 TL2 wifi. (uiteraard incl. montage maar excl. de plaatsing van de groepenkast.

Hoe kijken julllie aan tegen deze omniksol t.o.v. de steca die bij de powerset zit. zou je eerder kiezen voor de betrouwbare partij met een 'minder betrouwbare' omvormer of andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Sjors81 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:28:
[...]

inmiddels nog een offerte ontvangen. Het betreft hier een grote en betrouwbare partij die ook al tientallen jaren actief is (uiteraard eerst niet met zonnepanelen maar wel als installateur aangesloten bij unito-vni). Zij leveren geen powerset maar bieden voor € 4265 20 SF-panelen + Omniksol 4.0 TL2 wifi. (uiteraard incl. montage maar excl. de plaatsing van de groepenkast.

Hoe kijken julllie aan tegen deze omniksol t.o.v. de steca die bij de powerset zit. zou je eerder kiezen voor de betrouwbare partij met een 'minder betrouwbare' omvormer of andersom?
Waar je ook voor kiest (welk bedrijf) ik zou ten alle tijde voor de steca gaan.
Ik kan het niet echt onderbouwen maar het is meer een gevoel.
Nu zitten de powersets in 4x5 parallel aangesloten.
En bij de Omniksol weet ik het niet.
"ik hoor meer negatieve verhalen over de omniksol dan de steca"
Dus niets is gebaseerd op feiten slechts mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
[...]

Kan je deze 3e partij niet gewoon vragen de offerte bij te werken met een Steca? Kan je appels met appels vergelijken.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:07

Twan V

...en er stralend uitzien

ApC_IcE schreef op maandag 13 juni 2016 @ 20:08:
[...]

[...]
[...]
Ik ben me ook een beetje aan het verdiepen, maar ik zie door de brancheorganisatie-bomen het bos niet meer. Sgze, Zonnekeur, Zonnegarant, SGI, KvINL...
Zit hier nog verschil tussen?

Zonnegarant belooft zelfs 10 jaar lang financiële compensatie als de panelen in de praktijk hun berekende opbrengst niet halen. Is dit een verkooppraatje? Too good to be true?

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Omnik snufje minder rendement, echter is deze te klein, deze set zal regelmatig tegen 4800 watt pieken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:59:
[...]

Omnik snufje minder rendement, echter is deze te klein, deze set zal regelmatig tegen 4800 watt pieken.
Excuus, ik haal prijs en wp door elkaar. Is prima . Met de omnik wel twee mpp ,meer mogelijkheden uitbreiding of schaduw problemen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Twan V schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:23:
Zonnegarant belooft zelfs 10 jaar lang financiële compensatie als de panelen in de praktijk hun berekende opbrengst niet halen. Is dit een verkooppraatje? Too good to be true?
Zolang je panelen en je omvormer goed werken, is de opbrengst van je systeem behoorlijk voorspelbaar. Ik denk dat je die financiële compensatie dus niet als een belangrijk punt hoeft te zien.

Wel is het natuurlijk zo, dat deze als een soort indirecte extra garantie werkt. In de voorwaarden staat hoogst waarschijnlijk zoiets als 'wij garanderen de opbrengst, zolang de klant ons meteen laat weten wanneer er iets met het systeem aan de hand is'. Of zolang zij toegang hebben tot de log-informatie van je omvormer, zodat ze zelf kunnen waarnemen als er iets stuk gaat (dat werkt bij mijn leverancier zo).

In elk geval, die productiegarantie is een extra reden voor de leverancier om jou te helpen als er iets mis is met je systeem, naast de normale garantie die je al hebt. Misschien niet nodig, maar kan nooit kwaad zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
[...]

Ik heb de omniksol 4.0TL 2 jaar 0 problemen TL2 is de verbeterde versie meende nu met standaard 10 jaar garantie zorg wel dat je hem nieuw in doos krijgt mdz leverde de doos bijvoorbeeld niet nog steeds wat argwaan daaromtrend. Anyway hij draait als een zonnetje en word actief gekoeld voor potentiele extra levensduur.

[ Voor 4% gewijzigd door Snarfie31 op 14-06-2016 13:30 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Snarfie31 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 13:27:
[...]

Ik heb de omniksol 4.0TL 2 jaar 0 problemen TL2 is de verbeterde versie meende nu met standaard 10 jaar garantie zorg wel dat je hem nieuw in doos krijgt mdz leverde de doos bijvoorbeeld niet nog steeds wat argwaan daaromtrend. Anyway hij draait als een zonnetje en word actief gekoeld voor potentiele extra levensduur.
Aha... Nog een MDZ kenner...
Mijn geleverde Omnik 5.0K TL2 is niet alleen twijfelachtig.
Doos was open geweest. Handleiding ontbrak gewoon.
En de plastic zak waar de omvormer inzat was open getrokken.
Alles behalve nieuw in de doos dus.
Daarnaast functioneerd het ding ook nog niet zoals het moet.

Van MDZ geen antwoord meer gehad daaromtrend.
Gewoon een ballentent.

Andere omniks die ik tot nu toe gekocht en geinstalleerd heb (koop ze nu bij J&M Solar in Valkenburg) zijn tot nu toe prima apparaten. Nog geen defect gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Twan V schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:23:
[...]

Ik ben me ook een beetje aan het verdiepen, maar ik zie door de brancheorganisatie-bomen het bos niet meer. Sgze, Zonnekeur, Zonnegarant, SGI, KvINL...
Zit hier nog verschil tussen?

SGZE is een stichting die garanties afhandelt. geen keurmerk.
Zonnekeur is niet echt iets, je betaald ze geld en dan mag je hun logo op je site zetten.
Zonnegarant is gewoon extra betalen voor je offerte en een offerte krijgen met lage ingeschatte opbrengst, dan hoeven ze zich niet echt zorgen te maken om opbrengst garantie en als die er wel moet zijn heb je er in 1ste instantie zelf al voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

omnik heeft met de 1e generatie idd wat aanloop issieus gehad , periode q2 2012 tot en met q1 2013
nu inmiddels de TL2 generatie er is hoor je eigenlijk bijna geen issues meer.
aangaande het apparaat zelf.

over leveranciers die wel/niet met open verpakkingen werken of gebruikt apparaat opnieuw aanbieden is een ander verhaal maar als ze dat merk X doen doen ze dat waarschijnlijk ook met merk Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:54:
omnik heeft met de 1e generatie idd wat aanloop issieus gehad , periode q2 2012 tot en met q1 2013
nu inmiddels de TL2 generatie er is hoor je eigenlijk bijna geen issues meer.
aangaande het apparaat zelf.

over leveranciers die wel/niet met open verpakkingen werken of gebruikt apparaat opnieuw aanbieden is een ander verhaal maar als ze dat merk X doen doen ze dat waarschijnlijk ook met merk Y
Waren meende ik voornamelijk wifi issues

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:07

Twan V

...en er stralend uitzien

No Hands schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:54:

[...]
Zonnegarant is gewoon extra betalen voor je offerte en een offerte krijgen met lage ingeschatte opbrengst, dan hoeven ze zich niet echt zorgen te maken om opbrengst garantie en als die er wel moet zijn heb je er in 1ste instantie zelf al voor betaald.
Aha! Ik heb ondertussen twee offertes van een bedrijf die deze garantie biedt. De bedragen zijn inderdaad een stuk hoger dan die ik in dit topic zie. Ik heb een offerte van bijna € 5200 (ex btw) voor
- 14x 265 WP Trina poly
- SolarEdge SE3500-ER
- 14x SolarEdge P300 optimizer
- montagespul, kabels en plaatsen op een franse kap (rond dak)

Iedereen mag een eerlijke boterham verdienen, maar ik geloof inderdaad meteen dat ik mijn eigen opbrengstgarantie aan het subsidiëren ben :X

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Bij sommige projecten is opbrengst garantie een een MUST voor de subsidie verlening (0 op de meter verbouwing).

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Gents, even een vraagje na een volledig tevreden installatie van mijn PV systeem maar volledige onvrede over de energiemaatschappij Eng(r)ie...
Welke energiemaatschappij hebben jullie?
Ik ga als het goed is terugleveren en wil dit graag zo aantrekkelijk mogelijk doen maar bomen en bos zegmaar...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
DRuw schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 21:00:
Gents, even een vraagje na een volledig tevreden installatie van mijn PV systeem maar volledige onvrede over de energiemaatschappij Eng(r)ie...
Ik ga als het goed is terugleveren en wil dit graag zo aantrekkelijk mogelijk doen maar bomen en bos zegmaar...
Wat is precies het probleem? Na het aanmelden op energieleveren.nl heb ik gebeld, het verhaal uitgelegd en hebben ze direct mijn termijnbedrag verlaagd naar het door mij voorgestelde bedrag.
Volgende maand stap ik wel over van Engie naar Vandebron, maar dat heeft meer met de tarieven te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ik zat bij elekctrabel en die ging over naar engie.
Eerst zien ze een betaling niet waar ik 3 maanden lang achteraan mocht gaan en vervolgens maken ze een fuckup met een klantnummer waardoor ik een bedrag gestort krijg op mijn rekening en dat vervolgens als een halve betaling wordt gezien.
Laat ik het zo zeggen, ik heb hun administratie ongeveer gedaan voor 3 maanden.
Klaar mee, opties zat.
Maar wel een beetje offtopic;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Vul je gegevens in op gas licht. Com en je ziet het zo. Niet alleen terug lever vergoeding telt, ook welkomstpremie. Maar qurrent , gc of vandebron geven hoge terug lever vergoeding 10/11 cent

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Tnx! ben nogal nieuw in het PV gebeuren maar het is toch wel erg leuk om te zien dat ik sinds vrijdagmiddag een ruime 75KWh "uit de lucht" heb getrokken:)
Smaakt naar meer!

edit: WHAHAAHAAH je raad nooit welke er op 1 komt bij mij hahahahaha nouja, qurrent als 2e dus ik ga daar eens kijken 8)

[ Voor 26% gewijzigd door DRuw op 14-06-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:42
Hallo allemaal,

Ik sta ook op het punt om een mooie investering te doen. Heb nu een offerte liggen van 22 SolarFrontier 170-S panelen met een SolarEdge SE3000 omvormer en wat optimizers op de panelen waarvoor dit nodig is.

Wie heeft er ervaringen met de SE3000? Deze heeft namelijk een aansluitwaarde van 16,5A maar er is ook een (iets duurdere) SE4000-16A met een aansluitwaarde van 16A.

Kan ik de SE3000 ook op 16A afzekeren of moet dit op 20A? Kan iemand verklaren hoe de SE4000-16A meer vermogen op de input kan verwerken, maar toch een lagere aansluitwaarde heeft?

Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Roekeloos schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:11:

Kan ik de SE3000 ook op 16A afzekeren of moet dit op 20A? Kan iemand verklaren hoe de SE4000-16A meer vermogen op de input kan verwerken, maar toch een lagere aansluitwaarde heeft?
Zo'n datasheet bevat uitersten, daar moet je een beetje tussendoor lezen:
Vermogen = Spanning x Stroomsterkte. Oftewel: Die maximale genoemde stroomsterkte haal je met 3000 Watt alleen bij het minimale voltage. De SE3000 heeft een ondergrens van 184V, dat is 3000/184 = 16,3A

Bij de hier in NL meer gebruikelijke 230V zit je hooguit op 13A. In wijken waar veel zonnepanelen liggen is overdag de spanning gemiddeld wat hoger, waardoor de stroomsterkte bij 3000 Watt nog lager wordt.

Overigens is de SE3000 niet keihard begrensd op 3000 Watt, ik lees hier regelmatig dat ze kortstondig meer produceren.

Kortom: Het is een beetje persoonlijk of je alles ruim afgezekerd wil hebben of dat je denkt dat het niet zo'n vaart zal lopen en dat een 16A zekering er waarschijnlijk toch nooit uit springt.

Hoe is je dakligging en schaduw? Is er een moment waarop die 22 SF's allemaal tegelijk recht in de volle zon liggen? Dan gaan ze regelmatig het maximum van de SE3000 halen. Ligt de helft op oost en de helft op west, dan produceren ze nooit tegelijk en is er ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:13
Roekeloos schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:11:
Hallo allemaal,

Ik sta ook op het punt om een mooie investering te doen. Heb nu een offerte liggen van 22 SolarFrontier 170-S panelen met een SolarEdge SE3000 omvormer en wat optimizers op de panelen waarvoor dit nodig is.

Wie heeft er ervaringen met de SE3000? Deze heeft namelijk een aansluitwaarde van 16,5A maar er is ook een (iets duurdere) SE4000-16A met een aansluitwaarde van 16A.

Bedankt voor jullie input!
De SE3000 draait hier gewoon 16A afgezekerd. Hij heeft hier met 2925 Wp aan JA Solar Mono panelen een maximale 14.975 Ampére erdoorheen gedrukt sinds hij hier 12 februari geplaatst is. Dus ik heb eigenlijk geen idee of hij begrensd is op 16A. De SE3000 kan in ieder geval op 16A begrensd worden, dus hoeft niet zwaarder afgezekerd te worden. Het voordeel van de SE4000 zou zijn dat je er 2 strings op kan aansluiten en dat hij langdurig >3000W kan leveren. De SE3000 kan alleen pieken boven de 3000W verwerken en gaat als dat lang aanhoudt terug naar ongeveer 3000W.

Overigens heb je bij een SolarEdge omvormer voor alle panelen optimizers nodig. Bij Solar Frontier panelen is het gebruikelijk om steeds twee panelen aan te sluiten op één P405 optimizer. In jouw geval verwacht ik dus dat er 11 optimizers in de offerte staan. Als de installateur iets anders bedacht heeft snapt hij het niet helemaal.

Tot slot nog een laatste opmerking, velen vinden de combinatie van SolarEdge én Solar Frontier panelen overdreven. Solar Frontier panelen zijn niet zo gevoelig voor schaduw (door het type paneel niet en door de kortere strings die ermee gemaakt worden niet) en in veel gevallen is het dan ook overbodig om een (duurder) SolarEdge systeem met optimizers toe te passen. Nu zou jouw situatie natuurlijk toevallig die ene uitzonderingssituatie kunnen zijn waarin het wel zin heeft, maar om dat te beoordelen hebben we wat meer info nodig ;) De enige echte plus die een SolarEdge systeem anders zou geven is het per-twee-panelen-logging. Dus dan zou je moeten overwegen of dat de meerprijs waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waren meende ik voornamelijk wifi issues
@snarfie
in het begin gebruikte men ook regelmatig de externe wifi adapter die met een utp kabel op de omvormer was aangesloten idd. later is men de interne wifi gaan gebruiken.
nu met de 2e generatie wifi modules is de beveiliging ook verbetert

de problematiek die men in het begin had was een omvormer die een aantal keren even uitviel.
echter zonder foutmelding. je zag in je opbrengstgrafiek dan de output even naar 0 gaan en weer terug en dat soms 20 keer op een dag zelfs . of soms 4 keer op een dag

met een firmware upgrade van de omvormer was dit vaak verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:26
Iemand hier ervaring met het laten berekenen van de mogelijke daklast voor een plat dak? Betreft een aardige overspanning en ik gok erop dat dit niet berekend is qua extra gewicht op 12 zonnepanelen + bijbehorende ballast. Zou dit graag laten doorrekenen (of zelf, maar kan niet erg veel info hierover vinden) + indien nodig een oplossingsrichting bedenken
- dak kan het totale gewicht aan (panelen + ballast) = prima
- dak kan enkel het gewicht van de panelen aan (panelen 'vast' aan het platte dak monteren?)
- dak kan het gewicht in z'n geheel niet aan (mogelijkheden om het dak wel voldoende draagvermogen te geven?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
ocaj schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:58:
[...]

Zo'n datasheet bevat uitersten, daar moet je een beetje tussendoor lezen:
Vermogen = Spanning x Stroomsterkte. Oftewel: Die maximale genoemde stroomsterkte haal je met 3000 Watt alleen bij het minimale voltage. De SE3000 heeft een ondergrens van 184V, dat is 3000/184 = 16,3A

Bij de hier in NL meer gebruikelijke 230V zit je hooguit op 13A. In wijken waar veel zonnepanelen liggen is overdag de spanning gemiddeld wat hoger, waardoor de stroomsterkte bij 3000 Watt nog lager wordt.

Overigens is de SE3000 niet keihard begrensd op 3000 Watt, ik lees hier regelmatig dat ze kortstondig meer produceren.

Kortom: Het is een beetje persoonlijk of je alles ruim afgezekerd wil hebben of dat je denkt dat het niet zo'n vaart zal lopen en dat een 16A zekering er waarschijnlijk toch nooit uit springt.

Hoe is je dakligging en schaduw? Is er een moment waarop die 22 SF's allemaal tegelijk recht in de volle zon liggen? Dan gaan ze regelmatig het maximum van de SE3000 halen. Ligt de helft op oost en de helft op west, dan produceren ze nooit tegelijk en is er ook geen probleem.
Jerrythafast schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:59:
[...]

De SE3000 draait hier gewoon 16A afgezekerd. Hij heeft hier met 2925 Wp aan JA Solar Mono panelen een maximale 14.975 Ampére erdoorheen gedrukt sinds hij hier 12 februari geplaatst is. Dus ik heb eigenlijk geen idee of hij begrensd is op 16A. De SE3000 kan in ieder geval op 16A begrensd worden, dus hoeft niet zwaarder afgezekerd te worden. Het voordeel van de SE4000 zou zijn dat je er 2 strings op kan aansluiten en dat hij langdurig >3000W kan leveren. De SE3000 kan alleen pieken boven de 3000W verwerken en gaat als dat lang aanhoudt terug naar ongeveer 3000W.

Overigens heb je bij een SolarEdge omvormer voor alle panelen optimizers nodig. Bij Solar Frontier panelen is het gebruikelijk om steeds twee panelen aan te sluiten op één P405 optimizer. In jouw geval verwacht ik dus dat er 11 optimizers in de offerte staan. Als de installateur iets anders bedacht heeft snapt hij het niet helemaal.

Tot slot nog een laatste opmerking, velen vinden de combinatie van SolarEdge én Solar Frontier panelen overdreven. Solar Frontier panelen zijn niet zo gevoelig voor schaduw (door het type paneel niet en door de kortere strings die ermee gemaakt worden niet) en in veel gevallen is het dan ook overbodig om een (duurder) SolarEdge systeem met optimizers toe te passen. Nu zou jouw situatie natuurlijk toevallig die ene uitzonderingssituatie kunnen zijn waarin het wel zin heeft, maar om dat te beoordelen hebben we wat meer info nodig ;) De enige echte plus die een SolarEdge systeem anders zou geven is het per-twee-panelen-logging. Dus dan zou je moeten overwegen of dat de meerprijs waard is...
Bedankt voor jullie reacties! Mijn situatie is:

Dak 1 van ca. 35 graden op (zuid) oost; 14 panelen met aardig wat schaduw van bomen
Dak 2 van ca. 45 graden op (zuid) west; 8 panelen met nauwelijks schaduw

Wordt inderdaad aangeboden met 11 optimizers, dus inderdaad één per twee panelen. Aangezien de SE3000 één ingang heeft, zullen alle panelen op één string komen. Het is totaal wel 3740 Wp, maar omdat de twee daken nooit tegelijk vol leveren en er altijd wel ergens schaduw is, ga ik de SE3000 wel gewoon met 16A afzekeren. Mocht de groep er regelmatig uit gaan (zou mooi zijn :)) dan verzwaar ik hem alsnog.

Bedankt voor jullie input wat betreft de omvormer; ik ben benieuwd naar jullie mening over het toepassen van de optimizers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Niek_ schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 07:52:
Zou dit graag laten doorrekenen (of zelf, maar kan niet erg veel info hierover vinden) + indien nodig een oplossingsrichting bedenken
Een oplossingsrichting zou kunnen zijn om de panelen op een dragende constructie te zetten die dan af kan steunen op (of in de buurt van) de muren. Zodat je geen onnodige belasting in het midden van het dak toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Iemand hier ervaring met het laten berekenen van de mogelijke daklast voor een plat dak? Betreft een aardige overspanning en ik gok erop dat dit niet berekend is qua extra gewicht op 12 zonnepanelen + bijbehorende ballast. Zou dit graag laten doorrekenen (of zelf, maar kan niet erg veel info hierover vinden) + indien nodig een oplossingsrichting bedenken
- dak kan enkel het gewicht van de panelen aan (panelen 'vast' aan het platte dak monteren?)
- dak kan het gewicht in z'n geheel niet aan (mogelijkheden om het dak wel voldoende draagvermogen te geven?)
Lijkt mij onzin, kan ie makkelijk hebben, stort toch ook niet in met twintig cm natte sneeuw of wel?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Laatst online: 09-09 10:38
Dacht er hier toevallig iemand dat er veel stront op zijn/haar panelen zat? Kijk eens bij de foto van dit systeem: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=32363&sid=29668 O-)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Skipper-93 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:12:
Dacht er hier toevallig iemand dat er veel stront op zijn/haar panelen zat? Kijk eens bij de foto van dit systeem: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=32363&sid=29668 O-)
Da's best wel vies ja ;-) En dan toch nog efficiency's van boven de 6kWh/kWp, dus... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 19:57

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Vorige week een slimme meter ontvangen, gisteren gekoppeld aan Domoticz, nu kan ik dus zien wel deel van mijn zonnepanelenstroom zelf gebruikt wordt en welk deel ik teruglever..

Wat me nu opvalt: volgens mijn slimme meter lever ik vandaag al een uur terug (een beetje, zo'n 100 watt), in totaal al 0.12 kWh teruggeleverd. Maar op de solaredge website staat het systeem nog op 0. Ik dacht eerst dat dit misschien een beetje vertraging was (kwartiertje delay), maar het is nu al ruim een uur het geval.
Anderen dit ook? Zou wel gunstig zijn, dan lever ik dus meer terug dan dat er gelogd wordt :)

edit: volgens mij is er gewoon iets mis met de SE koppeling of de SE website. op PVoutput zie ik geen enkele solaredge omvormer op dit moment energie leveren. Dat lijkt me wat stug om half 10 in de ochtend..

[ Voor 14% gewijzigd door prein2 op 15-06-2016 09:31 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:23
Tijdens onze verbouwing hebben wij een balk laten plaatsen en dit moest (in verband met vergunning) doorgerekend worden. Dit hebben we toen door een constructeur laten doen.

Voor het gewicht van de zonnepanelen hebben wij een bekende laten kijken naar deze berekeningen in verband met het gewicht en dit was echt totaal geen issue. Deze gaf ook inderdaad de enorme belasting van sneeuw aan als reden waarom het geen issue zou moeten zijn. Wel moet ik erbij vertellen dat het bij ons om Flatfix Fusion ging met daarom een relatief lage hoeveelheid extra ballast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Inmiddels als meer dan een jaar VandeBron, de jaarfactuur klopte in ieder geval netjes en was de som van verbruik - productie, en het maandbedrag was daar op gebaseerd. Prima. (Slimme meter, 4 telwerken)

De Nuon die ik hiervoor had baseerde het termijnbedrag op het verbruik *zonder* de teruglevering. En toen ik daar commentaar op gaf werd ik weggewuifd, en dan 2-3 maanden wachten tot de teruglevering vergoed wordt. Pffff.

Als ik de Nuon moet betalen is het binnen 14 dagen, maar als ik geld van de Nuon krijg mag het 2 maanden kosten, ik was het er niet mee eens. Het zal misschien allemaal wel verbeterd zijn, maar ik zal het niet meer meemaken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Greenchoice staat toch wel het beste aangeschreven .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

nooberke schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:31:
[...]

Tijdens onze verbouwing hebben wij een balk laten plaatsen en dit moest (in verband met vergunning) doorgerekend worden. Dit hebben we toen door een constructeur laten doen.

Voor het gewicht van de zonnepanelen hebben wij een bekende laten kijken naar deze berekeningen in verband met het gewicht en dit was echt totaal geen issue. Deze gaf ook inderdaad de enorme belasting van sneeuw aan als reden waarom het geen issue zou moeten zijn. Wel moet ik erbij vertellen dat het bij ons om Flatfix Fusion ging met daarom een relatief lage hoeveelheid extra ballast.
Ja sneeuw is 9 van de 10 keer bepalend maar vergeet niet dat je met panelen alsnog het sneeuw gewicht erbij krijgt he..
Let ook op de constructie zelf want een plat dak kan natuurlijk bij de randen veel meer hebben en daar wordt bij een grid ook de balast geplaatst.
Ik heb voor en na plaatsing mijn doorbuiging gemeten (kon ook maar 30kg/m2 hebben volgens berekening) en deze is geen milimeter gezakt.
Een constructeur of aannemer zou het zo voor je kunnen narekenen maar daar zullen ze wel iets voor vragen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Ik zit bij Qurrent, wat me daaraan aanspreekt is dat ze echt groen-zijn proberen te stimuleren. Ze komen zelf als meeste groene leverancier uit de tests, en vinden het echt leuk als je ook gaat terugleveren, daarnaast is teruglever tarief een van de betere en krijg je wat korting op je vastrecht als je teruglevert, als teken van 'goed dat je groen bezig bent'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Ik ben aan het rekenen geslagen om te zien wat het kost om mijn electra afname uit het net naar 0 te krijgen.
Nu is er de vermindering energiebelasting van zo'n 320,- per jaar (in het verleden een heffingskorting), behoud je dit bedrag? Of wordt dat ook 0 als je namelijk geen belasting meer betaald (volgens mij wordt het uitbetaald als ik het onderstaande goed lees:

Artikel 63
1 Op de ter zake van de levering van elektriciteit, bedoeld in artikel 50, eerste lid, verschuldigde
belasting wordt een vermindering toegepast. De vermindering bedraagt:
a € 318,62 per verbruiksperiode van twaalf maanden per elektriciteitsaansluiting met
betrekking tot onroerende zaken die op zichzelf als gebouwde eigendommen zijn aan
te merken welke kunnen dienen als woning of ten behoeve van de uitoefening van een
bedrijf of beroep of anderszins een verblijfsfunctie hebben;
2 Indien het bedrag van de over de verbruiksperiode verschuldigde belasting lager is dan
het bedrag van de vermindering, bedoeld in het eerste lid, wordt het verschil aan de
verbruiker terugbetaald.
Nadere uitleg:
Dit betekent dat, ook als door teruglevering minder dan € 318,62 aan energiebelasting
betaald is, de verbruiker de volledige vermindering als bedoeld in lid 1 ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
Sneezzer schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:41:
Ik ben aan het rekenen geslagen om te zien wat het kost om mijn electra afname uit het net naar 0 te krijgen.
Nu is er de vermindering energiebelasting van zo'n 320,- per jaar (in het verleden een heffingskorting), behoud je dit bedrag? Of wordt dat ook 0 als je namelijk geen belasting meer betaald (volgens mij wordt het uitbetaald als ik het onderstaande goed lees:

Artikel 63
1 Op de ter zake van de levering van elektriciteit, bedoeld in artikel 50, eerste lid, verschuldigde
a € 318,62 per verbruiksperiode van twaalf maanden per elektriciteitsaansluiting met
betrekking tot onroerende zaken die op zichzelf als gebouwde eigendommen zijn aan
te merken welke kunnen dienen als woning of ten behoeve van de uitoefening van een
2 Indien het bedrag van de over de verbruiksperiode verschuldigde belasting lager is dan
het bedrag van de vermindering, bedoeld in het eerste lid, wordt het verschil aan de
verbruiker terugbetaald.
Nadere uitleg:
Dit betekent dat, ook als door teruglevering minder dan € 318,62 aan energiebelasting
betaald is, de verbruiker de volledige vermindering als bedoeld in lid 1 ontvangt.
Je krijgt dat bedrag sowieso, ook bij 0 electrakosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Nu online
vul gewoon op gaslicht.com je gegevens/verbruik in en je weet wat je besparing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
...wetboek
Ik heb enkel nog de elektriciteitsaansluiting.
Dus 320 euro - 155 vastrecht elektriciteit = 165 euro terug bij 0 kWh verbruik.
(ongeveer dat bedrag, weet het niet precies uit mijn hoofd)
Verder zitten er nog wat kleine kosten aan de energierekening voor administratie en dergelijke.
Maw, dat bedrag (de heffingskorting) krijg je altijd.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-06-2016 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
als ik bij Qurrent de kwh prijs bekijk zit dat op 35ct per kwh, dan moeten ze wel korting geven enzo, ander sgaat toch niemand daarheen. ik betaal bij nuon 20 ct per kwh. Of ik kijk helemaal niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ik denk dat je verkeerd kijkt, als zo even snel kijk, zie ik prijzen van onder de 20 ct. Terugleveren 10ct/kWh ex btw. (bij meer terugleveren dan jaarverbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16

Artikel 63
verbruiker terugbetaald.
Nadere uitleg:
ja ook als je 0kWh per jaar gebruikt krijg je de € 318,62 terug ex BTW.
(of dit nu salderen is of je woont er niet, dat maakt niet uit.)
maar je betaalt wel de vast recht +/- 28€ ex BTW(afhankelijk van de leverancier en product dat je afneemt.)
en je betaalt de aansluit kosten +/-170€ ex BTW (afhankelijk van je netbeheerder die je hebt op je lokatie.)
dus ongeveer 28€+170€-318,62€= +/- -120€ ex BTW

het bedrag wat je dan in de - hebt word afgetrokken van je ex BTW gas rekening.
daarna word pas BTW gerekend ;)
(heb je geen gas, pas dan even op de € 318,62 is ex BTW, de BTW behoor je ook terug te krijgen. ;)
sommige boefjes(leveranciers) willen dit "per ongeluk" wel eens vergeten. ;) )

je zou het bedrag van de heffings-korting ook inc BTW kunnen zien als je wil.
ongeveer € -376,08.
(er zijn alleen wat kleine wijzigingen in de bedragen en niet alles zit in mijn berekening, maar grofweg klopt hij wel.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 15-06-2016 14:33 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
Ik neem aan dat je de netto afname op jaarbasis bedoelt? Dus de energieleverancier levert je wel degelijk energie, maar je levert dezelfde hoeveelheid (op andere momenten) terug. Als je echt helemaal niets meer afneemt, kun je beter je aansluiting laten saneren, dan kost het € 0 i.p.v. € 120.

Toch mooi,voor € 120 ex. BTW per jaar een accu met een capaciteit ter grootte van je afname! Let wel, deze aanbieding blijft alleen geldig zolang de salderingsregeling nog bestaat.
Pagina: 1 ... 13 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??