Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.356 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:22
Ja, dacht al eens gelezen te hebben dat die invertor een omgelabeld model was. Heb mijn pi met domoticz al draaiende in de meterkast, van het weekend maar eens kijken of ik dat script er werkend bij kan krijgen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:40

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

onetime schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:24:
[...]

Hou er rekening mee dat electronica volgens enkele rapporten half zolang leeft voor iedere 10C temperatuur stijging.
Als die mechanische ventilatie een warmtepomp of warmteterugwinning erop heeft zitten: kan je doen.
Anders gooi je die warmte alleen maar weg; niet doen. -> omvormer op zolder. (mijn mening)
Bedoeling is om ook WTW te installeren, dus dan doe ik nog wat nuttigs met die warmte. :Y)

Het wordt de technische ruimte, is het meest praktisch. Werkt dat niet goed, dan alsnog naar zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
mijn omvormer hangt ook in het cv hok onder de zolder. in de zomer is de cv uit in de winter wel maar dan krijgt de omvormer het niet echt warm.

Beste is de omvormer op een geventileerde koele plaats als je die hebt die heb ik niet maar heb het beste alternatief maar gekozsen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

onetime schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 18:38:

Kan het alleen met je eens zijn. Paneel 2 is niet (meer) het zelfde als 1 & 3. Defect dus.
Super dat je het kan bevestigen. Zoveel weet ik er niet van. En de rest ook bedankt, ik had er zelf niet uitgekomen! _/-\o_ Wel een leuk leermomentje!

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjococo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-06 17:11
DJKroon schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:07:
Zelf kan je de Voc en Asc meten, maar dit doe je dan 'onbelast' en daardoor kan het probleem niet naar voren komen.

Nu moet ik dus een belasting aan het paneel hangen die de stroom trekt, ik vraag me alleen af wat ik daar voor kan gebruiken?
Er bestaan 48 Volt lampen die o.a. in looplampen in garages worden gebruikt. Daarmee kun je zonder problemen panelen belasten die een Voc hebben die lager ligt. Zet meerdere lampen parallel om de gewenste stroom te laten lopen. Heb je een Voc die hoger is, maar een Vmax die lager ligt, dan kun je een weerstand parallel aan de lampen hangen om te zorgen dat de lampen heel blijven bij inschakelen. Ook kan er een softstart-schakeling met een BUZ11 zoals die ooit in Elektuur is gepubliceerd voorgeschakeld worden voor de lampen, zodat ze niet meteen kapot gaan bij inschakelen.

Ook kun je gewone 220 Volt gloeilampen gebruiken en dan meerdere panelen in serie tegelijk testen. Hier ook zoveel gloeilampen parallel om de gewenste stroom te laten lopen. Je kunt dan 5 panelen met een Voc van 45 Volt en een Vmax van 37 Volt in serie geschakeld tegelijk meten met een multimeter.

Andere belastingen zijn 48 Volt voedingen uit servers (die daar dan 12 Volt van maken en daar kun je dan 12 Volt autolampen op aansluiten), UPS-en die op 36 Volt of 48 Volt de accu's laden en er stroom uithalen; daar kun je dan 220 volt gloeilampen op de uitgang aansluiten en het te meten paneel op de accu-aansluiting. De UPS moet dan wel zelfstartend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al ervaring met een indaksysteem ?
Mijn overbuurman gaat het op zijn pannendak laten plaatsen, het was circa 8% duurder dan een normaal systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Nee geen ervaring, maar inderdaad duurder en je mag niet de volledige btw aftrekken, dus nog duurder. (of is dat al die 8%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:47
Zoals ik al eerder poste heb ik sinds een paar weken last van ongeveer 10% minder rendement uit mijn installatie (10 x yingli 250wp).
Dus reden om wat onderzoek te doen:
Volgens de datasheet zou de Voc in totaal 354 volt moeten zijn. Gisteren gemeten en dan kom ik uit op 334 volt (volle instraling).
Ik zit er nu aan te denken om ze in ieder geval allemaal optisch te inspecteren / schoon te maken en vervolgens één paneel apart te meten (en daarna weer de hele string). Iemand nog andere suggesties?

ter info de vergelijking nu en vorig jaar:
http://pvoutput.org/intra...215&sid=21093&dt=20160606
http://pvoutput.org/intra...215&sid=21093&dt=20150606

datasheet:
http://www.yinglisolar.co...YGE_60_Cell_Series_EN.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door savale op 08-06-2016 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJKroon schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:05:
[...]

Super dat je het kan bevestigen. Zoveel weet ik er niet van. En de rest ook bedankt, ik had er zelf niet uitgekomen! _/-\o_ Wel een leuk leermomentje!
Bij welke winkel heb jij ze eigenlijk gekocht? Ik zie ze alleen bij Zaan zon

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
savale schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:16:
Zoals ik al eerder poste heb ik sinds een paar weken last van ongeveer 10% minder rendement uit mijn installatie (10 x yingli 250wp).
Dus reden om wat onderzoek te doen:
Volgens de datasheet zou de Voc in totaal 354 volt moeten zijn. Gisteren gemeten en dan kom ik uit op 334 volt (volle instraling).
Ik zit er nu aan te denken om ze in ieder geval allemaal optisch te inspecteren / schoon te maken en vervolgens één paneel apart te meten (en daarna weer de hele string). Iemand nog andere suggesties?

ter info de vergelijking nu en vorig jaar:

datasheet:
http://www.yinglisolar.co...YGE_60_Cell_Series_EN.pdf
Die link naar de dadasheet; fijn. (Je lijkt de NOCT specs te gebruiken.) Daar staat een derating van de Voc met 0,33% per C. Als je cellen! nu 80C zijn is de gemeten spanning precies wat je verwacht. (en je hebt de V(open_circuit) echt gemeten terwijl er niets anders was aangesloten?) :o
Wat ik niet uit de sheet kan halen is hoeveel bypass diodes er in zitten. De gemeten spanning kan ook het gevolg zijn van een cel-temperatuur van 50C en het defect van 1 van de 3 diodes in één van de panelen. Alleen verwacht ik dan eigenlijk meer een opbrengsr vermindering van +/- 3%... Tenzij het geen consistent defect is, dan valt er niets over te zeggen 8)7 }:O
Ik denk met wat je hier schrijft dat je per paneel moet meten... :X

edit: ik heb nu pas je pv-output links bekeken; de schaal van de temperatuur en spanning staat er niet bij, maar er is een flink temperatuur verschil wat best het spannins verschil en daarmee het vermogens verschil kan verklaren.
Als je makkelijk per paneel kan meten moet je dat voor je gemoedrust vooral doen. Maar als je halsbrekende toeren moet uithalen om te kunnen meten zou ik het lekker laten zitten totdat je meer concrete aanwijzingen hebt voor problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 08-06-2016 09:09 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
onetime schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:59:
[...]

Die link naar de dadasheet; fijn. (Je lijkt de NOCT specs te gebruiken.) Daar staat een derating van de Voc met 0,33% per C. Als je cellen! nu 80C zijn is de gemeten spanning precies wat je verwacht. (en je hebt de V(open_circuit) echt gemeten terwijl er niets anders was aangesloten?) :o
Wat ik niet uit de sheet kan halen is hoeveel bypass diodes er in zitten. De gemeten spanning kan ook het gevolg zijn van een cel-temperatuur van 50C en het defect van 1 van de 3 diodes in één van de panelen. Alleen verwacht ik dan eigenlijk meer een opbrengsr vermindering van +/- 3%... Tenzij het geen consistent defect is, dan valt er niets over te zeggen 8)7 }:O
Ja de Voc heb ik gemeten zonder dat er iets aangesloten was (enkel de multimeter). maar hoe kom je aan de 80 graden? ( bedankt voor het voorzetje wel :))
Als ik 334 volt meet in plaats van 354 volt is dat 5,6% minder dan de NOCT (op 25 graden). 17 * 0.33% = 5,6%, dus dat betekend dat de cellen bij 42 graden nog maar 334 volt kunnen leveren toch? (dat lijkt me dan weer niet zo onwaarschijnlijk gezien de hoge temperatuur gisterenmiddag)

[ Voor 6% gewijzigd door savale op 08-06-2016 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
savale schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:09:
[...]

Ja de Voc heb ik gemeten zonder dat er iets aangesloten was (enkel de multimeter). maar hoe kom je aan de 80 graden? ( bedankt voor het voorzetje wel :))
Als ik 334 volt meet in plaats van 354 volt is dat 5,6% minder dan de NOCT (op 25 graden). 17 * 0.33% = 5,6%, dus dat betekend dat de cellen bij 42 graden nog maar 334 volt kunnen leveren toch? (dat lijkt me dan weer niet zo onwaarschijnlijk gezien de hoge temperatuur gisterenmiddag)
Middags in de zon is 80 graden heel normaal, zelfs bescheiden, weet niet of jij wel eens je auto vast gepakt hebt die dag in de zon staat?

Ik werk met dubbele spanning als jij maar die is nu in de zon wel bijna 100 volt lager dan twee maanden geleden

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 08-06-2016 10:16 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Ok, dus die gemeten Voc is wel normaal. Ik ga toch nog even op het dak kijken straks.

Handige link trouwens:
http://projects.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/index.cgi
Als je daar beide data invoert kom ik op een graad of 6 a 7 verschil. Dat zou circa 3 procent minder opbrengst betekenen

Het is dan logisch dat de opbrengst van 2016 achterblijft, maar 10% is wel erg veel:

iemand nog suggesties?

[ Voor 72% gewijzigd door savale op 08-06-2016 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

reneeke1970 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:54:
[...]

Bij welke winkel heb jij ze eigenlijk gekocht? Ik zie ze alleen bij Zaan zon
Greeny bros uit uitgeest.
Was een leuke DHZ pakket voor een leuke prijs om kennis te maken met PV.
Heb ze gisteren een mail gestuurd en zojuist net gebeld dat ze in overleg zijn met de leverancier om dit paneel te vervangen, morgen hoor ik meer d:)b
Solar Clarity schijnt omgeplakte Denim panelen te zijn van een nederlandse groothandel.

@Sjococo
Dat zou inderdaad een idee kunnen zijn, maar dat klinkt voor mij niet makkelijk om zo'n testopstelling veilig te kunnen maken. O-)

[ Voor 34% gewijzigd door DJKroon op 08-06-2016 11:27 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[quote]DJKroon schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:19:
[...]

Greeny bros uit uitgeest.
Was een leuke DHZ pakket voor een leuke prijs om kennis te maken met PV.
Heb ze gisteren een mail gestuurd en zojuist net gebeld dat ze in overleg zijn met de leverancier om dit paneel te vervangen, morgen hoor ik meer d:)b
Solar Clarity schijnt omgeplakte Denim panelen te zijn van een nederlandse groothandel.

Ik bedoelde eigenlijk de optimizer haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

reneeke1970 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:36:

Ik bedoelde eigenlijk de optimizer haha
Die heb ik inderdaad bij ZaanZon besteld via de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

knip |:(

[ Voor 94% gewijzigd door DJKroon op 08-06-2016 11:50 . Reden: moeilijk op het juiste knopje te drukken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-08 10:28
Het is hier vast wel te vinden maar door alle bomen zie ik het bos niet meer.
Als ik met een low budget manier data wil loggen van mijn (aanstaande) 2x solar frontier 170 aangesloten op een steca 300 of 500 en deze hangen in een bestaande groep (dan valt een oplossing als de youless volgens mij af), hoe kan ik dat dan het eenvoudigste én goedkoopste doen, en dan het liefst direct online?

Of zoek ik nu iets dat met het bovenstaande gewoon niet reëel is in de verhouding van kosten/baten.

[ Voor 11% gewijzigd door Sneezzer op 08-06-2016 12:37 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Sneezzer schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:36:
Als ik met een low budget manier data wil loggen van mijn (aanstaande) 2x solar frontier 170 aangesloten op een steca 300 of 500 en deze hangen in een bestaande groep (dan valt een oplossing als de youless volgens mij af), hoe kan ik dat dan het eenvoudigste én goedkoopste doen, en dan het liefst direct online?

Of zoek ik nu iets dat met het bovenstaande gewoon niet reëel is in de verhouding van kosten/baten.
Deze? http://fp4all.com/index.p...ath=70_77&products_id=280 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gewoon een kWh meter analoog er tussen en youless scoren op mp,je kunt ook digitale meter nemen maar dan moet je solderen in de youless.
Meerdere omvormers op dezelfde kWh meter zetten en je ziet alles tegelijk (ook pv output )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Zoiets als dit en dan met een youless bedoel je? http://www.elektro-opruim...30v-40a/_381_w__487_NL_1#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:41

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://www.vekto.nl/kwh-...WZ5wve8Yn5bQSsaAjM88P8HAQ

Zulke dingen, maar dan moet je de puls uitgang solderen, staat hier ergens op forum. Je kunt ook analoge draai meter halen bij gamma voor 15 euro maar dat word beetje onnauwkeurig onder 100 watt, dan draait schijf wat weinig rondjes (puls tel )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:21
reneeke1970 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:36:
[quote]
Denim is het huismerk van SolarClarity, groothandel uit Weesp. De Denim panelen worden gemaakt in een fabriek van een ander erg bekend merk panelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:13
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 07:56:
Iemand al ervaring met een indaksysteem ?
Mijn overbuurman gaat het op zijn pannendak laten plaatsen, het was circa 8% duurder dan een normaal systeem.
Een indaksysteem op een pannendak? Dan is het toch een opdaksysteem? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Dan zullen de pannen er eerst wel afgaan he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

No Hands schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:49:
Dan zullen de pannen er eerst wel afgaan he
Yep de pannen gaan er eerst af.
100% zwarte indakpanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhrf
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-04-2024

Wat is low budget?

Hier een Raspberry PI icm twee kwh meters (SDM120C op PV-groep en SDM220 na hoofdschakelaar) welke elke 5 minuten naar PVoutput een load doet en elke 15 seconden lokaal opslaat in een database.

Voordelen:
1: geen gedonder met scripts welke berekeningen moeten doen (tellen) maar gewoon een oplossing waarmee je realtime de gegevens opvraagt.
2: Import + Export apart weer te geven (dus ook teruglevering naar het net)

Mogelijkheden: onbeperkt (indien je handig bent).

Kosten:
Raspberry + SDcard (50 euro)
KWH meter (+-50 euro https://www.elektramat.nl/1-fase-kwh-meter-sdm120c/ of https://www.elektramat.nl...aar-sdm220-modbus-mid-bd/)
RS485 to USB adapter (1 euro)
Tijd

Youless is makkelijk, maar minder flexibel (mijn mening ;))

Voorbeeldscripts zijn op heel internet te vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door nhrf op 08-06-2016 22:05 . Reden: Extra toelichting ]

4275wp : 2750wp WZW, 1525wp ONO @ SolarEdge SE4000 [Live]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Als je ook maar een klein beetje handig bent met computers (liefst Linux) is een Raspberry Pi een dikke aanrader. Ik zou die 50 euro niet eens meetellen in de prijs van je PV logging. Mijn Pi kocht ik aanvankelijk specifiek voor de logging, maar het is nu - 4 maanden later - slechts één van de vele dingen dat dat ding staat te doen. Gaandeweg kom je steeds weer nieuwe dingen tegen die je met een altijd-aan-PC'tje kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:23:
[...]

Yep de pannen gaan er eerst af.
100% zwarte indakpanelen.
eerlijk gezegd: nooit doen indak. als je wil uitbereiden is dat reuze onhandig. Ook is de kan op lekkage vele malen groter en mooier dan op dak is het niet. Ik plaats heel af en toe indak als er weer een architect bezig is geweest met een nieuwbouw pand.

[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 08-06-2016 22:59 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

No Hands schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:50:
[...]

Denim is het huismerk van SolarClarity, groothandel uit Weesp. De Denim panelen worden gemaakt in een fabriek van een ander erg bekend merk panelen.
Was een uitspraak van mij, maar je hebt inderdaad gelijk. Het is net andersom. Al weet ik niet of de site waar ik de info vandaan heb zo betrouwbaar is.
Na wat zoeken heb ik ook een datasheet van me panelen gevonden, erg interresant om daar dieper in te duiken.

https://www.zonnepanelen....r-clarity-denim-sc-g-p255

Morgen me paneel langsbrengen waar ik het heb aangeschaft, ze gaan hem daar doormeten/testen. Ben benieuwd of ik daar bij mag zijn, lijkt me erg interresant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
nhrf schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:58:
[...]

[....]
Van die beide wil ik graag een linkje, want ik heb er al een SDM220 in de kast hangen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

onetime schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:59:
[...]

edit: ik heb nu pas je pv-output links bekeken; de schaal van de temperatuur en spanning staat er niet bij, maar er is een flink temperatuur verschil wat best het spannins verschil en daarmee het vermogens verschil kan verklaren.
Als je makkelijk per paneel kan meten moet je dat voor je gemoedrust vooral doen. Maar als je halsbrekende toeren moet uithalen om te kunnen meten zou ik het lekker laten zitten totdat je meer concrete aanwijzingen hebt voor problemen.
Don't worry vorig jaar was het een stukje kouder. Bij mij zie je exact hetzelfde als bij jou.

http://pvoutput.org/compa...2&df=20150606&dt=20160606

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
nhrf schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:58:
[...]

Wat is low budget?

Hier een Raspberry PI icm twee kwh meters (SDM120C op PV-groep en SDM220 na hoofdschakelaar) welke elke 5 minuten naar PVoutput een load doet en elke 15 seconden lokaal opslaat in een database.

Voordelen:
1: geen gedonder met scripts welke berekeningen moeten doen (tellen) maar gewoon een oplossing waarmee je realtime de gegevens opvraagt.
2: Import + Export apart weer te geven (dus ook teruglevering naar het net)

Mogelijkheden: onbeperkt (indien je handig bent).

Kosten:
Raspberry + SDcard (50 euro)
KWH meter (+-50 euro https://www.elektramat.nl/1-fase-kwh-meter-sdm120c/ of https://www.elektramat.nl...aar-sdm220-modbus-mid-bd/)
Tijd

Youless is makkelijk, maar minder flexibel (mijn mening ;))

Net de pi 3b besteld! En de kwh meter (maar dan op alie) en de onderstaande rs485 -> usb.
Maar eens kijken of ik er mee uit de voeten kan.
Welk platform draai je?

Hoe heb je de kwh meter op je set aangesloten (ben zelf wel handig, maar allergisch voor stroomstoten).

Ps. Zo'n adapter? http://www.dx.com/nl/p/us...Uy0wodht4Mpw#.V1knhqlcLMI

[ Voor 11% gewijzigd door Sneezzer op 09-06-2016 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
revolution-nl schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:59:
[...]
Don't worry vorig jaar was het een stukje kouder. Bij mij zie je exact hetzelfde als bij jou.

http://pvoutput.org/compa...2&df=20150606&dt=20160606
Hey handig die vergelijking van 2 data :). Hier nog even de mijne:
http://pvoutput.org/compa...3&df=20150606&dt=20160606

de wat tegenvallende opbrengst lijkt inderdaad te komen door de tropische temperaturen. Ik heb gisteren de panelen nog wel even opgepoetst. Ze waren niet heel vies (behalve de onderste paar cm). Ik verwacht vandaag trouwens weer wat meer opbrengst omdat het iets frisser is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhrf
Sneezzer schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:16:
[...]

Net de pi 3b besteld! En de kwh meter (maar dan op alie) en de onderstaande rs485 -> usb.
Maar eens kijken of ik er mee uit de voeten kan.
Welk platform draai je?

Hoe heb je de kwh meter op je set aangesloten (ben zelf wel handig, maar allergisch voor stroomstoten).

Ps. Zo'n adapter? http://www.dx.com/nl/p/us...Uy0wodht4Mpw#.V1knhqlcLMI
Goede keuze! Ga je zeker profijt van hebben. Ik heb zelf een pi 2b en dat is al ruim voldoende :).

Ik heb er ook over nagedacht om de kwh op aliexpress te bestellen maar ik wilde de meters gewoon snel in huis hebben haha.

USB adapter ziet hetzelfde eruit. Ik heb onderstaande besteld.
http://nl.aliexpress.com/...=UZrIjMfA&addresstype=600

Ik heb beide meters los aangesloten op een USB converter. Ik kon ze ook beide (of meer) op een enkele usb converter plaatsen maar dan moet je de id's aanpassen. Dit was makkelijker.

Ik draai raspbian wheezy icm mysql en apache. Heb wel laatst raspbian jessie geinstalleerd maar daardoor verloor ik mijn wlan verbinding elke 15-30 minuten.
Via PHP scripts haal ik de gegevens uit de database om deze weer te geven op mijn telefoon.

Leuke hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhrf
TD-er schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 07:59:
[...]

Van die beide wil ik graag een linkje, want ik heb er al een SDM220 in de kast hangen.
USB adapter:
http://nl.aliexpress.com/...=UZrIjMfA&addresstype=600

Voorbeelden:
Datalogging: PV systemen

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Top, dankje!

Ook meteen duidelijk dat er een apart topic voor is, daar zal ik mijn vragen gaan stellen ipv hier het topic vervuilen!

Morgen krijg ik mijn solar frontier 170 panelen binnen (wel 2 stuks ;-), die dan maar direct morgen avond op de schuur maken en zaterdag hopelijk weer goede zon.

Overigens ga ik nog wel hulp nodig hebben met het plaatsen van die kwh meter in de meterkast, of denk ik nu te moeilijk?

[ Voor 28% gewijzigd door Sneezzer op 09-06-2016 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Let wel even op. RS485 maakt gebruik van differentiele spanningen en heeft naast 2 signaal-aders ook een common-ground nodig. Beste werkt dat door een 3-aderige kabel te nemen waarbij je de GND van beide kanten van de RS485 via de kabel op hetzelfde niveau hebt. De nu genoemde RS485-adapters hebben slechts 2 aansluitingen. Je kunt beter een tientje meer uitgeven en een echte RS485-adapter kopen.

(als het om hele korte afstanden en lage bitrates gaat kom je er misschien wel mee weg zonder GND. Ik had laatst 20 meter UTP-kabel gebruikt om mijn kwh-meter uit te lezen en dat stoorde al behoorlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Bij mij zou de afstand circa 20cm worden. tenminste als ik iemand kan vinden die de kwh meter in de meter kast kan plaatsen voor een schappelijk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhrf
ocaj schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 20:26:
[...]

Let wel even op. RS485 maakt gebruik van differentiele spanningen en heeft naast 2 signaal-aders ook een common-ground nodig. Beste werkt dat door een 3-aderige kabel te nemen waarbij je de GND van beide kanten van de RS485 via de kabel op hetzelfde niveau hebt. De nu genoemde RS485-adapters hebben slechts 2 aansluitingen. Je kunt beter een tientje meer uitgeven en een echte RS485-adapter kopen.

(als het om hele korte afstanden en lage bitrates gaat kom je er misschien wel mee weg zonder GND. Ik had laatst 20 meter UTP-kabel gebruikt om mijn kwh-meter uit te lezen en dat stoorde al behoorlijk.)
Dat was ik niet van op de hoogte. Bedankt voor de aanvulling! Weer iets geleerd.

Bij mij hangt de PI direct naast mijn groepenkast met een max kabellengte van 15-30 cm en een bitrate van 2400. Laag dus.

Moet nog wel van mijn omvormer naar de PI. Dat zal ongeveer op hetzelfde neer als die 20 meter wat bij jou storing gaf. Ga het binnenkort even testen. Anders ook een andere adapter kopen.

Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
[...]

Vroeger wat anders geleerd.
In kasten gebruiken we gewoon twisted pair geschikt voor RS485. Grounding gebruiken we wel eens bij langere afstanden om te zorgen dat de devices dezelfde potentiaal krijgen.

edit, link vergeten
http://www.planetanalog.c...tion_id=483&doc_id=562062

[ Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 10-06-2016 06:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Ik zit met de volgende situatie: garage 3m bij 7m met korte kant op het zuiden (160 graden) geen schaduw:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23069803/garage.JPG

Ik overweeg nu om 2x7 SF170 in Oost-West te leggen onder een hoek van 10 tot 15 graden. Op die manier blijft er aan de dakrand 25cm over aan beide kanten.
Of ik leg 3x6 SF170 op het zuiden, maar dan heb ik geen marge aan de dakrand en zal ik de panelen onder een plattere hoek moeten leggen om het niet teveel op te laten vallen.

Wat is nu wijsheid?

Ik zelf denk dat O-W misschien de beste/netste oplossing is. Pas aan het eind van de dag, als de zon bijna onder gaat krijg ik schaduw van de huizen erachter en een boom in de tuin van de achterburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gistermiddag zijn onze 11 zonnepanelen eindelijk geplaatst :)
Echter vond ik dat hij vanochtend dat hij erg veel opwekte. Mijn schoonvader heeft dezelfde Suntech 280WP panelen met een bijna identieke ligging, echter wekte ik al 33% meer op dan hem.

Mijn panelen bereikte 2771 watt in de webportal (lijkt mij bijna het maximale bereik), maar sindsdien staat hij op 0 watt.. Ik ben helaas niet thuis, maar is dit een zekering die eruit is geknald of is er iets anders aan de hand? Normaal zou ik mij niet zo druk maken, maar net na zo'n eerste dag...... :?

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1606/173931/3VDqg31e.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1606/173932/FLbUvA9Y.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:26

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:38:
Echter vond ik dat hij vanochtend dat hij erg veel opwekte. Mijn schoonvader heeft dezelfde Suntech 280WP panelen met een bijna identieke ligging, echter wekte ik al 33% meer op dan hem.

Mijn panelen bereikte 2771 watt in de webportal (lijkt mij bijna het maximale bereik), maar sindsdien staat hij op 0 watt.. Ik ben helaas niet thuis, maar is dit een zekering die eruit is geknald of is er iets anders aan de hand? Normaal zou ik mij niet zo druk maken, maar net na zo'n eerste dag...... :?

[afbeelding]

[afbeelding]
Nu weet ik niet hoe de logging bij jou werkt, maar ik kan mij ook voorstellen dat de data misschien maar 1 keer per uur (of 2 uur) wordt doorgestuurd? Of wellicht is er iets mis met je internetverbinding of de verbinding tussen je inverter en je netwerk? Maar het zou inderdaad ook kunnen dat de groep er uitlicht om een of andere reden, de inverter er mee gestopt is. Of een aansluiting los is geraakt.
Te veel mogelijkheden om op te noemen. Helaas maar 1 methode om er achter te komen vrees ik...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!
loyske schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:10:
Ik zit met de volgende situatie: garage 3m bij 7m met korte kant op het zuiden (160 graden) geen schaduw:

[afbeelding]

Ik overweeg nu om 2x7 SF170 in Oost-West te leggen onder een hoek van 10 tot 15 graden. Op die manier blijft er aan de dakrand 25cm over aan beide kanten.
Of ik leg 3x6 SF170 op het zuiden, maar dan heb ik geen marge aan de dakrand en zal ik de panelen onder een plattere hoek moeten leggen om het niet teveel op te laten vallen.

Wat is nu wijsheid?

Ik zelf denk dat O-W misschien de beste/netste oplossing is. Pas aan het eind van de dag, als de zon bijna onder gaat krijg ik schaduw van de huizen erachter en een boom in de tuin van de achterburen.
Ik zou Oost west doen, 3×6 zuid past niet volgens mijn berekening. Als je nou ooit nog eens mooi afdak voor die garage maakt kun je de Oost west mooi in het dakvlak door laten lopen. 14 panelen zijn over jaar toch te weinig haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:38:

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik gok dat je internet er uit ligt of je aardlek,snel naar huis want je mist 20 kWh

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:54:
[...]

Ik zou Oost west doen, 3×6 zuid past niet volgens mijn berekening. Als je nou ooit nog eens mooi afdak voor die garage maakt kun je de Oost west mooi in het dakvlak door laten lopen. 14 panelen zijn over jaar toch te weinig haha
Vergeten te vermelden dat de garage in totaal 12m lang is, maar na 7m begint het dak van de buurman waar ik dan een beetje van zou afsnoepen ;)
En inderdaad afdak voor de garage gaat er waarschijnlijk komen als we de tuin aanpakken.
Haha het dak van het huis gaat er ook nog aan geloven nadat er eens een dakkapel op staat.

Thanks! Eens kijken waar een SF PowerSet het goedkoopst is uit te halen. Montage ga ik zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 12:07:
[...]

Ik gok dat je internet er uit ligt of je aardlek,snel naar huis want je mist 20 kWh
we gaan het straks is bekijken, maar mag een zekering er zo maar uitknallen? Alles was verzwaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 12:45:
[...]

we gaan het straks is bekijken, maar mag een zekering er zo maar uitknallen? Alles was verzwaard.
Geen zekering, aardlek
Kom je achter als net nieuw is dat ie niet lekker op je omvormer reageert

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En vooral oudere aardlekschakelaars kunnen problemen geven met omvormers.
Dus dan vervangen voor een nieuw exemplaar en gaan :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Even een vraag Over Toon en zonnepanelen.

N klant van mij heeft n huis gekocht en wil daar Toon van Eneco laten plaatsen, met thermostaat etc.
Ik ga daar ook zonnepanelen plaatsen, maar ik heb t nu wat druk.
Hij beweert dat als ze komen voordat de panelen liggen komen dat ze dan niet de PV module plaatsen, terwijl er wel al een kabel en een groep is gemaakt. (en dus bekend is dat t een 1 fase wordt).
En dat ik later kom dat de installateur van toon nog een keer moet komen (extra kosten)
Heeft iemand hier ervaring mee?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...]

Als je vanaf zowel de D+ als de D- met 1-10k (wel gelijk) naar een danwel aarde danwel een spanningsdeler op halve voedingsspanning aansluit, (afhankelijk van je tranciever schakeling) heb je aarde via je signaallijnen door verbonden. Zorg wel dat er verder geen verbinding is, deze aarding is alleen geschikt voor data transfer.
Als zowel D+ als D- in niet aangesloten toestand >0V zijn de verbinding naar halve supply leggen,
als de ene ongeveer evenveel positief is als de andere negatief, dan de verbinding naar aarde leggen.
Maargoed, dit is eigenlijk gewoon lijn termination die bij grotere afstanden inderdaad moet.
loyske schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:10:

[afbeelding]

Wat is nu wijsheid?

Foto; mooi, duidelijk. Ook ik ben een voorstander van O-W. Om alle redenen die je noemde.
En nog een paar: de opbrengst verdeling is gelijkmatiger over de dag, je kunt met een kleinere omvormer toe die dichter bij zijn optimale punt werkt. (theoretisch in ieder geval) Je eigen verbruik van je opbrengst is hoger en mocht salderen versoberd worden, ben hierdoor beter voorbereid.
En meestal passen er O-W meer panelen op dan met een zuid opstelling. Klopt je legplan wel?
p.s. in verband met schoonspoelen zou ik op 15 tot 30 graden leggen.

[ Voor 34% gewijzigd door onetime op 11-06-2016 10:03 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:00

mb1

Mijn project is af!
De puntjes zijn op de i gezet.
mb1 in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"
Nu kan ik in de zon gaan zitten en genieten.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:04

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@mb1: erg mooi gemaakt!! Ik loop ook al een tijdje rond met een dergelijk plan, jouw foto's geven dit weer een boost :)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Ha, de meteropnemer van de netbeheerder is weer langs geweest ( eens in de 3 jaar ) ik had
de meterstanden zelf al op 1 mei door gegeven aan GC, de meteropnemer kwam 4 weken later
om hetzelfde te doen, dat doende zag ze ( ja een dame ) dat de schijf volgas de andere kant op draaide
ze keek me aan en vroeg .... zonnepanelen?..... ik zei, ja, heb ik 6 jaar geleden al gemeld aan de
net beheerder, nadat ik toen een brief had gehad over dat mijn Kwh meter niet meer goed zou werken
i.v.m een te lage meterstand, en gemeld dat ik ZONNEPANELEN had, was ok is goed zeiden ze toen.

Nu dus weer een aller aardigst briefje gehad van de netbeheerder. ;)
Vraagje, moet ik hier iets mee?

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/20106c.jpg
Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/30107c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ja
Weggooien :)
Die meter uitrol komt vanzelf en is vroeg zat.

Je kan ze nog even melden dat je het niet erg vind dat hij verbruik niet zuiver meet en dat ten gunste van hun komt. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Enexis is een stuk agressiever met hun slimmemeterpropaganda dan Liander :O Bij Liander was het verhaaltje "Wij kunnen niet garanderen dat de meter de teruggeleverde elektriciteit correct registreert". We werden verzocht om op een webpagina inloggen en daar aan te geven of wij een nieuwe meter wilden of niet. Daarmee was het gelijk in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Ach... die brief heb je toch nooit ontvangen? ;-)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Bovendien... hoeveel energie ga je nou produceren met 0,001 kWp? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Jerrythafast schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 12:32:
Bovendien... hoeveel energie ga je nou produceren met 0,001 kWp? :9
Dat wist je nog niet, maar ik heb super panelen, 5,5 Mwh p/j O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
Re: terugloop blokkering van een draaischijf meter.

Misschien iets om in de gaten te houden, ik heb voor de gein zo'n bouwmarkt dingetje aan m'n panelen hangen, terug draaien/tellen deed ie als een tierelier totdat (bijna) de stand 999999.99 bereikt werd, toen bleef de teller hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 09:20

AMDFreak

Intel is zo..

Is het nou eigenlijk verplicht om aan te melden dat je zonnepanelen hebt geplaatst? Op bv energieleveren.nl?

Ik zie via mijn.eneco.nl dat ik al de eerste kwh heb teruggeleverd via m'n slimmemeter. Dus bij mijn energieleverancier zou het inmiddels zelf bekend moeten zijn?!

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
AMDFreak schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 13:15:
Is het nou eigenlijk verplicht om aan te melden dat je zonnepanelen hebt geplaatst? Op bv energieleveren.nl?

Ik zie via mijn.eneco.nl dat ik al de eerste kwh heb teruggeleverd via m'n slimmemeter. Dus bij mijn energieleverancier zou het inmiddels zelf bekend moeten zijn?!
Verplicht? Nee...
Het wordt eigenlijk meer als instrument gebruikt om mensen over te halen om een slimme meter te nemen.
Aan de andere kant heb ik ook al een verhaal gelezen van iemand die zijn teruggeleverde stroom niet vergoed kreeg, omdat hij zijn installatie niet had aangemeld.... Dus tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Zo, ik doe ook mee per vandaag!
2x solar frontier 170 op een steca 300.

Niet direct een super installatie maar wel precies zuid en 35 graden, dus zou mooi moeten werken zo.

Moet zeggen dat de clickfit wel makkelijk werkt maar helaas liggen mijn panlatten een beetje scheef waardoor het lastig was om eea. stevig en strak te krijgen. Nu maar een klosje achter de haken gezet om zeker te zijn dat ze niet omhoog kunnen door de wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sneezzer schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 15:41:
Zo, ik doe ook mee per vandaag!
2x solar frontier 170 op een steca 300.

Niet direct een super installatie maar wel precies zuid en 35 graden, dus zou mooi moeten werken zo.

Moet zeggen dat de clickfit wel makkelijk werkt maar helaas liggen mijn panlatten een beetje scheef waardoor het lastig was om eea. stevig en strak te krijgen. Nu maar een klosje achter de haken gezet om zeker te zijn dat ze niet omhoog kunnen door de wind.
Zo zonde...
Gewoon 3x SF parallel op een steca 500 knallen... ;)
Had je niet meer ruimte dan 2? (of komt die 3e nog? ;) )
Maar proficiat. De eerste stap is gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-06-2016 17:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
3e gaat nog zeker komen. En dan nog een aantal tot het dak van de schuur vol ligt. Haha
Maar alles op zijn tijd (en geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 17:16:
[...]
Zo zonde...
Gewoon 3x SF parallel op een steca 500 knallen... ;)
Dat zou ik op een andere omvormer doen; de Steca topt af op ~400 watt (80 V * 5A)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 00:25
Ik weet niet of dit onder aankoopadviezen hoort, zo ja hoor ik het graag en open ik een topic over het gehele project.

Betreft:

18x JA Solar 270 Wp panelen, dus 4860 Wp.
Geplaatst op schuin dak 45graden , oriëntatie zuidoost
Klein beetje schaduw door een boom tot halverwege het dak

SolarEdge + optimizers

Vraag:
Raden jullie aan een 1-fase of 3-fase omvormer te nemen?
De 3-fase kost 100 euro extra + 100 euro extra schakelmateriaal.

Ik beredeneer:

4860*0,9 = 4374 W

1-fase gaat tot 3600 W
Dat houdt in dat ik maximaal 800 W mis. Maar heb begrepen dat 90% van de tijd minder dan 70% van de capaciteit wordt gebruikt.

- Wat raden jullie aan voor 4860 Wp, goed gesitueerd en met optimizers, 3-fase of is dat overbodig?
- Klopt het dat een SolarEdge omvormer een hoger rendement heeft wanneer deze relatief hoog belast wordt? Dus dat ik in mijn geval beter een max rated output van 4000 W kan kiezen dan 5000 W?

[ Voor 12% gewijzigd door Leolinedance op 11-06-2016 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
AMDFreak schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 13:15:
Verplicht weet ik niet. Maar een goede reden om het wel te doen, is dat de netbeheerders deze informatie nodig hebben om een goede inschatting te maken van de PV productie. PV productie kan immers niet aan/uit geschakeld worden - PV levert altijd (tenzij je het zelf uitzet natuurlijk). Met die informatie kan men dan ook weer betere inschattingen maken van hoeveel overige energieproductie er nodig is.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 21:12

paulv1973

16.730Wattpiek

Leolinedance schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 20:26:
Ik weet niet of dit onder aankoopadviezen hoort, zo ja hoor ik het graag en open ik een topic over het gehele project.

Betreft:

Klein beetje schaduw door een boom tot halverwege het dak

SolarEdge + optimizers

Vraag:

Ik beredeneer:

4860*0,9 = 4374 W

1-fase gaat tot 3600 W
Dat houdt in dat ik maximaal 800 W mis. Maar heb begrepen dat 90% van de tijd minder dan 70% van de capaciteit wordt gebruikt.

- Wat raden jullie aan voor 4860 Wp, goed gesitueerd en met optimizers, 3-fase of is dat overbodig?
- Klopt het dat een SolarEdge omvormer een hoger rendement heeft wanneer deze relatief hoog belast wordt? Dus dat ik in mijn geval beter een max rated output van 4000 W kan kiezen dan 5000 W?
1 fase gaat heel goed met een 5kw omvormer...
3-fase is wel "mooier" vind ik persoonlijk

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Vraag:

Ik beredeneer:

4860*0,9 = 4374 W

1-fase gaat tot 3600 W

Volgens mij is dit een grensgevalletje, het is nog net te doen op 1 fase. Op 1 fase zou je misschien nog naar een zwaardere groep kunnen, bijvoorbeeld 20A, dan kun je tot 4600W continu invoeden. Dat lijkt me wel voldoende toch? Aan de andere kant zitten er misschien nog wel voordelen aan 3-fase die ik niet ken, dus laat de anderen in dit topic daar ook nog even een zegje over doen :p
Dat zou zomaar eens waar kunnen zijn. Op wisselvallige (half bewolkte) dagen zie ik dat bij ons SE3000 systeem de pieken en dalen altijd veel groter zijn dan bij systemen met vergelijkbare ligging in de omgeving. Meer specifiek vergelijk ik regelmatig ons systeem met Mattie112 die 10 km verderop zit en zijn panelen iets platter heeft liggen. Op een overwegend bewolkte dag als vandaag haalt Mattie112 een hogere opbrengst.

[ Voor 5% gewijzigd door Jerrythafast op 11-06-2016 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
paulv1973 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 20:51:
[...]

1 fase gaat heel goed met een 5kw omvormer...
3-fase is wel "mooier" vind ik persoonlijk
Hoe werkt dat dan met een 1-fase 5kw omvormer? Die wordt toch ook gewoon afgekapt op 3600w, limiet van 1-fase?

Sorry voor eventuele domme vragen, ben een PV beginner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Leolinedance schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 20:59:
[...]

Hoe werkt dat dan met een 1-fase 5kw omvormer? Die wordt toch ook gewoon afgekapt op 3600w, limiet van 1-fase?

Dat zeg ik net :F
Jerrythafast schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 20:54:
[...]
Volgens mij is dit een grensgevalletje, het is nog net te doen op 1 fase. Op 1 fase zou je misschien nog naar een zwaardere groep kunnen, bijvoorbeeld 20A, dan kun je tot 4600W continu invoeden. Dat lijkt me wel voldoende toch? Aan de andere kant zitten er misschien nog wel voordelen aan 3-fase die ik niet ken, dus laat de anderen in dit topic daar ook nog even een zegje over doen :p
Normaal gesproken is een groep afgezekerd op 16A. Die 3600W waar jij het over hebt, is 230V maal 16A. Maar als je kabels dik genoeg zijn en er geen brakke verbindingen tussen zitten is het volkomen veilig om de groep te verzwaren naar 20A. Dan kun je 20A maal 230V oftewel 4600W continu invoeden.

[ Voor 15% gewijzigd door Jerrythafast op 11-06-2016 21:08 . Reden: Nadere uitleg ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Bekijk ook even hoeveel draad je nodig hebt tussen meterkast en omvormer.
Met 3-fasen is de stroom door de kabel 3x zo laag bij hetzelfde vermogen en de verliezen 9x zo laag. (gegeven zelfde kabel-dikte)
Je zou echter ook toe kunnen met 2.5 mm^2 kabel bij 3-fasen, terwijl je voor 20A 1-fase 4mm^2 nodig hebt.

En er is ook al eerder laten zien dat 3-fasen omvormers minder hoeven te bufferen, dus het vermoeden is dat deze minder zwaar te lijden hebben onder verouderende componenten (condensatoren).

Op zo'n set van ruwweg 6000 euro aan materiaal maakt 200 euro extra ook niet echt meer uit.
Persoonlijk zou ik voor 3-fasen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
[b]Leolinedance schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 20:26:
Verschil in prestaties van de SE4000 vs SE5000 is niet zo groot. Zie: application_note_solaredge_inverters_efficiency.pdf voor de efficiency curves van de Solaredge-omvormers.

Je ziet wel bij alle solaredge-omvormers dat als je ze te weinig belast (grofweg minder dan 1000 Watt) dat ze dan minder efficiënt worden. Daarboven is hun efficiency curve tamelijk vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Jerrythafast schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 21:06:
[...]

Dat zeg ik net :F

[...]

Normaal gesproken is een groep afgezekerd op 16A. Die 3600W waar jij het over hebt, is 230V maal 16A. Maar als je kabels dik genoeg zijn en er geen brakke verbindingen tussen zitten is het volkomen veilig om de groep te verzwaren naar 20A. Dan kun je 20A maal 230V oftewel 4600W continu invoeden.
Excuses, overheen gelezen. Dank voor de info!
Gezien de lagere verliezen en geringe meerprijs en ander (kleine) voordelen denk ik dat een 3-fase omvormer dan de beste keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
ocaj schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:02:
[...]

Verschil in prestaties van de SE4000 vs SE5000 is niet zo groot. Zie: application_note_solaredge_inverters_efficiency.pdf voor de efficiency curves van de Solaredge-omvormers.

Je ziet wel bij alle solaredge-omvormers dat als je ze te weinig belast (grofweg minder dan 1000 Watt) dat ze dan minder efficiënt worden. Daarboven is hun efficiency curve tamelijk vlak.
Die curves zocht ik inderdaad. Volkomen duidelijk, geen noodzaak om een krap bemeten omvormer te kiezen dus. Het wordt dan de SE5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
TD-er schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 21:31:
Bekijk ook even hoeveel draad je nodig hebt tussen meterkast en omvormer.
Met 3-fasen is de stroom door de kabel 3x zo laag bij hetzelfde vermogen en de verliezen 9x zo laag. (gegeven zelfde kabel-dikte)
Je zou echter ook toe kunnen met 2.5 mm^2 kabel bij 3-fasen, terwijl je voor 20A 1-fase 4mm^2 nodig hebt.

En er is ook al eerder laten zien dat 3-fasen omvormers minder hoeven te bufferen, dus het vermoeden is dat deze minder zwaar te lijden hebben onder verouderende componenten (condensatoren).

Op zo'n set van ruwweg 6000 euro aan materiaal maakt 200 euro extra ook niet echt meer uit.
Persoonlijk zou ik voor 3-fasen gaan.
Ik schat dat er zo'n 20-25 meter tussen zit. Heb de keuze wel gemaakt :)

Nu nog kijken of de prijs goed is. Maar volgens mij is dit topic daar niet het juiste voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Leolinedance schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 20:59:
[...]

Indien je een 3 fase hoofdzekering hebt va 3x25A kun je daar makkelijk een 1 fase groep bijplaatsen van ook 25A. Jajaja.... Je bent niet meer selectief. Maar is geen enkel probleem.

Dan kun je dus 25x230 = 5750Watt terugvoeden met een 5 kW omvormer.
Oftewel, je topt niets af.

Indien je een hoofdzekering hebt va 1x25A, kun je hetzelfde principe toepassen.
Alleen zou ik dan wel de hoofdzekering laten gratis verzwaren naar 1x35A. Omdat het gratis is...

5kW, 1 fase omvormer zou ik dan wel met 3x6mm2 aansluiten. O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
paulv1973 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:30:
[...]

Indien je een 3 fase hoofdzekering hebt va 3x25A kun je daar makkelijk een 1 fase groep bijplaatsen van ook 25A. Jajaja.... Je bent niet meer selectief. Maar is geen enkel probleem.

Dan kun je dus 25x230 = 5750Watt terugvoeden met een 5 kW omvormer.
Oftewel, je topt niets af.

Indien je een hoofdzekering hebt va 1x25A, kun je hetzelfde principe toepassen.
Alleen zou ik dan wel de hoofdzekering laten gratis verzwaren naar 1x35A. Omdat het gratis is...

5kW, 1 fase omvormer zou ik dan wel met 3x6mm2 aansluiten. O-)
Dank voor je antwoord. Voor het geringe prijsverschil lijkt het mij echter beter voor een 3-fase omvormer te gaan.

Zit er ook nog aan te denken om de 270 wP panelen te upgraden naar 290 wP. Komende 4 jaar nog een elektrische auto in huis waarmee ik ca. 1800 kW laad. Dus kom komende jaren wel aan ca. 5500 kW per jaar. Daarna is het nog koffiedik kijken, maar best een kans dat er weer een elektrische auto komt. En anders is een ELGA (soort warmtepomp) systeem ook altijd nog mogelijk om dmv PV het gasverbruik te verlagen.

Al heb je die ELGA juist weer nodig wanneer de panelen het minste opleveren...keuzes keuzes.

[ Voor 5% gewijzigd door Leolinedance op 11-06-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Leolinedance schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:42:
Al heb je die ELGA juist weer nodig wanneer de panelen het minste opleveren...keuzes keuzes.
Voorlopig kun je nog salderen, dus ik zou me hier niet zo'n zorgen over maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Wat raden jullie aan, de complete opdracht aan één partij geven of zelf inkopen en een monteur/installateur inhuren?

De materiaalprijzen bij aanbieders van het complete pakket liggen zo'n 800 euro incl BTW hoger dan dat ik het zelf bij een webwinkel zou bestellen. Dat vind ik een aanzienlijk verschil.

Is het een idee om alles zelf te kopen en iemand in te huren? Of hebben installateurs daar geen zin in?
Mocht dat geen probleem zijn, iemand tips voor een goede in de regio Eindhoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Betreft:
[...]
Ik beredeneer: 4860*0,9 = 4374 W
(=> het lijkt erop dat je de vuistregel voor jaaropbrengst (kWh!) verkeert hebt begrepen)
1-fase gaat tot 3600 W

Een systeem gaat soms over zijn "max" (Wpiek) heen. Ik heb op een OZO string korte pieken tot wel 125% gezien.
Maar je hebt al begrepen dat 90% van de tijd minder dan 70% van de capaciteit wordt gebruikt. Dus daar verlies je niet veel mee. Maar je opbrengst !en efficientie! bij weinig zon gaan omhoog. Dus ga rustig voor 290Wp panelen of nog meer, schrik niet van 6kWp op een 5kW omvormer. Zorg wel voor voldoende koeling van de omvormer.

p.s. :+ Goedkoop inkopen en zelf monteren. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
onetime schreef op zondag 12 juni 2016 @ 00:14:
[...]

(=> het lijkt erop dat je de vuistregel voor jaaropbrengst (kWh!) verkeert hebt begrepen)

[...]

Een systeem gaat soms over zijn "max" (Wpiek) heen. Ik heb op een OZO string korte pieken tot wel 125% gezien.
Maar je hebt al begrepen dat 90% van de tijd minder dan 70% van de capaciteit wordt gebruikt. Dus daar verlies je niet veel mee. Maar je opbrengst !en efficientie! bij weinig zon gaan omhoog. Dus ga rustig voor 290Wp panelen of nog meer, schrik niet van 6kWp op een 5kW omvormer. Zorg wel voor voldoende koeling van de omvormer.

p.s. :+ Goedkoop inkopen en zelf monteren. 8)
Thanks, ja die 290 Wp panelen worden steeds interessanter hoe langer ik erover nadenk. Maar dan is een 5 kW 3-fase omvormer zeker wel voldoende.

Helaas ben ik niet zo'n handige harry dus laat ik het liever aan een specialist over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Leolinedance schreef op zondag 12 juni 2016 @ 00:01:
Wat raden jullie aan, de complete opdracht aan één partij geven of zelf inkopen en een monteur/installateur inhuren?

De materiaalprijzen bij aanbieders van het complete pakket liggen zo'n 800 euro incl BTW hoger dan dat ik het zelf bij een webwinkel zou bestellen. Dat vind ik een aanzienlijk verschil.

Is het een idee om alles zelf te kopen en iemand in te huren? Of hebben installateurs daar geen zin in?
Mocht dat geen probleem zijn, iemand tips voor een goede in de regio Eindhoven?
Dat is wel mogelijk hoor, maar dan zou ik eerst en installateur zoeken, en die betrekken bij je keuze voor het materiaal.
Ik zit i.i.g. te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andre1973 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 00:52:
[...]

Dat is wel mogelijk hoor, maar dan zou ik eerst en installateur zoeken, en die betrekken bij je keuze voor het materiaal.
Ik zit i.i.g. te ver weg.
Hoezo te ver? Wat maakt op een dag werk nou anderhalf uur reistijd uit. Wel met de tijd mee gaan hè haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Werk voorbij rijden is zonde van je tijd.
Nog afgezien van de vele onduurzame aspecten van autorijden...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Er is een wetstekst waarin staat dat het invoeren van stroom altijd gemeld moet worden, daaruit kun je concluderen dat het verplicht is ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Leolinedance schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:13:
[...]

Die curves zocht ik inderdaad. Volkomen duidelijk, geen noodzaak om een krap bemeten omvormer te kiezen dus. Het wordt dan de SE5k.
Hou er rekening mee dat als je nu een 3 fase omvormer neemt je later misschien moeilijk panelen bij kan plaatsen. Je omvormer is bijna vol. Dan zou je gelijk al bv een 7k moeten nemen. Of als je later merr panelen wilt weer een 3 fase omvormer kopen maar bij SE moeten daar minimaal 16 panelen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

No Hands schreef op zondag 12 juni 2016 @ 08:52:
[...]

Hou er rekening mee dat als je nu een 3 fase omvormer neemt je later misschien moeilijk panelen bij kan plaatsen. Je omvormer is bijna vol. Dan zou je gelijk al bv een 7k moeten nemen. Of als je later merr panelen wilt weer een 3 fase omvormer kopen maar bij SE moeten daar minimaal 16 panelen op.
Hoezo bijna vol? Met 18 panelen??!
ik heb pas nog een set van 24x250wp uitgebreid naar 27x250wp. Alles op een SE5K. Loopt als een tierelier.
schaduw... beetje dakkapel. Alles op ZZO.
18x onder 40 graden. 9x onder 20 graden.

Als ik de data bekijk topt die soms een beetje af. Maar de max van de SE5K ligt op 5250W. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
No Hands schreef op zondag 12 juni 2016 @ 08:50:
[...]

Er is een wetstekst waarin staat dat het invoeren van stroom altijd gemeld moet worden, daaruit kun je concluderen dat het verplicht is ja.
Is in gelijke tred met , een koffieshop. Wiet kweken verkopen is verboden maar wordt gedoogd.

Brieven van enexis en anderen kun je ter kennisgeving beschouwen. Enexis doet namelijk alleen wat ze moeten doen van de overheid en dat is je erop wijzen dat je eigenlijk een nieuwe meter moet aangezien je bestaande meter niet bedoeld is voor terug levering en je dus geen poot hebt om te staan als het terug draaien niet werkt of afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

habbekrats schreef op zondag 12 juni 2016 @ 09:04:
[...]

Is in gelijke tred met , een koffieshop. Wiet kweken verkopen is verboden maar wordt gedoogd.

Brieven van enexis en anderen kun je ter kennisgeving beschouwen. Enexis doet namelijk alleen wat ze moeten doen van de overheid en dat is je erop wijzen dat je eigenlijk een nieuwe meter moet aangezien je bestaande meter niet bedoeld is voor terug levering en je dus geen poot hebt om te staan als het terug draaien niet werkt of afwijkt.
Duurt welgeteld tot je eerste jaarafrekening.
Als daar de geleverde hoeveelheden stroom minder zijn dan verwacht, komt de vraag hoe dat kan...
Dan vul je netjes de reden zonnepanelen in, en dan is alles zowat bekend...

Dus niet zoveel zorgen om maken
Men wet meer van je dan je denkt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
No Hands schreef op zondag 12 juni 2016 @ 08:52:
[...]

Ik kan niet meer dan 18 panelen kwijt. Zit nu dus te denken aan 290 Wp *18 op een SE5K omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leolinedance schreef op zondag 12 juni 2016 @ 10:49:
[...]

Ik kan niet meer dan 18 panelen kwijt. Zit nu dus te denken aan 290 Wp *18 op een SE5K omvormer.
Weet je dat zeker dat er niet meer plek is?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
paulv1973 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 09:26:
[...]
Duurt welgeteld tot je eerste jaarafrekening.
Als daar de geleverde hoeveelheden stroom minder zijn dan verwacht, komt de vraag hoe dat kan...
Dan vul je netjes de reden zonnepanelen in, en dan is alles zowat bekend...

Dus niet zoveel zorgen om maken
Men wet meer van je dan je denkt. :?
Gewoon je PV set over een aantal jaar uitbreiden, ze verwachten nu op een bepaald adres een null-verbruik...
Nooit een vraag gekomen. Ja bij het doorgeven van de gasmeterstand vroeg de webpagina of de stand wel klopte, het verbruik klopte niet met wat er verwacht werd, het was nm bijna nul... Geen reden gevraagd.

edit: het gas verbruik was niet geleidelijk afgebouwd; 900 - 100 - 0. En denk eigenlijk dat destijds de electrastanden nog niet op "verwachting" werden getoetst. Maar nul-verbruik is nu wel verwacht...

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 12-06-2016 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Leolinedance schreef op zondag 12 juni 2016 @ 10:49:
[...]

Als je dat zeker weet dan lekker doen, mooier spul dan SolarEdge heb ik nog niet voorbij zien komen! _/-\o_ en niet te lang over denken, gewoon doen.

Beste is nog zelf installeren maar dan moet je niet bang zijn op het dak, anders gewoon goeie offerte opvragen inclusief installatie. Zelf ergens op een website losse dingen kopen en dan een ander laten installeren zou ik niet aan beginnen, dan is er bij problemen altijd gedoe over de systeemverantwoordelijkheid.
Heb je al bij Greeny Bros. gekeken? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
paulv1973 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 09:01:

Als ik de data bekijk topt die soms een beetje af. Maar de max van de SE5K ligt op 5250W. _/-\o_
5600wp zelfs maar of dat nou nog lekker zin heeft om eroverheen te gaan mag ieder voor zich bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

No Hands schreef op zondag 12 juni 2016 @ 11:58:
[...]

5600wp zelfs maar of dat nou nog lekker zin heeft om eroverheen te gaan mag ieder voor zich bepalen.
27x250 = 6750Wp aangesloten op een SE5K
Tuurlijk heb ik ook een SE7K geadviseerd.
Maar om nu een SE5k van 4 maanden oud in te ruilen op een SE7k...
Sja, is ook zonde geld.
Dus hebben we besloten deze config eens aan te kijken.
Een SE7K kan nog altijd dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
reneeke1970 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 11:24:
[...]

Weet je dat zeker dat er niet meer plek is?
Ja
Pagina: 1 ... 12 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??