Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Net nadat ik het telefoonnummer had opgezocht.
Toevallig...
Meest vreemde aan de mail is dat Omnik het serienummer hetgeen ik heb doorgegeven niet kent.
Kreeg de vraag of ik een paar fotos wilde doorsturen.
Vreemd...
Wordt vervolgd
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Zijn er hier mensen die ervaring met zo'n set hebben?
Vanwege me dak, eigen dakkapel en die van de buren, ben ik erg geneigd om een solaredge met optimizers te nemen, wel duur maar lees veel positieve verhalen erover, zeker monitoring op paneelnivo lijkt me leuk bij een grotere installatie. Nu lees ik dat solar frontier panelen weinig tot geen last van schaduw heeft, tot in hoeverre klopt dit? Dat zou een hoop geld kunnen schelen.
Ik zou uitkomen op 5 panelen in serie en 4 strings paralel. Tot in hoeverre wordt zo'n string naar beneden gedrukt als er schaduw (bijvoorbeeld van me schoorsteen) op 1 SF paneel valt in de string?
Ik wil er 10 op het zoo dak doen en 10 op het nww dak zodat ik de hele dag kan oogsten
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Verwijderd
als ik naar mijn pagina kijkt zie ik al 3 dagen netjes de opwek voorbij komen echter worden de totalen niet meer opgeteld
gisteren 36kwh opgewekt , maar de omniksite registreet hem niet meer terwijl hij de opbrengst wel in grafiek laat zien
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ik zag het bij je inderdaad, bij mijn totaal staat alleen dit jaar, vorig jaar vind hij blijkbaar niet bij totaal horen. Vandaar ook maar de stap naar pvoutput,lijkt me iets betrouwbaardereVerwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:14:
er gebeuren bij omnik wel meer "vreemde"dingen
als ik naar mijn pagina kijkt zie ik al 3 dagen netjes de opwek voorbij komen echter worden de totalen niet meer opgeteld
gisteren 36kwh opgewekt , maar de omniksite registreet hem niet meer terwijl hij de opbrengst wel in grafiek laat zien
1 PVoutput . Dongen NB
Vandaar het fenomeen onder dimensioneren tot dertig procent geen probleem. Wat stellen die paar pieken in voorjaar nou voor?Imhotep schreef op zondag 05 juni 2016 @ 23:59:
Er wordt inderdaad geen melding gegeven van een defecte varistor. Ik had van te voren verwacht dat het systeem op zomerse dagen juist het meeste zouden opbrengen, maar nu ik meer ingelezen heb snap ik dat veel afhangt van de temperatuur.
De spanningen voor beide strings zijn ook zo goed als gelijk, dus daar zie ik ook geen problemen in. Voorheen bij de verkeerde land instellingen had ik ook last van afgetopte grafieken , maar vandaag was deze ook erg mooi. Dus is het de temperatuur.
Bedankt voor het meedenken allemaal!!!
Op deze dagen geen maximum op je omvormer, dat is gemiste kans.....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben 25 minuut verder, met een systeem zonder foutmeldingen, maar ik verdien nog niets
Welke omvormer heb je dan. Bij mij duurde het eerder 25 seconden.. SolarEdgeMarco88 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:46:
Hoe lang heeft het bij jullie geduurd voordat de omvormer stroom levert nadat je het systeem voor het eerst heb aangezet?
Ik ben 25 minuut verder, met een systeem zonder foutmeldingen, maar ik verdien nog niets.
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Zitten je kabels wel goed?
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Omnik 2,5k. Heb de kabels naar de zonnepanelen doorgemeten en dat geeft meer dan 400volt aan. Er gaat dus wat doorheen. Ik had het bedrijf gebeld waar ik het spul vandaan heb gehaald... en die gaf aan dat het bij hun wel eens een uur had geduurd.DJKroon schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:48:
Korter dan 25 minuten mag ik aannemen. Mn soladin start binnen een minuut op.
Zitten je kabels wel goed?
Omnik heeft een zeg maar services website waar je je omnik serie nummer kan invoeren je ziet dan meteen je garantie tijd wanneer die verloopt bijvoorbeeld.paulv1973 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:18:
Zojuist een mail ontvangen van Omnik.
Net nadat ik het telefoonnummer had opgezocht.
Toevallig...
Meest vreemde aan de mail is dat Omnik het serienummer hetgeen ik heb doorgegeven niet kent.
Kreeg de vraag of ik een paar fotos wilde doorsturen.
Vreemd...
Wordt vervolgd
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Plus en min omgedraaid? Dan heb je wel voltage maar doet je omnik niks. Ik heb al heel veel omniks opgehangen en aangesloten maar langer dan vijf minuten duurt het alleen als je aansluit als de zon niet schijnt, of de plus en de min stekker hebt verwisseld.Marco88 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:51:
[...]
Omnik 2,5k. Heb de kabels naar de zonnepanelen doorgemeten en dat geeft meer dan 400volt aan. Er gaat dus wat doorheen. Ik had het bedrijf gebeld waar ik het spul vandaan heb gehaald... en die gaf aan dat het bij hun wel eens een uur had geduurd.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
En is je omvormer ook echt 'dood'? Of geeft hij wel iets aan? Staat je dc switch goed? zekering in de meterkast aan?Marco88 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:51:
[...]
Omnik 2,5k. Heb de kabels naar de zonnepanelen doorgemeten en dat geeft meer dan 400volt aan. Er gaat dus wat doorheen. Ik had het bedrijf gebeld waar ik het spul vandaan heb gehaald... en die gaf aan dat het bij hun wel eens een uur had geduurd.
Die 400 volt is in ieder geval genoeg om op te starten.
OK, Bedankt voor de tip.MichielFRL schreef op maandag 06 juni 2016 @ 08:51:
[...]
Ik heb dit paneeltje https://www.amazon.de/gp/...age_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
Het 12V ventilatortje draait alleen wat te snel (staat bijna constant 19V op) en daarom heb ik deze http://www.ebay.com/itm/301912485380 besteld zodat het voltage stabiel afgekapt wordt op 12V.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Wat is dan de extra opbrengst?Gasschuif schreef op maandag 06 juni 2016 @ 00:27:
Vandaag even (2 keer) de blower op de onderzijde van de omvormer gezet, je ziet duidelijk de dips in temp, een graad of 8. Omgeving 23 C in de garage beneden. Centrifugaal fan uitblaas 100 mm, toeren geregeld als experiment, nog niet eens vol gas.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=42162&sid=38497
"Setup" op ijzerdraad
[afbeelding]
Aan de onderzijde van de SE 4000 zit een inham, waar zeker 3of 4 fans op rij van 60X60 mm in te flansen zijn
[afbeelding]
Gaat aangedreven worden door een klein PV paneeltje, iemand tips wat voor paneel??
Op top c.a 8 W bij 12 v
Opbrengst zou gelijk moeten zijn, zolang de omvormer tenminste zichzelf niet afknijpt vanwege te hoge temperatuur. Het gaat hier meer om het potentieel verlengen van de levensduur.janne_nl schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:35:
Wat is dan de extra opbrengst?
Persoonlijk denk ik dat 40 graden nog niet echt iets is om je zorgen over te maken, maar het is natuurlijk wel zo dat lager in principe beter is voor elektronica. Minder grote schommelingen zorgen voor minder grote belasting en theoretisch langere levensduur.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Ik zie geen verschil in opbrengst, wel vermoed ik dat de levensduur van de omvormer verlengd wordt.janne_nl schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:35:Wat is dan de extra opbrengst?
Voordat de ventilator geplaatst was verbrandde je je vingers aan de aluminium zijkant, nu is er nauwelijks warmte voelbaar.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Is eenvoudiger te gebruiken en kost paar dubbeltjes.(gewoon in nl elektronica zaak ) Zijn ook in andere voltage te krijgen, max input is dertig volt dacht ik
Bij sommige mensen heb je misschien de situatie dat je van je eigen paneel af kunt tappen.....
MichielFRL schreef op maandag 06 juni 2016 @ 08:51:
[...]
Ik heb dit paneeltje https://www.amazon.de/gp/...age_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
Het 12V ventilatortje draait alleen wat te snel (staat bijna constant 19V op) en daarom heb ik deze http://www.ebay.com/itm/301912485380 besteld zodat het voltage stabiel afgekapt wordt op 12V.
[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 06-06-2016 12:52 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Direct op het stopcontact met een usb stekker (en je gebruikt je eigen stroom als je produceert), helaas natuurlijk ook tijdens de nacht....
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
Die is er niet, gaat mij meer om de inwendige temperatuur, koeler is beter voor de levensduur.
Al zijn de meningen (op dit forum) hierover verdeeld
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
De grap met een ventilator op zonnestroom is dat ie automatisch regelend is. Hoe meer zon, hoe harder de ventilator draait. Tegenover een ventilator van 10W die permament op stopcontactstroom draait verdien je zo'n paneeltje in anderhalf jaar terug.Sneezzer schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:03:
Uhmmm is een usb ventilator niet handiger dan?
Direct op het stopcontact met een usb stekker (en je gebruikt je eigen stroom als je produceert), helaas natuurlijk ook tijdens de nacht....
Regeren is vooruitschuiven
Klopt. Maar die kent het serienummer ook niet. Maar ook dat is niets vreemds. Heb ik ookal met meer omniks aan de hand momenteel.Snarfie31 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:57:
[...]
Omnik heeft een zeg maar services website waar je je omnik serie nummer kan invoeren je ziet dan meteen je garantie tijd wanneer die verloopt bijvoorbeeld.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Of je besteld voor een paar euro deze:Sneezzer schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:03:
Uhmmm is een usb ventilator niet handiger dan?
Dan gaat hij alleen aan als je omvormer aluminium warmer wordt dan dat jij wil.
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
http://electrek.co/2015/0...all-and-the-solar-market/
Ik kan hier nog vrij weinig beschikbaarheid datums vinden in Europa over vinden over deze SE Inverter. (behalve Q1/Q2) . Wat verwachten jullie hiervan? Is het raadzaam om te wachten tot deze leverbaar is of gewoon de huidige varianten kopen?
PVoutput heeft een hele hoge "uptime", is mijn ervaring. Er wordt ook zeer regelmatig aan gewerkt, nieuwe koppelingen/opties bv., maar de interface is eigenlijk al jaren hetzelfde. En voldoet ook prima, vind ik zelf dan.reneeke1970 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:43:
[...]
Ik zag het bij je inderdaad, bij mijn totaal staat alleen dit jaar, vorig jaar vind hij blijkbaar niet bij totaal horen. Vandaar ook maar de stap naar pvoutput,lijkt me iets betrouwbaardere
Geen gezeur met zwaar achterlopende data, missende data, etc. De jaarlijkse donatie meer dan waard.
Mocht de insteek van deze site ooit veranderen (overgenomen door Facebook ofzo
Kun jij zo paar voordelen noemen van doneren want in het Engels ben ik daar nog niet zo aan uit...Joepla schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:07:
[...]
PVoutput heeft een hele hoge "uptime", is mijn ervaring. Er wordt ook zeer regelmatig aan gewerkt, nieuwe koppelingen/opties bv., maar de interface is eigenlijk al jaren hetzelfde. En voldoet ook prima, vind ik zelf dan.
Geen gezeur met zwaar achterlopende data, missende data, etc. De jaarlijkse donatie meer dan waard.
Mocht de insteek van deze site ooit veranderen (overgenomen door Facebook ofzo), dan is het een relatief kleine moeite om zelf een website hiervoor op te zetten. Alle data is makkelijk te downloaden/te exporteren en het protocol is eenvoudig en bekend.
1 PVoutput . Dongen NB
Ok, duidelijk. Ik heb ook een Solaredge, een 3000, zelfs op dagen met heel veel zon wordt dat ding niet warm. Hangt in de kelder trouwens.MichielFRL schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:41:
[...]
Ik zie geen verschil in opbrengst, wel vermoed ik dat de levensduur van de omvormer verlengd wordt.
Voordat de ventilator geplaatst was verbrandde je je vingers aan de aluminium zijkant, nu is er nauwelijks warmte voelbaar.
Omnik is meestal eind van de middag zwaar kloten als de halve wereld zit te kijken, data is bijna altijd een dag later wel weer recht getrokken. Schijnbaar dus wel goed gelogd de webserver trekt het dan niet denk ik.
Bij doorbladeren van mijn gegevens wel eens plotseling van een ander systeem zien staan
Ik log mij data naar Domoticz
Ik log mijn data naar PVoutput
Dus ik ben bijna nooit wat kwijt denk ik.
Voordeel van betaald PVoutput is dat je onder andere meer systemen kunt loggen en veel meer andere mogelijkheden krijgt.
[ Voor 36% gewijzigd door habbekrats op 06-06-2016 14:22 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Verwijderd
Los daarvan vind ik het geweldig dat iemand dit systeem heeft opgezet zonder ook maar enige vorm van reclame/sponsoring oid. Dat alleen zou het mij al waard zijn. Ik hoop dat meer mensen in dit forum dat vinden. Voor nog geen EUR 7,50 (= AUD 10,-) heb je een jaar een gele ster!
Dat is een standaard antwoord denk ik.Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:22:
mail gekregen van omnik, de "foutjes"op hun website zijn vanaf woensdag opgelost verwachten ze
Ik ga ook een SolarEdge 8kw op laten hangen. Wat is wijsheid, op zolder met mechanische ventilatiebox die de zolderlucht ververst, of in de kelder waar het altijd koel is?
En is dit überhaupt slim of lever ik dan in op efficency? Hoeveel bekabeling gaat er van de panelen en optimizers naar de SolarEdge?
Krijg je dan ook iedere dag email van de opbrengst want heb ik nu niet?Joepla schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:22:
@reneeke1970: Zodra je doneert, kun je o.a. veel vaker uploaden (max. iedere 12 sec ipv 1x per minuut), meerdere systemen onder 1 account (ben daar momenteel zelf mee bezig), meerdere parameters V6...V12 voor bv. stringsspanningen/stromen/vermogens (zie systeem in mijn signature), system email alerts en zo nog een berg dingen.
Los daarvan vind ik het geweldig dat iemand dit systeem heeft opgezet zonder ook maar enige vorm van reclame/sponsoring oid. Dat alleen zou het mij al waard zijn. Ik hoop dat meer mensen in dit forum dat vinden. Voor nog geen EUR 7,50 (= AUD 10,-) heb je een jaar een gele ster!
En dat vaker uploaden gaat bij mij niet op want youless doet slechts per 5 min.
En je hebt gelijk, zon persoon verdient eigenlijk wel een pluimpje
1 PVoutput . Dongen NB
tsja, hoeveel verlies er is op die ongeveer 7 meter schat ik, geen idee. Ik denk dat ik meer last heb van de hitte die in de bitumen op het dak gaat zitten.fRiEtJeSaTe schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:30:
[...]
Ik ga ook een SolarEdge 8kw op laten hangen. Wat is wijsheid, op zolder met mechanische ventilatiebox die de zolderlucht ververst, of in de kelder waar het altijd koel is?
En is dit überhaupt slim of lever ik dan in op efficency? Hoeveel bekabeling gaat er van de panelen en optimizers naar de SolarEdge?
Maar er zijn er vast wel hier die daar meer kennis van hebben.
In de kelder ongeveer 20gr in de zomer, op de zolder/vliering zal het snel boven de 30 (ruim denk ik) worden in de zomer.
Hebben we het over 1 kabeltje of moeten er van elke optimizer 2 (dikke?) kabels naar de Solaredge?
[ Voor 39% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 06-06-2016 14:50 ]
No Hands schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:00:
[...]
Plus en min omgedraaid? Dan heb je wel voltage maar doet je omnik niks. Ik heb al heel veel omniks opgehangen en aangesloten maar langer dan vijf minuten duurt het alleen als je aansluit als de zon niet schijnt, of de plus en de min stekker hebt verwisseld.
Nee alles werkt naar behoren (zekering, omvormer etc). Heb in de tussentijd ook de online logging via de Omnik website geinstalleerd. De Omnik geeft naast de normale informatie ook 'Waiting0' aan. Volgens het boekje zou hier een getal achter moeten staan die aftelt tot het systeem in werking wordt gezet, maar dat staat er niet.DJKroon schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:00:
[...]
En is je omvormer ook echt 'dood'? Of geeft hij wel iets aan? Staat je dc switch goed? zekering in de meterkast aan?
Die 400 volt is in ieder geval genoeg om op te starten.
Kans is dus aanwezig dat de plus en min verkeerd zijn erop geschroefd (want de kabels lopen door luchtschachten) ondanks dat ik het toch echt goed heb gecontroleerd.
Wat zouden nog meer mogelijke fouten zijn?
Je kunt niet dagelijks, wel wekelijks een rapport ontvangen. Ik heb dat aanstaan, maar doe daar eigenlijk niets mee. Wel krijg je direct emails zodra je systeem bv. 30 min. minder dan een bepaald (instelbaar) vermogen levert. Da's wel handig.reneeke1970 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:33:
[...]
Krijg je dan ook iedere dag email van de opbrengst want heb ik nu niet?
En dat vaker uploaden gaat bij mij niet op want youless doet slechts per 5 min.
En je hebt gelijk, zon persoon verdient eigenlijk wel een pluimpje
Vaker uploaden doe ik momenteel ook niet, maar zodra je meerdere systemen koppelt gaat dit wel spelen.
Als je ziet hoeveel systemen er wereldwijd gekoppeld zijn, dan zal er best wat data door die site gegenereerd worden. Dat moet uiteindelijk betaald worden. Dat lukt blijkbaar met de donaties en wat mij betreft doet hij met de rest iets leuks.
Ik heb dat 1 keer eerderr gehad dat het scherm bleef vaststaan op 'waiting' terug naar de leverancier, die is stuk. Plus en min testen kun je overigens met je multimeter. Die geeft aan welke de plus is en de min, pas wel op, je kunt best een flink voltage DC hebben 😁Marco88 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:59:
[...]
Nee alles werkt naar behoren (zekering, omvormer etc). Heb in de tussentijd ook de online logging via de Omnik website geinstalleerd. De Omnik geeft naast de normale informatie ook 'Waiting0' aan. Volgens het boekje zou hier een getal achter moeten staan die aftelt tot het systeem in werking wordt gezet, maar dat staat er niet.
Kans is dus aanwezig dat de plus en min verkeerd zijn erop geschroefd (want de kabels lopen door luchtschachten) ondanks dat ik het toch echt goed heb gecontroleerd.
Je had toch zelf 400 volt gemeten, dan zie je toch ook wat plus en min is? Nadat je inschakelt gaat hij dertig sec aftellen, als alles oké bevonden word schakelt hij in en anders doet hij later nieuwe poging. Tijdens dit tellen kun je door menu lopen en snel zien wat je spanning is, bij verwisseling zal hij niks aangeven vermoed ik.Marco88 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:59:
[...]
[...]
Nee alles werkt naar behoren (zekering, omvormer etc). Heb in de tussentijd ook de online logging via de Omnik website geinstalleerd. De Omnik geeft naast de normale informatie ook 'Waiting0' aan. Volgens het boekje zou hier een getal achter moeten staan die aftelt tot het systeem in werking wordt gezet, maar dat staat er niet.
1 PVoutput . Dongen NB
reneeke1970 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:31:
[...]
Je had toch zelf 400 volt gemeten, dan zie je toch ook wat plus en min is? Nadat je inschakelt gaat hij dertig sec aftellen, als alles oké bevonden word schakelt hij in en anders doet hij later nieuwe poging. Tijdens dit tellen kun je door menu lopen en snel zien wat je spanning is, bij verwisseling zal hij niks aangeven vermoed ik.
Hij telt helemaal niets af. De electricien/kennis die de voltage meter mee had, had dit apparaatje mee:No Hands schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:30:
[...]
Ik heb dat 1 keer eerderr gehad dat het scherm bleef vaststaan op 'waiting' terug naar de leverancier, die is stuk. Plus en min testen kun je overigens met je multimeter. Die geeft aan welke de plus is en de min, pas wel op, je kunt best een flink voltage DC hebben 😁

Ikzelf heb dat dus niet en kan niet meer nameten.
AC en DC informatie geven allemaal 0,0 aan.
2 Kabeltjes. Alleen de + en - draad van het gehele systeem. De SE optimizers hangen namelijk tussen de panelen en daarom zijn er geen extra kabels naar omvormer.fRiEtJeSaTe schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:30:
[...]
Dan kun je voor zekerheid bij karwei voor tientje multimeter kopen maar ik vermoed defecte omvormerMarco88 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:40:
[...]
[...]
Hij telt helemaal niets af. De electricien/kennis die de voltage meter mee had, had dit apparaatje mee: [afbeelding]
Ikzelf heb dat dus niet en kan niet meer nameten.
AC en DC informatie geven allemaal 0,0 aan.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat zou dus betekenen dat er clone omniks zijn?. Of de serie nummers zijn gejat ofzo?.paulv1973 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:42:
[...]
Klopt. Maar die kent het serienummer ook niet. Maar ook dat is niets vreemds. Heb ik ookal met meer omniks aan de hand momenteel.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Zou deze kosten meter eenvoudig om te bouwen zijn naar opbrengst meter (zoals ik wel lees over voltcraft energy check 3000, welke helaas nergens meer te vinden is).
https://www.conrad.nl/nl/...rde-batterij-1343605.html
Als je het zelf doet helemaal niets, een kameraad doet het voor bier denk ik.Sneezzer schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:38:
Even een vraag tussendoor.
Zou deze kosten meter eenvoudig om te bouwen zijn naar opbrengst meter (zoals ik wel lees over voltcraft energy check 3000, welke helaas nergens meer te vinden is).
Bij de meeste moet je intern de in en uitgaande meetdraad omdraaien.
Maar waarom deze stekker uitvoering ?
Bij de hornbach hangen ze zo die omgekeerd ook meten. Maar vaak niet nauwkeurig, als ze kapot gaan ben je je stand kwijt en vaak niet helemaal geschikt om continu 16a door heen te jagenSneezzer schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:38:
1 PVoutput . Dongen NB
Vannochtend me optimizer omgewisseld met een andere optimizer op hetzelfde paneel. Geeft de 2e optimizer ook ineens 'problemen'

Heb dus een groot vermoeden dat me paneel defect/raar doet als het paneel warm is of veel moet/kan opwekken.
In de ochtend had ik netjes 102 volt, omvormer gaat raar doen en ik heb ineens 68 volt.
Daardoor vermoed ik dat de optimizer uit gaat omdat het paneel defect is.
Nu komt alleen de vraag, hoe kan ik dat nameten?
Voc is 34,5 volt en moet 37,8 zijn, maar dat kan door afwijking van temperatuur nog wel kloppen.
Moet ik dan de kortsluitstroom meten om te kijken of het defect is? Of iets anders?
Ik kies voor de stekker uitvoering aangezien ik hem aan een steca300/500 ga hangen waar ook gewoon een stekker aan zit (zit niet in een aparte groep).
Pas nou maar op voor je het weet ben je besmet met het pv-virus en wil je elke dag loggen naar pv output...Sneezzer schreef op maandag 06 juni 2016 @ 17:27:
Het is inderdaad niet voor de nauwkeurigheid maar puur voor de leuke indicatie.
Ik kies voor de stekker uitvoering aangezien ik hem aan een steca300/500 ga hangen waar ook gewoon een stekker aan zit (zit niet in een aparte groep).
Het is eerst een kleine opstelling op de schuur maar als de financiën (en de vrouw) het volgend jaar toelaten komen ze ook op het dak van het huis.
En het kunnen laten zien wat de panelen hebben gedaan helpt goed bij het overtuigen ;-)
Die van de gamma (ben even het type kwijt) die doen het ook zonder ombouw..Sneezzer schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:38:
Kom hier maar kijken kun je het gelijk goed doen en hoef je geen jaar te wachten hahaSneezzer schreef op maandag 06 juni 2016 @ 17:33:
Haha dat verwacht ik wel.
Het is eerst een kleine opstelling op de schuur maar als de financiën (en de vrouw) het volgend jaar toelaten komen ze ook op het dak van het huis.
En het kunnen laten zien wat de panelen hebben gedaan helpt goed bij het overtuigen ;-)
1 PVoutput . Dongen NB
- Dagverbruik: 3500 kWh
- Nachtverbruik: 4000 kWh
Op basis van het gesprek kwam het volgende naar boven:
- Men raad aan om mijn huidige teler om te schakelen naar een bidirectionele meter, wat een kostprijs is van 380 euro, maar terugverdiend wordt aangezien je elk kwartaal 90 euro betaald op de factuur (of 360 euro). Als je dus een teller plaatst die niet terug telt, ben je daar van verlost.
- Diverse types, gewone als hoogrendementspanelen: mijn voorkeur (in eerste instantie) is hoogrendementspanelen aangezien je er minder moet plaatsen en meer flexibiliteit hebt naar de toekomst om er extra bij te leggen. Hun hoogrendementspanelen hebben een waarde van 327 Wp, en op basis van mijn verbruik adviseert hij 14 panelen die me een totaal van 4578 Wp opleveren.
- SolarEdge omvormer
- Type paneel: Sunpower X-Series - Technische fiche
- Tesla Powerwall: 6,4 kWh - 3,3 kW
- Huidige EPB waarde: 43, heeft iemand een idee of ik op deze manier onder de 30 geraak?
- Kan de Tesla Powerwall opgenomen worden om mijn EPB waarde naar beneden te krijgen? Indien dit mogelijk is, wat was de impac?t
- Heeft iemand ervaring met deze panelen of heeft deze in overweging genomen?
- Tesla Powerwall kan 'slechts' 3,3 kW trekken, wat volgens de installateur minder is dan een droogkast en wasmachine.. Heeft hier iemand ervaring mee, klopt deze stelling (ben niet echt in-to de pure cijfertjes)..
- Volgens de berekening zou me dit op jaarbasis bijna 1 200 euro opleveren op mijn energiefactuur, al lijkt me dit een te hoge inschatting of vergis ik me hierin?
Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov
Als ik je verhaal lees denk ik alleen maar:nvidia schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:13:
Vandaag een interessant gesprek gehad met een installateur voor zowel zonnepanelen als de Tesla Powerwall. Even een schets van de situatie qua verbruik:
Op basis van het gesprek kwam het volgende naar boven:Bevindingen/vragen:
- Men raad aan om mijn huidige teler om te schakelen naar een bidirectionele meter, wat een kostprijs is van 380 euro, maar terugverdiend wordt aangezien je elk kwartaal 90 euro betaald op de factuur (of 360 euro). Als je dus een teller plaatst die niet terug telt, ben je daar van verlost.
- Diverse types, gewone als hoogrendementspanelen: mijn voorkeur (in eerste instantie) is hoogrendementspanelen aangezien je er minder moet plaatsen en meer flexibiliteit hebt naar de toekomst om er extra bij te leggen. Hun hoogrendementspanelen hebben een waarde van 327 Wp, en op basis van mijn verbruik adviseert hij 14 panelen die me een totaal van 4578 Wp opleveren.
- SolarEdge omvormer
- Huidige EPB waarde: 43, heeft iemand een idee of ik op deze manier onder de 30 geraak?
- Kan de Tesla Powerwall opgenomen worden om mijn EPB waarde naar beneden te krijgen? Indien dit mogelijk is, wat was de impac?t
- Tesla Powerwall kan 'slechts' 3,3 kW trekken, wat volgens de installateur minder is dan een droogkast en wasmachine.. Heeft hier iemand ervaring mee, klopt deze stelling (ben niet echt in-to de pure cijfertjes)..
- Volgens de berekening zou me dit op jaarbasis bijna 1 200 euro opleveren op mijn energiefactuur, al lijkt me dit een te hoge inschatting of vergis ik me hierin?
- wat als de komende jaren blijkt dat stroom bijna gratis wordt... wat word dan je tvt?
- batterij opslag, moet je nu nog niet willen. Staat nog in de kinderschoenen en is nergens voor nodig.
Maar just my 2 cents en jouw keiharde euros.
Hou er rekening mee dat persoon vermoedelijk in België woont gezien het taalgebruik.. gelden toch wat andere regels.AUijtdehaag schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:25:
[...]
Als ik je verhaal lees denk ik alleen maar:
- wat als de komende jaren blijkt dat stroom bijna gratis wordt... wat word dan je tvt?
- batterij opslag, moet je nu nog niet willen. Staat nog in de kinderschoenen en is nergens voor nodig.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Niet aan gedacht, maar dat maakt het in mijns insziens niet anders.geldersscheepje schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:27:
[...]
Hou er rekening mee dat persoon vermoedelijk in België woont gezien het taalgebruik.. gelden toch wat andere regels.
Dan moet hij gewoon in alle richtingen panelen plaatsen op een te kleine omvormer.
En nog ff geduld hebben totdat batterij opslag wel ontwikkeld is.
(maar ben stiekum wel benieuwd naar de prijs per Wp
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2016 20:39 ]
Dat klopt, mits je moderne A+(++) apparatuur hebt. De drogers van pakweg 10 jaar oud, trekken nog wel eens 3600W. Op de typeplaatjes van je apparatuur kun je dit zelf aflezen.nvidia schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:13:
• Tesla Powerwall kan 'slechts' 3,3 kW trekken, wat volgens de installateur minder is dan een droogkast en wasmachine.. Heeft hier iemand ervaring mee, klopt deze stelling (ben niet echt in-to de pure cijfertjes)..
Ik vind 3,3 kW niet echt veel eigenlijk... Zelf kom ik aan 8 kW af en toe tekort. Vooral in de winter: lampen aan, plasma, droger en koken op inductie. Zodra dan de close in boiler aanspringt, kom ik erboven. Gaat prima kortstondig, maar moet niet te lang duren anders kan ik iemand met een nieuwe hoofdzekering laten langskomen
[ Voor 8% gewijzigd door Joepla op 06-06-2016 21:29 ]
reneeke1970 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:10:
[...]
Kun jij zo paar voordelen noemen van doneren want in het Engels ben ik daar nog niet zo aan uit...
Voor mij was de doorslaggevende reden de hogere resolutie (per 5 minuten in plaats van per kwartier loggen).Joepla schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:22:
@reneeke1970: Zodra je doneert, kun je o.a. veel vaker uploaden (max. iedere 12 sec ipv 1x per minuut), meerdere systemen onder 1 account (ben daar momenteel zelf mee bezig), meerdere parameters V6...V12 voor bv. stringsspanningen/stromen/vermogens (zie systeem in mijn signature), system email alerts en zo nog een berg dingen.
The following rate limits applies per API key for all request types -
60 requests per hour.
300 requests per hour in donation mode.
Je kunt 1 request per minuut doen met de API. Maar de datapunten moeten 15 (of 5 na donatie) minuten uit elkaar liggenJoepla schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:35:
@Jerrythafast: als het goed is kun je toch standaard al per 1 minuut loggen?
The following rate limits applies per API key for all request types -
60 requests per hour.
300 requests per hour in donation mode.
Die rate limits zijn vooral van belang wanneer je een backlog wilt uploaden, of wanneer je meerdere API calls doet per logging tijdstip (wat naar mijn mening gewoon slecht programmeerwerk zou betekenen
[ Voor 15% gewijzigd door Jerrythafast op 06-06-2016 21:55 . Reden: Per minuut ja :p ]
(1 request per minuut bedoel je :-))Jerrythafast schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:39:
[...]
Je kunt 1 request per uur doen met de API. Maar de datapunten moeten 15 (of 5 na donatie) minuten uit elkaar liggenAls je korter achter elkaar logt overschrijf je gewoon telkens de vorige waarde die je logde, totdat er weer.5 minuten zijn gepasseerd.
Die rate limits zijn vooral van belang wanneer je een backlog wilt uploaden, of wanneer je meerdere API calls doet per logging tijdstip (wat naar mijn mening gewoon slecht programmeerwerk zou betekenen).
Zelfs voor het inlopen van je backlog heb je niet veel API cals nodig want je kan tot 30 datapunten per API call sturen (addbatchstatus)
Per minuut janoo schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:52:
[...]
(1 request per minuut bedoel je :-))
Zelfs voor het inlopen van je backlog heb je niet veel API cals nodig want je kan tot 30 datapunten per API call sturen (addbatchstatus)
Zonder donatie is het 30 datapunten per call. Aangezien je datapunten 15 minuten uit elkaar moeten liggen kun je dus 7,5 uur aan data per call uploaden. Je kunt maximaal 14 dagen terug uploaden. Laten we even zeggen dat je systeem 15 uur per dag produceert. Dan heb je dus de mogelijkheid om 210 uur aan backlog data te uploaden, wat je kunt doen in 28 calls. Kan dus inderdaad zonder erbij na te denken in één serie uitgestuurd worden.
Met donatie gaat je status interval heel fijn omlaag naar 5 minuten, je krijgt 100 datapunten per call, dus dat is dan 8 uur en 20 minuten aan data per call. Je kunt tot 90 dagen terug uploaden, dus dat is maximaal 1350 uur aan backlog data. Dat gaat in 162 calls. Dankzij de donatie mag je 300 calls per uur doen, dus wederom kun je zonder erbij na te denken in één keer die 162 calls uitsturen.
Ik denk dat de API call limieten er meer zijn om te voorkomen dat er front-ends (eigen website of app) worden gebouwd die een te zware wissel trekken op de servers van PVOutput. Immers zijn er ook API functies om systemen te zoeken enzo, wat het technisch prima mogelijk maakt om je eigen front-end voor PVOutput te schrijven.
gisteren:
http://pvoutput.org/intra...215&sid=21093&dt=20160606
vorig jaar:
http://pvoutput.org/intra...215&sid=21093&dt=20150606
Inderdaad vrijwel een zelfde curve:savale schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:10:
laatste tijd wat mindere opbrengst met mijn installatie: 10 yingli 250wp poly's op het westen op een delta solivia 2.5 eu g4: Wat denken jullie als je dit ziet?
gisteren:
http://pvoutput.org/intra...215&sid=21093&dt=20160606
vorig jaar:
http://pvoutput.org/intra...215&sid=21093&dt=20150606
http://pvoutput.org/compa...3&df=20150606&dt=20160606
Zelfde temperatuur e.d., maar verder is het lastig om 2 dagen exact te vergelijken. Er spelen wellicht ook nog andere factoren mee (hoeveelheid vocht in de lucht wellicht).
Je hebt in principe wel iets van degradatie natuurlijk, maar het is wel een flink verschil. Kan je wellicht wat vuil zien zitten oid?
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ja ik zit er inderdaad aan te denken om ze even te inspecteren op vuil. Het lijkt er haast op dat één paneel niet mee doet. Ik zal ook de openklemspanning eens meten vanmiddag om te zien of die lager is.
oke 7500kWh jaar gebruik, dat is best wel flink.nvidia schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:13:
Vandaag een interessant gesprek gehad met een installateur voor zowel zonnepanelen als de Tesla Powerwall. Even een schets van de situatie qua verbruik:
Op basis van het gesprek kwam het volgende naar boven:Bevindingen/vragen:
- SolarEdge omvormer
verwarm je het huis ook met elektrisch of heb je een elektrische auto of kantoor aan huis?
(het is vaak dat mensen niet door hebben dat ze veel sluipverbruik hebben die totaal onnodig is.
eerst eens goed rond kijken of er geen andere zaken zijn aan te pakken die het gebruik verlagen, verdiend vaak sneller terug.
bidirectionele meter?
bedoel je niet precies het tegenover gestelde?
een monodirectionele meter.
(om zo de extra belasting van +/- 100€ per kW omvormer vermogen niet te hoeven betalen.
sunpower, cool stuf...
niks mis mee, maar wel duur in prijs per Wp.
moet je willen, maar dan nog 4578Wp is maar goed voor ongeveer 50% van je gebruik.
(en dan reken ik op een ongelimiteerde accu opslag.
solaredge + powerwall.
ja het is een leuke combi met veel mogelijkheden.
maar een powerwall doet maar 2kW met kortstondig piekjes naar de 3,3kW.
het is maar goed ook dat hij dat maar kortstondig doet, de accu is leeg in +/-2uur als hij 3,3kW zou doen.
de accu is 10kWh maar effectief doet hij maar 7kWh.
alleen met 4578Wp doe je wel regelmatig meer opwekken als nodig (accu vol) en dat gecombineerd met de meter raak je dan wel wat opbrengst kwijt.
dit kan op een hele mooie dag goed een 24kWh opwekken.
7kWh kan dan in de accu geladen worden en met wat mazzel draai je die dag ook nog een wasje of iets anders en kun je nog wel een 5kWh van de opbrengst gebruiken.
de andere 50% ben je dan kwijt helaas.
maar ja je kunt ook een dag treffen zoals ik had een week geleden.
met 4900Wp maar een 1,7kWh opwekken, dus accu niet eens vol.
iets klopt er niet in je verhaal, sorry.
een 1200 euro besparen, lijkt mij sterk.(maar ik ken niet alle regels precies van je lokatie)
in Nederland zonder de powerwall doet dit een +/- 4578kWh opwekken en levert ons dan een +/- 825€ op (0,18ct per kWh). (mits redelijk perfect dak, en als je alles weer zelf gebruikt "salderen". door het salderen heb je gewoon geen powerwall nodig, we mogen het lokale net als accu gebruiken.
EPB waarde.
tja thermische isolatie is in ieder geval in Nederland eigenlijk altijd een betere optie als proberen energie op te wekken.
(maar als ik het goed begrijp is 43 nog niet zo heel slecht
het is niet totaal onmogelijk om met dit soort systemen hele leuke dingen te doen.
maar ik raad je wel aan om wat meer uit te zoeken en je zeker technisch meer in te lezen.
een paar losse tips om met dit soort systemen te werken:
1. plaats panelen niet alleen naar zuid, maar ook naar oost-west.
door oost-west panelen te hebben, heb je langer over de gehele dag opbrengst.
en die opbrengst kun je meteen gebruiken zonder in de accu te hoeven opslaan, bespaart op accu slijtage.
zelfde geld voor een aantal panelen wat steiler zetten zodat die het beter in de herfst/winter/lente doen.
2. hang meer Wp op als je in de accu kunt opslaan. (je hebt al meer, maar ik bedoel nog meer.)
zelfs meer Wp als je omvormer aan W heeft.
dit is niet kosten effectief, maar nog steeds goedkoper als meer accu kracht.
accu = duur en Wp = goedkoop. (relatief.)
een stukje wat je wil is hier ook nog onontgonnen gebied. (accu opslag)
in Nederland zijn we een beetje verwend met ons salderen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik snap nog even geen hout van PV output.org, dus daar ga ik nog wel even mee aan de slag.
Data word wel al gegijzeld van de omvormer dmv rasp pi
Dit komt uit de SE portal, was gister. Leuk om te zien

Over de hele opslag discussie:
Ben zelf in het gelukkige bezit van een hybrid
Enige nadeel van de huidige opslag systemen vind ik de lage output. Max 15A over de 3 fases.
Ben nog met een bedrijf uit Doetinchem in discussie over een alternatief, die gebruiken 2e hands e-auto accu's
Goedkoper gaat elektriciteit zeker niet worden, zeker in Belgie met de diverse taksen die men hier op allerhande manieren op de factuur krijgt. Om een idee te geven, wel ruw maar zal niet ver van de echte realiteit zijn, 4000 kW kost, 1000 euro.. Wat het batterij verhaal betreft ben ik ook aan het twijfelen of de toegevoegde waarde, voldoende opweegt tegen een kostprijs van 6200 euro..AUijtdehaag schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:25:
Als ik je verhaal lees denk ik alleen maar:
De toestellen die ik heb zijn altijd A++, heb ik specifiek op gelet omdat ik ook mijn operationele kosten zo laag mogelijk wil houden.Joepla schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:27:
Dat klopt, mits je moderne A+(++) apparatuur hebt. De drogers van pakweg 10 jaar oud, trekken nog wel eens 3600W. Op de typeplaatjes van je apparatuur kun je dit zelf aflezen.
Ik vind 3,3 kW niet echt veel eigenlijk... Zelf kom ik aan 8 kW af en toe tekort. Vooral in de winter: lampen aan, plasma, droger en koken op inductie. Zodra dan de close in boiler aanspringt, kom ik erboven. Gaat prima kortstondig, maar moet niet te lang duren anders kan ik iemand met een nieuwe hoofdzekering laten langskomen
Mijn verbruik ligt hoger aangezien ik hier een server heb staan, heel wat zware apparatuur voor geluidsinstallatie (24 speakers) en nog eens een projector die makkelijk een paar uur draait.. Verbruikt natuurlijk iets meer dan een reguliere tv en dit gaat enkel nog toenemen aangezien nog volgende toestellen moeten geplaatst worden:migjes schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:48:
oke 7500kWh jaar gebruik, dat is best wel flink.
verwarm je het huis ook met elektrisch of heb je een elektrische auto of kantoor aan huis?
(het is vaak dat mensen niet door hebben dat ze veel sluipverbruik hebben die totaal onnodig is.
eerst eens goed rond kijken of er geen andere zaken zijn aan te pakken die het gebruik verlagen, verdiend vaak sneller terug.)
3 x Earthquake Cinenova Grande, bekijk maar even snel wat voor verbruik die beesten per stuk hebben..
Airconditioning (een of twee modules)
Kortom, als alles gaat geplaatst worden ga ik een verbruik hebben van zeker 10 000 kW, en de vraag is of ik hier met ga toekomen.. Ik vrees hier voor om eerlijk te zijn.. Daarnaast moet ik ook zeggen dat ik van thuis werk maar om eerlijk te zijn gaat dit iets schelen maar niet 1000 kW op jaarbasis.
Wat de meter betreft, heb je gelijk - was een foutje van mijn kant..migjes schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:48:
bidirectionele meter?
bedoel je niet precies het tegenover gestelde?
een monodirectionele meter.
(om zo de extra belasting van +/- 100€ per kW omvormer vermogen niet te hoeven betalen.)
Klopt, en daar ben ik me ook van bewust - daarom dat die accu ook een leuke feature - ja zo noem ik het eerder - is om op dergelijke dagen gebruik te maken van stroom die je vroeger had opgewekt. Vroeger had je in Belgie de groene stroom certificaten, zijn nu weggevallen. Waardoor terugdraaien niets meer oplevert, en net zoals je al aangaf je het kwijt bent. Om dit op te vangen is dergelijke accu, moest hij een grotere capaciteit hebben wordt het pas nog veel interessanter maar toch..migjes schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:48:
sunpower, cool stuf...
niks mis mee, maar wel duur in prijs per Wp.
moet je willen, maar dan nog 4578Wp is maar goed voor ongeveer 50% van je gebruik.
(en dan reken ik op een ongelimiteerde accu opslag.)
solaredge + powerwall.
ja het is een leuke combi met veel mogelijkheden.
maar een powerwall doet maar 2kW met kortstondig piekjes naar de 3,3kW.
het is maar goed ook dat hij dat maar kortstondig doet, de accu is leeg in +/-2uur als hij 3,3kW zou doen.
de accu is 10kWh maar effectief doet hij maar 7kWh.
alleen met 4578Wp doe je wel regelmatig meer opwekken als nodig (accu vol) en dat gecombineerd met de meter raak je dan wel wat opbrengst kwijt.
dit kan op een hele mooie dag goed een 24kWh opwekken.
7kWh kan dan in de accu geladen worden en met wat mazzel draai je die dag ook nog een wasje of iets anders en kun je nog wel een 5kWh van de opbrengst gebruiken.
de andere 50% ben je dan kwijt helaas.
maar ja je kunt ook een dag treffen zoals ik had een week geleden.
met 4900Wp maar een 1,7kWh opwekken, dus accu niet eens vol.
Zie bovenstaande antwoorden, daar vind je mijn antwoord terug..migjes schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:48:
iets klopt er niet in je verhaal, sorry.
een 1200 euro besparen, lijkt mij sterk.(maar ik ken niet alle regels precies van je lokatie)
in Nederland zonder de powerwall doet dit een +/- 4578kWh opwekken en levert ons dan een +/- 825€ op (0,18ct per kWh). (mits redelijk perfect dak, en als je alles weer zelf gebruikt "salderen". door het salderen heb je gewoon geen powerwall nodig, we mogen het lokale net als accu gebruiken.)
Neen, 0 is passief - en om aan deze waarde te geraken heb ik al redelijk wat extra isolatie moeten plaatsen, drie dubbele beglazing met extra isolatie in het raamprofiel, etc..migjes schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:48:
EPB waarde.
tja thermische isolatie is in ieder geval in Nederland eigenlijk altijd een betere optie als proberen energie op te wekken.
(maar als ik het goed begrijp is 43 nog niet zo heel slecht)
De installateur gaf me op basis van mijn woning de tip gebruik te maken van positie Zuid-West, mijn woning is hiervoor perfect gepositioneerd en gaat in mijn situatie volgens alle parameters het hoogste rendement opleveren. En nogmaals het terugdraaien van de teller in Belgie bestaat niet meer. Je krijgt hiervoor van de overheid een bedrag (voor diegene die de certificaten heeft), voor alle andere geproduceerde energie die je in het net brengt, ben je kwijt en zie je niets van terug. Ik maakte nog de grap, mijn buur betaald voor mijn energie die ik opwek.. Maar dat is wel de realiteit - althans in Belgie!!migjes schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:48:
een paar losse tips om met dit soort systemen te werken:
1. plaats panelen niet alleen naar zuid, maar ook naar oost-west.
door oost-west panelen te hebben, heb je langer over de gehele dag opbrengst.
en die opbrengst kun je meteen gebruiken zonder in de accu te hoeven opslaan, bespaart op accu slijtage.
zelfde geld voor een aantal panelen wat steiler zetten zodat die het beter in de herfst/winter/lente doen.
2. hang meer Wp op als je in de accu kunt opslaan. (je hebt al meer, maar ik bedoel nog meer.)
zelfs meer Wp als je omvormer aan W heeft.
dit is niet kosten effectief, maar nog steeds goedkoper als meer accu kracht.
accu = duur en Wp = goedkoop. (relatief.)
een stukje wat je wil is hier ook nog onontgonnen gebied. (accu opslag)
in Nederland zijn we een beetje verwend met ons salderen.
Met de huidige regelgeving is een dergelijk systeem juist zeer onrendabel, toch?looyenss schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:54:
Over de hele opslag discussie:
Ben zelf in het gelukkige bezit van een hybrid
Enige nadeel van de huidige opslag systemen vind ik de lage output. Max 15A over de 3 fases.
Ben nog met een bedrijf uit Doetinchem in discussie over een alternatief, die gebruiken 2e hands e-auto accu's
Het overschot welke ik nu meestal overdag heb lever ik dankzij piek/dal tarief tegen hoog tarief terug aan de energieleverancier en als ik (vrijwel) geen opwek heb neem ik tegen daltarief stroom af. Zoals het er nu naar uitziet heb ik straks op het eind van het jaar slechts 500kWh tegen piek tarief af te rekenen met mijn energiemaatschappij en 4000kWh tegen daltarief.
Zolang er nog gesaldeerd kan worden is het gebruik van lokale opslag voor mij (en ik denk voor meerderen) altijd inefficiënt.
Daarnaast mis ik in de brochures eigenlijk alle informatie omtrent efficiency. Ik zie wel dat het systeem soms tijdens daltarief zichzelf oplaadt om tijdens piektarief te kunnen leveren. Maar met de huidige prijsverschillen tussen piek & dal en de verliezen die tijdens 2 keer conversie (AC -> DC & DC -> AC) en tijdens de opslag plaats vinden heb ik mijn twijfels over hoe zinvol dit is.
Financieel is het zeer onredabel, dat is ook niet de reden dat ik ermee aan het testen ben geslagen.TFHfony schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:21:
[...]
Met de huidige regelgeving is een dergelijk systeem juist zeer onrendabel, toch?
Het overschot welke ik nu meestal overdag heb lever ik dankzij piek/dal tarief tegen hoog tarief terug aan de energieleverancier en als ik (vrijwel) geen opwek heb neem ik tegen daltarief stroom af. Zoals het er nu naar uitziet heb ik straks op het eind van het jaar slechts 500kWh tegen piek tarief af te rekenen met mijn energiemaatschappij en 4000kWh tegen daltarief.
Zolang er nog gesaldeerd kan worden is het gebruik van lokale opslag voor mij (en ik denk voor meerderen) altijd inefficiënt.
Daarnaast mis ik in de brochures eigenlijk alle informatie omtrent efficiency. Ik zie wel dat het systeem soms tijdens daltarief zichzelf oplaadt om tijdens piektarief te kunnen leveren. Maar met de huidige prijsverschillen tussen piek & dal en de verliezen die tijdens 2 keer conversie (AC -> DC & DC -> AC) en tijdens de opslag plaats vinden heb ik mijn twijfels over hoe zinvol dit is.
De meeste opslagsystemen die nu te verkrijgen zijn zoals de wall en de hybrid hebben een eigen DC ingang voor de panelen. Daarmee heb je al iets minder conversie verliezen.
Desalniettemin wil ik gewoon DC in huis om in ieder geval al die conversieverliezen te compenseren :-)
Op internet lees je over een I-V tracer die je nodig hebt, alleen vondt ik dit wel een duur apparaat om een keer te testen.
Dit mooie apparaatje laat je een grafiek zien hoe je panelen presteren en waar een een defect kan zitten.
https://www.google.nl/sea...v&imgrc=FJX-gMyoIjoFhM%3A
Je ziet bij dit grafiek dat hij bij een hoger amperage de spanning inzakt, je paneel is niet goed meer bij zonnig weer.
Ik vermoed dat mijn defecte paneel dezelfde symptonen heeft, alleen hoe kan je dat meten?
Zelf kan je de Voc en Asc meten, maar dit doe je dan 'onbelast' en daardoor kan het probleem niet naar voren komen.
Nu moet ik dus een belasting aan het paneel hangen die de stroom trekt, ik vraag me alleen af wat ik daar voor kan gebruiken?
Ook heb ik op het internet gelezen dat je diodes etc ook na kan meten, alleen wat mag ik daarvan verwachten? Bij 37,85 Voc en 3 diodes dan 3x 12,61 volt?
Wie o wie heeft hier meer verstand van dan mij, of kan me een opzetje geven om hier mee verder te gaan?
Misschien is dit ook handig voor andere tweakers mochten ze vermoedens hebben dat het niet lekker werkt.
in nederland hebben we nog salderen. (ook daar word aan getornd.)nvidia schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:15:
**knip***
Klopt, en daar ben ik me ook van bewust - daarom dat die accu ook een leuke feature - ja zo noem ik het eerder - is om op dergelijke dagen gebruik te maken van stroom die je vroeger had opgewekt. Vroeger had je in Belgie de groene stroom certificaten, zijn nu weggevallen. Waardoor terugdraaien niets meer oplevert, en net zoals je al aangaf je het kwijt bent. Om dit op te vangen is dergelijke accu, moest hij een grotere capaciteit hebben wordt het pas nog veel interessanter maar toch..
Neen, 0 is passief - en om aan deze waarde te geraken heb ik al redelijk wat extra isolatie moeten plaatsen, drie dubbele beglazing met extra isolatie in het raamprofiel, etc..
De installateur gaf me op basis van mijn woning de tip gebruik te maken van positie Zuid-West, mijn woning is hiervoor perfect gepositioneerd en gaat in mijn situatie volgens alle parameters het hoogste rendement opleveren. En nogmaals het terugdraaien van de teller in Belgie bestaat niet meer. Je krijgt hiervoor van de overheid een bedrag (voor diegene die de certificaten heeft), voor alle andere geproduceerde energie die je in het net brengt, ben je kwijt en zie je niets van terug. Ik maakte nog de grap, mijn buur betaald voor mijn energie die ik opwek.. Maar dat is wel de realiteit - althans in Belgie!!
dus een accu is totaal onnodig, we mogen het net gebruiken als accu, en sterker nog.
gebruik je 0kWh per jaar dan hebben we nog een heffings-korting die groter is als de vastrecht kosten.
met een 5000kWh gebruik en een 5000kWh opwek, levert je +/-13€ per maand op + je hoeft die 5000kWh niet af te rekenen
(dit bedrag word hier vaak van de gas rekening afgetrokken.
is dat niet, let op de boefjes(leveranciers) dat je ook de BTW terug krijgt.
door dit verhaal zeggen wij hier in nederland, begin niet aan accus.
is alleen maar extra kosten, en het heeft nog slijtage ook, begin er maar niet aan.
(tenzij je een ongelimiteerd budget hebt en een wens om met accu's te draaien.)
maar ja, de zuider buurtjes hebben het lastiger.
(ik krap ook zwaar op mijn hoofd over de plannen en sytemen daar.
zeldzaam dat ik zulke wanorde zie, totaal onbegrijpelijk voor mij.
ik wens je veel succes toe om het te begrijpen.)
oke 43 is nog niet goed, maar je hebt al een stel andere zaken wel aangepakt, en dat is wel goed.
ik snap dat zuid-west waarschijnlijk wel je beste richting zal zijn.
maar vervang de sunpower +/-330Wp's(+/-350€) voor goedkopere +/-250Wp poly's (+/-175€)
dat kost je maar de helft, dus kun je 2x zoveel panelen voor het bijna zelfde geld op hangen.
14X op zuid-west en 14x op noord-oost.
voordeel is dat je nu ook in de vroege ochtend al stroom hebt (en dus zo minder accu gebruik nodig hebt.)
en als het bewolkt is dan maakt de richting net meer veel uit (diffuse licht), maar je hebt wel flink meer Wp.
dus toch meer opbrengst voor het huis.
op passen met solaredge, dat kan niet zomaar onderdimensioneren, zoizo solaredge is duur, dus liever niet gebruiken.)
of verzin een nog beter oplossing. (ik zie je huis niet, dus weet niet alles van de lokatie, dat moet je dus een beetje zelf doen.)
check ook even of solarfrontier panelen misschien niet beter zijn als de sunpowers.
dat is dunnefilm in plaats van mono, geeft minder Wp per m2, maar doen het wel een stuk stabieler.
ze zijn net iets duurder als de poly panelen, en veel goedkoper als de sunpowers, maar leveren meer op bij slechte licht condities dus je krijgt vaker je accu vol.
een ander idee:
zonneboiler?
zover ik weet is dat nog steeds geen probleem in belgie?
bespaart ook leuk, en misschien kun je een koppeling verzinnen met het pv systeem.
zoals: is accu vol en heeft het huis genoeg om zelfstandig te draaien met een overschot dan verwarm de zonneboiler verder met een elektrisch element. (of knal de airco aan.
ik heb zelf geen slimme meter, maar er zijn hier wel mensen die dat wel hebben.
met een slimme meter kun je dus zien hoeveel stroom je gebruikt en hoeveel van die stroom weer het huis verlaat.
dit zijn interessante cijfers voor jouw.
ik moet gokken, maar ik denk zelf dat ik ongeveer 20% van mijn eigen opgewekte stroom gewoon rechtstreeks gebruik en mijn huis niet eens verlaat, nog dat ik dat hoef op te slaan in een accu.
(antonboonsta heeft hier eens een berekening over gemaakt, zijn cijfers waren nog niet eens zo negatief.
met een relatief vrij kleine accu, kon hij al een heel eind komen in huis.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
ten eerste ik heb totaal niet het idee dat er iets mis is met het paneel.DJKroon schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:07:
Wie kan me verder helpen om een defect paneel na te meten of deze inderdaad defect is?
Op internet lees je over een I-V tracer die je nodig hebt, alleen vondt ik dit wel een duur apparaat om een keer te testen.
Dit mooie apparaatje laat je een grafiek zien hoe je panelen presteren en waar een een defect kan zitten.
https://www.google.nl/sea...v&imgrc=FJX-gMyoIjoFhM%3A
Je ziet bij dit grafiek dat hij bij een hoger amperage de spanning inzakt, je paneel is niet goed meer bij zonnig weer.
Ik vermoed dat mijn defecte paneel dezelfde symptonen heeft, alleen hoe kan je dat meten?
Zelf kan je de Voc en Asc meten, maar dit doe je dan 'onbelast' en daardoor kan het probleem niet naar voren komen.
Nu moet ik dus een belasting aan het paneel hangen die de stroom trekt, ik vraag me alleen af wat ik daar voor kan gebruiken?
Ook heb ik op het internet gelezen dat je diodes etc ook na kan meten, alleen wat mag ik daarvan verwachten? Bij 37,85 Voc en 3 diodes dan 3x 12,61 volt?
Wie o wie heeft hier meer verstand van dan mij, of kan me een opzetje geven om hier mee verder te gaan?
Misschien is dit ook handig voor andere tweakers mochten ze vermoedens hebben dat het niet lekker werkt.
cijfers die je eerst gaf waren niet vreemd.
alleen het bericht was wel wat onvolledig en daar door slecht te ontcijferen.
ik zou de box niet openen voor het meten van de diodes.
maar daar zou je in principe 3x 12,61Voc(+/-Voc temperatuur coëfficiënt) moeten meten.
maar is verder niet zo heel interessant als totalen wel Voc klopt.
wil je de Vmpp meten, dan kun je beter een losse micro omvormer aanschaffen is een stuk goedkoper.
en grof weg meet dat net zo goed.
(het is gewoon dat we rond deze tijd, meer NOCT waarde halen als STP waardes,
wat zijn de STP waarde en NOCT waarde eigenlijk van de panelen?)
Ik zou graag wat willen experimenteren met 1 paneel en eventueel ook de mogelijkheid hebben om mijn panelen (in string) één voor één te kunnen testen.
[ Voor 6% gewijzigd door savale op 07-06-2016 11:43 ]
Me Voc heb ik net gemeten en die is nu 36,2 volt. En door invloed van temperatuur kan die wijzigen waarmee ik 36,2 volt wel goed vindt.migjes schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:31:
[...]
ten eerste ik heb totaal niet het idee dat er iets mis is met het paneel.
cijfers die je eerst gaf waren niet vreemd.
alleen het bericht was wel wat onvolledig en daar door slecht te ontcijferen.![]()
ik zou de box niet openen voor het meten van de diodes.
maar daar zou je in principe 3x 12,61Voc(+/-Voc temperatuur coëfficiënt) moeten meten.
maar is verder niet zo heel interessant als totalen wel Voc klopt.
wil je de Vmpp meten, dan kun je beter een losse micro omvormer aanschaffen is een stuk goedkoper.
en grof weg meet dat net zo goed.
(het is gewoon dat we rond deze tijd, meer NOCT waarde halen als STP waardes,
wat zijn de STP waarde en NOCT waarde eigenlijk van de panelen?)
Ik ga starks de Isc meten en kijken of deze ook overeenkomt met de specs. De junction box laat ik dicht omdat de Voc wel overeenkomt.
Maar wat ik niet kan plaatsen en dus heel erg vreemd vindt, is dat 1 paneel zich uitschakelt bij volle instraling. Me soladin mist dan ineens +- 36 volt. Zodra de zon weg is of gedeeltelijke schadiw heb ik ineens na een flippende soladin weer me 36 volt erbij.
Ik zie daar toch een probleem/storing in.
Ik vermoede dat dit eerst door de toegevoegde optimizers kwam, die heb ik dus omgewisseld met een andere en die gaf gisteren dezelfde problemen op hetzelfde paneel.
De eerste 'defecte' optimizer zit op een ander paneel en die doet zijn werk dus goed!
Daarom vermoed ik dat dit paneel toch problemen heeft, vooral bij volle instraling. zodra er schaduw op valt heb ik me spanning terug. Als het goed is ligt hij over een paar minuten in de zon en zal ik Voc en Isc weer meten. Hoop alleen dat ik geen vlambogen ga trekken op 8 ampere.
Edit/update: Net alle 3 de panelen gemeten in de zon. geschatte instraling +- 750w/m2.
Paneel 1 die goed is: 34,74 volt en 7,54 ampere.
Paneel 2 die 'stuk is': 34,10 volt en 5,33 ampere.
Paneel 3 die goed is: 35,23 volt en 7,69 ampere
Alle 3 de panelen staat in dezelfde orientatie.
Ik denk dat het verschil in ampere toch de boosdoener is, is die conclusie goed of kan ik nog wat over het hoofd zien? 2 ampere missen na 10 maanden gebruik zonnepaneel vindt ik erg rap!
Dit kan ook verklaren waarom ik zonder optimizer nauwelijks 450 watt produceerde terwijl er 765 wp ligt.
Is trouwens goed te meten, in ampere trek je wel een flitslichtje
STC waarde vanaf typeplaatje paneel:
Solar Clarity (demin) SC A I P255WW
vermogen: 255 wp
Vmp: 30,90
Imp: 8,26
Voc: 37,86
Isc: 8,82
Max systeem: 1000 Vdc
Fuse rating: 15A.
Notc gegevens heb ik niet, waar zou ik dat kunnen vinden?
[ Voor 20% gewijzigd door DJKroon op 07-06-2016 13:19 . Reden: Update, posts beetje beperken. ]
En dat laatste is gebeurd. Er is een nieuw paneel geplaatst.Sandrioni schreef op zondag 15 mei 2016 @ 21:36:
[...]
Ik ook. Ik ga de installateur een mailtje sturen
Maar, echt effect heeft het niet. Enige wat ik nog kan bedenken is dat de panelen (die per 2 aan 1 optimizer zijn gekoppeld) niet exact dezelfde oriëntatie hebben. Ze liggen een beetje "geknikt", als een omgekeerde V. Degene die als laatste in de zon komt houdt tot dat moment de andere "tegen".
Ik gok zo'n 10 graden verschil of zo. Puur omdat het dak niet kaarsrecht is. Zou dit het kunnen zijn?
https://goo.gl/photos/xfWkHiHxoY2ZFmZm9
[ Voor 16% gewijzigd door Sandrioni op 07-06-2016 12:04 ]
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
Werkt zonder water.
https://www.elektrotechni...maakt-zonnepanelen-schoon
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Dat zou iets uit mogen maken, maar niet heel veel lijkt mij. Wel valt mij op dat de panelen er erg dof uitzien, bijna geschuurd. Maar dat kan ook aan de belichting/foto liggen....Sandrioni schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:56:
[...]
En dat laatste is gebeurd. Er is een nieuw paneel geplaatst.
Maar, echt effect heeft het niet. Enige wat ik nog kan bedenken is dat de panelen (die per 2 aan 1 optimizer zijn gekoppeld) niet exact dezelfde oriëntatie hebben. Ze liggen een beetje "geknikt", als een omgekeerde V. Degene die als laatste in de zon komt houdt tot dat moment de andere "tegen".
Ik gok zo'n 10 graden verschil of zo. Puur omdat het dak niet kaarsrecht is. Zou dit het kunnen zijn?
https://goo.gl/photos/xfWkHiHxoY2ZFmZm9
een ander idee:migjes schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:13:
ik snap dat zuid-west waarschijnlijk wel je beste richting zal zijn.
maar vervang de sunpower +/-330Wp's(+/-350€) voor goedkopere +/-250Wp poly's (+/-175€)
dat kost je maar de helft, dus kun je 2x zoveel panelen voor het bijna zelfde geld op hangen.
14X op zuid-west en 14x op noord-oost.
voordeel is dat je nu ook in de vroege ochtend al stroom hebt (en dus zo minder accu gebruik nodig hebt.)
en als het bewolkt is dan maakt de richting net meer veel uit (diffuse licht), maar je hebt wel flink meer Wp.
dus toch meer opbrengst voor het huis.
op passen met solaredge, dat kan niet zomaar onderdimensioneren, zoizo solaredge is duur, dus liever niet gebruiken.)
of verzin een nog beter oplossing. (ik zie je huis niet, dus weet niet alles van de lokatie, dat moet je dus een beetje zelf doen.)
check ook even of solarfrontier panelen misschien niet beter zijn als de sunpowers.
dat is dunnefilm in plaats van mono, geeft minder Wp per m2, maar doen het wel een stuk stabieler.
ze zijn net iets duurder als de poly panelen, en veel goedkoper als de sunpowers, maar leveren meer op bij slechte licht condities dus je krijgt vaker je accu vol.
zonneboiler?
zover ik weet is dat nog steeds geen probleem in belgie?
bespaart ook leuk, en misschien kun je een koppeling verzinnen met het pv systeem.
zoals: is accu vol en heeft het huis genoeg om zelfstandig te draaien met een overschot dan verwarm de zonneboiler verder met een elektrisch element. (of knal de airco aan.
[/quote]
Ik heb al een zonneboiler.. ACV ketel van 400l..
De ventilatoren worden geschakeld door een bimetaal die op 35 graden sluit,en bij 25 graden weer opent .
Als je hem een beetje goed plaatst kan je hem laten schakelen als de omvormer 43 graden is,de behuizing heeft niet overal de zelfde temperatuur.En bij 45 graden gaat de omvormer namelijk afbouwen
Ik dacht slim te zijn om de 5 volt te gebruiken van de USB aansluiting op de omvormer,maar toen ik klaar was werkte de ventilatoren niet,bleek dat je bij een USB aansluiting een voedings kant hebt en een niet voedings kant,laat die nou net in de omvormer zitten

Gisteren op alle twee de omvormers (2500ns en de 3000ns) de ventilatoren aan gehad ,zoals je
kan zien schakelde hij rond 12.00 uur aan

Vandaag de 3000ns met de ventilatoren en de 2500ns zonder de ventilatoren
De 2500ns zat toch tegen de 50 graden aan terwijl de 3000ns tegen de 43 graden zat
Deze zal ook rond 12.00 uur aangegaan zijn....

[ Voor 3% gewijzigd door yohammer op 07-06-2016 17:16 ]
Klopt niet! Een gewone meter draait (nog steeds) terug, dus enkel wat je op jaarbasis meer hebt geproduceerd dan verbruikt, is verloren (wat bij jou het geval niet zal zijn gezien je verwacht verbruik en kWp van je PV). Het net fungeert dus als batterij, en doet dit momenteel nog steeds (aanzienlijk) goedkoper dan een powerwall.nvidia schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:15:
[...]
En nogmaals het terugdraaien van de teller in Belgie bestaat niet meer. Je krijgt hiervoor van de overheid een bedrag (voor diegene die de certificaten heeft), voor alle andere geproduceerde energie die je in het net brengt, ben je kwijt en zie je niets van terug. Ik maakte nog de grap, mijn buur betaald voor mijn energie die ik opwek.. Maar dat is wel de realiteit - althans in Belgie!!
Je betaalt tegenwoordig wél een prosumentenvergoeding op basis van het vermogen van je omvormer, vandaar dat vaak een O/W opstelling wordt aangeraden. Zo kan je je omvormer aanzienlijk onderdimensioneren tov je PV en zo minder prosumentenvergoeding betalen. Je rendement van je panelen daalt natuurlijk ook wat, dus het is te bekijken wat het meest voordeel heeft (minder prosumentenvergoeding versus meer productie).
[ Voor 4% gewijzigd door botn op 07-06-2016 17:18 ]
Met zo'n opstelling had ik verwacht dat je de stofzuigerslang op de mechanische ventilatie had aangesloten, maar dat zit blijkbaar anders
Dat zit er ook nog op inderdaad.....leek mij leuk om nog eens wat anders te verzinnenDre schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 17:54:
[...]
Met zo'n opstelling had ik verwacht dat je de stofzuigerslang op de mechanische ventilatie had aangesloten, maar dat zit blijkbaar anders
[ Voor 8% gewijzigd door yohammer op 07-06-2016 18:13 ]
pertinax? printplaat materiaal? je bedoeld vast plexiglas. Dat sienik op de foto.yohammer schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:56:
Mijn projectje ( alles even tijdelijk aangesloten om te testen),ik heb de goodwe front plaat vervangen voor een pertinax plaat met 3 x 5 volt ventilatoren.[...]
Leuk idee. Maar hou er wel rekening mee dat de meeste warmte via het koellichaam word afgevoerd, niet via de lucht binnenin. Als je nu ook nog voor een leuke luchtstroom langs het koellichaam zorgt gaat de temperatuur pas echt goed naar beneden.
Kan het alleen met je eens zijn. Paneel 2 is niet (meer) het zelfde als 1 & 3. Defect dus.DJKroon schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:51:
[...]
Edit/update: Net alle 3 de panelen gemeten in de zon. geschatte instraling +- 750w/m2.
Paneel 1 die goed is: 34,74 volt en 7,54 ampere.
Paneel 2 die 'stuk is': 34,10 volt en 5,33 ampere.
Paneel 3 die goed is: 35,23 volt en 7,69 ampere
Alle 3 de panelen staat in dezelfde orientatie.
Ik denk dat het verschil in ampere toch de boosdoener is, is die conclusie goed of kan ik nog wat over het hoofd zien? 2 ampere missen na 10 maanden gebruik zonnepaneel vindt ik erg rap!
Dit kan ook verklaren waarom ik zonder optimizer nauwelijks 450 watt produceerde terwijl er 765 wp ligt.
[...]
En die mechanische ventilatie dan weer de warmtepompboiler in. Helemaal efficient.yohammer schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 18:12:
[...]
Dat zit er ook nog op inderdaad.....leek mij leuk om nog eens wat anders te verzinnen
[ Voor 49% gewijzigd door onetime op 07-06-2016 19:10 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

PSN: DutchTrickle PVoutput
Ik vond het echter wel een mooie plek voor de omvormer, ook omdat het zo ongeveer recht boven de meterkast is en alles dus onzichtbaar weggewerkt kan worden.
Zou het beter zijn om de omvormer op zolder te plaatsen? Of zou het elkaar niet zoveel ontlopen?
Ik kan de technische ruimte vrij eenvoudig voorzien van afzuiging vanuit m'n mechanische ventilatie, maar dat zal niet veel uitmaken vermoed ik.
Kan je ook vertellen wat je hebt liggen ?Maverick schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:09:
Mijn panelen liggen sinds vandaag op het dak![]()
[afbeelding]
En wellicht is het weerkaatsing, maar staat de zon aan de andere kant van de woning of is dat een vertekend beeld ?
2250 WP Zuid PVoutput
Waarom zou je hem op zolder willen plaatsen?Beekforel schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:11:
Ik twijfel over de plaatsing van mijn omvormer. Ik heb op de 1ste etage een technische ruimte waar o.a. de ketel hangt. Nu staat daar nog een enorme heteluchtketel maar die is buiten gebruik. Ik heb geen concrete cijfers, maar in de winter is die ruimte sowieso warmer, en in de zomer waarschijnlijk ook.
Ik vond het echter wel een mooie plek voor de omvormer, ook omdat het zo ongeveer recht boven de meterkast is en alles dus onzichtbaar weggewerkt kan worden.
Zou het beter zijn om de omvormer op zolder te plaatsen? Of zou het elkaar niet zoveel ontlopen?
Ik kan de technische ruimte vrij eenvoudig voorzien van afzuiging vanuit m'n mechanische ventilatie, maar dat zal niet veel uitmaken vermoed ik.
Bij mij hangt hij ook in mijn schuurtje met 4x 23 mtr 6mm2 naar mijn panelen op het huis dak.
Makkelijk voor mijn batterij opslag straks...
Dus de technische ruimte lijkt me handiger...
Uiteraard. Ik dacht de kenners zien dat gelijkMdO82 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:15:
[...]
Kan je ook vertellen wat je hebt liggen ?
En wellicht is het weerkaatsing, maar staat de zon aan de andere kant van de woning of is dat een vertekend beeld ?
Gaat om 18x Solar Edge Frontier. De zon staat idd aan de verkeerde kant. de panelen liggen op zuid-west-west. Was al wat laat op de dag toen ze klaar waren met de installatie, dus vandaag nog niet veel opgewekt.
Heb een 3300w solar frontier turbo omvormer.
Nu nog even uitzoeken hoe ik die data op pvoutput krijg. Domoticz pikt de uitgaande stroom iig al netjes op
Toch wel typisch, ook nu terwijl de zon amper op de panelen kan schijnen staan ze nog 300 wat op te leveren. Valt me niet tegen. Kan me niet voorstellen dat ze op dit uur nog een directe straal zonlicht opvangen.
[ Voor 13% gewijzigd door Maverick op 07-06-2016 19:42 ]
Gevoelsmatig is de zolder koeler dan de technische ruimte. Aangezien hier nogal wat mensen bezig zijn met koeling van hun omvormers.AUijtdehaag schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:18:
[...]
Waarom zou je hem op zolder willen plaatsen?
Bij mij hangt hij ook in mijn schuurtje met 4x 23 mtr 6mm2 naar mijn panelen op het huis dak.
Makkelijk voor mijn batterij opslag straks...
Dus de technische ruimte lijkt me handiger...
Dat het bij jou goed gaat met 23 meter is mooi om te horen, ik ben bang dat ik qua afstand ook een eindje moet overbruggen.
[ Voor 40% gewijzigd door Beekforel op 07-06-2016 19:21 ]
Maar er hangt een fannetje onder de koelvinnen van de omvormer, wanneer de omvormer inwendig warmer wordt dan 35 graden springt het fannetje aan...
Werkt prima om het binnen "de perken" te houden.
Sbfspot op raspberry pi en domoticz
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2016 19:25 ]
Hou er rekening mee dat electronica volgens enkele rapporten half zolang leeft voor iedere 10C temperatuur stijging.Beekforel schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:11:
Ik twijfel over de plaatsing van mijn omvormer. Ik heb op de 1ste etage een technische ruimte waar o.a. de ketel hangt. Nu staat daar nog een enorme heteluchtketel maar die is buiten gebruik. Ik heb geen concrete cijfers, maar in de winter is die ruimte sowieso warmer, en in de zomer waarschijnlijk ook.
Als die mechanische ventilatie een warmtepomp of warmteterugwinning erop heeft zitten: kan je doen.
Anders gooi je die warmte alleen maar weg; niet doen. -> omvormer op zolder. (mijn mening)
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Solar edge en turbo omvormer gaan niet samen haha. Als om zeven uur de zon zover voorbij de panelen gedraaid is legde ik ook aan de andere kant panelen hoorMaverick schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:20:
[...]
Uiteraard. Ik dacht de kenners zien dat gelijk
Gaat om 18x Solar Edge. De zon staat idd aan de verkeerde kant. de panelen liggen op zuid-west-west. Was al wat laat op de dag toen ze klaar waren met de installatie, dus vandaag nog niet veel opgewekt.
Heb een 3300w solar frontier turbo omvormer.
Nu nog even uitzoeken hoe ik die data op pvoutput krijg. Domoticz pikt de uitgaande stroom iig al netjes op
Toch wel typisch, ook nu terwijl de zon amper op de panelen kan schijnen staan ze nog 300 wat op te leveren. Valt me niet tegen. Kan me niet voorstellen dat ze op dit uur nog een directe straal zonlicht opvangen.
1 PVoutput . Dongen NB
Hij bedoelt dan ook Solar Frontierreneeke1970 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:37:
[...]
Solar edge en turbo omvormer gaan niet samen haha. Als om zeven uur de zon zover voorbij de panelen gedraaid is legde ik ook aan de andere kant panelen hoor
@Maverick
Maar een leuke set! Ik ben benieuwd wat je de komende dagen aan opbrengst gaat zien. Ga je ook loggen naar PVoutput?
[ Voor 20% gewijzigd door TFHfony op 07-06-2016 19:41 ]
Euhm, juist, foutje, Meteen even verbeterdTFHfony schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:40:
[...]
Hij bedoelt dan ook Solar FrontierZie je gelijk aan de afmetingen.
Wil ik wel doen, maar ben nog op zoek naar een manier hoe ik dat kan doen. Kun je me de goede richting opduwen?@Maverick
Maar een leuke set! Ik ben benieuwd wat je de komende dagen aan opbrengst gaat zien. Ga je ook loggen naar PVoutput?
Niet echtMaverick schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:43:
[...]
Wil ik wel doen, maar ben nog op zoek naar een manier hoe ik dat kan doen. Kun je me de goede richting opduwen?
Datalogging: PV systemen
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
| <?php $steca_ip = '192.168.178.13'; // IP adres van de Steca omvormer $parameter['key'] = 'xxx'; // vul je Pvoutput-Apikey in $parameter['sid'] = 19023; // vul hier je eigen system ID in // uitlezen Steca pagina met huidige meetwaarden $values = file_get_contents('http://'.$steca_ip.'/gen.measurements.table.js'); if($values === false) { echo "Omvormer gaf geen reactie op ip-adres: $steca_ip <br>\n"; exit; // stop script } $values = strip_tags($values); $voltage = trim(substr($values, strpos($values,'U DC')+4, 7)); $power = trim(substr($values, strpos($values,'P AC')+4, 7)); // uitlezen Steca pagina met dagopbrengst $values = file_get_contents('http://'.$steca_ip.'/gen.yield.day.chart.js'); $dag = trim(substr($values, strpos($values,'input.setAttribute("value"')+29, 10)); if($dag != date("Y-m-d")) // als de dagopbrengst niet van vandaag is { $temp = file_get_contents('http://'.$steca_ip.'/page.yield.day.html?DATE_SELECTED='.date("Y-m-d")); // selecteer vandaag $values = file_get_contents('http://'.$steca_ip.'/gen.yield.day.chart.js'); // opnieuw waarden laden } $energy = trim(substr($values, strpos($values,'labelValueId')+28, 8))*1000; // kWh -> Wh $parameter['d'] = date("Ymd"); // huidige datum $parameter['t'] = date("H:i"); // huidige tijd $parameter['v1'] = $energy; // energie opwekking van vandaag in wattuur $parameter['v2'] = $power; // vermogen opwekking in watt $parameter['v6'] = $voltage; // DC voltage in volt $url = 'http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?' . http_build_query($parameter); $reactie = file_get_contents($url); // verstuur de gegevens naar PVOutput if($reactie == "OK 200: Added Status") { echo "Waarden succesvol uitgelezen en verstuurd naar PVOutput <br>\n"; } else { echo "PVOutput gaf geen OK terug. Poging 2...<br>\n"; sleep(4); // wacht 4 seconden $reactie = file_get_contents($url); // probeer nog een keer de gegevens naar PVOutput te sturen if($reactie == "OK 200: Added Status") { echo "Waarden succesvol uitgelezen en verstuurd naar PVOutput <br>\n"; } else { echo "PVOutput gaf ook de tweede keer geen OK terug. PVOutput offline?<br>\n"; echo "Reactie PVOutput was: $reactie \n"; } } ?> |
En dan op iets wat een php script kan draaien, bijv. een raspberrypi of synology nas.
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??