I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Heb je geïnformeerd of er werkelijk geen is op marktplaats? Ze zijn heerlijk stil die Stecas.Sneezzer schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:57:
Haha, dat gaat goedkomen hoor ;-)
Vooral het laten zien dat het inderdaad een reductie van onze maandelijkse last teweeg brengt (we zijn al vrij zuinig met energie) en het niet een tvt van 15 jaar oid. is, zoals je nog wel eens hoort.
Hier ligt noord ook vol en 1111 kWh meer terug geleverd. Geen gas meer.
Dat is een leuke rekening geworden. ;-)
Maar goed, ook weer wel behoorlijk geïnvesteerd de laatste 3 jaar.
Bedankt voor je bericht.onetime schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:16:
[...]
TSMC zijn goede panelen, maar de productie was niet winstgevend:
Ze zijn nog online: http://www.tsmc-solar.com/home
Nederlands bericht: https://solarmagazine.nl/...-kan-tot-november-leveren
Beter Engels bericht: http://www.pv-magazine.co...ete-solar-exit_100022184/
Achtergrond artikel: http://www.greentechmedia...-Film-Solar-Manufacturing
TSMC is inderdaad niks mis mee.
Ze waren het gewoon zat dat ze geld met elk paneel mee moesten brengen
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Yep, ik heb van Dijk een mail gestuurd en inderdaad, uitverkocht. Verder stonden er 2 in Amersfoort, maar deze reageert niet (2x een mail gestuurd).AUijtdehaag schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:20:
[...]
Heb je geïnformeerd of er werkelijk geen is op marktplaats? Ze zijn heerlijk stil die Stecas.
Hier ligt noord ook vol en 1111 kWh meer terug geleverd. Geen gas meer.
Dat is een leuke rekening geworden. ;-)
Maar goed, ook weer wel behoorlijk geïnvesteerd de laatste 3 jaar.
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
Zit met hetzelfde "probleem" op de garage 3m bij 7m op 2,5m hoog.Cybersijp schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 19:18:
Ik weet van het bestaan van de rand vrij houden van bebouwing als je zonnepanelen gaat leggen op een plat dak . Alleen nu is de situatie dat als ik 4x2 panelen middels flatfix fusion neer ga leggen ik tot de rand van het dak 20 cm aan weerszijden overhoud. Denk dat het met een helling van 15* en meer dan genoeg ballast wel kan maar hoe kijken jullie hier tegen aan ?
Als het een heel moeilijk verhaal word, ben ik meteen genoodzaakt om 4 ipv 8 panelen te doen (qua nuttige ruimte heb ik 8,00 mtr bij 3,40 ter beschikking .
En dat scheelt weer de nodige opbrengsten natuurlijk.
Ik zou graag eens horen hoe jullie hier tegenoverstaan
Geen rekening met rand houden kan ik 6x3 SF leggen op zuid, maar denk dat ik toch maar voor safe ga en 7x2 SF oost-west ga leggen zodat er nog wat ruimte overblijft aan de rand.
Tevens, zijn deze steca 300 goed?
onetime schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:16:
[...]
TSMC zijn goede panelen, maar de productie was niet winstgevend:
Ze zijn nog online: http://www.tsmc-solar.com/home
Nederlands bericht: https://solarmagazine.nl/...-kan-tot-november-leveren
Beter Engels bericht: http://www.pv-magazine.co...ete-solar-exit_100022184/
Achtergrond artikel: http://www.greentechmedia...-Film-Solar-Manufacturing
Ik snap je volkomen.looyenss schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:28:
[...]
Bedankt voor je bericht.
TSMC is inderdaad niks mis mee.
Ze waren het gewoon zat dat ze geld met elk paneel mee moesten brengen
Echter lijkt het erop dat het product inferieur is aan de Solar Frontier.
Productiekosten waren ook nog eens hoger (of iig te hoog om concurrerend te zijn) als ik het goed begrijp.
Vanwaar dat je zo pro tsmc bent?
Ik zeg niet dat ik anti ben maar in onafhankelijke testen scoren ze niet zo goed als SF.
sterker nog ze bungelen onderaan en hier wordt advies gegeven dat je ze maar moet kopen?
Panelen kopen van een fabrikant die failliet is (of was)
Panelen worden nog uitgeleverd tot november
Panelen zijn inferieur aan goede alternatieven (SF is momenteel de enige in die maat nog overeind en gaat super)
(wat als er eentje stuk is in januari? waar vervang je hem dan mee?)
Ik vind dit een erg vreemd advies.
En wat als je over 2 jaar met kapotte panelen zit? garantie via TSMC schrijven ze.
Maar met wat? financieel?

Nogmaals geen flame hoor maar ik begrijp de redenatie totaal niet waarom iemand deze panelen moet kiezen

[ Voor 22% gewijzigd door ApC_IcE op 01-06-2016 14:07 ]
Als je op mij reageert, lees dan ook wat ik quote... want jouw reactie is geen reactie op wat ik schrijf.ApC_IcE schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:06:
[...]
[...]
Ik snap je volkomen.
Productiekosten waren ook nog eens hoger (of iig te hoog om concurrerend te zijn) als ik het goed begrijp.
Ik zeg niet dat ik anti ben maar in onafhankelijke testen scoren ze niet zo goed als SF.
sterker nog ze bungelen onderaan en hier wordt advies gegeven dat je ze maar moet kopen?
Panelen zijn inferieur aan goede alternatieven (SF is momenteel de enige in die maat nog overeind en gaat super)
En wat als je over 2 jaar met kapotte panelen zit? garantie via TSMC schrijven ze.
Maar met wat? financieel?![]()
Nogmaals geen flame hoor maar ik begrijp de redenatie totaal niet waarom iemand deze panelen moet kiezen
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ehm.ApC_IcE schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:06:
[...]
[...]
Ik snap je volkomen.
Maar met wat? financieel?![]()
Ik snap je niet
Ik zeg dat avencis te vergelijken is met TSMC en jij begint een heel apart verhaal.
Ik adviseer niets. Ik beantwoord een vraag
Vind het best leuk paneel, als karakter hetzelfde is als sf kun je mooi van de afmeting gebruik maken om dak mooi mee te vullen, mits spanning gelijk te krijgen is om parallel schakeling te gebruiken....looyenss schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:40:
[...]
Ehm.
Ik snap je niet
Ik zeg dat avencis te vergelijken is met TSMC en jij begint een heel apart verhaal.
1 PVoutput . Dongen NB
Je schrijft TSMC zijn goede panelen.onetime schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:53:
[...]
Als je op mij reageert, lees dan ook wat ik quote... want jouw reactie is geen reactie op wat ik schrijf.
daar reageer ik toch op?
Waar vergelijk je Avencis mee ? met TSMC als afmetingen, montage, kwaliteit of uiterlijk van het paneel?looyenss schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:40:
[...]
Ehm.
Ik snap je niet
Sorry als ik het verkeerd begrijp maar ik lees steeds vaker dat mensen TSMC een "prima" of "goed" paneel vinden "waar niks mis mee is" .
[ Voor 47% gewijzigd door ApC_IcE op 01-06-2016 16:46 ]
En dat is ook zo. Ik laat me niet afleiden door zonnepanelen.net met een brak paneel. Nooit problemen ondervonden met TSMC installaties. Toch aardig wat gelegd.ApC_IcE schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:41:
[...]
Je schrijft TSMC zijn goede panelen.
daar reageer ik toch op?
[...]
Waar vergelijk je Avencis mee ? met TSMC als afmetingen, montage, kwaliteit of uiterlijk van het paneel?
Sorry als ik het verkeerd begrijp maar ik lees steeds vaker dat mensen TSMC een "prima" of "goed" paneel vinden "waar niks mis mee is" .
Ik vergeleek het inderdaad in dit geval met de afmetingen.
Mijn collega heeft er een paar maar ze werken alleen in goed zonlicht. Beetje bewolkt en zijn steca gaat uit. Mono ecsolar gaat vrolijk doorlooyenss schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:57:
[...]
En dat is ook zo. Ik laat me niet afleiden door zonnepanelen.net met een brak paneel. Nooit problemen ondervonden met TSMC installaties. Toch aardig wat gelegd.
Ik vergeleek het inderdaad in dit geval met de afmetingen.
1 PVoutput . Dongen NB
Welke steca, hoeveel panelen en welke config?reneeke1970 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:59:
[...]
Mijn collega heeft er een paar maar ze werken alleen in goed zonlicht. Beetje bewolkt en zijn steca gaat uit. Mono ecsolar gaat vrolijk door
Start spanning probleempje? Of ligt het echt aan de panelen?
Nou heeft ie meerdere setjes maar ik dacht twee op een steca 300.looyenss schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 17:04:
[...]
Welke steca, hoeveel panelen en welke config?
Start spanning probleempje? Of ligt het echt aan de panelen?
De mono met micro omvormer gaat in avond veel langer door, net als zijn ouderwetse poly met soladin.
Maar met zon erop doen ze beste van allemaal in verhouding. Maar ja die schijnt niet altijd
1 PVoutput . Dongen NB
Hier een steca 500 aan 2 stuks SF 170. Had eerst een 300, maar die ging in de begrenzing, dus verwisseld voor de 500.Sneezzer schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:04:
Van een medeformum gebruiker kan ik een steca 300 overnemen, als ik het goed lees kan ik hier zonder problemen 2x SF170 op aansluiten toch?
Tevens, zijn deze steca 300 goed?
Bij felle zon zie ik soms pieken van 5 A de steca ingaan, de 300 komt nooit hoger als 3,5 A.
Panelen op ZO, 8 graden.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Klopt, ik heb twee installaties, één met twintig SF170 S +twee TSMC TS-160C2 op een SE3000 en zes TSMC TS-160C2 op een Omnik 1.0.reneeke1970 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:59:
[...]
Mijn collega heeft er een paar maar ze werken alleen in goed zonlicht. Beetje bewolkt en zijn steca gaat uit. Mono ecsolar gaat vrolijk door
Bij bewolkt weer blijven de TSMC 's achter bij de SF panelen, in volle zon zeker niet. Verder zeer tevreden over de TSMC TS-160C2 panelen die dus zeker niet uit een failliete boedel komen maar van TSMC één van de grote klanten van onze nationale trots ASML.
Alleen al vanmorgen kun je het verschil zien bij bewolkte lucht.
http://pvoutput.org/compa...54&sid1=33216&dt=20160601
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Aangezien ik het zelf altijd leuk vond als er foto's werden geplaatst.. doe ik het ook:

Het volgende is geplaatst:
15x Jinko 270Wp (met geintregreerde SolarEdge Optimizers)
1x SolarEdge 4000
Nu is het nog even afwachten op de installateur die mij voorziet van een API, zodat ik mee kan draaien in de PVOutput.org
Maar ik ben zo blij als een klein kind
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
2250 WP Zuid PVoutput
Dat is op het zelfde dak en hoek? Anders gaat de vergelijking al weer mank.janesh schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 17:49:
[...]
Klopt, ik heb twee installaties, één met twintig SF170 S +twee TSMC TS-160C2 op een SE3000 en zes TSMC TS-160C2 op een Omnik 1.0.
Bij bewolkt weer blijven de TSMC 's achter bij de SF panelen, in volle zon zeker niet. Verder zeer tevreden over de TSMC TS-160C2 panelen die dus zeker niet uit een failliete boedel komen maar van TSMC één van de grote klanten van onze nationale trots ASML.
Alleen al vanmorgen kun je het verschil zien bij bewolkte lucht.
http://pvoutput.org/compa...54&sid1=33216&dt=20160601
Groot huis trouwens.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Bij bewolkt weer komen ze niet mee zoals vanochtend ook te zien was.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Mooi! Jouw panelen lijken heel erg op onze JA SolarsAMDFreak schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 17:51:
Na een tijdje meegelezen te hebben in dit topic en hier en waar wat vragen gestel, liggen de panelen op het dak.
Aangezien ik het zelf altijd leuk vond als er foto's werden geplaatst.. doe ik het ook:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het volgende is geplaatst:
15x Jinko 270Wp (met geintregreerde SolarEdge Optimizers)
1x SolarEdge 4000
Nu is het nog even afwachten op de installateur die mij voorziet van een API, zodat ik mee kan draaien in de PVOutput.org
Maar ik ben zo blij als een klein kind

Mocht je een data freak zijn en je eigen monitoring willen opzetten (eventueel naast het SE portaal), trek dan even snel je omvormer uit het netwerk en lees deze post even door. Ergens tussen gisteren en morgen gaat je omvormer zijn geheime beveiligingscode prijsgeven (mits hij aan het internet hangt) en die heb je nodig als je je eigen monitoring in elkaar wilt hobbyen
Het feit dan er vrijwel niemand reageert zegt toch al een beetje genoeg?Sjors81 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 19:38:
Niemand ervaringen met de avancis panelen? Kom vrijwel geen output resultaten tegen van 140wp panelen
Ik zou er niet teveel van verwachten eigenlijk. (lees: niet populair genoeg)
Ze willen 3360 wp op een 2500 watt omvormer plaatsen. Dan gaat er al een belletje rinkelen bij mij..
Zover onderdimensioneren van de omvormer zou ik met SF op zuid maar niet doen, daar ga je spijt van krijgen.
Als je SF nou echt niks vind, kan je ook nog altijd voor zoiets gaan:
http://www.secondsol.de/h...anzeige,12561,M120000.htm
Zonnepanelen als dakbedekking (waterkerend)?
Maar dat is nog mooier zonder pannen...
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2016 21:40 ]
Met name de mogelijke verkleuring van sf-panelen heeft mij in twijfel gebracht. Volgens de verkoper zijn ze binnen een week al verkleurd en niet meer geheel zwart. Ik lees wel van het Aurora effect maar dat mensen het zwaar tegenvalt lees ik eigenlijk niet.het is wel zo dat ons dak vrij ver doorloopt waardoor je best goed zicht hebt op de panelen als je in de tuin staat. Je mag er van binnen wat je wil naar ik vind(helaas) de buitenkant ook van belang.....AUijtdehaag schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:12:
[...]
Het feit dan er vrijwel niemand reageert zegt toch al een beetje genoeg?
Ik zou er niet teveel van verwachten eigenlijk. (lees: niet populair genoeg)
Ze willen 3360 wp op een 2500 watt omvormer plaatsen. Dan gaat er al een belletje rinkelen bij mij..
Zover onderdimensioneren van de omvormer zou ik met SF op zuid maar niet doen, daar ga je spijt van krijgen.
Bedankt, was je verder wel tevreden over de steca 300?Gasschuif schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 17:08:
[...]
Hier een steca 500 aan 2 stuks SF 170. Had eerst een 300, maar die ging in de begrenzing, dus verwisseld voor de 500.
Bij felle zon zie ik soms pieken van 5 A de steca ingaan, de 300 komt nooit hoger als 3,5 A.
Panelen op ZO, 8 graden.
Ik denk dat het wel de 300 gaan worden tenzij ik eerdaags nog een 2e hands 500 tegenkom.
Maar om dat goed te zien, moet je er al met je neus erboven op staan. (en net hoe het licht valt)
Van een afstandje zie je dat amper...
En enkel paneeltje (vooral linksboven) heeft er last van.
http://imgur.com/tHzDKOz
Zo valt het weer minder op:
http://imgur.com/QmJfB3k
Het ene paneel heeft er iets meer last van dan de ander.
Deze panelen had ik bij een andere leverancier gehaald dan de 10 die ik al had.
Deze 10 hebben dit helemaal niet...
Ik vind het erg meevallen...
Inderdaad, dat was een goeie batchRol-Co schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:48:
Ik heb het ook ooit wel gelezen maar zie het niet op mijn 15 Sf jes. Gewoon mooi zwart nog na bijna 1 jaar.
[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2016 21:55 ]
Goh, ik zou hem bijna willen ruilen met je.Sneezzer schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:48:
[...]
Bedankt, was je verder wel tevreden over de steca 300?
Ik denk dat het wel de 300 gaan worden tenzij ik eerdaags nog een 2e hands 500 tegenkom.
Ik heb aan mijn steca 500 maar 1 SF paneeltje hangen... komt ook niet meer op.
Stuur maar een PM.
Maakt mij geen r...t uit. (als tie het maar doet)
Het risico van overdimensionering is dat je juist op dalmomenten verlies hebt, omdat de omvormer meer prik wil hebben om op te starten. In geval van de Steca heb je daar niet zo'n last van. Mijn 3 fasen-powerset start al op als hij minder dan 10W kan terugleveren. Qua spanning zit je sowieso wel goed. Alle powersets hebben vergelijkbare stringlengtes (en dus vergelijkbare spanning). Mijn 24 liggen in 4 strings van 6. Heb je 21 panelen dan heb je 3 strings van 7 en dus een hogere spanning dus eerder opstarten.
Regeren is vooruitschuiven
Is dit echt zo? Zodra panelen vermogen af kunnen geven zitten ze al snel in de buurt van hun nominale spanning. Die paar minuten per dag (in de ochtend en avond), waarbij je echt minimale vermogens draait, tikt dat door over een jaar gezien? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen...T-MOB schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 22:17:
Het risico van overdimensionering is dat je juist op dalmomenten verlies hebt, omdat de omvormer meer prik wil hebben om op te starten.
Ik heb er al eens aan gerekend, kan het zo snel niet vinden, maar je praat hier over kwartjes per jaar...
De 300 is prima. De 500 pakt de pieken mee, ietsje winst dus.Sneezzer schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:48:
[...]
Bedankt, was je verder wel tevreden over de steca 300?
Wil je er nog een paneel aan hangen dan is er met een 500 nog wat reserve.
Mijn ervaring met wat oudere steca's is dat ze zo nu en dan even afschakelen voor een paar seconden.
Lijkt te gebeuren bij een wat hogere netspanning.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
De momenten van afkappen zijn ook maar kwartiertjes per jaar, bij mijn combinatie van 4050 Wp op een omvormer die afknijpt op 3680 Watt.Joepla schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 23:17:
[...]
Is dit echt zo? Zodra panelen vermogen af kunnen geven zitten ze al snel in de buurt van hun nominale spanning. Die paar minuten per dag (in de ochtend en avond), waarbij je echt minimale vermogens draait, tikt dat door over een jaar gezien? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen...
Ik heb er al eens aan gerekend, kan het zo snel niet vinden, maar je praat hier over kwartjes per jaar...
Bij een "perfecte dag", dus waar de panelen flink kunnen opwarmen komt 'ie amper boven de 3000 Watt uit. Die pieken zijn bij wisselende bewolking, waarbij de panelen flink konden afkoelen.
Maar als je aan de andere kant gaat zitten, zoals bijvoorbeeld een buurman hier in de straat, zul je het wel merken.
Zijn 2e string panelen heeft soms een heel klein beetje schaduw en dan grijpen de bypass diodes in en zakt de spanning dus met flinke stappen.
Zijn 2e string bestaat uit 5 panelen, a 38 Volt en volgens mij schakelt zijn omvormer pas in bij 175 Volt.
Dan heb je het soms dus over uren op een dag dat die string niets doet.
Ik heb 'm al geadviseerd om die string uit te breiden met minstens 1 paneel
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Het gaat inderdaad om hele kleine beetjes, zowel bij over- als onderdimensioneren. Behalve als je het heel gortig maakt qua mismatch.Joepla schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 23:17:
[...]
Is dit echt zo? Zodra panelen vermogen af kunnen geven zitten ze al snel in de buurt van hun nominale spanning. Die paar minuten per dag (in de ochtend en avond), waarbij je echt minimale vermogens draait, tikt dat door over een jaar gezien? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen...
Dat is met een powerset wel anders. Ik heb sinds maart 24 SF170's (4080WP) en die heb ik echt wel structureel (als in voor een periode van een half uur tot drie kwartier aaneengesloten) boven de 4000W AC-zijdig zien produceren Op een van de betere dagen van begin mei logt de Steca 2 a 2.5 uur boven de 3750W (grafiekjes zijn niet heel precies).TD-er schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 23:40:
[...]
De momenten van afkappen zijn ook maar kwartiertjes per jaar, bij mijn combinatie van 4050 Wp op een omvormer die afknijpt op 3680 Watt.
Regeren is vooruitschuiven
stand begin van de maand: 24517
stand eind van de maand 24473
opgewekt 217
dat zou betekenen dat ik 173kwh deze maand heb verbruikt? dat is meer dan 5kwh per dag. terwijl ik bijna dagelijks de meterstanden heb bijgehouden en dat meestal op of onder de nul lijn zit. Ik snap er niets van.
Ik zou het doen!
Dat klopt dan toch?rammes schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 01:16:
ik twijfel of mijn meter juist terug telt. het is een Ferrarismeter.
stand begin van de maand: 24517
stand eind van de maand 24473
opgewekt 217
dat zou betekenen dat ik 173kwh deze maand heb verbruikt? dat is meer dan 5kwh per dag. terwijl ik bijna dagelijks de meterstanden heb bijgehouden en dat meestal op of onder de nul lijn zit. Ik snap er niets van.
Ik neem aan dat je met de meter op nemen dezelfde meter bedoeld? Dan heb je 44kWh terug gedraaid in mei.
Dat is gemiddeld -1,5 per dag.
Ik heb een piek gehad van 4300 watt, dan hoor je de omvormer ( brommen en fluiten). Ik heb een omnik 4.0 TL en wil ook geen kleinere meer. Ikzie het voordeel van onderdimensioneren niet in mijn geval.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
gigantisch urenlang aftoppen ook in de zomermaanden!
Nu heb ik de Steca 3600 geruild met de 4200 welke ik bij m'n powerset (uitbreiding) had voor op de garage.
Terwijl deze dus is over gedimensioneerd ten opzichte van de panelen 4240 Watt v.s. 4080Wp topt dit nog steeds minimaal af ook bij hogere buitentemperaturen, dit terwijl ik niet eens pal op zuid zit, maar voorbij zuidwest!
Mijn mening is dat je onder dimensioneren bij SF niet moet doen vanwege de geringe temperatuur coëfficiënt van deze panelen.
Kristallijne panelen zijn op momenten van volle zon instraling al zover opgewarmd en teruggezakt in vermogen dat dit minder speelt.
Voor een paar piekjes als de zon net achter de wolken vandaan komt hoef je niet te investeren in een grotere omvormer, maar de SF's blijven dit gewoon urenlang vast houden en dat is dus verlies!
@Sjors81, ik zal van de week nog even een fotootje posten van mijn afdakje met 6x SF170s, ik denk dat dat meer zegt dan 1000 woorden!
en voor wat betreft de samenstelling van de standaard powersets met Steca is de stringverdeling vast voorgeschreven. bijvoorbeeld een 3.1 powerset heeft een stringverdeling van 3 strings á 6 panelen in serie.
Nu kun je daar achteraf nog mooi een upgrade met 6 panelen mee doen en er een 4e string van 6 paralel aan zetten zonder onder te dimensioneren
Error Message:Isolation Failure
deze melding krijg ik op 2 verschillende Goodwe omvormers op 2 verschillende groepen. en 2 verschillende setjes panelen. op verschillende momenten. (lekker duidelijk
als ik de vautmelding opzoek kan het heeeuuul veeeuuul verschillende dingetjes zijn.
maar als ik de melding krijg op 2 verschillende omvormers die aangesloten zitten op 2 verschillende groepen is het niet de omvormer denk ik?
beide omvormers zitten op eigen groep in de groepenkast en hebben nog een wasmachine groepenkastje op de plek waar ze hangen, https://www.groepenkastbe...LER-PV-1HFD-2GR-2WCD.html
Zo ziet het er uit.:
11500NSU15400054 gw1500ns zolder E14 Isolation Failure 5/8/2016 2:53:05 AM Solved
11500NSU15400054 gw1500ns zolder E14 Isolation Failure 5/17/2016 2:54:07 AM Solved
11500SSU13700190 gw1500ss rood E14 Isolation Failure 6/2/2016 11:54:40 AM Solved
verder heb ik nooit problemen met aardlek of wat dan ook.
iemand enig idee?
Dat klopt, maar dat zijn niet de momenten die ik bedoel. Ik zie wel eens op websites het advies om een omvormer te kiezen die bij lage spanning start. Dat is naar mijn idee echt bullshit: het is hetzelfde als dat je een auto koopt die bij 3 km/h heel erg zuinig is. Das fijn, maar dat rij je praktisch nooit, dus waarom zou je daarop selecteren?TD-er schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 23:40:
[...]
De momenten van afkappen zijn ook maar kwartiertjes per jaar, bij mijn combinatie van 4050 Wp op een omvormer die afknijpt op 3680 Watt.
Bij een "perfecte dag", dus waar de panelen flink kunnen opwarmen komt 'ie amper boven de 3000 Watt uit. Die pieken zijn bij wisselende bewolking, waarbij de panelen flink konden afkoelen.
"Afkapmomenten" zijn juist de periodes waarop je relatief erg veel energie levert, maar waarbij er gedurende korte tijd (half uurtje per dag max. schat ik, bij gunstige omstandigheden) energie niet geleverd wordt vanwege de beperking van de inverter. Daar tegenover staat, dat je inverter over de rest van de tijd iets efficienter werkt. Althans, volgens de specs en bij goed gekozen configuraties (paneelspanningen).
Ja dat is typisch een geval van een niet goed geconfigureerde installatie. Die zit al dicht tegen de ondergrens aan qua spanning, dus dat geeft dan snel problemen.Maar als je aan de andere kant gaat zitten, zoals bijvoorbeeld een buurman hier in de straat, zul je het wel merken.
Zijn 2e string panelen heeft soms een heel klein beetje schaduw en dan grijpen de bypass diodes in en zakt de spanning dus met flinke stappen.
Zijn 2e string bestaat uit 5 panelen, a 38 Volt en volgens mij schakelt zijn omvormer pas in bij 175 Volt.
Dan heb je het soms dus over uren op een dag dat die string niets doet.
Ik heb 'm al geadviseerd om die string uit te breiden met minstens 1 paneel
Er kunnen meer redenen zijn om onderdimensioneren te rechtvaardigen: zoals gezegd betere eficientie, maar ook de prijs van de inverter kan een rol spelen.habbekrats schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 06:17:
Onderdimensioneren heeft denk ik alleen zin alsde panelen niet gunstig liggen.
neuh droog of nat maakt niet uit. zijn ook 2 verschillende sets op 2 verschillende daken.DjVe schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:40:
Klinkt naar mijn idee als een lekke connector op het dak. Merk je dat dit vooral na een bui voor komt?
1 op de garage en 1 op het dak van het huis.
een gevaarlijke en moeilijke vraag.Sjors81 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 22:07:
Als ik het goed heb begrepen levert onderdimensionering wel een iets hogere opbrengst. Nu zitten bij de powersets van sf standaard een steca 4200, enerzijds een voordeel omdat je in mijn geval er dan nog een rijtje bij kan leggen anderzijds is er geen sprake van onderdimensionering. Nu wordt gezegd dat bij zo'n pakket de omvormer en panelen al optimaal zijn ingesteld. Hou verhoudt zich dat dan tot de overdimensionering?
ik had eerst 1710Wp op een 3000W (3300VA) omvormer.
maar die als snel uit gebreid naar 3850Wp. (oost-west)
een mooie warme dag(met +/- NOCT omstandigheden) gaf mij dit:

door oost-west leverde dat mij een 750kWh/kWp, en voldoende voor mijn gebruik.
(helaas is mijn gebruik behoorlijk zwabberend, scheelt veel per jaar, maar net wat voor opdrachten ik heb.)
nu kreeg ik helaas een probleempje met mijn aarde tussen de panelen en de omvormer.
en had ik een aardige inzinking van de opbrengsten. (ik had sneller de zaak kunnen herstellen, maar in de winter ga ik niet graag het dak op.)
hier mijn langlopend kWh/kWp (je neemt dan de dag kWh/kWp en telt dat op voor 365 dagen.)

goed te zien wanneer ik last had van mijn aarde probleempje.
vorig jaar eind zomer heb ik mijn panelen op west vervangen, van 1950Wp naar 3000Wp.
dus had ik 4900Wp op de omvormer, de omvormer mag dan 3000W zijn, maar per mpp kan hij maar een 2000W doen.
dat mogen we wel een onder dimensionering noemen.
ik heb zelfs al een tijdje gedraaid met 5660Wp op de omvormer. (maar ik ben nu de zaak definitief aan het verbouwen. dus nu even tijdelijk 4900Wp.)
en toch zie je de kWh/kWp gewoon weer terug veren naar de 750kWh/kWp.
hoe kan dat?
eigenlijk is het simpel:
1 echt mooie dagen leveren vaak geen STP waardes op.
de panelen zijn dan goed warm, en daardoor zie je meer noct waarden.
een 300Wp paneel doet +/- 220W met NOCT omstandigheden.
alleen in de lente als het kouder is buiten zie je vaker STC waardes.
2 maar doordat ik nu 3000Wp op de omvormer heb hangen, zijn ook alle waardes hoger op momenten van de dag dat het nog niet helemaal de top is, dus meer opbrengst op die momenten en dat maakt aftoppen een heel eind goed.
3. maar denk ook aan al die dagen dat het bewolkt is, met 5660Wp op de omvormer levert het nog steeds lekker op. en maakt ook veel aftopping goed. (door de bewolking is het licht wat diffuse en maakt de richting die de panelen staan minder uit.)
4. een stukje extra onderdimensioneren zal ook wel komen door dat ik oost-west heb, maar voor zuid geld eigenlijk het zelfde, maar oost-west maakt het wel een stukje prettiger om het te doen.
zeg ik dat onderdimensioneren meer opbrengst geeft, ja wel in kWh, maar nee in kWh/kWp.
is het verstandig om het te plannen, nee beter beginnen met een te zware omvormer, dan kun je later nog een keer uitbreiden. dus geen ramp om te doen, maar liever niet.
ik moet nog een beetje schatten omdat ik nog te weinig gegevens heb, maar:
ik ga van 2900kWh met de oude set, naar +/-3900kWh met de nieuwe set.
en dan denk ik dat ik een +/-20kWh/kWp lagere opbrengst ga hebben.
het is bij mij zo "per ongeluk" gegroeid en het zal vast nog wel een keer een nieuwe omvormer komen.
maar het kan stiekem best zijn dat ik eerst mijn 2660Wp ga vervangen voor 3500Wp, maar dat is toekomst en weet ik ook nog niet.
het probleem is dat ik nu vrijwel niet meer kan salderen(18ct/kWh), want ik heb de stroom niet nodig, ik moet het even van kolenfooi(7-11ct/kWh) hebben. (tot de warmte pomp er is en ik mijn huis elektrisch kan verwarmen.)
edit:
en voor de SF fanboy's
ook SF is zonder problemen te onderdimensioneren.
verschil tussen NOCT en STC is wel iets kleiner.
STC = 170W
NOCT = 140W
voor SF.
met mono
STC=210Wp
NOCT=140W.
(en nog steeds hebben we het over panelen met +/- de zelfde aantal m2 dak oppervlak.)
maar een 210Wp mono kan ook net zo goed een 230W leveren in de lente, lol.
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 02-06-2016 11:36 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Top, zie ze graag tegemoet!mb1 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 08:27:
Hier ook vergelijkbaar met voorheen 24x SF 170S op een Steca 3600 (oude powerset).
gigantisch urenlang aftoppen ook in de zomermaanden!
Nu heb ik de Steca 3600 geruild met de 4200 welke ik bij m'n powerset (uitbreiding) had voor op de garage.
Terwijl deze dus is over gedimensioneerd ten opzichte van de panelen 4240 Watt v.s. 4080Wp topt dit nog steeds minimaal af ook bij hogere buitentemperaturen, dit terwijl ik niet eens pal op zuid zit, maar voorbij zuidwest!
Mijn mening is dat je onder dimensioneren bij SF niet moet doen vanwege de geringe temperatuur coëfficiënt van deze panelen.
Kristallijne panelen zijn op momenten van volle zon instraling al zover opgewarmd en teruggezakt in vermogen dat dit minder speelt.
Voor een paar piekjes als de zon net achter de wolken vandaan komt hoef je niet te investeren in een grotere omvormer, maar de SF's blijven dit gewoon urenlang vast houden en dat is dus verlies!
@Sjors81, ik zal van de week nog even een fotootje posten van mijn afdakje met 6x SF170s, ik denk dat dat meer zegt dan 1000 woorden!
en voor wat betreft de samenstelling van de standaard powersets met Steca is de stringverdeling vast voorgeschreven. bijvoorbeeld een 3.1 powerset heeft een stringverdeling van 3 strings á 6 panelen in serie.
Nu kun je daar achteraf nog mooi een upgrade met 6 panelen mee doen en er een 4e string van 6 paralel aan zetten zonder onder te dimensioneren
@de rest: dank voor de input, wordt zeer gewaardeerd. Hecht toch meer waarde aan de mening van 'tweakers' dan van al die installateurs......Ik ga dan toch voor een 3.4 powerset. na alle reacties geeft me deze combinatie toch het meeste vertrouwen.
[ Voor 3% gewijzigd door Sjors81 op 02-06-2016 11:50 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Heb hetzelfde probleem met een set, heb het vermoeden dat de aarding van de omvormer niet 100% is, maar geen idee hoe je dat moet controleren. Wie weet hoe je dat moet controleren (voltmeter beschikbaar) en wat de waarde zou moeten zijn?ssjaak schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:20:
[...]
neuh droog of nat maakt niet uit. zijn ook 2 verschillende sets op 2 verschillende daken.
1 op de garage en 1 op het dak van het huis.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Nou ik zal zo een stukje schrijven in het topic zelf (beton) schansen maken over het afdakje wat ik gemaakt heb met zonnepanelen voor de geïnteresseerden, zie Zelf betonschans maken voor zonnepanelenSjors81 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:49:
[...]
Top, zie ze graag tegemoet!
@de rest: dank voor de input, wordt zeer gewaardeerd. Hecht toch meer waarde aan de mening van 'tweakers' dan van al die installateurs......Ik ga dan toch voor een 3.4 powerset. na alle reacties geeft me deze combinatie toch het meeste vertrouwen.
het aanzicht van de panelen vanuit de tuin.
De panelen op de woning SF170s liggen er nu ruim 2 jaar, op de garage 2 maand en het afdakje net 2 dagen

Lelijk hé
Maar hier doen we het allemaal voor

Dit was vanochtend vandaag een mooie 33 kWh binnen gehengeld!
Vooral op je schuur vind ik het er echt niet gek uit zien (eerlijk is eerlijk dat dak zie je toch nooit van je schuur/overkapping)
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
42AMDFreak schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 18:49:
Mooi man, hoeveel SF panelen heb je nu in totaal liggen?
Vooral op je schuur vind ik het er echt niet gek uit zien (eerlijk is eerlijk dat dak zie je toch nooit van je schuur/overkapping)
24 op het huis 12 op de garage en 6 op het afdakje.
Dat zijn dus pieken van 400W?Gasschuif schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 17:08:
[...]
Hier een steca 500 aan 2 stuks SF 170. Had eerst een 300, maar die ging in de begrenzing, dus verwisseld voor de 500.
Panelen op ZO, 8 graden.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Ik meet het vermogen tezamen met andere panelen van min tuin installatie, niet specifiek de steca
Daar meet ik alleen de ampères, spanning zo rond de 87 V, dus rond de 450 W.
Ik ben jaloers.Gasschuif schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 20:50:
[...]
Ik meet het vermogen tezamen met andere panelen van min tuin installatie, niet specifiek de steca
Daar meet ik alleen de ampères, spanning zo rond de 87 V, dus rond de 450 W.
Met 4x SF150 (2x2) blijft de Steca ook hangen op 3,5A.
Een 2e Steca erbij zou leuk zijn

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Er staan er een paar te koop op MarktplaatsMichielFRL schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 21:20:
[...]
Ik ben jaloers.
Met 4x SF150 (2x2) blijft de Steca ook hangen op 3,5A.
Een 2e Steca erbij zou leuk zijn
https://www.facebook.com/...ie/posts/1188596384495228
Yes, daaristie: ZonStation #2!
Donderdag 9 juni roepen we hetzelfde, vanaf het dak van The Student Hotel, maar nu al voor jou: je kan een zonnepaneel kopen op onze nieuwe zonneweide. Samen met (en op het dak van) The Student Hotel en Sungevity Nederland gaan we 220 panelen leggen.
Amsterdammers uit Oost kunnen zich makkelijk aansluiten. De prijs van het zonnepaneel, 330 euro, verdient zichzelf in de loop der jaren terug, door de korting op de eigen energierekening, via de zogenaamde postcoderoos-regeling. Amsterdammers die wonen in de postcodegebieden 1091, 1092, 1093, 1096, 1097 en 1098 komen in aanmerking voor deze regeling. Wij hebben al het voorwerk gedaan, we leasen het dak voor 20 jaar van The Student Hotel en zonnepanelenleverancier Sungevity levert de 220 zonnepanelen.
Woon je in het goede postcodegebied en wil je een paneel kopen?
Meld je direct aan via info@amsterdamenergie.nl voor extra informatie of meld jezelf als koper. (De openbare verkoop via de website start pas volgende week, maar als Facebook-vriend kan je al eerder een paneel reserveren.)
Wil je meer informatie?
Kom 9 juni (17:00) naar The Student Hotel in de Wibautstraat voor de aftrap van het project. Aanmelden voor het event kan via info@amsterdamenergie.nl
misschien interessant als je echt geen plek hebt om zelf iets van paneeltjes neer te hangen/ leggen.menzo schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:59:
Dit is misschien interesant voor als je in de genoemde postcodes woont.
https://www.facebook.com/...ie/posts/1188596384495228
[...]
Niet wetende welk soort panelen worden gekozen, maar is 330 per paneel niet wat aan de hoge kant (zeker als je dit maal 220 doet)?
4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie
Dit duurde zo'n 30 seconden en toen ik ze weer los koppelde zag ik zo'n spanningsvonkje (mini bliksem zegmaar?).
Heeft dit schade geleverd, en zo ja; waar?
Thanks
Johan
snameroc
Het kan ook minder commercieel, in een Gronings dorp doen ze het voor 200,- per stuk.Sjuppie schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 17:34:
[...]
misschien interessant als je echt geen plek hebt om zelf iets van paneeltjes neer te hangen/ leggen.
Niet wetende welk soort panelen worden gekozen, maar is 330 per paneel niet wat aan de hoge kant (zeker als je dit maal 220 doet)?
http://www.rtvnoord.nl/ni...t-ongeschikt-dak-Zuidhorn
en dan gaat het duidelijk ( goed opletten ! ) om 270Wp sunteggies.
Ik heb een dak van 6,5 x 3,9 m helemaal vrij op zuidoost. Ik denk wel iets schaduw aan de onderkant.

Het eerste gedeelte dus, kap op de (voormalige) garage.
Ik vind de Solar Frontier panelen erg mooi, dus daar heb ik mij eerst op gefocust. Volgens mij kunnen er 3 rijen van 6 panelen op. Zodoende kom ik deze set tegen: http://www.twentezon.nl/s...rsets-170wp/powerset-3-1/, welke voor € 3.655,- inclusief BTW aangeboden wordt door hen. Voor zover ik kan vinden is dit geen gekke prijs.
Doordat dit drie strings worden zou ik het eventuele stuk schaduw aan de onderkant gedeeltelijk opvangen?
Monteren ga ik wel uitkomen verwacht ik, alleen even iemand vinden die het in de meterkast kan afmonteren op een nieuwe groep.
Nu vraag ik mij af, is dit de juiste zoekrichting, of kan het veel beter?
[ Voor 18% gewijzigd door kieskes op 03-06-2016 20:44 ]
Ik had PK solar al een mail gestuurd maar die leveren ze enkel in projecten en ik wil er slechts 2 a 3 incl. montagemateriaal.
Ik denk sun-solar,stuurt ook thuis...Sneezzer schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 21:40:
Weet iemand een leverancier van solar frontier in de regio apeldoorn? (ik ben geen voorstander van het idee om voor iets "groens" een eind te rijden met een slurpende auto...)
Ik had PK solar al een mail gestuurd maar die leveren ze enkel in projecten en ik wil er slechts 2 a 3 incl. montagemateriaal.
1 PVoutput . Dongen NB
Probeer Cobalt energie uit Ermelo eens.Sneezzer schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 21:40:
Weet iemand een leverancier van solar frontier in de regio apeldoorn? (ik ben geen voorstander van het idee om voor iets "groens" een eind te rijden met een slurpende auto...)
Contact persoon is Leon Jurg
van mij mag je gerust een leverancier zoeken die in de buurt zit.Sneezzer schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 21:40:
altijd handig als je nog extra kleine dingen nodig hebt.
maar de reden om dan niet ver te hoeven rijden met een slurpende auto, is wel wat vreemd om dan panelen te gebruiken die helemaal uit Japan komen, dus eigenlijk de halve wereld al zijn rond geweest.
(en dan hebben we het nog niet gehad over de grondstoffen, Japan heeft er niet veel.)
90% van het spul wat word gebruikt in Nederland/België/Duitsland komt allemaal binnen via Rotterdam.
de meeste importeurs zitten rond de randstad en boemelen dat rond met diesel vrachtwagens.
als dat een echte reden is, dan moet je een leverancier zoeken die de panelen per container koopt.
dat schiet meer op, anders verplaats je de vervuiling van wat jij doet naar een ander.
belangrijker is dat jij het spul op dak legt dan de kleine zaken die je noemt
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Pics
USB relay board hangt aan mijn Intel Nuc met ubuntu op. (deze leest ook de inverters uit & upload de data naar PVOutput)
Hierop draait een cronjob-script dewelke de uitgang van de relais stuurt adhv de zonnestanden:
Als de zon opkomt, wordt de relais gestuurd en deze activeert een voeding. Na de voeding hangen 2 ebaychinees thermostaat-printjes, dewelke dan de koeling gaan schakelen voor de inverters.
Na zonsondergang worden de printplaatjes zonder spanning gezet door hetzelfde script.
[ Voor 4% gewijzigd door StarWing op 04-06-2016 12:15 ]
Page intentionally left blank.
Hoeveel graden koelt jou systeem ben wel benieuwd. Die van mij blaast geen lucht maar zuigt lucht weg ruim 10 a 11 graden koelen zo.StarWing schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 12:15:
Ik heb iets in elkaar geknutseld om mijn beide inverters te voorzien van actieve koeling nu ze op de, in de zomer, toch warme zolder hangen.
Pics
USB relay board hangt aan mijn Intel Nuc met ubuntu op. (deze leest ook de inverters uit & upload de data naar PVOutput)
Hierop draait een cronjob-script dewelke de uitgang van de relais stuurt adhv de zonnestanden:
Als de zon opkomt, wordt de relais gestuurd en deze activeert een voeding. Na de voeding hangen 2 ebaychinees thermostaat-printjes, dewelke dan de koeling gaan schakelen voor de inverters.
Na zonsondergang worden de printplaatjes zonder spanning gezet door hetzelfde script.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
dit is bij de initiele installatie, zonder thermostaat en relay board.
Ongeveer een 10tal graden.
Page intentionally left blank.
Inderdaadmigjes schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 10:53:
[...]
van mij mag je gerust een leverancier zoeken die in de buurt zit.
altijd handig als je nog extra kleine dingen nodig hebt.
maar de reden om dan niet ver te hoeven rijden met een slurpende auto, is wel wat vreemd om dan panelen te gebruiken die helemaal uit Japan komen, dus eigenlijk de halve wereld al zijn rond geweest.
(en dan hebben we het nog niet gehad over de grondstoffen, Japan heeft er niet veel.)
90% van het spul wat word gebruikt in Nederland/België/Duitsland komt allemaal binnen via Rotterdam.
de meeste importeurs zitten rond de randstad en boemelen dat rond met diesel vrachtwagens.
als dat een echte reden is, dan moet je een leverancier zoeken die de panelen per container koopt.
dat schiet meer op, anders verplaats je de vervuiling van wat jij doet naar een ander.![]()
belangrijker is dat jij het spul op dak legt dan de kleine zaken die je noemt
En wat kost het aan energie als het door een locale pv boer 2 dagen langer duurt voor het op dak ligt ? En dat in juni!
Ok min of meer zelfde resultaat.StarWing schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 14:13:
http://pvoutput.org/intra...5160&dt=20160505&gs=0&m=1
dit is bij de initiele installatie, zonder thermostaat en relay board.
Ongeveer een 10tal graden.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Daar moet ik jullie beiden gelijk in geven.Rol-Co schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 14:58:
[...]
Inderdaad
En wat kost het aan energie als het door een locale pv boer 2 dagen langer duurt voor het op dak ligt ? En dat in juni!
Omvormer ging een paar keer uit en aan terwijl de zon goed doorkwam. Ook schommelde de opbrengst tussen de 360 of 500 watt, erg raar
Met het uitlezen van de soladin 500 zag ik dat me spanning nu nog maar 69 ipv 101 volt was.
Nu heb ik de defecte optimizer gevonden, spanning van het paneel is +- 34 volt, mag ik aannemen dat het paneel nog goed is? Als deze defect is lijkt het me dat hij geen of een lagere spanning geeft?
Optimizer er dus even tussen uit gehaald en voila, heb weer 101 volt op de omvormer
Is er nog iets wat je aan een optimizer kan meten om te kijken of hij defect is?
Dan kan ik hem mooi onder garantie terugsturen.
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
ach, een paar dagen of weken later...Sneezzer schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 15:12:
[...]
Daar moet ik jullie beiden gelijk in geven.
dat maakt niet veel uit.
uiteindelijk moet het toch al snel een jaar of 10 liggen om het terug te verdienen + wat winst te maken.
dus zoek rustig rond naar wat leuks.
komt wel goed.
(behalve als je in de herfst wil leggen en je wilt het zelf doen,
dan kun je beter rustig marktplaats afstruinen voor een goedkopere omvormer of andere aanbiedingen.
en pas na de winter leggen.
Je zou toch een langere levensduur (18 mei geinstalleerd?) verwachten van Hosola Optimizers...DJKroon schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 16:20:
Balen, vandaag is vermoedelijk me eerste optimizer gesneuveld. De opbrengst vondt ik erg tegenvallen ondanks dat het niet heel erg mooi weer was afgelopen tijd. Vandaag dus even onder de loep genomen.
Omvormer ging een paar keer uit en aan terwijl de zon goed doorkwam. Ook schommelde de opbrengst tussen de 360 of 500 watt, erg raar![]()
![]()
Met het uitlezen van de soladin 500 zag ik dat me spanning nu nog maar 69 ipv 101 volt was.
Nu heb ik de defecte optimizer gevonden, spanning van het paneel is +- 34 volt, mag ik aannemen dat het paneel nog goed is? Als deze defect is lijkt het me dat hij geen of een lagere spanning geeft?
Optimizer er dus even tussen uit gehaald en voila, heb weer 101 volt op de omvormer![]()
Is er nog iets wat je aan een optimizer kan meten om te kijken of hij defect is?
Dan kan ik hem mooi onder garantie terugsturen.
Nog niet geheel betrouwbaar dus....
Nee helaas niet, ben wel een beetje teleurgesteld. Na 18 mei nog 2 besteld en daar zat deze defecte dus bij. Die heb ik afgelopen maandag geplaatst. En ondanks dat het redelijk weer was van de week vondt ik de opbrengst meer tegen vallen dan daarvoor. Helaas moet ik doordeweeks aan de arbeid waardoor ik het nog niet kon uitzoeken tot vandaag dus.AUijtdehaag schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 16:43:
[...]
Je zou toch een langere levensduur (18 mei geinstalleerd?) verwachten van Hosola Optimizers...
Erg jammer, ik heb de optimizer op een ander paneel aangesloten en nu was er weer een forse verlaging van de spanning en de omvormer begon weer met in en uit te schakelen zodra hij wil leveren. Me stroom begon ook te wisselen (2 tot 7 amp) en de omvormer snapte het niet meer

Kan bijna niet anders dan dat hij defect is.
Misschien wel vanaf het begin, gezien de lagere opbrengst, maar dat is lastig te bewijzen

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Lijkt me ook geen ideale combo, drie optimizers in een string van maar drie panelen, lijkt me
ook afzien voor een mppt om daar iets goeds van te bakken, heb zelf al waargenomen dat
bij slechte licht omstandigheden die hosolas ook nog wel wat werk vermogen opslokken
om de zaak aan de praat te houden, doe daar een lage string totaalspanning bij, en de
mppt van de soladin weet het dan ook niet meer wat ti doen moet.
Een plaatje van hoe e.e.a. gemonteerd is, zou ook niet verkeerd zijn.
Het ging niet om de tvtmigjes schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 16:20:
[...]
ach, een paar dagen of weken later...
dat maakt niet veel uit.
uiteindelijk moet het toch al snel een jaar of 10 liggen om het terug te verdienen + wat winst te maken.
dus zoek rustig rond naar wat leuks.
komt wel goed.![]()
(behalve als je in de herfst wil leggen en je wilt het zelf doen,
dan kun je beter rustig marktplaats afstruinen voor een goedkopere omvormer of andere aanbiedingen.
en pas na de winter leggen.)
Maar de millieubelasting van het rijden om panelen te halen, dat kost minder dan 2 dagen later leggen.
Mag ik effe...AUijtdehaag schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 16:43:
[...]
Je zou toch een langere levensduur (18 mei geinstalleerd?) verwachten van Hosola Optimizers...
Hosola... Hoe is het met de garantie van die dingen?
Ik heb ook een defecte Hosola liggen... Wel een omvormer MTL5000...'
De leverancier van het ding (MDZ !!) is niet thuis...
Hosola zelf ook niet.
Heb een of ander wazig 06 nummer van de site van Hosola al een aantal keer gebeld.
Atijd de voicemail inspreken maar reactie ho(-sola) maar...
Meerdere e-mails via de site.... NUL-reactie..
Veel succes met jullie Hosola's...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Schakel dan gewoon jurist in voor mdz ,hun zijn verantwoordelijkpaulv1973 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 18:47:
[...]
Mag ik effe...
Hosola... Hoe is het met de garantie van die dingen?
Ik heb ook een defecte Hosola liggen... Wel een omvormer MTL5000...'
De leverancier van het ding (MDZ !!) is niet thuis...
Hosola zelf ook niet.
Heb een of ander wazig 06 nummer van de site van Hosola al een aantal keer gebeld.
Atijd de voicemail inspreken maar reactie ho(-sola) maar...
Meerdere e-mails via de site.... NUL-reactie..
Veel succes met jullie Hosola's...
1 PVoutput . Dongen NB
Daar zal het wel op uitdraaien ja...reneeke1970 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:13:
[...]
Schakel dan gewoon jurist in voor mdz ,hun zijn verantwoordelijk
Heb inmiddels uit eigen beurs een nieuwe Omnik 5.0K TL2 opgehangen.
Heb MDZ meerdere malen de mogelijkheid gegeven het zaakje op te lossen met as resultaat dat ze helemaal niet meer reageren op mails.
MDZ noemde Hosola een onproffesionele tent....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Daar zeg je wel wat betreft mppt.PClop schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 18:16:
Hier ( nog ) geen problemen met mijn Hosola Optimizers nu 3/4 jaar werkende, 4 stuks.
Lijkt me ook geen ideale combo, drie optimizers in een string van maar drie panelen, lijkt me
ook afzien voor een mppt om daar iets goeds van te bakken, heb zelf al waargenomen dat
bij slechte licht omstandigheden die hosolas ook nog wel wat werk vermogen opslokken
om de zaak aan de praat te houden, doe daar een lage string totaalspanning bij, en de
mppt van de soladin weet het dan ook niet meer wat ti doen moet.
Een plaatje van hoe e.e.a. gemonteerd is, zou ook niet verkeerd zijn.
Heb daar niet heel veel kaas van gegeten, behalve dat hij de stroom zodanig hoger vraagt tot je spanning in elkaar zakt, net voor dat punt haalt je omvormer zijn max vermogen. Me Soladin begrenst op 8 ampere maar dat haalt hij vrijwel nooit (max 6 ampere in de begrenzing)
Tot nu toe zag ik dat de omvormer daar geen moeite mee had, maar ik weet niet wat hij allemaal gedaan heeft met 3 optimizers.
Opzich zou dit niks mogen uitmaken toch?
Ik weet niet hoe ik hier een foto kan posten, maar de installatir zit simpel in elkaar. achter elk paneel een optimizer en die als een string aangesloten. (edit: en in landscape achter elkaar op zzw)
En over Hosola garantie, ik heb hem bij een winkel gehaald waar ik hem ook weer naar terugbreng met een bon. Gewoon omruilen en geen gezeur. heb dat ding nog geen week dus lijkt me duidelijk
Misschien vind hosola mdz wel onprofessioneel en laten ze daarom barstenpaulv1973 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:17:
[...]
Daar zal het wel op uitdraaien ja...
Heb inmiddels uit eigen beurs een nieuwe Omnik 5.0K TL2 opgehangen.
Heb MDZ meerdere malen de mogelijkheid gegeven het zaakje op te lossen met as resultaat dat ze helemaal niet meer reageren op mails.
MDZ noemde Hosola een onproffesionele tent....
1 PVoutput . Dongen NB
Dan zou Hosola wel zijn garantie gevallen moeten oplossen rechtstreeks met haar klanten.reneeke1970 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:43:
[...]
Misschien vind hosola mdz wel onprofessioneel en laten ze daarom barsten
Maar ook daar heerst radiostilte...
Ik moet eerlijkheidshalve ook meden dat Omnik ook niet echt van de reactie is.
Ook daar al een 2-tal mails naartoe gestuurd zonder ook maar 1 antwoordt.
Nog niet eens een auto reply dat de mail is ontvangen.
[ Voor 24% gewijzigd door paulv1973 op 04-06-2016 19:54 ]
Email omnik word inderdaad niet beantwoord, het nl telefoon nummer wat op hun site staat wel, zelfs avonds....paulv1973 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:53:
[...]
Dan zou Hosola wel zijn garantie gevallen moeten oplossen rechtstreeks met haar klanten.
Maar ook daar heerst radiostilte...
Ik moet eerlijkheidshalve ook meden dat Omnik ook niet echt van de reactie is.
Ook daar al een 2-tal mails naartoe gestuurd zonder ook maar 1 antwoordt.
Nog niet eens een auto reply dat de mail is ontvangen.
1 PVoutput . Dongen NB
Waar ik piek vermogens van rond de 5000 watt had bij de fronius (in april) heb ik bij de sma max een waarde van 4600.
Deze vraag heb ik hier al eerder gesteld en toen kwamen we tot de conclusie dat de landcode niet goed ingesteld stond.
Dit is nu ongeveer 3 weken geleden aangepast Door de installateur en staat dus nu goed.
Maar ondanks de heldere en zonnebank middag van vandaag komen de piekwaarden niet boven de 4600/4700 watt.
Kan dit aan de temperatuur liggen? Of is er misschien een paneel stuk?
We hebben namelijk wel een keer een blikseminslag dichtbij gehad waarbij de aardlek van de panelen uitgesprongen is.
Kan ik dat zelf ergens zien, bijvoorbeeld aan de spanning?
Het systeem:
16 panelen van benq 330wp (5280 totaal dus)
Dakvlak 45 graden op het zuiden zonder schaduw.
Sma sunny boy 5000-21tl
Still King
uit 5400Wp
http://pvoutput.org/intra...0319&dt=20160605&gs=0&m=0
Oke weer wat geleerd. Bedankt voor je reactie.PClop schreef op zondag 05 juni 2016 @ 00:25:
@Imhotep, Uitstekende vermogens voor deze temperaturen, zelf haal ik nu maar +/- 4300W
uit 5400Wp
http://pvoutput.org/intra...0319&dt=20160605&gs=0&m=0
Ligt het dan aan de temperatuur van de panelen of de omvormer? Want aan die laatste kan ik makkelijk wat veranderen 😀
Still King
Meestal is de temperatuur hoger, ze hangen immers in de zon
Maar in het voorjaar willen ze ook wel eens over de 330 watt heen gaan.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Kan ik een enkele micro omvormer direct in het stopcontact steken, zat aan iets van Enphase te denken ?
Ik heb nog 1 plek vrij voor een zonnepaneel vandaar mijn vraag. De Soladin 600 vind ik teveel lawaai maken.
Hoe zijn die 16 panelen aangesloten?Imhotep schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 23:46:
Een aantal weken geleden is mijn fronius omvormer vervangen Door een sma 5000.
Waar ik piek vermogens van rond de 5000 watt had bij de fronius (in april) heb ik bij de sma max een waarde van 4600.
Deze vraag heb ik hier al eerder gesteld en toen kwamen we tot de conclusie dat de landcode niet goed ingesteld stond.
Dit is nu ongeveer 3 weken geleden aangepast Door de installateur en staat dus nu goed.
Maar ondanks de heldere en zonnebank middag van vandaag komen de piekwaarden niet boven de 4600/4700 watt.
We hebben namelijk wel een keer een blikseminslag dichtbij gehad waarbij de aardlek van de panelen uitgesprongen is.
Het systeem:
16 panelen van benq 330wp (5280 totaal dus)
Dakvlak 45 graden op het zuiden zonder schaduw.
Sma sunny boy 5000-21tl
in 2x8...
Dan zou je makkelijk op het display of via Sunny Explorer de spanningen en stroomwaardes met elkaar kunnen vergelijken.
Verder denk ik ook dat het meer met de temperatuur te maken heeft...
ja, enphase of enecsys (alleen nog 2e hands) kan je direct in z'n eentje in een wcd steken. je zou ook kunnen kijken voor n Steca 300 als t om een SF paneel gaat. de soladin (ook alleen voor SF gezien de specs.) zal niet veel lawaai gaan maken met 1 paneel, gezien het geringe vermogen en dat de fan pas bij hoger vermogen aan gaat. het er hier een hangen met 2 TSMC' eraan op een wat mindere plek en die hoor je nooit.mikeyverhoef schreef op zondag 05 juni 2016 @ 09:08:
Een vraag waar ik niet uitkom, en ook nergens beantwoord zie ( google e.d. )
Kan ik een enkele micro omvormer direct in het stopcontact steken, zat aan iets van Enphase te denken ?
Ik heb nog 1 plek vrij voor een zonnepaneel vandaar mijn vraag. De Soladin 600 vind ik teveel lawaai maken.
De Enphase moet wel worden ingesteld met en apart kastje (kan je misschien lenen) en daar komt ook nog een stukje kabel en een terminator bij (let ook op de prijs daarvan).
[ Voor 17% gewijzigd door Andre1973 op 05-06-2016 10:44 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Mijn 4080 Wp systeem hier is vandaag ook niet boven de 3100 Watt uitgekomen.Imhotep schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 23:46:
[...]
[...]
Het ligt inderdaad aan de temperatuur van de panelen.
Mijn JA-solar panelen (270Wp) hebben ongeveer een afname van 0.4% per graad C. (uit het hoofd, weet niet helemaal zeker)
Waarschijnlijk zullen die panelen ruim boven de 60 graden zijn gekomen vandaag, dus dat klopt wel ongeveer.
En als je twijfelt aan je omvormer... Bij SMA kun je met Sunny Explorer inloggen op je omvormer (bijv. via Bluetooth of netwerk) en dan kun je de logs uitlezen.
Als er iets staat van defecte Varistors, dan weet je dat het onweer effect heeft gehad op je omvormer. Wat voor effect is onduidelijk, alleen dat de Varistors dan waarschijnlijk prima hun werk gedaan hebben en je omvormer hebben beschermd. Alleen moet je die dan wel (laten) vervangen.
Zo'n setje kost tussen de 30 en 50 euro meen ik.
Een Varistor beschermt de DC-ingang van je omvormer tegen te hoge spanningen, die voor kunnen komen bij bijv. onweer in de buurt.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
De spanningen voor beide strings zijn ook zo goed als gelijk, dus daar zie ik ook geen problemen in. Voorheen bij de verkeerde land instellingen had ik ook last van afgetopte grafieken , maar vandaag was deze ook erg mooi. Dus is het de temperatuur.
Bedankt voor het meedenken allemaal!!!
Still King
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=42162&sid=38497
"Setup" op ijzerdraad

Aan de onderzijde van de SE 4000 zit een inham, waar zeker 3of 4 fans op rij van 60X60 mm in te flansen zijn

Gaat aangedreven worden door een klein PV paneeltje, iemand tips wat voor paneel??
Op top c.a 8 W bij 12 v
[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 06-06-2016 00:39 ]
Je bereikt daarmee dus ongeveer 10 graden koeling (41 naar 31) in een uur tijd. Hier had ik op 13 mei een keer het dakraam op zolder open gezet. De SE3000 hangt boven het trapgat. Op de 1e verdieping raam van de slaapkamer ook open, toen kwam er een goede luchtstroom op gang. Resultaat: ook zo'n 10 °C koeling in een uur tijd. Met als bijkomend voordeel dat de omgevingstemperatuur (gemeten aan het einde van de nacht) ook gezakt was van 28,1 °C naar 26,0 °C.Gasschuif schreef op maandag 06 juni 2016 @ 00:27:
Vandaag even (2 keer) de blower op de onderzijde van de omvormer gezet, je ziet duidelijk de dips in temp, een graad of 8. Omgeving 23 C in de garage beneden. Centrifugaal fan uitblaas 100 mm, toeren geregeld als experiment, nog niet eens vol gas.
"Setup" op ijzerdraad
[afbeelding]
Aan de onderzijde van de SE 4000 zit een inham, waar zeker 3of 4 fans op rij van 60X60 mm in te flansen zijn
[afbeelding]
Gaat aangedreven worden door een klein PV paneeltje, iemand tips wat voor paneel??
Ik heb deze op het dak liggen met deze tussen het paneel en twee 8 cm fannetjes. Werkt hier al een paar jaar probleemloos.Gasschuif schreef op maandag 06 juni 2016 @ 00:27:
Vandaag even (2 keer) de blower op de onderzijde van de omvormer gezet, je ziet duidelijk de dips in temp, een graad of 8. Omgeving 23 C in de garage beneden. Centrifugaal fan uitblaas 100 mm, toeren geregeld als experiment, nog niet eens vol gas.
"Setup" op ijzerdraad
[afbeelding]
[afbeelding]
Op top c.a 8 W bij 12 v
Kan vast ook wel goedkoper, het is per Wp best prijzig, maar misschien gaat m'n omvormer een tijdje langer mee.
[ Voor 5% gewijzigd door drielp op 06-06-2016 01:12 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??