Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.350 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:19
Powrskin schreef op zondag 29 mei 2016 @ 14:30:
[...]

elektrische fiets verbruikt niet veel. bij mij ongeveer 0.4kw (max) per 50km.
elektrische scooter een factor 4 meer oid.
Mijn fiets gaat 40 en accu bijna leeg na 35 km, dus ik heb paar panelen meer nodig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:56
Andre1973 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 13:05:
[...]

Ik vraag me of of alles op het dak goed zit, neem aan dat je 2 strings van 2 hebt en hoop dat alle 2 de strings naar binnen komen. staan er niet 2 tegen elkaar in te hijgen? 1 goede string en een string waar de +& of de -& aan elkaar hangen? ik zie gekker voorbij komen. ook gezien het vermogen achterblijft.
Alles is goed aangesloten en presteert geregeld maximaal.
Zie ook pvoutput http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=25534&sid=23285

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-08 17:12
Powrskin schreef op zondag 29 mei 2016 @ 14:30:
[...]

elektrische fiets verbruikt niet veel. bij mij ongeveer 0.4kw (max) per 50km.
elektrische scooter een factor 4 meer oid.
Ik rij elektrisch. En nee, niet 1 kwh op 3-5 km.. Ik rij 100 km op 11 kWh

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:46
looyenss schreef op zondag 29 mei 2016 @ 19:56:
[...]

Ik rij elektrisch. En nee, niet 1 kwh op 3-5 km.. Ik rij 100 km op 11 kWh
Das meer als ik veelal hoor, wat rij je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
nooberke schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:14:
[...]

Das meer als ik veelal hoor, wat rij je?
e-up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
das een factor 5 zuiniger (in prijs) dan mijn auto, en factor 10 minder dan mijn fiets.
zal wat vaker op de fiets gaan :P

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hier een Zoe met 14 kWh/100 km na een jaar.
Alles staat of valt met snelheid; zonder de ene kilometer snelweg bij het woon/werkverkeer zouden wij ook wel 11 kWh/100 km halen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Proton_ schreef op zondag 29 mei 2016 @ 21:45:
Hier een Zoe met 14 kWh/100 km na een jaar.
Alles staat of valt met snelheid; zonder de ene kilometer snelweg bij het woon/werkverkeer zouden wij ook wel 11 kWh/100 km halen.
Snelweg geen probleem
#vrachtwagenplakker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:57

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

even dubbelcheck: Ik moet mijn SE2200 omvormer een stukje verplaatsen, en dus mijn DC kabels een stukje verlengen. Kan ik daar deze kabel (1m) voor gebruiken?

http://www.jenm-zonnepane...el-6mm2-alle-lengten.html

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
prein2 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 08:20:
even dubbelcheck: Ik moet mijn SE2200 omvormer een stukje verplaatsen, en dus mijn DC kabels een stukje verlengen. Kan ik daar deze kabel (1m) voor gebruiken?

http://www.jenm-zonnepane...el-6mm2-alle-lengten.html
Als jij inderdaad MC-4 connectoren aan je kabels en SE hebt dan is dat een goede kabel.

De 2 verschillende connectoren aan één kabel, anders zou je de boel aan het ompolen zijn.
Gewoon ervoor zorgen dat de kabel via de verlenging op de zelfde aansluiting komt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:18
Zoals eerder gemeld laat ik binnenkort SF-panelen plaatsen. Aangezien ik nog wat twijfels had over de schaduwal van de dakkapel heb ik onderstaande foto's gemaakt. Zoals jullie kunnen zien is de schaduwval tegen het middaguur van geen invloed meer op de panelen (de panelen komen tot aan de rode lijn). Mijn conclusie is dat gezien het type schermen en de beperkte tijd dat er sprake is van schaduw optimizers overkill is. Is het nog wel aan te raden om het onderste deel (totaal leg ik 20 panelen, 4x5) in een aparte string te leggen? Ik heb nu een mooie aanbieding liggen van een powerpakket, de bijbehorende omvormer heeft echter maar één mppt. Graag jullie mening!

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/364ut.jpg
TIJD 9:20

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/281sqr7.jpg
TIJD 11:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Sjors81 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:11:
Zoals eerder gemeld laat ik binnenkort SF-panelen plaatsen. Aangezien ik nog wat twijfels had over de schaduwal van de dakkapel heb ik onderstaande foto's gemaakt. Zoals jullie kunnen zien is de schaduwval tegen het middaguur van geen invloed meer op de panelen (de panelen komen tot aan de rode lijn). Mijn conclusie is dat gezien het type schermen en de beperkte tijd dat er sprake is van schaduw optimizers overkill is. Is het nog wel aan te raden om het onderste deel (totaal leg ik 20 panelen, 4x5) in een aparte string te leggen? Ik heb nu een mooie aanbieding liggen van een powerpakket, de bijbehorende omvormer heeft echter maar één mppt. Graag jullie mening!

[afbeelding]
TIJD 9:20

[afbeelding]
TIJD 11:50
Ik zou dat driehoekje zeker in een aparte string leggen, dat ie dan parallel aan de rest komt is niet zo erg.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
ben nog niet helemaal bekend in alle materie maar wat houdt 'niet parallel aan de rest' in, dat het aantal panelen per string afwijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Sjors81 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:15:
ben nog niet helemaal bekend in alle materie maar wat houdt 'niet parallel aan de rest' in, dat het aantal panelen per string afwijkt?
je groepeert de panelen, per string. dat zijn er afhankelijk van de omvormer en het totaal meestal 4 a 5 (zie voc panelen en max voltage vd omvormer).
de losse groepjes sluit je weer parallel op elkaar aan en dan naar de omvormer.
strings wil je wel gelijk qua aantal houden.

Zie het als batterijen in de zaklamp idee. meer op elkaar aansluiten geeft meer voltage, met zelfde levensduur. zou je er een zelfde groepje batterijen naast zetten, dan heb je 2x zoveel accu capaciteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Powrskin op 30-05-2016 11:28 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
ok, als ik het goed begrijp zou je in mijn geval dan 2 strings van 10 panelen hebben en binnen zo'n string (afhankelijk van de omvormer) bijvoorbeeld een groep van 4 en 6 die parellel worden aangesloten. Die verhouding binnen 1 string is doordat de 'groepjes' niet evenredig verdeelt zijn 'niet parallel aan de rest'.

als leek denk ik dan, waarom dan niet 1 string en daarbij de panelen die in de schaduw vallen in een apart groep parallel te zetten?

Wees overigens gerust, ik laat alles over aan een installatiebedrijf maar wil wel graag op enig niveau kunnen meepraten.. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:13
Sjors81 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:55:
ok, als ik het goed begrijp zou je in mijn geval dan 2 strings van 10 panelen hebben en binnen zo'n string (afhankelijk van de omvormer) bijvoorbeeld een groep van 4 en 6 die parellel worden aangesloten. Die verhouding binnen 1 string is doordat de 'groepjes' niet evenredig verdeelt zijn 'niet parallel aan de rest'.

als leek denk ik dan, waarom dan niet 1 string en daarbij de panelen die in de schaduw vallen in een apart groep parallel te zetten?

Wees overigens gerust, ik laat alles over aan een installatiebedrijf maar wil wel graag op enig niveau kunnen meepraten.. :-)
Waarschijnlijk leg je 4 strings van 5 panelen of 5 strings van 4 panelen. Die strings worden dan parallel aangesloten op de mppt. Schaduw op 1 paneel in een string beinvloed de opbrengst van de andere panelen in dezelfde string. Het beste zorg je dus dat de schaduw zo min mogelijk strings beinvloedt. Je moet dus zorgen dat de panelen zo worden aangesloten dat de beschaduwde driehoek met een enkele string bedekt is.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Sjors81 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:55:

Dat laatste regel lijkt me verstandig :>

als je 4x5 of 5x4 (dat zijn dus strings en die zijn evengroot), legt dan zorg je gewoon dat die 4 of 5 in 1 string allemaal bij elkaar zitten in dat stukje schaduw.

laat de foto zien aan de installateur en je bent klaar :)

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
ah ok, ik was in der veronderstelling dat er per string een mppt nodig is maar dat is dus niet het geval. Is het teveel gevraagd voor een uitleg wanneer een tweede mppt nodig is? heb al even gegoogled in dit topic doorgekeken maar daar vind ik geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjors81 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:07:
ah ok, ik was in der veronderstelling dat er per string een mppt nodig is maar dat is dus niet het geval. Is het teveel gevraagd voor een uitleg wanneer een tweede mppt nodig is? heb al even gegoogled in dit topic doorgekeken maar daar vind ik geen antwoord.
Je kon toch 4 panelen hoog en 6 panelen breed kwijt? (= incl bevestiging precies 6 meter)
Dus 24 panelen?
4080 wp op een steca 4200 is heel erg lekker namelijk.
4 stringen van 6 panelen.

Ik zou niet te bang zijn van dat beetje schaduw.
Bovendien maken die 4 extra panelen het (kleine) verlies meer dan goed...
Je moet mijn schaduw eens bekijken op Noord op de SF panelen >:)
Die zien soms helemaal geen zon...

Je moet elke string zien als zijn eigen fabriekje...
Dus meerdere fabriekjes voeden zich aan de omvormer.
Dat kan dus prima op 1 mppt.

Je neemt in geval van SF een 2e mppt, als je af gaat wijken in stringspanningen (dus bijvoorbeeld 5 panelen in 1 string ipv 6 tov de rest) of als je nog meer (andere) panelen gaat plaatsen op dezelfde omvormer.

Dat is het nadeel van een steca, heft maar 1 mppt. Maar daar tegenover staat een hoge efficientie.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2016 12:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
ik zou er net 24 op kunnen hebben maar ja alles heeft een prijs en met 20 panelen zit ik al fors boven mijn eigenlijk verbruik. overigens onderscheidt jullie input ook wel weer de goede en slechte installateur, hij mailde mij namelijk: 'De bijgeleverde omvormer heeft één ingang zodat het niet mogelijk is om twee strings te maken'.
Op basis van jullie input concludeer ik dat dat in ieder geval niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjors81 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:43:
ik zou er net 24 op kunnen hebben maar ja alles heeft een prijs en met 20 panelen zit ik al fors boven mijn eigenlijk verbruik. overigens onderscheidt jullie input ook wel weer de goede en slechte installateur, hij mailde mij namelijk: 'De bijgeleverde omvormer heeft één ingang zodat het niet mogelijk is om twee strings te maken'.
Inderdaad.
10 panelen SF in 1 string blaast de omvormer op >:) (bij wijze van)
Veel te hoge spanning voor een 1-fase omvormer. (870 Vmpp)
Die gaat niet meer starten.

Ik zou een andere inst.. zoeken.. (of zelf doen)

In geval van normale mono panelen zou het wel kunnen...

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2016 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Het is volgens mij wel een beetje hoe men het benoemt. De naam string wordt gebruikt voor serieschakeling (dat is de meest correcte denk ik) maar ook wel voor de hele schakeling die je op je omvormer aansluit.
Dus "2 strings die aangesloten worden op 2 trackers".

Puur dat iemand de term anders/verkeerd gebruikt lijkt me nog niet per se betekenen dat die installatuur al je panelen in serie zou gaan aansluiten.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Sjors81 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:43:
Is maar net hoe je naar strings kijkt.
Het is een string met een aantal parallelle substrings (4x5 in serie waarschijnlijk, meer dan 4 parallel zetten mag niet zonder gezekerde stringbox (=duur))

Wij zetten de sub strings meestal (als het 1 vlak is, bij O-W vaak gescheiden) op het dak al parallel en komen dus maar met 1 plus en 1min naar binnen toe. Als je zelf gaat leggen zou ik iets mee kabel gebruiken en de strings goed op papier zetten en alle strings apart naar binnen toe leiden.
Dan kan je ooit makkelijk fout zoeken zonder ladder. :-)

[ Voor 19% gewijzigd door Andre1973 op 30-05-2016 12:54 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Andre1973 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:50:
[...]

Het is een string met een aantal parallelle substrings (4x5 in serie waarschijnlijk, meer dan 4 parallel zetten mag niet zonder gezekerde stringbox (=duur))
nog nooit eerder van gehoord :)
4x5 strings op een steca 3000 ofzo. beetje hoog start voltage, maar binnen de specs van de omvormer.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Powrskin schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:58:
[...]

nog nooit eerder van gehoord :)
4x5 strings op een steca 3000 ofzo. beetje hoog start voltage, maar binnen de specs van de omvormer.
Die powerpakketten met een Steca hebben erbij staan hoe je de panelen moet stringgen.
Bij 14 stuks plaats je er 2x7in serie. Dus goed eerst de gebruiksaanwijzing lezen van de omvormer voor je gaat leggen.. kan n hoop werk en stress schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Andre1973 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:50:
[...]

Wij zetten de sub strings meestal (als het 1 vlak is, bij O-W vaak gescheiden) op het dak al parallel en komen dus maar met 1 plus en 1min naar binnen toe. Als je zelf gaat leggen zou ik iets mee kabel gebruiken en de strings goed op papier zetten en alle strings apart naar binnen toe leiden.
Dan kan je ooit makkelijk fout zoeken zonder ladder. :-)
toen we de schaduw besproken gaf hij aan dat hij dat gedeelte dan in een aparte string zou plaatsen alleen dat daar wel een omvormer bij moet die 2 ingangen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:32

DjVe

Hatsaflats!

Sjors81 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:28:
[...]

toen we de schaduw besproken gaf hij aan dat hij dat gedeelte dan in een aparte string zou plaatsen alleen dat daar wel een omvormer bij moet die 2 ingangen heeft.
Dat is ook een optie, maar de strings parallel zetten op een enkele MPPT kan ook prima. Het geeft iets meer verliezen, maar het ontloopt elkaar niet veel. Een omvormer met 2 x MPPT is meestal ook weer iets duurder.

Wij hebben vorige maand bijvoorbeeld een systeem opgeleverd met 25 SF 170Wp panelen met: 9 x zuid, 8 oost + 8 west. Dus de voorzijde 3x3 op zuid op MPPT1. De oost- en westzijde met een 2x4 + 2x4 parallel op MPPT2. De hellingshoek van het oost-west dak is 25 graden per zijde. Dat ding gaat als de banaan! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
DjVe schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:38:
[...]

Dat is ook een optie, maar de strings parallel zetten op een enkele MPPT kan ook prima. Het geeft iets meer verliezen, maar het ontloopt elkaar niet veel. Een omvormer met 2 x MPPT is meestal ook weer iets duurder.

Wij hebben vorige maand bijvoorbeeld een systeem opgeleverd met 25 SF 170Wp panelen met: 9 x zuid, 8 oost + 8 west. Dus de voorzijde 3x3 op zuid op MPPT1. De oost- en westzijde met een 2x4 + 2x4 parallel op MPPT2. De hellingshoek van het oost-west dak is 25 graden per zijde. Dat ding gaat als de banaan! :9~
thanks! helemaal duidelijk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Een keer een ander soort vraag, niet over het plaatsen, maar eraf halen :)

Ik ga verhuizen en neem de panelen mee (kopers hadden geen interesse).
Het vervoer zal op een pallet gebeuren, is het een probleem als ik ze plat op elkaar leg (met karton ertussen) of geeft dat beschadigingen ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
MarFan schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:58:

Het vervoer zal op een pallet gebeuren, is het een probleem als ik ze plat op elkaar leg (met karton ertussen) of geeft dat beschadigingen ?
Zo zijn ze denk ik ook bij je afgeleverd? :-)
Als ze maar niet gaan schuiven is het geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Het beste vervoer je ze staand, zo leveren veel fabrikanten van "enkel glas" panelen de panelen. schokken in doorbuiging kan micro breuken opleveren bij kristallijn.
Omdat SF een andere techniek is en dubbelglas, heb je daar dat probleem niet / minder.
Staand is wel lastiger, dus als het niet te ver is en niet te hobbelig, dan kan liggend ook prima. Deel pallets worden zo vaak ook geleverd vanaf de groothandel.
Liggend vooral goed vastzetten. eventueel een (kartonnen) hoeklijn gebruiken op de hoeken en deze rondom vastzetten tegen verschuiven. Vraag desnoods een passende pallets bij een zonnepanelen bedrijf, die zitten daar vaak mee omhoog.

[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 30-05-2016 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjors81 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:28:
[...]

Voordat je, je laat ompraten naar een omvormer van 2x mppt, laat de installateur even berekenen wat het betekent om een "minder" efficiente omvormer te hangen aan verlies in kWh per jaar tov een Steca.

Heeft die installateur wel ervaring in SF? Weet hij ook het verschil in techniek tussen mono (silicium) panelen en CIS panelen en hoe dat anders omgaat met schaduw?

Ik loop misschien voor op de zaken... :)
De powersets zijn niet voor niets zo samengesteld op de beste prestaties/combinatie.

Bedenk wel dat je nu met 20 panelen waarschijnlijk een steca 3600 erbij krijgt (ik weet dit niet zeker)
Mocht het virus zijn toegeslagen en je wilt alsnog 4 panelen bij leggen, zal je hem weer moeten verkopen en een steca 4200 moeten aanschaffen. Maw doe het in 1x goed (en kijk naar je toekomstig verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:32
Je zou ook even kunnen kijken naar de meerprijs natuurlijk vaak is de arbeid een flinke hap en zijn een paar paneeltjes meer niet heel veel duurder. Ik heb hier ook maar het hele dag vol gegooid so far nog geen spijt ;)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Is het sf panelen? Dan heb ik nog een pallet voor je....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Die van mij zijn op die manier bezorgd (weet niet heel zeker of er een palet onderop lag). Gewoon paneel -> stukje karton -> paneel ;)
(Zou wel even de boel vast zetten met een sjorband ofzo zodat het niet gaat schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-08 10:28
Even een vraag, ik wil al een aantal jaar PV panelen op de schuur plaatsen (zzo) echter komt daar in de winter vanaf 13u en in de zomer vanaf 17u schaduw op het dak. Maar dit is wel de beste hoek en plek die ik heb.

Nu heb ik 3 panelen gezien waarbij ik, niet meteen financieel leegloop (http://www.marktplaats.nl...95&previousAction=asqSent) , welke extra kosten zou ik nog moeten rekenen? En zijn dergelijke panelen de moeite nog waard? Verder heb ik op ali zitten kijken naar inverters, volgens mij kan ik dan het best voor micro inverters gaan aangezien de schaduw langzaam over het dak heen glijd? Of kan ik beter een goedkope china 600w halen? (even buiten het feit of je hem uit china zou willen halen ben ik wel benieuwd naar objectieve verhalen over de kwaliteit of beter nog ervaringen.

Ps. het dient ook een beetje om mijn vriendin te overtuigen van het nut (vandaar ook het lage budget voor deze poc :D ).

[ Voor 6% gewijzigd door Sneezzer op 30-05-2016 16:08 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
AUijtdehaag schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:45:
[...]

Voordat je, je laat ompraten naar een omvormer van 2x mppt, laat de installateur even berekenen wat het betekent om een "minder" efficiente omvormer te hangen aan verlies in kWh per jaar tov een Steca.

Heeft die installateur wel ervaring in SF? Weet hij ook het verschil in techniek tussen mono (silicium) panelen en CIS panelen en hoe dat anders omgaat met schaduw?

De powersets zijn niet voor niets zo samengesteld op de beste prestaties/combinatie.

Bedenk wel dat je nu met 20 panelen waarschijnlijk een steca 3600 erbij krijgt (ik weet dit niet zeker)
Mocht het virus zijn toegeslagen en je wilt alsnog 4 panelen bij leggen, zal je hem weer moeten verkopen en een steca 4200 moeten aanschaffen. Maw doe het in 1x goed (en kijk naar je toekomstig verbruik)
Dank voor de tip, het ligt in ieder geval voor de hand dat er in de toekomst meer elektra wordt verbruikt dan minder. Het is voor mij in ieder geval wel duidelijk dat de meerwaarde gering is van een omvormer van 2x mppt. ik hou jullie in ieder geval op de hoogte! krijg er morgen weer een langs, eens kijken of die met hetzelfde advies komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Sneezzer schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:07:
Even een vraag, ik wil al een aantal jaar PV panelen op de schuur plaatsen (zzo) echter komt daar in de winter vanaf 13u en in de zomer vanaf 17u schaduw op het dak. Maar dit is wel de beste hoek en plek die ik heb.

Nu heb ik 3 panelen gezien waarbij ik, niet meteen financieel leegloop (http://www.marktplaats.nl...95&previousAction=asqSent) , welke extra kosten zou ik nog moeten rekenen? En zijn dergelijke panelen de moeite nog waard? Verder heb ik op ali zitten kijken naar inverters, volgens mij kan ik dan het best voor micro inverters gaan aangezien de schaduw langzaam over het dak heen glijd? Of kan ik beter een goedkope china 600w halen? (even buiten het feit of je hem uit china zou willen halen ben ik wel benieuwd naar objectieve verhalen over de kwaliteit of beter nog ervaringen.

Ps. het dient ook een beetje om mijn vriendin te overtuigen van het nut (vandaar ook het lage budget voor deze poc :D ).
Ik zou daar (panelen) geen tijd aan besteden, dat is meer wat voor de verzamelaar (is 15 jaar oud en die bij een oom van mij liggen vertonen al redelijk wat delaminatie) volgens mij moet er beter te krijgen zijn.
Er komt ook nog bevestigings materiaal bij en de omvomer. Ik zou dan meer opzoek gaan naar paneeltjes van rond 200Wp, die moeten ook wel hier en daar ingeruild zijn. reeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Sneezzer schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:07:

Je zou hier eens kunnen kijken: https://www.gebruiktezonnepanelen.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:18

mb1

AUijtdehaag schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:45:
[...]

20 panelen lukt niet met een Powerset....
Het is 18, 21 of 24 panelen,
Wat dan wel weer leuk is dat ze allemaal met een Steca 4200 geleverd worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mb1 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:49:
[...]

20 panelen lukt niet met een Powerset....
Het is 18, 21 of 24 panelen,
Wat dan wel weer leuk is dat ze allemaal met een Steca 4200 geleverd worden!
Hmmm vreemd...
http://shop.winkelman-zon...---turbo-1p-omvormer.html

Zal misschien in dat geval een steca 3000 zijn dan ivm 5 panelen ipv steca 3600 (of 4200) ?
Is mij nooit niet duidelijk sinds de "turbo" aanduiding.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2016 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Zoals ik het lees zit er bij alle powersets een 4200. Ook degene met 20 panelen. Zie ook onderstaande link:
http://www.twentezon.nl/w...Inverter_Datasheet_NL.pdf

En

http://www.twentezon.nl/s...frontier-powersets-turbo/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
looyenss schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:00:
[...]

Zo zijn ze denk ik ook bij je afgeleverd? :-)
Als ze maar niet gaan schuiven is het geen enkel probleem
Dank voor jullie antwoorden, stelt me gerust.
Dacht ook dat ze zo aangeleverd waren, maar wist het niet meer zeker, de ZC stonden namelijk.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:18

mb1

AUijtdehaag schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:55:
[...]

Hmmm vreemd...
http://shop.winkelman-zon...---turbo-1p-omvormer.html

Zal misschien in dat geval een steca 3000 zijn dan ivm 5 panelen ipv steca 3600 (of 4200) ?
Is mij nooit niet duidelijk sinds de "turbo" aanduiding.
Je hebt gelijk!
Die 3.4 set hebben ze recent toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Bedankt voor de reacties!
Is dat een vertrouwde winkel?

En iemand hands-on ervaring met chineese inverters?

[ Voor 9% gewijzigd door Sneezzer op 30-05-2016 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15

Mocht je in de buurt van Ten Boer zijn/wonen, dan kan je gratis het pallet van me krijgen waarop mijn 1m60x1m panelen waren geleverd.
Die ligt hier nog en anders gaat 'ie waarschijnlijk tzt. de vuurkorf in :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Bij die powerset geef je in welke powerset t is, dan stelt ie zich daarop in. vandaar dat er een aantal hetzelfde zijn in de basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sneezzer schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:30:
[...]

Is een steca 500 niks voor je met 3x (of 4x) solar frontier?

Daarmee heb je min of meer het schaduw probleem getackled.
3x parallel een solar frontier erop.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

[...]

Liever een 2e hand maar n goed merk, dan een nieuwe goedkope. Gezien het virus bij velen toeslaat willen er nog wel eens jong gebruikte knappe omvormers in de aanbieding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Wat voor een wattage kun je veilig aan een steca hangen? Als je hoek verlies ed. mee rekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Sneezzer schreef op maandag 30 mei 2016 @ 22:14:
Wat voor een wattage kun je veilig aan een steca hangen? Als je hoek verlies ed. mee rekent?
zelf ff googlen, zoek op specs en kijk vooral naar ingangs spanning en stroom, wattage is daar ondergeschikt aan.
Vaak staat er wel een soort aanbevolen max. bij. daar boven gaat ie flink aftoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sneezzer schreef op maandag 30 mei 2016 @ 22:14:
Migjes legt het hier oa uit:
migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
Verder inderdaad even zoeken op de woorden Steca 500 ;)
Hang er deze aan, en je weet je "totaal".
Onlangs een aangeschaft tesamen met een steca 500 (van dijk MP)en 1 paneeltje SF-170 erop (heb geen ruimte meer :'( )

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2016 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Bedankt voor de linkjes! Zal me weer eens gaan inlezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 14:46
Ik wil zelf panelen gaan bouwen van B grade Monocrystalline, heeft iemand ervaring hiermee? Ik heb me wat ingelezen maar panelen zijn eigenlijk heel simpel parallel geschakekelde cellen. Ik wil de omvormer dan wel kopen, maar het zelf bouwen scheelt een enorm bedrag.... iemand hier ervaring mee?

[ Voor 3% gewijzigd door terracide op 31-05-2016 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
en vandaag ook de nieuwe jaarafrekening van Greenchoice mogen ontvangen (nou ja, online in kunnen kijken dan :)). Gelukkig dat nu alles op 1 factuur staat en er geen afzonderlijke facturen zijn voor afname en teruglevering.
Kijken of we het komende jaar ook weer zo'n mooi zonnig jaar tegemoet gaan!

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

terracide schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:28:
Ik wil zelf panelen gaan bouwen van B grade Monocrystalline, heeft iemand ervaring hiermee? Ik heb me wat ingelezen maar panelen zijn eigenlijk heel simpel parallel geschakekelde cellen. Ik wil de omvormer dan wel kopen, maar het zelf bouwen scheelt een enorm bedrag.... iemand hier ervaring mee?
Ik heb ook wel eens met deze gedachte gespeeld. op internet is een bouwverslag te vinden van iemand die dit inderdaad doet. Het lastigste is om het paneel goed dicht te krijgen, zodat je geen condensatie aan de binnenkant krijgt. Ik heb er uiteindelijk vanaf gezien, in fabriek geproduceerde panelen presteren beter en mijn dak is te klein om dat verschil op te vangen :)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
prein2 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:35:
[...]

Ik heb ook wel eens met deze gedachte gespeeld. op internet is een bouwverslag te vinden van iemand die dit inderdaad doet. Het lastigste is om het paneel goed dicht te krijgen, zodat je geen condensatie aan de binnenkant krijgt. Ik heb er uiteindelijk vanaf gezien, in fabriek geproduceerde panelen presteren beter en mijn dak is te klein om dat verschil op te vangen :)
Volgens mij is zo'n paneel luchtdicht maken toch niet zo moeilijk...? Tussen twee glasplaten en helemaal dichtlijmen en een aluminium frame er omheen bouwen. Het lijkt echt niet zo moeilijk. Ik bouw sowieso al veel met aluminium en glas dus ik ben daar eigenlijk niet zo bang voor.

Misschien koop ik eens 40 cellen ga ik een test doen.

[ Voor 3% gewijzigd door terracide op 31-05-2016 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

terracide schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:40:
[...]

Volgens mij is zo'n paneel luchtdicht maken toch niet zo moeilijk...? Tussen twee glasplaten en helemaal dichtlijmen en een aluminium frame er omheen bouwen. Het lijkt echt niet zo moeilijk. Ik bouw sowieso al veel met aluminium en glas dus ik ben daar eigenlijk niet zo bang voor.

Deze site heb ik toen uitgeplozen: https://hante.home.xs4all.nl/hoofdproject-nl.html
Ik denk ook dat luchtdicht maken wel moet lukken hoor. Maar in mijn geval zou het een hobby projectje zijn en zou het zowel qua esthetiek en opbrengst niet iets zijn wat ik 10 jaar op mijn dak zou leggen. Nu ziet het er gewoon strak uit. En die panelen zijn nou ook weer niet zo duur..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
terracide schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:40:
[...]

Misschien heeft stef110 nog wat liggen?
http://svitterzon.nl/?page_id=10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
Thanks! Dat doet ie handig, ik denk dat die manier het beste is, EVA folie vacuum trekken om de cellen. Hmmm veel om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
TD-er schreef op maandag 30 mei 2016 @ 21:54:
[...]

Mocht je in de buurt van Ten Boer zijn/wonen, dan kan je gratis het pallet van me krijgen waarop mijn 1m60x1m panelen waren geleverd.
Die ligt hier nog en anders gaat 'ie waarschijnlijk tzt. de vuurkorf in :)
Dat zal vuurkorf worden >:) ik woon in het andere puntje van NL (zeeland)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
[...]

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar zie deze tent wel eens langskomen hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 21:05
Om de kosten van de WP van de drukken ga ik naast een zonneboiler zoveel mogelijk pv plaatsen.
Als het goed is worden het de SF165 of SF170. Ik kan er dan exact 20 op de schuur plaasten en 14 op een eigen gemaakte schans op het platte dak van het woonhuis.

Kan iemand mij zeggen wat nast de opbrengst het verschil is tussen de 165 en de 170.
Daarnaast heb ik van de een een offerte gehad met de p600 optimizer en van de ander de P405. Ook geen idee waar daar nu verschil in zit.

De panelen komen pal op het zuiden zonder schaduw. Een optimizer is dan uit mijn hoofd niet nodig, maar dan kan je volgens mij veel minder makkelijk de opbrengsten per paneel etc zien en dat lijkt mij juist zo leuk. Per saldo kost dat uit mijn hoofd zo'n 500 euro, ik weet niet of de opbrengst ook hoger is door de optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nimie schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:04:
Om de kosten van de WP van de drukken ga ik naast een zonneboiler zoveel mogelijk pv plaatsen.
Als het goed is worden het de SF165 of SF170. Ik kan er dan exact 20 op de schuur plaasten en 14 op een eigen gemaakte schans op het platte dak van het woonhuis.

Kan iemand mij zeggen wat nast de opbrengst het verschil is tussen de 165 en de 170.
Daarnaast heb ik van de een een offerte gehad met de p600 optimizer en van de ander de P405. Ook geen idee waar daar nu verschil in zit.

De panelen komen pal op het zuiden zonder schaduw. Een optimizer is dan uit mijn hoofd niet nodig, maar dan kan je volgens mij veel minder makkelijk de opbrengsten per paneel etc zien en dat lijkt mij juist zo leuk. Per saldo kost dat uit mijn hoofd zo'n 500 euro, ik weet niet of de opbrengst ook hoger is door de optimizers.
Het is hier al eerder aangegeven, SE + optimizers en SF is overbodig. En je hebt geen schaduw....
Dat wordt wel een hele dure monitoring dan.
Ik zou die 500 euro in je warmtepomp stoppen (in kWh) of een ander goed doel en een 2e hands SMA op de kop tikken.
Webconnect module + raspberry pi + sbfspot en dan naar pvoutput, voldoet ook meer dan prima om te monitoren. (zelfs per mpp ingang)
Raspberry Pi kun je dan weer domoticz opzetten en je zwembad temperatuur monitoren (bijv.)
Maar goed, jouw centen...

165 wp of 170 wp gaat niet heel veel uitmaken qua opbrengst.
Heb je 3-fase?

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2016 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:50
Dit was ik ook van plan eind 2014, maar toen ik er over ging rekenen viel het me op dat een nieuw paneel niet heel veel duurder was. Daarna heb ik me ingelezen op het duitse Photovoltaikforum en kwam daar de tip tegen dat er op Second Sol goedkope restpartijtjes te koop zijn. Ik ben zelf aan de slag gegaan met supergoedkope dunne-film panelen Auria M115 vor ca € 28 per stuk en een omvormer Delta Solivia, 4 jr oud en ongebruikt voor € 350.
Toen de eerste set lag en produceerde was ik reeds verslaafd en heb nogmaals een vergelijkbare set op mijn tuinhuis gemaakt. Kortere tvt kun je haast niet krijgen. Ook op MP en Ebay.de kun je goedkope dunne-film panelen en omvormers tegenkomen. Net nog voor mijn zoon een gereviseerde Mastervolt 3200 op MP gekocht voor € 300, die gaat hij gebruiken met 24 Auria panelen die ik van de laatste aanschaf over had.
Als je zelf je panelen gaat maken kan je wel per oppervlakte meer vermogen opwekken, want dunne-film panelen hebben ivm Poly of Mono panelen een laag rendement, ca 9 %. Ik wens je succes met je plannen.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 22:23
Kijk daar hebben we de cellen van mijn oude werkgever, let op het schaakbord patroon, daarom zijn die cellen zo goedkoop

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 21:05
AUijtdehaag schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:13:
[...]

Het is hier al eerder aangegeven, SE + optimizers en SF is overbodig. En je hebt geen schaduw....
Dat wordt wel een hele dure monitoring dan.
Ik zou die 500 euro in je warmtepomp stoppen (in kWh) of een ander goed doel en een 2e hands SMA op de kop tikken.
Webconnect module + raspberry pi + sbfspot en dan naar pvoutput, voldoet ook meer dan prima om te monitoren. (zelfs per mpp ingang)
Raspberry Pi kun je dan weer domoticz opzetten en je zwembad temperatuur monitoren (bijv.)
Maar goed, jouw centen...

165 wp of 170 wp gaat niet heel veel uitmaken qua opbrengst.
Heb je 3-fase?
Ik heb inderdaad een 3 fase aansluiting.
Ik heb dit forum even nagelezen (gezcoht op optimizer) en de eerste 10 paginas van deel 4 inzake de overbodigheid van Se + optimizers waar dit wordt uitgelegd, ik ben dit alleen nog niet tegengekomen. Kan iemand het wellicht nog een keer herhalen?

Op de schuur komen 2 rijen van 10 panelen en op het platte dak van het huis komt een schans van 8 panelen (3,3,2) en een schans van 6 panelen (2,2,2) allemaal landscape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Ik heb SE en SF, ik vind het niet overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
looyenss schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:09:
Ik heb SE en SF, ik vind het niet overbodig.
Vertel... Ik ben wel benieuwd.
Wat is de meerwaarde ervan?
Heb je een hogere opbrengst op een dak zonder schaduwen tov een stringomvormer?
Daar gaat het immers om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
AUijtdehaag schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:33:
[...]

Vertel... Ik ben wel benieuwd.
Wat is de meerwaarde ervan?
Heb je een hogere opbrengst op een dak zonder schaduwen tov een stringomvormer?
Daar gaat het immers om...
Efficiëntie...
Nee, ik ben nogal overtuigd van Thomas Edison dus ik ben over maximaal 5 jaar volledig op gelijkspanning :9
Solar Edge heeft een redelijke stabiele 350V DC bus, de ideale vervangingsspanning van 230V AC

:9~ :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:52
Ik houd het dan liever 24 vdc in huis als extra net

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

nimie schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:37:
[...]

Ik heb inderdaad een 3 fase aansluiting.
Ik heb dit forum even nagelezen (gezcoht op optimizer) en de eerste 10 paginas van deel 4 inzake de overbodigheid van Se + optimizers waar dit wordt uitgelegd, ik ben dit alleen nog niet tegengekomen. Kan iemand het wellicht nog een keer herhalen?

Op de schuur komen 2 rijen van 10 panelen en op het platte dak van het huis komt een schans van 8 panelen (3,3,2) en een schans van 6 panelen (2,2,2) allemaal landscape.
Kijk ook eens naar de 3 fase fronius symo, erg mooie omvormer met gratis logging naar pvoutput aan boord.
:)
Plak je die SF wel aan, geen optimisers nodig doordat je meerdere kleine strings hebt, en omdat CIS panelen niet zo schaduw gevoelig zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 31-05-2016 18:56 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

looyenss schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 18:13:
[...]

Efficiëntie...
Nee, ik ben nogal overtuigd van Thomas Edison dus ik ben over maximaal 5 jaar volledig op gelijkspanning :9
Solar Edge heeft een redelijke stabiele 350V DC bus, de ideale vervangingsspanning van 230V AC
Voordat je je huis ombouwt, heb je al een 350/400Vdc aardlekschakelaar gevonden?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 17:37
Ik weet van het bestaan van de rand vrij houden van bebouwing als je zonnepanelen gaat leggen op een plat dak . Alleen nu is de situatie dat als ik 4x2 panelen middels flatfix fusion neer ga leggen ik tot de rand van het dak 20 cm aan weerszijden overhoud. Denk dat het met een helling van 15* en meer dan genoeg ballast wel kan maar hoe kijken jullie hier tegen aan ?

Als het een heel moeilijk verhaal word, ben ik meteen genoodzaakt om 4 ipv 8 panelen te doen (qua nuttige ruimte heb ik 8,00 mtr bij 3,40 ter beschikking .

En dat scheelt weer de nodige opbrengsten natuurlijk.

Ik zou graag eens horen hoe jullie hier tegenoverstaan

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Cybersijp schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 19:18:
Ik weet van het bestaan van de rand vrij houden van bebouwing als je zonnepanelen gaat leggen op een plat dak . Alleen nu is de situatie dat als ik 4x2 panelen middels flatfix fusion neer ga leggen ik tot de rand van het dak 20 cm aan weerszijden overhoud. Denk dat het met een helling van 15* en meer dan genoeg ballast wel kan maar hoe kijken jullie hier tegen aan ?

Als het een heel moeilijk verhaal word, ben ik meteen genoodzaakt om 4 ipv 8 panelen te doen (qua nuttige ruimte heb ik 8,00 mtr bij 3,40 ter beschikking .

ligt ook een beetje aan de hoogte van het gebouw waar het op komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 17:37
2,5 mtr hoog. is het achterste stuk van een garage. voorste stuk zit redelijk vaak in de schaduw vanwege bebouwing(op zonneatlas ook duidelijk te zien)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hier op het huis (9m hoog) ook zo dicht bij de rand. Ligt nu 9 maanden en geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Proton_ schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 18:55:
[...]

Voordat je je huis ombouwt, heb je al een 350/400Vdc aardlekschakelaar gevonden?
Deel is al verbouwd. (schuur) beveiliging is geen issue. Het is alleen elektronisch beveiligt... Overigens is 350V DC veiliger dan 24V

YouTube: AC versus DC - Short Circuits on standard power grids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
De hele industrie draait op 24v dc, dus gevaar nee. Kwestie van juiste materialen gebruiken.

Je kunt ook 48V dc gebruiken, alleen is daar veel minder spul voor te krijgen.

Over de panelen op plat dak, tot aan de rand kan wel als er niemand last van heeft je voldoende ballast neerlegt en je schuur dit gewicht kan dragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Cybersijp schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 19:24:
2,5 mtr hoog. is het achterste stuk van een garage. voorste stuk zit redelijk vaak in de schaduw vanwege bebouwing(op zonneatlas ook duidelijk te zien)
Op die hoogte heb ik ook liggen, 30 cm van rand af en zonder ballast, staal kabel er aan voor zekerheid maar gebeurt niks

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Natuurlijk kan het lang goed gaan,wachten op de juiste storm uit de juiste hoek,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
habbekrats schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 19:48:
De hele industrie draait op 24v dc, dus gevaar nee. Kwestie van juiste materialen gebruiken.

Je kunt ook 48V dc gebruiken, alleen is daar veel minder spul voor te krijgen.

Over de panelen op plat dak, tot aan de rand kan wel als er niemand last van heeft je voldoende ballast neerlegt en je schuur dit gewicht kan dragen
lol, dat zijn stuursignalen... succes met je motoren op 24V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Zo! Vandaag weer een aanbieder over de vloer gehad. Deze kwam met het verhaal dat de sf-panelen al vrij snel njet geheel zwart meer zijn en ze wat doffer worden. Zoals gezegd is voor ons de esthetische kant ook van belang. Hij adviseerde daarom de AvenCIS panelen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ok zijn zij geen fan van steca, garantieafhandeling ging moeizaam.daarnaast betaal je na 5 jaar 100 euro per 5 jaar om te kunnen monitoren via hun portal. Zij adviseerde nu 24,x 140w avencis panelen icm met een sma sunnyboy 2.5. Incl.installatie en ex btw 4500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het kan allemaal, en het kan veilig... maar tegenover welke kosten, en wat win je ermee? In het (overigens interessante) filmpje worden een smeltveiligheid van een paar cent tegenover een C kar automaat van een euro tegenover een blok elektronica van €?? gezet.
Ik hoor graag hoe het afloopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Sjors81 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 20:05:
Zo! Vandaag weer een aanbieder over de vloer gehad. Deze kwam met het verhaal dat de sf-panelen al vrij snel njet geheel zwart meer zijn en ze wat doffer worden. Zoals gezegd is voor ons de esthetische kant ook van belang. Hij adviseerde daarom de AvenCIS panelen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ok zijn zij geen fan van steca, garantieafhandeling ging moeizaam.daarnaast betaal je na 5 jaar 100 euro per 5 jaar om te kunnen monitoren via hun portal. Zij adviseerde nu 24,x 140w avencis panelen icm met een sma sunnyboy 2.5. Incl.installatie en ex btw 4500 euro.
ik heb sf panelen, die glimmen ook niet echt.Dat hoeft ook niet want mijn zwarte beton dakpannen doen dat ook niet. Ze hebben wel een apart klem systeem zie je aan de zichtkant niets van.
als ik hier kijk onderaan dat zijn ze wel wat duurder.
http://www.solarwindbioshop.com/EnerShop-ZONNEPANELEN.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Panelen hebben de cellen in serie staan. :)

MarFan schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:01:
[...]

Dat zal vuurkorf worden >:) ik woon in het andere puntje van NL (zeeland)
Is ook niet erg, zo'n vuurkorf >:)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjors81 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 20:05:
Grappig hoe iedereen in zijn eigen straatje zit (lult wou ik zeggen)

Persoonlijk ken ik erg weinig kapotte steca's, maar die zullen er vast zijn. (een installateur zal het vaker tegenkomen dan ik)
Ik ken wel een hoop goed draaiende.
Heeft Anton Boonstra niet onlangs een spik splinternieuwe gekregen?

Loggen naar de fabrikant zijn website vind ik persoonlijk weinig leuks aan.
PHP script ergens op (pi,nas, server), en loggen naar pv output is veel leuker. (hebben wij er ook nog wat aan) :)

Ik vind persoonlijk pikzwart ook niet mooi. (enkel als het dak volledig bedekt is)
Steekt zo af tegen je licht zwarte pannen.
Ieder zijn mening toch?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2016 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Heb geen over- en achterburen... maar kent iemand de avencis panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Sjors81 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 21:20:
Heb geen over- en achterburen... maar kent iemand de avencis panelen?
We passen ze op de zaak wel toe bij in-dak systemen, werkt prima. Is te vergelijken met TSMC panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:07

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

looyenss schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 21:51:
[...]

We passen ze op de zaak wel toe bij in-dak systemen, werkt prima. Is te vergelijken met TSMC panelen.
Tsmc die onderaan de lijst staat bij zonnepanelen.net? Was die toko niet failliet vanwege erg slechte prestaties?
Tsmc was toch echt troep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
ApC_IcE schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:34:
[...]

Tsmc die onderaan de lijst staat bij zonnepanelen.net? Was die toko niet failliet vanwege erg slechte prestaties?
Tsmc was toch echt troep?
Bedrijfsprestaties ja. Niet paneelprestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:07

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

looyenss schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:38:
[...]

Bedrijfsprestaties ja. Niet paneelprestaties.
Wat bedoel je precies?
Misschien lees ik het verkeerd.
Het lijkt erop dat je bedoelt dat de panelen prima functioneren en het bedrijf slechte prestaties leveren?

Indien dat het geval is (ik spreek alleen over de panelen) ben ik het niet met je eens. TSMC bungelt onderaan in alle testen aldaar:

https://www.zonnepanelen....hillende-merken/prestatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Cybersijp schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 19:18:

Oppervlak Oost-West vol leggen, lage kant steeds aan de rand, geen hoogte problemen, maximale opbrengst.
8x3,4? Dan kan je 16 = 4x4 panelen van 165x80 leggen. Zeg 16 x 175Wp of zo. 2,8 kWp. x ~0.8 = ~2000kWh.

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 01-06-2016 03:13 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat paneel was gewoon stuk. Of de omvormer.
Dit lijstje is trouwens een goed voorbeeld van verkeerd gebruik van kWh/kWp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Als je panelen van merken en typen gaat vergelijken zou ik liever kijken naar de de opgewekte energie t.o.v. de aanschaf prijs. bv de eerste 3 van https://www.zonnepanelen....hillende-merken/prestatie maand mei
___Merk_Type____________kWh_Aanschaf (€)_ € / kWh
Solar Frontier SF170-S 170 WP 26,59 €134 € 5,04
Renesola Virtus II 255Wp 255 WP 39,63 €204 € 5,15
Panasonic VBHN285SJ40 285 WP 44,03 €364 € 8,27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
AUijtdehaag schreef op maandag 30 mei 2016 @ 22:06:
[...]

Is een steca 500 niks voor je met 3x (of 4x) solar frontier?

Daarmee heb je min of meer het schaduw probleem getackled.
3x parallel een solar frontier erop.
Ik denk inderdaad dat het een dergelijke oplossing gaat worden, nu nog even een steca/soladin vinden (op MP zijn ze uitverkocht, dus daar maar even elders voor zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Sneezzer schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 08:53:
[...]

Ik denk inderdaad dat het een dergelijke oplossing gaat worden, nu nog even een steca/soladin vinden (op MP zijn ze uitverkocht, dus daar maar even elders voor zoeken).
Wil je een nieuwe? of het liefst een 2e hands?

Overigens is aan een soladin 600 makkelijker te komen

[ Voor 7% gewijzigd door looyenss op 01-06-2016 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Omvormer mag tweede hands. Dit om de totaal kosten wat te drukken (panelen overigens ook, maar deze SF 165/170 zijn niet zo heel duur. Eerst wil ik 2 a 3 panelen, zodat ik mijn betere wederhelft kan overtuigen van het nut ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 08-09 01:18
Sneezzer schreef op woensdag 01 juni 201k6 @ 09:06:
Omvormer mag tweede hands. Dit om de totaal kosten wat te drukken (panelen overigens ook, maar deze SF 165/170 zijn niet zo heel duur. Eerst wil ik 2 a 3 panelen, zodat ik mijn betere wederhelft kan overtuigen van het nut ;-)
Welke nut, de duurzame energie-nut of de bespaar-nut? Beide gaan lukken, maar je breng jezelf wel in een gevaarlijke situatie. Voordat je het weet ben je verslaafd, en stop je pas als al je dakruimte vol ligt met PV. Zelf noorddaken moeten eraan geloven. Voorbeelden genoeg op dit forum. Dus weet waar je aan begint :)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Haha, dat gaat goedkomen hoor ;-)

Vooral het laten zien dat het inderdaad een reductie van onze maandelijkse last teweeg brengt (we zijn al vrij zuinig met energie) en het niet een tvt van 15 jaar oid. is, zoals je nog wel eens hoort.

Pagina: 1 ... 9 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??