Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.347 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Is er een inschatting te geven in het verschil in opbrengst tussen het wel of niet gebruiken van optimizers? Ik laat op korte termijn 40 Solar Frontiers 170 plaatsen op mijn dak (zw-ligging 45graden).
Ik heb besloten om een klein dakkapelletje op het midden van mijn dak te verwijderen, waardoor er enkel in de ochtend nog een klein beetje schaduw op het dak komt van de schoorsteen van 60cm breed en hoog.
Hierdoor zou het gebruik van optimizers minder nodig zijn en scheelt ongeveer 1000euro in aanschafkosten en kan er met twee strings gewerkt worden en twee kleine omvormers. 1000euro minder in aanschaf is natuurlijk prettig, maar hoeveel verlies in opbrengst ga ik ongeveer hebben versus een set-up met optimizers? Als dit toch best veel is op jaarbasis is het op de langere termijn toch verstandiger om meteen met optimizers te gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:52
Als je in de ochtend een beetje schaduw op een zw systeem hebt zou ik geen cent uitgeven aan optimizers en helemaal niet met SF panelen. Je ZW systeem levert in de middag full power denk ik.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Met ^^. Bovendien heb je met SF korte strings dus als je er uberhaupt iets van merkt, is de invloed beperkt tot een korte string. Ik zou die 1000 euro fijn voor iets anders houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Duidelijk, maar is er iets te zeggen over het mogelijk verlies per jaar versus gebruik met optimizers? Is dat 50Kw per jaar of meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:43
Hoe kan je nou het beste strings maken met SF? En wat zijn de eisen? Wil 2x7 of 3x6 SF170 panelen leggen, maar geen flauw idee hoe dit in te delen!?

Nevermind, al gevonden bij de PowerSets:

Aantal panelen in serie 7
Strings in parallel 2

Aantal panelen in serie 6
Strings in parallel 3

[ Voor 35% gewijzigd door loyske op 25-05-2016 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
loyske schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:58:
Hoe kan je nou het beste strings maken met SF? En wat zijn de eisen? Wil 2x7 of 3x6 SF170 panelen leggen, maar geen flauw idee hoe dit in te delen!?
(dit maakt niet veel uit of het sf is of mono/poly, getallen zijn alleen anders, berekening het zelfde.)

1x een SF paneel geeft je +/- 87.5 Vmpp en 112.0 Voc als het paneel kouder word stijgt de Vmpp iets.
en word hij warmer dan daalt hij iets.

een gemiddelde voorbeeld omvormer (uit de range van TL omvormers):
www.sun-solar.nl/wp-conte...Hosola-smart-Sunsolar.pdf
wil het liefste een +/-350Vmpp hebben.
als het winter is wil je de Voc onder de 550Voc hebben, anders start de omvormer niet op. :-(
en eigenlijk wil je de omvormer boven de 200V houden als het echt warm is. (kan wel lager, maar kost rendement)

350V / 87,5 = 4 panelen in serie.

panelen parallel met solarfrontier is maximaal 4. (meer kan wel, maar extra apparatuur voor nodig)
dus 4x 1.95 A = 7.8A

7,8A*350V= 2730W.

maar je hebt ook een omvormer zoals de stecagrid 3600/4200, die mag nooit onder de 350Vmpp komen (anders stopt hij met werken).
en de Voc moet onder de 845 V blijven in de winter anders start hij niet op.
http://www.steca.com/inde...0-4200-en#productdownload
daar mee kun je dus langere strings in serie mee maken. ;)

(maar er is ook nog fronius en wel meer merken die dat kunnen.)
loyske schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:58:
Nevermind, al gevonden bij de PowerSets:

Aantal panelen in serie 7
Strings in parallel 2

Aantal panelen in serie 6
Strings in parallel 3
jep de powersets, over het algemeen zijn dat stecagrid omvormers. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 25-05-2016 14:36 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
migjes schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:21:
[...]

(dit maakt niet veel uit of het sf is of mono/poly, getallen zijn alleen anders, berekening het zelfde.)

1x een SF paneel geeft je +/- 87.5 Vmpp en 112.0 Voc als het paneel kouder word stijgt de Vmpp iets.
en word hij warmer dan daalt hij iets.

een gemiddelde voorbeeld omvormer (uit de range van TL omvormers):
www.sun-solar.nl/wp-conte...Hosola-smart-Sunsolar.pdf
wil het liefste een +/-350Vmpp hebben.
als het winter is wil je de Voc onder de 550Voc hebben, anders start de omvormer niet op. :-(
en eigenlijk wil je de omvormer boven de 200V houden als het echt warm is. (kan wel lager, maar kost rendement)

350V / 87,5 = 4 panelen in serie.

panelen parallel met solarfrontier is maximaal 4. (meer kan wel, maar extra apparatuur voor nodig)
dus 4x 1.95 A = 7.8A

7,8A*350V= 2730W.

maar je hebt ook een omvormer zoals de stecagrid 3600/4200, die mag nooit onder de 350Vmpp komen (anders stopt hij met werken).
en de Voc moet onder de 845 V blijven in de winter anders start hij niet op.
http://www.steca.com/inde...0-4200-en#productdownload
daar mee kun je dus langere strings in serie mee maken. ;)

(maar er is ook nog fronius en wel meer merken die dat kunnen.)

[...]

jep de powersets, over het algemeen zijn dat stecagrid omvormers. ;)
Ik ga geen schaduw hebben, maar 2x7 of 3x6 vindt ik dan moeilijk indelen.
Beter dus voor een Steca of PowerSet gaan dan zodat ik langere strings kan maken!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
loyske schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:46:
[...]

Ik ga geen schaduw hebben, maar 2x7 of 3x6 vindt ik dan moeilijk indelen.
Beter dus voor een Steca of PowerSet gaan dan zodat ik langere strings kan maken!?
powerset is meestal stecagrid. :?
(afhankelijk van welke powerset het dan is.
powerset is een domme marketing term ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Ja klopt, wat ik wil zeggen is dat ik er nog niet uit ben of het een losse set wordt of een powerset ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
loyske schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 15:09:
Ja klopt, wat ik wil zeggen is dat ik er nog niet uit ben of het een losse set wordt of een powerset ;)
als je dus een stecagrid neemt kun je net zo goed een powerset nemen, is toch het zelfde behalve het opgeplakte logo.
maar er is meer als alleen de stecagrid, een fronius of aeg, of of of ..... ;)
(zeker 3fase omvormers, die willen vrijwel allemaal 720V in plaats van 350V.
maar zijn niet veel paneeltjes om een 3fase te verantwoorden. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

Solar Frontier levert ook sinds kort powersets (dus met 10 jaar garantie op hele set) incl Kostal pico omvormer kijk anders even op http://www.solar-frontier.../powersets/powerset-maxi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Logisch, met twee MPPTs kan je elk aantal panelen ophangen. Met één MPPT worden aantallen als 11, 23 en 51 toch lastig. Als dat nou net lekker op je dak past is het toch wel fijn als dat kan. En Steca heeft geloof ik niets met 2 MPPTs.
Maar zie ik nou dat SF zelf ook aan onderdimensioneren van de omvormer doet? ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik ben momenteel zeer zwaar aan het overwegen om over te gaan tot de aankoop van de Tesla Powerwall maar ik heb zelf een aantal vragen:
.
1. Momenteel heb ik geen zonnepanelen, is dergelijk systeem dan nuttig/rendabel?
2. Ik heb een jaarlijks verbruik van 7.3 kW (dag/nachtteller).. zonder zonnepanelen. Heb je minder panelen nodig indien je dit combineert met de Tesla Powerwall?
3. Aangezien ik een plat dak heb was ik ook aan het denken om draaiende zonnepanelen te gebruiken, om zo het rendement per paneel te verhogen.. Heeft iemand hier ervaring mee?

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Tjsonge, Nvidia, je hebt duidelijk de tijd niet genomen om de hele thread te lezen ;)

Naar de inzichten van dit moment:
1. Accu's zijn alleen interessant in off-grid situaties, en op termijn om een zonnestroom-overschot te consumeren als je niet langer *het net* als accu kunt gebruiken, wat we nu allemaal doen.
2. Bedoel je dagelijks? Hoe dan ook haal je in de winter zelfs met een dak vol panelen veel te weinig zonnestroom op.
3. De extra techniek die het draaien mogelijk maakt is zó duur dat je business case genadeloos onderuit gaat.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:32

DjVe

Hatsaflats!

Een accu systeem zonder zonnepanelen heeft geen zin. Waarom zou je energie willen opslaan als je het toch uit het net trekt. Investeer eerst in panelen en ga evt.dan kijken naar opslag. Enphase is ook bezig met een mooi systeem mbt energieopslag in de vorm van accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:58
Weet iemand of je solaredge OP250-LV & PB250-AOB optimizers kunt mixen in een string?

Heb een intercompatibility lijst gevonden, maar daar worden die 2 niet met elkaar vergeleken.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
nvidia schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:21:
Ik ben momenteel zeer zwaar aan het overwegen om over te gaan tot de aankoop van de Tesla Powerwall maar ik heb zelf een aantal vragen:
.
1. Momenteel heb ik geen zonnepanelen, is dergelijk systeem dan nuttig/rendabel?
nop, zonder heeft het geen zin, je moet bij de powerwall altijd een omvormer hebben.
2. Ik heb een jaarlijks verbruik van 7.3 kW (dag/nachtteller).. zonder zonnepanelen. Heb je minder panelen nodig indien je dit combineert met de Tesla Powerwall?
nop, je hebt zelfs meer panelen nodig.
voor jouw kom ik uit op 7,3 X 365 = 2664.5.
en dan kun je het beste er een +/- 6000Wp aan hangen.
Wp is gewoon goedkoper als opslag.
en met meer Wp haal je gewoon meer dagen dat de accu vol is.
(en met 6000Wp haal je nog geen dag een volle accu als het december/januari is. helaas.)
je hebt dan in de zomer wel een flink overschot, maar dat kun je goed voor kolenfooi verkopen.
(is minder als salderen maar nog steeds leuk.)
3. Aangezien ik een plat dak heb was ik ook aan het denken om draaiende zonnepanelen te gebruiken, om zo het rendement per paneel te verhogen.. Heeft iemand hier ervaring mee?
je hebt altijd wel een paar eigenwijze hier die denken dat het kan.
ik heb ze allemaal zien falen. (en niet een klein beetje ook.)
eigenlijk is Wp zo goedkoop, dat het beter is om daar meer van te kopen dat wat dan ook. ;)

zet op het platte dak de panelen op oost-west (is nog goedkoper ook als zuid. ;) ).
en een paar panelen tegen de gevel aan om beter winter opbrengst te hebben, krijg je misschien in de slechte maanden nog de accu af en toe vol. ;)

scoor eerst eens wat zonnepanelen, leer hoe het werkt voor een paar jaar.
de powerwall is met de Nederlandse regels totaal weg gegooid geld, helaas.

edit:
een omvormer voor bij de powerwall.
alleen solaredge heeft een systeem waar ik misschien in de toekomst wel vertrouwen in zou hebben.
die kunnen laden op de DC lijn, in plaats van alles eerst AC te maken en dan weer DC voor de accu's.
de rest is snel tobben, maar de markt is in beweging, dus wie weet over een paar jaar is het weer anders.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 26-05-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
nvidia schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:21:
.
1. Kan wel nuttig zijn, maar dan moet je meestal heel veel stroom verbruiken en dan wel een verschil hebben in dag/nachttarief. Dan kun je 's nachts met goedkopere stroom je accu's opladen en die overdag gebruiken. Kan dus wel, maar waarschijnlijk zul je zelf snel kunnen uitrekenen dat het geen hoge ROI heeft.
2. Nee, verbruik staat los van of je nu wel of niet een accu hebt (okee, heel technisch verbruikt een accu natuurlijk ook wel iets, maar dat staat in het niets tov je reguliere verbruik). Een Tesla Powerwall is ontwikkeld voor het doel om stroom in op te slaan, zodat je het op een ander moment weer kunt gebruiken en heeft dus geen invloed op je verbruik.
3. Er zijn wel wat mensen die hiermee (willen gaan) experimenteren. Daarnaast zie je ze ook wel eens voorbijvliegen, maar met name in die situaties waar ze complete zonnestroomparken hebben. Maar uiteraard zijn er best mensen in geinteresseerd om het eens te zien bij iemand. (houd er alleen rekening mee dat de kosten ervan misschien niet opwegen tegen gewoon nog meer zonnepanelen statisch op het dak te leggen).

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 21:12

paulv1973

16.730Wattpiek

Vraagje...

Weet iemand of het mogelijk is een SMA SB2500 bouwjaar 2001 te voorzien van een bluetooth kaartje en zodoende uit te lezen is met Sunny explorer??

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Volgende balletje wat ik omhoog ga gooien ter info....

Klant van mij heeft wat klanten van Enexis....
Deze monteurs van Enexis wisten hem te vertellen dat een oude Ferraris meter 7-15% verlies geeft in telling tov een slimme meter.
Dit heeft te maken met de 2 magneten die in een Feraris zouden zitten en d=het feit dat die meter gemaakt is om voorruit te draaien.
Gaat de meter achteruit draaien heeft deze extra weerstand op het moment van wisselen in draairichting.
En dus extra stroom nodig en dus verlies.

Mijn klant heeft de meter laten vervangen voor een slimme.
De Monteur van Enexis heeft ter plekke de oude Feraris uit elkaar gedraaid en de weerstand laten voelen van het wiel bij vooruit draaien en achteruit draaien.
Daar zou zeer goed aan te merken zijn geweest dat achteruit draaien meer weerstand geeft...

PS: Ik heb zelf geen aandelen slimme meter...
Heb zelf ook de Feraris nog hangen... Maar 7-15% zou ik wel veel verlies vinden...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:42:
Volgende balletje wat ik omhoog ga gooien ter info....

Klant van mij heeft wat klanten van Enexis....
Deze monteurs van Enexis wisten hem te vertellen dat een oude Ferraris meter 7-15% verlies geeft in telling tov een slimme meter.
Dit heeft te maken met de 2 magneten die in een Feraris zouden zitten en d=het feit dat die meter gemaakt is om voorruit te draaien.
Gaat de meter achteruit draaien heeft deze extra weerstand op het moment van wisselen in draairichting.
En dus extra stroom nodig en dus verlies.

Mijn klant heeft de meter laten vervangen voor een slimme.
De Monteur van Enexis heeft ter plekke de oude Feraris uit elkaar gedraaid en de weerstand laten voelen van het wiel bij vooruit draaien en achteruit draaien.
Daar zou zeer goed aan te merken zijn geweest dat achteruit draaien meer weerstand geeft...

PS: Ik heb zelf geen aandelen slimme meter...
Heb zelf ook de Feraris nog hangen... Maar 7-15% zou ik wel veel verlies vinden...
ik meet mijn opbrengst los van gebruik.
die 7% zou mij echt zijn opgevallen, no way dat ik dat niet zou merken. ;)
ik meet wel een 0,05% verschil tussen mijn meting en de meting van de feraris.
(maar ik verwacht dat het licht aan de afwijking van mijn eigen meting.)

maar er zijn zoveel verschillende meters, dat je nooit dingen helemaal kunt uit sluiten.
zelfs met slimme meters weet je niet altijd zeker of hij wel over de 3fase meet b.v.
(we weten van een paar type die dat niet doen, vooral als de release van voor verzie 4 is. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:51:
[...]

ik meet mijn opbrengst los van gebruik.
die 7% zou mij echt zijn opgevallen, no way dat ik dat niet zou merken. ;)
ik meet wel een 0,05% verschil tussen mijn meting en de meting van de feraris.
(maar ik verwacht dat het licht aan de afwijking van mijn eigen meting.)

maar er zijn zoveel verschillende meters, dat je nooit dingen helemaal kunt uit sluiten.
zelfs met slimme meters weet je niet altijd zeker of hij wel over de 3fase meet b.v.
(we weten van een paar type die dat niet doen, vooral als de release van voor verzie 4 is. ;) )
Ik heb dit ook zo tegen mijn klant uitgelegd.
Dat als dat verschil zo groot zou zijn ik wel een tweaker zou vinden die dat zou meten.
En aangezien ik jullie daar niet eerder over heb horen klagen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:01:
[...]
Ik heb dit ook zo tegen mijn klant uitgelegd.
Dat als dat verschil zo groot zou zijn ik wel een tweaker zou vinden die dat zou meten.
En aangezien ik jullie daar niet eerder over heb horen klagen....
weet je wat het is, een magneet geeft weerstand, maar die weerstand is even groot of hij nu vooruit draait of achter uit.
dus dat zou geen bal moeten uitmaken.
(mocht er iemand een magneet kunnen maken die dat niet doet, die is dan de beste uitvinder van de eeuw.
kun je erg rijk mee worden. ;) )

maar uiteindelijk zoveel verschillende type meters in omloop, met allemaal andere eigenschappen, dat je eigenlijk nooit iets er van kunt zeggen voor een echte 100%.
neem feraris meters met een terugloop rem.
dan draait hij wel terug, maar het telwerk blijft dan stil staan.

of slimme meters die toch stiekem de 3fase apart rekenen.

ect etc....

maar 1 ding is zeker, we worden slecht informeert door de netbeheerders.
klant is daar konijn. ;)
(kan het ze ook niet echt kwalijk nemen, veel meters zijn opgehangen door mensen die er al lang niet meer werken of misschien zelfs al dood zijn. het is simpel ze weten het zelf ook niet.)
maar ja klanten zijn ook niet echt handig, hoe vaak moeten we hier wel niet uit leggen dat je invoert voor de meter, dus ook niet alles geteld word door de meter (slim of feraris gelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:29:
[...]

weet je wat het is, een magneet geeft weerstand, maar die weerstand is even groot of hij nu vooruit draait of achter uit.
(mocht er iemand een magneet kunnen maken die dat niet doet, die is dan de beste uitvinder van de eeuw.
kun je erg rijk mee worden. ;) )

maar uiteindelijk zoveel verschillende type meters in omloop, met allemaal andere eigenschappen, dat je eigenlijk nooit iets er van kunt zeggen voor een echte 100%.
neem feraris meters met een terugloop rem.
dan draait hij wel terug, maar het telwerk blijft dan stil staan.

of slimme meters die toch stiekem de 3fase apart rekenen.

ect etc....

maar 1 ding is zeker, we worden slecht informeert door de netbeheerders.
klant is daar konijn. ;)
(kan het ze ook niet echt kwalijk nemen, veel meters zijn opgehangen door mensen die er al lang niet meer werken of misschien zelfs al dood zijn. het is simpel ze weten het zelf ook niet.)
maar ja klanten zijn ook niet echt handig, hoe vaak moeten we hier wel niet uit leggen dat je invoert voor de meter, dus ook niet alles geteld word door de meter (slim of feraris gelijk).
Dat van die magneten is nu precies waar het om "draait" O-)
Ze hebben die draaischijf uit elkaar gehaald zodat je handmatig kon voelen wat de weerstand is bij voorruit draaien en achteruit draaien.
Daar zat dus merkbaar een verschil in.

Maar ik geef jou ook wel weer gelijk...
Het moet dan ook weer meetbaar zijn door jullie logging

O ja,
Hij had ook nog een gasmeter hangen uit 1968
De monter van enexis gaf aan dat hij nu met de nieuwe gasmeter waarschijnlijk ook minder gas ging verbruiken... Oftewel net zoveel verbruiken maar dat er minder geteld werd,,, :X

Waar rook is is vuur.
Zal niet overal opgaan maar het zou maar bij jou zijn...

[ Voor 12% gewijzigd door paulv1973 op 26-05-2016 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:37
Kom nou, als oude gasmeters teveel aan zouden geven, waren er al lang enorme protesten onder de consumenten met een oude meter.

Misschien moet die monteur er eens over gaan denken, om een boek te gaan schrijven. Hij heeft er genoeg fantasie voor.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:23
Het klinkt mij eerder als een soort overtuigingsverhaal dat hij liever heeft dat je een slimme meter neemt ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 14:29
Ik heb een dinrail verbruiksmeter en opbrengstmeter. Als ik alles omreken kom ik wel op +-7,5% meer teruglevering dan de Ferrismeter aangeeft.
Ik heb dit altijd aan de onnauwkeurigheid van de goedkope din-rail meters geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

japser84 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 14:20:
Ik heb een dinrail verbruiksmeter en opbrengstmeter. Als ik alles omreken kom ik wel op +-7,5% meer teruglevering dan de Ferrismeter aangeeft.
Ik heb dit altijd aan de onnauwkeurigheid van de goedkope din-rail meters geweten.
O jee.... :?

Ik schrijf hier alleen wat die monteur zegt. Hij zal geen aandelen hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Was net even aan het kijken wat me soladin 500 met wat schaduwwerking doet.
Vorige week heb ik van me 3 panelen, 1 hosola optimizer aangesloten (2 extra optimizers is onderweg).

Na het aansluiten had ik tussen de 80 en 90 volt vanaf mijn zonnepanelen.
Nu keek ik net met wat schaduwwerking en nu zie ik dat me spanning vanaf me zonnepanelen tussen de 60 en 70 volt is.
Wel trok hij 1,1 ampere wat me maar 80 watt geeft. Alle 3 de panelen liggen in de schaduw.

Maar waarom is de spanning ineens zo laag?
Ik kan dat niet verklaren. Gooit me optimizer de spanning omlaag, is me mppt van me soladin actief bezig of is er misschien een defect aangezien het ongeveer 20 a 25 volt is?

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
DJKroon schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 19:10:
Was net even aan het kijken wat me soladin 500 met wat schaduwwerking doet.
Vorige week heb ik van me 3 panelen, 1 hosola optimizer aangesloten (2 extra optimizers is onderweg).

Na het aansluiten had ik tussen de 80 en 90 volt vanaf mijn zonnepanelen.
Nu keek ik net met wat schaduwwerking en nu zie ik dat me spanning vanaf me zonnepanelen tussen de 60 en 70 volt is.
Wel trok hij 1,1 ampere wat me maar 80 watt geeft. Alle 3 de panelen liggen in de schaduw.

Maar waarom is de spanning ineens zo laag?
Ik kan dat niet verklaren. Gooit me optimizer de spanning omlaag, is me mppt van me soladin actief bezig of is er misschien een defect aangezien het ongeveer 20 a 25 volt is?
Hier een voorbeeld van me ( mijn ) eigen installatie, daar hebben twee strings geen schaduw en een wel
( string 3 ) denk dus dat wat je waarneemt normaal is voor een schaduw string ( ik gebruik ook hosola's )

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/spanningsdip%20parallel%20strings.jpg

Zo als de Hosola optimizers bij mij zijn geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/3x%20mpp%20pvuotput.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

PClop schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 19:35:
[...]

Hier een voorbeeld van me ( mijn ) eigen installatie, daar hebben twee strings geen schaduw en een wel
( string 3 ) denk dus dat wat je waarneemt normaal is voor een schaduw string ( ik gebruik ook hosola's )

[afbeelding]

Zo als de Hosola optimizers bij mij zijn geplaatst.

[afbeelding]
Dat geeft me wel een rustgevend gevoel!
70 volt wat die zakt, dat is wel een hoop.
Was even bang dat er misschien een paneel defect was. Maar dan kan het niets anders zijn dan een optimizer die ze werk doet (gelukkig).
Hopelijk krijg ik morgen me andere 2 optimizers voor de overige 2 panelen.

Maar als die optimizer de spanning verlaagt om ze stroom hoog te houden, kan ik dan theoretisch zo weinig spanning overhouden (en genoeg stroom) dat de omvormer onder zijn opstartspanning komt?

Het is jammer dat er niet heel veel op internet staat over het gedrag van optimizers. Het blijft voor mij toch vrij onduidelijk wat ze doen of reageren.

edit: net weer even gekeken, ik heb me 83 volt weer terug. Grappig :D

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op zondag 08 mei 2016 @ 11:17:
Hmm, vreemd. Geen kleine lettertjes "bij montage in een geventileerde schakelkast 100 m³/h"?
Effekta plakt net als EnerSolis en SunnyRoo stickers op de omvormers van de firma Ablerex Electronics Co. Navraag bij de laatste levert het volgende op:
Our set reaches a temperature where the inverter starts derating the output-power, or even complete shutdown by "Heat sink Temperature"
ES2200/ES3300--> where the inverter starts derating the output-poweron on 72 degree.
ES4200/ES5000--> where the inverter starts derating the output-poweron on 85 degree.
"Starts derating" moet je hoogst waarschijnlijk lezen als uitschakelen.

De heatsink is, bij mij, 5°C koeler dan de interne temperatuur. Intern kan ie dan iets van 90°C worden
Uit de handleiding: The photo voltaic solar inverter is designed for operation in ventilated rooms with an ambient temperature of 0° to 40°C

Uit dezelfde handleiding
“- 25 ℃ to + 50 ℃ (- 13 °F to 122 °F)”
“Cooling: Convection”

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 28-05-2016 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DJKroon schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 20:02:
[...]

Dat geeft me wel een rustgevend gevoel!
70 volt wat die zakt, dat is wel een hoop.
Was even bang dat er misschien een paneel defect was. Maar dan kan het niets anders zijn dan een optimizer die ze werk doet (gelukkig).
Hopelijk krijg ik morgen me andere 2 optimizers voor de overige 2 panelen.

Maar als die optimizer de spanning verlaagt om ze stroom hoog te houden, kan ik dan theoretisch zo weinig spanning overhouden (en genoeg stroom) dat de omvormer onder zijn opstartspanning komt?

Het is jammer dat er niet heel veel op internet staat over het gedrag van optimizers. Het blijft voor mij toch vrij onduidelijk wat ze doen of reageren.

edit: net weer even gekeken, ik heb me 83 volt weer terug. Grappig :D
Ik vermoed dat ze net als tigo werken, er word een bypass tunnel gemaakt om de stroom van de rest van de string door te laten. Omdat vermogen van paneel gelijk blijft kun je zeggen dat door de formule p=u×i dat als hij de stroom verhoogd dat daarmee de spanning daalt. (van dat ene paneel)
Ik zie ook grote voltage dalingen en stroom stijgingen met veel schaduw. En inderdaad kun je daardoor buiten het bereik van de omvormer komen. Daarom altijd aan hoge kant zien te komen met string spanning. Dan kun je je wat schaduw permitteren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
japser84 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 14:20:
Hoe hoog is de netspanning?
En ik vraag me af of Ferrarismeters meer kunnen meten dan alleen de stroom.
In de loop der jaren is de netspanning van 220V naar 230V gegaan en soms heb je in gebieden met veel PV een netspanning van 240 Volt.
Stel je voert 3680 Watt in (toevallig de harde limiet van mijn SMA omvormer), dan is dat 16A bij 230V
Echter is de netspanning op dat moment 240V, dan lever je nog steeds 3680 Watt, alleen is dat 15.33 A
Dat is al een verschil van ruim 4% in stroom.
Als je draaischijfmeter uit zou gaan van 220V en in werkelijkheid is het 240V, dan zit je al op ruim 8% verschil in geregistreerd vermogen en werkelijk geleverd vermogen.

Echter dat verschil werkt natuurlijk ook de andere kant op.
Dus verbruikers met een draaischijfmeter worden bevoordeeld, terwijl mensen die ongeveer evenveel leveren als afnemen door het jaar heen geen afwijking zouden moeten ervaren op het totaal wanneer ze een moderne digitale meter zouden krijgen.
Kortom, voor geen enkele klant is het voordeliger om een draaischijfmeter om te laten ruilen voor een digitale ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
een ferrarismeter heeft een spannings en stroom spoel. De spanningsspoel moet tussen de 180 en 256 v een normale werking van de ferraris garanderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
habbekrats schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 22:12:
een ferrarismeter heeft een spannings en stroom spoel. De spanningsspoel moet tussen de 180 en 256 v een normale werking van de ferraris garanderen
Hoe werkt dat dan schematisch gezien?
Geeft die 'spanningsspoel' dan een soort van zetje aan de schijf? Dan zou dat het genoemde verschil kunnen verklaren tussen afname en levering.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:27
Naast spanning en stroom is er ook nog zo iets als cosinusphi welke ook invloed uitoefenen op de draaischijf van een ferraris. Dus de spanningsspoel is heel essentieel. Ik ben er van overtuigt dat een ferraris meter noukeuriger is als een elektronische bij kleine vermogens. Je ziet dit ook terug in de stekkermeters.

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Wikipedia: Kilowattuurmeter

de spanningsspoel x stroom spoel bepalen samen het magnetisch veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:20
Even een vraag voor de zo te lezen experts. Ik heb het volgende idee voor mijn plat dak dat de hele dag zon heeft:

Compleet zonnepanelensysteem
Inbegrepen in dit pakket: ( EUR 5000)

Schouw van uw dak
14 zonnepanelen
Omvormer
Overig materiaal
Installatie
Monitoring

Het paneel:
CSUN 260 Poly
De CSUN 260 Poly heeft blauwe cellen met een
260 Wattpiek vermogen en is een polykristallijn paneel.

Maat 164x99
Frame aluminium
Kleur blauw of zwart
Aantal Wp 260
Gewicht 18kg
Rendement 16%
Productgarantie 10 jaar
Vermogensgarantie 90% 10 jaar, 15 jaar daarna 80%

Is dit realistisch en heb ik geen optimisers nodig? Deze zijn toch altijd nodig?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!
water_escape schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 07:40:
Even een vraag voor de zo te lezen experts. Ik heb het volgende idee voor mijn plat dak dat de hele dag zon heeft:

Compleet zonnepanelensysteem
Inbegrepen in dit pakket: ( EUR 5000)

Schouw van uw dak
14 zonnepanelen
Omvormer
Overig materiaal
Installatie
Monitoring

Het paneel:
CSUN 260 Poly
De CSUN 260 Poly heeft blauwe cellen met een
260 Wattpiek vermogen en is een polykristallijn paneel.

Maat 164x99
Frame aluminium
Kleur blauw of zwart
Aantal Wp 260
Gewicht 18kg
Rendement 16%
Productgarantie 10 jaar
Vermogensgarantie 90% 10 jaar, 15 jaar daarna 80%

Is dit realistisch en heb ik geen optimisers nodig? Deze zijn toch altijd nodig?
Nee niet nodig, in geval van geen schaduw zeker niet doen. Als het plat dak is en je hebt geen twee linkse handen gewoon zelf doen. Is stuk simpeler dan het lijkt. En ik gok zomaar beetje dat je ongeveer 3000/3500 euro klaar bent

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Wauw.. Voor 14 panelen? Dat scheelt een hoop!

Gaat maar 1 kabel naar de meterkast toch?
Maar meterkast geen verstand van helaas.
reneeke1970 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 07:52:
[...]

Nee niet nodig, in geval van geen schaduw zeker niet doen. Als het plat dak is en je hebt geen twee linkse handen gewoon zelf doen. Is stuk simpeler dan het lijkt. En ik gok zomaar beetje dat je ongeveer 3000/3500 euro klaar bent

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Dag allen, we willen op een schuur hier in de buurt op een relatief goedkope manier wat zonnepanelen plaatsen. Nu kwamen we een setje gebruikte panelen tegen met de volgende eigenschappen:

Wp: 240
Voc: 37,3
Vmpp: 29,6
V max (-10gr): 40,5
V min (+65gr): 25,7

We willen 28 panelen leggen, verdeeld over 2 MPP's van een Hosola Bright 5000MTL. Deze heeft een max input power van 5400w en 3000w per MPP, het maximale voltage is 550v.

Met deze panelen komen we op een theoretische maximaal voltage van 567v, bij -10gr. De panelen liggen echter niet echt op het zuiden (meer op het westen, 250gr).

Wat denken jullie, gaan we deze omvormer slopen, of kan het wel?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

water_escape schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 08:30:
Wauw.. Voor 14 panelen? Dat scheelt een hoop!

Gaat maar 1 kabel naar de meterkast toch?
Maar meterkast geen verstand van helaas.

[...]
Ja, zolang je onder de 4000 Wp blijft kan het gewoon op 1 3x2,5 mm2 kabel naar de meterkast (mk). als het een wat langere en alles op zuid ligt kan e kiezen voor een 3x4mm2 scheelt wat spanningsval over de kabel. Is zeker aan te raden als je in "buitengebied" woont.

Daarnaast zou ik ook een netwerkkabel meetrekken, scheelt een hoop gedoe met WiFi, als je router al in de mk staat.

Als je O-W gaat plaatsen (zou ik aanbevelen) dan is e piek in vermogen lager en kan je goed met een 3x2,5 af.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Nhz schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:34:
Dag allen, we willen op een schuur hier in de buurt op een relatief goedkope manier wat zonnepanelen plaatsen. Nu kwamen we een setje gebruikte panelen tegen met de volgende eigenschappen:

Wp: 240
Voc: 37,3
Vmpp: 29,6
V max (-10gr): 40,5
V min (+65gr): 25,7

We willen 28 panelen leggen, verdeeld over 2 MPP's van een Hosola Bright 5000MTL. Deze heeft een max input power van 5400w en 3000w per MPP, het maximale voltage is 550v.

Met deze panelen komen we op een theoretische maximaal voltage van 567v, bij -10gr. De panelen liggen echter niet echt op het zuiden (meer op het westen, 250gr).

Wat denken jullie, gaan we deze omvormer slopen, of kan het wel?
is die 550 de max input of de max MPP?
edit: 500 V is bovengrens MPP en 550 VDC max input. liggen wel dicht bij elkaar.
Tja, t is riskant. als de spanning uitvalt op je omvormer op een moie koude zonnige maart dag dan kan het fout gaan.
Hij kan wel 15 A aan er ingang, maar waarschijnlijk kan je net niet 2 strings parallel zetten.
Ik zou er 1 paneel af halen....

edit: ik heb ooit na 3 weken een kapotte Mastervolt van de muur mogen halen, en een deel van het veld opnieuw mogen bekabelen. (tekeningen van kantoor waren verkeerd, gelukkig niet mijn fout) maar daar word niemand blij van.

[ Voor 23% gewijzigd door Andre1973 op 27-05-2016 09:45 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Max. DC Voltage [V]: 550
Operating Voltage Range [V]: 100-550
MPPT Voltage Range [V]: 100-500

Liggen inderdaad dicht bij elkaar, maar de theoretische Voc is dus 567v, stuk hoger dan de 500v. Echter denk ik niet dat we die ooit gaan halen, gezien de ligging. Wat denken jullie?

[ Voor 69% gewijzigd door Nhz op 27-05-2016 09:42 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Andre1973 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:34:
[...]

Ja, zolang je onder de 4000 Wp blijft kan het gewoon op 1 3x2,5 mm2 kabel naar de meterkast (mk). als het een wat langere en alles op zuid ligt kan e kiezen voor een 3x4mm2 scheelt wat spanningsval over de kabel. Is zeker aan te raden als je in "buitengebied" woont.

Daarnaast zou ik ook een netwerkkabel meetrekken, scheelt een hoop gedoe met WiFi, als je router al in de mk staat.

Als je O-W gaat plaatsen (zou ik aanbevelen) dan is e piek in vermogen lager en kan je goed met een 3x2,5 af.
ja zit geloof ik op 3100 Wp die 14 panelen.
Prijs is incl btw trouwens. Nog steeds beter om zelf te doen? wellicht toch nog meer verdiepen en dit volgen hier.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

water_escape schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:45:
[...]

Prijs is incl btw trouwens. Nog steeds beter om zelf te doen? wellicht toch nog meer verdiepen en dit volgen hier.
Zelf doen scheelt snel E600,00 En dan kan je eventueel een goedkoper montage systeem plaatsen (kost vaak iets meer bouw tijd) als wat er nu aangeboden word. en Plat dak is echt niet moeilijk. Ook ergens zelf gratis ballast scoren is dan een goede optie. even kijken of je stoeptegels (30cm) moet gebruiken of klinkers (20cm). Van de meeste fabrikanten is er online wel een handleidingen en filmpje te vinden van hoe te plaatsen.

[ Voor 23% gewijzigd door Andre1973 op 27-05-2016 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Nhz schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:38:
Max. DC Voltage [V]: 550
Operating Voltage Range [V]: 100-550
MPPT Voltage Range [V]: 100-500

Liggen inderdaad dicht bij elkaar, maar de theoretische Voc is dus 567v, stuk hoger dan de 500v. Echter denk ik niet dat we die ooit gaan halen, gezien de ligging. Wat denken jullie?
al liggen de panelen op noord, ze halen gewoon de Voc.
helaas.

een omvormer checkt de Voc in de ochtend en bepaalt dan of hij aan gaat of niet.
dus je hebt een kans dat hij gewoon niet start op een aantal winter dagen.
dat is niet echt een grote ramp, winter opbrengst is nu weer niet zo veel.
dus erg persoonlijk of je dat wel of niet wil.
(je zou het gewoon kunnen proberen, en als het echt niet gaat koppel je toch 1 of 2 panelen los. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
water_escape schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:45:
[...]

Even twee weken de tijd nemen om hier terug te lezen dan word je vanzelf wijzer. Eventueel afmetingen en liefst foto van plat dak plaatsen en dan komt helemaal goed. Dus zeker niet te snel beslissen of iets kopen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

migjes schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:46:
[...]

al liggen de panelen op noord, ze halen gewoon de Voc.
helaas.

een omvormer checkt de Voc in de ochtend en bepaalt dan of hij aan gaat of niet.
dus je hebt een kans dat hij gewoon niet start op een aantal winter dagen.
dat is niet echt een grote ramp, winter opbrengst is nu weer niet zo veel.
dus erg persoonlijk of je dat wel of niet wil.
(je zou het gewoon kunnen proberen, en als het echt niet gaat koppel je toch 1 of 2 panelen los. ;) )
Thanks Migjes. Ik was in de veronderstelling dat je de omvormer sloopt wanneer de Voc te hoog wordt. :)

Na nog even overleg gehad te hebben kunnen we een dakraam weghalen, die blijkt aan de binnenkant immers al afgetimmerd te zijn. 8)7 Hiermee komt er aanzienlijk wat meer ruimte vrij. We kunnen dan 44 panelen plaatsen. Als we deze per 22 (per tracker) op de Omniksol-10k-TL2 aansluiten komt dat goed uit.

Deze Omnik heeft de volgende specs:
Max. PV Power[W]: 1000
Max. DC Voltage[V]: 1000
Nominal DC Voltage[V]: 640
Operating MPPT Voltage Range[V]: 150-800

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
Nhz schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:55:
[...]

Thanks Migjes. Ik was in de veronderstelling dat je de omvormer sloopt wanneer de Voc te hoog wordt. :)

Na nog even overleg gehad te hebben kunnen we een dakraam weghalen, die blijkt aan de binnenkant immers al afgetimmerd te zijn. 8)7 Hiermee komt er aanzienlijk wat meer ruimte vrij. We kunnen dan 44 panelen plaatsen. Als we deze per 22 (per tracker) op de Omniksol-10k-TL2 aansluiten komt dat goed uit.

dat is een behoorlijk dakraampje dan... van 28 naar 44 panelen doordat je nu dakraam-ruimte kunt gebruiken.... :P

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

De ruimte naast het dakraam wordt nu ook meegerekend, we kunnen nu mooi 1 vlak leggen.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Mooi omvormertje,ik heb de grote broer 13k
Kostal piko heeft ook zulke modellen met dezelfde specificaties, bij gebruikte zonnepanelen. Com staat een niet te duur model.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
[...]

de meeste omvormer hebben daar wel een beveiliging voor. (niet alle, vooral de kleine omvormers is het oppassen, maar ook optimizers willen wel eens geen beveiliging hebben.)

maar dit is wel een betere oplossing, niet van wegen de Voc, maar 430Vmmp op een omvormer die 350V wil, is het hem net niet.
dan heb je vaak in de lente een V van boven de 450Vmpp en dat hakt in je rendement. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand of er ergens handige Nederlandse handleiding is voor pvoutput?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:15:
Weet iemand of er ergens handige Nederlandse handleiding is voor pvoutput?
Had je vast al gevonden, PVOutput info en discussie of opmerkingen topic en was niet naar je zin ?
Of PDF op de youless site ? :P
http://www.youless.nl/dow...ouless-quickguide-PVO.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door PClop op 27-05-2016 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee niet echt, heleboel technische praat waar ik totaal niet van weet waar het over gaat.
Gewoon even simpele uitleg hoe basis werkt en hoe je gegevens van bv een
Youles op die site gelogd krijgt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 14:31:
[...]

Nee niet echt, heleboel technische praat waar ik totaal niet van weet waar het over gaat.
Gewoon even simpele uitleg hoe basis werkt en hoe je gegevens van bv een
Youles op die site gelogd krijgt
Youless is toch niet ingewikkeld?

Je hebt een pvoutput firmware in de youless nodig, heb je die eenmaal maak je een account aan op pvoutput met je systeem info zoals hoeveelheid panelen en wattage enz, dat wijst vanzelf.
Dan krijg je daar een api code van een berg cijfers en letters.
Die kopieer je in de youless pagina lokaal, je geeft aan hoeveel pulsen per kWh en of het opwek of verbruik is (V2 of V3 dacht ik zo uit mijn hoofd)

Het is vrij eenvoudig gemaakt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-08 17:12
Na jaren panelen leggen voor anderen is het nu eindelijk zover.
Vandaag gestart met mijn EIGEN installatie (Heb dit huis nu een half jaar)

Het worden 24 SF panelen op Solaredge, zuiver oost-west.
Kan ik eindelijk op mijn eigen stroom gaan rijden!

Afbeeldingslocatie: http://i1053.photobucket.com/albums/s475/looyenss/WP_20160527_14_52_36_Rich_zpswnrs40hf.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1053.photobucket.com/albums/s475/looyenss/WP_20160527_16_56_51_Rich_zpsd0qst0vx.jpg

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 16:48:
[...]

Youless is toch niet ingewikkeld?

Je hebt een pvoutput firmware in de youless nodig, heb je die eenmaal maak je een account aan op pvoutput met je systeem info zoals hoeveelheid panelen en wattage enz, dat wijst vanzelf.
Dan krijg je daar een api code van een berg cijfers en letters.
Die kopieer je in de youless pagina lokaal, je geeft aan hoeveel pulsen per kWh en of het opwek of verbruik is (V2 of V3 dacht ik zo uit mijn hoofd)

Het is vrij eenvoudig gemaakt.
Zover was ik ook al ongeveer, maar toen dacht ik wat nu. Maar nu hoor ik van jou dat het dus fout gaat bij api code, want zover komt het niet, ik ga op zoek.....
Software komt later want youless zegt eerst output regelen.
Daarom is het zo handig als je beknopte handleiding hebt, maar dat is voor beginners niet te vinden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 19:06:
[...]

Zover was ik ook al ongeveer, maar toen dacht ik wat nu. Maar nu hoor ik van jou dat het dus fout gaat bij api code, want zover komt het niet, ik ga op zoek.....
Software komt later want youless zegt eerst output regelen.
Daarom is het zo handig als je beknopte handleiding hebt, maar dat is voor beginners niet te vinden
Onder settings staat je api bij pvoutput, settings staat rechtsboven aan de pagina.
Klik de code aan en kopieer de code met CTRL-A en dan CTRL-C en dan plakken in de youless, belangrijk dat je het zo doet omdat de api key langer is dan het vak en dan gaat het vaak mis met selecteren, dan heb je een spatie of mis je een cijfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:46
looyenss schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 17:04:

[afbeelding]
[afbeelding]
Als je ook rijd op stroom dan gaan daar zeker nog wel wat paneeltjes bijkomen >:)

Goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[afbeelding]
[afbeelding]
Zo'n vrij dak, SF en dan toch solaredge? Wat is daar dan het voordeel aan?
Verder passen er natuurlijk nog wel meer op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Rol-Co schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 20:00:
[...]

Zo'n vrij dak, SF en dan toch solaredge? Wat is daar dan het voordeel aan?
Verder passen er natuurlijk nog wel meer op ;)
Gevalletje niet omdat het moet maar omdat het kan...

Je er kan wel meer, maar ik blijf bewust uit de onderkant weg ivm schaduw van de woning en de bomen in de tuin

[ Voor 16% gewijzigd door looyenss op 27-05-2016 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

looyenss schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 20:19:
[...]

Gevalletje niet omdat het moet maar omdat het kan...

Je er kan wel meer, maar ik blijf bewust uit de onderkant weg ivm schaduw van de woning en de bomen in de tuin
Dat laatste is toch dan juist het voordeel van SE, dus dan kan het wel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Rol-Co schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 20:34:
[...]

Dat laatste is toch dan juist het voordeel van SE, dus dan kan het wel toch?
Ja klopt :-) Eerst maar eens zie hoe dit bevalt, eerste keer dunne film voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Ik ben achter iets vreemds gekomen...

Als ik de aarddraad los haal van mijn Hosola 2000 MTL stopt spontaan het irritante zoemende geluid van de omvormer.

Iemand anders dit nog geconstateerd of kan die dit ook eens testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Pascal Saul schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:02:

Als ik de aarddraad los haal van mijn Hosola 2000 MTL stopt spontaan het irritante zoemende geluid van de omvormer.

En je omvormer blijft wel werken dan? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
Andre1973 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:08:
[...]

En je omvormer blijft wel werken dan? 8)7
Tuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hoe bedenk je het om dat te testen? :9 Zou het bij mn Omnik ook es moeten testen eigenlijk.. Dat gesis..

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Aarddraad loshalen lijkt mij omwille van veiligheid en EMC niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 17:27
Dre schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:24:
Aarddraad loshalen lijkt mij omwille van veiligheid en EMC niet wenselijk.
En gevaarlijk

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedoel je nou de geel groene draad of een extra aarde aan chassis omvormer?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

reneeke1970 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 11:36:
[...]

Mooi omvormertje,ik heb de grote broer 13k
Kostal piko heeft ook zulke modellen met dezelfde specificaties, bij gebruikte zonnepanelen. Com staat een niet te duur model.....
Die Kostal had ik ook gezien, maar is volgens mij al verkocht.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 22:12

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Zonder de details te kennen, zou het kunnen dat de/het netfilter(s) door het loskoppelen niet meer werken...
Mailtje direct naar de fabrikant geeft wellicht duidelijkheid, tenzij ze je standaard terugverwijzen naar je installateur, die op dat niveau meestal weinig tot niets kan betekenen.

Lijkt me overigens niet goed om dit te doen, qua veiligheid.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Zou kunnen kloppen, alle schema's die ik kon vinden m.b.t. netfilters ( liniair ) hebben een aardaansluiting
nodig om de rimpels en pieken af te kunnen voeren naar aarde.

Afbeeldingslocatie: http://westenberg-hoogendijk.nl/platenspeler/background/netfilter/netfilter_schaffner_fn2070_3_schema.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:56
Ik lees geregeld dat iets te veel panelen in een string ervoor kan zorgen dat de omvormer niet opstart omdat de startspanning dan te hoog zou zijn.
De SF-set heeft nieuwe logging gekregen en nu kan ik meer uitlezen dan alleen AC wattage en het valt me op dat de spanning 's ochtends juist erg laag is bij het opstarten, daarna stijgt om vervolgens weer in te zakken.
Zie onderstaande grafiek.
Voltage begint extreem laag, stijgt dan naar 111V, vervolgens start de omvormer op en zakt het voltage tot 59V. De normale bedrijfsspanning schommelt tussen de 150V en 170V.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/dhdctu.png

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MichielFRL schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 10:47:
Ik lees geregeld dat iets te veel panelen in een string ervoor kan zorgen dat de omvormer niet opstart omdat de startspanning dan te hoog zou zijn.
De SF-set heeft nieuwe logging gekregen en nu kan ik meer uitlezen dan alleen AC wattage en het valt me op dat de spanning 's ochtends juist erg laag is bij het opstarten, daarna stijgt om vervolgens weer in te zakken.
Voltage begint extreem laag, stijgt dan naar 111V, vervolgens start de omvormer op en zakt het voltage tot 59V. De normale bedrijfsspanning schommelt tussen de 150V en 170V.

[afbeelding]
jep, maar dan hebben we het wel over de Voc.
jij meet nu waarschijnlijk de Vmpp. ;)

(en ja de Voc kan in de ochtend ook last hebben van schaduw,
in de praktijk is het altijd weerbarstiger als de theorie.
dus situaties kunnen verschillen, en geven meteen ook een gevaarlijke variabele waardoor de beveiliging wel eens niet altijd werkt, terwijl hij dat misschien wel had moeten doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:37
Ik vind de DC spanning sowieso wel heel laag, heb je een string van 2 panelen?

Edit: Sorry, je zit op een Steca500 zie ik. Dan is dat prima. Wel vreemd gedrag, ik kan het niet verklaren.

[ Voor 41% gewijzigd door hesselbeertje op 28-05-2016 11:37 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[afbeelding]
Dat piekmoment van 111V kan in bepaalde omstandigheden zoals koud, felle zon net na wolken, zo samen vallen dat het een te hoog voltage geeft voor de omvormer als het normaal al aan de hoge kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Laatst online: 23-08 11:12
... en het valt me op dat de spanning 's ochtends juist erg laag is bij het opstarten, daarna stijgt om vervolgens weer in te zakken.
Dat is redelijk goed te verklaren.
De grafiek geeft waarschijnlijk een gemiddelde waarde over 1-5 minuten, het aantal 'pieken' 's ochtends is misschien veel hoger.
De paneel-spanning werkt niet als een schakelaar, het duurt even voordat er voldoende licht is om de spanning op te bouwen, de Steca500 wil minimaal 45V.
De Steca wil ook minimaal 50mA om te werken (Switch-on power = 2W), maar zo vroeg kunnen de panelen dat nog niet leveren, de spanning stijgt > 45V, de Steca trekt 50mA, de spanning stort in en de Steca stopt, en wacht een poosje voor de volgende poging.

Het lage PV voltage na het opstarten komt door de lage stroom, zie Mppt punten in deze grafiek: http://www.mdpi.com/energ...rgies-07-02177f4-1024.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:56
Rol-Co schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 12:24:
[...]

Dat piekmoment van 111V kan in bepaalde omstandigheden zoals koud, felle zon net na wolken, zo samen vallen dat het een te hoog voltage geeft voor de omvormer als het normaal al aan de hoge kant is.
Heb je de tijd gezien?
Om half zes 's ochtends schijnt de zon nog niet.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Het lijkt me niet gezond voor de omvormer. Condensatoren krijgen die spanning gewoon te verduren en ook hulpelektronica (= vaak het kwetsbaarst) draait gewoon om de controller en het display onder spanning te houden.

Voor de rest ervaar ik een groot verschil tussen theorie en praktijk. -10°C en tegelijkertijd 1000 Watt per vierkante meter heb ik niet gehaald.

Dre in "[PV] Openklemspanning (Voc), hoe hoog maximaal ?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkS_
  • Laatst online: 23-08 11:12
MichielFRL schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 13:02:
[...]

Heb je de tijd gezien?
Voldoende zonlicht om de spanning te produceren, te weinig licht om stroom the genereren.
De 05:45 111V piek is bij 0 mA, en stort in tot 60V bij 50 mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
[...]

Heb je de tijd gezien?
Mwoah, Hier (Breda) met een zuid-opstelling heb ik ook om 05:40 al opwekking hoor...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Hier is de PV gestart om 05:35 met 58 watt, gisteren om 05:30 start en 21:40 de laatste wattjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Heb je de tijd gezien?
Dat is kwart voor 6 en is hij hier al aan hoor deze dagen. Maar geen felle zon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
op dit moment van het jaar komt de zon om 5:31 boven de horizon.

maar daar voor zit nog een 15-25 minuten schemer, en met sommige hogere atmosfeer type kan er vaak al genoeg licht zijn voor een omvormer om te reageren.
opbrengst heb je dan nog niet echt, maar klinkende relais is dan al goed mogelijk. ;)

dit is het moment dat de omvormer een check doet op de Voc.
(niet alle omvormers reageren het zelfde, sommige wachten wel heel erg lang voordat ze reageren.)

zon onder is om 21:44. ;)
en ook hier een stukje schemer.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 28-05-2016 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

migjes schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:29:
[...]
Een tandwielkast die 40 jaar één kant op draait zal wel degelijk andere frictie hebben de andere kant op.
Zowel harder als zachter draaien bij terugleveren komt voor.
Er was daadwerkelijk een topic voor, Proton_ in "Wat meet een ferrarismeter nou eigenlijk..."

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 28-05-2016 15:55 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
De eerste kWhtjes zijn opgewekt!

@Migjes, bedankt voor alle hulp rondom oost-west. Laat de zomer maar komen!

Afbeeldingslocatie: http://i1053.photobucket.com/albums/s475/looyenss/WP_20160528_16_46_28_Rich_zpsltielaoi.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1053.photobucket.com/albums/s475/looyenss/WP_20160528_16_47_16_Rich_zpsfctuald1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Vanwaar eigenlijk de keuze om ze in landscape te monteren in plaats van de vaker toegepaste portrait-stand. In portrait heb je minder montagemateriaal nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Dre schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 17:43:
Vanwaar eigenlijk de keuze om ze in landscape te monteren in plaats van de vaker toegepaste portrait-stand. In portrait heb je minder montagemateriaal nodig.
Vanwege mijn dak constructie... Mijn dakconstructie is horizontaal, en dus de onderconstructie van de panelen verticaal
Verder vind ik persoonlijk dat je panelen niet aan de korte zijde hoor te klemmen. Dus landscape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Atomic2005 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:20:
[...]

Hoe bedenk je het om dat te testen? :9 Zou het bij mn Omnik ook es moeten testen eigenlijk.. Dat gesis..
Ik was bezig met mijn nieuwe zolderverdeler om de warmtepomp aan te kunnen sluiten. Daarvoor moest ik de kabel voor de omvormer vervangen en de aarde toevallig al losgehaald omdat deze even in de weg zat.

Ja, de geel/groene draad van de omvormer en geen extra draad ofzo iets.

Zo'n netfilter kan het inderdaad verklaren. Goed gevonden.

Het omwikkelen met een farietkern gaat dan ook niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
looyenss schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 17:31:
De eerste kWhtjes zijn opgewekt!

@Migjes, bedankt voor alle hulp rondom oost-west. Laat de zomer maar komen!

[afbeelding]

[afbeelding]
Ah, lekker he? >:)

Nu nog even naar PVoutput zodat wij ook kunnen genieten van jouw zonnestroom. ;)
Jerrythafast in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
PClop schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 10:07:
Zou kunnen kloppen, alle schema's die ik kon vinden m.b.t. netfilters ( liniair ) hebben een aardaansluiting
nodig om de rimpels en pieken af te kunnen voeren naar aarde.
[afbeelding]
Als je naar het schema (zie onder) kijkt zie dat het hoogfrequent nog steeds goed blokkeerd. De spoelen en C1 en C2 doen hun werk nog wel. Alleen de "common-mode" storing word nog enigszins doorgelaten, omdat -die- dus niet tegen elkaar wegvallen via condensatoren C1 en C2, en ook niet meer via C3 en C4 naar aarde worden afgevoerd..
Het filter werkt dus wel iets slechter. Maar ergens zit de nul van het net aan "aarde" ...
Denk vooral aan een TN-stelsel waar de nul-leider bij jouw meterkast ook jouw in-huis aarding verzorgd. Dat betekent dat voor LF je nul al aan aarde ligt, maar voor HF moet je inderdaad op vele plaatsen via condensatoren aarden. (tegen aardlussen) https://nl.wikipedia.org/wiki/Aarding#Hoogfrequent_aarde
De engelse versie voor betere plaatjes: https://en.wikipedia.org/...ng_system#IEC_terminology
Pascal Saul schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:14:
[...]
Ik was bezig met mijn nieuwe zolderverdeler om de warmtepomp aan te kunnen sluiten. Daarvoor moest ik de kabel voor de omvormer vervangen en de aarde toevallig al losgehaald omdat deze even in de weg zat.

Ja, de geel/groene draad van de omvormer en geen extra draad ofzo iets.

Zo'n netfilter kan het inderdaad verklaren. Goed gevonden.

Het omwikkelen met een farietkern gaat dan ook niet werken.
Dat hangt af van de wikkeling van de spoel. Als de commonmode-spaning leidt tot commonmode-stroom kan je de hf-stroom met een "trafo-spoel" kortsluiten. Meestal zijn ze "andersom" aangesloten, om tegengestelde stromen te blokkeren / kort te sluiten, en dus binnen het apparaat te houden.
L1 en L2 als verschillende wikkelingen op de zelfde kern.
L3 en L4 als verschillende wikkelingen op de zelfde kern.
Afbeeldingslocatie: http://westenberg-hoogendijk.nl/platenspeler/background/netfilter/netfilter_schaffner_fn2070_3_schema.jpg

[afbeelding]
[afbeelding]
Heel mooi! 8) Ik zie alleen een klein voutje :+ O-) }:O Je wilt op je eigen stroom gaan rijden, maar je hebt in plaats van de volledige 32 panelen er maar 24 liggen. >:) Dat is vast niet genoeg. (1kWh ~3-5km~)

Als reactie op reneeke1970:
1kWh = ~3-5km~ voor een auto idd. Weet iemand de cijfers voor een electrische fiets e/o scooter?

[ Voor 28% gewijzigd door onetime op 29-05-2016 11:53 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op zondag 29 mei 2016 @ 04:20:
[...]

Als je naar het schema (zie onder) kijkt zie dat het hoogfrequent nog steeds goed blokkeerd. De spoelen en C1 en C2 doen hun werk nog wel. Alleen de "common-mode" storing word nog enigszins doorgelaten, omdat -die- dus niet tegen elkaar wegvallen via condensatoren C1 en C2, en ook niet meer via C3 en C4 naar aarde worden afgevoerd..
Het filter werkt dus wel iets slechter. Maar ergens zit de nul van het net aan "aarde" ...
Denk vooral aan een TN-stelsel waar de nul-leider bij jouw meterkast ook jouw in-huis aarding verzorgd. Dat betekent dat voor LF je nul al aan aarde ligt, maar voor HF moet je inderdaad op vele plaatsen via condensatoren aarden. (tegen aardlussen) https://nl.wikipedia.org/wiki/Aarding#Hoogfrequent_aarde
De engelse versie voor betere plaatjes: https://en.wikipedia.org/...ng_system#IEC_terminology

[...]

Dat hangt af van de wikkeling van de spoel. Als de commonmode-spaning leidt tot commonmode-stroom kan je de hf-stroom met een "trafo-spoel" kortsluiten. Meestal zijn ze "andersom" aangesloten, om tegengestelde stromen te blokkeren / kort te sluiten, en dus binnen het apparaat te houden.
[afbeelding]

[...]

Heel mooi! 8) Ik zie alleen een klein voutje :+ O-) }:O Je wilt op je eigen stroom gaan rijden, maar je hebt in plaats van de volledige 32 panelen er maar 24 liggen. >:) Dat is vast niet genoeg. (1kWh ~3-5km~)
Elektrische scooter denk.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
[...]

[...]

[afbeelding]

[...]

1kWh = ~3-5km~ voor een auto idd. Weet iemand de cijfers voor een electrische fiets e/o scooter?
Mn leverancier was te duur voor alle 32 :-) even doorsparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

looyenss schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 17:49:
[...]

Vanwege mijn dak constructie... Mijn dakconstructie is horizontaal, en dus de onderconstructie van de panelen verticaal
Verder vind ik persoonlijk dat je panelen niet aan de korte zijde hoor te klemmen. Dus landscape.
SF mag je ook mag je ook niet aan de korte korte kant klemmen als dus de fabrikant. (al gebeurd het wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

[afbeelding]
Ik vraag me of of alles op het dak goed zit, neem aan dat je 2 strings van 2 hebt en hoop dat alle 2 de strings naar binnen komen. staan er niet 2 tegen elkaar in te hijgen? 1 goede string en een string waar de +& of de -& aan elkaar hangen? ik zie gekker voorbij komen. ook gezien het vermogen achterblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

elektrische fiets verbruikt niet veel. bij mij ongeveer 0.4kw (max) per 50km.
elektrische scooter een factor 4 meer oid.

Nukezone FTW

Pagina: 1 ... 8 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??