16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Heb er binnenkort 4 beschikbaar, 175 Wp, stuur maar een DMmightym schreef op zondag 22 mei 2016 @ 18:58:
Even een gekke vraag:
Hier toevallig iemand aanwezig die 3 kingsun 185Wp panelen (uit 2011 ofzo) 'over' heeft? Of panelen die dezelfde looks hebben. (afmetingen 158*80,8 en ik geloof met profielen van 35mm)
Ik zoek nog 3 panelen om het dak cosmetisch wat netter te maken
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
doe ik!Gasschuif schreef op zondag 22 mei 2016 @ 20:05:
[...]
Heb er binnenkort 4 beschikbaar, 175 Wp, stuur maar een DM
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
In verhouding tot een meteropnemer die met een auto alle meters afgaat is de slimme meter zowel qua kosten als qua energieverbruik efficienter. Van de salariskosten van 1 opnemer kun je al een behoorlijk serverpark huren.Joepla schreef op zondag 22 mei 2016 @ 18:53:
[...]
Ik weet eerlijk gezegd niet wat het verschil in energieverbruik van een Ferrarismeter en een slimme meter is. Maar aangezien die laatste een controllertje aan boord heeft en een transceiver, neig ik ernaar dat die wat meer verbruikt. Het gaat vast om kleine vermogens, maar wel bij een paar miljoen huishoudens/bedrijven
In verbruik scheelt ferraris overigens niet zo gek veel met een digitale meter. Het zit tussen de 1 en 2W (je kunt gewoon specsheets van je meter opzoeken als je het precies wil weten). Waarbij het verbruik van een ferraris afhankelijk is van de lopende stroom. Als je teruglevert met een ferraris gaat het dus op je eigen stroom/kosten.
Regeren is vooruitschuiven
Daarbij de meter is niet jou eigendom maar een huur apparaat. Voor de weigeraars kunnen we nog over gaan op spaans/amerikaans model meters hangen buiten aan de straat in een kastje waar je helemaal niets te zoeken hebt behalve door het ruitje gluren naar de meterstand.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik zal eens bij mijn Belgische collega's opvragen. We zijn daar zo'n 5 jaar geleden bezig geweest met EnergyICT om onderdelen voor een slimme meter te leveren. Uiteindelijk is het hele project niet door gegaan omdat er niet concurrerend geleverd kon worden t.o.v. Azië. Als ik het mij goed herinner lag toen de componentenprijs of de verkoopprijs rond de 150 euro wat dus (veel?) te duur was.Joepla schreef op zondag 22 mei 2016 @ 18:53:
[...]
Kun je daar een bedrag van noemen of een bron? Ben eigenlijk wel benieuwd wat zo'n ding kost... Weten we meteen hoeveel keer de meterhuur over de kop gaat
[...]
Dat wordt dus 1x per 15/30 minuten bij variabele tarieven. Stel je even voor: 4 miljoen meters (ik gok dit, maar denk dat het er wel bij in de buurt zit) die allemaal zo'n 100x per dag communiceren. Daarbij moet alles compleet hufterproof zijn, want bij dataverlies heb je wat uit te leggen.
[/quote]
Hierbij ben jij aan het kijken naar een scenario in de toekomst. PC's kunnen steeds meer per energie eenheid. Op dit moment is de communicatie 1 per 2 maanden, dus 6 keer per jaar. Daar is niet een heel groot serverpark voor nodig.
Daarnaast is er lokale opslag (het staat uiteindelijk gewoon ook nog op je meter), dus dataverlies is niet het grootste drama ;-)
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Dan zit je op 400 miljoen records per dag.
2 bytes per teller, oftewel 65536 waardes, alleen verschil opslaan, eens per zoveel samples een tussenwaarde (per dag/week)
Dus laten we zeggen 10 bytes per sample (nog ruimte voor extra meters en timestamp van sample)
Dan zit je dus op 4 GByte/dag.
Dat is nog geen 1.5 TB per jaar.
Daar hoef je geen datacenter voor te vullen hoor
Sterker nog, je kunt al vrij betaalbaar servers kopen met zoveel RAM.
Bij ons op 't werk heb je het over datasets van 300 GByte per dag en dat past ook gewoon op 1 server en nog 3 voor het doorrekenen van data. (Big Data, verkeersinformatie)
Maar goed, 100 samples per meter per dag is wel heel veel. Dat is 1x per kwartier.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Kwam nog niet eens onder de nul... dus dat zal het er niet makkelijker op worden als dat volgend jaar wel gebeurt.
Ze moeten eens in de 3 jaar langs gaan, maar als ik nadat de meteropnemer geweest is vreselijk veel ga gebruiken voor mijn plantjes en daarna word opgerold en persoonlijk failliet ga (en dat gebeurd; een vriend van mij heeft een huis gekocht van de bank waar dat gebeurd was, koolstoffilter lag nog in de tuin), ga dan maar eens de poen vangen. 3x raden wie dan uiteindelijk de rekening betaald. Juist U en Ik die wel netjes betalen. Poen moet ergens vandaan komen.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
De meeste hobby kwekers hebben zoveel power nodig dat dit voor de meter afgetapt wordt. En helaas betalen wij brave burgers dit. In januari 2016 was dit ca 12 euro per inwoner.Andre1973 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 23:35:
Voordeel van de digitale slimme meter is natuurlijk dat ze zelf veel meer kijk hebben op wat er in een woning gebeurd en daarmee meer in de hand hebben.
Ze moeten eens in de 3 jaar langs gaan, maar als ik nadat de meteropnemer geweest is vreselijk veel ga gebruiken voor mijn plantjes en daarna word opgerold en persoonlijk failliet ga (en dat gebeurd; een vriend van mij heeft een huis gekocht van de bank waar dat gebeurd was, koolstoffilter lag nog in de tuin), ga dan maar eens de poen vangen. 3x raden wie dan uiteindelijk de rekening betaald. Juist U en Ik die wel netjes betalen. Poen moet ergens vandaan komen.
Neemt niet weg dat een hele wijktrafo met allemaal slimme meters dit er sneller uigevist kan worden
Verwijderd
dit staat 100% los van de discussie of de energiesupllier ze maar 1 keer per 2 maand gebruikt.
als voorbeeld toon van eneco je kan zowel op het display zien wat je die dag vebruikt hebt maar via de website kan je het ook teruglezen tot op kwartier nauwkeurig
zou karige grafiek zijn als het maar 1 keer per 2 maanden betrof
er zijn ook andere sites waarbij je online je gebruik kan bij houden uitgelezen uit de slimme meter
per keer dat een meter zijn gegevens upload is dat 5kb oftewel een half mb per etmaal
Zelfde verhaal bij SolarMan trouwens (o.a. PowerOne omvormers)
[ Voor 46% gewijzigd door hesselbeertje op 23-05-2016 12:45 . Reden: exacte methode maar even verwijderd ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Heb je dit al bij hen gemeld?De beveiliging bij Omnik is niet helemaal lekker voor mekaar, je kunt grafieken/dagopbrengsten/e.d. van andere gebruikers zo inzien (waar je normaal een melding krijgt dat je dat niet in mag zien)
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Vergelijkbaar als bij APS dus. Ook daar is het mogelijk om via een dergelijke truc de gegevens van anderen te bekijken. Beveiliging is bij dit soort bedrijven niet bestaand lijkt het wel, want het zijn de oudste trucjes uit het boek om op deze manier in andere accounts te komen.hesselbeertje schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:51:
De beveiliging bij Omnik is niet helemaal lekker voor mekaar, je kunt grafieken/dagopbrengsten/e.d. van andere gebruikers zo inzien (waar je normaal een melding krijgt dat je dat niet in mag zien)
Log in op je eigen Omnik account
Zoek bij 'public sites' naar een account waar je meer info van wilt
Onthoud even het PID nummer van dit account
Ga weer naar je eigen account, tabblad 'Real Time'
Vervang je eigen ID in de url voor het ID dat je net hebt gevonden
Druk enter
!Nu zie je nog je eigen gegevens staan! Druk op F5
Voila, nu kun je alles van het andere account bekijken, en zelfs tussen de tabbladen wisselen naar History en Report.
Zelfde verhaal bij SolarMan trouwens (o.a. PowerOne omvormers)
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Het is wel potentieel privacy gevoelige informatie. En het hoort gewoon beschermd te zijn. Als zij dit op de Europese markt aanbieden zitten ze gewoon fout. Dus waarom niet even melden?hesselbeertje schreef op maandag 23 mei 2016 @ 12:00:
Nee, niet gemeld. Ik ben vast niet de enige die dit weet, en bovendien is het ook niet zo heel spannend lijkt me... Je kunt geen settings aanpassen in ieder geval, dat tabblad kom je niet in.
Het is inderdaad duidelijk niet hun sterkste punt. Ook de snelheid van de site geeft niet het idee dat ze enorm goeie web bouwers zijn. Jammer want voor ons is dit toch wel een belangrijk dingetje om monitoring te hebben.TFHfony schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:57:
Beveiliging is bij dit soort bedrijven niet bestaand lijkt het wel, want het zijn de oudste trucjes uit het boek om op deze manier in andere accounts te komen.
Voor de volledigheid - je hoeft de Omnik website/logging niet te gebruiken,mddd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 12:04:
[...]
Het is wel potentieel privacy gevoelige informatie. En het hoort gewoon beschermd te zijn. Als zij dit op de Europese markt aanbieden zitten ze gewoon fout. Dus waarom niet even melden?
[...]
Het is inderdaad duidelijk niet hun sterkste punt. Ook de snelheid van de site geeft niet het idee dat ze enorm goeie web bouwers zijn. Jammer want voor ons is dit toch wel een belangrijk dingetje om monitoring te hebben.
je kan ook uitsluitend interne logging gebruiken (raspi) en bijvoorbeeld alleen naar pvoutput.org uploaden.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik vind het niet echt profi van een club als Omnik dat dit zomaar kan. Als dit de maatstaf is voor de hele beveiliging, is het misschien slimmer de hele omvormer niet aan je Wifi te hangen. Wie weet hoe simpel ze via het wifi-netwerk van de omvormer (dat altijd uit blijft zenden

[ Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 23-05-2016 12:26 ]
Niet alle informatie van een public site hoort natuurlijk public te zijn. Net zoals wanneer iemand jouw facebook pagina mag zien, hij nog niet jouw instellingen mag inzien of veranderen.janne_nl schreef op maandag 23 mei 2016 @ 12:21:
Dus je zoekt bij public sites en vind het dan vreemd dat je alle data kunt zien? Dat is toch niet noodzakelijk vreemd?
Dat het uitzenden van dat wifi netwerk niet uitkan is ook echt triest ja, heb hier dat netwerk maar beveiligd... Installateur liet het gewoon lekker open staanhesselbeertje schreef op maandag 23 mei 2016 @ 12:25:
Normaal zie je bij de Public Sites alleen de dagopbrengst van de lopende dag. Met deze truc zie je alles - en kun je zelfs error meldingen van wildvreemden op 'Handled' zetten of verwijderen.
Ik vind het niet echt profi van een club als Omnik dat dit zomaar kan. Als dit de maatstaf is voor de hele beveiliging, is het misschien slimmer de hele omvormer niet aan je Wifi te hangen. Wie weet hoe simpel ze via het wifi-netwerk van de omvormer (dat altijd uit blijft zenden) op je thuisnetwerk in kunnen breken.
Hoe doe je dat? Ik heb ergens online gelezen hoe je hem instelt op je eigen Wifi netwerk. Maar ik begreep dat hij zijn eigen netwerk dan gewoon open houdt?nooberke schreef op maandag 23 mei 2016 @ 12:57:
[...]Dat het uitzenden van dat wifi netwerk niet uitkan is ook echt triest ja, heb hier dat netwerk maar beveiligd... Installateur liet het gewoon lekker open staan
Ik heb nog even met mijn collega gesproken: Die 150 euro zou inderdaad de verkoopprijs worden aan de energiemaatschappij (6 jaar geleden). Het zou een modulair ding worden, opgebouwd uit bestaande componenten. Maar dit was dus veel en veel te duur.Joepla schreef op zondag 22 mei 2016 @ 18:53:
[...]
Kun je daar een bedrag van noemen of een bron? Ben eigenlijk wel benieuwd wat zo'n ding kost... Weten we meteen hoeveel keer de meterhuur over de kop gaat![]()
[...]
Verder heb ik net Google maar eens even een slinger gegeven en vind ik bijvoorbeeld dit:
http://www.smsmetering.co.uk/category/smart-meters/
Eindgebruikersprijzen van 125 (enkelfase) - 150 pond (3-fase).
Ga er maar van uit dat ze met grote aantallen (Je praat hier over contracten van honderdduizenden stuks), het feit dat ze geen BTW hoeven te betalen en ze vanuit China komen je over 50 a 60 euro per meter praat.
Verwijderd
Als je inlogt in je Omnik omvormer dan kan je onder Advanced - Access Point een wachtwoord instellen.mddd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:15:
[...]
Hoe doe je dat? Ik heb ergens online gelezen hoe je hem instelt op je eigen Wifi netwerk. Maar ik begreep dat hij zijn eigen netwerk dan gewoon open houdt?
Standaard is dit niet,
Onder "Change the encryption mode for AP" kan je een wachtwoord instellen.
Overigens kan je de communicatie naar Omnikportal er ook uitgooien
[ Voor 7% gewijzigd door MdO82 op 23-05-2016 13:43 ]
2250 WP Zuid PVoutput
[ Voor 110% gewijzigd door nooberke op 23-05-2016 13:46 ]
Ok thanks. Ik heb de mijne nog niet, momenteel moet ik dus nog even afgaan op wat ik online kan vindenMdO82 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:41:
Als je inlogt in je Omnik omvormer dan kan je onder Advanced - Access Point een wachtwoord instellen.
Standaard is dit niet,
Onder "Change the encryption mode for AP" kan je een wachtwoord instellen.
Overigens kan je de communicatie naar Omnikportal er ook uitgooien
Goed dat je hem in elk geval dicht KUNT zetten.
Wat betreft de portal, mijn installatie wordt geleverd door Sungevity en als ik het goed begrijp hebben die eigen servers waar je de communicatie van de omvormer naartoe kunt sturen. Nu kan die software natuurlijk net zo goed slecht beveiligd zijn, maargoed
[ Voor 6% gewijzigd door mddd op 23-05-2016 13:56 ]
Is die 1x per kwartier voor iedereen, of alleen voor mensen die een externe monitoring-dienst ingeschakeld hebben?Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 07:44:
qua communicatie van een slimme meter, die stuurt 1 keer per kwartier zijn gegevens door.
dit staat 100% los van de discussie of de energiesupllier ze maar 1 keer per 2 maand gebruikt.
als voorbeeld toon van eneco je kan zowel op het display zien wat je die dag vebruikt hebt maar via de website kan je het ook teruglezen tot op kwartier nauwkeurig
zou karige grafiek zijn als het maar 1 keer per 2 maanden betrof
er zijn ook andere sites waarbij je online je gebruik kan bij houden uitgelezen uit de slimme meter
per keer dat een meter zijn gegevens upload is dat 5kb oftewel een half mb per etmaal
En 5 kB (neem aan dat het 5000 Bytes is, niet bit, met kleine letter 'b') per keer is redelijk wat aan data, maar met handshake, inloggen, etc. zit je al snel op kBytes. Als de data dan ook nog eens als XML verstuurd wordt tikt het hard aan.
Neemt niet weg dat je het waarschijnlijk in een gecomprimeerde dump wel in de orde van 10 Bytes per sample kunt opslaan.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Printen, knippen, plakken is natuurlijk leuk, maar ik ben een nerd en houd van goeie tools
Gaat om een schuin dak met een dakkapel, anders was ik met pen en papier ook wel klaar geweest.
Kun je gelijk de schaduw checken. Is wel wat meer werk dan printen en knippen
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Wil dit topic niet vervuilen met deze vraag maar ben benieuwd.
Stel, je hebt een dakkapel. Dan is het stuk dak bovenop deze dakkapel (redelijk) plat in mijn geval. Mag je daar bovenop überhaupt panelen plaatsen? Is dat dan gevoelig voor vorstschade?
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
volgens mij heeft van der valk i.i,.g. zoiets, weet niet of je dat vrij kunt downloaden of dat je als installateur bekend moet staan bij ze.Pathogen schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:01:
Ik heb dit deel van het topic even doorgezocht, maar niet echt een favoriet tooltje kunnen ontdekken om je toekomstige installatie te plannen.
Printen, knippen, plakken is natuurlijk leuk, maar ik ben een nerd en houd van goeie toolsIemand die een goede tip heeft?
Gaat om een schuin dak met een dakkapel, anders was ik met pen en papier ook wel klaar geweest.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Verwijderd
mijn omnik wifi logger doet iedere 5min een update sturen naar zijn portal .
en de hoeveelheid data valt heus wel mee.
neem even als voorbeeld dat er 1 miljoen slimme meters zijn
dan is het 1 miljoen keer 4 ( 4 keer per uur ) keer 24 uur oftewel 96miljoen keer per etmaal dat er 5kb verzonden word. oftewel 480 Gb per etmaal.
we hebben 8 netbeheerders in nederland ieder met hun eigen meteruitlees facaliteit
gemiddeld 60gb per etmaal per provider
oftewel 41 mb per miuut gemiddeld
In de link naar breda zijn er wel bijna 100 66 verdwenen. Dat is best veel.Gasschuif schreef op maandag 23 mei 2016 @ 17:04:
Toch nog "gerechtigheid"
http://groenecourant.nl/z...ng-diefstal-zonnepanelen/
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ok, met die aantallen zijn inderdaad lage prijzen mogelijk. Overigens moet er wel per meter een SIMkaartje in, dus daar zitten nog wat eenmalige en terugkerende providerkosten aan, maar ook die zijn minimaal waarschijnlijk.TFHfony schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:17:
[...]
Ik heb nog even met mijn collega gesproken: Die 150 euro zou inderdaad de verkoopprijs worden aan de energiemaatschappij (6 jaar geleden). Het zou een modulair ding worden, opgebouwd uit bestaande componenten. Maar dit was dus veel en veel te duur.
Verder heb ik net Google maar eens even een slinger gegeven en vind ik bijvoorbeeld dit:
http://www.smsmetering.co.uk/category/smart-meters/
Eindgebruikersprijzen van 125 (enkelfase) - 150 pond (3-fase).
Ga er maar van uit dat ze met grote aantallen (Je praat hier over contracten van honderdduizenden stuks), het feit dat ze geen BTW hoeven te betalen en ze vanuit China komen je over 50 a 60 euro per meter praat.
Ik vraag me af hoe toekomstbestendig ze zijn: GPRS schijnt binnen afzienbare tijd te verdwijnen, maar ook 3G/4G (wat deze meters waarschijnlijk niet kunnen) zal geen 20 jaar in de lucht blijven..
En dan te bedenken dat een eenvoudig ABB 1 fase kWh metertje al 50 euro kost
De stand van de gasmeter wordt 1 x per uur in de slimme meter geschreven
iedere dag om 00:00 uur worden de tellerstanden in het dagregister geschreven , max = 40 dagen
iedere maand worden de tellerstanden in het maandregister geschreven, max = 13 maand
Kwartierwaarden, voor 10 dagen als ringbuffer
Ook wordt bijgehouden hoe vaak de meter spanningsloos geweest is.
Wat de beheerder mag volgende de info
Daarnaast staat er in je slimmemeter een AU of STD, AU = administratief uit, ook dan wordt er gecommuniceerd maar dan alleen nodig voor beheer ( wat dat beheer dan is vertellen ze niet)De netbeheerder mag niet zomaar informatie uit de meter halen. Hiervoor worden strikte afspraken gemaakt met de klant. Informatie die nodig is voor het technisch beheer van de meter of van het elektriciteitsnet mag de
netbeheerder wel zonder toestemming uitlezen
STD = meter communiceert ook 2 maandelijks tellerstanden of anders indien met de klant .
overeengekomen.
Ik denk niet dat de meter echt elke 15 minuten communiceert met de netbheeerder tenzij je verdacht bent natuurlijk
Voor een project welke wij voor RIjkswaterstaat doen via Vodafone, kan ik je aangeven dat die kosten niet echt hoog zijn. Eenmalig 2,5 euro per SIM en de data komt uit een groter pakket in bulk. Zijn de kosten inderdaad niet.Joepla schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:19:
[...]
Ok, met die aantallen zijn inderdaad lage prijzen mogelijk. Overigens moet er wel per meter een SIMkaartje in, dus daar zitten nog wat eenmalige en terugkerende providerkosten aan, maar ook die zijn minimaal waarschijnlijk.
Ik vraag me af hoe toekomstbestendig ze zijn: GPRS schijnt binnen afzienbare tijd te verdwijnen, maar ook 3G/4G (wat deze meters waarschijnlijk niet kunnen) zal geen 20 jaar in de lucht blijven..
En dan te bedenken dat een eenvoudig ABB 1 fase kWh metertje al 50 euro kost
Als je over de toekomst nadenkt dat is dit een erg interessante bij het aanschaffen van zonnepanelen, het gaat namelijk over langere termijnsinvesteringen. Vanaf 2020 kan de saldeer regeling namelijk gaan veranderen. Ooit zal er waarschijnlijk zelfs eendynamische elektriciteitsprijss worden ingevoerd. Dit stimuleert de markt dat de elektriciteit verbruikt zal worden als de zon hard schijnt of het hard waait welke ik een goed iets vind.
Bij het bouwen van een nieuw huis of bedrijfspand wordt soms ook nagedacht over het plaatsen van zonnepanelen. Dan wordt opgezocht welke hoek en richting jaarlijks het meeste oplevert. Dat is voor nu prima, maar als een dynamische energieprijs heerst niet meer.
Gemiddeld gebruikt een huishouden met zonnepanelen maar 30% van zijn eigen opgewekte elektriciteit omdat men meestal overdag weg van huis is. De overige 70% wordt dan gesaldeerd en 's avonds en 's ochtends wordt er weer veel elektriciteit gebruikt dat dan weer uit het net komt met veelal fossiele energie.
Naar mijn inziens kun je hier al op inspelen bij het bouwen van je huis, schuur of bedrijfspand. Of zelfs al bij de plaatsing van zonnepanelen op een bestaand gebouw.
Het zit namelijk zo:
- Zomer-Winter verschil
In de zomer staat de zon hoog en ben je dus beter uit met minder plat gelegen zonnepanelen. In de winter is het andersom, de zon staat lager gedurende de dag en ben je dus beter uit met erg schuin gezette zonnepanelen. In de zomer is de productie van zonne-energie vele malen hoger dan in de winter. Hierdoor zal de elektriciteitsprijs in de winter dus hoger zijn. Als je je zonnepanelen dus onder een grotere hoek installeert verschuif je dus een gedeelte van je energie opwekking van de zomer naar de winter toe. Hierdoor is het zomer-winter opwek verschil dus kleiner! Hierdoor zul je meer euro's verdienen per jaar, omdat de elektriciteitsprijs in de winter namelijk hoger zal worden.
- Dagelijks verschil

Je verbruikt dus sochtends en savonds de meeste elektriciteit. Zonnepanelen op het zuiden gericht zijn dan niet perfect omdat deze puur op het midden van de dag het meeste opwekken. Je opwekkingsgrafiek is dan erg spits. Als je je zonnepanelen Zuid-West of Zuid-Oost of in een Oost-West opstelling plaatst, zorg je ervoor dat je je opwekking van midden op de dag meer naar de ochtend en avond uren verschuift! Tijdens deze uren zal de energieprijs hoger zijn omdat er midden op de dag al veel zonne-energie op de markt komt en de prijs dan dus zal dalen.

Op bovenstaande afbeelding kun je zien wat je jaarlijkste totale opwekking is. Precies op het zuiden en 35graden schuin gericht levert de meeste kWh's op. Bij een vaste elektriciteitsprijs is dit dus het beste.
Na 2020 denk ik dat je beter af bent met een opstelling van 30graden Zuid-West en 50graden schuin, dan een traditionele opstelling met 0graden zuiden en 35graden schuin. Hierdoor wek je meer 's avonds en 's winters op.
Je jaarlijkse opbrengst in kWh zal lager zijn, maar je opbrengst matcht meer de vraag van elektriciteit en daardoor verdien je er meer Euri's aan uiteindelijk per jaar. De 5 of 10% lagere kWh opbrengst wordt gemakkelijk gecompenseerd door een 20% hogere elektriciteitsprijs!
Met het feit dat je zonnepanelen voor de lange termijn aanschaft zou ik dit niet pas bij installaties vanaf 2020 doen maar al vanaf nu installaties op deze manier proberen te maken als het kan. In ieder geval met deze gedachte in het achterhoofd: opwekking naar ochtend en avond proberen te spreiden en opwekking van zomer naar winter te spreiden om een meer evenwichtige jaarlijkse opwekking te krijgen.
Ik vind dat je op deze manier moet beginnen met het beter afstemmen van opwek en verbruik. Dit kun je daarna aanvullen met oplaad-management van elektrische auto's om je smart grid te regelen. Of Pumped Hydro Storage gebruiken om elektriciteit in op te slaan, dit is erg goedkoop, efficiënt, duurzaam en een bewezen techniek.
Ik vind thuis batterijen een slecht iets, een accu in een elektrische auto kun je daarvoor veel beter dubbel benutten hiervoor. Lithium is ook eindig en we willen niet dat dit het olie-scenario achterna gaat.
[ Voor 25% gewijzigd door maykoga op 24-05-2016 11:32 ]
Dit is hier inderdaad al redelijk bekend. Er zijn meer mensen die voor een Oost/West opstelling kiezen vanwege de spreiding over de dag die je dan hebt. Ook wordt er nagedacht over "opslag", bv in je elektrische auto, etc...maykoga schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:22:
Beste, Ik ben net nieuw in dit topic maar wou graag een idee van me met jullie delen.
Als je over de toekomst nadenkt dat is dit een erg interessante bij het aanschaffen van zonnepanelen. Vanaf 2020 kan de saldeer regeling namelijk gaan veranderen. Ooit zal er waarschijnlijk zelfs een dynamische elektriciteitsprijs worden ingevoerd. Dit stimuleert de markt dat de elektriciteit verbruikt zal worden als de zon hard schijnt of het hard waait.
Bij het bouwen van een nieuw huis of bedrijfspand wordt soms ook nagedacht over het plaatsen van zonnepanelen. Dan wordt opgezocht welke hoek en richting jaarlijks het meeste oplevert. Dat is voor nu prima, maar als een dynamische energieprijs heerst niet meer.
Gemiddeld gebruikt een huishouden met zonnepanelen maar 30% van zijn eigen opgewekte elektriciteit omdat men meestal overdag weg van huis is. De overige 70% wordt dan gesaldeerd en savonds en sochtends wordt er weer veel elektriciteit gebruikt dat dan weer uit het net komt.
Naar mijn inziens kun je hier al op inspelen bij het bouwen van je huis, schuur of bedrijfspand. Of zelfs al bij de plaatsing van zonnepanelen op een bestaand gebouw.
Het zit namelijk zo:
- Zomer-Winter verschil
In de zomer staat de zon hoog en ben je dus beter uit met minder plat gelegen zonnepanelen. In de winter is het andersom, de zon staat lager gedurende de dag en ben je dus beter uit met erg schuin gezette zonnepanelen. In de zomer is de productie van zonne-energie vele malen hoger dan in de winter. Hierdoor zal de elektriciteitsprijs in de winter dus hoger zijn. Als je je zonnepanelen dus onder een grotere hoek installeert verschuif je dus een gedeelte van je energie opwekking van de zomer naar de winter toe. Hierdoor is het zomer-winter opwek verschil dus kleiner! Hierdoor zul je meer euro's verdienen per jaar, omdat de elektriciteitsprijs in de winter namelijk hoger zal worden.
- Dagelijks verschil
Je verbruikt dus sochtends en savonds de meeste elektriciteit. Zonnepanelen op het zuiden gericht zijn dan niet perfect omdat deze puur op het midden van de dag het meeste opwekken. Je opwekkingsgrafiek is dan erg spits. Als je je zonnepanelen Zuid-West of Zuid-Oost of in een Oost-West opstelling plaatst, zorg je ervoor dat je je opwekking van midden op de dag meer naar de ochtend en avond uren verschuift! Tijdens deze uren zal de energieprijs hoger zijn omdat er midden op de dag al veel zonne-energie op de markt komt en de prijs dan dus zal dalen.
[afbeelding]
Op bovenstaande afbeelding kun je zien wat je jaarlijkste totale opwekking is. 35graden schuin en precies op het zuiden gericht levert de meeste kWh's op. Bij een vaste elektriciteitsprijs is dit dus het beste.
Na 2020 denk ik dat je beter af bent met een opstelling van 50graden schuin en 30graden Zuid-West
Momenteel is deze situatie er nog niet en ik persoonlijk vind dat hier nu al op anticiperen erg vroeg is. Dat de energieprijs zo enorm variabel wordt, duurt echt nog wel even. Dan kijk ik liever hoe ik nu meer opbrengst (en een kortere TVT heb) dan "gokken" op wat er "wellicht" in "de toekomst" gaat gebeuren.
Momenteel haalt Nederland de energiedoelstellingen niet en zal het eerder duurzame energie moeten stimuleren dan tegenwerken.
Aan een stromende rivier een woonhuis zoeken dan maar, en hopen dat ze niet de spaanse zonnepanelen belasting gaan invoeren
Nou is het verbruik alleen wel flink omhoog gegaan, ik zat rond de 2500kWh per jaar maar ga nu toch als snel naar de 5000kWh per jaar. Zodoende ben ik maar begonnen met een schuur met zonnepanelen want het oost-west dak is al vol
Overigens is mijn opbrengst meer een blokgolf dan een parabool, oost-west met steile dakhoeken ziet er een beetje raar uit in de grafiek
@habbekrats wat bedoel je precies met aan een stromende rivier wonen? Bedoel je dan dat je daar geen schaduw hebt of wil je een warmtepomp die warmte uit de rivier haalt of bedoel je dat je daar waterkracht kunt opwekken?
@databeestje Ja klopt, maar als je meer productie erbij zet om in de winter genoeg te hebben, zul je in de zomer te veel krijgen. Lange termijn opslag van zomer naar winter is nog niet echt rendabel te doen.
Cool dat je al zo een vlakke opbrengst grafiek hebt! Heb je daar plaatjes van?
Edit: Hier een goede grafiek van databeestje, mooi vlak idd! vooral die ochtend wekte je al best vroeg veel op!
[ Voor 12% gewijzigd door maykoga op 23-05-2016 22:28 ]
waterrad met dynamo, dacht en nacht free power. In Frankrijk zag ik laatst op tv daar een mooi pand.maykoga schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:50:
@TFHfony Cool dat jullie hier ook al zo over bezig zijn! Ja het zal idd nog wel even duren voordat de elektriciteitsprijzen dynamisch gaan veranderen. Dit lijkt me regeltechnisch en organisatorisch ook nog niet zo makkelijk, hoe ga je bijvoorbeeld dan nog elektriciteitsaanbieders vergelijken?
@habbekrats wat bedoel je precies met aan een stromende rivier wonen? Bedoel je dan dat je daar geen schaduw hebt of wil je een warmtepomp die warmte uit de rivier haalt of bedoel je dat je daar waterkracht kunt opwekken?
@databeestje Ja klopt, maar als je meer productie erbij zet om in de winter genoeg te hebben, zul je in de zomer te veel krijgen. Lange termijn opslag van zomer naar winter is nog niet echt rendabel te doen.
Ja dat is wel een cool idee! Lijkt me sowieso leuk als hobby om dit in rivieren in de buurt te kunnen installeren waar nu al een dam is met overloop. Dan kun je zelfs perfect tijdens de piek uren de sluis van de waterkracht openzetten en elektriciteit opwekken. Een regelbare duurzame elektriciteitsbron!habbekrats schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:53:
[...]
waterrad met dynamo, dacht en nacht free power. In Frankrijk zag ik laatst op tv daar een mooi pand.
Wat voor belasting is dat?habbekrats schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:31:
[...] en hopen dat ze niet de spaanse zonnepanelen belasting gaan invoeren
Was dat niet dat je dan opgewekte stroom niet zelf mag gebruiken oid.habbekrats schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:31:
Helaas gebruik je de meeste power in de winter als de zon helemaal niet schijnt. Als de saldering wordt afgeschaft zijn thuisbatterijen van bv Tesla misschien interessant.
Aan een stromende rivier een woonhuis zoeken dan maar, en hopen dat ze niet de spaanse zonnepanelen belasting gaan invoeren
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Plaats de bereikte totaal opbrengst ook even in perspectief < 60% t.o.v. wat een optimale zuid opstelling had kunnen zijn.maykoga schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:50:
@TFHfony Cool dat jullie hier ook al zo over bezig zijn! Ja het zal idd nog wel even duren voordat de elektriciteitsprijzen dynamisch gaan veranderen. Dit lijkt me regeltechnisch en organisatorisch ook nog niet zo makkelijk, hoe ga je bijvoorbeeld dan nog elektriciteitsaanbieders vergelijken?
Edit: Hier een goede grafiek van databeestje, mooi vlak idd! vooral die ochtend wekte je al best vroeg veel op!
Jammer dat je niet op een realistische manier reageert...Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:23:
[...]
Plaats de bereikte totaal opbrengst ook even in perspectief < 60% t.o.v. wat een optimale zuid opstelling had kunnen zijn.
Als ik in de tabel kijk zit het rond / boven de 80%!
edit: oost-west 20graden zelfs 85%, mooi voor een vol plat dak!
[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 24-05-2016 00:15 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
http://fd.nl/economie-pol...ver-spaanse-zonne-energie
http://www.volkskrant.nl/...op-zonnepanelen~a3480056/
Dit is al 2 jaar het geval. Het is (nog) niet mogelijk om passwords te veranderen gelukkig. Heb al met verschillende tweakers bijvoorbeeld temp grafieken simpel onderling met elkaar kunnen vergelijken (erg handig) ik zit er niet mee. Je kan toch ook je omzet grafieken van iedereen (legaal) vergelijken waarom niet dan de overige data? Op je login gegevens na dan.
[ Voor 15% gewijzigd door Snarfie31 op 24-05-2016 10:46 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
En daarom kies ik er voor om mijn installatie maar gewoon NIET aan het internet te koppelen. Leverancier vond het maar vreemd, maar ach. Ik weet wel beter.[b]
Het is wel potentieel privacy gevoelige informatie. En het hoort gewoon beschermd te zijn. Als zij dit op de Europese markt aanbieden zitten ze gewoon fout. Dus waarom niet even melden?
Het is inderdaad duidelijk niet hun sterkste punt. Ook de snelheid van de site geeft niet het idee dat ze enorm goeie web bouwers zijn. Jammer want voor ons is dit toch wel een belangrijk dingetje om monitoring te hebben.
Het internet verandert elke 5-10 jaar vrij fundamenteel, dat betekent dat die communicatie met internet het zwakste punt is in de levensduur van het systeem: Moet er niet aan denken dat ik een omvormer vroegtijdig zou moeten vervangen omdat de monitoring-koppeling gehacked is en men op afstand mijn installatie kan beïnvloeden....
(ik ga gewoon lokaal loggen, want een beetje tweaker wil natuurlijk wel grafiekjes en statistieken zien
Opbrengst in kWh zal lager zijn, overigens niet zoveel lager als jij suggereert. Maar maykoga probeert het financiele optimum te vinden.Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:23:
[...]
Plaats de bereikte totaal opbrengst ook even in perspectief < 60% t.o.v. wat een optimale zuid opstelling had kunnen zijn.
Dat is mij trouwens teveel speculatie: Variabele tarieven voor consumenten zie ik niet zo snel ingevoerd worden, als je het mij vraagt blijft dat het probleem van de energiemaatschappij. De consument betaalt dan een gemiddelde.
Praktisch gezien hebben huiseigenaren daarnaast niet zoveel keus. Die moeten het doen met het dak wat ze nu eenmaal hebben.
Regeren is vooruitschuiven
Je punt? Ik kan het dak van mijn huis niet draaienVerwijderd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:23:
[...]
Overigens is het 650kWh/kWp in verband met ook nog wat schaduw van bomen en een dakkapel. Ideaal is het niet, maar toch 2100kWh in het jaar
Het gaat er niet om hoeveel rendement je precies hebt, maar dat je genoeg energie opwekt. Al zouden de panelen 50% tov zuid opbrengen, dan is dat nog steeds 50% meer dan een pannendak. Met een stukje PV op de schuur achter in de tuin hoop ik met ~1800Wp ook weer iets van 1000kWh in het jaar op te wekken. Prima toch? We hebben al het e.e.a. verschoven in huis dat we wassen of de vaatwasser gebruiken als de zon schijnt.
De grafiek van west ziet er nog een beetje apart uit omdat de 2 panelen bovenop de dakkapel parallel staan, maar in serie met de andere 6 van west. De micro omvormer ligt nog bij mux die hier aan gaat meten voor zijn youtube kanaal
http://pvoutput.org/intra...a=1&vmin=200&vmax=250&m=0
@hajeetje de opbrengst neemt helemaal niet zo snel af als je hem meer op de winter en op de avond richt zoals in mijn eerdere post te zien is. Ik zou niet verder gaan dan 90% t.o.v. een perfecte zuidopstelling. Dus bijvoorbeeld 50graden Zuid-West en 50graden schuin opstelling levert 90% op.Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:23:
[...]
@onetime idd het valt best mee hoeveel je minder opwekt jaarlijks gezien. Je kan nu immers wel veel meer dakoppervlak benutten.
Je jaarlijkse opbrengst in kWh zal lager zijn, maar je opbrengst matcht meer met de vraag van elektriciteit en daardoor verdien je er uiteindelijk meer Euri's aan per jaar. De 5 of 10% lagere kWh opbrengst wordt gemakkelijk gecompenseerd door een bijvoorbeeld 20% hogere elektriciteitsprijs!
In dit geval heb je een vraag-aanbod optimum en een financieel optimum.
Bijkomend voordeel is dat je een veel kleinere huis batterij nodig hebt als je ooit off-grid wilt gaan. Waarschijnlijk zul je met een traditionele perfecte zuidopstelling met lage hoek in de winter sowieso te weinig opwekken welke geen enkele batterij kan compenseren.
[ Voor 34% gewijzigd door maykoga op 24-05-2016 11:43 ]
snap de hele discussie en absoluut is dit een heel goed alternatief als het allemaal kan natuurlijk met je huis dat je hebt en voornamelijk ALS de saldeerregeling niet meer is zoals hij er nu is, er dynamic pricing is en nog meer randvoorwaarden.maykoga schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 11:37:
[...]
@hajeetje de opbrengst neemt helemaal niet zo snel af als je hem meer op de winter en op de avond richt zoals in mijn eerder post te zien is. Ik zou niet verder gaan dan 90%.
Je jaarlijkse opbrengst in kWh zal lager zijn, maar je opbrengst matcht meer met de vraag van je eigen elektriciteit en daardoor verdien je er uiteindelijk meer Euri's aan per jaar. De 5 of 10% lagere kWh opbrengst wordt gemakkelijk gecompenseerd door een 20% hogere elektriciteitsprijs!
In dit geval heb je een vraag-aanbod optimum en een financieel optimum.
In het geval dat de elektriciteitsprijs niet dynamisch wordt, dan heb je een veel kleinere huis batterij nodig als je ooit off-grid wilt gaan.
Dit is er momenteel allemaal nog niet en het is dus een beetje te vroeg om nu al te anticiperen of hierop in te gaan spelen. Denk dat het vooralsnog beter is om het maximale rendement (qua totale kWh) er uit te halen en met die opbengst/winst straks te kunnen inspelen op het aanschaffen van batterijen/ herinrichten installatie etc etc.
Het is allemaal glazen bol kijken wat er precies gebeurd en ook wanneer.... daarom zou ik persoonlijk meer uitgaan van wat nu een gegeven is en wat ook een realistisch scenario is voor de middellange termijn (en die is echt niet dat per 1 jan 2020 meteen saldeerregeling compleet houdt op te bestaan, daarvoor hebben we een veel te compromis-politiek in NL :-))
4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie
Ik ben het met Sjuppie eens dat het wellicht wat ver gaat om alvast te proberen rekening te houden met een flexibel teruglevertarief. Zoiets zou namelijk ook voor de elektriciteitsbedrijven erg ingewikkeld worden. Het zal ertoe leiden dat mensen hun levering op onvoorspelbare manieren gaan veranderen. En dat is voor die bedrijven niet handig want zij zijn er verantwoordelijk voor dat vraag en aanbod netjes bij elkaar aansluiten. Ze moeten boetes betalen als dat niet het geval is. Dus een voorspelbare opwek curve is ook voor hen wel handig!
Elektriciteitsbedrijven en transportbedrijven vinden het niet fijn als er veel wordt opgewekt maar er weinig wordt gebruikt. Ze houden ervan als er continu gebruikt en geproduceerd wordt. Dit is echter niet het geval. Met PV zal er in de toekomst overdag tussen 10 en 16 uur erg veel extra geproduceerd worden. Er zijn al enkele dingen die nu worden getest zoals demand management, dan gaat je wasmachine bijvoorbeeld aan op het tijdstip dat er een overschot is en helpt zo de balans in het net te houden. Het opladen van je auto wordt dan bijvoorbeeld uitgesteld als er een piek is in het net.mddd schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:03:
Je opwek proberen te doen op de momenten dat je zelf het meest verbruikt lijkt me een goed plan. Dat zal geen kwaad kunnen wanneer saldeermogelijkheden in de toekomst minder worden.
Ik ben het met Sjuppie eens dat het wellicht wat ver gaat om alvast te proberen rekening te houden met een flexibel teruglevertarief. Zoiets zou namelijk ook voor de elektriciteitsbedrijven erg ingewikkeld worden. Het zal ertoe leiden dat mensen hun levering op onvoorspelbare manieren gaan veranderen. En dat is voor die bedrijven niet handig want zij zijn er verantwoordelijk voor dat vraag en aanbod netjes bij elkaar aansluiten. Ze moeten boetes betalen als dat niet het geval is. Dus een voorspelbare opwek curve is ook voor hen wel handig!
Door je zonnepanelen op een slimme manier te positioneren kun je dit probleem verkleinen, zo zal de productie piek van 12uur smiddags lager worden en zal de vraag piek sochtends en savonds kleiner worden omdat je eigen panelen dan meer opwekken.
Jullie noemen het een glazenbol maar dat is het echter niet, het is zeer logisch en er zijn al veel wijken te vinden waarbij Enexis of Eneco aan het experimenteren zijn met deze methodes
Op de gehele markt gezien is de PV productie juist redelijk in lijn met de vraag. Voor huishoudens is de vraag overdag weliswaar lager, maar in de totale markt is de vraag overdag juist hoog en 's nachts laag. De piek is helemaal niet zo'n punt, er zijn voldoende andere productiemiddelen die teruggeschaald kunnen worden om het totaal in balans te houden, zoals bijvoorbeeld gascentrales.
In het grote geheel is de piekproductie van PV helemaal niet zo'n issue. Wind is wat dat betreft bijvoorbeeld lastiger in te passen omdat die 's nachts net zo hard produceert als overdag.
Ook als men over zou gaan op uurtarifering is dat waarschijnlijk niet zo'n reden om je piek uit het midden van de dag te willen halen. Door de hogere vraag is de prijs namelijk ook overdag hoger dan 's nachts. Dus als er consumenten-teruglevertarieven zouden komen en die zouden aan de marktprijs gekoppeld zijn, dan is dat ook niet zo'n punt. Ook hier moet je het zien in het geheel: het feit dat PV-aanbod midden op de dag hoog is, hoeft nog niet te betekenen dat de prijs daarom juist dan lager is.
Dit alles sluit aan bij je opmerking over demand management / smart grids: sturen op vraag is waarschijnlijk een makkelijkere methode dan mensen hun productie te gaan proberen te verplaatsen. Je kunt de zon niet zomaar op een ander moment laten schijnen maar wel de wasmachine overdag aanzetten.
Op zich heb je daar gelijk in. Maar in een markt met een beperkt aantal serieuze spelers loopt het vaak toch niet zo. Als variabele tarieven voor leveranciers fijner zijn dan vaste, zullen ze snel allemaal daarop overstappen. Gewoon omdat het voor hen beter werkt.hanev001 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:07:
Dynamic pricing is niets anders dan een nieuwe contract mogelijkheid. Tenzij wettelijk wordt opgelegd dat dynamic pricing de enige bereken mogelijkheid is heb je dus te maken met vrije marktwerking. En kan je zelf bepalen welk contract het beste bij je past.
Kijk naar de telecom industrie. Je zou zeggen dat het leuk is om eruit te springen door bijvoorbeeld een afwijkend tariefplan te hanteren maar in de praktijk is het eenheidsworst en zijn er nauwelijks echte verschillen.
(Dit gezegd hebbend, ik denk dus niet dat dit voorlopig gebeurt omdat er niet zo veel voordeel aan zit om per uur met consumenten af te gaan rekenen. Als men dat doet zal het eerder op gebruik dan teruglevering zijn denk ik).
[ Voor 11% gewijzigd door mddd op 24-05-2016 16:16 ]
Daarnaast gebruiken bedrijven en "de industrie" overdag dusdanig veel dat ze "onze" paneeltjes echt nog wel kunnen gebruiken. De energie maatschappijen moeten alleen in gaan zien dat hun centrales in de toekomst meer de rol van "aanvulling van tekorten" zullen gaan spelen ipv dat ze die dingen continu op volle kracht laten draaien.
Maar goed: Allemaal nog zo ver weg en nog zo onzeker dat daarop inspelen even zinvol is als roulette gaan spelen.
De "slimme meter" die hier afgelopen jaar geplaatst is kan een variabele tariefstructuur niet eens aan. Althans, niet ZO variabel. Hij kan 4 tarieven afhandelen. Meer niet. Dus kan kunnen ze WEER een nieuwe meter gaan plaatsen ;-)
[ Voor 16% gewijzigd door TFHfony op 24-05-2016 16:18 ]
Ik noem het een glazen bol, aangezien de hele aanname er van uitgaat dat de saldeerregeling veranderd. Zolang daar niets aan veranderd zoals hij nu is, maakt het niet uit of je nu 's ochtends of 's avonds meer eigen verbruik hebt van je opwek of niet. ALS en WANNEER de regeling aangepast wordt is het kijken wat op dat moment voordeliger is, maar je praat sowieso dan over 3,5jaar verder voordat er ook maar over gepraat gaat worden wat ze willen doen met het salderen.maykoga schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:34:
[...]
Elektriciteitsbedrijven en transportbedrijven vinden het niet fijn als er veel wordt opgewekt maar er weinig wordt gebruikt. Ze houden ervan als er continu gebruikt en geproduceerd wordt. Dit is echter niet het geval. Met PV zal er in de toekomst overdag tussen 10 en 16 uur erg veel extra geproduceerd worden. Er zijn al enkele dingen die nu worden getest zoals demand management, dan gaat je wasmachine bijvoorbeeld aan op het tijdstip dat er een overschot is en helpt zo de balans in het net te houden. Het opladen van je auto wordt dan bijvoorbeeld uitgesteld als er een piek is in het net.
Door je zonnepanelen op een slimme manier te positioneren kun je dit probleem verkleinen, zo zal de productie piek van 12uur smiddags lager worden en zal de vraag piek sochtends en savonds kleiner worden omdat je eigen panelen dan meer opwekken.
Jullie noemen het een glazenbol maar dat is het echter niet, het is zeer logisch en er zijn al veel wijken te vinden waarbij Enexis of Eneco aan het experimenteren zijn met deze methodes
Daarnaast, inderdaad, een ideaal systeem is een stabiel systeem, waarbij dus opwek (wind, zonnepanelen, kolencentrales en import) gelijk is aan verbruik (huizen, industrie, opslag en export). Maar zeker met de huidige hoeveelheid wind- en zonne-energie hoef je hier nog echt geen zorgen over te maken (zelfs niet als we al de doelstelling in 2020 gaan halen). Trouwens, neem ook even mee dat er ook steeds meer elektrisch gereden wordt en dan is zelfs vaak opwek op 1 eenvoudig huis al niet genoeg om je accu volledig te vullen.
Maar goed, als we dan toch naar de toekomst aan het kijken zijn EN ik mag dan ook zelf een huis kiezen gaan we gewoon voor oost, zuid, west opstelling met zonnepanelen en dan ook nog liefst een windmolentje erbij en dan ook nog l/w warmtepomp en liefst ook wat accus (als geen terugleververgoeding meer is) en dan helemaal zonder zorgen van de Nuon, Enexis, Liander, Eneco en hun snode plannetjes die ze continu in achterkamertjes bedenken om ons arme consumenten alleen maar het leven zuur te maken ;-) etcetc

We kunnen wel de kop in het zand steken, maar minister Kamp zegt niet voor niets dat hij de salderingsregeling in 2017/2018 wil evalueren. Dat is codetaal voor: 'het liefst had ik het nu meteen gedaan maar dat gaat me niet lukken'.
Ieder jaar dat de regeling in stand blijft loopt de overheid belasting mis. En mind you, die belasting is bijna 75% van de energieprijs, significant dus. Maak je geen illusies, de salderingsregeling stopt in 2020.
Ja, het kost inkomsten, maar tegelijk is het een effectieve methode om tenminste nog iets van de energiedoelstellingen te halen. Ze zullen toch iets moeten doen om bij te blijven.fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 17:06:
Maak je geen illusies, de salderingsregeling stopt in 2020.
Een praktisch probleem wat ik nog zie is dat ze iets zullen moeten bedenken om geen oneerlijke verschillen te laten bestaan tussen mensen met een ouderwetse (altijd salderende) meter en nieuwe meters. Een dergelijke regeling zal waarschijnlijk ook soort middenweg moeten vormen.
Bijvoorbeeld er zou een vast percentage teruglevering waarmee je mag rekenen. Als mensen met oude meters die regeling mogen gebruiken, mogen mensen met nieuwe meters dat ook, anders is er ongelijkheid. Dus stel dat men bij oude meters uitgaat van 50% eigen gebruik en 50% teruglevering (ik noem maar wat) dan mag je met je nieuwe meter sowieso nog 50% salderen want anders ben jij slechter af buiten je eigen invloed.
Hij moet eerst nog maar eens zorgen dat hij dan nog minister isminister Kamp zegt niet voor niets dat hij de salderingsregeling in 2017/2018 wil evalueren.
Daarnaast hangen de energiedoelstellingen niet per definitie samen met de salderingsregeling. Dat jij zonnepanelen op je dak hebt telt wel mee voor de energiedoelstelling, maar hoeft de overheid niets (meer) te kosten.
Niet naief, realistisch. Ik zeg ook niet dat het niet of nooit zal veranderen. En ja, Kamp heeft dat gezegd maar is allemaal leuk en aardig, maar er zijn sowieso verkiezingen gepland voor begin 2017.fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 17:06:
Wat zijn we hier weer heerlijk naïef met z'n allen.![]()
We kunnen wel de kop in het zand steken, maar minister Kamp zegt niet voor niets dat hij de salderingsregeling in 2017/2018 wil evalueren. Dat is codetaal voor: 'het liefst had ik het nu meteen gedaan maar dat gaat me niet lukken'.
Ieder jaar dat de regeling in stand blijft loopt de overheid belasting mis. En mind you, die belasting is bijna 75% van de energieprijs, significant dus. Maak je geen illusies, de salderingsregeling stopt in 2020.
Dus meneer Kamp kan dat allemaal wel leuk zeggen, hij kan het toch niet waarmaken! Codetaal van politici: impopulaire maatregel zover mogelijk uitstellen zodat het probleem bij iemand anders terecht komt.
En 75% energieprijs, prima... en dan even het volume van mensen die momenteel daadwerkelijk hiervan profiteren? Geloof dat we op iets van een paar procent zaten bij huishoudens met zonnepanelen??
Nee, sorry, ik vind het prima om ergens op te anticiperen, maar zolang het nog helemaal niet duidelijk is wat er precies gaat veranderen is het koffiedik kijken/ glazen bol etc. Er zijn heel veel mogelijkheden hoe het zich ontwikkeld, en daar is nu nog absoluut geen duidelijkheid over.
En ja, dat er mensen zijn die misschien nu al wel hierop anticiperen is prima, maar het lijkt bij tijd en wijle wel op het verkondigen van een doemscenario/ einde van de wereld!
toch zou ik nu als je de mogelijkheid hebt om oost/west te doen ipv puur zuid dit sterk in overweging nemen. ligt het er al, dan lekker wachten en kijken hoe het gaat lopen. Als je het zelf legt, kan je ook nog een paar jaar op zuid meepakken (vooral op plat dak).Sjuppie schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 17:21:
[...]
Niet naief, realistisch. Ik zeg ook niet dat het niet of nooit zal veranderen. En ja, Kamp heeft dat gezegd maar is allemaal leuk en aardig, maar er zijn sowieso verkiezingen gepland voor begin 2017.
Dus meneer Kamp kan dat allemaal wel leuk zeggen, hij kan het toch niet waarmaken! Codetaal van politici: impopulaire maatregel zover mogelijk uitstellen zodat het probleem bij iemand anders terecht komt.
En 75% energieprijs, prima... en dan even het volume van mensen die momenteel daadwerkelijk hiervan profiteren? Geloof dat we op iets van een paar procent zaten bij huishoudens met zonnepanelen??
Nee, sorry, ik vind het prima om ergens op te anticiperen, maar zolang het nog helemaal niet duidelijk is wat er precies gaat veranderen is het koffiedik kijken/ glazen bol etc. Er zijn heel veel mogelijkheden hoe het zich ontwikkeld, en daar is nu nog absoluut geen duidelijkheid over.
En ja, dat er mensen zijn die misschien nu al wel hierop anticiperen is prima, maar het lijkt bij tijd en wijle wel op het verkondigen van een doemscenario/ einde van de wereld!
Een paar KW accu buffer kan al een hoop schelen en met een (deels) elektrische auto valt ook genoeg te doen. zolang de teruggave energiebelasting er is, zou ik toch alleen zorgen dat het gas weg kan.
Nukezone FTW
Wij hebben in etten leur al een wijk met een "buurtbatterij" dit is een trafohuisje vol accus ipv een trafo. Het is een wijk waar bijna ieder huis zonnepanelen heeft. Dus nieuw is het niet.Andre1973 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:51:
Sinds een tijdje word er in duitsland al geëxperimenteerd met het plaatsen van accu stations in wijken, en de "oude" accus's o.a. uit de Ampera zullen na 4 jaar te zijn rondgereden in dit soort centra worden geplaatst als de Wh/kg wat afgenomen is, en daar als stationaire accu in een wijk de wijk kunnen voorzien bij grote vraag en kunnen opnemen in geval van overschot, en dat dan langzaam naar / van het net laten vloeien.
Johan
snameroc
Dat klinkt als een aardige 'bananenrepubliek-actie'.

Zoiets zal hier toch niet gebeuren... toch

Verwijderd
Ik kijk naar de geplaatste hoeveelheid Wp en de werkelijk gerealiseerde jaaropbrengsten, waar ontbreekt het mij aan realisme ?onetime schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 00:13:
[...]
Jammer dat je niet op een realistische manier reageert...
Verwijderd
Voorlopig komt de monteur er hier niet in en hangt er nog vrolijk een ferrari's en ja dat is eindig maar ook een beetje koffiedik kijken om te stellen dat ze in 2020 allemaal vervangen zijn. Voorlopig ben ik de komende jaren gewoon aan het werk op de tijden dat zij tijd hebben om eea te vervangen en kan ik geen vrij krijgen voor dit soort ongein.fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 17:20:
Analoge meters zullen in 2020 allemaal vervangen zijn.
Zal ook nooit gebeuren
2250 WP Zuid PVoutput
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:23:
[...]
onetime schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 00:13:
[...]
Jammer dat je niet op een realistische manier reageert...
Hebben we het zelfde gelezen? Ik geef toch al aan dat het niet minder dan 60% maar meer dan 80% is?Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 19:24:
[...] Ik kijk naar de geplaatste hoeveelheid Wp en de werkelijk gerealiseerde jaaropbrengsten, waar ontbreekt het mij aan realisme ?
Met als bijkomend voordeel dat je een oost-west dak gewoon kunt gebruiken of op een plat dak 2x zoveel panelen kunt plaatsen. Met potentieel 2x 80+%opbrengst.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Verwijderd
Was niet bedoelt om discussie uit te lokken maar de meter is eigendom van de netwerkbeheerder en afrekenen voor verbruik doe je met je leverancier. De eerste is/wordt 'verplicht' ze te vervangen maar heeft er geen (direct) belang bij, de tweede wil het heel graag maar kan/mag niks en ik zit er niet op te wachten dus...habbekrats schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:48:
of net als in sommige landen een losse kast aan de weg met meters erin. Kun je alleen door het ruitje kijken voor de meterstanden. Overigens is de meter niet je eigendom dus eigenlijk hebben we er niets over te zeggen.
Voorlopig hangt die meter achter mijn eigen voordeur en daar heeft niemand iets over te zeggen behalve ikzelf.
Op dit moment woon ik tijdelijk even in het buitenland en hier hangen ze idd gewoon 'buiten' in de hal van het appartement. Rare gewaarwording aangezien de kast zelf niet eens afgesloten is maar niemand die zich er hier druk over maakt voor die nog geen 3 cent per kWh. Energiebelasting kennen ze niet en afrekenen doe je met het/een staatsbedrijf.
Verwijderd
Ik reageerde op databeestjes gegevens op pvoutput.org, hij heeft daar zelf al een verkalring voor gegeven waarom e.e.a. vertekend is i.v.m. schaduw ed. Opbrengst per m2 is inderdaad aanmerkelijk beter dan puur zuid. Maar de discussie ging daar naar mijn idee niet over, maar over verschuiving van opbrengsten over de dag. Dan neem ik aan, wat uiteraard een verkeerde aanname kan zijn, dat we het over dezelfde hoeveelheid panelen hebben.onetime schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:53:
DM is uitgeschakeld, dan maar hier:
[...]
[...]
[...]
Hebben we het zelfde gelezen? Ik geef toch al aan dat het niet minder dan 60% maar meer dan 80% is?
Met als bijkomend voordeel dat je een oost-west dak gewoon kunt gebruiken of op een plat dak 2x zoveel panelen kunt plaatsen. Met potentieel 2x 80+%opbrengst.
Verwijderd
iemand zich eigenlijk afgevraagt waarom een meterhuur zo rond de 35 euro per jaar moet kosten.
je geeft handmatig de waarders door, dus verder voor netbeheerder geen kosten
Verwijderd
Volgens een willekeurig overzichtje hierom:Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:02:
iemand zich eigenlijk afgevraagt waarom een meterhuur zo rond de 35 euro per jaar moet kosten.
je geeft handmatig de waarders door, dus verder voor netbeheerder geen kosten
'Vergoeding voor bruikleen meter (meterhuur), meterstand opname, de controle op juistheid en volledigheid (datacollectie) en de kosten voor de meetinrichting.'
Wat we daarvan vinden is aan eenieder, het is onderdeel van het vastrecht waarvoor sommige leveranciers dan weer aandragen dat dit gecompenseerd wordt door de overheid in de vorm van 'belastingvermindering energiebelasting' waarover de overheid zelf dit zegt:
'De gedachte achter de belastingvermindering is dat een deel van het energieverbruik wordt gezien als basisbehoefte. Daarover betaalt u geen energiebelasting.'
Klik!
Voel u vrij mij te corrigeren want ik doe hier wat vrije aannames. Ik vind het persoonlijk een sterk staaltje goochelen met vrij te interpreteren termen. Feit is dat men jaarlijks een X bedrag (vast per type aansluiting) met ons afrekent en dat is voor bedrijven cq ondernemers zakelijk gezien best een heel fijn en lucratief model. Niemand ligt hier echter wakker van omdat deze vermindering veelal gezien wordt als 'voordeel' of 'extraatje' enigszins vergelijkbaar met andere sigaren uit eigen doos zoals bijv.:
- belastingteruggave (voorheffing die jaarlijks achteraf zonder rentevoordeel verrekend wordt)
- vakantiegeld (wekelijkse of maandelijks reservering vooraf met (half)jaarlijkse afrekening, uitzend- of afwijkende contracten daargelaten)
- huur- en zorgtoeslag
etc. etc. maar dat heeft dan weer niks met zonnepanelen en de afrekening daarvan te maken.
Ontopic: dat mannetje van de netwerkbeheerder dat ongevraagd voor je deur staat om eea te controleren en of te vervangen moet natuurlijk ook betaald worden. Met alleen zelf doorgeven is het niet kosten dekkend.
Ik ben nog aan het uitzoeken of deze omvormer qua herrie wel een goede keuze is, want eigenlijk is dat nog meer van belang. Dat hij stil is. De omvormer komt in een kamertje onder het dak waar de panelen op liggen te hangen. Dit kamertje is af te sluiten met een deur. Aan de overkant van de gang ertussen ligt mijn slaapkamer. Ik wil wel een beetje rustig kunnen slapen zonder wakker te worden van een fan die continue aanslaat of een irritante zoem. Welke van deze omvormers is daarin de betere?
Kostal Piko
SMA Sunny Boy en Tripower
Omnik Omniksol
Emphase
Solar Edge
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
De tripower lijkt me wat overdreven voor een 2k5 omvormer.rimave schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:22:
Bij mijn offerte is als omvormer een Omnik 2.5 TL2 meegenomen. Na wat research kom ik er achter dat deze geen data logging ondersteund. Ik wil wel graag mijn systeem middels logging uit kunnen lezen via het internet.
Ik ben nog aan het uitzoeken of deze omvormer qua herrie wel een goede keuze is, want eigenlijk is dat nog meer van belang. Dat hij stil is. De omvormer komt in een kamertje onder het dak waar de panelen op liggen te hangen. Dit kamertje is af te sluiten met een deur. Aan de overkant van de gang ertussen ligt mijn slaapkamer. Ik wil wel een beetje rustig kunnen slapen zonder wakker te worden van een fan die continue aanslaat of een irritante zoem. Welke van deze omvormers is daarin de betere?
Kostal Piko
Omnik Omniksol
Emphase
Solar Edge
Emphase heeft geen binnen unit, dus ook geen geluid binnen.
SE heeft bij de 1 fase geen ventilator volgens mij
rest even opzoeken of er een fan in zit. die maakt het meeste geluid.
Zoek ook vooral uit welke onbeperkte data logging hebben, bij n aantal merken moet je na 2 o.i.d. jaar gaan betalen voor logging. Je an ook een kleine kWh meter tussen je omvormer en de mk zetten en dan zelf gaan loggen naar pvoutput bijvoorbeeld.
off topic: neem aan dat dat geen Selfie is Richard?
[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 25-05-2016 12:32 ]
Kan je geen advies geven over verschillende omvormers, maar hoezo kom je er achter dat hij geen logging ondersteund? Volgens mij kun je gewoon wifi aanvragen en kun je best loggen (afhankelijk natuurlijk van hoeveel detail je wilt uiteindelijk)rimave schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:22:
Bij mijn offerte is als omvormer een Omnik 2.5 TL2 meegenomen. Na wat research kom ik er achter dat deze geen data logging ondersteund. Ik wil wel graag mijn systeem middels logging uit kunnen lezen via het internet.
Kostal Piko
Omnik Omniksol
Emphase
Solar Edge
Ik heb een Omnik 4TL , volgens mij hebben alle Omniks tegenwoordig standaard wifi met de mogelijkheid naar de portal van Omnik. Mijn omnik is stil, heeft geen coolfan op de gene na die ik er zelf opgezet heb.rimave schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:22:
Kostal Piko
Omnik Omniksol
Emphase
Solar Edge
Die van bromt heel zachtjes als op een zonnige dag 3600 watt eruit komt. In de nacht is ie gewoon helemaal uit.
Overigens log ik zelf ook naar PVoutput.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
dat kan verouderd zijn, SMA (1200 of 1300) had ook geen netwerkkaart er in zitten tot een bepaalde datum, daarna moesten ze waarschijnlijk ook door druk van de anderen die dat allemaal wel hebben er standaard in zetten.rimave schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:39:
Dat de Omnik geen logging heeft lees ik in de startpost van dit topic.
de startpost is natuurlijk een verzameling van de belangrijkste zaken zodat een nieuwkomer meteen de meeste info al te pakken heeft zonder 1200 pagina's door te hoeven zoeken, en trouw bezoekers er iets minder in herhaling hoeven te vallen.
[ Voor 24% gewijzigd door Andre1973 op 25-05-2016 12:45 ]
staat er misschien wel wat raar, maar volgens mij is de strekking dat als er geen internetverbinding is, dat er dan dus ook geen logging plaatsvind.rimave schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:39:
Dat de Omnik geen logging heeft lees ik in de startpost van dit topic.
En die data wordt dan dus ook op dat moment nergens opgeslagen (door de omvormer zelf).
Hier een SE 4000 aan de muur, 3 relais klikken als de zon opkomt en idem als ie weer onder de horizon zakt.rimave schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:22:
Kostal Piko
Omnik Omniksol
Emphase
Solar Edge
In de ertussen liggende periode hoor je niets
Verwijderd
men kon separaat een externe wificonnector aanschaf die middels utp aan de omvormer werd verbonden.
inmiddels is men overgestapt naar interne wifi modules medio 2013
en sinds medio 2014 is er een nieuwe generatie wifi modules die iets meer mogelijkheden hebben zoals een eigen uploadserver invullen om de data naar toe te pushen.
iedere omvormer heeft een slot waarin deze wifi module past.
dit is hetzelfde slot als word gebruikt voor firmware upgrades of config aanpassingen
Nu heb ik echter een nieuwe woning gekocht met een dak "vrij" op z/w (iets meer west als zuid) maar voldoende voor mijn verbruik.
Ik wil de 6 bestaande panelen aanvullen en in totaal dan 18 (of allicht toch 24) sf165 panelen leggen. Hierbij wil ik de bestaande 6 verhuizen en de beide chint's ook meenemen. Reden dat ik deze wil blijven gebruiken. Ze zijn betaald en zeker icm met 9 panelen leveren ze voldoende performance.
Wie heeft er ervaring met een leverancier die zijn bed uit komt voor alleen het leggen van panelen?
Ik heb op mijn dakkapel ook panelen geplaatst. Ik was dit al langer van plan maar heb dit pas gedaan nadat de dakbedekking was vervangen.Pathogen schreef op maandag 23 mei 2016 @ 16:32:
Ok, het virus begint aan te slaan
Stel, je hebt een dakkapel. Dan is het stuk dak bovenop deze dakkapel (redelijk) plat in mijn geval. Mag je daar bovenop überhaupt panelen plaatsen? Is dat dan gevoelig voor vorstschade?
Ik snap niet zo goed hoe er vorstschade zou kunnen ontstaan.
Volgens de regels mag je geen panelen laten uitsteken. Bij mij steken ze 10 cm boven het dak uit (ze liggen nagenoeg plat)
Gemeentes controleren hier niet op maar als ze een melding krijgen van een bewoner moeten ze handhaven. Ik ben daar niet zo bang voor en heb de gok dus genomen ze iets te laten uitsteken.
Verwijderd
gezien de ligging van je nieuwe woning kom je met 8 panelen van biv 250wp uit op 2000kwh /year
tanno vandaag heb je 290wp panelen voor de prijs van 240euro/stuk
Ik heb een Omnik 4.0TL en deze is absoluut niet stil. Blij dat deze in een afgesloten kantoor op de zolder etage hangt. In de zomer hoor ik rond het middag uur de omvormer in de gang beneden sissen als de deur van het kantoor open staat.rimave schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:22:
Kostal Piko
Omnik Omniksol
Emphase
Solar Edge
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??