ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Totaal geen idee dat er ook temperatuur in de optimisers wordt gemeten, inderdaad jammer dat ze dat niet meenemen in de portal data. De alu koelplaat werd echt heet, toch wel 50 C of hoger, daarom heb ik hem ook tijdelijk uit de string verwijderd.Jerrythafast schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 22:06:
[...]
Eerste getal is het aantal optimizers waarvoor telemetrie is ontvangen in de afgelopen 2 uur. Tweede getal is het aantal optimizers dat werd gevonden toen de omvormer voor het laatst het pairing proces heeft doorlopen. (Pagina 48)
Als je je nieuwe optimizer hebt dus ook even de pairing opnieuw uitvoeren(procedure staat in gelinkt document).
Dit is trouwens ook weer typisch zo'n dingetje waarom ik het jammer vind dat SolarEdge niet alle data op de portal beschikbaar maakt. Mijn nieuwsgierige ik zou wel willen weten hoe heet of dat ding nou daadwerkelijk werd.
Even because we can...
SELECT HEX(op_id) Optimizer, MAX(temperature)*2 Tmax, AVG(temperature)*2 Tavg FROM telemetry_optimizers GROUP BY op_id ORDER BY Tmax DESC; +-----------+------+---------+ | Optimizer | Tmax | Tavg | +-----------+------+---------+ | 1065xxxx | 68 | 22.5032 | | 1065xxxx | 66 | 22.9073 | | 1065xxxx | 66 | 23.0289 | | 1065xxxx | 64 | 22.6433 | | 1063xxxx | 64 | 23.4535 | | 1065xxxx | 64 | 20.9882 | | 1052xxxx | 64 | 21.9396 | | 1066xxxx | 62 | 22.4620 | | 1043xxxx | 62 | 27.5493 | | 1065xxxx | 62 | 22.4439 | | 1061xxxx | 60 | 25.8108 | +-----------+------+---------+
In graden celsius
Ook zou ik wel willen weten wat het rendement van de SE 4000 is als functie van het vermogen, nog niets over kunnen vinden.
Idem het rendement van de optimisers als functie van de overzet verhouding.
Hopelijk leest iemand van SE mee
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
https://www.essent.nl/con...log/zonnepanelen-abc.html
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Nu weet ik niet of andere omvormers dat ook hebben, maar zijn er omvormers die minder tikken als deze aangaan ?
Het is namelijk wat vervelend bij een open zolder
2250 WP Zuid PVoutput
Hee, wat jij hebt, heb ik ook: panelen waarvan de ene zwarter is dan de andere. Merkwaardig. Iemand enig idee hoe dat komt? Scheelt echt, sommige zijn echt zwart, andere duidelijk anders.Vind het wel jammer: zwart koop je toch JUIST omdat je de kleur belangrijk vindt.assje schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:42:
Bij mij zijn gisteren de panelen gelegd, helaas bleek eentje defect dus die wordt vrijdag nog gebracht. Splitsingskastje en aanpassing in de meterkast is ook allemaal netjes naar mijn wens. Profielen op het dak steken aan één kant wel iets uit, doet me niet veel maar weet niet of dat eigenlijk niet hoort?
Alleen even kijken hoe de omvormer het zo qua temperatuur doet, de schuine kant waar hij hangt wil ik dicht gaan maken dus ik overweeg nog om een temperatuur gestuurd fannetje te maken dat de lucht naar buiten blaast (op de aansluiting van de badkamer die in de hoek zit).
12x JA Solar 265WP ligt er.
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door gysman11 op 20-05-2016 07:57 ]
Is mij nog niet opgevallen eerlijk gezegd en weet niet of het ook echt het geval is, wellicht is het op de foto alleen de spiegeling van de wolken?gysman11 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 07:56:
[...]
Hee, wat jij hebt, heb ik ook: panelen waarvan de ene zwarter is dan de andere. Merkwaardig. Iemand enig idee hoe dat komt? Scheelt echt, sommige zijn echt zwart, andere duidelijk anders.Vind het wel jammer: zwart koop je toch JUIST omdat je de kleur belangrijk vindt.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Onderstaand mijn situatie. In rood de bomen die hoog genoeg zijn om zon weg te nemen. Geel is zonsomkomst, rood zonsondergang. Grijs is het gebied waar het dak veel zon vangt. Aan beide zijdes van woning zitten schoorstenen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar alles op de achterzijde (oost-kant) te leggen.
Wat denken jullie?

[ Voor 7% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 20-05-2016 09:48 ]
SE is waarschijnlijk idd geen luxe in jou situatie en zou ik dan ook doen ivm alle ingewikkelde schaduwen.
Hoe de TVT is blijft gissen natuurlijk.
Inderdaad oost / west dak. Dakhelling is 30 graden.japser84 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:53:
Het blijft een beetje moeilijk zo ondanks je plaatje. Positief is dat je op het gedeelte van de dag waar je de meeste opbrengst kan halen de minste last van schaduw hebt. Klopt het dat het een oost/west dak is? (geen plat dak)
SE is waarschijnlijk idd geen luxe in jou situatie en zou ik dan ook doen ivm alle ingewikkelde schaduwen.
Hoe de TVT is blijft gissen natuurlijk.
Idee dat ik zelf had was om de panelen oost en west te leggen, om zo optimaal te profiteren van de zon op het zuiden. Ik heb de windrichtingen toegevoegd aan het plaatje.
[ Voor 23% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 20-05-2016 10:10 ]
Aangezien ik als troubleshooter in een zonnencellen fabriek heb gewerkt kan ik vertrellen waar dit vandaan komt:gysman11 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 07:56:
[...]
Hee, wat jij hebt, heb ik ook: panelen waarvan de ene zwarter is dan de andere. Merkwaardig. Iemand enig idee hoe dat komt? Scheelt echt, sommige zijn echt zwart, andere duidelijk anders.Vind het wel jammer: zwart koop je toch JUIST omdat je de kleur belangrijk vindt.
Bij mono cellen is de kleur per cel egaal maar de kleur binnen een carrier dit een plasma oven in moet niet. Er zijn meerdere rijen in zo'n carrier naast elkaar het plasma is niet volledig gelijk en lijkt het meest op een parabool vorm intern, dus de opgebrachte laag is dikker in het midden van de carrier dan aan het uiteinde, de dikte van de laag heeft invloed op de "blauwe" kleur die erop komt. De blauwe kleur wordt er dan redelijk dik opgelegd en wordt dan "zwart".
Bij poly cellen is het proces gelijk echter door de "eilanden" die binnen de kristalstructuur zitten krijgt elk eiland zijn eigen kleur.
Mocht je het leuk vinden:
https://books.google.nl/b...ma%20solar%20cell&f=false
leesvoer.
Hier een plaatje hoe zo'n apparaat eruit ziet, bedenk wel dit is een xs uitvoering voor labschaal.
https://www.ecn.nl/nl/nie.../plasma-voor-zonnecellen/
Hier een filmpje over het de productie van (inovatieve)cellen, maar het principe blijft het zelfde:
YouTube: Solland Solar Sunweb Cell
Mochten mensen nog meer van dit soort vragen hebben, ik beantwoord ze graag alleen lees ik niet altijd mee in dit topic.
*mocht je de post een goede bijdrage vinden, druk even op de thumps up knop rechts bovenin*
[ Voor 12% gewijzigd door boombes op 20-05-2016 10:11 ]
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
Misschien wat foto vanaf de grond?fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:44:
Ik twijfel sterk of ik de zonnepanelen wel moet laten leggen. Heb een scherpe offerte liggen voor 18 Amerisolar 260wp panelen met Solaredge omvormer en optimizers. Wil het heel graag, maar het moet zich terugverdienen, en met de bomen van de buren wordt dit een lastig verhaal vrees ik.![]()
Onderstaand mijn situatie. In rood de bomen die hoog genoeg zijn om zon weg te nemen. Geel is zonsomkomst, rood zonsondergang. Grijs is het gebied waar het dak veel zon vangt. Aan beide zijdes van woning zitten schoorstenen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar alles op de achterzijde (oost-kant) te leggen.
Wat denken jullie?
[afbeelding]
Hoe snel wil je terug verdienen?
Hoe scherp is je offerte? En wat kost solar frontier ?
Heb je alleen Oost west of misschien toch een zuid vlak?
Niet vergeten dat zon niet altijd schijnt, dus helft van tijd is diffuus licht, dus ze doen altijd wel wat opleveren. Alleen moet je dan geen mono panelen nemen.....
1 PVoutput . Dongen NB
20 Amerisolar 260wp panelen met SolarEdge 8 kW 3fase inverter 5550 euro ex. btw
Moet toch wel binnen +/- 10 jaar terugverdiend zijn. Dak is alleen oost / west. Achter de woning bevind zich een aanbouw met plat dak maar die vangt schaduw van de woning. Ik ga ervan uit dat ik van mei t/m september tussen 9.00u en 17.00u de opbrengst moet pakken. Daarna/voor wordt de cirkel steeds korter richting het zuiden (zon komt steeds later op), dus heb ik steeds minder last van de bomen.
Ik ben ook erg benieuwd met welke opbrengst jullie rekenen vanaf 2020 als het salderen mogelijk verdwijnt. Zelf reken ik alles tussen 20 en 50% eigen verbruik uit, de rest verkoop ik aan de energiemaatschappij voor 7 cent. Moet zeggen dat ik dan snel over die 10 jaar zit.
[ Voor 20% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 20-05-2016 10:31 ]
Ik heb ook veel omgeving schaduw, maar kan je vertellen dat verlies in winter niks is tov winst in zomer met Oost west, ik schat dat dit altijd 70 procent doet, dus 3700 kWh maal 17 cent dus zit je rond negen jaar. En alles wat je beter presteerd verkort die tijd.fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:28:
20 Amerisolar 260wp panelen met SolarEdge 5 kW 3fase inverter 5450 euro ex. btw
Moet toch wel binnen +/- 10 jaar terugverdiend zijn. Dak is alleen oost / west. Achter de woning bevind zich een aanbouw met plat dak maar die vangt schaduw van de woning. Ik ga ervan uit dat ik van mei t/m september tussen 9.00u en 17.00u de opbrengst moet pakken. Daarna/voor wordt de cirkel steeds korter richting het zuiden (zon komt steeds later op), dus heb ik steeds minder last van de bomen.
Ik ben ook erg benieuwd met welke opbrengst jullie rekenen vanaf 2020 als het salderen mogelijk verdwijnt. Zelf reken ik alles tussen 20 en 50% eigen verbruik uit, de rest verkoop ik aan de energiemaatschappij voor 7 cent. Moet zeggen dat ik dan snel over die 10 jaar zit.
Als je dit kunt vervangen door sf met bijna zelfde totaal vermogen is je opbrengst hetzelfde want die se haalt je huis niet uit de schaduw! Maar mogelijk heb je dan wel goedkopere installatie???
En een tvt van 14 jaar is erg shit, maar nog steeds is dat rendement van 7 procent, welke belegging doet dat?
[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 20-05-2016 10:52 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zou oost-west leggen, alles zo veel mogelijk bij de nok. Als het kan twee rijen van 5 panelen aan beide kanten. En vraag ook zeker een aantal offertes aan voor Solar Frontier panelen. Daarmee zou je 6 strings van 5 panelen (3 strings west, 3 strings oost) of 8 strings van 4 panelen (4 strings west, 4 strings oost) kunnen maken op een normale omvormer. Zou wel eens goedkoper kunnen zijn
Het zou wel heel veel helpen als we een foto van je dak kunnen zien, of het liefst een paar foto's op verschillende momenten van de dag (of een timelapse filmpje!
Eens, maar als ik de bomen niet meetel omdat ze toch in de ochtend en avond pas opspelen, houd ik de schoorsteen over die een schaduw werpt op een deel van de panelen. Gaat de hele string dan niet minder opleveren?reneeke1970 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:39:
[...]
Ik heb ook veel omgeving schaduw, maar kan je vertellen dat verlies in winter niks is tov winst in zomer met Oost west, ik schat dat dit altijd 70 procent doet, dus 3700 kWh maal 17 cent dus zit je rond negen jaar. En alles wat je beter presteerd verkort die tijd.
Als je dit kunt vervangen door sf met bijna zelfde totaal vermogen is je opbrengst hetzelfde want die se haalt je huis niet uit de schaduw! Maar mogelijk heb je dan wel goedkopere installatie???
Overigens was de 8kw omvormer een optie die hij aandroeg. Had hij nog liggen omdat een bepaald project niet was doorgegaan. Voor 100 euro meer heb ik dan de mogelijkheid om in de toekomst panelen toe te voegen. (dak is +/- 10,5 meter breed en 3,5 meter hoog).
[ Voor 13% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 20-05-2016 11:08 ]
Ik merk wel dat de wat grotere merken (Trina bijvoorbeeld) dit kleurverschil wel beter onder controle hebben. Daar staat ook echt een kleurcode bij, dus ga er vanuit dat ze die panelen (en cellen) netjes op kleur/batch sorteren. Ik heb in het verleden ook wel eens gewerkt met wat goedkopere black panelen van Recom en Eging, maar die waren inderdaad gewoon niet mooi door het kleurverschil.boombes schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:58:
[...]
Aangezien ik als troubleshooter in een zonnencellen fabriek heb gewerkt kan ik vertrellen waar dit vandaan komt:
Bij mono cellen is de kleur per cel egaal maar de kleur binnen een carrier dit een plasma oven in moet niet. Er zijn meerdere rijen in zo'n carrier naast elkaar het plasma is niet volledig gelijk en lijkt het meest op een parabool vorm intern, dus de opgebrachte laag is dikker in het midden van de carrier dan aan het uiteinde, de dikte van de laag heeft invloed op de "blauwe" kleur die erop komt. De blauwe kleur wordt er dan redelijk dik opgelegd en wordt dan "zwart".
Bij poly cellen is het proces gelijk echter door de "eilanden" die binnen de kristalstructuur zitten krijgt elk eiland zijn eigen kleur.
leesvoer.
Hier een plaatje hoe zo'n apparaat eruit ziet, bedenk wel dit is een xs uitvoering voor labschaal.
Hier een filmpje over het de productie van (inovatieve)cellen, maar het principe blijft het zelfde:
Mochten mensen nog meer van dit soort vragen hebben, ik beantwoord ze graag alleen lees ik niet altijd mee in dit topic.
*mocht je de post een goede bijdrage vinden, druk even op de thumps up knop rechts bovenin*
Verwijderd
Op https://www.zonnepanelen....hillende-merken/prestatie kun je de live prestatie van panelen volgen. De opbrengst t.o.v. Wp nummer 1 en 2 zijn:Sjors81 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:04:
ik kwam deze site tegen. met deze combi claimen zij ook dat gebruik van optimizers niet nodig is. Iemand ervaringen hiermee?
http://www.twentezon.nl/s...frontier-powersets-170wp/

Opbrengst per m2 van diezelfde nummer 1 en 2 zijn:

Het verhaal lijkt dus NIET te kloppen. Overigens zijn er andere panelen welke nog beter scoren per m2.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2016 12:23 ]
Dan zou ik die grote nemen, maar op die kleine houd je ook ruimte over, als 5200 Oost west ligt schat ik piek van 3700 watt hooguit.fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:57:
[...]
Eens, maar als ik de bomen niet meetel omdat ze toch in de ochtend en avond pas opspelen, houd ik de schoorsteen over die een schaduw werpt op een deel van de panelen. Gaat de hele string dan niet minder opleveren?
Overigens was de 8kw omvormer een optie die hij aandroeg. Had hij nog liggen omdat een bepaald project niet was doorgegaan. Voor 100 euro meer heb ik dan de mogelijkheid om in de toekomst panelen toe te voegen. (dak is +/- 10,5 meter breed en 3,5 meter hoog).
Als je met sf stringen van vier maakt, en je legt er vier rondom de schoorsteen dan gaan hooguit die minder leveren, rest gaat gewoon door. Voordeel van parallel zetten.
Dan moet je wel omvormer nemen die het lekkerst werkt met 350 volt, en verder logisch bedenken hoe je panelen legt. Maar ik moet toegeven dat je scherpe offerte hebt
1 PVoutput . Dongen NB
Dat weten wij dat die site niet klopt met zijn gesponsorde gegevens..... wist jij dat nog niet?Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 12:21:
[...]
Op https://www.zonnepanelen....hillende-merken/prestatie kun je de live prestatie van panelen volgen. De opbrengst t.o.v. Wp nummer 1 en 2 zijn:
[afbeelding]
Opbrengst per m2 van diezelfde nummer 1 en 2 zijn:
[afbeelding]
[afbeelding]
Het verhaal lijkt dus NIET te kloppen. Overigens zijn er andere panelen welke nog beter scoren per m2.
Maar wat heeft het met wel of geen optimiser te maken?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik vind het persoonlijk erg leuk om dit soort inside information te weten! Dank daarvoor.boombes schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:58:
[...]
Wat zou je denken van een Tweakers Blog? Jij hebt iets interessants te vertellen waarbij dit hele forum sowieso al aan je lippen hangt en waarschijnlijk ook ver daar buiten
Verwijderd
Op de test-site hangen alle panelen aan dezelfde/SE omvormer, dus ook allemaal uitgerust met optimizers.reneeke1970 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 12:36:
[...]
Dat weten wij dat die site niet klopt met zijn gesponsorde gegevens..... wist jij dat nog niet?
Maar wat heeft het met wel of geen optimiser te maken?
Verwijderd
Ik denk dat je een uitstekend aanbod hebt, ik ga er wel van uit dat de optimizers er wel bijzittenfRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:28:
20 Amerisolar 260wp panelen met SolarEdge 5 kW 3fase inverter 5450 euro ex. btw
Ze hebben sma buiten gegooid en zijn in zee gegaan met se(automatisch optimiser) .Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 12:44:
[...]
Op de test-site hangen alle panelen aan dezelfde/SE omvormer, dus ook allemaal uitgerust met optimizers.
Maar dat wil niet zeggen dat hun schaduw problemen testen, hun panelen staan perfect vrij onder dertig graden zuid.
Je moet ze eens per mail vragen waarom ze geen live opbrengst meer laten zien....
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Wat is het/je probleem ? Als je een beter vergelijk van panelen hebt welke allemaal onder real-life identieke omstandigheden worden bekeken hoor ik het graag, ik leer graag.reneeke1970 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 12:56:
[...]
Ze hebben sma buiten gegooid en zijn in zee gegaan met se(automatisch optimiser) .
Maar dat wil niet zeggen dat hun schaduw problemen testen, hun panelen staan perfect vrij onder dertig graden zuid.
Je moet ze eens per mail vragen waarom ze geen live opbrengst meer laten zien....
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2016 13:20 ]
Vaker met het idee gespeeld, echter heb ik zelf ook een opleiding gehad bij ECN in petten voor photovoltaics maar ben al mijn materiaal kwijt geraakt toen het bedrijf ging re-organiseren. Met de sheets van deze opleiding schrijft het verhaal zich bijna zelf, nu moet ik zelf plaatjes zoeken en het verhaal schrijven (efficiency / luiheid).Joepla schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 12:36:
[...]
Ik vind het persoonlijk erg leuk om dit soort inside information te weten! Dank daarvoor.
Wat zou je denken van een Tweakers Blog? Jij hebt iets interessants te vertellen waarbij dit hele forum sowieso al aan je lippen hangt en waarschijnlijk ook ver daar buiten
Als ik aan een blog begin zullen het meedere in een serie worden en ongeveer zo uit zien:
1. Wat doet welke stap in een productie process van zonnecel
2. Hoe wordt een P/N Junctie nou precies gemaakt binnen een zonnecel. (incl het misten van phosfor)
3. Hoe wordt de blauwe laag opgebracht en welke functies heeft deze (incl het maken van een plasma op +/- kamer temperatuur en waarom leidt dit tot kleur verschil (dubbele binning 1x op kleur en 1x op vermogen)
4. Hoe wordt de zilverpasta opgebracht en ingebakken tot de laag waar hij moet komen om stroom te geleiden. (en waarom zit er uberhaubt zilverpasta aan de achterkant!?)
5. Binning hoe werkt het? (dit zal wel bekend zijn)
En ik sla volledig de werking van een cel over aangezien dat als basis kennis wordt verwacht, of vinden jullie dat ik daar toch mee moet beginnen zeg maar een solar cells 101?
Panelen heb ik weinig kaas van gegeten aangezien ik alleen wafers bakte.
Ik moet zeggen dat als er genoeg motivatie is ik er best een paar avonden voor wil gaan zitten. maar ik had altijd het idee dat deze dingen al redelijk bekent waren.
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
Lijkt me interessant!boombes schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:14:
[...]
Vaker met het idee gespeeld, echter heb ik zelf ook een opleiding gehad bij ECN in petten voor photovoltaics maar ben al mijn materiaal kwijt geraakt toen het bedrijf ging re-organiseren. Met de sheets van deze opleiding schrijft het verhaal zich bijna zelf, nu moet ik zelf plaatjes zoeken en het verhaal schrijven (efficiency / luiheid).
Als ik aan een blog begin zullen het meedere in een serie worden en ongeveer zo uit zien:
1. Wat doet welke stap in een productie process van zonnecel
2. Hoe wordt een P/N Junctie nou precies gemaakt binnen een zonnecel. (incl het misten van phosfor)
3. Hoe wordt de blauwe laag opgebracht en welke functies heeft deze (incl het maken van een plasma op +/- kamer temperatuur en waarom leidt dit tot kleur verschil (dubbele binning 1x op kleur en 1x op vermogen)
4. Hoe wordt de zilverpasta opgebracht en ingebakken tot de laag waar hij moet komen om stroom te geleiden. (en waarom zit er uberhaubt zilverpasta aan de achterkant!?)
5. Binning hoe werkt het? (dit zal wel bekend zijn)
En ik sla volledig de werking van een cel over aangezien dat als basis kennis wordt verwacht, of vinden jullie dat ik daar toch mee moet beginnen zeg maar een solar cells 101?
Panelen heb ik weinig kaas van gegeten aangezien ik alleen wafers bakte.![]()
Ik moet zeggen dat als er genoeg motivatie is ik er best een paar avonden voor wil gaan zitten. maar ik had altijd het idee dat deze dingen al redelijk bekent waren.
Ik lees een heleboel dingen in jouw post, waar ik erg weinig kennis van heb, hoogstens wel eens van gehoord. Dit geldt denk ik voor de meesten hier: er is best veel praktische kennis en ervaring, maar theoretisch weten we niet zo veel.Dat hoeft ook niet om met succes je eigen installatie aan te leggen, maar zelf vind ik het altijd leuk om iets nieuws te leren. Zeker van het nivo dat ik nu verwacht na jouw postboombes schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:14:
[...]
Panelen heb ik weinig kaas van gegeten aangezien ik alleen wafers bakte.![]()
Laten we even kijken of er meer reacties komen, zodat je kunt inschatten wat de interesse hier is.
Hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt hoe weinig je weet
Die zijn er niet meer die real live resultaten laten zien. Alleen de Tweakers hier.Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:07:
[...]
Wat is het/je probleem ? Als je een beter vergelijk van panelen hebt welke allemaal onder real-life identieke omstandigheden worden bekeken hoor ik het graag, ik leer graag.
En het probleem is dat als iemand vraagt om wel of niet optimiser te gebruiken met sf panelen vanwege schaduw problemen jij met een vergelijk komt wat nergens op slaat en wat die persoon op het verkeerde been kan zetten.
1 PVoutput . Dongen NB
Voor als je dakraam in de weg zit.
Verwijderd
Ik had trouwens live in life verandert, om geen laboratorium omstandigheden te gaan vergelijken en ook over de seizoenen en niet een of enkele dagen.reneeke1970 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:20:
[...]
Die zijn er niet meer die real live resultaten laten zien. Alleen de Tweakers hier.
En het probleem is dat als iemand vraagt om wel of niet optimiser te gebruiken met sf panelen vanwege schaduw problemen jij met een vergelijk komt wat nergens op slaat en wat die persoon op het verkeerde been kan zetten.
Dat is jouw interpretatie, waar ik op reageerde was niet de vraag SF met optimizer. Daarentegen suggereren dat SF panelen per m2 beter scoren dan een mono-paneel met optimizer lijkt me niet terecht. Als er harde vergelijken zijn waar het tegendeel wordt aangetoond laat ik me graag overtuigen.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2016 14:31 ]
Wat een geniaal systeemPClop schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:24:
Leuk idee, en de uitvoering verdient ook een ruime voldoende.
Voor als je dakraam in de weg zit.![]()
[video]
En wat een gruwelijk lelijke tetris layout

Ik hoop wel dat-ie d'r optimizers op heeft zitten, want het zou zonde zijn dat het hele spul uit gaat wanneer je die twee panelen in de schaduw van de andere schuift.
Ik heb in ieder geval nu 2 offertes liggen van andere bedrijven
1e
Powerset 3.4 (20 SF 170 panelen)
SF-omvormer (12jr garantie)
incl. montage en installatiewkz: 4.000 euro (excl. btw)
2e
SF-omvormer (12 jaar garantie)
10x optimizer Solar edge
incl. montage en installatiewkz: 5.100 euro (excl. btw), zonder de optimizers kom ik op 4.500 euro.
Bedrijf 1 is een eenmanszaak zonder bedrijfspand of gelikte showroom.
Bedrijf 2 is een professionele organisatie incl. bedrijfspand en gelikte showroom
ik zit op een verbruik van 3000kwh per jaar. ik zou ook toekunnen met 16 panelen en heb dan wss in zijn geheel geen last van schaduw, de extra rij van 4 zorgen hier wel voor. Incl. optimizers zouden 16 panelen op zijn minst 2720 kwh binnen halen (dak en plaats is ideaal gesitueerd), ik heb gelezen dat incl. optimizers er zelfs 180 per paneel mogelijk is. anders dan 16 of 20 is voor mij geen optie omdat ik dat esthetisch niet mooi vind. Ik neem aan dat ook SF panelen in de loop der jaren meer effectief zullen zijn en richting de 90% ga, vanuit dat oogpunt lijkt me 20 panelen toch raadzamer. wat vinden jullie. bedrijf 2 legt 16 panelen voor 4000 euro excl. de optimizers en 4400 euro incl. de optimizers.
graag jullie mening!
Ik heb inmiddels een installateur gevonden die ook best wel bij een buitenlands partij wilt inkopen en dan installeert voor me (zelf installeren is geen optie omdat het van de overhead hier perse panelen moeten zijn die in het dak ingebouwd zijn).
Dus nu zoek ik Nederlandse (of Duitse?) partijen die best wel de hardware naar Frankrijk willen verkopen. Engels (of Frans) talig, transport valt altijd wel te regelen. Het gaat dus puur om de panelen, optimizers enz. voor een nieuwe 9000Wp installatie met schaduws-problemen.
PMs zijn meer dan welkom!
SolarEdge opmitimzers maar wel gewoon een SF-omvormerSjors81 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:36:
2e
10x optimizer Solar edge
incl. montage en installatiewkz: 5.100 euro (excl. btw), zonder de optimizers kom ik op 4.500 euro.

Met Solar Frontier maak je strings van 4, dus bij jou is het dan de keuze uit 4 of 5 strings van 4 panelen. Jij verwacht geen schaduw te krijgen op de eerste 16 panelen. Zolang je ervoor kunt zorgen dat die 4 'extra' panelen die wel schaduw vangen in één string zitten, hebben de andere 16 daar geen last van. In dat geval lijkt me optimizers ook overkill. Dat zou je dan nog kunnen doen voor het per 2 panelen loggen van de opbrengst, maar reken er niet op dat je een meetbare hoeveelheid extra opbrengst eruit haalt. Met de korte stringetjes die je maakt met Solar Frontier panelen moet je wel een heel raar schaduwpatroon hebben om nog enigszins voordeel uit optimizers te kunnen halen.ik zit op een verbruik van 3000kwh per jaar. ik zou ook toekunnen met 16 panelen en heb dan wss in zijn geheel geen last van schaduw, de extra rij van 4 zorgen hier wel voor. Incl. optimizers zouden 16 panelen op zijn minst 2720 kwh binnen halen (dak en plaats is ideaal gesitueerd), ik heb gelezen dat incl. optimizers er zelfs 180 per paneel mogelijk is. anders dan 16 of 20 is voor mij geen optie omdat ik dat esthetisch niet mooi vind. Ik neem aan dat ook SF panelen in de loop der jaren meer effectief zullen zijn en richting de 90% ga, vanuit dat oogpunt lijkt me 20 panelen toch raadzamer. wat vinden jullie. bedrijf 2 legt 16 panelen voor 4000 euro excl. de optimizers en 4400 euro incl. de optimizers.
graag jullie mening!
[ Voor 64% gewijzigd door Jerrythafast op 20-05-2016 14:47 ]
Een optimiser verhoogd niet het vermogen van een paneel, dat is verkoop praat. De sf geeft van zichzelf al wel pieken van 180 of 190 watt, heel kort dan.....Sjors81 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:36:
mijn conclusie is in ieder geval dat de SF-panelen prima presteren, het is niet zo dat ik perse de nr 1 op de ranglijst wil. in mijn geval wil het oog ook wat en icm de goede resultaten ben ik er wel over uit dat het SF panelen worden.
1e
2e
10x optimizer Solar edge
Bedrijf 2 is een professionele organisatie incl. bedrijfspand en gelikte showroom![]()
ik zit op een verbruik van 3000kwh per jaar. ik zou ook toekunnen met 16 panelen en heb dan wss in zijn geheel geen last van schaduw, de extra rij van 4 zorgen hier wel voor. Incl. optimizers zouden 16 panelen op zijn minst 2720 kwh binnen halen (dak en plaats is ideaal gesitueerd), ik heb gelezen dat incl. optimizers er zelfs 180 per paneel mogelijk is. anders dan 16 of 20 is voor mij geen optie omdat ik dat esthetisch niet mooi vind. Ik neem aan dat ook SF panelen in de loop der jaren meer effectief zullen zijn en richting de 90% ga, vanuit dat oogpunt lijkt me 20 panelen toch raadzamer. wat vinden jullie. bedrijf 2 legt 16 panelen voor 4000 euro excl. de optimizers en 4400 euro incl. de optimizers.
graag jullie mening!
In je tweede offerte zitten wat onlogische dingen haha. Ik zou de eerste doen. Is de offerte met twee kleine omvormer en dan 2×5 parallel? Dan zul je weinig last van schaduw hebben..... en de steca heeft hoger rendement dan de se ......
1 PVoutput . Dongen NB
Gewoon in NL webshop bestellen en alleveren bij Fam in NL kan ook ?EgMaf schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:37:
Over offertes en mijn wensen in Frankrijk (weet je nog wel, 10.000 - 30.000 euro voor 3000 - 9000 Wp installatie):
Ik heb inmiddels een installateur gevonden die ook best wel bij een buitenlands partij wilt inkopen en dan installeert voor me (zelf installeren is geen optie omdat het van de overhead hier perse panelen moeten zijn die in het dak ingebouwd zijn).
Dus nu zoek ik Nederlandse (of Duitse?) partijen die best wel de hardware naar Frankrijk willen verkopen. Engels (of Frans) talig, transport valt altijd wel te regelen. Het gaat dus puur om de panelen, optimizers enz. voor een nieuwe 9000Wp installatie met schaduws-problemen.
PMs zijn meer dan welkom!
Mijn oud collega heeft zo een pelletcv ketel in NL gekocht en op aanhanger naar Frankrijk meegenomen,
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
En die familie laat het gewoon als pakket naar Frankrijk sturen als de website dat zelf niet kan.....habbekrats schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:02:
[...]
Gewoon in NL webshop bestellen en alleveren bij Fam in NL kan ook ?
Mijn oud collega heeft zo een pelletcv ketel in NL gekocht en op aanhanger naar Frankrijk meegenomen,
Heb vorige week bij Nederlanders in Frankrijk een appartement gehuurd en die doen het altijd zo. Pakket met blokhut, hot tub ,zwembad, maakt niks uit. Als het niet op aanhanger past moet je wat....
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn conclusie is dat het voordeel van optimizers gering is gezien het beperkt aantal panelen wat beperkt last van schaduw heeft.
Heeft een zwaardere omvormer met minder belasting een langere levensduur dan een omvormer die constant op de max van zijn kunnen opereert?
Zie jij helemaal goed, zelfde zie ik aan mijn 24sfSjors81 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:22:
Knip en plakfoutje..... de offerte met de optimizers is incl solar edge se 3000.
Mijn conclusie is dat het voordeel van optimizers gering is gezien het beperkt aantal panelen wat beperkt last van schaduw heeft.
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn gevoel zegt van wel vanwege minder warmte. En vergeet beter rendement niet, max zit bij mij tussen 30 en 50 procent van maximale belasting. Er onder zakt heel heel hard en erboven zakt bijna één procent rendementfRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:22:
Als we toch de techniek in duiken.
Heeft een zwaardere omvormer met minder belasting een langere levensduur dan een omvormer die constant op de max van zijn kunnen opereert?
1 PVoutput . Dongen NB
Je voelt het zelf al aan denk ik... Vermogenselektronica die veelvuldig en langdurig vol belast wordt, zal gewoon eerder aan vervanging toe zijn. Dat heeft puur te maken met warmte-ontwikkeling in de behuizing. Vooral condensatoren kunnen slecht tegen warmte.fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:22:
Industriële elektronica (VSD's bv.) kan vaak wat meer hebben, maar daar is de prijs ook naar.
"Onze" inverters zijn consumentenspul, de impact als dat (veel eerder) kapot gaat, is niet groot. Ze zitten dan ook in een andere prijsklasse gelukkig.
Bovenstaande gaat wel in tegen het onderdimensioneren, dat we hier zo graag doen (ik ook). Dat heeft zo z'n voordelen en als je het met mate toepast, weinig nadelen.
o ja hoor, een omvormer zal vast langer mee gaan als hij niet te vaak op zijn staart word getrapt.fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:22:
wat minder warm worden zal vast beter zijn voor de interne werking.
alleen de vraag hoeveel langer hij dan mee gaat.
voor het zelfde geld doet hij met volle belasting wel een jaar minder lang mee.
maar zeg nu zelf, boeit dat echt? hij gaat toch wel een jaar of 10 (of zelfs meer) mee.
dus het maakt niet veel uit.
en dan heb je nog een feit.
als je een 3000W omvormer hebt, met 3000Wp er aan hangen.
dan haalt hij minder als 30 dagen per jaar die hoge vermogens voor langer als een uurtje of 2.
om vaak en veel vermogen door de omvormer te laten gaan moet je al snel 2x of 3x zoveel Wp er aan hangen.
zolang je dat niet doet, boeit het helle verhaal eigenlijk niet en is het maar gerommel in de marge.
(in nederland(amateurs) doen wij omvormers ophangen met W omvormer = Wp.
profesionals(niet nederland) doen vaak een 30% meer Wp op een omvormer, en daar worden die dingen ook voor gemaakt.)
ik heb 5660Wp oost-west op een 3300W omvormer hangen, en nog word dat ding niet warmer als 55graden.
door oost-west draait mijn omvormer meer uren als op zuid.
misschien gaat hij wel eerder kapot, lol maar dan heb ik al meer als 40.000kWh opbrengst en alles al terug verdiend.
trap die dingen maar gewoon op zijn staart, had hij maar geen omvormer moeten worden.
mijn omvormer is trouwens gebouwd om gewoon onder de panelen te hangen, in weer en wind.
(ik heb wel problemen gehad met de temperatuur van de omvormer.
had een pijpje verwijdert van het dak, en het gat was nog open.
door het gat kwam de lucht van +/-50-60 graden van onder de panelen mijn zolder op.
en dat blies recht op de omvormer, dat vond hij niet leuk.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Je kan op 6 mtr hoog en 7 6,6 meter breed:Sjors81 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:36:
mijn conclusie is in ieder geval dat de SF-panelen prima presteren, het is niet zo dat ik perse de nr 1 op de ranglijst wil. in mijn geval wil het oog ook wat en icm de goede resultaten ben ik er wel over uit dat het SF panelen worden.
1e
2e
10x optimizer Solar edge
Bedrijf 2 is een professionele organisatie incl. bedrijfspand en gelikte showroom![]()
graag jullie mening!
- 3x 6 panelen ecsolar 325 wp in portrait kwijt. (5850 wp)
- SF powerset 4.1 met 4 panelen hoog en 6 panelen breed kwijt. (24x - 4080 wp)
Waarom dan maar 20 SF panelen?
Heb je geen gasaansluiting die de deur uit kan? (en daardoor meer kWh op willen wekken?)
Die schaduw stelt niks voor, zeker niet met SF op je dak.
Voor de ecsolar neem je een SMA met optitrac (marktplaats staat er vol mee) of een power one.
Als het maar iets van schaduwmanagement is.
Verdelen over 2 strings (2x 9), is ook al min of meer schaduw nadelen beperkend.
Neem maar van mij aan, de lege dakpannen gaan je snel irriteren
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2016 17:09 ]
Hij heeft zijn meter nog niet zien tollen, hij heeft het virus nog niet..... had ik ook niet jaar geleden, over twee maanden ben ik tien ruggen en een energie rekening (150 euro) armer....AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 16:43:
[...]
Je kan op 6 mtr hoog en 7 meter breed:
- 3x 7 panelen ecsolar 325 wp in portrait kwijt. (6825 wp)
- SF powerset 4.8 met 4 panelen hoog en 7 panelen breed kwijt. (28x - 4760 wp)
- SF powerset 4.1 met 4 panelen hoog en 6 panelen breed kwijt. (24x - 4080 wp)
Waarom dan maar 20 SF panelen?
Heb je geen gasaansluiting die de deur uit kan? (en daardoor meer kWh op willen wekken?)
Die schaduw stelt niks voor, zeker niet met SF op je dak.
1 PVoutput . Dongen NB
De "books.google.nl" link is geslashdot. Of getweakert. Too many views.boombes schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:58:
[...]
Aangezien ik als troubleshooter in een zonnencellen fabriek heb gewerkt kan ik vertrellen waar dit vandaan komt:
leesvoer.
Maar mocht je een eigen blog te veel werk vinden, in de openingspost is het stukje historie nog niet ingevuld, mij lijkt de link met productie sterk, mocht je het op die manier in willen vullen. DM?
En als je die blog maakt, denk ik dat we wel een linkje in openingspost willen, laat je het dan even weten?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Mijn verbruik is 3000kwh max, ik zou evt kunnen overstappen op elektrisch koken maar wat voor optisch zijn er verder zonder ingrijpende verbouwingen? Cv-ketel is net twee jaar oud, liggen nieuwe vloeren dus geen vloerverwarming. Zonneboiler ed vind ik de besparing te gering dus ja wat bkijft er dan nog over zonder forse investeringen?reneeke1970 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 16:53:
[...]
Hij heeft zijn meter nog niet zien tollen, hij heeft het virus nog niet..... had ik ook niet jaar geleden, over twee maanden ben ik tien ruggen en een energie rekening (150 euro) armer....
E-boiler tussen DWTW en CV-ketelSjors81 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 18:37:
[...]
Mijn verbruik is 3000kwh max, ik zou evt kunnen overstappen op elektrisch koken maar wat voor opties zijn er verder zonder ingrijpende kleine verbouwingen?
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Zonnepanelen, wat te doen met mijn overschot?
Of deze.
infrarood verwarming in de badkamer.
E-scooter/fiets/auto/motor
En een goede leverancier zoeken met een redelijke terugleververgoeding.
Greenchoice of vandebron bijvoorbeeld.
[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2016 19:06 ]
Lage temperatuur radiator aanschaffen en met warmtepomp je cv ondersteunen. Je laat subsidie van 2300 liggen....Sjors81 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 20:03:
En airco die ook verwarmt is op zich wel een aardig idee. Als ik zie wat deze verbruiken moet ik idd mijn dak helemaal vol gaan leggen, die evt 1000kwh die ik nu over houdt is daar alleen niet voldoende voor. De overige zijn m.i. of te weinig rendabel of vergen een te grote investering.
1 PVoutput . Dongen NB

Ik kan natuurlijk alles wat laten zakken, plaatje in niet helemaal representatief. Ik heb de pannen geteld: Dit zijn er 48 in de breedte en 18 hoog. Aan de bovenzijde van de uitbouw zitten 8 volledige rijen met pannen.
8x40 cm is 3,2 meter. Dus volgens mij zit ik wel goed, want 2 panelen is slechts 2,5 meter. 3 panelen ter hoogte van de uitbouw kan ook want 10 x 40 = 4 meter en "slechts" 3,75 benodigd.
Probeer een DM te sturen, maar dit lukt niet, staat ie uit?habbekrats schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:02:
[...]
Gewoon in NL webshop bestellen en alleveren bij Fam in NL kan ook ?
Wil wat info over je 12 V fan regelaar
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ligt hier ook redelijk strak hoor.PolderPloer! schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 21:36:
Zo, de eerste offertes stromen (eindelijk) binnen. Later hierover meer in een separaat topic. Nu wordt er gesteld dat er tussen de nok en de eerste rij panelen 60 cm moet zitten OF 1 volledige rij met dakpannen. Ik kan hier ook niets over vinden. Zolang de panelen maar niet uitsteken toch? Hier had ik nog nooit van gehoord en ook hier geen commentaar op gehad toen ik mijn sketchup presenteerde:
[afbeelding]
Ja maar dat is de achterzijde van de woning? Bij mij komt het op de voorkant, kan me voorstellen dat daar andere eisen voor zijn, echter ik kan er niets over vinden. Enige wat ik vinden kan is dat het de zichtlijn / dakhoogte niet mag passeren.
Het is inderdaad de achterkant van de woning, maar bij mijn weten zijn er geen regels die voorschrijven dat er minimaal X centimeter zichtbaar moet blijven rondom je panelen. Zolang ze maar niet uitsteken en goed vast zitten. Zo dicht bij de nok kunnen ze wel wat meer wind krijgen aan de bovenkant.PolderPloer! schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 22:02:
[...]
Ja maar dat is de achterzijde van de woning? Bij mij komt het op de voorkant, kan me voorstellen dat daar andere eisen voor zijn, echter ik kan er niets over vinden. Enige wat ik vinden kan is dat het de zichtlijn / dakhoogte niet mag passeren.
heeft te maken met "fluiten" in de wind van de panelen. dat kan gebeuren als ze te hoog zitten. en als jij eronder leg te pitten, ga je klagen. Is heel niet goe voor de WAF.PolderPloer! schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 21:36:
Zo, de eerste offertes stromen (eindelijk) binnen. Later hierover meer in een separaat topic. Nu wordt er gesteld dat er tussen de nok en de eerste rij panelen 60 cm moet zitten OF 1 volledige rij met dakpannen. Ik kan hier ook niets over vinden. Zolang de panelen maar niet uitsteken toch? Hier had ik nog nooit van gehoord en ook hier geen commentaar op gehad toen ik mijn sketchup presenteerde:
[afbeelding]
Ik kan natuurlijk alles wat laten zakken, plaatje in niet helemaal representatief. Ik heb de pannen geteld: Dit zijn er 48 in de breedte en 18 hoog. Aan de bovenzijde van de uitbouw zitten 8 volledige rijen met pannen.
8x40 cm is 3,2 meter. Dus volgens mij zit ik wel goed, want 2 panelen is slechts 2,5 meter. 3 panelen ter hoogte van de uitbouw kan ook want 10 x 40 = 4 meter en "slechts" 3,75 benodigd.
Ook kan je de bovenste rij vaak niet gebruiken als t zit gemetseld of in de Flexim is gezet, dan zit de boel zo stijf op elkaar dat je er geen haak meer tussen krijg. 1e haak dan soms op de 3e of zelfs 4e pan.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Mocht de meter moeten worden vervangen op jouw dan wel de netbeheerders aangeven vanwege niet (goed) teruglopen dan is meterwisseling als gevolg van het plaatsen van PV kosteloos.
Zeker een brief gehad?Sjors81 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 09:55:
Ik beschik nu over een AEG wisselstroommeter, de A41H12. Zover ik het heb kunnen beoordelen wordt deze bij het aanmelden van terugleveren aangemerkt als ongeschikt. Nu heb ik zelf niet zo'n probleem met een slimme meter maar weet kennen of (in dit geval) Liander ook kosten in rekening brengt voor het vroegtijdig vervangen van de bestaande meter?
Die heb ik al een paar keer weggegooid , de meter loopt prima achteruit dus als dat bij jou ook zo is gewoon negeren totdat ze landelijk gaan vernieuwen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hier ook gelijk met de nok maar is ook de achterkant, wel inderdaad zoals andre zegt even kijken hoe hoog je er nog een dakhaak onder krijgt.PolderPloer! schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 22:02:
[...]
Fluiten heb ik hier nog nooit gehoord maar de wind komt ook zelden vanaf noord.
Geen probleem lijkt me om te laten hangen.Sjors81 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 10:26:
Geen brief gehad maar kwam en lijstje tegen waar de meter opstond met de melding dat ze afgekeurd zijn. Ik heb zelf niet zo'n moeite met de slimme meters. Mocht er in 2020 een aangepaste salderingsregeling komen dan zal er echt geen onderscheid komen tussen en oude en een nieuwe meter.
En mag ik je glazen bol eens lenen?
Het gaat niet om 2020 maar om nu, een terug draaiende meter verrekend alles gelijk, een slimme of digitale meter moet verrekend worden via je leverancier, en laat die nou net altijd diegene zijn die moeilijk doet.Sjors81 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 10:26:
Geen brief gehad maar kwam en lijstje tegen waar de meter opstond met de melding dat ze afgekeurd zijn. Ik heb zelf niet zo'n moeite met de slimme meters. Mocht er in 2020 een aangepaste salderingsregeling komen dan zal er echt geen onderscheid komen tussen en oude en een nieuwe meter.
Ofwel, mag je eerst je verbruik af rekenen wat je in 14 dagen moet betalen om vervolgens ruim een maand op je geld van het teruggeleverde te wachten, of er achteraan moet enz enz, voorbeelden genoeg voorbij zien komen.
Ik zou het niet zo'n moeilijke keuze vinden.
Die aanname was voor mij de reden in 2013 een goedkope aanbieding van een 4,2kW omvormer te kiezen. Voor 7x 195Wp op WNW. (1365Wp) Ik wist toen nog niets over omvormer efficiency. Maar goed ook.fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:22:
Kwam binnen 1 maand 10x 195Wp op OZO bij. Totaal 3315Wp.
En augustus 2015 kwam daar nog 7x 185Wp bij op WNW.(vanaf 14:30 zomertijd uit de schaduw van dakkapel) 2660Wp op een 2100W MPPT. Totaal 4,61kWp.
Vanaf dat moment ook een oude fan om de omvormer temperatuur te verlagen. Werkt goed, van nog net aan te raken naar omgevingstemperatuur.
Enkele maanden later naar 2145Wp op OZO met een 11e 195Wp paneel. Totaal 4,805kWp.
Sinds april zie ik een enkele keer dat de omvormer aftopt, tot nu toe niet meer dan één meetpunt van 5min achter elkaar, en maar een klein beetje. Heb de 2100W MPPT boven de 2300W gezien. Regelt terug naar ~2200W
Ik denk dat er 14x 195Wp (2730Wp) op OZO gaat komen, met 2650Wp op WNW. 5,3kWp totaal. Door 14 panelen op beide kanten kan ik hier 4x 7 parallel van maken, met de mppt's ook parallel, dat zou het aftoppen moeten beperken tot de zeldzame momenten dat beide dakkanten in de buurt van hun maximum komen.
Dus van over dimensioneren naar onder dimensioneren, maar wel met extra koeling.
Meer stroom bij weinig licht, dan werkt deze omvormer stabieler en gaat het rendement in de winter omhoog, jammer dat ik in de zomer wat piekjes mis, maar wel beter voorbereid op mogelijke versobering van salderen.
Heeft iemand de effeciëncy grafiek van de Effekta4200 / General Electric / Ablerex oude generatie? De rechthoekige creme kleurige doos. Ik wil de logging eens tegen het licht houden, om de extra opbrengst van onder dimensioneren af te wegen tegen het verlies van aftoppen.
(Ik overweeg eventueel naar 3x 6x 195Wp op OZO te gaan, met 2x 6x 185Wp op WNW. Veel extra werk. Minder panelen tegelijk last van schaduw, lagere spanning = lagere efficiëncy?)
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Mwoah.... Ik ben eigenlijk nog niemand tegengekomen waarbij de energie leverancier moeilijk deed nadat deze zich netjes had aangemeld en evt. de meter om had laten ruilen hoor. Sterker nog: Hoe kunnen ze dan moeilijk doen? De teruggeleverde eenheden staan gewoon op de teller, dus waar zou een energiemaatschappij moeilijk over kunnen doen?Rol-Co schreef op zondag 22 mei 2016 @ 11:18:
[...]
Het gaat niet om 2020 maar om nu, een terug draaiende meter verrekend alles gelijk, een slimme of digitale meter moet verrekend worden via je leverancier, en laat die nou net altijd diegene zijn die moeilijk doet.![]()
Ofwel, mag je eerst je verbruik af rekenen wat je in 14 dagen moet betalen om vervolgens ruim een maand op je geld van het teruggeleverde te wachten, of er achteraan moet enz enz, voorbeelden genoeg voorbij zien komen.
Ik zou het niet zo'n moeilijke keuze vinden.
Na het plaatsen was 1 telefoontje naar zowel de huidige en een mailtje naar de toekomstige voldoende om de voorschotten aan te laten passen.
Sterker nog: Wat let een energiemaatschappij om straks te zeggen: Uw meter is niet geschikt voor teruglevering: We betwisten de meterstand die hij aangeeft.
Je hebt dan de keuze gehad om hem om te wisselen en niet gedaan ("want je bent het niet verplicht").
Maar goed, ik ben eigenlijk wel eens heel benieuwd naar hoe een energieleverancier precies moeilijk kan doen NA het plaatsen van een slimme meter. Leg mij dat eens uit.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Legio voorbeelden te vinden op het forum hoor, helaas.TFHfony schreef op zondag 22 mei 2016 @ 11:55:
[...]
Mwoah.... Ik ben eigenlijk nog niemand tegengekomen waarbij de energie leverancier moeilijk deed nadat deze zich netjes had aangemeld en evt. de meter om had laten ruilen hoor. Sterker nog: Hoe kunnen ze dan moeilijk doen? De teruggeleverde eenheden staan gewoon op de teller, dus waar zou een energiemaatschappij moeilijk over kunnen doen?
Na het plaatsen was 1 telefoontje naar zowel de huidige en een mailtje naar de toekomstige voldoende om de voorschotten aan te laten passen.
Sterker nog: Wat let een energiemaatschappij om straks te zeggen: Uw meter is niet geschikt voor teruglevering: We betwisten de meterstand die hij aangeeft.
Je hebt dan de keuze gehad om hem om te wisselen en niet gedaan ("want je bent het niet verplicht").
Maar goed, ik ben eigenlijk wel eens heel benieuwd naar hoe een energieleverancier precies moeilijk kan doen NA het plaatsen van een slimme meter. Leg mij dat eens uit.
Maar waarom zou ik eerst mijn verbruik af rekenen om vervolgens weer geld terug te krijgen voor mijn terug geleverde? Vaak nog een tijd later ook.
Wat als de leverancier nou zegt dat je 0,21 betaald over je verbruik en slechts 0,10 over je opgewekte terug krijgt.
Met een analoge heb je al die sores niet, de verplichte meterwissel is vroeg genoeg.
Wel eens nagedacht waarom die leveranciers of netbeheerders zo graag die meter willen wisselen? Om jou te helpen denk je?
Hoezo kom je er bij dat je eerst je verbruik afrekent en daarna weer geld terug zou krijgen? Ik betaal een voorschot op basis van wat ik gebruik - wat ik terug lever. Dat is niet anders met een oude analoge meter of met een nieuwe slimme meter?Rol-Co schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:24:
[...]
Maar waarom zou ik eerst mijn verbruik af rekenen om vervolgens weer geld terug te krijgen voor mijn terug geleverde? Vaak nog een tijd later ook.
Geef mij eens een rekenvoorbeeld, want ik snap echt niet wat je bedoelt en op welke manier het nadelig zou moeten zijn.
Ik heb vanaf de dag dat ik mijn panelen kreeg mijn voorschot laten verlagen en verwacht uit te komen op een bedrag wat redelijk overeen komt met mijn voorschot. Misschien dat ik een klein deel moet bij betalen.
Dat is een leuke "wat als", maar is uit de lucht gegrepen. Net zoals deze:Rol-Co schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:24:
[...]
Wat als de leverancier nou zegt dat je 0,21 betaald over je verbruik en slechts 0,10 over je opgewekte terug krijgt.
"Wat als je voortaan nu 25ct gaat krijgen per geleverde kWh, omdat NL haar groene energie doelstellingen niet haalt".
Verder geeft het een rechtsongelijkheid wat niet mag in NL, dus is een redelijk zinloos argument.
Minder personeel om de meterstanden op te nemen -> Lagere loonkosten.Wel eens nagedacht waarom die leveranciers of netbeheerders zo graag die meter willen wisselen? Om jou te helpen denk je?
Minder kans op fouten
Sorry, ik ben denk ik iets minder alu-hoedje
[ Voor 46% gewijzigd door TFHfony op 22-05-2016 12:38 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Gelukkig kan je wel vooraf het maandbedrag afspreken, dan gaat maar om weinig geld
Ze zijn wel van plan om er 1 afrekening van te maken, misschien maak ik dat mee in augustus.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Echt? En iedereen roept juist over GreenChoice bij zonnepanelen e.d.? Nu 2 energieleveranciers gehad, maar bij beide staat het gewoon allemaal op 1 rekening.Speedy-Andre schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:38:
Ik zit bij Gc en die rekent idd verbruik en teruglevering na elkaar af.
Gelukkig kan je wel vooraf het maandbedrag afspreken, dan gaat maar om weinig geld![]()
Ze zijn wel van plan om er 1 afrekening van te maken, misschien maak ik dat mee in augustus.
Jij dan wel, en inmiddels is het al wat verbeterd, maar in 2012-2013 kwam het vaak voor dat je eerst je verbruik af mocht rekenen middels je voorschotten en erna een credit rekening kreeg voor je opgewekte stroom.TFHfony schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:33:
[...]
Hoezo kom je er bij dat je eerst je verbruik afrekent en daarna weer geld terug zou krijgen? Ik betaal een voorschot op basis van wat ik gebruik - wat ik terug lever. Dat is niet anders met een oude analoge meter of met een nieuwe slimme meter?
Geef mij eens een rekenvoorbeeld, want ik snap echt niet wat je bedoelt en op welke manier het nadelig zou moeten zijn.
Ik heb vanaf de dag dat ik mijn panelen kreeg mijn voorschot laten verlagen en verwacht uit te komen op een bedrag wat redelijk overeen komt met mijn voorschot. Misschien dat ik een klein deel moet bij betalen.
Het werkt uiteindelijk het zelfde, alleen veel omslachtiger, zeker als je na salderen op 0 of er onder komt, dan valt er niets te betalen van jouw kant.
Als je niet op 0 of er onder komt is het al weer anders, dan is er wel iets te betalen.
Gc heeft vanaf het begin hoog//laag correct gesaldeerd en ze hadden de margeregel (1000kWh speling).TFHfony schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:40:
[...]
Echt? En iedereen roept juist over GreenChoice bij zonnepanelen e.d.? Nu 2 energieleveranciers gehad, maar bij beide staat het gewoon allemaal op 1 rekening.
Ik ben nog tevreden met ze omdat bijv. geen betaalnummers hebben en snel reageren.
Volgens mij heb ik ook nooit een colporteur namens Gc gezien, wel van vele anderen

De prijs is gemiddeld, vastrecht relatief laag dus in totaal zit je wel goed als je teruglevert.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Niet iedereen. Je hebt mij nooit horen roepen dat GC zo goed isTFHfony schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:40:
[...]
Echt? En iedereen roept juist over GreenChoice bij zonnepanelen e.d.? Nu 2 energieleveranciers gehad, maar bij beide staat het gewoon allemaal op 1 rekening.

Wij zitten hier bij Vandebron. 10 ct/kWh teruglevertarief, superlage vaste kosten, maar vooral: geen vage eisen of ander gezeik. Bij Vandebron vinden ze het leuk als je teveel opwekt. Dan ben je goed bezig voor de wereld en zo. Als je je maandbedrag omlaag laat zetten vanwege PV of een uitbreiding van je systeem krijg je een enthousiast mailtje terug van "wat goed van jullie dat jullie zo investeren, ik pas het direct even aan". Leuke club

Disclaimer: geen aandelen in
[ Voor 12% gewijzigd door Jerrythafast op 22-05-2016 12:49 ]
Per 01-07 zit ik ook bij VandeBron ;-)Jerrythafast schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:46:
[...]
Niet iedereen. Je hebt mij nooit horen roepen dat GC zo goed isDe enige reden dat er veel mensen met zonnepanelen naar GC zijn gegaan was omdat ze zo'n regeling hadden dat je over de eerste 1000 kWh teveel geproduceerde energie ook belasting en ODE kreeg uitgekeerd (lees: teruglevertarief van destijds 21 ct/kWh). Wel op voorwaarde dat je een slimme meter zou nemen en dat je genoegen zou nemen met twee afrekeningen per jaar.
Wij zitten hier bij Vandebron. 10 ct/kWh teruglevertarief, superlage vaste kosten, maar vooral: geen vage eisen of ander gezeik. Bij Vandebron vinden ze het leuk als je teveel opwekt. Dan ben je goed bezig voor de wereld en zo. Als je je maandbedrag omlaag laat zetten vanwege PV of een uitbreiding van je systeem krijg je een enthousiast mailtje terug van "wat goed van jullie dat jullie zo investeren, ik pas het direct even aan". Leuke club
Disclaimer: geen aandelen in
Met die gedachtegang kan de kolencentrale weer 5% verlagen in capaciteit wat beter is voor het mileu omdat er minder elektra nodig is.
En mocht de versobering van salderen echt in gaan, dan verzint de politiek wel een reden om de oude draaimeter dmv bereking van wp je een oor aan te naaien wat uiteindelijk zelfs nadeliger is dan met slimme meters.
Ik krijg binnenkort mijn eerste jaarafrekening met zonnepanelen, ik ben benieuwd hoe dat bij Eneco gaat. Alles wat ik gesaldeerd heb wordt weggestreept op hoogtarief wat mijn weekendopwek met 2 cent verhoogt.
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Dit was reactie op jou in twijfel trekken van de meter, ook redelijk zinloos argument namelijk omdat je het voorruit lopen dan ook in twijfel trekt.TFHfony schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:33:
Dat is een leuke "wat als", maar is uit de lucht gegrepen. Net zoals deze:
"Wat als je voortaan nu 25ct gaat krijgen per geleverde kWh, omdat NL haar groene energie doelstellingen niet haalt".
Verder geeft het een rechtsongelijkheid wat niet mag in NL, dus is een redelijk zinloos argument.
heeft niets met alu hoedje te maken maar meer met gezond verstand, if it aint broke, don't fix it.Minder personeel om de meterstanden op te nemen -> Lagere loonkosten.
Minder kans op fouten
Sorry, ik ben denk ik iets minder alu-hoedje
De verplichte meterwissel is vroeg zat, er zijn immers geen voordelen aan een nieuwe meter.
Dat klopt ook helemaal ;-)Rol-Co schreef op zondag 22 mei 2016 @ 13:08:
[...]
Dit was reactie op jou in twijfel trekken van de meter, ook redelijk zinloos argument namelijk omdat je het voorruit lopen dan ook in twijfel trekt.
Mwoah, dat ben ik niet helemaal met je eens[...]
heeft niets met alu hoedje te maken maar meer met gezond verstand, if it aint broke, don't fix it.
De verplichte meterwissel is vroeg zat, er zijn immers geen voordelen aan een nieuwe meter.
Natuurlijk kan je dat ook zelf doen, maar nu wordt het voor mij gedaan ;-)
Tja, voor jou handig,mvoor mij weer niet aangezien mijn verbruik ook naar pvoutput gaat dus kan ze naast elkaar zetten zoals ik wil.TFHfony schreef op zondag 22 mei 2016 @ 13:20:
Mwoah, dat ben ik niet helemaal met je eensIk vind de maandelijkse overzichten die ik op kan vragen wel prettig. Kan ik ook goed zien dat het totaal aan voorschotten mooi overeenkomt met wat ik geschat heb en zal ik straks niet voor een verrassing komen te staan.
Natuurlijk kan je dat ook zelf doen, maar nu wordt het voor mij gedaan ;-)
Voorschotten is al helemaal niet belangrijk voor mij aangezien die 4,- is voor stroom.
En vergeet het belangrijkste niet, het zien terug draaien van de ferraris. Dit blijft nog steeds het leukste onderdeel van de meterkast. Bij mijn ouders hangt sinds kort een slimme meter, dat is toch minder leuk....Rol-Co schreef op zondag 22 mei 2016 @ 13:35:
[...]
Tja, voor jou handig,mvoor mij weer niet aangezien mijn verbruik ook naar pvoutput gaat dus kan ze naast elkaar zetten zoals ik wil.
Voorschotten is al helemaal niet belangrijk voor mij aangezien die 4,- is voor stroom.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Verwijderd
5 minuten in de 3 - 4 jaar. Sterk argument.TFHfony schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:33:
[...]
Minder personeel om de meterstanden op te nemen -> Lagere loonkosten.
Minder kans op fouten
5 minuten per huis en dan kun je het 1x per 3 à 4 jaar checken. Plus, met een slimme meter gaat het automatisch en kan dat meerdere keren per dag als dat ergens handig voor is.
Dat is inderdaad bijzonder handig en daar komen wij allemaal achter zodra de consument per kwartier een wisselende kWh prijs krijgt. Dat is nog niet morgen, maar ik heb een kristallen bol die voorspelt dat dit eraan gaat komen.Jerrythafast schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:55:
[...]
5 minuten per huis en dan kun je het 1x per 3 à 4 jaar checken. Plus, met een slimme meter gaat het automatisch en kan dat meerdere keren per dag als dat ergens handig voor is.
Net zoals de brandstofprijs aan de pomp per dag wordt aangepast, gaan we dit ook voor andere energievormen zien. Omdat het een vraag/aanbodspelletje is, omdat het meer oplevert, omdat men de gebruiker wil sturen, etc.
Maal 6 miljoen huishoudens. Betaal jij de rekening?
Nogal kortzichtig....
Wat zegt jou kristallen bol dan hoe dit gaat bij alle digitale meters zonder zend mogelijkheid?Joepla schreef op zondag 22 mei 2016 @ 15:14:
[...]
Dat is inderdaad bijzonder handig en daar komen wij allemaal achter zodra de consument per kwartier een wisselende kWh prijs krijgt. Dat is nog niet morgen, maar ik heb een kristallen bol die voorspelt dat dit eraan gaat komen.
Net zoals de brandstofprijs aan de pomp per dag wordt aangepast, gaan we dit ook voor andere energievormen zien. Omdat het een vraag/aanbodspelletje is, omdat het meer oplevert, omdat men de gebruiker wil sturen, etc.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Per kwartier lijkt me misschien wat kort maar zoals je zegt gebeurd dat niet morgen maar bouwen een leuke database op wanneer de prijs omhoog moet en wanneer omlaag.Joepla schreef op zondag 22 mei 2016 @ 15:14:
[...]
Dat is inderdaad bijzonder handig en daar komen wij allemaal achter zodra de consument per kwartier een wisselende kWh prijs krijgt. Dat is nog niet morgen, maar ik heb een kristallen bol die voorspelt dat dit eraan gaat komen.
Wat die pomp prijzen betreft hoorde je vroeger nog wel eens in het nieuws als hij 2 cent duurder ging worden, de dag er voor een rij bij de pomp om nog even vol te gooien voor 2 cent minder.
Nu deze dagen ( ik tank maar 1x in de maand) zie ik het met 15 cent schommelen en hoor niets op het nieuws, geen rijen bij de pomp niets.
Dus het lijkt te werken, duur, goedkoop, maakt niet uit als je het de mensen maar niet meld, dan hebben ze het niet door.
Zo gaat het straks ook met je stroom.
https://www.dropbox.com/s...5104312-phpapp02.pdf?dl=0Heeft iemand de effeciëncy grafiek van de Effekta4200 / General Electric / Ablerex oude generatie? De rechthoekige creme kleurige doos. Ik wil de logging eens tegen het licht houden, om de extra opbrengst van onder dimensioneren af te wegen tegen het verlies van aftoppen.
(Ik overweeg eventueel naar 3x 6x 195Wp op OZO te gaan, met 2x 6x 185Wp op WNW. Veel extra werk. Minder panelen tegelijk last van schaduw, lagere spanning = lagere efficiëncy?)
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Betekent dit ook dat liander ook niet zal aanbieden de meter te vervangen?AUijtdehaag schreef op zondag 22 mei 2016 @ 11:06:
[...]
Geen probleem lijkt me om te laten hangen.
En mag ik je glazen bol eens lenen?
Nog een andere vraag, eigenlijk meer een fiscale vraag. Stel dat mijn huidige groepenkast te weinig groepen heeft (er van uitgaande dat er een extra groep nodig is voor de zonnepanelen). De huidige kast heeft en geen ruimte voor een extra automaat en als gevolg daarvan een extra aardlekschakelaar. Ik ben van mening dat als ik kies voor een nieuwe groepenkast de btw hiervan ook aftrekbaar is. Ik doe het immers vanuit mijn rol als 'BTW-ondernemer' zonnenergie. Iemand toevallig al eens bij de kop gehad?
Die meters zijn dan afgeschreven (rekbaar begrip) en worden gewoon vervangen. Net zoals sinds een paar jaar de perfect werkende Ferrarismeters massaal zijn vervangen. Er is altijd een reden: niet geschikt voor teruglevering, niet meer nauwkeurig, altijd inzicht in uw verbruik en misschien zijn er nog wel meer creatieve geesten aan het werk geweest.klump4u schreef op zondag 22 mei 2016 @ 15:52:
[...]
Wat zegt jou kristallen bol dan hoe dit gaat bij alle digitale meters zonder zend mogelijkheid?
Wat betreft de meteropnemer: dat beroep sterft uit. Net als de pompbediende. Is dat erg (behalve voor die meneer/mevrouw natuurlijk)? We zullen zien. Is het efficiënter (goedkoper)? Ik vraag het me af.
Niet alleen is er sprake van kapitaalvernietiging (goede meters veel eerder vervangen dan technisch noodzakelijk), de slimme meter verbruikt zelf energie en er hangt een leuk serverpark aan de andere kant van de lijn te horren. Daarbij de "analisten" die al deze data interpreteren en wie weet wat voor spin offs we nog gaan krijgen.
Wie wel eens de energievoorziening van een datacenter van dichtbij heeft gezien, snapt dat je behoorlijk energie moet besparen bij de consument om dat eruit te halen...
Ik kreeg hier bericht van Liander dat ze "niet konden garanderen" dat mijn meter de teruggeleverde energie wel correct kan registreren omdat hij hier niet voor gebouwd was. Ik mocht zelf kiezen of ik een nieuwe meter wilde laten plaatsen of niet.Sjors81 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 17:02:
[...]
Betekent dit ook dat liander ook niet zal aanbieden de meter te vervangen?
Een extra groepenkastje (of een verdeelkastje bij de wasmachine) hoort gewoon bij de installatie van je zonnepanelen. Zal ook gewoon op je factuur staan en is dus gewoon aftrekbaar. Als je je hele meterkast laat vervangen is er wel discussie mogelijk...Nog een andere vraag, eigenlijk meer een fiscale vraag. Stel dat mijn huidige groepenkast te weinig groepen heeft (er van uitgaande dat er een extra groep nodig is voor de zonnepanelen). De huidige kast heeft en geen ruimte voor een extra automaat en als gevolg daarvan een extra aardlekschakelaar. Ik ben van mening dat als ik kies voor een nieuwe groepenkast de btw hiervan ook aftrekbaar is. Ik doe het immers vanuit mijn rol als 'BTW-ondernemer' zonnenergie. Iemand toevallig al eens bij de kop gehad?
Als het gewoon als : "aanpassing meterkast" of "plaatsing extra automaat" op de faktuur staat zullen ze er niet over struikelen.Als het (totaal) bedrag maar binnen een bepaalde bandbreedte blijft. Alles gaat er om hoever je van de mediaan af zit.Jerrythafast schreef op zondag 22 mei 2016 @ 17:18:
[...]
Ik kreeg hier bericht van Liander dat ze "niet konden garanderen" dat mijn meter de teruggeleverde energie wel correct kan registreren omdat hij hier niet voor gebouwd was. Ik mocht zelf kiezen of ik een nieuwe meter wilde laten plaatsen of niet.
[...]
Een extra groepenkastje (of een verdeelkastje bij de wasmachine) hoort gewoon bij de installatie van je zonnepanelen. Zal ook gewoon op je factuur staan en is dus gewoon aftrekbaar. Als je je hele meterkast laat vervangen is er wel discussie mogelijk...
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Mwoah, ben ik niet met je eens Die benzineprijzen staan tegenwoordig in een app en op diverse websites. Daarom is een melding op de radio niet echt zinvol meer. Als jouw redenering zou kloppen, dan zouden de pompen aan de grens ook geen problemen hebben, maar ik zou niet graag een pomphouder in de grensstreek zijn op dit moment hoor. Mijn beide auto's worden ook over het algemeen in België vol gegooid, daar zowel mijn vrouw als ik zeer regelmatig in België moeten zijn voor ons werk.Rol-Co schreef op zondag 22 mei 2016 @ 15:56:
[...]
Per kwartier lijkt me misschien wat kort maar zoals je zegt gebeurd dat niet morgen maar bouwen een leuke database op wanneer de prijs omhoog moet en wanneer omlaag.
Wat die pomp prijzen betreft hoorde je vroeger nog wel eens in het nieuws als hij 2 cent duurder ging worden, de dag er voor een rij bij de pomp om nog even vol te gooien voor 2 cent minder.
Nu deze dagen ( ik tank maar 1x in de maand) zie ik het met 15 cent schommelen en hoor niets op het nieuws, geen rijen bij de pomp niets.
Dus het lijkt te werken, duur, goedkoop, maakt niet uit als je het de mensen maar niet meld, dan hebben ze het niet door.
Zo gaat het straks ook met je stroom.
Maar de melding op de radio van een prijsdaling/stijging is gewoon overbodig geworden door de techniek
Die huidige meters komen uit Azië en kosten geen drol. Zo'n monteur is nog geen kwartier bezig met vervangen. En natuurlijk is dat niet het enige "voordeel" van de energiemaatschappij. Het zal ongetwijfeld ook onderdeel zijn van het het hele smartgrid verhaal en het beter kunnen managen van het stroomnetwerk.Joepla schreef op zondag 22 mei 2016 @ 17:02:
[...]
Die meters zijn dan afgeschreven (rekbaar begrip) en worden gewoon vervangen. Net zoals sinds een paar jaar de perfect werkende Ferrarismeters massaal zijn vervangen. Er is altijd een reden: niet geschikt voor teruglevering, niet meer nauwkeurig, altijd inzicht in uw verbruik en misschien zijn er nog wel meer creatieve geesten aan het werk geweest.
Wat betreft de meteropnemer: dat beroep sterft uit. Net als de pompbediende. Is dat erg (behalve voor die meneer/mevrouw natuurlijk)? We zullen zien. Is het efficiënter (goedkoper)? Ik vraag het me af.
Niet alleen is er sprake van kapitaalvernietiging (goede meters veel eerder vervangen dan technisch noodzakelijk), de slimme meter verbruikt zelf energie en er hangt een leuk serverpark aan de andere kant van de lijn te horren. Daarbij de "analisten" die al deze data interpreteren en wie weet wat voor spin offs we nog gaan krijgen.
Wie wel eens de energievoorziening van een datacenter van dichtbij heeft gezien, snapt dat je behoorlijk energie moet besparen bij de consument om dat eruit te halen...
En de stroomkosten/energie kosten van de slimme meter en de servers die de data moeten bijhouden? Zullen we dat eens wegstrepen tegen de auto's van de meteropnemers die rond moesten rijden? En dacht je dat die data niet werd opgeslagen? Ook daar draait al een aardig serverpark voor.
Voor het 1 a 2 keer in de maand digitaal ontvangen en verwerken van de data van de digitale meters heb je echt niet zo'n enorm serverpark nodig hoor
snameroc
Hmmm... Da's wat kort door de bocht. Zo van: ledlampen hebben een diode en gloeilampen een gloeidraad, dus dat heft elkaar op.snameroc schreef op zondag 22 mei 2016 @ 18:04:
Oude meters gebruiken ook stroom. Dus dat kun je vereffenen ze hebben immers een spanningsspoel.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat het verschil in energieverbruik van een Ferrarismeter en een slimme meter is. Maar aangezien die laatste een controllertje aan boord heeft en een transceiver, neig ik ernaar dat die wat meer verbruikt. Het gaat vast om kleine vermogens, maar wel bij een paar miljoen huishoudens/bedrijven.
Kun je daar een bedrag van noemen of een bron? Ben eigenlijk wel benieuwd wat zo'n ding kost... Weten we meteen hoeveel keer de meterhuur over de kop gaatTFHfony schreef op zondag 22 mei 2016 @ 17:39:
[...]
Die huidige meters komen uit Azië en kosten geen drol.
Dat wordt dus 1x per 15/30 minuten bij variabele tarieven. Stel je even voor: 4 miljoen meters (ik gok dit, maar denk dat het er wel bij in de buurt zit) die allemaal zo'n 100x per dag communiceren. Daarbij moet alles compleet hufterproof zijn, want bij dataverlies heb je wat uit te leggen.Voor het 1 a 2 keer in de maand digitaal ontvangen en verwerken van de data van de digitale meters heb je echt niet zo'n enorm serverpark nodig hoor
En misschien valt het allemaal best wel mee, ik ben ook niet keihard tegen de slimme meter. We worden alleen al jaren behoorlijk selectief hierover voorgelicht en PV wordt slachtoffer van zijn eigen succes, zoals dat wel vaker in NL het geval is.
Hier toevallig iemand aanwezig die 3 kingsun 185Wp panelen (uit 2011 ofzo) 'over' heeft? Of panelen die dezelfde looks hebben. (afmetingen 158*80,8 en ik geloof met profielen van 35mm)
Ik zoek nog 3 panelen om het dak cosmetisch wat netter te maken
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Feit is dat het voor de eindgebruiker geen voordeel is. Heb je analoog kan je zelf nog kiezen voor digitaal waar digitaal niet kan kiezen voor analoog.
Dat heet met je broek tussen de ketting zitten, doortrappen of omvallen.
Lijken ze hier op?mightym schreef op zondag 22 mei 2016 @ 18:58:
Even een gekke vraag:
Hier toevallig iemand aanwezig die 3 kingsun 185Wp panelen (uit 2011 ofzo) 'over' heeft? Of panelen die dezelfde looks hebben. (afmetingen 158*80,8 en ik geloof met profielen van 35mm)
Ik zoek nog 3 panelen om het dak cosmetisch wat netter te maken
https://www.gebruiktezonn...ct=108&controller=product
[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2016 19:27 ]
Bijna, alleen is het profiel van Eging dikker (50mm ipv 35mm)AUijtdehaag schreef op zondag 22 mei 2016 @ 19:22:
[...]
Lijken ze hier op?
https://www.gebruiktezonn...ct=108&controller=product
Waren die Eging panelen ook niet een tikkeltje onbetrouwbaar (= lees waardeloos
Is dit iets?mightym schreef op zondag 22 mei 2016 @ 19:28:
[...]
Bijna, alleen is het profiel van Eging dikker (50mm ipv 35mm)
Waren die Eging panelen ook niet een tikkeltje onbetrouwbaar (= lees waardeloos)?
http://www.ebay.de/itm/gu...cc20ec:g:cMoAAOSwYmZXMz-Y
Ja die lijken er veel op! Nieuw zijn ze 2 keer zo duur.. het is puur cosmetisch, dus dit kan best interessant zijn.
Ik ga eens kijken of bestellen daar lukt
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??