sorrie, zal het verder uit leggen.
de grafiek:
dat is een langlopende kWh/kWp grafiek.
wat je doet is voor elke dag de voorgaande 365dagen aan kWh/kWp bij elkaar optellen.
doordat je kWh/kWp gebruikt maakt de grote van de set niet uit.
en doordat je het met 365dagen doet factor je verschillen tussen zomer en winter weg.
(nadeel van zo een grafiek is dat dagen in de toekomst ook al opbrengst lijken te hebben, omdat je 365dagen terug kijkt.

)
dit zou eigenlijk iedereen moeten doen met zijn opbrengsten.
je ziet dan tenminste of alles lekker loopt met je set op de lange termijn, en je haalt er dan kleine foutjes uit.
(ik zal zo even een update maken van de grafiek, de huidige is nog van half maart.)
hier een ander dak met +/- het zelfde systeem:
http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php
de V:
normaal draai ik met een Vmpp van 340V.
na dat ik de aarde kabel per ongeluk had los getrokken.
werd de Vmpp steeds lager hoe vochtiger het werd buiten.
moet ergens rond juli/augustus 2014 zijn gebeurd.
in het begin was het nog een 320V maar naar een paar maanden werd dat +/-290V.
terwijl het best koud was buiten, het had eigenlijk meer naar de 340V+ moeten gaan, want het begon winter te worden.
maar ja het werd toen winter, en ik had geen zin om het dak op te gaan om te gaan meten.
ik hoopte er een beetje op dat het weer weg zou zijn in het voorjaar van 2015.
maar de Vmpp bleef lager als het zou moeten.
dus maar het dak opgegaan en via het frame - omvormer gemeten, en er zat spanning verschil er tussen.
dus de aarde werkte niet.
(het vreemde was wel, dat oost er geen last van had, en west wel.

)
om het op te lossen heb ik maar nieuwe panelen gekocht. (was niet nodig voor het aarde probleem, maar ik wou zoizo eens iets anders gaan proberen en huidige panelen waren toch al terug verdiend.)
die nieuwe panelen zijn ergens rond juli 2015 installeert met een nieuwe aarde kabel.
en daar zie je de grafiek weer omhoog lopen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)