Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.338 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:15
Appie Heijn schreef op zondag 15 mei 2016 @ 20:19:
Thanks, in dat geval moet ik er even iemand bij halen, ik heb mij voorgenomen om zelf niet in de meterkast te gaan roeren.

Alles wat daar buiten zit durf ik wel aan, dus als ik het goed begrijp:
20A automaat eruit.(eigenlijk is huidige situatie niet NEN1010 proof?)
4mm2 kabel op de hoofdzekering in de meterkast, deze in de garage op een een hoofdschakelaar met daarachter 2 aardlekautomaten(deze moeten dan ook hun eigen aarding krijgen vermoed ik?)

^kastje is een leuk idee, echter heb ik maar 1kabel van 3x4mm2 naar de garage(waar omvormer nu hangt). Daar vlakbij heb ik ook de warmtepomp geïnstalleerd. Het opsplitsen moet dus met een apart kastje in de garage gebeuren. Uitleestechnisch is dit ook het makkelijkst voor mij.
op mp zijn soms leuke kastjes te scoren, http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
eentje met een deurtje is eigenlijk wel gewenst in de schuur

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:31
Nog even voor het volledige beeld:

Weekopbrengst:

week

Totaal opbrengst (=sinds 21/4)

totaal

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tja, de 6 buurmannen doen niet veel meer, het kan zijn dat er net 2 lage flashdata naast elkaar zitten, of nog een stukje in de optimiser.
Geen schaduw op dat hoekje? In de avond of ochtend?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 22:12

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Had deze reactie gemist, sorry daarvoor.
StarWing schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 21:05:
[...]

Je kan met 1 SBFspot installatie een recente SMA (met netwerkaansluiting) en een oudere met BT uitlezen.
Ze gebruiken dezelfde DB, maar elk een aparte configfile.
Ik doe het zo met een SB1500 en een SB2000HF
Ok... Maar bedoel je dat dit de enige mogelijkheid is (dus 1x BT + 1x LAN), of dat jij het zo hebt gedaan en dat het zo in ieder geval werkt? Ik zou nl. erg graag 2x BT doen en dat is misschien lastig omdat veel BT apparaten met slechts 1 ander apparaat kunnen verbinden.
Je kan niet uploaden naar 2 verschillende accounts op PVoutput, je zal moeten doneren indien je beide systemen wil uploaden.
Ik doneer jaarlijks aan PVoutput, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 21:58
Sandrioni schreef op zondag 15 mei 2016 @ 20:31:
[...]

Ik vind het toch vreemd.

1.1.7 zit ernaast, en 1.1.9 ervoór. De hele 'eerste rij' , waaronder 1.1.9, heeft meer opbrengst, wat ik niet snap, maar dat is in ieder geval consequent. Met degene die naast 1.1.8 ligt, verwacht ik soortgelijke opbrengst. 1.1.7 zit er continu ietsje boven. Geeft toch te denken.

Dit is de eindstand van vandaag.
[afbeelding]

en de logging van de panelen 1.1.7, 8 en 9.

[afbeelding]
Misschien ook even spanning + stroom grafiek van deze panelen bekijken.
Sandrioni schreef op zondag 15 mei 2016 @ 21:08:
Nog even voor het volledige beeld:

Weekopbrengst:

[afbeelding]

Totaal opbrengst (=sinds 21/4)

[afbeelding]
Ik vind het opbrengstverschil behoorlijk groot tussen 1.1.8 en de omringende panelen. Als schaduwval op al die panelen exact hetzelfde is zit daar zeker een probleem. Op bewolkte dagen kan ik redelijke verschillen zien tussen mijn panelen, maar als ik het totaal van deze maand bekijk (dus sinds 1 mei) is de laagste 19,3 en de hoogste 20,77 kWh. Bij jou is dat verschil veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
Jerrythafast schreef op zondag 15 mei 2016 @ 21:18:
[...]
Ik vind het opbrengstverschil behoorlijk groot tussen 1.1.8 en de omringende panelen. Als schaduwval op al die panelen exact hetzelfde is zit daar zeker een probleem. Op bewolkte dagen kan ik redelijke verschillen zien tussen mijn panelen, maar als ik het totaal van deze maand bekijk (dus sinds 1 mei) is de laagste 19,3 en de hoogste 20,77 kWh. Bij jou is dat verschil veel groter.
Ik ook. Ik ga de installateur een mailtje sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Appie Heijn schreef op zondag 15 mei 2016 @ 19:22:
Iemand die mij kan bevestigen of mijn denkwijze juist is?
[afbeelding]
Ik wil op mijn PV groep (3300Wp op een SMA 3600-TL21) mijn Panasonic WP aan gaan sluiten. Deze heeft aan een 16A automaat voldoende. Oftewel gelijk aan een wasmachine aansluiting.
Is mijn idee juist of zie ik dingen over het hoofd?

Die verrekte PV verdeler zijn in mijn ogen behoorlijk overpriced, met losse componenten kom ik bij lange na niet in de buurt. Begrijp mij niet verkeerd, het moet veilig en mag ook wel wat kosten maar ik moet het mijzelf ook kunnen verklaren :)
Als je huis van na 1975 is en alles zit achter ALS, dan moet alles dat de meterkast verlaat achter een automaat met ALS zitten. Of brandvrij gelegd zijn (en dat valt niet mee).
Ik zou een ALS 30 mA plaatsen met een 16A automaat er achter (als je ruimte hebt kunnen dan daar nog 3 extra achter tzt) of een ALA B16/0,03 en daar vanaf een kabel naar de zonneverdeler. hierop een automaat waar de omvormer op komt, en een automaat voor de wcd voor de wasmachine.
De automaat in de mk kan gewoon ook een 16A automaat zijn en geen 20. selectiviteit is niet van belang hier.
De vraag is even of de 30 mA er in blijft, zowel de SMA als de wasmachine kunnen de 30 mA doen afschakelen, dan moet je een 100 mA in de mk plaatsen en een 16A/30ma in de zonneverdeler voor de wcd voor de wasmachine. de omvormer mag vast aangesloten achter een gewone automaat blijven zitten gezien er al een 100mA in de lijn zit in de mk.

Elke toegankelijke wcd moet achter een 30mA ALS geplaatst zijn .

[ Voor 13% gewijzigd door Andre1973 op 15-05-2016 22:28 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
of je neemt een selectieve ALS van 30mA, overigens het wordt veel vaker zonder toegepast. De NEN1010 is soms iets te heilig met sommige zaken. Ik vind het risico wat ver gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Andre1973 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 22:09:
[...]

Als je huis van na 1975 is en alles zit achter ALS, dan moet alles dat de meterkast verlaat achter een automaat met ALS zitten. Of brandvrij gelegd zijn (en dat valt niet mee).
Ik zou een ALS 30 mA plaatsen met een 16A automaat er achter (als je ruimte hebt kunnen dan daar nog 3 extra achter tzt) of een ALA B16/0,03 en daar vanaf een kabel naar de zonneverdeler. hierop een automaat waar de omvormer op komt, en een automaat voor de wcd voor de wasmachine.
De automaat in de mk kan gewoon ook een 16A automaat zijn en geen 20. selectiviteit is niet van belang hier.
De vraag is even of de 30 mA er in blijft, zowel de SMA als de wasmachine kunnen de 30 mA doen afschakelen, dan moet je een 100 mA in de mk plaatsen en een 16A/30ma in de zonneverdeler voor de wcd voor de wasmachine. de omvormer mag vast aangesloten achter een gewone automaat blijven zitten gezien er al een 100mA in de lijn zit in de mk.

Elke toegankelijke wcd moet achter een 30mA ALS geplaatst zijn .
Hoewel ik zelf de vergelijking met een wasmachine maakte wil ik zowel de wp als de pv omvormer zonder wcd aansluiten. Dus kabel rechtstreeks op de automaat.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 23:53
Weet je de wwarde van de aardcircuit weerstand? Voordat je er ook maar aan denkt om iets zonder aardlek te doen. Deze discusue komt iedere keer terug.

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

in het rijtje: famous last words:
habbekrats schreef op zondag 15 mei 2016 @ 22:48:
De NEN1010 is soms iets te heilig met sommige zaken. Ik vind het risico wat ver gezocht.
Een zonneverdeler heeft vaak een WCD achter een aardlek schakelaar zitten. Soms wel 2, makkelijk als je daar zowel de droger als de wasmachine hebt staan (niet tegelijk aan zetten, maar ook geen stekkers wisselen). maar ook als je even wilt stofzuigen of strijken. En omdat ik hier zie dat er mensen zijn die een complete zonneverdeler kopen wat duur vinden, en 'm zelf willen bouwen, is het dan raadzaam om daar als je er wcd's in zet er dan ook een ALS in te zetten.

edit.: heb dit er even bijgezet gezien dit forum ook nog wel vaak naar boven komt bij een google actie van iemand die de rest dan niet leest.
Maar als je alles wat je aan jouw zonnestroom verdeler direct aansluit en er geen WCD's of licht op plaatst dan mag je m achter een max. 300 mA ALS aansluiten.

[ Voor 67% gewijzigd door Andre1973 op 16-05-2016 10:16 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Andre1973 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 01:18:
in het rijtje: famous last words:

[...]

Een zonneverdeler heeft vaak een WCD achter een aardlek schakelaar zitten. Soms wel 2, makkelijk als je daar zowel de droger als de wasmachine hebt staan (niet tegelijk aan zetten, maar ook geen stekkers wisselen). maar ook als je even wilt stofzuigen of strijken. En omdat ik hier zie dat er mensen zijn die een complete zonneverdeler kopen wat duur vinden, en 'm zelf willen bouwen, is het dan raadzaam om daar als je er wcd's in zet er dan ook een ALS in te zetten.
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat ik 1 ALS in die keten genoeg vind, dus in de voeding in de HV of in de eindgroepen van de onderverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 16 mei 2016 @ 09:40:
[...]

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat ik 1 ALS in die keten genoeg vind, dus in de voeding in de HV of in de eindgroepen van de onderverdeler.
Dat is niet aan jou........ een ALS heeft een bepaalde stroom schakel en doorlaat waarde waar bij ti
heel blijft, een ALS is gewoon een schakelaar met schakelcontacten en op de ALS staat een max
schakelstroom/doorlaatstroom aangegeven waar je je aan dient te houden, anders wordt het zaakje
te warm en kunnen de contacten gaan inbranden zodat de overgangsweerstand van die contacten
hoger wordt, wat steeds maar weer hogere temperaturen in de ALS veroorzaakt...... enz, enz, enz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
PClop schreef op maandag 16 mei 2016 @ 09:58:
[...]

Dat is niet aan jou........ een ALS heeft een bepaalde stroom schakel en doorlaat waarde waar bij ti
heel blijft, een ALS is gewoon een schakelaar met schakelcontacten en op de ALS staat een max
schakelstroom/doorlaatstroom aangegeven waar je je aan dient te houden, anders wordt het zaakje
te warm en kunnen de contacten gaan inbranden zodat de overgangsweerstand van die contacten
hoger wordt, wat steeds maar weer hogere temperaturen in de ALS veroorzaakt...... enz, enz, enz ;)
Waar praat je nu over ? Als je in de HV een 40/0,03 zet waarom zou deze inbranden of stuk gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Nu online
In mijn specifieke geval, wat is nou het handigst wat nog wel NEN1010 is.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/InstallatieWP/elek%20schema.jpg

Ik heb eigenlijk maar 2 wensen:
1x kabel 3x4mm2 van meterkast naar garage is beschikbaar
Kastje moet in de garage ivm uitleesmogelijkheden.

Er komt 1 opwekker op max 3500W AC, rechtstreeks(dus geen WCD)
Er komt 1 verbruiker op een WP met theoretisch max 3500W AC(praktijk max 2500W), rechtstreeks (wederom geen WCD)

Wat ik begrepen heb mag ik in meterkast per ALS 4 groepen hebben, dat is bij mij het geval, 2x ALS met in totaal 8 groepen. + 1 voor PV wat dus niet NEN1010 is begrijp ik.

Kan ik 2x ALS op de aarding adder van de kabel aansluiten en deze op de aardingstrip in de meterkast aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een aardlekschakelaar heeft weinig met randaarde te maken... wat bedoel je precies?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Nu online
Proton_ schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:34:
Een aardlekschakelaar heeft weinig met randaarde te maken... wat bedoel je precies?
Zo'n aardlekschakelaar/automaat komt toch op een strip aangesloten op een aardpen? Of ben ik nu helemaal de weg kwijt }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:52

Milmoor

Footsteps and pictures.

Appie Heijn schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:13:
In mijn specifieke geval, wat is nou het handigst wat nog wel NEN1010 is.
[afbeelding]
[Offtopic]Hij doet het niet. Staat hij in je public map?[/offtopic]]
Nu wel.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Appie Heijn schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:50:
[...]

Zo'n aardlekschakelaar/automaat komt toch op een strip aangesloten op een aardpen? Of ben ik nu helemaal de weg kwijt }:O
Ja en Nee. Een aardlekschakelaar meet de uitgaande stroom en de ingaande stroom door de schakelaar. Gaat er meer uit dan in dan lekt er dus stroom en schakelt ie af. Nu is dit wel handig om te gebruiken met een aarde omdat dat de kans vergroot (!) dat de lekstroom via de aarde-draad terug gaat naar letterlijk de aarde (aardpin) en niet door jouw voeten die in een plas water staan. Maar de aarde hangt in je meterkast dus los van alle schakelaars.
Tenminste - zo heb ik het altijd begrepen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:04

StarWing

Huh ?!?

Joepla schreef op zondag 15 mei 2016 @ 21:13:
Ok... Maar bedoel je dat dit de enige mogelijkheid is (dus 1x BT + 1x LAN), of dat jij het zo hebt gedaan en dat het zo in ieder geval werkt? Ik zou nl. erg graag 2x BT doen en dat is misschien lastig omdat veel BT apparaten met slechts 1 ander apparaat kunnen verbinden.
Ik doneer jaarlijks aan PVoutput, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik heb dit zo gedaan bij mij, en dit werkt.

Volgens de readme kan je 2 systemen in 1 cfg file steken als je 2x uitleest op IP. Indien je verschillende systemen hebt, moet je 2 cfg files gebruiken. Voortgaande op de logica zou je dus 2 cfg files kunnen nemen voor 2 verschillende BT inverters.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik wil hem toch even posten voor de knutselaars onder ons die nog wat extra willen opwekken. :)

Aanbieding (ik heb er geen belang bij)

Lijkt me wel leuk spul, voor op een noord dak bijvoorbeeld.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Appie Heijn schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:50:
[...]
Laat ik het zo zeggen: als je een aardlekschakelaar op een aardpunt wil aansluiten zou ik nog wat bijlezen voordat je de groepenkast openschroeft :/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 03-09 09:15
migjes schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:29:
[...]

let wel even op, dat veel oudere dunne film panelen.
echte dunne film panelen zijn. (niet zo als solarfrontier.)

dit houd in dat er vaak een aardig nodig is op het paneel.
anders brand de dunne film laag weg en doen ze niks meer na een jaar.

dus zoek even goed op of je omvormer dit kan. ;)
(vroeger werd er voor veel dunne film een trafo omvormer gebruikt en geen tl omvormer.)
Even ingelezen en het lijkt er niet op dat mijn SB 3600TL-21 dit soort panelen aan kan.
Potential Induced Degradation (PID)
Vooral pagina 6/7 zijn interessant.
En hier foto's van hoe het eruit ziet als je de aarding niet goed hebt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Appie Heijn schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:13:
Kan ik 2x ALS op de aarding adder van de kabel aansluiten en deze op de aardingstrip in de meterkast aansluiten?
Alle aarde verbindingen moeten ongeschakeld aan elkaar zijn verbonden. Je mag=moet de aarde van de 2 afgaande (ALS) groepen in de schuur met elkaar verbinden en deze via de aarde draad in de 3x4mm2 kabel naar de meterkast laten lopen. Omdat hierdoor normaal gesproken geen vermogen loop, dan wel heel kort bij een fout warmt deze draad niet op, en hoef je geen rekening te houden met het aantal groepen dat er achter hangt. De aarde draad moet wel minimaal net zo dik zijn als de dikste stroomvoerende geleider en dat is ie hier.

Wil je het NEN 10101 proof hebben dan plaats je in de MK een B16/100mA ALA, (die plaats je parallel aan de andere ALA's en dus achter de hoofdschakelaar) en plaats je in de schuur 2x B16 automaten. dan voldoe je ook aan de eis van max 4 eindgroepen achter 1 ALS. Je mag dan niets anders aansluiten op de verdeler in de schuur dan vast aangesloten apparaten die ook niets met licht van doen hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door Andre1973 op 16-05-2016 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Nu online
Andre1973 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 23:20:
[...]
Wil je het NEN 10101 proof hebben dan plaats je in de MK een B16/100mA ALA, (die plaats je parallel aan de andere ALA's en dus achter de hoofdschakelaar) en plaats je in de schuur 2x B16 automaten. dan voldoe je ook aan de eis van max 4 eindgroepen achter 1 ALS. Je mag dan niets anders aansluiten op de verdeler in de schuur dan vast aangesloten apparaten die ook niets met licht van doen hebben.
Bedoel je met ALA niet ALS? Tenminste ik heb nu 2x ALS op 8 groepen in totaal.
Ik sluit nog een extra ALS in de meterkast parallel met de huidige 2, vervolgens 2xB16 in de garage met daarop rechtstreeks de WP en Omvormer

Mijn WP heeft trouwens 2 elektrische aansluiting
1. voor normaal bedrijf(16A)
2. voor element van 3kW wat in erg uitzonderlijke omstandigheden actief gaat(16A)

Laatstgenoemde sluit ik aan op een lichtgroep, neem aan dat dit geen probleem oplevert? De beide aansluitingen zijn volledig gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Appie Heijn schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 00:48:
[...]

Bedoel je met ALA niet ALS? Tenminste ik heb nu 2x ALS op 8 groepen in totaal.
Ik sluit nog een extra ALS in de meterkast parallel met de huidige 2, vervolgens 2xB16 in de garage met daarop rechtstreeks de WP en Omvormer

Mijn WP heeft trouwens 2 elektrische aansluiting
1. voor normaal bedrijf(16A)
2. voor element van 3kW wat in erg uitzonderlijke omstandigheden actief gaat(16A)

Laatstgenoemde sluit ik aan op een lichtgroep, neem aan dat dit geen probleem oplevert? De beide aansluitingen zijn volledig gescheiden.
Nee dus.

Een 40/0,03 ALS beschermt niet tegen overstroom. Een ALA wel. is wat verwarrend idd.
De hoge stroom bij een ALS die 40A is wat ie mag doorlaten en afschakelen in geval van aardlekfout. bij een B16/0,03 ALA schakelt ie zowel af bij een overstroom boven de 16 A als en aardlek fout boven de 30mA.
Met een ALS is de kabel naar de schuur niet gezekerd behalve door de hoofdzekering. en dat mag niet.

Alle toestellen zwaarder dan 2kVA moeten op een eigen groep, dus niet op een lichtgroep al weet ik niet zeker wat je daarmee bedoeld. dus je warmte pomp.

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 17-05-2016 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Nu online
Andre1973 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 23:20:
[...]

Daarom vroeg ik dus of je niet ALS bedoelde, ik heb namelijk geen ALA's
Huidig is 2x ALS met elk 4x16A + 1x PV automaat (wat dus niet mag officieus)
Andre1973 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 01:15:
[...]

Nee dus.

Een 40/0,03 ALS beschermt niet tegen overstroom. Een ALA wel. is wat verwarrend idd.
De hoge stroom bij een ALS die 40A is wat ie mag doorlaten en afschakelen in geval van aardlekfout. bij een B16/0,03 ALA schakelt ie zowel af bij een overstroom boven de 16 A als en aardlek fout boven de 30mA.
Met een ALS is de kabel naar de schuur niet gezekerd behalve door de hoofdzekering. en dat mag niet.

Alle toestellen zwaarder dan 2kVA moeten op een eigen groep, dus niet op een lichtgroep al weet ik niet zeker wat je daarmee bedoeld. dus je warmte pomp.
Maar als ik een ALS bijplaats en daarachter zoals jij voorstelt 2x B16 dan heb ik toch zowel overstroom als aardlekfout getackeld?

Door die 2xB16(1 opwekker+1 verbruiker) kan er toch nooit meer dan 16A over de kabel gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Appie Heijn schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 01:31:
[...] Daarom vroeg ik dus of je niet ALS bedoelde, ik heb namelijk geen ALA's

[...] Maar als ik een ALS bijplaats en daarachter zoals jij voorstelt 2x B16 dan heb ik toch zowel overstroom als aardlekfout getackeld?

Door die 2xB16(1 opwekker+1 verbruiker) kan er toch nooit meer dan 16A over de kabel gaan?
In je primaire verdeelkast MOET iedere kabel tegen overstroom gezekerd zijn.
Voor en niet na de kabel. Wat gebeurd er anders als je die kabel doorsteekt?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Nu online
Helder! Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
TD-er schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:35:
[...]

Even ingelezen en het lijkt er niet op dat mijn SB 3600TL-21 dit soort panelen aan kan.
Potential Induced Degradation (PID)
Vooral pagina 6/7 zijn interessant.
En hier foto's van hoe het eruit ziet als je de aarding niet goed hebt.
van de omvormer wist ik het al. ;)
nu de panelen nog, maar die heb je in zoveel soorten geuren en kleuren.
(een ramp om het soms te vinden voor sommige merken die al lang weer verdwenen zijn.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik heb trouwens nog niet kunnen vinden of het gebrek aan aarding bij andere panelen ook tot dergelijke problemen zouden kunnen leiden.
In de documentatie van JA-solar staat wel wat genoemd over aarding, maar ik kreeg de indruk dat dat meer was om problemen tijdens onweer en gevaarlijke situaties tegen te gaan. Niet om de panelen zelf te beschermen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TD-er schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:18:
Ik heb trouwens nog niet kunnen vinden of het gebrek aan aarding bij andere panelen ook tot dergelijke problemen zouden kunnen leiden.
In de documentatie van JA-solar staat wel wat genoemd over aarding, maar ik kreeg de indruk dat dat meer was om problemen tijdens onweer en gevaarlijke situaties tegen te gaan. Niet om de panelen zelf te beschermen.
zover ik weet is het alleen bij dunnefilm (en dan niet alle dunnefilm) dat het echt beschadigt kan raken.
aarding zoals bij JA-solar(zoals de meeste mono/poly/multi etc.) is op het frame en niet voor beschadiging van de cellen zelf, maar om spannings-opbouw in het frame te voorkomen.

ik had mijn aarde kabel per ongeluk los getrokken bij een verbouwing op zolder. :-(
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwh%20kwp%20langlopend%202.jpg
de V van west werd hoe vochtiger het werd buiten steeds lager.
maar je ziet het verschil in opbrengst vast terug in de grafiek. ;)

(thanks to eric_pvt voor het spotten van het probleem, ik had zelf de beschadigde aarde niet in de gaten. :-(
waarom west er wel last van had en oost niet. :?
misschien omdat onder west wel mijn riool ontspanning pijp zit, het zou kunnen zijn dat het daardoor iets vochtiger is onder die panelen. :? )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
migjes schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:37:
[...]
ik had mijn aarde kabel per ongeluk los getrokken bij een verbouwing op zolder. :-(
[afbeelding]
de V van west werd hoe vochtiger het werd buiten steeds lager.
maar je ziet het verschil in opbrengst vast terug in de grafiek. ;)
[...]
Hm, ik snap de relatie van aarding en die grafiek niet helemaal?
Je hebt het over V (Volt?) en een opbrengst-grafiek die tot in de toekomst gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Appie Heijn schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 01:31:
[...]

Daarom vroeg ik dus of je niet ALS bedoelde, ik heb namelijk geen ALA's

[...]

Maar als ik een ALS bijplaats en daarachter zoals jij voorstelt 2x B16 dan heb ik toch zowel overstroom als aardlekfout getackeld?

Ik zelf zou het zoals onderstaand maken, met als opmerkingen
Als je omvormer geen speciale ALS vereist dus een gewone B dan voor F10 de getekende C20/0,03 Aardlekautomaat nemen.

VERDELER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TD-er schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:13:
[...]

Hm, ik snap de relatie van aarding en die grafiek niet helemaal?
Je hebt het over V (Volt?) en een opbrengst-grafiek die tot in de toekomst gaat?
sorrie, zal het verder uit leggen.

de grafiek:
dat is een langlopende kWh/kWp grafiek. ;)
wat je doet is voor elke dag de voorgaande 365dagen aan kWh/kWp bij elkaar optellen.
doordat je kWh/kWp gebruikt maakt de grote van de set niet uit. ;)
en doordat je het met 365dagen doet factor je verschillen tussen zomer en winter weg. ;)
(nadeel van zo een grafiek is dat dagen in de toekomst ook al opbrengst lijken te hebben, omdat je 365dagen terug kijkt. ;) )
dit zou eigenlijk iedereen moeten doen met zijn opbrengsten.
je ziet dan tenminste of alles lekker loopt met je set op de lange termijn, en je haalt er dan kleine foutjes uit.
(ik zal zo even een update maken van de grafiek, de huidige is nog van half maart.)
hier een ander dak met +/- het zelfde systeem:
http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php

de V:
normaal draai ik met een Vmpp van 340V.
na dat ik de aarde kabel per ongeluk had los getrokken.
werd de Vmpp steeds lager hoe vochtiger het werd buiten.
moet ergens rond juli/augustus 2014 zijn gebeurd.
in het begin was het nog een 320V maar naar een paar maanden werd dat +/-290V.
terwijl het best koud was buiten, het had eigenlijk meer naar de 340V+ moeten gaan, want het begon winter te worden. :?

maar ja het werd toen winter, en ik had geen zin om het dak op te gaan om te gaan meten.
ik hoopte er een beetje op dat het weer weg zou zijn in het voorjaar van 2015.
maar de Vmpp bleef lager als het zou moeten. :-(

dus maar het dak opgegaan en via het frame - omvormer gemeten, en er zat spanning verschil er tussen.
dus de aarde werkte niet. :-(
(het vreemde was wel, dat oost er geen last van had, en west wel. :? )

om het op te lossen heb ik maar nieuwe panelen gekocht. (was niet nodig voor het aarde probleem, maar ik wou zoizo eens iets anders gaan proberen en huidige panelen waren toch al terug verdiend.)
die nieuwe panelen zijn ergens rond juli 2015 installeert met een nieuwe aarde kabel.
en daar zie je de grafiek weer omhoog lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dus door een slechte of ontbrekende aarde kun je een lagere spanning bij de omvormer krijgen, waardoor je vermogen verliest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TD-er schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:19:
Dus door een slechte of ontbrekende aarde kun je een lagere spanning bij de omvormer krijgen, waardoor je vermogen verliest?
jep, dat kan. (let op, aarding van het frame, niet de cellen zoals bij dunnefilm)
het is mij nog steeds een beetje onduidelijk wanneer dat nu wel of niet gebeurd, wand het is niet altijd dat je een spannings-verschil meet tussen de omvormer en de frame's van de panelen. :?

bij mij was het op oost geen verschil, maar op west wel. :?
(misschien dat de riool ontspanning de zaak in die hoek iets vochtiger maakt, maar niks meer als vermoeden of speculaties.)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwh%20kwp%20langlopend%202.jpg
update plaatje van de kWh/kWp langlopend.
(en ik heb de toekomst er gewoon even afgeknipt.
voor uw begrips-vermogen >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Bij wat zoeken, kwam ik dit nogal technisch document tegen.
Mijn eerste idee bij dit effect was dat er een spanning tussen PV-cel en behuizing zou kunnen ontstaan, maar dat is bij aarding nog veel groter.
En aangezien er geen meetbare spanning is tussen omvormer en PV-behuizing, zou dat niet het geval kunnen zijn.
Enige wat ik me kan voorstellen is dat de frames van de panelen als een soort van condensator kunnen gaan werken en dat dat de MPP-metingen zodanig beinvloed dat deze genoegen neemt met een lagere spanning?
Dan zou het effect van een zig-zag patroon van panelen in een string erger zijn dan een rechte lijn. (of parallelle strings in rechte lijnen naast elkaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Hier nog meer leesvoer betreffende aarden van panelen

De vraag is:
Wie gaat voor als fabrikant panelen zegt niet aarden/aarden, de omvormer fabrikant met niet aarden /aarden .

Daarnaast kun je op sommige platte daken problemen krijgen met aanraakspanning indien de panelen niet klasse2 zijn en metalen delen volgens NEN1010 geaard dienen te zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door habbekrats op 17-05-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 00:06
Vraag voor de meterkast-goeroes.
Ik heb inmiddels een offerte liggen voor 5200Wp. In mijn meterkast zit een 3x25a aansluiting. De zonnepanelen worden 3-fasig aangesloten. Hoe werkt dit nu praktisch gezien?

- moeten er 3 bruine draden naar de zolder?
- sluit men dit aan op bestaande groepen, of wordt er een los kastje bijgeplaatst?
- hoe verhoudt zich dit tot de afgenomen stroom? Stel ik heb een jacuzzi, die het maximale (+/-7200watt) van 2 groepen trekt, verdeeld over 2 fases. Kan ik de zonnepanelen dan wel op deze fases toevoegen?
- nu kan ik nog salderen en maakt het niet uit op welke fase de verbruikers zitten, maar hoe werkt het als ik straks de kwh op moet maken, voordat ze het huis verlaten?

[ Voor 6% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 17-05-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 20:15

DjVe

Hatsaflats!

fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 15:56:
Ik heb inmiddels een offerte liggen voor 5200Wp. In mijn meterkast zit een 3x25a aansluiting. De zonnepanelen worden 3-fasig aangesloten. Hoe werkt dit nu praktisch gezien?

- sluit men dit aan op bestaande groepen, of wordt er een los kastje bijgeplaatst?
- hoe verhoudt zich dit tot de afgenomen stroom? Stel ik heb een jacuzzi, die het maximale (+/-7200watt) van 2 groepen trekt, verdeeld over 2 fases. Kan ik de zonnepanelen dan wel op deze fases toevoegen?
- nu kan ik nog salderen en maakt het niet uit op welke fase de verbruikers zitten, maar hoe werkt het als ik straks de kwh op moet maken, voordat ze het huis verlaten?
1. Er gaat een 5 aderige kabel naar je omvormer.
2. Er zal een 3-fase groep geplaatst moeten worden van 3x10/3x16 Ampere in je meterkast
3. Heel simpel gezegd: Je omvormer is ene bron, je jacuzzi is een verbruiker. Dus dat gaat elkaar niet bijten.
4. Je kWh meter telt de fases bij elkaar op, dus in feite maakt het niet zoveel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 20:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

Even verkapt TVP'tje, gezien er een nieuw huis aan zit te komen dat we graag van panelen willen gaan voorzien.
Nu moet ik nog een aantal dilemma's gaan oplossen en natuurlijk kijken of ik een pakket koop, alles zelf uitzoek of het helemaal laat doen.

Zo heb ik straks een plat dak (berging) van 3.80x2.40, maar ook een zadeldak op het zuiden ter beschikking, alleen zit er in het zadeldak een kleine dakkapel. Op het zadeldak ga ik de boel ook niet zelf aanleggen, op de berging kan dat wel. Ik kan daar alleen niets door het dak heen leiden ivm asbest, dus dat moet op de lelijkere manier (geen ramp).

Al met al nog een leuk uitzoekplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Misschien geen gek idee om die asbest gelijk weg te halen, wanneer je er wat op wilt gaan plaatsen.
Volgens mij moeten daken binnen afzienbare tijd asbest-vrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pathogen schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:35:
..
Nu moet ik nog een aantal dilemma's gaan oplossen en natuurlijk kijken of ik een pakket koop, alles zelf uitzoek of het helemaal laat doen.
..

Ik kan daar alleen niets door het dak heen leiden ivm asbest, dus dat moet op de lelijkere manier (geen ramp).
...

Al met al nog een leuk uitzoekplaatje.
Zelf uitzoeken is leuker en goedkoper.
Genoeg kennis hier, die je willen adviseren.

Er komt (vermoedelijk) volgend jaar een subsidie om asbest te (laten) verwijderen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 15:56:

1. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet#Kleurcodes voor de kleuren.
2. Een 3x 10A groep is al genoeg voor 6,9kW. Zal nieuw moeten worden gemaakt.
3. Bij gebruik tijdens opwek is het zelfs beter. Je belast het net minder.
4. Er schijnen meters te zijn waarbij het wel uitmaakt, al zou dat niet zo moeten zijn. Dat kun je voor zijn door zoveel mogelijk op dezelfde fase te verbruiken als je opwekt. Lastig. Goed verdelen over de fases en je rust verbruik contreren op de fase die je omvormer bij laag vermogen gebruikt. Veel meer kan je niet doen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvieter
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-09-2024
Nu we het toch over de meterkast hebben, even een vraag over al dan niet exta groep.
Begrijp ik het goed dat de nieuwe regelgeving is:
Tot 600W mag met stekker in willekeurige wcd
Tot 2000W mag op willekeurige groep, met vaste aansluiting (dus niet stekker)
Boven 2000W moet op aparte groep

Als iemand eenn link naar de regelgeving ergens op internet heeft, dan graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
Gasschuif schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:10:
Inderdaad, de NEN 10 10 is (recent) aangepast op dit punt

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Gasschuif had een hele mooie link naar het document (maar staat bijvoorbeeld ook op Mastervolt website)

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvieter
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-09-2024
Bedankt Sjuppie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yingli heeft bevestigd een schuld van haar dochterbedrijf Baoding Tianwei Yingli New Energy Company Limited (‘Tianwei Yingli’) momenteel niet terug te kunnen betalen en de betalingstermijn daarmee gemist te hebben.

https://solarmagazine.nl/...alingstermijn-voor-schuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:20
TD-er schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:44:
Misschien geen gek idee om die asbest gelijk weg te halen, wanneer je er wat op wilt gaan plaatsen.
Volgens mij moeten daken binnen afzienbare tijd asbest-vrij zijn.
Wat het asbestverbod in 2024 betreft, het gaat alleen om asbesthoudende dakbedekking die in de buitenlucht ligt en dus kan verweren etc.
Bij mij zit onder de dakpannen ook een asbesthoudend dakbeschot, maar dit zou dan mogen blijven liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Gisteren me Hosola power optimizer binnen gekregen en zojuist net even de schuur op geklommen om de optimizer aan te sluiten.
Deze heb ik het op mijn laatste paneel (van de 3) aangesloten.

Wat ik direct merk is dat voor het aansluiten van de optimizer maar 90 watt deed. Na het aansluiten doet mijn soladin 130 a 135 watt. Dit is alsnog met het middelste paneel in de schaduw, dus best wel interresant.
Tevens even de soladin uitgelezen en je ziet dat de optimizer de stroom hoog houd en regelt op spanning. Dit is de eerste keer dat ik mijn soladin zie regelen met halve volts.
Ook merk ik dat de mppt rustiger regelt. Hiervoor wisselde het vermogen met ongeveer 10 watt, maar nu verschilt het maar 1 of 2 watt.

Eerste indruk is goed, nu aankomende week kijken wat het met de dagopbrengst doet. Mocht dit positief uitpakken dan zit ik er aan te denken ook een optimizer aan te schaffen voor het 'middelste' paneel.
Wordt vervolgt ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:14
ik ben van plan om op korte termijn zonnepanelen te plaatsen. Mijn voorkeur (met name vanwege het uiterlijk) gaat uit naar CIGS-panelen. Ons dak ligt volledig op het zuiden met in het midden een dakkapel. Dak zelf is 12 meter breed en 6 meter hoog, Dakkappel zit precies in het midden en is circa 2,5 m breed 1 meter hoog. Qua dakoppervlak is het geen probleem, liefst heb ik ze niet verdeeld over het dak maar aan 1 kant van de dakkapel. Deze dakkapel kan dus wel voor enige schaduwinval zorgen. Zover ik weet hebben de CIGS-panelen in ieder geval een hogere opbrengst bij schaduw/bewolking. Verbruik is circa 3000kwh en wil daarom ongeveer 20 panelen van 170wp gaan plaatsen. Vinden jullie optimizers de moeite waard gezien de situatie? Klopt het dat deze alleen aangesloten moeten worden op de panelen die in de schaduw vallen en dus niet voor allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:36
Sjors81 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:12:
ik ben van plan om op korte termijn zonnepanelen te plaatsen. Mijn voorkeur (met name vanwege het uiterlijk) gaat uit naar CIGS-panelen. Ons dak ligt volledig op het zuiden met in het midden een dakkapel. Dak zelf is 12 meter breed en 6 meter hoog, Dakkappel zit precies in het midden en is circa 2,5 m breed 1 meter hoog. Qua dakoppervlak is het geen probleem, liefst heb ik ze niet verdeeld over het dak maar aan 1 kant van de dakkapel. Deze dakkapel kan dus wel voor enige schaduwinval zorgen. Zover ik weet hebben de CIGS-panelen in ieder geval een hogere opbrengst bij schaduw/bewolking. Verbruik is circa 3000kwh en wil daarom ongeveer 20 panelen van 170wp gaan plaatsen. Vinden jullie optimizers de moeite waard gezien de situatie? Klopt het dat deze alleen aangesloten moeten worden op de panelen die in de schaduw vallen en dus niet voor allemaal?
Heb je een foto/tekening van het dak?

Mogelijk is het een optie om een rij boven het dakkapel te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/21d3dd2.jpg

(heb mijn best gedaan.....:-))

bovenste rij is inderdaad nog wel een idee kan er dan alleen geen 20 op een enkele rij kwijt. Waar ik mijzelf ontzettend aan stoor is dat de uitlijnen van panelen zo onlogisch is. het liefst heb ik gewoon een groot rechthoekig vlak.

[ Voor 57% gewijzigd door Sjors81 op 18-05-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
Sjors81 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:39:
[afbeelding]

(heb mijn best gedaan.....:-))

bovenste rij is inderdaad nog wel een idee kan er dan alleen geen 20 op een enkele rij kwijt. Waar ik mijzelf ontzettend aan stoor is dat de uitlijnen van panelen zo onlogisch is. het liefst heb ik gewoon een groot rechthoekig vlak.
Waarom niet 9 boven de dakkapel als 1 lange rij, en 9 onder de dakkapel als 1 lange rij. Totaal 18. En zonder optimizers (dan niet echt nodig) ....lijkt me prima investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:23
Heb je straks tijd om een foto van het dak te plaatsen ?
Dan hebben de mensen hier wellicht meer inzicht :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 20:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 17:22:
[...]

Zelf uitzoeken is leuker en goedkoper.
Genoeg kennis hier, die je willen adviseren.

Er komt (vermoedelijk) volgend jaar een subsidie om asbest te (laten) verwijderen
Die subsidie is er dit jaar al, maar alleen voor asbest dakbedekking. In mijn geval gaat het om de binnenkant, als isolatie/brandwering.
Goed om te weten overigens!
https://www.rijksoverheid...sbest/inhoud/asbestbeleid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
MdO82 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:39:
Heb je straks tijd om een foto van het dak te plaatsen ?
Dan hebben de mensen hier wellicht meer inzicht :)
Bij deze (foto is wat vervormd maar zo krijg je wel een idee van het dak):

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/iad9ykgifrec.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Sjors81 op 19-05-2016 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJKroon schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 10:59:
Gisteren me Hosola power optimizer binnen gekregen en zojuist net even de schuur op geklommen om de optimizer aan te sluiten.
Deze heb ik het op mijn laatste paneel (van de 3) aangesloten.

Wat ik direct merk is dat voor het aansluiten van de optimizer maar 90 watt deed. Na het aansluiten doet mijn soladin 130 a 135 watt. Dit is alsnog met het middelste paneel in de schaduw, dus best wel interresant.
Tevens even de soladin uitgelezen en je ziet dat de optimizer de stroom hoog houd en regelt op spanning. Dit is de eerste keer dat ik mijn soladin zie regelen met halve volts.
Ook merk ik dat de mppt rustiger regelt. Hiervoor wisselde het vermogen met ongeveer 10 watt, maar nu verschilt het maar 1 of 2 watt.

Eerste indruk is goed, nu aankomende week kijken wat het met de dagopbrengst doet. Mocht dit positief uitpakken dan zit ik er aan te denken ook een optimizer aan te schaffen voor het 'middelste' paneel.
Wordt vervolgt ;)
Als je echt wilt testen hoe goed hij is moet je er een deken over leggen??

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
Sjors81 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:08:
[...]

[afbeelding]
Topdak :)

Ik zou, als dat past, landscape misschien wel 2 rijen panelen kwijt boven de dakkapel plaatsen, en indien nodig 1 rij eronder (zo dicht mogelijk naar de dakgoot, om schaduw van de dakkapel zo veel mogelijk te vermijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
zal de boel eens even opmeten vandaag. stel dat ik toch er voor kies de linker dakhelft met panelen te voorzien. Kan ik de schaduwerking van de dakkapel grotendeels 'opheffen' d.m.v. optimers en zo ja is per paneel nodig om moeten alle panelen voorzien worden van een optimer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 20:51
Een vraag die je hier niet vaak hoort, tenminste niet dat ik weet.

Kan iemand mij een aantal goede leveranciers aanraden, dit kan uiteraard via PM. Ik heb inmiddels 4 shops geprobeerd, ook allemaal shops die hier genoemd worden of via leden aan mij via PM medegedeeld zijn. Echter ik doe dus een offerteaanvraag door websiteformulieren in te vullen (1 mei gedaan). Tot nog toe maar 1 offerte ontvangen. Gisteren allemaal achteraan gebeld, 2 geen gehoor, bellen ook niet terug na voicemail inspreken, geen mail reactie en 1 levert niet meer aan klanten, maar via "dealers" (Twentezon). Waarom vul ik dan een formulier in 8)7

Dus als mensen mij nog 1 of 2 winkels kunnen aanbevelen dan hoor ik dat graag. Gaat niet om een kleine installatie (51 SF panelen), locatie kop van Overijsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
PolderPloer! schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:56:

Kan iemand mij een aantal goede leveranciers aanraden, dit kan uiteraard via PM. Ik heb inmiddels 4 shops geprobeerd, ook allemaal shops die hier genoemd worden of via leden aan mij via PM medegedeeld zijn. Echter ik doe dus een offerteaanvraag door websiteformulieren in te vullen (1 mei gedaan). Tot nog toe maar 1 offerte ontvangen. Gisteren allemaal achteraan gebeld, 2 geen gehoor, bellen ook niet terug na voicemail inspreken, geen mail reactie en 1 levert niet meer aan klanten, maar via "dealers" (Twentezon). Waarom vul ik dan een formulier in 8)7

Dus als mensen mij nog 1 of 2 winkels kunnen aanbevelen dan hoor ik dat graag. Gaat niet om een kleine installatie (51 SF panelen), locatie kop van Overijsel.
zelfde ervaring hier. heb inmiddels al meer dan 10 offerteaanvragen gedaan en heb er slechts 2 ontvangen daadwerkelijk ontvangen. dit in een tijdsbestek van 7 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 11-09 06:23
Die zullen geen opdrachten nodig hebben dan :z

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:15

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter

Ik heb vorig jaar ook bij een 15-tal bedrijven offertes aangevraagd, waarbij ook maar de helft gereageerd heeft. Ik zal je de gegevens doorsturen van degene die hier (naar tevredenheid) heeft mogen leggen :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Sjors81 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:43:
zal de boel eens even opmeten vandaag. stel dat ik toch er voor kies de linker dakhelft met panelen te voorzien. Kan ik de schaduwerking van de dakkapel grotendeels 'opheffen' d.m.v. optimers en zo ja is per paneel nodig om moeten alle panelen voorzien worden van een optimer?
Normaal gesproken hang je dan alles aan optimizers en deze aan de binnenkast.
Je zou het kunnen opknippen in 2 delen, een deel met optimizers daar een SE omvormer aan hangen en een deel zonder en daar n andere omvormer aan hangen. maar dan heb je dus 2 verschillende soorten omvormers
en 2 verschillende uitlezingen, of je moet dat zelf gaan organiseren m.b.v. een opbrengst meter etc. en dan naar pvoutput ofzo (zelf geen ervaring mee, ik heb tussenmeters die ik 1x per maand uitlees)

Je kunt schijnbaar ook optimizers los gebruiken en deze eenmalig instellen met een apparaatje daarvoor, schijn te zijn bedacht om te retrofitten, maar heb ik zelf nog nooit gedaan en hier ook niet(veel) over gelezen.

gebruikelijk is om te kiezen voor panelen zonder / met weinig schaduw of alles met SE.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 18-05-2016 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ga je zelf plaatsen of incl. montage? ik zit meer in N-H en dan met uitlopers tot stad Utrecht / Den Haag. materiaal leveren is geen probleem in hel NL, monteren is misschien lastiger.

denk dat en hoop bedrijven en beetje offerte moe zijn. ze weten intussen dat ze tegen elkaar worden uitgespeeld. Dus of je weet dat je een van de goedkoopste bent of je wacht af denk ik, hoor de bedrijven waar ik voor werk er erg over klagen i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Sjors81 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:08:
[...]

[afbeelding]
Ik zou gewoon een 'vierkant' vlak zo ver mogelijk links, en zo hoog mogelijk naar de nok, plaatsen.
Portrait, 5 breed, 4 hoog. (dan kom je op ongeveer 5x5 meter, iets minder)
4 strings van 5, of 5 van 4 (afhankelijk van de omvormer specs)

Dan doe je de 4 of 5 panelen in de rechter-onderhoek samen in een string die de schaduw van de dakkapel voor zijn rekening neemt, en stop je alles gewoon parallel op een mppt van een doodsimpele (maar zeer efficiënte) steca, SMA of meer budget-segment Hosola ofzo.

Volgens mij ziet dat er het beste uit, ik vind de strakke rechthoekige vlakken in ieder geval altijd het mooist.

[ Voor 11% gewijzigd door NovapaX op 18-05-2016 16:11 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 06:30

FFF

Vandaag kwam er even een praktische vraag boven.
Hoeveel geluid maakt zo'n Steca omvormer?
Ik wil waarschijnlijk voor de Steca 4200 gaan.

Maar de zolder functioneert nu nog als logeerkamer.
Ik neem aan dat deze 's nachts stil is?
Maar hoor je hem inschakelen?
Etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

reneeke1970 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:15:
[...]

Als je echt wilt testen hoe goed hij is moet je er een deken over leggen??
Dit laatste paneel ligt tot een uur of 1 in de schaduw waardoor me opbrengst niet meer dan 50 a 90 watt is. Heb een lange tijd gezocht hoe ik dit paneel kon by-passen. Maar met een Soladin 500 ben je erg beperkt met mogelijkheden. Micro inverters was ook geen oplossing aangezien ik 3x 255wp op een bestaande groep moest aansluiten in de schuur.

Rond 11 uur heb ik die optimizer geplaatst en zag dat de Soladin om 11:30 al 215 watt deed ipv die 50 a 90 watt.
Dat vondt ik wel een duidelijk verschil.

Nu even aankijken of het nut heeft om het middelste paneel, die tot 10 uur schaduw heeft, ook te voorzien van een optimizer. Het voorste paneel heeft tot 8 uur schaduw, daar zal ik te weinig winst uit halen op zzw gericht. Heb nog een vrij ooz en wwn dak wat in de toekomst vol moet als ik rijk ben :P

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12
FFF schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:18:
Vandaag kwam er even een praktische vraag boven.
Hoeveel geluid maakt zo'n Steca omvormer?
Ik wil waarschijnlijk voor de Steca 4200 gaan.

Maar de zolder functioneert nu nog als logeerkamer.
Ik neem aan dat deze 's nachts stil is?
Maar hoor je hem inschakelen?
Etc?
Ik heb een 3600, inschakelen hoor je niet. Bij hoog vermogen springt de koelfan aan. Dat is qua geluid vergelijkbaar met een draaiende pc. Verder is ie gewoon stil.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

TFHfony schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:32:
[...]

Ik heb vorig jaar ook bij een 15-tal bedrijven offertes aangevraagd, waarbij ook maar de helft gereageerd heeft. Ik zal je de gegevens doorsturen van degene die hier (naar tevredenheid) heeft mogen leggen :)
Vijftien (!) offertes... Voor 1 klus?
Wilde je echt de ab-so-lu-te bodemprijs, of verveel je je heel erg overdag? ;)

Als men daar serieus aan moet rekenen en netjes in een documentje moet zetten, dan moeten we hier denk ik niet al teveel klagen over hoge Wp prijzen. Deze mensen komen nauwelijks meer aan werken toe op deze manier :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Joepla schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 23:18:
[...]

Vijftien (!) offertes... Voor 1 klus?
Wilde je echt de ab-so-lu-te bodemprijs, of verveel je je heel erg overdag? ;)

Als men daar serieus aan moet rekenen en netjes in een documentje moet zetten, dan moeten we hier denk ik niet al teveel klagen over hoge Wp prijzen. Deze mensen komen nauwelijks meer aan werken toe op deze manier :X
Makkelijk, dom en vooral kortzichtig oordelen heet dat...
Ik zat in de zomer ziek thuis. Dus dan heb je inderdaad wat meer tijd over. En als ik van plan ben zo'n 8000 euro te investeren, wil ik wel weten waar ik aan begin.
Als je dan ziet dat de helft niet reageert en er vier hebt die totaal niet luisteren en iets aanbieden wat je niet vraagt, dan hou je uiteindelijk "slechts" 3 zinvolle offertes over na er 15 aangevraagd te hebben. Het was ook niet dat ik er in één keer 15 heb aangevraagd. Maar als je er 3 aanvraagt en je krijgt slechts één offerte met iets wat je niet hebt aangevraagd, dan ga je elders offertes aanvragen.

En dan door gaan tot je 3 zinvolle offertes voor een investering van 8 mille hebt vind ik niet zo gek hoor.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
TFHfony schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:07:
[...]

Ik zat in de zomer ziek thuis. Dus dan heb je inderdaad wat meer tijd over. En als ik van plan ben zo'n 8000 euro te investeren, wil ik wel weten waar ik aan begin.
Als je dan ziet dat de helft niet reageert en er vier hebt die totaal niet luisteren en iets aanbieden wat je niet vraagt, dan hou je uiteindelijk "slechts" 3 zinvolle offertes over na er 15 aangevraagd te hebben. Het was ook niet dat ik er in één keer 15 heb aangevraagd. Maar als je er 3 aanvraagt en je krijgt slechts één offerte met iets wat je niet hebt aangevraagd, dan ga je elders offertes aanvragen.

En dan door gaan tot je 3 zinvolle offertes voor een investering van 8 mille hebt vind ik niet zo gek hoor.
eens! Blijkbaar klotst het geld bij anderen tegen de plinten omhoog... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:53

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Tja, dan moet je het ook meteen zo zeggen natuurlijk :)
Ik kies inderdaad zelf ook altijd tussen 2 of 3 goede offertes, voor veel wat ik koop. Bij PV heb ik daarvoor zo'n 6 bedrijven benaderd. 4 zijn langsgeweest en daarvan hebben 3 er een offerte gemaakt. De laatste persoon die langskwam heb ik na 2 weken gebeld dat ik geen offerte meer van hem hoef, hoewel het een goed gesprek was.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
prein2 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:24:
Tja, dan moet je het ook meteen zo zeggen natuurlijk :)
Nee hoor. Gewoon niet een oordeel klaar hebben op basis van veel te weinig informatie. Dat is nog beter ;-)
Dat een deel niet reageerde had wellicht ook wel met de bouwvak te maken. Een enkeling belde na een maand (toen er al lang panelen op het dak lagen) om een afspraak te komen maken. Toen ik hem wees op de datum van de aanvraag, was hij ook verbaasd over hun trage reactie.
Maar het meest verbaasde het mij toch dat als je duidelijk aangaf GEEN inverter huis te willen hebben en WEL logging per paneel wilde hebben ze dit totaal niet meenamen in hun offertes. Of gewoon een ander aantal panelen aanbieden dan gevraagd.

Maar goed, we dwalen af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Sjors81 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:43:
gisteravond even gemeten.... linkervlak is 6,6 meter breed en 6 meter hoog. boven en onder de dakkapel kan maximaal 1 paneel. Vind het niet mooi om boven en onder een strook van 10 panelen te plaatsen. Het wordt dus een vlak van 5 breed (5 meter) en 4 hoog (5,1 meter). Zal van het weekend eens even kijken hoe de schaduw van de dakkapel valt, er zit immers nog circa 1,5 meter tussen. In het ergste geval zal de buitenste rij er iets last van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:55

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Sinds een dag of wat blijft de opbrengst van paneel 1.2.10 achter bij de rest.
In lage lichtomstandigheden komt de (P350) optimiser hij niet online, en maximum vermogen is een watt of 45, ook wordt ie gloeiend heet. Na overleg met de leverancier is een nieuwe onderweg, hopelijk morgen binnen.
Ga hem zo even uit de string halen, met al die warmte ontwikkeling lijkt me dat beter, het paneel heb ik getest en is OK. (Voc en I sc)

Er ligt nu een mix van 8 stuks Panasonic 245 Wp en 12 king Sun 175 Wp
Zal daar binnenkort nog over berichten

Ben wel blij met mijn platte dak 8)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/22d7a9Nl.png

[ Voor 20% gewijzigd door Gasschuif op 19-05-2016 09:34 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Terugkeer van Hanergy?

Hanergy Thin Film Power Group Ltd. is developing new products and sales channels as the solar- equipment maker tries to distance itself from a share suspension and investigation by Hong Kong’s stock market regulator that are nearing the 12-month mark.
Almost a year has passed since Hanergy’s Hong Kong-listed shares were suspended on May 20 after about $19 billion was gouged off the company’s market value in one day. The collapse capped a tumultuous ride for Hanergy that made the solar power group a symbol of the froth in Chinese stock markets and turned its chairman, Li Hejun, into a celebrity.
The company is pressing ahead with efforts to sell solar power systems for residential use through a dealership model similar to that used by automobile makers and has signed agreements with more than 1,300 dealers since 2015, Hanergy’s parent, Hanergy Holding Group Ltd., said in an e-mail. Hanergy Holding also plans to hold a news conference on June 5 to unveil a solar-powered car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

siepie77 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:37:
Terugkeer van Hanergy?

Hanergy Thin Film Power Group Ltd. is developing new products and sales channels as the solar- equipment maker tries to distance itself from a share suspension and investigation by Hong Kong’s stock market regulator that are nearing the 12-month mark.
Almost a year has passed since Hanergy’s Hong Kong-listed shares were suspended on May 20 after about $19 billion was gouged off the company’s market value in one day. The collapse capped a tumultuous ride for Hanergy that made the solar power group a symbol of the froth in Chinese stock markets and turned its chairman, Li Hejun, into a celebrity.
The company is pressing ahead with efforts to sell solar power systems for residential use through a dealership model similar to that used by automobile makers and has signed agreements with more than 1,300 dealers since 2015, Hanergy’s parent, Hanergy Holding Group Ltd., said in an e-mail. Hanergy Holding also plans to hold a news conference on June 5 to unveil a solar-powered car.
Ik heb een nieuw en redelijk flexibel paneel gezien van hanergy, is erg licht gewicht, maar wel lage Wp /kWh per M2. maar voor daken waar weinig belasting op kan misschien wel een uitkomst. Dan komen ze waarschijnlijk plat. vraag me wel af hoe vaak je dat dan moet gaan schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Gasschuif schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:11:
Sinds een dag of wat blijft de opbrengst van paneel 1.2.10 achter bij de rest.
In lage lichtomstandigheden komt de (P350) optimiser hij niet online, en maximum vermogen is een watt of 45, ook wordt ie gloeiend heet. Na overleg met de leverancier is een nieuwe onderweg, hopelijk morgen binnen.
Ga hem zo even uit de string halen, met al die warmte ontwikkeling lijkt me dat beter, het paneel heb ik getest en is OK. (Voc en I sc)

Er ligt nu een mix van 8 stuks Panasonic 245 Wp en 12 king Sun 175 Wp
Zal daar binnenkort nog over berichten

Ben wel blij met mijn platte dak 8)

[afbeelding]
Dooie optimizer, komt helaas vaker voor. De leverancier krijgt hier een bedrag voor m het te vervangen als die de gratis cursus heeft gevolgd, daar hoef je dus geen medelijden mee te hebben.
als je de nieuwe gaat plaatsen even het kleine stickertje met de QR code er afhalen, die waar niet op staat dat je m er niet af mag halen, dan kunnen ze m later toevoegen op die plek in de tekening.

Hij kan er net ff anders uitzien, dat maat niet uit als er oom maar P350 op staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 19-05-2016 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:55

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Andre1973 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:01:
[...]

Dooie optimizer, komt helaas vaker voor. De leverancier krijgt hier een bedrag voor m het te vervangen als die de gratis cursus heeft gevolgd, daar hoef je dus geen medelijden mee te hebben.
als je de nieuwe gaat plaatsen even het kleine stickertje met de QR code er afhalen, die waar niet op staat dat je m er niet af mag halen, dan kunnen ze m later toevoegen op die plek in de tekening.

Hij kan er net ff anders uitzien, dat maat niet uit als er oom maar P350 op staat.
Ik heb hen er net tussenuit gehaald, scheelt c.a. 0,3 A in stingstroom tov de andere string (2x10)
Hij ligt nu af te koelen op de werkbank :o Kan mij voorstellen dat bij volle zon de warmteontwikkeling nog groter wordt. Morgen zien we wel verder.

Edit, 1 nu een half uurtje later staat er op het display van de SE 4000 nog steeds 20/20 (optimisers) :?

Edit 2 nu weer een 20 min later 19/20, reageert dus traag.

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 19-05-2016 12:45 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 09:08
Bij mij zijn gisteren de panelen gelegd, helaas bleek eentje defect dus die wordt vrijdag nog gebracht. Splitsingskastje en aanpassing in de meterkast is ook allemaal netjes naar mijn wens. Profielen op het dak steken aan één kant wel iets uit, doet me niet veel maar weet niet of dat eigenlijk niet hoort?

Alleen even kijken hoe de omvormer het zo qua temperatuur doet, de schuine kant waar hij hangt wil ik dicht gaan maken dus ik overweeg nog om een temperatuur gestuurd fannetje te maken dat de lucht naar buiten blaast (op de aansluiting van de badkamer die in de hoek zit).

12x JA Solar 265WP ligt er.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/D84OCgdoIhwC3Z5NX19yx5Z8/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SHqa8XwdnDGe1t1rBbRTwxqZ/thumb.jpg

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
assje schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:42:
Bij mij zijn gisteren de panelen gelegd, helaas bleek eentje defect dus die wordt vrijdag nog gebracht. Splitsingskastje en aanpassing in de meterkast is ook allemaal netjes naar mijn wens. Profielen op het dak steken aan één kant wel iets uit, doet me niet veel maar weet niet of dat eigenlijk niet hoort?

Alleen even kijken hoe de omvormer het zo qua temperatuur doet, de schuine kant waar hij hangt wil ik dicht gaan maken dus ik overweeg nog om een temperatuur gestuurd fannetje te maken dat de lucht naar buiten blaast (op de aansluiting van de badkamer die in de hoek zit).

[afbeelding]
[afbeelding]
2 mogelijkheden
Afzagen wat de mooiste methode is
Zwart spuiten

Nou maar hopen dat je Omnik het niet te warm krijgt in de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
ik kwam deze site tegen. met deze combi claimen zij ook dat gebruik van optimizers niet nodig is. Iemand ervaringen hiermee?

http://www.twentezon.nl/s...frontier-powersets-170wp/

[ Voor 21% gewijzigd door Sjors81 op 19-05-2016 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Splitsingskastje en aanpassing in de meterkast is ook allemaal netjes naar mijn wens.
Bij ons komt een vergelijkbaar systeem te liggen van een Omnik met 10x JA solar 290Wp.

Wat is er in je meterkast dan nog aangepast? Ik dacht dat zon splitskastje meestal gebruikt werd als je juist een bestaande groep gebruikt? Of wilde je een nieuwe groep met de mogelijkheid om er nog meer dingen op aan te sluiten?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
mddd schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:07:
[...]

Bij ons komt een vergelijkbaar systeem te liggen van een Omnik met 10x JA solar 290Wp.

Wat is er in je meterkast dan nog aangepast? Ik dacht dat zon splitskastje meestal gebruikt werd als je juist een bestaande groep gebruikt? Of wilde je een nieuwe groep met de mogelijkheid om er nog meer dingen op aan te sluiten?
Ik weet het niet helemaal exact maar als ik het goed begreep een aangepaste (zwaardere?) met eigen aardlek. Daarnaast nog een mooie sticker : "let op PV installatie" bij de groep.

Mijn aankoop ging via "Samenzonnenergie" en zij installeren dus voor hen, hij gaf aan dat zij een aantal aanvullende eisen hebben qua uitvoer dus weet niet of dit voor de NEN ook noodzakelijk was.
habbekrats schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 13:32:
[...]
Nou maar hopen dat je Omnik het niet te warm krijgt in de zomer
Hij hangt in ieder geval lekker uit de weg in de "technische ruimte" achter een wandje met geluidsisolatie.

Temperatuur ga ik even in de gaten houden in de app.

Wandje had ik net geplaatst als onderdeel van de verbouwing van de zolder:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Qpso9uuTeaWiGmwLmmB4FyCW/thumb.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 19-05-2016 15:51 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

[afbeelding]
[afbeelding]
Het lijkt op Clickfit, daar horen i.i.g. afdekkapjes bij voor over het uiteinde van de rail.
Zitten die erop?
Ga je zagen, dan wel een gewone ijzerzaag (geen recipro) gebruiken en daarvan regelmatig het blad even leeg maken. eventueel een beetje smeren met WD40 ofzo. dat scheelt trillingen en kan voorkomen dat je een pan breekt waar n haak op zit.

Volgens clickfit zouden de rails zo'n 25 mm langer moeten zijn dan de opgetelde maat van de panelen en de tussenklemmen, ik neem meestal 40 mm, dit soort daken zijn meestal iets doorgezakt in het midden, en dan gebruik je wat extra rail.
het zwarte kapje van clckfit zou het (bijna) helemaal moeten afdekken.
https://clickfit.nl/nl/cl...omponenten/eindkap-zwart/
zo is het i.i.g. bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

assje schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 15:15:
[...]

Ik weet het niet helemaal exact maar als ik het goed begreep een aangepaste (zwaardere?) met eigen aardlek. Daarnaast nog een mooie sticker : "let op PV installatie" bij de groep.

Mijn aankoop ging via "Samenzonnenergie" en zij installeren dus voor hen, hij gaf aan dat zij een aantal aanvullende eisen hebben qua uitvoer dus weet niet of dit voor de NEN ook noodzakelijk was.

[...]

Hij hangt in ieder geval lekker uit de weg in de "technische ruimte" achter een wandje met geluidsisolatie.

Temperatuur ga ik even in de gaten houden in de app.

Wandje had ik net geplaatst als onderdeel van de verbouwing van de zolder:
[afbeelding]
Ben ik even benieuwd; Die extra aanvullende eisen kosten die ook extra t.o.v. de offerte?
EN waar ik ook benieuwd naar ben is dat er 3 pijpjes naar die zonneverdeler gaan, dat zouden er 2 moeten zijn. (1 in en 1 uit naar de omvormer) de wasmachine / droger gaan op de WCD.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 19-05-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Andre1973 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 17:27:
[...]

Ben ik even benieuwd; Die extra aanvullende eisen kosten die ook extra t.o.v. de offerte?
Nee ik heb mijn offerte vanaf die club dus dat is waar ik de afspraak mee heb, en zij waren de goedkoopste. Splitsingskastje e.d. was niet beschreven maar ging ook gewoon voor hetzelfde geld (hoefden verder ook geen kabels te trekken dus dat was weer een voordeel).

Blijkbaar wil dus de echte opdrachtgever e.e.a. goed vastgelegd zien met foto's en instructies, ik neem aan om klachten en claims te voorkomen.

Zwarte eindkappen zitten er inderdaad op.

Ter verduidelijking:
Ik heb dus gekocht via "SamenZonneEnergie"
Werk is uitgevoerd door "Energiewacht"

Was dus een collectieve actie waar verschillende installateurs voor ingeschreven hadden. Deze besteding was gewonnen door Energiewacht en die moet blijkbaar werken volgens vooraf afgesproken richtlijnen (soms dus zaken die ze zelf niet perse zo zouden doen).

Toen ze aankwamen was er nog even discussie over het splitsingskastje, hij wist namelijk niet dat die er moest komen (stond blijkbaar niet op de werkbon). In eerste instantie zij hij dat het niet kon omdat er perse 4mm2 aarde naar de meterkast moest (volgens afspraken SZE). Toen heeft hij nog even gebeld en bleek dat het inderdaad wel gewoon mocht.

[ Voor 51% gewijzigd door assje op 19-05-2016 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Zo'n kastje plaatsen is i.d.d. vaak goedkoper dan naar de MK. scheelt n hoop werk. Zou ik ook doen. en 2,5 mm2 aarde is prima, ze zijn juist bedoeld om te plaatsen i.p.v. een bestaande WCD voor een wasmachine.

[ Voor 35% gewijzigd door Andre1973 op 19-05-2016 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 21:12

paulv1973

16.730Wattpiek

Andre1973 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 17:23:
[...]

Het lijkt op Clickfit, daar horen i.i.g. afdekkapjes bij voor over het uiteinde van de rail.
Zitten die erop?
Ga je zagen, dan wel een gewone ijzerzaag (geen recipro) gebruiken en daarvan regelmatig het blad even leeg maken. eventueel een beetje smeren met WD40 ofzo. dat scheelt trillingen en kan voorkomen dat je een pan breekt waar n haak op zit.

Volgens clickfit zouden de rails zo'n 25 mm langer moeten zijn dan de opgetelde maat van de panelen en de tussenklemmen, ik neem meestal 40 mm, dit soort daken zijn meestal iets doorgezakt in het midden, en dan gebruik je wat extra rail.
het zwarte kapje van clckfit zou het (bijna) helemaal moeten afdekken.
https://clickfit.nl/nl/cl...omponenten/eindkap-zwart/
zo is het i.i.g. bedacht.
Ik neem altijd 35 naast het paneel.
Voordat het laatste paneel erop gaat even afmeten en inkorten.
En dan gewoon met de haakse slijper.
Braampjes erop laten zitten dan klemt ook het afdekkapje er goed op.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Andre1973 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 17:36:
Ze zijn juist bedoeld om te plaatsen i.p.v. een bestaande WCD voor een wasmachine.
Zo'n kastje verdeelt in feite niets, toch? Ik bedoel, er loopt een 16A groep heen en hij zekert zowel de PV als de contactdoos af op 16A als ik het goed heb? Dus niet 32 -> 2x16 ofzo. Klopt dat? Zijn er nadelen aan deze oplossing? Het spreekt mij namelijk wel meer aan dan een nieuwe leiding die in het zicht komt te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:06
mddd schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 18:56:
[...]

Zo'n kastje verdeelt in feite niets, toch? Ik bedoel, er loopt een 16A groep heen en hij zekert zowel de PV als de contactdoos af op 16A als ik het goed heb? Dus niet 32 -> 2x16 ofzo. Klopt dat? Zijn er nadelen aan deze oplossing? Het spreekt mij namelijk wel meer aan dan een nieuwe leiding die in het zicht komt te zitten.
Het zorgt er voor dat (bij kortsluiting bijv) er nooit meer dan 16A kan gaan lopen naar het apparaat wat er op aangesloten zit. Zou je dit niet plaatsen dan kan er 16A vanuit de meterkast en in theorie 16A vanaf je omvormer kunnen gaan lopen.

Het is natuurlijk wel mogelijk om 16A te gebruiken én 16A op te wekken, in dat geval loopt er niks vanaf de meterkast naar de verbruiker ;)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Juist, dan snap ik hem. En er is dan dus geen nadeel aan voor zover ik zie. Je wasdroger (of wat dan ook) wordt niet verminderd in wat hij kan opnemen. En het PV systeem wordt ook niet belemmerd of afgeknepen ofzo. Dank voor de bevestiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

TFHfony schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:07:
[...]

Het was niet mijn bedoeling je te beledigen. Er staat een smiley achter mijn opmerking, jammer dat je die kennelijk negeert en het meteen heel serieus en persoonlijk opvat en zelf ook je onvriendelijke oordeel klaar hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 21:58
Gasschuif schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:51:
[...]

Ik heb hen er net tussenuit gehaald, scheelt c.a. 0,3 A in stingstroom tov de andere string (2x10)
Hij ligt nu af te koelen op de werkbank :o Kan mij voorstellen dat bij volle zon de warmteontwikkeling nog groter wordt. Morgen zien we wel verder.

Edit, 1 nu een half uurtje later staat er op het display van de SE 4000 nog steeds 20/20 (optimisers) :?

Edit 2 nu weer een 20 min later 19/20, reageert dus traag.
Eerste getal is het aantal optimizers waarvoor telemetrie is ontvangen in de afgelopen 2 uur. Tweede getal is het aantal optimizers dat werd gevonden toen de omvormer voor het laatst het pairing proces heeft doorlopen. (Pagina 48)

Als je je nieuwe optimizer hebt dus ook even de pairing opnieuw uitvoeren :) (procedure staat in gelinkt document).

Dit is trouwens ook weer typisch zo'n dingetje waarom ik het jammer vind dat SolarEdge niet alle data op de portal beschikbaar maakt. Mijn nieuwsgierige ik zou wel willen weten hoe heet of dat ding nou daadwerkelijk werd.

Even because we can... O-)
SELECT HEX(op_id) Optimizer, MAX(temperature)*2 Tmax, AVG(temperature)*2 Tavg
FROM telemetry_optimizers GROUP BY op_id ORDER BY Tmax DESC;
+-----------+------+---------+
| Optimizer | Tmax | Tavg    |
| 1065xxxx  |   68 | 22.5032 |
| 1065xxxx  |   66 | 22.9073 |
| 1065xxxx  |   66 | 23.0289 |
| 1065xxxx  |   64 | 22.6433 |
| 1063xxxx  |   64 | 23.4535 |
| 1065xxxx  |   64 | 20.9882 |
| 1052xxxx  |   64 | 21.9396 |
| 1066xxxx  |   62 | 22.4620 |
| 1043xxxx  |   62 | 27.5493 |
| 1065xxxx  |   62 | 22.4439 |
| 1061xxxx  |   60 | 25.8108 |

In graden celsius

[ Voor 31% gewijzigd door Jerrythafast op 19-05-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:04
Sjors81 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:04:
ik kwam deze site tegen. met deze combi claimen zij ook dat gebruik van optimizers niet nodig is. Iemand ervaringen hiermee?

http://www.twentezon.nl/s...frontier-powersets-170wp/
Solar Frontier gebruikt een andere techniek (CIS) en optimizers zijn dan inderdaad overbodig (in de meeste gevallen).

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
MichielFRL schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 22:27:
[...]

Solar Frontier gebruikt een andere techniek (CIS) en optimizers zijn dan inderdaad overbodig (in de meeste gevallen).
Ok maar in welke gevallen is het wel aan te raden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Sjors81 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 22:31:
[...]

Ok maar in welke gevallen is het wel aan te raden dan?
Ook CIS panelen staan in serie, dus als er veel schaduw valt op 1 paneel, zal dat nog steeds effect hebben op de hele string.
Echter liggen de banen niet als een Z-patroon op het paneel, dus is een rijtje schaduw van bijvoorbeeld een dakrand op een hele rij panelen minder van invloed.

Pagina: 1 ... 5 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??