Flatfix fusion dan geen optie? Minder ballast nodig en lage hellingshoek waardoor ze minder snel zichtbaar zullen zijnAtomic2005 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:38:
[...]
Zal es even kijken.
En JA ik heb 3fase ( en een Tripower SMA 5000TL 20 )
Alsof jij dat niet wist.![]()
Klier
Ben wel bang dat dat te zwaar word op het dak.Al dat beton. Zijn houten platen, houten balken etc. Pand is van 1903...
Juist omdat t van 1903 is kan het over het algemeen wel wat hebben, Laatst moeten we op een nieuw pand juist met een systeem gaan werken dat stevige N-Z liggers heeft en dan deze ook nog over de stalen draagbalken leggen van het pand, en dan daar ook nog de meeste ballast plaatsen, anders zou er wel eens een kuil in het dak kunnen komen....Atomic2005 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:38:
[...]
Zal es even kijken.
En JA ik heb 3fase ( en een Tripower SMA 5000TL 20 )
Alsof jij dat niet wist.![]()
Klier
Ben wel bang dat dat te zwaar word op het dak.Al dat beton. Zijn houten platen, houten balken etc. Pand is van 1903...
"Vroegguh" werden panden denk ik meer met gevoel gebouwd, tegenwoordig helemaal berekend.
T leek daar als of je over zwak ijs liep, als ik een beetje op en neer stond te wippen zag ik mijn collega mee deinen.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Andre1973 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 21:46:
[...].
T leek daar als of je over zwak ijs liep, als ik een beetje op en neer stond te wippen zag ik mijn collega mee deinen.
offtopic:
en dan maar hopen dat je geen hoogtevrees hebt
en dan maar hopen dat je geen hoogtevrees hebt

2250 WP Zuid PVoutput
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:13:
Is dit iets?
Je begint met stringen van 7
7x 87 Vmpp = 609Vmpp.
Ik weet niet of je 3-fase hebt...![]()
Maar bijvoorbeeld een SMA STP-5000 TL-20 wil graag 580 Vmpp.
Dan plaats je dus twee schansen (home made van mb1) noord en zuid.
[afbeelding]
Later eventueel uitbreiden naar 36 stuks.
4 rijen van 9 (6 strings van 6)
Ik verzin maar watt....
En als je die bovenste schans omdraait. Wel beide op zuid. Maar zoveel mogelijk alles de zuidkant aan met EC Solar 325
Dan heb je met 2x 7 = 14stuks x 325wp = 4550 en dan alles op zuid

Onderste schans is dan 2meter, 50cm looppad daarboven. Dan weer 2 meter schans. Dan heb je nog 1,30m over aan de noordkant ivm zicht vanaf de weg aan de noord- en noordwestkant.
4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L
Prima, maar ivm de spanning van 14 stuks in 1 string, kun je ze nooit de andere kant op laten kijken..Atomic2005 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 21:51:
[...]
[afbeelding]
En als je die bovenste schans omdraait. Wel beide op zuid. Maar zoveel mogelijk alles de zuidkant aan met EC Solar 325
Onderste schans is dan 2meter, 50cm looppad daarboven. Dan weer 2 meter schans. Dan heb je nog 1,30m over aan de noordkant ivm zicht vanaf de weg aan de noord- en noordwestkant.
Ze moeten dus altijd dezelfde kant op staan...
Je wint er wel wat ruimte mee, dat wel.
ECsolar: 14 x 260 euro = 3640 euro (4550 Wp)
SF-170S: 28 x 130 euro = 3640 euro (4760 Wp)

(sf werkt zo mooi met diffuus licht en lage hellingshoek

Kost je alleen wat meer montagemat...
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
Ik net ook 2130 uur maar met een borstel gewikkeld in een droge doek viel reuze mee nagenoeg alle stof zo met die teleskoop arm kunnen verwijderen. Wat me opviel is dat op sommige hoeken leek als of er iets onder het glas zat was duidelijk iets donkerder dan de rest geen vuil mogelijk door temp verschil vocht?FunFair schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 21:24:
zo... ik ben net de schuur op geweest en heb mijn panelen afgespoten. wat een troep kwam daar vanaf, terwijl ze nog maar een week liggen.
na het afspoelen wel met een wisser het water eraf gehaald tegen kalk afzetting.
ben benieuwd wat het effect is op de levering morgen.
[Voor 13% gewijzigd door Snarfie31 op 12-05-2016 22:18]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600
Nou ben benieuwd of de hosola een goed resultaat voor je geeft, we horen hier graag de uitslag.DJKroon schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 20:22:
[...]
Nee, ik zie het als een by-pass optie, ik verwacht geen hoge opwek van het paneel. Maar juist omdat het laatste paneel zolang schaduw heeft, drukt het de andere 2 ook. Al ga ik van die 50 watt naar de 250, dan is dat op 4 uur gezien en minstens 100 dagen toch leuk.
Kan ook het laatste paneel weghalen, maar dan is de opbrengst weer minder bij bewolkte dagen.
En omdat dit tot nu toe me eenigste setje is, wil ik het maximale eruit halen maar ik ben gebonden aan de soladin ivm gedeelde groep in de schuur wat me tot die 500 watt beperkt, ik moet het dan hebben van veel draaiuren.
Ik heb hem vanmiddag besteld, ben benieuwd naar het effect, is een mooi leerpoces voor het oost-west dak (met ook schaduwvlakken..) om te beslissen wat ik daar het beste kan doen in de toekomst.
Inmiddels mag je geen 500 maar 2000 watt invoeren zonder aparte groep dacht ik....
En voor de toekomst solar frontier in gedachte mee nemen, daar heeft schaduw niet zoveel grip op....
1 PVoutput . Dongen NB
Je zegt : je kunt ze nooit de andere kant op laten kijken. Dat doen ze juist ook niet. Want die beide schansen staan dan juist naar het zuiden gericht.AUijtdehaag schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 22:03:
[...]
Prima, maar ivm de spanning van 14 stuks in 1 string, kun je ze nooit de andere kant op laten kijken..
Ze moeten dus altijd dezelfde kant op staan...
Je wint er wel wat ruimte mee, dat wel.
ECsolar: 14 x 260 euro = 3640 euro (4550 Wp)
SF-170S: 28 x 130 euro = 3640 euro (4760 Wp)
![]()
(sf werkt zo mooi met diffuus licht en lage hellingshoek![]()
)
Kost je alleen wat meer montagemat...
Levert 14 x EC 325 naar het zuiden gericht niet meer op dan 28x SF in noord/zuid?
4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L
Dat is een goede vraag waar ik geen antwoord op weet....Atomic2005 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 22:23:
[...]
Je zegt : je kunt ze nooit de andere kant op laten kijken. Dat doen ze juist ook niet. Want die beide schansen staan dan juist naar het zuiden gericht.
Levert 14 x EC 325 naar het zuiden gericht niet meer op dan 28x SF in noord/zuid?
Het is en blijft een lage hellingshoek (4 -5 graden ?)
28x SF is meer wp en heeft een verkeerde stikker (die gekke japanners toch he?)
Met SF blijf je flexibeler in je installatie als je ooit wil veranderen. (iets met salderen, bedoel ik)
dus...
Wie weet het?

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-05-2016 22:40]
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
Gewoon je gezonde boerenverstand gebruiken lijkt me.Atomic2005 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 22:23:
[...]
Je zegt : je kunt ze nooit de andere kant op laten kijken. Dat doen ze juist ook niet. Want die beide schansen staan dan juist naar het zuiden gericht.

50 cm tussen de 2 schansen? Dat is erg weinig hoek voor 2 meter. 2x de hoge kant aan afstand terug rekenen betekent dat je 25cm hoogte krijgt, das nie veul. Doe je meer krijg je vroeg schaduw en gaat hij er laat uit, dat tesamen met 1 string van 14 stort hij flink in, ik zou dan zeker 2 string van 7 maken, gaat de voorste tenminste goed door.Atomic2005 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 21:51:
[...]
[afbeelding]
Of voorste erg plat, achterste een grotere hoek met 2x7.
Sf kan misschien wel werken maar niet in zuid-noord, dan kan je beter alles 90 graden draaien en een /\/\/\ vorm maken met lage hoek. Doordat ze weinig last hebben van een minder ideale hoek pak je dan automatisch een 360 graden zon configuratie met op zonnige dagen geen dode noord.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dode noord?
Nou nou, wat een groffe taal
Zoals ik al zei, met SF blijf je flexibeler in je opzet...
2x 7 verdeling Ecsolar 325 wp gaat niet lekker werken op een 3-fase sma qua spanningen.

2x 7 verdeling Ecsolar 325 wp gaat niet lekker werken op een 3-fase sma qua spanningen.
[Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-05-2016 23:17]
Met heldere hemel zou noord bij de 28 zuid-noord nagenoeg niets doen behalve op de langste dagen in de morgen en avond.AUijtdehaag schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 23:07:
Dode noord?

Klopt helemaal met die oude woningen, bij mij zijn er tig kruiwagens vol ballast grind af gekomenAndre1973 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 21:46:
[...]
Juist omdat t van 1903 is kan het over het algemeen wel wat hebben, Laatst moeten we op een nieuw pand juist met een systeem gaan werken dat stevige N-Z liggers heeft en dan deze ook nog over de stalen draagbalken leggen van het pand, en dan daar ook nog de meeste ballast plaatsen, anders zou er wel eens een kuil in het dak kunnen komen....
"Vroegguh" werden panden denk ik meer met gevoel gebouwd, tegenwoordig helemaal berekend.
30 jaar geleden toen ik het platdak heb vervangen van mastiek naar bitumen, een aantal jaren
geleden weer vernieuwd en meteen isolatie platen erop gelegd ( onder de nieuwe laag bitumen natuurlijk )
Ik schat dus dat er momenteel minder gewicht op het dak ligt als waar het dak ( bj 1907 )
voor was berekend, ondanks dat er nu ~1.5 ton aan zonnepanelen plus ballast op rusten.

En ja, ik heb zicht op balken die het dak dragen, maar een controle van de balken van een nieuw
project is natuurlijk wel een pré ( er zal maar een rot balkje of boktor kolonie in zitten

Als je van cijfers en grafieken houdt en dit per paneel wilt hebben zou ik je aanraden om de communicatie van de omvormer met de SolarEdge Monitoring portal af te luisteren. Via de portal krijg ik als cijfer- en grafiekjesfreak in ieder geval een teleurstellende ervaring. Er zijn wel grafieken per paneel en de meeste data (maar bijvoorbeeld niet de temperatuur van omvormer en panelen) kun je daarmee wel bekijken, maar die grafieken werken met Flash - dus alleen op PC of laptop - en ze zijn niet bijster snel of mooi te noemen.ocaj schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 23:10:
Helling is 38 graden, er komen 12 panelen op Oost en 4 op West. Ik denk dat ze allemaal op 1 string komen (da's dan weer handig van Solaredge), maar heb het er eigenlijk niet over gehad met de installateur. Maar 2 x 8 is weer niet logisch, omdat ik 12 op oost en 4 op west heb liggen.
Westkant heb ik minder plek ivm een dakkapel. Panelen komen ten noorden van de dakkapel, dus daar gaat in de wintermaanden wel een puntje schaduw overheen.
Aan de Oostkant heb ik in de ochtend op 1 hoek een boom en einde van de middag een schoorsteen.
(tja niet ideaal, maar het dak is wat het is, daar doe je niet zo veel aan....)
Vandaar ook de Solaredge om het maximum uit de panelen te halen (en op de prijs van die Sunpower's is solaredge-meerprijs ook niet zo dramatisch, bovendien houd ik van cijfers en grafieken, dus per paneel monitoring is ook gewoon leuk :-) )
Ik vind het zelf leuk om dan zelf een monitoring website in elkaar te flansen die gebruiksvriendelijker, mooier en sneller is en waarop alle data inzichtelijk is. SolarEdge biedt wel een API voor ontwikkelaars aan, maar daarmee krijg je nog minder data dan op de gewone website. Dus mijn oplossing is om de data te onderscheppen wanneer de omvormer het naar de SolarEdge servers verstuurt. Het taaltje dat de spullen van SolarEdge met elkaar spreken is inmiddels ontcijferd. Voor mijzelf heb ik inmiddels een database aangelegd, ik moet alleen nog een website bouwen om de data zichtbaar te maken

Mocht je ook zoiets willen doen: zorg dat je vanaf dag 1 alles wat je omvormer verzendt onderschept met bijvoorbeeld Wireshark of tcpdump. In het begin verzendt hij de data over een onbeveiligde verbinding, maar na een tijdje (bij mij was het 2 dagen, maar kan ook na enkele uren al gebeuren!) krijgt hij van de SolarEdge server de opdracht om de data te gaan versleutelen. Hij stuurt dan eerst de sleutel waarmee de data weer ontsleuteld kan worden. Mocht je je omvormer willen gaan afluisteren, zorg dan dat je die sleutel niet ongezien verzonden laat worden! Als de encryptie eenmaal aanstaat wordt het een stuk lastiger om die sleutel nog te bemachtigen (dat moet dan via de RS282- of de usb-aansluiting aan de binnenkant van de omvormer).
Die 200W tot 300W minder, is dat vergeleken met een verder exact hetzelfde dag? Dus met name: dezelfde zoninstraling en dezelfde temperatuur. Ik denk zelf dat de temperatuur een véél groter effect heeft op de opbrengst dan een laagje stof. Bedenk je ook dat de stof nu vrij extreem is door de tijd van het jaar en het goede weer. Het is niet zo dat je panelen alle stof van die 2 jaar dat ze er liggen blijven vasthouden. Met een redelijke regenbui is het er weer af.Petuhr schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:36:
Misschien hoort het niet helemaal in dit topic thuis, maar ik stel de vraag toch maar even.
Heeft het heel veel nut om de zonnepanelen te laten reinigen ?
We hebben ze er nu ruim 2 jaar opliggen, en er ligt toch een laagje stof op ( zeker nu het al een poos niet geregend heeft ).
Ook zitten er op diverse plekken vogelpoep op.
Ik heb de dagelijkse grafieken zitten verglijken, en het lijkt er op dat de panelen toch zo'n 200W tot 300W in totaal minder per uur opleveren.
Reinigen zou op zo'n 40,- komen ( nee, ik ga niet zelf een ladder op ) voor 14 panelen.
GroenwassenJoepla schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:16:
Ammoniakopslag is nog zeeeeeer experimenteel inderdaad, opslag in stuwmeren gebeurt al jaren in Scandinavië: NL levert 's nachts elektriciteit (want overschot) uit o.a. kolencentrales, daarmee worden stuwmeren gevuld, vervolgens kopen we het overdag weer terug. Als groene stroom, uiteraard...

[Voor 0% gewijzigd door Jerrythafast op 28-06-2016 20:43. Reden: 28 juni: toevoeging RS232/USB key uitleesoptie]
Voor mijn part 2x4 sf oost + 2x4 sf west 2x4 sf zuid. (Of ieder andere samenstelling, net wat past)Rol-Co schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 23:25:
[...]
Met heldere hemel zou noord bij de 28 zuid-noord nagenoeg niets doen behalve op de langste dagen in de morgen en avond.
Ruimte genoeg op het dak. Maar dan wel wat schuiner dan 4 -5 graden als je heel het jaar door een beetje leuke resultaten wilt.
Kies je 14x 325 wp ecsolar op zuid, dan houdt het daarmee al op. (Met oog op saldeerafschaffing)
Max opbrengst is leuk voor nu.
Spreiding is veel leuker voor later.
Dat is wat ik probeer aan te geven aan Atomic2005
[Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2016 00:41]
Kun je je wat nader verklaren ? Voorbeeld onder welke omstandigheden de voor- of nadelen op zouden kunnen treden ? Saldeerafschaffing is vooralsnog speculatie voor zo ver ik weet.AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 00:10:
[...]
Kies je 14x 325 wp ecsolar op zuid, dan houdt het daarmee al op. (Met oog op saldeerafschaffing)
Max opbrengst is leuk voor nu.
Spreiding is veel leuker voor later.
Dat is wat ik probeer aan te geven aan Atomic2005
Het idee is dat hoe meer je van je eigen opwek direct verbruikt, dus dat het niet langs de meter gaat, hoe beter.hajeetje schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 01:33:
[...]
Kun je je wat nader verklaren ? Voorbeeld onder welke omstandigheden de voor- of nadelen op zouden kunnen treden ? Saldeerafschaffing is vooralsnog speculatie voor zo ver ik weet.
Dan kun je beter minder per uur opwekken, maar meer uren per dag, dan grote pieken gedurende korte(re) tijd.
En met een oost-west opstelling kun je met een relatief kleinere omvormer hetzelfde aantal Wp aan, of meer Wp met dezelfde omvormer

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Heeft iemand een goed adres voor een Omnik 4.0K TL2??
Mijn leverancier heeft deze helaas niet op voorraad en ik heb er eigenlijk morgen eentje nodig...
EDIT...
Gevonden...
Mijn leverancier heeft deze helaas niet op voorraad en ik heb er eigenlijk morgen eentje nodig...
EDIT...
Gevonden...

[Voor 9% gewijzigd door paulv1973 op 13-05-2016 11:13]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Anoniem: 349951
Collega heeft onlangs een offerte mogen ontvangen voor panelen. (25graden hellingsdak op het zuid-westen zonder schaduw)
8x 270wp (2160wp totaal) trinasolar (vmpp 30.8 x 8 = 246,4) icm een Zeverlution 2000s, zegt mij verder niet veel dit merk. Maar In de documentatie van de omvormer staat; MPP voltage range / rated input voltage 70-450V / 360V. Begrijp ik hier goed dat deze combinatie in orde is? of zijn er wellicht betere alternatieven?
8x 270wp (2160wp totaal) trinasolar (vmpp 30.8 x 8 = 246,4) icm een Zeverlution 2000s, zegt mij verder niet veel dit merk. Maar In de documentatie van de omvormer staat; MPP voltage range / rated input voltage 70-450V / 360V. Begrijp ik hier goed dat deze combinatie in orde is? of zijn er wellicht betere alternatieven?
ja hoor, dit is goed genoeg.Anoniem: 349951 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:37:
Collega heeft onlangs een offerte mogen ontvangen voor panelen. (25graden hellingsdak op het zuid-westen zonder schaduw)
dat soort tl omvormertjes wil je boven de 200Vmpp houden en dat lukt met 8x trina, zelfs met extra warme dagen.
kun je hier het rendement aflezen wat de omvormer dan doet:
(is een ander merk, maar echt veel verschilt het niet per merk.)
kan het beter, ja dat kan altijd.
maar dan moet je of 12X de trina gebruiken om dichter bij de 360V te komen.
of je moet over naar panelen met 5" cellen in plaats van 6".
voorbeelden van 5" cellen:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-219-euro-sunsolar/
of:
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html
etc etc etc....
of misschien passen 12X(3x4) solarfrontier paneel beter.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Anoniem: 349951
Dank je wel... Was me nog niet geheel duidelijk waarom die Vmpp zo belangrijk is, maar ik begrijp dus goed dat de "sweet spot" van deze omvormer op 360v ligt. En deze kun je bijvoorbeeld bereiken door te zoeken naar panelen met een hogere vmppmigjes schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:51:
[...]
ja hoor, dit is goed genoeg.
dat soort tl omvormertjes wil je boven de 200Vmpp houden en dat lukt met 8x trina, zelfs met extra warme dagen.
kun je hier het rendement aflezen wat de omvormer dan doet:
[afbeelding]
(is een ander merk, maar echt veel verschilt het niet per merk.)
kan het beter, ja dat kan altijd.
maar dan moet je of 12X de trina gebruiken om dichter bij de 360V te komen.
of je moet over naar panelen met 5" cellen in plaats van 6".
voorbeelden van 5" cellen:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-219-euro-sunsolar/
of:
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html
etc etc etc....
jep, je snapt hem.Anoniem: 349951 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:55:
[...]
Dank je wel... Was me nog niet geheel duidelijk waarom die Vmpp zo belangrijk is, maar ik begrijp dus goed dat de "sweet spot" van deze omvormer op 360v ligt. En deze kun je bijvoorbeeld bereiken door te zoeken naar panelen met een hogere vmpp
(maar 8x trina is zeker niet fout.
is dicht bij genoeg.)
een andere manier van vertellen is dat je het liefst +/-700-800 cellen aan de omvormer wil hangen om +/-360V te halen.
of dat dan panelen zijn van 60 cellen (6") x 12 = 720, of panelen met 96 cellen (5") x 8 = 768.
(en dan heb je ook nog de dunnefilm panelen, zoals solarfrontier.)
[Voor 4% gewijzigd door migjes op 13-05-2016 12:00]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Zijn er eigenlijk ook dunnefilm panelen van 80cm breedte? Of in elk geval andere maten dan 1m25x1m
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
kunt eens kijken naar hanergyTD-er schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:06:
Zijn er eigenlijk ook dunnefilm panelen van 80cm breedte? Of in elk geval andere maten dan 1m25x1m

(ikea heeft ze een tijdje verkocht, of ze dat nog doen

ik wens nog niet dood gevonden te worden bij de ikea, dus ik weet het niet.

of je ze echt leuk vind is een 2de, ik vind solarfronteer al niet heel speciaal, en dit is zeker niet beter.
maar dat heb je met alle dunne film systemen.)
Kijk eens bij secondsol.deTD-er schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:06:
;-)
Ach zolang ik de panelen niet zelf in elkaar hoef te zetten, mogen ze ook bij de Ikea vandaan komen 
Waar het mij om gaat is dat EC Solar 210 Watt ongeveer 170 euro per stuk kosten en JA-solar 155 Watt mono eigenlijk net een te lage spanning heeft voor met 6 stuk in een string.
Mijn afdakje is ongeveer 8m50 breed en er ligt aan de ZO-kant dus 15x 270 Wp, maar aan de NW-kant zit nog een stuk van 80 cm hoogte wat nog niet bezet is door panelen en er is nog een MPP-tracker op mijn omvormer die niets staat te doen.
Bij dagen als deze kom ik eigenlijk niet boven de 3000 Watt uit, dus nog 680 Watt over wanneer de ZO-kant piekt en dus kan ik ongeveer 1000 Wp meer kwijt

Waar het mij om gaat is dat EC Solar 210 Watt ongeveer 170 euro per stuk kosten en JA-solar 155 Watt mono eigenlijk net een te lage spanning heeft voor met 6 stuk in een string.
Mijn afdakje is ongeveer 8m50 breed en er ligt aan de ZO-kant dus 15x 270 Wp, maar aan de NW-kant zit nog een stuk van 80 cm hoogte wat nog niet bezet is door panelen en er is nog een MPP-tracker op mijn omvormer die niets staat te doen.
Bij dagen als deze kom ik eigenlijk niet boven de 3000 Watt uit, dus nog 680 Watt over wanneer de ZO-kant piekt en dus kan ik ongeveer 1000 Wp meer kwijt

Heel even een vraag aan de kenners. Ik kom hier namelijk niet uit.
Ik ga omwille de ligging van de garage een oost/west opstelling neerzetten, zie locatie: http://www.zonatlas.nl/no...6&lon=4.74655&addr=650553
Wat ik nu wil weten: Werken poweroptimizers ook voor een oost west opstelling? Of heb ik echt twee aparte strings nodig?
Ik ga omwille de ligging van de garage een oost/west opstelling neerzetten, zie locatie: http://www.zonatlas.nl/no...6&lon=4.74655&addr=650553
Wat ik nu wil weten: Werken poweroptimizers ook voor een oost west opstelling? Of heb ik echt twee aparte strings nodig?
mijn omvormer heeft een start V van 200V.TD-er schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:24:
Ach zolang ik de panelen niet zelf in elkaar hoef te zetten, mogen ze ook bij de Ikea vandaan komen
maar is te verlagen naar 90V.
getest met 3x een lg neonX, 3x32Vmpp en 3x39Voc.
start V van de omvormer naar de 110V, en de mpp start gewoon op.
dus ja mijn omvormer start V is de Voc en niet de Vmpp

(met 92Vmpp was het rendement wel om te huilen +/-92%, met de andere mpp gevuld met 320V, maar oke.)
wie weet help je dit.
geen probleem voor poweroptimizers zoals tigo of solaredge.Zahariac schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:31:
Heel even een vraag aan de kenners. Ik kom hier namelijk niet uit.
maar tigo en solaredge hebben zo ook hun beperkingen, dus zeldzaam is het beter als een omvormer met 2x mpp.
(zonatlas is niet de beste raadgever, maar heb het idee dat je dat al door hebt.
die zou ik maar negeren, in veel gevallen werkt hij niet.)
zag ze net nog bij gebruiktezonnepanelen ( marktplaats, secondsol en op de eigen website) gebruikte solibro 70 Wp, ca 60 bij 120 cm, voor 13,5 euro p/st, dus kan je voor weinig geld een uitbreiding in elkaar knutselen.TD-er schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:06:
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Nee klopt dat die niet werkt. Was ook meer om de locatie en ligging van de garage aan te geven, maar had ik beter met maps kunnen doen.migjes schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:37:
[...]
geen probleem voor poweroptimizers zoals tigo of solaredge.
maar tigo en solaredge hebben zo ook hun beperkingen, dus zeldzaam is het beter als een omvormer met 2x mpp.
(zonatlas is niet de beste raadgever, maar heb het idee dat je dat al door hebt.
die zou ik maar negeren, in veel gevallen werkt hij niet.)
De set die ik nu gezien had was met JA Solar panelen waar de optimizers al in zitten. En dan met een Solaredge omvormer erbij die 2x mpp heeft. Dus dat moet dan goed komen.
Door de ligging verwacht ik een rendement van 80%. Dus met een geschat verbruik uit het verleden van 4000kWh heb ik ongeveer 4800kWp nodig, ervan uitgaande dat de set 1000kWp/kWh oplevert.
er is geen solaredge met 2x een mpp.Zahariac schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:58:
[...]
Nee klopt dat die niet werkt. Was ook meer om de locatie en ligging van de garage aan te geven, maar had ik beter met maps kunnen doen.
De set die ik nu gezien had was met JA Solar panelen waar de optimizers al in zitten. En dan met een Solaredge omvormer erbij die 2x mpp heeft. Dus dat moet dan goed komen.
Door de ligging verwacht ik een rendement van 80%. Dus met een geschat verbruik uit het verleden van 4000kWh heb ik ongeveer 4800kWp nodig, ervan uitgaande dat de set 1000kWp/kWh oplevert.

bestaat gewoon niet.
(er zijn er wel met 2x een ingang voor 2x een string, maar dat is parallel en geen 2x mpp.
de mpp bij solaredge zit in jouw geval in het paneel zelf.)
vind solaredge wel duur.
zelfs als ze al ingebouwd zijn in het paneel. ( maar een extra per paneel van 30€ is minimaal, maar winkels maken het vergelijken erg moeilijk, en ook heb je best nog een dure omvormer nodig, maar logging per paneel kan een wens zijn.)
schatting van aantal Wp is vrij aardig in de buurt.

(een kleine tip: eens goed kijken of je geen energie verspilt in huis is vaak goedkoper als het proberen op te wekken met pv.

Oh had niet begrepen dat het geen aparte mpp waren. En ik weet nog niet of ik energie ga verspillen, ik woon er nog nietmigjes schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:06:
[...]
er is geen solaredge met 2x een mpp.![]()
bestaat gewoon niet.
(er zijn er wel met 2x een ingang voor 2x een string, maar dat is parallel en geen 2x mpp.
de mpp bij solaredge zit in jouw geval in het paneel zelf.)
vind solaredge wel duur.
zelfs als ze al ingebouwd zijn in het paneel. (vergelijken maar het lastig, maar een exta per paneel van 30€ is minimaal, maar winkels maken het vergelijken erg moeilijk, en ook heb je best nog een dure omvormer nodig, maar logging per paneel kan een wens zijn.)
schatting van aantal Wp is vrij aardig in de buurt.![]()
(een kleine tip: eens goed kijken of je geen energie verspilt in huis is vaak goedkoper als het proberen op te wekken met pv.)

Maar als alles toch in de volle zon ligt, geen schaduwen en alleen een oost/west opstelling kan ik dus beter voor een omvormer gaan met 2 keer mpp en dan panelen zonder optimizer?
Ligging is dan overigens meer noordoost/zuidwest opstelling. Maar dat zal alleen maar betekenen dat de ene kant meer oplevert als de andere.
edit: Als de ligging toch zuidwest(west) is, is dan een eenzijdige opstelling met een lage hoek van 10 graden geen betere oplossing?
[Voor 5% gewijzigd door Zahariac op 13-05-2016 13:13. Reden: aanvullende vraag]
lol, word lastig schatten hoeveel je nodig gaat hebben.Zahariac schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:09:
[...]
Oh had niet begrepen dat het geen aparte mpp waren. En ik weet nog niet of ik energie ga verspillen, ik woon er nog niet![]()
Maar als alles toch in de volle zon ligt, geen schaduwen en alleen een oost/west opstelling kan ik dus beter voor een omvormer gaan met 2 keer mpp en dan panelen zonder optimizer?
Ligging is dan overigens meer noordoost/zuidwest opstelling. Maar dat zal alleen maar betekenen dat de ene kant meer oplevert als de andere.
(is niet erg, tegenwoordig is een over productie niet meer zo een heel groot verschil als vroeger.)
je hebt b.v. hosola bright 3000 of 3680:
http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/
die kunt je goed vullen met 2x +/- 2500Wp.
en dan ben je een heel eind. (maar past dat op het dak

(zelf heb ik een power-one PVI 3.0, met 5660Wp(nu even een 4900Wp, ben aan het verbouwen).
is vergelijkbaar met de hosola 3000 en dat doet met mijn slechte dak een 4000+kWh per jaar.
maar heb erg slecht dak.)
ik denk zelf dat noordoost/zuidwest zelfs beter is als oost-west, maar kan dat helaas nog niet onder bouwen.

TSMC maar die worden niet meer nieuw geleverd, en hannergy panelen, ikea levert niet meer sinds november dacht ik. Waren ook razend duur bij Ikea.TD-er schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:06:
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Of het gaat passen weet ik ook nog niet. Ik wil sowieso nog een afdakje aan de tuinkant maken met zonnepanelen als verlengde van wat op het dak staat. Kan ik daar wederom een rits panelen op kwijt. Die rij is dan ook zuidwest dus op de goede kant.migjes schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:18:
[...]
lol, word lastig schatten hoeveel je nodig gaat hebben.
(is niet erg, tegenwoordig is een over productie niet meer zo een heel groot verschil als vroeger.)
je hebt b.v. hosola bright 3000 of 3680:
http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/
die kunt je goed vullen met 2x +/- 2500Wp.
en dan ben je een heel eind. (maar past dat op het dak)
(zelf heb ik een power-one PVI 3.0, met 5660Wp(nu even een 4900Wp, ben aan het verbouwen).
is vergelijkbaar met de hosola 3000 en dat doet met mijn slechte dak een 4000+kWh per jaar.
maar heb erg slecht dak.)
ik denk zelf dat noordoost/zuidwest zelfs beter is als oost-west, maar kan dat helaas nog niet onder bouwen.
En ik kan op de uitbouw van de woning zelf dan nog een rij kwijt die aansluit bij de noordoost op de garage. Deze rij komt dan wel in de schaduw de liggen in de loop van de dag. Heb ik dan daarvoor nog een derde mpp nodig?
Al met al moet ik wel aan een dergelijke opbrengst komen.
hou er rekening mee dat over het algemeen, hoe hoger de panelen de beter de opbrengst.Zahariac schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:23:
[...]
Of het gaat passen weet ik ook nog niet. Ik wil sowieso nog een afdakje aan de tuinkant maken met zonnepanelen als verlengde van wat op het dak staat. Kan ik daar wederom een rits panelen op kwijt. Die rij is dan ook zuidwest dus op de goede kant.
En ik kan op de uitbouw van de woning zelf dan nog een rij kwijt die aansluit bij de noordoost op de garage. Deze rij komt dan wel in de schaduw de liggen in de loop van de dag. Heb ik dan daarvoor nog een derde mpp nodig?
Al met al moet ik wel aan een dergelijke opbrengst komen.
de lager ze liggen de meer schaduw, helaas.
al eens gekeken naar dit soort leuke oplossingen?
http://zonneveranda.nl/
(niet goedkoop, maar wel leuk.

Hmm, die zijn ook best wel leuk.Bamboe48 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:55:
[...]
zag ze net nog bij gebruiktezonnepanelen ( marktplaats, secondsol en op de eigen website) gebruikte solibro 70 Wp, ca 60 bij 120 cm, voor 13,5 euro p/st, dus kan je voor weinig geld een uitbreiding in elkaar knutselen.
Ik zie ze trouwens op wel meer sites staan voor rond de 2 tientjes.
66V per stuk, dus met 6 stuks zit je mooi in de sweet-spot van de MPP-tracker.
Dan is alleen het montagemateriaal al wel duurder dan de panelen

let wel even op, dat veel oudere dunne film panelen.TD-er schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:25:
[...]
Hmm, die zijn ook best wel leuk.
echte dunne film panelen zijn. (niet zo als solarfrontier.)
dit houd in dat er vaak een aardig nodig is op het paneel.
anders brand de dunne film laag weg en doen ze niks meer na een jaar.
dus zoek even goed op of je omvormer dit kan.

(vroeger werd er voor veel dunne film een trafo omvormer gebruikt en geen tl omvormer.)
Dat is zeker wel een goed punt om te weten.migjes schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:29:
[...]
let wel even op, dat veel oudere dunne film panelen.
echte dunne film panelen zijn. (niet zo als solarfrontier.)
dit houd in dat er vaak een aardig nodig is op het paneel.
anders brand de dunne film laag weg en doen ze niks meer na een jaar.
dus zoek even goed op of je omvormer dit kan.![]()
(vroeger werd er voor veel dunne film een trafo omvormer gebruikt en geen tl omvormer.)
Ik heb inderdaad een TL-omvormer (SMA 3600-21 TL)
Nog even voor het idee, dit is het 'afdakje' wat ik aan het maken ben, terrasje ligt er sinds vorig weekend bijna helemaal onder, tuin moet nog aangepakt worden en laat die warme dagen maar komen

Als je de seizoensinvloed er in betrekt houdt e.e.a. nauwelijks/geen stand, minder zon meer electriciteitsverbruik in voor-/najaar en winter. Max. opbrengst nu leidt tot het snelst terugverdiend rekening houdend met de feiten zoals ze nu van toepassing zijn.TD-er schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 06:27:
[...]
Het idee is dat hoe meer je van je eigen opwek direct verbruikt, dus dat het niet langs de meter gaat, hoe beter.
Dan kun je beter minder per uur opwekken, maar meer uren per dag, dan grote pieken gedurende korte(re) tijd.
En met een oost-west opstelling kun je met een relatief kleinere omvormer hetzelfde aantal Wp aan, of meer Wp met dezelfde omvormer
22,00 incl. BTW, 18,18 excl. BTW, hoezo duur ?migjes schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:06:
[...]
vind solaredge wel duur.
zelfs als ze al ingebouwd zijn in het paneel. ( maar een extra per paneel van 30€ is minimaal,
(webwinkels maken de prijzen zo dat het minder lijkt, door het paneel zonder gewoon een 10€ duurder te maken.hajeetje schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:49:
[...]
22,00 incl. BTW, 18,18 excl. BTW, hoezo duur ?
pak prijzen van importeurs en dan zie je het beter.

jep en dan ben ik ook nog eens een 780€ kwijt voor een 3000w omvormer.
die je ook voor een 600€ kunt scoren of als je zoekt vaak voor onder de 500€

Kun je me een link geven waar dat uit blijkt ? Ik zie bijv. een 270Wp voor 219 en een met SE voor 241. Ik ben dus benieuwd naar informatie welke wat anders laat zien. Dan worden de panelen zonder SE dus goedkoper als ik het goed begrijp ?migjes schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:56:
[...]
(webwinkels maken de prijzen zo dat het minder lijkt, door het paneel zonder gewoon een 10€ duurder te maken.
pak prijzen van importeurs en dan zie je het beter.)
jep en dan ben ik ook nog eens een 780€ kwijt voor een 3000w omvormer.
die je ook voor een 600€ kunt scoren of als je zoekt vaak voor onder de 500€
[Voor 5% gewijzigd door hajeetje op 13-05-2016 14:57]
valt mee hoor, kun je ook voor een prikkie krijgen bij gebr.. enzTD-er schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:25:
[...]
Hmm, die zijn ook best wel leuk.
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Hopelijk heeft hij/zij er optimizers achter zitten:
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Omg !
Maar waarschijnlijk allemaal krijgertjes dus geen tvt maar pure winst.
Maar waarschijnlijk allemaal krijgertjes dus geen tvt maar pure winst.

Dan weet ik zeker dat extra panelen niet door de WAF komen..
Heb de foto net laten zien met de tekst : Ik wil het stijlvoller doen.
Heb de foto net laten zien met de tekst : Ik wil het stijlvoller doen.

Ik snap het niet... wat is er mis met het pannendak?! 

Da's ook idd bjina het enige waar _niet_ iets mis mee isJerrythafast schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 23:25:

Anoniem: 239170
Beste gok? (sociale) huurwoning en dan mag er niet zo gek veel... Eigenlijk helemaal niks, loop daar zelf ook tegenaan. Dak mag niet want definitie "nagelvast" en nog wat van dat geleuter en dan moet je wat.Jerrythafast schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 23:25:

Geen idee of dat in dit geval zo is maar zo wel dan is dit wel een grappig statement. 'Wat het mag niet?" Dan bekleed ik toch gewoon elk ander beschikbaar oppervlak met panelen?

Zo zit ik er zelf nog steeds aan te denken om iets "grappigs" met de voortuin op noord te doen. Moet eea nog even uitmeten maar volgens mij kunnen daar best 4 SF's volledig vlak. Opbrengst zal om te huilen zijn maar meer dan niets is toch iets.

het zal vast schelen per woningbouw vereniging wat er mag op het dak van een sociale huurwoning.Anoniem: 239170 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 23:50:
[...]
Beste gok? (sociale) huurwoning en dan mag er niet zo gek veel... Eigenlijk helemaal niks, loop daar zelf ook tegenaan. Dak mag niet want definitie "nagelvast" en nog wat van dat geleuter en dan moet je wat.![]()
Geen idee of dat in dit geval zo is maar zo wel dan is dit wel een grappig statement. 'Wat het mag niet?" Dan bekleed ik toch gewoon elk ander beschikbaar oppervlak met panelen?
(en soms ook de sociale handigheid van de bewoner.

ik heb net met toestemming van de woningbouw vereniging mijn oude 11x195Wp op het dak van een vriendin gelegd.
(moet nu de omvormer nog aansluiten.)
kosten 11x195Wp gratis + bevestiging 200€ + omvormer 300€ + wat kabel spul + overig 200€.
700€ voor 2145Wp.
nu heb ik gezegd dat ik graag het spul wat ik nu betaalt heb graag snel terug wil hebben.
maar dat mag ze doen als ze der energie rekening geld terug krijgt.

het dak is perfect, dus binnen 2 jaar zijn de kosten er uit.
daarna moeten we even kijken hoe we het oplossen met de panelen zelf.
de woningbouw vereniging heeft al toegezegd dat ze de set over kopen als ze uit het huis gaat.
(dat zal vast geen vetpot gaan worden. ik maak me geen illusies, maar met mijn lage kosten maak ik me ook niet druk.)
maar geen enkele last van de woningbouw vereniging.
ze hebben zelfs de vloer+muren geisoleert (tegen de prijs van een kleine huur verhoging).
of te wel, dank u tiwos voor deze nette manier van handelen.
Heb bij mijn zus ook op een woningbouw huurwoning panelen gelegd.
Gewoon met Click-fit. Je zou kunnen stellen dat t omdat dat gehaakt is, niet nagelvast zit. Het grappige is dat de meeste verzekeringen er weer niet moeilijk overdoen (wel of niet nagelvast is het verschil tussen opstal en inboedel)
Ze heeft het aangevraagd en een keurige brief gekregen dat als het ooit in de weg zou zitten bij onderhoud dat ze dan zelf er voor moet zorgen dat het word verwijderd. Er is een gat geboord door de vloer naar de MK, en de omvormer heb ik aan en paar schroeven in de muur hangen in het techniek deel van een berging. hangt er nu al 2 jaar, nooit wat van gehoord.
Gewoon met Click-fit. Je zou kunnen stellen dat t omdat dat gehaakt is, niet nagelvast zit. Het grappige is dat de meeste verzekeringen er weer niet moeilijk overdoen (wel of niet nagelvast is het verschil tussen opstal en inboedel)
Ze heeft het aangevraagd en een keurige brief gekregen dat als het ooit in de weg zou zitten bij onderhoud dat ze dan zelf er voor moet zorgen dat het word verwijderd. Er is een gat geboord door de vloer naar de MK, en de omvormer heb ik aan en paar schroeven in de muur hangen in het techniek deel van een berging. hangt er nu al 2 jaar, nooit wat van gehoord.
Het scheelt heel erg per WBV.
Hier wilde ik ook een aanpassing doen en ging ervan uit dat men moeilijk ging doen, maar dat was ook niet het geval
.
Hier wilde ik ook een aanpassing doen en ging ervan uit dat men moeilijk ging doen, maar dat was ook niet het geval

2250 WP Zuid PVoutput
Anoniem: 654400
Mooi hoor.migjes schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:25:
[...]
hou er rekening mee dat over het algemeen, hoe hoger de panelen de beter de opbrengst.
de lager ze liggen de meer schaduw, helaas.
al eens gekeken naar dit soort leuke oplossingen?
http://zonneveranda.nl/
(niet goedkoop, maar wel leuk.)
Hoe goed werkt zo'n zonneveranda? Je ziet wel meer van dergelijke ingebouwde, semi-lichtdoorlatende zonnepanelen voor serres, ziet er hartstikke mooi uit maar aan wat voor rendement moet je denken?
Wij zouden een veranda kunnen plaatsen met een schuin dak van pakweg 3 x 2.5m. Daar zou je 3 panelen op kunnen plaatsen en op die manier een kleine 1000 Wp binnen kunnen fietsen. Ik vind geen gegevens over het aantal Wp/m2 voor zonneveranda's en semi-transparante panelen zoals die voor serres worden gebruikt.
je hebt 2 soorten systemen.Anoniem: 654400 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 13:02:
[...]
Mooi hoor.
Hoe goed werkt zo'n zonneveranda? Je ziet wel meer van dergelijke ingebouwde, semi-lichtdoorlatende zonnepanelen voor serres, ziet er hartstikke mooi uit maar aan wat voor rendement moet je denken?
Wij zouden een veranda kunnen plaatsen met een schuin dak van pakweg 3 x 2.5m. Daar zou je 3 panelen op kunnen plaatsen en op die manier een kleine 1000 Wp binnen kunnen fietsen. Ik vind geen gegevens over het aantal Wp/m2 voor zonneveranda's en semi-transparante panelen zoals die voor serres worden gebruikt.
die van zonneveranda, die gebruiken mono cellen tussen 2 glas platen.
(ze doen daar heel erg kijk eens wat wij hebben verzonnen, lol
maar eigenlijk is het standaard spul wat leuk bij elkaar past uit de veranda wereld en de pv wereld.)
omdat je wel een afweging moet maken tussen hoeveel licht wil ik en hoeveel opbrengst, moeten de cellen wel iets verder uit elkaar dus minder opbrengst per m2.
ze hebben nu platen van +/-140X100cm met een opbrengst van +/-125Wp.
(eerst gebruikten ze platen van 160X80 = 140Wp, vragen misschien kan dat nog steeds.)
dit soort systemen kunnen op een simpele TL omvormer.
anders systeem is dat je dunne film gebruikt.
dan zie je geen cellen, maar meer een matte laag glas.
en kom je +/- op de zelfde hoeveelheid Wp uit.
hier voor heb je een trafo omvormer nodig (en een aarding op de panelen!).
zelf vind ik de cellen variant het mooist, maar ik heb ook geen smaak.

voor meer van die leuke dingetjes kijk eens bij bisol.

http://www.bisol.com/nl/producten/bisol-zonnepanelen.html
Anoniem: 654400
Geen smaak is ook een smaakmigjes schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 13:17:
[...]
je hebt 2 soorten systemen.
die van zonneveranda, die gebruiken mono cellen tussen 2 glas platen.
(ze doen daar heel erg kijk eens wat wij hebben verzonnen, lol
maar eigenlijk is het standaard spul wat leuk bij elkaar past uit de veranda wereld en de pv wereld.)
omdat je wel een afweging moet maken tussen hoeveel licht wil ik en hoeveel opbrengst, moeten de cellen wel iets verder uit elkaar dus minder opbrengst per m2.
ze hebben nu platen van +/-140X100cm met een opbrengst van +/-125Wp.
(eerst gebruikten ze platen van 160X80 = 140Wp, vragen misschien kan dat nog steeds.)
dit soort systemen kunnen op een simpele TL omvormer.
anders systeem is dat je dunne film gebruikt.
dan zie je geen cellen, maar meer een matte laag glas.
en kom je +/- op de zelfde hoeveelheid Wp uit.
hier voor heb je een trafo omvormer nodig (en een aarding op de panelen!).
zelf vind ik de cellen variant het mooist, maar ik heb ook geen smaak.
voor meer van die leuke dingetjes kijk eens bij bisol.![]()
http://www.bisol.com/nl/producten/bisol-zonnepanelen.html

Ach, dat valt best mee.
Opbrengst lijkt dus grofweg de helft van een beetje een knap regulier paneel.
Hmz, misschien dat ik dan liever een batterij Solar Field panelen oid zou laten leggen op een reguliere veranda.
Voor de actieve cooling van je converter volgers. Dacht dat ik t/m juni of july moest wachten voor het warme weer maar die hebben we inmiddels de afgelopen dagen volop gehad. Even de laatste 7 dagen. Max kortstondig zo'n 42 graden geworden gemiddeld 9 tot 12 graden kunnen koelen. Ik wil hem onder de 40 graden houden dus volgende week wat testen met een tweede fan op de zelfde voeding en temp schakelaar.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600
over smaak kun je twisten, maar je schiet er geen F.... mee op.Anoniem: 654400 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 13:57:
[...]
Geen smaak is ook een smaak![]()
![]()
Ach, dat valt best mee.
Opbrengst lijkt dus grofweg de helft van een beetje een knap regulier paneel.
Hmz, misschien dat ik dan liever een batterij Solar Field panelen oid zou laten leggen op een reguliere veranda.

opbrengst is van 50% van een normaal paneel tot 100%.
maar hoe hoger het percentage de minder licht er onder komt.
check de BISOL Lumina Series, die heb je ook met 60 cellen, net zo als een normaal paneel dus 100% de zelfde opbrengst als een normaal paneel.

alleen dan heb je maar 6,2% transparantie, en dat is wel wat donker.

het is een keuze die je wil maken, en een eigen smaak/eis.
Voor de grap 4 van de 16 panelen (laten) schoonmaken vandaag (Meer water uit de droger had ik even nog niet), maar een meetbaar verschil tussen de "schone" en "vieze" panelen is er inderdaad niet.
Ze liggen nu ruim 8 maanden op 13 graden... Er zat volgens de schoonvader wel wat vogelpoep en vooral veel geel stuifmeel op. Nu blinken ze weer
Ze liggen nu ruim 8 maanden op 13 graden... Er zat volgens de schoonvader wel wat vogelpoep en vooral veel geel stuifmeel op. Nu blinken ze weer

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Hier is er ook een flinke plas stuifmeel vanaf gepoetst vanmiddag. Buurman kwam met een telescooparm voor de tuinslang aanzetten. Zal inderdaad wel geen merkbaar verschil maken, maar nu ziet het er in ieder geval weer toonbaar uit
Hier trouwens ook wat vogelpoep weggewerkt.
Ik heb ze nog geprobeerd af te drogen met een doek om kalkafzetting te voorkomen, maar ze waren al droog voordat ik daarmee kon beginnen.

Ik heb ze nog geprobeerd af te drogen met een doek om kalkafzetting te voorkomen, maar ze waren al droog voordat ik daarmee kon beginnen.
Zo, tijdje niet zo actief geweest hier ivm vakantie en drukte op het werk maar nu ben ik er weer hoor 
Zojuist even de aarlekautomaat vervangen waar mijn omvormer op zit aangezien deze niet meer uit ging dmv de aardlek test knop, veiligheid voor alles zullen we maar zeggen

Zojuist even de aarlekautomaat vervangen waar mijn omvormer op zit aangezien deze niet meer uit ging dmv de aardlek test knop, veiligheid voor alles zullen we maar zeggen

was dat een 1 of een 3 fasen ALS? en als het een 3 fasen was, was deze op alle fasen aangesloten? bij 3 fasen ALS'en werkt het testen maar op 1 fase.Mattie112 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 20:17:
Zo, tijdje niet zo actief geweest hier ivm vakantie en drukte op het werk maar nu ben ik er weer hoor
Dat ging om een losse 1-fase aardlek automaat dus daar was wel degelijk iets mis mee.
Oud t-shirt gebruikt ervoor ? Een theedoek lijkt mij teveel te schurenTFHfony schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 17:59:
Voor de grap 4 van de 16 panelen (laten) schoonmaken vandaag (Meer water uit de droger had ik even nog niet), maar een meetbaar verschil tussen de "schone" en "vieze" panelen is er inderdaad niet.

2250 WP Zuid PVoutput
Een zachte spons (gebruiken we ook voor de auto's) en daarna met een theedoek...MdO82 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 20:46:
[...]
Oud t-shirt gebruikt ervoor ? Een theedoek lijkt mij teveel te schuren
Maareh, schuren? Een theedoek? Wat zou een hagelbui dan met die panelen doen

Nou ja het ligt een beetje aan de vezels van het theedoek denk ik, we hebben er een paar waar je jezelf niet mee wilt afdrogenTFHfony schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 21:00:
[...]
Een zachte spons (gebruiken we ook voor de auto's) en daarna met een theedoek...
Maareh, schuren? Een theedoek? Wat zou een hagelbui dan met die panelen doenGeen krasjes hoor, volgens schoonvaderlief. Wel zorgen dat je het zand e.d. er goed af hebt voor je ze afdroogt. Al ging het drogen volgens hem eigenlijk al vanzelf. Het water liep gelijk naar beneden en daarna droogde de rest eigenlijk zienderogen op.

2250 WP Zuid PVoutput
Anoniem: 239170
migjes schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 08:42:
(en soms ook de sociale handigheid van de bewoner.)

Het verschilt enorm natuurlijk, hier is het zo dat WBV's zelf zonnepanelen willen gaan aanbieden, punt is alleen dat die plannen er al tig jaar zijn en er niks gebeurt. Ondertussen zelf iets op het dak leggen 'mag niet' want misschien, heel misschien. etc. etc. Ze zien natuurlijk liever dat een installatie 3 tot 4 keer terugbetaald wordt middels een flinke huurverhoging.

In alle eerlijkheid moet ik ook bekennen dat ik er niet gek veel tijd in heb gestoken, net vader van een tweeling geworden en de maanden ervoor was er ook weinig tot geen tijd en ruimte om me met dat geneuzel bezig te houden maar het is wel jammer, heb een prachtig dak zo goed als pal op zuid met een fijne hellingshoek en weinig tot geen obstakels.

Daar gaat altijd heel lang overheen.Anoniem: 239170 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 21:38:
[...]
Thanks migjes.
![]()
Het verschilt enorm natuurlijk, hier is het zo dat WBV's zelf zonnepanelen willen gaan aanbieden, punt is alleen dat die plannen er al tig jaar zijn en er niks gebeurt. Ondertussen zelf iets op het dak leggen 'mag niet' want misschien, heel misschien. etc. etc. Ze zien natuurlijk liever dat een installatie 3 tot 4 keer terugbetaald wordt middels een flinke huurverhoging.![]()
In alle eerlijkheid moet ik ook bekennen dat ik er niet gek veel tijd in heb gestoken, net vader van een tweeling geworden en de maanden ervoor was er ook weinig tot geen tijd en ruimte om me met dat geneuzel bezig te houden maar het is wel jammer, heb een prachtig dak zo goed als pal op zuid met een fijne hellingshoek en weinig tot geen obstakels.
Wij hebben laatst een project opgeleverd daar waren mensen van de provincie en nog meer ambtenaren bij en die waren erg blij dat t binnen 3 jaar gelukt was. dit was een van de eerste projecten waarvan bekend was dat t mee zou doen, en tussendoor zijn er zeker nog 10 geweest. en maar wachten en maar wachten...
Het is een tijdje geleden geweest dat ik in het topic actief ben geweest, maar de schuur achter in de tuin moet vervangen worden dus wou ik daar een nieuw exemplaar bouwen met PV als dak.
Ik zag wel het e.e.a. aan glas-glas panelen (8mm dik) maar geen idee hoe je dat hoort te bevestigen. Aangezien er vrij veel schaduw is achter in de tuin dacht ik maar met dunne film panelen aan de gang te gaan. De Solar Frontier is redelijk geprijsd, zelfs afgezet tegen een gebruikt 180Wp paneel. Het scheelt met de oppervlakte ook niet te veel, dus dat leek me voor de hand liggend. Met 6 panelen is het 840 euro nieuw tegenover 600 met 2e hands mono.
Gezien de orientatie van west richting het woonhuis achter in de tuin, tot het middaguur schaduw van de bomen op oost en schaduw na 5 in mei wou ik het niet te duur maken. Ik heb nog een SMA 2000HF, die heeft geen moeite met een hoge stringspanning. Geen idee of die MPP scan uberhaupt iets kan met dunne film panelen, met mono werkt het wel aardig. Ik gok op een 400-500kWh/kWp
Heeft iemand wel eens de aluminium randen van een zonnepaneel zwart geverfd? Met de installatie van zwarte panelen wordt tectiel wel eens gebruikt om de einden zwart te maken, zou dat ook voor de randen van zonnepanelen werken? Of is aluminum verven echt een bijzondere bezigheid.
Ja dus, geanodiseerd aluminium is vegelijkbaar met een kunstof of glas, met een primer is het mogelijk dit alsnog te verven maar blijft niet noodzakelijk lang goed. Het schilderen van de randen van een 2e hands paneel is dan ineens een stuk lastiger.
Ik zag wel het e.e.a. aan glas-glas panelen (8mm dik) maar geen idee hoe je dat hoort te bevestigen. Aangezien er vrij veel schaduw is achter in de tuin dacht ik maar met dunne film panelen aan de gang te gaan. De Solar Frontier is redelijk geprijsd, zelfs afgezet tegen een gebruikt 180Wp paneel. Het scheelt met de oppervlakte ook niet te veel, dus dat leek me voor de hand liggend. Met 6 panelen is het 840 euro nieuw tegenover 600 met 2e hands mono.
Gezien de orientatie van west richting het woonhuis achter in de tuin, tot het middaguur schaduw van de bomen op oost en schaduw na 5 in mei wou ik het niet te duur maken. Ik heb nog een SMA 2000HF, die heeft geen moeite met een hoge stringspanning. Geen idee of die MPP scan uberhaupt iets kan met dunne film panelen, met mono werkt het wel aardig. Ik gok op een 400-500kWh/kWp
Heeft iemand wel eens de aluminium randen van een zonnepaneel zwart geverfd? Met de installatie van zwarte panelen wordt tectiel wel eens gebruikt om de einden zwart te maken, zou dat ook voor de randen van zonnepanelen werken? Of is aluminum verven echt een bijzondere bezigheid.
Ja dus, geanodiseerd aluminium is vegelijkbaar met een kunstof of glas, met een primer is het mogelijk dit alsnog te verven maar blijft niet noodzakelijk lang goed. Het schilderen van de randen van een 2e hands paneel is dan ineens een stuk lastiger.
Zwarte ducktape erop....databeestje schreef op zondag 15 mei 2016 @ 11:18:
Het is een tijdje geleden geweest dat ik in het topic actief ben geweest, maar de schuur achter in de tuin moet vervangen worden dus wou ik daar een nieuw exemplaar bouwen met PV als dak.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Even een korte vraag, omdat ik iemand wat tips wil geven over een nieuw te plaatsen set: hoe moet ik de kwaliteit van een omvormer van een sf powerset zien ten opzichte van en sma?
Gasloos, Panasonic mono 7J; 12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Minstens gelijkwaardig, Steca is de fabrikant, deze maakt prima en efficiente omvormers.Joris 407 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 11:52:
Even een korte vraag, omdat ik iemand wat tips wil geven over een nieuw te plaatsen set: hoe moet ik de kwaliteit van een omvormer van een sf powerset zien ten opzichte van en sma?
Zoniet beter, de helft in gewicht, 24/7 "wakker" en veel koeler door andere techniek.Tele schreef op zondag 15 mei 2016 @ 11:59:
[...]
Minstens gelijkwaardig, Steca is de fabrikant, deze maakt prima en efficiente omvormers.
En de geluidsproduktie?
Gasloos, Panasonic mono 7J; 12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Nagenoeg niets, hij heeft een fan die je zachtjes hoort lopen als hij 44 graden word maar is binnen de minuut weer 37 graden en uit.Joris 407 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 12:25:
En de geluidsproduktie?
1 van mijn steca's hangt in de schuur en die koelt helemaal niet, daar is het fris genoeg om hem op temperatuur te houden. Die op zolder hangt gaat alleen aan als hij 75% of hoger van zijn vermogen moet leveren, daar onder ook niet.
Wat is er beter aan? (behalve de efficiëntie)Rol-Co schreef op zondag 15 mei 2016 @ 12:14:
[...]
Zoniet beter, de helft in gewicht, 24/7 "wakker" en veel koeler door andere techniek.
Als ik zoek op defecte steca vs SMA kom ik geen sma's tegen op het forum (of ik zoek niet goed)

(De enkele defecte SMA, die ik gevonden heb, is er een die opgeblazen is door de netbeheerder)
[Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2016 12:30]
Dan zoek je niet goedAUijtdehaag schreef op zondag 15 mei 2016 @ 12:29:
[...]
Wat is er beter aan? (behalve de efficiëntie)
Als ik zoek op defecte steca vs SMA kom ik geen sma's tegen op het forum (of ik zoek niet goed)

Edit:
Ze werken beide prima, dat Solar Frontier voor hun power set's gekozen hebt voor de steca met SF brand zegt mij voldoende.

[Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 15-05-2016 12:41]
Naast mijn voorkeur voor SMA denk ik dat Steca een van de weinige fabrikanten is waar die 10 jaar ook een goede kans maakt waargemaakt te gaan worden.. Steca heeft te voordeel van een lichte kast, maar dat heb je alleen bij het ophangen lijkt me, ik laat niet dagelijks mij omvormers uit.Joris 407 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 11:52:

Misschien dat spuitfolie dat gebruikt wordt om autovelgen een ander kleurtje te geven werkt?[b][message=46847599,noline]
.......
http://www.tuning-gids.nl/velgen_spuiten.htm
[Voor 5% gewijzigd door drielp op 15-05-2016 12:48]
4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Voor allu is er een primer in spuitbus in de handel, die is een soort bamboe geel. deze eerst aanbrengen en daarna met een zijdeglans zwart maken. Er was ooit een aanbieder (ga geen namen noemen, maar in het goedkope segment) die zelf "zwarte" panelen aanbood, die geschilderd waren. Draaide je de klem iets te enthousiast aan dan kwamen er hele plakken los.databeestje schreef op zondag 15 mei 2016 @ 11:18:
Soloroof heeft n systeem waarmee je zelf een PV dak kunt maken. Is wel wat arbeids intensief, en met een paneel dat ook een deel licht door laat (bisol en sunpower o.a.) heeft dat wel een voordeel dat je meteen ook daglicht binnen hebt. SF laat geen daglicht door. Wil je heel graag met SF aan de gang dan zou ik zelf een simpel dakje bouwen, hout met epdm oid / sandwichpaneel, en daar dan een PV systeem op leggen. Ben je veel vrijer in materiaal keuze, en waarschijnlijk (met sandwich zeker) nog goedkoper uit ook. Wij hebben wel Soloroof met SF geplaatst, maar dat zijn dan meer prestige projecten van een architect / manier om de bouwvergunning er door te krijgen.
Ah, dank, dat was de hint die ik zocht, even aan het zoeken geweest en een paar hints gevonden voor een "aluminium en zink" primer. Motip schijnt ook een spuitbus hiervoor te hebben maar die valt onder de profi lijn maar is in sommige auto onderdelen winkels te krijgen. Het gaat er in ieder geval om dat het een "etsende" primer is. Klinkt als fijn spul.Andre1973 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 12:52:
[...]
Voor allu is er een primer in spuitbus in de handel, die is een soort bamboe geel. deze eerst aanbrengen en daarna met een zijdeglans zwart maken. Er was ooit een aanbieder (ga geen namen noemen, maar in het goedkope segment) die zelf "zwarte" panelen aanbood, die geschilderd waren. Draaide je de klem iets te enthousiast aan dan kwamen er hele plakken los.

De rest van de schuur had ik al getekend in 3D wat het een stuk makkelijker maakt dat alles ook pastSoloroof heeft n systeem waarmee je zelf een PV dak kunt maken. Is wel wat arbeids intensief, en met een paneel dat ook een deel licht door laat (bisol en sunpower o.a.) heeft dat wel een voordeel dat je meteen ook daglicht binnen hebt. SF laat geen daglicht door. Wil je heel graag met SF aan de gang dan zou ik zelf een simpel dakje bouwen, hout met epdm oid / sandwichpaneel, en daar dan een PV systeem op leggen. Ben je veel vrijer in materiaal keuze, en waarschijnlijk (met sandwich zeker) nog goedkoper uit ook. Wij hebben wel Soloroof met SF geplaatst, maar dat zijn dan meer prestige projecten van een architect / manier om de bouwvergunning er door te krijgen.

De naden onderling wou ik met zwarte siliconenkit afdichten en kan het blijven werken.
Vraagje: ik heb sinds een maand SF panelen (19) op het ZW, en vandaag heb ik de moeite genomen de 8 panelen op het platte dak schoon te maken (stof, bloesem etc). Tot mijn 'schrik' zag ik dat 1 paneel flink wat krassen heeft, en ik vroeg me af in hoeverre dat de productie benadeelt.
Aangezien het een SolarEdge systeem is, kan ik (per 2) panelen de opbrengst monitoren, en daar valt mij op dat het rendement van juist dát paneel flink achterblijft. Het betreft 1.1.8.
Heb ik voldoende 'bewijsmateriaal' om de installateur hierop aan te spreken?
Aangezien het een SolarEdge systeem is, kan ik (per 2) panelen de opbrengst monitoren, en daar valt mij op dat het rendement van juist dát paneel flink achterblijft. Het betreft 1.1.8.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
Ik denk het wel, alleen jammer dat je er nu pas achter komt ? Niet eerder op het dak geweest?Sandrioni schreef op zondag 15 mei 2016 @ 13:59:
Zijn het achte krassen of opgedroogde vogelpoep strepen
Mijn panelen waren ook smerig, ik blijf er echter af. De regenbuien doen vandaag hun werk. Mijn oude shell panelen van inmiddels 14 jaar oud heb ik ook nog nooit schoongemaakt.
[Voor 5% gewijzigd door habbekrats op 15-05-2016 14:09]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Heb je dit verlies al vanaf dag 1 gezien? Ik neem aan dat gezien je keuze voor SolarEdge je toch al wel met enige regelmaat naar de opbrengsten per paneel hebt zitten kijken? En worden deze ook in een log opgeslagen misschien, zodat je kan zien of dit al vanaf het begin is?Sandrioni schreef op zondag 15 mei 2016 @ 13:59:
Vraagje: ik heb sinds een maand SF panelen (19) op het ZW, en vandaag heb ik de moeite genomen de 8 panelen op het platte dak schoon te maken (stof, bloesem etc). Tot mijn 'schrik' zag ik dat 1 paneel flink wat krassen heeft, en ik vroeg me af in hoeverre dat de productie benadeelt.
Ik vind de spreiding van het vermogen per groep best groot, wat mij betreft zou elk paneel even goed moeten presteren als er geen schaduw is ...
Op het schuine dak hebben alle panelen dezelfde tilt dus ze zouden gelijk moeten presteren.
Of zit er e.e.a. door elkaar, 160Wp hier en 170Wp daar?
[edit]Het piekvermogen ligt ongeacht de temperatuur onder de 3000W, dat zou beter moeten kunnen hoewel je wel onevenwichtige strings hebt met zowel aantal panelen per string als de tilt.
Op het schuine dak hebben alle panelen dezelfde tilt dus ze zouden gelijk moeten presteren.
[edit]Het piekvermogen ligt ongeacht de temperatuur onder de 3000W, dat zou beter moeten kunnen hoewel je wel onevenwichtige strings hebt met zowel aantal panelen per string als de tilt.
[Voor 24% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-05-2016 14:31]
PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88
SF heeft aan 1 korte kant een witte sticker. Hierop staat een getal met een punt en dan nog 1 cijfer. de laatst 4 cijfers vormen de flashwaarde, met de punt als komma. kijk hier even naar. dan weet je wat meer. als er op de sticker achterop SF 170 staat moet het meer dan 170.0 Wp flash waarde zijn.
Ze worden gewoon in de fabriek uitgepoept, dan geflashed, en dan gaan ze of op de 170 stapel of de 165 stapel. Als die strepen allu zijn, dan zou ik er de installateur op aanspreken. Kan gebeuren met onvoorzichtig afpakken. Maar ik denk niet dat t veel invloed heeft op de opbrengst.
Ze worden gewoon in de fabriek uitgepoept, dan geflashed, en dan gaan ze of op de 170 stapel of de 165 stapel. Als die strepen allu zijn, dan zou ik er de installateur op aanspreken. Kan gebeuren met onvoorzichtig afpakken. Maar ik denk niet dat t veel invloed heeft op de opbrengst.
[Voor 17% gewijzigd door Andre1973 op 15-05-2016 15:27]
Omdat ik er makkelijk een foto van kon maken: 171,5 Wp
Iemand die mij kan bevestigen of mijn denkwijze juist is?
Ik wil op mijn PV groep (3300Wp op een SMA 3600-TL21) mijn Panasonic WP aan gaan sluiten. Deze heeft aan een 16A automaat voldoende. Oftewel gelijk aan een wasmachine aansluiting.
Is mijn idee juist of zie ik dingen over het hoofd?
Die verrekte PV verdeler zijn in mijn ogen behoorlijk overpriced, met losse componenten kom ik bij lange na niet in de buurt. Begrijp mij niet verkeerd, het moet veilig en mag ook wel wat kosten maar ik moet het mijzelf ook kunnen verklaren
Ik wil op mijn PV groep (3300Wp op een SMA 3600-TL21) mijn Panasonic WP aan gaan sluiten. Deze heeft aan een 16A automaat voldoende. Oftewel gelijk aan een wasmachine aansluiting.
Die verrekte PV verdeler zijn in mijn ogen behoorlijk overpriced, met losse componenten kom ik bij lange na niet in de buurt. Begrijp mij niet verkeerd, het moet veilig en mag ook wel wat kosten maar ik moet het mijzelf ook kunnen verklaren

[Voor 10% gewijzigd door Appie Heijn op 15-05-2016 19:24]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Wat is voor jou duur ?
https://www.elektramat.nl/zon-toebehoren/pv-verdeler/
Er mogen volgens mij maar maximaal 4 groepen achter een aardlekschakelaar van 30mA.
jij plaatst er dan 5, het zal mij niet jeuken.............. maar.
Er mogen volgens mij maar maximaal 4 groepen achter een aardlekschakelaar van 30mA.
[Voor 50% gewijzigd door PClop op 15-05-2016 19:43]
Ik gok dat dit niets uitmaakt in je opbrengst, ik merk hier zelfs niets van.Sandrioni schreef op zondag 15 mei 2016 @ 13:59:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dit zit op alle 10 de panelen
waarom sluit je die pv verdeler niet rechtstreeks op de hoofdschakelaar aan. voldoe je aan de 4 eindgroepen regel achter een als.Appie Heijn schreef op zondag 15 mei 2016 @ 19:22:
[afbeelding]
Je past toch al aardlek automaten toe.
Als je het netjes via de NEN-1010 wilt doen dan mag je maximaal 4 groepen zetten achter een ALS.PClop schreef op zondag 15 mei 2016 @ 19:38:
Wat is voor jou duur ?
Je kan wel extra groepen aanleggen, maar heb je nog ruimte voor een extra ALS in je groepenkast ?
2250 WP Zuid PVoutput
Niks mis mee. Je kunt dan zelfs de 20A automaat achter de aardlek vandaan halen. Is dat probleem ook opgelost.Appie Heijn schreef op zondag 15 mei 2016 @ 19:22:
[afbeelding]
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
http://www.installatietop...edige-kast-220-x-110.html
zo eentje naast je groepenkast zetten ( mits ruimte natuurlijk)
zo eentje naast je groepenkast zetten ( mits ruimte natuurlijk)
Thanks, in dat geval moet ik er even iemand bij halen, ik heb mij voorgenomen om zelf niet in de meterkast te gaan roeren.
Alles wat daar buiten zit durf ik wel aan, dus als ik het goed begrijp:
20A automaat eruit.(eigenlijk is huidige situatie niet NEN1010 proof?)
4mm2 kabel op de hoofdzekering in de meterkast, deze in de garage op een een hoofdschakelaar met daarachter 2 aardlekautomaten(deze moeten dan ook hun eigen aarding krijgen vermoed ik?)
^kastje is een leuk idee, echter heb ik maar 1kabel van 3x4mm2 naar de garage(waar omvormer nu hangt). Daar vlakbij heb ik ook de warmtepomp geïnstalleerd. Het opsplitsen moet dus met een apart kastje in de garage gebeuren. Uitleestechnisch is dit ook het makkelijkst voor mij.
Alles wat daar buiten zit durf ik wel aan, dus als ik het goed begrijp:
20A automaat eruit.(eigenlijk is huidige situatie niet NEN1010 proof?)
4mm2 kabel op de hoofdzekering in de meterkast, deze in de garage op een een hoofdschakelaar met daarachter 2 aardlekautomaten(deze moeten dan ook hun eigen aarding krijgen vermoed ik?)
^kastje is een leuk idee, echter heb ik maar 1kabel van 3x4mm2 naar de garage(waar omvormer nu hangt). Daar vlakbij heb ik ook de warmtepomp geïnstalleerd. Het opsplitsen moet dus met een apart kastje in de garage gebeuren. Uitleestechnisch is dit ook het makkelijkst voor mij.
[Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 15-05-2016 20:20]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ik vind het toch vreemd.Rol-Co schreef op zondag 15 mei 2016 @ 19:52:
[...]
Ik gok dat dit niets uitmaakt in je opbrengst, ik merk hier zelfs niets van.
Dit zit op alle 10 de panelen
1.1.7 zit ernaast, en 1.1.9 ervoór. De hele 'eerste rij' , waaronder 1.1.9, heeft meer opbrengst, wat ik niet snap, maar dat is in ieder geval consequent. Met degene die naast 1.1.8 ligt, verwacht ik soortgelijke opbrengst. 1.1.7 zit er continu ietsje boven. Geeft toch te denken.
Dit is de eindstand van vandaag.
en de logging van de panelen 1.1.7, 8 en 9.
Ik vind dat ook vreemd. Het zijn allemaal SF-170S , met optimizers per 2.Speedy-Andre schreef op zondag 15 mei 2016 @ 14:12:
Ik vind de spreiding van het vermogen per groep best groot, wat mij betreft zou elk paneel even goed moeten presteren als er geen schaduw is ...
Ik heb bij de panelen waar ik snel bij kan, toevallig de etiketten nog even bekeken. Varieert van 170.5 t/m 171.5.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??