Hoi ff een mogelijk gekkuh vraag maar die bestaan niet roepen ze altijd dus bij deze!.
Ik als radio zend amateur wil mijn dak ook vol gaan zetten met panelen.
En door de antennes en daardoor ook de schaduwen op het dak zocht ik naar setups met optimizers.
Diverse offertes passeren hier de revue.
Maar Installaties met solar edge zijn al uitgesloten die optimizers leveren een bak storing(PLC techniek)
van +- 14 mhz tot ergens in de 22 mhz toen ben ik op die locatie maar gestopt.
Nu ben ik uitgekomen op Tigo en heb al op een Tigo site kunnen meten en die storen gelukkig niet (2,4ghz zigbee protokol)
alleen nu komt het welke inverter buiten SMA geeft geen tot nagenoeg geen storing in het radio spectrum.
Ik heb offertes liggen met goodwe gw4200 , stecagrid 3600, sofar 4000tlm, omnik 5.0k
Is hier iemand die met een ontvanger kan kijken wat de installaties doen.
Het liefst van 1 tot 30 mhz , 50, 70 mhz en evt 145 , 430 en 1230 mhz al zal ik dan een radio zend amateur moeten hebben die de apparatuur daarvoor heeft.
Een simpel testje kan al voldaan worden door een midden golf radiootje of nog beter een scanner met AM als modulatie.
Begint het te brommen tikken kraken in de buurt van de omvormer dan graag type nummer vermelden en evt de frequenties waar het voorkomt.
Twijfel je of het van omvormer komt dan even wachten tot ze uitschakelen en meet dan nog eens.
Sommmige tweakers hebben wellicht al reeds PLC adapters in huis en mogelijk pik je die drama dingen al op en schieten we wellicht de omvormer af zonder dat deze daarbij betrokken is.
Mijn dank en evt andere radio zendamateurs die over dit topic struikelen met de zelfde intenties als ik zullen u dankbaar zijn.
Komt hier nuttige info uit dan is het wellicht iets voor in de starttopic