Toon posts:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 107 Laatste
Acties:
  • 538.292 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:26
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 09 mei 2016 @ 15:28:
[...]

Juist in dat laatste zit de crux.
Ik snap dat diegenen die een paar jaar geleden zonnepanelen hebben aangeschaft op rozen zitten en zich nergens zorgen om maken, maar hoe zit het met de consumenten die nu nog willen instappen? Gaan de zonnepanelen zich nog terugverdienen met nog 3,5 jaar saldering in het verschiet?
Niemand weet nog of het salderen wordt aangepast. Als je zekerheid wilt, dan moet je nog even wachten totdat de minister een besluit heef genomen.
Heb je ook gedacht aan tweedehands panelen met een goedkope omvormer van MP? Het hoeft niet nieuw en met zelf plaatsen kan je op een tvt komen van 3,5 jaar, Ik begrijp dat dit erg belangrijk is.
Kijk eens op: http://www.marktplaats.nl...pet=horizontalRichSnippet

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• swapevent
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05-2019
het is de intentie om per 2020 de salderingsregeling aan te passen. echter zoals de zaken er anno vandaag voorstaan is die kans klein ( zekerheid heb je nooit natuurlijk )

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:25
paulv1973 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 21:02:
[...]

Dan moet wel ook het energiecontract op naam van je vrouw staan
Klopt! maar er spelen meer zaken, je hebt ook in het verleden BTW terug gehad op jouw naam en dan zul je (formeel) ook de goederen moeten overdoen naar de onderneming van je vrouw....
Je oude panelen blijven toch gewoon leveren aan het net en je oude onderneming wordt opgevolgd (twee ondernemingen gelijkertijd kan niet op één aansluiting) door die van je vrouw op het zelfde adres.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-03 19:33
drielp schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 01:54:
[...]

Niemand weet nog of het salderen wordt aangepast. Als je zekerheid wilt, dan moet je nog even wachten totdat de minister een besluit heef genomen.
Heb je ook gedacht aan tweedehands panelen met een goedkope omvormer van MP? Het hoeft niet nieuw en met zelf plaatsen kan je op een tvt komen van 3,5 jaar, Ik begrijp dat dit erg belangrijk is.
Kijk eens op: http://www.marktplaats.nl...pet=horizontalRichSnippet
Ik heb hoogtevrees dus dat gaat hem niet worden :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:44
Op mijn schuine dak heb ik de panelen laten installeren en zelf hand en spandiensten verricht. Ik durf best wel op mijn schuine dak naar de schoorsteen toe, alleen even met een zonnepaneel op mijn nek is even een stap te ver. Zo heb ik in overleg zelf de omvormer opgehangen en kabels gemonteerd. Alle zonnepanelen uitgepakt en klaar gezet.De twee monteurs hadden zo in record tempo de montage beugels / rails erop.
In een halve dag zaten de 20 panelen erop.

Op mijn platte dak heb ik alles zelf gedaan.
Als je geen ervaring hebt met zonnepanelen en geen dakhaas bent kun je een kennis in je omgeving zoeken of je zoekt een goed installateur met goede offertes.

De zonnepanelen BTW nummer staat op naam van mijn vrouw, evenals het energie contract. Ik kreeg dit advies van mijn accountant aangezien ik als een BV en ZZP constructie heb maar geen kantoor houd op het adres.

[Voor 14% gewijzigd door habbekrats op 10-05-2016 08:41]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ik heb net gebeld met de belastingtelefoon voor BTW-teruggave voor de uitbreiding van de zonnepaneleninstallatie.. Daar gaven ze mij aan dat ik een brief moest sturen om het BTW-nummer te heropenen.En dan begint dat circus weer opnieuw. Moet ik waarschijnlijk ook weer dat forfait betalen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drielp
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 08:31:
[...]

Ik heb hoogtevrees dus dat gaat hem niet worden :P
Is het dak zo hoog dan? Foto's? Familie, vrienden, ZZP'ers zonder werk, enz.....
Als de tvt zo belangrijk is moet je wat creatiever zijn. Met een oost-west opstelling kan je meer Wp kwijt dan je omvormer groot is. En tweedehands panelen zijn niet zo duur.
Lolhozer schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:06:
Ik heb net gebeld met de belastingtelefoon voor BTW-teruggave voor de uitbreiding van de zonnepaneleninstallatie.. Daar gaven ze mij aan dat ik een brief moest sturen om het BTW-nummer te heropenen.En dan begint dat circus weer opnieuw. Moet ik waarschijnlijk ook weer dat forfait betalen.
Voor BTW vragen is een speciaal topic, das misschien handiger.....

[Voor 34% gewijzigd door drielp op 10-05-2016 11:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:13
Hoi ff een mogelijk gekkuh vraag maar die bestaan niet roepen ze altijd dus bij deze!.

Ik als radio zend amateur wil mijn dak ook vol gaan zetten met panelen.
En door de antennes en daardoor ook de schaduwen op het dak zocht ik naar setups met optimizers.

Diverse offertes passeren hier de revue.
Maar Installaties met solar edge zijn al uitgesloten die optimizers leveren een bak storing(PLC techniek)
van +- 14 mhz tot ergens in de 22 mhz toen ben ik op die locatie maar gestopt.

Nu ben ik uitgekomen op Tigo en heb al op een Tigo site kunnen meten en die storen gelukkig niet (2,4ghz zigbee protokol)
alleen nu komt het welke inverter buiten SMA geeft geen tot nagenoeg geen storing in het radio spectrum.
Ik heb offertes liggen met goodwe gw4200 , stecagrid 3600, sofar 4000tlm, omnik 5.0k

Is hier iemand die met een ontvanger kan kijken wat de installaties doen.
Het liefst van 1 tot 30 mhz , 50, 70 mhz en evt 145 , 430 en 1230 mhz al zal ik dan een radio zend amateur moeten hebben die de apparatuur daarvoor heeft.
Een simpel testje kan al voldaan worden door een midden golf radiootje of nog beter een scanner met AM als modulatie.
Begint het te brommen tikken kraken in de buurt van de omvormer dan graag type nummer vermelden en evt de frequenties waar het voorkomt.
Twijfel je of het van omvormer komt dan even wachten tot ze uitschakelen en meet dan nog eens.
Sommmige tweakers hebben wellicht al reeds PLC adapters in huis en mogelijk pik je die drama dingen al op en schieten we wellicht de omvormer af zonder dat deze daarbij betrokken is.

Mijn dank en evt andere radio zendamateurs die over dit topic struikelen met de zelfde intenties als ik zullen u dankbaar zijn. _/-\o_

Komt hier nuttige info uit dan is het wellicht iets voor in de starttopic

Jij brand ik blus! pvoutput

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-03 15:50

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Nou, bij mij valt het met de storing alleszins mee, ik ben zelf (niet zo actief) zendamateur en mijn PV bestaat uit een SolarEdge SE3000 met 10 x OP300 optimizers. Uit voorzorg heb ik de DC zijde voorzien van een dikke ferrietkralen, maar of dat helpt...

Ik moeten er wel bij vertellen dat de achtergrondstoring uit de buurt helaas ook best behoorlijk is. Op het lage gedeelt van de KG, 80 en 40 meter, is S4 op de meter van mijn Icom IC706 heel gewoon. Op 70cm en 2 mtr. valt het alleszins mee. Ik woon aan de rand van de stad. KG antenne is een ordinaire longwire.

wat heeft dít weinig met PV te maken, zeg ;) .

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

Acties:
  • 0Henk 'm!
Balans schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 14:37:
Hoi ff een mogelijk gekkuh vraag maar die bestaan niet roepen ze altijd dus bij deze!.

Ik als radio zend amateur wil mijn dak ook vol gaan zetten met panelen.
En door de antennes en daardoor ook de schaduwen op het dak zocht ik naar setups met optimizers.
...
Je kan ook eens kijken naar SF ivm schaduw.
Gelijkstroom geeft/heeft toch geen storingen/invloeden?

Hang de omvormer dan in een andere ruimte dan op zolder?
Hier hangt hij in het schuurtje met 4x 23 mtr 6mm2 DC bekabeling er naar toe.
Afhankelijk van wat je weglegt, kies je dan een steca ivm hoog rendement of een SMA met optitrac of een ABB power-one met schaduwmanagement.
Al doet SF dat ook al prima op paneelniveau en korte strings...

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2016 17:49]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Balans
Aegle schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:35:
Nou, bij mij valt het met de storing alleszins mee, ik ben zelf (niet zo actief) zendamateur en mijn PV bestaat uit een SolarEdge SE3000 met 10 x OP300 optimizers. Uit voorzorg heb ik de DC zijde voorzien van een dikke ferrietkralen, maar of dat helpt...

Ik moeten er wel bij vertellen dat de achtergrondstoring uit de buurt helaas ook best behoorlijk is. Op het lage gedeelt van de KG, 80 en 40 meter, is S4 op de meter van mijn Icom IC706 heel gewoon. Op 70cm en 2 mtr. valt het alleszins mee. Ik woon aan de rand van de stad. KG antenne is een ordinaire longwire.

wat heeft dít weinig met PV te maken, zeg ;) .
Hoi bedankt voor je antwoord de storing lager dan 14 mhz was ook niet gemeten het ging bij solar edge puur om 14.000, 14.200, 14.400 etc tot 22 mhz en dat middels een plc ratel de communicatie tussen de omvormer en de optimizers verloopt over de dc lijnen en gezien die over het dak liggen in de buurt van de antenne`s zijn deze uitstekend te ontvangen.

wat betreft weinig met PV te maken tja het gaat om advies over een omvormer , mijn info er naar toe wa som het toe te lichten waarom ik geen solar edge wil , wat ik al helemaal niet wil is een solar edge tigo bash.

Verder probeer ik hier ook niet een offerte te bespreken maar info te winnen O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-03 12:55
swapevent schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 07:31:
het is de intentie om per 2020 de salderingsregeling aan te passen. echter zoals de zaken er anno vandaag voorstaan is die kans klein ( zekerheid heb je nooit natuurlijk )
Met klein bedoel je dat salderen door blijft gaan?. Nederland loopt gierend achter in europa als het gaat om duurzame energie die europeesche doelstellingen in 2020 14% gaan nooit gehaald worden en er kunnen vervolgens boetes uitgedeeld worden vermoed ik. Ik denk eerder dat deze regering nog met een maatregel komt die iets van een inhaal race moet forceren. Als ze slim zijn laten ze salderen tot 2035 of 40 doorlopen. De private investering in PV die dan los komt kan enorm zijn en behoeft geen nieuwe investering van de overheid. Zeg dat je zo 30% met PV duurzaam krijgt. Ontvangen ze uitsluitend voor die PV groep geen energie belasting en BTW. Maar de hardware om die 30% mogelijk te maken kost hun niks.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-03 15:50

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Balans schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:57:
[...]

Hoi bedankt voor je antwoord de storing lager dan 14 mhz was ook niet gemeten het ging bij solar edge puur om 14.000, 14.200, 14.400 etc tot 22 mhz en dat middels een plc ratel de communicatie tussen de omvormer en de optimizers verloopt over de dc lijnen en gezien die over het dak liggen in de buurt van de antenne`s zijn deze uitstekend te ontvangen.

wat betreft weinig met PV te maken tja het gaat om advies over een omvormer , mijn info er naar toe wa som het toe te lichten waarom ik geen solar edge wil , wat ik al helemaal niet wil is een solar edge tigo bash.

Verder probeer ik hier ook niet een offerte te bespreken maar info te winnen O-)
Ik zal t.z.t. eens een portable spectrumanalyzer van het werk meenemen en eens gaan sniffen.

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Balans
Ik zal t.z.t. eens een portable spectrumanalyzer van het werk meenemen en eens gaan sniffen.
Ben benieuwd wat voor waardes je allemaal zal meten, ik heb contact met solar edge gehad over de kwestie
Ik heb namelijk gevraagd of de optimziers nog ingesteld kunnen worden dus bv optimizer 1 op 14.6, 2 op 14.8 etc etc zo kunnen we de amateur banden ontzien.
Dit was helaas niet mogelijk.Ik had ook als voorbeeld aangegeven dat bv plc adapters genotched kunnen worden op de luchtvaart en amateur banden.
Zo hoord het namelijk volgens de specs.

Kpn :( daarentegen levert ze zonder notches ivm meer bandbreedte en die storen dus net zoals solar edge optimzers als er data word verstuurd, en ja dat doen ze constant die optimizers van solar edge

maar goed ontopic ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-02 07:37
Lolhozer schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:06:
Als je met de belastingtelefoon belt dan krijg je inderdaad dit antwoord. Ik heb al 2 keer Btw teruggekregen op een uitbreiding door gewoon een brief te schrijven aan het lokale belastingkantoor. Je moet ieder jaar alleen wel het forfait betalen. Zie hieronder mijn brief:

Belastingdienst kantoor ...
Postbus ...
Postcode, Adres

Betreft: Aanschaf nieuwe zonnepanelen

Geachte heer, mevrouw,

Op ... heeft u mij (btw-nummer ...) een brief gestuurd met kenmerk ... waarin u schrijft dat u besloten heeft om mij met ingang van ... geen aangiften omzetbelasting meer uit te reiken.

Ik heb nieuwe zonnepanelen aangeschaft waarvan ik de omzetbelasting graag wil terugvragen. De aanschafkosten hiervan bedroegen € ... (inclusief omzetbelasting). De omzetbelasting betreft een bedrag van € ...

Tezamen met de eerder aangeschafte zonnepanelen bestaat mijn installatie nu uit ... zonnepanelen maal ... Wp = ... Wp. Voor zover ik begrijp is hierover een forfaitair bedrag aan omzetbelasting verschuldigd van € ...

Gelet op het voorgaande verzoek ik u om mij een teruggaaf omzetbelasting te verlenen van € ... - € ... (forfait) = € ... Mijn rekeningnummer is ...

Mocht u vragen hebben dan kunt u mij bereiken op telefoonnummer ...

Met vriendelijke groet,

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lolhozer
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Zubadan schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 19:52:
[...]

Als je met de belastingtelefoon belt dan krijg je inderdaad dit antwoord. Ik heb al 2 keer Btw teruggekregen op een uitbreiding door gewoon een brief te schrijven aan het lokale belastingkantoor.
De belastingdienst heeft mij zojuist bovenstaande ook bevestigd via Twitter.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
ocaj schreef op maandag 09 mei 2016 @ 22:17:
[...]

Ik redeneer juist helemaal niet vanuit terugverdientijd, maar puur vanuit financieel rendement.
Op de bank levert 10.000 euro je ongeveer 100 euro per jaar op (1%).
Stop je het in een belegging dan levert het je (met enige onzekerheid/risico) zo'n 500 euro (5%) op.

Investeer je die 10.000 in zonnepanelen en leg je ze op je dak dan levert dat tussen de 800 en 1500 per jaar op (8-15%), afhankelijk of je dure A-merk spullen koopt of goedkoop spul.

Het hangt er ook een beetje van af hoe actief je bezig wil zijn met je installatie: Als je elke paar jaar iets wil wijzigen, dan heb je geen spul met lange levensduur nodig. Wil je geen gedoe en ga je voor een onbezorgde lange levensduur zonder veel omkijken, dan koop je dus A-merken die dan t.o.v. de chinese dump-prijzen misschien wel heel duur zijn, maar financieel gezien nog steeds heeeeel veel meer opleveren dan die 1% die het op de bank kost.

Het is pas een beroerde investering als het minder oplevert dan de rente op je bankrekening.
Bedenk ook dat (voor diegenen die boven de drempelwaarde uitkomen) over alles wat je niet op je bankrekening hebt staan je minder vermogensheffing hoeft te betalen. Dat is dus extra winst.

Oftewel: het gaat niet puur om electrisch rendement in kwh, er spelen veel meer factoren mee en daarom maken verschillende mensen verschillende keuzes. Helemaal niet erg, want waar de een blij van wordt, daar gruwelt de ander van en omgekeerd. Zoek vooral een systeem waar je je lekker bij voelt!
IMHO wordt hier een denkfout gemaakt. De 10.000 in de zonnepanelen schrijf je af over periode van 25-30 jaar. Terwijl de 10.000 op de spaarrekening zijn waarde houdt (behoudens inflatie). Daarmee is het rendement van zonnepanelen niet te bepalen door jaarlijkse besparing te delen door investering en dat dan één op één te vergelijken met de rente op een spaarrekening.

De enige juiste manier is alle kasstromen van de twee alternatieven over de levensduur te bepalen en deze dan terug te rekenen naar vandaag met gebruik van een discontovoet. Waarbij de discontovoet van alternatief zonnepanelen een tikkie hoger mag liggen omdat het risico van deze investering (materiaal, salderingsregel, etc.) groter is dan geld op een spaarrekening. Vergeet niet eventuele vermeden VRH in alternatief zonnepanelen mee te nemen. Het alternatief met de hoogste waarde (present value) is het beste vanuit economisch oogpunt.

Maar voor een nobrainer investering als zonnepanelen volstaat voor mij de eenvoudige maatstaf terugverdientijd in relatie tot verwachte levensduur... een warmtepomp krijg ik bij mijn gasverbruik echter maar moeilijk rondgerekend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40
De RF-storing van omvormer-systemen vallen volgens mij prima binnen de scope van dit topic.

Met de SolarEdge optimizers, zou je de storing kunnen beperken door de draden om elkaar te draaien?
Dus de lijn tussen de optimizers en de terugvoerende leiding naar de omvormer.

En hier in de straat zit ook een zendamateur en hij heeft speciaal hiervoor een SMA omvormer genomen met trafo. Ik weet niet precies in welke golflengte hij zit, maar de antenne's zijn groot genoeg dat ik me goed kan voorstellen dat trafoloze omvormers (-TL) met hun blokgolven flink kunnen storen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Magpie schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:05:
[...]

IMHO wordt hier een denkfout gemaakt. De 10.000 in de zonnepanelen schrijf je af over periode van 25-30 jaar. Terwijl de 10.000 op de spaarrekening zijn waarde houdt (behoudens inflatie). Daarmee is het rendement van zonnepanelen niet te bepalen door jaarlijkse besparing te delen door investering en dat dan één op één te vergelijken met de rente op een spaarrekening.
Tja, of het een denkfout is weet ik niet. Voor mij werkt deze redenering wel.
Het gaat om geld dat ik "over" heb en de kans is tamelijk groot dat als ik het niet op het dak zou leggen, dat het dan gewoon 15 jaar op een spaarrekening zou staan. In die zin is het praktisch gezien echt meer rendement dan op een spaarrekening laten staan.

Inderdaad, ik ga voor duurder spul, zodat het 25-30 jaar blijft liggen (ik heb ook geen verhuisplannen), dus of het nou 5, 10 of 15 jaar TVT is maakt me eigenlijk niet uit. Op de lange termijn (25+ jaar) ga ja er altijd op vooruit.
De enige juiste manier is alle kasstromen van de twee alternatieven over de levensduur te bepalen en deze dan terug te rekenen naar vandaag met gebruik van een discontovoet. Waarbij de discontovoet van alternatief zonnepanelen een tikkie hoger mag liggen omdat het risico van deze investering (materiaal, salderingsregel, etc.) groter is dan geld op een spaarrekening. Vergeet niet eventuele vermeden VRH in alternatief zonnepanelen mee te nemen. Het alternatief met de hoogste waarde (present value) is het beste vanuit economisch oogpunt.
Ik ben maar een simpele it-er, geen econoom. Waarschijnlijk heb je gelijk, maar ik kan het niet volgen. Hoeft ook niet, ik heb bij mijn set enerzijds gekeken of het geen domme investering is en anderzijds geprobeerd er zoveel mogelijk vermogen uit te halen.
Inmiddels besteld: 16 x Sunpower X21-335 met Solaredge SE5000 + P500's. Waarschijnlijk wordt dat hier veel te duur gevonden, maar ik heb liever wat meer kwaliteit dan de goedkoopste oplossing. Ik ben dan ook weer iemand die voor de kabel van zolder naar meterkast gewoon 3 x 6mm2 koopt, ook al is het nog geen 10 meter. Ook al zou het prima over 3x4, of misschien zelf 3 x2,5 gaan, kabel trekken is evenveel werk, de meerprijs van 3x6 is verwaarloosbaar, dus waarom niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en willen graag de voorbereiding treffen voor zonnepanelen. Wij zullen niet direct na oplevering van de woning panelen aanbrengen, maar willen wel graag tijdens de bouw al rekening houden met de toekomstige bekabeling.

Mijn inziens is minimaal een loze leiding van de zolder naar de meterkast nodig. De woning heeft een 3-fase meterkast. Is een standaard 5/8" loze leiding dan voldoende of moet deze dan breder zijn? Zijn er nog andere dingen die we beter voorbereidend tijdens de bouw kunnen doen dan achteraf?

"The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money." -- Margaret Thatcher

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

RF/EMI lijkt me idd meer ontopic dan belastingtrucs ;)
Ik denk dat de EMI al terug te brengen is door de frames goed te aarden.
DC kabels twisten (tegen M-interferentie) en met alutape omwikkelen (éénzijdig aarden, tegen E-interferentie) zal ook helpen.
Maar het slimste is denk ik om SF panelen toe te passen en zo schaduw-immuniteit te realiseren.
Omvormer binnen hangen en naar wens/behoefte filters toepassen. Wat ferrietkralen/ringkernen zijn zo toegevoegd. Ook een TL omvormer moet stil kunnen zijn.
Overigens doet een HF omvormer ook lelijke blokgolven maken :) De galvanische scheiding is wel een voordeel voor filtering.
ocaj schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:48:
[...]
Ik ben dan ook weer iemand die voor de kabel van zolder naar meterkast gewoon 3 x 6mm2 koopt, ook al is het nog geen 10 meter. Ook al zou het prima over 3x4, of misschien zelf 3 x2,5 gaan, kabel trekken is evenveel werk, de meerprijs van 3x6 is verwaarloosbaar, dus waarom niet?
Gemiste kans ;) 5x2.5 is beter (driefasen) voor 5 kW.
ari3 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 22:04:
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en willen graag de voorbereiding treffen voor zonnepanelen. Wij zullen niet direct na oplevering van de woning panelen aanbrengen, maar willen wel graag tijdens de bouw al rekening houden met de toekomstige bekabeling.

Mijn inziens is minimaal een loze leiding van de zolder naar de meterkast nodig. De woning heeft een 3-fase meterkast. Is een standaard 5/8" loze leiding dan voldoende of moet deze dan breder zijn? Zijn er nog andere dingen die we beter voorbereidend tijdens de bouw kunnen doen dan achteraf?
Ik zou twee loze leidingen doen, of een 50 mm PVC buis.
Je wil er ook netwerk hebben.
Ook tijdens de bouw navragen: alle pijpjes op noord of door de muur. Of onder een ventilatiepan.
Als dat niet lukt, dan in ieder geval dicht bij elkaar.

[Voor 54% gewijzigd door Proton_ op 10-05-2016 22:10]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:10
Magpie schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:05:
[...]

Maar voor een nobrainer investering als zonnepanelen volstaat voor mij de eenvoudige maatstaf terugverdientijd in relatie tot verwachte levensduur... een warmtepomp krijg ik bij mijn gasverbruik echter maar moeilijk rondgerekend.
Even heel simpel.
10.000 op de bank levert 100 per jaar op.
10.000 aan zonnepanelen levert 1.000 per jaar op, 900 winst per jaar ten opzichte van de bank.
Na 11 jaar heb je en 100 rendement per jaar + de 900 besparing en de 10.000 weer terug.

4x Solar Frontier SF150 | Steca 500 | zuid-west & 4x ZnShine Solar ZXM5-96-260ms | Goodwe GW1000-NS | zuid

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 20-02 13:52

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik adviseer altijd 2 x een 19 mm leiding te laten aanleggen, een voor de bekabeling, door die 3/4 (19mm) kan 5x2,5 mm2 dus 3 fasen. En door de andere de netwerkkabel, sommige omvormers sluit je makkelijker / goedkoper aan via een cat. 5 kabel. Voordeel van een kabel is ook als de Wifi naam / wachtwoord veranderd, je dat niet hoeft aan te passen.

[Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 10-05-2016 22:10]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
@ocaj: super set! En even voor de duidelijkheid, no offence meant. Ik zie vaak slimmere it-ers dan economen (mijzelf incluis, haha).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@Magpie: Dank je, ik kan niet wachten hoe die set het gaat doen (maar moet nog wel even wachten, die Sunpowers zijn slecht leverbaar en Stedin is zo mogelijk nog trager met het verzwaren van mijn hoofdzekering :-( )

Ik vind het altijd wel wonderlijk om te zien hoe mensen zich soms helemaal vastklampen aan een bepaalde redeneerlijn alsof dat de enige juiste is. Maar vaak zijn er meerdere redeneerlijnen die tot verschillende oplossingen leiden en die ook allemaal "waar" zijn. Waarheid is soms heel subjectief, omdat ieder mens weer andere aspecten en uitgangspunten belangrijk vind.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:40

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
ocaj schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:48:
[...]

Tja, of het een denkfout is weet ik niet. Voor mij werkt deze redenering wel.
Het gaat om geld dat ik "over" heb en de kans is tamelijk groot dat als ik het niet op het dak zou leggen, dat het dan gewoon 15 jaar op een spaarrekening zou staan. In die zin is het praktisch gezien echt meer rendement dan op een spaarrekening laten staan.

Inderdaad, ik ga voor duurder spul, zodat het 25-30 jaar blijft liggen (ik heb ook geen verhuisplannen), dus of het nou 5, 10 of 15 jaar TVT is maakt me eigenlijk niet uit. Op de lange termijn (25+ jaar) ga ja er altijd op vooruit.

[...]

Ik ben maar een simpele it-er, geen econoom. Waarschijnlijk heb je gelijk, maar ik kan het niet volgen. Hoeft ook niet, ik heb bij mijn set enerzijds gekeken of het geen domme investering is en anderzijds geprobeerd er zoveel mogelijk vermogen uit te halen.
Inmiddels besteld: 16 x Sunpower X21-335 met Solaredge SE5000 + P500's. Waarschijnlijk wordt dat hier veel te duur gevonden, maar ik heb liever wat meer kwaliteit dan de goedkoopste oplossing. Ik ben dan ook weer iemand die voor de kabel van zolder naar meterkast gewoon 3 x 6mm2 koopt, ook al is het nog geen 10 meter. Ook al zou het prima over 3x4, of misschien zelf 3 x2,5 gaan, kabel trekken is evenveel werk, de meerprijs van 3x6 is verwaarloosbaar, dus waarom niet?
Nou je laat er in elk geval geen gras over groeien, dit absoluut een top set, waarmee je goed gaat scoren.
Hopelijk vrij van schaduw? Wat is de oriëntatie en helling? Twee strings van 8 denk ik? Per string vollast een dikke 7 A. Samenvoegen op de inverter

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Helling is 38 graden, er komen 12 panelen op Oost en 4 op West. Ik denk dat ze allemaal op 1 string komen (da's dan weer handig van Solaredge), maar heb het er eigenlijk niet over gehad met de installateur. Maar 2 x 8 is weer niet logisch, omdat ik 12 op oost en 4 op west heb liggen.

Westkant heb ik minder plek ivm een dakkapel. Panelen komen ten noorden van de dakkapel, dus daar gaat in de wintermaanden wel een puntje schaduw overheen.

Aan de Oostkant heb ik in de ochtend op 1 hoek een boom en einde van de middag een schoorsteen.

(tja niet ideaal, maar het dak is wat het is, daar doe je niet zo veel aan....)

Vandaar ook de Solaredge om het maximum uit de panelen te halen (en op de prijs van die Sunpower's is solaredge-meerprijs ook niet zo dramatisch, bovendien houd ik van cijfers en grafieken, dus per paneel monitoring is ook gewoon leuk :-) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
OK, een string dus.
Pak dan 6 mm2 DC bekabeling, scheelt weer een beetje.
De P 500 kan omhoog naar maximum 15 A, al verwacht ik dit niet met 2 dakrichtingen.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Andre1973

Andre1973

Een string en er gaat max. 15 A (1 fase SE gaat naar de 350V DC) lopen daar schrikt die 4mm2 heus niet van als de afstanden niet heel groot zijn, en dat zijn ze op een woonhuis meestal niet.
Leuke set trouwens!

Maar aan die boom valt misschien nog wel wat te doen. Al heb ik er hier ook een al een paar jaar over mijn panelen hangen, en als ik daar maar naar wijs komt de heel buurt in opstand. Onze tuin is nl. nogal ruim t.o.v. de rest en veel buren kijken uit op onze boom gezien de straat ook wat gekromd is.

[Voor 41% gewijzigd door Andre1973 op 11-05-2016 01:42]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Even een domme vraag.. Maakt de efficiëntie van een paneel nu uit bij het vergelijken, als je kijkt naar panelen van een zelfde vermogen? Ik bedoel: als ik twee panelen van 270 Wp heb en ze zijn even groot, zijn ze dan per definitie even efficiënt? Of betekent dat percentage toch nog iets anders?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:31

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Waar ze nog kunnen verschillen is hoe ze op temperatuur reageren. De waarde in Wp is bij een vastgestelde temperatuur en instraling. Dat getal heeft beperkte waarde omdat je in de praktijk niet altijd 20 graden en 1000W/m2 zult hebben. Bij panelen die dezelfde techniek gebruiken mono/poly/thinfilm zullen de verschillen beperkt zijn bij een gelijke Wp-waarde. Maar bijvoorbeeld een Solar Frontier paneel scoort niet zo'n hoge Wp-waarde, maar wel een goede opbrengst. Dat komt omdat het paneel al bij weinig instraling wat gaat doen, en omdat de opbrengst minder snel instort bij hogere temperatuur.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:29
Het heeft niet zozeer met zonnepanelen te maken, maar aangezien hier redelijk veel kennis is :p
Weet iemand hoe je de 16A automaten los kunt halen in een ABB groepenkast ?

2250 WP Zuid PVoutput

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:41

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

MdO82 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:24:
Het heeft niet zozeer met zonnepanelen te maken, maar aangezien hier redelijk veel kennis is :p
Weet iemand hoe je de 16A automaten los kunt halen in een ABB groepenkast ?
ABB heeft verschillende typen, maar algemeen geldt dat er aan de onderkant een plastic 'lipje' zit, als je die met een schroevendraaier naar beneden trekt kun je hem eraf wippen. (pas op met stroom :))

PVoutput

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:32

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb in 2015 een nieuw bouwwoning opgeleverd gekregen.
Daar heb ik het volgende kunnen realiseren:

- 2 loze leidingen naar zolder (1x voor UTP mocht er ooit een kamer komen) en de andere voor de omvormer.
- Voorbereiding voor de PV panelen naar buiten toe. In het knieschot lopen 3 (2x links 1x rechts) flex pijpjes naar buiten toe.
Als het goed is zou er dan een bepaalde dakpan verschoven moeten worden en dan komt het flexpijpje ergens tevoorschijn :)

Echter dat laatste kan ik nog niet controleren, eind deze maand worden de zonnepanelen geplaatst.

Dit alles is besproken tijdens de gesprekken met de electraboer van het project.

15x Jinko 265Wp = 3975Wp @ SE4000 - Zuid 35 PV output

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:29
prein2 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:30:
[...]

ABB heeft verschillende typen, maar algemeen geldt dat er aan de onderkant een plastic 'lipje' zit, als je die met een schroevendraaier naar beneden trekt kun je hem eraf wippen. (pas op met stroom :))
Duidelijk :)
En ik gooi zo ie zo even de aardlek eraf zodat ik aan die kant van de kast bezig kan :)

2250 WP Zuid PVoutput

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-01 21:23

Imhotep

The Dark Side

paulv1973 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 16:53:
[...]

Met die schroefjes kun je dat inderdaad instellen. Alleen dat moet binnen 8uur na de eerste keer opstarten gebeuren.
zit nu niets anders op dan dat als installateur re doen met een code...
alleen dan kun je de netinstellingen wijzigen.
je zou wel eens kunnen kijken welke netwerkinstelling je nu hebt...
Middels Sunny explorer onder ac instellingen geloof ik
Ik heb nu de stelschroefjes aangepast en krijg inderdaad de melding dat deze niet meer aangepast kunnen worden.
Hiervoor moet je dus Sunny Explorer gebruiken, maar om in de juiste menu's te komen om dit aan te passen heb je een Guard Grid Code nodig van SMA.
Afgelopen maandag avond al een mail naar SMA gestuurd om zo'n code aan te vragen, maar nog geen reactie gehad.

Heeft iemand misschien nog een optie om de landcode toch nog aan te passen zonder een Guard Grid Code? Of is er bijvoorbeeld een manier om de omvormer weer terug naar fabrieksinstellingen te zetten?

Still King

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:20

paulv1973

16.730Wattpiek

Imhotep schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:11:
[...]

Ik heb nu de stelschroefjes aangepast en krijg inderdaad de melding dat deze niet meer aangepast kunnen worden.
Hiervoor moet je dus Sunny Explorer gebruiken, maar om in de juiste menu's te komen om dit aan te passen heb je een Guard Grid Code nodig van SMA.
Afgelopen maandag avond al een mail naar SMA gestuurd om zo'n code aan te vragen, maar nog geen reactie gehad.

Heeft iemand misschien nog een optie om de landcode toch nog aan te passen zonder een Guard Grid Code? Of is er bijvoorbeeld een manier om de omvormer weer terug naar fabrieksinstellingen te zetten?
Gaat alleen lukken met een Grid Guard code...
Volgens mij kun je op de site van SMA een aanvraagformulier downloaden...

Ik weet niet hoe goed je duits is, maar ik heb de ervaring dat SMA Duitsland iets vlugger reageert op mails enz... dan SMA Benelux.

[Voor 7% gewijzigd door paulv1973 op 11-05-2016 15:43]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
Quote:

De Chinese zonnepanelenmaker Yingli boekte een verlies van omgerekend 757 miljoen euro in 2015 nadat het concern forse voorzieningen heeft moeten nemen.

http://groenecourant.nl/z...verlies-757-miljoen-euro/

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:38

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Heeft iemand een goedkoper alternatief voor schansen voor 24 SF'jes die op een platdak in Oost/West moeten komen te liggen??

http://www.aluminiumshop....el-landschap#.VyHLo3pQJaQ

[Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 11-05-2016 17:43]

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
Atomic2005 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 17:31:
Heeft iemand een goedkoper alternatief voor schansen voor 24 SF'jes die op een platdak in Oost/West moeten komen te liggen??

Zelf aluminium lassen en anders houten balken

1 PVoutput . Dongen NB

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:44

Ik heb mijn schansjes van rvs hoeklijn en strip gemaakt. Je kunt vele materialen gebruiken als je er maar goedkoop aan kunt geraken en wat vrije uurtjes in wilt steken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:19

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Huisvlijt :) ;)

mb1 in "Zelf betonschans maken voor zonnepanelen"

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ja die zijn al bekend, dat is voor privé handig( er)
Maar dit gaat om het dak van de zaak..

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 19:08:
[...]

Leg eens uit wat verschil is?

1 PVoutput . Dongen NB

• mb1
Atomic2005 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 19:08:
[...]

Volgens mij kwam je de mallen toch al halen....
Dan stort je er een paar extra en zet je ze met hoge kant tegen elkaar.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

mb1 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 19:27:
[...]

Volgens mij kwam je de mallen toch al halen....
Dan stort je er een paar extra en zet je ze met hoge kant tegen elkaar.
Op de zaak is anders.
Ze moeten lichter zijn en oost/west meteen tegen elkaar aan staan.
Dus 1meter oost/1meter west. en de lage kant zo plat mogelijk tegen/op het dak oppervlak.
Omdat ze niet vanaf de openbare weg te zien mogen zijn.

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 19:31:
[...]

Op de zaak is anders.
Dus 1meter oost/1meter west. en de lage kant zo plat mogelijk tegen/op het dak oppervlak.
Dat heb ik ook.... met hout!
Of je scoort ergens goedkoop metalen aluminium strippen kokers als je hout niet vertrouwd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-01 12:41
[...]
Slecht voor het imago van het bedrijf?

Nikon D7100 - Nikkor 35mm f/1,8G - Nikkor AF-S DX VR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED - Nikon SB700 - Zoom H2n - Røde Video Mic Go

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Roobje schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 20:11:
[...]

Slecht voor het imago van het bedrijf?
Nee een eis van de gemeente. Omdat het pand een "beschermd stadsgezicht" is.
Qua imago zou ik het juist wel positief vinden.

• AMDFreak
  • Laatst online: 16:32

AMDFreak

Intel is zo..

Gasschuif schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 17:31:
Quote:

De Chinese zonnepanelenmaker Yingli boekte een verlies van omgerekend 757 miljoen euro in 2015 nadat het concern forse voorzieningen heeft moeten nemen.

http://groenecourant.nl/z...verlies-757-miljoen-euro/
Ik heb juist deze panelen besteld via een installateur..
Hier word ik niet zo vrolijk van...

15x Jinko 265Wp = 3975Wp @ SE4000 - Zuid 35 PV output

• Andre1973

Andre1973

AMDFreak schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 22:49:
[...]

Niet getreurd, ik heb panelen van 3 fabrikanten liggen waarvan er 2 reeds failliet zijn, en de 3e is .....yingli.
Maar:...
Alles doet te nog als de eerste dag (ergens in 2005), alleen een keer is een omvormer even stuk geweest, van Mastervolt.
Daar zelf maar en nieuw AC relay ingezet. dat duurt zo lang voordat je die retour hebt, of je krijgt een andere.

Wees blij dat je geen Scheuten hebt liggen, die zijn failliet en moest je afschakelen.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:24

Crazy-

Best life ever

[...]

Als de installateur verstandig is raadt ie wat anders aan...

derhalve zal ik persoonlijk niet bang zijn voor defecten :) maar in deze situatie als eind klant...

Verder; tja.. elke partij kan omvallen uiteraard

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
[...]

Maak je geen zorgen, Yingly is een gerenommeerd merk, zowel mijn buurvrouw als mijn overbuurman en mede tweeker hebben ze liggen. Garantie durf ik niets over te zeggen, wellicht is dit nog te communiceren naar de installateur.

En anders koop je er gewoon een extra voor op de plank >:)

• Andre1973

Andre1973

Crazy- schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 23:22:
[...]

Als de installateur verstandig is raadt ie wat anders aan...

derhalve zal ik persoonlijk niet bang zijn voor defecten :) maar in deze situatie als eind klant...

Verder; tja.. elke partij kan omvallen uiteraard
Er zijn of waren ooit echter panelen fabrikanten die de garantie laten uitvoeren door n verzekeringsmaatschappij, en voor alk panelen dat ze verkopen daar wat poen aan betalen, maar voor een particulier zal dat lastig uit te zoeken zijn wie dat zijn.

• Crazy-
  • Laatst online: 20:24

Crazy-

Best life ever

Andre1973 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 23:26:
[...]

Er zijn of waren ooit echter panelen fabrikanten die de garantie laten uitvoeren door n verzekeringsmaatschappij, en voor alk panelen dat ze verkopen daar wat poen aan betalen, maar voor een particulier zal dat lastig uit te zoeken zijn wie dat zijn.
Je doelt op SolarIF. Zie hier de lijst met gecertificeerde producten/merken: http://www.solarif.nl/sit...tified%20by%20Solarif.pdf

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• mb1
[...]

Op de zaak is anders.
Dat ze niet vanaf de weg te zien mogen zijn snap ik.
Maar volgens mij had jij het over een dak van 5,5 breed en 10 lang.
Als je dan oost west doet zou je 36 of 40 SF kwijt kunnen en zou het in het midden 30 cm van het dak omhoog komen dat is dus 2,75 meter uit de dakrand.... de lage kant komt niet eens boven de dakrand uit!
Dat ga je volgens mij niet zien vanaf de straat als het pand één of twee verdiepingen heeft (wat ik aan neem).

• wiert.tweakers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-03 19:42

wiert.tweakers

Makes software work correctly

Ik zie in redelijk wat posts de afko MPP gebruikt worden. Wat is dat? Is dat iets om aan de startpost toe te voegen?

edit: MVP -> MPP (irritante auto-correct op mobile)

[Voor 19% gewijzigd door wiert.tweakers op 12-05-2016 23:58. Reden: edit: MVP -> MPP (irritante auto-correct op mobile)]

http://wiert.wordpress.com

• drielp
Gasschuif schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 23:24:
[...]

Maak je geen zorgen, Yingly is een gerenommeerd merk, zowel mijn buurvrouw als mijn overbuurman en mede tweeker hebben ze liggen. Garantie durf ik niets over te zeggen, wellicht is dit nog te communiceren naar de installateur.

En anders koop je er gewoon een extra voor op de plank >:)
ZNShine is/was ook een gerenommeerd merk, tenminste volgens deze site

Maar ook die kunnen stuk gaan: drielp in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Het is en blijft een gokje dat zonnepaneel verhaal. Dat neemt niet weg dat ik begon met een setje van 1950 Wp en nu inmiddels 6195 Wp op het dak hebt liggen. Bij een verslaving kijk je niet meer zo naar merken, het dak moet gewoon vol... (hier liggen Sunrupu's, Kingsun en ET Solars door elkaar heen)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:10
Afgelopen zondag kreeg je betaald als je stroom afnam http://qz.com/680661/germ...eople-to-use-electricity/

Zouden ze dat snappen bij Eneco klantenservice als ik ze daarover ga bellen?

4x Solar Frontier SF150 | Steca 500 | zuid-west & 4x ZnShine Solar ZXM5-96-260ms | Goodwe GW1000-NS | zuid

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
drielp schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:09:
[...]

ZNShine is/was ook een gerenommeerd merk, tenminste volgens deze site

Maar ook die kunnen stuk gaan: drielp in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Het is en blijft een gokje dat zonnepaneel verhaal. Dat neemt niet weg dat ik begon met een setje van 1950 Wp en nu inmiddels 6195 Wp op het dak hebt liggen. Bij een verslaving kijk je niet meer zo naar merken, het dak moet gewoon vol... (hier liggen Sunrupu's, Kingsun en ET Solars door elkaar heen)
Nou, hier precies hetzelfde, Kingsun, EC Solar en sinds zeer kort Panasonic HIT.
Hier ligt het dak (en een klein deel van de tuin) ook redelijk vol, kan nu alleen nog meer oudere Kingsun's upgraden naar meer vermogen, maar daar wacht ik nog even mee.
Hier gelukkig geen garantie problemen gehad, en ik ben ooit in 2002 begonnen met een setje van 8 stuks Isofoton van 110 Wp. :)

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-03 21:24

DJKroon

Fikkiestoker

Heeft er iemand ervaring met Tigo energy optimizers?
Ik heb dit merk op het oog omdat ik 3 panelen op het schuurdak heb liggen aan een Soladin 600 straaljager ;)
Nu heb ik last van schaduw op het achterste paneel wat me opwek zwaar drukt voor een paar uur. Ik ben dus van plan om hier 3x een tigo optimizer te plaatsen.
Tijdens mijn orientatie heb ik enkele vragen waar ik geen antwoord op kan vinden.

Klopt het dat tigo optimers ook op een soladin 600 werkt?
Als bijvoorbeeld 2/3 modules schaduw hebben, is mijn opstartspanning dan nog hoog genoeg?
Je hebt verschillende type optimizer die verschil in spanning en stroom hebben, geldt die specificatie alleen voor het zonnepaneel of de hele installatie? Ik geloof dat mijn JASolar 265wp tot 8 ampere gaan maar dat weet ik niet zeker. Je kan of een hoge stroom en lage spanning kiezen of juist een hoge spanning en een lage stroom. Waar doe ik goed aan?

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• drielp
Gasschuif schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:23:
[...]

Nou, hier precies hetzelfde, Kingsun, EC Solar en sinds zeer kort Panasonic HIT.
Hier ligt het dak (en een klein deel van de tuin) ook redelijk vol, kan nu alleen nog meer oudere Kingsun's upgraden naar meer vermogen, maar daar wacht ik nog even mee.
Hier gelukkig geen garantie problemen gehad, en ik ben ooit in 2002 begonnen met een setje van 8 stuks Isofoton van 110 Wp. :)
Die vergat ik nog te noemen. Op het NW deel van het woonhuisdak liggen dezelfde 8 Isofoton paneeltje. 2x4 op een Steca500. Dit setje, uit 2002, heb ik gekregen van een vriend. Die heeft een upgrade naar 5000 Wp gehad. De originele omvormer ( ben ff de naam kwijt) was een leuk ding. Die kon alle 8 panelen parallel hebben, dus veel A en weinig V. Net andersom als de huidige TL omvormers. In 2002 deed men blijkbaar al aan schaduw management :) . Rendement is niet super op NW, maar setje doet nu lekker mee. Het jaarverbruik van de wasdroger is hiermee afgedekt.

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
@ drielp,

Dat moet haast wel de Wurth WE 500 NWR (of de 900 versie) van Stroomwerk geweest zijn, die had ik namelijk ook. Heb in 2007 deze set verkocht (voor een zeer goede prijs) :)

Dat waren nog eens andere tijden, nu weer terug naar de onze.

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-03 13:39
In mijn nieuwe woning wil ik ook zonnepanelen op het dak van mijn garage leggen. Garage is 3*6 meter. En door de ligging zal het een oost-west opstelling worden. Nu ben ik zelf altijd wel van de creatieve oplossingen en had de volgende gedachtenkronkel:

Als ik de twee zijden nou eens uitrust met scharnieren en een aantal actuatoren, dan kan ik de zijdes mee laten bewegen met de zon.

Nu is mijn vraag, zonder nog of het uitvoerbaar is of dat de kosten opwegen tegenover het extra rendement, kunnen de panelen tegen bewegingen? Of moeten ze ten alle tijden stil liggen?

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:31

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Bewegen zal het probleem niet zijn, zolang de constructie waar ze op bevestigd zijn maar stijf genoeg is. Spanning door torsie of doorbuigen kun je beter vermijden.
Het is hier al eerder over scharnierende oplossingen gegaan. Mijn oplossing zou een wip-wap-constuctie zijn. Dan heb je maar 1 scharnierpunt en ook maar 1 actuator nodig.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zahariac schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:15:
In mijn nieuwe woning wil ik ook zonnepanelen op het dak van mijn garage leggen. Garage is 3*6 meter. En door de ligging zal het een oost-west opstelling worden. Nu ben ik zelf altijd wel van de creatieve oplossingen en had de volgende gedachtenkronkel:

Als ik de twee zijden nou eens uitrust met scharnieren en een aantal actuatoren, dan kan ik de zijdes mee laten bewegen met de zon.

Nu is mijn vraag, zonder nog of het uitvoerbaar is of dat de kosten opwegen tegenover het extra rendement, kunnen de panelen tegen bewegingen? Of moeten ze ten alle tijden stil liggen?
Ik ken hier niemand die daar praktijk ervaring mee heeft, maar wel honderd die er een mening over hebben
en die meningen zijn, kan niet uit, teveel werk, geen rendement, dus ga het gewoon doen. ;)

En als er dan later iemand een zelfde vraag stelt, dan verwijzen we die gewoon door naar jouw installatie.

• Zahariac
PClop schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:25:
[...]

Ik ken hier niemand die daar praktijk ervaring mee heeft, maar wel honderd die er een mening over hebben
en die meningen zijn, kan niet uit, teveel werk, geen rendement, dus ga het gewoon doen. ;)

En als er dan later iemand een zelfde vraag stelt, dan verwijzen we die gewoon door naar jouw installatie.
Dit geeft mij alleen maar motivatie om het juist wel te gaan proberen! Als het geen kwaad kan voor de panelen zie ik niet in waarom ik het niet zou kunnen proberen. :+

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:12

Petuhr

FreeBSD

Misschien hoort het niet helemaal in dit topic thuis, maar ik stel de vraag toch maar even.

Heeft het heel veel nut om de zonnepanelen te laten reinigen ?

We hebben ze er nu ruim 2 jaar opliggen, en er ligt toch een laagje stof op ( zeker nu het al een poos niet geregend heeft ).
Ook zitten er op diverse plekken vogelpoep op.

Ik heb de dagelijkse grafieken zitten verglijken, en het lijkt er op dat de panelen toch zo'n 200W tot 300W in totaal minder per uur opleveren.

Reinigen zou op zo'n 40,- komen ( nee, ik ga niet zelf een ladder op ) voor 14 panelen.

• TFHfony
  • Laatst online: 22:30

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Zahariac schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:33:
[...]

Dit geeft mij alleen maar motivatie om het juist wel te gaan proberen! Als het geen kwaad kan voor de panelen zie ik niet in waarom ik het niet zou kunnen proberen. :+
Voor de panelen zal het geen kwaad kunnen. Vanuit technisch vlak zal het er vooral om gaan dat je constructie de krachten kan dragen die er op komen te staan als het eens flink waait. Als de boel dan verbuigt ben je verder van huis. En de krachten zijn vrij flink bij zware wind, want die panelen vangen nogal wat ;-)
En dan de financiën om een constructie te maken die dus sterk genoeg is om bovenstaande te weerstaan, maar wel dusdanig weinig kost dat het financieel rendabel is.
Ik denk dat het moeilijk zou zijn, maar: Ik wordt graag gecorrigeerd :) Dus laat je vooral niet tegenhouden. Wat jij doet kan een voorbeeld en/of les voor de volgende zijn!

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Zahariac
TFHfony schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:37:
[...]

Voor de panelen zal het geen kwaad kunnen. Vanuit technisch vlak zal het er vooral om gaan dat je constructie de krachten kan dragen die er op komen te staan als het eens flink waait. Als de boel dan verbuigt ben je verder van huis. En de krachten zijn vrij flink bij zware wind, want die panelen vangen nogal wat ;-)
En dan de financiën om een constructie te maken die dus sterk genoeg is om bovenstaande te weerstaan, maar wel dusdanig weinig kost dat het financieel rendabel is.
Ik denk dat het moeilijk zou zijn, maar: Ik wordt graag gecorrigeerd :) Dus laat je vooral niet tegenhouden. Wat jij doet kan een voorbeeld en/of les voor de volgende zijn!
Je zult er dan eigenlijk een windmeter naast moeten zetten. En dan zo programmeren dat als de wind boven een bepaalde snelheid komt je de panelen weer laat zakken.

Ik denk dat ik het toch eens een keer wat verder uit ga werken. Lijkt me een gaaf project om te doen :9~

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Zahariac schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:40:
[...]

Je zult er dan eigenlijk een windmeter naast moeten zetten. En dan zo programmeren dat als de wind boven een bepaalde snelheid komt je de panelen weer laat zakken.

Ik denk dat ik het toch eens een keer wat verder uit ga werken. Lijkt me een gaaf project om te doen :9~
Maak tegen die tijd een topic aan en hou ons zeker op de hoogte!

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Zahariac
TFHfony schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:41:
[...]

Maak tegen die tijd een topic aan en hou ons zeker op de hoogte!
Ga ik zeker doen! Zal nog wel even gaan duren aangezien er eerst een complete verbouwing aan zit te komen.

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-03 12:55
Petuhr schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:36:
Misschien hoort het niet helemaal in dit topic thuis, maar ik stel de vraag toch maar even.

Heeft het heel veel nut om de zonnepanelen te laten reinigen ?

We hebben ze er nu ruim 2 jaar opliggen, en er ligt toch een laagje stof op ( zeker nu het al een poos niet geregend heeft ).
Ook zitten er op diverse plekken vogelpoep op.

Ik heb de dagelijkse grafieken zitten verglijken, en het lijkt er op dat de panelen toch zo'n 200W tot 300W in totaal minder per uur opleveren.

Reinigen zou op zo'n 40,- komen ( nee, ik ga niet zelf een ladder op ) voor 14 panelen.
Structureel veel vogelpoep is wel handig om te reinigen ik heb het dan over zo' n flats van 15 cm of groter die hardnekkig word en er weken op ligt heb ik zo' n 2x per jaar die verwijder ik met mn zelfgemaakte telescoop arm van 8 meter en regemton water huidig stof en pollen laat ik liggen tot regenbuitje. Vind het niet handig om regelmatig mn platte dak op te gaan van mn bijkeuken en vervolgens een trap op te gaan voor die panelen ivm potentiele lekkages.

[Voor 7% gewijzigd door Snarfie31 op 12-05-2016 12:10]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-03 20:42

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

MichielFRL schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:22:
Afgelopen zondag kreeg je betaald als je stroom afnam http://qz.com/680661/germ...eople-to-use-electricity/

Zouden ze dat snappen bij Eneco klantenservice als ik ze daarover ga bellen?
En snappen zonnepaneelbezitters dat ze dan in de toekomst met een slimme meter moeten gaan betalen als ze energie aan het net leveren op die momenten? :P

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Joepla schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:35:
[...]

En snappen zonnepaneelbezitters dat ze dan in de toekomst met een slimme meter moeten gaan betalen als ze energie aan het net leveren op die momenten? :P
Dat is nog zo ver weg in de toekomst... En dan krijg je vanzelf inverters die op zo'n moment stoppen met leveren of het in een lokale opslag mikken.
Momenteel heeft Nederland nog het probleem dat we de doelstellingen voor duurzame energie niet halen en de regering met regelingen moet komen om dit te stimuleren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Joepla schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:35:
[...]En snappen zonnepaneelbezitters dat ze dan in de toekomst met een slimme meter moeten gaan betalen als ze energie aan het net leveren op die momenten? :P
Daarvoor moet nog heel wat veranderen. Als zonnepaneel bezitter heb je niet direct te maken met de spot handels prijzen. Jij hebt een overeenkomst met je energieleverancer. Daarin spreek je af wat de vergoeding is voor terugleveren. Zolang die overeenkomst niet aangepast wordt, is er sowieso niks aan de hand.

En, om uurlijks afrekenen in de toekomst wel mogelijk te gaan maken, moeten slimme meters dus op uurbasis de historie gaan bijhouden. Ik weet niet voldoende van die dingen om te weten of ze dat nu al doen of niet. Iemand anders misschien wel?

Overigens, als deze situatie structureler wordt (dus: als het steeds vaker voorkomt dat er piekproductie overschotten zijn) dan wordt het vanzelf interessant voor grotere spelers om opslagfaciliteiten op te zetten. Immers: je hebt dan gratis stroom om je opslag op te laden (meer nog: je krijgt geld toe). En die stroom verkoop je dan later weer. Gratis geld!

In Nederland wordt momenteel geëxperimenteerd met het op die manier maken van brandstof voor een centrale (ammoniak) en in Duitsland pompen ze bijvoorbeeld water in een stuwmeer om het later weer leeg te laten lopen.

[Voor 31% gewijzigd door mddd op 12-05-2016 14:33]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• reneeke1970
DJKroon schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:25:
Heeft er iemand ervaring met Tigo energy optimizers?
Ik heb dit merk op het oog omdat ik 3 panelen op het schuurdak heb liggen aan een Soladin 600 straaljager ;)
Nu heb ik last van schaduw op het achterste paneel wat me opwek zwaar drukt voor een paar uur. Ik ben dus van plan om hier 3x een tigo optimizer te plaatsen.
Tijdens mijn orientatie heb ik enkele vragen waar ik geen antwoord op kan vinden.

Klopt het dat tigo optimers ook op een soladin 600 werkt?
Als bijvoorbeeld 2/3 modules schaduw hebben, is mijn opstartspanning dan nog hoog genoeg?
Je hebt verschillende type optimizer die verschil in spanning en stroom hebben, geldt die specificatie alleen voor het zonnepaneel of de hele installatie? Ik geloof dat mijn JASolar 265wp tot 8 ampere gaan maar dat weet ik niet zeker. Je kan of een hoge stroom en lage spanning kiezen of juist een hoge spanning en een lage stroom. Waar doe ik goed aan?
Tigo kan op iedere omvormer. Specificatie gaat om het paneel, denk de es50 in jou geval (50 is de maximale voc)
Officieel hoort er ook een mmu bij, en dat maakt de installatie heel duur voor drie panelen. Echter het functioneerd ook zonder de mmu alleen dan heb je geen loggen per paneel en op de portal kun je niks zien.
Een optimiser van hosola werkt ook op slechts maar één paneel, mogelijk is dat beter voor je

1 PVoutput . Dongen NB

• --Erik--
  • Niet online
Ik heb op de voorkant van mijn huis (ZO) plek voor 12 panelen, aan de achterkant van het huis (NW) heb ik een dakkapel waaronder ik nog eens 4 panelen zou kunnen plaatsen.

Kan ik kiezen voor een set met SolarEdge optimizers en dit alles op 1 omvormer aansluiten? Ik heb deze set op het oog, maar vraag me af of dit de beste oplossing is?

Het leggen wil ik zelf gaan doen, het aansluiten van de omvormer en in de meterkast wil ik uitbesteden.

• japser84
  • Laatst online: 08:51
Dit kan prima, de optimisers regelen het verder wel. Overigens kan je het aansluiten van de panelen op de omvormer ook prima doen met SE. Hier staat namelijk slechts een spanning van 1v per paneel op bij installatie. Dus stukje veiliger. Is erg gemakkelijk zelf te doen vond ik.
Meterkast is misschien een ander verhaal.

Verder ben ik erg blij met mijn SE systeem, maar op het forum is er altijd veel discussie op basis van prijs (SE is gewoon niet zo goedkoop). Het hangt er misschien ook een beetje aan hoelang je ermee wilt doen en of je TVT het belangrijkste vind.

Nog schaduw op de panelen gedurende een deel van de dag?

• --Erik--
  • Niet online
Goed om te weten dat de omvormer makkelijk aan te sluiten is. Meterkast is al voorbereid op zonnepanelen, dus moet niet moeilijk zijn. Maar ik wil het toch graag door een professional laten nakijken, kan nooit kwaad.

Voor de JA Solar panelen is SE maar een meerprijs van 14 euro per paneel (270WP zonder SE t.o.v. 265WP met SE). Dus dat vind ik qua prijs nog wel meevallen.

Aan de voorkant hebben een aantal panelen later op de dag last van de gemetselde schoorsteen (deze wordt gedeeld met de buren, dus weghalen kan niet). Aan de achterkant zorgt het dakkapel voor schaduw, ik gok tot een uur of 14:00, daarna kan de zon op de 4 panelen zijn gang gaan.

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

reneeke1970 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:08:
[...]

Tigo kan op iedere omvormer. Specificatie gaat om het paneel, denk de es50 in jou geval (50 is de maximale voc)
Officieel hoort er ook een mmu bij, en dat maakt de installatie heel duur voor drie panelen. Echter het functioneerd ook zonder de mmu alleen dan heb je geen loggen per paneel en op de portal kun je niks zien.
Een optimiser van hosola werkt ook op slechts maar één paneel, mogelijk is dat beter voor je
Dat is wel interresant. Het doet toch een beetje pijn als je omvormer maar 50 a 60 watt in de schaduw doet en zodra deze weg is tegen de 500 watt komt (en dat dik 4 uur)
Ik ga is kijken waar ik die Hosola optimizer voor een leuke prijs kan krijgen, dat klinkt erg aantrekkelijk. En wat ik zo snel zag een stuk beter verkrijgbaar dan Tigo.
Loggen doe ik met een kleine kwh meter. Die 3 panelen zijn niet heel interresant om te loggen/monitoren.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

mb1 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 08:23:
[...]

Dat ze niet vanaf de weg te zien mogen zijn snap ik.
Maar volgens mij had jij het over een dak van 5,5 breed en 10 lang.
Als je dan oost west doet zou je 36 of 40 SF kwijt kunnen en zou het in het midden 30 cm van het dak omhoog komen dat is dus 2,75 meter uit de dakrand.... de lage kant komt niet eens boven de dakrand uit!
Dat ga je volgens mij niet zien vanaf de straat als het pand één of twee verdiepingen heeft (wat ik aan neem).
Oost/West is juist haaks op de lange kant helaas. Dus het zouden dan 4 oost/west schansen naast elkaar worden van ieder 6 panelen. Die zou dan 3.75m lang worden, en het dak is 5,40m breed. Hou je 1,65meter over. ruim 80centimer aan beide kanten.

4schansen van ieder 2meter breed, over een breedte van 10,50. Dus hou je 2,5meter loopruimte over ertussen. Loopruimte.

Zal nog paar foto's hier plaatsen. Dan word het visueel.

En zuid/noord?

Je verliest wel wat tov van oost/west.
Maar ze liggen erg plat toch?

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 17:32:
En zuid/noord?

Je verliest wel wat tov van oost/west.
Maar ze liggen erg plat toch?
Echt zuid noord is het niet dan. Het ligt al iets gedraaid.

Dit is de layout vh dak.
Bovenaan is een straatkant.
Links is ook een zicht/straatkant.
Rechts en onder zijn alleen de eerste helft zicht, omdat het pand hoger is dan beide buurpanden.

[Voor 19% gewijzigd door Atomic2005 op 12-05-2016 18:34]

• reneeke1970
DJKroon schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:55:
[...]

Dat is wel interresant. Het doet toch een beetje pijn als je omvormer maar 50 a 60 watt in de schaduw doet en zodra deze weg is tegen de 500 watt komt (en dat dik 4 uur)
Ik ga is kijken waar ik die Hosola optimizer voor een leuke prijs kan krijgen, dat klinkt erg aantrekkelijk. En wat ik zo snel zag een stuk beter verkrijgbaar dan Tigo.
Loggen doe ik met een kleine kwh meter. Die 3 panelen zijn niet heel interresant om te loggen/monitoren.
Maar één ding niet vergeten, wat in de schaduw ligt blijft in de schaduw, daar kan geen optimiser iets van maken, wat hij wel doet is de andere twee ook van de ondergang redden, omdat ze in serie staan (neem ik aan ).dus ze gaan nu niet in de schaduw ineens 400 watt leveren, dus goed bedenken of je de aanschaf prijs wel redelijk terug verdient krijgt!

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 18:33:
[...]

Echt zuid noord is het niet dan. Het ligt al iets gedraaid.

Dit is de layout vh dak.
Bovenaan is een straatkant.
Links is ook een zicht/straatkant.
Rechts en onder zijn alleen de eerste helft zicht, omdat het pand hoger is dan beide buurpanden.

[afbeelding]
Ik zelf heb maar twintig cm loop ruimte, over de bevestigingspunt balken liggen oude steiger planken om niet over dak zelf te lopen. Als je panelen draait met korte kant tegen elkaar? Kun je acht rijen van vier maken toch? (Per rij 4m×2.5m) komen lage kanten aan zijkant dak en zie je niet. De puntjes daken blijven dan anderhalf van zijkant af, zie je ook niet....

1 PVoutput . Dongen NB

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 18:59:
[...]

Ik zelf heb maar twintig cm loop ruimte, over de bevestigingspunt balken liggen oude steiger planken om niet over dak zelf te lopen. Als je panelen draait met korte kant tegen elkaar? Kun je acht rijen van vier maken toch? (Per rij 4m×2.5m) komen lage kanten aan zijkant dak en zie je niet. De puntjes daken blijven dan anderhalf van zijkant af, zie je ook niet....
Dit is het hoek aanzicht vanaf de grond.

Is dit iets?
Je begint met stringen van 7

7x 87 Vmpp = 609Vmpp.
Ik weet niet of je 3-fase hebt... ;)
Maar bijvoorbeeld een SMA STP-5000 TL-20 wil graag 580 Vmpp.

Dan plaats je dus twee schansen (home made van mb1) noord en zuid.

Later eventueel uitbreiden naar 36 stuks.
4 rijen van 9 (6 strings van 6)

Ik verzin maar watt.... ;)

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-03 20:42

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

mddd schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:26:
[...]

Daarvoor moet nog heel wat veranderen. Als zonnepaneel bezitter heb je niet direct te maken met de spot handels prijzen. Jij hebt een overeenkomst met je energieleverancer. Daarin spreek je af wat de vergoeding is voor terugleveren. Zolang die overeenkomst niet aangepast wordt, is er sowieso niks aan de hand.
Klopt, maar we hebben het hier over de toekomst. De salderingsregeling is niet de 1e regeling die wordt beëindigd vanwege groot succes...
En, om uurlijks afrekenen in de toekomst wel mogelijk te gaan maken, moeten slimme meters dus op uurbasis de historie gaan bijhouden. Ik weet niet voldoende van die dingen om te weten of ze dat nu al doen of niet. Iemand anders misschien wel?
Dat zou zelfs per kwartier moeten. Andere firmware, die op afstand comfortabel wordt gedownload? Zoals nu ook af en toe al gebeurt.
Overigens, als deze situatie structureler wordt (dus: als het steeds vaker voorkomt dat er piekproductie overschotten zijn) dan wordt het vanzelf interessant voor grotere spelers om opslagfaciliteiten op te zetten. Immers: je hebt dan gratis stroom om je opslag op te laden (meer nog: je krijgt geld toe). En die stroom verkoop je dan later weer. Gratis geld!
Er moet wel eerst fors geïnvesteerd worden en je hebt te maken met energieverlies, maar mogelijk is het zeker. Gratis geld is het zeker niet.
In Nederland wordt momenteel geëxperimenteerd met het op die manier maken van brandstof voor een centrale (ammoniak) en in Duitsland pompen ze bijvoorbeeld water in een stuwmeer om het later weer leeg te laten lopen.
Ammoniakopslag is nog zeeeeeer experimenteel inderdaad, opslag in stuwmeren gebeurt al jaren in Scandinavië: NL levert 's nachts elektriciteit (want overschot) uit o.a. kolencentrales, daarmee worden stuwmeren gevuld, vervolgens kopen we het overdag weer terug. Als groene stroom, uiteraard...

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:02:
[...]

Dit is het hoek aanzicht vanaf de grond.

[afbeelding]
Mooi gebouw, als je vanaf straat gezien de rij van vier meter diep helemaal tegen achterkant aan zet, want die zie je niet, dan zal het zicht aan voorkant ook minimaal zijn, het dakje van de panelen komt 30/35 cm hoog. Die vallen bij mij ook hardste op.
Dus een vijfde paneel zou ik niet doen want dan kom je amper halve meter van straatkant af

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:13:
Is dit iets?
Je begint met stringen van 7

7x 87 Vmpp = 609Vmpp.
Ik weet niet of je 3-fase hebt... ;)
Maar bijvoorbeeld een SMA STP-5000 TL-20 wil graag 580 Vmpp.

Dan plaats je dus twee schansen (home made van mb1) noord en zuid.

[afbeelding]

Later eventueel uitbreiden naar 36 stuks.
4 rijen van 9 (6 strings van 6)

Ik verzin maar watt.... ;)
18 Noord en zuid word toch 4×9? En dat gaat niet....

1 PVoutput . Dongen NB

9 x 2 x 2 (N+Z) = 36
36/6 = 6

3 stringen van 6 op mppt1
en 3 stringen van 6 op mppt2

Wordt erg wiskundig nu ... ;)

[Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-05-2016 19:27]

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:23:
9 x 2 x 2 (N+Z) = 36
36/6 = 6

3 stringen van 6 op mppt1
en 3 stringen van 6 op mppt

Wordt er wiskundig nu ... ;)
Ik schaam me diep......

1 PVoutput . Dongen NB

Hoeft niet hoor...
Ik moest er ook over nadenken (met de calculator).

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:10
Snarfie31 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:07:
[...]

Structureel veel vogelpoep is wel handig om te reinigen ik heb het dan over zo' n flats van 15 cm of groter die hardnekkig word en er weken op ligt heb ik zo' n 2x per jaar die verwijder ik met mn zelfgemaakte telescoop arm van 8 meter en regemton water huidig stof en pollen laat ik liggen tot regenbuitje. Vind het niet handig om regelmatig mn platte dak op te gaan van mn bijkeuken en vervolgens een trap op te gaan voor die panelen ivm potentiele lekkages.
Let ook op zgn. Hotspots. Dit kan je paneel beschadigen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:25:
Hoeft niet hoor...
Ik moest er ook over nadenken (met de calculator).
Zal es even kijken.
En JA ik heb 3fase ( en een Tripower SMA 5000TL 20 )
Alsof jij dat niet wist. ;) :X Klier :+

Ben wel bang dat dat te zwaar word op het dak.Al dat beton. Zijn houten platen, houten balken etc. Pand is van 1903...

[Voor 16% gewijzigd door Atomic2005 op 12-05-2016 19:46]

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:38:
[...]

Zal es even kijken.
En JA ik heb 3fase ( en een Tripower SMA 5000TL 20 )
Alsof jij dat niet wist. ;) :X Klier :+

Ben wel bang dat dat te zwaar word op het dak.Al dat beton. Zijn houten platen, houten balken etc. Pand is van 1903...
Dan moet je flatfix gebruiken, zit alles met lange strip aan elkaar en hoeven alleen buitenste panelen ballast van twintig kilo te hebben, ergens op internet is daar rekentool voor......
Maar mijn garage is ook zo oud maar heeft balken van 200×70 ,zo zwaar word nog zelden gebruikt....

1 PVoutput . Dongen NB

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

reneeke1970 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 18:49:
[...]

Maar één ding niet vergeten, wat in de schaduw ligt blijft in de schaduw, daar kan geen optimiser iets van maken, wat hij wel doet is de andere twee ook van de ondergang redden, omdat ze in serie staan (neem ik aan ).dus ze gaan nu niet in de schaduw ineens 400 watt leveren, dus goed bedenken of je de aanschaf prijs wel redelijk terug verdient krijgt!
Nee, ik zie het als een by-pass optie, ik verwacht geen hoge opwek van het paneel. Maar juist omdat het laatste paneel zolang schaduw heeft, drukt het de andere 2 ook. Al ga ik van die 50 watt naar de 250, dan is dat op 4 uur gezien en minstens 100 dagen toch leuk.
Kan ook het laatste paneel weghalen, maar dan is de opbrengst weer minder bij bewolkte dagen.
En omdat dit tot nu toe me eenigste setje is, wil ik het maximale eruit halen maar ik ben gebonden aan de soladin ivm gedeelde groep in de schuur wat me tot die 500 watt beperkt, ik moet het dan hebben van veel draaiuren.
Ik heb hem vanmiddag besteld, ben benieuwd naar het effect, is een mooi leerpoces voor het oost-west dak (met ook schaduwvlakken..) om te beslissen wat ik daar het beste kan doen in de toekomst.

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:59
zo... ik ben net de schuur op geweest en heb mijn panelen afgespoten. wat een troep kwam daar vanaf, terwijl ze nog maar een week liggen.

na het afspoelen wel met een wisser het water eraf gehaald tegen kalk afzetting.

ben benieuwd wat het effect is op de levering morgen.

[Voor 11% gewijzigd door FunFair op 12-05-2016 21:26]

• Andre1973

Andre1973

FunFair schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 21:24:
zo... ik ben net de schuur op geweest en heb mijn panelen afgespoten. wat een troep kwam daar vanaf, terwijl ze nog maar een week liggen.

na het afspoelen wel met een wisser het water eraf gehaald tegen kalk afzetting.

ben benieuwd wat het effect is op de levering morgen.
ik zag vandaag ook veel wat op stuifmeel lijkt op de panelen liggen. er komt vast wel weer een buitje aan komende dagen.

Pagina: 1 2 3 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee