Ik heb 1000 kw op het zuiden liggen en 2000 op het noorden. Beide zitten nu op twee aparte omvormers.
Ik zit te denken om een nieuwe te kopen met twee MPP crackers. De andere twee omvormers heb ik namelijk elders nodig. De 2000 Watt op het noorden doet rond juni max 2000Wp. Vandaag was de max Wp 1350.
Ik zit te deken aan een Omnik 3 KW TL2 met twee trackers.
De omnik 3k TL 2 doet ook 2000 watt per aansluiting (MPPT), Omnik 3k TL idd maar 1750 watt.
Ik zie dat de Omnik tot 590 volt gaat. De open klem spanning van mijn SF170s is volgens specs 112 volt per paneel.
Ik heb strings van 6 in serie. Wordt dit te krap? In bedrijf zie ik de spanning nooit boven de 590 komen overigens. De Omnik is toch wel een stuk goedkoper dan de Sunnyboy. Dus liever de Omnik.
Ik zie dat de Omnik tot 590 volt gaat. De open klem spanning van mijn SF170s is volgens specs 112 volt per paneel.
Ik heb strings van 6 in serie. Wordt dit te krap? In bedrijf zie ik de spanning nooit boven de 590 komen overigens. De Omnik is toch wel een stuk goedkoper dan de Sunnyboy. Dus liever de Omnik.
Mppt van die omnik gaat tot 500 Vmpp?
Ik heb hier wel eens 6x SF-170 op een SMA gezet die ook tot 500 Vmpp ging. (ik zag 499 Vmpp op de omvomer)
Resultaat is dat deze te vroeg uit ging. (en weer aan, en weer uit en weer aan)
Je moet wel binnen de Vmpp blijven anders krijg je ook rare dingen...
6 stuks is wat veel. Het gaat niet alleen over het voltage in bedrijf, vlak voor het opstarten is het voltage een stuk hoger. Ik weet niet of de Omnik daar stuk van gaat, of alleen weigert op te starten. In het laatste geval mis je 's winters wat opbrengt. In het eerste geval kost je dat een andere omvormer. Ik zou max 5 x SF op een omnik 3k zetten.
4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Waarschijnlijk heb ik binnenkort de beschikking over een SMA SB1200 inverter, die mijn Fronius Mini (max. 1170W) gaat vervangen, zodra die verkocht is.
Net als mijn andere SMA wil ik deze laten communiceren met pvoutput.org. Hiervoor heb ik een Bluetooth piggyback module in gedachten. Maar... het zou mooi zijn als ik de Raspberry PI waarop nu al SBFSpot draait voor de al aanwezige SMA, ook zou kunnen laten communiceren met de nieuwe SMA. Weet nog even niet hoe dat moet. Compleet aparte SBFSpot met database ernaast zetten, of kan/moet dat anders...
Wellicht is er iemand hier die al meerdere inverters heeft gekoppeld met 1 RPI en mij in de goede richting kan helpen?
Ik heb 1000 kw op het zuiden liggen en 2000 op het noorden. Beide zitten nu op twee aparte omvormers.
Ik zit te denken om een nieuwe te kopen met twee MPP crackers. De andere twee omvormers heb ik namelijk elders nodig. De 2000 Watt op het noorden doet rond juni max 2000Wp. Vandaag was de max Wp 1350.
Ik zit te deken aan een Omnik 3 KW TL2 met twee trackers.
Een stecagrid kan wel zes panelen aan denk ik, kunt gewoon 3×6 parallel zetten, en als je zuid en Noord hebt is een 2 of 2.5 kW omvormer zat, 3 kW haal je nooit samen
Ik heb wel 1000 VDC+ openklem gehad van 8 stuks SF165, Kan een probleem worden als het koud is, lekker zonnetje en de AC spanning valt weg, dus openklem spanning op je omvormer.
Altijd met zowel de MPP als de openklem spanning x 110 % binnen de specs, blijven. Het is zo jammer als ie na 3 weken weer stuk van de muur moet en de strings op het dak aangepast.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Joepla schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 18:46:
Waarschijnlijk heb ik binnenkort de beschikking over een SMA SB1200 inverter, die mijn Fronius Mini (max. 1170W) gaat vervangen, zodra die verkocht is.
Net als mijn andere SMA wil ik deze laten communiceren met pvoutput.org. Hiervoor heb ik een Bluetooth piggyback module in gedachten. Maar... het zou mooi zijn als ik de Raspberry PI waarop nu al SBFSpot draait voor de al aanwezige SMA, ook zou kunnen laten communiceren met de nieuwe SMA. Weet nog even niet hoe dat moet. Compleet aparte SBFSpot met database ernaast zetten, of kan/moet dat anders...
Wellicht is er iemand hier die al meerdere inverters heeft gekoppeld met 1 RPI en mij in de goede richting kan helpen?
Ik lees mijn SMA 1200 uit met een oude android telefoon en felix solar via bluetooth. Werkt feilloos
10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS
@revolution-nl: dat is inderdaad een grappige oplossing en zal ongetwijfeld voldoen. Maar aangezien ik al een RPI heb draaien (lekker zuinig, stabiel en er draaien nog wat andere zaken op), lijkt het me handiger om de oplossing in die richting te zoeken.
Mocht dat niet lukken, dan heb ik nog een oude PI die ik daarvoor zal inzetten, maar eigenlijk is dat onzin. Die ene PI gaat nu al gapend door het leven, daar kan vast nog wel een taakje bij (1x per 5 minuten een BT verbinding opbouwen en een handvol waardes richting een server slingeren)
Edit: wel goed om te weten dat de BT piggyback stabiel werkt!
[Voor 4% gewijzigd door Joepla op 07-05-2016 20:21]
Je kan met 1 SBFspot installatie een recente SMA (met netwerkaansluiting) en een oudere met BT uitlezen.
Ze gebruiken dezelfde DB, maar elk een aparte configfile.
Ik doe het zo met een SB1500 en een SB2000HF
Je kan niet uploaden naar 2 verschillende accounts op PVoutput, je zal moeten doneren indien je beide systemen wil uploaden.
Bij mij draait dit op een ubuntu, maar een raspberry zal geen problemen geven.
Ik heb wel 1000 VDC+ openklem gehad van 8 stuks SF165, Kan een probleem worden als het koud is, lekker zonnetje en de AC spanning valt weg, dus openklem spanning op je omvormer.
Altijd met zowel de MPP als de openklem spanning x 110 % binnen de specs, blijven. Het is zo jammer als ie na 3 weken weer stuk van de muur moet en de strings op het dak aangepast.
Ik zou op zuid twee strings maken van drie sf170's en op het noorden drie strings van vier sf170's. Gaat dat werken op de Omniksol-3k-TL2, of is drie weer te weinig?
Ik zou op zuid twee strings maken van drie sf170's en op het noorden drie strings van vier sf170's. Gaat dat werken op de Omniksol-3k-TL2, of is drie weer te weinig?
Grappig dat in deze handleiding staat dat de omvormer boven de 45 graden terug gaat regelen. Dit heb ik in de handleiding van de oude omniksol 3 niet gevonden. Koelen met een fannetje heeft blijkbaar toch een meerwaarde bij een omniksol. Verrassend...
Genoemde configuratie gaat idd wel werken, opstartspanning is prima. Ik heb hier een aantal maanden gedraaid met 1 string van 10 x 195 Wp mono's en 1 string van 4 x 195 Wp mono's.
Inmiddels is dit ietsje aangepast met op string 1 een extra 200 Wp mono en op string 2 3 x 185 Wp + 4 x 200 Wp mono's. 21 panelen met totaal 4085 Wp.
Grappig dat in deze handleiding staat dat de omvormer boven de 45 graden terug gaat regelen. Dit heb ik in de handleiding van de oude omniksol 3 niet gevonden. Koelen met een fannetje heeft blijkbaar toch een meerwaarde bij een omniksol. Verrassend...
[...]
45°C omgevingstemperatuur he. Gooi eens een deken over je Omnik, dan kan je, zeker met jou Wp vermogen, zien bij welke elektronicatemperatuur derating plaats vind.
De Effekta 5000 wordt met 25°C omgeving en 85% van maximaal vermogen al 70°C. Bij 80°C zou er derating zijn. Volgens de specificaties zou de omgevingstemperatuur 50°C mogen worden. Iets klopt er niet
Betekent dat niet dat derating begint bij 80°C intern en dan oploopt tot 100% bij bijvoorbeeld 120°C (ofzo)?
Bij 50 graden omgeving werkt hij dan dus nog wel maar niet meer 100%.
Milmoor schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:40:
We weten inmiddels wat we van de projectontwikkelaar "krijgen" (nodig voor de EPC, geen meerprijs):
5 zonnepanelen, Trina Solar type 270WP Full Black, op een Mastervolt Soladin 1500 Web.
De vijf panelen staan nagenoeg pal zuid. Ik wil graag uitbreiden met een stevige stapel extra panelen, maar dat gaat oost-west moeten ivm de beschikbare ruimte. Ik verwacht problemen met het om laten zetten van de "gratis" panelen naast een andere configuratie (oost-west, met meer panelen).
Mijn plan:
Uitbreiden van vijf naar zes panelen op de meegeleverde omvormer. Dit zodat het drie rijen van twee zijn en er geen raar onbenut hoekje overblijft. Dat past net niet qua vermogen op de omvormer, maar goed genoeg (klopt dit?).
Een extra set panelen in oost-west laten leveren door of externe leverancier of projectontwikkelaar afhankelijk van kosten vs gemak. Ik verwacht dat dit extern gaat worden.
Het dak ligt dan niet helemaal vol, maar vol genoeg. Klinkt dit zinnig?
Dat wordt wel erg krap, zelfs al schuif je de panelen naast de rand:
[Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 08-05-2016 13:19]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
De vijf panelen staan nagenoeg pal zuid. Ik wil graag uitbreiden met een stevige stapel extra panelen, maar dat gaat oost-west moeten ivm de beschikbare ruimte. Ik verwacht problemen met het om laten zetten van de "gratis" panelen naast een andere configuratie (oost-west, met meer panelen).
Mijn plan:
Uitbreiden van vijf naar zes panelen op de meegeleverde omvormer. Dit zodat het drie rijen van twee zijn en er geen raar onbenut hoekje overblijft. Dat past net niet qua vermogen op de omvormer, maar goed genoeg (klopt dit?).
Een extra set panelen in oost-west laten leveren door of externe leverancier of projectontwikkelaar afhankelijk van kosten vs gemak. Ik verwacht dat dit extern gaat worden.
Het dak ligt dan niet helemaal vol, maar vol genoeg. Klinkt dit zinnig?
Dat wordt wel erg krap, zelfs al schuif je de panelen naast de rand:
[afbeelding]
een Mastervolt Soladin 1500 Web doe max 300Vmpp en 375Voc.
dan kom je ongeveer op 8x een trina uit als de max wat hij aankan.
(heel misschien gaat 9x ook net, maar dan kan hij in de winter wel eens gaan uitvallen.)
8x270Wp = 2160Wp STP en een 8x +/-195W=1560W NOCT.
veel verder zou ik een webje niet proberen te duwen.
(aantal Wp doet er eigenlijk niet aan toe, het gaat hem om de max V(oc).
je topt dan wel iets af maar dat is geen ramp, maar een keuze.)
je tekening vind ik iets te lastig ontcijferen, vast duidelijk voor jouw, maar ik maak er geen kaas van.
[Voor 3% gewijzigd door migjes op 08-05-2016 14:24]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
een Mastervolt Soladin 1500 Web doe max 300Vmpp en 375Voc.
dan kom je ongeveer op 8x een trina uit als de max wat hij aankan.
(heel misschien gaat 9x ook net, maar dan kan hij in de winter wel eens gaan uitvallen.)
8x270Wp = 2160Wp STP en een 8x +/-195W=1560W NOCT.
veel verder zou ik een webje niet proberen te duwen.
(aantal Wp doet er eigenlijk niet aan toe, het gaat hem om de max V(oc).
je topt dan wel iets af maar dat is geen ramp, maar een keuze.)
Mooi, dat valt mee. Bedankt, daar was ik zelf niet uitgekomen. Dat betekent dat ik met beperkte meerkosten naar 8 panelen kan via de projectontwikkelaar, maar dan geef ik effectief mijn oost-west plannen op.
Als ik het goed heb is de projectontwikkelaar verplicht de panelen nagelvast op te leveren. Ik weet niet meer of dat vanwege Woningborg, bouwbesluit of iets anders was. Dat maakt later bijstellen rottiger. Toegang enig idee waarom?
je tekening vind ik iets te lastig ontcijferen, vast duidelijk voor jouw, maar ik maak er geen kaas van.
Het is de tekening van de installateur en de enige informatie die ik op dit moment heb met de plaatsing van de zonnepanelen. Rechthoekig dak (donkergroene lijnen) met bovenop vijf panelen (groenig). De ramen aan de zijkant zijn bruine streepjes). Ik heb de kleuren niet gekozen . Bouwkavel nr. 11 (staat bij het schuurtje). Ik zal Paint er op loslaten.
Bij deze:
Beter zo? Schuurtje, hoekhuis met serre en tuin met uitstekende parkeerplaats.
[Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 08-05-2016 15:24]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Hmmm, ik weet niet of ik vandaag zo blij ben met mijn APS YC-500's:
Eerst valt er 1 inverter uit en later vandaag zelfs 2... En dit is de 3e keer deze maand (!!!). Vandaag maar eens een e-mail gestuurd naar de installateur.
Eerst valt er 1 inverter uit en later vandaag zelfs 2... En dit is de 3e keer deze maand (!!!). Vandaag maar eens een e-mail gestuurd naar de installateur.
Te warm? Hangen de micro's buiten?
Zijn ze voorzien van lampjes? Anders is het misschien handig voor jou of de installateur om ze even te merken welke dit doen.
Dat gaat anders van de zomer nog wat worden als dit zo blijft.
Je logging maakt stappen van 120W , ene keer is het 1200W andere keer 1320W , je ziet dat bij wel meer omvormers en/of logging.
Je zit nu precies op de grens lijkt het.
Je logging maakt stappen van 120W , ene keer is het 1200W andere keer 1320W , je ziet dat bij wel meer omvormers en/of logging.
Je zit nu precies op de grens lijkt het.
Heb je dan geen temperatuur logging in de APS om na te gaan of er een uitschakeling is op
een max temp.
[Voor 11% gewijzigd door PClop op 08-05-2016 17:15]
Nou heb ik toch wat raars!!
Ik ben paar dagen weg geweest en ik zag online dat hij afgelopen vrijdag niet ingeschakeld was (mijn omnik),nu dacht ik dat de wifi er mee gestopt was want dat gebeurde al eerder,echter de volgende morgen deed hij het weer dus geen probleem. Nu kom ik dus thuis en kijk ik in het log bestand ,en ik zie dat hij echt niks gedaan heeft die dag, maar hij heeft ook geen fout melding van niet inschakelen. Nu zie ik dat vanaf vrijdag dus het e-totaal opnieuw begonnen is met tellen. In de log bestanden staan nog wel de maand opbrengsten. En op de portal word vervolgens alleen het hele totaal van dit jaar gegeven en vorig jaar telt ie niet mee. Komt iemand dit bekend voor?
Oh ja, het kan ook andersom zijn, jij gebruikt DAL met netduino, ik ook dus het zal dan. Maar als je average power uit rekent is dat precies je bijgetelde kWh.
Vandaag mooie dag in de Achterhoek, voetbaltechnisch , maar zeker niet in de laatste plaats vanwege mooie PV opbrengsten. Hier een korte opsomming van een wat grotere setup. Gisteren de laatste 8 panelen gelegd van een serie van 48 Solar Frontiers SF-170s op oost. Met hulp van wat experts (waarvoor dank) hier in dit forum alsnog gekozen voor een opstelling met strings van 8 (twijfel over 1000Vdc), en een 3 fase omvormer (in plaats van 3x powerset). Geen spijt van de keuze voor de duurdere Fronius ten opzichte van de goedkopere (Goodwe) alternatieven.
Plaatjes:
Dakopstelling, steiger moet nog worden afgebroken...
Omvormer en (waardeloze) Fronius Android app
Logging: PVOutput van 8 mei 2016
De logging is nog wat lastig vanwege gebrek aan WIFI, maar lijkt nu met een repeater (DDWRT) te werken .
Voor vandaag (8 mei) een keurige opbrengst van 51.2 kWh, dus een efficientie van 6.272kWh/kW en dat vind ik helemaal niet verkeerd voor een systeem dat alleen op oost is gericht (vandaag productie van 6:00 tot 20:50). Mijn Solar Frontier en SolarEdge combinatie op zuid doet het niet veel beter, dus ik ben benieuwd welke jaaropbrengst dit gaat geven.
What's next?
Ik stoor me nog aan de geluidsproductie van de ventilator in de omvormer. Deze gaat te regelmatig aan, is veel te luidruchtig, en er is zelfs ook weinig warmteproductie. Ik raad deze omvormer niet aan als je hem binnen in huis wil ophangen... Binnenkort eens kijken of deze ventilator te vervangen is door een groter/stiller exemplaar...
Verder is er nog ruimte voor 48 panelen op west, maar dat ligt meer aan de straatzijde. In dat geval komen er 6 strings op iedere MPP (dus stringdiodes zijn noodzakelijk). Misschien dat de omvormer gaat aftoppen met 96 panelen, maar ik wil eerst eens weten hoe het zit met terugleververgoedingen als er meer dan 10000kWh wordt teruggeleverd (het eigenverbruik van deze woning is laag). Ik hoor migjes altijd zeggen dat er zelfs met kolenfooi nog wat te verdienen is, maar geldt dat nu nog steeds?? Ik hoop dat de prijs dan rond de 0.82 Euro/Wp te krijgen is (panelen+clickfit montage)
hangt die fronius op een holle wand? Ik heb mijn omvormer op een dikke 22mm plaat zitten welke ruim over de gipsplaten zit. Omnik heeft geen fan standaard maar bromt flink onder full load
habbekrats schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:14:
hangt die fronius op een holle wand? Ik heb mijn omvormer op een dikke 22mm plaat zitten welke ruim over de gipsplaten zit. Omnik heeft geen fan standaard maar bromt flink onder full load
Nee hoor, de omvormer hangt gewoon aan een stenen muur met standaard bracket, het is geen resonantie... Onze oosterburen van photovoltaikforum (link1, link2) schijnen er ook last van te hebben. De kleinere Fronius omvormers lijken hier geen last van te hebben.
[Voor 9% gewijzigd door richardt op 08-05-2016 22:21. Reden: extra linkjes naar ander forum...]
Rol-Co schreef op zondag 08 mei 2016 @ 16:16:
[...]Zijn ze voorzien van lampjes? Anders is het misschien handig voor jou of de installateur om ze even te merken welke dit doen.
Dat gaat anders van de zomer nog wat worden als dit zo blijft.
Yup, ze zijn voorzien van lampjes. Maar ik kan gewoon op de APS EMA site zien welke inverters er op welke momenten uit lagen. De juiste serienummers & tijdstippen heb ik samen met de grafieken al aan de installateur door gestuurd.
Yep. Ze stopten er mee op 55 graden, maar 2 dagen er voor werkten ze met 60 graden nog prima. Dus ik vermoed dat daar het probleem niet zit. Maar goed, dat mag de installateur samen met APS uitvechten.
Overigens met deze uitval mee gerekend nog steeds een nette 7.149kWh/kWp weg gezet vandaag, dus wellicht maak ik mij druk om niks. Maar dat heb ik dan graag toch even zwart op wit. Uiteindelijk is het het jaarresultaat wat telt, maar dit soort dipjes zijn niet goed voor mijn bloeddruk ;-)
Aftoppen in het voorjaar/najaar heb ik ingecalculeerd en vrede mee. Dit zat niet echt in de planning
[Voor 14% gewijzigd door TFHfony op 08-05-2016 23:07]
Ik wil mijn fronius extra gaan koelen en had het volgende bedacht;
PC voeding van 150/200w
3 of 4 externe koelfans van 120 of 140mm die onder en aan de zijkant van de omvormer bevestigd worden en naar binnen (of buiten) blazen.
De voeding wordt aangezet op de pieken in warmte op de dag met bijvoorbeeld een schakelklok. Is dit een goed idee of hebben jullie een ander voorstel?
Let wel dat PC-voedingen niet zo efficiënt zijn als ze echt minimaal belast worden.
Ik zou dan misschien ook even kijken naar 230V ventilatoren. Die zijn er ook in die afmeting, maar vaak een stuk degelijker en makkelijker te schakelen met een schakelklok.
Enige is dat je 12V fans mogelijk makkelijker kunt regelen qua snelheid.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
PC voeding van 150/200w
3 of 4 externe koelfans van 120 of 140mm die onder en aan de zijkant van de omvormer bevestigd worden en naar binnen (of buiten) blazen.
De voeding wordt aangezet op de pieken in warmte op de dag met bijvoorbeeld een schakelklok. Is dit een goed idee of hebben jullie een ander voorstel?
Een voeding werkt het meest efficiënt als je hem rond de 80% belast.Dat ga je in dit geval dus niet doen. Heb je geen raampje waar je 2 goedkope 12VDC zonnepaneeltjes achter kan monteren? Kabeltje naar de fans op de Fronius -> Gratis koeling zodra de zon schijnt.
PC voeding van 150/200w
Een PC voeding draait bij zo'n lage belasting waarschijnlijk aardig inefficiënt. Beter kun je een 12V AC naar DC adapter gebruiken. Even naar de specs van de fans die je wil gebruiken kijken. Misschien heb je aan een 1A versie genoeg.
Wanneer je zoekt in dit topic, kun je ook links naar kant en klare printjes vinden, die de ventilatoren aan kunnen sturen aan de hand van een temperatuur sensor. Om het Tweakers gehalte er een beetje in te houden
PC voeding van 150/200w
De meeste PC voedingen willen graag ook een belasting op de 5/3,3Volt aansluiting om goed te kunnen werken. Gewoon een echte 12V adaptor of voedingkje ergens opsnorren. (Kringloop liggen ze vaak in dozen vol).
Ik heb er http://www.ebay.nl/itm/12...TEMP-Sensor-/181848925749 dit tussen zitten. Zweven ook nog wel foto's rond hier
Mijn dak komt ook vol te liggen met panelen
10 stuks, meer kunnen er niet op, maar is ook voldoende aangezien mijn vebruik +- 1300 kWh per jaar is..
Maar ik twijfel nog, 2 panelen hebben wat last van schaduw (schoorsteen links en rechts, weghalen/verplaatsen is geen optie)
Kan natuurlijk mooi opgelost worden met Solaredge optimizers, maar dat vind ik vrij prijzig worden, zeker omdat de andere 8 panelen geen last van schaduw hebben.
Is het ook een optie om een omvormer met 2 mpp trackers te zoeken, zodat er 2 strings van 5 panelen gemaakt kunnen worden?
Andere optie is SF panelen te leggen, ik hoorde dat die minder last van schaduw hebben, maar dan kan ik er ‘maar’ 12 kwijt, dus dat is 2040 wp tegen +-2750 wp…..
kieskes schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:10:
Mijn dak komt ook vol te liggen met panelen
10 stuks, meer kunnen er niet op, maar is ook voldoende aangezien mijn vebruik +- 1300 kWh per jaar is..
Maar ik twijfel nog, 2 panelen hebben wat last van schaduw (schoorsteen links en rechts, weghalen/verplaatsen is geen optie)
Kan natuurlijk mooi opgelost worden met Solaredge optimizers, maar dat vind ik vrij prijzig worden, zeker omdat de andere 8 panelen geen last van schaduw hebben.
Is het ook een optie om een omvormer met 2 mpp trackers te zoeken, zodat er 2 strings van 5 panelen gemaakt kunnen worden?
Andere optie is SF panelen te leggen, ik hoorde dat die minder last van schaduw hebben, maar dan kan ik er ‘maar’ 12 kwijt, dus dat is 2040 wp tegen +-2750 wp…..
Wat zouden jullie doen?
Je moet eens een foto plaatsen van die twee schoorstenen, als ze echt continu schaduw geven hoef je ze haast niet te plaatsen (ahum)
2×5 word lastig, geeft te weinig voltage.
Kom je toch of sf panelen....
dak ligt vrijwel zuid dus groot gedeelte van de dag geen schaduw...
dakraam wordt weggehaald, en aan de linkerkant zit dus zo'n zelfde soort schoorsteen.
Misschien ook nog een optie om 8 panelen zonder schaduw op 1 omvormer en de 2 'probleemgevallen' op een micro te zetten?
dakraam wordt weggehaald, en aan de linkerkant zit dus zo'n zelfde soort schoorsteen.
Misschien ook nog een optie om 8 panelen zonder schaduw op 1 omvormer en de 2 'probleemgevallen' op een micro te zetten?
Zoek een leuke sma of powerone op met schaduw management (op marktplaats staan genoeg sma's)
Neem dan een voldoende grote om in te toekomst op noord ook nog bij te leggen met sf.
Dus op zuid je monopanelen in 1 string op mppt1
Op noord de sf op mppt2
Zie mijn signature.
Voor je het weet, wil je meer.
Iemand ervaring met het reinigen van zonnepanelen met behulp van regenwater vanuit een regenton. Ben van plan om een regentonpomp te kopen. bijgaand de link/pomp heeft een opvoerhoogte van 10 meter mijn hoogste paneel zit op 13 meter gaat dan niet werken vrees ik. http://link.marktplaats.nl/a1052095437
En als zo'n pomp het wel haalt hoe hard is die straal dan?. Krijg je het een beetje schoon met die druk.
[Voor 15% gewijzigd door Snarfie31 op 09-05-2016 09:54]
PC voeding van 150/200w
Ik zou een passieve sensor (zo iets: http://www.jumo.be/media/...ct_archive/t60.4024gb.pdf )boven je omvormer hangen, en daarmee je ventilatoren direct aansturen en dan ventilatoren op 230VAC, met een Papst van van 9W kan je een aardige luchtstroom genereren en die dingen zijn wel wat duurder, maar zijn per stuk uitgebalanceerd en lopen heel mooi en blijven het ook lang doen. dan heb je geen extra verbruik van voeding of schakelklok, en alle elektronica die je weglaat kan ook niet stuk gaan.
Zelf vond ik deze jumo op een rommelmarkt, en heb een buiten WCD genomen en deze gevoed d.m.v. een randaarde stekker en de fase daarvan geschakeld met de Jumo sensor. daar door kan ik makkelijk een andere ventilator plaatsen als er een andere (zwaardere / 2 stuks) nodig is. En op de zolder waar ze hangen is het nog wel eens warm. op deze manier kan ik het beneden voorbereiden en dan zo ophangen. Ook heb ik zo de vrijheid om de sensor ergens te (ver)plaatsen waar ik hem het beste vind hangen.
[Voor 19% gewijzigd door Andre1973 op 09-05-2016 10:06]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Tja schaduw zal niet zo lang zijn.... tip van a uit den haag is niet zo gek want het is verslavend. Mochten die twee toch een probleem zijn (als vermogen in zakt) kun je altijd een micro omvormer plaatsen of een enkele optimiser van hosola of tigo,hoef je niet al je panelen van te voorzien
PC voeding van 150/200w
ben geen voorstander van het koelen van een omvormer.
kost stroom dus opbrengst.
en voordelen zijn twijfelachtige verhalen, geen feiten in ieder geval.
maar wil je echt koelen, kijk eens of je niet zoiets: https://www.conrad.nl/nl/...?sc.queryFromSuggest=true
met wat speciale loc-tide vast kunt zetten op het koelblok.
en dan kun je het zo gek maken als je verder nog wil natuurlijk.
[Voor 3% gewijzigd door migjes op 09-05-2016 11:41]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
maar wil je echt koelen, kijk eens of je niet zoiets: https://www.conrad.nl/nl/...?sc.queryFromSuggest=true
Dat gaat niet zo werken, een heatpipe verplaatst warmte naar een andere plaats, daarna zul je die plek nog steeds moeten koelen met lucht , dan heb je een flinke heat spreader nodig als je dat zonder actieve koeling voor elkaar wil krijgen.
Daarnaast wil ik niet lijmen en boren aan mijn omvormer ( alleen al om gezeik bij garantie te voorkomen).
Die paar watt dat de fan draait in de warme uren vallen in het niet bij mijn opbrengsten
De discussie van wel of geen koeling en levensduur ga ik niet weer voeren, zoek maar op het forum.
Dat gaat niet zo werken, een heatpipe verplaatst warmte naar een andere plaats, daarna zul je die plek nog steeds moeten koelen met lucht , dan heb je een flinke heat spreader nodig als je dat zonder actieve koeling voor elkaar wil krijgen.
Daarnaast wil ik niet lijmen en boren aan mijn omvormer ( alleen al om gezeik bij garantie te voorkomen).
Die paar watt dat de fan draait in de warme uren vallen in het niet bij mijn opbrengsten
De discussie van wel of geen koeling en levensduur ga ik niet weer voeren, zoek maar op het forum.
heb ik het tegen jouw
doe ik jouw tekst quoten
ene natuurlijk verplaatst een heatpipe het alleen maar en hoort daar een koelblok bij
een beetje nadenken is soms wel handig, verzin er maar een systeem omheen, of moet alles voor gekauwd zijn voor je.
als je had opgelet dan had je ook nog kunnen zien dat ik linkte naar een Grooves heatpipe en geen Sinter.
die werken alleen als de warmte naar boven moet.
dat jij dat niet wil doen voor je garantie is jouw probleem, ik heb geen garantie nodig.
als er iets is dan repareer ik dat zelf wel.
zoizo mijn omvormer staat nu al 2 uur meer als 2kW te doen, en nog steeds is de temperatuur niet hoog genoeg om de interne ventilator aan te laten gaan.
(eigenlijk is hij gebouwd om vlak onder de panelen buiten te hangen, dan kunnen ze een stuk heter worden.)
de discussie van koelen van je omvormer is de zelfde als koelen van de panelen.
of sneeuw ruimen op de panelen in de winter.
zelfs het bouwen van een tracker.
heb nog niemand de afgelopen 8 jaar zien slagen om dat echt effectief te doen, het is vaak eerder kapot als terug verdiend.
(hoewel soms, je wel eens iets ziet wat ik ook wel een kans wil geven.
de creativiteit kan soms goed zijn hier. )
Ik wil ook niet koelen, misschien in de toekomst wel
Maar dan moet het zo goedkoop mogelijk, dus:
- temperatuur van SE omvormer uitlezen met Domoticz
- mbv een rule een kaku setje schakelen waarop een fan zit.
Maar dat is dan voornamelijk hobbymatig en geen advies. volgens spec van SE is de werktemp tot 50 graden. mijn max nu is 40, op zolder is het nu 22. Maar ik ben aan het verbouwen, waardoor de omvormer binnenkort in een veel kleinere ruimte hangt. Dan kan het dus noodzakelijk worden om geen problemen te krijgen.
Hoezo kosten? Bijgaande foto is 2 wattjes per uur standby tijd indien mijn ventilator actief word 5 watjes per uur kost geen drol maar je levensduur van je omvormer stijgt meer dan waarschijnlijk.
Er is over koelen van electronica al zoveel geschreven en vooral bewezen dat dit geen discussie punt meer is. Gaat niet zozeer over meer opbrengst maar levensduur.
[Voor 18% gewijzigd door Snarfie31 op 09-05-2016 13:20]
Hebben de panelen veel last van de warmte van de afgelopen dagen?
Ik heb namelijk sinds 1 april 16 BenQ 330Wp panelen op mijn dak liggen, volledig op het zuiden onder een hoek van 45 graden. (schaduwvrij). verdeeld over 2 strings van 8.
Omdat er een verkeerde omvormer was geleverd hebben we de eerste 2,5 weken een Fronius Primo 5.0 gehad en daar hadden we op een zonnige dag vaak een piek vermogen van 4800 watt tot 5000 watt.
De omvormer is op 16 april vervangen door een MSA SunnyBoy 5000 en ik heb nog geen waarde gezien die hoger is dan 4500 watt.
Ik weet dat de panelen minder efficient zijn als de temperatuur hoger wordt, maar in de tweede helft van april hebben geen hele warme dagen gehad, vandaar dat ik twijfel of het aan de temperatuur of aan de omvormer ligt.
iemand een idee waar dit aan kan liggen, of zijn deze waarden wel goed voor het systeem?
Snarfie31 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:52:
Iemand ervaring met het reinigen van zonnepanelen met behulp van regenwater vanuit een regenton. Ben van plan om een regentonpomp te kopen. bijgaand de link/pomp heeft een opvoerhoogte van 10 meter mijn hoogste paneel zit op 13 meter gaat dan niet werken vrees ik. http://link.marktplaats.nl/a1052095437
En als zo'n pomp het wel haalt hoe hard is die straal dan?. Krijg je het een beetje schoon met die druk.
Nee, geen ervaring. Maar stel jezelf eerst twee vragen.
Wat zijn de kosten van de regenton, pomp en installatie (en onderhoud van de pomp)?
Wat is de TVT hiervan, uitgedrukt als het productieverlies door een beetje verontreiniging?
Schuingeplaatste zonnepanelen houden zichzelf wel schoon, als het voldoende regent.
Imhotep schreef op maandag 09 mei 2016 @ 13:25:
Hebben de panelen veel last van de warmte van de afgelopen dagen?
iemand een idee waar dit aan kan liggen, of zijn deze waarden wel goed voor het systeem?
De rated power van die SMA is 4600W volgens de handleiding. Maar dan nog zou hij wel kortstondig hoger moeten kunnen pieken. In mijn setup - die verder totaal niet vergelijkbaar is - heb ik hem sinds april regelmatig zien pieken op het max van de panelen en omvormer. Laatst zelfs een uur lang op 100%. Met warme, zonnige dagen ligt de max rond 90% Wp. Met een 5kWp installatie is het dan niet heel gek om rond de 4500W te draaien
de voordelen zijn er echt wel hoor. ligt aan de locatie, omgevingstemp en omvormer natuurlijk.
heb toch al wel wat omvormers de 65c zien aantikken (heatsink) en dan is hij intern nog 10c warmer.
eigenlijk alle elektronica gaat minder lang mee op hogere temperatuur. elke 10 graden lager is een factor 2 erbij in levensduur. temperatuur constanter houden is ook goed voor minder slijtage.
een beetje zoeken, ga niet alles voorkauwen (om jou strekking te gebruiken ), en je hebt een fannetje die minder dan 1w doet en een adapter + temperatuur switch erbij en je hebt het lopend voor 2w en idle onder de 1w. met een beetje moeite kan het ook met de rasberry pi, kan je de temp helemaal constant houden.
De rated power van die SMA is 4600W volgens de handleiding. Maar dan nog zou hij wel kortstondig hoger moeten kunnen pieken. In mijn setup - die verder totaal niet vergelijkbaar is - heb ik hem sinds april regelmatig zien pieken op het max van de panelen en omvormer. Laatst zelfs een uur lang op 100%. Met warme, zonnige dagen ligt de max rond 90% Wp. Met een 5kWp installatie is het dan niet heel gek om rond de 4500W te draaien
Die SMA doet gewoon 5000 kontinu...
Even in de instellingen aan AC kant kijken hoe hij is ingesteld.
Als het eentje is met duitse instellingen, kan het inderdaad zijn dat hij minder doet.
Heb het met een aantal 4000TL21 gehad dat deze niet meer leverde dan 3800W
Na de instellingen op Nederlands te zetten deed deze ook de max va 4000 kontinu..
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ik sta voor de aanschaf van 20 260WP panelen. Heb een offerte liggen van 6700 euro. SolarEdge SE5000 + P300 optimizers.
Om tot een juiste berekening van evt. winst te komen reken ik met de volgende parameters:
- levensduur 20 jaar
- 1x omvormer stuk
- nog 3,5 jaar salderen
- opbrengst 3640 kwh (70% rendement)
- vanaf 2020 zelf 50% verbruik van opgewekte stroom
- energieprijs 0,19c per kwh.
- 1045 euro btw-teruggave
Als ik met deze (mijn inziens toch realistische) waardes reken kom ik op een tvt. van 16,07 jaar. Geeft me een restant van 3,93 jaar waarin ik echt ga verdienen aan de panelen (totaal 1390 euro). Niet echt rooskleurig. Zonder salderen vind ik 50% zelf verbruiken ook al vrij optimistisch gezien we overdag weinig thuis zijn. Natuurlijk kunnen we na 2020 nadenken over een accu, maar dat vergt wederom een investering en blijft koffiedik kijken. Ik reken liever zonder toekomstmuziek.
Zie ik het te somber in, mis ik iets?
[Voor 22% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 09-05-2016 14:52]
Om tot een juiste berekening van evt. winst te komen reken ik met de volgende parameters:
- levensduur 20 jaar
- 1x omvormer stuk
- nog 3,5 jaar salderen
Als ik met deze (mijn inziens toch realistische) waardes reken kom ik op een tvt. van 16,07 jaar. Geeft me een restant van 3,93 jaar waarin ik echt ga verdienen aan de panelen (totaal 1390 euro). Niet echt rooskleurig. Zonder salderen vind ik 50% zelf verbruiken ook al vrij optimistisch gezien we overdag weinig thuis zijn.
Waar ik naar zou kijken:
On the positive side:
* 70% rendement vind ik wat laag...
* Wat doe je met je meer opbrengst na die 3,5% salderen? Hier zal je nog steeds geld voor terug krijgen.
On the negative side:
* Renteopbrengst over je investering (Zal niet veel zijn, maar toch)
* Je energieprijs is nog wat aan de hoge kant...
Je "rendement" klopt waarschijnlijk niet.
Deze is afhankelijk van de hoek tot zuiden, hoek van de panelen, woonplaats, schaduw etc.
Ik woon in ZH. Panelen liggen dacht ik op ongv 25 graden. En haal meer dan 100% rendement zoals jij het beschrijft. Het is niet echt rendement maar gewoon opbrengst. Ik haal (mede door SE systeem) met 3650WP bijna 3850KWh per jaar.
De panelen komen in een oost-west opstelling (beide zijdes van het dak dus). Dak heeft een vrij lage hellingshoek, het is een bergzolder. Echter er zit een schoorsteen in de weg, en gedurende de dag af en toe een hoge boom. Vandaar dat ik met wat lager rendement reken.
Maar waar ik me meer zorgen om maak is het verdwijnen van de salderingsregeling. Wat als mr. Kamp de regeling volledig afschaft, d.w.z. je ontvangt 0c voor je kwh's?
[Voor 36% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 09-05-2016 15:08]
Je kunt het ook andersom berekenen. Als je uitgaat van de cijfers die je nu aanlevert: over 20 jaar gezien ongeveer 7000 euro aan kosten om 7.8MWh op te wekken. Dat geeft een kostprijs van iets minder dan 10ct/kWh. Zolang stroom duurder blijft (en de terugleververgoeding gelijk of hoger) is het een gunstige investering.
Ik weet dat de panelen minder efficient zijn als de temperatuur hoger wordt, maar in de tweede helft van april hebben geen hele warme dagen gehad, vandaar dat ik twijfel of het aan de temperatuur of aan de omvormer ligt.
Een tijdje geleden werkten m'n 72-cell panelen nog op 36V, vandaag heb ik al 30V gezien (17% 'verlies').
T-MOB schreef op maandag 09 mei 2016 @ 15:20:
Je kunt het ook andersom berekenen. Als je uitgaat van de cijfers die je nu aanlevert: over 20 jaar gezien ongeveer 7000 euro aan kosten om 7.8MWh op te wekken. Dat geeft een kostprijs van iets minder dan 10ct/kWh. Zolang stroom duurder blijft (en de terugleververgoeding gelijk of hoger) is het een gunstige investering.
Juist in dat laatste zit de crux.
Ik snap dat diegenen die een paar jaar geleden zonnepanelen hebben aangeschaft op rozen zitten en zich nergens zorgen om maken, maar hoe zit het met de consumenten die nu nog willen instappen? Gaan de zonnepanelen zich nog terugverdienen met nog 3,5 jaar saldering in het verschiet?
Die SMA doet gewoon 5000 kontinu...
Even in de instellingen aan AC kant kijken hoe hij is ingesteld.
Als het eentje is met duitse instellingen, kan het inderdaad zijn dat hij minder doet.
Heb het met een aantal 4000TL21 gehad dat deze niet meer leverde dan 3800W
Na de instellingen op Nederlands te zetten deed deze ook de max va 4000 kontinu..
Ter verduidelijking: Met de 'verkeerde' instelling gaf de SMA zelfs nooit pieken (5 min interval) boven de 3800?
Inderdaad.
Je zag hem duidelijk aftoppen (vlakke lijn) bij 3800 en een heel klein beetje....
dat aftoppen heb ik dus ook, als ik de omvormer opstart dan zie ik wel een melding voorbij komen met deutsch. Het zou dus heel goed kunnen dat deze niet goed ingesteld staat.
Kun je dat aanpassen met die 3 stel schroefjes? https://www.sunnyportal.c...ad-4e2a-9b6d-f4ac3c0074d5
[Voor 9% gewijzigd door Imhotep op 09-05-2016 16:12]
Nee, geen ervaring. Maar stel jezelf eerst twee vragen.
Wat zijn de kosten van de regenton, pomp en installatie (en onderhoud van de pomp)?
Wat is de TVT hiervan, uitgedrukt als het productieverlies door een beetje verontreiniging?
Schuingeplaatste zonnepanelen houden zichzelf wel schoon, als het voldoende regent.
Op zich gaat het ook wel goed hoop woensdag op wat regen want die panelen zitten nu wel erg onder de pollen/zand. Heb hier soms last van behoorlijke vogelpoep (en algen vorming aan de onder randen) word er soms weken niet van afgespoeld (de vogelpoep) daar heb ik een telescoop arm schoonmaak bostel voor (ha ha zelf gemaakt). Het is wel makkelijk om mijn bestaande regenton te voorzien van zo'n pomp iets van 49,- euro Kan je het een beetje schoonspuiten zonder kalk vorming. Tja heb niet zo zitten denken aan tvt ging mij meer om dat ze er een beetje knap uitzien.
Op zich gaat het ook wel goed hoop woensdag op wat regen want die panelen zitten nu wel erg onder de pollen/zand. Heb hier soms last van behoorlijke vogelpoep (en algen vorming aan de onder randen) word er soms weken niet van afgespoeld (de vogelpoep) daar heb ik een telescoop arm schoonmaak bostel voor (ha ha zelf gemaakt). Het is wel makkelijk om mijn bestaande regenton te voorzien van zo'n pomp iets van 49,- euro Kan je het een beetje schoonspuiten zonder kalk vorming. Tja heb niet zo zitten denken aan tvt ging mij meer om dat ze er een beetje knap uitzien.
Regen water kan ook te zuur zijn voor je coating. Daarom moeten al die koi karper eigenaren met pH plus en min aan de gang.
Denk dat kraan water beter is als je gelijk droog maakt tenminste, dan is kalk toch ook weg of niet?
dat aftoppen heb ik dus ook, als ik de omvormer opstart dan zie ik wel een melding voorbij komen met deutsch. Het zou dus heel goed kunnen dat deze niet goed ingesteld staat.
Kun je dat aanpassen met die 3 stel schroefjes? https://www.sunnyportal.c...ad-4e2a-9b6d-f4ac3c0074d5
Met die schroefjes kun je dat inderdaad instellen. Alleen dat moet binnen 8uur na de eerste keer opstarten gebeuren.
zit nu niets anders op dan dat als installateur re doen met een code...
alleen dan kun je de netinstellingen wijzigen.
je zou wel eens kunnen kijken welke netwerkinstelling je nu hebt...
Middels Sunny explorer onder ac instellingen geloof ik
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Regen water kan ook te zuur zijn voor je coating. Daarom moeten al die koi karper eigenaren met pH plus en min aan de gang.
Denk dat kraan water beter is als je gelijk droog maakt tenminste, dan is kalk toch ook weg of niet?
Ik was mijn auto altijd met water uit die regenton mij leidingwater zorgt voor (kalk) strepen. Ook mijn panelen zien er na een regenbui prima uit zonder sporen wahtsoever. Die panelen van mij staan op 35 graden tussen de 10 en 13 meter hoog met mijn gewicht is het ongeveer zelfmoord omdat schuine dak op te gaan. Dit vond ik een van de nadelen van het plaatsen van mijn panelen (in mijn situatie) je kan gewoon niks meer als er wat kapot gaat. Je moet iemand voor 100 euro of meer langs laten komen. Wat ik onbegrijpelijk vond is dat die installateur (van MDZ) zonder valbescherming gewoon in die 50 jaar oude dakgoot ging staan om die panelen te plaatsen..
[Voor 8% gewijzigd door Snarfie31 op 09-05-2016 17:11]
Ik was mijn auto altijd met water uit die regenton mij leidingwater zorgt voor (kalk) strepen. Ook mijn panelen zien er na een regenbui prima uit zonder sporen wahtsoever. Die panelen van mij staan op 35 graden tussen de 10 en 13 meter hoog met mijn gewicht is het ongeveer zelfmoord omdat schuine dak op te gaan. Dit vond ik een van de nadelen van het plaatsen van mijn panelen (in mijn situatie) je kan gewoon niks meer als er wat kapot gaat. Je moet iemand voor 100 euro of meer langs laten komen. Wat ik onbegrijpelijk vond is dat die installateur (van MDZ) zonder valbescherming gewoon in die 50 jaar oude dakgoot ging staan om die panelen te plaatsen..
[afbeelding]
ene natuurlijk verplaatst een heatpipe het alleen maar en hoort daar een koelblok bij
een beetje nadenken is soms wel handig, verzin er maar een systeem omheen, of moet alles voor gekauwd zijn voor je.
als je had opgelet dan had je ook nog kunnen zien dat ik linkte naar een Grooves heatpipe en geen Sinter.
die werken alleen als de warmte naar boven moet.
dat jij dat niet wil doen voor je garantie is jouw probleem, ik heb geen garantie nodig.
als er iets is dan repareer ik dat zelf wel.
zoizo mijn omvormer staat nu al 2 uur meer als 2kW te doen, en nog steeds is de temperatuur niet hoog genoeg om de interne ventilator aan te laten gaan.
(eigenlijk is hij gebouwd om vlak onder de panelen buiten te hangen, dan kunnen ze een stuk heter worden.)
de discussie van koelen van je omvormer is de zelfde als koelen van de panelen.
of sneeuw ruimen op de panelen in de winter.
zelfs het bouwen van een tracker.
heb nog niemand de afgelopen 8 jaar zien slagen om dat echt effectief te doen, het is vaak eerder kapot als terug verdiend.
(hoewel soms, je wel eens iets ziet wat ik ook wel een kans wil geven.
de creativiteit kan soms goed zijn hier. )
Volgens mij is de een openbaar forum
Als ik denk dat ik ergens een bijdrage aan kan leveren dan schrijf ik dat op, niet iedereen is een ervaren tweaker.
Daar hoef je het niet mee eens te zijn en mag je ook hier schrijven, maar dan liever wel zonder overbodige smileys
MDZ=circus artiesten
Maar ik moet zeggen hetzit wel vast
MDZ... hmmmm...
Ach, laat ik ook een update geven over het garantie verhaaltje Hosola..
Zoals ik al geschreven heb, heb ik dus een vervangende "nieuwe " Omnik 5.0K TL2 ontvangen waar het display het niet van deed en noog steeds niet doet.
Hij wekt wel gewoon op middels alle 22 panelen op 2 trackers... Dus geen opbrengstverlies meer momenteel.
De CEO (om even in de afkortingen te blijven) van MDZ heb ikzelf een aantal keren aan de telefoon gehad.
Ook de avond dat ik de Omnik heb gehangen afgelopen woensdag.
Hij zou zelf een eigen monteur langs sturen. Zou ook even vantevoren kontakt opnemen met de beste mensen. Hij zou afgelopen vrijdag (want donderdag was Hemelvaart en iedereen vrij volgens de CEO) mijn klanten bellen om een afspraak te maken.
Dus niet...
Tot op dit moment geen reactie meer gehad van MDZ...
Ik heb nu met mijn klant afgesproken dat we een week wachten.
Vrijdag om 17.00uur geen reactie van MDZ (en dat verwacht ik dat gaat gebeuren) ga ik een nieuwe Omnik 5.0K TL2 inkopen (niet bij MDZ natuurlijk).
MDZ krijgt dan van mij de factuur incl werkuren end...
Kijken hoe de CEO daar dan op reageert...
Edit...
Lezen hier werknemers van MDZ mee??
Juist in dat laatste zit de crux.
Ik snap dat diegenen die een paar jaar geleden zonnepanelen hebben aangeschaft op rozen zitten en zich nergens zorgen om maken, maar hoe zit het met de consumenten die nu nog willen instappen? Gaan de zonnepanelen zich nog terugverdienen met nog 3,5 jaar saldering in het verschiet?
Dat valt allemaal wel mee met dat op rozen zitten. Een paar jaar geleden kostte een installatie een stuk meer dan nu. Waar je toen 3kWp voor neertelde plop je nu 4kWp voor op je dak. Daar daalt je kWh-prijs 33%! van.
Jij kiest nu voor een duur systeem (solar edge) en een korte levensduur om mee te rekenen. Dan kom je op 10ct per kWh. Voor mijn eigen installatie (dit jaar neergelegd) kwam ik rond de 6ct uit (ik meen op 25jaar levensduur). Als je dan nagaat dat Greenchoice nu iets van 12ct betaalt voor overschot dan maak ik me niet zo druk. Het moet echt heel raar lopen wil zich dat niet terugverdienen.
Dat valt allemaal wel mee met dat op rozen zitten. Een paar jaar geleden kostte een installatie een stuk meer dan nu. Waar je toen 3kWp voor neertelde plop je nu 4kWp voor op je dak. Daar daalt je kWh-prijs 33%! van.
Jij kiest nu voor een duur systeem (solar edge) en een korte levensduur om mee te rekenen. Dan kom je op 10ct per kWh. Voor mijn eigen installatie (dit jaar neergelegd) kwam ik rond de 6ct uit (ik meen op 25jaar levensduur). Als je dan nagaat dat Greenchoice nu iets van 12ct betaalt voor overschot dan maak ik me niet zo druk. Het moet echt heel raar lopen wil zich dat niet terugverdienen.
Het zal aan mij liggen maar ik volg het echt niet.
Tuurlijk als ik simpelweg de levensduur en opgewekte stroom deel door de investering kom ik op een prijs per kwh uit. En die zal heus wel goedkoper zijn dan wat de energiemaatschappij mij berekent.
Maar als ik vanaf 2020 maar 20% van die opgewekte stroom verbruik, en de rest alsnog moet afnemen bij de energieleverancier, wat heb ik dan aan die info?
Het zal aan mij liggen maar ik volg het echt niet.
Tuurlijk als ik simpelweg de levensduur en opgewekte stroom deel door de investering kom ik op een prijs per kwh uit. En die zal heus wel goedkoper zijn dan wat de energiemaatschappij mij berekent.
Maar als ik vanaf 2020 maar 20% van die opgewekte stroom verbruik, en de rest alsnog moet afnemen bij de energieleverancier, wat heb ik dan aan die info?
Til er niet te zwaar aan, als je bang bent dat je niet terug verdient moet je een kia op dak leggen en geen Mercedes, je kiest gelijk het (overbodige)dure uit.
En ook al valt salderen weg, een gc of zoiets blijft altijd 10/13 cent geven, en laat ik daar nou mijn tvt (7 jaar)op berekenen. Maar wel met goedkoop spul, dan maar iets minder opbrengst maar in verhouding wel meer rendement uit iedere euro
De 80% die je dan niet zelf verbruikt verdwijnt niet, die verkoop je dan aan de energiemaatschappij. Pas als je daar minder voor krijgt dan je kostprijs lever je geld in. De afweging is dus of er een moment komt waarop de energiemaatschappij je minder geeft voor een kWh dan dat ie jou heeft gekost. Die mogelijkheid bestaat natuurlijk, want iedereen zal tegelijk PV-stroom over hebben. Maar een prijs van rond de 6ct is momenteel concurrerend met de kostprijs van fossiele stroom. Ik zie de stroomprijs daar op termijn niet zo snel onder schieten.
[afbeelding]
Nou ik was mijn auto niet met muggen larve en allerlei rommel die van dak af komt (mos )
Maar als ze zo schuin liggen worden ze toch niet vuil zeker?
Nou ik was mijn auto niet met muggen larve en allerlei rommel die van dak af komt (mos )
Maar als ze zo schuin liggen worden ze toch niet vuil zeker?
Muggen larve en andere ongedierte of mos geen last van. Zit een bladfilter en panty kous al jaren om die water ingang. 1x per 2 jaar schoon maken kraakhelder. Ze worden ook niet heel vuil maar sommige vogelpoep (denk kraanvogels) die kunnen irritant hardnekkig zijn en na 2 of 3 weken moet ik iets ondernemen. Vermoed dwang matig pv omzet gedrag.
T-MOB schreef op maandag 09 mei 2016 @ 19:34:
De 80% die je dan niet zelf verbruikt verdwijnt niet, die verkoop je dan aan de energiemaatschappij. Pas als je daar minder voor krijgt dan je kostprijs lever je geld in. De afweging is dus of er een moment komt waarop de energiemaatschappij je minder geeft voor een kWh dan dat ie jou heeft gekost. Die mogelijkheid bestaat natuurlijk, want iedereen zal tegelijk PV-stroom over hebben. Maar een prijs van rond de 6ct is momenteel concurrerend met de kostprijs van fossiele stroom. Ik zie de stroomprijs daar op termijn niet zo snel onder schieten.
Ok daar zit mijn denkfout.
Verdwijnen van de salderingsregel betekent niet dat je niets meer voor je kwh's krijgt, maar puur dat je de belasting niet terugkrijgt.
Verdwijnen van de salderingsregel betekent niet dat je niets meer voor je kwh's krijgt, maar puur dat je de belasting niet terugkrijgt.
Tja maar onder de 5000 watt is die belasting iets van 70% een hoop dus.
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 09 mei 2016 @ 19:56:
[...]
Nee, de salderingsregeling houdt in dat de kWh's die je opwekt 1 op 1 verrekend moeten worden met kWh's die je verbruikt. (vandaar ook de naam salderen). Niemand weet nog wat er na 2020 gaat gebeuren. Maar er zijn verschillende mogelijkheden. Het kan zijn dat je 2 tarieven krijgt bij de energiemaatschappij: 1 voor terugleveren en 1 voor afnemen. Daar kunnen de maatschappijen mooi mee concurreren. Maar het zou ook kunnen zijn dat er simpelweg een vaste heffing komt op basis van de grootte van je installatie (zoals de Belgen al hebben). Het "doemscenario" voor PV-eigenaren is een volledig flexibel marktsysteem waarin de prijs "real time" wordt bepaald door vraag en aanbod. Iedereen heeft immers tegelijk zonnestroom over, en bij hoog aanbod krijg je daar een lage prijs voor.
Kunnen jullie aangeven hoe je van een uitbreiding van je PV-installatie de btw kan terugkrijgen? Belastingdienst heeft mij vrijstelling gegeven voor het doen van de btw-aangifte, maar gaf daarbij aan dat je dan niet zomaar weer btw kon terugkrijgen of zoiets dergelijks.
Lolhozer schreef op maandag 09 mei 2016 @ 20:33:
Kunnen jullie aangeven hoe je van een uitbreiding van je PV-installatie de btw kan terugkrijgen? Belastingdienst heeft mij vrijstelling gegeven voor het doen van de btw-aangifte, maar gaf daarbij aan dat je dan niet zomaar weer btw kon terugkrijgen of zoiets dergelijks.
Klopt, voor 5 jaar dacht ik, kun je lezen op hun website. Maar onder je vrouw der naam kan wel geloof ik.......
Jawel hoor.
Dat was bij mij de reden van afkeur...
Ik heb daarover een alleraardigst gesprek gehad met iemand van de belastingdienst.
Dat was het eerste wat ze naast elkaar legde...
Pascal Saul schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:46:
Voor mensen die een uitbreiding hebben gedaan voor de zonnepanelen maar al een administratieve ontheffing hadden.Je moet deze ontheffing niet opzeggen om nog een keer de BTW terug te vragen.
Een brief naar het belastingkantoor sturen met de bonnetjes is voldoende! Dan wordt het bedrag gewoon gestort zonder rompslomp...
In het vorige deel iets meer info gevonden hieronder.
- levensduur 20 jaar
- 1x omvormer stuk
- nog 3,5 jaar salderen
Als ik met deze (mijn inziens toch realistische) waardes reken kom ik op een tvt. van 16,07 jaar. Geeft me een restant van 3,93 jaar waarin ik echt ga verdienen aan de panelen (totaal 1390 euro). Niet echt rooskleurig. Zonder salderen vind ik 50% zelf verbruiken ook al vrij optimistisch gezien we overdag weinig thuis zijn. Natuurlijk kunnen we na 2020 nadenken over een accu, maar dat vergt wederom een investering en blijft koffiedik kijken. Ik reken liever zonder toekomstmuziek.
6700-1045=5655 is per jaar 282,00
Omvormer 1000,00 in 10 jaar = 100,00 per jaar extra na jaar 10.
Je wekt op 3640, je kostprijs is gemiddeld 332,00 = 0,09 ct per kWh.
Waarbij aangetekend dat een termijn van 20 jaar technische levensduur erg conservatief is.
70% opbrengst is behoorlijk conservatief.
Dat het per 2020 0 ct per teruggeleverde kWh zal zijn is onwaarschijnlijk, er zal een overgangsregeling zijn.
Dat stroom uit het net minder dan 9ct gaat kosten lijkt me redelijk onwaarschijnlijk, kijk alleen maar naar het belastingdeel, dat is al meer dan die 9ct.
Til er niet te zwaar aan, als je bang bent dat je niet terug verdient moet je een kia op dak leggen en geen Mercedes, je kiest gelijk het (overbodige)dure uit.
En ook al valt salderen weg, een gc of zoiets blijft altijd 10/13 cent geven, en laat ik daar nou mijn tvt (7 jaar)op berekenen. Maar wel met goedkoop spul, dan maar iets minder opbrengst maar in verhouding wel meer rendement uit iedere euro
Ik redeneer juist helemaal niet vanuit terugverdientijd, maar puur vanuit financieel rendement.
Op de bank levert 10.000 euro je ongeveer 100 euro per jaar op (1%).
Stop je het in een belegging dan levert het je (met enige onzekerheid/risico) zo'n 500 euro (5%) op.
Investeer je die 10.000 in zonnepanelen en leg je ze op je dak dan levert dat tussen de 800 en 1500 per jaar op (8-15%), afhankelijk of je dure A-merk spullen koopt of goedkoop spul.
Het hangt er ook een beetje van af hoe actief je bezig wil zijn met je installatie: Als je elke paar jaar iets wil wijzigen, dan heb je geen spul met lange levensduur nodig. Wil je geen gedoe en ga je voor een onbezorgde lange levensduur zonder veel omkijken, dan koop je dus A-merken die dan t.o.v. de chinese dump-prijzen misschien wel heel duur zijn, maar financieel gezien nog steeds heeeeel veel meer opleveren dan die 1% die het op de bank kost.
Het is pas een beroerde investering als het minder oplevert dan de rente op je bankrekening.
Bedenk ook dat (voor diegenen die boven de drempelwaarde uitkomen) over alles wat je niet op je bankrekening hebt staan je minder vermogensheffing hoeft te betalen. Dat is dus extra winst.
Oftewel: het gaat niet puur om electrisch rendement in kwh, er spelen veel meer factoren mee en daarom maken verschillende mensen verschillende keuzes. Helemaal niet erg, want waar de een blij van wordt, daar gruwelt de ander van en omgekeerd. Zoek vooral een systeem waar je je lekker bij voelt!
Let op: Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details