Na een avondje bellen met de Belastingtelefoon...
Getriggerd door dt bericht van @
defusion
@Rzaan was je ook al bekend met de KOR?
Daar wil je je hoogstwaarschijnlijk zsm voor gaan aanmelden 
Dan ben je vrijgesteld van de BTW (tot een omzet van 20k per jaar)
Ik dacht dat ik ons had aangemeld.
Maar 1ste belletje naar de Belastingen gaf aan van niet.
Moest ik het nog een keer doen, werd me verteld.
Toen ik nog een vraag had, werd me verteld dat ik alsnog per 1 januari zou worden aangemeld en dat ik geen nieuwe aangifte zou krijgen over kwartaal 1 van 2023.
Ik had ook nog een andere vraag en daarom werd ik doorverbonden.
Deze persoon vertelde me dat iemand me helemaal niet via de telefoon kon aanmelden, maar dat ik een nieuw aanmeldingsformulier moet insturen en dat ik dan per 1 april wordt aangemeld.
Was natuurlijk al vloeken mijnerzijds.
Eerst niet te vinden, toen aangemeld via de telefoon en toen weer iemand die zei dat ik me online of schriftelijk moest aanmelden.
Toch maar het formulier ingevuld (waarvan ik zeker wist dat ik dat al ooit eerder had ingevuld)
Aangemeld en ineens staat er dat ik per 1-1-20
24 in de KOR ga vallen.
Nondedju.
Weer bellen.
Inderdaad, ik sta niet gemeld bij de KOR, maar hoe dat aanmelden precies moet, wist deze persoon niet.
Maar doorverbonden naar iemand van de Zonnepanelen afdeling.
Deze vertelde me uiteindelijk hoe het zit:
Voor KOR mbt zonnepanelen bestaat een aparte regeling.
'Gewone' medewerkers kunnen niet zien of je in de KOR zit. Zij zien tot en met de 1ste aangifte staan dat je niet in de KOR zit.
Maar deze speciale medewerker kon aan de code zien, dat ik in de KOR zit, maar dat dit pas algemeen geactiveerd wordt als de 1ste aangifte is gedaan.
Dus mijn geheugen liet me niet in de steek.
De 1ste aangifte moet je ook gewoon BTW betalen over je verbruik. Forfait of zelf uitrekenen.
Daarna hoeft het niet meer.
Ik heb nu weliswaar door mijn eigen fout iets van € 30 teveel betaald.
Maar dat zie ik dan maar als een schenking voor het fonds 'klare taal bij de Belastingen'.
Nu alleen nog checken of er laatste week van Q1 2023 niet alsnog een aangifte staat.
En of niet per ongeluk mijn nieuwe aanmelding voor de KOR de oude overschrijft.
Die meneer dacht van niet, maar je weet het nooit, zei hij.
Hoop stress zo in de vroege avond.