Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
big bang schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Betaal je ook btw over de zonne-energie die in je serre in warmte wordt om gezet? (kans is groot dat je geen serre hebt, maar je snapt m'n punt). Ow en de zuurstof die zo maar aan komt waaien heeft ook waarde, even aftikken aub.

Mijn punt is; dat je met het zelf gebruikten van zonne energie wat mij betreft wel degelijk in een grijs gebied komt. Als ik voor honderd euro hout en verf koop, en daarmee een tafel maak die in de winkel 2000 euro zou kosten (beide ex btw voor het rekenvoorbeeld) maak ik dan 1900 euro winst waarover ik btw moet afdragen?
Het probleem is dat je panelen en omvormer zakelijk ingekocht hebt, de belastingdienst ziet je als kleine ondernemer. Alles wat je zakelijk koopt, maar prive gebruikt moet je een correctie op toepassen.
Als ik zakelijk een dikke John Deere trekker koop met wat grond er bij en aardappels in de grond duw mag ik ze ook niet zomaar zelf opeten zonder ze aan rpive te verkopen. :+ Nou valt een zak aardappelen die elke week 'verdwijnt' niet zo op, maar het idee is hetzelfde. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

big bang schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:25:
[...]

Iemand die een aansluiting op een warmte net heeft bespaard met zonnewarmte al snel meer dan €1800 als het huis goed ligt. Toch slaan we zo iemand niet aan als warmte centrale.

[...]

Het zou de afgelopen jaren bepaald niet de eerste keer zijn dat de belastingdienst ergens heel duidelijk over was, en ze toch geen gelijk bleken te hebben.

Overigens zijn ze er inderdaad duidelijk over op de website, maar ik had het niet alleen over een juridisch grijs gebied. Ook de vraag; wanneer ga je energie van de zon belasten? Waarom zou je energie niet belasten als deze in een passiefhuis rechtstreeks in warmte wordt omgezet, maar wel als je deze via pv en een warmtepomp in warmte om zet?

[...]

[...]

Klopt, dan is het duidelijk. Maar de buurman doet hetzelfde maar maakt gebruik van privé aangeschaft gereedschap, wat door een gekke regeling tegen 0% btw geleverd mag worden. Zodra hij een tafel verkoopt (a 2000 euro) is het duidelijk, maar als hij alleen een tafel voor zichzelf maakt, dan wordt hij niet aangemerkt als ondernemer. En als hij verder dat jaar alleen twee nachtkastjes voor de overburen a €500 maakt ook niet (1800 grens).
Tsja ik ben het er helemaal mee eens dat als je er van een afstand naar kijkt het allemaal wel een grijs gebied is en niet redelijk. Maar het gaat nu eenmaal om de regeltjes en die zijn hierover best duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
jadjong schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:25:
[...]

Het probleem is dat je panelen en omvormer zakelijk ingekocht hebt, de belastingdienst ziet je als kleine ondernemer. Alles wat je zakelijk koopt, maar prive gebruikt moet je een correctie op toepassen.
Als ik zakelijk een dikke John Deere trekker koop met wat grond er bij en aardappels in de grond duw mag ik ze ook niet zomaar zelf opeten zonder ze aan rpive te verkopen. :+ Nou valt een zak aardappelen die elke week 'verdwijnt' niet zo op, maar het idee is hetzelfde. O-)
Helemaal mee eens, maar anno 2023 is er niet bepaald een sterke motivatie om deze zakelijk in te kopen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:56

Rzaan

Altijd zoekende

big bang schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:05:
Mijn punt is; dat je met het zelf gebruikten van zonne energie wat mij betreft wel degelijk in een grijs gebied komt. Als ik voor honderd euro hout en verf koop, en daarmee een tafel maak die in de winkel 2000 euro zou kosten (beide ex btw voor het rekenvoorbeeld) maak ik dan 1900 euro winst waarover ik btw moet afdragen?
De belasting zal niet aan je kop komen zeuren,
Daarnaast is die € 2.000 voor die tafel een bedacht bedrag door die winkel en geen objectieve standaard.
De prijs die jij in je contract hebt staan met de energiemaatschappij is dat echter wel.

Maar doe 's gek: Ga er eens mee aan de slag met de belastingdienst.
Wellicht win je het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 22:06

Osxy

Holy crap on a cracker

Het hele punt is dat door 0% btw te mogen betalen we dus als ondernemer worden aangemerkt.

Als jij iets anders voor jezelf bouw en daarmee kosten bespaard wordt dit niet als omzet gezien omdat de spullen die je nodig hebt niet met 0% btw zijn gekocht.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:29
Osxy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:37:
Het hele punt is dat door 0% btw te mogen betalen we dus als ondernemer worden aangemerkt.

Als jij iets anders voor jezelf bouw en daarmee kosten bespaard wordt dit niet als omzet gezien omdat de spullen die je nodig hebt niet met 0% btw zijn gekocht.
Je bent (energie)ondernemer omdat je energie levert niet omdat wel of geen btw op een produkt betaalt.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 22:06

Osxy

Holy crap on a cracker

ArjoK schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:30:
[...]

Je bent (energie)ondernemer omdat je energie levert niet omdat wel of geen btw op een produkt betaalt.
En als je niets levert maar alles zelf verbruikt? Volgens de belastingdienst en anderen in dit topic ben je dan nog steeds ondernemer.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
Osxy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:00:
[...]

En als je niets levert maar alles zelf verbruikt? Volgens de belastingdienst en anderen in dit topic ben je dan nog steeds ondernemer.
Je bent producent van energie en daarmee ondernemer voor de btw als de waarde van je opwek meer is dan € 1.800,00.
Als je het allemaal prive gebruikt zal je over dat privegebruik de btw (belasting op toegevoegde waarde) moeten afdragen als je geen gebruik maakt van KOR. Direct gebruik tbv je ondernemingen mag je er vanaf trekken. Dit is geheel in lijn met aftrek van kosten voor zakelijk gebruik.
Het voordeel van direct eigengebruik (en salderen) voor de particulier is dat je hierover (nog)geen Energiebelasting hoeft af te dragen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Osxy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:00:
[...]

Absoluut.
En de BD is hier leidend. Die bepalen.
Of je moet het willen aanvechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Effe wat anders: Ik heb giisteren mijn eerste BTW aangifte gedaan.
Mijn installatie is groot, dus ik moet zelf uitrekenen hoeveel BTW ik moet betalen.
Teringmoeilijk. Wat een gedoe.
Ik had liever gezien dat die forfaits nog effe doorliepen naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:40
Ik heb vorig jaar 2 installaties in gebruik genomen (op 2 verschillende dakdelen), eentje in Q3 en eentje in Q4. Individueel zitten ze onder de 10kWp maar samen erboven. Ik ben nu bezig met de belastingaangifte over Q3 (waarbij ik gebruik maak van de KOR per 1-1-2023 en de BTW net onder de EUR 2500 valt); op dat moment was er dus nog maar 1 installatie werkzaam. Het was mij echter niet duidelijk of ik in dat geval voor Q3 wel van het forfait gebruik mocht maken of niet.

De adviseur van de belastingtelefoon gaf het volgende aan. Voor Q3 dien ik belastingaangifte zonder forfait te doen. Ik moet dan van het lokale belastingkantoor een formulier 'incidentele belastingaangifte' voor Q4 aanvragen en voor Q4 belastingaangifte voor beide installaties samen doen, ook weer zonder forfait.

Zijn er anderen in eenzelfde situatie; klinkt dit correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
Rzaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:36:
Effe wat anders: Ik heb giisteren mijn eerste BTW aangifte gedaan.
Mijn installatie is groot, dus ik moet zelf uitrekenen hoeveel BTW ik moet betalen.
Teringmoeilijk. Wat een gedoe.
Ik had liever gezien dat die forfaits nog effe doorliepen naar boven.
Ik heb precies hetzelfde, ze hebben het echt super moeilijk gemaakt :(

Wat mij ook conceptueel niet duidelijk is: waarom telt het afgenomen vermogen van de energiemaatschappij mee in de berekening van de verschuldigde BTW? Ik had conceptueel verwacht dat de verschuldigde BTW alleen wordt berekend op basis van het terug-geleverde vermogen en het zelf verbruikte vermogen.

Of begrijp ik toch iets verkeerd in het rekenvoorbeeld van de belastingdienst?

Voor mijn aangifte voor kwartaal 4 geldt nu dat de verschuldigde BTW vrijwel alleen door het afgenomen vermogen wordt bepaald omdat de warmtepomp flink heeft zitten stoken in de koude decemberdagen en de zonnepanelen nauwelijks iets hebben opgeleverd.

[ Voor 84% gewijzigd door saturn21 op 12-01-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

saturn21 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Wat mij ook conceptueel niet duidelijk is: waarom telt het afgenomen vermogen van de energiemaatschappij mee in de berekening van de verschuldigde BTW? Ik had conceptueel verwacht dat de verschuldigde BTW alleen wordt berekend op basis van het terug-geleverde vermogen en het zelf verbruikte vermogen.

Voor mijn aangifte voor kwartaal 4 geldt nu dat de verschuldigde BTW vrijwel alleen door het afgenomen vermogen wordt bepaald omdat de warmtepomp flink heeft zitten stoken in de koude decemberdagen en de zonnepanelen nauwelijks iets hebben opgeleverd.
Ik vond dat ook wonderlijk.
Want ook wij hadden een veel hoger elektraverbruik omdat we plaatselijk bijverwarmden met straalkacheltjes.
Gelukkig was de BTW eind 2022 nog 9 % want anders was het nog hoger geworden.

Snap ook niet dat de belastingdienst geen tool heeft waar je de getallen kan invullen en dat het dan berekend wordt. Dit is bijna niet te doen voor gewone mensen. Ik ben niet de slimste, maar toch ook niet de domste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

dit is toch uitgebreid besproken in dit topic gisteren? Volgens is dat waar jij het over hebt.
prive gebruik van je zonnestroom is ook omzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat laatste is ook zo. Je hebt afgenomen bij je energiemaatschappij is echter wel nodig omdat je daarmee kan uitrekenen hoeveel van je opbrengst is gesaldeerd. Voor de teruglevering die wordt gesaldeerd moet je rekenen met het leveringstarief van je leverancier en voor een overschot moet je rekenen met de terugleververgoeding. Bij veel energieleveranciers zijn dat andere tarieven en dan heb je dus ook een andere omzet.

Stel je levert 1000 kWh terug. Het leveringstarief per kWh is 20 cent en de teruglevering is 10 cent, beide zonder BTW.

Als je 1000 kWh kan salderen is je omzet 1000 * 0,2 = 200 euro.
Als je 500 kWh kan salderen is je omzet 500 * 0,2 + 500 * 0,1 = 150 euro.
Als je 0 kWh kan salderen is je omzet 1000 * 0,1 = 100 euro.

Daar moet je dan de BTW over berekenen (denk aan 9% ipv 21% voor het laatste halfjaar van 2022).

Voor je eigen verbruik is de berekening makkelijker, dat reken je altijd af tegen het leveringstarief van je leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:41:
[...]

dit is toch uitgebreid besproken in dit topic gisteren? Volgens is dat waar jij het over hebt.
prive gebruik van je zonnestroom is ook omzet.
Daar doelt hij volgens mij niet op.
Dat is logisch inderdaad.
Maar je moet ook nog eens BTW betalen over de stroom die je afneemt van Vattenfal (is mijn leverancier)

Het gaat om de delen die dikgedrukt zijn.

Voor de teruglevering van stroom geldt het volgende:
- U levert 2.500 kWh terug aan uw energiemaatschappij. U krijgt hiervoor een vergoeding.
- U neemt zelf 500 kWh af van uw energiemaatschappij.
- U levert dan dus nog 2.500 - 500 = 2.000 kWh terug. Dit noemen we saldering.
- Daarnaast produceert u met uw zonnepanelen ook 1.000 kWh die u privé verbruikt. Over deze leveringen moet u btw (omzetbelasting) betalen.
- U krijgt van uw energiemaatschappij een vergoeding van € 0,15 per kWh.

U levert terug: 2.000 kWh
U hebt dus 2.000 kWh x € 0,15 = € 300 omzet.

U neemt zelf af: 500 kWh
Ga uit van de vergoeding die u aan uw energiemaatschappij zou moeten betalen per kWh, inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE), maar exclusief btw. Laten we zeggen dat dit bedrag € 0,50 is. Dus 500 kWh x € 0,50 = € 250 omzet.

Ik snap niet helemaal waarom je hier BTW over moet betalen.
Die betaal je namelijk al aan Vattenfal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Rzaan Aha, ze hebben op de site de voorbeelden aangepast (vanwege de 0% tarief). Wat er staat klopt wel, maar super onduidelijk. Je moet de BTW over 500 kWh afdragen omdat dit het aantal kWh is wat de energieleverancier gaat salderen.

Je hebt 2500 kWh opgewekt, 2000 kWh wordt berekend tegen het teruglevertarief van 15 cent, de overige 500 wordt berekend op het leveringstarief van 50 cent.

Zij schrijven "u neemt zelf af", maar wat ze bedoelen is "u neemt zelf 500 kWh af, dus wordt 500 kWh gesaldeerd".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:57:
[...]

Daar doelt hij volgens mij niet op.
Dat is logisch inderdaad.
Maar je moet ook nog eens BTW betalen over de stroom die je afneemt van Vattenfal (is mijn leverancier)

Het gaat om de delen die dikgedrukt zijn.

Voor de teruglevering van stroom geldt het volgende:
- U levert 2.500 kWh terug aan uw energiemaatschappij. U krijgt hiervoor een vergoeding.
- U levert dan dus nog 2.500 - 500 = 2.000 kWh terug. Dit noemen we saldering.
- Daarnaast produceert u met uw zonnepanelen ook 1.000 kWh die u privé verbruikt. Over deze leveringen moet u btw (omzetbelasting) betalen.
- U krijgt van uw energiemaatschappij een vergoeding van € 0,15 per kWh.

U levert terug: 2.000 kWh
U hebt dus 2.000 kWh x € 0,15 = € 300 omzet.

Ga uit van de vergoeding die u aan uw energiemaatschappij zou moeten betalen per kWh, inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE), maar exclusief btw. Laten we zeggen dat dit bedrag € 0,50 is. Dus 500 kWh x € 0,50 = € 250 omzet.

Ik snap niet helemaal waarom je hier BTW over moet betalen.
Die betaal je namelijk al aan Vattenfal.
In deze situatie is er door saldering netto geen stroomafname. Je hebt de kosten die je normaal bij Vattenfall zou hebben dus bespaard dankzij je zonnepanelen. Dat is dus de waarde die gegenereerd is.

er is niets betaald aan Vattenfall (behalve vastrecht etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

JeroenE schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:02:
@Rzaan Aha, ze hebben op de site de voorbeelden aangepast (vanwege de 0% tarief). Wat er staat klopt wel, maar super onduidelijk. Je moet de BTW over 500 kWh afdragen omdat dit het aantal kWh is wat de energieleverancier gaat salderen.

Je hebt 2500 kWh opgewekt, 2000 kWh wordt berekend tegen het teruglevertarief van 15 cent, de overige 500 wordt berekend op het leveringstarief van 50 cent.

Zij schrijven "u neemt zelf af", maar wat ze bedoelen is "u neemt zelf 500 kWh af, dus wordt 500 kWh gesaldeerd".
Kun je even met mij kijken, of ik het goed gedaan heb?
Ik heb in het voorbeeld van de Belastingdienst mijn getallen ingevuld.
Het betreft het laatste kwartaal van 2022 en ik moet aan Vattenfall € 0,61 betalen voor stroom en krijg € 0,15 terug (beiden ex BTW)

Door u opgewekte energie: 867 kWh
Gebruikte energie privé: 307 kWh
Geleverd aan energiebedrijf: 560 kWh.
Door u afgenomen energie (op momenten dat uw zonnepanelen onvoldoende energie opwekken): 1.300 kWh.

Rubriek 1a
In dit voorbeeld levert u 560 kWh terug aan uw energiebedrijf (867 kWh – 307 kWh privégebruik).
Voor de berekening van de btw over deze 560 kWh moet u beide energieprijzen gebruiken die in dit voorbeeld staan.
Dit komt omdat u energie levert aan uw energiebedrijf (560 kWh) én er energie afneemt (1.300 kWh): dit is de 'saldering' waar uw energiebedrijf het over heeft.
Waardeer -740 kWh (560 kWh–1300 kWh) tegen € 0,15 en de overige 1.300 kWh tegen € 0,61.
(-740 x € 0,15 =) - € 111,- + (1300 x € 0,61=) €793 = € 682,-
BTW hierover: 9% van € 682 = € 61,38

Rubriek 1d
Uw privégebruik in november is 307 x € 0,61 = € 187,27 ex Btw hierover: 9 % van € 187,27 = € 16,85.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:10:
[...]

Kun je even met mij kijken, of ik het goed gedaan heb?
Het betreft het laatste kwartaal van 2022 en ik moet aan Vattenfall € 0,61 betalen voor stroom en krijg € 0,15 terug (beiden ex BTW)

Door u opgewekte energie: 867 kWh
Gebruikte energie privé: 307 kWh
Geleverd aan energiebedrijf: 560 kWh.
Door u afgenomen energie (op momenten dat uw zonnepanelen onvoldoende energie opwekken): 1.300 kWh.

Rubriek 1a
In dit voorbeeld levert u 560 kWh terug aan uw energiebedrijf (867 kWh – 307 kWh privégebruik).
Voor de berekening van de btw over deze 560 kWh moet u beide energieprijzen gebruiken die in dit voorbeeld staan.
Dit komt omdat u energie levert aan uw energiebedrijf (560 kWh) én er energie afneemt (1.300 kWh): dit is de 'saldering' waar uw energiebedrijf het over heeft.
Waardeer -740 kWh (560 kWh–1300 kWh) tegen € 0,15 en de overige 1.300 kWh tegen € 0,61.
(-740 x € 0,15 =) - € 111,- + (1300 x € 0,61=) €793 = € 682,-
BTW hierover: 9% van € 682 = € 61,38

Rubriek 1d
Uw privégebruik in november is 307 x € 0,61 = € 187,27 ex Btw hierover: 9 % van € 187,27 = € 16,85.
je hebt het niet goed gedaan. Er is voor jou toch helemaal geen terugleververgoeding van toepassing? want je bent een netto verbruiker.

je hebt 867 kWh opgewekt, dus daar mag je die 18 of 19 cent per kWh voor rekenen volgens de BD volgens mij. Daar ging het gisteren nog over hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:15:
[...]

je hebt het niet goed gedaan. Er is voor jou toch helemaal geen terugleververgoeding van toepassing? want je bent een netto verbruiker.

je hebt 867 kWh opgewekt, dus daar mag je die 18 of 19 cent per kWh voor rekenen volgens de BD volgens mij. Daar ging het gisteren nog over hier.
Dat is ook mijn vraag, want ik ben inderdaad netto-verbruiker.

Ik heb natuurlijk stroom rechtstreeks uit mijn panelen naar mijn apparatuur gestuurd.
Dat ik daar over moet betalen... logisch.

Maar waarom ik ook nog eens BTW moet betalen over die 1.300 kWh die ik van Vattenfall heb gekocht, is me onduidelijk.

En dan kom je uit op wat ik gedaan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Wat @de Peer zegt. je hebt 560 kWh teruggeleverd en 1300 kWh afgenomen. Dat betekent dat je 0 kWh tegen de terugleververgoeding moet afrekenen en 560 kWh tegen het leveringstarief. Dat is de berekening bij 1a.

Wat je zelf hebt verbruikt is de opwek minus de teruglevering, dus 867 - 560 = 317 kWh. Dit moet je ook rekenen tegen het leveringstarief. Dat is de berekening bij 1d.

Edit: Je hoeft nergens BTW te berekenen over de 1300 kWh die je hebt afgenomen.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenE op 12-01-2023 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Maar waarom ik ook nog eens BTW moet betalen over die 1.300 kWh die ik van Vattenfall heb gekocht, is me onduidelijk.
dat hoeft ook niet. Van die 1300 wordt er 560 kWh gesaldeerd. Dus alleen over die 560 kWh betaal je. De rest van die 1300 niet.

Eerder werd overigens ook uitgelegd dat het niet per se het leveringstarief hoeft te zijn, maar dat de BD 18 cent per kWh ook accepteert. Daar werd gisteren naar gelinkt.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dat had die belastingdienst wel wat helderder mogen neerpennen.
Staat gewoon fout op de site, of op zijn minst totaal onduidelijk.

Ik heb mijn belasting-aangifte al ingevuld en ingezonden.
Gaat niet om een wereldbedrag, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:28:
Dat had die belastingdienst wel wat helderder mogen neerpennen.
Staat gewoon fout op de site, of op zijn minst totaal onduidelijk.

Ik heb mijn belasting-aangifte al ingevuld en ingezonden.
Gaat niet om een wereldbedrag, maar toch.
het staat er wel correct, maar inderdaad wollig en moeilijk te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik begrijp dat ik het niet juist heb gedaan, maar er staat dit

En vervolgens

Ga uit van de vergoeding die u aan uw energiemaatschappij zou moeten betalen per kWh, inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE), maar exclusief btw. Laten we zeggen dat dit bedrag € 0,50 is. Dus 500 kWh x € 0,50 = € 250 omzet
.

Ik heb 1300 kWh afgenomen in het laatste kwartaal en dus vul ik dat in bij de berekening.

Ik kan het niet anders uitgelegd krijgen door de zinnen van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:32:
Ik begrijp dat ik het niet juist heb gedaan, maar er staat dit

En vervolgens

Ga uit van de vergoeding die u aan uw energiemaatschappij zou moeten betalen per kWh, inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE), maar exclusief btw. Laten we zeggen dat dit bedrag € 0,50 is. Dus 500 kWh x € 0,50 = € 250 omzet
.

Ik heb 1300 kWh afgenomen in het laatste kwartaal en dus vul ik dat in bij de berekening.

Ik kan het niet anders uitgelegd krijgen door de zinnen van de belastingdienst.
ik heb het ook nog eens zitten lezen en zeer onduidelijk ja. Wat een puzzle.
maar verschil met het voorbeeld van de BD is dat ze het daar over netto terugleveren hebben en jij bent netto gebruiker.

dus de 'u neemt zelf af' is bij de BD een bruto hoeveelheid, die nog gesaldeerd wordt.

Bij jou is dat anders. want jouw 'afname' van 1300 kWh wordt maar deels gesaldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Is inderdaad toch niet doorheen te komen?

Ik zou graag voor volgende keren de juiste berekeningmethode ergens willen invullen.
Weet iemand waar die te vinden is?

Ik heb nu waarschijnlijk een € 60 teveel betaald.
Maar ik weet nog steeds niet wat de precieze berekenings-methode ik moet invullen met mijn getallen van Vattenfall en uit de app van de omvormer.

[ Voor 13% gewijzigd door Rzaan op 12-01-2023 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Volgens mij is het zo simpel:
Je betaalt BTW over de hele opwek.
Als je de volledige opwek zelf hebt gebruikt (je bent dus netto verbruiker), dan is het gewoon:

Opwek (kwh) * khw-prijs-ex-btw * 0,21ct resp 0,09ct afhankelijk van eerste of tweede helft 2022

Je moet iets meer gaan rekenen als je netto teruglevert, dan moet je namelijk weten welk deel van je opwek is teruggeleverd, en welk deel je zelf hebt gebruikt. Dat dan voor beide apart berekenen adhv levertarief resp. het teruglevertarief.

bijv. 10.000 opgewekt
4000 teruggeleverd tegen 10ct * 21% btw = 84
6000 zelf gebruikt tegen 40ct * 21% btw = 504
totaal: € 588

Die 10.000 haal je uit de omvormer, die 4000 haal je uit de app van de energieleverancier, en die 6000 bereken je zelf adhv. de bekende gegevens.

Het is alsnog een heel gedoe als je tarieven (meermaals) zijn gewijzigd, en vanwege de gewijzigde BTW halverwege het jaar, maar de basis is m.i. redelijk eenvoudig, maar erg ingewikkeld uitgelegd.

[ Voor 11% gewijzigd door defusion op 12-01-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

defusion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:09:
Als je de volledige opwek zelf hebt gebruikt (je bent dus netto verbruiker), dan is het gewoon:

Opwek (kwh) * khw-prijs-ex-btw * 0,21ct resp 0,09ct afhankelijk van eerste of tweede helft 2022

Je moet iets meer gaan rekenen als je netto teruglevert, dan moet je namelijk weten welk deel van je opwek is teruggeleverd, en welk deel je zelf hebt gebruikt. Dat dan voor beide apart berekenen adhv levertarief resp. het teruglevertarief.

bijv. 10.000 opgewekt

Die 10.000 haal je uit de omvormer, die 4000 haal je uit de app van de energieleverancier, en die 6000 bereken je zelf adhv. de bekende gegevens.
No offense, maar jouw verhaal klopt in ieder geval ook niet helemaal.
Dat je iets ct noemt in plaats van %... ok.

Maar het gaat er juist om wat je aan BTW moet betalen.
En de bedragen die jij als uitkomst hebt, zijn omzetbedragen inclusief BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:14:
[...]

No offense, maar jouw verhaal klopt in ieder geval ook niet helemaal.
Dat je iets ct noemt in plaats van %... ok.

Maar het gaat er juist om wat je aan BTW moet betalen.
En de bedragen die jij als uitkomst hebt, zijn omzetbedragen inclusief BTW.
Hij vermenigvuldigt de omzet met 21%. Dan blijft dus alleen de BTW over. lijkt me correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
defusion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:09:

bijv. 10.000 opgewekt

Het is alsnog een heel gedoe als je tarieven (meermaals) zijn gewijzigd, en vanwege de gewijzigde BTW halverwege het jaar, maar de basis is m.i. redelijk eenvoudig, maar erg ingewikkeld uitgelegd.
Dat is te eenvoudig....

10000 opwek uit omvormer
4000 teruggeleverd uit de app energielaverancier... Dat is dus voor saldering. Alleen wat na saldering over blijft gaat tegen teruglevertarief, het gesaldeerde tegen leveringstarief. (rebriek 1a bij 21% of 1b bij 9% btw)

6000 is in jou voorbeeld dan rubriek 1d. Privégebruik.

Wat ontbreekt in je voorbeeld is dan hoeveel van de 4000 er gesaldeerd wordt. Daarvoor moet je ook het verbruik uit de app energieleverancier halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nee dat is het niet. foutje. ik dacht dat je iemand anders had gequote.

[ Voor 33% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
En probeer het eens heel netjes uit te rekenen met onderscheid normaal- en daltarief.

Dat is niet te doen, mijn omvorner en separate kWh meter maken hierin geen onderscheid... ik gebruik daarom het gemiddeld leveringstarief bij salderen en privé gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Zo is mijn berekening inderdaad wel bedoeld. Om de BTW te berekenen.
opwek * kwh-prijs is inderdaad de omzet, maar daarna * btw-tarief, dan heb je de BTW die je moet betalen.

Bijv:
Ik heb ongeveer 10.000 opgewekt in 2022 (en ga even uit dat het volledig zelf is verbruikt)
tarief 40ct/kwh (ex-btw)
dus omzet ca. € 4000
daarover betaal je 21% btw dus € 840

€ 840 is wat ik moet betalen aan de belastingdienst.
Uiteraard een versimpeld voorbeeld, je moet sowieso per halfjaar berekenen vanwege de verlaging BTW-tarief. En mogelijk is je tarief niet het hele jaar gelijk gebleven.

@ArjoK ik bedoel inderdaad de 'teruglevering na saldering', dus zeg maar de opwek waar je de terugleververgoeding over kreeg. Goed om dit te verduidelijken.

Dus bijv in app:
Verbruikt volgens meter: 3000
Teruggeleverd volgens meter: 7000
Netto teruggeleverd: 4000 -> hierover ontvang je terugleververgoeding. Dit is was je moet weten.

Als de app dat niet aangeeft zelf even berekenen inderdaad, je wilt in elk geval het bedrag weten waarover je de (meestal vrij lage) terugleververgoeding ontvangt. En dan moet de energieleverancier je kunnen vertellen op een of andere manier (app, jaarnota, helpdesk, weet ik het)

Het wordt inderdaad vooral ingewikkeld door: wisselende tarieven gedurende het jaar, wisselende BTW gedurende het jaar, wisselend normaal- en daltarief, etc.
Maar denk ook dat daar het gebruik van gemiddelden/schattingen wel acceptabel zijn.
Ze accepteren zelfs schattingen van opwek ;)

@de Peer mijn 2e voorbeeld is wel iemand die 'netto teruglevert', maar ook dat geef ik wel netjes aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zoek gewoon een rekentool waarin ik kan aangeven wat Vattenfall mij geleverd heeft, wat ik hun geleverd heb, wat ik zelf direct verbruikt heb, wat mijn panelen in totaal hebben opgeleverd.
En ik wil dat Vattenfall mij verteld wat een kWh bij hen kost, en wat ze mij terug betajen. Beide zonder BTW.

Dat invullen (allemaal gegevens die ik heb) en dan op het knopje rekenen drukken en dat ik dan zie hoeveel BTW ik moet betalen.
That's it.
Ik kan zelf niet programmeren of spreadsheets maken, maar zo moeilijk moet dat niet zijn.

Overigens: lk moet toch elk kwartaal die aangifte BTW doen?
Het mag toch niet per jaar?

[ Voor 7% gewijzigd door Rzaan op 12-01-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:46:
Ik zoek gewoon een rekentool waarin ik kan aangeven wat Vattenfall mij geleverd heeft, wat ik hun geleverd heb, wat ik zelf direct verbruikt heb, wat mijn panelen in totaal hebben opgeleverd.
En ik wil dat Vattenfall mij verteld wat een kWh bij hen kost, en wat ze mij terug betajen. Beide zonder BTW.

Dat invullen (allemaal gegevens die ik heb) en dan op het knopje rekenen drukken en dat ik dan zie hoeveel BTW ik moet betalen.
That's it.
Ik kan zelf niet programmeren of spreadsheets maken, maar zo moeilijk moet dat niet zijn.

Ja dat zouden we allemaal wel willen. dan moet je het uitbesteden aan een bureautje voor 100-200 euro ofzo.

En anders moet je dat allemaal zelf even uitzoeken en uitrekenen. Taaie kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
Voor mijn gevoel heeft de belastingdienst de voorbeelden makkelijk willen houden (qua getallen maar ook qua uitleg/terminologie) maar heeft het daardoor inderdaad lekker onduidelijk gemaakt :'(

Mijn situatie (kwartaal 3 2022):

Verbruikt uit het net: 648 kWh
Teruglevering naar het net: 582 kWh
Opbrengst zonnepanelen volgens omvormer: 627 kWh

Het verbruik is hoger dan de teruglevering. Na saldering ben ik dus een netto gebruiker.

In rubriek 1a(*) vul ik dus enkel de omzet + BTW voor 582 kWh, met de kosten berekend volgens het leveringstarief.

Zelf verbruikt heb ik 627 kWh - 582 kWh = 45 kWh (weinig.. maar het huis was toen niet/nauwelijks bewoond)

In rubriek 1d vul ik dus de omzet + BTW in voor 45 kWh, met de kosten berekend volgens het leveringstarief.

Een beetje raar is de splitsing over 1a en 1d, want de som komt toch gewoon neer op de omzet + BTW over de hele opbrengst, dus 627 kWh, aangezien in beide gevallen het(zelfde) levertarief wordt berekend, toch?

(*) moet dit niet rubriek 1b zijn i.v.m. het 9% energietarief in de 2e helft van 2022?

[ Voor 5% gewijzigd door saturn21 op 12-01-2023 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
Rzaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:46:

That's it.

"Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" maar die slogan gebruikt de belastingdienst al jaren niet meer en nu weet je waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Rzaan Je kan je aangifte later ook nog corrigeren.

Uitgangspunten: Jij hebt 560 kWh die wordt gesaldeerd, je hebt 0 kWh waar een terugleververgoeding van toepassing is. Je hebt 307 kWh gelijk gebruikt. Ik ga er vanuit dat je de helft tegen hoog tarief en de helft tegen laag tarief hebt geproduceerd. Dus ieder 280 kWh

1a 280 kWh * 0,61 = 170,80 euro. 170,80 * 0,21 = 35,87 euro BTW. Je omzet is dan (afgerond) 206 euro en de BTW is 35 euro.

1b 280 kWh * 0,61 = 170,80 euro. 170,80 * 0,09 = 15,37 euro BTW. Je omzet is dan (afgerond) 186 euro en de BTW is 15 euro.

1d Je hebt 307 kWh gelijk gebruikt tegen 61 cent is 187,27. Wederom helft tegen 21% en de helft tegen 9% wordt dan (187,27 / 2) * 0,21 + (187,27 / 2) * 0,09 = 28,09 euro BTW. De (afgeronde) omzet is dan 215, de BTW 28.

Totaal af te dragen aan BTW is dan 35 + 15 + 28 = 78 euro.

Je kan het ook simpeler uitrekenen 867 * 0,61 = 528,87 -> (528,87 / 2) * 0,21 + (528,87 / 2) * 0,09 = 79 euro BTW. Dat is dus bijna hetzelfde, maar je moet het dus in aparte berekeningen stoppen vanwege 1a, 1b en 1d. Omdat je dan vaker kan afronden heb je een euro voordeel. Hoera!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
saturn21 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:50:
Voor mijn gevoel heeft de belastingdienst de voorbeelden makkelijk willen houden (qua getallen maar ook qua uitleg/terminologie) maar heeft het daardoor inderdaad lekker onduidelijk gemaakt :'(

Mijn situatie (kwartaal 3 2022):

Verbruik: 648 kWh
Teruglevering: 582 kWh
Opbrengst zonnepanelen volgens omvormer: 627 kWh

Het verbruik is hoger dan de teruglevering. Na saldering ben ik dus een netto gebruiker.

In rubriek 1a(*) vul ik dus enkel de omzet + BTW voor 582 kWh in.

Zelf verbruikt heb ik 627 kWh - 582 kWh = 45 kWh (weinig.. maar het huis was toen niet/nauwelijks bewoond)

In rubriek 1d vul ik dus de omzet + BTW in voor 45 kWh.

Een beetje raar is de splitsing over 1a en 1d, want de som komt toch gewoon neer op de omzet + BTW over de hele opbrengst, dus 627 kWh, aangezien in beide gevallen het(zelfde) levertarief wordt berekend, toch?

(*) moet dit niet rubriek 1b zijn i.v.m. het 9% energietarief in de 2e helft van 2022?
Dat doe je helemaal goed gebruik 1b voor Q3 & Q4 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
JeroenE schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:53:

Uitgangspunten: Jij hebt 560 kWh die wordt gesaldeerd, je hebt 0 kWh waar een terugleververgoeding van toepassing is. Je hebt 307 kWh gelijk gebruikt. Ik ga er vanuit dat je de helft tegen hoog tarief en de helft tegen laag tarief hebt geproduceerd. Dus ieder 280 kWh

1a 280 kWh * 0,61 = 170,80 euro. 170,80 * 0,21 = 35,87 euro BTW. Je omzet is dan (afgerond) 206 euro en de BTW is 35 euro.

1b 280 kWh * 0,61 = 170,80 euro. 170,80 * 0,09 = 15,37 euro BTW. Je omzet is dan (afgerond) 186 euro en de BTW is 15 euro.

1d Je hebt 307 kWh gelijk gebruikt tegen 61 cent is 187,27. Wederom helft tegen 21% en de helft tegen 9% wordt dan (187,27 / 2) * 0,21 + (187,27 / 2) * 0,09 = 28,09 euro BTW. De (afgeronde) omzet is dan 215, de BTW 28.

Je kan het ook simpeler uitrekenen 867 * 0,61 = 528,87 -> (528,87 / 2) * 0,21 + (528,87 / 2) * 0,09 = 79 euro BTW. Dat is dus bijna hetzelfde, maar je moet het dus in aparte berekeningen stoppen vanwege 1a, 1b en 1d. Omdat je dan vaker kan afronden heb je een euro voordeel. Hoera!
Waarom splits je die 560 in twee delen? panelen liggen pas in Q4 en kan ook gesaldeerd worden met verbruik in Q4 zoals ik het lees. Ik zou zeggen alles in 1b tegen 9%

en 1d privégebruik is ook alleen in Q4 dus tegen 9%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

JeroenE schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:53:

Ik kom effe niet uit je berekening (maar ik ga hem nog een paar keer goed lezen)
Maar ik heb wel € 78 aan BTW ingevuld !!!!

Is dat toeval dat deze bedragen overeen komen?

Ik ga dan ook niks veranderen. :)

EDIT: Behalve natuurlijk als @ArjoK zijn toevoegingen kloppen.
Naar dan zal het nog steeds geen wereldverschil zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 12-01-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
ArjoK schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:59:
Waarom splits je die 560 in twee delen? panelen liggen pas in Q4 en kan ook gesaldeerd worden met verbruik in Q4 zoals ik het lees.
Aha, sorry dan heb ik dat gemist. Ik dacht dat het om een jaarrekening ging.

@Rzaan In dat geval wordt het dus allemaal 9%

1a = niet nodig
1b = 560 kWh * 0,61 = 341,60 euro. 341,60 * 0,09 = 30,74 euro BTW. Je omzet is dan (afgerond) 372 euro en de BTW is 30 euro

1d = 307 kWh * 0,61 = 187,27 euro. 187,27 * 0,09 = 16,86 euro BTW. De (afgeronde) omzet is dan 204 euro, de BTW is 16 euro.

Totaal af te dragen aan BTW is dan 30 + 16 = 46 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

JeroenE schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:12:
[...]
Totaal af te dragen aan BTW is dan 30 + 16 = 46 euro.
Ik heb € 78 betaald.
Is teveel, maar denk dat het meer moeite kost om het opnieuw te doen of aan te passen.
Of er moet een zeer eenvoudig manier zijn,

Moet ik 2023 ieder kwartaal aangifte doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Rzaan was je ook al bekend met de KOR?
Daar wil je je hoogstwaarschijnlijk zsm voor gaan aanmelden ;)

Dan ben je vrijgesteld van de BTW (tot een omzet van 20k per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

defusion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:32:

Nou ben ik helemaal in de war.
Mijn vrouw (want op diens naam staat de factuur van de panelen en van Vattenfal) heeft zich aangemeld bij de belastingdienst.
Want hoe krijg je anders die BTW terug?
Dan zit je toch automatisch in de KOR?
Tenminste, als ik me goed herinner hebben we dit wel aangevinkt.

Maar ik kan nergens vinden waar dit geregistreerd staat.

[ Voor 20% gewijzigd door Rzaan op 12-01-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
Ik heb nog een andere vraag: na aanmelding voor de KOR kreeg ik vorig jaar een aangifte voor het 3e kwartaal op papier uitgereikt. Door verhuizingsdrukte heb ik deze laten liggen tot vandaag terwijl ik vanochtend zag dat de uiterste indiendatum 1-1-2023 was :X

Efin, ik heb hem vandaag ingevuld (met dank aan de tweakers hier _/-\o_ ) maar ben dus te laat. Heeft iemand ervaring in een dergelijke situatie? Online staat dat bij teruggaaf dit uiterlijk binnen 6 maanden na afloop van het kalenderjaar moet, maar op het formulier staat dus iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Rzaan
Nee, eigenlijk is het zelfs zo dat je in de KOR geen BTW kunt terugvragen.

Daarom is het:
- Eerst aanmelden belastingdienst
- BTW terugvragen
- Dan aanmelden voor de KOR eerstvolgende aangifteperiode
- Vrijgesteld zijn van BTW-verplichtingen zo lang omzet onder de 20k blijft

Mocht je > € 2500 btw hebben teruggekregen is wel wel wat ingewikkelder. Zie o.a. hier: BTW terugvragen van installatie a €20k => BTW >€2500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@defusion

Ik dacht dat ze vroegen of ik me aan wilde melden voor de KOR, maar ik weet het niet meer zeker.

Enfin, ik heb nu een belastingteruggave gedaan van € 2.225.
Ook heb ik opgegeven wat ik nu 'verkocht' heb aan Vattenfall en de BTW daarover. € 78.

Dus op mijn aangifte staat Totaal te ontvangen € 2.147

Dat klopt dan nog, hoop ik. Wellicht had ik die € 78 niet op moeten geven.

Maar als ik het goed begrijp ga ik me nu pas opgeven voor de KOR?
Hoe doe ik dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Als je hebt bij eerste registratie hebt aangegeven aan te willen melden voor de KOR is dat natuurlijk ook goed. Dat is wel het meest gebruikelijk. De ingangsdatum is dan meestal pas na de installatie.

[ Voor 36% gewijzigd door defusion op 12-01-2023 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 18:34
saturn21 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:48:
Ik heb nog een andere vraag: na aanmelding voor de KOR kreeg ik vorig jaar een aangifte voor het 3e kwartaal op papier uitgereikt. Door verhuizingsdrukte heb ik deze laten liggen tot vandaag terwijl ik vanochtend zag dat de uiterste indiendatum 1-1-2023 was :X

Efin, ik heb hem vandaag ingevuld (met dank aan de tweakers hier _/-\o_ ) maar ben dus te laat. Heeft iemand ervaring in een dergelijke situatie? Online staat dat bij teruggaaf dit uiterlijk binnen 6 maanden na afloop van het kalenderjaar moet, maar op het formulier staat dus iets anders?
Je krijgt dan een verzuimboete en die wordt waarschijnlijk met je teruggave verrekend. Iets van 65€ ofzo. Staat op de site van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

defusion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:07:

Als je hebt bij eerste registratie hebt aangegeven aan te willen melden voor de KOR is dat natuurlijk ook goed. Dat is wel het meest gebruikelijk. De ingangsdatum is dan meestal pas na de installatie.
Dit heb ik volgens mij gedaan.
Maar ik kan nergens een ontvangstbevestiging of een aanmeldingsbevestiging vinden van de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
besteller2019 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Je krijgt dan een verzuimboete en die wordt waarschijnlijk met je teruggave verrekend. Iets van 65€ ofzo. Staat op de site van de belastingdienst.
Jammer… maar het is niet anders :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

defusion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:07:

Ik weet bijna zeker dat mijn vrouw zich heeft aangemeld voor de KOR.
Maar de meneer van de belastingtelefoon zegt dat er niets over terug te vinden is.
Jammer dus.

Ik ga haar nu alsnog opgeven, maar ook dat is weer onduidelijk.
Want de eerste vraag is of je al ondernemer bent, en dan is het antwoord dus ja.
Dan kom je weer in een raar circus terecht.

Wat een janboel bij die bleastingen.

EDIT: Ik vul zojuist het formulier in voor aanmelding bij de belastingdienst.
Ik weet zeker dat we daar ook deelname aan de KOR hebben ingevuld.
Maar klaarblijkelijk niet goed doorgekomen.
Lekker dan.

[ Voor 10% gewijzigd door Rzaan op 12-01-2023 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Na een avondje bellen met de Belastingtelefoon...

Getriggerd door dt bericht van @defusion

Ik dacht dat ik ons had aangemeld.

Maar 1ste belletje naar de Belastingen gaf aan van niet.
Moest ik het nog een keer doen, werd me verteld.

Toen ik nog een vraag had, werd me verteld dat ik alsnog per 1 januari zou worden aangemeld en dat ik geen nieuwe aangifte zou krijgen over kwartaal 1 van 2023.
Ik had ook nog een andere vraag en daarom werd ik doorverbonden.
Deze persoon vertelde me dat iemand me helemaal niet via de telefoon kon aanmelden, maar dat ik een nieuw aanmeldingsformulier moet insturen en dat ik dan per 1 april wordt aangemeld.

Was natuurlijk al vloeken mijnerzijds.
Eerst niet te vinden, toen aangemeld via de telefoon en toen weer iemand die zei dat ik me online of schriftelijk moest aanmelden.
Toch maar het formulier ingevuld (waarvan ik zeker wist dat ik dat al ooit eerder had ingevuld)
Aangemeld en ineens staat er dat ik per 1-1-2024 in de KOR ga vallen.
Nondedju.

Weer bellen.
Inderdaad, ik sta niet gemeld bij de KOR, maar hoe dat aanmelden precies moet, wist deze persoon niet.
Maar doorverbonden naar iemand van de Zonnepanelen afdeling.
Deze vertelde me uiteindelijk hoe het zit:

Voor KOR mbt zonnepanelen bestaat een aparte regeling.
'Gewone' medewerkers kunnen niet zien of je in de KOR zit. Zij zien tot en met de 1ste aangifte staan dat je niet in de KOR zit.
Maar deze speciale medewerker kon aan de code zien, dat ik in de KOR zit, maar dat dit pas algemeen geactiveerd wordt als de 1ste aangifte is gedaan.

Dus mijn geheugen liet me niet in de steek.

De 1ste aangifte moet je ook gewoon BTW betalen over je verbruik. Forfait of zelf uitrekenen.
Daarna hoeft het niet meer.
Ik heb nu weliswaar door mijn eigen fout iets van € 30 teveel betaald.
Maar dat zie ik dan maar als een schenking voor het fonds 'klare taal bij de Belastingen'.

Nu alleen nog checken of er laatste week van Q1 2023 niet alsnog een aangifte staat.
En of niet per ongeluk mijn nieuwe aanmelding voor de KOR de oude overschrijft.
Die meneer dacht van niet, maar je weet het nooit, zei hij.

Hoop stress zo in de vroege avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Rzaan eind goed al goed, hopen we dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

defusion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:19:
@Rzaan eind goed al goed, hopen we dan maar?
Ik hoop het wel.
Als het goed is, was de aangifte die ik afgelopen week heb gedaan dus de laatste voor mijn zonnepanelen.
Gelukkig maar, want wat een gedoe en wat een hoop geld.

Ik zeg ik, maar alles staat op naam van mijn vrouw.
Want ik heb al een bedrijf en dan was het helemaal gedoe geweest met BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-08 10:51
Goedenavond,

Volgende week worden 35 panelen op mijn dak geplaatst! Voor zover ik heb begrepen zal ik me dan moeten aanmelden bij de belastingdienst.

Wie kan mij uitleggen hoe en wanneer ik dat moet doen. Ik ben particulier, moet ik me aanmelden voor de KOR? Als ik aangemeld ben bij de KOR, moet ik dan alsnog aangifte doen van de opgewekte stroom?
Ik wil graag de “makkelijkste” manier kiezen, want ik heb geen zin in het bijhouden van een hele administratie voor een paar zonnepanelen op een dak…

En ik weet dat dit niet relevant is maar ik heb nog steeds moeite met het idee om belasting te moeten betalen voor opgewekte stroom die meteen wordt gebruikt (of opgeslagen in de accu van een auto).De zon is toch niet van de staat…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

flashboarder schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:12:
Goedenavond,

Volgende week worden 35 panelen op mijn dak geplaatst! Voor zover ik heb begrepen zal ik me dan moeten aanmelden bij de belastingdienst.

Wie kan mij uitleggen hoe en wanneer ik dat moet doen. Ik ben particulier, moet ik me aanmelden voor de KOR? Als ik aangemeld ben bij de KOR, moet ik dan alsnog aangifte doen van de opgewekte stroom?
Ik wil graag de “makkelijkste” manier kiezen, want ik heb geen zin in het bijhouden van een hele administratie voor een paar zonnepanelen op een dak…

En ik weet dat dit niet relevant is maar ik heb nog steeds moeite met het idee om belasting te moeten betalen voor opgewekte stroom die meteen wordt gebruikt (of opgeslagen in de accu van een auto).De zon is toch niet van de staat…
Ik zou zeggen begin eens op pagina 1 van dit topic.
Anders kan elke nieuwkomer wel zo'n bericht gaan plaatsen in dit topic en dan is het einde zoek.

Je doet 1 x aangifte en gaat dan (volgens mij) met ingang van het volgende jaar in de KOR, vervolgens hoef je nooit meer aangifte te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat 'betalen' was tot voor kort een bedrag van zo'n 100 euro (forfait) in totaal terwijl je duizenden euro's terug krijgt op de aanschaf. dus dat valt wel mee.

Pas nu de kosten voor installaties en de energieprijzen uit de hand lopen blijkt dat het systeem dat opgezet was misschien niet zo geschikt was.

De zon is zeker niet van de staat, maar jij vraagt waarschijnlijk wel btw (een groot bedrag) terug van de staat (tenzij je 0% betaalt). De regeling is nu eenmaal dat je dan ondernemer voor de btw wordt. En als ondernemer moet je btw aangifte doen. Bij de lusten komen ook de lasten.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Goedenavond,

Een inkoppertje misschien, maar volgende week geïnstalleerd = geen btw op de factuur, waarvoor zou je je dan aanmelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bakema schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:29:
[...]

Een inkoppertje misschien, maar volgende week geïnstalleerd = geen btw op de factuur, waarvoor zou je je dan aanmelden?
boven de 1800 euro omzet per jaar (zit je al snel aan) is er een plicht om je aan te melden. met 30 panelen zit je daar sowieso boven.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Overigens zou het m.i. mogelijk moeten zijn je aan te melden voor de KOR per het volgende kwartaal. Dat zou weer wat schelen.
Weet iemand of er een bepaalde uitzondering geldt voor zonnepanelen dat dat altijd per kalenderjaar is, en waar dat staat?

@Bakema omdat je geen BTW over de opwek wilt hoeven betalen. Daar is de KOR voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-08 10:51
de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:23:
[...]

Ik zou zeggen begin eens op pagina 1 van dit topic.
Anders kan elke nieuwkomer wel zo'n bericht gaan plaatsen in dit topic en dan is het einde zoek.

Je doet 1 x aangifte en gaat dan (volgens mij) met ingang van het volgende jaar in de KOR, vervolgens hoef je nooit meer aangifte te doen.
Ik heb al heel veel gelezen hier maar beginnen op pagina 1 en alles lezen tot pagina 147 gaat mij even niet lukken. En vergeet niet dat die situatie is enigszins veranderd sinds 1 januari.

Als je zegt, je doet 1x aangifte en daarna, hoef je nooit meer aangifte te doen, wat betekent dit voor de belasting die toch elke jaar betaald zal moeten worden neem ik aan? Of hoe werkt dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

flashboarder schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:48:
[...]

Ik heb al heel veel gelezen hier maar beginnen op pagina 1 en alles lezen tot pagina 147 gaat mij even niet lukken. En vergeet niet dat die situatie is enigszins veranderd sinds 1 januari.

Als je zegt, je doet 1x aangifte en daarna, hoef je nooit meer aangifte te doen, wat betekent dit voor de belasting die toch elke jaar betaald zal moeten worden neem ik aan? Of hoe werkt dat dan?
je hoeft niet elk jaar belasting te betalen als je eenmaal in de KOR zit.
je doet 1 x aangifte en krijgt dan de btw terug.

Behalve als je aankoop duurder dan ongeveer 12000 euro was. dan wordt het een ander verhaal en kom je in een lastige situatie. Daar is vandaag zeeeeer uitgebreid over gesproken in dit topic.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 23:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@flashboarder mijn interpretatie kort samengevat:

- Als zonnepaneelhouder (die op het net is aangesloten en stroom aan het net levert) ben je in principe ondernemer voor de BTW, en moet je je aanmelden bij de BD als ondernemer voor de BTW.
- Er is een uitzondering als je minder dan € 1800 omzet hebt (en de BD lijkt fictief er van uit te gaan dat als je onder de 10.000Wp zit, dat je dan minder dan € 1800 omzet hebt. Met de huidige energieprijzen klopt dat echt niet, maar dat terzijde)
- Uitgaande dat je boven beide zit (10.000 wp en € 1800 omzet per jaar) moet je je dus aanmelden als ondernemer en verplicht BTW-aangifte doen over je productie
- Er is een regeling, genaamd de KOR, die zegt dat kleine ondernemer vrijstelling kunnen krijgen voor de BTW-verplichtingen, mits de omzet op jaarbasis minder is dan €20.000. Daar voldoe je hoogstwaarschijnlijk aan.
- Je kunt je niet met terugwerkende kracht aanmelden voor de KOR, maar moet dat doen per een volgend aangiftetijdvak (de belastingdienst werkt per kwartaal of per jaar).
- Voor zonnepaneelhouders wordt normaliter per kalenderjaar aangehouden, dus op z'n vroegst ben je dan vrijgesteld per 1-1-2024, maar m.i. zou het mogelijk moeten zijn je per eerstvolgende kwartaal aan te melden, dan wordt het dus 1-4-2023.
- Je moet dan wél aangifte doen over de opwek in Q1 2023 resp. over heel 2023, afhankelijk per wanneer de KOR ingaat.

Als je pas opwekt nadat de KOR is ingegaan hoef je naar mijn mening nooit aangifte te doen, of is de eerste aangifte een nihil aangifte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@defusion Over die 10.000 Wp grens: er zijn gevallen te bedenken waarbij je met 10.000Wp minder omzet dan € 1800 hebt. Bijvoorbeeld als je weinig saldeert en veel teruglevert bij een leverancier met een laag tarief. Heel waarschijnlijk is zo'n scenario niet natuurlijk.

Voorheen (onder voorgaande KOR wetgeving) kon de KOR ingaan per kwartaal. Tegenwoordig zeggen ze dat het per jaar is op de website, dus daar kun je het best van uitgaan. Misschien dat je een behulpzame ambtenaar treft die het sneller wil laten ingaan, maar daar kun je niet op rekenen.

Wat betreft het nooit aangifte doen, dat is niet wat de Belastingdienst wil. Je zult sowieso aangifte moeten doen als je een oproep krijgt. Dat mag een nul-aangifte zijn als er niets aan te geven valt.

Misschien wil de Belastingdienst zonnepaneeleigenaren minstens één keer aangifte laten doen van de opbrengst. Dat is dan vermoedelijk de reden waarom de KOR per jaar ingaat. Dan heeft de Belastingdienst altijd zijn BTW afdracht, ook al is dat maar een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

defusion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:34:
Overigens zou het m.i. mogelijk moeten zijn je aan te melden voor de KOR per het volgende kwartaal. Dat zou weer wat schelen.
Weet iemand of er een bepaalde uitzondering geldt voor zonnepanelen dat dat altijd per kalenderjaar is, en waar dat staat?

@Bakema omdat je geen BTW over de opwek wilt hoeven betalen. Daar is de KOR voor.
'Gewone' KOR gaat in per 1ste van een kwartaal en dan moet je je wel ruin van tevoren aanmelden (dacht iets van 4 tot 6 weken)
KOR voor zonnepanelen lijkt per kalenderjaar te gaan.
Tenminste, toen ik me gisteren (achteraf gezien onnodig) opnieuw aanmeldde, verscheen als datum 1-1-2024.

Maar een telefoontje naar de belastingtelefoon en dan expliciet vragen naar iemand van de zonnepanelen-afdeling brengt misschien meer duidelijkheid.
Maar ik ben een romanticus, dus het kan net zo goed 'kastje > muur' worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:23
defusion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:58:
@flashboarder mijn interpretatie kort samengevat:

- Als zonnepaneelhouder (die op het net is aangesloten en stroom aan het net levert) ben je in principe ondernemer voor de BTW, en moet je je aanmelden bij de BD als ondernemer voor de BTW.
- Er is een uitzondering als je minder dan € 1800 omzet hebt (en de BD lijkt fictief er van uit te gaan dat als je onder de 10.000Wp zit, dat je dan minder dan € 1800 omzet hebt. Met de huidige energieprijzen klopt dat echt niet, maar dat terzijde)
- Uitgaande dat je boven beide zit (10.000 wp en € 1800 omzet per jaar) moet je je dus aanmelden als ondernemer en verplicht BTW-aangifte doen over je productie
- Er is een regeling, genaamd de KOR, die zegt dat kleine ondernemer vrijstelling kunnen krijgen voor de BTW-verplichtingen, mits de omzet op jaarbasis minder is dan €20.000. Daar voldoe je hoogstwaarschijnlijk aan.
- Je kunt je niet met terugwerkende kracht aanmelden voor de KOR, maar moet dat doen per een volgend aangiftetijdvak (de belastingdienst werkt per kwartaal of per jaar).
- Voor zonnepaneelhouders wordt normaliter per kalenderjaar aangehouden, dus op z'n vroegst ben je dan vrijgesteld per 1-1-2024, maar m.i. zou het mogelijk moeten zijn je per eerstvolgende kwartaal aan te melden, dan wordt het dus 1-4-2023.
- Je moet dan wél aangifte doen over de opwek in Q1 2023 resp. over heel 2023, afhankelijk per wanneer de KOR ingaat.

Als je pas opwekt nadat de KOR is ingegaan hoef je naar mijn mening nooit aangifte te doen, of is de eerste aangifte een nihil aangifte.
Volgens mij heb ik het destijds verkeerd gedaan...
Ik heb een installatie van 4200Wp. Mijn omzet is minder dan 1800 euro. Dan hoefde ik dus eigenlijk ook niet gebruik te maken van de KOR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:57:
[...]

je hoeft niet elk jaar belasting te betalen als je eenmaal in de KOR zit.
je doet 1 x aangifte en krijgt dan de btw terug.

Behalve als je aankoop duurder dan ongeveer 12000 euro was. dan wordt het een ander verhaal en kom je in een lastige situatie. Daar is vandaag zeeeeer uitgebreid over gesproken in dit topic.
Zoals ik het begrijp (maar geen zekerheid) gaat het als volgt:
Wie nu koopt, betaald 0% BTW.
Er is dus niets terug te vorderen.

Wel moet je je aanmelden bij de belastingen.
Doe je dit als particulier en wil je zo min mogelijk rompslomp, dan meldt je je tevens aan voor de KOR.
Je valt onder KOR per 1ste januari van een jaar. Dus meldt je je nu aan, dan zit je in de KOR op 1-1-2024.
Tot die tijd betaal je forfait of reken je het zelf uit als je meer dan 10.000 Wp op je dak hebt liggen.
Of je dit steeds per kwartaal moet doen tot 31-12-2023 weet ik niet. Wellicht per jaar.

De grens van het aankoopbedrag, daarvan weet ik niet of die mee veranderd is, nu het 0-tarief wordt toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Doe je dit als particulier en wil je zo min mogelijk rompslomp, dan meldt je je tevens aan voor de KOR.
Je valt onder KOR per 1ste januari van een jaar. Dus meldt je je nu aan, dan zit je in de KOR op 1-1-2024.
Tot die tijd betaal je forfait of reken je het zelf uit als je meer dan 10.000 Wp op je dak hebt liggen.
Of je dit steeds per kwartaal moet doen tot 31-12-2023 weet ik niet. Wellicht per jaar.

De grens van het aankoopbedrag, daarvan weet ik niet of die mee veranderd is, nu het 0-tarief wordt toegepast.
Ja klopt bijna helemaal volgens mij.

-Aanmelden bij belastingdienst is alleen verplicht als je boven de 1800 euro per jaar zit (registratiedrempel)
-Je zegt 'tot die tijd betaal je het forfait, of reken je zelf uit' maar dit doe je slechts eenmalig.
-De grens van het aankoopbedrag is volgens mij niet PV-specifiek maar algemeen voor ondernemers. Dus die zou niet gewijzigd moeten zijn. Wat me wel opvalt is dat deze informatie niet meer via de PV-pagina's van de belastingdienst te vinden is. Dat was eerder wel het geval. Het lijkt er dus op dat ze daar veel vragen over kregen en dat ze het toen van de site gehaald hebben. Wellicht wordt het gedoogd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
[...]

Forfaitbedragen zijn jaar bedragen dus gebruik je die in Q1 dan kan je in Q2,Q3 en Q4 volstaan met een nihil aangifte (= 1 vinkje zetten). en wat @de Peer zegt.. tenzij je in hetzelfde jaar nóg een PV installatie erbij legt.

[ Voor 4% gewijzigd door ArjoK op 13-01-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Er is toch werkelijk niet doorheen te komen.

Een stroomgrafiek (zo van ja, ga hier verder; nee, ga hier verder) zou al zoveel makkelijker zijn.

Ik denk dat ik ook hier maar grotendeels mijn mond ga houden.
Want a. ik heb het zelf verkeerd gedaan en b. ik snap er eerlijk gezegd nog steeds geen jota van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:10:
@defusion Over die 10.000 Wp grens: er zijn gevallen te bedenken waarbij je met 10.000Wp minder omzet dan € 1800 hebt. Bijvoorbeeld als je weinig saldeert en veel teruglevert bij een leverancier met een laag tarief. Heel waarschijnlijk is zo'n scenario niet natuurlijk.

Voorheen (onder voorgaande KOR wetgeving) kon de KOR ingaan per kwartaal. Tegenwoordig zeggen ze dat het per jaar is op de website, dus daar kun je het best van uitgaan. Misschien dat je een behulpzame ambtenaar treft die het sneller wil laten ingaan, maar daar kun je niet op rekenen.

Wat betreft het nooit aangifte doen, dat is niet wat de Belastingdienst wil. Je zult sowieso aangifte moeten doen als je een oproep krijgt. Dat mag een nul-aangifte zijn als er niets aan te geven valt.

Misschien wil de Belastingdienst zonnepaneeleigenaren minstens één keer aangifte laten doen van de opbrengst. Dat is dan vermoedelijk de reden waarom de KOR per jaar ingaat. Dan heeft de Belastingdienst altijd zijn BTW afdracht, ook al is dat maar een beetje.
Eerlijk gezegd denk ik dat de belastingdienst heel dat 'gezeik' met zonnepaneelhouders liever kwijt is, maar dat men gebonden is aan wetten die daar niet specifiek op gericht zijn.

Ik denk dat ze voor zonnepanelen standaard per jaar doen. En niet omdat ze zoveel mogelijk geld willen krijgen binnen de regels, maar omdat het 'maar' een particulier is die niet veel aan te geven heeft. Dus per jaar is minder administratieve last dan per kwartaal of maand.
https://www.belastingdien...an-denken/aangiftetijdvak

Maar m.i. kun je er gewoon om vragen per kwartaal te doen. (of zelfs per maand volgens deze link)

En dan zou de KOR weer moeten ingaan per eerstvolgende aangiftetijdvak (kwartaal of maand zelfs)

Ben wel benieuwd of iemand dat gaat proberen, en of die zijn bevindingen hier wil plaatsen.
Scheelt toch weer 3 kwartalen BTW afdragen als je je per 1-4 kunt aanmelden.

(ik heb mijn panelen vorig jaar geplaatst en val sinds dit jaar onder de KOR, dus ik kan het niet meer proberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 16:10
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Dus als je op jaarbasis 10.000 kWh opwekt en ook 10.000 kWh verbruikt, heb je geen omzet volgens jou en hoef je geen btw af te dragen?
Dat vind ik een bijzondere redenatie. Het is namelijk wel degelijk gecreëerde waarde.

Sowieso redeneer je dan volgens de salderingsregeling en 1 op 1 tegen elkaar wegstrepen. Dat is lang niet altijd aan de orde.

Zie ook deze eerdere post waar je ziet hoe de BD tegen privegebruik aankijkt.
maar als je tegen 5cent terug levert maar bij salderen is het tegen 80 cent weggezet heb je dan niet een verlies wat je bij de belasting dienst kan verklaren bij je aangifte jaarlijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Maxwp schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:27:
[...]
maar als je tegen 5cent terug levert maar bij salderen is het tegen 80 cent weggezet heb je dan niet een verlies wat je bij de belasting dienst kan verklaren bij je aangifte jaarlijks?
Nee, de keuze om te salderen of terugleveren is volledig aan jezelf. dan moet je maar meer stroom gaan verbruiken ;). Kun je mooi alles salderen en is je omzet hoger.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 14-01-2023 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Als je teruglevert ipv. saldeert heb je geen verlies, alleen minder omzet dan wanneer je het verbruikt/saldeert...
10.000 kwh tegen € 0,05 terugleveren = € 500 omzet
10.000 kwh tegen € 0,90 salderen en/of direct verbruiken = € 9000 omzet

Je kunt ook niet je privé energierekening als 'verlies' opvoeren.

Zakelijk gebruiken van energie is wel een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 12:38
[...]

Waarom moet dit als je in 2023 (particulier, met 0% BTW) aangeschaft hebt?

[edit] oh hierom:
Levert u voor meer dan 1800 euro elektriciteit terug aan uw energieleverancier, dan moet u zich bij de Belastingdienst aanmelden als btw-ondernemer en bent u dus ook verplicht om btw-aangifte te doen.
Dat kan ik laten zitten dan.

[ Voor 27% gewijzigd door sverzijl op 14-01-2023 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DapperKonijntje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-08 16:27

DapperKonijntje

Draw monkey

defusion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:31:
[...]
Maar m.i. kun je er gewoon om vragen per kwartaal te doen. (of zelfs per maand volgens deze link)

En dan zou de KOR weer moeten ingaan per eerstvolgende aangiftetijdvak (kwartaal of maand zelfs)

Ben wel benieuwd of iemand dat gaat proberen, en of die zijn bevindingen hier wil plaatsen.
Scheelt toch weer 3 kwartalen BTW afdragen als je je per 1-4 kunt aanmelden.

(ik heb mijn panelen vorig jaar geplaatst en val sinds dit jaar onder de KOR, dus ik kan het niet meer proberen)
Ik heb me toevallig vandaag aangemeld voor de KOR per april, echter vanuit een bestaande onderneming, waar ik sporadisch nog iets mee doe en niet specifiek voor zonnepanelen, dus ik neem aan dat dat gewoon dat kwartaal ingaat en niet pas 2024.

Ik krijg volgende maand zonnepanelen en ook ik zit met tal van vragen en onduidelijkheden, dat er nog steeds geen duidelijk stappenplan te vinden is is van de zotte, zoveel regels en uitzonderingen.

Huis en energie staan op mijn naam, maar Ik twijfel of ik het energiecontract niet alsnog op naam van mijn partner moet proberen te zetten als particulier, dan valt het gewoon onder die 1800 euro vrijstelling en is er verder geen omkijken meer naar.
Weet iemand of het bijschrijven van haar naam op het energie contract voldoende is of moet zij de enige contracthouder zijn?

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
de Peer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:36:
[...]

Nee, de keuze om te salderen of terugleveren is volledig aan jezelf. dan moet je maar meer stroom gaan verbruiken ;). Kun je mooi alles salderen en is je omzet hoger.
maar bij een hogere omzet moet je dus btw afdragen als je boven 1800 uit komt.
en als je 2900 saldeert a de prijs van 0,80cent? is dat 2320 euro per jaar dus zit je boven de 1800 aan omzet

edit
lees dit net hierboven
"Levert u voor meer dan 1800 euro elektriciteit terug aan uw energieleverancier,"
dus niks salderen meerekeen maar allen wat je ook echt terug levert en met 5 cent de kwh is pas a 36.000kwh 8)7 1800 euro

[ Voor 20% gewijzigd door Maxwp op 14-01-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@sverzijl @Maxwp
Waar staat die tekst oorspronkelijk, want dit lijkt mij niet iets dat de belastingdienst zo schrijft, maar iemand die het niet 100% heeft begrepen zo interpreteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Dit is wat ik op pagina belastingdienst vind voor 2023, tot en met 10000wp hoef je je sowieso niet meer aan te melden als ondernemer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrtxi8R8mXkb0c0p7Mfi04Y6UoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIkLLFQd2BbKXmtANkMTqkM0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Stokertje schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:22:
Dit is wat ik op pagina belastingdienst vind voor 2023, tot en met 10000wp hoef je je sowieso niet meer aan te melden als ondernemer.

[Afbeelding]
Dat is niet wat er staat. Het gaat om de omzet van 1800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
de Peer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:23:
[...]

Dat is niet wat er staat. Het gaat om de omzet van 1800 euro.
Staat er wel, zie het geel gemarkeerde

“Dit is altijd het geval als uw opwekvermogen niet meer is dan 10.000 Wattpiek.”

[ Voor 16% gewijzigd door Stokertje op 14-01-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Maxwp schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:05:
[...]

en als je 2900 saldeert a de prijs van 0,80cent? is dat 2320 euro per jaar dus zit je boven de 1800 aan omzet

edit
lees dit net hierboven
"Levert u voor meer dan 1800 euro elektriciteit terug aan uw energieleverancier,"
dus niks salderen meerekeen maar allen wat je ook echt terug levert en met 5 cent de kwh is pas a 36.000kwh 8)7 1800 euro
Dat laatse klopt niet.
Belastingdienst heeft het over omzet.
Wanneer moet u zich wél aanmelden als btw-ondernemer?

Als de jaaromzet van uw zonnepanelen meer is dan € 1.800
[quote]Maxwp schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:05:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Maxwp schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:05:
[...]

edit
lees dit net hierboven
Boven de 1800 euro omzet per jaar dan doe je 1x aangifte. Daarna de KOR in en nooit meer aangifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Stokertje schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:24:
[...]

Staat er wel, zie het geel gemarkeerde

“Dit is altijd het geval als uw opwekvermogen niet meer is dan 10.000 Wattpiek.”
Dat is een foutieve interpretatie. Omzet is leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Gezien de belastingdienst inderdaad op de website zegt, met 10.000 kom je nooit aan €1800 zou ik me ook niet registreren met < 10kwp.
Dat ze op een of andere manier denken dat een kwh nooit meer dan € 0,18 kost, en dat publiekelijk zo aangeven, zou mij wel vertrouwen geven bij een eventuele claim achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
de Peer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:25:
[...]

Dat is een foutieve interpretatie. Omzet is leidend.
Er staat letterlijk omzet is <1800 als wp is kleiner of gelijk aan 10000 dan niet aanmelden. Dan is dat het toch? Begrijp niet dat jij er wat anders van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

defusion schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:27:
Gezien de belastingdienst inderdaad op de website zegt, met 10.000 kom je nooit aan €1800 zou ik me ook niet registreren met < 10kwp.
Dat ze op een of andere manier denken dat een kwh nooit meer dan € 0,18 kost, en dat publiekelijk zo aangeven, zou mij wel vertrouwen geven bij een eventuele claim achteraf.
Daar zit wat in, maar je dient jezelf goed te (laten) informeren en bent zelf verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Stokertje schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:30:
[...]

Er staat letterlijk omzet is <1800 als wp is kleiner of gelijk aan 10000 dan niet aanmelden. Dan is dat het toch? Begrijp niet dat jij er wat anders van maakt.
Nee zo werkt dat niet. 'begrijpend lezen' noemde ze dat vroeger op school.
Wat de BD schrijft klopt niet. Dus zul je verder moeten kijken en de werkelijke regel achterhalen.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 14-01-2023 22:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stokertje
de Peer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:32:
[...]

Nee zo werkt dat niet.
Wat de BD schrijft klopt niet. Dus zul je verder moeten kijken en de werkelijke regel achterhalen.
Ik informeer me via de website van de belastingdienst en mag aannemen dat wat daar staat juist is. Krijg binnenkort 9600 of 10000wp op dak maar denk er dus ook sterk over de hele KOR aanvraag maar te vergeten en screenshots van de belastingdienst website te maken.

Een burger zou niet verder hoeven kijken dan dit om zich te informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Stokertje schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:36:
[...]

Ik informeer me via de website van de belastingdienst en mag aannemen dat wat daar staat juist is. Krijg binnenkort 9600 of 10000wp op dak maar denk er dus ook sterk over de hele KOR aanvraag maar te vergeten en screenshots van de belastingdienst website te maken.

Een burger zou niet verder hoeven kijken dan dit om zich te informeren.
Ik begrijp je denkwijze. Maar je zit in eerste instantie fout en gokt er dan op dat je straks niet als fraudeur aangemerkt zult worden en dat je in het gelijk gesteld zult worden.
Bovendien ben je hier gewezen op de juiste procedure, maar die negeer je dan bewust.

Jij doet een verkeerde interpretatie (wat wel begrijpelijk is)

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 14-01-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
de Peer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:39:
[...]

Ik begrijp je denkwijze. Maar je zit in eerste instantie fout en gokt er dan op dat je straks niet als fraudeur aangemerkt zult worden en dat je in het gelijk gesteld zult worden.
Bovendien ben je hier gewezen op de juiste procedure, maar die negeer je dan bewust.

daasrom zal de belasting dienst natuurlijk hier ook deze post meenemen als ze hem als fraudeur gaan aanmerken 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Maxwp schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:41:
[...]

daasrom zal de belasting dienst natuurlijk hier ook deze post meenemen als ze hem als fraudeur gaan aanmerken 8)7 8)7 8)7 8)7
Bedankt voor je bijdrage aan dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
de Peer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:39:
[...]

Mijn interpretatie van van het zinnentje waar ze stellen dat je omzet altijd lager is dan 1800 euro als je systeem niet groter is dan 10000wp is gewoon correct, daar is niks anders van te maken.

Maar goed, waar staat de juiste procedure dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Stokertje schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:43:
[...]

Mijn interpretatie van van het zinnentje waar ze stellen dat je omzet altijd lager is dan 1800 euro als je systeem niet groter is dan 10000wp is gewoon correct, daar is niks anders van te maken.

Maar goed, waar staat de juiste procedure dan?
Succes. Lees anders het topic even. Velen gingen je voor. Maar jij hebt gelijk.

Uit de eerder genoemde pagina is overduidelijk dat de 1800 euro leidend is en de 10.000Wp een foutje of verouderde info. Jij leest wat je wil lezen.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 14-01-2023 22:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Stokertje er zijn in principe geen speciale regels voor zonnepaneelhouders. De regels zijn gewoon gebaseerd op wat geldt iedereen die 'ondernemer voor de BTW' is. En één van de regels is, je hoeft je niet te registreren bij een omzet minder dan € 1800 per jaar (de zgn. omzetgrens). En ook de KOR is gewoon een algemene regeling.
Alles wat de belastingdienst verder 'speciaal'/anders doet voor zonnepaneelhouders is m.i. hoofdzakelijk gericht op zo laag mogelijke administratieve lasten (voor de belastingdienst).

Maar ik heb nu wel dit teruggevonden:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0045248 (het besluit waarop de registratiedrempel is gebaseerd)

En zie toevallig ook iets terug over zonnepanelen:
In het geval dat een forfait mag worden toegepast in plaats van de btw over de vergoeding, zoals bij particuliere zonnepaneelhouders, moet de omzet die uit dit forfait is terug te rekenen, worden meegeteld bij het bepalen van de jaaromzet. Te weten 100/21 x forfait als het algemene tarief van toepassing is op de onderliggende prestatie of 100/9 x forfait als het verlaagde tarief daarop van toepassing is.

Vermoed daarom nu dat het zo zit: voor zonnepanelen tot 10.000wp gold vorig jaar nog een forfait, en ik vermoed dat dat formeel nog steeds zo is, waardoor de belastingdienst, en jij, daarvan mag uit gaan. Waarschijnlijk kom het daardoor (voor installaties die van het forfait gebruik mogen maken, dus alleen die < 10.000wp) uit op < € 1800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
de Peer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:45:
[...]

Succes. Lees anders het topic even. Velen gingen je voor. Maar jij hebt gelijk.

Uit de eerder genoemde pagina is overduidelijk dat de 1800 euro leidend is en de 10.000Wp een foutje of verouderde info. Jij leest wat je wil lezen.
even opy past de meeste actuele info nu van de site van de belastidinest
" Komt uw jaaromzet nu, door uw extra zonnepanelen, boven de € 1.800? En is het vermogen van uw zonnepanelen samen dus meer dan 10.000 Wattpiek? Dan moet u zich wél aanmelden als btw-ondernemer.
"
https://www.belastingdien...er-zonnepanelen-nultarief

het lijst dus een EN EN te zijn
Pagina: 1 ... 37 ... 41 Laatste