Toon posts:

BTW terugvragen van installatie a €20k => BTW >€2500

Pagina: 1
Acties:

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-01 11:30
Afgelopen zomer (2022) heb ik een zonnepanelen installatie via Coolblue laten installeren van ongeveer €20k. Zij werken samen met https://btw-zonnepanelen.nl/ om je BTW terug te vragen. Omdat de BTW over mijn installatie de €2500 euro overstijgt, krijg je in 2022 nog te maken met het feit dat je 5 jaar BTW-aangifte moet doen. Tijdens de voorbereiding van het aanschaffen van deze panelen, is mij door btw-zonnepanelen.nl bevestigt dat dit geen probleem moet opleveren, alleen dat ik dan 5 jaar op het geld moest wachten.

Nu blijkt in een telefoongesprek dat ik ook fors minder BTW terug ga krijgen. Als ik online zoek is er veel onduidelijkheid over. En is het mij ook niet duidelijk wat het gevolg hiervan is. Omdat ik niet verwacht dat ik de enige ben met een factuur die de 12.000 euro overschrijdt, vraag ik me af of er mensen zijn die weten hoe het precies zit? Bij voorkeur met een kort rekensommetjes. En of er nog tips zijn?

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:20
En je gaat niet toevallig over de 10 kWp heen?
3. Uw systeem is groter dan 10 kWp (kiloWatt-piek)

Als u een systeem heeft van méér dan 10 kWp, dan mag u het forfait niet gebruiken. Dan moet u daadwerkelijk bijhouden hoeveel kWh u aan uw energiebedrijf heeft ‘verkocht’ en hoeveel de BTW daarover bedroeg. U kunt op de slimme meter van de netbeheerder uitlezen om hoeveel kWh het precies gaat.
Dan mag je uberhaupt blij zijn dat je iets hebt terug gekregen.

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-01 11:30
Ja, die is iets van 13kWp. Ik heb nog niets terug ontvangen. Aanvraag moet nog gedaan worden, ik ben nu "in discussie" met het bedrijf dat het regelt.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kunt als je het wilt verrekenen geen gebruik maken van de KOR omdat het btw bedrag de €500/jaar (5x € 500=€2500) overstijgt. Je moet dan jaarlijks aangifte doen over de opgewekte energie. En dat is geen forfaitair bedrag bij jouw panelen (vanaf 10kWp volgens mij); je moet het berekenen met de daadwerkelijk opgewekte energie. En met de energieprijzen van tegenwoordig tikt dat best aan. (vraag me trouwens wel af hoe dat zit met het prijsplafond...)

Bijv: je wekt 10000kwh op en verbruikt dit zelf. Energie kost € 0,40 ex btw, dus € 4000 opgewekt. BTW is 21% daarover, dus € 840. Per jaar. Wat je moet terugbetalen aan de belastingdienst als je niet voor de KOR bent aangemeld.

Ik vraag me dan meteen af of het überhaupt nog interessant is om wel de aanschaf te verrekenen.
Misschien kun je beter wel aanmelden voor de KOR (zodat je geen aangifte over de opgewekte energie
hoeft te doen) en vervolgens niet terugvragen van de BTW van de installatie.

óf, en ik weet niet of dat mag, je beperken tot € 2500 terugvragen, en aanmelden voor de KOR.

Over hogere bedragen kun je prima nu terugvragen, maar kom je als je je aanmeldt voor de KOR dus terug aan het betalen:

https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

En als je dat niet doet, moet je dus ieder jaar over de opwek aangifte doen.

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:31
Ik dacht dat als je > 10kWP opwekt wel de BTW terug kan vragen (zonder forfait) en dat je in het eerste jaar wel BTW moet afdragen zoals hierboven geschetst wordt. Na het eerste jaar maak je gebruik van de KOR en draag je geen BTW meer af over de opgewekte energie. Tenminste zo begreep ik dat uit het topic Nieuws: Zonnepanelen en de btw. Hierin zijn deze scenario's ook meerder keren gesteld.

de Peer in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Wij hadden dat ook. Ik vond het zoveel gedoe (en onduidelijkheid) geven dat we om 2 facturen gevraagd hebben. Eentje met 2500 BTW; deze zit nu in de procedure voor teruggaaf. En eentje voor de rest van het bedrag. Deze BTW laten we zitten.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik zou er niet vanuit gaan dat je iets terug krijgt met de huidige strategie. Als je over die gehele 5 jaar kijkt is de kans groot dat je juist netto zult moeten bijleggen.

Ze hadden je dit beter van tevoren moeten uitleggen.

[Voor 21% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 13:43]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

micky_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:31:
Wij hadden dat ook. Ik vond het zoveel gedoe (en onduidelijkheid) geven dat we om 2 facturen gevraagd hebben. Eentje met 2500 BTW; deze zit nu in de procedure voor teruggaaf. En eentje voor de rest van het bedrag. Deze BTW laten we zitten.
Dit is denk ik de beste aanpak. Er is soms wat discussie over of dit wel mag zo maar er zijn ook geen duidelijke redenen waarom dit niet zou mogen.

Maarja, of dit voor TS nu met terugwerkende kracht nog mogelijk is...?

Het lullige is ook dat de btw nu 0% is. dus als TS het in januari had laten installeren (of nouja, factuurdatum in januari) dan was er nu geen probleem geweest, behalve dat de prijzen in de tussentijd ook weer gestegen zijn natuurlijk.

[Voor 23% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 13:42]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
micky_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:31:
Btw betalen over de stroom die u teruglevert
Als u zonnepanelen koopt met 0% btw, hebt u geen btw betaald. U kunt dan dus geen btw terugvragen. Wel moet u btw betalen over de energie die u teruglevert aan uw energiemaatschappij.

https://www.belastingdien...er-zonnepanelen-nultarief

Dat je de BTW niet terugvraagd betekent niet dat je het op de energie niet hoeft af te dragen. Dit geldt meestal voor ondernemers die zelf al over de 1800 euro per jaar omzet heen gaan, echter als je als particulier dus meer dan 1800 euro aan stroom opwekt val je niet meer onder de KOR. De vraag is of je daar problemen mee gaat krijgen, maar is een risico om rekening mee te houden.

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Als u zonnepanelen koopt met 0% btw, hebt u geen btw betaald. U kunt dan dus geen btw terugvragen. Wel moet u btw betalen over de energie die u teruglevert aan uw energiemaatschappij.

Dat je de BTW niet terugvraagd betekent niet dat je het op de energie niet hoeft af te dragen. Dit geldt meestal voor ondernemers die zelf al over de 1800 euro per jaar omzet heen gaan, echter als je als particulier dus meer dan 1800 euro aan stroom opwekt val je niet meer onder de KOR. De vraag is of je daar problemen mee gaat krijgen, maar is een risico om rekening mee te houden.
Thnx! Dat is mij nog niet verteld. We zien wel hoe het loopt.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]
Dit geldt meestal voor ondernemers die zelf al over de 1800 euro per jaar omzet heen gaan, echter als je als particulier dus meer dan 1800 euro aan stroom opwekt val je niet meer onder de KOR. De vraag is of je daar problemen mee gaat krijgen, maar is een risico om rekening mee te houden.
Bijna goed. je kunt gewoon in de KOR blijven hoor, pas bij omzet boven de 20.000 euro moet je uit de KOR.

Daarom is dat juist een goede route:
Eerst de KOR in en daardoor vrijstelling van aangifte, vervolgens PV uitbreidingen doen.

Ik begon ooit met 7000 Wp en ging daarmee de KOR in. Inmiddels zit ik op 18.000 Wp en over 2 weken wordt dat 21000 Wp. En ik kan gewoon in de KOR blijven en hoef dus geen aangifte te doen.
Door uitbreidingen te doen ontloop je het probleem van TS, de individuele installaties blijven telkens onder de 12.000 euro.

Ik blijf nog nét onder de 20k omzet.

[Voor 32% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 13:54]

• defusion
  • Niet online
[...]

€ 20.000 per jaar (zie je eigen link) voor de KOR. € 1800 zit je al snel aan.

Verder inderdaad wel van belang te weten dat het los van elkaar staat:
Geen BTW terugvragen (of per 2023, geen btw meer betalen), betekent niet dat je niet BTW-plichtig bent. Maar volgens mij ben je niet verplicht om BTW terug te vragen.
Wel om te betalen over de opwek, maar daar is dus de KOR geschikt voor.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:50:
[...]

Bijna goed. je kunt gewoon in de KOR blijven hoor, pas bij omzet boven de 20.000 euro moet je uit de KOR.

Daarom is dat juist een goede route:
Eerst de KOR in en daardoor vrijstelling van aangifte, vervolgens PV uitbreidingen doen.
Ah in de war met de registratiedrempel.

• _Uploader_
Als ik het goed lees kan TS tot 1-7-2023 de BTW terugvragen van de factuur over 2022.
https://www.belastingdien...integreerd-zonder-forfait

Hebt u bijvoorbeeld tussen 1 januari 2022 en 31 december 2022 zonnepanelen gekocht? Vraag dan voor 1 juli 2023 de btw terug.

Vervolgens moet je de BTW wel over de opgewekte energie in het eerste jaar afdragen en meld je je aan voor de KOR. Na 1 jaar zit je in de KOR en hoef je de BTW niet meer af te dragen.

Tenminste, dat hoop ik dat het zo gaat want onze zonnepanelen (rond de 22kWP) zijn uitgesteld van 2022 naar a.s. februari en ik wil het voor mijzelf ook nog even goed op een rijtje hebben :-).

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

_Uploader_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:54:
Als ik het goed lees kan TS tot 1-7-2023 de BTW terugvragen van de factuur over 2022.

Hebt u bijvoorbeeld tussen 1 januari 2022 en 31 december 2022 zonnepanelen gekocht? Vraag dan voor 1 juli 2023 de btw terug.

Vervolgens moet je de BTW wel over de opgewekte energie in het eerste jaar afdragen en meld je je aan voor de KOR. Na 1 jaar zit je in de KOR en hoef je de BTW niet meer af te dragen.

Tenminste, dat hoop ik dat het zo gaat want onze zonnepanelen (rond de 22kWP) zijn uitgesteld van 2022 naar a.s. februari en ik wil het voor mijzelf ook nog even goed op een rijtje hebben :-).
Nee dit is niet juist. TS loopt tegen het probleem van de installatiegrens van 12000 euro aan. Dan is jouw informatie niet van toepassing.

zie hier: https://www.zonnefabriek....%20steeds%20dat%20forfait.

[Voor 6% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 13:58]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:19
_Uploader_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:54:

Dan heb jij sowieso geen probleem, want vanaf 1-1 betaal je geen BTW over je installatie.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hesselbeertje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Dan heb jij sowieso geen probleem, want vanaf 1-1 betaal je geen BTW over je installatie.
echter is de factuurdatum leidend, dus mogelijk toch een probleem. Maar dat zou een reden kunnen zijn om te annuleren of de factuur alsnog in Januari te krijgen.

[Voor 14% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 14:01]

• _Uploader_
de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Nee dit is niet juist. TS loopt tegen het probleem van de installatiegrens van 12000 euro aan. Dan is jouw informatie niet van toepassing.

zie hier: https://www.zonnefabriek....%20steeds%20dat%20forfait.
Op https://www.belastingdien...er-zonnepanelen-nultarief zie ik geen installatiegrens, maard wel het volgende:
Als uw zonnepanelen meer dan 10.000 Wattpiek opwekken, dan kunt u geen forfait gebruiken en moet u de btw zelf berekenen.

Waar zie jij meer informatie over deze grens?
hesselbeertje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Klopt want mijn factuurdatum is ook van 2023, maar ik heb wel te maken met de BTW afdracht en KOR.

• hesselbeertje
_Uploader_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:01:
[...]

Op https://www.belastingdien...er-zonnepanelen-nultarief zie ik geen installatiegrens, maard wel het volgende:
Als uw zonnepanelen meer dan 10.000 Wattpiek opwekken, dan kunt u geen forfait gebruiken en moet u de btw zelf berekenen.

Waar zie jij meer informatie over deze grens?
[...]

Klopt, maar ik heb wel te maken met de BTW afdracht en KOR.
Hoezo? Heb je al betaald dan?

[Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 12-01-2023 14:03]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

_Uploader_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:01:
[...]

Klopt, dat zal TS 5 jaar lang moeten doen, daarom blijft er bijna niets over van de btw teruggave.

Het zit ergens verstopt op de BD site. even zoeken hoor... 'btw herziening' is wat hier speelt.
zie ook:
https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Eerder werd dit ook vermeld op de zonnepaneel-informatie website van de BD. Maar nu niet meer. Dat is opmerkelijk!

[Voor 38% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 14:15]

• _Uploader_
Ik heb nog niet betaald uiteraard, maar nadat mijn panelen liggen krijg ik hier wel mee te maken omdat mijn opwek veel meer dan 10 kWP is en ik boven € 1.800 uitkom.

[Voor 4% gewijzigd door _Uploader_ op 12-01-2023 14:03]

• hesselbeertje
_Uploader_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Ik heb nog niet betaald uiteraard, maar nadat mijn panelen liggen krijg ik hier wel mee te maken omdat mijn opwek veel meer dan 10 kWP is en ik boven € 1.800 uitkom.
Die snap ik niet. Je krijgt als het goed is gewoon een 0% BTW factuur. Wat wil je dan nog met de KOR?

• defusion
  • Niet online
@_Uploader_ kan zich gewoon aanmelden voor de KOR, en is dan vrijgesteld van BTW aangifte over de opwek.
De BTW over de aanschaf is inderdaad niet relevant.

Je kunt je beter aanmelden vóór het aangiftetijdvak waarin de de installatie plaatsvindt, zodat je er al vanaf de eerste opwek onder valt.

Dat kon 'vroeger' niet, omdat je dan ook geen BTW meer kon terugvragen over de aanschaf (omdat je in de KOR zat)

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hesselbeertje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Die snap ik niet. Je krijgt als het goed is gewoon een 0% BTW factuur. Wat wil je dan nog met de KOR?
voorkomen dat hij jaarlijks aangifte moet doen. dat is de reden om van de KOR gebruik te maken. hij zit boven de registratiedrempel.

• hesselbeertje
Ik lees t nu inderdaad op de site van de BD. Wat een kolder is dit toch weer. Hoe zou de gewone consument dit moeten weten? Je kunt toch slecht de hele dag gaan lopen zoeken naar dingen die je aan zou moeten geven als gewone consument?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hesselbeertje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:19:
Ik lees t nu inderdaad op de site van de BD. Wat een kolder is dit toch weer. Hoe zou de gewone consument dit moeten weten? Je kunt toch slecht de hele dag gaan lopen zoeken naar dingen die je aan zou moeten geven als gewone consument?
ja klopt. onnodig ingewikkeld. Maar helaas is dit wel hoe ze de boel opgezet hebben :'(
ondernemer voor de btw zijn heeft de nodige (onbedoelde) randeffecten.

en dan kun je dus bureautjes inschakelen, maar die maken er dus ook een potje van bij TS.

[Voor 15% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 14:23]

• hesselbeertje
En hoezo kies je ervoor om ondernemer voor de BTW te worden, als je iets doodgewoons als 25 zonnepanelen van 405WP op je huis legt? Hoe moet Jan Modaal dat weten?

Ik wist het wel. Panelen leggen, factuur betalen en einde verhaal. Als de BD iets van je moet, hoor je dat vanzelf. Gezien de overvloed aan personeel daar (niet dus) duurt dat wel even. Aangezien een particulier geen boekhouding hoeft bij te houden, moeten ze het al met luchtfoto's oid gaan opsporen?

En dan is de drempel van 1800 euro omzet snel 'niet gehaald', want de terugleververgoeding is her en der maar 5 cent. Mag je 36000 kWh opwekken...

[Voor 29% gewijzigd door hesselbeertje op 12-01-2023 14:25]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hesselbeertje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:23:
Ik wist het wel. Panelen leggen, factuur betalen en einde verhaal. Als de BD iets van je moet, hoor je dat vanzelf. Gezien de overvloed aan personeel daar (niet dus) duurt dat wel even.
dat is dan btw fraude lijkt me. Dat risico zou ik niet willen lopen en zeker een ander niet adviseren. Je bent en blijft zelf verantwoordelijk hiervoor. Ik zou er mee uitkijken.
En dan is de drempel van 1800 euro omzet snel 'niet gehaald', want de terugleververgoeding is her en der maar 5 cent. Mag je 36000 kWh opwekken...
de stroom (van je panelen) die je zelf gebruikt is ook omzet, met daarboven op nog eens de terugleververgoeding voor het overschot. Die 1800 euro haal je dus altijd als je een installatie hebt duurder dan 12.000 euro.
hesselbeertje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:23:
En hoezo kies je ervoor om ondernemer voor de BTW te worden, als je iets doodgewoons als 25 zonnepanelen van 405WP op je huis legt? Hoe moet Jan Modaal dat weten?
tsja dat is een keuze van de overheid geweest om te voldoen aan europese wetgeving. achteraf misschien niet de meest handige keuze geweest.

[Voor 19% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 14:27]

• hesselbeertje
de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:25:

[...]

...de stroom (van je panelen) die je zelf gebruikt is ook omzet...
Dat weet ik. Wijs jij even de meter aan waarop dat af te lezen is? Ik heb die niet.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hesselbeertje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Dat weet ik. Wijs jij even de meter aan waarop dat af te lezen is? Ik heb die niet.
dat hoeft ook niet, je dient zelf een onderbouwing te geven voor je btw aangifte. daar bij voorbaat mee willen sjoemelen is natuurlijk niet de bedoeling.

[Voor 10% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 14:28]

• _Uploader_
defusion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:10:
@_Uploader_ kan zich gewoon aanmelden voor de KOR, en is dan vrijgesteld van BTW aangifte over de opwek.
De BTW over de aanschaf is inderdaad niet relevant.
Precies!
Je kunt je beter aanmelden vóór het aangiftetijdvak waarin de de installatie plaatsvindt, zodat je er al vanaf de eerste opwek onder valt.

Dat kon 'vroeger' niet, omdat je dan ook geen BTW meer kon terugvragen over de aanschaf (omdat je in de KOR zat)
Oh dus als ik mij nu al aanmeld voor de KOR (nog voordat ik deze heb liggen), hoef ik geen BTW af te dragen over de opgewekte energie? Mijn installatie kost rond de 22K voor 22kWp.

Niet om dit topic te kapen, maar hier ben ik wel erg nieuwsgierig naar en mede naar de reden waarom TS niet in de KOR zou kunnen.

• hesselbeertje
_Uploader_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Precies!

[...]

Oh dus als ik mij nu al aanmeld voor de KOR (nog voordat ik deze heb liggen), hoef ik geen BTW af te dragen over de opgewekte energie? Mijn installatie kost rond de 22K voor 22kWp.

Niet om dit topic te kapen, maar hier ben ik wel erg nieuwsgierig naar en mede naar de reden waarom TS niet in de KOR zou kunnen.
Eigen baas en daarmee al BTW plichtig lijkt mee een logische reden.

• _Uploader_
hesselbeertje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Eigen baas en daarmee al BTW plichtig lijkt mee een logische reden.
Oh, ik heb niet gelezen dat TS al ondernemer is |:(

• hesselbeertje
de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:27:
[...]

dat hoeft ook niet, je dient zelf een onderbouwing te geven voor je btw aangifte. daar bij voorbaat mee willen sjoemelen is natuurlijk niet de bedoeling.
Het lijkt mij niet de bedoeling dat er allelei constructies worden opgetuigd om Jan Modaal BTW plichtig te maken na een hele normale particuliere aankoop.

De onderbouwing is natuurlijk snel gemaakt, alles wat je opschrijft klopt immers want er is geen controlemiddel zoals een geijkte meter. BTW aanslagen op basis van aannames lijken mij niet helemaal de weg?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

_Uploader_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Precies!

[...]

Dan hoef je inderdaad geen btw af te dragen, echter kun je ook de btw over je installatie niet terug vragen. (oh wacht je bedoelt 0% in 2023...)

En ik vraag me af of je wel 'zo maar' de KOR in kan, daar houdt mijn kennis op.

[Voor 3% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 14:36]

• defusion
  • Niet online
Zelfs als juridisch geschoolde overheidsmedewerker (nee, geen fiscalist en niet bij de BD) vind ik het best lastig te volgen hoor ;)

Zou het als consument ook fijn door zo'n bureautje laten doen. En een rechtsbijstandverzekering hebben als ze er een potje van maken, en aansprakelijk stellen.

@_Uploader_ het probleem van TS is dat hij in 2022 heeft gekocht, en dus BTW heeft betaald daarover. Dat ziet hij natuurlijk graag (zoveel mogelijk) terug.
Voor jou is dat niet van toepassing als je in 2023 betaalt. Want je hebt dan geen BTW betaald.

TS kon zich ook al eerder voor de KOR aanmelden, maar dan kun je sowieso geen BTW terugvragen, want dat kan niet in de KOR.

De truc was dus: eerst kosten maken, btw terugvragen, en dan pas aanmelden voor de KOR.
Die truc hoef jij niet meer uit te halen, want je hoeft geen BTW terug te vragen.

(En je bent praktisch automatisch ondernemer voor de BTW als je zonnepanelen hebt en bent aangesloten op het net, en ook maar een beetje teruglevert. Ook als je netto verbruikt maar sommige momenten teruglevert.)

[Voor 6% gewijzigd door defusion op 12-01-2023 14:40]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hesselbeertje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Het lijkt mij niet de bedoeling dat er allelei constructies worden opgetuigd om Jan Modaal BTW plichtig te maken na een hele normale particuliere aankoop.
helemaal mee eens, maar dat is geen reden om wetten te overtreden en fraude te plegen.
De onderbouwing is natuurlijk snel gemaakt, alles wat je opschrijft klopt immers want er is geen controlemiddel zoals een geijkte meter. BTW aanslagen op basis van aannames lijken mij niet helemaal de weg?
zo werkt het niet. Dan zou de FIOD het ook rustig hebben.

Je mag wel degelijk aannames doen, dat moedigt de belastingdienst zelf aan. Je moet zelf je verbruik/omzet zo goed mogelijk schatten als je je omvormer niet uit kunt lezen bijvoorbeeld.

het valt natuurlijk niet te verdedigen dat je niet of nauwelijks omzet hebt terwijl er 30 panelen op je dak liggen. dan ben je straks dus de pineut bij een eventuele controle. en terecht.

[Voor 13% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 14:38]

• hesselbeertje
de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:35:
[...]

helemaal mee eens, maar dat is geen reden om wetten te overtreden en fraude te plegen.

[...]

zo werkt het niet. Dan zou de FIOD het ook rustig hebben.

Je mag wel degelijk aannames doen, dat moedigt de belastingdienst zelf aan. Je moet zelf je verbruik/omzet zo goed mogelijk schatten als je je omvormer niet uit kunt lezen bijvoorbeeld.

het valt natuurlijk niet te verdedigen dat je niet of nauwelijks omzet hebt terwijl er 30 panelen op je dak liggen. dan ben je straks dus de pineut bij een eventuele controle. en terecht.
Nee. Onterecht. Nogmaals, hoe moet Jan Modaal met 25 panelen op zn dakkie uberhaupt weten dat ie allerlei aangiftes moet doen? En zich moet aanmelden voor een regeling waarvan ie nog nooit gehoord heeft?

In de oude situatie is het heel anders, dan heeft ie een voordeel omdat ie de geinversteerde BTW mag aftrekken. Dat vervalt per 1-1. Dus hoezo zou die beste man/vrouw aan de BD denken?

Dit verhaal houdt geen kwartier stand voor een kantonrechter.

[Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 12-01-2023 14:41]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hesselbeertje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Nee. Onterecht. Nogmaals, hoe moet Jan Modaal met 25 panelen op zn dakkie uberhaupt weten dat ie allerlei aangiftes moet doen? En zich moet aanmelden voor een regeling waarvan ie nog nooit gehoord heeft?

Dit verhaal houdt geen kwartier stand voor een kantonrechter.
oneerlijk/lastig: ja

Maar ook Jan Modaal moet zich aan de wet houden en dient zich te (laten) informeren.

Maar dit voegt zo verder weinig toe aan het topic. We zijn het hier over oneens. is prima.

• _Uploader_
Helder, dank jullie wel @defusion en @de Peer !

• hesselbeertje
de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:42:
[...]

oneerlijk/lastig: ja

Maar ook Jan Modaal moet zich aan de wet houden en dient zich te (laten) informeren.

Maar dit voegt zo verder weinig toe aan het topic. We zijn het hier over oneens. is prima.
Dat is wel duidelijk inderdaad.

Ik moet straks nog een zakje aardappelen halen bij de AH. Geldt hiervoor ondertussen ook een meldplicht? En hoeveel aardappelen mag ik dan ongestraft kopen?

Want als ik wil, en stop ze in de grond, en de aardappelprijs zou exploderen, dan maak ik ook flinke fictieve winst ondanks dat ik alles zelf op eet.

Ik heb al even gezocht bij de BD op 'aardappelvermeerdering' maar ik vind niets. Hoe lang moet ik dit blijven controleren? Er kan zomaar een regeling opgetuigd worden.

[Voor 11% gewijzigd door hesselbeertje op 12-01-2023 14:46]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hesselbeertje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:44:
[...]

Dat is wel duidelijk inderdaad.

Ik moet straks nog een zakje aardappelen halen bij de AH. Geldt hiervoor ondertussen ook een meldplicht? En hoeveel aardappelen mag ik dan ongestraft kopen?

Want als ik wil, en stop ze in de grond, en de aardappelprijs zou exploderen, dan maak ik ook flinke fictieve winst ondanks dat ik alles zelf op eet.
kom op niet zo kinderachtig.
Ik vertel alleen hoe het zit, don't blame the messenger. Ik heb de regels./wetten niet verzonnen.

Als jij zakelijk een 'aardappelteelmachine' oid koopt en daar waarde mee genereert, dan pas is je voorbeeld mogelijk relevant.

[Voor 9% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 14:58]

• hesselbeertje
de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:46:
[...]

kom op niet zo kinderachtig.
Ik vertel alleen hoe het zit, don't blame the messenger. Ik heb de regels./wetten niet verzonnen.
Nee dit was ook zeker niet op jou gericht. En inderdaad een kinderachtig voorbeeld. Maar het geeft wel aan hoe flauw deze regeling m.i. is.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee