Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Het terugvragen van BTW zonnepanelen voor particulieren kan nog steeds met terugwerkende kracht van 5 jaar. Verzoek ambtshalve teruggave BTW over 2017 moet uiterlijk 31 december 2022 bij de Belastingdienst binnen zijn.

Gebruik deze link voor meer informatie en kijk bij punt 2.3 over de 5 jaars termijn:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0045913/2021-11-30

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 15-01-2023 20:42 . Reden: Link geknipt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ArjoK schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:21:
Je zult toch zelf wat erbij moeten 'verzinnen' Je energieleverancier weet nl niet wat je opwekt, slechts wat je van het net afneemt en aan het net levert. De direct gebruikte zonneenergie kan je alleen zelf berekenen.
Ja, maar dat is de energie die jij zelf als onderneming produceert, dus het is logisch dat je dat zelf moet bepalen cq meten. Dat is iets anders dan verzinnen wat een andere onderneming aan jou zou kunnen factureren, lijkt mij. Al moet ik zeggen dat ik al deze regeltjes ook niet echt waterdicht vind. Want het ene moment ben je een onderneming en moet je je aan allerlei ondernemersregeltjes houden, maar op het andere moment mag ik blijkbaar iets verkopen aan een ander zonder dat ik zelf een factuur moet maken.
Baldeagle schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:33:
Ik stap per 1 januari over op een andere energieleverancier en heb van onze huidige op 2 december een jaarnota gehad. Ik krijg dus nog een eindafrekening over de periode van 2 tot 31 december. Zou ik daar nog wat mee kunnen dan? De installatie- / factuurdatum is 15 december en ingebruikname 19 december. De teruglevering klopt natuurlijk wel op deze factuur, ik heb alleen dan meer afgenomen. Wat mij betreft reken ik btw over de afgenomen ener over die hele maand.
Je schreef toch eerder dat het al in oktober was geïnstalleerd? Officieel zou je dus vanaf toen moeten gaan bepalen omdat je over die omzet ook BTW aangifte moet doen. Dat je de factuur later hebt gekregen veranderd daar niets aan.

Maar als je weinig op heb gewekt tov het hele jaar (of maand) verbruik heb je dus geen terugleververgoeding voor je kWh's gehad. Je BTW berekening is dan enkel het tarief van je energieleverancier voor de levering van belang. Voor wat je hebt teruggeleverd wordt dat immers gesaldeerd tegen dat tarief. Voor je privégebruik gebruikt de belastingdienst ook het tarief wat je anders had moeten betalen als je het niet zelf had opgewekt.

Dus als je 300 kWh hebt opgewekt en je hebt bijvoorbeeld 30 kWh terug geleverd dan moet je over 30 kWh tegen energietarief de BTW uitrekenen wegens salderen en over 270 kWh tegen energietarief de BTW uitrekenen wegens privé gebruik. Je moet dat wel apart invullen, maar het is natuurlijk niet anders dan over 300 kWh tegen het energietarief van je leverancier de BTW uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Heeft iemand kennis of ervaring met de nieuwe BTW systematiek die vanaf 2023 gaat gelden (mits het vandaag door de 1e kamer komt)?

Onze situatie: we zijn zelf beiden ZZP'er (eenmanszaak) en hebben geen kantoor aan huis. We willen op onze woning 18 panelen plaatsen, op de garage ligt al een kleine PV installatie die ook al is aangemeld op energieleveren.nl

Omdat we beiden al ondernemer voor de BTW zijn is het feit dat de BTW op zonnepanelen verdwijnt voor ons voordeliger dan de 'oude' regeling want we konden de BTW niet terugvragen binnen de KOR regeling.

Klopt deze veronderstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:21
JeroenE schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:17:

Je schreef toch eerder dat het al in oktober was geïnstalleerd? Officieel zou je dus vanaf toen moeten gaan bepalen omdat je over die omzet ook BTW aangifte moet doen. Dat je de factuur later hebt gekregen veranderd daar niets aan.

Maar als je weinig op heb gewekt tov het hele jaar (of maand) verbruik heb je dus geen terugleververgoeding voor je kWh's gehad. Je BTW berekening is dan enkel het tarief van je energieleverancier voor de levering van belang. Voor wat je hebt teruggeleverd wordt dat immers gesaldeerd tegen dat tarief. Voor je privégebruik gebruikt de belastingdienst ook het tarief wat je anders had moeten betalen als je het niet zelf had opgewekt.

Dus als je 300 kWh hebt opgewekt en je hebt bijvoorbeeld 30 kWh terug geleverd dan moet je over 30 kWh tegen energietarief de BTW uitrekenen wegens salderen en over 270 kWh tegen energietarief de BTW uitrekenen wegens privé gebruik. Je moet dat wel apart invullen, maar het is natuurlijk niet anders dan over 300 kWh tegen het energietarief van je leverancier de BTW uitrekenen.
Nee ik denk dat je iemand anders voor je hebt. Onze panelen zijn de 15 december geplaatst (en dat is ook de factuurdatum) en 19 december ingeschakeld i.v.m. nog wachten op 3 fasen meter.

Nu je het zo zegt is dan het teruglevertarief voor mij dan niet van toepassing inderdaad.

Ik ben eens aan het rekenen geslagen met het voorbeeld die op de site van de belastingdienst staat.
De cijfers waar ik mee reken is een schatting voor deze maand. Maar uiteindelijk ik kan dan de eindafrekening (welke alleen van 2 tot 31 december zal zijn) toch gewoon gebruiken?
Het liefst wil ik dan gewoon het hele factuurbedrag daarvoor gebruiken (en neem dan dus meer kWh afname voor lief). Maar als dat niet mag kan ik aan de hand van gebruiksgegevens wel terugrekenen en bewijzen wat ik van 15 tot 31 december gebruikt heb. Een exacte factuur van 15 tot 31 december zal waarschijnlijk lastig worden.

Voorbeeld (van de website van de belastingdienst)
Door u opgewekte energie: 3.500 kWh
Gebruikte energie privé: 1.000 kWh
Geleverd aan energiebedrijf: 2.500 kWh (3.500 KWh – 1.000 kWh)
Door u afgenomen energie (op momenten dat uw zonnepanelen onvoldoende energie opwekken): 500 kWH

In mijn geval:
Door u opgewekte energie: 14 kWh (data uit mijn omvormer)
Gebruikte energie privé: 14kWh
Geleverd aan energiebedrijf: 0 kWh (14 kWh – 14 kWh)
Door u afgenomen energie (op momenten dat uw zonnepanelen onvoldoende energie opwekken): 140 kWh normaaltarief en 100 kWh daltarief

Stel dat de prijs voor geleverde energie € 0,07 per kWh bedraagt. En de prijs voor afgenomen energie € 0,19 per kWh (beide bedragen inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie - ODE - maar exclusief btw).

In mijn geval:
Prijs van geleverde energie is niet van toepassing want is dan 0 kWh. En de prijs voor afgenomen energie € 0,76869 per kWh normaaltarief en 0,60455 kWh daltarief (beide bedragen inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie - ODE - en (in mijn geval) INCLUSIEF btw).

Berekening van de btw-bedragen
Rubriek 1a
In dit voorbeeld levert u 2.500 kWh terug aan uw energiebedrijf (3.500 kWh – 1.000 kWh privégebruik). Voor de berekening van de btw over deze 2.500 kWh moet u beide energieprijzen gebruiken die in dit voorbeeld staan. Dit komt omdat u energie levert aan uw energiebedrijf (2.500 kWh) én er energie afneemt (500 kWh): dit is de 'saldering' waar uw energiebedrijf het over heeft.

In mijn geval:
In dit voorbeeld levert u 0 kWh terug aan uw energiebedrijf (14 kWh – 14 kWh privégebruik). Dus neem alleen energie af (140 kWh normaal en 100 kWh dal): dit is de 'saldering' waar uw energiebedrijf het over heeft.

Waardeer 2.000 kWh (2.500 kWh – 500 kWh) tegen € 0,07 en de overige 500 kWh tegen € 0,19. Btw hierover: 21% van € 235 = € 49,35.

In mijn geval:
Terugleveren is niet van toepassing en de overige (140 kWh normaal tegen € 0,76869 = € 107,62 en 100 kWh dal tegen € 0,60455 = € 60,46). Btw HIERVAN (want tarief incl. BTW) : 9% van € 168,08 = € 15,13

Rubriek 1d
Uw privégebruik is 1.000 kWh x € 0,19. Btw hierover: 21% van € 190 = € 39,90.

In mijn geval:
Rubriek 1d
Uw privégebruik is 14 kWh x € 0,76869. Btw HIERVAN (want tarief incl. BTW): 9% van € 10,76 = € 0,97.

Dus uiteindelijk vul ik bij rubriek 1a 15 euro in (of in mijn geval bij 1b ivm 9% BTW?).
En bij 1d 1 euro?
En bij 5b de BTW van de aanschaf zonnepanelen?
En dat mag allemaal zo met de KOR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 16:52
De btw op zonnepanelen wordt per 1 januari 2023 afgeschaft voor particulieren. De administratieve lasten op de aanschaf van zonnepanelen worden hierdoor verminderd en de aankoop van zonnepanelen gestimuleerd.

Bron:

https://www.rijksoverheid...gingen-per-1-januari-2023

[ Voor 50% gewijzigd door flashboarder op 20-12-2022 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:27
"De btw op zonnepanelen wordt per 1 januari 2023 afgeschaft voor particulieren. De administratieve lasten op de aanschaf van zonnepanelen worden hierdoor verminderd en de aankoop van zonnepanelen gestimuleerd."
maar dat zijn de details
is dit alleen bij installatie door een bedrijf of ook als je ze zelf koopt en legt.
alleen voor de panelen zelf of ook de omvormers en hoe zit het met de beugels?

edit
https://www.belastingdien...nnepanelen-nultarief-2023

Het 0%-tarief geldt ook voor bijvoorbeeld de aanleg van kabels, het montagemateriaal en zogenoemde optimizers en omvormers. En voor de aanpassing van de meterkast in verband met de aanschaf van uw zonnepanelen.

[ Voor 28% gewijzigd door Maxwp op 20-12-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:32

ErikVers

e-Duurzaam

Markprinsen schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:58:
Heeft iemand kennis of ervaring met de nieuwe BTW systematiek die vanaf 2023 gaat gelden (mits het vandaag door de 1e kamer komt)?

Onze situatie: we zijn zelf beiden ZZP'er (eenmanszaak) en hebben geen kantoor aan huis. We willen op onze woning 18 panelen plaatsen, op de garage ligt al een kleine PV installatie die ook al is aangemeld op energieleveren.nl

Omdat we beiden al ondernemer voor de BTW zijn is het feit dat de BTW op zonnepanelen verdwijnt voor ons voordeliger dan de 'oude' regeling want we konden de BTW niet terugvragen binnen de KOR regeling.

Klopt deze veronderstelling?
Die veronderstelling is juist!
Het maakt het in de basis makkelijker voor de overheid en de consument. Elke consument heeft daarnaast geen last meer van het forfait bedrag wat in mindering werd gebracht op de btw terugvraag. En voor de deelnemers van de kor (en iedereen die al een set eerder had aangeschaft) geeft het weer de ruimte om btw vrij op PV te installeren!

O o wat zijn we vandaag toch eens blij met de overheid; nu ze vandaag de nieuwe belasting wet er door hebben gestemd 😋👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Peeters1 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:42:
Het terugvragen van BTW zonnepanelen voor particulieren kan nog steeds met terugwerkende kracht van 5 jaar. Verzoek ambtshalve teruggave BTW over 2017 moet uiterlijk 31 december 2022 bij de Belastingdienst binnen zijn.

Gebruik deze link voor meer informatie en kijk bij punt 2.3 over de 5 jaars termijn:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0045913/2021-11-30
Goed gevonden, die wet. Daar staat:

Als het verzoek om uitreiking van een aangifte na de hiervoor genoemde termijn van zes maanden wordt ingediend, wordt het als een verzoek om ambtshalve teruggaaf in behandeling genomen. Ambtshalve teruggaaf is mogelijk tot vijf jaar na afloop van het jaar waarin het recht op teruggaaf is ontstaan. Tegen de beslissing van de inspecteur op een verzoek om ambtshalve teruggaaf kunt u geen bezwaar maken.

Bij verzoek tot ambtshalve terruggaaf ben je afhankelijk van de inspecteur. Als die nee zegt, is het nee. Je kan geen bezwaar maken. Dus het hangt af van de welwillendheid van de inspecteur (de Belastingdienst).

Ik zou het niet riskeren, tenzij je zeker weet dat het verzoek gehonoreerd zal worden.

[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 15-01-2023 20:42 . Reden: Linkje uit quote geknipt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Baldeagle schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:12:
Nee ik denk dat je iemand anders voor je hebt.
Ah, sorry.
Maar uiteindelijk ik kan dan de eindafrekening (welke alleen van 2 tot 31 december zal zijn) toch gewoon gebruiken?
Ja, dan zeker.
Het liefst wil ik dan gewoon het hele factuurbedrag daarvoor gebruiken (en neem dan dus meer kWh afname voor lief).
Je kan niet echt kiezen wat je wil natuurlijk. Jij moet de BTW afdragen over hetgeen je hebt geproduceerd. Hoeveel je hebt afgenomen heeft daar niets mee te maken, behalve voor het bekijken of je productie wordt gesaldeerd of dat je er een terugleververgoeding voor krijgt. En natuurlijk om te "bewijzen" wat dan het juiste tarief is voor de saldering en teruglevering.

Dus bij 1a is het bedrag 0 euro, want 0 kWh teruggeleverd aan je energiebedrijf.

Je moet hier niet gaan rekening met wat je hebt afgenomen. De BTW daar over moet jij niet aangeven, maar je energiebedrijf.

Het voorbeeld van de belasting splitst dit in twee delen omdat voor het ene gedeelte een terugleververgoeding van toepassing is (die 2000 kWh) en voor het andere gedeelte de saldering (die 500 kWh). Wat ze hebben afgenomen is ook 500 kWh, maar dat is alleen nodig om te weten hoeveel er gesaldeerd kan worden. De 500 kWh waar ze mee rekenen is dus niet de afname, maar de hoeveelheid opgewekte energie die is gesaldeerd.

Bij 1d heb je dus die 14 kWh privé gebruikt. Dat moet dus tegen het verbruikstarief, want dat wordt allemaal gesaldeerd. Als ik aan neem dat je alles in hoog tarief hebt opgewekt is dat dan 14 kWh * 0,76869 = 10,76 euro waarvan dan 0,88 cent BTW (niet 0,97).

In principe kan je hier ook met hoog tarief en laag tarief rekenen, maar dan moet je wel weten wat je op welk moment hebt opgewekt. Het kan natuurlijk prima dat je in een weekend enorm veel hebt opgewekt en doordeweeks weinig. Hier was de opwek afgelopen weekend ook prima, bijvoorbeeld. Maar dat kan lokaal natuurlijk erg verschillen.

Je mag het bedrag zelfs in je eigen voordeel afronden naar 0. Maar je kan er dus ook 1 van maken, als je je daar beter bij voelt. Ik zou dat zelf denk ik wel doen, want die ene euro maakt mij ook niet uit en zo laat je in ieder geval "zien" dat je er wel over hebt nagedacht.
En dat mag allemaal zo met de KOR?
De KOR staat in principe buiten de methodiek van de berekening van je BTW aangifte. Die regeling is alleen dat je dan helemaal geen BTW aangifte meer hoeft te doen (mits je onder bepaalde grenzen blijft etc).

Het forfait is (voor zover ik weet) gebaseerd op een jaarafrekening en panelen die dan ook dat hele jaar liggen. Als je aan het einde van een "energiejaar" pas PV hebt neer gelegd en zeker als dat in de periode is waarbij ze weinig produceren is een eigen berekening voordeliger. Aan de andere kant stammen deze bedragen dus wel uit de periode dat 20 cent per kWh de norm was, dus als je wel veel hebt opgewekt kan een berekening wel ongustig zijn enkel omdat de bedragen tegenwoordig veel hoger zijn (zeker als je straks weer 21% BTW moet betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Markprinsen schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:58:
Ik ben zeker geen expert op gebied van ZZP'ers. Maar als je nu vanwege het ZZP'er zijn in de KOR zit kon je al de BTW over de aanschaf al niet terugvragen dus dan maakt het geen enkel verschil met hoe het was. Je hoeft ook geen aangifte te doen over de opbrengst (mits je onder de omzetgrenzen blijft) dus dat maakt geen verschil.

Of het dan echt voordeliger is dat ligt dan aan de prijzen van de panelen. Als die lager worden omdat de BTW er af gaat is het voordeliger. Omdat die net zo hoog worden als nu inclusief BTW dan maakt het niet uit. En als ze hoger worden omdat er nog steeds meer vraag dan aanbod is dan wordt het juist onvoordeliger.

Als je niet in de KOR zit dan kan je dat met enkel je zonnepanelen voor zover ik weet ook niet doen.

Dat betekent dat je voor de aanschaf dus geen BTW meer kan aftrekken, maar voor de opbrengst moet je wel de BTW blijven betalen (dat laatste was vroeger ook al zo). Dus dan wordt het waarschijnlijk ongunstiger omdat je BTW aftrek verdwijnt en wat je moet betalen hetzelfde blijft.

Als je ZZP'er bent dan wordt in dit topic altijd het advies gegeven om dat op een partner aan te vragen die niet ZZP'er is omdat dat het makkelijkste en goedkoopste is. Maar dan moet je dus wel een partner hebben en die moet dan niet zelf ook ZZP'er zijn...

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenE op 21-12-2022 10:57 . Reden: voordeliger ligt aan wat de prijzen van de panelen gaan doen ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:22

Crazy-

Best life ever

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ja maar wel belangrijk die geldt niet voor alles
maar wel een hoop zo te lezen
dus de panelen de omvormers en zelfs de dakbevestiging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Maxwp schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:05:
ja maar wel belangrijk die geldt niet voor alles
maar wel een hoop zo te lezen
dus de panelen de omvormers en zelfs de dakbevestiging?
jawel, alles, net zoals het nu is qua terugvragen BTW
Het btw-tarief van 0% zal alleen gelden voor de levering en installatie van zonnepanelen op of bij een woning. Met een woning bedoelen we bijvoorbeeld ook een garage of schuur bij een woning en een serre of een aan- of uitbouw. En een vakantiewoning. Ook is het 0% tarief van toepassing als bijvoorbeeld een Vereniging van Eigenaren zonnepanelen koopt voor op een appartementencomplex.

Het 0%-tarief geldt ook voor bijvoorbeeld de aanleg van kabels, het montagemateriaal en zogenoemde optimizers en omvormers. En voor de aanpassing van de meterkast in verband met de aanschaf van uw zonnepanelen.

bron: https://www.belastingdien...%20wijzigen%20naar%200%25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

mrmrmr schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:14:
[...]

Goed gevonden, die wet. Daar staat:

Als het verzoek om uitreiking van een aangifte na de hiervoor genoemde termijn van zes maanden wordt ingediend, wordt het als een verzoek om ambtshalve teruggaaf in behandeling genomen. Ambtshalve teruggaaf is mogelijk tot vijf jaar na afloop van het jaar waarin het recht op teruggaaf is ontstaan. Tegen de beslissing van de inspecteur op een verzoek om ambtshalve teruggaaf kunt u geen bezwaar maken.

Bij verzoek tot ambtshalve terruggaaf ben je afhankelijk van de inspecteur. Als die nee zegt, is het nee. Je kan geen bezwaar maken. Dus het hangt af van de welwillendheid van de inspecteur (de Belastingdienst).

Ik zou het niet riskeren, tenzij je zeker weet dat het verzoek gehonoreerd zal worden.
Bangmakerij om niks, ik heb dit in het verleden 2 keer gedaan en netjes afgehandeld.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Crazy- schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:30:
[...]

jawel, alles, net zoals het nu is qua terugvragen BTW

[...]
ben benieiwud of voor 1 jan de prijzen nog even stijgen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
Bij een van de grootste leverancier/installateur van NL, +32% tussen mei en november 2022!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

flashboarder schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:00:
Bij een van de grootste leverancier/installateur van NL, +32% tussen mei en november 2022!
Ja dat komt omdat de inkoopprijzen ook gestegen zijn helaas; voorraad problemen dankzij productie problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:21
JeroenE schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:57:
[...]
Ah, sorry.
[...]
Ja, dan zeker.

[...]
Je kan niet echt kiezen wat je wil natuurlijk. Jij moet de BTW afdragen over hetgeen je hebt geproduceerd. Hoeveel je hebt afgenomen heeft daar niets mee te maken, behalve voor het bekijken of je productie wordt gesaldeerd of dat je er een terugleververgoeding voor krijgt. En natuurlijk om te "bewijzen" wat dan het juiste tarief is voor de saldering en teruglevering.

Dus bij 1a is het bedrag 0 euro, want 0 kWh teruggeleverd aan je energiebedrijf.

Je moet hier niet gaan rekening met wat je hebt afgenomen. De BTW daar over moet jij niet aangeven, maar je energiebedrijf.

Het voorbeeld van de belasting splitst dit in twee delen omdat voor het ene gedeelte een terugleververgoeding van toepassing is (die 2000 kWh) en voor het andere gedeelte de saldering (die 500 kWh). Wat ze hebben afgenomen is ook 500 kWh, maar dat is alleen nodig om te weten hoeveel er gesaldeerd kan worden. De 500 kWh waar ze mee rekenen is dus niet de afname, maar de hoeveelheid opgewekte energie die is gesaldeerd.

Bij 1d heb je dus die 14 kWh privé gebruikt. Dat moet dus tegen het verbruikstarief, want dat wordt allemaal gesaldeerd. Als ik aan neem dat je alles in hoog tarief hebt opgewekt is dat dan 14 kWh * 0,76869 = 10,76 euro waarvan dan 0,88 cent BTW (niet 0,97).

In principe kan je hier ook met hoog tarief en laag tarief rekenen, maar dan moet je wel weten wat je op welk moment hebt opgewekt. Het kan natuurlijk prima dat je in een weekend enorm veel hebt opgewekt en doordeweeks weinig. Hier was de opwek afgelopen weekend ook prima, bijvoorbeeld. Maar dat kan lokaal natuurlijk erg verschillen.

Je mag het bedrag zelfs in je eigen voordeel afronden naar 0. Maar je kan er dus ook 1 van maken, als je je daar beter bij voelt. Ik zou dat zelf denk ik wel doen, want die ene euro maakt mij ook niet uit en zo laat je in ieder geval "zien" dat je er wel over hebt nagedacht.

[...]
De KOR staat in principe buiten de methodiek van de berekening van je BTW aangifte. Die regeling is alleen dat je dan helemaal geen BTW aangifte meer hoeft te doen (mits je onder bepaalde grenzen blijft etc).

Het forfait is (voor zover ik weet) gebaseerd op een jaarafrekening en panelen die dan ook dat hele jaar liggen. Als je aan het einde van een "energiejaar" pas PV hebt neer gelegd en zeker als dat in de periode is waarbij ze weinig produceren is een eigen berekening voordeliger. Aan de andere kant stammen deze bedragen dus wel uit de periode dat 20 cent per kWh de norm was, dus als je wel veel hebt opgewekt kan een berekening wel ongustig zijn enkel omdat de bedragen tegenwoordig veel hoger zijn (zeker als je straks weer 21% BTW moet betalen).
Ah heel erg bedankt voor uitleg. In dit geval verandert de berekening aangezien die 14 kWh opgewekt is door mijn installatie, maar ik heb natuurlijk wel een deel direct gebruikt en een deel gesaldeerd.

Dus als ik het goed begrijp is mijn factuur over december straks perfect hiervoor aangezien hier alleen het tarief en salderen van belang is tot 31 december.

Ik zie op de site van Oxxio dat teruggeleverde stroom eerst word afgetrokken van het normaalverbruik. Dus in dit geval hoeven we alleen te rekenen met het normaaltarief.

Ik heb nogmaals de berekening van de belastingdienst erbij gepakt. Klopt deze berekening zo wel?

Voorbeeld (van de website van de belastingdienst)
Door u opgewekte energie: 3.500 kWh
Gebruikte energie privé: 1.000 kWh
Geleverd aan energiebedrijf: 2.500 kWh (3.500 KWh – 1.000 kWh)
Door u afgenomen energie (op momenten dat uw zonnepanelen onvoldoende energie opwekken): 500 kWH

In mijn geval:
Door mij opgewekte energie: 14 kWh (data uit mijn omvormer)
Gebruikte energie privé: 8 kWh (Wat direct gebruikt word)
Geleverd aan energiebedrijf: 6 kWh (14 kWh – 8 kWh) (terugleverstand op de meter)
Door mij afgenomen energie: 6 kWh (Gesaldeerd)

Stel dat de prijs voor geleverde energie € 0,07 per kWh bedraagt. En de prijs voor afgenomen energie € 0,19 per kWh (beide bedragen inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie - ODE - maar exclusief btw).

In mijn geval:
Geleverde energie is niet van toepassing na salderen. En de prijs voor afgenomen (gesladeerde) energie € 0,76869 per kWh (inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie - ODE - en btw).

Berekening van de btw-bedragen
Rubriek 1a
In dit voorbeeld levert u 2.500 kWh terug aan uw energiebedrijf (3.500 kWh – 1.000 kWh privégebruik). Voor de berekening van de btw over deze 2.500 kWh moet u beide energieprijzen gebruiken die in dit voorbeeld staan. Dit komt omdat u energie levert aan uw energiebedrijf (2.500 kWh) én er energie afneemt (500 kWh): dit is de 'saldering' waar uw energiebedrijf het over heeft.

In mijn geval:
Ik lever 6 kWh terug aan mijn energiebedrijf (14 kWh – 8 kWh privégebruik). Ik neem dus alleen energie af (6 kWh): dit is de 'saldering' waar mijn energiebedrijf het over heeft.

Waardeer 2.000 kWh (2.500 kWh – 500 kWh) tegen € 0,07 en de overige 500 kWh tegen € 0,19. Btw hierover: 21% van € 235 = € 49,35.

In mijn geval:
Rubriek 1a
6 kWh x € 0,60455 en daar dus de Btw van

Rubriek 1d
Uw privégebruik is 1.000 kWh x € 0,19. Btw hierover: 21% van € 190 = € 39,90.

In mijn geval:
Rubriek 1d
Uw privégebruik is 8 kWh x € 0,76869. en daar dus de Btw van

• Peeters1
klump4u schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:37:
[...]

Bangmakerij om niks, ik heb dit in het verleden 2 keer gedaan en netjes afgehandeld.
Mijn ervaring is ook dat het amtshalve verzoek met terugwerkende kracht van 5 jaar altijd geaccepteerd wordt.
Let nu wel op de BTW teruggave verzoek over 2017, moet uiterlijk 31-12-2022 bij de Belastingdienst binnen zijn.

• JeroenE
  • Niet online
Baldeagle schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:34:
Ik zie op de site van Oxxio dat teruggeleverde stroom eerst word afgetrokken van het normaalverbruik. Dus in dit geval hoeven we alleen te rekenen met het normaaltarief.
Klopt, maar vervolgens ga je bij 1a rekenen met daltarief. Dus dat moet je aanpassen.

Omdat je nu twee velden invult kan je twee keer in je eigen voordeel (of nadeel) afronden. Als er wat hogere bedrage op zouden staan dan zou je dat een euro kunnen schelen. Maar omdat jij zulke lage bedragen hebt maakt dat niets uit, want je kan niet verder naar beneden dan 0. Je zou het wel kunnen afronden naar twee keer 1 euro;)

• Maxwp
flashboarder schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:00:
wtf
dat is wel bizar veel
laten installeren is zo te zien geen optie maar
moet ik het wel allemaal zelf gaan doen en dan nog duurder uit zijn dan voor heen laten installeren

komt er 2023 weer meer prodctie op gang?

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:47

Rzaan

Altijd zoekende

Maxwp schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:18:
[...]

wtf
dat is wel bizar veel
laten installeren is zo te zien geen optie maar
moet ik het wel allemaal zelf gaan doen en dan nog duurder uit zijn dan voor heen laten installeren

komt er 2023 weer meer prodctie op gang?
De loonkosten zijn minder gestegen dan de productkosten.
Dus je moet gewoon kijken wat het verschil is tussen zelf inkopen + uitvoeren, of extern.

Het is nog maar de vraag hoe de productie zal verlopen.
Er is een gebrek aan materialen (op dit moment juist bevestigingsmaterialen)
Maar ook electronica.

Wat ook nog de prijs zou kunnen opdrijven (of in ieder geval niet zou kunnen doen dalen) is Corona.
In China gaat het wat dat betreft niet goed.
Door de versoepelingen krijgen Chinezen nu massaal Corona.
Dat zou de productiviteit kunnen beinvloeden.
Zeker als de Chinese overheid besluit om alles weer op slot te gooien.

Maar dit alles heeft weinig met de BTW te maken.
Wel met de prijzen in zijn algemeenheid, maar daar zijn andere topics voor.

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-10 16:14
De kogel is door de kerk, ik had een offerte liggen voor 15, 450Wh panelen inc montage materiaal. Maar deze zet ik door naar volgend jaar, dan maakt hij (ex BTW) een nieuwe offerte en zal ze dan bestellen.

Was even puzzelen, maar dit leek mij de beste mogelijkheid. Niet inschrijven bij de KOR en dat het meeweegt dat ik nog eens 10 extra panelen, over 2 jaar wil neerleggen, telde ook mee.

• Maxwp
Plof schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:56:
De kogel is door de kerk, ik had een offerte liggen voor 15, 450Wh panelen inc montage materiaal. Maar deze zet ik door naar volgend jaar, dan maakt hij (ex BTW) een nieuwe offerte en zal ze dan bestellen.

Was even puzzelen, maar dit leek mij de beste mogelijkheid. Niet inschrijven bij de KOR en dat het meeweegt dat ik nog eens 10 extra panelen, over 2 jaar wil neerleggen, telde ook mee.
kan dat zo makkelijk dan? moet het herplant worden en moet je nog eens 6 maanden wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:02

Japie.G

Colour Classic

Waarom kan ik niets vinden over het aanschaffen van materialen als particulier/DIY in de nieuwe BTW regels. Kijk ik ergens overheen? Niemand die het lijkt te weten? Kan ik als consument straks gewoon btw vrij materialen kopen?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

flashboarder schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:18:
De btw op zonnepanelen wordt per 1 januari 2023 afgeschaft voor particulieren. De administratieve lasten op de aanschaf van zonnepanelen worden hierdoor verminderd en de aankoop van zonnepanelen gestimuleerd.

Bron:

https://www.rijksoverheid...gingen-per-1-januari-2023
Bij mij worden ze 29 december geplaatst , factuur volgt een paar weken later. Wat geldt dan ?

Ah gevonden
Misschien wordt (een deel van) de betaling van de zonnepanelen al in 2022 gedaan en worden ze pas geleverd in 2023. Of wordt dit jaar al een offerte gestuurd voor volgend jaar. In alle gevallen geldt: de factuurdatum is bepalend voor het btw-tarief. Ook als het gaat om een factuur voor een aanbetaling. Dus is de factuurdatum in 2022, dan is het btw-tarief 21%. En is de factuurdatum in 2023, dan is het btw-tarief 0%.

Aan de factuurdatum, en daarmee het btw-tarief dat op de factuur staat, is wel een voorwaarde verbonden. Als er geen aanbetaling is gedaan, dan moet de factuurdatum uiterlijk de 15e dag zijn van de maand na de levering en installatie van uw zonnepanelen.

[ Voor 44% gewijzigd door Sport_Life op 23-12-2022 08:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Plof schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:56:
Heb je nog een energiecontract met een lage prijs dan? Want als je 5000 kWh per jaar opwekt en je tarief is 40 cent per kWh dan zit je al over de grens van 1800 euro omzet en moet je dus BTW aangiftes gaan doen of alsnog in de KOR.

Als je nog meer panelen gaat leggen (of als de prijs per kWh hoger wordt) ga je alleen maar eerder die omzetgrens halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leontoeter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Japie.G schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:25:
Waarom kan ik niets vinden over het aanschaffen van materialen als particulier/DIY in de nieuwe BTW regels. Kijk ik ergens overheen? Niemand die het lijkt te weten? Kan ik als consument straks gewoon btw vrij materialen kopen?
Veel websites bieden nog geen duidelijkheid daarover, solar-bouwmarkt heeft het al wel uitgewerkt.
https://www.solar-bouwmar...ien/0-btw-vanaf-1-1-2023/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:26
Een gevalletje just to be sure:

Ik heb mijn zonnepanelen e.d. in november gekocht en ik heb in december het zakelijke gebeuren opgestart bij de belastingdienst.

Ik heb de volgende formulieren gehad:
  • Vaststelling belastingplicht
  • Verwerking opgaaf/wijziging rekeningnummer
  • Uw btw-indentificatienummer
Zover ik weet heb ik KOR aangevinkt, kan ik dit nog ergens controleren?

Verder met betrekking tot de BTW terugvragen, komt daar op de site van de belastingdienst automatisch bij omzetbelasting -> btw aangiften een openstaande btw aangifte om alles in te vulllen van dit kwartaal?

Ik kan ook nog nergens voorbelasting invullen want ik zie ook nog nergens rubriek1, rubriek5a/b?

Ik ben behoorlijk lost aangezien ik behoorlijk wat informatie hier kan vinden in het topic maar als ik ingelogd ben op de site van de belastingdienst is alles maar sumier...
Ik wil natuurlijk niet mijn BTW terugvraag mislopen als ik alles voor 2023 in had moeten dienen omdat dan mijn KOR start?

Kan iemand mij de goede kant uit helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Vogels60 op 23-12-2022 16:46 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Vogels60 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:40:
Een gevalletje just to be sure:

Ik heb mijn zonnepanelen e.d. in november gekocht en ik heb in december het zakelijke gebeuren opgestart bij de belastingdienst.

Ik heb de volgende formulieren gehad:
  • Vaststelling belastingplicht
  • Verwerking opgaaf/wijziging rekeningnummer
  • Uw btw-indentificatienummer
Zover ik weet heb ik KOR aangevinkt, kan ik dit nog ergens controleren?

Verder met betrekking tot de BTW terugvragen, komt daar op de site van de belastingdienst automatisch bij omzetbelasting -> btw aangiften een openstaande btw aangifte om alles in te vulllen van dit kwartaal?

Ik kan ook nog nergens voorbelasting invullen want ik zie ook nog nergens rubriek1, rubriek5a/b?

Ik ben behoorlijk lost aangezien ik behoorlijk wat informatie hier kan vinden in het topic maar als ik ingelogd ben op de site van de belastingdienst is alles maar sumier...
Ik wil natuurlijk niet mijn BTW terugvraag mislopen als ik alles voor 2023 in had moeten dienen omdat dan mijn KOR start?

Kan iemand mij de goede kant uit helpen?
Je aangifte staat na het betreffende kwartaal klaar of je krijgt begin januari een papieren aangifte thuis gestuurd, even geduld.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 19:02

Japie.G

Colour Classic

leontoeter schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:31:
[...]

Veel websites bieden nog geen duidelijkheid daarover, solar-bouwmarkt heeft het al wel uitgewerkt.
https://www.solar-bouwmar...ien/0-btw-vanaf-1-1-2023/
hallelujah _/-\o_

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-10 15:06
ErikVers schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:54:
[...]

Die veronderstelling is juist!
Het maakt het in de basis makkelijker voor de overheid en de consument. Elke consument heeft daarnaast geen last meer van het forfait bedrag wat in mindering werd gebracht op de btw terugvraag. En voor de deelnemers van de kor (en iedereen die al een set eerder had aangeschaft) geeft het weer de ruimte om btw vrij op PV te installeren!

O o wat zijn we vandaag toch eens blij met de overheid; nu ze vandaag de nieuwe belasting wet er door hebben gestemd 😋👍
Ik ben ZZP'er en mijn vriendin hopelijk binnen een paar maanden, we ontvangen een factuur (op mijn naam voor onze woning) voor de zonnepanelen die vandaag geïnstalleerd zijn in de eerste week van januari 2023. Het betreft ongeveer 12 kW piek dat er op het dak garage ligt (425x28). Ik begrijp dus goed dat we geen BTW hoeven af te rekenen (Installateur zou de factuur BTW vrij / 0% maken) en dat we verder niks met de belastingdienst te maken hebben toch m.b.t. de zonnepanelen met de nieuwe regeling toch? Of zitten er toch nog haken en ogen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@VerrekteZakStro

Jij of je partner moet wel BTW over de opbrengst afdragen als je meer dan 10.000 Wp hebt en/of als je een eigen bedrijf hebt.

https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
mrmrmr schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:21:
@VerrekteZakStro

Jij of je partner moet wel BTW over de opbrengst afdragen als je meer dan 10.000 Wp hebt en/of als je een eigen bedrijf hebt.

https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier
Ook per 1 januari 2023? Heb het idee dat niet alles meer up to date is namelijk bij de belastingdienst; als ik bijvoorbeeld op die link doorklik dan hebben ze het ook nog steeds over BTW terugvragen wat per 1 januari dus niet meer het geval is.

Ik zie nu het volgende:
BD 2023 nultarief

"Ik ben particulier, wat betekent dit voor mij?
Vanaf 1 januari 2023 betaalt u geen btw meer over de levering en installatie van uw zonnepanelen op of bij uw woning. En omdat u geen btw betaalt, hoeft u die ook niet terug te vragen. Btw terugvragen via een btw-aangifte kan dus niet meer.

Toch zien wij u als btw-ondernemer. Dat komt doordat u met uw zonnepanelen energie levert aan uw energiemaatschappij. Maar u hoeft zich niet bij ons aan te melden als btw-ondernemer als uw jaaromzet onder de € 1.800 is. Dit geldt voor de meeste particulieren, in ieder geval zolang het vermogen van hun zonnepanelen onder 10.000 Wattpiek blijft.

Komt uw jaaromzet van geleverde elektriciteit boven de € 1.800? Dan moet u zich bij ons aanmelden als btw-ondernemer en btw-aangifte doen. U kunt zich dan wel aanmelden voor de kleineondernemersregeling.

Ik ben ondernemer, wat betekent dit voor mij?
Worden uw zonnepanelen op of bij uw woning geplaatst? Vanaf 1 januari 2023 geldt hiervoor het 0%-tarief. U betaalt hierover dan dus geen btw en kunt die dus ook niet terugvragen. Met uw zonnepanelen levert u energie terug aan uw energiemaatschappij, en dat blijft wel een met btw belaste activiteit. Dit geeft u aan in uw btw-aangifte."

Dus toch nog steeds een rompslomp voor iemand met een eenmanszaak; Wil toch al DGA worden in 2023 of 2024, maar wellicht 1 januari 2023 van maken. Ow wacht, dat maakt dan nog steeds geen verschil 8)7 , aangezien ik dan als particulier natuurlijk nog gewoon boven de 10.000 wattpiek zit (vraag mij af hoe ze dat willen controleren?)

Vermoed overigens dat er ook een hoop particulieren boven de 1800,- aan omzet komen met minder dan 10.000 wattpiek indien ze een aardige teruglevergoeding ontvangen.

[ Voor 67% gewijzigd door VerrekteZakStro op 27-12-2022 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

VerrekteZakStro schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:43:
[...]

Ook per 1 januari 2023? Heb het idee dat niet alles meer up to date is namelijk bij de belastingdienst; als ik bijvoorbeeld op die link doorklik dan hebben ze het ook nog steeds over BTW terugvragen wat per 1 januari dus niet meer het geval is.
Dat gaat over het 0-tarief voor aanschaf.
Maar je bent nog steeds een stroomopwekker, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:32

ErikVers

e-Duurzaam

VerrekteZakStro schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:33:
[...]

Ik ben ZZP'er en mijn vriendin hopelijk binnen een paar maanden, we ontvangen een factuur (op mijn naam voor onze woning) voor de zonnepanelen die vandaag geïnstalleerd zijn in de eerste week van januari 2023. Het betreft ongeveer 12 kW piek dat er op het dak garage ligt (425x28). Ik begrijp dus goed dat we geen BTW hoeven af te rekenen (Installateur zou de factuur BTW vrij / 0% maken) en dat we verder niks met de belastingdienst te maken hebben toch m.b.t. de zonnepanelen met de nieuwe regeling toch? Of zitten er toch nog haken en ogen aan?
Als werk en factuur in 2023 is je particulier bent en het op of rond een woning betreft klopt dit.

Hoe in combinatie met bouw (aanneem som) zit durf ik zo niet te zeggen. Is volgens mij gelijk als bestaande bouw zolang maar geen onderdeel uitmaakt van de constructie.

Wel blijft de 1800€ vrijstelling irritant (want daar kom je zo weer aan) en zo zou je alsnog in de kor moeten en voor ondernemers alsnog de teruglevering moeten meenemen in je aangiften??

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 27-12-2022 16:56 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:21:
Dat afdragen is ook nodig als je meer dan 1800 euro omzet maakt. Met de huidige energieprijzen zit je daar al snel aan. Ik begrijp niet waarom de belastingdienst zegt dat je daar nooit aan zou kunnen komen met 10k Wp. Voor zover ik weet staat in de regelgeving de drempel van 1800 euro en niets over de Wp; die drempel is ook niet specifiek alleen voor PV-eigenaren gemaakt. Mis ik iets?

Zelfs met het prijsplafond van 40 cent heb je dit al als je meer dan 4500 kWh opwekt. Dat kan makkelijk met systemen die veel minder dan 10k Wp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leontoeter
De vraag is wel: wat is omzet in de regel van de Belastingdienst. Is dat korting op je gaslevering in de vorm van teruglever vergoedingen. Of netto uitbetaling van je energiemaatschappij na je eindnota?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@JeroenE

Een en ander is ontstaan uit een rechtelijke uitspraak die tot wet is verklaard, toen er nog helemaal geen wet was die particulieren toestond ondernemer voor de BTW te worden. Er worden voortdurend nieuwe uitvoeringsregels verzonnen zoals voorheen de BTW forfaits, en de aanmeldingsplicht. Ik denk dat zolang de uitvoering van de wet voordelig is voor de belastingplichtige er geen probleem is. Als het wel nadelig uitpakt zal de belastingplichtige de Belastingdienst op een probleem moeten wijzen (evt. bezwaar maken tegen een beslissing, in beroep gaan bij de rechtbank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@VerrekteZakStro DGA worden is doorgaans financieel onvoordelig tenzij je een grote winst hebt en een klein gebruikelijk loon. Het werkt wel om geen BTW te hoeven afdragen omdat je geen eenmanszaak meer bent.

[ Voor 13% gewijzigd door mrmrmr op 28-12-2022 07:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

leontoeter schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:52:
De vraag is wel: wat is omzet in de regel van de Belastingdienst. Is dat korting op je gaslevering in de vorm van teruglever vergoedingen. Of netto uitbetaling van je energiemaatschappij na je eindnota?
Dat is geen vraag volgens mij. en gas heeft er niets mee te maken. de netto uitbetaling van je energiemaatschappij ook niet. Het gaat om jouw onderneming.
omzet is de waarde van je opgewekte stroom.
Dus dat is de terugleververgoeding + kale prijs van de stroom die je niet hoeft in te kopen

zoek maar even terug in dit topic, is vaak besproken.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 28-12-2022 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@mrmrmr Ik ken de ontstaansgeschiedenis wel, maar ik verbaas mij dat de belastingdienst op hun website zet dat je gegarandeerd geen BTW hoeft aan te geven als je minder dan 10k Wp hebt liggen. Dat is namelijk in tegenspraak tot de regels die zeggen dat je wel BTW moet aangeven als je boven de registratiedrempel van 1800 euro komt. Die registratiedrempel is pas vorig jaar gekomen en nu is die blijkbaar opgerekt. Ik heb daar nog geen nieuwsbericht over gezien dat dit weer is "verbeterd" Dat is toch gek?

Het probleem is ook niet dat het voordeliger voor de belastingplichtige wordt, het wordt pas een probleem als de belastingdienst je gaat controleren en vind dat je niet aan de regels hebt gehouden en je naheffingen en boetes gaat opleggen. Wie weet wat er dan op de site van de belastingdienst staat en hoe ga jij bewijzen dat toen je ooit keek dit er stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
Zijn er mensen die nu een installatie hebben staan voor begin 2023 en zo ja, wat zegt de installateur? Ik heb een installatie staan voor januari en de installateur zegt nog niet te weten of het 0% tarief bij de belastingdienst al juist kan worden verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
flashboarder schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:08:
Zijn er mensen die nu een installatie hebben staan voor begin 2023 en zo ja, wat zegt de installateur? Ik heb een installatie staan voor januari en de installateur zegt nog niet te weten of het 0% tarief bij de belastingdienst al juist kan worden verwerkt.
Ja, 0%. Installateur moet geen BTW bij jou als particuliere afnemer in rekening brengen.

Ik ben dus vooral benieuwd naar standpunt van belastingdienst m.b.t. de 1800,- registratie grens. Controle was eerst simpeler doordat men zich wel moest melden om BTW terug te kunnen vorderen. Waarom zou men zich nu nog melden als er aan de voorkant al geen BTW in rekening wordt gebracht?

[ Voor 19% gewijzigd door VerrekteZakStro op 30-12-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
De geplande installatie is 14k Wp maar ik zal minder dan € 1.800 jaaromzet draaien (ben particulier). Zou ik dan toch iets moeten melden bij de belastingdienst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
flashboarder schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:22:
De geplande installatie is 14k Wp maar ik zal minder dan € 1.800 jaaromzet draaien (ben particulier). Zou ik dan toch iets moeten melden bij de belastingdienst?
Dat is knap, leg je een doek over je zonnepanelen heen? 5500 kWh in 1 jaar opwekken tegen €0.40/kwh (inc. btw) levert je al een omzet van €1800,- ex. btw op. Zo'n opbrengst heb je al snel met een systeem van 6 a 7 kWp. Jij zal al snel tegen het dubbele aan omzet hebben. Ik neem aan dat je met €0.40/kwh moet rekenen i.v.m. saldering over het gedeelte wat je in ieder geval zelf verbruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door VerrekteZakStro op 30-12-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@flashboarder Wat denk je op te gaan leveren? Als ik (denk ik) conservatief inschat dat je 11k kWh gaat opbrengen dan zou dat betekenen dat je tarief (exclusief BTW) minder dan 16,363 cent per kWh moet zijn of minder dan 19,799 cent inclusief BTW.
Op zich niet onmogelijk, maar het is wel bijzonder laag in deze tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10 14:48
1800 euro is alleen voor de omzet toch?
Stel je hebt een accu dan kun je veel meer van je opgewekte stroom zelf gebruiken
Dus dan zet je minder op het net en heb je meer kans om onder de 1800 euro te blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
creon schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:36:
Stel je hebt een accu dan kun je veel meer van je opgewekte stroom zelf gebruiken
Dus dan zet je minder op het net en heb je meer kans om onder de 1800 euro te blijven
Dan ga je er vanuit dat het leveren van opgewekte stroom aan jezelf niet onder je eigen gedraaide omzet valt. Ik zou dat vanuit fiscaal oogpunt eigenlijk geen logische veronderstelling vinden, maar laat mij graag positief verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
Die 14k Wp gaan ongeveer 9700kWh opwekken (ligging van een deel van de panelen is niet ideaal) en ik gebruik ongeveer 8000kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

creon schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:36:
stroom zelf gebruiken is ook omzet, het gaat namelijk om de waarde van de opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
En hoe wordt de waarde van de opwek bepaald dan? Als je de opgewekte stroom zelf gebruikt, hoe wil de belastingdienst bepalen hoeveel is daadwerkelijk opgewekt? Tegen well tarief? De installatie heeft ook geld gekost dus je zou daar ook wat kosten mogen aftrekken!

[ Voor 22% gewijzigd door flashboarder op 30-12-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
flashboarder schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:50:
En hoe wordt de waarde van de opwek bepaald dan? Als je de opgewekte stroom zelf gebruikt, hoe wil de belastingdienst bepalen hoeveel is daadwerkelijk opgewekt? Tegen well tarief? De installatie heeft ook geld gekost dus je zou daar ook wat kosten mogen aftrekken!
Je kunt zelf zien hoeveel je hebt opgewekt, en welk gedeelte daarvan teruggeleverd is aan het energiebedrijf.
De BTW van de aanschaf van de zonnepanelen en omvormer ("de kosten") heb je al teruggekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10 14:48
Ik denk ook dat het niet te doen is voor de belasting dienst om vast te stellen hoeveel je opgewekt hebt
Het is dus aannemelijk dat je met accu's meer kan opwekken zonder problemen te krijgen met de belasting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:36
creon schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:15:
[...]

Ik denk ook dat het niet te doen is voor de belasting dienst om vast te stellen hoeveel je opgewekt hebt
Het is dus aannemelijk dat je met accu's meer kan opwekken zonder problemen te krijgen met de belasting
Natuurlijk is het voor de belastingdienst lastig vast te stellen. Als jij bij controle je opgave maar kan onderbouwen met de juiste cijfers. Zomaar wat doen is een slecht idee.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
En hoe wordt de waarde van de opwek bepaald dan?
Aan de hand van de prijs die je hebt afgesproken met je energieleverancier. De logica lijkt mij ook redelijk simpel. Als jij 1 kWh bij je leverancier koopt voor (ik noem maar wat) 50 cent dan is dat in jouw geval dus ook de waarde als je zelf 1 kWh opwekt. Als je die teruglevert wordt dat immers gesaldeerd (tot een maximum, daarboven mag je dan ook de terugleververgoeding rekenen).

Als je die kWh zelf gelijk gebruikt dan heb je dus 1 kWh minder hoeven aan te schaffen en heb je dus ook die 50 cent bespaard.
Als je de opgewekte stroom zelf gebruikt, hoe wil de belastingdienst bepalen hoeveel is daadwerkelijk opgewekt?
In de meeste omvormers kan je dat prima zien. Bovendien werkt het bij de belasting andersom. Die schatten gewoon in hoeveel jij hebt opgewekt en als je het daar niet mee eens bent dan mag jij aantonen waarom die schatting dan niet klopt.

Dat geldt natuurlijk ook voor @creon als je met accu's gaat werken. Afgezien dat je best een pittige hoeveelheid nodig zal hebben om dit "buiten het net" te houden maakt dat voor de opwek en de BTW daarover dus helemaal niet uit of je het gelijk gebruikt of eerst in een accu stopt en het later gebruikt.

Er zijn websites van de Europese Unie waar je de panelen en de ligging kan opgeven en dat rolt daar een prima schatting uit wat je dan op zou moeten brengen. Dat werkt volgens mij wel met een langjarig gemiddelde en niet specifiek op kalenderjaren, maar daar zal heus niet uitkomen dat je met 14 kWp maar een omzet haalt van 1799 euro tegen de huidige marktprijzen van elektriciteit.

In de TS van Het grote "jouw productie" topic - Deel 8 staan ook nog andere manieren waarop je relatief makkelijk kan schatten wat je opbrengst zou moeten zijn. Dat topic is natuurlijk wel vanuit het oogpunt van een tweaker die van te voren meer wil weten en na aanschaf wil vergelijken met anderen, maar de uitkomst zal allemaal ongeveer hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
@JeroenE Dank je wel voor de informatie.
Ik heb best wat gezocht via de websites van de belastingdienst en de rijksoverheid maar kan nergens vinden hoe de belasting precies werkt voor opgewekte stroom.
Op de website van de Rijksoverheid staat het volgende: “Zonnepanelen en energiebelasting
Burgers en bedrijven die zelf elektriciteit opwekken met zonnepanelen en die elektriciteit zelf verbruiken, hoeven over de zelf opgewekte elektriciteit geen energiebelasting te betalen.”

https://www.rijksoverheid...astingen/energiebelasting

Die 14k Wp installatie die ik wil (wilde) laten plaatsen is min of meer wat ik nodig heb voor mijn eigen verbruik. Hoeveel belasting zal ik dan moeten betalen op die 10.000 kWh die ik zal opwekken? Omzet is 10.000 x 0,50 = EUR 5000.-? Wordt dit belast als extra inkomen?

edit:
volgens mij heb ik het gevonden. Ik moet BTW afdragen over die opgewekte stroom?

Kan ik niet beter onder de grens van 10k Wp blijven dan?

[ Voor 16% gewijzigd door flashboarder op 31-12-2022 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
@flashboarder je haalt eat zaken door elkaar. Voor de particulier gaat het enkel om wel of geen btw aangifte.
BTW en energiebelasing zijn verschillende zaken.

Boven de omzetgrens van € 1.800 moet je je aanmelden als ondernemer voor de btw. Je moet dan zelf KOR aanvragen om btw aangiftecte stoppen. Onder de € 1.800 hoef je je niet aan te melden en ziet de belastingdienst je als btw ondernemer in de KOR. Pas bij een omzet boven de € 20.000 per jaar mag je niet meer aan de KOR deelnemen en moet je periodiek btw aangifte doen.

Voor de inkomstenbelasting gelden andere regels die op zich niets met deze regeling te maken hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door ArjoK op 31-12-2022 12:20 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@flashboarder Wat @ArjoK al zegt heeft het niets met je inkomensbelasting te maken. Maar als ondernemer moet je wel BTW afdragen over de omzet die je maakt, in dit geval dus met het produceren van elektriciteit.

Als je stroom hebt die niet onder de salderingsregeling valt dan geldt voor die kWh's dat je niet hoeft te rekenen met het leveringstarief maar het terugleveringstarief. Bij veel energieleveranciers is dat beduidend minder dan het leveringstarief, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Stel dat je terugleveringstarief (exclusief BTW) 10 cent is en je hebt 1000 kWh terug geleverd zou je omzet dus
(10000 - 1000) * 50 cent + 1000 * 15 cent = 4650 euro zijn (ipv 5000 euro).

Bij de voorbeeld BTW berekening bij de eerste aangifte (waar je dus ook de BTW over de aanschafkosten etc terugvraagd) zonder forfait kan je ook zien hoe deze berekening werkt. Alleen gebruiken zij daar dus wel tarieven die nu al lang niet meer marktconform zijn. Zie https://www.belastingdien...culier-voorbeeldaangiften
Voor de volgende aangiftes is die berekening gewoon hetzelfde, behalve de aftrek want je kan het natuurlijk maar 1 keer verrekenen.

Oh, en voor de opbrengst in de tweede helft van dit jaar moet je dus met 9% btw rekenen ipv 21% en zou je het bedrag dus bij 1b moeten invullen ipv 1a.

Om het ingewikkelder te maken heb je volgend jaar natuurlijk ook nog eens te maken met het prijsplafond waardoor je prijs per kWh lager kan zijn voor de eerste 2900 kWh dan voor die buiten het prijsplafond vallen.

De grens van 10k Wp is voor zover ik weet alleen bedoeld voor het feit of je wel of niet het forfait mag gebruiken. Er staat nu ook op de site dat de belastingdienst vind dat je altijd onder drempelwaarde blijft als je minder dan 10k Wp hebt. Maar zoals ik al eerder schreef begrijp ik niet waar dat vandaan komt. In de regeling met de drempelwaarde staat dit namelijk helemaal niet. Zoals je ziet kan je ook met 9999 Wp heel makkelijk boven de grens van 1800 euro omzet komen. Je moet wel een hele slechte plaatsing/schaduw hebben wil je dat niet kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
De aangifte omzetbelasting kan ik inmiddels doen, dus ik had geduld moeten hebben zoals geopperd.

Hier in het topic heb ik al een paar keer de volgende vraag terug zien komen: Wat mag ik allemaal opgeven om de BTW van terug te vragen?

Ik heb me aan het begin van de maand dus bij de KOR ingeschreven en hoe wordt er nu precies tegen alles aan gekeken?

Mag ik alles terug vragen wat met de (werking van de) installatie te maken heeft of mag ik ook terug vragen wat ik allemaal nodig heb gehad voor de installatie?

Ik heb bijvoorbeeld een veiligheidsharnas incl. toebehoren en een 3x8 reform ladder gekocht om de klus te kunnen klaren. (ben ik met de KOR genoeg ondernemer of moet ik dan echt ZZP-er zijn of ben ik dat nu juist ook?)

Ik heb ook elektromaterialen besteld in Belgie waar zelfs op de bon staat BTW NL21%, deze is wel van september. Mag ik deze ook gewoon indienen?

Kortom veel vragen en misschien is het uitmelken tot op het bot maar wat is legaal mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
@Vogels60 Veel vragen maar niet lasig.
Je hebt je aangemeld als ondernemer voor de btw (je kan aangifte doen). Je hebt je ook direct aangemeld voor de kleine ondernemerscregeling (KOR), deze gaat per 1.1.2023 waardoor je voor volgende tijdvakjen geen btw aangifte meer kan doen.
In principe mag je alle betaslde btw over alle priducten en diensten die nodig waren voor je zonneopwek opgeven als voorbelasing in rubriek 5b. Wel moet de btw op de facturen staan vermeld en moeten de facturen op naam staan van degene die de energie gaat leveren (contracthouder van energiecontract)
Webshops binnen de eu moeten de voorbelasting van het land waaraan ze leveren berekenen dus dat is op je BE factuur goed gegaan en kan daarom mee onder rubriek 5b.
Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Vogels60
Ik heb me aan het begin van de maand dus bij de KOR ingeschreven en hoe wordt er nu precies tegen alles aan gekeken?
Je bedoeld met ingang van 1-1-2023? Dan mag je voor bonnen op of na die datum geen BTW meer terugvragen.
Mag ik alles terug vragen wat met de (werking van de) installatie te maken heeft of mag ik ook terug vragen wat ik allemaal nodig heb gehad voor de installatie?

Ik heb bijvoorbeeld een veiligheidsharnas incl. toebehoren en een 3x8 reform ladder gekocht om de klus te kunnen klaren. (ben ik met de KOR genoeg ondernemer of moet ik dan echt ZZP-er zijn of ben ik dat nu juist ook?)
In principe hangt het af van wat je er mee doet. Is het puur voor de zonnepanelen, dan mag je alles aftrekken, gebruik je ook een deel privé, dan kun je voor dat deel de BTW voor privé invullen. Zorg dat je alles kan verantwoorden in je administratie. Maak bijvoorbeeld een notitie en zorg voor bewijsmateriaal. Bij een eventuele controle heb je dan minder risico dat de Belastingdienst anders beslist.
Ik heb ook elektromaterialen besteld in Belgie waar zelfs op de bon staat BTW NL21%, deze is wel van september. Mag ik deze ook gewoon indienen?
Heeft dit bedrijf een Nederlands BTW nummer? Dan mag je het terugvragen. Is het Belgische BTW, dan zijn daar aparte procedures voor. Lees https://www.belastingdien...r_kunt_u_een_verzoek_doen

Je kan de BTW naar Nederland laten verleggen door dat aan te geven bij de verkoper. Die vraagt dan om je BTW nummer. Op de bon staat dan dat de BTW verlegd is. Je kan dan de BTW in Nederland afdragen en meteen terugvragen.

Terugvragen van buitenlandse BTW kan in bepaalde gevallen via de Belastingdienst, het wordt afgehandeld door het land in kwestie. Daar zijn drempelwaarden voor, meestal is het verstandiger om BTW te laten verleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
ArjoK schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:18:
@Vogels60 Veel vragen maar niet lasig.
Je hebt je aangemeld als ondernemer voor de btw (je kan aangifte doen). Je hebt je ook direct aangemeld voor de kleine ondernemerscregeling (KOR), deze gaat per 1.1.2023 waardoor je voor volgende tijdvakjen geen btw aangifte meer kan doen.
In principe mag je alle betaslde btw over alle priducten en diensten die nodig waren voor je zonneopwek opgeven als voorbelasing in rubriek 5b. Wel moet de btw op de facturen staan vermeld en moeten de facturen op naam staan van degene die de energie gaat leveren (contracthouder van energiecontract)
Webshops binnen de eu moeten de voorbelasting van het land waaraan ze leveren berekenen dus dat is op je BE factuur goed gegaan en kan daarom mee onder rubriek 5b.
Succes
Ik heb twee kassa bonnen welke van de Hornbach zijn die niet op naam zijn maar zo "winkelen". Heb ik dan pech of zou een bankafschrijving bewijs genoeg zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
@Vogels60 Dan heb je pech, het gaat om factuur op naam. Anders zou je ook bij al je vrienden bonnen kunnen verzamelen.

[ Voor 5% gewijzigd door ArjoK op 02-01-2023 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:29
Vogels60 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Ik heb twee kassa bonnen welke van de Hornbach zijn die niet op naam zijn maar zo "winkelen". Heb ik dan pech of zou een bankafschrijving bewijs genoeg zijn?
Als het totaalbedrag incl BTW per bon niet meer dan 100 euro bedraagt, dan is het geen probleem, want dan is het een -wat de belastingdienst noemt- vereenvoudigde factuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Vogels60 Je moet ook even verzinnen of je alles wel af kan trekken. Gereedschap cq een ladder etc heb je niet per se nodig voor zonnepanelen, dus de belastingdienst zal bij controle niet vast niet zo maar accepteren dat je die helemaal aftrekt.

Dat is een beetje hetzelfde idee als bij verbouwingshypotheeken of schadeverzekeringen. Als je dan gaat verbouwen cq een schade herstellen kan je de aanschaf van bijvoorbeeld een boormachine ook niet opgeven, want die kan je immers daarna ook gebruiken. Als je diezelfde boormachine huurt dan kan het ineens wel, want dan is duidelijk dat je daar later geen "privévoordeel" van kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpveen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 12:15
Ik moet dit jaar voor het eerst btw aangifte doen over de opbrengsten van de zonnepanelen in 2022. (mijn capaciteit is meer dan 10000 Kwh).

Als ik naar deze uitleg kijk:
https://www.belastingdien...culier-voorbeeldaangiften

moet ik oa de BTW aangeven over de door mij geleverde stroom aan de leverancier (Engie) na saldering (panelen zijn in de lente geplaatst dus veel meer opgeleverd dan tot eind december gebruikt). Hebben mensen ervaring wat je moet doen als de leverancier jouw geen BTW betaald over deze levering, mag ik dan aannemen dat ik deze dan dus ook niet hoef op te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@mpveen De Belastingdienst gaat er van uit dat er BTW op zit in de link die je geeft. De BTW moet je afdragen (geen forfait wegens >10.000 kWh).

De factuur die Engie stuurt over jouw teruglevering kan wel of geen BTW vermelden. Dat is niet van invloed op het afdragen van BTW. De overheid bepaalt namelijk of een levering belast is met BTW, en welk percentage.

De BTW afdracht is 1 ding, het andere is was Engie doet. Kijk na wat er in je contract staat. Als Engie daadwerkelijk specificeert op de jaarafrekening dat er geen BTW op zit kun je zelf een factuur sturen over de teruglevering met een berekening met BTW. Daar kun je aftrekken wat al vergoed is en het restant vragen over te maken op je bankrekening.

Als Engie BTW niet vermeldt op de afrekening, is het inclusief BTW. Dan moet je zelf de BTW terugrekenen. Het is lastig als energieleveranciers niet gewoon over alles BTW specificeren. Ik vind dat ze gewoon moeten doen, omdat anders niet te bepalen is of daar fouten in zijn gemaakt en omdat je als energieondernemer die informatie nodig hebt.

Let op dat er 2 BTW tarieven zijn geweest in 2022: 21% tot en met juni en 9% sinds 1 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpveen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 12:15
@mrmrmr Dank voor de info. Ik ben 1 april 2022 inverhuisd (nieuwbouw), ik heb nog geen factuur van Engie maar ik moet wel over 2022 aangiften doen. Ik zal aan Engie vragen of ze een 'jaar' factuur op 1 januari kunnen maken. Een andere optie is de balastingdienst te vragen of ik de aangifte een kwartaal kan opschuiven.

Tevens heb ik naar het contract gekeken over de teruglevering:

"Als u meer opwekt dan u verbruikt, levert u stroom terug aan het net. Voor de stroom die u teruglevert ontvangt u een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."

Begrijp ik nu goed uit je eerder opmerking dat als geen BTW over de geleverde stroom na saldering op de factuur staat, ik deze zelf in rekening bij Engie zal moeten brengen? Dit omdat ik als leverancier BTW in rekening moet brengen, het feit dat Engie de administratie voert doet daar dus niet aan af..

[ Voor 49% gewijzigd door mpveen op 03-01-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
@mrmrmr Het is begrijpelijk dat energiemaarschappijen vaak standaard de teruglevering van particulieren zonder BTW doen, omdat uitgangspunt is dat het gros deelneemt aan KOR en dus geen BTW mogen rekenen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
mpveen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:55:
@mrmrmr Dank voor de info. Ik ben 1 april 2022 inverhuisd (nieuwbouw), ik heb nog geen factuur van Engie maar ik moet wel over 2022 aangiften doen. Ik zal aan Engie vragen of ze een 'jaar' factuur op 1 januari kunnen maken. Een andere optie is de balastingdienst te vragen of ik de aangifte een kwartaal kan opschuiven.
Als je nog geen factuur hebt kun je het zelf berekenen aan de standen en gegevens die je hebt. Bijvoorbeeld tarief en standen. Kun je op een eerdere afrekening zien hoe er met BTW op teruglevering wordt omgegaan?
"Als u meer opwekt dan u verbruikt, levert u stroom terug aan het net. Voor de stroom die u teruglevert ontvangt u een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."
Ik ben benieuwd wat ze doen als ze een factuur ontvangen met BTW van een ondernemer voor de BTW. Er zitten voor de indiender haken en ogen aan (zie verder).
Begrijp ik nu goed uit je eerder opmerking dat als geen BTW over de geleverde stroom na saldering op de factuur staat, ik deze zelf in rekening bij Engie zal moeten brengen? Dit omdat ik als leverancier BTW in rekening moet brengen, het feit dat Engie de administratie voert doet daar dus niet aan af..
Je hoeft het niet op een factuur te zetten, maar je moet het wel afdragen als er BTW-plicht is.

Er zullen weinig mensen zijn die daadwerkelijk een rekening bij Engie indienen denk ik.

Er zijn problemen: je mag geen rekeningen met BTW meer sturen als je in de KOR zit. En als je een rekening verstuurt moet je de daarop vermelde BTW afdragen, ook al is de rekening niet betaald. Om bij wanbetaling het geld terug te krijgen moet de rekening na 1 jaar oninbaar worden verklaard. https://www.belastingdien...door_oninbare_vorderingen

@ArjoK Het is netbeheerders en leveranciers bekend dat het om een zonnepaneeleigenaar gaat. 31% is dat al. Iedereen moet tenminste een maal BTW correct kunnen opgeven. De installaties worden groter, dus zijn er veel mensen die nu zelf BTW moeten afrekenen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• leontoeter
Voor mensen die de materialen zelf aanschaffen:
Pas op met webshops die groots adverteren met dat ze alle prijzen exclusief BTW hebben op hun website.
Ik heb op meerdere websites de prijzen de afgelopen tijd gevolg, daarbij is een groot aantal die de prijs inclusief BTW heeft laten staan voor de prijs exclusief BTW. In veel gevallen steekt de verkoper dus de BTW in eigen zak.
Bij een aantal webshops is de BTW verlaging nog niet doorgevoerd in de weergegeven prijzen of afreken methodiek. Bel daarbij vooraf even als je de procedure niet kunt vinden op de website.

Voorbeeld: Winkelman zonnepanelen heeft de prijzen niet aangepast en alles staat (nog) inclusief BTW op hun website. Ze controleren het afleveradres met de BAG op particuliere eigenaren en storten dan de BTW terug met een nieuwe BTW vrije factuur. Gister daar een omvormer besteld van +- 500 euro excl. BTW incl. bezorging. Deze zelfde omvormer is staat bij Solar bouwmarkt voor een 21% hogere prijs (excl. BTW) te koop, maar dan met grote letters dat er een BTW 0% tarief wordt gehanteerd.

Laat je niet neppen, kijk even rond voordat je besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
leontoeter schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:12:
Voor mensen die de materialen zelf aanschaffen
dat geldt niet alleen voor mensen die materialen zelf aanschaffen.

https://www.accountancyva...jsverhoging-zonnepanelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Bij stralendgroen.nl staat het volgende:

"Wil je gebruik maken van de 0% btw regeling? Vul dan op de afrekenpagina de BTW verklaring in, en stuur ons een uitdraai van het BAG register. Bestel je met BTW, dan kunnen we dit niet terugdraaien."

Hoe werkt dit dan als ik als particulier iets bestel? Ik heb geen idee wat een BAG register is.

// bij het afrekenen wordt het al wel duidelijk verteld... ik was wat te voorbarig met vragen :)

[ Voor 12% gewijzigd door ocdaan op 09-01-2023 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:19

DIY

Er zijn meerdere bag viewers, maar het gaat erom dat je kunt aantonen dat er een woonbestemming (woonfunctie) op het pand zit waar je de zonnepanelen plaatst:

https://bagviewer.kadaste...ObjectId=0518200000607223

Alex mag dus geen panelen tegen 0% btw op paleis Noordeinde leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door DIY op 09-01-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03
leontoeter schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:12:
Voor mensen die de materialen zelf aanschaffen:
Pas op met webshops die groots adverteren met dat ze alle prijzen exclusief BTW hebben op hun website.
Ik heb op meerdere websites de prijzen de afgelopen tijd gevolg, daarbij is een groot aantal die de prijs inclusief BTW heeft laten staan voor de prijs exclusief BTW. In veel gevallen steekt de verkoper dus de BTW in eigen zak.
Bij een aantal webshops is de BTW verlaging nog niet doorgevoerd in de weergegeven prijzen of afreken methodiek. Bel daarbij vooraf even als je de procedure niet kunt vinden op de website.

Voorbeeld: Winkelman zonnepanelen heeft de prijzen niet aangepast en alles staat (nog) inclusief BTW op hun website. Ze controleren het afleveradres met de BAG op particuliere eigenaren en storten dan de BTW terug met een nieuwe BTW vrije factuur. Gister daar een omvormer besteld van +- 500 euro excl. BTW incl. bezorging. Deze zelfde omvormer is staat bij Solar bouwmarkt voor een 21% hogere prijs (excl. BTW) te koop, maar dan met grote letters dat er een BTW 0% tarief wordt gehanteerd.

Laat je niet neppen, kijk even rond voordat je besteld.
Het is er niet beter op geworden inderdaad. Voor familie zou ik een set samenstellen, maar ze hadden geen tijd in december voor het bestellen. Ze zijn nu 500 euro meer kwijt 8)7 .

Daarnaast moet de shop van installatiematerialen er ook maar aan mee willen doen.
Elektramat zit om de hoek en is vaak het goedkoopst, maar geen idee of die 0% willen doen.

Zo ingewikkeld was dat terugvragen niet en shops hebben er extra werk aan(dus kost het meer). Dus wie heeft er nu voordeel uit..(behalve mensen die 2 keer na elkaar een set willen neerleggen)

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 09-01-2023 21:24 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

LED-Maniak schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:23:
[...]

Het is er niet beter op geworden inderdaad. Voor familie zou ik een set samenstellen, maar ze hadden geen tijd in december voor het bestellen. Ze zijn nu 500 euro meer kwijt 8)7 .

Daarnaast moet de shop van installatiematerialen er ook maar aan mee willen doen.
Elektramat zit om de hoek en is vaak het goedkoopst, maar geen idee of die 0% willen doen.

Zo ingewikkeld was dat terugvragen niet en shops hebben er extra werk aan(dus kost het meer). Dus wie heeft er nu voordeel uit..(behalve mensen die 2 keer na elkaar een set willen neerleggen)
tsja verschillende ervaringen dan. Ik heb vandaag een uitbreiding PV besteld en was wel degelijk 21% goedkoper uit. Ik ben geslaagd bij Warmteservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
heb je nu per 1 jan met de 0 btw regeling ook geen factuur meer nodig en dus ook geen bonnetje op naam van de geen wie ook het energie contrac op naam heeft staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03
de Peer schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:11:
[...]

tsja verschillende ervaringen dan. Ik heb vandaag een uitbreiding PV besteld en was wel degelijk 21% goedkoper uit. Ik ben geslaagd bij Warmteservice.
Ik zie het bij hun inderdaad. Maar niet bij hun PV verdeler(al kan dat vast wel na emailen). Ben bang dat vooral de prijsvechters een beetje hun kans zien om te sjoemelen onder mom van inflatie.. Plus als je voor de laagste prijs wil shoppen bij verschillende niet solar-clubs dan is dat weer meer werk. :)

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 09-01-2023 23:22 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Maxwp schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:17:
heb je nu per 1 jan met de 0 btw regeling ook geen factuur meer nodig en dus ook geen bonnetje op naam van de geen wie ook het energie contrac op naam heeft staan?
Ben je BTW-aangifteplichtig? Dan moet je BTW opgeven, ook als de aangifte nul is.

Blijf je onder € 1800 omzet of onder 10.000Wp, dan hoef je je niet aan te melden bij de Belastingdienst als zonnepaneelhouder en ondernemer voor de BTW. Bewaar de factuur als bewijs van het aantal Wp.

Bij € 1800 omzet of 10.000 Wp of meer moet je je wel aanmelden. Dan moet je BTW aangifte doen, maar je mag per volgend jaar (2024) in de KOR. In 2024 hoe je dan geen BTW meer aan te geven. Zorg dat de factuur op naam staat van degene die het energiecontract heeft.

Dat gezegd hebbende, ik begrijp niet waar je vraag vandaan komt. Waarom zou je geen factuur willen hebben? Waarom zou die niet op de juiste naam staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
In 2020 zijn wij verhuist naar een huis waar al 14 panelen op liggen. In september dit jaar bestelden we 12 extra zonnepanelen. We hebben toen een aanbetaling gedaan. De zonnepanelen zijn vorige week gelegd. Op de aanbetaling zit dus 21% btw. Btw bedrag rond 400 euro. De rest van de factuur komt op 2023 met 0%. De btw van de aanbetaling kan ik terugvragen.
Ivm aangifte:
De nieuwe zonnepanelen zijn 4800wp. Daar zit een forfait op van 100 euro. Moet ik als forfait bedrag 100 euro invullen of miet ik ook rekening houden met de zonnepanelen die de vorige bewoners er al op hadden gelegd. In totaal hebben we nu 9280wp. Dan zou het forfait 200 euro zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
Angelique1974 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:34:
In 2020 zijn wij verhuist naar een huis waar al 14 panelen op liggen. In september dit jaar bestelden we 12 extra zonnepanelen. We hebben toen een aanbetaling gedaan. De zonnepanelen zijn vorige week gelegd. Op de aanbetaling zit dus 21% btw. Btw bedrag rond 400 euro. De rest van de factuur komt op 2023 met 0%. De btw van de aanbetaling kan ik terugvragen.
Ivm aangifte:
De nieuwe zonnepanelen zijn 4800wp. Daar zit een forfait op van 100 euro. Moet ik als forfait bedrag 100 euro invullen of miet ik ook rekening houden met de zonnepanelen die de vorige bewoners er al op hadden gelegd. In totaal hebben we nu 9280wp. Dan zou het forfait 200 euro zijn.
Een aanbetaling is normaal gesproken een bedrag van de totale factuur. Deze aanbetaling bevat op zich niet persee btw. Het bedrag van aanbetaling wordt op de eindfactuur in mindering gebracht het factuurbedrag, wat je dan nog moet voldoen is de restsom. Je zou op die manier geen btw hebben betaald als die nu op de factuur 0% is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Angelique1974 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:34:

Moet ik als forfait bedrag 100 euro invullen of miet ik ook rekening houden met de zonnepanelen die de vorige bewoners er al op hadden gelegd. In totaal hebben we nu 9280wp. Dan zou het forfait 200 euro zijn.
Het gaat om je totale installatie, dus inclusief de panelen die er al waren. Je levert nu terug met alles en dat bepaalt je omzet.

Bij een kleine uitbreiding (ik heb nu 57 panelen maar leg er binnenkort 6 bij) loont het dan dus niet om btw terug te vragen, ik zou dan zelfs moeten betalen...
Maar gelukkig heb ik tot na 1 jan gewacht, dus in het geheel geen btw.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 10-01-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mrmrmr schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 03:44:
[...]

Ben je BTW-aangifteplichtig? Dan moet je BTW opgeven, ook als de aangifte nul is.

Blijf je onder € 1800 omzet of onder 10.000Wp, dan hoef je je niet aan te melden bij de Belastingdienst als zonnepaneelhouder en ondernemer voor de BTW. Bewaar de factuur als bewijs van het aantal Wp.

Bij € 1800 omzet of 10.000 Wp of meer moet je je wel aanmelden. Dan moet je BTW aangifte doen, maar je mag per volgend jaar (2024) in de KOR. In 2024 hoe je dan geen BTW meer aan te geven. Zorg dat de factuur op naam staat van degene die het energiecontract heeft.

Dat gezegd hebbende, ik begrijp niet waar je vraag vandaan komt. Waarom zou je geen factuur willen hebben? Waarom zou die niet op de juiste naam staan?
kan toch ook zijn dat je een bonnetje hebt in plaats van een factuur daarnaast ik koop de zonnepanelen maar nu moety ik er dus toch op letten dat deze op naam van mijn vader word gezet omdat hij het energie contract weer heeft?
wat is 1800 omzet? ik moet dus al XXkwh terug leveren A 5 cent om op 1800 uit te komen
ik neem aan dat opgewekte energie die thuis word gebruikt niet mee telt nog wat de komende jaren word gesaldeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Maxwp schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:41:
[...]
kan toch ook zijn dat je een bonnetje hebt in plaats van een factuur daarnaast ik koop de zonnepanelen maar nu moety ik er dus toch op letten dat deze op naam van mijn vader word gezet omdat hij het energie contract weer heeft?
wat is 1800 omzet? ik moet dus al XXkwh terug leveren A 5 cent om op 1800 uit te komen
ik neem aan dat opgewekte energie die thuis word gebruikt niet mee telt nog wat de komende jaren word gesaldeerd?
Jawel thuis opgewekte energie telt juist wel mee. Is al veel besproken in dit topic dus zoek even terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
de Peer schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:23:
[...]

Jawel thuis opgewekte energie telt juist wel mee. Is al veel besproken in dit topic dus zoek even terug.
dat kan toch niet want de energie die jezelf gebruikt direct van de zonnepanelen af word nergens gemeterd

we hebben nu 0,91 cent per kwh
dus als we 2000kwh op wekken met een 2500wp systeem zitten we al aan de 1800 euro
dat is geen grote installatie.

[ Voor 18% gewijzigd door Maxwp op 10-01-2023 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Maxwp schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:43:
[...]

dat kan toch niet want de energie die jezelf gebruikt direct van de zonnepanelen af word nergens gemeterd
Toch is het zo. Je moet zelf je omzet berekenen. Het is niet relevant dat het niet gemeten wordt.

Is al vaak besproken hier. Tegenspreken heeft weinig zin. Lees het gewoon even terug. Beetje moeite doen mag wel.

Dat klopt. Je zit vandaag de dag al heel snel aan die 1800 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 10-01-2023 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Maxwp schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:41:
[...]
Tenzij je het bij een supermarkt ofzo koopt krijg je doorgaans een factuur met BTW op naam, en anders kun je er voor je de koop doet vragen of ze dat willen maken.
Omzet is wat je levert aan waarde, exclusief BTW. Dat kan aan jezelf zijn, je vader of je buurman of een energiemaatschappij.

De Belastingdienst gaat mogelijk uit van een omzet van gemiddeld € 0,18 per kWh bij 10.000 Wp. Die 10.000 Wp is een getal dat de Belastingdienst nog steeds hanteert als grens voor aanmelding, al is de manier waarop ze dat beschrijven niet duidelijk:

Maar u hoeft zich niet bij ons aan te melden als btw-ondernemer als uw jaaromzet onder de € 1.800 is. Dit geldt voor de meeste particulieren, in ieder geval zolang het vermogen van hun zonnepanelen onder 10.000 Wattpiek blijft. Bron.

Hoeveel Wp was je van plan te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:37

Osxy

Holy crap on a cracker

de Peer schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:59:
[...]

Toch is het zo. Je moet zelf je omzet berekenen. Het is niet relevant dat het niet gemeten wordt.

Is al vaak besproken hier. Tegenspreken heeft weinig zin. Lees het gewoon even terug. Beetje moeite doen mag wel.

Dat klopt. Je zit vandaag de dag al heel snel aan die 1800 euro.
& @mrmrmr

Dit kan bijna niet kloppen, omzet is het totaalbedrag aan verkopen. Zelf verbruikte energie heb je niet verkocht.

Bij een bedrijf die goederen produceert en deze zelf verbruikt wordt deze waarde ook niet als omzet geteld.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Osxy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:58:
[...]
& @mrmrmr

Dit kan bijna niet kloppen, omzet is het totaalbedrag aan verkopen. Zelf verbruikte energie heb je niet verkocht.

Bij een bedrijf die goederen produceert en deze zelf verbruikt wordt deze waarde ook niet als omzet geteld.
Dus als je op jaarbasis 10.000 kWh opwekt en ook 10.000 kWh verbruikt, heb je geen omzet volgens jou en hoef je geen btw af te dragen?
Dat vind ik een bijzondere redenatie. Het is namelijk wel degelijk gecreëerde waarde.

Sowieso redeneer je dan volgens de salderingsregeling en 1 op 1 tegen elkaar wegstrepen. Dat is lang niet altijd aan de orde.

Zie ook deze eerdere post waar je ziet hoe de BD tegen privegebruik aankijkt.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 11-01-2023 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Dus als je op jaarbasis 10.000 kWh opwekt en ook 10.000 kWh verbruikt, heb je geen omzet volgens jou en hoef je geen btw af te dragen?
Dat vind ik een bijzondere redenatie. Het is namelijk wel degelijk gecreëerde waarde.

Sowieso redeneer je dan volgens de salderingsregeling en 1 op 1 tegen elkaar wegstrepen. Dat is lang niet altijd aan de orde.

Zie ook deze eerdere post waar je ziet hoe de BD tegen privegebruik aankijkt.
Bij "normale" bedrijven werkt het toch echt zo. Omzet zijn puur de inkomsten, wat je zelf verbruikt zijn geen inkomsten. In die zin is het dus heel raar dat het voor stroomopwek wat je zelf verbruikt anders werkt.

Met mijn installatie ben ik onder de 10.000 wp gebleven en ook met mijn huidige tarieven (heb vaste tarieven pre prijs explosie) blijf ik zelf onder die 1800 euro BTW maar het is wel een vreemde situatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Osxy op 11-01-2023 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Osxy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:18:
[...]

Bij "normale" bedrijven werkt het toch echt zo. Omzet zijn puur de inkomsten, wat je zelf verbruikt zijn geen inkomsten. In die zin is het dus heel raar dat het voor stroomopwek wat je zelf verbruikt anders werkt.

Met mijn installatie ben ik onder de 10.000 wp gebleven en ook met mijn huidige tarieven (heb vaste tarieven pre prijs explosie) blijf ik zelf onder die 1800 euro BTW maar het is wel een vreemde situatie.
Is dat niet omdat het eigenlijk niet om 'zelf gebruiken' gaat maar om prive levering aan het huishouden?
Het is tenslotte niet 'de onderneming' die de stroom verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

@de Peer dat zou een verklaring kunnen zijn echter geld dat alleen als je de panelen als rechtspersoon hebt en niet als consument.

Maar bij de meeste hier en in Nederland zullen die panelen gewoon als natuurlijk persoon / gezin gekocht zijn en zijn er dus niet 2 entiteiten.

Het is ieder geval wel duidelijk dat men niet echt rekening heeft gehouden met stijgende stroomprijzen bij het defineren van die 10.000wp plafond voor BTW teruggave.

Met een registratie voor de KOR ben je er wel vanaf want je omzet van stroom zal niet zo snel boven de 20k uitkomen, het is wel hoop gedoe. Iedereen die onder de oude regeling BTW terug heeft gevraagd heeft dit.

[ Voor 19% gewijzigd door Osxy op 11-01-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien prive-gebruik van bedrijfsmiddelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Osxy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:58:
[...]
& @mrmrmr

Stel een kok heeft een cateringbedrijf die verse maaltijden levert. Hij en zijn gezin eten die maaltijden ook 3 dagen in de week. Dat is levering aan zichzelf en daarover is BTW verschuldigd. Als dat niet zo was zou de ondernemer de BTW over de ingredienten hebben kunnen aftrekken zonder dat de Belastingdienst uiteindelijk de BTW ontvangt.

Er is ook een aparte rubriek op het BTW formulier voor privégebruik.

https://www.belastingdien.../uitsluitend_privegebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Osxy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:18:
[...]

Volgens mij zijn voor de belasting zaken die je zelf produceert en weer gebruikt wel onderhevig aan belastingen. Want ze hebben invloed op je financiën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:22
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Betaal je ook btw over de zonne-energie die in je serre in warmte wordt om gezet? (kans is groot dat je geen serre hebt, maar je snapt m'n punt). Ow en de zuurstof die zo maar aan komt waaien heeft ook waarde, even aftikken aub.

Mijn punt is; dat je met het zelf gebruikten van zonne energie wat mij betreft wel degelijk in een grijs gebied komt. Als ik voor honderd euro hout en verf koop, en daarmee een tafel maak die in de winkel 2000 euro zou kosten (beide ex btw voor het rekenvoorbeeld) maak ik dan 1900 euro winst waarover ik btw moet afdragen?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

big bang schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Betaal je ook btw over de zonne-energie die in je serre in warmte wordt om gezet? (kans is groot dat je geen serre hebt, maar je snapt m'n punt). Ow en de zuurstof die zo maar aan komt waaien heeft ook waarde, even aftikken aub.
Dat heeft niets met mijn 'PV ondernemer voor de btw' te maken en is dus niet relevant naar mijn mening.
Mijn punt is; dat je met het zelf gebruikten van zonne energie wat mij betreft wel degelijk in een grijs gebied komt. Als ik voor honderd euro hout en verf koop, en daarmee een tafel maak die in de winkel 2000 euro zou kosten (beide ex btw voor het rekenvoorbeeld) maak ik dan 1900 euro winst waarover ik btw moet afdragen?
het is geen grijs gebied, de belastingdienst is er gewoon heel duidelijk over, inclusief rekenvoorbeelden.
of je moet dat willen aanvechten, maar dat zou ik afraden.
[...]

Als ik voor honderd euro hout en verf koop, en daarmee een tafel maak die in de winkel 2000 euro zou kosten (beide ex btw voor het rekenvoorbeeld) maak ik dan 1900 euro winst waarover ik btw moet afdragen?
Ik heb daar geen verstand van, maar als je dat allemaal doet in jouw eigen meubelmaakzaak en je gebruikt materialen die ingekocht zijn via je zaak, dan is het antwoord misschien wel ja?

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 11-01-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
[...]

Niks grijs gebied. De belastingregels zijn zeer zwart/wit.
Ingaand op je voorbeeld. De ondernemer die hout zakelijk koopt en dus de btw hierover terugvraagt moet indien hij/zij hiervan een product maakt wat hij/zij privé gaat gebruiken de btw over het privé voordeel (in jouw voorbeeld 21% van € 2.000,00) opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:22
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Dat heeft niets met mijn 'PV ondernemer voor de btw' te maken en is dus niet relevant naar mijn mening.
Iemand die een aansluiting op een warmte net heeft bespaard met zonnewarmte al snel meer dan €1800 als het huis goed ligt. Toch slaan we zo iemand niet aan als warmte centrale.
[...]

het is geen grijs gebied, de belastingdienst is er gewoon heel duidelijk over, inclusief rekenvoorbeelden.
of je moet dat willen aanvechten, maar dat zou ik afraden.
Het zou de afgelopen jaren bepaald niet de eerste keer zijn dat de belastingdienst ergens heel duidelijk over was, en ze toch geen gelijk bleken te hebben.

Overigens zijn ze er inderdaad duidelijk over op de website, maar ik had het niet alleen over een juridisch grijs gebied. Ook de vraag; wanneer ga je energie van de zon belasten? Waarom zou je energie niet belasten als deze in een passiefhuis rechtstreeks in warmte wordt omgezet, maar wel als je deze via pv en een warmtepomp in warmte om zet?
[...]
Ik heb daar geen verstand van, maar als je dat allemaal doet in jouw eigen meubelmaakzaak en je gebruikt materialen die ingekocht zijn via je zaak, dan is het antwoord misschien wel ja?
Klopt, dan is het duidelijk. Maar de buurman doet hetzelfde maar maakt gebruik van privé aangeschaft gereedschap, wat door een gekke regeling tegen 0% btw geleverd mag worden. Zodra hij een tafel verkoopt (a 2000 euro) is het duidelijk, maar als hij alleen een tafel voor zichzelf maakt, dan wordt hij niet aangemerkt als ondernemer. En als hij verder dat jaar alleen twee nachtkastjes voor de overburen a €500 maakt ook niet (1800 grens).

It's time to play the music, it's time to light the lights

Pagina: 1 ... 36 ... 41 Laatste