JeroenE schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:17:
Je schreef toch eerder dat het al in oktober was geïnstalleerd? Officieel zou je dus vanaf toen moeten gaan bepalen omdat je over die omzet ook BTW aangifte moet doen. Dat je de factuur later hebt gekregen veranderd daar niets aan.
Maar als je weinig op heb gewekt tov het hele jaar (of maand) verbruik heb je dus geen terugleververgoeding voor je kWh's gehad. Je BTW berekening is dan enkel het tarief van je energieleverancier voor de levering van belang. Voor wat je hebt teruggeleverd wordt dat immers gesaldeerd tegen dat tarief. Voor je privégebruik gebruikt de belastingdienst ook het tarief wat je anders had moeten betalen als je het niet zelf had opgewekt.
Dus als je 300 kWh hebt opgewekt en je hebt bijvoorbeeld 30 kWh terug geleverd dan moet je over 30 kWh tegen energietarief de BTW uitrekenen wegens salderen en over 270 kWh tegen energietarief de BTW uitrekenen wegens privé gebruik. Je moet dat wel apart invullen, maar het is natuurlijk niet anders dan over 300 kWh tegen het energietarief van je leverancier de BTW uitrekenen.
Nee ik denk dat je iemand anders voor je hebt. Onze panelen zijn de 15 december geplaatst (en dat is ook de factuurdatum) en 19 december ingeschakeld i.v.m. nog wachten op 3 fasen meter.
Nu je het zo zegt is dan het teruglevertarief voor mij dan niet van toepassing inderdaad.
Ik ben eens aan het rekenen geslagen met het voorbeeld die op de site van de belastingdienst staat.
De cijfers waar ik mee reken is een schatting voor deze maand. Maar uiteindelijk ik kan dan de eindafrekening (welke alleen van 2 tot 31 december zal zijn) toch gewoon gebruiken?
Het liefst wil ik dan gewoon het hele factuurbedrag daarvoor gebruiken (en neem dan dus meer kWh afname voor lief). Maar als dat niet mag kan ik aan de hand van gebruiksgegevens wel terugrekenen en bewijzen wat ik van 15 tot 31 december gebruikt heb. Een exacte factuur van 15 tot 31 december zal waarschijnlijk lastig worden.
Voorbeeld (van de website van de belastingdienst)
Door u opgewekte energie: 3.500 kWh
Gebruikte energie privé: 1.000 kWh
Geleverd aan energiebedrijf: 2.500 kWh (3.500 KWh – 1.000 kWh)
Door u afgenomen energie (op momenten dat uw zonnepanelen onvoldoende energie opwekken): 500 kWH
In mijn geval:
Door u opgewekte energie: 14 kWh (data uit mijn omvormer)
Gebruikte energie privé: 14kWh
Geleverd aan energiebedrijf: 0 kWh (14 kWh – 14 kWh)
Door u afgenomen energie (op momenten dat uw zonnepanelen onvoldoende energie opwekken): 140 kWh normaaltarief en 100 kWh daltarief
Stel dat de prijs voor geleverde energie € 0,07 per kWh bedraagt. En de prijs voor afgenomen energie € 0,19 per kWh (beide bedragen inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie - ODE - maar exclusief btw).
In mijn geval:
Prijs van geleverde energie is niet van toepassing want is dan 0 kWh. En de prijs voor afgenomen energie € 0,76869 per kWh normaaltarief en 0,60455 kWh daltarief (beide bedragen inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie - ODE - en (in mijn geval) INCLUSIEF btw).
Berekening van de btw-bedragen
Rubriek 1a
In dit voorbeeld levert u 2.500 kWh terug aan uw energiebedrijf (3.500 kWh – 1.000 kWh privégebruik). Voor de berekening van de btw over deze 2.500 kWh moet u beide energieprijzen gebruiken die in dit voorbeeld staan. Dit komt omdat u energie levert aan uw energiebedrijf (2.500 kWh) én er energie afneemt (500 kWh): dit is de 'saldering' waar uw energiebedrijf het over heeft.
In mijn geval:
In dit voorbeeld levert u 0 kWh terug aan uw energiebedrijf (14 kWh – 14 kWh privégebruik). Dus neem alleen energie af (140 kWh normaal en 100 kWh dal): dit is de 'saldering' waar uw energiebedrijf het over heeft.
Waardeer 2.000 kWh (2.500 kWh – 500 kWh) tegen € 0,07 en de overige 500 kWh tegen € 0,19. Btw hierover: 21% van € 235 = € 49,35.
In mijn geval:
Terugleveren is niet van toepassing en de overige (140 kWh normaal tegen € 0,76869 = € 107,62 en 100 kWh dal tegen € 0,60455 = € 60,46). Btw HIERVAN (want tarief incl. BTW) : 9% van € 168,08 = € 15,13
Rubriek 1d
Uw privégebruik is 1.000 kWh x € 0,19. Btw hierover: 21% van € 190 = € 39,90.
In mijn geval:
Rubriek 1d
Uw privégebruik is 14 kWh x € 0,76869. Btw HIERVAN (want tarief incl. BTW): 9% van € 10,76 = € 0,97.
Dus uiteindelijk vul ik bij rubriek 1a 15 euro in (of in mijn geval bij 1b ivm 9% BTW?).
En bij 1d 1 euro?
En bij 5b de BTW van de aanschaf zonnepanelen?
En dat mag allemaal zo met de KOR?