Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.002 views

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
paulv1973 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:43:
Hoofdzekering heb ik laatst nog zelf vervangen...
Was helaas gesprongen door overbelasting.
krijg je als je wil wassen drogen koken thee drinken en de oven aanzet.... en stiekum een airco op verwarmen aanstaan. >:)
enexis liet 2uur op zich wachten. :(
heb toen maar stiekum een 16A erin gedraaid. Tenminste weer tv kijken. Enexis afgebeld en de dag erna weer een 35A erin gedraaid. Nooit wat van gehoord....
ik heb ook maar meteen een paar reserve op de plank gelegd...

Dus wie wil er nog.... :X
Hoe zit het met de verzegeling? Daar kan je problemen mee krijgen. Ik kan er zelf niet bij...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Die zit er al 5 jaar niet meer op
Door de stofzuigerslang eraf getikt.....

[ Voor 33% gewijzigd door paulv1973 op 10-08-2016 21:48 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:33
onetime schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:45:
[...]

Hoe zit het met de verzegeling? Daar kan je problemen mee krijgen. Ik kan er zelf niet bij...
Die verzegeling is zo los hoor. Al 2x zelf mijn groepenkast vervangen door de verzegeling te verbreken en de zekering er uit te draaien (geen hoofdschakelaar).
2x geen problemen en/of kosten met de energieboer.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

mgroen81 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:48:
[...]

Die verzegeling is zo los hoor. Al 2x zelf mijn groepenkast vervangen door de verzegeling te verbreken en de zekering er uit te draaien (geen hoofdschakelaar).
Juist...
en dan kun je dus ook een maatje zwaarder indraaien.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• mgroen81
paulv1973 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:49:
[...]

Juist...
en dan kun je dus ook een maatje zwaarder indraaien.
Nee...

Dat doen we niet.
Nadat de nieuwe meter was geinstalleerd. Is de boel weer netjes verzegeld.
Nu zit ik er natuurlijk niet meer aan.
Dit is de enige manier om het netjes en veilig te doen.
Ik kreeg iig geen klachten, alleen complimenten dat de groepenkast er zo netjes inzat.
(en dat voor een amateur)

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• onetime
  • Niet online
mgroen81 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:37:
Afgelopen voorjaar hebben we bij mijn vader alle panelen (30 stuks) van de schuur afgehaald ivm asbest sanering. Nu konden de panelen gelijk worden voorzien van optimizers (SolarEdge P350i) en schoongemaakt / geinspecteerd worden.
Tijdens schoonmaken viel mijn oog op een brandgat in de witte achterplaat van 1 CanandianSolar paneel(240Wp poly).
[afbeelding]
[afbeelding]
Aan de voorkant is bijna niets te zien, alleen als je goed kijkt kon je het zien.
[afbeelding]
Dit paneel is na inspectie door SolarNRG ingenomen en vervangen door een nieuw exemplaar van 265Wp 8)
Toch is dit wel lichtelijk verontrustend. Het lijkt er op dat een geleider in de rand van de cel niet aan de specificatie voldeed en in de loop van de tijd is doorgebrand. Aan de opbrengst van het systeem was nog niets waarneembaar iig. Maar na verloop van tijd zal de intrede van lucht in het hele paneel zijn werk wel gaan doen in de vorm van degeneratie en/of kortsluiting.
Iemand een andere verklaring voor wat hier te zien is?
Ik wilde dit iig hier delen.
Dank voor het delen. Geen idee van de oorzaak?

[speculate] Het soldeer dat je in het raster ziet is de stroom-collector aan de voorkant. De achterkant heeft vaak een volledig geleidingsvlak. Ik denk niet dat het een draadbreuk was. Het was wel een hot-spot. Ik denk een soort doorslag van de diode die een zonnecel nu eenmaal is. Dat geeft een concentratie van de stroom door die cel op dat punt. Daar word-ie lokaal erg warm van... [/speculate]

edit: Toen ik hier kwam wonen was mijn grootvader aan het boren (500W?) en mijn ex maakte op de andere 16A groep kortsluiting. Verder niets. Toch de 25A hoofdzekering eruit. Gebeld. En snel begonnen met oude groepenkast los en klaarliggende module met hoofdschakelaar er tussen. De monteur was er voor ik klaar was. Uitgelegd, en hij wachtte wel even tot ik de hoofdschakelaar klaar had. Geluk bij een ongeluk. _/-\o_ O-)

[ Voor 10% gewijzigd door onetime op 10-08-2016 22:16 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• mgroen81
onetime schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:02:
[...]

Dank voor het delen. Geen idee van de oorzaak?
Nee geen idee van de precieze oorzaak anders dan wat wij kunnen bedenken dat op die plek de weerstand van de geleider op wat voor manier dan ook te hoog is geworden en is doorgebrand.

Ik dacht er nog wel aan dat zoiets misschien zou kunnen ontstaan door een kras (scherp voorwerp).
Maar ik heb verder geen bewijs voor een kras of andere schade kunnen vinden.

Misschien komt dit wel veel vaker voor, maar wie haalt nu na 2 jaar zijn panelen er weer af om te controleren. (dit ook wel de reden dat ik nog ietsje meer fan ben geworden van het SolarEdge idee)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-11 21:40
mgroen81 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:48:
[...]

Die nieuwe zegels haal je niet zomaar los.
Dat zijn kunststof zegels en die kun je niet zomaar weer vastmaken.
In dit PDF document staan wel duidelijke plaatjes van die nieuwe zegels (geel plastic)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• onetime
  • Niet online
mgroen81 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:11:
[...]Nee geen idee van de precieze oorzaak anders dan wat wij kunnen bedenken dat op die plek de weerstand van de geleider op wat voor manier dan ook te hoog is geworden en is doorgebrand.

Ik dacht er nog wel aan dat zoiets misschien zou kunnen ontstaan door een kras (scherp voorwerp).
Maar ik heb verder geen bewijs voor een kras of andere schade kunnen vinden.

Misschien komt dit wel veel vaker voor, maar wie haalt nu na 2 jaar zijn panelen er weer af om te controleren. (dit ook wel de reden dat ik nog ietsje meer fan ben geworden van het SolarEdge idee)
Kan een kleine breuk in de cel zijn geweest. Veroorzaakt door laten vallen, op staan, hagel...
Daarom heeft zonnigtype het ook over alle panelen uit het recente hagelgebied liefst met electroluminicentie kontroleren. Die test moet dit soort problemen er ook uit halen.

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-11 03:11
TFHfony schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:53:
[...]

In je berekening ga je uit van 6% winst. Hierbij ga je er van uit dat de degradatie verschilt van paneel tot paneel, anders zou je namelijk niets aan de optimizers hebben als ze allemaal even veel zouden degraderen.
Wil je die 6% winst halen, dan zullen de slechtste panelen dus zo'n 12% minder moeten presteren dan de beste panelen (om gemiddeld op die 6% uit te komen). De meeste fabrikanten garanderen vaak nog 80 a 85 procent na 25 jaar. Hier uit kan je al concluderen dat een verschil van 12% niet binnen die periode te verwachten is tenzij je echt erg slecht presterende panelen hebt aangeschaft.

Ennuh: qua vervuilen kan ik je ook wel wat uit de droom halen: 4 van mijn panelen heb ik afgelopen voorjaar schoon gemaakt, de resterende 12 wil ik nog doen. Maar er is geen verschil qua prestatie.... Dus de noodzaak het dak op te gaan ervaar ik momenteel (nog) niet zo. Al heb ik nog steeds wat water uit de condensdroger klaar staan ;-)

/edit 14:58/
Even gezocht naar het moment met het grootste verschil van vandaag:

[afbeelding]

Dit is het grootste verschil welke ik heb kunnen vinden 264W vs 276W. Dit is een verschil van 12W en komt in de buurt van 5%. Maar zoals je ziet aan de andere panelen, gaat je totale winst echt geen 5% zijn. Er zijn 2 panelen die 4 a 5 procent meer kunnen leveren dan de rest, maar de rest ontloopt elkaar vrijwel niets en daar zou je dus misschien 1% winnen. Maarja.. die 1% krijg je ook op de bank.
En wat ik zeg. Deze 5% is echt een uitschieter...
Zoals ik al zei, er zijn vele mensen met verschillende resultaten. Zo heeft het laten schoonmaken van de panelen na 6 jaar bij een kennis wel degelijk zin gehad. Dus laten we het even afwachten totdat we metingen van mijn installatie hebben. Je berekening van degradatie is overigens niet juist, niet de complete rendementswinst wordt daar behaald. Wat ik bedoel is dat je daar wellicht nog wat extra zou kunnen behalen na een x aantal jaar. Het is aannemelijk dat het verschil in degradatie alleen maar toe zal nemen in de jaren.

Nog 6 dagen *O*

• mgroen81
TD-er schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:19:
[...]

Die nieuwe zegels haal je niet zomaar los.
Dat zijn kunststof zegels en die kun je niet zomaar weer vastmaken.
In dit PDF document staan wel duidelijke plaatjes van die nieuwe zegels (geel plastic)
Klopt. Los krijg je het altijd en de energieboer zet er zo weer een nieuwe op als je het vraagt.
Ik zou ze zonder "goede" reden ook niet losmaken maar als ze toch de meter komen vervangen is er niet echt een probleem.
Maar als de zegel ontbreekt zou ik er wel een nieuwe op laten zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door mgroen81 op 10-08-2016 22:44 ]

• Leolinedance
Jerrythafast schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:37:
[...]

Dat komt simpelweg doordat de efficiency van SolarEdge systemen bij lage vermogens niet erg goed is. Dat wil zeggen: een kleiner percentage van de energie die de panelen leveren wordt aan de AC-zijde van het hele systeem afgeleverd.
Dank je. Verrast mij wel. Als je de curves bekijkt blijft een SE3000 tot 1000 kVA nagenoeg stabiel op 97,7%. Bij 500 kVA is er nog 96,5% over.

Een SMA SB3000 (TL) heeft een maximaal rendement van 97% waar bij 20% van het maximum ca. 95,7% over is.

De efficiency van Solaredge lijkt dus hoger, of zie ik iets verkeerd of over het hoofd?

Bronnen:

https://www.google.nl/url...g2=o7JqCWFQf1dTlIolB2usWQ

https://www.google.nl/url...g2=FryMNx-1qed6CZXGd5weIQ

• Leolinedance
Zonnepanelen trouwens aarden of niet?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Leolinedance schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:45:
[...]
Dank je. Verrast mij wel. Als je de curves bekijkt blijft een SE3000 tot 1000 kVA nagenoeg stabiel op 97,7%. Bij 500 kVA is er nog 96,5% over.
500 kVA is wat veel voor een 3kW omvormer.
Een SE3k is alleen een wisselrichter, de MPPT zit verdeeld in de micro's en daar zitten ook verliezen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• onetime
  • Niet online
Als toevoeging aan de optimalisatie discussie:
Als je naar spanning/stroom grafiek van zonnepanelen kijkt, dan zie je dat in de buurt van het MPP je zonder veel verlies een klein beetje minder stroom eruit kunt halen en je daar dan (in vermogen uitgedrukt) bijna evenveel spanning voor terug krijgt. En omgekeert. Dus kleine verschillen tussen panelen zijn niet van belang in een string.
Dus schaduwvrije strings van "gelijke" panelen hebben geen optimisers nodig.
Hou er ook rekening mee dat de meetgegevens van verschillende optimisers van elkaar kunnen verschillen.
Met andere woorden, wat gebeurt er als je de optimiser van de meest en minst opbrengende panelen omwisselt? Verhuist de opbrengst mee met de optimiser? Optimisers zijn ook niet identiek.
Ik denk bijvoorbeeld ook dat het rendement van omvormers bij lage vermogens instort doordat ze niet meer nauwkeurig genoeg hun input kunnen meten. Bijvoorbeeld in stappen van 0,1A terwijl er minder dan 1A binnen komt. Daar is niet meer nauwkeurig te optimaliseren (MPPTracking)
Leolinedance schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:46:
Er valt wat voor te zeggen en bij sommige dunnefilm panelen moet het.
Als het niet moet om je panelen heel te houden zou ik er geen moeite voor doen.

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 10-08-2016 23:53 ]

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Leolinedance schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:46:
In Belgie verplicht, in Nederland sinds kort ook, deels afhankelijk van wel montage systeem je gebruikt, zou bij een aantal montage systemen niet nodig zijn.
Naar mij idee is aarden van een zwevend net juist gevaarlijk. Is er dan 1 lek naar aarde, dan is de andere kant van de string gelijk een spanning t.o.v aarde, dus gevaarlijk.
Het idee is dat de omvormer zou moeten vaststellen dat er een lek is naar aarde (isolatiefout). Maar hoe betrouwbaar is je omvormer daarin?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

Bij mij is afgelopen dinsdag de meter vervangen, de zegels lagen er al sinds de aankoop naast gezien de vorige bewoner er een zooitje van had gemaakt.
Was totaal geen probleem, de MK ziet er ook netjes uit al zeg ik het zelf. De monteur had meer oog voor de metaal detectors in huis, en de koffie beviel ook wel.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• TD-er
Andre1973 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 00:03:
[...]

In Belgie verplicht, in Nederland sinds kort ook, deels afhankelijk van wel montage systeem je gebruikt, zou bij een aantal montage systemen niet nodig zijn.
[...]
Sinds wanneer is het in NL verplicht?
En het was toch vooral vanwege veiligheid, omdat er statische lading kan ontstaan op de frames van de panelen, waardoor je een schok kunt krijgen.
Dat kan wat vervelende gevolgen hebben als je op een dak staat en ervan schrikt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-10 15:16
Pakhaas schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:58:
[...]

Bedankt mooi zo.

Is dan 1x40a kiezen niet beter? Of voegt dat niets toe?
Ik dacht dat 35A of 40A het gevolg is van een ouderwetse smeltzekering of het het gebruik van een installatie automaat.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-11 16:35
TFHfony schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:53:
[...]

In je berekening ga je uit van 6% winst. Hierbij ga je er van uit dat de degradatie verschilt van paneel tot paneel, anders zou je namelijk niets aan de optimizers hebben als ze allemaal even veel zouden degraderen.
Wil je die 6% winst halen, dan zullen de slechtste panelen dus zo'n 12% minder moeten presteren dan de beste panelen (om gemiddeld op die 6% uit te komen). De meeste fabrikanten garanderen vaak nog 80 a 85 procent na 25 jaar. Hier uit kan je al concluderen dat een verschil van 12% niet binnen die periode te verwachten is tenzij je echt erg slecht presterende panelen hebt aangeschaft.

Ennuh: qua vervuilen kan ik je ook wel wat uit de droom halen: 4 van mijn panelen heb ik afgelopen voorjaar schoon gemaakt, de resterende 12 wil ik nog doen. Maar er is geen verschil qua prestatie.... Dus de noodzaak het dak op te gaan ervaar ik momenteel (nog) niet zo. Al heb ik nog steeds wat water uit de condensdroger klaar staan ;-)

/edit 14:58/
Even gezocht naar het moment met het grootste verschil van vandaag:

[afbeelding]

Dit is het grootste verschil welke ik heb kunnen vinden 264W vs 276W. Dit is een verschil van 12W en komt in de buurt van 5%. Maar zoals je ziet aan de andere panelen, gaat je totale winst echt geen 5% zijn. Er zijn 2 panelen die 4 a 5 procent meer kunnen leveren dan de rest, maar de rest ontloopt elkaar vrijwel niets en daar zou je dus misschien 1% winnen. Maarja.. die 1% krijg je ook op de bank.
En wat ik zeg. Deze 5% is echt een uitschieter...
Dat ben ik niet helemaal met je eens. In jouw geval is het verschil 1.6% (nog steeds geen 6 inderdaad, dat lijkt me ook wel heel ideaal).

Echter in mijn geval zit ik tegen de 5% aan. De marge op panelen is vaak 3%, omhoog en/of omlaag, sla je wat uitschieters hebt (bv eentje 2% omlaag en de rest 2% omhoog), schiet het snel op met het percentage. Daarnaast, 1% op een bankrekening? Dan moet je toch goed zoeken. En ook, in Limburg kun(kon?) je geld lenen voor oa zonnepanelen tegen omgerekend 0.5%.

Wat ik wil zeggen is, dat het niet zo zwart-wit is.

Daarnaast vind ik het leuk om per paneel wat te kunnen zien.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-11 12:58
Leolinedance schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:45:
[...]

Een SMA SB3000 (TL) heeft een maximaal rendement van 97% waar bij 20% van het maximum ca. 95,7% over is.

De efficiency van Solaredge lijkt dus hoger, of zie ik iets verkeerd of over het hoofd?

Bronnen:

https://www.google.nl/url...g2=o7JqCWFQf1dTlIolB2usWQ

https://www.google.nl/url...g2=FryMNx-1qed6CZXGd5weIQ
janne_nl schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 08:12:
[...]

Dat ben ik niet helemaal met je eens. In jouw geval is het verschil 1.6% (nog steeds geen 6 inderdaad, dat lijkt me ook wel heel ideaal).

Echter in mijn geval zit ik tegen de 5% aan. De marge op panelen is vaak 3%, omhoog en/of omlaag, sla je wat uitschieters hebt (bv eentje 2% omlaag en de rest 2% omhoog), schiet het snel op met het percentage. Daarnaast, 1% op een bankrekening? Dan moet je toch goed zoeken. En ook, in Limburg kun(kon?) je geld lenen voor oa zonnepanelen tegen omgerekend 0.5%.

ik heb echt totaal geen problemen met SE.
leuk spul.
(alleen voor mensen die er nog weinig verstand van hebben wel lastig.
op het eerste gezicht lijkt het allemaal als of je er alles mee kunt, maar er zijn toch als je verder kijkt beperkingen met haakjes en oogjes.
uiteindelijk is het plannen met SE beperkter als je met een gewone omvormer kunt. helaas ;) )

jullie gaan er wel van uit dat als er een mismatch is tussen de panelen dat een gewone omvormer daar door verlies heeft.
maar dat is dat is wel, maar helemaal niet zo veel als je denkt. ;)

ik maak een extra extreem voorbeeld.
stel je hebt een gebruiker met 6X250Wp op een gewone 3600W omvormer.
die wil meer Wp en scoort daar 6x300Wp panelen voor(wel het zelfde type cellen, is een aanrader.)
dan kan hij rekenen dat hij 12x250Wp = 3000Wp heeft.
maar de praktijk is iets anders en lastig uit te leggen.
de omvormer ziet niet wat voor panelen hij heeft, maar zal nog steeds naar het optimum punt gaan zoeken.
dat punt kan hij niet vinden van de 6x50Wp die over is, maar hij zal het gemiddelde pakken die er tussen in zit.
de IV curves van de panelen zijn anders, maar dat zijn parabool lijkende grafieken dus lastig uit te rekenen.(niet een lineaire functie).
een voorbeeld IV curve (van een +/- 250Wp paneel):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/curve.jpg
nu heeft de 300Wp panelen wel een andere curve als de 250Wp paneel.
maar enige verschil is dat de A hoger is, maar de Vmpp is het zelfde (zelfde type cellen), en dat pakt een gewone omvormer gewoon mee, geen probleem.
(hij weet niet wat voor panelen er zijn, maar reageert op de hoeveelheid A die hij krijgt.)

voor het gemak pak ik even de helft van die 6x50Wp.
berekenen is echt te moeilijk, in de praktijk kan het zelfs meer als 75% zijn van de 6x50Wp overig.

dus je zou eigenlijk moeten rekenen dat je met 6X250Wp+6x300Wp een minimale 3150Wp krijgt.
(en dan heb ik het nog niet gehad over een systeem als optitrack/mppscanning/pvsweep die ook een stuk daarvan extra kunnen oplossen.)
in dit extreme voorbeeld hebben we het over 150Wp meer met SE, maar dat gaat wel weer verloren in het hebben van 12X een mpp. ;)

uit eindelijk, maar het in mijn ogen gewoon niet veel uit of je optimizers of gewone string omvormer gebruikt.
(maar er zijn situaties, pfff zo ingewikkeld, dan zijn optimizers wel een oplossing :Y .)

(nu heeft SE de nieuwe WAVE omvormers.
nog geen ervaring mee, maar het ziet er wel leuk uit, misschien gaat dat wel leuk spul worden. :? )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
janne_nl schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 08:12:
[...]

Hou er rekening mee dat de screenshot juist was opgezocht omdat daar het verschil het grootst was. De rest van de dag waren de verschillen aanzienlijk kleiner.
Verder, als je een beetje degelijke panelen koopt, zijn ze alleen +3% gespecificeerd hoor, niets in de min.

Verder, als je zonnepanelen koopt, zet je je geld voor 30 jaar vast. Als jij bij de bank je geld voor een paar jaar in een deposito mikt, krijg je ruim 1%.

Per paneel monitoren is leuk (is bij mij ook een van de redenen geweest) maar op een schaduwloos dak verdien je SolarEdge gewoon nooit terug. Niet. Punt. Tenzij je kapotte panelen hebt o.i.d..
Het feit dat je het nooit terugverdiend hoeft alleen absoluut geen reden zijn om het niet te nemen. Ik heb wel vaker mijn geld uitgegeven aan zaken die ik leuk vind, maar financieel niet rendabel zijn. 😂

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• migjes
TFHfony schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:43:
[...]
Ik heb wel vaker mijn geld uitgegeven aan zaken die ik leuk vind, maar financieel niet rendabel zijn. 😂
ooho, je hebt een WAF. >:)

(migjes duikt weg en schaamt zich voor zijn uit spraken. :$ )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Leolinedance
TFHfony schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:43:
[...]

maar op een schaduwloos dak verdien je SolarEdge gewoon nooit terug. Niet. Punt.
Jammer dat je niet open staat voor ervaringen van anderen en erop blijft hameren dat jouw situatie voor iedereen moet gelden. Er zijn voldoende voorbeelden waarin het zich ruimschoots terugverdiend binnen de technische levensduur.

Daarnaast negeer de kosten van extra garantie en langere levensduur van de omvormer.

• Leolinedance
Ik probeer te trouwens achter te komen wat de nieuwe Solaredge HD Wave omvormers gaan kosten. Misschien is het interessant om de levering een paar weken uit te stellen omdat die nieuwe omvormers er aan zitten te komen. Deze omvormers zouden een rendement tot 99% hebben, i.p.v. 97,5%

Iemand enig idee?

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Leolinedance schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:08:
[...]

Jammer dat je niet open staat voor ervaringen van anderen en erop blijft hameren dat jouw situatie voor iedereen moet gelden. Er zijn voldoende voorbeelden waarin het zich ruimschoots terugverdiend binnen de technische levensduur.

Daarnaast negeer de kosten van extra garantie en langere levensduur van de omvormer.
Graag delen dan, die voorbeelden van een schaduwloos dak waar het zich wel terugverdient!
De garantie en langere levensduur is een andere discussie, net als het per paneel monitoren. Dat zijn prima argumenten maar de discussie gaat over de meerwaarde van de optimizers bij een schaduwvrij dak.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
[...]
Ik sta wel open voor dergelijke ervaringen, maar ik heb ze nog niet gezien. Dat is meer het probleem. Afgezien van het verhaal van verkopers van SolarEdge, heb ik nog geen enkel praktijkvoorbeeld gezien waarbij het bij een schaduwloos dak rendabel is. Puur op basis van techniek/specs kan het namelijk ook niet rendabel zijn.

Maar, ik laat mij graag overtuigen en zie graag voorbeelden van installaties die technisch in orde zijn waarbij het een rendabele investering is geweest. Ik zie de links en technische/financiële onderbouwing graag komen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• migjes
[...]

je moet TFHfony ook niet zo lezen. ;)

als ik naar kosten kijk, mijn set heeft 24 optimizers nodig + een 300€ duurdere omvormer als ik nu heb.
dus heb ik 1200+€ aan extra kosten om SE te gebruiken.
voor die 1200€ kan ik ook 5x300Wp extra kopen, met gemak.
(of anders zwaardere panelen)

maar een grotere omvormer gecombineerd met een 4-8 extra solarfrontier panelen kan ook.
zelfs als je die panelen op noord dak legt levert het meer op als wat SE extra doet. ;)

garantie en langere levensduur, sorrie dat zegt iedere verkoper.
heb al merken zien verdwijnen die 20 jaar beloofde, hellaas pindakaas, garanties niet mijn ding waar ik naar kijk. ;)
omdat ik alles zelf doe is garantie ook niet zo heel interessant, mocht de omvormer kapot gaan, binnen een week heb ik wel een nieuwe. (er zijn een paar tweakers hier, die hebben een omvormer als reserve liggen die voor mij acceptabel is, als ik ze een DM stuur heb ik die zo binnen. ;) )
wil je wel garantie en doe je het niet zelf, kijk dan of je wel een goede leverancier hebt, niet een beunhaas die met piepende banden weg rijd (zo van de buit is binnen.) als het is geïnstalleerd.
veel belangrijker als wat de fabrikant zegt. ;)

maar als jij SE wil gewoon doen!!!!
alles is beter als dakpannen. ;)
ga er voor.
Leolinedance schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:19:
Ik probeer te trouwens achter te komen wat de nieuwe Solaredge HD Wave omvormers gaan kosten. Misschien is het interessant om de levering een paar weken uit te stellen omdat die nieuwe omvormers er aan zitten te komen. Deze omvormers zouden een rendement tot 99% hebben, i.p.v. 97,5%

Iemand enig idee?
nog geen leverancier gezien die ook echt levert en niet het als reclame gebruikt.
dus nog geen echte prijzen gezien, het lijkt een papieren lancering op het moment. :-(

die 99%, ja het klinkt allemaal goed, en leuk bedacht, maar marketing verteld natuurlijk alleen het zonnige kantje, of er ook nog nadelen aan zijn weten we pas als er iemand een goede test heeft gedaan, helaas.
ik zelf zou er niet op gaan zitten wachten. ;)

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
migjes schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:46:
[...]

ooho, je hebt een WAF. >:)

(migjes duikt weg en schaamt zich voor zijn uit spraken. :$ )
Laat mijn vrouw nu juist wel financieel rendabel zijn ;-)

• onetime
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:38:
[...] ik heb echt totaal geen problemen met SE. leuk spul.
(alleen voor mensen die er nog weinig verstand van hebben wel lastig.
op het eerste gezicht lijkt het allemaal als of je er alles mee kunt, maar er zijn toch als je verder kijkt beperkingen met haakjes en oogjes. uiteindelijk is het plannen met SE beperkter als je met een gewone omvormer kunt. helaas ;) )

jullie gaan er wel van uit dat als er een mismatch is tussen de panelen dat een gewone omvormer daar door verlies heeft.
maar dat is dat is wel, maar helemaal niet zo veel als je denkt. ;)

ik maak een extra extreem voorbeeld.
stel je hebt een gebruiker met 6X250Wp op een gewone 3600W omvormer.
die wil meer Wp en scoort daar 6x300Wp panelen voor (wel het zelfde type cellen, is een aanrader.)
dan kan hij rekenen dat hij 12x250Wp = 3000Wp heeft.
maar de praktijk is iets anders en lastig uit te leggen.
de omvormer ziet niet wat voor panelen hij heeft, maar zal nog steeds naar het optimum punt gaan zoeken.
dat punt kan hij niet vinden van de 6x50Wp die over is, maar hij zal het gemiddelde pakken die er tussen in zit.
de IV curves van de panelen zijn anders, maar dat zijn parabool lijkende grafieken dus lastig uit te rekenen.(niet een lineaire functie).
een voorbeeld IV curve (van een +/- 250Wp paneel):
[afbeelding]
nu heeft de 300Wp panelen wel een andere curve als de 250Wp paneel.
maar enige verschil is dat de A hoger is, maar de Vmpp is het zelfde (zelfde type cellen), en dat pakt een gewone omvormer gewoon mee, geen probleem.
(hij weet niet wat voor panelen er zijn, maar reageert op de hoeveelheid A die hij krijgt.)

voor het gemak pak ik even de helft van die 6x50Wp.
berekenen is echt te moeilijk, in de praktijk kan het zelfs meer als 75% zijn van de 6x50Wp overig.

dus je zou eigenlijk moeten rekenen dat je met 6X250Wp+6x300Wp een minimale 3150Wp krijgt.
(en dan heb ik het nog niet gehad over een systeem als optitrack/mppscanning/pvsweep die ook een stuk daarvan extra kunnen oplossen.)
in dit extreme voorbeeld hebben we het over 150Wp meer met SE, maar dat gaat wel weer verloren in het hebben van 12X een mpp. ;)

uit eindelijk, maar het in mijn ogen gewoon niet veel uit of je optimizers of gewone string omvormer gebruikt.
(maar er zijn situaties, pfff zo ingewikkeld, dan zijn optimizers wel een oplossing :Y .)

(nu heeft SE de nieuwe WAVE omvormers.
nog geen ervaring mee, maar het ziet er wel leuk uit, misschien gaat dat wel leuk spul worden. :? )
Migjes, mooie poging, ik vond het teveel werk om uit te werken, maar bij het zelfde type cellen is de I-V curve per cel identiek. En is dus niet de stroom (A) hoger, maar de spanning (V). En komt gewoon het extra vermogen van de 20% extra cellen per paneel volledig beschikbaar.
Wat je verder probeert uit te leggen gaat juist op voor verschillende maar nog wel enigszins vergelijkbare types cellen. Ik weet ook niet hoe ik goed moet uitleggen dat de combinatie van alle I-V curves van alle individuele cellen in de string samen het nieuwe optimum vastleggen.
onetime schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 23:47:
Als toevoeging aan de optimalisatie discussie:
Als je naar spanning/stroom grafiek van zonnepanelen kijkt, dan zie je dat in de buurt van het MPP je zonder veel verlies een klein beetje minder stroom eruit kunt halen en je daar dan (in vermogen uitgedrukt) bijna evenveel spanning voor terug krijgt. En omgekeert. Dus kleine verschillen tussen panelen zijn niet van belang in een string.
Dus schaduwvrije strings van "gelijke" panelen hebben geen optimisers nodig.
Hou er ook rekening mee dat de meetgegevens van verschillende optimisers van elkaar kunnen verschillen.
Met andere woorden, wat gebeurt er als je de optimiser van de meest en minst opbrengende panelen omwisselt? Verhuist de opbrengst mee met de optimiser? Optimisers zijn ook niet identiek.
[...]
[...] Jammer dat je niet open staat voor ervaringen van anderen en erop blijft hameren dat jouw situatie voor iedereen moet gelden. Er zijn voldoende voorbeelden waarin het zich ruimschoots terugverdiend binnen de technische levensduur.

De enig overtuigende methode om aan te tonen dat optimizers óók in een schaduwvrije situatie meer opleveren is door dezelfde panelen op hetzelfde dak zowel met als zonder optimizers te meten en samen met de spanning en stroom ook de instraling te loggen. Per paneel. Uit die gegevens zal je onder andere zien dat de optimizers zelf ook wat verlies opleveren. Verder wacht ik af wat er uit die gegevens valt af te lijden. Al verwacht ik door de I-V en P-V curves van panelen dat het elkaar niet veel zal ontlopen. Overigens hoe groter het dak, hoe groter de verschillen.

• Leolinedance
TFHfony schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 12:07:
[...]

Ik sta wel open voor dergelijke ervaringen, maar ik heb ze nog niet gezien. Dat is meer het probleem. Afgezien van het verhaal van verkopers van SolarEdge, heb ik nog geen enkel praktijkvoorbeeld gezien waarbij het bij een schaduwloos dak rendabel is. Puur op basis van techniek/specs kan het namelijk ook niet rendabel zijn.

Maar, ik laat mij graag overtuigen en zie graag voorbeelden van installaties die technisch in orde zijn waarbij het een rendabele investering is geweest. Ik zie de links en technische/financiële onderbouwing graag komen.
Oke, zal nog eens kijken als ik tijd heb binnenkort. Heb een Engels onderzoek liggen waarbij onder laboraturiumomstandigheden een rendementsverbetering van 1,6% bij opstart van een nieuw systeem gehaald werd met Solaredge. Nu zal dat verschil dus in de praktijk vermoedelijk groter zijn i.v.m. wolken en ongelijke temperatuurtoename, zeker bij grotere velden. En het verschil moet ook wel toenemen i.v.m. degradatie.

Oke, misschien geen 6% maar kan makkelijk meer dan 2% zijn. Gemiddend 4% over de levensduur is dus niet zo'n onrealistische aanname denk ik.

Dan kom je dus bij een investering van in mijn geval 49,00 * 15 = Eur 735,- uit op.

30*170*1,05 = 5355 kW * 0.04 = 214 kW per jaar * € 0,20 = € 42,80 per jaar.
=735 / 42,80 = 17 jaar

Dus binnen de technische levensduur van de panelen en omvormers. Hierin is geen rekening gehouden met stijgende energieprijzen.

Daarnaast is een kwalitatief goede 3-fase omvormer van SMA ook duurder dan een Solaredge. Daar zit al minimaal € 300,- tussen. Garantieverlenging naar 10 jaar kost ca. Eur 250,- en naar 15 jaar Eur 500,- (dus reken een meerprijs voor Eur 375,- voor de 12 jaar van Solaredge)

Ook al reken je de meerprijs voor een kwalititatief goede SMA niet mee, dan wil je het zelfs al op de lange garantie terug toch?

Daarnaast ben ik het helemaal met je eens dat een gadget best iets mag kosten. Maar ik blijf wel van mening dat de kosten vrij gering zijn, als ze er al zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Leolinedance op 11-08-2016 12:37 ]

• onetime
  • Niet online
:D :D :D _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
TFHfony schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 12:19:
[...] Laat mijn vrouw nu juist wel financieel rendabel zijn ;-)
ROFL Waar werkt ze? :X :X :X
(migjes onetime duikt weg en schaamt zich voor zijn uit spraken. :$ )

Alle gekheid op een stokje; hoe bedoel je dat? Klein stukje of-topic ter correctie moet maar even.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Leolinedance schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 12:33:
[...]

Oke, zal nog eens kijken als ik tijd heb binnenkort. Heb een Engels onderzoek liggen waarbij onder laboraturiumomstandigheden een rendementsverbetering van 1,6% bij opstart van een nieuw systeem gehaald werd met Solaredge. Nu zal dat verschil dus in de praktijk altijd groter zijn i.v.m. wolken. En het verschil moet wel toenemen i.v.m. degradatie.

Oke, misschien geen 6% maar kan makkelijk meer dan 2% zijn. 4% over de looptijd is dus niet zo'n gekke aanname denk ik.

Dan kom je dus bij een investering van in mijn geval 49,00 * 15 = Eur 735,- uit op.

30*170*1,05 = 5355 kW * 0.04 = 214 kW per jaar * € 0,20 = € 42,80 per jaar.
=735 / 42,80 = 17 jaar

Dus binnen de technische levensduur van de panelen en omvormers.

Daarnaast is een kwalitatief goede 3-fase omvormer van SMA ook duurder dan een Solaredge. Daar zit al minimaal € 300,- tussen. Garantieverlenging naar 10 jaar kost va. Eur 250,- en naar 15 jaar Eur 500,- (dus reken een meerprijs voor Eur 375,- voor de 12 jaar dan Solaredge)

Ook al reken je de meerprijs voor een kwalititatief goede SMA niet mee, dan wil je het zelfs al op de lange garantie terug toch?

Daarnaast ben ik het helemaal met je eens dat een gadget best iets mag kosten. Maar ik blijf wel van mening dat de kosten vrij gering zijn, als ze er al zijn.
Ik neem aan dat het wel een "onafhankelijk" onderzoek is en dat deze niet betaald is door SolarEdge? Want anders ben ik bang dat de cijfers even betrouwbaar zullen zijn als de 1 op 25 die ik zou moeten halen met mijn auto volgens de opgave van de VW Groep n.a.v. van lab-tests ;-)
Ik zou liever juist real-life tests zien van een onafhankelijke club. Maar goed, ik hoor graag wat de bron is.
Neem in de berekeningen ook rente verlies mee. Ook het feit dat het renteverlies vanaf dag 1 al het geval is, terwijl je de winst op degradatieverschillen pas na X jaar echt zal gaan zien.
De stijgende energie prijs zou ik nog even niet meenemen: Deze is de afgelopen jaren juist gedaald en dat zal nog wel even doorgaan.
Sowieso is het onmogelijk om precies alle te berekenen: Rente & energieprijzen zijn een grote factor en over lange tijd eigenlijk niet te voorspellen. Het gaat er mij meer om dat de rendementswinsten die ze aangeven ik real-life nog nergens ben tegengekomen en dat deze ook technisch gezien gewoon niet goed te onderbouwen zijn, tenzij je vergelijkt met matig panelen & matig presterende omvormers. Dat maakt mij dan ook wel benieuwd in dat Engelse onderzoek wat ze tegenover de SolarEdge installatie hebben gezet.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
onetime schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 12:34:
:D :D :D _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[...]

ROFL Waar werkt ze? :X :X :X
(migjes onetime duikt weg en schaamt zich voor zijn uit spraken. :$ )

Alle gekheid op een stokje; hoe bedoel je dat? Klein stukje of-topic ter correctie moet maar even.
Whahaha :)
Mijn vrouw heeft inderdaad een leuke baan in de pharma industrie... maar nog belangrijker: Geen gat in d'r hand, dus... :)

• Leolinedance
TFHfony schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 12:43:
[...]

Ik neem aan dat het wel een "onafhankelijk" onderzoek is en dat deze niet betaald is door SolarEdge? Want anders ben ik bang dat de cijfers even betrouwbaar zullen zijn als de 1 op 25 die ik zou moeten halen met mijn auto volgens de opgave van de VW Groep n.a.v. van lab-tests ;-)
Ik zou liever juist real-life tests zien van een onafhankelijke club. Maar goed, ik hoor graag wat de bron is.
Neem in de berekeningen ook rente verlies mee. Ook het feit dat het renteverlies vanaf dag 1 al het geval is, terwijl je de winst op degradatieverschillen pas na X jaar echt zal gaan zien.
De stijgende energie prijs zou ik nog even niet meenemen: Deze is de afgelopen jaren juist gedaald en dat zal nog wel even doorgaan.
Sowieso is het onmogelijk om precies alle te berekenen: Rente & energieprijzen zijn een grote factor en over lange tijd eigenlijk niet te voorspellen. Het gaat er mij meer om dat de rendementswinsten die ze aangeven ik real-life nog nergens ben tegengekomen en dat deze ook technisch gezien gewoon niet goed te onderbouwen zijn, tenzij je vergelijkt met matig panelen & matig presterende omvormers. Dat maakt mij dan ook wel benieuwd in dat Engelse onderzoek wat ze tegenover de SolarEdge installatie hebben gezet.
Zal wel eens kijken als ik tijd heb.
Renteverlies heb ik trouwens niet, als je VRH moet betalen is het juist een extra besparing die ik nog niet meegenomen heb. Scheelt weer iets.

• onetime
  • Niet online
Leolinedance schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 12:51:
[...]Zal wel eens kijken als ik tijd heb.
Renteverlies heb ik trouwens niet, als je VRH heffing moet betalen is het juist een extra besparing die ik nog niet meegenomen heb. Scheelt weer iets.
In je eerdere reactie heb je een terugverdien tijd van 17 jaar berekend.
Dan is het dus goedkoper om meer panelen neer te leggen.
Die verdienen zich in ~de helft~ van de tijd terug.
Aanname: schaduw vrij in dezelfde oriëntatie.

Doe het in deze situatie niet om financiële redenen.
Maar voor het gadget gehalte.

KISS

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 11-08-2016 13:01 ]

• Leolinedance
onetime schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 12:58:
[...]

In je eerdere reactie heb je een terugverdien tijd van 17 jaar berekend.
Dan is het dus goedkoper om meer panelen neer te leggen.
Die verdienen zich in ~de helft~ van de tijd terug.
Aanname: schaduw vrij in dezelfde oriëntatie.

Doe het in deze situatie niet om financiële redenen.
Maar voor het gadget gehalte.

KISS
Geen ruimte. Meer kan er niet op, ook niet met andere niet-SF panelen. En je negeert de kosten van de (verlengde garantie van de) omvormer. Uiteraard is het deels het gadget gehalte, zoals eerder genoemd :)

[ Voor 10% gewijzigd door Leolinedance op 11-08-2016 13:18 ]

• onetime
  • Niet online
Leolinedance schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:06:
[...]Geen ruimte. Meer kan er niet op, ook niet met andere niet-SF panelen.
Die wilde ik even van jou horen, maar dan nog heb ik sterke twijfels aan het financièle rendement. Succes.

Na de edit:
Leolinedance schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:06:
[...]Geen ruimte. Meer kan er niet op, ook niet met andere niet-SF panelen. En je negeert de kosten van de (verlengde garantie van de) omvormer. Uiteraard is het deels het gadget gehalte, zoals eerder genoemd :)
Ik verwacht niet veel van garantie, ik verwacht meer van extra koeling. (zie eerder in dit topic)
Ook een beetje gadget gehalte.

• Leolinedance
Wat ontzettend duur trouwens, die garantieverlenging bij SMA.

Verlenging naar 20 jaar Eur 950,- voor een 1-fase Sunny Boy 5000 TL-21
Solaredge 1-fase kost 20 jaar garantie slechts € 284,-

Een verschil van € 666,- (!)

[ Voor 3% gewijzigd door Leolinedance op 11-08-2016 13:33 ]

• TD-er
Dat is 2/3e van de nieuwprijs.
Kortom, dan is de verwachting dat 'ie 20 jaar meegaat dus vrij laag.
Of het is een marketing-technisch interessant product, waarbij 950 euro niet veel lijkt tov. de hele installatie. ???

Even wat anders... kan iemand die zon weer aanzetten?
Er zijn dagen in eind december waarop de opbrengst hoger was dan vandaag, 11 augustus 2016

[ Voor 27% gewijzigd door TD-er op 11-08-2016 13:39 ]

• onetime
  • Niet online
TD-er schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:35:
Dat is 2/3e van de nieuwprijs.
Kortom, dan is de verwachting dat 'ie 20 jaar meegaat dus vrij laag.
Of het is een marketing-technisch interessant product, waarbij 950 euro niet veel lijkt tov. de hele installatie. ???

Even wat anders... kan iemand die zon weer aanzetten?
Er zijn dagen in eind december waarop de opbrengst hoger was dan vandaag, 11 augustus 2016
Vergeet niet dat er meer kosten zitten aan garantie afhandeling dan het apparaat zelf.
Transport, administratie, testen, installatie, de-installatie, (vergoeding opbrengst verlies?)
Bij veel zelf doen, geregelde monitoring (en vergeet extra koeling niet) kan je veel besparen.

Zet jij de zon weer even aan? 8)
Voor dagen als deze is een overdimensionering van je panelen goed voor het rendement.
(extra belangrijk om wel je omvormer goed koel te houden!!! }:O )

• TD-er
onetime schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:06:
[...]
(extra belangrijk om wel je omvormer goed koel te houden!!! }:O )
Heb je al je kleine teen buiten de deur gehouden?
Die vergelijking met het weer van eind december gaat op meer vlakken op ;)
Vannacht net geen nachtvorst geweest in Twente.

• onetime
  • Niet online
TD-er schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:08:
[...] Heb je al je kleine teen buiten de deur gehouden?
Die vergelijking met het weer van eind december gaat op meer vlakken op ;)
Vannacht net geen nachtvorst geweest in Twente.
Hé, niet uit de context halen ja? De zin er voor hoort er toch echt bij. Klopt wel wat je zegt, maar gisteren had een extra onder gedimensioneerde omvormer het best wel warm gehad. (mompelt iets over belang koeling...)

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:19
Wat is een goede fan met een termostaat die ik zo in het stopcontact kan pluggen?

• onetime
  • Niet online
Pakhaas schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:27:
Wat is een goede fan met een termostaat die ik zo in het stopcontact kan pluggen?
Ken ik niet. Heb je niet nog ergens een stapeltje vannetjes liggen? Is een goed begin.

• Pakhaas
onetime schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:49:
[...]

Ken ik niet. Heb je niet nog ergens een stapeltje vannetjes liggen? Is een goed begin.
Haha ja ik bewaar altijd vannetjes voor het geval dat haha. Nee ik ben niet zo'n tweaker ;)

• zonoskar
  • Laatst online: 23:22

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Pakhaas schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:27:
De beste oplossing die ik gezien heb is een 12V zonnepaneel en rechtstreeks daaraan een ventilator. Dan heb je gratis koeling als de zon schijnt, en ook automatisch geen koeling als het donker is.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-10 16:48
zonoskar schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:56:
[...]

De beste oplossing die ik gezien heb is een 12V zonnepaneel en rechtstreeks daaraan een ventilator. Dan heb je gratis koeling als de zon schijnt, en ook automatisch geen koeling als het donker is.
En de gelijkspanning aftakken op de omvormer en met een voorschakelweerstand of een elektronische oplossing 5 Volt of dat wat nodig is voor je fan(s) maken?

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:56

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Leolinedance schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:31:
Wat ontzettend duur trouwens, die garantieverlenging bij SMA.

Verlenging naar 20 jaar Eur 950,- voor een 1-fase Sunny Boy 5000 TL-21
Solaredge 1-fase kost 20 jaar garantie slechts € 284,-

Een verschil van € 666,- (!)
Alsof je over 20 jaar (worst case) nog een inverter wilt uit 2016 8)7
Wie dat bedacht heeft... En nog erger, wie dat serieus overweegt...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• onetime
  • Niet online
Joepla schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 19:27:
[...]Alsof je over 20 jaar (worst case) nog een inverter wilt uit 2016 8)7
Ik. :*) Doe mij maar ouderwetse degelijkheid. >:) Nieuw is niet altijd beter. O-)
Bamboe48 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 18:52:
[...]En de gelijkspanning aftakken op de omvormer en met een voorschakelweerstand of een elektronische oplossing 5 Volt of dat wat nodig is voor je fan(s) maken?
Een electronische adapter die je een geschikte DC voed ipv AC. Moet kunnen.
Geen trafo maar een schakelende voeding.

[ Voor 30% gewijzigd door onetime op 11-08-2016 20:10 ]

• Joepla

Joepla

onetime schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 20:08:
[...]

Ik. :*) Doe mij maar ouderwetse degelijkheid. >:) Nieuw is niet altijd beter. O-)
Daar zit wat in, ik kan me daar wel in vinden. Maar... Wil jij nu een zonnepaneel uit 1996, nieuw, degelijk en met de efficiency van toen? En de beruchte OK4 inverter? ;)

Een dergelijke verzekering is te vergelijken met een brandverzekering voor je huis. Je lapt er 1,5 ton bij en je bent 20 jaar verzekerd. Daar trapt niemand in, bij inverters hopelijk ook niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Joepla op 11-08-2016 20:27 ]

• onetime
  • Niet online
Joepla schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 20:25:
[...]Daar zit wat in, ik kan me daar wel in vinden. Maar... Wil jij nu een zonnepaneel uit 1996, nieuw, degelijk en met de efficiency van toen? En de beruchte OK4 inverter? ;)
:O Volgens mij was het onderwerp de huidige omvormers met 95%+ rendement. :+

OK4 is gebleken niet tegen hitte te kunnen. Daar zeg ik hier vlak boven ook weer wat over...
En als je me die paneeltjes uit '96 kado doet gebruik ik ze toch echt. Zit als het goed is nog járen leven in.

edit n.a.v. de jouwe:
Een dergelijke verzekering is te vergelijken met een brandverzekering voor je huis. Je lapt er 1,5 ton bij en je bent 20 jaar verzekerd. Daar trapt niemand in, bij inverters hopelijk ook niet.
Zeg ik niet zover hierboven ook al wat over... En als je het risico kan dragen moet je het niet verzekeren.

[ Voor 22% gewijzigd door onetime op 11-08-2016 20:44 ]

• mgroen81
Dan maar weer eens een interessant plaatje.
Verschil panelen
Hier is mijn oost-west systeem te zien met de totalen tot nu toe.
Wat opvalt: Het beste paneel met de hoogste opbrengst (1.1.17) ligt pal naast een ander paneel dat ook geen schaduw heeft over de hele dag. Dus zou je verwachten dat de opbrengsten gelijk zouden zijn.
Maar paneel 1.1.16 heeft bijna 10% minder opbrengst...
Als je op dagbasis kijkt zie je dat de verschillen(%) in vermogen zijn een stuk groter als er minder instraling is.
(De panelen die wel last van schaduw hebben presteren uiteraard nog slechter)

Hmm: Ik realiseer mij net nu ik dit scrijf dat 1.1.16 pal naast de schoorsteen zit en daardoor dus minder indirect licht krijgt. Dit is waarschijnlijk een plausibele verklaring?

• onetime
  • Niet online
mgroen81 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 20:44:
Dan maar weer eens een interessant plaatje.
[afbeelding]
Hier is mijn oost-west systeem te zien met de totalen tot nu toe.
Wat opvalt: Het beste paneel met de hoogste opbrengst (1.1.18) ligt pal naast een ander paneel dat ook geen schaduw heeft over de hele dag. Dus zou je verwachten dat de opbrengsten gelijk zouden zijn.
Maar paneel 1.1.16 heeft bijna 10% minder opbrengst...
Als je op dagbasis kijkt zie je dat de verschillen(%) in vermogen zijn een stuk groter als er minder instraling is.
(De panelen die wel last van schaduw hebben presteren uiteraard nog slechter)

Hmm: Ik realiseer mij net nu ik dit scrijf dat 1.1.16 pal naast de schoorsteen zit en daardoor dus minder indirect licht krijgt. Dit is waarschijnlijk een plausibele verklaring?
1.1.17 heeft de hoogste opbrengst?!? Maar je verklaring is best plausibel.

• mgroen81
onetime schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 20:52:
[...]

1.1.17 heeft de hoogste opbrengst?!? Maar je verklaring is best plausibel.
Ja, klein foutje.

• Leolinedance
Joepla schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 19:27:
[...]

Alsof je over 20 jaar (worst case) nog een inverter wilt uit 2016 8)7
Die 10 of 15 jaar garantie is ook schrikbarend duur. Maar waarom zou je perse een nieuwe omvormer willen over 15-20 jaar?

Maar het opvallende vond ik vooral het verschil tussen Solaredge en SMA.

[ Voor 8% gewijzigd door Leolinedance op 11-08-2016 21:18 ]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Leolinedance schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 21:15:
[...]

Die 10 of 15 jaar garantie is ook schrikbarend duur. Maar waarom zou je perse een nieuwe omvormer willen over 15-20 jaar?

Maar het opvallende vond ik vooral het verschil tussen Solaredge en SMA.
Ik denk dat SMA zelf ook wel weet dat de omvormer geen 20 jaar gaat halen. Misschien calculeren ze gewoon alvast een nieuwe in a kostprijs.
klantenbinding....!!!?

Over 20 jaar zul je ook echt geen sb5000tl21 als vervanger krijgen. Die heeft sma dan echt niet meer op de plank liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door paulv1973 op 11-08-2016 21:54 ]

• Andre1973

Andre1973

T is een service die SMA aanbied voor het geval dat je heel graag garantie wil op een heel systeem. SMA zelf stelt dat als je omvormer de eerste 2 jaar niet stuk gaat dat ie dan heel lang mee gaat zolang je m niet mishandelt.

• Joepla

Joepla

Leolinedance schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 21:15:
[...]
Niet persé, maar het gaat er hier om dat je nu een dikke premie betaald voor een apparaat dat zeer zeker technisch verouderd is over 15-20 jaar. Als hij het nog doet tegen die tijd: niets mis mee, hij heeft in ieder geval zijn geld opgebracht en je kunt dan altijd op ieder moment beslissen of vervanging loont.
Ik heb mijn ca. 12 jaar oude installatie verkocht omdat ik meer dakoppervlak kreeg (verbouwing) en ik met de ervaring die ik had opgedaan een andere insteek heb gekozen (schansen ipv de gebruikelijke platdak-opstelling). Ook speelde voor mij mee, dat de inverters op een leeftijd kwamen dat het een keer afgelopen zou zijn. De nieuwe eigenaar was zich daarvan bewust, had een leuke prijs en heeft er nog steeds volop plezier van.

Daarbij staan de ontwikkelingen bepaald niet stil. Als we de lijn van de afgelopen 20 jaar doorzetten, dan zul je over 20 jaar hoogstwaarschijnlijk andere panelen hebben. Andere/verbeterde techniek, andere inzichten, etc.
Misschien zijn panelen met een rendement van 35% heel normaal, waardoor je met dezelfde oppervlakte opeens een inverter nodig hebt die het dubbele vermogen aankan.
Of we gaan van een paar honderd volt (DC) naar hogere spanningen, niemand die dat nu kan zeggen.

• Leolinedance
Joepla schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:32:
[...]

Niet persé, maar het gaat er hier om dat je nu een dikke premie betaald voor een apparaat dat zeer zeker technisch verouderd is over 15-20 jaar. Als hij het nog doet tegen die tijd: niets mis mee, hij heeft in ieder geval zijn geld opgebracht en je kunt dan altijd op ieder moment beslissen of vervanging loont.
Ik heb mijn ca. 12 jaar oude installatie verkocht omdat ik meer dakoppervlak kreeg (verbouwing) en ik met de ervaring die ik had opgedaan een andere insteek heb gekozen (schansen ipv de gebruikelijke platdak-opstelling). Ook speelde voor mij mee, dat de inverters op een leeftijd kwamen dat het een keer afgelopen zou zijn. De nieuwe eigenaar was zich daarvan bewust, had een leuke prijs en heeft er nog steeds volop plezier van.

Daarbij staan de ontwikkelingen bepaald niet stil. Als we de lijn van de afgelopen 20 jaar doorzetten, dan zul je over 20 jaar hoogstwaarschijnlijk andere panelen hebben. Andere/verbeterde techniek, andere inzichten, etc.
Misschien zijn panelen met een rendement van 35% heel normaal, waardoor je met dezelfde oppervlakte opeens een inverter nodig hebt die het dubbele vermogen aankan.
Of we gaan van een paar honderd volt (DC) naar hogere spanningen, niemand die dat nu kan zeggen.
Ik volg je volledig hierin! Ik zou ook nooit verlengde garantie afsluiten voor 20 jaar voor dat geld, maar het ging er meer om dat de extra garantie bij SMA sowieso heel duur is. Ik denk dat 10 jaar garantie toch wel prettig zou zijn, dan heeft ie zijn geld in ieder geval opgebracht, mocht de omvormer onverhoopt voortijdig defect raken.

Voor het geld van 10 jaar garantie bij SMA heb je 20 jaar garantie bij Solaredge. En dan is die Solaredge nog goedkoper in aanschaf ook. Ik vind het wel apart.

• onetime
  • Niet online
Andre1973 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:01:
T is een service die SMA aanbied voor het geval dat je heel graag garantie wil op een heel systeem. SMA zelf stelt dat als je omvormer de eerste 2 jaar niet stuk gaat dat ie dan heel lang mee gaat zolang je m niet mishandelt.
Zou mooi zijn als die levensduur verwachting ook opgaat voor mijn standaard passief maar door mij véél beter gekoelde Effekta ES4200.
(Verdubbeling levensverwachting electronica bij iedere 10 graden lagere temperatuur.)
Ik hou hem tientallen graden koeler.
(~30 graden koeler ~2 tot de derde = 8 keer langere levensduur. 5x 8 = 40 jaar? Zou leuk zijn.)
Is hardwarematig al gelijk aan de ES5000, dus op die manier bekeken overgedimensioneert, maar wel met binnenkort 2x 2800 op ~Oost-West. Werkt al sinds september 2013 probleemloos.

Alleen die melding in de fp4all-logging bij het opstarten om de zoveel dagen: "No grid voltage detected"
Hebben anderen ook last van deze spook melding?

Weet iemand hier genoeg van electronica om me te kunnen vertellen of nu elco capaciteit toevoegen schadelijk is? De elco's zelf worden dan lager belast en leven dus langer.
Joepla schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:32:
[...] Daarbij staan de ontwikkelingen bepaald niet stil. Als we de lijn van de afgelopen 20 jaar doorzetten, dan zul je over 20 jaar hoogstwaarschijnlijk andere panelen hebben. Andere/verbeterde techniek, andere inzichten, etc.
Wat maakt dat allemaal uit voor een bestaande installatie die meer dan je volledige energie behoefte dekt?
Leolinedance schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:49:
[...] Ik volg je volledig hierin! Ik zou ook nooit verlengde garantie afsluiten voor 20 jaar voor dat geld, maar het ging er meer om dat de extra garantie bij SMA sowieso heel duur is. Ik denk dat 10 jaar garantie toch wel prettig zou zijn, dan heeft ie zijn geld in ieder geval opgebracht, mocht de omvormer onverhoopt voortijdig defect raken.

Voor het geld van 10 jaar garantie bij SMA heb je 20 jaar garantie bij Solaredge. En dan is die Solaredge nog goedkoper in aanschaf ook. Ik vind het wel apart.
Misschien rekent SMA ermee dat ze dan nog bestaan en omvormers nog het zelfde kosten.
Misschien rekent Solaredge ermee dat ze dan toch niet meer bestaan, en/of dat omvormers dan veel goedkoper zijn...
Kwestie van verwachtingen en glazen bollen.

[ Voor 45% gewijzigd door onetime op 12-08-2016 00:16 ]

• Joepla

Joepla

Leolinedance schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:49:
[...]
Ik volg je volledig hierin! Ik zou ook nooit verlengde garantie afsluiten voor 20 jaar voor dat geld, maar het ging er meer om dat de extra garantie bij SMA sowieso heel duur is. Ik denk dat 10 jaar garantie toch wel prettig zou zijn, dan heeft ie zijn geld in ieder geval opgebracht, mocht de omvormer onverhoopt voortijdig defect raken.
Dat is een beslissing die je alleen zelf kunt nemen. Zelf heb ik als regel dat ik alleen zaken verzeker die je niet op korte termijn zelf kunt/wilt opvangen, bv. brandverzekering, all-risc bij nieuwe auto, etc. De meeste andere zaken (witgoed, telecom, IT) kan ik zelf betalen en zo niet, dan kunnen we nog prima leven zonder veel van die zaken.
Je zou ook kunnen overwegen om je verzekeringspremie in een duurdere SMA te stoppen. Maar dat zal hier wel tot een nieuwe discussie leiden. Ik kan je daar niet echt objectief in adviseren, als SMA fanboy ;)
Ik denk dat dat een beetje te maken heeft met de wijze waarop SMA zichzelf in de markt ziet. Het wordt hier ook wel de Mercedes onder de inverters genoemd. Ze zijn best duur, hebben geen enorm hoge efficiency, maar ze zijn wèl degelijk en betrouwbaar. Dat is ook mijn ervaring en zonder iets af te doen aan andere, minder bekende/gerenommeerde inverters: daar heb ik toch al wat problemen van nabij gezien met soms erg moeizame oplossingen. Sommige bedrijven doen hun uiterste best om aan te tonen dat het geen garantie betreft.
Alleen die melding in de fp4all-logging bij het opstarten om de zoveel dagen: "No grid voltage detected"
Hebben anderen ook last van deze spook melding?
Heb een tijd een 5000 gehad en daar nooit die problemen gezien. Met andere logging overigens.
Weet iemand hier genoeg van electronica om me te kunnen vertellen of nu elco capaciteit toevoegen schadelijk is? De elco's zelf worden dan lager belast en leven dus langer.
Zonder schema kun je daar eigenlijk niets met zekerheid over zeggen. Je hebt het waarschijnlijk over de bufferelco's aan de DC zijde. In principe kunnen die niet groot genoeg zijn, maar het is de vraag wat er voor en na deze elco's zit. De bedrading/printsporen/halfgeleiders/weerstanden zullen mogelijk een hogere (piek-)stroom kunnen krijgen, waardoor je het tegengestelde effect bereikt.
Daarbij vraag ik me af of je de levensduur echt veel verlengt hiermee. Er loopt een redelijk constante stroom (geen HF oid) en door die (bv.) te halveren worden ze niet ineens de helft koeler.
Wat maakt dat allemaal uit voor een bestaande installatie die meer dan je volledige energie behoefte dekt?
Deze discussie laat ik voor wat hij is. We verschillen hierin duidelijk van mening en we kunnen beiden niet met zekerheid zeggen hoe de energiewereld er over 20 jaar uitziet.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Heb laatst een Omnik 3kTl2S aangesloten met 12 Canadians 265Wp in 1 string.

Het DC voltage start smorgens met 410+ Volt maar valt vrij vlug terug richting de 250Volt.
Soms zelfs terug naar 225Volt DC.

Er zijn ook dagen bij dat het voltage rond de 400Volt blijft hangen, en dat de omvormer dan over de hele dag maar 0,25kWh produceert.... Dus net niks...

Niet normaal toch!!??

Wat kan daar de oorzaak van zijn? Als er 1 paneel/stekker niet goed zou zijn aangesloten zou er toch simpelweg geen spanning te meten zijn aan dc zijde...

Ben al in de weer met Omnik. Maar krijg daar ook meer en meer het idee dat ze zo lang als mogelijk willen wachten met garantie te erkennen...

Typisch probleempjes die ik met SMA nog nooit heb gehad. :X

[ Voor 4% gewijzigd door paulv1973 op 12-08-2016 10:13 ]

• Joepla

Joepla

paulv1973 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:12:
Typisch probleempjes die ik met SMA nog nooit heb gehad. :X
Ik quote even wat ik wil zien ;) ;)

Serieus: (zit even krap in tijd want op werk): heb je een andere inverter die je een paar dagen tijdelijk kunt ophangen daar? Dan weet je snel & zeker waar het probleem wel (of zeker) niet zit. Vanaf daar is het dan een instelling of een defect, lijkt me?

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Joepla schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:16:
[...]

Ik quote even wat ik wil zien ;) ;)

Serieus: (zit even krap in tijd want op werk): heb je een andere inverter die je een paar dagen tijdelijk kunt ophangen daar? Dan weet je snel & zeker waar het probleem wel (of zeker) niet zit. Vanaf daar is het dan een instelling of een defect, lijkt me?
Dat is wat omnik ook voorstelt.
Ik heb nog een Hosola 5000 liggen met een deffecte Mpp2. Mpp1 werkt wel.
Dus ik ga die ophangen en proberen inderdaad.
Alleen bettreffende klant is op vakantie nu

• onetime
  • Niet online
Zowel 400 als 250 / 225 lijkt op het eerste gezicht niet te kloppen. De Vmpp verwacht je rond de 300/360V voor 60 cells panelen.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

onetime schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:18:
Zowel 400 als 250 / 225 lijkt op het eerste gezicht niet te kloppen. De Vmpp verwacht je rond de 300/360V voor 60 cells panelen.
400 lijkt me wel te kloppen als Voc spanning...
Maar ik en omnik zegt dat ook, zou de werkspanning voor de rest van de dag ongeveer rond de 330V moeten zijn.

Dak betreft een dak schaduw vrij op het zuiden

[ Voor 21% gewijzigd door paulv1973 op 12-08-2016 10:20 ]

• onetime
  • Niet online
Als Voc vind ik hem iets laag, maar het is ook niet helemaal oc. (en nu op pad)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

hier een willekeurige dag...
Voltage zakt zelfs naar 213 Volt DC zijde

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/35mlgjl.png

[ Voor 20% gewijzigd door paulv1973 op 12-08-2016 10:24 ]

• onetime
  • Niet online
Joepla schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:44:
[...] Heb een tijd een 5000 gehad en daar nooit die problemen gezien. Met andere logging overigens.
[...]
Zonder schema kun je daar eigenlijk niets met zekerheid over zeggen. Je hebt het waarschijnlijk over de bufferelco's aan de DC zijde. In principe kunnen die niet groot genoeg zijn, maar het is de vraag wat er voor en na deze elco's zit. De bedrading/printsporen/halfgeleiders/weerstanden zullen mogelijk een hogere (piek-)stroom kunnen krijgen, waardoor je het tegengestelde effect bereikt.
Daarbij vraag ik me af of je de levensduur echt veel verlengt hiermee. Er loopt een redelijk constante stroom (geen HF oid) en door die (bv.) te halveren worden ze niet ineens de helft koeler.
[...]
Deze discussie laat ik voor wat hij is. We verschillen hierin duidelijk van mening en we kunnen beiden niet met zekerheid zeggen hoe de energiewereld er over 20 jaar uitziet.
- Dank, weet ik iets meer....
- Dat is ook de reden van de vraag. (terzijde, ontwikkelde warmte is kwadratisch afhankelijk van stroom)
- Hoe kan dat nou? Maar onze glazen bollen geven allebei geen antwoord.

• onetime
  • Niet online
paulv1973 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:23:
hier een willekeurige dag...
Voltage zakt zelfs naar 213 Volt DC zijde

[afbeelding]
Maar wat is het vermogen als functie van die spanning?

• Pakhaas
Ik ben er inmiddels achter (via iemand die dezelfde meter had) dat mijn meter niet terug kan draaien. Ik zal hem dus wel moeten vervangen naar een digitale of slimme meter. Welke zouden jullie dan doen en waarom?

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

bijbehorende Stroom grafiek...

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/eivb6p.png

en de Power grafiek:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/10px503.png

Bij de dip van 213Volt hoort een Vermogen van 1854Watt en 8,94 Ampere

[ Voor 18% gewijzigd door paulv1973 op 12-08-2016 10:44 ]

• onetime
  • Niet online
paulv1973 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:41:

[afbeelding]

en de Power grafiek:

[afbeelding]

Heb je daar één of meerdere defecte panelen die in de bypass gaan? Geen schaduw toch?
Ik bedoel: zo een instorting van de spanning bij zo een lage stroom...
En als de omvormer die instorting zou zien, zou het kunnen dat hij weinig stroom gaat nemen...
(een temperatuur afhankelijk slecht kontakt ergens? Ik zou de panelen individueel controleren.)

[ Voor 22% gewijzigd door onetime op 12-08-2016 10:59 ]

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
Pakhaas schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:41:
Ik ben er inmiddels achter (via iemand die dezelfde meter had) dat mijn meter niet terug kan draaien. Ik zal hem dus wel moeten vervangen naar een digitale of slimme meter. Welke zouden jullie dan doen en waarom?
Heb je daar dan keus in? Bij ons is het gewoon de meter die op dat moment standaard wordt uitgeleverd, in die regio, op dat moment. Volgens mij was er geen enkele keus daarin... (maar goed, ik was dan ook niet thuis toen de meterkast vervangen werd).

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Pakhaas schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:41:
Voor de registratie van gebruik/opbrengst maakt het niets uit, dus zal je vooral voor jezelf moeten beslissen hoe alu-hoedje je bent. Ik vind het wel makkelijk dat ik zelf mijn meterstanden hoef door te geven. En sommige energiemaatschappijen kunnen zelfs een mooi lijstje voor je bijhouden met daarbij een schatting van je jaarverbruik.
Andere mensen zijn bang dat de energiemaatschappij weet wanneer jij op vakantie bent en het boevengilde bij je langs stuurt oid. In de standaard instelling worden je meterstanden eens in de 2 maanden aan je energiemaatschappij doorgegeven door de netbeheerder. Hoe gedetailleerd de netbeheerder alles binnen krijgt weet ik niet.

• onetime
  • Niet online
Sjuppie schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:00:
[...] Heb je daar dan keus in? Bij ons is het gewoon de meter die op dat moment standaard wordt uitgeleverd, in die regio, op dat moment. Volgens mij was er geen enkele keus daarin... (maar goed, ik was dan ook niet thuis toen de meterkast vervangen werd).
Ja, daar heb je keus in. Tussen de 2 genoemde algemene types. Je kunt niet zelf een merk en type kiezen.
Ik heb het derde algemene type, wat mij betreft de beste. Ferraris. Kan je altijd aflezen. Hoe kapot ook.

edit: voor de zekerheid; een ferraris ga je niet meer krijgen.

(hoe zouden ze reageren als je zelf een nieuw geijkte ferraris zou aanbieden?)

[ Voor 21% gewijzigd door onetime op 12-08-2016 11:30 ]

• Joepla

Joepla

Ik zou denken aan een paneel waar iets mis mee is (slecht contact/hoge impedantie in 1 of meerdere cellen)

Je MPPT gaat de mist in, vraag is of dat klopt (hij doet z'n best alsnog het maximum te onttrekken), of dat hij niet goed werkt.

• onetime
  • Niet online
Joepla schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:18:
[...] Ik zou denken aan een paneel waar iets mis mee is (slecht contact/hoge impedantie in 1 of meerdere cellen)

Je MPPT gaat de mist in, vraag is of dat klopt (hij doet z'n best alsnog het maximum te onttrekken), of dat hij niet goed werkt.
- Hier zijn we het eens. (zie boven)
- Maar hier niet, de MPPT lijkt te werken, vandaar de snelle instorting van de spanning en toch behoorlijk vermogen. (als gevolg van waar we het over eens zijn)

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 12-08-2016 11:24 ]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Pakhaas schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:56:
[...]

Dus in feite is er geen verschil tussen een digitale en slimmemeter. Alleen een slimmemeter wordt van afstand uitgelezen. Maar qua saldering (mocht dat stoppen) ben ik met een digitale meter even slecht uit als met een slimmemeter?
Jawel. Je hebt 3 smaken:
1) slimme meter die "slim" doet en communiceert
2) slimme meter die administratief uit staat
3) digitale meter zonder communicatiemogelijkheid (zit geen modem in dus)

De 2e variant doet alles wat de 1e doet, het enige verschil is dat de data in de database van de netbeheerder blijft en daar bij genoteerd staat dat de klant niet wil dat hij naar de energieleverancier geleverd wordt.

Het administratief uitzetten betekent dus WEL dat de energieleverancier geen inzicht heeft, maar NIET dat de netbeheerder de data niet heeft.

Als je niet wil dat jouw gegevens het huis verlaten dan heb je dus een digitale meter zonder communicatiemogelijkheid uit.

Netbeheerders doen hun best om je te laten denken dat de 2e en 3e hetzelfde zijn, en proberen je de 2e aan te praten. Opletten dus als je dit een belangrijk aspect vind.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
paulv1973 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:41:

[afbeelding]

en de Power grafiek:

[afbeelding]

Uit de losse pols, stroom en spanning lijken ok .......... dan, buffer condensator(en) niet meer heel fris ???

• Milmoor
  • Laatst online: 07-11 15:57

Milmoor

Footsteps and pictures.

reneeke1970 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 18:55:
Ps je kunt ook die drie trina vervangen voor vier sf op één schans, wat langere kabels erbij en je kunt dan vier string van acht maken, twee naar Oost en twee naar west
Hier ben ik uiteindelijk voor gegaan. Ik heb om 32x SF gevraagd, of een minderprijs zodat ik deze zelf kan plaatsen. Netjes vier keer acht, maar via 9-7-7-9. De twee korte rijen nemen kruislings een paneel van de lange rijen over zodat er effectief even lange rijen gebruikt worden.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9510756/huizen%20en%20GOT/Panelen%20V5.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Milmoor op 12-08-2016 12:54 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

PClop schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 12:20:
[...]

Uit de losse pols, stroom en spanning lijken ok .......... dan, buffer condensator(en) niet meer heel fris ???
Als er een Paneel niet meer helemaal fris is zou dit toch van start installatie moeten zijn. ongeveer maart 2016.
Tot 3 weken geleden geen probleem gehad en geen dagen van 0,25kWh opbrengst totaal gehad.

Wat bedoel je met een buffer condensator? iets in de omvormer?

• TD-er
*knip*, offtopic gesprek over slimme meter weggehaald
Maar goed, ben inmiddels wel een beetje klaar met die zogenaamde "Default Dutch Weather Days", oftewel een strak grijze lucht waarbij je niet precies kunt zien waar de zon staat, af en toe een regenbuitje en een temperatuur tussen de 15 en 20 graden. Zo'n dag die in elk seizoen van het jaar kan voorkomen. (vandaar de term "default")
Er moet zonlicht op die panelen komen en niet dagen van amper 1 kWh/kWp.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2016 19:58 ]

• onetime
  • Niet online
*knip*, offtopic gesprek over slimme meter weggehaald
Opbrengst: vandaag wat meer dan gisteren. :/ Zou komende dagen nog wat meer moeten worden, maar de verwachting voor komende week is van wolkeloos naar wolkenvelden gegaan... en dat nu al een aantal keer deze zomer. Toch nog een redelijke opbrengst, maar er komen hier dan ook langzaam over de jaren wat panelen bij... Dak is nog niet vol :9

[ Voor 112% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2016 19:58 ]

• sjococo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-11 12:56
paulv1973 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:15:
[...]

Als er een Paneel niet meer helemaal fris is zou dit toch van start installatie moeten zijn. ongeveer maart 2016.
Tot 3 weken geleden geen probleem gehad en geen dagen van 0,25kWh opbrengst totaal gehad.

Wat bedoel je met een buffer condensator? iets in de omvormer?
Een slecht contact kan zich in de loop der tijd manifesteren door opwarmen en afkoelen van panelen bijvoorbeeld. 3 Weken geleden was het toch tussen de 25 en 30 graden overdag met flink zon?

Elektrolytische condensatoren oftewel Elco's worden gebruikt in elektronische schakelingen om lading te bufferen in de tijd dat er geen spanning en stroom geleverd wordt door een transformator en gelijkrichtdiodes of dat er geen spanning en stroom gevraagd wordt aan de AC-zijde van een sinusomvormer. Bij 50 Hz worden elco's 50 keer geladen en geleegd per seconde en dubbel zo veel bij dubbelzijdige gelijkrichting met een diodeblok ofwel 4 diodes. In loop der tijd drogen elco's uit en kunnen ze minder lading opnemen en afgeven. Uiteraard kan er ook een sluiting optreden.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:54
Milmoor schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 12:52:
[...]

Hier ben ik uiteindelijk voor gegaan. Ik heb om 32x SF gevraagd, of een minderprijs zodat ik deze zelf kan plaatsen. Netjes vier keer acht, maar via 9-7-7-9. De twee korte rijen nemen kruislings een paneel van de lange rijen over zodat er effectief even lange rijen gebruikt worden.
[afbeelding]
Helemaal top, simpel ,doeltreffend en ook niet te duur en nog plek om warmtepomp op dak te zetten ,leuke omvormer met loggen erbij, kostal pico heeft eigen puls teller aan boord! En fronius kan gelijk naar pvoutput .maar je bent waarschijnlijk afhankelijk wat je leverancier te bieden heeft....

1 PVoutput . Dongen NB

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb helaas ruim 31 reacties van de afgelopen twee a drie pagina's naar de prullenbak moeten schuiven, omdat deze allemaal offtopic waren over o.a. de slimme meter, alu-hoedjes en privacy blabla.

Een linkje naar Slimme energiemeter, weigeren?? of een andere uitleg met de voordelen/nadelen van de slimme meter is prima, maar meer dan één a twee berichten hoeft er niet aan gespendeerd te worden. Hele posts over privacygeneuzel bevinden zich in dit topic sowieso op de verkeerde plaats, dat kan ook prima in genoemd topic.

Verder wil ik een aantal mensen nog meegeven dat ze eens wat vaker op 'Rapporteer' moeten klikken i.p.v.de discussie aangaan met andere users om hun gelijk proberen te halen :N Sneller een topicrapport indienen had mij aardig wat werk gescheeld :/

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2016 20:06 ]

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

ThinkPadd schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 20:04:
Ik heb helaas ruim 31 reacties van de afgelopen twee a drie pagina's naar de prullenbak moeten schuiven, omdat deze allemaal offtopic waren over o.a. de slimme meter, alu-hoedjes en privacy blabla.

Een linkje naar Slimme energiemeter, weigeren?? of een andere uitleg met de voordelen/nadelen van de slimme meter is prima, maar meer dan één a twee berichten hoeft er niet aan gespendeerd te worden. Hele posts over privacygeneuzel bevinden zich in dit topic sowieso op de verkeerde plaats, dat kan ook prima in genoemd topic.

Verder wil ik een aantal mensen nog meegeven dat ze eens wat vaker op 'Rapporteer' moeten klikken i.p.v.de discussie aangaan met andere users om hun gelijk proberen te halen :N Sneller een topicrapport indienen had mij aardig wat werk gescheeld :/
Rapporteer klinkt meteen zo "Officieel", zou ik niet zo snel doen. Komt het automatisch in jouw postvak terecht als er op die knop word gedrukt?

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2016 20:07 . Reden: Quote bijgewerkt, ik had m'n bericht (wat je quote) ondertussen bijgewerkt namelijk ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Atomic2005 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 20:06:
[...]

Rapporteer klinkt meteen zo "Officieel", zou ik niet zo snel doen. Komt het automatisch in jouw postvak terecht als er op die knop word gedrukt?
Er komt een vlaggetje bij het topic te staan, als ik daarop klik krijg ik een overzicht van de meldingen te zien.
Als je je aan een post stoort dan kun je op 'Rapporteer' bij die betreffende post klikken. De auteur van dat bericht merkt hier niets van en we houden het ook voor ons wie een topic/postreport heeft aangemaakt. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je aan de schandpaal komt te hangen.

Mocht je dus merken dat het topic naar jouw mening de verkeerde kant op dreigt te gaan dan mag je gerust een melding aanmaken. Op die manier kunnen we snel ingrijpen en wellicht een hoop offtopic posts voorkomen. Het is altijd aan de moderators of er wat met het report gedaan wordt, het kan ook zijn dat wij het niet nodig vinden om in te grijpen. Het 'Rapporteer' handje bovenin is meer algemeen, ik heb liever dat je de 'Rapporteer'-knop van een bericht gebruikt, dan weet ik gelijk om welke post het gaat. Aan de kleur van het handje bovenin kun je de status zien:
- Rood: report is nog niet door een moderator gelezen
- Oranje: report gelezen, maar we zijn er nog mee bezig
- Groen: gelezen & afgehandeld

Nu maar weer ontopic :)

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2016 20:21 ]

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-10 16:48
Nog eens over geforceerd ventileren van je omvormer. Ik gebruik nu een kachel/ventilator op 230V wisselspanning, en die draait dan continu. Wat gebeurt er als ik er 235 V gelijkspanning op zet die van de panelen komt? Wie kan hier een voorspelling over doen?

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat gaat waarschijnlijk wel werken. Mogelijk raakt de MPPT wat van slag, daar kom je snel genoeg achter :)
Gelukkig zijn panelen kortsluitvast.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• zonoskar
  • Laatst online: 23:22

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bamboe48 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 20:40:
Nog eens over geforceerd ventileren van je omvormer. Ik gebruik nu een kachel/ventilator op 230V wisselspanning, en die draait dan continu. Wat gebeurt er als ik er 235 V gelijkspanning op zet die van de panelen komt? Wie kan hier een voorspelling over doen?
No way dat dat werkt. Een wisselspanningmotor werkt helemaal anders dan een DC motor.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

reneeke1970 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 19:03:
Helemaal top, simpel ,doeltreffend en ook niet te duur en nog plek om warmtepomp op dak te zetten ,leuke omvormer met loggen erbij, kostal pico heeft eigen puls teller aan boord! En fronius kan gelijk naar pvoutput .maar je bent waarschijnlijk afhankelijk wat je leverancier te bieden heeft....
De kans is groot dat de projectontwikkelaar te duur gaat zijn of niet meer wil omdat we al te ver in het project zijn. Ik ga daarom alvast op zoek naar alternatieven. Ik ben van plan om in ieder geval Twentezon en Zonnepanelen.net te vragen omdat ik veel gebruik van hun sites gemaakt heb. Maar een derde optie zou ik fijn vinden, zeker omdat mijn twee semi willekeurig gekozen zijn. Algemene tips zijn welkom, concrete aanbevelingen graag via een DM om gedoe in het topic te voorkomen.

Grof samengevat:
  • Nieuwbouwhuis op hoek, plat dak 5.9x10.2, 3 verdiepingen
  • 32 SF panelen in oost-west opstelling, geen schaduw (zie Milmoor in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5")
  • 3 fasen 25a aanwezig
  • Monitoring is fijn, maar bij voorkeur (ook) intern
  • Verwachte oplevering huis ergens in november
  • Installatie optioneel, ik kan het zelf, maar heb het dan al aardig druk, dus dat wordt kiezen tussen geld en gemak
Ik noem dit omdat iedere leverancier zijn sterke en zwakke punten heeft. Het is jammer om een specialist in schuine daken met rare hoekjes te benaderen ;).

[ Voor 10% gewijzigd door Milmoor op 12-08-2016 22:13 ]

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Vandaag komt de dakdekker langs om mijn dak tip top in orde te maken :*)
Afgelopen donderdag een setje panelen besteld.
Wordt dus een solaredge se2200 met 9x p405 aan 9x SF170 op zuid-oost 40 graden.
Die moet met een kleine 2 weken binnenkomen, kan ik mooi mijn 4mm2 kabel nog in orde maken op de zolder verdieping.
Het wordt een rij van 4 boven het dakkapel tussen de schoorstenen in en een rij van 5 onder het dakkapel in portait.

Nu wordt dit de eerste keer op een schuin dak plaatsen, hebben mensen nog tips en tricks voor het (makkelijker) monteren?
Hoe zit het met de aarding van SF panelen, ik heb wat gelezen dat dat slim is om te aarden tegen degraderen, heeft iemand daar ervaring mee of weet hoe dat zit? Je leest verhalen dat het een must is en andere zeggen onzin, maar waar ligt de waarheid?

Nu nog 2 lange weken wachten :9

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:05

timovd

Voorsprong door techniek

Ziet er erg goed uit. Er moet inderdaad nog plek vrij gehouden worden voor een warmtepomp o.i.d.
Ik ben er van overtuigd dat een modern huis het helemaal zonder gasaansluiting gebouwd kan worden. Of krijg je die sowieso al niet?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

timovd schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 08:14:
Ziet er erg goed uit. Er moet inderdaad nog plek vrij gehouden worden voor een warmtepomp o.i.d.
Ik ben er van overtuigd dat een modern huis het helemaal zonder gasaansluiting gebouwd kan worden. Of krijg je die sowieso al niet?
Het huis wordt opgeleverd met CW6 stadsverwarming, zonder gas, inductie koken. De CW6 is onze keuze, stadsverwarming is verplicht bij oplevering (later opzeggen kan). CW6 scheelt niet veel in vaste lasten, en wisselen is duur. Over een jaar wil ik gaan kijken wat in de praktijk onze warmtevraag is. Nu eerst verhuizen en panelen op het dak.

DJKroon schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 07:51:
Vandaag komt de dakdekker langs om mijn dak tip top in orde te maken :*)
Afgelopen donderdag een setje panelen besteld.
Wordt dus een solaredge se2200 met 9x p405 aan 9x SF170 op zuid-oost 40 graden.
Die moet met een kleine 2 weken binnenkomen, kan ik mooi mijn 4mm2 kabel nog in orde maken op de zolder verdieping.
Het wordt een rij van 4 boven het dakkapel tussen de schoorstenen in en een rij van 5 onder het dakkapel in portait.

Nu wordt dit de eerste keer op een schuin dak plaatsen, hebben mensen nog tips en tricks voor het (makkelijker) monteren?
Hoe zit het met de aarding van SF panelen, ik heb wat gelezen dat dat slim is om te aarden tegen degraderen, heeft iemand daar ervaring mee of weet hoe dat zit? Je leest verhalen dat het een must is en andere zeggen onzin, maar waar ligt de waarheid?

Nu nog 2 lange weken wachten :9
Vanwaar de keuze van 1 P405 per SF?
Boven de dakkapel, kan je mooi staan op de dakkapel.
Onder de dakkapel, moet je kijken hoe het uitkomt met de haak.
Soms liggen de pannen vastgeschroefd onder het lood.
Lood kan ook scheuren, dus voorzichtigheid geboden.
Als er ruimte is naast de dakkapel, zou ik daar ook gewoon panelen leggen. Je hebt immers optimizers.

Aarding van SF is niet nodig. De panelen die geaard moesten worden waren van een "ouder" type dunne film.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 09:30:
[...]

Vanwaar de keuze van 1 P405 per SF?
Boven de dakkapel, kan je mooi staan op de dakkapel.
Onder de dakkapel, moet je kijken hoe het uitkomt met de haak.
Soms liggen de pannen vastgeschroefd onder het lood.
Lood kan ook scheuren, dus voorzichtigheid geboden.
Als er ruimte is naast de dakkapel, zou ik daar ook gewoon panelen leggen. Je hebt immers optimizers.

Aarding van SF is niet nodig. De panelen die geaard moesten worden waren van een "ouder" type dunne film.
Dat heb ik gedaan voor monitoring van het paneel en ook de schaduw die op de panelen komt in de loop van de dag door de draaiende zon.
Ook komt het wel is voor dat die optimizers stuk gaan, vaak is dat omdat er 2 panelen op aangesloten zitten.
Het is wel iets duurder, maar doordat ik 9 optimizers heb op 1 richting zit ik ver boven de minimale 6 optimizers waardoor het altijd goed werkt, ook als er 1 defect raakt.
Onder het dakkapel wordt wel een beetje spannend door de kleine ruimte die daar zit, maar ik heb het 4x opgemeten en dat moet te doen zijn. Vanwege die kleine afstand heb ik ook voor SF gekozen.

Goed om te horen dat ze niet geaard hoeven te worden, dat scheelt tijdelijk weer wat werk.
In de toekomst komt er wel een aarding aan de rails zodat lekstromen daarop kunnen wegvloeien. Alleen vraag ik me af in hoeverre dat nuttig werkt bij gelijkstroom. Metalen delen bij spanningsvoerende delen dienen wel geaard te worden volgens de regelgeving in NL / NEN3140/1010. Ik wil immers na de verbouwing(en) alles laten keuren. (Ik vondt het wel grappig dat de monteur van Stedin mij complimenten gaf dat water, gas en elektra allemaal netjes geaard was en dat dit in 90% van de gevallen niet in orde was bij huizen/bedrijven)

Als ik me kleine dakraam verwijder rechts naast me dakkapel kan ik er nog 4 gaan bijplaatsen.
Omdat dit raam rechts van mijn dakkapel zit, krijgt deze snel schaduw. Om die reden en het relatief beperkte budget was het nog niet interessant genoeg om ze daar ook te plaatsen.
Ook kom ik met deze set en de soladin set op de schuur uit op mijn jaarverbruik :*)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-11 17:50

Nhz

reneeke1970 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:32:
[...]

Klopt, ik heb tigo,ik denk zelfs dat ze precies zo werken als hosola,bedenk wel dat het dan alleen gaat met een schaduw paneel, bij verschillende helling hoeken bv is het dan de ene en dan de andere die meer stroom levert, dus dan hebben ze wel allemaal optimiser nodig
Nog even over de tygo optimizers en wellicht een ultra domme vraag hoor...maar ik zie bij de 2ES75 MC4 XL een voc spanning van 75volt staan. Staat die voor maximale input per mppt (bijvoorbeeld twee panelen van 35v voc op 1 mppt, dus 2x2 totaal)? Of staat dat voltage voor output (maximaal 13 optimizers in string voor 1000v)?

Groetjes

Pagina: 1 ... 30 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??