Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.015 views

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:35
Nhz schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 15:08:
[...]

Nog even over de tygo optimizers en wellicht een ultra domme vraag hoor...maar ik zie bij de 2ES75 MC4 XL een voc spanning van 75volt staan. Staat die voor maximale input per mppt (bijvoorbeeld twee panelen van 35v voc op 1 mppt, dus 2x2 totaal)? Of staat dat voltage voor output (maximaal 13 optimizers in string voor 1000v)?
Gegevens zijn per aansluiting inderdaad, de duo versie zijn eigenlijk twee optimiser in één behuizing. Ik heb ook twee panelen in serie op één mpp ,dus vier panelen per 2es75

1 PVoutput . Dongen NB

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag onze bijna 6 jaar oude panelen ontdaan van alle mos langs de onderste randen tussen de glasplaat en het alu frame.
Wat mij opviel was dat de zaak niet meer helemaal aansluit. Na het wegpoetsen van de verschillende mos soorten viel het mij op dat op sommige plekken er een nagel tussen paste, tussen frame en plaat.

Hiertussen heeft het mos dus vrij spel.
Dat geeft ook weer houvast voor zand en ander spul dat zich hierboven vast zet.

Aangezien het een hele acrobatische tour is om m.n. de bovenste rij panelen schoon te poetsen, is dit ook al twee jaar niet meer gedaan.

De speling, na verloop van tijd, tussen de glazen plaat en het alu frame, hebben hier meer mensen last van?
Een heel vervelend verschijnsel :|

Voor de liefhebbers: (het is een garage met twee verdiepingen) een meranti uitschuifbare tafel, daarop een hoge keukentrap die er net op past. Onder de trap een multiplex plaat voor een betere gewichtsverdeling. Aan beide zijden van de meranti tafel eronder een schraag gezet tegen kantelen. De emmer met sop op een keukentrap ernaast. Poetsen met de ouderwetse schrobber . :+

[ Voor 19% gewijzigd door Schinnen-groen op 13-08-2016 18:43 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Verwijderd

Dat PV virus is toch wat lastig soms, vandaag 6 dunne film panelen opgehaald gewoon voor de gein om te zien wat dat plat doet (komt in een voortuin :+ ) op noord. Nu zoek ik daar alleen nog een leuke omvormer bij, zat eerst te denken aan Soladin/Steca maar dat komt qua voltage wat minder lekker uit. Heb ook nog wat OK4E's liggen maar daar is het voltage weer net wat te hoog. (dat gaat wel weet ik uit ervaring maar het de levensduur van deze stokoude omvormertjes niet ten goede komen) Nu zou een kleine stringomvormer eigenlijk best een leuke optie zijn, in serie leveren deze panelen bijna exact 360volt dus iets als een Omnik 1000TL oid zou daar best leuk voor zijn. Totale vermogen is overigens maar 540Wp maar wie weet als het bevalt kunnen de panelen nog vervangen worden door exemplaren mat wat meer vermogen.

Weet iemand wellicht waar ik hier (goedkoop O-) ) een leuke omvormer voor kan scoren? Nieuw of tweedehands maakt me niet uit. Mocht iemand nog wat OK4E's (4 stuks) weten is dat ook prima.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2016 19:17 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 18:38:
Vandaag onze bijna 6 jaar oude panelen ontdaan van alle mos langs de onderste randen tussen de glasplaat en het alu frame.
Wat mij opviel was dat de zaak niet meer helemaal aansluit. Na het wegpoetsen van de verschillende mos soorten viel het mij op dat op sommige plekken er een nagel tussen paste, tussen frame en plaat.

Hiertussen heeft het mos dus vrij spel.
Dat geeft ook weer houvast voor zand en ander spul dat zich hierboven vast zet.

Aangezien het een hele acrobatische tour is om m.n. de bovenste rij panelen schoon te poetsen, is dit ook al twee jaar niet meer gedaan.

De speling, na verloop van tijd, tussen de glazen plaat en het alu frame, hebben hier meer mensen last van?
Een heel vervelend verschijnsel :|

Voor de liefhebbers: (het is een garage met twee verdiepingen) een meranti uitschuifbare tafel, daarop een hoge keukentrap die er net op past. Onder de trap een multiplex plaat voor een betere gewichtsverdeling. Aan beide zijden van de meranti tafel eronder een schraag gezet tegen kantelen. De emmer met sop op een keukentrap ernaast. Poetsen met de ouderwetse schrobber . :+
Misschien afkitten ?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Te korte armen......

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De keukentrap op stoelen neerzetten :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 19:10:
[...] 6 dunne film panelen opgehaald gewoon voor de gein om te zien wat [...] Soladin/Steca komt qua voltage wat minder lekker uit. [...] in serie leveren deze panelen bijna exact 360volt [...] 540Wp
Een Omnik kan prima, zeker als je wil uibreiden. Maar met deze gegevens past een Steca500 beter; 3x2 levert 120V.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:22
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 19:10:

Weet iemand wellicht waar ik hier (goedkoop O-) ) een leuke omvormer voor kan scoren? Nieuw of tweedehands maakt me niet uit. Mocht iemand nog wat OK4E's (4 stuks) weten is dat ook prima.
Wat is goedkoop? Ik heb nog een 1.5TL Omnik met wifi logger en een 1.5 Chint zonder logger. Die kunnen het beide wel aan :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speedy-Andre schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 19:41:
De keukentrap op stoelen neerzetten :+
>:)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kunnen jullie mij een site adviseren waar ik het beste nieuws kan volgen over PV .. liefst NL zodat ik beetje kan bij houden wat hier(NL) op de markt verschijnt. buitenland is niet erg overgens.

Klopt het dat PV panelen je dak isoleren of verwarmt deze je dak extra ? (wil mijn zuid gelegen dak volledig vol leggen.

Ik ga mijn zolder isoleren en ben nog wat verbetering en bezig .. voordat ik over kan gaan tot PV installatie. Vandaar mijn vraag.

Tja vanalles

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
vso schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 02:23:
Kunnen jullie mij een site adviseren waar ik het beste nieuws kan volgen over PV .. liefst NL zodat ik beetje kan bij houden wat hier(NL) op de markt verschijnt. buitenland is niet erg overgens.

Klopt het dat PV panelen je dak isoleren of verwarmt deze je dak extra ? (wil mijn zuid gelegen dak volledig vol leggen.

Ik ga mijn zolder isoleren en ben nog wat verbetering en bezig .. voordat ik over kan gaan tot PV installatie. Vandaar mijn vraag.
Ik kan alleen Tweakers aanbevelen, maar misschien ken je die al. :+
Wat je wel merkt in de zomer dat de zolder niet meer zo warm wordt. (bij een slecht geïsoleerd dak)
In de winter merk je er verder niets van.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• No Hands
PolderPV.nl

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
vso schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 02:23:

https://solarmagazine.nl/nieuws, Kun je je gewoon op abonneren. ( nieuwsbrief )

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-11 17:50

Nhz

reneeke1970 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 16:14:
[...]

Gegevens zijn per aansluiting inderdaad, de duo versie zijn eigenlijk twee optimiser in één behuizing. Ik heb ook twee panelen in serie op één mpp ,dus vier panelen per 2es75
Ik zie in de datasheet dat ze maximaal 350W kunnen hebben. Als ik twee panelen in serie hang ga ik daar dus overheen (2x260=520Wp). Wordt er dan heel veel afgetopt, of hoe werkt dat bij optimizers?

[ Voor 7% gewijzigd door Nhz op 14-08-2016 13:36 ]

Groetjes

• reneeke1970
Nhz schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 13:31:
[...]

Ik zie in de datasheet dat ze maximaal 350W kunnen hebben. Als ik twee panelen in serie hang ga ik daar dus overheen (2x260=520Wp). Wordt er dan heel veel afgetopt, of hoe werkt dat bij optimizers?
Geen idee want ik heb maar 2×160 aan hangen, maar ik vermoed dat het op dezelfde wijze gaat. Maar als jij 260wp hebt is jou stroom te hoog (vermoed 8a),de 75 kan maar 7 a hebben, jij moet de 2 es50 nemen, die kan hogere stroom hebben.
Dus helaas pakt het voor jou dan iets duurder uit, daarom ben ik zo blij met mijn ouwe 160wp voor 50 euro gekocht haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 15:05

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Goedenavond mannen,

Voor `fase 2` ben ik van plan om nieuwe panelen op mijn garage te leggen. Daarom moeten de 3 panelen die daar nu liggen omhoog, zie de fotoshop hieronder (die 3 op de garage heb ik dus gecopy-paste en staan er nu even dubbel op).

Afbeeldingslocatie: http://remcohobo.nl/Dak10.jpg

De panelen zitten nu vast met in totaal 12 clickfit beugels. Ik ben van plan om een extra lat onder de panlat te schroeven (schuin onder, lager op het dak dus) zodat het geheel iets steviger zit ivm de oude pannelatten uit `79. Is dat voldoende of moeten er 6 beugels per paneel oid gebruikt worden als een paneel in z`n eentje wordt geplaatst?

Bedankt.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Rempage0611 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 21:54:
Goedenavond mannen,

Voor `fase 2` ben ik van plan om nieuwe panelen op mijn garage te leggen. Daarom moeten de 3 panelen die daar nu liggen omhoog, zie de fotoshop hieronder (die 3 op de garage heb ik dus gecopy-paste en staan er nu even dubbel op).

[afbeelding]

De panelen zitten nu vast met in totaal 12 clickfit beugels. Ik ben van plan om een extra lat onder de panlat te schroeven (schuin onder, lager op het dak dus) zodat het geheel iets steviger zit ivm de oude pannelatten uit `79. Is dat voldoende of moeten er 6 beugels per paneel oid gebruikt worden als een paneel in z`n eentje wordt geplaatst?

Bedankt.
Fase 2 wordt 9 panelen op de garage ? :+ Met nog 5 panelen onder je dakramen? 8)

Ik zou het wel met 4 beugels per paneel aandurven, maar ! dan moeten de beugels wel goed aan de hoeken van de panelen zitten, en niet teveel naar het midden. Anders zou de wind met hefboomeffect ze zomaar mee kunnen nemen. De panelen zitten per slot van rekening parallel aan het dak en vangen niet veel wind.

[ Voor 58% gewijzigd door onetime op 14-08-2016 22:09 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Rempage0611 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 21:54:
Goedenavond mannen,

[afbeelding]

De panelen zitten nu vast met in totaal 12 clickfit beugels. Ik ben van plan om een extra lat onder de panlat te schroeven (schuin onder, lager op het dak dus) zodat het geheel iets steviger zit ivm de oude pannenlatten uit `79. Is dat voldoende of moeten er 6 beugels per paneel oid gebruikt worden als een paneel in z`n eentje wordt geplaatst?

Bedankt.
Ik zou de oude panlat verwijderen als ie echt zo slecht is al (kom ik niet vaak tegen bij die leeftijd, maar goed) en dan een nieuwe plaatsen.
De dakhaak grijpt vooral op de achter boven hoek van de panlat als ie lekker strak zit gaat de haak namelijk wat open staan.
Dan doet ie weinig op die lat eronder.
En als je dan heel zeker van je zaak wil zijn en 5 minuten extra besteed, dan schroef je ze met RVS schroeven, i.p.v. spijkers / nieten. Even voorboren voor het beste resultaat. Dat moet niet heel veel meer werk zijn.

Heb hier een aantal jaren terug het hele zuid dak nieuwe latten gegeven, maar die waren dan ook van 1906.
Reken 5 CF haken per paneel, dat is ruim voldoende.

Ik zou ze trouwens niet zo plaatsen, is dit een Zuid dak? Dan geeft dat dakkapel op een gegeven moment wel schaduw. zou goed gaan met een West (zuid west) dak.
Waarom niet met z'n 3 en aan elkaar onder de ramen rechts? en netjes rechts uitlijnen met de rest.
Zo heel strak langs je velux ramen is geen pretje plaatsen, daar zit allemaal allu spul onder de pannen, en als je ooit aan je raam moet klussen, erg vervelend.

Dan makkelijker er onder, en zo strak mogelijk tegen de ramen aan, als afwateren naar de goot wat krap is.

[ Voor 15% gewijzigd door Andre1973 op 15-08-2016 00:54 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-10 22:25
AUijtdehaag schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:28:
[...]

Bij twee verschillende soorten panelen, zou ik uitgaan van een SMA.
In ieder geval een omvormer die niet beperkt is op de mppt ingangen qua vermogen.

Al eens gekeken naar SF?. In geval van een enkelfase SMA omvormer, kunnen er 5 panelen in een string. En dan max 4 stringen parallel op 1 mppt.
Is je schaduwprobleem ook mee opgelost en goed voor de W en AF
Maar optitrac doet het ook goed op de SMA wat betreft schaduw met andere panelen.
Als de V maar hoog genoeg is.

Dus je neemt gewoon panelen die het beste uitkomen op je dak qua oppervlak.
Dus goed nameten waarmee het vol ligt.
1580 x 1040 (EC solar 275 Wp)
1580 x 808 (EC solar 210 Wp
1640 x 992 (de standaard maat)
1257 x 977 (SF)
en nog meer exotisch maten, benq en samsung hit panelen
timovd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:54:
[...]

Bedenk wel dat je dak achter met 289 graden WNW niet heel gunstig is en mogelijk pas in de middag de zon er op gaat schijnen. In de zomer ook als de zon hoog staat. Wellicht zijn SF-panelen daar beter geschikt dan mono-panelen.
Had wel even naar SF gekeken maar aangezien opbrengst per m² dakoppervlakte over het algemeen wat lager ligt heb ik hier eigenlijk niet veel verder naar gekeken. Ben uitgegaan van zo'n 75% rendement tov zuid.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:28:Verder weet ik niet of je een 3-fase aansluiting hebt? (denk het wel, want je linkt naar een 3-fase omvormer)
Dan kunnen (moeten) er meer panelen in 1 string met een 3 fase omvormer.
Maar ook daar geldt, let op de Vmpp qua efficiëntie van de omvormer.
Die ligt een stuk hoger dan voor een enkelfase omvormer.
En dat is eenvoudiger te bereiken met SF. (maar wel gelijke stringen maken parallel op 1 mppt)
Ja ik heb inderdaad een 3 fase aansluiting (3x 25A).

Maakt in die zin V meer uit dan aantal WP ten opzichte van max WP van omvormer? Als ik naar efficiency curve kijkt lijkt het maar een paar procent te schelen 96% om 98% tussen 300V en 595V.

Fronius symo 3.7-3-M of 4.5-3M is bijv. bij 595V het efficientste en 7 SF170 komt daar dichtbij met 575V, iets waarvoor je ook 15 EC-210 mono's voor nodig hebt.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:28:SF met een fronius omvormer doen het schijnbaar ook goed.
Bijvoorbeeld: richardt in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Verder zou ik ook even kijken of de omvormer van je keuze lawaai maakt....
Maar zoveel andere keuzes... ;)
behoorlijk wat keuzes ja, met name verschil in oppervlakte tussen oost en westdak maakt het mij wat lastig. Ik zal na oplevering eens goed het dak op meten welke panelen er het efficienste op passen, dat maakt de keus voor de een of andere omvormer wellicht ook wat makkelijker :)

• Andre1973

Andre1973

Vast niet helemaal geoorloofd hier, maar zijn er nog mensen die Solar fix van Fischer gebruiken?
Ik heb nog wat over, en ben aan het opruimen, wij gebruiken het niet meer en er is ook geen complete opstelling mee te maken, maar ik heb nog veel ballast drager over en wat klein spul.
Anders gaat t naar de allu recycling. Ik geeft t liever door aan iemand die het kan gebruiken tegen oud metaal prijs.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• reneeke1970
TRG550 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 20:35:
[...]

[...]

Had wel even naar SF gekeken maar aangezien opbrengst per m² dakoppervlakte over het algemeen wat lager ligt heb ik hier eigenlijk niet veel verder naar gekeken. Ben uitgegaan van zo'n 75% rendement tov zuid.

[...]
Ja ik heb inderdaad een 3 fase aansluiting (3x 25A).

Maakt in die zin V meer uit dan aantal WP ten opzichte van max WP van omvormer? Als ik naar efficiency curve kijkt lijkt het maar een paar procent te schelen 96% om 98% tussen 300V en 595V.

Fronius symo 3.7-3-M of 4.5-3M is bijv. bij 595V het efficientste en 7 SF170 komt daar dichtbij met 575V, iets waarvoor je ook 15 EC-210 mono's voor nodig hebt.

[...]

behoorlijk wat keuzes ja, met name verschil in oppervlakte tussen oost en westdak maakt het mij wat lastig. Ik zal na oplevering eens goed het dak op meten welke panelen er het efficienste op passen, dat maakt de keus voor de een of andere omvormer wellicht ook wat makkelijker :)
Je kijkt teveel naar theorie, ik heb zowel sf en poly liggen en sf heeft een groot voordeel, zeker als de zon er niet recht op kan schijnen, mijn 4 kwp panelen geven soms wel 4500 watt, zelfs deze week met zon er schuin in ongeveer veertig graden gaven ze 3800 watt, op hetzelfde moment gaven mijn 8 kwp poly slechts 5500 watt, onder ongeveer dezelfde schuine zon hoek, tel uit je winst. Komt mede omdat sf veel minder gevoelig is voor temperatuur stijging. Bij bewolkt weer is het beeld andersom maar helaas is de opbrengst dan ook naadje

1 PVoutput . Dongen NB

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:08

timovd

Voorsprong door techniek

TRG550 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 20:35:
[...]

[...]

Had wel even naar SF gekeken maar aangezien opbrengst het aantal Watt piek per m² dakoppervlakte over het algemeen wat lager ligt heb ik hier eigenlijk niet veel verder naar gekeken. Ben uitgegaan van zo'n 75% rendement tov zuid.

[...]
Opbrengst en maximaal vermogen of Watt piek is niet het zelfde.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-10 22:25
reneeke1970 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 20:43:
[...]

Je kijkt teveel naar theorie, ik heb zowel sf en poly liggen en sf heeft een groot voordeel, zeker als de zon er niet recht op kan schijnen, mijn 4 kwp panelen geven soms wel 4500 watt, zelfs deze week met zon er schuin in ongeveer veertig graden gaven ze 3800 watt, op hetzelfde moment gaven mijn 8 kwp poly slechts 5500 watt, onder ongeveer dezelfde schuine zon hoek, tel uit je winst. Komt mede omdat sf veel minder gevoelig is voor temperatuur stijging. Bij bewolkt weer is het beeld andersom maar helaas is de opbrengst dan ook naadje
Goeie tip, zal eens kijken of ik met SFs een mooie setup kan opstellen :)
timovd schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 21:02:
[...]

Opbrengst en maximaal vermogen of Watt piek is niet het zelfde.
Inderdaad, my bad.

• BMTN
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Sinds april vorig jaar heb ik 18 Yingli Solar (YL275C-30b mono) - 275 Wp panelen op het dak. Omdat ik een dakkapel heb en 's ochtends schaduw van een boom (op de panelen rechtsonder) heb ik gekozen voor SolarEdge optimizers en daarbij een SE5K omvormer (3 fasen).

Ik verbaas me echter over de opbrengst. Volgens de SolarEdge-portal heb ik 4.330 kWh opgewekt. Als ik echter de opbrengsten van alle panelen optel kom ik op 4.720 kWh uit.

Er is dus 390 kWh 'verdwenen'.

Je kunt zelfs stellen dat de gemiddelde opbrengst per paneel (4.330/18 = 240 kWh) zelfs lager is dan de 'werkelijke' opbrengst van mijn slechtste paneel (= 245 kWh).

Mijn vragen zijn:

- Hebben andere gebruikers van SolarEdge systemen dit ook? Ik heb er nog nooit iets over gelezen op dit forum.

- Gebruikt de omvormer zelf de verloren 390 kWh? Dat is 1,07 kWh per dag!

- Is er een fout gemaakt bij het aansluiten? Doorlussen via een paneel i.p.v. de optimizer?

Bijgevoegde afbeeldingen zijn screenshots van precies één jaar opbrengst (van april 2015 - april 2016).
Extra info Dak (45 graden) richting ZZO (25 graden richting oosten), jaarverbruik 4.000 kWh.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/359hjeg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/344e1k3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/jkyfyg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ejg485.jpg

• reneeke1970
BMTN schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 18:57:
Sinds april vorig jaar heb ik 18 Yingli Solar (YL275C-30b mono) - 275 Wp panelen op het dak. Omdat ik een dakkapel heb en 's ochtends schaduw van een boom (op de panelen rechtsonder) heb ik gekozen voor SolarEdge optimizers en daarbij een SE5K omvormer (3 fasen).

Ik verbaas me echter over de opbrengst. Volgens de SolarEdge-portal heb ik 4.330 kWh opgewekt. Als ik echter de opbrengsten van alle panelen optel kom ik op 4.720 kWh uit.

Je kunt zelfs stellen dat de gemiddelde opbrengst per paneel (4.330/18 = 240 kWh) zelfs lager is dan de 'werkelijke' opbrengst van mijn slechtste paneel (= 245 kWh).

Mijn vragen zijn:

- Hebben andere gebruikers van SolarEdge systemen dit ook? Ik heb er nog nooit iets over gelezen op dit forum.

- Is er een fout gemaakt bij het aansluiten? Doorlussen via een paneel i.p.v. de optimizer?

Bijgevoegde afbeeldingen zijn screenshots van precies één jaar opbrengst (van april 2015 - april 2016).
Extra info Dak (45 graden) richting ZZO (25 graden richting oosten), jaarverbruik 4.000 kWh.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik weet het niet zeker, maar de meting is dc en de portal geeft ac ,het omzetten ervan doet de omvormer en dat geeft wel wat verlies, maar bijna tien procent is wel veel

1 PVoutput . Dongen NB

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012

Mijn vragen zijn:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Het verschil is hier sinds 12 februari (volgens monitoring website): panelen 1991,45 kWh, omvormer 1,97 MWh. Zou in ons geval dus een 98,92% efficiency betekenen.

• Rempage0611

Rempage0611

Andre1973 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 00:42:
[...]

Ik zou de oude panlat verwijderen als ie echt zo slecht is al (kom ik niet vaak tegen bij die leeftijd, maar goed) en dan een nieuwe plaatsen.
De dakhaak grijpt vooral op de achter boven hoek van de panlat als ie lekker strak zit gaat de haak namelijk wat open staan.
Dan doet ie weinig op die lat eronder.
En als je dan heel zeker van je zaak wil zijn en 5 minuten extra besteed, dan schroef je ze met RVS schroeven, i.p.v. spijkers / nieten. Even voorboren voor het beste resultaat. Dat moet niet heel veel meer werk zijn.

Heb hier een aantal jaren terug het hele zuid dak nieuwe latten gegeven, maar die waren dan ook van 1906.
Reken 5 CF haken per paneel, dat is ruim voldoende.

Ik zou ze trouwens niet zo plaatsen, is dit een Zuid dak? Dan geeft dat dakkapel op een gegeven moment wel schaduw. zou goed gaan met een West (zuid west) dak.
Waarom niet met z'n 3 en aan elkaar onder de ramen rechts? en netjes rechts uitlijnen met de rest.
Zo heel strak langs je velux ramen is geen pretje plaatsen, daar zit allemaal allu spul onder de pannen, en als je ooit aan je raam moet klussen, erg vervelend.

Dan makkelijker er onder, en zo strak mogelijk tegen de ramen aan, als afwateren naar de goot wat krap is.
De pannelatten zijn niet echt slecht maar meer voor de zekerheid.

Het is een ZO dak, en de dakkapel geeft inderdaad eind van de dag schaduw. Maar m`n SMA zou daar mee om moeten kunnen gaan.

Ik ging er vanuit dat drie panelen onder het dakraam niet ging passen, maar na nog even nameten past het _net_. Zo dus :)

Afbeeldingslocatie: http://remcohobo.nl/Dak11.jpg

Voordeel van deze setup is simpeler, esthetisch mooier en eind van de dag minder schaduw. Nadeel is minder zon in de winter en schaduw van een boom.... Tis een hele moeilijke maar ik heb weer wat om over na te denken! Bedankt!
Ik zou het gewoon lekker volleggen tot aan je dakkapel toe.
(misschien iets smokkelen naar rechts zodat er 6 panelen kunnen liggen?)

Of bovenste rij 8 panelen
Naast de dakkapel 5 panelen
Boven de garage 9 panelen?
Dat is 22 panelen, 2 stringen van 11.
Voldoende voltage voor optitrac zijn werk te laten doen.
(wel wat veel WP op een SMA 5000 TL-21 >:) )

Ik heb ook schaduw 'smorgens en 'savonds. Niet echt iets van te merken met optitrac aan.
Bij jou treedt dat wat vroeger op lijkt me, als je maar genoeg Vmpp voltage hebt, valt de schade erg mee.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cai1we36hiaed.jpg

Link naar plaatje:
https://www.mupload.nl/img/g30yuqao0ejyt.jpg

Link naar plaatje:
https://www.mupload.nl/img/fpphyivi3ene0.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2016 21:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jerrythafast
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:39:

Ik heb ook schaduw 'smorgens en 'savonds. Niet echt iets van te merken met optitrac aan.

[afbeelding]

Link naar plaatje:

Link naar plaatje:
Dit is optitrack aan versus optitrack uit? Waarbij donkergroen=aan en lichtgroen=uit? Je ziet überhaupt niet dat er sprake is van schaduw :? Dan kun je toch net zo goed het betreffende paneel weghalen >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 16-08-2016 21:52 ]

Jerrythafast schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:52:
[...]

Dit is optitrack aan versus optitrack uit? Waarbij donkergroen=aan en lichtgroen=uit? Je ziet überhaupt niet dat er sprake is van schaduw :? Dan kun je toch net zo goed het betreffende paneel weghalen >:)
Klopt. Dagje met en dagje zonder ;)
Panelen weghalen? Ben je helemaal bedonderd? :+
300 km gereden (nog 2 identieke kunnen vinden) om er nog bij te kunnen plaatsen na 1 jaar en alles gedraaid van landscape naar portrait.
https://www.mupload.nl/img/p4ppuenlct77b.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2016 22:01 ]

• Rempage0611

Rempage0611

AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:39:

[afbeelding]

Link naar plaatje:

Link naar plaatje:
Hahaha, ja ook daar is nog wat 'winst' te behalen, maar eerst 12 SF panelen op de garage.

Dus gelijk maar door: Ik wil dus 12 SF panelen op de garage leggen, in 2 strings van 6 aan mijn SMC 5000TL-21, samen op de 2e MPPT. Dan zou ik op een open circuit voltage uitkomen van 672. Is dat oke of op de grens qua voltage? Alternatief zou zijn 3 strings van 4....

• mgroen81
  • Nu online

Mijn vragen zijn:

Ik heb voor vandaag alle optimzers opgeteld en kom op 38,71kWh tegen 37,63kWh uit de omvormer.
Dan kom ik uit op 97,2%.
Als de optimizers een verlies hebben van 0,5% (of 1,2% volgens datablad)
Dan heeft de omvormer ongeveer een verlies van 2,3% dus efficiency van 97,7%

Als alle metingen juist zijn lijkt mij dat deze waardes wel ongeveer juist moeten zijn.

Ik mis bijna een week aan optimizer gegevens omdat de installatie toen pas aangemeld was.
Dus als ik zou gaan rekenen met de totalen zou ik ook een groot verschil krijgen.

Edit: Als ik deze maand eens uitreken kom ik op 447,5% optimizer tegen 428,5% uit de omvormer.
Dus dat een rendement van 95,8%.

[ Voor 3% gewijzigd door mgroen81 op 16-08-2016 22:26 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

@Rempage0611

6 x 87 Vmpp (522 Vmpp) is behoorlijk aan de grens van het regelbare Vmpp van 500 V.
Ik zou max 5 doen.

Je kan het eens invullen op sunnydesignweb. (al geeft die geen 500 Vmpp aan, maar iets minder met de SF)
http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home

Een flink aantal paginas terug heb ik hier ook al een opmerking over gemaakt.
(Een discussie begint hier)

Ik zou bovenaan gewoon volleggen met 8x ECsolar 315 Wp (toch?)
2e rij 5x Ecsolar 315 Wp
Totaal 13 (of 12, net wat je wilt) in een string op mppt1

en dan 3x 4 SF inderdaad op mppt2
(Maar dat is al wat veel WP totaal, niet?)

En wil je dan nog meer opwek, nog 1 string van 4x SF op noord erbij, parallel over de andere 3 strings van zuid op mppt2 :+

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2016 22:23 ]

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-11 06:17
Dus het is niet zo vreemd dat ik een verschil tussen PVOutput en mijn omvormer van 12kWh heb ?
Tenminste PVOutput geeft 12kWh meer dan mijn omvormer (2,041kWh vs 2.029kWh)

2250 WP Zuid PVoutput

• mgroen81
  • Nu online
MdO82 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:09:
Dus het is niet zo vreemd dat ik een verschil tussen PVOutput en mijn omvormer van 12kWh heb ?
Tenminste PVOutput geeft 12kWh meer dan mijn omvormer (2,041kWh vs 2.029kWh)
Nou, het lijkt me dat dat gelijk hoort te zijn maar in mijn geval zijn de opbrengsten in PVoutput altijd iets lager. PVoutput haalt de gegevens uit de SolarEdge database. Hoe het dan kan dat er verschillen in zitten kan ik niet verklaren?

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:50
Jerrythafast schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:20:
[...]

Het verschil is hier sinds 12 februari (volgens monitoring website): panelen 1991,45 kWh, omvormer 1,97 MWh. Zou in ons geval dus een 98,92% efficiency betekenen.
Mmm. Dit is wel een interessante benadering. Nog nooit eerder zo bekeken.
Hier is het verschil volgens de portal:
panelen 6420,51 kWh.
Omvormer 6250 kWh.
Dat is een efficiency van ongeveer 97,35%. Mijn lagere efficiency is, vermoed ik, te danken aan de overdimensionering van de omvormer: een SE3000 met slechts 2600Wp aan panelen.

Toch maar eens vaart maken met de uitbreiding :+ .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Jerrythafast
mgroen81 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:20:
[...]

Nou, het lijkt me dat dat gelijk hoort te zijn maar in mijn geval zijn de opbrengsten in PVoutput altijd iets lager. PVoutput haalt de gegevens uit de SolarEdge database. Hoe het dan kan dat er verschillen in zitten kan ik niet verklaren?
Ik weet niet precies wat MdO82 gebruikt om zijn logging door te sturen, maar van de PVOutput-SolarEdge koppeling kan ik de scheefgroei wel verklaren. Dit heeft alles te maken met overmatig afronden en het door elkaar halen van het gemiddelde vermogen ('Average Power') en momentane vermogen ('Power Generated'). Zeker als je data per 15 minuten hebt op PVOutput is het verschil erg groot. Zie deze post voor de volledige uitleg van hoe PVOutput zijn cijfertjes berekent aan de hand van wat SolarEdge aanlevert.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-11 06:17
Jerrythafast schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:36:
[...]

Ik weet niet precies wat MdO82 gebruikt om zijn logging door te sturen, maar van de PVOutput-SolarEdge koppeling kan ik de scheefgroei wel verklaren. Dit heeft alles te maken met overmatig afronden en het door elkaar halen van het gemiddelde vermogen ('Average Power') en momentane vermogen ('Power Generated'). Zeker als je data per 15 minuten hebt op PVOutput is het verschil erg groot. Zie deze post voor de volledige uitleg van hoe PVOutput zijn cijfertjes berekent aan de hand van wat SolarEdge aanlevert.
Ik gebruik Omnik Datalogger op een Raspberry pi om de omvormer uit te lezen en de gegevens door te sturen naar Pvoutput.

Ik zal je link eens bekijken.

Edit: link gezien en Pvoutput rekent soms ietjes meer waardoor je dus de scheefheid krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door MdO82 op 16-08-2016 22:50 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• miel
  • Laatst online: 10:04
Vraagje... sinds half juni heb ik 1 paneel wat een afwijkend resultaat geeft... ongeveer 8 tot 10 % minder dan het paneel wat er naast ligt...

Wat ik zie is dat rond 15.00 in de middag het voltage en de productie enorm afneemt... rond 17.30 komt het dan weer terug op hetzelfde niveau.

Enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik heb allemaal optimizers liggen dus een bulk aan data.... alleen de vraag: hoe dat te interpreteren?

Qua omgeving is er niks gewijzigd en dit paneel is paneel nummer 11 (heb 2 rijen liggen, 1 van 6 en 1 van 5, dit is paneel nummer 6 op de achterste rij....)

Mijn instalateur denkt dat het aan de coniferen ligt, maar die komen pas vanaf 18.30 of zo in beeld....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• onetime
  • Niet online
miel schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:59:
Vraagje... sinds half juni heb ik 1 paneel wat een afwijkend resultaat geeft... ongeveer 8 tot 10 % minder dan het paneel wat er naast ligt...

Wat ik zie is dat rond 15.00 in de middag het voltage en de productie enorm afneemt... rond 17.30 komt het dan weer terug op hetzelfde niveau.

Enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik heb allemaal optimizers liggen dus een bulk aan data.... alleen de vraag: hoe dat te interpreteren?

Qua omgeving is er niks gewijzigd en dit paneel is paneel nummer 11 (heb 2 rijen liggen, 1 van 6 en 1 van 5, dit is paneel nummer 6 op de achterste rij....)

Mijn instalateur denkt dat het aan de coniferen ligt, maar die komen pas vanaf 18.30 of zo in beeld....
Echt tijd gebonden? Heb je foto's of beter nog een film waar in ieder geval de tijden van vermogens wijziging je panelen goed in beeld zijn?
8) Doet de buurtkat zijn middagdutje bij jou op de nok? 8)
Weet je ook de output van de panelen of alleen van de optimizers? (spanning en stroom)
Liefst een mooi tabelletje dan maak je het ons hier makkelijker om iets zinnigs te zeggen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• miel
onetime schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:42:
[...]

Echt tijd gebonden? Heb je foto's of beter nog een film waar in ieder geval de tijden van vermogens wijziging je panelen goed in beeld zijn?
8) Doet de buurtkat zijn middagdutje bij jou op de nok? 8)
Weet je ook de output van de panelen of alleen van de optimizers? (spanning en stroom)
Liefst een mooi tabelletje dan maak je het ons hier makkelijker om iets zinnigs te zeggen.
Ik heb alle data van de panelen en idd, het is tijdgebonden. Vandaag is een prachtige dag om te kijken wat er gaat gebeuren... dus ik heb de camera al paraat staan!

Tabel maak ik desnoods vanavond als ik wat meer tijd heb!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-11 14:43

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb dat "probleem" ook er is een paneel die duidelijk minder presteert (bovenste rij).
Zelf heb ik het vermoede dat het paneel verkeerd is ingeregeld in het log systeem.
Ben er nog in conclaaf mee met m'n installateur, alleen die vindt het verschil te weinig.. 7,5% minder dan de twee panelen die er naast liggen. (nee, er ligt geen bird sh#t op).
En om een call in te schieten bij SolarEdge moet het verschil 8% zijn..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• BMTN
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Iedereen die heeft gereageerd op mijn 'probleem' met SolarEdge bedankt voor het meedenken.

Als het dus om efficiency gaat van de omvormer scoor ik op jaarbasis dus maar 91.7% (zie post van gisteren).

Ik heb ook nog maar eens een berekening gemaakt van een wolkenvrije dag (8 mei 2016). Hieruit blijkt dat het percentage hier beter scoort (94,56%) maar nog lang geen 98,92% zoals Jerrythafast.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/20afc0j.jpg

• onetime
  • Niet online
AMDFreak schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:51:
Ik heb dat "probleem" ook er is een paneel die duidelijk minder presteert (bovenste rij).
Zelf heb ik het vermoede dat het paneel verkeerd is ingeregeld in het log systeem.
Ben er nog in conclaaf mee met m'n installateur, alleen die vindt het verschil te weinig.. 7,5% minder dan de twee panelen die er naast liggen. (nee, er ligt geen bird sh#t op).
En om een call in te schieten bij SolarEdge moet het verschil 8% zijn..
Zeker als er bij jou geen tijdgebonden factor is, maar een continu achterblijven van de opbrengst, wat gebeurt er als je de best presterende optimizer op het paneel van de slechts presterende zet en omgekeerd?

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:20
Mijn zonnepanelen zijn vandaag geïnstalleerd, ben erg tevreden over het resultaat!

30x SF170
15x P405 optimizer
SolarEdge SE5K 3-fase omvormer

Afbeeldingslocatie: https://i5.photobucket.com/albums/y186/leolinedance/IMG-20160817-WA0014_zpsx9zkirnk.jpg

Ik beweerde eerder geen schaduw te hebben, maar dit is niet helemaal het geval. De boom uiterst links zorgt toch wel voor wat schaduw. Dus heeft SolarEdge nog iets meer nut dan ik eerder had gedacht.

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Leolinedance schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:20:
Mijn zonnepanelen zijn vandaag geïnstalleerd, ben erg tevreden over het resultaat!
Fraai hoor! Fijn zo'n groot vrij vlak. Gefeliciteerd!

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• onetime
  • Niet online
Leolinedance schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:20:

30x SF170, 15x P405 optimizer, SolarEdge SE5K 3-fase omvormer

[afbeelding]

Ik beweerde eerder geen schaduw te hebben, maar dit is niet helemaal het geval. De boom uiterst links zorgt toch wel voor wat schaduw. Dus heeft SolarEdge nog iets meer nut dan ik eerder had gedacht.
Mooi dakje geworden 8) Maar wat is dat voor grijzige strook met golfpatroon? :+ Ontbreken daar niet nog 4 SFjes? >:) Nouja, je hebt altijd nog je dak aan de andere kant O-) Voor als je je Tesla krijgt. :9~

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-10 13:51
onetime schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:42:
[...]

Mooi dakje geworden 8) Maar wat is dat voor grijzige strook met golfpatroon? :+ Ontbreken daar niet nog 4 SFjes? >:) Nouja, je hebt altijd nog je dak aan de andere kant O-) Voor als je je Tesla krijgt. :9~
Haha er kan altijd nog wat bij wil je zeggen he :)
En anders is er nog wel een schuurtje of je maakt een carport van panelen.... mogelijkheden genoeg!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• miel
miel schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:59:

en even mezelf quoten.... Het zijn wel de coniferen.... vanaf nu komt er een klein hoekje schaduw over de panelen heen waardoor de opbrengst dus 6 tot 8 procent minder is op dat paneel...

3 keer raden wie er binnenkort met een snoeischaar richting de conifeer gaat...

• reneeke1970
miel schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:01:
[...]

en even mezelf quoten.... Het zijn wel de coniferen.... vanaf nu komt er een klein hoekje schaduw over de panelen heen waardoor de opbrengst dus 6 tot 8 procent minder is op dat paneel...

He he je doet het wel voor milieu hè, gewoon paneeltje bij en die mooie bomen afblijven haha

1 PVoutput . Dongen NB

• onetime
  • Niet online
Weet je zeker dat je geen schaduw hebt? (pijpje, dakkapel...) :
[...]en even mezelf quoten.... Het zijn wel de coniferen.... vanaf nu komt er een klein hoekje schaduw over de panelen heen waardoor de opbrengst dus 6 tot 8 procent minder is op dat paneel...

Jij misschien? :+ Fijn dat je het hier nog even meldt. Duidelijk en binnenkort opgelost.

Overigens; bomen mogen over het algemeen niet binnen 2m van de erfgrens staan, voor wie nog buren moet overtuigen om te snoeien. Na iets van 25 jaar is het gewoonterecht geworden en kan je er niets meer aan doen.

Heb zelf nu tot 2x toe de top uit dezelfde boom gehaald. De eerste keer 2,5m en 15cm doorsnede op nok hoogte, een mooie kerstboom. De 2e keer 5 vertikale takken / nieuwe stammetjes van 3m en 5cm doorsnee.

En bij een andere boom heb ik de boven de dakgoot uitstekende takken tot 1,5m lengte gesnoeit.

Nu nog een boom bij de buren zien te beperken in de hoogte. Hij staat op 30cm van de erfgrens... Maar tot nu toe alle medewerking gekregen bij overhangende takken, dus goede hoop.
reneeke1970 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:27:
[...]He he je doet het wel voor milieu hè, gewoon paneeltje bij en die mooie bomen afblijven haha
>:) Oke, kap jij die bomen hier in het plantsoen nog even? Die worden nu veel te hoog... :+ O-) :z ;w

[ Voor 18% gewijzigd door onetime op 17-08-2016 16:56 ]

• reneeke1970
Nee plantsoen blijf ik af, krijg je teveel gezeik met gemeente haha
Ach mijn buren hebben ook een boom te dicht op erfgrens staan, maar het kost me 500 kWh, dat is vijftig euro per jaar, moet je daar nou moeilijk voor gaan doen.....

1 PVoutput . Dongen NB

• onetime
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:59:
Nee plantsoen blijf ik af, krijg je teveel gezeik met gemeente haha
Terzijde: Ik trek geregeld klimop uit de struiken, nu ziet het er goed uit.
Anders was het maar een overwoekerd zooitje geworden.

On topic:
De buren van mijn ouders hebben vroeger al gevraagd om een boom te snoeien die schaduw in hun tuin gaf.
Dus waarom niet vragen en zien waar goed overleg je brengt? Benoem ook die €50 die hun boom jou kost.

[ Voor 24% gewijzigd door onetime op 17-08-2016 18:03 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Binnenkort?
Ik had hem al geknipt voor ik het hier poste ;)
Geintje, fijn dat het nu duidelijk is en je niet alles hoeft na te lopen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-10 11:45
Ik heb vorige week een offerte laten maken; 9x270Wp Solarclarity Denim met SolarEdge Power Optimizers P300. Dak op ZZW en 45gr, aan de kust Noord-Holland. Ik laat het spul monteren, wat grofweg (na btw terugvraag) uitkomt op 1,47€/Wp.

Ik vraag me een aantal dingen af die ik niet zo snel kan vinden.
- Hoe beoordeel ik de kwaliteit van m'n dak (panlatten/dakpannen)? Of gebeurt dit voor montage normaliter? Huis is namelijk van 1965, echter ik zie in mijn wijk steeds meer panelen op bestaande daken.
- Ik heb ergens gelezen of bij het bedrijf van de offerte gehoord dat landscape minder verlies geeft bij vuil aan de randen dan portrait?

• No Hands
Je kunt het bedrijf vragen vantevoren die panlatten te komen beoordelen, slechte panlatten komen niet zo heel vaak voor. Stukje panlat is vrij eenvoudig te herstellen ook.
Als je paneel landscape ligt kunnen de bypass diodes een deel van het paneel uitschakelen idd, portrait werkt dat niet.

elcastel schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 19:14:
Ik heb vorige week een offerte laten maken; 9x270Wp Solarclarity Denim met SolarEdge Power Optimizers P300. Dak op ZZW en 45gr, aan de kust Noord-Holland. Ik laat het spul monteren, wat grofweg (na btw terugvraag) uitkomt op 1,47€/Wp.

Ik vraag me een aantal dingen af die ik niet zo snel kan vinden.
- Hoe beoordeel ik de kwaliteit van m'n dak (panlatten/dakpannen)? Of gebeurt dit voor montage normaliter? Huis is namelijk van 1965, echter ik zie in mijn wijk steeds meer panelen op bestaande daken.
- Ik heb ergens gelezen of bij het bedrijf van de offerte gehoord dat landscape minder verlies geeft bij vuil aan de randen dan portrait?
Op 45 graden heb je geen vuil, dus dat is een praatje....
Heb je überhaupt schaduw, omdat je optimizers wil hebben?

• No Hands
Sommige mensen willen gewoon optimizers omdat je dan mooie grafiekjes van je panelen kunt maken, schaduw of niet.

• miel
klump4u schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 18:25:
[...]

Binnenkort?
Ik had hem al geknipt voor ik het hier poste ;)
Geintje, fijn dat het nu duidelijk is en je niet alles hoeft na te lopen.
Eerst eten maar de snoeischaar is er nogal heftig over gegaan net ;-)

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-11 16:17
No Hands schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 19:39:

Als je paneel landscape ligt kunnen de bypass diodes een deel van het paneel uitschakelen idd, portrait werkt dat niet.
Dat klopt volgens mij niet. De bypass diodes doen altijd hun werk, en schakelen een deel van het paneel uit (meestal een derde per stuk). Dit gebeurt echter over het algemeen in de lengterichting van het paneel. Daarom is landscape handiger als er schaduw van onder naar boven kruipt (e.g., zon zakt achter horizon-objecten). Dan schakelt steeds netjes een strook van het paneel af.

Maar als je meer schaduw van een zijkant hebt (e.g., een kerktoren op Zuid-Oost), dan kan het juist handiger zijn om de panelen portrait te leggen, zodat de afschakeling van links naar rechts of omgekeerd gaat.

Wat je niet wil is dat er schaduw op je paneel valt die in een keer op elk van de onafhankelijke diode-gebieden valt, zodat ze allemaal direct afschakelen.
No Hands schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:10:
Sommige mensen willen gewoon optimizers omdat je dan mooie grafiekjes van je panelen kunt maken, schaduw of niet.
Elcastel lijkt me niet iemand, die van alles op de hoogte is, wat er zoal te verkrijgen is.
Het lijkt me "alweer" een offerte van niks, van een verkoper met blauwe ogen.
Als diezelfde firma beweert dat er vuil op een paneel blijft liggen in landscape of portrait bij een 45 graden dak, was ik allang afgehaakt en op zoek naar een betrouwbaardere partij.

Vandaar dat ik even aangeef om "ergens" over na te denken.
Mooie grafiekjes is niet alles. Je wilt het ook een keer terugverdiend hebben.
Als mooie grafiekjes zijn doel is, i rest my case. ;)

Maar vanaf hier kan ik niet op zijn dak kijken.

• Rempage0611

Rempage0611

AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:07:
@Rempage0611

6 x 87 Vmpp (522 Vmpp) is behoorlijk aan de grens van het regelbare Vmpp van 500 V.
Ik zou max 5 doen.

Je kan het eens invullen op sunnydesignweb. (al geeft die geen 500 Vmpp aan, maar iets minder met de SF)
http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home

Een flink aantal paginas terug heb ik hier ook al een opmerking over gemaakt.
(Een discussie begint hier)

Ik zou bovenaan gewoon volleggen met 8x ECsolar 315 Wp (toch?)
2e rij 5x Ecsolar 315 Wp
Totaal 13 (of 12, net wat je wilt) in een string op mppt1

en dan 3x 4 SF inderdaad op mppt2
(Maar dat is al wat veel WP totaal, niet?)

En wil je dan nog meer opwek, nog 1 string van 4x SF op noord erbij, parallel over de andere 3 strings van zuid op mppt2 :+
Bedankt! Ging even uit van de 750v in de datasheet, maar de MPPT regelt (zoals je al aangeeft) tot 500v. Kortom, 3 strings van 4 (want ik kan 12 panelen kwijt op de garage). Daarmee dek ik m`n hele verbruik af en dan is het mooi geweest.

Die 8 panelen in de nok liggen er al, dat is geen fotoshop.

Volgende vraag:
Op dit moment heb ik 2x6 clickfit beugels voor mijn 3 panelen op de garage. Als ik zometeen 4 rijen van 3 panelen plaats en dus 8 rails nodig heb, moeten daar dan ook 6 beugels per rails onder? De SF panelen zijn nml een stuk korter dan de EC solar (1.25 vs 2M).

• No Hands
Terpen Tijn schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:28:
[...]

Dat klopt volgens mij niet. De bypass diodes doen altijd hun werk, en schakelen een deel van het paneel uit (meestal een derde per stuk). Dit gebeurt echter over het algemeen in de lengterichting van het paneel. Daarom is landscape handiger als er schaduw van onder naar boven kruipt (e.g., zon zakt achter horizon-objecten). Dan schakelt steeds netjes een strook van het paneel af.

Maar als je meer schaduw van een zijkant hebt (e.g., een kerktoren op Zuid-Oost), dan kan het juist handiger zijn om de panelen portrait te leggen, zodat de afschakeling van links naar rechts of omgekeerd gaat.

Wat je niet wil is dat er schaduw op je paneel valt die in een keer op elk van de onafhankelijke diode-gebieden valt, zodat ze allemaal direct afschakelen.
Klopt allemaal wat je hier neerzet maar ik doelde op de vervuiling uit de vraagstelling.

@Rempage0611
Dat zijn 10 pannen van 30 cm breed.

Hooguit 5 beugels zou ik gebruiken per rail. (om en om)
Maar de breedte blijft ook ongeveer 3 mtr, dus er is geen verschil?

Ik zou nog snel 2x ECsolar 325 WP bijbestellen bij sun-solar. (nu het nog verkrijgbaar is en als ze daar vandaan komen)
Incl alle SF en alle bevestigingsmateriaal.
Wel raar dat je clickfit hebt, dan komen ze niet van sun-solar denk ik dan. Die gebruikt hij al een tijdje niet meer.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-08-2016 21:10 ]

• Rempage0611

Rempage0611

AUijtdehaag schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 21:04:
@Rempage0611
Dat zijn 10 pannen van 30 cm breed.

Hooguit 5 beugels zou ik gebruiken per rail. (om en om)
Maar de breedte blijft ook ongeveer 3 mtr, dus er is geen verschil?

Ik zou nog snel 2x ECsolar 325 WP bijbestellen bij sun-solar. (als ze daar vandaan komen)
Incl alle SF en alle bevestigingsmateriaal.
Wel raar dat je clickfit hebt, dan komen ze niet van sun-solar denk ik dan...
Breedte inderdaad hetzelfde, ik zal 5 beugels per rail aanhouden.
De ECsolar panelen blijven zo, ik doe alleen die SF`s erbij. Maar dat wordt dus pas begin volgend jaar, anders gaat de directie klagen ;),

Mijn panelen zijn de 315 WP variant dus als ik er iets bij leg later zit er toch sowieso een klein verschil in (de 315`s heeft sun-solar niet meer).

Bedankt weer!

• elcastel
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:46:
Elcastel lijkt me niet iemand, die van alles op de hoogte is, wat er zoal te verkrijgen is.
Het lijkt me "alweer" een offerte van niks, van een verkoper met blauwe ogen.
Als diezelfde firma beweert dat er vuil op een paneel blijft liggen in landscape of portrait bij een 45 graden dak, was ik allang afgehaakt en op zoek naar een betrouwbaardere partij.

Vandaar dat ik even aangeef om "ergens" over na te denken.
Mooie grafiekjes is niet alles. Je wilt het ook een keer terugverdiend hebben.
Als mooie grafiekjes zijn doel is, i rest my case. ;)

Maar vanaf hier kan ik niet op zijn dak kijken.
De optimizers zijn mijn idee, omdat mijn buurman een opbouw heeft die mijn (hele) late zon wegpakt voor wat die waard is. Daarnaast staan er tot oktober hoge iepen in de laan. Die worden zeker gekapt, maar er wordt opnieuw gepland. Grof en niet onderbouwd ingeschat komen die pas over een kleine 20 jaar in de buurt van de dakgoot qua schaduw. Om dat risico in de onderste rij af te dekken nóg een reden. En grafiekjes zijn leuk, dat is het kadootje.

Zoals ik aangaf weet ik niet of ik het portrait/landscape verhaal bij het bedrijf vandaan had, ik zal geen naam noemen verder, maar het lijkt mij een betrouwbare partij, wiens naam ik hier al een paar keer las. Als het geen probleem is bedrijven te noemen wil ik de naam best geven, maar laten we de opmerking niet op zijn conto schrijven. Ik ben het ergens tegen gekomen, dat dekt de lading. En ik begrijp inmiddels dat het niet waar is.

Ik ben inderdaad nieuw in de materie, de iepen zijn onverwachts en onverhoopt ten dode opgeschreven, voor mij reden om het aangename met het onaangename te verenigen.
Rempage0611 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 21:13:
[...]

Breedte inderdaad hetzelfde, ik zal 5 beugels per rail aanhouden.
De ECsolar panelen blijven zo, ik doe alleen die SF`s erbij. Maar dat wordt dus pas begin volgend jaar, anders gaat de directie klagen ;),

Mijn panelen zijn de 315 WP variant dus als ik er iets bij leg later zit er toch sowieso een klein verschil in (de 315`s heeft sun-solar niet meer).

Bedankt weer!
Dat kan gewoon hoor, 315 mixen met 325 wp.
Nu zijn ze nog verkrijgbaar....

Maar met 12x SF erbij is de SMA 5000 alweer wel vol genoeg met je huidige panelen.
(laat ik maar niet beginnen over SF op noord. Dat vind de directie ook niet goed denk ik ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-08-2016 21:22 ]

• Rempage0611

Rempage0611

AUijtdehaag schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 21:17:
[...]

Dat kan gewoon hoor, 315 mixen met 325 wp.
Nu zijn ze nog verkrijgbaar....

Maar met 12x SF erbij is de SMA 5000 alweer wel vol genoeg met je huidige panelen.
(laat ik maar niet beginnen over SF op noord. Dat vind de directie ook niet goed denk ik ;) )
Het is goed zo ;) . Maar gaan die panelen eruit dan?

• Leolinedance
mddd schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:26:
[...]

Fraai hoor! Fijn zo'n groot vrij vlak. Gefeliciteerd!
Dank je!
onetime schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:42:
[...]

Dank je! Ik vond 30 stuks voorlopig wel genoeg, het wordt al moeilijk zat om die ca. 5.000 - 5.500 kW per jaar op te brassen ;)

Mocht er inderdaad een Tesla komen is het wel het overwegen waard, maar dat duurt nog minimaal 3,5 jaar! Tot die tijd heeft mijn huidige stekkerauto een accucapaciteit van 6,2 kW waarmee ik onder zeer optimale omstandigheden maximaal 31 km elektrisch kan rijden :P

Het pvoutput Tweakers team ook maar gejoined zojuist. Morgen eens kijken of het allemaal werkt!

[ Voor 5% gewijzigd door Leolinedance op 17-08-2016 23:15 ]

• onetime
  • Niet online
Leolinedance schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 23:08:
[...]
Dank je!
[...]
Dank je! Ik vond 30 stuks voorlopig wel genoeg, het wordt al moeilijk zat om die ca. 5.000 - 5.500 kW per jaar op te brassen ;)

Mocht er inderdaad een Tesla komen is het wel het overwegen waard, maar dat duurt nog minimaal 3,5 jaar! Tot die tijd heeft mijn huidige stekkerauto een accucapaciteit van 6,2 kW waarmee ik onder zeer optimale omstandigheden maximaal 31 km elektrisch kan rijden :P

Het pvoutput Tweakers team ook maar gejoined zojuist. Morgen eens kijken of het allemaal werkt!
Maar er passen er nog wel 4 bij? Als je dagelijks 6kWh ->~1000kWh / jaar in je stekker-auto stopt en je vervangt je gasverbruik door electra, dan moet je toch een eind komen.
Moet niet hoor, je bent al goed bezig.

Rempage0611 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 22:08:
[...]

Het is goed zo ;) . Maar gaan die panelen eruit dan?
Ik heb geen glazen bol. Mijn 245 Wp mono panelen waren na een jaar al niet meer leverbaar. (3 jaar geleden)
Maar misschien valt het mee.
Een dak vol met panelen vind ik (persoonlijk) netter/mooier dan lege stukken met grijze golfpatronen.
Maar zoals gezegd is het al wat veel wp allemaal voor een SMA 5000 TL-21
13x 315 wp = 4095
12x 170 wp = 2040
Totaal 6095 wp (= aftoppen op de beste dagen, daar moet je tegen kunnen ;) )

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-08-2016 04:59 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-11 21:40
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:46:
[...]

[...]
Wat natuurlijk wel zo is, is dat de fotogevoelige cellen dichter bij de rand aan de lange zijde zitten dan bij de rand aan de korte zijde. Dit omdat daar meestal de strips zitten als elektrische verbinding tussen de rijen/kolommen ;)
Dus ik kan me wel voorstellen dat het ophopen van vuil onderaan het paneel eerder van invloed kan zijn bij landscape dan portrait.
Of dat bij 45 graden hellingshoek ook nog meespeelt durf ik niet te zeggen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• elcastel
Het verhaal dat ik meekreeg was dat bij landscape maar 1 string werd vervuild en bij portrait elke string een beetje. De lijnen lopen dus van korte zijde naar korte zijde, zo kreeg ik het mee.

Eigenlijk dus haaks op de post hierboven. Landscape zou beter zijn.

Het verhaal kom ik hier ook tegen overigens :
Verticaal geplaatste zonnepanelen hebben meer last van vuil
Vuil en stof dat op de zonnepanelen zal vanzelf naar de onderrand van de zonnepaneel spoelen. Hierdoor komt er een ophoping van vuil en alg tegen de onderste aluminium rand van de zonnepaneel. Dit hoopt zich op tot de eerste rij zonnecellen. Verticaal geplaatste zonnepanelen hebben veel meer last van vuil dan horizontaal geplaatste zonnepanelen:
Horizontaal:
Voor horizontaal geplaatste zonnepanelen gaat een deel van de zonnepaneel minder opbrengst leveren, maar heeft niet direct invloed op de gehele prestatie van het paneel. Dit komt omdat de cellen op een paneel in strings zijn opgedeeld. De onderste string gaat gewoon slechter presteren, maar de bovenste strings blijven hun opbrengst leveren.
Afbeeldingslocatie: https://elcastel.home.xs4all.nl/CRAP/Vuil_horizontale_zonnepaneel-1.jpg
Verticaal:
Voor verticale geplaatste zonnepanelen is vuil onderaan de paneel veel kwalijker. Het vuil zorgt er namelijk voor dat de zonnecellen van alle strings van het paneel minder gaan presteren. Zorg er dus voor dat de ophoping van vuil beperkt wordt.
Afbeeldingslocatie: https://elcastel.home.xs4all.nl/CRAP/Vuil_vertyicale-zonnepaneel-1.jpg

[ Voor 91% gewijzigd door elcastel op 18-08-2016 09:32 ]

• onetime
  • Niet online
Zonder optimizers heb je in beide gevallen dat je hele string iets minder oplevert.
Het is nog steeds één string.
Heb hier na 3 jaar aan de onderrand iets alg verwijderd. Geen invloed gemerkt.

[ Voor 26% gewijzigd door onetime op 18-08-2016 11:39 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:17
elcastel schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:17:
Het verhaal dat ik meekreeg was dat bij landscape maar 1 string werd vervuild en bij portrait elke string een beetje. De lijnen lopen dus van korte zijde naar korte zijde, zo kreeg ik het mee.

Eigenlijk dus haaks op de post hierboven. Landscape zou beter zijn.

Het verhaal kom ik hier ook tegen overigens :
niks mis met zonnepanelen.net, maar soms zijn de verhalen wat over trokken. ;)
3%, mijn reet. pfff overtrokken, lol.

probleem is dat er wel 3 groepen in een paneel zitten die een diode hebben.
maar uiteindelijk staan de 3 groepen weer gewoon serieel, dus alle cellen in de string zijn serieel. ;)

het is wel zo dat een diode de groep in een paneel uit zal zetten, maar vervuiling is voor 99,99999% niet genoeg om een diode te laten reageren, dus het maakt helemaal geen bal uit hoe ze liggen. ;)
heb zeer grote poep vlekken gehad op de panelen en geen enkele V lagere opbrengst, dus geen diode heeft gereageerd. (je vraagt je wel eens af hoe die kleine vogels het voor elkaar krijgen zulke grote poep vlekken te maken :? )

(ik zeg express 99,99999% je kunt natuurlijk een halve gras mat laten groeien op je panelen, maar dat zie je wel en dan is schoonmaken nodig, lol)

ik had de panelen 4 zomers hangen op 45graden, nooit schoongemaakt.
van de zomer had ik ze van dak gehaald, en het enige wat vuil was en schoongemaakt moest worden waren de randen aan de onderkant, daar was een lichte algen laag ontstaan.
dat deed dus geen bal aan de opbrengst. ;)

nu heb ik panelen met 15 graden, maar ook daar verwacht ik dat schoon maken niet nodig zal zijn.
maar dat zullen we wel zien in de toekomst, ik heb er in ieder geval geen zin in dat te gaan doen. ;)

edit:
als mensen hun panelen willen poetsen, omdat ze denken dat het dan meer oplevert, gewoon doen.
baad het niet dan schaad het ook niet. (mits een beetje goed gedaan natuurlijk, geen schuursponzen of cif gebruiken natuurlijk.)
maar verwacht geen wonderen van het poetsen.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 18-08-2016 10:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• elcastel
Toch lees je overal dat je je panelen moet schoonhouden. Is dat om elk gezeur over opbrengst de kop in te drukken?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:17
elcastel schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:07:
Toch lees je overal dat je je panelen moet schoonhouden. Is dat om elk gezeur over opbrengst de kop in te drukken?
weetje wat het is, ook hier word regelmatig gezegd dat het koelen van de omvormer goed is.
en dat is ook wel zo, maar echte cijfers kan niemand geven.
uiteindelijk is het alleen maar onderbuik gevoelens en ongeveertjes. ;)
(het is echt niet fout om je omvormer koeler te houden, is zeker goed voor de elektronika.
maar de noodzaak is een ander verhaal, de meeste omvormers doen het ook jaren goed zonder koeling.
de fabrikant houd er ook rekening mee en behoord een degelijk apparaat te maken wat de warmte aan kan.
nog niemand heeft hier zijn omvormer al zolang dat er verschil gemerkt kan worden. >:)
mijn omvormer gaat pas bij de 75 graden het vermogen terug brengen om niet te warm te worden.
dit doet hij eigenlijk nooit, kom niet hoger als 65 graden.
het is een 3kW omvormer met 5,66kWp aan panelen, dus heet worden doet hij wel, lol ;) )

en dat geld ook voor schoonmaken van de panelen.
het is vast niet fout dat te doen, maar de noodzaak is een ander verhaal. ;)
een stel schoongemaakte panelen op dak is wel mooier en daar moet je het voor doen, niet voor de misschien een 0,5% meer opbrengst.

zo heb je hier elke winter ook de vraag, moet ik de sneeuw van mijn panelen halen.
dan is het antwoord ook simpel: laat maar liggen als je er niet handig bij kunt.
1x van het dak vallen is heel erg slecht voor je TVT, en zoveel verlies is dat niet in de winter. >:)

etc etc...
maar alle verhalen die ik nu schrijf hebben ook een andere kant.
somige mensen hebben hun omvormer hangen op een hete zolder of in een te krappe kast, dan is het koelen wat je moet doen.
of hun panelen liggen wel heel erg plat (ongeveer <10 graden) en dan spoelt het ook niet lekker schoon.
of de panelen liggen op het schuurtje, dan kun je er zo bij met de hand en veeg je de sneeuw even weg.
etc etc...

edit:
lees al die dingen een beetje relatief, en doe ze niet over trekken en het komt allemaal wel goed. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 18-08-2016 10:26 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-10 13:51
migjes schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:21:
[...]

etc etc...
maar alle verhalen die ik nu schrijf hebben ook een andere kant.
somige mensen hebben hun omvormer hangen op een hete zolder of in een te krappe kast, dan is het koelen wat je moet doen.
of hun panelen liggen wel heel erg plat (ongeveer <10 graden) en dan spoelt het ook niet lekker schoon.
of de panelen liggen op het schuurtje, dan kun je er zo bij met de hand en veeg je de sneeuw even weg.
etc etc...

edit:
lees al die dingen een beetje relatief, en doe ze niet over trekken en het komt allemaal wel goed. ;)
In de winter kan je nog met sneeuwballen (geen ijs natuurlijk) gaan gooien om te kijken of je een mooie lawine kan creëren. Mits je op voldoende afstand staat geheel veilig en nog leuk ook :p

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• -Skyhawk-
  • Niet online
En als er wat fijnkorrelig saharastof op de panelen ligt i.c.m. 0 graden ligging? Gewoon wachten op een regenbuitje?

Zal binnenkort eens een foto van mijn installatie hier posten.

• reneeke1970
-Skyhawk- schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:54:
En als er wat fijnkorrelig saharastof op de panelen ligt i.c.m. 0 graden ligging? Gewoon wachten op een regenbuitje?

Ja, want nadat ik mijne had schoon gemaakt lag het na twee dagen weer terug

1 PVoutput . Dongen NB

• onetime
  • Niet online
-Skyhawk- schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:54:

Migjes gaf al aan dat je het allemaal in context moet zien.
Panelen die plat liggen moet je zo af en toe schoon maken omdat ze niet vanzelf schoon spoelen.
Ik heb zelf na drie jaar een randje alg weggepoetst. (+/- 45o)
En met poetsen moet je oppassen, dan kan je het anti-aankoek laagje beschadigen.
Dus doe het zeker niet te veel, afhankelijk van noodzaak, en val niet van het dak om het laatste spatje er af te poetsen.
Koelen ben ik groot voorstander van, kost een beetje stroom op het moment dat je het ruim beschikbaar hebt, en verlengt -gemiddeld- de levensduur van je omvormer. Het electroliet in de elco's verdampt dan gewoon moeilijker, en je krijgt het er niet opnieuw in. Maar het hangt van te veel factoren af om exact te kunnen voorspellen wanneer je omvormer er mee stopt. En als je dat niet kan zijn er nogal wat mensen die er opeens moeite mee hebben om aan te nemen dat- en wat- voor invloed bepaalde factoren hebben.

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:45

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Maar waar maak je mee schoon? Bij mijn vorige installatie kon ik er makkelijk bij en nam dan een emmertje warm water met autoshampoo. Nu met 2 schansen zijn mijn armen te kort... Zit te denken aan een telescooparm waar je een spons op kunt zetten, zoals voor ramen te wassen op de 1e verdieping. Het is in ieder geval wel nodig, veel vogels hebben het tot hun favoriete plek gekozen en door de 9 graden hoek blijft er een klein randje zand e.d. achter op ieder paneel.

Wat doen we? Autoshampoo, afwasmiddel, staalwol? ;)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• onetime
  • Niet online
Gewoon met lauw water, eerst nat maken zodat je niet hoeft te boenen. Dan simpel vegen en naspoelen.
Maar als zelfs de zachte zeep of autoshampoo niet helpt kan je ze altijd nog zandstralen >:)

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 18-08-2016 20:43 ]

• Leolinedance
Op de 1e volle dag 33,5 kWh gehaald! Weer een leuke hobby erbij, monitoren en vergelijken enzo :)

• onetime
  • Niet online
Leolinedance schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 21:50:
Op de 1e volle dag 33,5 kWh gehaald! Weer een leuke hobby erbij, monitoren en vergelijken enzo :)
En dan nu een half jaar wennen aan teruglopende opbrengsten >:)

Begin in januari maar met echt volgen, dan zit de stijgende lijn er weer in. O-)

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 18-08-2016 22:30 ]

• Andre1973

Andre1973

Joepla schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 20:32:
Maar waar maak je mee schoon? Bij mijn vorige installatie kon ik er makkelijk bij en nam dan een emmertje warm water met autoshampoo. Nu met 2 schansen zijn mijn armen te kort... Zit te denken aan een telescooparm waar je een spons op kunt zetten, zoals voor ramen te wassen op de 1e verdieping. Het is in ieder geval wel nodig, veel vogels hebben het tot hun favoriete plek gekozen en door de 9 graden hoek blijft er een klein randje zand e.d. achter op ieder paneel.

Wat doen we? Autoshampoo, afwasmiddel, staalwol? ;)
Altijd voorzichtig schoonmaken.
Er zijn panelen die een coating aan de buitenkant van het glas hebben, om zo reflectie tegen te gaan en zo meer licht binnen te krijgen.
Ik zou dus altiijd eerst gewoon goed spoelen, dan wel met een sopje aan de gang gaan, op dezelfde manier waarmee je je ramen zou wassen.

Ik heb hier ook wat panelen liggen onder een berk, waar vanuit bladluizen van die plakkerige zooi laten vallen. ik gebruik daar een gardena wasborstel voor aan een steel waar water doorheen kan.
deze gebruik ik ook voor het dak van de sere.

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:45

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Dan ga ik op zoek naar zo'n borstel. Klinkt inderdaad wel logisch om niet een willekeurig middeltje te gebruiken, ook al lijkt het onschuldig.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• reneeke1970
Joepla schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 07:11:
Dan ga ik op zoek naar zo'n borstel. Klinkt inderdaad wel logisch om niet een willekeurig middeltje te gebruiken, ook al lijkt het onschuldig.
Wachten op regenbui, jas aan en schrobben maar

1 PVoutput . Dongen NB

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-11 21:58
Maak ze hier tot dusver 1x per jaar schoon, en op dezelfde blauwe dag gaf dat een verbetering van een paar procent (4) direct na het schoonmaken en nog geen 2% een uur of 2 later. De koelende werking van het wassen zal die 4% veroorzaakt hebben, maar het schoonmaken heeft die 2% echt wel opgeleverd.

Mijn panelen liggen op een garage op 10 graden, en er zijn hier veel, heel veel, vogels. De panelen worden dan ook echt vies. Ik heb ook panelen op het dak van mn huis (35 graden ish) maar die laat ik lekker. Die zijn ook zichtbaar veel minder schoon.

Het helpt absoluut, daar kan niemand bewijs tegen leveren. Materie op het paneel absorbeert en reflecteert licht, en dus minder opbrengst. Maar het is allemaal wel in de marge, en bij normaal ogende panelen al helemaal verwaarloosbaar klein. Ik was ze alleen als het er gewoon vies uit ziet. Gevoelsmatig doe je dan iets goeds om de opbrengst te verbeteren en het ziet er daarna mooier uit.

Edit:
(Die 2% is na een paar weken natuurlijk weer weg.. 2% bij mij is 90kWh, met 7ct/kWh is dat €6,30. Daarvoor ben je wel flink bezig en kost het je ook nog eens die 30 cent aan water. Het zou economischer zijn om voor €6 aan kieren in je huis te dichten. )

[ Voor 12% gewijzigd door Tasma op 19-08-2016 09:24 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:14
Tasma schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:21:
Maak ze hier tot dusver 1x per jaar schoon, en op dezelfde blauwe dag gaf dat een verbetering van een paar procent (4) direct na het schoonmaken en nog geen 2% een uur of 2 later. De koelende werking van het wassen zal die 4% veroorzaakt hebben, maar het schoonmaken heeft die 2% echt wel opgeleverd.

Mijn panelen liggen op een garage op 10 graden, en er zijn hier veel, heel veel, vogels. De panelen worden dan ook echt vies. Ik heb ook panelen op het dak van mn huis (35 graden ish) maar die laat ik lekker. Die zijn ook zichtbaar veel minder schoon.

Het helpt absoluut, daar kan niemand bewijs tegen leveren. Materie op het paneel absorbeert en reflecteert licht, en dus minder opbrengst. Maar het is allemaal wel in de marge, en bij normaal ogende panelen al helemaal verwaarloosbaar klein. Ik was ze alleen als het er gewoon vies uit ziet. Gevoelsmatig doe je dan iets goeds om de opbrengst te verbeteren en het ziet er daarna mooier uit.

Edit:
(Die 2% is na een paar weken natuurlijk weer weg.. 2% bij mij is 90kWh, met 7ct/kWh is dat €6,30. Daarvoor ben je wel flink bezig en kost het je ook nog eens die 30 cent aan water. Het zou economischer zijn om voor €6 aan kieren in je huis te dichten. )
Ik heb 4 panelen 12 jaar op 45 graden pal zuid gehad, nooit schoongemaakt. Zagen bij vervanging ook nog prima eruit Deze 4 liggen nu als bonus op plat dak onder 25 graden , ze regenen inderdaad veel minder schhoon als voorheen.
De 20 SF die nu op 45 graden liggen (of is het hangen) blijven ook goed schoon.
Ik heb al wel reclame folders in de bus gehad van schoonmaak firma's welke 10-15% beloven. Dat zou kunnen als ze op een bloedhete dag de panelen met stikstof behandelen en de panelen een tijdje 0 graden blijven. Snel foto maken van de omvormer voor de klant...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Verwijderd

Ik kan het verhaal van zonnepanelen.net wel onderschrijven maar echt onderbouwen niet omdat exact meten erg lastig is. 17 juli schoongemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/j93895v5zn6vv1w/Knipsel.PNG?dl=0

Gevoelsmatig en absoluut gezien heb ik meer opbrengst, of dat de verdienste van de schoonmaakbeurt is of meer instraling moet ik in het midden laten. Vergelijken met systemen in de buurt is ook lastig omdat behaalde resultaten over een dag behoorlijk uiteen kunnen lopen.

Mijn 510Wp (6x 85Wp Qcells op een AEG PV2800) aan goedkoop gescoorde paneeltjes doen het prachtig in de testopstelling waar ik ze nu in heb liggen, tot nu toe minimaal rond de 2,3kW per dag. Ze liggen nu wel 10 graden zuid met schaduw in de ochtend en middag maar het valt me alleszins mee. Dit gaan ze plat op noord (voorlopig laat ik ze nog wel even op zuid liggen tot de WAF in het gedrang komt O-) ) natuurlijk nooit doen maar toch leuk om te zien dat wat oudere (wel nieuwe) dunnefilm panelen goed mee kunnen komen. Tot nu toe kook ik gratis en hou ik dik over. Gasplaat is eruit en inductie erin, zijn maar kleine stapjes richting gasloos maar het hebben van kleine kinderen is een dure hobby. :X

• onetime
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 09:41:
Ik kan het verhaal van zonnepanelen.net wel onderschrijven maar echt onderbouwen niet omdat exact meten erg lastig is. 17 juli schoongemaakt:

Gevoelsmatig en absoluut gezien heb ik meer opbrengst, of dat de verdienste van de schoonmaakbeurt is of meer instraling moet ik in het midden laten. Vergelijken met systemen in de buurt is ook lastig omdat behaalde resultaten over een dag behoorlijk uiteen kunnen lopen. [...]

Mijn 510Wp (6x 85Wp Qcells op een AEG PV2800) aan goedkoop gescoorde paneeltjes doen het prachtig in de testopstelling waar ik ze nu in heb liggen, tot nu toe minimaal rond de 2,3kW per dag. Ze liggen nu wel 10 graden zuid met schaduw in de ochtend en middag maar het valt me alleszins mee. Dit gaan ze plat op noord (voorlopig laat ik ze nog wel even op zuid liggen tot de WAF in het gedrang komt O-) ) natuurlijk nooit doen maar toch leuk om te zien dat wat oudere (wel nieuwe) dunnefilm panelen goed mee kunnen komen. Tot nu toe kook ik gratis en hou ik dik over. Gasplaat is eruit en inductie erin, zijn maar kleine stapjes richting gasloos maar het hebben van kleine kinderen is een dure hobby. :X
Er ontbreekt nog wat info: je woonplaats. De schaduw maakt het ook een stap moeilijker. Van/tot hoelaat is de schaduw? "Compleet" of gedeeltelijk? En bedoel je dat ze pal zuid liggen, bijna plat met een elevatie van 10o?

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 20-08-2016 10:57 ]

Verwijderd

onetime schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 09:58:
[...]

Er ontbreekt nog wat info: je woonplaats. De schaduw maakt het ook een stap moeilijker. Van/tot hoelaat is de schaduw? "Compleet" of gedeeltelijk? En bedoel je dat ze pal zuid liggen, bijna plat met een elevatie van 10o?
Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen is dat het simpelweg geen exacte wetenschap is, panelen liggen idd pal zuid op 10 graden elevatie in het midden van het land maar vergelijkbare systemen (qua hellingshoek en oriëntatie) in de buurt kunnen heel andere resultaten over een dag laten zien. Eigenlijk kun je het alleen 'meten' door meerdere jaren exact dezelfde systemen naast elkaar te laten draaien en de ene wel schoon te houden en de andere niet. Dan nog zal degradatie van panelen maar meer nog van de omvormer verschillen opleveren die testresultaten vertroebelen. Buiten het feit dat een lokaal wolkje meer of minder nog veel meer invloed heeft.

Ik kan het dus niet bewijzen maar schoonmaken raad ik zeker wel aan mits: je er goed bij kunt, het niet veel tijd kost en geen gevaarlijke situaties oplevert. ;)
In alle andere gevallen zou ik het lekker zo laten tenzij je echt zichtbare alg en dergelijke kunt zien. Dat gezegd hebbende ga ik vandaag maar eens sleufjes in de randen maken voor afwatering, dat zal ook aanzienlijk in het schoon (moeten) maken schelen. :P

• onetime
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 10:19:
[...]

Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen is dat het simpelweg geen exacte wetenschap is, panelen liggen idd pal zuid op 10 graden elevatie in het midden van het land maar vergelijkbare systemen (qua hellingshoek en oriëntatie) in de buurt kunnen heel andere resultaten over een dag laten zien. Eigenlijk kun je het alleen 'meten' door meerdere jaren exact dezelfde systemen naast elkaar te laten draaien en de ene wel schoon te houden en de andere niet. Dan nog zal degradatie van panelen maar meer nog van de omvormer verschillen opleveren die testresultaten vertroebelen. Buiten het feit dat een lokaal wolkje meer of minder nog veel meer invloed heeft.

Ik kan het dus niet bewijzen maar schoonmaken raad ik zeker wel aan mits: je er goed bij kunt, het niet veel tijd kost en geen gevaarlijke situaties oplevert. ;)
In alle andere gevallen zou ik het lekker zo laten tenzij je echt zichtbare alg en dergelijke kunt zien. Dat gezegd hebbende ga ik vandaag maar eens sleufjes in de randen maken voor afwatering, dat zal ook aanzienlijk in het schoon (moeten) maken schelen. :P
Pas héél erg op dat je je panelen wel waterdicht houdt!

Verwijderd

onetime schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 10:24:
[...]

Pas héél erg op dat je je panelen wel waterdicht houd!
Daar zorgt de EVA folie toch voor of zit ik daarnaast? Volgens mij doet het aluminium niet veel anders dan het monteren vergemakkelijken en wellicht wat extra ondersteuning in grote formaten panelen. Klein sleufje maken aan de voorzijde moet dan niet veel verschil maken maar ik hoor graag als het anders is. (en ik per abuis mijn panelen onherstelbaar beschadig)

Afbeeldingslocatie: https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=538x10000:format=jpg/path/s66a8edcb13183a81/image/i6591d43fbf267aec/version/1416156368/image.jpg

• onetime
  • Niet online
Je weet nooit hoe goed de kopse kant echt waterdicht is, en de plaat zit over het algemeen met kit in het alu.
Ik zou er heel erg beducht op zijn om geen water achter de kit in het alu te krijgen. Bij de kopse kant.
Je wilt toch graag dat de levensduur in takt blijft. Tientallen jaren.

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 20-08-2016 10:50 ]

• onetime
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 09:41:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/j93895v5zn6vv1w/Knipsel.PNG
vergelijk:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zou zeggen dat je binnen een week het schoonmaak effect weer kwijt bent...

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:14
Ook moet je heel erg oppassen met borstels en sponsjes, dat je geen zandkorrels heen en weer wrijft tot je nar 10 jaar matglas panelen op je dak hebt. Krassen aan de bovenzijde geven met sommige panelen/glassoorten een flinke verstrooiing op je cellen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• pjedr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-07 23:18
Ik maak de panelen zelf schoon met regenwater.
Maar allleen als er vogelpoep op ligt of stuifmeel.
Ik heb een microvezel washandje op een ragebol geplaatst en de stok 2x zolang gemaakt, zodat ik overal bij kan. Mijn huis heeft alleen begane grond en zolder. Ik hoef maar 3,5 meter de trap op.
De poep gaat er gemakkelijk af als die er niet zolang op ligt.
Ligt die er wel lang op dan na regenbui schoonmaken.
Het is dan ingeweekt. Ik tref dan ook wel alg en korstmosjes aan.
Als ik die niet verwijder dan groeien ze aan en houden ander vuil vast.Panelen moeten glad blijven om het afspoelen door de regen gemakkelijk te houden.
Hogedrukspuit werkt ook als je regelbare straal hebt kun je verder spuiten.
Als ik de dakranden schoon spuit, neem ik de panelen mee.
Het meten van verschil kan ik ook niet. Dan zou je 2 dagen achter elkaar wolkenloos weer moeten hebben.
Maar dan nog is het niet te meten, luchtvochtigheid en wind moeten ook gelijk zijn geweest.
En de panelen 10 jaar lang vies zijn geworden. Ik houdt ze schoon en wil De 5000 kWh per jaar blijven halen. Voorkomen is beter dan...

In mijn omgeving zie ik oouk oude panelen met veel mos op de onderste panelen.
Oude Shell panelen zie ik erg delamineren. Die zijn nu ook 20 jaar oud.

• onetime
  • Niet online
|:( Heeft er iemand al WEL opbrengst vandaag? |:( }:O :'(

Pagina: 1 ... 31 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??