weetje wat het is, ook hier word regelmatig gezegd dat het koelen van de omvormer goed is.
en dat is ook wel zo, maar echte cijfers kan niemand geven.
uiteindelijk is het alleen maar onderbuik gevoelens en ongeveertjes.
(het is echt niet fout om je omvormer koeler te houden, is zeker goed voor de elektronika.
maar de noodzaak is een ander verhaal, de meeste omvormers doen het ook jaren goed zonder koeling.
de fabrikant houd er ook rekening mee en behoord een degelijk apparaat te maken wat de warmte aan kan.
nog niemand heeft hier zijn omvormer al zolang dat er verschil gemerkt kan worden.

mijn omvormer gaat pas bij de 75 graden het vermogen terug brengen om niet te warm te worden.
dit doet hij eigenlijk nooit, kom niet hoger als 65 graden.
het is een 3kW omvormer met 5,66kWp aan panelen, dus heet worden doet hij wel, lol

)
en dat geld ook voor schoonmaken van de panelen.
het is vast niet fout dat te doen, maar de noodzaak is een ander verhaal.
een stel schoongemaakte panelen op dak is wel mooier en daar moet je het voor doen, niet voor de misschien een 0,5% meer opbrengst.
zo heb je hier elke winter ook de vraag, moet ik de sneeuw van mijn panelen halen.
dan is het antwoord ook simpel: laat maar liggen als je er niet handig bij kunt.
1x van het dak vallen is heel erg slecht voor je TVT, en zoveel verlies is dat niet in de winter.
etc etc...
maar alle verhalen die ik nu schrijf hebben ook een andere kant.
somige mensen hebben hun omvormer hangen op een hete zolder of in een te krappe kast, dan is het koelen wat je moet doen.
of hun panelen liggen wel heel erg plat (ongeveer <10 graden) en dan spoelt het ook niet lekker schoon.
of de panelen liggen op het schuurtje, dan kun je er zo bij met de hand en veeg je de sneeuw even weg.
etc etc...
edit:
lees al die dingen een beetje relatief, en doe ze niet over trekken en het komt allemaal wel goed.
[
Voor 9% gewijzigd door
migjes op 18-08-2016 10:26
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)