Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.025 views

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-11 11:22
onetime schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 10:32:
|:( Heeft er iemand al WEL opbrengst vandaag? |:( }:O :'(
Zekers. Net genoeg om een kaarsje te branden :9

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-11 21:40
Ja, maar het houd niet over vandaag, al begint de zon af en toe al wel even door te breken.
Maar misschien moeten we dit wel beschouwen als stilte voor de eindsprint die er voor de rest van deze maand aan zit te komen? Al moet dat dan een behoorlijke sprint worden om nog wat van deze maand te maken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:17

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

pjedr schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 11:48:
In mijn omgeving zie ik oouk oude panelen met veel mos op de onderste panelen.
Dat zie ik dus ook geregeld en dat verbaasd me steeds weer. Hoe kan daar mos groeien als er geregeld extreme temperaturen optreden? Urenlang de zon erop en je zou verwachten dat alles dan toch soort van dood gaat wat daarop leeft? Glas en aluminium wordt makkelijk 70 graden schat ik zo in.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:27
zo dit weekend de beschikking over een kleine flir camera

flir01flir02-zonneboilerflir03

nu nog even hopen op superzon, eens kijken hoe warm de paneeltjes worden.
de het vierkant midden op het dak is de zonneboiler, die bij zon dus koud water door het systeem pompt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
habbekrats schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:06:
zo dit weekend de beschikking over een kleine flir camera

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

nu nog even hopen op superzon, eens kijken hoe warm de paneeltjes worden.
de het vierkant midden op het dak is de zonneboiler, die bij zon dus koud water door het systeem pompt.
Doe wel even het apparaat goed instellen en meet recht op een paneel. Zo meten heeft geen zin, je meet nu met refectie.
(Een IR kamera werkt ietsjepietsje anders dan een gewone fotokamera.)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Joepla

Joepla

drielp schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:49:
[...]
Doe wel even het apparaat goed instellen en meet recht op een paneel. Zo meten heeft geen zin, je meet nu met refectie.
Uit nieuwsgierigheid: recht op een paneel meten geeft toch net zo goed reflectie? Sterker nog: met een beetje geluk/pech zie je je eigen warmtebeeld erin spiegelen.

Ik heb af en toe de beschikking over een vrij profi Flir camera, dus ik ken de reflectie-problematiek... Maar niet de oplossing.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-11 09:42

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

panelen

* deWit komt zich even melden...
Was wel een klusje vandaag met zon/regen/zon/regen maar het ligt erop en zit vast :)

it works

Nu nog het Mastervolt Intelliweb zien te slopen en de data naar PVoutput zien te krijgen. Ik heb al de API handleiding en er schijnt iets van een MQTT feed te zijn...

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
deWit schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 19:06:
[afbeelding]

* deWit komt zich even melden...
Was wel een klusje vandaag met zon/regen/zon/regen maar het ligt erop en zit vast :)

[afbeelding]

Nu nog het Mastervolt Intelliweb zien te slopen en de data naar PVoutput zien te krijgen. Ik heb al de API handleiding en er schijnt iets van een MQTT feed te zijn...
Welkom deWit. Doe lekker met ons mee.
Op zich mooi, en goed begin enzo. 6x SF? Gebruik je zo weinig dat dit al je verbruik dekt?
(als de portemonnee leeg is is dat ook een goede reden.) De kosten van de steiger heb je ook als je je dak vollegt, beetje jammer. Vandaar dat ik misschien wat negatief overkom. Ik zie je dak graag vol.
Kan het gas eruit. :X Ben ik zelf ook pas de afgelopen jaren achter gekomen...
Zelf ook met 7 paneeltjes begonnen, maar ik had dan ook geen steiger nodig. Gewoon de dakkapel uit.

Zelf gisteren eindelijk de extra kabelset op maat gemaakt en op zijn plaats gelegd. Door het dak.
Expres gisteren gedaan ivm het weer. Heb besloten nog 3 bij de 11 die er al liggen te plaatsen,
maar ga van 1x 11 naar 2x 7. Moet nog omgebouwd worden. De klickfit rails zit er al een paar weken.

(Hmm, sorry heb mijn dag niet geloof ik.)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Verwijderd

Wellicht vanwege de pijpjes en dus schaduw? Geen idee wat de oriëntatie is maar dat zou een overweging kunnen zijn, naast de extra kosten voor panelen natuurlijk. ;)
Ik ga het liefst ook voor een dak vol maar dat is niet altijd mogelijk. :)

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:27
drielp schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:49:
[...]

Dat moet nog, allen recht op het paneel zal niet makkelijk gaan.
Het beste is om een paneel bij de hand te hebben, te meten en vergelijken met een tempsensor aan het paneel geplakt. Dan weet je de E-factor redelijk goed.

Ik gebruik dat ding op het werk om slechte verbindingen op te sporen, hier is de exacte temp niet zo belangrijk. Meer om te zien dat 1 van de 10 zekeringen loeiheet wordt.

[ Voor 30% gewijzigd door habbekrats op 21-08-2016 20:52 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• drielp
Joepla schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:46:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: recht op een paneel meten geeft toch net zo goed reflectie? Sterker nog: met een beetje geluk/pech zie je je eigen warmtebeeld erin spiegelen.

Ik heb af en toe de beschikking over een vrij profi Flir camera, dus ik ken de reflectie-problematiek... Maar niet de oplossing.
De reflectie maakt het juist zo ingewikkeld om de juist temperatuur van je panelen te meten. Ik denk dat een opgeplakte sensor een beter beeld geeft voor wat betreft de temperatuur van je panelen. Neemt niet weg dat het wel leuk speelgoed is :) .
habbekrats schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 20:47:
[...]

Dat moet nog, allen recht op het paneel zal niet makkelijk gaan.
Het beste is om een paneel bij de hand te hebben, te meten en vergelijken met een tempsensor aan het paneel geplakt. Dan weet je de E-factor redelijk goed.

Ik gebruik dat ding op het werk om slechte verbindingen op te sporen, hier is de exacte temp niet zo belangrijk. Meer om te zien dat 1 van de 10 zekeringen loeiheet wordt.
Voor temperatuurverschillen is zo'n apparaat best handig, voor goede metingen heb je toch iets meer training nodig. Een cursus level 1 duurt al 5 dagen en kost een paar centen....

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
Eindelijk is de kogel door de kerk, na wat ellende met het dak zijn de zonnepanelen besteld :)

* SMA Sunnyboy 2.5
* 9x JA Solar 290 wp mono panelen
* Flatfix Fusion plat-dak montage (de twee panelen die zichtbaar zijn vanaf straat krijgen een zwart frame/ winddeflectoren).

Uiterlijk 1 september wordt het systeem geleverd en ga ik het zelf monteren (groepenkast is al aangepast en de kabel loopt er al).

Vraag 1: Is onderstaande kabelverloop de juiste keuze ivm het verkleinen van het inductieveld?
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/u3ocuw7fxeyu3l7/Inductieveld%20Zonnepanelen.JPG?dl=1

Vraag 2: ik heb een 4mm2 YMVK kabel lopen en wil de panelen gaan aarde. Nu lees ik zojuist dat je eigenlijk 6mm2 aardedraad nodig hebt.... Heeft aarden met 4mm2 zin?

• deWit

deWit

onetime schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 19:51:
[...]

Welkom deWit. Doe lekker met ons mee.
Op zich mooi, en goed begin enzo. 6x SF? Gebruik je zo weinig dat dit al je verbruik dekt?
(als de portemonnee leeg is is dat ook een goede reden.) De kosten van de steiger heb je ook als je je dak vollegt, beetje jammer. Vandaar dat ik misschien wat negatief overkom. Ik zie je dak graag vol.
Voor nu dekt dit ons jaarverbruik van +- 1500 kWh. We zijn met z'n tweeen, weinig thuis en verbruiken gewoon niet zo veel :+ Daarnaast was dit een tweedehands set die erg gunstig was wbt prijs. Steiger heeft niets gekost behalve een paar blaren en een ritje om hem op te halen; handig om iets te kunnen lenen. Er hadden nog 2 a 3 panelen bij gekunt (links erboven) zonder schaduwproblemen, maar persoonlijk vind ik een L vorm niet zo mooi, dan is een rechthoekig vlak mooier. Mocht ik er ooit nog bij willen leggen dan is er nog ruimte op het schuurdak ;)
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 20:06:
Wellicht vanwege de pijpjes en dus schaduw? Geen idee wat de oriëntatie is maar dat zou een overweging kunnen zijn, naast de extra kosten voor panelen natuurlijk. ;)
Ik ga het liefst ook voor een dak vol maar dat is niet altijd mogelijk. :)
Orientatie is op zuid. Het idee van het dak vol en gas de deur uit is natuurlijk leuk, maar voor ons in dit huis geen doel. We verwachten hier nog een jaar of 3 tot 4 te wonen en dan te verhuizen, in het volgende huis gaat de CV ketel er wel uit en proberen we gas-loos te raken. In all fairness, een huis verkopen zonder CV ketel werkt gewoon nog niet zo goed, helaas is nog niet iedereen overtuigd van de gasloze optie...
Pascal_X schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 07:51:
Eindelijk is de kogel door de kerk, na wat ellende met het dak zijn de zonnepanelen besteld :)

* SMA Sunnyboy 2.5
* Flatfix Fusion plat-dak montage (de twee panelen die zichtbaar zijn vanaf straat krijgen een zwart frame/ winddeflectoren).

Uiterlijk 1 september wordt het systeem geleverd en ga ik het zelf monteren (groepenkast is al aangepast en de kabel loopt er al).

Vraag 1: Is onderstaande kabelverloop de juiste keuze ivm het verkleinen van het inductieveld?
[afbeelding]

Vraag 2: ik heb een 4mm2 YMVK kabel lopen en wil de panelen gaan aarde. Nu lees ik zojuist dat je eigenlijk 6mm2 aardedraad nodig hebt.... Heeft aarden met 4mm2 zin?
Je kan de panelen toch met de "hoofdjes" tegen elkaar leggen, dan lopen de kabels in het midden en heb je geen inductielus.

Aarden is niet nodig, woon je in belgie?
(maar kan ook geen kwaad, al lijkt het me een bliksem aantrekker als ze geaard zijn)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

deWit schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 07:54:

Orientatie is op zuid. Het idee van het dak vol en gas de deur uit is natuurlijk leuk, maar voor ons in dit huis geen doel. We verwachten hier nog een jaar of 3 tot 4 te wonen en dan te verhuizen, in het volgende huis gaat de CV ketel er wel uit en proberen we gas-loos te raken. In all fairness, een huis verkopen zonder CV ketel werkt gewoon nog niet zo goed, helaas is nog niet iedereen overtuigd van de gasloze optie...
Dat ben ik met je eens, volgende bewoners kunnen ook zomaar een veel hoger verbruik hebben. Ik woon zelf in een huurwoning dus ketel blijft hier fysiek wel hangen maar tzt ga ik hem wel afsluiten met dubbele kranen zodat ik altijd terug kan naar de oude situatie zonder daar dagen voor te moeten klussen. Ik woon hier ook tijdelijk alleen maar op korte termijn komen daar vrouw en kinderen bij dus geen idee wat ik kan verwachten. Er is nu al discussie dat ik gewend ben aan koelere ruimtes. Heb gezegd dat een trui ook een idee is O-) maar dat ga ik er vast niet doorheen krijgen. :+

Is het niet een idee er toch wat paneeltjes bij te leggen en alvast een beginnetje te maken naar gasloos ook al weet je dat je dat niet gaat realiseren in deze woning? Heb nu zelf inductie ipv koken op gas en next is een doorstroomverwarmer die ik van vakantie mee heb genomen voor de keuken. Zo kan ik een beetje kijken of dit volwaardige alternatieven zijn of er toch iets anders voor de WAF benodigd is. ;)

• onetime
  • Niet online
Pascal_X schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 07:51:

* SMA Sunnyboy 2.5

[afbeelding]

Nog iemand die de zon heeft gezien :+ Mooi!
Ik zou persoonlijk de panelen met de junctionboxen naar elkaar toe zetten en de kortst mogelijke kabel doen.
Dan lijkt de lus mij klein genoeg. En aarden met 1,5mm2 heeft ook zin, ik denk dat die 6mm2 vooral is voor als je een directe blikseminslag krijgt, dat de draad niet terplaatse verdampt. Maar omdat je niet een losse draad gebruikt voor aarding maar de aarddraad van een YMVK denk ik dat de bliksem dan wel overspringt naar de andere draden. En bij bliksem inslag heb je toch een heleboel andere problemen.

p.s. Ik zou het dak oost-west vol leggen, dan past er meer op en heb je dus een hogere opbrengst.
Een iets lager rendement, maar beter verdeeld over de dag. (ja zo minimaliseer je de inductie)

Oh, en pas op met ! schaduw ! van die schoorsteen.
AUijtdehaag schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 08:09:
[...] Je kan de panelen toch met de "hoofdjes" tegen elkaar leggen, dan lopen de kabels in het midden en heb je geen inductielus.

Aarden is niet nodig, woon je in belgie?
(maar kan ook geen kwaad
, al lijkt het me een bliksem aantrekker als ze geaard zijn)
Wel of niet geaard met een aarddraad maakt niet bepaald uit voor of hij inslaat, wel voor de gevolgen.

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 22-08-2016 09:38 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
@Onetime:

kop tegen kop is inderdaad een goed idee en dan ga ik de panelen gewoon aarden met 4mm2 draad.

De schoorsteen geeft minimaal schaduw op de panelen door de keuze om 9 panelen te nemen ipv 10 en een SMA omvormer met schaduwmanagement. De Oost-West opstelling kan ooit nog, voor nu zijn 9 panelen voldoende om geen elektra verbruik meer over te houden.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:20
Pascal_X schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:27:
@Onetime:

kop tegen kop is inderdaad een goed idee en dan ga ik de panelen gewoon aarden met 4mm2 draad.

De schoorsteen geeft minimaal schaduw op de panelen door de keuze om 9 panelen te nemen ipv 10 en een SMA omvormer met schaduwmanagement. De Oost-West opstelling kan ooit nog, voor nu zijn 9 panelen voldoende om geen elektra verbruik meer over te houden.
Stroom verkopen is zo leuk....
Als je de ruimte hebt zet ze maar gelijk Oost west, dit is zonde van de tijd, voor de volgende zomer bouw jij de boel om, doen ze allemaal die zich hier melden, zijn allemaal mensen met interesse voor zon techniek, en daar hoort een virus bij

1 PVoutput . Dongen NB

Pascal_X schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:27:
@Onetime:

Ik zou er gewoon lekker 10 naar zuid leggen als dat past. Is ook beter voor je Vmpp van de omvormer.
SMA en optitrac:
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Oost/west heb je wel voldoende panelen voor nodig in 1 string om aan het gewenste Vmpp te komen (dan zou SF een betere keuze zijn, vanwege hoger voltage, of panelen met een 50 Vmpp)

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-11 13:33
Ik heb mijn panelen dus blijkbaar wel met inductielus gelegd. Ik lees hier toch al vrijwel 1,5 jaar dagelijks mee en heb dat nooit meegekregen....
Als ik google op bliksem en zonnepanelen kom ik er ook zeer weinig over tegen. Behalve 1 website.
Is dit echt een issue? Heeft iedereen hier dan rekening mee gehouden?

Is nog wel aan te passen met beetje extra kabel en conector.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:27

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:42:
[...]

Stroom verkopen is zo leuk....
Als je de ruimte hebt zet ze maar gelijk Oost west, dit is zonde van de tijd, voor de volgende zomer bouw jij de boel om, doen ze allemaal die zich hier melden, zijn allemaal mensen met interesse voor zon techniek, en daar hoort een virus bij
Mwoah, ik heb nog steeds niet de neiging om de boel Oost/West te gaan leggen hier hoor ;-)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Verwijderd

Even een stomme vraag maar ik kan thuis nu even niet nakijken wat voor meter ik precies heb maar als ik mijn aansluiting wil laten verzwaren van 1x35 naar 3x25 zit ik zeker aan een nieuwe meter vast? Of hebben de huidige Ferarris de mogelijkheid beiden uit te lezen? Bij het offreren van een nieuwe aansluiting neemt Stedin doodleuk automatisch de kosten voor het plaatsen van een nieuwe meter mee namelijk, is dit noodzakelijk of willen ze dat gewoon graag? :+
Je gaat van een enkelfase aansluiting naar een 3-fase aansluiting.
Uiteraard hoort daar een andere (nieuwe) meter bij. De enkelfase Ferraris is niet geschikt voor 3-fase te meten.
En ook je groepenkast moet aangepast worden naar 3-fase. (met verdeling naar enkelfase groepen)

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-08-2016 11:50 ]

• reneeke1970
TFHfony schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:12:
[...]

Mwoah, ik heb nog steeds niet de neiging om de boel Oost/West te gaan leggen hier hoor ;-)
Jij bent het jaar ook nog niet rond, wacht maar.....
Zeker nog geen warmtepomp?

1 PVoutput . Dongen NB

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:51:
[...]

Jij bent het jaar ook nog niet rond, wacht maar.....
Zeker nog geen warmtepomp?
LOL... Nog 6 dagen en we zitten aan een jaar. En een warmtepomp heb ik al... Gas is hier in huis niet aanwezig :P

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• deWit

deWit

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 08:36:
[...]

Is het niet een idee er toch wat paneeltjes bij te leggen en alvast een beginnetje te maken naar gasloos ook al weet je dat je dat niet gaat realiseren in deze woning? Heb nu zelf inductie ipv koken op gas en next is een doorstroomverwarmer die ik van vakantie mee heb genomen voor de keuken. Zo kan ik een beetje kijken of dit volwaardige alternatieven zijn of er toch iets anders voor de WAF benodigd is. ;)
We koken al op inductie en ook het water in de keuken komt al uit de (extra geisoleerde) qooker. Die gaat overigens uit bij langere afwezigheid dan 2 dagen, geschakeld door een Z-wave plug die aan het domoticasysteem hangt

De CV-ketel hangt er alleen maar voor verwarming en douchewater. Voor het douchen komt mogelijk een WTW als de badkamer aangepakt word (als...). Met +- 600 m3 per jaar voor en 100 m2 woonoppervlak zou het de moeite zijn om eventueel elektrisch bij te verwarmingen en zo met < 500 m3 in een lager capaciteitstarief te vallen. Maar heel veel minder gas gaat het echt niet worden zonder forse investeringen die niet de moeite zijn als pluspunt bij verkoop, want binnen 4 jaar verhuizen.

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-11 12:50
japser84 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 10:50:
Ik heb mijn panelen dus blijkbaar wel met inductielus gelegd. Ik lees hier toch al vrijwel 1,5 jaar dagelijks mee en heb dat nooit meegekregen....
Als ik google op bliksem en zonnepanelen kom ik er ook zeer weinig over tegen. Behalve 1 website.

In Jip-en-Janeke taal:
Het elektromagnetisch veld wat wordt opgewekt tijdens onweersbuien wordt opgepikt door alles wat van metaal is. Dus ook je PV-bedrading. Door de plus en min zo dicht mogelijk bij elkaar te houden ontstaan er lagere inductie velden en is de kans kleiner dat je omvormer de geest geeft.
Bij een directe inslag heeft dat geen enkele zin. Dan kun je de restanten van wat eens je je PV-installatie was in de container gooien ;w .

Voor mijn werk hebben we een aantal antenne installaties op het dak staan. Op dat dak is een paar jaar geleden de bliksem vol ingeslagen. Ondanks de professionele bliksem beveiliging zijn een aantal antennes gewoon verdampt: weg. Hele lengtes van kabels waren gewoon weg. De elektronica binnen was zwart geblakerd en verbrand.

Aarding van de panelen heeft geen enkele zin tegen bliksem inslag. Je moet een professionele bliksemgeleiding aan laten leggen wil je enige bescherming hebben. Dat kost een veelvoud van je zonnepanelen...
Het paneelframe aarden is alleen bedoeld als aanrakings beveiliging. Niet tegen blikseminslag. 2,5 4 of 6mm2 maakt niet uit.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Joepla

Joepla

Aegle schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:09:
[...]Door de plus en min zo dicht mogelijk bij elkaar te houden ontstaan er lagere inductie velden en is de kans kleiner dat je omvormer de geest geeft.
Duidelijke uitleg, maar... Ieder paneel vormt toch al een enorme inductielus van zichzelf? Je gaat vanaf de kabel van cel naar cel, uiteindelijk ben je rond en weer bij de andere kabel. En dan naar het volgende paneel, en nog een, etc. Daar verander je niets aan.
Heeft het dan zin om vele meters extra kabel te gebruiken om de andere kabel zo dicht mogelijk te volgen?

Zelf heb ik in ca. 18 jaar tijd geen enkele vorm van schade gehad door onweer en nooit enige aandacht besteed aan de routering van de kabels (vroeger nooit aan gedacht, nu ben ik nog niet geheel overtuigd, maar ik kan het mis hebben).
In het begin maakte ik de AC en DC zijde nog wel eens los bij naderend onweer, maar bij de MC4 connectoren is dat tegenwoordig niet zo'n fijn klusje.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:21

DjVe

Hatsaflats!

Joepla schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:26:
[...]

Duidelijke uitleg, maar... Ieder paneel vormt toch al een enorme inductielus van zichzelf? Je gaat vanaf de kabel van cel naar cel, uiteindelijk ben je rond en weer bij de andere kabel. En dan naar het volgende paneel, en nog een, etc. Daar verander je niets aan.
Heeft het dan zin om vele meters extra kabel te gebruiken om de andere kabel zo dicht mogelijk te volgen?

Zelf heb ik in ca. 18 jaar tijd geen enkele vorm van schade gehad door onweer en nooit enige aandacht besteed aan de routering van de kabels (vroeger nooit aan gedacht, nu ben ik nog niet geheel overtuigd, maar ik kan het mis hebben).
In het begin maakte ik de AC en DC zijde nog wel eens los bij naderend onweer, maar bij de MC4 connectoren is dat tegenwoordig niet zo'n fijn klusje.
Daar heb je wel een beetje gelijk in, maar het is de norm om het op deze manier te doen. Zo kom je als installateur ook niet in de knoei met de verzekeraar van de klant. Daarnaast is het bij onweer meestal zo donker dat er toch amper een stroom loopt, dus tja... :+

• japser84
  • Laatst online: 07-11 13:33
Ok, dan ben ik nog niet geneigd het te veranderen. Juist beetje extra opbrengst bij onweer dus.
En directe inslag is toch einde verhaal voor de installatie.

Ik heb het overigens wel geaard.

[ Voor 10% gewijzigd door japser84 op 22-08-2016 13:24 ]

• onetime
  • Niet online
japser84 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 10:50:

De kans dat het dichtbij genoeg is om schade te veroorzaken is niet groot.
En bij een directe inslag is het gewoon totaal over en uit.
Aegle schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:09:
[...] In Jip-en-Janeke taal:
Het elektromagnetisch veld wat wordt opgewekt tijdens onweersbuien wordt opgepikt door alles wat van metaal is. Dus ook je PV-bedrading. Door de plus en min zo dicht mogelijk bij elkaar te houden ontstaan er lagere inductie velden en is de kans kleiner dat je omvormer de geest geeft.
Bij een directe inslag heeft dat geen enkele zin. Dan kun je de restanten van wat eens je je PV-installatie was in de container gooien ;w .

Voor mijn werk hebben we een aantal antenne installaties op het dak staan. Op dat dak is een paar jaar geleden
de bliksem vol ingeslagen. Ondanks de professionele bliksem beveiliging zijn een aantal antennes gewoon verdampt: weg. Hele lengtes van kabels waren gewoon weg. De elektronica binnen was zwart geblakerd en verbrand.

Aarding van de panelen heeft geen enkele zin tegen bliksem inslag. Je moet een professionele bliksemgeleiding aan laten leggen wil je enige bescherming hebben. Dat kost een veelvoud van je zonnepanelen...
Het paneelframe aarden is alleen bedoeld als aanrakings beveiliging. Niet tegen blikseminslag. 2,5 4 of 6mm2 maakt niet uit.
deWit schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:00:
[...]We koken al op inductie en ook het water in de keuken komt al uit de (extra geisoleerde) qooker. Die gaat overigens uit bij langere afwezigheid dan 2 dagen, geschakeld door een Z-wave plug die aan het domoticasysteem hangt

De CV-ketel hangt er alleen maar voor verwarming en douchewater. Voor het douchen komt mogelijk een WTW als de badkamer aangepakt word (als...). Met +- 600 m3 per jaar voor en 100 m2 woonoppervlak zou het de moeite zijn om eventueel elektrisch bij te verwarmingen en zo met < 500 m3 in een lager capaciteitstarief te vallen. Maar heel veel minder gas gaat het echt niet worden zonder forse investeringen die niet de moeite zijn als pluspunt bij verkoop, want binnen 4 jaar verhuizen.
Met die douche WTW zou je 1/3 tot 3/2 kunnen besparen op het douchen.
En desnoods met een tosti ijzer kan je bij verwarmen, als je genoeg te salderen hebt.
Niet dat jij het zo moet doen: 1min douchen, extra trui. Toch comfortabel, veel goedkoper.

• Aegle
Joepla schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:26:
[...]

Het gaat om het potentiaalverschil tussen de, in dit geval, plus en min van de panelen. De minnen en plussen zo dicht mogelijk bij elkaar leggen. Dit helpt wel degelijk tegen statische ontladingen. Denk maar aan afgeschermde en getwiste kabels in andere toepassingen. Weliswaar gebruik je die om andere redenen, maar het principe is dezelfde.

Overigens, de vermeende verliezen bij wat langere aders is verwaarloosbaar zolang je maar de juiste dikte gebruikt.

Behalve dat ik de plus en min bij elkaar heb liggen, heb ik ook geen verdere maatregelen genomen. Bij een directe inslag is er toch geen houden meer aan. Ik vermoed dat dan je wel meer schade hebt dan alleen de PV-installatie... >:)

• reneeke1970
Ik heb twee rijen naast elkaar en dan de panelen schuin overstekend zig zag met elkaar verbonden

1 PVoutput . Dongen NB

• Joepla

Joepla

Aegle schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:54:
[...]

Het gaat om het potentiaalverschil tussen de, in dit geval, plus en min van de panelen. De minnen en plussen zo dicht mogelijk bij elkaar leggen. Dit helpt wel degelijk tegen statische ontladingen. Denk maar aan afgeschermde en getwiste kabels in andere toepassingen. Weliswaar gebruik je die om andere redenen, maar het principe is dezelfde.

Overigens, de vermeende verliezen bij wat langere aders is verwaarloosbaar zolang je maar de juiste dikte gebruikt.

Behalve dat ik de plus en min bij elkaar heb liggen, heb ik ook geen verdere maatregelen genomen. Bij een directe inslag is er toch geen houden meer aan. Ik vermoed dat dan je wel meer schade hebt dan alleen de PV-installatie... >:)
Ik begrijp het principe van inductie en dat je probeert te voorkomen dat je een spoel/oppervlakte vormt. Maar je panelen zelf zijn een soort zigzag qua bedrading. Dus heeft het dan zin om je 2 hoofdkabels netjes te leggen, terwijl je panelen dat volledig teniet doen, dat is waaraan ik twijfel. Baat het niet, schaad het niet is prima, maar er even over nadenken kan nooit kwaad.

Directe inslag is ontlading, geen inductie, daar is weinig kruit tegen gewassen...

• Andre1973
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Als er bliksem is ingeslagen en het is zo dicht in de buurt dat met lus de spullen wel stuk en met beperkte lus de boel niet stuk zou zijn, geef mij die grote lus dan maar, kan ik verse spullen op het dak leggen i.p.v spullen behouden die in 0,01 seconden 10 jaar ouder zijn geworden.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Joepla

Joepla

@Andre1973: snap wat je bedoelt. Inductieschade is in de praktijk zeer lastig om vergoed te krijgen van de verzekering. Een zwarte, nog nasmeulende installatie is daarintegen duidelijk en voorkomt discussie.

Maar een directe inslag wens je niemand toe.
Een keer meegemaakt op ca. 10 m afstand...

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:01
Ik heb nieuw huis betrokken en ben mij nu aan het verdiepen in zonnepanelen op deze woning.
Via de website http://assen.zonnekaart.n...&bag=106100000005342#roof
en mijn eigen interpretatie lijkt mij het dak van de dakkapel en bijkeuken het meest geschikt.

Nu zit ik alleen nog met de planning, heeft het nog zin om ze dit jaar te laten plaatsen of wachten tot volgend voorjaar (weinig opbrengt okt-maart -> dalende prijzen van panelen)

wat zijn jullie ideeën hier over?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-11 21:40
Joepla schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 18:14:
[...]
De resultaten ervan heb ik ook wel eens gezien.
De bliksem was toen op de antenne ingeslagen op 't dak, via de coax-kabel overgeslagen op de interne bekabeling en de groepenkast was dwars door de overstaande muur geklapt.
Muren waar de kabels liepen waren gescheurd op de plek waar de kabels ooit ingefreesd waren.
Toen hebben ze ook best wel wat tijd nodig gehad om de boel in het trafo-huisje van de netbeheerder weer operationeel te krijgen.

Het moge duidelijk zijn dat ook bij de buren en hun buren vrijwel geen elektrisch apparaat meer heel was.

Alleen al hierom zou je een aparte aardpen willen, wanneer je de panelen gaat aarden. Die ellende wil je niet in je huis hebben.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Aegle
Precies. Als je je panelen al wil aarden, doe dat dan langs de buitenzijde van het huis met een apart geslagen aardpunt. Dan maar beter geen aarde.

• Leolinedance
  • Laatst online: 09-11 11:20
Moet ik mijn panelen aanmelden bij Energieleveren.nl om voor het salderen in aanmerking te komen?
Zo nee, is het verstandig om het toch te doen?

Ik heb nog een Ferrarismeter die gewoon achteruit draait. Zo lang het kan wil ik die graag behouden. Niet dat ik zo paranoïde ben voor een slimme meter, maar ik zie er ook totaal geen noodzaak toe om wél zo'n meter te hebben.

Mijn installatie wekt ongeveer mijn totale energiebehoefte op.

• Andre1973

Andre1973

Leolinedance schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:33:
Moet ik mijn panelen aanmelden bij Energieleveren.nl om voor het salderen in aanmerking te komen?

Ik heb nog een Ferrarismeter die gewoon achteruit draait. Zo lang het kan wil ik die graag behouden. Niet dat ik zo paranoïde ben voor een slimme meter, maar ik zie er ook totaal geen noodzaak toe om wél zo'n meter te hebben.

Het is wel verstandig om dat te doen, anders krijg je bij het invullen van de meterstanden elke keer de mededeling: onverwacht lage stand, en het kan dan zijn dat ze je stand gaan inschatten op basis van je gebruik de afgelopen jaren. en dan kan het heel lang duren voor dat je een reëel maandbedrag gaat betalen.

meter kun je houden, ze willen wel vervangen, laat ze gewoon komen en net thuis zijn is de beste oplossing heb ik begrepen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• drielp

Je mag aanmelden, hoeft niet. De melding bij het invullen van je meterstand krijgt je toch wel. En voor het salderen hoeft je het niet te doen. Je ferraris saldeert automatisch, dit in tegenstelling tot een slimme meter. Met een klein beetje verbruikt krijg je geen gezeur.
Ik heb me wel aangemeld, maar ik lever ongeveer 1200 kWh terug (vrij veel meer panelen op het dak dan nodig :) ).
Op de brief van Stedin dat mijn meter niet goed zou zijn niet gereageerd en dat vonden zij blijkbaar ook prima. Niets meer vernomen dus.

• onetime
  • Niet online

Nee, dat hoeft niet als je een Ferraris hebt. Als je ieder jaar dezelfde of een iets hogere stand doorgeeft.
De eerste keer dat je (bijna) dezelfde stand doorgeeft vragen ze of het klopt, daarna weten ze het wel.
Is mij eerst met elektra en daarna met gas gebeurd. :+
In 2013 lager elektra verbruik, in 2014 lager gasverbruik en 0 elektra, (klopt dat melding) in 2015 gas bijna 0 (klopt dat melding) en elektra 0, in 2016 beide 0 en zonder verdere vragen geaccepteerd. (online)
Andre1973 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 23:56:
[...] Het is wel verstandig om dat te doen, anders krijg je bij het invullen van de meterstanden elke keer de mededeling: onverwacht lage stand, en het kan dan zijn dat ze je stand gaan inschatten op basis van je gebruik de afgelopen jaren. en dan kan het heel lang duren voor dat je een reëel maandbedrag gaat betalen.

meter kun je houden, ze willen wel vervangen, laat ze gewoon komen en net thuis zijn is de beste oplossing heb ik begrepen.
Hier alleen de eerste keer, en als je klikt op "ja, dat klopt." accepteren ze het gewoon.
En dat maandbedrag bepaal je gewoon zelf, en geef je door aan de klanten service.
En anders blokkeer je ze voor incasso en zeg je ze wegens de lage kosten de jaarnota af te wachten.
Of je vraagt ze hoeveel ze jou maandelijks gaan uitbetalen. >:) (bij overschot)

(je bedoeld vast -niet- thuis zijn.)
Ik wist al dat de doorslagspanning van de lucht +/- 1miljoen volt per meter is, en de bliksem een miljoen amperes sterk kan zijn.
1400.000 x 3600 x 33 = 166,32 GW instantaan vermogen bij 30ms. Voor een idee van de kracht van bliksem.

The energy in a lighting strike can reach up to 300,000 amperes and one billion volts, according to the National Weather Service (NWS).

[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 23-08-2016 18:52 ]

Verwijderd

Andre1973 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 23:56:
Dat klopt, na de eerste keer niet thuis gebeld met de mededeling dat ik hem niet wil. Daarna zijn ze nog ongevraagd 8 keer langs geweest omdat er zogenaamd een afspraak zou staan. Knap want ik was al die tijd in het buitenland en een kaartje sturen met de mededeling dat ze dan en dan komen is leuk maar geen 'afspraak'. :+
Nu sta ik ingepland tussen 1-1-2017 en 31-12-2020. :)

Helaas moet ik er toch aan omdat ik over wil naar 3 fase. :/

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:53
Tito129 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 20:14:
Ik heb nieuw huis betrokken en ben mij nu aan het verdiepen in zonnepanelen op deze woning.
en mijn eigen interpretatie lijkt mij het dak van de dakkapel en bijkeuken het meest geschikt.

Nu zit ik alleen nog met de planning, heeft het nog zin om ze dit jaar te laten plaatsen of wachten tot volgend voorjaar (weinig opbrengt okt-maart -> dalende prijzen van panelen)

wat zijn jullie ideeën hier over?
de zonnekaart is een mooie tool.
mijn dak komt er uit als een dak wat ongeschikt is, maar toch scoor ik nog een +/-75% van wat "normaal is".
(door oost-west kan ik dat wel doen met een lagere kosten als op zuid. ;) )
dus neem het wat relatief wat mooi of minder mooi is. ;)

wachten, nop dat is niet nodig, je wil het toch een 10 jaar(of meer) op dak hebben liggen, dan maakt dat half jaartje niet veel uit.
prijzen dalen wel, maar niet zo heel veel dus dat hoeft ook echt niet een probleem te zijn.

je hebt wel een leuke tijd nu, je hoeft niet te haasten om de zomer nog mee te pikken.
dus je kunt wel lekker rustig een leuke planning maken om "veul" panelen op dak te krijgen. >:)
(rustig plannen is altijd een goede tip, wanneer je legt maakt niet veel uit.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-10 21:03
Ik wil achter mijn schuur, op het oosten, nog een klein afdakje maken.
Het mooiste is natuurlijk om hier dan meteen maar een paar panelen op te leggen danwel de panelen als afdak te gebruiken.
Heeft er iemand misschien nog wat lage amperage panelen liggen in de buurt van de Veluwe die voor een schappelijke prijs weg mogen? Ze worden dan op een steca 300 aangesloten.

Mvg.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:28
Tito129 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 20:14:
Ik zou ten eerste een beetje oppassen met klakkeloos overnemen van de bevindingen van zonnekaart/zonatlas e.d. en vooral zelf kritisch rondkijken in je omgeving (denk aan schaduw, oriëntatie, helling,..).

Bijv, onze garage zou (grotendeels totaal) ongeschikt zijn volgens zonatlas. Zelf dacht ik dat ie wel geschikt was; het eerste jaar ca 930 kWh/kWp behaald. Niets mis mee dus.

Het huis lijkt (bijna) oost/west te staan; dat is ook te overwegen. Sowieso rekening houden met (schaduw door de) dakkapellen. Op de luchtfoto zie ik niet helemaal hoe groot de bijkeuken is, maar lijkt ook geschikt, kan redelijk naar zuid worden gezet. De liefhebber/gek legt ook wat op het noorddak, mits schaduwvrij (bijv als je handig bent en/of aan erg goedkoop spul kunt komen).

Waarschuwing: de kans liefhebber/gek te worden is aannemelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door zeegerd op 23-08-2016 10:36 ]

There's nothing moister than an oyster.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:25
Joepla schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 18:14:
@Andre1973: snap wat je bedoelt. Inductieschade is in de praktijk zeer lastig om vergoed te krijgen van de verzekering. Een zwarte, nog nasmeulende installatie is daarintegen duidelijk en voorkomt discussie.

Moahhh enkele jaren geleden inslag op ca. 80 meter gehad. Via de coax kabel binnengekomen en het gehele netwerk om zeep geholpen. Modem, router, switches, alle netwerkkaarten en netwerk enabled apparatuur.

Kosten zijn volledig vergoed door de verzekering. Inmiddels zijn er voldoende mogelijkheden om na te gaan of een claim valide is.

Overigens voor de gein eens eea losgeschroefd: vrijwel elke chip was geëxplodeerd... ;w

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:59

thido

Tilburg

Iemand panelen op een PVC dak gelegd?
Het plan is om het grind wat erop ligt opzij te schuiven en stoeptegels te leggen, waar uiteindelijke de aluminium plat dak constructie op komt te staan.
Nu vroeg ik mij af wat verstandig is, de tegels zo op de PVC dak bedekking te leggen, of gebruik te maken van bijvoorbeeld granulaat tegeldragers. Deze zijn er ook met alu laag om weekmakersmigratie tegen te gaan. Iemand tips of info?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• migjes
thido schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:27:
Het plan is om het grind wat erop ligt opzij te schuiven en stoeptegels te leggen, waar uiteindelijke de aluminium plat dak constructie op komt te staan.
Nu vroeg ik mij af wat verstandig is, de tegels zo op de PVC dak bedekking te leggen, of gebruik te maken van bijvoorbeeld granulaat tegeldragers. Deze zijn er ook met alu laag om weekmakersmigratie tegen te gaan. Iemand tips of info?
niet veel tip's want je hebt het trukje al door. ;)
(een onder tegel/stukje met alu voor weekmakersmigratie en je bent al goed bezig.)

een ander tipje:
door panelen b.v. oost-west te leggen kun je meer Wp als W omvormer gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
oost en west bereikt niet zijn top op het zelfde moment. ;)
(dit werkt ook door panelen platter voor zomer opbrengst en steiler voor lente/herfst opbrengst ;) )
met deze gegevens een beetje creatief mee omgaan geeft leuke resultaten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• thido

thido

Tilburg

Helaas staat er op oost een extra verdieping bij de buren, anders had ik het wel geweten ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• migjes
thido schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:51:
Helaas staat er op oost een extra verdieping bij de buren, anders had ik het wel geweten ;-)
dan gaat dit zinnetje in werking. ;)
dit werkt ook door panelen platter voor zomer opbrengst en steiler voor lente/herfst opbrengst

heb zelf nu 1x7x190Wp op oost met 15 graden,
en 1x7x190Wp op oost met 45 graden.
dat werkt ook.
zie de zelfde grafiek. (blauwe lijn.)
alleen kan ik ze dan niet apart loggen, zit op 1 mpp.

zeg niet voor niets creatief nadenken. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 23-08-2016 13:10 ]

• onetime
  • Niet online
Zo, mooi dagje! Nog mooier is dat vandaag al de opbrengst van het hele vorige jaar wordt gehaalt!
En de uitbreiding vorig jaar was ook op 23-8... (17 -> 24 panelen.)

• thido

thido

Tilburg

Zo, een webshop gevonden en meteen 50 van die tegeldragers met aluminium onderlaag besteld, wil geen risico lopen met mijn PVC dak bedekking. Wellicht iets te vroeg mijn vraag gesteld want vond hier op Tweakers nog een ander draadje hierover, maar ach ;-)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:44

timovd

Voorsprong door techniek

onetime schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:37:
Zo, mooi dagje! Nog mooier is dat vandaag al de opbrengst van het hele vorige jaar wordt gehaalt!
En de uitbreiding vorig jaar was ook op 23-8... (17 -> 24 panelen.)
Nadeel is dat mijn piekvermogen slechts 80% is van wat het zou moeten leveren onder ideale omstandigheden. s'Winters met koele lucht haal ik 94% van het piekvermogen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
timovd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:44:
[...]

Nadeel is dat mijn piekvermogen slechts 80% is van wat het zou moeten leveren onder ideale omstandigheden. s'Winters met koele lucht haal ik 94% van het piekvermogen.
Ha, same here :) Heb 4560Wp op het dak liggen. In het voorjaar pak ik makkelijk 4320Wp (het max van mijn inverters), maar vandaag ondanks de perfecte parabool slechts 3600W.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:44

timovd

Voorsprong door techniek

Hoge pieken zijn leuk, maar meer kWh is uiteindelijk leuker + je hebt een lekkere warme dag waarbij je buiten kunt zitten.
Hier overigens 2240Wp op een SE2200 omvormer.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Cloud
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Hier ook een nieuwe energieproducent :)

Sinds maandag 4125Wp op het dak liggen met een Fronius Primo. Panelen liggen wel op het oosten dus ik moet op jaarbasis op ongeveer 80% daarvan rekenen. Lever op dit moment 74% van het piekvermogen.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Cloud schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:56:
Hier ook een nieuwe energieproducent :)

Sinds maandag 4125Wp op het dak liggen met een Fronius Primo. Panelen liggen wel op het oosten dus ik moet op jaarbasis op ongeveer 80% daarvan rekenen. Lever op dit moment 74% van het piekvermogen.
Foto's? anders is het niet gebeurt ;)

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

PClop schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:38:
[...]

Foto's? anders is het niet gebeurt ;)
:D

Zonnepaneeltjes

Laatste paneel (à 275 Wp) zit er nog niet op, komt volgende week (foutje van installateur) maar het idee is duidelijk :Y)

Curve van vandaag (o.b.v. totale Wp van 3850):
PV output 1

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-11 16:17
Cloud schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:02:
[...]

[afbeelding]

Laatste paneel (à 275 Wp) zit er nog niet op, komt volgende week (foutje van installateur) maar het idee is duidelijk :Y)

[afbeelding]
Netjes hoor! Wat is de hellingshoek ongeveer? Lijkt een nogal steil dak.

• Highland
  • Laatst online: 18:18
Via de site Solarman.pv kan ik mijn installatie in de gaten houden. Nu deze een volledig jaar heeft gedraaid, vertelt de site dat de efficiency van mijn installatie 2 kWh/kW/dag is. Hoe efficiënt is dat?
Ik snap dat het o.a. ligt aan zonoriëntatie en dergelijke, maar ik ben gewoon benieuwd hoe deze score ligt ten opzichte van andere.
Mijn opstelling:
6x270W op ZOO, 8x270 op NWW. Hellingshoek van een standaard dak. Beide schaduwvrij.
Cloud schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:02:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Proficiat!
Dat is een behoorlijk stijl dak.
Enkel op het oosten, geeft toch een vrij kort opwek moment, wat niet zo gunstig is als salderen op zou houden (en je naar batteryopslag gaat)

Heb je nog andere dakvlakken voor de toekomst? (wanneer de verslaving ingetreden is)
Die fronius primo 3.6 heeft 2x mpp ingang, dus je kan er meer op aansluiten.
Al zit je nu al redelijk aan de max qua Wp vermogen van de omvormer (en uitbreiding lastiger is en je misschien gaat aftoppen)

Als ik eerlijk mag zijn, had ik nu een grotere omvormer weg gehangen, mits uitbreiding mogelijk is op platdak of aan de andere kant.
Zoniet dan is het prima zo. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2016 13:56 ]

Highland schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:47:
Via de site Solarman.pv kan ik mijn installatie in de gaten houden. Nu deze een volledig jaar heeft gedraaid, vertelt de site dat de efficiency van mijn installatie 2 kWh/kW/dag is. Hoe efficiënt is dat?
Ik snap dat het o.a. ligt aan zonoriëntatie en dergelijke, maar ik ben gewoon benieuwd hoe deze score ligt ten opzichte van andere.
Mijn opstelling:
6x270W op ZOO, 8x270 op NWW. Hellingshoek van een standaard dak. Beide schaduwvrij.
Ik zit rond de 2,7 kWh/kWp.
Maar dat is bijna pal zuid (ietsjes oost) en bijna pal noord (ietsjes west) op helling 33 graden.
Dus mijn installatie is maar een middelmatige, maar wel redelijk wat opwek (vanwege Wp)
http://pvoutput.org/aggre...sp?id=17683&sid=17556&t=y

Al eens nagedacht om te uploaden naar PVoutput? Dan kan je makkelijker vergelijken met anderen.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2016 14:00 ]

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Mijn opstelling:
Kijk eens naar deze lijst:

Tweakers PVOutput lijst

Als je de laatste kolom deelt door 365, krijg je het efficiency getal. Dan heb je een aardig idee van wat de rest van de Tweakers doet ;)

[ Voor 3% gewijzigd door TFHfony op 24-08-2016 14:05 ]

TFHfony schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:03:
[...]

Kijk eens naar deze lijst. Als je de laatste kolom deelt door 365, krijg je het efficiency getal. Dan heb je een aardig idee van wat de rest van de Tweakers doet ;)
Er is meer in het leven dan de hoogste efficiency halen. ;)
(grapje)
Welke lijst?

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Daarmee kom je op 365*2=700 kWh/kWp voor een jaar.
Dat is niet heel erg efficient. (maar misschien heeft je installatie wel een aantal dagen logging gemist?!)

Alles boven de 950 kWh/wp voor een jaar is heel goed.
Dat is gemiddeld ongeveer 2,6 Wh/Wp per dag

De gelukkigen onder ons die vrijwel ideale omstandigheden hebben (goede ligging, geen schaduw) komen ook nog wel boven de 1000 kWh/kWp in een jaar.

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
Mijn opstelling:
totaal aantal kWh gegenereerd/ aantal kWp dat op je dak ligt:
2kWh/kW(p)/ dag/ (14*270) = 2 kWh * 3,78 * 365/ (3780) = 0,73
Oftewel een efficientie van 73% (of 730kWh/ kW)

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:04:
[...]

Er is meer in het leven dan de hoogste efficiency halen. ;)
(grapje)
Welke lijst?
Natuurlijk, Opbrengst is belangrijker dan efficiency, maar hij vraagt naar vergelijkingsmateriaal qua efficiency, dus... :-)
Overigens verwacht ik eind deze maand (dan ligt de boel er een jaar op) rond de 1070kWh/kWp uitkomen, wat dus rond de 2,9kWh/kWp per dag zal zijn met een zuid-setje op 13 graden.

• TWyk
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:48:
[...]
Enkel op het oosten, geeft toch een vrij kort opwek moment, wat niet zo gunstig is als salderen op zou houden (en je naar batteryopslag gaat)
Geen probleem als je meter nog terugdraait...

Batterij opslag is vooor zover ik kan zien totaal geen businesscase voor tenzij dergelijk opslag zeker tien keer zo goedkoop wordt als nu en daar zou ik gedurende de levensduur van mijn panelen niet op rekenen
Dan maak je er zelf een...
YouTube: Make a DIY Powerwall just like TESLA for $300

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2016 14:22 ]

• Highland
  • Laatst online: 18:18
Dank. De pvoutput.org-lijst kende ik nog niet.

@Sjuppie: die omrekening naar % is handig. Is dit % vergelijkbaar met de % uit het efficiency-schema op de startpagina van dit topic (schema met relatieve instraling vs hellingshoek & azimuth)? Op basis van dat schema had ik eerder iets van 79% verwacht.

@anderen: hoe kom je aan scores van boven de 100%? Wanneer mijn 3780kW-installatie op 100% zou draaien, zou ik 3780MWh hebben opgeleverd ipv 2760MWh. Dat is 2,74kWh/kW/dag.

Het zou kunnen dat mijn logger niet alles heeft geregistreerd, maar dat zal niet heel veel kWh schelen en verandert het beeld niet wezenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Highland op 24-08-2016 14:33 ]

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
Highland schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:32:
Dank. De pvoutput.org-lijst kende ik nog niet.

@Sjuppie: die omrekening naar % is handig. Is dit % vergelijkbaar met de % uit het efficiency-schema op de startpagina van dit topic (schema met relatieve instraling vs hellingshoek & azimuth)? Op basis van dat schema had ik eerder iets van 79% verwacht.

@anderen: hoe kom je aan scores van boven de 100%? Wanneer mijn 3780kW-installatie op 100% zou draaien, zou ik 3780MWh hebben opgeleverd ipv 2760MWh. Dat is 2,74kWh/kW/dag.

Het zou kunnen dat mijn logger niet alles heeft geregistreerd, maar dat zal niet heel veel kWh schelen en verandert het beeld niet wezenlijk.
percentage is inderdaad redelijk simpel gerekend, aangezien je idealiter 1000 kWh per kWp zou willen hebben (voor jou zou dat dan zijn 3,78MWh, dan zit je op 100%).
Hogere percentages kan ook, zeker bij mensen die een ideale ligging hebben en die bijvoorbeeld ook nog beetje verkoeling over het algemeen hebben (dicht bij kust bijvoorbeeld).

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Terpen Tijn schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:46:
[...]

Netjes hoor! Wat is de hellingshoek ongeveer? Lijkt een nogal steil dak.
Thanks! Goede vraag eigenlijk, dat feit heb ik eerlijk gezegd zo niet paraat :$
Online zonnekaarten geven 48° tot 53° aan. Dus ook wat minder dan ideaal.
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:48:
[...]

Proficiat!
Oriëntatie is inderdaad eigenlijk geheel oostwaarts (nog klein beetje naar zuiden maar niet noemenswaardig).
Heb je nog andere dakvlakken voor de toekomst? (wanneer de verslaving ingetreden is)
Die fronius primo 3.6 heeft 2x mpp ingang, dus je kan er meer op aansluiten.
Al zit je nu al redelijk aan de max qua Wp vermogen van de omvormer (en uitbreiding lastiger is en je misschien gaat aftoppen)
Ik heb eenzelfde mogelijkheid op het westen (al is dat dan tikkie noordwaarts) beschikbaar, maar met iets minder ruimte voor panelen vanwege dakkapel (al heeft dat dak een betere hellingshoek). Omvormer is al redelijk max maar het opgewekte vermogen is zodanig dat ik eigenlijk niet verwacht ooit meer nodig te hebben. Het is in dat opzicht nu al wat op de groei gedaan :)
Als ik eerlijk mag zijn, had ik nu een grotere omvormer weg gehangen, mits uitbreiding mogelijk is op platdak of aan de andere kant.
Zoniet dan is het prima zo. ;)
Zoals gezegd, uitbreiding is wel mogelijk maar tenzij we na salderen een hele mooie opwekregeling terugkrijgen, niet aan de orde.

[ Voor 66% gewijzigd door Cloud op 24-08-2016 14:44 ]

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 07-11 16:17
Cloud schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:39:
[...]

Thanks! Goede vraag eigenlijk, dat feit heb ik eerlijk gezegd zo niet paraat :$
Online zonnekaarten geven 48° tot 53° aan. Dus ook wat minder dan ideaal.

[...]

Oriëntatie is inderdaad eigenlijk geheel oostwaarts (nog klein beetje naar zuiden maar niet noemenswaardig).
Ja, zoals anderen ook al aangaven zal dat de opbrengst wat drukken. Maar 770-800kWh/kWp per jaar zou moeten kunnen als je geen schaduw hebt verder. Ik had ooit ook een ~50 graden dak op West, met redelijke schaduw door het huis van de buren (10% verlies, schat ik), en toen zat ik op 700kWh/kWp.

Maar elke kWh is er toch weer 1. Veel van de addicts hier leggen daarom nog van alles op Noord en/of op/onder schuurtjes, ondanks lage efficientie. :)

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ja inderdaad :) schaduwvorming heb ik gelukkig helemaal geen last van. Daarom liggen ze helemaal op dit uiteinde, zodat de schoorsteen en bomenrij aan de voorzijde van het huis er nooit schaduw op kunnen werpen.

Zonnepaneel installateur gaf een geschat rendement van 80% aan, waar ik dan vandaag al redelijk dit bij zat met 74%. Niet ontevreden!

• reneeke1970
Cloud schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:00:
Ja inderdaad :) schaduwvorming heb ik gelukkig helemaal geen last van. Daarom liggen ze helemaal op dit uiteinde, zodat de schoorsteen en bomenrij aan de voorzijde van het huis er nooit schaduw op kunnen werpen.

Zonnepaneel installateur gaf een geschat rendement van 80% aan, waar ik dan vandaag al redelijk dit bij zat met 74%. Niet ontevreden!
Hij heeft het over jaar rendement, 80 procent van het aantal wp wat op dak ligt, dat is heel wat anders

1 PVoutput . Dongen NB

• Andre1973

Andre1973

thido schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:27:
Wij hebben een jaar of 3 geleden een PVC dak verder vol gezet, met een systeem dat al voorzien is van granulaat onder de dragers.
Daarbij moesten we PVC een soort doek plaatsen tussen de PVC en het granulaat om inwerking op elkaar te voorkomen.
Dat kwam op grote rollen zoals een handdoeken rol uit de horeca.
Ziet er eerst wat raar uit.
Net even gezocht naar wat dat is maar kan het niet vinden. dat materiaal word ook niet meer gemaakt / verkocht.

• onetime
  • Niet online
Andre1973 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 18:06:
Als er bliksem is ingeslagen en het is zo dicht in de buurt dat met lus de spullen wel stuk en met beperkte lus de boel niet stuk zou zijn, geef mij die grote lus dan maar, kan ik verse spullen op het dak leggen i.p.v spullen behouden die in 0,01 seconden 10 jaar ouder zijn geworden.
Maar je bent door grotere gevoeligheid voor inslag kwetsbaar voor inslag in een groter gebied, met weer die beperkte en moeilijk te vergoeden inductie schade...

Heb net met hulp van vriendin 2 panelen naar dakkapeldak getild. Nu kan ik de reorganisatie op het dak voor verder alleen af. Misschien morgen avond? Had het gewoon vanavond moeten doen, maar ik zie er tegenop.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-11 12:04
Mede tweakers,

2016, het jaar dat onze kleine is geboren maar ook het jaar om te kijken waarop we allemaal kunnen bezuinigen. Vandaar onze focus op zonnepanelen maar...

Situatie:
Ons rijtjeswoning staat met de achtertuin pal op het zuiden.

Afgelopen jaar hebben wij een dakkapel van 4.10 x 1.75 op ons huis laten zetten en hierdoor missen wij nogal wat ruimte op het dak zelf.

Ruimte boven dakkapel
5.10 (b) x 2.56 (l) tot aan dakkapel
onder dakkapel (tot aan dakgoot)
5.10 (b) x 1.30

Bij een aantal woningen in onze wijk zie ik max 4 panelen in de breedte maar zijn er ook regels hoever ik uit de kant van de buren moet blijven? binnenmuren staan op 5.10m van elkaar, werkelijk zo ongeveer 5.50+. Kan ik hier gewoon 5 panelen naast elkaar leggen?

[ Voor 49% gewijzigd door SmoothTweaker op 24-08-2016 22:29 ]

• Andre1973

Andre1973

SmoothTweaker schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 22:25:
Mede tweakers,

2016, het jaar dat onze kleine is geboren maar ook het jaar om te kijken waarop we allemaal kunnen bezuinigen. Vandaar onze focus op zonnepanelen maar...

Situatie:

Afgelopen jaar hebben wij een dakkapel van 4.10 x 1.75 op ons huis laten zetten en hierdoor missen wij nogal wat ruimte op het dak zelf.

Ruimte boven dakkapel
5.10 (b) x 1.30

Bij een aantal woningen in onze wijk zie ik max 4 panelen in de breedte maar zijn er ook regels hoever ik uit de kant van de buren moet blijven? binnenmuren staan op 5.10m van elkaar, werkelijk zo ongeveer 5.50+. Kan ik hier gewoon 5 panelen naast elkaar leggen?
Bij 5,50 meter dakvlak kan je gerust 5 meter panelen plaatsen (let op dat er afwijkende maten panelen zijn (BENQ 1046mm)
Ik hou normaal aan 1 dakpan ruimte t.o.v. het hart. dat i ook zoonbeetje de stelregel bij dakkapellen zolang je niet samen een aaneengesloten geheel gaat plaatsen.
Dan kunnen de buren als die ooit pannen willen vervangen dat doen zonder dat ze daarbij jouw systeem hoeven te de monteren.
is het dak nog jong dan kan je een gokje wagen dat dat niet gaat gebeuren. (die systemen zie ik ook genoeg)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

SmoothTweaker schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 22:25:
Mede tweakers,

Situatie:

Ruimte boven dakkapel
5.10 (b) x 1.30

Simpele setup kan zijn
2x 5 solar frontier 170-s (paneelmaat 1m25 x 98 plus 5x 1cm klem) boven de dakkapel en 1x 5 er onder, 3 stringen van 5 panelen paralel op een sma 2500, stecagrid 3000
2550 + kWh per jaar aan opwek op pal zuid.
:)
Maar er zijn nog wel meer exotische vormen te bedenken. Panelen mogen tot aan de erfscheiding.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• SmoothTweaker
Andre1973 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 22:35:
[...]

Bij 5,50 meter dakvlak kan je gerust 5 meter panelen plaatsen (let op dat er afwijkende maten panelen zijn (BENQ 1046mm)
Ik hou normaal aan 1 dakpan ruimte t.o.v. het hart. dat i ook zoonbeetje de stelregel bij dakkapellen zolang je niet samen een aaneengesloten geheel gaat plaatsen.
Dan kunnen de buren als die ooit pannen willen vervangen dat doen zonder dat ze daarbij jouw systeem hoeven te de monteren.
is het dak nog jong dan kan je een gokje wagen dat dat niet gaat gebeuren. (die systemen zie ik ook genoeg)
Rol-Co schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 22:38:
[...]

Simpele setup kan zijn
2x 5 solar frontier 170-s (paneelmaat 1m25 x 98 plus 5x 1cm klem) boven de dakkapel en 1x 5 er onder, 3 stringen van 5 panelen paralel op een sma 2500, stecagrid 3000
2550 + kWh per jaar aan opwek op pal zuid.
:)
Maar er zijn nog wel meer exotische vormen te bedenken. Panelen mogen tot aan de erfscheiding.
Bedankt voor jullie reacties, had zelf ook al zo'n idee dat dit geen probleem was.
Had mijn oog ook laten vallen op de SF170 panelen, zien er ook het mooist uit :9~

Mocht ik maar 10 panelen willen neerleggen (10x170w) is een omvormer van ongeveer 2000watt dan voldoende of overkill?

Zal morgen eens even een foto van ons dak posten. Dat praat wat makkelijker :)

Aan de andere kant zit ik pal op het noorden, is dat nog een kanshebber voor panelen of lekker leeg laten?
Lol, je wilt minder. Ik was net onderstaande aan het typen.
Je weet toch dat het erg verslavend kan zijn? Voor je het weet wil je meer.

Eens met Rol-co, maar je kan het nog extremer aanpakken.
Je kan ook je noord kant volleggen met SF.
Heb ik ook...
Op een 35 graden helling doet dit een 50 - 55% in kWh van het aantal Wp wat je weglegt per jaar.

Dan kies je een SMA SBxx00 TL-21 (MP)
Mooie van je breedte is dan je er 5 in portrait kan doen, of 4 in landscape.
Met 2x mppt heb je de keuze.

Plaats je er 4 in landscape op noord, kan je die weer combineren met 4 in portrait op zuid OP je dakkapel.

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2016 23:26 ]

• onetime
  • Niet online
SmoothTweaker schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 23:12:
[...]
[...]
Bedankt voor jullie reacties, had zelf ook al zo'n idee dat dit geen probleem was.
Had mijn oog ook laten vallen op de SF170 panelen, zien er ook het mooist uit :9~

Mocht ik maar 10 panelen willen neerleggen (10x170w) is een omvormer van ongeveer 2000watt dan voldoende of overkill?

Zal morgen eens even een foto van ons dak posten. Dat praat wat makkelijker :)

Aan de andere kant zit ik pal op het noorden, is dat nog een kanshebber voor panelen of lekker leeg laten?
Als uitbreiding een reële optie is is het een reële optie om meteen een passende omvormer te nemen.
Als je panelen tussen de 80% en 130% van het omvormer vermogen zijn schijnt het niet zo veel uit te maken. Dan vallen de verloren pieken ongeveer weg tegen de hogere efficiency bij lagere vermogens.
Bij een O-W of een N-Z opstelling kan er nog meer Wp op een omvormer door de verschillende momenten van de maxima van de paneel oriëntaties. Maatwerk n.a.v. de details.

De hellingshoek van je noorddak is nog veel belangrijker dan die van een O-, Z of W dak. Dus wat is die?
(Zou je eventueel ook vol kunnen leggen om het gas eruit te werken.)

• SmoothTweaker
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 23:15:
Lol, je wilt minder. Ik was net onderstaande aan het typen.
Je weet toch dat het erg verslavend kan zijn? Voor je het weet wil je meer.

Eens met Rol-co, maar je kan het nog extremer aanpakken.
Je kan ook je noord kant volleggen met SF.
Heb ik ook...
Op een 35 graden helling doet dit een 50 - 55% in kWh van het aantal Wp wat je weglegt per jaar.

Dan kies je een SMA SBxx00 TL-21 (MP)
Mooie van je breedte is dan je er 5 in portrait kan doen, of 4 in landscape.
Met 2x mppt heb je de keuze.

Plaats je er 4 in landscape op noord, kan je die weer combineren met 4 in portrait op zuid OP je dakkapel.
Als je het mij vraagt leggen we alles vol, vrouwlief heeft de vraagtekens of we niet beter kunnen aflossen op de hypotheek. 8)7
Zei vind ze gewoon niet zo heel erg mooi oerlelijk en vooral storend onderaan het dakkapel.

Ik hoor al zat termen voorbij vliegen waar ik nog niets vanaf weet.
Komende week zal ik mij wel eens even inlezen op wat meer materie.
Wil namelijk de panelen ook zelf gaan leggen ;)

Heb je toevallig ook ergens statistieken bijgehouden van de noordkant?

ps: hellingshoek is ongeveer 43 graden als ik vanuit binnen bereken

[ Voor 6% gewijzigd door SmoothTweaker op 24-08-2016 23:44 ]

Jazekers..

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=15478
En klik onder de datum (meest rechtse blokje) op "show extended data"

Je kan dan ook kiezen voor daily (en weer show extended data)
Vanaf begin dit jaar 10x SF op noord. (al iets langer, maar om aan te geven..., ik log pas sinds begin dit jaar noord)
Ergens in maart/april nog 5 bijgelegd

Afgelopen dagen zat ik met een vastgelopen SD kaart van een PI, dus ik mis wat data.

EDIT: 43 graden is wat stijler dan mijn 35 graden, dus het zal eerder naar een 45 - 50 % gaan.
Maar altijd beter dan lege (lelijke) dakpannen ;)
Zuid is niet te evenaren als de zon volop schijnt, maar als er veel bewolking is (diffuus licht en weerkaatsing) doet SF op noord het ook lekker, en die dagen komen ook vaak voor)

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2016 00:07 ]

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-11 20:35

Hoogie2004

Whohooooo

Ben me ook aan het orienteren voor zonnepanelen te nemen, heb ook al 2 offertes opgevraagd.

Naar aanleiding van de laatste tig pagina's komt de volgende vraag bij mij op, zouden jullie altijd voor de SF panelen gaan? Of ligt dat echt aan de situatie...

Ik heb een schaduwvrij dak op zuid-west (40 graden van zuid geloof ik), maar wel maar beperkte ruimte voor panelen, ongeveer 3,30 bij 5 meter.

My iRacing profile | Strava

• Geronimoos
  • Laatst online: 07-11 15:15
SF panelen hebben een lagere opbrengst per m2, bij een beperkt dakoppervlak en mooie ligging zou ik dus niet voor SF kiezen.

3.3*5meter is (met wat geluk) 2*5 standaard panelen, 10x 290Wp :) 2900Wp totaal.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• TWyk
Hoogie2004 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 07:49:
Ben me ook aan het orienteren voor zonnepanelen te nemen, heb ook al 2 offertes opgevraagd.

Naar aanleiding van de laatste tig pagina's komt de volgende vraag bij mij op, zouden jullie altijd voor de SF panelen gaan? Of ligt dat echt aan de situatie...

Ik heb een schaduwvrij dak op zuid-west (40 graden van zuid geloof ik), maar wel maar beperkte ruimte voor panelen, ongeveer 3,30 bij 5 meter.
Veel mensen streven naar een opbrengst dicht tegen hun jaarverbruik. Dat is niet altijd haalbaar met SF panelen.
Soms is het ook een kwestie van hoe het past. Jij hebt 3,30 meter ruimte. Dat is precies 2 standaard panelen boven elkaar maar mogelijk zo precies dat ze juist net niet passen. (hangt van je dak af)
De SF panelen zijn korter en passen soms op plekken waar standaard panelen niet passen.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

TWyk schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:29:
[...]

Veel mensen streven naar een opbrengst dicht tegen hun jaarverbruik. Dat is niet altijd haalbaar met SF panelen.
Soms is het ook een kwestie van hoe het past. Jij hebt 3,30 meter ruimte. Dat is precies 2 standaard panelen boven elkaar maar mogelijk zo precies dat ze juist net niet passen. (hangt van je dak af)
De SF panelen zijn korter en passen soms op plekken waar standaard panelen niet passen.
EC Solar mono275Wp zijn 1580x 1060

Dan kun je er wel 2rijen boven elkaar hebben. Enige is :Die zijn fractie breder. Dus je moet OF in de hoogte, OF in de breedte wat speling ehbben ;)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

TWyk schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:29:
[...]

Die 3,30 heeft nog wel een klein beetje speling. 3,50 meter past nog wel, met een pan boven en onder ruimte. Het is meer dat we niet gaan rekenen met maten die niet realistisch zijn...

Maar in ieder geval duidelijk dat SF niet altijd heilig is :)
Atomic2005 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:38:
[...]

EC Solar mono275Wp zijn 1580x 1060

Dan kun je er wel 2rijen boven elkaar hebben. Enige is :Die zijn fractie breder. Dus je moet OF in de hoogte, OF in de breedte wat speling ehbben ;)
Een beetje speling is er inderdaad wel. Gaf met opzet veilige maten :)

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ooo.. Dan kunnen "gewone" mono's ook dus. En qua breedte?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Atomic2005 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:41:
Ooo.. Dan kunnen "gewone" mono's ook dus. En qua breedte?
Qua breedte is die 5 meter ook een 'veilige' waarde. Zit iets meer speling in als in de hoogte.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

reneeke1970 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:46:
[...]

Hij heeft het over jaar rendement, 80 procent van het aantal wp wat op dak ligt, dat is heel wat anders
Ah true. * Cloud nog nieuw in het wereldje

Dus in principe zou op een goede dag, het systeem daadwerkelijk het piekvermogen kunnen halen (gecorrigeerd voor hellingshoek)?

• onetime
  • Niet online
Cloud schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:29:
[...]Ah true. * Cloud nog nieuw in het wereldje

Dus in principe zou op een goede dag, het systeem daadwerkelijk het piekvermogen kunnen halen (gecorrigeerd voor hellingshoek)?
en erover heen, voor korte momenten. Heb tot wel 125% gezien voor een O-W systeem... Gaat nu niet meer gebeuren, er liggen nu teveel panelen. De omvormer is nu nog maar 80% ipv 130% v/h paneel vermogen.
Als je panelen tussen de 80% en 130% van het omvormer vermogen zijn schijnt het niet zo veel uit te maken. Dan vallen de verloren pieken ongeveer weg tegen de hogere efficiency bij lagere vermogens.
Bij een O-W of een N-Z opstelling kan er nog meer Wp op een omvormer door de verschillende momenten van de maxima van de paneel oriëntaties. Maatwerk n.a.v. de details.

[...]

Zet de "push" service van de Fronius even aan, naar pvoutput.org.
Dan kunnen wij ook meegenieten. ;)

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30

databeestje

Von PrutsHausen

Grappig dat het genoemd wordt, ik ben op het moment bezig met een Raspberry voor een energie opslag aansturing. Dit werkt in combinatie met een Arduino Nano met ethernet aan de P1 poort van de slimme meter thuis die communiceert met de Raspberry, aan de hand daarvan stuur ik of een lader aan, of een omvormer.

Let wel dat het niet echt efficient is, de cyclus laden, ontladen en omvormen is 0,9^3 oftewel tegen de 73-80% efficient. Altijd nog beter dan lood accu's dat wel. Dus mochten mensen er over denken, hou er rekening mee dat je een significant deel van de energie weggooid. Dit hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn in de financiele zin alswel de energetische zin. Heb je overproductie dan kan het energetisch uit, en voor de toekomst is het interresant als er prijsverschil zou zitten tussen afname en levering. Let wel, de marges zijn dus wel een stuk kleiner.

De prijs van $300 die genoemd wordt is natuurlijk sec de accu, er zit geen omvormer of iets in. Overigens is dat wel de juiste vergelijking met de Tesla Powerwall, dat is ook gewoon een 150 Volt accu zonder omvormers.

• migjes
[...]

lol, het went wel na een tijdje. ;)

ik haal met panelen op oost en west, met 45 graden dakhoek.
gewoon de maximale W en meer.
ongeveer 210W met een 190Wp paneel.
alleen voor hoeveel uren is dat, helaas is dat vrijwel alleen in de lente en door dat het oost-west is begint de lente ook nog wat later als op zuid. :-(
(begin van de lente staat de zon nog te schuin op de panelen.)

we worden niet afgerekend in kW's maar in kWh's, dus de uren factor is wel erg belangrijk.
dus als je naar grafieken kijkt is eigenlijk de hoogte van de lijn niet het belangrijkste, maar het oppervlak er onder, voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
(dit was een goed warme dag, dus daardoor is de lijn wat lager.
verder niks te klagen over de opbrengst van die dag uren genoeg. >:) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 25-08-2016 10:24 ]

• Raolte
  • Laatst online: 04-09 15:25
Wij hebben hier een sma omvormer zonder actieve fan koeling.
Deze werd gisteren aan de achterkant wel behoorlijk warm.

Heeft het zin om hierboven een fan te hangen om deze zo koel mogelijk te houden bij deze warme dagen?

Dit om de levensduur te verlengen, ik kan me voorstellen dat de electronica en het eletrolyt van de elco s deze hoge warmte niet echt fijn vinden.
Zijn er mensen of raportjes te vinden die hiermee ervaring hebben, ik ben benieuwt
Pagina: 1 ... 32 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??