Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.035 views
Ik heb er een dubbele X-box fan onder hangen.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
Geschakeld op SMA temperatuur (SBFspot) via domoticz en zwave op de Pi
Fannetje is wel gehorig, maar draait op 7V, maar de omvormer hangt in het schuurtje, dus verder geen last van.

Over wel of niet nut van koeling van de elektronica laat ik me niet uit. }:O

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2016 10:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

AUijtdehaag schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:55:
[...]

Zet de "push" service van de Fronius even aan, naar pvoutput.org.
Dan kunnen wij ook meegenieten. ;)
Zal kijken of ik dat binnenkort kan doen :) Ik woon er nog niet dus kan op dit moment niet bij de ingebouwde webserver, alleen bij Fonius Solar web.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:39:
Ik heb er een dubbele X-box fan onder hangen.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
Geschakeld op SMA temperatuur (SBFspot) via domoticz en zwave op de Pi
Fannetje is wel gehorig, maar draait op 7V, maar de omvormer hangt in het schuurtje, dus verder geen last van.

Over wel of niet nut van koeling van de elektronica laat ik me niet uit. }:O
Bedankt.
even eea teruggelezen, en een halfuurtje geknutseld

de kast wordt nu niet meer voelbaar warm.

Dit lijkt mij veel beter voor de levensduur, wanneer de hittegolf weer voorbij is zet ik hem weer uit

Uit marketing (verkoop) oogpunt is het natuurlijk mooi, een omvormer zonder een fan, maar uit technisch oogpunt lijkt me een goede koeling onontbeerlijk.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/25k08p5.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Raolte op 25-08-2016 17:37 ]

Raolte schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:41:
[...]

Bedankt.

Dit lijkt mij veel beter voor de levensduur, wanneer de hittegolf weer voorbij is zet ik hem weer uit

[afbeelding]
Lekker knutselen. ;)
Met sbfspot op een rapberry pi en naar pvoutput, kun je "ook" de interne temperatuur loggen.
AUijtdehaag in "Datalogging: PV systemen"

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2016 11:48 ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Cloud schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:29:
[...]

Ah true. * Cloud nog nieuw in het wereldje

Dus in principe zou op een goede dag, het systeem daadwerkelijk het piekvermogen kunnen halen (gecorrigeerd voor hellingshoek)?
Het piekvermogen halen betekent bij mij altijd dat er ook wolken zijn. De hoogste pieken haal je als de zon vanachter een wolk een mooi blauw gat induikt. Dan heb je directe straling van de zon en indirecte instraling door de naastgelegen wolk. Maar met pieken komen dalen. Je dagtotaal is dan door die wolken meestal lager dan op vrijwel compleet wolkenloze dagen zoals de afgelopen twee dagen. Je haalt dan een lagere top maar wel meer rendement. Nog beter als het een hele koude dag is want dan doen je panelen het beter.
Vour jou oostelijke set op 40 graden zal dus een koude april of meidag met direct al een heldere ochtend het beste zijn.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]Bedankt. even eea teruggelezen, en een halfuurtje geknutseld

Uit marketing (verkoop) oogpunt is het natuurlijk mooi, een omvormer zonder een fan, maar uit technisch oogpunt lijkt me een goede koeling onontbeerlijk.

[afbeelding]
Is niet alleen uit marketing oogpunt mooi, want als je dan alsnog een fan plaatst kan die echt goed zijn werk doen. Omdat de koelplaat ruim is bemeten. En krijg je helaas ook weer het onderhoud aan de fan erbij.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
[...]

Bedankt.

[afbeelding]
Ook ik heb een fan onder de omvormer zitten om het op deze dagen wat in de hand te houden.
Als ik in de tweakers pvoutput lijst kijk zie ik bij sommige nogal hoge temperaturen staan, waarvan ik eigenlijk hoop dat dit niet de omvormer temperatuur is. BV http://www.pvoutput.org/i...812&sid=41776&dt=20160825 82 graden lijkt mij niet zo fijn.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-11 07:25
onetime schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 01:20:
[...]

Is niet alleen uit marketing oogpunt mooi, want als je dan alsnog een fan plaatst kan die echt goed zijn werk doen. Omdat de koelplaat ruim is bemeten. En krijg je helaas ook weer het onderhoud aan de fan erbij.
Ik draai al 1 1/2 jaar een fan op mn koelribben heb 0 onderhoud vrees dat dat zo blijft de eerste 10 jaar. Reden van koelen (voor mij) is verlengde levensduur. Vanaf 40 graden en elke 10 graden daarop verdubbelt je failrate is al veel over gepubliceerd/getest. Daar zal ongetwijfeld rekening mee zijn gehouden met de hedendaagse converters maar de kans dat je converter ver over de garantie datum gaat met extra koeling is aanzienlijk en daar zit je extra rendement. Stukje extra veiligheid is ook niet fout.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:44

timovd

Voorsprong door techniek

databeestje schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:06:
[...]

....

De prijs van $300 die genoemd wordt is natuurlijk sec de accu, er zit geen omvormer of iets in. Overigens is dat wel de juiste vergelijking met de Tesla Powerwall, dat is ook gewoon een 150 Volt accu zonder omvormers.
Maar bij de Tesla zit toch ook software voor de aansturing vanuit de omvormer?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• onetime
  • Niet online
Snarfie31 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 08:31:
[...]Ik draai al 1 1/2 jaar een fan op mn koelribben heb 0 onderhoud vrees dat dat zo blijft de eerste 10 jaar. Reden van koelen (voor mij) is verlengde levensduur. Vanaf 40 graden en elke 10 graden daarop verdubbelt je failrate is al veel over gepubliceerd/getest. Daar zal ongetwijfeld rekening mee zijn gehouden met de hedendaagse converters maar de kans dat je converter ver over de garantie datum gaat met extra koeling is aanzienlijk en daar zit je extra rendement. Stukje extra veiligheid is ook niet fout.
Precies mijn standpunt. Maar je moet wel die fan / de temperatuur in de gaten houden. Dat bedoelde ik.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-11 07:25
onetime schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:04:
[...]

Precies mijn standpunt. Maar je moet wel die fan / de temperatuur in de gaten houden. Dat bedoelde ik.
Middels een thermostaat word dat in de gaten houden bij mij gedaan. De regelaar kost ook bijna niks bij Bangoods.com. Trouwens die fan gebruik ik alleen vanaf 1 april tm 1 october daarna gaat de stekker eruit heeft dan geen zin meer temp blijft in 99,9% van de gevallen onder de 40 graden. Scheelt ook in eventueele slijtage van de fan en/of thermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PjXL8Uz.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 26-08-2016 09:54 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• onetime
  • Niet online
Snarfie31 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:29:
[...]Middels een thermostaat word dat in de gaten houden bij mij gedaan. De regelaar kost ook bijna niks bij Bangoods.com. Trouwens die fan gebruik ik alleen vanaf 1 april tm 1 october daarna gaat de stekker eruit heeft dan geen zin meer temp blijft in 99,9% van de gevallen onder de 40 graden. Scheelt ook in eventueele slijtage van de fan en/of thermostaat.
[afbeelding]
Hehe, ik bedoel dat je de boel zo af en toe moet schoonmaken en controleren dat alles goed werkt.
(Hier begint het toch echt vanaf maart en die 99,9 is minder dan 99, maar goed iets met mieren.)
Lifetime generated energy 8577.8 kWh in 10882 hours
Volgens mij betekent dit dat deze omvormer gemiddeld op 8577.8 kWh / 10882 hours = 788W zijn werk heeft gedaan tot nu toe. Dat is 18,77% van zijn max DC power. Iemand over het belang van efficiency bij lage vermogens?

[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 26-08-2016 11:45 ]

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:35
Een gemiddelde op die manier zegt niet zoveel, want je kunt er niet uit opmaken hoe de verdeling is. Een auto die een halfuur stil staat en een halfuur honderd rijdt heeft gemiddeld 50km/h gereden. Maar de efficientie bij 50km/h zegt in dat geval niets over de vebruikte brandstof.

Om wat zinnigs te zeggen over de efficientie (en het nut van optimale efficientie) moet je de duur per ingevoerd vermogen weten. In de groep waar duur maal vermogen het grootste is wil je de hoogste efficientie. Een natte vinger zegt me dat dit bij een typische installatie in het 60%-80% vermogensgebied (Wp) van de panelen ligt. Ik heb hier wel eens een staatje gezien van iemand die de opbrengst staffelsgewijs gelogd heeft. Daarmee zou je het precieser kunnen bepalen.

Dit was het plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wDLK4xxAgcsofE0fbVvopOq2/full.png?2

[ Voor 6% gewijzigd door T-MOB op 26-08-2016 12:25 ]

Regeren is vooruitschuiven

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:17

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

[...]
Een merk als SMA kijkt natuurlijk naar wat handige marketing is, maar kwaliteit en betrouwbaarheid is wel wat hen onderscheid van een aantal concurrenten. Zij hebben een afweging gemaakt tussen extra kilo's aluminium (passief, zwaar, maar kan niet kapot) en een fan, (licht, goedkoop, maar kan stuk, of maakt teveel geluid, onderhoudsarm - maar niet onderhoudsvrij).

Ik denk dus dat je ervan uit kan gaan dat als zij een fanloze inverter maken, deze gewoon prima voldoet. Ook bij veel vermogen en bij hoge omgevingstemperatuur. Loopt het echt uit hand, dan treedt de derating in werking om te voorkomen dat er iets beschadigd.

Zonder de discussie weer nieuw leven in te willen blazen -die hebben we hier al meerdere keren gezien-, elektronica koelen is over het algemeen prima. Is het nodig, oftewel leeft je inverter langer met actieve koeling? Zeer waarschijnlijk wel, maar we zullen het nooit weten.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Joepla schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:42:
[...]

Een merk als SMA kijkt natuurlijk naar wat handige marketing is, maar kwaliteit en betrouwbaarheid is wel wat hen onderscheid van een aantal concurrenten. Zij hebben een afweging gemaakt tussen extra kilo's aluminium (passief, zwaar, maar kan niet kapot) en een fan, (licht, goedkoop, maar kan stuk, of maakt teveel geluid, onderhoudsarm - maar niet onderhoudsvrij).

Ik denk dus dat je ervan uit kan gaan dat als zij een fanloze inverter maken, deze gewoon prima voldoet. Ook bij veel vermogen en bij hoge omgevingstemperatuur. Loopt het echt uit hand, dan treedt de derating in werking om te voorkomen dat er iets beschadigd.

Zonder de discussie weer nieuw leven in te willen blazen -die hebben we hier al meerdere keren gezien-, elektronica koelen is over het algemeen prima. Is het nodig, oftewel leeft je inverter langer met actieve koeling? Zeer waarschijnlijk wel, maar we zullen het nooit weten.
SMA had bij de sbxxxxtl20 serie standaard een fannetje ingebouwd. Ik heb hem nog nooit horen blazen. Tot een paar dagen geleden ik iets hoorde piepen... bleek dus dat fannetje te zijn.
De opvolger... de sbxxxxtl21 heeft standaard geen fannetje. Maar de opening achter in de behuizing zit er we nog. Ook de electrische aansluiting zit er nog. Dus je kunt er optioneel wel een fan inzetten.
Wat nu het verschil is....!!!? Ik weet het niet.
Ergens vind ik het dannetje van de tl20 toch wel stiekum een klein voordeeltje tov de tl21

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• onetime
  • Niet online
T-MOB schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:13:
Een gemiddelde op die manier zegt niet zoveel, want je kunt er niet uit opmaken hoe de verdeling is. Een auto die een halfuur stil staat en een halfuur honderd rijdt heeft gemiddeld 50km/h gereden. Maar de efficientie bij 50km/h zegt in dat geval niets over de vebruikte brandstof.

Om wat zinnigs te zeggen over de efficientie (en het nut van optimale efficientie) moet je de duur per ingevoerd vermogen weten. In de groep waar duur maal vermogen het grootste is wil je de hoogste efficientie. Een natte vinger zegt me dat dit bij een typische installatie in het 60%-80% vermogensgebied (Wp) van de panelen ligt. Ik heb hier wel eens een staatje gezien van iemand die de opbrengst staffelsgewijs gelogd heeft. Daarmee zou je het precieser kunnen bepalen.

Dit was het plaatje:
[afbeelding]
De analyse van AntonBoonstra ~40% vd tijd 0-10%, ~15% vd tijd 10-20%
Ik wil graag hoge efficiency bij lage vermogens; als er veel vermogen is kan ik wel wat missen.
Ik ben dus van gedachten veranderd; ik had eerst geen idee over efficiency en dacht als ik de omvormer over dimensioneer leeft hij langer. Nu denk ik dat met de extra koeling dat geen probleem mag zijn, en (echt, binnenkort) hangt er 5,6kWp Oost-West aan een 4,2kW omvormer.
(hardwarematig het 5kW model, maar in de firmware begrenst tot 4,2kW)

p.s. toen ik reageerde had je het plaatje nog niet, ik linkte al naar de hele post...

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:27

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Laat een ding duidelijk zijn Het koelen van elektronica zal in principe nooit kwaad kunnen en zal inderdaad de levensduur verlengen. MAAR.... er zijn een paar dingen die je in je achterhoofd zal moeten houden
* Hoeveel procent van de tijd draait een inverter op temperaturen die boven "spec" zijn? Uiteindelijk staat het ding sowieso ruim de helft van de tijd toch al uit. En als hij dan aan staat, zal het met name in het voorjaar en de zomer op het warmst van de dag zijn. Als je dat afzet tegen zijn totale levensduur, zullen die aantal uren procentueel gezien best meevallen hier in Nederland.
* Bij het ontwerp van een inverter, zal een beetje engineer rekening houden met het feit dat een aantal componenten (met name elektrolyten) wat warmer wordt dat goed voor ze is en deze overdimensioneren (voor zover je dan niet te veel de efficiency molt). Je hebt dus kans dat je met je fan deze onderdelen een langer leven gunt, terwijl ondertussen andere onderdelen op een andere locatie in het apparaat gewoon na hun normale levensduur de geest zullen geven.

Kortom: Kwaad kan het niet om extra te koelen, maar het heeft blijk van weinig vertrouwen in de engineers ;-)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• onetime
  • Niet online
TFHfony schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:27: [...]Kortom: Kwaad kan het niet om extra te koelen, maar het heeft blijk van weinig vertrouwen in de engineers ;-)
Het zijn de marketing mensen die ik niet vertrouw; die vragen om goedkoop, goedkoop, goedkoop...

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
onetime schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:35:
[...]

Het zijn de marketing mensen die ik niet vertrouw; die vragen om goedkoop, goedkoop, goedkoop...
Marketing heeft daar meestal weinig mee te maken, eerder de verkoopafdeling...
Ik zit voor mijn werk bij heel veel designtrajecten van hardware. Nergens heeft verkoop/marketing de vrije hand of laatste hand op dat vlak. Uiteindelijk zal ook een verkoop/marketingafdeling in zwaar weer komen als er door dit soort beslissingen te veel apparatuur retour komt.
Natuurlijk zal bij het ene merk er meer op kosten gelet worden dan bij anderen, maar dat is uiteindelijk ook vaak aan de positionering in de markt te zien en dus ook een keuze van de consument.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Joepla

Joepla

paulv1973 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:53:
[...]
SMA had bij de sbxxxxtl20 serie standaard een fannetje ingebouwd. Ik heb hem nog nooit horen blazen. Tot een paar dagen geleden ik iets hoorde piepen... bleek dus dat fannetje te zijn.
Klopt, ik heb een 5000TL20, dat fannetje draait eigenlijk best vaak bij mij. Heb 10% overgedimensioneerd en de ruimte waarin hij hangt is ook niet echt koel. Toch zie ik dat de invertertemperatuur binnen vrij strakke grenzen blijft. Bij opstarten is de temp 53C en vandaag om 14:00 uur is hij 65C (@ 4000W). Deze temperatuur komt mee met alle andere data uit de inverter, weet dus niet exact waar die gemeten wordt.

Dat ding is echt klein, 5x5 cm ofzo. Maar voldoende om luchtflow te krijgen. Soms lijkt het alsof hij temperatuurgeregeld is, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk bij zo'n klein fannetje.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Joepla schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 14:20:
[...]
Soms lijkt het alsof hij temperatuurgeregeld is, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk bij zo'n klein fannetje.
Die temperatuurregeling zit dan ook niet in de fan ;-)

• Joepla

Joepla

TFHfony schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 14:24:
[...]

Die temperatuurregeling zit dan ook niet in de fan ;-)
Dat zeg ik ook niet.
Het regelen van zo'n minuscuul fannetje heeft erg weinig effect op de koeling, dus waarom zou je moeite doen en kosten maken voor zo'n regeling?

Bij een dikke fan zou je mooi een constante temperatuur kunnen houden met bv. een PI regeling (en nee, die zit niet in de fan :P ).

• habbekrats
  • Nu online
Joepla schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 14:32:
[...]

Dat zeg ik ook niet.
Het regelen van zo'n minuscuul fannetje heeft erg weinig effect op de koeling, dus waarom zou je moeite doen en kosten maken voor zo'n regeling?

Bij een dikke fan zou je mooi een constante temperatuur kunnen houden met bv. een PI regeling (en nee, die zit niet in de fan :P ).
Ik heb een simpele ebay regelaar/starter op mijn fan zitten. Deze regelt redelijk stijl om de ingestelde temp.
start en stopt, bij een start een puls om de fan los te trekken. In mijn geval koel ik zo'n 15 graden weg. Fan uit op een topdag is ca 65 graden koelblok, met fan rond de 40-42 graden.
Ik zie in de pvoutput temps staan welke ik niet gezond vind ( als het ten miste de omvormer temp is die in de lijst staat natuurlijk)

• Joepla

Joepla

habbekrats schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:10:
[...]
Ik zie in de pvoutput temps staan welke ik niet gezond vind ( als het ten miste de omvormer temp is die in de lijst staat natuurlijk)
15 graden verschil is best veel, wel de moeite waard ook lijkt me.

Ik heb recentelijk een een tafelventilator op de inverter gericht, dat maakte zeer weinig uit, 2 tot 3 graden. Geen idee waarom dat zo weinig was. Moet nog eens verder experimenteren met 2 PC Papst fans. Geven behoorlijk flow bij weinig geluid.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
NoxiuZ schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 22:42:
[...]

Mooi, dan hoeft deze niet vervangen te worden, staat al op 92000 en zou met 4 jaar de ton aantikken. Maar nu kan dat gewoon geweigerd worden (volgens mij kan je die lui gewoon de deur weigeren bij vervangen...?).
Nee, ja mag dat niet weigeren want de meter is eigendom van de netbeheerder
Als zij aangeven dat de meter vervangen moet worden omdat deze is afgekeurd, moet je
dat toelaten, je mag de slimmemeter dan wel weigeren en vragen om een domme digi meter
Of die van jou binnenkort moet worden vervangen kun je in de volgende PDF vinden
https://www.google.nl/url...WsQtY5K4p_-UDSeFQ&cad=rja

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-11 11:22
PClop schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 09:48:
[...]

Als zij aangeven dat de meter vervangen moet worden omdat deze is afgekeurd, moet je
dat toelaten, je mag de slimmemeter dan wel weigeren en vragen om een domme digi meter
Of die van jou binnenkort moet worden vervangen kun je in de volgende PDF vinden
Waaah komen wij even goed weg :X Onze meter met bouwjaar 1982, 1983, 1984 of 1985 wordt per 2016 afgekeurd. Maar die van ons heeft bouwjaar 1986 >:)

• PClop
  • Niet online
Jerrythafast schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 10:08:
[...]

Waaah komen wij even goed weg :X Onze meter met bouwjaar 1982, 1983, 1984 of 1985 wordt per 2016 afgekeurd. Maar die van ons heeft bouwjaar 1986 >:)
Hier vergelijkbaar, heb een L&G CL2f3 van 1964, deze staat ook niet in de lijst
de CL2f3 van 1960 en 2001 wel, kom ik ook weer goed weg ( zo lang als het duurt )
;)
[...]

Logischerwijze kom je dan volgend jaar aan de beurt. >:)
Ik heb hetzelfde bouwjaar vd ferraris. O-)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:37
Ik heb een Omnik 1.5TL hangen met een string van 8 paneeltjes op oost, draait 600W max. 3A ca. Ik kan daar toch probleemloos nog een string parallel aanzetten op zuid van 1500W?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-11 18:03

Nox

Noxiuz

No Hands schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 10:24:
Ik heb een Omnik 1.5TL hangen met een string van 8 paneeltjes op oost, draait 600W max. 3A ca. Ik kan daar toch probleemloos nog een string parallel aanzetten op zuid van 1500W?
Als je omnik maar 2 strings kan aansluiten kam dat ja.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:46
Bedoel je niet toevallig jaar van revisie voor de serie 82-85, ook naar metercode kijken niet enkel type ;-)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Nox

Nox

Noxiuz

PClop schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 09:48:
[...]

Ah, dan is de meter hier, dx3b uit 1970 nog niet afgekeurd. Vreemd want al 46 jaar oud en toen hij geplaatst werd al 14 jaar oud. Maar ik zie dat de weigerdiscussie ergens anders moet :p

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Jerrythafast
Domba schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 10:42:
[...]

Bedoel je niet toevallig jaar van revisie voor de serie 82-85, ook naar metercode kijken niet enkel type ;-)
Hmm, revisiejaar inderdaad. Gaat om de 232F Schlumberger G13Xd. Staat in de tabel geen bouwjaar genoemd maar Revisie=Ja en Revisiejaar=198[2345]. Op onze meter staat "Code:232F", een logo van Schlumberger, "G13Xd" en "1986". Het onderscheid tussen bouwjaar en revisiejaar is mij niet helemaal duidelijk :? De levensloop van een meter is toch gewoon: gebouwd, opgehangen, afgekeurd en weer weggehaald?
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 10:22:
[...]

Logischerwijze kom je dan volgend jaar aan de beurt. >:)
Ik heb hetzelfde bouwjaar vd ferraris. O-)
Ben ik niet met je eens. De meters met revisiejaren 1982-1985 worden immers in hetzelfde jaar uitgefaseerd, niet in 4 opeenvolgende jaren. Het zou dus best kunnen dat 1986-1989 pas gezamenlijk in 2020 worden uitgefaseerd :9

Onze paneeltjes hebben dus hopelijk nog even om 'm weer op 0 te zetten >:) De teller voor normaal/hoog tarief staat nu op dezelfde stand als eind januari 2015. In de afgelopen 365 dagen bijna 500 kWh achteruit gedraaid. Panelen liggen er sinds februari 2016, iets meer dan een half jaar dus. Als ik even uit ga van 800 kWh/jaar achteruitdraaien staat-ie binnen 50 jaar op nul :+ De teller voor laag tarief is sinds we zonnepanelen hebben nauwelijks nog veranderd. De ene week komt er een paar kWh bij, andere week gaat er weer een paar kWh af.

• Nox

Nox

Noxiuz

onetime schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:35:
[...]

Je wantrouwt de verkeerde mensen. De aandeelhouders wantrouw je, die willen winstmaximalisatie.

Marketeers willen maar een ding: tevredenheid.

Als marketeer zijnde zou ik niks liever willen dat men goede reviews schrijft, de mond op mond reclame, bekendbaarheid bij installateurs e.d. voor goede producten etc.

Uiteindelijk zijn de beïnvloeders voornamelijk installateurs, als die achter je product staan - ook al is die omvormer 100 euro duurder, wat maakt dat uit op een installatie van 5 ruggen? Verlengde garantie, degelijkheid en service zijn wat je wilt. Maak dat en het komt goed. Als marketeer kan je je dan bezighouden met mooie grafiekjes en daar mee patsen en dat bij verkooptrainingen gebruiken. En een beetje op social media kloten. :+

Het zijn de aandeelhouders die vinden dat er vast nog wel ergens een eurootje bespaard kan worden op fabricage. Als marketeer maak je liever meer winst met grotere afzetvolumes en bekendbaarheid. Wij weten dat een goed imago te voet komt en met een ferrari wegscheurt.

Hoe dat bij bedrijven met goedkope meuk fout gaat? Geen goede research gedaan of ze zien dat er veel vraag is naar de goedkope meuk en dan maar dealen met defecten en de prijs als voornaamste verkoopargument gebruiken. Maar de installateur zit evenmin te wachten op huisbezoeken met defecten, ook zijn naam gaat naar de klote door slechte spullen.

Zo, nu niet meer gal spuien op de marketeers he :>

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
Verschillende string op één MPPT moeten wel hetzelfde voltage hebben.

Waarom niet de omnik alleen op de 1500 Wp set en de andere set ( ik neem aan 8 oudere panelen, gezien het vermogen) met 2x4 op een Steca500. Ik heb hier 2x4 isofons van 110 Wp op NW hangen. Dat gaat prima, de Steca500 kan je op elk stopcontact inprikken.

[ Voor 10% gewijzigd door drielp op 27-08-2016 11:53 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Nox

Nox

Noxiuz

TFHfony schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:42:
[...]

Marketing heeft daar meestal weinig mee te maken, eerder de verkoopafdeling...
Ik zit voor mijn werk bij heel veel designtrajecten van hardware. Nergens heeft verkoop/marketing de vrije hand of laatste hand op dat vlak. Uiteindelijk zal ook een verkoop/marketingafdeling in zwaar weer komen als er door dit soort beslissingen te veel apparatuur retour komt.
Natuurlijk zal bij het ene merk er meer op kosten gelet worden dan bij anderen, maar dat is uiteindelijk ook vaak aan de positionering in de markt te zien en dus ook een keuze van de consument.
Als wij marketeers geen budget stellen kan je soms echt uit de kluiten gewassen dure overengineerde spullen krijgen. Prijs blijft iets wat toch een redelijke factor is. Een omvormer die 100 jaar meegaat is redelijk overspecced terwijl een omvormer die 20 jaar meegaat best wat extra mag kosten. Het zal altijd een beetje duwen trekken zijn, de mate waarin en welke kant op wordt door de aandeelhouders besloten en is redelijk te zien in het eindresultaat.

• No Hands
drielp schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:48:
[...]

Verschillende string op één MPPT moeten wel hetzelfde voltage hebben.

Waarom niet de omnik alleen op de 1500 Wp set en de andere set ( ik neem aan 8 oudere panelen, gezien het vermogen) met 2x4 op een Steca500. Ik heb hier 2x4 isofons van 110 Wp op NW hangen. Dat gaat prima, de Steca500 kan je op elk stopcontact inprikken.
Moet dat voltage exact gelijk zijn? Of ongeveer in de buurt gelijk?

Er is absoluut geen mogelijkheid om de bestaande set panelen ( oud idd ) te herindelen. Deze zijn bij de bouw van het huis geplaatst op een groot gegalvaniseerd frame waarin ook alle bekabeling weggewerkt zit en daar kan ik niet bij. Panelen kunnen er niet af ( 2 mtr lang, heel smal en glas glas met een heel bijzondere bevestiging op het eerder genoemde frame ) De hele straat heeft deze panelen op het frame dus vervangen is ook geen optie.
De bijbehorende Mastervolt omvormer was stuk, nu vervangen door een omnik, maar dan heb ik zoveel ruimte over die ik wil gebruiken.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:46
Jerrythafast schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:45:
[...]
Het onderscheid tussen bouwjaar en revisiejaar is mij niet helemaal duidelijk :?
Zie pagina 1 punt 3 wat het verschil is (overzicht afgekeurde E-meters)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Jerrythafast
Oh jemig ik kan echt niet lezen :X Thanks :) Onze meter heeft dan bouwjaar 1986. Revisiejaar (indien afwijkend) weet ik even niet. Maar dat zal dus zeker niet <1986 zijn :)

• drielp
  • Laatst online: 14-10 09:07
No Hands schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 12:08:
[...]

Moet dat voltage exact gelijk zijn? Of ongeveer in de buurt gelijk?

Er is absoluut geen mogelijkheid om de bestaande set panelen ( oud idd ) te herindelen. Deze zijn bij de bouw van het huis geplaatst op een groot gegalvaniseerd frame waarin ook alle bekabeling weggewerkt zit en daar kan ik niet bij. Panelen kunnen er niet af ( 2 mtr lang, heel smal en glas glas met een heel bijzondere bevestiging op het eerder genoemde frame ) De hele straat heeft deze panelen op het frame dus vervangen is ook geen optie.
De bijbehorende Mastervolt omvormer was stuk, nu vervangen door een omnik, maar dan heb ik zoveel ruimte over die ik wil gebruiken.
Ik denk dat Migjes daar beter antwoord op kan geven, maar ongeveer gelijk is een ruim begrip. Een paar volt lijkt me geen probleem, maar dat weet ik niet zeker.
Hoeveel volt heb je nu op de 8 panelen?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
NoxiuZ schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 10:46:
[...]

Ah, dan is de meter hier, dx3b uit 1970 nog niet afgekeurd. Vreemd want al 46 jaar oud en toen hij geplaatst werd al 14 jaar oud. Maar ik zie dat de weigerdiscussie ergens anders moet :p
Hier heb ik ook een dx3b uit 1970 hangen. 2 maanden geleden gelijk met mijn panelen een kwh-meter direct achter de hoofdschakelaar laten plaatsen (Eastron SDM220 MID B+D, 2015) en nu kan ik ze mooi vergelijken.

Voor een meter van 46 jaar oud, loopt hij nog akelig precies moet ik zeggen: Het verschil schommelt een beetje tussen de 0.5-1 % . Nou geeft de ferraris alleen hele kwh's aan en de sdm220 meet in wh, dus daar zitten misschien nog wat afrondingsverschillen in.
Ik vond het in ieder geval geen reden om mijn meter te laten omwisselen :)

• No Hands
drielp schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 13:53:
[...]

Ik denk dat Migjes daar beter antwoord op kan geven, maar ongeveer gelijk is een ruim begrip. Een paar volt lijkt me geen probleem, maar dat weet ik niet zeker.
Hoeveel volt heb je nu op de 8 panelen?
de nieuwe 6 panelen zou op 226v uitkomen, met 5 stuks zou ik op 189v uitkomen. De oude draaien nu 202v.
En wat zou het gevolg zijn als die voltages van elkaar afwijken, MPPT in de war?

[ Voor 8% gewijzigd door No Hands op 27-08-2016 14:54 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:53
No Hands schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 14:40:
[...]

de nieuwe 6 panelen zou op 226v uitkomen, met 5 stuks zou ik op 189v uitkomen. De oude draaien nu 202v.
En wat zou het gevolg zijn als die voltages van elkaar afwijken, MPPT in de war?
hij raakt er niet echt van in de war, maar wat doet een mpp..

eerst moet je de IV curve van het paneel weten. voorbeeld van een 240Wp paneel met 6" mono cellen.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/curve.jpg

ik spreek nu dat je in de middag de omvormer aan zet, en buiten straalt de zon met 1000W/m2.
beetje absurd voorbeeld, maar je moet ergens mee beginnen. ;)
de omvormer gaat aan en zal de panelen totaal niet gaan knijpen er komt dan per paneel een +/-38V uit met 0A, dit word de Voc genoemd.
de mpp gaat de panelen dan iets afknijpen zodat hij de hoogste W er uit krijgt.
rond de 30V behaald hij de hoogste A. ;)

wat gebeurd er als je dan 2 verschillende stringen hebt. b.v. 6 + 8 panelen.
6 X 30 = 180V en 8x30=240V
de mpp zal dan naar waarschijnlijkheid een gemiddelde tussen die 2 pakken ongeveer 210V.
dus een 210/6=35V en 210/8=26,2V per paneel.
dan kun je in de grafiek op zoeken hoeveel A je dan nog haalt.
de 8 panelen string komt dan niet hoger als 5A.
en de 6 panelen string komt dan niet hoger als 7,2A.
ze staan parallel dus je hebt dan 210V x (5A + 7,2A) = 2562W.
dat is best wel laag voor 3360Wp. :-(
maar dat hoeft niet altijd voor iedereen even erg te zijn. ;)

(en 60V verschil is natuurlijk een extreem voorbeeld.
en in werkelijkheid als de omvormer iets van mppscanning/optitrack/pvsweep ondersteund kan het zijn dat hij misschien een iets beter puntje kan vinden, maar het zal nooit een 100% worden. ;) )

ik gebruik in het voorbeeld een mono paneel, maar als ik je berichten lees klinkt het of je dunne film panelen hebt?
(ik kan er naast zitten maar glas-glas panelen zijn vaak dunne film.)
die hingen op een mastervolt trafo omvormer?
en nu op een omnik TL omvormer?
dat zou normaal wel eens fout kunnen zijn?
de panelen hebben waarschijnlijk een aarding nodig die een tl omvormer niet levert?
(maar ik weet veel te weinig, lees dit als een vermoeden, niet als een feit. ;)
te weinig goede info.)

edit:
rol-co heeft eens een keer geëxperimenteerd met 5"mono en dunne film gemixt in 1 string.
de opbrengst viel hem niet eens tegen, maar door het verschil in V van de stringen was het toch geen aanrader.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 27-08-2016 15:50 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• No Hands
migjes schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 15:39:
[...]

hij raakt er niet echt van in de war, maar wat doet een mpp..

eerst moet je de IV curve van het paneel weten. voorbeeld van een 240Wp paneel met 6" mono cellen.
[afbeelding]

ik spreek nu dat je in de middag de omvormer aan zet, en buiten straalt de zon met 1000W/m2.
beetje absurd voorbeeld, maar je moet ergens mee beginnen. ;)
de omvormer gaat aan en zal de panelen totaal niet gaan knijpen er komt dan per paneel een +/-38V uit met 0A, dit word de Voc genoemd.
rond de 30V behaald hij de hoogste A. ;)

wat gebeurd er als je dan 2 verschillende stringen hebt. b.v. 6 + 8 panelen.
6 X 30 = 180V en 8x30=240V
de mpp zal dan naar waarschijnlijkheid een gemiddelde tussen die 2 pakken ongeveer 210V.
dus een 210/6=35V en 210/8=26,2V per paneel.
dan kun je in de grafiek op zoeken hoeveel A je dan nog haalt.
de 8 panelen string komt dan niet hoger als 5A.
en de 6 panelen string komt dan niet hoger als 7,2A.
ze staan parallel dus je hebt dan 210V x (5A + 7,2A) = 2562W.
dat is best wel laag voor 3360Wp. :-(
maar dat hoeft niet altijd voor iedereen even erg te zijn. ;)

(en 60V verschil is natuurlijk een extreem voorbeeld.
en in werkelijkheid als de omvormer iets van mppscanning/optitrack/pvsweep ondersteund kan het zijn dat hij misschien een iets beter puntje kan vinden, maar het zal nooit een 100% worden. ;) )

ik gebruik in het voorbeeld een mono paneel, maar als ik je berichten lees klinkt het of je dunne film panelen hebt?
(ik kan er naast zitten maar glas-glas panelen zijn vaak dunne film.)
die hingen op een mastervolt trafo omvormer?
en nu op een omnik TL omvormer?
dat zou normaal wel eens fout kunnen zijn?
de panelen hebben waarschijnlijk een aarding nodig die een tl omvormer niet levert?
(maar ik weet veel te weinig, lees dit als een vermoeden, niet als een feit. ;)
te weinig goede info.)

edit:
rol-co heeft eens een keer geëxperimenteerd met 5"mono en dunne film gemixt in 1 string.
de opbrengst viel hem niet eens tegen, maar door het verschil in V van de stringen was het toch geen aanrader.
Mooie uitleg dankjewel. Het zijn gewoon poly cellen ( ze zien er blauw uit van dichtbij ) de nieuwe panelen ook poly. Ze hingen aan een mastervolt Sunmaster QS 1200, de enige aarding die er was ging vanaf het frame op het dak naar een aardingsoog op de buitenkant van de mastervolt.

Lastig berekenen dus wat er gebeurd, trial en error zal de boel iig niet stukmaken denk ik. Nieuwe omvormer bijkopen kan altijd nog.

• migjes
No Hands schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 16:12:
[...]

Mooie uitleg dankjewel. Het zijn gewoon poly cellen ( ze zien er blauw uit van dichtbij ) de nieuwe panelen ook poly. Ze hingen aan een mastervolt Sunmaster QS 1200, de enige aarding die er was ging vanaf het frame op het dak naar een aardingsoog op de buitenkant van de mastervolt.

Lastig berekenen dus wat er gebeurd, trial en error zal de boel iig niet stukmaken denk ik. Nieuwe omvormer bijkopen kan altijd nog.
oke, poly.

gewoon poly bij hangen is dan een makkelijk antwoord >:)
probeer het zelfde aantal cellen op te hangen.
(hoeveel cellen heb je op het moment eigenlijk?)
dan komt het al snel goed met de V en de A volgt dan wel. ;)

geen idee waarom je de stringen trouwens parallel wil hebben?
(oost-west misschien?)
er is waarschijnlijk ook wel ruimte voor serieel?
(geen idee met deze gegevens hoeveel.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• No Hands
migjes schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 16:19:
[...]

oke, poly.

gewoon poly bij hangen is dan een makkelijk antwoord >:)
probeer het zelfde aantal cellen op te hangen.
(hoeveel cellen heb je op het moment eigenlijk?)
dan komt het al snel goed met de V en de A volgt dan wel. ;)

geen idee waarom je de stringen trouwens parallel wil hebben?
(oost-west misschien?)
er is waarschijnlijk ook wel ruimte voor serieel?
(geen idee met deze gegevens hoeveel.)
stringen wil ik parallel omdat die oude panelen een veel lager wattage hebben de de nieuwe. dat gaat nooit goed in die ene string, en omdat die oude panelen op oost staan en die nieuwe kunnen dat niet. Oude panelen zijn 72 cells, nieuwe 60. Voor panelen, check Heerhugowaard, Prisma op Google maps.

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 27-08-2016 16:27 ]

• onetime
  • Niet online
Als je omvormer 2mppt's heeft kan je ze ieder op een aparte zetten.
Als je er maar 1 hebt zouden de Voc en Vmp van de strings nagenoeg gelijk moeten zijn. Enkele procenten.
NoxiuZ schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:46:
[...] Je wantrouwt de verkeerde mensen. De aandeelhouders wantrouw je, die willen winstmaximalisatie.

[...] Zo, nu niet meer gal spuien op de marketeers he :>
Dat er veel fout gaat onder invloed van puur geld gedreven aandeelhouders zal best.
Wie voeren het uit? Marketing en verkoop hebben over het algemeen met reden een slechte naam.
[...] de omvormer gaat aan en zal de panelen totaal niet gaan knijpen er komt dan per paneel een +/-38V uit met 0A, dit word de Voc genoemd.
rond de 30V behaald hij de hoogste A. ;) [...]
Migjes, mooie uitleg verder, maar hier draai je het een beetje om. Een omvormer kan alleen de afgenomen stroom bepalen en als hij die gaat afknijpen zal de spanning dus oplopen. En bij de hoogste stroom (A) is de spannign 0.
En het vermogen dus ook. De mppt balanceert stroom en spanning voor het hoogste vermogen (V x A)
(Maar dat weet je toch? confuced you got this wrong)
No Hands schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 16:25:
[...] stringen wil ik parallel omdat die oude panelen een veel lager wattage hebben de de nieuwe. dat gaat nooit goed in die ene string, en omdat die oude panelen op oost staan en die nieuwe kunnen dat niet.
Goede redenatie, nu nog op dezelfde spanning uitkomen als het parallel moet.

• Nox

Nox

Noxiuz

onetime schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 16:28:
[...]

Als je omvormer 2mppt's heeft kan je ze ieder op een aparte zetten.
Als je er maar 1 hebt zouden de Voc en Vmp van de strings nagenoeg gelijk moeten zijn. Enkele procenten.

[...]

Dat er veel fout gaat onder invloed van puur geld gedreven aandeelhouders zal best.
Wie voeren het uit? Marketing en verkoop hebben over het algemeen met reden een slechte naam.

[...]

Migjes, mooie uitleg verder, maar hier draai je het een beetje om. Een omvormer kan alleen de afgenomen stroom bepalen en als hij die gaat afknijpen zal de spanning dus oplopen. En bij de hoogste stroom (A) is de spannign 0.
En het vermogen dus ook. De mppt balanceert stroom en spanning voor het hoogste vermogen (V x A)
(Maar dat weet je toch? confuced you got this wrong)

[...]

Goede redenatie, nu nog op dezelfde spanning uitkomen als het parallel moet.
Uiteindelijk is het toch de engineer die het ontwerpt? Geef die dan de schuld. De commerciële tak de schuld geven is wel heel makkelijk, ze zijn slechts adviserend aan de executives vaak.

De Steca3010 hier heeft overigens een ventilator, ik snap overigens niet waarom een fan opeens zo slecht zou moeten zijn. Maak het user-friendly om te vervangen en dan is het probleem opgelost. Nadeel is dat de meuk weer 30jr supported moet blijven. Een normale 80mm pwm-fan zou het simpelste zijn denk ik...

• Rol-Co
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

edit:
Klopt, het was alleen niet in 1 string maar 1 string van 31x mono 5" met een 500-550V en 1 string met 5x Sf met een 480-525V parallel op een steca 3600 coolcept.
Het overal vermogen was wel hoger voor die tijd van het jaar en de opbrengst ook natuurlijk maar niet inherent aan de hoeveelheid Wp wat er bij kwam.
En dan zou je voor SF nog 110% moeten rekenen wat ik niet eens deed, de vergelijking ging met een systeem uit de buurt op 100m afstand.
Ik zou het niet aanraden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• migjes
No Hands schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 16:25:
[...]

stringen wil ik parallel omdat die oude panelen een veel lager wattage hebben de de nieuwe. dat gaat nooit goed in die ene string, en omdat die oude panelen op oost staan en die nieuwe kunnen dat niet. Oude panelen zijn 72 cells, nieuwe 60. Voor panelen, check Heerhugowaard, Prisma op Google maps.
panelen serieel van verschillende Wp is eigenlijk amper een probleem.
(eigenlijk is dat normaal, geen enkel paneel is precies het zelfde.
ze kunnen afhankelijk van het merk een +/-5% afwijken als je de zelfde aantal Wp koopt. ;) )
maar verschillende richtingen wel.
dan is parallel verstandig. ;)

(ik gebruik nu de simpelere cellen methode, komt op het zelfde neer als je het na rekent.
werkt alleen als je de zelfde type cellen gebruikt ;) )
oke 6x72 cellen = 432 cellen.
lastig om dat op te lossen met 60 cellen panelen.
432/60 = 7,2 (maar ik ken geen 0,2 panelen of je moet gaan zagen, lol, geen aanrader. ;) )
beter zou zijn als je 6x72 cellen panelen kon vinden.

het dichtste bij wat ik zo snel kom is dit paneel:
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-260-euro-sunsolar/
oke het is mono maar dat kun je ook mixen met poly, maar misschien wat verder zoeken en vind je ergens ook wel poly panelen met 72 cellen. :?
dat zou ik te minste doen, dan weten we zeker dat het goed werkt.
(wel erg veel Wp voor het omvormertje, maar ook dat is niet echt een heel groot probleem.
ik heb ook 5,66kWp op een 3kW omvormer gehad, verlies is niet zo groot.
ongeveer 10-20kWh/kWp. ;)
(jouw cijfers kunnen wel afwijken van wat ik nu geef, er zijn meer variabelen die ik niet weet.) )
Rol-Co schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 16:39:
[...]
Klopt, het was alleen niet in 1 string maar 1 string van 31x mono 5" met een 500-550V en 1 string met 5x Sf met een 480-525V parallel op een steca 3600 coolcept.
Het overal vermogen was wel hoger voor die tijd van het jaar en de opbrengst ook natuurlijk maar niet inherent aan de hoeveelheid Wp wat er bij kwam.
En dan zou je voor SF nog 110% moeten rekenen wat ik niet eens deed, de vergelijking ging met een systeem uit de buurt op 100m afstand.
Ik zou het niet aanraden.
om het verschil te zien zou je eigenlijk een jaar moeten testen, maar ja daar heb ik ook geen zin in. ;)
(moest het ook allemaal uit het hooft doen, wist de hele setup ook niet meer precies ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 27-08-2016 17:28 ]

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 17:12:
[...]

panelen serieel van verschillende Wp is eigenlijk amper een probleem, maar verschillende richtingen wel.
dan is parallel verstandig. ;)

(ik gebruik nu de simpelere cellen methode, komt op het zelfde neer als je het na rekent)
oke 6x72 cellen = 432 cellen.
lastig om dat op te lossen met 60 cellen panelen.
432/60 = 7,2 (maar ik ken geen 0,2 panelen of je moet gaan zagen, lol)
beter zou zijn als je 6x72 cellen panelen kon vinden.

het dichtste bij wat ik zo snel kom is dit paneel:
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-260-euro-sunsolar/
oke het is mono maar dat kun je ook mixen met poly, maar misschien wat verder zoeken en vind je ergens ook wel poly panelen met 72 cellen. :?
dat zou ik te minste doen, dan weten we zeker dat het goed werkt.
(wel erg veel Wp voor het omvormertje, maar ook dat is niet echt een heel groot probleem.
ik heb ook 5,66kWp op een 3kW omvormer gehad, verlies is niet zo groot.
ongeveer 10-20kWh/kWp. ;)
(jouw cijfers kunnen wel afwijken van wat ik nu geef, er zijn meer variabelen die ik niet weet.) )

[...]

om het verschil te zien zou je eigenlijk een jaar moeten testen, maar ja daar heb ik ook geen zin in. ;)
(moest het ook allemaal uit het hooft doen, wist de hele setup ook niet meer precies ;) )
Een jaar testen, tja
Omgerekend (en het was een perfecte parabool) had de SF een extra opbrengst met een efficientie van 4,7.
Het levert altijd meer op, maar geeft zeker niet het beste rendement, dus het kan wel in geval van nood of kapotte omvormer o.i.d.

• migjes
Rol-Co schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 17:24:
[...]

Een jaar testen, tja
Omgerekend (en het was een perfecte parabool) had de SF een extra opbrengst met een efficientie van 4,7.
Het levert altijd meer op, maar geeft zeker niet het beste rendement, dus het kan wel in geval van nood of kapotte omvormer o.i.d.
tja, No hands moet dan maar zelf beslissen of een setje die niet het beste rendement geeft goed genoeg is.
ik wil het niet aan raden, maar kan het ook niet af raden.

ik zou het zeker wel begrijpen om nu een +/-7 panelen bij te leggen. (liever 6x72cel)
een jaartje opbrengst te genieten en van die winst een nieuwe omvormer met 2x mpp te kopen.
als dat het lange termijn plan is, vind ik het niet eens zo erg fout. (misschien zelfs slim, niet iedereen is rijk en kunnen kleine stapjes ook een oplossing zijn.)

• No Hands
Hm, dan moet ik dus of zoeken naar 72 cells terwijl ik 60 cells voorradig heb of dat ouwe stringetje op een soladin oid aanlsuiten en die nieuwe gewoon op die omnik.
Duidelijk, bedankt voor het meedenken, ik ga overwegen. Het is allemaal niet voor mijzelf maar mijn zwager, ik ben ruimschoots voorzien in panelen en SolarEdge.

• Aegle
  • Laatst online: 09-11 12:50
Jerrythafast schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 12:48:
[...]

Oh jemig ik kan echt niet lezen :X Thanks :) Onze meter heeft dan bouwjaar 1986. Revisiejaar (indien afwijkend) weet ik even niet. Maar dat zal dus zeker niet <1986 zijn :)
Wij hebben precies dezelfde meter, maar dan met fabricage datum 1987 :) . Die mag nog even blijven hangen.. :+ .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Jerrythafast
Aegle schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:39:
[...]

Wij hebben precies dezelfde meter, maar dan met fabricage datum 1987 :) . Die mag nog even blijven hangen.. :+ .
Zelfde omvormer, zelfde energiemeter, wat wordt het volgende? :9

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:59

thido

Tilburg

Zo, dit lekkere weertje maar een aangegrepen om wat panelen te leggen ;-)
8 stuks op het hoge platte dak en 2 ervoor op het lage dak.
Twijfel nou nog een beetje om te wachten op de bestelde MC4 tang of de connectoren toch maar gewoon te solderen. Is het enige nog en dan zijn we in bedrijf :-)

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/IMG_6592.JPG
Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/IMG_6593.JPG

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Verwijderd

thido schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 20:04:
Zo, dit lekkere weertje maar een aangegrepen om wat panelen te leggen ;-)
8 stuks op het hoge platte dak en 2 ervoor op het lage dak.
Twijfel nou nog een beetje om te wachten op de bestelde MC4 tang of de connectoren toch maar gewoon te solderen. Is het enige nog en dan zijn we in bedrijf :-)
Solderen zou ik niet aanraden, dat gaat vroeg of laat mis. Gewoon creatief zijn en aanknijpen met een andere tang en eventueel een hulpstukje. Hou de kabels iets langer dat je er eventueel in de toekomst makkelijk een andere stekker nog aan kunt zetten. ;)

• thido

thido

Tilburg

Waarom zou dat mis gaan?
Hebzelf het idee dat dit beter is dan met een andere tang oid. Tegen de tijd dat die soldeer verbinding verouderd is zijn de panelen al afgeschreven denk :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Verwijderd

thido schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 20:19:
Waarom zou dat mis gaan?
Hebzelf het idee dat dit beter is dan met een andere tang oid. Tegen de tijd dat die soldeer verbinding verouderd is zijn de panelen al afgeschreven denk :-)
Daar zijn al hele discussies over geweest maar de stekkers zijn bedoeld om te krimpen, niet om te solderen. ;) Een goede krimpverbinding is alles wat je nodig hebt en nogmaals, met een beetje creativiteit is dat prima met eender wat voor tang voor elkaar te krijgen.

Idee erachter is ook dat bij een slechte soldeerverbinding (ken je niet dus ik weet je skills niet :+ ) de weerstand en dus warmte toeneemt en de soldeer of stekker kan gaan smelten. Zelf ook weleens wat getest omdat een klant dat graag wilde maar soldeer pakt ook niet (lekker). Verwacht geen goede verbinding, zeker niet met goedkopere stekkers. (waar overigens niets mis mee is als je ze maar goed aanknijpt!) Je wil een verbinding die jaren mee kan in weer en wind, sterk wisselende temperaturen en ook nog eens hoge voltages/vermogens verwerkt. Gewoon aanknijpen, daar is het voor bedoelt en zo kan het zeker weten jaren mee. ;) Dat gezegd hebbende heb ik ook stekkers liggen die je wel moet solderen maar dat is oud spul wat al jaren niet meer gebruikt wordt. Wellicht met een goede reden.

Je zal overigens de eerste niet zijn die storingen krijgt of lagere opbrengst en vervolgens weken aan het zoeken is naar het probleem. :P

• Rol-Co

Rol-Co

Lekker solderen, morgen even genieten van je systeem en als de tang binnen is er in de avond nieuwe aan zetten. :)
Beter als toe kijken met niet aangesloten kabels.

• snameroc
  • Laatst online: 22:31
Waarom niet solderen?
Slaat nergens op zo een opmerking als het maar goed vloeit. In je omvormer is toch ook alles gesoldeerd.

snameroc

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-11 21:40
snameroc schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 21:08:
Waarom niet solderen?
Slaat nergens op zo een opmerking als het maar goed vloeit. In je omvormer is toch ook alles gesoldeerd.
Meestal is de geleverde kabel geen koper, maar aluminium en dat soldeert heel lastig.
En als het al lukt om te solderen, breekt het soldeer ook heel makkelijk bij de minste beweging.

Een slechte soldeer-verbinding is vrijwel gegarandeerd een (te) grote overgangsweerstand en dus warmte bij de flinke stromen die er lopen in PV.
Je kunt een stroom van 8 a 10 A al snel onderschatten, maar dat is best een stevige stroom en dus warmte als de overgangsweerstand slecht is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• snameroc
De kabels die ik hier heb zijn gewoon van koper. Als het alu is gaat het niet daar heb je gelijk in.
Maar ik ga er vanuit als hij wil en kan solderen dat hij ook wel het verschil tussen koper en alu ziet.
Alu rot ook zo door buiten dus of dat veel toegepast wordt?
Johan

snameroc

Verwijderd

Ieder moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt, mijn ervaring is gewoon dat het vroeg of laat problemen oplevert en nogmaals, het is een krimpverbinding... (buiten het feit dat de gekozen materialen misschien niet geschikt zijn om te solderen)

Of zoals Rol-Co zegt, soldeer en vervang zodra de tang binnen is. Een paar weken zal prima goed gaan en opbrengst is opbrengst. ;)
Toch zou ik ze gewoon aanknijpen en de moeite van het solderen niet nemen tenzij ze daarvoor bedoelt zijn.

• thido

thido

Tilburg

Dat spul is meer dan prima te solderen, dat is het probleem niet.
Ik denk dat ik dat morgen maar eens ga doen :-)
Hou wel wat overlengte zodat ze altijd weer vervangen kunnen worden mocht het nodig zijn.
Bestel wel gelijk wat setjes op Ebay ;-)

• onetime
  • Niet online
TD-er schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 21:25:
[...] Meestal is de geleverde kabel geen koper, maar aluminium en dat soldeert heel lastig.
En als het al lukt om te solderen, breekt het soldeer ook heel makkelijk bij de minste beweging.

Een slechte soldeer-verbinding is vrijwel gegarandeerd een (te) grote overgangsweerstand en dus warmte bij de flinke stromen die er lopen in PV.
Je kunt een stroom van 8 a 10 A al snel onderschatten, maar dat is best een stevige stroom en dus warmte als de overgangsweerstand slecht is.
Ik heb tot nu toe alleen vertind / verzilverd koper gezien. En dat is uitstekend te krimpen / klemmen met een gewone tang. Zeker met de perfekte trekontlasting van MC4.
Als je een gekrompen verbinding -daarna- soldeert, kan ik me alleen maar voorstellen dat het nog beter word.

Heb je ergens onderbouwing dat ze de boel nu ook al neppen bij solarkabel?
thido schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 21:53:
Dat spul is meer dan prima te solderen, dat is het probleem niet.
Ik denk dat ik dat morgen maar eens ga doen :-)
Hou wel wat overlengte zodat ze altijd weer vervangen kunnen worden mocht het nodig zijn.
Bestel wel gelijk wat setjes op Ebay ;-)
Eerst krimpen en dan solderen als je je krimpwerk niet vertrouwd. [/mening]

• snameroc
Het krimpen is gewoon een ordenaire manier om arbeidstijd te besparen verder niets. Natuurlijk is krimpen op een hellend dak makkelijker dan solderen maar dat een goede soldering minder goed zou zijn dan krimpen is gewoon niet waar ik heb al 10 tallen uitgebrande en gecorodeerde krimpverbindingen gezien in mijn leven.

snameroc

• onetime
  • Niet online
snameroc schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 22:04:
Het krimpen is gewoon een ordenaire manier om arbeidstijd te besparen verder niets. Natuurlijk is krimpen op een hellend dak makkelijker dan solderen maar dat een goede soldering minder goed zou zijn dan krimpen is gewoon niet waar ik heb al 10 tallen uitgebrande en gecorodeerde krimpverbindingen gezien in mijn leven.
Ik begrijp wel dat een krimp verbinding potentieel beter is. Direct innig contact tussen de geleiders.
Zonder soldeer er tussen. Maar na het krimpen soldeer toevoegen vergroot het contact oppervlak.
En zit het directe contact niet in de weg maar is aanvullend. En beschermend.

• PClop
  • Niet online
Zo doet PClop het ook ;)

• snameroc
Als je je eigen soldeer kunsten niet vertrouwd tja dan kun je beter krimpen. Waar gaat het hier over 8 tot 10 ampere in een 4mm2 dat is toch een lachertje.

snameroc

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-11 21:40
Door het solderen van draad, maak je er een solide kabel van (op het plek van de soldeer).
Wat ik altijd ervaren heb, is dat je dan een meer "binaire" verbinding krijgt, oftewel het werkt wel of werkt niet.
Bij krimp-connectoren heb ik dergelijke problemen niet ervaren.
Maar goed, dat gezegd hebbende, bij PV zal er veel minder trillingen optreden, dus veel minder spelen. (ga ik vanuit)

Knijpconnectoren nasolderen durf ik niet echt veel over te zeggen. Als je ziet hoe tin vloeit bij solderen, zie je af en toe ook het vloeimiddel verbranden en volgens mij isoleert dat en ik kan mij voorstellen dat niet perfect solderen een verslechtering kan betekenen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• onetime
  • Niet online
:( :F ;w :-( 8)7 |:( Verdorie, was eerder vanavond op het dak, de eerste 2 schroeven gingen goed met sleuteltje 10, maar de volgende slipten door. Die 2 ook maar terug gedaan. Heb nu niet het goede gereedschap hier. De 11 panelen voor waren van 18:45 tot 19:30 afgekoppeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JCsw5ahBgCSgAMpsG6ObUg5Y/full.png
En de omvormer bleef maar aangeven dat-ie 0,1A uit de niet meer aangesloten panelen trok, tot-ie onder zijn spannings bereik kwam. Kwam dat allemaal uit de elco's?
(Om 14:30 komen de 7 panelen onder de dakkapel uit de schaduw en liggen er achter 14 panelen te braden.)
snameroc schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 22:17:
Als je je eigen soldeer kunsten niet vertrouwd tja dan kun je beter krimpen. Waar gaat het hier over 8 tot 10 ampere in een 4mm2 dat is toch een lachertje.
Je hoopt dat dat de constante stroom is, en ik weet niet precies wat de overgangsweerstand van een soldeer verbinding is. Maar onder belasting staat die wel warmte te produceren in een geïsoleerde omgeving.

• snameroc
De overgangsweerstand van de pen bus verbinding van de stekker zijn vele malen groter dan die van de soldeerverbinding. Nogmaals de persverbinding is een ordinare bezuiniging net als gipsplast wanden ipv gipsblokken.

snameroc

• onetime
  • Niet online
snameroc schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 22:36:
De overgangsweerstand van de pen bus verbinding van de stekker zijn vele malen groter dan die van de soldeerverbinding. Nogmaals de persverbinding is een ordinare bezuiniging net als gipsplast wanden ipv gipsblokken.
En gipsblokken zijn een ordinaire bezuiniging ten opzichte van een echte muur. Baksteen. Of kalk-zandsteen.
Maar je punt van warmte productie heb ik al als zichzelf lossolderende verbinding benoemd zien worden hier.

• Andre1973
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

onetime schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 22:32:
:( :F ;w :-( 8)7 |:( Verdorie, was eerder vanavond op het dak, de eerste 2 schroeven gingen goed met sleuteltje 10, maar de volgende slipten door.
Bij Clickfit hoort eigenlijk sleutel 3/8 (is ongeveer 9,5 mm.)
Een 12 kantige dop / ring of n steeksleutel 10 slipt vak door. Een 6 kantige dop 10 wil vaak beter als je geen 3/8" hebt.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• snameroc
Ik laat het hierbij als je je soldeerkunsten niet vertrouwd zou ik zeggen gewoon krimpen. Tussen soldeer en koper kan het niet oxideren en tussen de draad en de stekker pen van een gekrompen verbinding wel als de overgangs weerstand van de stekker verbinding tussen pen en bus zo warm wordt dat het soldeer smelt is het plastic al lang gesmolten.

[ Voor 25% gewijzigd door snameroc op 27-08-2016 22:55 ]

snameroc

• Andre1973
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Als de omstandigheden niet goed zijn (geen goede positie / wind/ te lichte bout, verkeerde tin / vloeimiddel), dan kan je ook geen knappe verbinding maken door te solderen.
Ik heb 1000 den solderingen gemaakt in een vorig leven / baan, en dat ging best goed, maar je moet wel de goede spullen hebben. als je een dikke draad als een 4 of 6 mm2 draad wilt solderen dan moet je wel wat vermogen hebben, die warmte loopt zo weg die draad in.
En krimpen is idd makkelijker dan solderen zeker buiten.
Maar die MC3 stekkers kon je heel goed solderen daar zat zelfs een gaatje voor in. Dat laatste stukje word dan wel een soort van massief, maar zolang dat niet de hele dag trilt zoals bij n auto / wasmachine dan is dat geen probleem

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Aegle
  • Laatst online: 09-11 12:50
snameroc schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 22:36:
Een krimpverbinding is zeker geen "ordinaire bezuiniging"! In de industrie worden nagenoeg alleen maar krimpverbindingen toegepast omdat je dan een constante kwaliteit kan waarborgen. Mits je natuurlijk de juiste tools gebruikt. Soldeer kwaliteit is afhankelijk van het vakmanschap van de soldeerder.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• snameroc
Aegle schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 23:33:
[...]

Een krimpverbinding is zeker geen "ordinaire bezuiniging"! In de industrie worden nagenoeg alleen maar krimpverbindingen toegepast omdat je dan een constante kwaliteit kan waarborgen. Mits je natuurlijk de juiste tools gebruikt. Soldeer kwaliteit is afhankelijk van het vakmanschap van de soldeerder.
Niet anders dan de kwaliteit van het crimpgereedschap. Ofzoals knelringen in plaats van gesoldeerde kopere waterleiding.
Een crimpverbinding is wel degelijk een bezuiniging op arbeidstijd en vakmanschap. Daarmee niet gezegt op kwaliteit, een crimpverbinding kan ook goed zijn. Als je het kunstje van solderen goed beheerst ben ik ervan overtuigt dat een soldeer verbinding beter is voor pv. Zoals gezegd in je omvormer zitten de gerbindingen ook gesoldeerd.

Overigens ben ik ook nog steeds van mening dat er vele zijn die niet goed kunnen solderen dus de uitspraak als je je soldeerkunsten niet vertrouwd gewoon krimpen, als je goed kunt solderen en je hebt de juiste middellen dan is een soldeer verbinding buiten geeoon bedrijfszekerder. Je hebt een groter contact opervlak en er kan geen oxidatie plaats vinden tussen de ader en het pen of buscontact.

Heel deze discussie hier is net zoiets als de hier de vele malen aangehaalde aardlekschakelaar en misschien ook wel de theorie over het aarden. Electro is een vak en crimpen is een manier om het voor een minder ervaren doe hetzelver toegankelijk te maken.

Johan

[ Voor 41% gewijzigd door snameroc op 27-08-2016 23:51 ]

snameroc

Verwijderd

snameroc schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 23:38:
[...]

Niet anders dan de kwaliteit van het crimpgereedschap. Ofzoals knelringen in plaats van gesoldeerde kopere waterleiding.
Een crimpverbinding is wel degelijk een bezuiniging op arbeidstijd en vakmanschap. Daarmee niet gezegt op kwaliteit, een crimpverbinding kan ook goed zijn. Als je het kunstje van solderen goed beheerst ben ik ervan overtuigt dat een soldeer verbinding beter is voor pv. Zoals gezegd in je omvormer zitten de gerbindingen ook gesoldeerd.

Overigens ben ik ook nog steeds van mening dat er vele zijn die niet goed kunnen solderen dus de uitspraak als je je soldeerkunsten niet vertrouwd gewoon krimpen, als je goed kunt solderen en je hebt de juiste middellen dan is een soldeer verbinding buiten geeoon bedrijfszekerder. Je hebt een groter contact opervlak en er kan geen oxidatie plaats vinden tussen de ader en het pen of buscontact.

Heel deze discussie hier is net zoiets als de hier de vele malen aangehaalde aardlekschakelaar en misschien ook wel de theorie over het aarden. Electro is een vak en crimpen is een manier om het voor een minder ervaren doe hetzelver toegankelijk te maken.

Johan
Soldeer dan fijn zonder het hier te vragen? Je krijgt onze mening en dat is krimpen, als je een discussie over solderen wil zijn er andere plekken. MC4 is krimp.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:51
Ik heb de tekening nog eens goed bekeken, en met de toekomstige buren gesproken en zodoende meer duidelijkheid over de bebouwing.

Dak vlakken:
Noord-Oost
Zuid-Oost
Zuid-West

Het zuid-west dakvlak komt helaas onder schaduw van het naastgelegen huis.(kijk tegen een driehoek gevel aan) Tot 12:00 heeft elk paneel zon, maar daarna zullen er steeds meer panelen in de schaduw komen.
Ook komt er pas zon na 10:30 op deze panelen.
Na 15:00 komt er dan weer steeds meer licht op de panelen tot ongeveer 19:00

Zuid-Oost is dan beter, vanaf de vroege morgen zon tot ongeveer 14:00

Beste optie is een plat dak boven op huis van ongeveer 4x8 meter

Dit vlak ligt ook niet met een zijde pal op zuid, dus ik moet of de panelen recht met de daklijn leggen, of ze op zuid orienteren maar dan kan ik er minder kwijt. Zit toch al met afstand tussen de rijen om schaduw van 1 paneel op de andere te voorkomen.

Netjes recht zou ik er waarschijnlijk 2 rijen van 8 kunnen plaatsen (hoek ongeveer 25 graden)

Met 16 panelen kom ik lang niet tot ons verbruik.
Wellicht eerst maar op plat dak aan leggen bij de bouw en geen 4 panelen van de bouwer maar meteen de 16 panelen.

Dan kan ik eventueel uitbreiden met Zuid-Oost georienteerde dak (max 16), en daarna het Zuid-West georienteerde dak (max 10)
Voor Zuid-West zit ik dan vast aan solaredge met de schaduwen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• snameroc
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 02:03:
[...]

Soldeer dan fijn zonder het hier te vragen? Je krijgt onze mening en dat is krimpen, als je een discussie over solderen wil zijn er andere plekken. MC4 is krimp.
Ik vroeg het niet het ging over het advies om niet te solderen naar een andere forumlid!

snameroc

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 08:45:
Ik heb de tekening nog eens goed bekeken, en met de toekomstige buren gesproken en zodoende meer duidelijkheid over de bebouwing.

Dak vlakken:
Noord-Oost
Zuid-Oost
Zuid-West

Het zuid-west dakvlak komt helaas onder schaduw van het naastgelegen huis.(kijk tegen een driehoek gevel aan) Tot 12:00 heeft elk paneel zon, maar daarna zullen er steeds meer panelen in de schaduw komen.
Ook komt er pas zon na 10:30 op deze panelen.
Na 15:00 komt er dan weer steeds meer licht op de panelen tot ongeveer 19:00

Zuid-Oost is dan beter, vanaf de vroege morgen zon tot ongeveer 14:00

Dit vlak ligt ook niet met een zijde pal op zuid, dus ik moet of de panelen recht met de daklijn leggen, of ze op zuid orienteren maar dan kan ik er minder kwijt. Zit toch al met afstand tussen de rijen om schaduw van 1 paneel op de andere te voorkomen.

Netjes recht zou ik er waarschijnlijk 2 rijen van 8 kunnen plaatsen (hoek ongeveer 25 graden)

Wellicht eerst maar op plat dak aan leggen bij de bouw en geen 4 panelen van de bouwer maar meteen de 16 panelen.

Dan kan ik eventueel uitbreiden met Zuid-Oost georienteerde dak (max 16), en daarna het Zuid-West georienteerde dak (max 10)
16 panelen lang niet je verbruik? 16x290Wp bijv.
Maar je verbruik gaat wel iets zakken als je een set hebt liggen. Zuid oost en zuid west kan dan altijd nog met solar frontier bijv, dan heb je geen solar edge nodig. Of je moet er gelijk mee beginnen en een veel te grote omvormer zodat je die zuid-oost en west erbij kan zetten, maar het maakt het wel duur.
Ik zou het niet doen met zoveel dakvlakken.

@Jacovn

Optie SF? (vanwege combinatie met je andere dakvlakken op een stringomvormer)

1257 x 3 = 3771
Op 8 meter passen er theoretisch 8 in een dakhelling van bijvoorbeeld 15 graden.
Dan kan je 24 SF 170 Wp kwijt in /\ /\ /\ /\ (4080 Wp)
Ik heb geen goed beeld van je platdakligging.
Maar met SF maakt dat niet zo gek veel uit vanwege diffuus licht.
Ik ben meer van spreiding van opwekking, dan de hoogste waarde halen op zuid. (wellicht handiger voor de toekomst)
Heb je 3 fase of enkelfase in huis?

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2016 09:09 ]

• onetime
  • Niet online
jacovn schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 08:45:
[...] Dak vlakken: Noord-Oost, Zuid-Oost, Zuid-West

Het zuid-west dakvlak komt helaas onder schaduw van het naastgelegen huis.(kijk tegen een driehoek gevel aan) [...]

En hoe past een gedraaide Oost-West (Zuid-Noord) set? ("Puntdakjes" op je dak) Die kan je aansluiten zonder tussenruimte. En dan passen er veel meer op je platte dak. Is dat genoeg voor de elektra, kan je je andere dakvlakken benutten voor gas-vervanging.

edit: Zo, wie heeft deze panelen wasbeurt besteld? :+ Goede voorbereiding voor de verwachtte mooie weken.

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 28-08-2016 10:10 ]

• jacovn
AUijtdehaag schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 09:05:
@Jacovn

Optie SF? (vanwege combinatie met je andere dakvlakken op een stringomvormer)

1257 x 3 = 3771
Op 8 meter passen er theoretisch 8 in een dakhelling van bijvoorbeeld 15 graden.
Dan kan je 24 SF 170 Wp kwijt in /\ /\ /\ /\ (4080 Wp)
Ik heb geen goed beeld van je platdakligging.
Maar met SF maakt dat niet zo gek veel uit vanwege diffuus licht.
Ik ben meer van spreiding van opwekking, dan de hoogste waarde halen op zuid. (wellicht handiger voor de toekomst)
Heb je 3 fase of enkelfase in huis?
Voorgevel ligt Noord-Oost naar Zuid-West ongeveer. Die is 12 meter breed. Huis is 8 meter diep.
Gebouwd in Jaren 30 stijl met redelijk overschot van dak.

Het is 2 verdiepingen recht, en dan een stijl dak onder 60 graden of zo wat een plat dakvlak midden op het dak op rond 9 meter hoog opleverd. Daar heb ik geen exacte maten nog van maar is ruwweg 4 x 8 meter.

Er komt 3x25A naar binnen.
Ik denk dat ik geen 3 rijen van 8 naast elkaar kwijt kan op 4 meter diepte. (portrait mode gericht op Zuid/Oost) Als ik ze portrait mode op Zuid/West richt kunnen er 4 naast elkaar en dan een aantal rijen in de 8 meter breedte van het dak. Probleem is dan dat ik er overheen moet springen of zo als ik ze schoon wil/moet kamen. Zuid/West orientatie is wellicht wel beter dan Zuid/Oost maar helaas fysiek minder makkelijk te plaatsten Rol-Co schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 08:59:
[...]

16 panelen lang niet je verbruik? 16x290Wp bijv.
Maar je verbruik gaat wel iets zakken als je een set hebt liggen. Zuid oost en zuid west kan dan altijd nog met solar frontier bijv, dan heb je geen solar edge nodig. Of je moet er gelijk mee beginnen en een veel te grote omvormer zodat je die zuid-oost en west erbij kan zetten, maar het maakt het wel duur.
Ik zou het niet doen met zoveel dakvlakken.
We zitten op 5000 KW in huidige huis. Kinderen vaak TV aan, niet zo zuinige PC, dikke servers etc.
onetime schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 09:08:
[...]

En hoe past een gedraaide Oost-West (Zuid-Noord) set? ("Puntdakjes" op je dak) Die kan je aansluiten zonder tussenruimte. En dan passen er veel meer op je platte dak. Is dat genoeg voor de elektra, kan je je andere dakvlakken benutten voor gas-vervanging.
Ik heb dak op Noord/Oost, Zuit/Oost en Zuid/west (ook nog Noord/West uiteraard)

Ik kan denk ik alleen het Zuid/Oost en Zuid/West vlak zinvol gebruiken,
Hier heb ik schaduw erg vroeg op Oost (afhankelijk hoe hoog ze daar bouwen)
En dus het boven genoemde probleem met de schaduw op Zuid/West waar op 5 meter afstand de gevel van de buurman staat (ik kijk dan tegen een 3 hoek van steen aan)
In de zomer als de zonnebaan hoger loopt zal ik minder last hebben van schaduw maar najaar/winter/voorjaar als de baan van de zon lager is meer schaduw werking.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• onetime
  • Niet online
jacovn schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 10:10:
[...]

Voorgevel ligt Noord-Oost naar Zuid-West ongeveer. Die is 12 meter breed. Huis is 8 meter diep.
Gebouwd in Jaren 30 stijl met redelijk overschot van dak.

Het is 2 verdiepingen recht, en dan een stijl dak onder 60 graden of zo wat een plat dakvlak midden op het dak op rond 9 meter hoog opleverd. Daar heb ik geen exacte maten nog van maar is ruwweg 4 x 8 meter.

Er komt 3x25A naar binnen.
[...] We zitten op 5000 KW in huidige huis. Kinderen vaak TV aan, niet zo zuinige PC, dikke servers etc.
[...] Ik heb dak op Noord/Oost, Zuit/Oost en Zuid/west (ook nog Noord/West uiteraard)

Ik kan denk ik alleen het Zuid/Oost en Zuid/West vlak zinvol gebruiken,
Hier heb ik schaduw erg vroeg op Oost (afhankelijk hoe hoog ze daar bouwen)
En dus het boven genoemde probleem met de schaduw op Zuid/West waar op 5 meter afstand de gevel van de buurman staat (ik kijk dan tegen een 3 hoek van steen aan)
In de zomer als de zonnebaan hoger loopt zal ik minder last hebben van schaduw maar najaar/winter/voorjaar als de baan van de zon lager is meer schaduw werking.
Je lijkt niet te begrijpen wat we bedoelen. Jij denkt voor op je platdak aan een zuid-opstelling: / / /
Wij bedoelen: /\/\/\. Waarbij zowel de slash / als de backslash \ voor een paneel staan.

• PClop
  • Niet online
Een plaatje zegt meer.

Afbeeldingslocatie: http://www.twentezon.nl/wp-content/uploads/2014/04/Solar-Frontier-oost-west-opstelling-op-dak.png

bron ; http://www.twentezon.nl/k...ingen-met-solar-frontier/

En,

Afbeeldingslocatie: http://www.wi-sol.de/wp-content/uploads/IMG_6985.jpg

Bron ; http://www.wi-sol.de/portfolio/gewerbereferenzen

[ Voor 20% gewijzigd door PClop op 28-08-2016 10:31 ]

Je neemt zo een omvormer met 2x mppt.
http://www.marktplaats.nl...1b&previousPage=lr&pos=37
(is geen reclame maar een voorbeeld)

Dan op je platdak, 4 strings van 6 panelen zoals bovenstaand plaatje aansluiten (maar dan in landscape, 3 panelen in een rij, 4 rijen van /\) op mppt 1 (522 Vmpp)

Voor de andere dakvlakken sluit die dan allemaal in parallel aan op mppt 2 ingang (met evenveel panelen in een string, liefst 6 of 7 panelen in een string, 3 fase omvormer wil 540 Vmpp)

Hoeft geen 3-fase SMA te zijn, maar heeft zo een mooie optitrac werking, maar SF regelt dat grotendeels al zelf op paneelnivo. :>
Ik heb ze op noord (beetje west)

@hieronder. hmm dakopening? Dan kan je gelijke strings wel vergeten denk ik. (kwestie van goed bekijken)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2016 10:38 ]

• jacovn
Dat plaatje help wel om het inzichterlijk te maken.
Stel hierboven is het het 4 meter diep met die 2 "bulten" Dan kan ik er zeg maar 8 naast elkaar leggen minus de dakopening om op dak te komen.

De naar achteren gerichte panelen liggen dan op Noord/West georienteerd en de naar voeren gerichte panelen richting Zuid/Oost

Als ik dit 90 graden draai wordt de orienteering Noord/Oost en Zuid/West

Even een knutsel in paint gemaakt om de zaak duidelijker te maken.

Ligging kavel

edit: afbeelding aangepast.

Rechter huis is wat wij willen bouwen.
wit is 1 hoog. (garage, bijkeuken)
Donker blauw is 2 hoog met het kleinere vlak het platte dak in het midden.

edit: De PV panelen getekent.

De huizen links zijn een 2 onder 1 kap met een nok als de streep door het huis weergegeven.
De kompasroos heeft ook de zomer en winter zon circel.

[ Voor 54% gewijzigd door jacovn op 07-09-2016 13:37 ]

• habbekrats
  • Nu online
Gisteren rond middaguur eens tijs gehad om met de flir camera te spelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RpkJpbA5RvZvGDvjORQWt7Jf/full.jpgdak rechtsspiegelbeeld

de laatste foto, sta ik in de kamer voor het raam. De camera maakt dus een infrarood opname van het raam

de paneeltjes waren om 12 uur dus al mooi op temperatuur( let op klok gaat 2uur achter), het zwarte pannendak is nog wat warmer. Het is voor mij niet goed mogelijk om loodrecht op de panelen te kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door habbekrats op 28-08-2016 10:42 ]

databeestje schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:06:
[...]

Grappig dat het genoemd wordt, ik ben op het moment bezig met een Raspberry voor een energie opslag aansturing. Dit werkt in combinatie met een Arduino Nano met ethernet aan de P1 poort van de slimme meter thuis die communiceert met de Raspberry, aan de hand daarvan stuur ik of een lader aan, of een omvormer.

Let wel dat het niet echt efficient is, de cyclus laden, ontladen en omvormen is 0,9^3 oftewel tegen de 73-80% efficient. Altijd nog beter dan lood accu's dat wel. Dus mochten mensen er over denken, hou er rekening mee dat je een significant deel van de energie weggooid. Dit hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn in de financiele zin alswel de energetische zin. Heb je overproductie dan kan het energetisch uit, en voor de toekomst is het interresant als er prijsverschil zou zitten tussen afname en levering. Let wel, de marges zijn dus wel een stuk kleiner.

De prijs van $300 die genoemd wordt is natuurlijk sec de accu, er zit geen omvormer of iets in. Overigens is dat wel de juiste vergelijking met de Tesla Powerwall, dat is ook gewoon een 150 Volt accu zonder omvormers.
Ik vind je ontwikkelingen wel erg interessant, omdat ik me ook aan het verdiepen ben in batterij opslag.
Er is een hele reeks youtube filmpjes van HBpowerwall.
YouTube: 20 kWh Powerwall working beyond expectations!
Misschien kan je, je bevindingen/ervaringen eens ergens plaatsen in een apart topic? ;)

• Rol-Co

Rol-Co

habbekrats schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 10:34:
Gisteren rond middaguur eens tijs gehad om met de flir camera te spelen.
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

de laatste foto, sta ik in de kamer voor het raam. De camera maakt dus een infrarood opname van het raam

de paneeltjes waren om 12 uur dus al mooi op temperatuur( let op klok gaat 2uur achter), het zwarte pannendak is nog wat warmer. Het is voor mij niet goed mogelijk om loodrecht op de panelen te kijken.
Ik denk dat je de schaal moet verkleinen om onderling paneel temperatuur te meten, of hotspots te vinden in een paneel.
Schaal -17 tot 60 graden werkt niet.

• PClop
  • Niet online
jacovn schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 10:27:
Dat plaatje help wel om het inzichterlijk te maken.
Stel hierboven is het het 4 meter diep met die 2 "bulten" Dan kan ik er zeg maar 8 naast elkaar leggen minus de dakopening om op dak te komen.

De naar achteren gerichte panelen liggen dan op Noord/West georienteerd en de naar voeren gerichte panelen richting Zuid/Oost

Als ik dit 90 graden draai wordt de orienteering Noord/Oost en Zuid/West
Minus 1 voor de dak opening hoeft niet. :9
Hier mijn noord/zuid met een paneel boven mijn dak toegang, opgelost, leuk knutsel werk. ;)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=-Ipit0VP_XM]

• jacovn
PClop schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:33:
[...]

Hier mijn noord/zuid met een paneel boven mijn dak toegang, opgelost, leuk knutsel werk. ;)

[video]
Geweldig !

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
PClop schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:33:
[...]

[video]
Maar gaat het ook automatisch op basis van de beste opbrengst ofzo?

• PClop
  • Niet online
Pakhaas schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:52:
[...]

Maar gaat het ook automatisch op basis van de beste opbrengst ofzo?
Nee, enkel voor het betreden van het dak, als het zonnepaneel "open" is, geeft het weer
schaduw op de achter liggende panelen ( is wel mogelijk natuurlijk, maar niet in mijn situatie )

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-10 21:03
Pech zeg. Kijk ik een keertje niet op marktplaats, staan er 5 sf165 panelen op... die had ik wel willen ophalen.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

• habbekrats
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:18:
[...]

Ik denk dat je de schaal moet verkleinen om onderling paneel temperatuur te meten, of hotspots te vinden in een paneel.
Schaal -17 tot 60 graden werkt niet.
Is niet de schaal, is de gevonden min en max temp van het hele scherm, de blauwe lucht is -17 de dakpannen 60. Het area max vierkant wordt de maximum gevonden temperatuur weer gegeven.

Eigenlijk moet ik een mega selfie stick voor de camera hebben

[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 28-08-2016 12:40 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Sneezzer schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 12:14:
Pech zeg. Kijk ik een keertje niet op marktplaats, staan er 5 sf165 panelen op... die had ik wel willen ophalen.
Bijna tegen winkelprijs zeker? Koop ze dan gewoon bij twentezon of stijlhoeve.

Pagina: 1 ... 33 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??