Eerst Tweakers, dan shoppen. Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.036 views

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-11 11:22
habbekrats schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 12:39:
[...]

Is niet de schaal, is de gevonden min en max temp van het hele scherm, de blauwe lucht is -17 de dakpannen 60. Het area max vierkant wordt de maximum gevonden temperatuur weer gegeven.

Eigenlijk moet ik een mega selfie stick voor de camera hebben
Of een drone ;)

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:07
Zit zelf aan tijdje te twijfelen om wat verbeteringen aan te brengen aan mijn opstelling. In de ochted en de avond mis ik 2-3 KWH omdat mijn dakranden schaduw werpen op de panelen. Als het laatste paneel vrij is schiet de opbrengst omhoog.

Is het met slechts 11 panelen (280WP*11) mogelijk om 2 lussen aan te leggen, of is de spanning dan te laag voor een goede opbrengst. Optimizers lijkt me voor deze 2-3 KWH niet echt rendabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AK4uYe8pNHh3gcGC7imLoE27/full.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door BasvanS op 28-08-2016 14:03 ]

guppie schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 14:00:
Zit zelf aan tijdje te twijfelen om wat verbeteringen aan te brengen aan mijn opstelling. In de ochted en de avond mis ik 2-3 KWH omdat mijn dakranden schaduw werpen op de panelen. Als het laatste paneel vrij is schiet de opbrengst omhoog.

Is het met slechts 11 panelen (280WP*11) mogelijk om 2 lussen aan te leggen, of is de spanning dan te laag voor een goede opbrengst. Optimizers lijkt me voor deze 2-3 KWH niet echt rendabel.

[afbeelding]
Splitsen is te weinig spanning inderdaad. Welke omvormer heb je?
AUijtdehaag in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 2"
De onderlinge schaduw met laagstaande zon is ook slecht denk ik, omdat alle panelen in portrait staan.
Kun je geen schans plaatsen?

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2016 14:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• sjococo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-11 12:56
habbekrats schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 12:39:
Eigenlijk moet ik een mega selfie stick voor de camera hebben
Ergens een vishengel, surfmastje of steigerpijp lenen. Moet het meer portable zijn heb ik eventueel wel een uitschuifbaar fiberglass antennemastje van 10 meter te leen. Kom je wel tot 8 meter bevestigingshoogte schat ik in. Ingeschoven maar 1 meter lang, dus handig naar een bovenverdieping te dragen.

• BasvanS
AUijtdehaag schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 14:04:
[...]

Splitsen is te weinig spanning inderdaad. Welke omvormer heb je?
AUijtdehaag in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 2"
De onderlinge schaduw met laagstaande zon is ook slecht denk ik, omdat alle panelen in portrait staan.
Kun je geen schans plaatsen?
Geen schaduw op de achterste panelen bij laagstaande zon als het goed is. Helling is maar 15 graden.

Heb een 3K TL2 van omniks. Piek vermogen zomer is 2250 Watt, geen idee wat dan in de winter de theoretische opbrengst zou moeten zijn? Dan zou ik bij de history even kunnen kijken of dat gehaald is.
In de winter is de opbrengst toch al laag.

Omnik doet het niet zo goed met schaduw (net als alle andere chinezen)
Ik zou de omnik verkopen en deze weghangen. (afhankelijk of je het waard vind of niet)
http://www.marktplaats.nl...1b&previousPage=lr&pos=11
Dan zakt in ieder geval niet heel je opbrengst in bij wat schaduw. Zie mijn link hierboven.
Misschien kan je nog 1 of 2 paneeltjes extra kwijt? Optitrac wil graag iets meer spanning.
Er bestaan hosola en tigo optimizers, maar mijn persoonlijke keuze zou zijn een omvormer met schaduwmanagement.

Verder kan je op pvoutput kijken en vergelijken met andere systemen.
Je hebt de panelen nu bijna een jaar? Wat is je opbrengst nu?

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2016 15:13 ]

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-10 21:03
Rol-Co schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 13:15:
[...]

Bijna tegen winkelprijs zeker? Koop ze dan gewoon bij twentezon of stijlhoeve.
Ik vind 50,- p/s niet te gek eigenlijk

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

• sjococo
  • Laatst online: 06-11 12:56
guppie schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 14:21:
[...]

Geen schaduw op de achterste panelen bij laagstaande zon als het goed is. Helling is maar 15 graden.
Als je last hebt van de kantelen linksachter in de hoek en rechtsmidden op de foto, dan moet je die wegoptimaliseren :) De panelen zover mogelijk naar achteren en/of hoger plaatsen als daar waar jij staat bij het maken van de foto ook nog schaduw op de panelen kan werpen. Zit je met het in het zicht komen van de panelen aan de achterkant, dan heb je daar meteen wat stenen in de juiste kleur voor om dat muurtje op te hogen 8)

• BasvanS
AUijtdehaag schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 14:25:
Misschien kan je nog 1 of 2 paneeltjes extra kwijt? Optitrac wil graag iets meer spanning.
Er bestaan hosola en tigo optimizers, maar mijn persoonlijke keuze zou zijn een omvormer met schaduwmanagement.

Verder kan je op pvoutput kijken en vergelijken met andere systemen.
Je hebt de panelen nu bijna een jaar? Wat is je opbrengst nu?
Totaal is nu 2560 KWh, dat gaat dus ongeveer op 2900 uitkomen met 3080WP. Niet heel slecht voor het oosten van het land! 800 euro voor een nieuwe omvormer word me wat te gek eerlijk gezegd, ook al levert de oude mss nog wat op. Zal eens kijken of ik met de indeling nog wat kan spelen, 1 extra paneel moet nog wel te passen zijn, 2 zeker niet.
guppie schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 14:46:
[...]

Totaal is nu 2560 KWh, dat gaat dus ongeveer op 2900 uitkomen met 3080WP. Niet heel slecht voor het oosten van het land! 800 euro voor een nieuwe omvormer word me wat te gek eerlijk gezegd, ook al levert de oude mss nog wat op. Zal eens kijken of ik met de indeling nog wat kan spelen, 1 extra paneel moet nog wel te passen zijn, 2 zeker niet.
Dat valt dan nog mee inderdaad.
1 extra paneel vanwege extra spanning optitrac SMA.
Als je 1 extra paneel plaatst op de omnik, kan dat weer meer schaduw opleveren.
Maar aan de andere kant, ook weer meer opbrengst, wanneer de boel uit de schaduw ligt.
Of eens proberen met een hosola optimizer erop.
Dus... keuze's, keuze's ;)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2016 15:16 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:02
Optimiser is goedkoper en beter in mijn ogen, rendement omnik is hoger dan sma

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:08:
Optimiser is goedkoper en beter in mijn ogen, rendement omnik is hoger dan sma
Ben je niet afhankelijk van het rendement van de hosola optimizer dan?
Omnik + hosola optimizers, kom je nog aan de prijs (misschien wel duurder) van een SMA (uit mijn link)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2016 16:10 ]

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:09:
[...]

Ben je niet afhankelijk van het rendement van de hosola optimizer dan?
Omnik + hosola optimizers, kom je nog aan de prijs van een SMA (uit mijn link)
Die is 99.5 ,en gaat maar over die twee panelen, rest van de string hoeft ie niet om te zetten toch?

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
In totaal plaatje heb je gelijk, maar hij hoeft maar twee panelen aan te passen, geen nieuw systeem te kopen

1 PVoutput . Dongen NB

99,5% van niks is nog niks, maar de rest kakt niet in. Das dan weer wel een voordeel.

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:16:
99,5% van niks is nog niks, maar de rest kakt niet in. Das dan weer wel een voordeel.
Dat weet je niet of die schaduw panelen niks leveren, ze belemmeren wel de rest in ieder geval. Mijn schaduwzijde panelen blijven toch altijd wel een 60 tot 100 watt leveren, dus die winst behoud je met optimiser ,en het omzetten kost een half procent van dat paneel ach.....
Optitrack kost toch ook iets van één procent of niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Geen idee, zonder verlies ik meer. >:)

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2016 16:32 ]

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-11 21:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

reneeke1970 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 19:03:
[...]
Helemaal top, simpel ,doeltreffend en ook niet te duur en nog plek om warmtepomp op dak te zetten.
Ondanks, of misschien wel dankzij eerdere feedback ben ik nog aan het puzzelen of ik de met het dak meegeleverde panelen toch nog zinnig kan inzetten. Ik krijg namelijk 5 zonnepanelen, Trina Solar type 270WP Full Black, op een Mastervolt Soladin 1500 Web. Deze wil ik dan aanvullen met meerdere strings van 8 SF panelen op een eigen omvormer. Ter info: nieuwbouwhuis op hoek, plat dak 5.9x10.2, 3 verdiepingen, geen schaduw, oriëntatie ZZW.

Een rij van 5x 270 Wp zit in dezelfde orde grootte als een rij van 8x 170 Wp. Ik kan de vijf panelen inruilen of verkopen op Marktplaats, maar het is waarschijnlijk efficiënter om ze gewoon in te zetten i.p.v. een rij met SF panelen. Ik denk dat ik een zinnige configuratie heb, maar de meegeleverde omvormer lijkt te zwaar voor 5 panelen (PV vermogensbereik 1300-2000 Wp). Dus dan moet ik er een zesde of meer bij zetten om het minimale voltage te halen. Financieel is die maar beperkt interessant, omdat hij puur boven eigen gebruik zal produceren. Mogelijk iets om Marktplaats voor in de gaten te houden.

Zie ik wat over het hoofd?

Optie 1: volledig SF
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9510756/huizen%20en%20GOT/Zonnepanelen%20V4%20SF%20scaled.gif

Optie 2: mixed SF en Trinity Solar op eigen omvormers. Voornaamste bezwaar is risico op schaduw van de buren. Die hebben twee panelen op het zuiden, op ongeveer 1,20 m van de grens met mijn woning.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9510756/huizen%20en%20GOT/Zonnepanelen%20V4%20mixed%20V1%20scaled.gif

Optie 3: mixed SF en Trinity Solar op eigen omvormers. De Trinity Solar zijn een rij doorgeschoven. Om makkelijk het dak op te kunnen en geen ruzie te krijgen met de Welstand is er ruimte vrijgehouden in een hoek.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9510756/huizen%20en%20GOT/Zonnepanelen%20V4%20mixed%20V2%20scaled.gif

[ Voor 7% gewijzigd door Milmoor op 28-08-2016 17:29 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• reneeke1970
Milmoor schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 17:13:
[...]

Ondanks, of misschien wel dankzij eerdere feedback ben ik nog aan het puzzelen of ik de met het dak meegeleverde panelen toch nog zinnig kan inzetten. Ik krijg namelijk 5 zonnepanelen, Trina Solar type 270WP Full Black, op een Mastervolt Soladin 1500 Web. Deze wil ik dan aanvullen met meerdere strings van 8 SF panelen op een eigen omvormer.

Een rij van 5x 270 Wp zit in dezelfde orde grootte als een rij van 8x 170 Wp. Ik kan de vijf panelen inruilen of verkopen op Marktplaats, maar het is waarschijnlijk efficiënter om ze gewoon in te zetten i.p.v. een rij met SF panelen. Ik denk dat ik een zinnige configuratie heb, maar de meegeleverde omvormer lijkt te zwaar voor 5 panelen (PV vermogensbereik 1300-2000 Wp). Dus dan moet ik er een zesde of meer bij zetten om het minimale voltage te halen. Financieel is die maar beperkt interessant, omdat hij puur boven eigen gebruik zal produceren. Mogelijk iets om Marktplaats voor in de gaten te houden.

[afbeelding]

Optie 2: mixed SF en Trinity Solar op eigen omvormers. Voornaamste bezwaar is risico op schaduw van de buren. Die hebben twee panelen op het zuiden, op ongeveer 1,20 m van de grens met mijn woning.
[afbeelding]

Optie 3: mixed SF en Trinity Solar op eigen omvormers. De Trinity Solar zijn een rij doorgeschoven. Om makkelijk het dak op te kunnen en geen ruzie te krijgen met de Welstand is er ruimte vrijgehouden in een hoek.
[afbeelding]
1300/2000 is aanbevolen vermogen, de omvormer kan maar 1500 leveren, rest is kwijt dus of zeven panelen zinvol is......
Maar volle vermogen zullen ze toch niet halen dus als je ze wilt behouden is het prima oplossing, hoe je ze plaatst moet je naar eigen gemak doen, alle optie prima geloof ik

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Ik weet dat het werkt voor schaduw maar dat geeft wel altijd verlies als je het aan zet. Met andere woorden als het aan staat in volledig schaduw vrije situatie geeft het verlies. Hoeveel precies weet ik niet maar is hier wel eens over gesproken. Iemand met sma zonder schaduw kreeg dit advies om het uit te zetten.
Dus of een sma het wint van optimisers heb ik mijn vraagtekens bij.

1 PVoutput . Dongen NB

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

reneeke1970 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 17:31:
[...]

1300/2000 is aanbevolen vermogen, de omvormer kan maar 1500 leveren, rest is kwijt dus of zeven panelen zinvol is......
Maar volle vermogen zullen ze toch niet halen dus als je ze wilt behouden is het prima oplossing, hoe je ze plaatst moet je naar eigen gemak doen, alle optie prima geloof ik
Fijn, dan kijk ik gewoon wat het handigst uitpakt in overleg met de leverancier. Edit: dus of helemaal SF, of 5 tot 7 Trinity Solar panelen (8 is teveel), locatie is ook in overleg. Ik verwacht dat 6 panelen het mooist is, maar dat 5 goed genoeg is. Gezien eerdere discussies is zowel beperkt onder- als overdimensioneren prima mogelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Milmoor op 28-08-2016 18:20 ]

• reneeke1970
Milmoor schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 17:36:
[...]

Fijn, dan kijk ik gewoon wat het handigst uitpakt in overleg met de leverancier.
Je moet alleen even kijken of het voltage van je panelen keer zeven niet te hoog is voor je omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:31
Vandaag worden eindelijk 20SF + SMA. Ben benieuwd!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
thido schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 20:04:
Zo, dit lekkere weertje maar een aangegrepen om wat panelen te leggen ;-)
8 stuks op het hoge platte dak en 2 ervoor op het lage dak.
Twijfel nou nog een beetje om te wachten op de bestelde MC4 tang of de connectoren toch maar gewoon te solderen. Is het enige nog en dan zijn we in bedrijf :-)

[afbeelding]
[afbeelding]
Welk montage materiaal is dit??

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Milmoor schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 17:13:
[...] Ondanks, of misschien wel dankzij eerdere feedback ben ik nog aan het puzzelen of ik de met het dak meegeleverde panelen toch nog zinnig kan inzetten. Ik krijg namelijk 5 zonnepanelen, Trina Solar type 270WP Full Black, op een Mastervolt Soladin 1500 Web. Deze wil ik dan aanvullen met meerdere strings van 8 SF panelen op een eigen omvormer. Ter info: nieuwbouwhuis op hoek, plat dak 5.9x10.2, 3 verdiepingen, geen schaduw, oriëntatie ZZW.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Kan je dat setje vanaf de bouw eventueel kwijt aan de buren?
Milmoor schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 17:36:
[...]

Fijn, dan kijk ik gewoon wat het handigst uitpakt in overleg met de leverancier. Edit: dus of helemaal SF, of 5 tot 7 Trinity Solar panelen (8 is teveel), locatie is ook in overleg. Ik verwacht dat 6 panelen het mooist is, maar dat 5 goed genoeg is. Gezien eerdere discussies is zowel beperkt onder- als overdimensioneren prima mogelijk.
Waarbij een lichte onderdimensionering van de omvormer ervoor zorgt dat je in de winter een ietsie pietsie meer opbrengst hebt. Beter ivm salderings perikelen.

[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 29-08-2016 11:34 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-10 18:26
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:39:
Ik heb er een dubbele X-box fan onder hangen.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
Geschakeld op SMA temperatuur (SBFspot) via domoticz en zwave op de Pi
Fannetje is wel gehorig, maar draait op 7V, maar de omvormer hangt in het schuurtje, dus verder geen last van.

Over wel of niet nut van koeling van de elektronica laat ik me niet uit. }:O
Goeie tip, ik ben eens gaan kijken naar de temps van mijn omvormer, vandaag rond de 57 graden. Ik ga ook maar ff een fannetje knutselen :-O (of een buis naar de mechanische ventilatie die er toch al naast hangt)

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:25:
[...]

Dat weet je niet of die schaduw panelen niks leveren, ze belemmeren wel de rest in ieder geval. Mijn schaduwzijde panelen blijven toch altijd wel een 60 tot 100 watt leveren, dus die winst behoud je met optimiser ,en het omzetten kost een half procent van dat paneel ach.....
Optitrack kost toch ook iets van één procent of niet?
Wellicht zou ik dus in de ochtend eens het dak op kunnen gaan om te kijken of alleen het panneel rechts achter lang in de schaduw ligt, als dit het geval is zou ik voor 55 euro elke dag een 1 KW/h kunnen pakken denk ik. Wellicht even met de buurvrouw babbelen of ze het erg vind als ik de de voorste rij net op haar dak zet, er is nog 7 meter dak voor mijn voorste rij panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M4XX96ByZbnYRgmZF6cOvAJG/full.png

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
De buurvrouw vind het misschien niet erg maar als die volgende week dood neerrolt en de nieuwe bewoners willen zelf panelen op het dak dan kun jij weer rond gaan sjouwen met jouw panelen. Dak van de buren is van de buren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• onetime
  • Niet online
guppie schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 19:20:
[...] Wellicht zou ik dus in de ochtend eens het dak op kunnen gaan om te kijken of alleen het panneel rechts achter lang in de schaduw ligt, als dit het geval is zou ik voor 55 euro elke dag een 1 KW/h kunnen pakken denk ik. Wellicht even met de buurvrouw babbelen of ze het erg vind als ik de de voorste rij net op haar dak zet, er is nog 7 meter dak voor mijn voorste rij panelen.

[afbeelding]
Het is zeker een goed idee om te bekijken wat er gebeurt, maar ik denk dat er meerdere panelen in portrait tegelijk het laatste randje schaduw kwijtraken. Kijk hier ook maar in de ochtend en rond 14:30.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JCsw5ahBgCSgAMpsG6ObUg5Y/full.png
No Hands schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:16:
De buurvrouw vind het misschien niet erg maar als die volgende week dood neerrolt en de nieuwe bewoners willen zelf panelen op het dak dan kun jij weer rond gaan sjouwen met jouw panelen. Dak van de buren is van de buren.
En de nieuwe panelen van de nieuwe buren geven schaduw op jouw bestaande panelen, mag je ook gaan sjouwen. Dus dat is geen argument, Maar inderdaad, van de buren is van de buren.

[ Voor 45% gewijzigd door onetime op 31-08-2016 00:15 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-11 13:33
Ik heb via Stedin brief gehad dat er een slimme meter geinstalleerd dient te worden.
Echter ben ik natuurlijk heel blij met mijn automatisch salderende Ferrismeter.

Dus ik heb geweigerd. (Gaat redelijk eenvoudig via de website.)

Nu krijg ik een bevestiging / dreigbrief, waarin vermeld wordt wat me allemaal kan overkomen als ik geen slimme meter neem. Meeste is bekend en standaard zoals zelf meterstand opnemen en eens in de drie jaar controleur etc.

Echter een punt was me niet bekend;
Indien ik piek dal tarief gebruik met Ferris meter is dit in de toekomst niet meer mogelijk. Is iemand anders dit ook opgevallen? Ik vind dit erg vreemd, weet iemand waarom?

• onetime
  • Niet online
japser84 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:17:
Ik heb via Stedin brief gehad dat er een slimme meter geinstalleerd dient te worden.
Echter ben ik natuurlijk heel blij met mijn automatisch salderende Ferrismeter.

Dus ik heb geweigerd. (Gaat redelijk eenvoudig via de website.)

Nu krijg ik een bevestiging / dreigbrief, waarin vermeld wordt wat me allemaal kan overkomen als ik geen slimme meter neem. Meeste is bekend en standaard zoals zelf meterstand opnemen en eens in de drie jaar controleur etc.

Indien ik piek dal tarief gebruik met Ferris meter is dit in de toekomst niet meer mogelijk. Is iemand anders dit ook opgevallen? Ik vind dit erg vreemd, weet iemand waarom?
Ik heb begrepen dat de toonsignaal-sturing van het omschakel moment via het lichtnet gaat worden uitgeschakelt op termijn.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
japser84 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:17:
is eigenlijk al oud nieuws, meerdere feraris meter hebben hier in de stad wel een dubbel telwerk.
maar bij de meesten werkt dat al jaren niet meer.
(die mensen kregen gewoon een brief dat ze beter over konden gaan naar administratief enkel tarief.)

maar goed heb je al eens opgezocht wat het verschil is tussen piek en dal tarief vs enkel tarief.
en wat het verschil in prijs is wat dat voor jouw doet.
voor mij zou het een verschil zijn van ongeveer een 20€.
daar lig ik niet wakker van, zeker omdat die 20€ door mij toch gesaldeerd word.
of te wel met dubbel tarief kan ik 20€ per jaar minder besparen. ;)
maar dit kan per persoon veel verschillen, dus moet je uitrekenen voor je zelf.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11 21:27

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 10:23:
[...]

is eigenlijk al oud nieuws, meerdere feraris meter hebben hier in de stad wel een dubbel telwerk.
maar bij de meesten werkt dat al jaren niet meer.
(die mensen kregen gewoon een brief dat ze beter over konden gaan naar administratief enkel tarief.)

maar goed heb je al eens opgezocht wat het verschil is tussen piek en dal tarief vs enkel tarief.
en wat het verschil in prijs is wat dat voor jouw doet.
voor mij zou het een verschil zijn van ongeveer een 20€.
daar lig ik niet wakker van, zeker omdat die 20€ door mij toch gesaldeerd word.
of te wel met dubbel tarief kan ik 20€ per jaar minder besparen. ;)
maar dit kan per persoon veel verschillen, dus moet je uitrekenen voor je zelf.
Hangt inderdaad een beetje af van je thuissituatie. Voor mij is het dubbel tarief wel erg voordelig omdat ik de meeste stroom in laag tarief gebruik en het meeste in hoog tarief opwek. Op het eind van het jaar, heb ik zo ongeveer 0 gebruik in hoog tarief en reken ik dus alles in laag tarief af.
Om je een idee te geven, mijn verbruik sinds 01 januari dit jaar:

Verbruik laag tarief -> 2775kWh
Terug levering laag tarief -> 596kWh

Verbruik hoog tarief -> 1065kWh
Terug levering hoog tarief -> 1555kWh

Ik mag op het eind van het jaar mijn volledige rekening tegen laag tarief aftikken. Overigens praten we dan nog steeds maar over max 50 euro per jaar ;)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Pakhaas
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bmBkXOX.jpg

Nou laat die zon maar schijnen!

[ Voor 9% gewijzigd door Pakhaas op 31-08-2016 12:27 ]

• Tonkey
  • Laatst online: 09-11 20:39
Blauwe hemel, goed begin dus!

Heeft iemand een idee hoe je bij een sma omvormer kan zien welk vermogen deze heeft? De doos geeft enkel het model aan, en dit kan zowel de 3000, 4000 of 5000 Watt zijn. Is ook geen nieuwe waarbij je via internet kan inloggen (ik zit nog met een Sunny beam). Zelf de installatie (met huis) overgenomen dus heb eigenlijk geen idee wat er op het dak ligt.

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ziet er goed uit! Ik zit er ook over te denken zonnepanelen aan te schaffen, maar het lijkt me op het eerste gezicht niet rendabel. Kan iemand me vertellen of mijn beredenering correct is?

Ik verbruik 1150kWh per jaar aan elektriciteit (rijtjeshuis uit '64).

Als ik even lees ben je aan een zonnepanelensysteem met een paneel of 7 (dat schijn ik nodig te hebben om ongeveer 1300kWh / jaar op te wekken) een euro of 4000 kwijt. Als je de BTW terugvraagt gaat er een vijfde vanaf, dan kom je op ongeveer €3150.

Aangezien ik maar 250 euro aan elektriciteit per jaar verbruik zou de TVT dan 12,5 jaar zijn. Conclusie: Als ik minder dan 12,5 jaar in dit huis plan te wonen zijn zonnepanelen financieel niet gunstig voor mij.

Is mijn beredenering juist?

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:01

thido

Tilburg

Tonkey schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:47:
[...]

Blauwe hemel, goed begin dus!

Heeft iemand een idee hoe je bij een sma omvormer kan zien welk vermogen deze heeft? De doos geeft enkel het model aan, en dit kan zowel de 3000, 4000 of 5000 Watt zijn. Is ook geen nieuwe waarbij je via internet kan inloggen (ik zit nog met een Sunny beam). Zelf de installatie (met huis) overgenomen dus heb eigenlijk geen idee wat er op het dak ligt.
Op de zijkant van de omvormer kijken, daar zit meestal een stikker met deze gegevens.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• thido

thido

Tilburg

Duci schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:52:
Ziet er goed uit! Ik zit er ook over te denken zonnepanelen aan te schaffen, maar het lijkt me op het eerste gezicht niet rendabel. Kan iemand me vertellen of mijn beredenering correct is?

Als ik even lees ben je aan een zonnepanelensysteem met een paneel of 7 (dat schijn ik nodig te hebben om ongeveer 1300kWh / jaar op te wekken) een euro of 4000 kwijt. Als je de BTW terugvraagt gaat er een vijfde vanaf, dan kom je op ongeveer €3150.

Aangezien ik maar 250 euro aan elektriciteit per jaar verbruik zou de TVT dan 12,5 jaar zijn. Conclusie: Als ik minder dan 12,5 jaar in dit huis plan te wonen zijn zonnepanelen financieel niet gunstig voor mij.

Nee, deze beredenering is niet juist.
Meestal moet ik goed zoeken om zaken ergens goedkoper te krijgen.
In dit geval is het bijna moeilijk om ze duurder te krijgen ;)

4000 euro voor een set van 7 panelen is echt wel heel erg veel.
(verder geen informatie over welk systeem en welke werkzaamheden er nog verricht moeten worden)
Ik zou zeggen, Google eens...

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
thido schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:56:
[...]

Nee, deze beredenering is niet juist.
Meestal moet ik goed zoeken om zaken ergens goedkoper te krijgen.
In dit geval is het bijna moeilijk om ze duurder te krijgen ;)

4000 euro voor een set van 7 panelen is echt wel heel erg veel.
(verder geen informatie over welk systeem en welke werkzaamheden er nog verricht moeten worden)
Ik zou zeggen, Google eens...
inderdaad, 4000 euro is wel erg veel voor zo'n setje.
en dan nog is het meestal (en volgens mij wordt het alleen maar meer) ook interessant als verkoopargument dat er dus zonnepanelen op het dak liggen en er dus een lagere electriciteitsrekening overblijft. Dus die potentiele meerwaarde zou je ook mee moeten nemen.

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter

Oei... Gouden zonnepanelen uitgezocht? Kijk bijvoorbeeld hier eens:

http://shop.winkelman-zon...c-30b---omnik-2-0tl2.html

Ben je voor < 2300 euro klaar... BTW terug vragen en je zit onder de 2000 euro. Ga nu nog eens rekenen.

/edit/
Of deze:
http://www.sun-solar.nl/i...-voor-1940-euro-sunsolar/

Onder de 2000 euro excl. BTW...

[ Voor 6% gewijzigd door TFHfony op 31-08-2016 14:01 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 14:13

Naast wat menigeen al zei over dat 4000 euro wel heeel duur is, nog het volgende:
Voor 1300kWh/jr heb je uitgaande van een goede opstelling maar 5 panelen nodig. Dus nog goedkoper.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Duci
  • Niet online
@TFHfony, Sjuppie, Thido en jvdmast

Dank! Ik had een kleine steekproef genomen om te kijken of het een goede investering was, maar kwam blijkbaar op websites terecht met hoge prijzen..

Met lagere prijzen en het argument van Sjuppie betreffende de hogere waarde van het huis wordt het plaatje wel anders inderdaad.. en dat is mooi, want ik ben eigenlijk meer op zoek naar redenen om het wel te doen dan om het niet te doen natuurlijk. :P

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Duci schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:05:
Met lagere prijzen en het argument van Sjuppie betreffende de hogere waarde van het huis wordt het plaatje wel anders inderdaad..
Als je gaat verhuizen en men wil de panelen niet overnemen dan kun je ze natuurlijk ook zelf meenemen naar een ander huis. Is niet ideaal want waarschijnlijk past de set niet precies op je volgende huis, maar het is op zich niet zo'n punt om ze er weer af te halen en weer neer te leggen. Of als set te verkopen. Een mogelijk punt om dan op te letten is verkleuring van de dakpannen zodat je het blijft zien. Maar ik vermoed dat dat mee zal vallen als de huidige pannen er al lange tijd op liggen. Maar hoe dan ook, het is niet een definitieve keuze dat ze op dit dak moeten blijven liggen als jij weg zou gaan.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Duci
  • Niet online
mddd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:16:
[...]

Als je gaat verhuizen en men wil de panelen niet overnemen dan kun je ze natuurlijk ook zelf meenemen naar een ander huis. Is niet ideaal want waarschijnlijk past de set niet precies op je volgende huis, maar het is op zich niet zo'n punt om ze er weer af te halen en weer neer te leggen. Of als set te verkopen. Een mogelijk punt om dan op te letten is verkleuring van de dakpannen zodat je het blijft zien. Maar ik vermoed dat dat mee zal vallen als de huidige pannen er al lange tijd op liggen. Maar hoe dan ook, het is niet een definitieve keuze dat ze op dit dak moeten blijven liggen als jij weg zou gaan.
Dat zijn nou dingen waar je niet bij stil staat.. dank!

Heeft iemand hier toevallig ervaring met het terugvragen van de BTW? Krijg je dan niet meteen een brief van de overheid met de vraag even je permanente energielabel aan te vragen, waardoor je WOZ weer omhoog gaat? (paranoia, ik weet het). :P

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
Duci schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:20:
[...]

Dat zijn nou dingen waar je niet bij stil staat.. dank!

Heeft iemand hier toevallig ervaring met het terugvragen van de BTW? Krijg je dan niet meteen een brief van de overheid met de vraag even je permanente energielabel aan te vragen, waardoor je WOZ weer omhoog gaat? (paranoia, ik weet het). :P
ervaring ja. zolang jij redelijk goed bent met administratie is het heel erg makkelijk eigenlijk (en er zijn voldoende handleidingen online te vinden).
En nee, het heeft geen enkel effect op het moeten aanvragen van je definitieve energielabel (en dus WOZ waarde).

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

• mddd
  • Niet online
Duci schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:20:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het terugvragen van de BTW?
Is inderdaad makkelijk. Alleen even opletten indien je zelf zzp-er bent (geweest). Ben je gewoon een werknemer, dan is er absoluut niks aan.

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Hoelang duurt het gemiddeld voor je het terug hebt? de BTW?

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
looyenss schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:13:
Bij mij heeft het nog geen 2 maanden geduurd...

• mddd
  • Niet online
BTW aangifte is elk kwartaal. Je kunt aangifte doen aan het eind van het kwartaal waarin de aankoop is gebeurd. Voordat je aangifte kunt doen moet je je eerst aanmelden. Met het terugstorten zijn ze behoorlijk snel, paar weken dan is het er wel. Dus het is een beetje afhankelijk van de timing, maar nooit langer dan een paar maanden in totaal.

En, als je verder niks met btw te maken hebt (dus als je geen bedrijf hebt ofzo) dan kun je na de aangifte ook meteen de ontheffing aanvragen voor de volgende jaren zodat je vanaf later geen aangiftes meer hoeft te doen. Anders blijven ze je elk kwartaal daartoe uitnodigen.

[ Voor 21% gewijzigd door mddd op 31-08-2016 15:21 ]

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

TFHfony schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:17:
[...]

Bij mij heeft het nog geen 2 maanden geduurd...
Same here, +/- 55 dagen in totaal

iStockphoto

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Zit nu op de 45, dan wacht ik nog even :P

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• Pakhaas
Ik moet wel ff zeggen dat Auijtdehaag mij geweldig heeft geholpen van begin tot einde. Dit had ik als leek niet zelf kunnen doen. Zelfs toen de installateur de strings anders wilde doen dan Auijtdehaag voorstelde, greep hij via tweakers in. Nu kan ik makkelijk uitbreiden.

• Mattie112
  • Laatst online: 31-10 13:51

Even voor de grap (ookal weet je inmiddels dat het veel te duur is).

Mijn systeem was ~4.4k incl (3.6k excl) en is goed voor 3780wP (en toch zeker wel 3800kWh/jaar) :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Meeterea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-02 12:34
Volgens mij is het heel simpel:
Lever je het aan in kwartaal 1 (jan, feb, mrt), dan is de uitbetaaldatum rond half mei,
Lever je het aan in kwartaal 2 (apr, mei, jun), dan is de uitbetaaldatum rond half aug.
Lever je het aan in kwartaal 3 (jul, aug, sep), dan is de uitbetaaldatum rond half nov.
Lever je het aan in kwartaal 4 (okt, nov, dec), dan is de uitbetaaldatum rond half feb.

Culemborg, 2.720Wp Zuidzijde; PV Output

• reneeke1970
Meeterea schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:16:
[...]

Volgens mij is het heel simpel:
Lever je het aan in kwartaal 1 (jan, feb, mrt), dan is de uitbetaaldatum rond half mei,
Lever je het aan in kwartaal 2 (apr, mei, jun), dan is de uitbetaaldatum rond half aug.
Lever je het aan in kwartaal 3 (jul, aug, sep), dan is de uitbetaaldatum rond half nov.
Lever je het aan in kwartaal 4 (okt, nov, dec), dan is de uitbetaaldatum rond half feb.
Ik vermoed dat voor hem eerste keer word, en dan duurt het langer. Waarschijnlijk ook pesten, krijg je brief dat ze je bank nummer niet weten.....

1 PVoutput . Dongen NB

• onetime
  • Niet online
Zeker! Maar zie ik nu schoen afdrukken op de panelen?

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

reneeke1970 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 17:22:
[...]

Ik vermoed dat voor hem eerste keer word, en dan duurt het langer. Waarschijnlijk ook pesten, krijg je brief dat ze je bank nummer niet weten.....
Heb ik ook, weten ze donders goed maar nu moet ik opnieuw inloggen en gebruikernaam kwijt |:( weer 10 dagen wachten voor ik die heb en dan kan ik het opgeven waarna ik met 15 dagen een reactie krijg....
Ook het verzoek vrijstelling op 26-6 gedaan en nog geen officiele reactie. Ja dat ze achter lopen met de admin en ik met een maand terug moet bellen...
Leuker kunnen ze het niet maken..... }:O

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• Pakhaas
onetime schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 18:08:
[...]

Zeker! Maar zie ik nu schoen afdrukken op de panelen?
Volgens mij niet. Ze hadden zuignappen en zaten paar hand afdrukken op.

• Tonkey
thido schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:52:
[...]

Op de zijkant van de omvormer kijken, daar zit meestal een stikker met deze gegevens.
Ah inderdaad, alleen aan de foute kant :+
Is tegen de cv-ketel aangehangen waardoor ik daar nu niet meer kan kijken..

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Tonkey schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 19:48:
[...]

Als de kabeltjes lang genoeg zijn, ff het imbusje los draaien midden onder dacht ik, en dan wip je m zo van de muur.
Let op die dingen kunnen wel pittig zwaar zijn.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• reneeke1970
[...]

Klein spiegeltje??

1 PVoutput . Dongen NB

• Duci
  • Niet online
Mattie112 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:06:
[...]

Even voor de grap (ookal weet je inmiddels dat het veel te duur is).

Mijn systeem was ~4.4k incl (3.6k excl) en is goed voor 3780wP (en toch zeker wel 3800kWh/jaar) :)
Leuk om jouw maandgrafieken eens te bekijken! Vanaf Maart/April begint het wel leuk te worden met de opgewekte energie!

• Duci
  • Niet online
[...]

Als ik in rare kiertjes wat moet bekijken zet ik mijn telefoon nog wel eens op "filmen" en steek ik hem ertussen. Daarna het filmpje op het juiste moment pauzeren en dan kun je vaak nog wel zien wat je zocht.. :+

Verwijderd

Ik zit er ook over te denken zonnepanelen aan te schaffen, maar het lijkt me op het eerste gezicht niet rendabel.
Heel flauw maar daarom niet minder waar, zonnepanelen (zeker nu je nog makkelijk kan salderen) zijn altijd rendabel! Er is geen andere investering die een dergelijk hoog rendement geeft, als je het geld ervoor toch al hebt is het een no-brainer maar zelfs als je er (gedeeltelijk) voor moet lenen kan het erg de moeite waard zijn.

Er wordt altijd gekeken naar tvt maar men vergeet de verminderde belasting op het milieu en het feit dat panelen veel langer meegaan en daarna gewoon 100% rendement opleveren. Daarnaast is het gewoon een leuke hobby en het verlaagd je energie rekening permanent, 24/7/365. ;)

• Mattie112
Duci schreef op donderdag 01 september 2016 @ 08:18:
[...]

Leuk om jouw maandgrafieken eens te bekijken! Vanaf Maart/April begint het wel leuk te worden met de opgewekte energie!
Altijd leuk toch grafiekjes :) Het ligt er nog geen jaar op maar gaat als een tiet, benieuwd waar ik op uitkom qua jaar opbrengst :) Augustus was voor mij in elk geval prima!

• drielp
  • Laatst online: 14-10 09:07
Duci schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:05:
@TFHfony, Sjuppie, Thido en jvdmast

Dank! Ik had een kleine steekproef genomen om te kijken of het een goede investering was, maar kwam blijkbaar op websites terecht met hoge prijzen..

Met lagere prijzen en het argument van Sjuppie betreffende de hogere waarde van het huis wordt het plaatje wel anders inderdaad.. en dat is mooi, want ik ben eigenlijk meer op zoek n aar redenen om het wel te doen dan om het niet te doen natuurlijk. :P
Kijk ook eens naar tweedehands panelen. Met jouw verbruik heb je niet veel Wp per paneel nodig. Als je tweedehands niet wil, een setje verouderde panelen zijn ook een stuk goedkoper dan recente. Veel bedrijven hebben nog wel restpartijen staan.
Zo kocht ik twee jaar geleden een set van 2000 Wp voor 1500 euro, tvt is dan in jouw situatie 4 jaar. Net op tijd voor 2020, daarna zien we wel weer wat de overheid voor nieuwe plannen heeft.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:00

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb ook gekozen voor een tweedehands setje van 1500 Wp, kosten waren 1400 euro inc. BTW. Zelf erop gelegd geeft best een solide terugverdientijd.

• thido

thido

Tilburg

Ik heb mijn set inmiddels draaien en zoals aangegeven behoorlijk last van schaduw (zie postings op pagin 109 & 110). Zowiezo heb ik tot 10:00uur helemaal geen zon daar vanwege extra verdieping bij de buren, en vanaf dan tot 13:00 uur één rij panelen in de schaduw (4 van de 10). Gisteren en eergisteren eens gekeken of Optitrac er iets mee kan, zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/gisteren.jpg
Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/vandaag.jpg

• Mattie112
En dan is de 30 mét Optitrac en de 31e zonder? (Of is er iets anders aan de hand de 31e)

• reneeke1970
thido schreef op donderdag 01 september 2016 @ 16:01:
Ik heb mijn set inmiddels draaien en zoals aangegeven behoorlijk last van schaduw (zie postings op pagin 109 & 110). Zowiezo heb ik tot 10:00uur helemaal geen zon daar vanwege extra verdieping bij de buren, en vanaf dan tot 13:00 uur één rij panelen in de schaduw (4 van de 10). Gisteren en eergisteren eens gekeken of Optitrac er iets mee kan, zie hier het resultaat:

[afbeelding]
[afbeelding]
Opbrengst van de zes panelen behoud hij dus, maar van die vier schaduw panelen blijft verloren?

1 PVoutput . Dongen NB

• Tonkey
Duci schreef op donderdag 01 september 2016 @ 08:22:
[...]

Als ik in rare kiertjes wat moet bekijken zet ik mijn telefoon nog wel eens op "filmen" en steek ik hem ertussen. Daarna het filmpje op het juiste moment pauzeren en dan kun je vaak nog wel zien wat je zocht.. :+
Dat kan ik nog eens proberen.. een foto kreeg ik niet scherp of niet "raak" in elk geval :+

Maar nu is de omvormer uitgevallen dus vind dat even belangrijker. Vanaf gisteren 13:00 staat er de melding "START LCD V1 10 02 R " en doet verder niks meer. Deze melding staat ook niet in de handleiding verder..
Tonkey schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:34:
[...]

Dat kan ik nog eens proberen.. een foto kreeg ik niet scherp of niet "raak" in elk geval :+

Maar nu is de omvormer uitgevallen dus vind dat even belangrijker. Vanaf gisteren 13:00 staat er de melding "START LCD V1 10 02 R " en doet verder niks meer. Deze melding staat ook niet in de handleiding verder..
Probeer het eens met een laptop, bluetooth en sunnyexplorer erop?
http://www.sma-benelux.co...tware/sunny-explorer.html

Als je er in kan komen, zie je meteen wat voor omvormer het is. En wat voor foutmeldingen er zijn.
Misschien kan je ook firmware updaten.
Als je er niet zeker van bent, moet je het een ander laten doen. Maar veel kan er niet fout gaan.
Gebruiker - wachtwoord 0000
Installateur - wachtwoord 1111 (mits niet gewijzigd)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

drielp schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:17:
[...]

Kijk ook eens naar tweedehands panelen. Met jouw verbruik heb je niet veel Wp per paneel nodig. Als je tweedehands niet wil, een setje verouderde panelen zijn ook een stuk goedkoper dan recente. Veel bedrijven hebben nog wel restpartijen staan.
Zo kocht ik twee jaar geleden een set van 2000 Wp voor 1500 euro, tvt is dan in jouw situatie 4 jaar. Net op tijd voor 2020, daarna zien we wel weer wat de overheid voor nieuwe plannen heeft.
Beetje zoeken kan schelen inderdaad, 2550Wp aan SF met Stecagrid 3000.

15 solar frontier 170-s plus clickfit 1700,-
Stecagrid 3000 coolcept 470,-
Wel zelf leggen natuurlijk, anders komt er nog wat bij.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• thido

thido

Tilburg

Mattie112 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 16:15:
En dan is de 30 mét Optitrac en de 31e zonder? (Of is er iets anders aan de hand de 31e)
Dat klopt, in de middag wel wat meer wolken de 31e.
Het gaat uiteraard om de aanloop naar de middag (zon in de ochtend redelijk vergelijkbaar).

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 16:37:
[...]

Opbrengst van de zes panelen behoud hij dus, maar van die vier schaduw panelen blijft verloren?
Daar lijkt het wel op inderdaad. Uiteraard nog wat meer volle zonnige dagen nodig om er iets zinnigs over zeggen. de schaduw valt ook ongunstig op de panelen dus aan de bypass diodes heb ik niks.
Ik wist dat overigens wel vantevoren.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-11 16:17
thido schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:55:
[...]

Daar lijkt het wel op inderdaad. Uiteraard nog wat meer volle zonnige dagen nodig om er iets zinnigs over zeggen. de schaduw valt ook ongunstig op de panelen dus aan de bypass diodes heb ik niks.
Vind het heldere data. Zodra er schaduw op die 6 valt, dan vallen die uit, maar met Optitrac behoud je tenminste nog de rest. Mooi toch?

• reneeke1970
thido schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:55:
[...]

Het is een dure test maar ik zette er vier optimiser tussen.
Wat was verschil in opbrengst die twee dagen?

1 PVoutput . Dongen NB

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 18:31:
[...]

Het is een dure test maar ik zette er vier optimiser tussen.
Wat was verschil in opbrengst die twee dagen?
Dagen waren in de middag niet precies hetzelfde dus verschil in opbrengst is niet heel relevant.
Daar zou ik zoals aangegeven een aantal mooie zonnige dagen achter elkaar voor moeten hebben.
Het enige verschil wat wel duidelijk is, is wat er in de ochtend gebeurd tot 13:00uur.
Helemaal niets of wel wat. Ik heb het vermoeden dat er met optimizers niet een heel ander plaatje uit gaat komen overigens.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

onetime schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:30:
[...]
Kan je dat setje vanaf de bouw eventueel kwijt aan de buren?
Die is er nog niet zo mee bezig, maar dat is zeker een optie.
[...]
Waarbij een lichte onderdimensionering van de omvormer ervoor zorgt dat je in de winter een ietsie pietsie meer opbrengst hebt. Beter ivm salderings perikelen.
Grappig, ik had verwacht dat hij dan juist in de winter tekort zou komen. In stroombronnen ipv stroomverbruikers denken is echt anders.

• migjes
oke, hier de power-one PVI 3.0 vervangen voor de 3.6.
oei, en dat ging niet zonder slag of stoot.
lol, en dat gaat puur over de definitie of je het leuk vind dat er knisperende geluiden uit de meter kast komen. >:)

power-one PVI 3.0 doet een 3000W en een 3300VA of te wel een 3400W doet hij niet moeilijk over. >:)
de power-one PVI 3.6 doet een 3600W en een 4000VA. (heb hem nog niet tot de totale top zien gaan. ben benieuwd waar hij stop?)

de 3.0 deed het perfect met een leuke kabel van 2,5mm van 12 meter, maar de 3.6 heeft dus binnen een week mijn 2,5 mm kabel verbrand. >:)
nu maar even snel vervangen voor 4mm kabel. >:)
(het brand puntje zat 3 cm buiten mij kWh meter, precies op de plek waar hij een 90 graden bocht moet maken.)

oke, mijn set is natuurlijk oost-west, dus als ik hoge opbrengsten heb, dan is het meteen voor flink meer uren al met een gewone zuid set.
voor mij is een 3000W voor meer als 4 uur vrij normaal, maar daar heb ik wel 5.66kWp voor nodig. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• reneeke1970
thido schreef op donderdag 01 september 2016 @ 18:48:
[...]

Dagen waren in de middag niet precies hetzelfde dus verschil in opbrengst is niet heel relevant.
Daar zou ik zoals aangegeven een aantal mooie zonnige dagen achter elkaar voor moeten hebben.
Het enige verschil wat wel duidelijk is, is wat er in de ochtend gebeurd tot 13:00uur.
Helemaal niets of wel wat. Ik heb het vermoeden dat er met optimizers niet een heel ander plaatje uit gaat komen overigens.
Mijn panelen in de schaduw geven één a twee / derde deel van hun vermogen tov de schaduw vrije, dus je kunt een gooi doen naar je winst

1 PVoutput . Dongen NB

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:50

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

migjes schreef op donderdag 01 september 2016 @ 19:29:
de 3.0 deed het perfect met een leuke kabel van 2,5mm van 12 meter, maar de 3.6 heeft dus binnen een week mijn 2,5 mm kabel verbrand. >:)
(heb brand puntje zat 3 cm buiten mij kWh meter, precies op de plek waar hij een 90 graden bocht moet maken.)
Da's best vreemd... 2,5 mm2 moet wel een 25A kunnen hebben. Misschien was de kabel daar beschadigd oid door het buigen?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Joepla schreef op donderdag 01 september 2016 @ 21:17:
[...]

Da's best vreemd... 2,5 mm2 moet wel een 25A kunnen hebben. Misschien was de kabel daar beschadigd oid door het buigen?
Lijkt mij ook vreemd, hier gaat 4,4 kW voor uren door een 2,5 met pieken als het bewolkt is van tegen de 6000 W.
Knispert hier niks. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Jerrythafast
Ik smul van foto's van dit soort dingen O-) :9~

• drielp
  • Laatst online: 14-10 09:07
oke, hier de power-one PVI 3.0 vervangen voor de 3.6.
oei, en dat ging niet zonder slag of stoot.
lol, en dat gaat puur over de definitie of je het leuk vind dat er knisperende geluiden uit de meter kast komen. >:)

power-one PVI 3.0 doet een 3000W en een 3300VA of te wel een 3400W doet hij niet moeilijk over. >:)
de power-one PVI 3.6 doet een 3600W en een 4000VA. (heb hem nog niet tot de totale top zien gaan. ben benieuwd waar hij stop?)

(heb brand puntje zat 3 cm buiten mij kWh meter, precies op de plek waar hij een 90 graden bocht moet maken.)

oke, mijn set is natuurlijk oost-west, dus als ik hoge opbrengsten heb, dan is het meteen voor flink meer uren al met een gewone zuid set.
voor mij is een 3000W voor meer als 4 uur vrij normaal, maar daar heb ik wel 5.66kWp voor nodig. ;)
Hier hangt ook de Power One 3,6. De hoogste piek die ik zie vanaf juni is 3988 watt. Maar geen rare dingen met de 2,5 mm2 kabels naar de meterkast. Hoger dan 18A kan het niet zijn geweest. Ik denk ook dat je kabel al niet zo fris meer was.
Tik die van jouw ook? Elke seconde een tik. Met de dichte kastdeur hoor je hier echter niets van.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Tonkey
AUijtdehaag schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:49:
[...]

Probeer het eens met een laptop, bluetooth en sunnyexplorer erop?
http://www.sma-benelux.co...tware/sunny-explorer.html

Als je er in kan komen, zie je meteen wat voor omvormer het is. En wat voor foutmeldingen er zijn.
Misschien kan je ook firmware updaten.
Als je er niet zeker van bent, moet je het een ander laten doen. Maar veel kan er niet fout gaan.
Gebruiker - wachtwoord 0000
Installateur - wachtwoord 1111 (mits niet gewijzigd)
Dat kan ik dit weekend wel proberen. Heb alleen wel een oude omvormer (2011). De Sunny beam kan ook meldingen geven en geeft aan dat er een probleem is met de communicatie

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-11 18:53
Beste mensen, een vriend heeft mij gevraagd voor hem een set samen te stellen. Dat doe ik graag, echter is het een voor mij nieuwe situatie, namelijk een pannendak met een Oost en West-zijde. Ik weet dat je wat minder piek hebt rond het middaguur en je de opbrengst wat langer over de dag uitsmeert, allemaal gunstig voor eigen verbruik. Mijn vraag zit hem met name in de keuze en (onder-)dimensionering van de omvormer.

Ik zie mensen die twee mpp-trackers aanraden apart voor de Oost- en West-string. Sommigen stoppen ze gewoon samen op één tracker. Afhankelijk van de prijs van de omvormer en beschikbaarheid zou ik waarschijnlijk wel twee trackers nemen als het geen grote meerprijs is.

Hoeveel % onderdimensioneren? Ik schat zelf in circa 60% van het totale WP vermogen. Graag hoor ik ervaringen van diegenen die zo'n O-W set hebben liggen (dus twee zijden van een huis, geen O-W op platdak).

Import van EVs

• reneeke1970
Luiaard schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 10:04:
Beste mensen, een vriend heeft mij gevraagd voor hem een set samen te stellen. Dat doe ik graag, echter is het een voor mij nieuwe situatie, namelijk een pannendak met een Oost en West-zijde. Ik weet dat je wat minder piek hebt rond het middaguur en je de opbrengst wat langer over de dag uitsmeert, allemaal gunstig voor eigen verbruik. Mijn vraag zit hem met name in de keuze en (onder-)dimensionering van de omvormer.

Ik zie mensen die twee mpp-trackers aanraden apart voor de Oost- en West-string. Sommigen stoppen ze gewoon samen op één tracker. Afhankelijk van de prijs van de omvormer en beschikbaarheid zou ik waarschijnlijk wel twee trackers nemen als het geen grote meerprijs is.

Hoeveel % onderdimensioneren? Ik schat zelf in circa 60% van het totale WP vermogen. Graag hoor ik ervaringen van diegenen die zo'n O-W set hebben liggen (dus twee zijden van een huis, geen O-W op platdak).
Mijn hellingshoek is 15 graden en ik heb hooguit 75 procent van vermogen van panelen

1 PVoutput . Dongen NB

• onetime
  • Niet online
Milmoor schreef op donderdag 01 september 2016 @ 18:55:
[...] Die is er nog niet zo mee bezig, maar dat is zeker een optie.

[...] Grappig, ik had verwacht dat hij dan juist in de winter tekort zou komen. In stroombronnen ipv stroomverbruikers denken is echt anders.
Dan moet die buur een beetje gestimuleert worden om aan zijn portomonnee in de toekomst te denken.

Je had je nog niet gerealiseerd dat de zon in de winter korter en minder sterk schijnt?
Je kunt je het misschien het best voorstellen als dat er op het midden van de dag tijd tussen uit geknipt word.
Sinds de langste dag, 20 juni, al zo'n 4 uur...
oke, hier de power-one PVI 3.0 vervangen voor de 3.6. oei, en dat ging niet zonder slag of stoot.
lol, en dat gaat puur over de definitie of je het leuk vind dat er knisperende geluiden uit de meterkast komen. >:)
de power-one PVI 3.6 doet een 3600W en een 4000VA. (heb hem nog niet tot de totale top zien gaan. ben benieuwd waar hij stopt?)

de 3.0 deed het perfect met een leuke kabel van 2,5mm van 12 meter, maar de 3.6 heeft dus binnen een week mijn 2,5 mm kabel verbrand. >:) nu maar even snel vervangen voor 4mm kabel. >:)
oke, mijn set is natuurlijk oost-west, dus als ik hoge opbrengsten heb, dan is het meteen voor flink meer uren dan met een gewone zuid set.
De netspanning blijft bij benadering gelijk, dus het extra vermogen gaat als extra stroom door de bedrading. Het opgewekte vermogen in een weerstand, zoals bedrading, is kwadratisch met de stroom erdoor.
Dus voor jouw situatie, 1,2 keer de stroom, levert 1,44 keer het verlies vermogen...
En je schrijft een bocht van 90o, bedoel je rond gebogen of om de rand van een tang scherp gevouwen? Dit laatste levert nm grotere schade in de vorm van kleine scheurtjes in de draad op. En dus een hogere weerstand in de draad... Dus niet scherp om een tang heen vouwen maar rond buigen.
Luiaard schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 10:04:

Ik heb nu geen tijd om er echt op in te gaan, maar met O-W en een omvormer van 80% kan ik tot nu toe zelfs de pieken goed opvangen. Die 60% lijkt een goede benadering voor langdurige hoge opbrengst.

• Jerrythafast
De onderdimensionering van de omvormer bij O-W hangt natuurlijk af van de hellingshoek van het dak. Bij een hellingshoek van zeg 50° heb je echt twee aparte pieken op de dag, maar bij 15° doen rond het middaguur beide zijdes tegelijk hard mee.

Eén of twee MPPT's is volgens mij meer een kwestie van of je op beide zijdes evenveel panelen kwijt kunt (1 MPPT parallel) of niet (dan 2 MPPT's). Als je ook nog gekke schaduwval hebt kan een omvormer met schaduwmanagement misschien beter zijn werk doen op twee MPPT's (gokje).

Verwijderd

heb hier een oost west opstelling liggen van 4300wp
hier zit een omnik4 op, de pieken die ik zie zitten op 4200watt

kijk ik naar afgelopen woensdag dan zit ik met deze set op max 2250
op 14-7 zit het zo rond de 3400 watt

kortom ik had hier met een omnik3 ook prima afgekunt. die draait dan meer op zijn max dan de omnik4
en de enkele piekjes die je dan misloopt qua opbrengst dat is echt verwaarloosbaar

mijn omnik 2 set west opstelling zelfde orientatie als de omnik4 set maar dan met hellingshoek 45gr ipv 12 gr draait een stuk harder
deze deed op 31-8 op zijn top overdag zo'n 1600 watt
op 14-7 was de top net boven de 1900 watt

zoals je zit is het dus niet alleen de orientatie maar ook de hellingshoek.
ik ben er dan ook van overtuigt dat ik met de oostwest set zoals deze er nu bij ligt met een omnik3 had afgekunt, met een hellingshoek van 45 gr echter had ik toch zeker de omnik4 nodig gehad

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Tonkey schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 08:33:
[...]

Dat kan ik dit weekend wel proberen. Heb alleen wel een oude omvormer (2011). De Sunny beam kan ook meldingen geven en geeft aan dat er een probleem is met de communicatie
Even de omvormer loskoppelen en van de beugel afpakken. Aan de rechterzijkant zit een mooi typeplaatje. Makkelijker kan het niet. Geen 5min. Werk.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• migjes
een sma3000TL-21 kan in oost-west met 45 graden gewoon 2x3000Wp aan, zonder al te gek verlies.
(of een sma3600tl-21 of een power-one 3.6 etc etc
als je bang bent voor dat hele kleine beetje verlies.)

mijn power-one 3.0 kon dat niet, de mpp stopt rond de 2000W (net zo als de omnik 3tl2). :-(
dus die zou ik niet verder doen als +/- 2x2000Wp.

opbrengst op een zeer warme dag, met 5,66kWp.
(7x190Wp(15graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp op west.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
oke een erg warme dag dus een lagere W.
goed te zien dat de 2000W mpp van de omvormer er problemen mee had. ;)
maar zoizo al is het kouder, je knipt alleen maar het topje van de grafiek af. dat is amper verlies.
maar als de mpp het niet trekt dan word het verlies al snel een stuk meer. ;)
drielp schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 00:19:
[...]
Hier hangt ook de Power One 3,6. De hoogste piek die ik zie vanaf juni is 3988 watt. Maar geen rare dingen met de 2,5 mm2 kabels naar de meterkast. Hoger dan 18A kan het niet zijn geweest. Ik denk ook dat je kabel al niet zo fris meer was.
Tik die van jouw ook? Elke seconde een tik. Met de dichte kastdeur hoor je hier echter niets van.
ik denk ook dat het de kabel is geweest. (zoizo vond ik de kwaliteit destijds al aardig dubieus toen ik hem kreeg zelfs voor een 2,5mm kabel)
ik wil eigenlijk een weekje weg, dus maar snel de kabel vervangen, en meteen maar een stapje zwaarder.
wie weet wat ik in de toekomst nog wil gaan doen. ;)

dat tikje dat is normaal bij de 3.6 en de 4.2.
het is niet hard maar wel irritant genoeg door het steeds repeterende geluid. ;)

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 22:00

Jiffy

God, you're ugly!

Nou, laat ik óók eens (een beetje) meedoen. ;)

Druk bezig met oriënteren voor het (laten!) leggen van een PV-installatie. Altijd leuk, veel leeswerk. Zelf klussen: nope. Schuin dak plus plat dak op de zolderverdieping ga ik mooi niet doen met een laddertje en 20 kg per paneel. :D

Wat me opvalt: ik kom héél veel SF170-panelen/installaties tegen, ook in dit topic. Ik had zelf ook het idee die kant op te gaan, alhoewel dit meer met de maatvoering van mijn dak te maken heeft dan met andere technische aspecten (een standaardmaat paneel past bij mij zó slecht, dat ik met SF170s 14 panelen kwijt kan, met standaardpanelen slechts 7).

Nu stuit ik echter op Panasonic HIT N285 panelen. Oók een tikkie kleiner dan standaard (voor mij aantrekkelijk), echter met een significant hogere Wp (285 tegen 170) per paneel dan Solar Frontier. Niet goedkoop, zeker niet. Voor mezelf ben ik er echter wel uit: ik kan mijn elektriciteitsverbruik met die Panasonics volledig afdekken, met Solar Frontier voor ff ruim 2/3 en met standaardpanelen ff krap 2/3. Go Panasonic, dus.

Toch kom ik die panelen (in dit topic) nauwelijks tegen. Geen mensen hier die dit soort panelen in gebruik hebben?

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Denk je weleens na over een TVT (=terugverdientijd)?

Als top-of-the-bill panelen je aanspreken en je hebt het geld ervoor, gewoon doen.

De meeste mensen willen echter zo goedkoop en goed.
Als dat 300 kWh per jaar minder oplevert, hetzij zo.
De kosten van zo een high performance paneel staan niet meer in verhouding tot de "extra" opbrengst wat dat oplevert.
Heb je te weinig dak, dan zou het een oplossing "kunnen" zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2016 11:20 ]

• migjes
Jiffy schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:06:
Nou, laat ik óók eens (een beetje) meedoen. ;)

Druk bezig met oriënteren voor het (laten!) leggen van een PV-installatie. Altijd leuk, veel leeswerk. Zelf klussen: nope. Schuin dak plus plat dak op de zolderverdieping ga ik mooi niet doen met een laddertje en 20 kg per paneel. :D

Wat me opvalt: ik kom héél veel SF170-panelen/installaties tegen, ook in dit topic. Ik had zelf ook het idee die kant op te gaan, alhoewel dit meer met de maatvoering van mijn dak te maken heeft dan met andere technische aspecten (een standaardmaat paneel past bij mij zó slecht, dat ik met SF170s 14 panelen kwijt kan, met standaardpanelen slechts 7).

Nu stuit ik echter op Panasonic HIT N285 panelen. Oók een tikkie kleiner dan standaard (voor mij aantrekkelijk), echter met een significant hogere Wp (285 tegen 170) per paneel dan Solar Frontier. Voor mezelf ben ik er wel uit: ik kan mijn elektriciteitsverbruik met die Panasonics volledig afdekken, met Solar Frontier voor ff ruim 2/3 en met standaardpanelen ff krap 2/3. Go Panasonic, dus.

Toch kom ik die panelen (in dit topic) nauwelijks tegen. Geen mensen hier die dit soort panelen in gebruik hebben?
het leuke van de SF panelen is dat ze iets meer doen als andere panelen per Wp.
maar je merkt het ook, je kunt wel niet veel Wp per m2 ruimte leggen.
(marketing zegt een 10%, maar per situatie valt dat toch anders uit.)
het hele leuke van de sanyo's (die door panasonic is over genomen) dat die het zelfde gedrag hebben als de SF panelen, maar niet de nadelen van weinig Wp per m2. ;)

de sanyo(panasonic) panelen kom je niet veel tegen vanwege de prijs.
je komt voor die panelen al snel op een +/- 1€/Wp tegenover een 0,5 - 0,7€/Wp voor andere panelen.
maar werken doen ze wel.
(ik heb er 8 bij een vriend hangen, die had ook maar erg weinig plek op dak.)

ik ga denk ik nu sparen om mijn 14x190Wp te gaan vervangen voor 14x245Wp van panasonic.
(ik maak me al lang niet meer druk over het geld, alles doe je wel TVTen uiteindelijk.
belangrijker is gewoon genoeg kWh te hebben.)

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 22:00

Jiffy

God, you're ugly!

AUijtdehaag schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:18:
Denk je weleens na over een TVT (=terugverdientijd)?
Ja hoor. Verschil in TVT tussen een installatie met SF170 en eentje met Panasonic 285 is in mijn geval <1 jaar. Dat verschil is me te klein om me druk om te maken. De initiële investering is idd wél significant groter, maar de opbrengst is dat vervolgens ook: 2380 Wp tegen 3420 Wp (puur de panelen, geen rekening houdend met de rest van de installatie).
Als top-of-the-bill panelen je aanspreken en je hebt het geld ervoor, gewoon doen.
Tja ik héb het geld er op dit moment voor liggen, al betekent dat natuurlijk dat ik dat niet aan wat anders uit kan geven. ;)

Het gaat er eigenlijk om dat ik me een beetje verbaas over het feit dat ik, met name in dit topic, die panelen dus weinig tegen kom. We zitten hier toch een beetje in het nerdjes/fanatiekelingen-deel, en die zijn veelal wat minder Homo Economicus. Waarbij de prijs per paneel naar mijn idee dus wat minder relevant is dan het laatste restje aan opbrengst eruit schrapen... :P

Bij mij komt het qua dakindeling gewoon heel goed uit, anders was ik wsl ook gewoon voor panelen van een standaardformaat gegaan. Die krengen passen bij mij echter extreem slecht (handig, al die dakramen).

[ Voor 27% gewijzigd door Jiffy op 02-09-2016 11:38 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-11 18:53
Bedankt voor de input. Hellingshoek moet ik nog even nagaan/meten. Zal in de ordegrootte van een 45 graden liggen +/- 5 graden schat ik. Dus twee pieken i.t.t. het mildere gedrag van een lagere hellingshoek.

In principe wel de bedoeling dat er aan beide zijden evenveel panelen komen. Geen schaduw, behoudens misschien enkele pijpjes waar we nog even naar kijken van tevoren.

Import van EVs

Jiffy schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:29:
[...]

Ja hoor. Verschil in TVT tussen een installatie met SF170 en eentje met Panasonic 285 is in mijn geval <1 jaar. Dat verschil is me te klein om me druk om te maken. De initiële investering is idd wél significant groter, maar de opbrengst is dat vervolgens ook: 2380 Wp tegen 3420 Wp (puur de panelen, geen rekening houdend met de rest van de installatie).

[...]

Tja ik héb het geld er op dit moment voor liggen, al betekent dat natuurlijk dat ik dat niet aan wat anders uit kan geven. ;)

Het gaat er eigenlijk om dat ik me een beetje verbaas over het feit dat ik, met name in dit topic, die panelen dus weinig tegen kom. We zitten hier toch een beetje in het nerdjes/fanatiekelingen-deel, en die zijn veelal wat minder Homo Economicus. Waarbij de prijs per paneel naar mijn idee dus wat minder relevant is dan het laatste restje aan opbrengst eruit schrapen... :P

Bij mij komt het qua dakindeling gewoon heel goed uit, anders was ik wsl ook gewoon voor panelen van een standaardformaat gegaan. Die krengen passen bij mij echter extreem slecht (handig, al die dakramen).
Als de maat een issue is, is het een overweging waard.
Ik heb op noord gewoon ook volgegooid met SF. Daar lag nog niks en levert meer op dan dakpannen.
Begrijp me niet verkeerd, maar ik vind ze te duur voor het extra wp (kWh) wat het oplevert.
Er zijn vele maten beschikbaar.
1256 x 977, 1580 x1060 (ECsolar 275), 1580 x 800 (Ecsolar 210) en dat is een aantrekkelijkere prijsklasse.

Maar neem gewoon wat past. Uiteindelijk verdien je ze wel terug.
Ik heb nu 3 jaar, 14x 245 wp panelen op zuid. Die gaan ook een keer vervangen worden door iets wat meer oplevert. Nu nog niet, vind de "winst" daarvan nog niet aantrekkelijk. De techniek staat niet stil tenslotte.
En iemand anders kan ik daar weer blij mee maken.

Hou je geld liever op zak voor een warmtepomp met subsidie, om het gas eruit te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2016 11:49 ]

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:54
Jiffy schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:29:
[...]
Ik heb er wel naar gekeken, ook naar BenQ 327Wp panelen. Maar als je genoeg dakoppervlak hebt zijn dat soort panelen niet zo interessant. Je kunt dan voor hetzelfde geld meer goedkopere panelen neerleggen. Jij hebt eigenlijk precies de situatie waarvoor ze wel ideaal zijn. Door panasonics neer te leggen kun je in beperkte ruimte je hele eigenverbuik opwekken.

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1 ... 34 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??