Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.039 views

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Jiffy schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:06:
Nou, laat ik óók eens (een beetje) meedoen. ;)

Druk bezig met oriënteren voor het (laten!) leggen van een PV-installatie. Altijd leuk, veel leeswerk. Zelf klussen: nope. Schuin dak plus plat dak op de zolderverdieping ga ik mooi niet doen met een laddertje en 20 kg per paneel. :D

Wat me opvalt: ik kom héél veel SF170-panelen/installaties tegen, ook in dit topic. Ik had zelf ook het idee die kant op te gaan, alhoewel dit meer met de maatvoering van mijn dak te maken heeft dan met andere technische aspecten (een standaardmaat paneel past bij mij zó slecht, dat ik met SF170s 14 panelen kwijt kan, met standaardpanelen slechts 7).

Nu stuit ik echter op Panasonic HIT N285 panelen. Oók een tikkie kleiner dan standaard (voor mij aantrekkelijk), echter met een significant hogere Wp (285 tegen 170) per paneel dan Solar Frontier. Niet goedkoop, zeker niet. Voor mezelf ben ik er echter wel uit: ik kan mijn elektriciteitsverbruik met die Panasonics volledig afdekken, met Solar Frontier voor ff ruim 2/3 en met standaardpanelen ff krap 2/3. Go Panasonic, dus.

Toch kom ik die panelen (in dit topic) nauwelijks tegen. Geen mensen hier die dit soort panelen in gebruik hebben?
Hier liggen 12 Panasonic 245 Wp panelen op het platte dak, gemixt met 8 stuks 175 Wp wat oudere mono's (Solar Edge)

De Panasonic's draaien erg goed, c.a. 10 % beter in kWh tov de mono's :) Uiteraard terug gerekend naar Wp. Binnenkort gaan er weer 4 bijkomen, en gaan de oude naar de buurman, die heeft meer dak als ik.
Wat migjes ook zegt, ze scoren hoog in kWh/m2 tov SF panelen.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
Gistermiddag zijn mijn zonnepanelen eindelijk geleverd:
  • 9* JA solar 290wp (totaal 2610wp)
  • SMA Sunnyboy 2.5
  • Flatfix Fusion montagesysteem
Het meeste werk was naar boven brengen van alle dozen en panelen. Vanaf de voordeur via de trap naar de logeerkamer, daar alles naar buiten gestoken en op de aanbouw gezet. Tot slot via een ladder naar het dak.

Het Flatfix Fusion systeem is echt top. Alle dozen geopend, onderdelen verdelen over het dak en daarna 'klikken'. Binnen een half uur stond het frame in elkaar en gesteld.

De omvormer hangt aan de schoorsteen en was ook erg snel verbonden met het internet.

Vanmiddag de laatste kabeltjes aansluiten en dan kWh's oogsten!

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/k4orau1olorha0v/installatie%201.jpg?dl=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/p77fn1pri5i9hrw/installatie%202.jpg?dl=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/8e7a5nwjsrs5e1k/installatie%203.jpg?dl=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/2lv5gckruczb7lc/installatie%204.jpg?dl=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/3hlgu3u77oj3602/installatie%205.jpg?dl=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/9epbi2kyku6ikvx/installatie%206.jpg?dl=1

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-11 12:53
Voor onze woning ben ik me ook aan het orienteren voor een PV installatie. Daarbij werd aangegeven dat panelen van Europese (Duitse) makelij doorgaans minder last hebben van opbrengst degradatie en na bijvoorbeeld 20 jaar meer opbrengstcapaciteit over zouden hebben dan Chinese panelen welke een gelijke Wp capaciteit hebben. Het advies was dan om Duitse panelen te verkiezen over Chinese. De initiele meerprijs zou over de lange looptijd goedgemaakt worden door de betere opbrengst.

Al zoekende heb ik niet een vergelijk kunnen vinden dat dit ondersteund of, nog belangrijker, een inschatting geeft van hoeveel meer degradatie er is tussen de vershillende herkomsten (er is natuurlijk ook niet een merk Duitse of een merk Chinese panelen. Plus er zijn nog verschillende andere landen). Sowieso vond ik weinig cijfers over wat voor degradatie er te verwachten valt. Een bron ging uit van plm 0.75% per jaar (zwarte panelen).

Zijn er hier ervaringen in die richting of namen van merken welke juist goed scoren qua lage degradatie over lange tijd?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Jiffy schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:29:
[...]

Ja hoor. Verschil in TVT tussen een installatie met SF170 en eentje met Panasonic 285 is in mijn geval <1 jaar. Dat verschil is me te klein om me druk om te maken. De initiële investering is idd wél significant groter, maar de opbrengst is dat vervolgens ook: 2380 Wp tegen 3420 Wp (puur de panelen, geen rekening houdend met de rest van de installatie).

[...]

Tja ik héb het geld er op dit moment voor liggen, al betekent dat natuurlijk dat ik dat niet aan wat anders uit kan geven. ;)

Het gaat er eigenlijk om dat ik me een beetje verbaas over het feit dat ik, met name in dit topic, die panelen dus weinig tegen kom. We zitten hier toch een beetje in het nerdjes/fanatiekelingen-deel, en die zijn veelal wat minder Homo Economicus. Waarbij de prijs per paneel naar mijn idee dus wat minder relevant is dan het laatste restje aan opbrengst eruit schrapen... :P

Bij mij komt het qua dakindeling gewoon heel goed uit, anders was ik wsl ook gewoon voor panelen van een standaardformaat gegaan. Die krengen passen bij mij echter extreem slecht (handig, al die dakramen).
ik ben bang dat je TVT berekening niet helemaal klopt.
1 jaar verschil is wel heel erg klein dat is wel iets meer. ;)

en nee hoor, de tweakers hier zijn soms heel erg "Homo Economicus".
(ziekelijk zelfs soms. :r )

naast natuurlijk het aantal panelen wat past op dak, is er nog een ander ding belangrijk.
het aantal panelen en de soort bepaald ook de V die ze leveren aan de omvormer.
en die V wil je graag op de juiste hoeveelheid hebben zodat de omvormer met vol rendement werkt.
(je kunt daar door de voorsprong die SF of panasonic heeft ook weer mee verspillen. :-( )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-11 11:22
Luiaard schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:29:
Bedankt voor de input. Hellingshoek moet ik nog even nagaan/meten. Zal in de ordegrootte van een 45 graden liggen +/- 5 graden schat ik. Dus twee pieken i.t.t. het mildere gedrag van een lagere hellingshoek.

In principe wel de bedoeling dat er aan beide zijden evenveel panelen komen. Geen schaduw, behoudens misschien enkele pijpjes waar we nog even naar kijken van tevoren.
Kijk wel nog even naar de grafiek van migjes hierboven. Het 'twee pieken' verhaal van mij ligt iets genuanceerder dan ik dacht. Op een dag hartje zomer heeft hij in de totale output (groene grafiek) toch nog redelijk wat overlap van oost en west (al zal dat deels ook komen doordat de helft van zijn oost panelen op 15° liggen, dat is nieuw geloof ik?). Als de zon lager aan de hemel staat (voorjaar/najaar) wordt die bups op de groene grafiek wel lager.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11 21:27

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:51:
[...]

ik ben bang dat je TVT berekening niet helemaal klopt.
1 jaar verschil is wel heel erg klein dat is wel iets meer. ;)
Hou er rekening me dat hij niet zelf gaat leggen. De paneelprijs wordt dan een steeds kleiner onderdeel in de vergelijking.
en nee hoor, de tweakers hier zijn heel erg "Homo Economicus".
(ziekelijk zelfs soms. :r )
Gelukkig niet allemaal hoor. Ik heb ook gewoon wat meer centjes uitgegeven omdat ik graag b.v. per paneel wilde loggen. Maar er zitten inderdaad nogal wat mensen hier die heel erg op de centjes letten...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Jerrythafast
tsjoender schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:51:
Voor onze woning ben ik me ook aan het orienteren voor een PV installatie. Daarbij werd aangegeven dat panelen van Europese (Duitse) makelij doorgaans minder last hebben van opbrengst degradatie en na bijvoorbeeld 20 jaar meer opbrengstcapaciteit over zouden hebben dan Chinese panelen welke een gelijke Wp capaciteit hebben. Het advies was dan om Duitse panelen te verkiezen over Chinese. De initiele meerprijs zou over de lange looptijd goedgemaakt worden door de betere opbrengst.

Al zoekende heb ik niet een vergelijk kunnen vinden dat dit ondersteund of, nog belangrijker, een inschatting geeft van hoeveel meer degradatie er is tussen de vershillende herkomsten (er is natuurlijk ook niet een merk Duitse of een merk Chinese panelen. Plus er zijn nog verschillende andere landen). Sowieso vond ik weinig cijfers over wat voor degradatie er te verwachten valt. Een bron ging uit van plm 0.75% per jaar (zwarte panelen).

Zijn er hier ervaringen in die richting of namen van merken welke juist goed scoren qua lage degradatie over lange tijd?
Ik zou op zijn vroegst over 10 jaar gaan proberen te kijken of er iets van meetbaar degradatieverschil is tussen systemen die gebruik maken van verschillende merken panelen. Immers zijn er niet zo veel systemen die er nu al 20 jaar liggen én gebruik maken van panelen van fabrikanten die nu nog panelen verkopen ;)

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 22:00

Jiffy

God, you're ugly!

TFHfony schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:55:
[...]

Hou er rekening me dat hij niet zelf gaat leggen. De paneelprijs wordt dan een steeds kleiner onderdeel in de vergelijking.
Check. Ik heb (uiteraard) diverse offertes opgevraagd. Degene die de laagste offerte uitbracht voor de SF170-installatie kwam ook met de optie voor de Panasonics.

Zoals elke leverancier/installateur laten ze in de offerte uiteraard braaf tabelletjes/grafiekjes zien waarin oa de TVT wordt aangegeven. Ziet er allemaal prachtig uit. Daarbij gaan ze natuurlijk uit van een aantal variabelen (huidige prijs/kWh, toekomstige inflatie, whatever) en die kunnen tussen de verschillende leveranciers natuurlijk verschillen, simpelweg omdat ze van andere cijfertjes uit gaan. En omdat ze niet in de toekomst kunnen kijken, uiteraard. Maar ze moeten nu eenmaal érgens van uit gaan om met een waarde voor de TVT te kunnen komen.

In dit geval was het dus één bedrijf die met beide offertes kwam, waarbij er per definitie uit wordt gegaan van dezelfde variabelen voor de TVT (ja, gecheckt). In mijn geval is de TVT bij een SF170-installtie 7,2 jaar en bij de Panasonic-installatie 7,9 jaar. Bij mij is 7,9 -/- 7,2 < 1. Uitgaande van de in die offerte gehanteerde waarden voor inflatie/degradatie/kWh-prijs/whatever, uiteraard.

Zoals gezegd, in mijn geval is de aan te leggen installatie oppervlaktetechnisch gezien gewoon uiterst interessant om óf Sf te gebruiken, óf die Panasonics. En de meeropbrengst van die Panasonics tov SF is dat, wederom in mijn geval, óók. Ik heb gewoon een raar dak. :)

Idd, de initiële investering is significant hoger bij die Panasonics, maar dat is de opbrengst vervolgens óók.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:50

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Pascal_X schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:49:
Hee een SMA die buiten wordt gemonteerd, dat zie ik niet zo vaak. Maar moet kunnen, volgens de specs.

Het is een beetje laat nu, maar heb je overwogen om deze aan de noordkant van de schoorsteen te hangen? Misschien handiger ivm opwarming door de zon en in NL hebben we heel vaak zuid-westen wind en dus ook regen uit die richting.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Jiffy schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:07:
[...]

Check. Ik heb (uiteraard) diverse offertes opgevraagd. Degene die de laagste offerte uitbracht voor de SF170-installatie kwam ook met de optie voor de Panasonics.

Zoals elke leverancier/installateur laten ze in de offerte uiteraard braaf tabelletjes/grafiekjes zien waarin oa de TVT wordt aangegeven. Ziet er allemaal prachtig uit. Daarbij gaan ze natuurlijk uit van een aantal variabelen (huidige prijs/kWh, toekomstige inflatie, whatever) en die kunnen tussen de verschillende leveranciers natuurlijk verschillen, simpelweg omdat ze van andere cijfertjes uit gaan. En omdat ze niet in de toekomst kunnen kijken, uiteraard. Maar ze moeten nu eenmaal érgens van uit gaan om met een waarde voor de TVT te kunnen komen.

In dit geval was het dus één bedrijf die met beide offertes kwam, waarbij er per definitie uit wordt gegaan van dezelfde variabelen voor de TVT (ja, gecheckt). In mijn geval is de TVT bij een SF170-installtie 7,2 jaar en bij de Panasonic-installatie 7,9 jaar. Bij mij is 7,9 -/- 7,2 < 1. Uitgaande van de in die offerte gehanteerde waarden voor inflatie/degradatie/kWh-prijs/whatever, uiteraard.

Zoals gezegd, in mijn geval is de aan te leggen installatie oppervlaktetechnisch gezien gewoon uiterst interessant om óf Sf te gebruiken, óf die Panasonics. En de meeropbrengst van die Panasonics tov SF is dat, wederom in mijn geval, óók. Ik heb gewoon een raar dak. :)

Idd, de initiële investering is significant hoger bij die Panasonics, maar dat is de opbrengst vervolgens óók.
Ik persoonlijk zou, zeker als het geld er voor is, voor de Panasonics gaan. Iets langere TVT, maar op de bank brengt je geld de komende tijd toch niets op en je bent gewoon helemaal van je stroomrekening af.
Na de TVT blijf je ook nog eens genieten van het feit dat je opbrengst hoger is, dus... voor mij een simpele overweging.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Joepla schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:07:
[...]

Hee een SMA die buiten wordt gemonteerd, dat zie ik niet zo vaak. Maar moet kunnen, volgens de specs.

Het is een beetje laat nu, maar heb je overwogen om deze aan de noordkant van de schoorsteen te hangen? Misschien handiger ivm opwarming door de zon en in NL hebben we heel vaak zuid-westen wind en dus ook regen uit die richting.
Volgens mij hangt tie daar ook... :)
Pascal_X in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2016 12:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Joepla

Joepla

Hmmm... zou best kunnen eigenlijk :)
Schaduwen leken op zuid, maar misschien is het door het tijdstip niet zo.

• Pascal_X
Joepla schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:07:
[...]

Het is misschien vertekend beeld, maar de omvormer hangt inderdaad volledig op het noorden.

SMA adverteert met IP65 - oftewel geschikt voor buitenmontage. Ik ga wel nog van Rockpanel een klein afdakje met zijwanden maken tegen vervuiling, regen en opwarming door de zon.

• Joepla

Joepla

Pascal_X schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:09:
[...]
Het is misschien vertekend beeld, maar de omvormer hangt inderdaad volledig op het noorden.
Ok!
SMA adverteert met IP65 - oftewel geschikt voor buitenmontage. Ik ga wel nog van Rockpanel een klein afdakje met zijwanden maken tegen vervuiling, regen en opwarming door de zon.
Klopt, ik heb er ook een die buiten kan hangen, maar ik doe dat toch liever niet. Displays (en kunststoffen in het algemeen) knappen meestal niet op van een paar jaar UV licht. Ook de temperatuurwisselingen vind ik niet zo tof.

Maar inderdaad, de specs zeggen dat het kan en bij SMA hoef je daar niet aan te twijfelen. Afdakje is natuurlijk altijd goed en zou ik ook zeker doen. Leuke foto's trouwens.
Nu nog wat tweaken om het met PVoutput te koppelen?

• Jerrythafast
Jiffy schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:07:
[...]

Ze kunnen natuurlijk ook expres de SF offerte iets duurder hebben gemaakt dan strikt noodzakelijk, zodat je eerder geneigd bent voor de nog duurdere Panasonic offerte te kiezen. Maar ik ben altijd achterdochtig als het om commerciële partijen gaat :X

Maar net als de anderen zou ik als je er het geld voor hebt zeker aanraden de wat duurdere panelen te overwegen bij weinig dakoppervlak. Misschien voor de zekerheid wel bij andere installateurs ook nog even HIT of Sunforte panelen laten offeren om te zien op wat voor prijzen je dan uit komt.

• Pascal_X
Joepla schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:15:
[...]

Ok!

[...]

Klopt, ik heb er ook een die buiten kan hangen, maar ik doe dat toch liever niet. Displays (en kunststoffen in het algemeen) knappen meestal niet op van een paar jaar UV licht. Ook de temperatuurwisselingen vind ik niet zo tof.

Maar inderdaad, de specs zeggen dat het kan en bij SMA hoef je daar niet aan te twijfelen. Afdakje is natuurlijk altijd goed en zou ik ook zeker doen. Leuke foto's trouwens.
Nu nog wat tweaken om het met PVoutput te koppelen?
Deze SMA volledig van aluminium en er zitten geen schermpjes op. Verkleuring kan me niks schelen overigens. De temperatuur stijging probeer ik te voorkomen door het afdakje en de zijwanden te maken. Er valt dan nooit rechtstreeks zonlicht op.

PVoutput gaat er nog komen.... moet er wel nog ff tijd voor vinden.

• Joepla

Joepla

Pascal_X schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:19:
[...]
Verkleuring kan me niks schelen overigens.
Ik hou er rekening mee dat de inverter waarschijnlijk ooit een nieuwe eigenaar krijgt. Dan is het prettig dat hij er tiptop uitziet en niet half roze & grijs ipv rood & zwart. Voor de werking maakt het niet uit natuurlijk.
PVoutput gaat er nog komen.... moet er wel nog ff tijd voor vinden.
Mooi, weet even niet hoe dat bij jouw type inverter moet, maar genoeg info en kennis hier.

Edit:
Netjes!! Misschien ook iets om op de SBFspot website te plaatsen? Engels en Italiaans is er dacht ik al, NL is een mooie aanvulling. Heb sowieso 't idee dat er relatief heel veel NL gebruikers zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Joepla op 02-09-2016 14:17 ]

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Jerrythafast schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:19:
[...]

Ze kunnen natuurlijk ook expres de SF offerte iets duurder hebben gemaakt dan strikt noodzakelijk, zodat je eerder geneigd bent voor de nog duurdere Panasonic offerte te kiezen. Maar ik ben altijd achterdochtig als het om commerciële partijen gaat :X
Idd, dat risico loop je. Maar ze waren met de SF-offerte ook de goedkoopste van de drie die met SF aankwamen. Nummer 4 kwam met een plan voor slechts vijf standaardpanelen (niks op het platte dak, want 'daar kunnen we slechts twee panelen kwijt') en nummer 5 had weliswaar een berichtje gestuurd dat ze binnenkort een offerte zouden sturen, maar dat is ook meteen het enige dat ik van ze heb gehoord...

Tja, en het is vrij simpel: die Panasonicdingen zijn qua formaat icm opbrengst per paneel de enige optie waarmee ik (op papier) m'n volledige elektriciteitsverbruik kan dekken. Ik heb het geld er voor, ik ben van m'n elektriciteitsrekening af (zo ongeveer) en financieel rendeert het met iets van 13%. Nou, voor dát rendement hoef ik bij de Rabobank niet aan te komen (0,5%). :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:02
Jiffy schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:52:
[...]

Idd, dat risico loop je. Maar ze waren met de SF-offerte ook de goedkoopste van de drie die met SF aankwamen. Nummer 4 kwam met een plan voor slechts vijf standaardpanelen (niks op het platte dak, want 'daar kunnen we slechts twee panelen kwijt') en nummer 5 had weliswaar een berichtje gestuurd dat ze binnenkort een offerte zouden sturen, maar dat is ook meteen het enige dat ik van ze heb gehoord...

Tja, en het is vrij simpel: die Panasonicdingen zijn qua formaat icm opbrengst per paneel de enige optie waarmee ik (op papier) m'n volledige elektriciteitsverbruik kan dekken. Ik heb het geld er voor, ik ben van m'n elektriciteitsrekening af (zo ongeveer) en financieel rendeert het met iets van 13%. Nou, voor dát rendement hoef ik bij de Rabobank niet aan te komen (0,5%). :)
Zon offerte zou ik graag zien, laten installeren en tvt onder 8 jaar lijkt me bijna onmogelijk

1 PVoutput . Dongen NB

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:58:
[...]

Zon offerte zou ik graag zien, laten installeren en tvt onder 8 jaar lijkt me bijna onmogelijk
Hoezo? Ik heb de boel ook laten installeren en kom op een terugverdientijd van <7 jaar uit. Ik heb voor mijn 4560Wp zo'n 6300 (na teruggave belasting) betaald. De boel levert bijna 5mWh per jaar op. En dan heb ik nog voor dure Micro Inverters gekozen en het is een installatie op een plat dak.

[ Voor 24% gewijzigd door TFHfony op 02-09-2016 14:07 ]

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

reneeke1970 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:58:
[...]

Da's grappig, want dat geldt voor álle offertes (in welke configuratie dan ook) die ik de afgelopen anderhalve week heb ontvangen. Ook voor degene die ik sowieso niet ga doen. :)

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Jiffy schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:17:
[...]

Da's grappig, want dat geldt voor álle offertes (in welke configuratie dan ook) die ik de afgelopen anderhalve week heb ontvangen. Ook voor degene die ik sowieso niet ga doen. :)
Nou ben ik wel benieuwd: Met wat voor stroomtarieven zijn de offertes gemaakt? Want deze waren steevast te hoog bij mij. En ze gingen allemaal uit van een stijging van de stroomprijs van 3% per jaar (terwijl de stroomprijs juist dalende is).

Ik zie liever een foto van het dak dan een offerte.
Als ik Panasonic en opbrengst per paneel hoor, kan dat vast goedkoper.
Maar dat is het doel niet begrijp ik.
(2020 komt er aan jongens en meisjes, dan wordt de tvt misschien wel 3x zo lang, als je dan nog niet klaar bent met tvt. Nee heb geen glazen bol)

Mijn beide buren zijn in 4,5 jaar klaar. Wel zelfmontage, dakraam verwijderen, en alles zelf doen. (met een handige buurjongen) Dakkapel verwijderen ging me te ver.. ;)
Waar gaat het mis dan tegenwoordig vraag ik me af.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2016 15:00 ]

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:48

AMDFreak

Intel is zo..

Ik ben erg benieuwd wat ze gaan doen in 2020. Je ziet steeds meer zonnepaneel parken.

Diep van binnen verwacht ik niet dat ze de salderingsregeling zo abrupt zullen afschaffen. Misschien eerder in de overproductie dan wel dat de BTW teruggave wordt afgeschaft.
OF er komt juist een extra stimuleringsmaatregel dat de consument zonnepanelen aanschaft, die kant kan het natuurlijk ook op gaan.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Jiffy schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:29:
[...] Ja hoor. Verschil in TVT tussen een installatie met SF170 en eentje met Panasonic 285 is in mijn geval <1 jaar. Dat verschil is me te klein om me druk om te maken. De initiële investering is idd wél significant groter, maar de opbrengst is dat vervolgens ook: 2380 Wp tegen 3420 Wp (puur de panelen, geen rekening houdend met de rest van de installatie).

[...] Tja ik héb het geld er op dit moment voor liggen, al betekent dat natuurlijk dat ik dat niet aan wat anders uit kan geven. ;)

Het gaat er eigenlijk om dat ik me een beetje verbaas over het feit dat ik, met name in dit topic, die panelen dus weinig tegen kom. We zitten hier toch een beetje in het nerdjes/fanatiekelingen-deel, en die zijn veelal wat minder Homo Economicus. Waarbij de prijs per paneel naar mijn idee dus wat minder relevant is dan het laatste restje aan opbrengst eruit schrapen... :P

Bij mij komt het qua dakindeling gewoon heel goed uit, anders was ik wsl ook gewoon voor panelen van een standaardformaat gegaan. Die krengen passen bij mij echter extreem slecht (handig, al die dakramen).
Je zit hier wel op een Nederlands forum...
En de beste rechtvaardiging van SolarPV is nog steeds de besparing. Dat gaat dus hand in hand.
Je kunt natuurlijk al die overbodige dakramen weghalen... }:O :X O-)
Luiaard schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:29:
Bedankt voor de input. Hellingshoek moet ik nog even nagaan/meten. Zal in de ordegrootte van een 45 graden liggen +/- 5 graden schat ik. Dus twee pieken i.t.t. het mildere gedrag van een lagere hellingshoek.

In principe wel de bedoeling dat er aan beide zijden evenveel panelen komen. Geen schaduw, behoudens misschien enkele pijpjes waar we nog even naar kijken van tevoren.
Twee pieken betekend dat je met een relatief kleine omvormer toe kunt, dat is in mijn oren milder...

Die pijpjes kunnen je behoorlijk bijten. Als ze weg kunnen: doen. Mogen ze ook onder de panelen uitkomen zoals riool ontluchting? Doen. Kan dat niet en kan je ze niet verplaatsen? Is inkorten dan een optie?
Pascal_X schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:49:
[list]
[li]9* JA solar 290wp (totaal 2610wp)[/li]
[li]SMA Sunnyboy 2.5[/li]
[li]Flatfix Fusion montagesysteem[/li]
[/list]
Het meeste werk was naar boven brengen van alle dozen en panelen. Vanaf de voordeur via de trap naar de logeerkamer, daar alles naar buiten gestoken en op de aanbouw gezet. Tot slot via een ladder naar het dak.

Het Flatfix Fusion systeem is echt top. Alle dozen geopend, onderdelen verdelen over het dak en daarna 'klikken'. Binnen een half uur stond het frame in elkaar en gesteld.

De omvormer hangt aan de schoorsteen en was ook erg snel verbonden met het internet.

Vanmiddag de laatste kabeltjes aansluiten en dan kWh's oogsten! [...]
Ziet er mooi uit. Ik ben een groot voorstander van je omvormer koelen. Die van jou hangt zo in de middag in de zon. Kan ie niet op de korte zijkant uit de zon? Ik ben een beetje bang dat je omvormer het te warm zal krijgen. Weet niet of dat zal leiden tot derating. Ben wel overtuigt van een kortere levensduur, zo in de zon.
tsjoender schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:51:
Voor onze woning ben ik me ook aan het oriënteren voor een PV installatie. Daarbij werd aangegeven dat panelen van Europese (Duitse) makelij doorgaans minder last hebben van opbrengst degradatie en na bijvoorbeeld 20 jaar meer opbrengstcapaciteit over zouden hebben dan Chinese panelen welke een gelijke Wp capaciteit hebben. Het advies was dan om Duitse panelen te verkiezen over Chinese. De initiële meerprijs zou over de lange looptijd goedgemaakt worden door de betere opbrengst.

Al zoekende heb ik niet een vergelijk kunnen vinden dat dit ondersteund of, nog belangrijker, een inschatting geeft van hoeveel meer degradatie er is tussen de verschillende herkomsten (er is natuurlijk ook niet een merk Duitse of een merk Chinese panelen. Plus er zijn nog verschillende andere landen). Sowieso vond ik weinig cijfers over wat voor degradatie er te verwachten valt. Een bron ging uit van plm 0.75% per jaar (zwarte panelen).

Ik ben een voorstander van Europese / westerse producten, maar ik zou je niet kunnen zeggen welke panelen beter zijn dan andere. Wel weet ik dat er bij buren al lang panelen staan die tegenwoordig bruin verkleurd zijn.
De "encapsulant" is hier de boosdoener, maar die schijnt tegenwoordig beter te zijn.
Ook heb ik ooit een rapport gelezen dat uitkwam op een rendementsverlies van minder dan 0,1% per jaar. Over welke panelen dat ging weet ik niet meer. Ik heb zelf 2e hands duitse panelen gescoord die voor hun geld lekker hun werk liggen te doen. En soms over hun Wp heen gaan. Ik kan me voorstellen dat producenten die goed draaien -en- een lange historie hebben het op dit punt relatief goed doen.
Pascal_X schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:09:
[...] Het is misschien vertekend beeld, maar de omvormer hangt inderdaad volledig op het noorden.

Is de ventilatie wel nog gegarandeerd? Anders kan ie zijn warmte niet kwijt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
AMDFreak schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:35:
Ik ben erg benieuwd wat ze gaan doen in 2020. Je ziet steeds meer zonnepaneel parken.
Diep van binnen verwacht ik niet dat ze de salderingsregeling zo abrupt zullen afschaffen.
Plots geheel afschaffen geloof ik ook niet zo. Ik zie het wel gebeuren dat er een soort opbrengstforfait komt. Net zoals nu al wordt geschat hoeveel opbrengst je hebt, om te bepalen hoeveel BTW je moet afdragen. Zo kan men ook zeggen 'we schatten dat men gemiddeld 50% eigen gebruik heeft' en op die manier een deel van de saldering van de andere helft tegen een lager tarief gaan doen ofzo.

Uiteindelijk zal men wel naar een lager tarief willen voor de daadwerkelijke teruglevering, maar ik denk ook niet dat dat voor bestaande eigenaren zo plotseling zal gaan.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• onetime
  • Niet online

Diep van binnen verwacht ik niet dat ze de salderingsregeling zo abrupt zullen afschaffen. Misschien eerder in de overproductie dan wel dat de BTW teruggave wordt afgeschaft.
OF er komt juist een extra stimuleringsmaatregel dat de consument zonnepanelen aanschaft, die kant kan het natuurlijk ook op gaan.
Wat ik hoop dat er gaat komen is een stimulering van gebruik als er opbrengst is.
(met een warmtepomp een warmtevoorraad voor de winter aanleggen?
Als het warm is bij een stroomoverschot) Er is geloof ik iemand met een 25kuub buffer onder de tuin
Probeer zelf al een beetje de elektrische boiler overdag te laten opwarmen, maar dat doet alleen iets voor de dagelijkse "pieken" en niet voor het seizoens- verschil van zomer en winter.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Joepla

Joepla

De toekomst van de salderingsregeling zal zeer sterk afhangen van de politiek over een paar jaar. Je kunt zelf wel een aantal partijen bedenken waarbij zonnepanelen als geitenwollensokkenhobby worden gezien en waarbij het erg snel over is.

De andere kant van het politieke spectrum heeft het liefst alleen maar windmolens en zon, dat lijkt leuk voor ons, maar geeft allerlei praktische problemen die men nu wegwuift of waar men niet de kennis voor heeft om dat te overzien.

Een echte visie ontbreekt, dat zie je aan de subsidies die de afgelopen jaren dan wel, dan weer niet (want "op"), beschikbaar waren.

En waardoor er nu prima windmolens worden afgebroken omdat de subsidie stopt. Voor 50% verkopen aan het buitenland en het spelletje opnieuw beginnen :/

• Pascal_X
onetime schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:59:

Ziet er mooi uit. Ik ben een groot voorstander van je omvormer koelen. Die van jou hangt zo in de middag in de zon. Kan ie niet op de korte zijkant uit de zon? Ik ben een beetje bang dat je omvormer het te warm zal krijgen. Weet niet of dat zal leiden tot derating. Ben wel overtuigt van een kortere levensduur, zo in de zon.

[...]

Is de ventilatie wel nog gegarandeerd? Anders kan ie zijn warmte niet kwijt.
Helaas is er echt geen andere optie voor mij om de omvormer binnen te plaatsen. De omvormer heeft nu alleen de laatste zonnestraaltjes op de zijkant. Wanneer ik de omvormer tegen de korte kant van de schoorsteen hang vangt hij minstens net zo veel zon.

De zijkanten naast het afdakje krijgen wat smalle sleuven waardoor er geventileerd kan worden. De voorkant blijft gewoon helemaal vrij.

er is inderdaad een grote kans dat de omvormer eerder defect gaat dan wanneer hij binnen hangt en gekoeld wordt. Maarja: beter zonnepanelen met een omvormer buiten, dan helemaal geen zonnepanelen _/-\o_

• mddd
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 15:10:
Wat ik hoop dat er gaat komen is een stimulering van gebruik als er opbrengst is.
Dat is natuurlijk exact hetzelfde als het verminderen van de salderingsregeling.
Als je minder krijgt voor het terugleveren, wordt het automatisch aantrekkelijker om het zelf te gebruiken.
Joepla schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 15:17:
Een echte visie ontbreekt, dat zie je aan de subsidies die de afgelopen jaren dan wel, dan weer niet (want "op"), beschikbaar waren.
Volledig mee eens. Voor een land dat altijd zo hoog opgeeft over innovatie, toekomst, investeren in kennis.. hebben we een bar en bar slecht beleid op toekomstgebied. Elke paar jaar is er weer iets anders hip, daar geven we een paar miljoen aan, en we hobbelen weer verder.

[ Voor 40% gewijzigd door mddd op 02-09-2016 15:28 ]

• onetime
  • Niet online
mddd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 15:25:
[...] Dat is natuurlijk exact hetzelfde als het verminderen van de salderingsregeling.
Als je minder krijgt voor het terugleveren, wordt het automatisch aantrekkelijker om het zelf te gebruiken. [...]
Nee, dat is niet het zelfde, ik bedoel een stimulering, niet een bestraffing.
Ik bedoel positief belonen, niet negatief straffen.

• reneeke1970
Als woningbouw verenigingen extra vergoeding mogen door berekenen voor duurzame woningen met panelen en wp geloof ik niet dat ze deze mensen dan ook nog op kosten jagen door het salderen af te schaffen van een 5 kwp setje op dak, ik ben er niet bang voor

1 PVoutput . Dongen NB

• mddd
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 15:32:
Nee, dat is niet het zelfde, ik bedoel een stimulering, niet een bestraffing.
Ik bedoel positief belonen, niet negatief straffen.
Als je zelf iets produceert, en het vervolgens zelf gebruikt. Dat valt nauwelijks te controleren. Ja je zou aanschafsubsidies op warmtepompen e.d. kunnen geven, en dat gebeurt al. Maar daadwerkelijk het eigen gebruik stimuleren lijkt me erg lastig.

Daarnaast is het ook niet zo zinnig. Het doel is uiteindelijk om de productie van stroom zoveel mogelijk te vergroenen. Dus je wilt het stimuleren dat mensen panelen neerleggen. Of jij de stroom op dat moment zelf gebruikt of dat je het teruglevert en later weer van het net betrekt, maakt voor de milieu-impact niet uit.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11 22:30

databeestje

Von PrutsHausen

Daar ben ik nu al voor aan het plannen :)

databeestje in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

Dit is iets wat je gewoon zelf kan bouwen met een Arduino Nano (20), Raspberry Pi (120), wat relais(10), een Led Driver(s) (65) en een micro omvormer(s) (120). De accu is het duurste aan het geheel met circa 400 euro voor ~1.4kWh.

• reneeke1970
TFHfony schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:05:
[...]

Hoezo? Ik heb de boel ook laten installeren en kom op een terugverdientijd van <7 jaar uit. Ik heb voor mijn 4560Wp zo'n 6300 (na teruggave belasting) betaald. De boel levert bijna 5mWh per jaar op. En dan heb ik nog voor dure Micro Inverters gekozen en het is een installatie op een plat dak.
Betaal jij geen 16 cent voor je stroom dan? Ik wel.... Dus dan word het ruim 8 jaar, en jij hebt geen dure pana,dus word negen jaar, en jij hebt geen steiger nodig dus allemaal goedkoper en sneller.
En al je later aangeschaft logging materiaal zit dat er bv ook bij?

1 PVoutput . Dongen NB

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:01:
[...]

Betaal jij geen 16 cent voor je stroom dan? Ik wel.... Dus dan word het ruim 8 jaar, en jij hebt geen dure pana,dus word negen jaar, en jij hebt geen steiger nodig dus allemaal goedkoper en sneller.
En al je later aangeschaft logging materiaal zit dat er bv ook bij?
Logging materiaal was 30 euro ;-) En ik heb juist voor ruim 2000+ euri aan Micro Inverters, 2 groepen laten aanmaken in de meterkast en ook relatief dure Percium panelen. En een plat-dak montage systeem is over het algemeen dacht ik juist duurder dan een schuin dak systeem, toch?
En nee, ik betaal momenteel geen 16ct per kWh. En vorig jaar toen het systeem het dak op ging was deze prijs ook hoger. Maareh, 16ct... Welke energieboer is dat? Ik kom niet veel lager dan 17ct.
En ruim 8 jaar?
5000 * 0,16 = 800 euro per jaar. Dan is het nog altijd net iets minder (8 x 800 = 6400) dan 8 jaar, ondanks mijn dure Micro Inverters.

• onetime
  • Niet online
mddd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 15:57:
[...] Als je zelf iets produceert, en het vervolgens zelf gebruikt. Dat valt nauwelijks te controleren. Ja je zou aanschafsubsidies op warmtepompen e.d. kunnen geven, en dat gebeurt al. Maar daadwerkelijk het eigen gebruik stimuleren lijkt me erg lastig.

Daarnaast is het ook niet zo zinnig. Het doel is uiteindelijk om de productie van stroom zoveel mogelijk te vergroenen. Dus je wilt het stimuleren dat mensen panelen neerleggen. Of jij de stroom op dat moment zelf gebruikt of dat je het teruglevert en later weer van het net betrekt, maakt voor de milieu-impact niet uit.
Ik ben het met je eens dat vergroening van productie het belangrijkst is. Maar de politiek misschien niet. En de centrale eigenaren ook niet, die zien graag, meer nog dan de netbeheerders, een zo gelijkmatig mogelijke levering en belasting van het net. Dat heeft invloed op de prijs.

Je zou bij een stroom overschot de vriezer en koelkast een paar graden kouder kunnen laten koelen met een 2e thermostaat. De (af)wasmachine aan kunnen laten gaan. De boiler gaan opwarmen. En zo is er nog veel meer te bedenken. Dit stimuleren lijkt mij een mooie en goede manier om het net "groen bestendiger" te maken. Dat is goed voor de netstabiliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 02-09-2016 16:25 ]

• mddd
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:21:
Dit stimuleren lijkt mij een mooie en goede manier om het net "groen bestendiger" te maken. Dat is goed voor de netstabiliteit.
Absoluut. Ik denk zelf ook aan mogelijkheden om meer zelf te gebruiken. Maar ga dat nog niet doen zolang de huidige regels gelden. Salderen is voorlopig volgens mij nog het meest lonend. Maargoed, precies om die reden (plus natuurlijk de kosten voor overheid/energiebedrijven) zal salderen wel teruggeschroefd gaan worden en dan komen deze zaken automatisch in beeld.

Hier is een analyse van het eigen gebruik van PV stroom om water voor te verwarmen: http://www.ce.nl/publicat...ith_electric_boilers/1800

De conclusie is dat het momenteel ongeveer op het omslagpunt zit of het wel of niet nuttig is om te doen. Het kan, maar heeft dan een lange terugverdientijd. Echter zodra er verschuivingen gaan komen in belastingen dan verandert dat (momenteel wordt stroom vrij zwaar belast, gas minder -- als gas dus meer belast wordt dan wordt elektrisch verwarmen meteen interessanter). Evenzo met salderen: als dat teruggeschroefd wordt, wordt dit ook meteen interessanter.

• reneeke1970
TFHfony schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:07:
[...]

Logging materiaal was 30 euro ;-) En ik heb juist voor ruim 2000+ euri aan Micro Inverters, 2 groepen laten aanmaken in de meterkast en ook relatief dure Percium panelen. En een plat-dak montage systeem is over het algemeen dacht ik juist duurder dan een schuin dak systeem, toch?
En nee, ik betaal momenteel geen 16ct per kWh. En vorig jaar toen het systeem het dak op ging was deze prijs ook hoger. Maareh, 16ct... Welke energieboer is dat? Ik kom niet veel lager dan 17ct.
En ruim 8 jaar?
5000 * 0,16 = 800 euro per jaar. Dan is het nog altijd net iets minder (8 x 800 = 6400) dan 8 jaar, ondanks mijn dure Micro Inverters.
Je heb gelijk, aanbieding is weg, je mag met 17 cent rekenen

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik denk dat het zinvoller is om het uit te smeren over 10 jaar, dus in TFHfony zijn geval moet het systeem minimaal 630,- per jaar opbrengen dan kost het nog niets.
10 jaar vanwege dat de meeste elektrische apparaten een jaar of 10 stabiel mee gaan, daarna zijn ze vaak slecht of er is erg veel beter tekoop.
Alles meer aan opbrengst per jaar is winst, alles meer aan jaren dat het mee gaat ook.

Bij aankoop van mijn zuid systeem zou het 630,- per jaar opleveren en een tvt van 4 jaar en 3 maanden, maar tijden veranderen en zo ook de prijzen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

TFHfony schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:20:
[...]

Nou ben ik wel benieuwd: Met wat voor stroomtarieven zijn de offertes gemaakt? Want deze waren steevast te hoog bij mij. En ze gingen allemaal uit van een stijging van de stroomprijs van 3% per jaar (terwijl de stroomprijs juist dalende is).
Het gehanteerde tarief moet ik checken, dat weet ik niet uit m'n hoofd. Het is hoger dan de hier genoemde 16/17 cent, dat zeker. Echter, het ging me niet zo zeer om de TVT die bij de offertes werd (wordt) genoemd, want dat is idd een fictief rekentarief, met fictieve inflatie, met fictieve weet-ik-veel-wat(t). Die TVT kan in mijn geval en in werkelijkheid best langer zijn. Of korter, afhankelijk van wat de toekomst brengt.

Het ging mij er om dat de TVT, uitgaande van dezelfde(!) waarden voor die fictieve variabelen bij die Panasonicpanelen minder dan een jaar langer was dan bij SF-panelen. In mijn geval dan, he. Hoe dat bij een ander uitvalt: geen idee.

Die relatief beperkt langere TVT is voor mij dan ook voldoende om me over de streep te trekken mbt die panelen. Anders waren het 'gewoon' SF-panelen geworden.

Gaat wel om een boel centjes, hoor. Dat doet deze krent best wel pijn... :+

Jiffy schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 18:57:
[...]

Het gehanteerde tarief moet ik checken, dat weet ik niet uit m'n hoofd. Het is hoger dan de hier genoemde 16/17 cent, dat zeker. Echter, het ging me niet zo zeer om de TVT die bij de offertes werd (wordt) genoemd, want dat is idd een fictief rekentarief, met fictieve inflatie, met fictieve weet-ik-veel-wat(t). Die TVT kan in mijn geval en in werkelijkheid best langer zijn. Of korter, afhankelijk van wat de toekomst brengt.

Het ging mij er om dat de TVT, uitgaande van dezelfde(!) waarden voor die fictieve variabelen bij die Panasonicpanelen minder dan een jaar langer was dan bij SF-panelen. In mijn geval dan, he. Hoe dat bij een ander uitvalt: geen idee.

Die relatief beperkt langere TVT is voor mij dan ook voldoende om me over de streep te trekken mbt die panelen. Anders waren het 'gewoon' SF-panelen geworden.

Gaat wel om een boel centjes, hoor. Dat doet deze krent best wel pijn... :+
Wie mooi wil zijn moet op de blaren zitten zeggen ze wel eens.
Ik weet zeker dat je 2000 euro kan besparen op je huidige offerte.
Maar dat betekent handjes uit de mouwen en 1 a 2 avondjes spierpijn in de benen. :+
Ik durf niet te vragen welke omvormer geoffereerd wordt en of dat wel zo nodig is om die te nemen.
Maar ik laat het hier maar bij, anders krijgen we weer omvormer en logging en rendement discussies

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2016 19:16 ]

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Haha! Het gaat me er niet om dat ik offerteadvies wil, hoor. ;)

En zelf installeren doe ik niet, punt. Het schuine dak is me al te link met al die dakramen, het platte dak(je) helemaal (dat is het dak van de zolderverdieping). Rijtjeshuis waarbij mijn huis het enige is met een extra verdieping, en daarbij een rare 'knik' in de plattegrond. Dat is me gewoon te link, daar betaal ik die installatiekosten graag voor. Een klein misstapje en ik heb een serieus probleem. Laat een pro het dan maar doen, ga ik wel een dagje thuiswerken als ze aan het sjouwen zijn met die panelen. :)

Was het nu het huis van m'n buren geweest, zou ik eea wsl wel zelf gaan installeren, gewoon voor de leut. Dan kunnen de panelen vrijwel alleen op het (veel ruimere!) platte dak, dat bovendien een verdieping lager is. Veel minder (fysieke) risico's wegens veel kleinere kans op misstappen. Ik heb op dat punt een onhandig huis...

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Ach... De installatie hier rekenden ze 750 euro voor. Voor dat geld had ik zelf geen zin om op die hoogte te gaan werken. Niets mooiers dan kijken naar anderen die hard aan het werk zijn ;-)

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-11 10:55
Hier zitten vast wel de kenners die antwoord weten op mijn vraag.
Ik heb mij aangemeld als ondernemer bij de Belastingdienst ivm BTW teruggave. Nu zie ik na inloggen geen formulier klaarstaan voor de aangifte. Dat vindt ik vreemd, omdat ik dacht aangifte te moeten doen in het kwartaal dat de panelen geplaatst zijn. Ze zijn in juli geplaatst, dan moet ik toch aangifte toen in dit derde kwartaal? Of moet ik juist aangifte doen in het volgende kwartaal en niet het kwartaal waarin de panelen zijn geplaatst? En verschijnt het formulier automagisch in Mijn Belastingdienst?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
rimave schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 20:44:
Ik heb mij aangemeld als ondernemer bij de Belastingdienst ivm BTW teruggave. Nu zie ik na inloggen geen formulier klaarstaan voor de aangifte. Dat vindt ik vreemd, omdat ik dacht aangifte te moeten doen in het kwartaal dat de panelen geplaatst zijn. Ze zijn in juli geplaatst, dan moet ik toch aangifte toen in dit derde kwartaal? Of moet ik juist aangifte doen in het volgende kwartaal en niet het kwartaal waarin de panelen zijn geplaatst? En verschijnt het formulier automagisch in Mijn Belastingdienst?
Het werkt net als je inkomsten aangifte. Begin 2017 doe je aangifte over 2016. Je weet namelijk pas eind 2016 je totale inkomsten.
Je weet pas eind Q3 je totale aankopen welke voor BTW teruggave in aanmerking komen, dus begin Q4 moet je aangifte doen en zal er een aangifte klaar staan.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-11 21:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Meer info over de btw teruggave: Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
[b][message=48186525,noline]

Hoeveel % onderdimensioneren? Ik schat zelf in circa 60% van het totale WP vermogen. Graag hoor ik ervaringen van diegenen die zo'n O-W set hebben liggen (dus twee zijden van een huis, geen O-W op platdak).
Om je een idee te geven met concrete cijfers heb ik even in mijn logging-database gezocht:

Ik heb pas logging sinds 25 juni 2016. Ik heb een O-W set op ongeveer 40 graden dakhelling liggen met 1340 Wp per kant (2680 in totaal dus).

Grootste piek die ik gehad heb is 2775 Watt.
Grootste 5-minuten gemiddelde is 2254 Watt
5-minuten gemiddelden van meer dan 50% Wp heb ik nu 884 keer gehad.
5-minuten gemiddelden van meer dan 60% Wp heb ik nu 257 keer gehad.
5-minuten gemiddelden van meer dan 70% Wp heb ik nu 51 keer gehad.
5-minuten gemiddelden van meer dan 80% Wp heb ik nu 2 keer gehad.
(Totaal aantal 5-min gemiddelden > 0 Watt : 11913 )

Geeft dat een beetje een beeld hoe vaak je 's zomers gaat aftoppen?
Bij 60% max Wp zul je in totaal nog best wat uren aftoppen, bij 70% wordt het al serieus minder en bij 80% is er eigenlijk geen probleem.

Mijn panelen zitten overigens op een Solaredge SE2200 (die dus best heel veel hoger kan pieken dan die 2200 Watt...)

En uiteraard hangt het af van panelen, eventuele schaduw, bewolking en nog vele factoren af en heb ik nog niet zoveel logging. In ieder geval zijn het wel echte praktijk-getallen.

(Getallen komen overigens uit een kwh-meter in de groepenkast. De omvormer zelf is nog een paar procent optimistischer, maar die heeft weer minder gedetailleerde logging)

• reneeke1970
rimave schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 20:44:
Eerste keer krijg je formulier thuis gestuurd, is niet online. En dat kan een aantal weken later zijn dan normaal, is hun probleem en krijg je geen boete voor

1 PVoutput . Dongen NB

• Jerrythafast
ocaj schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:40:
[...]

Om je een idee te geven met concrete cijfers heb ik even in mijn logging-database gezocht:

Ik heb pas logging sinds 25 juni 2016. Ik heb een O-W set op ongeveer 40 graden dakhelling liggen met 1340 Wp per kant (2680 in totaal dus).

Geeft dat een beetje een beeld hoe vaak je 's zomers gaat aftoppen?
Bij 60% max Wp zul je in totaal nog best wat uren aftoppen, bij 70% wordt het al serieus minder en bij 80% is er eigenlijk geen probleem.

Mijn panelen zitten overigens op een Solaredge SE2200 (die dus best heel veel hoger kan pieken dan die 2200 Watt...)

En uiteraard hangt het af van panelen, eventuele schaduw, bewolking en nog vele factoren af en heb ik nog niet zoveel logging. In ieder geval zijn het wel echte praktijk-getallen.
Mooie analyse. Jij zit zelf dus met een omvormer die 82% van het STC vermogen van je panelen op zijn sticker heeft staan. Het is wel mooi dat je logging juni-augustus geeft, want dat is wel een periode waarin de zon nog lekker hoog aan de hemel staat en beide kanten van het dak tegelijk in de zon komen te liggen.

Als je voor jouw panelen een omvormer met 60% van het STC vermogen zou nemen zou je een dikke 21 uur aan aftopping hebben gehad (ervan uitgaande dat die omvormer dan echt direct stopt bij zijn rated power, wat vaak niet zo zwart-wit is). Dat is iets meer dan 2% van de tijd. Maar je verliest alleen de opbrengst boven die 60% van het STC vermogen, dus hoeveel is dat dan?

97,84% van de tijd verlies je geen opbrengst (<60% van STC vermogen)
1,73% van de tijd verlies je 0-10% opbrengst (60-70% van STC vermogen)
0,41% van de tijd verlies je 10-20% opbrengst (70-80% van STC vermogen)
0,02% van de tijd verlies je >20% van de opbrengst (>80% van het STC vermogen)

Ruwe schatting van het totale verlies in deze periode is dus (0,0173 * 0,05 + 0,0041 * 0,15 + 0,0002 * 0,25) * 100% = 0,15%.

Ik zou er niet wakker van liggen :Y Bedenk ook dat dit in de periode oktober tot en met maart waarschijnlijk 0% is; het zijn juist de zomermaanden waarin je het verlies krijgt omdat beide kanten van het dak tegelijk zon krijgen. Dus: Dakhelling 40 graden, oost-west, omvormer 60% van STC vermogen --> geen centje pijn.
(Getallen komen overigens uit een kwh-meter in de groepenkast. De omvormer zelf is nog een paar procent optimistischer, maar die heeft weer minder gedetailleerde logging)
Je omvormer geeft ook gegevens per 5 minuten, kun je via de monitoring API aan komen.
reneeke1970 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 23:03:
[...]

Eerste keer krijg je formulier thuis gestuurd, is niet online. En dat kan een aantal weken later zijn dan normaal, is hun probleem en krijg je geen boete voor
Bij mij was de eerste keer gewoon online :Y Kwam als ik het me goed herinner wel een brief over dat de eerste aangifte klaar stond. En als het geen brief was, was het een mail.

[ Voor 6% gewijzigd door Jerrythafast op 03-09-2016 10:16 ]

• ocaj
  • Niet online
Jerrythafast schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 10:14:

Als je voor jouw panelen een omvormer met 60% van het STC vermogen zou nemen zou je een dikke 21 uur aan aftopping hebben gehad (ervan uitgaande dat die omvormer dan echt direct stopt bij zijn rated power, wat vaak niet zo zwart-wit is). Dat is iets meer dan 2% van de tijd. Maar je verliest alleen de opbrengst boven die 60% van het STC vermogen, dus hoeveel is dat dan?

97,84% van de tijd verlies je geen opbrengst (<60% van STC vermogen)
1,73% van de tijd verlies je 0-10% opbrengst (60-70% van STC vermogen)
0,41% van de tijd verlies je 10-20% opbrengst (70-80% van STC vermogen)
0,02% van de tijd verlies je >20% van de opbrengst (>80% van het STC vermogen)

Ruwe schatting van het totale verlies in deze periode is dus (0,0173 * 0,05 + 0,0041 * 0,15 + 0,0002 * 0,25) * 100% = 0,15%.
Je vergeet dat de opbrengst niet gelijk verdeeld is over alle metingen. Juist de uren met veel productie toppen af.

Die 21,4 uur zijn >1600 Watt productie, dat is dus ongeveer 34 kwh.
Totale productie over de door mij gemeten periode was 531 kwh

Verlies zou dan dus ruim 6% zijn.

In mijn geval was het simpel: De SE2200 is de kleinste solaredge, en dat is ruim voldoende.
Je omvormer geeft ook gegevens per 5 minuten, kun je via de monitoring API aan komen.
Weet ik, maar dat is alleen de actuele en gemiddelde opbrengst.
Mijn kwh-meters meet ik ca. elke 3 sec. Daarmee weet ik ook de min/max in elke 5-minuten periode (ik log min/max/avg per 5 min).

Juist omdat de echte pieken vaak maar heel kort zijn, zie je die niet in de 5-minuten gemiddelden terug. (Eigenlijk zijn de pieken dus ook niet zo interessant voor dit soort berekeningen)

• Jerrythafast
ocaj schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 17:23:
[...]

Je vergeet dat de opbrengst niet gelijk verdeeld is over alle metingen. Juist de uren met veel productie toppen af.

Die 21,4 uur zijn >1600 Watt productie, dat is dus ongeveer 34 kwh.
Totale productie over de door mij gemeten periode was 531 kwh

Verlies zou dan dus ruim 6% zijn.

In mijn geval was het simpel: De SE2200 is de kleinste solaredge, en dat is ruim voldoende.
Die berekening van 6% ben ik niet met je eens. 34 kWh is inderdaad een dikke 6% van 531 kWh. Maar die 34 kWh is niet wat je aan opbrengst verliest, dat is juist wat je nog wél aan opbrengst hebt met een kleinere omvormer.

Je hebt 21,4 uur >1600 Watt (>60% van STC vermogen). Als je omvormer zou aftoppen op 1600 Watt zou je in die tijd dus inderdaad 34 kWh hebben opgewekt. Wat je nu moet berekenen is hoeveel jij met jouw SE2200 méér hebt opgewekt in dezelfde periode als dat je met een hypothetische omvormer met een harde limiet van 1600 Watt zou kunnen opwekken. En daar kwam dit lijstje kijken:

1,73% van de tijd verlies je 0-10% opbrengst (panelen leveren dan 60-70% van STC vermogen)
0,41% van de tijd verlies je 10-20% opbrengst (panelen leveren dan 70-80% van STC vermogen)
0,02% van de tijd verlies je >20% van de opbrengst (panelen leveren dan >80% van het STC vermogen)

En als je dat uitrekent kom je op een luttele 0,15% uit. Dat is ongeveer 800 Wh van 531 kWh.
[...]

Weet ik, maar dat is alleen de actuele en gemiddelde opbrengst.
Mijn kwh-meters meet ik ca. elke 3 sec. Daarmee weet ik ook de min/max in elke 5-minuten periode (ik log min/max/avg per 5 min).

Juist omdat de echte pieken vaak maar heel kort zijn, zie je die niet in de 5-minuten gemiddelden terug. (Eigenlijk zijn de pieken dus ook niet zo interessant voor dit soort berekeningen)
De min en max per 5 minuten is wel cool inderdaad :Y :9~

[ Voor 0% gewijzigd door Jerrythafast op 03-09-2016 18:29 . Reden: Nulletje vergeten... 80 Wh -> 800 Wh ]

• Joepla

Joepla

ocaj schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:40:
[...]
Mooi tabelletje, ook goed bruikbaar om duidelijk te maken dat een (te) dikke (AC) kabel in de praktijk weinig effect heeft. De momenten waarop je veel vermogen draait zijn letterlijk op 1 hand te tellen.

• onetime
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 01 september 2016 @ 19:29:
[...] lol, en dat gaat puur over de definitie of je het leuk vind dat er knisperende geluiden uit de meter kast komen. >:)
power-one PVI 3.0 doet een 3000W en een 3300VA of te wel een 3400W doet hij niet moeilijk over. >:)
de power-one PVI 3.6 doet een 3600W en een 4000VA. (heb hem nog niet tot de totale top zien gaan. ben benieuwd waar hij stop?)

de 3.0 deed het perfect met een leuke kabel van 2,5mm van 12 meter,
maar de 3.6 heeft dus binnen een week mijn 2,5 mm kabel verbrand. >:)
nu maar even snel vervangen voor 4mm kabel. >:)
(het brand puntje zat 3 cm buiten mij kWh meter, precies op de plek waar hij een 90 graden bocht moet maken.) [...]
Jerrythafast schreef op donderdag 01 september 2016 @ 22:12:
Ik smul van foto's van dit soort dingen O-) :9~
Mag ik me alsnog hierbij aansluiten?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:13
Nog iets om rekening mee te houden bij kleine/grote omvormers. Klein gaan vaak bij een lager opstartvoltage aan en blijven ook langer aan ( dat gaat dan helaas bij de SE omvormers niet )

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ocaj
  • Niet online
Jerrythafast schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 18:28:

Die berekening van 6% ben ik niet met je eens. 34 kWh is inderdaad een dikke 6% van 531 kWh. Maar die 34 kWh is niet wat je aan opbrengst verliest, dat is juist wat je nog wél aan opbrengst hebt met een kleinere omvormer.
Je hebt helemaal gelijk. I stand corrected.
Ik kan even geen handige query voor mijn database bedenken om het verschil precies eruit te halen. Maar voor het idee is het wel duidelijk.

• ocaj
  • Niet online
Joepla schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 19:09:
[...]

Mooi tabelletje, ook goed bruikbaar om duidelijk te maken dat een (te) dikke (AC) kabel in de praktijk weinig effect heeft. De momenten waarop je veel vermogen draait zijn letterlijk op 1 hand te tellen.
Ik wist niet dat een AC-kabel ook te dik kon zijn?
(mijn SE2200 zit op een 4mm2 kabel, mijn SE3000 zelfs op een 6mm2, maar dat is inderdaad wat overkill, kwam toevallig zo uit)

• Joepla

Joepla

ocaj schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 22:22:
[...]

Ik wist niet dat een AC-kabel ook te dik kon zijn?
Technisch kan een kabel niet te dik zijn, door de lagere weerstand heb je minder verliezen en da's altijd goed.

Maar doordat je relatief weinig op hoog vermogen draait, kun je je afvragen of de extra kosten opwegen tegen de (iets) hogere opbrengst. Heb je de kabel al, dan lekker zo laten :)

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:31
Zijn hier mensen die hun (stroom)verbruik bijhouden via www.energiemangeronline.nl? Ik deed dat al een paar maanden en nu wij zonnepanelen hebben moet ik wat dingen aanpassen, alleen heb ik het idee dat het niet meer helemaal klopt?

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Na al een week een pv setje in de huiskamer te hebben liggen ben ik gisteren wat gaan spelen met een SF paneel.
Wat me daarbij opviel is dat bij SF de spanning terug loopt bij schaduw.
Dus bij volle instraling had ik rond de 100 volt, en bij 50% afdekken hield ik daar nog maar 54 volt aan over!
Grappig, ik dacht dat het amperage van een paneel altijd terug loopt bij schaduw maar dat is bij SF iet het geval.
Nou vroeg ik me af of mensen hier op het fora dat ook al opgevallen was?

Dit kan natuurlijk een probleem geven als je 2 SF panelen op een P405 optimizer zet omdat hij bij schaduw, de optimizer 2 verschillende spanningen binnen krijgt en overlijdt.

Volgend weekend komt de steiger, kan ik eindelijk het setje gaan leggen ;)
Ook heb ik daar een zigbee wifi bij, om online de set te gaan volgen.
Nu had ik ook iets gelezen over een API van solaredge die je kan gebruiken voor pv-output, wie heeft hier ervaring mee en kan de methode met me delen? O-)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• snameroc
  • Laatst online: 09-11 22:31
Ik denk dat het uitmaakt of die 50% in de lengte of in de breedte is. In de lengte daalt de stroom in de breedte de spanning.

snameroc

• TD-er
  • Laatst online: 04-11 21:40
DJKroon schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:02:
Na al een week een pv setje in de huiskamer te hebben liggen ben ik gisteren wat gaan spelen met een SF paneel.
Dus bij volle instraling had ik rond de 100 volt, en bij 50% afdekken hield ik daar nog maar 54 volt aan over!
Grappig, ik dacht dat het amperage van een paneel altijd terug loopt bij schaduw maar dat is bij SF iet het geval.

Dit kan natuurlijk een probleem geven als je 2 SF panelen op een P405 optimizer zet omdat hij bij schaduw, de optimizer 2 verschillende spanningen binnen krijgt en overlijdt.
[...]
Dat de string-spanning terugloopt bij optimizers is niet meer dan logisch.
Strikt genomen zet een optimizer namelijk een variabele stroom om in een constante stroom, maar variabele spanning.
Dit om ervoor te zorgen dat de rest van de panelen geen last hebben van schaduw op 1 paneel.

Wat ik dan niet snap is jouw bewering/conclusie dat een optimizer zou overlijden als je van 2 panelen er een zou afdekken.
Een optimizer met 2 ingangen heeft vziw namelijk gewoon 2 MPPT trackers en 2 circuits die de conversie doen van variabele stroom naar variabele spanning.
Je zou verwachten dat het schematisch gezien gewoon 2 optimizers zijn die na elkaar geschakeld staan (in serie dus), al kan ik mij wel voorstellen dat ze wat componenten delen. Bijvoorbeeld in het circuit wat het vermogen uiteindelijk op de lijn zet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

snameroc schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:15:
Ik denk dat het uitmaakt of die 50% in de lengte of in de breedte is. In de lengte daalt de stroom in de breedte de spanning.
Dat was bij mij in de lengte. Omdat ik op die manier last ga krijgen met schaduwen op het dak.
Ik ga vanmiddag is even kijken hoe het in de breedte reageert, vindt ik wel interresant om te weten!
TD-er schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:18:
[...]

Strikt genomen zet een optimizer namelijk een variabele stroom om in een constante stroom, maar variabele spanning.
Dit om ervoor te zorgen dat de rest van de panelen geen last hebben van schaduw op 1 paneel.

Wat ik dan niet snap is jouw bewering/conclusie dat een optimizer zou overlijden als je van 2 panelen er een zou afdekken.
Een optimizer met 2 ingangen heeft vziw namelijk gewoon 2 MPPT trackers en 2 circuits die de conversie doen van variabele stroom naar variabele spanning.
Je zou verwachten dat het schematisch gezien gewoon 2 optimizers zijn die na elkaar geschakeld staan (in serie dus), al kan ik mij wel voorstellen dat ze wat componenten delen. Bijvoorbeeld in het circuit wat het vermogen uiteindelijk op de lijn zet.
Misschien niet geheel duidelijk beschreven gaat het over de P405 optimizer van Solaredge.
Ik heb veel gehoord dat 2 SF panelen op 1 P405 optimizer nog wel wat problemen geeft.
En gezien de spanning van kan dalen door schaduw op paneel 1, en niet bij paneel 2 kan dit nog wel wat problemen geven.

Dat van de constante stroom en variabele spanning klopt bij normale optimizers.
Ik heb toevallig hosola optimizers op mijn schuurset. Hier kan je goed zien dat die optimizers op spanning regelen.

[ Voor 62% gewijzigd door DJKroon op 04-09-2016 10:24 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Jerrythafast
Nu had ik ook iets gelezen over een API van solaredge die je kan gebruiken voor pv-output, wie heeft hier ervaring mee?
Heb ik ervaring mee. Documentatie is redelijk goed, zie deze PDF. Data kun je in XML, JSON of CSV formaat krijgen. Vind de API inhoudelijk wel wat te beperkt; data per paneel is niet te krijgen en ook niet alle gegevens van de omvormer worden beschikbaar gesteld. Eigenlijk zit alle beschikbare data in de 'Inventory' en 'Inverter Technical Data' functies, alle andere functies zijn gewoon afgeleiden van de data die daar al in te vinden is. Dus als je daar genoeg aan hebt is het een prima API, maar ik wilde meer >:)

Als je een beetje een tweakert bent en zelf je eigen per-paneel monitoring in elkaar wilt knutselen zou je een set-up kunnen bouwen zoals ik heb gedaan:
1. Netwerkkabel omvormer gaat naar Ethernet poort van een pricewatch: Raspberry Pi 2 Model B 1GB (ik zou nu een pricewatch: Raspberry Pi 3 Model B 1GB pakken)
2. Via USB heb ik een tweede netwerkverbinding (oude USB WiFi stick die ik nog had liggen) toegevoegd aan de Raspberry Pi, deze is verbonden met mijn netwerk; alles wat de omvormer wil zeggen moet dus door de Raspberry Pi heen
3. Op de Raspberry Pi draait (Ubuntu en) tcpdump; met tcpdump wordt alles wat de omvormer verzendt onderschept en opgeslagen
4. Met een script verwerk ik de output van tcpdump, stop het in een MySQL database, upload het naar PVOutput en ik werk aan een eigen monitoring website

Er is alleen één 'maar': de omvormer zendt in het begin weliswaar zijn data over een onbeveiligde verbinding, maar na een tijdje (kan een paar uur of een paar dagen zijn, bij mij was het ongeveer 1 dag) krijgt hij van de SolarEdge servers de opdracht om zijn communicatie te versleutelen. Hij stuurt dan eerst de beveiligingssleutel en daarna wordt alles codetaal. Als je dit pad wilt bewandelen is het dus cruciaal dat je tcpdump al draaiende hebt op het moment dat de beveiligingssleutel wordt verzonden. (Anders is er nog wel aan te komen via de RS232 of USB aansluiting aan de binnenkant van de omvormer, maar dat maakt het wel wat ingewikkelder op te zetten. Het is makkelijker de omvormer gewoon nog niet aan het internet te hangen als je tcpdump nog niet draaiende hebt.)

[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 04-09-2016 10:29 ]

• Jerrythafast
TD-er schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:18:
[...]

Heeft een P405 optimizer twee ingangen? Ik had altijd begrepen dat men daarop twee SF panelen parallel aansluit met Y-splitters. Twee ingangen lijkt me eigenlijk wel handiger aangezien die optimizers in principe altijd met twee parallelle panelen worden gebruikt.

Wat ik me wel afvraag is of het kwaad kan voor de panelen als je twee panelen die verschillende spanning geven parallel zet. Immers zegt de theorie dat de spanning dan gelijk moet zijn, dus iets moet er dan toch gaan wringen :? (Misschien is dit ook de reden dat ze bij >4 parallel diodeboxen voorschrijven?)

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Jerrythafast schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:23:
[...]

Heb ik ervaring mee. Documentatie is redelijk goed, zie deze PDF. Data kun je in XML, JSON of CSV formaat krijgen. Vind de API inhoudelijk wel wat te beperkt; data per paneel is niet te krijgen en ook niet alle gegevens van de omvormer worden beschikbaar gesteld. Eigenlijk zit alle beschikbare data in de 'Inventory' en 'Inverter Technical Data' functies, alle andere functies zijn gewoon afgeleiden van de data die daar al in te vinden is. Dus als je daar genoeg aan hebt is het een prima API, maar ik wilde meer >:)

Als je een beetje een tweakert bent en zelf je eigen per-paneel monitoring in elkaar wilt knutselen zou je een set-up kunnen bouwen zoals ik heb gedaan:
1. Netwerkkabel omvormer gaat naar Ethernet poort van een pricewatch: Raspberry Pi 2 Model B 1GB (ik zou nu een pricewatch: Raspberry Pi 3 Model B 1GB pakken)
2. Via USB heb ik een tweede netwerkverbinding (oude USB WiFi stick die ik nog had liggen) toegevoegd aan de Raspberry Pi, deze is verbonden met mijn netwerk
3. Op de Raspberry Pi draait (Ubuntu en) tcpdump; met tcpdump wordt alles wat de omvormer verzendt onderschept en opgeslagen
4. Met een script verwerk ik de output van tcpdump, stop het in een MySQL database, upload het naar PVOutput en ik werk aan een eigen monitoring website

Er is alleen één 'maar': de omvormer zendt in het begin weliswaar zijn data over een onbeveiligde verbinding, maar na een tijdje (kan een paar uur of een paar dagen zijn, bij mij was het ongeveer 1 dag) krijgt hij van de SolarEdge servers de opdracht om zijn communicatie te versleutelen. Hij stuurt dan eerst de beveiligingssleutel en daarna wordt alles codetaal. Als je dit pad wilt bewandelen is het dus cruciaal dat je tcpdump al draaiende hebt op het moment dat de beveiligingssleutel wordt verzonden. (Anders is er nog wel aan te komen via de RS232 of USB aansluiting aan de binnenkant van de omvormer, maar dat maakt het wel wat ingewikkelder op te zetten. Het is makkelijker de omvormer gewoon nog niet aan het internet te hangen als je tcpdump nog niet draaiende hebt.)
Helaas ben ik een beetje tweaker ontgroeit, techniek gaat hard als je oud(er) wordt.
Ik ga die PDF is doornemen, het moet voor mij simpel te koppelen zijn.
Qua per paneel bekijken kan via de solaredge app. Ik wil pv-output gaan koppelen zodat ik kan vergelijken en voor vulling van mijn onderschrift voor de geïnteresseerden.

Btw, je alternative monitoring site is wel nice! :9~
Jerrythafast schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:26:
[...]

Heeft een P405 optimizer twee ingangen? Ik had altijd begrepen dat men daarop twee SF panelen parallel aansluit met Y-splitters. Twee ingangen lijkt me eigenlijk wel handiger aangezien die optimizers in principe altijd met twee parallelle panelen worden gebruikt.

Wat ik me wel afvraag is of het kwaad kan voor de panelen als je twee panelen die verschillende spanning geven parallel zet. Immers zegt de theorie dat de spanning dan gelijk moet zijn, dus iets moet er dan toch gaan wringen :? (Misschien is dit ook de reden dat ze bij >4 parallel diodeboxen voorschrijven?)
Daar doelde ik inderdaad op. Zolang spanning van beide panelen gelijk zijn kan het, maar juist die variabele spanning kan voor problemen zorgen als 1 paneel zeg maar 60 volt geeft en de andere 90 volt icm parallel aangesloten panelen.
Ik heb daarom gekozen voor per paneel een optimizer, hopelijk worden ze ook minder belast en gaan ze 25 jaar mee of langer :9

• TD-er
  • Laatst online: 04-11 21:40
Jerrythafast schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:26:
[...]

I stand corrected...
De Power optimizers hebben kennelijk 1 ingang en bij diegene die bedoeld zijn voor 2 panelen, moeten de panelen dus in serie hebben.

En inderdaad, bij parallel schakelen van panelen gaat er wat wringen. Maar ik kan mij voorstellen dat er in de panelen zelf een diode zou zitten die dat tegen moet gaan, al is het wel jammer van het verlies van ruwweg 5 Watt per paneel (0.7 V, +/- 7 A)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Pakhaas schreef op zondag 04 september 2016 @ 09:53:
Zijn hier mensen die hun (stroom)verbruik bijhouden via www.energiemangeronline.nl? Ik deed dat al een paar maanden en nu wij zonnepanelen hebben moet ik wat dingen aanpassen, alleen heb ik het idee dat het niet meer helemaal klopt?
Ik hou mijn verbruik bij via www.energiemanageronline.nl door, liet de slimme meters al uitlezen door hun, sinds een 1.5 week via een youless met aangepaste firmware de zonnepanelen automatisch loggen, had een gat van 19 tot 24 augustus in die logging, contact gezocht met helpdesk , dagstanden opgegeven welke zij hebben ingevuld en alles klopt weer. Dus mijn advies neem contact op met de helpdesk van energiemanageronline op en geef je aanpassingen door.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
TD-er schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:36:
[...]

I stand corrected...
De Power optimizers hebben kennelijk 1 ingang en bij diegene die bedoeld zijn voor 2 panelen, moeten de panelen dus in serie hebben.

En inderdaad, bij parallel schakelen van panelen gaat er wat wringen. Maar ik kan mij voorstellen dat er in de panelen zelf een diode zou zitten die dat tegen moet gaan, al is het wel jammer van het verlies van ruwweg 5 Watt per paneel (0.7 V, +/- 7 A)
Nu ga ik twijfelen aan me zelf....... :?
Als je die SF in serie schakelt op een 405 komt de spanning toch ver boven de max spanning van 125V 8)7
dus moeten ze wel parallel geschakeldt worden op een SE 405, of sla ik de plank nu weer mis.
( het ging toch over SF in combinatie met een 405 SE optimizer ) ?

• Jerrythafast
PClop schreef op zondag 04 september 2016 @ 12:53:
[...]

Nu ga ik twijfelen aan me zelf....... :?
Als je die SF in serie schakelt op een 405 komt de spanning toch ver boven de max spanning van 125V 8)7
dus moeten ze wel parallel geschakeldt worden op een SE 405, of sla ik de plank nu weer mis.
( het ging toch over SF in combinatie met een 405 SE optimizer ) ?
Ze moeten inderdaad parallel, niet in serie.

• reneeke1970

Volgend weekend komt de steiger, kan ik eindelijk het setje gaan leggen ;)
Ook heb ik daar een zigbee wifi bij, om online de set te gaan volgen.
Nu had ik ook iets gelezen over een API van solaredge die je kan gebruiken voor pv-output, wie heeft hier ervaring mee en kan de methode met me delen? O-)
Een paneel afdekken is iets abrupter dan schaduw, dat geeft nog steeds licht. In lengte of dwars maakt niet uit want sf is maar één cel.
Mijn string van 8 in serie varieert een dertig volt, dus vier volt per paneel. Dus geen enkel probleem, en met parallel is het nooit probleem want de beveiliging van max 7a zorgt ervoor dat de stroom van tweede paneel nooit terug loopt andere paneel in

1 PVoutput . Dongen NB

• snameroc
  • Laatst online: 09-11 22:31
Als ik goed kijk lijken het allemaal cellen van 1,25x 0,02 .
De ene lange zijde is een aansluiting en de andere lange zijde is de andere. Ik heb qua meting over een paneel zonder optimizer.

snameroc

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

snameroc schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:00:
Als ik goed kijk lijken het allemaal cellen van 1,25x 0,02 .
De ene lange zijde is een aansluiting en de andere lange zijde is de andere. Ik heb qua meting over een paneel zonder optimizer.
Dus als de schaduw langzaam vanaf onder komt kunnen ze het best liggend/landscape gelegd worden?

Edit : Ah check, bij SF precies andersom dus :X

[ Voor 6% gewijzigd door Atomic2005 op 04-09-2016 15:07 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Proton_
  • Laatst online: 14:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

reneeke1970 schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:32:
[...]
In lengte of dwars maakt niet uit want sf is maar één cel.
Dat klopt niet; een SF paneel heeft heel veel, heel lange cellen. De richting maakt dus veel uit.
Daarom ook SF in portrait bij platdak op zuid, anders sloopt de slagschaduw van de voorliggende rij de hele string :)
DJKroon's meting was zonder MPPT neem ik aan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Atomic2005 schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:24:
[...]

Dus als de schaduw langzaam vanaf onder komt kunnen ze het best liggend/landscape gelegd worden?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ltqekqz86yyoc.jpg
Andersom dus. ;)
Bij mijn noord komt de schaduw van allerlei kanten, maar dat merk je praktisch niet omdat er 5 in een string liggen.
Spanning blijft ook nagenoeg constant van de 5 panelen in 1 string.
(schommelt nu tussen 400 en 440 V en 3 strings parallel)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-09-2016 14:52 ]

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Klopt, gemeten met een multimeter.
Panelen liggen binnen op een stapeltje voor het raam.
De schaduw maak ik d.m.v. een groot stuk karton.
Ik was nieuwsgierig hoe een SF reageert op schaduw.
Zowel het karton afdekkend op de lengte en de breedte geeft beide een lagere voltage.
Wel merk je dat schaduw aan lengtezijde minder invloed heeft.
Amperage heb ik doordat het binnen ligt niet kunnen meten.
Bijna compleet afgedekt is de laagste spanning die ik gemeten heb 44 volt.
Leuk om te zien dat deze panelen heel anders reageren als de poly panelen op m'n schuur.
Helaas is het erg bewolkt in de omgeving waardoor ik het amperage niet goed kan nameten met schaduw en de kans op een nat pak aanzienlijk is ;)

Nog 1 week en dan moet het op het dak liggen. Doet toch wel een beetje zeer, wel een leuke pv set hebben liggen, maar nog even geen tijd om te monteren :( Het leed wat storingsdienst heet :'(

[ Voor 16% gewijzigd door DJKroon op 04-09-2016 14:56 ]

DJKroon schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:48:

Nog 1 week en dan moet het op het dak liggen. Doet toch wel een beetje zeer, wel een leuke pv set hebben liggen, maar nog even geen tijd om te monteren :( Het leed wat storingsdienst heet :'(
Oef, heb je het weerbericht al gezien voor van de week? >:)
Kunnen die klanten niet even wachten? ;)

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

AUijtdehaag schreef op zondag 04 september 2016 @ 15:02:
[...]

Oef, heb je het weerbericht al gezien voor van de week? >:)
Kunnen die klanten niet even wachten? ;)
Argh, wrijf het nog maar even in :'( :>
Je bent bijna in staat niet meer op je werk op te komen dagen met dat mooie weer >:)
Helaas niet, ze verwachten eenmaal dat je al bij ze op de hoek van de straat klaar staat als ze bellen :+

• onetime
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:32:
[...] Een paneel afdekken is iets abrupter dan schaduw, dat geeft nog steeds licht. In lengte of dwars maakt niet uit want sf is maar één cel.
Mijn string van 8 in serie varieert een dertig volt, dus vier volt per paneel. Dus geen enkel probleem, en met parallel is het nooit probleem want de beveiliging van max 7a zorgt ervoor dat de stroom van tweede paneel nooit terug loopt andere paneel in
SolarFrontier is niet maar één cel. Het zijn er vele, kijk maar naar de hoge spanning.
Het zijn opgedampte cellen, als strepen op de glasplaat. Van andere dunnefilm panelen kan ik ze tellen, 40 cellen (=39 strepen waar ik door het paneel heen kan kijken) voor een Voc van 64V en Vmp van 48V.
(edit: SolarTechnics SN50D39D)
Voor SF kijk ook maar in de datasheet, daar staan ook strepen aangegeven.
DJKroon schreef op zondag 04 september 2016 @ 15:08:
[...] Argh, wrijf het nog maar even in :'( :>
Je bent bijna in staat niet meer op je werk op te komen dagen met dat mooie weer >:)
Helaas niet, ze verwachten eenmaal dat je al bij ze op de hoek van de straat klaar staat als ze bellen :+
Gewoon beginnen met monteren, en als er gebeld wordt doe je er helaas één minuut langer over...

[ Voor 18% gewijzigd door onetime op 04-09-2016 16:59 ]

• ocaj
  • Niet online
Jerrythafast schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 18:28:

[...]

De min en max per 5 minuten is wel cool inderdaad :Y :9~
Het was vandaag weer mooi "piek"-weer (veel wolken/regen en dan ineens de zon erdoor). Opbrengst kan binnen 5 minuten aardig heen en weer schieten, grootste verschil vandaag:
min: 309 Watt
avg: 794 Watt
max: 2521 Watt

Grootste piek die ik tot nu toe gemeten heb was op 1-7: 3278 Watt.

Dat is flink veel hoger dan de STC-waardes, deze 3278 Watt kwam uit 8 x 335 Wp panelen, dus gemiddeld 409 Watt per paneel (deze 8 liggen allemaal op Oost op een SE3000-omvormer, geen schaduw op dat tijdstip). Ik ben benieuwd of ik in het voorjaar nog extremere pieken ga zien als het wat minder warm is.

• Jerrythafast
ocaj schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:16:
[...]

Het was vandaag weer mooi "piek"-weer (veel wolken/regen en dan ineens de zon erdoor). Opbrengst kan binnen 5 minuten aardig heen en weer schieten, grootste verschil vandaag:
min: 309 Watt
avg: 794 Watt
max: 2521 Watt

Grootste piek die ik tot nu toe gemeten heb was op 1-7: 3278 Watt.

Dat is flink veel hoger dan de STC-waardes, deze 3278 Watt kwam uit 8 x 335 Wp panelen, dus gemiddeld 409 Watt per paneel (deze 8 liggen allemaal op Oost op een SE3000-omvormer, geen schaduw op dat tijdstip). Ik ben benieuwd of ik in het voorjaar nog extremere pieken ga zien als het wat minder warm is.
Mijn hoogste piek in momentaan actief AC vermogen (met 1 sample per 300 seconden):
27 april 2016 14:14:23 UTC: 3474,0 Watt (1,1877 W/Wp).

Hoogste 5 minuten gemiddelde was 1 dag later:
28 april 2016 14:03:45 UTC: 3056,6 Watt (1,0450 W/Wp).

Hoogste verschil in zowel gemiddelde als momentane vermogen tussen twee tijdvakken van 5 minuten:
24 april 2016 14:55:08 UTC: 2804.7 Watt gemiddeld, 2989,0 Watt momentaan
24 april 2016 15:00:08 UTC: 424.8 Watt, 201,0 Watt momentaan

April was een piekjesmaand :Y

EDIT: Voor mijn eigen referentie even de SQL queries, want dit gaan we vast nog vaker bekijken :9
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
/* Hoogste momentane vermogen */
SELECT FROM_UNIXTIME(timestamp), p_active
FROM telemetry_inverter
WHERE p_active = (SELECT MAX(p_active) FROM telemetry_inverter);

/* Hoogste gemiddelde vermogen over 5 minuten */
SELECT FROM_UNIXTIME(timestamp), de_day*12
FROM telemetry_inverter
WHERE de_day = (SELECT MAX(de_day) FROM telemetry_inverter);

/* Hoogste verschil in gemiddelde vermogen over 5 minuten */
SELECT FROM_UNIXTIME(timestamp), de_day*12, pde_day*12, dde_day*12
FROM (
  SELECT
    timestamp,
    IF(@pde > de_day, @pde - de_day, de_day - @pde) dde_day,
    @pde pde_day,
    @pde := de_day de_day
  FROM telemetry_inverter
  JOIN (SELECT @pde := 0) vars
  ORDER BY timestamp
) x
ORDER BY dde_day DESC LIMIT 10;

/* Hoogste verschil in momentane vermogen */
SELECT FROM_UNIXTIME(timestamp), p_active, pp_active, dpa
FROM (
  SELECT
    timestamp,
    IF(@ppa > p_active, @ppa - p_active, p_active - @ppa) dpa,
    @ppa pp_active,
    @ppa := p_active p_active
  FROM telemetry_inverter
  JOIN (SELECT @ppa := 0) vars
  ORDER BY timestamp
) x
ORDER BY dpa DESC LIMIT 10;

[ Voor 33% gewijzigd door Jerrythafast op 04-09-2016 23:14 ]

• onetime
  • Niet online
Ik ben vrijdagavond eindelijk de 11 panelen voor gaan reorganiseren. Naar 2x 7. Paneel 12 en 13 er bij.
Eerst korte tijd de strings van 6 en 7 identieke panelen parallel. Belangrijk: 6x Voc > 7x Vmp. Op OZO ~45o
Dat was te merken als ik de string van 6 panelen loskoppelde; de spanning steeg een beetje, maar de stroom ~halveerde.~ Toen het dak droog genoeg was het 14e paneel er bij. Nu 14x 195 = 2730Wp op een 2k2 MPPT. De andere 2k2 MPPT heeft 7x 185 = 1295Wp + 6x 195 + 185 = 1355Wp = 2650Wp. Op WNW ~45o
Bijde MPPT's hebben op een van de strings op enig moment schaduw.
Tot nu toe slechts sporadisch uiterst korte momenten van aftopping meegemaakt. Zowel OZO als WNW,
Ik overweeg de strings achter ook apart naar de omvormer te brengen ipv ze op het dak al aan te koppelen.
Iemand een mening? Omdat het O-W is tegen het aftoppen alles parallel?
(hoop binnenkort nog eens aan plaatjes toe te komen)

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-10 11:49
Wij hebben 2 opties bij het plaatsen van ons systeem. Maar ik vind niet meteen welke het "beste" is.

Panelen => 11 meter kabel => Omvormer => 1 meter kabel => Stroomkast
Panelen => 3 meter kabel => Omvormer => 9 meter kabel => Stroomkast

Verder vraag ik mij af welke kabel nodig voor omvormer naar kast. Ik vermoed dat ik mijn situatie voor een 3000 Wp installatie een 3G6 kabel wel voldoet? De bedoeling is om het zelf allemaal te installeren, en ik ben dus net begonnen met het onderzoeken naar de opties.

• Rol-Co

Rol-Co

Galactic schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:10:
Wij hebben 2 opties bij het plaatsen van ons systeem. Maar ik vind niet meteen welke het "beste" is.

Verder vraag ik mij af welke kabel nodig voor omvormer naar kast. Ik vermoed dat ik mijn situatie voor een 3000 Wp installatie een 3G6 kabel wel voldoet? De bedoeling is om het zelf allemaal te installeren, en ik ben dus net begonnen met het onderzoeken naar de opties.
3000Wp op 9m kabel, dat kan prima met een 3x2,5 hoor, maak het jezelf niet onnodig duur en moeilijk, 6 kwadraad is echt overkill.

Ik zou 5 G4 leggen.
Voor je het weet ligt er uitbreiding en wil je naar 3-fase. :)

• Galactic
De meerprijs van kabel (nog geen 20 euro) is te verwaarlozen op de kostprijs van de installatie. Bovendien win je dit al grotendeels terug uit de mindere weerstand en dus hogere opbrengst. Andere vragen zijn belangrijker jongens ;)

• onetime
  • Niet online

Als je absoluut zeker weet dat er nooit van zijn leven meer uitbreiding zou komen vind ik de omvormer bij de meterkast wel een leuk idee. Maar als het niet uit te sluiten is dat er ooit nog wat bij komt zou ik hem op zolder plaatsen. Ik ben van één naar drie strings gegaan in drie jaar...
AUijtdehaag schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:44:
Ik zou 5 G4 leggen. Voor je het weet ligt er uitbreiding en wil je naar 3-fase. :)
Dit. En je kan de nu 2 vrije aders gebruiken voor een lagere weerstand. Wel goed markeren etc. Ik heb 2 draden met krimpkous op het laatste stukje gedubbeld, als dat niet duidelijk is... -> 8mm2
Galactic schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:49:
De meerprijs van kabel (nog geen 20 euro) is te verwaarlozen op de kostprijs van de installatie. Bovendien win je dit al grotendeels terug uit de mindere weerstand en dus hogere opbrengst. Andere vragen zijn belangrijker jongens ;)
Dit. Dus gewoon gaan voor 9m 5G4. 6 is overkil, en met een 5 aderige kabel kan je naar 3 fase...

• Rol-Co

Rol-Co

Galactic schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:49:
Hogere opbrengst? Euhhh, nee.
Een 2,5mm2 mag in alle tijden zo'n 23A hebben, met 3000Wp haal je maximaal een 13A piek (lees korte tijd) maar meest van de tijd een 22-2300W continue wat nog geen 10A is.
Je hebt toch ook geen 6 mm2 naar je wasmachine of droger omdat de weerstand dan lager is.

• Galactic
Rol-Co schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:06:
[...]

Een 2,5mm2 mag in alle tijden zo'n 23A hebben, met 3000Wp haal je maximaal een 13A piek (lees korte tijd) maar meest van de tijd een 22-2300W continue wat nog geen 10A is.
Je hebt toch ook geen 6 mm2 naar je wasmachine of droger omdat de weerstand dan lager is.
Ik heb altijd geleerd dat je door weerstand verlies krijgt. Als je 3000 watt door een 2.5mm² jaagt of door een 6 mm² zal je bij een kabel van 10 meter klein verlies hebben, bijvoorbeeld 0.03%. Nu is mijn kennis wel gedateerd, zal zeker 10 jaar niet met electronica bezig.

• PClop
  • Niet online

Ligt er ook aan hoe het met de PV dichtheid bij jou in de wijk is gesteld, dus zijn er veel
PV installaties bij jou in je straat of ben je de enige, hoe hoog is momenteel je net spanning
in huis, lekker rond de 230V, of tikt het regelmatig de 240V of hoger aan.

Dus gewoon 2,5 a 4mm² als de spanning rond de 230V zit en er weinig PV klanten zijn
en voor het dikste gaan ( 4 a 6mm² ) als je net spanning nu al aan de hoge kant is
en / of er al veel PV in de straat of wijk ligt

( en ja, negen van de tien breiden hun installatie uit, vaak binnen het jaar. :Y )

Met een 5G4 ben je ook gedekt voor als je gaat uitbreiden. ( anders idd 3G6 :X )

• Galactic
Ja het is Belgïë. Uitbreden is mogelijk maar zal nooit meer dan 5.000 Wp worden, ook de kans dat de 3.000 Wp uitgebreid gaat worden is al klein. Ook is 3 fase niet mogelijk, hier monofase net 40A. Er liggen redelijk wat zonnepanelen in de straat en daar gaan er met zekerheid nog bijkomen. Bedankt voor de kabeltips.

Vraag rest:

Welke is de beste opstelling? Of maakt dat weinig uit?

• onetime
  • Niet online
Galactic schreef op maandag 05 september 2016 @ 12:00:
Ja het is Belgïë. Uitbreden is mogelijk maar zal nooit meer dan 5.000 Wp worden, ook de kans dat de 3.000 Wp uitgebreid gaat worden is al klein. Ook is 3 fase niet mogelijk, hier monofase net 40A. Er liggen redelijk wat zonnepanelen in de straat en daar gaan er met zekerheid nog bijkomen. Bedankt voor de kabeltips.

Vraag rest: Welke is de beste opstelling? Of maakt dat weinig uit?
Dan kan je voor 9m 3G4 of 3G6 gaan. Voor je vraag: Zie mijn antwoord boven.

• Galactic
thx, ik kan er wel verder mee, ondertussen lees ik mee !

• PClop
  • Niet online
Dan zou ik voor een 5Kwp ( oost west ) op een 3Kw omvormer gaan, het omvormer vermogen
wordt bij jullie toch extra belast ?, niet de aangesloten hoeveelheid PV, of is dat ook al weer geschiedenis.

• mddd
  • Niet online
[...]
Een dikkere kabel heeft een lagere weerstand en levert dus minder verlies op door warmteontwikkeling. Dit gaat altijd op. Een dikkere kabel is dus altijd beter. Maar dat is natuurlijk theorie. Je komt al snel op het punt dat de kabel te onhandig wordt of simpelweg te veel kost (koper is ook duur). Er is dus een afweging nodig. Om dat makkelijker te maken, en een veilige waarden te stellen, zijn er daarom bepaalde minimumdiktes die je moet hanteren voor bepaalde stroomsterktes.

• onetime
  • Niet online
[...] Hogere opbrengst? Euhhh, nee.
Hogere opbrengst? Euhhh, ja, bij de netmeter wel, want je hebt minder verliezen er naar toe.
Of het veel is is een ander verhaal. Genoeg om een bestaande kabel te vervangen? Nee.
Genoeg om bij nieuwe aanleg van 2,5 naar 4 te gaan? Als je installatie groot genoeg is zeker wel.
Een wasmachine gebruikt enkele keren per maand kort 2kW?
Je hoopt dat je PV dat geregeld voor langere tijd doet.
Over de 20-30 jaar verdien je dat wel terug. En het is veiliger.
Hier boven is ook al het punt spanningsverlies aangekaart, en als bij jou in de buurt de spanning al hoog is zou je omvormer kunnen gaan begrenzen wegens te hoge spanning. Zeker met veel PV in de buurt.
Dus de NEN1010 is niet alles.
PClop schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:04:
Dan zou ik voor een 5Kwp ( oost west ) op een 3Kw omvormer gaan, het omvormer vermogen
wordt bij jullie toch extra belast ?, niet de aangesloten hoeveelheid PV, of is dat ook al weer geschiedenis.
Goed idee, was ik even vergeten, maar heb ik nu zelf ook.
(zie idd wat aftopping per MPPT vandaag... Nog niet van de hele omvormer, wat zal ik daar mee doen?...
~5,5kWp op een 4,2kW omvormer, 2,2kW per MPPT)

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:22
Veel kleine omvormers kun je 6mm2 ook niet fatsoenlijk in monteren

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• PClop
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:14:
Veel kleine omvormers kun je 6mm2 ook niet fatsoenlijk in monteren
Dat moet je idd meestal in model buigen ( voorzichtig ) met een punt of combinatietang
voor je het in de klemmen steekt, dat lukt ook niet tussen duim en wijsvinger.
Maar doorgaans monteer je ook geen massieve kern direct in de omvormer maar doe je
dat met flex kabel( rubber of neopreen ) en dat doe ik dan meestal via een beveiliginsschakelaar
dus met massieve kern er in en met soepel draad er weer uit naar de omvormer toe.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:31
MadDog11 schreef op zondag 04 september 2016 @ 11:04:
[...]

Ik hou mijn verbruik bij via www.energiemanageronline.nl door, liet de slimme meters al uitlezen door hun, sinds een 1.5 week via een youless met aangepaste firmware de zonnepanelen automatisch loggen, had een gat van 19 tot 24 augustus in die logging, contact gezocht met helpdesk , dagstanden opgegeven welke zij hebben ingevuld en alles klopt weer. Dus mijn advies neem contact op met de helpdesk van energiemanageronline op en geef je aanpassingen door.
Hallo,

Ik denk dat ik er al achter ben hoe ik het moet invullen. Ik heb de site nu ingesteld voor 4 meters. (gebruik laag tarief, gebruik hoog tarief, opwek laag tarief en opwek hoog tarief)

Onder zonnepanelen vul ik in wat mijn omvormer aangeeft wat ik in totaal heb opgewekt. De site berekend dan het verschil tussen de meters en de omvormers hoe hoog mijn eigen verbruik is geweest (wat dus niet langs de meter ging)

Klopt dat?

ps ik doe het even zo, aangezien ik jou geen privebericht kan sturen.
Pagina: 1 ... 35 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??