Hier liggen 12 Panasonic 245 Wp panelen op het platte dak, gemixt met 8 stuks 175 Wp wat oudere mono's (Solar Edge)Jiffy schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:06:
Nou, laat ik óók eens (een beetje) meedoen.
Druk bezig met oriënteren voor het (laten!) leggen van een PV-installatie. Altijd leuk, veel leeswerk. Zelf klussen: nope. Schuin dak plus plat dak op de zolderverdieping ga ik mooi niet doen met een laddertje en 20 kg per paneel.
Wat me opvalt: ik kom héél veel SF170-panelen/installaties tegen, ook in dit topic. Ik had zelf ook het idee die kant op te gaan, alhoewel dit meer met de maatvoering van mijn dak te maken heeft dan met andere technische aspecten (een standaardmaat paneel past bij mij zó slecht, dat ik met SF170s 14 panelen kwijt kan, met standaardpanelen slechts 7).
Nu stuit ik echter op Panasonic HIT N285 panelen. Oók een tikkie kleiner dan standaard (voor mij aantrekkelijk), echter met een significant hogere Wp (285 tegen 170) per paneel dan Solar Frontier. Niet goedkoop, zeker niet. Voor mezelf ben ik er echter wel uit: ik kan mijn elektriciteitsverbruik met die Panasonics volledig afdekken, met Solar Frontier voor ff ruim 2/3 en met standaardpanelen ff krap 2/3. Go Panasonic, dus.
Toch kom ik die panelen (in dit topic) nauwelijks tegen. Geen mensen hier die dit soort panelen in gebruik hebben?
De Panasonic's draaien erg goed, c.a. 10 % beter in kWh tov de mono's
Wat migjes ook zegt, ze scoren hoog in kWh/m2 tov SF panelen.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.