Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.040 views

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:43
AUijtdehaag schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:49:
[...]

Probeer het eens met een laptop, bluetooth en sunnyexplorer erop?
http://www.sma-benelux.co...tware/sunny-explorer.html

Als je er in kan komen, zie je meteen wat voor omvormer het is. En wat voor foutmeldingen er zijn.
Misschien kan je ook firmware updaten.
Als je er niet zeker van bent, moet je het een ander laten doen. Maar veel kan er niet fout gaan.
Gebruiker - wachtwoord 0000
Installateur - wachtwoord 1111 (mits niet gewijzigd)
Dat programma vind het inderdaad ook niet. Niet zo gek, anders had de sunny beam ook wel iets moeten vinden. Toch de installateur maar eens bellen

Omvormer werkt gelukkig wel, dat scheelt gelukkig
Tonkey schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:34:
[...]

Dat programma vind het inderdaad ook niet. Niet zo gek, anders had de sunny beam ook wel iets moeten vinden. Toch de installateur maar eens bellen

Omvormer werkt gelukkig wel, dat scheelt gelukkig
Maar je kan er ook niet inkomen?
Al enig idee welke omvormer het is? Is enkel je display niet leesbaar?
In reewijk repareren ze ook.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:48
Ik heb onlangs een nieuwbouwwoning gekocht en wil op termijn zonnepanelen plaatsen op het dak. De panelen worden niet direct tijdens de bouw geplaatst, maar over 2-3 jaar.

Graag wil ik de aannemer een voorziening laten maken op zolder voor de omvormer en toekomstige panelen. Nu biedt de aannemer het volgende meerwerk aan:

Loze leiding van meterkast naar zolder
Afmonteren van een enkel wandcontactdoos aangesloten op een aparte groep

Nu zou ik graag jullie expertise willen vragen of dit een voldoende voorbereiding is voor een gemiddelde installatie? Ik neem aan dat deze aparte groep achter een aardlekschakelaar wordt geplaatst, is dat juist of heb ik iets speciaals nodig voor zonnepanelen?

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Spixo schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:49:
Ik heb onlangs een nieuwbouwwoning gekocht en wil op termijn zonnepanelen plaatsen op het dak. De panelen worden niet direct tijdens de bouw geplaatst, maar over 2-3 jaar.

Graag wil ik de aannemer een voorziening laten maken op zolder voor de omvormer en toekomstige panelen. Nu biedt de aannemer het volgende meerwerk aan:

Nu zou ik graag jullie expertise willen vragen of dit een voldoende voorbereiding is voor een gemiddelde installatie? Ik neem aan dat deze aparte groep achter een aardlekschakelaar wordt geplaatst, is dat juist of heb ik iets speciaals nodig voor zonnepanelen?
Ik zou zeker 3 loze leidingen laten mee leggen van de meterkast naar de zolder...
En dan minimaal 19mm of zelfs1x 25mm
Kost geen drol pvc leding. Maar achteraf een leidingkje trekken zonder deze loze leiding kan een klein drama zijn. :X
Verder geen wandcontdoos monteren.
De installateur zal dat liever tzt zelf doen.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:43
AUijtdehaag schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:39:
[...]

Maar je kan er ook niet inkomen?
Al enig idee welke omvormer het is? Is enkel je display niet leesbaar?
In reewijk repareren ze ook.
De communicatie is weggevallen, en het scherm geeft niets meer aan (behalve de melding). Ik kan dus niet meer bijhouden wat de omvormer levert/dagstanden.

Normaal gezien moet er garantie opzitten, we hebben deze alleen zelf niet gehangen dus moet ik nog verder uitzoeken. Ik hoopte natuurlijk om een simpele oplossing :+

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-11 00:11
Spixo schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:49:

Hoeveel zonnepanelen kan/wil je gaan plaatsen of wat is de oppervlakte waarover je beschikt?
Een standaard loze leiding voorbekabelt met 3x2,5 zoals je installateur voorstel is vrij mager, met een 20A automaat kan je zodoende maar 4,4 KW plaatsen.

Ik zou aanraden om afhankelijk van je dak oppervlak en je elektrische installatie (enkelfase of 3-fase) een enkele loze leiding te laten aan aanleggen in 3/4" met ruimte bochten en voorziene trekdraad, zo kan je hier later een 5x2,5 kabel leggen die een 3-fase omvormer kan ondersteunen die makkelijk 13kw kan voeren of een 3x6 kabel in het geval van enkelfase die 9 kw aan kan. Ik zou er wel een buis bij laten leggen voor een eventuele 2e energieaansluiting en nog een extra buis voor een netwerkaansluiting naar je omvormer.

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:34
Pakhaas schreef op maandag 05 september 2016 @ 19:13:
[...]

Hallo,

Ik denk dat ik er al achter ben hoe ik het moet invullen. Ik heb de site nu ingesteld voor 4 meters. (gebruik laag tarief, gebruik hoog tarief, opwek laag tarief en opwek hoog tarief)

Onder zonnepanelen vul ik in wat mijn omvormer aangeeft wat ik in totaal heb opgewekt. De site berekend dan het verschil tussen de meters en de omvormers hoe hoog mijn eigen verbruik is geweest (wat dus niet langs de meter ging)

Klopt dat?

ps ik doe het even zo, aangezien ik jou geen privebericht kan sturen.
Dat klopt helemaal :)

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik zit een beetje in dubio. Ik heb een optie om 7 panelen "Solar Fabrik 255 Premium XM full black" panelen + een Growatt 2000s omvormer te kopen voor een (naar mijn idee) lage prijs van ongeveer 1650 euro incl BTW. Systeem is dan 1785Wp.

Het enige ding is dat als ik google op Solar Fabrik dat ik zie dat het bedrijf in 2015 failliet is gegaan, maar als ik nu op hun website kijk zie ik dat ze weer aan het opstarten zijn.

Wat zouden jullie doen? Is de kans dat er iets met zo'n paneel gebeurd groot?

[ Voor 4% gewijzigd door Duci op 06-09-2016 08:40 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:52
Duci schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:34:
Ik zit een beetje in dubio. Ik heb een optie om 7 panelen "Solar Fabrik 255 Premium XM full black" panelen + een Growatt 2000s omvormer te kopen voor een (naar mijn idee) lage prijs van ongeveer 1650 euro incl BTW. Systeem is dan 1785Wp.

Het enige ding is dat als ik google op Solar Fabrik dat ik zie dat het bedrijf in 2015 failliet is gegaan, maar als ik nu op hun website kijk zie ik dat ze weer aan het opstarten zijn.

Wat zouden jullie doen? Is de kans dat er iets met zo'n paneel gebeurd groot?
Zeldzaam dat er eentje kapot gaat.
Ken heel dit merk niet maar een super koopje is het nou ook weer niet als het alleen over materiaal aanschaf gaat

1 PVoutput . Dongen NB

• Duci
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:44:
[...]

Zeldzaam dat er eentje kapot gaat.
Ken heel dit merk niet maar een super koopje is het nou ook weer niet als het alleen over materiaal aanschaf gaat
Het gaat om 7 panelen, omvormer en montagemateriaal. Komt nog €100 bovenop voor bezorgen.

Ik had het idee dat het voor full black panelen (wil toch wel full black, het oog wil ook wat) een superkoopje was gezien de eerdere links naar blauwe sets van €1800, maar ik begrijp dat ik niets mis als ik dit aan me voorbij laat gaan?

• reneeke1970
Duci schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:51:
[...]

Het gaat om 7 panelen, omvormer en montagemateriaal. Komt nog €100 bovenop voor bezorgen.

Ik had het idee dat het voor full black panelen (wil toch wel full black, het oog wil ook wat) een superkoopje was gezien de eerdere links naar blauwe sets van €1800, maar ik begrijp dat ik niets mis als ik dit aan me voorbij laat gaan?
Wat is mis gaan? Garantie is toch altijd vraagteken. Echte garantie heb je als je eentje extra koopt en in de schuur zet
Kijk eens (ik noem maar wat )bij sun-solar,kun je beetje zien wat de markt te bieden heeft, en als je regulier merk en model neemt is kans groter dat je later bij kunt kopen als je eens uit wilt breiden

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het zijn vrij gangbare panelen (maat, spanning, stroom, stekkers) dus uitwisselbaar met een willekeurig merk als er iets mis gaat.
Als je de prijs OK vindt (kan altijd goedkoper, maarja, dit is een complete set met Duitse panelen): gewoon doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Duci
  • Niet online
Thanks voor de raad! Even wachten op het belletje vanmiddag en dan maar bestellen denk ik. :)

Verwijderd

Beetje OT,
Heeft iemand enig idee hoe de business-case er uit ziet voor energiebedrijven die 11cent, Greenchoice, betalen indien meer teruggeleverd dan verbruikt en minder dan 5cent in rekening brengen ? Het zal met een bepaalde subsidie te maken hebben, maar weet iemand hoe de vork in de steel zit ?

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:55:
Heeft iemand enig idee hoe de business-case er uit ziet voor energiebedrijven die 11cent, Greenchoice, betalen indien meer teruggeleverd dan verbruikt en minder dan 5cent in rekening brengen ? Het zal met een bepaalde subsidie te maken hebben, maar weet iemand hoe de vork in de steel zit ?
Wat bedoel je met 'minder dan 5 cent in rekening brengen?'

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Verwijderd

mddd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:57:
[...]

Wat bedoel je met 'minder dan 5 cent in rekening brengen?'
Totaalprijs van een kWh is 18 a 19cent, minder dan 5cent is de kale kWh prijs zonder belastingen en BTW

• mddd
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:59:
Totaalprijs van een kWh is 18 a 19cent, minder dan 5cent is de kale kWh prijs zonder belastingen en BTW
De marktprijs voor stroom (over het jaar 2017) is momenteel iets van 30 euro per MWh (piekuren 37 euro). Dat is 3 / 3.7 cent per kWh. Daar bovenop komen natuurlijk nog allerlei kosten die je als consument betaalt. Maar als ze je 11 cent geven, dan is dat dus inderdaad fors boven de inkoopprijs zelfs als je bijkomende kosten weglaat.

Ik neem aan dat de leverancier dingen als btw, en wellicht ook andere belastingen, af kan trekken (voor hen zijn dat op dat moment immers kosten). Dus het kost hen niet werkelijk 11 cent. Maar dan blijft er waarschijnlijk nog steeds wel wat over.

Waarschijnlijk is de totale hoeveelheid netto teruggeleverde energie gewoon heel klein ten opzichte van de totale energie die hun klanten kopen, zodat ze dit kunnen doen. En er zit een max aan de teruglevering, het totale verlies per klant kan dus nooit al te hoog oplopen en wordt gecompenseerd de rest.

Daarnaast kunnen ze natuurlijk de teruggeleverde energie als 'groene inkoop' zien die ze niet uit een andere bron hoeven te betrekken. Maar nogmaals ik denk dat dat qua totale hoeveelheid wel meevalt dus een supergroot voordeel zal dat ook weer niet zijn.

Verwijderd

mddd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 11:11:
[...]

De marktprijs voor stroom (over het jaar 2017) is momenteel iets van 30 euro per MWh (piekuren 37 euro). Dat is 3 / 3.7 cent per kWh. Daar bovenop komen natuurlijk nog allerlei kosten die je als consument betaalt. Maar als ze je 11 cent geven, dan is dat dus inderdaad fors boven de inkoopprijs zelfs als je bijkomende kosten weglaat.

Ik neem aan dat de leverancier dingen als btw, en wellicht ook andere belastingen, af kan trekken (voor hen zijn dat op dat moment immers kosten). Dus het kost hen niet werkelijk 11 cent. Maar dan blijft er waarschijnlijk nog steeds wel wat over.

Waarschijnlijk is de totale hoeveelheid netto teruggeleverde energie gewoon heel klein ten opzichte van de totale energie die hun klanten kopen, zodat ze dit kunnen doen. En er zit een max aan de teruglevering, het totale verlies per klant kan dus nooit al te hoog oplopen en wordt gecompenseerd de rest.

Daarnaast kunnen ze natuurlijk de teruggeleverde energie als 'groene inkoop' zien die ze niet uit een andere bron hoeven te betrekken. Maar nogmaals ik denk dat dat qua totale hoeveelheid wel meevalt dus een supergroot voordeel zal dat ook weer niet zijn.
Het zou kunnen wat je zegt, het zijn echter helaas voor zover ik het kan beoordelen aannames, geen harde controleerbare feiten. Terugleveren bij Qurrent lukt tot 99.999kWh. De rekening is dan op een paar euro na -10.000. Net berekent bij gaslicht.com
Verder las ik onlangs ivm een nieuwe kerncentrale in UK, dat die wel of niet gebouwd wordt en dat daar sprake was van een 25 of 30 jaar gegarandeerde afnameprijs van ik meen 8.95cent per kWh. Ook in de windmolen projecten is sprake van gegarandeerde kWh prijzen van naar ik me meen te herinneren boven de 10cent.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2016 11:59 ]

• mddd
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 11:46:
Het zou kunnen wat je zegt, het zijn echter helaas voor zover ik het kan beoordelen aannames, geen harde controleerbare feiten. Terugleveren bij Qurrent lukt tot 99.999kWh. De rekening is dan op een paar euro na -10.000. Net berekent bij gaslicht.com
Qurrent heeft inderdaad voor zover ik kan vinden geen limiet aan de teruglevering. Dat sluit ook wel aan bij hun doelstelling (stimuleren van eigen opwekking). Ze maken er dus min of meer expres verlies op :) (Ik zit zelf ook bij Qurrent trouwens, mede vanwege die 'groene' achtergrond).

Maar uiteindelijk, de aannames over hoe de bedrijven het financieren staan toch los van wat je uiteindelijk als consument krijgt. Of ze er achter de schermen nu verlies op maken of niet, zolang de afspraak met jou als consument maar duidelijk is. Zulke hoge bedragen als wat jij noemt zijn sowieso puur theoretisch, het ligt ver boven de capaciteit van wat je met een normale huisaansluiting uberhaupt zou kunnen terugleveren.
Verder las ik onlangs ivm een nieuwe kerncentrale in UK, dat die wel of niet gebouwd wordt en dat daar sprake was van een 25 of 30 jaar gegarandeerde afnameprijs van ik meen 8.95cent per kWh. Ook in de windmolen projecten is sprake van gegarandeerde kWh prijzen van naar ik me meen te herinneren boven de 10cent.
Dat zijn inderdaad prijzen ruim boven de marktprijs. Het is dus subsidie, klip en klaar.

Verwijderd

En er zit een max aan de teruglevering,
er zit beduidend geen maximum op teruglevering , deze is er door de minister een paar jaarr geleden afgehaald.

de regels is eigen vebruik word 1 op1 verrekend alles wat je daarboven teruglevert
krijg je een vergoeding voor afhankelijk van je leverancier is dit tussen de 8ct en 11 ct per kwh

de energieleverancier in kwestie mag hier geen maximum aan stellen.
is ook niet nodig daar de gemiddeld woning slechts ruimte heeft om qua pv de helft van zijn vebruik te compenseren door eigen opwek.

een klein percentage zal meer kunnen produceren dan het eigen vebruik maar dat zal dan zo rond het eigen vebruik liggen . eindstand bijv -200 kwh omdat het toevallig een zonnig jaar was.

en nog veel kleiner percentage zal op een overschot zitten van -1000 kwh omdat zij toevallig gunstig liggen qua dakformaat en orientatie.

bij -1000kwh eindstand heb je het over ongeveer 100 euro wat dit oplevert.

een woonhuis die naast eigen vebruik ook nog is bijv 5000 overschot heeft is echt zeldzaam.
vandaar ook dat het niet nodig daar een regelgeving voor op te stellen

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:41:
[...]

er zit beduidend geen maximum op teruglevering , deze is er door de minister een paar jaarr geleden afgehaald.

de regels is eigen vebruik word 1 op1 verrekend alles wat je daarboven teruglevert
krijg je een vergoeding voor afhankelijk van je leverancier is dit tussen de 8ct en 11 ct per kwh

de energieleverancier in kwestie mag hier geen maximum aan stellen.
is ook niet nodig daar de gemiddeld woning slechts ruimte heeft om qua pv de helft van zijn vebruik te compenseren door eigen opwek.

een klein percentage zal meer kunnen produceren dan het eigen vebruik maar dat zal dan zo rond het eigen vebruik liggen . eindstand bijv -200 kwh omdat het toevallig een zonnig jaar was.

en nog veel kleiner percentage zal op een overschot zitten van -1000 kwh omdat zij toevallig gunstig liggen qua dakformaat en orientatie.

bij -1000kwh eindstand heb je het over ongeveer 100 euro wat dit oplevert.

een woonhuis die naast eigen vebruik ook nog is bijv 5000 overschot heeft is echt zeldzaam.
vandaar ook dat het niet nodig daar een regelgeving voor op te stellen
Ben ik toch zeldzaam dan haha....
Gc is max 10000
Qurrent weet ik niet meer uit mijn hoofd maar dacht 30000

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_

Proton_

Team Welles

Jij hebt het over iets heel anders, namelijk de terugleververgoeding na salderen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 14:13
Meer iets voor dit topic?
Salderen en terugleververgoedingen

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• reneeke1970
Proton_ schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:45:
Jij hebt het over iets heel anders, namelijk de terugleververgoeding na salderen.
Swapevent heeft het over overschot, en dat is terugleveren toch?
En daar zit limiet aan, en niet oneindig....

1 PVoutput . Dongen NB

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:58
Ligt het aan mijn omvormer of klopt het dat de SolarEdge portal niet meer logt?

Sinds vandaag wordt er niets meer naar de portal verzonden. De testrun laat zien dat ie wel verbonden is, maar ik zie niks geen data meer verschijnen. In de portal staat dat de verbinding OK is.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Proton_

Proton_

Team Welles

reneeke1970 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 16:34:
Swapevent heeft het over overschot, en dat is terugleveren toch?
En daar zit limiet aan, en niet oneindig....
De leverancier is verplicht je overschot terug te kopen tegen een "redelijke vergoeding" (aka "kolenfooi"). Hier zit geen grens meer aan.
Sommige leveranciers geven voor de eerste X kWh overschot een hogere prijs. Als je daar overheen gaat krijg je altijd nog de kolenfooi, want een redelijke vergoeding is verplicht.
Maar verdere discussie over interpretatie van de regels kan inderdaad beter in een ander topic :)

• reneeke1970
Proton_ schreef op woensdag 07 september 2016 @ 20:42:
[...]

De leverancier is verplicht je overschot terug te kopen tegen een "redelijke vergoeding" (aka "kolenfooi"). Hier zit geen grens meer aan.
Sommige leveranciers geven voor de eerste X kWh overschot een hogere prijs. Als je daar overheen gaat krijg je altijd nog de kolenfooi, want een redelijke vergoeding is verplicht.
Maar verdere discussie over interpretatie van de regels kan inderdaad beter in een ander topic :)
Dat klopt, gc geeft dat tot 10000, en zodra er boven (10001)word alles, dus ook de eerste 10000 een heel laag bedrag.
Topic waar vier maanden niks geschreven word kijk ik niet echt naar. Maar we zijn toch klaar haha
Was goed pv dagje vandaag hè

1 PVoutput . Dongen NB

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:20
Aegle schreef op woensdag 07 september 2016 @ 19:56:
Ligt het aan mijn omvormer of klopt het dat de SolarEdge portal niet meer logt?

Sinds vandaag wordt er niets meer naar de portal verzonden. De testrun laat zien dat ie wel verbonden is, maar ik zie niks geen data meer verschijnen. In de portal staat dat de verbinding OK is.
Mijne heeft de hele dag prima gewerkt

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-11 11:22
Hier doet hij het ook prima. Misschien is je Raspberry vastgelopen? :9

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:58
Jerrythafast schreef op woensdag 07 september 2016 @ 21:30:
Hier doet hij het ook prima. Misschien is je Raspberry vastgelopen? :9
Nee. Dat is het niet. Heb hem al opnieuw opgestart. Mmm. Da's mooi k*t :(

EDIT: bedankt voor de reacties. ik heb de omvormer na 2,5 jaar maar een paar minuten uitgeschakeld. Ik heb een werkschakelaar in de 230V lijn. Hopelijk dat ie bij het ontwaken morgen weer verbinding maakt met de SolarEdge servers...
En, Jerry: je weet hoe m'n netwerk configuratie er uit ziet. De andere devices aan het hubje draaien vrolijk door. Ook de omvormer maakt contact met internet.

Anders morgen maar eens contact zoeken met SE.

[ Voor 45% gewijzigd door Aegle op 07-09-2016 22:31 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Verwijderd

het overschot is idd terugleveren na salderen , maar neem even het voorbeeld van GC max 10.000 kwh terugleveren

dan moet je toch al gauw buiten je eigen vebruik opwek een installatie hebben van 12000 WP om die 10.000 op te wekken
dan zijn algauw 45 panelen aan ruimte , welk huis heeft dat ??? 8)7

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2016 @ 07:26:
het overschot is idd terugleveren na salderen , maar neem even het voorbeeld van GC max 10.000 kwh terugleveren

dan moet je toch al gauw buiten je eigen vebruik opwek een installatie hebben van 12000 WP om die 10.000 op te wekken
dan zijn algauw 45 panelen aan ruimte , welk huis heeft dat ??? 8)7
Heel veel als je ook schuurtjes, dakkapel, houthok vol legt. Paar zinloze carport maken......
Ik heb 14000wp met helaas rendement van 70 door ongunstige ligging. (Maar wel goedkoop)
En ik heb nog ruimte voor 54 sf jes als het moet, maar geld is op nu

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

dan ben jij de uitzondering die de regel bevestigt hahaha
ikzelf heb op dit moment het volgende liggen
18 keer 240 wp rendement van 70% van wattpiek 3000 kwh per jaar
8 keer 250 wp rendement van 99% van Wattpiek 2000 kwh per jaar

het volgende zou ik in principe nog kwijt kunnen
4 * 290 wp op plat dak rendement zou zijn 70% ivm de ligging

8 * 290 wp op andere dakhelft woonhuis rendement 65% ivm orientatie
4 * 290 wp op woonhuis naast de 8*250 set , deze zou dan wel met microinverters moeten ivm schaduw dak buren

dus theoretisch nog ruimte genoeg voor uitbreiding,

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2016 @ 08:24:
dan ben jij de uitzondering die de regel bevestigt hahaha
ikzelf heb op dit moment het volgende liggen
18 keer 240 wp rendement van 70% van wattpiek 3000 kwh per jaar
8 keer 250 wp rendement van 99% van Wattpiek 2000 kwh per jaar

het volgende zou ik in principe nog kwijt kunnen
4 * 290 wp op plat dak rendement zou zijn 70% ivm de ligging

8 * 290 wp op andere dakhelft woonhuis rendement 65% ivm orientatie
4 * 290 wp op woonhuis naast de 8*250 set , deze zou dan wel met microinverters moeten ivm schaduw dak buren

dus theoretisch nog ruimte genoeg voor uitbreiding,
En dan heb ik je nog niet horen zeggen dat je overkapping gaat maken, of gewoon houten stelling waar ze op komen te liggen....
Zulke dingen doe ik gerust, niet mooi maar met de bijna gratis wp en biomassa ketel en grote boiler is de energie rekening van 2000 naar -200
Dat is mijn extra pensioen of eerder stoppen met werken. Het uitzicht interesseert me dan niet zo heel erg

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

En dan heb ik je nog niet horen zeggen dat je overkapping gaat maken
ik heb hier een blokhut staan met een dakopp van 5 bij 6 m die vol ligt.

• sbf
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-11 12:47

sbf

Netjes!! Misschien ook iets om op de SBFspot website te plaatsen? Engels en Italiaans is er dacht ik al, NL is een mooie aanvulling. Heb sowieso 't idee dat er relatief heel veel NL gebruikers zijn.
Staat erop ;-)
https://sbfspot.codeplex.com/documentation

SBFspot: Yet another tool to read power production of SMA solar inverters

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 08:53:
[...] En dan heb ik je nog niet horen zeggen dat je overkapping gaat maken, of gewoon houten stelling waar ze op komen te liggen....
Zulke dingen doe ik gerust, niet mooi maar met de bijna gratis wp en biomassa ketel en grote boiler is de energie rekening van 2000 naar -200
Dat is mijn extra pensioen of eerder stoppen met werken. Het uitzicht interesseert me dan niet zo heel erg
Ik begrijp je helemaal, maar doe het niet zo:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CoPRSH4WAAA0GOm.jpg:large
Dit is dan weer perfect :P
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/okvht0x7r26vj.jpg

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Verwijderd

Duci schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:34:
Solar Fabrik is grootschaals gebruikt in projecten voor eigen woning bezitters, volgens mij zijn er weinig tot geen problemen mee. Dit zijn waarschijnlijk dumppartijen van installateurs die in opdracht geplaatst hebben in het kader van dit project maar.... Er zijn ergens onderweg ook panelen 'verdwenen'. Kijk dus even uit met wie je in zee gaat.

Ik zou alleen wel kijken of je er niet een andere omvormer bij kan krijgen. ;)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 23:51:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

Eerste foto is van de ochtend, tweede van begin avond. Zoals te zien helaas begin van de avond een boel schaduw van een aangrenzend bos. Fotootjes geschoten richting het westen. Ik had ook iets gemaakt zodat de set automatisch met de zon meedraaide, maar dat functioneerde niet naar behoren.
Toch interessant, dus een één assig hand bediend zon volg systeem .
Leergierig als iedereen, hoe heb je de onder konstruktie gemaakt, gebruik je een draai platou
of een rails systeem oid.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

PClop schreef op donderdag 08 september 2016 @ 11:09:
[...]

Leergierig als iedereen, hoe heb je de onder konstruktie gemaakt, gebruik je een draai platou
Ik krijg bij beide afbeeldingen alleen te zien : Afkomstig van Ecologieforum

Verder zie ik niets.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:26
Bijna zover om alles te gaan bestellen, alleen nog de keuze qua omvormer... Hoe kijken jullie er tegenaan?
28 x SF170S op SE4000 voor 6418,- (1,35 per Wp)
28 x SF170S op SE5K voor 6668,- (1,40 per Wp)
Alles incl. montagematerialen tbv een oost-west opstelling en 14 P405 optimizers.

• onetime
  • Niet online
Niek_ schreef op donderdag 08 september 2016 @ 12:16:
Bijna zover om alles te gaan bestellen, alleen nog de keuze qua omvormer... Hoe kijken jullie er tegenaan?
Alles incl. montagematerialen tbv een oost-west opstelling en 14 P405 optimizers.
Als je misschien nog gaat uitbreiden, de grote.
Als je absoluut zeker weet dat je nooit meer gaat uitbreiden, de kleine.

Als je nog ruimte hebt 8) de grote, het virus komt er aan...
Als je nog ruimte en geld hebt 8) de grote en het dak vol.
En gas vervangen door electra. >:) 8) O-) Zeker tot 2020 de beste optie. :+

Met O-W is de kleine groot genoeg: 4760W: 2= 2380 per kant (wat is de hellingshoek?)
De kanten hebben niet tegelijk hun piek.

De prijs per Wp lijkt me hoog, maar ik doe alles zelf met koopjes. Dit is inclusief complete installatie?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• PClop
  • Niet online
Atomic2005 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 11:52:
[...]

Ik krijg bij beide afbeeldingen alleen te zien : Afkomstig van Ecologieforum

Verder zie ik niets.
Sorry, ik had die post even omgeleid, komt van • Het grote "jouw productie" topic - Deel 2
Verwijderd in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 2"

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 23:05

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

De 4000 of de 4k?
Heb je wel een 3 fase aansluiting thuis?
Anders kan de 4k of 5k niet.
Wat hierboven beweerd wordt klopt. Een se 3500 zou zelfs genoeg zijn denk ik.
Wat is de hellingshoek van je dak en is et 14 oost en 14 west? Dat bepaalt namelijk ook je piek.

Stel 14 oost en 14 west op 35-45 graden (hellingshoek dus) zal het hoogste per kant 2300 zijn en nooit tegelijk. Dat zal waarschijnlijk rond de 3700 zijn totaal. (Beetje losse pols) dus een 5000 is echt te veel.

Ter info:
Se 3500 enkelfase en 16a zekering
Se 4000 enkelfase 20a
Se 5000 enkelfase 25a (in de software naar 20a te knijpen)
Se 4k is drie fase 3x16a
Se 5k is driefase 3x16a

Kan je dak meer aan of blijft het hierbij?
Wanneer het mijn dak is zou ik een se4000 nemen wanneer ik enkelfase heb en se4k met driefase.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:48
Ik vind de prijs per Wp aan de hoge kant. Is dat na BTW teruggaaf? Wij zaten na BTW verrekening op rond de 1,15€/Wp inclusief alles (eindfactuur/Wp) en dat was via Vereniging Eigen huis/ Consumentenbond collectief.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Misschien hier ook eens naar kijken?
DJkroon past 1 optimizer toe op 1 SF
DJKroon in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:46
Ik zou sowieso voor de zware omvormer gaan. Ik heb hier SF170's liggen en die leveren eigenlijk alle dagen dat de zon schijnt een behoorlijke periode in het >90%-efficiente gebied. Het prijsverschil van 3.8% verdien je wel terug. Zeker als er inderdaad sprake is van 3-fasen vs 1-fase. Dan verlies je met de 5K ook nog eens minder in je bekabeling.

--
edit:
Oh wacht, in Oost-West. Dan zou de lichtere inderdaad wel afdoende zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door T-MOB op 08-09-2016 13:46 ]

Regeren is vooruitschuiven

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:26
Zo, de reacties gingen even hard, top!
onetime schreef op donderdag 08 september 2016 @ 12:50:
Als je misschien nog gaat uitbreiden, de grote.
Als je absoluut zeker weet dat je nooit meer gaat uitbreiden, de kleine.

Als je nog ruimte hebt 8) de grote, het virus komt er aan...
Als je nog ruimte en geld hebt 8) de grote en het dak vol.
En gas vervangen door electra. >:) 8) O-) Zeker tot 2020 de beste optie. :+

Met O-W is de kleine groot genoeg: 4760W: 2= 2380 per kant (wat is de hellingshoek?)
De kanten hebben niet tegelijk hun piek.

De prijs per Wp lijkt me hoog, maar ik doe alles zelf met koopjes. Dit is inclusief complete installatie?
Wordt een oost-west opstelling met 4 rijen van 7 panelen, hellingshoek 13 graden (Flatfix Fusion).
Prijs is excl. installatie maar incl. BTW, maar ik hou me natuurlijk aanbevolen voor tips qua prijs :)
ApC_IcE schreef op donderdag 08 september 2016 @ 13:02:
De 4000 of de 4k?
Wat is de hellingshoek van je dak en is et 14 oost en 14 west? Dat bepaalt namelijk ook je piek.

Stel 14 oost en 14 west op 35-45 graden (hellingshoek dus) zal het hoogste per kant 2300 zijn en nooit tegelijk. Dat zal waarschijnlijk rond de 3700 zijn totaal. (Beetje losse pols) dus een 5000 is echt te veel.

Ter info:
Se 4000 enkelfase 20a
Se 4k is drie fase 3x16a
Se 5k is driefase 3x16a

Wanneer het mijn dak is zou ik een se4000 nemen wanneer ik enkelfase heb en se4k met driefase.
3 fasen aansluiting aanwezig, dus dat maakt de keuze niet makkelijker ;)
Dak kan eventueel nog meer aan, maar dit is meer dan genoeg. Mocht er ooit meer op komen dan komen deze op een ander deel van het dak liggen en die omvormer komt dan ook op een andere locatie.
Bockelaar schreef op donderdag 08 september 2016 @ 13:06:
Ik vind de prijs per Wp aan de hoge kant. Is dat na BTW teruggaaf? Wij zaten na BTW verrekening op rond de 1,15€/Wp inclusief alles (eindfactuur/Wp) en dat was via Vereniging Eigen huis/ Consumentenbond collectief.
1,35 incl BTW --> 1,11 excl BTW
1,40 incl BTW --> 1,16 excl BTW

• No Hands
ApC_IcE schreef op donderdag 08 september 2016 @ 13:02:
[...]

De 4000 of de 4k?

Ter info:
Se 4000 enkelfase 20a
Se 4k is drie fase 3x16a
Se 5k is driefase 3x16a

Ik neem aan een enkelfase want het minimum aan P405's op een 3 fase is 13. Dus met 14 zou dat wel heel krap zijn als er ooit eens 1 uitvalt. hij heeft het ook specifiek over de se4000 en de se5k. dus de 4000 is enkelfase en de 5k is 3 fase.

• onetime
  • Niet online
Niek_ schreef op donderdag 08 september 2016 @ 13:50:

[...] Wordt een oost-west opstelling met 4 rijen van 7 panelen, hellingshoek 13 graden (Flatfix Fusion).
Prijs is excl. installatie maar incl. BTW.

[...] 3 fasen aansluiting aanwezig, dus dat maakt de keuze niet makkelijker ;)
Dak kan eventueel nog meer aan, maar dit is meer dan genoeg. Mocht er ooit meer op komen dan komen deze op een ander deel van het dak liggen en die omvormer komt dan ook op een andere locatie.

[...] 1,35 incl BTW --> 1,11 excl BTW
Bij 13o hellingshoek, een verschil van 26o, heb je helaas nauwelijks voordeel van het niet tegelijk op het maximum zitten. De 4000 is nog steeds groot genoeg, maar ga niet kleiner! Ik heb een voorkeur voor >=20o in verband met het schoon spoelen door de regen. Ook het uit elkaar trekken van het maximum en het verbreden over de dag van de opbrengst zie ik als een voordeel. Er zijn mensen die zeggen ik kan salderen dus dat maakt niet uit, maar ik ben een eventuele beperking van salderen graag zoveel mogelijk voor en ook de lichtere net belasting is een voordeel voor het net.

Bij een 3fase aansluiting heb je lagere verliezen, een klein voordeel, evenals een iets lagere belasting van de buffer condensatoren, omdat door de 3 fasen er een continue stroom het net op is. En niet met 100Hz gepulst. (Wel met een kleinere 300Hz rimpel)
Dit geeft potentieel een iets langere levensduur.

p.s. Weet iemand hoe een 3 fase omvormer omgaat met het wegvallen van 1 fase?
Gewoon doorgaan op de andere 2 fases?
Zou moeten kunnen. Gaat met drie losse omvormers, 1 per fase, per slot van rekening ook.

• No Hands
als je 3 fase SE 1 fase mist dan doet ie niks. Stopt met leveren.

• onetime
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:32:
als je 3 fase SE 1 fase mist dan doet ie niks. Stopt met leveren.
En dat terwijl er 3 fase omvormers zouden zijn die bij lage vermogens overschakelen op terugleveren op één fase... 8)7 :( |:(

• No Hands
Ik ken ze niet, welke merken zijn dat?
Lijkt me ook gek, meeste 3-fase omvormers werken met 750vDC, als ze laag vermogen hebben is er nog steeds 750vDC. Gaan ze dat ineens terugschroeven naar 350 vDC zoals enkelfase omvormers? Dat kan toch niet ivm de lange strings die je meestal met 3 fase omvormers hebt?

• onetime
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:45:
Ik ken ze niet, welke merken zijn dat?
Lijkt me ook gek, meeste 3-fase omvormers werken met 750vDC, als ze laag vermogen hebben is er nog steeds 750vDC. Gaan ze dat ineens terugschroeven naar 350 vDC zoals enkelfase omvormers? Dat kan toch niet ivm de lange strings die je meestal met 3 fase omvormers hebt?
Ik heb dat in deze of de vorige versie van dit topic wel eens langs zien komen.
En ik zie ook geen principieel probleem, pwm regeling moet dat gewoon aan kunnen.

• PClop
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:51:
[...]

Ik heb dat in deze of de vorige versie van dit topic wel eens langs zien komen.
En ik zie ook geen principieel probleem, pwm regeling moet dat gewoon aan kunnen.
Oud gedienden weten dat nog wel, Kostal PIKO ;)
hansdegit in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

• No Hands
O de Kostal Piko ken ik ook nog wel ja, konden die dat?

• No Hands
O net de specs gelezen en die konden dat inderdaad, en ook al opstarten bij een vreselijk laag voltage, wat een heerlijk ding.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 23:05

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

No Hands schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:05:
[...]

Ik neem aan een enkelfase want het minimum aan P405's op een 3 fase is 13. Dus met 14 zou dat wel heel krap zijn als er ooit eens 1 uitvalt. hij heeft het ook specifiek over de se4000 en de se5k. dus de 4000 is enkelfase en de 5k is 3 fase.
Met aannames kan een hoop fout gaan vandaar dat ik het even uitzoek.
Ik leg dat volgens mij net uit over de enkel en driefase maar goed 8)7

In dit geval met de hellingshoek op fusion zou ik ook een 4000 nemen.

Die prijzen vind ik allemaal wel mee vallen eigenlijk!!

Verwijderd

PClop schreef op donderdag 08 september 2016 @ 11:09:
[...]

Bij de oud ijzerboer een bestaand kogelgelagerd draaiplateau op de kop getikt.Ongeveer 50 cm in doorsnede. Draaide met 20 bakstenen,op één hoek gestapeld, nog steeds soepeltjes rond. Daarop een oude solide deur en een eigenbouw schans met een raamwerk van ijzeren buizen voor de paneeltjes.

Exclusief het werk heeft het 30 a 35 euro gekost

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2016 17:23 ]

• PClop
  • Niet online
Het werkt, je hebt je lol er aan, een daar gaat het om.
d:)b

Verwijderd

Dat ik er lol aan heb.......?? Eigenlijk raak je daarmee de spijker best wel mee op de kop!! Want er zit best wel veel werk in. Alles afwegende haal ik de kosten er met de meeropbrengst amper uit, maar ik heb er veel plezier aan beleeft en dat die Ferraris wat extra hard terugholt, daar is het ons toch wel allemaal om te doen, toch?

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2016 @ 09:30:
[...]

ik heb hier een blokhut staan met een dakopp van 5 bij 6 m die vol ligt.
Oh gaat lamp branden, de vijver uit Alblasserdam haha, die blokhut zie ik iedere dag....

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2016 @ 17:35:
Dat ik er lol aan heb.......?? Eigenlijk raak je daarmee de spijker best wel mee op de kop!! Want er zit best wel veel werk in. Alles afwegende haal ik de kosten er met de meeropbrengst amper uit, maar ik heb er veel plezier aan beleeft en dat die Ferraris wat extra hard terugholt, daar is het ons toch wel allemaal om te doen, toch?
Vreemd dat je bij zulke lage kosten die er niet uit haalt met meerproductie. Volgens berekeningen op http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php zou voor een Nederlandse situatie 27% extra gehaald kunnen worden, Dit zelfde percentage, 27%, ben ik ook tegen gekomen bij een publicatie over een project in de Flevopolder. Enig idee waarom de meeropbrengst bij jou kennelijk nauwelijks de moeite waard blijkt te zijn ?

Verwijderd

Uhmmm.... Ik moet bekennen dat mijn statement t.a.v. ROI een beetje uit de losse pols is geschud.En ik heb ook eigenlijk nooit de exacte meerwaarde berekend. 35 Euro is idd niet veel en die kosten kan ik garanderen, +/- 60 a 70 kg aan oud ijzer. Maar er heeft zóveel tijd in gezeten, het samenstellen, monteren wéér naar de bouwmarkt etc. Ik heb alles zelf gedaan, dus eigenlijk zou ik 'loonkosten' niet mogen meerekenen.

Tevens vond ik het lastig om de situatie 'voor' en 'na' te vergelijken. Geen 2 dagen zijn, zelfs opvolgend, gelijk qua opbrengst en ik heb 3 soladins 600 met verschillende Wp's dus dat is ook lastig vergelijken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:59:
Uhmmm.... Ik moet bekennen dat mijn statement t.a.v. ROI een beetje uit de losse pols is geschud.En ik heb ook eigenlijk nooit de exacte meerwaarde berekend. 35 Euro is idd niet veel en die kosten kan ik garanderen, +/- 60 a 70 kg aan oud ijzer. Maar er heeft zóveel tijd in gezeten, het samenstellen, monteren wéér naar de bouwmarkt etc. Ik heb alles zelf gedaan, dus eigenlijk zou ik 'loonkosten' niet mogen meerekenen.

Tevens vond ik het lastig om de situatie 'voor' en 'na' te vergelijken. Geen 2 dagen zijn, zelfs opvolgend, gelijk qua opbrengst en ik heb 3 soladins 600 met verschillende Wp's dus dat is ook lastig vergelijken.
Is je opbrengst in kWh (erg) gunstig te noemen in relatie tot de geinstalleerde Wp capaciteit ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:13:
[...]

Is je opbrengst in kWh (erg) gunstig te noemen in relatie tot de geinstalleerde Wp capaciteit ?
Nope ;( .... slechts 1/3 van mijn installatie draait mee. Tevens heb ik een boel schaduw, in de ochtend een carport en aan het begin van de avond een bos. Daartussen geen schaduw. Ik heb de panelen begin dit jaar uitgebreid, maar niet meer allemaal pal op het zuiden. Maar absoluut voldoende voor mijn huishouden. Ik denk dat ik dit jaar uitkom op 850kWh/kWp.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2016 @ 22:03:
[...]

Nope ;( .... slechts 1/3 van mijn installatie draait mee. Tevens heb ik een boel schaduw, in de ochtend een carport en aan het begin van de avond een bos. Daartussen geen schaduw. Ik heb de panelen begin dit jaar uitgebreid, maar niet meer allemaal pal op het zuiden. Maar absoluut voldoende voor mijn huishouden. Ik denk dat ik dit jaar uitkom op 850kWh/kWp.
Ik begrijp dat het dan inderdaad heel lastig wordt om onder die omstandigheden de meerwaarde te bepalen.

• onetime
  • Niet online
Om nog even terug te komen op krimpen / solderen van MC4 hier het advies van Kostal op P54:
"We recommend using tin-plated cables. If non-tin-plated cables are used, the copper strands may
oxidise, as a result of which the transition resistance of the crimp connections will be too high."

Verwijderd

die blokhut zie ik iedere dag....
is dat zo ???

• reneeke1970
Yep,voor mijn glazen bol, 146 versus 320 deze maand....
Of jij haalt geen 5000 of ik ga ruim over 10000 heen....

Ander slachtoffer voor mijn vooruit voorspelling zit op 148 ,die doet nipt geen 5000 per jaar

[ Voor 16% gewijzigd door reneeke1970 op 09-09-2016 08:21 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

waar zit jij dan ?

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:28
Gisteren een rondje gemaakt bij het huis van een vriend van mij voor die O-W dakopstelling. Mijn calculatie klopte, we kunnen zowel op Oost als West per kant 10 panelen kwijt. Met 250Wp panelen samen 5000Wp, wellicht dat we nog 275Wp panelen nemen. Beide opties kunnen prima op de SMA 3600TL-21 die ik ervoor bedacht heb en met sunnydesign berekend.

Nu bestaat het dak uit pannen op Opstalan dakplaten. Dit zijn zelfdragende platen met PUR isolatie met latten erin. Normaalgesproken werk ik met rvs beugels die ik in de dakbalken schroef, maar hier zijn dus niet direct dakbalken te zien en ik weet niet in hoeverre het nut heeft om in de dakplaten te schroeven, die PUR is niet echt schroefvast denk ik. We hebben al een idee om bijvoorbeeld stroken multiplex 20mm te nemen en die op de ingelamineerde latten te schroeven en daarop de vervolgens de beugel te monteren. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Opstalan of andere dakplaten als ondergrond? Of kan ik schroeven in de veer tussen de platen? Opstalan = tegenwoordig van Unilin. Geen suggesties met kliksystemen op de pan graag, daar ben ik geen voorstander van.

[ Voor 15% gewijzigd door Luiaard op 09-09-2016 13:11 ]

Import van EVs

• reneeke1970
Ikke in dongen city

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

kijk je dan regelmatig op mijn omnik pagina omdat je zei dat je die blokhut dagelijks zag??

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-11 17:35
Ik ben van plan zonnepanelen aan te schaffen en heb het vorige topic en deze bijna helemaal doorgeakkerd. Toch heb ik nog een aantal vragen. Ik heb inmiddels twee installateurs over de vloer gehad maar toch knaagt het nog op een aantal punten. Ik zal niet alles in 1 keer hier neerplempen, dus laat ik bij het begin beginnen.

Situatie: dak pal op het zuiden (op een paar graden na), dakkapel op het dak en schaduw van het puntdak van de buren in de ochtend en van het dak van de andere buren in de middag/avond. Uiteindelijk komt het hele dak in de schaduw in de avond. Ik heb een foto van de ochtend rond 8.30 en rond 9.00,schaduw vanuit het oosten:
8.30

900

Naarmate de zon verder naar het zuiden draait en achter het dak van de buren vandaan komt, wordt de schaduw steeds kleiner, tot het hele dak volop in de zon is. Daarna draait de zon verder en verdwijnt uiteindelijk achter het puntdak van de andere buren.

Hieronder een foto van ongeveer 19.30 toegevoegd zodat jullie de schaduw vanuit het westen kunnen zien.

1900

Beide installateurs raden Solar Edge aan vanwege de schaduwen. Ik weet dat een aantal van jullie SE eigenlijk te duur vinden voor de meerwaarde die het heeft in de meeste situaties. Is dat hier ook het geval of zou SE, gezien de flinke schaduw die er aan begin en einde van de dag optreedt, hier wel een meerwaarde hebben?

Mijn tweede vraag: zou de Optitrac van SMA hier ook prima mee overweg kunnen of is dit toch meer iets voor SE?

Tenslotte: zou SF hier meerwaarde hebben ivm de schaduw? En if so, is dat dan in combi met SE of op een normale omvormer?

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

koksie schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:30:
Ik ben van plan zonnepanelen aan te schaffen en heb het vorige topic en deze bijna helemaal doorgeakkerd. Toch heb ik nog een aantal vragen. Ik heb inmiddels twee installateurs over de vloer gehad maar toch knaagt het nog op een aantal punten. Ik zal niet alles in 1 keer hier neerplempen, dus laat ik bij het begin beginnen.

Situatie: dak pal op het zuiden (op een paar graden na), dakkapel op het dak en schaduw van het puntdak van de buren in de ochtend en van het dak van de andere buren in de middag/avond. Uiteindelijk komt het hele dak in de schaduw in de avond. Ik heb een foto van de ochtend rond 8.30 en rond 9.00,schaduw vanuit het oosten:
[afbeelding]

[afbeelding]

Naarmate de zon verder naar het zuiden draait en achter het dak van de buren vandaan komt, wordt de schaduw steeds kleiner, tot het hele dak volop in de zon is. Daarna draait de zon verder en verdwijnt uiteindelijk achter het puntdak van de andere buren.

Hieronder een foto van ongeveer 19.30 toegevoegd zodat jullie de schaduw vanuit het westen kunnen zien.

[afbeelding]

Beide installateurs raden Solar Edge aan vanwege de schaduwen. Ik weet dat een aantal van jullie SE eigenlijk te duur vinden voor de meerwaarde die het heeft in de meeste situaties. Is dat hier ook het geval of zou SE, gezien de flinke schaduw die er aan begin en einde van de dag optreedt, hier wel een meerwaarde hebben?

Mijn tweede vraag: zou de Optitrac van SMA hier ook prima mee overweg kunnen of is dit toch meer iets voor SE?

Tenslotte: zou SF hier meerwaarde hebben ivm de schaduw? En if so, is dat dan in combi met SE of op een normale omvormer?
Ik denk dat alle experts hier eerst alle maten willen weten. Ook van de bovenkant van de dakkapel.
SF zal in zo'n situatie waarschijnlijk wenselijk zijn ja.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:32

AMDFreak

Intel is zo..

Wil je heel het dak volleggen? of alleen het dak van de dakkapel?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• Luiaard
Ik neem aan boven de dakkapel en eventueel op de dakkapel. Naast de dakkapel zou ik niet doen. Eronder zou eventueel nog kunnen. Ideaal is anders, je hebt 's ochtends en 's avonds schaduwproblemen. Op zich genoeg zonuren over voor de rest van de dag en op Zuid (ik heb hier een flat tegenover waar ik 's ochtends in de reuzenschaduw van zit).

Als alles op dezelfde hellingshoek ligt zal een normale omvormer met een goed schaduwmanagement zoals SMA dit gewoon aankunnen. Je moet je afvragen wat de meerprijs is van een SolarEdge systeem en wat het eventueel oplevert aan extra Kwh.

Misschien kun je aangeven vanaf hoe laat tot hoe laat ongeveer het dak boven en eventueel onder de dakkapel schaduwvrij is. Dat heb je dus met elke omvormer gewoon te pakken. Dan is het de vraag wat je daarvoor en daarna eventueel nog misloopt. Je moet je bedenken installateurs verkopen graag zo'n SolarEdge want al die verplichte optimizers tikken lekker aan.

Import van EVs

• koksie
Atomic2005 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:32:
[...]

Ik denk dat alle experts hier eerst alle maten willen weten. Ook van de bovenkant van de dakkapel.
SF zal in zo'n situatie waarschijnlijk wenselijk zijn ja.
Ah, goed punt. De maten zijn:
- tussen dakgoot en de voet van de dakkapel zitten 4 dakpannen van 34,5 cm lang (zichtbare ruimte nu ze over elkaar gelegd zijn, los zijn ze 41 cm per stuk). De laatste dakpan onder de dakkapel is 24.5 cm vrij, het zink wat eroverheen ligt is 17,5 cm lang. Als ik 5 volledige pannen neem, dus ook de pan met het zink erover meeneem, dan heb ik 1.72m.
- Boven de dakkapel heb ik ook 5 pannen tot aan de nok, dus nog een keer 1.72m.
- Vanaf de dakgoot tot aan de zonnecollector is het 8 dakpannen van 34.5cm, dus 2.76m
- Het dak is in totaal 19 pannen dus 6.55 van dakgoot tot nok.
- Breedte van dakrand links tot en met oostelijke wand van de dakkapel is 6.45. Het dak loopt nog 1 of 2 panen door denk ik voor ik op de grens met de buren kom.
- Vanaf de dakgoot tot aan de zonnecollector is het 8 dakpannen van 34.5cm, dus 2.76m
- De dakkapel is 1.75m hoog, 4.40m breed en ongeveer 2.20m diep.

@ AMDFreak: ik wil zoveel mogelijk Wp uit m'n dak persen binnen een redelijke prijs. Ik weet dat ik met 345 Wp panelen natuurlijk meer haal maar dat is me de meerprijs niet waard. In principe wil ik zowel het schuine dak als de dakkapel volleggen.

Qua normale panelen (1.65x1) zou ik komen op 3 landscape onder de dakkapel, nog 1 landscape onder de zonnecollector, 3 landscape boven de dakkapel. En dan een aantal op de dakkapel. De installateurs zeiden 4 in portrait, maar als ik zo eens rondneus op internet kan dat niet ivm vrijblijven van de dakrand etc.
Ik neem aan dat de normale maat panelen ook op het schuine dak x cm van de dakrand moeten blijven? Dus dat ik ze niet in portait kwijt kan onder en boven de dakkapel? In theorie zou dat passen, 1.65m panelen op een pannenrij van 1.72 maar iets zegt me dat er meer ruimte moet zijn...

• koksie
Luiaard schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:52:
Ik neem aan boven de dakkapel en eventueel op de dakkapel. Naast de dakkapel zou ik niet doen. Eronder zou eventueel nog kunnen. Ideaal is anders, je hebt 's ochtends en 's avonds schaduwproblemen. Op zich genoeg zonuren over voor de rest van de dag en op Zuid (ik heb hier een flat tegenover waar ik 's ochtends in de reuzenschaduw van zit).

Als alles op dezelfde hellingshoek ligt zal een normale omvormer met een goed schaduwmanagement zoals SMA dit gewoon aankunnen. Je moet je afvragen wat de meerprijs is van een SolarEdge systeem en wat het eventueel oplevert aan extra Kwh.

Misschien kun je aangeven vanaf hoe laat tot hoe laat ongeveer het dak boven en eventueel onder de dakkapel schaduwvrij is. Dat heb je dus met elke omvormer gewoon te pakken. Dan is het de vraag wat je daarvoor en daarna eventueel nog misloopt. Je moet je bedenken installateurs verkopen graag zo'n SolarEdge want al die verplichte optimizers tikken lekker aan.
Inderdaad ben ik van plan er zoveel mogelijk op te leggen als past. Als ik dan ook op de dakkapel leg, heb ik al te maken met een andere hellingshoek en daar kan een SMA denk ik niet zo goed mee overweg?

Is de SMA met z'n Optitrac vergelijkbaar met SE qua schaduwmanagement? ik weet dat het andere technologie is, maar qua redden van opbrengst bij schaduw?

Het dak boven de dakkapel wordt eerder schaduw vrij dan eronder, ik schat een half uur a 3 kwartier. Op zich heb ik zodra de zon om de hoek van de buren komt onder de dakkapel ook de volle zon dus ik wil daar wel panelen leggen.

Ik ben idd wat argwanend tegenover het automatisme waarmee geroepen wordt: schaduw dus moet je SE nemen. Ik vraag me af of de meeropbrengst de meerkosten rechtvaardigen. Aan de andere kant: er is een grote schaduw die langzaam wegschuift en steeds meer panelen in de zon zet, dat zou de situatie moeten zijn dat SE tot zijn recht komt, volgens de reclame...

Ik heb ze gevraagd ook offertes te maken met SMA in plaats van SE maar daar heb ik nog niks op gehoord.

• PClop
  • Niet online
@ koksie

Vaak kan het anders, maar voor jou wordt het toch echt SolarEdge, zeker als je je dakkapel er ook
bij trekt, anders post nog een foto van als alles vol in de zon ligt om ongeveer 13.30u.

• Luiaard
Je moet zeker niet tot de dakrand leggen, dus je komt op landscape uit. Zeven op het dak zelf. Eventueel twee op de dakkapel (immers smaller dan het gehele dak) onder dezelfde hoek, is te doen. Anders zit je toch met schaduw e.d. van die panelen op de volgende als je daar meer zou willen, misschien een schansje. Met deze aantallen zit je toch op een omvormer met maar één tracker waarschijnlijk, dus het beste toch dezelfde hellingshoek aan blijven houden. De schaduw is hoe dan ook vervelend, maar op de beste uren van de dag heb je hem niet. Wat een omvormer nodig heeft is een MPP-tracker die regelmatig ververst en zijn optimum punt opnieuw bepaalt, zodat de schaduwpanelen niet de hele string naar beneden trekken. Bijvoorbeeld SMA doet dat goed, maar er zijn andere merken ook.

Zodra jij weet wat de SolarEdge meer kost dan de SMA in dezelfde opstelling, dan kun je een beslissing nemen. Persoonlijk denk ik dat ze in de basis hetzelfde kosten, maar dat die optimizers de prijs dan een aardig eind opkrikken.

[ Voor 12% gewijzigd door Luiaard op 09-09-2016 14:14 ]

Import van EVs

• koksie
PClop schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 14:12:
@ koksie

Vaak kan het anders, maar voor jou wordt het toch echt SolarEdge, zeker als je je dakkapel er ook
bij trekt, anders post nog een foto van als alles vol in de zon ligt om ongeveer 13.30u.
Zal ik doen, ik ben nu op kantoor maar zal morgen rond die tijd een foto maken en hier uploaden.

@Luiaard:

De SF panelen zijn maar 1.25m lang, zouden die wel portrait kunnen? Dan heb ik 47.5cm over om te verdelen over onder en bovenkant, bijv 17cm boven en 30cm onder het paneel vrij. Zou dat een optie zijn? Dan kan ik er in de breedte ongeveer 6 kwijt onder de dakkapel en 6 erboven. Zou dat passen denk je of is dat ook te krap?
Ik zie ook wel panelen als EC Solar, die zijn 1.58 hoog in plaats van 1.65. Nog steeds te krap denk ik? Of laat ik het duidelijker vragen: hoeveel ruimte boven en onder moet ik ongeveer vrij houden?

Als ik de prijzen van een SE3000 met 11 optimizers (dat is als er 11 panelen oppassen, dus 4 op de dakkapel) vergelijk met een SMA 3000 TL, dan scheelt dat uiteindelijk 75 euro als ik de prijzen van Winkelman neem. Als het minder panelen worden, dus minder optimizers, dan wordt het verschil kleiner, tot ik aan een lichtere omvormer kom natuurlijk. Maar zo heel veel lijkt het niet te schelen.

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:45
Heeft hier iemand toevallig nog de Soladin 600 software die de fabrikant voorheen op zijn website had staan?

Schijnbaar ondersteunen ze de Soladin 600 niet meer en alle software voor dit apparaat hebben ze van de website verwijderd...

• Duci
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2016 @ 10:38:
[...]

Solar Fabrik is grootschaals gebruikt in projecten voor eigen woning bezitters, volgens mij zijn er weinig tot geen problemen mee. Dit zijn waarschijnlijk dumppartijen van installateurs die in opdracht geplaatst hebben in het kader van dit project maar.... Er zijn ergens onderweg ook panelen 'verdwenen'. Kijk dus even uit met wie je in zee gaat.

Ik zou alleen wel kijken of je er niet een andere omvormer bij kan krijgen. ;)
Thanks! Ik heb geprobeerd de fabrikant te mailen (die is na het faillisement weer opgestart) maar die zegt dat hij geen garantie meer levert op pre-faillisement panelen omdat hij eigenlijk alleen de naam en de fabriek heeft gekocht.

Ik denk dat ik het niet aandurf deze set te kopen.. De aanbieder geeft aan 0 garantie te geven op de set, en fabrikant hetzelfde. Ik kan het risico niet echt inschatten als leek, dus moet dan maar een wat duurder "vertrouwder" setje panelen kopen..

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

helpme schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 14:30:
Heeft hier iemand toevallig nog de Soladin 600 software die de fabrikant voorheen op zijn website had staan?

Schijnbaar ondersteunen ze de Soladin 600 niet meer en alle software voor dit apparaat hebben ze van de website verwijderd...
Die heb ik nog als orginele zip bestand op de computer staan. Als je me een DM stuurt met je mail, kan ik hem naar je toe sturen ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Luiaard
koksie schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 14:28:
[...]

Zal ik doen, ik ben nu op kantoor maar zal morgen rond die tijd een foto maken en hier uploaden.

@Luiaard:

De SF panelen zijn maar 1.25m lang, zouden die wel portrait kunnen? Dan heb ik 47.5cm over om te verdelen over onder en bovenkant, bijv 17cm boven en 30cm onder het paneel vrij. Zou dat een optie zijn? Dan kan ik er in de breedte ongeveer 6 kwijt onder de dakkapel en 6 erboven. Zou dat passen denk je of is dat ook te krap?
Ik zie ook wel panelen als EC Solar, die zijn 1.58 hoog in plaats van 1.65. Nog steeds te krap denk ik? Of laat ik het duidelijker vragen: hoeveel ruimte boven en onder moet ik ongeveer vrij houden?

Als ik de prijzen van een SE3000 met 11 optimizers (dat is als er 11 panelen oppassen, dus 4 op de dakkapel) vergelijk met een SMA 3000 TL, dan scheelt dat uiteindelijk 75 euro als ik de prijzen van Winkelman neem. Als het minder panelen worden, dus minder optimizers, dan wordt het verschil kleiner, tot ik aan een lichtere omvormer kom natuurlijk. Maar zo heel veel lijkt het niet te schelen.
SF kun je dan wel portretstand. Zou dan een 25cm overhouden boven en onder, wat prima is. Die SFs doen het sowieso beter in minder-licht omstandigheden, wel wat duurder in W/€, maar voor deze situatie kun je dan wel beter en effectiever leggen. Even goed (laten) kijken hoeveel op de dakkapel passen zonder schaduw op de rest. SE omvormer indien niet veel duurder prima.

Import van EVs

• koksie
Luiaard schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 15:59:
[...]

SF kun je dan wel portretstand. Zou dan een 25cm overhouden boven en onder, wat prima is. Die SFs doen het sowieso beter in minder-licht omstandigheden, wel wat duurder in W/€, maar voor deze situatie kun je dan wel beter en effectiever leggen. Even goed (laten) kijken hoeveel op de dakkapel passen zonder schaduw op de rest. SE omvormer indien niet veel duurder prima.
Thanks. De EC Solars zijn te lang denk ik, met 1,58? Ik vraag me af of er een soort regel is hoeveel je ongeveer moet overhouden om de panelen heen?

SF moet ik eens gaan puzzelen hoeveel panelen er dan oppassen en of ik dan iid meer Wp op m'n dak kan leggen en tegen welke prijs. Doe je op SF ook nog Solar Edge of hoeft dat niet omdat die toch beter zijn in weinig licht en schaduw?

SF heeft meer panelen nodig om een flink aantal Wp te krijgen, dus dat maakt SE dan weer een stuk duurder dan op mono panelen denk ik.

• mddd
  • Niet online
koksie schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:14:
Ik vraag me af of er een soort regel is hoeveel je ongeveer moet overhouden om de panelen heen?
Het gaat erom dat je de panelen goed kunt plaatsen. Zo is het bijvoorbeeld vaak niet handig als je de bovenste rij pannen moet verplaatsen want die zitten vaak vast aan de nok met cement e.d. Dus daar blijf je liefst vanaf.

Onderaan wil je liever ook niet dat je paneel buiten je dak steekt - bijvoorbeeld regenwater dat van de panelen zo naar beneden loopt in plaats van in de goot. En ook windbelasting wordt dan onnodig groot.

Vaak hoor je daarom als algemene regel dat je rondom 1 pan ruimte houdt. Dan vermijd je de meeste van die problemen. Als je zelf legt of je komt het zo overeen met de installateur, dan is in principe natuurlijk alles mogelijk (als het maar veilig is).

• koksie
mddd schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:19:
[...]

Het gaat erom dat je de panelen goed kunt plaatsen. Zo is het bijvoorbeeld vaak niet handig als je de bovenste rij pannen moet verplaatsen want die zitten vaak vast aan de nok met cement e.d. Dus daar blijf je liefst vanaf.

Onderaan wil je liever ook niet dat je paneel buiten je dak steekt - bijvoorbeeld regenwater dat van de panelen zo naar beneden loopt in plaats van in de goot. En ook windbelasting wordt dan onnodig groot.

Vaak hoor je daarom als algemene regel dat je rondom 1 pan ruimte houdt. Dan vermijd je de meeste van die problemen. Als je zelf legt of je komt het zo overeen met de installateur, dan is in principe natuurlijk alles mogelijk (als het maar veilig is).
Ah, dank je. Als ik 5 dakpannen (samen 1.72m) + 7.5cm zink heb onder de dakkapel en het paneel is 1.58 (EC Solar) dan heb ik onderaan 14cm over, dat zou denk ik te weinig zijn voor een goede afwatering? Het klinkt me krap in de oren nl...

• mddd
  • Niet online
koksie schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:29:
[...]
Ah, dank je. Als ik 5 dakpannen (samen 1.72m) + 7.5cm zink heb onder de dakkapel en het paneel is 1.58 (EC Solar) dan heb ik onderaan 14cm over, dat zou denk ik te weinig zijn voor een goede afwatering? Het klinkt me krap in de oren nl...
Je zou het moeten uittekenen maar het is in elk geval niet ruim.Je moet er ook rekening mee houden dat het paneel een stukje boven je dak komt te zitten, het zit niet strak op de pannen geplakt. het ligt dus iets hoger dan de pan waar het op zit. En je wilt waarschijnlijk je raam nog open kunnen doen, dus hij moet niet hoger zitten dan dat. Kortom goed puzzelen :) Ik denk dat de meeste installateurs in deze situatie geen 'normale maat' paneel staand zouden neerleggen. Maar ik moet erbij zeggen dat ik nog nooit zelf heb geinstalleerd dus ik ben geen ervaringsdeskundige over hoe ver je kunt gaan.

Hier wat foto's van 5 dakpannen hoog (x 33cm) en 1580 panelen onder een dakkapel:
https://www.mupload.nl/img/vgwxh4urzpaed.jpg
(Die panelen ernaast zijn 1640)

https://www.mupload.nl/img/abhjnioqawbxk.jpg

Vanuit binnen kijk je wel op de panelen uiteraard. Maar komen niet boven de aanvang van de dakkapel uit.

En op de dakkapel:
https://www.mupload.nl/img/bpymeqnfurjht.jpg

(maar ik durf niet te beweren of het wijzer is mono, weg te leggen, dan SF met zoveel schaduw...maar mischien schrok ik van je fotos en valt het mee)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2016 17:21 ]

• koksie
Hmmm, dat ziet er krap uit. Hoe is de afwatering, komt het nog wel in de dakgoot terecht?

Je zegt dat de panelen niet boven de aanvang van de dakkapel uitkomen, kunnen de ramen dus nog wel open? Ik kende trouwens EC Solar niet en kan er ook weinig over vinden, zijn het betrouwbare panelen? Jij hebt Panasonic HITs denk ik?

De schaduw is op de foto's extreem ja, ik heb bewust in de ochtend en einde dag de foto's gemaakt om te laten zien hoe de situatie bij zonsopkomst en richting zonsondergang is. Dat is mijn andere zorg, moet ik SF nemen vanwege de schaduw of gaat mono met SE me meer opleveren. of kan een SMA dit ook gewoon prima handlen met optitrack.
Mijn beide buren hebben ECsolar. (ik in het midden met senersun "gewone" mono panelen 245 Wp)
https://www.mupload.nl/img/5m4pyolhmzj8h.jpg

Ze steken niet over de dakgoot uit.
Kijk je loodrecht naar beneden boven het paneel, steekt het een klein beetje boven aanvang dakgoot uit.
maar niet meer dan de helft van de dakgoot.

Mijn neefje heeft de 2x 1 mtr panelen en mijn zwager ook
https://www.mupload.nl/img/omcyhd5j2tsvg.jpg

Doen het al ruim 3 jaar meer dan uitstekend...

Tweakers Mattie112 en joenevd hebben ze ook van ECsolar.

Ikzelf heb SF op noord op 33 graden met een sma 5000 TL-21.
Dus dat ziet soms helemaal geen zon en veel schaduw en moeilijke invalshoeken.
Gaat prima.
Tesamen met mono op zuid en dakkapel schaduw (de buren)

Vraag is inderdaad, SF/mono met SMA of mono met SE.
Maar vergeet niet dat je stringen van 4 (of liever 5) panelen SF moet plaatsen. Optitrac wil graag wat meer spanning.
Dus hoeveel SF passen er onder je dakkapel?
Hoe breed is het?

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2016 17:45 ]

• koksie
mddd schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:42:
[...]

Je zou het moeten uittekenen maar het is in elk geval niet ruim.Je moet er ook rekening mee houden dat het paneel een stukje boven je dak komt te zitten, het zit niet strak op de pannen geplakt. het ligt dus iets hoger dan de pan waar het op zit. En je wilt waarschijnlijk je raam nog open kunnen doen, dus hij moet niet hoger zitten dan dat. Kortom goed puzzelen :) Ik denk dat de meeste installateurs in deze situatie geen 'normale maat' paneel staand zouden neerleggen. Maar ik moet erbij zeggen dat ik nog nooit zelf heb geinstalleerd dus ik ben geen ervaringsdeskundige over hoe ver je kunt gaan.
Gelukkig gaan de ramen naar binnen open dus dat zal het probleem niet worden maar het oog wil ook wat natuurlijk. Inderdaad liggen de panelen boven de pan natuurlijk, dus dat is iets om rekening mee te houden. Heel fraai zal zo'n 1.58 paneel niet staan denk ik, wordt wel erg krap.

• koksie
AUijtdehaag schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 17:31:
Mijn beide buren hebben ECsolar. (ik in het midden met senersun "gewone" mono panelen 245 Wp)
https://www.mupload.nl/img/5m4pyolhmzj8h.jpg

Ze steken niet over de dakgoot uit.
Kijk je loodrecht naar beneden boven het paneel, steekt het een klein beetje boven aanvang dakgoot uit.
maar niet meer dan de helft van de dakgoot.

Mijn neefje heeft de 2x 1 mtr panelen en mijn zwager ook
https://www.mupload.nl/img/omcyhd5j2tsvg.jpg

Doen het al ruim 3 jaar meer dan uitstekend...

Tweakers Mattie112 en joenevd hebben ze ook van ECsolar.

Ikzelf heb SF op noord op 33 graden met een sma 5000 TL-21.
Dus dat ziet soms helemaal geen zon en veel schaduw en moeilijke invalshoeken.
Gaat prima.
Tesamen met mono op zuid en dakkapel schaduw (de buren)

Vraag is inderdaad, SF/mono met SMA of mono met SE.
Maar vergeet niet dat je stringen van 4 (of liever 5) panelen SF moet plaatsen. Optitrac wil graag wat meer spanning.
Dus hoeveel SF passen er onder je dakkapel?
Hoe breed is het?
Dank je voor de foto's, nice. Kan SF niet met SE of is dat onzinnig? Het dak is ongeveer 6.3 m breed, dus er zouden 6 SF krap oppassen.

• Jerrythafast
Niek_ schreef op donderdag 08 september 2016 @ 13:50:

[...]

Wordt een oost-west opstelling met 4 rijen van 7 panelen, hellingshoek 13 graden (Flatfix Fusion).
Prijs is excl. installatie maar incl. BTW, maar ik hou me natuurlijk aanbevolen voor tips qua prijs :)

[...]

3 fasen aansluiting aanwezig, dus dat maakt de keuze niet makkelijker ;)

[...]

1,35 incl BTW --> 1,11 excl BTW
Als je op deze omvormer niks meer gaat toevoegen zou ik zeker NIET voor de SE5k gaan. Ik ben de afgelopen maanden danig teleurgesteld door de belabberde efficiency van SolarEdge bij lagere vermogens. Zorg dat dat ding aan het werk gezet wordt anders kakt de efficiency echt als een kaartenhuis in elkaar. 4000 Watt zul je waarschijnlijk al niet vaak redden (en een SE4000 stopt ook echt niet meteen als hij de 4000 Watt aantikt, gaat er gerust nog een tijdje overheen om een piek mee te pakken). Een SE5k zou zodoende dus nooit boven de 80% van zijn rated vermogen uit komen en dat ga je merken in de efficiency van dat ding.

Keuze is dan dus alleen nog tussen 1-fase of 3-fase... en gezien het minimum van 13 P405 optimizers op 3-fase omvormers zou ik in jouw geval dan voor de 1-fase omvormer gaan.

• Jerrythafast
koksie schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:55:
[...]

Ah, goed punt. De maten zijn:
- tussen dakgoot en de voet van de dakkapel zitten 4 dakpannen van 34,5 cm lang (zichtbare ruimte nu ze over elkaar gelegd zijn, los zijn ze 41 cm per stuk). De laatste dakpan onder de dakkapel is 24.5 cm vrij, het zink wat eroverheen ligt is 17,5 cm lang. Als ik 5 volledige pannen neem, dus ook de pan met het zink erover meeneem, dan heb ik 1.72m.
- Boven de dakkapel heb ik ook 5 pannen tot aan de nok, dus nog een keer 1.72m.
- Het dak is in totaal 19 pannen dus 6.55 van dakgoot tot nok.
- Breedte van dakrand links tot en met oostelijke wand van de dakkapel is 6.45. Het dak loopt nog 1 of 2 panen door denk ik voor ik op de grens met de buren kom.
- De dakkapel is 1.75m hoog, 4.40m breed en ongeveer 2.20m diep.

@ AMDFreak: ik wil zoveel mogelijk Wp uit m'n dak persen binnen een redelijke prijs. Ik weet dat ik met 345 Wp panelen natuurlijk meer haal maar dat is me de meerprijs niet waard. In principe wil ik zowel het schuine dak als de dakkapel volleggen.

Qua normale panelen (1.65x1) zou ik komen op 3 landscape onder de dakkapel, nog 1 landscape onder de zonnecollector, 3 landscape boven de dakkapel. En dan een aantal op de dakkapel. De installateurs zeiden 4 in portrait, maar als ik zo eens rondneus op internet kan dat niet ivm vrijblijven van de dakrand etc.
Ik neem aan dat de normale maat panelen ook op het schuine dak x cm van de dakrand moeten blijven? Dus dat ik ze niet in portait kwijt kan onder en boven de dakkapel? In theorie zou dat passen, 1.65m panelen op een pannenrij van 1.72 maar iets zegt me dat er meer ruimte moet zijn...
Lastig, veel kleine stukjes dak, passen en meten... Je hoeft niet per se een x afstand van de randen te blijven op een schuin dak. De panelen liggen hier nagenoeg tegen de nokpan aan (anders had het ook niet gepast). Waar het vooral om gaat is of het mogelijk is haken tussen de pannen te plaatsen. Wij hadden geluk dat onze nokpan niet gemetseld is, want anders kunnen er geen dakhaken onder de bovenste 2 rijen pannen zonder de boel los te breken. Je zult dus even moeten checken of je redelijkerwijs een dakhaak tussen je pannen krijgt onder en boven het dakkapel. Daarvoor moet je een pan omhoog kunnen schuiven (achter de pan erboven schuiven). De haak komt dan op de pan eronder te liggen.

Zorg zeker aan de zijkant van het dak wel dat de panelen goed vast zitten, want de wind kan er daar natuurlijk wel onder komen. En als je panelen echt langs het uiterste randje van het dak liggen is er een mogelijkheid dat het wat gaat fluiten/suizen als het echt hard waait uit de verkeerde richting.

Bij Sun-Solar kun je panelen van EC Solar krijgen die in verschillende afmetingen worden gemaakt (verschillend aantal cellen). De cellen zijn hetzelfde en daardoor kunnen die verschillende panelen in één string en zien ze er hetzelfde uit. Daarmee kun je je dak misschien nog preciezer volleggen dan met alleen maar 165x100 cm panelen. Mocht het nou niet lekker passen, dan heeft het misschien zin om nog te kijken naar Solar Frontier panelen. Misschien dat je daarmee je dak helemaal precies vol kunt leggen dankzij de afwijkende (kleinere) maat. Ze zijn wel iets minder Wp/m², dus het moet wel echt veel beter passen dan 'gewone' kristallijne panelen voor de maximale opbrengst op je dak.

Gezien je verschillende schaduwen over de dag en de verschillende hellingshoek op dakkapel en schuin dak zou ik in dit geval zeker SolarEdge overwegen (en dat hoeft echt niet zoveel duurder te zijn, maar de prijzen verschillen gigantisch tussen verschillende installateurs dus laat echt een stapeltje offertes komen!). Optitrac van SMA kan je schaduwen waarschijnlijk ook heel aardig omzeilen, maar de verschillende hellingshoek geeft weer een extra moeilijkheid. Mijn buurman heeft ook panelen op het schuine dak (45°) gecombineerd met panelen op platte daken (13° denk ik, niet zeker). In de monitoring van SolarEdge is mooi te zien dat de panelen op de platte daken het in de zomer duidelijk beter doen dan de rest en in het voorjaar andersom. Ik verwacht dat een normale stringomvormer dit verschil niet helemaal kan verwerken en je daar toch wat verlies hebt.

Dat gezegd hebbende, als je voor Solar Frontier panelen gaat zou ik er geen SolarEdge bijnemen. Dat prijsverschil ga je de eerste 30 jaar niet terugverdienen. Alleen doen als het per twee panelen kunnen loggen van de opbrengst je het prijsverschil waard is. Met de hoge spanning van Solar Frontier panelen kun je korte parallelle stringen maken op een normale stringomvormer waarmee je de effecten van schaduwen en verschillende hellingshoek ook mooi kunt indammen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jerrythafast op 09-09-2016 19:05 ]

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 09:48:
kijk je dan regelmatig op mijn omnik pagina omdat je zei dat je die blokhut dagelijks zag??
Haha inderdaad, staat mooie foto bij

1 PVoutput . Dongen NB

• koksie
Jerrythafast schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 19:00:
[...]

Lastig, veel kleine stukjes dak, passen en meten... Je hoeft niet per se een x afstand van de randen te blijven op een schuin dak. De panelen liggen hier nagenoeg tegen de nokpan aan (anders had het ook niet gepast). Waar het vooral om gaat is of het mogelijk is haken tussen de pannen te plaatsen. Wij hadden geluk dat onze nokpan niet gemetseld is, want anders kunnen er geen dakhaken onder de bovenste 2 rijen pannen zonder de boel los te breken. Je zult dus even moeten checken of je redelijkerwijs een dakhaak tussen je pannen krijgt onder en boven het dakkapel. Daarvoor moet je een pan omhoog kunnen schuiven (achter de pan erboven schuiven). De haak komt dan op de pan eronder te liggen.

Zorg zeker aan de zijkant van het dak wel dat de panelen goed vast zitten, want de wind kan er daar natuurlijk wel onder komen. En als je panelen echt langs het uiterste randje van het dak liggen is er een mogelijkheid dat het wat gaat fluiten/suizen als het echt hard waait uit de verkeerde richting.

Bij Sun-Solar kun je panelen van EC Solar krijgen die in verschillende afmetingen worden gemaakt (verschillend aantal cellen). De cellen zijn hetzelfde en daardoor kunnen die verschillende panelen in één string en zien ze er hetzelfde uit. Daarmee kun je je dak misschien nog preciezer volleggen dan met alleen maar 165x100 cm panelen. Mocht het nou niet lekker passen, dan heeft het misschien zin om nog te kijken naar Solar Frontier panelen. Misschien dat je daarmee je dak helemaal precies vol kunt leggen dankzij de afwijkende (kleinere) maat. Ze zijn wel iets minder Wp/m², dus het moet wel echt veel beter passen dan 'gewone' kristallijne panelen voor de maximale opbrengst op je dak.

Gezien je verschillende schaduwen over de dag en de verschillende hellingshoek op dakkapel en schuin dak zou ik in dit geval zeker SolarEdge overwegen (en dat hoeft echt niet zoveel duurder te zijn, maar de prijzen verschillen gigantisch tussen verschillende installateurs dus laat echt een stapeltje offertes komen!). Optitrac van SMA kan je schaduwen waarschijnlijk ook heel aardig omzeilen, maar de verschillende hellingshoek geeft weer een extra moeilijkheid. Mijn buurman heeft ook panelen op het schuine dak (45°) gecombineerd met panelen op platte daken (13° denk ik, niet zeker). In de monitoring van SolarEdge is mooi te zien dat de panelen op de platte daken het in de zomer duidelijk beter doen dan de rest en in het voorjaar andersom. Ik verwacht dat een normale stringomvormer dit verschil niet helemaal kan verwerken en je daar toch wat verlies hebt.

Dat gezegd hebbende, als je voor Solar Frontier panelen gaat zou ik er geen SolarEdge bijnemen. Dat prijsverschil ga je de eerste 30 jaar niet terugverdienen. Alleen doen als het per twee panelen kunnen loggen van de opbrengst je het prijsverschil waard is. Met de hoge spanning van Solar Frontier panelen kun je korte parallelle stringen maken op een normale stringomvormer waarmee je de effecten van schaduwen en verschillende hellingshoek ook mooi kunt indammen.
Dank je voor je uitgebreide reactie. Ik weet niet of de bovenste pannen en de nok vast liggen maar ik denk het niet, een van de nokvorsten bij de buren is namelijk gekanteld zag ik gisteren dus ze lijken los te liggen. Maar helemaal zeker weet ik het natuurlijk niet.

Ik heb een tweetal offertes liggen waarbij de panelen vastgemaakt worden op haken die op de panlatten geschroefd worden, dus dat lijkt me stevig genoeg tegen de wind. Wel is het natuurlijk dat hoe dichter je bij de dakrand komt, hoe harder de wervelingen etc.

Ik was EC Solar bij Sunsolar idd tegengekomen. De 1.58m panelen lijken me toch net iets te lang, het zou wellicht net passen maar wordt wel erg krap en optisch denk ik niet echt mooi meer (al ziet het er op de foto van AUijtdehaag best ok uit). Ze hebben er ook 2m panelen met meer Wp, die zou ik landscape kunnen plaatsen boven en onder de dakkapel en dan passen er 3 naast elkaar van 330Wp. dan nog 1 tussen paneel linksonder en zonneboiler, dan kom ik op 7 stuks op het dak, totaal 2310 Wp. En dan kan ik nog wat leggen op de dakkapel.
SF zou ik er 6 boven, 6 onder en 2 portrait naast de dakkapel kunnen plaatsen. Dat is dan 14 stuks. Die geven dan 2380 Wp. En dan kan er nog wat op de dakkapel.

SF en EC Solar ontloopt elkaar qua Wp dus niet zoveel, qua prijs is EC Solar iets goedkoper qua panelen maar veel scheelt het niet, als ik even snel reken 200 euro oid.

Als ik voor EC Solar ga zou je dus wel Solar Edge aanbevelen? En voor SF dus niet, gezien de kosten.

Hierbij trouwens nog een foto van rond 1900u vanavond (de andere die ik eerder poste is denk ik van 20.00, niet van 19.00):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/27mktlTW0EQKjuOpbjqV9993/full.jpg

Je ziet dat het dak vol in de zon ligt, tot ie achter het dak van de buren verdwijnt, dan gaat het ineens hard.
Pagina: 1 ... 36 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??