Idd, hoort niet in dit topic. *knip*
[ Voor 103% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 25-05-2016 21:56 ]
Anoniem: 654400
[ Voor 103% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 25-05-2016 21:56 ]
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Oxxio = EnecoAnoniem: 654400 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 15:20:
Ik heb Eneco even gebeld om te vragen of ze soms gouden pijpleidingen gebruiken voor hun gas. Dat gasnet is uiteraard niet van hen maar ze moeten daar voor betalen. Daar gooide de dame het eerst op. Eerst zei ze dat het vaste kosten waren en ze er niet aan verdienden: klets. Ik zei dat ik bij Nuon nu 0.6 cent betaal per m3 gas en eerder ook minder dan een cent betaalde aan regiotoeslag. Toen kwam ze met een aanvullende bepaling waarin stond dat het de leverancier vrij stond om een tarief te berekenen. Ik zei dat ik het misleiding van de consument vind en het een absurd hoog bedrag is voor de post transport. Ze was het daar wel mee eens, zou het mee nemen in de vergadering morgen en het aanvoeren als een verbeterpunt. Sure. Standaard blabla om een klant af te poeieren. Anyway, maar weer geannuleerd. Zucht. Next!
Oxxio maar eens proberen, ik ben benieuwd.
Let dus op die regiotoeslag allen en reken het even na!
Anoniem: 654400
18950Wp๐, Atlantic 270V3๐ง, Pana 5J๐ฅ. Zendure 7,6๐
Terugleververgoeding
Wanneer je zelf elektriciteit opwekt (bijvoorbeeld met zonnepanelen) kun je dit direct in huis gebruiken.
De elektriciteit die je niet direct gebruikt, lever je aan het openbare net via je aansluiting. Dit heet teruglevering.
Gebruik je op een bepaald moment meer elektriciteit dan je kunt opwekken, dan gebruik je elektriciteit uit het openbare net.
De door jou teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid elektriciteit mag je op jaarbasis tegen
elkaar wegstrepen. Dat noemen we salderen.
Je betaalt dus alleen je netto verbruik per jaar. Blijkt na deze verrekening dat je meer elektriciteit hebt teruggeleverd dan verbruikt (overschot aan teruglevering) dan ontvang je voor de extra teruggeleverde elektriciteit van ons een terugleververgoeding.
Salderen afschaffen "willen" ze wel, maar naar wat ik zoal heb begrepen gaat dat sowieso niet voor 2020 gebeuren en ook daarna komt er eerst nog een overgangsregeling voor de mensen met zonnepanelen.AUijtdehaag schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:19:
Ik zit met een dilemma.
Binnen 14 dagen wordt mijn contract vernieuwd.
Zal ik een 1-jaar contract afsluiten of een 3-jaar contract Vandebron Zonnecollectief.
Bij 3-jaar ben ik verzekerd van terugleververgoeding van 0,105 euro per kWh. Leuk als ze salderen af willen gaan schaffen voor 2019/2020..
Alweer bijna 2 jaar bij vandebron met 0 kWh verbruik en een overschot op de ferraris.
Uit het contract:
[...]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Zal toch wel iets van in de voorwaarden staan in de trend van "bij huidige wetgeving of wijziging daarvan"AUijtdehaag schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:19:
Ik zit met een dilemma.
Binnen 14 dagen wordt mijn contract vernieuwd.
Zal ik een 1-jaar contract afsluiten of een 3-jaar contract Vandebron Zonnecollectief.
Bij 3-jaar ben ik verzekerd van terugleververgoeding van 0,105 euro per kWh. Leuk als ze salderen af willen gaan schaffen voor 2019/2020..
Alweer bijna 2 jaar bij vandebron met 0 kWh verbruik en een overschot op de ferraris.
Uit het contract:
[...]
18950Wp๐, Atlantic 270V3๐ง, Pana 5J๐ฅ. Zendure 7,6๐
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Het staat in ieder geval voor 6 maanden vast. Daarna hebben we een nieuw kabinet.No Hands schreef op donderdag 8 december 2016 @ 18:34:
De uitspraak is dat er VOOR 2020 gaat er niks gebeuren met dat salderen, erna misschien wel. Dat moet je dan maar geloven
2250 WP Zuid PVoutput
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Anoniem: 239318
Dat idd
2250 WP Zuid PVoutput
Hoe kan dat nou?Atomic2005 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:55:
Ik heb een Ferraris meter, 1telwerk.
Ga dit jaar fors electra terugleveren. Moet ik dan iets melden bij de Nuon, of "toch maar" op energieleveren.nl aanmelden? Nu (nog) bij niemand aangegeven dat ik PV heb.
Ofewel : Wat gaat Nuon zeggen van lagere meterstand dan waarmee ik me vorig jaar heb aangemeld?
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2016 12:54 ]
Dat scheelt maar 35euro per 1000kWh. Daar is mn boete nu nog net te hoog voor ben ik bang. Moet ik nog een (half) jaar mee wachten ben ik bang.AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:52:
[...]
Hoe kan dat nou?
Gebruik je nog steeds gas dan???![]()
/ontopic: boete betalen (mits 3-jaarcontract)en naar vandebron zonnecollectief overstappen met 10,5 ct per kWh teruglevering en ferraris. (en even "netjes" bekvechten met de netbeheerder over ferraris en goedkeuring Certiq)
Je kan informeren of ze de boete betalen voor je.Atomic2005 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:55:
[...]
Dat scheelt maar 35euro per 1000kWh. Daar is mn boete nu nog net te hoog voor ben ik bang. Moet ik nog een (half) jaar mee wachten ben ik bang.
Maar wel of niet aanmelden bij Energieleveren.nl ? Bij Nuon staat dat ze niet uitbetalen als je teruglevert en dat niet hebt aangemeld. Twijfel een beetje daardoor..
2250 WP Zuid PVoutput
Doet vandebron niet of nauwelijks. Heb ze een half jaar geleden gebeld, en toen konden ze niets voor me betekenen. Ik kan wel weer eesn in de telefoon klimmen..MdO82 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:56:
[...]
Je kan informeren of ze de boete betalen voor je.
Dat gebeurd ook regelmatig
Als je geen gezeur wilt is aanmelden bij energieleveren.nl de makkelijkste manier. Die geven dat dan weer door aan de leverancier.Atomic2005 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:55:
Ik heb een Ferraris meter, 1telwerk.
Ga dit jaar fors electra terugleveren. Moet ik dan iets melden bij de Nuon, of "toch maar" op energieleveren.nl aanmelden? Nu (nog) bij niemand aangegeven dat ik PV heb.
Ofewel : Wat gaat Nuon zeggen van lagere meterstand dan waarmee ik me vorig jaar heb aangemeld?
[ Voor 4% gewijzigd door drielp op 09-12-2016 15:42 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik had eigenlijk niet "geregistreerd" willen staan als PV bezitter. Maar daar ontkom ik niet aan als ik meer opwek dan verbruik dus..drielp schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:39:
[...]
Als je geen gezeur wilt is aanmelden bij energieleveren.nl de makkelijkste manier. Die geven dat dan weer door aan de leverancier.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2016 16:37 ]
Nee, heb een Ferraris, dus is maar 1 waarheid/meterstand gelukkig he.AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 16:35:
En de meterstanden opnieuw ingaan, met een nieuwe meter. Kun je alsnog fluiten naar je teruglevering tot nu toe...(maar ik hoop het niet voor je)
Ik had een paar kacheltjes gekocht van 19,95.....
(of een l/W WP)
[ Voor 6% gewijzigd door Atomic2005 op 09-12-2016 16:42 ]
[ Voor 13% gewijzigd door WoudseHoeve op 09-12-2016 16:46 ]
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
Ik heb vorig jaar er ook al 600 kWh af gesmokkeld. Het houdt een keer opWoudseHoeve schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 16:45:
ik heb ook een ferraris en gewoon aangemeld en een slimme meter aangeboden gekregen en gewoon geweigerd. Geen enkel probleem.
Mogelijk een beetje creatief meterstanden invullen? o nee dat mag niet.
Denk wel aan een mogelijke "overgangs regeling" mbt Salderen.....
Als je een slimmer meter hebt ben je haast verplicht om jezelf te registreren. Ook als je meer gebruikt dan terug levertAtomic2005 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:55:
[...]
Ik had eigenlijk niet "geregistreerd" willen staan als PV bezitter. Maar daar ontkom ik niet aan als ik meer opwek dan verbruik dus..
Ben zelf ook voor een jaartje naar de nuon, salderen is hetzelfde als via greenchoice, heb uitgerekend dat het mij uiteindelijk 170 euro oplevert aan het einde van het jaar, makkelijk verdient!Joepla schreef op maandag 12 december 2016 @ 21:23:
Na vele jaren klant bij Greenchoice te zijn, vraag ik me nu af waarom ik de 300 euro premie niet zal pakken als ik overstap naar Nuon 1 jaar...
Ik lever netto ca. 800 kWh terug per jaar en stook zo'n 1400 m3 gas.
Zie ik iets over het hoofd dat iedereen hier allang weet?
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
Precies! Maar ik heb altijd zoiets van "als het te mooi is om waar te zijn...".Zanzibar-1337 schreef op maandag 12 december 2016 @ 22:29:
[...]
Ben zelf ook voor een jaartje naar de nuon, salderen is hetzelfde als via greenchoice, heb uitgerekend dat het mij uiteindelijk 170 euro oplevert aan het einde van het jaar, makkelijk verdient!
Lastig is, dat de overstappremies tot 31-12 behoorlijk hoog zijn, blijkbaar wil men snel nog klanten scoren voor de eindejaarscijfertjes. Daarna is het afwachten of er nog leuke aanbiedingen zijn.Erasmo schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:02:
Het is wel handig om te wachten tot pakweg april voor je overstapt, dan kun je je winterverbruik nog wegstrepen.
Tsjah dat is de gok die je neemt. Maar in mijn ervaring valt het redelijk mee met verschillen per jaargetijde, de markt is nog steeds er competitief.Joepla schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:42:
[...]
Lastig is, dat de overstappremies tot 31-12 behoorlijk hoog zijn, blijkbaar wil men snel nog klanten scoren voor de eindejaarscijfertjes. Daarna is het afwachten of er nog leuke aanbiedingen zijn.
ff linkje erbij gezocht:Erasmo schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 15:49:
[...]
Tsjah dat is de gok die je neemt. Maar in mijn ervaring valt het redelijk mee met verschillen per jaargetijde, de markt is nog steeds er competitief.
De motie is trouwens aangenomen
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
Misschien is het een gekke vraag, en ik kon in het bijbehorende topic eigenlijk niet echt een antwoord vinden; is dit hetzelfde van toepassing op draaischijf-meters als op slimme meters?backupdevice schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 15:57:
Goed nieuws. Tot 2023 in de huidige of een verbeterde vorm!
[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 14-12-2016 12:28 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Je moet natuurlijk naar het omvormervermogen kijken en niet naar de Wp. Je hebt dus nog wat extra speling op je huidige aansluiting, zeker als je de omvormers bewust onderdimensioneert. Ook zou je kunnen kijken of je extra speling hebt door verdeling over oost en west, maar als je die tegelijk op 1 ondergedimensioneerde omvormer zet, dan heb je daar natuurlijk niet zoveel aan.WoudseHoeve schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:21:
mmnm kan nog 36 paneeltje op de (voormalige) paarden stal kwijt, pal zuid..... 9kW ....
Platte dak wordt ook nog een 3.5 kW (wel wat schaduw)
Mogelijk nog een 6kW oost-west op een nieuw te bouwen dak....
Dat kan ik dan aan VDB verkopen.
Ik heb nu al 14kW
Die blijf ik zelf opmaken.
Maar dan moet mijn hoofd zekering wel ge upgrade wordenwant dan ga ik naar de 32,5 kW
(3x 45A)
Volgens mij maakt het niet uit welke meter je hebt.Cyphax schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:28:
[...]
Misschien is het een gekke vraag, en ik kon in het bijbehorende topic eigenlijk niet echt een antwoord vinden; is dit hetzelfde van toepassing op draaischijf-meters als op slimme meters?
Er kwam iemand van Eneco aan de deur, die willen Toon verkopen. Nou is dat op zich wel interessant maar ze willen dan per se een nieuwe meter plaatsen ter vervanging van mijn draaischijfmeter. En ik wil op korte termijn zonnepanelen gaan plaatsen... ik zit me af te vragen of ik dan die slimme meter moet proberen te blijven weigeren.
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb sinds 2 maanden panelen en heb mijn oude meter laten vervangen voor een nieuwe conventionele meter.Cyphax schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:28:
[...]
Misschien is het een gekke vraag, en ik kon in het bijbehorende topic eigenlijk niet echt een antwoord vinden; is dit hetzelfde van toepassing op draaischijf-meters als op slimme meters?
Er kwam iemand van Eneco aan de deur, die willen Toon verkopen. Nou is dat op zich wel interessant maar ze willen dan per se een nieuwe meter plaatsen ter vervanging van mijn draaischijfmeter. En ik wil op korte termijn zonnepanelen gaan plaatsen... ik zit me af te vragen of ik dan die slimme meter moet proberen te blijven weigeren.
Ik vind het op zich ook niet zo bezwaarlijk, een slimme meter (hoewel uitlezen op afstand van mij niet zo hoeft) kan ik als het goed is wat makkelijker uitlezen dan m'n draaischijf (er zit een YouLess op). Maar het verhaal was altijd dat het niet voordelig wordt met een slimme meter ofzoiets.MdO82 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:40:
[...]
Volgens mij maakt het niet uit welke meter je hebt.
Aangezien alle meters vervangen moeten worden door slimme meters (althans dat wil men graag) daarom wil men graag gelijk zoveel mogelijk slimme meters plaatsen.
Voor zonnepanelen is het niet nodig, maar voor Toon kan het wellicht wel mogelijk zijn (geen ervaring mee) al hebben ze hier in de straat ook Toon en zijn hun meters niet vervangen zover ik weet.
Ze hebben dus nog draaischijfmeters.
Ik heb de 14kWp nu bewust op een 10kW en een 4kW omvormer zitten. mbt de strings configuratie is het niet simpel de omvormers te veranderen ......Paul C schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:39:
[...]
Je moet natuurlijk naar het omvormer vermogen kijken en niet naar de Wp. Je hebt dus nog wat extra speling op je huidige aansluiting, zeker als je de omvormers bewust onderdimensioneert. Ook zou je kunnen kijken of je extra speling hebt door verdeling over oost en west, maar als je die tegelijk op 1 ondergedimensioneerde omvormer zet, dan heb je daar natuurlijk niet zoveel aan.
De aparte telwerken in een nieuwe meter staan aparte beprijzing toe. Dus in het slechtste geval: terugleveren a 6ct tussen de middag, inkopen a 19ct bij het avondeten. De oude meter daarentegen streept opwek en verbruik volautomatisch tegen elkaar weg.Cyphax schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:13:
[...]
Ik vind het op zich ook niet zo bezwaarlijk, een slimme meter (hoewel uitlezen op afstand van mij niet zo hoeft) kan ik als het goed is wat makkelijker uitlezen dan m'n draaischijf (er zit een YouLess op). Maar het verhaal was altijd dat het niet voordelig wordt met een slimme meter ofzoiets.
Uiteindelijk maakt ook maar beperkt uit, als het betekent dat ik er geen slaatje uit kan slaan, ik overleef het wel. Als ik mezelf maar niet in de voet schiet
[ Voor 8% gewijzigd door Terpen Tijn op 14-12-2016 15:22 ]
Even wat fabels de wereld uit helpen hoorTerpen Tijn schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:21:
[...]
De aparte telwerken in een nieuwe meter staan aparte beprijzing toe. Dus in het slechtste geval: terugleveren a 6ct tussen de middag, inkopen a 19ct bij het avondeten. De oude meter daarentegen streept opwek en verbruik volautomatisch tegen elkaar weg.
Andere (kleine) nadelen van een nieuwe meter zijn dat die zelf stroom verbruiken, blindvermogen meten (potentieel hogere rekening dus), en met uitleesfratsen kwetsbaar zouden kunnen zijn qua privacy en misbruik.
Voorstanders van de slimme meter zullen roepen dat "ze" geen ongelijkheid tussen meters zullen toestaan als aparte beprijzing ingevoerd wordt, en dat oude meters niet geijkt zijn als het op terugdraaien aankomt. Persoonlijk vind ik deze argumenten weinig overtuigend.
Geruststellend als dat zo is. Is het ook ergens na te lezen / te checken voor eenvoudige consumenten?EddoH schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:33:
[...]
Even wat fabels de wereld uit helpen hoor
De slimme meter meet geen blindvermogen.
De slimme meter neemt stroom die hijzelf nodig heeft vรณรณr de meter af, en is dus gratis.
Pff, geen idee, weet het uit de professie. Zo'n meter wordt veel te duur als het blindvermogen moet gaan meten.Terpen Tijn schreef op woensdag 14 december 2016 @ 22:12:
[...]
Geruststellend als dat zo is. Is het ook ergens na te lezen / te checken voor eenvoudige consumenten?
Voor en officieel statement van de energieleverancier/netbeheerder zul je misschien zelf even moeten zoeken. Anders gewoon even navragen.Her en der wordt beweerd dat een slimme meter meer verbruik (zogeheten blindvermogen) zou meten dan een ouderwetse meter. Dit is onjuist. Ook het verbruik van de slimme meter zelf komt niet bij jou terecht, maar is voor rekening van de netbeheerder.
[ Voor 30% gewijzigd door EddoH op 14-12-2016 22:38 ]
Stroom is nooit gratis, dit wordt op den duur gewoon doorberekend aan de consument...EddoH schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:33:
[...]
Even wat fabels de wereld uit helpen hoor
De slimme meter meet geen blindvermogen.
De slimme meter neemt stroom die hijzelf nodig heeft vรณรณr de meter af, en is dus gratis.
In enexis gebied betaal je 96,5ct/mnd incl BTW extra ervoorbackupdevice schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 16:02:
Klopt. Maar waarom zou je niet geregistreerd willen staan ?
[ Voor 29% gewijzigd door Domba op 15-12-2016 14:33 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
knipperdeknipdrielp schreef op donderdag 15 december 2016 @ 01:36:
[...]
Stroom is nooit gratis, dit wordt op den duur gewoon doorberekend aan de consument...
[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 15-12-2016 12:58 ]
Dat klinkt als lariekoek. Het actief vermogen (P) blijft inmmer gewoon gelijk, dat is wat de apparaten immers afnemen om arbeid te verzetten. De cos(phi) verslechter je door er reactief vermogen (Q) aan toe te voegen. Het totaal/complex/apparent (S) vermogen neemt dus toe, maar P neemt niet af.StecaGrid schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:30:
Ik ben ooit bij een aardappelpoter geweest die bewust een apparaat had hangen om de cosinus phi te verslechteren om zo minder kWh te registreren. Helaas geen foto kunnen maken van het apparaat. Hij verbruikte toch iets van 100.000 kWh. Ben benieuwd of het klopt en of het uitkan om ergens toe te passen
Volgens mij is dat een fout. De prijzen excl BTW zijn namelijk gelijk.Domba schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:22:
In enexis gebied betaal je 96,5ct/mnd incl BTW extra ervoor
https://www.enexis.nl/con...ijkse-netwerktarieven_2_2
[ Voor 20% gewijzigd door Skyaero op 15-12-2016 12:19 ]
Enexis heeft tot nu toe nog niet gereageerd, welke van de 2 kolommen verkeerd is.Skyaero schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:17:
Volgens mij is dat een fout. De prijzen excl BTW zijn namelijk gelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 15-12-2016 14:34 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
StecaGrid schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:30:
Ik ben ooit bij een aardappelpoter geweest die bewust een apparaat had hangen om de cosinus phi te verslechteren om zo minder kWh te registreren. Helaas geen foto kunnen maken van het apparaat. Hij verbruikte toch iets van 100.000 kWh. Ben benieuwd of het klopt en of het uitkan om ergens toe te passen
Dat klinkt niet alleen als lariekoek, het is lariekoek. Typisch een "tip" van de borreltafel, Joost mag weten hoe iemand dat heeft verzonnen, hoewel ik wel een vermoeden heb.Skyaero schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:17:
[...]
Dat klinkt als lariekoek. Het actief vermogen (P) blijft inmmer gewoon gelijk, dat is wat de apparaten immers afnemen om arbeid te verzetten. De cos(phi) verslechter je door er reactief vermogen (Q) aan toe te voegen. Het totaal/complex/apparent (S) vermogen neemt dus toe, maar P neemt niet af.
............
Nee, dit betrof een 3x50 ampรจre aansluiting. Hier wordt blindvermogen niet geregistreerd. Over cosinus phi compensatie bij grotere verbruikers ben ik inderdaad bekend.Techneut schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:27:
[...]
[...]
Dat klinkt niet alleen als lariekoek, het is lariekoek. Typisch een "tip" van de borreltafel, Joost mag weten hoe iemand dat heeft verzonnen, hoewel ik wel een vermoeden heb.
Het is namelijk wel zo, dat blindvermogen/verbruik bij grootverbruikers vanaf een bepaald vermogen wordt gemeten en in rekening gebracht. Dit omdat blindvermogen debet is aan een hogere stroom en daardoor hogere verliezen in de leidingen. Door die hogere stroom kan het zelfs de doorslag geven bij een beslissing over wel of niet een zwaardere kabel. Dek daarbij aan de voedingskabel naar een industrieterrein. Geen idee wat de verhouding is van de te betalen prijs van kWh en kVAr.
Wat ik wel weet is dat grootverbruikers om die kosten te vermijden juist het omgekeerde doen, cosphi compensatie d.m.v. een condensatorbatterij. En dat kan zelfs een opgelegde verplichting zijn van de netbeheerder. Weet je zeker dat je niet daarmee in de war bent?
[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 15-12-2016 19:23 ]
Is dat ook bij kleinverbruikers? Bij mijn weten moeten alle kosten in de CapTar zitten en die wordt elk jaar door het ACM vastgesteld (op basis van voorstellen van de netbeheerders)Domba schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:52:
In sommige gevallen zijn er extra meetkosten als energieleverancier in zijn voorwaarden voor energiecontract aanmelding bij CertiQ opneemt.
Dat hebben ze snel gedaanEdit: Enexis heeft incl BTW kolom gecorrigeerd en er is GEEN onderscheid voor wel of geen PV hebben,
Alles zit ook in de CapTar voor afname,Skyaero schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:46:
Is dat ook bij kleinverbruikers? Bij mijn weten moeten alle kosten in de CapTar zitten en die wordt elk jaar door het ACM vastgesteld (op basis van voorstellen van de netbeheerders)
Nee, Dit was een motie die de minister kan negerenAnoniem: 239318 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 07:49:
dus we hebben in ieder geval 3jr extra met de huidige regeling
Als je deze regels naast de werkwijze legt van de energiemaatschappijen dan zie ik dat je op dit moment (wie weet wat er volgende week zondag op 1 januari gebeurd) dat er 9 van de 21! maatschappijen (die gaslicht noemt) gunstig rekenen voor de consument met zonnepanelen.catchingfire schreef op vrijdag 9 oktober 2015 @ 10:01:
Kijk, hier hebben we wat aan! Dank! Als ik het goed begrijp zijn er een paar cruciale zinnen in dit lijstje
Dit wil je wel: "Resterend aantal kWh in normaaluren wordt gesaldeerd tegen dalverbruik"
Dit wil je niet: "Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding"
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
2250 WP Zuid PVoutput
En wie zijn die 9?MdO82 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:54:
Even een quote van ruim en jaar geleden:
[...]
Als je deze regels naast de werkwijze legt van de energiemaatschappijen dan zie ik dat je op dit moment (wie weet wat er volgende week zondag op 1 januari gebeurd) dat er 9 van de 21! maatschappijen (die gaslicht noemt) gunstig rekenen voor de consument met zonnepanelen.
Tenminste ik lees veel zinnen dat het per telwerk verrekend wordt tegen een terugleveringsvergoeding
Ik mag binnenkort weer shoppen voor een nieuwe aanbieder en moest deze regels weer even doornemen
Ik heb mijn lijstje nu even niet bij de hand zal morgen mijn bericht editen.
2250 WP Zuid PVoutput
Bij een aantal van die leveranciers zou je ook enkel tarief kunnen nemen....MdO82 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 23:31:
[...]
Ik heb mijn lijstje nu even niet bij de hand zal morgen mijn bericht editen.
Maar als je kijkt bij Eneco, Essent, Nuon dan zie je daarbij staan dat de telwerken opgeteld worden en eerst tegen normaal tarief weggestreept wordt en het restant tegen dal tarief.
Als ik de overige bekijk buiten de 9 dan zie je daar vooral dat het verrekend wordt tegen een terug lever tarief.
Dat is ook afhankelijk van de teruglevergoeding, het is iets te simpel om algemeen te stellenMdO82 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:54:
Even een quote van ruim en jaar geleden:
Als je deze regels naast de werkwijze legt van de energiemaatschappijen dan zie ik dat je op dit moment (wie weet wat er volgende week zondag op 1 januari gebeurd) dat er 9 van de 21! maatschappijen (die gaslicht noemt) gunstig rekenen voor de consument met zonnepanelen.
Tenminste ik lees veel zinnen dat het per telwerk verrekend wordt tegen een terugleveringsvergoeding
Ik mag binnenkort weer shoppen voor een nieuwe aanbieder en moest deze regels weer even doornemen
[ Voor 8% gewijzigd door backupdevice op 04-01-2017 09:51 ]
Las het vanmorgen ook. Heb ook zo mijn twijfels. Heel veel accu systemen helpt wellicht, maar is op heel klein niveau. En heeft een redelijke milieu belasting. Centrale accu's op dorp, wijk of stadsnivo is denk ik veel goedkoper als de netbeheerder dit voor zijn verantwoording neemtbackupdevice schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 09:50:
https://solarmagazine.nl/...g-nog-niet-definitief-uit
We zijn er nog niet. Vind vooral dit puntje een gevaar voor de huidge salderings regeling.
Flexibiliteit en innovatie: PwC concludeert dat salderen de prikkel wegneemt voor kleinverbruikers om het eigen verbruik achter de meter te optimaliseren en daarmee het elektriciteitssysteem te ontlasten. Een particulier heeft geen prikkel om te investeren in een batterij of in slimme energiemanagementsystemen om zoveel mogelijk van de zelf opgewekte elektriciteit achter de meter te verbruiken. Dit remt (toepassing van) innovatieve ontwikkelingen die het energiesysteem efficiรซnter en betrouwbaarder kunnen maken en kunnen bijdragen aan duurzame initiatieven.
Krijg je dadelijk dat als je op Zuid of Zuid Oost je panelen hebt liggen er alleen iets aan hebt als je ook 1 of 2 batterijen laat plaatsen.
[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 04-01-2017 10:49 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Gaan ze nu PV-eigenaren beschuldigen van het remmen van duurzame initiatievenbackupdevice schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 09:50:
https://solarmagazine.nl/...g-nog-niet-definitief-uit
We zijn er nog niet. Vind vooral dit puntje een gevaar voor de huidge salderings regeling.
Flexibiliteit en innovatie: PwC concludeert dat salderen de prikkel wegneemt voor kleinverbruikers om het eigen verbruik achter de meter te optimaliseren en daarmee het elektriciteitssysteem te ontlasten. Een particulier heeft geen prikkel om te investeren in een batterij of in slimme energiemanagementsystemen om zoveel mogelijk van de zelf opgewekte elektriciteit achter de meter te verbruiken. Dit remt (toepassing van) innovatieve ontwikkelingen die het energiesysteem efficiรซnter en betrouwbaarder kunnen maken en kunnen bijdragen aan duurzame initiatieven.
Krijg je dadelijk dat als je op Zuid of Zuid Oost je panelen hebt liggen er alleen iets aan hebt als je ook 1 of 2 batterijen laat plaatsen.
Zo een batterij zorgt alleen maar voor zeer tijdelijke opslag. Echter wanneer er niet meer met gas verwarmd wordt, heb je in de winter het meeste elektriciteit nodig, terwijl in de zomer het meeste opgewekt wordt.backupdevice schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 09:50:
Nee, de saldeerregeling. Het is voor de industrie niet mogelijk in Nederland een rendabel innovatief product voor bijvoorbeeld energieopslag op de markt te brengen omdat de saldeerregeling altijd meer oplevert voor de consument. Er is dus geen afzetmarkt. Dit remt innovatie in het energienetwerk.Erasmo schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:45:
[...]
Gaan ze nu PV-eigenaren beschuldigen van het remmen van duurzame initiatieven
[ Voor 6% gewijzigd door EddoH op 04-01-2017 14:49 ]
Tja, maar als je kunt salderen heb je gewoon geen energieopslag nodig dus er is niet echt een markt voor. Maar wat dan nog? Er zijn zoveel producten waar geen (grootschalige) markt op is. Waarom zou het kabinet zonnepanelenbezitters moeten benadelen (ik vind in eerste instantie het salderen een vrij eerlijke regeling) om een markt te creรซeren?EddoH schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:47:
[...]
Nee, de saldeerregeling. Het is voor de industrie niet mogelijk in Nederland een rendabel innovatief product voor bijvoorbeeld energieopslag op de markt te brengen omdat de saldeerregeling altijd meer oplevert voor de consument. Er is dus geen afzetmarkt. Dit remt innovatie in het energienetwerk.
[ Voor 59% gewijzigd door backupdevice op 04-01-2017 15:05 ]
Dat is dus precies wat ze zeggenCyphax schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:56:
[...]
Tja, maar als je kunt salderen heb je gewoon geen energieopslag nodig dus er is niet echt een markt voor.
Punt is dat de saldeerregeling niet houdbaar is voor zover ik heb begrepen als deze blijft groeien. Financieel niet en technisch niet. Deels omdat op een zonnige dag dan iedereen zoveel mogelijk teruglevert, en bij grote vraag iedereen zo veel mogelijk afneemt. De onbelans wordt steeds groter (in de toekomst). Zonder direct een discussie uit te willen lokken onder enkele PV-fanatici hier die beweren dat onbalans een conspiracy-theory isCyphax schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:56:
[...]
Tja, maar als je kunt salderen heb je gewoon geen energieopslag nodig dus er is niet echt een markt voor. Maar wat dan nog? Er zijn zoveel producten waar geen (grootschalige) markt op is. Waarom zou het kabinet zonnepanelenbezitters moeten benadelen (ik vind in eerste instantie het salderen een vrij eerlijke regeling) om een markt te creรซeren?
Als we niet meer zouden kunnen salderen, wat zou dat voor effecten hebben op het aantal nieuwe zonnepanelen dat verkocht wordt? De terugverdientijd zal toch omhoog gaan lijkt me. Dan krimpt die markt toch weer, en daarmee ook de potentiรซle afzetmarkt van die batterijen? Of zie ik dat totaal verkeerd?
[ Voor 6% gewijzigd door EddoH op 04-01-2017 15:17 ]
PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII
Ik weet niet of het houdbaar is, als dat inderdaad de reden is, dan is dat geen slechte. Vraag is dan even wat "houdbaar" eigenlijk is; uiteindelijk is de vraag: willen we hier n miljoen euro in stoppen (80 miljoen ofzo was het?), net zoals met elke andere maatregel (als de HRA). Maargoed, daar weet ik dan inhoudelijk niets van.EddoH schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:03:
[...]
Punt is dat de saldeerregeling niet houdbaar is voor zover ik heb begrepen als deze blijft groeien. Financieel niet en technisch niet. Deels omdat op een zonnige dag dan iedereen zoveel mogelijk teruglevert, en bij grote vraag iedereen zo veel mogelijk afneemt. De onbelans wordt steeds groter (in de toekomst). Zonder direct een discussie uit te willen lokken onder enkele PV-fanatici hier die beweren dat onbalans een conspiracy-theory is
Ik moet toegeven dat ik het een voordeel vind van zelf energie opwekken. Als je dan per ongeluk de TV aan laat staan is er niks aan de hand.Daarnaast prikkelt de huidige saldeerregeling inderdaad minder tot energiezuinigheid. Het is meer 'affakkelen' van je overschot geworden.
Klopt, er spelen alleen altijd meerdere belangen. Wat de een eerlijk vind is in de ogen van de ander weer onterecht. Het blijft een krachtenspel.Cyphax schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:21:
[...]
Nouja, er zijn altijd voors en tegens te bedenken en ik wil als aankomend zonnenpanelenbezitter uiteindelijk alleen eerlijk behandeld worden. Hรณe, dat maakt me op zich niet vreselijk veel uit.
[ Voor 32% gewijzigd door hetgos op 04-01-2017 16:22 ]
[ Voor 9% gewijzigd door hetgos op 04-01-2017 17:51 ]
En wat als je die overdag opgeslagen energie 's avonds voor dubbele tarief weer kwijt kan? Onder de streep veranderd er dan niets.hetgos schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:52:
Ad 3. Een investering in opslag (Powerwall of elektrische auto) lijkt mij geen soulaas te bieden. Met de huidige prijzen betekent aanschaf van een Powerwall in veel gevallen een verdubbeling van de kosten van een PV installatie. Zie mijn commentaar ad 1 en 2. En je koopt geen elektrische auto omdat je PV op je dak hebt.
Ad. 1 dynamische tarieven, verplaats enkel de netbelasting van zomer naar winterhetgos schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:52:
Door dezelfde J.W Zwang worden ook een aantal argumenten genoemd om saldering vergoeding af te schaffen. Ik citeer:
1. Afschaffen van salderen in combinatie met het invoeren van uurprijzen leidt tot meer bewustwording bij consumenten over de waarde van elektriciteitsproductie en -verbruik op verschillende momenten op de dag.
2. Consumenten die over de juiste middelen beschikken, zoals een Toon of een Q-Box, zullen hun gedrag hierdoor eerder aanpassen en afstemmen waardoor het elektriciteitsnet wordt ontlast en netbeheerders investeringen kunnen uitstellen en wellicht zelfs afstellen.
3. Consumenten die vooral voor een goed rendement gaan, zullen naast hun investering in zonnepanelen ook investeren in opslag. Dit kan in de vorm van een thuisbatterij zoals de Powerwall maar ook in de vorm van een elektrische auto.
4. Het afschaffen van salderen en het invoeren van uurprijzen zal tot tal van nieuwe diensten leiden van energiebedrijven, zoals bijvoorbeeld Jedlix, maar ook voor partijen die smart-home-applicaties aanbieden zoals Apple, Google en Philips.
E.e.a. sluit aan op het punt in het PWC rapport dat innovaties in het verminderen van het stroomgebruik 'achter de meter' worden vertraagd door de huidige salderingsregeling.
Ik heb ernstige bedenkingen bij bovenstaande argumenten:
Ad 1 en 2. Afschaffing van saldering + het invoeren van variabele (terugleverings-)tarieven op uurbasis is de doodsklap voor particuliere investeringen in zonnepanelen. Wanneer de panelen lekker staan te leveren doen die van de buren dat ook, en daalt dus het Kwh tarief. Een maatregel die alle 'zekerheid' omtrent de terugverdientijd van je installatie onderuit haalt.
Op je Toon kun je dan aflezen dat je PV opbrengst van een zonnige dag minimaal is.
Ad 3. Een investering in opslag (Powerwall of elektrische auto) lijkt mij geen soulaas te bieden. Met de huidige prijzen betekent aanschaf van een Powerwall in veel gevallen een verdubbeling van de kosten van een PV installatie. Zie mijn commentaar ad 1 en 2. En je koopt geen elektrische auto omdat je PV op je dak hebt.
Ad 4. Meer van hetzelfde: bedoeld worden nieuwe diensten die gebruik maken van variabele uurtarieven. Zie mijn commentaar ad 1 en 2.
En voordat ik het vergeet: we zitten middenin de uitrol van de slimme meter; totaalkosten naar ik begrijp
โฌ 3,5 miljard. Duur van de uitrol 8 รก 9 jaar. De huidige versie van dit apparaat kan niet omgaan met variabele uurtarieven. Dus er zal een nieuwe vervangingsoperatie nodig zijn willen we deze tariefstructuur gaan invoeren. Om dan nu te claimen dat in 2020 maar alvast moeten starten met het afschaffen van de salderingsregeling lijkt me over-optimistisch
Snap niet goed wat je bedoeld....Joepla schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 18:17:
Ik lever al jaren fors terug op normaaltarief, ik verbruik iets op laagtarief, zoals veel PV bezitters denk ik wel herkennen.
Sinds kort overgestapt van Greenchoice naar Nuon. Afrekening van GC geeft bij normaaltarief een negatieve hoeveelheid kWh's, precies zoals ik heb doorgegeven. Bij laagtarief exact dezelfde hoeveelheid, maar dan positief, verbruik dus. Niet zoals ik heb opgegeven, maar een paar honderd kWh meer...
Dit gebeurde vorig jaar ook al, heb er eigenlijk niet goed naar gekeken en het kan toevallig zo uitkomen. Maar dit is wel erg toevallig. Iemand die dit herkent, of kan verklaren?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Dat lijkt op een afrekening gebaseerd op een geschat verbruik.Joepla schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 18:17:
Ik lever al jaren fors terug op normaaltarief, ik verbruik iets op laagtarief, zoals veel PV bezitters denk ik wel herkennen.
Sinds kort overgestapt van Greenchoice naar Nuon. Afrekening van GC geeft bij normaaltarief een negatieve hoeveelheid kWh's, precies zoals ik heb doorgegeven. Bij laagtarief exact dezelfde hoeveelheid, maar dan positief, verbruik dus. Niet zoals ik heb opgegeven, maar een paar honderd kWh meer...
Dit gebeurde vorig jaar ook al, heb er eigenlijk niet goed naar gekeken en het kan toevallig zo uitkomen. Maar dit is wel erg toevallig. Iemand die dit herkent, of kan verklaren?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik kan het niet duidelijker uitleggen vrees ik. Overstappen: EUR 300,- overstappremie als ik 1 jaar bij Nuon blijf. Na vele jaren GC vond ik het tijd om ook eens een bonusje te pakken. Salderen was vroeger makkelijker bij GC, maar dat is geen argument meer in 2017.Dylantje2 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:23:
[...]
Snap niet goed wat je bedoeld....
Maar waarom van Gc naar Nuon?
Zal ik doen, thx.Speedy-Andre schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:36:
[...]
Dat lijkt op een afrekening gebaseerd op een geschat verbruik.
Als je overstapt heb je de meterstanden nodig voor de eindnota, anders ga je bij de volgende leverancier weer nat
Gc past het aan als je ze belt, dat gaat het snelst of chat met ze.
Scheelt dat niet welke leverancier je hebt?Speedy-Andre schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:34:
Ik heb geen 'last' van een overschot, Gc rekent hoog en laag netjes 1 op 1 af.
2 cent verschil is het niet meer, dat is echt jaren geleden dat ik dat had
[ Voor 85% gewijzigd door MdO82 op 27-02-2017 20:46 ]
2250 WP Zuid PVoutput
[ Voor 18% gewijzigd door Dylantje2 op 27-02-2017 21:47 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Als iedereen aan de slimme meter gaat zal het gaan werken, maar aangezien dat dat nog niet zo is en nog wel jaren zal durenDylantje2 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 21:33:
@MdO82
Heel simpel een slimmemeter laat op de seconde nauwkeurig zien wat je teruglevert of afneemt. Er zitten 4 telwerken in.
Alleen zal eerst heel NL aan de slimme moeten.
En dat kan nog wel ff op zich laten wachten..
2250 WP Zuid PVoutput
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht ยฉ 1998 - 2025
โข
Hosting door TrueFullstaq