Salderen en terugleververgoedingen

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Idd, hoort niet in dit topic. *knip*

[ Voor 103% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 25-05-2016 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-05 18:17
Als je echt niet verder komt met Eneco dan zou ik contact opnemen met Gaslicht.com.
Eneco voegt blijkbaar nog een extra toeslag toe bovenop de toeslagen die in Gaslicht gebruikt worden. Maar je wordt wel via de "aanmelden" -knop van Gaslicht naar Eneco geleid. Onder valse voorwendselen. Dat vind Gaslicht vast niet leuk en die kunnen daar meer aan doen dan de gemiddelde consument. Want hun hele vergelijkingssite gaat onderuit als energie-aanbieders dit zouden doen en ik kan me niet voorstellen dat daar geen afspraken over gemaakt zijn.

Just my 2cents.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 21:51
Anoniem: 654400 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 15:20:
Ik heb Eneco even gebeld om te vragen of ze soms gouden pijpleidingen gebruiken voor hun gas. Dat gasnet is uiteraard niet van hen maar ze moeten daar voor betalen. Daar gooide de dame het eerst op. Eerst zei ze dat het vaste kosten waren en ze er niet aan verdienden: klets. Ik zei dat ik bij Nuon nu 0.6 cent betaal per m3 gas en eerder ook minder dan een cent betaalde aan regiotoeslag. Toen kwam ze met een aanvullende bepaling waarin stond dat het de leverancier vrij stond om een tarief te berekenen. Ik zei dat ik het misleiding van de consument vind en het een absurd hoog bedrag is voor de post transport. Ze was het daar wel mee eens, zou het mee nemen in de vergadering morgen en het aanvoeren als een verbeterpunt. Sure. Standaard blabla om een klant af te poeieren. Anyway, maar weer geannuleerd. Zucht. Next!

Oxxio maar eens proberen, ik ben benieuwd.

Let dus op die regiotoeslag allen en reken het even na!
Oxxio = Eneco ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb Gaslicht.com even gebeld. De regiotoeslag wordt niet 2x berekend oid door Eneco, maar moet er echt al in zitten, ze hebben afspraken met de energieleveranciers.

Er ging het een en ander mis. Ik heb wat dingen opgeteld in een rijtje van dingen die opgeteld moesten worden, met uitzondering van die regiotoeslag, die zat al in de gasprijs. Waarom werd er dan een veel hoger bedrag berekend door Eneco dan door Gaslicht.com? Omdat de teruglevering bij Gaslicht.com wel meegenomen werd en bij Eneco niet. Ongelukkigerwijs was dat een soortgelijk bedrag als er bij zou komen als de regiotoeslag er nog eens extra bij op kwam.

Het is me niet helemaal duidelijk waarom de dame aan de telefoon me dat niet vertelde toen ik zei dat ik 0.73 cent per m3 moest betalen ipv de 0.57 cent per m3 die Gaslicht.com had berekend, maar ik had het vooral zelf beter moeten lezen.

Ik ga even de boosheid over Eneco weg-editen, want die is niet terecht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Wat heeft teruglevering met de gas prijs te maken?
Je had toch gebeld naar Eneco over de gasprijs?

18950Wp๐ŸŒž, Atlantic 270V3๐Ÿ’ง, Pana 5J๐Ÿ”ฅ. Zendure 7,6๐Ÿ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niets en correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zit met een dilemma.
Binnen 14 dagen wordt mijn contract vernieuwd.
Zal ik een 1-jaar contract afsluiten of een 3-jaar contract Vandebron Zonnecollectief.
Bij 3-jaar ben ik verzekerd van terugleververgoeding van 0,105 euro per kWh. Leuk als ze salderen af willen gaan schaffen voor 2019/2020..
Alweer bijna 2 jaar bij vandebron met 0 kWh verbruik en een overschot op de ferraris.

Uit het contract:
Terugleververgoeding
Wanneer je zelf elektriciteit opwekt (bijvoorbeeld met zonnepanelen) kun je dit direct in huis gebruiken.
De elektriciteit die je niet direct gebruikt, lever je aan het openbare net via je aansluiting. Dit heet teruglevering.
Gebruik je op een bepaald moment meer elektriciteit dan je kunt opwekken, dan gebruik je elektriciteit uit het openbare net.
De door jou teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid elektriciteit mag je op jaarbasis tegen
elkaar wegstrepen. Dat noemen we salderen.
Je betaalt dus alleen je netto verbruik per jaar. Blijkt na deze verrekening dat je meer elektriciteit hebt teruggeleverd dan verbruikt (overschot aan teruglevering) dan ontvang je voor de extra teruggeleverde elektriciteit van ons een terugleververgoeding.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
AUijtdehaag schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:19:
Ik zit met een dilemma.
Zal ik een 1-jaar contract afsluiten of een 3-jaar contract Vandebron Zonnecollectief.
Bij 3-jaar ben ik verzekerd van terugleververgoeding van 0,105 euro per kWh. Leuk als ze salderen af willen gaan schaffen voor 2019/2020..
Alweer bijna 2 jaar bij vandebron met 0 kWh verbruik en een overschot op de ferraris.

Uit het contract:

[...]
Salderen afschaffen "willen" ze wel, maar naar wat ik zoal heb begrepen gaat dat sowieso niet voor 2020 gebeuren en ook daarna komt er eerst nog een overgangsregeling voor de mensen met zonnepanelen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

AUijtdehaag schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:19:
Ik zit met een dilemma.

Uit het contract:

[...]
Zal toch wel iets van in de voorwaarden staan in de trend van "bij huidige wetgeving of wijziging daarvan"

18950Wp๐ŸŒž, Atlantic 270V3๐Ÿ’ง, Pana 5J๐Ÿ”ฅ. Zendure 7,6๐Ÿ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:11
De uitspraak is dat er VOOR 2020 gaat er niks gebeuren met dat salderen, erna misschien wel. Dat moet je dan maar geloven :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 8 december 2016 @ 18:34:
De uitspraak is dat er VOOR 2020 gaat er niks gebeuren met dat salderen, erna misschien wel. Dat moet je dan maar geloven :)
Het staat in ieder geval voor 6 maanden vast. Daarna hebben we een nieuw kabinet. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:37
Ik las net dat men dinsdag gaat stemmen of de salderings regeling verlengd zou moeten worden tot. 2023.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
Yes, please. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik heb een Ferraris meter, 1telwerk.

Ga dit jaar fors electra terugleveren. Moet ik dan iets melden bij de Nuon, of "toch maar" op energieleveren.nl aanmelden? Nu (nog) bij niemand aangegeven dat ik PV heb.

Ofewel : Wat gaat Nuon zeggen van lagere meterstand dan waarmee ik me vorig jaar heb aangemeld?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

als je een negatieve stand verwacht dan moet je aanmelden bij energieleveren.nl dit omdat je netbeheerdder op de hoogte is. zij zijn eigenaar van de meter namelijk
je leverancier zoals bijv nuon kan dan ook niet meer moelijk doen aangaandde het teruggeleverde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Atomic2005 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:55:

Ga dit jaar fors electra terugleveren. Moet ik dan iets melden bij de Nuon, of "toch maar" op energieleveren.nl aanmelden? Nu (nog) bij niemand aangegeven dat ik PV heb.

Ofewel : Wat gaat Nuon zeggen van lagere meterstand dan waarmee ik me vorig jaar heb aangemeld?
Hoe kan dat nou?
Gebruik je nog steeds gas dan??? >:)

/ontopic: boete betalen (mits 3-jaarcontract)en naar vandebron zonnecollectief overstappen met 10,5 ct per kWh teruglevering en ferraris. (en even "netjes" bekvechten met de netbeheerder over ferraris en goedkeuring Certiq) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:52:
[...]

Hoe kan dat nou?
Gebruik je nog steeds gas dan??? >:)

/ontopic: boete betalen (mits 3-jaarcontract)en naar vandebron zonnecollectief overstappen met 10,5 ct per kWh teruglevering en ferraris. (en even "netjes" bekvechten met de netbeheerder over ferraris en goedkeuring Certiq) ;)
Dat scheelt maar 35euro per 1000kWh. Daar is mn boete nu nog net te hoog voor ben ik bang. Moet ik nog een (half) jaar mee wachten ben ik bang.

Maar wel of niet aanmelden bij Energieleveren.nl ? Bij Nuon staat dat ze niet uitbetalen als je teruglevert en dat niet hebt aangemeld. Twijfel een beetje daardoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Atomic2005 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:55:
[...]

Dat scheelt maar 35euro per 1000kWh. Daar is mn boete nu nog net te hoog voor ben ik bang. Moet ik nog een (half) jaar mee wachten ben ik bang.

Maar wel of niet aanmelden bij Energieleveren.nl ? Bij Nuon staat dat ze niet uitbetalen als je teruglevert en dat niet hebt aangemeld. Twijfel een beetje daardoor..
Je kan informeren of ze de boete betalen voor je.
Dat gebeurd ook regelmatig :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

MdO82 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:56:
[...]

Je kan informeren of ze de boete betalen voor je.
Dat gebeurd ook regelmatig :)
Doet vandebron niet of nauwelijks. Heb ze een half jaar geleden gebeld, en toen konden ze niets voor me betekenen. Ik kan wel weer eesn in de telefoon klimmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Atomic2005 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:55:

Als je geen gezeur wilt is aanmelden bij energieleveren.nl de makkelijkste manier. Die geven dat dan weer door aan de leverancier.

[ Voor 4% gewijzigd door drielp op 09-12-2016 15:42 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

drielp schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:39:
[...]

Als je geen gezeur wilt is aanmelden bij energieleveren.nl de makkelijkste manier. Die geven dat dan weer door aan de leverancier.
Ik had eigenlijk niet "geregistreerd" willen staan als PV bezitter. Maar daar ontkom ik niet aan als ik meer opwek dan verbruik dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:01

backupdevice

Boeh!

Klopt. Maar waarom zou je niet geregistreerd willen staan ?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Nou, voor de gemoedsrust (van mijn vrouw) toch maar aangemeld.

Nu ben ik benieuwd hoelang het duurt voor we een nieuwe _gratis_ slimme meter krijgen aangeboden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En de meterstanden opnieuw ingaan, met een nieuwe meter. Kun je alsnog fluiten naar je teruglevering tot nu toe... :+ (maar ik hoop het niet voor je)
Ik had een paar e-kacheltjes gekocht van 19,95.....

(of een l/W WP)

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2016 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 16:35:
En de meterstanden opnieuw ingaan, met een nieuwe meter. Kun je alsnog fluiten naar je teruglevering tot nu toe... :+ (maar ik hoop het niet voor je)
Ik had een paar kacheltjes gekocht van 19,95.....

(of een l/W WP)
Nee, heb een Ferraris, dus is maar 1 waarheid/meterstand gelukkig he.
Jaja.. ik weet het :9 Maar ik ben niet alleen thuis. ;)

PS : En voor de zekerheid alvast maar (veel) minder Wp aangemeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Atomic2005 op 09-12-2016 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 14-04 15:58

WoudseHoeve

Hobby Boer

ik heb ook een ferraris en gewoon aangemeld en een slimme meter aangeboden gekregen en gewoon geweigerd. Geen enkel probleem.
Mogelijk een beetje creatief meterstanden invullen? o nee dat mag niet.

Denk wel aan een mogelijke "overgangs regeling" mbt Salderen.....

[ Voor 13% gewijzigd door WoudseHoeve op 09-12-2016 16:46 ]

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

WoudseHoeve schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 16:45:
ik heb ook een ferraris en gewoon aangemeld en een slimme meter aangeboden gekregen en gewoon geweigerd. Geen enkel probleem.
Mogelijk een beetje creatief meterstanden invullen? o nee dat mag niet.

Denk wel aan een mogelijke "overgangs regeling" mbt Salderen.....
Ik heb vorig jaar er ook al 600 kWh af gesmokkeld. Het houdt een keer op >:) Toen had ik "zogenaamd" 1kWh verbruikt, ipv 600+ terug geleverd.. Maarja..

Ohnee, eerlijk ingevuld natuurlijk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Atomic2005 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:55:
[...]

Ik had eigenlijk niet "geregistreerd" willen staan als PV bezitter. Maar daar ontkom ik niet aan als ik meer opwek dan verbruik dus..
Als je een slimmer meter hebt ben je haast verplicht om jezelf te registreren. Ook als je meer gebruikt dan terug levert
Tijdje terug wat "gezeur" gehad bij Essent: drielp in "Slimme energiemeter, weigeren??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:36

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Na vele jaren klant bij Greenchoice te zijn, vraag ik me nu af waarom ik de 300 euro premie niet zal pakken als ik overstap naar Nuon 1 jaar...
Ik lever netto ca. 800 kWh terug per jaar en stook zo'n 1400 m3 gas.

Zie ik iets over het hoofd dat iedereen hier allang weet? :/

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-05 13:56
Joepla schreef op maandag 12 december 2016 @ 21:23:
Na vele jaren klant bij Greenchoice te zijn, vraag ik me nu af waarom ik de 300 euro premie niet zal pakken als ik overstap naar Nuon 1 jaar...
Ik lever netto ca. 800 kWh terug per jaar en stook zo'n 1400 m3 gas.

Zie ik iets over het hoofd dat iedereen hier allang weet? :/
Ben zelf ook voor een jaartje naar de nuon, salderen is hetzelfde als via greenchoice, heb uitgerekend dat het mij uiteindelijk 170 euro oplevert aan het einde van het jaar, makkelijk verdient!

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Zanzibar-1337 schreef op maandag 12 december 2016 @ 22:29:
[...]
Ben zelf ook voor een jaartje naar de nuon, salderen is hetzelfde als via greenchoice, heb uitgerekend dat het mij uiteindelijk 170 euro oplevert aan het einde van het jaar, makkelijk verdient!
Precies! Maar ik heb altijd zoiets van "als het te mooi is om waar te zijn...".

Maar soms zit er gewoon geen addertje onder het gras en is de overstap de moeite waard. Denk dus dat ik ook overga. Dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Sowieso alles goed doorlezen. Na een aantal jaar bij Greenchoice te hebben gezeten wissel ik ook ieder jaar van energieleverancier, ik kan er vaak de gasrekening mee betalen :)

Nu is het voor mij administratief wat makkelijker omdat ik nog een draaischijfmeter heb maar in principe zou het onder de streep niet uit moeten maken. Het is wel handig om te wachten tot pakweg april voor je overstapt, dan kun je je winterverbruik nog wegstrepen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Erasmo schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:02:
Het is wel handig om te wachten tot pakweg april voor je overstapt, dan kun je je winterverbruik nog wegstrepen.
Lastig is, dat de overstappremies tot 31-12 behoorlijk hoog zijn, blijkbaar wil men snel nog klanten scoren voor de eindejaarscijfertjes. Daarna is het afwachten of er nog leuke aanbiedingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Joepla schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:42:
[...]

Lastig is, dat de overstappremies tot 31-12 behoorlijk hoog zijn, blijkbaar wil men snel nog klanten scoren voor de eindejaarscijfertjes. Daarna is het afwachten of er nog leuke aanbiedingen zijn.
Tsjah dat is de gok die je neemt. Maar in mijn ervaring valt het redelijk mee met verschillen per jaargetijde, de markt is nog steeds er competitief.

De motie is trouwens aangenomen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoaHong
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
Erasmo schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 15:49:
[...]

Tsjah dat is de gok die je neemt. Maar in mijn ervaring valt het redelijk mee met verschillen per jaargetijde, de markt is nog steeds er competitief.

De motie is trouwens aangenomen *O*
ff linkje erbij gezocht:
https://solarmagazine.nl/...en-op-basis-van-evaluatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Goed nieuws. Tot 2023 in de huidige of een verbeterde vorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nu nog even afwachten wat Kamp er over zegt... En stilletjes uitrekenen hoeveel Wp ik op een nieuwe schuur kan proppen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

mmnm kan nog 36 paneeltje op de (voormalige) paarden stal kwijt, pal zuid..... 9kW ....
Platte dak wordt ook nog een 3.5 kW (wel wat schaduw)
Mogelijk nog een 6kW oost-west op een nieuw te bouwen dak....
Dat kan ik dan aan VDB verkopen.

Ik heb nu al 14kW
Die blijf ik zelf opmaken.

Maar dan moet mijn hoofd zekering wel ge upgrade worden :) want dan ga ik naar de 32,5 kW :) (3x 45A)

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 10:32

Cyphax

Moderator LNX
backupdevice schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 15:57:
Goed nieuws. Tot 2023 in de huidige of een verbeterde vorm!
Misschien is het een gekke vraag, en ik kon in het bijbehorende topic eigenlijk niet echt een antwoord vinden; is dit hetzelfde van toepassing op draaischijf-meters als op slimme meters?
Er kwam iemand van Eneco aan de deur, die willen Toon verkopen. Nou is dat op zich wel interessant maar ze willen dan per se een nieuwe meter plaatsen ter vervanging van mijn draaischijfmeter. En ik wil op korte termijn zonnepanelen gaan plaatsen... ik zit me af te vragen of ik dan die slimme meter moet proberen te blijven weigeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 14-12-2016 12:28 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
WoudseHoeve schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:21:
mmnm kan nog 36 paneeltje op de (voormalige) paarden stal kwijt, pal zuid..... 9kW ....
Platte dak wordt ook nog een 3.5 kW (wel wat schaduw)
Mogelijk nog een 6kW oost-west op een nieuw te bouwen dak....
Dat kan ik dan aan VDB verkopen.

Ik heb nu al 14kW
Die blijf ik zelf opmaken.

Maar dan moet mijn hoofd zekering wel ge upgrade worden :) want dan ga ik naar de 32,5 kW :) (3x 45A)
Je moet natuurlijk naar het omvormervermogen kijken en niet naar de Wp. Je hebt dus nog wat extra speling op je huidige aansluiting, zeker als je de omvormers bewust onderdimensioneert. Ook zou je kunnen kijken of je extra speling hebt door verdeling over oost en west, maar als je die tegelijk op 1 ondergedimensioneerde omvormer zet, dan heb je daar natuurlijk niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Cyphax schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:28:
[...]

Misschien is het een gekke vraag, en ik kon in het bijbehorende topic eigenlijk niet echt een antwoord vinden; is dit hetzelfde van toepassing op draaischijf-meters als op slimme meters?
Er kwam iemand van Eneco aan de deur, die willen Toon verkopen. Nou is dat op zich wel interessant maar ze willen dan per se een nieuwe meter plaatsen ter vervanging van mijn draaischijfmeter. En ik wil op korte termijn zonnepanelen gaan plaatsen... ik zit me af te vragen of ik dan die slimme meter moet proberen te blijven weigeren.
Volgens mij maakt het niet uit welke meter je hebt.
Aangezien alle meters vervangen moeten worden door slimme meters (althans dat wil men graag) daarom wil men graag gelijk zoveel mogelijk slimme meters plaatsen.
Voor zonnepanelen is het niet nodig, maar voor Toon kan het wellicht wel mogelijk zijn (geen ervaring mee) al hebben ze hier in de straat ook Toon en zijn hun meters niet vervangen zover ik weet.
Ze hebben dus nog draaischijfmeters.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Cyphax schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:28:
[...]

Ik heb sinds 2 maanden panelen en heb mijn oude meter laten vervangen voor een nieuwe conventionele meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MdO82 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:40:
[...]

Volgens mij maakt het niet uit welke meter je hebt.
Aangezien alle meters vervangen moeten worden door slimme meters (althans dat wil men graag) daarom wil men graag gelijk zoveel mogelijk slimme meters plaatsen.
Voor zonnepanelen is het niet nodig, maar voor Toon kan het wellicht wel mogelijk zijn (geen ervaring mee) al hebben ze hier in de straat ook Toon en zijn hun meters niet vervangen zover ik weet.
Ze hebben dus nog draaischijfmeters.
Ik vind het op zich ook niet zo bezwaarlijk, een slimme meter (hoewel uitlezen op afstand van mij niet zo hoeft) kan ik als het goed is wat makkelijker uitlezen dan m'n draaischijf (er zit een YouLess op). Maar het verhaal was altijd dat het niet voordelig wordt met een slimme meter ofzoiets.
Uiteindelijk maakt ook maar beperkt uit, als het betekent dat ik er geen slaatje uit kan slaan, ik overleef het wel. Als ik mezelf maar niet in de voet schiet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Paul C schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:39:
[...]
Je moet natuurlijk naar het omvormer vermogen kijken en niet naar de Wp. Je hebt dus nog wat extra speling op je huidige aansluiting, zeker als je de omvormers bewust onderdimensioneert. Ook zou je kunnen kijken of je extra speling hebt door verdeling over oost en west, maar als je die tegelijk op 1 ondergedimensioneerde omvormer zet, dan heb je daar natuurlijk niet zoveel aan.
Ik heb de 14kWp nu bewust op een 10kW en een 4kW omvormer zitten. mbt de strings configuratie is het niet simpel de omvormers te veranderen ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Cyphax schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:13:
[...]

Ik vind het op zich ook niet zo bezwaarlijk, een slimme meter (hoewel uitlezen op afstand van mij niet zo hoeft) kan ik als het goed is wat makkelijker uitlezen dan m'n draaischijf (er zit een YouLess op). Maar het verhaal was altijd dat het niet voordelig wordt met een slimme meter ofzoiets.
Uiteindelijk maakt ook maar beperkt uit, als het betekent dat ik er geen slaatje uit kan slaan, ik overleef het wel. Als ik mezelf maar niet in de voet schiet :P
De aparte telwerken in een nieuwe meter staan aparte beprijzing toe. Dus in het slechtste geval: terugleveren a 6ct tussen de middag, inkopen a 19ct bij het avondeten. De oude meter daarentegen streept opwek en verbruik volautomatisch tegen elkaar weg.

Andere (kleine) nadelen van een nieuwe meter zijn dat die zelf stroom verbruiken, blindvermogen meten (potentieel hogere rekening dus), en met uitleesfratsen kwetsbaar zouden kunnen zijn qua privacy en misbruik.

Voorstanders van de slimme meter zullen roepen dat "ze" geen ongelijkheid tussen meters zullen toestaan als aparte beprijzing ingevoerd wordt, en dat oude meters niet geijkt zijn als het op terugdraaien aankomt. Persoonlijk vind ik deze argumenten weinig overtuigend.

[ Voor 8% gewijzigd door Terpen Tijn op 14-12-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Persoonlijk heb ik geen slimme meter maar een gewone digitale. En persoonlijk vind ik een aantal argumenten van de bepleiters van ferrarismeters veel te optimistisch en vooral wishfull thinking. Maar we gaan ongetwijfeld merken wie gelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Terpen Tijn schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:21:
[...]

De aparte telwerken in een nieuwe meter staan aparte beprijzing toe. Dus in het slechtste geval: terugleveren a 6ct tussen de middag, inkopen a 19ct bij het avondeten. De oude meter daarentegen streept opwek en verbruik volautomatisch tegen elkaar weg.

Andere (kleine) nadelen van een nieuwe meter zijn dat die zelf stroom verbruiken, blindvermogen meten (potentieel hogere rekening dus), en met uitleesfratsen kwetsbaar zouden kunnen zijn qua privacy en misbruik.

Voorstanders van de slimme meter zullen roepen dat "ze" geen ongelijkheid tussen meters zullen toestaan als aparte beprijzing ingevoerd wordt, en dat oude meters niet geijkt zijn als het op terugdraaien aankomt. Persoonlijk vind ik deze argumenten weinig overtuigend.
Even wat fabels de wereld uit helpen hoor :)

De slimme meter meet geen blindvermogen.
De slimme meter neemt stroom die hijzelf nodig heeft vรณรณr de meter af, en is dus gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
EddoH schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:33:
[...]

De slimme meter neemt stroom die hijzelf nodig heeft vรณรณr de meter af, en is dus gratis.
Geruststellend als dat zo is. Is het ook ergens na te lezen / te checken voor eenvoudige consumenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Terpen Tijn schreef op woensdag 14 december 2016 @ 22:12:
[...]

Geruststellend als dat zo is. Is het ook ergens na te lezen / te checken voor eenvoudige consumenten?
Pff, geen idee, weet het uit de professie. Zo'n meter wordt veel te duur als het blindvermogen moet gaan meten.

Snelle google:
https://www.consumentenbo...-vergelijken/slimme-meter

Hier staat het wel. Toevalligerwijs beide statements nog bij elkaar ook. Hoe makkelijk wil je het hebben;)
Her en der wordt beweerd dat een slimme meter meer verbruik (zogeheten blindvermogen) zou meten dan een ouderwetse meter. Dit is onjuist. Ook het verbruik van de slimme meter zelf komt niet bij jou terecht, maar is voor rekening van de netbeheerder.
Voor en officieel statement van de energieleverancier/netbeheerder zul je misschien zelf even moeten zoeken. Anders gewoon even navragen.

[ Voor 30% gewijzigd door EddoH op 14-12-2016 22:38 ]

• drielp
EddoH schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:33:
[...]

Stroom is nooit gratis, dit wordt op den duur gewoon doorberekend aan de consument...

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Tuurlijk net als de stroom die elke meter in meer of mindere mate gebruikt.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
backupdevice schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 16:02:
Klopt. Maar waarom zou je niet geregistreerd willen staan ?
In enexis gebied betaal je 96,5ct/mnd incl BTW extra ervoor
https://www.enexis.nl/con...ijkse-netwerktarieven_2_2

Enexis heeft gecorrigeerd en er is GEEN onderscheidt voor wel of geen PV,
Alhoewel soms energieleverancier al de handelspositie overnemen voor GvO's via het energiecontract, als dat met een 4 telwerk digitale meter mogelijk ook als productiemeter geschikt is voor achter de meter met aparte rapportage aan CertiQ.

[ Voor 29% gewijzigd door Domba op 15-12-2016 14:33 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-05 22:55
Ik ben ooit bij een aardappelpoter geweest die bewust een apparaat had hangen om de cosinus phi te verslechteren om zo minder kWh te registreren. Helaas geen foto kunnen maken van het apparaat. Hij verbruikte toch iets van 100.000 kWh. Ben benieuwd of het klopt en of het uitkan om ergens toe te passen

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op donderdag 15 december 2016 @ 01:36:
[...]

Stroom is nooit gratis, dit wordt op den duur gewoon doorberekend aan de consument...
knipperdeknip

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 15-12-2016 12:58 ]

• Skyaero
  • Niet online
StecaGrid schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:30:
Ik ben ooit bij een aardappelpoter geweest die bewust een apparaat had hangen om de cosinus phi te verslechteren om zo minder kWh te registreren. Helaas geen foto kunnen maken van het apparaat. Hij verbruikte toch iets van 100.000 kWh. Ben benieuwd of het klopt en of het uitkan om ergens toe te passen
Dat klinkt als lariekoek. Het actief vermogen (P) blijft inmmer gewoon gelijk, dat is wat de apparaten immers afnemen om arbeid te verzetten. De cos(phi) verslechter je door er reactief vermogen (Q) aan toe te voegen. Het totaal/complex/apparent (S) vermogen neemt dus toe, maar P neemt niet af.

De meter registreert echter gewoon P.
Volgens mij is dat een fout. De prijzen excl BTW zijn namelijk gelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Skyaero op 15-12-2016 12:19 ]

• Domba
  • Nu online
Skyaero schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:17:
Volgens mij is dat een fout. De prijzen excl BTW zijn namelijk gelijk.
Enexis heeft tot nu toe nog niet gereageerd, welke van de 2 kolommen verkeerd is.
In sommige gevallen zijn er extra meetkosten als energieleverancier in zijn voorwaarden voor energiecontract aanmelding bij CertiQ opneemt.

Edit: Enexis heeft incl BTW kolom gecorrigeerd en er is GEEN onderscheid voor wel of geen PV hebben,

[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 15-12-2016 14:34 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
StecaGrid schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:30:
Skyaero schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:17:
[...]

Dat klinkt als lariekoek. Het actief vermogen (P) blijft inmmer gewoon gelijk, dat is wat de apparaten immers afnemen om arbeid te verzetten. De cos(phi) verslechter je door er reactief vermogen (Q) aan toe te voegen. Het totaal/complex/apparent (S) vermogen neemt dus toe, maar P neemt niet af.
............
Dat klinkt niet alleen als lariekoek, het is lariekoek. Typisch een "tip" van de borreltafel, Joost mag weten hoe iemand dat heeft verzonnen, hoewel ik wel een vermoeden heb.

Het is namelijk wel zo, dat blindvermogen/verbruik bij grootverbruikers vanaf een bepaald vermogen wordt gemeten en in rekening gebracht. Dit omdat blindvermogen debet is aan een hogere stroom en daardoor hogere verliezen in de leidingen. Door die hogere stroom kan het zelfs de doorslag geven bij een beslissing over wel of niet een zwaardere kabel. Dek daarbij aan de voedingskabel naar een industrieterrein. Geen idee wat de verhouding is van de te betalen prijs van kWh en kVAr.
Wat ik wel weet is dat grootverbruikers om die kosten te vermijden juist het omgekeerde doen, cosphi compensatie d.m.v. een condensatorbatterij. En dat kan zelfs een opgelegde verplichting zijn van de netbeheerder. Weet je zeker dat je niet daarmee in de war bent? Want dat "apparaat" diende dan voor cosphi verbetering.

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-05 22:55
Techneut schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:27:
[...]

[...]
Dat klinkt niet alleen als lariekoek, het is lariekoek. Typisch een "tip" van de borreltafel, Joost mag weten hoe iemand dat heeft verzonnen, hoewel ik wel een vermoeden heb.

Het is namelijk wel zo, dat blindvermogen/verbruik bij grootverbruikers vanaf een bepaald vermogen wordt gemeten en in rekening gebracht. Dit omdat blindvermogen debet is aan een hogere stroom en daardoor hogere verliezen in de leidingen. Door die hogere stroom kan het zelfs de doorslag geven bij een beslissing over wel of niet een zwaardere kabel. Dek daarbij aan de voedingskabel naar een industrieterrein. Geen idee wat de verhouding is van de te betalen prijs van kWh en kVAr.
Wat ik wel weet is dat grootverbruikers om die kosten te vermijden juist het omgekeerde doen, cosphi compensatie d.m.v. een condensatorbatterij. En dat kan zelfs een opgelegde verplichting zijn van de netbeheerder. Weet je zeker dat je niet daarmee in de war bent?
Nee, dit betrof een 3x50 ampรจre aansluiting. Hier wordt blindvermogen niet geregistreerd. Over cosinus phi compensatie bij grotere verbruikers ben ik inderdaad bekend.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tja, als dat echt waar is die poging om de rekening te drukken. Maar niet geregistreerd betekent nog niet dat het niet wordt gecompenseerd. Als dat beslist ook niet plaats vindt dan zou het inderdaad een poging om de rekening te drukken zijn. Hoe doet hij dat dan? Dat "hij heeft een apparaat hangen" kan ik me niet direct iets bij voorstellen. Zonder kans op succes, dat wel, maar niettemin zou het een poging tot (laat ik het bij nette bewoordingen houden) misleiding zijn, zij het een nogal naรฏeve ....... Daar beschuldig je iemand niet zomaar van. Ik heb hier daarom toch wel enigszins m'n vraagtekens over.
Een miscommunicatie tussen de begrippen cosphi verbetering en cosphi verslechtering lijkt me niet denkbeeldig als er bij een van beiden onvoldoende kennis is over de betekenis ervan.

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 15-12-2016 19:23 ]

• Skyaero
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:52:
In sommige gevallen zijn er extra meetkosten als energieleverancier in zijn voorwaarden voor energiecontract aanmelding bij CertiQ opneemt.
Is dat ook bij kleinverbruikers? Bij mijn weten moeten alle kosten in de CapTar zitten en die wordt elk jaar door het ACM vastgesteld (op basis van voorstellen van de netbeheerders)
Edit: Enexis heeft incl BTW kolom gecorrigeerd en er is GEEN onderscheid voor wel of geen PV hebben,
Dat hebben ze snel gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Skyaero schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:46:
Is dat ook bij kleinverbruikers? Bij mijn weten moeten alle kosten in de CapTar zitten en die wordt elk jaar door het ACM vastgesteld (op basis van voorstellen van de netbeheerders)
Alles zit ook in de CapTar voor afname,
Voor levering is er geen verplichting voor registratie voor GvO's als ook er geen verplichting is voor een aparte brutoproductiemeter (ook niet voor SDE (Zon-PV klein) maar zoiets kan ook prima met een 4 telwerk digitale meter, maar in principe is aanleveren meterstanden wel een extra handeling voor de netwerkbeheerder.

De meeste zon-PV is op moment nog salderende achter de meter met een klein aandeel overschot (netto levering) welke voor grote merendeel nog zonder GvO's is.
GvO's en MWh's zijn 2 volstrekt los van elkaar vrij verhandelbare producten , waar een particuliere kleinverbruiker geen inzicht in heeft omdat die geen account kan aanmaken, of wel type en herkomst volgens zijn gesloten contract worden afgeschreven voor zijn verbruik

Begin 2015 waren er al de eerste pogingen om deze GvO's van salderende opwek achter de meter bij de energieleverancier terecht te laten komen, als ook via een clausule in sommige produktvoorwaarden bij een energiecontract al geregeld is dat de energieleverancier de GvO's handelspositie overneemt, omdat een particuliere kleinverbruiker geen account kan aanmaken en zijn eigen GvO's kan beheren.

Die paar GvO's per jaar wegen echter niet op tegen de extra investering in een bruto productiemeter of de jaarlijkse extra meetkosten sinds SDE 2008-10(SDE+ is enkel voor grootverbruiker aansluiting nog), een 4-telwerk digitale meter registeert dan wel niet alle opwek, maar meterstanden dienen toch al jaarlijks vastgesteld te worden voor de jaarrekening en de meetkosten van brutoproductie meter verleggen naar digitalemeter is 2 keer meetkosten voor zelfde meter terwijl er wel een extra handeling gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

De motie van Jan Vos (PvdA) en Liesbeth Van Tongeren (GroenLinks) om de salderingsregeling te continueren of te verbeteren -op basis van de evaluatie van de salderingsregeling die momenteel gaande is- is aangenomen.

Meer info: https://www.zelfenergiepr...ringsregeling-aangenomen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dus we hebben in ieder geval 3jr extra met de huidige regeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:38
Anoniem: 239318 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 07:49:
dus we hebben in ieder geval 3jr extra met de huidige regeling
Nee, Dit was een motie die de minister kan negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

handig het was de bedoeling om onzekerheid weg te nemen maar daar zijn we dus niets mee opgeschoten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Even een quote van ruim en jaar geleden:
catchingfire schreef op vrijdag 9 oktober 2015 @ 10:01:

Kijk, hier hebben we wat aan! Dank! Als ik het goed begrijp zijn er een paar cruciale zinnen in dit lijstje
Dit wil je wel: "Resterend aantal kWh in normaaluren wordt gesaldeerd tegen dalverbruik"
Dit wil je niet: "Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding"
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Als je deze regels naast de werkwijze legt van de energiemaatschappijen dan zie ik dat je op dit moment (wie weet wat er volgende week zondag op 1 januari gebeurd) dat er 9 van de 21! maatschappijen (die gaslicht noemt) gunstig rekenen voor de consument met zonnepanelen.

Tenminste ik lees veel zinnen dat het per telwerk verrekend wordt tegen een terugleveringsvergoeding

Ik mag binnenkort weer shoppen voor een nieuwe aanbieder en moest deze regels weer even doornemen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
MdO82 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:54:

[...]

Als je deze regels naast de werkwijze legt van de energiemaatschappijen dan zie ik dat je op dit moment (wie weet wat er volgende week zondag op 1 januari gebeurd) dat er 9 van de 21! maatschappijen (die gaslicht noemt) gunstig rekenen voor de consument met zonnepanelen.

Tenminste ik lees veel zinnen dat het per telwerk verrekend wordt tegen een terugleveringsvergoeding

Ik mag binnenkort weer shoppen voor een nieuwe aanbieder en moest deze regels weer even doornemen ;)
En wie zijn die 9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb mijn lijstje nu even niet bij de hand zal morgen mijn bericht editen.

Maar als je kijkt bij Eneco, Essent, Nuon dan zie je daarbij staan dat de telwerken opgeteld worden en eerst tegen normaal tarief weggestreept wordt en het restant tegen dal tarief.

Als ik de overige bekijk buiten de 9 dan zie je daar vooral dat het verrekend wordt tegen een terug lever tarief.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 15:01
MdO82 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 23:31:
[...]

Ik heb mijn lijstje nu even niet bij de hand zal morgen mijn bericht editen.

Maar als je kijkt bij Eneco, Essent, Nuon dan zie je daarbij staan dat de telwerken opgeteld worden en eerst tegen normaal tarief weggestreept wordt en het restant tegen dal tarief.

Als ik de overige bekijk buiten de 9 dan zie je daar vooral dat het verrekend wordt tegen een terug lever tarief.
Bij een aantal van die leveranciers zou je ook enkel tarief kunnen nemen....

• Domba
  • Nu online
MdO82 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:54:

Dat is ook afhankelijk van de teruglevergoeding, het is iets te simpel om algemeen te stellen
"Dit wil je niet: "Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding"

Als de terugleververgoeding 12ct excl BTW is (is een terugleververgoeding uit de praktijk die op dit moment aangeboden wordt als een jaarcontract afsluit) en levertarief even voor gemak naar boven afgerond 5ct excl BTW.
Met bijv een nettoverbruiker -1000kWh (meer opwek dan verbruik) op hoog telwerk en op laagtelwerk 1500kWh (meer verbruik dan opwek)

Dan is
1000kWh * โ‚ฌ0,12 = โ‚ฌ120
1500kWh *-โ‚ฌ0,05 = -โ‚ฌ75
Resultaat = โ‚ฌ 45 excl BTW opbrengst omdat je PV hebt

Zou je eerst wegstrepen tegen dalverbruik of wel salderen op aansluitniveau, dan betaal je (1500-1000) * โ‚ฌ0,05 = โ‚ฌ25 ipv โ‚ฌ45 terug te ontvangen

In zo'n geval is wat je volgens die qoute "Dit wil je niet" wel โ‚ฌ70 excl BTW gunstiger, veelal is er wel een risico dat de terugleververgoeding voor de contractperiode niet 100% vast ligt en de energieleverancier zich het recht voorbehoud om de terugleververgoeding eventueel tussentijds te mogen wijzigen. Zolang de terugleververgoeding hoger is dan levertarief dan is er enig voordeel tov van salderen op aansluitnivea, wel nog de overige produktvoorwaarden lezen of er een limiet etc is.

Overheidsheffingen EB+ODE wel op aansluit niveau verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

https://solarmagazine.nl/...g-nog-niet-definitief-uit

We zijn er nog niet. Vind vooral dit puntje een gevaar voor de huidge salderings regeling.

Flexibiliteit en innovatie: PwC concludeert dat salderen de prikkel wegneemt voor kleinverbruikers om het eigen verbruik achter de meter te optimaliseren en daarmee het elektriciteitssysteem te ontlasten. Een particulier heeft geen prikkel om te investeren in een batterij of in slimme energiemanagementsystemen om zoveel mogelijk van de zelf opgewekte elektriciteit achter de meter te verbruiken. Dit remt (toepassing van) innovatieve ontwikkelingen die het energiesysteem efficiรซnter en betrouwbaarder kunnen maken en kunnen bijdragen aan duurzame initiatieven.

Krijg je dadelijk dat als je op Zuid of Zuid Oost je panelen hebt liggen er alleen iets aan hebt als je ook 1 of 2 batterijen laat plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door backupdevice op 04-01-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-05 18:39

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

backupdevice schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 09:50:

We zijn er nog niet. Vind vooral dit puntje een gevaar voor de huidge salderings regeling.

Flexibiliteit en innovatie: PwC concludeert dat salderen de prikkel wegneemt voor kleinverbruikers om het eigen verbruik achter de meter te optimaliseren en daarmee het elektriciteitssysteem te ontlasten. Een particulier heeft geen prikkel om te investeren in een batterij of in slimme energiemanagementsystemen om zoveel mogelijk van de zelf opgewekte elektriciteit achter de meter te verbruiken. Dit remt (toepassing van) innovatieve ontwikkelingen die het energiesysteem efficiรซnter en betrouwbaarder kunnen maken en kunnen bijdragen aan duurzame initiatieven.

Krijg je dadelijk dat als je op Zuid of Zuid Oost je panelen hebt liggen er alleen iets aan hebt als je ook 1 of 2 batterijen laat plaatsen.
Las het vanmorgen ook. Heb ook zo mijn twijfels. Heel veel accu systemen helpt wellicht, maar is op heel klein niveau. En heeft een redelijke milieu belasting. Centrale accu's op dorp, wijk of stadsnivo is denk ik veel goedkoper als de netbeheerder dit voor zijn verantwoording neemt

Onderstaand lijkt mij een veel beter plan, was gisteren op het NOS journaal. Denk wat groter. Vooral als er meer van die kabels in Europa gaan komen. En hopelijk ook rondom de evenaar oost/west in de verre toekomst. 50 Hz aan 60 Hz, het kan... Met HVDC blijven de verliezen beperkt, in ieder geval minder als een laad ondlaad cyclus van een accu.

Citaat CEO van Tennet

Volgens topman Mel Kroon van Tennet is uitbreiding van de verbindingen tussen Europese landen essentieel voor de toekomst: "De verbindingen met het buitenland faciliteren de introductie van groene energie".

http://nos.nl/artikel/215...erland-en-denemarken.html

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 04-01-2017 10:49 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gaan ze nu PV-eigenaren beschuldigen van het remmen van duurzame initiatieven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online

Zo een batterij zorgt alleen maar voor zeer tijdelijke opslag. Echter wanneer er niet meer met gas verwarmd wordt, heb je in de winter het meeste elektriciteit nodig, terwijl in de zomer het meeste opgewekt wordt.

Afbeeldingslocatie: https://www.olino.org/wp-content/uploads/2016/12/Wwerkelijk-400x342.jpg

Zie "6. Salderen en elektriciteitsmeter" van dit artikel voor meer informatie.

Oftewel, moeten we de duurzame energie capaciteit bepalen op de wintermaanden en hebben we dan een (groot) overschot in de zomermaanden? Maar zo ver is het nog niet, omdat er nog maar 8% duurzaam opgewekt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:37
Ik heb nu een meningsverschil met Nuon over het terugleveren, hopelijk is er iemand die mij kan helpen...

4-1-2016 tot 3-1-2017 bij Nuon contract gehad.
30-dec nota gehad van periode 4-1-2016 tot 21-12-2016
er komt nog een nieuwe nota aan van 21-12-2016 tot 3-1-2017. god mag weten waarom ze het zo doen met nog 2 weken te gaan?

Ik heb 619kwh teveel teruggeleverd. Ik krijg 0.0700 cent per teruggeleverde kwh. Omdat we zo weinig gast verbruiken maar wel elke maand wel voorschot betalen komt er een leuk bedrag terug.

Voorschot: 598e per jaar
Verbruik Stroom & Gas: 129,73 per jaar EX btw
Verbruik Stroom & Gas: 166.07 per jaar INC btw
Te ontvangen: 441.02

Als ik zelf 129,73 x 1.21 = 156,98 en niet 166.07 zoals Nuon zegt.

Nuon gesproken op Twitter en die zeggen het volgende:

We berekenen btw over die โ‚ฌ 129,73 + het bedrag van de teruglevering, โ‚ฌ 43,33, samen โ‚ฌ 173,06. De btw van 21% is daarover berekend en is โ‚ฌ 36,3426.

De btw filteren uit โ‚ฌ 166,07 is dus niet de juiste manier.

Op deze manier betaal ik toch BTW over de 0.07c per teruggeleverde kwh? Aangezien ik niet meer dan 1,833euro aan BTW moet afdragen mag er geen BTW in rekening worden gebracht.

Zie: https://henribontenbal.wordpress.com/2013/06/21/moet-u-btw-gaan-betalen-voor-de-stroom-uit-uw-zonnepanelen/

Zit ik goed met het niet mogen berekenen van BTW over de teruggeleverde kwh?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Erasmo schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:45:
[...]

Gaan ze nu PV-eigenaren beschuldigen van het remmen van duurzame initiatieven 8)7
Nee, de saldeerregeling. Het is voor de industrie niet mogelijk in Nederland een rendabel innovatief product voor bijvoorbeeld energieopslag op de markt te brengen omdat de saldeerregeling altijd meer oplevert voor de consument. Er is dus geen afzetmarkt. Dit remt innovatie in het energienetwerk.

[ Voor 6% gewijzigd door EddoH op 04-01-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
EddoH schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:47:
[...]

Nee, de saldeerregeling. Het is voor de industrie niet mogelijk in Nederland een rendabel innovatief product voor bijvoorbeeld energieopslag op de markt te brengen omdat de saldeerregeling altijd meer oplevert voor de consument. Er is dus geen afzetmarkt. Dit remt innovatie in het energienetwerk.
Tja, maar als je kunt salderen heb je gewoon geen energieopslag nodig dus er is niet echt een markt voor. Maar wat dan nog? Er zijn zoveel producten waar geen (grootschalige) markt op is. Waarom zou het kabinet zonnepanelenbezitters moeten benadelen (ik vind in eerste instantie het salderen een vrij eerlijke regeling) om een markt te creรซeren?

Als we niet meer zouden kunnen salderen, wat zou dat voor effecten hebben op het aantal nieuwe zonnepanelen dat verkocht wordt? De terugverdientijd zal toch omhoog gaan lijkt me. Dan krimpt die markt toch weer, en daarmee ook de potentiรซle afzetmarkt van die batterijen? Of zie ik dat totaal verkeerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Nee dat zie je goed. Maar ze zeggen dus dat als je salderen blijft houden de mensen geen prikkel hebben om de consumptie te minderen

[ Voor 59% gewijzigd door backupdevice op 04-01-2017 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Cyphax schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:56:
[...]

Tja, maar als je kunt salderen heb je gewoon geen energieopslag nodig dus er is niet echt een markt voor.
Dat is dus precies wat ze zeggen ;)
Cyphax schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:56:
[...]

Tja, maar als je kunt salderen heb je gewoon geen energieopslag nodig dus er is niet echt een markt voor. Maar wat dan nog? Er zijn zoveel producten waar geen (grootschalige) markt op is. Waarom zou het kabinet zonnepanelenbezitters moeten benadelen (ik vind in eerste instantie het salderen een vrij eerlijke regeling) om een markt te creรซeren?

Als we niet meer zouden kunnen salderen, wat zou dat voor effecten hebben op het aantal nieuwe zonnepanelen dat verkocht wordt? De terugverdientijd zal toch omhoog gaan lijkt me. Dan krimpt die markt toch weer, en daarmee ook de potentiรซle afzetmarkt van die batterijen? Of zie ik dat totaal verkeerd? :)
Punt is dat de saldeerregeling niet houdbaar is voor zover ik heb begrepen als deze blijft groeien. Financieel niet en technisch niet. Deels omdat op een zonnige dag dan iedereen zoveel mogelijk teruglevert, en bij grote vraag iedereen zo veel mogelijk afneemt. De onbelans wordt steeds groter (in de toekomst). Zonder direct een discussie uit te willen lokken onder enkele PV-fanatici hier die beweren dat onbalans een conspiracy-theory is :P

Daarnaast prikkelt de huidige saldeerregeling inderdaad minder tot energiezuinigheid.

[ Voor 6% gewijzigd door EddoH op 04-01-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Volgens mij zie je dat heel goed. Het lijkt me echt een onzinnig plan om het salderen zoals het nu gaat te gaan afschaffen. Het is voorlopig de meest efficiรซnte manier van energie uitwisselen.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
EddoH schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:03:
[...]

Punt is dat de saldeerregeling niet houdbaar is voor zover ik heb begrepen als deze blijft groeien. Financieel niet en technisch niet. Deels omdat op een zonnige dag dan iedereen zoveel mogelijk teruglevert, en bij grote vraag iedereen zo veel mogelijk afneemt. De onbelans wordt steeds groter (in de toekomst). Zonder direct een discussie uit te willen lokken onder enkele PV-fanatici hier die beweren dat onbalans een conspiracy-theory is :P
Ik weet niet of het houdbaar is, als dat inderdaad de reden is, dan is dat geen slechte. Vraag is dan even wat "houdbaar" eigenlijk is; uiteindelijk is de vraag: willen we hier n miljoen euro in stoppen (80 miljoen ofzo was het?), net zoals met elke andere maatregel (als de HRA). Maargoed, daar weet ik dan inhoudelijk niets van. :)
Daarnaast prikkelt de huidige saldeerregeling inderdaad minder tot energiezuinigheid. Het is meer 'affakkelen' van je overschot geworden.
Ik moet toegeven dat ik het een voordeel vind van zelf energie opwekken. Als je dan per ongeluk de TV aan laat staan is er niks aan de hand. :P
Plus: hoe meer je wilt verbruiken, hoe meer je moet opwekken om gelijk uit te komen, en daar heb je weer meer panelen voor nodig, wat de zonnepanelenboer weer niet erg vindt. :P

Nouja, er zijn altijd voors en tegens te bedenken en ik wil als aankomend zonnenpanelenbezitter uiteindelijk alleen eerlijk behandeld worden. Hรณe, dat maakt me op zich niet vreselijk veel uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Cyphax schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:21:
[...]

Nouja, er zijn altijd voors en tegens te bedenken en ik wil als aankomend zonnenpanelenbezitter uiteindelijk alleen eerlijk behandeld worden. Hรณe, dat maakt me op zich niet vreselijk veel uit. :)
Klopt, er spelen alleen altijd meerdere belangen. Wat de een eerlijk vind is in de ogen van de ander weer onterecht. Het blijft een krachtenspel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetgos
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-01 23:40

hetgos

pvoutput Vogelvink 5130

In het PWC rapport wat minister Kamp heeft laten opstellen voor zijn salderingsevaluatie staat dat de kosten van de salderingregeling voor de overheid m.b.t. gemiste belastinginkomsten in 2015 โ‚ฌ 80 miljoen waren. J.W. Zwang (Greencrowd) merkt in zijn blog op dat de SDE subsidie voor het bijstoken van biomassa in kolencentrales โ‚ฌ 3,5 miljard is --> โ‚ฌ 80 miljoen is 'peanuts'.

Trouwens die biomassa is voor het grootste deel palmolie en olijfpulp die uit bijv. Zuid Amerika worden overgevaren. Een schaamlap om de vervuilende kolencentrales in stand te houden. Dat moet je niet willen.

PWC meldt ook dat technische problemen door een overload aan PV stroom op een zonnige dag zeer incidenteel voorkomen, en alleen in de provincie Groningen waar bewoners zowat huis aan huis zonnepanelen op het dak hebben gelegd, gefinancierd middels een bedrag van โ‚ฌ 4000 aardbevingsschade.

Kamps' Kamerbrief tendeert naar het behouden van de huidige salderingsregeling. De 2e Kamer heeft een motie aangenomen dat de regeling niet mag verslechteren.
Overigens ook een motie dat er over teruggeleverde PV stroom wel ODE belasting zou moeten worden betaald.
Opnieuw een reden om de slimme meter buiten de meterkast te houden

Besluitvorming voorjaar 2017.

[ Voor 32% gewijzigd door hetgos op 04-01-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetgos

hetgos

pvoutput Vogelvink 5130

Door dezelfde J.W Zwang worden ook een aantal argumenten genoemd om saldering vergoeding af te schaffen. Ik citeer:

1. Afschaffen van salderen in combinatie met het invoeren van uurprijzen leidt tot meer bewustwording bij consumenten over de waarde van elektriciteitsproductie en -verbruik op verschillende momenten op de dag.
2. Consumenten die over de juiste middelen beschikken, zoals een Toon of een Q-Box, zullen hun gedrag hierdoor eerder aanpassen en afstemmen waardoor het elektriciteitsnet wordt ontlast en netbeheerders investeringen kunnen uitstellen en wellicht zelfs afstellen.
3. Consumenten die vooral voor een goed rendement gaan, zullen naast hun investering in zonnepanelen ook investeren in opslag. Dit kan in de vorm van een thuisbatterij zoals de Powerwall maar ook in de vorm van een elektrische auto.
4. Het afschaffen van salderen en het invoeren van uurprijzen zal tot tal van nieuwe diensten leiden van energiebedrijven, zoals bijvoorbeeld Jedlix, maar ook voor partijen die smart-home-applicaties aanbieden zoals Apple, Google en Philips.

E.e.a. sluit aan op het punt in het PWC rapport dat innovaties in het verminderen van het stroomgebruik 'achter de meter' worden vertraagd door de huidige salderingsregeling.

Ik heb ernstige bedenkingen bij bovenstaande argumenten:

Ad 1 en 2. Afschaffing van saldering + het invoeren van variabele (terugleverings-)tarieven op uurbasis is de doodsklap voor particuliere investeringen in zonnepanelen. Wanneer de panelen op een zonnige dag lekker staan te leveren doen die van de buren dat ook, en daalt dus het Kwh tarief. Een situatie die alle 'zekerheid' omtrent de terugverdientijd van je installatie onderuit haalt.
Op je Toon kun je dan aflezen dat je PV opbrengst van een zonnige dag minimaal is.
Ad 3. Een investering in opslag (Powerwall of elektrische auto) lijkt mij geen soulaas te bieden. Met de huidige prijzen betekent aanschaf van een Powerwall in veel gevallen een verdubbeling van de kosten van een PV installatie. Zie mijn commentaar ad 1 en 2. En je koopt geen elektrische auto omdat je PV op je dak hebt.
Ad 4. Meer van hetzelfde: bedoeld worden nieuwe diensten die gebruik maken van variabele uurtarieven. Zie mijn commentaar ad 1 en 2.

En voordat ik het vergeet: we zitten middenin de uitrol van de slimme meter; totaalkosten naar ik begrijp
โ‚ฌ 3,5 miljard. Duur van dit project 8 รก 9 jaar. De huidige versie van dit apparaat kan niet omgaan met variabele uurtarieven. Dus er is mogelijk een nieuwe vervangingsoperatie nodig willen we deze tariefstructuur gaan invoeren. Om dan nu te claimen dat in 2020 maar alvast moeten starten met het afschaffen van de salderingsregeling lijkt me over-optimistisch

[ Voor 9% gewijzigd door hetgos op 04-01-2017 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

hetgos schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:52:

Ad 3. Een investering in opslag (Powerwall of elektrische auto) lijkt mij geen soulaas te bieden. Met de huidige prijzen betekent aanschaf van een Powerwall in veel gevallen een verdubbeling van de kosten van een PV installatie. Zie mijn commentaar ad 1 en 2. En je koopt geen elektrische auto omdat je PV op je dak hebt.
En wat als je die overdag opgeslagen energie 's avonds voor dubbele tarief weer kwijt kan? Onder de streep veranderd er dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetgos

hetgos

pvoutput Vogelvink 5130

@ Eddoh

Naar aanleiding van het Crowdnett initiatief van Eneco heb ik me enigszins verdiept in de mogelijkheden van hun Powerwall installatie. Ja, je kunt hem leren om uit het net te 'laden' met nachtstroom. Dus zou dit ook moeten kunnen met stroom op momenten dat netstroom 'vrijwel gratis' is.

Hierbij moet je wel bedenken dat Eneco de Crowdnett-installlatie waarschijnlijk behoorlijk subsidieert: je hebt naast je huidige PV installatie een extra omvormer (+ groep) nodig plus een aparte regelkast.
Verder heeft de Powerwall een intern verlies van 7,5 %: er komt maar 92,5 % uit ten opzichte van de stroom die je er in stopt.
Ik zou ervan uitgaan dat de kosten van een dergelijke uitgebreide installatie โ‚ฌ 1000 tot โ‚ฌ 2000 hoger zijn dan de kosten van een losse Powerwall.

Ik sluit niet uit dat je kunt proberen te handelen in stroom op basis van de prijsverschillen bij een variabele stroomprijs. Misschien kan dit ook zonder zonnepanelen op je dak.

Op dit moment nog omgeven met heeeeel veel onzekerheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
hetgos schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:52:
Door dezelfde J.W Zwang worden ook een aantal argumenten genoemd om saldering vergoeding af te schaffen. Ik citeer:

1. Afschaffen van salderen in combinatie met het invoeren van uurprijzen leidt tot meer bewustwording bij consumenten over de waarde van elektriciteitsproductie en -verbruik op verschillende momenten op de dag.
2. Consumenten die over de juiste middelen beschikken, zoals een Toon of een Q-Box, zullen hun gedrag hierdoor eerder aanpassen en afstemmen waardoor het elektriciteitsnet wordt ontlast en netbeheerders investeringen kunnen uitstellen en wellicht zelfs afstellen.
3. Consumenten die vooral voor een goed rendement gaan, zullen naast hun investering in zonnepanelen ook investeren in opslag. Dit kan in de vorm van een thuisbatterij zoals de Powerwall maar ook in de vorm van een elektrische auto.
4. Het afschaffen van salderen en het invoeren van uurprijzen zal tot tal van nieuwe diensten leiden van energiebedrijven, zoals bijvoorbeeld Jedlix, maar ook voor partijen die smart-home-applicaties aanbieden zoals Apple, Google en Philips.

E.e.a. sluit aan op het punt in het PWC rapport dat innovaties in het verminderen van het stroomgebruik 'achter de meter' worden vertraagd door de huidige salderingsregeling.

Ik heb ernstige bedenkingen bij bovenstaande argumenten:

Ad 1 en 2. Afschaffing van saldering + het invoeren van variabele (terugleverings-)tarieven op uurbasis is de doodsklap voor particuliere investeringen in zonnepanelen. Wanneer de panelen lekker staan te leveren doen die van de buren dat ook, en daalt dus het Kwh tarief. Een maatregel die alle 'zekerheid' omtrent de terugverdientijd van je installatie onderuit haalt.
Op je Toon kun je dan aflezen dat je PV opbrengst van een zonnige dag minimaal is.
Ad 4. Meer van hetzelfde: bedoeld worden nieuwe diensten die gebruik maken van variabele uurtarieven. Zie mijn commentaar ad 1 en 2.

En voordat ik het vergeet: we zitten middenin de uitrol van de slimme meter; totaalkosten naar ik begrijp
โ‚ฌ 3,5 miljard. Duur van de uitrol 8 รก 9 jaar. De huidige versie van dit apparaat kan niet omgaan met variabele uurtarieven. Dus er zal een nieuwe vervangingsoperatie nodig zijn willen we deze tariefstructuur gaan invoeren. Om dan nu te claimen dat in 2020 maar alvast moeten starten met het afschaffen van de salderingsregeling lijkt me over-optimistisch
Ad. 1 dynamische tarieven, verplaats enkel de netbelasting van zomer naar winter
Heeft meer gevolgen dan enkel de markt voor residentieel zon-PV instort, wat nu nog merendeel van alle PV is.

In het stookseizoen zijn het dan accu's als de prijs verder daalt per kWh die we bij hoog tarief gebruiken en de opgeslagen warmte uit de buffer en als tarief relatief laag is laten we de warmtepompen brullen op max en ook nog gelijk de accu's weer bijladen met de dynamische lader, voor wat er nog aan ruimte vrij is tot die 3x25A afzekering en dat is fors meer netbelasting dan van die paar kWp zonnepanelen in de zomer.
Met onder de streep nauwelijk of niet meer elektra gebruik enkel die we anders gespreid over de dag zouden hebben afgenomen.

Energieleveranciers hebben baat bij dynamische tarieven, maar het dynamisch tarief profiel hoeft niet te overlappen met distibutie netwerkbelasting waar netwerkbeheerder baat bij heeft, dat is geheel afhankelijk van de energieleverancier zijn opwekcapaciteit of gecontracteerde PPA capaciteit

Overigens portfolio van Dhr Zwang is voornamelijk SDE+ beschikkingen, die krijgen last van als kale elektraprijs onder 3ct zakt als huishoudens verder massaal PV op dak blijven leggen en zijn dan ook argumenten deels vanuit die invalshoek.

Edit: salderen omvat meerdere delen, het belastingdeel is nog stuurbaar op korte termijn met een EB-schuif maar met doel gasloos op de lange termijn dient op niet al te lange termijn het gehele energiebelasting stelsel herzien te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Ik lever al jaren fors terug op normaaltarief, ik verbruik iets op laagtarief, zoals veel PV bezitters denk ik wel herkennen.

Sinds kort overgestapt van Greenchoice naar Nuon. Afrekening van GC geeft bij normaaltarief een negatieve hoeveelheid kWh's, precies zoals ik heb doorgegeven. Bij laagtarief exact dezelfde hoeveelheid, maar dan positief, verbruik dus. Niet zoals ik heb opgegeven, maar een paar honderd kWh meer...

Dit gebeurde vorig jaar ook al, heb er eigenlijk niet goed naar gekeken en het kan toevallig zo uitkomen. Maar dit is wel erg toevallig. Iemand die dit herkent, of kan verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 16:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Joepla schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 18:17:
Ik lever al jaren fors terug op normaaltarief, ik verbruik iets op laagtarief, zoals veel PV bezitters denk ik wel herkennen.

Sinds kort overgestapt van Greenchoice naar Nuon. Afrekening van GC geeft bij normaaltarief een negatieve hoeveelheid kWh's, precies zoals ik heb doorgegeven. Bij laagtarief exact dezelfde hoeveelheid, maar dan positief, verbruik dus. Niet zoals ik heb opgegeven, maar een paar honderd kWh meer...

Dit gebeurde vorig jaar ook al, heb er eigenlijk niet goed naar gekeken en het kan toevallig zo uitkomen. Maar dit is wel erg toevallig. Iemand die dit herkent, of kan verklaren?
Snap niet goed wat je bedoeld....

Maar waarom van Gc naar Nuon?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Joepla schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 18:17:

Dat lijkt op een afrekening gebaseerd op een geschat verbruik.
Als je overstapt heb je de meterstanden nodig voor de eindnota, anders ga je bij de volgende leverancier weer nat :)
Gc past het aan als je ze belt, dat gaat het snelst of chat met ze.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zit nu al 4jr bij essent
vorig jaar
hoogtarief -400 kwh
laagtarief 650 kwh

verrekening essent

vebruik hoogtarief 0 kwh
verbruik laagtarief :
-400 + 650 = 250 kwh laagtarief

netto te betalen 42 euro

en ja er zit 2 ct verschil tussen hoogtarief en laagtarief maar als we op de andere methode bereken zoals bijv greenchoice doet in bovengenoemd voorbeeld

dan krijg je een verreking als volgt

vebruik hoogtarief -400 khw is een vergoeding van 9ct oftewel -36 euro

vebruik laagtarief 650 kwh a 17ct is 110,50 euro

totaal 110,50 - 36 is netto te betalen 76 euro

Kortom je bent voordeliger uit met hoog tegen laag verreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb geen 'last' van een overschot, Gc rekent hoog en laag netjes 1 op 1 af.
2 cent verschil is het niet meer, dat is echt jaren geleden dat ik dat had :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Dylantje2 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:23:
[...]
Snap niet goed wat je bedoeld....

Maar waarom van Gc naar Nuon?
Ik kan het niet duidelijker uitleggen vrees ik. Overstappen: EUR 300,- overstappremie als ik 1 jaar bij Nuon blijf. Na vele jaren GC vond ik het tijd om ook eens een bonusje te pakken. Salderen was vroeger makkelijker bij GC, maar dat is geen argument meer in 2017.
Speedy-Andre schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:36:
[...]
Dat lijkt op een afrekening gebaseerd op een geschat verbruik.
Als je overstapt heb je de meterstanden nodig voor de eindnota, anders ga je bij de volgende leverancier weer nat :)
Gc past het aan als je ze belt, dat gaat het snelst of chat met ze.
Zal ik doen, thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken
Speedy-Andre schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:34:
Ik heb geen 'last' van een overschot, Gc rekent hoog en laag netjes 1 op 1 af.
2 cent verschil is het niet meer, dat is echt jaren geleden dat ik dat had :9
Scheelt dat niet welke leverancier je hebt?
Ben nu ook weer aan het rondkijken ivm aflopend contract, maar het is goed kijken hoe de bedrijven salderen.

[ Voor 85% gewijzigd door MdO82 op 27-02-2017 20:46 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 16:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mmm als je bij Gc de laatste aanbiedingen online neemt geven ze die ook gewoon..

Is de bonus voor een vaste prijs?
Mijn ervaring is... laag start verbruik, heel toevallig. geschat...[ terwijl het prcies kan zijn ]
Daarna na 2x half jaar verhogingen juni en december. [ dit mag dus ]
Een gemiddelde jaar afrekening, alle Kwh verrekend in een jaar over het laatste of een gemiddelde tarief
Die als je alles terugrekent heel toevallig vaak hoger ligt dan de bonus...

Vast en dan de laagste...

@MdO82
Heel simpel een slimmemeter laat op de seconde nauwkeurig zien wat je teruglevert of afneemt. Er zitten 4 telwerken in.

Alleen zal eerst heel NL aan de slimme moeten.
En dat kan nog wel ff op zich laten wachten..

[ Voor 18% gewijzigd door Dylantje2 op 27-02-2017 21:47 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Dylantje2 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 21:33:

@MdO82
Heel simpel een slimmemeter laat op de seconde nauwkeurig zien wat je teruglevert of afneemt. Er zitten 4 telwerken in.

Alleen zal eerst heel NL aan de slimme moeten.
En dat kan nog wel ff op zich laten wachten..
Als iedereen aan de slimme meter gaat zal het gaan werken, maar aangezien dat dat nog niet zo is en nog wel jaren zal duren ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-05 02:55
Op zoek naar het juiste topic, kom ik denk ik hier uit.

Mijn energieleverancier hanteert salderen per telwerk. Dat lijkt mij zo simpel als: aan het einde van het jaar zal het verbruik en levering tegen elkaar worden weggestreept per telwerk en vervolgens zullen beide uitkomsten tezamen een positief of negatief eindsaldo opleveren.

Random cijfers ter voorbeeld:
Daltarief verbruik is 500 kWh, teruglevering 10 kWh, prijs โ‚ฌ0,23.
Hoogtarief verbruik is 1000 kWh, teruglevering is 1700 kWh, prijs โ‚ฌ0,28.
Teruglevertarief is โ‚ฌ0,11.

Daltarief op jaarbasis is 500 - 10 = 490 kWh. (dus meer verbuik)
Hoogtarief op jaarbasis is 1000 - 1700 = -700 kWh. (dus meer teruglevering)

Daltarief eindsaldo is 490 * 0,23 = โ‚ฌ112,70 te betalen.
Hoogtarief eindsaldo is 700 * 0.11 = โ‚ฌ77,- terug te krijgen.

Eindafrekening 112,70 - 77 = โ‚ฌ35,70 te betalen.

Maar nu komt het, op https://www.consumentenbo...en/opbrengst-zonnepanelen staat:
Salderen per telwerk. Op jaarbasis wordt gekeken hoeveel er in de normale uren is teruggeleverd en verbruikt. Hetzelfde gebeurt voor de daluren. Dit is alleen gunstig als de terugleververgoeding hoger is dan het kale stroomtarief inclusief btw.

De laatste zin. Stel dat het kale stroomtarief โ‚ฌ0,12 is. Dus mijn kale stroomtarief is een hele cent hoger dan de terugleververgoeding en volgens dit artikel is dat dus niet gunstig. Ik zie alleen niet hoe dit bovenstaande rekensom kan beรฏnvloeden. De saldering kijkt alleen naar het aantal kWh per tarief, niet naar de opbouw van de prijs. Wat mis ik? Waarom zou ik dan moeten overstappen naar een enkel tarief en niet juist meer overdag gebruiken om die laatste 490 kWh weg te poetsen door dit verbruik te verplaatsen naar overdag?
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste