Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:14
Er zijn verschillende energieleveranciers die alleen maar het leveringstarief aan terugleververgoeding leveren. Wat is jullie mening hierover. Vooral over de diversiteit van de vergoedingen. Voor mij een reden om niet naar bepaalde leveranciers over te stappen.

Hierbij een tabelletje:

Leverancier Terugleveringvergoeding

LeverancierTerugleveringvergoeding
per kWh
Saldering
Anodehet kale leveringstarief conform contract excl. btweigen verbruik
Atoomstroomhet kale leveringstarief conform contract incl. btw eigen verbruik
BudgetEnergiehet kale leveringstarief conform contract incl. btweigen verbruik
Deltahet kale leveringstarief conform contract excl. btweigen verbruik
Donghet kale leveringstarief conform contracteigen verbruik
E.ON7 ctmax. 5000 kWh
Electrabelhet kale leveringstarief conform contractmax. 5000 kWh
Enecohet kale leveringstarief conform contract eigen verbruik
Energiedirect het kale leveringstarief conform contract eigen verbruik
Essent <5.000 kWh leveringstarief incl. energiebelasting en btw. >5.000 kWh kale leveringstarief conform contract incl. btw max. 5000 kWh
Greenchoice tot 1000 kWh leveringstarief incl. EB conform contract, daarboven het kale leveringstarief conform contract incl. btw eigen verbruik
Huismerk Energie het kale leveringstarief conform contract eigen verbruik
Main Energie 80% van de geldende marktprijs (jaarlijks vastgesteld) max. 50.000 kWh
NLEnergie tot 5000 kWh het leveringstarief incl. btw en EB, vanaf 5000 kWh het kale leveringstarief conform contract excl. btw max. 5000 kWh
Nuon 5,88 ct. max. 5000 kWh
Oxxio tot 5000 kWh het leveringstarief incl. btw en EB, vanaf 5000 kWh 70% van de kale leveringsprijs 5000 kWh
Robin Energie het kale leveringstarief conform contract exc. btw eigen verbruik

Bron: http://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren.aspx

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 28-05-2013 22:20 ]

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
TFX77 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 16:06:
Er zijn verschillende energieleveranciers die alleen maar het leveringstarief aan terugleververgoeding leveren. Wat is jullie mening hierover. Vooral over de diversiteit van de vergoedingen. Voor mij een reden om niet naar bepaalde leveranciers over te stappen.

Bron: http://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren.aspx
Ik zou het goed nakijken bij de leverancier van je keuze. Over dit onderwerp bestaan veel misverstanden, ook bij leveranciers zelf, en dit lijstje is op zijn minst verwarrend of incorrect. Binnenkort ook ingehaald door nieuwe wetgeving.

Greenchoice bijvoorbeeld heeft saldering <10.000kWh (tot nul) en daar bovenop nog een vergoeding voor 1000kWh tegen het tarief inclusief de "energiebelasting" (die je zelf zou moeten betalen voor afname), mits je een digitale meter hebt. De hoge vergoeding na salderen is uitzonderlijk.

Er is nieuwe wetgeving over onbeperkt salderen voor kleingebruikers per 1 juli. Dat is van belang als je meer dan 5000kWh verbruikt en teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb ook al eens zo'n lijstje gemaakt: Maasluip in "De Duurzame Kroeg"

Maak iig je tabelletje wat breder, dat leest een stuk prettiger.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 15:58

WoudseHoeve

Hobby Boer

Reactie van VanDeBron:

Beste Richard,

In het verleden heb je mij om opheldering gevraagd omtrent de manier waarop Vandebron omgaat met salderen en terugleveren. Op het moment dat u de vraag bij mij hebt neergelegd, waren we op de achtergrond nog volledig bezig met het inrichten van het meest voordelige systeem van Nederland. Het is nou eenmaal zo, dat wij bij Vandebron groot fan zijn van zonne-panelen. En daar hebben we nu ons systeem op ingericht!

Salderen met een dubbele meter kan op 2 verschillende manieren. Wat in 65% van de gevallen het meest voordelig is voor de consument, is dat we 'van hoog naar laag' salderen. Dit houdt in dat we alle energie die jij opwekt gebruiken om in eerste instantie je duurdere hoogtarief verbruik te salderen. Als er nog meer wordt opgewekt, dan wordt dit gebruikt om jouw laagtarief verbruik te salderen. Dit betekent dat je alleen het onderste deel van je rekening betaalt.

De andere wijze die je als klant van Vandebron kunt kiezen, en de meest voordelige oplossing biedt in 30% van de gevallen, noemen wij 'salderen per telwerk'. Dat is voordelig als je in je hoogtarief meer opwekt dan verbruikt, maar onderaan de streep nog niet teruglevert. Dat betekent dat we afrekenen per telwerk (je hoogtarief blijft dus zijn waarde houden), en je betaalt alleen de energiebelasting over je netto consumptie.

Wanneer je daadwerkelijk teruglevert aan het net, dan ben je een een producent van duurzame energie. Dit betekent dat er huishoudens zijn die gebruik kunnen maken van jouw overproductie. Wij zijn de grootste fan van duurzame energie, en vinden dan ook dat je als producent daarvan beloond moet worden. Om die reden hebben wij per 01-01-2015 het hoogste teruglevertarief van Nederland van €0,105 (incl BTW) per kWh. We gaan een cluster van consumenten de zonne-energie terugleveren aanbieden op onze website. Op die manier kan bijvoorbeeld ook jouw buurman aangesloten worden op jouw opwekking!

Mochten er nog onduidelijkheden zijn, dan kun je jouw vragen simpelweg stellen in reactie op deze mail of op onderstaand nummer naar mij vragen. Ik beantwoord ze graag!

Met vriendelijke groeten,
Chiel

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
(ik had dit al elders geplaatst, maar het zal hier beter passen)

Qurrent meldt mij als reactie op mijn vraag hoe met een slimme meter met 4 telwerken wordt gerekend:
Het teruggeleverde verbruik van telwerk Hoog wordt van het verbruik van telwerk Hoog afgetrokken en zo ook voor telwerk Laag.

Dus 2.8.2 min 1.8.2 geeft een resultaat en wordt tegen het tarief hoog gefactureerd en 2.8.1 min 1.8.1 geeft een resultaat en wordt tegen het tarief hoog gefactureerd.
Het resulterende verbruik van telwerk hoog wordt dus niet nog een keer verrekend met het verbruik van telwerk laag of omgekeerd.

Voor de beide telwerken geldt dat wanneer het verbruik meer is dan het teruggeleverde verbruik geldt het normale tarief en wanneer het verbruik minder is dan het teruggeleverde verbruik wordt er gesaldeerd tegen de terugleververgoeding van 10 cent.

Mocht het zo zijn dat het resultaat van het verbruik van telwerk laag positief is, en van telwerk hoog negatief, dan wordt het resulterende verbruik van telwerk laag tegen het normale tarief gefactureerd en het resulterende verbruik van telwerk hoog wordt dan gesaldeerd. Zo ook als de situatie omgekeerd is.
Volgens mij is dat iets anders dan ze in een PDF op de site uitleggen:
https://www.qurrent.nl/Si...en_salderenenopwekken.pdf
Waarin ondermeer staat:
Heeft u in de hoog of laag periode meer opgewekt dan verbruikt dan verrekent Qurrent
dit meerverbruik met het andere tarief en vice versa.
Maar de PDF zegt niets over de slimme meter en/of de 4 telwerken.
Zoals ik het nu zie, is het beleid dus anders wanneer je 2 of 4 telwerken hebt! |:(

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:34
In PDF Qurrent waar je naar linkt wordt hoog met laag verrekend.

De wet laat hier alleen wat ruimte voor wat betreft het deel kale leveringsprijs verrekening, voor energiebelasting (EB) is deze helder, dat is per aansluiting zoals letterlijk in lid2 staat ( voor 2014 met belastingplan 2015 zijn aanpassingen geweest, niet in lid 2)

De andere is gehele berekening tegen kale leveringsprijs per tarief (kan negatief zijn) zonder verrekening van hoog met laag zolang totale verbruik minus totale invoeding opwek positief is (tot nul netto verbruiker, waarover EB eb ODE verschuldigd is) voor het meerdere aan invoeding is een terugleververgoeding. van toepassing (neggie, vaak één tarief maar dit ligt niet vast in wet)
Deze is iets gunstiger voor PV bezitter omdat er meer zonuren in hoogtarief zijn.

2-telwerken ferraris meterAfbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Greenchoice2014.jpg
Bij evenveel of meer invoeding als afname betaal je geen energiebelasting en is saldo gelijk aan of lagere dan vastrecht of zelfs negatief

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Vanmorgen sprak ik telefonisch een andere dame van Qurrent, die het heel anders uitlegde.

Kort samengevat wordt volgens haar wél een overschot van Hoog verrekend met het verbruik van Laag en als er dan nog overblijft wordt dat restant tegen 10ct/kWh terugbetaald.
Ze bevestigde dat dat ook geldt bij een slimme meter met 4 telwerken, dan wordt eerst gekeken naar het totaal geleverd en het totaal verbruikt en dat met elkaar verrekend.
Omdat ik toelichtte dat een collega van haar het anders uitlegde, heeft het nagevraagd en nogmaals bevestigd dat het klopt zoals zij het uitlegt.

Per mail heb ik daarvan een korte bevestiging gekregen:
Zoals telefonisch besproken wordt het terug geleverde eerst tegen hoog verbruik gesaldeerd, de rest tegen laag. Mocht u meer terugleveren dan verbruiken dan staat daar een vergoeding van €0.10 tegenover.

[ Voor 17% gewijzigd door sjimmie op 07-01-2015 16:49 . Reden: bevestiging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Zo, en nu ook nagekeken en nagevraagd hoe Energiedirect er nu voor staat.
Op de site staat:
Bij teruglevering wordt de energie die je teruglevert in mindering gebracht op je verbruik. Voor teruggeleverde energie wordt hetzelfde tarief gebruikt als voor de energie die wij leveren. De verrekening vindt plaats op de jaar- of eindnota.
En telefonisch werd mij verteld dat bij 4 telwerken eerst de teruglevering wordt afgetrokken van het verbruik en het resterende wordt dan pas in rekening gebracht. Als het resterende verbruik negatief is, wordt tot 500kWh tegen het "alles inclusief tarief" terugbetaald en pas daarboven tegen het "kale tarief".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-04 15:48
Afgelopen jaar klant geweest van Energiedirect. Mijn resterende verbruik was negatief (90 kWh) en daar heb ik inderdaad het volle tarief (hoge tarief incl BTW en energiebelasting) over gekregen.
Vond ik wel heel netjes van ze.
Ik heb een digitale (oude dus "domme") 4 telwerken meter.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
jaari schreef op maandag 12 januari 2015 @ 22:23:
Afgelopen jaar klant geweest van Energiedirect. Mijn resterende verbruik was negatief (90 kWh) en daar heb ik inderdaad het volle tarief (hoge tarief incl BTW en energiebelasting) over gekregen.
Vond ik wel heel netjes van ze.
Ik heb een digitale (oude dus "domme") 4 telwerken meter.
Maar hoe verhouden jouw 4 telwerken zich en heb jij enkel of hoog/laag tarief?

Want vandaag werd ik door Energiedirect gebeld (omdat ik de vraag ook al eens via de website had gesteld). Nu blijkt er wel verschil te zijn tussen de keuze enkeltarief of dubbeltarief.

Stel, je hebt enkeltarief.
Dan wordt alles op 1 hoop gegooid, dus beide verbruik-tellers minus beide teruglever-tellers. Wat dan overblijft wordt in rekening gebracht of tot 500kWh terugbetaald tegen het all-in tarief. Boven de 500kWh wordt kaal terugbetaald.

Stel nu dat je hoog/laag tarief hebt.
Dan wordt eerst hoog-teruglevering afgetrokken van hoog-verbruik en laag-teruglevering afgetrokken van laag-verbruik.
Als hoog negatief is, dan wordt dat weer met die 500kWh regel terugbetaald. En idem voor laag.
Als je op een teruglevering van 800kWh op hoog uitkomt en een verbruik van 800kWh op laag, dan worden die niet verrekend. Je krijgt over 500kWh hoog het all-in tarief terug, en over de resterende 300kWh krijg je het kale tarief terug. Over de 800kWh laag betaal je het all-in tarief.
Dat betekent dat hoog en laag niet tegen elkaar worden verrekend.

Dus met een hoog/laag contract en een zuinige zomer, vermoed ik dat je over een paar honderd kWh benadeeld wordt. (in het voorbeeld die 300kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
@jvdmast: ik heb hoog/laag tarief.

de jaarafrekening (augustus) was
- Levering stroom hoog -518 kWh
- Levering stroom laag 431 kWh
Hoog was dus boven de 500 kWh, toch werd het volledige tarief vergoed.

Zowiezo verwacht ik dat hoog en laag tarief met elkaar worden verrekend, want de saldering geldt per aansluiting, niet per tariefgroep of telwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

energiedirect saldeert fout :
in de Wet belastingen op milieugrondslag, Artikel 50, Lid 2 het volgende geschreven.

“Indien de verbruiker, bedoeld in het eerste lid, via een aansluiting elektriciteit op het distributienet heeft ingevoed ter zake waarvan artikel 31c, eerste en tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998 wordt toegepast, is het eerste lid van toepassing op het positieve saldo van de via de aansluiting geleverde elektriciteit minus de via de aansluiting ingevoede elektriciteit.”
Hierin wordt geen verschil gemaakt tussen hoog of laag tarief, maar gesteld dat de energieleverancier de totale teruglevering moet salderen met het verbruik uit het net.

http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_13-01-2015
dus eerst salderen op hoog, daarna door op laag.

normaal gesproken krijg je een boete als je niet doet wat er in de wet staat

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-01-2015 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Nou, ED saldeert zelfs beter dan goed want ik kreeg de 90 kWh boven mijn jaarverbruik geleverd, tegen het hoge tarief vergoed. Daar hadden ze ook een kolenfooi voor kunnen rekenen.
Maar het telefonisch antwoord aan jvdmast was fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
jaari schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 22:07:
[...]
Maar het telefonisch antwoord aan jvdmast was fout.
Ik heb dus 2x Qurrent en 2x Energiedirect aan de telefoon gehad.
En beide hebben er iets over op hun website staan.
Alles is weer net anders. Dus wie of wat moet je geloven.

Voorlopig ga ik maar uit van wat er op de site staat en het telefonische antwoord wat daar het dichtste bij ligt.
In dat geval valt het met beide partijen wel mee.
Beide salderen wel, alleen weet het personeel dat niet uit te leggen.
Energiedirect betaalt het volle pond (20-21ct/kWh) terug tot 500kWh en daarboven 7ct/kWh.
Qurrent betaalt altijd 10ct/kWh terug.

Wel vermoed ik dat het verstandiger is om naar enkel tarief over te stappen om verreken/saldeer fouten te beperken. Omdat ik totaal toch op vrijwel nul uitkom, maakt dubbel of enkel niets uit qua kosten.

Omdat ED momenteel via een paar overstap-sites een eenmalige korting geeft bij een jaarcontract, ga ik binnenkort voor ED. De bedoeling is toch om de komende jaren jaarlijks een overstap te overwegen.

[ Voor 10% gewijzigd door sjimmie op 14-01-2015 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

sjimmie schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 10:12:
[...]

Ik heb dus 2x Qurrent en 2x Energiedirect aan de telefoon gehad.
En beide hebben er iets over op hun website staan.
Alles is weer net anders. Dus wie of wat moet je geloven.

Voorlopig ga ik maar uit van wat er op de site staat en het telefonische antwoord wat daar het dichtste bij ligt.
In dat geval valt het met beide partijen wel mee.
Beide salderen wel, alleen weet het personeel dat niet uit te leggen.
Energiedirect betaalt het volle pond (20-21ct/kWh) terug tot 500kWh en daarboven 7ct/kWh.
Qurrent betaalt altijd 10ct/kWh terug.

Wel vermoed ik dat het verstandiger is om naar enkel tarief over te stappen om verreken/saldeer fouten te beperken. Omdat ik totaal toch op vrijwel nul uitkom, maakt dubbel of enkel niets uit qua kosten.

Omdat ED momenteel via een paar overstap-sites een eenmalige korting geeft bij een jaarcontract, ga ik binnenkort voor ED. De bedoeling is toch om de komende jaren jaarlijks een overstap te overwegen.
Overstappen op enkel tarief kost je geld bij het salderen van "zonnestroom".
Ze salderen namelijk de waarde van de kWh's Dus de opgewekte hoogtarief kWh's ( waar je de meeste van hebt) worden uitgerekend met het hoog tarief en de laag tarief kwh's die je verbruikt/opwekt worden uitgerekend met het laag tarief. De uitkomsten worden opgeteld.

Bij dubbeltarief heb je met zonnepanelen altijd voordeel omdat je het meeste in hoogtarief opwekt (~71%) . Het concentreren van je verbruik in laag tarief heeft bij zonnepanelen opwek en salderen nog steeds zin!

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

woudsehoeve volgens mij is het precies andersom
even wat voorbeeld cijfers
vebruik hoog 2500 kwh a 21 cent
verbruik laagtarief 2000 kwh a 19 cent

opwerk hoog 3000 kwh
opwek laag 1500 kwh

dan is het vebruik hoog 2500 -3000 kwh = -500 kwh a 21 cent
verbruik laag is dan 2000 - 1500 opwek = 500 kwh a 19 cent

echter de meeste leveranciers strepen met salderen hoog opwek tegen laag vebruik weg
dus eindtotaal is 0 kwh in genoemd voorbeeld

hierbij word er dus 500 kwh a 21 cent weggestreept tegen 500 kwh a 19 cent dus loop je 500 keer 2 cent mis oftwel 10 euro in deze

tenzij je natuurlijk bij je energie leverancier 500 keer 21cent krijgt uitbetaald en 500 keer 19cent moet betalen dan heb je die 10 euro verschil wel inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

@Swapevent:
Ik zat bij Green Choice die deden het zoals ik vermeld, even jou voorbeeld nemend:

hoog : -500 * 0.21 = -105 euro
laag : 500 * 0.19 = 95 euro
Saldo = -10 euro , die krijg je dus terug, bij enkel tarief was het saldo 0 geweest.

De verhouding opwek hoog / laag is trouwens iets van 70/30 dus dan wordt het nog gunstiger ( 3150 / 1350)

Ik ben nu overgestapt op VanDeBron, en van te voren uitgebreid contact gehad over salderen ( zie ergens in het begin van dit topic). Zij doen het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 22-04 17:16
ach jongens, niet te veel piepen of prijzen en tvt'en.
het gaat maar om luttele 10tjes. (in de meeste gevallen)

salderen = genoeg opbrengst om zelf te gebruiken.
als je dat punt eenmaal hebt bereikt dan maakt het allemaal niet meer uit of hoog/laag links/rechts word weggestreept.
zolang de vaste kosten maar laag zijn, dan zit je al snel goed.

pas als je een leuke over productie voor elkaar kunt krijgen word het weer interessant om eens er goed naar te kijken >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
migjes schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:55:

als je dat punt eenmaal hebt bereikt dan maakt het allemaal niet meer uit of hoog/laag links/rechts word weggestreept.

pas als je een leuke over productie voor elkaar kunt krijgen word het weer interessant om eens er goed naar te kijken >:)
Als tweakers gaan we van alles overhoop halen voor de tiende-procenten van het rendement van onze sets en zijn we trots als we ons sluipverbruik weer 5W hebben verlaagd. Een enkel tientje is wel 50kWh, dus tientjes zijn al gauw een paar honderd kWh! :P

Daarbij komt dat ik vind dat dit topic ervoor moet zorgen dat we gewoon precies weten waar/hoe welke leverancier beter scoort dan een andere. Niet zozeer of 1kWh nou 20,2ct of 20,1ct kost maar wel hoe ze omgaan met wat we terugleveren ten opzichte van wat we verbruiken en of we dan 20,x cent of 7 cent krijgen. (dat is wat ik uit de TS begreep als bedoeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

migjes schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:55:

Nou ja dat is wel zo maar ..... in mijn geval is het : ( terug gerekend van mijn eind afrekening 2014 gecorrigeerd voor de upgrade van 12 naar 14kWp)

opwek hoog 9100 : teller stand hoog = -4400 * 0.22682 =998.01 euro
opwek laag 3900: teller stand laag = 3800 * 0.20761 = 788.92 euro
verschil is 209.09 euro
Dit zijn geen 10tjes maar een significant verschil, dit geeft ik niet weg aan de energie boer.
Ik loop het risico, heb mijn geld geïnvesteerd, enz
Dit verschil blijft / wordt groter ook als ik meer opwek dan ik verbruik.
HAHA in mijn is dat nu dus het geval, ik vraag me af hoe dat gaat lopen ......:)
Ook al zal dat dit jaar wel door de bouwvakkers verbruikt worden, ze zijn de gevels aan het restaureren (voegen/stralen/repareren)

Trouwens VanDeBron gaat 10.50 cent / kWh geven voor teveel opgewekte stroom, daar kan je best wel een goedkope set voor neer leggen als je toch de ruimte hebt ..... Zeker als ze eerst nog een stuk de volle mep geven....

Ik denk dat indien je echte getallen gebruikt in het eerste voorbeeld het verschil groter zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WoudseHoeve schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 14:05:
Nou ja dat is wel zo maar ..... in mijn geval is het : ( terug gerekend van mijn eind afrekening 2014 gecorrigeerd voor de upgrade van 12 naar 14kWp)
ja jouw geval, maar moest jij dat eigenlijk niet delen door 3 gezinnen (of hoe de situatie nu precies zit)
en wie heeft er nu 14kWp liggen, lol

ja vandebron, ik ben benieuwd, ga je het proberen?
er zit helaas nog niks lekkers met die club bij mij in de buurt.
en mijn dak levert wat minder op, door oost-west.
dus ik ga het waarschijnlijk nog niet doen, maar ik houw het wel in de gaten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

migjes schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 14:26:
[...]

ja jouw geval, maar moest jij dat eigenlijk niet delen door 3 gezinnen (of hoe de situatie nu precies zit)
en wie heeft er nu 14kWp liggen, lol

ja vandebron, ik ben benieuwd, ga je het proberen?
er zit helaas nog niks lekkers met die club bij mij in de buurt.
en mijn dak levert wat minder op, door oost-west.
dus ik ga het waarschijnlijk nog niet doen, maar ik houw het wel in de gaten.
209 / 3 = ~70 euro, het blijft geld ....

Voorlopig is de WAF te laag voor de extra 4 tot 6 kWp extra te leggen als investering.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Even los van de keuze wel/geen slimme meter enzo...
Ik heb op dringend verzoek van mijn huidige energieleverancier E-ON toch maar in november een slimme meter laten plaatsen. Voor mij onder het motto "het moet toch een keer en wellicht is het een leuk speeltje", voor hun omdat ze volgens hun eigen regels anders niet zouden salderen.

Nu blijkt dat Stedin een enorme achterstand heeft met de verwerking van de plaatsingen. We zijn nu 2 maanden verder en de meter is nog steeds niet bekend/verwerkt. Gevolg is dat de meter nog niet kan worden uitgelezen. Maar vervelender gevolg is dat bij de jaarafrekening, over een paar weken, E-ON niet weet dat ik al een slimme meter heb en dat alle meterstanden dus totaal fout zullen gaan.

Stedin heb ik inmiddels 3x gesproken en blijft aangeven dat ze er echt niets aan kunnen veranderen.
E-ON heeft er nu een notitie van gemaakt en accepteert straks (volgens zeggen) van mij de 4 tellerstanden als ik die voorzie van een kopietje van het rapport van de meterwissel.
Tevens heeft E-ON, notabene via mij op verzoek van Stedin (kastje-muur), met de Stedin Leveranciersdesk gebeld en er zou een incident zijn aangemaakt.

Het is maar dat je weet dat Stedin niet zo vlot de slimme meter verwerk momenteel. En dat dat administratief nogal lastig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 633784

Hoi jvdmast,

Wat vervelend om te horen dat je meterwissel nog niet is verwerkt. Het is inderdaad zo dat dit ervoor zorgt dat we de meters niet kunnen uitlezen, al met al nogal vervelend voor u. Vooral dat dit vervolgens voor problemen zorgt met de jaarafrekening van je leverancier E-ON.

Als je mij een privébericht stuurt met je adresgegevens, zorg ik ervoor dat de meterwisselbon deze week nog verwerkt wordt. Dan wordt ook de leverancier geïnformeerd en is alles weer op orde.

Onze excuses voor de langzame verwerking hiervan en het ongemak dat dit veroorzaakt heeft.

Met vriendelijke groet,

Olivier
Stedin Webcare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik begrijp het hele probleem bij de netboeren niet je plaatst een slimme meter deze kan men wel qua vebruik uitlezen op afstand, dan kan je toch ook teller 3 en 4 uitlezen. dit is letterlijk een kwestie van 1 vinkje aan of uitzetten in het systeem.

hier zit echt geen uitzendkracht voor die handmatig gaat inloggen op al die meters om ze uit te lezen.
dus wat is het probleem nu. op de dag dat een monteur een meter vervangt door een slimme meter dan is deze geactiveerrd. dit word door de monteur gecontroleerd.
men kan dus letterlijk vanaf de 1e minuut dat er stroom doorgaat de gegevens uitlezen of de stroom nu naar links gaat of naar rechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi Swapevent,

Het klopt inderdaad dat zowel het uitlezen van de teruglevering als het verbruik automatisch gebeurd.

Wat er wel moet gebeuren nadat de meters geplaatst zijn, is de administratieve verwerking van deze meters. In de meeste gevallen gebeurd dit automatisch binnen 2 dagen. In sommige gevallen valt deze verwerking uit, dan moet de meterwissel handmatig worden doorgevoerd. Hierdoor loopt het proces vertraging op.

Als deze uitval ook niet terecht komt bij het meetbedrijf, dan gaat het helemaal mis en ontstaat er een situatie zoals bij jvdmast, waarbij de meterwissel 2 maanden na uitvoer nog niet is verwerkt.

Behalve dat de leverancier niet op de hoogte is van de meterwissel, weet het systeem ook niet dat de meetgegevens opgevraagd moeten worden van die specifieke meter wanneer de wissel niet verwerkt is. Dat zorgt ervoor dat een meter die nog niet verwerkt is nog niet kan worden uitgelezen.

Groet,

Olivier
Stedin Webcare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Vol verbazing las ik net in mijn mailbox dat E-ON bericht heeft gekregen dat Stedin het heeft geregeld en dat het binnen 3 weken moet werken.

Fijn dat het nu geregeld lijkt te zijn. Alleen jammer dat ik ze 3 keer heb gebeld en dat ik 3x nul op rekest kreeg terwijl het via-via wel blijkt te kunnen.

Enfin, hopelijk is dit nu klaar en gaan we weer vrolijk verder met stroom opwekken, stroom besparen, salderen, isoleren, gas besparen door de CV te tweaken, enzovoorts.

[ Voor 7% gewijzigd door sjimmie op 21-01-2015 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Goh, de oude ferraris was zo gek nog niet. Die saldeerde automatisch, best wel een vooruit strevend concept.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@drielp Afbeeldingslocatie: http://www.internetworld.de/img/1/7/8/5/8/9/f54a111be942482d.jpeg

@stedin
dat er soms een melding tussen wal en schip beland kan gebeuren.
maar als je als consument dan vervolgens een paar honderd kwh aan teruglevering bent misgelopen als gevolg hiervan dan is dat heel erg vervelend en stressvol

probeer maar eens zowel bij een stedin ( of liander of wat dan ook ) als bij je energieleverancier in kwestie dit gecorrigeerd te krijgen. de consumenet in kwestie mag dan tig telefoontjes gaan plegen een moett eerst voor zijn verbruik betalen om bijv 3 maanden later het pas gecorrigeerd te krijgen.

en de situatie dat een melding niet doorkomt is niet uitzonderlijk maar komt zeer regelmatig voor.
dit moet toch echt beter worden dan zal de weerstand aangaande die slimme meter ook meer verdwijnen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sjimmie schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:37:
Vol verbazing las ik net in mijn mailbox dat E-ON bericht heeft gekregen dat Stedin het heeft geregeld en dat het binnen 3 weken moet werken.

Fijn dat het nu geregeld lijkt te zijn. Alleen jammer dat ik ze 3 keer heb gebeld en dat ik 3x nul op rekest kreeg terwijl het via-via wel blijkt te kunnen.

Enfin, hopelijk is dit nu klaar en gaan we weer vrolijk verder met stroom opwekken, stroom besparen, salderen, isoleren, gas besparen door de CV te tweaken, enzovoorts.
Yep, fijn om te horen dat het nu geregeld wordt. Maar ben het met je eens dat dit direct goed opgepakt had moeten worden. Nogmaals onze excuses hiervoor!

Succes met stroom opwekken, besparen, salderen, etc ;)
Anoniem: 239318 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 06:42:
@stedin
dat er soms een melding tussen wal en schip beland kan gebeuren.
maar als je als consument dan vervolgens een paar honderd kwh aan teruglevering bent misgelopen als gevolg hiervan dan is dat heel erg vervelend en stressvol
Vervelend dat je dit zo ervaren hebt! Kan me voorstellen dat wanneer je een dergelijke investering doet in eigen opwekking je daar niet een dergelijke dosis hoofdpijn en irritatie bij verwacht.

Overigens is het wel zo dat een slimme meter al het verbruik en de teruglevering registreert, ook als deze administratief nog niet verwerkt is. Wat alleen niet gebeurd is dat de schakeling tussen dag- en nacht wordt gemaakt waardoor alles geregistreerd wordt op de nachttelwerken.

Als de slimme meter de teruglevering helemaal niet registreert is er wat anders aan de hand. Al neemt dat niet weg dat een meterwissel gewoon verwerkt moet worden natuurlijk.
en de situatie dat een melding niet doorkomt is niet uitzonderlijk maar komt zeer regelmatig voor.
dit moet toch echt beter worden dan zal de weerstand aangaande die slimme meter ook meer verdwijnen denk ik
Ik ben absoluut met je eens dat er hier mogelijkheden zijn voor verbeteringen en denk ook dat dit zal bijdragen aan een positiever beeld van de slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Vandaag een overzichtje van Delta in de bus:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/r7loi9.jpg

Ik ging er vanuit dat dit een foutje is: bijbetalen (!) per kWh, en ze komen tot dat bedrag door ((energiebelasting + duurzame opslag minus kaal leveringstarief) + BTW) het teruglevertarief te maken. M.a.w. energiebelasting betalen per kWh die je zelf levert en zo netto betalen per kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik neem aan dat je er op aanspreekt?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 633784 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 09:54:
[...]

Ik ben absoluut met je eens dat er hier mogelijkheden zijn voor verbeteringen en denk ook dat dit zal bijdragen aan een positiever beeld van de slimme meter.
en daarmee heb je gezegd dat het dus allemaal administratief niet klopt met de slimme meter,
en het dus totaal geen evenaring is van de real time salderende ferraris.
dankjewel, ik houd de ferraris, terwijl ik best een bling bling meter met appje fanboy ben.
tevens geef je hiermee ook aan dat de acm moet ingrijpen, want het had al in 2009 geregeld moeten zijn,
het is nu 2015.
verder bestaat het wetteliijk recht op saldering, en is de meter van de netbeheerder.
het handelen of niet kunnen handelen is dan ook onwettig.
onwettig handelende bedrijven worden normaal gesproken snel gesloten.
erg wrang om te lezen, na alle metering marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:25
Anoniem: 238103 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 16:51:
[...]

en daarmee heb je gezegd dat het dus allemaal administratief niet klopt met de slimme meter,
dankjewel, ik houd de ferraris, terwijl ik best een bling bling meter met appje fanboy ben.
tevens geef je hiermee ook aan dat de acm moet ingrijpen, want het had al in 2009 geregeld moeten zijn,
het is nu 2015.
verder bestaat het wetteliijk recht op saldering, en is de meter van de netbeheerder.
En hoe ga je dat dan aanpakken, je Ferraris houden? Dat wil ik ook wel, maar ze zeggen gewoon dat ie afgekeurd is en dan moet je wel..begrijp me goed, ik ben echt serieus geïnteresseerd in tips :-)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zeggen ze echt dat hij afgekeurd is? Daar is een lijst met merk/type/nummers van.
Of heb je gewoon de standaard brief gekregen dat deze meter niet goed is voor terug leveren waarvan ik er al 4 in de papierbak heb gedeponeerd. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik denk dat ze daar feitelijk wel een punt mee hebben.
Dat een meter correct positief telt wil niet garanderen dat deze de andere kant op net zo correct telt.
Dus als ze zeggen dat de meter niet is geeikt om terug te draaien dan hebben ze daarmee wel een punt.
Voor mensen die op jaarbasis minder verbruiken (bij een dubbele meter dan op beide telewerken!) zal dat nog meevallen maar als je tig kWh negatief hebt mogen ze daar best moeilijk over doen.
Dat de ene maatschappij het daar dan bij laat wil niet zeggen dat ze dat dan allemaal zullen doen.

Zelf ben ik in feite wel daarvoor gezwicht. Ze wilden voor de achteruit gelopen dagteller alleen 7ct betalen en voor de vooruit gelopen nachtteller 21ct rekenen. Dat had ik waarschijnlijk wel kunnen aanvechten maar dat komt dan wel ieder jaar terug en ik vermoed dat de leveranciers elk jaar harder er tegenin kunnen gaan.

Maar hierover loopt al een ander topic, dus laten we dit niet teveel hier bespreken? :X

[ Voor 4% gewijzigd door sjimmie op 25-01-2015 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Inderdaad, excuus. Als eric-pvt in het topic: 'Slimme energiemeter, weigeren?' wil reageren, heel graag.
Mijn meter staat inderdaad in die lijst van afgekeurde meters.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

back on topic, ik heb het `tig` aan kWhs overschot opgelost met een warmtepomp,
die zorgt voor een overdadig hoog saldeer recht, je mag immers salderen wat je verbruikt.
elke keer als ik nu op de meter kijk is er al gesaldeert, dat ga ik nog missen.

@jvdmast
zoals jij het omschreef is er onjuist gesaldeert, dit gebeurt per aansluiting en is niet afhankelijk van de meter, zo staat het in de wet. (jij en jouw verbruik word gesaldeert)
onwil en regels opleggen kenmerken de oude wereld, niet de toekomst (voor je mooie pv setje)

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 25-01-2015 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Anoniem: 238103 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 21:13:
back on topic, ik heb het `tig` aan kWhs overschot opgelost met een warmtepomp,
die zorgt voor een overdadig hoog saldeer recht, je mag immers salderen wat je verbruikt.
elke keer als ik nu op de meter kijk is er al gesaldeert, dat ga ik nog missen.
Betekent dat dat je zomers warmte in de grond stopt en het er 's winters uit haalt? Want als het salderen ooit verdwijnt dan kun je je zomers opgewekte kWh's 's winters niet meer gebruiken. (tenzij je een accu-pakket hebt staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 16:51:
[...]
Bij ons gaat het om een heel klein gedeelte waarbij meterwissels echt tussen wal en schip vallen. Dat soort situaties kunnen altijd worden opgelost door de meterwissel handmatig te verwerken.

Zelf als de meterwissel administratief niet is verwerkt, kan het geregistreerde verbruik 1-op-1 weggestreept worden met de teruggeleverde energie. Het enige verschil is dat alles op de nachttelwerken komt te staan, maar dit kan ook worden opgelost dmv een herverdeling tussen dag- en nacht.

Maar je hebt gelijk wanneer je stelt dat er niet real time gesaldeerd wordt. Dit is een administratieve handeling van de leverancier.
het is nu 2015.

Ik snap niet zo goed waar je nu exact over valt. Salderen is met de slimme meter gewoon mogelijk. Maar ik zit verder niet hier om jou over te halen een slimme meter te nemen, slechts om duidelijkheid te verschaffen over hoe dingen werken en klanten te helpen met problemen. Dus het lijkt me het beste deze discussie verder te staken.

Overigens kan je de Ferrarismeter (mits die niet is afgekeurd) bij ons gewoon houden :).
Wel met de kanttekening dat deze meters niet getest zijn voor teruglevering en wij daarom aanraden een afspraak te maken om een meter met 4 telwerken te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die herhaling hoor ik steeds, het klinkt als reclame.
liever een feed-in met aparte meter (duitse stijl)

ik hoef geen accu of wko, zolang de ferraris hangt
zolang mijn ferraris hangt, moeten digitale meters gesaldeert worden
zodra de laatste ferraris weg is, kan salderen meteen afgeschaft worden, de kale leveringsprijs zelfs ook.
hiervan hebben pv eigenaars het meeste last, voor alle andere partijen is het dan verdienen geblazen,
de particuliere pv kWh gaat dan naar de buren voor 21 cent, en jij kreeg 7 cent, of zelfs niets meer.
niet zo leuk.

zie zin 2, hierin staat de burger centraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Anoniem: 633784 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 10:57:
Overigens kan je de Ferrarismeter (mits die niet is afgekeurd) bij ons gewoon houden :).
Dat ben je als netbeheerder verplicht.
Wel met de kanttekening dat deze meters niet getest zijn voor teruglevering en wij daarom aanraden een afspraak te maken om een meter met 4 telwerken te plaatsen.
Mijn ferrarismeter werkt prima, net zo nauwkeurig vooruit als achteruit. Het idee dat het niet zo is, valt onder de noemer FUD: Fear Uncertainty and Doubt. Of in gewoon Nederlands: bangmakerij. Daar kun je je beter niet mee bezighouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
(opgelost en verwijderd)

[ Voor 93% gewijzigd door sjimmie op 27-01-2015 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbie1971
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-11-2020
Afgaande op de door mij geplaatste factureerbare verbruiksmeters klopt het terugdraaien van mijn analoge meter op de kwh nauwkeurig. En al zat hij er een paar kwh naast, lekker belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 09:40
Ik wil ook overgaan tot zonnepanelen, maar ik vraag me af of mijn meter wel kan terugdraaien. Volgens de KEMA lijst is het een mechanische, maar niet geschikt voor terugleveren.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XK37gLf.jpg?1

[ Voor 5% gewijzigd door celshof op 05-02-2015 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:10

Crazy-

Best life ever

celshof schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:47:
Ik wil ook overgaan tot zonnepanelen, maar ik vraag me af of mijn meter wel kan terugdraaien. Volgens de KEMA lijst is het een mechanische, maar niet geschikt voor terugleveren.

[afbeelding]
volgens de lijst die ik hier heb, inderdaad geen mogelijkheid tot terugleveren! (B6K2)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 09:40
Crazy- schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:57:
[...]

volgens de lijst die ik hier heb, inderdaad geen mogelijkheid tot terugleveren! (B6K2)
Dank je. Dan moet ik ook aan de nieuwe meter helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Bij ons in de wijk zijn de eerste meters inmiddels gewisseld.
Ik wil echter helemaal niet wisselen, als het dan toch moet, wegens afkeuring meter, dan het liefst een domme meter met slechts 2 telwerken,
1 voor afname en 1 voor produktie, zou dat mogelijk zijn?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 09:54
Al wiebel je nog zo kloek, de slimme meter krijg je altijd aan de broek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:34
Speksteenkachel schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:52:
Nog niet van gehoord,
Als je dan naar een "domme" digitale met 4 telwerken overstap, dan doen na verloop van tijd vanzelf nog maar 1 telwerk per richting het .

Het schakelsignaal voor hoog en laag wordt als een regio geheel langs geweest is niet meer doorgegeven :+

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Geen ontkomen meer aan vrees ik.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik wil echter helemaal niet wisselen, als het dan toch moet, wegens afkeuring meter, dan het liefst een domme meter met slechts 2 telwerken,
Ik begrijp dat je dit vraagt. Maar je vraagt een tegenstrijdigheid, jammer maar het is niet anders. Een "domme" meter heeft één of twee telwerken. In het tweede geval echter alleen voor twee tarieven die op een bepaald tijdstip, doorgaans 22:00 uur of 23:00 uur resp. 's ochtends om 07:00 uur worden omgeschakeld. Voor wat jij wilt zal je toch daaraan moeten toegeven, tenzij je een "ouderwetse" meter hebt, d.w.z. een ferrarismeter hebt zonder teruglooprem. Alleen heb je dan geen zicht op de verhouding tussen leveren en ontvangen. En als je meer terug levert dan ontvangt ben je in veel gevallen dat plus-saldo kwijt. Nogmaals jammer, maar zo liggen helaas de feiten, het is technisch niet mogelijk om zomaar een domme meter geschikt te maken voor dit doel. Daar is hij gewoon te dom voor :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
Netbeheerders plaatsen momenteel uitsluitend digitale meters met 4 telwerken. Je hebt de keus uit ëen "Domme-" of een "Slimme" digitale meter. De slimme meter heeft altijd 4 actieve telwerken (2 voor levering en 2 voor teruglevering). De domme digitale meter heeft ook 4 telwerken ,waarvan er minimaal 2 ( 1 x levering en 1x teruglevering) actief zijn. De productie wordt echter nooit gemeten door de hoofdmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-04 23:10
Een normale digitale meter heeft alles aan boord om het salderen mogelijk te maken zonder daarbij allerlei communicatiemiddel aan boord te hebben. Of je die domme meter nog kan krijgen van de netbeheerder weet ik niet. Waarschijnlijk bieden ze die niet meer aan en krijg je dat geneuzel van het uit zetten van die functies. Ze willen immers iedereen aan de digitale meter. Hopelijk krijg je er dan 1 die de communicatie draadloos doet, dat kan je eenvoudig blokkeren in de meterkast. Communicatie over de powerline is lastiger te blokkeren, al is dat ook niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

geen enkele netbeheerder levert op dit moment nog een "domme" meter
het is altijd een slimme meter met 4 telwerken.
waarbij desgewenst het op afstand uitlezen uitgezet word
( dan is tie passief dom ,die meter dan he )

wil je bijv terugleveren moet je altijd de 4 telwerken gebruiken middels slimme meter oftewel remote uitlezen.

persoonlijk heb ik daar nog niet zo'n bezwaar tegen, via bepaalde sites kan je zelf ook je gegevens uitlezen om te zien wat je dagelijkse verbruik/opwek is dus dat is opzich wel goed

echter bij heel veel energieleveranciers gaat dit administratief simpelweg niet goed. krijg je een eindafrekening alleen vebruik omdat ze vergeten zijn het teruglever gedeelte eraf te halen
moet je daar weer achter aan

en het gaat maar zelden in 1 keer goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Anoniem: 239318 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 09:04:
geen enkele netbeheerder levert op dit moment nog een "domme" meter
het is altijd een slimme meter met 4 telwerken.
waarbij desgewenst het op afstand uitlezen uitgezet word
( dan is tie passief dom ,die meter dan he )

wil je bijv terugleveren moet je altijd de 4 telwerken gebruiken middels slimme meter oftewel remote uitlezen.
Als klant heb je -bij een verwisseling- momenteel 3 keuzes :
1. Slimme meter incl. op afstand uitlezen.
2. Slimme meter , waarbij het uitlezen administratief is 'uitgezet'.
3. Wanneer je GEEN slimme meter wilt, dan krijg je een Domme digitale megter met 4 telwerken.
Zo'n domme digitale meter wordt gewoon door de netbeheerder geplaatst!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

alleen t lullige is , met een domme meter kan je niet salderen volgens de netbeheerders
kortom als de netbeheerder hem niet remote kunnen uitlezen kan telwerk 3 en telwerk4 voor terugleveren niet actief zijn. en die link snap ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:12
Hier een "domme" meter met 4 telwerken. Telwerken 3 & 4 zijn gewoon actief en salderen is ook geen probleem. Ik geef gewoon de standen van alle 4 de telwerken door aan GC en deze worden keurig verwerkt.

PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en gaat het verrekenen dan ook altijd goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:12
Dat kan ik je pas in augustus vertellen, dan is de eerste eindafrekening. Op de website worden de gegevens iig goed verwerkt (verbruik en teruglever tabje in app).

PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Anoniem: 239318 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:46:
alleen t lullige is , met een domme meter kan je niet salderen volgens de netbeheerders
kortom als de netbeheerder hem niet remote kunnen uitlezen kan telwerk 3 en telwerk4 voor terugleveren niet actief zijn. en die link snap ik niet
Ik begrijp niet helemaal waar deze info vandaan komt. De leverancier is immers verantwoordelijk voor de meterstanden en de leverancier saldeert uiteindelijk ook de levering en teruglevering op de factuur. Met een domme digitale meter levert dit salderen verder geen probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
weidevogel schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:30:
[...]

Ik begrijp niet helemaal waar deze info vandaan komt. De leverancier is immers verantwoordelijk voor de meterstanden en de leverancier saldeert uiteindelijk ook de levering en teruglevering op de factuur. Met een domme digitale meter levert dit salderen verder geen probleem op.
de netbeheerders "weigeren/kunnen niet" de standen 3 en 4 op te nemen met domme meter.
(de mensen die rond lopen met een pda hebben gewoon de mogelijkheid niet om het in te vullen)
dus die moet je dan zelf door geven aan de leverancier en hopen dat die dat dan accepteert.

zover ik het begreep van liander, is dat ze bezig waren om 2x een ean aan dat soort meters te koppelen.
om zo 2x 2x de standen konden registreren. (alleen heb er al even niks van gehoord?)

enexis in mijn gebied is er helemaal duister over. (meter opnemer werd erg boos op mij toen ik vragen stelde)

maar pas op, alles is erg situatie verschillend, de meter, de netbeheerder, de lokatie etc maken het verhaal elke keer anders, niet 1 antwoord klopt voor heel Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
migjes schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:45:
[...]

maar pas op, alles is erg situatie verschillend, de meter, de netbeheerder, de lokatie etc maken het verhaal elke keer anders, niet 1 antwoord klopt voor heel Nederland.
En vooral, de persoon die je spreekt maakt het verhaal telkens anders.
Als je 3x contact opneemt kan je 3x een ander verhaal krijgen (zie mijn eerdere postings).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en dat is nu precies de reden waarom ik geen slimme meter wil
ik sta open voor de technich maar de rompslomp er om heen is simpelweg om van te ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
migjes schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:45:
[...]

de netbeheerders "weigeren/kunnen niet" de standen 3 en 4 op te nemen met domme meter.
(de mensen die rond lopen met een pda hebben gewoon de mogelijkheid niet om het in te vullen)
dus die moet je dan zelf door geven aan de leverancier en hopen dat die dat dan accepteert.

zover ik het begreep van liander, is dat ze bezig waren om 2x een ean aan dat soort meters te koppelen.
om zo 2x 2x de standen konden registreren. (alleen heb er al even niks van gehoord?)

enexis in mijn gebied is er helemaal duister over. (meter opnemer werd erg boos op mij toen ik vragen stelde)

Voor heel Nederland geldt :
Sinds de invoering van het Nieuwe Marktmodel (01-08-2013) is de Leverancier ( en niet de Netbeheerder) verantwoordelijk voor het collecteren van de meterstanden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
weidevogel schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:40:
[...]

Voor heel Nederland geldt :
Sinds de invoering van het Nieuwe Marktmodel (01-08-2013) is de Leverancier ( en niet de Netbeheerder) verantwoordelijk voor het collecteren van de meterstanden..
jep dat klopt.
maar afgelopen jaar (4 maanden geleden.) stond enexis nog steeds bij mij op de stoep.
(zijn badge en uniform deden dat wel een beetje verraden ;) )
ik heb zelf essent nog niet langs zien komen ;)

edit:
de stand van enexis is genegeerd, en mijn eigen stand is door essent geaccepteerd.
was voor mij wat handiger om dat zo te doen, had ik te minste een jaar afrekening in plaats van x aantal dagen.
ik betaal toch per jaar en betaal geen voorschotten, was makkelijker rekenen voor mij. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 06-02-2015 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
migjes schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:45:
[...]

jep dat klopt.
maar afgelopen jaar (4 maanden geleden.) stond enexis nog steeds bij mij op de stoep.
(zijn badge en uniform deden dat wel een beetje verraden ;) )
ik heb zelf essent nog niet langs zien komen ;)
ja, dat kan.
Vraag : was het 4 mnd. geleden dan niet mogelijk voor de meteropnemer om 4 standen op te nemen in zijn pda/tablet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
weidevogel schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:54:
[...]

ja, dat kan.
Vraag : was het 4 mnd. geleden dan niet mogelijk voor de meteropnemer om 4 standen op te nemen in zijn pda/tablet???
heb mee mogen kijken met eigen ogen gezien, 2 standen was de max die hij kon.

edit:
hij kreeg wel een error met het in vullen van de stand:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/jaarafrekening%202013-2014.jpg
dit accepteerde hij niet >:)
verbruik was veel te laag.

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 06-02-2015 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
migjes schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:56:
[...]

heb mee mogen kijken met eigen ogen gezien, 2 standen was de max die hij kon.
Vreemd !!!
Heb je de zonnepanelen wel aangemeldt bij de Netbeheerder / energieleveren.nl ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
weidevogel schreef op maandag 09 februari 2015 @ 08:09:
[...]

Vreemd !!!
Heb je de zonnepanelen wel aangemeldt bij de Netbeheerder / energieleveren.nl ????
jep, maar 2 standen op mijn adres.
terwijl ik een enkel standen feraris heb.

maar ook huizen die een slimme meter hebben, daar moest hij gewoon de 2 standen in vullen.
meer kon hij dan ook niet. 8)7
(na doorvragen wat je dan met de 2 andere standen moest doen werd hij een beetje boos.
hij begon mij al minder leuk te vinden na alle lastige vragen die ik hem stelde. >:)
en dit werd hem te veel.)

heb je wel eens goed gekeken naar energieleveren.nl.
je kunt gewoon een ean opzoeken en die registreren met het adres binnenhof of iets anders wat je maar wil.
niet echt betrouwbaar, het enige wat ze daar doen is je een brief versturen dat je een slimme meter moet hebben, en nog meer bla bla.
echt serieus nemen ze het verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
migjes schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:11:
[...]

jep, maar 2 standen op mijn adres.
terwijl ik een enkel standen feraris heb.
maar dan klopt het dus, dat de meteropnemer bij jou geen 4 standen kon invullen op zijn pda / tablet. Jou meter heeft geen 4 telweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
weidevogel schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:29:
[...]

maar dan klopt het dus, dat de meteropnemer bij jou geen 4 standen kon invullen op zijn pda / tablet. Jou meter heeft geen 4 telweken.
nop, dat wou ik niet zeggen,
ook huizen met een slimme meter kon hij maar 2 standen opnemen.
en moest hij ook 2 standen opnemen ondanks dat het een slimme meter was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bij een slimme meter hoefft er toch niemand meer langs te komen
die word toch uitgelezen met een overzicht per 2 maanden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Vraag me niet waarom, maar veel leveranciers "kunnen" alleen de verbruik telwerken automatisch uitlezen. (vrij vertaald, hun automatische systeem snapt alleen het verbruik en de teruglevering moeten ze dan nog handmatig verwerken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-04 20:33
migjes schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:11:
[...]
..
heb je wel eens goed gekeken naar energieleveren.nl.
je kunt gewoon een ean opzoeken en die registreren met het adres binnenhof of iets anders wat je maar wil.
niet echt betrouwbaar, het enige wat ze daar doen is je een brief versturen dat je een slimme meter moet hebben, en nog meer bla bla.
echt serieus nemen ze het verder niet.
Die website is wel input waarvanuit rapportages gemaakt worden naar de overheid door netbeheerders...
Ik heb hier al eerder juridisch e.e.a. tegen geprotesteerd, maar de betrouwbaarheid en privacy is 'niet ter zake doende' zeg maar... :(
En wie weet wat de toekomst gaat bieden: beperktere piek/daltarieven bij inzet van PV?

for the time: as neggie vang ik nog steeds 22 eurocent p kwh teruglevering en ben ik in no-time break-even. Wat ik na herzien van de wetgeving ga vangen (2017 ev) zie ik dan wel weer.

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 17-02-2015 10:13 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
NielsTn schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 10:12:
[...]

Die website is wel input waarvanuit rapportages gemaakt worden naar de overheid door netbeheerders...
Ik heb hier al eerder juridisch e.e.a. tegen geprotesteerd, maar de betrouwbaarheid en privacy is 'niet ter zake doende' zeg maar... :(
En wie weet wat de toekomst gaat bieden: beperktere piek/daltarieven bij inzet van PV?

for the time: as neggie vang ik nog steeds 22 eurocent p kwh teruglevering en ben ik in no-time break-even. Wat ik na herzien van de wetgeving ga vangen (2017 ev) zie ik dan wel weer.
Iemand die ten onrechte is aangemeld op deze site, ontvangt een bevestigingsbrief en kan op basis hiervan actie ondernemen. Hij kan bellen met de netbeheerder of zichzelf afmelden op de site.
Privacy issues zie ik eigenglijk niet zo. In verrreweg de meeste gevallen heeft de netbeheerder al geregistreerd dat er op een adres teruggeleverd wordt. Op de site staat alleen nog hoeveel Wp er staat opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
...en dus vullen we braaf onze gegevens in, waarbij opgemerkt mag/moet worden dat de vermogens niet eens realistisch zijn. Want in Nederland zijn duizenden panelen geplaatst maar geen fatsoenlijke flashdata voorhanden. Wel zo prettig als er rapportages naar hoger niveau gepubliceerd wordt. En schatten/gissen, daar ga ik mij niet aan wagen, zeker niet als degenen zich bv in 2006 of eerder al op reguliere wijze heeft laten weten met saldering/teruglevering bezig te houden. Dat netbeheer en energiebedrijf door splitsingen een zooi maken van eerdere data, gaat mij geen verplichting meer geven eea te blijven corrigeren. En dus heeft netbeheer maar geschat wat ik heb. Hetgeen onjuist is en ik geenszins meer ga corrigeren.

aanvulling hierop: het netwerkbedrijf is louter verantwoordelijk TOT aan de meterkast/hoofdzekering. Wat ik daarbinnen doe qua elektra (jacuzzi, PV, sauna), is none of their business. Waar ik een zwaardere hoofdzekering laat plaatsen, da's wel hun taak, maar hoe ik eea benut niet.

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 18-02-2015 10:31 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
NielsTn schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 08:29:
...en dus vullen we braaf onze gegevens in, waarbij opgemerkt mag/moet worden dat de vermogens niet eens realistisch zijn. Want in Nederland zijn duizenden panelen geplaatst maar geen fatsoenlijke flashdata voorhanden. Wel zo prettig als er rapportages naar hoger niveau gepubliceerd wordt. En schatten/gissen, daar ga ik mij niet aan wagen, zeker niet als degenen zich bv in 2006 of eerder al op reguliere wijze heeft laten weten met saldering/teruglevering bezig te houden. Dat netbeheer en energiebedrijf door splitsingen een zooi maken van eerdere data, gaat mij geen verplichting meer geven eea te blijven corrigeren. En dus heeft netbeheer maar geschat wat ik heb. Hetgeen onjuist is en ik geenszins meer ga corrigeren.

aanvulling hierop: het netwerkbedrijf is louter verantwoordelijk TOT aan de meterkast/hoofdzekering. Wat ik daarbinnen doe qua elektra (jacuzzi, PV, sauna), is none of their business. Waar ik een zwaardere hoofdzekering laat plaatsen, da's wel hun taak, maar hoe ik eea benut niet.
2 opmerkingen:
Misschien flauw, maar een netbeheerder die op dit forum kijkt, kan volgens mij zien , dat er 4830 Wp aan panelen is geplaatst.
De aanvulling klopt gedeeltelijk. Op het moment dat je gaat terugleveren op het net van de netbeheerder, dan gelden daarvoor wel degelijk regels. Voor het overige ben je inderdaad zelf verantwoordelijk voor je binneninstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
de vraag is of mijn informatie wel valide en juist is, zo zonder STC/flashdata.... enige regels die ik had waren in 2006 netjes opgevogld... dat energiebedrijf/netwerkbedrijf een zooi maakt van splitsing...da's niet mijn taak om dat te verhelpen.. Heck.. in projecten (datawarehouses...) waar ik mee werk is zeer hoge graad van data kwaliteit numero uno op de prioriteiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

weidevogel schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:34:
[...]

2 opmerkingen:
Misschien flauw, maar een netbeheerder die op dit forum kijkt, kan volgens mij zien , dat er 4830 Wp aan panelen is geplaatst.
Die data is net zo betrouwaar/onbetrouwbaar als wat op energieleveren.nl kan worden ingevuld. Punt is dat de netbeheerder zegt de gevens nodig te hebben voor planning en dergelijke, maar blijkbaar is de kwaliteit van de data niet van belang, anders hadden ze wel waarborgen ingebouwd (schouwen, kopie van de factuur, flashdata van de panelen etc.). Het is momenteel dus bruikbaar voor niet veel meer dan een vinkje 'teruglevering op dit adres'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het is voor mij niet zo`n groot probleem de aanmelding van nielstn op te heffen,
en een jaar later weigert de netbeheerder te salderen vanwege hun eigen brakke regels en brakke site.
ik vind dat wel een probleem, iedereen wel, behalve de netbeheerder.

doe eens normaal, inloggen met digid, ean en bsn koppelen, en dan leverings telwerken activeren
het kan simpel, maar als je leeft in het jaar kruik, en je collega ziet er ook uit als een oude kachel, dan krijg je dit. ....en wij maar betalen, nederland innovatief anno 2015.
we gaan hard, heel hard roept eneco, maar geeft niet de richting aan, is dat soms achteruit ?
8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 18-02-2015 20:03 . Reden: knuffelt zijn ferraris nog even ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:27
Vroeg ik mijzelf toevallig vandaag af: we verwonderen ons hier (en in andere topics) regelmatig over het slecht ingeregeld zijn van salderen bij de energiebedrijven. Aparte facturen voor teruglevering, nog steeds de teruglever telwerken niet goed administratief kunnen verwerken, etc.

Maar is dit niet volkomen logisch? Als je iets eigenlijk helemaal niet wil (kan mij niet voorstellen dat energiebedrijven blij zijn met salderen) dan is er toch ook niet de motivatie dit goed in te regelen? Helemaal niet als onze EZ-clown Kamp, je dankzij al je gelobby, het einde van het salderen als een dikke worst voor je neus houdt... (wie heeft er uberhaupt ooit bedacht het ministerie van EZ zeggenschap te geven over dit soort onderwerpen, om nog maar te zwijgen over de zeggenschap over onze
bodemschatten....)

[ Voor 1% gewijzigd door NielsOo op 18-02-2015 23:27 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
noo schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 16:11:
[...]

Die data is net zo betrouwaar/onbetrouwbaar als wat op energieleveren.nl kan worden ingevuld. Punt is dat de netbeheerder zegt de gevens nodig te hebben voor planning en dergelijke, maar blijkbaar is de kwaliteit van de data niet van belang, anders hadden ze wel waarborgen ingebouwd (schouwen, kopie van de factuur, flashdata van de panelen etc.). Het is momenteel dus bruikbaar voor niet veel meer dan een vinkje 'teruglevering op dit adres'.
Ik denk dat de mensen op dit forum erg serieus met hun 'hobby' bezig zijn. De gegevens die Niels daar neerzet zijn vast niet uit de lucht gegrepen.
Aanmelden via Energieleveren.nl is bewust erg laagdrempelig gehouden en dat brengt automatisch bepaalde risico's met zich mee.
Dat je die gegevens nergens voor kunt gebruiken is natuurlijk onzin. Voor een netbeheerder is het belangrijk om te weten waar zich mogelijke capaciteitsproblemen van het net voor kunnen gaan doen. Dat de data niet 100 % betrouwbaar is , dat klopt, maar het is wel degelijk bruikbaar voor meer dan het zetten van een 'vinkje'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ikheb t al vaker gezegt of er nu 10A links gaat of 10A rechts verbruik versus opwek
dan maakt niets uit de netbeheerrder zal voldoende capaciteit moeten hebben om die 10A te kunnen transporteren dus dat is geen enkel excuus

ook de veelgebruikte reden ja stel dat de stroomuitvalt en jij ben met je pv aan het invoeden dan is dat gevaaarlijk voor de monteur
ook onzin want een pv valt uit bij een stroomstoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
NielsOo schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 23:25:
Vroeg ik mijzelf toevallig vandaag af: we verwonderen ons hier (en in andere topics) regelmatig over het slecht ingeregeld zijn van salderen bij de energiebedrijven. Aparte facturen voor teruglevering, nog steeds de teruglever telwerken niet goed administratief kunnen verwerken, etc.

Maar is dit niet volkomen logisch? Als je iets eigenlijk helemaal niet wil (kan mij niet voorstellen dat energiebedrijven blij zijn met salderen) dan is er toch ook niet de motivatie dit goed in te regelen? Helemaal niet als onze EZ-clown Kamp, je dankzij al je gelobby, het einde van het salderen als een dikke worst voor je neus houdt... (wie heeft er uberhaupt ooit bedacht het ministerie van EZ zeggenschap te geven over dit soort onderwerpen, om nog maar te zwijgen over de zeggenschap over onze
bodemschatten....)
Dit is niet volkomen logisch. Dit heeft simpelweg te maken met het houden aan de wetgeving.
Jij moet je aan de wet houden, bedrijven moeten dat ook. Alleen bedrijven weten dat ze de consumenten makkelijk kunnen afschepen, omdat maar een klein deel er werk van maakt. :P

Afgelopen juni hebben we via energieleveren.nl onze zonnepanelen aangemeld. Vervolgens is er weken later door Stedin een nieuwe slimme meter geplaatst. Echter deze registreerde alleen laagtarief. Verschillende malen gebeld dat de meter niet goed functioneert en telkens werden we afgescheept met excuses als: "de desbetreffende afdeling heeft te maken met grote achterstanden, dit wordt vanzelf opgelost." Na een paar weken hier achteraan gezeten te hebben was ik er klaar mee, ze zoeken het maar uit. Afgelopen week zie ik dat de meter eindelijk goed werkt. Negen maanden lang op laagtarief gezeten. 8)7

Volgende maand onze eindrekening. Ik ben benieuwd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
En jahoor, een spannend vervolg van onze metervervanging.
Nu staat op de jaarafrekening een andere eindstand van de oude meter dan op de bon van de monteur. Precies 1000kWh meer, als ik dat over het hoofd had gezien zou ik een dikke 200 euro teveel betalen... Nu maar weer uitzoeken hoe ik dat allemaal rechtgetrokken krijg. (want de leverancier moet dan na aanpassing ook ineens omgaan met een terug gelopen ferraris meter).

EDIT: De leverancier kan een wijziging regelen als ik kan aantonen wat de juiste standen bij wissel waren. Voor iedereen dus de tip: maak foto's van de oude meter als die eruit gaat en bewaar de bon van de monteur (en controleer die)!

[ Voor 24% gewijzigd door sjimmie op 11-03-2015 10:45 . Reden: contact gehad met de leverancier ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zou een energiemaatschappij het toestaan een analoge meter te laten plaatsen ipv. een digitale/slimme meter? Ik zie het namelijk nergens staan dat het niet mag. Dit ivm salderen na 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Een analoge kan je volgens mij wel vergeten.
http://www.rijksoverheid....limme-meter-weigeren.html
Daarnaast is inmiddels gestart met de echte uitrol en is het de bedoeling van het rijk dat vanaf 2020 iedereen een slimme meter heeft. Dus als je die nu weigert gaan ze je tegen die tijd wel verplichten.
https://www.eigenhuis.nl/...ter-vanaf-2015-verspreid/

[ Voor 17% gewijzigd door sjimmie op 11-03-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en weer een mooi voorbeeld van hoe het niet moet
voor Stedin, Liander etc etc
BB-One schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:55:
Even mijn gal spugen...
Sinds 2013 heb ik 2.450 wp op mijn dak liggen. Netjes aangemeld aan Liander dat ik teruglever.
Vorige week 6 extra panelen neergelegd. Installatuer melde dat Linader het "fijn" vindt om te weten hoeveel wp er aan zonnepanelen op de daken ligt (stabiliteit netwerk etc)

Ik ben de beroerdste niet dus via de website aangemeld dat ik 1500 wp extra heb neergelegd. Krijg ik eerst een mailtje dat ik al ben aangemeld (ja duh...) en of ik de gegevens wil controleren. Doe ik dit niet dan wordt mijn aanvraag afgewezen (??)

Per mail uitleg gegeven dat ik extra panelen heb liggen en dat ik dus nergens een aanvraag voor heb gedaan. Krijg ik vandaag een mail: Dank voor uw aanmelding voor saldering! Of ik mijn meterstanden door wil geven zodat ik per afgelopen week mag salderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368751

Vorige week vervroegd mijn jaarafrekening aangevraagd bij Greenchoice.
Vandaag viel die binnen, keurig. Jammer dat ze de saldering er niet direct opzetten.
Daar wacht ik dan nog maar even op.
Kan nu weer kwh's gaan opbouwen en daarna lekker opmaken tot maart 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Wij hebben van e-on de terugleverfactuur ontvangen.
Op onze slimme meter is, omdat die er pas kort hangt, slechts 67kWh teruggeleverd en dat is voor 21ct/kWh terugbetaald.

Nu nog afwachten op een correctie omdat bij de meterwissel een fout was gemaakt in de registratie van de standen van de oude meter, waardoor we er bij de eindafrekening achter kwamen dat er 1000kWh teveel is berekend. E-on meldde ons dat die correctie 8 weken kan gaan duren...
En dan maar hopen dat de nieuwe berekeningen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:07

ChUcKiE

Dus........

Misschien een stomme vraag, maar is er al wat bekend over de houdbaarheid van de huidige vorm van salderen?
Oftewel bestaat de kans, dat we nog jaren lang mogen salderen? Ik zit er namelijk sterk over te denken om ook zonnepanelen (meer dan mijn huidige verbruik) te gaan plaatsen en vervolgens zoveel mogelijk over te stappen naar elektrisch gebruik en minder op gas (koken) of bijvoorbeeld diesel (auto).
Als ik eventueel iets teveel opwek en aflever naar de energiemaatschappij maakt me dat niet eens zoveel uit, hoef ik ook niet direct enorme bedragen voor te hebben, maar het gaat mij erom, dat ik op "0" uitkom qua afname van het elektriciteitsnet en dat dat eigenlijk de komende jaren niet veel gaat veranderen.
Want om nu te investeren in een Elektrische kookplaat en een elektrische of hybride auto en het salderen vervalt binnen twee jaar, dan schrijf ik iets teveel af.
En dan kom ik jaarlijks denk ik over de 5000kwh uit dat ik wil opwekken.

[ Voor 13% gewijzigd door ChUcKiE op 23-03-2015 15:19 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

De huidige saldering loopt tot 2020, daarna ? doorgaan met salderen, overgang regeling, Feed-in tarief, ?? Wie zal het zeggen.

Maar goed, een hybride auto heeft toch al niet zoveel zin, een volledig elektrisch is beter. Maar hij is afgeschreven ( er zal dan iets veel beters te koop zijn) tegen de tijd dat je panelen terugverdient zijn (2020).

Vervangen gas voor elektra is sowieso een goed plan, gas zal alleen maar duurder worden.

Maar goed bij de huidige PV prijzen is het terugverdient na 2020 dus dan maakt het niet meer zoveel uit.
Het risico is dus laag. Er zijn nu al partijen die 10.5 cent per kWh geven dus dat kan uit.
Daarnaast kan je zeker de helft direct zelf gebruiken (voor de meter), met een beetje moeite nog meer.

En je doet het niet alleen voor het geld maar ook voor het milieu toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De huidige saldeerwetgeving is tot 2020, wat er daarna komt is onbekend. Maar als je nu pv legt dan heb je ze dan al zo goed als terugverdiend.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Er wordt nu gezegd dat de regels per 2020 worden versoberd, niet per se afgeschaft.
In 2017 zal minister Kamp hierover meer duidelijkheid geven.
Aan de andere kant, tegen die tijd heeft minister Kamp er wellicht niets meer over te zeggen en kan zijn opvolger gewoon iets heel anders beslissen... Gewoon nu doen en nu de volledige saldering pakken, de rest kan straks wat langzamer gaan maar dan doe je het ook voor het milieu.
WoudseHoeve schreef op maandag 23 maart 2015 @ 15:43:
Vervangen gas voor elektra is sowieso een goed plan, gas zal alleen maar duurder worden.
LOL, mijn leverancier belde me vanmiddag met een aanbod met 3ct minder voor gas maar wel meer voor stroom. (moest ik wel 1-jarig omzetten naar 2-jarig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:07

ChUcKiE

Dus........

Ok dank voor de antwoorden. Ik doe het uit meerdere overwegingen, zelfvoorzienend, geld en milieu. Daar wil ik graag een nette afweging maken en ja hierbij speelt geld natuurlijk een belangrijke rol. Het hoeft in principe niet veel op te leveren, maar als het me erg veel gaat kosten, do eik het niet.

ik zat aan een hybride auto, die mij voor zeg 90% elektrisch kan vervoeren. bijvoorbeeld een Chevrolet Volt of een Ampera. Die hebben net genoeg accu om mijn dagelijkse ritjes naar mijn werk (22.000 per jaar, 2*45km per dag) te kunnen verzorgen.
Alleen lees ik ook wel weer terug, dat die dingen over een beperkt aantal jaren waarschijnlijk niet veel meer opleveren. dan kan ik mijn geld beter steken in elektrisch koken en eventueel een elektrische boiler of zo....of opslag van het overschot?

Zat ook al naar die Archimedus windturbine te kijken, maar die heeft bij ons in het oosten wat minder zin en levert te weinig op gezien zijn kosten, maar dat is ook nog een mooi ding zolang het salderen nog actief is.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 613455

ChUcKiE schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:55:

Zat ook al naar die Archimedus windturbine te kijken, maar die heeft bij ons in het oosten wat minder zin en levert te weinig op gezien zijn kosten, maar dat is ook nog een mooi ding zolang het salderen nog actief is.
Ik was al aan het zoeken er is laatste een link geplaatst met rendementen van kleine windmolens
Het rendement is bedroevend slecht zo;n 25 % als je mazzel hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Kleine windturbines werken niet. Is inmiddels al heel vaak aangetoond.
Het enige voordeel is dat hij ook op momenten levert als het donker is. maar wel dure momenten.

Opslag :
Kan nu ook al : vriezer overdag aan ( lagere temp) en snachts uit.
Elektrisch boiler/buffer verwarmen (wel met WP)

Direct opmaken:
Overdag wassen en drogen. ( automatisch via een contact in de omvormer )

Maar laten we wel wezen, als het salderen wordt opgeheven/versobert snijd men zichzelf in de vimngers. Voorlopig wordt tijdens de piek opwek van de PV (overdag) nog veel meer stroom verbruikt als snachts. De PV werkt kan dus zeer goed ( en voorspelbaar) pieken in het verbruik afschaven.

Als onze gas bel opraakt/niet meer mag leveren gaan we afhankelijk worden van buitenlands gas, en dat gaat geld kosten. Nu nog niet maar dat zit er echt wel aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492475

Wil deze turbine met 1,750 niet echt klein noemen voor een gemiddeld dak

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 492475 op 23-03-2015 17:17 ]

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste