Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27

WoudseHoeve

Hobby Boer

Anoniem: 492475 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:17:
Wil deze turbine met 1,750 niet echt klein noemen voor een gemiddeld dak
Ik wel. Er is een test in Zeeland gedaan en daar vielen ze allemaal door de mand. Theoretisch kan het ook niet.

Ergens vanaf 1MWatt kunnen ze uit, ook vanwege de hoogte.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492475

WoudseHoeve schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:22:
[...]

Ik wel. Er is een test in Zeeland gedaan en daar vielen ze allemaal door de mand. Theoretisch kan het ook niet.

Ergens vanaf 1MWatt kunnen ze uit, ook vanwege de hoogte.
Met klein bedoel ik de hoogte. :)
Zou het niet op het dak willen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

ik werk in dit pand, niet bij de rabo
http://www.dwa.nl/wp-cont...ekt-135-kW-energie-op.pdf
en die turbines doen het ged, soms zelfs te goed en worden ze stilgezet.
de turbines staan enorm hoog, en kijken naar de duinen.
dit maakt alle voorgaande statements een beetje warrig he.
een windmolen wil wind, dus die plaats je niet in de kelder, dat weet toch iedereen ?
waaien doet het bij open water, vrije ruimte
verderop staan wat energy balls, die doen het ook prima, en ook niet goed in een kelder, of tussen bebouwing.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 23-03-2015 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27

WoudseHoeve

Hobby Boer

Anoniem: 238103 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:46:
ik werk in dit pand, niet bij de rabo
http://www.dwa.nl/wp-cont...ekt-135-kW-energie-op.pdf
en die turbines doen het ged, soms zelfs te goed en worden ze stilgezet.
de turbines staan enorm hoog, en kijken naar de duinen.
dit maakt alle voorgaande statements een beetje warrig he.
een windmolen wil wind, dus die plaats je niet in de kelder, dat weet toch iedereen ?
waaien doet het bij open water, vrije ruimte
verderop staan wat energy balls, die doen het ook prima, en ook niet goed in een kelder, of tussen bebouwing.
Ik denk niet dat die windmolens financieel uit kunnen, zeker niet ivm standaard zonnepanelen.
Maar ja dat zal de Rabo worst wezen. Als PR statement kan het wel uit waarschijnlijk.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 21:52
ChUcKiE schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:55:
ik zat aan een hybride auto, die mij voor zeg 90% elektrisch kan vervoeren. bijvoorbeeld een Chevrolet Volt of een Ampera. Die hebben net genoeg accu om mijn dagelijkse ritjes naar mijn werk (22.000 per jaar, 2*45km per dag) te kunnen verzorgen.
Alleen lees ik ook wel weer terug, dat die dingen over een beperkt aantal jaren waarschijnlijk niet veel meer opleveren. dan kan ik mijn geld beter steken in elektrisch koken en eventueel een elektrische boiler of zo....of opslag van het overschot?
Als je aan een Ampera denkt moet je ook het elektrische auto topic een keer bezoeken. Ik heb er aan zitten rekenen en bij 20.000/jaar kwam ik uit op prijzig en mijn spaardiesel doet het nog met minder CO2 ook, doordat het rendement van de Ampera niet briljant is (. Die CO2 wordt met een bakje extra PV natuurlijk anders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:15

ChUcKiE

Dus........

robhuls schreef op maandag 23 maart 2015 @ 22:03:
[...]

Als je aan een Ampera denkt moet je ook het elektrische auto topic een keer bezoeken. Ik heb er aan zitten rekenen en bij 20.000/jaar kwam ik uit op prijzig en mijn spaardiesel doet het nog met minder CO2 ook, doordat het rendement van de Ampera niet briljant is (. Die CO2 wordt met een bakje extra PV natuurlijk anders!
Het is dan de bedoeling dan dat ik door wat extra PV probeer om zoveel mogelijk (zeg 90%) elektrisch te rijden, door zowel thuis als o phet werk op te laden. Gezien de capaciteit van de Volt/Ampera zou dat net moeten gaan bij twee keer 45-50 km per dag.

Waar ik alleen bang voor ben, is dat ik daar dan nu jaarlijks 1500 euro op bespaar (heb nu een Citroen DS3 e-hdi die 1 op 22,5 rijdt), maar dat de afschrijving van zo'n tweede handse Volt/Ampera, die ik dan nu voor zo'n 20k koop heel ruim boven die 1500 ligt. Of door wetswijzigingen straks gewoon in korte tijd duizenden euro's omlaag gaat, gewoon door het type auto.
Maar goed dat is in de glazen bol kijken natuurlijk.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janblok121
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-01-2018
Ik laat mijn slimme meter denk ik uitzetten. Helemaal weigeren mag ook. Iemand al gedaan?

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 08-11-2016 11:38 . Reden: URL weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:08
Ja, ik heb geweigerd, maar mijn meter moest vervangen worden omdat hij behoorde tot een populatie afgekeurde meters..Toen maar een nieuwe domme laten plaatsen. Ik ben dus wel de geliefde ferraris kwijt ;w

[ Voor 12% gewijzigd door Joris 407 op 27-03-2015 07:38 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook ik kreeg bij de aanmelding van de zonnepanelen te horen dat er nog een ferraris meter aanwezig was en of ik die wilde laten vervangen.Vinkje bij NEE,en nog niks meer vernomen.Meter loopt al lekker terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
sjimmie schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 16:00:
Nu nog afwachten op een correctie omdat bij de meterwissel een fout was gemaakt in de registratie van de standen van de oude meter, waardoor we er bij de eindafrekening achter kwamen dat er 1000kWh teveel is berekend. E-on meldde ons dat die correctie 8 weken kan gaan duren...
En dan maar hopen dat de nieuwe berekeningen kloppen.
Dus... Het blijkt weer allemaal errrrug moeilijk.
E-On heeft nu de factuur gecorrigeerd, maar omdat het verbruik op de dagteller van positief naar negatief is veranderd, gaan ze nu alleen van positief naar 0 terugbetalen.
Daarna, en dat is dan volgens hun nog ruim 4 weken, komt er een terugleverfactuur voor de rest.

Ze "dwingen" je om een slimme meter te laten plaatsen maar de simpele rekensommetjes met zowel de slimme als de oude meters kunnen ze nog helemaal niet aan! |:(

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-05 18:38
Zoiets deed EON hier (ferraris) ook. Op de jaarrekening wordt eerst het beetje verbruik op de nachttariefmeter in rekening gebracht. Daarna kreeg ik een aparte teruglevernota voor de negatieve stand op de dagtariefmeter. Uiteindelijk klopte alles prima, maar wat voor een systeem uit het jaar kruik gebruiken ze dat dit niet in één nota kan worden ondergebracht?

Of het moet zijn dat die teruglevernota ze de kans geeft om een verkapte dreigbrief bij te voegen waarin ze zeggen dat je heel snel een slimme meter moet aanvragen omdat anders niet gegarandeerd kan worden dat de teruglevering juist in rekening wordt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Maar ik kreeg dus eerst een foute factuur van de oude + slimme meter, toen een terugleverfactuur van de slimme meter, nu een nieuwe factuur en straks nog een nieuwe terugleverfactuur. De huidige schatting is dat ik dan al ruim 3 maanden geen klant meer ben voordat het allemaal klaar is.

Het is intussen al zo erg dat ik de mensen van de klantenservice begin te herkennen aan naam en stem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:58
Ik ga een nieuw huis bouwen, we zijn nu zover dat we een leverancier moeten kiezen ivm de bouwaansluiting. We nemen geen gasaansluiting. Ik heb e.e.a. op gaslicht.com bekeken, maar ik zit nog met wat vragen.

1. Krijgen we een enkele of dubbele meter en wat zijn de verschillen?
2. Uiteraard nemen we zonnepanelen, via http://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren heb ik bekeken welke firma er het beste uitkomt, maar daar kan ik op basis van niets (we weten ons verbruik nog niet, ook het aantal zonnepanelen is nog onbekend) niet een keuze in maken.

Iemand tips om me op weg te helpen? Ik besef dat ik na 1 jaar altijd kan wisselen natuurlijk, maar ik wil het graag gelijk goed doen. We hopen er rond de kerst te gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Ik heb een vraagje over de heffingskorting op de jaarnota i.c.m. zonnepanelen.
Mijn situatie:
Ik heb stadsverwarming en volgens de aanbieder daarvan kan ik geen heffingskorting claimen(komt niet op de factuur).
Ik heb geen gasaansluiting , dus alleen nog elektra. Stel dat ik straks zonnepanelen neem(ca. 4000 Kwh), en mijn verbruik ligt ook rond de 4000. Kan ik dan nog steeds die heffingskorting bij de elektra aanbieder gebruiken? Je hebt natuurlijk altijd wel vaste kosten,maar die komen denk ik niet boven het heffingskorting bedrag uit. Ik bedoel dan het totale bedrag.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook hier een afrekening gehad,Ik moest bijbetalen een bedrag van circa € 60 euro op stroom..
Uiteraard dacht ik meteen.klopt niet.
Bij NUON rekenen ze zich aardig rijk

De beginstanden van april 2014 -2015 stonden op de factuur lager wat betreft verbruik als de eindstanden 2013-2014 ..Hierdoor een tekort van 300Kw
Retourlevering helemaal verkeerd.Teller stond op de eindafrekening 2013-2014 op 85 en beginstand 2014-2015 maar liefs 550

Kijk,als je zo je nota,s verstuurd hoef je helemaal niks te salderen en laat je de klant gewoon extra betalen.
In totaal met ook nog hoog-laag tarief gaat het om ruim 900Kw wat weg is.

Tot mijn verbazing zag ik dat de teruglevering van 2013-2014 ook niet meegenomen was met een correctie van verbruik.Dit gaat om hoog 85 en laag 75.
Nuon even aangeschreven dat ook deze nog verrekend moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Nicap schreef op woensdag 08 april 2015 @ 09:07:
Ik heb een vraagje over de heffingskorting op de jaarnota i.c.m. zonnepanelen.
Mijn situatie:
Stel dat ik straks zonnepanelen neem(ca. 4000 Kwh), en mijn verbruik ligt ook rond de 4000. Kan ik dan nog steeds die heffingskorting bij de elektra aanbieder gebruiken? Je hebt natuurlijk altijd wel vaste kosten,maar die komen denk ik niet boven het heffingskorting bedrag uit. Ik bedoel dan het totale bedrag.
Ik zou niet weten waarom je géén heffingskorting bij je elektriciteit zou krijgen. Het is gewoon vast en dus niet afhankelijk van je verbruik of levering.
http://www.energieleveran...skorting-energiebelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Geen idee, zomaar een vraag. Normaal gesproken kom je altijd boven die heffingskorting uit. Maar met zonnepanelen hoeft dat niet zo te zijn natuurlijk. De heffingskorting is iets in de 300 euro. Als de vaste kosten 200 zijn en elektra is +4000 en -4000 dan krijg ik dus gewoon 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Nicap schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:25:
...en elektra is +4000 en -4000 dan krijg ik dus gewoon 100 euro.
Precies. >:)
Maar dan wel onder de voorwaarde dat je leverancier goed saldeert... :X

[ Voor 50% gewijzigd door sjimmie op 09-04-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

hahaha, ja ik las je perikelen. Ik zal goed opletten. Maar panelen komen pas aan het einde van dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 21:52
Heffingskorting verrekeken zou wel goed moeten gaan. In mijn oude huis verbruikte ik zo weinig elektrisch dat de heffingskorting hoger was dan de betaalde energiebelasting en dan wordt dat al jaren netjes in mindering gebracht op de rest (verbruik, vastrecht). Begrijp ik het goed dat je als je netto teruglevert je twee keer geld kunt krijgen. Eerst voor heffingskorting minus vastrecht minus gasverbruik (normale rekening) en dan later nog een keer de vergoeding voor de netto teruggeleverde stroom (die geloof ik op een losse rekening komt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Nicap schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:32:
hahaha, ja ik las je perikelen. Ik zal goed opletten. Maar panelen komen pas aan het einde van dit jaar.
Ja, gisteren heeft E-ON per abuis 775 euro van onze rekening geplunderd in plaats van 56 bij te boeken.
(reactie eon: 100x excuses bladiebla)
En van EnergieDirect weet ik inmiddels dat je naar enkeltarief moet overstappen, want de verrekening/saldering met dubbeltarief is zeer nadelig. (ook nadat ze eerst zeiden dat dat niet uitmaakte en daar een kwartier later op terugkwamen)

Maar wat betreft die heffingskorting, die krijg je feitelijk niet van de enegieleverancier maar dan "het rijk", alleen de leverancier is degene die het via de factuur regelt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regulerende_energiebelasting
Per elektriciteitsaansluiting, met verblijfsvergunning, wordt een vermindering toegepast, een soort heffingskorting, van € 318,62 exclusief BTW (gelijk bedrag voor zowel 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 als 2014). Er is niet iets dergelijks voor gas. Als de heffingskorting hoger is dan de belasting over het verbruik wordt het verschil uitbetaald. In de praktijk wordt het verschil verrekend met de rest van de energierekening.
( en http://nl.wikipedia.org/w...ulerende_energiebelasting )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

mbt de heffingskorting
zolang je een electraaansluiting hebt in huis heb je recht op de energieheffingskorting
ook al is je eigen vebruik 0 kwh ivm je pv

dan is je rekening als volgt

vastrecht 30 euro
transport 150 euro
heffkorting -370 euro

totaal -190

te ontvangen 190 euro
PS: genoemde bedragen zijn voorbeeld bedragen berust niet op realiteit
ps2 vaak word het bedrag negatief weer verrekend met je gas

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 239318 op 13-04-2015 06:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
sjimmie schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:56:
En van EnergieDirect weet ik inmiddels dat je naar enkeltarief moet overstappen, want de verrekening/saldering met dubbeltarief is zeer nadelig. (ook nadat ze eerst zeiden dat dat niet uitmaakte en daar een kwartier later op terugkwamen)
Hebben ze ook uitgelegd waarom het zeer nadelig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
mrmrmr schreef op maandag 13 april 2015 @ 06:54:
[...]
Hebben ze ook uitgelegd waarom het zeer nadelig is?
Als je dubbeltarief hebt en 4 telwerken, dan salderen ze zo:
verbruik hoog - teruglevering hoog = "totaal hoog"
verbruik laag - teruglevering laag = "totaal laag"
Als dan "totaal hoog" negatief is krijg je daarvoor het slechte teruglevertarief, terwijl je voor het verbruik op "totaal laag" wel het volle pond betaalt.

Heb je enkeltarief dan is het gewoon alle 4 telwerken + en - naar 1 totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Dan maken ze een fout, salderen gaat per aansluiting. Enkeltarief maakt controleren wel makkelijker.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
drielp schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:38:
Dan maken ze een fout, salderen gaat per aansluiting. Enkeltarief maakt controleren wel makkelijker.
Klopt, en toch doen ze het zo. En een paar andere leveranciers ook.
de officiele regels blijken op verschillende manieren op te vatten.
Hier wordt uitgelegd hoe sommige leveranciers dat dus doen:

https://www.vastelastenbond.nl/energie-met-zonnepanelen/
Kan ik opwekking in hoog tarief verekenen met laag tarief?

Wanneer ik overdag meer stroom via de panelen opwekken dan ik overdag verbruik, wordt het overschot dan afgetrokken van de nachtstroom? Of wordt het teveel tegen de kale kostprijs teruggekocht?

Hetgeen wat u tegen het hoogtarief opwekt wordt gesaldeerd met hetgeen wat u verbruikt tegen het hoogtarief. Hetzelfde geldt voor het laagtarief. Deze kunt u niet met elkaar verrekenen. Het overschot dat u overdag heeft opgewekt wordt niet verrekend met het nachtstroom, maar tegen het kale leveringstarief teruggekocht. Een oplossing kan zijn om over gaan op afrekening op basis van een enkel tarief. Dan wordt het totaal van wat u opwekt, inclusief BTW en belasting verrekend met uw verbruik.

[ Voor 63% gewijzigd door sjimmie op 13-04-2015 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:19
sjimmie schreef op maandag 13 april 2015 @ 15:10:
[...]

Klopt, en toch doen ze het zo. En een paar andere leveranciers ook.
de officiele regels blijken op verschillende manieren op te vatten.
Hier wordt uitgelegd hoe sommige leveranciers dat dus doen:

https://www.vastelastenbond.nl/energie-met-zonnepanelen/

[...]
De tekst is nog al vaag, zonder rekenvoorbeeld en rekeningopbouw niet te kennen is een oordeel lastig
Bijv kan ook zo
stap1
hoog- en laag-verbruik vaststellen en berekenen met kaal leveringstarief en hoog niet met laag verrekenen (resp terugleveringstarief als deze anders is dan kaal leveringstarief)
stap 2
vaststellen kWh's die in aanmerking komen voor energiebelastingen
stap 3
vaste kosten en BTW berekenen

Als kaal levertarief en teruglevertarief gelijk zijn is, dan is deze rekenwijze voordelig voor verbruiker overstap naar administratief enkeltarief is dan in voordeel E-leverancier

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Domba schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:28:
[...]
Als kaal levertarief en teruglevertarief gelijk zijn is, dan is deze rekenwijze voordelig voor verbruiker overstap naar administratief enkeltarief is dan in voordeel E-leverancier
Er staat toch letterlijk dat tegen het kale leveringstarief teruggekocht wordt?
Wat dat betekent: Het kale leveringstarief is de prijs per eenheid energie exclusief de duurzaamheidstoeslag, energiebelasting en BTW.
Ik meen dat de btw dan wel aan het eind berekend wordt, dus die krijg je dan wel terug, maar dan nog is dat kale leveringstafief met de btw erbij iets van 6-7 cent ofzo.
Dus je ontvangt 6-7ct voor je "teveel" opgewekte dagstroom terwijl je 20-21ct betaalt voor je "teveel" gebruikte nachtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
De beschrijving past ook op onderstaande afrekening
Wanneer ik overdag meer stroom via de panelen opwekken dan ik overdag verbruik, wordt het overschot dan afgetrokken van de nachtstroom? Of wordt het teveel tegen de kale kostprijs teruggekocht?

Hetgeen wat u tegen het hoogtarief opwekt wordt gesaldeerd met hetgeen wat u verbruikt tegen het hoogtarief. Hetzelfde geldt voor het laagtarief.
Dit doet mijn ferraris automatisch
Hoog -1469 kWh tegen 0,07038 = -€103.388
Laag 1479 kWh tegen 0.05563 =€82.277

Energie belasting 10kWh a 0,1196 =
Vastrecht levering
Deze kunt u niet met elkaar verrekenen. Het overschot dat u overdag heeft opgewekt wordt niet verrekend met het nachtstroom, maar tegen het kale leveringstarief teruggekocht.
Een oplossing kan zijn om over gaan op afrekening op basis van een enkel tarief. Dan wordt het totaal van wat u opwekt, inclusief BTW en belasting verrekend met uw verbruik.
Salderen van kWh's is hier beschreven welke niet eenduidig in electriciteitswet is beschreven
Salderen van energiebelasting en opslag duurzame energie is eenduidig in de wet omschreven als zijnde per aansluiting, die de E-leverancier namens de belastingdienst moet innen.
De laatste zin geeft verwarring door te suggereren dat er belasting en BTW blijft liggen

2-telwerken ferraris meterAfbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Greenchoice2014.jpg

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Tsja, het blijft en feit dat Energiedirect mij zelf, na het intern te hebben gechecked, verteld heeft dat ze het zo salderen als ik net uitlegde.
Dat ze blijkbaar de wet anders opvatten dan bedoeld zou zijn, kan ik niet veranderen.
(nouja, ik maak een kans als ik heel moeilijk ga doen, maar dat ga ik dus niet doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Heb je een afrekening of alleen een toelichting?
Ik heb 2j terug een tijd een webpagina bijgehouden voor salderen, je wilt niet weten hoe vaak de uitleg veranderde ook als die officieel per mail opgevraagd was, de ene nog vager dan de ander, veel al alleen met "anonieme" afrekeningen na verloop van tijd te controleren welke nu klopte.

Edit voor iets wat je vooraf wilt weten voor je klant wordt

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 13-04-2015 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Domba schreef op maandag 13 april 2015 @ 17:10:
Heb je een afrekening of alleen een toelichting?
Indirect beide: ik heb meerdere malen contact gehad met hun helpdesk en webcare en die hebben intern naar een bestaande situatie (dus afrekening) gekeken en daarop gezien hoe het werkelijk gebeurt.

Maar voor iedereen:
1. Don't shoot the messenger
2. Ik baseer me op mijn ervaringen
3. Ik voel me niet geroepen om het te veranderen
4. Je bent vrij om wel of niet te geloven wat op internet (dus ook hier) staat

[ Voor 23% gewijzigd door sjimmie op 14-04-2015 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Nuon maakt er een zooitje van....

Mijn opwek is ruimschoots dekkend voor mijn verbruik, ik betaal per 2 maanden €50,= ( minder kon ik niet voor elkaar krijgen) en bij de jaarafrekening alles weer teruggestort + €100,= aan energiebelasting. € 400,= terug te krijgen. TOP!

Nieuw maandbedrag €165,= die zijn een bank aan het beginnen bij NUON met mijn maandelijkse inleg zonder rente! Welk rekenwonder heeft dat bedacht vraag ik mij af.

Ik heb maar een mail verstuurd aan NUON, óf weer die €50 per 2 maanden óf ik stap over naar vandebron ( die per definitie goedkoper is in vastrecht )

Wat een stelletje ongelofelijke @#$% daar bij NUON.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
crazyharrie schreef op donderdag 16 april 2015 @ 21:43:
Nuon maakt er een zooitje van....

Mijn opwek is ruimschoots dekkend voor mijn verbruik, ik betaal per 2 maanden €50,= ( minder kon ik niet voor elkaar krijgen) en bij de jaarafrekening alles weer teruggestort + €100,= aan energiebelasting. € 400,= terug te krijgen. TOP!

Nieuw maandbedrag €165,= die zijn een bank aan het beginnen bij NUON met mijn maandelijkse inleg zonder rente! Welk rekenwonder heeft dat bedacht vraag ik mij af.

Ik heb maar een mail verstuurd aan NUON, óf weer die €50 per 2 maanden óf ik stap over naar vandebron ( die per definitie goedkoper is in vastrecht )

Wat een stelletje ongelofelijke @#$% daar bij NUON.
als ze dit geintje uithalen, waarom dan uberhaupt nog bij ze blijven? Gewoon z.s.m. overstappen naar een partij als Greenchoice die wel relaxt met PV-stroom kan omgaan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Ik zit reeds jaar en dag bij NUON, eigenlijk nooit eerder problemen gehad.
Vorig jaar werd het netjes zo geregeld i.v.m. zonnepanelen ondanks dat er een ferraris meter aanwezig is.
Daarom voor mij onbegrijpelijk dat het dit jaar er zo stupide aan toe gaat.

Btw, Greenchoice is ook niet zaligmakend als ik de diverse fora volg en die willen gelijk dat je aan een sluwe meter gaat. En ik niet......

vandebron doet daar bijv. totaal niet moeilijk over, en je krijgt daar ook nog eens een leuke vergoeding voor een eventueel overschot.

Maar ik wacht de klantenservice even af, ik heb geen vast contract dus kan er als een speer vandoor.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:17
crazyharrie schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:16:
Ik zit reeds jaar en dag bij NUON, eigenlijk nooit eerder problemen gehad.
Vorig jaar werd het netjes zo geregeld i.v.m. zonnepanelen ondanks dat er een ferraris meter aanwezig is.
Daarom voor mij onbegrijpelijk dat het dit jaar er zo stupide aan toe gaat.

Btw, Greenchoice is ook niet zaligmakend als ik de diverse fora volg en die willen gelijk dat je aan een sluwe meter gaat. En ik niet......

vandebron doet daar bijv. totaal niet moeilijk over, en je krijgt daar ook nog eens een leuke vergoeding voor een eventueel overschot.

Maar ik wacht de klantenservice even af, ik heb geen vast contract dus kan er als een speer vandoor.
Des te meer rede om daar weg te gaan mijn inziens. Het gras bij de buren is echt niet altijd groener. Maar bij Greenchoice is het zeker groener dan bij de NUON is mijn ervaring. In dit geval letterlijk en figuurlijk :+

De slimme meter is voor niemand verplicht. Dus ze kunnen dat best voorstellen, maar je kan gewoon nee zeggen. Ook weer opgelost.

[ Voor 6% gewijzigd door TLer op 17-04-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
TLer schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:23:
[...]

Des te meer rede om daar weg te gaan mijn inziens. Het gras bij de buren is echt niet altijd groener. Maar bij Greenchoice is het zeker groener dan bij de NUON is mijn ervaring. In dit geval letterlijk en figuurlijk :+

De slimme meter is voor niemand verplicht. Dus ze kunnen dat best voorstellen, maar je kan gewoon nee zeggen. Ook weer opgelost.
Echter als na 2020 de slimme meter verplicht wordt en je hebt hem destijds geweigerd dan is de kans dat je er voor moet gaan betalen erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Thombias schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:02:
[...]

Echter als na 2020 de slimme meter verplicht wordt en je hebt hem destijds geweigerd dan is de kans dat je er voor moet gaan betalen erg groot.
Tja, ze kunnen dat zeggen. Echter, als jouw meter het nog prima doet en ze verplichten het, dan moeten ze wel van goede huize komen dat ik die meter zal gaan betalen. Ik zie daar geen enkele grondslag voor waarop ze die kosten bij jouw of mij zouden kunnen declareren. Je betaald er sowieso al voor via je energie rekening. Het nu weigeren, wat je wettelijk recht is kan natuurlijk later nooit tot extra kosten leiden mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Thombias schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:02:
[...]

Tegen die tijd is je bestaande meter dusdanig oud dat ie inmiddels afgekeurd is http://www.verispect.nl/a...kilowattuurmeters/item147 en wordt ie gratis en voor niets vervangen. Gewoon lekker laten hangen als je nog geen slimme meter wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
TLer schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:23:
[...]
Ze kunnen er qua salderen niets mee, maar volgens mij kunnen ze wel voor de terugleververgoeding van teveel opgewekte stroom "eisen" dat je een slimme meter laat plaatsen.
Vergoeden van teveel opgewekte stroom terugleveren is iets anders dan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 19:08
sjimmie schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:40:
[...]

Ze kunnen er qua salderen niets mee, maar volgens mij kunnen ze wel voor de terugleververgoeding van teveel opgewekte stroom "eisen" dat je een slimme meter laat plaatsen.
Vergoeden van teveel opgewekte stroom terugleveren is iets anders dan salderen.
nop, ze kunnen niks eisen wel vragen. ;)

in geval van greenchoise, en het uitbetaalt willen hebben tegen het volledige tarief inclusief de belasting en btw.
ja dan heb je een slimme meter nodig.
ze kunnen het vragen omdat ze dan meer betalen als ze zouden moeten volgens de wet.
maar dat is alleen vanwege de marge regel die ze nu hebben tot een max van 1000kWh.
(zolang dat nog duurt, worden wel vraagtekens bij gezet of dit wel mag gedaan worden zo.)

word er maar kolenfooi betaalt, dan is het niet te eisen en hebben ze maar te slikken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Je hebt enkel een digitale meter nodig. Geen slimme meter, dat is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
migjes schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:49:
[...]

nop, ze kunnen niks eisen wel vragen. ;)

in geval van greenchoise, en het uitbetaalt willen hebben tegen het volledige tarief inclusief de belasting en btw.
ja dan heb je een slimme meter nodig.
ze kunnen het vragen omdat ze dan meer betalen als ze zouden moeten volgens de wet.
maar dat is alleen vanwege de marge regel die ze nu hebben tot een max van 1000kWh.
(zolang dat nog duurt, worden wel vraagtekens bij gezet of dit wel mag gedaan worden zo.)

word er maar kolenfooi betaalt, dan is het niet te eisen en hebben ze maar te slikken.
Je hebt gelijk, ik zocht nog naar een ander woord maar ik zette het dan maar tussen aanhalingstekens.
Ze mogen inderdaad hooguit zeggen dat je meer dan de kale kolenfooi krijgt als je je meter niet laat vervangen door een meter met 4 telwerken. Sommige aanbieders geven sowieso niet meer, anderen geven iets meer. De keuze ligt dan bij de afnemer, euh, in dit geval de leverancier met zonnepanelen.
(ja laten we nou niet gaan struikelen over wie hier nou eigenlijk de leverancier is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
sjimmie schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 14:00:
[...]

Je hebt gelijk, ik zocht nog naar een ander woord maar ik zette het dan maar tussen aanhalingstekens.
Ze mogen inderdaad hooguit zeggen dat je meer dan de kale kolenfooi krijgt als je je meter niet laat vervangen door een meter met 4 telwerken. Sommige aanbieders geven sowieso niet meer, anderen geven iets meer. De keuze ligt dan bij de afnemer, euh, in dit geval de leverancier met zonnepanelen.
(ja laten we nou niet gaan struikelen over wie hier nou eigenlijk de leverancier is...)
het hele verhaal is eigenlijk alleen maar in notarissen taal uit te leggen.
en dan word het elke keer zolang met allerlei uitzonderingen en ondoorzichtig dat er eigenlijk geen mens meer uit komt. ;)

de AFM heeft weer eens de leveranciers op de vingers getikt vandaag.
http://www.rtlnieuws.nl/e...en-nog-steeds-niet-helder

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
noo schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:35:
[...]

Tegen die tijd is je bestaande meter dusdanig oud dat ie inmiddels afgekeurd is http://www.verispect.nl/a...kilowattuurmeters/item147 en wordt ie gratis en voor niets vervangen.
Voor de snelle lezer kan die lijst misleidend zijn, want er wordt een bouwjaar en/of revisiejaar vermeld. Als die jaaraanduidingen niet overkomen is de meter dus NIET afgekeurd.

Mijn metercode, merk en type staat er ook op, maar het bouwjaar is niet hetzelfde, dus is hij niet afgekeurd.
Gewoon lekker laten hangen als je nog geen slimme meter wil.
Als het vervangen echt moet kun je een domme meter als vervanging vragen. Slimme meters zijn niet verplicht.

Heeft er iemand een link naar gunstige domme meters? D.w.z. meters die niet ineens veel meer registreren (bv. blind vermogen) of een hoog (te betalen) eigenverbruik hebben. Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Iemand ervaring met het terugleveren bij NLE met een analoge meter?
Ze zeggen dat het gewoon kan:
Hoe kom je in aanmerking voor saldering?
Je dient te beschikken over een installatie waarmee je zelf elektriciteit kunt opwekken. Daarnaast maak je gebruik van een meter die teruggeleverde elektriciteit kan registreren. Dit kan zowel met een analoge meter als een digitale teruglevermeter. Jouw netbeheerder kan echter niet garanderen dat je analoge meter de teruglevering correct registreert, omdat de meter hier niet voor is gebouwd.

Om de door jou opgewekte stroom te kunnen salderen is het belangrijk dat je je zonnepanelen registreert op www.energieleveren.nl. Wij raden je aan dit te doen zodra de installatiedatum van de zonnepanelen bekend is. Door middel van deze registratie weet je regionale netbeheerder dat je beschikt over een installatie om elektriciteit terug te leveren en kunnen wij jouw saldering administratief verwerken.
Als ik dit zo lees zou ik gewoon terug kunnen leveren met mijn ferraris. Ik heb nu het probleem dat de hoog-tarief meter onder de beginstand dreigt te komen terwijl de laag-tarief op blijft lopen.
Ik moet me dan alleen wel aanmelden bij energieleveren.nl. Dus krijg misschien nog wel gezeur van mijn netbeheerder over de meter.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Je moet ook wel je gedrag wat aanpassen natuurlijk, zo weinig mogelijk in de laag verbruiken en wasmachine, drogen, vaatwasser enz zo veel mogelijk in de hoog.
Of om laten zetten naar enkel tarief, dan maakt het geen sh*t meer uit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Rol-Co schreef op zondag 19 april 2015 @ 21:09:
Je moet ook wel je gedrag wat aanpassen natuurlijk, zo weinig mogelijk in de laag verbruiken en wasmachine, drogen, vaatwasser enz zo veel mogelijk in de hoog.
Of om laten zetten naar enkel tarief, dan maakt het geen sh*t meer uit.
Gedrag aanpassen hebben we al gedaan.

Om laten zetten naar enkel tarief maakt niks uit. NLE zegt dit gewoon tegen elkaar weg te strepen. Ik wil alleen zeker weten dat ik een stand door kan geven die lager is dan de beginstand en dat dit dan administratief goed gaat.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Essent zegt op de site ook te salderen, maar het antwoord op mijn vraag waarom Essent dit niet direct op de eindafrekening heeft gedaan was:

U vraagt waarom de teruglevering niet gesaldeerd wordt. Het is namelijk zo, dat u een ferrarismeter bezit. Deze meter draait terug als er teruggeleverd wordt. Er zijn dus geen aparte teruglevertelwerken. De teruglevering wordt direct op de meter verrekend, waardoor u dus geen aparte vermelding op uw jaarafrekening treft.
Zou u wel een aparte vermelding van de teruglevering willen, dan dient u een slimmemeter te laten plaatsen door uw netbeheerder Stedin.

De voorgaande jaren was dit direct goed geregeld. De afgenomen kWh op laagtarief (meter II) werd van het maandelijk voorschot afgetrokken. Voor de lagere kWh op hoogtarief (meter I) volgde direct een terugbetaal nota. Omdat ik enkel tarief betaal, zijn de bedragen per kWh gelijk. Nu gaat Essent een beetje raar doen.
De standen op de beide meters waren per saldo 0, op meter I -367 kWh, op meter II +367 kWh. Hoe moeilijk kan dit nou zijn.

Een beetje moe wordt je hier wel van, maar ik wil geen slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:00
migjes schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:49:
[...]

Even voor de zekerheid, klopt het dat GC nu tot max 1000kWh voor het volle pond (ca 22 cent) aan je uitkeert voor zover je deze méér produceert dan je eigen verbruik? Dat zou voor GC toch nooit uit kunnen, lijkt me, althans als veel mensen het doen.

Maar voor een individu kan het handig zijn, als het echt zo werkt, omdat je dan (financieel) wat prettiger enige overproductie kunt hebben. Bijv 2000kWh verbruik, 3000kWh opwek --> even afgezien van vaste kosten kan men een dikke 200 euro terug verwachten op z'n rekening?

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
zeegerd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:36:
[...]
Even voor de zekerheid, klopt het dat GC nu tot max 1000kWh voor het volle pond (ca 22 cent) aan je uitkeert voor zover je deze méér produceert dan je eigen verbruik?
Even een belletje, tweet, FB DM, naar GC? Dan weten we het allemaal zeker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Okido, ga ik doen. Hieruit zou het in elk geval wel zo blijken te gaan:

https://www.greenchoice.n...p%20dan%20u%20verbruikt?3

[ Voor 82% gewijzigd door zeegerd op 21-04-2015 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

Even voor de zekerheid, klopt het dat GC nu tot max 1000kWh voor het volle pond (ca 22 cent) aan je uitkeert voor zover je deze méér produceert dan je eigen verbruik? Dat zou voor GC toch nooit uit kunnen, lijkt me, althans als veel mensen het doen.

Maar voor een individu kan het handig zijn, als het echt zo werkt, omdat je dan (financieel) wat prettiger enige overproductie kunt hebben. Bijv 2000kWh verbruik, 3000kWh opwek --> even afgezien van vaste kosten kan men een dikke 200 euro terug verwachten op z'n rekening?
ze doen het, maar wel met regeltjes.
zo heb je wel en slimme meter nodig, anders doen ze het niet.
en per ongeluk vergeten uit te betalen is een normale gang van zaken.

voor zolang dit ook duurt.
(ik zelf vind het meer marketing vette kluif als iets waar ik op zou rekenen.
veel beloven en weinig geven, doet een marketing man vreugde in het leven >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Ja klopt. Ik maak hier al twee jaar gebruik van. Werkt perfect, de enige voorwaarde is dat je minimaal een (digitale (domme) )meter heb met een terglevertelwerk.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
@migjes / revolution-nl bedankt, jullie hebben de praktijkervaring dus al dat het inderdaad zo werkt (misschien niet perfect..).

Heb de vraag voor de zekerheid gesteld bij GC, maar ik had nog een andere vraag dus allemaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
drielp schreef op zondag 19 april 2015 @ 23:35:
Essent zegt op de site ook te salderen, maar het antwoord op mijn vraag waarom Essent dit niet direct op de eindafrekening heeft gedaan was:

U vraagt waarom de teruglevering niet gesaldeerd wordt. Het is namelijk zo, dat u een ferrarismeter bezit. Deze meter draait terug als er teruggeleverd wordt. Er zijn dus geen aparte teruglevertelwerken. De teruglevering wordt direct op de meter verrekend, waardoor u dus geen aparte vermelding op uw jaarafrekening treft.
Zou u wel een aparte vermelding van de teruglevering willen, dan dient u een slimmemeter te laten plaatsen door uw netbeheerder Stedin.

De voorgaande jaren was dit direct goed geregeld. De afgenomen kWh op laagtarief (meter II) werd van het maandelijk voorschot afgetrokken. Voor de lagere kWh op hoogtarief (meter I) volgde direct een terugbetaal nota. Omdat ik enkel tarief betaal, zijn de bedragen per kWh gelijk. Nu gaat Essent een beetje raar doen.
De standen op de beide meters waren per saldo 0, op meter I -367 kWh, op meter II +367 kWh. Hoe moeilijk kan dit nou zijn.

Een beetje moe wordt je hier wel van, maar ik wil geen slimme meter.
Ik begrijp je betoog niet helemaal. Ik lees uit hieruit dat je twee kWh-meters hebt? Beetje vreemd, ze geven allebei exact hetzelfde aan, zij het met tegengestelde waarden. Dat laatste zou betekenen dat de stroomspoel van de tweede meter alleen maar andersom is aangesloten. Vraag: Waarom dan twee meters? Dit kan moeilijk tot onmogelijk iets te maken hebben met gescheiden meten van afgenomen stroom en terug geleverde stroom.
Tenzij je het een beetje gebrekkig uitlegt en in plaats van twee meters twee telwerken op één meter bedoelt. Maar ook dan kan ik het nog niet helemaal plaatsen.

Wat het antwoord van Essent betreft, wederom tenzij het iets anders zit dan je uitlegt, vrees ik dat ze gewoon gelijk hebben. Een ferrarismeter kan behalve dat achteruitdraaien het echte onderscheid wat je wilt niet maken, behalve dan natuurlijk als door dat achteruit draaien het saldo uiteindelijk een negatieve waarde vertoont. In dat geval is van wat je terug levert alleen dat saldo duidelijk. Hoeveel je zelf in die periode hebt gebruikt kan onmogelijk worden getoond. Dat geldt ook voor je verleden, het is een misverstand om te denken dat dit anders is. Nogmaals, alleen het saldo kan worden aangegeven.

Een slimme meter heeft voor dit doel twee telwerken en ziet meteen de energierichting. Aan jou simpel de afweging van gewoon zo doorgaan als nu, of toch kiezen voor slim. Mocht je principiële problemen hebben, t.z.t. zul je wel om moeten, gewoon omdat andere dan waarschijnlijk niet meer worden gefabriceerd. Maar wat nog niet iedereen schijnt te weten is dat je ook kan kiezen voor het niet op afstand uitlezen van de meterstanden. Me dunkt dat je dan weinig echte tegenmotieven dan zuiver gevoelsmatige meer kan hebben.
En nee, ik ben geen employee van een energiemaatschappij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Oké, misschien is dit wat duidelijker.
Op mijn meter zijn twee telwerken aanwezig, dag en nacht. Dit staat zo op het meterhuis. De dag staat 367 kWh lager dan 1 april 2014, de nacht staat 367 kWh hoger dan 1 april 2014. Dit is dus per saldo 0 kWh.
De voorgaande jaren zette Essent de dag administratief op 0 en betaalde de teveel geleverde kWh op dag naar mij terug. Dit laatste met een aparte terugbetaalnota. De verbruikte kWh op nacht kwamen, net zoals nu, wel op de jaarafrekening. Dit jaar heb ik echter geen terugbetaalnota ontvangen en daarom heb ik aan Essent de vraag gesteld waarom dit jaar de terugbetaalnota achterwege blijft.
Dit jaar overigens wel de heffingskortingen ontvangen, die waren ze vorig jaar vergeten.

De discussie over slimme meters is al uitvoerig behandeld in andere fora, die wil ik hier maar achterwege laten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Prima, dat laatste laat ik dan achterwege. Ik voegde dat alleen toe om aan te geven dat de keuze aan jou is.
Maar beide telwerken tot op een tiende kWh eender???? Eerlijk gezegd snap ik daar niets van.
Technisch gezien is het zeker mogelijk dat er een mechaniek in de meter zit dat bij achteruitdraaien van de schijf er voor zorgt dat de registratie mechanisch omschakelt naar het andere telwerk. Dan heten de telwerken niet dag en nacht (was wat verwarrend), maar gewoon I en II (is romeinse twee). Maar dan nog, zo exact hetzelfde saldo en dat bij herhaling? Of is dit saldo alleen administratief en is de stand van de telwerken anders. In dat geval krijg ik de indruk dat je tot nu toe helemaal niets vergoed kreeg voor wat je eventueel meer terug leverde. Kortom, ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Weet je zeker dat je je zelf op deze manier niet te kort doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
De standen zijn beide afgerond op hele kWh.

Ik lever per saldo niets terug. Vorig jaar wel, -813 kWh en daar kreeg ik 8ct/kWh voor terug. Ik heb nu een elektrische boiler opgehangen en gebruik nu geen gas meer voor de warmwater voorziening. Die e-boiler heeft mijn overschot geheel opgegeten, en dat resulteerde in een netto-verbruik van 0 kWh. (oké , ik heb een paar kWh gesmokkeld, ik had er nog een paar over ;) )

De telwerken heten echt dag en nacht, de ferraris-meter is uit 1964. En die telt ook echt achteruit. Door-de-weeks draait de dagteller overdags voor- of achteruit. Daar zorgt de zon voor. In het weekend en 's avonds draait de nachtteller voor-of achteruit, 's avond logischerwijs minder vaak dan in het weekend.

Ik weet zeker dat ik mijzelf tekort doe, ik heb nu één tarief voor dag- en nachtstroom. Omdat ik juist gezeur zoals bovenstaande wilde voorkomen heb ik mijn dag- en nacht tarief om laten zetten naar één tarief. Helaas had dit niet het gewenste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Voor de zekerheid nog even het antwoord per mail van GreenChoice mbt <1000kWh overschot terugleveren:

"
Bijna alle huishoudens die zelf energie opwekken hebben per jaar meer stroom nodig dan ze zelf opwekken. U heeft een vraag wat er gebeurd als u meer produceert per jaar dan u zelf verbruikt. Daarom krijgt u voor het gedeelte dat u netto teruglevert uitsluitend de kale stroomprijs + btw vergoed, omdat er geen netto energiebelasting uitgekeerd mag worden. De stroom die u méér produceert dan u per jaar zelf nodig heeft, is daardoor minder waard dan de stroom die u wél zelf nodig heeft. Als u een digitale meter heeft, geldt hierop een uitzondering. Bij klanten met een digitale meter die netto méér terugleveren dan afnemen, vergoeden we de eerste 1000 kWh (per nota en per jaar) netto teruglevering inclusief energiebelasting. Greenchoice kan dit beleid eenzijdig wijzigen. Waar u recht op houdt, staat beschreven in de Elektriciteitswet 1998. Deze uitzondering hebben wij gemaakt om te kunnen stimuleren dat u energieneutraal wordt. Hiermee bedoelen we dat u evenveel opwekt als u verbruikt, omdat de teruglevering kan fluctureren per jaar, bieden wij deze uitzondering.
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Kunnen ze bij Gc ook al niet meer spellen? "wat er gebeurd als ..."

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pansiehansie
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-06-2022
zeegerd schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:07:
Bij klanten met een digitale meter die netto méér terugleveren dan afnemen, vergoeden we de eerste 1000 kWh (per nota en per jaar) netto teruglevering inclusief energiebelasting. Greenchoice kan dit beleid eenzijdig wijzigen.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit alleen vergoedt wordt bij klanten met een digitale meter? Ik heb een ferarris meter en voorzie bij de volgende jaarafrekening een overschoot van 700 kWh. Heb ruim een week geleden bij GC de vraag ook al gesteld via hun contactformulier, maar antwoord blijft tot dusver uit. Wellicht heeft een van jullie ervaring ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
pansiehansie schreef op woensdag 22 april 2015 @ 14:21:
[...]

Kan iemand mij uitleggen waarom dit alleen vergoedt wordt bij klanten met een digitale meter? Ik heb een ferarris meter en voorzie bij de volgende jaarafrekening een overschoot van 700 kWh. Heb ruim een week geleden bij GC de vraag ook al gesteld via hun contactformulier, maar antwoord blijft tot dusver uit. Wellicht heeft een van jullie ervaring ?
Met een ferarris meter vergoeden ze gewoon wat ze wettelijk moeten vergoeden.
Met een digitale meter (waarbij ze zelf belang hebben en die theoretisch meer geschikt zouden zijn voor teruglevering, maar dat is een hele discussie) vergoeden ze meer dan ze wettelijk moeten vergoeden.
Het is dus niet zo dat je benadeeld wordt met een ferarris, je wordt bevoordeeld met een digitale meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pansiehansie
sjimmie schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:46:
[...]

Met een digitale meter (waarbij ze zelf belang hebben en die theoretisch meer geschikt zouden zijn voor teruglevering, maar dat is een hele discussie) vergoeden ze meer dan ze wettelijk moeten vergoeden.
Het is dus niet zo dat je benadeeld wordt met een ferarris, je wordt bevoordeeld met een digitale meter.
ok dus dit is de truuk om de digitale en straks de slimme meter er door te kunnen drukken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
pansiehansie schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:40:
ok dus dit is de truuk om de digitale en straks de slimme meter er door te kunnen drukken 8)7
Je hebt ze door. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

sjimmie schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:46:
[...]

Maar met een ferarris zet GC de stand gewoon op 0 en neem je de 700 (700 niet doen maar 2-300 opgeven) gewoon mee naar volgend jaar. :)
Kan je ze opmaken in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pansiehansie
Rol-Co schreef op donderdag 23 april 2015 @ 17:22:
[...]

Maar met een ferarris zet GC de stand gewoon op 0 en neem je de 700 (700 niet doen maar 2-300 opgeven) gewoon mee naar volgend jaar. :)
Kan je ze opmaken in de winter.
Ik moet geloof ik maar wat elektrische kacheltjes aanschaffen..... Nog steeds geen inhoudelijke reactie van GC ontvangen trouwens. Zal er eens een reminder achter aan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Greenchoice vraagt al lang om een digitale meter als je 1000kWh teruglevert. Nergens voor nodig eigenlijk, want een ferraris doet het ook prima.

Dus je kunt economisch gezien beter je overschot gebruiken voor verwarming vanaf oktober tot april. Ook goed bewoners van huizen boven de gasbel. :)

Als je veel kilowatturen overhoudt (>500 kWh) kun je kiezen voor verwarming die de lucht in een ruimte verwarmt, zoals een radiator met vloeistof vulling. Dergelijke verwarming is in principe geschikt voor meerdere personen.

Er zijn ook stralingskachels die objecten verwarmen, maar de lucht nauwelijks. Dat soort kachels is vooral geschikt voor 1 persoon. Dit is misschien een optie als je niet zo veel te verstoken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-03 16:55
Sinds vandaag kan je bij Gaslicht.com ook met je zonnepanelen terecht, maar ik krijg hier hele rare berekeningen als ik uit ga van 2500 kwh verbruik en 3500 kwh terugleveren.

Bijvoorbeeld bij Greenchoice:

Teruglevering excl. btw 0 - 10000 kWh -1000 kWh 5,50 ct € -55,00
Vaste leveringskosten € 34,85
Opslag Duurzame Energie 0 kWh 0,00 ct € 0,00
Energiebelasting 0 kWh 0,00 ct € 0,00
Vermindering energiebelasting € -377,33
---------------------------------------------------------------------
Totaal stroom (inclusief btw) € -397,48

Vastrecht transport € 21,78
Capaciteitstarief € 165,71
Periodieke aansluitvergoeding € 23,93
Meterkosten € 28,70
----------------------------------------------------------------
Netbeheerkosten (inclusief btw) € 240,12

Samenvatting
Leveringskosten € -397,48
Netbeheerkosten € 240,12
-------------------------------------------------------------
Jaarkosten (incl. btw) € -306,43

Dus -397.48 + 240.12 = -306.43 8)7 ....

Ik heb ze een mail gestuurd maar nog geen antwoord ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Vervolg Essent en salderen...

Essent heeft blijkbaar een ander idee over salderen dan ik. Vorige week werd ik gebeld door een mevrouw van Essent die mij uitlegde dat mijn jaarrekening wel klopt. Dit na aanleiding van een paar mailtjes die ik naar Essent had gestuurd. Ze kon helaas niet verklaren waar mijn terug geleverde 367 kWh zijn gebleven, en ze zou mij hier over terug bellen.
Dit telefoontje heb ik nog niet gekregen, en daarom afgelopen zaterdag maar weer een mailtje gestuurd. Hierop kwam onderstaand antwoord...
Klantnummer:
Beste heer drielp,

In uw bericht van 16 mei 2015 geeft u aan dat u wilt weten wanneer u de creditnota mag ontvangen. Graag geef ik u in deze e-mail een reactie.

Ik heb geprobeerd u telefonisch te bereiken. Helaas heb ik u niet kunnen spreken om uw vraag te beantwoorden.

U heet een meter waarop het verbruik met het terug geleverde verbruik wordt verrekend. Dit is de reden waarom er geen specificatie van het terug geleverde verbruik is. U heeft in totaal 367 kwh terug geleverd en ook 367 kwh verbruikt. Dit wordt afgerekend tegen enkel tarief. Hierdoor wordt er dus geen creditnota opgesteld en verstuurd.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze Klantenservice via telefoonnummer 0900 1550 (0,35 euro per gesprek, plus uw gebruikelijke belkosten). Onze medewerkers zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 20.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 13.00 uur.

Met vriendelijke groet,

Essent Klantenservice
toon volledige bericht
Blijkbaar saldeert Essent per telwerk en niet meer per aansluiting. De voorgaande jaren werden overigens de teveel terug-geleverde kWh wel keurig terug betaald.
De standen van beide telwerken staan wel op de jaar rekening (hier) en komen op 0 uit, maar bij de verbruikshistorie staat een verbruik van 368 kWh (waar komt die ene kWh vandaan?) en zijn de terug geleverde kWh verdwenen...

Ik word toch een beetje minder tevreden over Essent....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier ook net de laatste jaarafrekening gehad van essent.
Ook 400 kwh teruggeleverd (met de ferraris) en netjes een bevestigingsmail gekregen.
Maar nergens terug te vinden op de eindjaarafrekening. Nog even geduld hebben misschien?
Wat zijn die "vaste kosten" eigenlijk van elektro en gas? 2x 35 euro.
Rekening was ook gesplitst in gas en elektro. >:)

Ach boeie ook eigenlijk, het gaat om 33 euro a 400 kwh.
I quote: Vergoeding terug geleverde elektriciteit: 403 kWh à 0,08 euro = afgerond 33 Euro (exclusief BTW en energiebelasting).

Ben inmiddels weg bij die onduidelijke toko en zit bij vandebron. (zonder gasaansluiting >:) )

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-05-2015 23:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op maandag 18 mei 2015 @ 22:28:
Vervolg Essent en salderen...

Essent heeft blijkbaar een ander idee over salderen dan ik. Vorige week werd ik gebeld door een mevrouw van Essent die mij uitlegde dat mijn jaarrekening wel klopt. Dit na aanleiding van een paar mailtjes die ik naar Essent had gestuurd. Ze kon helaas niet verklaren waar mijn terug geleverde 367 kWh zijn gebleven, en ze zou mij hier over terug bellen.
Dit telefoontje heb ik nog niet gekregen, en daarom afgelopen zaterdag maar weer een mailtje gestuurd. Hierop kwam onderstaand antwoord...

[...]

Blijkbaar saldeert Essent per telwerk en niet meer per aansluiting. De voorgaande jaren werden overigens de teveel terug-geleverde kWh wel keurig terug betaald.
De standen van beide telwerken staan wel op de jaar rekening (hier) en komen op 0 uit, maar bij de verbruikshistorie staat een verbruik van 368 kWh (waar komt die ene kWh vandaan?) en zijn de terug geleverde kWh verdwenen...

Ik word toch een beetje minder tevreden over Essent....
toon volledige bericht
Kom je echt exact op 0 uit of hebben ze de meterstanden aangepast zodat het 0 word, dat laatste deed greenchoice hier namelijk.
Ik gaf (weet de exacte getallen niet meer maar als voorbeeld) zeg maar -500 hoog op en + 300 laag dus zou op -200 uitkomen om te zien wat er gebeurd, GC heeft de standen gewoon veranderd zodat ik +350 had en -350 = 0
Kortom, niet de meterstanden gebruikt die ik op gaf, dat maakt best een rommeltje aangezien het nergens meer klopt.
AUijtdehaag schreef op maandag 18 mei 2015 @ 23:13:
Hier ook net de laatste jaarafrekening gehad van essent.
Ook 400 kwh teruggeleverd (met de ferraris) en netjes een bevestigingsmail gekregen.
Maar nergens terug te vinden op de eindjaarafrekening. Nog even geduld hebben misschien?

Ach boeie ook eigenlijk, het gaat om 33 euro. Ben inmiddels weg bij die onduidelijke toko en zit bij vandebron. (zonder gasaansluiting >:) )
Vandebron heeft wel een erg hoog vastrecht zag ik, toevallig van de week gekeken.
Bij jou niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik kwam dit jaar uit op -400 kwh (ferraris enkel telwerk) en 0 m3 gas.
De berekening via de website bij vandebron zonnecollectief laat zien -10 euro p.m bij 0 kwh verbruik en geen gasaansluiting. (Heffingskorting volledig af van enkel elektriciteitsrekening)
De offerte (en online) naderhand van vandebron laat echter 5 euro voorschot zien, bepalend van het verbruik van afgelopen jaar.
Ik ben er verder niet ingedoken. Ik zie het wel.
Erger me nu aan de 39,95 euro van de ziggo internetaansluiting Z1 p.m (heel klein beetje maar)
Die is hoger dan mijn energie aansluiting. Hoe ga ik dat weer oplossen? ;) >:)
Hier nog eens de info van vandebron. Het overschot zou 10,5 cent worden per kwh.
Vastrecht is 27,27 p.j. (enkel elektro). Is dat hoog? ;)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2015 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op maandag 18 mei 2015 @ 23:21:
[...]

Kom je echt exact op 0 uit of hebben ze de meterstanden aangepast zodat het 0 word, dat laatste deed greenchoice hier namelijk.
Ik gaf (weet de exacte getallen niet meer maar als voorbeeld) zeg maar -500 hoog op en + 300 laag dus zou op -200 uitkomen om te zien wat er gebeurd, GC heeft de standen gewoon veranderd zodat ik +350 had en -350 = 0
Kortom, niet de meterstanden gebruikt die ik op gaf, dat maakt best een rommeltje aangezien het nergens meer klopt.
het scheelde een paar kWh op dagtarief, voor het gemak het totaal maar op 0 gezet. Dat leek mij wat makkelijker rekenen voor Essent. Ik zat hier dus naast. Ik had beter op beide telwerken de stand van vorig jaar +1 kWh door moeten geven. Een rommelje met de meterstanden wordt het nu toch wel.
Vreemd genoeg was het eerste jaar met PV geen probleem, keurig alles geregeld. Vorig jaar gezeur met de captar voor het gas en bij de stroomrekening was de heffingskorting zomaar weggevallen. Dat was overigens redelijk snel geregeld. Dit jaar gaat het wat stroever, maar dat komt vast wel goed. Ik ga gewoon door met vragen stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Kijk eens eens aan, weer een reactie waar je niets aan hebt
Klantnummer:

Beste heer drielp,

In uw brief van 18 mei 2015 geeft u aan dat wij geen rekening houden met de saldering op het dagtarief . U wenst hiervoor een creditnota te ontvangen. Graag geef ik u in deze brief een reactie.

De stand van het dagtarief van elektriciteit op 2 april 2014 is: 15.435. Dezelfde meter staat op 31-03-2015 op 15.068. Dit betekent dat u 367 kWh heeft terug geleverd. Omdat u over een ferrarismeter beschikt is er geen aparte specificatie voor de teruglevering. De teruglevering wordt direct op de meter verrekend.

Heeft u nog vragen?
Op onze website vindt u antwoorden op veelgestelde vragen. Ook regelt u gemakkelijk en snel uw energiezaken op Mijn Essent. U kunt uw persoonlijke gegevens inzien en wijzigen en grip houden op uw verbruik.

Met vriendelijke groet,

Essent Klantenservice
toon volledige bericht
Update: net toch maar even met Essent gebeld. Daar sprak ik iemand die wel wist wat salderen was. Morgen krijg ik de bevestiging dat een correctierekening van de 367 kWh mijn kant op komt.

[ Voor 9% gewijzigd door drielp op 19-05-2015 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bij van de bron weten ze wel wat communicatie met de klant is. ;)

Beste zonnestroomproducent,

We hebben een document per post naar je verstuurd omdat je zonnestroom verkoopt op het Vandebron Zonnecollectief aan andere consumenten. We zagen namelijk dat je jouw zonnestroominstallatie niet hebt aangemeld bij CertiQ; de overheidsinstantie die toeziet op de herkomst van elektriciteit.

Je hoeft slechts je handtekening te zetten en enkele persoonsgegevens in te vullen, om vervolgens deze pagina in de bijgevoegde retourenvelop naar ons terug te sturen. Op deze manier kunnen we ook administratief aantonen dat we daadwerkelijk jouw zonnestroom verkopen.

Als je hier vragen over hebt, dan kun je die stellen aan vragen@vandebron.nl of via 0880 444 555. Alvast bedankt voor je medewerking!

Zonnige groet,
Ch.

Zo kan het dus ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Kijk, dat klink idd een stukje anders dan Essent. Het vastrecht van €27,27 is ook lekker laag. Komt dat omdat je terug lever? Normaal is dat een beetje meer, als ik de site bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik denk omdat enkel stroomabbo, zonder gas is het redelijk goedkoper qua vastrecht.
Maar zeker weet ik het niet.
Ik produceer toch meer dan ik verbruik verwacht ik. Wil nog wat PV bij gaan leggen ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 08:06
Ik heb laatst een brief ontvangen van Stedin inclusief een folder waarin een nieuwe kWh meter wordt aangeprezen. Mijn wijk is blijkbaar aan de beurt voor de installatie van deze nieuwe meter.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/duudg.jpg

Ik kan hem weigeren, maar dan moet ik wel actie ondernemen. Ik heb momenteel een Ferraris enkele meter en als ik dit topic lees lijkt me het gewoon handig deze zo lang mogelijk proberen te houden.

De folder rept niets over het salderen. Natuurlijk is dit ook niet aan de netbeheerder maar aan de energie leverancier. Ik denk dat veel mensen de meter gewoon laten vervangen, zonder de gevolgen te weten als ze eenmaal aan de solar gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

wees verstandig en doe niets
dit is een standaart brief die geautomatiseerd word verstuurd.
als je bijv erachteraan belt weten ze zelf niet eens dat die brief verstuurd is.

daarnaast conform het besluit van de minister hoef je niet een slimme meter te laten aansluiten en mag je met je ferrari gewoon salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
Vandaag een verkoper van eneco aan de deur. Meneer HaD genoeg berekeningen om mij telkens weer af te toeven dat hij goedkoper was dan vandebron, zelfs al ben ik daar pas 1 maand bij, zou ik mijn welkomst bonus mislopen als eneco mijn contract overkocht, maar desondanks zou eneco met zijn schamele 36 euro welkomst bonus en gratis toon toch goedkoper zijn. Tientjeswerk, dat wel, maar toch goedkoper. Volgens hem.

Hij klaagde natuurlijk over de hogere vastrecht bij vandebron helemaal icm ons lager verbruik van 800 m3 en -300 kWh. Want, eneco zou wel eens voor eelke terug geleverde kWh gewoon volledige vergoeding geven. Dus je overschot ook inkopen voor 22 cent.
Ik zei, nou dan ben je de eerste, dat zou nl redelijk uniek zijn. Toch bleef hij stellig er in geloven, echter kan ik niets daarover terugvinden op internet. Iemand hier die weet of dat waar ís?

Tegenwoordig kan toon volgens hem ook zonnepanelen registreren en zonder abonnement afgenomen worden (je mist dan alleen de grafieken in euro's). Leuk hebbeding voor de vrouw dacht ik, aleen geloof ik geen kont van zijn teruglevering vergoeding verhaal :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
fabstar81 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 01:06:
Want, eneco zou wel eens voor eelke terug geleverde kWh gewoon volledige vergoeding geven. Dus je overschot ook inkopen voor 22 cent.
Ik zei, nou dan ben je de eerste, dat zou nl redelijk uniek zijn. Toch bleef hij stellig er in geloven, echter kan ik niets daarover terugvinden op internet. Iemand hier die weet of dat waar ís?
Daar doe je toch niet moeilijk over, laat hem dit als voorwaarde in het contract zetten (of hem laten wijzen waar het in de voor jou geldende voorwaarden staat en op het contract laten vermelden dat die voorwaarden voor jou van toepassing zijn) en tekenen maar...

Zelf opzoeken op internet van dat soort dingen ben ik al een tijd geleden mee gestopt (veel websites zijn te warrig voor woorden).
Jij wil me op basis van dat verhaal een contract aansmeren, best maar dan mag je het verhaal expliciet in het contract zetten. Ik ga niet het werk van de verkoper verrichten (en zeker niet in de situatie komen dat het later een zijn woord tegen mijn woord discussie wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:45
In de volkskrant een mooi pleidooi voor het handhaven van de saldering:
http://www.volkskrant.nl/...uurzame-energie~a4040505/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prop-er
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-04 14:14
Hier sinds 2012 ca. 750kWh per jaar over. Eneco corrigeert steeds de historische tellerstanden, zodat de opeenvolgende tellerstanden een positief verbruik laten zien. (Kan blijkbaar niet anders)

Gevolg is dat de terugleververgoeding het volle tarief is.
Nadeel is wel dat het heel erg onoverzichtelijk wordt. (Elk jaar correcties over >5 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vorige maand zou ik 403 kwh vergoed krijgen op de eindafrekening van essent, volgens hun mailtje.
Staat op de eindafrekening gewoon 0 kWh vermeld, met negatieve (ferraris) meterstanden vermeld.
Ik wacht het nog ff af, dan stuur ik maar weer een 2e mail naar essent met mijn beklag.
Gaat om een whopping 33 euro. Wilde het er eigenlijk bij laten zitten, maar heb er toch recht op, niet? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-06-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
AUijtdehaag schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:14:
Vorige maand zou ik 403 kwh vergoed krijgen op de eindafrekening van essent, volgens hun mailtje.
Staat op de eindafrekening gewoon 0 kWh vermeld, met negatieve (ferraris) meterstanden vermeld.
Ik wacht het nog ff af, dan stuur ik maar weer een 2e mail naar essent met mijn beklag.
Gaat om een whopping 33 euro. Wilde het er eigenlijk bij laten zitten, maar heb er toch recht op, niet? ;)
Je kan beter even bellen, dat is beter voor je humeur... De mail beantwoorders sturen een standaard antwoord terug en dat gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-11-2024
De zonnepanelen branche mag nu alwel beginnen met lobbieen, om de salderingsregeling te verlengen.
Anders zal binnenkort de markt voor nieuw te plaatsen panelen in gaan storten, omdat het dan voor velen niet meer rendabel is om deze te plaatsen, en hun investering op redelijk termijn terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677614

Hallo
sinds 1-6-2015 panelen liggen en natuurlijk eerst alles bijhouden.
Heb slimme meter en hoog/laag tarief. Kwam er dus ook achter dat in de weekends het laag tarief ook overdag geld.
Op meter staat netjes op 4 plekken wat verbruikt in hoog/laag tarief en wat teruggeleverd hoog/laag tarief.

als ik echter al mijn teruggeleverd energie optel, komt daar een veel kleiner getal uit dan dat er op mijn omvormer vermeld wordt.

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is (nuon schrijft dat dit komt door bruto/netto)

greets wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
Anoniem: 677614 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:38:
Hallo
sinds 1-6-2015 panelen liggen en natuurlijk eerst alles bijhouden.
Heb slimme meter en hoog/laag tarief. Kwam er dus ook achter dat in de weekends het laag tarief ook overdag geld.
Op meter staat netjes op 4 plekken wat verbruikt in hoog/laag tarief en wat teruggeleverd hoog/laag tarief.

als ik echter al mijn teruggeleverd energie optel, komt daar een veel kleiner getal uit dan dat er op mijn omvormer vermeld wordt.

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is (nuon schrijft dat dit komt door bruto/netto)

greets wim
Je levert terug als je productie hoger is dan je eigen verbruik. Dus stel dat je een uur lang 500W verbruikt en je panelen wekken 1000W op, dan heb je 0,5 kWh teruggeleverd. De rest heb je zelf opgesnoept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
De omvormer geeft het totale opgewekt vermogen aan
De meter in de meterkast geeft voor het teruggeleverde vermogen
(Opgewekt vermogen - (het opdat moment verbruikt vermogen)) aan.

Dat zal dus altijd lager zijn dan het totaal opgewekt vermogen van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677614

naar aanleiding van jullie info ff wat gerekend.
Volgens omvormer 109 geleverd.
teruggeleverd laag 25 en hoog 45
verbruikt laag 16 en hoog 16

Dus laag 25+16=41 en hoog 45+16=61, samen 102

zie ik het zo goed? komt nu dichter bij elkaar , maar 7 verschil, maar hou het ook nog maar een paar dagen bij.

greets wimn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
...lang leve de ferraris meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 16:33
109 door de omvormer geleverd, waarvan 70 teruggeleverd aan het net. Dus 39 zelf verbruikt. Dan nog 32 geleverd gekregen uit het net, dus eigen verbruik = 39 + 32 = 71 kWh

Aangenomen dat de omvormer de juiste hoeveelheid weergeeft... :X

Het enige wat je 100% zeker kan zeggen is wat de slimme meter aangeeft (want daarop wordt nou eenmaal je rekening gebaseerd): 70 teruggeleverd en 32 afgenomen.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
@stitch 0709,

Zolang jij je absolute verbruik niet weet, en die weet je niet want die wordt niet door jou meters weergegeven, kun jij dit niet zo uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-05 22:09
@stitch 0709

Erg simpel uit te rekenen wat je opwek en verbruik is met een slimmemeter aan de hand van de standen.

T1 verbruik nacht
T2 verbruik dag
-T1 teruglevering nacht(weekend)
-T2 teruglevering dag (weekend
X opgewekt. De uitlezing van je omvormer of losse kwh meter in de groepenkast hiervoor.

Elke dag zelfde tijd. Zeg 22.00

Som.:
(T1+T2+x) - (-T1+ -T2) = verbruik per dag.
x = opgewekt per dag

is dus.: verbruik nacht + verbruik dag + opwektotaal waar dan de teruglevering afgaat wat dan je netto verbruik van die dag gaat opleveren.

Welke cijfers heb je nu.
je verbruik in de nacht uren
je verbruik in de dag uren
je dag verbruik
je teruglevering in de dag uren
je teruglevering in de nacht uren
je nacht verbruik
je opwek van die dag.

Hiervoor heb ik dan een extra kwh meter in de groepenkast, dit omdat dan ook het verbruik van de omvormer in ruststand er af is en er dus een echt netto opwek is ipv bruto, maar die verschillen zijn erg klein.
Elke dag gaan de meterstanden in Exel en daar lopen er vervolgens maandcijfers uit en wat zo meer. Erg simpel en doeltreffend.

En de slimmemeter AU Administratief Uit laten zetten door de netwerk leverancier, hun hoeven niet elke keer te kijken die gegevens geef ik zelf wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:09
Staan wat veel minnen in de berekening volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-05 11:18
Ik heb een meter die misschien terugteld. Ik begrijp echter ook at ik gewoon moet aanmelden bij Liander dat ik zonnepanelen heb.
Ik heb dit dus aangegeven. Nu komen ze een "slimme" meter installeren. Is die nu niet zo snugger? Waarom is iedereen zo afwijzend t.o.v. deze slimme meters?

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/1sb6tv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637061

Prutsky schreef op maandag 29 juni 2015 @ 20:40:
Ik heb een meter die misschien terugteld. Ik begrijp echter ook at ik gewoon moet aanmelden bij Liander dat ik zonnepanelen heb.
Ik heb dit dus aangegeven. Nu komen ze een "slimme" meter installeren. Is die nu niet zo snugger? Waarom is iedereen zo afwijzend t.o.v. deze slimme meters?

[afbeelding]
later gaan ze je pakken zo denken nederlanders. centen werk penny wise pound foolish people these dutch fools. als je geen ondernemer bent blijf dan weg van die btw terugvraag actie's vroeg of laat pakken ze je terug op die btw. als de wasmachine en droger. vaatwasser lekker aangaat tijdens de middag geen enkel probleem zon slimme meter. bij een average systeem gaat de helft van de stroom gaat direct op aan de wasmachine.vaatwasser en of droger.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 637061 op 30-06-2015 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Prutsky schreef op maandag 29 juni 2015 @ 20:40:

[afbeelding]
Om gezeur met de eindrekening te voorkomen, een terug draaiende meter saldeert gelijk, een teruglever meter is vaak gezeur met de afrekening.
Niet altijd natuurlijk, maar waarom de problemen opzoeken, ze wisselen vast niet gratis een meter zodat jij er beter van word denk je wel?.....don't be that foolisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-05 11:18
@Rol-Co: Helder. Maar een meter die stilstaat ipv terugdraait heb ik ook niets aan.

Ik heb nog geen afspraak om hem te vervangen, maar die zet ik dan lekker na installatie van de panelen. Als de meter dan toch draait, bel ik de slimme meter af...
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste