Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.040 views

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat onzin van de belastingdienst: Opwekvermogen in Wattpiek (Wp) per jaar

Kennis heeft via de belastingtelefoon geprobeert uit te leggen dat het òf Wp, òf kWh per jaar is.
Zouden ze slim genoeg zijn om het te begrijpen? (of / wanneer zouden ze het verbeteren?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:16
koksie schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 20:55:
[...]

Dank je voor je uitgebreide reactie. Ik weet niet of de bovenste pannen en de nok vast liggen maar ik denk het niet, een van de nokvorsten bij de buren is namelijk gekanteld zag ik gisteren dus ze lijken los te liggen. Maar helemaal zeker weet ik het natuurlijk niet.

Ik heb een tweetal offertes liggen waarbij de panelen vastgemaakt worden op haken die op de panlatten geschroefd worden, dus dat lijkt me stevig genoeg tegen de wind. Wel is het natuurlijk dat hoe dichter je bij de dakrand komt, hoe harder de wervelingen etc.

Ik was EC Solar bij Sunsolar idd tegengekomen. De 1.58m panelen lijken me toch net iets te lang, het zou wellicht net passen maar wordt wel erg krap en optisch denk ik niet echt mooi meer (al ziet het er op de foto van AUijtdehaag best ok uit). Ze hebben er ook 2m panelen met meer Wp, die zou ik landscape kunnen plaatsen boven en onder de dakkapel en dan passen er 3 naast elkaar van 330Wp. dan nog 1 tussen paneel linksonder en zonneboiler, dan kom ik op 7 stuks op het dak, totaal 2310 Wp. En dan kan ik nog wat leggen op de dakkapel.
SF zou ik er 6 boven, 6 onder en 2 portrait naast de dakkapel kunnen plaatsen. Dat is dan 14 stuks. Die geven dan 2380 Wp. En dan kan er nog wat op de dakkapel.

SF en EC Solar ontloopt elkaar qua Wp dus niet zoveel, qua prijs is EC Solar iets goedkoper qua panelen maar veel scheelt het niet, als ik even snel reken 200 euro oid.

Als ik voor EC Solar ga zou je dus wel Solar Edge aanbevelen? En voor SF dus niet, gezien de kosten.

Hierbij trouwens nog een foto van rond 1900u vanavond (de andere die ik eerder poste is denk ik van 20.00, niet van 19.00):

[afbeelding]

Je ziet dat het dak vol in de zon ligt, tot ie achter het dak van de buren verdwijnt, dan gaat het ineens hard.
Is een sf zoveel duurder per wp dan?
Zitten wel per twee aan optimizes
Ogen mooier, zeker als je mixt horizontaal verticaal.
Ik zou alleen overwegen als er op je dakkapel veel meer vermogen past met ecsolar bv, dat je die op aparte omvormer zet.
Wat ik me afvraag als je sf neemt met veel string parallel of dan met sma optitrack ook werkt, ben bang dat het alleen met één lange string optimaal is

1 PVoutput . Dongen NB

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:00

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

onetime schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 01:35:
Wat onzin van de belastingdienst:
Opwekvermogen in Wattpiek (Wp) per jaar

Kennis heeft via de belastingtelefoon geprobeert uit te leggen dat het òf Wp, òf kWh per jaar is.
Zouden ze slim genoeg zijn om het te begrijpen? (of / wanneer zouden ze het verbeteren?)
Opwekvermogen (Wp) is niet zo'n heel verkeerde kreet toch? Daarbij geven ze aan dat het meten van de geleverde stroom meestal niet eenvoudig is (ik weet het, voor "ons" is dat wel zo, maar de andere 99,9% kan dat minder makkelijk), daarom wordt er niet met kWh gewerkt. Men wil het waarschijnlijk ook niet moeilijker maken dan het al is... Als niet-techneut is Wp, kW, kWh al snel onbegrijpelijke materie. En zo wist ik als niet-financieel expert niet wat een forfait is, gelukkig is de rest van deze pagina wel redelijk makkelijk te snappen.

Als jouw kennis hierover met de belastingdienst in discussie gaat en denkt iets zinnigs te bereiken, heeft hij/zij denk ik weinig met ze te maken gehad. In ieder geval krijg je een rood vinkje in de database, zodat de eerstvolgende BTW aangifte tot op het bot wordt gefileerd ;)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-11 11:22
Joepla schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 09:59:
[...]

Opwekvermogen (Wp) is niet zo'n heel verkeerde kreet toch? Daarbij geven ze aan dat het meten van de geleverde stroom meestal niet eenvoudig is (ik weet het, voor "ons" is dat wel zo, maar de andere 99,9% kan dat minder makkelijk), daarom wordt er niet met kWh gewerkt. Men wil het waarschijnlijk ook niet moeilijker maken dan het al is... Als niet-techneut is Wp, kW, kWh al snel onbegrijpelijke materie. En zo wist ik als niet-financieel expert niet wat een forfait is, gelukkig is de rest van deze pagina wel redelijk makkelijk te snappen.

Als jouw kennis hierover met de belastingdienst in discussie gaat en denkt iets zinnigs te bereiken, heeft hij/zij denk ik weinig met ze te maken gehad. In ieder geval krijg je een rood vinkje in de database, zodat de eerstvolgende BTW aangifte tot op het bot wordt gefileerd ;)
Waar de kennis van onetime over struikelt is de toevoeging "per jaar". Wp is niet per jaar, Wp is per paneel of per installatie. Op die pagina bedoelen ze duidelijk het STC vermogen van alle panelen van de installatie bij elkaar opgeteld, uitgedrukt in Wp. Maar dat is niet wat ze schrijven, ze schrijven iets wat nergens op slaat. Ik vind het wel een dappere poging om dat aan een belastingtelefonist(e) te proberen uit te leggen :9

[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 10-09-2016 10:30 ]

• onetime
  • Niet online
Joepla schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 09:59:
[...] Opwekvermogen (Wp) is niet zo'n heel verkeerde kreet toch? Daarbij geven ze aan dat het meten van de geleverde stroom meestal niet eenvoudig is (ik weet het, voor "ons" is dat wel zo, maar de andere 99,9% kan dat minder makkelijk), daarom wordt er niet met kWh gewerkt. Men wil het waarschijnlijk ook niet moeilijker maken dan het al is... Als niet-techneut is Wp, kW, kWh al snel onbegrijpelijke materie. En zo wist ik als niet-financieel expert niet wat een forfait is, gelukkig is de rest van deze pagina wel redelijk makkelijk te snappen.

Punt is dat ze Wp per jaar zeggen; onzin dus. Goede manier om het niet makkelijker maar moeilijker te maken. Lekker bijdragen aan het onbegrip door dingen goed fout te zeggen en verwarring te scheppen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als het virus goed toeslaat leg je wel een kWp per jaar bij :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Proton_ schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 10:41:
Als het virus goed toeslaat leg je wel een kWp per jaar bij :)
Waarom zo weinig? :+

Ik heb nooit zo naar die belasting regel gekeken (nooit iets terug gevraagd) maar ook daar zit een klein voordeeltje voor Sf paneeltjes zie ik.
Ik zie wel een handeltje in panelen met foute stickers ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Jerrythafast schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 10:28:
[...]

Waar de kennis van onetime over struikelt is de toevoeging "per jaar". Wp is niet per jaar, Wp is per paneel of per installatie. Op die pagina bedoelen ze duidelijk het STC vermogen van alle panelen van de installatie bij elkaar opgeteld, uitgedrukt in Wp. Maar dat is niet wat ze schrijven, ze schrijven iets wat nergens op slaat. Ik vind het wel een dappere poging om dat aan een belastingtelefonist(e) te proberen uit te leggen :9
onetime schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 10:30:
[...]

Punt is dat ze Wp per jaar zeggen; onzin dus. Goede manier om het niet makkelijker maar moeilijker te maken. Lekker bijdragen aan het onbegrip door dingen goed fout te zeggen en verwarring te scheppen.

[...]
Belastingdienst........... wat je er ook van vind, maar het staat er gewoon goed

"Opwekvermogen in Wattpiek (Wp) per jaar Forfait "

Zo als ik het lees gaat het om een forfait wat je ontvangt voor een bepaalde hoeveelheid Wp vermogen
per jaar, dus niet in Kwh maar in forfait per jaar per geïnstalleerd vermogen in Wp.
Is geen speld tussen te krijgen. :X

• Jerrythafast
PClop schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 11:46:
[...]

[...]

Belastingdienst........... wat je er ook van vind, maar het staat er gewoon goed

"Opwekvermogen in Wattpiek (Wp) per jaar Forfait "

Zo als ik het lees gaat het om een forfait wat je ontvangt voor een bepaalde hoeveelheid Wp vermogen
per jaar, dus niet in Kwh maar in forfait per jaar per geïnstalleerd vermogen in Wp.
Is geen speld tussen te krijgen. :X
Dan had er "Forfait per jaar" moeten staan. Maar dat klopt ook niet, want het forfait is éénmalig.

Enige sluitende uitleg van "Opwekvermogen in Wattpiek (Wp) per jaar" zoals het nu boven die kolom staat is dat ze willen weten hoeveel Wp aan panelen je in een periode van 12 maanden hebt geïnstalleerd, zoals Proton_ hierboven ook al grapte.

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:00

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ik zou willen zeggen: Profiteer ervan zolang het kan. Discussies met de belastingdienst, ik vind het niet zo dapper, meer tijdverspilling. Tenzij het gaat om een bedrag dat je tegoed hebt :9

Dit is een regeling waar je je tvt fors mee kunt inkorten, hopelijk blijft deze mogelijkheid nog lang in stand. Kleine moeite, groot plezier!

September gaat overigens weer lekker, vandaag ook weer fors kWh'tjes oogsten.

[ Voor 10% gewijzigd door Joepla op 10-09-2016 12:13 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:14
Jerrythafast schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 19:00:
Dat gezegd hebbende, als je voor Solar Frontier panelen gaat zou ik er geen SolarEdge bijnemen. Dat prijsverschil ga je de eerste 30 jaar niet terugverdienen. Alleen doen als het per twee panelen kunnen loggen van de opbrengst je het prijsverschil waard is.
Dat monitoren is mooi denk ik.

Wat betreft het andere punt, er staat maar 1 volt op de leidingen (per otimizer) als de omvormer niet werkt
Is dat vooral met Solar Frontier dan niet beter/veiliger (vrij hoge spanning voor een paneel lees ik)
Nu is het niet direct te vergelijken met een Tesla die in brand vliegt, maar als er brand zouo zijn en er staat geen spanning meer op lijkt het me veiliger.

De meerprijs bij Solar Frontier is natuurlijk wel erg hoog met bijna 25% van de paneel prijs (2 panelen op 1 P405) of zelfs 50% (1 paneel op een P405)
Jerrythafast schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 18:34:
[...]

Als je op deze omvormer niks meer gaat toevoegen zou ik zeker NIET voor de SE5k gaan. Ik ben de afgelopen maanden danig teleurgesteld door de belabberde efficiency van SolarEdge bij lagere vermogens. Zorg dat dat ding aan het werk gezet wordt anders kakt de efficiency echt als een kaartenhuis in elkaar. 4000 Watt zul je waarschijnlijk al niet vaak redden (en een SE4000 stopt ook echt niet meteen als hij de 4000 Watt aantikt, gaat er gerust nog een tijdje overheen om een piek mee te pakken). Een SE5k zou zodoende dus nooit boven de 80% van zijn rated vermogen uit komen en dat ga je merken in de efficiency van dat ding.

Keuze is dan dus alleen nog tussen 1-fase of 3-fase... en gezien het minimum van 13 P405 optimizers op 3-fase omvormers zou ik in jouw geval dan voor de 1-fase omvormer gaan.
Dus een systeem voorbereiden op uitreiding is niet echt mogelijk als ik het zo lees.

Als je al moet starten met 13 P405 optimizers kun je niet kleiner beginnen dan 13 / 26 panelen, en met een 3 fase unit dan op 80% zitten en dan dus met lager rendement zitten to je er nog eens 8 a 10 panalen bijzetten om tot goed rendement te komen :(

Met andere woorden, je moet een set goed sizen en als je wilt uitbreiden weer een nieuwe complete setup definieren..

[ Voor 0% gewijzigd door jacovn op 10-09-2016 12:51 . Reden: spelling ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Jerrythafast
jacovn schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 12:51:
Wat betreft het andere punt, er staat maar 1 volt op de leidingen (per otimizer) als de omvormer niet werkt
Is dat vooral met Solar Frontier dan niet beter/veiliger (vrij hoge spanning voor een paneel lees ik)
Nu is het niet direct te vergelijken met een Tesla die in brand vliegt, maar als er brand zouo zijn en er staat geen spanning meer op lijkt het me veiliger.
Tja, of er nu 1000 Volt op je kabels staat of 1 Volt, brand is sowieso niet veilig :9 Als je aan de panelen aan het klussen bent is het natuurlijk wel veiliger.
De meerprijs bij Solar Frontier is natuurlijk wel erg hoog met bijna 25% van de paneel prijs (2 panelen op 1 P405) of zelfs 50% (1 paneel op een P405)
Ik kan me haast niet voorstellen dat een P405 optimizer de helft van de prijs van een SF paneel is, dat lijkt me wel erg duur toch? (Hier geen Solar Frontier en dus ook geen P405 optimizers, dus ik kan het mis hebben hoor.)
[...]

Dus een systeem voorbereiden op uitreiding is niet echt mogelijk als ik het zo lees.

Als je al moet starten met 13 P405 optimizers kun je niet kleiner beginnen dan 13 / 26 panelen, en met een 3 fase unit dan op 80% zitten en dan dus met lager rendement zitten to je er nog eens 8 a 10 panalen bijzetten om tot goed rendement te komen :(

Met andere woorden, je moet een set goed sizen en als je wilt uitbreiden weer een nieuwe complete setup definieren..
Nouja, als je van tevoren weet dat je je systeem later nog gaat uitbreiden kun je een omvormer op de groei nemen. 2x een omvormer kopen is normaal gesproken duurder dan het verlies in efficiëntie dat je in het begin hebt, dus dan is het handig om gelijk de wat grotere versie te nemen (maar waarom dan niet gelijk vol leggen?). Een 3-fase SolarEdge omvormer is inderdaad wel echt voor de wat grotere systemen vanwege de minimale aantallen optimizers: 16 gewone of 13 P404/P405 optimizers (bron). Dus een SE4k uitrusten met Solar Frontier panelen leidt inderdaad altijd tot onderdimensioneren (of één paneel per optimizer, maar dat wordt niet aangeraden).

• onetime
  • Niet online
jacovn schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 12:51:
[...] Met andere woorden, je moet een set goed sizen en als je wilt uitbreiden weer een nieuwe complete setup definieren..
Ik weet dat je het nu over Solar Edge hebt; ik zal binnenkort eens kijken of ik op dit punt iets zinnigs kan laten weten over het in drie jaar tijd van 7, via 17, 24, 25 en nu 28 mono panelen tellende systeem op een Effekta ES4200. Enige wijziging: aantal panelen en hoe ze zijn aangesloten.

edit: waarom niet in een keer vol;
- wist er niet genoeg van
- dacht niet zoveel nodig te hebben
- alles in één keer is (te)veel geld (alleen al voor het idee)
- de voordelen worden pas echt duidelijk als de meter achteruit draaid >:) 8) :+
- als je ziet dat nul op de meter echt kan... :o O-) >:)
- later pas gas vervangen door electra

[ Voor 24% gewijzigd door onetime op 10-09-2016 13:51 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:14
Jerrythafast schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 13:23:
[...]
Ik kan me haast niet voorstellen dat een P405 optimizer de helft van de prijs van een SF paneel is, dat lijkt me wel erg duur toch? (Hier geen Solar Frontier en dus ook geen P405 optimizers, dus ik kan het mis hebben hoor.)
Rond de 65 euro voor de P405 optimizer en een SF170 paneel zit rond de 130 euro.
Dus ongeveer 25 en 50% bij 1 of 2 panelen op een optimizer.

Ik kan op mijn beoogde platte dak op 2 hoog een aantal panelen kwijt (de maat van het dak is tussen de 4 en 5 meter breed en 8 a 9 meter lang)
Stel 4 stuks in portrait naast elkaar in Oost/West opstelling.
Dan kunnen er 3 of 4 blokken van 8 stuks liggen. Zal wel 3 worden omdat ik ook nog op het dak wil kunnen komen met een luik.
Zeg maar 3 x 8 - 24 panelen. Dat zou rond de 4000 Wp zijn (door de eenheid politie op rechte pad gebracht en alles gecorrigeerd)

Jaarverbruik is nu 5000 kWh en de warmtepomp verstook ook nog wat straks.

Dus ik denk dat er wel uitbreiding komt op de schuine daken als we weer wat budget hebben.

1 dak zijde voorkant huis met 14 panelen zonder schaduw, maar alleen zon tot 15:00
1 dak zijde zijkant huis met 10 panelen met schaduw van buurhuis. Zon tussen 10:00 en zonsondergang maar schaduw van buurhuis tussen 13:00 - 17:00 afhankelijk van waar op dak paneel zit.
De schaduw is een puntvorm en schuift over panelen heen, ook nog afhankelijk van tijd van jaar (hoogte zon baan)

Dus voor die zijkant dakvlakken leek Solaredge wel handig te zijn. Dakvlak 1 is dan 14 x 170 - 2380 Wp
Dakvlak 2 is dan 10 x 170 is 1700 Wp maar veel schaduw gedurende eerste deel middag..

Voorkant is dan gedurende max 8 uur lang goed 2380 Wp
Zijkant is moeilijk in te schatten. maar overlapt voorkant met een paar uur, dus tussen 10:00 en 13:00 komt er dan 1700 Wp bij en tussen 13:00-15:00 loopt dat terug tot weinig (voorkant geen zon meer en zijkant schuift schaduw over heen.
Na 16:00/17:00 weer schaduwloos tot zonsondergang maar dan max 1700 Wp

Dus die 2 dakvlakken zijn minder interessant om direct te doen voor wat betreft de opbrengst denk ik.

Wellicht maar domweg 3 systemen van maken, en alleen SolarEdge voor het zij dak doen.
Maar een Se2200 loopt dan ook maar op 50-70% maximaal, en dat gaat dan ook niet opschieten met rendement dan.

Edit: wellicht die hele zijkant maar laten voor alleen in de zomer nog wat opbrengst. In de winter staat de zon zo laag dat er na 15:00 weinig meer te behalen is.

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 11-09-2016 07:10 . Reden: Eenheden gecorrigeerd ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-11 21:40
Zojuist kwam Google Now op mijn mobiel met deze suggestie: http://newatlas.com/solar...erlayer-efficiency/45329/
Iemand er al iets over gehoord/gelezen?

Het idee lijkt wel interessant. Je neemt een compacte maar hoge efficiëntie paneel (= duur) en plaats daar een heel goedkoop "vergrootglas" boven zodat je toch een lekker oppervlak pakt.
Doordat je die lichte voorzetpanelen makkelijk kunt draaien/schuiven zou je dan meer zonuren per etmaal moeten kunnen halen. Schaduw is dan ook minder een issue, want het gevoelige stuk bestrijkt maar een fractie van het totale oppervlak.
Die panelen zijn zo efficiënt, doordat ze meer frequenties van het spectrum pakken.

Afbeeldingslocatie: http://img-2.newatlas.com/solar-concentrator-1.jpg?auto=format%2Ccompress&fit=max&h=670&q=60&w=1000&s=9b91267ab6e1e7fd6d41a1f7c5f2d33a
Afbeeldingslocatie: http://img-1.newatlas.com/solar-concentrator-2.jpg?auto=format%2Ccompress&fit=max&h=670&q=60&w=1000&s=e67d544b6a3d118b43a1b6cb7e1070ed

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• onetime
  • Niet online
- leuke plaatjes, leuk idee.
- bewegende onderdelen kunnen kapot, over het algemeen de moeite niet waard.
- ze gaan voor efficiëncy, niet price/performance
- hoogstens als je dak te klein is, en de boel minstens IP64 is.
- geven ze wel de efficiëncy van het hele gebruikte oppervlak? edit: "for the same footprint" wel dus.
- geen 20 jaar garantie? laat maar.

Voor mij lijkt het er op dat ze maar een heel klein deel van het oppervlak met hele kleine, dubbel zo efficiënte celletjes bedekken, en daar concentrators voor zetten die relatief veel oppervlak benutten.
edit: dat is ook zo. Nu zien hoe dit het doet bij STC condities... (rook?)

Prove me wrong, anders is Ik denk dat SF beter is. (en mono en poly)

[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 10-09-2016 16:43 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Concentrators werken altijd met een tracker en alleen met direct licht (blauwe lucht). Heel leuk dus voor droge klimaten. Voor op je Nederlandse dak niet de beste oplossing.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• onetime
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 16:43:
Concentrators werken altijd met een tracker en alleen met direct licht (blauwe lucht). Heel leuk dus voor droge klimaten. Voor op je Nederlandse dak niet de beste oplossing.
Dat had ik nog gemist: dus, sterker nog, voor Nederland totaal niet geschikt! Wij moeten het veel te vaak hebben van indirect licht. Uitstekd dus om het ISS mee uit te breiden, als het echt lichter is.(/Wp)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Er zijn wel concentrators die werken met diffuus licht, maar die zijn nog niet praktisch.
Bijvoorbeeld Wikipedia: Luminescent solar concentrator

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Vandaag lekker aan het beunen geweest om me eerste set panelen op schuin dak te installeren.
Het is wat uitzoekwerk en gestoei (eerste keer zal wel is vlekkeloos gaan :O ) maar het is gelukt!

9x Solar Frontier 170 (gemiddeld 175 wp flash) op
9x P405 optimizers met een SE2200.
De met wifi uitgeruste Solaredge is netjes gevoed met een 4mm2 kabel naar de meterkast toe.
De panelen staan op +-45 graden naar het zuidoosten te kijken.
Rond 9 uur begonnen met wat koffie enzo, en rond een uur of half 6 waren we eindelijk klaar.
Na wat geklooi omdat de country code niet te vinden was, heeft het een tijd geduurt voordat ie klaar was met installeren en doen (beetje lullig als je hem aan zet en staat per ongeluk op USA ofzo :P boem >:) )
Rond kwart over 6 werden de optimizers gepaired en kon het korte feest beginnen.
Toch zo'n 185 watt kunnen opwekken voor vandaag :o en toen was het donker...

Ben benieuwd naar morgen ondanks de voorspelde wolken en andere narigheid.

Morgen ook maar even uitvogelen hoe ik foto's op het forum kan zetten. Anders geloven jullie het natuurlijk niet ;) :D

En ja, het kon goedkoper (hot topic ;) ) maar ik wilde nou eenmaal deze combo.
Als het virus verder vordert en de geldboom groeit, wil ik zeker nog is 3x3 SF170 of hoger op westnoord in de verre toekomst (denk ik ;) )

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:05
SE staat std op het land waar je het koopt. Mooi dat het erop zit iig, volgende week prachtig weer om kWhen te oogsten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-11 17:35
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 08:01:
[...]

Is een sf zoveel duurder per wp dan?
Zitten wel per twee aan optimizes
Ogen mooier, zeker als je mixt horizontaal verticaal.
Ik zou alleen overwegen als er op je dakkapel veel meer vermogen past met ecsolar bv, dat je die op aparte omvormer zet.
Wat ik me afvraag als je sf neemt met veel string parallel of dan met sma optitrack ook werkt, ben bang dat het alleen met één lange string optimaal is
SF is niet duurder per Wp maar brengt wel minder Wp per m2 op doordat de panelen wel een flink oppervlakte hebben, maar maar 170Wp doen. Ze passen daarentegen wel weer beter, dus als er meer panelen oppassen dan zit er ergens een omslagpunt, waar SF door haar kleine maat en dus meer panelen dan met mono zou kunnen, wel meer Wp oplevert.
Als ik het goed begreep heb ik dan ook geen SE nodig maar een SMA met Optritrac, dus dat scheelt weer in de kosten. Hangt inderdaad wel vanaf of SMA met Optritrac op meerdere strings werkt, dat weet ik eerlijk gezegd niet, Iemand hier die dat weet?

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

koksie schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 23:26:
[...]

SF is niet duurder per Wp maar brengt wel minder Wp per m2 op doordat de panelen wel een flink oppervlakte hebben, maar maar 170Wp doen. Ze passen daarentegen wel weer beter, dus als er meer panelen oppassen dan zit er ergens een omslagpunt, waar SF door haar kleine maat en dus meer panelen dan met mono zou kunnen, wel meer Wp oplevert.
Als ik het goed begreep heb ik dan ook geen SE nodig maar een SMA met Optritrac, dus dat scheelt weer in de kosten. Hangt inderdaad wel vanaf of SMA met Optritrac op meerdere strings werkt, dat weet ik eerlijk gezegd niet, Iemand hier die dat weet?
Het voornaamste wat optitrac doet is het iets oprekken naar beneden toe van het MPP bereik. daardoor valt het systeem niet uit als een deel van het veld in de schaduw komt te liggen, diodes gaan doorlaten en de spanning zakt. Dan gaat ie ook bij een lagere spanning een MPP zoeken.

Het is dus niet echt een oplossing voor een systeem met elke dag van het jaar harde schaduw.
mocht je last hebben van een winter schaduw (lagere zon geeft een langere schaduw), dan is het aan te bevelen om het in die periode aan te zetten en later weer uit, gezien het ook wat rendement (<1%) kost.

Heb je alleen laat in de middag / vroeg in de ochtend schaduw dan kan het ook een optie zijn, maar voor een systeem dag een groot deel van de dag, een groot deel van het jaar last heeft van harde schaduw is het niet bedoeld.

Dat is onafhankelijk van het aantal strings of mpp's.

Bij een vergelijking met SF en kristallijn, moet je eigenlijk uitgaan van het aantal kWh / Y per Euro of per m2 en niet van het aantal Wp, omdat SF meer kWh / Y geeft per Wp. ongeveer 1,2 x meer.

[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 11-09-2016 00:29 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Het lukt me helaas niet om ze mooi in de post te weergeven, maar via de link optie moet het lukken!
(maar waarom werkt de img code hierop nou weer niet? iemand?)
En die rode dingen, is nieuwigheid. De 50 jaar oude nokvorsten waren iig overleden.
Nu nog wat zon, want ik wordt droevig van al die wolken en regen hier in de omgeving utrecht ;(

https://drive.google.com/...QmRBM2s/view?usp=drivesdk
https://drive.google.com/...WUlLTDQ/view?usp=drivesdk
https://drive.google.com/...V0dvS1E/view?usp=drivesdk

Niet geloven was als een geintje bedoelt :+

[ Voor 3% gewijzigd door DJKroon op 11-09-2016 09:57 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Norbertus
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:11
Beste medewerkers, ik ben me ook aan het verdiepen in de aanschaf van zonnepanelen. Na (zoveel mogelijk) de topics te hebben doorgenomen ben ik tot de volgende voorlopige conclusie gekomen. Ik heb een plat dak op het zuiden zonder schaduw. Ik verbruik zo'n 2250kwh en zoek een installatie die zich zsm kan terugverdienen. Ik denk daarom aan 10 poly panelen van 260wp. Ik heb bijv de volgende opties:

- 10x csun 260 + Ginlong solis (2,5)
- 10x trina solar 260 + Goodwe (2,5)

Kan iemand mij verder helpen bij het vergelijken van deze merken? Ik kom niet veel verder dan de vergelijking die op zonnepanelen.net staat. Andere tips voor merken zijn natuurlijk ook welkom :)

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:11
Ik ben net terug van een weekje vakantie en nu zie ik hier en daar wat vogelpoep op de panelen. Moet ik dat ook schoonmaken? Ik kan er niet gemakkelijk bij, dus moet dan zo'n telescoop ding hebben van 5meter wil ik bij de bovenste panelen kunnen.

Hoe doen jullie dat?

• Jerrythafast
Pakhaas schreef op zondag 11 september 2016 @ 10:55:
Ik ben net terug van een weekje vakantie en nu zie ik hier en daar wat vogelpoep op de panelen. Moet ik dat ook schoonmaken? Ik kan er niet gemakkelijk bij, dus moet dan zo'n telescoop ding hebben van 5meter wil ik bij de bovenste panelen kunnen.

Hoe doen jullie dat?
Hier kunnen we er heel makkelijk bij, maar vogelpoep weghalen heeft geen merkbaar effect gehad. Ik heb nu zoiets van: het regent er vanzelf wel weer van af. Als het niet makkelijk kan, doe het dan maar gewoon niet ;) Zeker niet als je nog zo'n telescoopgeval moet kopen, want de TVT van zo'n ding zal in de 100 jaar lopen :9
Norbertus schreef op zondag 11 september 2016 @ 10:23:
Beste medewerkers, ik ben me ook aan het verdiepen in de aanschaf van zonnepanelen. Na (zoveel mogelijk) de topics te hebben doorgenomen ben ik tot de volgende voorlopige conclusie gekomen. Ik heb een plat dak op het zuiden zonder schaduw. Ik verbruik zo'n 2250kwh en zoek een installatie die zich zsm kan terugverdienen. Ik denk daarom aan 10 poly panelen van 260wp. Ik heb bijv de volgende opties:

Kan iemand mij verder helpen bij het vergelijken van deze merken? Ik kom niet veel verder dan de vergelijking die op zonnepanelen.net staat. Andere tips voor merken zijn natuurlijk ook welkom :)
Ginlong heb ik nog niet van gehoord :? Is dat een nieuwe Chinese speler? CSUN, Trina en Goodwe vallen volgens mij alle drie onder de categorie "goedkoop spul, maar doet wat het moet doen".

• Norbertus
Jerrythafast schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:04:
Ginlong heb ik nog niet van gehoord :? Is dat een nieuwe Chinese speler? CSUN, Trinia en Goodwe vallen volgens mij alle drie onder de categorie "goedkoop spul, maar doet wat het moet doen".
Ja is een chinese speler. Deze omvormer is het: https://www.zonnepanelen....s/ginlong-solis-2500.html. Volgens mij vergelijkbaar met andere chinese omvormers. Mijn beeld is ook dat het allemaal sets zijn die het prima doen, maar je een gokje neemt qua levensduur en garantie. Maar daar is de prijs ook naar.

• DjVe
  • Laatst online: 19:24

DjVe

Hatsaflats!

Trina is geen goedkope Chinese speler. Het is op dit moment 's werelds grootste producent en ze gaan al heel wat jaartjes mee. Doordat ze recent een productiefaciliteit buiten China hebben opgezet, kunnen ze onder de MIP uit en dus goedkoop de Europese markt bedienen.

• Norbertus
DjVe schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:27:
Trina is geen goedkope Chinese speler. Het is op dit moment 's werelds grootste producent en ze gaan al heel wat jaartjes mee. Doordat ze recent een productiefaciliteit buiten China hebben opgezet, kunnen ze onder de MIP uit en dus goedkoop de Europese markt bedienen.
Ik zie inderdaad dat het een grote speler is. Zou je daarom de voorkeur geven aan Trina boven csun?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:40

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://www.elektratotaal.nl/media/catalog/product/cache/5/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/p/l/platdaksteun.jpg

Het blijft broeien hier, ik zoek al langer naar een manier om mijn panelen iets steiler te plaatsen na de zomer.
Als ik naar dit Flatfix plaatje kijk, dan kan je toch rechtsonder een tapeind in de koker stoppen en dan met een moer de hoogte aanpassen?
Het tapeind wordt dan een voet en zal op een plaatje of plankje steunen.
Als ik dit doe dan wil ik kijken of ik de opening bij de tapeinden dicht kan maken om de wind te weren.
Dit lijkt me eenvoudige en betaalbare manier om in de wintermaanden wat meer sap te produceren :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• DjVe
  • Laatst online: 19:24

DjVe

Hatsaflats!

Norbertus schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:38:
[...]

Ik zie inderdaad dat het een grote speler is. Zou je daarom de voorkeur geven aan Trina boven csun?
Absoluut. Zelfs de 265Wp poly is nu heel betaalbaar. Combineer dat met een leuke Omnik, Sofar, Hosola, whatever omvormer en je hebt voor weinig iets leuks op je dak.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Norbertus schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:12:
[...]
Ja is een chinese speler. Deze omvormer is het: https://www.zonnepanelen....s/ginlong-solis-2500.html. Volgens mij vergelijkbaar met andere chinese omvormers. Mijn beeld is ook dat het allemaal sets zijn die het prima doen, maar je een gokje neemt qua levensduur en garantie. Maar daar is de prijs ook naar.
Ik heb een Ginlong Solis 3k-2g.
Ginlong is een middelgrote chinese omvormer leverancier voor windturbines en zonnepanelen, vooral actief in Australie (Ginlong EKO), de UK en de VS. Wordt ook gebruik voor enkele windturbines op de Eifeltoren.

Mijn omvormer is heel stil, wordt niet echt heet, goed rendement bij volle zon, on line logging via wifistick naar een standaard solarman portal achtige website, android en ios app, verder beperkte ondersteuning.
Eigenlijk wat je verwacht van een moderne chinese omvormer, doet wat het moet doen goed maar verwacht geen extra's.
De hierboven genoemde 2,5-2G heeft net als de mijne ondersteuning voor twee input strings

Ik heb trouwens wel een pythonscriptje gemaakt voor aanvullende wifi logging van Ginlong omvormers naar PVoutput.org.

[ Voor 16% gewijzigd door TWyk op 11-09-2016 13:29 ]

• koksie
Andre1973 schreef op zondag 11 september 2016 @ 00:23:
[...]

Het voornaamste wat optitrac doet is het iets oprekken naar beneden toe van het MPP bereik. daardoor valt het systeem niet uit als een deel van het veld in de schaduw komt te liggen, diodes gaan doorlaten en de spanning zakt. Dan gaat ie ook bij een lagere spanning een MPP zoeken.

Het is dus niet echt een oplossing voor een systeem met elke dag van het jaar harde schaduw.
mocht je last hebben van een winter schaduw (lagere zon geeft een langere schaduw), dan is het aan te bevelen om het in die periode aan te zetten en later weer uit, gezien het ook wat rendement (<1%) kost.

Heb je alleen laat in de middag / vroeg in de ochtend schaduw dan kan het ook een optie zijn, maar voor een systeem dag een groot deel van de dag, een groot deel van het jaar last heeft van harde schaduw is het niet bedoeld.

Dat is onafhankelijk van het aantal strings of mpp's.

Bij een vergelijking met SF en kristallijn, moet je eigenlijk uitgaan van het aantal kWh / Y per Euro of per m2 en niet van het aantal Wp, omdat SF meer kWh / Y geeft per Wp. ongeveer 1,2 x meer.
Ik heb inderdaad in het begin van de ochtend en in de avond last van schaduw van de daken van de buren, verder is er de hele dag volop zon op het dak. Het gaat me er dus om dat die schaduwperiodes niet ervoor zorgen dat er pas opgewekt gaat worden als alle panelen in de zon zijn, maar dat er al gelijk opgewekt wordt zodra er zon op de eerste panelen gaat vallen. En dat er 's avonds opgewekt blijft worden tot alle panelen in de schaduw liggen en dat niet bij de eerste schaduw op een paneel, de hele string in elkaar zakt. Dat zou Optitrac dus kunnen doen?
En het aantal strings maakt dus niet uit begrijp ik, ook met 5 strings op een mpp tracker werkt dat?

Aha, het rendement van een paneel SF vs een paneel mono is dus meer dan alleen een verschil in Wp. De installateurs die bij mij thuis kwamen, rekenden met een factor 0.88 om van Wp naar kWh te komen. Online lees ik meestal 0.85. Wat zou die factor bij SF ongeveer zijn? Als ik 1.2 meer pak dan kom ik op 1.02 uit, dus elke Wp levert 1.2 kWh op. Dat lijkt me niet kloppen?
Deze meneer heeft ze net een jaar liggen:
http://pvoutput.org/aggre...3&sid=36465&v=5&est=1&t=y

Dus 1,2 kWh per Wp bij SF zou kunnen kloppen. (bij schaduwloos dak)
Oftewel 1200 kWh/kWp (het zal iets minder zijn, want hij is begonnen op 2-9-15 met loggen)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2016 14:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• No Hands
Norbertus schreef op zondag 11 september 2016 @ 10:23:

Zonnepanelen.net is niet onafhankelijk en hun tests zijn daarom niet representatief.

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:16
Jerrythafast schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 18:34:
[...]

Als je op deze omvormer niks meer gaat toevoegen zou ik zeker NIET voor de SE5k gaan. Ik ben de afgelopen maanden danig teleurgesteld door de belabberde efficiency van SolarEdge bij lagere vermogens. Zorg dat dat ding aan het werk gezet wordt anders kakt de efficiency echt als een kaartenhuis in elkaar. 4000 Watt zul je waarschijnlijk al niet vaak redden (en een SE4000 stopt ook echt niet meteen als hij de 4000 Watt aantikt, gaat er gerust nog een tijdje overheen om een piek mee te pakken). Een SE5k zou zodoende dus nooit boven de 80% van zijn rated vermogen uit komen en dat ga je merken in de efficiency van dat ding.

Keuze is dan dus alleen nog tussen 1-fase of 3-fase... en gezien het minimum van 13 P405 optimizers op 3-fase omvormers zou ik in jouw geval dan voor de 1-fase omvormer gaan.
Volgens mij hebben alle omvormers daar last van. Is er vergelijkingsmateriaal wat dit aantoont?
Bij Solar Edge is dit makkelijk uit te rekenen mits alle gemeten waardes kloppen, dus valt dit misschien eerder op?

Wat mij wel opvalt is dat je de efficiency zelf moet uitrekenen terwijl dit makkelijk standaard op de dashboard weergegeven zou kunnen worden. Misschien om vragen van klanten te voorkomen?

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:29
We overwegen voor ons nieuwe huis (plat dak van 160m2 en garage plat dak 42m2) 36 of 48 panelen te plaatsen, met een warmtepomp en de Zoe hebben we best veel nodig..

Kan dat op 3 X 25A? En wat is het verschil tussen bemeten en onbemeten? (tarieven Liander)
per jaar:
3x25A onbemeten* 0,5741 0,4745 17,5113 14,4722 210,1370 173,6670
3x25A bemeten* 0,6302 0,5209 19,2237 15,8874 230,6857 190,6494

Dan ook nog de overweging om oost/west te doen ipv zuid om de opbrengst ivm salderen beter te verdelen?

van de Liander site: Een 3x25 ampère-aansluiting heeft een maximaal vermogen van ongeveer 17.000 watt. Dat houdt in dat er tot 17.000 watt aan apparatuur tegelijkertijd kan aanstaan. Zet u meer dan 17.000 tegelijk aan? Dan overbelast u de aansluiting en ‘springt’ de aansluiting eruit zodat u geen stroom heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door MarcelGo op 11-09-2016 20:47 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• Burgerman
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Bedankt voor de eerdere adviezen mensen!

Afgelopen vrijdag zijn de zonnepanelen geplaatst. Door een bedrijf laten doen, voor mij was het te hoog. Totaal zijn het 15 JA Solar panelen geworden van 280 Wp per stuk en ingebouwde optimizers. Dat is 4.200 Wp totaal. Aangesloten op een SolarEdge SE3000 omvormer. Er liggen er 9 op het oosten, 5 op het westen en 1 op zuid (op de dakkapel).

Ook de meterkast vernieuwd, want dat waren nog ouderwetse stoppen en er moest toch een groep bij komen.

Zonnepanelen oost

Zonnepanelen west

Meterkast

• Proton_

Proton_

Team Welles

MarcelGo schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:38:
We overwegen voor ons nieuwe huis 36 of 48 panelen te plaatsen[...]
Kan dat op 3 X 25A?
'Panelen' zijn natuurlijk geen handige eenheid :) Er zit nogal verschil in een 160 Wp SF paneel of 325 Wp BenQ (ook in maat).
Maar je kan 17 kW terugleveren (excl eigenverbruik). Dus tot ongeveer 25 kWp aan panelen is zinvol en realistisch.

[ Voor 29% gewijzigd door Proton_ op 11-09-2016 20:48 ]

• MarcelGo
Je hebt helemaal gelijk...ik moet praten in kW of Wp (ben nog een beetje gewend aan gemiddeld 250 per paneel, maar inmiddels is de keus aanmerkelijk groter.....)

Warmtepomp schat ik in op 7000 kW, auto ongeveer 4000 kW, rest ongeveer 3000 kW als verbruik.
Ik ben in verwarring over de maximale vermogens die kunnen, maar wil minimaal 11000 kW opbrengen

[ Voor 18% gewijzigd door MarcelGo op 11-09-2016 20:54 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

De verbruikers sturen stroom de andere kant op, dus die verhogen (!) je maximale opwekvermogen juist.
Ik neem aan dat de getallen die je noemt het jaarverbruik (in kWh, vermogen x tijd) is?

Nou ja, het antwoord op je vraag is in ieder geval: geen probleem (voor de zekering).

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 11-09-2016 20:56 ]

• MarcelGo
Check, het korte antwoord is welkom!

Maar mijn zorg is op een mooie voorjaarsdag in mei zonder warmtepomp, auto of andere grote gebruikers is mijn verbruik maar 150 watt en opbrengst maximaal, dan gaat de zekering er niet uit?

En ik kan inderdaad tot bijna 17kW gaan?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ja, de zekering ziet alleen verbruik minus opwek.
Biervilt:

160 m², als ik daar 16x10 meter van maak dan kan je daar 9x10 panelen van 165x100 cm in oost/west op kwijt. Dan kom je op 90 panelen van 240-270 Wp oftewel de maximale 25 kWp op een 17 kW omvormer (die gaat aftoppen maar dat geeft niet).
De natte vinger zegt 20.000 kWh jaarlijkse opbrengst en je garage is nog vrij.

• MarcelGo
90 panelen en 25kWp gaat me wel wat ver hoor, ik wil behalve het klimaat/milieu ook mijn portemonnee te vriend houden :-)

Enige nuancering betreffende maatvoering, netto ruimte minus randen e.d. zal ongeveer 11,5 X 11,5 zijn, garage netto misschien 5 X 6 meter.

Is het effect van SF panelen in oost/west de moeite waard als ik denk aan een versoberde salderingsregeling? Of is zuid sowieso niet te verslaan? (ik heb nu alles zuid en ongeveer 35 graden en de opbrengst is ongeveer 89%)

[ Voor 8% gewijzigd door MarcelGo op 11-09-2016 21:13 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zuid blijft beter qua opbrengst per paneel, maar opbrengst per geïnvesteerde euro scheelt niet heel veel met oost/west.
Dit komt door de goedkopere panelen tegenwoordig, waardoor de montage zwaarder gaat wegen en daar is oost/west licht in het voordeel.
Al heb ik geen cijfers die dit concreet aantonen :)

Ik zou je niet teveel laten leiden door het einde van salderen. Er is een overgangsregeling beloofd en thuisaccu's worden ook haalbaar. Daarmee kan je de Zoe met 22 kW opladen :)

• onetime
  • Niet online
MarcelGo schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:12:
90 panelen en 25kWp gaat me wel wat ver hoor, ik wil behalve het klimaat/milieu ook mijn portemonnee te vriend houden :-) [...]
Als je het allemaal opmaakt zijn panelen de beste manier om je portomonnee te vriend te houden >:) :+ 8)

• Jerrythafast
mgroen81 schreef op zondag 11 september 2016 @ 18:23:
[...]

Volgens mij hebben alle omvormers daar last van. Is er vergelijkingsmateriaal wat dit aantoont?
Bij Solar Edge is dit makkelijk uit te rekenen mits alle gemeten waardes kloppen, dus valt dit misschien eerder op?

Wat mij wel opvalt is dat je de efficiency zelf moet uitrekenen terwijl dit makkelijk standaard op de dashboard weergegeven zou kunnen worden. Misschien om vragen van klanten te voorkomen?
Helaas is dat effect bij SolarEdge toch wat sterker dan bij een gewone stringomvormer. Het is niet makkelijk uit te rekenen, de DC stroomsterkte wordt namelijk niet gegeven, alleen het DC voltage. Maar zoals ik hier eerder al postte is op een minder zonnige dag (of dagdeel) het verlies van onze SE3000 veel groter dan de Hosola van Mattie112 een paar kilometer verderop. Hetzelfde zie ik gebeuren bij andere SE omvormers op PVOutput.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 11-09-2016 23:52 ]

• Andre1973

Andre1973

koksie schreef op zondag 11 september 2016 @ 14:03:
[...]

Ik heb inderdaad in het begin van de ochtend en in de avond last van schaduw van de daken van de buren, verder is er de hele dag volop zon op het dak. Het gaat me er dus om dat die schaduwperiodes niet ervoor zorgen dat er pas opgewekt gaat worden als alle panelen in de zon zijn, maar dat er al gelijk opgewekt wordt zodra er zon op de eerste panelen gaat vallen. En dat er 's avonds opgewekt blijft worden tot alle panelen in de schaduw liggen en dat niet bij de eerste schaduw op een paneel, de hele string in elkaar zakt. Dat zou Optitrac dus kunnen doen?
En het aantal strings maakt dus niet uit begrijp ik, ook met 5 strings op een mpp tracker werkt dat?

Aha, het rendement van een paneel SF vs een paneel mono is dus meer dan alleen een verschil in Wp. De installateurs die bij mij thuis kwamen, rekenden met een factor 0.88 om van Wp naar kWh te komen. Online lees ik meestal 0.85. Wat zou die factor bij SF ongeveer zijn? Als ik 1.2 meer pak dan kom ik op 1.02 uit, dus elke Wp levert 1.2 kWh op. Dat lijkt me niet kloppen?
Optitrac kan zeker, opbrengst zal wel iets minder zijn dan met SE.
Optitrac geeft wat uitstel van afschakelen, en is lastig zo even te beoordelen hoeveel het verschil is.
Wat prettig is is dat in jouw geval het niet in de piek tijden plaats vind, dan hoeven je diodes ook net zo hard te werken, daar zijn ze namelijk niet geschikt voor bij 25Y+
Al je meerdere strings op 1 MPP zet dan moet je deze wel gelijk houden ook wat schaduw betreft.
Anders ga je verschillende spanningen hard aan elkaar koppelen, en dat is niet het grote idee an parallele strings.

Probeer de panelen zo te plaatsen dat:
Of ongeveer even veel panelen voor een even groot deel tegelijk in de schaduw / zon ligt van de strings die parallel op 1 MPP staan. (bijvoorbeeld:panelen met ochtend schaduw bij elkaar en in elke string 1 paneel met schaduw, idem met de avond schaduw op de andere mpp.)

Of "alle" schaduw panelen op een MPP, en alle zon panelen op 1 mpp.

Factor 0,85 is wel heel bescheiden vandaag de dag. Het rendement van de omvormers is de laatst jearen wel wat gestegen.
In het NW van NL kun je met een goede set boven de 1,0 halen met kristallijn, en in het diepe ZO 0,85.
hangt dus af van waar je zit. kijk hier eens: http://www.zonnestroomnl....eer-zonnestroomopbrengst/

combineer dat met http://v2.buienradar.nl/Home/TextPage?pageid=11001 en dan ff doorscrollen naar de 2e kaart. elke 3 graden omhoog geeft 1% minder kWh.

Een vriend van mij in Utrecht haalt met SF panelen (eerste van nederland) ongeveer een factor 1,17.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
mgroen81 schreef op zondag 11 september 2016 @ 18:23:
[...]

Solar Edge data over de rendement grafieken: onderstaand mijn SE 4000. Min of meer standaard denk ik.
Met potlood de verliezen in watt ingeschetst.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wBVyIY9l.png

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 12-09-2016 00:42 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:39

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

No Hands schreef op zondag 11 september 2016 @ 17:22:
[...]

Zonnepanelen.net is niet onafhankelijk en hun tests zijn daarom niet representatief.
Ow?
Leg eens uit?
Ik gebruikte hun (ietwat verouderde test resultaten soms als leidraad)

• onetime
  • Niet online
Gasschuif schreef op maandag 12 september 2016 @ 00:41:
[...] Solar Edge data over de rendement grafieken: onderstaand mijn SE 4000. Min of meer standaard denk ik.
Met potlood de verliezen in watt ingeschetst. [afbeelding]
Kijk, dat had ik zelf ooit nog eens willen maken, bedankt! Vooral de "nullast", ~20W voor er iets uitkomt...

• No Hands
ApC_IcE schreef op maandag 12 september 2016 @ 00:45:
[...]

Ow?
Leg eens uit?
Ik gebruikte hun (ietwat verouderde test resultaten soms als leidraad)
Allereerst is hun manier van testen allerbelabbertst, een solaredge omvormer met van allemaal types paneel er 1 aan die omvormer. Verschil in optimzers en panelen kan zo voor 5% testverschil zorgen. Op het moment dat een aantal grote aanbieders, SF panelen verkoopt staan die bij zonnepanelen.net ineens bovenaan de lijst. Zonder aanwijsbare reden valt hetzelfde SF paneel later een paar plekken naar beneden, en diezelfde grote aanbieder speelt ineens met al zijn offertes met het nieuwe paneel wat bij zonnepanelen.net bovenaan staat.

Zouden die grote aanbieders nou blind varen op die wankele tests van zonnepanelen.net of zou zonnepanelen.net de panelen die die grote aanbieders hebben bovenaan zetten?

Als je verder zoekt naar de achtergrond van zonnepanelen.net vind je nog wel meer. Het is leuk dat er iemand tests op internet zet maar ik vind het niet netjes dat ze pretenderen onafhankelijk te zijn. Dat zet nietsvermoedende mensen op het verkeerde been.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Gasschuif schreef op maandag 12 september 2016 @ 00:41:
[...]

Solar Edge data over de rendement grafieken: onderstaand mijn SE 4000. Min of meer standaard denk ik.
Met potlood de verliezen in watt ingeschetst.
[afbeelding]
Volgens mij is dit het rendement van de wisselrichter (vaste spanning van X volt DC uit de string naar AC).
Het rendement van de optimizers is hier niet in meegerekend. En die zijn ook interessant voor het totaalplaatje instraling -> AC watts.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:39
Oktober vorig jaar ben ik verhuisd. Vanaf dat moment loop ik al met plannen om zonnepanelen te plaatsen maar om 2 redenen nog niet gedaan.
1) Mijn huis heeft praktisch overal plat dak, dat is 30 jaar oud en aan vervanging toe.
2) Ik had geen idee hoeveel stroom ik ging verbruiken. Vooral omdat ik overal vloerverwarming heb met elektrische pompen. Die pompen heb ik zo aangesloten zodat ze gedurende de 2/3e van het jaar in- en uitschakelen zodra de ketel gaat werken, ze draaien dus nauwelijks.

Het plat dak wordt dit jaar nog vervangen. Er is inmiddels een dakdekker geweest, deze heeft een offerte gemaakt en die vond ik alleszins redelijk. Akkoord gegeven en staat dus ingepland.

Stroomverbruik komt tegen de 2000kw uit voor een jaar tijd. Gasverbruik afgelopen jaar is ongeveer 1400m3. Verwaring is een Itho HR ketel uit 2004, fornuis op gas. Zodra er zonnepanelen liggen wil ik ook overstappen op een inductiekookplaat. Later wellicht 1 of 2 goede split-unit airco's welke ook kunnen verwarmen (lucht/lucht warmtepomp). Of dit doorgaat is een beetje afhankelijk van wat er straks wordt bedacht als vervanger van het salderen.

Mijn huis heeft 2 platte daken. Een op een gedeelte begane grond van 3x15 meter en een boven op de 1e verdieping van 5,5x5,5 meter. Het gedeelte boven de begane grond vangt buiten de zomer best wat schaduw van het huis van de buren. Het dak boven de eerste verdieping is schaduwvrij op mijn de aan- en afvoer van de ketel na en dat is nu net hetgene waar ik een beetje mee in de knoop zit. Hieronder een simpele tekening van bovenaf, aan- en afvoer is het zwarte cirkeltje. De witte cirkels zijn ventilatiegaten voor douche en toilet.
Afbeeldingslocatie: https://s21.postimg.org/sxnbqe13b/dak_huis.png
De onderste rand ligt volgens mijn kompassen op 15 graden uit het zuiden (ZZZW - ZZW). Buiten deze 5,5x5x5 meter zit nog het opstaande randje rond het dak, dat heb ik niet meegeteld omdat het toch niet gebruikt kan worden voor zonnepanelen.

En hier een foto van de aan- en afvoer en de ventielatiegaten.
Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/rr8womqqx/dak_huis_foto.png
De aan- en afvoer is 58cm hoog. De ventilatiegaten zijn 18cm hoog.

Nu zag ik op Marktplaats een set van 20 gebruikte poly zonnepanelen (Yingli YL-175 P-23b). 6 jaar oud, 175WP per stuk en 99x131 groot. Heb mailcontact en die panelen kan ik voor ruim onder de € 0,50 per WP krijgen. Oppervlakte/WP dus niet optimaal maar mogelijk wel heel snel terugverdiend en gezien de onzekerheid over wat er na 2020 gaat gebeuren vind ik dat wel een prettig idee.

Om mijn huidige verbruik af te dekken heb ik genoeg aan 12 van die panelen maar om de inductiekookplaat en straks ook de lucht/lucht warmtepompen af te dekken wil ik ze eigenlijk alle 20 overnemen en op het dak leggen in een oost-west opstelling (eigenlijk OZO/WNW). Geen probleem als die aan- en afvoer voor de ketel daar niet had gezeten 8)7. Maar wat doet zo'n pijpje nu als schaduw op zonnepanelen? Het ding is due 58cm hoog en ongeveer 20cm doorsnee. Als daar een paneel naast ligt en er valt een streep schaduw overheen, valt dan direct alle opbrengst van de string zonnepanelen weg uitgaande van een setup zonder optimizers? Zo ja, welke afstand kan ik het beste aanhouden om geen panelen te leggen?

Alle andere tips zijn natuurlijk ook welkom, zoals het al dan niet aanschaffen van gebruikte panelen, legplan, tips voor omvormers en stringlengte enz. Ik overweeg om zelf met geïmpregneerd hout een frame te maken voor de panelen, daar rubber tegels onder te leggen en als ballast wat stoeptegels.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-10 13:51
Wat je natuurlijk ook kan doen:

- pijpje verplaatsen
- pijpje inkorten (voor zover mogelijk)
- pijpje "buigen"/verlengen zodat hij op een plek uitkomt waar het niet uitmaakt.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• GH45T
Mattie112 schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:29:
Wat je natuurlijk ook kan doen:

- pijpje verplaatsen
- pijpje inkorten (voor zover mogelijk)
- pijpje "buigen"/verlengen zodat hij op een plek uitkomt waar het niet uitmaakt.
De ketel zit er een meter onder. Heel veel verplaatsen en inkorten zit er denk ik niet in. Of ik moet de gehele ketel verplaatsen naar bijvoorbeeld de garage maar dat brengt weer het nodige leidingwerk met zich mee.

• drielp
  • Laatst online: 14-10 09:07
GH45T schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:41:
[...]

De ketel zit er een meter onder. Heel veel verplaatsen en inkorten zit er denk ik niet in. Of ik moet de gehele ketel verplaatsen naar bijvoorbeeld de garage maar dat brengt weer het nodige leidingwerk met zich mee.
Van dat pijpje heb je weinig tot geen last. Blijf een halve meter er vandaan en leg je dak vol. Ik heb ook zo'n pijpje, geeft even een dipje, maar je MPPT trekt dat weer recht. En mijn pijpje zit bijna tegen de panelen aan, zie foto hiernaast

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• onetime
  • Niet online
GH45T schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:08:
Oktober vorig jaar ben ik verhuisd. Vanaf dat moment loop ik al met plannen om zonnepanelen te plaatsen maar om 2 redenen nog niet gedaan.
1) Mijn huis heeft praktisch overal plat dak, dat is 30 jaar oud en aan vervanging toe.
2) Ik had geen idee hoeveel stroom ik ging verbruiken. Vooral omdat ik overal vloerverwarming heb met elektrische pompen. Die pompen heb ik zo aangesloten zodat ze gedurende de 2/3e van het jaar in- en uitschakelen zodra de ketel gaat werken, ze draaien dus nauwelijks.

Het plat dak wordt dit jaar nog vervangen. Er is inmiddels een dakdekker geweest, deze heeft een offerte gemaakt en die vond ik alleszins redelijk. Akkoord gegeven en staat dus ingepland.

Stroomverbruik komt tegen de 2000kw uit voor een jaar tijd. Gasverbruik afgelopen jaar is ongeveer 1400m3. Verwaring is een Itho HR ketel uit 2004, fornuis op gas. Zodra er zonnepanelen liggen wil ik ook overstappen op een inductiekookplaat. Later wellicht 1 of 2 goede split-unit airco's welke ook kunnen verwarmen (lucht/lucht warmtepomp). Of dit doorgaat is een beetje afhankelijk van wat er straks wordt bedacht als vervanger van het salderen.

Mijn huis heeft 2 platte daken. Een op een gedeelte begane grond van 3x15 meter en een boven op de 1e verdieping van 5,5x5,5 meter. Het gedeelte boven de begane grond vangt buiten de zomer best wat schaduw van het huis van de buren. Het dak boven de eerste verdieping is schaduwvrij op mijn de aan- en afvoer van de ketel na en dat is nu net hetgene waar ik een beetje mee in de knoop zit. Hieronder een simpele tekening van bovenaf, aan- en afvoer is het zwarte cirkeltje. De witte cirkels zijn ventilatiegaten voor douche en toilet.
[afbeelding]
De onderste rand ligt volgens mijn kompassen op 15 graden uit het zuiden (ZZZW - ZZW). Buiten deze 5,5x5x5 meter zit nog het opstaande randje rond het dak, dat heb ik niet meegeteld omdat het toch niet gebruikt kan worden voor zonnepanelen.

En hier een foto van de aan- en afvoer en de ventielatiegaten.
[afbeelding]
De aan- en afvoer is 58cm hoog. De ventilatiegaten zijn 18cm hoog.

Nu zag ik op Marktplaats een set van 20 gebruikte poly zonnepanelen (Yingli YL-175 P-23b). 6 jaar oud, 175WP per stuk en 99x131 groot. Heb mailcontact en die panelen kan ik voor ruim onder de € 0,50 per WP krijgen. Oppervlakte/WP dus niet optimaal maar mogelijk wel heel snel terugverdiend en gezien de onzekerheid over wat er na 2020 gaat gebeuren vind ik dat wel een prettig idee.

Om mijn huidige verbruik af te dekken heb ik genoeg aan 12 van die panelen maar om de inductiekookplaat en straks ook de lucht/lucht warmtepompen af te dekken wil ik ze eigenlijk alle 20 overnemen en op het dak leggen in een oost-west opstelling (eigenlijk OZO/WNW). Geen probleem als die aan- en afvoer voor de ketel daar niet had gezeten 8)7. Maar wat doet zo'n pijpje nu als schaduw op zonnepanelen? Het ding is due 58cm hoog en ongeveer 20cm doorsnee. Als daar een paneel naast ligt en er valt een streep schaduw overheen, valt dan direct alle opbrengst van de string zonnepanelen weg uitgaande van een setup zonder optimizers? Zo ja, welke afstand kan ik het beste aanhouden om geen panelen te leggen?

Alle andere tips zijn natuurlijk ook welkom, zoals het al dan niet aanschaffen van gebruikte panelen, legplan, tips voor omvormers en stringlengte enz. Ik overweeg om zelf met geïmpregneerd hout een frame te maken voor de panelen, daar rubber tegels onder te leggen en als ballast wat stoeptegels.
Koop die panelen lekker, leg het O-W vol, en laat bij de cv-pijp er 2 weg. Gewoon over de ontluchting heen.
3 achter elkaar, 6 in /\ vorm naast elkaar. De panelen die over zijn leg je een etage lager met een Soladin oid.

/\/\/\ eh... ik dacht aan 158 x 81 ...
/\/\ * eh... portrait en landscape afwisselen, is dat een idee?
/\/\/\ eh... 4 x 99 ~ 3 x 131 ... ?

Ik laat het exacte puzzelen toch even aan jou zelf over, maar je lijkt me goed bezig.

• TWyk
gezien de onzekerheid over wat er na 2020 gaat gebeuren vind ik dat wel een prettig idee
Is vooral relevant als je een 'slimme' meter met gescheiden telling voor terugleveren hebt.
Als je meter terugloopt of saldeert maakt het weinig uit

• GH45T
drielp schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:43:
[...]

Van dat pijpje heb je weinig tot geen last. Blijf een halve meter er vandaan en leg je dak vol. Ik heb ook zo'n pijpje, geeft even een dipje, maar je MPPT trekt dat weer recht. En mijn pijpje zit bijna tegen de panelen aan, zie foto hiernaast
Als een halve meter afstand genoeg is dan komt het wel in orde.
onetime schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:56:
[...]

Koop die panelen lekker, leg het O-W vol, en laat bij de cv-pijp er 2 weg. Gewoon over de ontluchting heen.
3 achter elkaar, 6 in /\ vorm naast elkaar. De panelen die over zijn leg je een etage lager met een Soladin oid.

/\/\/\ eh... ik dacht aan 158 x 81 ...
/\/\ * eh... portrait en landscape afwisselen, is dat een idee?
/\/\/\ eh... 4 x 99 ~ 3 x 131 ... ?

Ik laat het exacte puzzelen toch even aan jou zelf over, maar je lijkt me goed bezig.
Klinkt als een goed plan! Ik was eerst aan het denken om een soort kunstmatig schuin dak te maken maar dat wordt meteen erg hoog. Dan inderdaad maar /\/\/\. Misschien hang ik die 4 panelen welke dan over blijven wel verticaal tegen de schutting om eens te kijken wat dit in de winter doet. Of anders inderdaad op het zuiden gericht een verdieping lager. Voor 4 panelen vind ik nog wel een plekje met weinig schaduw.

Ik puzzel inderdaad wel wat, nu ik een beetje een idee heb hoe ver ik van die afvoer weg moet blijven komt dat wel in orde :)
TWyk schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:12:
[...]

Is vooral relevant als je een 'slimme' meter met gescheiden telling voor terugleveren hebt.
Als je meter terugloopt of saldeert maakt het weinig uit
Momenteel heb ik nog een Ferraris met dubbele teller en dat is hiervoor natuurlijk prima, maar ik denk dat het een kwestie van tijd is dat die dingen overal weg gaan. Ik heb als energieleverancier Greenchoice, als ik daar doorgeef dat ik zonnepanelen heb geplaatst verwacht ik al een beetje dat ze beginnen over een slimme meter. Verder wil ik, als ik nog lang in dit huis woon, uiteindelijk helemaal van het gas af en alles elektrisch en dat gaat met de huidige 1x35A niet lukken. Volgens mij kom je bij upgrade naar 3-fase niet meer onder de slimme meter uit toch? Maar dat is allemaal nog ver weg, voor nu de energiekosten verlagen en het milieu nog wat meer proberen te ontzien.

Hoe dan ook, allemaal bedankt voor het meedenken!

[ Voor 7% gewijzigd door GH45T op 12-09-2016 13:26 ]

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Proton_ schreef op maandag 12 september 2016 @ 08:19:
[...]

Volgens mij is dit het rendement van de wisselrichter (vaste spanning van X volt DC uit de string naar AC).
Het rendement van de optimizers is hier niet in meegerekend. En die zijn ook interessant voor het totaalplaatje instraling -> AC watts.
Ja, dat klopt. In zou wel het rendement van de optimizers willen weten als functie van de overzet verhouding.
Mijn vermoeden zegt dat dit het hoogst is bij 1 op 1 omzetting van de spanning. Nog geen info over kunnen vinden.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• onetime
  • Niet online
GH45T schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:23:
[...] Momenteel heb ik nog een Ferraris met dubbele teller en dat is hiervoor natuurlijk prima, maar ik denk dat het een kwestie van tijd is dat die dingen overal weg gaan. Ik heb als energieleverancier Greenchoice, als ik daar doorgeef dat ik zonnepanelen heb geplaatst verwacht ik al een beetje dat ze beginnen over een slimme meter. Verder wil ik, als ik nog lang in dit huis woon, uiteindelijk helemaal van het gas af en alles elektrisch en dat gaat met de huidige 1x35A niet lukken. Volgens mij kom je bij upgrade naar 3-fase niet meer onder de slimme meter uit toch? Maar dat is allemaal nog ver weg, voor nu de energiekosten verlagen en het milieu nog wat meer proberen te ontzien.

Hoe dan ook, allemaal bedankt voor het meedenken!
Waarom zou dat met 1x 35A niet lukken? Misschien wel een beetje opletten dat de grote dingen niet tegelijk aan gaan, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Prioriteit schakeling comes to mind.
En "slimme" meters (= op afstand uitleesbare domme meter) Die zijn niet verplicht. En waarom zonnepanelen melden? Ze merken wel dat je minder afneemt. En wat je overhoud gewoon gas mee vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://vrijbit.nl/images/stories/virtuemart/product/meterkast-stickers-.jpg

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:26
Iemand hier al eens zelf de klemmen zwart gemaakt? Tip hoe dit het makkelijkst te doen is? Lees op internet dat aluminium niet het meest makkelijk te bewerken is, vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen.

• TWyk
GH45T schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:23:
[...]
Momenteel heb ik nog een Ferraris met dubbele teller en dat is hiervoor natuurlijk prima, maar ik denk dat het een kwestie van tijd is dat die dingen overal weg gaan. Ik heb als energieleverancier Greenchoice, als ik daar doorgeef dat ik zonnepanelen heb geplaatst verwacht ik al een beetje dat ze beginnen over een slimme meter.
Je kunt doorgeven dat je zonnepanelen hebt op de gezamelijke site van de netbeheerders hier:
http://www.energieleveren.nl/
Daarbij wordt meestal ook gesteld dat het niet zeker is dat je draaimeter teuglevering ondersteunt en wordt je gevraagd of je een nieuwe meter wilt.
Als je daarbij maar niet kiest voor een nieuwe meter mag je gewoon terugleveren met je oude.
De netbeheerders geven je melding weer door aan je leverancier.

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Niek_ schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:03:
Iemand hier al eens zelf de klemmen zwart gemaakt? Tip hoe dit het makkelijkst te doen is? Lees op internet dat aluminium niet het meest makkelijk te bewerken is, vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen.
even goed ontvetten, en in de zwarte auto tectiel spuiten.
Na 2 1/2 jaar nog steeds zwart / donker grijs.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:58
Aegle schreef op woensdag 07 september 2016 @ 19:56:
Ligt het aan mijn omvormer of klopt het dat de SolarEdge portal niet meer logt?

Sinds vandaag wordt er niets meer naar de portal verzonden. De testrun laat zien dat ie wel verbonden is, maar ik zie niks geen data meer verschijnen. In de portal staat dat de verbinding OK is.
Vandaag eindelijk tijd om e.e.a goed uit te zoeken: Blijkt om onverklaarbare wijze het DNS-adres in de omvormer te zijn gewijzigd :? :? .
Dit weer goed ingesteld en, voila: alle logdata vanaf afgelopen woensdag is weer netjes in de SE-portal verschenen *O* *O* .
Maar hoe dat nou mogelijk is? Geen idee...

Ik kan weer verder met het lokaal loggen experiment...

EDIT: eigenlijk het verkeerde topic. Sorry... :X

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-10 11:45
Ik heb hier nu inmiddels 3 offertes liggen van 2 bedrijven, maar ik vind het moeilijk om de kwaliteit van panelen te vergelijken. Ik ben deze week lekker gemaakt door een bedrijf wat LG erg aanbeveelt; het beste rendement per m2. Echter, je hele installatie wordt wel gelijk 500€ duurder. Zijn goedkope variant is met Canadian Solar Mono panelen, waar ik weer weinig over kan vinden. Bijkomend voordeel van de LG's is dat ik af kan met 8 panelen landscape, waar ik bij de andere installaties een negende staand paneel zou hebben.

Installatie 1 :
- 2430 Wp
- 9x SolarClarity Denim Mono All Black 270Wp
- 1x SolarEdge inverter SE2200 single phase AC 2200W
- 9x SolarEdge Power Optimizer P300, 48Voc
- 4150€ in de BTW (1,71€/Wp)

Installatie 2 :
- 2430 Wp
- 9x Canadian Solar Mono All Black 270 Wp
- 1x SolarEdge SE220-EUR 1-fase
- 9x SolarEdge Power Optimizer P300
- 4248,40€ in de BTW (1,75€/Wp)

Installatie 3 :
- 2400 Wp
- 8x LG 300N1K-G4 full black NeoN2 black 40mm
- 4897,90€ in de BTW (2,04€/Wp)
(note : er staan 9 optimizers in de offerte, of dat aantal of de prijs installatie klopt heb ik nog niet nagevraagd)

Door het mooie verhaal over LG neig ik daar wel naar, maar het is wel 600€ meer op een even krachtige installatie. Er is in mijn omgeving niemand die echt kritisch naar merken kijkt, maar ik lees wel overal dat deze panelen een stapje hogere kwaliteit zijn. Offerte 2 en 3 zijn van dezelfde firma.

Mijn huidige verbruik ligt rond de 2300kWh wat eigenlijk wel iets omhoog mag aangezien ik een keukenboiler wil plaatsen (uitgangspunt 2500kWh).

Mijn concrete vraag is of er iemand ervaring heeft met bovenstaande panelen en of er daadwerkelijk kwaliteit en of rendement verschillen zijn?

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

databeestje

Von PrutsHausen

Gisteren begroet door een rood knipperende led op de SMA SB 2000HF "39 01 start condition not met", kennelijk vondt deze dat het te lang duurde voordat er geproduceerd kon worden. Het was inmiddels tegen 12 in de middag en deze stond al sinds 8 uur in de startblokken 8)

Uiteindelijk kroop tegen 13:00 de zon voorbij de bomen en kon deze eindelijk met de 6xSF (~870Wp) aan de gang. Volgend jaar als ik de rest van de overkapping kan plaatsen ben ik daar ook weer vanaf.

Uiteindelijk gaat de SMA vanzelf verder zonder morren, het is gewoon een issue met harde schaduw, dan is er niet genoeg opwek. Bij bewolkte dagen pruttelt deze wel de hele dag.

• drielp
  • Laatst online: 14-10 09:07
elcastel schreef op maandag 12 september 2016 @ 20:02:
Ik heb hier nu inmiddels 3 offertes liggen van 2 bedrijven, maar ik vind het moeilijk om de kwaliteit van panelen te vergelijken. Ik ben deze week lekker gemaakt door een bedrijf wat LG erg aanbeveelt; het beste rendement per m2. Echter, je hele installatie wordt wel gelijk 500€ duurder. Zijn goedkope variant is met Canadian Solar Mono panelen, waar ik weer weinig over kan vinden. Bijkomend voordeel van de LG's is dat ik af kan met 8 panelen landscape, waar ik bij de andere installaties een negende staand paneel zou hebben.

Installatie 1 :
- 2430 Wp
- 9x SolarClarity Denim Mono All Black 270Wp
- 1x SolarEdge inverter SE2200 single phase AC 2200W
- 9x SolarEdge Power Optimizer P300, 48Voc
- 4150€ in de BTW (1,71€/Wp)

Installatie 2 :
- 2430 Wp
- 9x Canadian Solar Mono All Black 270 Wp
- 4248,40€ in de BTW (1,75€/Wp)

Installatie 3 :
- 2400 Wp
- 8x LG 300N1K-G4 full black NeoN2 black 40mm
- 4897,90€ in de BTW (2,04€/Wp)
(note : er staan 9 optimizers in de offerte, of dat aantal of de prijs installatie klopt heb ik nog niet nagevraagd)

Door het mooie verhaal over LG neig ik daar wel naar, maar het is wel 600€ meer op een even krachtige installatie. Er is in mijn omgeving niemand die echt kritisch naar merken kijkt, maar ik lees wel overal dat deze panelen een stapje hogere kwaliteit zijn. Offerte 2 en 3 zijn van dezelfde firma.

Mijn huidige verbruik ligt rond de 2300kWh wat eigenlijk wel iets omhoog mag aangezien ik een keukenboiler wil plaatsen (uitgangspunt 2500kWh).

Mijn concrete vraag is of er iemand ervaring heeft met bovenstaande panelen en of er daadwerkelijk kwaliteit en of rendement verschillen zijn?
Ik zou toch wat verder gaan zoeken, de prijs is nogal fors. De Canadian Solar panelen zijn overigens prima, echt slechte panelen zijn er eigenlijk niet.
http://www.solarnrg.nl/pr...solar-s6p-265p-schuin-dak

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Ik ben nu aan het kijken hoe ik de apikey van me Solaredge kan krijgen (naar aanleiding van het bericht Jerrythafast met de link van de pdf, waarvoor nog dank!)
De site ID is me gelukt, echter als ik naar monitoringapi.solaredge.com ga krijg ik een http status 401 (404 ken ik wel, 401 niet)

Op die link zou ik een API key moeten generaten wat niet lukt. Ligt die site er nou uit/of iets anders of snap ik dr geen reet van? 8)7

Als ik het goed begrijp en ik als ik in bezit ben van de API key, kan ik monitoringapi.solaredge.com/site/*mijnsiteid*/overview?api-key=*kaniknietgenereren* in pvoutput doen en zou het moeten werken?

Alvast bedankt!

• Aegle
Als het goed is heeft je leverancier administratie rechten op jou systeem. Daarmee kun je een API-key genereren.
In PVoutput je SID en key invullen, en voila: klaar...

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Ah vandaar, ik snapte het al niet waarom ik het niet voor elkaar kreeg.
Ik zal ze morgen vragen de API key door te geven. Bedankt! scheelt weer frustratie _/-\o_

• Andre1973

Andre1973

Niek_ schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:03:
Bij allu werkt t eigenlijk alleen goed als ze nieuw zijn, dan moet je een primer gebruiken voor allu (is meestal een soort bamboe geel) en dan pas de boel spuiten.

Maar je kan ze ook gelijk spuiten, rustig laagje voor laagje en niet in de zon laten drogen.
Over 2 jaar las de boel gaat verkleuren kijkt je meissie er waarschijnlijk toch niet meer naar.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@GH45T

Als je tweedehands koopt kun je doorgaans geen BTW terugvragen, dat scheelt ongeveer 17% van de prijs. Ik vind 50 cent voor YL-175 P-23b geen goede prijs. Die panelen zijn qua stand van de techniek uit 2008 en ze waren 6 jaar geleden instapniveau. Gebruikte 185W panelen kosten op de tweede handsmarkt ongeveer 38 cent (ex. BTW).

Inkoop kosten moderne 250/260W panelen ongeveer 50 cent (ex. BTW). Daarbij komen transportkosten uit een Europees land, denk aan een paar honderd euro minstens. Modernere panelen hebben niet meer de kinderziektes van de oude generaties panelen.

Teveel plaatsen is tegenwoordig geen probleem. Er zijn talloze mogelijkheden om het overschot goed te besteden, bijvoorbeeld voor verwarming/koeling of voor een elektrische auto, waarvan er de komende jaren veel nieuwe modellen op de markt zullen verschijnen en naar verwachting populair zal worden.

De toekomst is onzeker, maar kan best meevallen want er moet nu eenmaal meer duurzame energie (CO2 reducties) komen volgens milieuafspraken. Dat lukt denk ik niet als salderen wordt afgeschaft. Ook mag je ervan uitgaan dat voordat wijzigingen plaats vinden je de kosten eruit hebt kunnen halen. Daar zullen consumentenorganisaties en politieke partijen wel op letten.

Verwijderd

lange tijd was het moelijk / niet rendabel om meer te plaatsen dan je opwekt
nu met de 290wp of zelfs hoger panelen begint het interresant te worden

als je toch panelen gaat leggen en je heb de ruimte dan bijv 2 paneeltjes extra is snel gedaan dan

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:16
Jerrythafast schreef op zondag 11 september 2016 @ 23:51:
[...]

Helaas is dat effect bij SolarEdge toch wat sterker dan bij een gewone stringomvormer. Het is niet makkelijk uit te rekenen, de DC stroomsterkte wordt namelijk niet gegeven, alleen het DC voltage. Maar zoals ik hier eerder al postte is op een minder zonnige dag (of dagdeel) het verlies van onze SE3000 veel groter dan de Hosola van Mattie112 een paar kilometer verderop. Hetzelfde zie ik gebeuren bij andere SE omvormers op PVOutput.
Dat zou dan wel jammer zijn idd.
Op optimizer niveau kan je wel stroom voltage en vermogen aflezen en ook data terug halen.
kWh per paneel kan je uitlezen aan het einde van de dag.

Ik had eerst een SE5K besteld en later toch de SE7K genomen.
Ik tik zelden de 4000 watt aan met oost/west.
Misschien toch terug naar een SE5K? Of uitbreiden.
Er is nog ruimte voor nog 2 panelen op het dak en 5 op de garage...
Nou ja. Eerst maar eens een jaartje zo draaien kijken wat het wordt.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-11 07:25
Nu het toch zo heet is. Twee temperatuur week grafiekjes met 2 vergelijkbare systemen in de zelfde plaats. De een met actieve koeling de ander zonder.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fkwgyIA.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wKc5JVg.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Snarfie31 op 13-09-2016 15:34 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:10
Vraagje over optimizers voor een setup voor een collega:

Ik weet dat 'de beste setup' (correct me if I am wrong) voor schaduw van een boom SolarFrontier panelen + SolarEdge omvormer + optimizers is.

Nu kreeg zij van een bedrijf een offerte voor:
- 16x SF170S
- SolarEdge 3000
- 8x Optimizer (2 panelen op 1optimizer)

Nu zijn mijn vragen hierover:
- Is het niet verstandiger om per paneel een optimizer te hebben?
- De SolarEdge is een kleine € 600-800 duurder, is een Growatt ook een idee?
- Indien Growat: hetzelfde aantal optimizers of dan per paneel een optimizer?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
PASware schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:16:

Ik weet dat 'de beste setup' (correct me if I am wrong) voor schaduw van een boom SolarFrontier panelen + SolarEdge omvormer + optimizers is.

- 16x SF170S
- SolarEdge 3000

Dunne film met optimizers hoeft niet persee. Ook zijn er vanuit SolarEdge (nog) geen enkele optimizers voor dunne-film panelen. Je hebt dus altijd 2á3 panelen per optimizer

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het is in ieder geval niet de beste setup voor optimale €/kWh :)
Maar de panelen staan parallel op de optimizer, een verschil in instraling maakt dan niet echt uit. Met meer instraling heb je meer stroom en ongeveer dezelfde spanning, dus van mismatch is niet echt sprake.

Growatt is ook prima; met SF heb je niet zo veel aan optitrack en consorten. Maar dan geen optimizers doen.

• No Hands

- 16x SF170S
- SolarEdge 3000

Je kunt met sf ook korte strings maken met een omvormer zonder optimizers. Als je se met sf en opt. kiest dan kun je kiezen voor elk paneel een opt. of 2 panelen op 1 optimizer, je hebt dan monitoring per 2 panelen en het ysteem werkt per 2 panelen ipv per paneel. En dan gewoon p405 optimizers, die zijn geschikt voor 1 of 2 dunne film panelen.

• koksie
Proton_ schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:14:
. Met meer instraling heb je meer stroom en ongeveer dezelfde spanning, dus van mismatch is niet echt sprake.

... met SF heb je niet zo veel aan optitrack en consorten. Maar dan geen optimizers doen.
Ik snap de eerste zin niet echt, mismatch tussen strings of tussen panelen? Wat bedoel je precies?

Waarom kan Optitrack niet zo veel op SF? En waarom geen optimizers doen, hebben die geen toegevoegde waarde? Sorry, ik ben een enorme noob...

• Jerrythafast
mgroen81 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:08:
[...]

Dat zou dan wel jammer zijn idd.
Op optimizer niveau kan je wel stroom voltage en vermogen aflezen en ook data terug halen.
kWh per paneel kan je uitlezen aan het einde van de dag.

Ik had eerst een SE5K besteld en later toch de SE7K genomen.
Ik tik zelden de 4000 watt aan met oost/west.
Misschien toch terug naar een SE5K? Of uitbreiden.
Er is nog ruimte voor nog 2 panelen op het dak en 5 op de garage...
Nou ja. Eerst maar eens een jaartje zo draaien kijken wat het wordt.
Klopt, je kunt de som van de energie zoals gemeten door de optimizers vergelijken met de energie zoals gemeten door de omvormer. Zo kun je een efficiency berekenen voor het volledige systeem.

Als je nog mogelijkheden hebt tot uitbreiden kun je denk ik beter de 7K laten hangen. Of eigenlijk: ik zou sowieso een prima functionerende omvormer niet vervangen, dat kost altijd meer dan het oplevert. Laat maar lekker hangen :Y als je er later wat paneeltjes bij hangt krijg je er gratis een klein beetje extra efficiency bij.

• Jerrythafast

- 16x SF170S
- SolarEdge 3000

Solar Frontier panelen + SolarEdge systeem is inderdaad de technisch beste manier om schaduw te lijf te gaan. Maar vaak is het in de praktijk wat dubbelop en kun je wellicht geld besparen door te kiezen tussen het ene of het andere. Met schaduw van een boom heb je het meestal over een schaduw die op slechts enkele panelen tegelijk valt. In zo'n geval zou ik verwachten dat optimizers meer zin hebben dan Solar Frontier. Maar alleen met foto's valt hier iets echt zinnigs over te zeggen. Solar Frontier is vooral erg handig als je een hoekje van je systeem hebt dat min of meer tegelijk in de schaduw ligt.

Antwoorden op je vragen:
- Bij Solar Frontier panelen worden de P405 optimizers van SolarEdge gebruikt, hierop worden inderdaad twee panelen per stuk aangesloten.
- Ik betwijfel of je met een Growatt omvormer + optimizers van Tigo of Hosola echt goedkoper uit bent. Growatt omvormer zonder optimizers: Afhankelijk van hoe de boom precies schaduw veroorzaakt kan het goed of slecht uitpakken... hiervoor zijn foto's onontbeerlijk.
- Dit ligt aan het merk optimizers dat je toepast. Voor zover ik weet moet je met Tigo optimizers alle panelen van een optimizer voorzien, met Hosola optimizers kun je selectief de schaduwpanelen voorzien van een optimizer.
koksie schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:39:
[...]

Ik snap de eerste zin niet echt, mismatch tussen strings of tussen panelen? Wat bedoel je precies?

Waarom kan Optitrack niet zo veel op SF? En waarom geen optimizers doen, hebben die geen toegevoegde waarde? Sorry, ik ben een enorme noob...
De twee Solar Frontier panelen op een SolarEdge P405 optimizer worden parallel aangesloten. De regels van de elektriciteit vertellen dat parallelle panelen (ongeveer) dezelfde spanning moeten hebben. Proton_ geeft aan dat de twee panelen die op één optimizer zitten aangesloten niet tegelijk in de zon hoeven te liggen, omdat de zoninstraling effect heeft op de stroom en niet op de spanning.

• koksie
Jerrythafast schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:46:
[...]

De twee Solar Frontier panelen op een SolarEdge P405 optimizer worden parallel aangesloten. De regels van de elektriciteit vertellen dat parallelle panelen (ongeveer) dezelfde spanning moeten hebben. Proton_ geeft aan dat de twee panelen die op één optimizer zitten aangesloten niet tegelijk in de zon hoeven te liggen, omdat de zoninstraling effect heeft op de stroom en niet op de spanning.
Helder, dank je.

Voor wat betreft de combi SolarFrontier en Solar Edge: ik heb te maken met een schaduw in de ochtend en in de avond van de daken van de buren, een ten westen en een ten oosten van mij.
Als de zon opkomt ligt mijn dak in de schaduw van de oostelijke buur, als de zon verder draait trekt de schaduw zich terug en verdwijnt rond 9.00, waarna mijn hele dak in de zon ligt. Als de zon verder draait en ondergaat komt mijn dak rond 19.30 in de schaduw van het dak van mijn westelijke buren. De schaduw groeit langzaam tot mijn hele dak weer in de schaduw ligt. Eigenlijk is de schaduwval bijna identiek aan die van de ochtend, maar dan gespiegeld.

Je schrijft dat SE nut heeft bij een boom die schaduw op enkele panelen werpt, en SF in die situatie minder zin heeft. Hoe zit dat in mijn situatie? Denk je dat SF en SE hier ook nut heeft? Of gaat SE hier weinig toevoegen? Idem voor SF? Ik heb eerder wat foto's van mijn dak geplaatst om een beeld te geven van de schaduwval: koksie in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Sorry dat ik in herhaling val soms, maar ik kom er nog niet echt uit wat in mijn situatie nu het "beste" is.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Jerrythafast schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:46:
Heeft een SF-paneel geen bypass diodes die delen van het paneel uitschakelen bij gedeeltelijke schaduw dan? Anders heb je nog steeds verschillen.

Ik heb mijn panelen nog niet zo lang en begin pas net een beetje schaduw te krijgen nu de zon wat lager komt, maar ik zie dat de spanning aan de paneel-kant van mijn optimizers zodra er schaduw opkomt eerst langzaam omhoogloopt en dan ineens naar beneden vliegt. Ik neem aan doordat er een bypass diode actief wordt en daarmee het paneel deels uitschakelt.

Voor het idee even wat plaatjes: Spanning aan de paneel-kant en Vermogen per paneel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.schoonen.info/20160913_V_DC_in.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.schoonen.info/20160913_P_DC.png

Die rode en blauwe lijn vangen gedurende de dag wat schaduw en de rest produceert lekker ongestoord door.

Panelen liggen 4 x Oost, 4 x West, ca 40 graden op een SE2200. Het zijn mono-kristallijn panelen met een Vmpp van 57,3 V. Optimizer zoekt dat punt op en je ziet gedurende de dag ook mooi dat de spanning waarop de optimizer aan het begin van de dag wat hoger is dan aan het eind, ik vermoed als gevolg van de warmte.

• Aegle
ocaj schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:20:
[...]

Heeft een SF-paneel geen bypass diodes die delen van het paneel uitschakelen bij gedeeltelijke schaduw dan? Anders heb je nog steeds verschillen.

Ik heb mijn panelen nog niet zo lang en begin pas net een beetje schaduw te krijgen nu de zon wat lager komt, maar ik zie dat de spanning aan de paneel-kant van mijn optimizers zodra er schaduw opkomt eerst langzaam omhoogloopt en dan ineens naar beneden vliegt. Ik neem aan doordat er een bypass diode actief wordt en daarmee het paneel deels uitschakelt.

Voor het idee even wat plaatjes: Spanning aan de paneel-kant en Vermogen per paneel:
[afbeelding]
[afbeelding]

Die rode en blauwe lijn vangen gedurende de dag wat schaduw en de rest produceert lekker ongestoord door.

Panelen liggen 4 x Oost, 4 x West, ca 40 graden op een SE2200. Het zijn mono-kristallijn panelen met een Vmpp van 57,3 V. Optimizer zoekt dat punt op en je ziet gedurende de dag ook mooi dat de spanning waarop de optimizer aan het begin van de dag wat hoger is dan aan het eind, ik vermoed als gevolg van de warmte.
Duidelijke plaatjes. Hoe heb je die gegenereerd? Het is niet de lay-out van SE.

• ocaj
  • Niet online
Aegle schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:27:
[...]

Duidelijke plaatjes. Hoe heb je die gegenereerd? Het is niet de lay-out van SE.
Dank je!

Dit is een eigen "knutsel" (tja, het is hier wel tweakers he...). Data komt uit mijn eigen database, die ik vul middels een raspberry pi met een USB-RS485 kabel aan mijn omvormers gekoppeld heb.

Grafiekjes zijn op basis van highcharts (javascript) waar ik de data uit mijn database aan voer. Absolute aanrader voor alle mogelijke denkbare grafieken.

• Aegle
Ik vul mijn SQL database ook met SolarEdge data. Maar dan via de ethernet poort d.m.v. tcpdump. Ook met een RPi. Zowel van de omvormer als alle optimizer data, inclusief temperatuur van de individuele optimizers. De omvormer data stuur ik naar PVoutput. Zie ook de laatste paar posts in het datalogging topic.

Echter, het visualiseren schiet nog niet echt op. Het koppelen vanuit de database kost me nog de nodige hoofdbrekens.. :? . Highcharts ga ik eens naar kijken. Tevens wil ik de actuele gegevens met metertjes in een soort ban dashboard maken.

Komt tijd, komt raad... :) .

• ohnee
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-01-2023
- verwijderd -

[ Voor 98% gewijzigd door ohnee op 14-09-2016 00:16 . Reden: reactie verwijderd na het lezen van eerdere posts in de thread ]

• ocaj
  • Niet online
Aegle schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 23:07:
Echter, het visualiseren schiet nog niet echt op. Het koppelen vanuit de database kost me nog de nodige hoofdbrekens.. :? . Highcharts ga ik eens naar kijken. Tevens wil ik de actuele gegevens met metertjes in een soort ban dashboard maken.

Komt tijd, komt raad... :) .
Highcharts kun je simpelweg een csv-bestand voeren, of middels php o.i.d. rechtstreeks uit een database vullen. Het is even wat puzzelen, veel voorbeeldjes bekijken, maar dan is het niet echt heel moeilijk.
Ik heb deel van mijn informatie ook al live via Highcharts-gauges die continu verversen (kwh-meters die ik elke paar seconden uitlees, voor een live productie/verbruik/netto teruglevering dashboard). Verder heb ik al diverse staaf-diagrammen met maand/week/dag-totalen etc. en sinds kort ook bovenstaande grafiekjes per paneel.

Eerste prioriteit voor mij was dat de data in de database terecht komt (en dat werkt inmiddels). Kan ik als ik weer wat meer tijd heb, me wel weer een keer verder storten op alle visualisaties (ideetjes genoeg..., zo heb ik ook nog op mijn lijstje staan om de layout van mijn dak te tekenen met daarin de live-data, of een heatmap per uur per dag om de productie door het jaar heen in te laten zien, of een top-3 van mijn beste panelen etc. etc.

(verdere discussie rond dit onderwerp past misschien beter in het "Datalogging: PV systemen"-topic?)

• Sandrioni
  • Laatst online: 18:34
Goedemorgen,

Een collega van mij heeft mij gevraagd om even wat offertes door te spitten voor zonnepanelen op zijn platte dak van (grofweg) 6,,5 bij 7. Hij heeft er 0 verstand van, dus heb ik mijn 'hulp' aangeboden aangezien ik sinds april besmet ben met het PV virus.

Geschatte opbrengst zou rond de 4300KwH moeten liggen.

Zonder de offertes te hebben gezien, zou ik zelf een voorkeur hebben voor een kwalitatief goede stringomvormer (bv SMA/Fronius), of SolarEdge. Dat laatste is misschien een beetje over the top, aangezien er geen sprake is van schaduw. Daarentegen, SolarEdge gaat wel weer wat langer mee, plus monitoring per paneel etc.

Qua panelen is poly of monokristallijn voor de hand liggend, aangezien het vanaf de straat niet zichtbaar is.

Dan zou je uitkomen op 4 rijen van 4 in landscape via Flatfix Fusion.

Maar misschien zijn SF'jes ook prima, eventueel in oost/west ligging om nog aan de nodige KwH's te komen (4 rijen van 5 portrait levert alsnog maar 3400KwH op), maar O/W kun je al snel 6 rijen kwijt.

Kortom, alles kan en alles mag. Wat zou er het eerste in jullie opkomen? 8)

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:16
koksie schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:06:
[...]

Helder, dank je.

Voor wat betreft de combi SolarFrontier en Solar Edge: ik heb te maken met een schaduw in de ochtend en in de avond van de daken van de buren, een ten westen en een ten oosten van mij.
Als de zon opkomt ligt mijn dak in de schaduw van de oostelijke buur, als de zon verder draait trekt de schaduw zich terug en verdwijnt rond 9.00, waarna mijn hele dak in de zon ligt. Als de zon verder draait en ondergaat komt mijn dak rond 19.30 in de schaduw van het dak van mijn westelijke buren. De schaduw groeit langzaam tot mijn hele dak weer in de schaduw ligt. Eigenlijk is de schaduwval bijna identiek aan die van de ochtend, maar dan gespiegeld.

Je schrijft dat SE nut heeft bij een boom die schaduw op enkele panelen werpt, en SF in die situatie minder zin heeft. Hoe zit dat in mijn situatie? Denk je dat SF en SE hier ook nut heeft? Of gaat SE hier weinig toevoegen? Idem voor SF? Ik heb eerder wat foto's van mijn dak geplaatst om een beeld te geven van de schaduwval: koksie in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Sorry dat ik in herhaling val soms, maar ik kom er nog niet echt uit wat in mijn situatie nu het "beste" is.
De foto's die je laat zien tonen volledige schaduw, daar bakt geen enkel systeem iets van. Gaat eigenlijk om de opbouw van de schaduw, eerst één, dan twee etc.....
Als dat lang duurt zou ik se nemen, als het in dit jaargetijde echt pas na 19.30 en voor 09.00 is dan gok ik of sf panelen met gewone omvormer en dan kleine string van drie panelen maken dan is verlies beperkt. Maar dat is dus een gok.
Als je de meerprijs van se en sf panelen niet erg vind moet je dat doen want technisch is dat allerbeste.
Als je gewone panelen neemt en later optimisers wilt toevoegen omdat het zo niet werkt Ben je duurder uit. Voor sf heb je alleen tigo voor 80 euro.
Hosola is er niet voor sf ,alleen voor gewone panelen en dan 55 per stuk

1 PVoutput . Dongen NB

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:54
Luiaard schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 08:53:
...dak uit pannen op Opstalan dakplaten. Dit zijn zelfdragende platen met PUR isolatie met latten erin. Normaalgesproken werk ik met rvs beugels die ik in de dakbalken schroef, maar hier zijn dus niet direct dakbalken te zien en ik weet niet in hoeverre het nut heeft om in de dakplaten te schroeven, die PUR is niet echt schroefvast denk ik. We hebben al een idee om bijvoorbeeld stroken multiplex 20mm te nemen en die op de ingelamineerde latten te schroeven en daarop de vervolgens de beugel te monteren. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Opstalan (tegenwoordig Unilin) of andere dakplaten als ondergrond? Geen suggesties met kliksystemen op de pan graag, daar ben ik geen voorstander van.
Niemand?

Import van EVs

• No Hands
Wat zit er voor afwerking op die unilin plaat? Kaal unilin? Daar kun je niks op vastmaken, alleen er doorheen.

• No Hands
O wacht, er liggen gewoon pannenoverheen.mdan gebruik je toch gewoon standaard panhaken achter de panlatten?

• Luiaard
Er zitten ingelamineerde tengels in, ons idee was om daar dan stukken multiplex plaat 20mm op vast te schroeven en dan dakhaken in de multiplex te schroeven.

Import van EVs

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-11 23:13
Op zich zit het dan wel prima vast. Maar dat is een flinke klus... Wat is er tegen panhaken?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Luiaard
Ik steun liever geen krachten af op dakpannen wanneer dit ook op de onderconstructie van het dak kan, wat veel steviger is en geen problemen met breuk van pannen e.d. kan veroorzaken.

Import van EVs

Pagina: 1 ... 37 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??